ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 23/02/2016

חוק האזרחים הוותיקים (תיקון מס' 13), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 184

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, י"ד באדר א התשע"ו (23 בפברואר 2016), שעה 11:45
סדר היום
הצעת חוק האזרחים הוותיקים (תיקון מס' 14) (תנאי להשתתפות בפעילות מטעם המשרד לאזרחים ותיקים), התשע"ה-2015
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

שולי מועלם-רפאלי
מוזמנים
סורל הרלב - עו"ד, היועץ המשפטי, המשרד לשוויון חברתי

יעלה לשם - עו"ד, הלשכה המשפטית, המשרד לשוויון חברתי

רפ"ק ליאורה סולטן - ראש חוליית ייעוץ וחקיקה, מדור מידע פלילי, משטרת ישראל

רעות בינג - עו"ד, משרד המשפטים

יובל יפת - לוביסט, מטעם עמותת מט"ב

חן אגא - לוביסט, מטעם עמותת דיירי הדיור המוגן בישראל

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
שמרית גיטלין שקד
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

הצעת חוק האזרחים הוותיקים (תיקון מס' 14) (תנאי להשתתפות בפעילות מטעם המשרד לאזרחים ותיקים), התשע"ה-2015
היו"ר אלי אלאלוף
היום ה-23 בפברואר 2016, י"ד באדר א' התשע"ו, השעה 11:45 ואני פותח את יישבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. אנחנו דנים בהצעת חוק האזרחים הוותיקים (תיקון מס' 14) (תנאי להשתתפות בפעילות מטעם המשרד לאזרחים ותיקים), התשע"ה-2015.
סורל הרלב
שלום. אני היועץ המשפטי של המשרד לשוויון חברתי. המשרד לשוויון חברתי, בעבר המשרד לאזרחים ותיקים, מקיים שלל פעילויות לאזרחים ותיקים. במסגרת זאת האזרחים הוותיקים באים במגע עם אוכלוסיות שונות כאשר אנחנו עושים פרויקטים לחיזוק הקשר הרב-דורי. כל העניין התחיל מפרויקט בשם כיתות ותיקים שהמשרד ביקש לקיים. פרויקט כיתות ותיקים הוא פרויקט בו המשרד מפעיל כיתות ותיקים בתוך בתי הספר כאשר ניתנים לימודי העשרה מהאזרחים הוותיקים על בסיס הפלטפורמה הקיימת. זה מצד אחד. מן הצד השני יש כאן חיזוק הקשר הרב דורי כאשר מתבצעות פעולות משותפות עם התלמידים ויש גם התנדבות של האזרחים הוותיקים בתוך בית הספר. זאת אומרת, יש כאן פרויקט שהוא וין-וין מכל הבחינות.

משרד החינוך אתו כמובן תיאמנו את הדברים אמר לנו שבמקרה כזה הוא צריך שנבדוק מרשם פלילי לגבי מי שנכנס מטעם הפרויקט לתוך שערי בית הספר, כמו שאנחנו נוהגים גם לגבי אנשים אחרים. לצורך העניין הזה לא הייתה לנו הסמכה ולכן הצעת החוק הזאת נועדה לתת את ההסמכה הנדרשת כדי שנוכל לבדוק מרשם פלילי של מי שנכנס בשערי בית הספר, מי שבעצם נכנס למקום בו יש קטינים.

הפעילות הזאת מצוינת באופן ספציפי ואנחנו הוספנו גם פעילות של שליחת מתנדבים לבתי אזרחים ותיקים. כאן זה מהצד של הגנה על אזרחים ותיקים.

אנחנו מבקשים מהוועדה לאשר על מנת לאפשר לנו לעשות את הבקרה הנדרשת לגבי זהות המשתתפים בפרויקטים, לשמירה על שלומם ועל ביטחונם של אזרחים ותיקים או קטינים, תלוי בעניין.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חייב להגיד לכם ש-18 שנים לפני שבאתי לכנסת עבדתי במתקן כפר נוער לילדים ששמו בן שמן. באמת ביקשו מאתנו, רק מהגברים, להביא אישור על כך שאין לנו תיק פלילי או בדיקות מעקב במשטרה. זה היה פשוט כי כל אחד היה הולך ומוציא נייר, ואם לא, אפילו ברשימות המשטרה בלוד ידעה לעשות זאת מאוד יעיל ולא היה צריך חוק. למה צריך חוק?
רעות בינג
משרד המשפטים. הזכאות לקבל מידע מהמרשם הפלילי מותנית בעיגון חוקי. זאת אומרת, אם רוצים לקבל מידע מהמשטרה, מהמרשם הפלילי, אותו תדפיס שציינת שהיום כבר אסור להעביר אותו.
היו"ר אלי אלאלוף
אסור?
רעות בינג
העברת תדפיס, אסור להעביר.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו באנו עם רשימה וקיבלנו עליה חותמת. יש חוק שביטל את זה?
רעות בינג
יש סעיף שביטל את זה אבל גופים שזכאים לקבל את המידע, מקבלים אותו באופן ישיר מהמשטרה, כפי שאולי אחרי כן נציגת המשטרה תוכל לפרט. לכן ככל שרוצים לאפשר לגוף לקבל מידע מהמרשם הפלילי, צריך לעגן את הזכאות הזאת בחוק. ברגע שהזכאות מעוגנת בחוק, זה בעצם נכנס למסלול של סעיף 6 לחוק המרשם הפלילי שמאפשר לקבל את המידע מהמרשם הפלילי.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר. לא אמרתי כלום. תמשיכו.
שמרית גיטלין שקד
התחלנו לדבר על חוק המרשם הפלילי שהוא מסדיר את ניהול המרשם הפלילי והוא קובע גם הוראות לעניין מסירת מידע ממנו. שתי המטרות העיקריות של החוק הזה הן מצד אחד לקיים מרשם פלילי כדי שאנחנו נדע בעצם מה ההיסטוריה הפלילית של אדם, ומצד שני אנחנו רוצים גם לאפשר לאנשים לשקם את עצמם ואנחנו לא מאפשרים לכל דיכפין לקבל מידע מהמרשם הפלילי כך שאדם יוכל להשתקם ולא כל אדם יוכל לדעת את המידע הפלילי שלו, מה גם שיש לו זכות לפרטיות כמובן.

סעיף 6 לחוק המרשם הפלילי בעצם מאפשר למי שהוסמך על פי חיקוק, כלומר, מי שיש לו סמכות בחוק – בגלל זה אנחנו מתקנים את החוק – לתת, לחדש או לבטל רישיון, היתר, זכות עיסוק או זכות אחרת ולשם כך הוא רשאי להביא בחשבון את עברו הפלילי של מבקש הזכות - תמסור לו המשטר המידע מן המרשם. כלומר, אנחנו מדברים במקרים בהם יש רישיון, היתר, זכות עיסוק או זכות אחרת.

במובן הזה קיבלנו כאן את עמדת משרד המשפטים שהשתתפות בפעילות של כיתת לימוד לאזרחים ותיקים ופעילות בבית של אזרח ותיק מטעם המשרד, היא בעצם מהווה זכות כאמור בסעיף 6 לחוק המרשם הפלילי ולכן מבחינה משפטית יהיה ניתן למסור מידע כאמור בחוק הזה.

אנחנו רוצים לציין שמכוח הסעיף הזה היום נמס מידע לצורך כשירות לכהן. אנשים רוצים לכהן בתפקידים שונים, אנשים רוצים לקבל רישיון לעסוק במקצועות מסוימים, רוצים לקבל ילד לאימוץ, מקרים כאלה, ולכן יש אפשרות לקבל מידע פלילי. כאן בהצעת החוק שלפנינו מדובר על משהו שהוא תקדימי וחריג, שאתה מבקש למסור מידע פלילי עבור פעילות או בבית של אזרח ותיק או בהשתתפות בכיתת לימוד לאזרחים ותיקים שנעשית במוסד חינוך. אגב, יתכן שמדובר באיזושהי פעילות חד פעמית. יתכן שחלק מהפעילות הייתה יכולה להיעשות גם במקום אחר ולאו דווקא במוסד חינוך, כך שלא יהיה צורך בקבלת מידע מהמרשם הפלילי. לפחות לגבי הנושא של הפעילות בביתו של אזרח ותיק, אנחנו יצרנו תיקון בנוסח שמקובל על משרדי הממשלה שלפחות אנחנו נצמצם את זה כך שגם כאן יהיה איזשהו שיקול דעת שלא כל פעילות בביתו של אזרח ותיק תצריך מידע פלילי. זאת אומרת, אם באים להדליק נרות חנוכה בבית של האזרח הוותיק, לא נבקש מהמתנדבים למסור מידע פלילי אלא באמת זאת תהיה איזושהי פעילות שתצדיק, שהשר שקל שראוי להביא בחשבון את המידע, את עברו הפלילי של אדם לשם שמירה על שלומו וביטחונו של אזרח ותיק.

צריך לציין גם שלפי סעיף 6 כל מי שירצו לבקש ממנו את המידע הפלילי, ירצו לבקש לגביו מידע פלילי, זה יצטרך להיעשות בהסכמתו.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רואה שיש חברים שנוכחים ולא נרשמו. אם אתם לוביסטים, אתם חייבים להירשם.
שמרית גיטלין שקד
כמו שאמרתי, מדובר במשהו תקדימי וחריג של מסירת מידע פלילי לצורך השתתפות בפעילות.
רעות בינג
אני אתייחס לעניין התקדימיות. סעיף 6 לחוק המרשם הפלילי מאפשר לקבל היום מידע לא רק ביחס למבקש זכות עיסוק אלא גם ביחס למבקש רישיון או כל זכות אחרת. כאן אנחנו מדברים על פעילות שהממשלה בחרה להשקיע בה משאבים ומהבחינה הזאת היא כמו הענקת זכות, איזושהי פריבילגיה של אזרחים ותיקים להשתתף בפעילות מהסוג הזה. לכן זה בהחלט נכנס לסעיף 6.

אני רוצה להזכיר שאנחנו מדברים כאן על תכלית של הגנה על קטינים וחסרי ישע שזאת תכלית בוודאי ראויה ושגם הוכרה במסגרת ההמלצות של ועדת קנאי. הוועדה הציעה להכיר בה כאחת התכליות שתאפשר העברת מידע מכוח סעיף 6.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל זה לא בלעדי למשרד לאזרחים ותיקים או למשרד לשוויון חברתי כפי שהוא נקרא עכשיו. עמותה שרוצה לספר סיפורים כאלה ואחרים, על השואה, היסטוריה וכולי, היא תפנה למשרד כדי לקבל את האישור?
סורל הרלב
לא.
שמרית גיטלין שקד
הם לא יוכלו לקבל מידע. המידע יהיה רק לגבי פעילות שהיא מטעם המשרד.
היו"ר אלי אלאלוף
מי שרוצה לבוא מטעם יד ושם לתת הרצאה, הוא יקבל אישור?
ליאורה סולטן
רק גופים ציבוריים יכולים לקבל מידע מן המרשם הפלילי. זאת אומרת שאם משרד ממשלתי כמו המשרד לשוויון חברתי מבקש לקבל מידע מן המרשם הפלילי ויש לו את הזכאות – בוא נצא מנקודת הנחה שזה קיים כבר בחוק – הם יוכלו לקבל את המידע.
היו"ר אלי אלאלוף
מה עם עמותה?
ליאורה סולטן
עמותות לא מקבלות. בעיקרון רק גופים ציבוריים.
היו"ר אלי אלאלוף
עמותות לא מקבלות?
ליאורה סולטן
לא.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם יודעים כמה מיליוני פעולות יש בעמותות במשך השנה?
ליאורה סולטן
אבל אם הן לא גוף ציבורי, הן לא יכולות.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל זה עובדתי. אתם יודעים כמה עמותות מפעילות תכניות בתוך משרד החינוך באמצעות אנשים מבוגרים?
ליאורה סולטן
יש אפשרות לבדוק אותם.
סורל הרלב
למשרד החינוך יש אפשרות לבדוק אותם.
ליאורה סולטן
למשרד החינוך. מי שבעצם יבדוק אותם, כל מי שייכנס בשערי משרד החינוך, אם אלה ספקים שהם ספקים קבועים, נקרא לזה ספק, אם הוא ספק קבוע ואפילו הוא ספק מזדמן - - -
היו"ר אלי אלאלוף
כדאי שתרעננו את הנהלים. זה לא קיים. אני אומר לכם.
ליאורה סולטן
בוודאי שזה קיים.
היו"ר אלי אלאלוף
הכול השתנה בשנתיים האחרונות?
ליאורה סולטן
כל קציני הביטחון של המשרדים הממשלתיים וקציני ביטחון של גופים ציבוריים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זה השתנה בשנתיים האחרונות?
ליאורה סולטן
לא בשנתיים האחרונות. זה השתנה מזמן.
היו"ר אלי אלאלוף
אני עמדתי בראש כמה עמותות שהיו מתחת לקרן רש"י ואלפי התערבויות של אנשים מבוגרים היו בלי בעיות. אני לא זוכר שהיה נוהל. הדבר היחיד שאמרו היה שאנחנו עובדים בבן שמן ושנביא אישור מהמשטרה. כדאי שתרעננו את זה.
ליאורה סולטן
אנחנו מרעננים. קרן רש"י, אם אני לא טועה, היא בכלל נמצאת בתוספת השלישית בחוק להגנה במוסדות ציבוריים, שזה חוק אחר והם לא ניתנים לבדיקה. הם לא נכנסים תחת אותה מטריה. בגדול מה שאני רוצה לסכם את מה שאני אומרת, כל גוף שהוא ציבורי ונכנס בשעריו ספק, יכול לבדוק ולא משנה כרגע אם זה משרד ממשלתי.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שהנוהל הוא נכון וההחלטה היא נכונה.
ליאורה סולטן
זה חוק. לא נוהל.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שהחוק הזה נכון. עכשיו יש שמירה בבתי הספר, אבל קודם הייתה כניסה.

מדובר גם בשעות שאינן שעות נוכחות ילדים?
שמרית גיטלין שקד
לא. במהלך שעות הלימודים באותו מוסד.
סורל הרלב
הפרויקט בכל מקרה הוא בשעות הלימודים. זה הרעיון שלו וזה הרציונל כדי שהתלמידים ילמדו לראות איך נראה אזרח ותיק. הרעיון היא ליצור את הפעילות המשותפת וליצור את אותו קשר בין דורי והם משתלבים בתוך בתי הספר.
היו"ר אלי אלאלוף
והכניסה לאחר שעות הפעילות היא ללא תנאי.
סורל הרלב
זה לא הפרויקט.
רעות בינג
חשוב לי להדגיש שמהצד שני באמת ניסינו לצמצם את הבדיקה של העבר הפלילי רק לפעילויות ולזמנים בהם הממשק מחייב את הבדיקה ושזה לא יהיה רחב לכל כניסה.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר. נקרא את החוק.
שמרית גיטלין שקד
כן. עוד הערה אחת לרעות. התייחסת קודם בדברים שלך לכך שאת רואה בזה זכות, בהשתתפות בכיתת הלימוד לאזרחים ותיקים. אני מבינה שאת רואה את אותו דבר גם לגבי הפעילות בתמורה או שלא בתמורה בביתו של אזרח ותיק, וגם אותה את רואה כזכות כלשהי שמוקנית לאזרח.
רעות בינג
נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
יפה. ברכות. קודם כל, זה מאוד חשוב להביא ותיקים. תדעו לכם שביפן כל בית אבות, צמוד אליו מעון יום לילדים. כדאי שנלמד את זה.
סורל הרלב
אני יכול להגיד שההיענות עד היום לכיתות ותיקים, הרצון המקורי היה ל-25 כיתות שכבר פועלות, ותכפילו בעשרים והיום נרשמו עוד 28. המספרים הולכים וגדלים.
שמרית גיטלין שקד
תחשבו גם על הרעיון של היושב ראש שנראה לי רעיון ממש טוב.
היו"ר אלי אלאלוף
זה הכי טוב לשלב את כולם במקום אחד.
שמרית גיטלין שקד
הצעת חוק האזרחים הוותיקים (תיקון מס' ...) התשע"ו-2016

נציין שיש לנו בקשה שקיבלנו אתמול מהמשרד לאזרחים ותיקים ולכן היא לא נכנסה לנוסח שהופץ לפני כן. הבקשה היא לתקן את הגדרת המשרד ולתקן את הגדרת השר שכיום הוא השר לאזרחים ותיקים והמשרד לאזרחים ותיקים, לשנות אותם כך שבסעיף 1 המשרד יהיה המשרד לשוויון חברתי והשר יהיה השר לשוויון חברתי. זאת הבקשה?
סורל הרלב
כן. זה תיקון טכני כי עשינו את כל הפעילות הנדרשות.
היו"ר אלי אלאלוף
מה זה טכני? הצבענו על זה בכנסת.
סורל הרלב
בדיוק. לפחות לגבי השר, צריך לקרוא את זה כאילו כתוב השר לשוויון חברתי. כיוון שעסקינן בהסמכה ואנחנו נגיע למרשם הפלילי וישאלו אותנו, אני חושב שכדאי שנהיה מסודרים ונכונים ולא נצטרך לחזור אליכם לאחר מכן.
היו"ר אלי אלאלוף
צודק.
שמרית גיטלין שקד
אם כן, אלה שני התיקונים שיהיו בסעיף 1.
היו"ר אלי אלאלוף
הצטרפה אלינו חברת הכנסת שולי מועלם. לפחות אתה אני לא מרגיש לבד.
שמרית גיטלין שקד
הוספת סעיף 16א

בחוק האזרחים הוותיקים, התש"ן-1989 (להלן – החוק העיקרי), אחרי סעיף 16 יבוא:

"16א. השתתפות בפעילות מטעם המשרד

השר רשאי להורות כי לא ישתתף אדם בפעילות כמפורט בתוספת השלישית, מטעם המשרד, אם הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי, לדעת השר, להשתתף בפעילות כאמור.

השר רשאי, בצו, בהתייעצות עם שר המשפטים, לשנות את התוספת השלישית, ובלבד שלא יוסיף פעילות לתוספת האמורה אלא אם כן סבר כי בשל אופייה של הפעילות ראוי להביא בחשבון את עברו הפלילי של אדם הנוטל בה חלק, לשם שמירה על שלומם וביטחונם של אזרחים ותיקים או של קטינים. לעניין זה, "קטין" – כהגדרתו בסעיף 34כד לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

המשמעת של הסעיף שכרגע קראתי היא שהשר לשוויון חברתי יוכל בעצם להוסיף פעילויות לתוספת הזאת ולגבי הפעילויות האלה הוא יוכל לבקש מהמשטרה מידע פלילי לגבי האנשים שמשתתפים בפעילויות.

השינוי צריך להיעשות בצו בהתייעצות עם שר המשפטים.

הוספת תוספת שלישית

אחרי התוספת השנייה לחוק העיקרי יבוא:

"תוספת שלישית

(סעיף 16א)

השתתפות בכיתת לימוד לאזרחים ותיקים במוסד חינוך, במהלך שעות הלימודים באותו מסוד. לעניין זה, "מוסד חינוך" – כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949.

פעילות, בין בתמורה ובין שלא בתמורה, בביתו של אזרח ותיק שלגביה מצא השר כי ראוי להביא בחשבון את המידע בדבר עברו הפלילי של אדם הנוטל בה חלק, לשם שמירה על שלומו וביטחונו של אזרח ותיק הנוטל חלק באותה פעילות".
ליאורה סולטן
יש לי שאלה לגבי סעיף 2. אמרנו שזה יהיה בביתו של האזרח הוותיק. יבוא לשם אולי מתנדב שהוא קטין. סיטואציה כזאת יכולה להיות. השאלה היא אם אותו אזרח ותיק יצטרך גם להיבדק באופן של החוק למניעת העסקת עברייני מין אם בעצם יהיה מפגש ביניהם, כי בעצם אנחנו שולחים קטין לבית של אדם שהוא אזרח ותיק ויכול מאוד להיות שיש לו גם לא רק מרשם פלילי, או אני לא יודעת אם הוא ייבדק, אבל השאלה היא האם הוא גם ייבדק, ושנית, אם אתם מבקשים גם אישור לפי חוק למניעת העסקת עברייני מין, שזה לא סותר אחד את השני.
שמרית גיטלין שקד
אני מציעה שמשרד המשפטים יתייחס.
סורל הרלב
הנחנו מבקשים לקבל פרטים מהמרשם הפלילי, על העניינים הרלוונטיים כמובן.
ליאורה סולטן
בוא נפשט את זה. אני אזרח ותיק מזמינה אלי קטין, אפילו לפי האפליקציה של מקל סבתא. אני מזמינה אלי קטין הביתה שישב אתי וידבר אתי ויספר לי סיפורים. האזרח הוותיק הזה ייבדק?
סורל הרלב
לא.
שמרית גיטלין שקד
לא. מי שבודקים זה לא את האזרח הוותיק.
סורל הרלב
את המתנדב.
ליאורה סולטן
יש כאן בעייתיות כי אני לא יודעת לאן אנחנו שולחים את אותו קטין.
רעות בינג
אם החוק למניעת העסקה חל, הוא חל. הוא חל על ביחס לפעילות שהקטין מעורב בה.
ליאורה סולטן
איפה את מכניסה אותו כעיסוק, את אותו אזרח ותיק? איזה עיסוק?
רעות בינג
יכול להיות שהחוק לא חל.
שמרית גיטלין שקד
את מוציאה איזושהי פעילות ואת מאפשרת לקבל מסירת מידע פלילי כדי להגן על האזרח הוותיק, אבל אם אני מבינה נכון את המשטרה, את בעצם לא בודקת מה עם הקטין אותו שלחת לשם.
ליאורה סולטן
נכון.
שמרית גיטלין שקד
מן הסתם החוק למניעת העסקה, הוא עכשיו לא מולי, אני מניחה שהוא לא חל. הוא חל על העסקה ולא מדובר כאן על העסקה.
רעות בינג
הוא חל גם ביחס להתנדבויות.
ליאורה סולטן
אותו אזרח ותיק נחשב כחסר ישע לצורך העניין.
סורל הרלב
לא, הוא לא נחשב כחסר ישע. לא. ממש לא.
ליאורה סולטן
בסדר. גם זה משהו שחשבתי עליו. אבל העניין הוא שלפי הפרמטרים שהחוק קובע, הוא לא נכנס לפרמטר שאני צריכה לבדוק אותו כאזרח ותיק אבל מצד שני יש פעילות התנדבותית של הקטין כלפיו. אני לא מצאתי פתרון כאן. כשבאתי היום לכאן חשבתי על זה.
שמרית גיטלין שקד
המשרד יוכל להסביר לנו מה זאת האפליקציה מקל סבתא? לא שמעתי עליה.
סורל הרלב
אפליקציה בתכנון. בכל מקרה הרעיון מאחורי הסעיף הזה הוא בדיקה של התנדבות אקראית, התנדבות שאין לנו פרטים על אותו מתנדב שמגיע לביתו של האזרח הוותיק. כאן מדובר באפליקציה שהיא בפיתוח, שידוך בין מתנדבים לבין אזרחים ותיקים. אזרח ותיק אומר שהוא צריך עזרה – שולחים לו מתנדב. הדרך פחות חשובה. במקרה הזה כן לוקחים פרטים, מבקשים מהם למלא שאלון. זה מה שיקרה בין אם זה באפליקציה ובין אם דרך מוקד טלפוני. זאת הפעילות. ספציפית לפעילות שמתארים כאן, לא אמורים לקבל קטינים.
היו"ר אלי אלאלוף
אפשר לקבל נוער. היום בתכנית הלימודים בבתי הספר יש פעילות חברתית מוכרת ואז שולחים ילד בן 16 לבית. מאיפה אתה יודע ששלחת אותו לאדם תמים ונחמד? אתה שולח בלי אחריות?
סורל הרלב
אנחנו עושים את השידוך. במסגרת האפליקציה. זה גם יכול להיות הפוך. שידוך בין שני אנשים זרים, יש בו סיכונים. יכול להיות סיכון למתנדב והן לאזרח הוותיק. מה שאנחנו מבקשים כאן זה להגן על האזרח הוותיק. שניהם אמורים לקבל הוראות. אנחנו יוצרים שידוך.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מתעקש. הבעיה היא לא האזרח הוותיק. הבעיה היא ההתנהגות של האזרח הוותיק כלפי האזרח הצעיר. אתה שולח ילד שבא בתמימות למקום שחס וחלילה יכול לקרות לו משהו? אני חשוב שזה מחייב אתכם לעשות בדיקה על האזרח הוותיק, אם כבר נכנסתם ללופ הזה של חשדנות מטורפת.
סורל הרלב
בפרויקט הספציפי שצוין, אין קטינים. אין מתחת לגיל 18. לזיכרוני, זה מה שהגדרנו כחלק מהמחשבה על הדברים האלה. שוב, הגדרנו שם כללים שונים כדי לשמור על כל ביטחונם. אנחנו מודעים לבעיות ואנחנו מנסים למקסם. מצד שני, אנחנו צריכים למצוא את האיזון בין הדברים. למיטב זיכרוני יש הגבלה על הגיל. בנוסף אני אומר שוב שמי שייכנס לראשונה לפרויקט, נקבל הוראות, הנחיות והדרכות, וגם לנו יש שם אפשרויות לדבר עם כל אחד מהמשתתפים החדשים ולשמוע אותם.
שמרית גיטלין שקד
אם אנחנו נכתוב בפסקה (2) את המידע בדבר עברו של אדם הנוטל בה חלק לרבות האזרח הוותיק לשם שמירה על שלומו וביטחונו של אזרח ותיק או של קטין הנוטל חלק באותה פעילות? אז נוכל לדרוש מידע פלילי הן של האזרח הוותיק והן של הקטין.
רעות בינג
מבחינתנו מקובל.
ליאורה סולטן
מקובל.
סורל הרלב
מקובל. אני אומר שלדעתי בפעילות הזאת אנחנו נגדיר ללא קטינים. כנראה לפעילות הזאת זה לא יהיה רלוונטי, אבל זה מקובל.
שמרית גיטלין שקד
אבל אולי יהיו פעילויות אחרות.
היו"ר אלי אלאלוף
כן. זה יכול להיות לפעילויות אחרות.
רעות בינג
הפרט היום מוגדר בצורה רחבה ולכן יכול להיות שכן ייכנסו פעילויות.
שמרית גיטלין שקד
אני אקריא את הסעיף כולו שהוא מתוקן:

"פעילות, בין בתמורה ובין שלא בתמורה, בביתו של אזרח ותיק, שלגביה מצא השר כי ראוי להביא בחשבון את המידע בדבר עברו הפלילי של אדם הנוטל בה חלק, לרבות האזרח הוותיק, לשם שמירה על שלומו וביטחונו של לאזרח ותיק או קטין הנוטל חלק באותה פעילות".
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר.
ליאורה סולטן
האפשרות לבדוק תהיה בידיים שלהם. זה עובר בערוץ שנקרא כספת. זה מידע שעובר בין המשטרה שאני מאשרת אותו משפטית לבין אותו גוף שזה המשרד לשוויון חברתי והם יבדקו. ממילא תהיה להם אפשרות. החוק מצריך כל פעם שאדם יצטרך להיות בפעילות כזאת, הוא יצטרך להביא אישור שהוא יכול וזה לא סותר אלא זה מקביל. אבל על כל מקרה, תהיה להם ביד את האפשרות גם לדעת את הדברים הללו מראש ואולי לפסול מראש ולא לכתת את הרגליים לצורך האישור הנוסף.
שמרית גיטלין שקד
אני מבינה שהוועדה רוצה שייעשה שימוש בסמכות הזאת, שתהיה מחשבה גם על שלומם של הקטינים ולא רק על שלומם של האזרחים הוותיקים בסיטואציות האלה.
היו"ר אלי אלאלוף
נכון. זה מהותי מאוד.

אפשר לעבור להצבעה? חברת הכנסת שולי מועלם, את מוכנה להצביע אתי?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בטח.
היו"ר אלי אלאלוף
מי בעד אישור הצעת חוק האזרחים הוותיקים (תיקון מס'...), התשע"ו-2016 עם התיקונים שהוכנסו בו? מי נגד?

הצבעה

בעד הצעת החוק – פה אחד

הצעת חוק האזרחים הוותיקים נתקבלה.
היו"ר אלי אלאלוף
הצעת החוק אושרה פה אחד. ההצעה עוברת לקריאה שנייה ושלישית במליאה.

תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:10.

קוד המקור של הנתונים