ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 02/03/2016

הסרת חסמים בקליטת העלייה מצרפת - הכרה במקצועות הרישום והרישוי: רואי חשבון; עורכי דין; אחיות; מנהלי, יועצי ומשווקי השקעות; וטרינרים; מהנדסים; אדריכלים; הנדסאים וחשמלאים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 85

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום רביעי, כ"ב באדר א התשע"ו (02 במרץ 2016), שעה 9:30
סדר היום
הסרת חסמים בקליטת העלייה מצרפת - הכרה במקצועות הרישום והרישוי: רואי חשבון; עורכי דין; אחיות; מנהלים, יועצי ומשווקי השקעות; וטרינרים; מהנדסים; אדריכלים; הנדסאים וחשמלאים
נכחו
חברי הוועדה: אברהם נגוסה – היו"ר

סופה לנדבר

יואל רזבוזוב
חברי הכנסת
עודד פורר

נורית קורן
מוזמנים
חנה רובין - סגנית מזכירת מועצת רו"ח, משרד המשפטים

אסף נועם - עורך דין, הלשכה המשפטית, משרד המשפטים

ורד הראל - רואת חשבון, מזכירת מועצת רו"ח, משרד המשפטים

נאוה אברג'ל - ראש ענף במועצת רו"ח, משרד המשפטים

רות רוטשטיין - מנהלת המחלקה להסמכה בסיעוד, משרד הבריאות

הילה אברג'ל כגן - ממונה רישוי חשמלאים ומורשי נגישות השירות, משרד הכלכלה

דפנה אבוטבול - מרכזת בכירה סחר פנים, משרד הכלכלה

מיכל אבגנים - מנהלת אגף א' רישום ורישוי עסקים, משרד הכלכלה

רויטל בן ברוך-חדדי - יועצת מנכ"ל, משרד העלייה והקליטה

קלאודיה כץ - מנהלת אגף א' תעסוקה, משרד העלייה והקליטה

אריאל פיקאר - פרויקטור צרפת, משרד העלייה והקליטה

אלעד סון - דובר, משרד העלייה והקליטה

עידו טוויג - עורך דין, סגן מנהל מחלקת השקעות, רשות לניירות ערך

יסמין פרנקל - עורכת דין, עוזרת ליועצת המשפטית, רשות לניירות ערך

רנן קורמן - מתמחה, רשות לניירות ערך

מאיר לופטינסקי - רכז תחום תעסוקה, הסוכנות היהודית

עודד פויר - מנהל היחידה לעידוד עלייה, ההסתדרות הציונית העולמית

יוסף בנסיה - רואה חשבון, יועץ, מט"י - מרכז טיפוח יזמות

דניאל חפץ - מנהל פרויקטים תעסוקתיים, עמ"י ישראל

אסתר בלום - מנהלת מועצת ארגוני העולים

דודי לסרי - עורך דין, מנהל פרויקט הכרה בתארים, ארגון קליטה

סם קדוש - מנהל C.N.E.F - מרכז לסטודנטים עולים דוברתי צרפתית

גמליאל גוטשל - יועץ, C.N.E.F - מרכז לסטודנטים עולים דוברתי צרפתית

פלורנס בן שמחון - M.A, אחות מרדימה מצרפת, הנהגת האחיות העולות מצרפת

סלין לאה אחנין - אחות, הנהגת האחיות העולות מצרפת

ליזה רחמני - מנהלת תכניות עלייה מאירופה, גבהים

דניאל וייס - פודיאטור, עמותת הפודיאטרים

אריאלה מילר - פודיאטורית, עמותת הפודיאטרים

אילנה קוסקס - מנכל"ית עמותת ניצוץ יונתן

מיכאל בן סעדון - מנכ"ל קלאב התעופה

מאיר בוחניק - פורום קהילתי

פלורה קוך-דבידוביץ - ראש תחום מחקר ומידע, מרכז המחקר והמידע של הכנסת

צח בן יהודה - רכז מחקר ומידע, מרכז המחקר והמידע של הכנסת

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
דנה גורדון שושני
רישום פרלמנטרי
ר.כ. חבר המתרגמים

הסרת חסמים בקליטת העלייה מצרפת - הכרה במקצועות הרישום והרישוי: רואי חשבון; עורכי דין; אחיות; מנהלים, יועצי ומשווקי השקעות; וטרינרים; מהנדסים; אדריכלים; הנדסאים וחשמלאים
היו"ר אברהם נגוסה
בוקר טוב. ברוכים הבאים לוועדת עלייה וקליטה. אנחנו מתחילים את הדיון. איתי חברת הכנסת סופה לנדבר, חברת הוועדה. אנחנו מתחילים היום את הנושא לדיון – הסרת חסמים בקליטת העלייה מצרפת – הכרה במקצועות הרישום והרישוי: רואי חשבון, עורכי הדין, אחיות, מנהלים, יועצי ומשווקי השקעות, וטרינרים, מהנדסים, אדריכלים, הנדסאים וחשמלאים. אלה המקצועות שאנחנו נתייחס אליהם. זה לא אומר שאנחנו לא נשמע גם אם יש נושאים אחרים או מקצועות אחרים שלא הועלו, גם לגביהם נשמע.

הדיון יתמקד יותר, ואני אומר את זה בצורה ברורה, אומנם החסמים האלה הם גם שותפים לעולים אחרים, אנחנו יודעים שגם לעולים מהעלייה מארצות הברית, מרוסיה, מאירופה, זה כמעט אותו דבר, אבל אנחנו עכשיו מתמקדים היום בנושא העלייה מצרפת, כיוון שפנו אלינו הרבה בנושא הזה. זה לא אומר שאין בעיות בעליות אחרות. את זה רק רציתי להדגיש.

אנחנו נבקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת להציג לנו את הנתונים מה המצב מבחינת שילובם של העולים במקצועות האלה שציינתי. אני רוצה לתת קודם כל לצח, שיציג לנו על המקצועות שציינתי, רואי חשבון, עורכי דין וכן הלאה.

פלורה קוך דבידוביץ תציג לנו את נושא האחיות. אני מזמין קודם את צח, בבקשה.
צח בן יהודה
תודה ליושב ראש הוועדה. אני צח בן יהודה, חוק במרכז המחקר והמידע של הכנסת. כפי שיושב הראש הציג, אנחנו הכנו לקראת הדיון היום ובהמשך הדיונים שהוועדה הזאת עוקבת אחר יישום החלטת ממשלה מספר 2225 מיום 23 בנובמבר 2014, בדבר הסרת חסמים בתעסוקת עולים בעלי מקצועות בתחום הבריאות. פלורה שלידי תסקור את תחום האחיות.

אז כידוע, בישראל יש מקצועות שהעיסוק בהם יוחד לבעלי מקצוע שהורשו לעסוק בהם. בכדי לעסוק במקצועות אלה נדרש רישום או רישוי של בעל המקצוע אצל הגורם שמונה לכך על פי חוק. מקצועות רישום זה מקצועות שהחוק מגדיר היקף לימודים הנדרש כדי לעסוק בהם, ומקצועות רישוי זה מקצועות שהחוק דורש לגביהם גם השלמת היקף לימודים, תקופת התמחות ובחינות הסמכה.

יש בישראל מגוון מאד גדול של מקצועות רישוי ורישום. אנחנו התמקדנו בעריכת דין, ראיית חשבון, וטרינריה, הנדסה, אדריכלות, הנדסאות, חשמלאות, ניהול, ייעוץ ושיווק תיקי השקעות.

מהנתונים שנמסרו למרכז המחקר והמידע של הכנסת ממשרד העלייה והקליטה, עולה שבין השנים 2012 עד 2015 עלו לישראל 4,423 עולים חדשים שדיווחו למשרד שיש להם מקצועות רישוי שאינם מקצועות הרפואה. 26.7% מהם מהנדסים ואדריכלים, 26.8% מהם מורים, 17.6% מהם עורכי דין או משפטנים.

בין אותן השנים – 2012 עד 2015 – השתתפו בקורסי עברית תעסוקתית ומקצועית ובקורסי הכנה לרישוי, הסבה מקצועית לאקדמאים וסדנאות לחיפוש עבודה, כ-14,500 עולים חדשים. משרד העלייה והקליטה סייע בחלוקת וואוצ'רים, שוברים לקורסים מקצועיים נוספים לכ-10,000 עולים חדשים.

אין למשרד העלייה והקליטה נתונים על מספר העולים שבסופו של דבר אכן ניגשו לכל בחינות ההסמכה במקצועות הרישוי והרישום, ולכן פנינו לגופים הייעודיים שעוסקים בהסמכת המקצועות האלה.

מהגופים האלה קיבלנו את הנתונים הבאים: מלשכת עורכי הדין עולה שכ-50 עולים בממוצע לשנה מוסמכים למקצוע עריכת הדין. הם מהווים כ-1.5% מכלל המוסמכים בכל שנה. בקורסי ההכנה של משרד העלייה והקליטה לבחינות הלשכה ובחינות בדיני מדינת ישראל שנדרשים באופן ספציפי מעולים, השתתפו באותן השנים 168 עולים. עלות כל מחזור למשרד נעה בסביבות ה-150,000 שקלים. המשרד מעריך שהעלות הממוצעת של הסיוע שהוא מעניק לעולה אחד להסמכתו כעריכת דין, היא כ-41,000 שקלים.

ממועצת רואי החשבון נמסר שאין להם נתונים לגבי מספר העולים שהוסמכו לעסוק ב - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל זה לא משנה כמה עולים. משנה איך אנחנו פותחים את השערים ונותנים לעולים האלה, במקצועות שאתה דיברת עליהם, להיכנס למדינת ישראל להתחיל לעבוד ושהדיפלומה שלהם זה דיפלומה שנותנת כרטיס כניסה למוסדות, לבתי חולים, לקופות החולים וכן הלאה והלאה. זו המשמעות. בגלל שאני כשרה יזמתי יחד עם עודד פורר את הנושא של הורדת חסמים, ופה לא משנה כמה עולים מגיעים. משנה איך אנחנו פותחים ולא רק לצרפת, לכל המדינות. מכל העולם מגיעים אנשים שהדיפלומה שלהם יש לה אישור והיא מקובלת בעולם ולא מקובלת במדינת ישראל.
היו"ר אברהם נגוסה
טוב, בואו קודם כל נשמע את הנתונים. זה נושא הדיון ואז אנחנו ניכנס לוויכוח.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
נושא הדיון איך אנחנו מורידים את החסמים.
היו"ר אברהם נגוסה
וכדי לדעת מה המצב בעניין. הצטרף אלינו חבר הכנסת יואל רזבוזוב. צח, תמשיך.
צח בן יהודה
רק לענות לחברת הכנסת, אנחנו במסמך גם פנינו לארגוני עולים חדשים שהציפו חלק מהבעיות וגם הציעו הצעות איך ניתן לפתור אותן. אני אשאיר את ההצעות האלה לנציגי הארגונים שנמצאים כאן, כדי שידונו בהן.

אני אמשיך. ממועצת רואי החשבון אין להם נתונים, אבל ממשרד העלייה והקליטה אנחנו יודעים שבממוצע כ-50 עולים חדשים מדווחים על היותם רואי חשבון ממדינת המוצא שלהם. בקורס ההכנה לבחינות הרישוי של מועצת רואי החשבון שמשרד העלייה והקליטה מארגן, השתתפו בסך הכל 48 עולים. העלות למשרד של ארבעה קורסים הייתה כחצי מיליון שקלים והמשרד מעריך שהעלות הממוצעת של הסיוע שהוא מעניק לרישוי עולה אחד כרואה חשבון, היא כ-50,000 שקלים.

כחמישה עולים חדשים קיבלו רישיון קבוע לעסוק ברפואה וטרינרית. תשעה נוספים קיבלו רישיון זמני לעסוק ברפואה וטרינרית. משרד העלייה והקליטה ארגון קורס בשנת 2013 בו השתתפו 14 עולים ורק אחד מהם לא עבר את הבחינה. בקורס הכנה שהחל בשנת 2015 השתתפו 16 עולים וטרם ניגשו לבחינה. עלות הקורס היא 266,000 שקלים למשרד העלייה והקליטה, והעלות הממוצעת להסמכת עולה אחד לעסוק ברפואה וטרינרית מטעם משרד העלייה והקליטה, היא 37,000 שקלים.

כמו כן נמסר לנו שבין שנת 2012 לשנת 2015 כ-48 עולים בממוצע לשנה נרשמו כמהנדסים או אדריכלים. 14 בממוצע נרשמו כהנדסאים וטכנאים מוסמכים, ו-21 עולים בממוצע לשנה קיבלו רישיון לעבוד כחשמלאי. באותן השנים ניתנו ממשרד העלייה והקליטה למעלה מ-300 וואוצ'רים לכיסוי עלות השתתפות עולים בקורסי הכנה במגוון המקצועות הללו.

מהרשות לניירות ערך אין נתונים מדויקים לגבי מספר העולים שקיבלו רישיון לעסוק במקצועות ניהול, ייעוץ ושיווק תיקי השקעות, אבל הם מעריכים את מספר העולים בעשרות בודדות, וזאת מתוך כ-12,000 מקבלי רישיונות סך הכל באותן השנים.

כפי שציינתי, ביקשנו מארגוני העולים לעדכן אותנו לגבי בעיות, קשיים וחסמים שיש וכן הצעות לפתרון. הם נסקרו במסמך, אבל אנחנו נשאיר את הבמה להם, להרחיב בנושא.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה צח.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בדקת מה שקורה עם פדולוגיה? ככה אומרים, כן?
היו"ר אברהם נגוסה
לא בדקו את זה.
צח בן יהודה
לא במסגרת הדיון הנוכחי.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא במסגרת, אבל זה פרה-רפואי.
צח בן יהודה
נכון, אבל לא עסקנו בנושאים הרפואיים.
היו"ר אברהם נגוסה
אז אנחנו ניתן לה להציג את זה, לא למרכז המחקר והמידע של הכנסת.
פלורה קוך-דבידוביץ
זה היה במסמך הקודם בדיון המשותף עם ועדת העבודה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כן, אבל בינתיים זה לא מתקדם.
היו"ר אברהם נגוסה
אני צריך להדגיש שבמקצועות האחרים שבתחום האחריות, אנחנו קיימנו דיון משותף עם ועדת העבודה והבריאות, ואנחנו רוצים להמשיך את הדיון המשותף שאנחנו התחלנו. ולכן לגבי המקצועות הפרה-רפואיים – יש גם רפורמה בעניין זה ולא היום ניכנס לנושא.זה צריך להיות ברור.

בבקשה.
פלורה קוך-דבידוביץ
אז כפי שציינת, כבוד יושב הראש, התבקשנו על ידי הוועדה להציג נתונים לגבי שיעורי ההצלחה של נבחנים בבחינות הסיעוד, וזה כהשלמה ותוספת למסמך שאכן הגשנו לפני מספר חודשים לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות על הנושא של מקצועות בריאות ועולים בעלי מקצועות בריאות ועל שיעורי ההצלחה בבחינות.

במסמך הזה התייחסנו רק למקצועות הסיעוד – אחיות מעשיות ואחיות מוסמכות. כמה נתוני רקע לגבי מקצועות הבריאות. משנת 2012 עד לאוקטובר 2015 עלו לישראל 1,594 עולים שהצהירו שהם בעלי מקצועות הבריאות. הם היו כ-3.2% מכלל העולים בתקופה הזאת. כ-20% מהם הצהירו שהם אחיות מעשיות או אחיות מוסמכות. 208 אחיות מהן היו במקצוע האחיות המוסמכות וכ-103 מהם היו אחיות ואחרים מעשיים. סך הכל הם כ-20% מכלל אלה שהצהירו שהם בעלי מקצועות הבריאות שעלו בתקופה שציינתי.

בוגרי לימודי סיעוד גם בחו"ל גם בישראל נדרשים לעבור את בחינת הרישוי כדי להירשם בפנקס והם אמורים לעמוד בבחינת הרישוי הממשלתית העיונית במקצוע הזה, שמותאמת גם לאחיות מעשיות וגם לאחיות מוסמכות ולכן היא קצת שונה אחת מהשנייה.

משנת 2009 אחיות מעשיות מחו"ל בלבד מחויבות לעמוד בבחינה הזאת, כיוון שישראל כבר לא מכשירה אחיות מעשיות משנת 2007. בבחינת הרישוי האמריקאית יש 180 שאלות והיא מתקיימת פעמיים בשנה עבור האחיות המוסמכות ופעם בשנה עבור החיות המעשיות, בוגרות חו"ל כאמור.

לבוגרי חו"ל ניתנת האפשרות להיבחן בשפות שונות ובהן גם בעברית כמובן, ערבית, אנגלית, רוסית, צרפתית וספרדית וגם עולים חדשים השוהים בישראל פחות מחמש שנים יכולים לקבל הארכת זמן. רק צריך לציין שאלה שנבחנים בשפות זרות אמורים גם להוכיח איזו שהיא שליטה בעברית במבחן נפרד.

לגבי הנתונים על עמידה בהצלחה במבחנים. לגבי האחיות המוסמכות – משרד הבריאות העביר לידינו נתונים בפילוח לפי מסיימי לימודים בחו"ל ובישראל. אמנם אי אפשר ללמוד מהנתונים האלה על מספר העולים ושיעורם ככה בקרב העומדים בהצלחה, אבל אפשר להעריך לגבי הצלחה של בוגרי חו"ל. עוד פעם, בקרב האחיות המוסמכות, בעוד שיעור הנכשלים בבחינת הרישוי בקרב בוגרי ישראל לא עלה באף אחד מהמועדים על 15% מהנבחנים, שיעור הנבחנים בוגרי חו"ל שנכשלו בבחינה הממשלתית היה גבוה בהרבה ועמד על למעלה מ-70% מהנבחנים. השיעור הנמוך ביותר של בוגרי חו"ל שעמדו בהצלחה בבחינת הרישוי לאחות מוסמכת היה בספטמבר 2010, שבו 105 מבוגרי לימוד הסיעוד בחו"ל הצליחו לעמוד בבחינה.

דרך נוספת להסתכל על הנתונים האלה זה לגבי הציון הממוצע שהשיג כל אחד - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
את אומרת שאם הם נכשלו הם לא נכנסים למערכת, הם לא מקבלים את הרישיון, או שהם מנסים עוד פעם?
פלורה קוך-דבידוביץ
הם יכולים לגשת שוב לבחינה אם בבחינה הזאת הם לא מצליחים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אז זה מפעם ראשונה, הנתונים שנכשלו בפעם הראשונה, או בכלל?
פלורה קוך-דבידוביץ
זה נתונים לגבי השנים 2010-2015. לא כתוב אם זו פעם ראשונה שהנבחן ניגש למבחן.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
כי בסוף זה כמו שאמרת, 90% או 70% שנכשלו. השאלה בסוף איפה הם מוצאים את עצמם.
פלורה קוך-דבידוביץ
השאלה אם יש אפשרות לגשת לבחינה נוספת ואולי משרד הבריאות יוכל להרחיב בנושא הזה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מה נעשה במשך השנה הזאת כדי להוריד את החסמים?
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, חברת הכנסת. בואי, היא תסיים ואז - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, אז כדי שהיא תסיים אני עוזרת לה. אני רוצה לדעת את המספרים. זה חשוב מאד. זה חשוב מאד, אני רוצה לדעת. הורדת חסמים זה לפתוח את השערים למקצועות שאנשים מסוגלים להיכנס ולהתחיל לעבוד שם. ואני רוצה לצטט כאן במקרה את ראש הממשלה. כאשר העברנו את הנושא של הורדת חסמים בישיבת הממשלה, הוא אמר – אני מסכים עם חברת הכנסת לנדבר ועם השרה סופה לנדבר ואני אומר שאם רופא היה מצוין שם, הוא יהיה טוב כאן. אם אחות הייתה טובה שם, היא תהיה מצוינת כאן. אז אני רוצה להבין.

אני ועודד עברנו את התקופה שהצגנו את זה לממשלה, למשרד העלייה והקליטה, מול משרדי הממשלה. הוא עשה מאמצים אדירים כדי להוריד את החסמים, אז אני רוצה לדעת מה קרה במשך כמעט שנה שאנחנו לא בממשלה. הרי הורדת חסמים זה הורדת חסמים. זה ש-20% עברו מבחן ו-80% לא עברו מבחן, זה לא בדיוק הורדת חסמים. מה נעשה כדי לתת ולעזור לאנשים. זה מה שאנחנו בעצם צריכים בישיבה הזאת לשמוע.
היו"ר אברהם נגוסה
הצטרף אלינו חבר הכנסת עודד פורר, מנכ"ל משרד הקליטה לשעבר, אז בוודאי הוא יתרום הרבה לדיון הזה. אז בבקשה.
פלורה קוך-דבידוביץ
אני רק אשלים ואני רק אגיד שבמסגרת המסמך הזה הוועדה ביקשה ללמוד רק על הנתונים, היא לא ביקשה מאיתנו לסקור את התחום בהיקפו המלא. אני רק אציין שבהחלטת הממשלה שאליה התייחסת קודם, תחום הסיעוד לא צוין במפורש ולכן גם לא ניתן ללמוד עליו מאותה החלטת ממשלה. במקצועות בריאות אחרים אפשר - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
החלטת ממשלה. המסמך שאנחנו הכנו במשרד העלייה והקליטה קשור לכל המקצועות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
היא דיברה על הכרה בתעודות ועל כל תהליך הרישוי, שהוא אמור להיות יותר קצר. גם מקצועות הסיעוד נכללים בתוך מקצועות הרישוי.
פלורה קוך-דבידוביץ
הם לא צוינו כמקצוע במפורש לפי בדיקתנו את החלטת הממשלה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
החלטת הממשלה לא הייתה ספציפית על מקצועות. החלטת הממשלה הייתה על הורדת חסמים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הייתה על הורדת חסמים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ועל פעולות שצריך לעשות כל משרד – משרד הבריאות, נציבות שירות המדינה, משרד הקליטה, משרד החינוך.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
משרד הכלכלה. כל המשרדים.
היו"ר אברהם נגוסה
זה נושא הדיון.
פלורה קוך-דבידוביץ
סקרנו את הנושאים האלה במסמך שהכנו לדיון המשותף של הוועדה עם ועדת העבודה, הרווחה והבריאות והתייחסנו שם לכל המקצועות שפורטו בעצם בהחלטת הממשלה ההיא. נושא הסיעוד לא הוזכר אז ולא הוזכרו בפנינו לגביו גם נתונים ופעולות שנעשו על ידי משרד הבריאות וגם מטרת הדיון כרגע בעצם מבחינתנו הייתה רק להביא את הנתונים לגבי שיעורי ההצלחה ולא מעבר לכך. נשמח במידת הצורך - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
משרד הבריאות פה?
היו"ר אברהם נגוסה
כן, כן. אולי משרד הבריאות יעשו לנו סדר בעניין. רצינו לשמוע קודם אתכם, אבל יש שאלות שהתעוררו ולכן - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לפני שמשרד הבריאות מתייחס, אני אשמח אם תתייחסו לנושא היכולת לעשות בחינות בחו"ל לאחיות, כמו שעשו לרופאי שיניים.
קלאודיה כץ
אנחנו עושים קורס הכנה בצרפת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לאחיות?
קלאודיה כץ
לאחיות, לאחיות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ואיפה הבחינות תתקיימנה? פה או שם?
קריאה
פה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
היא עושה שם. אז יש פה איזו שהיא מחלוקת.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע, בואו נעשה סדר. תשאל את השאלות, מה שאתה רוצה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לגבי הנושא של עשיית הבחינות כדי שאנשים יגיעו לפה כבר עם רישוי בחו"ל, כמו שנעשה לרופאי שיניים, האם זה נעשה גם לאחיות? ואם לא, למה לא.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, אני אשמח אם תתייחסי לכל השאלות וגם למה שהוצג פה בכלל. בעניין הסרת חסמים – מה אתם עושים.
רות רוטשטיין
שמי רותי רוטשטיין ואני מנהלת המחלקה להסמכה במנהל הסיעוד במשרד הבריאות. אנחנו עשינו עבודה די גדולה מאז שהתקבלה החלטה על הסרת חסמים, בשיתוף ובמימון כמעט מלא של משרד הקליטה לכל המהלכים שעברנו. את התהליך של הרישוי וההכרה, פחות או יותר אני חושבת שמכירים וזה גם הוצג בוועדות הקודמות.

מבחינת הסרת חסמים, אנחנו עשינו מספר דברים. קודם כל יש לנו לכל בוגר חו"ל שמגיע למדינת ישראל, אחרי שהכרנו במסמכים שלו ובתכנית הלימודים שלו ואנחנו חושבים שהוא ראוי להיות בעל מקצוע במדינת ישראל, אנחנו מחייבים ביחידת לימוד שעוסקת אך ורק בהנחיות ובחוקים ובנהלים של מדינת ישראל ושל משרד הבריאות. אלה נושאים שלא נלמדים בשום מדינה בעולם ומאד חיוניים לעבודה בארץ.

השינוי שנעשה מבחינת הסרת חסמים, עד עכשיו היו צריכים לבוא, ללכת לאחד מבתי הספר בארץ, לעבור את ההכשרה הזאת בעברית, להיבחן. אנחנו, יחד עם משרד הקליטה הכנו לומדה על כל הנושא הזה, שכוללת את כל החוקים, את כל ההנחיות, את כל הנהלים הרלבנטיים. הלומדה היא בכל השפות שבהן נבחנים – אנגלית, ערבית, צרפתית, רוסית וספרדית. עברית כמובן. וכל אחד מאותם אנשים שהם בוגרי חו"ל – ותיכף אני אתייחס גם לנושא הזה, כי פלורה התייחסה לזה וזה קצת קשה להבחין במספרים – יכול לבחור באיזו שפה הוא יעשה את הלומדה הזאת.

הלומדה הזאת היא באינטרנט. אין צורך להגיע למדינת ישראל בשביל זה, אפשר לעשות אותה מהבית. יש קישוריות לכל החומרים. כל הנהלים וכל ההנחיות תורגמו לכל השפות ואחרי הלמידה העצמית של הלומדה הזאת, יש מבחן מאד קצר בין 30 שאלות על אותו חומר וכל אחד עושה אותו באינטרנט. זה מהלך שאני מניחה יקצר או יקל, אפילו פסיכולוגית על אותם עולים, כי זה בשפה שלך, זה בשעות שאתה רוצה, אתה לא חייב להיות במדינת ישראל. זה מאד נגיש ומאד נוח, לפי דעתי.

מעבר לזה, אנחנו כבר עשינו שתי קבוצות ממזרח אירופה ועכשיו אנחנו מחכים לנתונים, אבל החלטנו לעשות קבוצה כזאת גם בין עולי צרפת, או מועדים לעלייה מצרפת, כשביצענו קורס הכנה. גם בדיקת הניירת נעשתה במדינות, עוד טרם עלייה למדינת ישראל, וכל מי שנמצא כמתאים למעמד של אחות מוסמכת, יכול היה להשתלב בתכנית או בפרויקט. לעולי מזרח אירופה כבר היו שתי קבוצות וזה היה בארץ. נקלטו במשרד הקליטה ובמסגרת תכנית הקליטה שלהם נכללה גם תכנית של הכנה לבחינת הרישוי. עברו את ההכנה במהלך תקופה מסוימת, כולל לימודי עברית וכולל עמידה בידע בשפה העברית וניגשו לבחינת הרישוי.

אנחנו הצענו, כדי להקל על עולי צרפת או למתעניינים או למעוניינים מקרב עולי צרפת, לעשות מהלך דומה בצרפת, לבדוק שם את המסמכים וכל מי שראוי ומתאים, על פי תכנית הלימודים והעיסוק שלו, בהחלט לקיים תכנית הכנה בצרפת ובסופו של דבר לעבור את מבחן הרישוי במדינת ישראל.

לגבי מבחן הרישוי במדינת ישראל או לא במדינת ישראל, עד היום המבחן בהחלט בוצע אך ורק במדינת ישראל. צריך לקחת בחשבון שבסיעוד, במבחן יש קרוב ל-3,000 איש וזה לא 100 או 200 או 20 או 30. זו היערכות מאד מאד גדולה גם לוגיסטית וגם מבחינה מקצועית. היה ויוחלט על ביצוע בחינה בחו"ל, במדינה כלשהי, אז כמו שחברת הכנסת לנדבר אמרה זה לא רק לעולי צרפת או לא רק לעולי ניו יורק, זה צריך יהיה להיות גם במוסקבה וגם בברלין וגם בקייב וגם מכל מקום בעולם.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זה צריך להיות לכל עולה שמגיע לבחינה בישראל.
רות רוטשטיין
אני לא חושבת שמדינת ישראל ערוכה להתנהלות כזאת, אבל אולי יתקבלו החלטות אחרות.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אני רואה כאן נתונים - - -
רות רוטשטיין
סליחה שנייה. עוד רק לגבי הנתונים שהוצגו פה. תראו, בוגרי חו"ל, זה לאו דווקא עולים. כל מי שלמד במדינה זרה – נחשב מבחינתנו כבוגר חו"ל וצריך לעבור את המהלך הזה. נכון להיום, אחוז ניכר מבוגרי חו"ל הם תושבי מדינת ישראל שלומדים במדינה זרה. הרוב הגדול לומדים בירדן.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתם לא עושים דיפרנציאציה בין תושבים חוזרים לעולים בהקשר הזה?
קריאה
הם לא תושבים חוזרים.
רות רוטשטיין
קודם כל חלק מהם הם כן תושבים חוזרים והם גם מקבלים זכויות של משרד הקליטה כתושבים חוזרים, חלק מהם לא. את הנושא של תושבות חוזרת - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא, אבל אני שואל ברמת ההסמכה.
רות רוטשטיין
לא, מבחינה מקצועית - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ברמת ההסמכה.
רות רוטשטיין
לא, לא. כי מבחינה מקצועית הם למדו במדינה זרה. בשבילי אם הוא למד בירדן והוא ישראלי, הוא למד ב - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זאת אומרת אין הבדל בין האוניברסיטה בירדן לסורבון, מבחינתכם.
רות רוטשטיין
נכון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני חושב שזאת אמירה חמורה מאד.
רות רוטשטיין
לא, לא. קודם כל אנחנו - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
האוניברסיטה בירדן היא באותו דירוג כמו הסורבון בפריז?
רות רוטשטיין
לא. קודם כל אני מוכרחה לציין שאחיות לא מחויבות ללימודים אקדמאיים, לא בארץ ולא בחו"ל. אם אתה דווקא נוגע בצרפת, כמעט כולם לא בוגרי תואר אקדמי - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא, אני מנסה לדבר על הדיפרנציאציה שיש בין ירדן לבין צרפת.
רות רוטשטיין
אז אני מנסה להסביר. תכנית הלימודים היא תכנית מקצוע, היא לא תכנית אקדמית, היא לא בסורבון, היא לא באוניברסיטאות ובמיוחד בצרפת, לפחות עד לפני שנתיים - - -
קריאה
אבל זה כן אקדמאי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
את מתעלמת מ - - -
היו"ר אברהם נגוסה
סליחה, סליחה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אדוני יושב הראש, במה שהיא אומרת היא מתעלמת לחלוטין מהחלטת הממשלה שאמרה – בצרפת יכול להיות שההסמכה היא לא אקדמאית, אז צריך משרד הבריאות ללמוד לגשר על הפערים האלה - - -
רות רוטשטיין
אנחנו מגשרים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל - - - לשלוח אותם ללימודים אקדמאיים בארץ.
רות רוטשטיין
לא, אני לא שולחת אף אחד ללימודים אקדמאיים. ובגלל זה אנחנו בודקים כל תכנית לגופו של עניין. אנחנו מכירים בכל התכניות, בין אם היא אקדמית או בין אם היא לא אקדמית. אנחנו בודקים את התוכן של הלימודים. והיה וכל תכני הסיעוד הרלבנטיים שמחויבים בליבה במדינת ישראל נמצאים בתכנית, אכן הם מוכרים ויכולים לגשת לבחינת הרישוי.

אני מוכרחה לציין שלרוב העולים יש שתיים, משנת 1976 ועד היום, מעולי צרפת או מאלה שהגישו בקשה להכרה בצרפת, שהם אחיות מעשיות, כל השאר כולן אחיות מוסמכות בלי יוצא מן הכלל.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ואתם מגישים לבחינות בחו"ל?
רות רוטשטיין
לא. אמרתי את זה קודם. הבחינות בסיעוד מתקיימות במדינת ישראל בלבד.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
רגע, לא, אם את אומרת שהמדינה לא ערוכה לזה, איזה היערכות צריכה המדינה כדי לקיים את הבחינות בצרפת? מה ההיערכות שצריך?
רות רוטשטיין
קודם כל את כל נושא החיסיון של הבחינה, את כל נושא ה - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מה הבעיה לעשות אותו חסוי בפריז, כמו שעושים אותו בתל אביב?
רות רוטשטיין
תראה, אנחנו נכון להיום - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש קונסוליה בפריז. לצערי סוגרים את הקונסוליה במרסיי, הממשלה החליטה לסגור, לאור הגידול בעולים כנראה לא צריך קונסוליה במרסיי, אבל יש קונסוליה בפריז. אין אפשרות לקיים את זה בשיתוף פעולה עם הקונסוליה בפריז?
רות רוטשטיין
אני חושבת שהנושא הזה יכול לעלות לדיון נוסף.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל הוא עלה לדיון בממשלה לפני שנתיים.
רות רוטשטיין
אבל לא בהנהלת משרד הבריאות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל למה? מה, משרד הבריאות הוא לא חלק מהממשלה?
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע, חבר הכנסת עודד, זה לא מספיק. האם התקבלה החלטה ל - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אדוני יושב הראש, אנחנו נשב פה כל חודש ונשמע סיפורים על סיפורים על סיפורים.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מסכים איתך, אבל - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עכשיו, תסתכל על המספרים. בוא, אני אגיד לך מה אני רואה בנתונים שהגיש לנו פה מרכז המחקר והמידע של הכנסת. גידול בעלייה – כולם ברור להם לחלוטין שיש גידול בעלייה של קרוב ל-50% בין שנת 2012 לשנת 2015. עכשיו בואו נסתכל על הנתונים לגבי המוסמכים. אז משתתפי קורס רישוי והסמכה רפואיים, בין שנת 2012 לשנת 2013 לא היה שינוי. בין שנת 2013 לשנת 2014 באמת גדל מספר המשתתפים ב-16%. בין שנת 2014 לשנת 2015 – ירידה של 11%. זאת אומרת יש גידול במספרי העולים וירידה במספר הנכנסים לקורסים של הסמכות. הרי זה פשוט לא יאומן.

עכשיו נסתכל על מספר העולים שנרשמו במרשם המהנדסים. יש גידול של 30% בין שנת 2013 לשנת 2014, ובין שנת 2014 לשנת 2015, כשפעם ראשונה חצינו את 30,000 העולים, יש ירידה של 50% במספר המהנדסים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אין ויכוח על הנתונים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש ירידה של 82% במספר העולים שקיבלו רישיון חשמלאי בין שנת 2012 לשנת 2015. חברים משהו לא עובד בממשלה.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע. השאלה שלי, באותה החלטת ממשלה שאתה ישבת - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני ישבתי.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, את ישבת והוא היה כאיש מקצועי. האם בעניין של לעשות מבחן בחוץ לארץ התקבלה החלטה כזאת?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בוודאי.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בוודאי.
היו"ר אברהם נגוסה
אז איך את אומרת שאין נוהל כזה אם התקבלה החלטה בממשלה?
רות רוטשטיין
לי לא ידוע על החלטה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
ליצמן היה סגן שר? לא?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא.
קריאה
גרמן הייתה.
רות רוטשטיין
אני לא מוסמכת לקבל את ההחלטה הזאת. אני יכולה להביא את זה חזרה לשולחן המשרד.
היו"ר אברהם נגוסה
לך זה לא מוכר?
רות רוטשטיין
החלטת ממשלה שהמבחנים יתקיימו בחו"ל? לא.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, לא, אנחנו עכשיו לא מדברים-. תן לי שנייה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
משפט אחד. אני פשוט רואה נתונים על אחוז ההצלחה והנכשלים. אני יודע שאחיות במקצוע, ברפואה, זה מקצוע נדרש וישנו מחסור היום, יש מצוקה. ואני רואה ממוצע בחמש השנים האחרונות – 60% נכשלים. לא מסתדר לי.
רות רוטשטיין
בבוגרי חו"ל אתה מדבר.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
זה לא משנה. איך שתקראו – בוגרי חו"ל, בוגרי החלל החיצון. ישנו מקצוע שנדרש, אנחנו כמדינה עם 60-70%. או שבאמת הרמה בחו"ל היא באמת תת רמה, שאני לא מאמין. אני ביקרתי וגם הייתי ספורטאי לשעבר וביקרתי בהרבה בתי חולים בכל העולם. טיפלו בי. אני לא מבין איך במדינת ישראל יש מקצוע שחייבים אותו, 60% כל שנה בממוצע נכשלים. מה עושים? אז בסוף האנשים האלה הולכים לעבוד כמו שאמרו פה – קופאיות ובמקומות אחרים. מה אתם עושים?
קריאה
הם בעיקר לא מגיעים לארץ.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
או חוזרים, כן וזה הכי - - -
רות רוטשטיין
בקרב בוגרי חו"ל בהחלט, כמו שאמרתי קודם, יש קבוצה לא מבוטלת ואולי היום, בשלוש השנים האחרונות זאת הקבוצה העיקרית של בוגרי חו"ל שאנחנו מתמודדים איתם, שהם ישראלים שלומדים בחו"ל מסיבות של חוסר יכולת או חוסר רצון להיכנס למערכת החינוך בארץ, מקשיים שונים.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מצטער, בואו נעשה ככה. אנחנו דנים בעולים החדשים לא על ישראלים שיוצאים לחו"ל וחוזרים.
רות רוטשטיין
אין לי פה דיפרנציאציה במספרים של העולים ואני לא יכולה להציג לכם את העולים. המספרים היחידים שהספציפיים שהוצאתי הם באמת על עולי צרפת, מכיוון שנאמר שהמיקוד של הדיון הוא על עולי צרפת. בשנת 2015 הגישו בקשה 6 אחיות להכרה מקצועית כאחיות. כולן קיבלו, חוץ מבחורה אחת שעדיין המסמכים שלה בבדיקה, כל השאר, המסמכים נבדקו, אושרו, הם קיבלו את האישור. חלקם הגדול, אני מוכרחה לציין, בסוף שנת 2015, אז הם עכשיו בתהליך.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
שאלתם את עצמכם למה רק שש הגישו?
רות רוטשטיין
אני עברתי על צרפת משנת 1976. יש לנו משנת 1976 עד היום 85 אחיות מצרפת שהגיעו - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
שאלתם את עצמכם למה?
רות רוטשטיין
תראה, מאלה שכבר הגיעו וניגשו לבחינה, עברו את הבחינה בפחות משנה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כמה הגישו? את יודעת, יש עניין למשפך הזה, אם בן אדם מחליט לא להיכנס, צריך לבדוק. אולי יש לו סיבות שהוא מחליט לא להיכנס? אולי החנות הזאת לא מזמינה? אולי היא לא אומרת תבואו, תרשמו פה.
רות רוטשטיין
אז היה לנו דיון על הנושא הזה עם שתי - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הרי לא עלו רק שש אחיות מצרפת.
רות רוטשטיין
אני לא יודעת להגיד לך. אולי קלאודיה יודעת כמה עלו. אני נפגשתי עם שתיים שלא הגישו בקשה והן כן היו אחיות והן אמרו בפירוש – אנחנו לא רוצות יותר לעבוד במקצוע. אנחנו ניסינו לשכנע אותן, כי אחת מהן היא גם מיילדת. ניסינו לשכנע אותן שיכנסו. קופת החולים רצתה לקבל אותם לעבודה, לעשות להן הכנס. הן לא רוצות לעבוד כאחיות.

תראו, התפקיד של אחות במדינת ישראל לעומת מדינות אחרות, בכל מדינה הוא שונה, הסמכויות של האחיות בכל מדינה הן שונות. לא כולם מעוניינים. יש אנשים מבוגרים שמגיעים וכבר לא מעוניינים להתחיל מהתחלה. הצעירים שבאים מהעולם, מרוב ארצות אירופה ו - - -
קריאה
אולי נשמע אחיות שכן רוצות לעבוד?
היו"ר אברהם נגוסה
כן, כן. בואו נשמע מהעולים בעצמם.
רות רוטשטיין
שיפנו, בשמחה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני מבקשת לדבר.
היו"ר אברהם נגוסה
טוב, חברת הכנסת סופה לנדבר. את רוצה לשמוע את העולה?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני מכירה את הסיפורים מקרוב ובגלל זה יזמתי את הורדת החסמים ובגלל זה אנחנו עשינו מה שעשינו במשרד העלייה והקליטה.

אדוני יושב הראש, אני קודם כל רוצה להתחיל מהישיבה שהייתה ואני לצערי לא הייתי בישיבה הזאת על העולים מאתיופיה ולתמוך בך ולהגיד - אנחנו כאן חברים, חברי כנסת וזה לא משנה איפה אנחנו נמצאים – בקואליציה או באופוזיציה. אתמול בוועדה אנחנו התאחדנו כולנו והבאנו את ההצלחה. אני לא חושבת שבמדינת ישראל יש עולים מאיזו שהיא מדינה, שלא רצויים כאן ואם הם לא רצויים, אנחנו יחד נילחם עבור העולים האלה.

אני אמרתי אתמול שזה לא גזענות, זה שנאה כלפי עולים וזה לא משנה מאיפה. אין אהבה לעולים במדינת ישראל ועל זה אנחנו נילחם כולנו יחד. ואני אומרת לך, אתה בן אדם חכם, אבל קצת לדעתי נאיבי. הבטיחו לך ולא מקיימים. והדרישה שלנו לממשלת ישראל - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני לא מוותר, את יודעת.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה לא מוותר ואנחנו לא נוותר. אני חושבת שאם ממשלת ישראל מבטיחה, היא חייבת לקיים. בגלל שבמשך ארבע קדנציות ראש הממשלה לא השתנה, אז הוא במשמרת שלו, בכל המשמרות, מחויב למדינת ישראל וקודם מחויב לעלייה וקליטה.

עכשיו אני רוצה להגיד שהמשרד בתקופתי הפך להיות משרד העלייה והקליטה. זה אומר עידוד עליה וכל הפרויקטים שאנחנו מחויבים לעשות בחו"ל, זה פרויקטים שמשרד הקליטה מחויב לעשות לפני שהם מגיעים למדינת ישראל. ויש להם שיטות ואני רוצה לשמוע מה נעשה במשך שנה. אנחנו עשינו המון דברים. אני רוצה לדעת ספציפית מה זה אומר.

אתה יודע, אנחנו קיבלנו החלטה. עודד, אתה תעזור לי. אנחנו קיבלנו החלטה לצרפת, אוקראינה ובלגיה. זו הייתה החלטה על הצורך לעניין מערכת הבחירות, לקראת מערכת הבחירות ובגלל זה אנחנו לא קיבלנו פרויקט לאומי. אני דורשת מממשלת ישראל לקבל פרויקט לאומי כדוגמת צרפת, אוקראינה ובלגיה, לכל העליות שמגיעות למדינת ישראל. איך משרד העלייה והקליטה ואיך מדינת ישראל נראית אצל העולים? מגיעים העולים ממדינה אחת ומגיעים ממדינה אחרת. אז אחד מקבל וואוצ'רים ותמיכה וקורסים והכנה והשני לא מקבל כלום.

אני הייתי עכשיו בעכו והתביישתי במדינת ישראל. מה שאני מצפה, שממשלת ישראל חייבת לקבל פרויקט לאומי. קליטת עלייה במדינת ישראל צריכה להיות שווא בשווים.

עכשיו, אני לא כל כך אופטימית לגבי העולים מצרפת, אוקראינה ובלגיה, שאנחנו מנצלים את הפוטנציאל.
היו"ר אברהם נגוסה
הצטרפה אלינו חברת הכנסת נורית קורן, יושבת ראש השדולה למען קליטת עולי צרפת.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו לא מנצלים את הפוטנציאל מצרפת וההתייחסות של משרד הבריאות היא דוגמא לכך. בגלל שכאשר לא מתייחסים לבן אדם ולא פותחים לו שערים למקצוע, אז הוא מעדיף לנסוע לקנדה או למדינה אחרת, ששם לא צריכים ללמוד שפה, ששם צרפתית היא שפה בעצם הוא לא צריך ללמוד שפה נוספת והוא מקבל שם. אז בקנדה הוא מקבל וכאן במדינת ישראל בונים לו כל מיני חסמים כדי שהוא לא יתקבל. אם הוא היה וטרינר טוב שם, הוא יהיה מצוין כאן.

רבותי, אני רוצה לשמוע מה נעשה במשרד העלייה והקליטה, מה נעשה מול המשרדים האחרים ואני מבקשת ממך שלישיבה הבאה תזמין את שר הבריאות שהוא ממונה על משרד הבריאות. תזמין את שר החינוך, שהוא ממונה על החינוך. תזמין את השרים הרלבנטיים. שלא עובדי משרד מסוים ייתנו לנו כאן הרצאות. אני מוכנה להרצאות, לא כאן, לא בוועדה. אני חושבת שמי שממונה הוא גם אחראי.

אנחנו יכולים להתברבר כאן ולדבר עד מחרתיים בבוקר. אני רוצה להגיד שנציגי העולים האלה התאחדו והפעילו לחץ וכל הכבוד לארגונים האלה, אבל די, מספיק. כמה הם צריכים להתאחד וכמה לחץ עוד הם צריכים לעשות?

אני רוצה לשמוע בוועדה הזאת מה נעשה, כמה קורסים פתחו, כמה אנשים סיימו את הקורס, כמה התקבלו למקצועות הוטרינרים, רופאים, אחיות. מה קורה עם מקצוע הפדולוגיה. אני רוצה לדעת כמה האנשים האלה צריכים מסכנים להגיע לכנסת ישראל ולשמוע את הדיבורים ואת הסיפורים ואת סיפורי הסבתא.

אנחנו צריכים לשמוע תכלס ואני דורשת מהוועדה הזאת ומממשלת ישראל, מהשרים שהם רלבנטיים, קודם להעביר פרויקט לאומי, בגלל שכל עולה שמגיע למדינת ישראל צריך לעבור מסלול ירוק. זה דבר אחד.

הדבר השני, אני דורשת, אני מבקשת ממך להזמין לכאן את השרים הרלבנטיים שייתנו לנו דין וחשבון מה נעשה במשרדים האלה למען הורדת החסמים. וככה אנחנו נתקדם, אחרת אנחנו לא נתקדם. סתם דיבורים.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אנחנו נשמע את האחות פלורנס בן שמחון. אנחנו רוצים לשמוע ממך מה עבר עליך מול החסמים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כמה זמן את בארץ?
היו"ר אברהם נגוסה
היא תספר.
פלורנס בן שמחון
10 חודשים. שמי פלורנס בן שמחון, אני אחות מרדימה, זו התמחות שיש לי בצרפת.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
איפה עבדת בצרפת?
פלורנס בן שמחון
בהרבה בתי חולים ומרפאות בפריז ובכל צרפת. יש לי חמש שנים וחצי ללימודים ו-12 שנים לניסיון.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
איפה את גרה כאן?
פלורנס בן שמחון
אני גרה בחיפה. אני מייצגת את ארגון הנהגת האחיות העולות מצרפת עם סלין. בשביל האחיות המוסמכות בצרפת יש לנו תארים של מדינה. זאת אומרת שבמדינת צרפת, לרוב, על כישלון שלנו. יש לנו 4,700 שעות לימודים, וזה יותר מפה. יש לנו אפשרויות לעשות את התכנית שאני עשיתי כהתמחות, כהרדמה. זה לוקח שנתיים להתמחות. למרות זאת יש לנו הרבה הרבה קשיים פה בארץ כדי לעבור את המבחן בהצלחה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מה קרה ספציפית איתך? את סיימת את אולפן א'?
פלורנס בן שמחון
לא, אני בתהליך. אני סיימתי את האולפן א', אולפן רפואי ואני באמצע התהליך כדי להיבחן באפריל ולמשל באפריל - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
את מכינה את עצמך לבד או שאת הלכת לקורס של המשרד?
פלורנס בן שמחון
לא, לבד, כי אני לא ידעתי שיש קורסים ואף אחד באולפן רפואי לא יודע את זה. יש חוגים גם וקורסים פרטיים וזה עולה 1,800 שקלים ואין לי כסף, אני מצטערת.
היו"ר אברהם נגוסה
אבל עכשיו נציגת משרד הבריאות סיפרה לנו שיש קורסים בשפות, כולל צרפתית.
פלורנס בן שמחון
אין קורסים בצרפתית. אין מבחן - - -
היו"ר אברהם נגוסה
לא, פה, פה, בארץ.
פלורנס בן שמחון
אין מבחנים. אין. אין מבחנים בצרפתית. יש רק פעם אחת בשנה בספטמבר.
היו"ר אברהם נגוסה
את לא שמעת אותה?
פלורנס בן שמחון
כן, יש פעם אחת בשנה. ואם אנחנו לא 10 אנשים – זה לא בצרפתית.
קריאה
אתם לא תהיו 20 אף פעם, כי יש רק 20 בכל - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, בבקשה, תמשיכי.
פלורנס בן שמחון
כן, אז בהתחלה, הדרך שאנחנו צריכים לדעת לפני העלייה לארץ, למשל אתר האינטרנט לא ברור. יש מידע בדף אחד ומידע אחר בדף שני. אז אי אפשר לדעת איזה דף צריך להמשיך. המסמכים לתרגום, זה עולה בשבילי 6,000 שקלים בלי ניסיון. עם ניסיון – 12,000 שקלים. זה הרבה כסף. אני מצטערת. וזה לא רק בשבילי.
קלאודיה כץ
יש החזר.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
למה משרד הקליטה לא ביקר באולפן? באיזה אולפן את למדת?
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע, אני מבקש. סליחה, אני מבקש שתתנו לה לסיים. תקצרי, תסיימי ולאחר מכן נפנה את השאלות למי שרלבנטי.
פלורנס בן שמחון
כן, כי זה קצת קשה גם בשבילי. כמה זמן צריך לחכות בלי לעבוד? אחד שנה וחצי עד שנתיים. מי יכול להמשיך כך בלי כסף? או מי יכול לעבוד שלא בתחום שלו? למשל כמלצרית, בכל סנטר. יש לנו כישרון. באמת. יש לנו יכולת. למה צריך הרבה קשיים כאלה?

יש לנו 7 נקודות במבחנים קודמים, במבחן ממשלתי 7 נקודות עם חשבונות. אתם חושבים שבצרפת אנחנו לא עושים חשבונות? אי אפשר. אי אפשר להיות אחיות מוסמכות בלי חשבונות. וחוקים גם.
קריאה
חשבונאות.
פלורנס בן שמחון
כן, חשבונאות, סליחה. ומבחן ממשלתי, צריכים לדעת שהתוצאות של צרפתים שעברו את המבחן בהצלחה או בלי הצלחה, שלקחו את המבחן בלי הצלחה באנגלית, הן יותר גבוהות מהתוצאות בצרפתית. בשבילי אני מכירה אפס אחוז. אף אחד שעבר במבחן בצרפתית.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
תגידי בבקשה, בקורס שאת עוברת עכשיו, כמה אנשים לומדים יחד איתך?
פלורנס בן שמחון
אני לא משתתפת בקורס הזה. אני רק עשיתי אולפן רפואי.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בסדר, אולפן רפואי. כמה אנשים לומדים יחד איתך,עולים חדשים?
פלורנס בן שמחון
חמש אחיות.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
וסך הכל בקבוצה?
פלורנס בן שמחון
אולי 23.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
למה משרד העלייה והקליטה לא היה בקורס הזה ולמה לא הסברתם לאנשים?
קלאודיה כץ
ה - - - , זה קורס שאנחנו ארגנו. הזמנו אותם, הפנינו אותם, מממנו אותו - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אז איך הם לא יודעים?
קלאודיה כץ
אז דקה, עוד מעט אנחנו נתייחס בצורה מסודרת.
היו"ר אברהם נגוסה
תני לי לנהל את העניין.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
תנהל את העניין.
היו"ר אברהם נגוסה
את נכנסת בכל משפט, זה לא יפה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בסדר, אני נכנסת מפני שאני דואגת לעולים.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע, אז תרשמי. מה שצריך לעשות, אני מבקש שתסיימי ואז אנחנו נפנה למשרד הקליטה ואז בצורה מסודרת משרד הקליטה צריך להגיב.
פלורנס בן שמחון
אוקיי. אחרי לקחת את המבחן שלוש פעמים או ארבע פעמים, אנחנו מאוכזבות. זה הגיוני. ובסוף בלי הצלחה במבחן. סליחה, עם הצלחה במבחן יש לנו אישור זמני. זה אותו מבחן כמו כל האחיות המוסמכות פה, הישראליות, וזה אישור זמני. למה בשבילנו זה אישור זמני? זה שנה וחודשיים אישור זמני. כן, שנה וחודשיים. וגם משרד החינוך לא מקבל את התארים שיש לנו. בצרפת זה תואר ראשון ופה זה כלום. אני אחות מרדימה, זה תואר שני ופה זה כלום.

אז הרמה של הרפואה בצרפת היא גבוהה כמו פה, באמת. אתם לא לוקחים אותנו ברצינות.
היו"ר אברהם נגוסה
נא לסכם בבקשה. אנחנו מסיימים בשעה 11.
פלורנס בן שמחון
אוקיי. התהליך לוקח שנה וחצי עד שנתיים ויש לנו פריחה עם קנדה, שלוקחים אותנו בלי מבחנים, בלי קשיים ואנחנו ציונים. אנחנו רוצים להישאר פה.

מה שאני חושבת, שאנחנו מציגים את הכישלון המוחלט של הקליטה בישראל, באמת. יש לנו כישלון ואתם לא לוקחים אותנו ברצינות.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אני חושב שאנחנו נפנה כעת למשרד הקליטה. לפני זה שאלה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש לי רק שאלות אינפורמטיביות. היום יכולים להגיש בקשות רישוי באופן מקוון, מחו"ל?
קלאודיה כץ
לאישור עקרוני, בהחלט.
רות רוטשטיין
הגשת מסמכים?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מחו"ל. היום מצרפת לבדיקת מסמכים אפשר. ובקשת רישוי?
קלאודיה כץ
אישור עקרוני.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא, בקשת רישוי.
קלאודיה כץ
רגילה? מהארץ? יש חובה, אבל הרבה עולים אוהבים גם - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא, מחו"ל.
קלאודיה כץ
אה, מחו"ל, לא, להביא אישור עקרוני. מה שעשינו בעניין החסמים.
היו"ר אברהם נגוסה
טוב, אני מבקש, בואו נשמע, כי חברי הכנסת הולכים גם לוועדות שונות ולכן צריך לקבל תמונה על נושאים שעלו ממשרד הקליטה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עוד שאלה אחרונה למשרד הקליטה בהתייחסות שלך קלאודיה. כמה פעמים הצוות להסרת חסמים התכנס מאז כינון הממשלה הזו?
קלאודיה כץ
ארבע. אבל עשינו גם ועדות משנה. יש התקדמות מאד יפה גם מול כלכלה ומול חינוך, בעיקר לגבי עולי צרפת, כי אלה הבעיות שנדונו. אני רק מבקשת לראות את הניואנסים של שבע נקודות וכן אישור זמני. תעני בבקשה.
רות רוטשטיין
הנושא שקודם כל ציינת שלא עוברים, רוב העולים מאירופה, מארצות הברית וקנדה כן עוברים את הבחינה. עוברים בפעם הראשונה, פעם שנייה. גם מצרפת הבחינה שנקבעה לספטמבר האחרון - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כמה אחוזים עוברים בפעם הראשונה?
רות רוטשטיין
אין לי כרגע את הנתון, אני לא הבאתי את זה.
פלורנס בן שמחון
כי אני מכירה רק אחד.
רות רוטשטיין
את מכירה, אבל יש לי פה את כל הנתונים לגבי עולי צרפת. אם את רוצה אני אוכל להראות לך, אבל זה לא כרגע.
היו"ר אברהם נגוסה
גברת, משרד הבריאות. רגע, את באה לוועדה, את מגיעה לפה בלי נתונים. כל שאלה ששואלים אותך – אני לא יכולה לתת. מה זה? אז למה באת?
רות רוטשטיין
אני לא נתבקשתי להביא נתונים על כלל העולים שהגיעו למדינת ישראל.
היו"ר אברהם נגוסה
את צריכה להיות מוכנה. כשאנחנו הזמנו אותך - - -
רות רוטשטיין
הדיון היה מיועד לגבי עולי צרפת בלבד, אבל עולי צרפת אמרתי קודם בדברי הקודמים שהגיעו שבעה, השנה הגישו בקשה שבעה, מתוכם אחת שתוך תשעה חודשים סיימה את התהליך ועברה את הבחינה. חמש בתהליך וצריכות לעבור את התכנית של השלמת הידע לחוקים במדינת ישראל ולגשת לבחינה, ואחת צריכה להגיש עוד את המסמכים שהיו חסרים לה. היא לא הגישה בעצם כמעט כלום מבחינת המסמכים. זה מבחינת הנתונים על עולי צרפת. זה מה שהתבקשנו, בהחלט זה מה שהבאתי.

לגבי מי שעובר את הבחינה, הרישוי. אנחנו נותנים לשנה אחת היתר זמני לכל בוגרי חו"ל. ההיתר הזמני הוא זהה מבחינת השכר ומבחינת הקבלה לעבודה ומבחינת תנאי ההעסקה לכלל האחיות במדינת ישראל, זה - - - אחת. ואנחנו בתום השנה אכן מבקשים הארכה, כי אין לנו אפשרות להאריך את היכולת המקצועית, המעשית. הבחינה עוסקת אך ורק כבחינה של ידע תיאורטי. ואכן כך אנחנו עושים. לא ידוע לי על בעיה בהעסקה עם ההיתר הזמני.
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה, משרד הקליטה.
קלאודיה כץ
אז קודם כל אני באמת רוצה לדווח על מה שעשינו בעקבות החלטת הממשלה 2225, הסרת החסמים. יש לנו כאן התקדמות מאד גדולה מאז שנעשה מה שהוחלט בהחלטה הקודמת. אני רוצה להגיד מילה וחצי מתוך ההחלטה שבוצעה ושמן הסתם השרה לשעבר והמנכ"ל לשעבר היו היוזמים שלה. מבחינת תרגום המסמכים, המשרד בעצמו - - - את 4,000 שקלים מתוך הקבלות.

הייתה בעיה שנה שעברה שהיה כתוב בהחלטות. העתקנו את נוסח החוק וכתבנו קבלות נוטריוניות, תיקנו את עצמנו. כתבנו קבלות של תרגום בנוטריוניות, מכאן אפשר להגיש ואת יכולה להגיש את זה גם אם תרגמת שנה שעברה. כתבנו הוראות מעבר, העברנו את המידע הזה לארגוני העולים. אני צריכה באמת להודות לארגוני העולים העוסקים בתחום, גם עולי צרפת ולא. הם שותפים מלאים שלנו. מעבר לפורום שולחן עגול תעסוקה שאני מקיימת פעם בשלושה חודשים עם כל ארגוני העולים אנחנו גם עושים פורומים צדדיים, בין היתר מאד חשובים המתמקדים בנושאים, בין היתר הנושא של החסמים.

אז קודם כל אני אעבור על השולחן של משרד החינוך בזריזות, והנושאים הם לא לפי הסדר, לפי סדר שדנו בהם. ריכזנו את הנושאים גם מהשטח שלנו, גם עם ארגוני העולים, גם עם פניות הציבור שקיבלנו. יש שתי תעודות מצרפת לתעודות הוראה. אחת גרסיסון, וסליחה על הצרפתית שלי, והשנייה קאפס, לא משנה, שיהיה. סיכמנו, ישבנו בפורום הכנה וגם אחרי זה עם משרד החינוך, האחראי על שקילת תארים. נאמר לנו חד משמעית שגם קאפס וגם הגרסיסיון, מוכרים כתעודת הוכרה. ביקשנו לקבל את ההנחיות המדויקות. אנחנו נתרגם את זה לכל השפות. גרסיסיון זה צרפתית ונכתוב את זה בעברית, שאנשים יידעו מה בדיוק צריך, כי כפי שהוסבר לי אחת מהן זה באמת תעודת לימודים והשנייה זה המבחן היוקרתי המצטיין שאנשים עושים ולא בהכרח יש להם את הסילבוס הלימודי.

בנוסף לשלושת התארים שקיימים בצרפת, עוד פעם, סליחה, ליסנס, מסטר ודוקטור, הם אמורים להיות תואמים לשלושת התארים שיש בארץ – ראשון, שני ושלישי. ושוב, נאמר לנו שזה אכן מוכר, אבל אנחנו ביקשנו ממש חוברת מסודרת ממשרד החינוך וזה בהכנה ממש בימים האלה. שוב נתרגם את זה.

גראנד דה-קול מוכר, ברוך השם אחרי תהליך. זה בעצם בפגישה הראשונה שלי שהייתה עם מיכאל, שהוא בא וסיפר שיש בעיה עם הגראנד דה-קול לפני מיליון שנה בערך. מוכר כתואר אקדמי לתואר שני, הכל מסודר.

עכשיו עוד פעם, סליחה על הצרפתית הבלתי רגילה שלי, יש תארים בשני בתי ספר צרפתיים להשכלה גבוהה שאחד הוא גרנאד דה-קול והשני רפרטואר קלאס. גם פה יצוין ויוסבר לנו איזה מסמכים צריכים, מה בגיליון הציונים ומה צריך. נדאג להעביר את זה לעולים בצרפת דרך הסוכנות כי זה מאד חשוב.

נושא של דוקטורים פרה-רפואיים מארצות הברית, נושא שלא מוכר כלל בארץ, אנחנו ביקשנו שיכירו את זה בתואר שני. נעשית כרגע עבודה במשרד החינוך. משרד הבריאות מתייחס אל זה כתואר ראשון. אנחנו כרגע עובדים על הנקודה הזאת.

עכשיו עולי חמ"ע, יש לנו בעיה בעולי חמ"ע שמוסדות לימוד רבים שינו את השמות של האוניברסיטה בשביל היופי. המדינות התפרקו מברית המועצות וסיימו. האוניברסיטה שאני לימדתי בה שינתה את השם. יש לנו שני בוגרים, זה במקרה נפל בפתח של משרד הכלכלה כי הם היו מהנדסים. סיימו באותה אוניברסיטה, למדו אצל אותו פרופסור שנה אחרי שנה. שנה אחת שינה את השם, בעיה.

עכשיו, גם המוסדות האלה לא נוהגים להסדיר את מעמדם ביונסק"ו. זה גם עולה כסף וגם פחות חשוב. ואז מתברר שיש רשימה שנקראת ניקנאריק שהיא יותר מסודרת. היא לוקחת את כל המוסדות שמעניקים את המעמד האקדמי במדינתם ומשרד החינוך בעצם מלפני כחודש עובד על הרשימה הזאת. אנחנו שוב סיכמנו שהלינק לרשימה זאת יהיה גם אצלנו באתר וגם בארגוני העולים וגם בסוכנות וכל אחד יוכל להיכנס ולוודא מה קורה עם זה. זה בעצם נשיונל קוליפיקשיין פריימבו.

בנוסף יש ספציאליסט בתחומי הוראה, כלכלה ומשפטים, שאנחנו לדעתנו זה תואר שני, אבל עוד פעם, כאן כרגע עובדת ועדה חיצונית במשרד החינוך לשקילת תארים והובטח לנו שתוך שלושה חודשים הם עושים כרגע מחקר ויעשה מה שנעשה.

יש כאן שתי בעיות שאנחנו לא הצלחנו להגיע לפיתרון שלהן. הן יותר נופלות פחות בתעסוקה, אבל דנו בהן. אנחנו נעביר את זה הלאה. אחת זה המשך לימודים בחו"ל. הסטודנטים שלמדו בארץ שנה נסעו לחו"ל, השלימו שם תואר שני או שלישי. כשמגיעים ארצה, בהכרת תארים, דווקא מה שהם למדו פה חורג ויש אופציה שנייה שגם היא מאד חשובה בעינינו, אבל עוד פעם, זה פחות תעסוקה, זה עולים שלמדו בחו"ל רפואה שנים. למשל המנכ"ל שהיה לפני עודד במשרד שלנו, הגיע ארצה כעולה חדש אחרי שלוש שנות לימודים באוניברסיטה ברפואה. אבל כאן הלך ולמד להיות מורה כי הוא לא הוכר ויש מלא כאלה ואנחנו חושבים שמי שהתחיל ללמוד משהו והתקבל באוניברסיטה טובה בחו"ל, בצרפת, ברוסיה, בארצות הברית, אין סיבה שלא יוכל להמשיך את הלימודים כאן. מדובר באוניברסיטאות עצמן וכאן זה תהליך יותר גדול.
היו"ר סתיו שפיר
מה הסיכום בעניין הזה?
קלאודיה כץ
אין כאן סיכום, זה בכלל לא תעסוקה, זה משהו שאני מעלה כבעיה ואני אעביר את זה בתוך המשרד ל - - -, אבל עדיין הם לא קוסמים וכאן יכול להיות שבאמת יצטרך גם הגיוס שלכם, כי - - -
נורית קורן (הליכוד)
אבל צריך לקצר את התהליכים. כל אחד הקים ועדה, ועדה, ועדה.
קלאודיה כץ
לא, לא, זה ועדה אחת.
נורית קורן (הליכוד)
אבל בינתיים העולים סובלים.
קלאודיה כץ
לא, לא, זו ועדה אחת. התהליכים כאן במקרה הזה זה פשוט, את יודעת, ההתערבות ה - - -
נורית קורן (הליכוד)
מתי הצפי שכל הדברים האלה ייפתרו ולכולם יהיו - - -
קלאודיה כץ
אז חלק מהדברים כבר קיימים ונפתרו, ורק אנחנו תוך שבוע אמורים לקבל את החומרים וגם נעביר לכם מסודר.
נורית קורן (הליכוד)
אז אני אשמח גם לקבל כיושבת ראש השדולה.
קלאודיה כץ
בסדר גמור. יש עוד משהו שחסר. בשקילת תארים לא קיימת ועדת ערר. יש סמי ועדה חריגים שהיא בעצם ועדה שאם אתה נבחן, הרי מדובר על יועצים חיצוניים ואז באו למשל שלושה יועצים בתחום, הם מקצוענים, והחליטו שמישהו לא אקדמאי לצורך העניין. מה שמאפשרים בשקילת תארים, הם מאפשרים לאותו בן אדם לבוא לשלושה יועצים אחרים, אבל כאשר הם החליטו שלא – אין. אז אנחנו ביקשו ממשרד החינוך והם שוקלים ובודקים את זה, זה תהליך שיכול להיות שהוא צריך להיות מוסדר בחוק.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כמה וואוצ'רים נתתם בשנה שעברה?
קלאודיה כץ
3,267.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
וכמה כבר השנה התחילו לקבל?
קלאודיה כץ
מה שפחות מחודש אני לא הסתכלתי, אבל זה 970,000 שקלים הלך על זה, אז צריך לחלק ל-7 ולא כולם 7.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כמה קורסים מיוחדים לרפואה ולפרה-רפואה עשיתם במשרד העלייה והקליטה במשך השנה הזאת?
קלאודיה כץ
אני רוצה להגיד שיש כאן גם הזדמנות מאד יפה - - -
היו"ר סתיו שפיר
בואי תסכמי. תקצרי כי אין לנו זמן.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, זה חשוב מאד.
קלאודיה כץ
יש התקדמות מאד יפה עם משרד הכלכלה. יש כאן את מיכל, שבכל הנושא של BTS היא עשתה ממש מחקר וכל ה-BTS שנוגע לרישוי יוכר כהנדסאים. כרגע משרד הכלכלה עושה מחקר באוקראינה, מולדובה ורוסיה, כי זה המדינות שבהן רוב העולים באים בתחום ההנדסה כדי לעשות את זה אותו דבר בטכניקום.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בחודשים האלה כמה קורסים יש, איזה קורסים יש וכמה אנשים לומדים?
קלאודיה כץ
קודם כל אנחנו כבר באופן מיידי מממנים עם הסוכנות פעילות בחו"ל עם אחיות עולות פוטנציאליות, אחיות בצרפת, על מנת באמת להכין אותן שם.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
ומה לעשות עם האחריות האלה?
קלאודיה כץ
רגע, עוד דקה. בנוסף אנחנו פנינו למשרד הבריאות בבקשה לחזור לקורסים. אנחנו בעבר עשינו קורסי הכנה לאחיות, קבוצות מכל העולם. עם הזמן באמת מספר העולים לא אפשר אז החליטו לעבור על ההכנות האישיות. הכל ממומן על ידינו, שיהיה ברור. 7 נקודות וכל הלומדה וכל העניין הזה ואנחנו נחזור ונדון ביחד. אני חושבת שצריך לחזור לקורסים.

לגבי תרגום מבחן בארץ, ידוע שזה עניין של תקציב, אם אין 8, 10 איש דוברי אותה שפה ולכן לא מעט עולים מצרפת ניגשו באנגלית. אנחנו מתרגמים את זה פעם בשנה, אבל אני חושבת שדווקא - - -
רות רוטשטיין
משנה שעברה מתרגמים פעמיים בשנה.
נורית קורן (הליכוד)
כן, אבל זה לא בסדר שאתם עומדים במספר 10. אם יש כבר 8 תלמידים צריך להפעיל את זה.
קלאודיה כץ
זה מה שאמרתי, אם יש שמונה אנחנו מפעילים.
נורית קורן (הליכוד)
סליחה, תראו, אי אפשר להתאים אנשים אחד לשני. אי אפשר לתת לאנשים לחכות שנה שלמה עד שיהיה מבחן. צריך לראות וכמה שיותר לזרז.
רות רוטשטיין
אנחנו עד היום הפעלנו מבחן. תראו, התרגום הוא תהליך. אנחנו לא יכולים לחכות חודש לפני הבחינה ואז להתחיל את התרגום. בגלל זה אנחנו מכינים את הבחינה בכל השפות ועד היום עשינו, הכנו וגם כשלא היו נבחנים הייתה לנו שפה. משרד הקליטה שילם גם - - -
נורית קורן (הליכוד)
בסדר, אבל אין מה לעשות.
רות רוטשטיין
וגם בסיעוד אנחנו עושים את זה כל הזמן.
היו"ר אברהם נגוסה
טוב, בואי תסכמי בבקשה.
נורית קורן (הליכוד)
זה רק בסיעוד, אבל יש עוד - - -
קלאודיה כץ
צריך להגיד שאנחנו מתרגמים בכל השפות.
נורית קורן (הליכוד)
אני לא מדברת על השפות, אני מדברת על המקצועות.
קלאודיה כץ
בכל המקצועות ובכל השפות.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, אבל שפות, הם צריכים את המבחן בשפת אם.
נורית קורן (הליכוד)
כן, בצרפתית. תראו, אנחנו לא רוצים, סליחה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
סליחה, היא תסיים ואז את תדברי.
קלאודיה כץ
עוד משהו. דיברתם על עורכי דין. השנה העולים עורכי הדין שניגשו במבחנים בעבר, הייתה עובדת בלשכת עורכי הדין דוברת אנגלית ואז כן גבו או לא גבו כסף אל התרגום. לאחרונה התחילו לגבות את עלות התרגום האמיתית ואז יצא מצב שנגבתה איזו שהיא אגרה ומה שמתורגם עולים גם עונים בשפת האם שלהם. כדי להביע את הידע הבלתי רגיל בנושא החוקים, אז באמת צריך להשתמש בשפת אם, וזאת ככל שהעברית שלך עילגת ולא מספיק טובה להיבחן וזה רישיון. ואז יצא מצב שמישהו אחד עונה על יותר מסמכים, מישהו פחות. עברית, רוסית, ולכן אנחנו עשינו עכשיו - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לכמה אנשים הצעתם כסף על תרגום מסמכים?
קלאודיה כץ
בשנה שעברה, בשלושת השבועות שהספקנו, עזרנו ל-170 איש. אבל בגלל שזה היה מעבר ושנה בלי תקציב, אפשרנו לכל מי שעשה את זה מיום הכניסה החוקי מ-1 בינואר - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
איך את מסבירה את זה שבין שנת 2014 לשנת 2015 יש ירידה במספר המשתתפים בקורסי רישוי רפואיים ולא רפואיים ובמספר העולים שנרשמו במרשם המהנדסים והאדריכלים?
קלאודיה כץ
מאד ברור לי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ומספר העולים שנרשמו במרשם ההנדסאים.
קלאודיה כץ
קודם כל צריך להבין שמי ש - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זו ירידה משמעותית, זו לא ירידה של שניים-שלושה.
קלאודיה כץ
אני יודעת. העניין הוא כזה, ברגע שאתה עולה ארצה אתה לא מיד נרשם למבחן. יש דיליי. את הגידול בעלייה הגדול, גם בתקציבים, כשביקשתי ביקשתי להזיז את זה לשנת 2017, הסתכלו - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הגידול הגדול בעלייה היה בין שנת 2013 לשנת 2014.
קלאודיה כץ
כן. אבל אלף זה לא אומר שמספר המהנדסים עלה ומספר האחיות עלה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כן, אבל תראי, לא יכול להיות שבין שנת 2012 לשנת 2013 זה לא גדל כמעט, גדל מספר העולים באופן קטן יחסית, ובין שנת 2013 לשנת 2014 הוא גדל בלמעלה מ-35% ורואים גם גידול בנרשמים. בין שנת 2013 לשנת 2014 את רואה גידול ובין שנת 2014 לשנת 2015 את רואה קיטון.
קלאודיה כץ
אז תסתכל על המורים למשל, שזה גדל פי שלושה. אנחנו מסתכלים על סך כל העולים. אנחנו לא יודעים תמהיל בתוך המקצוע. כשהסתכלתי דריל-דאון, הסתכלתי על הנתון הזה, כי זה באמת עושה. אז הסתכלתי וא' באמת יש תהליך הכנה וחלק נמצאים בתהליך הכנה. למשל מה שרות אמרה או שמישהו כאן אמר, חמש קיבלו כבר מוסמכות וחמש מעשיות. הרי זה עניין של זמן הגעה לתהליך.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
במספרים לגבי מהנדסים לא יכול להיות שהמספר בשנת 2015 הוא הכי נמוך ב-5 השנים האחרונות.
קלאודיה כץ
כי מי שניגש בשנת 2015 וסיים את הסטאז'-. רגע, סליחה, במהנדסים אל תשכח שכדי ללכת למבחן אתה צריך לסיים סטאז' של שנה או שנתיים, לעשות את מבחן ההכנה. בעצם בשנת 2015 אתה מתחיל לטפל באלה של שנת 2012. אתה תראה את שנת 2017 בגידול, במיוחד שעכשיו גם יש הרבה מאד הקלות ומאד הורחב מספר - - -
היו"ר אברהם נגוסה
כן, בואי תסכמי בבקשה, כי יש אנשים שרוצים. סיימת?
קלאודיה כץ
אני לא אפריע לאנשים. אם יהיה משהו אני אגיב.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. חברת הכנסת נורית קורן, בבקשה, בקיצור.
נורית קורן (הליכוד)
כן, אז אדוני יושב הראש, אנחנו כבר דנים ודנים בנושא הזה וכבר עברה שנה ודברים לא התיישרו. אני גם חושבת שמאד חשוב שהעולים יידעו בטרם הם עולים, מה בדיוק נדרש מהם להוכיח מקצועית וזה דבר שצריך לקדם קודם כל. כי אנחנו רואים שאנשים מגיעים לפה, נשארים פה שנה, לא מוצאים תעסוקה, רק מחפשים רישיונות וצריכים להצדיק את זה שהם למדו וזה לא בסדר. אנחנו לא רוצים שאנשים יחזרו חזרה לצרפת, בשום פנים ואופן.

צריך לראות איך פותרים את זה בחודשיים הקרובים. לא להשאיר את זה עוד ועוד וזה מאד חשוב. אנחנו מצדנו נעשה כל מה שרק אפשר, נדבר עם כל השרים הרלבנטיים. השרים הרלבנטיים כולם פתוחים, כולם רוצים לסייע. לפעמים נראה לי שהמחלקות בתוך המשרדים, הפקידים, זה מה שקורה ששם מעכבים את הדברים. לפחות במשרד הבריאות אני יודעת שזה אחד מסוים שהוא כל הזמן עמד על השיבר והוא זה שעשה בעיות ואנחנו צריכים לראות איפה הבעיה הקריטית ביותר ולפעול, ורק מתוך המשרדים אנחנו נוכל לדעת את הדברים האלה.

אני מקווה שאנחנו נצליח תוך חודשיים שלושה. די, זה מספיק. אני לא רוצה שאנשים יסבלו. מספיק כבר.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה.
קלאודיה כץ
סליחה אדוני יושב הראש, בדיוק בנקודה הזאת שכחתי להבהיר ונעשה פה המון. אנחנו מימנו לסוכנות רכזת תעסוקה נוספת, עשינו הדרכה ו - - -
נורית קורן (הליכוד)
אבל מסתבר שיש פה אנשים שלא יודעים.
היו"ר אברהם נגוסה
אם הייתם עושים המון, כמו שאת אומרת, לא היינו דנים בזה.
קלאודיה כץ
אנחנו בעקבות ההחלטה הזאת השנה, מנובמבר הצטרפה רכזת תעסוקה נוספת לצרפת בסוכנות. אנחנו עשינו הדרכה לכל העובדים. אני כאגף תעסוקה, כל שבועיים שלושה משגרת איש מקצוע לשם. הקורס שיהיה בקיץ, והיום בצרפת מתקיימים ארבעה קורסי הכשרה שזה גננות, שזה אחיות, שזה קורסים נדרשים בארץ. אנחנו נראה את הפירות בהמשך, אבל מבחינה זו שיודעים מה צריך, עם הפעלת - --
נורית קורן (הליכוד)
אבל את יודעת מי יכולים לענות לנו על זה? הארגונים.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לשמוע את מיכאל, בבקשה.
מיכאל בן סעדון
תודה רבה. אז אני רוצה להחזיר אותנו לפני שנה, בדיוק לפני שנה וחודש היה פיגוע בהיפר כשר בפריז. ראש הממשלה נשא נאום חשוב, קרא לכל יהודי צרפת לעלות לארץ, אנחנו נעזור לכם, נקל עליכם, תקבלו תעודות. יותר משנה עברה, בואו נודה על האמת, לא קרה הרבה. למה לא קרה הרבה?
נורית קורן (הליכוד)
כן, אבל מיכאל, אני רק רוצה לומר לך ואני לא אפריע, אבל אי אפשר להגיד ראש הממשלה.
מיכאל בן סעדון
לא, אני רוצה לסיים.
נורית קורן (הליכוד)
אני אתן לך לדבר. אי אפשר להגיד ראש הממשלה, כי בתוך המשרדים יושבים פקידים. ראש הממשלה נותן - - -
מיכאל בן סעדון
אבל אם ראש הממשלה ינהל את - - - זה תפקידו - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני אזכיר לך - - - אני רוצה להגיד שאסור להגיד הפקידים של משרדי הממשלה. בכל משרד יש שר והוא אחראי על מה שקורה במשרדו ואני מבקשת מחברת הכנסת לבקש סליחה מאותם עובדים ומאותם פקידים - - -
נורית קורן (הליכוד)
אני לא אמרתי עליהם. אני אומרת יש אנשים אחרים. אני לא אמרתי עליהם. אני מברכת אותם על הפעילות, אבל לא עליהם - - -
מיכאל בן סעדון
סליחה, אני חושב שהשרים הנבחרים אחראים - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הם עושים עבודה נאמנה, אבל בכל משרד יש שר שהוא אחראי למשרד ובממשלה יש את ראש הממשלה שהוא אחראי על כל ה - - -
נורית קורן (הליכוד)
גם בתקופה שלך הדברים לא זזו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זה לא נכון מה שאת אומרת.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע.
מיכאל בן סעדון
מה נעשה בשנה האחרונה?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
השנה הזאת לא נעשה שום דבר.
היו"ר אברהם נגוסה
סליחה, סליחה. את היית שרת הקליטה, אתה היית מנכ"ל משרד הקליטה. כל מה שאנחנו מדברים זה בתקופתכם, כי למעשה - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
ו - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תשאל אותם מה נעשה בשנה אחת, לא אותנו. אותם. אתה יודע, אדוני יושב הראש, זה ממש מזכיר לי את הבדיחה על אותו מנהל שנבחר לתפקיד, מגיע לישיבת הדירקטוריון, אז אומר לו המנכ"ל שהוא מחליף אותו, הוא אומר לו תשמע, הכנתי לך שתי מעטפות. הוא אומר לו מה יש בשתי המעטפות? הוא אומר תראה, אחרי כמה חודשים שיגידו שאתה לא מבצע את תפקידך טוב, תפתח את המעטפה הראשונה ושם תראה מה לעשות. אז באמת אחרי כמה חודשים הוא לא מבצע את תפקידו, הוא פותח את המעטפה הוא אומר לו תאשים את המנכ"ל הקודם. אומר לו יופי. עוברים עוד כמה חודשים, הוא שוב פעם לא מבצע את תפקידו. הדירקטוריון בא אליו בטענות, הוא הולך פותח את המעטפה השנייה, אז כתוב לו שם – תכין שתי מעטפות. אז הגיע הזמן שראש הממשלה אולי יכין את המעטפות.
נורית קורן (הליכוד)
כן, אבל אתם יודעים שהעלייה מצרפת זה לא רק עכשיו.
היו"ר אברהם נגוסה
דבר שהתקלקל קשה לשנות אותו.
מיכאל בן סעדון
אפשר להמשיך?
היו"ר אברהם נגוסה
כן, בבקשה מיכאל.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
שנה אתם בממשלה, אתם צריכים להגיד מה עשיתם, ריבונו של עולם. במשך שנה - - -
נורית קורן (הליכוד)
כשאני אהיה שרת הקליטה אני - -
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה, בבקשה, אני מצטער. רשות הדיבור למיכאל, בבקשה.
מיכאל בן סעדון
אז אחרי שנה אני משוכנע שאין אסטרטגיה היום ואין מדיניות לקליטת עולים מצרפת. פעם ראשונה בארץ יש עלייה המונית ממדינה מערבית וצריך להגדיר אסטרטגיה ומדיניות. הממשלה לא עושה את זה. אני קראתי את תכניות העבודה של שר הקליטה, הוא לא עושה את זה. אז אני רוצה להציע לממשלה אסטרטגיה ומדיניות.

בנושא הרישוי, מאד פשוט. אני חושב שצריך לנתח כל מקצוע ומקצוע. כשהרמה בצרפת היא זהה לישראל או יותר גבוהה, צריך ללכת על פטורים. מאד פשוט. כמו שעשינו לרופאי השיניים אנחנו צריכים לעשות לאחיות, לרוקחים, לכל המקצועות, אבל להשוות סילבוסים. לא למהר ולהגיד חייבים פטור. אז אנחנו עושים את זה באופן שיטתי. עשינו את זה עם עורך דין לסרי שהצטרף לצוות קליטה. השווינו את הסילבוס של צרפת וישראל. המסקנה ברורה – הרמה היא לפחות זהה. אני לא רוצה להגיד גבוהה יותר.

ולכן צריך לשנות את התקנה של משרד הבריאות ולתת פטור לכל האחיות מצרפת. זה יחסוך לנו הרבה כסף. אני שומע המון דיבורים כבר שנה על קורסי הכנה וקורסי הכנה בצרפת, כל מיני דברים שעולים המון כסף. בואו נחסוך כסף, בואו נשתמש בכישרונות האלה, שהם מוחות שמגיעים לישראל, פשוט נשנה דיסקט.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ככה עשו פעם.
מיכאל בן סעדון
בתכלס אנחנו עובדים עם ועדת הבריאות ואני מקווה עם שר הקליטה, עם - - -
נורית קורן (הליכוד)
יש עבודה. יש עבודה.
מיכאל בן סעדון
כדי להציע שינוי חקיקה.
נורית קורן (הליכוד)
אי אפשר להגיד שאין עבודה. יש עבודה.
מיכאל בן סעדון
יש עבודה, כולם עובדים, העיקר - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עכשיו העבירו את החקיקה על רופאי השיניים ואז לא מחילים את זה רטרואקטיבית.
נורית קורן (הליכוד)
לגבי רופא שיניים - - - אבל התקנות צריכות להגיע.
מיכאל בן סעדון
לגבי עורכי דין, אני רוצה להגיד שהלשכה מקשה - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בטח שיש בעיה. הם רק מדברים. הממשלה הזאת והקואליציה הזאת רק סתם מדברים.
היו"ר אברהם נגוסה
חברת הכנסת סופה לנדבר, קודם אמרת דבר יפה מאד - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בסדר, אבל תשמע, אני רוצה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני לא אסכים. בשעה תשע וחצי אנחנו מסיימים את הישיבה ולא שמעתי מה נעשה.
היו"ר אברהם נגוסה
עניין העלייה והקליטה זה לא אופוזיציה ולא קואליציה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אז אתה תדרוש. אתה חייב לדרוש.
היו"ר אברהם נגוסה
כולם מחויבים. את יודעת שאנחנו עושים את העבודה, אבל אל תעשי כל דבר פוליטיקה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זה לא פוליטיקה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל חברת הכנסת קורן היא מהמפלגה שלך והיא אמרה ששנה לא קרה כלום.
היו"ר אברהם נגוסה
אני אומר לך שאני לא אומר שהכל טוב, הכל יפה. אם הכל היה טוב לא היינו מדברים. עובדה שאנחנו מדברים. יש בעיות, אז אנחנו פה כדי לפתור את הבעיות.
מיכאל בן סעדון
יש לי עוד שני נושאים. אני רוצה להמשיך.
היו"ר אברהם נגוסה
תסכם.
מיכאל בן סעדון
שני נושאים קצרים. עורכי דין – הלשכה מקשה את המדיניות לגבי כל עורכי הדין ולא מתייחסת בכלל לעולים כשכרגע התהליך לוקח שנתיים והוא עלול לקחת ארבע שנים. אני לא אכנס לפרטים, אבל צריך לשים לב לזה ולמנוע שהתהליך יהיה עוד יותר ארוך.

נושא רופאים – יש רופאים מצרפת שסיימו את לימודי הרפואה שלהם בצרפת, רוצים להתמחות בארץ. יש אחד חולים להיות מרדים. אתם שומעים? מרדים. אין מרדימים במדינה, אומרים לא, אתה לא יכול להתמחות בארץ נפני שאתה לא רופא, וזה לא נכון. היום יש דירקטיבה אירופאית.

אני מצטער להגיד, אבל יש אנשים בבירוקרטיה לפעמים קצת הזויים ולכן ההצעה הקונקרטית והמשוגעת שלי, זה לפרק את הכל, את כל המערכת שלדעתי, ואני שוקל את המילים שלי, היא טיפה מושחתת. כי אני חושב שהגילדות והבירוקרטיה הרבה פעמים הם משלבים ידיים ואני מציע לראש הממשלה להקים רשות עצמאית להכרה בתארים ובמקצועות מחו"ל. לפרק את המערכת, לנתק את כל התהליכים מהגילדות, כי יש ניגוד אינטרס. הרי הרופאים הישראלים לא רוצים רופאים מחו"ל, האחיות לא רוצות. אז צריך מישהו, רשות, שתהיה עניינית – של עורכי דין, של מומחים, ולנתק את זה לחלוטין מהגילדות. זה החלום שלי.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו נשמח לקבל את כל ההצעות שלך בכתב לוועדה, ואנחנו נבדוק את האפשרויות.
מיכאל בן סעדון
אוקיי.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מבקש לשמוע את דניאל וייס, בבקשה.
דניאל וייס
תודה רבה. אני רק רציתי להגיד שני דברים. אני ממשיך את דבריו של מיכאל. עם כל הכבוד, יש חברי כנסת וגם שרים שעשו עבודה נהדרת וגם פקידים שעושים עבודה מצוינת. לצערי הרב מאד, ואני מדבר היום כנשיא העמותה הישראלית לפודיאטריה וכן גם משמש כיושב ראש הוועדה המייעצת לשר בנושא של פודיאטריה. אבל זה דומה בכל שאר המקומות.

לצערי הרב מאד ישנם אנשי מקצוע, או איש מקצוע ספציפי אחד שיושב בתוך משרד הבריאות, לא בודק סילבוסים, לא בודק שעות לימודים, אינו משווה שום דבר אחד לשני ואחר כך יוצא, כמו שאמר מיכאל בצדק נכון, ויוצר גילדות בין רופאים שונים שמייצרים ועדה כביכול מאחורי הקלעים, באים עם מסמכים מוכנים לוועדה, תחתמו על זה, כי זה מה שאנחנו רוצים שיהיה בחוק. וזה בכלל לא תואם שום דבר. לא תואם את רמת הלימודים מחוץ לארץ.

ואני אומר יותר מזה, אדוני היקר, אני 18 שנה עובד במדינת ישראל בלי רישיון, בגלל שאני ישראלי שלמדתי מקצוע שלא קיים בארץ. נסעתי ללמוד בחו"ל על סמך זה שיש לי מכתב ממשרד הבריאות שיאשרו את לימודי פה בארץ. הגעתי חזרה, ביגצ"תי את משרד הבריאות. 7 שנים הייתי בבג"ץ. זה נגמר בבג"ץ כי השופט חשין פרש לגמלאות והוא אמר – אני יודע שיטפלו בחוק. 7 שנים לקח. אני 18 שנה ועדיין.

אותו בן אדם יושב במשרד הבריאות ומנהל את הדברים ואתם יודעים, אתם מדברים על ראש הממשלה, מדברים על חברי כנסת, מדברים על פקידים. יש פה פקיד אחד. איך יתכן שאף אחד לא בעט בו החוצה כבר וגמר איתנו את כל הסיפור. תראו כמה שעות אתם מבזבזים על דיונים ודיונים ודיונים, ויושב בן אדם אחד, פקיד אחד והוא מנהל את כל המערכת הזאת. כמה בג"צים הוגשו בגלל הסיפור שלו? כמה ישיבות אתם מנהלים פה בכנסת? לא חבל על הזמן של כולם? לא חבל על הכספים שזורקים פה כל הזמן?

אני בשוק, סליחה שאני מתרגש כל כך מהדבר הזה, אבל כמה עוד אפשר? ואני אומר לכם, אני יושב בתור יושב ראש ועדה שמייעצת לשר. מינו לי חברים מלכתחילה שהם עוינים למקצוע, אז אני צריך להתעמת איתם על הדבר הזה. אף אחד מהם לא קרה סילבוס. הם יושבים בוועדה, מניפים את האצבע ככה - זה נראה לי, זה לא נראה לי. זה נראה לי, זה לא נראה לי. ככה זה מתנהל. אז אתם יכולים לדון פה ולהגיע לכל מיני החלטות במקומות האלה ובסופו של יום יושב פקיד, לא מערכת שלמה, פקיד אחד והוא זה שמחליט על מדינת ישראל. הממשלה יכולה להגיד מה שהיא רוצה. חברי הכנסת יכולים להגיד מה שהם רוצים, אתם יכולים לחוקק מפה עד הודעה חדשה, והוא יושב ועושה מה שבראש שלו.
היו"ר אברהם נגוסה
ידוע לי כל העניין.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתה יודע, בהחלטת הממשלה דובר על הקמה של ועדת ערר. החלטת הממשלה נתנה למשרד הבריאות עד האחד בינואר 2015 להקים ועדת ערר על אותו פקיד. קמה ועדת הערר?
קלאודיה כץ
קמה, קמה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כמה אנשים הגישו לוועדת ערר?
קלאודיה כץ
בן אדם וחצי, כי הם הקימו את זה, היה מותר מנובמבר להגיש אחורה - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ועדת ערר על כל אלה ש - - -
קלאודיה כץ
עודד, אבל זה ברפואה ועדת ערר. זה לא נוגע, בפודיאטריה צריך להשלים את ה - - -
דניאל וייס
זה לא משנה מה התחום. יושב בן אדם ופוגע באחיות. מישהו בדק את הסילבוסים? מישהו השווה? אני חותם לך שלא.
רות רוטשטיין
אחיות לא נמצאות אצל ד"ר שנון. אנחנו מערכת נפרדת ואנחנו בודקים כל סילבסוד, כל אחד לגופו של עניין.
מיכאל בן סעדון
לא, לא, הם מבקשים מהעולים לבדוק. זאת השיטה. העולים צריכים לבדוק.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע, סליחה. יש סדר. בבקשה. נציג הסוכנות בבקשה, אבל אני מבקש בקיצור, כי אתם שומעים את הצלצול. בבקשה.
מאיר לופטינסקי
תודה רבה כבוד יושב הראש. אני פשוט מבקש להתחיל את דברי ולהביא את הדברים לתיקונם, כי נאמרו פה כל מיני דברים גם בשם הסוכנות, שלא כל הדברים האלה נאמרו בצורה מסודרת ונכונה.

קודם כל אני אתחיל לגבי תכניות, לגבי אחיות למשל. אין תכניות היום לקורס לאחיות בגלל ההתעקשות של מחלקת סיעוד של משרד הבריאות, שהם אל מוכנים בשום פנים ואופן לעשות את התכנית בצרפת.
קלאודיה כץ
מה פתאום? מה פתאום?
רות רוטשטיין
זה לא נכון. הייתה לנו ישיבה. אתה לא היית - - -
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, גברת.
רות רוטשטיין
ישב איתנו בישיבה נציג - - - יש החלטה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע, סליחה.
מאיר לופטינסקי
יש החלטה, סליחה.
רות רוטשטיין
זה לא נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
סליחה, כשאת דיברת אף אחד לא הפריע לך. אני מבקש, אם את צריכה להגיב - - -
מאיר לופטינסקי
אריאל קנדל עדכן אותי כי אני איתו. להיפך. הפוך, כן.
רות רוטשטיין
אז הוא שלח לי מסמך - - -
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, מה קרה?
רות רוטשטיין
אבל זה לא נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
אז תגיבי אחר כך. תני לו לסיים את המשפט.
מאיר לופטינסקי
יש החלטה לקיים את הקורס, כפי שיש החלטה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
איפה, בצרפת?
מאיר לופטינסקי
לקיים את הקורסים של רואי חשבון ואנחנו מקיימים אותם.
היו"ר אברהם נגוסה
בצרפת? יש החלטה?
מאיר לופטינסקי
בצרפת. יש החלטה, אבל היא עדיין לא בביצוע. למה?
קלאודיה כץ
כי זה קשור לסוכנות. צריך להבין - - -
היו"ר אברהם נגוסה
מי צריך לבצע ולמה לא מבצעים?
מאיר לופטינסקי
בגלל שמחלקת הסיעוד של משרד הבריאות מתעקשת - - -
רות רוטשטיין
ממש לא נכון. סליחה.
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה.
מאיר לופטינסקי
זה כן נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה, תתני לו לסיים משפט.
מאיר לופטינסקי
זה כן נכון. אתם מבקשים שלגבי שבע הנקודות יעשו את זה אך ורק פה. סליחה, את אמרת דברים שאני אומר לך, תבדקי קודם כל עם שושי ריבה ואם אני טועה, אז תגידי טעית. אבל קודם כל תבדקי עם שושי ריבה אם היא אמרה לנו את זה או לא. אגב, יש כן קורס, למשל רואי חשבון. אני חייב לומר שדווקא עם לשכת רואי החשבון ולשכת יועצי ההשקעות כן יש התקדמות, התקדמות טובה מאד לגבי יוצאי צרפת.
רות רוטשטיין
עם - - - משרד הקליטה.
מאיר לופטינסקי
זה עם משרד הקליטה ביחד, להיפך.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, מה קרה לכם?
מאיר לופטינסקי
המימון של זה זה ממשרד הקליטה והקורסים האלה כן קיימים, אבל להגיד שיש קורס של אחיות? אגב, - - - לגבי יוצאי צרפת, יש להבדיל בין המנטאליות, בין המדיניות ובין דפוסי התנהגות של יוצאי מערב לאלה של יוצאי ברית המועצות לשעבר או אפילו אמריקה הלטינית. זה מנטאליות שונה לחלוטין, הם לא מוכנים לחכות, כפי שנאמר פה, שנה שנתיים, כי שנה שנתיים זה תהום, זה פשוט להגיד להם תחזרו הביתה, או הם יגידו – אנחנו חוזרים הביתה, אין לנו מה לעשות פה.

אז אתם צריכים להתאים את הדברים על פי אוכלוסיית היעד ולא על פי המערכת. ואם לא עושים את זה, אז אנחנו חוזרים תמיד על אותם דברים ונשאר שם.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה.
מאיר לופטינסקי
נקודה אחרונה. יועצי השקעות, רואי חשבון, הקורס כן מתקיים וכן יש כבר - - - וגם יש מועמדות, אמרו שיש פה רק 6 מועמדות. המועמדות לא קיימות בגלל סיבה אחת, הן מפחדות פחד מוות ואין קורס. יש מועמדות. יש לנו גם רשימה של אחיות שמוכנות להשתתף. עדיין הקורס לא מתקיים.
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה, אני יודע שהרבה רוצים לדבר אבל הזמן שלנו קצר. זכות תגובה במשפט אחד.
רות רוטשטיין
משפט אחד. צר לי על מה שאתה אומר. אתה נפגשת עם שושי ריבה ואיתי לפני הרבה מאד זמן. מאז גם נעשו שינויים, נעשו מהלכים במסגרת הסרת חסמים. אנחנו נפגשנו לפני כארבעה חודשים עם מר קנדל ועם אדוני שיושב לידי.
מאיר לופטינסקי
אני יודע, אבל - - -
רות רוטשטיין
יכול להיות שאתה יודע, אבל משתמע פה שיש אי הבנה ביניכם.
היו"ר אברהם נגוסה
אבל גברת רות, מבחן התוצאה - - -
רות רוטשטיין
ההחלטה הייתה שאנחנו, סליחה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
את מבחן התוצאה אתם לא מקיימים לעולי צרפת. נקודה.
רות רוטשטיין
אני לא יכולה לקיים תכנית כשאין לי את המועמדים. הסוכנות התחייבה להודיע לנו שיש מועמדים ושיש עבור מי לעשות ואנחנו נגיע. הנה, קלאודיה יושבת לידי. זאת החלטה חד משמעית וזה יבוצע מיידית ברגע שיהיה לנו את הקהל, אנחנו מיד שם. האווירון נוסע כל יום. אין בעיה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני אומר לך, תראי, מבחן התוצאה הוא הקובע. יש החלטה.
רות רוטשטיין
אני לא יכולה להביא מועמדים.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, אבל הוא אמר שיש החלטה אבל משרד הבריאות לא מקיים אותה.
רות רוטשטיין
לא, לא, זה לא משרד הבריאות והנה, יושב לידי נציג הסוכנות. הסוכנות צריכה לגייס את האנשים.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, אבל מי שדיבר זה נציג הסוכנות.
רות רוטשטיין
אדון קנדל ישב איתנו לפני שלושה חודשים ולא חזר אלינו מאז. זה ביניהם.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע .
מאיר לופטינסקי
אריאל קנדל שלח לנו עכשיו. - - -
קלאודיה כץ
יש כאן דברים לא נכונים.
מאיר לופטינסקי
גם באחיות, גם ביועצי השקעות, גם ב - - -
היו"ר אברהם נגוסה
גברת ליזה רחמני, בבקשה, בקיצור.
מאיר לופטינסקי
הוא כתב לנו את זה.
קלאודיה כץ
תקשיב, אני מצטערת.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
תיתן לקלאודיה להגיד משפט.
קלאודיה כץ
אני חושבת שזה ממש לא בסדר. אני רוצה להגיד שזה פשוט מאד לא בסדר וצריך שהסוכנות בתוך האגפים שלה תתעדכן אחד עם השני. ההחלטה על קיום קורסים התקיימה ב-11 בנובמבר, ביום ההולדת שלי ואנחנו מימנו אותה ויצאנו במיידית לדרך. אז - - - הסוכנות גם לחלק ההסברתי וגם לחלק הגיוס מועמדים, וגם אנחנו מממנים.
היו"ר אברהם נגוסה
את משרד הקליטה.
קלאודיה כץ
רגע, דקה. יועצי ההשקעות, באמצעות הסוכנות זה חוזה. אם אנחנו פועלים פה, הם פועלים שם. את יועצי ההשקעות והיתר עשינו מנובמבר.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, אבל זה - - -
קלאודיה כץ
לא, לא - - -
היו"ר אברהם נגוסה
הוא לא אמר לא נעשה בהשקעות.
קלאודיה כץ
אבל הוא פשוט מסלף את העובדות. סליחה, הוא צריך להעביר לנו. קודם כל היה באמת - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
קלאודיה, אנחנו נמליץ שתשבו יחד איתם להבהיר את הדברים ולהביא אותם לוועדת הקליטה.
היו"ר אברהם נגוסה
הוא התייחס רק לגבי אחיות.
קלאודיה כץ
הוא צריך להבין, זה עכשיו עבודה של הסוכנות. אנחנו מחכים להם. לא יכול להיות שהוא בא ואומר אין קורס כי הם לא עשו. לא יתכן. דבר כזה עוד לא ראיתי.
היו"ר אברהם נגוסה
עובדה לא.
קלאודיה כץ
זה כנסת ישראל.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, נתתי את זכות הדיבור לגברת ליזה רחמני, בבקשה, בקיצור.
ליזה רחמני
רק כמה נקודות. קודם כל לגבי עורכי הדין, מרכז המחקר והמידע של הכנסת ציין את מספר עורכי הדין שניגשים למבחן של הלשכה, אבל לא ציינתם את אחוז ההצלחה. זה מידע מאד חשוב.
צח בן יהודה
אין כאלה נתונים.
ליזה רחמני
הנתונים - - -
קלאודיה כץ
אנחנו נעשה מחקר מעקב קדימה.
ליזה רחמני
בסדר. אני רוצה גם להודות למשרד הקליטה לגבי עורכי הדין והבעיה של התרגום ותודה רבה שטיפלתם בזה. אני חושבת שעכשיו צריך באמת לחשוב על תהליך הרישוי בכלל ואיך להקל על התהליך. אני עברתי את זה בעצמי. זה לקח לי שנתיים וחצי. אני חושבת שלא כולם יכולים לעשות את זה והתהליך באמת יכול להיות מאד מייאש במקרה של עלייה בגילאים מסוימים או יחד עם משפחה.

אחרי כמה שנים ניסיון זה לא הגיוני לדרוש מהעולה לעשות סטאז' של שנה ועכשיו עוד יותר ארוך של שנה וחצי אחרי הרפורמה. אחרי גם כמה שנים של ניסיון זה לא הגיוני לעשות מבחן לשכה. צריך היום באמת לפתוח את הדלתות וגם לעודד עלייה של עורכי דין יותר צעירים.

לגבי רואי חשבון, אני שמחה לדעת שיש קורס עכשיו שמתקיים בחו"ל, אבל יש בעיה רצינית לרואי חשבון שהם בארץ. משרד הקליטה מארגן קורס, אבל זה נושא אחד בשנה בערך ויש ארבעה או חמישה מבחנים לעבור, אז זה לוקח להם לפחות 4 או 5 שנים רק לעבור את המבחנים ואז צריך לעשות את הסטאז'.
קלאודיה כץ
אנחנו מוכנים בו זמנית, זה עניין של מבחנים.
היו"ר אברהם נגוסה
סליחה, סליחה, אין לנו זמן. בבקשה לסכם.
ליזה רחמני
פשוט התהליך בסוף לוקח בין ארבע לשבע שנים וזה לא משהו הגיוני. אני מכירה פשוט אנשים שעשו את זה, אז צריך גם לטפל בזה.

את דיברת על הכרת תארים. אני רוצה רק לחזור על הנקודה של הרופאים. יש באמת בעיה רצינית לרופאים שיש להם שש שנים לימודים והם רוצים לבוא לארץ. אני יודעת שיש תכנית של משרד הקליטה ביחד עם משרד הבריאות בשביל לטפל בזה, אבל אני לא חושבת שהתכנית טוב. כי בסוף אתם מציעים להחזיר את האנשים האלה ללימודים ושהם יעברו את המבחן. זה לא הגיוני, בגלל שהיום הם כבר מקבלים פטור של המבחן ופשוט צריך להרשות לקבל אותם ושהם יוכלו לעשות את ההתמחות פה.

אז אני באמת אשמח לשיתוף.
קלאודיה כץ
זה עניין של חקיקה.
ליזה רחמני
אז באמת צריך. אני אשמח אם אתם יכולים לעזור עם זה. תודה רבה.
היו"ר אברהם נגוסה
טוב, בסדר. תודה רבה. אני רוצה שנשמע את רואי החשבון ואחר כך משרד הכלכלה. בבקשה.
יוסף בנסיה
תודה רבה. חשוב לי מאד לדבר. אני לא רוצה לדבר על כל המקצועות הסקסיים שהעלו פה, כי שמענו שבע אחיות, ארבעה רופאים, 50 רואי חשבון ונדמה לי מהנתונים בוועדת הקליטה הקודמת שהייתי, אז החציון הוא גיל 50 ומבחינת השכלה זה 13 שנות לימוד. זאת אומרת שאנחנו מדברים פה על אוכלוסייה שהיא לא אקדמאית. יש המון חסמים לאנשים שהם לא אקדמאים, כמו שיפוצניקים.

אני פה בתכתובת - אני לוקח יוזמות אישיות ופרטיות - בתכתובת עם רשם הקבלנים. כבר ארבעה מכתבים עד שהעמדתי אותו בפינה, הוא כבר לא עונה לי. הוא לא מוכן להכיר בניסיון מחו"ל כדי לרשום אפילו שיפוצניק בסיווג 190. שיפוצניק שרוצה לעבוד בארץ, אם הוא רוצה לעשות פרויקט מעל 44,000 שקלים, הוא צריך להיות רשום. לא מוכנים להכיר בניסיון מחו"ל, למרות שהוא רשום בלשכת המסחר ויש לו ביטוחים, צרפתי את כל המסמכים.

מה זה אומר? או שהוא יעלים הכנסה, או שישראבלוף – הוא ייקח פרויקט של 200,000 שקלים, יפצל אותו, או שמישהו פעם יתקשר אלי מחו"ל ויגיד לי מה, נראה לך שאני אפתח תיק במס הכנסה? כי כמו שמאיר אמר, הם באים גם עם דפוסי התנהגות שונים, אבל אני לא רוצה להרחיב פה. אני נוגע בהמון עולים, ביזמות העסקית ובכנסים של הסוכנות. זה אחד החסמים. למשל משרד התחבורה דווקא כן הסכימו להכיר בניסיון מחו"ל.

עוד משהו שנורא חורה לי כשאני לעזור ביזמות, זה הנגישות למידע. יש המון ארגונים שמטפלים בעלייה והם מקבלים מידע סותר מכל ארגון. כולם עושים את זה וולונטרית וכולם עושים את זה בנחמדות ובהתנדבות, אבל אין נגישות למידע אמין וזמין במשרדי הממשלה. זה דבר שני. זה עוד חסם לדעתי, כי בתור רואה חשבון - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
תזמין לכאן את מחלקת היזמות במשרד העלייה והקליטה.
יוסף בנסיה
אני אומר דבר אחרון, עוד חסם שקיים, זה גם בתחום המיסוי. למשל להקל עליהם ולהרחיב לעולים את הרשימה של העוסקים הפטורים. לפחות כבר להכניס אותם לרשת המס. כל עולה שבא אני קודם כל פותח לו תיק במע"מ. זה כמו החינוך עם פרחי הבר, שפעם - - -
קלאודיה כץ
ואחר כך שבע שנים לא לסגור?
יוסף בנסיה
סליחה? לא הבנתי. לא שמעתי.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. תודה. תסיים בבקשה.
יוסף בנסיה
אוקיי, אז אני אומר, יש כמה דברים שאפשר להתקדם כדי להוריד חסמים ושהם יוכלו להיכנס לתעסוקה. לא הבנתי את העניין עם השבע שנים.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, רגע, אתה תתמקד בדבריך.
יוסף בנסיה
אוקיי. זהו, אז אני אומר נגישות, חסמים ויש המון. זאת אומרת שיפוצניקים ובעלי מקצועות כאלה ולאו דווקא אקדמאיים שגם להם צריך לדאוג. נגישות לאתרי הממשלה ואולי עוד הקלות במס או הרחבה של כל מיני תקנות. תודה רבה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. גברת מיכל אבגנים.
מיכל אבגנים
משרד הכלכלה. אני רוצה פשוט שיירשם בפרוטוקול שהנתונים שמוצגים פה על מהנדסים הם לא שלמים. זאת אומרת יש פה התייחסות רק לרישיון, אין התייחסות לרישום. מה גם שמרבית תחומי ההנדסה לא נדרשים לרגולציה. לא צריך להירשם כדי לעסוק בתחום, אז כך שחסר פה נתון כמה הגישו, כמה לרישוי, כמה לרישיון. זה מאד חשוב לי שזה יירשם בפרוטוקול.
יוסף בנסיה
אבל סליחה, הערה פה, ואז הם צריכים להירשם בפנקס הקבלנים ושם יש בעיה עם ותק, אז יופי. אז הם רשומים בפנקס המהנדסים, שגם, זה נורא קל, כי מהנדס אזרחי - - -
מיכל אבגנים
כן, אבל זה לא חופף בין החוקים. זאת אומרת זה לא תלוי אחד בשני.
יוסף בנסיה
יפה, ואז הוא אומר לאותו מהנדס, אבל גם במשרד החינוך מכירים לי בתואר. בקיצור, יש פה יותר מדי - - -
היו"ר אברהם נגוסה
בואו נשמע ממשרד הכלכלה.
מיכל אבגנים
רק היה לי חשוב לומר שפשוט הנתונים הם נכונים, רק הם נישתיים והם לא מקיפים את כל הנתונים הנכונים.

אני רוצה להוסיף ולומר שאנחנו בקשר הדוק עם משרד הקליטה, בקשר הדוק עם הארגונים. אנחנו בודקים פרטנית. יש לנו ליווי אישי לכל עולה בכל תחומי ההנדסה, אדריכלות וחשמל. אנחנו מלווים אותו מהרגע שהוא הגיש את הבקשה ועוד, גם אם זה הגשה מחו"ל ועד הרגע שהוא קיבל את הרישיון או את הרישום שלו. השלב הראשון זה הרישום.

אנחנו מבצעים מחקרים באופן יזום בכל אותן הארצות שמשם יש עולים בתחומי ההנדסה והאדריכלות, כדי למנוע מצב שנדרוש מהם סילבוס ולמנוע מצב שאנחנו נדרוש מהם להגיע לוועדות. כמה שאפשר לעשות את העבודה לפני. אנחנו מתרגמים מסמכים עבור אותם עולים שלא יכולים לתרגם מסמכים. אנחנו לא גובים על זה תשלום. משרד הכלכלה סופג את זה במלואו. אנחנו אפילו לא ידענו על האופציה של משרד הקליטה להחזיר. זאת אומרת אנחנו עובדים בעניין הזה.

אנחנו בוחנים אפשרות לפטור את האדריכלים הוותיקים מחובת בחינה מעשית ו - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
והעולים יודעים את זה?
מיכל אבגנים
כל מה שדיברתי עד עכשיו – העולים יודעים מזה. יש לנו חוברות - - -
קלאודיה כץ
זה תוצאה של אותו חוק.
מיכל אבגנים
אני חושבת שהעבודה שאתם עושים היא עבודה נהדרת. אני חושבת שזה צריך להיות בדפי ההסברה של משרד העלייה והקליטה.
מיכל אבגנים
זה מופיע.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא לבלבל את העולים שירוצו למשרד זה ולמשרד אחר. שידעו בדיוק לאן לגשת, לאיזה טלפונים, מתי שעות הקבלה ומה הם צריכים.
מיכל אבגנים
חד משמעית. אז הוכנו חוברות ייעודיות לעולים בשפות שונות. עשינו גם הדרכות.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
תוכלי לשלוח לנו את החוברות האלה?
מיכל אבגנים
בוודאי. חשוב לנו שתבינו שאנחנו עושים את הבקרה שלנו. אנחנו עושים סטטיסטיקה כמה מתוך העולים שהגישו לא קיבלו ואנחנו ניגשים אליהם שיגישו ערעור.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
יפה מאד.
מיכל אבגנים
מעבר לזה, גם כל מי שניגש לוועדה באדריכלות, הנדסה ושאר התחומים של הנדסה, נדרש להעביר פרויקט גמר. אנחנו מבינים שלעולים יש קושי להעביר פרויקט גמר, אז אנחנו מאפשרים להם להביא את הפרויקטים אם הם עובדים. אם הם לא עובדים הם יכולים לבצע סקיצה במהלך הריאיון עצמו. זאת אומרת אנחנו ממש מלווים.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה, תודה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
את נשמעת מאד מקצועית ומאד סימפטית כלפי העולים.
ליזה רחמני
ואכן הם עשו עבודה מצוינת. יש לציין שהם עשו עבודה מצוינת במשרד הכלכלה.
היו"ר אברהם נגוסה
צחי, בבקשה. יש לו תגובה למשרד הכלכלה.
אריאל פיקאר
אני רוצה להעיר בכיוון שהיא אומרת.
היו"ר אברהם נגוסה
קודם הוא רוצה להגיב ואחר כך ניתן לך.
צח בן יהודה
אנחנו פנינו למשרד הכלכלה בבקשת נתונים מכאן קיבלנו. חבל שלא העברתם לנו את הנתונים המלאים שציינת, שחסרים. התבססנו רק על נתונים שכן העברתם לנו.
מיכל אבגנים
אוקיי. רשמתי לי.
היו"ר אברהם נגוסה
תשימו לב לפעם הבאה.
אריאל פיקאר
רק רציתי להעיר. שמי אריאל פיקאר, אני מטפל בעלייה מצרפת מטעם משרד העלייה והקליטה. אחד מהדברים שהיו בהחלטת של מרס 2015 וקלאודיה הזכירה את זה, אבל אני רוצה למרות הכל להדגיש, כי אני חושב שזה צעד גדול. אחת מהבעיות האקוטיות שהייתה בעלייה מצרפת היה הנושא של ה-BTS, ובעצם אותו תואר שמשום מה לא רצו להכיר בו פה, במסגרת שיתוף פעולה של האגף של קלאודיה, משרד הכלכלה וגם חלק מהסוכנות ואנחנו, היום, וזו אחת מהבשורות הטובות, כי זו הייתה אחת הבעיות הקשות שהיו לנו – כל מי שיש לו BTS בתחום אלקטרוניקה, מהנדסים, הנדסאות וכל המקצועות שדורשים רישוי, אחרי הגשת תיק, משרד הכלכלה רואה בחיוב ורוב הסיכויים שהוא יקבל הכרה כהנדסאי ולא כטכנאי, שלזה יש השפעה מבחינת שכר.

זה היה כתוב בהחלטה שחברת הכנסת סופה לנדבר העבירה ואני חושב שאת זה עשינו וביצענו במלואו.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. בבקשה, עודד פויר, בקיצור בבקשה.
עודד פויר
כן, מההסתדרות הציונית העולמית. אני אציין בדקה אחת, דבר ראשון דיון חשוב. היו הרבה דיונים חשובים, אני חושב שכדאי שהפרוטוקול של הדיון הזה יהפוך להיות איזה שהוא דו"ח מעקב שלפי זה נעבוד. נאמרו פה הרבה דברים וזה יהפוך להיות דו"ח מעקב גם בישיבה הבאה מה נאמר, מה נעשה, שתמיד נהיה קונקרטיים, כי כולנו בעד, כולנו רוצים, בל צריך להתכוון לכיוון של עבודה וביצוע.

אני רוצה להמשיך מכיוון אחר לחלוטין, שכולם מדברים על הנושא הזה כנושא חשוב, וכמובן ההסתדרות הציונית הלאומית מחויבת, שזה כמובן שולחן עגול של הרבה נציגים, הרבה מפלגות, אין קואליציה, אין אופוזיציה. בנושא הזה כולם מקדמים ואני רוצה להביא פה איזה שהוא מחקר מאד מעניין שעשינו. עשינו מחקר עומק, מחקר עמדות בחברה הישראלית, דרך מכון מדגם, מאד מכובד.

נשאלה שם שאלה – בהנחה שחסמים בתעסוקה זה משהו שמעכב עולים או מצד שני יכול לעודד עלייה – מה אתה חושב שצריך לעשות או האם צריך לעשות. 83% מהציבור הישראלי, לא אנשים שמתעסקים בעלייה, סברו בצורה חותכת שיש לעשות דברים אקטיביים לעידוד העלייה. חלק אמרו חייבים לחייב גופים לעשות דברים ממש בצורה של חובה. חלק אמרו לתמרץ, אבל כולם אמרו שחייבים לעשות.

אז אם היינו צריכים גם להבין שגם הציבור מאחורינו, זה לא רק עניין של השולחן הזה, זה כל המדינה, אז יש פה באמת פרויקט לאומי. אני מתחבר למה שאמרה השרה לשעבר לנדבר, יש פה פרויקט לאומי עם כותרת או בלי כותרת, זה פרויקט לאומי וחייבים לרוץ עם זה קדימה. אז שיהיה בהצלחה לכולם.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. גברת אסתר בלום, בבקשה.
אסתר בלום
תודה רבה. אני אנסה לקצר. יש הרבה דברים. קודם כל שמענו הרבה כאן את הנושא של הרצף בעלייה והקליטה. זו בעיה שהיא לא רק לצרפתים, אבל היא כן אצל הצרפתים מאד מאד אקוטית. צריך לחשוב איך אנחנו מעתיקים תכניות שקיימות, כמו התכניות של הרופאים של ברית המועצות, שישר מכניסים אותם למרכז קליטה ובתוך מרכז הקליטה יש להם את המעטפת לקליטה שהיא גם לימוד השפה העברית.

אנשים פנויים בראש, הם לא צריכים להוציא יותר מדי כסף כדי לחיות בשנה הראשונה. הם יכולים אחר כך לעשות אולפן ב', את ההכנה למבחן, מה שלא יהיה. המשרד חייב לשים את זה גם על סדר היום, להכניס גם את הצרפתים לתוך התכניות האלה.

דבר שני, הפלטפורמה של טרום עלייה. אנחנו ביקשנו כמה פעמים, חייבים לחשוף את זה יותר ויותר לציבור בחוץ לארץ. נעשתה פה עבודה מצוינת של משרד העלייה עם משרדי ממשלה אחרים וחבל. יש לנו הרגשה שלא משתמשים בזה. זה חייב להיות מלווה בשיווק. בלי שיווק הדבר הזה פשוט ייפול לנו וזה יהיה מאד חבל.
אריאל פיקאר
בעיתונות הצרפתית שיווקנו את זה הרבה.
אסתר בלום
בסדר, אבל עוד יותר. אם אין מענה, כנראה שזה לא הדרך או שזה לא נעשה מספיק. עוד נקודה מאד חשובה, אין במשרד מי שבעצם מלווה את העולה שצריך לעשות תהליך של רישוי מקצוע. כל העבודה היום נופלת על ארגוני העולים ולכן אנחנו כל כך מתמחים בעניין הזה. כי אנחנו לוקחים העולים ומלווים אותם אחד אחד. זה לא יתכן שהמשרד מטפל בכל הדברים האחרים – אם זה בוואוצ'רים והליווי של העולים בכל מיני – אבל דווקא אלא שצריכים רישוי, אין ליווי. זאת אומרת אין להם כתובת להיכנס לשם.

יש את הפקידה הבסיסית שיכולה להגיד אתה צריך לעשות את זה ואתה צריך לעשות את זה, אבל לעשות את זה זה בערך 200-300 עמודים. זו עבודה שהיא מאד מאד קשה לעולה. חייב להיות - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כמה פרויקטורים אישרתם בצרפתית השנה?
אריאל פיקאר
לפחות, זה תפקיד ש - - -, אני חושב שבערך תוספת של 10 פרויקטורים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כן, אבל זו עבודה של אותם פרויקטורים נוסף לארגוני העולים.
קלאודיה כץ
30 מתוך 20. זה תפקידם.
אסתר בלום
אם אפשר לתת פה הגדרה. אנחנו נשמח לדעת את זה ואנחנו נשמח לראות את המומחיות שלהם בנושא. אנחנו נשמח לשתף פעולה.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו חורגים מהזמן.
אסתר בלום
דבר אחרון, אני מאד מאד מבקשת. דבר אחרון מאד חשוב. כידוע הממשלה הקודמת אישרה תקציב מאד יפה ומאד משמעותי לעולים מצרפת, בלגיה ואוקראינה. לצערנו הרב כל התכניות שכרגע מאשרות, הן רק עבור עולים שהגיעו מה-1 למרס עד 31 בדצמבר. חברים, כמה אנחנו יכולים לעשות תכניות עבור מספר עולים על כך כך הרבה כסף.

תרחיבו את הזכאות לעולים האחרים שהגיעו לפני, לעולים שהגיעו אחרי. אי אפשר לתת לאותה משפחה, לאותו תא משפחתי 20 סדנאות בכל מיני נושאים, והם גם עסוקים בכל מיני. אי אפשר להקדים סדנה אם אין לך מספר משתתפים מינימאלי. יש פה הרבה מאד כסף שיתבזבז ברשויות המקומיות - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
את צודקת מאד.
אסתר בלום
ובכל מיני מקומות אחרים, אם אנחנו לא נשנה את הפרט הזה. אני מאד מבקשת ואומרת את זה, כי בסופו של דבר זאת החלטה שלכם.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
צריך לעשות תיקון לדבר הזה.
אסתר בלום
אתם חייבים להרחיב את זה לעולים וגם בבקשה להכניס בדבר הזה סעיף תקציבי, כי היה, לארגוני העולים. לא יתכן שמכל המיליונים, עשרות המיליונים שחולקו בין כל משרדי הממשלה, לא 20,000 שקלים, לא מיליון, לא חצי מיליון שקלים הועברו דרך התמיכות כתוספת לארגוני העולים שעושים כאן עבודה מאד מאד חשובה.

תודה רבה לכם.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה רבה. תודה לכולם. אני רוצה לסכם את הדיון.

כמובן אנחנו נפנה לכל המשרדים הרלבנטיים לבצע את הפרויקט שהממשלה החליטה בעניין העולים מאוקראינה, מצרפת, מבלגיה ולבצע את זה לכל התקופות, כמו שאת אמרת - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
להרחיב את הזכאות.
היו"ר אברהם נגוסה
להרחיב את הזכאות. אנחנו נקיים המשך דיון, כי אני רואה שהזמן הקצר לא נתן לנו להגיע לעומק העניין. אנחנו נמשיך בקרוב בעוד דיון.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
יש לי רק משפט אחד.
היו"ר אברהם נגוסה
אני בסיכום.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, בקשה לסיכום.
היו"ר אברהם נגוסה
עכשיו המספר הראשון זה עלייה מרוסיה. אז יכול להיות שאם אתה כבר מבקש להרחיב את הזכאות ויש המון קורסים שאני לא יודעת, אין שם מספר דרוש של עולים, אז יכול להיות שהבקשה של ועדת העלייה והקליטה יכולה להיות לשר, להרחיב את זה גם לעולים שמגיעים מרוסיה. לפחות לפני שכל הפרויקט הזה יהיה פרויקט לאומי לכל העולים שמגיעים למדינת ישראל.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, זו תהיה הפנייה שלנו. אני פונה לכל משרדי הממשלה להסיר את החסמים. אני אמרתי בדיון הקודם ואני חוזר ואני אומר את זה – תנו לעולים לחזור הביתה ותנו לעולים שירגישו שהם בבית. זה לא מספיק שהם מגיעים, הם גם צריכים להרגיש כמו בבית. זה הבית שלהם וזה תלוי בנו.

אם אנחנו מתייחסים אליהם, אם אנחנו מורידים ומסירים את כל החסמים הבירוקרטים, אז הם ירגישו בבית ומי שמרגיש בבית – לא יעזוב את הבית.

ולכן אני מבקש ממשרדי הממשלה לעשות הכל בצורה של תום לב, ללא שום בירוקרטיה, כדי לעזור לעולים שלנו.

תודה שהגעתם. תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:25.

קוד המקור של הנתונים