ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 09/03/2016

תקנות התעבורה (תיקון מס' 4), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 196

מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, כ"ט באדר א התשע"ו (09 במרץ 2016), שעה 9:30
סדר היום
תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשע"ו-2016, בדבר גלגינוע (קורקינט חשמלי) ואופניים חשמליים
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

עבד אל חכים חאג' יחיא
חברי הכנסת
מירב בן-ארי

חמד עמאר
מוזמנים
עוזי יצחקי - מנכ"ל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אבנר פלור - סמנכ"ל בכיר מינהל תנועה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

משה ויצמן - מנהל אגף הרכב, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

חוה ראובני - סגנית בכירה ליועצת המשפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

איציק סרור - סגן מנהל אגף הרכב, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

עמי רוטמן - יועמ"ש, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

שרית פילפסון - רמ"ח תביעות באגף התנועה, המשרד לביטחון פנים

מנדי רוטרו - קמ"ד שיטור עירוני, המשרד לביטחון פנים

מקס אבירם - מנהל אגף זה"ב, משרד החינוך

אלי פיינטוך

מנהל אגף תקציבים, משרד הפנים

בתיה מור ספקטורוביץ

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פיקוח על הביטוח, משרד האוצר

אילן כרמית

מנהל אגף תעשייה, מכון התקנים

דודי דויטש - יו"ר ועדת תעבורה ארצית, לשכת עורכי הדין

מרדכי פדר - יו"ר, מתונה, עמותה התנדבותית

אייל סליקוביץ - נציגי ציבור הולכי רגל

חגית אוריין - מנהלת, מחזירים את המדרכות להולכי הרגל

יושי בלוט - מנהל רשת אקופאן אופניים חשמליים

אילן גרודסקי - מנהל תחום טכנולוגיה, עמותת אור ירוק

מיטל להבי - סגנית ראש העיר תל-אביב יפו

יובל גינסברג - מנכ"ל שיקו אופניים חשמליים

יואב ענתבי - איגוד חברות הביטוח

גדי מינץ - יבואן אופניים
לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
אתי אפלבוים

תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשע"ו-2016, בדבר גלגינוע (קורקינט חשמלי) ואופניים חשמליים
היו"ר איתן כבל
בוקר טוב לכולם. אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. על סדר-היום: תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשע"ו-2016, בדבר גלגינוע (קורקינט חשמלי) ואופניים חשמליים.

גברתי מנהלת הוועדה, היועצת המשפטית, חברי מנכ"ל משרד התחבורה, רשמת, דובר, אורחים נכבדים, תודה. חבר הכנסת חמד עמאר, שמאוד מאוד פעיל וראש השדולה למאבק בתאונות הדרכים. שלום לכם.

ברשותכם, אני רוצה לפתוח בענייני דיומא, לא כוועדת החוץ והביטחון אלא בכובע אחר שלנו כוועדת הכלכלה, בכל הנוגע בטיפול בעסקים הקטנים שנפגעים כתוצאה מהפיגועים. אני אומר זאת בצורה מאוד ברורה: המפגעים מבקשים לפגוע ולהרוג ולצערי לעיתים מצליח להם והם מצליחים להרוג בנו ולפצוע בנו. לפחות דבר אחד אני פונה לממשלה בעת הזאת ואני אומר זאת בכובעי כיו"ר ועדת הכלכלה: למען השם, שיהיה טיפול אינטנסיבי בכל הנוגע לעסקים הקטנים. הנושא הזה עולה פעם אחר פעם, גל אחר גל וזה חוזר לשולחננו. עסקים קטנים נסגרים, משפחות אפילו מתרסקות כתוצאה מהעניין הזה.

בזמן הקרוב נשתדל שוב להעלות את הנושא הזה לסדר-יום. אנחנו נעשה בירורים עם כמה גורמים, בעיקר בעיריית ירושלים אבל לצערי זאת לא רק ירושלים. זאת גם יפו שמתרוקנת וזאת עכו, בעיקר באותם מוקדי חיכוך.

לפני כעשרה ימים ביום שישי, מצאתי את עצמי בפיזור הבוקר של הילדות שלי. פתאום באו אלי כמה חבר'ה צעירים ערביים תמימים. פתאום הרגשתי שבראש שלי אני מגלגל מקרים ותגובות בלי לשלוט בזה. מכיוון שהייתי עם הילדה הקטנה שלי ומכיוון שאיבדנו כל יכולת לדעת מי הוא מה. עד לפני זמן לא רב ידענו לומר, או לפחות אמרנו שזה מגיל מסוים, לא אישה בהריון וכדומה – אין כללים. ברגע שנפרצו הכללים, אז לפחות אני אומר שתדע הממשלה שלא תשבור גם היא את אותם בעלי עסקים ואת הסוחרים בירושלים ובאזורים נוספים.

במעבר חד, אנחנו עוברים לנושא. אני יודע שחלקכם חוו את הפקקים כמוני. ה"ווייז" היה חכם הבוקר והעבירו אותנו דרך האירוע. בגלל שהיה אירוע, אז הרחיקו כלי רכב מהאזור והאזור נהיה דליל וה"ווייז" כיוון לשם. העיקר שהגענו וכולנו בריאים ושלמים.

הבוקר אנחנו עוסקים בתקנות התעבורה, התש"ו-2015, בדבר גלגינוע (קורקינט חשמל) ואופניים חשמליים.

אדוני המנכ"ל, אני מאוד מעריך את העובדה ששיתוף הפעולה בינינו לבין המשרד לבניכם מוליד תקנות מהירות. אני מקווה שנצליח לקדם אותן כמה שיותר מהר ובאמת לקבל את כל הבקשות שאני חושב שצריכות להיות חלק מהתקנות האלה.

אני רוצה להוסיף ולומר נקודה נוספת עליה גם שוחחתי איתך. אני רוצה לומר לנציגי המשטרה שהעבודה שאתם מעבירים את מתן הסמכויות לפנים, זה פשוט לא מקובל עלינו. אני אומר זאת ואני אבהיר זאת גם לשר. זה ממש לא מקובל עלינו. אני כבר לא מדבר על עניינים נוספים שלא נפרט אותם כאן, אדוני המנכ"ל. אני אומר בצורה מפורשת שאנחנו לא מקבלים את זה. מקומן של התקנות ומקומן של כל הפעולות הנוגעות למאבק בתאונות הדרכים וכל חומר האכיפה צריך להיות תחת קורת גג אחת. הגענו לירח ומזמן האדם הראשון דרך על הירח ואפשר למצוא את הניסוח ואת הבית המשפט.
אתי בנדלר
אין בעיה עם הבית המשפטי, אני חושבת שכולם מודעים לזה. הבעיה היא עם ההחלטה של המשטרה ללכת - - -
שרית פילפסון
חשוב לציין ולהדגיש שמדובר בהרחקת - - -
היו"ר איתן כבל
לפני כן אני רוצה לומר. הוועדה הזאת, בעניין הזה, לקחה פה מהלך שאף אחד לא הלך איתו ואני כן הלכתי איתכם ועם המשטרה וזאת בניגוד לכל העמדות שהיו מונחות כאן על השולחן. זאת אומרת, אנחנו הולכים יד ביד, רואים את הדברים עין בעין. כאשר מגיעים לעשות את הפעולה, אני מוצא שאתם מחפשים לכם אכסניה אחרת.
שרית פילפסון
אני רוצה לדבר באכסניה של המשטרה. נמצא כאן נציג של המשרד לביטחון פנים ואולי הוא יוכל להרחיב מבחינת המשרד לביטחון פנים. קודם כל, מדובר בהרחבת סמכויות אכיפה לפקחים ולא בהעברה. מדובר בסמכות שיורית, זאת אומרת, הסמכות נשארת למשטרת ישראל כתמיד. מאחר ולמשטרת ישראל יש תיעדוף באכיפה ונמצא כי חלק מהתיעדוף הוא לא באכיפה כלפי רוכבי אופניים על המדרכות עצמן, הוחלט להרחיב את סמכויות האכיפה לפקחים.

אפשר לבוא ולומר שבמשך הרבה מאוד זמן, כשמדובר באמת בדבר חשוב שנבע מהציבור, מהולכי הרגל על המדרכות ומשתמשי הדרך שאמרו שהם רוצים להרגיש בטוחים גם במקום הזה. על אף שלמשטרת ישראל תיעדוף האכיפה הוא קצת אחרת, החליט השר לביטחון פנים לקחת את היוזמה ולקדם את זה. אחרת, אני סבורה כנציגת המשטרה – עוד פעם, אני לא נציג רק של השר - - -
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להזכיר שלפני שהשר התמנה לתפקידו ואני מברך על-כך, אנחנו כאן בוועדה כבר עסקנו בזה. לך ולי כבר היו שיחות בעניין הזה.
שרית פילפסון
כי היתה הצעת חוק פרטית של חברת הכנסת מירב בן-ארי.
היו"ר איתן כבל
נכון והלכנו וקידמנו.

אני גם אדבר היום עם השר. אנחנו לא נולדנו אתמול, אנחנו מכירים כבר חוק וחצי ואיך אפשר לנהל אותו. כל הדברים האלה צריכים להיות תחת קורת גג אחת. אני חושב שגם משרד התחבורה זה גם הרצון שלו לייצר את המצב הזה.
עוזי יצחקי
בהחלט. אני מצטרף לבקשה של יושב ראש הוועדה. אני חושב שפה זה צריך להיות המגרש לדון בעניין הזה, כדי להשלים את כל התמונה. מבחינה מקצועית, עמדתנו שזה צריך להידון פה בוועדת הכלכלה.
אתי בנדלר
גברת פיליפסון, הטענה של יושב ראש הוועדה, אם אני אעשה קונקרטיזציה של הטענה הזאת, היא לא נגד הענקת סמכויות לפקחים עירוניים לאכוף עבירות תעבורה.
היו"ר איתן כבל
נהפוך הוא.
אתי בנדלר
הוועדה מאוד רוצה בעניין הזה והיא דיברה על זה כבר במשך מספר קדנציות, קל וחומר בקדנציה האחרונה בראשותו של חבר הכנסת איתן כבל. הטענה שעלתה עוד בכנסת הקודמת היא נגד הניסיון לעגן את העברת הסמכויות הזאת לא בפקודת התעבורה אלא באיזו הצעת חוק לייעול האכיפה ברשויות המקומיות שתידון בוועדת הפנים ולהעביר לוועדת הפנים ואיכות הסביבה את הסמכות לא רק לדון בהצעת החוק אלא גם בשאלה איזה עבירות תעבורה ובאיזה תנאים האכיפה תיעשה בידי פקחים עירוניים. על זה מדובר.
היו"ר איתן כבל
נציג המשרד לביטחון פנים, יש לך מה לומר?
חיים אמיגה
אני מהלשכה המשפטית במשרד לביטחון פנים.

תזכיר החוק שהופץ והוא לקראת הליכי גיבוש לקראת טיוטת חוק, נעשה בתיאום מלא של כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים, לרבות משרד התחבורה, לרבות משרד הפנים. הנוסח הזה והרעיון הזה לקבוע את זה כחוק נפרד מפקודת התעבורה היה על דעת כל הגורמים שהיו שותפים לכך. לא שמענו רעיונות אחרים.
אתי בנדלר
אני יכולה להציע לך: תיקון לפקודת התעבורה, פשוט מאוד.
היו"ר איתן כבל
אדוני, אני רוצה לומר לך את הדבר הבא: הפרוטוקול מלא במלל רק שלי. שרית, את זוכרת שדיברתי על העניין הזה כבר מהדיונים הראשונים, כשעלה עניין הפקחים. כל הסיפור הזה חייב להיות תחת קורת גג אחת. אנחנו מוליכים את זה, אנחנו אלה שהוצאנו את זה. הרי התקנות היו אמורות להיות במקום אחר, תקנות אחרות לגמרי ממה שמונח כאן לפנינו. אני רוצה להזכיר את זה.

הרעיון לייצר פיקוח ושהפקחים העירוניים ייכנסו לזה, הולכתי את זה אפילו בניגוד לעמדת חלק מחברי לאופוזיציה מסיבות אידיאולוגיות ואחרות ואני לא אפתח עכשיו את הדיון. אני רוצה גם להזכיר את זה.

אני מבקש מאדוני ואני גם אשוחח מהשר ואבקש גם מגברתי לבוא בדברים עם הגורמים אצלכם. אנחנו מבקשים שהתיקון יהיה לפקודת התעבורה.

אדוני המנכ"ל, אני מבקש גם את התערבותך אל מול השר שלך.
עוזי יצחקי
בהחלט.
היו"ר איתן כבל
תודה אדוני.

אני מבקש להתחיל את הדיון.
עוזי יצחקי
אני אציג באופן כללי וקצר.

הבאנו את התקנות כפי שהבטחנו והתחייבנו. אני מודה שלקח קצת זמן, כי היה מדובר פה בהרבה מאוד גורמים שנוגעים בדבר. היו הרבה מאוד הליכים בירוקרטיים ומקצועיים אבל גיבשנו ותיקנו עם הצעה לאישור, גם את האופניים החשמליים וגם את הקורקינט. מעכשיו לא אומרים יותר "קורקינט חשמלי" אלא "גלגינוע". האקדמיה ללשון אישרה את המונח.

אנחנו מציעים פה כמה וכמה דברים. השימוש בגלגינוע יהיה חוקי אם הוא עומד בתקן ישראל. נכתב תקן ישראל. משרד התחבורה השקיע הרבה מאוד כסף, מאות אלפי שקלים, בהכנת תקן ישראלי. התקן הזה קובע את ההיבטים הטכניים של הכלי, הספק של עד 250 ואט, מהירותו עד 25 קמ"ש ומשקלו העצמי עד 30 קילו. גיל הרכיבה יהיה 16 לפחות. הוא פטור מחובת רישיון רכב ורישיון נהיגה. הרכיבה תהיה על שביל אופניים או על הכביש ויחולו עליה איסורים הקיימים היום לגבי האופניים לעניין אופן הרכיבה, הפעלת מטען, הצמדות לרכב וכדומה. הרוכב על הכלי יחבוש קסדה ובזמן שנדרש אז גם אפוד זוהר.

דבר נוסף שאנחנו משלימים אותו זה הוראת שעה שניתנה לחצי שנה. הקדמנו את החצי שנה ואנחנו אישרנו יחד עם שרי התחבורה וביטחון פנים שגיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים יעלה מגיל 14 לגיל 16. אני חושב שיש פה בשורה גדולה ומשמעותית ושינוי גדול.

כדי להשלים את התמונה, אנחנו לא רק הבאנו תקנות אלא בחודשים האחרונים גם גיבשנו תכנית עבודה מלאה וכוללת לטיפול בכל העניין של אופניים חשמליים וגלגינוע. כמו שציינתי, העניין של הגיל, המהירות שתיקבע היום בתקנות, מקום הרכיבה.

אנחנו גם עדכנו את הנחיות התכנון החדשות לשבילי אופניים. אתמול ציינתי בדיון של הוועדה למלחמה בתאונות הדרכים, שאנחנו משקיעים כל שנה 60 מיליוני שקלים ברשויות המקומיות. הרשויות המקומיות גם הן משקיעות בעצמן. נמצאת כאן נציגת עיריית תל-אביב, סגנית ראש העיר. בחודש האחרון הם אישרו מתקציב העירייה 25 מיליוני שקלים לטובת הגדלת שבילי אופניים. יש עוד הרבה עיריות שהולכות בכיוון הזה.

אנחנו הוצאנו ורעננו את כל ההנחיות העדכניות בעניין הזה בעירוני. אנחנו גם מקדמים פרויקט בינעירוני מאוד גדול, "אופני דן", בהשקעה של רבע מיליארד שקלים, שיקשור את כל הרשויות במטרופולין תל-אביב ברשת של שבילי אופניים לתחנות הרכבת, לאזורי העסקים הראשיים בתל-אביב. בהחלט יהיה פה מהלך משולב.

יחד עם המשרד להגנת הסביבה מעודדים מעסיקים לרכיבה על אופניים. המשרד להגנת הסביבה מאפשר מימון של שיפוץ מלתחות, שירותים ומקלחות לגורמים שבאמת יעודדו. כל תחנת רכבת חדשה, כפי שציינתי אתמול, מחוברת לשביל אופניים. ראה תחנות הרכבת החדשות כמו התחנות ברעננה מרכז ורעננה מערב, שכבר הושלמו והן ממתינות להפעלה. כמובן גם התחנות החדשות של רכבת העמק שייפתחו השנה ורכבת הגליל-כרמיאל שתיפתח בשנה הבאה.

מדובר פה גם בחובת חבישת קסדה. בעניין האכיפה, גם מתן סמכויות לרשויות מקומיות. אני חייב לציין את משטרת ישראל שעם כל המטלות והמשימות והאתגרים הרבים שמונחים לפתחה של משטרת ישראל בתקופה האחרונה וראינו זאת לצערנו הרב גם אתמול, היא מבצעת אכיפה והיא התחילה לבצע אכיפה מסיבית יותר על אופניים חשמליים. אני רואה את זה בעבודות על הרכבת הקלה בתל-אביב. הם מבצעים שם עבודות אכיפה מאוד מסיביות על נתיבי תחבורה ציבורית ונותנים מענה גם לעניין של אופניים. אני רואה את זה גם מתלונות שמגיעות אלינו ובעניין הזה זה טוב.

דברים נוספים. בנושא ההסברה תקצבנו קמפיין מאוד רחב, כולל טלוויזיה, כדי להביא את זה לסדר היום הציבורי. האנשים יהיו יותר מודעים, גם ההורים, גם הילדים, גם משתמשי הדרך כולם. הקמפיין הזה, לאחר שיאושרו התקנות והנוסח, הוא ייצא לאור בחודש הקרוב. נמצא פה דובר משרד התחבורה שמוביל את המהלך הזה יחד עם הרשות הלאומית לבטיחות וזה ייתן מענה נוסף.

לגבי היבט החינוך. נמצא פה נציג של משרד החינוך. אני חייב לציין משרד החינוך על העבודה המאוד מקיפה בתחום הזה. 850 כיתות נמצאות בפרויקט.

דבר נוסף. ברגע שאנחנו מסדירים את התקנות של הגלגינוע ושל האופניים החשמליים, כפי שפה יאושרו – אני רוצה להדגיש שצצים לאחרונה כלים שונים עם כל מיני המצאות מחו"ל ושיפורים ישראלים. כל הכלים הללו יהיו לא חוקיים, איסור מוחלט ועבריין מי שמשתמש בהם.

גם בעבודה שלנו ושל פקחי משרד התחבורה יחד עם פקחי משרד הכלכלה וגם משטרת ישראל עובדים בשיתוף פעולה מלא. ראיתם לאחרונה בתקשורת שנכנסנו לחנויות ולא מצאנו גלגינוע ולא מצאנו אופניים חשמליים, מצאנו אופנועים. בזה אנחנו נילחם, נחרים את זה, כולל גם פעילות שאנחנו עושים יחד עם המכס בנמלי ישראל.
היו"ר איתן כבל
תודה אדוני.

ראיתי את התקנות. נכון שחלקם הגדול של הדברים עליהם שוחחנו ודיברנו בדיון הקודם אכן נמצאים אבל עדיין יש כמה וכמה דברים שלא ראינו אותם. אנחנו נקיים על זה דיון.
היו"ר איתן כבל
גברתי היועצת, איך את רוצה שנתקדם מכאן?
אתי בנדלר
השאלה, אדוני, האם אתה רוצה להתייחס לדברים הכלליים, שבאו לידי ביטוי במסמך שנשלח לוועדה ושחלקם נסרקו על-ידי מנכ"ל המשרד?

אני, למשל, רוצה להפנות את תשומת הלב לנושא הביטוח שלא דובר עליו.
היו"ר איתן כבל
ברשותכם, אני רוצה לומר. הגיל המינימאלי מופיע, מהירות נסיעה מופיעה, מקום הרכיבה מופיע, חובת חבישה על קסדה מופיעה.
אתי בנדלר
אני אומר לאדוני על קצה המזלג. קודם כל, יש הבדל בין מה שמוצע לגבי חובת חבישת קסדה על רוכבי אופניים, לבין מה שמוצע לגבי גלגלינוע. לגבי גלגינוע, מה שמוצע כאן, זה שהחובה לחבוש קסדה תחול תמיד.

הבעיה שלי היא, שקיים ויכוח עוד מתחילת שנות אלפיים. אני אומרת ואמרתי הרבה מאוד פעמים שהמשתמש הסופי, או ההורה של המשתמש הסופי, כשהוא בא לרכוש קסדה לילדו, כל מה שהוא צריך לדעת זה האם מסומן על זה שזה עומד בתקן. זאת החובה היחידה, להבנתי, שאפשר להטיל על סבתא אתי כשהיא הולכת לקנות קסדה לנכד שלה. אין לי שום כלים לדעת האם הקסדה הזאת אכן עומדת בכל דרישות התקן והאם הסימון שלה עומד בדרישות התקן.
היו"ר איתן כבל
אני אגלה לך סוד. עד היום, מאז מותו של אבי כהן זכרו לברכה, שחקן הכדורגל – הגשתי אפילו הצעת חוק שעסקה באיסור בחבישת קסדת חצי. אני רוצה להזכיר לכם את זה.

זה נכון שמן ההן נשמע הלאו, כפי שזה מופיע אצלכם. עד היום לא הצלחתם לומר בצורה מפורשת שאסור לרכב עם קסדת חצי. זה לא כתוב דבר דבור על אופניו.
אתי בנדלר
כתוב שאם היא עומדת בדרישות תקן כזה או בדרישות תקן כזה.
חוה ראובני
אני הייתי קבורה עמוק בניסיון לתקן את התקנות בנושא הזה.
אתי בנדלר
אני רק אגמור להציג ואני אשמח לשמוע את התגובה שלך.

הדיון האחרון בנושא הזה היה בשנת 2012. יש לנו כאן את הפרוטוקול בעניין הזה, שאז נאמר שאי-אפשר לעשות את השינוי הזה בחטף, אבל היתה הסכמה עקרונית גם עם משרד המשפטים, שהחובה שצריכה להיות מוטלת על המשתמש הסופי זה לראות שהוא מסומן. מעבר לזה, השאלה האם הוא עומד או לא עומד בתקן – אי-אפשר להטיל אחריות לזה על המשתמש הסופי.

למרות זאת, בנוסח הנוכחי שהובא לוועדה, מטילים שוב את החובה הזאת גם על המשתמש הסופי. זאת שאלה אחת.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
חבישת הקסדה תחול גם על מבוגרים?
חוה ראובני
כן, בגלגינוע.
היו"ר איתן כבל
אני חוזר ואומר. אמרנו חובת חבישת קסדה והתייחסת לזה.

נושא האכיפה מופיע.
אתי בנדלר
זה עדיין לא מופיע, זה הסיפור של הצעת החוק.
היו"ר איתן כבל
אני אומר מה כן נכלל. ביטוח אין.
לאה ורון
לא, רישוי ורישום.
היו"ר איתן כבל
רישוי ורישום אין, ביטוח אין.
לאה ורון
אתם ממליצים להיצמד לדין באירופה ושלא יהיה רישוי ורישום גם בארץ.
אתי בנדלר
מזה נובע גם שאין חובת ביטוח. אם אין חובת ביטוח, זה אומר שהרבה מאוד פעמים לנפגעים אין ממי להיפרע.
היו"ר איתן כבל
בואו נקבע קודם מה מונח בפנינו ומה לא. בגדול, עניין הביטוח ורישום ורישוי הוא לא מופיע בכללים ונצטרך לקבל את ההסברים ואת הנימוקים למה זה לא חלק. יש גם את עניין החינוך וההסברה ואת כל הדברים האלה, שהם חשובים מאוד, אבל רוב הדברים נמצאים בתוך הכללים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
לא הבנתי גם את הסימון של האופניים.
היו"ר איתן כבל
אני עדיין לא נכנסתי לתוך התקנות.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
גם על הסימון דיברנו בדיון הקודם.
היו"ר איתן כבל
בהמשך לדיונים הקודמים שקיימנו כאן הכנו רשימה ארוכה של נושאים שאנחנו מבקשים עליהם התייחסות של משרד התחבורה.

אם אני מתייחס לנושאי הליבה כמו ביטוח ונושא הרישום והרישוי, כל הדברים האחרים בצורה כזאת או אחרת אנחנו מוצאים אותם. ברמת העיקרון, כל הדברים, להוציא שתי הנקודות האלה שנצטרך להתייחס אליהן, נמצאים.

אני מציע את הדבר הבא. לפני שאנחנו נכנסים לתקנות עצמן, נתייחס לכל אחת ואחת מהבקשות שלנו כדי לראות איפה זה עומד ואז נגיע לסעיפים ו' ו-ז.

בואו נתחיל. מה לגבי הגיל המינימאלי של הרוכב?
עוזי יצחקי
קבענו גיל 16, גם בגלגינוע וגם באופניים חשמליים.
היו"ר איתן כבל
מהירות הנסיעה לא תעלה על 25 קמ"ש.
עוזי יצחקי
נכון.
חוה ראובני
לגבי אופניים חשמליים צריך לחדד שלא מדובר במהירות המקסימלית של האופניים אלא מהירות המקסימלית של המנוע. אם מישהו בדיווש מגיע ליותר - - -
היו"ר איתן כבל
אדוני המנכ"ל, אני רוצה לפרגן לך על התיאום בין המשקפיים לצבע החליפה.
עוזי יצחקי
דרך אגב, עכשיו יש גל גדול של חידושים והולכים לעשות בדיקת עיניים. זה גם משהו חדש.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
באיזה גיל?
עוזי יצחקי
מעל גיל 40. הארכנו את הרישיון לעשר שנים אז כל חידוש רישיון נהיגה מעל גיל 40 צריך לעבור בדיקת עיניים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הכנתי הצעת חוק בדיוק בעניין הזה. אנשים עושים רישיון נהיגה ורק אחרי גיל 60 בודקים אותם.
עוזי יצחקי
זה בתקנות מ-2010. יש עכשיו גל מאוד גדול של חידושים כי ב-2006 הארכנו את רישיון הנהיגה ל-10 שנים. יש עכשיו גל של חידושים אז אני מזכיר שמי שמחדש צריך לעשות בדיקת עיניים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אם כבר, תשקלו לבדוק בדיקות פסיכולוגיות של נהגים של אוטובוסים או תחבורה ציבורית.
עוזי יצחקי
את זה עושים בגיל 60.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אמרתי שתבדקו. ראינו את נהגי האוטובוסים עם התאונות וכל הבעיות שיש להם.
עוזי יצחקי
גם עשינו את זה בתאריך יום ההולדת כדי שאנשים לא ישכחו.
היו"ר איתן כבל
מיקום הרכיבה על האופניים זה בכביש או בבלוף שקוראים לו שבילי אופניים. אני רוצה שיהיו שבילים והלוואי ונגיע לדרך שבו שבילי האופניים יהיו חלק בלתי נפרד מהמערכת. אנחנו לא נגד.

נושא נוסף זה חובת חבישת קסדה ושוחחנו על זה. איך אתם מוודאים את מה שהעלתה היועצת המשפטית?
עוזי יצחקי
חוה, יש לך כבר סמינריון בנושא הזה.
חוה ראובני
כן, עסקתי בו לא מעט.

יש קצת סתירה בין הרצון לחייב קסדות לבין בעיית הסימון. אנחנו רוצים לסמן קסדות. אנחנו מבינים את הבעיה בלחייב את האזרח לדעת שזה תקני, אבל אנחנו חייבים להפנות אותו לעניין של סימון. כל מוצר תקני מסומן ככזה. על-פי חוק התקנים, אנחנו לא יכולים לחייב בתקנות התעבורה סימונים אחרים. חוק התקנים מטילים עלינו הגבלות בתחום הזה.

לעניין קסדות החצי שאדוני העלה - - -
אתי בנדלר
לא הבנתי את התשובה.
חוה ראובני
חוק התקנים קובע סימונים בלעדיים למוצרים תקניים אז אני לא יכולה לחייב אצלי בתקנות לסמן משהו כתקני כי זה סותר את חוק התקנים. אני מצטערת, לא הבאתי איתי את חוק התקנים אבל יש שם הגבלות.
היו"ר איתן כבל
אני לא הבנתי.
חוה ראובני
אני אומר לגבי קסדות החצי ואז הדברים יתבהרו יותר. קסדות חצי מותרות לגבי התקן האמריקאי. היום התקן האמריקאי הוא תקן לגיטימי לקסדות אופנוע. התקן הישראלי, שעוד לא עוגן בתקנות ורצינו לעגן אותו בתקנות, מקבל את התקן האמריקאי בחלקו, דהיינו, בלי קסדות החצי.

לא הצלחנו למצוא פתרון וקיימנו על-כך מספר רב של ישיבות, גם בהשתתפות משרד המשפטים ומשרד הכלכלה, כדי למצוא פתרון איך אפשר לאמץ את התקן הישראלי שכולל חלק מהקסדות שהן תקניות לפי התקן האמריקאי, אבל כל הקסדות האמריקאיות מסומנות כתקניות. איך הציבור ידע מה זאת קסדות החצי שהיא בחוץ?

לא הצלחנו למצוא לזה פתרון וזאת הסיבה שהתקנות האלה לא הותקנו, למרות שאנחנו סברנו והסכמנו עם אדוני והתקן הישראלי מסכים עם אדוני, שאין להתיר קסדות חצי.
היו"ר איתן כבל
אז מי מעכב את התהליך הזה?
חוה ראובני
זאת בעיה משפטית שלא הצלחנו לה פתרון.
היו"ר איתן כבל
אני הייתי כותב שקסדת חצי בחוץ.
חוה ראובני
בשפה המשפטית אני לא יכולה לכתוב "למעט קסדת חצי". מה זה קסדת חצי?
היו"ר איתן כבל
סליחה. יש תקנות, אז תמצאו את ההגדרה.
חוה ראובני
ניסינו.
היו"ר איתן כבל
הממשלה מעבירה חוקים כל שבוע, שאלוהים רק יודע איך אז קסדת חצי לא מצליחים?
חוה ראובני
ניסינו עם הגדרות, עם התיאור של הקו של זה לעומת הראש. לא מצאנו נוסחה שתיתן את זה.
היו"ר איתן כבל
זה אבסורד.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אולי הייעוץ המשפטי של הוועדה ימצא את הנוסחה המתאימה ויעביר למשרד התחבורה?
היו"ר איתן כבל
בועז טופורובסקי הגיש שוב הצעת חוק בקדנציה הקודמת.
אבנר פלור
אני רוצה להבהיר, אדוני היושב ראש, שבכל מקרה, מזה מספר שנים, לא מאושרות ליבוא קסדות חצי. התקן הישראלי לא מאפשר יבוא. אתה מדבר על כאלה שקיימים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כמה שנים הן לא נכנסות לארץ?
אבנר פלור
הרבה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כמה שנים?
עוזי יצחקי
חמש שנים.
היו"ר איתן כבל
אבנר, זאת לא הבעיה. היום אנשים לא קונים קסדות חצי בחנויות אבל השוק מלא בקסדות חצי. אין יום שבו תעבור ברחוב ולא תפגוש רוכב עם קסדת חצי. יש לו כבר כזאת והוא העביר לבן שלו או לנכד שלו. הבעיה היא, איך גורמים לכך שמי שאמור לפקח, במקרה הזה המשטרה או מי שיש לו סמכות לפקח, להגיד לו שהקסדה לא חוקית. הבעיה שלי היא לא הייבוא. לגבי הייבוא הבנתי את הפטנט. היבואנים מבינים את המערכת בה הם חיים ואין יבוא או כמעט ואין יבוא.

חוה, אני מבקש לקבל מסמך התייחסות בעניין הזה. לא נראה לי הגיוני שלא מצליחים למצוא את הניסוח המשפטי הנכון. אולי ניתן את זה כעבודת גמר לסטודנטים?
אנחנו נפעל בצורה הבאה
יש לנו חוסרים בתקנות, אבל אני מעדיף את הציפור ביד משתיים על העץ. בשלב הראשון נפעל לאשר את מה שמונח כאן לפנינו. אני כבר אומר לכם שאינני סוגר את הגולל.
עוזי יצחקי
זה מה שאני אומר, נעשה מקצה שיפורים תוך כדי תנועה.
היו"ר איתן כבל
מבחינתי, גם כשנתקן את זה, אני לא סוגר את זה. אני מעדיף שהדברים שכבר מונחים בפנינו יהיה אפשר להתמודד איתם. כמו שלא ירדתי מהסיפור הזה עד היום אני לא מתכוון לרדת. אני חייב שיהיה לנו איזה עניין של רישוי ורישום וגם ביטוח. אני מבין את הבעייתיות.

אני רק רוצה להזכיר לכל החברים כאן, שבילדותי הייתי הולך למועצה כדי להביא את המספר של האופניים אותו הייתי מחבר מתחת למושב. המבוגרים כאן ודאי זוכרים.

אני מציע להתחיל את ההקראה.
שרית פילפסון
אנחנו רוצים לברך על-כך שהתקבלה עמדתנו להעלות את גיל הרוכבים לגיל 16, גם בגלגינוע וגם באופניים חשמליים. אנחנו רוצים לציין שעמדתנו לגבי הגלגינוע לא השתנתה, דהיינו, כן לחייב ביצוע רישיון בהליך מקוצר מאחר ומקום הרכיבה הוא בכביש ברוב המקרים. כמובן, היינו רוצים שיהיה רישוי.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
את מתכוונת לרישיון נהיגה לאופניים?
שרית פילפסון
כן.
אילן גרודסקי
אני מעמותת "אור ירוק".

אני מבקש להצטרף לברכות ולתמיכה בהעלאת הגיל ובעבודה הנמרצת של הוועדה ושל המשרד להבאת התקנות האלה לאישור ומבקש לתמוך בהן. עצם ההסדרה החוקית עלולה להיות לא אפקטיבית ללא הסברה ואכיפה.
היו"ר איתן כבל
לא רציתי לפתוח את זה, אני רוצה להתקדם עם העניין עצמו.
מרדכי פדר
אני יושב ראש עמותת "מתונה".

לדעתנו, משרד התחבורה רצה פה לטהר את השרץ של עוד כלי בלתי חוקי ובעייתי ללא מתן פתרונות לסוגיות מאוד חשובות, גם לאופניים חשמליים וגם לכלי החדש. הכלי החדש הוא כלי מסוכן במיוחד ומיותר לדעתנו. אנחנו מבקשים שעד שיינתנו פתרונות לכל הסוגיות, שהוא יישאר מחוץ לחוק.

אני לא אכנס עכשיו לנושא הבעייתי רק אומר משהו לגבי המהות. בסעיף 122ב(ד) המוצע כתוב: "שיתנהג רוכב על הכלי הזה כאילו הוא היה הרוכב הולך רגל באופן שיחצה את הכביש בהליכה ויוליך עימו את הגלגינוע". מי שכתב את הדבר הזה מנותק מהמציאות לגמרי וחי בלה לה לנד.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לומר לאדוני, שהוא כבר אורח כאן וחלק מההוויה שלנו. בדרך-כלל אני אוהב את הדברים שאתה אומר. כתוב ביהדות שאתה לא יכול לגזור גזירה על הציבור שהוא איננו יכול לעמוד בה. גם כך, הסוסים כבר מזמן ברחו מהאורווה. הפעולה שאנחנו עושים כאן היא פעולה מאוד מורכבת, מסובכת וקשה ואני כל יום מתפלל שנצליח בה, אם לא במאה אחוז – גם אם נצליח לעשות את זה בחמישים אחוז, עשינו פה כברת דרך מאוד מאוד ארוכה.

אני לא רוצה שזה יהיה מצוין. אני אומר את זה לא כי אני לא רוצה. אם אני אמתין עד שהמצוין של המצוין יגיע, לא נגיע. אנחנו חיים פה, פדר, ואני רוצה למצוא את הדרך שבה אני יודע להוציא את המערכת החוצה כדי שתתחיל לעבוד. אני אומר לך שאני לא אוותר על שום דבר.

בגלגינוע משתמשים בכל מקום. להבדיל, היה רעיון לשים מצלמות בכל גני הילדים. במקום לדאוג שתהיה גננת מוכשרת שעברה את כל התהליכים הנדרשים ועברה אבחון פסיכולוגי, חושבים שהפתרון הוא להתחיל לצלם את כל מדינת ישראל. אנשים לא מבינים את הבעייתיות שיכולה לנבוע מכך. אותו דבר זה פה. פדר, עמדתך נשמעה, אני לא מקבל אותה.
מרדכי פדר
אדוני, יש עוד ועוד כלים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
יש היום מאות אלפי אופניים חשמליים.
היו"ר איתן כבל
אמרנו שזה לא מאושר.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
מה אנחנו יכולים לעשות כאן? אנחנו יודעים שמשרד התחבורה רוצה להתקדם איתנו בנושא הזה. אנחנו יודעים שיש מאות אלפי ילדים מתחת לגיל 16 שיש להם את האופניים. אנחנו יודעים שהם לא יאחסנו את זה. אנחנו צריכים לעשות משהו.
היו"ר איתן כבל
עורכת הדין גלית גלעד ואחריה מיטל להבי.
גלית גלעד
תודה רבה. קודם כל, אני רוצה להגיד תודה רבה למשרד התחבורה. אנחנו ישבנו על שולחנו של המנכ"ל לפני שנתיים בערך וביקשנו ודרשנו להסדיר בחקיקה את הנושא הזה של הגלגינוע. הם הבטיחו לנו ועמדו בדבריהם ואני מודה להם. אנחנו דואגים לילדים.

אני חייבת לציין שבשבוע שעבר היתה תאונה מזעזעת עם ילד על אופניים. אנחנו יודעים שבערך 40% מהתאונות הן עם ילדים מתחת לגיל 14. אני יודעת, אדוני, שאתה המחוקק וזה הדבר החשוב לך, אבל הסברה וחינוך הם חלק בלתי נפרד מחקיקה. כמו שמשרד התחבורה הבין שהוא חייב ללוות את התקנות של האופניים החשמליים בהסברה וחינוך, אותו דבר לגבי הנושא הזה.

דיברת על קסדות. אתה יודע שרכישה על-פי תקן זאת רק ההתחלה. הורה צריך לדעת איך להדריך את הילד שלו להניח את הקסדה, אחרת זה לא עוזר. לשים קסדה או סתם לסחוב אותה, הילד נפגע ופגיעות הראש האלה הן לתמיד. אלה נכויות מאוד קשות. אני דורשת גם את זה.
היו"ר איתן כבל
חברתי גלית. במסגרת השימוע שאנחנו עושים ונצטרך לשבת איתך לקראת הדיון הזה. חלק בלתי נפרד ממנו זה כל נושא החינוך. אנחנו מבינים, יודעים, למרות שזה נשמע כמו קלישאה שחוקה. בסוף בסוף, כמו כל דבר בחיינו, מתחיל בהסברה ובחינוך. זה מתחיל מהבית. לכן גם בהתנהלות שלנו אנחנו משקיעים בעניין הזה.

זה מתחיל קודם כל בלחץ החברתי כי ההורים לא מסוגלים לעמוד בלחץ של הילדים. הרי חלק גדול מהבעיה יכול היה להיפתר. הילדה שלי, למשל, לא תבקש מאיתנו, כי היא יודעת איך רעייתי ואני נתייחס לדברים האלה. לכן בסוף בסוף זה מתחיל משם. לצערי אני אומר, יש הורים שמבקשים שהכללים האלה יתקיימו כדי שיוכלו להגיד לילדים: זה אסור על-פי חוק.
לאה ורון
משרד התחבורה הודיע לוועדה שהוא בקרוב ישיק קמפיין מסיבי בנושא האופניים החשמליים בעלות של 5 מיליון שקלים.
היו"ר איתן כבל
מיטל להבי, בבקשה.
מיטל להבי
יש לי הערות לסעיפים השונים אבל אני אומר אותם בעת ההקראה. אני מאוד מברכת. אני חושבת שהמעבר לגיל 16 הוא מעבר נכון. אני מברכת את הדיונים כאן. אני חושבת שטוב שהכנסנו את הגלגינוע ונצטרך להרחיב את זה לכל הכלים שהם עד 25 קמ"ש, ברוחב 60 ס"מ, גם אם יש להם גלגל אחד או שלושה גלגלים, זה לא משנה.

אני חוזרת לנושא הביטוח. התגלו עודפים בקרן קרנית, שמשמשים היום להוזלת הביטוח לרכב פרטי, בניגוד למדיניות לעודד תחבורה אלטרנטיבית. אני חושבת שאת העודפים האלה, בהיקף של מיליארדים, היה צריך האוצר לקחת ולעשות פול לדו-גלגלי. אין דרך היום לבטח רטרואקטיבית את כל האופניים שנמצאים כבר בדרכים. לכן אני חושבת שכשנמצא מקור כספי כזה שמכיל מיליארדים, במקום לבזבז אותו על עידוד ארבעה גלגלים, קופסאות המתכת שאנחנו רוצים להוריד מהכביש, היה צריך לקחת את הכסף הזה ולבנות.
היו"ר איתן כבל
חגית, בבקשה.
חגית אוריין
אני מייצגת את הולכי הרגל לא רק בתל-אביב.

אני קצת אוריד אתכם לשטח שאני חיה אותו כל יום.
היו"ר איתן כבל
חגית, אפשר להעיר לך הערה, ברשותך? כשאני יוצא ומגיע הביתה אני לא מרחף. אני רוצה שתביני. חלק מהעניין שהכללים האלה קיבלו את הדחיפה הגדולה זה כי גם אני הולך רגל ויש לי ארבע בנות שכל יום אני צריך להסתובב איתן במדרכות. תביני שכל אחד ואחת מאיתנו חש את התהליך הזה על בשרו. לכן רוב האנשים, אם לא כל האנשים כאן, התכנסו כדי לתת מענה.
לאה ורון
בקיצור, לא צריך להוריד אותנו לשטח, אנחנו שם.
חגית אוריין
איתן כבל, אני לא מורידה מערכך לרגע.
היו"ר איתן כבל
לא ערכי.
חגית אוריין
סליחה רגע. לא תהיה אכיפה וגם אין אכיפה. האכיפה היחידה שקיימת גם בתל-אביב היא לא נמצאת במרכז העיר ואל תספרו לנו סיפורים. לא תהיה אכיפה והמשטרה גם לא מעוניינת לאכוף. האכיפה תתחיל רק כשפקחי הרשויות יקבלו סמכויות. לנו זה ברור. יש לי עדויות שהמשטרה יושבת ברחובות, מבקשים ממנה לאכוף והם מסרבים.

העניין של העברת הסמכויות לפקחים זה עניין של לפחות חצי שנה. עד אז לא קורה כלום. גם אחרי שיקבלו את הסמכויות והפקחים יתחילו לאכוף וגם השוטרים יתחילו לאכוף - - -
היו"ר איתן כבל
מה את מציעה, חגית, שאני אחתוך ורידים כי שום דבר לא יצא? אנחנו באים לכאן - - -
חגית אוריין
אני תכף אגיד לך.
היו"ר איתן כבל
אבל חגית יקירה, עשי לי טובה. אני רוצה שתביני. אנחנו כבר לא בשלב כדי לספר. את זה אנחנו כבר מבינים. בגלל זה התכנסנו כאן. מה יקרה כשנפתור את זה? אי-אפשר להגיד לנו כל הזן מה לא, כי אנחנו יודעים מה לא. אני יודע על הפקחים ובגלל זה אנחנו פה. חצי מהדיון שפתחנו בו היה בנושא הסמכויות.

אני מבקש ממך, גברתי, שתנסי שבעניין הזה תגידי איך אפשר לקדם ולא לתקוף כל הזמן.
חגית אוריין
זה מה שאני רוצה להגיד.
היו"ר איתן כבל
אני לא ממשלה. את יכולה לתקוף את הממשלה כמה שאת רוצה, אבל אנחנו פה במתקדמים.
חגית אוריין
איתן כבל, נתתי את הבסיס ואת הנימוקים למה שאני מבקשת.

אני מבקשת לוחית זהות בולטת. אין צורך לקשור את זה ברישיון ורישוי. בדיוק כמו המספר שלקחת בעבר, אפשר להציב את זה. גם אם תהיה אכיפה, אי-אפשר למנוע את הפגע וברח. "אור ירוק" בעצמם אומרים, שרוב התאונות זה פגע וברח.

בוא נגיד שיש לנו ביטוח גם להולכי הרגל ולא רק לדו-גלגלי. הם בורחים. איך אנחנו נתפוס אותם? איך הפקחים יתפסו אותם ואיך השוטרים? אני מבקשת לוחית זיהוי בולטת.
היו"ר איתן כבל
הנושא של הרישוי התייחסתי אליו. לצערי הוא לא קיים בתקנות, אבל בכוונתי לשכנע את המערכות למצוא את הדרך איך לעשות את זה. אבל אני לא אעכב את כל התקנות עד שיהיה לנו השלם בעניין הזה.
יובל גינסברג
אני יבואן של אופניים חשמליים. השתתפתי בכמה ועדות בעבר.

קודם כל, תמוה לי שהשתנתה הדעה של משרד התחבורה בקשר להעלאת הגיל. לפני כמה וכמה ישיבות ישבה פה היועצת המשפטית של משרד התחבורה ובמשך שלוש שעות אנשים פה נתנו טיעונים לכאן ולכאן לפני האישורים של הוועדה הקודמת. היא אמרה: חבר'ה, מה אתם רוצים? עבדנו פה בוועדות בין-משרדיות, הממשלה הוציאה כסף. שנתיים ישבנו בוועדות שונות ומשונות ויש חוקים ובואו נאכוף אותם וזה בסדר. העברתם את זה באותו יום. אני תמה מה פתאום משתנה עכשיו גיל הרכיבה?

אני יכול לסבר את אוזנו של היושב ראש. ילד בגיל 9 יכול לנסוע על אופניים רגילים ועל-פי התקנות יכול לתפוס מסלול בכביש. זה ילד בגיל 9 ואתם מדברים איתי על גיל 14 בשבילים? יש פה תכניות אב של מיליארד שקלים על שבילי אופניים. היום בבוקר 170,000 כלים קמים ונוסעים באופניים חשמליים ונוסעים בדרך. יש בעיות קשות כמו רכיבה על מדרכה ואפשר לפתור אותן.
מיטל להבי
איך פותרים?
יובל גינסברג
דיברתם קודם על הסתמכות המחוקק. דיברת על גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה. זאת גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה. אם כרגע לפחות 50% או 60% מה-170,000 האלה הם בני 14, אז יש הסתמכות על המחוקק. אני משפחה שמסתמכת על זה. השקעתי כסף, גם גרמתי לזה שילד בגיל 16 לא יעלה על אופנוע או יעלה על כלים לא חוקיים. זה לגבי העניין הזה.

אני אתן לך דוגמה. אתמול חזרתי מקרית שמונה וסיפרו לי סיפור. מפקד תחנת משטרת קריית שמונה החליט לעשות מעשה והוא העמיד כמה שוטרים ליד בית הספר וראה שלא נוסעים עם קסדה ואז הוא החרים להם את האופניים. ההורים הגיעו לתחנה לשחרר את האופניים עם התחייבות. אלה דברים שקיימים.
היו"ר איתן כבל
יובל, אני מבין את המקום ממנו אתה בא. יחד עם זאת, אני רוצה שתבין. אני לא יודע בכמה דיונים היית.
יובל גינסברג
בכולם.
היו"ר איתן כבל
לאורך כל הדרך, עמדתי כיו"ר ועדה, יחד עם משטרת ישראל, היתה שגיל הרכיבה לא יהיה מתחת לגיל 16 עם 100 סימני קריאה. לא אחד, לא שניים, לא שלושה.

העובדה שיש אנשים שנפגעים כמוך – הם ייפגעו מכך שילדים מתחת לגיל 16 לא ירכבו על אופניים חשמליים כמו שיש דברים אחרים. בעבר, כשהכבישים היו ריקים לגמרי, בשביל לרכב על טוסטוס שיש לו אותו אפקט, עברת את כל המערכת ותהליכי רישוי.

אני לא מקבל את זה ואני גם לא אקבל את זה. מבחינתי זה סיפור שכבר חלוט. נתתי לך לומר את הדברים שלך אבל העניין הזה חלוט לגמרי.
יושי בלוט
אני מנהל רשת "אקופאן". אנחנו השחקן המוביל בתחום של אופניים חשמליים. זאת רשת גדולה של 20 סניפים בפריסה ארצית.

אני רוצה למקד את הדברים שלי רק לעניין גיל הרוכב. אנחנו כרשת מאוד לא אוהבים את הרוכבים של 14 עד 16. מבחינתנו הם יותר מטרד מאשר ביזנס. יש הרבה נימוקים למה להעלות את הגיל לגיל 16. החשש שלנו לגבי העלאת הגיל שזה למעשה סוג של התחמקות מאחריות של גורמי האכיפה והשלטון.

השבוע נהרג ילד בן 11 שרכב על אופניים רגילים. זה שמעלים לגיל 16, אתם נוטשים את כל האכיפה והחינוך של כל מי שמתחת לגיל 16. אז גם אם כל הילדים שרכבו על אופניים חשמליים יעברו לאופניים רגילים, אתם פשוט מפקירים אותם וגם את הולכי הרגל במדרכות לחסדי כלי רכב חשמליים או לא חשמליים שהם פשוט לא מפוקחים ואף אחד לא מנסה לעשות איתם משהו.
היו"ר איתן כבל
אני מתנצל, לא הבנתי.
יושי בלוט
אני חושב שפיקוח על ילד מתחת לגיל 14 וגם על אופניים רגילים של ילד בן 9 או 11, צריך להיות בסמכות של הרשות המקומית שיכוונו אותם לאיפה שצריך.
אתי בנדלר
זה לא סותר.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בעצם הוא תומך בהעלאת הגיל ל-16.
יושי בלוט
אני חושב שבזה שנעלה את הגיל ל-16 אנחנו נוותר על אכיפה.
היו"ר איתן כבל
יושי, תקשיב. הסיפור של האכיפה הוא הדבר בכל עניין. נהפוך הוא, יותר מאשר בעבר, אנחנו מבקשים לתת סמכויות. זה לא עניין של מה בכך לתת סמכויות אכיפה לפקחים. יש על זה דיון גדול ואני לא רוצה לפתוח את העניין הזה.

אנחנו מתעקשים וחלק מהמאבק שלנו היה שהפקחים יאכפו וייצרו את האכיפה. עם כל הכבוד למשטרת ישראל שפועלת יום ולילה, זה מסוג אותן פעולות שזה לא יותר מיתוש שמטריד אותה. זה בכלל לא בראש שלהם להתעסק עם דברים שכאלה.

אני מבין את מה שאתה אומר. הטיעון שלך לא בדיוק ברור לי. אני מקווה, כמו כל דבר אחד, שנוציא מתחת ידנו את התקנות הטובות ביותר ושגם יהיה פיקוח, כך אני מקווה.
יושי בלוט
לגבי פיקוח, אחת הנקודות שהעלו כאן זה סימון האופניים.
היו"ר איתן כבל
אנחנו מנסים למצוא מכלול שלם של תשובות.
יושי בלוט
התקנה של גיל 16 בלבד, לא רק שהיא לא מכלול היא מכשול.
היו"ר איתן כבל
אנחנו מבינים. החוק כאן מורכב מקסדה, שבילים ואלף ואחד שבילים. שום דבר לא חי מעצמו. אם לא יהיה מהפקח ועד מכלול הדברים. אם יהיה חסר דבר אחד, אז אלה יהיו תקנות חסרות שלא נותנות לנו באמת את היכולת להתמודד.
עמי רוטמן
אני היועץ המשפטי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

אנחנו מברכים על העלאת הגיל לגיל 16, כפי שגרסנו כבר הרבה זמן, גם לגבי אופניים חשמליים וגם לגבי הגלגינוע.

מעבר לזה, חובת הקסדה היא חשובה מאוד.

לגבי הנתונים. נתונים של נפגעים מגלגינוע בשנים האחרונות הם נמוכים יחסית ואני מקווה שיישארו כך. אין קמפיינים הסברתיים וחינוכיים בעולם לגבי שימוש בקורקינט חשמלי או גלגינוע אבל אנחנו נעשה בתקציבים שלנו. ברגע שזה יאושר, אנחנו נפעל, לפחות ברדיו, לעשות הסברה.
מיטל להבי
רק שהילדים לא מקשיבים לרדיו, מה נעשה?
עמי רוטמן
גם דרך משרד החינוך.

כמו שאדוני אמר, גם אם זה לא הכי טוב, זה הכי טוב שיש כרגע.
יעקב אדלר
אני מ"אנשים באדום".

אני רוצה להסביר כרופא, שיש הסבר גדול מאוד בין גיל 14 לגיל 16, כמו שיש הבדל בין גיל 3 לגיל 5. יש מגבלות פיזיולוגיות מסוימות שאנחנו מטילים על נוסעים ברכב, שחייבים להיות קשורים בכיסא בטיחות או בבוסטר. אנחנו לא נותנים לילדים קטנים לעבור את הכביש לבד מאותן הסיבות, מכיוון שיכולת הקליטה של הסביבה הוא עדיין נמוך. ככל שילד מתגבר כך הקליטה הזאת משתפרת והיכולת להסביר את מה שקורה בכביש וההתנהגות בהתאם גם משתנה. לכן, לדעתי, אין פה מה לערער על הגל המינימלי 16.
גדי מינץ
אני מיבואני האופניים.

אני רוצה להסביר מה הולך לקרות. אני מבין את כל הטענות לגבי גיל 16, אבל ברגע שאתם מחליטים להעלות לגיל 16, אתם גודעים את הענף של האופניים החשמליים. זה אומר שילד שרצה לרכב על אופניים חשמליים ירכב על אופנוע. אני חושב שאופנוע יותר מסוכן מאופניים חשמליים. זה דבר אחד.

דבר שני. מאות אלפי הילדים שרוכבים היום והם מתחת לגיל 16 והם עצמאיים וזה פיתח את עצמאותם. ההורים שלהם יצטרכו עכשיו להביא אותם לבתי ספר בכלי הרכב שלהם. בכל העולם האופניים החשמליים זה עתיד. זה כלי התחבורה הכי ירוק והכי זול ואנחנו המדינה היחידה שנלך הפוך למה שקורה בעולם.
היו"ר איתן כבל
גדי, תקשיב. אני מקשיב לאדוני. על זה אני אומר תירוץ קלוש. הנימוק שלך הוא לא נימוק. סליחה שאני אומר את זה, אני לא בא ממקום של לעלוב. בעזרת השם, יגיע הזמן וישראל תהיה מרושתת בשבילי אופניים. יכול להיות שיבוא שר תחבורה שיגיד שהגיע הזמן לפתוח את העניין הזה.

גם אני לוקח את הילדות שלי כל בוקר ומפזר אותן בבתי הספר ובגני הילדים. יש הורים שיכולים לעשות את זה. יש בתי ספר שהם קרובים. אין מה לעשות, זה חלק בלתי נפרד. אני מוכן להתערב איתך שהאופניים החשמליים לא יגדעו ולא ייעלמו. נהפוך הוא, כל הזמן זה רק ילך וישתכלל. אם מישהו יחליט לרכב על אופנוע, בכל מקרה הוא לא יכול לרכב על אופנוע לפני הגיל המותר. אז הוא כבר יהיה מחויב לרישיון ולעשות את כל אותם דברים שלצערי חסרים לנו.
גדי מינץ
כבר הענף נגדע בחצי.
היו"ר איתן כבל
גדי, אני מצטער. אני מסביר לכם, זה כבר חלוט.
מקס אבירם
אני מנהל אגף זה"ב במשרד החינוך.

בעניין האופניים החשמליים, אני מצטרף לברכות להעלות את גיל הרוכבים לגיל . מנהלי בתי הספר טוענים שילדים בגיל 14 נוסעים באופניים חשמליים כאשר ההתניה היתה נסיעה בשבילי אופניים. מכיוון שאין שבילי אופניים לבתי הספר, אז איך אתה בכלל מחנך לציות לחוק?

דבר שני. אנחנו משתדלים ועושים את המיטב לשלב את החינוך לרכיבה על אופניים גם בכיתות ט' וגם בכיתות י'. אנחנו הולכים ומגדילים את מספר הכיתות שפועלות בעניין הזה. אני חושב שצריכה להיות פעולה משולבת של כל מיני גורמים שמתייחסים גם להורים וגם לאכיפה.
היו"ר איתן כבל
חברים, אני מודה לכם.

בואו נתחיל בהקראה.
חוה ראובני
"תיקון תקנה 1

1. בתקנה 1 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 4) (להלן – התקנות העיקריות), אחרי הגדרת "גורר" יבוא:

""גלגינוע" – התקן דו גלגלי או תלת גלגלי שמותקן בו מנוע חשמלי, עומד בתקן ישראלי 6230 "גלגינוע (קורקינט חשמלי) - דרישות בטיחות ושיטות בדיקה" 5) (להלן – תקן גלגינועׂ), כתוקפו מזמן לזמן, שעותק שלו מופקד לעיון הציבור במשרדי מכון התקנים הישראלי, והפניה אליו מצויה באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים שכתובתו www.mot.gov.il, ואשר נתקיימו בו כל אלה:

(1) הספקו המרבי של המנוע אינו עולה על 250 וואט;

(2) המנוע מופעל באמצעות מצערת יד;

(3) המנוע מפסיק את פעולתו כאשר מופעלים הבלמים;

(4) מהירותו המרבית אינה עולה על 25 קמ"ש;

(5) משקלו העצמי של ההתקן לא עולה על 30 ק"ג."
מיטל להבי
אני חושבת שאם רוצים להגביל מהירות והספק צריך גם לדבר על הבטרייה. כשהלכתי לקנות אופניים אמרו לי שאם אני קונה 48 ואט, אני אוכל להעלות מעל 25 קמ"ש. אם רוצים להגביל ל-25 קמ"ש, יגידו המומחים ממכון התקנים, אולי צריך שהבטרייה תהיה 35.
היו"ר איתן כבל
אין שום בעיה.
קריאה
מנוע בנזין על קורקינט יישאר מחוץ לחוק מכיוון שיש גם אלה.
היו"ר איתן כבל
אנחנו מתייחסים רק לחשמלי.

מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 1 אושר.
היו"ר איתן כבל
סעיף 1 אושר.
חוה ראובני
תיקון תקנה 39 טז

2. בתקנה 39טז לתקנות העיקריות, בפסקה (1), במקום "ארבע עשרה" יבוא "שש עשרה".

זה גיל הרכיבה על אופניים חשמליים.
היו"ר איתן כבל
מי בעד ירים את ידו?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 2 אושר.
היו"ר איתן כבל
סעיף 2 אושר.
מיטל להבי
יש התייחסות למה ששאל חבר הכנסת לגבי תקופת מעבר.
היו"ר איתן כבל
מיטל, נגיע לזה בסוף. בכל מקרה אין הצעה לתקופת מעבר.
חוה ראובני
"הוספת סימן ב'3א לפרק השני של חלק ב'

3. לפני סימן ב'4 לפרק השני של חלק ב' לתקנות העיקריות יבוא:

"סימן ב'3א: גלגינוע".

39יח1. רישוי ורישום של גלגינוע והרוכב בו.

א. בעל גלגינוע פטור מחובת רישום ורישוי לפי סעיף 2 לפקודה.

ב. הרוכב על גלגינוע פטור מחובת רישיון נהיגה לפי סעיף 10(א) לפקודה".
היו"ר איתן כבל
ברשותכם, אומר כך: אני אפתח את הסיפור הזה של הרישום. אני אביא את זה לאישור כמו שזה, אבל כל נושא הרישוי והרישום, אנחנו נפתח את זה לדיון מחודש כדי לראות איך בכל זאת אנחנו מצליחים לתת לזה פתרון.
אתי בנדלר
כשאדוני אומר שהוא יפתח את זה לדיון מחדש, זאת אומרת שהוא רוצה לאשר את הסעיף הזה כהוראת שעה?
היו"ר איתן כבל
לא. כיוון שבתוך עולמי אני חי, אני לא רוצה לעצור את זה. אני אבוא בדברים עם משרד התחבורה ואני פועל איתם יד ביד ועקב בצד אגודל. אני אנסה ככל יכולתי לשכנע את המערכות לגבי חובת הרישום. אבל אני לא רוצה בשום פנים ואופן לעכב את התהליך היום.

מי בעד אישור הסעיף, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 39יח1 אושר.
היו"ר איתן כבל
הסעיף אושר.
לאה ורון
חברת הכנסת מירב בן-ארי הצביעה ומצביעה במקום חבר הכנסת רועי פרומקין.
חוה ראובני
"39יח2 סימון.

גלגינוע יישא תווית סימון כאמור בחלק ג' לתוספת השנייה וצמיגיו יסומנו כאמור בתקן הגלגינוע".

בהמשך נראה שיש תווית מוגדרת מאוד.
עוזי יצחקי
כמו ששמנו על אופניים חשמליים תווית שכתוב שם מה הוא כולל.
חוה ראובני
פרטים מלאים על האופניים.
עוזי יצחקי
אני מזכיר שהוועדה ביקשה להכניס.
היו"ר איתן כבל
כמו התווית של ניפוח צמיגים שאף פעם אתה לא מבין?
עוזי יצחקי
דווקא זה ברור.
חוה ראובני
אם אדוני יעבור לעמוד הבא אז הוא יראה שזה מאוד מובן.
מירב בן ארי (כולנו)
איך את מסמנת את הצמיג?
חוה ראובני
התקן מגדיר את סימון הצמיגים.
היו"ר איתן כבל
מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 39יח2 אושר.
היו"ר איתן כבל
אושר.
חוה ראובני
"תיקון כותרת הפרק השלישי של חלק ב'

4. בכותרת הפרק השלישי של חלק ב' לתקנות העיקריות, אחרי "אופנוע" יבוא "גלגינוע".
היו"ר איתן כבל
מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 4 אושר.
היו"ר איתן כבל
הסעיף אושר.
חוה ראובני
הוספת סמן לפרק השלישי של חלק ב'

5. אחרי תקנה 122 לתקנות העיקריות יבוא:

"סימן ב'1: גלגינוע."

122א. נהיגה בגלגינוע.

א. לא ירכב אדם על גלגינוע אלא אם כן מלאו לו 16 שנים.

ב. לא ירכב אדם על גלגינוע אלא בשביל מיוחד או נתיב מיוחד שהוקצו לתנועת אופניים וסומנו בתמרור (להלן – שביל אופניים), ובאין שביל אופניים – בכביש, אולם מותר להולך רגל להסיע גלגינוע על המדרכה אם אין בכך הפרעה להולכי רגל."
מיטל להבי
אפשר לשנות את המילה "להסיע" למילה "להוליך"?
מירב בן ארי (כולנו)
הוא סוחב איתו? אז להסיע זה לא לסחוב.
חוה ראובני
זה ניסוח שיש היום באופניים.
היו"ר איתן כבל
אף אחד מרוכבי האופניים הצעירים לא מסתובב עם אבן שושן. אני כשהבנתי לרגע נחרדתי. זה צריך להיות ברור.
חוה ראובני
זה הנוסח שקיים לגבי אופניים בשני מקומות.
מירב בן ארי (כולנו)
זה נוסח גרוע.
היו"ר איתן כבל
חוה, בסוף בסוף, אם פה לא הבינו אז קל וחומר.
לאה ורון
במקום "להסיע" יהיה "להוביל".
חוה ראובני
השאלה האם לא כדאי לתקן את התקנות האחרות שמשתמשות במונח כדי שלא יהיו שאלות פרשניות?
אתי בנדלר
למרות שהוועדה לא הביאה את התקנות המתייחסות לאופניים לאישור הוועדה, הוועדה תאשר את התקנות האלה בתנאי שיתוקנו גם התקנות הרלוונטיות באופן שהמילה "להסיע" תוחלף במילה "להוביל".
חוה ראובני
להביא תיקון?
אתי בנדלר
לא, הוועדה כבר מאשרת.
היו"ר איתן כבל
מי בעד עם התיקון?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 5 אושר עם התיקון.
אתי בנדלר
אנחנו נבדוק במכתב האישור באיזה תקנות מדובר.
חוה ראובני
"122ב. כללי רכיבה על גלגינוע

א. לא ירכב אדם על גלגינוע בכביש בזמן תאורה, אלא אם הוא לובש אפוד זוהר כהגדרתו בסעיף 65ב לפקודה. "

הכוונה ללילה. יש הגדרה בתקנות התעבורה. זמן תאורה זה הזמן שצריך להדליק אורות. זאת הגדרה קיימת. זה גם בלילה וגם כשהראות לקויה.
היו"ר איתן כבל
מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 122ב(א) אושר.
היו"ר איתן כבל
הסעיף אושר.
חוה ראובני
"ב. לא ירכב אדם על גלגינוע אלא אם כן הוא חובש קסדת מגן מסוג כאמור בחלק ג' בתוספת השנייה הקשורה ברצועה שתמנע את נפילתה בשעת הרכיבה.
מירב בן ארי (כולנו)
בכל גיל צריך לשים קסדה בקורקינט?
חוה ראובני
כן.
מירב בן ארי (כולנו)
למה צריך קסדה בכל גיל?
היו"ר איתן כבל
יקירה, אנחנו אחרי. מי שמגיע בזמן יכול היה לטעון את טענותיו.
אתי בנדלר
בתקנה 122 א'ב החדש, סעיף קטן א' אושר?
היו"ר איתן כבל
אושר.
חוה ראובני
"ב. לא ירכב אדם על גלגינוע אלא אם כן הוא חובש קסדת מגן מסוג כאמור בחלק ג' בתוספת השנייה הקשורה ברצועה שתמנע את נפילתה בשעת הרכיבה. "

פה זה חבישת קסדה גורפת.
מירב בן ארי (כולנו)
אני רוצה להתנגד אם אפשר.
אתי בנדלר
אני רוצה להעיר רק לעניין "מסוג כאמור בחלק ג' בתוספת השנייה" כי משמעה, כפי שנראה לאחר מכן, שהיא עומדת בכל התקנים. אני חושבת שזה נטל שלא ניתן להטיל אותו על הרוכש, המשתמש הסופי. הוא צריך רק לדעת שהקסדה מסומנת. לכן אני מבקשת מאדוני לשקול האם לאשר את זה או לא.
חוה ראובני
אני מבקשת להשיב. דיברנו על-כך גם בפתיח של הדיון. התוספת מחייבת לא רק שהן יהיו תקניות אלא שגם יסומנו באופן תקני. אדם צריך לרכוש קסדה שיש עליה סימון שהיא עומדת בתקנים. הוא לא צריך לבדוק אותה בעצמו במעבדות חומרים כאלה ואחרות, למדוד את העובי שלה, את הגודל שלה ואת התנוחה שלה.
אתי בנדלר
לכאורה, הוא צריך לראות שיש סימון. אני חושבת שאת זה אפשר להטיל על המשתמש. אבל הפירוט לאחר מכן בתוספת השנייה, משמעות הדבר, שהיא גם עומדת בתקנים. אני חושבת שזה נטל שאי-אפשר להטיל על המשתמש הסופי.
היו"ר איתן כבל
כשאני בא לחנות אני לא מבקש קסדה שלא עומדת בתקנים.
עוזי יצחקי
זה כמו שקונים כל דבר, למשל, כשאני קונה מקרר.
אתי בנדלר
אתה לא מואשם בעבירה אם השתמשת במקרר שאינו עומד בתקנים.
היו"ר איתן כבל
אדוני המנכ"ל - - -
עוזי יצחקי
עושים מזה - - -
חוה ראובני
אם אנחנו לא נגיד "מסומנת כתקנית", אם לא תהיה חובה כזאת, אז היום בחנויות, ערב פורים, יש אין סוף קסדות.
אתי בנדלר
אין לי בעיה עם מסומנת.
היו"ר איתן כבל
חוה, זה איך אנחנו הופכים רגולציה לבירוקרטיה. זה בדיוק הסעיף זה. מה אני רוצה להגיד לך בנקודה הזאת? רוכבי אופנועים אולי מבינים והם יכולים להתחכם. כשאני בא למוכר אני מבקש ממנו קסדה לילדה לרכיבה על אופניים. אני לא שואל אם זה עומד בתקן המחמיר מספר כזה וכזה? הנחת המוצא שלי היא שהוא נותן לי משה תקני. קניתי את הקסדה. פקח עוצר את בתי והוא כבר מומחה לקסדות והוא ייתן לי דוח? הוא ייתן דוח כשאין לנו בכלל מושג בעניין הזה?

דרך אגב, זה כמו כל מוצר. אם אני הולך לקנות מטף כיבוי ומוכרים לי מטף כיבוי לא תקני, אז יאשימו אותי?
אתי בנדלר
אין לי התנגדות ללכת מעבר למה שאומר היושב ראש ולהטיל חובה על המשתמש לוודא שהקסדה מסומנת, אבל עד כאן. זה מקסימום האחריות שאפשר להטיל עליו. אי-אפשר להטיל עליו לבדוק מעבר לזה שהיא מסומנת, אם היא גם עומדת בדרישות התקן.
חוה ראובני
אני חושבת שזאת הכוונה.
היו"ר איתן כבל
אבל עובדה שאנחנו לא מבינים את זה.
חוה ראובני
אני אחזור ואסביר. אני מסכימה שהמשתמש לא יכול לדעת אם הקסדה תקנית או לא. הוא לא מעבדת חומרים ומעבדה כזאת לא עומדת לרשותו. הוא צריך לראות שהיא מסומנת. להבנתי, זה מה שאומר הנוסח של 122ב(ב) כפי שהוא מפנה לתוספת. אם זה לא אומר את זה, אני אשמח לתיקון נוסח. אנחנו לא יכולים לומר סתם קסדה, כי אחרת הקסדות של פורים שעכשיו נמצאות בחנויות הצעצועים, יכול אדם שלא בתמימות להשתמש בהן ולומר שזאת קסדה.
היו"ר איתן כבל
הבנו אחד את השני.
אתי בנדלר
את רוצה לקפוץ עכשיו לסימון לסעיף 8 פסקה 2?

"(2) קסדות לרוכבי גלגינוע יהיו לפי התקו הרשמי ת"י 1613 של מכון התקנים הישראלי - קסדות מגן לרוכבי אופניים ויסומנו לפי הוראות התקן האירופאי 1078-EN בסימן EN-1078 או לפי הוראות התקן האמריקאי CPSC-16 בסימן CPSC, לפי הענין, שעותק שלו מופקד לעיון הציבור במשרדי מכון התקנים הישראלי, והפניה אליו מצויה באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים שכתובתו www.mot.gov.il."

דהיינו, יש פה שני מרכיבים. אחד, שהם יהיו לפי תקן רשמי ודבר שני שהם יהיו מסומנים כך וכך. בקשר לסימון אין לי בעיה. בקשר לחלק העליון, שהם יהיו לפי התקן הרשמי, תקן ישראלי 1613, יש לי בעיה להטיל את זה על המשתמש.
היו"ר איתן כבל
נכון.
חוה ראובני
ואם נאמר "כפי שסומנו".
אתי בנדלר
את רוצה שיהיה כתוב "שסומן כאמור בחלק ג'"?
חוה ראובני
כן.
אתי בנדלר
אין בעיה. "שסומן כאמור בחלק ג'", זה בסדר גמור.
היו"ר איתן כבל
כל הקטע הוא שאנחנו רוצים שיהיה סימון. חובתו של הרוכש לדעת שזה סימון שהופך את הקסדה לתקנית. הוא לא צריך לדעת תקן כזה או כזה.
חוה ראובני
אין צורך להכביר מילים, זה מוסכם.
מירב בן ארי (כולנו)
למה זה לא עד גיל 16? למה עם אופניים הסכמנו שמגיל 16 הרוכב יחליט. למה צריך לחייב אנשים מבוגרים לרכב על קורקינט עם קסדה בתוך העיר? למה? אני באמת לא מצליחה להבין. לגבי ילדים אני מבינה, אבל למה המבוגרים?
היו"ר איתן כבל
הראש נהיה רך יותר עם השנים.

אני אגיד לך את הדבר הבא. אני לא מסכים. אני בכלל לא התלהבתי מהרכיבה בתוך העיר בנסיבות האלה. כשיהיו שבילי אופניים מוסדרים, אז ברור. דרך אגב, ביוון, למשל, לא רוכבים עם קסדות. אז מה?
קריאה
לצערנו, ביוון גם רוכבי אופנוע לא חובשים קסדה וזאת לא דוגמה טובה.
היו"ר איתן כבל
חברים, העניין מבחינתי מוסדר עם התיקון.

מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – 1

נמנעים – אין

סעיף 122ב(ב) אושר עם התיקון.
מירב בן ארי (כולנו)
אני מבקשת לרשום שאני נגד.
אתי בנדלר
סעיף ב' אושר עם התיקון שבמקום "מסוג" יהיה "שסומן".
חוה ראובני
"ג. הרוכב על גלגינוע, לא ירכיב עליו אדם נוסף".
מיטל להבי
זה בדיוק בניגוד לשימוש שכולם מרכיבים את הכלב, את הילדים ואת כולם.
מירב בן ארי (כולנו)
אגב, כלב מותר לו, כי לפי עיקרון חוקיות המנהל, מה שלא כתוב שאסור מותר.
מיטל להבי
על אופניים חשמליים לא ניתן להרכיב. דווקא בגלגינוע ניתן להרכיב.
היו"ר איתן כבל
מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 122ב(ג) אושר.
חוה ראובני
(ד) על רכיבה על גלגינוע יחולו הוראות תקנה 110 כאילו היה הרוכב הולך רגל באופן שיחצה את הכביש בהליכה ויוליך עימו את הגלגינוע, ותקנות 121, 122, 123(א), 126, 127, 128, 129 (ג), (ה)ו-(ז), 133 ו-134, בשינויים המחויבים.

צריך גם פה לשנות ובמקום "יוליך עימו" יהיה "ויוביל".
מירב בן ארי (כולנו)
אבל אם שביל האופניים ממשיך על הכביש על מעבר החצייה? בתל-אביב יש מקומות שעל מעבר החצייה יש שביל אופניים. למה הוא צריך לרדת ולחצות.
חוה ראובני
אנחנו מדברים על חציית כביש.
היו"ר איתן כבל
היא צודקת. זה פשוט מאוד. כשאתה נוסע ברוטשילד, השדרה ברוטשילד חוצה שביל אופניים. כשיש לו אור ירוק הוא לא ירד ויוביל את האופניים. אם יש לו ירוק הוא יכול להמשיך.
חוה ראובני
"למעט במעבר חצייה לרוכבי אופניים", יש תמרור כזה.
היו"ר איתן כבל
אוקיי.
מרדכי פדר
זה אומר שמי שמגיע לצומת מרומזרת בקורקינט חשמלי, אמור לרדת מהקורקינט, לעבור למדרכה ולחצות.
היו"ר איתן כבל
פדר, אתה היחיד שהבנת את זה כך.

רוכב אופניים חשמליים או גלגינוע, שמגיע למעבר חצייה והוא רוכב על שביל אופניים וחוצה כביש שהוא חלק משביל האופניים, צריך למצוא את ההגדרה הנכונה לעניין הזה.

אם הוא עם האופניים האלה והוא חלק ממעבר החצייה והוא לא רוכב, הוא מוליך, שם הוא יכול לרכב על-פי כל הכללים.
חוה ראובני
אני אסביר. יש סימון מיוחד שהוא בגדר תמרור והוא קיים בלוח התמרורים, תמרור 812, שהוא סימון של מעבר חצייה לרוכבי אופניים. לחצות שם אפשר ברכיבה.
היו"ר איתן כבל
בסדר.
חוה ראובני
אני אקריא שוב.

"(ד) על רכיבה על גלגינוע יחולו הוראות תקנה 110 כאילו היה הרוכב הולך רגל באופן שיחצה את הכביש בהליכה ויוביל עימו את הגלגינוע, למעט במעבר חצייה לרוכבי אופניים, ותקנות 121, 122, 123(א), 126, 127, 128, 129 (ג), (ה)ו-(ז), 133 ו-134, בשינויים המחויבים."
היו"ר איתן כבל
תסבירי במה דברים אמורים.
חוה ראובני
אנחנו למעשה מחילים כאן תקנות שחלות על אופניים רגילים שכבר כתובות ופשוט מעתיקים אותן לפה. 121 זה הגבלות על הובלת חפצים. יש הגבלה על הגודל של חפצים כמו באופניים גם על קורקינטים חשמליים. "צרור או חפץ המונעים ממנו שליטה או שהם עולים באורכם על 70 סנטימטר וחורגים מחוץ לחלק הקדמי או האחורי ביותר". זה מטען חורג של אופניים.
מיטל להבי
אגב, בפקודת האופניים מותר להרכיב על מושב מיוחד.
חוה ראובני
122 זה איסור נסיעה בצד רכב אחר; 123 זה איסור רכיבה על קורקינט במצב לא תקין; 126 זה איסור לגרור או להיגרר; 127 זה חובת שמירת רווח; 128 זה חובת הרכיבה בימין ובזהירות; 129 זה איסור רכיבה במנהרה, חובת רכיבה בשול בדרך בין-עירונית ואיסור רכיבה, להבדיל מהובלה, במעבר חצייה; 133 זה הליכה עם אופניים. "הולך רגל המסיע אופניים בדרך". זה צריך להיות "המוביל" - גם את זה צריך לתקן – "דינו כדין רוכב אופניים"; 134 זאת סמכות השוטר להוציא את האוויר מהצמיגים למי שרוכב שלא כדין".
מירב בן ארי (כולנו)
אדוני היושב ראש, לא ניתן להוציא אוויר מצמיגים של קורקינט.
אבנר פלור
למה את אומרת את זה? לפני חודש עשינו מבצע והיו כאלה.
היו"ר איתן כבל
אומרים לך אנשי המקצוע.
אבנר פלור
אני אישית הייתי במבצע לפני חודש והיו כאלה כלים.
היו"ר איתן כבל
מי בעד תקנת משנה ד' עם התיקון?
אתי בנדלר
שני תיקונים: "ויוביל" ולהוסיף "למעט במעבר חצייה לרוכבי אופניים".
היו"ר איתן כבל
מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 122ב(ד) אושר, כולל התיקונים.
היו"ר איתן כבל
אושר.
חוה ראובני
"תיקון תקנה 129

6. בתקנה 129 לתקנות העיקריות –

1. בתקנות משנה (ב) –

א. במקום המילים "שביל מיוחד או נתיב מיוחד לאופניים" יבוא "שבילי אופניים".
היו"ר איתן כבל
מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 6א אושר.
היו"ר איתן כבל
אושר.
חוה ראובני
ב. במקום הקטע החל במילים "אלא באותו שביל" עד סופה יבוא "בשביל האופניים".

אני מבקשת להשמיט את המילה "אלא" ולהשאיר "באותו שביל".
היו"ר איתן כבל
מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 6ב 1 אושר.
היו"ר איתן כבל
אושר.
חוה ראובני
"2. תקנת משנה (ד) תימחק".

זאת הוראת שעה שמתירה רכיבה על אופניים מגיל 14 עד 16 בשביל אופניים.

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 6ב2 אושר.
היו"ר איתן כבל
הסעיף אושר.
חוה ראובני
"תיקון תקנה 135

7. בתקנה 135 לתקנות העיקריות, במקום "129(א) ו-(ג) יבוא "129".

זה מרחיב את החובות שחלות על תלת אופן.
מירב בן ארי (כולנו)
לדעתי זאת תקנה מאוד חשובה, להרחיב את החובות של תלת-אופן. השאלה האם מישהו פה ראה תלת אופן?
עוזי יצחקי
לאחרונה דווקא יש. ראינו את זה בחנויות.
מיטל להבי
כשאת אומרת לנסוע בצד הימני או בשול, בצד הימני כשיש נת"צ, זה הצד הימני על הנת"צ?
היו"ר איתן כבל
על הנת"צ ידרסו אותו.
מיטל להבי
חברים, התקנה קובעת שדו גלגלי נוסע בצד ימין בצמוד למדרכה. שאלה מאוד פשוטה: מה עושה אדם שאין לו שביל ואין לו מדרכה ואין לו צד ימין? איפה הוא נוסע? אני צריכה להבין את החוק כדי להסביר.
היו"ר איתן כבל
הרי ממה נפשך? אם יש נת"צ ואין לו מקום, אז הוא לא רוכב.
עוזי יצחקי
אנחנו עושים עכשיו פיילוט בנת"צ לדו גלגלי.
מיטל להבי
אופניים יכולים לנסוע בנת"צ, זה כבר ידוע. אופנועים זה בניסוי. השאלה היא לגבי קורקינט.
היו"ר איתן כבל
לא קיימנו דיון בשאלה הזאת.
חוה ראובני
זה כמו באופניים.

מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 7 אושר.
היו"ר איתן כבל
אושר.
חוה ראובני
"תיקון התוספת השנייה

8. בחלק ג' לתוספת השנייה לתקנות העיקריות, אחרי פרט 1 יבוא:

"(1א) גלגינוע

(תקנות39יח1 ו-122יב1)

(1) סימון הגלגינוע יהיה במדבקה בת קיימא, רוחבה לא יפחת מ-60 מילימטר ואורכה מ-50 מילימטר, גודל אות בה לא יפחת מ-5 מילימטר, והיא תכלול את כל אלה:

שם היצרן, שם היבואן וסימנם המסחרי, אם קיים;

הודעה בדבר הגבלת גיל הרכיבה, לגיל 16 לפחות;

המספר הסידורי של הגלגינוע, כפי שסומן בידי היצרן;

משקל עצמי של הגלגינוע;

משקל מרבי של רוכב;

הספק מרבי;

מהירות מרבית;

(י) בגלגינוע עם צמיג פניאומטי - לחץ אוויר בצמיגים;"

(2) קסדות לרוכבי גלגינוע יהיו לפי התקו הרשמי ת"י 1613 של מכון התקנים הישראלי - קסדות מגן לרוכבי אופניים ויסומנו לפי הוראות התקן האירופאי 1078-EN בסימן EN-1078 או לפי הוראות התקן האמריקאי CPSC-16 בסימן CPSC, לפי העניין, שעותק שלו מופקד לעיון הציבור במשרדי מכון התקנים הישראלי, והפניה אליו מצויה באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים שכתובתו www.mot.gov.il."
מרדכי פדר
אדוני, תיקון טכני. בסעיף 2 כתוב - - -
גדי מינץ
מדוע שם היצרן חייב להיות ולא מספיק היבואן?
אבנר פלור
זה לפי התקן הישראלי.
גדי מינץ
מה ההיגיון? זה משהו שממש מפריע ליבואנים. אחרי 20 שנה אני מוצא איזה ספק, בא אחד אחר ובשנייה עוקף אותי.
חוה ראובני
זה בהתאמה למדבקה של האופניים החשמליים ושם זה בתקן.
גדי מינץ
גם שם זה אבסורד. זה מה שגרם לכל הבלגאן.
לאה ורון
לא הבנו את הטענה.
גדי מינץ
בשביל להשיג יצרן סיני טוב, אתה צריך לכתת את רגליך ולהוציא סכומי עתק בשביל למצוא יצרן טוב. יש הרבה מאוד מפעלים שעושים זבל. אחרי הרבה שנים שסבלתי עם מוצרים לא טובים, הגעתי ליצרן הטוב. זה הסוד הכי מסחרי שלי. אז מגיע מישהו חדש, מסתכל על הפתק ורואה את היצרן.
חוה ראובני
הוא מגן על הסוד המסחרי ואני חושבת שזה נוגד את ההגנה עלה אינטרס הציבורי.
גדי מינץ
יש את היבואן.
חוה ראובני
כשהציבור רואה איזה אופניים יש לחבר - - -
גדי מינץ
מה עוזר לך שרשום שם היצרן בסין?
היו"ר איתן כבל
לא נפתח עכשיו את העניין הזה.

אני מציע שתוציאו פנייה ואנחנו ננסה לבדוק מה המשמעות האמיתית של זה ומה גובר על מה. תוציא אלי ואני אדאג להעביר את זה. מה גובר על מה, הסוד המסחרי או זכות הציבור לדעת?
מיטל להבי
היצרן זה לא כל-כך משמעותי. בשביל מה צריך את שם היצרן?
מרדכי פדר
אני רוצה להעיר על טעות טכנית, טעות דפוס. כתוב "התקו הרשמי" וצריך להיות "התקן הרשמי".
אתי בנדלר
תוקן.

הערה נוספת לגבי פסקה 2. ככל שהוועדה תאשר את הפסקה הזאת, אני מבקשת לאפשר לנו לבדוק אם זה מחייב שינוי בנוסח כדי להתאים את זה לעיקרון שנקבע קודם, דהיינו, שהקסדות אכן יעמדו בתקן אבל החובה תחול על המשתמש רק לגבי בדיקת הסימון.
ויצמן משה
אני מנהל אגף הרכב.

אדוני היושב ראש, אנחנו מקבלים את ההערה של גדי ואנחנו נוריד את הדרישה לשם היצרן.
אתי בנדלר
אני מציעה שלא תזדרז עכשיו לתת תשובה משום שזה עומד בניגוד לתקנים. בתקן עצמו כתוב שצריך לסמן את שם היצרן.
אבנר פלור
יכולה להיות בעיה עם חוק הגנת הצרכן.
היו"ר איתן כבל
חברים יקרים, כבר נתתי את הפתרון הנכון שיש בו שכל. לא אמרתי שדבריו של גדי מופרכים. אנחנו צריכים שזה ייבדק לא בהינף קולמוס. הוא יוציא אלי פנייה. אני אעביר לכם את הדברים ונבדוק את זה לא רק בהיבט הספציפי אלא במפתח הרחב של הדברים. ננסה לתת על זה את המענה הנכון.
אביטל אפל פנקס
אני מארגון "בטרם".

יש לזה השלכות בטיחותיות. יש ריקול - - -
היו"ר איתן כבל
אני לא פותח את זה. אמרתי שיש לכאן ולכאן. אי-אפשר לתת לזה מענה ברגע זה.
עמי רוטמן
אני יועץ משפטי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

לעניין השימוש בגלגינוע על נת"צ. תקנה 34 קובעת כך" כביש, שביל או נתיב שיועדו וסומנו לסוג מסוים של כלי רכב, לא ישתמשו נהגי רכב או עוברי דרך אחרים".
בסעיף ב' אומר
"על אף האמור בתקנה א', רוכב אופניים ישתמש בצידו הימני קיצוני של הכביש, אף הוא כביש שהוקצה בו נתיב לתחבורה ציבורית".

זה אומר שהפטור הזה הוא ספציפית לאופניים. פורמלית זה לא יחול על גלגינוע.
היו"ר איתן כבל
אבל זה מה שחוה אמרה.
עמי רוטמן
צריך לתקן את תקנה 34.
אתי בנדלר
זה מחייב תיקון עכשיו ב-122ב(ד)?
עמי רוטמן
צריך לתקן את 34ב כך שייקבע - - -
חוה ראובני
לא, להחיל את 34ב כאילו הם היו אופניים.
אבנר פלור
להחיל את תקנה 34ב גם על גלגינוע.
אתי בנדלר
להוסיף לתקנה 122ב(ד), להוסיף את 34ב'. זה מה שאת אומרת?
חוה ראובני
כן.
אתי בנדלר
אז אני מבקשת שהוועדה תאשר.
נוסיף
"בתקנות 34ב'" וגומר.
היו"ר איתן כבל
תסבירי על מה אנחנו מצביעים?
אתי בנדלר
בתקנה 122ב (ד), כשכתוב איזה תקנות יחולו לעניין רכיבה על גלגינוע, להוסיף את תקנה 34ב'.
היו"ר איתן כבל
מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

התוספת לסעיף 122ב(ד) אושרה.
היו"ר איתן כבל
אושר.

עכשיו נחזור לסעיף 8. אני מעלה את זה להצבעה עם התיקון.
אתי בנדלר
ככל שיתבקש תיקון כדי להתאים לעיקרון שנקבע קודם.
היו"ר איתן כבל
מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 8 אושר.
חוה ראובני
"תיקון התוספת הארבע עשרה

9. בתוספת הארבע עשרה לתקנות העיקריות, בסימון אופניים עם מנוע עזר לפי התקן הרשמי, במקום "מתחת לגיל 14" יבוא "מתחת לגיל 16".
היו"ר איתן כבל
מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 9 אושר.
היו"ר איתן כבל
הסעיף אושר.
חוה ראובני
"תחילה

10. תחילת של תקנות אלה, 30 ימים מיום פרסומן".

התבקשתי הבוקר לעשות שינוי. נאמר לנו שמכון התקנים לא יהיה ערוך לתת את הנושא של העמידה בתקן בתוך 30 יום. לכן אנחנו רוצים לומר כך:

"10. תחילת של תקנות אלה 120 ימים מיום פרסומן, למען שלוש התקנות שמתייחסות לאופניים החשמליים, של העלאת הגיל לאופניים חשמליים, שזה תקנות 2, 6(2) ו-9".
היו"ר איתן כבל
האם גברתי יכולה להסביר בעברית?
חוה ראובני
חלק מהתהליך של האישור של הקורקינטים לאור התקנות האלה מחייב פעילות של מכון התקנים. בדרך לפה נאמר לי שמכון התקנים לא יוכל לעמוד בזה.
אילן כרמית
אני מנהל אגף תעשייה במכון התקנים.

חיכינו לדיון הזה בשביל להחליט האם לבנות כמה מתקנים כדי שאפשר יהיה לבדוק לפי התקן. המתקנים האלה, המינימום זה שלושה חודשים.
אתי בנדלר
בתוך שלושה חודשים תוכלו לעמוד בבדיקות התאמה?
אילן כרמית
נשתדל לבנות תוך שלושה חודשים.
אתי בנדלר
ארבעה חודשים?
היו"ר איתן כבל
חיכינו עד עכשיו, שזה יהיה 4 חודשים.
חוה ראובני
יש שלוש תקנות שמתייחסות להעלאת גיל הרכיבה לאופניים חשמליים שהן לא קשורות בדבר הזה. אלה תקנות 2, 6(2) ו-9 שלהן תהיה תחילה בתוך 30 יום.
יושי בלוט
מה יעשה עכשיו הציבור שיש לו אופניים?
חוה ראובני
הוא ישמור את האופניים עד שיהיה בן 16?
יובל גינסברג
למה לא לעשות תקופת שיפסיקו לרכוש?
חוה ראובני
האופניים ממשיכות להיות תקניות לגמרי וזה שונה מהמצב בתקנות הקודמות. האיסור הוא רק על להמשיך להשתמש בהן בטווח הגילאים של 14 עד 16.
יובל גינסברג
למה לא לעשות תקופת מעבר למי שקנה אתמול אופניים והוא בן 14. הוא לא פורע חוק. למה אתם הופכים 150,000 איש לעבריינים?
חוה ראובני
אני לא יודעת אם יש 100,000.
היו"ר איתן כבל
סליחה. אני רוצה להבהיר לכל הנוכחים. כשנכנסו התקנות של איסור סיגריות, אנשים מכרו, הביאו. אני לא קונה את הדברים האלה. אנחנו לא נחכה שנתיים שבני ה-14 יגדלו.

אני לא מתייחס פה לכל מה שנאמר, אדוני המנכ"ל, אני מתייחס אליך. אנחנו רוצים שמייד תתחיל פעולת הסברה לאלה בגיל 16 על כל המשתמע מכך. אני יודע שעושים את זה בכמה בתי ספר שמתחילים פעילות הסברה אינטנסיבית להורים. היתה מעלה את זה להורים, הייתי שולח להורים, הייתי עושה שיתוף פעולה עם משרד החינוך.

קודם כל, נאשר את סעיף 10.
חוה ראובני
לאופניים התחילה היא 30 יום מיום פרסומן.
אילן גרודסקי
אנחנו מבקשים לדעת האם שימוש בסלולאר בזמן רכיבה על גלגינוע זה כמו נהיגת רכב?
היו"ר איתן כבל
גם באופניים זה אסור.
חגית אוריין
זה לא כתוב בשום מקום.
חוה ראובני
תקנה 28 שאוסרת שימוש בסלולאר אומרת: "בעת שרכב בתנועה, הנוהג ברכב לא יוכל לשאת טלפון קבוע או נייד וכו'". קורקינט הוא רכב. זה נכון לאופניים, לאופנועים וגם לקורקינטים.
חגית אוריין
תכניסו גם את זה לתקנות.
היו"ר איתן כבל
זה ברור. גם הפקחים יקבלו את זה.

חברים יקרים, גם ילד יודע שאסור לו להשתמש בסלולאר. הוא משתמש לא כי זה לא כתוב בסעיף 120 והוא לא קרא את הסעיף. בואו לא נגזים. העניין פה זה לפקח או לשוטר שעוצר אותו. כולנו יודעים שמי שרוכב אסור לו להשתמש. אני לא כותב לו עכשיו גם באיזו זווית ואיך לעמוד בצד.

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 10 אושר עם התיקונים.
היו"ר איתן כבל
סעיף 10 אושר.

לפני שנסיים אני רוצה לומר כמה דברים. קודם כל, אני רוצה להודות לכם. אני שמח שהעברנו את התקנות. אני חושב שעשינו יום גדול. אולי זאת נשמעת מילה גדולה אבל אני מאמין בה.

שנית, אני מזכיר לאדוני שאינני מתכוון לוותר על נושא הביטוח, לפחות לנסות את נושא הביטוח.
גדי מינץ
יש כבר מוצרים.
היו"ר איתן כבל
אני יודע. אני לא פותח דיון, אני רק שם כותרות.
גדי מינץ
יש מוצרים פרטיים שאנשים קונים אותם.
היו"ר איתן כבל
אני יודע. אם היית בדיון הקודם כנראה לא היית מגיב, כי כבר אמרנו את זה בדיון הקודם. למרות זאת, אמרנו שאנחנו רוצים משהו הרבה יותר מסודר. אני לא רוצה פתוח את זה.
מירב בן ארי (כולנו)
ממתי זה חל?
אתי בנדלר
לגבי העלאת גיל הרוכבים מאופניים זה 30 ימים מיום פרסומם. לגבי גלגינוע בעוד ארבעה חודשים מיום פרסומם.
מירב בן ארי (כולנו)
סליחה רגע. בן 14 שקנה אתמול אופניים.
היו"ר איתן כבל
דיברתי על זה.
מירב בן ארי (כולנו)
הוא יכול להחזיר?
היו"ר איתן כבל
חברים, אי-אפשר עולם מושלם.
מירב בן ארי (כולנו)
זה עולם עצוב.
היו"ר איתן כבל
התקנות הן כד להסדיר. אני לא שם. אי-אפשר לייצר כאן הוראת מעבר. זה לא נכון, זה גם לא לעניין. זה חינוך וכולם צריכים להתכנס אל תוך התהליך הזה. אני יודע שזה קשה, אני יודע שזה מורכב, אני יודע שזה מסובך. זה כמו הרבה דברים שיצאנו איתם לדרך ונראו בלתי אפשריים בעליל. אני תמיד מזכיר את הסיגריות. פעם היו מודיעים בחדשות שנהג אוטובוס עצר את האוטובוס כי מישהו עישן סיגריה. היום אפילו הצעירים כבר לא משנים. היום זה ברור וזה חלק בלתי נפרד מהתהליך.

אני מודה לכם. אנחנו נביא גם את נושא הרישוי, גם את נושא הביטוח.
מירב בן ארי (כולנו)
מה עם הפיקוח?
היו"ר איתן כבל
סליחה, אני לא עונה. קיימנו דיון ואמרנו את כל הדברים בהתחלה. אני חצי שעה אחרי הזמן.
אתי בנדלר
מחכים להצעת החוק הממשלתית שתעלה.
היו"ר איתן כבל
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30.

קוד המקור של הנתונים