ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/03/2016

פניות ציבור לגבי הליך קבלת תווי חניה לנכים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 48

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, כ"ז באדר א התשע"ו (07 במרץ 2016), שעה 15:10
סדר היום
פניות ציבור לגבי הליך קבלת תווי חניה לנכים
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
אפי רוזן - מנהל אגף הרישוי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אלינה מילקין קזקביץ - מנהלת תחום נכויות, המוסד לביטוח לאומי

לימור לוריא - המוסד לביטוח לאומי

טלי לוריא - עו"ד, סגן יו"ר ועדת נכויות, לשכת עורכי הדין

אייל צדוק - סמנכ"ל פיתוח עסקי, חברת פמי פרימיום

אבנר עורקבי - אהב"ה - יו"ר ארגון הנכים בישראל המיוחד

דפנה אזרזר - אהב"ה - מנכ"לית ארגון הנכים בישראל המיוחד

שמחה בניטה - יו"ר "מזור"

נעמי מורביה - יו"ר מטה מאבק הנכים בישראל

רות פרמינגר - ארגון נפגעי פעולות איבה

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים

פניות ציבור לגבי הליך קבלת תווי חניה לנכים
היו"ר ישראל אייכלר
ברשותכם אני פותח את הישיבה בנוגע לסוגיה שעלתה בפניות הציבור: מרבית מקבלי תו חניה ממשרד התחבורה נבדקים בוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי
נעמי מורביה
לא מרביתם.
היו"ר ישראל אייכלר
אדוני, מנהל אגף הרישוי, במדינת ישראל קיים מחסור חמור במקומות חניה לנכים ויש הרבה תווי חניה. משרד התחבורה הקשיח את הקריטריונים ואת התהליכים לצורך קבלת תו חניה לנכה. " בהליך קבלת תו נכה אנחנו בונים על פי מסמכים רפואיים". בעקבות תהליך ההפרטה יש תלונות שקשה מאוד לקבל תווי חניה ויש חברות מתווכות שגובות ממשפחות, זה משהו חמור שאני לא מאמין לזה, 5,000 שקל לצורך הסדרת תו חניה לנכה. זה מזכיר לי כבר את חברות להשבת זכויות לניצולי שואה ודברים כאלה. מדובר בתופעה פסולה ביותר. מדובר בשירות שמשרד התחבורה נותן ללא כל עלות ויש להפסיק את המאכערות סביב העניין הזה. אני אמרתי גם בוועדת העבודה והרווחה כשהיה פה מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, היית שם? אמרתי למנכ"ל המוסד לביטוח לאומי שאם החברות האלה, אם הביטוח הלאומי היה יעיל והאדם מקבל את אותן זכויות בלי עורך דין ובלי החברות האלה, האנשים לא היו לא הולכים לשם. בארמית זה נקרא "לאו עכברא גנב אלא חורא גנב" – לא העכבר גנב אלא החור שהוא מסתתר שם.

אנחנו רוצים לדון בעניין הזה. אם אנחנו פה, אדוני המנכ"ל, נתחיל עם משהו כהמשך למשהו שהיה בדיון הקודם. מדובר בתופעה בנכה שיש לו תאונה והרכב טוטלוס, הוא עובר עשרה מדורי גיהינום, כמו שהיה בדיון הקודם, עד שיש לו רכב חדש עוברים חמישה-שישה חודשים. בינתיים הוא מאבד את תו החניה כי הוא צמוד רכב ולא צמוד נכה. האם אפשר לעשות שהנכה שזכאי לתו נכה שגם אם אין לו רכב כרגע, אז הרכב החלופי גם יהיה אפשרי להשתמש, תו אישי מה שנקרא.

נמצאת פה גם היועצת המשפטית? לא. אין בעיה, אפי רוזין, אתה תענה לנו על השאלות.
אפי רוזן
קודם כל הנושא הסוגיה הזאת לא עלתה בדיון ואני יכול לבחור ולהגיד שאבדוק את זה, אבל עדיין לא התרגלתי להיות עובד מדינה. כשאני אומר משהו אני מתכוון. זה אירוע מאוד מורכב מכוון שהוא חונה על אותו פער של מה קורה עם נכים למשל שהרכב לא בבעלותם, שאנחנו מקבלים עליהם כל הזמן שאילתות, שלצורך העניין הם בליסינג לא פרטי. לכן האירוע הזה דורש בדיקה. אדוני, אין ספק שנכון שנכה צריך שהוא יתנייד ושיהיה לו תו נכה.
שלומית אבינח
סליחה, לא הצגת את עצמך.
אפי רוזן
אני מתנצל, אני מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
אפי רוזן, מנהל אגף הרישוי. כן, אולי צריך להיות ספציפי. זאת אומרת, באופן כללי אתם תישארו צמודים לעניין הרכב של הנכה, אבל במקרה למשל שאם מישהו מביא אישור שיש לו טוטלוס תנו לו לשלושה-חמישה חודשים - - -
אפי רוזן
צריך לראות שזה אפשרי. אדוני, צריך שלנכה יהיה עם מה להתנייד.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק. יש לנו פה מקרה ספציפי. אנחנו נעביר אותו אליכם שתוכל להוציא הודעה.

עכשיו לעצם הנושא הכללי. לימור בבקשה.
שלומית אבינח
את רוצה להתייחס לנושא תווי החנייה לנכים, את צריכה ללכת.
לימור לוריא
כן, אני מתנצלת.

הדיון היום הוא תווי לנכים. לימור לוריא, מנהלת אגף נכות. אנחנו מזה זמן רב קוראים לייעל את התהליך מול משרד התחבורה. רוב האנשים שמגיעים היום אלינו לוועדות הרפואיות נקבעים להם סעיפים רפואיים. בזמנו אנחנו התחלנו מגעים עם משרד התחבורה על מנת לסמן את הסעיפים שאם מישהו עונה על אחד הקריטריונים, נעביר את זה למשרד התחבורה ומשרד התחבורה ינפיק לו באופן אוטומטי את התעודה, בלי שציבור האנשים עם הנכות יצטרך לעבור מפה לשם. אנחנו עדיין קוראים לזה. אנחנו חושבים שזה יכול לייעל משמעותית את התהליך. יש לנו את ההתכתבות, בואו תרימו איתנו את הכפפה. אנחנו מאחלים לך בהצלחה. אנחנו חושבים שאם תעזור לנו זו תהיה הקלה משמעותית.
היו"ר ישראל אייכלר
תראו איזו משב רוח רענן יש לנו פה ממשרד התחבורה מאז שאפי נכנס, אני חייב לציין את זה. מותר לי כאיש ציבור גם לשבח פעם פקיד ממשלתי, לא תמיד לבקר. עצם העובדה שאתה בא ולימור מציעה משהו, אתם תיצרו קשר. צרו קשר כי יש הרבה דברים שאתם יכולים לתאם ביניכם ולפתור להרבה הרבה נכים הרבה הרבה בירוקרטיה.
דפנה אזרזר
לא רק זה, זה גם יפתור את המאכעריות. אתה יודע, רואים כל מיני אנשים עם מכוניות פרטיות, אנשים בריאים שתופסים חניה של נכים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לסכם את זה כך. במקרים רגילים צריך שיהיה צמוד הנכה עם הרכב, אחרת יהיה מה שאת אומרת, כולם יתפסו לכם את החניה. במקרים שהנכה איבד את רכבו, טוטלוס או שהוא נגנב לו, אתם נותנים לו משהו זמני כדי שהוא יוכל - - -
אפי רוזן
נבדוק את זה, נראה מה אפשר לעשות.
נעמי מורביה
אני פוחדת מתווים זמניים.
קריאה
למה?
נעמי מורביה
כי זה הכי קבוע שיש, כי לא מחזירים אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
תאריך?
קריאה
כבוד היושב ראש, היום פקח מכניס למכשיר וישר רואה אם הוא נכה או לא.

ישבנו עם ציון מזרחי שהוא אחראי - - -
קריאה
ציון מזרחי כבר לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בואו נשמע.
אבנר עורקבי
הייתה לנו הצעה להוציא תו שהוא תו של נכה ולא רישום של הרכב. הרכב לא פעם, אנחנו לא נמצאים עם הרכבים שלנו. למשל, הרכב נכנס למוסך, אני לוקח רכב אחר.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל היא הביעה חשש שאם כך יהיו אלפי אנשים שיהיו להם תעודות ואתה תבוא עם הרכב ולא תמצא מקום.
אבנר עורקבי
לא. אנחנו אישית - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל לא תמצא מקום.
נעמי מורביה
לא לרכב, לא תו לרכב. יש לנו היום בעיה, כבוד הרב, עד עכשיו לא דיברתי, יש לנו בעיה מאוד קשה של אינפלציה בנושא של תווי הנכה. עצם העובדה שנותנים שני תווים, כאילו שני מספרים על אותו תו. אז אחרי זה בן אדם הולך למשרד הרישוי אומר אופס איבדתי את התו מקבל עוד תו ואז הוא שם על כל אחד מהרכבים את התו. יש בעיה מאוד קשה, אם יש משהו כמו 30-40 אלף תווי נכה שמוכרים על ידי משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי, בפועל יש 160 אלף תווי נכה היום .כלומר, עוד 120 אלף תווי נכה שאף אחד לא יודע מה המקור שלהם, איך, האם הם מוצדקים לא מצודקים.

אנחנו צריכים לעשות מה שחברי וידידי אבנר עורקבי הציע. זה ה-פתרון האידיאלי, התו לא צריך להיות על שם הרכב אלא על שם הנכה, הנכה נושא אותו. אם זה ילד נכה, ברגע שהוא נמצא ברכב עם האב או עם האם התו תופס, אבל לא ששני התווים יהיו בשני הרכבים. שני הרכבים חונים בחניית נכים והילד בכלל נוסע בהסעה. או למשל אנשים שנמצאים בבתי אבות.
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר להגיד משהו. למנהלת הוועדה יש המון המון ניסיון כמנהלת הוועדה, היא רוצה להגיד - - -
שלומית אבינח
אני רוצה להגיד שני משפטים. מאז הדיון הקודם שהיה הנושא של ביטול תווי חניה לנכים אוטיסטים, אני רוצה לציין שנוצר ערוץ בוועדה בין משרד התחבורה לוועדה לפניות הציבור. טיפלנו בעשרות פניות בערוץ מעולה. נכון שמי שידע להגיע לוועדה קיבל תו נכה. לאחרונה הערוץ הזה נסגר. דפנה יודעת שעשרות מקרים העברנו ולאחרונה הערוץ נסגר.

מאז שהשירות הופרט, אני לא יודעת מה קרה בתקופה האחרונה, השירות נהייה גרוע, גם במשרד התחבורה שאני מפנה לוקח חודשים. חודשים ואין להם מענה. כלומר, אני יודעת שזה הופרט ל"פמי פרימיום". אני לא יודעת מה נהיה שם, אני לא יודעת מי מפקח עליהם, אני לא יודעת מה הבקרה שלהם – אין תווי חניה. כלומר, אי אפשר לקבל. גם הוועדה לפניות הציבור לא מצליחה לעזור - - -
קריאה
אם הוא ישלם 5,000 אז כן.
קריאה
אם הכול יעבור דרך הביטוח הלאומי - - -
אפי רוזן
אדוני, אני אוכל לדבר.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, בבקשה אפי.
אפי רוזן
בינתיים נזרקים פה מספרים.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק. אני רוצה לסגור את הישיבה. אני רוצה לתת מילה אחרונה לאפי רוזן מנהל אגף הרישוי.
אפי רוזן
תודה אדוני. קודם כל אני מודה למוסד לביטוח לאומי על הרצון לעזור. אגב, אנחנו כבר סבורים מזמן שזה שמשרד התחבורה עוסק בתגי חנייה לנכים זו לקונה לא נכונה. נא יבחרו ביניהם, או משרד הבריאות או המוסד לביטוח לאומי מי רוצה לעסוק בזה. אדוני, אנחנו נעביר בצורה הכי מסודרת שרק אפשר.
קריאה
אבל - - -
אפי רוזן
אני לא הפרעתי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא. לא. אני מסיים את הדיון כי אני חרגתי כבר ברבע שעה.
אפי רוזן
אדוני, לא רק שאנחנו לא מקשים על קבלת תו נכה, לדעתי אנחנו מאוד מקלים על קבלת תו נכה. זה נוצר מכל מיני טלאים על טלאים. אדוני רוצה לדעת, היום במדינת ישראל נעים 300 אלף כלי רכב שיש להם תו נכה. אחדים מהנכים הם עם תו כפול, עם זכות כפולה ואחדים עם זכות רגילה. אם אדוני רוצה לדעת עד כמה האירוע חמור, למעשה רק 12 אלף נכים הם על כיסא גלגלים. בין 12 אלף ל-300 אלף, אדוני מבין שיש פה אירוע שצבר תאוצה וגודל שלא התכוונו שהוא יהיה, ולכן העניין הזה דורש טיפול.

אדוני, אנחנו לא הקשנו על התהליך. שלומית, אני באמת מצטער אם השירות נפגע. אני פותח לכם ערוץ. אני אומר לכם אנחנו נטפל בזה. "פמי פרמיום", יושב פה הסמנכ"ל שלהם, אני יכול לתלות את זה עליהם. זה לא, משרד התחבורה הוא זה שמפעיל את החברה הזאת, הוא שמנחה אותה, הוא זה שמשלם לה והוא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו כוועדת כנסת אל מול משרדי הממשלה ולא - - -
אפי רוזן
אני אומר לכם, יכולתי להוציא דיבתו לפניו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אין צורך, אם יש ערוץ פתוח בין הוועדה למשרד התחבורה זה הקו.
אפי רוזן
יש לנו חמישה רופאים שעובדים רק איתנו, בראשות פרופסור מהיודעים בארץ. תוך יומיים הרופא נכנס וחותם על ההמלצה. אבל - - -
לימור לוריא
אבל אדוני, רק רציתי להגיד שני דברים. אחת, אני חושבת שמה שאנחנו מציעים לכם, זה לא שאנחנו עכשיו נחליט מי זכאי לתו נכה ומי לא. אתם תגידו את הקריטריונים. מה שאנחנו יודעים, היום בעצם כל מקרה נבדק, לא צריך שהוא ייבדק, אתם תגידו מה סעיפי הליקוי שמזכים ואנחנו נעביר אליכם את זה.
אפי רוזן
אי אפשר. רגע, רגע, חברים. אני בעד. תראו איזה יתרון יש לי, אני באתי חדש וישר אמרתי, חשבתי שהמצאתי את החכמה, שאלתי למה אין קריטריונים קבועים. בואו ניקח את מה שאמרה שלומית, חברים, ילדים אוטיסטים, יש ספקטרום ענק. הרוב כנראה לא עומדים בקריטריון אז אי אפשר לקבוע כלל אצבע. מחלות אונקולוגיות, גם על השולחן - - -
לימור לוריא
את כל הסעיפים האלה יש בביטוח הלאומי. ילדים שתלויים לחלוטין לעזרת הזולת יש בביטוח לאומי, חבל.
אפי רוזן
הלוואי והיה נכון שהיינו עושים copy paste לכללים של המוסד לביטוח לאומי במתן תו נכה. הכללים של מתן תג נכה הם כללים אחרים לגמרי ולכן אני סבור, גם אמרתי, אגב אני אתך, אי אפשר שסמכות ואחריות יהיו בחלוקה. מי שמוסמך ומי שאחראי ומי שמנהל את המערכת הרפואית במדינה שקובעת מיהו נכה, קובעת מיהו נכה על פי חוק, נא ייתן תו נכה. אני יודע להגיד מי יכול לנהוג במדינת ישראל ולמי לתת רישיון. לא הייתי מעז לרגע להגיד מי חולה ברמה כזאת או אחרת.

אדוני, שמו לפתחנו אירוע שהוא מורכב מאוד. למעשה נתנו לנו אחריות וסמכות למשהו שאנחנו לא למדנו בבית הספר בכלל ולכן אני מעסיק חברה פרטית שעושה כמיטב יכולתה. היא לא מחליפה את מערכת הבריאות אדוני.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו שמענו את דבריך ואנחנו רשמנו את זה. אני רוצה לסכם את זה בשני סעיפים.

א', צריכה להיות פגישת עבודה בין המוסד לביטוח לאומי לבין משרד התחבורה לקבוע סעיפים ברורים שמזכים בתו נכה, וסעיפי ליקוי שמזכים בתו נכה.

ב', במקרים מיוחדים בהם נכה איבד את רכבו בין אם בגניבה או בתאונה יינתן לו תג נכה אישי עד לקבלת רכב אחר.

אנחנו מודים לכם שהייתם איתנו. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:20.

קוד המקור של הנתונים