ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/03/2016

חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 174), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 196

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, כ"ז באדר א התשע"ו (07 במרץ 2016), שעה 13:10
סדר היום
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 169), התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

טלי פלוסקוב
מוזמנים
הדיל יונס - עו"ד, משרד המשפטים

יעל אגמון - רפרנטית ביטוח לאומי, אגף התקציבים, משרד האוצר

איילה גרבר - מרכזת תחום בכיר מינהל רפואה, משרד הבריאות

אילנה שרייבמן - משנה למנכ"ל המוסד לביטוח לאומי

לימור לוריא - מנהלת אגף נכות, המוסד לביטוח לאומי

עירית נתן - אגף נכות, המוסד לביטוח לאומי

תמר תם - אגף נכות, המוסד לביטוח לאומי

שלומי מור
אופיר פינטו


-

עו"ד, הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי
מינהל המחקר, המוסד לביטוח לאומי

יעקב אדלר - מתמחה, הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי

רות פרמינגר - עו"ד, ארגון נפגעי פעולות איבה

נעמי מורביה - יו"ר מטה מאבק הנכים
ייעוץ משפטי
שמרית גיטלין שקד
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 169), התשע"ו-2016
היו"ר אלי אלאלוף
צהרים טובים. היום ה-7 במרץ 2016, כ"ז באדר א' התשע"ו, השעה 13:12 ואני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות.

אנחנו אמורים לעשות תיקון אחד טכני ואחד יותר מהותי בחוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 169), התשע"ו-2016.

אני שמח שאני לא נמצא כאן לבדי אלא נמצאת אתי חברת הכנסת טלי פלוסקוב.
טלי פלוסקוב (כולנו)
הרגשתי שאני צריכה לחזק אותך.
היו"ר אלי אלאלוף
מי פותח?
שלומי מור
כמו שציין אדוני, יש כאן שני תיקונים. התיקון האחד הוא טכני שלא תעכב עליו וזה תיקון לסעיף 105 לחוק ביטוח הלאומי שמבהיר שההגדרה "הסכום החודשי" או הסכום הבסיסי כפי שהיא מופיעה היום, היא רלוונטית רק לסעיף הזה. התיקון הזה מגיע כיוון שההגדרה הזאת, סכום בסיסי, נמצאת גם בסעיף 2 לחוק הביטוח הלאומי ועוסק גם בדברים אחרים. זה תיקון טכני שמשרד המשפטים ביקש שנכניס בשעתו עת אישרנו את הנוסח והוא לא משנה שום דבר מלבד תיקון סמנטי.

סעיף 196 לחוק הוא תיקון משמעותי וחשוב מאוד שאנחנו שמחים להביא היום. התיקון הזה עוסק במועד שבו תתחיל הזכאות לנכות כללית של הזכאים. היום החוק קובע שנכה כללי זכאי לקצבה החל מהיום התשעים ליום הקובע. היום הקובע הוא למעשה היום שבו עקב נכותו הפסיק הנכה לעבוד ושנוצרה לו הנכות. הרציונל מאחורי קביעת היום התשעים הוא שנכות כללית היא נכות שנועדה לאנשים עם נכויות ארוכות טווח, לא כל מי שלוקה באיזושהי מחלה שמצריכה אותו להישאר חודש או חודשיים בבית זכאי לנכות כללית אלא אלה אנשים עם נכות צמיתה שלאורך שנים או תקופות ארוכות זכאים לנכות הזאת. לכן אמר המחוקק שהוא ימתין תשעים ימים ובתום תשעים הימים הוא יראה באמת אם הנכות שלך היא משמעותית ואז תהיה זכאי.

אבל הביטוח הלאומי מצא שבהרבה מקרים אנשים נפגעים מהמצב החוקי הזה כיוון שכבר מהיום הראשון לצערנו אם בן אדם לקה בנכות קשה, מחלה קשה, ברור לנו כבר מראש שנכותו תהיה ארוכת טווח. לכן אין באמת צורך להמתין את אותם תשעים ימים.

התיקון הזה בא לענות על הצורך הזה ומה שהוא עושה, הוא קובע שבמספר תנאים אתה תהיה זכאי לנכות כללית כבר מהיום ה-31. הזכאות כאן היא הזכאות הבסיסית, היא לקצבה הבסיסית ששיעורה הוא בערך 2,100, 2,200 שקלים והיא בשלב הזה לא כוללת גם את התוספות בגין בני משפחה. נכה כללי זכאי, אם יש לו ילדים תלויים ואישה, לתוספות גם בגין אשתו ועד שני ילדים. התיקון הזה כרגע מדבר רק על הקצבה הבסיסית אבל זאת עדיין בשורה גדולה ומשמעותית כי זה יקדים את הזכאות החל מהיום ה-31.
שמרית גיטלין שקד
זה חל גם על הקצבה החודשית הנוספת.
שלומי מור
כן, אבל זה עדיין בגדר אותם 2,200 שקלים. אלה לא התוספות בגין בת זוג או ילדים.
היו"ר אלי אלאלוף
מתי הוא יקבל עבור בת זוג וילדים?
שלומי מור
מהיום התשעים כפי שזה היום.
היו"ר אלי אלאלוף
למה לא הלכתם עד הסוף?
שלומי מור
בעיקר בשל עלויות משמעותיות של התוספות האלה.
היו"ר אלי אלאלוף
מה העלות הנדרשת?
שלומי מור
של בת זוג וילדים?
טלי פלוסקוב (כולנו)
מה העלות עכשיו? גם עכשיו יש שינוי.
שלומי מור
נכון. לגבי העלות אנחנו עוד מעט נתייחס באופן מפורט.
יעל אגמון
מאחר ואת לא מרחיבה כאן זכאות אלא רק מקדימה את המימון, יש כאן עלות חד פעמית שנתית ואנחנו לא מתייחסים אליה כעלות תקציבית אמיתית.
היו"ר אלי אלאלוף
למה? את יכולה לחשוב על מאה שנים. כל שנה את חוסכת חודשיים של תשלום וזה אומר ריבית והצמדה.
יעל אגמון
לא.
היו"ר אלי אלאלוף
כמה זה היה עולה לולא היו מצמידים את כל התוספות?
לימור לוריא
עם התוספות זה עוד חמישה מיליון שקלים.
נעמי מורביה
המתחיל במצווה, אומרים לו גמור.
טלי פלוסקוב (כולנו)
חמישה מיליון שקלים, זה לא כסף גדול.
יעל אגמון
זה חמישה מיליון שקלים בנוסף למה שאנחנו לא מתייחסים אליו בעלות תקציבית שהוא כמעט שלושים מיליון שקלים אבל הוא שלושים מיליון חד פעמי. מאחר והוא חד פעמי ואנחנו מתייחסים אליו כעלות מימונית ולא עלות מהותית, אנחנו אומרים שהוא לא תקציבי.
היו"ר אלי אלאלוף
גם זה, זה מימון של חודשיים. חד פעמי.
יעל אגמון
זה נכון שזה חד פעמי. מאחר וזה הנוסח שהוסכם עליו בין שר הרווחה ושר האוצר, אני מציעה שנעביר אותו כפי שהוא מנוסח וככל שהוועדה תרצה לקדם משהו נוסף, נשמח לדון בזה.
שלומי מור
אני חייב להגיד שגם כך מדובר בבשורה.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אין ספק.
שלומי מור
זה מצב שעשרות בשנים הוא כפי שהוא והוא גרם עוול ועכשיו אנחנו באים באמת לשפר את המצב, שלא ייווצר מצב שהמצוין הוא האויב של הטוב מאוד.
היו"ר אלי אלאלוף
אם ניקח לעצמנו שבוע ונחזור לדון בעוד שבוע?
שלומי מור
אם אדוני חושב שניתן יהיה לשפר את ההצעה.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אני בעד.
לימור לוריא
במידה שיוחלט להרחיב, אנחנו מציעים לשקול רעיון שהוא קצת אחר. אנחנו מאוד היינו שמחים להרחיב את האוכלוסייה. מטעמי תקציב אנחנו מאוד צמצמנו וזה הפך להיות כל מיני תנאים.
היו"ר אלי אלאלוף
איזו אוכלוסייה?
לימור לוריא
כדי לקבל את הקצבה הזאת מהיום ה-31, צריך להיות גם נכה יותר קשה, שזה שבעים אחוזים רפואיים, גם לבחור בין קצבת שירותים מיוחדים לנכות כללית, גם להיות יחיד, זאת אומרת, תנאי על תנאי, וגם דרגת נכות מלאה. צמצמנו וצמצמנו. ראשית, מאוד קשה להסביר את זה לאזרחים, ושנית, אם היינו צריכים – לפחות חוות דעתי המקצועית – לבחור, כמובן שזאת החלטה שלכם, הייתי מעדיפה להוסיף אנשים שהיום אין להם שום דרך להתקיים בכלל מאשר לתת לאותם אנשים שאנחנו נותנים כאן גם את התוספות כי הרבה פעמים בני הזוג יכולים לעבוד וגם להשתכר. לכן הייתי מעדיפה להרחיב את האנשים.
טלי פלוסקוב (כולנו)
איפה בהצעת החוק יש את צמצום הקבוצה הזאת? איפה זה בא לידי ביטוי?
שמרית גיטלין שקד
כאן. בפסקאות (א), (ב) ו-(ג) שמנויות בהצעת החוק. הן כותבות מי יקבל את ההטבה הזאת.
טלי פלוסקוב (כולנו)
זה במצטבר.
שלומי מור
זה במצטבר. כן.
שמרית גיטלין שקד
אלה שלושה תנאים מצטברים. זה רק מי שהוא בעל ליקוי חמור, נקבעה לו דרגת אי כושר להשתכר של מאה אחוזים לפחות למשך תקופה של שישה חודשים לפחות, הוא אינו זכאי לגמלה לפי תקנה 5(ד) לתקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה) ובנוסף לכך הוא נדרש לבחור בין קצבת שר"ם לבין הגמלה הזאת.
רות פרמינגר
זה לא קשור בארגון נפגעי פעולות איבה אבל אני רוצה לחשוב על איזשהו נושא. קודם כל, אני מברכת את הביטוח הלאומי על הזכות הזאת ועל ההקדמה הזאת אבל אני חושבת, כמו שאת אמרת, שיש הרבה אנשים. כשאתה אומר נכה קשה וחמור, אני מבינה שהמחוקק רצה לבדוק שהוא לא חוזר אחר כך לבריאות שלו והאחוזים של הנכות יהיו נמוכים יותר. אבל אם יש נכה שרואים שהנכות שלו היא לא רוורסבילית, הוא לא יהיה פתאום עם פחות אחוזי נכות, אני חושבת שלהגיד לכל נכה שהוא נכה קשה לחכות תשעים ימים, זאת באמת גזרה. זה שזה היה עד היום, זה לא אומר שזה היה בסדר אבל אני חושבת שנכון להרחיב את זה לכל מי שיעמוד בזה.

אני רוצה להגיד שיכול להיות שהביטוח הלאומי צריך לשקול לבדוק סוגים של נכויות בהן כן יש צורך להקדים את תשעים הימים למשפחה שלא יכולה לטפל, אם למשל יש מישהו שהוא נכה בצורה כל כך קשה שצריך לטפל בו כמו בתינוק. אני חושבת שכל סכום של כסף, יעזור. זה הורס את המשפחה להזדקק במשך תשעים ימים ולטפל באנשים הללו. במשך תשעים ימים כאלה, משפחות יכולות ליהרס. אני יודעת את זה מהיכרויות אישיות של אנשים. לכן אולי תשקלו להרחיב את זה מהותית, לא כהגדרה של מתשעים לשלושים ימים אלא לבדוק את האנשים ואת הזכאויות שלהם לגופם של אנשים או של מחלות.
שלומי מור
אני מבין את רוח ההערה שלך אבל למעשה התיקון אפילו יותר מרחיב ממה שאת מציינת, כי לי לא משנה איזה ליקוי פרטני יש לבן אדם. ממש לא משנה לי. בכל ליקוי שלא יהיה, אני מוכן לבחון את הזכאות של הבן אדם אם ועדה רפואית תקבע שהוא איבד את כושרו להשתכר במשך שישה חודשים קדימה. זה מה שאמרנו. אם היום אני יודע שהוא לא הולך לחזור למוטב בחצי השנה הקרובה לפחות, הוא לא ימתין תשעים ימים אלא הוא ימתין 31 ימים בלבד.
שמרית גיטלין שקד
מה הייתה ההצעה הקונקרטית?
היו"ר אלי אלאלוף
מי הציע את ההצעה הזאת?
לימור לוריא
הוא לא נמצא כאן.
יעל אגמון
זה סיכום בין שר הרווחה ושר האוצר.
לימור לוריא
למה שגברתי אמרה כאן, אני כן רוצה להסביר. אדם שתלוי לחלוטין בעזרת הזולת, זה יכול להגיע לסכום של 4,000 ומשהו שקלים שהוא כן יקבל את קצבת השירותים המיוחדים שלו מהיום ה-31.
נעמי מורביה
זה כיוון מבורך שלכם.
לימור לוריא
אנחנו שמחים. זה כן עובד היום ויש מענה לאוכלוסייה הזאת.

לשאלת אדוני. אני רוצה לתת את הקרדיט לחזקיה ישראל שהוא יושב ראש ועדת נכות שבמשך חמש שנים קורא לתקן את העיוות הזה. אנחנו באמת מחכים לתיקון הזה הרבה זמן. אני יודעת שהוא לא מושלם אבל הוא בשורה לכ-6,000 אנשים.
היו"ר אלי אלאלוף
למה חיכיתם?
לימור לוריא
לא הצלחנו להעביר אותו.
טלי פלוסקוב (כולנו)
כי לא היה סיכום בין שר האוצר לשר הרווחה כפי שיש היום.
לימור לוריא
אלה 6,000 אנשים שמחכים מדי שנה. אלה אנשים שאין להם ממה להתקיים היום וגם אם זה לא מושלם, זה יכול משמעותית להקל עליהם. אנחנו מאוד מאוד רוצים שתאשרו.
רות פרמינגר
אם אפשר, שאלת הבהרה. אמר עורך דין שלומי שוועדה רפואית תקבע את אי כושר ההשתכרות של הבן אדם. בהכירי את הנתונים של מועדים של ועדות של ביטוח לאומי, האם יכול להיות מצב שעד שהוא יגיע לוועדה כבר יחלפו חודשיים ולא חודש?
שלומי מור
קודם כל, זה יכול להיות ואז הוא יקבל רטרואקטיבית. אבל בנכויות קשות יש בביטוח הלאומי היום מה שנקרא מסלולים ירוקים שבהם אם על סמך החומר הרפואי, בלי לזמן את הבן אדם לוועדה, אנחנו מוצאים שמדובר בלקות קשה, במחלה קשה שאין עוררין לגבי הזכאות, לא מזמנים אותו ובאופן מאוד מהיר קובעים את זכאותו ושולחים לו הודעה. משתדלים לטפל באוכלוסייה הזאת כמה שיותר מהר באופן הכי פשוט בירוקרטית.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אין ספק שיש שינוי.
היו"ר שאלי אלאלוף
שמרית, תקריאי לנו את הצעת החוק. שכנעתם אותנו להצביע היום.
נעמי מורביה
אני באתי לישיבה הזאת במטרה אחת והיא לברך. אנחנו נלחמים בכל כך הרבה מלחמות. אני אויב לא נעים אבל כשצריך לברך, אני יודעת לעשות את זה. כל השנים האלה שאנחנו מול המוסד לביטוח לאומי, לפעמים ההרגשה היא שלא מול אלא בצמוד ל-. באיזשהו מקום ידעתי ביום שהמוסד לביטוח לאומי, לפני כארבע שנים, מיוזמתו הציע לקצר את זמן ההמתנה, אז שר"ם גם היה תשעים ימים, לקצר את זה לשלושים ימים וכבר אז דובר על כך שצריך לעשות את המהלך הזה. זה נשמע פשוט נפלא ואני מברכת את לימור ואת כל אנשי המוסד לביטוח לאומי שמגלים הבנה לקשיים שלנו, של האנשים עם המוגבלות. כמובן אני מברכת את המחוקק שהיה מוכן להעביר את זה גם בלי כתבנית. תודה רבה.
שמרית גיטלין שקד
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס'...), התשע"ו-2016

תיקון סעיף 105

בחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה-1995 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 105 –

בסעיף קטן (א), במקום "להלן הסכום הבסיסי" יבוא "בסעיף זה הסכום החודשי".

בסעיף קטן (ב), במקום "הסכום הבסיסי" יבוא "הסכום החודשי".

תיקון סעיף 196

בסעיף 196 לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

"(ג) (1) על אף האמור בסעיף קטן (ב), נכה שמתקיימים בו כל התנאים המפורטים להלן והוא אינו זכאי לגמלה לפי פרק זה רק בשל כך שטרם חלפו תשעים ימים מהתאריך הקובע, תשולם לו בעד פרק הזמן שבין היום ה-31 לבין היום ה-90 התאריך הקובע, קצבה חודשית מלאה כמשמעותה בסעיף 200(א) וכן קצבה חודשית נוספת כמשמעותה בסעיף 200א(ב).

הוא בעל ליקוי חמור.

נקבעה לו דרגת אי כושר להשתכר של מאה אחוזים למשך תקופה של שישה חודשים רצופים לפחות.

הוא אינו זכאי לגמלה לפי תקנה 5(ד) בתקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה), התש"ע-2010 בעד התקופה שמהיום ה-31 כאמור.

(2) נכה שזכאי לתשלום קצבאות כאמור בפסקה (1) וגם לקצבה מיוחדת לפי תקנות הביטוח הלאומי (ביטוח נכות), (מתן שירותים מיוחדים), התשל"ט-1978 (בפסקה זו, קצבה מיוחדת) בעד התקופה שמהיום ה-31 כאמור באותה פסקה, ישולמו לו הקצבאות כאמור בפסקה (1) או הקצבה המיוחדת לפי הגבוה.

אמרנו כאן שמי שזכאי להקדמת קצבת שר"ם ליום ה-30, הוא לא יוכל לקבל גם את הקדמת קצבת השר"ם וגם את הקדמת הקצבה החודשית המלאה וקצבה חודשית נוספת לפי הסעיף הזה, אלא ישולם לו הסכום הגבוה.

תחילה ותחולה

תחילתו של חוק זה ב-1 בחודש שלאחר פרסומו (להלן – יום התחילה).

סעיף 196 לחוק העיקרי כנוסחו בסעיף 2 לחוק זה, יחול על מבוטח שהגיש את תביעתו לגמלת נכות ביום התחילה ואילך. ואולם התשלומים לפי הסעיף האמור בעד התקופה שמיום התחילה עד תום ששת החודשים שהם מיום התחילה, ישולמו בתום ששת החודשים כאמור.

זה אומר שכל מי שיגיש את התביעה לאחר ה-1 בחודש שלאחר הפרסום, אני מניחה שזה יפורסם מתי שהוא בחודש מרץ, כל מי שיגיש את התביעה שלו החל מה-1 באפריל, יחול עליו הסעיף הזה אבל בעצם מה שהמוסד לביטוח לאומי לוקח לעצמו זה מעין תקופת היערכות, אני מניחה, שרק בתום ששת החודשים הם ישלמו את זה רטרואקטיבית מה-1 באפריל.
היו"ר אלי אלאלוף
יודיע להם על כך מראש.
שמרית גיטלין שקד
כן.
טלי פלוסקוב (כולנו)
את אמרת שהיום 6,000 אנשים ממתינים היום להחלטה שלנו?
לימור לוריא
כן. ייהנו מזה מדי שנה.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אנשים שהיום נמצאים בתקופה של תשעים ימים, מה אתם?
לימור לוריא
הרבה פעמים הם אולי ילכו להבטחת הכנסה או שהם לא יהיו. באמת כואב הלב.
טלי פלוסקוב (כולנו)
זאת אומרת, רק מי שיגיש את הבקשה לנכות אחרי ה-1 באפריל לצורך העניין, הוא ייכנס.
לימור לוריא
כן. אגב, אופיר אומר לי שמתוך 22 אלף מצטרפים חדשים מדי שנה, 6,000 אנשים ייהנו מההטבה הזאת. זה מאוד מאוד משמעותי עבורם.
היו"ר אלי אלאלוף
אפשר להכיר את האנשים של הביטוח הלאומי?
לימור לוריא
כן. המשנה למנכ"ל אילנה שרייבמן.
היו"ר אלי אלאלוף
אותה זיהיתי. תמיד נחמד לראות אותך.
אופיר פינטו
אני ממינהל המחקר במוסד לביטוח לאומי.
יעקב אדלר
אני מתמחה במוסד לביטוח לאומי.
עירית נתן
תחום נכות.
תמר תם
תחום נכות.
לימור לוריא
אלה האנשים שיבצעו את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
מי גברתי?
איילה גרבר
אני ממשרד הבריאות.
היו"ר אלי אלאלוף
את אוהבת את התיקון הזה?
איילה גרבר
כן.
רות פרמינגר
אני רוצה להגיד שהחוק ייכנס לתוקף לגבי אנשים מיום התחילה ואילך. אם כבר הכרתם בערך המבורך הזה, האם אפשר שאנשים שנמצאים בתוך השלושים או השישים, למה לא להכניס אותם? לגבי תעשייה, נושא של הכרה בזכויות יוצרים, אם לא תסתיים התקופה המוגנת, נותנים להם הגנה ומאריכים להם. למה לא ייתנו לאנשים הללו, אם כבר נתתם פתח, תכירו בהם. אלה אנשים שבאמת זקוקים לכסף הזה, אז תכירו בהם. אם הם נמצאים בחודש הראשון או בחודשיים, כי חודש אחד הוא כבר לא כל כך משמעותי, אבל אפשר להרחיב את מעגל האנשים הזכאים בתוך הזכות הזאת.
טלי פלוסקוב (כולנו)
את מתכוונת שמי שנמצא היום בהמתנה של אותם תשעים ימים וכבר עברו שלושים ימי ההמתנה שלו, למה גם אותם לא להכניס. יש עכשיו קבוצת אנשים שהיא בהמתנה של תשעים ימים. אנחנו העברנו את החוק והם יודעים שהם יקבלו רק בעוד תשעים ימים ולכן למה לא לתת להם בעוד שישים ימים?
נעמי מורביה
לא לחכות עד שזה יופיע ברשומות.
טלי פלוסקוב (כולנו)
שיהיה ברשומות אבל השאלה איך להכניס גם אותם. הרי ב-1 באפריל החוק נכנס והאנשים האלה כרגע בהמתנה. באיזה דרך אפשר גם אותם להכניס למקבלי הקצבה? יצא מצב שאלה שהגישו בקשה אחרי, כבר יקבלו ואלה שממתינים תשעים ימים עדיין לא יקבלו כי הם אחרי תשעים ימים.
אילנה שרייבמן
קודם כל, אני רוצה להגיד שכאשר רצינו לקצר את תקופת ההמתנה, רצינו בעצם לתת לכולם ולא להגביל את זה ולסייג את זה בכל הסייגים שיש כאן וכל הסייגים האלה נוצרו כתוצאה מהעלויות הגדולות שיש כאשר אתה נותן לכמה שיותר אנשים.

גם כאן אין לי מושג כמה זה יעלה כי לא חשבנו על זה. אני מניחה שיש כאן עניין של עלויות. מה שאנחנו כן יכולים לנסות ולעשות זה לקצר את תקופת ההיערכות שלנו, אם זה יכול לעזור במשהו.
היו"ר אלי אלאלוף
לזה בלאו הכי התחייבתם, לתת רטרואקטיבית.
אילנה שרייבמן
אנחנו עכשיו נמצאים בתקופת מעבר בין שתי מערכות. זה לא נימוק טוב לאנשים שצריכים את הכסף, אבל אולי נבדוק את זה. אני לא יודעת להגיד עכשיו.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אנחנו נשמח מאוד. זה לא קשור לחוק. את החוק אנחנו מקבלים.
יעל אגמון
זה כן קשור. את צריכה את התחולה.
לימור לוריא
אם אני מבינה נכון מה שמוצע כאן זה שנניח אנחנו מעבירים את התחולה מה-1 באפריל ומישהו הגיש ב-5 לאפריל.
טלי פלוסקוב (כולנו)
לא. מי שהגיש ב-1 במרץ, הוא בעצם כבר נכנס לתוך החוק הזה.
אילנה שרייבמן
אפשר לעשות את זה. זה עניין של עלויות.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אני לא מאמינה שאלה עלויות גבוהות.
אילנה שרייבמן
אם אלה לא עלויות גבוהות, נעשה את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה טכני. אם לא נצביע היום, זה דוחה את הנושא.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אנחנו נצביע היום.
אילנה שרייבמן
בואו נקבע שהתחולה תהיה מה-1 במרץ במקום ה-1 באפריל.
טלי פלוסקוב (כולנו)
תודה.
שמרית גיטלין שקד
תחילתו של חוק זה ב-1 בחודש שלאחר פרסומו והוא יחול על מבוטח שהגיש תביעתו ביום 1 במרץ 2016 ואילך. בעצם החוק לא חל ביום פרסומו. אנחנו נחשוב איך לנסח את זה. נתקן את הניסוח אבל התאריך הוא 1 במרץ.
שלומי מור
זה יהיה חצי שנה מיום הפרסום.
שמרית גיטלין שקד
לא מיום 1 במרץ?
אילנה שרייבמן
לא, כי אנחנו עדיין צריכים את החצי שנה.
טלי פלוסקוב (כולנו)
הם ישלמו רטרואקטיבית מה-1 במרץ.
שלומי מור
הבהרה נוספת קטנה שהבטחנו לפרוטוקול היא שמדובר באוכלוסייה שתצטרך עדיין לעמוד בל התנאים לנכות כללית.
היו"ר אלי אלאלוף
לא שינינו את זה.

אנחנו מצביעים. מי בעד אישור הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס'...), התשע"ו-2016? מי נגד?

הצבעה

בעד הצעת החוק – פה אחד

הצעת חוק הביטוח הלאומי נתקבלה.
היו"ר אלי אלאלוף
ההצעה התקבלה פה אחד. תודה. בראוו על המלחמה שאת עושה.
טלי פלוסקוב (כולנו)
ברכות. באמת כל הכבוד. ראיתי שגם שמחת למה שהצלחנו לעשות. האזרחים צריכים לדעת שבביטוח לאומי עובדים אנשים ולא מכונות וזאת בדיוק דוגמה כי לצערי הרב התדמית של ביטוח לאומי היא לא כזאת.
אילנה שרייבמן
לא הצלחנו לשנות קצת בפעם הקודמת?
טלי פלוסקוב (כולנו)
אני לא מדברת עלי אלא על האנשים. אם היית יודעת כמה פניות אני מקבלת דווקא בנושאים שקשורים לביטוח הלאומי, היית מבינה על מה אני מדברת.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה לכם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:35.

קוד המקור של הנתונים