ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/03/2016

חוק איסור הלבנת הון (תיקון מס' 14), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 153

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, ה' באדר ב התשע"ו (15 במרץ 2016), שעה 13:00
סדר היום
הצעת חוק להעמקת גביית המסים והגברת האכיפה (הרתעה מפני הלבנת הון) (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר

זאב בנימין בגין

רויטל סויד
חברי הכנסת
מיקי לוי
מוזמנים
שלמה אסתרוגו - מנהל אגף א חקירות, רשות המיסים, משרד האוצר

גיא גולדמן - עו"ד, עוזר ראשי במחלקה משפטית, רשות המיסים, משרד האוצר

חגי מזרחי - ממונה תחום איסור הלבנת הון, רשות מיסים, משרד האוצר

יפעת סלטנוביץ' - מנהלת תחום חקר ביצועים, רשות מיסים, משרד האוצר

דורון סמיש - רכז ממשל ומינהל, אגף התקציבים, משרד האוצר

ניר אמסל - רפרנט ממשל ומינהל, אגף התקציבים, משרד האוצר

רבקה פיינר - עו"ד, סגנית בכירה ליועץ המשפטי, פלילי, משרד האוצר

יהודה שפר - עו"ד, המשנה לפרקליט המדינה, אכיפה כלכלית, משרד המשפטים

איריס שמואלי - עו"ד, מיסוי וכלכלה, פרקליטות המדינה, משרד המשפטים

שרית כרמל - עו"ד, אכיפה כלכלית, פרקליטות המדינה, משרד המשפטים

לילך וגנר - עו"ד, יעוץ וחקיקה, פלילי, משרד המשפטים

יוסף חיים זינגר - עו"ד, משרד המשפטים

שלומית וגמן - ראש הרשות לאיסור הלבנת הון, משרד המשפטים

מאיה לדרמן - עו"ד, היועצת המשפטית, הרשות לאיסור הלבנת הון, משרד המשפטים

עדי קראוטהמר - מתמחה, הרשות לאיסור הלבנת הון, משרד המשפטים

פקד לירון קורן - קצין מוקד כלכלי, המשרד לביטחון פנים

חן פליישר - עו"ד, המחלקה המשפטית, בנק ישראל

יעל גרוסמן - עו"ד, לשכת עורכי הדין

ג'ק בלנגה - רו"ח ועו"ד, יו"ר ועדת המסים וסגן נשיא לשכת רואי החשבון בישראל

ישי כהן - רו"ח, חבר ועדת המסים, לשכת רואי החשבון בישראל

רעיה חיה קידר - רו"ח, חברה בוועדת המסים, לשכת רואי החשבון בישראל

עדי גרינבאום - עו"ד, היועצת המשפטית, לשכת רואי החשבון בישראל

רינה ברעלי

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

הצעת חוק להעמקת גביית המסים והגברת האכיפה (הרתעה מפני הלבנת הון) (תיקוני חקיקה), התשע"ה-2015
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו פותחים את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט בנושא הצעת חוק להעמקת גביית המסים והגברת האכיפה, מה שאנחנו קוראים עבירת מקור. אני התכוונתי לסיים היום את הדיון ואולי אפילו להצביע, אבל לא בטוח שנצליח לעשות זאת כי עדיין יש פער שמשום מה לא מצליח להיסגר. כמה שאנחנו יושבים בישיבות אחרות, נדמה לנו שאנחנו מתקרבים וכי זה נסגר, אבל כשיוצאים הניירות מתברר שאיש אל מחנהו ואיש אל דגלו וכל אחד נשאר בעמדתו אלא מנסח אותה אולי קצת אחרת, אבל בסוף, בתכל'ס, נשארים הפערים.

אם אנחנו רוצים שהצעת החוק הזאת תאושר במושב הזה, אנחנו צריכים השבוע, מקסימום בתחילת שבוע הבא, לסיים את זה כדי שנספיק להביא למליאה ולאשר. אם כן, צריכים התגמשות של שני הצדדים ושכל אחד ידע שרק מקצת תאוותו תהיה בידו. אפשר להחליט ויהיה לי רוב בוועדה, אבל לא זאת המגמה אלא המגמה היא לעשות משהו שגם מי שממונה על זה, אכן יגיד שעם זה הוא מסוגל למלא את הייעוד. אנחנו הרי לא עושים חוק רק לשם החוק אלא אנחנו עושים אותו כדי שהמגמה שאנחנו רוצים בה – מאבק בהון השחור והמאבק בהלבנת הון - אכן תתממש. לכן אני כן רוצה תמיד, יותר מאשר במקומות אחרים, את חוות הדעת המקצועית של אנשי המקצוע לענפיהם, כדי שנדע שמה שאנחנו מחוקקים אכן יועיל. מצד שני, אני רוצה שבאמת נהיה גמישים ולא ננסה להגיע למקסימום שבמקסימום. כנראה שזה לא ילך כי אנחנו מסתכלים גם על בני האדם ורוצים רק במקומות שאנחנו מרגישים שבאמת זה מתחיל להיות הון שחור ולא להיכנס לכל אחד ולהעמיס על כל אחד עבירות של הלבנת הון. אני מקווה שנצליח לעשות את זה.

חבר הכנסת בני בגין רוצה להצהיר משהו.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אדוני היושב ראש, תודה. אני רק רוצה להתייחס לדיון הקודם שהיה בחדר הזה לגבי החלק שפוצל מהצעת החוק, העמקת הגבייה, ולהעיר הערה טכנית כי הייתה בישיבה הקודמת אי הבנה וכך גם בישיבות קודמות לגבי היעד בהבנת משרד האוצר של התנובה במס של הצעת החוק הזאת. אישרו לי מהאוצר שעל פי אומדנם החוק הזה עומד להניב, במילים שלי, כ-300 מיליון שקלים בשנה הראשונה ועם הבשלה תוך חמש עד עשר שנים, עד חמישה מיליארד שקלים. אני חושב שעכשיו הבאנו את הדברים לבהירות כי קצת התקשקשנו אתם. תודה רבה, אדוני היושב ראש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה קודם כל לברך את חבריי חברי הכנסת, את אנשי הממלכה ואת המצטרפים, לשכת עורכי הדין ולשכת רואי החשבון והאחרים שנמצאים כאן. אני אנסה להציג את התפיסה שלי שלא מקובלת, גם לא על הממלכה ואולי גם לא על הייעוץ המשפטי שלי וזה סימן שאני נמצא בסדר.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
גם תבדוק אם זה מקובל על חברי הכנסת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את זה נבדוק עוד מעט. לפי זה נראה איך אנחנו מסתדרים. אני אתחיל בנקודה הראשונה והיא מה אני רוצה לעשות בחוק הזה ולפי זה אני אגזור את הסכומים. אני אדבר כרגע קודם כל על פקודת מס הכנסה ואחר כך אם תרצו על מע"מ ובעקבות זה גם אחר כך ייכנסו שאר הדברים וההתפתחויות שלהם.

מאחר ובתפיסה שלי אנחנו רוצים לנסות לאתר הון שחור ולדבר על דרך ההלבנה, לכן אמרתי שאנחנו לא רוצים לחפש את בעל המכולת או את בעל הסופרמרקט שאם הוא מעלים מס, העלמת מס היא עבירה מספיק חזקה וחריפה ודי לנו בה. לא צריך להלביש עליה גם הלבנת הון אלא אם כן אנחנו חושבים שיש שם פוטנציאל להון שחור ואז הלבנת הון נותנת הרבה יותר יכולות כדי לאתר את ההון השחור הזה ולטפל בו.

ממשרד המשפטים קיבלתי את ההתפלגות של העסקים, נקרא לזה כך, של מחזור ההכנסות השנתי של בעלי העסקים, ואמרתי שאנחנו רוצים לטפל, לפחות מבחינתי, בכל אותם אלה שהמחזור שלהם הוא מחמישה מיליון ומעלה. נכון שמישהו יכול לבוא ולומר לי שגם מי שהמחזור שלו הוא רק מיליון שקלים בשנה, ואכן יש, ויש כאלה שאולי מרמים, אבל בשבילם מספיק גם הנושא הלא פשוט של העלמת הכנסה שהעונש על כך יכול להגיע לשבע שנים. זה לא מה שאני רוצה כאן להעמיס על הלבנת הון, כדי למצוא את ההון השחור.

לכן אמרתי שאני אסתכל מי אלה שהמחזור שלהם הוא מחמישה מיליון שקלים ומעלה ואם הם מרמים, שם יכול להיות מה שנקרא נתח שמן בנושא הזה. דרך אגב, כאן זה כשמונה אחוזים מהאוכלוסייה. כך נמסר לי בנייר שקיבלתי. אני מתכוון שאלה שמונה אחוזים מהעסקים עם למעלה מחמישה מיליון.

אני אעשה אתכם את הניתוח שעשיתי עם עצמי ואם כולנו מסכימים, יהיה לנו יותר קל. צריך לדעת שיש לנו כאן שלושה סכומים. כל אחד שמוציא נייר כותב מספר כך שאחד מתכוון שהמספר הזה הוא סך כל המחזור ואחד אומר, לא, אלא זאת ההכנסה, ואחד אומר שזאת הגניבה. אנחנו צריכים להגדיר מה אנחנו מתכוונים באמת כי אחרת לא נצא מזה. רצו כאן ניירות והיה בלבול שלם לגבי המספרים.

בואו אני אעשה אתכם את החשבון אותו עשיתי כדי שנראה, ולי זה חשבון תמים. מחזור שנתי, חמישה מיליון שקלים. ניקח חמישה מיליון שקלים. זה סדר גודל של בין שישה לשמונה אחוזים מהעסקים, תלוי במחלוקת הקטנה כאן אבל זה פלוס-מינוס המספר.
דורון סמיש
מחמישה ועד אין סוף, זה 5.7 אחוזים. כמעט שישה אחוזים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שישה אחוזים. תחבר גם את הנקודות שם.
דורון סמיש
5.7 אחוזים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לפחות שישה אחוזים ויש גם קצת למעלה. גם אלה שמגיעים מלמעלה לחמישה אחוזים. אם לאדם נניח יש מחזור שנתי של חמישה מיליון, אני מנסה לעשות חשבון. אדם לא טיפש וכאשר יבוא אליו נציג מס הכנסה, הוא יגיד שהוא לא מרוויח כלום והוא בכלל לא עובד. זאת שטות. רואים שאתה עובד, רואים שהעסק עובד ורואים הכול. אם אדם ינסה לגנוב, הוא ינסה לגנוב, בהערכה שלי, במקסימום עשרים אחוזים כאשר על שמונים אחוזים הוא ידווח דיווח אמיתי. הוא לא טיפש והרי יבדקו אותו. עשרים אחוזים הוא ינסה לגנוב. אמרתי לעצמי עשרים אחוזים ויכול להיות שמישהו יגיד עשרה אחוזים. אני אומר שאדם, אם הוא סביר, הוא ידבר על עשרים אחוזים אותם הוא רוצה להעלים ולא את הכול. אם הוא יגיד שהוא לא עובד, יתפסו אותו מיד. אם ניקח מחמישה מיליון, אנחנו מדברים על עשרים אחוזים שזה הסכום עליו יש לנו את החשש שאותו יעלימו, וזה אומר מיליון שקלים. מהמיליון שקלים הכנסה, הרי הוא לא צריך על כל ההכנסה הזאת לשלם מס הכנסה אלא מס הכנסה הוא צריך לשלם נניח על ארבעים ומשהו אחוזים מזה. אם הוא לא משלם ומעלים את מיליון השקלים האלה ואומר שהוא לא הרוויח, למעשה מה שהוא העלים מבחינת מס הכנסה, אלה ארבעים אחוזים מהסכום הזה.
קריאה
המס כמובן תלוי בענייני הוצאות, קיזוזים, נקודות זיכוי. המס לא ידוע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מדבר בגדול. הרי אנחנו לא הולכים כאן לדייק בפרטים אלא אנחנו מנסים לעשות חשבון בגדול ולקבוע סכום. אם היה לי מדד מדויק אחרי שהייתם בתוך שירות ההון השחור במשך שלושים שנים ואתה יודע את כל המדדים, בסדר, אבל אין לנו ואנחנו מנסים לעשות חשבון. אני עושה אתכם ביחד את החשבון.

אני אומר שמתוך מחזור של חמישה מיליון שקלים, על ארבעה מיליון הוא ידווח אמיתי וישלם מס הכנסה אמיתי כי אחרת הוא טיפש. עשרים אחוזים מהסכום הזה, הוא ינסה להעלים. הוא ינסה להעלים מיליון ולומר שהרוויח ארבעה מיליון במקום חמישה מיליון שקלים. על המיליון הזה שהוא מעלים הוא היה צריך לשלם מס בסדר גודל של ארבעים אחוזים ואת זה הוא לא משלם. כלומר, זאת הגניבה. מתוך זה הגניבה שלו היא סדר גודל של בין 350 ל-400 אלף שקלים.

אם כך, יש לנו כאן שלושה סכומים: המחזור הוא חמישה מיליון שקלים, ההשמטה של ההכנסה היא מיליון שקלים והגניבה או המס שהועלם היא בסך 400 אלף שקלים. על זה אנחנו מדברים כאשר מדובר על שנה אחת וכאשר תפסו את האיש פעם אחת בלבד. בשנים קודמות או שלא היה לו עסק או שהוא שילם בסדר אבל שנה אחת תפסו אותו ומבחינתי זה הסכום ממנו ולמעלה האיש נמצא בתוך הנושא של הון שחור. נכון שאין הנדון דומה לראיה ממש, אבל בנושא של חשבוניות וכולי, היה לכם סכום של 450 אלף שקלים. אם אנחנו מדברים על 400 אלף שקלים, זה לא מה שפעם דיברנו, על מיליון שקלים גניבה. סכום הגניבה הוא 400 אלף שקלים בשנה.

בואו נעבור לסיטואציה שנייה. אדם שתופסים אותו ובודקים אותו ורואים שהוא סדרתי. נניח בארבע השנים האחרונות הוא כבר רימה ולא עשה זאת פעם אחת. אדם כזה, ההיגיון שלי אומר שהסכום שבו אני אאשים אותו צריך להיות יותר נמוך, למה? כי הוא סדרתי. זאת לא פעם אחת שתפסו אותו אלא תפסו אותו לפני ארבע שנים, לפני שלוש שנים, לפני שנתיים והשנה. כלומר, ארבע שנים תפסנו אותו ומבחינתי לא צריך שכל שנה יהיו 400 אלף שקלים אלא מספיק, כמו שאמרנו בזמנו, כחמישים אחוזים מזה. זאת אומרת, אם אני קובע נניח שההעלמה – כאן עשיתי הפוך – שמבחינתנו תיכנס לעניין הזה היא בסכום של 250 אלף שקלים בשנה ולא 400 אלף שקלים כי זה סדרתי, מכאן התחלתי ללכת עכשיו הפוך ולראות כמה ההשמטה וכמה המחזור. אני מגיע למחזור של שלושה מיליון ו-250 אלף שקלים כל שנה. מהסכום הזה הוא מעלים 250 אלף שקלים, זאת הגניבה, שייכנסו לתוך המסגרת. אם תרצו בארבע שנים, תכפילו את הכול בארבע. בארבע שנים יהיה לו מיליון שקלים שהוא גונב והמחזור שלו בארבע שנים יכול להגיע עד 13 מיליון שקלים.

במילים פשוטות, שני מצבים.
דורון סמיש
כמה ההשמטה במודל של ארבע השנים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
250 אלף שקלים.
דורון סמיש
לא. זאת הגניבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ההשמטה היא 2.5 מיליון שקלים.
דורון סמיש
בארבעת השנים ביחד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה מדבר בכל ארבעת השנים או בשנה?
דורון סמיש
בכל ארבעת השנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בכל ארבעת השנים, הסכום הוא 2.5 מיליון ובשנה הסכום הוא 625 אלף שקלים.
קריאה
כדי שיהיה נוח, נדבר רק על השמטות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר אלא שהם דיברו אתי על המחזורים.
קריאה
לא. השמטות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן דיברתי על שלושה סכומים. במילים פשוטות, אם אני מדבר על שנה, הגניבה היא 400 אלף שקלים וההשמטה של ההכנסה היא מיליון שקלים. אם אני מדבר על ארבע שנים, מספיק שבשנה הגניבה או ההעלמה תהיה 250 אלף שקלים וההשמטה היא מ-625 אלף שקלים.
קריאה
זה או או.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. אם הוא סדרתי, אנחנו הולכים לנמוך כי ברגע שהוא סדרתי, אני לא צריך שכל שנה יהיו 400 אלף שקלים. אם הוא חד פעמי, אני אומר שכדי שייכנס להיות מה שנקרא הון שחור או הלבנה, אם תפסתי אותו רק שנה אחת, צריך סכום גבוה יותר. אבל אם הוא סדרתי, אתה אומר דבר כזה.

זה לגבי העלמת המס.

יש לנו את הצד השני שזה הנושא של המע"מ.
יהודה שפר
הסכום הוא מיליון שקלים בשנה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה מדבר על אדם שתפסו אותו פעם אחת.
יהודה שפר
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. השמטה של מיליון שקלים.
יהודה שפר
ואם הוא סדרתי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
625 אלף שקלים. השמטה.
דורון סמיש
זה על סדרתי. זה לא קשור לשיטתי ותחכום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא יודע. תכף נגיע לשיטתי ותחכום. אני מדבר כרגע על ארבע שנים. אנחנו נצטרך להבהיר את המושגים כדי שנבין כי אחד יכול להגיד שזה נקרא סדרתי. נראה אחר כך.
ג'ק בלנגה
לא הבנו. הכנסה זה מחזור. לא לבלבל את רואי החשבון. הכנסה, אדוני, זה מחזור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הזכרתי את המילה של הכנסה. אני דיברתי על מחזור, על השמטת הכנסה ועל מס שהועלם. אלה שלושת המושגים ולכן למה לדבר במושגים אחרים? אלה שלושת המושגים.
ג'ק בלנגה
אבל המושגים האלה לא קיימים בחוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קודם כל, אנחנו כרגע יוצרים חוק, אבל נראה אחר כך איך לעשות את זה. כרגע אני רוצה שנבין מה אנחנו רוצים. אם יהיה צורך אחר כך, לא יודע, תמיד מקובל עלי שאם אני רוצה להתקדם, אני צריך להבין מה אני רוצה ואחר כך יש את היועצים, את עורכי הדין, את רואי החשבון, את הממלכה שידעו גם איך לבטא את זה במילים.
ג'ק בלנגה
אבל אדוני, מחזור של מיליון שקלים יכול להיות שהרווח הוא 10,000 שקלים. אני לא מבין. בן אדם מכר דירה בשלושה מיליון שקלים והרוויח 10,000 שקלים. זה אומר שהוא העלים מס של שלושה מיליון שקלים או של 10,000 שקלים? חייבים ליישר את המושגים עליהם אנחנו מדברים.
יהודה שפר
מדברים על 10,000 שקלים.
ג'ק בלנגה
זה אומר שהוא לא במיליון שקלים.
יהודה שפר
לא מדובר על דירה.
ג'ק בלנגה
למה? גם דירה היא עסק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קודם כל, קבענו שאדם לא מדבר אלא אם כן הוא ברשות דיבור. מי שידבר, שיאמר את שמו כי אחרת דבריו לא ייכנסו לפרוטוקול.

אני מדבר על אדם שהמחזור שלו הוא חמישה מיליון שקלים, הוא מדווח שהמחזור שלו היה ארבעה מיליון שקלים, כי אם הוא ידווח שהמחזור שלו היה מיליון שקלים, ורואים שהמחזור הוא חמישה מיליון שקלים, יתפסו אותו תוך שנייה. אני עשיתי חשבון סתם של האדם הסביר. כדי שלא יתפסו אותך, אתה צריך לרמות עד עשרים אחוזים כי אם אתה מרמה ביותר, אתה מסתבך. במקרה שלך, בדירה, אם הוא מכר אותה בחמישה מיליון שקלים, הוא אמר שהוא מכר אותה בארבעה מיליון. עזוב, אני לא נכנס כרגע לדירה אלא אני מדבר על דברים אחרים.
ג'ק בלנגה
אצל קבלן דירה יכולה להיות גם מלאי.
יהודה שפר
אבל אז אין הבדל.
ג'ק בלנגה
נכון, לכן הרווח יכול לצאת 10,000 שקלים או עשרים אלף שקלים. אנחנו במס הכנסה. דירות מגורים היא גם במס הכנסה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ג'ק, אני מבקש. אם תרצה להתייחס אחר כך, תתייחס. כולם מנסים לשמוע ולהבין וכולנו ניכנס לאותם מושגים. אחר כך מי שירצה, יוכל לדבר.

לגבי מע"מ. צריך להבין שאם האדם הזה הוא נבון – ושוב, אני מדבר במושגים פשוטים של עמך – אם הוא מרמה בהעלמה, הוא גם צריך לרמות במע"מ כי אחרת יתפסו אותו. אם כאן הוא יגיד שבמקום חמישה מיליון, המחזור שלו היה ארבעה מיליון שקלים ובמע"מ הוא ימשיך להביא חשבוניות על חמישה מיליון שקלים, יתפסו אותו. זה סביר שאם הוא מרמה כאן, הוא יצטרך לאזן את זה במע"מ. חוץ ממקרה אחר, שם באמת זה לא כך אבל ברוב הכללי, כך זה צריך להיות. יכול להיות שזה קשור ואז הוא מלבין יותר גדול, ואם זה לא קשור, אז מע"מ. אותו הדבר עשיתי לגבי המע"מ.

נעשה את החשבון לגבי המע"מ. במע"מ, מחזור שנתי של חמישה מיליון – אנחנו מדברים על אותו אחד – ואם זה למעלה, אז הסכומים יותר גבוהים אבל אני מדבר על חמישה מיליון שקלים. שוב, אותה תפיסה לפיה הוא ירמה בעשרים אחוזים. הוא יעלים מיליון וידווח על ארבעה מיליון שקלים. מתוך ההעלמה שהוא מעלים של המיליון שקלים, כאן הגניבה שלו היא 17 אחוזים. תעשו חשבון, סדר גודל של מאתיים אלף שקלים. אם נקבל את הגישה הזאת, אחר כך יעשו את החשבון המדויק. אם כן, המע"מ שהוא גונב כאן הוא סדר גודל של – אם זה 17 אחוזים – 170 אלף שקלים.
ג'ק בלנגה
לא. זה 150 אלף שקלים מתוך המיליון שקלים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר. אחר כך נעשה את החשבון המדויק אבל זה סדר הגודל.

נעבור לארבע שנים. אם כאן הסכום היה מאתיים אלף, אם נדבר על ארבע שנים – בשנה יש כ-130, 120 אלף שקלים – מכאן אני מתחיל עכשיו להכפיל. הסכום הזה כפול ארבע ואחר כך שוב כפול חמש, ואז אני אקבל את הסכום השנתי. מחזור ההעלמה כאן יהיה 650 אלף והמחזור השנתי צריך להיות 3,250 מיליון שקלים, אם מדובר בארבע שנים. כלומר, מישהו סדרתי ייכנס לליגה המכובדת בתנאים נמוכים יותר כי הוא שיטתי או איך שתרצו לקרוא לו.

אלה הסכומים שאני מדבר עליהם כדי שנוכל להתייחס לסדר גודל של שבעה-שמונה אחוזים מהאוכלוסייה שיכול להיות שכולם צדיקים ואין לנו שם שום תיק ואז זה מצוין כי אין הון שחור, אבל יכול להיות שיש יותר. אני אומר שאלה שהם פחות מזה, לא בדרך הזאת נגיע להלבנת הון אלא להם מספיקה כובד עבירת העלמת המס בזה או במע"מ.

לגבי הנושא של הפצת חשבוניות. הבטחנו שלא ניגע בזה ומה שקיים, קיים ובזה אנחנו לא נוגעים. נדמה לי ששם מדובר - בין המפיץ, בין מקבל החשבוניות, - על 450.
קריאה
או שישה אישומים.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
נסיבות מחמירות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. נסיבות מחמירות. לכמה זמן מדובר שם? שם הנושא של הזמן נעלם. בעיקרון יכול להיות שאדם עשה את זה בעשרים שנים.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
עד עשר שנים, לא?
קריאה
יש התיישנות רגילה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עשר שנים. הוא עשה את זה בעשר שנים ובסוף יכול להיות שהוא לא עשה הרבה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל זה לא עשר שנים מתחילת הדרך עד עשר שנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע.
יהודה שפר
זאת חשבונית פיקטיבית. זה לא בעל המכולת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי הפוך, אבל אם אתה מחלק את זה לעשר שנים, אני מבחינתי רואה את הנושא של הדפסת חשבוניות כמשהו הרבה יותר חמור. אני אומר שזה לא מפריע לי כי זה מה שנקרא עסק, עסק של הדפסת חשבוניות זה כמו מאפיה, זה עסק שצריך להסתכל עליו בראייה שונה לגמרי.

אם אנחנו מסכימים על זה, אפשר להמשיך הלאה.
דורון סמיש
עכשיו השאלה לגבי שיטתיות ותחכום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קודם כל, בוא נדבר על זה עצמו ואם אנחנו מסכימים.
דורון סמיש
אני שואל האם הסכום הזה מתייחס באופן כללי לנישום הרגיל ויש סכום אחר שמדברים עליו בשיטתיות ותחכום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוא נראה עת נגיע לזה.
דורון סמיש
אם זה הסכום שמדובר על הנישום הרגיל, אני חושב שבגדול אנחנו בסדר עם זה עם הערה אחת שבנוסח של הייעוץ המשפטי מדובר בכל אחת מהשנים 25 אחוזים.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
יש שתי חלופות.
דורון סמיש
אנחנו נבקש לשנה בודדת לפחות 25 אחוזים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לכם חילוקי דעות גם היועץ המשפטי שהוא יותר מחמיר ממני וזה בסדר.
דורון סמיש
אם אלה בגדול העקרונות, אנחנו בסדר.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אני רוצה לומר כמה דברים. אני חושב שמעבר לסכומים, שזאת שאלה שהוועדה צריכה להחליט, אני רוצה להתייחס למשהו ספציפי גם בעקבות דברים שאמר גיא קודם וגם בעקבות דברים שאמר ג'ק עכשיו ולומר שאני מבין שיש לכם קושי עם התייחסות במס הכנסה למס שהועלם ולא להכנסה, אבל מצד שני גם ג'ק וגם גיא צודקים במובן הזה שנניח שאדם, בדוגמה של היושב ראש, השמיט הכנסה של מיליון שקלים. ההנחה של היושב ראש שמתוך זה הוא גנב 350 או 400 אלף שקלים מהמדינה, לא בטוח שמציאותית היא נכונה. לאור מה שגיא אמר, כל מיני קיזוזים אפשריים ולאור מה שג'ק אמר, יוצא שבעצם יכול להיות שעל מיליון שקלים של השמטה הוא היה צריך לשלם בעצם מס של חמישים אלף שקלים. יכול להיות שהיו לו קיזוזים והפסדים וכל מיני דברים כנגד ההכנסות.
יהודה שפר
אם סזה היה כך, הוא לא היה משמיט את זה.
ג'ק בלנגה
תתפלא.
יהודה שפר
זאת לא השמטה. למה שאדם ייקח סיכון כזה?
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לכן אני חושב שכדי להגיע לתוצאה שהיושב ראש מבקש, כן צריך להתייחס, למרות הקושי של זה, גם בסיפור של 220, להתייחס למס שהועלם ולא להכנסה שהושמטה, כי ההכנסה שהושמטה, בניגוד למע"מ, היא לא בהכרח משקפת את המס שנגנב כי יכולים להיות כל מיני קיזוזים, הפסדים, ניכויים ודברים כאלה שבעצם יביאו לכך שמהשמטה של מיליון, בעצם הוא גנב מהמדינה הרבה פחות מהסכום שאתה הצגת אותו, של 350 עד 400 אלף שקלים.

הערה שנייה. אני כיועץ משפטי, מבחינת ההצעה שאני כתבתי, אני לא רואה איזושהי הצדקה להבדיל בין מע"מ לבין מס הכנסה מבחינת הסכומים ולכן הסכומים של המע"מ לדעתי צריכים להיות שווים מבחינת המס שהועלם לסכומים של מס הכנסה.

נקודה נוספת לגבי מקרקעין, נושא שלא הצגת. אני חושב שהסכום שמדובר כאן הוא סכום מאוד מאוד מאוד נמוך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נצטרך עוד מעט להסביר את זה. נצטרך להבין על מה מדובר שם ואז נוכל להתייחס. אני פשוט לא יודע למה זה מתייחס, אם למס שבח או למחיר דירה. עוד מעט נגיע לזה ואז יסבירו לנו כך שנוכל להתייחס לזה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
הנקודה האחרונה לגבי הנושא של הסכומים. הנושא של הפצת חשבוניות פיקטיביות. בדיון הקודם הקונספציה שעלתה בוועדה היא שבדבר הזה לא נוגעים. בנוסח שהממשלה הניחה על השולחן, נגעו בזה ועוד איך נגעו. הוסיפו עוד דברים שיש כאן. גם את ב(1) וגם את 5, וזה לא מה שנאמר בדיון הקודם.
לילך וגנר
למיטב זיכרוננו זה נאמר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד מעט נדבר על זה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אני לא בטוח ש-5 הוא בדיוק המקרה עליו דיבר היושב ראש וגם ב(1). ממה נפשך, אם לא נוגעים בזה, לא נוגעים בזה.
קריאה
אז אין סעיף.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
זה לא סעיף. זה במתווים שמונחים, המתווה של הממשלה שהניחו לגבי הנסיבות המחמירות והסכומים. יש את המתווה שהממשלה הניחה ויש את המתווה שאני הנחתי. עדיף להסתכל עליהם. בדף שלי כתוב למעלה "הצעה מטעם הייעוץ המשפטי של הוועדה" ובנוסח של הממשלה כתוב "תנאים בהם עבירות המס ייקבעו כעבירות מקור לפי חוק איסור הלבנת הון".
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שאני אומר לא כתוב לא כאן ולא כאן, אבל זאת המשמעות שאני מקווה שתהיה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
ככל שבדיון הקודם נאמר שלא נוגעים בנושא של חשבוניות פיקטיביות, אז לא נוגעים, אבל אם נוגעים, אפשר גם לחשוב על דברים אחרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
על זה נדבר.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אי אפשר יהיה לדב על כך שביקשתם מהיושב ראש לא לגעת בזה ולהכניס עכשיו עוד דברים. זה בעיני נראה פחות. תסבירו כי בעיני הסעיפים שהוספתם, זה לא ברור לחלוטין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר. עכשיו התייחסויות. מאחר ואנחנו כן רוצים להתקדם, רק מי שמרגיש שהוא מוכרח להתייחס, יתייחס.
ג'ק בלנגה
אני מצטרף לדברים של אלעזר. זה מאוד יהיה קשה לדבר על מחזורים ועל הכנסה חייבת. זה פשוט לא ישים. אני לא אתחיל לתת דוגמאות מהשכרת דירות מגורים במיליון שקלים שהמס על זה במקסימום הוא מאה אלף שקלים ואז זה ייכנס להגדרה הזאת, ויש עוד דוגמאות אחרות.

לא ניתן להכניס מישהו לעבירות כאלה עמוקות וקשות על העלמת מחזור. רוב החברות במשק הן עם מחזור של עשרות מיליוני שקלים והן בהפסדים ולכן לא משלמות מסים. בתיאוריה, גם אם מישהו העלים מחזור והוא מפסיד והוא טיפש והוא לא דיווח, הוא בעבירת הלבנת הון למרות שהוא הפסיד, ולא חסרים כאלה. אני מכיר הרבה כאלה שאני אומר להם, אבל הפסדת ולמה אתה לא מדווח? כי הוא צריך להוציא את ההוצאות במזומן. לכן הגבייה חייבת ללכת על מס וחייבים לדבר באותם מונחים כל הזמן. זה משהו שהוא לא ניתן לביצוע במחזור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר שאני שלא מבין בכלום, יכול לומר שאם אדם מנהל עסק של מיליונים רבים, עשרות מיליוני שקלים, הוא עד כדי כך טיפש להעלים משהו שהוא מפסיד, אני הייתי נותן לו את חזקת החכמה ולא את חזקת הטיפשות. כנראה יש כאן דברים שהם מעבר לזה, שהוא לא מפסיד כל כך. לא נעים לי להגיד לאדם שמצליח לנהל עסק כזה של עשרות מיליונים, ובטח פעם הוא הרוויח כי אחרת יש לו אותם, שהוא כל כך טיפש וכולי. אם נניח זה יהיה פעם אחת ויתפסו אותו, ישבו אתו והוא יראה שהוא הפסיד וכולי, אז מה קרה? ישימו אותו בבית סוהר?
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אבל הנקודה היא לא רק נקודה של הפסד. הנקודה היא שההכנסה לא משקפת בהכרח את המס, גם אם הוא לא הפסיד אלא הרוויח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יהיה עליו נטל ההוכחה. הרי מי שעובר את זה, לא לוקחים אותו ומכניסים אותו מחר לבית הסוהר. ישבו, הוא יעבור חקירה ויצטרכו להוכיח וכולי. בסדר. אנשים ידברו ביניהם אבל אני מדבר על מי אתה מזמין ומי הוא הקליינט שלך.
ג'ק בלנגה
אדוני, משפט אחד נוסף בנושא הזה. נקודת המוצא שלך הייתה מאותה טבלה של עסקים שמדווחים על חמישה מיליון שקלים, על שבעה מיליון שקלים, שהם חמישה אחוזים מהאוכלוסייה וכולי. החוק הזה חל גם על אנשים שהם בכלל לא מדווחים על משהו. זאת אומרת, בן אדם שמנהל עסק והוא מכר במיליון שקלים בשוק הכרמל, הוא נכנס לחוק. הוא לא במחזור לא של חמישה מיליון ולא של עשרה מיליון ולא של כלום. לכן נקודת המוצא לומר שזה חל על בעלי עסקים או על בעלי חברות שהם עם חמישה מיליון שקלים ומעלה, היא לא רלוונטית והיא לא נכונה אלא להפך, מחפשים את אלה שבכלל לא מדווחים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אולי לא הבנת אותי. מחפשים גם את אלה שבכלל לא מדווחים. אני רק רציתי, בגללי, מאחר ואני לא רוצה דרך החוק הזה להיאבק בהעלמת הון. בהעלמת מסים, כמו שאמרתי, יש עונשים מספיק חמורים ורשות המסים יודעת לטפל בהם והיא תטפל בהם, ואם הוא מעלים מס, יקבל עד שבע שנים וכולי. אני מנסה כאן לטפל במישהו שיש פוטנציאל שהוא הון שחור. לכן אמרתי לעצמי – וכל זה לעצמי – שאין לי מדדים אובייקטיביים - - -
ג'ק בלנגה
יש סף. יש לו מחזור מעל חמישה מיליון שקלים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי מהי רמת האוכלוסייה עליה אני מדבר ואמרתי חמישה, שישה, שבעה אחוזים מהאוכלוסייה, בסדר. אני לא הולך לטפל בכל האוכלוסייה ובכל בעל מכולת וכולי ולהתחיל לומר עליו שאולי הוא עם הון שחור ואולי הוא מלבין. לא. אני רוצה לדבר על הגבוהים. אם תוך כדי זה – זה לא מונע – תמצאו מישהו שהוא שלא מדווח ומעלים מסים וכולי, זה משהו אחר. זה היה המדד לפיו ניסיתי לקבוע את הקריטריונים.
ג'ק בלנגה
אני רוצה להבין את הקריטריון. האם רק מישהו שיש לו מחזור של ארבעה מיליון - - -
קריאה
לא.
ג'ק בלנגה
אני שואל ואחר כך תענו. האם מי שיש לו מחזור של ארבעה או חמישה מיליון שקלים, רק אז הוא נכנס לתחולת החוק?
קריאה
לא.
ג'ק בלנגה
או שהחוק חל על כולם בלי יוצא מהכלל?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כאן ניתנה לי הדרך להגיע לסכום.
ג'ק בלנגה
אז זה חל על כולם ולא קשור למחזור.
דורון סמיש
זאת רק אמת מידה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני ניסיתי להסביר כאן בדרך מתודית איך הגעתי לסכום שמבחינתי נותן בגדול פוטנציאל של העלמה של הון שחור.
ג'ק בלנגה
עוזרת בית שמרוויחה 10,000 שקלים בחודש ולא מדווחת, זה 120 אלף שקלים בשנה ובעשר שנים זה מיליון ומאתיים אלף שקלים. החוק חל עליה? מחזור של מיליון ומאתיים שקלים שהיא לא דיווחה עליו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בכלל לא רלוונטי.
ג'ק בלנגה
זה כן רלוונטי. זה בדיוק המחזור שלה וזאת הכנסה חייבת שלה.
לילך וגנר
רבע משני מיליון, 500 אלף שקלים עליהם דובר כאן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אמרתי את צורת החשיבה שלי. בסוף לנו חשובה התוצאה הסופית.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
כדי להגיע למה שאתה אמרת, אתה התחלת מ-400 אלף שקלים והלכת אחורה. כדי להגיע לתוצאה שאתה רוצה, ההתייחסות צריכה להיות למס שהוא שווה להכנסה.
ג'ק בלנגה
אנחנו מסכימים ל-400, אבל שיהיה כתוב 400 אלף מס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא יודע להגיד לך במדדים שאתה מדבר עליהם. אני יודע לדבר על המדדים שלי.
ג'ק בלנגה
זה מספר שאדוני נתן. אתה אמרת 40 אלף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרת את דעתך פעם ופעמיים. די. בסדר. יקבלו אותה, יקבלו. לא יקבלו, לא יקבלו. אני הסברתי את צורך החשיבה ואיך הגעתי למספר. זה לא אומר שמחר אני מחפש רק את זה או את זה. אם מישהו נניח טיפש והמחזור שלו הוא שלושה מיליון שקלים אבל הוא מרמה בחמישים אחוזים – ולא מרמה בעשרים אחוזים – אז מה? אז הוא לא יהיה בתמונה הזאת?
ג'ק בלנגה
הוא יהיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא יהיה אבל אני נתתי את הסבירות איך להגיע למישהו. בוא נקבל את זה ואחר כך יש כאן את האנשים שידעו לעשות את זה. שוב, ההנחה שלי היא שאדם מרמה בעשרים אחוזים, ואם מישהו רימה בשמונים אחוזים והוא מרוויח שני מיליון שקלים, אז מה? אז הוא יגיע בסוף לסכום הזה והוא כן עשה את זה אלא שאני מניח שלא יהיו הרבה כאלה ולכן עשיתי לפי הסביר.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
מה קנה המידה הממשי אחרי החישוב?
קריאה
הסכום.
יהודה שפר
הכנסה שהושמטה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הסכום של מה?
יהודה שפר
הכנסה שהושמטה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הגניבה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
זה לא קנה המידה שהיושב ראש דיבר עליו. הוא דיבר על הגניבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר שוב, הגניבה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הסכום שהושמט מהדיווח.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
הגניבה. הסכום שנגנב מהמדינה. המס שהיה אמור להיות משולם למדינה ולא שולם.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא מה שהוא אומר. הוא מדבר על מחזור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני בניתי את זה לפי מחזור בסבירות, כמה הוא מרמה, מה הסכום עליו הוא לא מדווח וכתוצאה מזה מה סכום הגניבה שלו. אלה הסכומים שישנם. אם יש אדם שלא פועל לפי ההיגיון שלי ונניח המחזור שלו הוא שלושה מיליון שקלים, אבל האיש הזה לא מרמה רק בעשרים אחוזים אלא מרמה בשמונים אחוזים, הוא יגיע לאותו סכום גם אם המחזור שלו הוא שלושה מיליון ולא חמישה מיליון שקלים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אותו סכום של מה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
של הגניבה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
של המס החייב שלא היה משלם או של ההשמטה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסוף זה יצא לך אותו הדבר.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם המחזור שלו ארבעה מיליון שקלים והוא השמיט מיליון, על זה מדובר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יצא לך אותו דבר.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
יכול להיות שאדם פלוני השמיט מיליון והמס שלו היה 400 אלף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה יצא לך אותו הדבר.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לא בהכרח. אדם פלוני הרוויח מיליון והיה צריך לשלם 400 אלף שקלים מס, ואדם שני הרוויח מיליון והיה צריך לשלם מאה אלף שקלים מס כי היו לו קיזוזים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא מדבר על קיזוזים. אני לא יודע להגיד לך על קיזוזים. אני מדבר מבחינת המחזורים. אדם מרמה בעשרים אחוזים מחמישה מיליון, בדיווח שלו הוא יעלים מיליון שקלים ואז אתה תגיע לגניבה כזאת. אם יבוא אדם שלא עובד לפי הקריטריון שלי, יש לו מחזור של שלושה מיליון והוא החליט שהיא נניח מרמה בחמישים אחוזים, כמה תהיה ההשמטה שלו? מיליון וחצי.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לא על זה מדובר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מגיע לזה. בסוף נגיע לאותו דבר. אם המחזור שלו שלושה מיליון, ובמקום לרמות בעשרים אחוזים, הוא רימה בארבעים אחוזים, הוא יגיע למיליון ומשהו שהוא לא השמיט, אותו דבר יהיה לו בסוף.
מיקי לוי (יש עתיד)
נכתוב הסכום שהושמט.
ג'ק בלנגה
אדוני, זה נתון לפרשנות. הדרך שהצעת היא מצוינת אבל אתה רואה שכבר עכשיו מפרשים את מה שאתה אומר. לכן צריך לקבוע מס.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
נניח ניקח את אותו אחד שעובד לפי התסריט שהצגת, הוא מעלים רק עשרים אחוזים והוא השמיט מיליון שקלים הכנסה. ההנחה שאתה הנחת שכל מי שמשמיט מיליון שקלים הכנסה, המשמעות הנגזרת היא אוטומטית שהמס שהוא היה חייב בו הוא 350 או 400 אלף שקלים, היא ההנחה שלפי מה שנאמר כאן היא לא בהכרח.
מיקי לוי (יש עתיד)
הסכום שהושמט. זאת המילה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
השאלה היא כמה כסף מס לא שולם.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם היה לו מחזור של ארבעה מיליון ומיליון אחד הוא לא רשם, זה האישיו המרכזי שלנו. נקודה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אבל יכול להיות שהוא היה צריך לשלם מס של 10,000 שקלים.
יהודה שפר
הסכומים שהיושב ראש הציע נראים לנו גבוהים מאוד. יחס עם זאת, מתוך רצון לסיים וגם מתוך הבנת הלוגיקה, ואתם הנבחרים, זאת הלוגיקה ואני מבין גם את ההסבר שעומד מאחורי זה, אם היה מדובר רק במאבק בהון השחור, היה אפשר לסכם ולסגור כיוון שאנחנו רואים בזה גם כלי למאבק בפשיעה החמורה ולסטנדרטים הבינלאומיים, אנחנו נרצה לדבר אחר כך גם על הנסיבות המיוחדות אבל את זה נשאיר לאחר כך.

לגבי הסכום. השיטה היא הפניה לעבירות מקור. לענייננו, אנחנו מפנים לעבירת מקור של 220. אנחנו לא הולכים עכשיו לשנות סדרי עולם לגבי 220. 220, המונח הרלוונטי הוא השמטת הכנסה. זה המונח הרלוונטי. למה? משום שבשלב שמעמידים לדין, אין בכלל את היכולת להיכנס לפרטים של מה ההוצאות המוכרות או הלא מוכרות, השומות האזרחיות בכלל נסגרות בשלב מאוחר יותר ולא משהו שהוא חלק. בזה אנחנו נתקלים בבתי המשפט בתביעות של 220. אנחנו איננו עוסקים באיזו הוצאה מוכרת או איזו הוצאה איננה מוכרת אלא אנחנו עוסקים בהכנסה שהושמטה, בדוגמה של אדוני – מיליון שקלים. זאת אומרת, חמישה מיליון, השמיט מיליון, כתב האישום יהיה על מיליון שקלים וזאת צריכה להיות אמת המידה לצורך עבירת המקור לענייננו כדי להתאים בדיוק.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא רלוונטי כי המס עלול להשתנות.
יהודה שפר
אני מבקש שמרגע זה השיח יהיה על המונח בחקיקה. יכול להיות מקרה קיצוני שאדם השמיט מיליון והייתה לו אפשרות כדין לקזז 900 אלף שקלים הוצאות מוכרות, אז הוא דביל. מבחן השכל הישר הוא כפי שהיושב ראש אמר, בצדק, שאם אדם העלים הכנסה במיליון שקלים, כנראה שסביב ה-400-500 אלף שקלים הוא היה צריך לשלם מס הכנסה. זה מבחן השכל הישר.

לגבי ההבחנה בין מע"מ למס הכנסה שאמר הייעוץ המשפטי. יש הבחנה של שמים וארץ. שמענו מהוועדה שהקושי העיקרי של הוועדה עם הצעת החוק שלנו הוא שמדובר בהכנסות שהורווחו ביגיע כפיים והנה אנחנו באים ומפילים את כל החוק הדרקוני הזה במירכאות כפולות ומכופלות. בחשבונות כוזבים, במע"מ, זאת לא הכנסה אלא אלה ניירות שפשוט גונבים מהמדינה ולכן אמות המידה, המספרים צריכים להיות לגמרי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שם זה מקובל ולא הייתה לי בעיה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לא דיברתי על החשבוניות הפיקטיביות. דיברתי על הסעיפים האחרים של המע"מ.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יהודה, מה שאתה אומר, זה בסדר, אבל אני, כדי להגיע למספרים האלה, רציתי לראות בסוף כמה הוא גונב כדי לדעת אם זה אדם שאני ארצה לטפל בו או לא. לכן היה חשוב לי לדעת לגבי המיליון, כמה זה יוצא ואז אני אומר זה כן. אתה רוצה שהסכום שיצא יהיה השמטה, לא אכפת לי.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה הסכום היציב.
יהודה שפר
הסכום שיופיע בחוק הוא מיליון שקלים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי. אני רק אומר איך אני בניתי את זה לוגית.
יהודה שפר
מה שצריך להופיע בחוק, זה מיליון שקלים השמטה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בשנה.
יהודה שפר
בשנה. זה מה שצריך להופיע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם זה בארבע שנים, יהיה 625 אלף שקלים בשנה.
יהודה שפר
השמטת הכנסה. כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
או שניים וחצי מיליון בארבע שנים.
מיקי לוי (יש עתיד)
יהודה, מה זה סדרתי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע. כרגע דיברתי על ארבע שנים. אם תפסו אותו שהוא עושה את זה ארבע שנים ולא שנה אחת. אני חושב שלגבי אדם כזה צריך להוריד את הסף כי הוא עושה את זה כל הזמן. מילא אחד שעשה את זסה פעם אחת, שמנו סף. אם הוא עושה את זה שנה אחרי שנה, אפשר להוריד את הסף.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אני רק מסב את תשומת הלב שלפי ההיגיון שאתה אדוני הצגת, שוב, ברגע שמדובר רק על המונח השמטת הכנסה, לא תגיע בהכרח לרציונל שאתה דיברת עליו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
יכול להיות שבסופו של דבר המס שנגנב, במצב כזה יהיה 10,000 שקלים.
יהודה שפר
אנחנו לא מתעסקים במס שנגנב.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לי מותר להציג את זה גם אם אתה חושב אחרת, עם כל הכבוד הראוי.
יהודה שפר
זה לא קיים.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אתה חושב שזה לא קיים ואני מנסה להציג ליושב ראש לפי ההיגיון שלו מה הוא כן חושב שקיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבין שנניח אם יהיה אדם כזה, או מה שג'ק העלה - - -
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
זה בן אדם שהרוויח אלא שהרוויח שלו הרבה יותר נמוך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסוף יתברר שהוא הרוויח נניח 10,000 שקלים ובזה הוא רימה. הם יצטרכו להחליט. הם ידברו אתו והם יחליטו שהוא נכנס להון שחור ולהלבנה או לא. אני מבטיח לך שהם לא יתעסקו אתו.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
הם יגישו עליו כתב אישום.
יהודה שפר
על 10,000 שקלים? למה שנתעסק אתו?
מיקי לוי (יש עתיד)
זה הולך להעלמת מס ברשות המסים.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אמרת שברגע שהוא השמיט מיליון, אתה תגיש נגדו כתב אישום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. הוא יבדוק אתו. אחרי שהוא ישב אתו ויבדוק אתו. הרי לא מגישים סתם.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
הוא אמר שהוא לא בודק את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בטח שבודקים. מה זה לא בודקים?
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
הוא אמר שאת השומות האזרחיות עושים בסוף ולא בזמן הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם האיש בסוף יראה לו שהוא הפסיד. עזוב.

נציגת לשכת עורכי הדין.
יעל גרוסמן
אנחנו מדברים כאן על הגדרה של עבירות מס כעבירות הלבנת הון. כלומר, אנחנו עוברים מתחום המס שמוסדר בדרכים לתחום אחר לגמרי של הלבנת הון. אני חושבת שמה שחשוב בנושא שלנו זה בעצם מידת האשם או מידת החומרה של ההעלמה. כאשר אנחנו מדברים על המושג השמטה, זה באמת נכון שהמדינה מגישה כתבי אישום בנושאי מס לפי גובה ההשמטה כי קשה לה לחשב את גובה הניכויים שמגיעים וכולי, אבל כאשר אנחנו עוברים לתחום של הלבנת הון, מה שקובע את החומרה, זה בדיוק מה שאדוני אמר קודם, זה גודל הגניבה. אני מציעה את המושגים, כדי שלא נתבלבל כאן כולנו, הסכום שלא דווח לעומת הסכום של שולם. מה שצריך לקבוע זה הסכום שלא שולם ולא הסכום שלא דווח, כי הסכום שלא דווח, זאת באמת עבירה קלה יחסית בנושא של אי דיווח. הבעיה היא מהו הסכום שנגנב מהמדינה ולכן אני מציעה להתייחס לסכום שלא שולם ושהסכום שלא שולם יהיה סכום משמעותי וזה מה שיקבע.
מיקי לוי (יש עתיד)
הסכום שלא שולם יתחיל להיחשב כתפיסת עולם כמס ואנחנו לא מדברים על זה. אנחנו מדברים על הסכום שהוא שולם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שאת אומרת זה נכון וכך אני חשבתי, כדי לדעת איך לקבוע את הדברים. מאחר ואי אפשר להיכנס כרגע ולדעת על כל אחד ולהגדיר כל אחד מתוך כמה השמטה יש לו, אני מניח – אלא אם כן אני טועה – שאחרי שעושים את זה, תופסים את האיש ומתחילים לדבר אתו. אומרים לו שהמחזור שלו למשל היה חמישה מיליון ושואלים למה הוא דיווח רק על ארבע המיליון ובסוף מתברר שהאיש בכלל הפסיד. אני אכניס אותו כמלבין?
ג'ק בלנגה
כן. זה החוק. ייקחו לו את הבית. זה החוק. יש כתבי אישום כאלה.
יעל גרוסמן
השיחה מתקיימת לפני הגשת כתב האישום. החקירה בה בן אדם ואומר שבעצם אתם חושבים שאני מתוך ארבעת המיליון שקלים השמטתי שלושה מיליון אבל בפועל השמטתי רק חצי מיליון כי כך וכך. כל זה נעשה לפני הגשת כתב האישום ולפני ההחלטה אם מגישים נגדו כתב אישום רק בעבירות מס או גם בעבירות מס וגם בעבירות הלבנת הון. לכן כל החששות שמועלים כאן שאף אחד לא יכול לחשב את כל הנעלמים האלה של הקיזוזים וכולי, הם לא רלוונטיים משום שבשלב החקירה בודקים ואם הבן אדם, מתוך ארבעה מיליון שקלים אכן העלים שלושה מיליון שקלים, גנב שלושה מיליון שקלים מהמדינה, ראוי להגיש נגדו כתב אישום גם על הלבנת הון. אם בעקבות החקירה מסתבר שמתוך ארבעת מיליון השקלים בפועל מה שהוא גנב זה רק חצי מיליון, לא ראוי להגיש כתב אישום בהלבנת הון. לכן ההחלטה יכולה להתקבל לפני הגשת כתב אישום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שלומית או יהודה, אחד מכם, תסבירו.
יהודה שפר
אני אסביר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה לדעת איך הפרוצדורה. נתקלתם בבן אדם כזה, מה אתם עושים ואיך זה הולך. קודם כל, מכניסים אותו לבית סוהר לאיקס שנים?
יהודה שפר
לא.
קריאה
לעולם מגישים על השמטת הכנסה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תסבירו איך זה הולך כדי שנבין. האם יכול להיות מצב שאדם שבסופו של דבר הייתה לו השמטה של מיליון שקלים אבל לגנוב מהמדינה, הוא גנב רק 10,000 שקלים כי שאר הדברים הוא הפסיד, הוא קיזז, ובסוף יצא שהוא גנב מהמדינה רק 10,000 שקלים. מה קורה אז? מה הפרוצדורה שלכם?
מיקי לוי (יש עתיד)
צריך רואה חשבון.
יעל גרוסמן
הם קודם חוקרים ואחר כך מעמידים לדין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הם קודם חוקרים, זה טוב.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
ג'ק בלנגה הוא רואה חשבון.
מיקי לוי (יש עתיד)
מכיר אותו, מתייעץ אתו כבר הרבה שנים. גם כשהייתי במשרד האוצר התייעצתי בו. גילוי נאות.
יהודה שפר
אני חולק על מה שאמרה חברתי יעל גרוסמן שאם הסכום גדול, חייבים להגיש אישום של הלבנת הון. כפי שפירטנו גם בהנחיה שהפצנו לכם, אנחנו בודקים ובוחנים האם יש פגיעה נוספת בערך מוגן נוסף ונפרד על עצם העלמת המס. לכן עצם העובדה שהייתה השמטת הכנסה של עשרה מיליון שקלים, זה לא אוטומטית מביא, בניגוד לכל מה שנאמר כאן מתחילת הדיונים, זה לא פטיש אוטומטי, זה לא דבר שאנחנו מפעילים אותו אלא דרך המלך היא להאשים רק בעבירת מס.

כאן אנחנו מבקשים מהכנסת לתת לנו כלים נוספים כאשר אנחנו מזהים פגיעה בערך מוגן נוסף ונפרד כגון הקמת כל מיני חברות אופשור, הסתרות, הלבנות הון למיניהן, זיהום של המערכת הפיננסית, שימוש באנשי קש וכל הדברים שכבר דיברנו עליהם לא פעם ולא פעמיים. לכן זאת מסננת ראשונה שאנחנו עוסקים בה.

הנקודה השנייה עליה אתם מבקשים הבהרה. אנחנו חושבים שחייבים להיצמד למונחים של החוק, של 220, כפי שהוא נאכף היום וכפי שהוא מוגדר היום בחוק. המונח הוא הכנסה שהושמטה משום שלא תמיד, לפעמים אפשר לקבל מושג מה הייתה ההכנסה החייבת, קרי, מה ההוצאות, אבל בהרבה מקרים לא ניתן בשלב הזה, בשלב של החקירה, לבסס את זה ולכן במבחן של אדוני, מה שקובע כאן הוא איזה סכום הושמט. אותם מיליון שקלים בדוגמה של אדוני. יכולה להיות דוגמה תיאורטית קיצונית שלמעשה אנחנו חייבים לו כסף, החזר ממס הכנסה, והוא השמיט לנו ויכול להיות שבמקרה כזה זה יגיע לדיון והוא יטען בשימוע את הטענות האלה ואנחנו נתחשב בהן. אבל לא צריך מהמקרה הקיצוני לגזור את הכלל. הכלל הוא והשכל הישר אומר שאנשים שמשמיטים הכנסות, כנראה בסבירות גבוהה מאוד יש סכום מס ניכר שהם אמורים לשלם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם יתברר לכם בחקירה שבסך הכול מתוך המיליון שהוא המשיט הוא גנב מהמדינה בסוף 10,000 שקלים?
יהודה שפר
בדוגמה הזאת אני לא רואה את הערך המוגן של הלבנת ההון. אני גם לא רואה שזה מקרה מתאים אפילו למס הכנסה, אבל נניח שכן, יגיע לשימוע בפני פרקליט המחוז, יטען את הטענות ולמרות כל מה שיש היום בתקשורת, בטלוויזיה ובכל מה שאנחנו שומעים מסביב, שאנחנו אנשים זדונים, ביום יום אני חושב שאנחנו אנשים סבירים בפרקליטות ומקבלים החלטות בסבירות.
ג'ק בלנגה
אדוני, חייבים לומר כמה משפטים. חייבים לעשות סדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשתקבל את רשות הדיבור. לא עכשיו. שמענו את העמדה, הבנו אותה. יש עמדה אחרת.
יהודה שפר
איריס שמואלי ממיסוי וכלכלה בתל אביב שביום יום עוסקת בהעמדה לדין של תיקי 220.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לך עבודה?
איריס שמואלי
האופי של עבירת המס, הגנטיקה של עבירת המס, מתייחס להכנסה שהעסק הזה, שהפעילות הזאת משמיטה כי אנחנו מדברים על שלב אחר לגמרי. המס שאלעזר רוצה לגזור ולהתחשב בו - - -
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לא אני. היושב ראש.
יהודה שפר
ההכנסה החייבת.
איריס שמואלי
המס. מדברים כאן על המס שנגזר בעקבות הכנסה חייבת, זה נתון נוסף שלא רלוונטי משום שהוא כשלעצמו יכול להיות תמיד נתון לכאלה מניפולציות ותחכומים ורישומים שונים ומשונים. עסק שמתנהל עם מיליון הכנסות שמניבות בסופו של דבר הכנסה חייבת של מאה אלף שקלים או פחות מזה, זה עסק שאנחנו לא יכולים להתחשב בצורת ההתנהלות שלו, לא יכולים להתחשב במניפולציות לפעמים, ברוב המקרים, שמנהלות את העסק הזה. זה לא רלוונטי לצורך הקביעה של התנהלות שהיא התנהלות עבריינית לצורך המס, השמטת ההכנסות, והיא החשובה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אני חושב שזה רלוונטי מאוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם השתכנעתם - ואתם מומחים ויש לכם ניסיון - שבסוף האיש אכן השמיט מיליון שקלים, אבל בסך הכול מה שהוא גנב מהמדינה, זה 10,000 שקלים. מה אתם עושים אתו?
יהודה שפר
יכול להיות שלא נעמיד לדין. זה עניין של טענה לשימוע.
איריס שמואלי
בהחלט ניתן להתחשב.
שלמה אסטרוגו
אני ממחלקת החקירות ברשות המיסים. כשאנחנו שומעים את הבן אדם כשהוא נחקר, אנחנו שומעים גם את האפשרות שלו להוצאות שהיו לו ודברים אחרים וגם זה בא לידי ביטוי בדוחות שאנחנו מעבירים לפרקליטות. סעיף 220 בהגדרה דורש מי שבכוונה התחמק מתשלום מס, הוא דורש את הכוונה, שיהיה כאן מס שהוא העלים מהמדינה וזה לא שיש לו החזרים.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
השאלה היא כמה.
שלמה אסטרוגו
לצורך הדוגמה. בן אדם שעכשיו הוא נכה, הוא לא רשם חצי מיליון שקלים, כנראה הוא לא ייחקר כי הוא לא חייב במס מלכתחילה על חצי מיליון שקלים אלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם בסוף יתברר לכם שהוא כן רימה אבל רימה ב-10,000 שקלים?
יהודה שפר
זאת הנחה לא סבירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע, אבל אני רוצה להבין.
יהודה שפר
מדוגמה לא סבירה קשה ללמוד.
יוסף חיים זינגר
כנראה שבדוגמה הזאת מה שקרה זה שהוא בטעות עשה את זה.
יהודה שפר
אין לו יסוד נפשי. אדם שבכוונה משמיט, הוא יודע למה הוא עושה את זה.
יוסף חיים זינגר
אין אדם שמעלים בכוונה מיליון שקלים מס ובסוף פתאום מתברר שבעצם הוא היה חייב 5,000 שקלים מס.
ג'ק בלנגה
לא 5,000 אבל מאה אלף שקלים ולא 400 אלף שקלים.
יוסף חיים זינגר
הסיכוי הסביר הוא שהוא טעה, הוא התבלבל, קרה איזה אירוע שהם ישקלו אותו כשהוא יבוא לשימוע. זה יהיה סוג של נסיבה שהם ישימו לב אליה.

אני רוצה להגיד עוד משהו. בסוף מה שהיושב ראש מחפש זה איזושהי אמת מידה למעלימים הגדולים, להעלמות כבדות, וכל התהליך הזה שעשינו הוא בעצם כדי למצוא את אמת המידה הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמת.
יוסף חיים זינגר
מה שבעצם מבקשים כאן, לצורך זה להפוך את כל ה-דנא של איך נראות עבירות מס כי עבירת מס, היא להעלים הכנסה. דרך העבירה הזאת אנחנו מנסים למצוא אינדיקציה למעלימים גדולים ועשית את כל המהלך הזה, איך מגיעים לאינדיקציה ואיך עושים את זה. אבל זה לא נכון עכשיו להפוך דרך האינדיקציה, להפוך את המהות ולשנות את איך נראות עבירות מס.
שלמה אסטרוגו
כאשר אנחנו רוצים להגיע לחבות המס, צריך לדעת מה החוק אומר ומה התהליך. כאשר בן אדם עבר עבירות עשר שנים, מרבית השנים סגורות ואין אפשרות לרשות המיסים לטפל בהן אלא אם תהיה הרשעה בבית משפט. ההרשעה תיקח כמה שנים טובות מיום החקירה. כלומר, אם יש לי עבירה שהייתה ב-2005, אני אחקור אותה היום, יוגש כתב אישום אולי ב-2017, תהיה הרשעה אולי ב-2018-2019 ועכשיו מותר לי להוציא שומה על 2005. אני אוציא לו שומה שנקראת שלב א'. הוא יכול לערער, שלב ב'. עברנו עוד שנה. הוא יערער לבית המשפט המחוזי, יהיו דיונים ואם לא נגיע להסכמה, הוא ילך לבית המשפט העליון. עד שתהיה החלטה מה המס האמיתי, יכולות לפעמים לחלוף גם עשרים שנים מיום ביצוע העבירה.
ג'ק בלנגה
עשו לו חילוט. בינתיים חילטתם לו.
שלמה אסטרוגו
בסופו של יום, רשות המיסים בכוח האדם שלה שהוא מוגבל, אנחנו בוחרים מראש את התיקים הגדולים והכבדים ולא הולכים לאזובי הקיר, לאדם שהעלים 10,000 שקלים מס כי זה לא האישיו שמצדיק להפעיל את ה-F-35 שנקרא מחלקת חקירות. אנחנו לא מחפשים את זה וחשוב שזה יהיה כאן.
יהודה שפר
התיקים הקטנים הולכים לשומה אזרחית.
שלמה אסטרוגו
בדיוק. אלה שומות אזרחיות.
ג'ק בלנגה
אני רוצה לציין, וטוב שאיריס נמצאת כאן, שרוב התיקים שמוגשים כתבי אישום בהם, המס האזרחי משולם לפני ההרשעה. מגיעים כבר להסדר אזרחי. אני מסכים עם כל החלק הראשון שיהודה דיבר עליו. אין לי כל מחלוקת לא לגבי חברות בינלאומיות, לא על עומק, לא על מלבינים כבדים. אנחנו לא שם. הבעיה שלנו היא החילוט המיידי, מקפיאים את כל הנכסים של הבן אדם ובאותו יום משתקים אותו. נכון שזה זמני ונכון שבסופו של דבר אתם תשחררו את זה במקרים האלה, אבל איריס תגיד כאן שרוב התיקים שלה, אנחנו משלמים את המס ואנחנו גם באים אליהם כחלק מההקלות.
יהודה שפר
הסרת מחדל.
ג'ק בלנגה
הסרת מחדל. לכן יודעים בדיוק, במעל תשעים אחוזים מהתיקים, את סכום המס, לפני פסק הדין. אפשר לעשות על זה מחקר ולהביא לכם את התיקים, כמה כתבי אישום הוגשו לפני הסרת המחדל וכמה פסקי דין ניתנו לפני הסרת מחדל. הנתונים ידועים ואפשר להביא אותם. יש מעט מאוד תיקים שאנשים לא משלמים את המס.

הבעיה שלנו, אדוני, היא עם החילוט הזמני. כאשר הפטיש הזה נופל, הם יכולים לשתק אותו וכבר שמענו כאן קודם שיכול לקחת גם עשר שנים. יוצא שלבן אדם לוקחים את הבית שלו, את המכונית שלו ואת כרטיס האשראי שלו למשך עשר שנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד מעט נדבר על החילוט. זה לא כך.

איך אתה מציע שנתקדם?
קריאה
אנחנו רוצים להציג את החלופה של ההסדר מטעמנו.
יהודה שפר
מיליון שקלים הכנסה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
זה אתה רוצה. השאלה מה הסיכום שלהם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הסיכום שלי הוא שכרגע אנחנו מדברים על העלמת מס. השמטה של מיליון שקלים שמבחינתי, אמרתי איך הגעתי מיליון הזה כי מעניין אותי סכום המס שהועלם אבל לא משנה, אחרי שכבר גיליתי שברוב המקרים זה מה שיצא, אנחנו קובעים את המדד שקיים, תוך כדי זה שאני שומע שאם בסוף יתברר שמהמיליון הזה יצאו 10,000 שקלים לשנה גניבה, אתם בכלל לא מטפלים בזה וזאת לא המטרה. אם מדובר על ארבע שנים, ההשמטה היא 625 אלף שקלים בשנה.
קריאה
אנחנו במס.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. במס הכנסה. אם מדובר על ארבע שנים, כאן הדרישה היא פחותה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לא במהלך ארבע שנים. עד ארבע שנים.
יהודה שפר
שניים וחצי מיליון בארבע שנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. שניים וחצי מיליון בארבע שנים.
יהודה שפר
מיליון שקלים בשנה או שניים וחצי יליון שקלים בארבע שנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה לא סתם ארבע שנים. זה לא ששלוש שנים הוא לא העביר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
השאלה אם לחלק את זה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יש הבדל בניסוח. היושב ראש, אתה מחפש עבריינים חוזרים. זה אלמנט חשוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשאני עשיתי חשבון, אני יודע לעשות את החשבון שכל שנה אותו הדבר אבל אחרי שאני כבר עושה את החשבון ומגיע למסקנה, אם נניח יתברר שבשנה אחת הוא העלים נניח 150 אלף שקלים - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
במשך שנתיים הוא יכול גם לא להעלים.
לילך וגנר
אבל אז הוא ממילא ייכנס לרף של המיליון בשנה אחרי כן, כך שאין בעיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מתכוון לומר שלא חייב להיות שבארבע שנים, כל שנה בדיוק הסכום הזה, אבל צריך להיות סדר גודל. כלומר, אם כאן יזוזו חמישים אלף למעלה וכאן אחר כך למטה, לא זאת הנקודה כי אנחנו רואים שהוא עדיין מעלים גדול. כשאני עושה את החשבון, אני עושה אותו ישר. כלומר, כל שנה אותו דבר אבל אם בסוף יתברר שבמשך ארבע השנים האלה, שנה אחת הוא גנב מאתיים אלף שקלים במקום לגנוב 250 אלף, בשנה השנייה הוא גנב 300 אלף שקלים במקום 250 אלף שקלים, זה בסדר, כי ביחד זה נותן בדיוק את מה שרצינו.

איך אתה מציע שנתקדם?
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
מה לגבי מע"מ ומה לגבי מיסוי מקרקעין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוא נדבר על מע"מ. לגבי מע"מ, מה שאמרתי קודם, אותו הדבר. חמישה מיליון, עשרים אחוזים הערכה שאם הוא מרמה, הוא מרמה רק בעשרים אחוזים, הורדתי 17 אחוזים שזאת גניבה כך שזה מגיע לסדר גודל של 170 אלף שקלים גניבה. זה בשנה. אם זה בארבע שנים, אנחנו מורידים את זה. במקום שזה יהיה 170 אלף שקלים, הסכום יהיה נניח 120 אלף שקלים בשנה ולפי זה אנחנו מכפילים בארבע. אם מדובר ב-120 אלף שקלים, ה-17 אחוזים, כמה המחזור?
לילך וגנר
במע"מ מדברים על מס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מדברים על מס, בסדר, איך שאתם רוצים.
לילך וגנר
480 אלף שקלים בארבע שנים. 170 אלף שקלים בשנה.
יהודה שפר
170 אלף שקלים בשנה או 480 אלף שקלים בארבע שנים, מס. ההגדרה היא מס ולא השמטת הכנסה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. שוב, צריך להבין שאני לוקח כאן שזה קצת נמוך. ראשית, זה סכום מכובד אבל הוא עדיין כי נמוך כי ההנחה שלי אומרת שאין מצב כזה שהאיש מרמה רק במע"מ ולא מרמה בהעלמות. הרי מיד יתפסו אותו ואת אי ההתאמה הזאת תראו תוך דקה.
שלמה אסטרוגו
הסכומים האלה לא נמוכים. אלה סכומים שמכבידים עלינו מאוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש כאלה שאומרים שזה סכום נמוך ויש כאלה שאומרים לא. אני רק מסביר שזה לא נמוך כי בעיני רוחי אני רואה את האדם הזה כאדם נבון וכדי שלא ייתפס כטיפש, אם הוא מעלים כאן, הוא צריך להעלים שם כדי להשוות. אם הוא יעלים נניח ב-130 אלף שקלים או ב-120 אלף שקלים במע"מ, תהיה בטוח שהוא העלים גם במס הכנסה. אני מסתכל על זה כחיבור ביחד מהבחינה הזאת. יוצא שהוא אדם כבד. נכון שיש סיטואציה אחת אולי בה אין מע"מ ויש רק את זה אבל אם אין מע"מ, אני לא מדבר על זה אבל אני מדבר על מקום בו יש מע"מ ושם תמיד יש העלמות מס. אם אתה מסתכל על האיש הזה, הוא מעלים מכובד. אתה מחבר את שני הסכומים. אין מצב שהוא מעלים רק מע"מ ולא מס הכנסה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אם אני מסכים. 170 אלף שקלים בשנה ו-480 אלף שקלים בארבע שנים. מס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לגבי מיסוי מקרקעין, אני מודע ומתוודה שאני לא יודע.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הערה קטנה אדוני היושב ראש, הערה של סגנון. אתה מתחיל את הניתוח במספרים עם הרבה אפסים. זה מספר כזה כללי. בסוף יוצא לנו סכום של 480 אלף, 170 אלף שקלים ולא נראה לי נקי מבחינה ספרותית. תגיד מאתיים אלף ו-500 אלף. הקורא הבא, המחוקק הבא, יתהה איך הגעתם למספר הזה. אחר כך הצמדות, בסדר, תוסיפו, אבל כל זה נראה לי מוזר. אני אומר את זה באופן כללי. מאז המציאו את ה-אקסל, גם תלמידים נותנים לך תשובות. התשובה היא 14.8432 כאשר גם ה-18 הוא לא ברור. לטעמי זאת שאלה של ניקיון ואסתטיקה אבל אני מוכן לקבל 483,532.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר לך את המחשבה ההפוכה, פסיכולוגית. כשאתה אומר סתם מאתיים אלף, אז זרקת סתם מספר. כשאתה אומר 135 אלף, יודעים שחשבת וזה לא סתם סכום.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא יודעים. חושבים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דווקא בדיוק יש יותר עוצמה מאשר מספר עגול.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כבוד היושב ראש, אפשר לא לקבל והכול בסדר. זה עניין של סדר וניקיון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לגבי הנושא של מיסוי מקרקעין.
ג'ק בלנגה
אדוני, קודם משהו לגבי המע"מ. אנחנו מדברים על מס לתשלום. כן? לא מס עסקאות.
קריאה
כן.
ג'ק בלנגה
מס לתשלום, זאת אומרת, לפי הפסיקה של העליון, זה בניכוי תשומות.
יהודה שפר
לא, מה פתאום? מס שהושמט.
ג'ק בלנגה
מס לתשלום.
שלומית וגמן
אנחנו מדברים על המס לפי הגדרתו בחוק מע"מ.
ג'ק בלנגה
לא מס עסקאות. מס לתשלום.
שלומית וגמן
אנחנו לא מדברים על מונחים שאינם קיימים.
ג'ק בלנגה
יש מונחים ויש פסיקה.
שלומית וגמן
מה שנמצא בעבירה, אנחנו מתייחסים אליו כאן.
ג'ק בלנגה
זאת בדיוק הסוגיה. זה מס לתשלום. בית המשפט העליון הכיר מס תשומות ללא חשבוניות. אנחנו לא יכולים עכשיו לבוא ולהגיד שאנחנו לא מכירים את ההוצאות של הבן אדם.
יהודה שפר
אני מציע להיצמד למתווה של חוק מע"מ שמדבר בעבירה 117(ב) על סכום המס שלגביו נעברה העבירה. אנחנו נצמדים לחוק מע"מ.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לגבי מיסוי מקרקעין. לא ידעתי למה הכוונה. אם מישהו מוכן להסביר לנו, בבקשה. אחרי שנדע מה הכוונה, נעשה ביחד את החשבון.
גיא גולדמן
העבירות בחוק מיסוי מקרקעין הן עבירות על מס רכישה, תשלום של מס רכישה שלא שולם, תשלום מס שבח שלא שולם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמיד משלמים מס רכישה ומס שבח?
גיא גולדמן
במצב האידיאלי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היום, בכל עסקה נניח.
ג'ק בלנגה
תמיד מס רכישה. לא תמיד מס שבח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם אני רוצה לעשות את החשבון, אני צריך להבין על מה מדובר.
ג'ק בלנגה
תמיד יש מס רכישה ולא תמיד יש מס שבח.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם אתה מוכר את הדירה שלך?
ג'ק בלנגה
זה פטור חלקי. יש חובת דיווח. מעל סכום מסוים משלמים בכל מקרה.
גיא גולדמן
כל עסקה של רכישת זכות במקרקעין חייבת במס רכישה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה גובה מס הרכישה?
ג'ק בלנגה
קטסטרופה.
שלמה אסטרוגו
יש מדרגות מס.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה הצבעת על בין שמונה לעשרה אחוזים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני עשיתי את זה והגדלנו, בעיקר אם מדובר על דירה שנייה.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לפי סכום שווי הדירה. רק הדירה הראשונה עד מיליון ו-500 אלף שקלים, פטורה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא רוצה להסתמך על זה ולכן אני שואל.
שלמה אסטרוגו
העיקר יהיה במס שבח בדרך כלל ולא במס רכישה כי מס רכישה, לרוב, זה על בודדים ויכול להיות אפס אחוז בדירה ראשונה של בן אדם עד מיליון ו-600 אלף שקלים. לאחר מכן נותנים שלושה וחצי אחוזים, חמישה אחוזים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בגלל ברק, עם עשרה מיליון, עשינו דרגה נוספת.
ג'ק בלנגה
אבל הוא סיים ולכן אפשר לתקן את החוק ולבטל אותו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן הוספנו דרגה נוספת.
שלמה אסטרוגו
הרווח בין מחיר המכירה של הנכס פחות מחיר הרכישה ופחות הוצאות מסוימות שמותר להכיר בחוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כאן אנחנו מדברים בעיקר על מס שבח.
שלמה אסטרוגו
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מס שבח נמצא בכל עסקה בה אתה מקבל יותר ממה ששילמת.
שלמה אסטרוגו
לא מה שקיבלת אלא יותר ממה שעלה לך.
ג'ק בלנגה
בניכוי הפחת.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה על הדלתה של הרווח.
שלמה אסטרוגו
בניכוי פחת והוצאות נוספות. זה החישוב של המס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בכל רווח, המדינה שותפה שלך.
ג'ק בלנגה
על דירה ראשונה יש פטור.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה גובה המס?
שלמה אסטרוגו
זה יכול להיות מס שולי. יש חישוב שעושים בהתאם לשנה בה נמכרה הדירה. המס הממוצע יהיה באזור ה-25 אחוזים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמה זה בכסף בממוצע?
שלמה אסטרוגו
אדם מכר דירה בשלושה מיליון שקלים ודיווח על שני מיליון שקלים, הוא חסך למעשה מס של 250 אלף שקלים על המיליון שהוא השמיט. זה בהערכה גסה. הוא קנה דירה בשני מיליון ומכר אותה בארבעה מיליון, הרווח הוא שני מיליון. לנו הוא מצהיר שהוא מכר אותה בשלושה מיליון. המס שאנחנו נחשב הוא על מיליון, בין שלושה מיליון עליהם הוא הצהיר לשני המיליון. בהערכה גסה זה 250 אלף שקלים. בפועל המס שהוא היה אמור לשלם הוא על בין ארבעה מיליון לשני מיליון שקלים, וזה חצי מיליון. בפועל על מיליון שהוא לא רשם בחוזה, הוא חסך בערך 25 אחוזים, 250 אלף שקלים.
גיא גולדמן
זה למעשה יותר גבוה מהמע"מ. אם על תקבול של מיליון במע"מ זה 170 אלף שקלים, במס שבח זה יהיה 250 אלף שקלים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תנו לי להבין. נניח לאדם יש עסק ואנחנו אומרים שהוא מרמה בדיווחים והוא מעלים מס והוא מרמה גם במע"מ אבל זה אדם שעושה את זה וכמו שהוא עשה את זה השנה, הוא בטח יעשה את זה גם בשנה הבאה ובעוד שנתיים. כמו שהוא עשה בעסקה של אתמול, הוא עושה את זה בעסקה של היום. כל פעם הוא גונב קצת. כאן במחיר של דירה, זה הרי אירוע חד פעמי. אדם עובר אירוע כזה פעם בחיים, פעמיים בחיים. זאת אומרת, זה אירוע חד פעמי. נכון?
שלמה אסטרוגו
יש אנשים שרוכשים דירות להשקעות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד מעט נדבר על קבלן. אם נדבר על קבלן שהוא מוכר דירות ומרמה, זה סיפור נפרד וזה משהו אחר. אני מדבר על האדם שהתחתן, יש לו שלושה ילדים והוא עובר עם הילדים לדירה אחרת. בדרך כלל אדם עובר דירה פעם-פעמיים בחיים אבל לא כל שנה הוא עובר דירה. כאן יכול להיות שהוא כן עשה, אבל האיש הזה, זה משהו חד פעמי ולא שאני חושד בו שיש לו עסק. כאן זה אירוע חד פעמי. למה להכניס אותו לנושא של הלבנה ושל הון שחור וכולי? אם זה האדם הפרטי, לא הקבלן או סוחר בדירות או מישהו שקנה עשרים דירות ומתחיל למכור אותן. אני מדבר על אדם פשוט שקנה דירה, ועכשיו משפר את הדיור שלו.
יהודה שפר
אני רוצה להסביר למה הכנסנו את הסעיף הזה, למה הצענו אותו ולמה אני חושב שהוא צריך להיות ללא סכום בכלל.

הסכום הזה של 98(ג) מתחלק מנקודת המבט שלי לאלה שמדווחים ולאלה שלא מדווחים בכלל. אנחנו נתקלים בחקירות הפליליות, כשאנחנו לפעמים שמים יד על סכומי עתק שאנחנו מגלים, ואז מתברר שיש עסקאות שלמות במקרקעין שנעשות בכלל בלי דיווח וגם לא נרשמות בטאבו ולא נרשמות בשום מקום. עסקאות בסקטורים מסוימים, בכל מיני מקומות, הון שחור מתחת לרדאר.

עסקאות המקרקעין האלה שמספקות לנו תיקים פליליים, לזה אנחנו צריכים את הכלי הזה. לכן יזמנו את זה. לגבי אלה שמדווחים, אני מניח שיש גם תופעה של מרמות שעושים חלק בשחור וחלק בדיווח וכולי, אבל שם סכומי המס, לא נגיע לאיזושהי הערכה לגביהם וגם זה דבר שלמיטב הערכתי רשות המיסים מטפלת בו לא רע כי יש את השמאויות וכל עסקה שמדווחת בסטייה מהערך הידוע של הקרקע, זה נכנס לביקורת. זה לא תחום שהוא עתיר בהון שחור, התחום שכן מדווח.

לכן הייתי מבקש מכם להשאיר את זה ללא סכום. אנחנו נשתמש בזה באותם מקרים בהם יש סכומים משמעותיים שכל העסקה כולה לא דווחה או כאשר יש איזו מרמה באמת יוצאת דופן, כי במקרים הרגילים שאנשים לוקחים סיכונים, אם הם עושים דברים כאלה, רשות המיסים הרי מגיבה מיד משום כל מה שמדווח בחריגה מהערך של המקרקעין כפי שהוא ידוע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אדם נניח קנה בזמנו את הדירה שלו בשני מיליון שקלים ועכשיו, כשהוא יוצא ממנה, הוא מוכר אותה בשלושה מיליון שקלים ולא דיווח ותפסו אותו.
יהודה שפר
לא דיווח בכלל.
ג'ק בלנגה
אין דבר כזה. הוא לא יכול להעביר את זה בטאבו.
יהודה שפר
הוא לא יכול לרשום בטאבו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא דיווח שהוא מכר את הדירה בשניים וחצי מיליון שקלים. כלומר, חצי מיליון הוא השמיט. אתם לא ניגשים אליו בכלל?
גיא גולדמן
אני אומר להפך. רשות המיסים מיד עולה על זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רשות המיסים עולה על זה והיא מטפלת בזה, לא קשור להלבנת הון ולא נכנס לנושא הזה למרות שיש כאן העלמה של חצי מיליון שקלים, או ניקח מקרה שההשמטה תהיה של מיליון שקלים. הוא קנה בשלושה מיליון ומכר בחמישה מיליון, דיווח על ארבעה מיליון שקלים.
קריאה
אנשים פועלים בסבירות . אנשים לא יגישו למס שבח חוזה שהוא בחריגה טוטאלית מהשומה. בסוג הזה של האנשים הקטנים שקונים ומוכרים, אנחנו לא שם. אנחנו לא במעשה מרמה טוטלי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז איפה אתם? אדם פרטי שעושה ולא מדווח?
גיא גולדמן
כן, ואני מזכיר לך אדוני מה היה בכנסת הקודמת, עת היית יושב ראש ועדת הכספים.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
זאת לא עסקה במקרקעין, אם זה לא נרשם בטאבו.
גיא גולדמן
אני מדבר על תיקים אמיתיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה להבין די שיהיה לי יותר קל. אדם קנה דירה בשני מיליון שקלים ומכר אותה בארבעה מיליון ודיווח על שלושה מיליון שקלים. אדם פרטי. מס הכנסה עולה על זה. זה נשאר אצל מס הכנסה או שזה עובר להלבנת הון?
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
יכול להיות שלא הייתה כאן הלבנת הון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה לדעת אם אנחנו מדברים על האדם הזה - - -
גיא גולדמן
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אצלו זה אירוע חד פעמי בחיים.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אני רוצה להבהיר משהו. כשהם אומרים לא, הכוונה שהם לא יטפלו בזה אבל מבחינת הניסוח שיהודה מבקש בחוק, זה יחול על זה. אתם אומרים שאולי לא תעשו בזה שימוש, אבל זה כן יחול על זה. חשוב להבהיר את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת הערה נכונה אבל אני רוצה להבין. אם הוא יגיד לי שלא, אנחנו נמצא דרך לסייג את זה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אני אומר שמה שיהודה מבקש, בלי סכום בכלל, המשמעות היא שזה יחול על כל מי שההצהרה שלו היא לא נכונה גם אם הוא אומר שהוא לא יעשה בזה שימוש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה מכיר אותי, אני צריך לדעת למה מתכוונים. אם נדע למה מתכוונים, אחר כך נסמוך עליך שהניסוח יהיה כזה שהוא לא יוכל לעשות מה שהוא לא התכוון לו.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
זאת לא שאלה של ניסוח אלא זאת שאלה של להבין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא אמרתי שנכתוב בלי סכום. אני קודם רוצה להבין למה הם מתכוונים.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אני מחדד את הנקודה. זאת לא שאלה של ניסוח כאן אלא זאת שאלה של להבין מה היקף התחולה של העבירה הזאת. יהודה מדבר על אלמנט אחר, אם אני מבין אותו נכון. לא על השאלה מה מבחינת הנורמה, על מה היא חלה, על איזה מקרים הנורמה חלה, אלא הוא אומר שהוא לא יפעיל את זה במקרים האלה כי רשויות המס ייכנסו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אל תדאג, אני לא אשאיר את זה כך.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
יהודה, אני טועה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, עזוב, אני לא אשאיר את זה כך כי מחר יהודה יעלה בדרגה וייכנס מישהו אחר במקומו. אחרי שאני אבין מה מתכוונים, ואם נסכים לזה, הניסוח של הסעיף יהיה כזה שאי אפשר יהיה לעשות. זה יבטיח את הדברים האלה. אני קודם כל רוצה להבין.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לכן אני מחדד ואומר שהשאלה כאן היא בשתי רמות ולא רק למה הם מתכוונים אלא השאלה מה כתוב בנורמה ועל מה היא חלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אחרי שנדע למה הם מתכוונים, נכתוב את זה.
ג'ק בלנגה
אני מסכים עם כל מילה שיהודה אמר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תסבירו לי למה אתם מתכוונים כדי שיהיה לי יותר פשוט.
יהודה שפר
קודם כל, הלבנת הון באמצעות מקרקעין, זאת תופעה שאנחנו מזהים אותה והיא קיימת. כל מה שניסיתי לומר זה שצריך להתחשב באופי שבו העבירה הזאת מבוצעת. כאשר מדובר באנשים נורמטיביים או באנשים שזאת עסקה אחת בחייהם וכולי, יתכן – אני לא רוצה להאמין שיש דברים כאלה חס וחלילה – שחלק משולם בשחור ולא מדווח. כל מה שאמרתי זה שמעצם מהותה של הביקורת של מיסוי מקרקעין, עצם המהות של הביקורת שמחוברת מאוד לשמאויות, הסוג הזה של העבירה, עוברים אותו בסכומים קטנים משום שאם אתה עובר את זה בסכום גדול, אתה מיד מתגלה כחריג, אתה מיד קופץ. יש ביקורת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה קורה אם אתה מתגלה כחריג?
יהודה שפר
יש ביקורת ולכן זה לא נעשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם זה כן נעשה, מה קורה אז?
יהודה שפר
זה נכנס לביקורת של מס הכנסה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למי זה עובר? למשה אשר או לשלומית?
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
הנורמה תחול על זה או לא תחול?
יהודה שפר
הנורמה תחול תיאורטית אבל זה לעולם לא יתממש משום שאנשים לא עושים את זה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
זה יחול אלא שהוא אומר שהם לא יעשו בזה מימוש.
יהודה שפר
לא, אני לא אומר שלא נעשה בזה שימוש אלא אני אומר שזה לא קורה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נעזוב את הנוסח הכתוב.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
זאת מהות. זה לא נוסח.
יהודה שפר
זה פשוט לא קורה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נכתוב את המהות אחרת. עזוב. אם אני אבין ונסכים, נכתוב את המהות אחרת.
יהודה שפר
אני אומר שזה פשוט לא קורה. מה שקורה, אלה שני סוגים של דברים. או שנעשית מרמה לגבי זהות הקונה, הבעלים וכולי, שזאת כבר הלבנת הון וזה כבר מוצדק לשיטתך ולשיטת כל אחד שאם יש כאן חברת אופשור או נאמנות, משהו מורכב שמקימים רק כדי לרמות וכדי שמי שחייב במס שבח, לא יהיה חייב במס שבח, כל תצורה כזאת של מרמה צריכה לחול מהשקל הראשון. אין הצדקה. זה לא האדם הנורמטיבי שקונה ומוכר פעם-פעמיים בחייו דירה, לו, לילדיו או למישהו. זה מצב אחד.

מצב שני הוא מצב בו אנחנו נתקלים בו גם בחקירות הפליליות הכבדות. אנחנו מוצאים אנשים עם סכומי עתק במזומן ואחרי שאנחנו חוקרים, מתברר שזה פרי של עסקאות מקרקעין שנעשו מתחת לרדאר בלי בכלל רישום בטאבו, רישום מיסוי מקרקעין וכולי.

בשני המצבים האלה אני חושב שזה לא נכון להגביל אותנו בסכום. במקרה התדיר הרגיל, אני פשוט טוען שבפועל גם אלה שעושים את העבירה הלא יפה הזאת של חלק בשחור, אלה סכומים פעוטים יחסית ולכן אין מה ללכוד שם.
ג'ק בלנגה
אני מסכים לכל מילה שיהודה אמר.
יהודה שפר
עוד משפט אחד. כנ"ל לגבי מרמה בתאריך הפטור. זאת אומרת, המרמה יכולה להיות או בזהות האדם או בתאריך.
יפעת סלטנוביץ'
הרי יש פטור על דירת מגורים ראשונה כל שנה וחצי וזה גם נעשה בני שני אנשים פרטיים. אם יש איזושהי הסכמה על התאריך שיזוז, כלומר, אני מכרתי בעצם ביוני ואני מבקש לדווח בדצמבר, רשות המיסים לא תדע על הסכום הזה ואז אני מעלים סכום הרבה יותר גבוה, בעצם את כל סכום העסקה.
ג'ק בלנגה
אני מסכים עם העקרונות שיהודה אמר קודם. יש דוגמה לחקירה שהתפרסמה באתר רשות המיסים לפני שבועיים-שלושה, באתר הפייסבוק, שמישהו בנה כמה בניינים וזה עלה במערכת הדיווח של רשות המיסים. אין ספק שבמקרים שלא דווח בכלל, זה צריך להיכלל כאן. אבל אפשר להסכים שמקרים שדווחו, שהם לא יהיו בחוק. אלה שלא דווחו, כן יהיו בחוק. אז זה מפשט את כל העניין.
יהודה שפר
שדווחו על ידי האדם הנכון שבוצע בתאריך הנכון?
ג'ק בלנגה
שדווחו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה אומר שמה שדווח לא יהיה בחוק, ומה שלא דווח יהיה בחוק.
ג'ק בלנגה
כן.
יהודה שפר
אם זה דווח על ידי איש קש?
ג'ק בלנגה
אז זה לא דווח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ג'ק מעלה רעיון. בסדר. אם נדע מה הכוונה, בסוף נמצא את הנוסח. אני לא יודע אם נקבל את זה או לא.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אני חוזר ואומר שזאת לא שאלה של נוסח אלא שאלה של מהות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מדבר על מהות. בסדר. מהות שבאה לידי ביטוי בכתב לאחר מכן.
יעל גרוסמן
אני חושבת שהנושא הזה לא צריך להיכנס לחוק. עסקת המקרקעין היא עסקה מאוד מסורבלת וכל עוד היא לא נכתבת בספרי הרישום של המקרקעין, היא לא קיימת. נכון שחריג שבחריגים קורה שמבוצעות עסקאות כמו שיהודה הגדיר אותן מתחת לרדאר שבכלל לא מדווחות ולא רשומות בספרים, שהמשמעות היא שמי שקנה את הנכס לא יכול למכור אותו הלאה משום שהוא לא רשום בשום ספר. אבל לשם כך לא מחוקקים חוק, בשביל ההזדמנויות הנדירות האלה.

אנחנו מדברים כאן על הגדרת עבירה כהלבנת הון.
יהודה שפר
כעבירת מקור.
יעל גרוסמן
עבירת מס כעבירת הלבנת הון. השימוש בעסקאות במקרקעין כדי להלבין הון, נכון שהוא נעשה אבל בדרכים לגמרי אחרות וזה לא קשור לנושא המס. זה על ידי העלמת זהות, זה דווקא על ידי זה שמנפחים את מחיר המקרקעין כדי להלבין את הכסף שהרוויחו אותו מעסקאות אחרות, דהיינו מציגים עסקה לקנייה של נכס במחיר נמוך כקנייה של נכס במחיר גבוה כדי להסתיר את העובדה שהמקור של הכסף הוא בעסקאות סמים או בעסקאות אסורות אחרות. אבל זה לא נכון שביום יום כעבירה שצריך להילחם בה והיא נפוצה, יש עבירות של הלבנת הון שמתבטאות בנושא של העלמת מס.

לכן אני מציעה בכלל לא להכניס את הנושא הזה להגדרה של עבירות המס שיוגדרו כעבירות מקור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי. באופן אינטואיטיבי יש לי בראש שבנושא של מקרקעין יש הרבה הון שחור, ואולי אני טועה. לא יודע איך, אבל לפי מה שאתם אומרים עכשיו, פתאום נראה שכולם צדיקים.
יהודה שפר
לא. ממש לא.
שלומית וגמן
חשוב לציין שתחום הנדל"ן הוא תחום בסיכון מאוד גבוה להלבנת הון בישראל. אנחנו רואים הרבה מאוד כספים שחורים שזורמים לשם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את זה אני מחפש. איפה הסכומים האלה? איך אפשר לתאר אותם? עליהם אני רוצה לדבר. אני לא רוצה לדבר על האדם שקנה דירה ומכר ואכן לא בסדר שהוא השמיט אבל כולנו מסכימים שזה לא העניין שלכם אלא משה אשר יטפל בו. איפה כן הזרימה של ההון השחור עליו אני רוצה להלביש את הלבנת ההון כדי לתפוס?
שלומית וגמן
גם לגבי אותו תמים שבסך הכול קיבל את הכסף בשחור או העביר אותו בשחור, הוא בעצם המנוע שמתדלק את השוק השחור של הנדל"ן בישראל ולתפיסתי, גם אם זאת עסקה ראשונה שלו ויחידה, היא בהיקף מסוים והוא קיבל כספים., ויש אלמנט נוסף של ערך מוגן של הלבנת הון – לטעמי כבוד היושב ראש, הסכום כאן לא צריך להוות מגבלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרת שהכסף בו הוא קונה את הדירה זה כסף של הון שחור?
שלומית וגמן
קונה או מקבל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את זה את יכולה להגיד על כל דבר. אם אדם נניח קונה עסק או כל דבר. קחי את האיש הנורמטיבי הרגיל, משפחה שיש לה דירה, קנו אותה ועכשיו הם משפרי דיור ולכן מוכרים אותה במחיר יותר גבוה כי הוא הרוויח והוא צריך את הכסף הזה לדירה היותר גדולה שהוא קנה.

דרך אגב, תסבירו לי עוד דבר אחד. קבלן בנה בית. אם הוא מוכר נניח שמונים דירות ועל כל דירה הוא עושה את זה, שם יכול להיות הון שחור? או שם חל אותו הדבר שחל על האדם הפרטי כי מיד יתפסו אותו?
קריאה
זה מטופל בנס הכנסה. זה טופל בסעיף הראשון.
ג'ק בלנגה
יש לו העלמת מס רכישה ומע"מ בקנייה ואחר כך יש לו העלמת מס הכנסה ומע"מ.
קריאה
קבלן זה מלאי.
שלמה אסטרוגו
על קבלן לא חל חוק מס שבח. רק מס הכנסה רגיל.
ג'ק בלנגה
בקנייה חל עליו מס רכישה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז זאת לא עסקת מקרקעין.
ג'ק בלנגה
זה כן.
קריאה
הוא ייכנס דרך מס הכנסה. קבלן שמוכר.
ג'ק בלנגה
לא מוכר. הוא אומר שקנה קודם. הוא קנה קרקע ואז יש לו מס רכישה.
שלמה אסטרוגו
אתה צודק אם הוא קנה. הדוגמה הייתה על קבלן שמכר שמונים דירות ולא דיווח.
יעל גרוסמן
אדוני, יש שמונים אנשים שרכשו את הדירות האלה ורשמו בטאבו. איך זה יכול להיות שהוא העלים מתחת לרדאר?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא לא העלים את הדירות אלא מכל אחת הוא השמיט רק מיליון שקלים.
יעל גרוסמן
לשם כך שמונים אנשים צריכים לשתף אתו פעולה. יש חוזים.
ג'ק בלנגה
זה נכון. כרגע יש מקרה כזה בחקירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני שאלתי אם זה כן יכול להיות או לא. אני רק לומד.
ג'ק בלנגה
כן. יכול להיות.
שלמה אסטרוגו
כן. יכול להיות.
ג'ק בלנגה
בישראל זה יכול להיות. יש הרבה כאלה.
יעל גרוסמן
יכול להיות פעם אחת בצורה חריגה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה אומר שיש פרויקט שלם שהקימו אותו.
ג'ק בלנגה
יש הרבה כאלה והם כנראה ייתפסו בהמשך.
יוסף חיים זינגר
זה לא מקרה אחד אלא שמונים מקרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה מכיר. אתה ליווית אותנו. יש מקרה שיכול להיות אזור שלם עם חברה אחת שאנשים כנראה שילמו מתחת לשולחן ולא היו יודעים על כך אלא שהחברה פשטה את הרגל.
ג'ק בלנגה
כן, כי בעל הקרקע מכר לרוכשים הסופיים. באתר הפייסבוק של רשות המיסים יש את התיאור של כל המקרים. מי שמעוניין, יכול לקרוא שם.
יעל גרוסמן
בשביל מקרה אחד לא מחוקקים חוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר. נמשיך ואולי תהיה לכם הצעה.
יהודה שפר
אנחנו נבוא עם הצעה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
הנושא הבא הוא הנושא של החשבוניות הפיקטיביות שהם הוסיפו דברים.
ג'ק בלנגה
אדוני, יש עוד כמה נקודות עקרוניות בחוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכולם יש את הנייר שהוציא גם הייעוץ המשפטי וגם משרד האוצר. זאת אומרת, אותו פורמט. נעבור עכשיו לדבר על סעיף 117(ב)(3)(5) או (ב)(1) לחוק מס ערך מוסף. תסבירו.
לילך וגנר
גיא יסביר את זה. אנחנו מדברים על הנושא של חשבוניות פיקטיביות. אולי קצת להקדים את המאוחר לגבי ההסדר הכולל. הנושא של חשבוניות פיקטיביות נבדל במידה מסוימת מעבירות המס האחרות מאחר שמדובר בגניבה פרופר. מאחר שהמאפיינים הם שונים, אנחנו לא רוצים לכרסם במצב הקיים. אנחנו גם דיברנו בינינו וגם עם יושב ראש הוועדה לגבי נושא של קיזוז חשבוניות פיקטיביות וכיצד אנחנו מתייחסים אליו, כשהוא נכלל בגדר סעיף 117(ב)(3) לחוק מע"מ.

רבקה, את רוצה להסביר במקום גיא את הנושא של הקיזוז?
רבקה פיינר
כן. אני מרשות המיסים. כל אותם מקרים של הוצאת חשבוניות פיקטיביות שזה לב ליבה של המרמה שאנחנו אומרים שזה באמת פרופר ה-הארד קור של עבירות המס, אם לא היו כאלה שהיו קונים, מן הסתם לא היה לזה ביקוש. לכן אלה בעצם עבירות מראה כמעט בכל תיק. או הייתי אומרת שבאופן כמעט אבסולוטי בכל תיק שאנחנו חוקרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא אך ורק גנב אלא חור הגנב. לא העכבר הוא הגנב אלא החור.
רבקה פיינר
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם לא היה חור, יש את הסיפור הידוע על המלך שהלך וסתם את כל החורים ואז כל העכברים נעלמו כי לא היה להם לאן ללכת.
רבקה פיינר
נכון מאוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה שקונה, הוא החור שגורם לכך.
רבקה פיינר
נכון, וזאת אפילו שאלה, לא הייתי אומרת פילוסופית אלא גם בתי המשפט הרבה פעמים אומרים שזאת שאלה על מי צריך לחול דין חמור יותר או מי הוא העבריין העיקרי, אותו מפיץ או דווקא אותם מקזזים, אותם קונים של החשבוניות שבכלל מאפשרים את המרמה הזאת.

לכן היות ומדובר בעבירות שהן עבירות מראה, באותו רגע שהמחוקק הגדיר או בשלב הקודם את עבירת הוצאת חשבונית המס מבלי שנעשתה עסקה כעבירה קרדינאלית שמהווה עבירת מקור לאיסור הלבנת הון, אינני רואה כל אפשרות היום שאנחנו בדיוק לא נחיל את אותו רציונל על אותם מקזזים. אלא מה, אולי צודק אלעזר במובן הזה – ואם אני מכוונת שזה החשש – מבחינת הניסוח של העבירה, עבירה על סעיף 117(ב)(5) שעוסק בניכוי תשומות בהיעדר מסמך, הוא מדבר באופן כוללני - - -
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לא רק קיזוז.
רבקה פיינר
זהו. הוא כולל בחובו כל מיני סוגי עבירות של ניכוי תשומות בוורסיה כזו או אחרת ולאו דווקא רק חשבוניות מס פיקטיביות. אני מבינה את זה אלא שכאשר אנחנו מגישים כתב אישום ואנחנו מאשימים אדם בקיזוז חשבונית מס פיקטיבית, זה סעיף העבירה שלנו.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
נגדיר את זה בצורה ברורה כדי שיהיה ברור שפסקה (5) היא בהקשר ל-(3). כי ברגע שאת כותבת רק (5), המשמעות היא הרבה יותר רחבה ולא נוגעת רק לחשבונית פיקטיבית.
רבקה פיינר
נכון.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
זה לא בנוסח שאתם שלחתם לוועדה.
רבקה פיינר
יכול להיות שצריך יהיה לחשוב על זה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני מציע שלא נמשיך לחשוב, אם זה כמעט מוסכם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מה שיהיה.
לילך וגנר
אנחנו רצינו להגיע למצב של קיזוז אבל ממה שהבנו מרשות המיסים, זה השימוש שנעשה בסעיף הזה.
גיא גולדמן
בדיוק. סעיף 17(ב)(5) הוא טיפה מנוסח יותר רחב מ-117(ב)(3). בפרקטיקה, מבדיקה שנעשתה, הוא למעשה תמונת ראי. בפרקטיקה סעיף 117(ב)(5) הוא תמונת ראי של 117(ב)(3). אנחנו לא רוצים להמציא כאן את הגלגל, לשנות את הנוסח ואז כשתהיה עבירת מע"מ בלי הלבנת הון, ישאלו למה בחוק איסור הלבנת הון שיניתם את הנוסח והשתמשתם במושג שלא קיים בחוק המס. אני לא רואה סיבה לעשות את זה כי כמו שאמרתי, בפרקטיקה זה היינו הך. לכן צריך להיצמד לעיקרון של חוק המס, להגיד שסעיף 117(ב)(3) וסעיף 117(ב)ׁ(5) הוא תמונת ראי שלו. אנחנו כאן לפרוטוקול אומרים – אני, רבקה וכל מי שנמצא, נציגי הממשלה – שאנחנו מדברים כאן על חשבוניות.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אבל אנחנו מחוקקים נורמה. הנורמה צריכה להיות ברורה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה אתה מציע לכתוב?
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
שה-(5) יתייחס ל-(3). שיהיה ברור בנוסח. כאשר אתה מחוקק נורמה, אתם היום באים ואומרים לפרוטוקול כך וכך, אבל אתה לא יודע מה יהיה בעוד עשרים שנים. צריך שזה יהיה כתוב בצורה ברורה בנורמה ולא לסמוך על מה שאתם אומרים לפרוטוקול.
לילך וגנר
חשבונית פיקטיבית זה לא מונח שקיים בחוק?
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אמרתי. פסקה (5) לפי (3). לקשר את פסקה (5) לפסקה (3) בלי להשתמש במונחים חדשים.
גיא גולדמן
הקישור הזה לא קיים היום בחוק מע"מ. בפרקטיקה הוא קיים. אנחנו לא רוצים ליצור הסדרים חדשים בחקיקה שישליכו על החוק.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לא הסדר חדש אלא הסדר שמיוחד כאן עכשיו להלבנת הון. אתה לא משנה.
לילך וגנר
אנחנו יכולים לנסח את זה ולהפנות כמו שאלעזר הציע. זאת הכוונה שלנו וזאת המהות של הסעיף. יש לנו נוסח דומה כי כבר דיברנו על (ב)(1) בהקשר הזה.
שלומית וגמן
אלעזר, השאלה אם הנוסח שלילך כתבה בהצעת חוק מקובל בהתאמות שנעשה ברמת הנסחות אחר כך.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
כל עוד שברור שפסקה (5) מתייחסת לפסקה (3) והיא לא תוקפת את השוליים הרחבים.
גיא גולדמן
יכולה להיות טעות בחשבונית בספרה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
כל עוד יהיה ברור מהנוסח שלזה מתייחס, זה בסדר כי זה אותו רציונל. אבל הניסוח הנוכחי שלכם, הוא רחב גם אם בפרקטיקה זה השימוש.
שלומית וגמן
אנחנו יכולים להסכים בינינו שבסוף ברמת הנסחות נעשה את הפיין טיונינג?
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
כל עוד העיקרון הזה קיים.
שלומית וגמן
העיקרון מקובל עלינו.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אבל ברור שהוא גם צריך להיות כתוב.
שלומית וגמן
בסדר.
גיא גולדמן
זה כתוב היום בנוסח. תקרא את הסיפא.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אבל הסיפא מתייחסת ל-(ב)(1).
היו"ר ניסן סלומינסקי
לילך ואלעזר ישבו אחר כך וימצאו את הנוסח כפי שאלעזר אומר.
גיא גולדמן
הכוונה הייתה שזה יתייחס לשניהם.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אבל זה צריך להיות ברור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה חובר לעוד משהו או שעכשיו זה בסדר?
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אני רוצה שבכל זאת יסבירו את (ב)(1). הם הוסיפו כאן גם את (ב)(1).
גיא גולדמן
עבירה לפי 220 ועבירות לפי 98(ג)(2) בחוק מיסוי מקרקעין חלות על המבצע או על מי שסייע לאדם אחר להתחמק מתשלום מס. אנחנו בהצעת החוק הממשלתית כמובן כללנו את (ב)(1) על המסייעים. אם הוועדה הבחינה את עניין החשבוניות הפיקטיביות מיתר העבירות לפי חוק מע"מ, זה כמובן חל גם על מי שסייע. העבירות האלה הן עבירות מתוחכמות ומורכבות.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
למה היום זה לא נמצא בפנים? אני באמת שואל. מבחינה היסטורית. כאשר חוקקו את החוק הזה אמרו שהפצת חשבוניות פיקטיביות זה משהו חריג, זה מאפיין ארגוני פשיעה, זה שונה מעבירות המקור.
גיא גולדמן
לא, זה לא בא בהצעת החוק הממשלתית. נציבת מס הכנסה דאז באה אז לדיון והכניסה את זה בדיון. לכן זה נוסח.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
בדיון זה נאמר כך. לאור ההיגיון שאתה אומר, למה אז לא נכנס (ב)(1)?
גיא גולדמן
בגלל שזה נוסף ברגע האחרון בוועדה ולא בהצעת החוק הממשלתית המקורית. טלי ירון אלדר באה לוועדה, שכנעה במקום ואז בגלל טעות הכניסו.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
באותה פסקה שהוא אמר או אחרים אמרו, העלמת מס לא תיכנס על החשבוניות הפיקטיביות.
גיא גולדמן
אבל אז בטעות הכניסו רק את אחת החלופות ולא את מי שמקזז.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
עד כדי כך לא הצלחתי להתעמק.
גיא גולדמן
אין חוק מס רציני בעולם שאין ענישה חמורה על מי שמסייע למבצע להתחמק מתשלום מס. עבירות מס הן עבירות מתוחכמות עם מערך מורכב. תמיד יש מסייע ומבחינתנו זה חלק מאותו עניין. אכן ייחדנו את זה רק לעניין הפיקטיביות.
לילך וגנר
צריך לזכור שמדובר בעבירות שמבוצעות בנסיבות מחמירות לפי חוק מע"מ ובהתאם לנסיבות המחמירות שקבועות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו מתקדמים.
לילך וגנר
לגבי ההצעות הנוספות שלנו. אולי אני אגיד מה לא שנוי במחלוקת. יש חלופות שסוכם עליהן בדיון הקודם ואני חושבת שהן פחות שנויות במחלוקת ואפשר להציג אותן כאן במהרה. החלופה שמבקשת ליצור קשר בין עבירת המס ועבירת הלבנת ההון לפי סעיפים 3 או 4 לחוק שמקורה בעבירת המס שהיא בוצעה בזיקה לארגון פשיעה או לארגון טרור. להבנתי הנושא הזה אינו במחלוקת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין לי בעיה עם זה.
לילך וגנר
אני רק רוצה להסביר את השימוש שלנו בנוסח שמקורה בעבירת המס. הכוונה איננה שהרכוש מקורו ברכוש שהוא תוצר של עבירת המס כאמור בסעיף 3(א) אלא שעבירת המס היא עבירת המקור שלה. בדומה לנוסח שקיים בפרט 19 לתוספת. זאת הבהרה שנועדה לא ליצור בלבול בפרשנות של הסעיף הזה.
יהודה שפר
הכוונה היא לכל החלופות של 3(א).
לילך וגנר
סעיף 3(א) קובע מהו רכוש אסור.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
את מתייחסת עכשיו לנסיבה של 3 או של 4?
לילך וגנר
אני מתייחסת כרגע בנוסח שלי ל-(ג), לעבירת המס או עבירת הלבנת הון לפי סעיפים 3 או 4 שמקורה בעבירת המס שבוצעה בזיקה לארגון פשיעה או לארגון טרור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עם איזה ניירות את עובדת?
לילך וגנר
אני מסתכלת כבר על הנוסח שלנו ואני רוצה להסביר למה נקטנו במונח הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו הולכים כרגע לפי הדפים.
לילך וגנר
כאן זה לא יופיע. זה יופיע בנוסח עצמו ורציתי להסביר אותו, אם נגיע להצבעות, כדי שיהיה ברור למה כוונתנו כדי שאחרי כן לא תהיה מחלוקת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא מסביר משהו מהדף הזה?
לילך וגנר
אני מדברת על נוסח החוק.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
שיהיה כתוב. לא להבנתנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יהיה כתוב.
לילך וגנר
לפי הנייר הזה, זה (ג) לכל החלופות. מדובר על זיקה לארגון פשיעה ולארגון טרור של עבירת המס. מדובר על סעיף (ג) לנוסח. כאשר מדובר על זיקה לארגון פשיעה או לארגון טרור, רציתי להבהיר משהו שכתבנו בנוסח. זה לא מופיע במסמך העקרונות אלא בנוסח שהפצנו, מה הכוונה לעבירת הלבנת הון שמקורה בעבירת מס. הכוונה לא שבהכרח הרכוש מקורו ברכוש אסור שהוא תוצר של אותה עבירה אלא כל החלופות של רכוש אסור לפי סעיף 3(א) לחוק. זאת עבירה נוסחית.
יהודה שפר
שימש לביצוע העבירה. זה ארגון פשיעה וארגון טרור. אנחנו לא צריכים להוכיח את מקורו של הרכוש.
לילך וגנר
זה כדי למנוע בעיות פרטניות בהמשך.
יהודה שפר
הערה טכנית לחלוטין.
לילך וגנר
בדיוק. הערה טכנית שקשורה רק למונח שבו נקטנו בנוסח.

עוד חלופה שאני סבורה שאיננה שנויה במחלוקת ודובר עליה רבות זאת עבירה של הלבנת הון שמקורה בעבירת המס שבוצעה בידי מי שאינו האדם החייב במס שגם על זה הרחבנו את הדיבור וזה מופיע גם בנוסח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מספר 4.
לילך וגנר
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תסבירי.
לילך וגנר
דיברנו על המעגלים השניים של מלביני ההון.
יהודה שפר
המקצועיים.
לילך וגנר
פירטנו עליהם גם בהנחיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רואי החשבון או עורכי הדין.
לילך וגנר
לאו דווקא. מדובר גם על שירותים פיננסיים. לא דיברנו על שותפים לעבירות המס. אנחנו מדברים על מי שביצע את עבירת הלבנת ההון ולא על מי שביצע את עבירת המס. צד ג' שביצע את עבירת הלבנת ההון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה שהעלים מס עכשיו הולך לרואה החשבון שלו ואומר לו שהוא עשה כאן עסקה, שהוא הצליח לסבן אותם, קח מאה אלף שקלים או מאתיים אלף שקלים ותעלים לי אותם.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אני רוצה רק להבהיר שיש כאן פער לגבי הניסוח של הדברים בהנחיות, בטיוטת ההנחיות. אני חושב שחשוב להדגיש ולומר שהדברים שנאמרו עכשיו, לא נמצאים בטיוטת ההנחיות שאתם הצגתם. צריך לומר את הדברים במפורש. צריך לומר בדיוק מה שאמרתם עכשיו, שהכוונה היא למלביני הון מקצועיים, עם דוגמאות, זה יכול לתת נותן שירות פיננסי או מישהו אחר.
יהודה שפר
זה כתוב סעיף 5.
לילך וגנר
אנחנו התייחסנו לכך.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
התייחסתם בצורה חלקית. אני התייחסתי בצורה יותר מלאה. לקחתי את הדברים שלילך אמרה עכשיו שלא נמצאים בנוסח שלכם אבל צריך לומר אותם.
לילך וגנר
מאחר וזה עלה בדיון בוועדה, אנחנו הסברנו שאין כוונתנו זולת העבריינים בנוסף לעבירת המס. הבהרנו את זה מפורשות בהנחיות.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
את החלק השני, בדיוק מה שאמרת עכשיו, שהכוונה היא למלבינים מקצועיים.
לילך וגנר
למלביני הון שהם אנשים אחרים. אני לא רוצה לקרוא להם מלביני הון מקצועיים כדי שאני אצטרך להוכיח שמדובר במישהו שעושה את זה בצורה סדרתית.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
את לא צריכה להוכיח שלמישהו יש תעודה של מלבין הון.
לילך וגנר
בדיוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חתומה על ידי משה אשר.
לילך וגנר
אני מדברת על אותו צד ג' שותף לעבירה, על אותו צד ג' שמקבל את הכספים ומכניס אותם. הוא החוליה שמכניסה את הרכוש האסור לתוך השוק כדי שהכספים האלה יולבנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את חטאי אני מזכיר עכשיו. לי זה היה נראה משונה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אגב, אני לא כתבתי מלבינים מקצועיים. הצד השלישי הוא אדם, כמו עורך דין וכולי. ניסוח יותר רחב ולא דל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לי זה היה נראה משונה. אם נניח אני מעלים מס, את הכסף הזה אני לוקח ונותן נניח לג'ק כדי שיטפל בו. הוא ייכנס להלבנת הון ואני לא אכנס.
לילך וגנר
אם לא תעמוד ברף הכתוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. לי זה נראה בהתחלה לא סביר כי איך זה יכול להיות שהוא לא עשה את העבירה ובסוף הוא חוטף הכי הרבה. אחרי מחשבה ואחרי ששאלנו אותו מה יקרה אם מישהו יבוא אליך ויגיד לך, התשובה שלו הייתה שהוא היה אומר לו תברח ממני, לא רוצה לראות אותך יותר. זאת אומרת, אני יכול להעלים מס, בסדר, או שילמתי מס או שילמתי בסכום מסוים ויכול להיות שאני גם מלבין, אבל מי שעושה את זה, איש המקצוע שעושה את זה, זה כבר מקצוע מה שנקרא וזה מסובך ויכול להיות שכמו שהוא עושה לי, הוא עושה גם עבור אחרים. לכן אני מניח שאנשי המקצוע הישרים, ואני מניח שרובם ככולם הם ישרים, לא יתקרבו לזה. אם מישהו מתקרב לזה בידיעה, זה סיפור שאני מסכים בנושא הזה.

אתה רואה, ג'ק, שכנעת אותי בלי שאתה יודע.
יעל גרוסמן
אני חושבת שהניסוח כאן הוא לא ברור משום שאם באמת הכוונה היא לטפל במלביני הון מקצועיים, ואלה יכולים להיות גם גופים פיננסיים, צ'נג'ים וגם עורכי דין ורואי חשבון, אז יש סבירות בהגדרה הזאת אבל זה לא עולה מהלשון כאן. הלשון של הסעיף כמו שהוא מוצע, של סעיף 4, היא שעבירת הלבנת ההון בוצעה בידי מי שאינו האדם החייב במס. כשאתה אומר בוצעה, לפעמים גם יכולה להיות משמעות שבוצעה שלא במודע.
לילך וגנר
לא. לכן דייקתי והסברתי מה כתבנו בנוסח. זה מסמך עקרונות. אם תסתכלי בנוסח, אנחנו עשינו נוסח יותר מדויק שאומר עבירה לפי סעיפים 3 או 4 שמקורה בעבירת המס, בוצעה בידי מי שאינו האדם החייב במס. זאת אומרת, כל התנאים של סעיף 3 או 4 צריכים להתקיים.
יעל גרוסמן
זה לא מספיק.
לילך וגנר
זה לא יכול להיות משהו לא במודע.
יעל גרוסמן
זה לא מספיק משום שאת צריכה להבהיר שהוא עצמו ביצע למעשה עבירת הלבנת הון.
לילך וגנר
ברור. זה מה שכתוב.
יעל גרוסמן
לא. זה לא מה שכתוב.
יהודה שפר
כתוב, העבירה בוצעה.
יעל גרוסמן
לא. משום שלפי הנוסח שאת כותבת כאן, יוצא שאותו אדם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק רגע. את אומרת שצריך לכתוב בוצעה ביודעין?
יעל גרוסמן
כן.
לילך וגנר
אבל לא צריך לכתוב דבר כזה כי הסעיפים עצמם מדברים.
יעל גרוסמן
אני אומרת שצריך להיות בוצע ביודעין או לפחות בוצע במודע, שזה אפילו פחות מאשר ביודעין אבל זה המינימום הנדרש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לכם התנגדות לכתוב את זה?
לילך וגנר
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה?
לילך וגנר
מאחר שהיסוד הנפשי קבוע בעבירות עצמן בסעיפים 3 ו-4. אני חושבת שגם אלעזר יסכים אתי שסעיף 3 הוא סעיף של מטרה מיוחדת.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
יעל, את עלולה לגרום למצב שבו היסוד הנפשי יהיה מודעות ולא מטרה.
לילך וגנר
ולא מטרה מיוחדת לפי 3(א).
יעל גרוסמן
הנוסח לא ברור. מה שהם רוצים, לא ברור מהסעיף. טכנית ביצעתי את זה באמצעות מישהו אחר. הניסוח מתייחס למי שמבצע את עבירת המס, המשמעות היא שמי שמבצע את עבירת המס ביצע אותה באמצעות צד שלישי וכולי.
לילך וגנר
זה לא הנוסח.
יעל גרוסמן
הניסוח חייב להיות ברור שהוא ביצע את זה באמצעות צד שלישי וגם הצד השלישי בעצמו ביצע את העבירה. כלומר, הוא איננו כלי בידי מבצע עבירת המס אלא הוא עצמו ביצע עבירה ואז יש לזה הצדקה.
שלומית וגמן
יעל, את לא מסתכלת על הנוסח.
יעל גרוסמן
אני מסתכלת על הנוסח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אלעזר, הנוסח שכתוב כאן הוא ברור ומספק?
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לדעתי כן. אני חושב שכן. אני חושב שדווקא המילה "יודעין", באופן כללי יש רתיעה מלכתוב את המונח יודעין כי התפיסה היא שלפי תיקון 39 המונח, יש מחשבה פלילית בכל מקרה. נמנעים מלכתוב את המילה יודעין וגם החשש שלי הוא שזה עלול לגרום למצב שבו היסוד הנפשי יהיה חלש יותר.
יעל גרוסמן
אולי נעשה בסיוע של או בשותפות עם. אפשר למצוא נוסח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא אומר שזה מובן וברור ויש כאן מערכת שלמה, כל אלה של הייעוץ, הפרקליטים והתובעים וכל העולם כולו, זה בסדר.
יהודה שפר
יש לך את הפרוטוקול של הוועדה כשתבואי לטעון כסניגורית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מבחינתי אם אלעזר אומר שזה ברור, זה ברור לנו.
יעל גרוסמן
אולי בשיתוף עם או בסיוע של. אז זה ברור שגם המלבין צריך לבצע עבירה בעצמו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואו נשאיר את זה כך. ההערה נרשמה. נראה. נמשיך הלאה.
לילך וגנר
הדבר הנוסף שהוא יותר פרובלמטי.
היו"ר זניסן סלומינסקי
את אומרת, 3 ו-4 מקובל על כולם.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
את עכשיו מתייחסת למשהו חדש.
לילך וגנר
אני מדברת כרגע על התנאים שבהם עבירות המס ייקבעו כעבירות מקור. עברנו על התנאים 3 ו-4 שפחות או יותר מוסכמים, (ג) ו-(ד) בנוסח. עכשיו חזרנו ל-2.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא התחילה קודם עם מה שבטוח מקובל על כולנו.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
שיטתיות ותחכום.
לילך וגנר
בדיוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
על 3 ו-4 באמת מקובל, ארגוני פשע וכולי.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
קשה לי לעקוב. אין לכם מושג כמה משעמם הדיון הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני חושב שזה מאוד מעניין.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
מעניין את בעלי המקצוע, אלה שמקצועם בכך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. אנחנו לא מקצועיים אבל זה דומה ללמוד דף גמרא ואחר כך להסתכל מה האורים והתומים מקשה. זה בסדר. אנחנו מתקדמים.
לילך וגנר
אני רוצה להסביר את הנוסח שאנחנו מציעים. אני מדברת על התחכום או דפוס פעולה שיטתי, חוזר או מתמשך. על זה אני רוצה לדבר. הבנתי שהנושא יותר פרובלמטי, בעיקר בגלל דברים שהעלה אלעזר, ואני רוצה להסביר מה אנחנו העלינו והאיזונים שאנחנו הכנסנו בנוסח שלנו שלטעמנו עונים על רוב הבעיות שעלו כאן בוועדה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אחרי שנשתכנע עקרונית, נראה את הנוסח.
לילך וגנר
בדיוק. אנחנו הבנו מהוועדה שגם בעניין הזה נדרש רף כספי מסוים. אנחנו תכף נדבר על איזה רף כספי - כרגע אני לא אתייחס לזה – נגזר מהסכומים שיושב ראש הוועדה הציע לגבי עבירת מס שלא מבוצעת בתחכום או בשיטתיות. כרגע אני שמה את זה בצד. מוסכם שיהיה רף כספי כלשהו.

לגבי התחכום או השיטתיות. לגבי התחכום, אנחנו משתמשים במונח הזה שרלוונטי גם לעבירת מס שמבוצעת בתחכום וגם לעבירת הלבנת הון שמקורה בעבירת המס שמבוצעת בתחכום והבהרנו בהנחיות בצורה די מפורטת, נתנו דוגמאות למצבים של תחכום כאשר ההנחיות האלה מתלבשות על אותו סעיף של עבירת המס שבוצעה בתחכום ואני חושבת שגם בהנחיות בנוסח שאלעזר הציע אין הרבה הבדל בנושא התחכום בין הדוגמאות שלנו לדוגמאות שלו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תאמרי את הדוגמאות האלה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
את מדברת על ההנחיות?
לילך וגנר
כן.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
סעיף 3 ו-4 בהנחיות לגבי תחכום, לדעתי הן כמעט טריביאליות. נדמה לי שיש שם שני סעיפים שעוסקים בחברות קש ותאגידים וכן הלאה ואחר כך יש איזה שני סעיפים שהם הרבה יותר פשוטים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בני אומר שמה שהוא מבין זה כבר לא תחכום.
לילך וגנר
אני אקריא ואתם תגידו לי.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אני רוצה לפני כן להבהיר משהו. הדברים שאני כתבתי במסגרת ההנחיות הם חלופה ב', אם הוועדה תקבל את זה. אני רוצה להציג למה מבחינה עקרונית יש כאן בעיה בכלל בהצגה.
לילך וגנר
כמובן.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
שיהיה ברור שזאת חלופה ב'.
לילך וגנר
שיהיה ברור שהייעוץ המשפטי לא אוהב את ההצעה. אני אתן את הדוגמאות שאנחנו נתנו. אני רק אומרת שהדוגמאות האלה בפני עצמן לא נשללו על ידי הייעוץ המשפטי בהנחיות.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
תלוי איזה.
לילך וגנר
בסדר. אני אקריא. אני מקריאה את סעיף 3 לטיוטת ההנחיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את לא יכולה להסביר במקום לקרוא?
לילך וגנר
אלה הדוגמאות.

"לעניין התנאי של תחכום יובהר כי בתנאי זה ייכללו מקרים כגון: שימוש בתאגידים ומבנים משפטים (נאמנויות)" - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר, שהוא הקים לצורך זה נאמנויות.
לילך וגנר
בדיוק. ישויות משפטיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין בעיה.
לילך וגנר
"פתיחה וסגירה של תאגידים או שימוש במספר רב של תאגידים, ניצול בעלי מקצוע המהווים שומרי סף (עורכי דין, רואי חשבון, מנהלי חשבונות, יועצי מס), העברת רכוש בין מדינות, תנועות סיבוביות, שימוש באנשי קש, שימוש מניפולטיבי בגופים פיננסיים (למשל: פיצול תקבולים והפקדות בגופים פיננסיים שונים לרבות במספר אמצעי תשלום), שימוש בזירות וירטואליות – הכוונה לסחר במטבע וירטואלי - בניית תכניות מחשב מתוחכמות".

הכוונה שהם מנוצלים. הם לא שותפים לעבירה חלילה והם לא חלק מהעבירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה נקרא מנוצל? קודם הסברנו בטוב טעם שכאשר אני פונה לג'ק, אני המעלים, אני נשאר צדיק, אם לא עברתי את הסכום, רק על העלמת מס וג'ק הוא המעלים. עכשיו פתאום את אומרת שזה תחכום שלי כשהשתמשתי בו.
לילך וגנר
זה מצב אחר. שוב, לא במצב שבו הוא עבריין.
יהודה שפר
למשל כאשר הכספים מוחזקים בנאמנות אצל עורך הדין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, נאמנות כבר אמרנו קודם.
יהודה שפר
בנאמנות, לא נאמנות. בנאמנות.
לילך וגנר
אתה עושה שימוש במיומנויות של אותם אנשים מבלי שהם שותפים לעבירות שאתה ביצעת ואתה לא מעביר להם את הכספים ואומר להם בואו תלבינו לי הון. עצם זה, זה לא מהווה תחכום אלא אתה מנצל את המיומנויות המיוחדות שלהם, במיוחד בעלי מקצוע שציינו כאן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הצלחתי להבין.
יהודה שפר
עורך דין מחזיק בידיו מניות למוכ"ז.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אין את זה יותר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ביטלנו את החוק. אני העברתי את זה לפני שבועיים ואין יותר.
יהודה שפר
מה לגבי חברות קיימות?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא צריך ללכת לחברה ולהחליף את זה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
גם אי אפשר לעשות בזה סחר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי שיש לו עדיין, צריך ללכת לחברה ולהחליף את זה.
ג'ק בלנגה
איך בדיוק מנהל חשבונות עושה סיוע כזה? אפשר לקבל דוגמה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, אני רוצה להבין את כל הנושא.
יהודה שפר
החזקת כספים בנאמנות. לא נאמנות, לא טראסט, אלא החזקת כספים בנאמנות על ידי רואה חשבון או עורך דין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה הכוונה? עורך הדין לא יודע כלום? אני אומר לי שיפתח לי נאמנות או מה?
יהודה שפר
תחזיק לי את הכספים בנאמנות. תחזיק לי את הרכוש הזה בנאמנות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ומה המיוחד בזה? שהוא לא חייב לדווח לבנק?
יהודה שפר
זה נעשה לפעמים ככסות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך זה עוזר יותר מאשר אם אני מפקיד את זה בבנק?
יהודה שפר
הבנק יודע בדיוק מי הלקוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
וכאן הוא לא יודע. אם אני עושה את זה דרך עורך דין שפותח נאמנות, הבנק לא יודע מי האיש האמיתי שעומד מאחורי זה?
יהודה שפר
לא תמיד. הוא אמור לדעת אבל לא תמיד הוא יודע. או אם אתה משתמש במוצג בכתב של עורך דין לגבי מי בעל השליטה בתאגיד כאשר מוצגים מצגים לעורך הדין והמצגים הם כוזבים. עורך הדין נותן מכתב מי בעל השליטה למעשה בתאגיד וכאן יש ניצול של המכובדות שלו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עורך הדין לא יודע או רואה החשבון לא יודע ואני מנצל את הכישורים שלו.
יהודה שפר
כן. מוציא ממנו מכתב מי בעל השליטה בחברה. זה מוצג לבנק והבנק רואה מכתב של עורך דין מכובד ואומר, בסדר, יש לי בעל שליטה והכול בסדר, אבל כאן עורך הדין היה משוטה. הוא לא ידע שהוא משוטה.
שלומית וגמן
זה מתקשר לכל הקונספט של עורכי דין ורואי חשבון כסוג של שומרי סף וההנחה היא שברגע שהם הפרונט, הם עשו את הבדיקות מבחינתם והם משקפים חזית לעסקה. זה מתקשר גם עם נותני שירות עסקי שבעצם משטים בעורך הדין ונותנים לו פרטים מוטעים כדי שיסכים לבצע את העסקה, כדי שבעצם ישמש נאמן, נאמנות על נכס, על חברה, על כספים וכן הלאה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אבל הוא חייב בתיקון 13 נדמה לי. לא?
שלומית וגמן
אם הוא היה יודע על כך, הוא לא היה מבצע. זה בדיוק העניין.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כי השאלות שם, במקרה ראיתי אצל חבר, שאלו אותו אם הוא נשיא של מדינה – לא, אתה ראש הממשלה – לא, אתה מפקד המשטרה המקומית – לא. זה נראה לי אחד הטפסים הכי הזויים שאפשר לחשוב עליו.
יהודה שפר
אולי זה נראה הזוי אבל זה הכלי היחיד שנמצא על ידי הקהילה הבינלאומית וזה מיושם היום בכל המדינות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אנחנו מטילים על עצמנו מוזרויות שה-FATF מטיל על כולם.
יהודה שפר
למה מוזרויות?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא נוגע לזירה שלנו. שם מופיעה אלג'יריה וכל מיני מקומות ודברים מוזרים. ראיתי את זה בחטף ואמרתי לעצמי למה עלינו, מה הם רוצים מאתנו? אני כבר לא מדבר על השאר, על בקשה מעורך הדין שהוא יעריך את המסוכנות. מה הוא יודע? זה מוזר מאוד. זאת אחת הסיבות שמרתיעות אותי מן הנימוק שאתם מביאים, שצריך לצרף את זה כי ה-FATF יושב לנו על הזנב.
שלומית וגמן
הניסיון מראה והפרקטיקה מראה.
יהודה שפר
אם אני אספר לאדוני שהיו מקרים שראשי מדינות הפקידו כאן כספים בבנקים ישראלים?
שלומית וגמן
הניסיון מראה לצערנו שהדוגמה הזאת היא בפרקטיקה. נשמח אחר כך לספר לך.
לילך וגנר
"פתיחה וסגירה של תאגידים או שימוש במספר רב של תאגידים, ניצול בעלי מקצוע המהווים שומרי סף (עורכי דין, רואי חשבון, מנהלי חשבונות, יועצי מס), העברת רכוש בין מדינות, תנועות סיבוביות, שימוש באנשי קש, שימוש מניפולטיבי בגופים פיננסיים (למשל: פיצול תקבולים והפקדות בגופים פיננסיים שונים לרבות במספר אמצעי תשלום), שימוש בזירות וירטואליות – הכוונה לסחר במטבע וירטואלי - בניית תכניות מחשב מתוחכמות".
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
היום כל חשבונות הבנק הם בזירה וירטואלית.
לילך וגנר
לא לזאת הכוונה. נכון.

אלה הדוגמאות שאנחנו נתנו למצבים של תחכום.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אני רוצה להעיר הערה עקרונית.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני מבקש לשאול את אלעזר, מהרשימה הזאת איזה גורמים או סיבות שנראים גורמים שבדרך כלל בלאו הכי משתמשים בהם מטבע הדברים לגבי העלמת הון גרידא שאיננה הלבנה. זה מה שהטריד אותי בנוסח הזה. לא העלמתי עד היום וכמו שהיה אומר אברהם שפירא שומר פתח תקווה, שמונים שנים אני חי ואף פעם לא הרגתי ולא נהרגתי.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אני קודם אעיר איזושהי הערה עקרונית ואז ניכנס לשאלת הדוגמאות. אני חושב שכל החלופה הזאת של שיטתיות, דפוס פעולה מתמשך וכולי, איך שלא נגדיר את זה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כרגע זה תחכום.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
או או. תחכום או דפוס פעולה מתמשך. אני חושב שיש בעיה לא פשוטה עם ההגדרות האלה וזה מכמה טעמים. קודם כל, הטעם הראשון, אני רוצה שנזכיר את האוריינטציה, היכן אנחנו נמצאים. אנחנו נמצאים בניסוח של עבירה פלילית. עבירה פלילית צריכה להיות כמה שיותר ברורה, לפי עיקרון החוקיות. המונחים שיטתיות ותחכום עם כל הדוגמאות שנתתם, אלה מונחים רחבים. זאת אומרת, דוגמאות שלילך נתנה, ותכף אני אתייחס אליהם בצורה יותר מפורטת, אבל דברים שלילך אמרה עכשיו כדוגמאות, דברים שבעיניה נראים מתוחכמים, אני חושב שדברים מסוימים נראים לי מאוד טריביאליים. מעלים המס לצורך העניין ידע אם זה כן מתוחכם או לא מתוחכם או לא מתוחכם? עבירה פלילית צריכה להיות ברורה. עבירה פלילית צריכה להיות מנוסחת כך שאדם ידע מה מותר לו ומה אסור לו. המונחים האלה הם מונחים אמורפיים, הם מונחים לא ברורים כי מה זה תחכום? תחכום תלוי בעיני המתבונן. אני אחשוב שמשהו מסוים, שפיצול של הפקדות זה דבר שנראה לי מאוד בסיסי וטריביאלי ואתם כותבים שזה דבר מתוחכם. לכן אדם צריך לדעת מה מותר ומה אסור.

אני חושב שיש כאן קודם כל בעיה עקרונית במונחים האלה לכתוב אותם כהגדרה של עבירה פלילית. עבירה פלילית צריכה להיות מנוסחת בצורה ברורה כך שאדם ידע מה מותר לו ומה אסור לו. המונחים האלה שאנחנו עכשיו נגדיר אותם כעבירה שיש לה את הפוטנציאל הפלילי להפוך להיות עבירת מקור של עבירת הלבנת ההון, זה מנוסח בצורה אמורפית ולא ברורה. לכן מבחינה עקרונית יש קושי עם הדבר הזה. זאת נקודה אחת.

נקודה שנייה שהיא קשורה בטבורה לנקודה הראשונה. האמורפיות וחוסר הבהירות של המונחים האלה, אני אתחיל הפוך. הרי כל המטרה של כל החלק הראשון של הדיון, עם כל קביעת הסכומים הגבוהים וכולי, הייתה, כפי שאתה אדוני היושב ראש אמרת, שאתה לא רוצה לתפוס את האנשים הקטנים אלא אתה רוצה לתפוס את האנשים הכבדים והגדולים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את הכרישים.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
נכון. המונחים האלה, בגלל האמורפיות שלהם, יש להם פוטנציאל להכניס הרבה מאוד אנשים שאתה מלכתחילה לא רצית להכניס אותם. יש להם את הפוטנציאל להיכנס כי אלה מונחים שיכולים להתפרש בצורה כל כך רחבה והרבה יכולים להיכנס לשם. זאת ההערה העקרונית שלי.

לכן מבחינה מקצועית אני חושב שהחלופה הזאת צריכה לרדת. צריכה להימחק.

אני אעיר גם לגופו של עניין.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
מה החלופה של החלופה?
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אני אומר שאני אעיר למשהו חלופי. אם הערתי לא תתקבל, אני רוצה להעיר לגוף החלופה שלהם מעבר לעקרוני.

גם אם כן מקבלים את זה – ושוב, אני חושב שזה בעייתי לקבל את זה - ואם הוועדה תחליט לקבל את זה, אני חושב שצריך לעשות שני דברים. דבר ראשון, לא לכתוב את זה כדברים חלופיים. זאת אומרת, לא להתייחס או לתחכום או לדפוס פעולה חוזר או מתמשך אלא לצרף את זה כתנאים מצטברים, מאותה תפיסה שאמרתי קודם, כדי למנוע את החששות שייכנסו הרבה מאוד אנשים תחת כנפי המונחים האלה. לכן צריך לצמצם אותם. אחת הדרכים האפשריות לצמצם אותן היא לקבוע את זה כתנאים מצטברים, שזה גם מתוחכם , גם מתמשך, גם שיטתי.

נקודה שנייה. במסגרת ההנחיות נאמרו כאן דוגמאות קודם על ידי לילך, חלק מהדוגמאות, בסדר, אני חושב שאין לגביהן מחלוקת שבאמת זה משקף איזשהו משהו מתוחכם, שוב, בהנחה שבאמת הוועדה תקבל את זה. יש דברים שאני חושב שהם מאוד מאוד סובייקטיביים ומאוד בעיני המתבונן. אני אקח שתיים מהדוגמאות שלילך הקריאה. פיצול תקבולים והפקדות בגופים פיננסיים, בעיני זה נראה דבר מאוד טריביאלי ולא מתוחכם. זאת אומרת, בוא נאמר שאתה צריך להיות מעלים מס קצת טיפש כדי לקחת את כל הכסף שלך שהעלמת ולשים אותו באותו מקום. אתה לא צריך להיות יותר מדי מתוחכם כדי להבין שלא כדאי לשים את כל הכסף שגנבת באותו מקום אלא לשים אותו בכמה מקומות שונים. אני חושב שזאת דוגמה שמדגימה את הקושי ואת הבעייתיות של המונח הזה תחכום, כי אם בעיניכם הדבר הוא תחכום, בעיני זה נראה לי דבר מאוד טריביאלי ולא צריך להיות משהו מאוד מתוחכם כדי לחשוב על הדבר הזה.

כנ"ל לגבי הנושא של ניצול בעלי המקצוע. ללכת ולשטות בעורך דין או ברואה חשבון, בעיני זה לא איזה משהו מאוד מתוחכם שאתה אומר שאתה אומר שבאמת יש כאן תחכום. אתה לא עושה כאן תנועות סיבוביות, אתה לא מקים חברות אופשור, בסדר, אתה שיקרת לעורך הדין, שיקרת לרואה החשבון, זה לא איזה משהו.

לכן אני אומר שאני חושב ששתי הדוגמאות האלה מדגימות, ראשית, את הבעייתיות העקרונית שדיברתי עליה בהתחלה, שמלמדת על כך שהמונחים האלה הם כל כך אמורפיים שכל אחד בצורה סובייקטיבית בעיני המתבונן, אני אחשוב שזה כן סובייקטיבי ואתם תחשבו שזה כן מתוחכם או לא מתוחכם, ולכן, בגלל שאנחנו מדברים על עבירה פלילית, המונחים צריכים להיות ברורים.

לכן ההמלצה המקצועית העקרונית שלי היא למחוק לחלוטין את הסעיף הזה. אבל אם הוועדה כן תחליט לקבל אותו, ההמלצה שלי היא, ראשית, להפוך את זה לתנאים מצטברים, ושנית, בהנחיות יהיה ברור שלפחות שתי הדוגמאות האלה שניתנו הן דווקא דוגמאות למשהו שכשלעצמו הוא לא מתוחכם כל כך.
לילך וגנר
אני מיד אתייחס.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא צריך להגיד שום דב. צריך רק למחוק אותן.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לא רק למחוק. כשלעצמו זה לא דבר בהכרח כל כך מתוחכם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמיד יש בעיה להסביר מושגים כאלה שכל אחד מאתנו מבין שאם זה מתוחכם, זה לא אדם נורמטיבי. עכשיו לך תגדיר מה זה מתוחכם. לפעמים בגמרא שואלים על סברה שמישהו עשה דבר כזה וגדולי ישראל לא היו מעלים של דעתם ושואלים איך אותו גנב פשוט היה מעלה על דעתו לטעון טיעונים כאלה שגדולי ישראל ממציאים. אומרים, כן, הגנב בתחום שלו יותר פיקח מאשר גדולי ישראל כי זה התחום שלו. אבל באמת קשה לתת דוגמאות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא ניצחני אלא בעל מלאכה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עלי תמיד מקובלת הדרך שהרמב"ם הולך בה. הרמב"ם נותן את ההגדרה בהלכה ואחר כך נותן דוגמאות, כגון. הוא נותן דוגמאות ועל ידי זה יש לך גם הגדרה ויש לך גם את הדוגמאות דרכן אתה מבין מה ההגדרה אומרת ומה עוד, כי אי אפשר לתת את הכול, אבל דרך הדוגמאות האלה אתה יודע מה הרוח ומה הכיוון. נכון שיכול להיות שיהיו כמה דברים שמישהו יחשוב שכן ומישהו יחשוב שלא.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אתה מתכוון בגוף החוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. בגוף החוק. אני אומר שהרמב"ם בהלכה שלו תמיד נותן את ההגדרה ואומר כגון ודרך הדוגמה או שתי הדוגמאות שהוא מביא, אתה מבין גם את ההגדרה ואת הדברים. אני חושב שגם כאן נכון לעשות כך. ראשית, אני חושב שמתוחכם זה כן דבר שהוא הגדרה שכן מובילה אותנו לנושא של הלבנת הון ולכן כן צריך לכתוב אותה. אולי לנסות להגדיר, אם אפשר, תחכום.

צריך לתת את הדוגמאות כדי שאדם יבין את מה שנקרא כגון ושזה יהיה כגון, אלה הדוגמאות בלבד כי מחר יבוא מישהו שעושה דברים שאפילו לא חשבנו עליהם ולכן עוד לא תפסו אותו עד שיום אחד זה נפל ותפסו אותו וראו פתאום איזה מין שיטה סופר מתוחכמת. אז מה נגיד? שזה לא תחכום בגלל שזה לא כתוב? הרי זה אבסורד. לכן צריך לתת את הדוגמאות וזה כן צריך להיות כתוב. לכן רציתי שכן נעבור על זה ונראה מה רמת הדוגמאות שאנחנו נכניס כדי שזה ילמד אותנו מה זה נקרא מתוחכם ומה זה נקרא דבר פשוט.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אתה מתכוון לדוגמאות שייכתבו בחוק?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי מה הרמב"ם עושה. אני לא יודע איך נהוג כאן. אני לא יודע להגיד איך זה יהיה כתוב בחוק. אתם החכמים.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
השאלה אם זה בחוק או בהנחיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי מה הדרך הנכונה שעושים כי יש הרבה פעמים הגדרות שהן באמת תחכום. מה זה תחכום? בשביל בני נניח לשים את זה בשלושה חשבונות שונים שיש לך, זה תחכום, למה? כי הוא עובד עם חשבון אחד. בשבילו זה אולי תחכום אבל בשביל אדם אחר, זה לא תחכום כי בין כה וכה תמיד הוא עושה כך.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אנחנו מדברים על עבירה פלילית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע, אבל תמיד זה יהיה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
בעבירות פליליות, עיקרון החוקיות קובע שאדם צריך לדעת. אם אתה חושב כך והוא חושב כך, אדם לא יודע אם זה אסור או לא אסור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין לזה סוף. בכל דבר אין לזה סוף.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לא. עבירות פליליות לא מנוסחות בצורה עמומה. לילך, תקני אותי אם אני טועה.
לילך וגנר
עבירת המרמה בנסיבות מחמירות או הזיוף בנסיבות מחמירות, כתוב מרמה בנסיבות מחמירות.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אלה הנסיבות.
לילך וגנר
הפסיקה קבעה למשל שתחכום הוא נסיבה מחמירה והתביעה נדרשת להוכיח את זה כשהיא קובעת עבירה של מרמה בנסיבות מחמירות. היא צריכה להוכיח תחכום או שיטתיות.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
זה כחלק מהנסיבות המחמירות. זה לא כחלק מהגדרת העבירה. היסוד העובדתי של העבירה.
לילך וגנר
קל וחומר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא רוצה לחכות עד שבית המשפט יגדיר מה זה תחכום והוא יבהיר את זה יום אחד. אני המחוקק ואני יכול לנסות להגדיר את זה. אני לא יודע אם כותבים את זה בגוף החוק או שיש דרך אחרת לעשות זאת אבל אני כן רוצה. תחכום, אני חושב שמי שעוסק בתחכום, זאת כן הלבנת הון אבל צריך להגדיר מה זה תחכום ומה הרמה שלו. בדרך כלל כשאתה נותן שתיים-שלוש דוגמאות, זה מכתיב לאדם, מכתיב לבית המשפט, מכתיב לכם מה הרמה של התחכום ממנה והלאה זה תחכום ופחות ממנה זה לא תחכום.

אני לא יודע איך עושים את זה בחוק כאן, אם אתם יכולים בגוף החוק לכתוב את הדוגמאות כמו שהרמב"ם עושה או לכתוב בדרך אחרת אבל כמו שתמיד אומרים, יש פסיקה וכולם יודעים שיש פסיקה, אז במקום שתהיה פסיקה, יש חקיקה. אני לא יודע איך לעשות אבל צריך לעשות את זה ואז בהחלט אפשר להכניס את הנושא של התחכום.

ברגע שנגמור עם התחכום, נעבור למושג השני שנקרא דפוס פעולה מתמשך. אחרי שנגדיר מה זה, נוכל להגדיר לעצמנו אם אנחנו חושבים שכל אחד עומד מכוח עצמו כי אלה סוגים שונים, או שבתוכו זה מתלבש אחד על השני. אני לא רוצה כרגע להגדיר. כרגע אני יודע על תחכום ובעיני תחכום זה כן טוב אלא שצריך לדעת להגדיר אותו. נתת כאן כמה דוגמאות שלפחות רובן הן דוגמאות טובות לתחכום. אם נצליח להביא את זה לידי ביטוי בכתיבה באיזושהי דרך, אני חושב שלגבי תחכום יצאנו ידי חובה.

נסביר מה זה האלמנט השני ואחרי כן נדע איך להתייחס לזה. אחר כך יש עוד אלמנט שלישי.
לילך וגנר
האלמנט השני נוסח בצורה אחרת ואני רוצה להסביר. אם הנושא של תחכום מתייחס לעבירת המס, את הנושא של דפוס פעולה חוזר או מתמשך איחדנו לעבירה של הלבנת הון, ואני אסביר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע. קודם נתת את הדוגמה של תחכום שאני נניח נותן לג'ק לפזר את הכסף. הפעולה של ההלבנה היא המתוחכמת.
לילך וגנר
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא עבירת המס.
לילך וגנר
נכון. גם זה. או זה או זה. אבל השיטתיות או דפוס הפעולה חוזר ומתמשך מתייחד רק לעבירה של הלבנת ההון ולא לעבירת המס עצמה. זה בעקבות דיון שהיה כאן בוועדה בו הוצג שגם עסקים שמעלימים מס בסכומים קטנים לאורך שנים, יכולים להיכנס לפי החלופה של שיטתיות.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
גם כאן הם יוכלו להיכנס.
לילך וגנר
לא. בעיני לא. בעיני, כמו שאנחנו כתבנו, מדובר בעבירת הלבנת הון שצריכה להתבצע באופן חוזר ומתמשך. אנחנו גם הבהרנו ונתנו דוגמאות למצבים כאלה בהנחיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תני לי דוגמה.
לילך וגנר
כאשר מדובר בהלבנת הון, הנטל על התביעה ויהודה תכף יתייחס לזה כי הוא מאוד רוצה להסביר מדוע מונחים עמומים כאלה פועלים לרעת התביעה ולא לטובתה. מה שאני רוצה להגיד זה שכדי שתהיה לי הלבנת הון , לא די בכך שתהיה עבירת העלמת מס או השמטת מס או כל העבירות האלה שדיברנו עליהן אלא יש צורך בערך מוגן נפרד ונוסף לעבירת העלמת המס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שהוא?
לילך וגנר
שהוא להטמיע את אותם כספים במערכת הפיננסית הלגיטימית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח אני העלמתי מס ועכשיו אני מפזר את זה בכמה חשבונות ולכן גם עברתי על הלבנת הון, בלי תחכום.
לילך וגנר
אם ביצעת פעולה ברכוש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא תחכום ולא שום דבר, אלא אם היה לי סף של כסף ועשיתי את זה, מצד אחד עשיתי עבירה של העלמת מס ומצד שני עשיתי את העבירה של הלבנת הון בזה שהחבאתי את הכסף בכל מיני חשבונות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הוא בחזקתך ולא עבר למישהו אחר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא בחזקתי אבל העלמתי אותו. אני לא הולך אתו ביד. עשיתי את הפעולה שאני מעלים אותו. זאת הלבנה רגילה.
זזאב בנימין בגין (הליכוד)
את לא הלבנה רגילה אלא העלמת מס רגילה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. זאת הלבנה אם עברתי את הסף עליו דיברנו קודם, של הכסף. זה לא משהו מתוחכם, אלא זאת עבירת הלבנת הון רגילה. העלמתי את הכסף.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני חושב שהטיעון הוא מעגלי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אסביר שוב. אם אני העלמתי מס, נניח 400 אלף שקלים, ועכשיו הכסף הזה נמצא אצלי בבית. שמתי אותו במקרר. לשיטתי עדיין לא עשיתי כלום, רק העלמתי מס כי לא עשיתי את הפעולה השנייה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אתה שם מזומנים במקרר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. אם הלכתי עם 400 אלף השקלים עליהם דיברנו קודם ועכשיו אני מפזר אותם, כלומר, נפטר מהם באיזושהי דרך, זאת ההלבנה של הסכום. שמתי את זה בחשבון הבנק הזה, הזה והזה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זאת הלבנה אם אתה רוצה להגדיר את זה כהלבנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את זה הגדרנו קודם. זאת ההלבנה שהגדרנו קודם כי לא צריך כאן תחכום ולא שום דבר אחר. זאת עבירת הלבנת הון. אם העלמתי 400 אלף שקלים, רק עברתי על עבירת העלמת מס. אם אני הולך ונפטר מהכסף הזה, בכל דרך, לא צריך תחכום, עברתי את העבירה השנייה של הלבנת הון.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אתה הבנת את זה כך?
היו"ר ניסן סלומינסקי
ודאי. אנחנו רוצים להגיע כאן למצב, לא המצב הרגיל של 400 אלף שקלים. אם מדובר על 400 אלף שקלים, לא צריך לא תחכום ולא שום דבר אחר. אנחנו מדברים על לשים את זה בבנקים.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זאת הפעולה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לא שאתה מחזיק את זה אלא שאתה עושה עוד פעולה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. זאת הלבנה. אם אלה 400 אלף שקלים, לא צריך כלום.
יהודה שפר
אתה מפקיד אותה בחברת ביטוח ומקבל צ'ק מחברת ביטוח. נניח יש לך מזומן, אתה מפקיד אותו בחברת ביטוח כביטוח חיים, הפקדה, וחודש אחרי כן בא ולוקח מחברת הביטוח צ'ק על כל הסכום ואת הצ'ק הזה אתה לוקח ומפקיד בבנק והבנק לא ישאל שאלות כי הוא רואה צ'ק מחברת ביטוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה כבר יכול להיות תחכום.
יהודה שפר
אני רק נתתי דוגמה לאלמנט הנוסף של הלבנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל זה כבר יכול להיות תחכום. אני מדבר על דבר פשוט. מה שעכשיו רוצים לדבר אתנו זה על כך שיכול להיות שיש מצבים מסוימים, כמו נניח ארגוני פשע, נניח מה שהיה בסעיף 3 ו-2 או דברים כאלה, ושם גם אם לא מדברים על 400 אלף שקלים, אם אני מעלים מס ויש לזה קשר לארגוני פשע וכולי, לא קבענו סכומים. אמרנו שכל מה שקשור מבחינתנו. הם ירצו להגיע גם למצב שאם אדם מעלים מס, אבל אחר כך עושה את עבירת ההלבנה בדרך מתוחכמת שגם אז לא יצטרכו 400 אלף שקלים - הם לא רצו שום סכום ואני אמרתי שיצטרכו לשים סכום.
לילך וגנר
הלכנו לקראת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תכף נראה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לא רק עבירת ההלבנה אלא גם עבירת המס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. אני יודע. בסדר. כדי להוריד את הסכום שלא יהיה 400 אלף שקלים אלא פחות, אמרתי שצריך להיות שהאיש לא רק סתם נפטר מהכסף אלא הוא מתוחכם. הוא הלך ופתח נאמנויות וכולי ואתה רואה שהאיש מתוחכם. גם אם זה לא 400 אלף שקלים אלא מאתיים אלף שקלים, או נראה את הסכומים בהמשך, אדוני, אתה מלבין כאן. לכן רצינו לדעת מה אלה דוגמאות לתחכום ונתנו לנו דוגמאות.

עכשיו אנחנו באים לנושא השני, דפוס פעולה מתמשך. תנו לנו דוגמה מה זה נקרא מתמשך שהוא לא תחכום.
לילך וגנר
אנחנו דיברנו על מספר פעולות רבות בתקופה משמעותית לא שתיים-שלוש פעולות. כתבנו בהנחיה שמדובר במספר פעולות רבות בתקופה משמעותית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
של העבירה? של ההעלמה?
לילך וגנר
כרגע מדברים על הלבנת הון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תני לי להבין. העבירה היא או של מע"מ או של העלמת מס. נכון?
לילך וגנר
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אדם לא עושה את זה בשנה אלא כל חודש מקבל משכורת וכל חודש הוא גונב משהו.
יהודה שפר
בדרך כלל זה מזומן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אחרי שהוא עושה את זה, הוא הולך ושם את זה בבנקים. את אומרת שאם הוא עשה את זה פעם אחת, זאת לא הלבנה כי זה סכום נמוך. אם הוא עושה את זה כל חודש, למרות שבסך הכול בכל השנה כל חודש הוא עושה על 5,000 שקלים, אבל אם הוא עשה את זה עשר פעמים בשנה, זה נקרא הלבנה למרות שבסך הכול מדובר כאן על 5,000 שקלים כפול עשרה חודשים שזה חמישים אלף שקלים. זאת נקראת הלבנה כי הוא עשה את זה בשיטתיות.
לילך וגנר
אם הוא הפקיד את זה בחשבון הבנק שלו, אין כאן שום עבירה. אנחנו לא מדברים על זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא חשבון שלו. פיזר בשלושה חשבונות.
לילך וגנר
דפוס פעולה חוזר ומתמשך במהלך - - -
יהודה שפר
הפקיד את זה בחשבון של איש קש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה תחכום.
יהודה שפר
לא. זה לא תחכום.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
איש קש זאת דוגמה קלה. פיזר את זה בין שני בנקים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תנו לי דוגמה. אם אתם אומרים שהמתמשך והתחכום הם היינו הך, קל לי יותר. אבל אם אתם רוצים להגיד שאלה שני דברים נפרדים, אז לגבי תחכום הבנו ועכשיו תנו לי דוגמה של מתמשך שהוא לא תחכום שגם עליו אנחנו נוריד את הסכום.
יהודה שפר
שימוש בחשבון בנק של איש קש, של קרוב משפחה, משהו כזה. הפסיקה קבעה שזה לא תחכום, שזאת דוגמה פשוטה והיא בכל זאת הלבנת הון. כאן אנחנו מסכימים שאם זה פעם אחת בחשבון בנק - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה פעם אחת? כל חודש כי כל חודש הוא מקבל משכורת.
יהודה שפר
אבל אז זה האלמנט של המתמשך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. זאת לא הלבנה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
כל בעל מכולת יענה להגדרה הזאת.
יהודה שפר
ממש לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כולם. מי לא?
יהודה שפר
אני מדבר על הפקדה לחשבון שהוא לא שלך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא משנה, אבל אם הוא עושה את זה כל חודש?
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
הוא יכול לתת את זה לחשבון בנק שלו, לשני חשבונות בנק.
יהודה שפר
אם זה שלו, זאת לא הדוגמה.
לילך וגנר
אם זה לחשבון שלו, אין הלבנת הון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם בחודש הראשון בעל המכולת הזה העלים 5,000 שקלים ושם אותם בחשבון זר, חשבון קש. האם זה לא נקרא הלבנת הון? אם הוא יעשה את זה כל חודש כי כל חודש יש לו משכורת, זאת הלבנה?
יהודה שפר
במשך שלוש שנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת הלבנה?
יהודה שפר
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת לא הלבנה.
יהודה שפר
למה לא?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא עושה את אותה פעולה כל חודש כי כל חודש הוא מקבל את המשכורת. זה לא משהו מתוחכם. אמרנו שזה לא נקרא מתוחכם. אם תגיד לי שזה מתוחכם, זה סיפור אחר. אם לא, זה שזה מתמשך בגלל שכל חודש הוא מקבל משכורת, אז כל חודש הוא גונב קצת או כל חודש הוא לא משלם את המע"מ. זה לא נקרא מתמשך.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
שאלה ליהודה. אמרת שהפסיקה אומרת ששימוש באנשי קש אינו בגדר - - -
גיא גולדמן
קרובי משפחה.
יהודה שפר
חשבון בנק של קרוב משפחה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
קרוב משפחה כאיש קש.
יהודה שפר
בכל זאת, זאת הלבנת הון. זה כתוב בהמשך. שימוש שאינו בן משפחה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
זה לא בנוסח ששלחתם אלינו.
לילך וגנר
בהנחיות הבהרנו את הנושא של בני משפחה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
בהנחיות כתבתם על הנושא של התחכום. אני מדבר על השיטתיות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני שאלתי על התחכום.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
לא כתבו את זה כאן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם לא כתבו, יכתבו.
יהודה שפר
זה כתוב בסיפא של 5, בהנחיות.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
אבל 5 הוא לא התנאי של התחכום. אנחנו מדברים על 3 שם יש את הדוגמאות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה ייכנס, הנושא של לא בן משפחה.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
זה ממחיש את הסיכון שיש במונחים האלה.
יהודה שפר
אין כאן שום סיכון.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
כל הדוגמאות האלה הן כל כך אמורפיות.
יהודה שפר
כל הדיון כאן מתנהל בהנחה, מבחינת עיקרון החוקיות, שיש עבירת מקור ושיש עבירת הלבנת הון. אנחנו לא מדברים כאן על זה. אנשים יודעים בדיוק מה מותר ומה אסור במדינת ישראל ואם יש לנו ראיות להוכיח גם את עבירת המקור וגם את עבירת הלבנת ההון, אתם באים ואומרים לנו עדיין אל תעמידו לדין כי צריך כאן עוד תנאי נוסף. זה הדיון שאנחנו עוסקים בו. אנשים כבר עברו עבירות כאן, גם עבירת מקור וגם עבירת הלבנת הון, ואנחנו בכל זאת רוצים להוסיף תנאי נוסף. אז אין כאן שום בעיה מבחינת עיקרון החוקיות. התנאי הזה שאנחנו רוצים להוסיף כאן הוא, העיקר בעינינו, התחכום. אם זה עובר, אפשר להעביר את זה עכשיו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עכשיו לא נוכל כי ברבע ל-4:00, עוד ארבע דקות, אנחנו מסיימים את הישיבה אבל אנחנו נמשיך ונעשה את זה.
יהודה שפר
מבחינתנו יכולים להיות מקרים בהם הפגיעה בערך המוגן של הלבנת ההון הוא חמור. שימוש בחשבון בנק שאתה לא רשום בו כנהנה, ובאופן שיטתי במשך שנים אתה מזרים דרכו סכומים, גם קטנים, לדעתנו זאת פגיעה חמורה בערך מוגן וגם בעיני הגופים הבינלאומיים. זה דבר שחייבים לתת לו מענה בהלבנת הון ואנחנו חושבים שהוא מתאים. אם הוועדה רואה את זה אחרת, אני יכול לוותר על זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם זה סכום קטן.
יהודה שפר
אם זה בשיטתיות, השיטתיות הופכת את זה למשהו משמעותי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם זה מתקבץ לסכום גדול, זה משהו אחר אבל אנחנו לא מדברים על זה כרגע.
יהודה שפר
גם אם אלה רק מאות אלפים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו מדברים על כך שעצם התחכום גורם לנו להוריד את הסכום מ-400 אלף.
יהודה שפר
אנחנו חושבים שגם הלבנה באמצעים פשוטים ולא מתוחכמים שנעשים באופן שיטתי מספר רב של פעמים, צריך להכניס את זה לתחום האסור.
יעל גרוסמן
אני רוצה לומר משהו. התחלנו כאן מהסוף כאשר אני חושבת שראוי להתייחס קודם כל להתחלה. אני חושבת שכאשר מדובר בהגדרה של עבירת מס כעבירת הלבנת הון, צריך קודם כל שתהיה הפרדה בין עבירת המס לבין הלבנת ההון. לכן אני חושבת שהנושאים עליהם אנחנו מדברים הם חשובים אבל צריך בכותרת, בשאלה איזו עבירת מס בכלל תיחשב לעבירה של הלבנת הון, צריך שתהיה פעולה נפרדת וזה לא יכול להיות ששתי העבירות האלה יתמזגו אחת בשנייה.

לכן הנוסח שאני מציעה הוא שיהיה כתוב לגבי סעיף 220 לפקודת מס הכנסה, מה שממילא כבר כתוב, איזה עבירות מס יוגדרו כעבירות מקור. יהיה כתוב כמו שכתוב עכשיו לגבי סעיף 220 לפקודת מס הכנסה, זה יישאר, ואני מציעה להוסיף "אם נעשתה ברכוש פעולה נוספת".

אני חושבת שיש חשש מיוחד ביחס לעבירות מס, שקיים ביחס לעבירות מס הרבה יותר ממה שהוא קיים ביחס לכל עבירת מקור אחרת וזה ההתמזגות של עבירת המס עם עבירת הלבנת הון משום שכל עבירת מס מטבעה, כלול בה אלמנט של העלמה והעלמה היא כבר הלבנת הון. לכן, כדי שלא כל עבירת מס טריביאלית תהפוך להיות הלבנת הון, אני מציעה בכותרת, לא בסעיפים שמפרטים עכשיו את התוספות עליהם אנחנו מדברים, להגדיר לגבי סעיף 220 לפקודת מס הכנסה "אם נעשתה ברכוש פעולה נוספת שמטרתה הסתרה או הסוואה וכן התקיימו בה" ואז יבואו הדברים עליהם אנחנו מדברים, או סכום מסוים, או תחכום, או ארגון פשיעה או שימוש בצעד נוסף. הדבר החשוב הוא קודם כל לקבוע שנעשתה פעולה נוספת ולא אפשרות בה אותה פעולה מהווה את שתי העבירות.

נאמר לי כאן תוך כדי זה שלרגע הוסטה תשומת לבו של אדוני שהדבר קיים בהנחיות. אני אומרת שעם כל הכבוד להנחיות הללו, אי אפשר להפוך אותן לחוק, הן לא משתוות לחוק ובית משפט צריך להבין וגם הפרקליטות צריכה להבין שכאשר מדובר בעבירת מס, לא כל עבירת מס טריביאלית היא הלבנת הון. צריך לעשות פעולה נפרדת, פעולה נוספת - - -
יהודה שפר
זה ברור. החוק הוא שולחן ערוך. ההנחיות הן הרמב"ם בדוגמה של אדוני.
יעל גרוסמן
זה לחלוטין לא ברור. היום יש פרשנות של בית המשפט העליון שקובעת שיכול להיות מצב של התמזגות של עבירת המקור יחד עם עבירת הלבנת ההון. אם לא ייכתב כאן במפורש שצריכה להיות הפרדה כזאת, התוצאה תהיה שאותו מעשה יהיה שתי עבירות.
יפעת סלטנוביץ'
אני רק רוצה לתת את הקונטקסט של הדיון. בכל מדינות העולם, עבירות מס הן עבירות מקור. המדינות יודעות להתמודד עם הנושא ולהפריד בין ערכים מוגנים בלי רפים ובלי ספים, למעט שתי מדינות מבין כל המדינות. עבירת מס היא עבירת מקור לחוק איסור הלבנת הון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו צריכים להיות אור לגויים.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא הבנתי. עכשיו אני מוטרד עוד יותר.
יפעת סלטנוביץ'
מצליחים להתמודד עם הסוגיה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
איך מצליחים להתמודד? היא תהיה עבירת מקור עם ההסתייגות של יעל.
שלומית וגמן
יש לי מה לומר על ההסתייגות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. עזבו. אתם מכניסים בלבול. אנחנו אור לגויים ואנחנו נראה לכל העולם.
שלומית וגמן
אנחנו גם נקבל את זה בביקורת בינלאומית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אל תדאגי. בסוף ילמדו מאתנו וזה בסדר.

אנחנו נעצור כאן. ננסה לזמן ישיבה בזמן הקרוב מאוד לגבי מה שנשאר כדי שנוכל להצביע ולסיים את זה עוד במושב הזה.

אני מבקש מלילך, מאלעזר וממי שצריך, לשבת ביחד ותכתבו את מה שכן סיכמנו כדי שיהיה לנו ברור מה נשאר לנו ובינתיים גם תחשבו על הנושא.
אלעזר שטרן (הלשכה המשפטית)
האם אדוני היושב ראש, לדוגמה הנושא של דפוס פעולה מתמשך, אתה כן רוצה שהוא יהיה בפנים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני בדיוק מגיע לזה. זה היה המשפט הבא שלי. תנסו לחשוב על פתרון איך אני יכול להכניס את העיקרון, נניח תחכום, ושתיים-שלוש דוגמאות כדי שיבינו מה זה תחכום.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יש לפני כן שאלה. לא שמעתי את תגובת החברים לגבי ההצעה שלי היא נראית, שהתנאים האלה של תחכום והתמשכות, ואולי עוד משהו, יהיו מצטברים. אלה שתי אותיות – במקום או, יהיו פסיקים.
יהודה שפר
נצטרך להוכיח מעבר לכל ספק סביר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פתחתי ואמרתי שכדי לדעת אם אנחנו רוצים שזה יהיה נפרד או אחד כלול בשני, אחד תוספת לשני, הבנו מה זה תחכום ואני רוצה להבין מהי התמשכות. עדיין לא הבנתי מהי התמשכות. כאן אנחנו נעצרים. הם עוד לא ידעו להסביר. הם נתנו להתמשכות דוגמה שאני חושב שהיא דוגמה לא טובה. כל חודש הוא מפקיד שם, אבל מסכן, כל חודש הוא יכול כי כל חודש הוא מקבל משכורת. אני חושב שזאת לא התמשכות. עוד נדבר. יכול להיות שבסוף נמחק את זה לגמרי, את הנושא הזה, ויכול להיות שלא. יכול להיות שזה יתמזג. אחרי שהם ידעו לתת דוגמאות, נחליט.

בדיוק כאן אנחנו נעצרים ובעזרת השם אנחנו נראה לפי לוח הזמנים מתי נוכל לקבוע את הדיון הבא שננסה לעשות אותו כמה שיותר מהר כדי שנסיים.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:45.

קוד המקור של הנתונים