ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/03/2016

סירוב חברת ביטוח לשלם למשפחת לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", סירוב חברת ביטוח לשלם למשפחת לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", סירוב חברת ביטוח לשלם למשפחת לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", סירוב חברות הביטוח לשלם למשפחות לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", סירוב חברת ביטוח לשלם למשפחת לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", סירוב חברת ביטוח לשלם למשפחת לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי"

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 193

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, כ"ז באדר א התשע"ו (07 במרץ 2016), שעה 9:06
סדר היום
1. סירוב חברת ביטוח לשלם למשפחת לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", של חה"כ קורן נורית

2. סירוב חברת ביטוח לשלם למשפחת לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", של חה"כ סעדי אוסמה

3. סירוב חברת ביטוח לשלם למשפחת לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", של חה"כ סעדי אוסמה

4. סירוב חברות הביטוח לשלם למשפחות לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", של חה"כ לנדבר סופה

5. סירוב חברת ביטוח לשלם למשפחת לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", של חה"כ בן ארי מירב

6. סירוב חברת ביטוח לשלם למשפחת לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", של חה"כ שמולי איציק
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

נורית קורן

איציק שמולי
חברי הכנסת
קארין אלהרר

סופה לנדבר

אוסמה סעדי
מוזמנים
מאיר ממן - ממונה ביטוח, משרד החינוך

סופי אורטשקנזי - יעוץ משפטי, משרד החינוך

יואב יונש - מחלקת ביטוח בריאות, המפקח על הבטוח, אגף שוק ההון, משרד האוצר

חדוה קולפניצקי - צוות ביטוח בריאות, המפקח על הבטוח, אגף שוק ההון, משרד האוצר

סיגלית זהר - מנהלת המחלקה לסיוע משפטי, משרד המשפטים

תמר קלנברג-לוי - מחלקת סנ"ה - סיוע לנפגעי המתה, משרד המשפטים

רפי דורפמן - סמנכ"ל התאחדות חברות הביטוח

יצחק מואטי - ארגון "משפחות נרצחים ונרצחות"

משה בר - יו"ר עמותת "תנו יד לחרש – נכים למען נכים"
לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר המתרגמים

סירוב חברת ביטוח לשלם למשפחת לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", של חה"כ קורן נורית

סירוב חברת ביטוח לשלם למשפחת לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", של חה"כ אלהרר קארין

סירוב חברת ביטוח לשלם למשפחת לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", של חה"כ סעדי אוסמה

סירוב חברות הביטוח לשלם למשפחות לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", של חה"כ לנדבר סופה

סירוב חברת ביטוח לשלם למשפחת לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", של חה"כ בן ארי מירב

סירוב חברת ביטוח לשלם למשפחת לילד שנרצח בטענה כי "רצח אינו דבר בלתי צפוי", של חה"כ שמולי איציק
היו"ר אלי אלאלוף
היום אנחנו 7.3.2016, כ"ז באדר א' תשע"ו, השעה 09:06, אנחנו בדיון מהיר שהתבקשנו בו לדון בנושא הביטוח ובתגובה מזעזעת – אני חייב להוסיף, של חברת הבטוח, שמבטחת את ילדי משרד החינוך, אז חברת הכנסת נורית קורן, חברת הכנסת קארין אלהרר, חבר הכנסת אוסמה סעדי, חברת הכנסת סופה לנדבר, חברת הכנסת מירב בן ארי ואחרון אחרון חביב, חבר הכנסת איציק שמולי, הגישו, אז אולי נתחיל עם מי שבתור.
קארין אלהרר (יש עתיד)
חבר הכנסת איציק שמולי הגיש את ההצעה לסדר.
היו"ר אלי אלאלוף
הוא רשום אחרון.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רק חייבת לו, מה שהוא אומר אני עושה.
היו"ר אלי אלאלוף
קראתי גם אני את המזכר שהכינו המורים ואני חייב להגיד שזה היה פשוט, גם הנימוק וגם התגובה בכלל, המזעזעת, מי נמצא פה? האם משרד החינוך פה? מי עוד יש פה?
קריאה
משרד האוצר. חברות הבטוח.
היו"ר אלי אלאלוף
שתי חברות הבטוח?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מה פתאום?
קריאה
התאחדות חברות הבטוח.
היו"ר אלי אלאלוף
נו, מה אתה רוצה?
קריאה
ואנחנו ממשרד המשפטים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
שאל אותו מהי ההתאחדות.
היו"ר אלי אלאלוף
לא יודע, אני אשאל.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
חברות הבטוח לא באות לכנסת, זה לא לכבודן.
היו"ר אלי אלאלוף
משרד המשפטים יש פה ומי עוד?
קריאה
ארגון "משפחות נרצחים ונרצחות".
היו"ר אלי אלאלוף
טוב, איציק, בבקשה, חבר הכנסת שמולי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תודה רבה אדוני היושב ראש ותודה על הועדה, תודה ליושב ראש הועדה וגם לחברי הכנסת שהצטרפו לבקשה הזאת לדיון מהיר. אדוני היושב ראש, הנושא של חברות הבטוח עולה חדשות לבקרים, לשמחתי סוף סוף בכנסת הזו על שולחן הועדה. אנחנו עוסקים מדי פעם בסוגים שונים של בטוחים, שיש ביניהם כמובן שוני אבל מה שלעולם לא משתנה, הוא הרצון של חברת הבטוח לשים כמה שיותר מקלות בגלגלים של המבוטחים, גם כאשר הם זכאים לקבל את כספם. אנחנו רואים את זה בוודאי בעולם של הביטוחים הסיעודיים, עם מבחני הסיעוד המשפילים וכך הלאה, אנחנו רואים את זה גם בביטוחי הבריאות ועכשיו אנחנו רואים את זה גם, במה שנקרא, ביטוחים לתלמידים, בטוחים שניתנים במסגרת של בית הספר.

אני חושב שאתה, אדוני היושב ראש, הגדרת את זה הכי טוב שאפשר, זו דוגמה אבסולוטית ומזעזעת אבל זו דוגמה שמשקפת את ההתנהלות היומיומית של חברות הבטוח. ואני אומר, אין לי עניין שחברות הבטוח לא ירוויחו, שירוויחו, הן נותנות שירות חשוב לאזרחים והכל בסדר. הבעיה מתחילה ברגע שבו האזרח זכאי לקבל את מה שהובטח לו בפוליסה, ואז רק מתחיל מסע הייסורים שלו.

רק תחשבו על אותו אבא, שרק לפני חודשיים, בנקודה הראשונה שהוא פגש את חברת הבטוח, חודשיים לפני כן, הבן שלו נדקר ונפטר בנסיבות טראגיות מאוד. רגע אחד הוא יושב עם המשפחה לאכול ארוחת ערב, ורגע אחר, מתחת לבלוק, הילד שלו נרצח. והוא, אחרי שהאירוע הטראומטי הזה קורה הוא מנסה לאסוף את השברים ובעזרת הסיוע המשפטי של משרד המשפטים, מנסה לפנות לחברת הבטוח לקבל את הכסף, כדי בכל זאת, להרים את המשפחה מהקרשים, אז התשובה שנתנו לו היא שרצח הוא לא דבר שהוא בלתי צפוי. למה הוא בלתי צפוי אדוני היושב ראש?
קריאה
לכוונה תחילה הכוונה.
קריאה
שהם היו צריכים לצפות. שהוא צפוי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
שהוא צפוי. תודה על התיקון, בגלל שהרצח בוצע בכוונה תחילה, הרי שאין מקום לטענה שיש לכסות כאן את המקרה הזה כמקרה ביטוחי וזה, אדוני היושב ראש, דוגמה מובהקת להתנהלות היומיומית של אותן החברות. אני חושב שאנחנו פוגשים את זה בכל מיני מקומות. זוהי דוגמה אבסולוטית במיוחד, אני מזכיר לכם שרק לפני כחודש דיברנו כאן על ביטוחי הבריאות, נתנו כאן דוגמאות, נתנו פה דוגמאות לכל ה'טריקים' של ההחרגות בביטוחים, אדוני היושב ראש, נותנים לך בטוח שמבטח אותך מפני גידולים במוח אבל, שוכחים לציין, שבעצם, כל המקרים השכיחים באמת, הם מחוץ לתחום ואז אתה לא מכוסה בכלל.

אתה ואני כאזרחים רגילים, כהדיוטות, שלא מבינים בבטוח, אין לנו שום יכולת סבירה לדעת את הדבר הזה. יש 'טריק' נוסף שפוגשים אותו גם בעולם הסיעוד וגם בעולם הרפואה, יש את ההגדרות המקובלות ברפואה למה שהוא מצב סיעודי ולמצב שנקרא מחלה כזו או אחרת, ויש את חברות הבטוח, שכמובן מקשיחות יותר ויותר את התנאים.

בסופו של דבר, אדוני היושב ראש, אני חושב שאנו צריכים לחתור בכנסת הזאת לשני דברים עיקריים, אחד, להבין שיש בעיה; האגף שאמור לפקח על שוק הבטוח, לטעמי – ואני חושב שזו עמדה שמשקפת לא מעט חברי כנסת, עסוק יותר בשמירה על האיזון ועל האינטרס של חברות הבטוח, מאשר על הדאגה למבוטחים. רק אם תסתכל בדוח המפקח על הבטוח, כשלעצמו, אני מסתכל על פרק ה', פניות ציבור, התקבלו באגף בשנת 2014 6,465 פניות, בכל התחומים, לא רק בתחום הבריאות והסיעוד, כמה מהן נמצאו מוצדקות, אדוני היושב ראש? 111. בערך שני אחוז. בשנת 2013 6,472 פניות, כמה נמצאו מוצדקות? 61. זה אומר – ואני לא מפנה ביקורת פרסונלית לאף אחד, אני מפנה ביקורת לאגף, שהאגף הזה לא עובד עבור המבוטחים, האגף הזה עובד עבור חברות הבטוח וצריך לשים את הדבר הזה על השולחן.

ואני מפנה את האשמה ואת האחריות גם אלינו בכנסת וגם לממשלה, למה? כי איך יכול להיות שזזות מצד לצד רפורמות כל כך משמעותיות בעולם הבטוח והכנסת לא יודעת מזה? הממשלה ומליאת הממשלה לא מרגישה צורך לאשר את זה, מישהו בא, חותם על איזה צו של רפורמה מרחיקת לכת בביטוחי הבריאות, יושבים פה חברי כנסת, זועקים על זה בדיעבד, שמאות אלפי אנשים הולכים להיפגע ו"הכלבים נובחים והשיירה עוברת".

אני חושב, אדוני היושב ראש, שאולי בעזרת המקרה הזה שאנחנו מביאים לוועדה היום, אנחנו כמובן נפעיל לחץ, כדי שחברת "כלל" בפרט וחברות הבטוח בכלל, ינהגו כבני אדם, גם במקום שבו אין חוק שאומר שחברת הבטוח צריכות להתנהג באנושיות וזה פעם אחת, אבל, ברמה הכללית יותר, אני חושב שהגיעה העת לחשוב איך אנחנו מגדילים את הפיקוח של הכנסת ושל הממשלה, על האגף שאמור היה לשמור על המבוטחים, אבל שומר עד כה בעיקר על חברות הבטוח.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה. הצטרפה אלינו חברת הכנסת נורית קורן. חברת הכנסת קארין אלהרר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תודה רבה אדוני היושב ראש, תודה רבה גם על קיומו של הדיון, אני חושבת שמדובר בדיון מאוד מאוד חשוב ואני רוצה להודות בהזדמנות הזו לחברי שמולי, שמעלה באמת פעם אחר פעם את נושא חברות הבטוח.

אני אגיד לך, אדוני, אני לא רוצה לחזור על כל הדברים החשובים והנכוחים שאמר חבר הכנסת שמולי, אני רק אגיד את הדבר הבא. חברות הבטוח משתמשות בשיטת 'מצליח'. זאת אומרת, הם ינסו קודם כל את כל הטיעונים ל'למה לא' והן מתנהלות הרי, עם הכיס עמוק, חברות הבטוח הגדולות מתנהלות מול אזרחים מן השורה, שלא לכולם יש עורך דין צמוד שיכולים להיעזר בו בכל דבר ועניין ולכן, מרביתם, כמו שהראה חבר הכנסת שמולי, מרביתם לא מצליחים בתלונות שלהם. אם יש כמה שיכולים להרשות לעצמם את עורך הדין שילך אתם לבית משפט ויטען כנגד, מעניין אותי לדעת מה הממצאים מלמדים אז, כי אני בטוחה שיותר פניות מצליחות כשמגיעים לבתי משפט.

הרי על מה אנחנו מדברים, אם חברת הבטוח מתנערת כך בכל פעם שמוצג לה מקרה ביטוחי, אז אדוני, לְמה? מה אנחנו צריכים את הדבר הזה? כדי לסמן וי? שיש לנו בטוח? ביום שצריכים את הבטוח – אני כמעט ולא נתקלתי במקרים שביום שצריך את הבטוח, לא קודם כל מערימים קשיים.

זה בסדר שחברת הבטוח מטרתה להשיא רווחים – מצוין, אבל ביושר, בהגינות. איפה נעלמה ההגינות? אני לא מדברת על כל אותם הדברים שאתם לא מסכימים לבטח אנשים בהם, שזה דיון נפרד, אבל כבר הסכמתם והדעת נותנת שעשיתם את כל הבדיקות הנדרשות ואז מה? גם אז לא מסכימים לשלם, אז אני אומרת, אדוני, המקרה הזה של אותו נער, שציין חבר הכנסת שמולי, אנחנו מכירים עוד מקרה שחברת "כלל" סירבה לשלם תגמולי בטוח לאב ששיכל את שתי בנותיו, שאשתו רצחה אותן, למה? כי היא רצחה אותן אבל מה היה הטיעון, הם אומרים, התירוץ הוא, שלא מדובר בתאונה. לא תאונה – לא תקבל תגמולי בטוח.

אנחנו רואים פה דפוסי פעולה שחוזרים על עצמם ואנחנו רואים שדווקא בשעה הקשה ביותר, באמת, הקשה ביותר, הרי מתי אנחנו זקוקים לבטוח – כשמשהו עובד לא טוב, כשמשהו מתקלקל ודווקא אז, חברת הבטוח – הרי לשם כך התכנסנו, לשם כך רכשנו את הפוליסה, אנחנו לא צריכים אתכם בימים הטובים אבל בימים הרעים לפחות תהיו הוגנים ואני, אדוני, אני רואה את ענייני חברות הבטוח פעם אחר פעם אחר פעם.

אני אשמח באמת לשמוע גם מאגף שוק ההון, איך אתם פועלים לטובת הצבור? אתם אמורים לפעול קודם כל לטובת הצבור, אחרי זה לטובת חברות הבטוח. חברות הבטוח הן עסקים פרטיים שהמטרה שלהם היא בסדר, אני לא מתנגדת להשאת רווחים, אבל אני אומרת, בואו, הגיע הרגע, זה הרגע לדבר על מה שמגיע לנו, שילמנו פרמיות כל החיים, אני ממש מבקשת בעניין הזה, צריך שתהיה שליטה הרבה יותר הדוקה לגבי המקרים שמסורבים, וצריך לקחת בחשבון את הנתון הבא: מרבית אזרחי מדינת ישראל הם אנשים לא מיוצגים. אין להם את עורך הדין הצמוד שילך אתם לבתי משפט. אל תגרמו להם להיות משפטיים מדי, אל תגרמו להם להוציא הוצאות מיותרות, כשאין להם כסף לשלם את זה. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. לי יש שאלה אחת פשוטה, זה ביטוח שבא דרך משרד החינוך, לא?
נורית קורן (הליכוד)
זה עוד יותר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני מקבל מן המסמכים שלי שלמשרד החינוך יש אחריות כלשהי, לא? האם אפשר לקבל את האינפורמציה? כן, בבקשה, שם ותפקיד בבקשה.
סופי אורטשקנזי
סופי אורטשקנזי, לשכה משפטית, משרד החינוך. סעיף 16001 לחוק קובע חובה על כל רשות חינוך מקומית, לבטח תלמידים בבטוח תאונות אישיות. החובה היא חובה חקוקה שנמצאת על רשות חינוך מקומית בלבד, לא על משרד החינוך.
היו"ר אלי אלאלוף
האם פה הייתה רשות מקומית?
סופי אורטשקנזי
לא. אני אסביר. מה שקורה, החברה למשק וכלכלה של מרכז השלטון המקומי, על מנת לאפשר במקום מכרז לכל רשות בנפרד, מפרסמת מכרז. כל שנה זוכה חברת בטוח, עד כה זכתה כל שנה חברת בטוח, יש לנו קצת קשיים עם זה, זה בוועדה של חבר הכנסת מרגי ואותה חברה זכאית בעצם, לכסות את כלל הרשויות המקומיות, את כלל התלמידים ששייכים לרשויות המקומיות בבטוח תאונות אישיות. הרשויות יכולות להצטרף ללא צורך בעריכת מכרז פרטני.

החברה שזכתה השנה היא חברת "כלל" וחברת "כלל" פועלת בהתאם לאישור שניתן על ידי המפקח על הבטוח לפני שנים רבות, וייתכן פיקוח של המפקח על הבטוח, כלומר, משרד החינוך הוא לא הגוף שעורך - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מי קובע את המרכיבים של פוליסת הבטוח? החברה למשק וכלכלה מציעה אותם לרשויות.
סופי אורטשקנזי
החברה למשק וכלכלה היא זו שקובעת את התנאים. צריך ללכת אחורה בזמן ולזכור שבתחילת הדרך, מי שהיה מעורב בפוליסה זה כן משרד החינוך, ארגון ההורים הארצי, מרכז השלטון המקומי ו"ענבל". ב-94' כשחוקק התיקון לחוק, לקחו בעצם את התנאים שהיו אז בבטוח הזה ודי העתיקו אותם. מאז ועד היום, בעצם - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא תיקנו את התנאים של הפוליסה?
סופי אורטשקנזי
תיקנו המון דברים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
למה המקרה הספציפי הזה לא כלול? הרי לצערנו זו לא פעם ראשונה שרוצחים ילדים.
סופי אורטשקנזי
יש מדיניות ביטוחית. אנחנו מדברים פה על ביטוח תאונות אישיות. בטוח תאונות אישיות הוא תכנית בטוח שמאושרת על ידי המפקח על הבטוח. תכנית הבריאות. והיא כוללת רכיבים ספציפיים. המושג 'תאונה' הוא בעצם המרכיב העיקרי בבטוח הזה ויש פרשנות. מה שנתן את הפרשנות ל'תאונה' זה 'בגדול' הפסיקה של בתי המשפט, לרבות בית המשפט העליון. יש פסיקה לפה ולשם. אנחנו יודעים שיש פסיקה שכן מתייחסת לרצח כאירוע שהוא לא אירוע בלתי צפוי, אנחנו גם יודעים שחברת בטוח "כלל" כן נוטה, לפי מה ששמענו – וחבל - - - יש פה תיק של חברת "כלל" אבל היה כדאי לשמוע אותה, שמקום שבו תלמיד לא מעורב בפעילות עבריינית שקושרת אותו לרצח, אז יש כן נטייה לכסות את זה ולכן, על מנת שחברת הבטוח תבדוק אם יש מקום לפיצוי, היא חייבת לבדוק את הדברים. זה מה שאנחנו שמענו - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
האם את יודעת אם חברת "כלל" עשתה חקירה כדי לבדוק אם הילד היה מעורב בפעילות עבריינית? כי אבא שלו אומר שהוא בסך הכול ישב ואכל ארוחת ערב.
סופי אורטשקנזי
רגע - - -
קריאה
אני יודעת.
סופי אורטשקנזי
אני לא מטפלת - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אז את לא יכולה לומר.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל אם נתנתק שניה - - -
סופי אורטשקנזי
יש סעיף כזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להתנתק שניה מן המקרה הדרמטי הספציפי הזה, קורה מקרה כזה, האם מישהו מנתח את המצב? מתקן את הפוליסה? בונה אחרת? לגבי סוג הפוליסה הזה, איפה החברה למשק וכלכלה?
סופי אורטשקנזי
אנחנו יושבים אתם. כעת יש דיון שמתקיים עם המרכז לשלטון המקומי, עם החברה למשק וכלכלה ואנחנו כן מנסים לבדוק. אני לא רוצה להרחיב על זה אבל יש כמה דברים שקורים שם. אני לא רוצה כאן לפרט אבל הנושא הזה גם יעלה, הוא גם יעלה באותו דיון, למרות שאנחנו לא 'בעלי הבית' מה שנקרא אבל אנחנו כן מתכוונים להתקין תקנות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבין שאין 'בעל בית'. משרד החינוך זה לא רשויות מקומיות. מה היה קורה כשזה רשות מקומית שלא הצטרפה לפוליסת הבטוח של המשק וכלכלה? או אז כל הילדים מופקרים.
סופי אורטשקנזי
לא, לא, יש פסיקה של בית המשפט.
היו"ר אלי אלאלוף
מה קורה?
סופי אורטשקנזי
יש פסיקה של בית המשפט. היה ורשות מקומית לא הצטרפה, אזי היא תיתבע והיא תצטרך לשלם את עלות הבטוח כפי שהיה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אין לה במה להצטרף, איך היא תוכל לשלם פיצויים אחר כך?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אבל בואי נשים את הכול על השולחן. בדיון אצל מרגי, מה שהיה זה שעולה באופן ברור, שחברת הבטוח לא מוכנה לבטח, אדוני היושב ראש, לא את תושבי קריית שמונה ולא את נתיבות ולא את ירוחם ולא את לוד באותו המחיר.
היו"ר אלי אלאלוף
למה?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
למה? כי מבחינת חברת הבטוח ילדי לוד וקריית שמונה הם בסיכון הרבה יותר גדול להיות עבריינים, והם עבריינים, הרי, מבחינת חברת הבטוח.
היו"ר אלי אלאלוף
מה עושים?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אין להם בטוח.
היו"ר אלי אלאלוף
מה עושה משרד החינוך?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
"הוא יושב על הגדר".
סופי אורטשקנזי
אנחנו יושבים אתם. אנחנו יושבים עכשיו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שלום אדוני.
סופי אורטשקנזי
עם נציגי הורים ואנחנו מנסים לסגור כל מיני - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
גבירתי, אני מזכיר לך ששנת הלימודים עומדת להיגמר עוד מעט. אני שמח שאתם יושבים אבל שנת הלימודים נפתחה בספטמבר.
סופי אורטשקנזי
כבר דיווחנו לחבר הכנסת מרגי על ההתפתחות שכן הייתה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
רגע, זה חדש מהשנה או שזה היה גם בשנים קודמות?
סופי אורטשקנזי
זה חדש מהשנה.
היו"ר אלי אלאלוף
הצטרף אלינו מבין היוזמים של הדיון, חבר הכנסת אוסמה סעדי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
ואגב, דווקא בגלל שזה עניין שנתון לפרשנות ויש מכרז שנותן לכם כוח ביד, נותן לכם כוח, אז למה שלא תכפו על חברת "כלל" או על כל חברה אחרת שתזכה במכרז, את זה, שאם היא רוצה לבטח עכשיו מאות אלפי ילדים ולזכות במכרז, תכפו את ההגדרות שטובות לילדים, לא את ההגדרות שטובות לחברות הבטוח. מילא, שהם עובדים אצלם, אבל האם גם אתם?
סופי אורטשקנזי
אני רוצה לציין. התפקיד של משרד החינוך בעניין הזה הוא אחד בחקיקה, לקבוע את התעריף המכסימלי שניתן לגבות מהורי התלמידים, במסגרת תשלומי הורים.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא המקרה.
משה בר
עובדה שיש ישובים שלמים, ילדים בישובים שלמים שאין להם בטוח.
קריאה
זה לא נכון, זה ממש לא נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
תסבירו לנו את זה.
סופי אורטשקנזי
מה שקורה זה שמשרד החינוך מציע לוועדת החינוך והתרבות של הכנסת כל שנה, את המחיר המכסימלי שניתן לגבות מההורים.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא מביא בטוח לילד.
נורית קורן (הליכוד)
אבל רגע, מה שניתן לגבות מההורים זה שהם משלמים בטוח אבל כשהם לא מקבלים את הבטוח אז משהו פה לא מובן.
סופי אורטשקנזי
כולם מבוטחים, זו חובת חקוקה.
קריאה
אנחנו יודעים את זה. אנחנו יודעים את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
כולם מבוטחים בכל הישובים?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
זה לא נכון. זה לא נכון.
סופי אורטשקנזי
מי שלא מבוטח עדיין יהיה זכאי לפיצוי, זה מה שאני אומרת.
נורית קורן (הליכוד)
איזה פיצוי?
סופי אורטשקנזי
בתביעות נזיקין. יש לנו תיקים כאלה, אנחנו גם מעורבים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מי מממן?
נורית קורן (הליכוד)
שילך לתבוע.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
שילך לתבוע את הרשות המקומית שלו.
נורית קורן (הליכוד)
לתבוע את הרשות המקומית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
שהיא 'במקרה' חדלת פירעון - - -
נורית קורן (הליכוד)
נכון.
סופי אורטשקנזי
בדיוק מה שקורה באותו מקרה ספציפי, זה לא נכון, לא נכון להגיד - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
רגע, יש לי שאלה. הוא יתבע את עירית לוד שנמצאת בחדלות פירעון, מה ייצא לו מזה?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
כלום.
נורית קורן (הליכוד)
יהיה לו סתם, נייר. יהיה לו נייר.
סופי אורטשקנזי
תראי, אנחנו לא נתקלנו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא מבין, האם אי אפשר היה לחייב חברת בטוח, לא חשוב מה המצב של הישוב, שהיא תבטח את כולם? אי אפשר היה?
קארין אלהרר (יש עתיד)
האם זה לא אמור להיות חלק מתנאי המכרז?
קריאה
לא.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה לשמוע - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
איך אישרתם בכלל?
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותך, בואו נשמע את נציג אגף הבטוח. שֵם.
יואב יונש
יואב יונש, אגף שוק ההון, מחלקת בטוח בריאות. בהקשר לשאלה ששאלת, אחד הפתרונות שעלו בדיון, הוא החלטה של המדינה, לפיה יכולים להחליט שיהיה מכרז אחד, עם מחיר אחד, שיחייב את כל הרשויות ולא לאפשר לקבוע מחירים שונים בין רשות לרשות. להבנתי זה פתרון שהוא על הפרק.
קארין אלהרר (יש עתיד)
איך אתם אישרתם - - -
היו"ר אלי אלאלוף
למה, סליחה, למה אוטומטית, כשקורה מקרה לילד, אז הילד או משפחתו צריכים לפנות לחברת הבטוח? למה זה לא שהרשות או שמשרד החינוך פונים? למה הם לא מטפלים בתיק? למה צריך להשאיר לחוליה הכי חלשה במערכת, שנחלשה במיוחד לפנות? האם אי אפשר להכניס את זה באחד הסעיפים של המכרז?
יואב יונש
זה יכול להיות פתרון לבטוח זה או אחר, אבל צריך לקחת בחשבון שבאופן טבעי מגיעים לפה עם מקרה קיצון של דחיות ולא כל המקרים - - -
נורית קורן (הליכוד)
זה לא מקרה קיצון, זה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לצערי, אם זה קיצון אז - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
על מה אתה מדבר?
קארין אלהרר (יש עתיד)
אדוני היושב הראש, יש לי שאלה. איך קרה שאתם אישרתם, זה אישור שלכם, איך קרה שאתם אישרתם שיש בטוח שאמור להיות לכלל תלמידי ישראל ויש תלמידים שלא נמצאים ב'פול' הזה, איך זה קרה?
יואב יונש
להבנתי אין תלמידים שהם לא מבוטחים. יש - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
הרי מה היא אומרת לי, היא אומרת, הנציגה של משרד החינוך, שיש תלמידים שחברת "כלל" לא הסכימה לבטח אותם.
היו"ר אלי אלאלוף
את הישובים, ילדים של הישובים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
ובעצם, בעצם - - -
יואב יונש
אני לא מכיר שזה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל זה המצב.
יואב יונש
לא, אני לא מכיר שזה המצב.
קארין אלהרר (יש עתיד)
את אמרת שאין בטוח ושאתם עובדים על זה.
נורית קורן (הליכוד)
שיש רשויות שלא התקשרו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הרשויות מבטחות?
סופי אורטשקנזי
אני רוצה לתקן, סליחה, היה ורשות חינוך מקומית לא ביטחה את תלמידיה אז היא מפרה הוראה שהיא חובה חקוקה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
או.קיי., אמר חבר הכנסת שמולי, בדיון שהיה בוועדת חינוך, אצל יושב ראש הועדה, חבר הכנסת מרגי, אתם טענתם, או כך עלה, שילדים בישובים מסוימים שהם יישובי סיכון גבוה יותר, כך לטענת חברת הבטוח והם לא מקבלים בטוח, האם זה נכון או לא?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
הם לא בתוך ה'פול', נו, אל תתחכמו. הם מבוטחים – את אומרת שהם מבוטחים ואם קורה אירוע ביטוי אז זה נופל על הרשות, אבל הם לא זכאים מבחינת חברת הבטוח ליהנות מהתעריף של רעננה ותל אביב ואל תגידי לי - - - זה המצב.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני לא מבינה איך הרשות תיתן מענה.
מאיר ממן
שמי מאיר ממן, הממונה על הבטוח במשרד החינוך. למרות שמשרד החינוך ממש אין לו חלק בהיקף הביטוחים, בכיסוי עצמו, במה יהיה מה לא יהיה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אז מה התפקיד שלכם?
מאיר ממן
סליחה.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, בואו נקשיב.
מאיר ממן
התחלתי להגיד 'למרות' אז יש לזה המשך. למרות זאת, בגלל שהנושא הזה נמצא בשנים האחרונות ועולה ועולה, אז אנחנו נכנסים לתמונה, למרות שזה לא בסמכותנו, אלא אנחנו מחטטים יחד עם ארגון ההורים הארצי ויחד עם הכנסת, כדי לבחון מה אפשר לעשות כדי לתקן כמה עיוותים שיש בתחום של בטוח תאונות אישיות. יש כמה סוגיות שאתם העליתם עכשיו, כולם נמצאים בדיוק עכשיו בדיונים כדי למצוא, ממש ככה, בוועדת החינוך של הכנסת קיבלנו כולנו משימות לצאת אתן לדרך.

מצד אחד להוזיל את הפרמיה על הבטוח, מצד שני הם רוצים שכן, הכיסוי יהיה גדול יותר, זה דבר שהוא כמעט ולא ניתן אבל אנחנו פועלים לבחון את כל האפשרויות כדי שבעצם, נמצה את הטוב ביותר ממה שכולכם אומרים ובצדק, את המקסימום שאפשר ושזה יהיה גם זול. בכדי לאפשר דבר כזה אנחנו צריכים לעשות תיקון בחוק של רשויות מקומיות, שיהיה להן תיקון בחוק שיאפשר להן לצאת למכרז ולחייב את כל הרשויות ביחד, להשתתף בחובה ובעצם לבטח דרך החברה שזכתה במכרז. זה נבחן, זה עולה לדיונים, זה לא כל כך התאפשר, משרד המשפטים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מה קורה לילדים - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אדוני, בינתיים שנת הלימודים נגמרת.
היו"ר אלי אלאלוף
חברת הכנסת סופה לנדבר, בין היוזמות של הדיון.
מאיר ממן
אני יכול לענות על הרבה שאלות, בסבלנות, תנו לי רק להסביר, כל שאלה שתשאלו אני אענה לכם, אני חי את זה יום יום. למרות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תענה על השאלה הפשוטה, מה קורה לילדים כל עוד שאתם לא הגעתם לסיכום?
מאיר ממן
אין מצב שתלמידים לא מבוטחים.
היו"ר אלי אלאלוף
אז למה אתם לא פונים אחר כך לחברת הבטוח?
קארין אלהרר (יש עתיד)
אדוני, אני רק שמה על השולחן.
היו"ר אלי אלאלוף
למה לא? רק שניה, קארין.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
יש ביטוח ואין כיסוי?
מאיר ממן
האם אתם רוצים להיכנס לנושא הזה של רשויות שביטחו - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
כן, אני רוצה לדעת אם יש ילדים בישראל - - -
מאיר ממן
אין, אין ילדים לא מבוטחים נכון לשנת 2016.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
האם אתם לא מרגישים שיש פה ליקויים - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל תסביר לי מי ייתן את הכיסוי הביטוחי? על זה עוד לא קיבלתי תשובה. מי ייתן את הכיסוי הביטוחי?
מאיר ממן
חברת הבטוח.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל אתה אומר שחברת הבטוח שם לא הסכימה - - -
יואב יונש
תני לי להגיד הכול, אני שמעתי את השאלות, אני רוצה לתת תשובה שעונה על כל השאלות האלו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני ממש מבולבלת כרגע.
מאיר ממן
כמו שאמרנו, היות ובחוק, רשות מקומית חייבת לבטח את כל התלמידים הלומדים בתחום שיפוטה, קודם כל, חובתה לבטח. עכשיו היא צריכה לחפש מבטחת. היא יכולה לצאת במכרז, בעצמה, כל רשות לעצמה, לחפש מבטחת, כאשר הדרישות שלה נשענות פחות או יותר על הפוליסה הקיימת היום. זה המרכיב שכולם מעתיקים אותו. והן יוצאות במכרז – הן יכולות לצאת במכרז, יותר נכון ולמצוא להן מבטחת.

המבטחת צריכה לתת להם הצעת מחיר על הבטוח. זה יכול להיות שלושים שקלים ויכול להיות גם מאה וחמישים שקלים. איך המבטחת קובעת את התעריף? היא בוחנת ניסיון תביעות של אותה רשות וכמה תלמידים נפגעו בשנה האחרונה ובשנים הקודמות. ככל שהניסיון לתביעות גבוה יותר וגדול יותר היא מבקשת תעריף גבוה יותר.
באה החברה למשק וכלכלה ואמרה
תשמעו, אנחנו יוצאים למכרז שיכול להיות לנו בו יתרון של גודל ככל שכולכם שתצטרפו אליי ואז אנחנו נוכל להתמקח עם חברות הבטוח, על התעריף וגם אפילו על ההיקף, לשחק. מה שקורה הוא שכאשר משק וכלכלה מוציאה מכרז, זוכה חברה מסוימת ולא כולם רוצים להצטרף. הם אומרים: תשמעו, אתם השגתם ב-49 שקלים, אני מצאתי חברת בטוח שתעשה לי את זה ב-32, אנחנו הולכים אליה. ברגע שהרשות הולכת לאחרת היא בעצם יוצאת מה'פול' של הקולקטיב ואם ובמידה אותה רשות היו לה תאונה אחת או שתיים עם נזק רציני, אזאותה חברת בטוח שביטחה אותה באותה שנה אומרת: תודה רבה, לא רוצה אותך ואז, כשאותה רשות רוצה לחזור חזרה ל'פול' אז אומרים לה ב'פול': אין מקום, אנחנו כבר סגרנו את ה'פול'. אותה חברת בטוח סגרה את ה'פול', אלא אם כן תציגו את ניסיון התביעות. כשמביאים את ניסיון התביעות גם הם רואים שהם במצב לא טוב ולא מוכנים, או שאומרים להם: 150 שקלים במקום ארבעים ומשהו או במקום 70.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
בכל הכבוד אבל בדיון בוועדת החינוך משרד החינוך בעצמו נתן דוגמאות של רשויות מקומיות שלא הסכימו להכניס אותן לתוך ה'פול', שלא הסכימו ואם הסכימו אמרו להם: אתם תשלמו תעריף הרבה יותר גבוה מהרשויות החזקות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
יפה. הם לא שם, נכון?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
הם לא שם.
מאיר ממן
מלכתחילה, כל שנה, כאשר יוצאים למכרז, משק וכלכלה פונה לכל הרשויות ומציעה להן להצטרף מראש, יש להן כוח כשמצטרפים מראש. כאשר משק וכלכלה מפרסמת מכרז ואומרים - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אדוני, הנתונים היום, הנתונים היום.
מאיר ממן
יש לנו שני מיליון תלמידים - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
עזוב, אתה מדבר אתי על מצבים תיאורטיים. אני שואלת על היום, היום, האם במדינת ישראל, לוד מקבלת ביטוח?
מאיר ממן
כולם.
קארין אלהרר (יש עתיד)
ממי? ממי היא מקבלת בטוח?
מאיר ממן
מי שנמצא ב"כלל" שזכתה במכרז מבוטח ב"כלל", מי שלא נכנס ל'פול' הזה קודם לכן - - - מי שלא מבטח בחברה אחרת, רובם ב"איילון", רוב אלה שלא מבוטחים ב"כלל" מבוטחים ב"איילון".
איציק שמולי (המחנה הציוני)
האם אתה מכיר רשויות מקומיות שלא מבוטחות והעיריות לקחו על עצמן את הסיכון?
מאיר ממן
לא, לא מכיר דבר כזה, לא שמענו על זה - - -
נורית קורן (הליכוד)
כי חברות הבטוח דחו אותם. לא היה להם למי לשלם, מה הבעיה?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תשמע, מה שאתם אומרים כאן ומה שאתם אומרים בוועדת החינוך הוא שני דברים שונים. אמנם מפרידה רק קומה אחת בין ועדת הרווחה לוועדת החינוך אבל לא יכול שהתבלבלתם עד כדי כך בדרך.
מאיר ממן
מה שאמרו בוועדת חינוך זה לא אני, נאמר שם טיעון אחר, היה טיעון אחר שמישהו שם אמר את זה, שזה לא היה נכון.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
נאמר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מה היית ממליץ למשפחה הנוכחית שבשבילה התכנסנו, מה היית ממליץ עכשיו?
מאיר ממן
אני, בעקבות הכתבה פניתי ל"כלל" וביקשתי מהם הבהרות למקרה הספציפי הזה. אמרתי להם: מה יש לכם לומר על זה? לא היו מוכנים להוציא את זה בכתב אבל, היות ואני מכיר שם את האנשים, אני יושב אתם בוועדות ואני מכיר את החומר האנושי, יכולתי בעצם להשיג מהם דברים בעל פה. הם בעצם אמרו דבר כזה, הם אמרו: 'בגדול', 'בגדול', יש סעיף בפוליסה שכל תלמיד מעל גיל 14, שהיה מעורב פלילי באירוע שכתוצאה ממנו הוא נהרג או שהוא נפגע – הוא לא מכוסה, זה מוחרג, זה חריג בפוליסה. קודם כל זה קיים - - -
נורית קורן (הליכוד)
מה זה 'אירוע פלילי'? זה שהם רבים אחד עם השני? רבים אחד עם השני או שאירוע פלילי זה כשהוא הלך לגנוב משהו? מה זה אירוע פלילי?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אם חבר כנסת הולך ברחוב ודוקרים אותו, האם הוא מעורב בפעילות פלילית?
מאיר ממן
לא, ממש לא.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
לא, שאני אדע.
מאיר ממן
לא, ממש לא.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
האם אתה לא מרגיש צורך, כרגולטור, לשנות את ההגדרות הללו?
נורית קורן (הליכוד)
או שאנחנו שולחים ילד לבית הספר וזה היה צפוי שירצחו אותו כי אנחנו שולחים אותו לבית הספר שירצחו אותם, כי זה מה שעולה מהמילים שלכם.
תמר קלנברג-לוי
מקרים כמו "בר נוער", מצעד הגאווה – אירוע פלילי.
מאיר ממן
לא, ממש לא, ממהרים להגיד - - -
נורית קורן (הליכוד)
לא, סליחה, זה לא אירוע פלילי בכלל. מאוד מצטערת כי שם היה מישהו שעשה אירוע פלילי, אבל מי שנדקר הוא השתתף - - - אני לא מבינה אתכם.
מאיר ממן
חבר'ה, יש בתי משפט - - -
נורית קורן (הליכוד)
אנחנו יודעים, אנחנו לא רוצים להגיע לשם.
מאיר ממן
רגע, רגע, לא, לא - - -
נורית קורן (הליכוד)
אנחנו לא רוצים להגיע לשם. הגיע הזמן – ואני מצטערת שאני נכנסת לתוך הדברים שלך אבל, אתם עוסקים בבטוח, אני מצפה שמשרד החינוך יראה איזה ביטוח נותנים לילדים שלנו. אני מצפה, שכשאני שולחת את הילדה שלי לבית הספר, אני מצפה שהיא תחזור בריאה ושלמה וכשאני מקבלת ילדה שהיא פצועה ברגל, נשארה לה צלקת לכל החיים ואז אומרים לי בבטוח: לא, זה לא מכוסה, כי הייתם צריכים להישאר עשרה ימים בבית ולא שבוע ימים. זה שלילדה נשארה צלקת עד עכשיו זה לא עושה שום דבר וזה שבית הספר לא סידר את מוט הברזל שנכנס לה לרגל, גם זה לא בסדר, אז כשאתם מדברים על רצח, על רצח שקורה בתוך בית הספר, או קורה כשילדים נפגשים בחברה, אז האם לא תפצה? אני לא מבינה, חברת בטוח רק מפחידה אותנו, אומרת לנו: בואו תעשו בטוח, כשיקרה משהו אנחנו נשלם לכם. עכשיו מה אתם אומרים: לא, לא, לא, במלים הקטנות היה כתוב שזה לא, אז מה שנשמע מהדברים שלכם הוא שכשאנחנו שולחים את הילדים לבית הספר, אנחנו צריכים לחשוב שיקרה להם משהו בדרך. אתה יודע מה, אני נורא מצטערת כי אם זה מה שיקרה, אז כמו שאנשים בזמן הטילים לא שלחו את הילדים, אני לא יודעת מה יקרה עכשיו.
היו"ר אלי אלאלוף
החבר רוצה לדבר, בבקשה.
משה בר
אני מודה ליושב ראש ולחברי הכנסת על הדיון החשוב הזה. שמי משה בר, אני יושב ראש עמותת "תנו יד לחרש, נכים למען נכים". אני נזכר היום בתכנית של הגשש "אישראבלוף". בואו תשלמו אבל כשצריכים לקבל אז בשביל מה? שילמתם, מספיק. הם בונים על זה שהילדים יהיו בריאים, שילדים לא ייפגעו ושהם ירוויחו הרבה מאוד כסף. אני חושב שבדברים כאלה צריך לשים נקודות ברורות. ברגע שעושים את זה בקבוצות - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אדוני, אני - - -
משה בר
אני מכיר הרבה מאוד משפחות שהילדים שלהן נפגעו ובעיקר משפחות של נכים, שהילד שלהן נפגע, לא מספיק שכבר להן קשה, הן צריכות לטפל בילד. מגיעות לסיוע משפטי, מקבלות עורך דין לא הכי טוב, הן נופלות בין הכיסאות. אני חושב שצריכים לגמור עם הדבר הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אפשר לקבל תגובה - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני רוצה רק פשוט להבין, הממונה על בטוח במסגרת משרד החינוך, מה מוגדר בתפקיד שלך?
מאיר ממן
הרבה דברים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
נו.
מאיר ממן
בנוסף לכובע אחר שאני מנהל תקציב של אגף - - - , אני עוסק בבטוח ובכל מה שקשור לבטוח של עובדי הוראה, רכוש משרד החינוך. בכל מה שקשור לתלמידים, הקשר שלנו, אנחנו מבטחים את משרד החינוך ועובדיו, כנגד תביעות של תלמידים שנפגעו במהלך פעילות בית ספרית. זאת אומרת, אם תלמיד נפגע במהלך פעילות בית ספרית, בלי קשר לפוליסה הזו שאנחנו מדברים עליה, ובעצם מוכחת רשלנות של משרד החינוך, אז יש את "ענבל" – שהיא הקרן הפנימית של משרדי ממשלה, שהיא מכסה את התביעות האלו, אז גם בזה אני עוסק - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
למה "ענבל" לא מבטחת את המקרים האלה?
מאיר ממן
"ענבל", כמו שאמרנו, עד 86' בתחילת הדרך, היא זו שביטחה את התלמידים, תמורת שני שקלים או ארבעה שקלים לשנה, הייתה בעיה לגבות את ארבעת השקלים כי לא שילמו אבל לא משנה, "ענבל" והאוצר הסכימו ש"ענבל" תפסיק לבטח את התלמידים ואז עשו את התיקון לחוק, שהרשות המקומית היא זו שתבטח, כחובה. זה אז היה, לפני כן זה לא היה חובה, זה היה ממש וולונטרי. בסופו של דבר, הפוליסה שיש היום, רק לידיעה, היא משתפרת כל הזמן למרות שכולנו, כולנו, ואני אומר לכם, באמת, בכנות, אני מכיר את התהליכים שלנו, כולנו מצפים מהפוליסה הזו שהיא תכסה על כל זבוב שיעקוץ אותנו, על כל מה שיקרה לנו ואת יודעת מה, אנחנו כהורים - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
זבוב, באמת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
בואו נבקש - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
כשילד - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
המטוטלת בצד השני, הילד נרצח - - -
היו"ר אלי אלאלוף
חברים, בואו - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
נרצח ולא נותנים לו כיסוי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
השאלה - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אל תדבר - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
האם ההורים יודעים, כאשר הם שולחים את הילדים לבית ספר, שזה לא מכסה שום דבר?
קארין אלהרר (יש עתיד)
שאלה אחרונה.
מאיר ממן
אתם לא יכולים לנהל דיון בצורה כזו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זה אנשים - - - זה ברור, בבקשה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
שאלה אחרונה. מר ממן, אתה אמרת שבמקרה הזה, כשקראת את הכתבה בעיתון, פנית לחברת הבטוח ואני שואלת, האם מגיעות אליך פניות של הורים ותלמידים בשוטף והאם מישהו מטעמכם פונה לחברות הבטוח?
מאיר ממן
כן.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בשוטף ככה זה עובד?
מאיר ממן
כן.
קארין אלהרר (יש עתיד)
האם ההורים מודעים לכתובת הזו, שהם יכולים לפנות אליה?
מאיר ממן
תראי, קודם כל אנחנו - - - חוזר מנכל, כל הסוגיות הביטוחיות של התלמידים. בנוסף, באתר שלנו, של המחלקה לבטוח הכול כתוב ובעקבות כך אנחנו מקבלים פניות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה יודע שהורה ממוצע לא קורא חוזרי מנכל.
מאיר ממן
מאוד אני יודע, מאוד אני יודע, אפילו הבת שלי, כשאני מגיע לאסיפת הורים אני אומר למנהלת בית הספר או למורה, הרי יצאו הנחיות ממשרד החינוך להפיץ את המידע לכל התלמידים. אני כהורה לא קיבלתי "כן, פתחנו את השנה" יש להם את התירוץ שלהם, אנחנו לוחצים בכל הגזרות שהנושא הזה יפורסם.
היו"ר אלי אלאלוף
חברים, אפשר לפנות ברשותכם, אני רוצה, לפנות לבטוח, בבקשה. בקיצור, איך אתם מתמודדים עם המצב שלא נראה הכי מסודר בעולם?
יואב יונש
או.קיי. אז שוב, יואב יונש, אני מאגף שוק ההון, המפקח על הבטוח. עלו פה הרבה טענות, אני אנסה להתמקד בנושא הזה כי יש לי כמה דברים לומר. רק לטענה כללית אחת אולי אשמח להישיר מבט אל חברי הכנסת ולומר להם, שאני כבר שומע כמה דיונים פה ואני מכבד מאוד את הביקורת שמופנית כלפינו, בחלקה היא עניינית ובוודאי שאני לא חושב שבכל מקרה אנחנו צודקים אבל, מנקודת המבט שלי, באגף שוק ההון עובדים שליחי ציבור, שמבוקר עד ערב, מה שמעניין אותם זה טובת המבוטחים ואני אנסה להסביר, איך במקרה הזה, רואים את טובת המבוטחים.

עלו פה כמה טענות שאני מאוד מתחבר אליהן, אני חושב ששיטת 'מצליח' של חברות הבטוח היא תופעה פסולה מאוד, אנחנו מנסים להיאבק בה, אני לא אומר שאנחנו מצליחים, אני לא אומר שהיא לא קיימת, יש לנו הנחיות שנוגעות לאופן ישוב תביעה ובסוף, בסופו של דבר, צריך להבין ששלב בירור הזכאות הוא תמיד שלב כואב, גם בבטוח תאונות אישיות וגם בבטוח סיעודי וגם בביטוחים אחרים, שלב בירור הזכאות הוא שלב שתמיד כואב אבל, הנקודה שחשוב לי להדגיש היא, שאם מסתכלים על טובת המבוטחים, זה לא אומר באופן אוטומטי לוותר על השלב הזה ולשלם עבור כל תביעה. אני מקווה שזה מובן שהשלב הזה הוא גם הכרחי וצריך קודם כל לדאוג שהוא יהיה כמה שפחות פוגעני ולעשות מאמצים בכיוון הזה, ושנית, לדאוג שתביעות שצריכות להיות משולמות ישולמו ותביעות שלא צריכות להיות משולמות לא ישולמו, ולצערי, בהרבה מקרים – ואני עכשיו אתחבר לביטוח תאונות אישיות, קיימת מורכבות.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
רגע, לפני בטוח תאונות אישיות, יש פער בין האמירות הבומבסטיות שלך, לבין המספר בדוח שלכם, שרק 2% מהתביעות נמצאות מוצדקות, זה אל"ף, ובי"ת, אני לא חולק על זה שצריך לעשות את שלב הבירור בתביעה אבל מה, אם אתם רואים שיש פער בין הגדרות רפואיות לבין הגדרות של חברות בטוח, באופן שמכשיל מבוטחים בצורה סדרתית, אתם מוציאים לפועל רפורמות ואתם לא רואים לנכון לשנות את הנוסחים האלה, אז אתה יושב פה ואומר לי: אני דואג למבוטחים? אתה לא דואג למבוטחים, אתה דואג לחברות הבטוח, לא למבוטחים, לא אתה אישית, האגף.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רוצה רגע לחדד, תראה, בסופו של דבר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי בקשה, חברים. בואו נאפשר לכמה נציגים שבאו, ישלימו לנו את האינפורמציה. ברשותכם, האגף לסיוע משפטי.
תמר קלנברג-לוי
כן, אני עורכת דין תמי קלנברג לוי, אני מהאגף לסיוע משפטי, מתכנית סנ"ה, התכנית שמייצגת נפגעי עבירות המתה. אתי האחראית שלי, סיגלית זוהר. המקרים האלה מגיעים אלינו משנת 2011, זה לא מקרה אחד - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אתם עמותה?
תמר קלנברג-לוי
אנחנו לא עמותה, אנחנו יחידה של סיוע משפטי, על פי תכנית ממשלה.
היו"ר אלי אלאלוף
משרד המשפטים.
סיגלית זהר
משרד המשפטים ומשרד הרווחה.
תמר קלנברג-לוי
נותנים גם מענה סוציאלי וגם מענה משפטי. אנחנו עורכי הדין שמלווים את המשפחות האלה, אני מקבלת את מכתבי הדחייה האלה, על מקרים כאלה, חדשות לבקרים. כאשר מדובר במקרים שלא היינו יכולים לחשוב, חברת הכנסת הזכירה את האם שחנקה את הילדים, יש גם את האב שזרק את שני ילדיו מגג הבניין, גם המקרה הזה נדחה. ילד שעבר במקום, שאלו אותו: איפה ההוא ודקרו אותו – גם זה נדחה. אירועי ה"בר נוער" ב-2009 – דחיה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
באמת?
תמר קלנברג-לוי
מצעד הגאווה – דחייה. בכולם קיבלנו מכתבי דחיה. אחרי זה, ייאמר להגנתה של "כלל", גם את זה צריך להגיד, מעבר לזה שיש שם צוות מאוד ידידותי, שאחרי זה, אחרי שמגיע מכתב וטלפון כועס ואיום בתקשורת, אחרי זה יש תשלום, מסוים, יש תשלום מסוים. במקרה של מצעד הגאווה, ההורים הסכימו להגיד, בהתחלה קיבלנו דחיה, קיבלנו מכתב שאומר: זה לא אירוע תאונתי, יש יד מכוונת, היא הייתה צריכה לצפות, ילדה בת שש עשרה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
וואללה.
תמר קלנברג-לוי
אבל, אחרי התקשורת ואחרי כל הרעש, קיבלנו תשובה שהם מוכנים לשלם את מלוא הפיצוי. וזה קורה בהרבה מקרים. גבירתי הזכירה את הפנייה לרשויות –עוד מקרה, גם של - - - חג'ג', רק אחרי שהגישו את התביעה אז פתאום עלה וצץ הסכם פשרה. גבירתי כאן אמרה שיש פסיקה של העליון – אין פסיקה של העליון, התביעות האלו מסולקות ברמה של בית משפט שלום.
היו"ר אלי אלאלוף
אז איך משרד המשפטים רואה את זה? ומה הוא מציע?
סופי אורטשקנזי
לא על בטוח - - -
תמר קלנברג-לוי
אין בטוח תאונות אישיות לתלמידים במקרה אלימות.
היו"ר אלי אלאלוף
גברת לוי, הסבירי לנו איך אתם מציעים לתקן את המצב? כל מי שבא לדבר רק מחמיר את המצב, אז אני לא מבין, איך אתם באים עם - - -
תמר קלנברג-לוי
ראשית, הפרשנות של הפוליסה צריכה להיות מאוד ברורה, היא צריכה לכסות מקרי אלימות. הרי הטענה הראשונה היא שמקרה אלימות לא מכוסה, היא צריכה לכסות מקרה אלימות. מקרי אלימות הם אירועי יומיום של תלמידים היום. מצד אחד הם דוחים וטוענים שזה מסוכן –למידה, ומצד שני הם טוענים ואומרים: זו לא תאונה וזה לא מכוסה. זה בלתי אפשרי, הם מדברים בשני קולות. זה אחד. פשוט צריך לתת את הפרשנות הנכונה. זה אחד.

ושניים, בוודאי לא לאמץ את כוונת "יד מכוונת" כ"צפיות הראויה", צריך לאמץ את מה שהקרבן הבין וחשב באותו הרגע. הוא לא היה שם אם הוא היה נמצא באיזושהי סכנה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. אם אפשר לבקש מארגון "הורים לנרצחים" וזה ממש כואב.
יצחק מואטי
קודם כל אני מקווה מאוד שזה לא יחמיר את המצב עוד יותר. אני הנציג של - - -
היו"ר אלי אלאלוף
עם כל האמת שאתה סובל.
יצחק מואטי
אני הנציג של ארגון "משפחות נרצחים ונרצחות". אני אבא של אורגיל זכרונו לברכה שנדקר למוות על ידי שלושה בני בלייעל בני גילו, בן שבע עשרה וחצי, בגלל שהוא פגע בכבודם, ממש מתחת לבית, בפארק מתחת לבית. ארבע שנים, במאי ימלאו ארבע שנים מאז האירוע המצער ובאמת, הסיוע המשפטי, היכרתי את הנושא הזה של הסיוע המשפטי וגם הצטרפתי בעל כורחי לארגון "משפחות נרצחים ונרצחות", שהמכנה המשותף של כולנו פה הוא שיקיריהם נלקחו, שם הסבירו לי שיש דבר כזה שנקרא בטוח תלמיד וכאלה, ובאמת חודש ימים לאחר הרצח, בעזרת הסיוע המשפטי, הגשנו את כל מה שצריך להגיש, ואת כל ה'טופסיאדה', אף אחד לא התייחס אלינו. התחילו להתייחס אלינו ברגע שהגשנו תביעה משפטית, כשאני מוציא כסף מכיסי, כמובן, לבית המשפט ומשלם הוצאות משפט. הם מגיעים לבית משפט והם אומרים ש"הם שצריך ללמוד את התיק". שלש שנים לקח להם ללמוד את התיק. וכשהם לומדים את התיק ומגיעים לבית המשפט אז הם אומרים שהבן שלי היה עבריין. מדובר בילד בן שבע עשרה וחצי, שהיה אמור להתגייס לסיירת צנחנים, הוא לא רצה למות.
קריאה
המסמך - - - עבריין.
תמר קלנברג-לוי
יש לו תביעה שמתבררת כרגע, בדיוק עם אותו מכתב דחיה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה מדהים, איך - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל מה זה - - - אני לא מבין, המערכת – איפה היא? איפה המערכת? משאירים את זה למשפחה? שהיא נחלשה בצורה איומה ומשאירים? כל המערכות נעלמות, רק מול בית המשפט, מול חברת הבטוח? איך? אני לא מבין את זה. איפה כל המערכות שלנו? נעלמו. אני לא מבין. אדם, הוא לפחות נראה בעל יכולת להתמודד ואני רואה עכשיו כמה הוא כואב את הסיפור, גם ארבע שנים זה סימן שאנחנו הורסים אותו, לא רק הרגנו את הבן. איפה האחריות החברתית שלנו? איפה הקולקטיב הזה שנעלם לנו? ויש מערכות במשרד החינוך, השלטון המקומי, תשימו לב, הוא לא בא, גם משרד האוצר, מה קורה? יש פה איזו רשלנות מתוכננת כמעט, הייתי אומר. זה פשוט, אף - - - לא היה מתכנן מהלך כזה. זה בלתי יאומן איך אנחנו מגיעים למצב כזה. משרד המשפטים נמצא פה, בינתיים ההרגשה היא שזו אנדרלמוסיה מוחלטת.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
ובוא נזכור, אדוני היושב ראש, את מי אנחנו טוחנים, לוקחים בן אדם כזה - - -
יצחק מואטי
אני חייב להודות לכם, החברים - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
הבן שלו זכרונו לברכה אמור היה ללכת לסיירת צנחנים, אחרי מותו אומרים לו שמדובר בילד עבריין וטוחנים את הבן אדם כלכלית וחברתית עד דק.
יצחק מואטי
האמת היא שלא רק שאתה נכנס לתוך סיוט אחרי הרצח של הבן שלך, התהליך המשפטי הפלילי אתה נתקל בקשיים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
משפיל מאוד.
יצחק מואטי
אתה לא מאמין שזה קורה לך, אנחנו משפחה נורמטיבית, אני קצין צה"ל שעכשיו השתחרר מצה"ל אחרי שלושים שנות שירות, מגיע לחברות הבטוח ואתה מגיע לבית משפט ועוד פעם אומרים: "הבן שלך עבריין", "הוא בכלל לקח חלק בתיגרה". הוא לא לקח חלק בתיגרה, הוא ילד שפגע, אז רצחו אותו באכזריות.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
והתיק עדיין מתנהל?
יצחק מואטי
התיק מתנהל. הוא נדחה כמובן לעוד חצי שנה, אז עכשיו צריך לשלם עוד פעם אגרה - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
כמה כסף הוצאת עד עכשיו על העניין המשפטי?
יצחק מואטי
הוצאתי 3,500 שקל ואני צריך לשלם עוד 1,700 שקל אגרה לדיון הבא וזה לא הכסף, זה ממש לא הכסף, אני פה לא רוצה רק לייצג את המקרה האישי שלי, במקרה שלי עוד איכשהו אני באמת יכול לשרוד וזה בסדר אבל, יש חברים בארגון שבמקרר אין להם כלום והכסף הזה עוזר להם לחיי היומיום שלהם, לשיגרה שלהם, ויש כאלה שרוצים להנציח את הבן שלהם בדרך הזאת וזה כסף שיכול לסייע להנציח, לקבל איזו פינה קטנה באיזה פארק, זה מה שיש לנו.

אמרת נכון, חברת הבטוח "כלל", בכוונה תחילה, תוקעת טריז בגלגלים, ולא משלמת. היא מוציאה אותנו וטוחנת אותנו עד עפר דק ולא משלמת לנו את הכסף. עכשיו, היה מקרה לפני חודש, שהתפרסם בערוץ 2, מקרה דומה לשלי, אותו דבר, אותם פרטים, חברת הבטוח באה למשפחה ואמרה: אנא, אל תפרסמו, תשדלו לא לפרסם, נשלם לכם את כל הכסף. האם ככה צריך לנהל במדינה מתוקנת?
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא.
יצחק מואטי
באמת. הבן שלי, במקרה של הבן שלי, הוא היה במסגרות, הוא הלך להירשם, אני הוכחתי לבית המשפט לאורך כל הדרך שהבן שלי כל הזמן היה במסגרת, והוא מתוכנן ללכת למסגרת אחרת, הוא נרשם כבר, תהליך הסיום של ההרשמה, בגלל פרט טכני קטן שאנחנו ההורים, לא הגענו אתו להרשמה, לא ידענו, הוא לא רצה שאנחנו נבוא אתו, אמר: אבא, אני כבר יכול להסתדר, אני יכול להירשם לבד, אז החזירו אותו הביתה, ואמרו לו: או.קיי, תגיע ביום ראשון, תגיע עם ההורים, אז תכננו ביום ראשון באמת להגיע אבל הוא לא הספיק. רצחו אותו.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
כמו שאמרנו, הבטוח משתנה מאחד לשני, פעם זה בטוח בריאות, פעם סיעוד ועכשיו בטוח תלמידים - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
נשמח לשמוע את תגובת - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
מה שלא משתנה זו שיטת ההונאה הזאת של החריגים. מוכרים לאנשים בטוח, אנשים חושבים שהם מבוטחים אבל, למטה, באותיות הקטנות אומרים להם: "בטוח מפני תאונות אישיות, כוכבית, לא כולל אירועי אלימות."
קארין אלהרר (יש עתיד)
עד שמאיימים לתקשורת ואז הדברים משתנים.
היו"ר אלי אלאלוף
התאחדות חברות הבטוח, בבקשה, רפי דורפמן.
רפי דורפמן
רפי דורפמן, סמנכ"ל התאחדות חברות הבטוח. קודם כל, אני שומע בצער רב את מה שאני שומע ואני חייב לומר ולהביע את זה. אנחנו, כהתאחדות - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה אף פעם לא שמעת דבר כזה?
רפי דורפמן
אני שומע - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
פעם ראשונה שאתה שומע?
רפי דורפמן
לא, לא, לא, אבל אני חשבתי שאני בכל זאת, גם כאן, צריך להביע את צערי הרב ממה שאני שומע ואני עושה את זה. אנחנו, כהתאחדות חברות בטוח, לא נמצאים בתוך מערכת היחסים של הלקוחות מול חברת הבטוח ולכן, כל מה שאני בעצם מכיר על הדיון הזה זה מה שקראתי מן העיתונות. כל נושא ההגבלים העסקיים לא מאפשר לנו להיות מעורבים בכלל בכל מערך היחסים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה התפקיד שלכם?
רפי דורפמן
אנחנו עוסקים יותר בדברי הרוחב, בחקיקה ואנחנו מכירים אתכם מהדיונים המשותפים בוועדות הכספים, בעיקר בנושא של הרפורמה בפנסיה וכך הלאה. אנחנו גם אכסדרה מקצועית - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אז למה באת אם זה לא התחום שלך?
רפי דורפמן
אני מגיע לכאן - - -
היו"ר אלי אלאלוף
התנדבת?
רפי דורפמן
לא, לא התנדבתי אבל מאחר וכשאנחנו מוזמנים אנחנו מגיעים וההתאחדות הוזמנה לדיון הזה והיא מכבדת את הפורום הזה ואת הכנסת, אז היא מופיעה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אנחנו מכבדים גם אותך באופן פרסונאלי.
היו"ר אלי אלאלוף
מה המסר שלך לדיון?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
בוא נגיד את האמת, תפקידך לשמש שכפ"צ של חברות הבטוח, זה תפקידך.
רפי דורפמן
המסר שלי, במסגרת התפקיד שלי ובמסגרת הסמכויות שלי הוא בין השאר, לבוא ולקרוא לחברות הבטוח לרגישות יתר, כפי שנדרש ברמה של חמלה בין בני אדם, בראש ובראשונה. אני אומר את זה ואני מצפה, והייתי רוצה לראות את חברות הבטוח פועלות לסגירת כל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
האם זו מדיניות "מלמעלה" של חברות בטוח או של הפקידים ברמה בינונית ומטה?
רפי דורפמן
אני לא יודע לענות על זה, שוב, בגלל שאני לא מייצג את חברות הבטוח ברמה שבה חברות בטוח מתיישבות וכותבות איזושהי פוליסה או איזושהי מדיניות.
היו"ר אלי אלאלוף
אסור להן.
רפי דורפמן
אסור לי להיות בתוך 'לופ' מהסוג הזה וממילא, אני לא רוצה להיות בו. אני לא מכיר שום אמירה – ואת זה אני אומר באופן - - - אני לא מכיר שום אמירה או מצב שבו שמעתי שיש איזושהי התאגדות או איזשהו רעיון, לבוא ולסגור את מחלקות התביעות ולהקשיח עמדות, אני לא מכיר סיטואציה מהסוג הזה, אני פשוט לא מכיר.
היו"ר אלי אלאלוף
טוב, ברשותכם נגיע לסיכום.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כן, אבל לאיזה סיכום אפשר להגיע מכאן?
היו"ר אלי אלאלוף
אז קודם כל - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מה אנחנו צריכים לעשות?
היו"ר אלי אלאלוף
זה האתגר של היושב ראש. את רוצה? אני מעביר לך.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, לא, לא, לא.
היו"ר אלי אלאלוף
מהאתגר הזה אני הייתי מוכן להיפרד.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
האם אני יכול להגיד עוד משפט?
היו"ר אלי אלאלוף
אם אתה רוצה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זה פשוט קטסטרופה, מה שקורה כאן.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תשמע, אדוני מההתאחדות. אני מצפה מכם, שכאשר העוול פועל לרעת המובטחים, אז אתם כארגון גג, לכל הפחות תפנו את שימת לבן של חברות הבטוח לבעיה. הרי אתה יושב פה ואתה סוג של "מגלגל עיניים", תשמע, אתה אומר לי: "אין מדיניות כזו" בוודאי שיש מדיניות כזאת. בוא תגיד לוועדה מהם שיעורי ההחזר בביטוחי הבריאות הפרטיים של חברות הבטוח? תגיד. מהם שיעורי ההחזר? אתה אומר לי: אין מדיניות כזאת? יש מדיניות ברורה של הכשלת המבוטחים. זו המדיניות של חברת הבטוח.
רפי דורפמן
כפי שאמרתי, אני לא מכיר כזאת.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אז תסתכל בדוחות המפקח על הבטוח ותסתכל, זה שחור על גבי לבן. אם כל שנה מוגשות 6,472 פניות בנושא בטוח ו-61 פניות נמצאות מוצדקות, אז מישהו עושה פה 'קומבינה' על המבוטחים. פעם זה ילדים, פעם זה נכים ופעם זה קשישים, אז הבטוח משתנה מאחד לשני, מה שלא משתנה הוא השיטה ש"דופקת" את המבוטחים ואתה יודע מה הכי כואב? שזה הכול בחסות המדינה. הכול בחסות המדינה וברישיון 'לדפוק' את האנשים המוחלשים. זו הבעיה.
היו"ר אלי אלאלוף
טוב. סיכום?
קארין אלהרר (יש עתיד)
משפט, ממש משפט קצר, תראו. הסיפור הזה לא ישתנה, אנחנו נגיע לעוד ועוד דיונים בוועדות ואנחנו עדיין נשמע סיפורים על - - - הסיבה לכך היא פשוטה – כי יש מישהו שמאפשר לחברות הבטוח להמשיך להתנהל כמו שהן מתנהלות ואני פונה לאגף שוק ההון, תראו, התפקיד שלכם – אמרת את זה יואב, ואני מעריכה את כנות דבריך, אמרת: "התפקיד שלנו לשמור על האזרחים", אני מתנצלת שאני אומרת את זה: זה לא בא לידי ביטוי בשטח. אני חושבת שהתפקיד שלכם הוא לחקור הרבה יותר ולעשות עבודה שהיא הרבה יותר משמעותית כדי למנוע את המצבים הללו. אתם אלה שצריכים לעזור לאזרחים לממש את הזכות שלהם והזכויות שלהם לא באות לידי ביטוי. ואנחנו שומעים את זה. ידעתי כל הזמן שצריך עורך דין, בשביל כל גירוד אף מול חברות הבטוח ועכשיו אני שומעת שאפשר לקצר דרכים, אפשר להגיע דרך התקשורת. תגידו, האם בן אדם צריך לשטוח את החיים האישיים שלו כדי לממש את הזכויות שלו, בפני כל עם ישראל? לא, זה עליכם. באמת, תתעוררו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני גם רוצה להגיד - - -
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, סופה לנדבר.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
שאני פשוט מצטערת שאיחרתי, היה פקק בדרך ולא הצלחתי להגיע בתשע, בגלל זה איחרתי. אני רוצה להגיד לך, ממה שהספקתי לשמוע, מתגלים כאן דברים חמורים ביותר ואני חושבת שיש פה פשע בחסות של מדינת ישראל ואני רוצה להגיד כאן, בשידור הזה, בוועדה, שכנראה מבוטחים צריכים לדעת שבבטוח אין בטוח ואנחנו צריכים לדרוש כאן סדר, סדר מוחלט, בגלל שאחרת, זה דבר שלא יכול להיתכן.

אתה יודע, אדני היושב ראש, מה שקורה היום, שאנחנו בכל ועדה ובכל הנושאים, מגלים דברים שהם חמורים ביותר ואני מבקשת ממך, אם דרך חקיקה או דרך ביקורת של ועדת הרווחה, חייבים לעשות דברים כדי שזה לא יקרה, אנחנו לא יכולים להשאיר את המבוטחים כאשר קורה מקרה אסון, שהם צריכים לפנות לתקשורת במקום לפנות לחברת בטוח ולקבל מה שמגיע להם, זה פשוט חמור ביותר, האם צריכים לעשות לחץ דרך תקשורת כדי להגיע לזה?
היו"ר אלי אלאלוף
קודם כל, מר מואטי, אני משתתף בצערך. ריגשת אותנו וחבל שהמדינה לא יודעת לעמוד בהתחייבויות שלה. אתה נפגע ישיר אבל, אנחנו, כחברה, כל הגופים שיושבים פה צריכים לבקש סליחה ממך. דבר ראשון.

דבר שני, אנחנו נבקש – זה מנדט של ועדת החינוך, אנחנו נבקש מיושב ראש הועדה לקיים דיון, על מנת להבטיח שכל אחד מהילדים שלנו, עד גיל שמונה עשרה, יהיה מכוסה ושלא הוא יתבע את המערכת, אלא המערכת תגן עליו והיא תתבע את חברת הבטוח, כמו שהייתה מבקשת, כמו שהיינו מבקשים אילו הבטוח - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
נתפלל כולנו יחד לא להגיע לזה.
היו"ר אלי אלאלוף
ודאי, אז המערכת היא זו שצריכה לתבוע את חברת הבטוח ולא האדם הפרטי שנפגע ונחלש וגם בוודאי לא על חשבונו.

דבר שלישי, אנחנו מבקשים מאגף הבטוח לקחת את התיק הזה בצורה יסודית, לחזור ולבדוק אותו לפרטי פרטים, כדי שלא יהיו לקונות, תעשו את זה יחד עם משרד המשפטים, אני בטוח שביחד תגיעו למסקנה ואנחנו נשמח לדון בזה, או אנחנו או ועדת החינוך, אני אתייעץ עם חברי, חברת הכנסת מרגי, אין לי שום בעיה שזה יהיה אצלו, אם הוא רוצה שאנחנו נמשיך אז נמשיך לעשות את זה. עליכם למצוא לנו פתרונות שלא נצטרך לשבת עוד פעם חס וחלילה, עם מקרים כאלה, בהרגשה של חוסר יכולת להתמודד עם זה.

אנחנו מבקשים ממשרד החינוך להפוך את הכתובת שלהם לכתובת מסודרת. יש כל מיני שיטות, כולל לחייב מנהל בית ספר להיכנס כיתה כיתה, לחלק לכל ילד שהיום הוא בריא ומאחלים לו רק בריאות ועשייה טובה ולימודים מוצלחים, לכל ילד וילד, להבהיר את נושא הבטוח, על מה ואיך הוא מכוסה. כמו שיודעים להסביר איך תהיה מסיבת הסיום ואני לא אשכח את זה, שהבן שלי, ביום הראשון, שהגיע לכיתה ז' אמרו לנו ביום הראשון: בואו תראו איך תהיה מסיבת סיום, אז תעשו את זה מסיבת ביטוחים ותעשו.

אני פונה לחברות הבטוח, אי אפשר שלא, שיפגינו פה רגישות, אנושיות ויעילות מול המבוטחים שלהם. אי אפשר, זו פשוט הרגשה – ואנחנו אמרנו ואמר את זה טוב ממני חברי איציק שמולי, שכל פעם כשאנחנו מגיעים לחברות הבטוח יש התחמקות מוחלטת כולל אי הופעה שלהן. היום אתה מכבד אותנו ואנחנו מעריכים את זה אבל ההרגשה שלנו היא שלחברות הבטוח, קודם כל השם שלהן חשוב יותר מאשר הטיפול בילד או בנפגע.

אנחנו, אם יהיה צורך, כמו ההצעה של אגף שוק ההון, אנחנו מוכנים לעשות חקיקה משלימה, כדי שהמצב שאנחנו חיים בו כרגע, לא יחזור על עצמו. חברי איציק שמולי, מציע את זה להוסיף.

נושא אחרון, כל מקרה חמור כמו ששמענו כרגע, אגף שוק ההון צריך לקבל עליו דיווח והוא יעביר את זה לוועדה, בתקוה שלא יהיו מקרים כאלה. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:07.

קוד המקור של הנתונים