ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 02/03/2016

פניות ציבור בנוגע לכללים המחייבים את כל חברות התחבורה בנושא תגבורי קווים- מדיניות אכיפה ואופן התחשבנות.

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 46

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום רביעי, כ"ב באדר א התשע"ו (02 במרץ 2016), שעה 10:00
סדר היום
פניות ציבור בנוגע לכללים המחייבים את כל חברות התחבורה בנושא תגבורי קווים- מדיניות אכיפה ואופן התחשבנות.
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
חברי הכנסת
דב חנין
מוזמנים
עוזי יצחקי - מנכ"ל משרד התחבורה ובטיחות בדרכים

דרור גנון - נהל אגף בכיר תכנון, תפעול ורישוי תח"צ, משרד התחבורה ובטיחות בדרכים

ברק טייכמן - עוזר מנכ"ל משרד התחבורה ובטיחות בדרכים

עופר לוי - עו"ד, לשכה משפטית, משרד התחבורה ובטיחות בדרכים

רן בן דוד - כלכלן, חברת אגד

עמיר קינן - מנהל אגף תנועה, חברת אגד

ציון פת - מנכ"ל קווים תחבורה ציבורית בע"מ

איציק כהן - ראש תחום חשבות וכלכלה, חברת דן

נאיף דעקה - סמנכ"ל תשתיות, חברת נתיבי אקספרס

דפנה עורי - רכזת פניות ציבור, 15 דקות - ארגון צרכני תחבורה ציבורית

יהודה רוטנברג - פונה

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
מנהלת הוועדה: שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים

פניות ציבור בנוגע לכללים המחייבים את כל חברות התחבורה בנושא תגבורי קווים- מדיניות אכיפה ואופן התחשבנות.
היו"ר ישראל אייכלר
ברוכים הבאים לישיבת הוועדה לפניות הציבור בנוגע לכללים שמחייבים את חברות התחבורה בנושא המילה המאוד טעונה והעמוסה הנקראת תגבור, תגבורי קווים, תגבורי אוטובוסים – בשפה פשוטה יותר, השארת נוסעים בתחנות.

אני רוצה קודם כל לברך את מנכ"ל משרד התחבורה שהגיע לדיון באופן אישי, מר עוזי יצחקי, אנחנו בקשר יומיומי כמעט. אני לא מכיר עוד מנכ"ל משרד ממשלתי שקשוב לפניות הציבור מהשטח ויורד לפרטים כמו מר עוזי יצחקי. בלעדי האנשים שלו שעושים את דברו במשרד, דרור גנון וחבריו, אני לא הייתי מאמין שהיינו מגיעים עד לפה. מר יצחקי, אני תמיד אומר לדרור ולאחרים, הבעיה בוועדה שלנו שזו לא וועדה לניתוח כולל של המערך, יש בזה הרבה שבחים, נניח שיש 70%-80% שהם בסדר ו-30% שהם לא בסדר, אנחנו עוסקים רק ב-10% שלא בסדר, בפניות ובתלונות. אנשים לא מתלוננים על זה שקווי האוטובוס הגיעו, עלו ונסעו בשלום. הם מתלוננים שנשארו בתחנה ויורד גשם, קיץ ואין להם אוטובוס. אני מאוד מעריך את הנוכחות שלך, בכל זאת מנכ"ל משרד התחבורה ומשרד התחבורה שהוא משרד ענק, ואם אתה יורד לצרכיו של האזרח שעומד בתחנה זה משהו שצריך לציין אותו.

אין ספק שהשר כץ ומשרד התחבורה עשו מהפכות רבות, שיפורים ושינויים ניכרים בכל מקום בארץ, אבל הרפורמה שחיכו לה בכיליון עיניים, יש לה הרבה בעיות והרבה קשיים בשטח. לאותו אדם שיושב בתחנה לא משנה כל מה שמתרחש מסביב. רק אתמול התקיים פה דיון על הדרום, אני מקווה שתוך שבוע-שבועיים אנחנו נעשה ישיבת מעקב ונשמע שהם כבר נכנסו לפעולה. יש פה איזה כשל שאני לא מבין אותו, שמכונות התיקוף של החברה היוצאת לא תואמות את המכונות התיקוף של החברה הנכנסת. זה דבר שהוא הכי בסיסי טכנולוגית, להתאים את הדברים לפני שזה קורה. אגב, יש לנו את אותה בעיה, דיברנו על זה בירושלים, בין הרכבת הקלה לאוטובוסים שגם זה מקשה מאוד על אזרחים. יש בעיה נוספת שהמכרזים לא תמיד מתאימים למציאות המשתנה של ערים, של שירות – זה דבר דינמי. מצד אחד אנחנו רוצים להיות מאוד מאוד מדויקים, להיות אנציקלופדיה מהלכת על מה שהיה לפני עשר שנים, הייתה לנו פה אתמול דוגמה, מישהו שישב ומישהו אמר לו משהו, הוא אמר: 'אני איתך ישבתי לפני שש-שבע שנים וכך וכך', זכר פרטים הכי קטנים ומצד שני, חסרה הגמישות. כמו בכל משרד ובכל דבר יש את העניין של שיקול הדעת לאפשר זרימה, לא להיות תקועים ולהשאיר אנשים בתחנות, את זה אנחנו צריכים לזכור כל הזמן.

אגב, אפרופו העניין של אתמול של "דן" בדרום, 160 קווים, עשרות קילומטרים וכל הדברים האלה. אני מברך על כך ויש ויכוח על הכניסה למושבים. אגב, יש לי איזה רעיון של גמישות. למשל, יישוב שלרוב האנשים, כמעט כולם יש להם כלי רכב, אבל יש אדם קשיש או ילד שאין לו והוא רוצה לנסוע, או שהאוטובוס לא נכנס או שהאוטובוס נכנס בכל סיבוב ומאריך דרך, צריך לעשות איזה טלפון. אנחנו בעידן הסלולרי, שהנהג יוכל לקבל מאיזה מוקד הודעה שיש אדם ביישוב שרוצה לצאת בזמן שנקבע. כשאין מישהו הוא לא חייב להיכנס, אבל כשיש מישהו להוריד או לעלות, צריך להיות יותר גמישים בעניין הזה. בוודאי, בוודאי שצריך לעשות את זה במקומות עמוסים בנוסעים, בערים הגדולות שיהיה דיווח על תחנה שמלאה באנשים, זה דבר אפשרי.

השאלה שנשאלת פה ועולה כל הזמן, האם ההוראה לתגבר היא רק בתחנת המוצא, כפי שטוענת חברת אגד באחד המכתבים שקיבלנו, או כפי שקיבלנו ממשרד התחבורה, שגם בתחנות בדרך כשיש אדם שעומד בתחנה, אדם או עשרה איש ובאוטובוס יש עשרה אנשים. אנחנו עשינו חוק שאסור לעלות יותר מעשרה נוסעים בעמידה כדי להקל על בטיחות הנוסעים ולא כדי שמישהו יישאר בדרך בגלל שהוא הנוסע האחד עשר באוטובוס. או שישלחו עוד אוטובוס או שבחוק יהיה תיקון שבמעלה הדרך, בין תחנת המוצא לתחנת היעד, אם אדם עומד בתחנה מותר לעלות יותר מעשרה. צריך תיקון לדבר הזה, אני חושב שאנשי המשרד צריכים לעשות את זה.

הכניסה של מפעילים חדשים ללא חפיפה, הרי יש שינויים כל הזמן, אתם מוציאים אשכולות. צריכה חפיפה. אני לא יודע אם אפשר לעשות את זה עם המפעיל הקודם. אדוני המנכ"ל, אני בקשתי שבכל מקום יהיו פקחים של משרד התחבורה, זה יפתור לנו המון המון בעיות. שלמשרד התחבורה יהיו אנשים בשטח, בין אם זה פרילנסרים, אני רוצה שהם יהיו עובדים של משרד התחבורה, אנשים שמדווחים על הזרימה של התנועה ושתהיה להם הסמכות מטעם פקחי משרד התחבורה להודיע למפעיל: 'אנא לשלוח לכאן אוטובוס נוסף כי האוטובוס מלא ואין מקום'.

לעניין תכנון נסיעות, הזמנת מקומות, אתה מכיר. קיימות בעיות רבות בזמן התגובה של משרד התחבורה. יש הרבה תלונות על המענים. זאת אומרת, המענים מאוד אוטומטיים, מאוד שבלוניים. אדוני המנכ"ל, אנחנו צריכים לזכור שהלקוחות הם לקוחות שבויים. הם לא כמו לקוח חברת סלולר שהולך לחברת סלולר אחרת. בכל אזור יש מישהו שיש לו מונופול והוא לא יכול לקחת חבר שייקח אוטובוס או טנדר שיתחיל להסיע אנשים בכסף.

מטרות הדיון, אני אומר את זה בקצרה. אני רוצה שמשרד התחבורה כרגולטור יחייב את חברות התחבורה: 'לא משאירים נוסע בתחנה', בתוך הערים, בתחנות בדרך. דבר שני, יציאת אוטובוס אחרון צריכה להיות, כל מפעיל צריך לדאוג שזה יהיה מותאם לצרכי הציבור. יש חודשים שזה יותר מאוחר, אם זה בקיץ. יש מקומות שזה יותר מוקדם, בפרברים, צריך להקצות פקחי שטח, כמו שאמרתי לך, שידווחו בזמן אמת. אכיפה יעילה יותר כלפי מפעילי התחבורה הציבורית תחת הטלת קנסות. היום שאלו אותי באיזה ראיון, 'האם יבוטל המכרז של "דן דרום" אם תוך שבוע הם לא יעמדו במה שהם צריכים לעמוד' במה שהם התחייבו אתמול כאן בוועדה. אמרתי: 'עד שמדברים על ביטול מכרז של חברה שקנתה 300 אוטובוסים ויש נוסעים, צריך להיות איזה דירוג הרתעה שהנהג לא יעז לעשות מה שאסור לעשות', בלי שיבטלו את המכרז. הרי אי אפשר לבטל כל יום, אתם יודעים מה זה מכרז?

אדוני המנכ"ל, השאלות שהצגנו בפניך - - -
עוזי יצחקי
אני רוצה לפתוח בכמה מילים.
היו"ר ישראל אייכלר
מיד אתן לך.

עניין היחס של הנהגים. אני יודע כמה הנהגים סובלים, אני יודע כמה תפקידים יש לנהג, אני לא מקנא בנהג. פעם, כבר סיפרתי את זה, אדוני המנכ"ל, אני לא רוצה לספר את זה עכשיו בגלל שאתה ב-30. אבא שלי היה נהג של מתים, שאלתי פעם אם הוא לא פוחד לנסוע בלילה עם המתים. הוא אמר: 'אף פעם אל תפחד מאנשים מתים. להסיע אנשים חיים זה הכי קשה'. אמר לי: 'המת אף פעם לא אמר איפה הושבתי אותו, איפה הכנסתי אותו ואיפה נוח לו ולא נוח לא'. סליחה על ההומור המקברי.

תודה. אני רוצה לכבד את המנכ"ל. בבקשה.
עוזי יצחקי
קודם כל אני מודה לוועדה על קיום הדיון. אני חושב שגם השאלות שהעלתם וגם הנושא בכלל הוא נושא חשוב מאוד. הנושא נמצא על סדר היום במשרד התחבורה, לא רק במשרד, גם בממשלה. בקדנציה השלישית של חבר הכנסת השר כץ כשר התחבורה, הנושא בעדיפות עליונה, הנושא בקדימות ובסדר העדיפות זה נושא התחבורה הציבורית. אנחנו לא מתביישים להגיד את זה, זה מופיע בתכניות העבודה וזה מופיע בתקציבים לצד הפעולות הנוספות שאנחנו מבצעים: פיתוח כבישים ומחלפים ותשתיות כאלה ואחרות, רפורמות גדולות והפחתת יוקר המחיה, והפעילות המאוד גדולה ורחבה להפחתת נפגעים בתאונות דרכים – העניין של התחבורה הציבורית מקבל מבחינתנו סדר עדיפות וקדימות. זה לא רק בדיבורים אלא גם במעשים.

היום הפעילות בתחבורה ציבורית במשרד התחבורה מקבלת ביטוי בשלושה מרכיבים עיקריים. המרכיב הראשון, נושא מרכיב התשתיות. אנחנו בפעילות ענפה מאוד ומשקיעים מדי שנה, בשנים האחרונות, בין 6 ל-7 מיליארד שקלים כל שנה להרחבת התשתיות של התחבורה הציבורית. אנחנו מדברים על הקמת מסילות ברזל חדשות, על תחנות רכבת חדשות, על הקמת מסופים לאוטובוסים, הקמת נתיבי תחבורה ציבורית גם בינעירוניים כמו הנתיב המהיר, גם עירוניים כדי לתת קדימות ועדיפות בתשתיות לתחבורה הציבורית. בעזרת ה', במהלך השנה אנחנו נפתח, אנחנו כבר מבצעים נסיעות מבחן, את קו רכבת העמק. קו רכבת העמק יחבר ברכבת, רכבת היא תחבורה ציבורית. רכבת סיימה את שנת 2015 עם כמעט 55 מיליון נוסעים בשנה. אנחנו רואים שהציבור מאמין ברכבת כגורם של תחבורה ציבורית. רכבת העמק, התוואי ההיסטורי לבית שאן, לעפולה, לכפר יהושע, כפר ברוך ולהרבה מקומות בעמק שהיו מנותקים. כנ"ל, בשנה הבאה אנחנו נפתח את הקו לכרמיאל ובעוד שנתיים בעזרת ה', ממש בחודש מרץ - -
היו"ר ישראל אייכלר
מתי כרמיאל, כי אנחנו קצת "מירונים".
עוזי יצחקי
באוקטובר 2017 אמורה להיות נסיעה מסחרית. כלומר, כבר מיוני נתחיל לעשות נסיעות מבחן כמו שעכשיו בימים אלה אנחנו עושים לרכבת העמק. בעוד שנתיים, בזמן הזה אנחנו נשיק את הקו המהיר לתל-אביב, בין ירושלים הבירה לתל-אביב, 28 דקות נסיעה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מתי?
עוזי יצחקי
מרץ 2018. 28 דקות מתחנה האומה עד תחנת ההגנה.

הפעילות הנוספת היא גם בנתיבים של תחבורה ציבורית בתוך הערים עצמן. אנחנו לוקחים ערים שהן ערים מאוד פקוקות ועמוסות רכב, אבל דורשות וצורכות תחבורה ציבורית. לדוגמה, בני ברק, קיימנו כמה ישיבות בשבועות האחרונים עם בני ברק כדי להקים ולעשות נתיבי תחבורה ציבורית. אנחנו הפקדנו תכנית להכפלת החניון המהיר בתל-אביב, עם הצלחה מאוד גדולה. נכון להיום בשעה 8-8.5 כבר 2,500 כלי רכב מחנים בחניון המהיר ועוד מאות בשדות ופרדסים מסביב, אנחנו הולכים לבנות קומה שנייה. זה פרויקט תשתית של תחבורה ציבורית.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מדבר על מחלף שפירים?
עוזי יצחקי
כן. הנתיב המהיר. אם תקפו אותנו ואמרו: 'הנה כביש לעשירים וכביש לעניים', זה פרויקט של תחבורה ציבורית, אנשים שמחנים את הרכב ונוסעים בעיקר לתל-אביב וגם לירושלים בקווי 100. זה פרויקט של תחבורה ציבורית. בשנים הקרובות אנחנו מתכננים עוד אתרים לנתיבים מהירים. יש לנו כבר שטח באזור הסופר-לנד בראשון לציון. יש לנו כבר שטח בשפיים מצפון, ויש לנו כבר תכנונים מתקדמים באזור צומת מורשה וגם בצומת קאסם לנתיבים מהירים נוספים. זה פרויקטים של תחבורה ציבורית, זה הנושא של התשתית. כלומר, הקמת מסילות ברזל, תחנות רכבת והרחבת התשתית לאוטובוסים.

המרכיב השני בתכנית של קידום ופיתוח של התחבורה הציבורית, אנחנו על זה נמצאים היום, זה שיפור השירות. אנחנו יודעים שיש הרבה מאוד מה לבוא ולשפר בתחבורה הציבורית. זה אומר תפעול התחבורה הציבורית עצמה. קודם כל, מבחינת להקים, זה מתקשר גם למרכיב הראשון, להקים מערכות של הסעת המונים שנותנות שירות באופן מהיר, מסיבי וטוב. לדוגמה, הרכבת הקלה בירושלים, 150 אלף איש ביום. אדוני היושב ראש, של נוסעים ברכבת הקלה בירושלים, זה הישג אדיר. עכשיו אנחנו מרחיבים ומאריכים לנווה יעקב בצפון, להדסה עין כרם במערב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה זה לוקח כל כך הרבה שנים? כמו שאמרת מדובר על נווה יעקב והדסה, מדובר על חמש שנים.
עוזי יצחקי
נכון, אתה צודק. זה לוקח הרבה מאוד זמן ובעיקר זה לא העניין של התשתיות, כי את התשתיות כבר עושים. זה עניין של הבירוקרטיה לבוא ולהאריך את ההתקשרות עם הזכיין הקיים. אנחנו נמצאים איתם בדיונים, אתמול גם הגיעו בכירים מהחברה מצרפת וישבו איתם. אני מניח שבחודשים הקרובים העניין ייסגר ונוכל שיהיה לנו גם את המפעיל. התשתית כבר מוכנה, אפשר לראות גם את השלוחה לקמפוס גבעת רם שנמצא פה בעבודות, אפשר לראות את זה. זה לתת באמת מערכות יעילות עם שיפור שירות לציבור. עולים מכל הדלתות, שהעלייה היא עלייה מסיבית, שהנהג לא מתעסק עם נוסעים, יש גם שלטים וניתן לראות מתי האוטובוס הבא. לא צריך לבוא להר-הרצל ולשאול האם קו 27 עבר או לא עבר ולא לדעת כמה זמן אתה הולך לחכות. כל התפעול של התחבורה הציבורית – מה שאנחנו מדברים היום, יותר קווים, יותר אוטובוסים. צריך לבוא ולזכור שעד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה עם התגבורים עצמם?
עוזי יצחקי
זה מה שאני אומר. בדיוק מה שהתחלתי להגיד. לפני מספר שנים לא רב היה לנו את "אגד" ו"דן", הם למעשה, "אגד" ו"דן", באמת בלי לפגוע בנציגים שנמצאים פה, אבל זה המצב שהיה קיים, "אגד" ו"דן" למעשה ניהלו את משרד התחבורה, עשו מה שהם רוצים. כמו לדוגמה, רכבת, בזמנו כשלא הייתה רגולציה, היו קובעים אליו קווים מוציאים, מתי מוציאים, אין מתגברים לא מתגברים. היום אנחנו נמצאים עם 18 מפעילים של תחבורה ציבורית ואנחנו רואים את השיפור לשירות. כל אשכול חדש שאנחנו מוציאים, אנחנו מוציאים איתו גם קווים נוספים, עם קווים לשכונות נוספות. אנחנו רואים גם, זה גם עונה לשאלה שלך, שכל הערים וכל מדינת ישראל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
משתנה.
עוזי יצחקי
כן. בכל יש שינוי. יש פיתוח אורבני. קחו לדוגמה את באר-שבע – שכונות חדשות. קחו לדוגמה את אשקלון – מרכזי תעסוקה ועסקים חדשים, קניונים חדשים. כל הדברים הללו דורשים מאיתנו להוציא אשכולות חדשים וברמת שירות אחרת לגמרי. זה התפעול של התחבורה הציבורית.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל יש לכם אפשרות לשנות את תנאי המכרז תוך כדי מכרז. למשל אמרת, באר-שבע וכל המקומות האלה, בית שמש עושה בעיות, בונים שכונות חדשות והמכרז לא מדבר עליהן בכלל.
עוזי יצחקי
בהחלט. כל מכרז שעכשיו הוצאנו, לדוגמה באר-שבע שיצא, השרון שיצא, אונו שיצא. הרבה מאוד מכרזים שיוצאים, הכול מתואם עם ראשי הרשויות ועם הגורמים עצמם. אנחנו, לפני שאנחנו מוצאים מכרז אנחנו יושבים עם ראשי הרשויות, אנחנו שומעים מהם את הצרכים. קחו לדוגמה את המכרז האחרון בבאר-שבע. ישבנו עם ראש העיר ועם גורמים בעירייה ובמועצה, ישבנו במתנ"סים. אפילו אני הייתי נוכח בפגישה עם מתנ"ס שכונת רמות החדשה, לשבת לשמוע את הציבור, באמת לשמוע מהם מה הצרכים ואז יצא המכרז. יצא מכרז למוסדות לימוד חדשים שעד אז לא היה להם שירות של תחבורה ציבורית, יצא לשכונות חדשות, יצא למרכזי עסקים חדשים וקניונים חדשים, מרכזי תעסוקה. לקחנו בחשבון את הסייבר, את קריית התקשוב של הצבא שהולכת להיבנות שם, את קריית ההדרכה – כל הדברים האלה נלקחים בחשבון.

כל מכרז שיוצא הוא עם יותר אוטובוסים, יותר שירות, יותר קווים ויותר פריסה. המשימה שלנו, היא באמת לבוא, לכן אני שמח על הישיבה היום, לבוא ולטפל בכל העניין הזה של שיפור השירות לציבור בתפעול עצמו: האדיבות של הנהגים, היחס של הנהגים, שיטות הכרטוס. אנחנו רוצים כמה שיותר "רב-קו" ולא שאנשים יעלו ויצטרכו להתעסק עם תשלומים – זה העניין של השיפור.

החלק השלישי, זה המרכיב של התעריפים. נתנו לזה ביטוי בחודשים האחרונים, עשינו רפורמה מאוד משמעותית בתעריפים. אני מבין שאתה צריך לצאת, אז נמשיך - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שתי דקות לוועדת חוץ וביטחון. ממש דקה.
עוזי יצחקי
אנחנו נמתין.

החלק השלישי כמו שאמרתי, זה הנושא של התעריפים.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו פותחים מחדש את הדיון. אני מתנצל שהיינו צריכים, יש משהו מאוד מאתגר בקואליציה קטנה, כשאתה צריך להעביר חוק צריך כל אחד.
עוזי יצחקי
אני אומר, משרד התחבורה, כל המרכיבים שבאתי ואמרתי, התשתיות זה בין 6 ל-7 מיליארד שקל בשנה. אנחנו נתונים ממש לתקציב של המשרד. העניין של שיפור השירות, כל העניין של התפעול- - -
היו"ר ישראל אייכלר
דיברת על התעריפים לפני שיצאתי. הקהל מרוצה מהשינוי בתעריפים, מההוזלות?
עוזי יצחקי
סך הכול אנחנו מקבלים תגובות רבות מאוד וחיוביות על הרפורמה בתעריפים. יש מספר נקודות בארץ שאנחנו נמצאים עכשיו בטיפול ומתן מענה. אנחנו אישרנו בוועדת תעריפים את השינוי. לדוגמה, אם זה לתת מענה לרמת הגולן, לתת מענה לגליל העליון - - -
היו"ר ישראל אייכלר
קריית גת, עפולה?
עוזי יצחקי
קריית גת קיבלה מענה במהלך השנים, מספר שתיים בפעימה השנייה. עכשיו אנחנו בפעימה השלישית. ככל שיידרש אנחנו ניתן מענה. רק לעניין התעריפים הוספנו כ-200 מיליון שקל לבסיס תקציב משרד התחבורה. בסיס התקציב, זה אומר שכל שנה עכשיו עוד כ-200 מיליון שקל לטובת שיפור והוזלת התעריפים. זה הכול בתיאום עם האוצר, זו מדיניות הממשלה כפי שמוביל אותה שר התחבורה חבר הכנסת ישראל כץ. זה בהחלט עלויות גבוהות מאוד שמקבלות ביטוי בתקציב, גם שיפור השירות. אנחנו עם כמה, לכמה הגענו, כ-5,000 שלטים או שהגענו קצת פחות?
דרור גנון
5,000.
עוזי יצחקי
5,000 שלטים אלקטרונים מתי האוטובוס הבא, לתת מידע. אנחנו משקיעים באוטובוסים חדשים, אנחנו משקיעים במכשירי תיקוף לעלות מכל הדלתות עצמן. כל הדברים האלה זה עוד עשרות מיליונים מעבר למיליארדים של התשתית ושל מאות מיליונים של התעריפים.
היו"ר ישראל אייכלר
אדוני המנכ"ל, מה לגבי תקצוב התגבורים. אני רוצה שיהיה ברור העניין הזה של התגבור. מתי חייב המפעיל לתגבר את האוטובוס כשאנשים עומדים בתחנה, האם זה רק בנקודת המוצא או גם בתחנות האמצע? אם זה רק לפי האישור של 72 שעות או 24 קודם או על הרגע? אני הייתי רוצה שדרור - - -
עוזי יצחקי
כן, דרור. אנחנו הכנו כאן מענה לכל השאלות תשובות. אנחנו נעביר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני אסביר לך. מסמך שקיבלנו היום, דבר מעניין, הוא קיבל תשובות משני גורמים. "אגד" כתב כך: "אם משרד התחבורה ישנה את התקנות בנושא תחנות הביניים או יורה לנו לפעול אחרת נעשה זאת. נכון לעכשיו, חובת התגבור היא אך ורק מתחנות המוצא ולא מתחנות הביניים". לעומת זאת, הוא קיבל תשובה ממשרד התחבורה - - -
עוזי יצחקי
ממי?
היו"ר ישראל אייכלר
מדרור גנון ועופר לוי שאמרו שהם יוצאים מהנחה כזאת, שגם בתחנות הביניים חייבים לתגבר.
דרור גנון
לא לתגבר בתחנות הביניים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא משנה - - -
עוזי יצחקי
בואו, הוא מנהל אגף תחבורה ציבורית. נמצא גם עופר איתנו מהלשכה המשפטית. בוא בבקשה תתחיל. נשיב על כל השאלות.
דרור גנון
קודם כל אנחנו פועלים על פי חוק, על פי תקנות התעבורה. במסגרת תקנות התעבורה יש תקנות שמתייחסות לרישיון להפעלת קו שירות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה שאני מפסיק אותך, אני רוצה לצטט במדויק את עופר לוי. "המפקח על התחבורה הנחה את "אגד" לבצע נסיעת תגבור במספר רב של קווי שירות. במקרה ונשאר בתחנה נוסע שלא היה ניתן לאוספו מחמת התנאי הקבוע ברישיון הרכב, הנחה את המפעילים האחרים לעמוד בחובותיהם ההסכמיות להוסיף נסיעה במצב הדברים האמור". זאת אומרת, ברור שהם צריכים להוסיף.
עוזי יצחקי
אז בוא נשמע את הגורמים המקצועיים.
דרור גנון
אנחנו עובדים לפי החוק ולפי התקנות. במסגרת התקנות אנחנו מפעילים רישיונות להסעת הקווים. הרישיון כולל בתוכו גם לוחות זמנים שהמפעיל יודע אותם מראש. הוא מצטייד באוטובוסים ונהגים ותשומות שאמורות להפעיל אותו. אנחנו גם עושים תכנון, כמו שהמנכ"ל האריך ואמר בצורה ברורה, אנחנו משקיעים המון משאבים כספיים ותשומות של אוטובוסים, ובכלל של מתקנים, בשביל שרמת השירות תינתן במסגרת התגבור תהייה טובה מאוד. זה מונע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש תחנה ואין אוטובוס.
דרור גנון
זה מונע. עיקר הבעיה של התגבורים, מה שאתה קורא של התגבורים, היא קורת בעיקר בקווים הבינעירוניים שהם מאספים ומרחקי הנסיעה שלהם הם ארוכים. בתוך העיר אין את הבעיה הזאת כי הזמינות של התחבורה הציבורית הרבה יותר גבוהה, כמות הנסיעות - - -
שלומית אבינח
גם בתוך העיר. יש הרבה פניות שאנחנו מקבלים שהאוטובוס לא הגיע ולא היה למי לפנות.
היו"ר ישראל אייכלר
או שהוא היה מלא ולא עצר.
דרור גנון
יכול להיות גם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בערים, בוודאי זה קורה בערים.
דרור גנון
אבל התדירות היא הרבה יותר גבוהה, כמות הנסיעות בשעה היא הרבה יותר גבוהה. גם אם חלף האוטובוס הראשון יש את האוטובוס השני. כמובן שאנחנו מוסיפים ומשדרגים. אנחנו מדברים על החלוקה של הארץ, 70% זה העירוני, 30% זה הבינעירוני. מבחינת החלוקה בתוך ה-30% הזה, רוב הנסיעות הן נסיעות ישירות או נסיעות כאלה שיש להן תדירות גבוהה בין אם זה בין המטרופולינים חיפה לתל-אביב, בין ירושלים תל-אביב, ירושלים באר שבע, חיפה ירושלים וכן הלאה נתניה וכל השאר. ישנם קווים מסוימים שבהם יש נסיעה עם מרחק גאוגרפי ארוך מאוד, שכמות התחנות גדולה מאוד וקשה מאוד לצפות מראש כמה נוסעים יהיו בכל תחנה ובכל רגע נתון. שם, אנחנו פשוט מפעילים מנגנונים נוספים. אחד, כל קודם המפעיל בכל מה שקשור לתחנת המוצא, הוא חייב לצאת עם אוטובוס שהוא לא מלא. אסור לו, אם האוטובוס מלא הוא יצא ויעמיד אוטובוס נוסף.

מה זה תגבור, בואו נדבר גם על המונח תגבור - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה קיים בשטח, אתה רואה את זה?
דרור גנון
לפעמים קורה בימי ראשון בבוקר, כשיש חיילים, כשהאוטובוס מתמלא הוא מיד מוציא אוטובוס נוסף כתגבור.

תגבור, הכוונה להוציא שניים או כמות אוטובוסים נוספים באותה שעת נסיעה. לא למדרג את הנסיעות כי אז הוא מפר את הרישיון שלו. ברישיון שלו יש נספח מדויק שאומר לו באיזה שעה הוא אמור לצאת. הוא לא מתייחס לכמות הנוסעים שצריכה לצאת, הוא מתייחס לאוטובוס שצריך לצאת לנסיעה. אם כמות הנוסעים בתחנת המוצא גדולה יותר הוא מחויב אוטומטית להוציא עוד אוטובוסים, כי גם תפעולית זה יותר קל לו ויותר נכון. ישנם מקרים שבהם, יש ימים או שעות בבוקר שיש לחץ אדיר ולמפעיל אין אוטובוסים מיותרים. אתה יודע, אנחנו לא מחזיקים נהגים עם אוטובוסים שמחכים להקפצה וגם אין לו עודף של נהגים שיושבים ללא מעש. אני גם לא יכול לחייב אותו להעסיק נהגים שלא עושים כלום ושיחכו לאותו תגבור. אכן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב שהתשובה שאתה נותן עכשיו היא שאנשים יישארו בתחנה.
דרור גנון
לא. אני עוד לא סיימתי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ועם זה אני לא יכול להשלים.
דרור גנון
שנייה, - - -
היו"ר ישראל אייכלר
40 מיליארד שקל לתחבורה ציבורית ושאנשים יישארו בתחנות בגלל הסבב - - -
דרור גנון
קודם כל, הנתון לא כל כך מדויק. מניתוחים שלנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה רוצה שאני אביא לך דוגמאות של מאות נוסעים שממתינים בערבי שבתות, מוצאי שבתות - - -
דרור גנון
אתה מדבר על משהו אחר כרגע. אני מדבר על השגרה - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מדבר על העיקרון.
דרור גנון
אז העיקרון הוא לא נכון. העיקרון מתחלק לכמה תתי עקרונות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני חבר הכנסת שקובע עקרונות. עם כל הכבוד לפקידות הבכירה שלך יש לנו את הוויכוח הזה יום-יום. הציבור שאנחנו מייצגים, 120 חברי כנסת רוצים שלא יהיה מהדרום, הערבה עד לגליל כולל במרכז, שלא יישאר אדם בתחנה בגלל שלא הגיע אוטובוס.
עוזי יצחקי
מה אנחנו עושים במצב הנתון, אוטובוס מלא - - -
דרור גנון
מאחר ואנחנו כל הזמן עושים סקרים ועושים בדיקות והמפעילים מדווחים, הנהגים מדווחים. ישנם סדרנים שפועלים במערכת. אנחנו מקבלים פניות ציבור גם כן ועל סמך פניות הציבור אנחנו מתגברים את הקווים. אנחנו דואגים שבשוטף, כל הזמן התחבורה הציבורית תתוגבר, כמות הנסיעות תעלה וככה אנחנו נותנים את המענה. במקרים שאתה ציינת, כמו ימי שישי שמתייחסים בעיקר, או רק למגזר החרדי, שם מטבע הדברים יש את הנטייה של כמות נוסעים גדולה ששעה לפני שבת הם רוצים לנסוע מעיר אחת לעיר שנייה, שם אנחנו עושים עבודה אחרת. ישנם נציגים ששייכים למגזר שמועסקים אצל המפעילים, לנו יש יועצים כאלה ואחרים. אנחנו עושים בדיקה ביחד איתם לגבי ביקושים. ברוב המוחלט של השבתות אנחנו נותנים את המענה המלא. לפעמים ישנן תקלות שקורות מכל מיני סיבות כאלה ואחרות שמתוקנות - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה קורה כל שבוע.
דרור גנון
זה לא קורה כל שבוע. נמצאים פה המפעלים, הם יכולים לתת לך נתונים. אני חושב שכדאי שתשמע את המפעילים כי זה לא קורה כל שבוע.
עוזי יצחקי
בוא נראה ונשמע אותם.
דרור גנון
זה לא קורה כל שבוע.
היו"ר ישראל אייכלר
משום מה זה קורה דווקא במגזר החרדי.
דרור גנון
לא. אני מדבר על שישי-שבת. לא אמרתי רק המגזר החרדי.
היו"ר ישראל אייכלר
לאחרים הם שולחים קילומטרים רבים של אוטובוסים בשביל נוסע אחד שהוא ייסע, ואני בעד זה. אבל דווקא במגזר החרדי אפשר להשיב את כל התשובות האלה כשיודעים מראש שהאנשים האלה תלויים בתחבורה ציבורית. הם לא יכולים לארגן תחבורה משל עצמם. יש קבוצה אחת מבית שמש שעושה תחבורה משל עצמה ונלחמו נגדה. זה היה צריך להיות באיזו מניפולציה. אני לא רוצה שיהיה דבר כזה, שיהיה דומה מה קורה במגזר החרדי למה שקורה במגזר המזרחי, המערבי, לא משנה מה.
עוזי יצחקי
איפה אנחנו רואים את הבעיות?
היו"ר ישראל אייכלר
אדוני, אני אתך לך דוגמה אחת מידיעה שהייתה פה לפני כמה שבועות. איפה העיתון הזה? אתה יודע מה, בוא נתחיל לאו דווקא באזור בני ברק. קריית גת: "התכוונתי לנסוע עם משפחתי עם 4 ילדים לשמחה משפחתית ביום חמישי מקריית גת לירושלים באוטובוס קו 554 בין שעה חמש לשש. לאחר איחור של 20 דקות אוטובוס הגיע ולא עצר, נראה מלא. בתחנה חיכו בסך הכול עשרה איש. התקשרנו למוקד העיר ואמרו לנו שבעוד חצי שעה האוטובוס יוצא מערד ויגיע תוך שעתיים. לא הייתה לנו בררה ונסענו לירושלים במונית". יש תמונה מירושלים, הנה זה: "שערורייה, מאות נוסעים המתינו בערב שבת במשך שעתיים - - -לקו 402" - - -
דרור גנון
זה היה לפני שלושה שבועות. זה היה מקרה חריג והמפעיל יתייחס לזה. ניתן לו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בעשרות, אבל זה כל שבוע.
דרור גנון
לא. זה לא קיים עשרות.
היו"ר ישראל אייכלר
המנכ"ל, דרור יודע את זה, למשל שיש היום את חברת קווים שכן מעוניינת, אותו ציבור, אותה אוכלוסייה, מזרימה שורה של אוטובוסים. דיברתי על זה גם עם השר ואין שום בעיות. עם המפעיל הקודם היה צרות צרורות.
דרור גנון
גם במודיעין עילית אין היום בעיה וגם באלעד אין בעיה, בבני ברק אין בעיה ובירושלים קרתה תקלה שעכשיו המפעיל יצטרך להתייחס. בוא נשמע גם את המפעיל, בסוף הוא המפעיל של אותה שבוע ספציפי. הרב אייכלר, אני עושה סיורים - - -
עוזי יצחקי
צריך לפתור את הבעיה. בואו נראה איך פותרים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה שתהיה הנחיה ברורה למפעילים: 'אין נוסע בתחנה - - -
עוזי יצחקי
לא משאירים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא משאירים נוסעים, זה לא נכון.
דרור גנון
אנחנו לא משאירים נוסעים. מה הנחיה, גם אם הוא ישאיר נוסע ובטח בנסיעה האחרונה, אנחנו דואגים שהנוסע הזה יילקח. יותר מזה, יש לנו קנס פי חמש אם זה קורה לו בנסיעה האחרונה, זה מה שאתה דיברת. זה אחת.

שתיים, רמת הפיקוח - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא רק שהוא יודע, הוא יודע שזה לא נכון. אנשים מחכים וזועקים, זה קורה כל יום.
דרור גנון
חברים, נסיעה ציבורית היא 25 אלף נסיעות ביום ובכל תחנה, יש לנו כמות תחנות אדירה במדינת ישראל, אנחנו מדברים על קרוב ל-50 אלף.
היו"ר ישראל אייכלר
וכנראה זה רק ציבור מסוים.
דרור גנון
לא. אני לא אמרתי ציבורים. אני התייחסתי להערה שלך לגבי שישי ומוצאי שבת. אני מתייחס למה שאמרת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מוצאי שבת זה הציבור החרדי.
דרור גנון
הרב אייכלר, אתה אמרת שישי ומוצאי שבת, אני התייחסתי לשישי ומוצאי שבת.
עוזי יצחקי
בוא, מה הפתרונות. אתה אומר שלא יהיה מצב כזה שמשאירים מישהו בתחנה.
דרור גנון
לא משאירים. ברוב המקרים אנחנו דואגים שרמת השירות, שתינתן ברמת שירות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
פה אני מדייק. הוא אומר ברוב המקרים וזה מה שמרגיז אותי. אני מדבר על מיעוט של המקרים, לא על הרוב. ברוב המקרים הכול בסדר.
דרור גנון
תראה, אנחנו לא יכולים לדעת בכל רגע נתון ב-25 אלף תחנות במדינת ישראל כמה אנשים עומדים. אנחנו נותנים רמת שירות הכי גבוהה שניתן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כדאי שנשמע גם את אנשי "אגד" שכדי - - -
דרור גנון
גם אני חושב.
עוזי יצחקי
נשאלה שאלה, מה האדם הזה עושה, נמצא בתחנה אוטובוס מגיע לא עוצר, מה הוא עושה?
שלומית אבינח
אני יכולה להביא ערימת פניות שבאמת האוטובוס עובר ולא עוצר. באמת, זה סוג הפניות.
דרור גנון
זה מגיע אלינו ואנחנו מטפלים בזה.

תראו, אנחנו מטפלים כל יום בשוטף בפניות כאלה. אנחנו גם מטפלים, משדרגים ומוסיפים. חייבים להבין את זה, אין - - -
שלומית אבינח
תכלס, ברגע שבנאדם עומד בתחנה ועוברים שני אוטובוסים, כמו הסיפור של משפחה עם 7-8 ילדים. יש לי, לקחו מונית ורוצים החזר. אני מעבירה את הפניות. עלה להם 400 שקל להגיע לאירוע והם רוצים את ההחזר כי האוטובוס לא הגיע. - - -
דרור גנון
האוטובוס הגיע, הוא כנראה היה מלא.
היו"ר ישראל אייכלר
האוטובוס לא הגיע.
דרור גנון
הוא הגיע והוא עבר. כנראה באותו ערב כמות גדולה יצאה לחתונה, זה חריג, זה לא כל ערב וכנראה הוא לא היה יכול לאסוף. תראו חברים, זו תחבורה ציבורית זה לא תחבורה פרטית. היא נותנת מענה במסגרת מה שהיא צריכה לתת מענה כולל תגבורים כמה שניתן, אבל אי אפשר לצפות כל אירוע.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה הצלחת להרגיז אותי. תחבורה ציבורית שייכת אלי כמו אליך - - -
דרור גנון
לכולם.
היו"ר ישראל אייכלר
ואתה לא תגיד לי תחבורה פרטית - - -
דרור גנון
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
כך הוא אמר עכשיו.
עוזי יצחקי
לא. לא.
דרור גנון
אני אמרתי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אנשים עומדים בתחנה והוא אומר לא תחבורה פרטית.
עוזי יצחקי
אנחנו צריכים למנוע את הדברים האלה.
דרור גנון
לא. תחבורה ציבורית עובדת באופן שוטף, היא לא יודעת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
טוב שיושב חבר הכנסת, ראש התחבורה הציבורית נכנס, הוא יעזור לי קצת בעניין. עכשיו נקודת המלחמה, חבר הכנסת - - -
דרור גנון
אין מלחמה, אני לא חושב שזה מלחמה.
היו"ר ישראל אייכלר
המאבק. השאלה היא כזאת, האם כשרוב הנסיעות הן בסדר מותר לאפשר מצב שבו אנשים עומדים בתחנות ואוטובוס עובר מלא ואין אוטובוס אחר.
עוזי יצחקי
לא. אני אומר שלא, אסור שיהיה דבר כזה. אנחנו צריכים למפות את הנקודות החלשות ולטפל. בוא נשמע.
היו"ר ישראל אייכלר
נשמע את עמיר קינן, מנהל אגף תנועה בחברת אגד. קודם כל תן לנו את התמונה. ידוע לך בכלל שיש בעיה או שאין בעיה כמו שדרור אומר.
עמיר קינן
קודם כל דרור לא אמר שאין בעיה. הוא אמר שיש בעיה ואנחנו מודעים לה, לא שאין בעיה. לא שמעתי את המילה אין - - -
היו"ר ישראל אייכלר
'ברוב המקרים אין בעיה', כאן אני מסכים איתך.
עמיר קינן
אני כן חושב שמה שדרור אמר צודק ברמה מאוד גבוהה ולמה. כי ב-99% באמת אין בעיה. יש לנו 1% שיש ואנחנו צריכים לטפל בו. אתה העלית בדיוק את המקום המתאים - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לומר לך אדוני, אני לא מתווכח על המספרים כי אני לא יודע להביא מספרים אחרים. אני כן יכול להגיד לך שאותו אחוז שיש בו בעיה, ההקרנה שלו היא מאוד גדולה. זאת אומרת, אנשים שעוברים את החוויה, מחכים בתחנה והאוטובוס לא מגיע או עוצר, מבחינתם הם אומרים: 'עזוב אותי, אני לא רוצה את זה'.
עמיר קינן
צודק לגמרי ולכן אני אומר, אם אנחנו רוצים קצת להבין את עומק העניין ולא רק לדבר ברמה שטחית ולהוציא הנחיה. הכי קל זה להוציא הנחיה: 'חברות התחבורה הציבורית תתגברו שאף נוסע לא יישאר בתחנה'. זה הכי פשוט שבעולם. השאלה אם אפשר ליישם את זה, אפשר לעמוד בזה, אם באמת אפשר לפתור את העניין בצורה כזו. אני אומר בצורה חד-משמעית, קשה מאוד, אף מפעיל בארץ ואנחנו עם כל מסות האוטובוסים ומסות נהגים, אפשר לפתור תחנות מרכזיות, מאוד קשה לתת תשובות שבדרך. השאירו בצומת מסוים, במקום מסוים ובמיוחד, דיברנו על הנושאים האלה לא מעט, אני מדבר כרגע על הקווים הכלליים, תפריד את הקווים החרדים כי זה אופי שונה לגמרי. אלו שני סוגים שונים, שני סוגי תחבורה שונים האחד מהשני.

קווים הרגילים אני אתן רק דקה, יש פה בעיה בסיפור של תקנה שמדברת על עשרה בעמידה. קורה במקרה באוטובוס האחרון שנוסע והוא לא יכול יותר מעשרה בעמידה, קורים לנו מקרים שזה משאיר לנו נוסעים. חבל מאוד שלא הצליחו לשנות את התקנה הזו - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מי המציא את התקנה הזו?
עמיר קינן
אני לא יודע מי המציא אותה. היא הייתה בידיים של משרד התחבורה לסיכום. בסופו של דבר לא מזמן יצאה הנחיה שהחליטו לוותר, לא מתקנים, לא משנים והשאירו אותה כמו שהיא.
עוזי יצחקי
כי לא רצינו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
במקרה שבאמצע הדרך בין המוצא ליעד מותר להוסיף - - -
עמיר קינן
דיברנו על התיקון - - -
דרור גנון
הרב אייכלר, ביקשנו את זה ומשרד המשפטים - - -
עמיר קינן
ביקשנו באמת שרק באוטובוסים האחרונים, שלא יהיה מצב שבבקעה משאירים חיילת או - - -
דרור גנון
נכון. ביקשנו את זה ודחפנו את זה כי בסוף אתה נמצא בנקודה שהנוסע ה-11 או 12 יכולים לעלות, זה לא כזה נורא. כרגע פנינו למשרד המשפטים, החלטה, זו החלטה שהייתה בבית משפט. הייתה תביעה היסטורית. אנחנו ביקשנו לתקן. עם משרד המשפטים אנחנו בשיח ודברים. בשלב הקודם לא קיבלו את הטענות שלנו. פנינו שוב.
עוזי יצחקי
אתה פותח את החלטת בג"צ.
דרור גנון
פנינו שוב. אנחנו מקווים לצלוח את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
בוא תמשיך.
עמיר קינן
בכל מקרה זה מדבר יותר על השירות של התחבורה הרגילה הקיימת. אני כבר אומר לכם, לא 99%, 100% כמעט ואין בעיה בעניין של תחבורה רגילה. אני מתעסק בזה שנים רבות, זה לא קורה. נכון, האופי שונה בתחבורה של הסעות קווים שקשורים יותר בעולם החרדי או במגזרים החרדים הצפופים יותר. נכון, קורים מקרים, אני אגיד יותר נכון, דברים שנתקלו בהם כמעט השכם וערב, כאילו כמעט כל שבוע או כל שבועיים, היום הם דברים שאנחנו נתקלים בהם אחת לחצי שנה. רוב הפעמים, ב-99% ועוד יותר מזה, אנחנו עונים על כל הצרכים של המגזר על כל הבקשות כולל כל הדרישות של סופי שבוע, והדרישות הן מאוד כבדות.

תבינו, אתם צריכים להבין, לנהל תחבורה ציבורית היום באשכולות של החרדים, אתה לפעמים מגיע לדרישות רכב ודרישות כוח אדם גדולות כמעט פי שתיים ממה שקורה בא'-ה', זה להפעיל את שישי ומוצאי שבת כמעט פי שתיים. מפעיל נורמאלי, קשה לו מאוד לעמוד בדרישות הזה, אבל עושים את זה. עושים את זה על ידי כל מיני טריקים וכאלה דברים אחרים על מנת לעמוד בדרישות האלה.

אני אומר לכם, קורים מקרים של נפילה כזאת או אחרת כמו שהייתה לפני שבועיים או שלושה פה בירושלים. אנחנו כ"אגד" לא הצלחנו לעמוד במסה האדירה שהייתה פה ברמת הדרישה. היו כמה נוסעים, עשרות שנשארו פה בירושלים ולא הצליחו להגיע למחוז חפצם, אנחנו לא הצלחנו. עם כל היכולות לא הצלחנו לעמוד במסה הגדולה שנדרשה. זה קורה אחת לתקופה מאוד ארוכה וברור שזה אסור שזה יקרה אפילו פעם אחת. אנחנו משתדלים ומעמידים פקחים ומעמידים את כל התשומות האפשריות כדי שמקרים כאלה לא יקרו.
היו"ר ישראל אייכלר
בבני ברק זה קורה כל שבוע.
עמיר קינן
ממש לא. ממש לא, אני אומר לכם. אני אישית נמצא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בירושלים באמת זה קרה לפני כמה שבועות.
עמיר קינן
אני אומר, אני אישית נמצא ומלווה את בני ברק, גם באשדוד וגם בירושלים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
באשדוד, כל כמה שבועות אני מקבל טלפונים: 'אין מכונות, אין אוטובוסים'.
עמיר קינן
אני אומר לכם, אנחנו עושים את המיטב על מנת לספק את כל הדרישות. יותר מ-99% עונים לדרישה. נכון, יש מקרים שבהם אנחנו, הרי מה אנחנו עושים בסופו של דבר, העולם החרדי נע בכמויות אדירות על כל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ביטלו את התחבורה הציבורית - - -
עמיר קינן
ונע בכל אירוע כזה או אחר, יכולים לנוע עשרות אלפים ממקום למקום. אין ספק שזה לא פשוט לתת שירות לדבר הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
למה חברת קווים בביתר יכולה לעשות את זה?
עמיר קינן
שנייה, אני אגיד לך. חברת קווים עושה את זה, קודם כל גם "אגד" עושה את זה. אגב, גם כל חברה אחרת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שנים רבות היא עשתה את זה יפה מאוד - - -
עמיר קינן
עשתה וגם עושה את זה היום.
היו"ר ישראל אייכלר
בשנתיים האחרונות - - -
עמיר קינן
היא עושה את זה גם היום. יש מקרים חריגים שבהם אתה לא יכול להצליח לעמוד בהם, אבל ב-99% אתה עומד - - -
דרור גנון
אני אראה לך את הרשימות של הימים המיוחדים שאנחנו עושים, באמת אמתי. יש לנו 168 ימים, אני אעביר לך את הרשימה הזאת. אולי כדאי שתראה, ימים שבהם אנחנו מפעילים מערכים מיוחדים ושלא נדבר על ל"ג בעומר ועוד דברים אחרים. אלו דברים שהם דברים מאוד מאוד מיוחדים של הערכות.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא אומר - - -
דרור גנון
אתך אני עשיתי סיורים פעמיים בימי שישי וראינו. אני באופן אישי פעם בתקופה עורך סיורים כי אני בודק ולהרגיש את הכול.
עוזי יצחקי
יודעים, סוכות, חנוכה, פורים.
דרור גנון
הייתי אתך בסוכות פעם אחת גם כן. הרב אייכלר, אתך הסתובבתי בסוכות. אנחנו דואגים. כשיש תקלות יש לנו - - -
עוזי יצחקי
פורים זה יותר מל"ג בעומר.
היו"ר ישראל אייכלר
פורים זה כל שנה. זאת אומרת שאתם יודעים, זה לא משהו שאני ממציא.
דרור גנון
לא. אנחנו לא אמרנו את זה. קודם כל, אף פעם לא נאמר שיש פה המצאה. אנחנו מודעים, אנחנו משפרים כל הזמן, אנחנו מוסיפים. בשנה שעברה הוספנו 250 מיליון שקל שזה תקציב אדיר ביחס למה שמוסיפים בכלל לתוספות שירות בתחבורה הציבורית, חוץ ממכרזי התחבורה הציבורית. השנה אנחנו מגישים בקשה תקציבית של 270 מיליון שקל, זה גם מספר שאין לו אח ורע. אנחנו דואגים כל הזמן לעשות את הבדיקות והסקרים.

אני אגיד לך עוד משהו שאולי פותח פתח להקטנת הבעיה בהמשך. אנחנו עכשיו גם הולכים למהלך, בחודשים הקרובים של הכנסה ב-30% מהאוטובוסים במדינת ישראל, מכשירי ספירה של נוסעים. נוכל לקבל באופן שוטף את הנתונים של כמות הנוסעים שנמצאת באוטובוסים. או.קיי. בסוף כל יום, לכל החברות. אז אני אדע בזמן אמת את התכנון באותו רגע, נוכל לתקן את הדברים בתנועה. כל הדברים האלה דורשים מאתנו הרבה אופרציות שאנחנו עושים אותן. זה קורה בקווים, זה יקרה וזה יפתור הרבה בעיות נוספות.

חשוב לי שכן נבין שאנחנו לא מדברים על כמות גדולה. אנחנו מדברים על כמות קטנה. בסך הכולל בגדול, השירות מספק את הצרכים. חשוב להבין את זה.
עוזי יצחקי
רק תענה לשאלה של מנהלת הוועדה. מה עושה היום אדם, אני לדוגמה עומד בתחנה - - -
דרור גנון
קודם כל הוא יכול לפנות - - -
עוזי יצחקי
בתחנת ביניים בעירוני או בינעירוני, הגיע אוטובוס מלא, עושה לי שלום וממשיך, מה אני עושה?
דרור גנון
שני דברים. אחת, הוא יכול לפנות למוקד של המפעיל, כשהמוקד מחובר למערכות התפעוליות שלו, והוא אמור לתת לו את המענה. זה ברמה של המפעיל - - -
שלומית אבינח
מה המענה?
דרור גנון
יגידו לו מתי יגיע אוטובוס וגם מעדכן את מערכת התנועה שצריך בכלל להוציא אוטובוס מתחנת קצה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הבעיה העיקרית היא כאשר האוטובוס מלא. בעצם, במובן מסוים הכדור אז נמצא אצל דרור או אצלנו, כי התקנה הזאת של עשרה נוסעים היא מפריע גדול מאוד. הנהג לא סופר בדיוק, הוא חושב שיש עשרה נוסעים ואומר: 'אני אסור לי' וממשיך הלאה.
עמיר קינן
לא. לא. הוא סופר בדיוק. זה מגיע לרמה שהוא סופר בדיוק. מהפחד הם כבר סופרים מדויק.
היו"ר ישראל אייכלר
התחילו לקנוס את הנהגים באופן אישי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני אומר שאת הדבר הזה אנחנו חייבים לפתור.
היו"ר ישראל אייכלר
אני הייתי קונס אותם על התנהגות לנוסעים ולא על בעיית - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כמו שאמר יושב ראש הוועדה, לדבר הזה יש רציונל. הרציונל הזה הגיע למקום שבו הוא מפריע. יש הבדל בין נקודת המוצא לבין תחנה בדרך. אני לא רוצה לראות אוטובוסים שיוצאים מנקודת המוצא עם הרבה אנשים עומדים, אני לא רוצה לראות את זה, אין בזה הגיון. לעומת זאת, בדרך, בדרך אין לנו דרך לשלוט, אין לנו פתרון יותר טוב.
דרור גנון
אנחנו נבקש להסיר. זו לא תקנה, זה פסיקה. משרד המשפטים צריך לעזור לנו בתיקון הפסיקה הזאת בהגשה - - -
עוזי יצחקי
זה לא תיקון, צריך לעקוף אותה.
דרור גנון
לעקוף, יש אפשרות, אבל רק אני מבקש - - -
עוזי יצחקי
החקיקה הייתה על בסיס המלצה של המשרד, לא?
דרור גנון
לא. המשרד לא המליץ. זו החלטת פשרה, לא אנחנו. מה אני מציע, שאנחנו נפעל, אנחנו גם פועלים לבטל את ההגבלה הזאת. אבל, מבחינה הסכמית אני אמשיך לקנוס מפעילים שמעלים יותר מעשרה. למה, כי אני רוצה שבסוף המפעיל ישמור על רמת שירות, שמחר בבוקר כשאני אסיר את המגבלה הוא לא יסיע עשרים. הנה, אני אומר את זה מולו, או.קיי. אני אומר את זה בצורה הכי אמתית. הוא צוחק, אני יודע שהוא צוחק. התקנה הזאת, יש לה גם טוב ולפעמים יש בה בעיה ולכן אנחנו נבטל את ההנחיה הזאת, אבל נקבע מראש - - -
עמיר קינן
צריך לסייג את התקנה הזאת כי אם יש גם תינוק באוטובוס - - -
דרור גנון
הוא גם נספר.
עמיר קינן
ובעולם החרדי מדובר שבכל אוטובוס כמעט 10% תינוקות והם - - -
דרור גנון
תינוקות נספרים.
עמיר קינן
הם נספרים למרות שהם לא משלמים. זה יכול להיראות בישיבה כי התינוקות על הרגליים, אבל אסור לעלות אנשים לאוטובוס.
דרור גנון
עמיר, מה שאני רוצה להגיד, אנחנו נמשיך ואנחנו נקבע רשימת קווים שאנחנו יודעים שיכולה להיווצר בהם בעיה. ברשימת קווים הזאת, רק שם נוכל לתת את ההחרגה. אני מוכן שבקן 480 יהיה לו כזה דבר למשל, אין סיבה. הוא צריך להוציא את כמות האוטובוסים שהוא נדרש, נקודה.
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה, אני רוצה לאפשר לציון פת. אני לא שמתי לב לקשר שלך ל"קווים". כל מה שאמרתי קודם על "קווים" זה היה מתוך אי ידיעה שאתה פה. אם היית יודע הייתי נזהר לא לתת ציונים. בכוונה נתתי. ציון פת מנכ"ל "קווים" תחבורה ציבורית. איך אתה יכול לייעץ ל"אגד" ומשרד התחבורה, איך אפשר להוציא אלפי אנשים בשעתיים ערב שבת מוצאי שבת בלי להיתקע.
ציון פת
קטונתי לייעץ ל"אגד" ולחברות וותיקות וטובות.

תראו, בשנים האחרונות משרד התחבורה, ובצדק שינה את מדיניות ההתחשבנות עם המפעילים. היום מדיניות ההתחשבנות היא בהתאם לרישוי ולדיווחים אוטומטים ממערכת שנקראת "כל נתון". המערכת הזאת היא טובה, היא נכונה, בעצם היא באה לפקח על המפעילים שיבצעו את כמות הקילומטרים כפי שהם מקבלים עליה תשלום. אלא מה, אליה וקוץ בה. המערכת הזאת והשיטה הזאת לא מתאימה לשיטת ההפעלה במגזר החרדי. מהניסיון שלנו אנחנו חושבים, פיתחנו שיטת הפעלה ספציפית ומיוחדת למגזר החרדי שהיא מתנגשת עם אותה מערכת שבאה להקפיד על כמות הקילומטרים. לדוגמה, אם אני מוציא היום תגבורים מאמצע הקו, נאמר מתחילת הקו אמצע הקו, המערכת הזאת לא יודעת לקלוט את אותם נתונים כי זה לא תחנת מוצא. לכן, לכאורה אני לא אקבל תשלום על אותם תגבורים. בכלל, אנחנו בדיונים בעניין הזה עם משרד התחבורה. יש הרבה מאוד דברים שמאפיינים את המגזר החרדי שמערכת "כל נתון" והמערכות האוטומטיות לא נותנות מענה וצריך לפתור אותם. היום אנחנו עדיין מתמודדים עם זה, אבל זה פוגע בנו לאורך הזמן. אנחנו על הרבה מאוד נסיעות לא מקבלים תשלומים, אי אפשר יהיה כך להמשיך בעתיד.
עמיר קינן
אתם עובדים בחינם?
ציון פת
אמרתי, לא מקבלים תשלומים. עובדים בחינם, תרגם את זה, זה לא הנושא. אני עם משרד התחבורה בדיונים ואני מאמין שנפתור את זה.

הדבר הנוסף, כמות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה שהפרוטוקול ירשום את מה שאמרת, עלול להיווצר מצב כאילו לא משלמים ואז לא יהיו הסעות.
ציון פת
כמות התגבורים גם הולכת וגוברת במגזר החרדי ואנחנו צריכים להיות ערוכים לזה. גם בעניין הזה יש מגבלה מבחינת: באנו לברך ונמצאנו מקללים. באו במכרזים ואמרו: 'כל אוטובוס שמופעל בתחבורה הציבורית במגזר החרדי בתגבורים יהיה מותאם לתחבורה הציבורית, אבל אין אוטובוסים כאלה - -
דרור גנון
זה לא נכון.
ציון פת
אל תגיד לי לא נכון.
דרור גנון
מותאם, זה לא שתביא אוטובוס תחבורה ציבורית. מותאם זה שתוכל למכור כרטיסים לנוסעים.
ציון פת
מותאם, דרור אנחנו לא מתווכחים.
היו"ר ישראל אייכלר
הייתה לך פעם בעיה בהתחשבנות שלא שילמו לך על אוטובוסים?
ציון פת
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
למרות שזה היה - - -
ציון פת
כן. כן.
שלומית אבינח
אם הוא יוצא בתחנת - - -
דרור גנון
לא אמור לצאת באמצע מסלול. מה שקורה היום זה - - -
ציון פת
לא רק זה, תן לי להשלים דרור. אני לא באתי להתווכח, הנושאים יודעים ומוכרים. אין במדינת ישראל אוטובוסים שמותאמים לתחבורה ציבורית עם מערכת GPS שמחוברת למפעיל. לא מערכת GPS רגילה, היא חייבת להיות מחוברת למערכות של המפעיל, היא חייבת להיות עם מכונת כרטוס. זאת אומרת, שכל אוטובוס כזה, ואני מביא עשרות כאלה, אם אין להם מערכת GPS ואין להם מערכות כרטוס. אני נתתי את השירות הכי טוב שבעולם ואין תלונות על השירות, אני לא אקבל על זה תשלום.
היו"ר ישראל אייכלר
למה, כי הבאת מחברה - - -
ציון פת
כי זה לא עונה לקריטריונים של הדיווחים, הוא לא ייקלט במערכת האוטומטית של משרד התחבורה. זו סוגיה שצריך לפתור אותה. אנחנו היום מתמודדים איתה בקושי רב וצריך לפתור אותה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל גם "אגד" לפעמים לוקח חברות - - -
ציון פת
"אגד" לא לוקח.
עמיר קינן
"אגד" לא עבד עד היום בשיטה הזאת כי זאת שיטה - - -
ציון פת
אנחנו עובדים בשיטה הזאת כי זה הפתרון, אני לא מכיר פתרון אחר.
עמיר קינן
אבל גם "אגד" הולך לשיטה הזאת והיא בעיה.
דרור גנון
הרב אייכלר, קודם כל "כל נתון" היא מערכת מצוינת כי היא מערכת שבודקת שבאמת המפעיל עשה את הנסיעה. קודם כל, אני יכול לדעת אם הוא ביצע או לא ביצע נסיעה. זה לא קשור רק לתשלום, זה קשור לזה שהוא עומד בתנאים ובכללים. זו מערכת אכיפה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
השאלה אם היא מתאימה לציבור החרדי.
דרור גנון
היא גם מתאימה. אני אסביר.

לגבי תגבורים, בדרך כלל מה שאנחנו עושים וציון יושב פה והוא מכיר את זה והוא מכיר את זה טוב, אנחנו קובעים מפות תנועה לפי ימי שישי לפי הביקוש שצופים. הוא יודע להזמין מראש את כל הנסיעות שהוא צריך. אני אגיד לך משהו במאמר מוסגר, הוא מזין גם מעבר בשביל שיהיה. עכשיו, ביצוא הנסיעה צריך להיות בהתאם לביצוע נסיעה. אנחנו דורשים ברמת העיקרון, בבסיס את מערכת הכרטוס שזה מרכיב חשוב מאוד, בה אנחנו מוודאים שהנוסע נסע וכן הלאה. מערכת הכרטוס היא גם מערכת שנותנת אינדיקציה לנסיעה. ברגע שנוסע שילם, זאת אומרת התבצעה נסיעה, הוא לא שילם לנסיעה שלא התבצעה. האינדיקציה הזאת מבחינתנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הוא יכול לקחת חברות כמו "יהודה ושומרון"?
דרור גנון
בוודאי.
היו"ר ישראל אייכלר
יש להם כרטוס?
דרור גנון
לא. הוא מעמיד להן מכשירי כרטוס ניידים. נכון, הוא צריך לקנות מספיק כאלה. ברגע שיש במכשיר הכרטוס שמוצמד לנסיעה ואת אפיון הנסיעה, אנחנו נטפל בזה. אנחנו גם דיברנו על זה וגם מנהלים דו שיח בעניין הזה כי בסוף זה עניין כלכלי. יש לנו חשב במשרד, יש אגף תקציבים וזה עניין תקציבי גם. ברמה הפורמלית אנחנו לא עוצרים אף פעם מפעיל מלהוסיף נסיעות. יושב פה "אגד", פעם אחת אמרתי לך לא לתגבר או לא להוסיף נסיעות, לכם אמרתי כזה דבר? יושבים פה כל המפעילים, אין דבר כזה. לא היה דבר כזה וגם לא יהיה דבר כזה.
קריאה
בשנה האחרונה תגברו 8% במגזר החרדי.
דרור גנון
נכון, הכמות היא אדירה. גם "דן" מתגבר. נמצא פה "נתיב אקספרס" שפועל באותה שיטה. אתה פועל באותה שיטה, אתה מקבל תשלום?
נאיף דעקה
אנחנו מקבלים תשלום.
דרור גנון
לכן אני אומר, יכול להיות שיש פה איזה עניין נקודתי של חוסר ספירה. אני אשב עם ציון אחר כך ונבין מה, אבל זה לא מייצג וזה לא נכון. עוד פעם, כל המפעילים שמפעילים, אצל "אגד" שמפעיל את רוב אין את זה. זה עניין טכני. עדיין זה לא משנה את העובדה שברגע שיש ביקוש והוא אמור לתת לו מענה, הוא צריך להוציא את הנסיעה. אם אחר כך אם יש לו בעיה כלכלית, נפתור אותה ביננו. לכאורה אני - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבין שגם "אגד" עובר לשיטה הזאת, אז לפני שהם עוברים תסדיר את זה איתם - - -
דרור גנון
אתם יש לנו הסדרה. יש לנו סיכום לגבי תגבור - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שיוכלו לתגבר בהתאם - - -
דרור גנון
אין להם בעיה, הם עושים את זה בירושלים, הם עושים את זה בחיפה. זה מוסדר. הרב אייכלר, הכול מוסדר. יושבים פה הנציגים, יש לנו בעיה כזאת, יש לנו בעיה של הסדרה? תגידו.
היו"ר ישראל אייכלר
הוועדה הזאת היא וועדה לפניות הציבור. יש לנו פונים לא נתתי קודם. יהודה רוטנברג.
ציון פת
ברשותך, יש לי נושא נוסף. אני אחטא לעצמי ולאנשים שלי אם אני לא אתייחס לנקודה למרות שהיא לא קשורה ספציפית לנושא התגבורים.

דובר פה הרבה על רמת שירות ובצדק. אין ספק שרמת השירות בסוף היא נגזרת לאותו נהג שנמצא בחזית. אני העליתי את זה כבר פעם אחת לפחות פה, ואני אעלה את זה בכל פורום כל עוד אני מנכ"ל "קווים". ההתייחסות שלנו לנהגים היא לפעמים מחפירה. לא יכול להיות מצב שבו נהגים, פה בבירת ישראל בגבעת התחמושת, מטילים את הצרכים שלהם אחרי האוטובוס. אני פונה כבר שלוש שנים בעניין הזה. לא יכול להיות שפותחים מסוף במצפה מודיעין, נהגים מגיעים לשם, עומדים שם בשמש ובחום בלי מים, בלי קירור, בלי מקום מנוחה. זה גם בעיה בטיחותית, זה גם בעיית שירות. אני זועק וצועק ואין עונה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה צודק. מדברים על בית שמש - - -
ציון פת
וכנ"ל, הרב אייכלר, אם מדברים על המגזר החרדי, בעיה קשה מאוד בבני ברק. בעיה קשה של תחבורה ציבורית, הרשות המקומית לא מעניין אותה. הדבר היחיד שמעניין אותה זה לתת דוחות לנהגים על זה שהם חונים במקום שאין - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בעניין הזה הולך להיות בקרוב מאוד יום מיוחד בוועדה לתחבורה ציבורית. אדוני כמובן מוזמן. אנחנו גם נבקש ממשרד התחבורה התייחסות ספציפית בין היתר לסוגיה שאדוני העלה קודם, השירותים לנהגים. בכלל שירותים לנהגים לא רק במובן של מקומות שירותים, אלא מקום לשבת, לנוח בצל - - -
ציון פת
מדברים על בטיחות ונותנים להם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גם אני אצטרף לדיון בעזרת ה'. יהודה רוטנברג בבקשה.
יהודה רוטנברג
פה דיברו הרבה על עניין המגזר החרדי. פה הנושא היה 75% - - -
דרור גנון
לא. זה לא היה הנושא.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מדבר על המגזר, הוועדה היא מאוד אוניברסלית, אבל היות והייתה בעיה שאמרו שהיא ספציפית לציבור החרדי לכן - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אנחנו כולנו רוצים ללמוד מהמגזר החרדי איך מתבססים על תחבורה ציבורית.
יהודה רוטנברג
אני בכמה מילים. אני מוכן להתחייב לעשות מערכת במיוחד בציבור החרדי, בקו 402, 442, 40% פחות ייקח זמן. זאת אומרת, באותו מספר אוטובוסים יכולים לעשות 40% פחות נגלות. כל מה שאמר גונן וכולם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תסביר לי איך.
יהודה רוטנברג
אני, יש לי תכנית, משרד התחבורה לא רוצה לשמוע על זה.
היו"ר ישראל אייכלר
במשפט אחד.
יהודה רוטנברג
במשפט אחד. זה לא כך כל משפט אחד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז אולי נזמן אותך לפגישה.
יהודה רוטנברג
לא. לא. למה אני נמצא, אני כתבתי מכתב למשרד התחבורה. אני כבר כתבתי לגנון לפני שנה והוא אפילו לא רצה לפגוש אותי. מי שכן מכיר אותי, זה כל האנשים בחברות תחבורה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מה ההצעה שלך אדוני, ברעיון. מה הרעיון?
יהודה רוטנברג
רעיון, צריך להסביר את זה. הנהג לא מטפל "ברב קו".
היו"ר ישראל אייכלר
אה, זו בעיה קשה מאוד.
יהודה רוטנברג
בעיה קשה, אבל יש פתרון.
היו"ר ישראל אייכלר
כל הזמן והעצבים של הנהגים הולכים - - -
יהודה רוטנברג
לא, ממילא ייקח 40% פחות זמן.
היו"ר ישראל אייכלר
מה, אתה רוצה שיהיה כמו בלונדון, ישימו את הכרטיס ויכנסו?
יהודה רוטנברג
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
זה מאוד פשוט, לשים את הכרטיס ולהיכנס כמו בלונדון.
יהודה רוטנברג
נכון, אבל יש פה בעיה. הבעיה היא הטעינה, איפה תהייה הטעינה. אני רוצה להגיד משהו. אני במשא ומתן עם רום, יניב לוי, איתמר כהן, ערן בינן. אני כבר נמצא במשא ומתן עם חברות התחבורה. כולם מסכימים שהפתרון הוא פתרון. הבעיה, 'במשרד התחבורה אומרים לי משהו אחד, אנחנו שפוטים של משרד התחבורה'. כל מה שמעניין אותנו - - -
קריאה
יש אפשרות היום לטעון מחוץ לאוטובוס.
יהודה רוטנברג
באינטרנט, אז תקרא, תקרא. אני נותן לכל אחד לקורא. אני מפזר ושכל אחד יקרא. בבקשה.
היו"ר ישראל אייכלר
אדון רוטנברג, אנחנו שמענו, אני לוקח את המסמך. תן לאיציק. אנחנו נתייחס לזה.

אני רוצה לתת ל"נתיב אקספרס". היו לנו דיונים, בזמנו היו בעיות קשות פה בקו למירון. אני חייב לציין שבזמן האחרון לא קיבלנו תלונות, כנראה שהכול בסדר. אני רוצה לשמוע את נאיף דעקה.
נאיף דעקה
אין לי מה להוסיף למה שאמרו ציון וגם עמיר. אני מסכים איתם בהחלט, אני מסכים גם עם דרור. לנו אין את הבעיות. אנחנו לא מתגברים ברמה של "אגד" וברמה של "קווים". הלו"ז (לוח הזמנים) הוא לו"ז כביכול כמו שצריך, הלו"ז מתוגבר. משרד התחבורה עבד על זה וגם לנו היו הערות. אז היו לנו חבלי לידה, הגברנו את הפעימות. למדנו מזה ואנחנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתם יודעים מתי יוצא ערב ראש חודש - - -
דרור גנון
כן, הם גם יודעים ערב ערב ראש חודש. הלוא במגזר החרדי יש ערב ערב, בערב שלפני יש כבר את הפעילות של לקראת הערב. תאמין לי, הוא יכול להגיד לך את הכול מא' עד ת' גם ברמה - - -
נאיף דעקה
אנחנו גם סגרנו עם קבלן משנה בירושלים. דרור אישר את זה, קבלן מעל 20 אוטובוסים שהוא גם מתגבר בסופי שבוע בהתראה מאוד קצרה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שמעתי שזה עובד טוב מאוד כי פעם היה צריך לשלוח אוטובוס מחיפה והיה צריך - - -
נאיף דעקה
מחיפה, תל-אביב, נתניה. לנו אין ריכוז כמו "אגד" שיש לו מרכז. אין לנו את הדבר הזה וגם לא יכולים להחזיק כמות של אוטובוסים בירושלים. במכרז יש את הסעיף של קבלן משנה אז יש לנו קבלן משנה. תוך עשר דקות רבע שעה הוא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
טוב שאישרת לו את זה. אתה רואה, כשאתה מאשר הכול בסדר.
דרור גנון
אני לחצתי עליו שייקח. את זה הם לא מספרים לך.
היו"ר ישראל אייכלר
את זה לא מספרים. מה קורה באשדוד בנסיעות שלכם? לא שמעתי שיש בעיות?
נאיף דעקה
אני יודע שהכול דופק כמו שצריך, אין בעיות, אין תלונות ואין כלום. גם בוועדה הקודמת לא שמעתי הערות. אם יש פניות אני אשמח, הרי מגיעות אלינו פניות ואנחנו בודקים את זה. ראש עיריית בני ברק שלח לנו מכתב על 10 במרץ לתגבור של קווים. אנחנו גם בתגבור - - -
קריאה
מה יש ב-10 במרץ?
נאיף דעקה
אני לא יודע. הוא ביקש מעל 26 אוטובוסים נוספים.
קריאה
ה-26 במרץ זה שושן פורים.
נאיף דעקה
לא ה-26 במרץ, זה ב-10 במרץ. יש התאחדות עם אחד הרבנים במירון.
דרור גנון
יש אירוע שהוא קבוע.
נאיף דעקה
הם יודעים לפנות אלינו.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, ז' באדר. בכול אופן עצם זה שאתם ערוכים זה טוב מאוד.

דפנה מארגון 15 דקות, עושים הרבה ביקורת בעניין של התחבורה הציבורית. שמעת את כל הדיון, איך את רואה את זה מנקודת מבטו של הארגון?
דפנה עורי
מארגון 15 דקות, רכזת פניות ציבור. אני חייבת לומר שבהמשך למה שאמרו, רבע מהפניות שמגיעות אלינו הן בקשר לדילוג על תחנות, שגם בתחנות במרכז העיר האוטובוסים פשוט מוצפים ופשוט אנשים מחכים לפעמים בבוקר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גם בערים גדולות?
דפנה עורי
גם בערים גדולות מחכים שלושה אוטובוסים שמדלגים עליהם כי הם מלאים בדרך כלל.
עוזי יצחקי
איפה למשל?
דפנה עורי
לדוגמה קן 56 של "קווים" שהוא קו מאוד מאוד עמוס - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איפה זה?
דפנה עורי
תל-אביב.
עוזי יצחקי
אתה יודע מה זה?
קריאה
56 זה יהוד.
דפנה עורי
מיהוד והוא נוסע לרידינג ומתחבר בתל-אביב לעזריאלי.
דרור גנון
לחכות שלושה אוטובוסים, אבל יכול להיות שהיה מקרה - - -
דפנה עורי
זה לא מקרה. אני מדברת על - - -
דרור גנון
תראו, אם זה קבוע - - -
דפנה עורי
אלו דברים שחוזרים.
דרור גנון
אני, רק בקשה אחת הרב אייכלר - - -
דפנה עורי
קן 43 של "דן" זה אחד הקווים העמוסים שיש.
דרור גנון
אני לא בא בטענה על התלונה, אני רק מבקש. תראי, אני פונה, מותר לי גם לפנות לוועדה. מעולה. אנא מכם, תשלחו אלינו בבקשה. "15 דקות" כל הזמן מספרים לנו מה הם מקבלים, מה הם מקבלים, מה הם מקבלים. אנחנו לא מקבלים מכם כלום. תשלחו לנו דוח עם כל התקלות, עם כל הבעיות. תראו לנו, אני לא יודע. את מקבלת וזה בסדר - - -
שלומית אבינח
הוועדה מקבלת.
דרור גנון
אני לא מדבר על הוועדה. אני פניתי לוועדה.
דפנה עורי
אנחנו מעבירים וגם מנחים כל אחד שפונה אלינו לפנות למשרד התחבורה.
דרור גנון
אז הם לא פונים.
דפנה עורי
ולפנות למפעיל. קו 31 בירושלים של "אגד" לרמות - - -
דרור גנון
אני לא בטענה, אני מבקש, זו בקשה ולא טענה. אני מבקש תעבירו אלינו. אני מוכן לטפל. לפעמים זו גם בקשה שיכולה להיות נגד המפעיל, זה לגיטימי. יכול להיות שביקשו מהמפעיל תגבור ולא תגבר, יכול להיות שזה אחרת. ברגע שאתם מעבירים אלינו אנחנו יודעים לטפל מלמעלה. תעבירו אלינו, אנחנו נשמח לקבל. אני רוצה לדעת אם יש כזאת בעיה, ספציפית נבדוק את זה.
שלומית אבינח
יש לו שאלה אליך. קו ירושלים - - -
קריאה
במוצאי שבתות בלילה יש אפשרות להתקשר לחברות אם לא מגיע אוטובוס?
דרור גנון
כן. בטח, המוקד שלהן עובד. ברשות המנכ"ל אני אעלה עוד נושא קטן.

אנחנו נמצאים בשלבים סופיים של בחירת זכיין למרכז מידע ארצי, כמו 8877 שהיה מופעל. ברגע שזה יסתיים, אני מקווה שזה יהיה בחודש וחצי הקרובים, מרכז המידע הזה יעבוד 24 שעות. 24 שעות, לא 7 ימים בשבוע, הוא יעבוד עד כניסת שבת ומצאת השבת. יהיה ניתן לפנות אליו בכל שאלה כולל קווי לילה, כולל הכול וגם להעביר לשם תלונות כאלה ואחרות על כל הפעילות. המרכז הזה יהיה מתוגבר עם כמות מוקדנים אדירה וגם ידע לתת מידע בזמן אמת של נסיעות. זאת אומרת, זה אחת הבעיות שהעלו- - -
היו"ר ישראל אייכלר
הוא יוכל להורות על הוצאת אוטובוסים נוספים?
דרור גנון
הוא יכול בזמן אמת לדבר עם אנשי קשר של המפעילים.
היו"ר ישראל אייכלר
אליך גם?
דרור גנון
אלי כן, אבל זה פחות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
המפעיל צריך אישור משרד התחבורה.
דרור גנון
הרב אייכלר, אני, אם יתקשרו אלי זה בסדר, אבל הזמן שייקח לי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא. אתה תהייה מתואם עם מרכז המידע הזה?
דרור גנון
כן, אנחנו נהייה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כדי לאשר לחברה.
דרור גנון
זה בוודאי. בסוף אנחנו, יש לנו עיקרון ואמר אותו ציון בחצי פה. קודם כל נעשה ונשמע, לא נשמע ונעשה. המפעילים, אני חייב להגיד גם דבר לזכותם, גם יש להם אישור כזה או אחר וגם אם לפעמים כשאין להם באותו רגע נתון הם מבצעים ואחר כך אני יכול לגבות ואני מגבה בהרבה מקרים, אני מאשר הרבה מקרים ואני גם מבטל להם דברים אחרים. כמו שציינת בהתחלה, קודם כל טובת הנוסע, הם קודם כל עושים. זו ההנחיה הבסיסית שלנו, אנחנו לא מתעסקים בדברים אחרים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לתת למנכ"ל לסכם, את הדיון אם יש לך מה לומר.
עוזי יצחקי
כן. אני רק רוצה לציין ולומר שכמו שהבהרתי, אנחנו משקיעים הרבה מאוד כסף. נכון שיש עוד הרבה מה לעשות ואנחנו נשפר כל מה שצריך.

אני באמת שמח על הדיון הזה, על הקשר אתכם להעביר את הדברים בזמן אמת, להציף את זה בפנינו, ואנחנו נטפל אל מול המפעילים.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר. אני רוצה להודות. אני רק מקווה ש - - - עם החברות המפעילות - - -
עוזי יצחקי
את זה אנחנו לא נוהגים לעשות. גם אם יש דברים זה הכול בבית.
היו"ר ישראל אייכלר
כי מי שסובל בסוף זה הנוסע על הכביש. אם החברה אומרת שמשרד התחבורה לא מאשר, משרד התחבורה אומר שהחברה חייבת והאזרח נשאר בתחנה אז לא עשיתם מאומה.
עוזי יצחקי
חלילה, לא. לא.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לסכם את זה בכמה משפטים.

הוועדה מברכת את העבודה המרובה והטובה שעושה משרד התחבורה והחברות המפעילות לטובת משתמשי התחבורה הציבורית, ברוב המקרים.

משרד התחבורה מתבקש להנחות את המפעילים לא להשאיר נוסעים בתחנות, לא בינעירוניות ולא עירוניות, מתי שיש אנשים בתחנה צריך לשלוח תגבורים בלי בירוקרטיה מיותרת ובלי עיכובים.

הוועדה רשמה את דברי משרד התחבורה שאופן ההתחשבנות במשרד התחבורה בין חברות יכללו תשלום לנסיעות שבוצעו בפועל ולא יהיה עיכוב נסיעות.

בכל המסופים החדשים יש לדאוג לתנאי המתנה נאותים ושירות בסיסי לנהגים בכל ערי הארץ, בעיקר במקומות שעדיין אין את הדבר הזה.

הוועדה רשמה בפניה את הודעת מנהל אגף בכיר בתחבורה ציבורית שבקרוב, מה זה בקרוב?
דרור גנון
מרכז מידע, עכשיו זה נמצא בשלבים סופיים של בחירה. בחודש וחצי הקרובים נבחן זכיין, אני מקווה, ואז הוא יתארגן.
היו"ר ישראל אייכלר
שעד חודשיים.
דרור גנון
כן, לקראת הקיץ.
היו"ר ישראל אייכלר
עד חודשיים יוקם מרכז מידע שיפעל 24 שעות ביממה חוץ משבתות וחגים, יקבלו מידע ותלונות ותגבורים ככל הנדרש בתחנות.

עוד נקודה אחת אחרונה.

הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה לסיים את הדיונים במשרד המשפטים לגבי הנוסע ה-11, מה שאנחנו קוראים, לגבי התקנה שאסור לקחת יותר מעשרה נוסעים בעמידה.
דרור גנון
זה לא תקנה, זה פסיקה של בית המשפט העליון.
היו"ר ישראל אייכלר
פסיקה, אבל צריך לחריג - - -
דרור גנון
בית המשפט הנחה אותנו - - -
עוזי יצחקי
פה אני רוצה שנהיה מדויקים. עופר, מה אנחנו יכולים לעשות כי אני רוצה שהסיכום יהיה מדויק ולא שנגיד סתם משהו שהיושב יקבע משהו שלא נעמוד בו. יש דיבורים עם משרד המשפטים?
כעופר לוי
כרגע כן. כרגע יש פסק דין של בית המשפט העליון. הייתה עתירה לבג"צ, זו ההחלטה שהתקבלה. כרגע עובדים עם משרד המשפטים כדי לאבחן - - -
שלומית אבינח
לוח זמנים.
עופר לוי
אני לא יכול לתת לוח זמנים כי זה משרד המשפטים.

כדי לאבחן את מקצת הפסיקה לגבי נסיעות מסוימות. כפי שדרור אמר, שיהיו נסיעות מסוימות שיתאפשר כן לקחת את הנוסע ה-11 ומעלה. המהלכים האלה הם מהלכים - - -
עוזי יצחקי
ומה נראה לך, איך אתה מתרשם בדיונים מולם, יש על מה לדבר? לפעמים הם אומרים לך: 'תשמע, אני לא הולך להסתבך עם בית המשפט, זה גם משהו שאנחנו הסכמנו', אתה מבין. אני זוכר.
היו"ר ישראל אייכלר
גם אני אפנה לשרת המשפטים.

הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה ליצור קשר עם משרד המשפטים, גם הוועדה תפנה למשרד המשפטים, לחריג תחנות ביניים מתקנת הנוסע ה-11.
עופר לוי
זה לא לחריג, זה לאבחן מספר מסוים של נסיעות.
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא תחנות?
עופר לוי
מדובר על האוטובוס.
דרור גנון
על הקווים עצמם. התחנה היא אחד מהמרכיבים, אבל הקו צריך להיות.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אומר לך שבג"צ לא יאשר החרגת קווים. הוא יאשר החרגת נוסעים שנשארים בתחנה שאפשר לקחת. הוא לא יאשר לך חריגות של קווים. למה בקו זה יהיו 20 נוסעים ובקו זה - - -
דרור גנון
יש קווים שהיכולת הצפייה שלך מראש של נוסעים בתחנות, יש לנו הסבר מקצועי לזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי ננסח את זה.
דרור גנון
בסדר גמור, יש לנו הסבר מקצועי לזה. זאת אומרת, אנחנו מראים בצורה מקצועית.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להודות לכם שבאתם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:15.

קוד המקור של הנתונים