ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 14/03/2016

אלכוהול ונהיגה - מניעת נהיגה בשכרות

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 34

מישיבת הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול

יום שני, ד' באדר ב התשע"ו (14 במרץ 2016), שעה 12:05
סדר היום
אלכוהול ונהיגה - מניעת נהיגה בשכרות
נכחו
חברי הוועדה: תמר זנדברג – היו"ר

עמאר חמד
מוזמנים
אל"מ ארז רבן - מפקד מצ"ח, אכ"א, משרד הביטחון

רס"ן מרק פרי - פצ"ר, ראש תחום תחבורה צבאית, צה"ל, משרד הביטחון

רפ"ק סימונה זילבר - ר' תחום יעוץ וחקיקה באגף התנועה, משטרה, המשרד לביטחון פנים

קרן רוט איטח - מנהלת היחידה למניעת שימוש בסמים ובאלכוהול, שפ"י, משרד החינוך

ד"ר שלמה אלמוג - חוקר בכיר במרכז הרפואי שיבא, משרד הבריאות

אפי רוזן - ראש אגף הרישוי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אתי כהנא - ראש אגף אכיפה וחקיקה, הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול

רחל גולדווג - מנהלת אגף מחקר, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

עמי רוטמן - יועמ"ש, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

יניב יעקב - עו"ד, מנהל תחום מדיניות ציבורית, עמותת "אור ירוק"

לילי הלפרין - מנהלת המרכז, מרכז אמת לסובלנות

דודי דויטש - עו"ד, יו"ר ועדת התחבורה של לשכת עורכי הדין

חאלד דגש - נציג לשכת עורכי הדין

אליהו יצחק - משתתף בישיבות הוועדה

מאיה סימן טוב

-

חוקרת בכירה, המרכז הלאומי לחקר טראומה, מכון גרטנר
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים

אלכוהול ונהיגה - מניעת נהיגה בשכרות
היו"ר תמר זנדברג
שלום לכולם. צהריים טובים. שבוע טוב. בכנסת השבוע מתחיל ביום שני, אז אנחנו אומרים שבוע טוב ביום שני ושבת שלום ביום רביעי. ברוכות הבאות וברוכים והבאים לישיבת וועדת הסמים והאלכוהול של הכנסת. הדיון ביוזמת "אור ירוק", תכף נעביר לנציגם את רשות הדיבור כדי להציג. אני חייבת להגיד שאני נדהמתי.

אני מקבלת בברכה את חבר הכנסת חמאד עמר שבאמת באמת התיק, אולי המרכזי שלו זה הנושא של בטיחות בדרכים. הוא עומד בראש שדולה בכנסת למאבק בתאונות הדרכים. אני נדהמתי לגלות שהחוק, שאתה חבר הכנסת חמד עמאר יזמת וחוקקת בשנת 2010, כבר 6 שנים איננו, לא קיים. למה הוא לא קיים, כי אין אכיפה. למה אין אכיפה, כי אין את האמצעי הטכנולוגי שיביא לאכיפה, כל כך פשוט. אני מניחה שגם המשטרה וגם משרד התחבורה וכל ממשלת ישראל ב-2010 בירכה על החקיקה שלך, כי היא נתנה כלים חשובים, אבל הכלי הזה לא מורם מארגז הכלים ולא נעשה בו שימוש. לפיכך התכנסנו כדי לראות איך אפשר לפתור אולי את סבך האכיפה הזה/היישומי הזה. אני מבקשת מ"אור ירוק" מנציגה, אתה ראש מחלקת מדיניות ציבורית, להציג את הנושא ואת הנתונים ולאחר מכן נפתח את הדיון. תודה לכם גם על היוזמה של הדיון הזה ובכלל על הליווי של הנושא. בבקשה.
יניב יעקב
לצורך הפרוטוקול, אני יניב יעקב, מנהל תחום מדיניות ציבורית בעמותת אור ירוק. דבר ראשון, אני רוצה לברך ולהודות לחברת הכנסת זנדברג על קיום הדיון הזה, דיון חשוב מאוד. כמו שציינת בפתיחה הוא עוסק בחוק שיזם חבר הכנסת חמד עמאר לפני כ-6 שנים.

במילה אחת צריך להתייחס לנושא הזה. המילה המתבקשת היא 'מחדל'. מדובר פה על מחדל של המדינה כשבאה הכנסת וחוקקה חוק שהציב את מדינת ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות בעולם. עצם העובדה שקבעו פה אפס אחוז אלכוהול לנהגים צעירים, נהגים מקצועיים ונהגי רכב ציבורי – מדובר בהתקדמות משמעותית מבחינת הבטיחות בדרכים. אנחנו ב"אור ירוק" קידמנו את המהלך הזה כבר כעשור, באמת שמחנו לראות אותו קורם עור וגידים ושהייתה חקיקה בנושא שהוביל אותה חבר הכנסת חמד עמאר.

כיום 6 שנים אחרי, תמונת המצב היא שיש לנו מדי שנה כ-500 נפגעים בתאונות אלכוהול. תאונות אלכוהול הן תאונות שבהן אחד הנהגים המעורבים נהג תחת השפעת אלכוהול או סמים. אנחנו מדברים על מאות נפגעים, מאות תאונות בשנה. אם אנחנו באים ובודקים את הקהל הייעודי שהחוק אמור להתייחס אליו, אותם נהגים צעירים, אנחנו מדברים, גם בחלוף השנים, על מאות נהגים צעירים שהיו מעורבים בתאונות הללו.
היו"ר תמר זנדברג
סליחה, האם אפשר להפסיק אותך, רק בנושא הנתונים. 500 תאונות בשנה שמעורבים בהן אלכוהול או סמים, איך יודעים את זה, סליחה על הבורות, איך יודעים את הנתון הזה?
יניב יעקב
כ-500 נפגעים, זו מגמת שיפור מסוימת. הנתונים האלה נמצאים במעקב של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - - -
היו"ר תמר זנדברג
לא, אבל איך אוספים את הנתונים האלה, לפי מה יודעים אותם?
יניב יעקב
למעשה יש רישום כאשר נבדקים נהגים האם היו בהשפעת סמים ואלכוהול. כלומר, המספר האמתי הוא כל הנראה גבוה בהרבה - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
רק כשקורת תאונה אנחנו יכולים לדעת, כי אותו נפגע נבדק בבית החולים ואז יודעים. בטוח שהמספר הוא הרבה יותר גובה כי אנשים שותים אלכוהול ו- - -
היו"ר תמר זנדברג
זה ברור. השאלה שלי היא אחרת. זאת אומרת, ברור שיותר אנשים שותים אלכוהול, משתמשים בסמים, משתמשים בתרופות שהם לא אמורים להשתמש בהן בנהיגה. השאלה שלי היא כזאת, האם אנחנו אולי יכולים להעריך, לדעת כמה תאונות נוספות, רק תאונות ולא רק כמה אנשים נהגו וסיכנו את חייהם ואת חיי אחרים, אלא בכמה תאונות היו מעורבים בהן אלכוהול, סמים או תרופות או בכלל מצבים שמעורבים בהם חומרים שמשפיעים על הנהיגה ואנחנו לא יודעים. האם קיים כזה נתון? למשל, אנחנו כבר יודעים וזה עלה כאן בוועדה, שתרופות בכלל שיש המלצה רפואית שאין ליטול ולנהוג, זה נכלל בסטטיסטיקה הזאת?
יניב יעקב
לא. למיטב ידיעתי לא, צריך לבדוק את זה עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. למיטב ידיעתי מדובר בתאונות בהן בוצעו בדיקות, לרוב מדובר בבדיקות דם ובגלל זה אלו שיעורים מאוד נמוכים של אלכוהול וסמים. למעשה ההיקף האמתי הוא גדול בהרבה, סביר להניח, אני אשמח אם למשטרה או לגורם אחר יש נתון.
ארז רבן
יש כאן שני אינדיקטורים. אחד, זה אכיפת של משטרת ישראל כמה היא תופסת תחת השפעת אלכוהול, זה הדבר היחיד שהיא אוכפת. היא לא אוכפת סמים – זה אינדיקטור ראשוני. אינדיקטור שני, כשמדובר בתאונת דרכים, האם הייתה בדיקת דם והאם בדיקת הדם מוכיחה שימוש. אלו שני - - -
היו"ר תמר זנדברג
זה ברור. אני שואלת האם בתאונות יש בדיקה- - -
ארז רבן
בדיקת דם.
היו"ר תמר זנדברג
תראו, יש כאן שני סוגים של הטיות. האחת לכיוון המחמיר שאומרת: יש עוד חומרים שאסורים בנהיגה ויתכן שלא נבדקים – זאת שאלה שאני מעלה. הנחת העבודה שלנו כרגע היא שהם לא נבדקים.
יניב יעקב
לא נבדקים.
היו"ר תמר זנדברג
מהצד השני לדוגמה, אנחנו דנו קצת בנושא הזה ואני ארצה לגעת בו, בנושא של קנאביס שנמצא בדם שבועיים-שלושה וארבעה אחרי השימוש כאשר הנהג לא נמצא תחת השפעה, אבל זה נמצא בדמו.
ארז רבן
לא רק קנאביס, גם סמים סינתטיים שיכולים להשפיע לפעמים שבועיים-שלושה אחר כך.
היו"ר תמר זנדברג
וזה עולה בבדיקות הדם?
ארז רבן
אם זה נבדק. הבעיה היא שהנדיפות של הסמים האלה היא הרבה יותר גדולה בשונה מקנאביס שמשאיר, דוקטור אלמוג יוכל להסביר את זה יותר טוב - - -
היו"ר תמר זנדברג
או.קיי. אלה נשארים, אבל סמים סינתטיים נעלמים הרבה יותר מהר.
היו"ר תמר זנדברג
בסדר גמור, אם כך זה בסדר, אבל - - -
ארז רבן
אבל ההשפעות שלהם הן השפעות שיכולות לצוץ בבת-אחת.
היו"ר תמר זנדברג
טוב, את זה נשאיר לרגע בצד כי זה באמת קשה. סליחה, תמשיך.
יניב יעקב
חזרה לעניין האלכוהול. כאמור זה חוק מבורך שבאמת קידם אותנו הרבה. אחת השאלות שצריכות להישאל היום, לאור העובדה שנציגי המשטרה הציגו לאחרונה שיש מימון למכשירים שאמורים לבדוק את אפס שימוש באלכוהול, אותם ינשופים חדשים, 67 אלף ינשופים שאמורים להירכש. מאחר והמימון קיים נשאלת השאלה, האם אותם ינשופים כיום יוכלו - - -
היו"ר תמר זנדברג
כמה מכשירים כאלה?
יניב יעקב
67 אלף, למיטב ידיעתי. אני מניח שנציגי המשטרה - - -
היו"ר תמר זנדברג
זה המכשירים החדשים.
ארז רבן
ינשופים ונשיפונים.
יניב יעקב
ינשופים. הכוונה כמובן לינשופים שיכולים לבצע בדיקה של אפס אחוז אלכוהול.
ארז רבן
ינשופים ונשיפונים, אלו שני מכשירים שונים. הינשוף הוא כלי שהקבילות המשפטית שלו היא מוכחת. נשיפון זה משהו אחר, הוא נותן בדיקה ראשונית.
היו"ר תמר זנדברג
אנחנו מדברים על הינשוף, אבל אנחנו מדברים על ינשופים מסוג מחמיר יותר - - -
ארז רבן
קביל משפטית.
היו"ר תמר זנדברג
עם טכנולוגיה שיכולה למדוד החל מאפס אחוז ומעלה, ושהוא קביל משפטית.
יניב יעקב
נכון. כאן עולה השאלה האם אותם מכשירים, אני אשמח לדעת מנציגי המשטרה, יוכלו באמת לאכוף את הרמה שנקבעה בחוק של אפס אחוז אלכוהול ובאמת הם יהיו קבילים בבית המשפט. מעבר לכך, מתי המכשירים הללו יהיו בשטח ויפעלו כולל הכשרה וכולל כל מה שצריך.

אני יכול לומר שאנחנו ב"אור ירוק", אחרי מאבק ארוך מאוד, עמדנו כבר על סף הגשת בג"צ. אני אנצל את הבמה הזאת להגיד שאנחנו מבחינתו ערוכים לנושא של הגשת הבג"צ היה ואכן זה לא יכנס לפעולה בעתיד הקרוב, כולל לוח זמנים מסודר וידיעה שאכן הולכים לאכוף את החוק החשוב הזה.
היו"ר תמר זנדברג
תודה רבה. בבקשה חבר הכנסת חמד עמאר. אחריו נציגי הרשות לבטיחות בדרכים, נמצאים? אתם אחריו.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני באמת רוצה להודות ליושבת הראש על קיום הדיון החשוב הזה. אני ביקשתי יותר מפעם לקיים את הדיון הזה בוועדת הכלכלה כי שם חוקקנו את החוק. כל פעם נשיאות הכנסת לא אישרה לי את הבקשה, אז באמת תודה על קיום הדיון החשוב הזה.

אני רוצה להגיד לכם, כאשר אנחנו חוקקנו את החוק ב-2010 המשטרה נשאלה, אתם יכולים לבדוק בפרוטוקול, האם יש לה יכולת לבדוק את הנושא. היא אמרה שכן, יש לה את היכולת לבדוק את הנושא ולכן חוקקנו את החוק. אם המשטרה הייתה אומרת שאין אפשרות לבדוק ולבצע את הבדיקה לנהג לא היינו מחוקקים את החוק ולא היינו מקדמים את החוק, כי אתה לא יכול לקדם חוק כשאין אפשרות לאכוף ולבצע אותו. המשטרה נשאלה, נציג המשרד לביטחון פנים נשאל וכולם אמרו: 'יש לנו את האפשרות', גם הרשות הלאומית נכחה בכל הדיונים בחקיקת החוק. החוק, לקח כמעט שנה עד שהגענו למצב שיש אפשרות גם לבדוק אם אותו נהג שם הוא שתה – לדעת אם שתה או לא שתה, לבדוק אפס אלכוהול בדם.

אנחנו חוקקנו את החוק ב-2010, העליתי את הנושא יותר מפעם אחת בוועדות. בכל פעם שהגיע קצין משטרה בכיר שאלתי אותו בכל פעם על אכיפה של הנושא. בכל פעם אמרו לי: 'אנחנו אוכפים את החוק'. כל פעם אומרים לי: 'אוכפים את החוק' ולא שלא אוכפים את החוק. בכל פעם אמרתי להם: 'אני תופס שוטרים בדרך, עוצר לידם, מציג את עצמי ושואל את אותם שוטרי תנועה וכולם אומרים לי שלא'. אמרתי את זה תמיד בוועדות כי אני עצרתי ליד שוטרי תנועה ושאלתי אותם. עניין אותי הנושא, אני חוקקתי את החוק ואני רוצה לדעת אם יש או אין אכיפה בנושא ואם מקדמים את החוק שחוקק בכנסת. התברר לי שאני מקבל משוטרי תנועה נתונים מסוימים, מקבל מהקצינים הבכירים נתונים מסוימים אחרים ותמיד אמרו לי 'אנחנו אוכפים את החוק'.

לשמחתי, לפני כשבועיים הייתי בגלי צה"ל עם מפקד מתנ"א (משטרת תנועה ארצית), שנינו עלינו לשידור והוא אמר: 'נמצא הכסף, יש כסף של 3 מיליון שקל לרכישת 70 ינשופים שיכולים לבצע את הבדיקה'. יכולים לבצע את הבדיקה, אם יש את הינשופים מוכנים עכשיו אז אפשר להתחיל לבצע את הבדיקה. אנחנו רוצים באמת כוועדה לדעת, כל תאונה היא תאונה, כל הרוג הוא הרוג, כל משפחה שמאבדת נפש, בוועדת הכלכלה אנחנו מקיימים עכשיו דיונים ואני מברך את חבר הכנסת כבל על הנושא, כל פעם הוא מביא משפחה שכולה ושתי משפחות שמספרות את הסיפור שלהן. אנחנו לא יכולים לשבת על הכיסא אחרי שאנחנו שומעים את המשפחות, זה דברים מזעזעים. המשטרה היא כאן, אנחנו צריכים לדעת האם התחילה להיות אכיפה בנושא הזה ומתי תתחיל להיות אכיפה בנושא הזה, כי זה נושא חשוב מאוד. אני לא דיברתי רק על נהגים צעירים, אני דיברתי על נהגים מקצועיים. נהגים מקצועיים הם נהגי האוטובוסים שמסיעים ילדים ומסיעים ציבור, נהגי משאיות שדוהרים עם כלי ששוקל טונות רבות. לכן גם אותם צריך לדעת איפה אנחנו אוכפים.

מה להגיד לך גברתי היושבת ראש, כשאנחנו מדברים קיצוץ של יותר מ-50% בשוטרי תנועה, כשאנחנו מדברים על ניידות של 320 ויותר לפני כמה שנים כשהיום יש רק 20 ניידות שמבצעות את הפעילות שלהן בכביש. אני מגיע מהצפון, תאמינו לי שאני מת לראות את הניידת בדרך, אין לי, אני לא רואה אף ניידת. אני נוסע משפרעם לכאן, יותר משעתיים על הכבישים ניידת אחת אני לא רואה, אין כמעט ניידות בכבישים. אתה תמצא אותן במקומות שלא צריכות להיות שם. קיצצו להם את התקציב ואת מספר השוטרים ואת מספר הניידות בצורה דרסטית. אני מקווה שהשר לביטחון פנים, שהמפכ"ל החדש שאמר באחת הוועדות שהיינו, שהם יתקנו את הנושא הזה. אני מקווה שהם יתקנו. שוב, תודה לך על קיום הדיון החשוב הזה.
היו"ר תמר זנדברג
תודה רבה, המון תודה. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אחריה ביטחון פנים ומשטרה, אנחנו נרצה מכם קודם כל לשמוע מה המצב החוקי הקיים ואחר כך כמובן תשובות למצב שעלה פה. בבקשה.
רחל גולדווג
שלום. אני רוצה להביא - - -
היו"ר תמר זנדברג
רק תציגי את עצמך לפרוטוקול.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
סליחה גברתי, רק לשאול, בצה"ל יש את הינשופים האלה שיש להם את היכולת לבדוק?
ארז רבן
אנחנו משתמשים בעיקר ביכולות של משטרת ישראל. אנחנו מבצעים, בהמשך, בחלק שלי אני אסביר מה אנחנו עושים.
היו"ר תמר זנדברג
מאה אחוז. בבקשה.
רחל גולדווג
אני רחל גולדווג, מנהלת אגף מחקר ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אני רוצה להביא לכאן ממצאים של מחקרים שביצענו. אחד בוצע לפני מספר שנים על ידי מכון גרטנר - -
קריאה
הם פה- - -
רחל גולדווג
היי, - - -
קריאה
מה, לא ראיתם אותם?
רחל גולדווג
לא. נכנסתי ככה, אני אצטט בסדר - - -
היו"ר תמר זנדברג
מאה אחוז, תביאי דברים בשם אומרם. בבקשה.
ברחל גולדווג
בדקו את כל הנהגים שהגיעו לבתי החולים שנפגעו קשה. מצאו של-14.5% היה בדמם רמת אלכוהול - - -
היו"ר תמר זנדברג
כל שהיא.
רחל גולדווג
מעל המותר בחוק, לכל הגילאים. כמובן שהמספר הזה שונה מאוד מאשר ה-2%-3% שאנחנו בשנים האחרונות יודעים לפני נתוני המשטרה. עוד דבר שמצאנו, לקראת סילבסטר בשנה האחרונה, דצמבר 2015, היה סקר. שאלנו צעירים בגילאי 17 עד 34 אם הם שתו לפני שנהגו. 20% דיווחו שהם שתו משקה אלכוהולי ואחר כך נהגו, אחד מתוך חמישה. עוד 40% אמרו שהם החליטו לא לנהוג אחרי שהם שתו. יש איזו תרבות של שתיית אלכוהול, חלק באמת לא נוהגים אחר כך וחלק בכל אופן עדיין נוהגים. הנושא של נהג תורן הוא כן נושא שעובר אליהם. נהגו לא נהגו, בכל אופן 55% דיווחו שהם נוהגים לקבוע נהג תורן בכל אחת מהיציאות לבילוי. יש איזו מודעות לנושא, מודעות לא לרגע, אבל בכל אופן יש לאן לשאוף.
היו"ר תמר זנדברג
יש לי שאלה, המצב החוקי היום, לפי החוק שלך ובכלל לפי החוקים שקדמו לו, מה הוא מאפשר? בעצם לא מאפשר שום רמה של אלכוהול בדם - - -
סימונה זילבר
אולי אני אסביר את המצב החוקי?
היו"ר תמר זנדברג
בבקשה.
סימונה זילבר
הנהיגה בשכרות היא - - -
היו"ר תמר זנדברג
רק שם ותפקיד לפרוטוקול.
סימונה זילבר
עורכת הדין סימונה זילבר, ראש תחום חקיקה של אגף התנועה.

הנהיגה בשכרות היא עבירה לפי פקודת התעבורה שדינה מאסר שנתיים. בצמוד לעבירה הזאת יש גם עונש כפילת מינימום של שנתיים. העבירה היא אחת החמורות בפקודת התעבורה. הגדרה של שיכור בפקודת התעבורה היא בין היתר הגדרה של מי שנמצא אלכוהול בגופו במידה שקבע שר התחבורה. המידה שנקבעה בתקנות התעבורה לכלל הנהגים היא 240 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף, או 50 מיליגרם אלכוהול ב-100 מילימטר דם. - - -
היו"ר תמר זנדברג
זה למבוגרים.
סימונה זילבר
זה המידה שחלה על כלל האוכלוסייה כאשר - - -
היו"ר תמר זנדברג
סברי את אוזננו פחות או יותר, לאדם מבוגר עם מידות, עם משקל גוף ממוצע באיזה כמות מדובר?
סימונה זילבר
פשוט זה לא עובד כך.
היו"ר תמר זנדברג
סתם, בערך.
סימונה זילבר
לא עובד ככה. אולי יסביר את זה דוקטור אלמוג, זה פשוט לא עובד כך.
היו"ר תמר זנדברג
אם אני רוצה לתרגם את המיקרוגרם ואת המילימטר הזה לאדם הסביר, לאדם המבוגר בעל משקל גוף ומידות ממוצעות פחות או יותר, על מה מדובר, האם זה אוסר שתייה בכלל, האם זה מאפשר משקה אחד, מאיזה סוג, כמה אחוז אלכוהול בערך? לא שזה נותן היתר ללכת לשתות את זה ואז: 'זה מה שאמרו לי בוועדה'. פחות או יותר לסבר את אוזננו, במה מדובר?
שלמה אלמוג
מדובר שריכוז הזה אפשר להגיע בשתייה של מנה וחצי של משקה. מנה וחצי של משקה אומר, 1.5 פחיות בירה, 1.5 כוסות יין, 1.5 כוסיות של משקה חריף מהסוג של ויסקי וכו'.
היו"ר תמר זנדברג
או.קיי, תודה. כן, תמשיכי.
סימונה זילבר
רק כדי להשלים את זה. הרף שנקבע של 0.5 זה על פי המלצה של ארגון הבריאות העולמי, זה יצא גם במיקום המרכזי של מרבית המדינות העולם, אלה שאין לזה זירו טולרנס שהולכות לפניו.
דודי דויטש
רק להבין, שהרבה אנשים בכמות הרבה יותר נמוכה מהתקן - - -
היו"ר תמר זנדברג
ברור, ברור, אין בכך - - -
דודי דוטיש
מכאן הסכנה לקבוע את השיעור הרף - - -
היו"ר תמר זנדברג
זאת לא המלצה לשתייה ונהיגה, להפך, אבל צריך לדעת פחות או יותר.
סימונה זילבר
נדבר על הינשוף ועל כל - - -
היו"ר תמר זנדברג
רגע, שנייה. זה המצב הסף לכל אדם?
סימונה זילבר
240. המשטרה, בינשוף שיש בידה היום אוכפת מסף של 290 ולא 240 כמו שקבוע בחוק. 290 זה סף שאושר בפסיקה של בתי המשפט אחרי טענות שהסף צריך להיות הרבה יותר גבוה. הייתה טענה שהסף צריך להיות 400. בבית משפט לתעבורה בירושלים התקבל ובמחוזי, זה חזר ל-290.
היו"ר תמר זנדברג
הסיבה להבדל בין 290 ל-240 זה בגלל איזה טווח טעות - - -
סימונה זילבר
בגלל טווח זהירות שרוצים לנקוט בו. המשטרה - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
זה לא חוק, זה פסיקה של בית המשפט.
סימונה זילבר
טווח הזהירות של המשטרה מ-240 הוא ל-290, היה ניסיון לעלות את זה ל-400, בית המשפט קיבל את עמדת המשטרה שהמכשיר מהימן - - -
היו"ר תמר זנדברג
זה מבחינת הינשופים, אבל זה לא דין - - -
קריאה
מבחינת נהגים צעירים.
היו"ר תמר זנדברג
עוד לפני נהגים צעירים. אם קרתה תאונה ויש בית חולים שמעורב והגענו למצב של בדיקת דם, כאן אפשר לקבוע בוודאות את הסף, נכון?
סימונה זילבר
יש הבדל בין בדיקות שהן באוויר ויש הבדל בדיקות - - -
דודי דוטיש
יש סף אקוויוולנטי, בדיקת דם מול אוויר, כמה זה?
היו"ר תמר זנדברג
לצורך העניין, אם חס וחלילה הייתה תאונה ונעשתה בדיקת דם אז אפשר להגיע לרמה המדויקת. אם לא הייתה תאונה מדובר בבדיקה שגרתית כמו בסילבסטר או סתם בדיקה שגרתית של המשטרה.
סימונה זילבר
שתיהן אמינות, גם זו רמה מדויקת.
דודי דוטיש
גם האוויר מדויק.
סימונה זילבר
מדויק מאוד.
היו"ר תמר זנדברג
אה, זה למה יש את הסף, למה לא נאכפת הרמה הקבועה בחוק?
סימונה זילבר
יש בערך 50 עמודי פרוטוקול מדעיים בהחלטה של בית המשפט בעניין של עוזרי, - - -
היו"ר תמר זנדברג
תסכמי אותם במשפט.
סימונה זילבר
איזה - - -
היו"ר תמר זנדברג
בגלל טווח טעות טכנולוגית. או.קיי.
סימונה זילבר
סטטיסטיקה ו- - -
עמי רוטמן
זה לא קיים לגבי הדם, זה קיים רק לגבי האוויר.
היו"ר תמר זנדברג
זאת הייתה השאלה שלי. יפה.
סימונה זילבר
בדיקות הדם נעשות במעבדה הטוקסיקולוגית של תל השומר והבדיקה היא חד-חד-ערכית, אפשר להגיד - -
קריאה
שזה 50 שבחוק או - - -
היו"ר תמר זנדברג
מאה אחוז, את יכולה להמשיך.
סימונה זילבר
האכיפה בדם היא מ-50. התיקון שנעשה בחוק האוכלוסיות המיוחדות, נקרא לו, עבר בדצמבר 2010. התיקון הזה מתייחס לכמה קבוצות אוכלוסייה מיוחדות: נהג חדש, נהג מתחת לגיל 24, נהג רכב מסחרי, רכבים כבדים ורכבים של רכב ציבורי. לגביהם נקבע רף שונה, זה לא אפס סובלנות כך שהשימוש במונח הוא לא מדויק. הרף שנקבע הוא 50 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף ו- 10 מיליגרם ב-100 מילימטר - - -
היו"ר תמר זנדברג
שזה שווה ערך?
סימונה זילבר
50 במקום 240 ו- 10 במקום 50 - - -
היו"ר תמר זנדברג
מה זה, זה שלוק או כלום?
שלמה אלמוג
זה בערך קצת פחות מחצי פחית.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני גם זוכר למה קבענו את זה. אנחנו קבענו את זה בגלל יצאת שבת, מוצאי שבת. אני זוכר כמו היום. קבענו את זה בגלל שאמרו שבשבת ומוצאי שבת אם רוצים לשתות משהו בשביל הכיף, אני לא מכיר את זה, אני לא עושה את זה, קבענו את הרף הנמוך הזה. אמרו שזה - - -
שלמה אלמוג
דה-פקטו זה אפס.
סימונה זילבר
זה לגבי המצב המשפטי.

מה קורה בפועל - - -
היו"ר תמר זנדברג
רגע, רגע, סליחה שאני מפסיקה אותך, אבל עוד לפני.

אם אני לא טועה, זה ממש בתור אזרחית שנוסעת ומאזינה לרדיו, יש תשדיר, נדמה שלכם ברשות, שאומר: 'החוק שונה ומעכשיו מדובר באפס ולכן אל תשתו בכלל וזה, וזה - - -
עמי רוטמן
נכון, כי אמרנו דה-פקטו זה אפס.
היו"ר תמר זנדברג
אבל מדובר בחוק של אוכלוסיות מיוחדות.
עמי רוטמן
כן, כי אין חוק אחר.
היו"ר תמר זנדברג
וזה נאמר בתשדיר או השארתם את זה - - -
עמי רוטמן
נאמר: נהגים צעירים, נהגים מקצועיים - -
היו"ר תמר זנדברג
אה, זה נאמר בתשדיר.
עמי רוטמן
זה נאמר חד-משמעית. אגב, ביננו זה בסדר שכולם יחשבו שאסור, אבל נאמר: נהגים צעירים ונהגים מקצועיים.
עמי רוטמן
הכותרת הייתה ונשארה "אפס סובלנות".
היו"ר תמר זנדברג
בסדר. תמשיכי עכשיו לגבי המצב בפועל. יש לנו חוק ומאז - - -
סימונה זילבר
זה אפס סובלנות, אבל עדיין צריך לעמוד בקריטריונים מסוימים שקבועים בחוק.
היו"ר תמר זנדברג
בסדר, יש קריטריונים בחוק, החוק הוא מ-2010.
סימונה זילבר
אז מה קרה, החוק עבר בדצמבר 2010, אגף התנועה יצא לתהליכים שהם גם טרום מכרזים ואחר כך תהליכי מכרזים כדי לברר - - -
היו"ר תמר זנדברג
כשחברי כנסת רוצים להסביר למה משהו לא קרה, אז משתמשים בדצמבר בשנה שזה קרה. כאילו, אם זה קרה בסוף השנה. זה לא לך, זו אמירה כללית. תמיד זה קרה בדצמבר 2014, בדצמבר 2015. חודש דצמבר הוא חודש רווי פעילות, זה כדי להראות שזה היה בסוף השנה.
סימונה זילבר
אני גם אוכל להגיד מה עשינו באוקטובר אחר כך. זאת אומרת, - - -
היו"ר תמר זנדברג
כן, עדיין מדובר מלפני חמש וחצי שנים, לא שש.
סימונה זילבר
אני פשוט רוצה לדייק. אמרתם שהכלי לא הורם מהארגז הכלי הורם מהארגז. זה תהליך שנמצא בהתהוות. אנחנו - - -
היו"ר תמר זנדברג
5.5 שנים?
סימונה זילבר
אז אני אסביר, או.קיי.

התהליך של ברור מי הספק שיכול לתת את הכלי, לתת את כלי העבודה, החל באוקטובר 2012. התקן הישראלי אושר באוקטובר 2013 – זו עבודה של מכון התקנים. המכשיר הספציפי נבדק מנובמבר 2013 במכון התקנים על מנת לקבל תו תקן. זאת אומרת, קביעה שהמכשיר שהמשטרה רוצה להפעיל עומד בתקן הישראלי שנקבע באוקטובר 2013.
עמי רוטמן
כל זה במימון הרשות. אנחנו רצינו לקדם תהליכים ולזרז, אז את התקן הזה אנחנו מימנו כדי שלא יהיו חסמים בירוקרטים מיותרים.
סימונה זילבר
אנחנו לא יכולים להביא מכשיר שעובד - - -
היו"ר תמר זנדברג
בסיפור המתח הזה אנחנו עומדים עכשיו 3 שנים מיום כניסת החוק לתוקף, הגענו לסוף 2013. כן, ואז - - -
סימונה זילבר
אנחנו בבדיקות. אנחנו מנובמבר 2013 בעבודה מול מכון התקנים בבדיקות של התקן. התקן נמצא כעת בבדיקות אחרונות, בימים אלה בקו הייצור.
היו"ר תמר זנדברג
די, נו.
סימונה זילבר
אבל, זה מה שיש. או.קיי.

המכשיר הוא לקראת אישור ולקראת קבלת תו תקן. זה מבחינת - - -
היו"ר תמר זנדברג
את רוצה להגיד לי שלוקח 3 שנים במדינת ישראל לקבל תו תקן ועד אז, סליחה על זה, אבל אנשים ימשיכו להיהרג בכבישים?
סימונה זילבר
אני נותנת לך את העובדות, את הפרשנות אני משאירה לכם. אני גם יכולה להגיד לכם מה אנחנו עשינו במקביל בזמן, ברמת אכיפה. read my lipst
היו"ר תמר זנדברג
רגע, קודם רגע לגבי, או.קיי, אנחנו בימים האחרונים של, ועכשיו מה, תוך כמה זמן, מתי את יכולה להגיד לנו read my lipst? בחודש דצמבר 2016 - - -
סימונה זילבר
אני לא עומדת בחודש, אני מקווה שהשנה יסתיימו הבדיקות, יינתן תו תקן - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
עדיין לא נגמרו הבדיקות?
היו"ר תמר זנדברג
נו, די. עדיין לא נגמרו הבדיקות?
סימונה זילבר
אמרתי, המכשיר עדיין לא קיבל תו תקן והוא בבדיקות בקו הייצור, בקו הייצור של היצרן. זו העבודה של מכון התקנים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
מפקד מתנ"א אמר לי לפני שבועיים: 'אנחנו רוכשים 70 מכשירים, יש תקציב'. שכאמרתי לו: 'הרשות הלאומית נתנה את התקציב' הוא אמר: 'לא, התקציב לא מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים'. כך הוא אמר בשידור, אני זוכר את זה.
היו"ר תמר זנדברג
החברה הזו שעובדים מולה - - -
סימונה זילבר
"דרגר". זו החברה שסיפקה גם את הינשוף הנוכחי.
היו"ר תמר זנדברג
היא מייצרת ומוכרת את הינשופים האלה במקומות אחרים בעולם, הם עובדים והם יעילים והכול בסדר - - -
סימונה זילבר
נכון. מכאן טילי טילים של מילים שנכתבו על ידי בתי המשפט לתעבורה מצפת ועד אילת על זה צריך תקן וצריך תו תקן ולכן אנחנו עובדים - - -
היו"ר תמר זנדברג
אבל למה לוקח 3 שנים וזה עדיין לא נגמר לאשר תקן למוצר שהוא כבר בעולם? זה לא משהו ניסיוני.
שלמה אלמוג
אני רוצה להסביר. גברתי, - - -
סימונה זילבר
אני לא אתן תשובות במקום מכון התקנים גם.
שלמה אלמוג
אני ליוויתי את התהליך הזה עד הסוף מתחילתו. כל מה שסימונה אומרת זה נכון. הבדיקה של מכון התקנים לא נעשית בארץ, היא נעשית באירופה. היא לא נעשית ב"דרגר", "דרגר" הוא היצרן. היצרן בא ואומר: 'זה המכשיר' וזה המכשיר שמדינת ישראל החליטה לקנות. אחר כך, בגלל שהיו הרבה ריקושטים בבתי משפט על כך שאת המכשיר הקודם הכניסו קצת בצורה עקומה - - -
היו"ר תמר זנדברג
מאיזו בחינה עקומה?
שלמה אלמוג
מבחינה זו שזה עבר איזו פרוצדורה, פרוצדורה שהיא מקובלת של מתי שר חותם שהמכשיר נכנס לתוקף במדינת ישראל.
היו"ר תמר זנדברג
מה אתה רוצה להגיד לנו, שהייתה פרשת האפוד הצהוב בעניין הזה?
שלמה אלמוג
לא. תקשיבי - -
דודי דוטיש
הייתה בעיה של אמינות. - - בא ואומר שהמכשיר אמין - -
קריאה
אז איך כולם בודקים?
היו"ר תמר זנדברג
רגע, רגע, רגע. המכשיר הזה - - -
שלמה אלמוג
תני לי חמש דקות אוטוסטרדה ואז תשאלי את כל השאלות.
היו"ר תמר זנדברג
לא, סליחה רגע, אני חייבת לעצור אותך כבר בשלב הזה.

המכשיר הזה, אני מבינה שיצרן שמייצר גם את המכשירים שבשימוש היום - - -
שלמה אלמוג
ברור.
היו"ר תמר זנדברג
היה הליך מכרזי?
שלמה אלמוג
ברור.
היו"ר תמר זנדברג
בשלב הקודם ובשלב הזה, האומנם?
שלמה אלמוג
כן.
היו"ר תמר זנדברג
או.קיי. יש עוד יצרנים של הדברים האלה בעולם?
שלמה אלמוג
יש עוד הרבה יצרנים.
היו"ר תמר זנדברג
איך נבחר דווקא זה ואיך קרה שהוא נבחר פעם שנייה בהליך מכרזי נוסף אם הייתה בעיה כלשהי? בעיית אמינות כזאת או אחרת.
סימונה זילבר
לא הייתה בעיית אמינות.
שלמה אלמוג
כי הוא הטוב ביותר.
היו"ר תמר זנדברג
אם הוא הטוב ביותר, אתה אמרת.
סימונה זילבר
לא הייתה בעיית אמינות. היו טענות של סנגורים בבתי משפט לתעבורה שניסו לזכות את הלקוחות שלהם מעונש חמור, אחד החמורים בפקודת התעבורה, שנתיים פסילה על נהיגה בשכרות.
היו"ר תמר זנדברג
שתקפו את המכשיר. או.קיי. זה שזה טוב זה בסדר, אבל נשאלת השאלה. רגע, הפסקתי את פרופסור אלמוג, אני מתנצלת.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני רק רוצה להגיד כי אני חייב לרוץ לוועדה אחרת. אני חייב להגיד שני משפטים. אני רוצה להגיד לכם, אני שומע כאן ואני נדהם. כשאני שומע את מפקד מתנ"א בתקשורת מדבר, כאשר הוא ואני מנהלים את השיחה ביחד בגלי צה"ל, הוא אומר: 'נמצא הכסף לקנות 70 ינשופים'. כאן אני שומע את המשטרה שאומרת 'אין תו תקן'. כשאני אומר שהחוק עבר בדצמבר 2010, אני הגשתי אותו והוא עבר בטרומית בנובמבר 2009 – הוא עבר בטרומית. היה לכם שנה להכין את עצמכם, להכין את המכשיר המתאים לבדיקות. בוועדה גם לא התנגדתם, לא אמרתם בכלל שאין לכם מכשיר שיכול לבדוק. אנחנו חוקקו חוק כשידעתם שמחוקקים חוק כזה ולא עשיתם כלום, זה מזעזע.
היו"ר תמר זנדברג
חבר הכנסת חמד עמאר, יושב מאחוריך ניתאי ענבי כתב התחבורה של גלי צה"ל שהביא את הסיפור, אני בטוחה שעכשיו לתכנית מה בוער עם רזי ברקאי, אני בטוחה שכל המאזינים הולכים לשמוע שמה שאמר מפקד משטרת התנועה לציבור זה לא בדיוק המצב.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
נכון, הוא דיבר איתי. אני אמרתי לו שהכסף נמצא דרך הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הוא אמר לי:: 'לא, הכסף לא נמצא מהרשות, הוא מהמשרד לביטחון פנים'.
היו"ר תמר זנדברג
הוא אמר שיש מכשירים בקנייה ואת אומרת שהתקן לא אושר - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
לא אושר ואולי עד סוף השנה הוא יאושר. תודה רבה, אני חייב לרוץ לוועדה אחרת.
היו"ר תמר זנדברג
אני אעדכן אותך.

סליחה פרופסור אלמוג. אני ממש מתנצלת. אנחנו נחזור אליכם, לברר וללבן את הנקודה.
שלמה אלמוג
יש פה כמה נקודות שצריך ללבן אותן כי כמו שזה נשמע, כמו שהיא הציגה והיא הציגה את זה נהדר. זה נשמע מאוד לא טוב. הנה עובדה, כולם מתרוממים, צועקים וכו'. אבל, צריך להבין שאנחנו לא הגורם היחיד שמשחק בתוך מגרש המשחקים הזה.

מה שקרה במדינת ישראל זה דבר שלא קרה בשום מדינה בעולם. תאמינו לי, אני עוקב אחרי זה במדינות אירופה, ארה"ב, בשום מדינה זה לא קרה, במדינת ישראל זה כן קרה. מכשיר שמוכר כמכשיר ראייתי בכול העולם, בכול העולם מקבלים את הדטא כמו שהיא, מה שהמכשיר מוציא זה מה שמתקבל. ברוב העולם עובדים במכשיר הגרמני הזה שנחשב לטכנולוגיה הכי הכי מתוחכמת ומשוכללת שנותנת את התוצאות, באמת הכי טובות שאפשר, ובמדינת ישראל בבתי משפט סנגורים, זה בסדר כי זה התפקיד שלהם, אבל מה שהם עשו, הם ניסו לעלות בו הרבה הרבה מאוד פגמים. הפגמים הללו, לא תמיד התשובות שניתנו על ידי אנשי המדע ואנשי המשטרה ועל ידי היצרן הגרמני מחו"ל שבא במיוחד לארץ, לא תמיד שכנעו עד הסוף את השופטים. השופטים מסתכלים על זה בדרך ראייה משפטית ולא מדעית. השורה התחתונה הייתה, אמרו: 'או.קיי, בגלל שיש לנו איזו אי וודאות מסוימת לגבי פריט א', ב' ו-ג' והכול' אז החליטו לשים רף יותר גבוה ואת המכשיר לאשר ולהכניס אותו ארצה.
היו"ר תמר זנדברג
אין בעיה. עד כאן הכול טוב ויפה.
שלמה אלמוג
רגע, שנייה, שנייה.

אלא מה, לא הייתה במדינה תשתית שבה אפשר להכניס מכשיר חלק.
היו"ר תמר זנדברג
מה זאת אומרת 'תשתית'?
שלמה אלמוג
תשתית. מה זאת אומרת 'תשתית', זאת אומרת שיהיה נוהל מסודר איך מכניסים מכשיר למדינת ישראל, איפה הוא נבדק, שיהיה לו תו תקן וכו' וכו', למרות שיש לו תו תקן בינלאומי. הוא עומד בתקינה הכי מחמירה בעולם של מכשירים ראייתיים לבדיקת נשיפה. המכשיר הזה עבר הרבה מאוד מכשולים. מכשולים שאי אפשר היה לדמיין שבאמת קרו וזה הזוי. רק במדינת ישראל זה קרה.
היו"ר תמר זנדברג
הזוי, שלוש שנים, עברו חמש שנים, עברו שש שנים, מה קורה?
סימונה זילבר
הכוונה היא שהיום רוצים לעשות את זה נכון ובצורה מסודרת - - -
היו"ר תמר זנדברג
מה זה היום, זה שש שנים.
סימונה זילבר
היו שנים של דיונים בבית משפט לגבי המכשיר החדש.
היו"ר תמר זנדברג
ו-?
שלמה אלמוג
מה שקרה, המכשיר הזה, הייתה וועדה שקבעה איזשהו תקן ישראלי כי בתי המשפט אמרו: 'אם יהיה תקן ישראלי לא יהיו כל הוויכוחים האלו'.
היו"ר תמר זנדברג
מאה אחוז, אבל אנחנו אחרי, קבענו את התקן, הכנסנו - - -
שלמה אלמוג
מה שקרה, ברגע שהיה תקן - - -
היו"ר תמר זנדברג
היה סיפור מותח. הקשבנו בקשב רב, עברו שש שנים.
שלמה אלמוג
נקבע תקן ולאחר מכן, צריך עכשיו מכון התקנים לבוא ולהגיד שהמכשיר המסוים הזה מהדגם המסוים הזה שנכנס ארצה עומד בתקן הישראלי. מדינת ישראל לא מסוגלת לבדוק אותו על פי התקן הבינלאומי. יש מקומות בעולם שיש להם קווי מעבדה - - -
היו"ר תמר זנדברג
אבל פרופסור אלמוג, שמענו את הסיפור הזה. באמת שמענו אותו. אתה יודע מה, אפילו נניח - - -
שלמה אלמוג
את רוצה שאני אתקדם?
היו"ר תמר זנדברג
כן, אני רוצה שתתקדם מהנקודה הזאת והלאה.
שלמה אלמוג
המכשיר הגיע, כמו שהיא אמרה, ב-2013 הגיע להולנד לבדיקה. מעבדה שמכון התקנים לקחה אותה כ-outsourcing. הוא עבר את המבחנים, במבחן אחד הוא נכשל. כשישבנו לבדוק הכיצד, הסתבר שהתקן הבינלאומי היה שגוי ולא שהמכשיר לא בסדר - - -
היו"ר תמר זנדברג
או.קיי, וכל זה קרה ב-2013.
שלמה אלמוג
לא, אבל זה תהליך. זה תהליך שלוקח זמן. היה צריך לכנס את הוועדה הבינלאומית כדי שתתקן את - - -
היו"ר תמר זנדברג
אני לא אומרת שהוא לא צודק. אני רק אומרת - - -
שלמה אלמוג
רגע, רגע, סליחה. כדי שתתקן את אותה שגיאה בתקן הבינלאומי כי בלי זה מכון התקנים לא יכול היה לתת אישור שהמכשיר הזה עומד בתקן הישראלי, כי התקן הישראלי הוא התקן שאומץ כתקן בינלאומי כמו שכל המדינות הנאורות עושות, לכן זה התעכב.
היו"ר תמר זנדברג
נהדר, ועכשיו?
שלמה אלמוג
עכשיו, אני לא יודע מה קרה בחצי שנה או בשנה האחרונה. אבל, אבל, אחרי שהוועדה הבינלאומית אישרה והוציאה תיקון לתקן, אז אותה מעבדה בהולנד שבודקת את המכשיר, עכשיו היא בודקת אותו על פי התקן המתוקן. זה לוקח זמן כי זה תלוי בכל כך הרבה גורמים בינלאומיים שאין לנו שליטה עליהם בכלל.

בעצם השאלה הייתה צריכה להיות מופנית, איך מעבדה בהולנד שעושה את הבדיקות הללו באופן תדיר וסדיר לכל מדינות העולם, למה זה לקח לה 3.5 שנים.
היו"ר תמר זנדברג
נו?
שלמה אלמוג
הסיבה היא בגלל שככה הם עובדים - - -
היו"ר תמר זנדברג
מי עובד?
שלמה אלמוג
ככה עובדים, ככה עובדת אותה מדינה, ככה עובדת אותה מעבדה. ברגע שהיא מצאה שהמכשיר חריג והיא עלתה על זה ב-2014, של המכשיר מהתקן.
היו"ר תמר זנדברג
פרופסור אלמוג, יש לנו פה - - -
שלמה אלמוג
אני לא בא להגן על אף אחד, כי אני לא שייך למשטרה. אני בא פשוט להגיד שפה במידה מסוימת נגרם במידה רבה עוול מאוד גדול למשטרה. משום, המשטרה במהלך כל השנים עשתה מאמצעים בלתי נדלים בכל כך הרבה שטחים, עם כל העולם היא עבדה כדי שהמכשיר הזה יקבל בסופו של דבר איזו כניסה חלקה במדינת ישראל.
היו"ר תמר זנדברג
כן, בשורה התחתונה אנחנו 5.5 שנים אחרי ואנחנו אפילו לא יודעים מתי יסתיימו הבדיקות. יש לנו כאן התייחסות של מכון התקנים שאומר לנו שכל הסיפור שאתה אמרת של התקן הישראלי שהוכן, שתוקן והתעדכן התקן הבינלאומי והתעדכן התקן הישראלי – כל זה קרה בין השנים 2013 ל-2015. אנחנו היום ב-2016 ושמענו כרגע שבימים אלה, אנחנו אפילו לא יודעים מתי יסתיימו הבדיקות. מכון התקנים מוסר שהוא ערוך ומוכן לבדיקת הינשוף וממתין שהיצרן יודיע שהמוצר מוכן לבדיקה. - - -
שלמה אלמוג
היצרן לא צריך להודיע דבר כזה כי המכשיר נמצא במעבדה. המכשיר הזה נשלח - - -
היו"ר תמר זנדברג
אבל זה בדיוק מה שאנחנו מנסים לברר. מה קורה כרגע?
שלמה אלמוג
כרגע מה שקורה, זה אחרי שהתקן הזה תוקן המכשיר מאז 2013עדיין נמצא, הוא נמצא במעבדות בדיקה מוסמכות לתת לזה תקן, שהוא עומד בתקן, הוא נמצא שם. זה לא בשליטה לא של משטרת ישראל, אתם יודעים מה, גם לא של מכון התקנים אפילו.
היו"ר תמר זנדברג
אז של מי?
שלמה אלמוג
של אותה מעבדה שאמורה לגמור את הבדיקות.
היו"ר תמר זנדברג
אתה מבין שזה לא הגיוני.
שלמה אלמוג
לא הגיוני, גם אני חושב שזה לא הגיוני.
היו"ר תמר זנדברג
או שזה לא הגיוני או שתכניסו את המכשיר לעבודה, עם כל הכבוד, ותסתכנו שיבואו כמה סנגורים נורא חלקלקים ואת כל הדיון הזה ננהל בבית המשפט, אבל בינתיים לפחות הבדיקות תתקיימנה. הרי לא כל אדם שנתפס ובטח לא נהג מקצועי, מה הבעיה?
שלמה אלמוג
אם היינו עושים את זה, היה אפשר - - -
קריאה
אז היה שלוש שנים.
היו"ר תמר זנדברג
בדיוק. א', זה מרתיע. זה כן אכיפה כלפי הרבה מאוד אנשים. הרי החלק הארי לא הולך לבית משפט עם העורך דין הכי הכי חלקלק שיוציא אותם מכל דבר ויתקוף את המכשיר. גם אם כן, אז תהייה טענה די חזקה בבית המשפט לגבי כל הסיפור הזה: 'המכשיר בבדיקה, מכון התקנים פה ומכון התקנים שם'. זו סיבה לשבת באין מעשה בחיבוק ידיים ולא לעשות כלום 5.5 שנים?
שלמה אלמוג
השגיאה הכי גדולה שאפשר לעשות, זה מה שאת מציעה עכשיו.
יניב יעקב
אבל גם אם שגיאה הכי נוראה לכאורה, אחרי 3 שנים בבית המשפט היו גומרים עם זה ואנחנו עדיין - - -
קריאה
היו גומרים את זה עם ביטול של אלפי דוחות. בפעם הקודמת שזה עלה לדיון - - -
היו"ר תמר זנדברג
אבל עכשיו יש אפס דוחות כי בכלל לא נותנים דוחות, כי לא קיים הדבר הזה.
סימונה זילבר
תני להסביר מה אנחנו עושים היום. זו אמירה לא נכונה - - -
שלמה אלמוג
רק רגע, אני רוצה לסיים את הדבר הזה.

הסיפור שנאמר פה עם ראש אגף התנועה שהוא אמר: 'יש לנו כסף לקנות מכשיר'. אני לא שייך למשטרת ישראל ואני לא מעודכן מה קרה בחודשים האחרונים במשטרת ישראל. אני יכול להגיד לכם שהוא צודק לגמרי, משום שישנם פה שני מסלולים שהמשטרה החליטה לעבוד עליהם במקביל כדי לחסוך זמן. אחת, למצוא כסף לרכש כי ברור שזה יהיה המכשיר. ב', לגמור לו את התקן.
היו"ר תמר זנדברג
פרופסור אלמוג, על מנת שאנחנו לא נתכנס כאן בעוד חצי שנה-שנה ואז אנחנו נשאל מה קורה עם הטמעת המכשיר, הרי כל הדבר הזה שאתה אומר יכול היה כבר להיעשות. אתה אומר שצריך עכשיו נהלים להטמעה לשוטר בשטח - - -
שלמה אלמוג
לא, אין צורך. אין צורך בשום דבר בשטח.
היו"ר תמר זנדברג
זה לפרוטוקול הלא הצריך הזה?
שלמה אלמוג
כן, זה לפרוטוקול.
היו"ר תמר זנדברג
מאה אחוז, אנחנו נעקוב אחרי זה.
שלמה אלמוג
זאת משום שהמכשיר הוא בעצם - - -
קריאה
הוא אמר שצריך - - -
היו"ר תמר זנדברג
לא, את זה היא אמרה, המשטרה אמרה.
סימונה זילבר
דוקטור אלמוג אמר שאין נוהל סדור להכנסה של מכשירים למדינת ישראל. למדינת ישראל אין נוהל סדור, זה לא - - -
היו"ר תמר זנדברג
על זה אנחנו דנים פה, על כל פרשיית 6 השנים.
שלמה אלמוג
הנוהל איך לעשות משהו סדור היה חלק מתוך וועדה, וועדת אלמוג שאני ישבתי בראשה, שקבעה איזה נוהל סדור מסוים, וככה המדינה החליטה לעבוד, לעשות את זה בצורה מסודרת - - -
היו"ר תמר זנדברג
אתה ידעת שזה ייקח 5.5-6 שנים ועדיין - - -
שלמה אלמוג
לא משנה כמה זמן זה ייקח.
היו"ר תמר זנדברג
לא משנה כמה זמן זה ייקח?
שלמה אלמוג
לא, משום שמה שיותר חשוב זה שבסופו של יום זה ישיג את המטרה - - -
היו"ר תמר זנדברג
מתי?
שלמה אלמוג
המטרה הייתה לעשות את זה כל כך מסודר משום שאנחנו - - -
היו"ר תמר זנדברג
כל כך מסודר שזה לא יקרה.
שלמה אלמוג
לא. עוד פעם, תראו, חבר'ה, הכי פשוט זה לתקוף את כולם, זה הכי פשוט. אני רוצה לראות שמישהו היה עושה את זה. הכי פשוט זה לתקוף ואני לא אומר את זה כי אני לא בא להגן פה על מישהו. אני פשוט בצורה הכי ניטרלית - - -
היו"ר תמר זנדברג
כן, יש כאלה שתפקידם בעולם לעשות ויש כאלה שתפקידם לפקח עליהם. אתה יודע מה, בלי אלה שמפקחים לא היו עושים אלה שעושים, אנחנו רואים שגם עם פיקוח לא בדיוק עושים. אז סלח לנו שאנחנו קצת רוצים לדעת מתי זה יקרה, זה הכול. אגב, זו שאלה שעד עכשיו לא קיבלנו עליה תשובה.
שלמה אלמוג
הכי פשוט זה לתת תשובה. אבל, מאחר - - -
היו"ר תמר זנדברג
נו, למישהו יש את התשובה הזו?
שלמה אלמוג
עוד פעם, מי שהוא אחראי, ואני מעריך שמשטרת ישראל מאוד אחראית בתחום, אומר: 'כל עוד זה לא בשליטתי אני לא אוכל לתת תשובה'.
היו"ר תמר זנדברג
לא, זאת לא תשובה, זה בריחה מתשובה עם כל הכובד.
שלמה אלמוג
הערכה שזה יהיה השנה. אבל, זה תלוי הרבה מתי המעבדה תגמור את חלקה, מתי מכון התקנים ייתן אישור על זה שגם זה הרבה זמן, מתי הוא יקבל תו תקן ואחר כך לעשות את הבדיקות בארץ.
היו"ר תמר זנדברג
אתה יודע, מפאת כבודך אני אניח שגם אתה חש שלא בנוח עם התשובה שלך כמו שאני לא חשה בנוח. באמת, זה בלתי מתקבל על הדעת.
שלמה אלמוג
ההבדל בינינו הוא אחד, - - -
היו"ר תמר זנדברג
בסדר, אני יודעת.
שלמה אלמוג
אבל, אבל בדרך איך שהעניינים מתנהלים - - -
היו"ר תמר זנדברג
בסדר, עברנו את הדרך. אנחנו עכשיו עם הפנים קדימה, מתי זה יקרה? לא יתכן - - -
שלמה אלמוג
שיתמלאו התנאים זה יקרה. זאת התשובה.
היו"ר תמר זנדברג
לא. התשובה הזאת כאן בוועדה לא מקובלת ואנחנו נצא מכאן עם לפחות לוח זמנים שנוכל לעקוב אחריו, כדי לבצע את העבודה שלנו שהיא עבודת פיקוח, כדי לעקוב אחרי לוח זמנים שיינתן לנו כאן ושאנחנו נדע מה קורה איתו. אנחנו לא נגיד: 'זה לא תלוי בנו'. אתה יודע, אני לרגע אתלה באילנות גבוהים, מדינת ישראל לא קמה על כל דבר שלא תלוי בנו. היא קמה כי לקחנו לידנו כדי לעשות, ושכן יהיה תלוי בנו.
שלמה אלמוג
תאמיני לי שאנחנו יודעים את זה.

בבקשה.
עמי רוטמן
תודה. עמי רוטמן, היועץ המשפטי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אני מלווה גם את החוק מ-2009 וגם את כל התהליכים מול מכון התקנים וגם עם המשטרה. יש לי את התמונה הרחבה ביותר ממי שיש כאן, למרות שלצערי שמי שהיה באמת מחותן ראוי להזמין אותו הוא אילן כרמית ממכון התקנים. הוא זה שליווה את כל ההליך הזה. אני אנסה לעשות קצת סדר במה שנאמר.

לפי ההסכם שנחתם עם מכון התקנים ב-2012 בינינו ובינם, כל ההליך הזה היה אמור להסתיים איפשהו במחצית 2013. באמת בגלל מה שפרופסור אלמוג אמר, באמת היו בעיות בינלאומיות. בסוף תו התקן לא תו התקן, התקן, יש כמה שלבים. התקן אושר לקראת סוף 2015 או במחצית 2015. אחרי זה יש שלב נוסף של אישור דגם - -
קריאה
2013.
עמי רוטמן
הדגם עצמו, לא. התקן הסופי של המכשיר עם כל התיקונים שהיו כי אחרת אישור הדגם, השלב הבא הוא אישור הדגם זה הסתיים בסוף 2015, זה אחד מה--- ב-9 בנובמבר. נשאר השלב הבא של רכישת המכשיר עצמו כשהמכשיר עצמו צריך לקבל את תו התקן אחרי כל הפרוצדורות. אחרי שאישור הדגם ואישור התקן הושלמו, בעצם אגף התנועה מצא את הכסף, אמר: 'אני קונה את ה-67 או 70 מכשירים'. עכשיו מבחינתנו אנחנו נמצאים מול מכון התקנים בשלב שהם מחויבים כלפינו לתת את תו התקן, בעצם זה השלב הסופי, תוך 60 יום לאחר ביצוע המבדק במפעל המייצר בקו הייצור. זאת אומרת, בקו הייצור באירופה. לכן חשבתי שהכי נכון היה להביא אין אילן כרמית לראות מתי המבדק הזה מתבצע, כי הוא אמור להתבצע. ברגע שהמשטרה מצאה את התקציבים המבדק הזה אמור להתבצע. אז סופרים 60 יום - - -
שלמה אלמוג
רגע, מה זה קשור, מה קשור הכסף של המשטרה? המשטרה, זה הולך ל"דרגר". אתה יודע מה, אתה רוצה שאני אגיד לך באמת, כן? הרשות הלאומית לבטיחות עכבה את זה למעלה משנה משום שבאמצע, כשהמכשיר היה באירופה עצרו את התקציבים.
עמי רוטמן
לא עצרנו שום תקציב.
שלמה אלמוג
סליחה, אני יודע יותר טוב. אני אדם מאוד אובייקטיבי. אני אומר בדיוק מה היה שם, אני לא שייך למשטרה, לא שייך לבטיחות בדרכים. זה מה שהיה. זה נפסק גם בשביל זה.
היו"ר תמר זנדברג
אנחנו לא נתחיל קרב, אנחנו כבר את ההיסטוריה, אנחנו בטח לא נתחיל קרב עכשיו בתיקון ההיסטוריה של מי אשם אחורה. סליחה דוקטור אלמוג, בעיקר אני אגיד מה הסיבה העיקרית שאני לא רוצה כרגע לנהל את הדיון הזה, כי עוד לא סוף פסוק. את פוסט-מורטם נעשה אחרי שיהיה פוסט, בינתיים אין לנו. הינשופים הם לא פה אז ננתח מה קרה בשש שנים, ננתח? אני מבטיחה לך לעשות ישיבת הפקת לקחים. בינתיים בוא נדאג שיהיו פה. עכשיו השאלה היא כזאת, יש פה איזה פער שתעזרו לי לגשר עליו ואם בכלל. שמענו כאן שהבדיקות עדיין לא הושלמו. הבדיקות שאת התכוונת הן בדיקות על המכשירים שכבר נרכשו או עומדים להירכש?
סימונה זילבר
בדיקות על מכשירים שהם בתהליכי רכישה. זה המכשיר שנבדק, אנחנו עושים תקן - - -
היו"ר תמר זנדברג
אבל הבדיקה הזו זו השוואה של הדגם הספציפי, לבדוק האם הוא עומד בתקן כאשר התקן עצמו כבר הושלם ונקבע?
שלמה אלמוג
כן, נכון, בדיוק.
סימונה זילבר
ולכן הדברים באמת לא עומדים בסתירה. במקביל לתהליך של אישור המכשיר על פי התקן אנחנו הולכים לתהליך של רכישה כדי לחסוך את הזמן, כך שאין סתירה בין הדברים שנאמרו אז ולדברים שנאמרים היום.
היו"ר תמר זנדברג
אם כך, מדוע אי אפשר לנקוב בלוח זמנים? הרי מכאן והלאה על כל פרשיית התקן והבינלאומי והמתוקן מאחורינו. לפי דבריכם אנחנו עכשיו בשלב שבסך הכול יש תקן ועכשיו בואו נראה האם המכשיר שאנחנו רוצים לרכוש עומד בתקן. ני מניחה שבחוזה רכישה כזה כתוב שהוא צריך לעמוד בתקן ואם לא תבוטל הרכישה, והציבור לא יבזבז 3 מיליון שקל על משהו שלא יעמוד בתקן וכו' וכו'. אם כך, זה כאילו נראה שזה על מסלול של טייס אוטומטי. למה אי אפשר לנקוב בלוח זמנים ולומר לנו בחודש X בשנת 2016 המכשירים יהיו בכבישים, השוטרים יעברו הדרכה, אתם אומרים לא צריך, אז הם יעבור תדרוך קצר של שעה לפני היציאה בשטח והמכשיר יהיה בעבודה.
סימונה זילבר
אני לא יכולה לנקוב בלוח זמנים כשהזמנים לא בידיי. אם היו סדרת פעולות, שכל סדרת הפעולות תלויה אך ורק במשטרת ישראל אגף התנועה, הייתי יכולה להגיד גם לוח זמנים ולהתאמץ לעמוד בו. מאחר ולא הכול נתון בידיי, אני חושבת שהדברים האלה הוסברו היטב גם על ידי דוקטור אלמוג וגם על ידי הרשות הלאומית, מי שבדוק כרגע זה לא אני, זה המומחה של מכון התקנים.
היו"ר תמר זנדברג
רגע, ואם הבדיקה הזאת תיקח שלוש שנים מה תעשי?
שלמה אלמוג
הבדיקה הזאת לא תיקח שלוש שנים.
היו"ר תמר זנדברג
אם, אם, עד עכשיו לא חשבנו.
שלמה אלמוג
הבדיקה, 99% ממנה הסתיימה כבר. היה פריט אחד שהיה צריך לעבור תיקון בינלאומי, עכשיו הוא בבדיקה, פריט אחד.
היו"ר תמר זנדברג
אז למה אי אפשר לנקוב בלוח זמנים?
שלמה אלמוג
משום שזה תלוי, תראי בכמה. א', אותה מעבדה בחו"ל צריכה לעשות את זה ולגמור את זה. מי שמנהל אותה זה מכון התקנים. מכון התקנים צריך לענות על שתי שאלות, א', מתי המכשיר יגיע עם תעודת תקן. ב', מתי הוא יעשה לו תו תקן. ברגע שזה יהיה, אני מעריך שתוך כלום פסיק כלום זמן, משטרת ישראל - - -
היו"ר תמר זנדברג
השאלה כרגע, מתי זה יהיה, מתי זה יהיה ומה היכולת - - -
שלמה אלמוג
תשאלי את מכון התקנים. זה מכון התקנים.
היו"ר תמר זנדברג
דוקטור אלמוג באמת, עם כל הכבוד - - -
שלמה אלמוג
זה מכון התקנים.
היו"ר תמר זנדברג
מכון התקנים אתה יודע, הגישה הזאת שכל אחד מטיל על השני זה נחמד - - -
שלמה אלמוג
לא, בדיוק לא.
היו"ר תמר זנדברג
שנייה רגע, אל תפסיק אותי בבקשה. הגישה שכל אחד מטיל על השני ואף אחד לא ממשיך לעשות את העבודה שלו עד שהקודם לא גמר, בסוף יש גוף אחד שהוא מוביל את התהליך. אם אני יש לי פרויקט ולפרויקט יש כמה מקטעים והוא תלוי בכל מיני דברים, אז אני דואגת להאיץ באלה ולשאול את אלה מה קורה, ולהגיד לאלה שאם לא תעמדו בזמן שאני קבעתי לכם, ולא שאני אמתין שאתם תקבעו מתי. אני אעשה ככה, אני אפנה לאפיקים משפטיים, אני אפנה לשר שלי שינזוף בכם. מה, חבר'ה בואו, זה מדינת ישראל, מדינה, משרד התחבורה, המשרד לביטחון פנים, משטרה וכולם יושבים ומחכים שהמכון התקנים, רק בגלל שהוא כרגע לא, ולא שאני מסנגרת על מכון התקנים, זה לא העניין. כמו שאמרת, התפקיד שלנו בכנסת זה לפקח על העניינים, לא לנהל אותם בעצמנו. מי הגורם המנהל של הפרויקט הזה, האם הוא תובע לוח זמנים, האם הוא מכתיב לוח זמנים, האם דורש משאר המקטעים בתהליך? מה, יושבים פה אנשים שניהלו פרויקטים בחיים שלהם וזה לא הגדול שבהם אני מניחה.
שלמה אלמוג
להערכתי - - -
היו"ר תמר זנדברג
לא להערכתך, באמת אני רוכשת לך הרבה כבוד, עשית עבודה שתרמה פה, אבל יש כאן גורם ביצועי.
שלמה אלמוג
אז אני אומר - -
היו"ר תמר זנדברג
לא, זה לא אתה הגורם הזה.
סימונה זילבר
אנחנו במעקב ואנחנו בקשר ואנחנו עובדים הדוק אחד על אחד עם מכון התקנים, ויש לנו את אנשי המקצוע שלנו, ואת מומחי תוכן שלנו שעובדים בשיתוף עם מכון התקנים. ההיסטוריה הוסדרה והיום אנחנו בהווה ופועלים על מנת לקדם את זה בכמה אפיקים בכמה שיותר מהר, ולוח זמנים אני לא יכולה לתת.
היו"ר תמר זנדברג
האם אתם דרשתם ממכון התקנים לוח זמנים מסוים, אמרתם להם: 'אנחנו מבקשים מכם תוך שלושה חודשים לעמוד בזה'? משהו סביר.
סימונה זילבר
אני לא יודעת, אני רוצה לומר שנעשית במקביל עשייה משמעותית מאוד באכיפה. את זה ניסיתי לומר מתחילת הדיון. להגיד שלא עושים ולא אוכפים ולא מבצעים את התפקיד שהחוק מטיל עלינו לבצע, זה לא מדויק.
היו"ר תמר זנדברג
את החוק הזה - - -
סימונה זילבר
החוק הזה נאכף.
היו"ר תמר זנדברג
תכף תספרי לנו איך הוא נאכף, אבל לפני כן אני שואלת, לאור הדיון הזה הבנתי, לא נתתם לוח זמנים, אבל אני לא יודעת. אני ניהלתי פרויקטים קטנים בחיי, מעולם לא קרה שמעולם לא היה איזה, בסדר בסוף יש. עכשיו עברנו את העיכובים, עברנו את התקנים וכו'. האם, הבנתי שלא עשיתם את זה עד עכשיו, אבל האם עכשיו אתם מתכוונים לדוח לנו שאתם מציבים לוח זמנים למכון התקנים לדבר הזה?
סימונה זילבר
יהיה אפשר לחזור לפה בעוד תקופה ולעדכן, אני מניחה.
היו"ר תמר זנדברג
מה מכון התקנים ענה לכם, מכון התקנים אמר כמה זמן זה אמור לקחת?
סימונה זילבר
אין לי תשובה על זה.
היו"ר תמר זנדברג
אז למי יש תשובה על זה?
עמי רוטמן
מבחינתנו, תשובה חלקית. מרגע שנעשתה הבדיקה במפעל בקו הייצור, מכון התקנים צריך לתת תו תקן תוך 60 יום, זו המחויבות שלנו.
היו"ר תמר זנדברג
או.קיי, וכמה זמן - - -
עמי רוטמן
זה בין מכון התקנים למשטרה, גם דיברתי עם מי שאחראי שם, נועם בגיינסקי מי שאחראי על זה מטעם המשטרה. אני יודע שהם מפעילים שם לחץ. לוחות הזמנים שלהם עד לאותו שלב של הבדיקה, זה אולי סימונה או מישהו משם - - -
היו"ר תמר זנדברג
מישהו מאיפה?
עמי רוטמן
מאגף התנועה במשטרה.
שלמה אלמוג
אתה אומר שתוך 60 יום, מה יהיה?
יניב יעקב
מישהו שאל את מכון התקנים כמה זמן ייקח לו?
שלמה אלמוג
זה לפי ההסכם.
יניב יעקב
מישהו שאל כמה זמן ייקח לבדיקה בפס הייצור.
דודי דויטש
סליחה, יש פה איזו אמביוולנטיות מסוימת שחוזרת ועולה, וגם גברתי היושבת הראש חוזרת עליה.

קודם כל, דודי דויטש יושב ראש וועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין, עוד לפני שיקפצו עלי כולם. גם אני אבא לילדים, אני מניח שכולנו כאן רוצים, יש לנו אינטרס משותף.

גם שלטון החוק וגם הדמוקרטיה מתבססים על חזקת החפות. אף אחד מאיתנו לא רוצה שינהגו שיכורים. גם לי יש ילדים קטנים ואני חרד לגיל שהם יגיעו לסביבות האלה. בשבוע שעבר הייתי כאן בדיון על העלאת הגיל לאופניים חשמליים, הילדים שלי כמעט רצחו אותי כי לקחתי חלק בדיון כזה שדפק להם את כל התכניות. כולנו חרדים מהנהיגה בשכרות ומכל ההשלכות. מצד שני, אנחנו נתקלים באין סוף תיקים, לצערי, בגלל כשלים כאלה ואחרים שמוכחים בבית המשפט לא רק על ידי עורכי דין שרלטנים וכל מיני חלקלקים כאלה ואחרים. אף אחד מאיתנו לא רוצה להיות שם ,שנלקח ממנו הרישיון שזה תחילתו של מדרון לפעמים כלכלי, משפחתי, גירושין, פרנסה, אין סוף. שערו בנפשכם מישהו שיש לו עסק, חנות שסוגרים לו את החנות ל-90 יום או יותר בגלל שחושדים בו במשהו שלא התקיים, כנ"ל נהג אוטובוס וכדומה שנילקח ממנו הרישיון. זה מדרון חלקלק שהורס משפחות.

באמת כאשר יש סיבה שמצדיקה את זה, אנחנו תומכים, אנחנו ראשונים שייקחו למי שצריך. אבל, מכשיר כזה לפני שהוא קובע מי יעלה על הכביש ומי לא, ממי תילקח הפרנסה ועל מי ימיטו חורבן, בצדק צריך לוודא שהמכשיר הזה אכן תקין במאת האחוזים. יכול להיות שהייתה פה טעות של מכון התקנים או של איזה גוף - - -
היו"ר תמר זנדברג
לא. לא. סליחה, אבל דברייך לא קשורים לדיון. אנחנו לא מתכוונים לקחת לכם את הפרנסה, אתם תמשיכו לייצג אנשים - - -
דודי דויטש
לצערי את לוקחת את זה למקום אחר לגמרי.
היו"ר תמר זנדברג
אתה עשית עבודתך נאמנה, ייצגת את עורכי הדין, הכול בסדר. אבל, מה זה קשור לדיון? יש חוק - - -
דודי דויטש
ההפך, אנחנו רוצים מכשירים. האכיפה מייצרת לנו פרנסה.
היו"ר תמר זנדברג
יש חוק, החוק לא נאכף, שמענו כאן את כל ההיסטוריה למה הוא לא נאכף כבר שש וחצי שנים. אנחנו בסך הכול מנסים לברר נקודה פשוטה, מתי הוא ייאכף מעכשיו וזה הכול, ובלי שהגורם שאמון על האכיפה, שזו המשטרה, עושה את ארגז הזה שניתן לה מבלי שיגיד לנו: 'אנחנו, זה תלוי במישהו אחר'. זה הכול.
דודי דויטש
רק להגיד משפט אחד. יכול להיות שמישהו פנה למעבדה הלא מתאימה, לקח זמן ותקנים בינלאומיים, יכול להיות. אני רק אומר שהמכשיר - - -
שלמה אלמוג
זה לא נכון.
דודי דויטש
רק אומר, עד שהמכשיר לא יקבל תו תקן אמתי, היא אמרה ובצדק, זה יתגלגל לבתי משפט עם עורכי דין כאלה ואחרים ויחזור, וחבל על התהליך.
היו"ר תמר זנדברג
ייצגת את שולחייך, אבל מה זה קשור, באמת מה זה קשור לשאלה מתי למען ה' אותו קו ייצור - - -
דודי דויטש
לשאלה אני מצטרף.
סימונה זילבר
בדקתי עכשיו והתברר שיש עדכונים מאתמול. בדקתי מול ראש מחלקת מחקר ופיתוח של אגף התנועה, היא אמונה על קידום הנושא. התשובה היא, הם טסו אתמול לגרמניה להכשיר את המכשירים בתו תקן בייצור. לוח זמנים לסוף שבוע הזה, הם חוזרים לארץ ביום חמישי והמכשירים בייצור במקביל.
עמי רוטמן
ותוך 60 יום מאז.
היו"ר תמר זנדברג
יפה. כל הכבוד. אם כך יש לנו בשורה. יפה, אנחנו קובעים כאן ישיבת מעקב בעוד חודשיים. נכון, כי יש לנו שבוע ועוד 60 יום שלמכון התקנים זה הזמן שיש לו ברוטו, אז אנחנו ניתן לו אותו. בעוד חודשיים מהיום אנחנו נתכנס כאן שוב, ואנחנו בתקווה רבה נשמע שהמכשירים נכנסו לתוקף בסוף השבוע, שהניידות והשוטרים עומדים בכבישים עם המכשירים והחוק נאכף.
יניב יעקב
אם אפשר בקשה. באמת לברך על הבשורה הזאת. אנחנו נשמח שבעוד חודשיים זה יכנס לפעולה. בקשה נוספת, אם יהיה אפשר בדיון ברשותך, בדיון הבא או בדיון הנוכחי להתייחס לרף האכיפה לפיו יאכפו. האם זה יהיה הרף כפי שהוא קבוע בחוק או שאנחנו שוב נאלץ להתמודד פה עם איזה טווח או סטייה או רגישות כלשהי שבגינה יהיו עליה הרף שנאכף.
היו"ר תמר זנדברג
או.קיי. את יודעת מה יהיה הרף האכיפה?
סימונה זילבר
אני אתן פה לחברי שיענה על האתגרים הבאים.
יניב יעקב
אני אחזור על מה שאמרתי קודם. אם צריך תקן ברור וכמויות - - -
היו"ר תמר זנדברג
שמעת, תקן ,יש תקן, שמעת שיש את התקן ורק בודקים - - -
יניב יעקב
אני מניח שזה עניין של המשטרה.
היו"ר תמר זנדברג
השאלה שלי היא אחרת. לגבי ה-240 וה-290 שתיארת קודם, איך אמרת 'כניסה חלקה'. אז הפעם כאילו, איך אתם מתכוונים לכייל את המכשיר הזה, ומראש מה יהיה רף האכיפה במכשיר החדש? האם באמת הוא יהיה אפס, האם הוא יהיה, כמה זה בחוק, 0.5 - - -
סימונה זילבר
זו לא סוגיה של כיול. זו סוגיה של המידה שממנה המכשיר יאכוף. זה לא מחייב הכנות מרגע שהמכשיר נרכש ומגיע לארץ, אלא שהמכשיר יוצר באופן הזה, כך הוא מגיע. הינשוף שנמצא כרגע בתהליך, האכיפה של המשטרה היא עוד לא נקבעה סופית. זה יהיה ככל הנראה סביב ה-100.
יניב יעקב
פי שתיים ממה שקבוע בחוק.
שלמה אלמוג
כן, בגלל מגבלה טכנולוגית עולמית של המכשירים האלה.
היו"ר תמר זנדברג
רגע, רק שנייה. האם ההכנה שלכם על כל מה שצריך. זאת אומרת, קודם כשאמרנו שצריך להיות איזה נוהל כזה של הכנה וכניסה של המכשיר. אמרתם לא צריך, ועכשיו מסתבר שכן צריך כי צריך לקבוע את הרף, נכון? אני מניחה שצריך להחליט איפה יפוזר - --
סימונה זילבר
אני חושבת שחודשיים זה סד זמנים שבו לא נוכל לבוא כאנשי בשורות שהמכשירים בשטח ועובדים. צריך לקחת - - -
היו"ר תמר זנדברג
א', למה. ב', אם לא, אז בואו תנו לנו בכל זאת, כי בחודשיים האלה שעד שהמכשיר יגיע ויעבור את התקן, מסתבר לנו עכשיו - - -
סימונה זילבר
הוא עובד במקביל.
היו"ר תמר זנדברג
שכן יש עבודה שהמשטרה צריכה לעשות. אתם צריכים לקבוע את הרף, אני מניחה שתהייה התייעצות משפטית בנושא הזה - - -
שלמה אלמוג
לא, יהיה מחקר.
סימונה זילבר
זה משהו שנעשה במקביל.
היו"ר תמר זנדברג
אתם צריכים לקבוע את הרף, אתם צריכה לקבוע מבחינה מבצעית את הפריסה, איפה זה יוצב.
סימונה זילבר
המכשירים החדשים יחליפו את הישנים. יש כבר פריסה, זה לא שתהייה אכיפה במקביל עם המכשירים הקודמים. יש פה החלפה - - -
היו"ר תמר זנדברג
הישנים, כמה יחידות יש כרגע בפעילות שעובדות?
סימונה זילבר
אני לא יודעת לענות לך.
דודי דויטש
יש להניח שתצטרך גם איזו הכשרה להכשרה של שוטרים מפעילים. בכל זאת זה מכשיר חדש.
סימונה זילבר
ברור שתהייה הכשרה. זו הכשרה של מאות שוטרים שאוכפים.
היו"ר תמר זנדברג
יפה. קודם כשאמרנו שתצטרכו הכשרה נאמר פה: 'לא תצטרך הכשרה, מה פתאום, זה ישר נכנס'. אין דבר כזה שלא תצטרך הכשרה.
סימונה זילבר
אני לא אמרתי שלא צריך הכשרה. אני אמרתי שלא נצטרך לכתוב נהלים, כי זה מה שנשאל ועל זה עניתי שיהיה פה תהליך מלווה. כמו שאמרתי בהתחלה, מבלי לנקוב בסד זמנים, אני מקווה שעד סוף השנה. אני מקווה שבשנה הזאת התהליך הזה יושלם. זה מה שאמרתי - - -
היו"ר תמר זנדברג
אנחנו עכשיו במרץ, סוף השנה זה תשעה חודשים. למה זה צריך לקחת כל כך הרבה זמן?
סימונה זילבר
אני לא אמרתי שזה יקרה בדצמבר, אני לא נוקבת בסד זמנים, אלו התהליכים. אם אני אומר עכשיו שזה יכנס לשימוש מבצעי באפריל או במאי, אז תאמרו במאי: 'למה זה לא נכנס לשימוש מבצעי'. זה הכיוון, זו העשייה, המכשירים - - - -
היו"ר תמר זנדברג
הסיבה שאנחנו מבקשים יעדים מדידים זה על מנת שנוכל לעקוב אחריהם - - -
סימונה זילבר
ברור לי.
היו"ר תמר זנדברג
ולא שנתכנס פה עוד פעם, אני לא יודעת עוד כמה זמן, ועוד פעם יתארו לנו תהליך שזה קרה וההוא קרה ובימים אלה אנחנו משלימים. תמיד יש את קלישאת דצמבר ויש קלישאת בימים אלה. זה תמיד בימים אלה. מתי הימים יגמרו, השנה. תתחיל 2017, השנה. זאת הסיבה שאנחנו מבקשים יעדים מדידים.
סימונה זילבר
יצא פחות קלישאתי, כי אני ידעתי שזה בבדיקה בקו הייצור והסתבר שזה גם קרה אתמול. אנחנו באמת עושים ומקדמים. זה חשוב לי כי אני מנסה מתחילת הדיון להגיד שצריך לקחת בחשבון שבמקביל, ובלי קשר לינשוף החדש שנכנס לפעולה, מבוצעת אכיפה. למעשה אם נסתכל - - -
היו"ר תמר זנדברג
איך מתבצעת האכיפה של החוק הזה, של חוק האוכלוסיות המיוחדות?
סימונה זילבר
את שואלת איך מבוצעת האכיפה של החוק הזה?
היו"ר תמר זנדברג
כן.
סימונה זילבר
מבוצעת אכיפה כלפי האוכלוסייה שהוגדרה 'אוכלוסייה מיוחדת'. אם נתמקד, נגיד באוכלוסיית הגיל בעלי רישיון הנהיגה 17 עד המגבלה של החוק, קבוצת הגיל של 17 עד 23, הם נבדקים בינשוף. אם התוצאה נמוכה יותר אפשר לקחת אותם לבדיקת דם, ובדיקות נעשות. במקביל תוצאה שיוצאת מעל 290, בדיוק כמו אוכלוסייה רגילה הם מקבלים דוחות. אבל, האוכלוסייה הזאת מקבלת 23% מסך הדוחות בממוצע מסך 2011 ועד השנה - - -
היו"ר תמר זנדברג
איזה אוכלוסיות?
סימונה זילבר
קבוצת הגיל 17-23.
היו"ר תמר זנדברג
כן, אבל כמה מתוך ה-23% האלה הם כאלה שהיו ברף המחמיר ולא במה שניתן לבדוק בינשוף הרגיל?
סימונה זילבר
אבל זו האוכלוסייה שהחוק מכוון לה. הם עברו את העבירה ממילא - - -
היו"ר תמר זנדברג
רק שבשביל זה לא צריך את החוק. בואו, הכנסת חוקקה לא בשביל שאתם תגידו: 'אנחנו עושים ממילא', אז לא צריך את החוק. החוק נועד - - -
סימונה זילבר
יש לנו גם ינשופים, גם בדיקת דם וגם בבדיקת נשיפה. אני מניחה שגם צה"ל מכירים - - -
היו"ר תמר זנדברג
רגע, רגע, בואי. אני רק מנסה לברר איתך איך אתם בכל זאת אוכפים את החוק. בואי, תעני לי על השאלה הנורא מדויקת. החוק בא לשים שני רבדים של שתי אוכלוסיות. אחת, הצעירים שאת אומרת שזה 23% מהכלל, יפה. בשביל זה לא צריך את החוק. השנייה, וזה מה שהחוק מוסיף, זה את הרף הנמוך יותר לאוכלוסייה הזאת. את זה איך אתם בודקים?
שלמה אלמוג
בדם.
סימונה זילבר
זה נכלל בפנים - - -
היו"ר תמר זנדברג
אז אני שואלת. כמה - - -
סימונה זילבר
אני אתן לך דוגמה פרקטית - - -
היו"ר תמר זנדברג
לא דוגמה, מספר. כמה מאותם 23% שהם צעירים הם כאלה שהם ברף הנמוך?
סימונה זילבר
אין לי את הפילוח.
היו"ר תמר זנדברג
או.קיי, אז זה הדבר הרלוונטי ועד שלא נדע את המספר הזה - - -
סימונה זילבר
אנחנו לא מזינים נתונים של מה רף השחרור - - -
היו"ר תמר זנדברג
אז אנחנו לא יודעים אם אתם אוכפים את החוק או לא. מכיוון שאין את הטכנולוגיה החדשה יש כאן איזה חזקה שאתם לא אוכפים אותו.
סימונה זילבר
הנתונים מראים שאנחנו - - -
היו"ר תמר זנדברג
איך, איזה נתון מראה את זה? אין לך נתון להראות את זה.
סימונה זילבר
יש נתון משמעותי כנגד היעד, אוכלוסיית היעד של החוק הזה. נתונים של כרבע מכלל הדוחות - - -
היו"ר תמר זנדברג
אתם אוכפים חצי מהיעד של החוק הזה. חצי זה צעירים והחצי השני זה הרף הנמוך ואת, על זה אין לך את הנתון.
סימונה זילבר
אני רוצה להסביר. אם אנחנו פוגשים היום נהג, יש לנו כלי נשיפון, כלי אינדוקטיבי. הכלי הזה נותן שלושה מדדים. יש לו 'נכשל', יש לו 'עובר', ויש לו 'ספק'. נכשל, נכשל, רף האלכוהול מעל המידה הקבועה בחוק, הולך לינשוף - - -
היו"ר תמר זנדברג
מעל מה, מעל 290?
סימונה זילבר
מעל 290. רגע, רגע, נכשל, הולך לבדיקת ינשוף. עובר, עובר סע לשלום וסע בבטחה. ספק – במידה ומדובר בנהג של אוכלוסייה מיוחדת, הולך לבדיקת דם כנכשל אינדוקטיבית בטווח הספק, ולכן הוא הולך לבדיקה.
היו"ר תמר זנדברג
כמה בדיקות דם נעשו?
סימונה זילבר
נעשות מאות בשנה.
היו"ר תמר זנדברג
כמה?
שלמה אלמוג
בערך 600.
היו"ר תמר זנדברג
כמה לנהגים צעירים?
סימונה זילבר
ב-2014, זה הנתון אחרון שיש לי, 772 בדיקות דם.
היו"ר תמר זנדברג
לנהגים צעירים?
סימונה זילבר
לנהגים בכלל.
היו"ר תמר זנדברג
וכמה מהם לנהגים צעירים? זה החוק.
סימונה זילבר
אין לי נתון - - -
שלמה אלמוג
זה הרוב משום שאחרת אין צורך בבדיקת דם.
דודי דויטש
זה מגיע לתביעות המשטרתיות כשהנער הוא מתוך האוכלוסיות המיוחדת וגם מתייחסים אליו בהתאם גם בפן הענישה, הוא נענש בהתאם.
היו"ר תמר זנדברג
אני חוזרת ואומרת, הגיל של הנהג הוא כרגע לא רלוונטי. זה שהנהג צעיר זה יפה מאוד. לנהג הצעיר יש רף נמוך יותר ולזה אין כאן בדיקה. השר גלעד ארדן בקיץ האחרון ענה בתשובה לשאילתה, הוא אמר לגבי החוק הזה, אני מצטטת: "החוק הזה הוא חוק חשוב" זה היה בתשובה לשאילתה של חברתי לסיעה, חברת הכנסת מיכל רוזין. "החוק הזה הוא חוק חשוב", האמת שאני די נדהמתי. אגב, החיפוש אחר התשובה לשאילתה שמ-2010 ועד היום, עוד מעט סוף 2015, אין יישום של החוק הזה. "אני חושב שזה מביך" ציטוט של השר: "אני רוצה לציין שמכשיר הינשוף שבאמצעותו מתבצעת הבדיקה" שכולנו מכירים. "מאפשרת אכיפת איסור נהיגה בשכרות לכלל האוכלוסייה, הינשוף רגיל מאפשר בעצם מדידה של הערכים הנמוכים" – את זה אנחנו יודעים. עכשיו את אומרת, את מפנה אותנו לבדיקות דם, אבל כמה בדיקות דם בוצעו לנהגים צעירים, את זה אנחנו לא יודעים ולכן אנחנו נשארים עם התשובה של השר - - -
שלמה אלמוג
אנחנו מסבירים - - -
היו"ר תמר זנדברג
מה אתם מסבירים?
שלמה אלמוג
מתי עושים בדיקת דם באלכוהול, רק כאשר הריכוז הוא מתחת ל-290 והבנאדם הוא צעיר או מאוכלוסייה מיוחדת. אם נעשו 700 ומשהו בדיקות בשנה זה אומר שזה מה שמכסה את הפער שהיה אמור לעשות הינשוף בבדיקה אחת. היום עושים את זה בשתיים, פעם אחת עושים בדיקת אוויר ינשוף ואם הממצא הוא כזה שהינשוף של היום נותן תוצאה שהיא פחות מ-290, הולכים לבדיקת דם ואת הבדיקות האלה עושים. כל הטענה כזו שנשמעת כאילו: 'מה, חוקקנו חוק, החוק הזה הוא לא שווה, הוא לא ישים'. א', החוק הזה היה מאוד חושב. ו-ב', מיישמים אותו, רק לא בדרך הקונבנציונלית שחושבים עליה רוב האנשים. זהו, זאת האמת המדעית וזאת האמת.
סימונה זילבר
אגב, זה גם בא לידי ביטוי בענישה. כשדוח מגיע לבית המשפט, השופט שמתייחס לנהג שלפניו, הוא מתייחס אליו מהרף הנמוך שקבוע לאוכלוסייה המיוחדת ולא - - -
היו"ר תמר זנדברג
בסדר גמור, המטרה של החוק, בתי המשפט אוכפים את החוק, תודה רבה באמת. אנחנו, המטרה שלנו כאן היא איך להביא לכך יותר אנשים כאלה יגיעו לפתחי בתי המשפט, ישלמו את המחיר על המעשים שלהם וגם שתהייה הרתעה לאחרים – זה העניין פה. אם היום יש מצב שרק מי או שעבר תאונה או שהיה עד כדי שיכור שעצר אותו שוטר וראה שהוא זה שצריך לעבור את הבדיקה, אם רק אלה שעברו את הבדיקה אז החוק לא מגשים את מטרתו, זאת הנקודה.

לאור הדברים שאמרת, אני מבקשת בבקשה, אני מניחה שבסטטיסטיקה שנאספת, אולי לא קיימים לך הנתונים כרגע, אבל קיים הגיל, הבדיקה שנעשתה, הרף שנמצא והנסיבות שבהן זה נעבר. חלק מהעניין, אם הייתה תאונה או אם הייתה נהיגה בשכרות ברורה לעין מה שנקרא. מציג נציג לשכת עורכי הדין שיש חשד סביר והייתה סיבה למה השוטר ביקש בדיקת ינשוף ומשם בדיקת דם, - - -
סימונה זילבר
לפי חוק שוטר לא צריך סיבה לבקש בדיקת ינשוף.
היו"ר תמר זנדברג
או.קיי, אז זאת השאלה שלי - - -
סימונה זילבר
צריך חשד לבצע רק בדיקת דם או שתן, לכן משתמשים בכלי האינדיקטיבי לגבי האוכלוסיות הצעירות.
היו"ר תמר זנדברג
יפה, זו בדיוק השאלה שלי. מה מאותן 700 משהו שציינת, מבחינה סטטיסטית ולא דברים של צנעת הפרט או דברים כאלה, מהן הנסיבות שבהן הבדיקות האלה נעשו: האם רובם נבדקו בבדיקה שגרתית, האם רובם הגיעו כתוצאה מנסיבות אחרות ומיוחדות או משהו כזה. זה יעזור לנו גם לדעת האם החוק מגשים את מטרתו. האם תוכלי לשלוח לנו בכתב לוועדה, אנחנו נצרף את זה לפרוטוקול של הדיון הזה, לשלוח לנו ניתוח סטטיסטי? בטוח יש לכם את הגיל של הבנאדם.
סימונה זילבר
ככל היודע לי, אין לנו את הנתון הזה בצורה ממוחשבת, אני לא חושבת שזה נעשה גם במחקר ידני, אבל אני אבדוק ונענה.
דודי דויטש
חלק גדול מגיעים גם מבעיות פריפריאליות, בעיות נשימה, לא מסוגלים לעבור את הינשוף, סיבות אחרות, פחד ממחטים, דרישות מפקדים – יש כל מיני טענות כאלה ואחרות. חלקם גם נכונות ולכן קשה לדעת - - -
היו"ר תמר זנדברג
לא, בכלל לא קשה לדעת. מה שאתה אומר עכשיו זו בדיוק הסיבה למה אנחנו רוצים לדעת כמה מהם הם באמת כאלה שהוגשמו בחוק וכמה הם באמת כאלה שבכל מקרה גם אם לא היה את החוק הזה, בגלל פחד ממחטים וכל מיני סיבות כמו קשיי נשימה הם הופנו לבדיקות דם. אז שנדע שאולי ה-700 ומשהו האלה, אולי זה מראה שהחוק מגשים את מטרתו והכול טוב ויפה, אבל לא נדע אם לא יהיו לנו נתונים.
קריאה
הנתונים האלה לא יתנו את המידע רק לפי גיל.
היו"ר תמר זנדברג
למה? האם לא כתוב בתיק את הסיבה שבגללה הוא הופנה לבדיקת דם? האם זה בגלל חשד - --
יניב יעקב
נלך לקולה. אם יצא שכל ה-700 זה גם בגלל בעיות נשימה כלשהן וגם בגלל שהם צעירים, אין בעיה. קשה לי להאמין ש-700 בדיקות דם בוצעו לנהגים צעירים בגלל - - -
סימונה זילבר
אני לא אמרתי שזה 700 לנהגים צעירים.
יניב יעקב
כמה מתוכם זה לנהגים צעירים, זו בדיוק השאלה.
היו"ר תמר זנדברג
אנחנו מבקשים את הבחינה הסטטיסטית הזאת מתוך הבדיקות, זה גם לא כזה הרבה, זה לא אלפים או מאות אלפים, זה כמה מאות. כמה הם כתוצאה, נקרא לזה בעצם מהות החוק – בדיקה שגרתית שנמצא בינשוף, הוא צעיר וזאת הסיבה שבגינה הוא הועבר לבדיקת דם, וכמה מסיבות אחרות.
קריאה
אגב, זה נכון גם לאוכלוסיות אחרות שהן בגדר החוק הזה, לאו דווקא לצעירים, זה גם לנהגים מקצועיים. זאת אומרת, כל מי שנמצא בהגדרת הקבוצה - - -
היו"ר תמר זנדברג
לגמרי, לא רק הגיל. נכון, תודה על התיקון. לא רק הגיל גם רכב מקצועי, רכב כבד. מה עוד?
קריאה
זה גם רכב מקצועי וגם נהגים חדשים.
היו"ר תמר זנדברג
גם נהגים חדשים. בסדר גמור.

הרשות למלחמה בסמים, יש לך משהו להוסיף?
אתי כהנא
אם יש לי מה להוסיף, לא לדיון הספציפי, לא לנושא הספציפי מדוע אין לנו את - - -
היו"ר תמר זנדברג
או.קיי, מכיוון שבזה התמקדנו בדיון הזה, אז - - -
אתי כהנא
חוץ מזה שאנחנו כמובן מקדמים כל מאמץ להגביל ולשלול את צריכת האלכוהול בהקשרים של נהיגה. כמובן שהתיקון הזה, אנחנו גם השתתפנו בחקיקתו. זאת אומרת, לקחנו חלק בוועדות וכדומה ואנחנו רואים בו חשיבות רבה.
היו"ר תמר זנדברג
אחלה.
ארז רבן
צה"ל נוקט בשלושה מאמצעים מרכזיים בכל מה שקשור באכיפת אלכוהול ואכיפה. שלושת המאמצים הם: מאמץ מניעה, מאמץ גילוי ומאמץ הרתעה. לכל אחד מהמאמצים האלה יש פעילות ענפה גם בהיבטים של הסברה, גם בהיבטים של חינוך החיילים. זה בעיקר בהיבטים של מניעה ופעילות מניעה שהמשטרה הצבאית מבצעת בקרב חיילי צה"ל. יש מאמץ של גילוי, גם הוא מאמץ של סריקה חיילים נוהגים במקומות בהם יש ריבוי של נהגים מקצועיים: בסיסי הובלה, בסיסים עם משאיות וכיוצא באלה, מאמץ הרתעה שמורכב בסוף לסגירת המעגל אל מול הפרקליטות הצבאית והענישה. אנחנו משתפים פעולה עם משטרת ישראל בכל שקשור בשימוש בינשופים, באמצעים הקיימים.

בנתונים אפשר לציין שבשנת 2013 נוהלו 10 אירועים כאלה של חיילים שנהגו תחת השפעת אלכוהול, כולם אנשי קבע. בשנת 2014, שוב 10 תיקים, 8 מתוכם אנשי קבע ו-2 חיילים בסדיר. בשנת 2013, 8 חיילים ש-7 מתוכם היו אנשי קבע. בשנת 2016, 2 חיילים בינתיים, 1 מהם קבע ו-1 סדיר. תראי, בסך הכול מדובר במספרים מאוד קטנים.
היו"ר תמר זנדברג
התפיסות האלה הן תפיסות שאתם מבצעים באופן יזום?
ארז רבן
אם יזום או האם באופן אקראי במשטרת ישראל, חלקם באופן אקראי על ידי משטרת ישראל שתופסת למשל איש קבע שנוהג ברכב הליסינג הצבאי שלו או ברכב צבאי אחר שהוא - - -
היו"ר תמר זנדברג
רגע. הנוהל הוא כזה, משטרה צבאית עומדת בכביש, או שהיא תופסת את החייל שחוצה את הכביש עם האוזניות ואסור, או החייל שלא הכניס את החולצה למכנסיים - - -
ארז רבן
זה המקרים הקלים, אבל היא מחפשת דברים קצת יותר חשובים.
היו"ר תמר זנדברג
אני אומרת שבמסגרת הפעילות השגרתית של משטרה צבאית, או שהיא עוצרת נהג עם רכב צבאי - - -
ארז רבן
נכון, ואז היא משתמשת בנשיפון - - -
היו"ר תמר זנדברג
בנשיפון בבדיקה אקראית, לא רק אם הוא - - -
ארז רבן
כן, אבל בנקודות מיקוד. המניעה מבוצעת במקומות שיש בהם מיקוד. היה והאיש נכשל באותו נשיפון הוא מגיע לתחנת משטרת ישראל ושם הוא עובר את התהליך. השימוש באמצעי, הוא שימוש באמצעי משטרת ישראל.
היו"ר תמר זנדברג
ואם הוא בנשיפון קיבל, מה שנאמר לגבי אותו נוהל - - -
ארז רבן
נכשל או יש ספק לגביו, הוא יגיע לינשוף.
היו"ר תמר זנדברג
לא, אבל אני מניחה שהרבה מהחיילים עונים להגדרה של אוכלוסייה מיוחדת כי הם אנשים צעירים.
ארז רבן
אני אומר, צריך להפריד בין האכיפה הזו שהיא אכיפה שמתבצעת בבסיסי הצבא, היא מלווה גם בהסברות וכדומה, צריך לזכור גם את החלק הזה. אבל, באכיפה ממשית של המשטרה הצבאית שמבצעת את הבדיקות האלה. במקום שיש חשד נוסעים למשטרת ישראל ולוקחים מהאיש, בבדיקה שהיא בדיקת ינשוף - - -
היו"ר תמר זנדברג
מה זאת אומרת 'במקום שיש חשד'?
ארז רבן
במקום שהוא לא עבר את בדיקת הנשיפון הוא הולך לבדיקת ינשוף.
היו"ר תמר זנדברג
שוב, הרי מדובר כאן באנשים ששיכורים מאוד, הם האנשים שיכשלו בנשיפון, הם יכשלו בינשוף והכול. כל מטרת החוק זה לתפוס כאלה שככל הנראה עדיין הם מתפקדים טוב ושההתמצאות המרחבית שלהם היא טובה אחרי משקה אחד או משהו כזה, לשם החוק הזה מיועד. איך אתם - - -
ארז רבן
אז אני מסביר. האכיפה, הרבה מאוד מהאכיפה של המשטרה הצבאית נשענת גם על המעבדות וגם על האמצעים של משטרת ישראל. אם אני רואה למשל אדם - - -
היו"ר תמר זנדברג
אבל זה אדם שמופנה לבדיקות דם. האם אתם מפנים?
ארז רבן
אנחנו מפנים.
היו"ר תמר זנדברג
באיזה מצבים?
ארז רבן
באמצעות משטרת ישראל במקום שיש חשד - - -
היו"ר תמר זנדברג
זאת אותה קלחת, עד שלא יהיה לנו את זה. הבנתי - - -
ארז רבן
זו אותה קלחת. צריך לזכור שכשיש שימוש בנשק שאנחנו רוצים לבדוק, בסוף הנשק הזה נבדק במעבדות משטרת ישראל. אין לצה"ל את - - -
היו"ר תמר זנדברג
יש גם דין משמעתי שנוסף ל- - -
ארז רבן
לא בנהיגה. בנהיגה אין דבר כזה. יש פה דין פלילי, נמצא פה - - -
מרק פרי
אני מרק פרי, ראש תחום תעבורה בתביעה הצבאית.

עבירה של נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת אלכוהול היא עבירה שנדונה בבית דין צבאי לתעבורה או בבית דין מחוזי, אם מדובר באיש קבע. במקרים האלה אנחנו מצרפים גם עבירה של התנהגות שאינה הולמת. הענישה היא שוות ערך לזאת שננקטת באזרחות, הוראת החוק, שמחייבת עונש מינימום של שנתיים של פסילת רישיון נהיגה פועלת, מופעלת, בתי דין הצבאיים נשענים עליה בענישה.
היו"ר תמר זנדברג
לאנשי קבע יש לכם גם אפשרות להוריד בדרגה, זה סמכותכם?
ארז רבן
זה בית דין, עונש של בית דין יכלול ענישה ויכול להוריד בדרגה.
היו"ר תמר זנדברג
ויש כאלה, זה נעשה?
מרק פרי
בדרך כלל הורדה בדרגה בדרך כלל לא נכללת בסל העונשים, היא אפשרית במקרים חמורים. חשוב לציין שבצד ההליך המשפטי הפלילי הרגיל, ננקטים עם הגשת כתב אישום גם צעדים פיקודיים גם בדרך של השעיה. במקרים חמורים מספיק האנשים גם עולים לוועדה להתרת התחייבויות והצבא נפרד מהם כתוצאה מהסתבכות.
היו"ר תמר זנדברג
כמה מקרים כאלה למשל היו בחמש השנים האחרונות.
ארז רבן
אני מסרתי את הנתונים שמתוכם היו אנשי קבע.
היו"ר תמר זנדברג
אני שואלת לכמה מהם הותר חוזה?
מרק פרי
במספר מקרים, נאמר שבשנת 2015 היה מקרה אחד של איש קבע שהלך הביתה ושניים שעניינם עדיין נבחן. זה תהליך שלוקח - - -
היו"ר תמר זנדברג
למה בעצם אתם לא משתמשים באופציה של הורדת בדרגה, אני מניחה שהיא סנקציה עונשית.
ארז רבן
שופט מחליט. בסוף זה אחד מהאפשרויות הענישה של השופט, הוא מוריד בדרגה מתי שהוא מחליט, זה עונש אפשרי. בית הדין, זה אחד מהעונשים שהוא מטיל.
היו"ר תמר זנדברג
אתם אפילו סילקתם מהצבא אנשי קבע, אבל לא הורדתם בדרגה.
ארז רבן
צריך לשאול את השופט למה הוא לא הוריד דרגה.
היו"ר תמר זנדברג
כן, אני מבינה לפי הנתונים שלכם. אנחנו לא מתערבים בשיקול דעת שיפוטית, אבל אני שואלת. בעצם אתה אומר שזו אחת האופציות, אבל היא בעצם לא מיושמת, לא ממומשת.
מרק פרי
הורדה בדרגה שמורה למקרים של חומרה יתרה בביצוע העבירה. במקרים המתאימים היא ננקטת.
היו"ר תמר זנדברג
היא ננקטה בשנתיים האחרונות?
קריאה
היא חדשה, היא מהשנה שעברה.
מרק פרי
לא לגמרי מדויק, היא הייתה קיימת - - -
ארז רבן
לא כדאי עכשיו, אנחנו נבדוק לעומק.
מרק פרי
בשנים האחרונות, אני לא זוכר מזיכרון אישי - - -
קריאה
היא נכנסה מחודש מאי האחרון, היא חדשה.
מרק פרי
לא. האפשרות הייתה קיימת תמיד. החל מחודש מאי אנחנו התחלנו להעמיד בבית דין מחוזי כדי לבטא את החומרה היתרה שאנחנו רואים בעבירה הזאת, גם כדי לייחס התנהגות שאינה הולמת. במקרה האחרון שעתרנו לעונש בהורדה בדרגה, העונש שלנו לא התקבל. יש לזה הרבה משמעויות עבור איש הקבע, בין היתר במישר הכספי. אנחנו פוגעים בכספו היטב דרך עונש הקנס. בדרך כלל הענישה הזאת לצד פסילת רישיון ארוכה מאוד נושאת גם עונש של קנס, מאסר על תנאי – זה תמהיל ענישה מאוד משמעותי, מאוד מחמיר שמבטא את חוסר הסובלנות של הצבא לעבירות האלה.
היו"ר תמר זנדברג
אם תוכלו להעביר בבקשה אלינו באותה הסטטיסטיקה הזאת של התפיסות שציינת, כמה מקרים היו של שחרור מהצבא, כמה הורדה של דרגה, האם היו בשנים האחרונות או מאז מאי, וכמה מקרים של עונשים אחרים. נשמח לקבל.

כפרה עליך, כן אתה תסכם. בבקשה. אתה הדובר האחרון. לא, אתה תדבר ואחר כך יש לי עוד שאלה.
אליהו יצחק
אני רוצה להגיד, מהמקום שלי בתור איש קבע לשעבר, אדם ששתה בבסיס, החומרה הכי קשה שלו הייתה זה להיכנס למעצר או להיכנס לכלא - -
ארז רבן
תבדיל בין נהיגה בשכרות לבין שכרות. שכרות זה לא הדיון פה.
אליהו יצחק
מחילה מכבודו, נהיגה בשכרות. היה בתוך מעצר והיה בתוך כלא ללא הורדת דרגה. את הורדת הדרגה שומרים אותה, כעיקרון שזה יקרה, או הטרדה מינית, גניבה, אלימות - - -
ארז רבן
נגלה לך סוד, מעולם אין שוטר שמרוצה מהעונש. אף פעם שוטר לא יהיה מרוצה מחומרת הענישה. שוטר תמיד יחשוב שצריך יותר.
אליהו יצחק
אני איש קבע ואני הייתי מעורב בזה הרבה. אני אומר לך מהמקום שלי, אני אלכוהוליסט לשעבר והיום אני נקי. ב-31 במרץ 7 שנים נקי. אני אומר על עצמי, אני נכנסתי 7 ימי מעצר בגלל אלכוהול למרות שהייתי מבשל ל-3,000 איש.
ארז רבן
תגיד, רק שבעה ימים, רק. תמיד תגיד רק.
אליהו יצחק
הורדת דרגה הייתה לי על עבירת משמעת, אבל המפקד אמר שזה לא בתחום, זה להבדיל מהטרדה מינית או גניבה או אלימות או איום בנשק או כל זה. תודה רבה.
היו"ר תמר זנדברג
אליהו, רק כדי להציג לכם, הוא מלווה אותנו באמת בתור ניסיון אישי. הרבה פעמים הוא באמת תורם לנו מהחוויה ומהניסיון האישי שלו ובהרבה מאוד תחומים.

שאלה אחרונה לסיום אליך דוקטור אלמוג. אנחנו דיברנו כאן באופן מאוד נרחב על אלכוהול ואולי סמים. ברגע שזה מגיע לבדיקות דם., מה היכולת הטכנולוגית שקיימת היום, אם קיימת לאתר, א', קנאביס תחת השפעה, לא שרידים בדם שאנחנו יודעים שהם לא אינדיקציה לנהיגה תחת השפעה. נגיד שאנחנו רוצים ללכת להיות יותר מדויקים בתחום הזה. ב', תרופות מרשם: תרופות אופטיות, תרופות אחרות - - -
ארז רבן
מערפלות חושים.
היו"ר תמר זנדברג
מערפלות חושים, תודה. שהן אסורות או לא מומלצות בנהיגה. יתכן שיש אי שם הרבה מאוד נהיגה שהיא בעצם מסכנת חיים תחת השפעה ושהיא בעצם לא מאובחנת?
שלמה אלמוג
זו תשובה שמתחלקת למה יש היום ומה יהיה בעתיד, בעוד שנה-שנתיים.

לגבי היום, הדרך היחידה לגלות, לזהות, לא לכמת, אבל להגיד שיש או אין בגוף סמים, הרי החוק הוא זירו טולרנס, זה קיים ברוק, בערכת שדה ששוטר יכול להפעיל אותה - - -
היו"ר תמר זנדברג
אבל קיים או לא קיים לגבי קנאביס, לצורך העניין זה יכול להיות גם אחרי שבועיים.
קריאה
לא קיים, אתה אומר בארץ?
שלמה אלמוג
אני מדבר מה יש בעולם. היא שאלה אותי על טכנולוגיה.
ארז רבן
דוקטור אלמוג, קיים וקביל?
שלמה אלמוג
לא, כל הבדיקות לא. כל הבדיקות הללו הן בדיקות אינדוקטיביות שאומרות: הבדיקות האלה של בדיקות רוק, הן בנויות על זה שלוקחים רוק מבנאדם ואז לא צריך לא מזרק ולא שום דבר, עושים את זה בזירת האירוע. זה פד כזה כמו של רופא שיניים, מכניסים אותו לתוך איזו כוסית ושם מתבצעת אוטומטית בדיקה שנותנת תשובה לשאלה כן או לא, בחשד. זה כמו בדיקות שתן בשדה, בחשד. החשד הזה הוא בדרך כלל די מובהק. אם כן, היא as is הולכת למעבדה והמעבדה עושה בדיקה אחרת שהיא בדיקה קבילה בבית משפט, בדיקה מאמתת שנותנת תשובה לשאלה. הדבר הזה קיים בעולם. הוא קיבל תנופה - - -
היו"ר תמר זנדברג
רגע, האופציה הזאת עם הרוק, היא מודדת הימצאות בדם, היא לא מודדת תחת השפעה?
שלמה אלמוג
לא.
היו"ר תמר זנדברג
כלומר, במקרה של קנאביס למשל כשאנחנו יודעים שהשרידים נמצאים בדם שבועיים ושלושה אחרי, זה מדד מאוד לא - - -
שלמה אלמוג
הרוק נמצא בשווי משקל עם הדם. הרוק מראה מה יש בדם מבלי להיכנס עם מחט בכניסה פנימה.
היו"ר תמר זנדברג
הבנתי, זה לא מודד. מכיוון שזה לא מכמת ולא מודד רמות זה לא תחת השפעה.
שלמה אלמוג
כנ"ל לגבי התרופות האחרות ובעיקר תרופות מרשם שהן סמים בפקודת הסמים המסוכנים, כל "אופיאטים" למיניהם וכדומה, זה קיים. אם יש משהו שעוקף את בדיקות הדם ועוקף את בדיקות הרוק והשתן ונותן השפעה, אין דבר כזה היום בעולם שהוא משהוא מאוד חזק. יש בדיקות כמו שעושה היום המשטרה, בדיקות נוירולוגיות כאלה: הליכה על קו ישר, זה אצבע אף וכל מיני בדיקות מאפיינות. המאפיינים הם טובים מאוד לאלכוהול, הם הרבה פחות טובים לסמים. יש הרבה הוכחות שלגבי סמים, בחלק רואים בחלק לא רואים.
היו"ר תמר זנדברג
סמים כולל תרופות מרשם, אתה מתכוון שמכילות סמים.
דודי דויטש
אגב לשאלתך לגבי לתרופות, אם לא יודעים מה מחפשים, אם אין בדיקה כללית, צריך לדעת מה אתה מחפש בשביל למצוא. לא פעם אנחנו מקבלים בדיקות מהמעבדה ושואלים: 'האם יש גם'. אומרים: 'לא בדקתי, לא ביקשתם'.
היו"ר תמר זנדברג
או.קיי. נגיד אופיאטים למשל, יש משפחה של חומרים.
ארז רבן
רמת הריכוז הולכת ויורדת. כלומר, בשימוש חד-פעמי אתה יכול לשאת בדם שלך כמות ננוגרם כזאת שנמשכת שבועיים. השאלה ממתי זה וממתי זה משפיע באופן כזה שזה משפיע בנהיגה.
שלמה אלמוג
זה לא שבועיים, זה נגמר בתוך כמה שעות, אבל השאריות בדם שאפשר לגלות אותן בבדיקות דם, אפשר לראות עוד כמה ימים ולא מעבר לזה.
ארז רבן
לפחות בבדיקות שתן שאנחנו עושים - - -
שלמה אלמוג
שתן, אבל אתה דיברת על דם כרגע.

בעתיד היותר רחוק, יש עכשיו מאמץ בינלאומי מאוד גדול לפתח מכשירים שדומים לינשוף בשביל סמים. לטעמי זה עניין שייקח עוד שנתיים-שלוש. כנראה יהיו מכשירים לבדיקת נשיפה שאפשר לקבוע למשל קנאביס, על זה עובדים מאוד הרבה.
היו"ר תמר זנדברג
אגב, איפה עובדים על זה?
שלמה אלמוג
עובדים על זה, יש כמה מעבדות - - -
היו"ר תמר זנדברג
במכון התקנים - - -
שלמה אלמוג
חלקן בארה"ב, חלקן באירופה. בגרמניה בודקים את זה.
היו"ר תמר זנדברג
מאה אחוז. תודה רבה, אני רוצה לסכם את הדיון.
שלמה אלמוג
יש לי רק עוד עדכון אחד שקיבלתי כרגע שיכול להיות מעניין. לגבי הסיפור של הנהגים הצעירים בתוך ה"גאפ" הזה של ריכוז מאוד נמוך עד לריכוז של המבוגרים. מאז שחוקק, בעצם תוקנה התקנה שלוקחת את תת האוכלוסייה הזאת המיוחדת ונותנת לה כמעט זירו טולרנס, מה שנעשה - - -
קריאה
זו פקודה. זו הפקודה עצמה, חקיקה ראשית.
סימונה זילבר
סעיף בפקודת התעבורה.
שלמה אלמוג
בסדר. בסדר.

משטרת ישראל מה שהיא עשתה מיד אחרי שהחוק הזה נכנס לתוקף, היא לקחה את הינשופון, משהו מאוד מאוד חכם, לקחה את הנשיפון שהוא מכשיר סריקה רגיל, אמרנו שהוא Evidence, הוא רק נותן תשובה חשוד או לא, היא לקחה את הנישפון ושמה לו שתי דרגות של ספין, אחד 100 והשני 290, או יותר נכון 280, אז כשאדם רגיל נושף, אם זה מעל ל-290 אז כמו שהיא אמרה – נכשל. אם הוא בין 100 לבין 290 הוא מראה חשוד. השוטר עושה אז אחת ועוד אחת - - -
היו"ר תמר זנדברג
זה מה שהיא דיווחה.
שלמה אלמוג
זה מה שזה עושה בפועל. זאת אומרת, החוק הזה הוא מאוד חשוב היה לא רק ברמה הנורמטיבית אלא גם - - -
היו"ר תמר זנדברג
היא דיווח על זה קודם. נציגת המשטרה, לזכותה יאמר שהיא אמרה את זה.
סימונה זילבר
אני הסברתי שזו הדרך שבה אנחנו מיישמים את החוק גם בכלים שעומדים היום לרשותנו - - -
היו"ר תמר זנדברג
כן, כן, היא הסבירה את זה שהם מופנים לבדיקות דם. מכאן התחיל כל הדיון על בדיקות הדם.

אני רוצה מאוד מאוד להודות לכולכם על ההשתתפות. אני רוצה להודות ל"אור ירוק" על היוזמה ובאמת על המעקב המאוד מאוד עיקש.

אני שמחתי שכאן, במהלך הדיון, קיבלנו סוף סוף עדכון אופרטיבי ראשון מזה 5.5, כמעט 6 שנים, על התקדמות ביישום החוק כפי שהוא, נקרא לזה 'דרך המלך', בסדר? בסופו של דבר זה לטובת הציבור, לטובת האינטרס הציבורי שיהיו המכשירים, שהם יהיו בשימוש, שלא נצטרך לעשות כל מיני ולדרוש מכם נתונים וכל מיני דברים, כי לזה כיוון החוק, לזה כיוון השר וזה מה שצריך לקרות.

אני בכל זאת אשאיר את דיון המעקב בעוד חודשיים מהיום מאחר ואנחנו לקחנו על עצמנו לעקוב אחר ההתקדמות. נקווה שבעוד חודשיים יהיה לכם לוח זמנים יותר מדויק מתי בפועל יכנס. גם איזשהו מתווה לומר לנו מה הולך לקרות, מה התהליך הפנימי בתוך המשטרה על מנת להכניס, שנרכשו, נתנה התחייבות לשלם על המכשירים וכו'.

אנחנו ממתינים לבדיקתכם לגבי אותן בדיקות דם בתקווה שתוך כמה חודשים לא יהיה בכך צורך, יכנסו לתוקף המכשירים החדשים ונוכל להתחיל לאכוף באמצעותם.

אני חושבת שכולנו כאן בשביל הצלת חיים ובאמת בשביל למנוע נהיגה מסוכנת ולכן העיקשות גם שלנו וגם של כל הגורמים הנוגעים בדבר, באמת להגיע ליישום ולאכיפה המאוד מדויקת של החוק הזה.

תודה רבה לכולכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:38.

קוד המקור של הנתונים