ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 08/03/2016

תקנות הביטוח הלאומי (ביטוח סיעוד) (כללי ביצוע והסדרים בעניין בחירת הזכאי בגמלה בכסף) (תיקון), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 199

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, כ"ח באדר א התשע"ו (08 במרץ 2016), שעה 11:00
סדר היום
תקנות הביטוח הלאומי (ביטוח סיעוד) (כללי ביצוע והסדרים בעניין בחירת הזכאי בגמלה בכסף) (תיקון), התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

ישראל אייכלר

אורלי לוי אבקסיס
מוזמנים
דליה רוזינק - מפקחת ארצית חוק סיעוד, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

צפרירה הלל דיאמנט - ממונה על הסטנדרטים בסיעוד בגריאטריה, משרד הבריאות

ארנה זמיר - מנהלת אגף סיעוד, המוסד לביטוח לאומי

מרים שמלצר - מנהלת אגף מחקר, המוסד לביטוח לאומי

שרון אסיסקוביץ - מינהל המחקר והתכנון, המוסד לביטוח לאומי

מיכל מזוז - עו"ד, הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי

נורית שוב - מתמחה, הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי

מירה סלומון - עו"ד, מרכז השלטון המקומי

אסא בן יוסף - עו"ס, מנהלת תחום רווחה, מרכז השלטון המקומי

דנה רשף - מנכ"לית קו למעסיק, מוקד סיוע למעסיקי עובדים זרים בתחום הסיוע

יעקב סנדלר - מנכ"ל הל"ב, איגוד העמותות לזקן בישראל

רות פרמינגר - עו"ד, ארגון נפגעי פעולות איבה

ליאור שטרסברג - מנכ"ל עמותת מט"ב, עמותה לשירותי טיפול ורווחה

יעל אדיב - עמותת מט"ב, עמותה לשירותי טיפול ורווחה

גיל פנחסי - המשמר החברתי

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
שמרית גיטלין שקד
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

תקנות הביטוח הלאומי (ביטוח סיעוד) (כללי ביצוע והסדרים בעניין בחירת הזכאי בגמלה בכסף) (תיקון), התשע"ו-2016
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב. היום ה-8 במרץ 2016, כ"ח באדר א' התשע"ו, השעה 11:06 ואני פותח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. אנחנו דנים בתקנות הביטוח הלאומי (ביטוח סיעוד) (כללי ביצוע והסדרים בעניין בחירת הזכאי בגמלה בכסף) (תיקון), התשע"ו-2016.

אני רוצה להזכיר שאנחנו דנים בנושא על פי בקשת שר הרווחה, לבדוק מחדש, אחרי שלפני מספר חודשים אימצנו את הנושא של בחירת השירות בעין או בכסף לפי רצון המטופל, ולאור היישום מצא לנכון השר ואנשי הביטוח הלאומי לבדוק כמה נקודות בהן אולי יש במה לשפר את השירות, פחות סבל ומתן מענה לרשויות המקומיות בוועדות המקומיות שיבדקו את השירות שמגיע למטופל.

מישהו רוצה להציג את הנושא, גם את נושא הוועדות המקומיות וגם המלצות הביטוח הלאומי?
מיכל מזוז
במסגרת תיקון החוק כהוראה של קבע הקובעת את הזכאות של הקשיש לקבל את הגמלה בכסף, מצאנו לנכון לתקן את התקנות לגבי האופן בו הגמלה תשולם לקשיש. במסגרת אותה בחינה מצאנו כי נכון יהיה לתקן את תקנה 4 לתקנות הקובעת את מספר הביקורים לשלושה ולהפחית אותם לשני ביקורים בלבד.
גיל פנחסי
אפשר להגיד גם על איזה בסיס?
מיכל מזוז
כן. אני אתייחס לזה. כמו כן, בהתאם לשיחות שהיו לנו עם מרכז השלטון המקומי, עם האיגוד ועם משרד הרווחה, גם בסוגיה הזאת, מצאנו לנכון לבצע תיקון לגבי המועדים בהם ייכנס השינוי לתוקפו.

להערתך. במסגרת הבחינה של אותה הוראת שעה של החוק, ביצע המוסד מחקר מלווה באמצעות מכון ברוקדייל ובו מצאנו כי מספר הביקורים המספיק לאוכלוסייה המבקשת את הגמלה בכסף, במקביל לכך שגם המוסד לביטוח לאומי פונה פעמיים בשנה לקשיש לבחון שאכן הוא ממשיך להיות מטופל על ידי העובד.
גיל פנחסי
הסקר נעשה אצל הלקוחות או הוא עוסק בביטוח הלאומי?
היו"ר אלי אלאלוף
תציג את עצמך.
גיל פנחסי
אני מהמשמר החברתי.
היו"ר אלי אלאלוף
מותר לך הערות ביניים ואם אתה רוצה יותר, זכותך, אבל תקבל אישור לכך. אתה רוצה לשאול עוד שאלות?
גיל פנחסי
לא. זאת שאלתי. על מי נעשה הסקר.
היו"ר אלי אלאלוף
על בסיס הסקר באות ההצעות.
אסא בן יוסף
אני מבקשת לחדד ולהוסיף, וחשוב לי שזה יישמע ויירשם, שהפחתת מספר ביקורי הבקרה משלושה ביקורים לשני ביקורים, אכן נעשתה בשיתוף פעולה ואחרי דיונים שאתה כיושב ראש הוועדה שלחת אותנו לעשות את הדיונים האלה ולהגיע להסכמות במשותף. אמנם הגענו להסכמות אבל הדבר הנוסף בגינו אנחנו קיבלנו את הבקשה להפחתה של שני ביקורים הוא ההתחייבות של המוסד לביטוח לאומי באמצעות מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי שכרגע איננו, ששני הביקורים יהפכו להיות שני ביקורים כאשר האחד מהם יבוצע על ידי גורם רווחתי, שירותי הרווחה, ואילו השני יבוצע על ידי גורם בריאות.
היו"ר אלי אלאלוף
שני ביקורים בשנה.
אסא בן יוסף
שני ביקורים בשנה. אנחנו חושבים שהשילוב הזה של ביקור בית שהוא פעם אחת על ידי שירותי רווחה, על ידי גורם ממערכות הרווחה, ופעם אחת על ידי גורם שהוא ממערכות הבריאות, מביא תוצאה הרבה יותר טובה משני ביקורי הבקרה כפי שהם נעשים היום. זה מהלך שמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי התחייב בפנינו בכתובים והוא אמר שהוא הולך למהלך הזה באופן גורף ולא רק לגמלה הכספית. חשוב לי לציין את זה כאן במקרה הזה כי זה מהלך שאנחנו צריכים לקדם אותו במהלך השנה.
מיכל מזוז
אני רוצה לחדד את דבריה של אסא. במסגרת אותם דיונים, אכן הנושא עלה. המוסד לביטוח לאומי התחייב לבחון את העניין הזה ביחס לכלל המבוטחים. חשבנו שזה נכון לעשות זאת יחד עם משרד הבריאות. התחייבנו לקדם ולבחון את הדברים וכמובן זה משהו שצריך לקדם בשיתוף עם משרד הבריאות.
אסא בן יוסף
כמובן.
מיכל מזוז
זה החידוד של הדברים.
שמרית גיטלין שקד
כרגע נוסח התקנות הוא שהוועדה המקומית המקצועית או מי מטעמה מקיימת את שני הביקורים.
אסא בן יוסף
נכון.
ארנה זמיר
אני רוצה לדייק עוד משהו. אין הכוונה שזה יהיה אך ורק שני ביקורים אלא אצל מי שצריך, אפשר יהיה לבצע גם יותר ביקורים כי גם כיום אנחנו מדברים על שני ביקורים בממוצע אצל זכאי חוק סיעוד כאשר אצל חלק אפשר לעשות יותר ואצל חלק אפשר לעשות פחות, ואפשר לעשות הרבה יותר אצל מי שצריך, אבל הדגשנו שאלה שמקבלים גמלה בכסף, לא יפחת משניים מספר הביקורים. זאת אומרת, אם שירותי הרווחה מזהים משפחה שאצלה יש צורך לעשות שישה ביקורים בשנה, הם יוכלו לעשות זאת על חשבון ביקורים אצל זכאי חוק סיעוד שאינם מקבלים גמלה בסף ושאצלם אין צורך לבצע שני ביקורים בשנה.

לכן אנחנו מדברים על ממוצעים. הדגשנו שאצל אלה שמקבלים גמלה בכסף, זה לא יפחת משני ביקורים. ההתחייבות היא שיהיה איזשהו מינימום.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי התלבטות עם הצורך למספר את הביקורים. זה נראה לי מוזר. אזרח פשוט שזקוק לשירותי רווחה, יש לו מגבלה, מותר לבקר אותו במצב קשה שלו פעמיים בשנה אם הוא לא קשיש וסיעודי?
ארנה זמיר
לא. להפך.
היו"ר אלי אלאלוף
המגבלה הזאת או ההצעה של לפחות שני ביקורים, זה לא אמור להחליף את שאר האפשרויות שחובתם של שירותי הרווחה לעשות.
אסא בן יוסף
נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
דבר שני. החלוקה הזאת בין פעם באמצעות מערכת הבריאות ופעם באמצעות הרווחה, זה אומר שאיש הבריאות יבוא פעם בשנה וזה אומר שאיש הרווחה או איש הבריאות לא ידברו ביניהם. מה זה אומר?
אסא בן יוסף
לא, הם בוועדה במשותף.
היו"ר אלי אלאלוף
זה עניין טכני בלבד. אני לא רואה את זה כדבר מהותי. המהות היא שידברו ביניהם. המהות היא שגם איש רווחה, יש לו מספיק ידע ויכולת לאבחן מצב שדורש התערבות מיידית של מערכת הבריאות והוא לא צריך לחכות שיהיה תורו לבקר את האיש הסיעודי הזה. אל תתלהבו מהחלוקה בעבודה כי אין כאן חלוקת עבודה ואין חלוקת אחריות אלא יש אחריות . אל תתחלקו בעבודה.
יעקב סנדלר
זה לא סוד שאנחנו התנגדנו לחוק הגמלה בכסף אבל מה שנעשה, נעשה. אני חושב שזאת תהיה בכייה לדורות ואני רואה שזה הולך ומתרחש. זה אמור לגבי כל החוק הזה ואני אסביר למה.

מי שמקבל גמלה בעין על ידי חברות הסיעוד או העמותות מחויב לעשות שישה ביקורים בשנה של עובד סוציאלי בבית המטופל בנוסף לשני ביקורים של הוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
העובדים הסוציאליים מטעם החברה.
יעקב סנדלר
מטעם החברה. זה מחויב בהסכם. בתקופה שאנחנו עדים להתעללויות בקשישים וחלק גדול מההתעללויות העלה נעשה בידי מטפלים ואנחנו רואים את כל המחקרים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
רובם בתוך המוסדות.
יעקב סנדלר
לא. בבתים הפרטיים.
היו"ר אלי אלאלוף
גם במוסדות.
יעקב סנדלר
גם במוסדות. הביטוח הלאומי נאה דורש ולא נאה מקיים. מהספקים הוא דורש שישה ביקורים ומעצמו הוא מוריד משלושה לשני ביקורים. למה? כל מה שמסתתר מאחורי זה, זה העניין הכספי. אני חושב שבמקום שני ביקורים, צריכים לחייב את המוסד לעשות לפחות שישה ביקורים כפי שהם דורשים מהעמותות ומחברות נותנות השירותים.
ארנה זמיר
אני אשיב. הנושא הזה של הגמלה בכסף הוא בחירה של הזכאי ומשפחתו ללכת למסלול א' או למסלול ב', כאשר הוא יודע שככל שהוא בוחר ללכת לגמלה בכסף, הוא בוחר במסלול בו הוא לכאורה יותר עצמאי, שהוא לוקח על עצמו יותר אחריות ולכן יתכן שנשאר אצלו יותר כסף כדי לשלם את המשכורת של העובד הזה.

התמיכה והעזרה של חברות הסיעוד היא בהחלט ראויה, היא באה לידי ביטוי באותם ביקורים – ששלושה נעשים על ידי עובדים סוציאליים ושלושה נעשים על ידי בקרים שאינם עובדים סוציאליים אלא מטפלות מנוסות יותר – כך שנדייק ונאמר שמדובר בשלושה ביקורים על ידי עובדים סוציאליים ולא שישה ביקורים על ידי עובדים סוציאליים. יחד עם זאת, כל זכאי שחושב שהוא זקוק לתמיכה ולסיוע האינטנסיבי שחברות הסיעוד מציעות, הדלת לגמרי פתוחה והוא יכול לקחת את זה וליהנות מאותה תמיכה שהן נותנות.

יש קבוצת אנשים שחושבת שהיא יכולה להסתדר באופן עצמאי והיא לא זקוקה לאותה תמיכה אינטנסיבית. לגבי הקבוצה הזאת צריכה להיות איזושהי עין צופיה כדי לראות שאין שם דברים מפתיעים קיצוניים כי בכל זאת יש איזשהו אחוז כלשהו בחברה של אנשים לא נורמטיביים. אנחנו חושבים שבשני ביקורים בשנה יש אפשרות לאתר את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
שני ביקורים לפחות.
ארנה זמיר
לפחות. בדיוק. מעבר לזה אני רוצה לומר שגם לא כל מי שמבקש לקבל גמלה בכסף, יקבל גמלה בכסף. ככל שהמשפחה מוכרת לרשויות הרווחה כמשפחה שהיא לא משפחה נורמטיבית, הסמכות של הרשות המקומית ושל הוועדה היא להמליץ שהמשפחה המסוימת הזאת לא תקבל את אפשרות הבחירה הזאת והשירות יינתן לה בגמלה בשירותים. זאת אומרת שבעצם אנחנו מקווים שאותם האנשים שבחרו לקבל גמלה בכסף והוועדה המקומית אישרה את הבקשה שלהם, וגם לאחר בדיקה כי זה נעשה לאחר ביקור בית, אנחנו מקווים שהיכולת המקצועית של אותם עובדים סוציאליים היא כזאת שתסמן את אותם אנשים שצריך לעשות אצלם בקרה אינטנסיבית מחוץ למערכת הזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
מר סנדלר, כדאי שתראה את הדוח של מכון ברוקדייל.
יעקב סנדלר
קראתי אותו.
היו"ר אלי אלאלוף
הוא הגיע להמלצה שבלי לבטל את השירות, גם המלצה של קצבה בעין או בכסף, היא גם טובה בכסף. יש כאן תגובה ועובדה שמצטרפים כל יום אנשים נוספים. אני חושב שאין אבסולוטית טוב מאוד, אבל זה משתפר ובעיקר זה נותן הרגשה טובה גם למשפחה וגם למטופל, ואני סומך על הכנות המשפחתית למרות שיש מקרים מזעזעים.
מירה סלומון
רציתי לחדד בהמשך לדיון שהתקיים לפני כן, בהתייחס לביקורים של העובדים הסוציאליים פעם אחת וגורמי הרפואה פעם שנייה, הליך שייקבע בצורה מסודרת. בוועדה המקומית המקצועית יושבים נציג המוסד לביטוח לאומי, נציג שירותי הבריאות ועובד סוציאלי שהוא עובד הרשות המקומית. כלומר, אין מצב שבו אין התממשקות של מידע ואין יידוע של תוצאות הביקור. כל דיוני הוועדה נעשים בשיתוף פעולה של גורמים אלה ולכן גם לדעתנו היה נכון מלכתחילה שכל הגורמים האלה יראו את הקשיש. בנקודה הזאת, אם כן, אין חשש.

אני מבקשת גם לחזק את מה שאמרה ארנה מהמוסד לביטוח לאומי, שבידי הוועדה המקומית המקצועית יש יכולת לאכוף קבלת גמלה בעין, את קבלת השירותים הסידוריים בפועל, במקום גמלה כספית, במקרה בו היא מצאה שבאמת אותו אדם, מסיבות שונות שמפורטות ומשיקול דעת רחב נוסף שמסור לה, הוא לא מסוגל לקבל את הגמלה הכספית וכי הגמלה הכספית לא תעשה אתו חסד. לכן המנגנון הזה והאיזונים והבלמים שבו הוא דווקא נכון.
יעקב סנדלר
למה צריך ביקורים? אפשר לבטל אם את סומכת.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא אוהב ללכת מקצה לקצה. יש החלטה, יש חוק שנותר בצורה מקצועית על ידי כל הגורמים וזה המצב. אני גם אומר עוד מילה אחת וזאת לא בושה לומר אותה. השירות בכסף הוא זול יותר מאשר השירות בעין. החיסכון הזה הוא מאוד חשוב כי הוא מאפשר בתחומים אחרים לשפר את השירותים וזאת לא בושה לומר את זה. תדעו שזה כן חוסך כסף למערכת הממשלתית.
ליאור שטרסברג
אני מנכ"ל עמותת מט"ב שעוסקת בתחום. אני רוצה להביע עמדה עקרונית ואני לא נכנס לנושא ביקור אחד או שני ביקורים או שלושה ביקורים. קודם כל, אני חושב שביקורי הבית הוא הלב הפועם של חוק הסיעוד. זה הדבר המרכזי. הכניסה הזאת לבית כדי לראות האם יש אוכל במקרר, האם בן אדם לבוש כמו שצריך, האם מי שמטפל בו מטפל בו. זה דבר מאוד מאוד מרכזי .
היו"ר אלי אלאלוף
לראות גם האם העובד מגיע בזמן.
ליאור שטרסברג
נכון. הרבה מאוד דברים. לכן חשוב מאוד שזה ייעשה על ידי עובד מקצועי. הדבר הזה הוא דבר שאנחנו מאוד חוששים שיהפוך למדרון חלקלק כי השירות הזה הוא שירות בעין ולא בכסף. אנחנו בעניין הזה לא נכנסים כרגע להסכמה בין מרכז השלטון המקומי לבין ביטוח לאומי אבל אני אומר שלפני שבועיים או שלושה היו דיונים בוועדת המשנה בנושא של התעללויות ובדברים שקורים, והנושא של ביקורי בית הוא נושא מאוד חשוב כדי למנוע את הדברים האלה ביום יום. החיבור, הקשר היום יומי של האנשים עם האזרח הוותיק והמשפחה, זה דבר מאוד מאוד משמעותי. חלק מהעניין הוא היכולת להרים דגל אדום ואנחנו כעמותת מט"ב וגם גופים אחרים עושים את זה לא מעט, מרימים דגל אדום ומייצרים שיתוף פעולה עם ביטוח לאומי ועם מרכז השלטון המקומי כדי לסגור מעגל טיפול ובחלק מהמקרים גם מוציאים אנשים מהבית כי הם בסכנת נפשות. לכן צריך לזכור טוב את העניין הזה ואת החשיבות שבביקורי הבית לגבי כלל האוכלוסייה הזאת ובטח לגבי אוכלוסייה שהיא אוכלוסייה ערירית.
היו"ר אלי אלאלוף
לא תמיד ערירית.
ליאור שטרסברג
חלקה.
היו"ר אלי אלאלוף
כדאי שתעשו ביקורת עצמית.
ליאור שטרסברג
אנחנו עושים.
היו"ר אלי אלאלוף
תבינו שרוב האנשים שעוברים משירות בעין לשירות בכסף, אלה אנשים שעזבו את העמותות. אל תשכחו את זה ותבדקו למה. זאת הבעת אי אמון או חוסר שביעות רצון ממה שקורה להם. תבדקו את זה לפני שתלכו לבקר את האחרים.
ליאור שטרסברג
אנחנו לא מבקרים אף אחד.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שתזכרו את זה. זה ידרוש שיפור התנאים שאתם מעמידים לרשות האנשים.
ליאור שטרסברג
אם זאת תהיה התוצאה, דיינו, אבל אני לא בטוח.
היו"ר אלי אלאלוף
אני בטוח. אני בטוח שגם היא תהיה. אין מערכת שהופכת מטובה לטובה יותר. באמת, קחו את זה בחשבון ותבדקו כמה הולכים בכיוון ההפוך.
אסא בן יוסף
אבל זה לא מט"ב.
ליאור שטרסברג
חמישה אחוזים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אומר את זה ללא קשר למט"ב. אני אומר בקשר לכל הארגונים שנותנים שירות וליד זה אני אומר שאתם עושים עבודת קודש ענקית.
דנה רשף
אני מקו למעסיק. פונים אלינו מאות ואלפי אנשים בשאלה, כסף או שירותים בעין. אין לי מחקר מדויק, הוא עכשיו בתהליך, אבל האוכלוסייה המבוססת מעדיפה לקבל שירות מחברות הסיעוד כי יש לה אבא והראש שקט, וגם הם מעסיקים עובד זר והוא נוסע לחוץ לארץ, יש פתרונות.
ליאור שטרסברג
האוכלוסייה המבוססת, רובה לא זכאית לחוק סיעוד.
ארנה זמיר
85 אחוזים מהקשישים זכאים בחוק סיעוד.
ליאור שטרסברג
בסדר, אבל היא מדברת על אוכלוסייה מבוססת.
ארנה זמיר
אוכלוסייה מבוססת. 85 אחוזים, אני מקווה שהם כוללים גם אוכלוסייה מבוססת.
היו"ר אלי אלאלוף
קו למעסיק הוא עבור אנשים בסיעוד שמפעילים את זה בעצמם.
דנה רשף
כלן מי שבעצם המדינה הגדירה כמעסיק בלי שום ביסוס ובלי שום חשיבה לגבי המשמעות של זה.
היו"ר אלי אלאלוף
זאת טענה אחרת.
דנה רשף
האוכלוסייה המבוססת פלוס בוחרת לקבל שירותי סיעוד בחברות הסיעוד.
היו"ר אלי אלאלוף
מבוססת יחסית.
דנה רשף
הם ניסו והם חזרו בחזרה. שוב, אין לי מחקר, אין לי נתונים, עדיין לא, אבל זה בתהליך. מי שחשב שהוא ירוויח יותר כסף או יחסוך בהוצאות אם הוא יקבל כסף ולא ידע להסתדר עם זה, יש לזה תוצאות מאוד מאוד חמורות והבקרות שנעשו על ידי לשכות הרווחה מהר מאוד ביטלו את האישור שלהן לקבל גמלה בכסף. אלה נתונים שאני רואה בשטח מהשאלות שמופנות לאנשי המקצוע שלנו יום יום.
היו"ר אלי אלאלוף
הניתוח שלכם גם כולל את התופעה לפי אזורים?
דנה רשף
לא, זה לא מקודד בדיוק.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שתעשו לפי אזורים. תוסיפו את המרכיב הזה.
דנה רשף
אנחנו בשלבים.
אסא בן יוסף
את אומרת שבסופו של דבר אנשים מוותרים על הגמלה?
דנה רשף
מהר מאוד. לא בסופו של דבר.
היו"ר אלי אלאלוף
נשמח עת תסיימו את המחקר שלכם, לקבל אותו. תודה.
דליה רוזינק
אני מפקחת ארצית לחוק סיעוד במשרד הרווחה. אחת הסיבות לאישור של הגמלה בכסף, לא היחידה אבל אחת מהן, היא לאפשר לאוכלוסייה להיות אוטונומית ולבחור את דרכי ההתנהלות שלה בעצמה ולא להיות תלויה בגורם חיצוני כאשר יש אנשים שרוצים לנהל את חייהם בעצמם, הם ובני משפחתם. אני חושבת שאותה אוכלוסייה שהתייחסו אליה קודם, זאת אוכלוסייה שיש מצבים של התעללות והזנחה, זאת אוכלוסייה שלא תגיע לקבל גמלה בכסף כי יש שלבי סינון של אותה אוכלוסייה שתוכל להיות מאושרת לקבלת הגמלה בכסף ומן הסתם האוכלוסייה הזאת, שהיא פוטנציאלית למצבים כאלה, ערירית, ללא תמיכה משפחתית מספיק רחבה, לא תגיע לאישור של גמלה בכסף. לכן אני חושבת שאולי זה יכול לקרות בשוליים אבל נראה לי שבאופן כללי זאת מגמה שלא יכולה לקרות.

אני כן רוצה לציין את התפקיד של הוועדות המקומיות והעובדים הסוציאליים במערכת שירותי הרווחה. אני חושבת שצריך לתת להם את המקום של מי שעורך מעקב ונמצא בקשר עם אותם קשישים שמזהים שהם בסיכון באיזושהי צורה של סיכון ויש מעקב אחרי אותם קשישים, מעקב רציף ואינטנסיבי יותר. לכן במשפך הזה, אני חושבת שאין סיכוי מאוד גבוה שאוכלוסייה פוטנציאלית לפגיעה תיכנס למסלול הגמלה בכסף ואני חושבת שכן צריך לאפשר לאותם אנשים שבוחרים במסלול הזה ורוצים להיות אוטונומיים, כן לפעול.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם עושים מעקב כלשהו מטעם המשרד?
דליה רוזינק
יש מעקב שנערך אחרי הבקרות של הביטוח הלאומי.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם מתבססים על זה. תודה.
מירה סלומון
אני מבקשת לנצל את מה שאמרה דליה כדי להביא בפני הוועדה את התיקון השני שמוצע בתקנות ושעוסק בהתממשקות של הוועדה המקומית המקצועית עם המוסד לביטוח לאומי מרגע שמונחת בפני המוסד לביטוח לאומי בקשה לקבל גמלה כספית.
גיל פנחסי
היושב ראש אמר שיש לפחות שני ביקורים ואילו בתיקון כתוב שני ביקורים בלבד. אני מציע שהתיקון ישונה.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נקרא את התקנה ואם נמצא לנכון לתקן משהו, נתקן.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, אני חש שבין כל הגורמים המקצועיים שמתפרנסים מהקשישים, גם משרדי ממשלה, גם רווחה, גם רפואה וגם עמותות, חסרה לי המשפחה. לא שמענו מישהו מהמשפחות שיגיד לנו מה יותר טוב להן ולמה יותר טוב. למשל, העניין הזה של הביקורים, למי החלוקה הזאת טובה? לזקן או למנגנון? הרי זאת חלוקה פנימית כאשר אתם תלכו כאן ואתם תלכו לשם. כשאומרים הצעה טובה, אני פשוט לא יודע למי היא טובה.

אני לא יודע מה זה במקום קבלת הבקשה של הזכאי יבוא הוועדה המקומית המקצועית.
שמרית גיטלין שקד
זה תיקון שעוד לא דיברנו עליו. זאת דחייה של משך הזמן לקבלת החלטה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אמרתם שאנשים שרוצים לקבל כסף במקום סיעוד ואמרתם שרוב האנשים הולכים לחברות סיעוד. האם חברות הסיעוד, את קוראת בעין או שאת קוראת לזה בכסף? למשל, אם לחמותי יש פיליפינית, האם זאת חברת סיעוד או שזאת גמלה בכסף?
שמרית גיטלין שקד
תלוי. זה יכול להיות גם וגם. יכולה להיות חברת סיעוד שהיא מעסיקה את הפיליפינית או יש אפשרות שרק המשפחה מעסיקה בלעדית את העובד הזר.
היו"ר אלי אלאלוף
ואז אתה הופך למעסיק.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
הצד של המשפחה ושל החולה לא באו כאן לידי ביטוי כי אפילו אני לא ידעתי מה זה, האם את חברה או לא. שמעתי שבביתר היה מקרה של ילדה סיעודית שנפטרה ועכשיו המשפחה מקבלת תביעות מעורכי דין של העובדת המסורה שהייתה לילדה בדברים שהם לא יאומנו ובסכומים של מאות אלפי שקלים.
ארנה זמיר
המקרה הזה היה גמלה בכסף. זה לא קשור לסיעוד. כל הנכים מקבלים מביטוח לאומי קצבה כספית בה הם יכולים להעסיק את העובד הזר. זה דומה לגמלה. מי שעובד בשיטה של גמלה בעין, חברת הסיעוד מממנת רק שיעור כלשהו של השכר של העובד הזר כי המקסימום שחברת הסיעוד היא המעסיק היא ש-18 מתוך 42 שעות, וזה אומר שזה פחות מחצי, מההוצאות שיש בגין העובד.
דנה רשף
25 אם יש גם קרן.
ארנה זמיר
אלה מעטים. בכל זאת, לא כל המדינה שם. אנחנו מדברים על 18 שעות מתוך 42 שעות בשבוע וזה השיעור שחברת הסיעוד לוקחת עליה את האחריות. לגבי 24 מתוך 42 שעות, המשפחה נשארת המעסיק. זאת אומרת, בשני המקרים המשפחה היא המעסיק ליותר ממחצית המשרה של העובד. זה בכל מקרה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
גם אם היא לוקחת עובד מחברה.
ארנה זמיר
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותכם, אני רוצה לשאול עוד שאלה שנוגעת לחוק אחר. כשיש העלאת שכר מינימום, איך זה מתבטא אצלכם בחברות? אתם מקבלים תוספת?
ליאור שטרסברג
בוודאי.
היו"ר אלי אלאלוף
אוטומטית?
ליאור שטרסברג
לא אוטומטית. יש תהליך עם ביטוח לאומי מבחינת התעריף של ביטוח לאומי.
יעקב סנדלר
אם מורידים את המע"מ, הם לוקחים רטרואקטיבית. אם מעלים את שכר המינימום, זה לוקח קצת זמן עד שהם מוסיפים. אבל התשובה היא כן.
ארנה זמיר
זה ממש לא נכון.
יעקב סנדלר
לא נכון?
ארנה זמיר
לא.
היו"ר אלי אלאלוף
אני יכול לקבל הבהרה? למה המעסיקים הישירים המוגבלים כאשר מעלים את התנאים, ובצדק ואני בעד לשפר את התנאים של נותני השירותים למיניהם, של העובדים הזרים, למה לא אוטומטית הם מקבלים תוספת?
ארנה זמיר
אני מאוד שמחה שאתה מעלה את זה כי זאת תחנה טובה להצעת החוק שאני מקווה שתידון אפילו במושב הנוכחי של מעבר ליחידות סיעוד, דבר שיאפשר לנו להצמיד את השיעור של הגמלה בכסף לשינויים שיש בעלויות של העסקת העובדים. נכון להיום הגמלה צבועה כאחוז מגמלת הנכות ולכן היא לא משתנה.
היו"ר אלי אלאלוף
עכשיו אישרנו בחוק תוספת של יומיים חופש לכל עובד בכלל, כולל העובדים הזרים. איך זה מתבטא אצלכם?
ליאור שטרסברג
כל חוק מיושם באופן אוטומטי ואנחנו פונים לביטוח לאומי כדי לייצר את הקשר לתעריף.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם מקבלים פיצוי כך?
ליאור שטרסברג
לגבי שכר מינימום, אנחנו תמיד מקבלים פיצוי. לגבי העניין הזה, אני חצי שנה בתפקידי ואני לא יודע.
היו"ר אלי אלאלוף
כשבאים לכאן נציגי הנכים ואומרים שלפי החוק הם צריכים לתת את כל הזכויות כמעסיק, אנחנו גורמים להם להוצאה נוספת.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
של עשרים אחוזים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא מבקש חס וחלילה לחזור מההתחייבות ומהצמדת הביטוח הלאומי, אבל יותר קל לחייב אוטומטית את המדינה לתת את הפיצוי ההולם.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כי אחרת לא יעמדו בזה המשפחות.
מיכל מזוז
במסגרת ההסכם של המוסד עם חברות הסיעוד, במצבים בהם בעקבות שינוי החוק יש שינוי בזכאות כזו או אחרת של זכויות סוציאליות של עובדים, יש ועדת תעריפים שמורכבת מנציגי המוסד, מנציגי האוצר, מנציג משרד הרווחה ואנחנו מעדכנים את התעריף.
ליאור שטרסברג
אמת ויציב. כך זה עובד וזה עובד טוב.
היו"ר אלי אלאלוף
למשל קצבאות נכות. חלק מהקצבה היא לטובת המעסיק, להעסקת עובדים זרים. הם לא מקבלים הצמדה וזה אומר שאנחנו מגדילים להם את ההוצאה בלי לשפר את ההכנסה.
מיכל מזוז
קצבת שר"ן לא מושפעת כאשר יש תוספות בשכר המינימום. לאור התיקון האחרון שהיה בשכר המינימום, דומני שנתנו איזשהו פיצוי כספי חד פעמי.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי הצעת חוק אישית בנושא כדי לשפות את כל ההוצאות הנוספות שנגרמות עקב כך.
רות פרמינגר
המדינה לא רואה אותם כמעסיק ולכן הם לא זכאים.
היו"ר אלי אלאלוף
היא קבעה שהוא מעסיק.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
עוד הערה אחת אדוני היושב ראש. לפני שעה העברנו כאן תיקון להצעת חוק לביטוח הלאומי האומר ששבעה ימים יספיקו. כאן כתוב שהשינוי ייכנס לתוקפו עד שלושים ימים מיום קבלת הבקשה של הזכאי. אנחנו מרעים את מצבו.
מיכל מזוז
לא. אני אחדד. אנחנו כבר ניכנס לנוסח התקנות ולקריאה, אבל השינוי כאן, לא מדובר בזכאות הראשונית. הסעיף הקודם דיבר על זכאות ראשונית של בן אדם אבל כאן מדובר על מעבר בין גמלה לכסף לגמלה בעין. כאן מדובר באדם שכבר נמצא במערכת והוא מקבל גמלה בעין ורוצה לקבל גמלה בכסף. כאן קבענו מועדים אחרים ועוד מעט אנחנו נסביר וננמק למה אנחנו זקוקים לאותו פרק זמן.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
נשמע למה, כי זה אותו מנגנון.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שנקרא את הנוסח ונתייחס להערות.

הצטרפה אלינו חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס.
שמרית גיטלין שקד
תקנות הביטוח הלאומי (ביטוח סיעוד) (כללי ביצוע והסדרים בעניין בחירת הזכאי בגמלה בכסף) (תיקון), התשע"ו-2016

בתוסף סמכותי לפי סעיפים 225ד, 231(ד) ו-400 לחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה-1995 (להלן – החוק), בהתייעצות עם מועצת המוסד לביטוח לאומי לפי סעיף 12 לחוק, בהתייעצות עם שר הבריאות לעניין תקנה 3, וכן באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 2

בתקנה 2(ג)(1) לתקנות הביטוח הלאומי (ביטוח סיעוד) (כללי ביצוע והסדרים בעניין בחירת הזכאי בגמלה בכסף), התשע"ד-2014 (להלן – התקנות העיקריות), אחרי "קבלת הבקשה של הזכאי" יבוא "בוועדה המקומית המקצועית".

תקנה 2 לתקנות קבלת גמלה בכסף מדברת על שינוי הבחירה. זאת אומרת, מדובר על אדם שהוא כבר זכאי, או שהוא כבר זכאי לגמלה בכסף והוא מבקש לעבור לגמלה בעין, או שהוא זכאי לגמלה בעין והוא מבקש לעבור לגמלה בכסף.

התקנה היום אומרת בסעיף 2(ג) שהמוסד יסדיר את קבלת הגמלה בדרך שנבחרה כפי שאישרה הוועדה המקומית המקצועית כמפורט להלן. אם הזכאי בוחר לעבור מגמלה בעין לגמלה בכסף, כלומר, הוא מקבל היום שירותים מחברת סיעוד אבל הוא רוצה לעבור ולקבל גמלה בכסף, יש כאן בעצם בחינה של הוועדה המקומית המקצועית אם הוא יכול לנהל את הגמלה בכסף בעצמו. היום התקנות אומרות שהשינוי ייכנס לתוקפו עד חמישה ימי עבודה מיום קבלת הבקשה של הזכאי, והמשמעות היא שהשינוי נכנס לתוקפו חמישה ימים מיום שהמוסד לביטוח לאומי מקבל את זה. עכשיו מה שמבקשים לתקן זה שזה לא ייכנס לתוקפו חמישה ימים מיום קבלת הבקשה במוסד לביטוח לאומי אלא בוועדה המקומית המקצועית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כמה זמן לוקח לוועדה המקומית המקצועית לתת תשובה?
ליאור שטרסברג
פעם בחודש.
ארנה זמיר
ממש לא. אנחנו, הביטוח הלאומי, מעבירים את הרשימות של אותם אנשים שמבקשים במיידית לוועדות המקומיות. הוועדות המקומיות עושות איזשהו סינון.
היו"ר אלי אלאלוף
מתי הן מתכנסות? באיזו תדירות?
ארנה זמיר
זה לא תלוי בהתכנסות. זאת לא שאלה של התכנסות. החברים בוועדה המקומית שיושבים בלשכת הרווחה רואים את הרשימה, את כל אלה שהם מכירים ויודעים שאין אתם קשיים מיוחדים – הרי את המשפחות האלה הם כבר מכירים, אלה משפחות שכבר ביקרו אצלן.
היו"ר אלי אלאלוף
כמה זמן עובר עד שמתקבלת תגובה בשם הוועדה?
ארנה זמיר
זה עניין של כמה ימים.
מירה סלומון
חמישה ימי עבודה מהמועד בו הבקשה מתקבלת בוועדה המקומית המקצועית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אם כן, לכל היותר עשרה ימים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
מה לא טוב במה שכתוב עכשיו? קבלת הבקשה של הזכאי.
שמרית גיטלין שקד
אני אומר לכם מה ההבדל. ההבדל הוא בעצם הדלתא.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הכי חשוב זה להגביל אותם בזמן.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
לא, יש אפשרות אחרת.
היו"ר אלי אלאלוף
רטרואקטיבית.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
בדיוק. לא צריך להגביל בזמן.
ארנה זמיר
לא ניתן לעשות את זה רטרואקטיבית כי יש מטפלת שהולכת לבית הזקן וצריך לתת לחברת הסיעוד את הזמן להיערך ולהודיע למטפלת שהיא מפסיקה להגיע אליו וכן הלאה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להבין מה התהליך מהתחלה ועד הסוף.
מירה סלומון
התקנה בה אנחנו עוסקים כרגע היא תקנה שמתייחסת לאדם שמקבל גמלת סיעוד בעין. הוא מקבל אותה. הוא החליט שהוא רוצה עכשיו לעבור לקבל גמלה כספית. הוא מגיש בקשה למוסד לביטוח לאומי והמוסד לביטוח לאומי לא מאשר אוטומטית את קבלת הגמלה הכספית אלא מעביר את הבקשה לוועדה המקומית המקצועית. על הוועדה המקומית המקצועית בתוך חמישה ימי עבודה מהמועד שהיא קיבלה את הפנייה מהמוסד לביטוח לאומי להעביר התייחסות. למעשה מגיש הבקשה לעבור לגמלה כספית צריך לקבל את הגמלה הכספית בתוך חמישה ימי עבודה מרגע שהבקשה שלו הונחה בפני הוועדה המקומית המקצועית אלא אם מתקיימים אחד מהנושאים שמפורטים בתקנה מיד לאחר מכן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל יש לנו זמן מינימום והזמן מקסימלי פתוח.
מירה סלומון
הזמן המקסימלי הוא חמישה ימי עבודה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. את אומרת מהרגע שהביטוח הלאומי העביר והבקשה התקבלה בוועדה המקומית, אז סופרים את חמשת ימי העבודה.
מירה סלומון
כן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני רוצה לדעת מה קורה לאורך כל הדרך ומה נקודת ההתחלה ונקודת הסוף.
ארנה זמיר
אצלנו אין עיכובים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז אפשר להגביל אתכם ליומיים.
ארנה זמיר
בהנחה שהגיעו אלינו כל המסמכים, וכאן צריך להבחין בין מי שמעסיק עובד ישראלי, מי שמעסיק מטפל צמוד תושב ישראל, לבין מי שמעסיק עובד זר. מי שמעסיק עובד זר, לא נדרשים מסמכים נלווים כי נושאים אתנו באחריות על הדברים התאגידים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כמה זמן אתם צריכים כדי להעביר את הבקשה?
ארנה זמיר
לגבי עובד זר, אנחנו מעבירים במיידי. לגבי מי שמעסיק עובד ישראלי, אנחנו מוודאים שיש חוזה העסקה כדי שלא יהיה מדובר בפיקציות.
היו"ר אלי אלאלוף
למה אי אפשר להעסיק קרוב משפחה?
ארנה זמיר
אי אפשר לקבל גמלה בכסף על העסקת קרוב משפחה. זה כתוב בתנאי החוק. אנחנו צריכים לראות שהחוזה עם אותו עובד ישראלי הוא אמיתי. קיבלנו כבר כל מיני הצעות של חוזים. הם הרי צריכים לעבוד 12 שעות ביום או שאלה שני עובדים שכל אחד עובד שש שעות אבל הטיפול צריך להתבצע במשך 12 שעות ביממה, שישה ימים בשבוע, ואם מישהו אומר שיש לו הסכם עם מישהו שעושה את העבודה הזאת תמורת 3,000 שקלים בחודש, אנחנו מחזירים לו את החוזה לתיקון. זה יכול לעכב כאשר מדובר בתושב ישראל, אבל לגבי עובדים זרים, למחרת הדברים יוצאים ואין כל בעיה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להבין מה ההיגיון שאומר שאסור להעסיק בן משפחה.
ארנה זמיר
זה בחוק. זה כבר קיים.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר, אבל אני רוצה להבין מה ההיגיון שעומד מאחורי זה.
ארנה זמיר
ההיגיון היה שהגמלה בכסף נועדה כדי לממן את ההוצאות שיש בגין העסקת מטפל צמוד.
היו"ר אלי אלאלוף
בן המשפחה לא צמוד? הוא גר תחת אותה קורת גג.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אדוני היושב ראש, במשרד הרווחה עשו סקר לקראת יום האזרחים הוותיקים וגילו כמה מתוכם עוברים סוג של התעללות כזו או אחרת דווקא מבני המשפחות, כמה הם מנוצלים מבחינה כספית כאשר בחלק מהמקרים אתה מגלה שיש ממש טרור כלכלי. הרציונל שעמד מאחורי הסעיף הספציפי הזה בחוק לוקח בחשבון שרוב המשפחות הן מהסוג הזה או כדי לצמצם את אפשרות הפגיעה הזאת. הם בעצם סגרו את האופציה להפעיל לחץ כלכלי על אותו זקן.
היו"ר אלי אלאלוף
זה אבסורד. אני כנראה חי במשפחה מוזרה. אנחנו נבדוק את הסעיף הזה בחוק.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
השאלה אם אי אפשר לטפל בזה בדרך אחרת.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
צריך למצוא מנגנון אחר.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותכם, בואו נמשיך. אני רוצה לחזור לקריאה כדי שנוכל להתקדם. יש לנו עוד עשר דקות לדיון ואני רוצה לסיים.
שמרית גיטלין שקד
כמו שאמרנו, השינוי ייכנס לתוקף עד חמישה ימי עבודה מיום קבלת הבקשה של הזכאי.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא יכול להתאפק ואני חייב לציין את כניסתה של נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, ידידתי פרופסור רבקה כרמי. ברוכה הבאה.
שמרית גיטלין שקד
אמרנו שהשינוי ייכנס לתוקפו חמישה ימים מיום קבלת הבקשה בוועדה המקומית המקצועית. כלומר, המוסד לביטוח לאומי יעביר לוועדה ולוועדה יש חמישה ימים כדי לתת את התשובה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה לגבי סך הכול הכולל של הזמן? לא נדלג על זה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אם הביטוח הלאומי שולח בדואר את הבקשה לוועדה המקומית, זה עניין של חודש.
ארנה זמיר
שולחים באמצעות דואר שליחים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אם לכם אין בעיה – אין בעיה להגביל את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
הביטוח הלאומי, אנחנו יכולים להגביל בזמן?
ארנה זמיר
להגביל בזמן למעט בקטע - - -
היו"ר אלי אלאלוף
ברגע שמגיע כל החומר אליכם.
ארנה זמיר
ברגע שהגיע כל החומר. כשאנחנו מדברים על ימי עבודה, אנחנו יכולים להגביל את עצמנו בשלושה ימי עבודה.
היו"ר אלי אלאלוף
מצוין.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אין אצלכם עובד תורן?
ארנה זמיר
גם אצלם אין עובד תורן.
היו"ר אלי אלאלוף
שלושה ימים, זה נראה לי טוב. אנחנו נציין את זה.
שמרית גיטלין שקד
האם המשמעות היא שאנחנו פשוט יכולים במקום התיקון שהצעתם לכתוב - - -
ארנה זמיר
לא.
שמרית גיטלין שקד
רגע. עוד לא אמרתי מה התיקון. אני מציעה לכתוב שהשינוי ייכנס לתוקפו עד שמונה ימי עבודה מיום קבלת הבקשה של הזכאי, שהמוסד לביטוח לאומי בעצם יתחייב לעשות את זה בשלושה ימים.
אסא בן יוסף
אנחנו מבקשים את ההתחייבות שלנו לחמישה ימי עבודה וזה חשוב לנו.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר. אנחנו נוסיף את ההתחייבות של הביטוח הלאומי לשלושה ימי עבודה. לשניכם תודה על המאמץ לתת שירות מהיר.
ארנה זמיר
רק לגבי הבקשה המלא.ה
היו"ר אלי אלאלוף
כן. ציינו את זה. נציין את זה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה קורה היה והם לא עומדים בלוח הזמנים?
אסא בן יוסף
הוא ממשיך לקבל את הגמלה בעין.
שמרית גיטלין שקד
בנוסף לתיקון שהוצע על ידי המוסד לביטוח לאומי, אנחנו מוסיפים:

"המוסד יעביר את הבקשה לוועדה המקומית המקצועית בתוך שלושה ימי עבודה".
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
והוועדה המקומית צריכה לסיים תוך חמישה ימי עבודה.
שמרית גיטלין שקד
זה כבר כתוב. אני מוסיפה: "המוסד יעביר את הבקשה לוועדה המקומית המקצועית בתוך שלושה ימי עבודה".
מרים שמלצר
בתנאי שהבקשה מלאה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כדי שתמיד יוכלו לומר שחסר טופס כלשהו.
מרים שמלצר
ברור שהבקשה תועבר רק כשהיא מלאה.
שמרית גיטלין שקד
התיקון הוא כפי שהוקרא על ידי.
היו"ר אלי אלאלוף
בדיוק.
שמרית גיטלין שקד
תיקון תקנה 3

בתקנה 3 לתקנות העיקריות, האמור בה יסומן (א) ואחריו יבוא:

"(ב) על אף האמור בתקנה 2(ג)(1), במקרים המפורטים בתקנת משנה (א) או במקרים שבהם סברה הוועדה המקומית המקצועית, כי יש לבחון את בקשתו של הזכאי בבדיקה מעמיקה, השינוי יכנס לתוקפו עד שלושים ימים מיום קבלת הבקשה של הזכאי בוועדה המקומית מקצועית".

שוב, אנחנו מדברים בדיוק על אותה סיטואציה. הזכאי מקבל היום גמלה בעין ומבקש לעבור לקבלת גמלה בכסף. הכלל הוא חמישה ימי עבודה מיום קבלת הבקשה של הזכאי אבל כאן אנחנו אומרים שיהיו מקרים מסוימים, או שאלה מקרים שמפורטים כבר כאן בתקנה או במקרים מיוחדים או מקרים אחרים שבהם הוועדה המקומית המקצועית חושבת שצריך לבדוק את הבקשה בדיקה מעמיקה, ואז השינוי ייכנס לתוקפו שלושים ימים מיום קבלת הבקשה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
היא לא צריכה לנמק?
שמרית גיטלין שקד
לא. אין כאן דרישת נימוק.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אולי נכניס דרישת נימוק? כי אחרת כל דבר, הם יהפכו אותו לשלושים ימים.
היו"ר אלי אלאלוף
כן. תוסיפו את המילה הזאת.
שמרית גיטלין שקד
"הוועדה תנמק את החלטתה לפעול לפי סעיף זה".
היו"ר אלי אלאלוף
כן.
שמרית גיטלין שקד
"הוועדה תנמק בכתב את הטעמים".
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
את נימוקי ההחלטה.
שמרית גיטלין שקד
אלה לא נימוקי החלטה אלא הנימוקים שדוחים את התשובה לשלושים ימים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני גם רוצה את נימוקי ההחלטה.
מיכל מזוז
לא, אני מניחה שאתה הנימוקים להחלטה.
שמרית גיטלין שקד
אלה נימוקים לדחייה.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל החלטה היא דחייה.
שמרית גיטלין שקד
כרגע דיברנו על כך שהם לוקחים לעצמם זמן, לא חמישה ימים אלא שלושים ימים. אם הבנתי נכון, הבקשה הייתה שהם ינמקו למה הם דוחים לעצמם את התקופה לשלושים ימים.
היו"ר אלי אלאלוף
נכון.
שמרית גיטלין שקד
היא תנמק את הטעמים בגינם הוחלט לעכב את ההחלטה מחמישה ימים לשלושים ימים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה הסיבות לכך?
שמרית גיטלין שקד
יש ארבעה טעמים שמפורטים כבר היום בתקנה אבל יש להם שיקול דעת לבחון מקרים אחרים שלא רשומים בתקנות:

הזכאי מטפל בידי מטפל שהוא תושב ישראל, כלומר, הוא לא עובד זר.

הזכאי מתגורר עם אנשים שאינם בני משפחתו או עם בן משפחה שאינו בן זוגו או עם בן משפחה הסובל ממוגבלות קשה.

קיים חשש לעומס טיפולי בהעסקת מטפל יחיד בשל קיומו של יותר ממטופל אחד במשק הבית או בשל כל סיבה אחרת.

קיים אבחון או מידע על ירידה קוגניטיבית של הזכאי ואין לזכאי בן משפחה שמטפל בו או אפוטרופוס או מקבל גמלה שמונה לפי סעיף 304 לחוק.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה ממש לא משנה כי ברגע שנתת עוד שלושים ימים אחר כך בחלק השני של הסעיף יד פתוחה בכל נושא שם חושבים לבדיקה מעמיקה, הסייגים בכלל לא משנים אם הם מתקיימים או לא.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, אבל שיבדקו את המקרים האלה.
ארנה זמיר
את המקרים האלה אנחנו חייבים לבדוק.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הבנו, אבל יש לכם עוד מקרים פתוחים ולכן כן חייב להיות נימוק.
מירה סלומון
אני מבקשת דווקא להתייחס קודם לשאלה של חברת הכנסת.
היו"ר אלי אלאלוף
לא. אני לא רוצה לחזור. אני רוצה להתקדם.
מירה סלומון
כמובן. אני לא חוזרת. אני מתייחסת לשאלה האחרונה שהוצגה ואז להעביר בקשה לתיקון קטן בסעיף של התקנה.

בהתייחס לשאלה של שלושים הימים. אני חייבת להגיד שעל פי החוק, חוק הביטוח הלאומי, לוועדה המקומית המקצועית יש שיקול דעת גם להחליט בשלב המקדים האם הגמלה הכספית באמת תואמת לצרכים של אותו אדם וגם בדיעבד לבטל את היכולת להשתמש בגמלה כספית ולהעביר אותו לגמלה בעין. זה לא נכון מינהלית וציבורית שאנחנו ניתן לו את הגמלה הכספית בתוך חמישה ימי עבודה ואז כתוצאה מהביקורים בתוך ימים ספורים אחר כך נבין שהאדם הזה מוכר לרשויות הרווחה, שקיימות כל מיני סיבות שהוא לא יכול לקבל.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני חייבת לתקן אותך.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותך, אני מבקש להתקדם.
מירה סלומון
לגבי תיקון התקנה שרציתי לבקש ולהוסיף. לאחר המילים "השינוי ייכנס לתוקפו", להוסיף "ככל שאושר על ידי הוועדה המקומית המקצועית".
היו"ר אלי אלאלוף
זה ברור.
מירה סלומון
כי יכול להיות שבתום הבדיקה הוועדה לא תאשר.
היו"ר אלי אלאלוף
זה נראה לי ברור.
שמרית גיטלין שקד
תיקון תקנה 4

בתקנה 4(א) לתקנות העיקריות, במקום "שלושה" יבוא "שני".

זה בעצם אותו דיון שהתקיים כאן קודם לכן. היום התקנה קובעת שוועדה מקומית מקצועית או מי מטעמה תקיים שלושה ביקורים לפחות בשנה קלנדרית בבית הזכאי המקבל גמלה בכסף ועכשיו מדובר על שני ביקורים לפחות.
היו"ר אלי אלאלוף
לפחות.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כמו שאמר היושב ראש, בלי לקבוע מי ילך.
שמרית גיטלין שקד
תחולה

תקנות אלה יחולו על גמלת סיעוד המשתלמת מיום תחילתן ואילך.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
מה זה יום תחילתן?
שמרית גיטלין שקד
יום הזכאות.
היו"ר אלי אלאלוף
מי בעד אישור תקנות הביטוח הלאומי (ביטוח סיעוד) (כללי ביצוע והסדרים בעניין בחירת הזכאי בגמלה בכסף) (תיקון), התשע"ו-2016? מי נגד?

הצבעה

בעד התקנות – פה אחד

התקנות נתקבלו.
היו"ר אלי אלאלוף
התקנות אושרו פה אחד.

אני רוצה להודות לכם. תמשיכו ליזום תיקונים לטובת המטופלים.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים