ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 24/02/2016

הצעה לסדר היום בנושא: "השתמטות מוסדות הממשלה וחברת כביש חוצה ישראל מאחריותם בעניין אדמות הדרוזים במפעל קישון"

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 289

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, ט"ו באדר א התשע"ו (24 בפברואר 2016), שעה 9:30
סדר היום
הצעה לסדר היום בנושא: "השתמטות מוסדות הממשלה וחברת כביש חוצה ישראל מאחריותם בעניין אדמות הדרוזים במפעל קישון", של חה"כ חמד עמאר
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

איתן ברושי

יוסף ג'בארין

אורלי לוי אבקסיס
חברי הכנסת
אכרם חסון

אוסאמה סעדי

חמד עמאר

עודד פורר
מוזמנים
אבנר סעדון - ראש תחום בכיר תשתיות, משרד ראש הממשלה

אורית פאיס - כלכלנית, משרד ראש הממשלה

אליאס מטר - רפרנט תחבורה, משרד האוצר

אסתי ורהפטיג בס - משפטנית, משרד המשפטים

יעקב בליטשטיין - ראש מִנהלת נתיבי ישראל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

דוד כחלון - חברת חוצה ישראל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

דרור אהרוני - סגן יועמ"ש, רשות מקרקעי ישראל

אריה שבתאי - דובר, חברת כביש חוצה ישראל

יוליה זיפלינגר - מתכננת ערים, חברת כביש חוצה ישראל

רחל לוטן - מנהלת מחלקת תכנון סטטוטורי, נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ

טל סלע - מנהל הפקעות, רכבת ישראל

כמאל אמין זדאהר - מנהל הפקעות, רכבת ישראל

זידאן עטשי - ח"כ לשעבר, בעל קרקע

זאהר מחפוז - בעל קרקע

מנהאל מנסור - בעל קרקע

חלבי חליל





לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים
הצעה לסדר היום בנושא
"השתמטות מוסדות הממשלה וחברת כביש חוצה ישראל מאחריותם בעניין אדמות הדרוזים במפעל קישון"
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. אנחנו נתחיל בהצעה לסדר היום בנושא השתמטות מוסדות הממשלה וחברת כביש חוצה ישראל מאחריותם בעניין אדמות הדרוזים במפעל הקישון, של חבר הכנסת חמד עמאר.

לפני שאני מאפשר לך להציג את הדברים אני רוצה להגיד שהנושא הזה כבר עלה כמה פעמים בהיותי יושב ראש הוועדה. זה עלה גם בשנת 2010, 21.6.2010, הנושא הזה נדון. אני מביע את מורת רוחי מכך שהנושאים לא מתקדמים, ואם הם מתקדמים הם מתקדמים בעצלתיים. אנחנו מדברים כבר הרבה זמן שהעניין הזה צריך שיהיה לו פתרון. בכל מקרה אני מודה לך, חבר הכנסת חמד עמאר, שהעלית את הנושא הזה ואני מעביר לך את רשות הדיבור.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בוקר טוב לכולם. אני רוצה לברך את כל מי שהגיע לכאן מעוספיה ומדליה ולהודות ליושב ראש על קיום הדיון הזה. אנחנו הגשנו הצעה לסדר ב-25 בנובמבר 2015.
היו"ר משה גפני
אני רציתי לשים את זה כבר כמה פעמים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כן, פעמיים ולא יצא לנו. אבל היום אני באמת רוצה להודות לך, הנושא חשוב. אני רוצה להודות לחבר הכנסת לשעבר זידאן עטשי שנמצא איתנו, אני מקווה שניתן לו זמן מספיק שיסביר לנו את כל הסוגיה, כי הוא מכיר את הסוגיה הכי טוב כאן, הוא מלווה את הנושא ואני באמת רוצה להודות לך על הליווי ועל ההשקעה שלך בנושא הזה.

אני לא רוצה להרחיב בדבריי כי אני רוצה שידברו יותר בעלי הקרקעות ולשמוע את חבר הכנסת לשעבר זידאן עטשי, אבל אני אתן כמה משפטים. אני אגיד לכם שהדרוזים במדינת ישראל, ב-48' היה להם 325,000 דונם והיו רק 14,000 תושבים. היום הדרוזים 137,000 תושבים ויש להם 116,000 דונם וכל הזמן יורדים הדונמים. אני שם 116 כשעדיין לא הורדנו את כל מה שלקחו בג'למה ומנסורה.

אנחנו, הקהילה הדרוזית, לא מתנגדים לפרויקטים לאומיים, אנחנו יודעים שאזור ג'למה ומנסורה הוא אזור אסטרטגי, עוברים בו כל הפרויקטים הלאומיים של מדינת ישראל וכולם אמרו 'אין לנו בעיה, אבל בואו נגיע להסדרים ובואו נגיע להסכמים'. ב-31 בינואר 2010, אני הייתי חבר כנסת, אני ליוויתי את הנושא גם במשרד ראש הממשלה, הגענו לסיכומים ונחתם חוזה בינואר 2010. אנחנו היום פברואר 2016, יותר משש שנים אחרי ועדיין הנושא לא נסגר ולא הגיעו להסכמים.

אני רוצה להגיד לכם שהחליטו לפני שנה בערך, פחות, עם המגשר. יש לך את הכול, אני אתן לך גם אתה, שתגיד את כל הדברים שלך. אני חושב שכאן, כוועדה, אנחנו חייבים שתהיה לנו החלטה, שתהיה לנו אמירה, אנחנו חייבים לתת לוח זמנים לנושא הזה ומתי הנושא הזה מסתיים ולוח זמנים לישיבות, לוח זמנים לסגירת הנושא ולהמשך דיונים גם כאן בוועדה, שנלווה את הנושא עד שנפתור את הבעיה הזאת, שהיא בעיה מאוד קשה ונוגעת להרבה תושבים בדלית אל כרמל, שמזלזלים בהם, מתעללים בהם ולא נותנים את האפשרות לגמור כפי שסוכם.

סוכם דונם אדמה מול דונם אדמה בקרקע חקלאית לפי ערך שמאי באזור דלית אל כרמל. זה הסיכום שאני ישבתי עליו, ישבתי במשרד ראש הממשלה, ישבתי גם עם מנכ"ל ראש הממשלה והתושבים הסכימו לסיכום הזה, אבל הסיכום הזה עדיין לא יצא לפועל. תודה רבה. אני רוצה לתת יותר ל - - -
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רגע, החברים רוצים - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
העיקר שנשמע את האנשים.
היו"ר משה גפני
בסדר, אין בעיה.
אכרם חסון (כולנו)
אדוני היושב ראש, בוקר טוב. אני רוצה לברך אותך שהבאת את זה לדיון ביחד עם ידידי חמד עמאר, אני רוצה לברך את כל התושבים שהגיעו במיוחד והם מלווים את הנושא הכאוב הזה במשך שנים רבות. לצערי הרב, במקום לתת להם פרס על העשייה למען האוכלוסייה, שהם עובדים בהתנדבות, ללא כל תמורה, מזלזלים בהם. רוב הדברים שקשורים בעדה הדרוזית לא מתקדמים, אדוני היושב ראש, זה מניסיוני.

הסוגיה הזו התחילה בכהונתי כראש עיר ב-2004. המכתב הראשון יצא ב-20.4.2004, למועצה הארצית לתכנון ובנייה במשרד הפנים. אנחנו התנגדנו לכל התכניות, לא בגלל שאנחנו מתנגדים לפרויקטים לאומיים, אנחנו אמרנו שאנחנו מוכנים לתת יד ולתמוך בכל פרויקט לאומי שיקדם את מדינת ישראל, אבל בתנאי שלא ידרכו עלינו, לא יזלזלו בנו, לפחות שנהיה חלק מהדברים הכלכליים שקורים שם, כי בעבר לקחו את האדמות שלנו בג'למה ומנסורה לבסיסים צבאיים ואז נתנו את זה, כי אמרנו שזה חשוב למדינה. כשהבסיסים הצבאיים יצאו משם לא החזירו לנו את האדמות למרות שהיה בג"צ, הם נתנו את זה לעיריית יקנעם, ששם משגשגת באמצעות ההיי טק והמפעלים, ובדלית אל כרמל ובעוספיה עד עצם היום הזה אין אזור תעשייה ואין קדמה.

הלכנו כברת דרך. אמרנו אנחנו נתנגד, אבל גם נשב, אנחנו בני אדם. הלכנו וישבנו ב-6 בספטמבר 2005 עם כל צמרת המדינה, עם משרד ראש הממשלה, עם כל האחראים, והוחלט שאנחנו נשלב ידיים - - -
היו"ר משה גפני
מה ביקשתם בישיבה?
אכרם חסון (כולנו)
אנחנו ביקשנו דונם תמורת דונם. אנחנו אמרנו, כל מה שאתם מבקשים לטובת המדינה, אנחנו לא רוצים שום דבר, תנו לנו באזור דליה ועוספיה דונם תמורת דונם, זה מה שהוחלט.

אחרי זה, אדוני היושב ראש, אנחנו גם קיבלנו את ראש המינהל אצלנו, בא ראש המינהל בעצמו ב-10 במאי 2005, והוא אמר שאנחנו נקים מִנהלת והיא תדאג להמצאת קרקעות חקלאיות מוחזקות על ידי יישובים שכנים בהיקף 1,000 דונם כדי לתת לנו תמורת ה-1,000 דונם באותו אזור. הדבר הזה נשאר על הנייר.

אחרי זה ב-26 בינואר 2006 במשרד ראש הממשלה היה סיכום, חילופי הקרקע יהיו בשטחים הנפגעים על פי קריטריון של דונם חקלאי תמורת דונם. הכול כתוב כאן בפרוטוקולים. אחרי זה שר התשתיות הלאומיות, ב-21 בינואר 2008, הוא הגיע אלינו וחלק מכובד מהחברים שנמצאים כאן היו איתנו בישיבות, כי זידאן עם הצוות המכובד שלו היה איתי, היה יד ימיני בנושא הקרקעות והתכנון בעיריית הכרמל בהתנדבות. אמר השר שהוא ממליץ לממשלה לאשר ביצוע חילופי קרקעות תמורת הקרקעות, דונם תמורת דונם. זה פרוטוקול של שר במדינת ישראל.

גם שר הפנים אומר, 'אני מסכים שאירעו כשלים בהתנהלות המשרד מול העירייה, ואני אבחן עם המנכ"ל כדי לפנות למוסד ביקורת שיבקר את התנהלות משרד הפנים מול העירייה'. אני לא רוצה להאריך, אני אומר לך - - -
היו"ר משה גפני
לא נעשה כלום מאז?
אכרם חסון (כולנו)
שום דבר, הכול - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כל מה שנאמר כאן נחתם כחוזה בינואר 2010 - - -
היו"ר משה גפני
הבנתי, אבל לא נעשה דבר - - -
אכרם חסון (כולנו)
הזמינו אותנו למשרד ראש הממשלה ביחד עם חבר הכנסת לשעבר, אמל נסראלדין, יושב ראש הנהלת בית יד לבנים וסיכמנו דברים עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה. אדוני היושב ראש, אני מדבר מתוך כאב, הרי העדה הזאת היא עדה נפלאה, 93% מבניה מקריבים למען המדינה בזכות ולא בחסדים של אף אחד. לנו לא מגיע הדבר הבסיסי ביותר? מה, כל התשתיות הלאומיות על האדמות שלנו, הפקעתם את האדמות לטובת פארק הכרמל בשנות ה-60. מה השארתם לעדה הדרוזית? היום לא מגייסים אותם למשטרה, משנים כל מיני קריטריונים.

מה אתם רוצים, שהצעירים האלה יתפוצצו יום אחד לממסד הישראלי בפרצוף? מה עשינו, מה פשענו? אנחנו חלק בלתי נפרד מהמדינה הזאת, לא מגיע לנו את הזכויות? אנחנו מדברים על אדמות פרטיות.

דבר אחרון, אני עשיתי סקר עם שש ערים מסביב לעיר הכרמל לשעבר, עם יקנעם, אדוני היושב ראש, ואני רוצה שתקשיב טוב, עם תל חנן נשר, עם חיפה, עם טירת הכרמל ועם אור עקיבא, 90% ומשהו מהאדמות של הערים האלה הן אדמות מדינה, 3% מאדמות דלית אל כרמל ועוספיה הן אדמות מדינה. לוקחים לנו את האדמות הפרטיות, לא נותנים לנו ואנחנו לא יכולים לבנות. אנחנו עבריינים בעל כורחנו, כי אין תכניות מתאר, כי מישהו פשע עם העדה הדרוזית. זה נכתב בפסקי דין של בתי המשפט.

אני שואל אותך כאדם מכובד, אתה מקורב לעדה הדרוזית, אתה ביחד עם חברי הכנסת המכובדים כאן ואנשי הממסד שיושבים כאן, מה אתה רוצה שאנחנו נעשה? תגידו לי מה אתם רוצים שנעשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אתה בקואליציה, לא?
אכרם חסון (כולנו)
חכה, יש לי תשובה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
שר האוצר, מחזיק את מינהל מקרקעי ישראל, מחזיק במינהל התכנון, מחזיק בכול שר האוצר, זה בידיים שלך, אכרם.
אכרם חסון (כולנו)
גם אם אני אשלם מחיר קשה אני לא אתן לאף אחד לפגוע - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ככה צריך להגיד.
אכרם חסון (כולנו)
אני ביקשתי ממך עוד דבר בסוד, תגיד את הסוד הזה לכולם. אמרתי לך, קח את העדה הדרוזית כפרויקט איתך יחד, עם האנשים שלך. רק ככה נתקדם.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להגיד לך, גם אני בקואליציה, אל תתרגש מהצעקות. אני גם בקואליציה, דברים שאני מאמין בהם, אני נלחם עליהם, לא יעזור שום דבר. אתה נמצא בכנסת בין היתר בשביל לדאוג לעדה הדרוזים, בין היתר. גם כשאתה בקואליציה, אסור לך לנוח ולשקוט, אני אומר את זה לכולם, עד שהבעיה הזאת לא תיפתר. לא רלוונטי בכלל העניין של קואליציה ואופוזיציה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
נכון, כולנו ביחד.
היו"ר משה גפני
אני אומר לך את זה גם בנושאים שחשוב לי. אני מדבר על הרבה דברים, לפעמים אני גם מדבר נגד הממשלה, כולם יודעים את זה כאן ואני בקואליציה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אתה תמיד מדבר נגד הממשלה.
היו"ר משה גפני
לא, מפעם לפעם קורה לי שאני מדבר בעד.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל כשאתה רוצה שהקואליציה תעשה איזה משהו אתה גם יודע איך לדחוף אותה לעשות את זה.
היו"ר משה גפני
אוקיי. בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תחילה אני מברך את כל האורחים וכל הנכבדים מדליה ועוספיה ואני מברך על קיום הדיון הזה. אני מתנצל מראש, אני חייב ללכת לוועדת חינוך, יש גם דיון חשוב. אבל יש לי פתרון, חמד. בתקופתך, כאשר היית בקואליציה אתה הגעת להסכם, נכון?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
נכון.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לא מימשו את זה גם. עכשיו אכרם בקואליציה, אז אתה הגעת להסכם וחתמו, על אכרם, שהוא יממש את ההסכם הזה. יש לנו עכשיו דוגמה שממשלת ישראל, היא מאמצת את סיסמת נתניהו, אני הבטחתי אבל לא הבטחתי לקיים. זה פשוט מאוד. לצערי הרב הפרויקטים הלאומיים של מדינת ישראל הם חייבים דרכם רק דרכי הקרקעות והאדמות של הערבים, אם זה ערבים דרוזים, ערבים מוסלמים. השקפת עולמי שכולנו ערבים, יש דרוזים, יש - - -
קריאה
גם יהודים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אבל כולם ערבים. אבל אי אפשר - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
שלחו לי סרטון אתמול על הנושא הזה. מישהו אומר - - - אז הדרוזי אומר לו, תשמע - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
חמד, המדינה, לפי דעתי, אדוני היושב ראש - - -
היו"ר משה גפני
צריך לדאוג לכל האזרחים, בכלל לא משנה המוצא שלהם.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כן, כל האזרחים. אדוני היושב ראש, אי אפשר, אנשים נתנו את היקר ביותר והקרקע לערבי בכלל היא היקרה ביותר לו, אז אי אפשר לא לממש את ההסכם ולתת להם את הפיצוי ההולם שלהם. אנחנו בטח תומכים בחברינו ובכל הדרישות שלהם הצודקות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
תודה רבה לכבוד היושב ראש על הדיון ועל היוזמה לדיון. אני מתרשם שהפתרון אפשרי. אם אני רואה חבר כנסת אכרם חסון, באמת מכולנו, שהמפלגה שולטת בדיוק בנושאים הללו, גם של התקציבים, אבל גם של מינהל התכנון והבנייה, ואני שומע גם קול של הזדהות מיו"ר הוועדה, נראה לי שזה צריך וחייב להתקדם לכיוון של פתרון. מה שאני רוצה להדגיש, שבנושא הזה של בעיקר כביש 6 וההפקעות שנדרשות וכדומה, היה תקדים לדעתי חיובי שצריך לשמור עליו.

התקדים החיובי הזה שעד אולי לסלילת הכביש הזה כל הסוגיות של הפקעה של אדמות, בעיקר מהאוכלוסייה הערבית, הייתה מקור למתח בין המדינה, בין הרשויות לבין האוכלוסייה הערבית. התקדים שנוצר בהתחלה באזור של טייבה וטירה וקלנסווה, שהרשויות הסכימו לפצות אדמה מול אדמה פחות או יותר באותו ערך. לכן היה ברור שכעיקרון היישובים אינם מתנגדים לאותו פיתוח, במיוחד אם הוא גם משרת אותם, אבל התנגדו להפקעה. טענו שיש כאן מניעים פשוט פוליטיים ולא ענייניים, אבל ברגע שהרשויות מציעות אופציה של פיצוי ראוי, שזה באמת קרקע תמורת קרקע, אז התושבים אמרו אוקיי, אז בברכה, בואו נפתח את האזור לטובת כולנו.

אבל לא ייתכן שאחרי שקיימות הסכמות כאלה, שהדבר הזה ייתקע, מה שבעצם אולי מעורר יותר חשדות שהנה, הרשויות רוצות להתכחש בעצם, למרות שיש החלטה. לכן, כבוד היושב ראש, כאבי הוא גם הכאב של התושבים - - -
היו"ר משה גפני
למה לפי דעתך באזור טייבה זה נעשה ובאזור הזה של דליה זה לא נעשה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
העדפה מתקנת לדרוזים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
העדפה פוגעת. איך שאני מתרשם - - -
היו"ר משה גפני
אבל למה? יש למישהו הסבר לתופעה הזו?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
איך שאני מתרשם, אלא אם יש לרשויות הסבר - - -
היו"ר משה גפני
אם המדינה לא נותנת פיצוי בכלל, אז צריך להתמודד עם זה - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לקוות שזו סחבת בירוקרטית, אני רוצה לקוות, אני לא יודע, אבל אין שום סיבה - - -
היו"ר משה גפני
אתה לא יודע משהו דרמטי?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
האמת, כן.
אכרם חסון (כולנו)
אדוני היושב ראש, כתבו באחד המכתבים כאן, יש לי את המכתב, שזה תקדים מסוכן. אז הם מחליטים באופן פרטני - - -
היו"ר משה גפני
אין תשובה לשאלה הזו.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כביש 6, ההתקדמות שלו הייתה מזה שהגיעו להסכמים של קרקע מול קרקע.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר משה גפני
אין תשובה לשאלה הזו, אוקיי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני רק אוסיף ואומר, עם כל הכבוד לרשויות, גם הן צריכות לדעת שהם לא עושים טובה לתושבים. זה כלל מאוד מקובל, גם במשפט הבינלאומי, שעל הפקעת קרקע קודם כל מפצים בקרקע.
היו"ר משה גפני
בדיוק.
דוד כחלון
אבל, חברים, זה נעשה.
קריאה
זה לא נכון מה שאתה אומר.
היו"ר משה גפני
רגע, רגע. אני רק רוצה לעשות סדר בעניין. אולי אתם לא יודעים, כאן מדובר בוועדת הכספים של הכנסת וכאן מתנהגים בנימוס ולא מתפרצים האחד לתוך דברי השני, אלא מקבלים רשות דיבור. עודד, בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה, אדוני היושב ראש. אל"ף, תודה שאתה מקיים את הדיון הזה, אני חושב שהוא מאוד מאוד קריטי ופשוט, בעיקר כשאנחנו מדברים על אוכלוסייה שכל הזמן אנחנו נהנים להתהדר בברית החזקה והחשובה שיש לנו עם העדה. העובדה שרובם משרתים בצבא, לוקחים חלק, נושאים בנטל, ובסוף כשצריך להגיע איתם להסכמים אז תמיד הם נשארים אחרונים בתור, לצערי, בהקשר הזה. אני חושב שבטח בממשלה של 61 חברי כנסת בקואליציה ואחד מהם הוא גם שר האוצר ואחד מחברי הכנסת שיושב פה הוא ממפלגתו, אז אני חושב שאפשר לדחוף קצת יותר חזק את העגלה. יש אפשרות בממשלה של 61 לדחוף אותה קצת יותר לעשות דברים שאולי לפעמים היא לא רוצה, בטח אם זה חבר כנסת מתוך הקואליציה וההשפעה שלו על הנושא הזה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
עודד, יש שני חברי כנסת דרוזים בתוך הקואליציה. בקואליציה של 61 יש שני חברי כנסת דרוזים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
חמד, שיידעו לאיים מתי שהם רוצים.
היו"ר משה גפני
עודד, תודה רבה. חבר הכנסת אוסאמה סעדי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת, אהלן וסהלן, ברוכים הבאים. אני גם נתבקשתי למסור לך וליתר החברים והמוזמנים שחבר הכנסת חברי, עבדאללה אבו מערוף, לא יכול היה היום להגיע לדיון החשוב הזה כי הוא בבית חולים עם המשפחה.

הנושא הוא כל כך חשוב, אדוני היושב ראש, ולא במקרה אני זרקתי את ההערה, את ההארה הזאת. מכיוון שאנחנו באופוזיציה אז אנחנו מעלים את הנושאים ונואמים ומבקשים ודורשים, אבל בסופו של יום ההכרעות מתקבלות בממשלה ובקואליציה - - -
היו"ר משה גפני
אל תזלזל בנאומים באופוזיציה, אני הייתי באופוזיציה בקדנציה הקודמת - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לכן אנחנו עושים את העבודה שלנו ולא מתייאשים.
היו"ר משה גפני
יש לזה משמעות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא מתייאשים ולפעמים מצליחים, כמו שהיה לפני יומיים. אבל במקרה הזה של הקרקעות והמקרקעין והתכנון, אני גם מעלה עוד נושא פה, שזה הדוח החמור ביותר של המשנה ליועץ המשפטי, גם המגזר הערבי ובכללו גם המגזר הדרוזי, ואני הבנתי שגם הייתה ישיבה בדליה בעניין הזה, ששם נכתבו דברים חמורים ביותר על אחינו הדרוזים ועל הפרת החוק ועל האכיפה שהם הולכים לעשות והריסות הבתים. אז אנחנו צריכים להתכונן, אכרם, גם לעניין הזה, והשר שלך היום במינהל התכנון, הוא אחראי על התכנון. אנחנו צריכים פה לשלב ידיים ולעבוד ביחד על מנת שאנחנו נבוא להסדרה של הנושא הזה.

אנחנו נפגשנו כבר כמה פעמים עם המשנה ליועץ המשפטי, עם היועץ המשפטי לממשלה, עם בינת שוורץ ועם יו"ר קבינט הדיור, אביגדור יצחקי, ואני חושב שפה האינטרס שלנו משותף, שאנחנו צריכים להגיע להסדרה של הבנייה בלי היתר. לא יעזור. בקטע הזה ובנושא הזה, אני מברך אותך, אדוני היושב ראש, ומי כמוך יכול ומזיז דברים ואני חושב שזו בושה וחרפה שנושא כזה עוד לא פתור עד היום, למרות כל ההחלטות שנתקבלו, אבל בפועל לא נעשה שום דבר.

יש לי השערה, אדוני היושב ראש. מכיוון שפה האחים שלנו בדליה ובעוספיה נאבקו מאבק קשה ומר נגד הפקעת הקרקעות ונגד מתווה הגז והלכו אולי צעד אחד יותר מדי קדימה, אז רצו להעניש אותם ולחנך אותם, במרכאות. אין שום סיבה אחרת.
קריאה
לא מקובל הדבר הזה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בוודאי שלא מקובל, אבל אתה אמרת למה בטייבה ובמשולש, ששם עשו את החלפות המקרקעין, ופה, שיש את ברית הדמים, שמדבר עליה עודד, ואנחנו תמיד אומרים - - -
זידאן עטשי
So called.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
So called, בוודאי.
זידאן עטשי
בשבילי so called.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לכן אני אומר, בשבילנו אנחנו בכלל מתנגדים לכל העניין הזה של השירות, אבל אני לא רוצה לפתוח את זה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הברית היא קיימת וצריך לנהוג בידידים - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, אז אני אומר, ברית, לא ברית, יש אנשים - - -
היו"ר משה גפני
מדינה חייבת לדאוג לאזרחיה, נקודה, מה יש לדבר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז הפקיעו את הקרקעות שלהם, לא נתנו להם פיצוי, לא נתנו להם קרקע חלופית. אני חושב שצריכים פה לקבל החלטה שקוראת למשרד האוצר ולממשלה לכבד את ההסכמים ולפצות את התושבים ויפה שעה אחת קודם.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת לשעבר זידאן עטשי.
זידאן עטשי
תודה רבה, אדוני היושב ראש.
היו"ר משה גפני
באיזה כנסת כיהנת?
זידאן עטשי
עד 88'.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת הכנסת לא יכלה בלעדינו. אתה היית עד 88' אני נכנסתי ב-88'.
זידאן עטשי
אנחנו נפגשים עכשיו בנושא מאוד קיומי. אני ליוויתי אותך בכמה סוגיות, שסקר אותן גם חבר הכנסת עמר וגם חסון ואני מעריך מאוד את יחסך האוהד והמבין לסוגיה הזאת, סוגיית הקרקע. אני אומר שהסקירה איננה סנטימנטלית, היא רק פרגמטית, אבל אני מבקש מכבודך ומכבוד שאר חברי הכנסת וגם כל פקידי הממשלה ונציגי המוסדות, שיבינו שלכל תעלול יש גבול.

תסלח לי שאני פותח בזה, אני פעם הייתי ישראלי הכי גאה במדינת ישראל, יותר מהיהודים. כולם פה יודעים את העבר שלי, גם בתור דיפלומט, כאשר לא היה דיפלומט אחד בארצות הברית שמעז לייצג את מדינת ישראל. אבל שם למדתי דבר אחד מהאמריקאים, אם אתה לא תוחם לדבר זמן הדבר הזה אבוד, אין לך כתובת.

זאת הבעיה המרכזית של כבוד החברים שישבו מולנו. אין לי טינה לאף אחד, אנחנו מסרנו את הקרקע, אחרי כמה שנים, עד שהגענו לבג"צ במאי 2011, הגענו לבג"צ והרכנו ראש לבג"צ, למרות שזו הייתה פעם ראשונה בתולדות מדינת ישראל שבג"צ אומר 'אני ממליץ', הוא לא תבע, ואני מבין אותו, אבל אני לא מצדיק אותו.

אין המלצה בבית המשפט העליון לצדק, יש קביעה. קיבלנו את הגזרה וקיבלנו את ההמלצה וישבנו עם כל בעלי הקרקעות וחלק מהאנשים היושבים פה, ואנחנו השקטנו את השטח. ישבנו עם האנשים בעלי הקרקעות וויתרנו. אני הייתי אצל חבר הכנסת עמאר פעמיים במליאת הכנסת בנושא הזה ואמרתי לו 'ידידי, תזרז את העניין כי השטח בוער'.

למה אמרתי לו so called עכשיו? יש בעיה אחת אצלי, אצל הרבה דרוזים גם, כאשר אני רואה את עצמי מוקנט, מושפל, מורץ, מטעם קבוצה ששייכת לכל דבר, לדת או ללאום אחר, אני עושה מהפכה. אני לא יכול לבלוע את זה. זה שאנחנו ממשיכים אחרי בג"צ לסבול מהנושא הזה זו הבעיה שלכם, לא שלי. בג"צ הוא לא רק שלי, אתם השפלתם את בג"צ.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שייח' זידאן, מה קבע בג"צ?
זידאן עטשי
הוא קבע שיתייחסו ביד נדיבה במשא ומתן ביניכם לבין בעלי הקרקעות. זה מה שהוא קבע, זה המשפט האחרון.
כמאל אמין זדאהר
אני אקריא לך מהבג"צ, משפט אחד.
זידאן עטשי
בבקשה, זה משפט חשוב.
כמאל אמין זדאהר
בג"צ אמר דבר אחד מאוד חשוב, על המדינה, על הממשלה לכבד את כל הפרוטוקולים ואת כל ההסכמים. זה מה שאמר בג"צ בסוף הפסיקה שלו. הודעות המדינה כפי שנמסרו לנו בכתבי בית הדין ועל ידי מנכ"ל משרד ראש הממשלה עומדות כולן בתוקפן. זה מה שקבע בג"צ.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז יש פה ביזוי בית משפט ואפשר לחזור לבית המשפט ולטעון ביזיון בית משפט.
היו"ר משה גפני
תיכף נראה. נשמע את נציגי הממשלה.
זידאן עטשי
רק לגמור את הסקירה שלי, היא לא ארוכה.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
זידאן עטשי
היא קצת רגשית, אבל היא עובדתית. לא השארנו דלת ולא חדר ולא משרד אזורי או לאומי שלא דפקנו ולא ישבנו עם הנציגים של מדינת ישראל מאז עד היום. ריצות, הבטחות, אי קיום הבטחות, הונאות בקרקע. לי זה קרה, לא לאחד אחר, אדון גפני. שלוש פעמים. אני אמרתי לכם, את ה-5 דונם שלי ושל אחים שלי אני אמסור לכם, אין לי בעיה, בלי כסף, אבל אל תקניטו אותנו. זה חמור מאוד וזה פצע שיישאר לעולם. זו ריצה בלתי נלאית. אני בא לירושלים, כל חודשיים שלושה לכאן, בשביל מה? אני לא ילד, אני בן 76.
היו"ר משה גפני
שתהיה בריא.
זידאן עטשי
עד שאדון ממשלה או נציגים קבעו שיהיה מגשר, הישיבה של המגשר הייתה ב-15.6.2015 וכולנו קבענו והסכמנו, אכן יש מגשר.
היו"ר משה גפני
ומה קרה עם זה?
זידאן עטשי
חודשיים אחרי זה אני מתקשר למגשר, הוא אומר לי 'אדוני, אני לא יכול לגשר בין הבעלים, יש לי הנחיות לגשר רק בין מנהאל מנסור, שאצלם קוראים לו כריש, כריש מבחינת הרכוש, ועם שאר הבעלים אסור לי. מאז אנחנו עדיין בהקפאה.
היו"ר משה גפני
מי זה המגשר?
זידאן עטשי
המגשר אדון עמרם קלעג'י, אדם מכובד, יש לו רקורד מאוד מזהיר, הוא התקבל עלינו, הוא לא ישב עד עכשיו. הייתה ישיבה במשרד הפנים - - -
היו"ר משה גפני
מי נתן הנחיות לנהל רק עם הכריש?
זידאן עטשי
הסודות האלה לא מגיעים אליו.
היו"ר משה גפני
יגיעו. זה היה במאי 2015?
זידאן עטשי
זה היה ב-15.6.2015.
היו"ר משה גפני
ביוני 2015.
זידאן עטשי
נכון. וזה היה לא אצלי בבית, זה היה במשרד הפנים, בלשכת הממונה על המחוז בחיפה.
היו"ר משה גפני
אתה היית שם בישיבה הזאת?
זידאן עטשי
הוא היה.
היו"ר משה גפני
מה השם שלך?
מנהאל מנסור
מנהאל מנסור.
היו"ר משה גפני
נכון, אני זוכר גם בפעם הקודמת.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הוא היה איתנו בדיונים כאן, הוא הגיע.
היו"ר משה גפני
כן, אני זוכר. עדיין קוראים לך הכריש?
זידאן עטשי
כריש, אבל במרכאות.
דוד כחלון
אנחנו לא מכירים את המושג הזה, אדוני.
קריאה
כריש בלי שיניים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כריש בלי קרקעות.
זידאן עטשי
אחר כך אנחנו מתכתבים עם משרד המשפטים. לא היה מסמך אחד שלא היה מכותב משרד המשפטים, היועץ המשפטי. לא ממני ולא מהמגיבים. אנחנו מגיעים למשנה ליועץ המשפטי, עורך דין ארז קמיניץ, ב-1 בנובמבר, כלומר לפני שלושה חודשים. קבלת פנים, יחס מצוין, מעולה, פקידות, פרוטוקולים. אנחנו פרשנו בדיוק את מה שאמרתי עכשיו, אני אומר בלשון הזאת, מתוך הזיכרון, לא היה פרוטוקול לנו. הוא כתב ראשי פרקים.
היו"ר משה גפני
קמיניץ, מה הוא אמר?
זידאן עטשי
'רוב הסוגיות שהעליתן אינן מוכרות לי ואני מצטער על כך. תנו לי', רבותיי, תשמעו, 'עד סוף חודש זה', קרי נובמבר - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
איזה שנה, הוא לא אמר.
היו"ר משה גפני
2015.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני צוחק.
זידאן עטשי
אנחנו יצאנו מכאן, היה ראש העדה הדרוזית, יצאנו משם מלאי תקווה שהבעיה תיפתר תוך שעות. שעות, הוא נתן עד סוף נובמבר.
היו"ר משה גפני
ארז קמיניץ.
זידאן עטשי
והוא הציע ועדה, ועדה שתטפל בסוגיה הזאת, אחד מאיתנו, שניים מאצלו. הוועדה מעולם לא התכנסה מאז ועד היום. כתבנו לו תזכורת - - - זה לא ביקורת, זה ההשפלה, זה תהליך ההשפלה, תהליך העינוי, הייסורים. כתבנו לו תזכורת שבועיים אחרי הפגישה בנושאים שהעלינו.
היו"ר משה גפני
זידאן, הבנו.
זידאן עטשי
לא, יש לי עוד - - -
היו"ר משה גפני
בבקשה, מפני שאני רוצה לשמוע את הממשלה, אנחנו רוצים להתקדם הפעם.
זידאן עטשי
הם מבקשים מאיתנו את הבלתי אפשרי, וגם זה אדון ארז הבטיח לטפל באופן חיובי, או בעין יפה. מה קורה? כל בעלי הקרקעות חייבים להוכיח בעלות וטאבו על הקרקע. סבא שלי נפטר, אבא שלי לא ידע קרוא וכתוב, הם רוצים בעלות. אני אומר לאדון קמיניץ, והוא הבין את זה, 'הרי אתם לפי כל המסמכים שלכם כבר לקחתם את הקרקע, הרי הפקעתם את זה לפי כל יסודות ההתכתבות. אז אם אתה הפקעת את הקרקע, מדוע אתה רוצה ממני טאבו עכשיו? בוא אני אחתום לך על ההפקעה', לא, הוא הפקיע את הקרקע והוא רוצה ממני טאבו, למה? בטח עורכי דין התעשרו מהגרושים שאמר עליהם עכשיו מר עמאר, הנושא הממסדי, הסרט הנע הזה, אני לא יודע אם אתה הפקעת את הקרקע והשם של אבא ז"ל ואין יורשים אחרים. זה לא אני, זה מאות אנשים. יש לי רשימה פה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
יש טאבו של הסבא של הסבא והם רוצים שיעשו טאבו חדש.
היו"ר משה גפני
אני מכיר את זה, אני יודע.
זידאן עטשי
אני אומר לו 'איך אתה מפקיע קרקע על ידי סעיף כך וכך וסעיף כך וכך ואתה כברל קחת את הקרקע', כלומר אתה עשית טאבו שלך, אבל מצאנו פתרון. יחד עם מנהאל ויחד עם מחפוז, אנחנו נחתום לך כל משפחה ומשפחה וכל יחיד הצהרה שאתם תנסחו אותה, שהם הבעלים היחידים.

זאת הבעיה שלנו, אדוני. שום דבר לא נפתר. מאז שחבר כנסת חסון הציג עד היום אנחנו לא התקדמנו. מציעים לנו עכשיו, ב-14 בינואר שולחים טיוטה, לא לי - - -
היו"ר משה גפני
מי שולח?
זידאן עטשי
שולח המשרד של מר קמיניץ.
היו"ר משה גפני
שם, מי כתוב, מי חתום על זה?
זידאן עטשי
לא חתום אף אחד. אבל יש פה, הנה, זה משרד המשפטים, לשכת היועץ המשפטי. מציעים לנו הצעות, בסדר, אפשר לדבר עליהן, אבל בסוף יש איום, 'אם אתם לא תסכימו לכך אנחנו לא נדרשים לנושא עוד פעם', יענו take it or leave it.
היו"ר משה גפני
טוב, הם לא לבד עולם. זידאן - - -
זידאן עטשי
אנחנו לא עבדים. תבינו שאנחנו לא עבדים ואם תתייחסו אלינו בצורה הזאת כולנו נתחרט.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת לשעבר זידאן, תודה רבה לך. אתה לא מדבר איתם כאן בוועדה, מכיוון שאתה יכול לדבר איתם במשרדים שלהם, כאן זה אנחנו מדברים איתם. אני מבקש שהממשלה תשיב לדברים שנאמרו עד עכשיו. אנחנו מתחילים עם משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, משרד המשפטים והמשרדים האחרים. משרד ראש הממשלה, מי מגיב?
אבנר סעדון
בוקר טוב.
יעקב בליטשטיין
אולי שאני אתחיל?
היו"ר משה גפני
רגע, אני לא שומע אותך.
אבנר סעדון
אבנר סעדון ממשרד ראש הממשלה, מטפל בנושא התשתיות. אם אתם רוצים את העדכון על השנה האחרונה אני מציע שמשרד התחבורה יתחיל.
היו"ר משה גפני
לא, קודם אני רוצה את משרד ראש הממשלה. תגיד את עמדתך, נאמרו פה דברים. אני מכיר אותם כבר הרבה שנים, אני מבין שכל הזמן יגידו שאין הוכחה שהם בעלי הקרקעות, בסדר גמור. אני מבקש לדעת את מה ששאלתי ב-2010, אני רוצה תשובה ממשרד ראש הממשלה. אנשים גרו שם, היו להם שם בתים, לקחו להם את זה, הפקיעו, למה לא נותנים להם במקום אחר בלי בעלות? שיוכלו ללכת למקום אחר. מה עמדת משרד ראש הממשלה בסוגיה הזאת כל כך הרבה שנים? תיכף נגיע למשרד התחבורה.
אבנר סעדון
הסוגיה הזאת לא מוכרת, הסוגיה של הבעלויות עלתה אכן בעבר, יש גם מנגנון איך בודקים את הבעלויות ואיך מפצים אותם. הסוגיה העקרונית שהגיעה לפתחו של משרד ראש הממשלה גם ב-2010 ושוב פעם ב-2014 הייתה סוגיית הפיצויים. ב-2010 הייתה סדרת החלטות ממשלה שנתנה פיצויים בקרקע, גם למי שלא הפקיעו לו את כל הקרקע, ועוד מנגנון של שופט ב-2014. לאחר שזה חזר אלינו שוב בחנו את הנושא, ואפילו הורדנו את הרף, וככה, באמת בזכותו של ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הייתה החלטת ממשלה בדצמבר 2014, הורדנו את הרף ל-26%, כלומר גם אם הפקיעו לך לא את מלוא החלקה תוכל לקבל פיצוי בקרקע אם לפחות 26% הופקע ויש מנגנון של שופט. זה דבר אחד וזה סודר - - -
היו"ר משה גפני
והוא יקבל פיצוי, מה?
אבנר סעדון
פיצוי בקרקע. והפיצוי בקרקע, כמו שגם נאמר - - -
היו"ר משה גפני
דונם תמורת דונם, אבל דונם כמובן זה שווה קרקע. כלומר מישהו מקבל קרקע לחקלאית תמורת קרקע חקלאית, ואם מישהו מקבל קרקע למגורים אז היא שווה יותר ויש מנגנון. זה היה מקובל עליהם לחלוטין.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
זה ההסכם שנחתם בינואר 2010. אותו הסכם, מה שאתה אומר עכשיו.
יעקב בליטשטיין
לא, ממש לא, מאז היו ארבע החלטות ממשלה.
היו"ר משה גפני
רגע, לאט לאט, אני לא מבין כשמדברים מהר, אז אני מבקש לאט לאט.
אבנר סעדון
הסוגיה חודדה והתחילו ל - - -
היו"ר משה גפני
אז למה זה לא התבצע?
אבנר סעדון
זה היה דצמבר 2014.
היו"ר משה גפני
גורם הזמן לא מהווה פה גורם בכלל.
אבנר סעדון
זה כן מהווה.
היו"ר משה גפני
לא, לא מהווה. הנה אנחנו עכשיו ב - - - כן, נו, מה? אז למה זה לא מתבצע?
אבנר סעדון
סוכם על מנגנון - - -
היו"ר משה גפני
הממשלה אמנם התחלפה אבל ראש ממשלה נשאר.
אבנר סעדון
ראש הממשלה וגם הפקידות נשארה ומלווים את זה.
היו"ר משה גפני
הפקידות נשארה אותו דבר?
יעקב בליטשטיין
התשובה היא שזה כן מתבצע.
היו"ר משה גפני
לאט לאט, למה - - - חיכינו שש שנים, נחכה עוד חצי שעה.
אבנר סעדון
הדבר הנוסף שסוכם - - -
היו"ר משה גפני
לא הולך לכם להיות קל איתי, זה לא הולך להסתיים היום. אלא אם כן יהיו בחירות באמצע ואני לא אהיה יושב ראש הוועדה. אבל אם אני נשאר יושב ראש הוועדה הבעיה הזאת צריכה להיפתר.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
לא יפריע לכם בחירות. אל תדאג, כלום לא יפריע - - -
היו"ר משה גפני
לא, אבל אני לא בטוח בזה שהממשלה תישאר.
אבנר סעדון
סוכם על המנגנון. בסוף הפגישה של מנכ"ל משרד התחבורה עם ראש העדה גם סוכם שיהיה צוות עבודה שיישב עם העדה ועם כל אחד מבעלי הקרקע.
היו"ר משה גפני
ב-2014.
אבנר סעדון
נכון, זה ב-2014 הפגישה ואחר כך - - -
היו"ר משה גפני
מה קרה אחרי זה?
אבנר סעדון
התחילו לעבוד מולם. ופה משרד התחבורה יוכל להרחיב על מנגנון הפגישות שהיה. בנוסף לזה, כמו שהוא אמר, מונה מר עמרם קלעג'י, אדם מכובד ומנוסה מאוד, כמגשר לפתור את המחלוקות.
אכרם חסון (כולנו)
אדוני, הערה קצרה, בנושא מה שהוא אמר לך.
היו"ר משה גפני
רגע, אכרם. יש דד ליין, מתי זה עומד להסתיים, מה שאתה אומר עכשיו? תאריך יעד? זאת אומרת עד 2088 זה יסתיים?
יעקב בליטשטיין
אם הבעיות היו פשוטות - - -
היו"ר משה גפני
רגע, אני בסבלנות מחכה לך.
אבנר סעדון
חבר הכנסת גפני, בסוף מדובר - - -
היו"ר משה גפני
יש תאריך יעד שמסיימים את זה לכאן או לכאן? בעוד 80 שנה, אבל קבעו?
אבנר סעדון
מדובר במשא ומתן בין אנשים לבין מנגנון ש - - -
היו"ר משה גפני
הבנתי, אין תאריך יעד.
אבנר סעדון
תאריך היעד תלוי במשא ומתן ויש מגשר.
היו"ר משה גפני
אין תאריך יעד? שאלתי. שיש מגשר אני יודע, שיש החלטת ממשלה אני יודע, שיש סיכומים אני יודע, האם יש תאריך יעד?
אכרם חסון (כולנו)
אין תאריך יעד.
היו"ר משה גפני
תן לממשלה, אתה ברשות המחוקקת.
אכרם חסון (כולנו)
אבל אני בדקתי, אין תאריך יעד.
היו"ר משה גפני
לא משנה, אני צריך תשובה מהרשות המבצעת. יש תאריך יעד?
אבנר סעדון
לא, תאריך היעד נגזר מהמשא ומתן בין האנשים.
היו"ר משה גפני
אין תאריך. 1.1.2072, יש?
אבנר סעדון
אין תאריך כזה.
היו"ר משה גפני
אין תאריך כזה. תודה. משרד האוצר, בבקשה.
אכרם חסון (כולנו)
אפשר הערה רק בקטע הזה?
היו"ר משה גפני
כן.
אכרם חסון (כולנו)
שלחו שמאי ממשלתי שיעריך את האדמה החקלאית, איפה שהפקיעו, כאילו שהיא שליש מחיר מאדמה חקלאית בדליה ובעוספיה. אנחנו מדברים על אדמה חקלאית. יעני אדמה חקלאית בדליה ובעוספיה עולה פי 3 מאדמה חקלאית ב - - - גם ככה מתחכמים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אפילו את זה לא היה, לא נתנו אדמה כזאת אפילו. אפילו בשליש היינו מוכנים לקבל, אבל לא נתנו.
דוד כחלון
אני יכול להעיר הערה או שאני לא יכול?
היו"ר משה גפני
רגע, שנייה, משרד האוצר.
דוד כחלון
אני יכול להעיר הערה?
היו"ר משה גפני
מאיזה משרד אתה?
דוד כחלון
אני יועץ משפטי של חברה.
היו"ר משה גפני
אני אאפשר לך, אין מי שלא ידבר. מי שירצה ידבר. משרד האוצר, מי נמצא ממשרד האוצר? מי אדוני?
אליאס מטר
אני מהחשב הכללי.
היו"ר משה גפני
למה אגף תקציבים לא נמצא?
אליאס מטר
אגף התקציבים - - -
קריאה
הם הוזמנו ונרשמו.
היו"ר משה גפני
אתה יודע מה לומר בעניין הזה? אתה מהחשב הכללי? אפשר להגיד להם, יהיה שלב שאגף התקציבים יצטרך את הוועדה, הם לא ימצאו אותי, כמו שאני לא מוצא אותם.
אליאס מטר
אז תזמנו אותם - - -
היו"ר משה גפני
לא רוצה לזמן אותם, שיישארו במשרד האוצר. כשהם יבקשו דברים פה מהוועדה הם פשוט יראו שאני בחופש. בבקשה. יש לך מה לומר בעניין הזה?
אליאס מטר
לא.
היו"ר משה גפני
שום דבר. משרד האוצר אדיש.
אליאס מטר
הוא לא אדיש, אבל - - -
היו"ר משה גפני
הוא לא אדיש, משרד האוצר?
אליאס מטר
התגובה בנושא התקציבי היא שייכת לאגף התקציבים, שהוא לא נמצא כרגע. אנחנו פה בוועדה, אני חלק מוועדת המכרזים הבין משרדית לקידום פרויקט הזיכיון ועל כן אנחנו מגיעים להשתתף בוועדה, אבל אנחנו לא חלק בנושא.
היו"ר משה גפני
אגף התקציבים הוזמן? אני מבקש להוציא מכתב לממונה על התקציבים.
כמאל אמין זדאהר
זו ההתייחסות אלינו, אדוני.
היו"ר משה גפני
להוציא מכתב לאמיר לוי, היה דיון על הנושא של הדרוזים, דיון שמתמשך כבר הרבה שנים, אגף התקציבים הוזמן, הוא הודיע גם שהוא מגיע והוא לא בא. אנחנו רואים את זה בחומרה רבה ואנחנו לוקחים את ההשלכות של העניין הזה בחשבון. בסדר.

משרד המשפטים, בבקשה. תגידי שם ותפקיד.
אסתי ורהפטיג בס
אני אסתי ורהפטיג, אני מטעם ארז קמיניץ, מחלקת ייעוץ וחקיקה אזרחי. דבר ראשון, רק לומר שנקודת המוצא היא באמת שהחלטות הממשלה יצרו פה הסדר מאוד מאוד מאוד נדיב, החלפה של קרקע תמורת קרקע זה דבר שכבר לא קורה כידוע לכולכם בדרך כלל בהפקעות. יש כסף פה, באמת הייתה החלטה על קרקע, אני יכולה לומר שאצלנו במשרד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז, הוא מעורב בזה באופן אישי, כמו שאתם גם יודעים. הוא באמת השקיע בכל העניין הזה המון שעות בתקופה האחרונה.

אני יכולה לומר שלגבי מר מנסור, יש הליכים מאוד מאוד אינטנסיביים שהם כבר, לדעתי, ממש לקראת סיום, נמצאים בישורת האחרונה. הוא כנראה חולק עליי, אוקיי, אז אני אשמח לדעת את זה, אבל אנחנו באמת בהליכים מאוד אינטנסיביים. לזה הוא יוכל להסכים - - -
מנהאל מנסור
אנחנו בהליכים מ-2010. מתהלכים.
אסתי ורהפטיג בס
אוקיי, אבל בתקופה האחרונה, בחודשים האחרונים יש התקדמות מאוד משמעותית ושיח מאוד רציף. לגבי האחרים, כן הייתה - - -
היו"ר משה גפני
משרד המשפטים חי עם זה בשלום שלוקחים אזרחים, לוקחים מהם קרקע לפרויקטים לאומיים, חשובים, לוקחים מהם קרקע וכל הזמן נמצאים בהליכים במשך למעלה משש שנים? זה בסדר מבחינת משרד המשפטים?
אסתי ורהפטיג בס
כמובן ש - - -
היו"ר משה גפני
זה לא נוגד את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ואת זכויות הקניין שיש לבן אדם? ואת המציאות שהוא גר או שאיבד קרקעות? זה בסדר אצלכם, שההליכים האלה הם הליכים?
אסתי ורהפטיג בס
כמובן שזו ממש לא מציאות אידיאלית, וכמו שאתה אומר, אדם צריך להיות מפוצה על קרקעות כאלה. גם מבחינת האינטרס הממשלתי, אגב, חלק מהעבודות התעכבו בגלל כל ההליכים האלה, זה גם לא תואם את האינטרס של המדינה במובן הצר, לא במובן של להגן על העניין, אלא אפילו במובן הזה של לקדם את הפרויקטים האלה. זה כמובן לא אידיאלי, אבל יש מחלוקות והדברים לא פשוטים.

אני יכולה גם, אם אפשר, להתייחס באופן פרטני. רק רציתי קודם להעיר לגבי האחרים שנקבעה פגישה לחודש מרץ עם מר עטשי ועם יתר בעלי הקרקעות. הסיבה להבחנה ביניהם, אגב, היא חלילה - - -
היו"ר משה גפני
מה זה מרץ?
אסתי ורהפטיג בס
מרץ הקרוב, עוד חודש. עוד שבועיים מתחיל החודש, התחושה היא - - -
היו"ר משה גפני
רגע, שנייה, אמרתי לכם שאני לא מבין מהר. מה זה מרץ? באיזה יום במרץ?
אסתי ורהפטיג בס
לדעתי ב-22 או ה - - -
היו"ר משה גפני
למה לא בשבוע הבא? עדיין בפברואר, למה לא?
אסתי ורהפטיג בס
כי אנחנו עושים עוד כמה דברים.
היו"ר משה גפני
אתם עושים עוד כמה דברים בינתיים?
אסתי ורהפטיג בס
לא, אני רק אומרת שאנחנו - - -
היו"ר משה גפני
אני אגיד לך מה שאתם עושים בינתיים, אבל לא חשוב. אבל את אומרת שזה דבר חשוב, לפתור את הבעיה, בגלל שפה מדובר על חוקי יסוד, מדובר על דברים מאוד פשוטים. הרי בדברים אחרים הייתם עושים ישיבה כבר אתמול.
אסתי ורהפטיג בס
עשינו ישיבות, נפגשנו איתם, כמו שהוא אמר, גם - - -
היו"ר משה גפני
מתי?
אסתי ורהפטיג בס
בחודש נובמבר נפגשנו - - -
היו"ר משה גפני
נובמבר, כל הכבוד. הבנתי. הבנתי, בסדר. אני מבקש - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בחודש נובמבר ואתם - - - אתם מתקדמים מהר.
אסתי ורהפטיג בס
אנחנו - - -
היו"ר משה גפני
עורכת דין ורהפטיג, אני מבקש, תגידי לארז קמיניץ שמין הדין, כפי שאני מכיר אתכם, כפי שאני מכיר אותו - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ארבעה חודשים זה אינטנסיבי, אדוני היושב ראש?
היו"ר משה גפני
רגע, אורלי, תני לי. אני עצבני גם בין כה וכה, עכשיו תוסיפי?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מצוין.
היו"ר משה גפני
תגידי לו בשמי, אני חושב שדבר כזה, שמתמשך כל כך הרבה זמן, היה מן הראוי לא לקבוע ישיבה ב-22 במרץ, אלא לקבוע בשבוע הבא. היום יום רביעי, אפשר לקבוע, אם יש לכם בעיה עם תיאום בין האנשים אנחנו, הצוות של ועדת הכספים מוכן להתנדב לעניין הזה, הוא ידבר איתם, הוא ידבר איתכם ויקבע בשבוע הבא. כדי לגמור את העניין.
אסתי ורהפטיג בס
אני מבטיחה שאנחנו באמת ניסינו את זה כמה שיותר - - -
היו"ר משה גפני
לא, אל תבטיחי שום דבר, רק תדברי איתו ותגידי לו שאני מבקש שהישיבה לא תהיה בסוף מרץ, אלא בסוף פברואר.
אסתי ורהפטיג בס
בסדר גמור.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
אסתי ורהפטיג בס
רגע, אני רק רוצה להתייחס לחלק מהטענות שנשמעו פה. חלילה, ההבחנה בין מר מנסור לבין האחרים ממש לא נובעת מ - - -
היו"ר משה גפני
מה שמכונה הכריש.
אסתי ורהפטיג בס
מה שמכונה הכריש. אני לא שמעתי על הכינוי, אני חושבת ש - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני שמעתי את הכינוי הזה. גם אני שמעתי.
אסתי ורהפטיג בס
אני מוכרחה לומר ש - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה זה?
היו"ר משה גפני
לא חשוב, סתם.
אסתי ורהפטיג בס
אצלנו זה ממש לא הכינוי. יש פשוט הבחנות שקשורות - - -
דוד כחלון
אצלי הוא אריה, אני לא יודע איך הגעתם לכריש.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אז יכול להיות שאתה קורא לו אריה ואחרים קוראים לו כריש.
אסתי ורהפטיג בס
אז גם מבחינת היקף הקרקעות שמדובר אצלו ואצל האחרים - - -
היו"ר משה גפני
מה השוני?
אסתי ורהפטיג בס
וגם מבחינת כל מיני טענות להבטחות שלטוניות שיש אצלו שלגבי אחרים הן לא - - -
היו"ר משה גפני
למה יש לו הבטחות שלטוניות ולאחרים לא?
אסתי ורהפטיג בס
הוא טוען להבטחה שלטונית שנעשתה כלפיו - - -
היו"ר משה גפני
אבל למה לו יש הבטחה שלטונית ולאחרים לא?
אסתי ורהפטיג בס
הוא נפגש באיזה שהוא יום וקיבל איזה שהוא מסמך מגורמי ממשלה לפני - - - ואחרים לא.
היו"ר משה גפני
רגע, רגע, לא - - -
זידאן עטשי
תסיק את המסקנות.
היו"ר משה גפני
רגע, שנייה, אני לא מסיק שום מסקנות, אני עכשיו בלימוד העניין. אחרי כל כך הרבה שנים צריך ללמוד את הכול מחדש. מה ההבחנה בינו לבין - - -
זידאן עטשי
ההבחנה היא בגודל.
היו"ר משה גפני
מה ההבחנה בינו לבין אחרים? למה הוא קיבל הבטחה שלטונית ואחרים לא? ולמה הבטחה שלטונית כאשר - - -
אסתי ורהפטיג בס
רק שנייה - - -
היו"ר משה גפני
תקשיבי לי, אל תבואי בדברים, אנחנו מנהלים דיאלוג, למה אתם במשרד המשפטים, כשאתם רואים הבטחה שלטונית לגורם אחד, שאחרים הם אותו דבר, יכול להיות שהם יותר קטנים, למה זה לא צריך להיות אחיד? ברגע שיש הבטחה שלטונית למישהו אחד צריך לנהל את אותו משא ומתן גם עם האחרים. למה לא? קרה משהו במשרד המשפטים שלא שמתי לב אליו? שהוא דילג על שוויוניות ודברים אחידים שצריך להיות בשווה? והעשיר לא יהיה יותר טוב מעני וגדול לא יהיה יותר טוב מקטן. קרה משהו אצלכם?
אסתי ורהפטיג בס
לא, לא קרה - - -
היו"ר משה גפני
לא קרה, אז מה ההבדל?
אסתי ורהפטיג בס
הטענות להבטחה שלטונית אלה טענות, אנחנו לא חושבים שהייתה פה הבטחה שלטונית, אנחנו גם בטח לא חושבים שאם הייתה אז היא מחייבת - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
עכשיו אמרת שיש מסמך של הבטחה שלטונית. את אמרת. אחרי שקיבלת התייעצות מהיושב לידך את מתחילה לשנות את הדברים שלך.
אסתי ורהפטיג בס
אני אמרתי שמר מנסור טוען להבטחה שלטונית, אני לא אמרתי שאנחנו מקבלים את הטענה הזאת - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל הוא הציג מסמך?
אסתי ורהפטיג בס
והאחרים בניגוד אליו לא טוענים ל - - -
קריאה
חתום עליו מנכ"ל משרד - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
יש, היא ידעה. היא ידעה, אבל קיבלה ייעוץ שלא להגיד שיש הבטחה שלטונית לאחד ולאחד לא.
אסתי ורהפטיג בס
אפשר לענות לכל מה ששמענו? אמרתי שיש טענות להבטחה שלטונית וגם ככה היועץ המשפטי במשרד ראש הממשלה קבע, שהטענות האלה הן לא תקפות ואין הבטחה שלטונית.
היו"ר משה גפני
טוב, בסדר. תודה רבה.
אסתי ורהפטיג בס
הסברתי על הטענות, זהו.
היו"ר משה גפני
משרד התחבורה.
יעקב בליטשטיין
שמי קובי בליטשטיין, אני סמנכ"ל מינהל ומשאבי אנוש של המשרד וראש מנהלת תכנית נתיבי ישראל. תכנית נתיבי ישראל היא אותה תכנית שהתקבלה ב-2010 ומתוקפה שני פרויקטים מרכזיים עוברים במפעל הקישון, אחד זו רכבת העמק, שמובלת על ידי חברת נתיבי ישראל, מע"צ לשעבר, והפרויקט השני זה כביש 6 שמובל על ידי חברת כביש חוצה ישראל.

אנחנו נמצאים בסוגיה הזאת, אני באופן אישי נמצא בסוגיה הזאת מאז 2010 ואני רוצה דווקא להתחיל בדבריו של זידאן עטשי, שקבע שבג"צ קבע שההתייחסות תהיה ביד נדיבה. באמת זה פחות או יותר רוח הדברים. אני חושב שמאז גורמי הממשלה פועלים בדיוק ברוח הדברים האלה. אם נסקור את הדברים לאורך התקופה אז אנחנו נראה שיצאו מאז כבר ארבע החלטות ממשלה שכל החלטה מיטיבה יותר מההחלטה הקודמת, כולל ההחלטה האחרונה שהתקבלה בסוף 2014, לסוגיית אותם 26%. למעשה אנחנו מכירים בעובדה שיש שם פגיעה מאוד קשה באזרחים שהקרקעות שלהם היו שם.

עלתה פה טענה של חבר הכנסת חמד עמאר, שמ-2010 או מ-2008 לא נעשה כלום. אז אני רוצה קודם כל לציין את העובדות. 50% מבעלי הקרקעות כבר פוצו - - -
זאהר מחפוז
לא נכון. תחזור בך עכשיו -- -
היו"ר משה גפני
רגע, רבותיי, אני לא מסכים.
זאהר מחפוז
אנחנו רוצים אישור לדבר.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז, בסדר גמור. לא להפריע, אני מבקש שכל אחד יאמר את מה שהוא - - -
יעקב בליטשטיין
חבר הכנסת זידאן, אני ישבתי - - -
היו"ר משה גפני
רגע, עם כל הכבוד, אתה לא מנהל דיאלוג כאן עם אף אחד, אתה מדבר איתי. אני מבקש לא להפריע. 50% מבעלי הקרקעות כבר פוצו, הלאה.
יעקב בליטשטיין
ניתן לחלק את - - -
היו"ר משה גפני
פוצו איך, דרך אגב?
יעקב בליטשטיין
חלקם בכסף וחלקם ב - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בואו נדבר במספרים - - - כמה הם 50%?
היו"ר משה גפני
רק שנייה. תני לי.
יעקב בליטשטיין
לא, אנחנו באמת רוצים לפתור את הבעיה.
היו"ר משה גפני
בטח, אין ספק בכלל. אני רק רוצה, 50% פוצו - - - רגע, חמד, תן לי רגע. חלקם בקרקע וחלקם בכסף.
יעקב בליטשטיין
נכון מאוד.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז, אני מבקש היום את הרשימה של האנשים שפוצו. איך ולמה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
רק שאלת הבהרה. אתה מדבר על 50%, אתה יכול להגיד לי בכמה דונם פיציתם?
היו"ר משה גפני
אבל, חמד, מה שרצית להגיד אמרתי. אני מבקש - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תאיר את עינינו לחלוטין.
היו"ר משה גפני
אני מאוד מכבד את זה. אני מתחיל להיות רגוע, 50% פוצו, רק את הרשימה בבקשה. היום.
יעקב בליטשטיין
אנחנו ניתן את כל הנתונים.
היו"ר משה גפני
לא את הכול, רק את זה ביקשתי, לא ביקשתי יותר מזה.
יעקב בליטשטיין
יושב ראש הוועדה, גם נמצא פה כל הצוות המקצועי שמלווה את הסיפור הזה ואנחנו נשמע את זה. צריכים לדעת שאנחנו מדברים פה למעשה על שתי קבוצות עיקריות. יש פה את הקבוצה של בעלי הקרקעות מהיישוב דליה ויש פה את בעלי הקרקעות מהיישוב עוספיה. ביישוב דליה, עם רוב בעלי הקרקעות כבר הנושא הסתיים בפיצויים, זאת אומרת זאת לא הבעיה. הבעיה שלנו כרגע זה בעיקר תושבי עוספיה. גם בתוך תושבי עוספיה צריכים להפריד בין מספר קבוצות. צריך לומר שהאדם שמחזיק ברוב הקרקעות, וצריכים להבין שזה מאוד משמעותי, לכן רצו פה הכינויים, כריש, אריה וכו', אני לא מכיר אגב את הכינויים האלה, אבל אני מכיר אותו כאיש מאוד מאוד מכובד, כשעוד התחלנו את הדברים האלה, כשאבא שלו היה בעל הבית על ה - - -

זה גם מה שאמרה קודם הגברת ממשרד המשפטים, הוא מחזיק שם מאות דונמים, מאות דונמים שאותם הוא מעבד, חלקם בבעלות שלו ישירה וחלקם לא. שנבין, שבעל הקרקע הגדול אחריו מחזיק ב-70 דונם. אתה יודע, בעיניי דין מאה כדין פרוטה, אבל עדיין הוא זה שמחזיק את מרב ומעבד כמעט את כל הקרקע במפעלי הקישון. אני אל"ף, רוצה לשבח אותו, כי אנחנו בסאגה הזאת מ-2010 ומאז אנחנו עובדים בקרקע, אנחנו סיימנו כבר כמעט את כל פרויקט רכבת העמק - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
על הקרקע שלו?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
על הקרקע שלו ועדיין לא ביצעו את זה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ועוד לא סיכמתם - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הוא מודה שכבר סיימו את הפרויקט.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש ממשלה, כאילו - - -
יעקב בליטשטיין
תן לי לסיים, אני מבקש.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ואם הוא יחליט שלא ל - - - מה יקרה?
היו"ר משה גפני
בסדר, אנחנו עכשיו - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אין לו סמכות להחליט, אורלי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, אבל אתם קובעים עובדות בשטח ואז אם לא ייתנו לו פיצוי אז גם - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הקרקע כבר נלקחה, הפרויקט כבר הסתיים, אבל עם האנשים לא הגיעו ל - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הם יכולים להחליט גם לא לפצות.
היו"ר משה גפני
אורלי, אנחנו לא היינו בתוך העניין הזה בשנים האחרונות, אנחנו הגענו לדיון הזה, הם מציגים בפנינו את הנתונים, אני מקבל את הדברים שלהם ככתבם וכלשונם. אני רק רוצה את הנתונים, אני רוצה לסמן וי, בגלל שאני מרגיש קצת פגוע. אני הייתי בתוך העניין הזה ב-2010, היה כאן אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, היה מדובר שפותרים את הבעיה. אני התפלאתי, כשחמד עמאר העלה את הנושא הזה כהצעה לסדר בוועדה, חשבתי שבכל אופן יש הבטחות שלטוניות ויש סיכומים עם יושב ראש ועדת הכספים, זה יתבצע, עוד שנה או עוד שנה. התברר שבמהלך הקדנציה האחרונה לא קרה שום דבר - - -
יעקב בליטשטיין
ממש לא.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, הם עלו על הקרקע, הם רק לא צייתו להסכם הפיצוי.
היו"ר משה גפני
זה שיח רק לחברי הכנסת, זה לא נוגע לפקידים בכלל. אני פשוט מדבר איתם בארבע עיניים. לא קרה שום דבר, היו החלטות ממשלה, ארבע החלטות ממשלה. אם אכן יתברר מהמסמך שהם יעבירו אליי ש-50% כבר פוצו אז אני כאן בוועדה אגיד שאני מתנצל שאמרתי שלא נעשה דבר. החלטות ממשלה מבחינתי זה לא נעשה דבר, מפני שממשלה באה וממשלה הולכת וההחלטות לא מקוימות, אלא אם כן באמת יתברר ממסמך ש-50% פוצו. אז אני מתנצל בפניהם ואני אומר 50% פוצו, בואו נדבר על ה-50% הנותרים. בבקשה
יעקב בליטשטיין
אני מזכיר לחברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס שציינתי בהתחלה שיש שני פרויקטים, פרויקט אחד הוא ממש לפני סיום, רכבת העמק, ואנחנו עבדנו על השטחים של - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, מאה אחוז, אתה מציין לשבח את הכריש, לא, את הכריש, את ה - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
את האריה.
היו"ר משה גפני
מה השם שלך, מנסור?
מנהאל מנסור
מנהאל מנסור.
היו"ר משה גפני
מה נתת להם - - - טוב, לא חשוב.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
השאלה שלי היא למה, אם הם כבר כמעט סיימו את הפרויקט על הקרקעות שלו, למה שהם יגיעו איתו להסכם? הם יכולים לתת מה שהם רוצים, הפרויקט כבר יצא לדרך, יש עובדות בשטח ויאללה.
היו"ר משה גפני
טוענת חברת הכנסת אורלי לוי, למה שתיתנו עכשיו? הרי עכשיו אתם יכולים - - - הפרויקט מסתיים.
אסתי ורהפטיג בס
כי יש חוק ויש החלטת ממשלה, מה זאת אומרת?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, הם יכולים לתת מינימום ולהגיד לו 'תסתפק'.
היו"ר משה גפני
כן, היא לא מציעה את זה, היא שואלת.
יעקב בליטשטיין
אז אני עונה. גם צריך לציין שבגין חלק מהפרויקט גם משפחת מנסור כבר פוצתה בנושא הזה. יש עכשיו את הפרויקט הנוסף של כביש 6, שגם בו, אגב, אנחנו עובדים בשטח, בחלקו בתיאום, בחלקו פחות בתיאום - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
עקרתם זיתים לפני - - -
היו"ר משה גפני
הבנתי.
יעקב בליטשטיין
אתה רוצה שאני אענה?
היו"ר משה גפני
בבקשה. כבר אין לנו הרבה זמן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתה יודע שאסור לעקור עצי ו - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
עקרו, לא שאלו אף אחד.
יעקב בליטשטיין
בנושאים הללו אני חייב לציין שאנחנו מעורבים מאוד, זאת אומרת הכותרת שניתנה לדיון, כאילו השתמטות, כאילו הממשלה משתמטת, ממש ממש לא נכון. אני חושב שגם הצד השני יעיד שאנחנו נמצאים איתם במשא ומתן - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, אני מודה לך.
יעקב בליטשטיין
עוד לא סיימתי.
היו"ר משה גפני
לא, אנחנו לא הולכים לסיים היום.
יעקב בליטשטיין
מה שחשוב שנדע שגם בנושא הזה אנחנו נמצאים כרגע לפני פתרון. אנחנו מניחים שאם אנחנו נפתור את הבעיה המרכזית, הבעיה המרכזית בוא נאמר זה עם בעל הקרקעות המרכזי ולצורך זה הלכנו למנגנון גישור ולקחנו את המגשר, עמרם קלעג'י - - -
היו"ר משה גפני
בסדר. מר בליטשטיין, רק שנייה, אני אגיד לך - - -
יעקב בליטשטיין
לא, אבל אלה העובדות.
היו"ר משה גפני
בסדר, זו ועדה שיש לה עבודה, אני צריך לאשר גם תקנות שלכם של משרד התחבורה, אחרת לא נאשר אותן ואז המנכ"ל שלך יצעק.
יעקב בליטשטיין
אל"ף, אני מתנצל בשם המנכ"ל, שכחתי לציין את זה מלכתחילה, הוא יושב שבעה על אביו.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אתמול ביקרתי אותו גם. אנחנו גם משתתפים בצערו של עוזי.
היו"ר משה גפני
כן, משתתף בצערו.
יעקב בליטשטיין
אני רוצה לומר עוד מילה אחת, כי זה חשוב, ביחס לאחת הטענות שעלתה פה על הנושא של הנדיבות וכאילו נתנו לך את התחושה שבכביש 6 במקומות אחרים הדברים נפתרו הרבה יותר מהר. אז אני רוצה לומר שדווקא פה הדברים נפתרים הרבה יותר. אם אנחנו ניקח את כל נושא הפיצויים - - -
היו"ר משה גפני
טייבה, האזור של - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
טייבה, טירה. אתם נתתם אדמות ומהר.
יעקב בליטשטיין
אני מדבר על פיצוי באדמות.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כן, מהר נתתם את זה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה המזל שזה לא עבד בקטע שלכם. גפני, המזל של כביש 6 המקורי, שזו הייתה ממשלה אחרת ופקידות אחרת. בקצב שהוא מדבר לא היו גומרים את כביש 6 עד היום. אני הייתי אז - - -
היו"ר משה גפני
רבותיי, די.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, מי שמסתובב בצפון רואה פיתוח, רואה כבישים, רואה - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב ראש, מה שאני - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה ששלהם שלהם, מה שלא לא.
היו"ר משה גפני
אורלי, חמד מדבר.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב ראש, משפט, הצעה לסדר שלי שיהיה דיון המשך וגם לתת תאריכים לסיום העניין. אנחנו לא יכולים להשאיר את זה - - -
היו"ר משה גפני
אני לא יכול לתת תאריכים, אני יכול לעשות דברים אחרים ואני הולך לעשות אותם. תודה, מר בליטשטיין. אנחנו לא סיימנו את הדיון, אני מודה לך.

בבקשה, אתה רצית להתייחס לנושא של כביש חוצה ישראל, בקצרה? שם ותפקיד.
דוד כחלון
שמי דודו כחלון ואף אחד לא קורא לו, לא אריה ולא - - -
היו"ר משה גפני
רגע, התפקיד שלך.
דוד כחלון
יועץ משפטי של חברת כביש חוצה ישראל.
היו"ר משה גפני
אחרי זה בהיסטוריה יגידו שמישהו דיבר דברים רציניים עליך ולא יידעו מי זה, אז זה לא פייר.
דוד כחלון
תודה, אני בהחלט מקבל את זה כמחמאה.
היו"ר משה גפני
אני עוד לא שמעתי מה שאמרת.
דוד כחלון
תיכף נראה. הייתי גם יועץ משפטי של נתיבי ישראל ורכבת העמק, אני מכיר את כל האנשים הנכבדים האלה, אני אומר את זה לא כקלישאה, הם באמת אנשים נכבדים מאוד. צריך להתחיל ולומר שאני מאוד מאוד לא מבין ואף פעם לא הבנתי וכנראה שזו בעיה שלי, מדוע ההתמרמרות הגדולה כלפי ה-civil service, אנחנו בסך הכול משרתי ציבור, יש חוק, חייבים לכבד את החוק, אורלי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה, אתה בא ללמד אותי? סליחה, מה אתה מתכוון? מה, אתה מורה לאזרחות שלי? אולי מרצה בשבילי באוניברסיטה שלמדתי?
דוד כחלון
לא, ממש לא התכוונתי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
גם לי יש תואר במשפטים, אז גם הצד הפקידותי עוד הרבה פעמים טעויות והצד הפקידותי, לצערי הרב אין לו אחריות אישית ואולי הגיע הזמן שישימו גם אחריות אישית לצד הפקידותי, שהרבה פעמים לא עושה את עבודתו והציבור בכללותו משלם.
דוד כחלון
בבקשה ממך, תני לי להשיב.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז קודם כל תתנצל.
דוד כחלון
אני מתנצל אם הייתה פגיעה אישית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מצוין.
דוד כחלון
סליחה, אני ממש מתנצל, אני לא התכוונתי - - -
היו"ר משה גפני
אני רוצה להגיד לך שמה שאמרת צרם באוזניי, אתה פונה לחברת כנסת ואתה אומר לה 'צריך לשמור על החוק'.
דוד כחלון
אז אני אבהיר, ברשותך.
היו"ר משה גפני
מהדיון הזה אני חושב שאתם לא שומרים על החוק, מה דעתך?
דוד כחלון
בבקשה, אולי אדוני צודק.
היו"ר משה גפני
לא, אבל לא אמרתי את זה.
דוד כחלון
אולי אדוני צודק, לא התכוונתי אלייך - - -
היו"ר משה גפני
תחזור בך מהמשפט הזה - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
שלושה פרויקטים על האדמות שלנו ואתה אומר לכבד חוק, איזה חוק? חוק שלא מכבד אותך.
דוד כחלון
שנייה, שנייה. אתם יכולים לומר לי הכול, אני - - - אין בעיה.
היו"ר משה גפני
לא, אל תלך לסמטאות, תגיד את - - -
דוד כחלון
אני לא הולך לסמטאות, כששואלים שאלה, מדוע לוקחים קרקע לתשתית לאומית ועוד לא מסיימים את ההליך, הרי איך ייתכן, שאלה חברת הכנסת אורלי, שלקחו ממנו את הקרקע, בנו את הרכבת ועדיין לא השלימו את ההליך של הפיצוי? אז קודם כל זה גרוע מאוד שלא השלימו את הפיצוי, מצד אחד, אבל מצד שני אין תלות בחוק בין הפיצוי לבין תפיסת החזקה בקרקע בתשתית לאומית, אחרת המדינה תהיה בת ערובה של אזרחיה לעניין תשתיות לאומיות.

לזה התכוונתי חוק. חלילה, לא התכוונתי שאת לא שומרת חוק, אני מתנצל. אני באמת מכבד אותך - - -
היו"ר משה גפני
אבל אתה לא יכול לדרוך לי על יבלות, מכיוון שאני העברתי את החוק הזה כאן של ההפקעה, כדי שהמדינה לא תהיה תלויה.
דוד כחלון
בסדר, אז אני ניסיתי להסביר את זה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל אי אפשר לנצל את זה לפגיעה.
היו"ר משה גפני
אבל אנחנו התנינו את זה בזה שיהיו פיצויים.
דוד כחלון
אני מסכים, אדוני, ולכן - - -
היו"ר משה גפני
נראה לי, אני לא רוצה להגיד את זה, אבל אחרי שכבר אמרת, נראה לי שאתם עוברים על החוק .אני עשיתי את החוק.
דוד כחלון
אני מקבל את זה, הייתי שותף לזה עם אדוני, אז לכן, גב' אורלי לוי, לא הייתה לי כוונה חלילה אישית, הייתה לי כוונה להסביר מה המשמעות של מה שאמרת. לגופו של עניין - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כשהיושב ראש הוא המחוקק של אותו חוק ואומר לך את הדברים, כוונת המחוקק צריכה להיקרא ביחד עם החוק עצמו וכוונת המחוקק הייתה שיהיה פיצוי הולם.
היו"ר משה גפני
לא כוונה, כתוב בחוק.
דוד כחלון
צריך לזכור, אדוני, דבר אחד. אנחנו ערים ורגישים מאוד מאוד לעדה הדרוזית, לתשתיות הלאומיות הרבות שעוברות בשטחי העדה הדרוזית - - -
אכרם חסון (כולנו)
אז תשתף אותנו בתשתיות, תשתף אותנו כלכלית איתך. למה אתה לא משתף אותנו?
דוד כחלון
זה לא הוגן, אני לא הפרעתי לכם. אתה לא הוגן
אכרם חסון (כולנו)
אני לא הוגן, אתם גונבים את האדמות שלנו, אתם הוגנים. אני הספקתי ללמוד אתכם, כבר שנים למדתי אתכם, איזה אנשים אתם, איזה אנשים רעים.
היו"ר משה גפני
בבקשה, תסיים.
דוד כחלון
אנחנו ערים ורגישים לעובדה הבסיסית שהעדה הדרוזית רובה ככולה מתיישבת, יושבת ביישובים ייעודיים, שהקרקע היא קרקע של אבות אבותיהם פרטית, שאין להם קרקע אחרת, שהם לא יכולים להתגורר במקום אחר. אנחנו רגישים לעובדה שמרבית הקרקעות במפעל הקישון שייכות לעדה הדרוזית, אנחנו רגישים לעובדה שיש בעיית רישום זכויות שמדורי דורות לא הועברו הזכויות והבעלות בקרקע אליהם. אנחנו רגישים לעובדה שבני העדה הדרוזית הם חלק - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
סבבה, עם רגשות לא הולכים למכולת, מה עושים עם זה?
דוד כחלון
רגע, אתם לא - - - זה לא הוגן.
היו"ר משה גפני
תסיים בבקשה.
דוד כחלון
אני לא יכול לסיים, אני צריך לתת תשובה.
היו"ר משה גפני
תשובה על מה?
דוד כחלון
על מה שנטען.
היו"ר משה גפני
לא נטען כלום.
דוד כחלון
אמרו כאן חברים שלא נעשה ולא כלום, זה לא רק שזה לא נכון עובדתית - - -
היו"ר משה גפני
אני מקבל את זה, נעשה הרבה, תיכף נבדוק.
דוד כחלון
נכון.
היו"ר משה גפני
רגע, עורך דין כחלון - - - כמו השם של שר האוצר. בבקשה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש קשר לשר האוצר?
דוד כחלון
כן, מאז שהוא שר אוצר הוא בן דוד שלי.
היו"ר משה גפני
אני יכול לדבר איתך אחרי זה בארבע עיניים? תסיים, אני חייב לסיים, משרד התחבורה מחכה.
דוד כחלון
ממשלת ישראל קיבלה שלוש או ארבע החלטות מיטיבות - - -
היו"ר משה גפני
שמעתי את זה, מה אתה חוזר על זה? לעצבן אותי?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש לי הערה קטנה, אדוני היושב ראש. כשמדובר בעדות מסוימות רוב הדיבור הוא על מכבדים, מעריכים, מרגישים. יש פה פטרוניזם, מדברים על רגש וכשמגיעים לכלכלי, לרציונלי, נגמר.
היו"ר משה גפני
לא מסכים, הם אומרים שפיצו.
דוד כחלון
ישנן מחלוקות ענייניות, אמיתיות, לגבי שווי מקרקעין, כאשר ניתנת קרקע חליפית במפעל הקישון, דונם תמורת דונם. יש מחלוקת אמיתית - - -
היו"ר משה גפני
הבנתי. אנחנו עוד נדבר על זה, אנחנו אמורים להיפגש פעם נוספת. תודה רבה, מר כחלון.
דוד כחלון
לסיום. בעניין של מנהאל מנסור, שאני לא קורא לו לא כריש ולא אריה, בהחלט זה נושא מיוחד וייחודי בגלל ההיקף הגדול של השטחים שהוא מעבד. ורכבת העמק, אנחנו שילמנו למשפחת מנסור כ-50 מיליון ומגיע לו עוד - - -
היו"ר משה גפני
לא יודע, לא מעניין, אני רוצה נייר. תודה, אני מודה לך, מר כחלון.
יוליה זיפלינגר
אני מנהלת הפרויקט צוות ההפקעות של מפעל הקישון. אני מטעם חוצה ישראל, למרות שקיבלתי תג של לוביסטית.
היו"ר משה גפני
למה לוביסטית?
יוליה זיפלינגר
אין לי מושג למה קיבלתי את התג.
קריאה
כי בהזמנה של הוועדה צריך לציין מה אתה.
היו"ר משה גפני
אבל היא לא לוביסטית, היא - - -
יוליה זיפלינגר
אני לא לוביסטית, לכן אני מציינת את זה. חברת כביש חוצה ישראל, צוות ייעודי שמאז עובד בפרויקט הזה ועוסק במתן קרקע חלופית גם על הפקעות של רכבת על גז, יושבים כאן חברי הגז, על הנחת צנרת הגז בשנת 2010, שכחו כאן לומר - - -
היו"ר משה גפני
מי נמצא מחברת הגז? אתה תרצה להגיד משפט או שאין צורך? בישיבה הבאה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה להגיד משפט אחד.
היו"ר משה גפני
איתן, אני ממש בלחץ.
יוליה זיפלינגר
למעשה אנחנו מהווים איזה שהוא סוג של פלטפורמה לתת פיצוי גם על הפקעות שהן לא הפקעות של כביש 6. הצוות עובד תקופה ארוכה, יש בידיי הנתונים, אנחנו מסרנו כבר קרקעות לבני העדה הדרוזית, קרקעות שכבר יושבים בהם ועלו בהם, גם החברים מכירים. חלק מהאנשים שקיבלו קרקעות, הם מנכבדי העדה - - -
זאהר מחפוז
תפסיקו עם המשפט נכבדים ולא נכבדים - - -
היו"ר משה גפני
עזבו את הדברים האלה, אני רוצה להתמקד בעניין. יפה, אני שמח על מה שאת אומרת.
יוליה זיפלינגר
אני רוצה למקד את הבעיה. יש בעיה בתהליך, הבעיה בתהליך שהליך הקצאת הקרקע הוא הליך מאוד מורכב עם הרבה מאוד תחנות שעובר גם בין חברת כביש חוצה ישראל וגם בין המינהל. מי שאמון על זה הוא מינהל מחוז חיפה, אנחנו זוכים לשיתוף פעולה יוצא מן הכלל וכל הגופים נרתמו לנושא הזה. עדיין יש הרבה מאוד שלבים שצריך לעבוד ואחד השלבים - - -
היו"ר משה גפני
כמה זמן את חושבת שזה יסתיים?
יוליה זיפלינגר
אני אסביר. אחד השלבים - - -
היו"ר משה גפני
כמה זמן את חושבת שזה יסתיים?
יוליה זיפלינגר
אני אגיד לך, אבל תן לי - - -
היו"ר משה גפני
אז תגידי.
יוליה זיפלינגר
זה לא כן ולא. אחת מאבני הדרך, אחד החסמים הגדולים כרגע לסיום הוא לא בידיים, לא של המינהל, לא של משרד התחבורה ולא של חברת כביש חוצה ישראל, הוא בידיים של התושבים או גורמים אחרים, אולי משרד המשפטים, אני לא יודעת. אחד החסמים הגדולים, כמו שחבר הכנסת לשעבר זידאן עטשי אמר, הוא בהחלט הרישום בקרקע. יש בידי נתונים, יש הבדל מהותי בין תושבי דליה ועוספיה, תושבי דליה, שהגורל יצא, או אני לא יודעת איך זה בדיוק קרה, יש להם יותר רישום מסודר בקרקעות שלהם. אנחנו נתנו להם הרבה מאוד קרקע חלופית. לעומת זאת לתושבי עוספיה, שיש איזה שהיא - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אולי הם צריכים להגיע לבית המשפט לברר. תקשיב רגע, למה קרקעות של פלסטינים מקבלים שם גם כשיש רישום או כשאין רישום. הפרשנות שלכם לדברים האלה, ואתם אומרים, 'בדליה, כשהיה רישום מסודר', הרי אתם לא מערערים על הזכאות ועל בעלותם על הקרקע, נכון? רק לעניין הפיצויים.
היו"ר משה גפני
תודה, הבנתי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה שנאמר פה, 'דליה מסודר מבחינת הרישום, לכן הם קיבלו'.
היו"ר משה גפני
אורלי, אני חייב לסיים.
זאהר מחפוז
איך הפקעת לסבא שלי, איך הפקעת לו? תחזיר את זה על שמו, לא על שמי.
דוד כחלון
זה ממש לא נכון, זה לא משפטית - - -
היו"ר משה גפני
לא לנהל את הדיאלוג הזה.

בבקשה, שם.
דרור אהרוני
דרור אהרוני, סגן היועץ המשפטי לרשות מקרקעי ישראל. מילה קצרה בקשר למה שנעשה לפתרון הבעיה, אנחנו כרשות מקרקעי ישראל הקמנו בנק קרקעות, הקרקעות האלה נצבעו לטובת פיצוי קרקעי למי שיוכיח את הזכויות שלו ויש שם מספיק - - -
היו"ר משה גפני
יפה, כל הכבוד לכם. איתן, אתה חייב להגיד משפט?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
משפט אחד. אני חושב שהתוצאה מדברת בעד עצמה ואין פה הצלחות, כפי שאתם מתארים אותן. אדוני היושב ראש, מדובר על אזור שיש בו גם כבישים, גם גז, גם רכבות, גם פארקים וגם משימות תשתיות חשובות, אבל לא על גבם של הדרוזים. לכן אני מציע כן לקבוע פה לוח זמנים, לא יכול להיות שהמציאות שמברכים עליה היא 50%. הזמן שעבר והביצוע שמתקדם מחייב לקבוע פה לוח זמנים ולחייב אותם לעמוד בו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, אני מבקש לסכם את הדיון.
זידאן עטשי
דקה אחת.
היו"ר משה גפני
אין לי. אני מצטער. אתה תדבר ראשון בדיון הבא.

אני מבקש לסכם כדלהלן. אני מבקש את כל הפרטים, מה נעשה, מי פוצה, איך הוא פוצה, באיזה שנה, באיזה תאריך, מי עדיין לא פוצה ומדוע. אני מבקש נייר כזה. אם אכן יתברר כפי שאמרתם, אני בישיבה הבאה בעזרת ה' אני אתנצל בפני ממשלת ישראל ופקידיה. אני אגיד, 'לא בסדר מה שאמרתי, שנעלבתי מאז 2010 שלא נעשה כלום. נעשה'. החלטות ממשלה זה לא נעשה, נעשה פירושו שהאיש שגר במקום שיצא מהקרקע שלו קיבל פיצוי.
יוליה זיפלינגר
רק תיקון, לא גרו שם - - -
היו"ר משה גפני
אני מבקש לא להפריע לי בזמן שיש סיכום. אני עדיין לא מתנצל.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בואי תנסי לקחת את הקרקע החקלאית לקיבוצים ותגידי להם 'לא גרו שם'. בואי תנסי.
היו"ר משה גפני
זה לא בסדר מה שאתם עושים. אם רוצים לעשות הפגנה אפשר, אנחנו פה רשות שלטונית. אני מבקש נייר מוסמך, להביא אותו אם אפשר בתוך יום-יומיים.
יעקב בליטשטיין
אז אני מבקש שיופיע בפרוטוקול שאנחנו נגיש את הנייר.
היו"ר משה גפני
כן, בסדר, אתם הממשלה, אתם תגישו. אנחנו נקיים דיון נוסף לאחר שאנחנו נקבל את המסמך. אנחנו נקבע את הזמן, אנחנו גם נבדוק כמה דברים. אנחנו נקיים דיון נוסף, יכול להיות שבדיון הנוסף אנחנו ניתן ציון לשבח לממשלה. אני חבר בקואליציה, אני מאוד מעוניין לשבח את הממשלה, אבל אוי ואבוי לממשלה אם יתברר שמה שהעברתם לנו לא תואם את המציאות. אוי ואבוי לממשלה, בגלל שיהיו לזה השלכות. למה יהיו לזה השלכות? בגלל שזה באמת פרויקט לאומי, יש פה אזרחים, במקרה הזה אזרחים דרוזים. לא יכול להיות שעומדת מדינה שהדבר הבסיסי, היא גם הוליכה אותי שולל, גם בחקיקת החוק של ההפקעה לצרכי ציבור, גם בעניין הזה של זכויות האזרח הפשוטות ביותר שלא מתקיימות. אני מעדיף שבישיבה הבאה אני אשבח אתכם. זה יותר נוח, ככה אני מרגיש יותר טוב, לצעוק אני לא אוהב.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כי אתה צועק מדי פעם.
היו"ר משה גפני
אני מבקש תוך יום-יומיים את הנייר הזה עם כל הפרטים, וגם לגבי העתיד. אנחנו נבדוק את זה. חבר הכנסת חמד עמאר, זה על דעתך?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כן.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:50.

קוד המקור של הנתונים