ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 08/03/2016

א. הכרה בהרכבי גיור עצמאיים שקמו לאחר ביטול בתי דין לגיור; ב. קיצור הליכים בתחום בירור ואישור יהדות למניעת אפליית יוצאי אתיופיה בבואם להינשא - לאור סירוב רבנות פ"ת לרשום לנישואין זוגות מהעדה

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 88

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שלישי, כ"ח באדר א התשע"ו (08 במרץ 2016), שעה 10:00
סדר היום
א. הכרה בהרכבי גיור עצמאיים שקמו לאחר ביטול בתי דין לגיור; ב. קיצור הליכים בתחום בירור ואישור יהדות למניעת אפליית יוצאי אתיופיה בבואם להינשא - לאור סירוב רבנות פ"ת לרשום לנישואין זוגות מהעדה
נכחו
חברי הוועדה: אברהם נגוסה – היו"ר

יצחק הרצוג

מרדכי יוגב

סופה לנדבר

קסניה סבטלובה

יואל רזבוזוב
חברי הכנסת
עמר בר-לב

יעל כהן-פארן

רויטל סויד
מוזמנים
הרב יצחק פרץ - הרב ראש מערך גיור, משרד ראש הממשלה

הרב יוסף הדנה - הרב הראשי ליהודי אתיופיה, המשרד לשירותי דת

חזקיהו סאמין - מנהל מחלקת נישואין ורבנים, המשרד לשירותי דת

משה דגן - סמנכ"ל בכיר שירותי דת, המשרד לשירותי דת

יהודה כפיר - עוזר סמנכ"ל בכיר, המשרד לשירותי דת

ישראל הנאו - עוזר אישי לרב הראשי, הרבנות הראשית לישראל

ניק קורקוס - מנהל תחום זכאות, הסוכנות היהודית

בנימין איש שלום - נשיא המכון ללימודי היהדות

אליהו כהן - מנהל מכון 'עתים'

בנימין הולצמן - רב יישוב, מכון 'עתים'

שי יוסיפוב - מכון 'עתים'

אלעד קפלן - מנהל המחלקה למדיניות ציבורית ומשפטית, מכון 'עתים'

שאול פרבר - מנהל מקצועי, מכון 'עתים'

אדריאן גופליאק - מתנדב, מכון 'עתים'

שוקי פרידמן - המכון הישראלי לדמוקרטיה

דורין סלע - אחראית קשרי ממשל, המכון הישראלי לדמוקרטיה

נגה אלנה - מנהל תחום גישור ופיתוח קהילה, עמותת פידל

אהרון ברקולין - הרב, רב הקהילה האתיופית בנס ציונה וראשל"צ

עדיאל אליו - הרב, רב הקהילה האתיופית בפתח תקווה

אבנר פורת - אחראי תחום חקיקה, חותם-יהדות על סדר היום

דוד דנקר - קשרי ממשל, הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה

אורלי ארז לחובסקי - מנהלת המחלקה המשפטית, המרכז הרפורמי לדת ומדינה

לורן פוריס - מנהלת קשרי כנסת, המרכז הרפורמי לדת ומדינה

יעל רוקמן - מנכ"לית 'קולך'-פורום נשים דתיות

תני פרנק - ראש תחום דת ומדינה, תנועת נאמני תורה ועבודה

נתנאל דיין - נאמני תורה ועבודה

חיים אמסלם - ח"כ לשעבר

אוריאל גנזל - הרב ארגון רבני צהר

אסתר ביסוור - עמותת עתים

מיטב טסלר-שימל - עמותת עתים

נועה סגל - עמותת עתים

שמרי סגל - מנהל המחלקה הציבורית, ישראל חופשית

אחג' נגוסה - נציג הקהילה בפתח תקווה

טדסה מנגיסטו - נציג הקהילה בפתח תקווה

ג'טאצ'ו מוצייב - נציג הקהילה בפתח תקווה

אמרה אגומאס - נציג הקהילה בפתח תקווה

בזה אלפה - נציג הקהילה בפתח תקווה

גטף אמסלו - נציג הקהילה בפתח תקווה

דרסו פרססאו - פעיל בקהילה האתיופית

פלקה וורקה - פעילה בקהילת יוצאי אתיופיה

אביי טצ'לו - נציג הקהילה האתיופית

סיסאי קפאלה - פעיל חברתי

גבייאו צ'קולה - פעיל חברתי

הראל בן מיכאל - המשמר החברתי

נל מטקלף - המשמר החברתי

גלי אבן חיים - המשמר החברתי

יצחק הילדסהיימר - עיתונאי, מקור ראשון-מצב הרוח

סיגל קליינרמן - עיתונות

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
דנה גורדון שושני
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

א. הכרה בהרכבי גיור עצמאיים שקמו לאחר ביטול בתי דין לגיור; ב. קיצור הליכים בתחום בירור ואישור יהדות למניעת אפליית יוצאי אתיופיה בבואם להינשא - לאור סירוב רבנות פ"ת לרשום לנישואין זוגות מהעדה
היו"ר אברהם נגוסה
בוקר טוב לכולם. אני שמח לפתוח את הדיון היום בנושא מאוד חשוב שכולנו יודעים, קיבוץ הגלויות הוא שילוב של העולים החדשים לתוך החברה הישראלית ואני מוסיף גם חיבוק של העולים לתוך החברה. יוזם הדיון הוא חבר הכנסת יואל רזבוזוב, שפנה אליי בכתב, וגם ארגונים אחרים שפנו. הנושא הזה הוא מאוד קריטי היום בחברה שלנו, כי כולנו יודעים ש-350,000 אזרחי מדינת ישראל שעלו למדינת ישראל לקשור את גורלם עִם עם ישראל פה במדינת ישראל, לא מוכרים כיהודים והם רוצים לעבור גיור ולהיות חלק בלתי נפרד מהעם היהודי פה במדינת ישראל.

לפי הנתונים שאני למדתי, בשנה מתגיירים כ-3,600, תיכף נשמע את הפרטים מיושב ראש מערך הגיור, מכבוד הרב פרץ, 3,600 מתגיירים לעומת המספר שנתתי זו טיפה בים. מה שיותר כואב, מתוך המתגיירים יש חלק שלא מוכרים, עברו את הגיור כהלכה, אבל המדינה לא מכירה בהם. זה הלב של הדיון שלנו היום, מה אנחנו עושים לאותם אנשים שעברו את הגיור כהלכה ואיך המערכת הממשלתית לא מכירה בהם. זה דבר אחד. דבר שני, איך אנחנו מזרזים למי שרוצה להתגייר, שיתגייר.

זה הדיון שלנו היום. איתי נמצאים חבריי חברי הכנסת, כמו שאמרתי, יוזם הדיון יושב ראש ועדת העלייה והקליטה לשעבר, חבר הכנסת יואל רזבוזוב, וחברת הכנסת סופה לנדבר מכירה את הנשים, הייתה שרת הקליטה לשעבר. אני פונה קודם כל ליוזם הדיון, חבר הכנסת יואל רזבוזוב, בבקשה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
תודה רבה, כבוד היושב ראש, על זה שנענית לקיים את הדיון הזה, זה דיון נורא חשוב. לפני כן, יש לנו יום מיוחד היום, יום שמח, יום האישה הבינלאומי, הייתי רוצה לברך את הנשים שיושבות כאן בקהל, נמצאת כאן חברת הכנסת לנדבר, דנה גורדון, מנהלת הוועדה, כל הנשים שנמצאות כאן, שיהיה יום שמח עם הרבה חיוכים והרבה פרחים. אני חושב שזה יום חשוב.

ועכשיו לנושא פחות שמח, שזה נושא הגיור במדינת ישראל. אנחנו כולנו יודעים שב-2014 הייתה החלטת ממשלה לאפשר הקמה של בתי דין מקומיים לגיור עם סמכות לגייר על פי השקפתם ההלכתית. ב-2015 הממשלה החדשה ביטלה את הנושא ואיך שאני רואה את זה היא פשוט הפקירה מאות אלפי עולים ללא מענה.

אני באמת רוצה להגיד כאן שאנחנו מדברים כאן על עולים, על אלה שנמצאים כאן, על זרע ישראל, הם עלו לפה מתוקף חוק השבות, אנשים שרוצים להיכנס ליהדות כפי שאנחנו אומרים את זה. לא נתחיל להתווכח כאן על העניין ההלכתי, אני חושב שמי שהיה יהודי גם על פי האבא, נגיד מברית המועצות לשעבר, הוא סבל הרבה מאנטישמיות והיה יהודי לכל דבר, לכאן הוא הגיע והפך להיות לא יהודי וגם כשהוא רוצה להפוך להיות יהודי הוא נתקל בקשיים רבים. קמו באמת בתי דין, כמו שיושב ראש הוועדה ציין, לגיור כהלכה, ובאמת היום כבר גייר מאות אנשים, עוד מעט מתקרב לאלפי אנשים, הרבנים לוקחים על עצמם אחריות. המדינה לא מוכנה לקחת אחריות, הרבנים כן מוכנים לקחת אחריות.

התהליך של גיור, כפי שהוא היום, וברגע שיש מונופול, התהליך הוא לא נעים, הוא לא מזמין, הוא הרבה פעמים דוחה את האנשים. אלה שכבר נכנסים ונופלים אנחנו מקבלים את התוצאה ההפוכה, אנשים מתרחקים. אתמול ציינתי באחת הוועדות, הופכים את היהדות למשהו שכל מי שיהודי חייב להיות דתי, זה לא כך, יהדות זה מסורת, זה דבר יפה. ברגע שיש מונופול וברגע שהרבנות לקחה את זה לידיים ומקשיחה ולא מזמינה ובאמת משיגה את התוצאה ההפוכה אז אני כן חושב שאנחנו צריכים לעמוד על כך לפתוח את זה, לתת עוד אופציות. אין חוק שקובע שזה לא יכול להיות כך.

הייתה החלטת ממשלה. אז מה אם הייתה החלטת ממשלה? היו הרבה החלטות ממשלה, אנחנו כבר שמענו גם על החלטת ממשלה על הפלשמורה, מה קורה עם זה? שומעים על הרבה החלטות ממשלה. אני חושב שאנחנו כן צריכים לעשות ולא להפקיר את העולים כי אנחנו מפקירים את העולים. יש פה הרבה עולים שהם חלק אינטגרלי ממדינת ישראל, הם שירתו בצבא, הם משלמים מסים והם גם יהודים. הם יהודים לכל דבר, ככה הם רואים את עצמם, אבל משום מה המדינה לא רואה אותם יהודים.

אני קורא להכיר באותם הרבנים, באותם בתי הדין, בגיור כהלכה כגיור לכל דבר שיוכר על ידי המדינה כי בסוף אנחנו פוגעים גם בדור ההמשך, היום זה 350,000 עולים, יש להם ילדים, יש דור המשך ואנחנו פוגעים כאן במהות של המדינה היהודית והדמוקרטית. תודה רבה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אני צריך להדגיש שהדיון מתחלק לשניים, הראשון זה הכרה בהרכבי גיור עצמאיים שקמו לאחר ביטול בית הדין לגיור כלומר אחרי שביטלו את בית הדין. החלק השני של הדיון יהיה קיצור הליכים בתחום בירור ואישור יהדות למניעת אפליית יוצאי אתיופיה בבואם להינשא לאור סירוב רבנות פתח תקווה לרשום לנישואין זוגות מהעדה. החלק הראשון זה הכרה בעניין גיורים עצמאיים והחלק השני זה זירוז ובירור אישור הנישואין.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
על החלק השני אנחנו מדברים עכשיו?
היו"ר אברהם נגוסה
לא, אנחנו מתחילים בחלק הראשון, לכן אני פונה, אלא אם כן חברת הכנסת, את רוצה לדבר?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, בהמשך אני אדבר.
היו"ר אברהם נגוסה
אז אני פונה לראש מערך הגיור, הרב יצחק פרץ, בבקשה.
הרב יצחק פרץ
בוקר טוב לכולם. הדברים לא כל כך מדויקים, אני אנסה להסביר את הדברים. גם זה שכתוב שיש ירידה זה לא נכון, כי למעשה העדה האתיופית, ברוך ה', כמעט כולה עברה כבר את הגיור.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל הם עוברים את זה באופן אוטומטי באולפנים, אתם לא עושים למענם שום דבר. אנחנו מדברים על חלק אחר.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, אני רוצה להבהיר פה. לא רציתי לנקוט בעדות, אני אומר שהנושא של - - -
הרב יצחק פרץ
לא, אני מדבר על הירידה במספר.
היו"ר אברהם נגוסה
אני יודע, זה 3,600. אמרתי שזה הכול, אני יודע שהרוב זה של העלייה מאתיופיה, אבל אם אני נוקב, 350,000, הרוב הגדול זה יוצאי ברית המועצות, מתוך זה 1,600 מתגיירים בשנה. זה אולי יותר טוב לעשות את זה.
הרב יצחק פרץ
אל תשכח שהישראלים, שהיום כותבים שם ישראלים, הם גם עולים מברית המועצות, כשלמעשה הם דור שני שהם גם מתגיירים. אז אם תוסיף את זה, זה למעלה מ-2,000.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה אומר שמתוך 3,600 כמה יוצאי אתיופיה וכמה - - -
הרב יצחק פרץ
1,200 יוצאי אתיופיה והשאר זה שאר העדות.
היו"ר אברהם נגוסה
אני פניתי אליך כמי שמטפל בנושא, אז תעשה לנו סדר.
הרב יצחק פרץ
אני הולך לעשות סדר. אנחנו שנינו, אני ומנהל האגף, עורך דין ירון קטן, נכנסנו ב-2015 ולמעשה עברנו שנה מאוד קשה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתם עוברים במשרד הדתות?
הרב יצחק פרץ
קודם היינו ברבנות הראשית, אחר כך עברנו להנהלת בתי הדין, אחר כך משרד ראש הממשלה, אחר כך משרד הדתות ושוב פעם אנחנו במשרד ראש הממשלה. זאת אומרת במקום שאנחנו נתעסק בגיור רק מטלטלים אותנו ממקום למקום.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
נכון.
הרב יצחק פרץ
קודם זה היה במשרד העלייה והקליטה וב-2009 העבירו את זה לראש הממשלה.
הרב יצחק פרץ
וברוך ה' עדיין אנחנו עושים הרבה פעולות חדשות, שהן טובות. הכנסנו השנה עוד שלוש עמותות שגם יטפלו. זאת אומרת פורשים בכל הארץ, שלא יהיה מקום שלא יהיו כיתות ולימודים. וגם אנחנו עושים פרויקט של משפחות מלוות, שכל גרעין תורני שיתעסק באזור שלו ויקרב אותם ויחבק אותם ואז מביאים אותם בהרגשה הרבה יותר טובה ובאהבה ובחיבה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
תסביר לנו, בבקשה, המשפחות, זה חובה שהם יגורו במשפחה או איך הם מחבקים אותם?
הרב יצחק פרץ
לא, לא יגורו, שפשוט ילוו אותם. לתת להם כתף, לתת להם הרגשה טובה, כי בכל אופן אנשים אוהבים שמישהו מכניס אותם, מישהו מדבר איתם, מלווה אותם, ובזה הגרעינים התורניים עושים עבודה נפלאה ולמעשה התחלנו מירוחם, מצפה רמון, דימונה, באר שבע, קרית גת, מודיעין, כמעט אין עיר היום, ברוך ה', שאין שם גרעין תורני שמלווה את הכיתות ודוחף אותם והלוואי שיבואו יותר.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
כמה אנשים נכנסים לתהליך ולא מסיימים אותו?
הרב יצחק פרץ
זו הבעיה הגדולה ביותר, שזה לא תלוי בנו, זה לא תלוי בעמותות. בעמותות הם שרושמים ומה שמביאים לנו, כמעט 80% עוברים, בפעם ראשונה. אחר כך, גם אלה שלא עוברים, יש לנו אדם מיוחד שפונה אליהם ואומר להם 'בואו, אני מבקש ממך, תחזור', כך שאדוני שאמר שלא נעים, מאוד מאוד אנחנו משתדלים שיהיה להם מאוד נעים ויהיה להם טוב ותהיה להם הרגשה טובה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
זה לא מה שאני מקבל מהנתונים בשטח, שמכריחים אותם לשים חצאיות ארוכות ועוקבים - - -
הרב יצחק פרץ
לא מכריחים שום דבר.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
ככה לפחות הבנות מרגישות. אני אומר לך, לא אחת ולא שתיים אמרו לי את זה.
הרב יצחק פרץ
הייתי ב - - - במקווה, באו לשם חיילות עם מכנסיים, אף אחד לא דיבר איתן, ואדרבא, שאלתי אותן, 'למה ההורים שלכם לא באים ל - - -', וגם הם רצו לבוא להתגייר. צריך לפעמים מודעות, או עוד יותר גרוע, שלפעמים העליהום על מינהל הגיור, שכל כך הותקפנו בשנה האחרונה, אז ברור שזה מזיק. אם אתה מדבר טוב על המקום אז יבואו, כשאתה תוקף אותו אז למעשה הם לא יבואו. אתה מצייר להם - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אם הוא מתנהל טוב, בצורה ידידותית, אז אנשים באים, אם זה בצורה אגרסיבית ובצורה שדוחפים אותם להיות דתיים, אז בוודאי שהם לא רוצים את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
הצטרף אלינו חבר הכנסת יצחק הרצוג, יושב ראש האופוזיציה, חבר הוועדה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
זה חבר ועדה רציני.
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה, כבוד הרב, אבל אני רוצה שתתמקד, כי נושא הדיון פה זה הכרה בהרכבי גיור עצמאיים.
הרב יצחק פרץ
לא אנחנו מכירים.
היו"ר אברהם נגוסה
אז למה אתם לא מכירים בהם? זה גיור כהלכה.
הרב יצחק פרץ
זה לא תלוי בנו.
היו"ר אברהם נגוסה
תסביר לנו למה, כי באים לעזור לכם, למערכת.
הרב יצחק פרץ
בשמחה רבה. קודם כל נתאר לעצמנו שלאנשים יש ביקורת על הכנסת, יעשו כנסת חדשה? או בית המשפט העליון, יעשו בית משפט עליון חדש? זה לא נראה לי. אז נתאר לעצמנו, כל דבר יעשו עוד שני אנשים ועוד גופים אחרים, בסוף תהיה פה מדינה שכל אחד יעשה לו בית כנסת.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
גם ככה כל אחד עושה בית כנסת.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
אבל לגבי העדה האתיופית, יש בעיות עם העדה האתיופית שלא נפתרות הרבה מאוד זמן.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
כולל כשרות, כל אחד עושה כשרות משלו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הם עושים את זה פחות טוב מגרעין מלווה?
הרב יצחק פרץ
אני לא אמרתי שהם לא עושים טוב או עושים טוב.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אז למה אתם לא מכניסים אותם?
הרב יצחק פרץ
לא אנחנו מכירים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
הרי הרבנים מוכרים על ידי המדינה, הם רוצים לעשות את זה.
הרב יצחק פרץ
לא אנחנו מכירים, אנחנו פקידים של ממשלת ישראל, לא אנחנו מחליטים.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
לא, הבעיה היא לא זו. הבעיה היא שאתם מחליטים לגבי ציבור העולים מאתיופיה או מחבר העמים והטענה היא שבמקום להתמודד עם זה בתעוזה ובמקוריות, כמו הפסיקות של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ופסיקות אחרות שעסקו, למשל בגיור בצבא, אתם במערכת שלכם הסתגרתם ונקטתם גישות שמרניות שבתוך ההלכה שלא מאפשרות לבוא בקהל ישראל. יש פה נציגים של ציבור שכל יום מתדפקים על דלתותיהם ואתם לא מתמודדים עם הסיטואציה. אני אמרתי את זה, אגב, לרבנים הראשיים.
הרב יצחק פרץ
אדוני, 98% כבר עברו.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
מה 98%?
הרב יצחק פרץ
של העדה האתיופית. אדוני מדבר על העדה האתיופית, עברו כולם.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
ברישום הנישואים זה עלה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
יוצאי אתיופיה מגיעים למרכז קליטה ועושים תהליך גיור.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
אז למה יש בעיות ברישום הנישואים?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זה משהו נפרד.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
מה זה נפרד? זה בא בגלל סוגיות הגיור.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זה משהו אחר, שעל זה אנחנו גם נדבר כאן היום, אבל עם יוצאי אתיופיה אין בעיה כמו שיש בעיה עם יוצאי חבר העמים.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
נכון, גם וגם.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
יוצאי אתיופיה עושים את זה בצוות, מגיעה קבוצה, היא נכנסת למרכז קליטה ושם עושים את כל התהליך.
הרב יצחק פרץ
הרב הדנה יעיד שאין בעיה בכלל.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
גם לימוד שפה וגם תהליך - - -
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
למה יש בעיה של רישום נישואים של עולים מאתיופיה?
הרב יצחק פרץ
זה לא אצלנו.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
זה החלק השני - - -
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
אני יודע, אבל זה קשור לגיור.
הרב יצחק פרץ
לא, זה לא קשור. אנחנו מגיירים ורושמים אצלנו ואין בעיה.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
למה לא רושמים אותם לנישואים?
היו"ר אברהם נגוסה
הבעיה שהתחילו גם, למרות שהם עברו במסלול של המערך, אז לא מכירים בהם.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
בדיוק, תודה רבה, זאת הבעיה.
היו"ר אברהם נגוסה
זאת הבעיה, אבל זה החלק השני של הדיון.
הרב יצחק פרץ
אני יודע שכבודו תלמיד חכם, אז שיקשיב את הדברים.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
לפחות נכד ל - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לרב הראשי.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
הוא פסק גם על הגיור בהרבה יותר גמישות מ - - -
הרב יצחק פרץ
אנחנו לא רק זה שלא מעכבים אלא יש לנו ארבעה רושמי נישואין, שאין בעיה, מי שרוצה להירשם אצלנו אין שום בעיה. זה לא אצלנו בעיה.לגיור, ברוך ה' כל מי שרוצה להירשם נרשם אצלנו, בחינם גם כן.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה להתמקד בחלק הראשון - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מה זה בחינם? אתם מקבלים כסף ממדינת ישראל, גיור זה לא חינם.
היו"ר אברהם נגוסה
הרב הראשי של יוצאי אתיופיה, הרב יוסף הדנה. גם הרב של הקהילה בפתח תקווה, הרב עדיאל, אנחנו גם נשמע פה ממשרד הדתות - - -
הרב יצחק פרץ
זה משהו אחר.
היו"ר אברהם נגוסה
כן. אני אומר שזה החלק השני, כרגע בואו נתמקד. אם כבוד הרב סיים, כבוד הרב, סיימת?
הרב יצחק פרץ
כן, סיימתי.
היו"ר אברהם נגוסה
אז אני פונה לפרופ' בנימין איש שלום, בבקשה.
בנימין איש שלום
כבוד יושב ראש הוועדה, כבוד הרב פרץ, מכובדיי כולם, השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא מדוע עלה הצורך בהקמת בתי דין נוספים עצמאיים בנוסף לבתי הדין שפועלים במסגרת מערך הגיור. ההיסטוריה ידועה והחלטת הממשלה וניסיונות החקיקה, אבל הצורך שהביא, הן לניסיון החקיקה והן להחלטת הממשלה ובסופו של דבר גם להקמת בתי הדין האלה היה העובדה שעם כל הרצון הטוב, ואני רוצה לציין כאן לשבח את הרב פרץ ואת הצוות שלו, את עורך דין ירון קטן, שעושים כמיטב יכולתם במסגרת האילוצים שבמסגרתם הם פועלים, בשיתוף פעולה מלא, אני מייצג כאן את המכון הממלכתי, נתיב, המרכז הלאומי לזהות וגיור, הסוכנות היהודית, זה מוסד ממלכתי שהוקם על ידי ממשלת ישראל ואנחנו זוכים לשיתוף פעולה מלא מצד אגף הגיור, אבל קצרה ידו. אני חייב להודות, אנחנו מדברים על זה לא מעט, קצרה ידו.

העובדות בשטח הן שהמגיעים אל סף בית הדין, לאחר נשירה גדולה של רבים שמתייאשים בדרך בגלל הדרישות שהם צופים שיועמדו בפניהם בבית הדין, מצליחים לעבור בסיבוב ראשון, בראיון ראשון, את הגיור בבית הדין לא יותר מ-50%, ובסך הכול אני יכול לומר שמקרב התלמידים של המכון הממלכתי שבמסגרתו פועל קורס נתיב בצה"ל ועשרות כיתות בכל רחבי הארץ של אזרחים, בכל הגילים, בסך הכול קצת למעלה מ-30% או 40% מאלה שהתחילו את התהליך בסופו של דבר מסיימים אותו בגיור. זו תוצאה לחלוטין לא משביעה רצון, היא לא מניחה את הדעת ולא מדובר באנשים שאינם ראויים לגיור שלא הצליחו לעבור, אלא מדובר באנשים שראויים לחלוטין, עומדים בכל הדרישות ההלכתיות, אלא שיש דרישות מחמירות יותר שאנחנו לא יכולים לצפות מאוכלוסייה רחבה של עולי ברית המועצות לשעבר, בעיקר, וגם רבים אחרים, יש מארצות דרום אמריקה, מארצות הברית ומאירופה וממקומות נוספים, ובוודאי גם יוצאי אתיופיה, שהם מצטרפים לעם היהודי באהבה גדולה, במסירות גדולה וגם שומרים מסורת ישראל, אבל לא באותה רמה של דקדוק או הקפדה המצופה מהם בחלק מההרכבים בבתי הדין. התופעה הזו של שלילת הזכות של אנשים כאלה לבוא בקהל ישראל, להצטרף לעם היהודי, היא בלתי נסבלת והיא מטילה עלינו אחריות כבדה מאוד.

כבוד יושב ראש הוועדה הזכיר כאן מספרים של 350,000, אני רוצה להזכיר כאן מספר של קרוב ל-100,000 ילדים דור שני, שכבר נולדו בארץ, צברים, שאינם יהודים על פי ההלכה, אינם מוכרים כיהודים. אני רוצה להזכיר את העלייה שמתקיימת בימים אלה ממש, בכל שנה ושנה, של כ-30,000 עולים, גידול מרשים מאוד בעלייה לעומת שנים קודמות, שאחוז ניכר מביניהם אינם מוכרים כיהודים על פי ההלכה. מדובר בילדים של אב יהודי או נכדים או בני זוג.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
תגיד, בבקשה, נתיב בצה"ל, זה פרויקט מצוין, גם האחוזים שם אותם האחוזים?
בנימין איש שלום
כן, אותם האחוזים, ההרכבים של בתי הדין הם פחות או יותר אותם הרכבים, מדובר בעיקר בדיינים אזרחיים המשמשים בשתי המערכות והכללים והדרישות והסטנדרטים הם כמעט זהים לחלוטין. אני יכול רק לסבר את האוזן - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אז למה 50% סך הכול עוברים את הדיור? בנתיב בצה"ל כמה אחוזים?
בנימין איש שלום
כ-40% מאלה שהתחילו את הקורס.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אלה נתונים בדוקים, הייתי בנתיב, בדקנו. אבל 60% לא עוברים, מה אתם עושים לאותם החיילים והם לא רוצים לשמוע יותר.
בנימין איש שלום
כ-2,600 עד 3,000, בשנים יותר טובות, מתחילים את תהליך הגיור בצה"ל במסגרת קורס נתיב ומסיימים אותו בגיור כ-850 בלבד. אלה המספרים. הדבר הזה נעוץ במדיניות של בתי הדין לגיור והמדיניות הזאת יכולה גם להיות אחרת, במסגרת ההלכה ואך ורק במסגרת ההלכה, ועל כן עלה הצורך בהקמת בתי דין נוספים, בהרחבת המערכת, כדי לתמוך במאמץ הממלכתי, המרשים והחשוב והחיוני, שאנחנו לא רוצים להחליף אותו. היה ניסיון חקיקה שהיה לו רוב מוחלט של חברי כנסת שתמכו, כ-80 חרי כנסת, והוא הוכשל בסופו של דבר בגלל ניסיונות להגיע לפשרה עם עוד מפלגה נוספת שיושבת בבית הזה כדי שגם היא תתמוך, והמירו את החוק בהחלטת ממשלה ובסופו של דבר מסמסו את החלטת - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מאיזה מפלגה? מעניין.
בנימין איש שלום
מפלגת הבית היהודי. אני לא חבר בשום מפלגה ואני אומר את הדברים כהווייתם. אני משרת את הציבור ותו לא. ומכל מקום בסופו של דבר התקבלה החלטת ממשלה שגם היא לא מומשה ובממשלה הנוכחית התקבלה החלטה המבטלת את החלטת הממשלה הקודמת. כל אלה שמתדפקים על דלתות בתי הדין ואינם נענים, יש רבים שנענים ויוצאים באמת בשמחה ובטוב לבב, אבל יש רבים שאינם נענים, ויש לנו כאן, אני יכול להציע שעוד מעט גם הוא יציג דברים, בחור בשם דוד שעבר שירות קרבי ביחידה מובחרת בצה"ל, שעבר את קורס נתיב ולא הצליח להתגייר בקורס נתיב, ובסופו של דבר עבר את הגיור במסגרת בית הדין העצמאי על ידי רבנים אורתודוקסים מוכרים ועכשיו השאלה היא איך המדינה מתמודדת עם התופעה הזאת, עם האתגר הגדול הזה, שאחוז גדול מאוד מבין המעוניינים בגיור אינם מצליחים לעבור אותו. יש אפיקים נוספים במסגרת ההלכה שהם מנסים ומצליחים לעבור את הגיור ואנחנו צריכים לשלב ידיים, לשלב כוחות, ולהכיר אלה באלה ולחבור יחד למאמץ ממלכתי משותף ולא לחבל במאמצים כל אחד של רעהו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה אומר שהבעיה שקיימת בזה שרוב האנשים לא עוברים את התהליך, או לא מאשרים את הגיור, היא בעיה של לא הכרה של רבנים מצד אחד על ידי רבנים בצד שני?
בנימין איש שלום
כן.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אז אתה פונה לכנסת עם מה? עם איזה המלצה? עם איזה הצעה? או לחברי הכנסת שצריכים לתמוך, בבית היהודי ובמפלגות אחרות?
בנימין איש שלום
הכנסת יכולה להוביל מהלך, ואני לא יוזם כאן מהלך כזה, אבל המהלך הזה צריך מתוך הכנסת לצמוח, להחזיר אל שולחן הכנסת את החקיקה שתאפשר לבתי דין עצמאיים, או לבתי דין מקומיים בראשות רבני ערים ויישובים, לפעול בנוסף לבתי הדין הפועלים במסגרת מערך הגיור ולשלב כוחות ולחזק אלה את אלה במהלך הממלכתי הזה של קליטת העלייה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. הצטרפו אלינו חברי הכנסת מוטי יוגב, חבר הוועדה, חברת הכנסת רויטל סויד, גם הצטרף אלינו חבר הכנסת לשעבר הרב חיים אמסלם שעוסק בגיור ואני בטוח שהוא ישתף אותנו מהניסיון שלו.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
שעוסק בגיור הרבה מאוד.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רואה שאין מחלוקת, פה זה גיור כהלכה, זה גיור אורתודוקסי, אין שום מחלוקת מבחינת ההלכה, אז מה הבעיה שרוצים לעזור ולחזק את המאמץ המצליח. הרב פרץ, אני אומר שהם לא רוצים להחליף, הם לא מתכוונים להחליף את מערך הגיור, רק לחזק את מערך הגיור, אז מה הבעיה לשתף פעולה ולהכיר בהם? כי אין שום מחלוקת מבחינת ההלכה בתהליך הגיור הזה. אני יכול לקבל במשפט אחד?
הרב יצחק פרץ
כן. אם נתחיל כל אחד להפריד - - - אדוני יודע כמה יש בתי דין בארץ? למעלה מ-15, של כל מיני זרמים, הרב נסים קרליץ, הרב שטרן, הרב עדין שטיינזלץ, כל אחד, ואז יהיה פה לא עם אחד, יהיו מאה עמים, האם זה מה שאנחנו רוצים? יש גיור ממלכתי - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אבל יצרתם את זה בכשרות, בבתי כנסת, גם בזה זה מחולק.
היו"ר אברהם נגוסה
אבל פה זה זרם אחד. אני מבין את המחלוקת - - -
הרב יצחק פרץ
זה לא בתי כנסת. ואז יהיה בלגן - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
למה יהיה בלגן? יהיה סדר, אנשים יתגיירו ויהיו יהודים.
הרב יצחק פרץ
את לא עונה לי למה שאני אמרתי. יהיה סדר, בסדר, יהיה סדר, אז יהיו 100 כנסיות, 100 בתי משפט, 100 משרד הפנים ויהיה סדר.
קריאה
מה היה בגולה?
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה, חבר הכנסת מוטי יוגב.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני מתנצל שאני רץ בין כמה ועדות וועדה סגורה של חוץ וביטחון. אני אומר שני דברים מאוד בקצרה, ברשות היושב ראש, ברשות כל חבריי חברי הכנסת וכל הבאים פה, ראש מערך הגיור, הרב פרץ, ואחרים, כל אחד כבודו ומעלתו. האחד, הגורם הממלכתי. אני מסכים איתך, הרב פרץ, וגם אני חושב שברוך ה' שבאנו לכאן למדינה וצריכה להיות רבנות ראשית אחת וממנה הדברים צריכים לנבוע, אחרת בית הדין של עכו יגייר ובית דין של חיפה לא יסכים איתו וחס וחלילה יהיו פה ספרי יוחסין ואחדות ישראל תיפגם. בזה אני מסכים לגמרי. יחד עם זה אני חושב שמצד הרבנות הראשית צריך לעשות פה מאמץ, מי שעומד בראשה, ואני חושב שגם כך היה הביטוי שלנו, אנחנו מכירים, במקרה הזה הרב יצחק יוסף שאמר שמקובל עליו מבית אבא להקל ולהתיר בכל מה שאפשר ומתוך כך לחפש כל דרך לאשרר, דהיינו שאתם תהיו הוועדה העליונה שמאשרת כל בית דין או קובעת לו, או גם לוקחת לו את המנדט.

לא אכנס כרגע לפרטים, דהיינו שני דברים. האחד, אני אומר פה ליושב ראש הוועדה, ואני גם מכיר את היושב ראש הקודם, שאין דרך, בשביל לשמור את עם ישראל אחד, לא דומה כשרות לשמירת שבת לדבר אחר, שתהיה עוד שבת ותהיה עוד מסעדה ותהיה עוד כשרות, בסיפור הזה זו המסגרת. היא נוגעת לשני דברים אולי, לגיורים ולגירושין, שבשני הדברים הללו אם הם פתחו המסגרת תיפרץ ועם ישראל חס ושלום לא יהיה עם אחד.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אלה אותם רבנים, הרבנים מוכרים על ידי המדינה. זה לא הביאו רב עכשיו - - -
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
לכן אני אומר שני דברים. אני אומר שאין ברירה, אלא שבדבר הזה יהיה דבר אחד, ומאידך אני אומר לרבנות הראשית, אני אומר לנציג פה, לראש מערך הגיור, לחפש כל דרך להתיר ולהקל עד מקום שההלכה האורתודוקסית מאפשרת את זה. אני אומר את זה מתוך אחריות, גם מתוך אמונה, אבל גם מתוך אחריות לאחדות ישראל ומצד שני בדאגה לכל - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
26 שנים אנחנו מחפשים את הדרך, מתחילת העלייה.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אז אני אומר להמשיך - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו כל הזמן מחפשים את הדרך.
מרדכי יוגב (הבית היהודי)
אני אומר להמשיך ולהיות באותו משא ומתן ובאותו דיון גם עם המתחים שלו ובהחלט אני פה גם מבקש מהרבנות לעשות ככל שביכולתה, ואני יודע, למשל, שבנושא של בירורי יהדות הלכו כברת דרך ויש רצון לייצר את שיתוף הפעולה הזה, גם עם גופים אחרים כמו צהר ואחרים, ולפתוח עוד דברים. שמענו גם את הדברים של פרופ' איש שלום ואחרים, אבל אין לנו ברירה, אלא שהדברים יהיו תחת אחדות אחת כדי שחס וחלילה לא נפגום ולא ניצור פה עם התקבצותנו הנה - - - דהיינו להרחיב את האפשרויות לפי דעת ההלכה, אבל במקום הזה זה אחד, זה רמטכ"ל אחד, זו כנסת אחת, זו ממשלה אחת וזו רבנות ממלכתית אחת שנבחרה על ידי כלל ישראל ולא משנה אם מי שנבחר הוא נציגה של מפלגה זו או מפלגה אחרת. עד כאן.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
רק התייחסות, חבר הכנסת יוגב. אני מסכים איתך, עד כמה שאפשר יותר להקל ואפשר להקל על פי ההלכה, ואנחנו ראינו את זה גם בקבורה של חיילים לא יהודים. כשבאנו בכנסת הקודמת, אתה היית יחד בסיור, ואמרו שאי אפשר לקבור באותו בית עלמין יהודי ולא יהודי, בסוף אותה חלקה, בסוף אמרו שאי אפשר באותה שורה והסכמנו בסוף גם לאותה שורה, ביקשו ד' אמות, אז בסדר, אז הסכמנו ל-ד' אמות שזה המרחק מבחינה הלכתית. אז אפשר להקל. מה שאנחנו מבקשים פה זה להקל, בסוף אנחנו מפקירים פה מאות אלפי עולים ואנחנו צריכים לתת פתרון. עכשיו הציגו, יש להם ילדים כבר ואנחנו רוצים לשמור על החזון של המדינה היהודית ובסוף על ידי תהליכים הכי נוקשים אנחנו אלה שמרחיקים.
היו"ר אברהם נגוסה
סליחה שבאיחור, הצטרפו אלינו חברת הכנסת יעל כהן-פארן וחבר הכנסת עמר בר-לב.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
ורויטל סויד.
היו"ר אברהם נגוסה
אמרתי את זה.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
בקיצור יש למחנה הציוני נוכחות מרשימה פה היום.
היו"ר אברהם נגוסה
כל הכבוד, זה חשוב.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
וגם היו"ר שלנו הגיע וזה דבר שהוא לא דבר כל כך תדיר.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
אני חבר ועדה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זה רק מראה את החשיבות של הנושא. בוקר טוב, אדוני היושב ראש, תודה רבה על קיום הדיון המאוד מאוד חשוב הזה. אין ספק, כפי שאמר פה אחד הרבנים, שאנחנו לא רוצים ליצור באיזה שהיא דרך כל מיני גיורים מכל מיני מקומות, אבל אני רוצה להתמקד בנקודה מאוד מאוד מהותית ומאוד מאוד כואבת, מה קורה עם מי שכבר זכה בתעודת ההמרה המיוחלת וכבר מחזיק אותה ביד והיא כבר שלו וכבר עבר את כל תהליכי הגיור והוא כבר יהודי, חלק מעמנו וממדינתנו? ומה קורה עם האנשים האלה שאחרי עשור של שנים, 10 שנים ו-15 שנה אחרי הגיור שלהם רוצים לבוא ולעשות את הדבר שהוא כמעט הכי טריוויאלי לעשות עם תעודת המרה, להינשא כדת משה וישראל.
הרב יצחק פרץ
שיבואו אלינו.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
והם מגיעים לרבנות ואנחנו שמענו על הרבנות בפתח תקווה, והם מגיעים לרבנות בפתח תקווה, יוצאי העדה האתיופית, מחזיקים תעודות המרה של הרבנות הראשית, לא של אף אחד אחר, והם רוצים להינשא ומתחילים להטיל ספק ביהדותם, בתעודה, בבחינת יד ימין מגיירת, וזו הרבנות הראשית, ויד שמאל לא מקבלת את אותה תעודת המרה, את אותה תעודת גיור.

ואני רוצה לומר לכם שהדבר הזה הוא בלתי אפשרי. לא יכול להיות שבחורה שהתגיירה בגיל 15 מגיעה להינשא בגיל 26 ומתחילים להטיל ספק בתעודה. לא יכול להיות שהרבנות הראשית באה וקובעת כללים ומגיירת כדין, הרבנות הראשית, ואחר כך כשבאים להינשא עוברים את התהליך של האפליה, של הגזענות ושל ההתעמרות. זה דבר שחייבים להפסיק אותו. חייבת לצאת אמירה, לא מפקיעים תעודת המרה, לא מפקיעים גיור בדיעבד, מי שהתגייר התגייר ועומד בתנאים. שיגיע ויעשה את השימוש, וזה לרוב רק כשהוא עומד להינשא, שיכבדו את התעודה הזאת ולא יתעמרו ויפלו אנשים. תודה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. חברת הכנסת יעל כהן-פארן
רויטל סויד (המחנה הציוני)
סליחה, לפני כן, אני מצפה שתצא קריאה גם מהוועדה וגם בכלל לרבנות הראשית, שכל רבנות מקומית שעושה את אותה אפליה, נוקטת באותה אפליה, וכל רבנות שאינה מקבלת תעודות המרה של הרבנות הראשית, חד משמעית למצות את הדין עם מי שנוקט באותה אפליה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אין למצות, לפטר את הרב. אותו הרב שלא פועל על פי מה שהמדינה קבעה צריך להיות מפוטר וזה מה שאנחנו אומרים ואנחנו קוראים בוועדה לפטר את אותו הרב מפתח תקווה. זו פעם ראשונה שאנחנו שומעים את זה, זו כבר פעם שנייה, פשוט להעיף אותו, אין מה לעשות. לא יכול להיות, פוגעים באותם אנשים שבאו והכירו בהם, המדינה הכירה בהם, הם באים לממש את הזכות הבסיסית שלהם והוא לא נותן להם. זו לא פעם ראשונה, זו כבר פעם שנייה שאנחנו שומעים את זה, פשוט פיטורים. אנחנו לא צריכים לבקש פה שום דבר אחר.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה רבה. חברת הכנסת יעל כהן-פארן.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני הולכת להגיד דברים שחלק מהיושבים כאן לא יאהבו לשמוע, אבל יש כאן בעיה עם המונופול האורתודוקסי בישראל. יש כאן ניסיון, שאני חייבת להגיד שנכשל, לכפות את הקוד האורתודוקסי על העם היושב בציון ואנחנו רואים את זה. אז עכשיו האורתודוקסיה המודרנית מתלוננת שהאורתודוקסיה היותר מסורתית, הקודמת שהייתה, לא מכירה בגיור שלה, אבל אנחנו רואים כאן, צריך להכיר בכך שיש זרמים נוספים ביהדות והכרה של ממשלת ישראל ברחבת הכותל, שתהיה פתוחה לזרמים אחרים ביהדות ותנוהל על ידיהם היא פריצת דרך ואני רואה אותה. אסור לעצור אותה, זה חמור מאוד שיש ניסיון היום לעצור את ההחלטה הזאת. בסופו של דבר צריך להכיר בעובדות ובמציאות, העם היהודי הוא לא רק אורתודוקסי. ואם הניסיון הזה, שכושל שוב ושוב, לכפות את הגיור האורתודוקסי, לא מצליח, לא מצליח גם בתוך האורתודוקסיה, אז צריך לעשות איזה שהיא חשיבה אחרת על כל העניין הזה.

היום כבר 20% מהגיור כהלכה מבוצע בפועל על ידי התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית. אמנם אותם מומרים לא מוכרים אחר כך לנישואים ברבנות, כי לרבנות יש מונופול על הנישואים, אבל הם מוכרים כיהודים ברישום במשרד הפנים, זה בעקבות החלטת בג"צ מ-2002. אני חושבת שהנושא הזה, אני מצטערת, אולי גם לך יהיה קשה איתו, אני לא יודעת, לא דיברנו על כך לפני, צריך להיות גם במוקד הדיון כאן, על הגיור, על כל הבעיות של ההכרה בגיור, מי מכיר ומי לא מכיר, ולהרחיב את הדיון לנושאים האלה ולזרמים הנוספים ביהדות. תודה רבה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. חבר הכנסת בר-לב, בבקשה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
תודה רבה. ראשית, חבר הכנסת נגוסה, יושב ראש הוועדה, אני רוצה לתמוך בך ולחזק את רוחך, אתה באופן עקבי עוסק בנושאים האלה ובנושאים של מלחמה כנגד גזענות ובפרט כנגד יוצאי העדה האתיופית. לא פעם יוצא לי לשבת כאן, ואל תפסיק.

האפליה היא מכל כיוון. אתמול ישבנו כאן והיה דיון על כך שמשרד ראש הממשלה לא מוכן בתואנות תקציביות כאלה ואחרות להעלות את ה-9,000 בני העדה שמחכים, חלקם כבר 15 שנה, לעלייה, ויש להם קרובי משפחה בארץ, אבל זה בכלל לא משנה אם יש להם קרובי משפחה. ועכשיו אנחנו עוסקים באפליה מכיוון אחר, והאפליה הזאת, הגזענות הזאת, היא מכל כיוון, והמצב הזה לא מתקבל על הדעת ובפתח תקווה בפרט. אז הזכיר חבר הכנסת רזבוזוב את פתח תקווה, שזו פעם שנייה, לדעתי זה יותר מפעם שנייה, אני זוכר שלפני ארבע או חמש שנים, עוד הייתי אז יושב ראש תנועת 'אחריי', אני זוכר את זה, בפתח תקווה לא הסכימו לרשום ילדים יוצאי העדה לבתי ספר מסוימים, למרות שהם היו בסביבה של בית הספר הזה.

יש בעיה כללית במדינת ישראל של גזענות ויש בעיה פרטית בפתח תקווה. לכן אני בהחלט מצטרף לדבריו של יואל, אני חושב שאי אפשר לעבור על זה בשתיקה, אני חושב שבפרט בפתח תקווה צריך לדפוק על השולחן ואני מברך אותך ואברך אותך שתדפוק על השולחן ובאמת תקרא לפיטורי הרב הזה שלא פועל לפי הכללים, כולל של הרבנות הראשית, לפחות לפי מה שאני קראתי בעיתון. חייב לבוא שינוי מהותי בעיר פתח תקווה ובעקבותיו, אני מקווה, שינוי גם בכל מדינת ישראל, כי הגזענות הזו והאפליה הזו, אנחנו רואים אותה בכל תחום ולצערי כל יום בישיבות כאן אצלך בוועדה אנחנו רואים אותה מגיעה מכיוון אחר. זה בלתי מתקבל על הדעת במדינת ישראל, במדינת הלאום של העם היהודי? זה לא מתקבל על הדעת שככה יתייחסו ליהודים.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. עובדה שצריך להיות ברור שאלה שנדחו בפתח תקווה, הם עברו את תהליך הגיור על פי הנחיית הרבנות הראשית במערך הגיור ולא בגיורים פרטיים.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
ברור, לכן זה אפליה וגזענות.
היו"ר אברהם נגוסה
חבר הכנסת יצחק הרצוג, בבקשה.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
אולי נשמע את הרב אמסלם, ברשותך? ביקשתי לשמוע אותו.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר. הרב אמסלם, חבר הכנסת לשעבר, בבקשה.
חיים אמסלם
חבר הכנסת נגוסה, יושב ראש הוועדה, באמת זה דיון עקרוני חשוב, לכן אני חושב שכדאי לקחת אותו ברצינות רבה. באמת בעיית הגיור, כפי שכבר נאמר כאן, אנחנו מתעסקים איתה שנות דור, עוד בהיותי בכנסת, שנים, אנחנו מדברים ומדברים ולא מרגישים שיוצא שום דבר, אלא רק להיפך,הבעיה רק יותר מחמירה ורק יותר מתעצמת.

אני מצטער לומר, בניגוד למה שאמר קודם חבר הכנסת יוגב והלך, שצריך למצוא את הפתרון באמצעות ובשיתוף פעולה עם הרבנות הראשית, לא יימצא פתרון עם הרבנות הראשית. אני בא מהממסד הרבני, אני הייתי ברבנות הראשית, אני מכיר, אי אפשר, אנחנו מדברים על שתי השקפות עולם. גם הרבנות הראשית וגם מערך הגיור, כפי ששמענו עכשיו על פתח תקווה, לא רק פתח תקווה, יש עוד רבנויות אחרות, שלא מכירות בכל הגיורים שנעשים על ידי הרבנות הראשית. יכול לבוא מתגייר אחרי 20 שנה, להביא תעודה ויגידו לו לא. וכי שכחנו מה היה בזמנו בבתי הדין הרבניים, שמישהי באה להתגרש? וכשבדקו וחקרו ושאלו התברר שהיא גיורת ואחרי שלוש-ארבע שאלות קם הדיין המפורסם, הרב שרמן, ואמר 'בכלל את לא צריכה להתגרש, כי את בכלל לא יהודייה'.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
30 שנה אחורה אתה מתכוון.
חיים אמסלם
כן. אלה דברים לא חדשים. ישבנו על המדוכה הזו, דיברנו הרבה. נכון, הייתה הצעת חוק, היה ניסיון קצת להקל, שרבני ערים יוכלו להקים מותבים של בית דין, זה נכשל. זה נכשל כי בזמנו במקום הצעת החוק הוצע שתהיה הצעת מחליטים וברור שאחד הדברים הראשונים שהממשלה הזו עשתה בלחץ המפלגות החרדיות זה לבטל את אותו ניסיון קטן, לא לפתור את הבעיה, אולי לא היה פותר את הבעיה, אבל היה נותן אולי איזה שהיא רוח גבית לעניין. עם כל הכבוד, חבר הכנסת נגוסה וכל מכובדיי חברי הכנסת, קשה להאמין שהישועה תבוא מהכנסת, בכל אופן בכנסת הנוכחית הזו, שהמילה האחרונה בנושאים הללו נמצאת בידי אותן מפלגות שמתנגדות לכל שינוי ולכל תזוזה.

צריך לומר את האמת, הרבנות הראשית לישראל, למי שמכיר קצת את ההיסטוריה, היא שינתה פניה. הייתה רבנות ראשית אחרת מאז קום המדינה והייתה מדיניות אחרת מלפני כמה עשורים ויש לנו תיקי גיור ויש לנו מסמכים ויש לנו פרוטוקולים ויש לנו תעודות המרה ותעודות גיור ואנחנו יודעים איך היו מגיירים. זה שהיום באה רבנות ראשית אחרת, שיושבים בה רבנים ראשיים אחרים, שמכווננים מבני ברק ומירושלים במקומות מסוימים וזו המדיניות שמתבצעת שם, זו עובדה. פעם הייתה רבנות ראשית אחרת, היום יש רבנות ראשית אחרת, אנשי הממלכתיות יגידו לא, זה לא מעניין, הרבנות הראשית היא הרבנות הראשית ואנחנו נלך לאורה, אבל אתם רואים שהפתרון לא מגיע.

אני חושב שאם הנושא היום הוא הדיון איך לתמוך באותם בתי דין פרטיים, ואני מדגיש אורתודוקסים, שיושבים בהרכביהם תלמידי חכמים מובהקים, מהם רבני ערים מוסמכים ובאמת ראויים להיות כדיינים, אז אני חושב שאולי זו הדרך הנכונה, לתמוך באותם בתי הדין הפרטיים האלה ולקוות לימים טובים אחרים, שתהיה ממשלה אחרת, שהיא לא תהיה מחויבת דווקא לאותו המצב כמו שהיום ואולי יבוא הדבר.

אבל אני רוצה לומר עוד מספר משפטים ובזה אני אסיים. צריך להבין שאי הכרה בגיור שנעשה על ידי בית דין הלכתי, בין אם זה בתי הדין של מערך הגיור ובין אם זה בית דין שהוא פרטי שהחליט להקים לעצמו בית דין, אי הכרה כזו, מעבר לקטע של החוק כמו בפתח תקווה, היא מנוגדת להלכה בצורה ברורה. אני לא רוצה להשתמש בהגדרות הלכתיות איך הייתי מגדיר מי שבעצם לא מכיר בגיור שיש לו תוקף, זה חמור מאוד. בסופו של יום צריך להבין, אנחנו נמצאים בחזית של המאבק בהתבוללות ואנחנו רואים שכשאנחנו לא פותרים את בעיית הגיור אנחנו פשוט מעודדים את ההתבוללות. כנראה שהממסד הזה אינו מבין שכל מעשיו וכל התנהלותו וכל התנהגותו וכל מדיניות הגיור שלו, שהיא מנוגדת לגדולי הרבנים שישבו בראשות הרבנות הראשית לישראל, ואציין רק את מרן הרב עוזיאל ואת הרב הרצוג ואת הרב אולטרמן ועוד אחרים, ובניגוד למדיניות שלהם הם פועלים, אותו ממסד היום בעקיפין, או לא בעקיפין, סליחה, במישרין, הוא מעודד את ההתבוללות.

ולסיום אני רוצה לומר, רבותיי, בסופו של יום במי אנחנו עוסקים כאן? מי הם אותם, מרביתם, שמתדפקים על הדלת לבוא ולמצוא מענה לבעיית הגיור? ואני לא מדבר על אלה שמתוך ייאוש אנחנו דוחפים ללכת לבתי דין שהם לא נמצאים באורתודוקסיה, אני מדבר על אלה שמחפשים באמת את הפתרון האורתודוקסי, מי הם הבאים? בדקנו את הנושא הזה כבר בכנסת הקודמת, כשהייתי, הרי רובם בכלל גויים שאין להם שום שייכות לעם ישראל, מדובר על 97% שכאלה שהם על פי ההגדרה הפשוטה שלהם נקראים זרע ישראל. אנשים שקשרו את גורלם בעם ישראל, אנשים שנרדפו על יהדותם, אנשים שרוצים לחזור לצור מחצבתם, אנשים שאנחנו מצווים ומצווה עלינו לעשות הכול כדי להקל עליהם את השיבה הזאת ואנחנו בעצם דוחים אותם.

אני לא יודע מה יותר חמור היום מלומר למי שרוצה לחזור לצור מחצבתו, לדחות אותו ולגרום לו שלא ישוב, אני לא יודע מה יותר חמור מזה. אני לא אצטט כאן את אחד מגדולי פוסקי ההלכה, הרב אליהו גוטמכר, תלמיד של רבי עקיבא איגר, שהוא אמר שהרבה יותר חמור לדחות מישהו שרוצה להתגייר, ואולי לא בטוח שמגיע לו אותו גיור, מאשר לטעות במרכאות ולקבל לגיור מישהו שאולי לא היה מגיע לו. אלה הדברים שצריכים להנחות אותנו. שורת הסיכום, חשוב לנו הרבנות הראשית, חשוב לנו מערך הגיור הממלכתי, אבל לעת כזאת חשוב מאוד למצוא כל דרך לתמוך בבתי הדין הפרטיים ולתת גם הכרה ממלכתית לאותם מתגיירים שם.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו יכולים לשמוע את הבחור שעבר את ה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
קודם חבר הכנסת יצחק הרצוג ואחר כך נשמע את הרב שאול פרבר. אנחנו שמענו את בנימין איש שלום, אז אני רוצה שנשמע גם מגיור כהלכה.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
תודה רבה על הדיון. הדיון הזה, אדוני היושב ראש, הוא חשוב מאוד ולא בכדי יש פה נוכחות גדולה מאוד של אנשים שעוסקים בתחום וחברות וחברי כנסת, כי הכאב הוא עצום. צר לי, הרב יצחק פרץ הוא לא המטרה, לא מגיע לך, כבוד הרב, להיות פה המטרה. המטרה היא שיש פה מערכת שגם כובלת את ידיך והיא הייתה צריכה להיות כאן, כולל המשרד עצמו והרבנים הראשיים, כי יש תסכול עצום, עצום, עצום, אתם לא מבינים כמה, של אנשים שרוצים לבוא בקהל ישראל והודפים אותם בכל מיני אמתלות, כאשר יש פרשנות מקלה ויש רמב"ם ויש כל מה שהלך בדורות קודמים, והזכיר הרב אמסלם לא מעט פסיקות, שאני יכול להכיר אותן באופן אישי.

אני מכיר את המכון שמוביל אותו בני איש שלום, בממשלת נתניהו הראשונה הוא הוקם והוא באמת מביא תחת קורת גג את כל הזרמים לדיון משותף והכשרה של יהודים שרוצים להיכנס בקהל ישראל. בן גוריון בשלהי ימיו כתב למאות רבנים ואמר 'בואו נלך למודל של התייהדות בכלל, בואו נלך למודל שבו אי אפשר להגיד שהמבחן הוא רק גיור', כי המצוקות הן גדולות, אנשים רוצים להצטרף לעמנו ודוחים אותם בנוקשות בלתי סבירה וזה מגיע אלינו מכל עבר. אנשים בהלם, באים אליי מקרים, אנשים שלא דמיינו שמישהו יקבע שהם לא יהודים באיזה שהיא צורה אחרי עשרות בשנים. ואנחנו באים ואומרים את זה, כי במצב כזה יהיו בתי דין מקבילים, כי אין ברירה אחרת, כי לאנשים יש תסכול והם רוצים להיות יהודים ועם כל הכבוד ינצלו את המערכת המקבילה, שהיא הלכתית ככל שיידרש, בגלל שהמערכת הנוכחית לא נותנת תשובות.

לכן אני חושב שבדיון הזה יש אמירות מאוד מאוד חשובות, שמחייבות דו שיח מתמיד ולהתמודד עם פתרונות ולהתמודד עם האתגרים של הדור הזה, כי לצערי באתגרים של הדור הזה אנחנו לא רואים מענה מלא לבעיות שעולות מול עינינו. תודה רבה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה רבה. אנחנו נשמע עכשיו מגיור כהלכה, ד"ר הרב שאול פרבר, בבקשה.
שאול פרבר
יש לי מסר אחד, מילים הן מילים ומעשים הם מעשים. ב-2011 שמענו מספיק מקרים של אנשים שעברו גיור ממלכתי שהרבנויות המקומיות לא התייחסו לזה בשיא הרצינות ואני חושב שחשוב שחלק מחברי הכנסת יבינו שאז, ב-2011, עמותת עתים לקחה את האנשים האלה לבג"צ. מה שקורה כיום בפתח תקווה הוא לא רק בושה, הוא גם כן הפרת מתווה שסוכם ואושר על ידי בג"צ. בהמשך אתם תשמעו סקירה משפטית על הסיפור הזה. זה לא משהו שקורה באוויר. רק בגלל שהיינו מוכנים לעשות מעשה, זה מה ששינה את המציאות, כולל פסק דין מהרב עובדיה יוסף שאישר את כל הגיורים בצה"ל.
יצחק הרצוג (המחנה הציוני)
אגב, הוא הסתמך על הרב הרצוג בעניין עליית יהודי אתיופיה. בפסק ההלכה הוא כותב את זה במפורש.
שאול פרבר
כן. כיום ב-2016 אנחנו בסוג אחר של מעשה. כיום אנחנו יכולים להמשיך ולדבר ולשבת סביב השולחן הזה בחדר הזה ויתחלפו יושבי ראש הוועדה ושוב אנחנו נדון, זה כל כך חשוב, אנחנו צריכים מדיניות, או אנחנו יכולים לבוא ולקבוע עובדות ולהגיד שיש דרך אחרת, הלכתית, וכן, אורתודוקסית. יש דרך אורתודוקסית לעשות את זה.

אני לא מבטל לרגע את המאמצים החשובים, שאני תומך בהם, של הרב פרץ ושל הצוות שלו, אנחנו מאוד מעריכים את זה, אבל כיום, לאור הפצצה המתקתקת הדמוגרפית, המחויבות האתית שלנו לעולים מברית המועצות לשעבר, אנחנו צריכים להשתמש בכל כלי שנמצא בידינו. כיום יש אפשרות, עם רבנים גדולי תורה, רבני עיר, רבני יישוב, אנחנו נשמע מאחד מהם אוטוטו, נשמע סיפורים של אנשים שלא מצאו מענה, לא בגלל שמערך הדיור הוא בעייתי, פשוט לא מצאו מענה שם. בגיור כהלכה אנחנו כן יכולים לתת מענה ואיך? בגיור, אני יודע שיש 15 בתי דין עצמאיים, אבל תוך כמה חודשים גיור כהלכה כבר יגייר למעלה מ-30% מהגיורים במדינת ישראל ותוך כמה חודשים בית הדין לגיור כהלכה, לא כמה חודשים, תוך חודש, אני חושב, גיור כהלכה כבר יהיה בית הדין העצמאי הכי גדול במדינה, עם הרבנים הכי מוכרים והכי ממלכתיים שאפשר.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל לא תהיה הכרה בגיור הזה.
שאול פרבר
ואני קורא לוועדה ולכל חברי הכנסת שנמצאים כאן, אנחנו צריכים אתכם כמו שאתם צריכים אותנו. אנחנו מוכנים לעשות את המעשה, הרבנים מוכנים לעשות את המעשה, אבל אנחנו צריכים את התמיכה כדי לקבל הכרה לגיורים האלה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
איזה מעשה אתם מוכנים לעשות?
שאול פרבר
אנחנו עכשיו מגיירים. תתארי לעצמך - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתם מגיירים, זה נכון, אבל אין הכרה במדינת ישראל בגיור. אנחנו מדברים סרק, סליחה על הביטוי, אנחנו מדברים כבר שעה וחצי.
שאול פרבר
לזה אנחנו צריכים אותך. את צריכה לעזור לנו לקבל את ההכרה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בסדר, אני?
שאול פרבר
כנסת ישראל יכולה - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל אתה בדיוק יודע שביבי, בגלל ההישרדות שלו, ימכור את הנשימה של כל אחד שיושב כאן, אתם בדיוק יודעים את זה. הרי אתם יודעים את זה. מה שאתם עושים כאן, דיבורי סרק, סליחה על הביטוי, בגלל שכולנו יודעים, 26 שנים - - -
שאול פרבר
ההיפך, לפני שנה הגיורים האלה היו מקובלים על ידי המדינה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
ומה נעשה בממשלה הזאת? הציבור צריך לדעת איך לבחור, לא עם הרגליים והידיים, עם הראש.
שאול פרבר
הגיורים היו בסדר לפני שנה, הם צריכים להיות בסדר גם היום.
היו"ר אברהם נגוסה
שרת הקליטה לשעבר מכירה את העניין - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בטח שאני מכירה את העניין.
היו"ר אברהם נגוסה
אז למה לא פתרת כשהיית שרת הקליטה?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני אגיד לך. אתה אל תגלגל אליי, בגלל שבמשך שש שנים אני הפכתי את משרד העלייה והקליטה למשרד שהוא הכי מבוקש, משרד שעושה דברים, משרד שעשה דברים ואם אתה תיתן לי עכשיו לדבר על מה שעשיתי במשרד אתה תדע מה שאני עשיתי. כאשר אתה, אחרי הפגרה, תצטרך להביא לכאן שר, אני מבטיחה לך שבמשך שנה הוא לא עשה כלום. אבל, רבותיי, אני - - -
היו"ר אברהם נגוסה
טוב, זכות הדיבור לך.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
תודה רבה. אני חושבת שבחדר הזה או בדיבורים יש המון צביעות. הרי אנחנו כולנו יודעים איפה נמצאת הבעיה ואנחנו יודעים שבמשמרת של ראש הממשלה הנוכחי זה לא יקרה, אנחנו יודעים שזה מאבק בין זרמים. אתם בדיוק יודעים, כאשר אנחנו העברנו את האפשרות להתגייר ולאשר את זה אצל רבנים בכל עיר ועיר והבחירה צריכה להיות אצל כל בן אדם, איפה זה נעלם? על ידי מי זה נעלם? הרי אנחנו מבינים שהרבנות הראשית, הרב יצחק פרץ, אני מכבדת כל רב במדינת ישראל, אבל מה שאתה אמרת לנו כאן זה לא אמת, בגלל זה 40% עוברים את תהליך הגיור ו-60% נופלים, בגלל שהם עוזבים את תהליך הגיור. הבחור שיושב כאן ויספר לנו סיפור, אני מאמינה שהסיפור עצוב ביותר, אני לא יודעת, למעלה מ-350,000 איש לא עברו תהליך גיור. מה, הם לא קשרו את עצמם עם מדינת ישראל?

אני סיפרתי כאן, הייתי במשפחה לפני עשור כאשר היה פיצוץ ברכבת בחיפה והיה שם בחור בשם דניס שעבר את תהליך הגיור וכאשר אני מצאתי את החוברת שהוא השאיר, הוא נהרג שם, נכנסתי לבית שכל המטראז' שם היה 30 מטר, שני בנים גדולים ואמא הגיעו לכאן, שהיא לא יהודייה והאבא יהודי והילד התעקש לעבור תהליך גיור והוא נהרג אחרי תהליך הגיור הזה, אבל בחוברת שלו הוא כתב עד כמה שזה היה קשה ועד כמה שזה היה חשוב לו ועד כמה שחשוב לו לקשור את עצמו עם מדינת ישראל. אמא ואבא בחרו את המדינה כמדינה שלו והוא היה צריך לעבור קשיים רבים כדי לעבור את התהליך ושיאשרו את התהליך הזה.

אנחנו כולנו מבינים שבגלל הישרדות של הממשלה הזאת זה לא יקרה בקדנציה הזאת, ואתם גם יודעים. אני חושבת שתהליך הגיור צריך להיות רק במשרד העלייה והקליטה ואני אגיד לך, אני כן נלחמתי, אבל ביבי לא נתן להשאיר את זה. כאשר הגעתי למשרד העלייה והקליטה זה היה במשרד העלייה והקליטה. נכון, ההחלטה לא הייתה של ביבי נתניהו, ההחלטה הייתה של ראש הממשלה הקודם, אבל אני נלחמתי להשאיר את זה במשרד העלייה והקליטה. אני חושבת שגיור זה תהליך למען מדינת ישראל ולמען העולים שמגיעים למדינת ישראל ורוצים להיות שווים בין שווים, הם בחרו את מדינת ישראל ומדינת ישראל בחרה בהם, הם הגיעו לכאן, הם קושרים את עצמם עם הצבא, עם המאבק, עם כל הדברים שחשובים לעם שלנו ולא יכול להיות שאנחנו לא ניתן לבתי דין עצמאיים ולרבני העיר לאשר את התהליך הזה והוא צריך להיות מקובל.

אז אם זו צריכה להיות חקיקה, תיקח את זה, אנחנו נחתום על החקיקה הזאת. או שאנחנו ניזום את החקיקה ואתה תחתום ואתה תחתים את כל החברים שלך בקואליציה, גם במפלגה שהתנגדה, גם במפלגת הבית היהודי, שכולם יחתמו על החוק הזה ונעביר אותו בקדנציה הזאת, אז זה לא יהיה דיבורי סרק, זה יהיה מאבק של כולנו, של מי שהגיע ומי שלא נמצא כאן בוועדה למען העלייה, למען מדינת ישראל, למען אותם עולים שצריכים לעבור תהליך כל כך קשה, כל כך לא אנושי. וגם המשפחות האלה, הרי אנחנו כולנו יודעים שהם צריכים לגור בבתים של המשפחות האלה ומה זה? אתה יודע, גם אנחנו יהודים, של סבא, של סבתא, של סבתא של סבתא, אנחנו לא תמיד היינו עוברים את התהליך הזה, הוא קשה, הוא לא אנושי וזה תהליך למען המדינה לפני הכול.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. הצטרפה אלינו חברת הכנסת קסניה סבטלובה. בבקשה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
תודה, כבוד היושב ראש. קודם כל ברצוני לברך את כל הנשים שנמצאות פה, זה יום האישה הבינלאומי, זה חג חשוב לנו ואנחנו באמת שואפים לשוויון מגדרי ורוצים שכל יום יהיה יום האישה, כמו שכל יום הוא יום של גבר. אני יודעת, כבוד היושב ראש, גם לך הנושא הזה חשוב מאוד, גם בכל מיני הקשרים אחרים, לא רק בהקשר של ועדת העלייה והקליטה.

לענייני הגיור שאנחנו עוסקים בהם. רבותיי, אתם יודעים שהעם שלנו עבר הרבה תלאות עד שהוא הגיע לארץ ישראל, אלפיים שנות גלות, הרבה רודנות, נישול מהדת שלנו במדינה כמו ברית המועצות, תלאות שהעם שלנו עבר אף עם עלי אדמות לא עבר. אני יודעת, למשל, מהניסיון של משפחתי, שסבתא שלי, אחרי שהושמדה המשפחה שלה בשואה והחלק השני הושמד על ידי סטלין הצורר, היא ויתרה על היהדות שלה, היא ויתרה על הדת שלה, היא ויתרה על אלוהים. היא נשארה יהודייה, כי בלאום שלה היא יהודייה, היא נולדה כיהודייה, אבל היא ויתרה על הדת וככה זה קרה גם עם הרבה אנשים אחרים.

עכשיו הגענו לכאן, כמו אחים שהתקבצו אחרי הרבה מאוד שנות דור, כאן בארץ המובטחת, ואנחנו פה מקיימים את המפעל הציוני ובונים את המדינה הזאת ביחד. אז מדוע באמת לא ללכת לקראת אותם האנשים, שחלקם גם חיו כל החיים שלהם כיהודים? הם לא ידעו בכלל מה זה אומר להיות יהודי, הם נולדו לאבא יהודי והם בחרו את זה וזה אומץ גדול מאוד וצריך להכיר באומץ הזה, שהם נרשמו במדינה שהכי פחות היה כדאי להיות יהודי. הם היו יכולים להירשם כיהודי או רוסי או אוקראיני והם נרשמו כיהודים, חיו כל החיים שלהם כיהודים, סבלו מאנטישמיות כיהודים, הם מגיעים לכאן וכאן הם מגלים פתאום אופס, בעיה, הם לא יהודים. הם באים לרבנות כדי לעבור את התהליך הזה ושם מגרשים אותם בבושת פנים ומתייחסים אליהם במין זלזול כזה של מי אתם בכלל, גויים, מה באתם? מה אתם מחפשים פה? זו לא המדינה שלכם, זו לא הארץ שלכם.

את הדברים האלה אנחנו צריכים להפסיק, את הזלזול התהומי הזה כלפי כל האנשים שבאמת מעוניינים בתהליך הגיור. ולא כולם מעוניינים, צריך גם לתת את הדעת על כך, לא כולם מעוניינים. אלה שכן מעוניינים ואלה שכן באים, למה לא להקל עליהם וכן לתת להם אפשרות לעבור גיור. למשל יש אפשרות לעבור גיור כהלכה שהוא לא מוכר היום על ידי הרבנות ואין שום הצדקה לכך, כי מדובר בגיור אורתודוקסי, אני באופן אישי דוגלת בשוויון בין הזרמים היהודיים, אין לאף אחד מונופול על הדת שלנו, אנחנו כולנו יהודים ואנחנו רוצים לקרב את האחרים אלינו, אבל לא בדרך של כפייה, לא בדרך של זלזול. אנשים שכבר באים לדלתות הרבנות ואומרים להם 'בסדר, אתם יכולים לעבור את הקורס הזה, אבל בדרך אנחנו נשים לכם כל כך הרבה מכשולים, אנחנו כל כך נתעלל בכם שאתם כבר לא תרצו את הדבר הזה'. ואחרי זה אנחנו נגיד לכם 'גויים, למה באתם ארצה?'

כמעט כל טוקבק שני שאני מקבלת בפייסבוק שלי, הסבתא שלי קבורה בהר הזיתים, אני מקבלת כל טוקבק שני 'זונה, תחזרי לרוסיה, את גויה, את לא שייכת לכאן'. אני מצטערת שאני משתמשת במילים הקשות והלא נורמטיביות האלה, אבל צריכים לתת את הדעת על זה, איפה הדברים האלה מתחילים. הם לא מתחילים רק באותה חברה שעכשיו אלימה בפייסבוק וכותבת את הדברים המגעילים האלה, הדברים האלה מתחילים גם במוסדות, המוסדות שלנו. אז הרבנות, לצערי הרב, עם כל הכבוד שיש לי לרבנים, למלומדים, לאנשי הדת שלנו, שהם עסוקים בלימוד, שהם עסוקים בשימוש של התורה שלנו, שבאמת זה דבר חשוב, אבל הם הפכו איכשהו לאדוני העם שלנו ולא למשרתי העם.

אז מהבחינה הזאת יש פה, מזמן כבר, סופה, זה גם היה בתקופה שלך ולפני התקופה שלך, לפני הרבה זמן, אנחנו מרגישים שיש צורך לשים סוף להתעללות הזאת. יש לנו עכשיו אפשרות ריאלית - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
- - - במשך 26 שנה - - - 26 שנה. אני הייתי שרה טובה, קסניה, אני לא צריכה לבקש ממך סיוע, אני - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אל תפריעי לי, אני מדברת עכשיו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני אפריע לך, מה זאת אומרת אני לא אפריע לך?
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
לא, את לא תפריעי לי, לא, לא זכותנו, גם עכשיו, כשאת קוראת לאברהם נגוסה לחתום על איזה שהיא הצעת חוק? למה את לא חתמת על הצעת חוק כזאת?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כ - - - את החוק הזה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
זה יום האישה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
לא, אני מדברת על משהו אחר לגמרי. קל להיות באופוזיציה - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
תפסיקי, בבקשה. את פופוליסטית. את חברת כנסת פופוליסטית.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
פופוליסטית זה מי שעכשיו מעביר ביקורת על אנשים שעכשיו נמצאים בממשלה ואלה שהיו במהלך 17 שנים והכתיבו את הטון לא עשו דבר בעניין הזה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מה את אומרת. אז כנראה - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
כן, זה מה שאני אומרת. זה מה שאני אגיד לך, כן, זה כואב לך לשמוע את זה, אין מה לעשות, סופה. תבדקי מי היו השרים ומי היו בממשלה הרבה שנים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
קסניה, אני שומעת ויש לי ביקורת על מה שעשינו ולא הספקנו לעשות - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
לא הספקתם ולא תספיקו גם.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל אתם מפלגה שהיא פופוליסטית ואת ראשונה בתוך הפופוליסטיקה הזו.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
בסדר. אני לא הפרעתי לך, אל תפריעי לי ואני אסיים את דבריי בלהגיד דבר אחד, אנחנו כאן למען העולים, אנחנו מדינה קולטת עלייה. אם אנחנו לא נטפל ולא ניתן את הדעת לדברים האלה עכשיו אז זה לא יקרה לעולם, הדברים האלה משתרשים בתוך התודעה שהדברים האלה לא יכולים להשתנות, הם קבועים ככה, הם קבועים בדרך הזאת. ואני יכולה להגיד לכם שהדברים כן יכולים להשתנות, אני מכירה עכשיו מאות אנשים שהולכים לאפשרות של גיור כהלכה והם עוברים את הגיור הזה והם משתדלים והם לומדים והם עומדים בכל תנאי, הם רוצים להיות יהודים, תנו להם, תאפשרו להם. זה תלוי בכם, זה תלוי גם בנו, המחוקקים, אבל זה הרבה תלוי בכם, בקבלה שלכם, תקבלו אותם ותזכרו תמיד, רות המואבייה לא הייתה עוברת בסטנדרטים של הרבנות הראשית היום, היא לא הייתה מתקבלת לעם שלנו, היא לא הייתה חלק מעם ישראל, היא לא הייתה אישה שאנחנו כולנו גאים בה, היו מגרשים אותה בבושת פנים ואומרים לה 'גויה, תחזרי לאיפה שבאת'. תודה לכם.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אנחנו נשמע בחור שעבר - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא מתאים לך, קסניה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
גם לך לא מתאים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הרדיפה אחרי פופוליזם ואחרי קולות - - -
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה, למרות שהיום זה יום האישה אנחנו נגביל אתכם.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני רוצה לעשות לך מבחן, נראה מה שאת עשית, זה דיבורי סרק.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
זה לא נעים לשמוע את האמת. לא נעים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
את לא נמצאת בערוץ - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
תתמודדי עם זה. היית שרה, הייתם בממשלה, קחי אחריות על זה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני לוקחת אחריות. אני רוצה להזכיר לך שיושב ראש הסיעה שלך היה שר רווחה ולא העביר את החוק על פנסיה לעולים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
את המחלוקת של האופוזיציה אנחנו לא נפתור פה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
שבע שנים שאתם הייתם ולא העברתם שום חוק ולא תעבירו בחיים שלכם.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו נעביר.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
הדברים האלה לא חשובים לכם מספיק, בסדר.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
גועל נפש מה שאת עושה. גועל נפש.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
גועל נפש זה שרה שלא לוקחת אחריות על העבודה שלה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
השרה לוקחת אחריות, לקחתי אחריות על - - -
היו"ר אברהם נגוסה
חברות הכנסת, אני מבקש.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
את לא לוקחת, 17 שנה, יכולתם להעביר את כל החוקים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לא, תנו לו לדבר.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אנחנו נותנים כבוד, בבקשה.
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה.
אדריאן גופליאק
בוקר טוב לכל המכובדים. אפשר להגיד עכשיו דוד אדריאן גופליאק, עם השם הנוסף שזכיתי לו אחרי 17 שנים בארץ. שמי דוד עכשיו, אני בן 26, עליתי בשנת 1997 ממולדובה, שהיא מדינה במזרח אירופה, בברית המועצות, כמובן מתוקף חוק השבות, אבא של אמא שלי יהודי ואמא של אבא שלי יהודייה. שם היינו יהודים, כולם הצביעו עלינו ואמרו 'אלה היהודים'. אני נולדתי במולדובה, ההורים שלי נולדו ברומניה, הסבים שלי נולדו ברוסיה וכך הלאה, כל פעם נולדו במקום אחר והיגרו למקום אחר עד שהגענו לפה. אני אגיד לכם, אני כבר אמרתי עד כאן, אני כבר קופץ איתכם לסוף של השיחה, עד כאן, אני לא מתכוון ללכת מהמדינה הזאת למקום אחר.

עלינו לפה ב-97', כי סבא אמר 'די, עולים'. לא נשאר לנו שום סממן יהודי בבית, חוץ מתמונה של ירושלים. גדלתי בארץ, דיברנו פה על הגיור ודיברנו על מה קורה אחרי הגיור ועל הקשיים, בתור ילד קטן שגדל בארץ להורים עולים שהנושא הזה ברמות האלה לא סגור, אתם לא יודעים כמה למטה איזה קשיים ואיזה קשיי זהות חווים העולים, נגיד מברית המועצות. בבית מנגנים על כיוון אחד, הולך לבית הספר וברחוב יש משהו אחר ולא תמיד גם להורים זה ברור הנושא הזה. לא ההלכתי, לא הנושא של חוק השבות, עולים לפה ולא תמיד ברור, לא תמיד מדברים על זה, פשוט חיים, עולים לארץ ועסוקים בהישרדות.

לאט לאט עם השנים, פה חג, ושם, לאט לאט זה נכנס, מדברים בבית, עד שלילדים יש אומץ לשאול את ההורים למה בכלל עלינו לארץ. לומדים על חוק השבות, אוקיי, אז חוק השבות בסדר, אבל למה עלינו לארץ? אז בגלל שיש לנו סבא יהודי, אבל למה אנחנו בארץ? רגע, אנחנו יהודים? אז למה אין לנו חגים בבית? לא כולם שואלים את השאלות האלה, אני שאלתי. אני שאלתי את השאלות האלה, בתיכון, אני זוכר, היו לי הרבה שאלות, ולהורים שלי לא תמיד היו את התשובות. אז עלינו לארץ, אז למה אין לנו חגים? למה אין לנו מסורת במשפחה? זה הלך לאיבוד איפה שהוא בדרך, לא יודע.

אני בחרתי לעשות שירות משמעותי בצבא, אז לפני זה הלכתי למכינה קדם צבאית למנהיגות. חבר הכנסת, אתה בטח מכיר אותה, מכינת ימין אורד בצפון, שם זה מכינה לעולים והיא רגישה לעולים. מה זה הרגישות הזאת, איך היא באה לידי ביטוי? היא מסבירה להם את ההיסטוריה, את המורשת, גלות בית ראשון, גלות בית שני, איך היהודים הגיעו לכל קצוות תבל ואיך הגענו למצב הזה שהלכתית בירוקרטית אני לא נחשב יהודי. בלי לזלזל בשום דבר. אז הבנתי, דרך הלימוד של ההיסטוריה וכל הדברים האלה, למה היום אני נחשב לא יהודי, אבל באותו רגע כבר קרה תיקון מסוים כי הבנתי, אז התחיל המסע שלי לעבר הגיור.

התחלתי במכינה, התחלתי ללמוד, התחלתי להיכנס. בחרתי לשרת בצבא ביחידה מובחרת, ביחידת דובדבן, ותוך כדי השירות המבצעי יצאתי לקורס נתיב. קורס נתיב זה קורס מעל ומעבר, באמת שאני מאחל לכל חייל בצבא לעבור את הקורס הזה, לומדים שם דברים ומחברים והתהליכים שהחבר'ה, במיוחד החבר'ה מברית המועצות, עוברים שם הם תהליכים גדולים. הם פתאום מבינים איך הם הגיעו למצב הזה, כמו שאני הבנתי. במהלך קורס נתיב, לאט לאט, בקצב הנכון, חיבקו אותנו כי מבינים את הנושא של זרע ישראל, מבינים את הנושא של העליות והסתכלו לנו בעיניים, אמרו 'אתם יהודים, צריך לתקן משהו. היום המצב בארץ הוא ככה וככה וצריך לתקן, צריך ללמוד, צריך לעבור מבחן מסוים, אבל אתם איתנו, אתם שווים לנו, אנחנו באותה סירה'.

כך הייתה ההרגשה בקורס נתיב, אנשים שם מתמסרים. הם נכנסים לקורס כשהם אומרים 'טוב, אני אעשה את זה על חשבון הצבא, ככה' ולאט לאט הם נכנסים לקורס ומבינים מי הם. וככה תוך כדי הקורס הדרישות הן דרישות, כמובן, יש מספר שבתות שאתה צריך לעשות, עשיתי מעל השבתות האלה. ביקשו שלוש שבתות אצל משפחה מארחת, עשיתי עשר, וחגים. ביקשו להכשיר את הכלים בבית, הכשרתי את הכלים בבית, עשיתי הגעלה לכלים בבית. הסתכלתי לאמא שלי בעיניים ואמרתי 'אני לא אוכל מהאוכל שלך שהוכן בשבת'. זה היה, ואמרתי בסדר, אני רוצה לתקן את הטעות הזאת שיש אצלי. אז בסדר, אז אמא שלי לא מדליקה נרות שבת, הבת שלי ידליק, הבן שלי יעלה לתורה, לבן שלי תהיה בר מצווה.

התהליך שלי יצא לקראת הסוף, ביקשו שאחרי הצבא אני אלך ללמוד בישיבה. אני משתחרר מהצבא, שאני אעשה כמה שעות שבועיות בישיבה. הלכתי, עשיתי. ביקשו שאני אעשה - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
ביקשו שאתה תלך לישיבה או אתה יזמת את זה?
אדריאן גופליאק
ביקשו, לא אני יזמתי.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
מי ביקש?
אדריאן גופליאק
בית הדין שלפני בית הדין המשמעותי. יש שלושה בתי דין שעוברים, אחד, שאומרים לך מה לתקן, אחד שרק מעטים עוברים אותו ואחד זה המשמעותי, שאתה מחכה לו. וזה כל פעם לעמוד וכל פעם שואלים אותך, לא משנה. תשמעו, בחור משתחרר מהצבא, הוא רוצה לטייל, הוא רוצה לעבוד, לא, אני נכנסתי למסגרת דתית, זה היה בתקופת החגים וסליחות והכול, הכול כמו שדרשו, החמרתי אפילו.

מגיעים לבית הדין, עם המשפחה המארחת, אני נכנס. נכנסים, וסליחה, הם התייחסו אליי כאחרון האנשים שבא מבחוץ, הסתכלו עליי בעיניים, שאלו אותי שאלות הלכתיות. אני יודע את התשובות האלה, אבל מרוב המעמד, קודם כל אני מתקן משהו, פה מדברים על העניין של לתקן ברמת המקרו, אבל ברמת המיקרו, אתם לא מבינים, כשמגיעים למעמד הזה של בית הדין מה מתגייר מרגיש, מה הוא חווה שם. קודם כל הנה אני הולך לתקן. כולם פה יושבים בעולם הזה, על האדמה הזאת, מתוקף היהדות שלנו, יהדות זה משהו מאוד בסיסי בחיינו, סוף סוף אני הולך לתקן יכול להיות את הדבר הכי משמעותי בחיים שלי, כאן ועכשיו, ובסוף מה שאני פוגש זה קיר. כששאלו אותי שאלות הלכתיות אני גמגמתי מרוב לחץ, מרוב איך שהם הסתכלו עליי. זה כמו לרוץ לתוך קיר, כך הייתה ההרגשה, לא מי אתה, לא מה אתה, מה הסיפור שלך, מה ההורים שלך, כלום. יצאתי, נכנסתי, הוא אומר לי 'תשמע, בפעם הבאה אתה בטוח עובר אצלנו', מה זה בפעם הבאה אתה בטוח עובר אצלנו? מה זה פה, טסט? מה, זה בגרות?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הוא לא הסביר לך למה לא עברת?
אדריאן גופליאק
הוא הסביר, 'כי אתה לא יודע א', ב', ג'.'. בסדר, אבל מה כן הצלחתי? תסתכל, עשיתי דרך של ארבע שנים, ארבע שנים זה רק בשאלה של ההליכה בשביל של הגיור, אבל מה עם כל השנים שהתחבטתי וגדלתי בארץ וינקתי ערכים? תסתכל עליי, מה, אני בא מבחוץ? מה, אני רוצה להצטרף ליהדות מ-? ואז אתה גדל פה ובאמת שבצבא מחבקים, מסתכלים עליך, אומרים 'אנחנו באותה סירה', בסוף אתה מגיע לשם ואתה מקבל הרגשה כאילו עכשיו באת ממדינה אחרת ואתה רוצה להצטרף מבחוץ, פשוט ככה. באותו רגע שיצאתי מבית הדין - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני מבקש שתעשה תמצית, תנסה לעשות.
אדריאן גופליאק
אני כבר בסוף דבריי.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
דוד, המשפחה שליוותה אותך, הייתה לה זכות להגיד משהו?
אדריאן גופליאק
היא נכנסה לשם והיא יצאה, היא הייתה בשוק. היא ליוותה עוד מתגיירים, היא הייתה בשוק, היא אמרה, אין להם מילים, הם לא ידעו מה להגיד. ואני אגיד לך, זה לא רק המקרה שלי, כי כמעט רוב הכיתה שלי לא עברה. הבנות עברו, יש את הסיבות שלהם, לבנים עשו את המוות. אחרי שתיים, שלוש, ארבע פעמים הם עברו, וחבר'ה רציניים. יושב איתי פה מורה שהיה המורה שלי, חבר'ה רציניים שלא עוברים את זה בגלל הנייר או כל מיני שיקולים כאלה ואחרים, חבר'ה רציניים ששואלים את עצמם את השאלות של למה אני פה, למה אני רוצה לתקן, למה אני רוצה להתחבר לזהות היהודית שלי, ורוב החבר'ה לא עברו.

הגעתי בדרך לא דרך, בסוף, לעמותת גיור כהלכה. שם, מה אני אגיד לכם? קודם כל הרגשתי שהם מכירים את הנושא, פגשתי שם אנשים שדיברו איתי, חבר'ה שהם גם מברית המועצות שעברו את התהליך ושם הבנתי. הסבירו לי, 'תשמע, המצב במדינה ככה', חיבקו אותי, הבנתי שהם מכירים את הנושא של זרע ישראל. הגעתי לבית הדין, וגם לקחתי על עצמי לפני זה, עשיתי דברים, עשיתי שוב את התהליך עם עצמי. היה לי נורא קשה, כי העניין הזה עם בית הדין שהיה לי, הוא הרחיק אותי נורא נפשית, לא יכולתי להתקרב. עזוב את התהליך שעשיתי מבחינה רוחנית, לא יכולתי להתקרב יותר, לא לכיפה, לא לתפילין, לא לשום דבר, כי בצורה רגשית זה בעט אותי, כאילו אני לא שייך. ואני מכיר גם אנשים שירדו מהארץ.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
הוא מדגיש מה שאנחנו אומרים.
אדריאן גופליאק
אני מכיר אנשים שגם ירדו מהארץ. בגיור כהלכה, התהליך שעברתי, באמת הרגשתי סוג של תיקון, מאז הם גם מלווים אותי, זכיתי גם לעלות אחרי זה לתורה דרכם. בעזרת ה' רב מאצלם גם יחתן אותי. אני לא רוצה להישמע כתוקף, אבל זה הרושם שנוצר אצלי, אם אני מאמין היום במוסד הרבנות פחות, אני לא מרגיש בנוח לעבור ליד מקום כזה, ובאמת לא רוצה להישמע, אבל מהבחינה המדינית, כאילו אני מתחתן עכשיו, אני לא רשום בשום מקום. עדיין - - -
היו"ר אברהם נגוסה
למרות שעברת גיור - - -
אדריאן גופליאק
אורתודוקסי הלכתי.
היו"ר אברהם נגוסה
גיור אורתודוקסי, הלכתי, הכול?
אדריאן גופליאק
כן. וזהו.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
הוא ממחיש לנו את הסיפור, בדיוק מה שסיפרנו בהתחלה, זו הדוגמה האישית של הבחור. שתדעו, ככה אנשים מרגישים, זו התחושה ואת זה אנחנו צריכים לתקן, חייבים לתקן, אין ברירה אחרת.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לתת לרב היישוב, הרב בנימין הולצמן, בבקשה, בקיצור, כי אנחנו צריכים לעבור לחלק השני.
בנימין הולצמן
תודה רבה. יש הרבה דברים, אבל אני אגיד דבר אחד ואני מאוד אקצר. לי קוראים בנימין הולצמן, אני רב קיבוץ מעלה גלבוע, גם ראש כולל ההלכה בישיבת מעלה גלבוע, אני דיין של גיור כהלכה, אבל אני יושב בתור דיין ולא בתור אב בית הדין, שם יושבים רבנים זקנים ונבונים ממני.

נקודה אחת אני רוצה להאיר, שנרמזה פה ואף אחד לא העז להגיד אותה. בזמן האחרון נאמרים דברים שונים משנאמרו בעבר מהרבנים הראשיים, וגם כפי שהציג קודם הרב פרץ והאנשים שלו, דברים שנאמרים ברוח גיור כהלכה והרבנות הראשית לא מצליחה לחלחל אותם למטה. הבעיה שלנו היא לא עם הרבנות הראשית, לא עם המחלקה לגיור של הרבנות הראשית, אלא עם ההרכבים בפועל שחלקם מצוינים ורובם לא. גיור אחרי גיור, באים, יש שם רבנים מכובדים מאוד שבאים עם אג'נדות, שהם לא כפופים לרבנות הראשית ונאמרו פה קודם דברים, הם לא מצליחים להתחתן שם, שיבואו אלינו, הרבנות הראשית לא שולטת במה שקורה בשטח.

המצב הזה מאוד מאוד מורכב. גיור כהלכה עושה בבתי הדין בדיוק את רוח הרבנות הראשית, דבר שלא קורה אצל הרבנים של הרבנות הראשית. הקריאה שלנו היא - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל אין הכרה בגיור שאתם עושים.
בנימין הולצמן
אני רב בגיור שאינו מוכר והגיורים שלנו הם ברוח הרבנות הראשית. אנחנו קוראים לרבנות הראשית, אנחנו מיישמים את המדיניות שלכם, תנו לנו לעזור לכם במה שאתם לא מצליחים לעשות. קודם ציירו פה תמונה שאמורה להיות בשטח של 80% עוברים, בעזרת ה' נגיע לשם. הרבנות הראשית, ההרכבים שלה בפועל, פוסלים, לפעמים יש אבות בתי דין שמעדיפים שהמתגיירים יהיו או חרדים או בקהילה כזאת או אחרת והם באים עם קו מאוד מאוד נוקשה ופוסלים אחוזים גבוהים, בניגוד לרוח הרבנות הראשית.

הגיורים שלנו לא רק הלכתיים לחלוטין, אלא מתאימים במאה אחוז לרבנות הראשית, אין לנו אג'נדות פסולות. אנחנו לא באים פה עם איזה שהיא רוח של לגייר אנשים שלא מגיע להם, אלא, בעקבות הוראות הרבנות הראשית אנחנו מיישמים אותם ולפעמים נדמה שאנחנו היחידים שמיישמים אותם.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הבקשה שלך, 'תנו לנו', מי צריך לתת? מדברים כאן בשפה מאוד לא ברורה. הרי אתם בדיוק יודעים, בהכרזות לא מגיעים, יש פה - - -
בנימין הולצמן
אני אתן תשובה. יש שני מעגלים של הכרה.
חיים אמסלם
ולכן צריך חקיקה. לא הצעת מחליטים ולא דברים בטלים, הצעת חקיקה.
בנימין הולצמן
שיהיה ברור, יש שני מעגלים של הכרה, יש הכרה של משרד הפנים, זה שר הפנים צריך להחליט - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הקריאה שלכם צריכה לצאת לכל הסיעות בבית הזה, 'תעבירו את החקיקה שהגיור שאנחנו עושים יהיה מוכר בארץ'. אתם צריכים לדבר בשפה ברורה. מה שקרה בפתח תקווה, מה שקורה עם הבחור הזה ומה שקורה עם אחרים זה בדיוק, 'תנו לנו', מי ייתן?
בנימין הולצמן
אני לא יכול להיות יותר ברור מזה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זה מאבק וזה הכרה ואתם צריכים פה לפנות לכל המפלגות, לקואליציה ולאופוזיציה, ולהגיד 'תעבירו את החוק שמה שאנחנו עושים יהיה מוכר בארץ'.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מבקש, כבוד הרב, סיים את דבריך ואני רוצה לשמוע עוד מהצד שלכם ואז אני אתן את רשות התגובה לרבנות הראשית, אני אסכם את החלק הזה ואני עובר לחלק השני.
בנימין הולצמן
אני סיימתי.
היו"ר אברהם נגוסה
אתה סיימת? תודה רבה. בבקשה, אליהו כהן, אני מבקש, מאוד בקיצור.
אליהו כהן
אני למעשה מנהל היום את בית הדין העצמאי גיור כהלכה. אני חייב לציין, על חשבון שתי הדקות שאני לוקח, שאני בא מעולם אחר לגמרי, אני איש היי טק בעברי ואני חושב שהמעבר הזה שעשיתי לעולם הזה הוא פשוט מדהים וחשוב יותר מכל דבר אחר שעשיתי בעבר, כולל הרבה שנים ששירתי בחיל האוויר כטייס. לכן אני באמת חושב שהאנשים שנמצאים פה זה מתוך החשיבות של העניין וזה דבר שעומד בעוכרינו ואני מסתכל על זה כשפצצת זמן שאנחנו חייבים כולנו יחד למצוא את הדרך ולפתור את זה.

הדבר היחידי שאני אדבר, תכננתי לדבר יותר אבל אני רק אציין כמה עובדות מהחיים שקורים בשטח. נכון להיום גיירנו כבר 150 אזרחים, וזה בחצי השנה האחרונה, וכמו שצוין קודם, בקצב הזה תוך מספר חודשים אנחנו נהיה בית הדין העצמאי הגדול ביותר במדינה, או כמו שכמה אוהבים להגיד, בעולם כולו. ויותר מזה, בחודשיים האחרונים הגיעו אלינו 600 פניות של אנשים, חלקם, ואני מציין, העברנו ישר למערך הגיור הממלכתי בגלל האלמנט של הונאת הגר, שחשוב לנו שאם אנחנו חושבים שהם יקבלו את ההכרה הממלכתית בבית הדין הממלכתי אז אנחנו מעדיפים שהם יילכו לשם. כל שאר המקרים שאנחנו מטפלים בהם הם אנשים שאנחנו לא חושבים, מתוך הניסיון שלנו, שהם יעמדו שם במעמד הזה, ושמענו את הסיפורים של דוד. מתוך ה-150 אנשים שגיירנו, החלק הגדול הוא נשים וכמובן גם ילדים.

הגידול במספר הפונים והמתגיירים בגיור כהלכה מבטא למעשה את התסכול של הציבור הגדול של האזרחים בארץ שמעוניינים להיחשב כיהודים, אך מדירים את רגליהם ממערך הגיור הפועל בחסות המשרד לשירותי דת. הקבוצה הזו של מתגיירים שהתגיירו בבתי הדין העצמאיים שלנו הולכת וגדלה והיא לא מקבלת מענה ממלכתי והיא מופלית ביחס למתגיירים במערך הגיור בפועל בחסות המשרד לשירותי דת. מדוע שלא יוכרו גרים אלה במעמד הממלכתי? ההכרה הממלכתית היא למעשה האלמנט הכי הכי דומיננטי שחסר להם ושמענו מדוד כמה חשוב לאנשים האלה שעלו לארץ והם כבר דור שני פה להרגיש שהם אזרחים פה בארצנו.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אבנר פורת, בבקשה.
אבנר פורת
כפי שנאמר פה, בבתי הדין הפרטיים הללו יושבים מספר רבני ערים. כפי שנאמר פה גם, כרגע בתי הדין הללו למשל מגיירים גם ילדים, הדבר הזה, בניגוד למה שנאמר קודם, הוא בניגוד להנחיות הרבנות הראשית. בדבר הזה, שרבני ערים שותפים בבתי הדין הפרטיים, לפי חוות דעת משפטית שהוכנה אצלנו, יש כמה בעיות חמורות. קודם כל מבחינה אתית, לא יעלה על הדעת ששופט מחוזי מתנהל בצורה אחרת מההנחיות או מההלכה שהורה בית המשפט העליון, ככה לא יכול להיות שרבני ערים מתנהלים בצורה אחרת, מבחינה אתית קודם כל, מהרבנות הראשית.
בנימין הולצמן
אבנר, תגיד את זה לרבנים בפתח תקווה.
אבנר פורת
דבר שני, מבחינה משפטית לפי חוק הרבנות הראשית ותקנות שירותי הדת היהודיים רב עיר, כשהוא מתמנה לרב עיר, הוא חייב לחתום על הצהרה שהוא מחויב למועצת הרבנות הראשית. מבחינה משפטית, אם רב עיר בסופו של דבר מתנהג בניגוד למועצת הרבנות הראשית הוא עובר על החוק, על ההצהרה שהוא חתם עליה. מבחינת ניגוד עניינים מוסדי, אחד מאותם רבני עיר ש - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
רק צריך לא לשכוח, ההלכה היא לא של הרבנות.
אבנר פורת
לא דיברתי על הלכה, דיברתי על החוק.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
כן, מייחסים הכול לרבנות.
אבנר פורת
דיברתי על החוק, חבר הכנסת רזבוזוב.
קריאה
בחלק הבא נדבר על רבנים שפועלים נגד המדיניות של הרבנות הראשית.
אבנר פורת
דבר שלישי, ניגוד עניינים מוסדי. אחד מאותם רבני עיר ששותף באותו בית הדין הצהיר כי אם לא ייתנו לגרים שלהם להירשם לנישואין הוא עצמו ירשום אותם. זאת אומרת מדובר פה ברב שמשמש בכובע אחד כרב עיר, כובע שני כרשם נישואין, כובע שלישי כדיין בבית דין פרטי והוא ירשום לנישואין בכובע הממלכתי שלו את אלה שהוא גייר באופן פרטי. אין ניגוד עניינים מוסדי יותר גדול מזה.

דבר רביעי, לפי אותה החלטת ממשלה שדובר עליה, שבוטלה, ולפי פקודת הדין העדה הדתית, מי שאמור לתת תוקף לגיורים זה הרב הראשי. זאת אומרת שבמהלך הפרטי הזה של בתי הדין הפרטיים הללו יש פגיעה במעמדו של הרב הראשי.

ודבר חמישי, כפי שהוזכר פה, יש פה בסופו של דבר גם הונאה מוסרית, כפי שתיאר דוד, בסופו של דבר נותנים לאותם אנשים תחושה ש'אנחנו נגייר אתכם ובסוף יהיה בסדר ויסתדר' ואיזה שהוא בית דין שולי נותן להם אישור גיור בידיעה שבסופו של דבר כרגע, בעזרת ה', לא ניתנת להם הכרה ממלכתית. בקיצור, יש פה בעיה חוקית קשה מאוד בפעולה של אותם בתי הדין.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לשאול אותך, אתה דיברת על החוק, יפה, מה דינם של אלה שרבנים בפתח תקווה דוחים עם תעודת המרה מהרבנות הראשית שהם עברו את הגיור במערך הגיור? מה אתה אומר, מה החוק צריך לפסוק על אותם רבנים?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו צריכים לדרוש סנקציות נגד אלה ש - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לא, אני שאלתי אותו.
אבנר פורת
אני לא עורך דין, אם הדבר הזה מנוגד לחוק צריך - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לא, אתה דיברת על החוק.
אבנר פורת
אם הדבר הזה מנוגד לחוק צריך לטפל בזה בכלים של החוק. מאוד פשוט.
היו"ר אברהם נגוסה
אתה לא יודע מה צריך לעשות.
אבנר פורת
אני לא יועץ משפטי, אני מביא חוות דעת משפטית שנכתבה. אם הדבר הזה מנוגד לחוק, צריך לטפל בו בכלים של החוק.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי. אני מבקש, לפני שאני מסכם את החלק הזה, תגובה. יש נציג של הרבנות הראשית, הרב פרץ, בבקשה.
הרב יצחק פרץ
לצערי הרב כל הדיון הזה נראה לי פשוט מתוכנן, כי אלה לא הדברים של מערך הגיור.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
ברור שהוא מתוכנן, באנו לשפר את זה.
הרב יצחק פרץ
לא, זה יחסי ציבור פשוט. מה שדיברו פה זה לא מערך הגיור. מדברים פה על אנשים, אני חושב שכולם פה מכירים את הרב וייס, הרב הראשי לצה"ל, הוא כל כך מדבר בנעימות, הרב ורהפטיג, בנו של הרב ורהפטיג, כל כך אדם נעים, כל כך אדם טוב, לדבר, להכפיש בצורה כזאת זה פשוט עוול. אם לא באים זה לא אשמה של מערך הגיור. באים, מקבלים המון כסף, 20 מיליון שקל, במכונים בשביל להביא תלמידים. לא מביאים לנו כלום, שיביאו אותם, נגייר אותם. מה השקרים האלה?
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
60% - - -
הרב יצחק פרץ
לא באים. שקר.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
רגע, אל תדפוק על השולחן. 60% נכשלים מאלה שמתחילים - - -
הרב יצחק פרץ
לא נכון.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
מה זה לא נכון? זה הסטטיסטיקה.
הרב יצחק פרץ
לא נכון, 60% עוברים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
יש לך פה דוגמה חיה. מה, כולם משקרים פה?
הרב יצחק פרץ
אתם שומעים שקרים ככה?
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אני אדאג להביא לך את המספרים.
היו"ר אברהם נגוסה
שמענו, זו התגובה. תודה.
הרב יצחק פרץ
אני אביא לך גם כן. אני ממש מבקש ומוחה על הכפשות לא נכונות.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מסכם. אנחנו מסכמים את החלק הראשון של הדיון. הסיכום לחלק הראשון, אחת, הוועדה קוראת למערך הגיור במשרד ראש הממשלה לקיים בהקדם דיון עם גיור כהלכה במטרה לבחון הכרה במי שעברו גיור כהלכה על ידיהם.
הרב יצחק פרץ
אני לא מוסמך.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, אנחנו נפנה למי שמוסמך.
הרב יצחק פרץ
הרב הראשי.
היו"ר אברהם נגוסה
אני אומר את הסיכום שלנו. מספר שתיים, הוועדה קוראת למשרד הפנים להכיר בגיורים כהלכה על פי גיור כהלכה. אלה הדברים שאנחנו מסכמים את הדיון.
חיים אמסלם
יש פה נציג משרד הפנים?
היו"ר אברהם נגוסה
לא הגיעו. יש מישהו ממשרד הפנים? אוקיי, אז אנחנו נפנה לרב הראשי, לא למשרד ראש הממשלה. אתם במשרד ראש הממשלה, לכם, אתה אומר, אין - - - אנחנו נפנה לרבנים הראשיים.

זה היה החלק הראשון. אנחנו נכנסים לחלק השני. בבקשה, חבר הכנסת יואל רזבוזוב.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
תודה, כבוד היושב ראש. פניתי אליך לזמן דיון מהיר בנושא, במקרה שקרה בפתח תקווה, יוצאי עדת אתיופיה שרב העיר של פתח תקווה לא נתן להם אישור להינשא. אני מסתכל על זה פשוט מאוד. קודם כל המקרה הזה כבר קרה ולא פעם אחת. אנחנו פנינו בכנסת הקודמת וביקשנו מהרבנות לטפל במצב. בסופו של דבר אותו הרב, הרב של העיר, מקבל משכורת, הוא מקבל משכורת ממשרד הדתות, הוא מקבל משכורת מהרשות המקומית, בסוף זה הכסף של משלמי המסים, הוא אמור לפעול על פי החוק, על פי מה שהמדינה קבעה לו. כמו שאתה עכשיו ציינת כאן, שהמדינה קבעה לעשות א' ב' ג', גם כאן המדינה קבעה לו ולא פעם ראשונה הוא עובר על החוק.

מבחינתי הוא עבריין והוא לא יכול להיות במערכת, הוא צריך להיות מפוטר. אם בפעם שעברה ביקשנו שיסדרו את העניין הזה, יסדרו, יעשו לו שימוע ויגידו לו 'אל תעשה כך יותר', הפעם אנחנו כבר לא דורשים את זה, הפעם אנחנו דורשים פיטורין, לפטר אותו, הוא לא יכול להיות במערכת, הוא לא יכול לבוא ולהשפיל אנשים. זאת הזכות הבסיסית שלהם, זכות בסיסית, דמוקרטית, יהודית, לבוא להתחתן. המדינה הכירה בהם, המדינה הביאה אותם, המדינה החליטה שכל העדה או חלק מהעדה זכאים, הם צריכים להיות במדינת ישראל. כן, התנאי הוא לעבור גיור, הם עברו גיור, עברו גיור ברבנות ולא יכול להיות מצב שאיזה שהוא רב לא מכיר בזה. הוא לא מתנהל על פי מה שהמדינה קבעה לו ואין כאן סנקציות. אנחנו לא מבקשים פה לסדר דברים, אנחנו מבקשים חד וחלק פשוט לפטר אותו, להביא מישהו אחר שיפעל על פי מה שהמדינה קבעה לו. תודה רבה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה רבה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הרב הגיע לכאן או אתם לא הזמנתם אותו?
היו"ר אברהם נגוסה
מי הנציג של פתח תקווה ממשרד הדתות?
משה דגן
לא, אני מהמשרד לשירותי דת, לא מפתח תקווה, ואני אמור להתייחס לדברים.
היו"ר אברהם נגוסה
יש מישהו מהמועצה הדתית בפתח תקווה?
משה דגן
לא נראה שהם זומנו.
דנה גורדון שושני
ועוד איך שהם זומנו.
היו"ר אברהם נגוסה
מהמועצה הדתית בפתח תקווה הגיעו?
קריאה
אף אחד לא הגיע.
היו"ר אברהם נגוסה
אף אחד לא הגיע, אוקיי. רב הקהילה, אני יודע, הגעת, וגם נציגי הקהילה פה. אני נותן לשניים מנציגי הקהילה שישתפו אותנו במציאות. וורקה פלקה, בבקשה.
פלקה וורקה
כן. לפני שנה וחצי אני התחתנתי ועברתי תהליך לא פשוט.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כמה שנים אתה בארץ?
פלקה וורקה
אני עשר שנים בארץ והתהליך של הגיור הזה, אני עברתי אותו, זה לא פשוט, היה לי קשה, עברתי אותו, יש לי תעודת המרה. עברתי יותר קשה מזה, עברתי את התהליך הזה, קיבלתי את תעודת ההמרה שלי ואז באתי להתחתן, אמרתי שהכול כבר מאחוריי. באתי להתחתן, הגעתי למועצה הדתית פתח תקווה, לרבנות, הראיתי להם את התעודה ושאני רוצה להתחתן ואני רוצה לפתוח תיק נישואין. הוא אמר לי 'אתה לא יכול לפתוח תיק נישואין פה'.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
למה?
פלקה וורקה
שאלתי אותו למה, 'כי אנחנו פה בודקים לעומק ואתם מתחתנים לפני שבאים לפה, עולים לארץ, אתם מתחתנים שם ואף אחד לא מכיר אתכם', כאילו צריך לבדוק את זה לעומק. אמרתי לו, 'תבדוק', בתעודה הזאת מהרבנות הראשית של המדינה, אני קיבלתי את תעודת ההמרה, יש פה תעודת המרה, זה הוכחה שעברתי תהליך של גיור, אז עכשיו אתה אומר לי לבדוק לעומק? למה לבדוק? למה עברתי את כל התהליך הזה אם אתה רוצה לבדוק את זה לעומק? כל מה שבדקו, כל מה שעברתי, כל המבחנים, כל השאלות ששאלו אותי, עברתי את כל זה, זה היה סתם? למה להגיע עכשיו לפה ועוד פעם אתה רוצה לבדוק אותי? הוא אמר 'אלה ההנחיות פה, אני צריך לבדוק', אמרתי לו 'תבדוק, הנה תעודת המרה, בבקשה. אני רוצה להתחתן כדת משה וישראל', הוא אמר לי 'לא, אתה יכול לפתוח תיק נישואין לא פה, איפה שאשתך גרה, בבית שמש, לך תפתח בבית שמש'. ככה הוא אמר לי. זה נורא משפיל.
היו"ר אברהם נגוסה
אתה מכיר את השם שלו, של אותו פקיד שאמר לך?
דרסו פרססאו
אני אגיד לך.
פלקה וורקה
הוא אמר לי את המילים האלה ואז השפיל אותי, עשה לי עוול. אשתי גם התחילה ללמוד את זה, שבועיים-חודש לפני החתונה, את התהליך הזה של - - -
קריאה
הדרכת כלות.
פלקה וורקה
כן, בדיוק. היא הייתה בכמה שיעורים, שלושה-ארבעה שיעורים היא עשתה והוא אמר לה להפסיק, לא להעביר לה שיעורים. זה נראה לך הגיוני שמישהו עבר תהליך של גיור ברבנות הראשית של המדינה ופתאום בא להתחתן ואומרים לו 'אתה לא זכאי'? זה הגיוני? זה נורא משפיל. יש לי עוגמת נפש, גם אני וגם אשתי, מהדבר הזה. למה הוצאתי את תעודת ההמרה?
היו"ר אברהם נגוסה
מה קרה בסוף?
פלקה וורקה
הלכתי למקום אחר ופתחתי. מאותו יום שהוא אמר לי 'אתה לא יכול לפתוח פה', הלכתי ופתחתי בתל אביב. למה, אם אני תושב של פתח תקווה אני אלך לפתוח תיק נישואין בתל אביב או בבית שמש?
היו"ר אברהם נגוסה
דרסו. בבקשה.
דרסו פרססאו
שלום לכולם, קוראים לי דרסו פרססאו. מהדיונים ששמעתי בתגובה לנציג של הרבנות הראשית, מה שהבנתי, הוא נפגע מכל הדיון הזה, מכל ההכפשות, ממה שאנשים מספרים. עוד מעט אני אגיד גם, הרב הראשי, הרב דוד לאו, בעצמו, מה הוא אמר לנו בפגישה שהגענו אליו בנושא הרב אטיאס, של פתח תקווה. הכול מוקלט, לא סתם אנשים אומרים פה. אבל לפני זה אני אתחיל את הסיפור קצת.

ברוך ה' אחרי השפלות, אחרי אפליות, אחרי כל הבעיות בעניין של תיק הנישואין בפתח תקווה, היום אני נשוי פלוס ילד והסיפור הזה התחיל לפני שנה וחצי. ברוך ה' אני שירתי בצבא, נהג משאית, תומך קרבי ובוגר ישיבת אור עציון, אצל הרב דרוקמן. כמובן כולם מכירים את הרב דרוקמן בעניין של הגיור. הוא בעצמו בן 80, הוא חיתן אותי, ברוך ה', זכיתי. בזמנו הסיפור הזה, כל הבלגן בפתח תקווה, לפחות דרכי התחיל. במשך 30 שנה הצליחו למרוח, לדחות, לעבוד על הקהילה האתיופית ברבנות בפתח תקווה. הנה, כל החבר'ה שהגיעו לפה כולם בני ישיבות, כשזה הגיע אלינו יצא הבלגן.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כמה שנים אתה בארץ?
דרסו פרססאו
אני עשר שנים בארץ.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
ואתה הגעת למדינה עם כיפה או בלי כיפה?
דרסו פרססאו
ברוך ה' כל האתיופים שם גם בלי כיפה מאמינים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני יודעת, אני פשוט - - -
דרסו פרססאו
לפני 20 שנה גם במדינת ישראל אף אחד לא היה הולך - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אז זו דרישה של תהליך הגיור? אני יודעת, אני הייתי באתיופיה, אני פשוט אומרת שהדרישה של תהליך הגיור היא גם לחזור בתשובה וזה לא נכון, יהודי לא תמיד צריך להיות יהודי עם כיפה, הוא צריך להאמין עם כיפה ובלי כיפה, אבל מכריחים אותם לחזור לדבר הזה.
הרב יצחק פרץ
סליחה, הכריחו אותך לחזור בתשובה?
היו"ר אברהם נגוסה
לא, בואו לא נלך - - - אנחנו נתמקד, ניתן לו לסיים. תתמקד בעניין של - - -
דרסו פרססאו
סיימתי את השירות הצבאי, סיימתי את הישיבה שלי, ישיבת הסדר, חמש שנים, והגעתי למועצה לפתוח תיק. בזמנו, עם כבוד הרב הדנה, אם אתה זוכר מאותה תקופה, אם אתה זוכר שדיברתי איתך, אשתי דיברה איתך, למדה בבית משרד. הגעתי למועצה, במועצה יש שני רשמי נישואין, הרב ישראל בבצ'יק ויעקב - - - תזכיר לי שם משפחה.
קריאה
אריה ספיר.
דרסו פרססאו
אריה ספיר, שניים. הגעתי, אז חוויתי את כל החוויה הזאת עם הרב ישראל בבצ'יק. הגעתי עם כיפה, הכול, 'כן, מה אתה רוצה לעשות?' אמרתי 'אני רוצה לפתוח תיק', 'איפה אתה גר?' 'בפתח תקווה', כן, ראה אותי, כיפה, הכול וזה. בהתחלה, אני לא רוצה להגיד את השאלות שהוא שאל כמו 'איזה כשרות אתה אוכל', 'האם אתה שומר שבת', 'איפה אתה מתפלל?' שאלות כאלה, אבל כשהוא שאל אותי את השאלות האלה, מאחורי זה מסתתרים דברים אחרים, על החשדות שלו, שאני נוצרי, שמורי ורבי הרב עדיאל, בבית הכנסת שלי, כביכול הוא נתפס שהוא מתפלל בבית הכנסת, יש כל מיני סיפורים שממציאים לנו.

בקיצור הגעתי לשם, טוב, אמר לי 'תביא את הפרטים שלך', הבאתי לו תעודת המרה, תעודת זהות, הכול. לקח, צילם, כאילו פתח לי תיק, מביא לי דף עם מעטפה, 'פתחתי לך תיק'. אני בתמימות לא ידעתי, גם לא הסתכלתי על התיק, לא ידעתי מה זה כתובה גם, זו פעם ראשונה שלי שאני הולך לפגוש את הקטע הזה. טוב, באתי, לקחתי את הדף שהוא נתן לי, חשבתי שהוא פתח לי, ביקשו ממני לשלם 150 שקל, לא אותה תעודה, לא אותו תיק. באתי, הראיתי לרב, הרב מסתכל, תעודת רווקות. הרב אומר לי 'לא פתחו לך תיק, נתנו לך תעודת רווקות, שאתה רווק'. טוב, למחרת באתי, 'תודה רבה, תחזירו לי את הכסף עכשיו, ביקשתי תעודת נישואין ולא תעודת רווקות'. בקיצור ככה זה התחיל במשך חודשיים לפחות.
היו"ר אברהם נגוסה
לא הבנתי. אתה הלכת לפתוח תיק להתחתן, אז מאיפה יביאו תעודת נישואין?
משה דגן
לא, הוא התכוון רישום נישואין.
דרסו פרססאו
הלכתי לפתוח תיק, אבל הוא הביא לי תעודת רווקות. עבד עליי כאילו.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי.
דרסו פרססאו
ככה המשיכה המלחמה, ואז תוך כדי זה ארגנו את ההפגנה, את כל הסיפור הזה. אמרתי לו 'תשלח אותי לרב אטיאס, אני רוצה להיפגש איתו', שם לא הכניסו אותי, אם הרב זוכר מאותו ערב שהגעת, נכנסת איתו לבד, אנחנו היינו בחוץ, זה היה אותו יום. לא הגעתי לרב אטיאס, הוא לא הסכים, הוא אמר לי 'תכתוב את כל מה שאתה מרגיש, מה אתה רוצה לדעת, תכניס במכתב' וזהו. בסוף, הזמן שלי גם מתקרב, לפתוח תיק, לא הסתדר הכול, אמרתי אני לא מוותר, עד היום האחרון, 'אם אני מגיע לחופה בלי כתובה אני תובע אתכם'. ברגע שהתחלתי לאיים ככה מה אמרו לי? אין בעיה, תביא את האישור שלמדת בישיבה, אשתך תביא את התעודה שהיא למדה במדרשה. במקרה הזה שנינו אותו דבר, כלומר אני למדתי בישיבה וגם היא למדה במדרשת נשמת בירושלים.
היו"ר אברהם נגוסה
מה היה קורה אם לא למדתם?
דרסו פרססאו
יכולנו להביא. אמרתי תודה רבה, עד כאן, 'אני במקרה הזה דתי, הבאתי לך את כל האישורים, אח שלי מחר בא, לא דתי, אבל יש לו תעודת המרה, על פי ההנחיה של הרבנות הראשית, מה תעשה איתו? הוא לא שומר שבת, מה תעשה איתו?' משם התחלנו, הפגנות, כתבות, כל הבלגן הזה, הלכתי - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מה, שאלו האם הוא שומר שבת או לא?
דרסו פרססאו
אותי?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, את אח שלך.
דרסו פרססאו
לא, אני בכללי אמרתי, אמרתי כמו כל ישראל, כמו העדה האתיופית. ואז הלכתי לבית שמש לפתוח תיק, אמרו לי 'תביא תעודת רווקות', חייב, מי שהולך לחייב להביא תעודת רווקות. אז באתי, ביקשתי את תעודת הרווקות - - -
משה דגן
היה לך תעודת רווקות.
דרסו פרססאו
לא, החזרתי להם, ביטלתי ואז קיבלתי את הכסף. באותו זמן שביקשתי נתנו לי את תעודת הרווקות שהייתה לי, מוציא מהמגרה עם מעטפה, הביא לי אותה בלי לדרוש ממני תשלום, כסף, רק מה? אני רוצה להתפטר ממך, תלך. תלך זהו, לא רוצה כסף.
משה דגן
אפשר לחייב אותך עכשיו אם אתה רוצה.
היו"ר אברהם נגוסה
בוא נסכם את זה. סיימת?
דרסו פרססאו
טוב, תודה רבה, סיימתי.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
תגיד, כדי להתחתן צריכים להגיע לתקשורת?
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
ושר הדתות אמר במליאה שהסיפור שקרי, מה שהיה בתקשורת, בגלי צה"ל. אתם רואים, הסיפור הוא אמיתי. יושבים פה חבר'ה, אין פה שום שקר.
דרסו פרססאו
- - - זה לא שקרי.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בטח שזה לא שקרי, עברתם את זה.
אמרה אגומאס
אני גם עברתי את אותן חוויות, אותן הכפשות שעשו, אותם מקרים שהייתי במועצה הדתית. הלכתי עם אשתי, אני למדתי בישיבה ברחובות, אותם מקרים. אני לא רוצה לחזור על אותם דברים שהיו, זה לא - - - הדברים האלה, גם הפקיד שהיה שם ניסה לשאול כל מיני שאלות, זה לא נוגע השאלות, למה צריך לשאול אותי? אני גר בפתח תקווה, תושב, צריך לתת את המענה הנכון.
משה דגן
מתי זה היה?
אמרה אגומאס
לפני שנה וחצי, אחריהם אני התחתנתי, אחרי חודשיים, משהו כזה בערך. אני פשוט ראיתי ש - - - אותנו, הם לא רוצים לקבל, הלכתי פעמיים עם אשתי, דחו אותנו. החתונה מתקרבת. בסופו של דבר מה עשיתי?
היו"ר אברהם נגוסה
הרב פרץ, אנחנו צריכים אותך. אתה חוזר?
הרב יצחק פרץ
כן.
אמרה אגומאס
מה שעשיתי בסופו של דבר, אחרי שראיתי כמה בחורים שדחו אותם והחתונה מתקרבת, ניסיתי כמה פעמים, גם ניסיתי לצלם אותו 'למה אתה מצלם אותי?' לא צילמתי אותו, אבל הוא אומר שהכנסתי את הטלפון בפנים, הוא אומר לי 'אתה מצלם אותי' וכל מיני דברים שעשו. אני חושב שהדברים האלה נובעים מלמטה, גם הרב אטיאס עצמו דוחה אותנו. בסופו של דבר הלכתי לתל אביב, לא ביקשו שום דבר, לא שאלו אותי שאלה, אין שאלות, ישר, אמרתי להם 'אני רוצה לפתוח תיק, מתחתן עוד חודש בערך' ואז פתחו לי, בלי שאלות. למה צריך לשאול שאלות? למה? אנחנו יהודים כדת וכהלכה, למה צריך לשאול שאלות? כל פתח תקווה, כולם דתיים? תסלחו לי, כולם דתיים שמה? את כולם מקבלים, גם אלה ששומרים תורה ומצוות ואלה שאינם שומרים תורה ומצוות, את כולם מקבלים, לא שואלים אותם שאלות. אתה רב העיר, תקבל את כולם, למה אתה שם? למה צריך להיות רב שם? לקבל את כולם, להכיל את כולם?
היו"ר אברהם נגוסה
תיכף נשמע תשובות לכל השאלות האלה.
אמרה אגומאס
אני מקצר את הדברים, צריך לטפל בדברים האלה. היו הפגנות, היו הרבה דברים, גם הרב עדיאל, רב הקהילה שם, דוחים אותו ולוקחים לו את הזכויות שלו לערוך חופה וקידושין. למה? מאיזה אינטרס? לא הבנתי.
משה דגן
יש לו אישור ולא נותנים לו?
אמרה אגומאס
כן, יש לו.
היו"ר אברהם נגוסה
בואו לא ניכנס לזה. הוא פה, הוא יציג את זה.
אמרה אגומאס
לא, אני רוצה להגיד את הנקודות, חשוב לי ש - - -
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, אני אתן לו את רשות הדיבור.
אמרה אגומאס
בסדר גמור, סיימתי, תודה רבה.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו נקווה שנקבל תשובות לכל השאלות האלה, יש גם נציג הרבנות הראשית, יש גם נציג המשרד לשירותי דת, גם הרב יוסף הדנה, הרב הראשי של יהודי אתיופיה, אבל לפני זה אני רוצה ללכת לשני רבנים שהם רבני הקהילה, אחד רב הקהילה בנס ציונה ואחד בפתח תקווה. נתחיל עם הרב עדיאל.
עדיאל אליו
הוא גדול ממני.
היו"ר אברהם נגוסה
אז הרב ברקולין, בבקשה.
אהרון ברקולין
אני אהרון ברקולין, רב הקהילה בנס ציונה, גם ממונה על ראשון לציון. באמת שמעתי גם את הדיון הקודם, בצער, אני כרב הקהילה נתקל גם בנושא של תעודת הגיור, אני באמת לא יודע מאיפה להתחיל כי החומר שיש אצלי הוא כל כך - - - אני לא יודע אם יספיקו לי אפילו שעתיים לדבר פה.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, לא, שעתיים לא.
אהרון ברקולין
לא, ודאי שלא. אני אשתדל לתמצת כמה שאני יכול, אבל קודם כל אם מדברים פה על הנושא של פתח תקווה, אני חושב שזה בטעות, מדברים בטעות על פתח תקווה, אמנם שם זה המעוז, שם מרגישים את הבעיה בצורה מאוד מאוד חמורה, אבל הדבר הזה קיים כמעט בכל הערים. יש ערים מסוימות ששם באמת נותנים שירות טוב, אבל יש ערים, כמו ראש העין לצורך העניין, לא מקבלים אותם. יש הרבה מקומות כאלה, לא רק בפתח תקווה.

אני כרב הקהילה בנס ציונה, למשל, רב העיר משחק אותה ראש קטן פשוט. הוא לא מאשר את תעודת הגיור ועל כך כתבתי מכתב למשרד הדתות, שהוא מענה את הזוגות והזוגות מחכים לתשובה חודש, חודשיים, כאשר ניתן לאשר את זה, הם באים עם תעודות גיור מקוריות, שחתומות על ידי מערך הגיור ותעודת המרה ומעשה בדין, אבל מה הוא עושה? הוא שולח את זה לרבנות הראשית, שהרבנות הראשית תאשר את התעודה. מה זה הדבר הזה?
היו"ר אברהם נגוסה
התעודה, האנשים האלה עברו תחת מערך הגיור.
אהרון ברקולין
מערך הגיור הממלכתי.
היו"ר אברהם נגוסה
זה מאוד ברור שכל המקרים שאנחנו שומעים זה לא בתי דין לגיור פרטיים, זה כולם תחת ההנחיה של מערך הגיור. תמשיך.
משה דגן
מתי היה המקרה הזה? סליחה שאני מתפרץ, כי זה היסטוריה, מחילה.
אהרון ברקולין
מחילה, אני אתקן אותך, הדבר הזה כל יום, כל זוג שמגיע עד עצם היום הזה.
משה דגן
לא, אני מדבר על זה שהרב אטיאס שולח את התעודה - - -
אהרון ברקולין
אני לא מדבר על הרב אטיאס, אני מדבר על נס ציונה.
משה דגן
לא משנה מי, מי ששלח לרבנות, זה היה טעות מקומית וזה עבר. זה היסטוריה.
היו"ר אברהם נגוסה
לא היסטוריה, אתה רואה, אנחנו מדברים - - - תגיב על זה בזמנך, תן לו להשלים.
אהרון ברקולין
אני מבקש, אני יודע שמשרד הדתות יסלף פה את הדברים, יטייח את הדברים, אני מכיר, כי אני הייתי עובד משרד הדתות, הייתי עובד עם הרב הדנה, פיטרו אותי בגלל שחשפתי שחיתויות וזה הגיע למבקר המדינה. המשרד השתיק את זה, סגרו את המשרד בתל אביב, העבירו אותו לירושלים, כאילו אין שם כלום. לא רציתי להגיע לנושא פלילי, יש שם דברים פליליים שהמשרד צריך לתת דין וחשבון, אבל אני אתייחס עניינית לנושא של הסבל של הזוגות.

תעודת הגיור בנס ציונה עד היום נשלחת לרבנות הראשית והרבנות הראשית מאשרת. הם מאשרים את הדיינים כביכול. זה דבר שלא נתפס. כשכתבתי מכתב למשרד הדתות כתב לי, אני חושב מר חזקיהו סאמין, הוא נמצא פה איתנו, הוא כתב שהוא יביא לידיעתו של רב העיר שלא עושים ככה, שמספיק בזה שמביאים תעודת גיור מקורית, אין צורך לשלוח את זה לרבנות הראשית. אבל הוא עושה מה שהוא רוצה, רב העיר הזה. עד כדי כך זה בנושא של תעודת גיור.

היה לי זוג שהכלה עברה תעודת גיור והחתן קיבל אישור יהדות רגיל. עד יום חמישי, יום החתונה שלהם, עד שמונה בערב, אין כתובה, אין כלום. הכול תקין, אין להם שום בעיה, מסתבר שהחתן חתם על איזה טופס מסוים והפקידים איבדו את המסמך. אני מחכה, במקרה הייתי אמור לערוך את החופה, ראש המועצה נמצא במקום וביקשתי לקבל כתובה, המשפחה, הזוגות, החתן והכלה, כולם באולם, המזל שזה היה גם בנס ציונה האולם. אמרתי לראש המועצה ,'מצדי תפטרו אותי', היה לי מפתח, נכנסתי, לקחתי כתובה בלי לשאול את רב העיר וחיתנתי את הזוג. אחרי שהלכתי הוא שלח את העוזר שלו, אחרי שמונה בערב, לטפל בתיק. מה שאני עשיתי, החתונה הייתה ביום חמישי, ביום ראשון אני מוזמן לשימוע אצל רב העיר, הוא מספר לי, 'הזוג שהתחתן ביום חמישי', אמרתי לו 'על מה אתה מדבר?' עשיתי את עצמי לא שומע כלום, הוא אומר לי 'הזוג', 'מה הבעיה?' 'למה חיתנת אותם?' אמרתי לו 'אתה צריך להיות בכלל בכלא, אתה עבריין בעיניי. לא יעלה על הדעת שאתה תצער זוג על זה שאתם איבדתם מסמך פרטי, לא תעודת גיור, מסמך עם פרטים אישיים', ולכן לקחתי אחריות על עצמי וחיתנתי בהסכמתו ובעידודו של ראש המועצה הדתית. כתבתי על כך מכתב למשרד הדתות, על ההתנהלות של רב העיר הזה, הבאתי את המכתבים האלה בידיו של שר הדתות הנוכחי, כל מי שנוגע בדבר, לא עשו עם זה כלום, לא מעניין אותם בכלל.

לכן הקהילה הזאת, כמו שאמר הרב אמסלם, לא שאני סומך שבעצם יעשו משהו למען הקהילה, כי הבעיה הזאת של - - - אמנם אנחנו מדברים פה על נושא מאוד קטן, הנושא של הגיורים, אבל גם אישורי יהדות, כל זוג שיש לו אחים שהתחתנו, הם עוברים את אותו תהליך, הכול מהתחלה, התעללות. הרב הראשי של יהודי אתיופיה, שהוא מכיר את הדברים, אני עבדתי איתו, הדברים חוזרים על עצמם, אין מאגר ארצי מסודר, אולי אצל המחלקה האתיופית, אבל הרבנים המאשרים אישורי יהדות שלנו, שבערך יש 13-14, אין להם גישה חופשית, הם צריכים לבקש, להתחנן, שיחזרו אליהם, אין להם גישה לתיקים האלה בכלל.

כותב הרב שלוש בספרו, אני מסיים בזה, הוא כתב את זה מזמן, הוא כבר חזה את מה שהיה אמור להיות היום, את מה שאנחנו חווים היום על בשרנו, הוא אומר שהרבנות הראשית, מדינת ישראל, ביחד היו צריכים לעשות מאגר ולשים את זה במחשוב כדי לחסוך על הדור השני והשלישי, שהם יבואו והכול ממוחשב וכך לחסוך את עוגמת הנפש. אבל הדבר הזה לא נעשה - - -
משה דגן
מי אמר לך?
אהרון ברקולין
אולי עושים, אני אומר לכם, אני בקשר עם רבני הקהילה, אין להם גישה. אני שולח להם אישורים, עד שהם מחזירים לי תשובה זה לא קל, לא פשוט בכלל. לכן הנהלים האלה, זוג שהתחתן פה בארץ ישראל, יש לו את כל המסמכים, הוא לא יכול לקבל שירות.

ואני אסיים בסיפור אישי שלי, מזעזע. אני אקצר בזה. אני באתי לפתוח תיק נישואין, כשאני מכיר את כל הנהלים באשדוד. כשבאתי לפתוח תיק המזכירה אומרת לי, שם לא היה רב קהילה, לא היה מהקהילה שלנו, זה היה אחר הצהריים, וכשביקשתי לקבל תעודת רווקות אמרו לי 'אין פה רב מהקהילה האתיופית', אמרתי להם 'מה זאת אומרת? יש לי את כל המסמכים, אישור יהדות, כל מה שאני צריך', אז אמרו לי 'לא ניתן, אלה הנהלים'. אני פניתי לתקשורת, הקלטתי את כל הדברים האלה ולחצתי על הדבר ובסוף - - -
משה דגן
מתי זה היה?
אהרון ברקולין
לפני חצי שנה. בסופו של דבר ראש המועצה מאשר שהיו פה דברים לא מדויקים, לא טובים, והם שינו את הנהלים לפני חצי שנה, אבל עדיין חלקי. זאת אומרת שאם לא יהיה פה פיקוח, אני מבקש מיושב ראש הוועדה, אל"ף, להוציא קודם כל שכל הרבנים מאשרי אישורי יהדות, שתהיה להם גישה חופשית למאגר, גם מבקשים שכל אדם שיש לו את המסמכים הנדרשים, אישורי יהדות, תעודת גיור, שיקבל שירות כמו כל אדם, כמו כל אזרח רגיל, ואני חושב שכל רב שלא מקבל את המסמכים האלה, וזה מוכר במדינת ישראל, כמו שאמר פה חבר הכנסת הקודם, חבר הוועדה, אם צריך לפטר, אז לפטר אותו. אי אפשר על גבי הזוגות האלה להמשיך לרקוד.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. הרב עדיאל, בבקשה. אני מבקש בקיצור.
עדיאל אליו
כן. אחרי שהכול כבר נשמע באמת אפשר לקצר. אני לא רב רשמי במועצה הדתית, אני כן רב של הקהילה בפועל, אחרי הכתרה. מה שהקהילה עוברת אני מרגיש שאני עובר את זה באופן אישי, כי עברתי את זה גם באופן אישי יחד איתם. רוב הנמצאים פה והנוכחים הם חברים שלי, תלמידים שלי כחברים.

אני רוצה להתייחס למה שאמר כבוד הרב על הגיורים. יכול להיות שמהלך הגיור נעשה בסבר פנים יפות והכול, אבל התהליך שאחרי זה עוברים כאילו לא עברו בכלל גיור, לנקודה הזאת אף אחד לא התייחס. מה שקורה בפתח תקווה, הרב הדנה היה מעורב בזה באופן אישי, עם כל הביקורות שלנו על המעורבות שלו, תקינה או לא תקינה, זה נדון בנפרד, אבל ברגע שידוע לך בוודאות מוחלטת שרב עיר פונה אליך, לכבוד הרב הדנה, ואומר לך 'אני לא מאמין בגיור הזה', וזה מוקלט, הוא מתועד, לא אני קשור לזה, אלה שאיבדו את האמונה ברבנים האלה החליטו לתעד כל דבר, מהמסד ועד הטפחות, מרב העיר ועד הרב הראשי. מאשימים, הרב עדיאל, תעזבו אתכם, היום המדיה מתקדמת, אנחנו בדור יותר מדי מתקדם, אני בעצמי מוקלט על ידי התלמידים שלי וטוב שכך, כך שאין מקום, מי שרוצה שיגיד אמת, מי שרוצה שיברח לחדרים. איך יכול להיות שרב עיר אומר לכבוד הרב הדנה ואומר לו את זה במפורש, והרב הדנה גם אומר לנו 'קשה לי עם הגיורים של הרב דרוקמן, לא מאמין בהם'. כבוד הרב הדנה, האם זה נאמר לך? נאמר.

איך יכול להיות שהרב הדנה לא פונה לשירותי דת ומבקש במקום להפעיל סנקציה. איך יכול להיות שרב קהילה שלנו, במקום לגבות ולהיאבק איתנו, מבקש להתפשר? אני רוצה להגיד לכם, הפשרה בנושא הזה היא רק חודה של מחט, שאם נפתח ונאשר ונסתום ונגיד 'אוקיי', הרב סאמין כאן ברח. אני אומר 'ברח', יכול להיות שלא.
משה דגן
לא, הוא לא ברח, הוא יצא.
עדיאל אליו
אל תגן, אנחנו יודעים בדיוק - - -
היו"ר אברהם נגוסה
הוא יחזור.
עדיאל אליו
אנחנו יודעים בדיוק למה הוא ברח, שיבוא.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, הוא לא ברח - - -
עדיאל אליו
כבוד יושב ראש הוועדה, הבן אדם הזה עשה ביקורת במשרדו של הרב אטיאס, אתה יודע מה הוא הוציא? הכול תקין, הכול שריר, הכול קיים. פעם ראשונה, פעם שנייה. הרב הדנה שותף לביקורת, התלמידים האלה זועקים 'נעשה לנו עוול', הרב הראשי חותם 'הכול שריר, הכול קיים, הכול בסדר'. תגידו, אנחנו חגבים? ולא רק זה, מפעילים מכבש של לחץ, עליי, לפני כן תחתן בכיף, אחרי זה מה פתאום? נשלול לך, ומצד שני שולחים לי כאילו פיתיון, 'אתה יודע שאם תתנצל ותוציא מכתב שכל ההפגנה הייתה שקר אתה תקבל את הכול בחזרה?'

אם לא יופעל, על ידי כבוד יושב ראש הוועדה, מהלך דרסטי, אמיתי, שאומר, מי שפועל בקנוניה, לאמת או שלא לאמת, הם וכל השותפים לו שלא יחפשו את הממלכתיות, הממלכתיות זה מקום של הגינות, זה מקום שאנחנו מחפשים בו עוגן והצלה ושמיעה וטיפול.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מבין שאתמול היה צוות - - -
עדיאל אליו
נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
בתחילת הפגישה אני קיבלתי את המסמך הזה. אתה גם היית שותף לצוות הזה? לא נשלחת כחבר צוות, אבל היית כרב הקהילה וגם נציגי הקהילה היו אתמול. אתה נוכחת אתמול בכל הדיונים?
עדיאל אליו
כבוד יושב ראש הוועדה, הגיע הרב סאמין.
יהודה כפיר
מה הבעיה להגיד כן? היית.
עדיאל אליו
קודם כל כן.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, אני מסתכל לפי הפרוטוקול.
עדיאל אליו
קודם כל כן, אבל, כבוד יושב ראש הוועדה, הרב סאמין הגיע לשם, קודם כל אמר 'מה אתם עושים פה?'
יהודה כפיר
סליחה, סליחה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני שאלתי אותו.
עדיאל אליו
אני אענה, אחרי זה תדבר.
היו"ר אברהם נגוסה
אתה בתורך יכול לענות, אבל השאלה מופנית אליו.
עדיאל אליו
נכון. קודם כל הוא אמר 'מה אתם עושים פה?' אמרנו לו 'הרב הדנה הזמין אותנו', הסתכל עליו במבטים של לא יודע מה והרב הדנה הרגיש לא נעים, אמר 'כן, אני', ואתה יודע מתי הודיע לנו הרב? אחרי שאני פניתי במכתב לרב ישראל פת.
היו"ר אברהם נגוסה
לא משנה.
עדיאל אליו
לא משנה, הגענו לחלק מהדיון, היינו בלחץ גדול, אחרי שהרב הדנה אמר שהוא כן לוקח את האחריות שהזמין אותנו, אבל בוועדה האמיתית, שבה בוחנים את הדרכים להציע את הפתרון, סולקנו, לא רק הוצאנו, זו ההרגשה.
היו"ר אברהם נגוסה
אז לא הייתם עד הסוף.
עדיאל אליו
לא היינו עד הסוף ולא במהלך הדיון האמיתי.
היו"ר אברהם נגוסה
לא הייתם שותפים לסיכומים.
עדיאל אליו
לא רק לא היינו, גם בהתייעצות לעניין הסיכומים, היינו רק בשביל לשמוע.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי. נא לסכם, בבקשה.
עדיאל אליו
אני רוצה לסכם דבר אחד, קודם כל המהלך הזה שאנחנו בוטחים ואומרים כבוד הרב הראשי של הקהילה הוא עוגן ההצלה שלנו, הציפייה היא שיגן עלינו מול מערכות, לא שיצטרף למערכות. פה הרגשנו שכשהרב שלנו שמע דברים לא הגונים, ואנחנו צעקנו שאנחנו לא רוצים את הדבר הזה, ביקשו מאיתנו להתפשר, אני אמרתי להם 'אני לא עובד המועצה הדתית, אני עובד העירייה, ואתם לא יכולים לעצור אותי, לכן אני יכול להגיד באופן חופשי, כאדם פרטי או כעובד עירייה'. אם היה רב קהילה אחר, הוא היה מוזמן לשימוע כמוהו.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה רבה, כבוד הרב. הרב יוסף הדנה.
הרב יוסף הדנה
כבוד היושב ראש, אני אגיד כאדם שמכיר מה שקורה בכל הארץ, אני בקשר עם כל המועצות הדתיות, הרבנויות, ואגיד את הדברים שקורים. קודם כל אני חייב לומר, הרבנות הראשית לישראל לדורותיהם נתנו לנו את הגיבוי המלא, ממש גיבוי מלא. אני עבדכם הנאמן, אני יכול להעיד שהם באו לקראת הקהילה, שאנחנו בעצמנו נבדוק את היהדות ונתיר את היהדות, שאנחנו בעצמנו, בלי כל הבירוקרטיה, לכל מיני מקומות ללכת ולבוא, ברוך ה'. בהתחלה הייתי לבד, היה קשה מאוד, לאט לאט, היום יש לנו 13 רבנים שהם בודקים את היהדות, גם תעודת רווקות, כל מה שצריך, אנחנו בעצמנו עושים את זה וזה, לעניות דעתי, מקצר את התהליך ועוזר הרבה מאוד.
היו"ר אברהם נגוסה
אבל אני שואל, כבוד הרב, אחרי הגיור, אחרי תעודת המרה, מה יש לבדוק? האנשים האלה עברו את התהליך כדי לקצר את כל הטלטול, לכן אני אומר, אם בן אדם בא עם תעודת המרה, מה יש לבדוק?
הרב יוסף הדנה
בכל הארץ, בכל הרבנויות כמעט אין בעיה כזו. אני בקשר, כולם עומדים איתי בקשר וברוך ה' הגענו לאט לאט למצב כזה שכמעט שאין, כולם מקבלים את תעודת ההמרה, תעודת הגיור ומעשה בית דין, אישור יהדות, ישר פותחים תיק ומסדרים, מקבלים אישור יהדות ואותם הרבנים ישר עושים את זה, מסדרים.
היו"ר אברהם נגוסה
למה רק בפתח תקווה הבעיה?
הרב יוסף הדנה
יש לנו בעיה בפתח תקווה, כנראה זה מסורת מאז ומתמיד. אני כל הזמן נלחם ואני גם זועק את הזעקה של הקהילה, אני הגעתי מספר פעמים למקום והיו בעיות. נכון, יש כל מיני סיבות שנתנו, אבל כרגע הייתה ישיבה, השר, המנכ"ל, כל הצוות, היה דיון במשרד מה באמת קורה. גם השר וגם המנכ"ל, כולם, רבותיי, צריך לפתור את הבעיה הזו פעם אחת ולתמיד.
עדיאל אליו
האם כבודו לא ידע מה שקורה?
הרב יוסף הדנה
אני יודע.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, הוא אומר שהוא - - -
הרב יוסף הדנה
אני יודע.
עדיאל אליו
אני רק שואל, אם ירשה לי כבודו - - -
הרב יוסף הדנה
למה להפריע לי?
היו"ר אברהם נגוסה
הוא יסיים את דבריו.
הרב יוסף הדנה
היה דיון, אחרי הדיון ירדה משלחת מטעם המשרד, ירדנו, ישבנו, אנחנו באמת הפעם תקפנו את העובדים שם. אני אגיד מה שקרה. עוד לפני שנבחר הרב אטיאס אני הייתי במקום ואז נאמר לי על ידי הפקידים 'אנחנו מוכנים לרשום רק את אלה מביתא ישראל, אבל אלה שעשו גיור לא'. אחר כך - - -
היו"ר אברהם נגוסה
העונש שלהם בגלל שעשו גיור?
הרב יוסף הדנה
בגלל שעשו גיור.
היו"ר אברהם נגוסה
זה העונש?
הרב יוסף הדנה
זה העונש.
הרב יצחק פרץ
בכול הגיור אשם.
היו"ר אברהם נגוסה
זה אבסורד.
הרב יוסף הדנה
אחרי שהרב אטיאס נבחר מיוזמתי קבעתי והגעתי אליו. שאלתי אותו מה עם רישום נישואין, בהתחלה הוא אמר לי 'הכול בסדר', אז אמרתי 'תודה רבה', הלכתי. לא הבדלתי בין ביתא ישראל לפלשמורה. אחר כך הולכים זוג להירשם, אומרים להם 'מה פתאום? הרב הדנה בכלל לא דיבר איתו', אני חושב, יעידו פה החברים, 'לא דיבר איתו בכלל'. עוד הפעם קבעתי פגישה, הלכתי, נפגשתי איתו, החבר'ה היו שם ליד, ישבנו שנינו, הוא לא רצה לקבל את הקבוצה אז ישבתי איתו. הוא ביקש ממני, לביתא ישראל הוא מוכן לחתום, אבל לפלשמורה הוא לא מוכן.
היו"ר אברהם נגוסה
זה מי שעבר גיור.
הרב יוסף הדנה
מי שעבר גיור לא. אז אני אמרתי, בסדר, אוקיי, זה פתרון זמני, בסדר. יצאתי מיד, עדכנתי את החבר'ה, אמרתי להם ו - - -
קריאה
הרב - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לא, דיברת, זה זכות הדיבור שלו.
הרב יוסף הדנה
אז אמרתי לחבר'ה, אחר כך זוג הולכים למועצה הדתית, עוד הפעם, 'מה פתאום? הרב בכלל לא דיבר איתו, בכלל לא דיברו על הנושא הזה', אז אני הבנתי מכל הדבר הזה שכל הבעיה הייתה וישנה מהפקידים. אני לא יודע, הקדוש ברוך הוא יודע אם - - -
היו"ר אברהם נגוסה
הפקידים לא קיבלו הוראה מלמעלה? מהרב?
הרב יוסף הדנה
יכול להיות שבאופן כללי קיבלו, יכול להיות, אבל עד שאני ראיתי מה שאני ראיתי, אם באים ואומרים הפקידים 'לא דיברו בכלל', אז זה לא הרב אטיאס.
דרסו פרססאו
יש לנו הקלטה, אפשר להשמיע אותה.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רק לחברי כנסת יש זכות לשאול ולהיכנס באמצע, אבל בבקשה, אתם בתור שלכם. אני אתן לך, אבל תחכה לתור שלך. אתה דיברת. אני רק רוצה, כבוד הרב, מה אתה מציע? איך אנחנו יוצאים מהבעיה הזו? אני רוצה את ההצעה שלך.
הרב יוסף הדנה
אני חושב שהמשרד שירד לפתח תקווה, דנו בכל הנושאים האלה, איך פותרים את הבעיה הזו. יש לנו המלצות, רק אתמול היינו שם וגיבשנו המלצות לפתור את הבעיה פעם אחת ולתמיד. בעזרת ה', אני מאמין שהפעם, גם המשלחת היו מאוד רציניים, מבינים את הבעיה. אנחנו הגשנו את זה למנכ"ל ולשר ובעזרת ה' נוציא הודעה מפורשת, לא רק הודעה, אלא אנחנו הולכים לפעול הלכה למעשה בשטח. אני מאוד מקווה, אם הרב אטיאס יסכים, בבקשה, אם לא, נמצא פתרון אחר. אנשים צריכים להתחתן במקום, אנשים צריכים לקבל תעודת נישואין במקום והכול צריך להתנהל כמו שצריך, המשרד בעד זה.
היו"ר אברהם נגוסה
כבוד הרב, אני חוזר אליך, אני מבין שלפני הרב פרץ מי שהיה ראש מערך הגיור היה הרב דרוקמן.
הרב יוסף הדנה
נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
אז כלומר מערך הגיור, אנחנו מדברים בשל המדינה, של הרבנות הראשית.
הרב יוסף הדנה
נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
אין ספק בעניין ההכרה, אז הרב אטיאס לא מכיר ברב דרוקמן?
הרב יוסף הדנה
אני אסביר. אני מכיר טוב גם את התהליך של הגיור והכול. למעשה הרב דרוקמן יושב למעלה וחותם, אבל מי שמנהל את הכול, נשיא בית הדין הגדול זה הרב הראשי, זה היה הרב עמאר. הנה עכשיו הרב הראשי, הרב יצחק יוסף, הם הנשיאים שבודקים את כל התהליך, שבודקים ומנהלים את הכול. כל שאלה באה אליהם והם שעושים את זה. ודבר שני, אולפני גיור, שלומדים שם עשרה חודשים עד שנה, שלומדים בצורה מסודרת, בתכנית מסודרת, הכול לפי ההנחיות של הרבנות הראשית, שעושים את הכול, אני לא מבין מה זה הגיור של הרב דרוקמן. נכון, הוא חותם, הוא עומד בראש, אבל מי שעושה את העבודה, באמת יש צוות מאוד מאוד מסודר, שמקפידים על הכול ועושים את העבודה נאמנה והרבנות הראשית מפקחת, עומדת בקשר מתמיד, אז אני לא יודע למה צריכים לעשות, למה צריכים להטיל ספק בעניין הזה. אני גם לא מבין את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. מה הפתרון?
הרב יצחק פרץ
יש פתרון. לנו, מועצת הרבנות הראשית, היה פעם בעיה בכמה רבנויות, באשדוד, פתח תקווה, ראש העין ועוד, ואז החליטה הרבנות הראשית להסמיך ארבעה רושמי נישואין בתוך מערך הגיור. כל מי שמתגייר במערך הגיור, זכותו לבוא להירשם בלי אגרה. הרב דגן רוצה להטיל עלינו אגרה, אבל עד היום אין אגרה.
היו"ר אברהם נגוסה
למה? יש לו תעודת המרה.
הרב יצחק פרץ
לא, תעודת נישואין.
היו"ר אברהם נגוסה
הרב פרץ, לבוא אליך עם הפתרון אחר כך.
הרב יוסף הדנה
פה מדובר בילדים, גם אם הם מגוירים, זה הילדים שצמחו וגדלו פה. אני חושב, לא רק אני חושב, אני בטוח, כל אחד צריך להתחתן בעיר שלו, במקום שלו. יכול להיות שאנחנו נמנה רב אחר שהוא יחתום בתעודה במקום הרב אטיאס, אבל אני חושב שהדבר צריך להתנהל כמו כל אזרח במדינת ישראל.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה שעורכי הדין שנמצאים פה, תכוונו אותי, אני רואה פה הפרה של החוק.
משה דגן
אולי כדאי שתשמע קודם את ההתייחסות שלנו, סליחה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני אעבור אליכם.
משה דגן
ואז יהיה לך יותר ברור.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, חכה. אני רואה פה הפרה של החוק. קודם דיברנו בחלק הראשון על החוק, עכשיו זה חוקי, זה ידוע, זה מוכר, זה של המדינה, אני רוצה עורכת דין - - - סליחה, תציגי את עצמך.
יעל רוקמן
עורכת דין יעל רוקמן, מנכ"לית 'קולך'.
היו"ר אברהם נגוסה
מה בזווית המשפטית?
יעל רוקמן
אני כנציגה של 'קולך' ואני רציתי להתייחס יותר לחלק הראשון של הדיון, אבל הם עובדים ביחד. אני חושבת ש'קולך' פועל כבר כמעט 20 שנה בתחום של שוויון מגדרי ושינוי חברתי ותודעתי במדינת ישראל, בתחום של שותפות נשים בקהילה ובמוסדות. כמו שאנחנו יודעים, עיקר המתגיירים הם מתגיירות ואני רואה שבדיון הזה, בשולחן הנכבד הזה, אין כאן באמת ייצוג הולם למי שבאמת חלק בעניין.

אני חושבת שמה שאתה מעלה זה בפירוש אפליה, אנחנו מדברים כאן על מצב שמדינת ישראל והרבנות הראשית עושים אפליה כנגד החוקים שהם קבעו, זה דבר חמור מאוד, ואני חושבת שזה מתקשר גם לחלק הראשון של הדיון, כשאנחנו רואים שיש בתוך הרבנות הראשית בעיה עם הרבנים עצמם שכפופים להם ולא עושים את הנהלים כמו שצריך. אז אם בהתחלה הייתה כאן בקשה מצד גופים אחרים, כמו גיור כהלכה, של עמותות שבאות ואומרות 'אנחנו רבנים שמחוץ לרבנות הראשית, אבל אנחנו רבנים אמונים, אנחנו יכולים לעשות את הגיור הזה', זה רק מחדד עד כמה צריך לתת להם את ההזדמנות הזאת לעשות את זה.

גם הרב פרץ הזכיר קודם שלא יכולים להיות מערכי גיור עצמאיים, כי לא יכול להיות שיהיו בתי דין אחרים. בנושאי גירושים הרבנות הראשית מכירה בגירושין של הבד"צ ושל בתי דין אחרים ואין בעיה ולכן גם לא צריכה להיות בעיה שגם בנושא הגיור, כשעכשיו מתארים לנו בעיות כל כך קשות ויש כאן קושי מאוד גדול לנהל דיון כשיש נתק מוחלט בין הסיפורים שבאים מהשטח, שהם סיפורים מאוד מאוד קשים והסיפורים כמו שהם מתוארים על ידי הרבנות הראשית. יש כאן איזה בעיה, כשאנחנו מתווכחים על עובדות זה מאוד מאוד קשה לנהל דיון, כשכל אחד מספר דברים מאוד שונים. אין ספק שהשטח כאן גועש ורועש, גם בנושא הרישום לנישואין של יוצאי העדה האתיופית וגם בחלק הראשון של גיור של הרבה מאוד אנשים שמשוועים לעזרה וצריך כאן תשובות וצריך כאן מעשים.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אני פונה עכשיו למשרד לשירותי דת. נציגי משרד הדתות, למה אתם מפלים? החוק זה חוק, גם לשחורים וגם ללבנים, למה אתם מפלים את הקהילה?
משה דגן
שלום וברכה. שמי משה דגן, אני סמנכ"ל המשרד לשירותי דת, האגף לעדה האתיופית זה האגף שאני אחראי עליו. אני רוצה לעשות פה סדר בדברים. חלילה, אין פה עניין של אפליה, בוודאי ובוודאי לא עניין של גזענות - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אבל אין מחלוקת פה על העובדות.
משה דגן
אם אתה תשמע אותי עד הסוף אז אתה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני מאמין לרב יוסף הדנה ולרבנים שאמרו, הצעירים פה.
משה דגן
אז אם כבודו ישמע אותי עד הסוף ויישארו שאלות אז - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אל תיכנס להתגונן, המציאות היא ברורה כשמש, הכול. אני רוצה לדעת למה האפליה הזו קיימת. עכשיו תענה לי.
משה דגן
אני יכול להתייחס?
היו"ר אברהם נגוסה
שמעת את העובדות.
משה דגן
הסיפורים ששמענו פה הם מלפני שנה וחצי. חשוב לציין שלפני שנה וחצי הדברים האלה שנאמרו, אנחנו לקחנו את זה לתשומת לבנו, ירד צוות של המשרד ובדק את הדברים, הדברים נבדקו לעומק, ההתרשמות שלנו הייתה שהייתה שם איזה שהיא בעיה נקודתית שמתייחסת להליך שהמשרד הנחה. אני חייב לציין שיש נוהל של רישום נישואין לבני העדה האתיופית, שאושר על ידי מועצת הרבנות הראשית ביולי 2014, הנוהל הזה היה בתהליכי הטמעה. בפתח תקווה, לצערנו, הנוהל הזה בזמנו לא הוטמע מספיק והגענו לשם ווידאנו שבאמת הוא יוטמע. אני אישית לא הייתי בביקור הזה, אבל אני שמעתי מהצוות שיצא שפתחו תיקים וראו שיש רישום של בני העדה האתיופית ואין שם גזענות ואני עוד מעט אכנס לפירוט מעבר.

דבר ראשון, צריך להבין שיש פה איזה שהיא הבחנה מאוד מאוד ברורה בין ביתא ישראל לבין בני הפלשמורה. בבני הפלשמורה, מדובר בסדר גודל של בין 20,000 ל-30,000 יהודים שנמצאים בבני העדה, לא כולם נמצאים כמובן בפתח תקווה, ומה שקורה זה שבני הפלשמורה אלה יהודים שבמאה ה-19 ובמאה ה-20 שהתנצרו והם הגיעו לפה ו - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני לא רוצה עכשיו שיעור בהיסטוריה.
משה דגן
אני רוצה רק להבהיר את הדברים, שכולם ישמעו את הדברים.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, תשמע - - -
משה דגן
מר נגוסה, אני רוצה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני מכיר את ההיסטוריה - - -
משה דגן
אז בלי היסטוריה. מבטיח, בלי היסטוריה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לשאול אותך, עברו את הגיור, בגלל זה עברו את הגיור, קיבלו תעודת המרה, מהנקודה הזו אני רוצה. אל תלך אחורה, זה לא רלוונטי. הם עברו את הגיור כחוק, כדין, יש להם תעודת המרה, הם יהודים או לא יהודים?
משה דגן
חבר הכנסת אברהם נגוסה, אני יושב פה שעתיים וחצי ואני שמעתי, תן לי להתייחס.
היו"ר אברהם נגוסה
למה אתה הולך אחורה?
משה דגן
אז אני לא אלך - - -
היו"ר אברהם נגוסה
זה לא רלוונטי.
משה דגן
בלי היסטוריה.
היו"ר אברהם נגוסה
הם קיבלו תעודת המרה או לא? זה כל העניין, תתחיל מפה.
משה דגן
קיבלו תעודת המרה.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, אז מה הבעיה?
משה דגן
תן לי רק איזה שהיא סקירה קצרה. במאי 2015, כשאנחנו יצאנו לביקור, מאז לא שמענו כלום, לא היו שום תלונות - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אבל אתמול הייתם.
משה דגן
שנייה, תן לי לסיים.
אביי טצ'לו
לפני חודש היה.
משה דגן
אני מדבר איתך על מאי - - -
אביי טצ'לו
לפני חודשיים היה בחור - - -
משה דגן
שנייה, תן לי לדבר, בבקשה.
אביי טצ'לו
אל תגיד לפני שנה וחצי, די ל - - -
היו"ר אברהם נגוסה
טצ'לו, רגע.
משה דגן
אברהם, תן לי לדבר. אני ישבתי פה בסבלנות שעתיים וחצי, תן לי לדבר.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, תדבר.
עדיאל אליו
אבל בלי לטייח.
משה דגן
מי שאמר לטייח, הוא בעצמו מטייח.
עדיאל אליו
בוא נדבר.
משה דגן
אחרי זה נדבר. לכן אני לא מתייחס להכפשות ולכל הדברים שמסביב, כל הפוליטיקות, בואו נשים את זה בצד, לא בוועדה העניינית הזו. אני רוצה להיות ענייני. במאי 2015, אמרתי לך, יצאנו לביקור, מאז לא שמענו כלום עד שהפרשה הזו התפוצצה עם ההקלטה. מיד באנו וביררנו מה שקורה שם, אתמול היה הביקור שהתבצע על ידי הצוות המקצועי של המשרד.

בביקור הסתברו לנו שני דברים. דבר ראשון, יש שם פקיד, כולם מכירים, בלי להזכיר שמות, מדובר שם באיזה שהוא פקיד שקיבל שם מישהו והציע לו ללכת למועצה דתית אחרת. צריך להבין, אל"ף, זו בעיה וכמובן שלפי ההמלצות שלנו צריך לעשות שימוע לאותו פקיד, כיוון שהפקיד הזה לא קיים הנחיות ברורות של המשרד לשירותי דת ולא קיים גם את ההנחיות של הרב אטיאס, לפי מיטב הבנתי, כי הרב אטיאס לא הנחה את אותו פקיד לשלוח אנשים למקומות אחרים. זה לפי מיטב ידיעתי, אולי יהיו כאלה שיחשבו אחרת.

הבעיה השנייה היא, שהיא לא בעיה, אבל זה היבט הלכתי. כשאנחנו באים ובודקים האם תעודת ההמרה או הגיור תקפות או לא תקפות, אז יש פה כאילו, 'אה, לא מקבלים את תעודות הגיור'. זה לא שלא מקבלים, ההחלטה של הרב אטיאס בעניין הזה מגובה בהחלטה של מועצת הרבנות הראשית, שניתן לשאול שאלה אחת את הבן אדם שמציג את תעודת ההמרה כדי לוודא האם הגיור שלו תקף או לא תקף, ואני אסביר למה הכוונה. יש את תעודת הגיור, אני יכול לספר לך סיפור על גיורת אחת שהצליחה לעבוד על מערך הגיור, לצורך העניין היה לה כבר את תעודת הגיור ביד, או את תעודת ההמרה, ובכיס שלה היה כרטיס טיסה בשבת כדי להינשא בקפריסין עם גוי. כלומר יש מצבים שהם חריגים.
קריאה
זה היה טורקיה וזה היה לפני - - -
משה דגן
אני לא הפרעתי לך כשדיברת. מה שבעצם מועצת הרבנות הראשית באה ואמרה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
תגיד, במקרה היא יוצאת אתיופיה?
משה דגן
לא. זה לא קשור, ממש לא קשור לאתיופים, אני מסביר למה מותר לרב לשאול שאלה אחת. מה השאלה שהוא יכול לשאול? השאלה שהוא יכול לשאול, האם קיימת מצווה אחת לאחר שקיבלת את תעודת הגיור? דהיינו האם שמרת שבת אחת, האם התפללת פעם אחת וכדומה.
היו"ר אברהם נגוסה
זה לא מה ששמענו בקלטת.
משה דגן
מאחר שיש פה היבט הלכתי, ואני לא באתי להגן על אף אחד, הרב סאמין לפני שבוע וחצי הוציא מכתב בהול לרבנים הראשיים כדי שייתנו הבהרה בעניין הזה, האם כשרשם הנישואין מקבל את תעודת הגיור או את תעודת ההמרה הוא צריך לקבל את זה כמות שהיא או שמותר לו לשאול שאלה אחת כדי לברר האם התעודה הזאת היא תקפה או לא תקפה. הרבנים הראשיים צריכים להתייחס לשאלה הזאת. זה בעניין ההיבט ההלכתי ולכן אני לא רוצה להיכנס לזה. שוב, אני לא יכול לבוא ולומר דברים מבחינת ההלכה, אני יכול לבוא ולומר לכם מה שראיתי מבחינת פרוטוקול ישיבה שהייתה במועצת הרבנות הראשית.
היו"ר אברהם נגוסה
תקשיב לי כדי שתסביר. תסתכל איך אתה עושה את זה, תגיד לי, ההתנהגות של הבן אדם, אם הוא שומר שבת או לא, מה קשור לאותנטיות של המסמך?
משה דגן
אז אני הסברתי, לפי הדוגמה שנתתי.
היו"ר אברהם נגוסה
אתה רוצה לבדוק את המסמך, אז תשלח את המסמך למי שנתן, אם זה אותנטי או לא, אם זה תקף או לא, אם זה טוב או לא, מה קשור? אתה עובד עלינו כי אנחנו לא מבינים? או זה סתם - - -
משה דגן
לא, אני אמרתי, אני לא רוצה להיכנס להיבטים ההלכתיים.
היו"ר אברהם נגוסה
אז תסביר לי את זה.
משה דגן
אז אני מסביר פעם שלישית. אני לא מוכן להיכנס להיבטים הלכתיים כי אני לא רב ולא מורה הלכה, אני יכול לומר לכם שיש פרוטוקול של מועצת הרבנות הראשית, ששם מופיע שלכאורה הם נותנים את הגושפנקה לבוא ולשאול שאלה אחת את המתגייר כדי לוודא האם הגיור הזה הוא גיור אמיתי או שלכאורה חלילה שלא. השאלה הזאת, בהחלט ייתכן מצב שהבן אדם לאחר שהוא התגייר הוא נשאר חילוני, זה בהחלט יכול להיות, זה עדיין לא אומר שהגיור לא תקף, אבל השאלה היא האם כשהוא התגייר באמת הייתה בכוונתו להיות יהודי או שמא הוא היה צריך את זה למטרה כזו או אחרת. לצורך העניין, לכן נשאלת שאלה אחת, השאלה הבודדת שנשאלת, איזה מצווה אחת שקיימת, כן או לא, ושוב, זה נושא שצריכה להתקבל שם התייחסות מהרבנים הראשיים. אני לא רוצה להיכנס לשם.

לכן אני אומר, כשאנחנו ירדנו אתמול לביקורת הבדיקה הייתה אם פועלים בהתאם להנחיות, דהיינו שצריך לפתוח את תיק הנישואין ורק אחר כך ככל שיש שאלות כאלה ואחרות לשאול אותן. אגב, כשמגיע זוג להירשם לנישואין, גם אם הם יהודים מבטן ומלידה, חלק מהליך הרישום זה ששואלים אותם שאלות על המעמד האישי. שואלים אותם כל מיני שאלות, לפעמים שאלות חודרניות, שאלות לכאורה שהן של צנעת הפרט - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אבל אף אחד לא אמר אל תשאלו.
משה דגן
לבוא ולומר שחלילה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אבל בסופו של דבר אתה - - - בוא נתמקד.
משה דגן
זה לא רק אתיופים, זה לא גזענות וזה לא אפליה. לצורך העניין גם אם רוסייה תבוא לשם ישאלו אותם גם את השאלה הזו.
היו"ר אברהם נגוסה
אף אחד לא אומר אל תשאלו שאלות, תשאלו כל השאלות, מיליון שאלות, אבל בסוף אנחנו שמענו בקלטת ששודרה - - -
משה דגן
אולי היא ערוכה, אי אפשר לדעת.
היו"ר אברהם נגוסה
שאל אותה אם היא שומרת שבת וכל זה, בסדר, אף אחד לא אומר להם אל תשאלו שאלות, אתם שואלים, תשאלו את השאלות, אבל בסוף מה הוא אמר לה? תלכי תפתחי תיק בראשון לציון.
משה דגן
זה לא תקין, אני בהחלט מסכים.
היו"ר אברהם נגוסה
אז מה עשיתם לאותו פקיד?
משה דגן
כבוד חבר הכנסת, כבודו יכול לראות בפרוטוקול של הישיבה, אנחנו המלצנו לעשות לאותו פקיד שימוע, אנחנו לא ניתן גיבוי לפקידים כאלה, זה לא תקין, זה לא מדיניות המשרד וזה בוודאי ובוודאי לא הנחיות של המשרד, זה לא בסדר מבחינתנו והוא ייתן על זה את הדין. בהחלט. מבחינתנו זה היה באותו יום, אתמול כשהיינו שם, ההמלצה להעביר אותו מתפקידו, אני אומר את זה בצורה הכי ברורה, שלא משתמעת לשתי פנים.
היו"ר אברהם נגוסה
החלטתם להעביר אותו - - -
משה דגן
אנחנו המלצנו להעביר אותו, אנחנו לא המעסיקים שלו, המועצה הדתית היא המעסיקה הישירה. צריך להבין את ההיררכיה, המשרד לשירותי דת הוא בעצם הרגולטור של המועצות הדתיות, זו הייתה ההמלצה שלנו ואנחנו נעקוב אחריה. יחד עם זאת חשוב לציין שהרב עדיאל בעצמו, לפחות מהפרוטוקול, זה מה שראיתי, ציין את זה שנעשית פעילות מיסיונרית בתוך בתי הכנסת בין בני עדת הפלשמורה.
עדיאל אליו
מה זה נוגע?
משה דגן
אני רוצה לציין את העניין הזה שוב.
היו"ר אברהם נגוסה
בבית הכנסת של הרב עדיאל?
משה דגן
לא אמרתי בבית הכנסת של הרב עדיאל - - -
היו"ר אברהם נגוסה
הנה, הוא אומר בבית הכנסת שלו.
עדיאל אליו
אני רוצה להתייחס לנושא הזה, כבוד יושב ראש הוועדה. הם באו ושאלו שאלות, אמרתי, תשמעו, פעילות מיסיונרית זה לא רק בקהילה האתיופית ולא רק בקהילת הפלשמורה, היא קיימת בכל הקהילות, כולל גם בקהילה שלי. מה זה נוגע להתנהלות המקצועית המשרדית?
משה דגן
אז אני הסברתי, מאחר שיכול להיות מצב, שוב, אני לא נותן לזה גיבוי כי אני לא רב, אבל מאחר שיכול להיות מצב שמתגייר - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לשאול שאלה. כל התירוצים, תעזבו את זה, זה לא רלוונטי.
עדיאל אליו
זה תירוצים.
משה דגן
זה לא תירוץ.
היו"ר אברהם נגוסה
זה לא רלוונטי למעמד האישי של הבן אדם שמגיע להתחתן עם תעודת המרת דת. אנחנו מדברים על מי שיש לו תעודת המרת דת. אם יש לך בעיה עם המסמך, תפנה למי שנתן את המסמך. מה אתם החלטתם עכשיו לעשות בפתח תקווה? שם המקום.
משה דגן
אז אני מסביר, אל"ף, אני מאוד מסכים איתך ששם זה המקום היחיד שאנחנו יודעים שיש שם בעיה, ולא כמו שאמר פה הרב ברקולין שלכאורה הבעיה קיימת בכל הארץ. צריך להבין שבני העדה האתיופית, שהם מונים כ-135,000, יש להם למעלה מ-57 קייסים, 22 רבנים ו-12 רבנים מבררי יהדות. אני לא קיבלתי תלונות מאף רב מברר יהדות, אני חושב שגם הרב הדנה לא, שהוא נתקל בבעיות כאלה ואחרות. צריך להבין שהפריסה של 12 רבנים מבררי יהדות היא פריסה ארצית, הם אמורים לתת מענה לכל מקום ומקום. לא שמענו על תלונות, מלבד פתח תקווה לפני חודש. ושוב אני אומר, בשנה האחרונה לא שמענו תלונות. אם מישהו טוען שהוא הגיש איזה שהיא תלונה והיא לא טופלה, אני אשמח לראות את זה. אליי לא הגיעה תלונה.
היו"ר אברהם נגוסה
ממה שאני מבין, אותו פקיד, אתם המלצתם להזיז אותו משם, מכאן והלאה לא נשמע תופעות כאלה.
משה דגן
בעזרת ה', אם לא יבחשו מתחת לזה. ולכן אני אומר, יש שם גם בעיות פוליטיות. אני אנסה להסביר למה הכוונה.
היו"ר אברהם נגוסה
איזה בעיות פוליטיות?
משה דגן
אני לא יודע, אני לא רוצה להיכנס פה לשמות, אבל כנראה שיש פה איזה שהוא רב שרצה להתמנות, או חשב שהוא צריך להתמנות ולא רצו לתת לו ואז הוא מתסיס את הקהילה. אני לא יודע, זה מה ששמעתי. יכול להיות שזה נכון, יכול להיות שלא, אני לא רוצה להיכנס לזה, אנחנו מדברים - - -
אביי טצ'לו
כבוד היושב ראש - - -
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, אני רוצה לשמוע.
משה דגן
אנחנו מנסים לנהל את הדברים בצורה הכי עניינית שיכולה להיות.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, אנחנו לקראת סיכום. אני רוצה, הרב טצ'לו, שתתמקד בבעיה של הנישואין.
אביי טצ'לו
אני לא רוצה לחזור ולספר מה שהחברים סיפרו, אני גם חוויתי את החוויה הזאת, אבל יש כמה דברים שצריך להגיד אותם פה. אני מעריך את העשייה שלך, כבוד הרב הדנה, אני מכבד אותך, אבל יחד עם זאת אין לך לפחד מאף אחד. אל תפחד מהרב אטיאס, ההמלצה שאתה מדבר עליה, כבר שמעתי עליה, זה לקבור את הסיפור הזה. ככל שאתה תתכופף להנחיות, לכל האינטרסים של הרבנות הראשית, אתה תקבור 140,000 אתיופים וזה בכייה לדורות, זה כל הקהילה על הידיים שלך. תזכור, מחר יכול להיות, כל אחד, הקדוש ברוך הוא ישלם לו את השכר, אתה תשלם על זה. אני לא יודע איך זה יקרה. אני פונה אליך, כל מה שאתה מספר, אם דיברת, הרב, שהוא מעורר את הקהילה, זה לא היה, אני בן אדם שיש לי זכות להירשם במועצה הדתית, לא משנה אם שירתנו או לא שירתנו, זה לא משנה. [

אגב, הרב הדנה, אתה ואמא שלי הדור החמישי, אני פלשמורה ואתה יהודי. בוא תסביר לי עכשיו למה אני לא יכול לפתוח - - - הייתי יכול לבוא ולברר אצלך, לקבל את התעודה, אבל אנחנו קיבלנו את הגיור ואנחנו דור חמישי, איך אתה מסביר את זה? אני פלשמורה ואתה ביתא ישראל.

אני אומר לכם, יש דבר אחד, אני פונה אליך, כבוד היושב ראש, אם דיברת אתה, אני לא זוכר את השם שלך - - -
משה דגן
משה.
אביי טצ'לו
דיברת על פקיד. זה לא נכון, כל הקלטה, יש לי מעל 50 הקלטות, אם דיברת על הפקיד שעשה את זה, זה לא נכון, הפקיד הזה מדבר, זו הנחיה של הרב, זו הנחיה של הרב, זו הנחיה של הרב. אם היה פקיד הייתי יושב איתו בחדר החקירות במשטרה, 'זה הנחיה של הרב'.
משה דגן
הפקיד אמר. אתה שמעת את הרב שאמר שזו הנחיה שלו?
אביי טצ'לו
הפקיד מדבר בשם הרב אטיאס, לא בשם עצמו.
משה דגן
אני חושב שחבל שנתווכח על - - - אנחנו - - - מתפקידו - - - חבל על הדיבור.
אביי טצ'לו
אגב, חוץ מזה יש פה בן אדם שמעיד, הרב הדנה, הרב הראשי של יוצאי אתיופיה, העיד שהרב אטיאס לא מוכן לרשום, אז יותר מזה? מה אתה עכשיו מסבן אותי שהפקיד עושה את זה?
משה דגן
אל"ף, אתה יכול להפנות את השאלה לרב הדנה, אם הוא ירצה להתייחס לזה, אבל אמרתי, המחלוקת פה היא מחלוקת הלכתית וזה מונח אצל הרבנים הראשיים.
היו"ר אברהם נגוסה
אני לא רוצה שפה - - - סיים את דבריך, בבקשה.
אביי טצ'לו
אני רוצה לסיים. כמו שכינסת את הוועדה הזאת, אני מקווה, אני סומך עליך שאם זה יעלה על כל אחד, אני מבקש ממך לפתוח בחקירה פלילית גם אם זה נגד הרב אטיאס, גם הפקידים שלו, גם עם הרב הדנה. גם הרב הדנה שותף לתהליך הזה. עכשיו הרב הדנה, אתה מגן על הרב אטיאס לעומת הקהילה שלך, 140,000 אתיופים? אני במקומך הייתי מתבייש, הייתי שם להם את המפתח והייתי הולך. כי יש קהילה שזועקת. לא רק זה, הבעיה - - -
משה דגן
הרב הדנה עושה ימים כלילות למען הקהילה, אני חושב שזה לא מכובד, מה שאתה עושה. לא מכובד. תן את הכבוד לתלמידי חכמים. אל תדבר ככה לרב הדנה.
אביי טצ'לו
לא, לא, אתה יודע מה? אם הרב - - - תלמידי חכמים, אוי ואבוי לנו איזה ביזיון קורה פה. איזה ביזיון. זה אנשי התורה? זה תלמידי חכמים? זה ביזיון.
היו"ר אברהם נגוסה
תסכם, בבקשה.
אביי טצ'לו
אני מבקש ממך לפתוח חקירה פלילית נגד האנשים האלה שהתנהלו בניגוד לחוק. זה מה שאני מבקש ממך. ביזיון. זה מה שיש לי לומר.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לשמוע, לפני שאני מסכם, את עורך דין אלעד קפלן, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית ומשפטית. אני רוצה את התייחסותך.
אלעד קפלן
אמר כאן הנציג של המשרד לשירותי דת שהם רוצים לחקור את המתגיירים אם הם קיימו מצווה אחת ואני רוצה, ראשית כל, לשאול את פקידי הממסד הדתי אם הם קיימו מצווה אחת, את המצווה של אהבת הגר. אבל, ברשותך, כבוד יושב הראש, אני אתן איזה שהיא מסגרת משפטית כי נאמרו כאן המון דברים שהם לא נכונים ולא מדויקים.

עמותת עתים מטפלת באלפי פניות שקשורות לתלונות מול הממסד הדתי ושירותי הדת, בכלל זה מאות פניות על הליכי הרישום לנישואין. כבר לפני עשור התחלנו לקבל פניות ממתגיירים שפנו להירשם לנישואין ותעודות ההמרה שלהם נדחו על ידי מועצות דתיות שונות. מדובר גם ביוצאי אתיופיה, גם יוצאי ברית המועצות, מזרח אירופה ואנשים שמחזיקים בתעודת המרה מכל העדות. לאחר שהפניות הלכו והתווספו והגענו לעשרות פניות הבנו שהגיעו מים עד נפש ואין לנו שום ברירה אחרת מאשר לעתור לבג"צ. פנינו לאפיקים המשפטיים ובאפריל 2013 ניתן פסק דין של בג"צ, שפסק הדין אומר כך, המדינה מכירה בחובתם של רבנים רושמי נישואין להכיר בגיורים שנעשו במסגרת ממלכתית וזאת ללא כל בדיקה נוספת של יהדותם של הבאים להירשם לנישואין. ללא כל בדיקה נוספת, לא עשר שאלות ולא שאלה. במאי 2013, בעקבות פסק הדין של בג"צ הוציא המשרד לשירותי דת מכתב לכל לשכות הרישום לנישואין שבו נכתב כי המפר את הנחיות פסק הדין והנוהל צפוי לכך שתוגש נגדו בקשה לביזיון בית משפט. לצערי הדבר הזה לא נעשה עד היום.

מאז פסיקת בג"צ עברו כבר שלוש שנים ולא ראינו מעבר למילים פעולה ממשית נגד אותם רשמי נישואין שנוהגים בצורה מפלה ומבזה ומשפילה כלפי מתגיירים שמגיעים להירשם לנישואין, כשהם פועלים גם בניגוד להוראות הדין, גם בניגוד לפסיקת בג"צ וגם בניגוד להלכה ולהוראות הרבנות הראשית עשתה. אנחנו נחזור לבג"צ, אנחנו נעתור נגד כל מועצה דתית וכל רשם נישואין שנוהג באופן מפלה ומפר את הוראות החוק. אנחנו מכירים היטב את העבודה המשפטית, אבל אני מבקש מהנציגים של הרבנות והמשרד לשירותי דת שלא נגיע לשם, אין שום סיבה שנידרש להגיע לשם, תפעלו מתוך העיקרון הכול כך חשוב הזה, הכול כך יהודי של אהבת הגר. בואו נחסוך את המציאות המבזה הזאת, שהשאלות על זהותה היהודית של מדינת ישראל נידונות בערכאות משפטיות.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אני חושב שבזה נסיים. משפט אחד, בבקשה.
אהרון ברקולין
לגבי הגיורים של הקהילה האתיופית, שלנו, מה שנקרא בני הפלשמורה, אם בודקים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני מתקומם להבחנה הזו.
אהרון ברקולין
אני אומר אלה שנקראים ה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני אגיד לך למה, זה בלתי חוקי, כי האנשים האלה עברו את התהליך, יש להם תעודת המרת דת, הם יהודים לכל דבר, מה ההבחנה הזו? באיזו זכות עושים את ההבחנה הזו?
אהרון ברקולין
המשפט הבא, זה בדיוק מה שאמרת עכשיו. כל אלה שעברו גיור, לגבי הקהילה שלנו, אם בודקים את זה, בזמנו נעשתה בדיקה, רוב רובם מצד אמם הם יהודים. לכן הגיור הוא בעצם לא גיור כהלכה בכלל, אין צורך אפילו לדחות אותם, ולכן רוב רובם בכלל יהודים מצד אמם, לכן זה לא גיור כהלכה, זה גיור לחומרה. לכן כל הסיפור הזה זו סיבה אחת - - - משרד הדתות, הרבנות, נהנים מזה, אבל פשוט הם מתעלמים מההלכה, לגמרי.
עדיאל אליו
כבוד יושב ראש הוועדה, אפשר גם מילה אחרונה? יותר נכון תגובה.
משה דגן
אני גם ארצה משפט אחד בסוף, אם אפשר.
עדיאל אליו
כבוד הסמנכ"ל אמר על אינטריגות שנמצאות בתוך העירייה, אם זה פוליטי. אותם האנשים שהביאו אותי לפתח תקווה בעצם אנחנו גם קידמנו את הנושא הזה, הם אלה שרצו שאני כן אהיה רב והם כן חתמו על תעודה של הכתרה. הסיבה שהיום הם רוצים להגיד אחרת, כי הם רוצים שאני אתעלם מההוראות של הרבנות הראשית ואהיה יס מן. אמרתי להם, יס מן אני לא מוכן, אני מוכן לפעול לפי הפעילות של הרבנות הראשית, אתם יכולים לשלול ממני את כל הזכויות, ואכן כתבתי מכתב לרבנות הראשית, לרב לאו, שאינני רוצה משכורת מהמועצה הדתית. אני בסדר, אז זה בסדר, הקהילה היא זו שממליכה את המלכים שלה, הרבנים שלה, והיא זו שמחליטה. כל ההתערבות הזו, מהממסד למעלה, כולל הרב אטיאס והרב הראשי של יהדות אתיופיה, נראה לי שהיא צריכה בדיקה לעומק.
משה דגן
אני מסכים שהעניין צריך בדיקה וזה מה שאמרנו, שצריך לראות פה את ההיבט ההלכתי. אני מצהיר פה שאני אוהב את בני העדה האתיופית, אכפת לי מכם - - -
קריאות
אל תאהב אותנו.
משה דגן
אכפת לי מכם.
קריאות
אל תאהב אותנו.
משה דגן
חבר'ה, תנו לי לסיים. המשרד לשירותי דת מוציא מאות אלפי שקלים כל שנה על הכשרות, על השתלמויות, על כנסים, על קורסים, אכפת לנו מכם ואנחנו נדאג לאינטרסים שלכם.
קריאה
אתה לא עושה לי טובה ו - - - אף אחד לא עושה - - -
קריאה
הקהילה נותנת, לא אתם.
קריאה
תגיד תודה שאתה מתפרנס מ - - -
היו"ר אברהם נגוסה
מספיק, אנחנו מסכמים את הדיון.
נגה אלנה
משפט אפשר, אברהם?
היו"ר אברהם נגוסה
כן, בבקשה, אבל זה משפט אחרון.
נגה אלנה
תודה על ההזדמנות. שמי נגה אלנה, מטעם עמותת פידל. זה עצוב לשמוע בעם ישראל, במדינה קטנה, יש לנו כל כך הרבה מדינות ששונאים אותנו, אנחנו מסתובבים בכל העולם שמדברים על גזענות ואפליה במדינה כזו או אחרת, להוריד כיפה ולהסתובב כדי להגן על עצמנו, ופה במדינה הזו אנחנו אוכלים אחד את השני וזה עצוב. במיוחד שבשם הדת ככה אנחנו מתנהלים, אני לא יודע.

אני לא רוצה להיכנס לדברים שנאמרו עד עכשיו, אין לי הרבה מה להוסיף, אבל על הגיור עצמו, שאחד המקרים שאני עובד בבית ספר, שבן אדם בן 80, עלה מאתיופיה, עשרה ילדים, 15 נכדים, כמעט 12 נינים שיש לו, כשהוא הגיע כדי לעשות את הגיור אמרו לו 'לא מכירים בנישואים שלך שהיו באתיופיה, אתה צריך להתחתן פה'. רגע, את עוגמת הנפש הזו מישהו יכול לשלם? הילדים הם לא ילדים חוקיים שלי? הנכדים הם לא נכדים חוקיים שלי? אז מי יכול לענות לי? מי יכול? בן אדם בגיל 80, כל החיים שלו, באים ואומרים 'אתה לא היית נשוי. אף פעם לא היית נשוי'. אני לא מצפה לתשובה, אבל כל אחד ייצא עם המצפון שלו עם השאלה הזו שאם הוא יכול להיות שלם ולישון בשקט בלי להשפיע על אלה שמקבלים החלטות. תודה.
היו"ר אברהם נגוסה
מה שאתה אמרת, אתה צודק, אבל אחרי כל זה, גם אחרי כל הדברים האלה שאנשים עברו ויש להם תעודת המרת דת, אז לילדים ולנכדים שלהם הסבל ממשיך. זה עצוב. זה בניגוד לחוק שקיים במדינת ישראל. אני חושב שפה יש לנו עניין שלא נסגור את זה, או לא נסכם בדיון אחד. אני יודע שבעקבות הצעת הסדר שהגשנו יהיה עוד דיון בוועדת הפנים בקרוב ואנחנו לא נעזוב, עד שאותם אנשים שמתעללים ביהודים, מתעללים באזרחים, שיעמדו לדין במסגרת החוק. הם פשוט מפלים אותנו. מאיפה שאני נמצא אני לא אעצור את העניין, אני לא אעצום עיניים, אני איאבק כי אני באתי לפה לשנות, לעשות שינוי, להילחם נגד האפליה והגזענות. אנחנו לא יכולים לסבול את זה. בחלק הראשון נתתם כל מיני דברים, שזה לא חוקי, זה לא זה, בחלק השני, אני לא מבין, זה נעשה כחוק וכדין, אז פה יש פרשנות, שאחד רוצה לפרש את החוק איך שנוח לו? זה ממש עצוב. זה ממש עצוב.

הסיכום שלי פה, אני קורא למשרד לשירותי דת להשיב לוועדה, בתוך שבועיים, מה הוא עשה כדי למנוע הישנות אפליה של עולי אתיופיה ברישום לנישואין במועצה הדתית בפתח תקווה. שמענו גם את עניין העיכובים וכל מיני טרטורים גם בנס ציונה ואיך הוא פועל כדי להעמיד את האנשים האלה לדין, כי הם עברו את החוק.
משה דגן
זה הליך שימוע.
היו"ר אברהם נגוסה
זה לא מספיק, אנחנו רוצים לפעול במסגרת החוק ועל פי החוק.
משה דגן
לא נראה לי שיש סעיף פלילי בחוק שירותי הדת היהודיים בנושא הזה, אבל בסדר - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אז אנחנו נדאג שיהיה בחוק.
משה דגן
אין בעיה, תדאגו, אני איתכם.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו נדאג. אם אין, אז אנחנו נדאג. אז בגלל שאין סעיף כזה, אז ימשיכו להתעלל באזרחים?
משה דגן
לא, אם אתה הולך להגיש תלונה במשטרה, אם אין סמכות אז אין על מה להגיש תלונה.
היו"ר אברהם נגוסה
למה? הוא עובד במסגרת החוק, לא?
משה דגן
אבל אין סעיף פלילי. זה משמעתי, זה לא פלילי.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו נדאג ש - - -
משה דגן
אין בעיה, תדאג ואנחנו - - -
היו"ר אברהם נגוסה
זה מה שאנחנו מבקשים. ואני מבקש מהחברים בפתח תקווה, תביאו לנו עוד עובדות ועוד עובדות ואנחנו נמשיך להילחם במסגרת החוק ונעמיד את אותם אנשים לדין. אם אתם לא תדאגו - - -
משה דגן
אני מציע שלפני שפונים לתקשורת שיפנו אלינו.
היו"ר אברהם נגוסה
אם אתם לא תדאגו אנחנו נדאג.
משה דגן
אני מציע שלפני שפונים לתקשורת שיפנו אלינו, אני מבטיח, אני מצהיר פה קבל עם ועולם, אנחנו נטפל בזה בכל חומרת הדין. אנחנו לא צריכים לשמוע על תלונות מהתקשורת.
אביי טצ'לו
אף אחד לא פונה אליך ואנחנו נעשה - - - אם בן אדם עובר על החוק, נלך, גם אם נשב איתו בחדר החקירות נשב איתו.
משה דגן
למה? אבל - - -
אביי טצ'לו
בשנה שעברה דיברתי עם סגן השר - - -
משה דגן
תפנה אליי, עזוב, אני לא - - -
אביי טצ'לו
אני לא פונה אליך ולא מכיר אותך.
משה דגן
אז הנה, אז אני אומר לך, סמנכ"ל משרד הדתות. אני מוכן לתת לך גם את הטלפון הנייד שלי.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה רבה, סיכמנו.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00.

קוד המקור של הנתונים