ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/03/2016

מתן מענה כבאות והצלה בישובים ערביים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 9

מישיבת ועדת המשנה של ועדת הפנים והגנת הסביבה

לשרותי כבאות והצלה

יום שלישי, ה' באדר ב התשע"ו (15 במרץ 2016), שעה 12:00
סדר היום
מתן מענה כבאות והצלה בישובים ערביים
נכחו
חברי הוועדה: נאוה בוקר – היו"ר

אבו מערוף עבדאללה

אורי מקלב
חברי הכנסת
טלב אבו עראר

מסעוד גנאים

עבד אל חכים חאג' יחיא

אכרם חסון

אחמד טיבי

אוסמה סעדי

חאמד עמר

איוב קרא
מוזמנים
מוחמד כעבייה - ממונה על קידום המגזר הבדואי במשרד ראש הממשלה; מזכיר "יד לבנים-בדואים"

קאד דאהר - רכז הסברה למגזר הערבי, המשרד לביטחון פנים

ניזאר פארס - סגן מפקד מחוז צפון, הרשות הארצית לכבאות והצלה

גבי גניש - טפסר משנה בגמלאות, הרשות הארצית לכבאות והצלה

דיאב סוהיל - ראש עיריית טמרה

עלי עאסלי - ראש עיריית עראבה

יאסר עומר - ראש המועצה האזורית אל בטוף

זידאן כעביה - ראש המועצה המקומית כעביה; יו"ר הפורום של המועצות הבדואיות

עאבס טיטי - ראש מועצת בעני

אחמד חלאילה - קב"ט, עיריית סכנין

איה בן עמוס - מנהלת מחלקת קידום מדיניות, יוזמות קרן אברהם

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
שוש אזולאי
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר המתרגמים

מתן מענה כבאות והצלה בישובים ערביים
היו"ר נאוה בוקר
חברים, אני רוצה להתחיל בדיון. שלום לכולם, אני מאוד שמחה לראות שיש כאן היענות גדולה לדיון הזה, כי זה דיון מאוד חשוב, כשהנושא היום הוא כבאות והצלה בישובים הערביים, אבל בראש ובראשונה אני רוצה להודות לחברי, חבר הכנסת מסעוד גנאים, שיזם את הדיון הזה והתעקש לקיים אותו לפני הפגרה, בלוח זמנים מאוד לחוץ אבל העקשנות שלו משתלמת, הוא עושה לכם עבודה טובה, ואני רוצה לומר לכם שאנחנו, כמדינה בכלל וכרשות מחוקקת בפרט, אנחנו מחויבים לפעול לביטחון ולבטיחות של כל אזרחי המדינה באשר הם, ערבים ויהודים כאחד.

משום כך, חייב להיות איזשהו סטנדרט אחיד של מתן תגובה מהירה ויעילה, בכל אזור ומרחב בו חיים אזרחי מדינת ישראל ואני יודעת, שכל המערכת לביטחון הפנים – הרשות הארצית לכבאות והצלה, משטרת ישראל וגם מד"א, למרות שהם לא חלק מן המשרד לבט"פ, הם רואים את זה כחובה, לתת מענה הולם לכל האזורים בארץ ובישובים שבהם היום נראה שקיימים פערים או הבדלים בין המגזרים, אנחנו נצטרך לפעול ולטפל בזה. כשמדובר בחיי אדם אז אין הבדל בין דם לדם.

אני רוצה לפתוח את הדיון הזה עם חבר הכנסת שיזם אותו, חבר הכנסת מסעוד גנאים. אני אשמח אם תתן לנו סקירה קצרה. תודה רבה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה רבה, תודה נאוה. בתחילה, צהריים טובים לכולם. אני מברך על בואם של כל האורחים, אני רואה ראשי רשויות, מר יאסר עומר, ראש המועצה האזורית אל בטוף, עלי עאסלי, ראש עירית עראבה, דר' סוהיל דיאב, ראש עיריית טמרה, עאבס טיטי, ראש מועצת בעני, זידאן כעבייה, ראש מועצת כעבייה וגם חברי עירייה ונציגים. אני מברך גם אותך, נאוה, על ההיענות ועל הנכונות לקיים את הדיון הזה ואני מודה לך מאוד.

חברים, בקשר לשירותי הכבאות בחברה הערבית יש שם חסר גדול, בתוך מה שאני למדתי ומה שאני ידעתי, שמתוך תשעים וחמש תחנות כיבוי, למשל - - - רשויות, בשבעת המחוזות יש רק שש תחנות לישובים הערבים, שהם רק 6% מכל התחנות בארץ.
היו"ר נאוה בוקר
אתה אומר שמתוך 95 – 6 תחנות כיבוי?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
6 תחנות. אם הנתונים האלה לא נכונים אשמח שיתקנו אותי.
קריאה
אני חושב שיש יותר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני אשמח. בסדר, הדיון הזה גם כדי לדעת מה יש ואיך אפשר לקדם ולתקן את המצב ביחד. בתקופה האחרונה דברים נעשים במגזר הערבי, בחברה הערבית, בקשר להעלאת המודעות לבטיחות, למניעה, איך למנוע שריפות וכל הדברים האלה. אני חושב שבעניין הכבאות יש שני מישורים.

המישור הראשון הוא הצורך בפתיחה של עוד תחנות, משום שבמצב הקיים יש רק ישובים בודדים שיש בהם תחנות מכל הסוגים, אם זה ראשית או משנית, וכפרים ובערים הערביות. אני חושב שצריך החלטה שערים וישובים ערבים מגיע להם שירותי כבאות, כי זה עניין מציל חיים. יש לנו הרבה דוגמאות על שריפות שקרו למשל, באזור שלנו – סחנין, או בשאר האזורים וגם הזמן, עד שמגיעים מכרמיאל או מעכו, לוקח הרבה זמן. אילו הייתה תחנה קרובה יותר, אם זה בישוב עצמו או בישוב שהוא קרוב, אז היו יכולים למנוע נזקים משריפות.

המישור השני הוא השירות עצמו והנגישות שלו. אני התבקשתי על ידי ראשי עיריות וראשי ישובים, שלא הזדמן להם לבוא, להגיד שהם אומרים גם בקשר להוצאת אישורים או טפסים בתחנות כיבוי אש, למשל, בטבריה. רוב האזור שלנו מתבקש להמציא טפסים ואישורים לכל מיני פרויקטים, למשל, אולם ספורט או אחר, מטבריה. עדיין השירות אינו הולם, הכוונה, יש ראש מועצת כאבול, למשל, שייח' סאלח ריאן אומר לי, שבשביל טופס או אישור לאולם ספורט זה לקח חודשיים. ככה הוא אומר לי, אני מקווה שזה לא נכון.
היו"ר נאוה בוקר
זה עוד מצב טוב.
קריאה
זה הכי טוב לדעתי. עשה את זה מהר לדעתי.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אבל הוא - - -
קריאה
חבר הכנסת, זה היתר, זה לא אישור. אישור נשמע כאילו שזה טופס אבל זה היתר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני מעביר מה שהוא אמר לי. בכלל, הוא אומר לי שהיחס צריך להיות יותר טוב, ההיענות יותר מהירה ותחנת כיבוי אש בטבריה לא תמיד נענית בזמן לבקשות האלה. אני מקווה שמהישיבה הזו ייצא שעוד תחנות כיבוי אש יהיו בישובים הערבים, והשירות הזה יהיה יותר נגיש ויותר טוב לאוכלוסייה הערבית. ועוד פעם נאוה, תודה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה. האם חברי הכנסת רוצים לומר כמה מלים? חבר הכנסת אכרם חסון.
אכרם חסון (כולנו)
שלום לכולם. אני מצטרף לברכות ומברך אותךְ על הדיון החשוב וגם מברך את ידידי מסעוד גנאים, גם מברך את ראשי הרשויות וכל מי שהגיע. זה נושא כאוב, נושא שהועלה לפי דעתי בהרבה פורומים בעבר הרחוק וכמובן שהייתה דרישה לתקן את העוול. את אמרת כאן שלא צריך להיות הבדל בשירות, בין אזרח יהודי לאזרח לא יהודי.
היו"ר נאוה בוקר
בהחלט.
אכרם חסון (כולנו)
לצערי הרב, ההבדל קיים ותמיד הרשויות המקומיות במגזר הלא יהודי הרגישו סוג ב' וזה לא דבר חדש, אני אתן לך דוגמה שלי. הייתי ראש עיר, הזהרתי שבדלית אל כרמל ובעוספייה אין תחנת כיבוי אש, הייתה שריפה ראשונה בכרמל וגם הזהרתי ולמרות שאני הייתי חבר באיגוד הכבאות ושילמתי מס חודשי כמו ששילמתי למד"א, אנחנו, הרשויות המקומיות, מחוייבות לשלם ואנחנו מקבלים שירות סוג ג', לא רק סוג ב'. חיכו עד שהייתה השריפה והאסון הגדול בכרמל ואז הקימו תחנה ליד הכרמל, תמיד מתנהגים - - -
היו"ר נאוה בוקר
כן, תחנה חדשה בעוספייה.
אכרם חסון (כולנו)
בדיוק, ככה מתנהלים אצלנו במדינה. ברגע שיש אסון כולם פוקחים את העיניים ואנחנו שוכחים איפה היינו ומה קרה. אני רוצה להגיד לך שהיום אני בדקתי במספר ישובים, אני אקח את הישוב רג'אר, שהוא ישוב ערבי בגבול, התחנה הכי קרובה לשם היא קריית שמונה או קצרין, ארבעים דקות עד שמגיעה כבאית כי זה עליות וזו משאית מלאה במים והכול - - -
היו"ר נאוה בוקר
ואין תחנת משנה קרובה?
אכרם חסון (כולנו)
אין, אין תחנה. קצרין או קריית שמונה הכי קרובות.
קריאה
באותה מידה גם קיבוץ שניר.
אכרם חסון (כולנו)
אותו דבר, אותו דבר. אלה אזרחי מדינת ישראל, אלה ראשי רשויות שמשלמים לכם מסים, משלמים כמו שמשלמת קריית שמונה שיש לה תחנה, או כמו שמשלמת קצרין או כמו שמשלמת חיפה. אני שואל, למה אני, שאני משלם כמותן, למה אין לי אותו שירות? למה אני צריך שמישהו יעשה לי טובה, שיקום, יתעורר בבוקר אחרי אסון ויגיד: אני עכשיו רואה שאתם צדקתם. לכן, השירות הזה שאמרה נאוה ודיבר עליו חבר הכנסת מסעוד גנאים, הוא צריך להיות שווה בכל מקום ומקום. אני אתן לך דוגמה מארבעת הכפרים הדרוזים ברמת הגולן, גם הנושא הזה עלה בזכות נאוה, ארבעתם עם כבאית אחת, שלוקח לה להגיע ממסעדה וממג'ד אל שמס, רבע שעה, יש ארבעה כבאים שם, בערב אין משמרת, אם מעירים אותם חצי שנה עד שמגיעים, האסון כבר מתרחש ואנשים נהרגים - - -
ניזאר פארס
בערב אין משמרת?
אכרם חסון (כולנו)
אין משמרת. אין, אני אומר לך, אין, אני יודע, אני שאלתי.
קריאה
אין מצב כזה, מבחינתנו, אין דבר כזה.
אכרם חסון (כולנו)
ארבעה אנשים - - -
ניזאר פארס
צוות שעובד עשרים וארבע שעות סביב השעון.
אכרם חסון (כולנו)
תראה, אני דיברתי עם ראש מועצת בוקעתה, אוסאמה זהוה, לפני שבאתי, כי אני אוהב ללמוד את הדברים ואוהב להעלות דברים אמינים, זה בשבילנו, כי אנחנו באנו לכאן לא כדי לתקוף מישהו אלא באנו לתקן, אנחנו רוצים לעשות מיפוי - - -
ניזאר פארס
אני מדבר רק על עובדות.
אכרם חסון (כולנו)
לעשות מיפוי ולתקן. הוא אמר ארבעה כבאים, אין משמרת לילה, אם מעירים אותם לוקח חצי שעה עד שיגיעו לאירוע ואלה ישובים, כמו רג'אר ואחרים, הם קו עימות - - -
היו"ר נאוה בוקר
אנחנו 'זולגים' לדיון הבא.
אכרם חסון (כולנו)
או.קיי., אז אני - - -
היו"ר נאוה בוקר
את זה תשאיר לדיון הבא.
אכרם חסון (כולנו)
היום יש הרבה תאונות דרכים במגזר הערבי. אם הכבאית תהיה רחוקה אז קורה אסון ואנשים מתים עד שבאים ומצילים אותם. אותו הדבר בנושא מד"א, הגיע הזמן שתעשו תכנית מקיפה שתיתן מענה שווה. אם יש בעיה של כסף, תביאו את זה לכאן, אנחנו נילחם בשביל כל הישובים.
היו"ר נאוה בוקר
אולי אפשר למצוא פתרון לנקודות שבהן תהיינה כבאיות.
אכרם חסון (כולנו)
בדיוק, או לחבּר. לחבּר. נאוה, הרי כל הישובים משלמים את המס החודשי וזה מאות אלפי שקלים, אם יחברו כל שלושה ארבעה ישובים במקום, בקירבה, ויתנו מענה הולם, אני חושב שאנחנו נפתור את הבעיה.
היו"ר נאוה בוקר
וגם הרשויות תצטרכנה לשתף פעולה ולתת, אתה יודע, שטח, זה לא - - -
אכרם חסון (כולנו)
כולם ישתפו פעולה, אני אומר לך, בכול המקומות האלה משתפים פעולה, כמו דליה ועוספייה, שיתפו פעולה, יש שטח ציבורי, לקחו אותו, הקימו תחנה אבל זה אחרי ההפסד הכואב שהיה לכולנו. לכן אני אומר, צריך עכשיו לבנות תכנית לטווח ארוך, עם חזון, איך לפתור את הבעיה ולתת. לא להגיד: אנחנו פותרים את הבעיה מחר. בואו באמת נפתור את הבעיה, אפילו אם אחרי ארבע, חמש שנים אבל נדע שאנחנו הולכים על תכנית עניינית, רצינית, מתוקצבת, שלא כל יום ראש מועצה ילך לבכות במשרדי הממשלה, "נותנים לי" או "לא נותנים לי", "אני שווה או לא שווה". מספיק, נמאס מזה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה. חבר הכנסת טלב אבו עראר.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב גבירתי, אני מודה לך. אני מברך על קיום הישיבה החשובה שדנה בנושא כל כך חשוב. אני מברך את חברי מסעוד גנאים, שיזם את הדיון, וגם את ראשי הרשויות שטרחו והגיעו לכאן. אמת, הנושא הוא לגבי המגזר הערבי בכלל, הרי המגזר הערבי הוא הכי חשוף לסכנה מן המחסור הקיים מבחינת כוחות ההצלה, אם בכבאות ואם במד"א. 'בגדול', המגזר הערבי-בדואי בנגב, הגיע הזמן שצריך לשנות את התקנה, שמעתי שרק כשיש עירייה יש כבאות, כך הבנתי. כשהייתי ראש מועצה של ערערה בנגב, כמה שביקשתי לפחות להשיג ניידת כיבוי אש, אמרו: לא, למועצות לא נותנים. האם זה קיים עד היום? אני לא יודע, רק לעירייה.
ניזאר פארס
זו לא חלוקה סוציאלית לפי עיר או לפי ישוב. זה מחולק. אני תיכף אתן סקירה.
היו"ר נאוה בוקר
יש חלוקת צרכים אבל הוא יענה לך בהמשך. אתה תענה בסוף לכולם.
ניזאר פארס
יש סקר מאוד מקצועי שנעשה על ידי הטכניון, מאז הקמת הרשות, שהוא בא להגיד באמת איפה צריך במרחב, בשטח, לא ספציפית בישוב.
היו"ר נאוה בוקר
ניזאר, אתה תענה להם בסוף.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אני אתן לך דוגמה חיה, זה עובדתי, שבין שבעת הישובים הערבים בנגב יש רק בעיר רהט וזהו, לא כסיפה, לא ערערה, לא חורה, לא לקייה, לא אף ישוב אחר חוץ מרהט ולכן, רק לפני ארבעה ימים, הייתה שריפה בערערה בנגב, ישוב שבו אני מתגורר ונשרפו שני ילדים, בני שלש וחמש.
היו"ר נאוה בוקר
כן, אני זוכרת.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
עד שהגיעו צוותי כיבוי האש לקח, לא יודע, לא פחות מחצי שעה.
קאד דאהר
דקות אני חושב.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
מה?
קאד דאהר
תוך דקות זה הגיע לפי מה שאני בדקתי עם המחוז הדרומי.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אם היה דקות אז לא היו הילדים מגיעים לסכנת חיים.
ניזאר פארס
היה דקות, עניין של דקות. הפינוי הוא משהו אחר.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
אני הייתי שם, הלכתי למקום, לא חמש דקות, כי באמת, מי שמגיע מדימונה או מבאר שבע, מכובדי, אם במטוס, אפילו במטוס בחמש דקות הוא לא יגיע. באמת. צריך לדייק. אנחנו לא באים כאן לחקור אחד את השני.
ניזאר פארס
אני אמסור לך בדיוק את הזמן של ההגעה.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
בסדר. הגעה, הגעה. אני נהג עבריין, אתה יודע מה זה עבריין? נוסע 140,150 - - -
היו"ר נאוה בוקר
שלא ישמעו אותך, הכול בפרוטוקול.
טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת)
לא, באמת - - - חמש דקות, במטוס לא יכול להגיע. מבאר שבע חצי שעה לפחות לכן, הגיע הזמן שבאמת, אם אנחנו רוצים להתחשב באזרח הבדואי ובאזרח הערבי, כמו שאנחנו מתייחסים לאזרח היהודי, אז צריך בכל ישוב כיבוי אש ומד"א. תודה רבה.
היו"ר נאוה בוקר
זה במצב אוטופי. הלוואי ויכולנו לשים בכל ישוב, תאמין לי. חברים, אני מציעה שנשמע את ראשי הרשויות לפני שניתן לניזאם את זכות הדיבור. תציג את עצמך.
יאסר עומר
יאסר עומר, ראש מועצה אזורית אל בטוף. זה בצפון.
היו"ר נאוה בוקר
דבר אל המיקרופון בבקשה.
יאסר עומר
ראש המועצה האזורית אל בטוף, זה בצפון. מדובר בארבעה ישובים, שלושה ישובים שהם ברצף, עוזייר, רומאנה ורומת הייב והישוב הרביעי ליד מגדל, ואדי חמם, שהוא בעצם לא ברצף גיאוגרפי. היה לי הכבוד להכיר את סגן מפקד המחוז והייתה לנו שיחה גם בחוץ בעניין הזה. תרשי לי לברך את חבר הכנסת אכרם חסון על כניסתו - - - אני רוצה לומר רק דבר אחד מן הניסיון שלי כראש מועצה, התערבתי בכמה דברים לגבי קבלת ההיתרים לכבאות. הכבאות באזור שלנו, הייתה בנצרת, זה היה המרכז שלהם. הם עברו לטבריה, הגשנו תכניות, הלכו לאיבוד התכניות, להתחיל מחדש - - -
היו"ר נאוה בוקר
הלכו לאיבוד התכניות – איפה, בכבאות?
יאסר עומר
במעבר כנראה ממקום למקום, כך אמרו לנו ובקיצור, אני רוצה להגיד דבר אחד, מה אנחנו צריכים באזור שלנו בטבריה, למשל, לגבי הכבאות, במועצה האזורית שלי לא צריך כרגע, משום שציפורית ממש במרחק של שני ק"מ אז אני לא צריך וזה מסודר מבחינה זו. אני אומר לך לגבי השירות שניתן לרשויות. מעט מאוד בודקי תכניות בטבריה, מעט מאוד. כשאני הלכתי מצאתי רק שתיים, אחד ועוד בחור, אדי, שהם בודקי תכניות, אז כמה יספיקו לעשות? ובמחוז הצפון אנחנו מדברים - - -
היו"ר נאוה בוקר
אתה אומר שהבירוקרטיה גורמת להרבה עיכובים.
יאסר עומר
יוסיפו להם עוד שניים, שלושה, ארבעה אנשים.
היו"ר נאוה בוקר
הבנתי, כוח אדם.
יאסר עומר
אני לא רוצה להעלות עוד דברים. תודה.
היו"ר נאוה בוקר
מחסור בכוח אדם. או.קיי., יש לנו את זידאן כעבייה, ראש מועצת כעבייה ויו"ר הפורום הבדואי.
זידאן כעביה
קודם כל שלום לכולם. אני מודה וגם מברך על קיום המפגש הזה. תודה לך באופן אישי גבירתי. אני גם רוצה להודות לידידנו חבר הכנסת מסעוד גנאים על היוזמה וגם לחברים היקרים, גם לטאלב אבו עראר ואנחנו מברכים גם את אכרם חסון, אני חושב שכולכם עושים עבודה טובה, לא רק בנושא הזה אלא גם בנושאים אחרים ותרשו לנו גם לראות את חצי הכוס המלאה.

כשמדובר בחיי אדם אז זה הדבר שצריך לקבל עדיפות ראשונה בכל התחומים. אני עֵד לאחרונה לתופעה של מה שנקרא המנע, החשיפה, וזה לא פחות מן המיקום של הכבאית בכל מקום שהוא. לאחרונה הארגון הזה, שאני קורא לו ארגון של מכבי אש והצלה, יש לו חשיפה במגזר הערבי, הוא עושה הרבה פעילויות ואני חושב שזה היה בכל מקום, בטמרה, בעראבה ואולי בהרבה מקומות אבל רוצה להעיד על האירוע שהיה אצלי, שכל מחוז הצפון, כולל הנציב, עם כל מה שנקרא המכניקה שמשתמשים, אם זה המנוף, אם זה הרכבים הגדולים וחסר שם רק המטוס - - -
היו"ר נאוה בוקר
איזה אירוע? מתי זה היה?
זידאן כעביה
האירוע היה בישוב כאעביה - - - חשיפה של מכבי האש, היו שם שמונה מאות תלמידים, אני אומר את זה כדי ללמוד את זה הלאה, שמונה מאות תלמידים עם תושבים, היו ראשי רשויות שכיבדו אותנו והיה אירוע מאוד מוצלח.
היו"ר נאוה בוקר
ואתה ממליץ על הרבה יותר אירועי חשיפה של כבאות במגזר הערבי.
זידאן כעביה
זה כולל – ואני אמשיך את דבריי, זה דבר מאוד חשוב. אנחנו עושים את זה יחד עם המשטרה, גם עם מד"א, הכול - - -
היו"ר נאוה בוקר
כן, עם המשטרה אני יודעת שזה קיים.
זידאן כעביה
כמה שהארגון חושף את עצמו לקהילה וכמה שאנחנו פועלים פעולות מנע זה גם תורם. אנחנו לא מעריכים כמה זה, כי זה כמו תאונות הדרכים, לא יודע אם זה בגלל הפרויקט הזה או בגלל דבר כזה של מנע נחסכו חיי אדם – לא יודע אבל זה דבר חשוב מאוד. אנחנו מברכים וגם אני רוצה, אני לא אוהב תמיד להגיד, אבל יושב פה - - - שמאז שהוא נכנס לתפקיד שלו - - - נעשו הרבה פעילויות בשטח, גם היה סגן מפקד המחוז, ניצב ניזאר והייתה פעילות רבה.

אני מסכים אתך בנושא של טופס 4. אתה הולך לשם, כשאתה מגיע – אני הייתי בעצמי שם, יש לי גן שאני לא יכול להפעיל אותו כבר שנתיים, בגלל האישור של מכבי אש אבל לא בגלל מכבי האש, ויושבות שם שתי פקידות, אני זוכר, אחת מהן קוראים לה - - -
היו"ר נאוה בוקר
הבירוקרטיה מאוד מכבידה.
זידאן כעביה
הן עושות עבודה מקסימה, מקבלות על הצד הטוב ביותר והכל, אבל, העומס, הרבה עומס, הן לא מספיקות. זה דבר אחד. אני מסכים עם כל מה שנאמר פה על הצורך, גם במגזר הבדואי בדרום, זה ממש זוועה שם אבל גם כל אזור שנמצא. היו לנו, לצערי הרב, אסונות. אני מסכים שלא באנו לכאן להעביר ביקורת אלא לשאול איך אנחנו יכולים להשפיע על הדברים - - -
היו"ר נאוה בוקר
דרכים לטיפול ותיקון.
זידאן כעביה
למצוא דרכים כדי לקרב את השרות הזה לכל האזרחים במדינת ישראל ללא הבדל, גזע, מין ודת, כדי למנוע אסונות, כדי לקרב השירות, כי כולנו, כמו שציין חבר הכנסת היקר פה, כולנו משלמים מיסים ואני באתי עם הצעה, אני לא מדבר על הערים הגדולות, שמובן מאליו שבטמרה צריכה להיות תחנה, אני לא מדבר על סכנין כי זה מובן מאליו, על עראבה שלא מזמן קיבלה גם את ההגדרה של עיר או על ערים, אני מדבר על קומפלס קטן של ישובים. קחי למשל את האזור שלנו, כעבייה, ביר אל מכסור, בוסמת-טבעון, וזרזיר – זה חמישים אלף, לפחות שתהיה נקודת זינוק ובואו נלמד מדברים אחרים.

צריך ללמוד גם ממשרדים אחרים. כדי שכל אזרחי המדינה יהיו שווים בפני החוק וכולם יקבלו עבור ילדים בסיכון, עשו אגדים. בהתחלה החוק אמר: מעל 50 – נותנים, היום, מה עשו – אגדים. אני למשל מאוגד עם בילעין, עם כאוכב, עם ביר אל מכסור ושם פועלת התכנית, שהיא חוקית.
היו"ר נאוה בוקר
אז אתה מציע את אותה השיטה, גם בכבאות והצלה.
זידאן כעביה
אני מציע כל שיטה יכולה להיות נקודת זינוק ועכשיו זה המבחן של ראשי הרשויות, שצריך לתת את הקרקע והכול יהיה בשיתוף פעולה. מתן מקום יהיה בשיתוף פעולה ונראה, איפה שיש שיתוף פעולה. אני מאמין שמכבי אש והצלה יש להם שיתופי פעולה. זה חשוב ודחוף ככל שזה ניתן.
היו"ר נאוה בוקר
חשוב מאוד מה שאתה אומר ואנחנו נאמץ את זה.
זידאן כעביה
תודה רבה.
היו"ר נאוה בוקר
קאד דאהר, דובר הכבאות. האם אתה רוצה להציג לנו את המצגת? האם יש לך נתונים כרגע?
קאד דאהר
כן, יש.
קריאה
סליחה שאני מתערב - - -
קריאה
אולי לשמוע את כולם?
קריאה
אולי לשמוע ראשי רשויות.
היו"ר נאוה בוקר
אתם יודעים מה? או.קיי.
קריאה
אולי לשמוע את - - -
היו"ר נאוה בוקר
אני התבלבלתי. חשבתי שאתה נציג של הרשויות.
קאד דאהר
לא, אני - - -
קריאה
לא, הוא הדובר של מכבי אש.
היו"ר נאוה בוקר
טעות שלי, סליחה. בואו נשמע את כל ראשי הרשויות.
קריאה
נשמע את כל האורחים, ראשי הרשויות וגם - - -
היו"ר נאוה בוקר
אז בואו לפי סדר הישיבה. בואו נמשיך. הצג את עצמך בבקשה.
עאבס טיטי
ראש מועצה מקומית בענה בצפון. את האמת, אני הייתי מהחלוצים, עם חברי - - - טאהר, נושא החשיפה שדיבר עליו ידידי זידאן, זה חשוב מאוד, חשיפה, הסברה. אני ראש מועצה כמעט שמונה שנים, נושא הכבאות, אנחנו שומעים שכשתהיה שריפה, נכנסת כבאית והם עושים את העבודה אבל, לדעתי, מאחר ואנחנו היום שותפים בכל האיגודים, יש הרבה מעל כיבוי שריפות בשעת חירום, צריכות להיות עבודות למנוע לפני וזה מה שהיה אצלנו בכפר בענה, אני אמרתי, אני הייתי מהחלוצים הראשונים שהיה לי בתוך מגרש כדורגל "יום הכבאות וההצלה" ושיתפנו רוב אנשי הכפר, בתי ספר, קופות חולים, תחנות לאם ולילד, כל המוסדות שהיו לי היו בתוך מגרש הכדורגל - - -
היו"ר נאוה בוקר
זה אירוע קבוע שאתה מקיים או חד פעמי?
עאבס טיטי
לא, עשינו את זה שנה שעברה.
קריאה
כל פעם במקום אחר.
עאבס טיטי
כן, אצל חברי זידאן לא עבר מטוס, אצלנו במקרה היה מטוס כיבוי. מה שאני אומר, אני מצטרף לחברי הכנסת הנכבדים, שהיום יש לשפר הרבה דברים בתוך המיגזר, ולא לחכות עד שיהיה אסון, אחר כך אנחנו באים ומתחילים באמת לסדר עניינים. נושא הכבאות חשוב מאוד ומקרים יומיומיים בתוך כפרים - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
חאג' עאבס, אתה נתקל באותן בעיות של בירוקרטיה כאשר אתה פונה לתחנה בטבריה, למשל?
עאבס טיטי
אני לא בטבריה, יש לנו את התחנה בכרמיאל.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
יותר קרוב.
ניזאר פארס
מבקש סליחה, אני רק אתקן פה נתון לגבי כרמיאל וטבריה. בכרמיאל כל רישוי העסקים ימשיך להיות בתוך התחנות, בכל תחנה אזורית, בנצרת, עפולה, טבריה, במחוז הצפוני כרמיאל ובקרית שמונה. בנינו מרכז, רק כדי לשפר את השירות לאזרח, הוא נקרא מרכז בדיקת תכנית – מב"ת, שמנו אותו בטבריה ומשם מגישים תכניות, לא רישוי עסקים, רישוי עסקים ממשיך להיות איפה שאתה אומר, בכרמיאל - - -
היו"ר נאוה בוקר
ניזאר, ניזאר, אתה אחרי כן תפרט לנו. הצטרף אלינו חבר הכנסת אוסמה סעדי והיות ויש לו עוד הרבה דיונים על הראש היום אז אנחנו ניתן לו את רשות הדיבור. בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
דקה אחת. גבירתי היושבת ראש, חבריי חברי הכנסת, ראשי עיריות, ראשי מועצות, אורחים נכבדים, אהלן וסהלן. אני בא מאמצע דיון בוועדת הכלכלה בנושא תאונות דרכים במגזר הערבי, ואנחנו שם הצגנו נתונים של מחקר שעשה הממ"מ ויש נתונים מפחידים בדבר הקרבנות של המגזר הערבי, בערך 520 הרוגים במשך חמש שנים אחרונות, שזה 35% - - -
היו"ר נאוה בוקר
520 הרוגים בתאונות?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בחמש שנים, שזה 35% - - -
היו"ר נאוה בוקר
וביחס לאחוז מן האוכלוסייה כמה זה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
20%, אנחנו 20% מהאוכלוסייה.
היו"ר נאוה בוקר
אז זה 35%.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
35%. והנתון היותר מדהים, שאם ניקח לפי שכבות, אז בין 0-4 אנחנו פי עשר מן המגזר היהודי. בין 15-19 אנחנו פי שבע, זאת אומרת, רוב הקרבנות הם צעירים, מ- 0-17 וזה מדהים וזה מביא אותנו לתאונות חצר ולכל מה שאני בטוח שחבריי מסעוד וטאלב וגם אכרם דיברו על הנושא של המגזר ותאונות חצר, שזה בוודאי מחייב שיהיו תקנות כיבוי וזה נושא חשוב מאוד – הצלת חיים, ואתם עושים עבודת קודש ואני מברך אתכם על השינוי שחל בשנים האחרונות לגבי המגזר הערבי ביותר התחשבות, אבל צריך לעשות הרבה הרבה יותר בנושאים האלה. אני מכיר, אם אנחנו בקשר אז אתם נרתמים ואתם עוזרים אבל, צריך תחנות כיבוי אש.

נכון שיש מגבלות שהן תקציביות אבל לא יכול להיות, כמה תחנות יש במגזר הערבי וכמה תחנות יש במגזר היהודי? מה היחס? צריך להשקיע יותר ויותר, גם בתקציבים מבחינת תחנות, אני יודע למשל, שבטמרה – דיברתי עם דר' סוהיל שהוא כבר נתן קרקע, היקצה קרקע, לצורך כך. בעיר שלי, שהפכה להיות עיר, עראבה, שגם היו בקשר והתקיימו מספר פגישות ומוכנים לתת קרקע ולבנות גם תחנה והם מתקדמים, אז צריך לזרז את הדברים האלה. אני מניח שגם כל ראשי המועצות וראשי הישובים שנמצאים כאן, דיברו וידברו על זה, שכאשר אנחנו מדברים על הצלת חיים, אני חושב, גבירתי היושבת ראש, המגבלות התקציביות לא צריכות להוות מגבלה ואנחנו - - -
היו"ר נאוה בוקר
אני סבורה בדיוק כמוך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כי יש מלא בתקציב וכשרוצים יש רזרבות בעשרות מיליארדים, מעבירים מפה ומעבירים משם. תחנת כיבוי והצלה היא אל"ף-בי"ת, היא דבר חיוני ובסיסי שאפילו צריך להיות בכל ישוב, ערבי או יהודי ואני לא מדבר פה על מגזרים אבל כאשר אנחנו מדברים על מגזרים צריך לתקן את זה כמה שיותר.
היו"ר נאוה בוקר
לשם כך אנחנו פה היום וזו המטרה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תודה גבירתי היושבת ראש.
היו"ר נאוה בוקר
אנחנו נמשיך בסבב של ראשי הרשויות. בבקשה, תציג את עצמך.
אחמד חלאילה
אני לא ראש רשות, אני קב"ט עירית סכנין, מנהל בטחון בחירום, מנהל מחלקת מוסדות חינוך בישוב.
היו"ר נאוה בוקר
מה שמך, אדוני?
אחמד חלאילה
אחמד חלאילה. אני - - - עשרים ושש שנה.
קריאה
אחמד, רוצים ראש עיר, לא רוצים קב"ט.
אחמד חלאילה
קודם כל אני מברך את כולם, מי שדאג לישיבה הזאת ולרעיון הזה להקים ועדה ולדון בנושא הכבאות וההצלה בצפון. אם זה חבר הכנסת גנאים, דר' אכרם חסון ושאר חברי הכנסת. מכובדיי, עם ניסיון של עשרים ושש שנה בתור קב"ט בעירית סכנין, אני נתקל בהמון בעיות בצד הכבאות. הכבאות נמצאת בעכו ועכשיו בכרמיאל. לפני כמה שנים הקימו תחנת ביניים - - - וזמן ההגעה, כמו שדיברתם, לוקח 30-40 דקות עקב זה שהטופוגרפיה בגליל היא הררית והעמסת כמות המים וחוסר ידע של הכבאים – אני אדבר אחר כך על דרישה למנות כבאים מן המגזר הערבי ברשות הכבאות, כבאים מן המגזר הערבי, שיודעים את השפה, יודעים את המנטליות - - -
היו"ר נאוה בוקר
זה רעיון מצוין. אני חושבת שזה צריך להיעשות ולהתבצע בצורה כזאת בכל הארץ.
אחמד חלאילה
אז אני אמשיך - - -
היו"ר נאוה בוקר
יש בעיה עם נציבות שרות המדינה ונדבר על זה.
אחמד חלאילה
כאב לכולם במדינה אסון הכרמל. אסון הכרמל כאב לכולם ולא לחכות שיהיה עוד אסון במדינה, אם זה חומר כימי, חומר מסוכן או שריפה, עקב הבעיות. וכמו שאמרו חברי הכנסת, יש כסף במדינה ואני הייתי מציע להקים בכל ישוב ערבי תחנת כבאות או תחנת משנה, שתיתן מענה מיידי ולא עם זמן הגעה של 40 דקות שהבית נשרף כליל, לחסוך בנפש וברכוש. זה אחד.

ב-2010 הצעתי בוועדת הביטחון של השלטון המקומי, לשתף תלמידי תיכון ומורי תיכון בעניין הכנות לחירום. הצפון הוא חלק ממדינת ישראל והצפון, גבירתי, עד עכשיו לא מוכן לחירום מהמון סיבות. זאת אומרת - - - משרד הפנים צולע בנושא הזה, אני מדבר בגלוי ואנחנו צריכים להכין את האוכלוסייה לשעת חירום, זה גם חלק מהכבאות וההצלה, אז הייתי מציע, בכל בית ספר יש רכז בטחון מ-2010, שהודרך על הנושא הזה, הייתי מציע לשתף פעולה עם משרד החינוך, משרד החינוך, עוזרי בטחון - - -
היו"ר נאוה בוקר
אני חושבת ששיתוף הפעולה הזה קיים.
אחמד חלאילה
שידריך כל ימות השנה כבאות והצלה, בטחון ובטיחות לשעת חירום בבית הספר.
היו"ר נאוה בוקר
תודה.
אחמד חלאילה
יש לי משהו להמשיך.
היו"ר נאוה בוקר
עוד משהו?
אחמד חלאילה
כן. סכנין היא עיר מרכזית בגליל, מונה 30,500 תושבים, מגיעים אליה כל יום 4,000 ,3,000 תושבים מכל האזור, עקב זה שיש קניונים, מגרש כדורגל ומכללות, אז זו עיר מרכזית בגליל וסבלנו המון מהשריפות שהיו מסביב לסכנין ובתוך סכנין. לפני חמש עשרה שנה ביקשתי להקים תחנת כיבוי אש - - -
קריאה
"צ'איינה מול" נשרף בסכנין, כל סין נשרפה שם. זה שם של קניון שנשרף.
אחמד חלאילה
אז כל שנה ביקשתי ועד עכשיו לא נענינו, הקימו תחנה לא מאויישת בטרידיון 24 שעות - - -
היו"ר נאוה בוקר
מהי התחנה הכי קרובה אליכם?
ניזאר פארס
התחנה נמצאת בטרידיון, במרחק של חמש דקות בערך מ china mall, איפה שהייתה והגיעו תוך 4 דקות, בשריפה שהייתה.
היו"ר נאוה בוקר
וזה לא עונה על הצרכים?
ניזאר פארס
היא אמורה לענות על הצרכים בחלק המזרחי, ארבע דקות, יש לי את לוחות הזמנים. היא מאויישת, תדייקו בעובדות, חברים. אני שמח על המפגש. אין תחנה היום ברשות הכבאות וההצלה בארץ, שלא מאויישת עשרים וארבע שעות, אין מושג כזה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה.
אחמד חלאילה
ביקשתי להדריך תלמידי תיכון ומורים מדי שבוע, מדי שנה, להדריך ולתרגל. תיאמתי עם הדובר של כבאות והצלה, לעשות יום - - - בסכנין, בעתיד.

אני מבקש למנות כבאים מן המיגזר הערבי לרשות כבאות והצלה. תשאלי את האדון ניזאר כמה כבאים מהמגזר נמצאים בצפון.

להחמיר בהקמת עסקים, כל עסק שמוקם בכל רשות ורשות, להתקין, בוא נגיד, להרבות בתנאים, מחמירים ובמיוחד במקומות שיש בהם חומרים מסוכנים.
היו"ר נאוה בוקר
אני חושבת שזה כבר נעשה, לא?
ניזאר פארס
נעשה, אין פה שיתוף פעולה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הנושא הזה של רישוי עסקים, באוכלוסייה הערבית הוא מאוד חלש.
היו"ר נאוה בוקר
הצטרפו אלינו שני חברי כנסת. כשהוא יסיים אני אתן לכם.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מאוד. צריך פיקוח - - -
היו"ר נאוה בוקר
חברים, זה מפריע מאוד.
אחמד חלאילה
פיקוח וענישה לכל מי שלא מקיים הוראות בטיחות וזהירות בכל עסק ועסק. במגזר הערבי, בכל המקומות היום, יש מורים מוסמכים אם זה בבריכות שחיה, אם זה - - - ואם זה פיקוח אז להחמיר ולהעניש. חוץ מזה, האגרות שמבקשת רשות הכבאות והצלה על היתרים, מן הרשויות המקומיות, למשל מגרש כדורגל, היא רוצה - - -
היו"ר נאוה בוקר
תנסה לקצר כי יש פה עוד הרבה דוברים. אני מבקשת שקט, זה מאוד מפריע.
אחמד חלאילה
איכלוס לבית ספר אז צריך לשלם המון כסף. המגזר הערבי והרשויות המקומיות - - -
קריאה
בוא, תתחיל להתכנס כמו שאומרים בכנסת.
היו"ר נאוה בוקר
משפט אחרון לסיום. יש פה עוד דוברים.
אחמד חלאילה
לפחות חצי מיליון שקל צריכים לכבאות והצלה לשלם לכבאות והצלה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה, תודה רבה. הצטרף אלינו חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף ואחריו חבר הכנסת חאג' יחיא. בבקשה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב לכולם. אני מברך על הדיון כחבר ועדת המשנה לכבאות, בראשותה של חברתי נאוה, שעושה עבודה מצויינת, מאז שוועדת המשנה אכן ישנה. אנחנו לא נפרט עכשיו מה נעשה בכלל, במיוחד בעניין הישובים שעכשיו דנים בהם ובכלל הרבה דברים וטוב שיש דיון כזה ואני בטוח שמהדיון תצא עשייה פרקטית, לא רק לדבר על העניין הזה היום. סליחה שאיחרתי, הייתי במחוייבות חשובה מאוד אחרת.

ואני מברך את ניזאד פארס שמכבד אותנו בנוכחותו ואני בטוח שמהדיון הזה נצא לשטח ונפעל בהתאם ואכן נשמור על חיי בני אדם שהם הערך העליון ביותר. הועדה שלנו, בראשותה של נאוה, נשאף לעשות את זה ולשמור על החיים וגם על הסביבה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה, תודה. חבר הכנסת חאג' יחיא.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני אתחיל קודם כל בלברך על הישיבה הזו החשובה, כי איפה שלא תדברו על האוכלוסייה הערבית, תמצאו התמרמרות על מרחקים, על הגעה מאוחרת ועל אי בנייה או אי הקמה של תחנות באוכלוסייה הערבית. לפעמים יש קריטריונים של מרחק אבל לא המרחק הוא מה שחשוב לפי דעתי, אלא גם זמן ההגעה ואני אתן דוגמה. אני תושב טייבה. אם אתה מגיע מכפר סבא או אפילו מצור יגאל, שיש תחנה כזו קטנה, להגיע לטייבה לפעמים בשעות מסוימות ייקח לך שעה עם הפקקים. זה לא אומר שהמרחק הוא רק עשרה קילומטר וזה לא משמעותי שהוא רק עשרה קילומטר, כי זמן ההגעה הוא אחד הדברים החשובים. זה אחד.

שניים, אני הייתי ראש עיריית טייבה ואני יודע מהי ועדה מקומית, כי הייתי יושב ראש הועדה המקומית. אתם מוזמנים לישיבות של הועדות המקומיות ואתם לא מגיעים. מה זה 'לא מגיעים', אתם לא עוקבים אחרי היתרי הבניה ואם יש לי עסקים ויש לי חומרים ויש לי כל מה שצריך, אז הם לא מקבלים את ההיתר הבנייה, כי אתם לא נמצאים שם.
היו"ר נאוה בוקר
זה נשמע חמור מאוד מה שאתה אומר.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני אומר שזה חמור מאוד כי אני אומר, הם לא מגיעים ונציגים שלהם לא מגיעים לישיבות של הועדות המקומיות. אני הייתי כשנתיים יושב ראש ועדה מקומית ולא ראיתי נוכחות אף פעם באף ישיבה, אז כשלא מגיעים גם לא עוקבים. אפילו אם מקבלים את הפרוטוקול של הישיבות, ויש מקומות שהם תעשייה ויש מסחר ויש דברים שחייבים לקבל את האישורים וחייבים לבדוק אותם, אז אם הם לא מגיעים ולא בודקים אותם אז ברור שאפילו שיש מקרים, שאם קורית שריפה אבל יש את האמצעים בתוך המקום, כדי לטפל ולפחות לתת את מה שנקרא "עזרה ראשונה" עד שהכבאית מגיעה, אם זה לא קיים אז אני חושב שהתוצאה היא חמורה ביותר ולכן, כל שריפה שקורית בקרב האוכלוסייה הערבית היא שריפה קטלנית והרסנית, כי היא לא מקבלת את הטיפול הנאות בזמן. זה אחד.

שניים, אני מדבר, למשל, כפר קאסם לפני שנה אפילו הגשתי בקשה לדיון מהיר בנושא הזה, שכשהייתה בכפר קאסם שריפה, בצד המזרחי, לקח להם שעה אם לא שכל התושבים בכל האזור - - -
היו"ר נאוה בוקר
שעה להגיע?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כן, קמו והתחילו לכבות, כל השכונה שם עזרה, גם היו הפסדי חיים שם לכן, אני אומר שצריך לבוא, לפעמים אתה לא צריך תחנות גדולות במיוחד, אבל לפזר אותן במקומות שיוכלו לתת מענה. למשל, אם אתה בא לטייבה ויש טייבה, קלאנסווה ושער אפרים, אלה שלושה ישובים שהמעבר ביניהם קצר והם מכילים לפחות 70,000 תושבים, אני מדבר על שלושת הישובים הקטנים האלה, שהם 70,000 תושבים. התושבים האלה צריכים לקבל מענה ומענה קרוב ומקומי. גם כפר קאסם, כפר ברא, ג'לג'ולי, יש להם מקום, אני מדבר במיוחד על האיזור של המרכז, שם אני ביקשתי קודם ואני עוד פעם חוזר ומבקש, ואני מקווה שאנחנו נקבל תשובה. ואם ירצה כבודו ניזאר לשבת אני מוכן לשבת.
היו"ר נאוה בוקר
אנחנו בסוף נעשה איזה סיכום - - -
קריאה
זו ישיבה של פתיחה, כל מי שמעוניין, כל מי שרוצה שתחנת כבאות אש תהיה בעיר שלו, בישוב שלו, שייגש ויבקש.
היו"ר נאוה בוקר
אנחנו נקים איזשהו צוות בסיום הדיון הזה, שמורכב גם מחברי כנסת, גם מראשי רשויות, זו ההצעה שלי, כדי לקדם את הנושא של הכבאות וההצלה במגזר הערבי. תודה רבה לך חבר הכנסת, אנחנו נמשיך עם ראשי הרשויות.
קריאה
אולי ראשי ערים.
היו"ר נאוה בוקר
ראשי ערים. בואו נתחיל.
קריאה
עראבה וטמרה.
היו"ר נאוה בוקר
או.קיי., בואו, תציגו את עצמכם. בבקשה.
עלי עאסלי
שלום לכולם. אני עלי עאסלי, ראש עיריית עראבה. קודם כל אנחנו מודים לך גבירתי על קיום הישיבה הזו, אנחנו כל כך זקוקים לישיבות כאלו. יש חסר אדיר במגזר הערבי בקשר להקמת תחנות כיבוי אש למגזר. אני רוצה להתלוות ולברך את ידידינו אכרם חסון ומאחלים לו הצלחה בתפקיד.
אכרם חסון (כולנו)
תודה רבה.
קריאה
ישמור עלינו במשרד האוצר.
היו"ר נאוה בוקר
זה לא פשוט, זה לא קל.
קריאה
זה הקשה.
עלי עאסלה
אכרם, קודם כל, היה עמית שלנו והוא יודע את המצוקה שאנחנו נמצאים בה, אז בתחילת דבריי אני רוצה להודות למר ניזאר ולכל הארגון של כיבוי אש, על ההכרזה ועל האישור להקמת תחנה ראשית באיזור, אצלנו בצפון, בעראבה.

גבירתי, למרות הקושי והמחסור באדמות מדינה, אצלנו במגזר, אנחנו בעראבה, בזכות המגעים של כבר שנה שנה וחצי, היו ישיבות מאוד מאוד רציניות עם הצוות, הפקענו אדמה פרטית, זה לא דבר שהוא פשוט, להפקיע - - -
קריאה
זה לא מובן מאליו.
עלי עאסלי
זה לא מובן מאליו להביא אדמה פרטית ולהשקיע את זה בכדי להקים. זה לא בא סתם, אלא בגלל שבאמת זה מאוד מאוד חיוני שתהיה תחנת כיבוי באזור אצלנו, אז המגע הרציני מצד הרשות וגם מצד הצוות, מאוד עזר, זה מתקדם, כבר הוכרז ואנחנו בתהליך של תכנון והקמת התחנה.

אני רוצה להזכיר למרות שדיברו חבריי פה, שמאות שריפות היו אצלנו באיזור ואצלנו בעראבה, לפני כמה שנים, היה לנו אסון, ששני צעירים אחים, נשרפו כליל והלכו לעולמם, בגלל שאין תחנת כיבוי אש קרובה, לא הספיקו להגיע בזמן, לקח להם יותר מחצי שעה שכבר זה אבוד ואין מקום לטפל שם.

לפני הקמה, מה שמדגישים, שאנחנו עכשיו כבר הכנסנו את זה לבתי הספר בהדרכות, אגף שעומד בראשו מר קאד דאהר ואני מחזק את ידיו ואני מבקש לתת יד לאגף הזה, אגף ההסברה, שכבר הגענו, במגזר הערבי הגענו, והתחלנו להרגיש ולקבל את המודעות ואת החיוניות של - - -
היו"ר נאוה בוקר
יפה. משפט לסיכום כי אני רואה שהזמן שלנו אוזל.
עלי עאסלי
אני מסיים. אני גם לא רוצה לחזור על אותם דברים בקשר לתקנים בתחנות, אמת, זה חסר, ועניין טיפול - - -
היו"ר נאוה בוקר
זו בעיה שהיא כלל ארצית.
עלי עאסלי
ועניין טיפול באישורים זה מאוד מאוד קשה אצלנו כראשי רשויות וזה מעכב הקמת הרבה הרבה פריטים וגם, בקשר לתחנות כיבוי אש, חסרים גם עובדים מהמגזר הערבי, אנחנו רוצים להכניס עובדים מן המגזר הערבי ולשלב, שהם כבר יודעים איך לטפל אצלנו במגזר.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה.
דיאב סוהיל
צהריים טובים. דיאב סוהיל, ראש עירית טמרה. אני רופא במקצוע ומדובר פה על חיי בני אדם. במדינה הזאת חיי בני אדם הם ערך עליון, על זה לא מתפשרים ולדעתי, התקציב והתקנים אינם חסם, כי זה ערך עליון שלא מתפשרים אליו.

מתן שירותי כבאות הוא לא רק כשמדובר בשריפות כי זה גם שריפות, תאונות דרכים וגם טיפול בחומרים כימיים מסוכנים. מרכיב הזמן חשוב מאוד. אני בתור רופא יכול להגיד שבן אדם ששאף עשן במשך עשרים דקות – אין מה לעשות. אבל אם שירותי הכבאות מגיעים תוך כמה דקות, הסיכויים להציל אותו הם טובים מאוד.
היו"ר נאוה בוקר
אני מצטערת שאני מקצרת אותך, בוא תתמקד בדרכי פתרון.
דיאב סוהיל
יש לנו בעיה גם עם בניית תחנות ואני צריך להודות למר קאד דאהר ולמר ניזאר פארס, על המאמצים ועל ההסברה. יש לנו אוזן קשבת. הגיעו לטמרה לפחות לדעתי בחודשיים האחרונים - - -
קריאה
הרבה פעמים – מתברר, כל פעם בתקשורת רואים ביקור של נציג.
היו"ר נאוה בוקר
יפה.
קריאה
זה בזכותו גם - - -
דיאב סוהיל
אנחנו הקצינו אדמה לבנייה אבל, לדעתי, עם כל הבירוקרטיה זה ייקח הרבה זמן ולכן, אני מבקש פתרון זמני. אולי השכרת איזה מבנה להקמת כבאות זמנית לפחות, במקביל, עד שיבנו. אני כבר הייתי בסיור אתם, אישרנו ואני מקווה שאת הדברים האלה ניקח בחשבון. אני לא משווה, אבל במדינה, לצערי הרב, צריכים להשוות תמיד ועושים השוואה, לתת לך נתון אחד כל כך חשוב, העיר טמרה - - - תושבים כפול ארבעה עשר תושבים, בסופו של דבר אנחנו 55,000 תושבים שסמוכים, אין לנו תחנת מכבי אש ואין לנו תחנת מד"א.
היו"ר נאוה בוקר
משטרה יש?
דיאב סוהיל
גם משטרה אין. לעומת יקנעם, 20,000 תושבים שיש גם תחנת מכבי אש וגם תחנת מד"א. תודה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה, תודה רבה. מוחמד, האם אתה רוצה לומר כמה מלים? מוחמד כעבייה, בבקשה. ממש בקצרה כי אנחנו לקראת סיום.
מוחמד כעבייה
טוב, שמעתי את כולם. קודם, נאוה, אני מברך אותך, כיושבת ראש ועדה, מאז שהוקמה הועדה כאן אני מלווה אותך ואת עושה עבודה נהדרת, את לא מבדילה, את עושה כדי לקדם את הנושא של כבאות גם במיגזר הלא יהודי. מאזן, ידידי הטוב, היה צריך להיות ולא הגיע אבל, מסעוד, אני מברך אותך עם כל חברי הכנסת, על היוזמה הזו. דיברנו הרבה על השאלה איך אנחנו רוצים לקדם את הכבאות במגזר הלא יהודי, לכן אני הולך להציע משהו, אני מציע, יושבת ראש הועדה, להקים ועדה, הועדה הזו עם חברי כנסת מהמגזר, ראשי מועצות, יבדקו איך אנחנו רוצים לפתח תחנות כבאות במגזר הלא יהודי.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה. בסדר גמור.
קריאה
אולי, נאוה, תתני לאיה מ"קרן אברהם" - - -
איה בן עמוס
ממש בקצרה אבל זה נראה לי חשוב, מה שרציתי.
היו"ר נאוה בוקר
או.קיי. יש לך שתי דקות.
איה בן עמוס
בסדר גמור. איה בן עמוס מקרן אברהם. אנחנו עוסקים בנושא של מוכנות הישובים הערבים לחירום כבר כמה שנים ויש לנו איזשהו מחקר מקיף, שמתעסק בכל מיני היבטים, גם של נהלים בתוך הרשויות וגם במקלטים. כבאות והצלה הם אחד הנושאים האלה והוא נושא קריטי. בנושא של כיבוי והצלה יש לנו איזשהו מיפוי של הפערים בין ישובים יהודים וערבים בהקשר הזה והתייחס לזה ראש מועצת טמרה, וצריך לשים לב, כי למשל, בטייבה, ישוב של כמעט 40,000 תושבים אין תחנת כיבוי אש, גם לא בטירה, ישוב של 25,000 תושבים. לעומתם, צור יגאל וכוכב יאיר, ישובים באותו אזור, עם 12,000 תושבים יש להם תחנת כיבוי אש רשמית. יכול להיות שמבחינת כיבוי האש, מדובר פה על פריסה אזורית אבל, גם בפריסה אזורית צריך לשים לב שהתחנות אף פעם לא נמצאות בישובים הערבים וצריך להבין איזה זמן תגובה נגזר לישובים הערבים - - -
היו"ר נאוה בוקר
אני מבקשת שאם יש לך נתונים כתובים אז תעבירי לי אותם, בבקשה, אני רוצה לקבל את זה כתוב מסודר.
איה בן עמוס
צריך לראות גם את ערערה בנגב, למשל, זו דוגמה טובה שהתייחס אליה טלב אבו עראר, עם 15,000 תושבים שאין שם תחנה, לעומת ירוחם עם 9,000 תושבים שיש שם תחנה ודימונה כמובן, 30,000 תושבים יש תחנה. יכול להיות שזו פריסה אזורית אבל חשוב לי שתהיה איזו בדיקה מערכתית של מה הקריטריונים להקצאת התחנות ומתוך זה, איזה זמן תגובה ניגזר לישובים הערבים, שאין בהם תחנות.

צריך לעשות איזשהו סקר צרכים מקיף של הישובים הערבים ולהבין איזה פתרונות אפשר למצוא, אם אלו נקודות זינוק, אם אלה תחנות שהן שלוחה, או אם זה באמת השכרת מבנים במקרים שבהם יש בעיה עם הקצאת הקרקע. העבודה הזו צריכה להיעשות בשיתוף עם ראשי הרשויות – זה דבר מאוד חשוב ואנחנו נשמח לסייע ולהיות מעורבים אבל, באמת צריך כאן משהו מערכתי ולא רק פתרון נקודתי, שראש רשות שהוא קצת יותר - - -
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה. אני אקבל ממך את הנתונים.
איה בן עמוס
בהחלט. נעביר לך את זה בצורה מסודרת.
גבי גניש
ברשותך, רק הערה אחת.
היו"ר נאוה בוקר
שניה, תן לי לסיים את הדיון הזה. אם אתה רוצה להוסיף משהו חשוב אז ממש משפט אחד.
גבי גניש
אני רק רוצה חצי דקה.
היו"ר נאוה בוקר
אני חייבת, בבקשה גבי גניש.
גבי גניש
גבי שלושים וחמש שנה בכבאות. אני בדרגת טפסר, יש לי הרבה ניסיון בכיבוי.
היו"ר נאוה בוקר
משפט עבר.
גבי גניש
יש לי דקה. אחרי ששמעתי פה את כל הדברים שעלו, אני אומר שאנחנו כולנו כבאים, כולנו כבאים, אנחנו לא צריכים לחכות לכיבוי שיגיע כדי שהוא יפתור לנו את הבעיה. 40 דקות, 30 דקות, רבע שעה, חבר'ה, זה המון זמן בזמן שריפה, לא יעזור לאף אחד כלום. תהליך ההתפשטות הוא גדול ומסוכן. לכן, אני אומר, כל אחד, אם יקבל הדרכה מהי השריפה, איך מכבים אותה ותופסים אותה מתחילתה, אתם יותר טוב מאֲכְּבָּר כבאים עם כל הציוד, לא צריכים מטוסים, לא צריכים כלום. אבל - - -
קריאה
זה במקום - - -
גבי גניש
סליחה, אם ניקח בחשבון את זמן ההגעה אז הייתי אומר שאלה שנמצאים באמת רחוק מהתחנה, צריכים להקים תחנות משנה גם, אני לא מזלזל, אבל אנחנו יכולים לעזור הרבה מאוד לעצמנו עם קצת הדרכה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה.
גבי גניש
רק עוד שתי מלים. אם ילד חס ולשלום משחק בגפרורים והוא נשרף ואני אחכה לכבאית, חבר'ה, אני לא אציל את הילד הזה ולא את הבית אבל אם אתה תיקח דלי מים - - -
היו"ר נאוה בוקר
מודעות מודעות, הבנו.
גבי גניש
אם תיקח דלי מים ותשפוך עליו, היצלת את הילד ואת הבית.
היו"ר נאוה בוקר
מה שהאדון אמר, בהחלט.
גבי גניש
כולנו כבאים, אנחנו צריכים לדעת לפעול לפני שהדברים - - -
היו"ר נאוה בוקר
גבי, אנחנו נשלח אותך בסוף לבתי הספר ותעשה הדרכות שם. זה מה שיקרה. חברים, לפני שאני אתן את רשות הדיבור לממלא מקום מפקד המחוז, ניזאר פארס, אני רוצה להגיד לך בנימה אישית קצת, אני יודעת שאתה עושה עבודה טובה ושיש שיתוף פעולה מבורך עם הרשויות המקומיות, ואני חושבת שאתה גאווה לא רק לעדה אלא לכולנו, אז אני אשמח אם תגיב היום על הדברים שנאמרו כאן ואני אתן את הסיכום לאחר מכן. תודה.
ניזאר פארס
קודם כל אני מברך על היוזמה, גם של חבר הכנסת וגם של ראשי הרשויות, כל מי שיזם וכמובן נאוה, שהיא יושבת פה רק בשביל לקדם כי בסוף לכולנו יש מטרה אחת, משותפת – הצלת חיים ועל זה אין ויכוח. יש הרבה בעיות בתחום הזה של כיבוי אש בכול הארץ, זה לא סוד, זה מוכר, אחרי אסון הכרמל, לצערי ולשמחתי, הכבאות היום נמצאת במקום אחר לגמרי. מה שקרה בחמש שנים מאז שהקימו את הרשות ועד עכשיו, זה הקמה של הרבה מאוד תחנות בארץ ואנחנו אפילו לא מגיעים עדיין ל-50% מיצוי של תחנות בארץ. יש תכניות של תר"ש שזו תכנית 2018, זו המדרגה הראשונה ונכנסים אחר כך לעוד תר"ש, לעוד תכנית רב שנתית, שגם בה יקדמו לא מעט תכניות.

יחד עם זאת, כשהתחילו את התהליך אחרי הקמת הרשות, עשו סקר של הטכניון, סקר מאוד מאוד מקצועי אבל, הוא לקח פרמטר אחד, רק את זמן ההגעה וניתחו את כל הארץ, לא לפי ערים ולא לפי ישובים אלא לפי זמן הגעה מכל נקודה והצביעו על נקודות - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זמן הגעה זה לפי מרחק.
ניזאר פארס
לפי מרחק.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בלי להתחשב בתנאים - - -
ניזאר פארס
נכון, לכן אמרתי - - -
היו"ר נאוה בוקר
בפקקים, בעומסים.
ניזאר פארס
אמרתי – פרמטר אחד שהוא לא מספיק.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זמן הגעה, הם לא חקרו אם הכביש פקוק או לא פקוק אלא לקחו מרחק. זו אחת הבעיות.
ניזאר פארס
נכון, הוא בסיס ראשוני לתכנון והוא לא המכריע, הוא אפילו באחוז מאוד נמוך, יחד עם זאת, שמנו לא מעט מרכיבים נוספים על הסקר הזה, שכללו רמת סיכון. מקום בו יש לנו מפעלים, לדוגמה, רמת הסיכון גוברת, גם מקום בו יש שילוב של מפעלים ואוכלוסייה בגלל חומרים מסוכנים, יערות, ישובים צמודים ליערות, אוכלוסייה, שטח אורבני - - -
היו"ר נאוה בוקר
סגן השר איוב קרא, בבקשה, שב.
ניזאר פארס
לכן אנחנו הלכנו על תיעדוף. מאחר והבנו שאי אפשר, גם לא עד סוף התר"ש הנוכחי, אי אפשר לעמוד בכל התכניות להקמת תחנות, אז הלכנו על תיעדוף ואנחנו הגדרנו, גם במחוז הצפוני – כי מרבית הישובים הערבים הם במחוז הצפוני, וגם במחוז הדרומי יש לא מעט מקרים לצערי עם הרוגים ונפגעים, חלק בגלל מודעות וחלק בגלל מענה שהוא חלש וצריך לחזק אותו אבל, אצלנו, את הסוגיה הזו של המגזר הצבנו כבעייתית, לקחנו אותה כפרויקט לפני בערך שנה שנתיים במחוז הצפוני, והתחלנו לנתח את כל המקומות. קודם כל בבקעה אל גרבייה הקמנו תחנה, לפני שנה וחצי, בעוספייה הוקמה תחנה, בג'וליס הוקמה תחנה לא מזמן - - -
קריאה
מה יהיה בכפר קאסם?
ניזאר פארס
אני אומר, יש תכנון עתידי, אני לא יודע לתת לך עכשיו תשובה מדוייקת אבל יש תיכנון עתידי.
קריאה
האם אני אקבל אותה בהמשך?
היו"ר נאוה בוקר
הצטרף אלינו חבר הכנסת חמד עאמר.
ניזאר פארס
אפשר אחר כך לשבת פרטני אבל אני אומר באופן כללי על ההקמה של התחנות האלה ויש לנו תכניות. בעראבה, הייתה יוזמה של ראש העיר, הוא יזם מפגש, גם מאוד לחץ, אנחנו מאוד רוצים ורואים בזה צורך מבצעי להקים שם תחנה. נתן שטח מצוין, מתאים לנו מבחינת הדרישות שלנו ואנחנו עכשיו בתהליך מול הדיור הממשלתי לקחת את השטח הזה ולהקים שם תחנה. עם דר' סוהיל בטמרא אנחנו בשלב מאוד מתקדם. אפילו בא ביוזמה ואמר: "או.קיי., עד שנקים תחנה" נתן לנו גם שטח טוב ו"עד שנקים תחנה, בואו תבחנו מקום זמני להקים שם תחנה". עשינו סיור השבוע, נתן לנו מקום טוב, אנחנו עכשיו בבחינה של ההיתרים של המקום הזה ואם הוא יהיה תקין - - -
דיאב סוהיל
מר ניזאר, היום יום המעשים הטובים, תאשרו היום, זה בסדר.
ניזאר פארס
אני אומר, דר' דיאב, בפורום המכובד הזה, אם לא תהיה מגבלה של היתרים שם במקום הזה, כי אנחנו עדיין בבדיקה, עוד לא קיבלנו את התכניות, נקבל אותן השבוע ואני אומר, ממחר בבוקר יהיה צוות שאנחנו נדע לשים אותו שם, כי אנחנו רואים חשיבות במענה למרחב הזה.

יש פה טענות שעלו, אני לא אתייחס לכל טענה וטענה. סכנין שמקבלת מטרידיון, מסעדה – שנגע בזה גם חבר הכנסת אכרם, היא מאויישת 24 שעות, אין תחנה שלא מאויישת בכבאות 24 שעות.
אכרם חסון (כולנו)
24 שעות ואין כוח אדם מספיק.
היו"ר נאוה בוקר
זה יכול להיות, כן.
ניזאר פארס
בסדר, לעולם תמיד חסר תקציב וכוח אדם, גם אם תקבל מכל מקום.
אכרם חסון (כולנו)
אז - - - תפתור את הבעיה, אני אומר - - -
היו"ר נאוה בוקר
זה יכול לקרות, גם מקרית אונו אני מקבלת תלונות שאין להם כוח אדם.
ניזאר פארס
אנחנו היום מתקרבים בערך ל-70%, 70%-75% מכוח האדם שאנחנו אמורים להיות בו בכל הארץ. עד סוף 2018 - - -
היו"ר נאוה בוקר
זה עדיין לא מתקרב לממוצע העולמי. בהשוואה למדינות אחרות, אז אנחנו, יש לנו כבאי אחד על כל 4,000 אזרחים, כשבמדינות מתוקנות זה בין 600-800 אזרחים. תראו את ההבדלים.
קריאה
אני חשבתי שאחרי האסון בכרמל העניין של הכבאות יטופל - - -
היו"ר נאוה בוקר
לא, לא, אין ניסים, אבל בהשוואה למה שהיה אנחנו במצב טוב. עדיין אנחנו בתחילת הדרך, יש המון מה לעשות.
ניזאר פארס
אני אומר מעבר לזה, התחנות הן מרכיב מאוד חשוב, אנחנו נקים תחנות וימשיך להיות גם פער אחר כך, כי באמת, זו סוגיה תקציבית ואני אשמח שבכל ישוב ואפילו בכל כפר תהיה תחנה, זה רק ייתן מענה טוב יותר.
קריאה
גם בריכוזי ערים, כשהרשויות משתתפות.
ניזאר פארס
אני אומר, יש בעיה, נשמח לקבל תקציבים ולהקים תחנות בכל ישוב, זה ייתן לנו מענה מבצעי טוב יותר אבל בסוף, שילוב זרועות חייב להיות משותף עם כולם. היום, אני אומר לכם, אנחנו, במודעות, עשינו מהלך בשילוב, בשנה האחרונה – והגדרנו את זה כיעד - - - קיבלנו אותו קודם כל ברמה הארצית, שמנו מישהו שהביאו אותו, איש מקצוע, שיעלה את המודעות בנושא ההסברה והעלאת המודעות במיגזר. זו המשרה, זה התפקיד שלו והוא עושה את זה בשנה האחרונה בצורה טובה ויציג פה בכמה דקות את העשייה שנעשתה בתחום הזה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני אוסיף אולי משפט על ההסברה. אני, בכמה מקרים, בהיותי ראש עיר, השתמשתי באימאמים של המסגדים - - -
היו"ר נאוה בוקר
ליצור שיתוף פעולה יחד עם - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לבוא אתם, להכשיר אותם ואני אומר - - -
ניזאר פארס
אישרנו לפני חודשיים - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
האימאם שנותן את הדרשה - - -
היו"ר נאוה בוקר
יש לו השפעה מאוד גדולה על הציבור, ברור.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא רק זה אלא יש לו - - - בערך של ארבעים דקות שאף אחד לא יכול להיכנס לדבריו.
היו"ר נאוה בוקר
הבנתי.
ניזאר פארס
התחלנו תהליך לפני שלושה חודשים עם ראש אגף דתות ועֵדות במשרד הפנים, נפגשנו והיום, כל האימאמים היו במפגש שעשינו - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אנחנו השתמשנו בזה לבטיחות בדרכים וזה מאוד עזר.
ניזאר פארס
אנחנו בתהליך, לקחנו אותם להדרכות במסגדים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני כראש רשות השתמשתי בהם להרבה נושאים וזה הצליח מאוד.
ניזאר פארס
אנחנו בתהליך מאוד מתקדם בתחום הזה, זה נכון, יש להם יכולת השפעה, הם יכולים לקדם - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני אומר להכשיר אותם - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
החינוך - - -
היו"ר נאוה בוקר
תנו לו לסיים בבקשה את דבריו, חברים.
ניזאר פארס
לגבי שיתוף הפעולה שדיברתי עליו, אחד, אנחנו נדרשים מבצעית להגיע, אנחנו היום בשאיפה להגיע לשמונה דקות בשטח אורבני, להגיע תוך שמונה דקות לכל אירוע, על מנת להביא לתוצאה טובה. היום אנחנו לא נמצאים שם. מבחינה כלל ארצית של הזמנים זה נע בין ארבע עשרה לשמונה עשרה דקות, שזה זמן ממוצע מצוין אבל, אני אומר - - -
קריאה
כשבית מתחיל להישרף - - -
היו"ר נאוה בוקר
תלוי מתי אתה - - -
קריאה
כמה זמן לוקח לבית להישרף?
ניזאר פארס
תלוי בחומר שיש בתוך הבית ותלוי מה נשרף.
קריאה
היו מקרים שקיבלנו ואפילו יש דוגמאות, שעד שתגיע הכבאית כבר אין - - -
קריאה
דיברנו על זה לפני.
היו"ר נאוה בוקר
חברים, בואו.
ניזאר פארס
דיברתי על המאמץ המשותף הזה שחייבים לשלב זרועות. אחד, המענה המבצעי הוא באחריותנו ולשמחתי השר הכריז שהאגרה המבצעית, האגרה שכשאזרח נשרף לו הבית הוא צריך לשלם כסף, אז היא בדרך להתבטל וזו באמת אמירה. מעבר לזה, היום את המודעות אנחנו מקדמים.

הנושא של שיתוף הפעולה שלכם כראשי רשויות, כאנשים שמשפיעים, כי המודעות היום למניעה ולבטיחות באש במגזר היא חלשה מאוד, חלשה מאוד. דיברו פה על עסקים, אנחנו רוצים לראות שבכל עסק יש סידורי בטיחות הכי טובים, זה מציל חיים.
קריאה
רישיונות עסק.
ניזאר פארס
אי אפשר להחיל כמות כזו קטנה של מפקחים שעוסקים בזה, זה בלתי אפשרי, לכן נותנים עדיפות. הגדרנו את זה כרמת סיכון. רמת סיכון גבוהה היא מפעלים, משהו גדול, משהו שמכיל הרבה אנשים ויש לו פוטנציאל גדול, אז אנחנו כן שם, במקומות הקטנים אנחנו לא שם ולכן, יש תקנה שמאפשרת שאם תוך שלושים יום לא קיבלתם תשובה מאתנו, אתם הסמכות לתת אישור.
קריאה
ההשתתפות של - - - בקבלת - - -
היו"ר נאוה בוקר
או.קיי., בואו נסכם, כמה זמן המצגת שלך?
ניזאר פארס
אני אמרתי - - -
היו"ר נאוה בוקר
לא יותר משלש דקות כי אנחנו חייבים חייבים לעבור לדיון הבא.
ניזאר פארס
אני אקצר.
קאד דאהר
המצגת יש לי והיא לכל החברה הערבית.
היו"ר נאוה בוקר
לכל החברה הערבית.
ניזאר פארס
הוא מדבר כלל ארצי.
היו"ר נאוה בוקר
אז זה בסדר, זה גם שייך לנושא.
ניזאר פארס
רק מילה לגבי המרכז לבדיקת תכניות בטבריה, שדיברו עליו פה, שבא לתת מענה לתכנית הגדולות ולא לעסקים, זה היום נמצא במקום אחר. היום, תוך 21 יום וזה בדוק, הקמנו ועדה שהיא בוחנת את זה, יש שם שתי מזכירות וחמישה אנשים שעובדים, עם מהנדס שבודק, ונותנים תוך 21 ימי עבודה חוות דעת לכל מי שיושב שם עם תכנית וזה שיפור משמעותי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני יכול להעיד שעושים עבודת קודש.
ניזאר פארס
אני אומר, אם יש בעיות נקודתיות נשמח לטפל בהן.
קריאה
צריך עוד כוח אדם.
היו"ר נאוה בוקר
חברים.
ניזאר פארס
חברים, יש הרבה מה לעשות, יש הרבה פערים אבל אני חושב שכל מהלך, כל החלטה שתקבל - - -
קריאה
אני הייתי מציע שבכל ישוב - - -
היו"ר נאוה בוקר
לפני שאנחנו מסיימים את הדיון הזה, כי הדיון הבא גם קשור לדיון הזה, אז אני אשמח אם תישארו, כי הדיון הבא יעסוק במוכנות מערך הכבאות וההצלה בישובים הדרוזים, שהם בקו הגבול עם סוריה, אז אשמח להשתתפות שלכם אבל, הצטרף אלינו חבר הכנסת דר' אחמד טיבי. האם אתה רוצה להגיד כמה מלים בהקשר הזה כי אנחנו לקראת סיום הדיון?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני רק רוצה לברך, אני רק רוצה לברך על עצם המוכנות לקיים את הדיון הזה בפורום הזה. אנחנו ב-2016, יש ישובים גדולים, כמו שאמרו לי כמה ראשי רשויות, שלא יכול להיות שאין כבאות ומכבי אש בישובים, שהם ישובים עירוניים. אני חש שיש יותר תנועה של מכבי אש אבל, יש צורך ביותר מוכנות.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה. חברים, אני חושבת שלפני שאני אצפה במצגת - - -
קריאה
את מסכמת או שנותנים לו?
היו"ר נאוה בוקר
אני רוצה רק לסכם ולקבל פה איזושהי החלטה, שאני מקווה שאתה תהיה שותף לה. אני רוצה להקים צוות עבודה שיורכב מחברי כנסת, מראשי רשויות שייצגו את המגזר ואנחנו נכין איזושהי תכנית נקודתית, כולל מיפוי צרכים, איפה צריך להקים תחנות. תראו, זה חלום אוטופי שתהיה תחנה בכל ישוב, אנחנו יודעים שזה לא ריאלי, אבל כפי שאתה אמרת, צריך לשלב מספר ישובים ולהקים נקודה באותו מקום, כדי שהיא תיתן מענה.
קריאה
אפשר לעשות יחד עם מד"א, זה אותו דבר, אותם קריטריונים.
היו"ר נאוה בוקר
בהחלט, אז אני אומרת, בואו נקים, אנחנו לא ניכנס לפרטים עכשיו. ההחלטה שמתקבלת כאן היום היא להקים צוות שיכין תכנית עבודה מסודרת, אנחנו בשיתוף כמובן עם אנשי הכבאות ההצלה - - -
קריאה
בליווי.
היו"ר נאוה בוקר
בליווי. האם נציג האוצר נמצא כאן היום? נציג משרד האוצר, מי מייצג את משרד האוצר? חשוב לי מאוד שתישאר גם לדיון הבא. אתה עוד חייב לי תשובה על אזורי החיץ, לא שכחתי את זה. תעשה את הטלפונים עכשיו, אני רוצה תשובות. היום דיברתי עם מנכל משרד ראש הממשלה על הנושא הזה והם עדיין מחכים לתשובות גם מכם. רק שתבינו על מה אני מדברת, כי זה מדבר גם אל המגזר הערבי, אנחנו גייסנו מקק"ל דרך הועדה שלנו לכבאות והצלה, 250 מיליון שקלים להקמת אזורי חיץ ושבילי חיץ, שמפרידים בין הישובים לבין היערות .אני מניחה שיש גם הרבה ישובים מהמגזר הערבי שהם - - -
קריאה
האם יוצא 'קול קורא'?
היו"ר נאוה בוקר
צריך לצאת. אנחנו מחכים לתשובה סופית ממשרד האוצר. היום עברו בדיוק שבועיים מאז ההבטחה שלך שתוך שבוע שבועיים נקבל תשובות, אבל חשוב לי שתישאר לדיון הבא, אז באמת, אני מבקשת - - -
קריאה
זה בשלבים מתקדמים.
היו"ר נאוה בוקר
מסעוד, אנחנו נשב אחרי כן, אתה תגיד לי מי בתכנית ואני אשמח אם תגיד כמה מילות סיום.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני מברך על הקמת צוות שיבחן את כל הנושא, בליווי שירותי הכבאות, ולסגן הנציב ניזאר ולכולם אני אומר, בואו, אנחנו, כחברי כנסת, מגוייסים, מה שמתבקש מאתנו, אם זה להסיר חסמים, אם זה תקציבים או כח אדם, כל הדברים האלה, שאנחנו יכולים לעזור בכנסת, אנחנו מוכנים כי כולנו יודעים שאין ערך יותר עליון מערך הצלת חיי אדם. תודה רבה, תודה נאוה.
היו"ר נאוה בוקר
חברים, חברים, אנחנו בהמשך לדיון הזה וכתחילתו של הדיון הבא, אנחנו נצפה במצגת, בבקשה דאהר. הדיון הזה הסתיים אבל חשוב שתישארו לראות, זה כולל את כל המיגזר הערבי, כולל הדרוזי.
קאד דאהר
תודה רבה לחברת הכנסת יושבת הראש.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אתם מוזמנים כולכם - - - לראות.
קריאה
מזמין אותך לבקר אצלנו.
היו"ר נאוה בוקר
בשמחה, בשמחה, חברים, אני מבקשת לשבת, אנחנו רוצים להמשיך בדיון. בבקשה.
קאד דהאר
רבותי, תודה רבה לחברת הכנסת נאוה, חברי הכנסת, סגן השר, מפקד המחוז, ראשי רשויות נכבדים, חבריי כולם, אני כרגע לא כתב, אני כרגע מייצג משהו אחר, בזמנו הייתי מגיע ככתב לוועדות האלו והייתי מסקר.

מערך הכבאות, אני נכנסתי אליו ב-15.3, בדיוק היום זה שנה ואני נתבקשתי לבחון את כל העבודה של מערך הכבאות במגזר, כיצד נעלה את המודעות, כיצד נביא את זה לידיעת הציבור והמטרה היא חשובה מאוד. גם מפקד המחוז אמר וגם חברי הכנסת אמרו, שזו הצלת חיים. להציל את החיים, למנוע אירועים בעתיד וגם להגיע למצב כזה שאנחנו נשתף פעולה.

העבודה שלי מתמקדת וחילקתי אותה מבחינת תכנית ארצית לכמה מישורים. במישור הראשון הקשר הישיר עם התקשורת, עם העורכים הראשיים של אתרי האינטרנט, עם המדיה האלקטרונית וכל אלה בעצם הביאו אותנו לכך שאנחנו התחלנו לעבוד. העלינו את הסוגיה של כבאות, התחלנו לשים את הכבאות בכותרות וגם אנשי התקשורת התחילו להבין מהי מודעות. כל מידע שהייתי מעביר להם, כל דבר שהייתי מביא להם, כל הנושא של התרגום של כל ההנחיות של בטיחות באש וכללי אזהרה, היינו מביאים את זה ומעלים את זה לאתרי האינטרנט. היום אתרי האינטרנט והמדיה האלקטרונית חשופים לכל אזרח, לכל ילד, לכל נער, לכל תלמיד ולכל תושב בכלל במדינה, ולכן זה היה חשוב לי מאוד. זה דבר אחד.

הדבר השני הוא שיתוף הפעולה עם ראשי הרשויות ואני מברך על זה ואני מודה לכל החברים והאחים, ראשי הרשויות וראשי הערים, הם פתחו את הדלתות וביקשנו שאנחנו נשתף פעולה, נושיט יד ונביא את זה לידיעת כל האוכלוסייה ועשינו את זה על הצד הטוב ביותר.

עשינו את זה בכמה מסגרות, בימי קהילה וחשיפה. יום קהילה הוא יום חשיפה כללי לאלפי תלמידים שעשינו. עשינו את זה בבנעי, עשינו את זה בשפרעם, עשינו את זה בכעבייה ועשינו את זה בעוד כמה מקומות, בבוסתן אל-מארג', באום אל פאחם עשינו את זה.
היו"ר נאוה בוקר
האם במגזר הדרוזי זה נעשה?
קאד דהאר
במגזר הדרוזי היום היינו צריכים לעשות את זה באבו סנאן אבל, לצערי הרב, בגלל מזג האוויר, דחינו את זה ל-22 לחודש ואני מזמין את כולם לזה.

החשוב ביותר בימים אלה הוא השאלה מהו מושג הכבאות. אנחנו חושפים את זה על ידי תחנות. התחנות האלו בעצם מאויישות. באים התלמידים לפי קבוצות ומגיעים, עוברים תחנה תחנה, יש הסבר בערבית, כבאים שלנו מסבירים את זה בצורה טובה מאוד. יש חומרים בערבית שאנחנו תרגמנו - - -
היו"ר נאוה בוקר
יש לך עוד שתי דקות אז בוא, תתקדם, בסדר?
קאד דהאר
בשיתוף פעולה עם ראשי רשויות, הדפסנו את זה עם הסמלים של כל מועצה, הכבאות והמחוז והוצאנו את זה גם לתקשורת. אני חייב לציין דבר חשוב מאוד והוא אנשי הדת. היום אנשי הדת אתנו בכל אירוע כזה. אנשי הדת, בקבוצות של עשרים שלושים, שחבר כנסת חאג' יחיא דיבר על זה, מגיעים, מקבלים הסברה כללית על הכול וגם יחד עם זה מדברים, באום אל פאחם, השייח' חאמד אל חמדאן, אני חייב להודות על זה, הביא את כולם ודיברו על זה על הצד הטוב ביותר. הנציב בכעבייה עם אנשי הדת דיברנו על זה. היום היו אמורים להגיע לאבו סנאן. מה שמתוכנן קדימה זה גם סכנין, זה גם בוקתעה ב-14.4 אצל הכפרים הדרוזים, אנחנו מדברים גם על בטוף ומדברים על סכנין – אמרנו, גם על טמרה, ובעתיד גם אבו סנאן בשבוע הבא - - - ב-4.5. עם כל זה אני חייב לציין דבר אחד, הגברת המודעות היא חשובה והיא ארצית. אני אסיים. אני אתייחס לדברי חבר הכנסת אבו עראר שלא נמצא. אנחנו נכנסנו לכל הדרום עם כל הנושא של מודעות. הגורם האנושי הוא חשוב מאוד ובגלל זה אנחנו חייבים להגיע לכל ישוב שם. אנחנו מגבירים את המודעות. בפעם הראשונה אנחנו מתרגמים חומר באתר 102 וזה עלה, ארצי. אני מתרגם חומרים ואנחנו מפיצים את זה גם דרך הפייסבוק, גם דרך המועצות גם דרך ראשי רשויות.
היו"ר נאוה בוקר
אנחנו רוצים להתחיל בדיון, נא לשבת.
קאד דהאר
ביקרנו ברהט – ואני מסיים, ביקרנו ברהט, בנינו תכנית לא רק לרהט אלא לכל יישובי הדרום ואנחנו מתחילים עם זה. אני מקווה שאנחנו נצליח ואנחנו עד עכשיו מצליחים ומקווים גם - - -
היו"ר נאוה בוקר
אני רוצה לשאול אותך, חשבתי שאני מקבלת מצגת עם נתונים לגבי מיקום התחנות במגזר הערבי והדרוזי.
קאד דהאר
אני לא אתייחס למיקום התחנות כי ממלא המקום התייחס למיקום. אין לי נתונים לכל הנקודות. אני מוכן להעביר את זה אבל, במצגת אני מדבר על איך אנחנו עושים את זה, על כל המפגשים.
היו"ר נאוה בוקר
אתה מדבר על הגברת המודעות.
קאד דהאר
בוודאי.
היו"ר נאוה בוקר
או.קיי., בסדר גמור, תודה רבה. הדיון הבא שלנו יעסוק במוכנות מערך הכבאות וההצלה בישובים הדרוזים בקו הגבול עם סוריה. תודה רבה לסגן השר וחבר הכנסת חמד עמאר שהצטרפו אלינו.

הישיבה ננעלה בשעה 13:24.

קוד המקור של הנתונים