ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 22/02/2016

חוק אומנה לילדים, התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 179

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, י"ג באדר א התשע"ו (22 בפברואר 2016), שעה 9:50
סדר היום
הצעת חוק אומנה לילדים, התשע"ו-2016, הצעתם של חברי הכנסת קארין אלהרר, אורלי לוי אבקסיס, שלי יחימוביץ', עליזה לביא, מיכל רוזין, מרדכי יוגב, אילן גילאון, מיקי רוזנטל, עפר שלח ודב חנין
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

מאיר כהן

שולי מועלם-רפאלי
חברי הכנסת
סופה לנדבר
מוזמנים
רינת וייגלר - עו"ד, סגנית היועץ המשפטי, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

שלוה ליבוביץ - מפקחת ארצית לאומנה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

יובל יפת - לוביסט, מייצג את מיטב ואמנה

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
ענת שמואל כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

הצעת חוק אומנה לילדים, התשע"ו-2016
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב. חלק גדול מהציבור כאן נוכח בדיון שלא לו אבל אתם יכולים להישאר. יש לנו רביזיה בנושא הצעת חוק האומנה לילדים שחברי חבר הכנסת מאיר כהן הוביל וסיים בהתרגשות רבה עם קארין אלהרר.

יש לנו דיון מחדש על סעיף 46(ז), 56(ג).

מי בעד הרביזיה? מי נגד?

הצבעה

בעד הרביזיה – פה אחד

הרביזיה נתקבלה.
היו"ר אלי אלאלוף
הרביזיה התקבלה. יש לנו אישור לרביזיה והדיון נפתח.

אפשר לצרף את חברת הכנסת שולי מועלם לרביזיה.
נעה בן שבת
הסעיפים לגביהם התבקשה הרביזיה. הסעיף הראשון הוא סעיף 46(ז). בסעיף הזה אנחנו דיברנו על הטבות ועל זכויות שניתנות בעד ילד נכה שלא משולמת עבורו גמלת ילד נכה רק בגלל שהוא מושם במשפחת אומנה. הוא יקבל את אותן הטבות שהיה מקבל אילו היה נמצא בביתו ומקבל את גמלת הילד הנכה.

אנחנו החרגנו שני דברים. הלוואות לדיור ונקודות זיכוי לפי סעיף 45 לפקודת מס הכנסה. רק בסיום הדיון, אחרי ההצבעה, התברר לנו שלמעשה בכלל נקודות הזיכוי הן קשורות בכך שהילד נכה ולא קשור לגמלת ילד נכה וגם בהלוואות לדיור לא מצאנו את ההתייחסות לגמלת ילד נכה. לכן אנחנו מבקשים שלא יהיו ההחרגות האלה, שתי ההחרגות האלה ומה שיישאר זה למעט אותה גמלה. זאת אומרת, ההטבות יהיו הטבות לפי כל דין, נתונות בעד ילד שבעדו משולמת גמלת ילד נכה, למעט אותה גמלה. כמובן גמלת ילד נכה עצמה לא תשולם לו אבל הטבות אחרות לפי כל דין, יינתנו.

התיקון בסעיף 56 דיבר על הכשירות, מי כשיר לכהן כממונה על התלונות. בדיון אמרנו שיש אותו שופט בדימוס ולעומתו דובר על רשימה של כמה בעלי מקצוע אחרים כמו פסיכיאטר ילדים, עובד סוציאלי בעל תואר שני לפחות בעבודה סוציאלית, פסיכולוג בעל תואר שני לפחות בפסיכולוגיה ולגבי אותו רופא, עובד סוציאלי ופסיכולוג גם נדרש ניסיון ודובר על ניסיון מקצועי של שבע שנים בעבודה עם ילדים.

לעומת זאת, לגבי השופט אמרנו שלא חלות עליו מגבלות והשתמע מכך שלא חלות עליו גם מגבלות עליהן דובר בדיון כמו מגבלה של הרשעה בעבירת מין או אלימות נגד קטין או בעבירה פלילית או עבירת משמעת אחרת שמפאת מהותה, חומרתה ונסיבותיה אינו ראוי לשמש כממונה על התלונות ושהוא עומד בתנאי כשירות נוספים ככל שנקבעו לעניין זה לפי חוק שירות המדינה (מינויים).

אנחנו חשבנו אחרי הדיון שמן הראוי שגם אם אנחנו מאפשרים את הכשירות גם לשופט בדימוס וגם לאותם בעלי מקצוע אחרים, שיחול עליהם אותו נושא של הרשעה פלילית ותנאי הכשירות הנוספים הנדרשים לפי חוק שירות המדינה (מינויים). שבכל זאת יחולו. לכן מוצע שפסקה (ג) תאמר:

"(ג) כשיר לכהן כממונה על התלונות כל אחד מהנ"ל ובלבד שהוא לא הורשע בעבירת מין או אלימות נגד קטין, בעבירה פלילית או בעבירת משמעת אחרת שמפאת מהותה, חומרתה ונסיבותיה אינו ראוי לדעת השר לשמש כממונה על התלונות והוא עומד בתנאי כשירות נוספים ככל שנקבעו לעניין זה לפי חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959:

שופט בדימוס שכיהן כשופט נוער כהגדרתו בחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול).

רופא מומחה בפסיכיאטריה של הילד.

עובד סוציאלי בעל תואר שני לפחות בעבודה סוציאלית.

פסיכולוג בעל תואר שני לפחות בפסיכולוגיה.

ולעניין המנויים בפסקאות (2) עד (4), הוא גם בעל ניסיון מקצועי של שבע שנים לפחות בעבודה עם ילדים".

אלה שני התיקונים. הסעיף השלישי, אין אפשרות לעשות עליו רביזיה ולכן זאת לא רביזיה אלא רק תיקון נוסח, הבהרה כאשר אנחנו מדברים על תשלומים והחזר הוצאות, אבל כאמור, זאת הבהרה והדבר הובהר גם בדיון המקורי בנושא.
היו"ר אלי אלאלוף
מה אומר משרד הרווחה? מקובל? מקובל.
קריאה
גם מבחינת משרד המשפטים זה מקובל.
היו"ר אלי אלאלוף
יופי.

מי בעד התיקון? מי נגד?

הצבעה

בעד התיקון - פה אחד

התיקון נתקבל.
היו"ר אלי אלאלוף
התיקון אושר. תודה רבה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בשעה טובה. זה מובא מחר למליאה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:55.

קוד המקור של הנתונים