ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 29/02/2016

פניות ציבור של תושבי בית שמש בנושא בעיות בתחבורה הציבורית העירונית והבינעירונית

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 44

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, כ' באדר א התשע"ו (29 בפברואר 2016), שעה 13:00
סדר היום
פניות ציבור של תושבי בית שמש בנושא בעיות בתחבורה הציבורית העירונית והבינעירונית
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
דרור גנון - מנהל אגף בכיר תפעול ורישוי תחבורה ציבורית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

משה אבוטבול - ראש עיריית בית שמש

ישעיהו ארנרייך - מחזיק תיק חינוך בעיריית בית שמש, עיריית בית שמש

שמואל גרינברג - סגן ראש העיר, עיריית בית שמש

מרדכי דירנפלד - חבר מועצת העיר, מחזיק תיק כספים, עיריית בית שמש

משה גרוס - עובד, עיריית בית שמש

יצחק רודיך - יועץ תחבורה, חברת אגד

עמיר קינן - מנהל אגף התנועה, חברת אגד

אופיר יחזקאל - מנהל תנועה ירושלים, חברת אגד

אופיר דרזי - מנהל פניות הציבור, אגד

אלי בליליוס - יו"ר דירקטוריון, חברת סופרבוס

איל ווקס - מנכ"ל, חברת סופרבוס

ציון פת - מנכ"ל, קווים תחבורה ציבורית בע"מ

יצחק שץ - פעיל למען הציבור

שלומי כהן - מנהל אשכול אשדוד, יבנה, תל אביב, חברת אפיקים

ישראל אברמוביץ' - יועץ למגזר החרדי, חברת אפיקים

עידו עפרוני - מנהל מרחב ירושלים, ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל

בת שבע אקשטיין - פונה

ישראל שמחה אייכנטל - פונה

אהרן נחמן - פונה

תמר זוסמן - פונה

נחמה קריבוס - פונה

חיים ויינשטוק - פונה

מליה וינשטוק - פונה

שלמה ברילנט - תושב העיר

צבי ישראל כהן - תושב שכונת חפציבה

מתתיהו רובין - פונה

ג'ורדן סלטן - נוסע קבוע ירושלים-בית שמש

ג'ורדן סלטן - נוסע קבוע ירושלים-בית שמש

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

פניות ציבור של תושבי בית שמש בנושא בעיות בתחבורה הציבורית העירונית והבינעירונית
היו"ר ישראל אייכלר
שלום לכל האורחים, שלום לצופים אשר בבית, אנחנו בפרשת ויקהל משה, ששם אנחנו מתבשרים על מצוות השבת ובניית המשכן. כתוב שמשה רבנו, לפני שהוא לימד את השבת ואת המשכן הוא איחד את עם ישראל. ויקהל משה, יש לנו פה את ראש עיריית בית שמש, שמאחד את כל תושבי בית שמש והוא סמל האחדות. אז נקווה שבעזרת ה' נוכל באמת לבנות את המשכן לה', של עם ישראל בארץ ישראל באופן של שלום ואחווה ורעות.

אחת המעלות של העיר בית שמש זה שהיא הולכת ומתפתחת, היא העיר המתפתחת ביותר אולי במדינת ישראל, או לפני או אחרי ראש העין. אנחנו נעסוק היום בפניות ציבור של תושבי בית שמש בנושא בעיות בתחבורה הציבורית העירונית והבין עירונית. האמת היא שהוועדה שלנו, הוועדה לפניות הציבור, כבר מקיימת בנושא תחבורה דיונים שנים רבות, הוועדה קיימת קרוב ל-20 שנה והיא הפכה לכתובת לטיפול בפניות ציבור לאלפי פונים בהרבה נושאים, שהצד השווה שבהם, האזרח מול הבירוקרטיה.

הבירוקרטיה כידוע היא השליט החזק ביותר במדינה ואף אחד לא יכול לה ולא לפקידים עצמם. הוועדה עוסקת בכל הנושאים שבין האזרח לשלטון ולרשויות השיווק ולצרכנות. זה מתחיל מנושא בריאות, שיכון, תחבורה, ביטוח לאומי, דרגות סבסוד למעונות, כמעט כל דבר שנוגע לאזרח הקטן, שהוא האזרח הגדול בשבילנו, ונושא התחבורה הציבורית הוא אחד הנושאים. אמנם אנחנו פעילים במכלול של כל הנושאים האלה, אבל בעיקר במה שנוגע לאזרח, לפונה, למי שעושה. מי שחושב בקרב האזרחים, והרבה אנשים חושבים ש'חבל לפנות, חבל לכתוב, חבל להתאמץ, אף אחד לא שומע אותנו, הכול אטום', אז זו טעות, אנחנו יכולים להעיד. מנהלת הוועדה, גב' שלומית אבינח, יכולה להעיד וכל עובדי הוועדה, שהאזרח הקטן ששולח מכתב לעתים מחולל מהפכות של ממש בשירות הציבורי.

לדוגמה, רק בשבוע שעבר היה לנו נושא של מעונות יום. כולם ידעו, כל האמהות העובדות, שיש בעיות להשיג דרגה להנחה במעונות יום, זה בלתי אפשרי, ואם היא יולדת אז היא מפסיקה את הזכויות שלה ואז כשהיא חוזרת יש לה בעיות, בשבוע שעבר הייתה הבשורה, שיפסיקו את ביטול הדרגה לאמהות עובדות באופן אוטומטי, האמא חוזרת מחופשת לידה ומקבלת את אותן זכויות שהיו לה קודם. או ביטול חובות של ביטוח לאומי. ביטוח לאומי שלח לאלפי אנשים חשבונות של שבע שנים, חובות עם ריבית והצמדה ואנשים הגיעו ל-13,000, אנשים שאין להם הכנסה בכלל, הגיעה בשורה בוועדה שביטלו את החובות והריביות והצמדות של ביטוח לאומי. עיקולים לחייבי רשות השידור, הסעות לילדים נכים.

כל מיני נושאים שהיו בתקופה האחרונה וכל זה, עד שמגיע לעניין התחבורה הציבורית. בעניין התחבורה הציבורית אני חייב לציין שיש לנו אוזן קשבת במשרד התחבורה, אצל שר התחבורה, אצל דרור גנון, הסמנכ"ל שמטפל בתחבורה הציבורית, אצל חברות התחבורה, נמצא איתנו פה עמיר קינן ונמצא אופיר יחזקאל והרב יצחק רודיך, וחברת סופרבוס, אלי בליליוס, שאנחנו בקשרים ותיקים מאוד בוועדה הזאת, ציון פת מקווים, וחברת אפיקים, שלומי כהן ופונים שונים.

למה אני מזכיר את כל האנשים האלה? כי מהבעיות שאנחנו נעלה פה עלולה להצטייר תמונה כאילו שחברות התחבורה מחזיקות את האוטובוסים במחסנים ואין תחבורה ציבורית. זה לא נכון, הם עובדים ימים ולילות והנהג, כמו שאמר לי אחד הפעילים, הנהג הוא גם נהג וגם מנהל חשבונות וגם מתקן מכונות וגם צריך להסתכל על הכביש וגם לשמוע תלונות מאנשים וגם לבוא הביתה בסוף היום. אז אנחנו מעריכים את הנהגים ואת החברות, אבל מכאן ועד למה שהוועדה שלנו עוסקת, זה הבעיות. אנחנו עוסקים בבעיות, אנחנו מקבלים את הטלפונים והפניות מאנשים שסובלים מזה.

לפני שאני אומר מה צריך לדעת אני רוצה לפנות לצופים, שאפשר לפנות לוועדה באמצעות מייל, אני אומר את המייל, vz@knesset.gov.il, או בפקס, למי שאין לו מייל, שמספרו 02-6408931. אני מקווה שכל הצופים, מדן ועד באר שבע, ירשמו את המספר.

כדי שתבינו, רבותיי, מה זה תחבורה ציבורית, בתוך שלושה ימים, כשנודע, לא בתקשורת ולא במודעות, נודע מפה לאוזן שהולכים לדון על בית שמש בלבד, למשל, זאת הערימה של פניות שקיבלנו מאנשים שסובלים מבעיות של אוטובוסים בתוך בית שמש, אנחנו נקיים סדרת דיונים בנושא תחבורה ציבורית, לא רק בעניין בית שמש. הוועדה מקבלת פניות מכל חברות התחבורה בכל רחבי הארץ ואנחנו נקיים בוועדה וקיימנו כבר, כמה קיימנו ועדות בתחבורה ציבורית? עשרות דיונים היו לנו ועכשיו אנחנו נקיים בוועדה סדרת ישיבות. רק מחר יש לנו את דן בדרום, חברה חדשה שעוברת כל מה שחברה חדשה עוברת ומי שסובל מזה אלה הנוסעים. ביום רביעי תהיה לנו ישיבה עם מנכ"ל משרד התחבורה ואנחנו רוצים לפרוץ את המעגל הזה של אנשים שניצבים בתחנות.

אנחנו זיהינו הרבה בעיות שאפשר לפתור אותן. אני אומר את השורה התחתונה בהתחלה, אני רוצה להגיע למצב שלא תהיה תחנה שיש בה אנשים ואין עם מי לדבר. אני רוצה שמשרד האוצר יקצה למשרד התחבורה פקחים בכל אזור, שיוכלו לסייע ולדווח לחברות ולאשר תגבורים במקום ואון ליין ולא תגבורים מראש בלבד. אנשי המקצוע יודעים על מה אני מדבר כשאני אומר תגבורים מראש, הצופים יודעים פחות. יש בעיה שהתכניות של משרד התחבורה וקווי התחבורה הציבורית קבועים מראש לשנה ולחודשים ואנחנו חיים בעולם משתנה וציבור הנוסעים הוא ציבור ששבוי בידי מונופולים.

אגב, אין כמעט שירות כל כך נפוץ שאין תחרות חופשית והאזרח תלוי במונופולים. ברוך ה' שיש היום כמה חברות, אבל הצד השווה, שהאזרח הנוסע לא יכול לבחור עם מי הוא נוסע, הוא חייב לנסוע עם החברה שזכתה באותו מקום. לכן שוק התחבורה הציבורית משעבד את הלקוח שתלוי בו מבוקר עד ערב. מדובר באנשים שאין להם כלי רכב פרטיים. לקוח שאין לו אלטרנטיבות ואין לו אפשרויות בחירה, כי אין ברשותו רכב פרטי, הוא ממש בידיים של ההגה. המדינה מעודדת להשתמש בתחבורה ציבורית, אבל אם היא לא נותנת מענה הולם להמוני נוסעים, קודם כל אנשים עוברים לתחבורה פרטית וזו בעיה סביבתית ותקציבית וכל הבעיות שאנחנו מכירים בפקקים וזה גם פוגע באנשים שאין להם. המכרזים, כמו שאמרתי, הם ארוכי טווח, והם לא מתאימים לגמישות שנדרשת, למציאות שמשתנה בתוך היישובים עצמם, כמו גידול אוכלוסייה או כמו אירועים ציבוריים בלתי צפויים, בעיקר ביישובים שבהם תנופת הבנייה משמעותית ואנשים רבים תלויים בתחבורה הציבורית.

אנחנו הזמנו את ראש העיר בית שמש, שהייתה בה עלייה ב-20 השנה האחרונות בממדים מדהימים. אתם זוכרים? אני זוכר שהעיר בית שמש הייתה בת 20,000 תושבים. היום היא בת 100,000 תושבים ולפי התשובה שקיבלנו ממשרד התחבורה כתוב שיעד האוכלוסייה של העיר עומד על עוד 250,000 תושבים. משרד התחבורה עשה מהפכות גדולות מאוד בתחבורה הציבורית בבית שמש בשנה האחרונה, אבל עדיין אין הקומץ משביע את הארי. אנחנו נשמע במשך הדיון את כל מה שקורה שם עם אנשי משרד התחבורה, עם אנשי חברות התחבורה ומהפונים.

המנהג שלנו זה לתת לפונים את רשות הדיבור הראשונה והחברות עונות ומשרד התחבורה מסכם, אבל יש לנו אורח חשוב ואני רואה שמעיריית בית שמש יש לנו את חברי העירייה, הרב ארנרייך והרב שמואל גרינברג, סגן ראש העיר, והרב מרדכי דירנפלד, חבר מועצת העיר. יש לנו פה ייצוג הולם של כל הנהגת העיר. אני רוצה לשמוע את מר משה אבוטבול, שייתן את דברו.
משה אבוטבול
ראשית אני רוצה להודות לך, הרב ישראל אייכלר, על הדיון. אני חושב שזה דיון חשוב מאוד מאוד, גם לעיר בית שמש וגם לתושבים וגם לחברות, שגם הם אמורים מכך להשכיל ולנסות יחד איתנו לתקן משגים או בעיות. ראשית אני רוצה, כמו שאמרתי, להודות לך, דבר נוסף, אני חושב שבסך הכול הכללי, כשמדברים על התמונה הכוללת, המצב של בית שמש, מה שאני יודע, כמו שאני הכרתי את בית שמש, כפי שציינת, כשהגעתי היו 20,000 תושבים, היום יש למעלה מ-100,000 תושבים. המצב הוא טוב. אני לא אומר מצוין, כי אף פעם אני לא מחלק ציון כזה לכל אדם ולכל חברה, המצב הוא טוב ממה שהיה. נמצא פה איתי גם ידידי, סגן ראש העיר, שממונה על התחום הזה, שגם הוא בתורו ידבר.

מדובר פה בהצלחה גדולה של הכנסת עשרות קווים חדשים לעיר בית שמש מכל חלקי הארץ. אני לא חושב שקיימת עוד עיר כזו, בהיקף כזה, שבתקופה כזו קצרה הצליחה להכניס המון קווים, אם זה לרחובות ואם זה לתפרח, עכשיו חנכנו קו, ואם זה לצפת ולטבריה, להרבה מקומות בארץ ישנם קווים וזה סימן ברכה, שהעיר מבוקשת, וזה גם מיטיב עם אותם תושבים. יש לנו עדיין בעיות, אי אפשר לומר שלא, עדיין צריכים לעזור ולסייע. אפילו קו לעיר הבה"דים, לחיילים, גם נעשה לפני מספר שבועות, חנכתי את זה ביחד עם סגני.

אנחנו עושים כמה שיותר קודם כל להנגיש את העיר בית שמש. יש לנו עדיין בעיות, קודם כל הנקודה שאין לנו בתי ספר וגני ילדים מספיק בשכונה החדשה, רמת בית שמש ג', מה שמביא את כל התושבים, הרבה מהם, להגיע בכוחות עצמם לתוך בתי הספר, לשכונת רמת בית שמש א'. זו בעיה שאני מקווה שתחלוף בהקדם, כי כבר בשנה הקרובה אנחנו נחנוך בניין גדול של בית ספר לבנות, אז זה כבר יוריד את כמות הפונות והנוסעות. זה אמור להיות באלול. לאחר מכן אנחנו בונים עוד גנים. זה לא פותר את זה, אבל דבר אחד בטוח, שעד שהדבר הזה יהיה אנחנו כמובן נצטרף לבקשות התושבים, כי הבקשות שלהם באות ממקום טוב, לתגבר את הקווים, להוסיף עוד קווים ועוד קווים.

לי יש כמה סרטונים שנשלחו לי על ידי תושבים, לראות איך שאנשים עולים בדוחק וחלקם גם נשארים בחוץ. זה דבר שוודאי שלא יכול להיות נסבל, אבל אני אומר שמי שיודע להוציא 10 קווים, לדוגמה, או 20 קווים, לעשות את הפעולה, יכול גם להוציא 30 קווים. צריך פה רצון טוב לתגבר את זה, כי אחרי הכול לא עולים לשם עדר של כבשים לאוטובוס, צריך שיהיה גם מקום מכובד לשבת לכל אדם, על זה הם אגב משלמים, זה לא בחינם ולא בהתנדבות.

אז כך שהבקשה של התושבים היא בקשה מצוינת, אבל לצד הבקשה שלהם אני חייב לציין את החברות שהן באמת משתדלות לעשות לנו בנושא של הפריסה הרבה בשורות טובות, כולל דן בדרום, שציינת את זה לפני מספר דקות, כולל כל שאר החברות שנמצאות פה. מרוב שיש הרבה חברות, צריך לזכור את כולן, גם את אגד, את סופרבוס, גם את קווים, אפיקים, וגם ארגוני נוסעי התחבורה הציבורית, ונדמה לי שלא מנינו את כולם. יש לנו גם כן קווים של מהדרין, אבל זה סיפור בפני עצמו.

אז אני מודה לך על הדיון ואני אשמח, בעזרת ה', להמשיך ולשתף פעולה, תודה רבה.
היו"ר ישראל אייכלר
אחרי מסכת ברכות מגיעה מסכת שבת, עכשיו אנחנו פונים אל הפונים. הגב' בת שבע אקשטיין תהיה ראשונת הפונים שתדבר, אחריה הרב ישראל שמחה אייכנטל.
בת שבע אקשטיין
אני לא יודעת אם אני באה בשם השכונה, אבל אני תושבת השכונה ואני הייתי רוצה לתאר, לא רוצה להיכנס לתיאורים איך זה בדיוק זה נראה, הרב אבוטבול דיבר על עולים בדוחק או יורדים בדוחק, אבל זה מצב מאוד עדין לעומת מה שקורה בפועל. יש הרבה מה לתאר ומה להרחיב איפה הבעיות, הייתי רוצה שתפתחו את הראש לחשוב על פתרונות יותר יצירתיים ממה שקרה עד היום בעיר בית שמש. כשם שבירושלים יש רכבת קלה שעושה ציר מרכזי ונוסעת הלוך חזור כל חמש דקות בכל העיר, עושה קווי תחבורה בציר הכללי, ככה בבית שמש גם אמור להיות כביש 10. כביש 10 אמור לשחרר לנו מרמה ג' ו-א' ועד הביג, הלוך חזור כל הזמן, כשבכל שכונה הוא נכנס לכיכר הראשונה ויוצא ממנה.

אני רוצה שתחשבו בראש קצת יותר גדול ממה שקורה עד היום, כי בית שמש הולכת ומתפתחת ויהיה גם רמה ג'2 ויהיה ד' ו-ה' והמשקפיים וכו' וכו'. לא יהיה אפשרי לעשות אוטובוס מ-ג'2 לביג ומ-ג'1 לביג ומ-ד' לביג, מכל שכונה לא יהיה אפשר להוציא קו ישיר. אני בתור נוסעת מרמה ג' לביג לוקח לי למעלה משעה נסיעה, נסיעה של 10 דקות.
היו"ר ישראל אייכלר
כשאת אומרת ביג, רוב הצופים לא יודעים - - -
בת שבע אקשטיין
זו תחנת הרכבת וביג - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זו תחנת הרכבת שמקשרת את בית שמש לאזור המרכז.
שלמה ברילנט
וגם משרדים.
בת שבע אקשטיין
זה פותח את כל נושא התעסוקה בבית שמש. אנחנו, הנשים בבית שמש, נוסעות יום יום לירושלים, כי אין לנו אופציה לנסוע לאזור המרכז, כי קו 597, נדבר עליו בהמשך - - -
שלמה ברילנט
שעתיים וחצי. אמא שלי נוסעת בו ביום שישי שעתיים וחצי.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו ניתן לך לדבר, כי אם כולם ידברו ביחד אף אחד לא ישמע.
בת שבע אקשטיין
לכן אני חושבת שהדבר הזה אמור להיות מפתח. זאת אומרת אמור להיות קו ישיר שנוסע כל הזמן ומכל שכונה מתחברים אליו. כמו שבירושלים מתחברים מרמות לרכבת הקלה, באותה מידה גם בבית שמש.
היו"ר ישראל אייכלר
מה שאמרת לגבי כביש 10, אני חושב שבכלל בכל הערים היום, דרור, מטעם משרד התחבורה, עשיתם קווים מרכזיים בצירים מרכזיים. יכול להיות שבית שמש צריכה גם אוטובוסים בתוך הצירים המרכזיים ולא רק - - -
בת שבע אקשטיין
זה לא רק צירים מרכזיים, נהר הירדן.
היו"ר ישראל אייכלר
יש כמה צירים מרכזיים שצריך קווים, כי אני שמעתי מאנשים שהיות שהקווים נכנסים לתוך השכונות, אז כל הנסיעה אורכת כמו שהיה פעם, קראתם לזה הפסטה.
בת שבע אקשטיין
לעבור את הציר המרכזי לוקח 40 דקות ואז משם עוד קו בשביל הרכבת, בשביל הביג, וזו נסיעה של למעלה משעהמ תחילת המסלול ועד סופו. זה לא משהו הגיוני. בתור דבר בסיסי בעיר, אמור להיות בה קו ישיר ממקום למקום.

דבר נוסף, לגבי קו 597. אני בתור נוסעת גמרתי לנסוע איתו, מהסיבה הפשוטה שאי אפשר לנסוע, שעתיים וחצי נסיעה מבית שמש לבני ברק, נסיעה של 35-40 דקות בפועל. שלושת רבעי שעה בתוך בית שמש זה במקרה הכי עדין. צריך גם פה לחשוב על פתרון יותר יצירתי, לחלק את 597 ו-497, שני הקווים נוסעים דרך נהר הירדן. זו עוד פעם אותה טעות, אמור לנסוע קו אחד דרך כביש 10 וקו אחד דרך כביש נהר הירדן. איכשהו לחלק את הנסיעה, שרמה ג' לא תצטרך לעשות את המסלול גם של רמה ג' וגם של רמה א' וגם של נהר הירדן, של רמה ב', וגם של העיר בית שמש. זה לא שייך, אנחנו נוסעים למעלה משעתיים וחצי וזה לא דבר הגיוני.

לגבי נסיעות באוטובוס פנימי, בתוך בית שמש, מה שקורה היום בקווים 417 ו-418 ואני מאמינה שמהר מאוד הוא יגיע גם ל-419. הנסיעה בקו פנימי היא בלתי אפשרית, בפרט בימי שישי ובמוצאי שבתות, שאז זה קורה בעיקר. נוסעים אנשים עם עגלות, עם מזוודות, עם ילדים קטנים. זה הרבה פחות מקומות ישיבה, זה הרבה פחות נוח, אין תא מטען מסודר. זה לא בטיחותי, זה מסוכן, אלה אוטובוסים ישנים, הם לא עולים את העליות של ירושלים. אני לא חושבת שזה אמור להיות בכלל אופציה בנסיעה בין עירונית להביא קווים של עירוני במחיר של בין עירוני.
היו"ר ישראל אייכלר
אוטובוסים.
בת שבע אקשטיין
כן. חוץ מזה בקווים הפנימיים בימים כמו ימי שישי, מוצאי שבת וראש חודש, חייבים לתגבר. הנושא של קו 19 שיוצא מרמה ג' ונוסע לשאר השכונות והאופציה היחידה לצאת מהשכונה זה דרך קו 19. הקו הזה עמוס בצורה שאין בכלל מה לנסות לעלות עליו בשעות של העומס. בראש חודש, לפני שתיים וחצי בצהריים אני לא מצליחה להגיע מרמה א' לרמה ג', מרחק של 5 דקות נסיעה ייקח לי שעתיים. אני חושבת שזה גם ראוי לתשומת לב.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מודה לך על הדברים. הדברים, אני מקווה, נרשמים על ידי משרד התחבורה וחברות התחבורה, שאחר כך תשיבו ספציפית לשאלות.

אנחנו נעבור לישראל שמחה אייכנטל. אני אומר בכללי, כל הפונים, אני בטוח שהם מדברים מנהמת ליבם ויש להם המון המון מצבור להגיד, אבל כדי שלא תהיה כפילות אני מציע שכל מה שמישהו כבר אמר מישהו אחר לא יגיד עוד פעם, למרות שהוא הכין את זה. תגידו דברים חדשים. בבקשה, מר אייכנטל.
ישראל שמחה אייכנטל
ניסינו כמובן לסדר שלא יהיו כפילויות. דבר ראשון, אני רוצה להודות לוועדה על ההתכנסות לטובת תושבי בית שמש, לכל מי שהגיע לפה, נציג העירייה, נציג הוועדה, נציג החברות, בפרט הרב דירנפלד, שדאג לקדם את הוועדה ולדאוג שהיא תהיה באמת.

רציתי לציין כמה נושאים. דבר ראשון, אני אתחיל במילים הטובות, בשנתיים האחרונות אפשר להגיד שהתחבורה הבין עירונית מבית שמש והחוצה הייתה בשיפור מצוין, היו תגבורים, עומדים בלחץ ביום שישי, פורים בשנה שעברה לא היה הפורים של לפני שלוש שנים. כל הדברים היו שונים, אבל זה עוד לא מספיק ו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לי בשורה בשנה הזאת, שפורים זה יום שישי, כמו בשנה שעברה, כך שהרבה אנשים נשארים בבית, לא עולים לירושלים גם.
ישראל שמחה אייכנטל
זה פורים של ירושלים.
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה, פורים בירושלים זה ביום שישי. אבל זה שזה לא היה כמו בפעם הקודמת זה בגלל שהיה יום שישי. קחו בחשבון.
ישראל שמחה אייכנטל
הבשורה ביום שישי שבחזור אגד תוכל מירושלים לבית שמש להתארגן יותר, כי זה לא יהיה הכול באותו יום, גם היציאות מכל הכיוונים לכל הכיוונים, זו הבשורה של יום שישי.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה הבעיה? אנחנו רוצים לשמוע ממך את הבעיות.
ישראל שמחה אייכנטל
לא, זו הבשורה, אמרת הבשורה של יום שישי. יש קו בבית שמש שמחבר בין שכונות בבית שמש וירושלים, זה קו 418. בשמונה השנים האחרונות הקו הזה פלוס מינוס באותו לוח זמנים חוץ מתוספת שקיבלנו לאחרונה מבית שמש בשעה אחת ובשעה שתיים, ותוספת שקיבלנו מירושלים, מתשע עד אחת עשרה כל 20 דקות, בבוקר, ובצהריים משלוש עד ארבע, כל 20 דקות במקום כל חצי שעה. אפשר להגיד שמתשע עד אחת עשרה לא היה בכלל תחבורה והיום יש כל 20 דקות. מה שקורה, שאנשים שגרים בשכונת חפציבה, בין - - - ליפה נוף ובקריה, כשרוב הציבור מעדיף לנסוע בקו 418, שהוא קו ייעודי יותר למגזר החרדי, לא יכול לעבוד בירושלים, אין לו את הגמישות של הנסיעות.

יש קו פרטי שפעיל בבית שמש על ידי מהדרין, הוא על בסיס אותה אוכלוסייה והרבה אנשים נוסעים שם מפני שאין להם את האפשרות לנסוע בקו תחבורה ציבורית גם במחיר שהמחיר יקר, גם הבטיחות שם פחות, כי אין שם ביקורת, אין שם פיקוח. את כל הדברים האלה, צריכים לראות איך אפשר לתגבר את הנסיעות מבית שמש לירושלים. זה דבר ראשון שאני רוצה להגיד.

נושא 497. 497 זה קו שהיה באגד, עכשיו הוא עבר לסופרבוס, הוא מבית שמש לבני ברק, לא מרמה ג', הוא יוצא מרמה ב'. כמובן שבהתחלה דיברו שהוא יתחיל מהרצוג, שזה אומר שכונת יפה נוף, קריה וחפציבה, ובסוף לילה לפני התפעול התחילו שהוא מתחיל כולל נהר הירדן, שזה עקב פניות של אנשים. כן צודק לא צודק, אפשר לדון בנושא שכרגע יש שני קווים שנוסעים על רחוב נהר הירדן, שלכאורה אין בזה צורך.

דבר שני, רוב פניות הציבור שהגיעו ביומיים שניסינו לשמוע מאנשים, שלוח הזמנים זה בסך הכול המלצה במקרה הטוב והמלצה בלבד. אתמול, בדרך לירושלים קיבלתי טלפון מאישה שמחכה מאחת ו-7 דקות בתחנה לאוטובוס של שעה אחת, בשעה שתיים ו-35 היא עלתה לאוטובוס של שעה שתיים.
היו"ר ישראל אייכלר
מאיפה?
ישראל שמחה אייכנטל
מבית שמש לבני ברק. התקשרתי וביררתי, הטענה הייתה שבאחת ו-53 האוטובוס של אחת כבר נמצא במחלף דן. אז אפשר להגיד שאו שהוא יצא לפני הזמן, או של שתיים איחר. אני לא יודע. מפה זה לקח לו פחות מ-7 דקות, שזה לא מציאותי, ופה זה לקח לו 35 דקות.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה רוצה להגיד שנהגים מדלגים על נסיעות שהם צריכים לצאת.
ישראל שמחה אייכנטל
יש פה בפניות הציבור, בדפים בדיוק - - -
בת שבע אקשטיין
במציאות הקיימת זה קורה כל הזמן.
היו"ר ישראל אייכלר
מדלגים על נסיעות?
בת שבע אקשטיין
הם לא יוצאים, וכשהם יוצאים אז הם לא מעלים אנשים בגלל שהם עמוסים. זה מה שקורה.
ישראל שמחה אייכנטל
זה דבר אחר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להפריד. אם אוטובוס מלא והוא לא עוצר, זה סיפור אחד, הוא מילא את תפקידו. אבל אם הוא דילג על נסיעה זה חמור מאוד.
בת שבע אקשטיין
הם מדלגים על נסיעות, בוודאות, כל יום יש את זה.
ישעיהו ארנרייך
אני אגיד לך איך זה קורה. אם קוראים לאוטובוס לצאת מבני ברק לבית שמש בשעה חמש ובשעה שבע הוא אמור לצאת מבית שמש, סביר להניח שאין סיכוי שהוא יגיע לבית שמש בשבע. הפקקים וכל התחנות, אין סיכוי שזה יקרה. אז מה קרה? אז האוטובוס בשבע לא יצא מבית שמש, אז הוא יצא בשבע ו עשרים, הוא יוצא בשבע וארבעים, תלוי לפי המצב.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא מקבל את התשובה הזאת.
ישעיהו ארנרייך
זאת המציאות.
היו"ר ישראל אייכלר
אם זאת המציאות צריך לשנות אותה, צריך שיהיה אוטובוס שייצא בזמן ולא קשור - - -
תמר זוסמן
גם הקווים העירוניים, קווי 19 אף פעם לא יוצאים בזמן וכשהם יוצאים בזמן אז זה יוצא שיש שני אוטובוסים עמוסים, הם לא עוצרים בתחנות. אני נוסעת דרך רחוב ירמיהו, מי שמכיר את רמה ג', מהאנשים של בית שמש. באופן קבוע הם לא עוצרים לנו, הם עמוסים.
מליה וינשטוק
אני מדברת על קו 19, אני בתחנה הראשונה.
תמר זוסמן
אני מדברת על הכיוון השני.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה סיימת את דבריך?
ישראל שמחה אייכנטל
יש לי עוד כמה נושאים.
היו"ר ישראל אייכלר
תסיים, היות שדרור צריך ללכת, אני רוצה שהוא ישיב על הדברים שדיברנו עד כה, אני חושב שמספיק - - -
ישראל שמחה אייכנטל
אולי שישיב לנו.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, תמשיך להגיד את הדברים.
ישראל שמחה אייכנטל
יש עוד קו שלאחרונה התבשרו עליו תושבי בית שמש, קו שאמור לפעול בסופי שבוע, קו בית שמש- חיפה. התבשרו עליו שהוא הולך לפעול, בסוף שנה שעברה, בינתיים הקו הזה נעלם, נחבא, לא נמצא. אם מישהו יודע איפה הוא אנחנו נשמח לדעת.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא שאל שאלה חשובה, היה צריך להיות קו לחיפה ובוטל.
ישראל שמחה אייכנטל
בשכונת חפציבה יש תחנה שהיא התחנה המרכזית בחפציבה, היא נמצאת ברחוב חפץ חיים. התחנה הזו לא ראויה לקבל יותר מאוטובוס, שניים גג. במקרה שיש שם יותר מאוטובוס אחד, הפקק מגיע לכמויות אוטובוסים שעומדים בפקק. גם נהר הירדן לא ערוכה לקבל את כמות האוטובוסים, אבל זו נקודה אחרת, יש שם אי תנועה. אני לא יודע לכבוד מה עשו אותו, שמפריע לאוטובוסים לעקוף והוא גורם לפקק. אין כניסה שם לתחנה ליותר מאוטובוס או שניים.

חוץ מזה שבימי שישי, אני חושב שכל החברות יכולות לשים שם תחנת מוצא, הן לאשדוד, הן לירושלים, שיש היום כבר תחנת מוצא, וגם לבית שמש יכול להיות שם אוטובוס ישיר לבני ברק, מוקד יציאה בימי שישי ובערבי חג וכמובן בפורים.
ישראל שמחה אייכנטל
תודה רבה. אני רוצה לבקש מדרור, אולי תתחיל באמת מהסוף, הוא דיבר על מוקדי יציאה - - -
קריאה
אבל יש עוד כמה דברים שמאוד חשוב לי שדרור גם ישמע.
מליה וינשטוק
לגבי הבין עירוני. בכל מקום בבני ברק, במודיעין עלית, בכל המקומות האלה יש היום קווים במשך השבוע גם, ישירים להר נוף, לרמות, לרכס. בסוף השבוע זה בכלל מפוצץ ויש כמה. אצלנו אין כזה דבר, לא הר נוף, לא רמות, לא רכס, אנשים נוסעים באוטובוסים פרטיים, במוניות.
ישראל שמחה אייכנטל
אם אפשר לציין שבבית שמש ביום שישי יוצאים לרכס שני אוטובוסים פרטיים, לרמות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה מה שהיא אומרת, שצריך להיות של - - - אנחנו לא מדברים על פרטיים.
מליה וינשטוק
בבני ברק יש כל יום אוטובוס לאולמות ליד הר נוף, כל יום ישיר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אכבד את מר דרור גנון, שיענה על הבעיות.
תמר זוסמן
אפשר להגיד עוד משהו אחד, שחשוב לי שדרור ישמע את זה. קו 419, הוא נוסע ישיר מרמה ג' לירושלים, הוא הקו היחידי שמקשר בעצם מרמה ג' לירושלים, אין לו תחנה בכניסה לעיר. 90% מהנוסעים יורדים בבנייני האומה וחוזרים חזרה רגלית לכניסה לעיר. אני חושבת שזה אבסורד, הדבר הזה. חייבים שם תחנה.

מלבד זה יש עוד דברים שלא קשורים ממש לאוטובוסים, דיברת עם הרב גרינברג, הקטע שרחוב ירמיהו, אם אתה מכיר את הרחוב, הרחוב הזה זה סכנה קיומית יום יום, כמעט תאונות דרכים. זה רחוב שחייב להיות חד סטרי וגם המסלול של האוטובוסים הוא הורדה והעלאה באותו מקום, חייבים לעשות אותו חד סטרי.

עוד דבר, סככות אין לנו. אני עומדת בתחנה, יש גשם, אני מגיעה לבית הספר של הבת שלי רטובה. אין סככות.
היו"ר ישראל אייכלר
את הסככות, אני מבקש מראש העיר לרשום.
משה אבוטבול
בסככות כבר עשינו - - -
תמר זוסמן
ברמה ג' יש אולי שלושה רחובות - - -
קריאה
ראש העיר צריך לעשות יותר כתבות בעיתונים.
משה אבוטבול
קיבלנו ונקבל עוד.
עידו עפרוני
עוד משהו אחד לדרור. אני מנהל מרחב בארגון תחבורה 'בדרך שלנו', בירושלים. לגבי קו ישיר לנתב"ג, דרור, מאזור בית שמש. זה אזור שיחסית יש בו הרבה עולים חדשים, בית שמש זה אזור די קרוב לנתב"ג. צריך שיהיה איזה שהוא קו ישיר. הרכבת זה משהו שהוא לא מספיק טוב, כי אתה צריך להחליף, אתה צריך לנסוע או לתל אביב ואז לנסוע שוב פעם לנתב"ג, זה בסביבות כמעט שעה ו- לפעמים.
היו"ר ישראל אייכלר
היות שסמנכ"ל משרד התחבורה, שממונה על כל קווי התחבורה בארץ, צריך לצאת ואנחנו נשב עוד בדיונים, אז אני רוצה לפני שהוא עונה למקד כמה בעיות שליקטנו פה, ממה שאתם הבאתם. דרור, אני רוצה תשובות ותרשום לך. אחד הדברים שלא הועלו פה כל כך, אבל בכל הדברים אני שמעתי שיש מחסור נורא בקווי תלמידים בבתי ספר החדשים.
דרור גנון
קווי תלמידים זה לא אצלנו, אבל אני אתייחס.
היו"ר ישראל אייכלר
תהיה ועדה, אבל אני רוצה שתיקח את זה. דבר שני, מחסור בקווים עירוניים ישירים ולא מאספים. אנחנו מדברים על צירי התחבורה. תוספת קווים בשעות הערב לירושלים, תוספת שעות פעילות לגבי הלילה בירושלים, מכונות התיקוף המקולקלות, שכבר הרבה פעמים דיברנו, אנחנו נרצה תשובות. הכבישים צרים ברמת בית שמש ג', על זה ראש העיר אולי תיכף יענה, איך יכול להיות ששכונה חדשה נבנית עם כבישים צרים שאוטובוסים נתקעים שם וסותמים את הכביש. קו 419 של אגד לירושלים, אוטובוסים דו מפרקיים, דיברנו על זה, העלתה את זה אחת הפונות. יש עוד משהו שדובר פה, לגבי הבין עירוני, קו מסלול ארוך, מתיש ובלתי יעיל, קו 11. אני מדבר רק בשם התושבים, אני לא מכיר את הנושא. ולוחות הזמנים, שמישהו אמר שזה המלצה, נהגים שלא מסיימים את מסלול הנסיעה.

אם היית יכול להתייחס, דרור, את זה נעשה בדיונים הבאים, אבל תרשום לך, אני רוצה על זה תשובות בכללי כשהקווים מלאים, למשל אוטובוס מלא שלא יצטרך לעשות את כל הדברים האלה, נדבר על זה. אבל עכשיו לבית שמש.
נחמה קריבוס
יעבירו לו אחר כך את מה שנדבר?
היו"ר ישראל אייכלר
קודם כל אנחנו בקשר איתו יום יומי. בי"ת, הדיון ימשיך אחרי שדרור יילך. השמש עולה והשמש זורחת ויורדת והארץ לעולם עומדת. דרור בא, הוא ידבר ויילך ואנחנו נמשיך את הדיון. בבקשה.
דרור גנון
קודם כל תודה רבה שהגעתם ותודה רבה שאתם משתפים אותנו עם כל הבעיות והבקשות. חלק מזה זה בקשות, לא תמיד זה בעיות. אני חושב שהעיר בית שמש מאופיינת בשימושים מאוד גבוהים בתחבורה הציבורית והאינטרס של המדינה זה לשמר את זה וכן לתת לכם את רמת השירות הראויה והטובה. אני יכול להגיד לכם שבגדול העיר בסך הכול השתדרגה באופן משמעותי מבחינת התחבורה הציבורית. אפשר לראות את זה בשנים האחרונות יותר מאשר בשנים הראשונות. במקביל גם העיר גדלה באופן משמעותי מבחינת היקף השטח הגיאוגרפי וכמות התושבים.

ישנם עניינים שמאפיינים ערים חרדיות או ערים שגרים בהם הרבה אוכלוסיות חרדיות, שזה נדידה, אנחנו קוראים לזה בשפה שלנו, בין עיר הראשה, העיר הגדולה ששם יש יותר תעסוקה ולימודים, אם זה כוללים, אם זה משפחות וכן הלאה, ירושלים ובני ברק במקרה הזה, אתם נמצאים פחות או יותר באמצע. זה מאפיין גם ביקושים ונסיעות שהן בין עירוניות יותר.

השנה לבד אנחנו השקענו, אני לא רוצה להגיד בסכומים, כי זה לא צריך לעניין אתכם, אבל בכמות של תשומות של תחבורה ציבורית, נסיעות וקווים, השקענו בעיר משהו כמו 7% מכלל מדינת ישראל בתקציבים שלנו, שזה המון. אם תיקחו את הכימות, ביחס לכמות התושבים, ביחס לכמות התחבורה, פשוט נתנו זריקת מרץ בתחילת השנה ואנחנו מתכוונים להמשיך. ב-2016 הולכים להיכנס עוד תגבורים נוספים בקווים עירוניים, אם זה 11 ואם זה 19, שדיברתם עליהם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מקווה שזה תלוי באוצר, התקציב הזה.
דרור גנון
אנחנו מסתדרים עם האוצר בחלק מהדברים.
היו"ר ישראל אייכלר
לפי מה שקיבלתי ממשרד התחבורה עדיין לא קיבלתם את התקציב.
דרור גנון
אנחנו נקבל אותו בשבועות הקרובים, אני מקווה.
היו"ר ישראל אייכלר
יופי. אז בוא תתייחס לבעיות הספציפיות.
דרור גנון
אני אכנס לבעיות, אבל חשוב שגם נבין. בגדול, אם אני מסתכל על הבקשות שלכם, ותיכף אני אדבר קצת יותר פרטנית על הבקשות עצמן, העיר בית שמש היא כבר עיר, היא עיר גדולה. אנחנו כבר לא מדברים על עיר יחסית קטנה, של 100,000-80,000 תושבים, וההתנהלות וההתנהגות תצטרך לעבור בשלב מסוים בהמשך כעיר שיש לה מרכז תחבורתי. ציינו פה הרבה אנשים שהם רוצים לנסוע לביג ומהביג להמשיך. זה בסדר, זה הגיוני, צריך לחשוב איך אנחנו בונים מסוף תחבורה מרכזי, שמרכז את התחבורה ועושים מעבר, כמו שאמרתם למשל על ירושלים. בירושלים מגיעים לאזורים שמהם נוסעים, מגיעים להר חוצבים, או תחנה מרכזית או מקומות אחרים, יש אזורים שמהם אפשר להמשיך.

גם כאן נצטרך לחשוב איך בונים את זה בצורה יותר נכונה. מוקדי יציאה מחליפים מסוף תחבורה. מה זה מוקד יציאה? מגיעים לאותו מוקד ומשם נוסעים ישיר. זאת הכוונה ולכן, כמו שאתם מעלים את זה, אתם הסברתם את זה בצורה נכונה יותר, רק פחות מקצועית, אבל הצגתם את הצורך ברמה של איך שאתם רואים את זה. זה נכון ואנחנו ניקח את זה לתשומת לבנו, אנחנו נשב עם העיר ואנחנו נבנה בתקופה הקרובה איזה שהוא - - -
מליה וינשטוק
אני חושבת שאנחנו צריכים איש קשר שנוסע באוטובוסים.
דרור גנון
תיכף נתייחס גם לזה. אין שום בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה התייחסות למה שאת אמרת. האם יש לכם בבית שמש אנשי קשר שיוכלו לדווח לכם באופן - - -
דרור גנון
קודם כל אנחנו עובדים מול הרשות המקומית.
היו"ר ישראל אייכלר
רק אל תגידו שחברי העירייה לא נוסעים באוטובוסים.
מליה וינשטוק
הם לא נוסעים.
דרור גנון
חברים, אני באמת חייב להמשיך הלאה, יש לנו עניינים נוספים. ברשותך, בבקשה, תני לי לסיים. חבל, אנחנו נבזבז את הזמן. אני אתייחס גם לזה בסוף דבריי.

לגבי רמת בית שמש ג', אנחנו מכירים ויודעים את הבעיות שיש. אנחנו כל הזמן משקיעים יותר ויותר בתחבורה שם, אתם רואים שאנחנו גם מוסיפים קווים. אנחנו פתחנו קו חדש עירוני, ייפתח יותר נכון, בקרוב, עוד קו. נפתח אחד, ייפתח עוד אחד, שמחבר את רמת בית שמש ג' לתחנת הרכבת ולביג.
תמר זוסמן
לא, אבל הבנתי שהוא יהיה רק כשיהיה גשר והגשר יהיה רק עוד כמה חודשים.
דרור גנון
יהיה עוד כמה חודשים, תהיה תחבורה, זה כבר משהו שהוא מתחבר ביחד, אתם צריכים להבין. אנחנו גם הארכנו את קו 15, שקשור לרמת בית שמש ג'.

אני פשוט אקום ואלך. אתם מוכנים לתת לי לדבר? אני כיבדתי אתכם, תכבדו גם אותנו ואת המעמד. כשאני אסיים אני אתן לכם גם תקווה בעניין הזה ותיכף נסכם את זה.

לגבי אוטובוסים 497 ו-597 אנחנו נעשה ישיבה משותפת עם המפעיל, נבדוק את הטענות לגבי זמני הקשירה של הקו, שנטען פה שהוא לא מספיק להגיע. במידת הצורך נתגבר את המפעיל באוטובוסים נוספים, שייתנו מענה לעניין הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
מי זה המפעיל?
דרור גנון
סופרבוס. אוטובוסים עירוניים שנוסעים מבית שמש לירושלים בסופי שבוע. מפת התנועה, אנחנו קוראים לזה, כמות הנסיעות שצריכה להיות ביום שישי ושבת היא פי שלושה, פי ארבעה, ממה שיש ביום רגיל. יש קושי לפעמים לנייד אוטובוסים ולהתנהל עם אוטובוסים בין עירוניים, מה גם שבהגדרה התחבורתית זה מטרופולין, זאת אומרת זה בתוך תחום הפריפריה של ירושלים. גם למשל מבשרת נוסעים עם אוטובוס עירוני וגם יישובים אחרים. אנחנו נעשה איזה תכנית עם אגד ונבחן את הנושא הזה. אם זה מפריע, נקטין את כמות העירוניות שייסעו ביחד עם העיר ונראה מה המשמעויות. או שנגביל את כמות הנוסעים שנוסעת באותה נסיעה, כך שיוכלו גם להעלות מזוודות או מה שצריך. לעתיד אנחנו נדאג לזה גם כן בהחלפת אוטובוסים ובהצטיידות באוטובוסים נוספים.

לגבי הכניסה לעיר, התחנה שביקשתם, ב-419. יש לנו בעיה עם עיריית ירושלים. עיריית ירושלים לא יכולה להוסיף יותר אוטובוסים שעוצרים בתחנה בכניסה לעיר, לאור הכמויות שסותמות פשוט את התנועה של כלל הנכנסים לירושלים. למרות זאת, נעשה בדיקה.
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר לעשות מיקום אחר, ירושלים היא עיר גדולה.
תמר זוסמן
יש לנו 418 ו-419 - - -
דרור גנון
חברים, פתרונות אחר כך. אנחנו נעשה את הבדיקה.
היו"ר ישראל אייכלר
חברים, לא רק שלא שומעים אתכם, גם לא שומעים מה שעונים לכם. אז חבל על הזמן, אנחנו נמשיך את הדיון, אנחנו לא בורחים.
דרור גנון
אנחנו נעשה את הבדיקה מול עיריית ירושלים ובכלל לכמות האוטובוסים, ויכול להיות שבשעות מסוימות כן נתיר את זה ובשעות מסוימות לא. אנחנו נבדוק את זה, כי זה כבר עניין הנדסי בטיחותי, זה לא קשור לעניין של המיקום.
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי התחנה המרכזית שאמרת, קראתי אצלך שאתם רוצים 55 דונם ל - - -
דרור גנון
נכון ודיברנו עם העירייה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך פה את ראש העיר.
דרור גנון
נכון, אני אמרתי, אנחנו עם העירייה נעבוד על התכנית שתשנה את אופי הפריסה של ה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה יפתור הרבה בעיות שהעלו פה.
דרור גנון
בוודאי. הרעיון הוא ללכת קדימה. להוסיף מכל מקום לכל מקום זה לא הפתרון. רחוב ירמיהו הולך להיות נתיב תחבורה ציבורית לשני הכיוונים מלא. את מדברת בירמיהו ירושלים או ירמיהו ב - - - יש הרבה ירמיהו.
תמר זוסמן
ירמיהו בית שמש.
דרור גנון
לגבי ירמיהו בבית שמש, אני אבדוק את הנושא הבטיחותי גם עם העירייה. אני לא מכיר את זה, אני אומר את האמת, אני אעשה את הבדיקה.

לגבי סככות, אנחנו אישרנו עכשיו תקציב, העירייה פעלה פה נמרצות, העבירה אלינו המון בקשות, לחצה באופן משמעותי. ראש העיר בעצמו הגיע אפילו למשרד בעניין הזה וגם סגנו. אנחנו העברנו את הפניות למשרד האוצר, קיבלנו תקציב ואנחנו הולכים להפעיל את הנושא הזה.
משה אבוטבול
כולל שילוט דיגיטלי.
דרור גנון
כולל שילוט דיגיטלי וכולל הכול.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה סככות קיבלתם?
משה אבוטבול
מנה ראשונה 30., יש עוד כמה מנות בדרך.
דרור גנון
יהיו עוד כמה מנות ואנחנו נדאג לזה. לגבי קווי תלמידים, זה לא מהתחולה של התחבורה הציבורית, הנושא של רמת בית שמש ג' בעיקר נידון בוועדת החינוך והספורט אצל חבר הכנסת מרגי. הוא מטפל מול משרד החינוך, יש לו הבטחות לגבי העניין הזה, אני חושב שכדאי שתתעדכנו שם.
היו"ר ישראל אייכלר
הקו לחיפה?
דרור גנון
נסיעות ערב ונסיעות לילה שדיברתם, אני אשמח לקבל יותר מידע שתעבירו אלינו באמצעות הוועדה ונוכל טפל.
היו"ר ישראל אייכלר
הרב אייכנטל, הפסדת בשורה של דרור, הוא רוצה לשבת איתך על קווי ערב וקווי לילה.
דרור גנון
לגבי מכונות תיקוף שלא פועלות. תעבירו לנו גם נתונים פרטניים. אני אומר את זה פה ליד המפעיל, אנחנו נקנוס אותו במידת הצורך ונפעל בכל האמצעים שעומדים לרשותנו. המכונות צריכות להיות תקפות, למרות באיזה שהוא מקום אתם נוסעים ללא תשלום, אבל בסדר, אני מקבל את זה.
קריאה
סליחה?
דרור גנון
אני צחקתי, זו הייתה בדיחה. אני מעריך את זה שזה מפריע וזה נכון ואני אשמח לקבל יותר פרטים ואני מאמין שהמפעיל יצטרך לטפל בזה במידה שיש כאלה תקלות חוזרות ונשנות.
ישראל שמחה אייכנטל
יש דבר אחד, נושא התגבורים. כיום כשאנשים בתחנות אין לחברה אפשרות לתגבר, אין לחברה אפשרות לגאול את האנשים מהתחנה, כי הם לא מקבלים על זה סובסידיה.
דרור גנון
זה לא נכון, זה לא מדויק, אין את הבעיה הזאת. דווקא באשכול שלו זה פחות בעייתי כי יש לו הסכם ישן.
היו"ר ישראל אייכלר
הנושא שנגעת, אנחנו עם דרור בשיחות ארוכות, על העניין הזה של הגמישות בתגבורים, אבל גם בבית שמש, צריך לדאוג לכך שיהיו לך אנשים במקום שיוכלו להרים טלפון, לקבל אישור לתגבור, כי יש פה אנשים בתחנה.
דרור גנון
זה לדיון של יום רביעי.
משה אבוטבול
רק לתקן אותך, כשהבן שלי בכיתה ג', המכונה מקולקלת או כל דבר אחר, הוא נוהג לשלם פעמיים-שלוש, שלא יובן חלילה שאנחנו שמחים במכונות המקולקלות.
דרור גנון
צחקתי, זאת הייתה בדיחה.
משה אבוטבול
לא, שיובן ש - - - אתה יודע שזה בשידור, דרור.
דרור גנון
ראש העיר, זאת הייתה בדיחה ואני אמרתי שאנחנו רואים את זה בחומרה רבה, כי בסופו של דבר זה הפדיון של המדינה, שלי ושלך. הכסף הזה חוזר חזרה לתחבורה הציבורית. זאת אומרת התשלום הוא בשביל שהאזרח יקבל חזרה עוד. לכן כן חשוב העניין הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אמרת לגבי חיפה?
דרור גנון
לגבי חיפה זה אמור להתחיל לפעול בשעון הקיץ, בקרוב ממש, הקו חזרה. אתם תיכף תקבלו עדכון מחברת אגד שמטפלת בנושא הזה.
קריאה
קווים ישירים לשכונות?
דרור גנון
תחבורה ציבורית עירונית היא לא ישירה, כשמה כן היא, היא צריכה לנסוע בין שכונות ולפזר אנשים שמגיעים לכל מקום מכל מקום.
קריאה
האם - - -
דרור גנון
אני מתנצל, אני לא יכול כרגע, אני חייב לצאת, אני באיחור למקום לא פחות חשוב.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להודות לך.
דרור גנון
אני רק רוצה, ברשותך, הרב אייכלר, אנחנו נארגן ביחד עם העירייה כנס איתכם ביחד בעיר, אנחנו נקבע תאריך, תבואו ושם נעשה את זה בצורה יותר מסודרת, נבחר את אחד הערבים, תבואו למספר שעות, תציגו את כל הטענות בצורה מפורטת. אבל תבואו מוכנים עם הנקודות בצורה מסודרת, או שתשלחו או דרך הוועדה, או דרך סגן ראש העיר גרינברג, את כל הנקודות, אנחנו נגיע ונשמע אתכם ונתקדם. אין שום בעיה לשמוע אתכם, אנחנו כאן בשביל לשמוע אתכם, כמו שהעירייה נמצאת בשביל לשמוע אתכם, היא מטפלת בכם ביום יום והיא תמשיך לטפל. אנחנו נעשה את זה באמצעות העירייה וביחד עם ראש העיר ואנשי המקצוע שלו בשביל לשפר לכם את השירות. תודה רבה.
היו"ר ישראל אייכלר
מצוין. תודה רבה לך, דרור.
משה אבוטבול
אני מבקש רשות מהיושב ראש, בבקשה, ברשותך, אדוני, לאפשר גם לממונה על התחבורה שגם לו יש מה להגיד.
היו"ר ישראל אייכלר
כולם יקבלו רשות דיבור, אדוני ראש העיר, אנחנו נמשיך בדיון. אנחנו נקיים בעזרת ה' עוד השבוע עוד שני דיונים, אחד מחר על דן בדרום וביום רביעי עם המנכ"ל.

המסקנה שלי, רבותיי, שחייבים להיות פקחים מטעם משרד התחבורה בכל עיר שיש שם תחנות מלאות וןלדווח און ליין למשרד התחבורה, לקבל אישור לתגבור ולחייב את החברה 'תביאו עוד 10, 15 אוטובוסים, כמה שצריך', לא יישאר אדם בתחנה בלי שהוא ייסע.

עכשיו אני רוצה לשמוע את חברי העירייה, אבל מיד אחרי חברת אגד, עמיר קינן. הם התלוננו על החברות ואני רוצה לשמוע את עמיר קינן, מנהל חברת אגד.
נחמה קריבוס
עוד לא התחלנו לדבר.
היו"ר ישראל אייכלר
עמיר, אתה רוצה לשמוע עוד קצת?
עמיר קינן
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה, הרב דירנפלד.
מרדכי דירנפלד
אני רוצה במשפט אחד, כבוד היושב ראש. אני חושב שכל הבעיות מתנקזות לעניין אחד, בית שמש ב-20 השנה האחרונות מ-20,000-17,000 תושבים למעל 100,000 תושבים. אני חושב שצריכים לשנות את ההסתכלות בכל משרדי הממשלה ואנחנו נפגשים בזה במשרד האוצר, משרד השיכון, בית שמש היא לא איזה עיירה, זו אחת מהערים הגדולות בארץ. 100,000 תושבים, עיר שהולכת בעוד עשור להיות 250,000 תושבים. בהסתכלות, כשמדברים, כשהתושבים אמרו שמשתפרים משתפרים, זה כבר לא יעבוד, אין פה עניין של שיפור, צריך לשנות את כל הראייה, להסתכל רחוק .עיר של 250,000 תושבים תוך עשור, צריכים לחשוב על כל הדברים כמו שיש בערים הכי גדולות בארץ. אני חושב שברגע שנשנה את ההסתכלות על העיר בית שמש, בראייה הזאת, אז יפתרו את הבעיות שהן נגררות מהעניין הזה. תודה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להודות לרב דירנפלד. עכשיו גב' מליה וינשטוק, בבקשה.
מליה וינשטוק
קודם כל תודה רבה לכולם, שהגיעו, לרב דירנפלד ולרב גרוס. אני לא רגילה לדבר בפורומים כאלה, אבל אני מקווה שתצליחו להבין על מה אני רוצה שתבינו. התחלתי עם זה שהבת שלי הייתה אמורה לעלות לכיתה א', ורק מהסיטואציה שאני חושבת שהילדה בת 6, שסיימה גן, צריכה לעלות לאוטובוס עם הילקוט שלה, קודם כל שהנהג יעלה אותה, אחר כך שהיא תמצא איזה שהוא עמוד לאחוז בו, זה בכלל נס, יצא לה יום טוב, ואם היא הצליחה להגיע לנהג לשלם, אז בכלל יש לה יום. אפשר לראות אותה אחר כך, ילדה שהגיעה, יצאה, גמרה את הקרב שלה, של הבוקר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חייב לומר שבגיל 6 לא שלחו אותי באוטובוס. לא יודע מה קרה היום.
קריאה
אין מספיק מוסדות בשכונה.
תמר זוסמן
אנחנו רוצים שיהיו הסעות, אבל הילדים שלנו ברמה ג' - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב שעצם הדבר שהיא צריכה לעלות לאוטובוס ציבורי זה דבר - - -
תמר זוסמן
על זה אנחנו מדברים.
היו"ר ישראל אייכלר
צריך הסעות מאורגנות, עם מלווה.
תמר זוסמן
לירושלים בסמינרים יש הסעות.
ישעיהו ארנרייך
אני רוצה להגיד על חפציבה, לתת את התחושה, שתבין על מה אנחנו מדברים. נוסעים לחפציבה כל יום לשכונות, לקריה החרדית, ליפה נוף, לרמה ב', כמות תלמידים של לדעתי מעל 2,000. מעל 2,000 תלמידים יוצאים מחפציבה או נכנסים לחפציבה לשכונות. זה משהו ש - - - לי יש 3 ילדים שלומדים בחפציבה, הם מעדיפים, ילדה מכיתה א' עד כיתה י"ב, הם מעדיפים לא לנסוע באוטובוס, הם הולכות ברגל. ילדה כזאת קטנה בת 6 הולכת ברגל, 10 דקות, רבע שעה, 20 דקות, העיקר לא לעלות לאוטובוס. השנייה חוזרת הביתה בצהריים כל יום בוכה, בוכה על זה שהיא זכתה ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אם היה יושב פה ראש העיר הייתי שואל אותו איך בונים שכונה בלי בית ספר ש - - -
ישעיהו ארנרייך
זה לא קשור. זה סוג האוכלוסייה שם, זה לא יעזור, אנחנו נוסעים ממקום למקום.
היו"ר ישראל אייכלר
אז לפחות שיהיו הסעות תלמידים מאורגנות.
מליה וינשטוק
בסיטואציה הזאת בוא נוסיף לזה שזה יום של גשם, זה מטריה, מעיל וכל הילדות, אפשר להגיד שיכול להיות בתוך אוטובוס מחזור שלם של כמה כיתות. כאילו אם יש אוויר זה ממש יפה, שהילדה מצליחה לנשום ככה בין לבין.

בחזור הבעיה עוד יותר גדולה, כי כולן יוצאות באותה שעה, כולן רוצות להגיע ישר הביתה, כמה שיותר מהר. אבל הן יושבות, או מתרטבות, או נשרפות מחום, יושבות בתחנה 20 דקות ולא מגיע אוטובוס. מגיע אוטובוס מפוצץ, אין להן מקום לעלות. מחכות עוד 20 דקות לאוטובוס הבא ואז מקוות שעד אז הן יצליחו לעלות ואיכשהו לעמוד ולא ליפול. סיטואציה לא הגיונית בכלל. פשוט לא הגיונית.

הפתרון שלי שאני חושבת שהוא יקל על הקווים האחרים, שיוריד את העומס, שיהיה קו בבוקר, קו ישיר, זה לא הרבה תחנות, קו ישיר משכונה לבית הספר וזהו, יסיים את המסלול שלו. 10 תחנות, כמה תחנות.
היו"ר ישראל אייכלר
מה שאנחנו קוראים הסעות תלמידים.
מליה וינשטוק
כן. בשעה 13:10, כשהן מסיימות, יש להן אוטובוס שמחכה להן.
משה אבוטבול
אבל זה לא קשור למשרד התחבורה, מה לעשות?
ישעיהו ארנרייך
זה קשור לכנסת, אנחנו בכנסת, אנחנו לא במשרד התחבורה.
ישראל שמחה אייכנטל
אני ראיתי שהמפקח על התעבורה כותב שזה קשור אליו. ב-1987, מה זה משנה באיזה שנה, אבל זה קשור אליו. ב - - - יש גם קווים 81, 82, 83 - - -
קריאה
משרד החינוך - - -
קריאה
משרד החינוך זה רק חינוך מיוחד.
שמואל גרינברג
אותנו זה לא מעניין למי זה שייך, לתחבורה או לחינוך, אבל אנחנו פה בכנסת ובכנסת זה לא משנה, זה גם זה וגם זה. אנחנו צריכים לפתור את הבעיה, זה לא משנה, אנחנו במצוקה, אנחנו, התושבים, במצוקה.
אלי בליליוס
אני יכול לענות על השאלה הזאת רק?
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נבדוק את העניין הזה.
אלי בליליוס
זו שאלה חשובה, אפשר לענות עליה?
היו"ר ישראל אייכלר
הסעות תלמידים זה לא משרד התחבורה?
אלי בליליוס
זה משרד החינוך. אני אסביר לכם מה קורה. לפני שש או שבע שנים שר התחבורה החליט שהוא לא מרחיב יותר את הסעות התלמידים.
היו"ר ישראל אייכלר
מי החליט?
אלי בליליוס
שר התחבורה, הוא אומר 'זה לא תקציב שלי, אני לא מרחיב'. אז כל פעם שאנחנו מגישים בקשה להוסיף קו לבתי הספר, לנו יש אינטרס לבצע אותו, כי אנחנו לא אוהבים את העומסים, לא אוהבים את הלחצים. מבחינתנו זה דבר טוב. משרד התחבורה לא מאפשר את זה, כי זה פשוט בא מתקציב אחר של משרד החינוך. הוא לא מוסיף קו רק לבית ספר. אם זה קו שיוצא כל שעה, או כל 20 דקות, בתדירות רגילה, הוא יוסיף אותו, לא יוסיפו קו שהוא רק לבית ספר מסוים או לשכונה מסוימת בשעה מסוימת. זו לא תלונה שאתם יכולים להפנות אלינו. אם היה פה דרור גנון, זאת התשובה שהוא היה עונה לכם גם. זו בעיה שצריך לדון בה, אבל לא פה, לא בפורום הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני עכשיו מבקש ממי שממונה על התחבורה הציבורית בעיריית בית שמש, הרב שמואל גרינברג, סגן ראש העיר, אני רוצה שתתייחס לכל מה שאתה רוצה, אבל קודם כל לעניין שהעלה פה אלי בליליוס. האם התחבורה להסעות תלמידים הוא דבר שונה, הוא משהו שצריך רשות ממישהו לעשות? מה פה הבעיה ואיך הפתרון?
שמואל גרינברג
קודם כל קיימת בעיה, כי זה מה שהציבור מעלה, אין הסעות לתלמידים בצורה מרוכזת בשעות השיא, אנחנו חווים את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה הבעיה לעשות את זה?
שמואל גרינברג
בסביבות השעה שמונה בבוקר ובסביבות השעה אחת בצהריים, שהן שעות השיא. אין לחברת התחבורה מספיק כלים. יש לה את הכלים לקווים הרגילים, אין לה לנייד את כל התלמידים. אני פניתי בנושא הזה למשרד התחבורה כבר שנים, התשובה של משרד התחבורה הסדורה, שהוא עונה בנושא הזה היא כזאת, הם אומרים 'אנחנו מוכנים להפעיל מה שרוצים, אנחנו לא מממנים קווי תלמידים. משרד החינוך רוצה לבצע הסעות תלמידים? אין שום בעיה, שיממן, שייתן לנו את התקצוב עבור זה, אנחנו יודעים לבצע, אנחנו נבצע את זה'. אותו דבר הם אומרים, בא הצבא, משרד הביטחון מבקש לעשות הסעות חיילים, אומר משרד התחבורה, 'אני לא מממן את זה, שמשרד הביטחון יממן את זה, אני מוכן לבצע את זה'.
תמר זוסמן
יש לי שאלה.
היו"ר ישראל אייכלר
רבותיי, אני רוצה להבין. עד שאני לא אבין את הסוגיה אף אחד לא יכול לדבר.
שמואל גרינברג
אני לא באתי להצדיק גוף כזה או אחר, אני מספר לכם את העובדות. זה מה שקורה היום במשרד התחבורה ובאמת חנכנו עכשיו קו חדש לחיילים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת אדם קשיש שעולה, אז משרד הרווחה שיממן לו ולא משרד התחבורה? איזה חוצפה זאת?
תמר זוסמן
הרב אייכלר, אני עשיתי שיעורי בית.
היו"ר ישראל אייכלר
אם הוא ילד, אז הוא לא יקבל שירות?
שמואל גרינברג
היושב ראש, הוועדה צריכה לבוא ולומר 'רבותיי, לא מקובל עלינו, אנחנו מבקשים - - -', אתם אומרים שמשרד התחבורה, תושיבו ביחד עם מש רד התחבורה ואת משרד החינוך - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נצטרך לעשות את זה. אני כבר מודיע לכם שאני אשב עם יעקב מרגי ואנחנו נעשה דיון משותף בוועדת החינוך ובוועדה שלנו - - -
תמר זוסמן
אני הייתי בישיבה אצלו, אני כבר עשיתי את זה, הרב גרינברג יודע, אני כבר מחודש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, זה מלכודת. ברגע שאת אומרת שמשרד החינוך צריך לממן את זה חיסלת את התחבורה הציבורית.
תמר זוסמן
הרב אייכלר, אני פניתי ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, אני אתן לרב גרינברג להשלים, את תדברי אחרי הרב גרינברג.
שמואל גרינברג
לו יצוין שתלמידי מוסדות החינוך היו מתחילים בשעה אחת עשרה ללמוד ובשעה חמש ללמוד, לא הייתה בעיה, חברת התחבורה יכולה להתמודד עם זה. בשעה שמונה ובשעה אחת אין לה רכב אחד שהיא יכולה להשתמש בו ולכן, בשביל לעשות הסעה אחת, המשמעות היא שמשרד התחבורה צריך לממן רכישת אוטובוס על כל המשתמע מכך. אני לא מצדיק את משרד התחבורה, אני מספר לכם איך זה עובד. צריך באמת לקום בעניין הזה ולעשות סדר בעניין הזה, אבל זה לא חברת התחבורה. לפי דברי משרד התחבורה, זה לא הוא, אני יכול להסכים עם זה, יכול לא להסכים עם זה, תכל'ס, מציאות, אין לילדים הסעות מסודרות.

יש בבית שמש קווי תלמידים, יש כשמונה או תשעה קווי תלמידים, כל קווי ה-80 ו- ו-90 ו-, משרד התחבורה מממן. גם בירושלים אתה יכול לראות את זה, אבל כל אלה קווים שעד לפני חמש או שבע שנים, היום אין קווים כאלה. זאת המדיניות.
אלי בליליוס
אלה קווים היסטוריים.
שמואל גרינברג
כן, קווים היסטוריים הם קוראים לזה. אני לא מייצג מישהו, אני מספר את הסיפור כדי לדעת את העובדות. אלי, אלה הן העובדות?
אלי בליליוס
נקודה נוספת שאני רוצה שתבינו, סופרבוס עובדת בשביל משרד התחבורה, היא מבצעת את הקווים שמשרד התחבורה מורה לה לבצע ומשלם לה לבצע אותם. לנו אין בעיה לבצע יותר, זה הכול עניין של מאיפה מגיע התקציב. כשדרור אומר לכם ש-7% מתוך תקציב התוספות השנתי הגיע לבית שמש, זה הרבה מאוד. בתקציב הזה אין מקום להכניס נסיעות לבתי ספר בשמונה בבוקר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה שכל ההנחות לקשישים ישלם משרד הרווחה, עד שהילדים יוכלו לנסוע.
אלי בליליוס
אני רוצה לסיים. בבית שמש יש לפחות 100 או 150 אוטובוסים שלא שייכים לסופרבוס שעושים את הסעות התלמידים לבתי ספר אלה או אחרים. יש הרבה בתי ספר שלא רוצים להתמודד עם ההסעות, לא רוצים לגבות כסף מההורים ולעשות את זה בצורה מרוכזת, הם מבטלים את ההסעות ואז למעשה הם מכריחים את המפעיל להוציא את התלמידים האלה לבתי הספר. זה מאבק לא חדש, לנו אין התנגדות בעניין הזה, אבל צריך להבין.

בשביל לפתור את הבעיה, אתה צריך להוסיף אולי 100 אוטובוסים לסופרבוס שיעשו שתי נסיעות ביום, אחת בשמונה בבוקר, אחת באחת אחר הצהריים.
היו"ר ישראל אייכלר
זה יש בכל העולם.
ישראל שמחה אייכנטל
בירושלים, כשהייתה הבעיה הזאת, מוסדות החינוך התחילו ללמוד בשמונה וחצי וזה היה - - -
אלי בליליוס
יכול להיות, אני לא מכיר את ירושלים. אני מתאר לכם מצב. לנו אין התנגדות, אם משרד התחבורה יחליט שאנחנו נבצע אנחנו נבצע.
היו"ר ישראל אייכלר
הרב גרינברג.
שמואל גרינברג
הנושא של התחבורה הציבורית בבית שמש, הנושא הזה כואב מאוד מאוד לציבור, כל בן אדם שלא הגיע לאוטובוס בזמן והכול, טענתו מוצדקת וצודקת מכל וכול, אבל בואו נסתכל גם על מנגד, יש לנו את חברות התחבורה, יושבים כאן אנשים נציגי חברות התחבורה, מאחוריהם יש נהגים, סדרנים ואנשים שעושים עבודה. רובם, אני מדבר על 80% ויותר, עושים עבודה טובה, עבודה נאמנה. לא אחת אנחנו רואים שנהגים במסירות גדולה והסדרנים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גרינברג, אני דיברתי על זה, ראש העיר דיבר על זה, אני רוצה לדבר על בעיות. דבר איתי על הבעיות ו - - -
שמואל גרינברג
אני מדבר על הדברים הקטנים גם במסירות, אם אבד למישהו תפילין וכו' ובאים ומסדרים את הכול.
היו"ר ישראל אייכלר
גם מחלקת אבידות לא עובדת - - -
ישראל שמחה אייכנטל
מחלקת אבידות לא פועלת כמו שצריך. בשבוע שעבר הייתי בסופרבוס בשעה - - -
שמואל גרינברג
תן לי שתיים-שלוש דקות ברצף. בינואר 2009 נכנסה חברת סופרבוס להיות מפעיל התחבורה בבית שמש, עד אז היו בבית שמש שבעה קווי תחבורה עירוניים ובין עירוניים, כיום אנחנו בבית שמש עם למעלה מ-50 קווי תחבורה, אנחנו מחוברים לכל מקום בארץ כמעט, מלבד מקומות מסוימים שהם גם בעבודה.

הקווים שהזכירו פה, אני מדבר על הבעיות שהציבור דיבר, קו 597 זאת בעיה. קו 597, עד עשרה ימים לפני ההפעלה היה מדובר על פיצול שחיכינו לו כל כך הרבה שנים, יומיים לפני ההפעלה אפילו, קו 597 היה אמור לשרת את רמת בית שמש ג' ו-א' ישירות החוצה, קו 497 היה אמור לשרת את רמה ב' קריה וחפציבה, ישירות החוצה, לא מהרצוג להתחיל, אלא היה אמור להתחיל מנהר הירדן. כשהכניסו את 597 אז אמרו ש-497 יתחיל מהרצוג, אבל היה מתוכנן ש-497 יתחיל מתחילת נהר הירדן. כך היה מדובר עד יומיים לפני ההפעלה. מסיבות כאלה ואחרות משרד התחבורה החליט אחרת. הפנייה היא למשרד התחבורה, צריך לשנות את זה, אני פונה הלוך ושוב בעניין הזה, הם יודעים, מכירים את הפנייה הזאת והפנייה היא מפה למשרד התחבורה.

ציר נהר הירדן. ציר נהר הירדן הוא ציר עמוס. אנחנו משתדלים היום מבחינת משרד התחבורה וחברת עדליא, שיושבת איתנו ומתכננת איתנו את קווי התחבורה, אנחנו משתדלים היום להוציא קווים מרמת בית שמש, ואת הקווים האחרונים שנפתחו, אם זה קו 19 לרמת בית שמש ג' מדלג על רמה ב', ונכון, בגלל זה אין פתרון, אבל תיכף נדבר על הפתרון, והקו החדש לדרום שנפתח, הוא מדלג על נהר הירדן. בשעות העומס קשה לנוע שם, אנחנו לא רוצים להכניס לשם רכבים. חיבור קו 19, רמת בית שמש ג' לביג, יש קו חדש שמתוכנן, היה כבר אמור להיות מופעל, מרמת בית שמש ג' דרך רמת בית שמש ב' עד לביג.

רק צריך להבין, משרד התחבורה לא נותן קו מנקודה לנקודה, המטרה של משרד התחבורה היא כמה שיותר זיקות תחבורה להכניס על ציר הקו. יכול להיות שצריך לשנות את הגישה הזאת. אני מספר את הגישה שלו, אגב בכל מקום, לא רק בבית שמש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מר גרינברג, אני רוצה להבין את הגישה, כי משך חודשים ושנים אנחנו דנים בכנסת שמשרד התחבורה הוא נגד הפסטה והאיסופים והוא בעד קווים ישירים והחלפת אוטובוסים. פתאום בבית שמש הוא נהיה בדיוק הפוך, זה אני לא מבין.
שמואל גרינברג
בעירוני בבית שמש עד המכרז החדש, הוא עוד ממשיך ככה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מבין את שאלתי?
שמואל גרינברג
אני הבנתי. רק שתבין - - -
היו"ר ישראל אייכלר
משרד התחבורה הפך את כל תל אביב, את כל הארץ - - -
שמואל גרינברג
נכון, אגב במשרד התחבורה כרגע כותבים מכרז חדש לעיר בית שמש - - -
מליה וינשטוק
אנחנו רוצים לדעת איך זה נראה, איך אוטובוסים נוסעים.
נחמה קריבוס
אני רוצה להראות את קו 11 במסלול שלו, כדי להראות למי שלא מכיר את המסע שהוא נוסע. זה מפת בית שמש, סידרתי פה את המסלול, המסלול במקרה הטוב הוא 50 דקות ובמקרה הגרוע זה בערך שעה ו-10 דקות. אם הוא מעלה את חפציבה, אני מדברת על רמה א', זה המרכז המסחרי שלנו, אנחנו צריכים להסתובב דרך שכונות, דרך סיבובים, מי שרוצה לבוא להסתכל, זה פשוט לא הגיוני. אנחנו באנו לזעוק פה את הזעקה שלנו.
שמואל גרינברג
אני אוסיף על הדברים האלה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה שהיא הראתה ומה שאתה אמרת, זה סותר את כל המדיניות של משרד התחבורה.
שמואל גרינברג
ממש לא. הרב אייכלר, תיתן לי להשלים דקה ברצף את דבריי.
נחמה קריבוס
אנחנו מבקשים שיהיו לנו קווים ומסלולים קצרים ייעודיים ש - - -
שמואל גרינברג
שתבינו, הבקשות שלכם מגיעות אליי לשולחן, אני מכיר פה כמעט את כל היושבים ואני - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נותנים לך גיבוי לעבוד מול משרד התחבורה שהוא חייב לעשות את ה - - - בתדירות - - -
שמואל גרינברג
הרב אייכלר, אני עומד מול משרד התחבורה, אני רוצה להגיד לך שאני, לא ב-100%, אבל אני די שבע רצון מול משרד התחבורה. כן, זה לא פופולרי להגיד את זה היום, אני די שבע רצון - - -
נחמה קריבוס
אני יש לי הסתייגות. אני לא מכירה את משרד התחבורה - - -
שמואל גרינברג
אני די שבע רצון ממשרד התחבורה, ואמר את זה לא לחינם דרור גנון, שהעיר בית שמש קיבלה בשנת 2015 7% מההשקעה שהושקעה במדינת ישראל. יש מצוקות, צריך לעזור לתושבים, אני עומד לצידם, אני עומד לימינם. לא לחינם קיבלנו עכשיו לצאת לדרך למכרז חדש, ומכרז חדש משמעותו מתנה לעיר.
נחמה קריבוס
אבל אמרת שזה ייקח שנה, ייקח שנה עד שמפרסמים ועד - - -
שמואל גרינברג
נכון, זה לוקח זמן.
נחמה קריבוס
אנחנו כבר לא יכולים.
שמואל גרינברג
אני מסכים איתך, לצערי הרב לא אני קובע, אבל אני מספר לכם את הדברים.
מליה וינשטוק
אנחנו לא קיבלנו שום תשובה, קיבלנו פירוט - - -
שמואל גרינברג
תשובות אני לא נותן, תשובות משרד התחבורה נותן. אני רק מספר את העובדות - - -
עידו עפרוני
אבל גם אתה צריך לתת תשובות, לא רק משרד התחבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
הרב גרינברג, אני רוצה שתשלים.
שמואל גרינברג
שנייה, תן לי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא יכול, הדיון מתפזר לי. אני רוצה שתסכם ותגיד לי במשפט אחד, 'אני מרוצה במקרו, אבל אני מאוד לא מרוצה במיקרו' ואנחנו מדברים על מיקרו. אנשים באים - - -
שמואל גרינברג
במילה אחת אני אגיד, התוספות שמשרד התחבורה נתן לנו במשך השנה האחרונה ונותן לנו עכשיו ב-2016 הן משביעות רצון. עדיין צריך עוד. למשל ברמת בית שמש ג' עומדים בפני פיצוץ לא נורמלי באוכלוסין, וזה מה שאמר ראש העיר על הסרטונים האלה, אבל כל חודשיים-שלושה מקבלים עוד.

ביקש ממני יושב ראש הוועדה לתת כמה מילות סיכום, אז בואו תנו לי לומר את הסיכום. אני מודה למשרד התחבורה על ההיענות לבקשות שהעירייה מבקשת ממנו, אני מבקש ממשרד התחבורה להיות ער לבקשות הנוספות שעדיין לא קיבלנו אותן, ואלה הדברים שהתושבים מעלים כאן. אני שמח על כך שמשרד התחבורה יושב היום ביחד עם עיריית בית שמש וכותב מכרז חדש, המכרז החדש יהיה מוכן במהלך השנה. בסוף 2018 או תחילת 2019, אם לא תהיה הקדמה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
קודם כל הילדים שלכם כבר יגדלו עד אז.
שמואל גרינברג
הרב אייכלר, מילה אחרונה. סוף 2018-תחילת 2019, לפי דברי משרד התחבורה, המפעיל החדש, שייתכן שזה יהיה אותו מפעיל, הוא כבר ינוע במתכונת החדשה. אנחנו מבקשים שמשרד התחבורה יקדים את לוחות הזמנים והמכרז ייצא לפני הזמן המיועד וב-2017 - - -
מרדכי דירנפלד
הרב אייכלר, אתה מבין שהבעיה היא כל הזמן ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הדיון התפזר. הגב' תמר זוסמן, בבקשה. גב' זוסמן, אני רוצה שתגידי בתמצות את הפתרונות לבעיות שכבר עלו.
תמר זוסמן
קודם כל לגבי הסעות תלמידים, מה שמקודם דיברתם. אני הייתי גם בוועדה של חבר הכנסת מרגי וגם פה עכשיו. העניין הוא מאוד מאוד מורכב, חוזר מנכ"ל משרד החינוך 3.66 אומר שלגבי החינוך החרדי רק החינוך המיוחד מתוקצב ממשרד החינוך. אנחנו, שאנחנו בעצם מוסדות חינוך חרדיים לא מתוקצבים בחינוך הרגיל, לצערי הרב פניתי למבקר המדינה, כולם אמרו לי את אותן תשובות, שזה נכון, הם עושים בדיקות רוחב, פניתי גם לרועי אסרף, שהוא ראש המטה של פורוש, והוא אמר לי שהוא בודק את זה והוא מנסה לפתור את הבעיה. מחודש יולי אני הייתי אצלך, הרב אבוטבול, אם אתה זוכר, ואתה הוצאת מכתב לשר בנט. אנחנו עושים את הכול וניסינו, משרד החינוך לא מאשר את זה. מדובר במרחק של למעלה מ-4 קילומטרים, אין לנו שום בית ספר חילופי, הילדים שלנו נוסעים למעלה מ-200 ילדים באוטובוס, במצב קטסטרופלי. אתם בחפציבה לא יודעים מה קורה שם. אין לנו בית ספר חילופי, אין לנו שום דבר אחר, יש לנו רק ברמה א' ואנחנו נוסעים בצורה מזעזעת. אני כל יום נוסעת עם הילדים שלי ומביאה אותם הלוך ושוב, המצב הוא קטסטרופה.

אני יודעת מרועי אסרף שיש אפשרות לטפל בזה, צריך רק ללחוץ עליהם. אני אמרתי, לימודי ליבה הבנות לומדות, חוק חינוך חובה, גם על הבנות זה חל, אני לא מבינה למה אנחנו לא יכולים לקבל הסעות. אנחנו במדינת ישראל, אנחנו לא ילד חורג. זה דבר אחד.

דבר שני, לגבי כל מה שאמרו פה לגבי האוטובוסים. יש קווי אורך וקווי רוחב. רצו להעתיק את מה שיש בחו"ל גם לפה. אני לא מבינה למה עושים מסלולים כל כך מתישים. משרד התחבורה רצו להביא לנו לביג רק כשהגשר ייפתח. אי אפשר, אפשר לעשות את המסלול בינתיים גם בזכריה ולעלייה שהרב אבוטבול מכיר ועד לכביש 10. אנחנו לא צריכים לחכות עוד שנתיים עד שזה יהיה, יש קווי אורך וקווי רוחב.

יש עוד דבר שבבית שמש משום מה אין אותו, אנחנו משלמים על כל אוטובוס 3.70 שקל, אמנם זה לא הרבה, אבל אנחנו צריכים לעבור הרבה הרבה אוטובוסים, אין לנו כרטיס מעבר ואין לי מושג למה. למה אנחנו צריכים לעבור את הדבר המתיש הזה, זה עולה הרבה כסף.
היו"ר ישראל אייכלר
הגיעה כעת ידיעה, תושב בית שמש צלצל עכשיו בשידור חי, שהוא ממתין כבר לנסיעה מבני ברק לבית שמש, משעה אחת, אנחנו עכשיו שתיים ו-22 דקות.
תמר זוסמן
אני רוצה להוסיף.
היו"ר ישראל אייכלר
כל אחד ידבר, אבל יש פה סדר שאני רוצה לקבוע ואם לא תפריעו אחד לשני זה יילך הרבה יותר מהר. עמיר קינן, מנהל אגף התנועה של חברת אגד, בבקשה.
עמיר קינן
אני שומע פה את הדיון, אני רואה שרוב הדיון פה נסב סביב השירות העירוני ופחות השירות הבין עירוני שאגד עוסקת בו. אגד עוסקת בשירות של הקווים 417, 418 ו-419.
היו"ר ישראל אייכלר
דיברו הרבה על 418.
עמיר קינן
דיברו על 418 וקצת על 419. אחת הבעיות שקיימות ודרור דיבר עליהן, ואין ספק שהיא אחת הבעיות שאנחנו מטפלים בה בצורה מאוד קיצונית היום היא להפחית את האוטובוסים העירוניים שנוסעים בקווים האלה בסופי שבוע ולהמיר אותם לאוטובוסים בין עירוניים, בעיקר בגלל תאי המטען, לא בגלל הקיבולת, כי קיבולת מספיקה גם באוטובוסים העירוניים שיש כרגע. הקיבולת מספיקה, למרות שיש בו רק 37 מקומות, כמות האוטובוסים מספיקה, אבל בגלל תאי המטען אנחנו שואפים להמיר את כל האוטובוסים האלה לבין עירוניים בסופי שבוע בלבד.

לגבי תגבור קו 418, אז כמובן שאנחנו נבחן את זה ונטפל בזה. יושב איתנו פה גם אופיר, מנהל התנועה של ירושלים והוא מכיר את קווי בית שמש הרבה יותר טוב ממני ובטח מהרבה אחרים. הוא תושב בית שמש והוא מנהל אותם כבר הרבה מאוד שנים, אז ברור לי שהוא ייקח את זה על עצמו ויבדוק את זה, אם צריך אנחנו נוסיף בהתאם, זו לא צריכה להיות בעיה.

דבר נוסף שעלה כאן, סיפור של קו חדש לכיוון רכסים וחיפה. זה קו שאנחנו ממש סגרנו כרגע עם משרד התחבורה לכיוון הפעלה. אני מאמין, כמו שמתוכנן כרגע, שתוך חודש יתחיל לפעול בסופי שבוע הקו המקשר בין בית שמש לרכזים ובין בית שמש לחיפה. וזה יהיה גם עוד קו נוסף בין רשת הקווים הגדולה שקיימת פה.
היו"ר ישראל אייכלר
עלתה פה גם בעיה של תחנה בירושלים בכניסה ל - - -
עמיר קינן
תחנה בירושלים זה לא תלוי בנו. שמעתם את התשובה של דרור. הם פשוט אסרו עלינו לעצור שם.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אז צריך למצוא מיקום אחר, ירושלים מספיק גדולה.
עמיר קינן
הם מבקשים את התחנה הזו.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני מניח שאם 200-300 מטר - - -
שמואל גרינברג
לא, הרב אייכלר, זו הכניסה לגבעת שאול, הם צודקים. זו הבעיה. זה לא תלוי באגד, זה תלוי במשרד התחבורה.
עמיר קינן
כשנפתח הקו אסרו עלינו לעצור שם.
קריאה
תעשו החלפה בין - - -
עמיר קינן
לא אנחנו קובעים את ההחלפות האלה. ואת שמעת, כשאת אמרת החלפה כבר השנייה אמרה 'לא'.
קריאה
אבל אנחנו היחידים מרמה ג' שאין לנו להגיע למרכז העיר.
היו"ר ישראל אייכלר
רבותיי, ראש העיר אמר לי עכשיו משהו שדרור כבר דיבר עליו, הוא מוכן לעשות אצלו בעירייה דיון נוסף בעניינים שאתם העליתם, עם כל הגורמים, עם משרד התחבורה ועם החברות והיה זה שכרנו, כי אנחנו לא מיצינו את כל הבעיות. עכשיו גב' קריבוס, בבקשה.
נחמה קריבוס
אני רציתי להוסיף נקודה מאוד חשובה בנושא של הסעת ילדים, שזה נושא שהוא פשוט סכנת נפשות של ממש. כולנו תחת הזעזוע של האסון שקרה בביתר, שילד קפץ לאוטובוס בשביל להספיק, ובבית שמש חס ושלום אף אחד לא רוצה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הילד לא קפץ, ילדים דחפו אותו כשהם רצו לאוטובוס.
נחמה קריבוס
אז בבית שמש הדחיפות הן לא פחות. זה מאוד מזעזע לראות איך שילדים מתנפלים על האוטובוס כדי לזכות לעלות עליו. אחר כך אין מקום להחזיק, ילדה אוחזת בשנייה, כולם נופלים כשהאוטובוס עוצר. זה עובדות. זה לא בשביל לעורר רגשות ולא כלום, זה ממש עובדות בשטח. לבוא ולצפות, אם הייתה לי תמונה באמת היא הייתה שווה יותר מאלף מילים. צריכים לראות איך באמת לטפל בבעיה הזאת, כי זה עניין בטיחותי.

דבר נוסף, קו 11, כפי שציינתי, שאנחנו באמת מבקשים שיעשו לנו קווים ייעודיים, זאת אומרת משכונת חפציבה, אם אני רוצה להגיע לאיזה שהיא שכונה, אני יכולה לקחת אוטובוס ישיר ואני לא צריכה לעבור את כל הסיבובים וכל התחנות, שזה באמת מונע הרבה צער ועוגמת נפש וסבל וכל התארים ומה שיכול להיות. פשוט צריכים לחשב מסלול מחדש, לקחת את העניינים לידיים, לשבת עם אנשי השטח שמכירים את הנושא ואת התחום ולראות איך אנחנו מייעלים את הנושא. אני בטוחה שיש מוחות טובים גם במשרד התחבורה, גם בכל מקום. אם רוצים באמת לייעל את העניין, בעזרת ה' נוכל לייעל.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. אחרון הפונים חיים וינשטוק, בבקשה.
חיים ויינשטוק
תודה רבה לכולם. אני הייתי רוצה למסור תודה מיוחדת לראשי סופרבוס, אחרי שבע שנים שהיא נכנסה לבית שמש פעם ראשונה שאנחנו זוכים לראות אותם. אין איש קשר שלהם, אין לנו עם מי לדבר. במשך שנים אנחנו - - - רמה ג' ,אני רוצה לעודד אותם, ברמה ג' כבר יש קו 419, כבר דואגים להם, נציגי הציבור, אני רואה כמה הם דואגים להם, בעוד ששכונת חפציבה, שכבר קיימת שמונה שנים וחצי לא זוכה ליחס הזה. קו 419 נוסע כל 20 דקות בעוד שקו 418 נוסע במשך רוב היום רק פעם בשעה. אז הם יכולים להיות קצת יותר רגועים, מאיתנו, שאנחנו קצת יותר ותיקים מהם.
היו"ר ישראל אייכלר
מה הסיבה, הרב גרינברג, למה אוטובוס אחד נוסע כל שעה ואוטובוס אחר נוסע כל 20 דקות?
שמואל גרינברג
הנושא הזה אני לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אמרת שאתה מרוצה ממשרד התחבורה. אני רוצה שתיקחו את זה לידיים, תגידו להם שלא יכול להיות דבר כזה, זו אפליה ברורה.
שמואל גרינברג
היו פניות והוסיפו, אבל עדיין חסר. אני לא יודע את המידע להגיד לך, כמה החסר ב-418. היו תלונות בעיקר על הבוקר.
מליה וינשטוק
על הפעם בשעה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רק רוצה להביא לתשומת לבך לטפל בזה. זה בלתי אפשרי, אני כבר שמעתי הרבה תלונות, יש שקווים שככה ויש קווים שככה.
מתתיהו רובין
אני אישית שלחתי לך למשרד, הפנו אותי לאגד, שלחתי מכתב לאגד, הם הפנו אותי למשרד התחבורה. מבית שמש לירושלים יש פעם בשעה - - -
שמואל גרינברג
אתה מדבר על הבוקר?
מתתיהו רובין
או אחרי הצהריים, בארבע וחצי פעם בשעה, עד ש - - -
קריאה
בערב גם.
שמואל גרינברג
טוב.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה צריך לסגור את זה עם פקידי משרד התחבורה.
שמואל גרינברג
הם מתכוונים על קו השמחות, שלא יהיה קו הדמעות.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, מדברים על קווים רגילים.
מתתיהו רובין
הקווים בחפציבה, יש שיוצאים ברבע לשש, או רבע לשבע, או רבע לשמונה, מחכים לאוטובוס של רבע לשבע, הוא מגיע בשבע ועשרים, הוא עוד לא הגיע לתחנה בקריה, כשהוא מגיע לשם הוא מפוצץ אז צריך לחכות עוד שעה, למה? כי האוטובוס מלא והאוטובוס הבא זה רק עוד שעה.
משה אבוטבול
תן לאופיר מאגד להתייחס לזה, הוא מכיר את זה.
חיים ויינשטוק
עוד לא סיימתי.
היו"ר ישראל אייכלר
לא סיימת? תשלח לנו בכתב את ההמשך. אופיר, תושב בית שמש, והוא היום מנהל אגף תנועה בירושלים.
אופיר יחזקאל
עוד לא אגף, אבל מנהל התנועה. אז קודם כל אני רוצה לציין שאני בקשר פה עם רוב החבר'ה, משה גרוס שיושב מאחוריי וישראל, ושמוליק, שאנחנו בקשר טוב. קודם כל הבעיה הזו לא ידועה לי, שפעם בשעה לא מספיקה לכם התדירות של הקו הזה. יש כאלה שפונים אליי ואנחנו מטפלים בזה באופן מהיר מאוד. שמוליק, אם מגיעות אליך פניות, תעביר אותן.
שלומית אבינח
גם לוועדה הגיעו פניות לגבי קו 418 והעברנו לכם.
אופיר יחזקאל
אז אני מבקש, שמוליק, אם יש פניות כאלה ואחרות, שיגיעו אליי. ישראל, אתה יודע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה.
חיים ויינשטוק
הייתי רוצה להוסיף עוד, לגבי התחבורה הפנימית. אני מדבר על שכונת חפציבה שנמצאת בתחילת העיר והיא מנותקת. לבן אדם שגר במרכז העיר יש חיבור לכל שכונה, מי שגר באזור נהר הירדן, יש לו קווי 11, 12, 14 ו-15.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה מציע?
חיים ויינשטוק
אין קו שמחבר למרכז העיר. עשו קו 19, נוגע, מגרד את איפה שהעירייה, לא נכנס למרכז העיר, אמא שצריכה להגיע לטיפת חלב צריכה לקחת מונית, כל אדם שצריך להגיע לבנקים צריך לקחת מונית או ללכת ברגל, בגשם או בשמש, בחום, בלחות.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם, ראשי העיר, רושמים מה שהוא אומר?
שמואל גרינברג
קו 19 היה אמור להיות בתוך השכונה וגם קו 12 אמור להיות בתוך השכונה.
חיים ויינשטוק
הם לא מגיעים לעיר.
שמואל גרינברג
היה אמור להיות בתוך השכונה בתכנון שלו ובאישור שלו - - -
חיים ויינשטוק
אבל הוא לא מגיע לעיר.
שמואל גרינברג
דיברתי על קו 19, שהוא מגיע לכיוון העירייה. זה נמצא בבקשה שלנו למשרד התחבורה. בקשה כזאת נמצאת במשרד התחבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם תדווחו לנו אם יש התקדמות, כי - - -
שמואל גרינברג
אין התקדמות, אני כבר אומר לך.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אחרי שאתה תפנה.
שמואל גרינברג
פניתי, הקו הזה כבר שלוש שנים בפנייה. זה בקשה של חיבור חפציבה למרכז העיר הוותיקה.
מרדכי דירנפלד
משרד התחבורה לא נענה לבקשות שלך.
שמואל גרינברג
משרד התחבורה נותן כמות מסוימת לעיר והוא מתעדף את זה לפי ביקושים.
היו"ר ישראל אייכלר
תשלח לנו מכתב ספציפי בעניין הקו הזה, אנחנו נדבר עם דרור. אנחנו במלחמה איתו יום יום. אנחנו נעלה את זה ואני מקווה, בעזרת ה', שזה גם יסודר.
ישעיהו ארנרייך
אפיקים, עוד לא עלה הנושא של קו 454.
היו"ר ישראל אייכלר
מי זה אפיקים?
ישעיהו ארנרייך
הם שם, אבל לא עלה הנושא הפה, אולי הם יגיבו לתלונות.
היו"ר ישראל אייכלר
הרב ארנרייך, תגיד משפט לסיכום או שאתה רוצה שאפיקים ידברו קודם.
ישעיהו ארנרייך
נושא אחד הוא הנושא של ביג. כאדם שמעסיק עשרות אנשים בביג אני אומר שיש קושי גדול מאוד להגיע לביג. כמו שאמרו פה אנשים, זה שעה, שעה ועשר דקות, להגיע מהשכונות. זה נושא אחד. הנושא שלדעתי לא דיברו עליו בכלל זה הנושא של שירות הנהגים. בכלל לא נגעו בנושא הזה. הנושא הזה הוא על הפנים ברמות שאני לא מבין למה זה לא עלה פה. זה משהו נוראי. אני אולי לא נוסע באוטובוס, אבל יש לי משפחה ענפה בבית שמש והרבה חברים, הם מדלגים תחנות, הם מזלזלים באנשים.
תמר זוסמן
אנחנו לא תמיד מצליחים לעלות על האוטובוס.
ישעיהו ארנרייך
יש לי הורים מבוגרים שגרים בבית שמש, אמא שלי נוסעת כל שבוע בבני ברק, היא אומרת לי 'אני כל שבוע בלחץ שהנהג לא יעצור בתחנה שלי'. זה פשוט מטריף אותה. היא צריכה לרדוף אחריו בבני ברק ברחוב, שיעצור לה האוטובוס. אני לא מבין מה הדבר הזה. הם מזלזלים, השירות, אתה מתלונן לנהג, הוא מתחרפן עליך כאילו ברמות כאלה שכאילו עשית לו עוולה, מה קרה?
היו"ר ישראל אייכלר
מה הוא עושה? לא הבנתי.
ישעיהו ארנרייך
הוא מתפרץ על האנשים. אנשים יושבים, עולה אדם לאוטובוס ורחמנא ליצלן מתלונן, מה קרה? הוא יושב שעה בחוץ, בשמש, בגשם. מה, הנהג הוא משרת הציבור? תכבד את האדם שעולה, גם אם הוא עצבני, וזה לא קורה. והנושא הזה לדעתי הוא מהותי ביותר.

הנושא השלישי, במילה אחת, נושא הסעות התלמידים. אני לא יודע למה לקרוא לזה הסעות תלמידים. בגלל שהוא תלמיד כרגע בשעה שמונה אז הוא תלמיד? הוא לא תלמיד, הוא תושב כמוני וכמוך וכמו כולנו, מותר לו לעלות לאוטובוס ולנסוע בו וזה לא משנה אם הוא תלמיד.
היו"ר ישראל אייכלר
מטעם חברת אפיקים ישיב לנו שלומי כהן, בבקשה.
שלומי כהן
שלום לכולם. לגבי ההפעלה שלנו, אנחנו התחלנו את ההפעלה ב-18 באוקטובר, 454, קו מאשדוד לבית שמש, מבית שמש חזרה, בסך הכול יש לנו קו אחד. לא קיבלנו שום התייחסות לגבי הקו הזה. אז אם יש בעיות רצוי להעלות.
שלומית אבינח
כביש 7. לעבור דרך כביש 7.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מציע, אני מכיר את הנושא קצת. העניין של כביש 7, אני רוצה שנקבל פנייה בעניין הזה ישירות, אנחנו נדבר מול משרד התחבורה, שיהיו לכם הסעות גם דרך כביש 7 שמקצר את הדרך לאשדוד.
עידו עפרוני
הרב אייכלר, אם אפשר להתייחס לעוד נקודה. לגבי התחבורה הבין עירונית, אני רוצה להתייחס לאיזה שהיא נקודה שגם הקווים שיוצאים מתוך בית שמש הם קווים שעוצרים בכל מיני תחנות ועושים סיבובים על גבי סיבובים. אני אישית יצא לי כמה פעמים וקיבלתי סחרחורת מזה. אז אל"ף, צריכים להוציא קווים ייעודיים מכל שכונה לירושלים ולאזורי התעסוקה בירושלים. זה משהו שאני לא חושב שנגעו בו בכלל. כנ"ל לגבי מוניות שירות. יש מוניות שירות בעיר, הם משלימים את האוטובוסים, אבל זה עדיין לא נותן את המענה הטוב ביותר, כי גם כשהם מגיעים לירושלים הפיזור שלהם הוא לא - - -
תמר זוסמן
איפה יש מוניות?
עידו עפרוני
כחלק מה - - -
תמר זוסמן
אין מוניות שירות.
שמואל גרינברג
לא, אבל הבקשה הראשונה שהוא העלה, היא צודקת מאה אחוז, קווים ייעודיים משכונה.
היו"ר ישראל אייכלר
על זה דיברנו כל הזמן.
שמואל גרינברג
רמת בית שמש א' לצורך העניין היא 30,000 נפש.
היו"ר ישראל אייכלר
רבותיי, אני רוצה לסכם את הדיון, גם הזמן שלכם יקר, אתם יושבים פה כבר שעה וחצי.
שלומית אבינח
הוא רוצה להוסיף משהו.
איל ווקס
רצינו להתייחס לכמה דברים שעלו פה, בוודאי דברים נכונים ודברים חשובים שצריכים לקחת את כולם בכובד ראש. לגבי רמה ג', לגבי השכונה שמתאכלסת בצורה מהירה מאוד וכל יום אנחנו רואים משאיות שפורקות מטלטלים ואנשים שמתאכלסים. בחודשים דצמבר וינואר משרד התחבורה אישר שם תוספת של 210 נסיעות שבועיות, שזו תוספת נכבדת. בוודאי שיש תוספת נוספת שנדרשת, גם הרב גרינברג וגם דרור דיברו עליה ואני מעריך בהמשך השנה זה יתווסף.

אני יודע שהתושבים לא אוהבים את זה, אבל פתיחת הגשר, שאמורה להיות בעוד חודשיים, אמורה לשפר - - -
תמר זוסמן
בעוד שנה.
איל ווקס
אני יודע על עוד חודשיים, עוד שלושה.
תמר זוסמן
אמרו לנו לפני כמה חודשים - - -
איל ווקס
זה המידע שאני יודע. היא אמורה לשפר את הניצול של האוטובוסים.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם חושבים שהעניין של הגשר ייפתר ביניכם לבינו?
איל ווקס
גם הארכת קו 15 שמקשר לביג. רק להתייחס לקו 597 שעלה פה, זה קו שהתחיל לפעול לפני חצי שנה, באמת במקור, כמו שהרב גרינברג סיפר, המסלול שלו היה אמור להיות אחר, אבל בגלל לחץ של תושבים והרבה מאוד פניות משרד התחבורה שינה את המסלול שלו. אני שומע פה שיש דרישה ואנחנו מכירים את הדרישה ואלה נושאים שעולים בשוטף מול משרד התחבורה.

שני נושאים אחרים. אחד זה נושא התשתיות. לפני שבוע בערך קיבלנו אישור לבנייה חדשה של 80 שלטי מידע אלקטרוניים בבית שמש, שאמורים להיות מותקנים בחודשים הקרובים, לטובת הציבור.

לגבי נציגי ציבור שעלה פה, במקרה ברמה ג', הוספנו נציג ציבור לבקשתו של הרב גרינברג, לפני ארבעה חודשים. הוא במקרה תושב רמה ג', אז הוא מכיר את ה - - -
חיים ויינשטוק
לא יודעים מי הוא, לא שמענו עליו בכלל.
איל ווקס
פרסמו לפני חודש.
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה, אתה שומע שיש נציג, אחרי שיסתיים הדיון תבוא ותגיד לו איפה האיש, הוא ייתן לך את הכתובת ואת הטלפון.
איל ווקס
השם ומספר הטלפון שלו פורסמו בעיתון 'חדש' ואם צריך לפרסם פעם נוספת נעשה את זה פעם נוספת.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה משיב, אייל, לאנשים שמחכים בתחנות בין בני ברק לבית שמש, 497, 597? יש הרבה תלונות.
איל ווקס
אם יש תלונות כאלה, הן לא צריכות לקרות. כמו שאמר דרור, על לוחות הזמנים אנחנו נשב ביחד. דרור ענה על זה לפני כמה דקות, במידה שיש צורך בתוספת לאוטובוסים, אז משרד התחבורה יאשר ואנחנו נוכל להוסיף. אם יש מקרה נקודתי כזה או אחר, בוודאי שהוא לא צריך לקרות, אנחנו מטפלים בהם בחומרה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז תטפלו גם בפנייה שהגיעה תוך כדי.
איל ווקס
היום היה אצלי נהג שעשה חריגה כזאת, אנחנו מתייחסים לזה בצורה החמורה ביותר. לא כל אחד מגיע, אבל דברים כאלה אסור שיקרו.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה, איל ווקס, מטעם סופרבוס.

אני רוצה לסכם את הדיון ואני מבקש את תשומת לבכם. קודם כל אני מברך על השתתפותו של ראש העיר בדיון ושל חברי העירייה, הרב ארנרייך, הרב גרינברג והרב דירנפלד, תודה רבה שבאתם. אני מברך על נציגי החברות, שהם צריכים להיות פה באופן טבעי, ולפונים שפניתם.

אנחנו מברכים על השיפורים שנעשו בבית שמש, אך בגלל ההתפתחות של העיר בית שמש זה בפירוש לא מספיק ואנחנו צריכים לדרוש להשלים את מה שלא קיים, לאחר שאנחנו מברכים על מה שכן קיים.

אני מצפה, הוועדה מבקשת שבכל שכונה יהיה נציג שכונה שיהיה בקשר עם חברות התחבורה לדיווחים און ליין על לחץ בתחנות, על הצורך בתגבור בזמן אמת. אני מוסיף ואומר, אני אפנה גם למשרד האוצר וגם למשרד התחבורה, אני רוצה בכל רחבי הארץ, איפה שיש תחנות שיש שם אנשים יותר מאשר אוטובוסים, צריך שיהיה מישהו מטעם משרד התחבורה שהוא ידווח און ליין וייתן אישור לתגבורים ומנהלי החברות יודעים את זה, שיש בעיות עם התגבורים שלא כמו שאמר פה דרור, שאין שום בעיה בתגבורים לחברות, אני יודע שלחברות יש כן בעיה עם התגבורים וצריך לאפשר להם לתגבר לפי מספר הנוסעים, בלי שום תירוצים ושום התחמקויות.

אנחנו מברכים על הכנס שיתקיים אצל ראש העיר ביחד עם משרד התחבורה והתושבים כדי לדון דיון מקיף וממצה ולרדת לפרטים, כפי שאי אפשר היה לרדת יותר מדי כאן.

לגבי הסעות תלמידים, אנחנו נייחד ישיבה נפרדת לנושא, יחד עם ועדת החינוך, ואולי גם גורמים נוספים, אולי הוועדה למען הילד גם, אפליית הילדים כאוכלוסיית נוסעים נפרדת שמשרד החינוך צריך לממן אותה, כמוה לדעתי כמו הפרדת קשישים, שמשרד הרווחה והמשרד לענייני קשישים יממן את ההסעות שלהם. או עולים חדשים, שמשרד הקליטה יממן נסיעות של עולים חדשים. זו ממש שערורייה.

אנחנו מבקשים את הארכת שעות הפעילות של 418 בערבים והארכת השירות בקווי הלילה לבית שמש.

והסעיף החשוב ביותר שהועלה בסוף זה העניין של יחס הנהגים לנוסעים. אני ציינתי בתחילת הדיון שאני לא מקנא בנהג שצריך לטפל בעשרה דברים, זו משימה קשה, בכלל הנהגה זה דבר קשה, גם מנהיגי עיר וגם מנהיגי שכונות אלה דברים קשים, אז נהג אוטובוס זו גם עבודה, ואנחנו דורשים לקיים פיקוח על היחס של הנהגים לנוסעים ולשפר גם את היחס של הנוסעים אל הנהגים. זה אני אומר לציבור, הגיע הזמן שנוסעים יבינו שהנהג הוא לא יותר מבשר ודם וצריך להתחשב בו.

אני רוצה להודות לכם שהייתם איתנו, כל שאר הדברים תשלחו לנו בכתב ובעל פה - - -
מתתיהו רובין
אפשר בקשה אחת?
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה.
מתתיהו רובין
אנחנו מבקשים מחברת סופרבוס להכניס לשירות העירוני אוטובוסים קצת יותר גדולים, שיתאימו לקליטת יותר נוסעים.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. הדיון הסתיים, תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 14:30.

קוד המקור של הנתונים