ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 22/02/2016

חוק לתיקון פקודת מסי העירייה ומסי הממשלה (פטורין) (מס' 26), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 136

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, י"ג באדר א התשע"ו (22 בפברואר 2016), שעה 14:00
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת מסי העירייה ומסי הממשלה (פטורין) (תנאים לפטור מארנונה למוסד מתנדב), התשע"ו–2015
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר

יואב בן צור

אורי מקלב
חברי הכנסת
דוד ביטן
מוזמנים
רעות פרקש - לשכה משפטית, משרד הפנים

שחר פרלמוטר - לשכה משפטית, משרד הפנים

מרדכי כהן



מנהל מינהל השלטון המקומי, משרד הפנים

אריאל צבי - יעוץ וחקיקה - אזרחי, משרד המשפטים

יוסי עדס - רפרנט פנים, משרד האוצר

חיים ביבס - יו"ר מרכז השלטון המקומי

פיני קבלו - סמנכ"ל רווחה, מרכז השלטון המקומי

איתי חוטר - סמנכ"ל כלכלה, מרכז השלטון המקומי

משה גילצר - גזבר העירייה, עיריית תל אביב-יפו

ערן פרידלר - מנהל אגף התקציבים, עיריית תל אביב-יפו

משה לוי - מנהל אגף שומה וגבייה, עיריית ירושלים

אלי זיטוק - גזבר העירייה, עיריית ירושלים

נעמה כליף



עו"ד, יועצת משפטית, עיריית ירושלים

ליאור פינקל-פרל - מנכ"לית ארגון מנהיגות אזרחית, ארגון הגג של המגזר השלישי

זיו מגור - מנהל האגף לקידום זכויות, אלו"ט

שבי רפפורט - אחראי קשרי ממשל, איחוד הצלה

משה טיטלבוים - מנכ"ל איחוד הצלה, איחוד הצלה

חיים וינגרטן - קצין מבצעים, זק"א

מושקוביץ מנחם - יו"ר פורום שלטון מקומי, לשכת עו"ד

מוטי זליקוביץ' - מנכ"ל עמותת מלב"ב

אבנר עורקבי - אהב"ה ארגון הנכים בישראל המיוחד

נעמי מורביה - מטה מאבק הנכים

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר; גלעד קרן
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

הצעת חוק לתיקון פקודת מסי העירייה ומסי הממשלה (פטורין) (תנאים לפטור מארנונה למוסד מתנדב), התשע"ו–2015
היו"ר דוד אמסלם
צהריים טובים. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה. על סדר-היום: הצעת חוק לתיקון פקודת מסי העירייה ומסי הממשלה (פטורין) (תנאים לפטור מארנונה למוסד מתנדב), התשע"ו 2015 (פ/2255). זאת הצעה שלי. הכנה לקריאה ראשונה. אני כבר מודיע שלא נעבור להצבעות, אז מי שרוצה משוחרר מבחינתי. תומר, אתה רוצה להסביר?
תומר רוזנר
אני אסביר את ההצעה. המצב המשפטי הקיים היום מאפשר לשר הפנים לאשר מה שקרוי "מוסד מתנדב". מנכ"ל משרד הפנים קבע בחוזר מנכ"ל מתוקף סמכות שהואצלה לו קריטריונים להכרה במוסד מתנדב. הקריטריונים נוגעים לתחום העיסוק שלו, לתמיכות שהוא מקבל, האם הנכס שמדובר בו משמש למטרות נוספות; וקריטריון נוסף שבו נאמר שכדי לקבל את הפטור מארנונה אותו מוסד מתנדב חייב להיות כזה שמשרת בעיקר את תושבי הרשות המקומית בעקבות פסיקת בית המשפט העליון בנושא שקבע שראוי שבנושא של מוסד מתנדב יהיה קריטריון כזה. לעומת זאת בית המשפט העליון קבע שבגופים אחרים שנהנים מהנחות ופטורים אחרים לפי פקודת מסי העירייה (פטורין) אין להוסיף את הקריטריון הזה.

הצעת החוק באה לומר שהחסם הזה מפני גופים, ובעיקר עמותות, שמקבלות הנחות ופטורים מארנונה בכך שהן משרתות גם תושבי ערים אחרות לא יהווה חסם לפטור. כלומר עמותה שמשרתת לאו דווקא בעיקר את תושבי אותה רשות מקומית - -
יואב בן צור (ש"ס)
גם בתי ספר?
תומר רוזנר
לבתי ספר יש סעיף אחר. בית ספר יכול להיות כזה שלא משרת בכלל את תושבי העיר,

ולמרות זאת הוא ייהנה מפטור מארנונה.
יואב בן צור (ש"ס)
שמעת, ביבס?
חיים ביבס
דבר עם חבל מודיעין, לא אתי. או עם מטה בנימין. דיברתי אתו.
תומר רוזנר
מכל מקום "מוסד מתנדב" הכוונה היא עמותות שמשרתות בעיקר שירותים שהם בתחום תפקידיה של הרשות המקומית, ואינם נמנים בפטורים אחרים, כמו בתי ספר ובתי חולים שיש להם סעיפים מיוחדים אחרים. לגבי אלה נקבע בעקבות פסיקה, כפי שאמרתי, שאותה עמותה חייבת להיות כזאת שמשרתת בעיקר את תושבי העיר.

הצעת החוק שמוצעת כאן מבקשת לבטל את החסם הזה, כך שאם עמותה עומדת בכל שאר הקריטריונים שאותם הצעת החוק הזאת, כמובן, לא נועדה לשנות, השאלה אם היא משרתת בעיקר את תושבי העיר או גם את תושבי ערים אחרות לא תהיה קריטריון למתן הפטור או ההנחה מארנונה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה, תומר. חיים, בבקשה.
חיים ביבס
ראשית אני רוצה לומר שיש לי הכרה והערכה גדולה לחלק גדול מהמוסדות המתנדבים והעושים, אבל יחד עם זאת נוצר מצב אבסורד בכנסת שעושים חוק שכל תכליתו להרוג את השלטון המקומי. זה בהרבה דברים. בסוף מי שסופג את המכה הגדולה והקשה זה השלטון המקומי.

בואו נחלק את זה לשניים. מה שיקרה בהכרח במצב הנוכחי הוא שאם זה ייפול על השלטון המקומי זה לא יהיה, כי בסופו של דבר השלטון המקומי יילחם נגד זה, וזה הדבר הכי לא נכון. למה? כי אלה עמותות שבאו להחליף את המדינה. זה עמותות שנכנסות לנעליים של המדינה; הפכו להיות זרוע ביצועית ארוכה בנושא רווחה. עם כל הכבוד, שהמדינה תחזור פנימה ותטפל בדברים. כשהמדינה תטפל המדינה גם תעשה את הדברים ותשלם אותם. אבל לא יכול להיות מצב שהמדינה הופכת מישהו לקבלן משנה, והתושב בסוף משלם את זה בארנונה. מדובר פה בעשרות מיליונים, שלא תטעו. נמצא פה גזבר עיריית ירושלים. רק בירושלים בלבד מדובר בשנים-עשר מיליון שקל. חבר'ה, זה לא רלוונטי. זאת השיטה לקחת מכיס אחד ולהעביר לשני.
יואב בן צור (ש"ס)
אבל הם גם עושים לתושבי עירך.
חיים ביבס
הכול טוב ויפה. עם כל הכבוד, אל תעבוד אצלי בעיר, בסדר? אם אתה רוצה להיות אצלי בעיר כדי לתת שירותים שאתה זרוע ביצועית של הממשלה שלא עושה, ואחר כך אתה אומר לי גם, אני לא רוצה לשלם לך, לא קרה כלום.
יואב בן צור (ש"ס)
כל הגופים הם זרוע ביצועית?
חיים ביבס
- - ככה מביאים לפשיטה ניהולית, לפשיטה תקציבית. בסופו של דבר אנחנו מגיעים למצב של כל מיני עמותות.

אני אספר לכם סיפור. מחר בבוקר, מה יקרה? כמו שקרה בזמנו בראש העין. כל משפחה תקים עמותה, תעשה יחד עם מוסד מתנדב. בדרך כלל עושים את זה או בבית-כנסת או בתוך הבית, ונוצר מצב בראש העין ש-50% לא שילמו ארנונה. למה? כי הם מוסד מתנדב. הם נמצאים בתוך התהליך מול העירייה. רבותי, המדינה רוצה לתמוך בעמותות האלה? מצוין – שהמדינה תיתן להם כסף, ושהם ישלמו לפי ההנחות הנמצאות בחוק. חינם – המשמעות היא אחת; המשמעות בסופו של דבר היא שאנחנו לא רק ניאבק, אנחנו נעשה הכול כדי שהם לא יפעלו בעיר שלנו. לא יכול להיות שאנחנו נהיה שק החבטות. בסוף אתה הראשון שתבוא לשבת פה ולהסביר לכולם שצריך להגדיל את מענק האיזון. למה? כי הרשות שירדו לה כמה מיליונים בעמותות צריכה לקבל. אתם עכשיו מסבירים לי עכשיו שירושלים תקבל מענק איזון. מקבל עכשיו שלוש מאות שמונים-ארבע מאות מיליון שקל – עכשיו הוא צריך לקבל ארבע מאות עשרים. למה? כי לקחו לו בצד אחד. חבר'ה, אל תשחקו את המעגל – קחו. אתם רוצים לדאוג לעמותות – מצוין; תנו כסף לעמותות. זה עמותות שעובדות עבורכם, עבור המדינה. המדינה לא יודעת לטפל בעצמה, היא באה לעמותות? קחו, תעבירו כסף לעמותות. לבוא על חשבון הארנונה, על חשבון תושבי מדינת ישראל – אני אומר בצורה מאוד ברורה – זה יביא למאבק גדול שבתכליתו אנחנו מתנגדים. המשמעות היא להרחיב את הארנונה, ואנחנו מתנגדים לזה. המדינה רוצה – תכניס את היד לכיס ותיתן כמה כסף שהיא רוצה לעמותות האלה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. דוד ביטן, בבקשה.
דוד ביטן (הליכוד)
בעיקרון, אני חושב שהצעת החוק הזאת ראויה.
היו"ר דוד אמסלם
אם היא שלי, היא לא ראויה?
דוד ביטן (הליכוד)
זה נכון, אבל לא בנוסח שעשית. אבל צריך לנצל את ההזדמנות לעשות את התיקונים הנכונים בחוק הקיים. היום קשה מאוד לעמותות לקבל את הפטור הזה. אתה יודע את זה, משרד הפנים. צריך לעבור דרכך, ועד שאתם דנים עוברות שנתיים. בקיצור, זה כמעט בלתי אפשרי. המצב הזה, עם כל הכבוד לרשויות, לא על הכול עושים חשבון של כסף. העמותות האלה גם נותנות שירותים לתושבי העיר שלכם וגם זה חשוב. לא הכול ארנונה ולא הכול תקציבים.

אבל לדעתי, אנחנו צריכים לתת את הפטור בחוק. זאת אומרת היום החוק לא אומר מה הפטור, נדמה לי. רק מקבלים הנחה שאתם קובעים. לדעתי, העמותה צריכה לשלם, והפטור צריך להיות שני שלישים - -
יואב בן צור (ש"ס)
לא, היום יש פטור.
דוד ביטן (הליכוד)
שאלתי אותו. להשאיר את הפטור של שני שלישים מכיוון ששליש זה בעיקר הוצאת זבל ודברים מהסוג הזה, ואין שום סיבה שעמותות יקבלו פטור על זה.

דבר נוסף, צריך לפשט את התהליך – או שהוועדה תאשר את הרשימה, ואז כל שנה יהיה תאריך יעד שבו יצטרכו להביא את כל העמותות כמו שבוועדת כספים עושים את זה על-פי סעיף 46. זה יבוא לפה, ואז אפשר לגמור את זה ביומיים במשא ומתן בין מרכז השלטון המקומי, משרד הפנים, הוועדה וחברי הכנסת, ונגמור את העניין הזה.

לכן אני מציע שנדון בזה כמו שצריך, ולעשות את התיקונים הנכונים כדי שזה יהיה לטובת הרשויות, לטובת העמותות ולטובת הנושא.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. חבר הכנסת אוסאמה סעדי, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
גם אני מצטרף לדברים שאמר חברי דוד ביטן שמדובר בהצעה ראויה של כבוד היושב-ראש, אבל אני גם מבין את השיקולים של הרשויות ושל מרכז השלטון המקומי. אתה בורח מפה, אז אתה צריך לראות איפה אפשר לתקן. כנראה, תזמנת את זה בדיוק עם דיון הקודם, אדוני היושב-ראש?
היו"ר דוד אמסלם
בוודאי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
צריך לקיים דיון בכל העניין הזה של המוסדות, מתנדבים, עמותות, פטורים. טוב שהעלית את זה. אנחנו בהחלט מוכנים להשתתף ולקדם את הנושא הזה. תודה.
דוד ביטן (הליכוד)
המבחן צריך להיות השירות שניתן לאותה עיר ולא באופן כללי.
חיים ביבס
רק תזכרו שמרבית העמותות בתוך מאה תשעים ושמונה הרשויות שדיברנו עליהן בדיון הקודם. זה אומר שזה יביא לעוד מעמסה עלינו.
היו"ר דוד אמסלם
הבנו, בוא נתקדם.
יואב בן צור (ש"ס)
לדעתי, התועלת מעבודת העמותות האלה היא הרבה יותר מהכסף שהן לא תשלמנה לארנונה. בסך הכול התמורה שהעמותות האלה נותנות לתושבי העיר – אין כמוה. עם כל הכבוד ליושב-ראש מרכז השלטון המקומי שאומר שלא יעשו להם טובות, אז לאנשים שנמצאים בערים הם כן עושים טובה וכן מטפלים בהם. בהחלט צריך להתחשב בהן. אני שמח, אדוני יושב-ראש הוועדה, על הצעת החוק שהגשת. גם אם צריך לעשות בה תיקונים כאלה ואחרים, הם תיקונים מינוריים, ואני מקווה שהצעת החוק הזאת תעבור במהרה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. חבר הכנסת מקלב, בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אף אני מצטרף לדברי המחזקים אותך והמברכים אותך. אמנם אתה מציע יחיד בחוק הזה, אבל ברעיון יש לך שותפים רבים. הרעיון הוא רעיון מצוין, ראוי וגם מחויב. לא זו אף זו הצעת החוק הזאת לא באה לשפר משהו או להוסיף משהו, אלא היא באה לתקן עיוות גדול מאוד שנוצר. זאת מטרת החוק וצריך לומר את זה בפירוש. חבל שחיים יצא כי חיים, וודאי מרכז השלטון המקומי, לא יכולים להתנגד. לא מדברים על תוספת של הנחות בארנונה לעוד גופים או להרחיב את הפטור. פה מדובר לתת את הפטור לעמותות שמגיע להן, והן עומדות בכל הפרמטרים, והן עושות למען הציבור. יש חוזר מנכ"ל שקבע עשרה פרמטרים שצריך לעמוד בהם כדי לקבל. אחד המבחנים שצריך לעמוד בהם הוא האם רוב השירות ניתן לתושבי העיר. הפרמטר הזה דווקא עמותות שפועלות רבות גם בהיקף גדול מאוד דווקא לתושבי המקום וגם פועלות בפעילות ארצית הן שנגרעות - -
היו"ר דוד אמסלם
הנה הוא חזר לשמוע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא אחזור, ואזרום יחד אתך. לא מדובר כאן על הרחבת הפטורים, מדובר על כאלה שמגיע להם. אנחנו לא מדברים על עוד פרמטר שתיתן גם לזה וגם לזה וגם לבית הכנסת שהוא גם מקום. מדברים על עמותות או גופים ציבוריים שאין חולק על כך שהם נותנים שירות לתושבי העיר, והם נגרעים בגלל תת סעיף - -
דוד ביטן (הליכוד)
לא בנוסח הזה.
קריאות
- - -
דוד ביטן (הליכוד)
- - -
היו"ר דוד אמסלם
דוד.
דוד ביטן (הליכוד)
אני מסביר לו.
היו"ר דוד אמסלם
אל תסביר לו.
דוד ביטן (הליכוד)
לא אסביר לו?
היו"ר דוד אמסלם
לא.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - היא לא תופנה דווקא בזה. דהיינו אם אתה ראש עיריית מודיעין, מדבר עכשיו בכובע של השלטון המקומי איפה הם כן יקבלו את ההנחה? אותה עמותה שפועלת רבות למען תושבי ישראל – איפה היא תקבל?
חיים ביבס
שהמדינה - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה עכשיו - - - לא שהרשויות יפשטו את הרגל. אתה אומר, למה דווקא הרשות הזאת ולא אחרת. זה מה שאתה אומר. אתה לא יכול להתווכח על העיקרון של מתן ההנחה. אתה אומר, למה אני בירושלים אתן – שייתן את זה לתל-אביב; למה שתל-אביב תיתן – שתיתן ירושלים. אבל בתור ירושלים אתה יכול להגיד אם היא פועלת לא בשביל תל-אביב, אלא בשביל שאר הארץ, למה שאני אתן את ההנחה. אבל כשלטון מקומי אתה אומר, אני בכלל לא רוצה לתת להם הנחה בארנונה?
חיים ביבס
בסופו של דבר מקבלים מהמדינה כסף. זה לא עמותות מתנדבות באמת – הן מקבלות כסף מהמדינה. הן זרוע ביצועית.
היו"ר דוד אמסלם
לא, רק שנייה, שנייה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לכן יש כאן גם מדינה בנוסף כי היא גם נותנת כסף. היא גם רואה את הדברים במבט כולל כי בסופו של דבר מישהו צריך לתת את ההנחה, ואי אפשר לזרוק ממקום למקום - -
חיים ביבס
מישהו גם צריך לשלם.
היו"ר דוד אמסלם
חיים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש הדדיות בעניין הזה.
חיים ביבס
גם אני לא רוצה לשלם מיסים ושום דבר, אבל אני חייב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
חיים, אני אשאל אותך שאלה מאתגרת. אם זה יהיה לא בחיוב, אלא במידה שהעירייה מסכימה. מה דעתך על זה?
היו"ר דוד אמסלם
אורי, תודה רבה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מבחן התוצאה נכשל מאוד בפרמטר הזה. עמותה למען החתול תקבל את ההנחה, אבל להבדיל זק"א ואיחוד הצלה בירושלים לא מקבלים הקלה בארנונה כי מישהו בדק באינטרנט והחליט – ואני לא יודע איך הוא החליט – לפי מספר הגופות שהם טיפלו בהם במשך השנה? לפי מספר האירועים שהיו? לפי מה הם קבעו? אבל קבעו שזה לא למען התושבים. ראשית זה לא נכון. זאת קביעה שרירותית. עצם הקביעה בהנחיה הזאת גורמת במהותה עוול בכלים למדידה. קובעים פרמטר של תושבי העיר, ואין הכלים האמתיים למדוד את זה. זה בשרירות ולפי ראות עיניו של פקיד כזה או אחר שאני מאוד מעריך אותו, אבל הוא בוודאי רוצה לשמור על המערכת.

לא זאת אף זאת - -
היו"ר דוד אמסלם
תודה, אורי. יש לי עשר דקות לגמור את כל הדיון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לזק"א ולאיחוד והצלה יש בסך הכול מאתיים וחמישים-שלוש מאות מטר בירושלים, כולל מחסנים שלהם. וכי מישהו יחשוב שבשביל הפעילות שלהם רק בירושלים לבד היא לא פעילות מספקת? כאן נוצר העוול מעבר לתועלת.
היו"ר דוד אמסלם
אבל, אורי, אתה חייב להצטמצם בזמן.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אוקיי, משפט אחרון. מה הם מועילים לעיר העמותות האלה? אתה נותן להם חינוך? אתה נותן להם גני משחקים? אתה נותן להם אשפה? שום דבר.
איתי חוטר
לא נכנסים לדיון הזה בכלל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה הם כן נותנים לך לעיר הזאת? הם מעסיקים לך עובדים, מוסיפים לך דברים ערכיים רבים לעיר הזאת בלי שאתה מוציא עליהם. אז מה הם מבקשים מכם, לא פטור מלא?
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה לחבר הכנסת מקלב.

עורך הדין מנחם מושקוביץ, בבקשה.
מנחם מושקוביץ
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני מייצג את לשכת עורכי הדין. אני מכהן כסגן ראש לשכת עורכי הדין בישראל. לשכת עורכי הדין תומכת בתיקון הזה. ממה שאני שומע כעת הדיון הזה נהפך על עצם החוק או חוזר המנכ"ל משנת 99'. מי אמור לשאת בזה? האם הרשויות המקומיות או המדינה שזאת סוגיה חשובה בפני עצמה? מה שמציג פה יושב-ראש השלטון המקומי, למה הרשויות המקומיות צריכות לשאת בנטל - -
חיים ביבס
לא צריכות לשאת בנטל. שלא תתבלבל. אתה עורך דין, אתה לא אומר דברים סתם.
מנחם מושקוביץ
אני לא מתבלבל. אני אשאל את אדוני כמה רווחה זה חוסך בשירותים שהוא מקבל - -
חיים ביבס
אני אשאל אותך שאלה אחרת - -
היו"ר דוד אמסלם
חיים - -
חיים ביבס
הרי אתה מקבל כסף מהמדינה. אתה עורך דין - - - גוזרים את הקופונים. בקופון הזה תשלם גם את הארנונה.
היו"ר דוד אמסלם
חיים, סליחה.
נעמי מורביה
לא כל העמותות מקבלות תקציבים מהמדינה.
היו"ר דוד אמסלם
בבקשה, מנחם.
מנחם מושקוביץ
התיקון המוצע לא מדבר על הכנסת עמותות או על הפרמטרים שלהן, אלא בא למנוע עוול שהעמותות שעושות את מעשה החסד שלהן, ונותנות גם לעניים ולנצרכים מהעיר השכנה נענשות. כלומר אם הן יהיו עמותות מקומיות הן עומדות בכללי חוזר מנכ"ל משרד הפנים, אבל אם הן נותנות לעיר השכנה הן מקבלות עונש. לדוגמה ארגון זק"א בתאונת הדרכים הקטלנית שהייתה בשבוע שעבר בכביש מס' 1, אם הוא טיפל שם – הוא לא זכאי.
היו"ר דוד אמסלם
זה ברור. אני אגיד לך משהו, מנחם, אנחנו מחדדים את השפיץ כל הזמן. זאת הצעה שאני הגשתי אז ברור לך שאני מבין מה עשינו. אז בשניים שלושה משפטים תגידו.
מנחם מושקוביץ
אנחנו תומכים בתיקון הזה. זה פותר עוול או הענשה של אותן עמותות.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. יש ארגון שרוצה לדבר לפני האוצר?
ליאור פינקל-פרל
תודה רבה. שמי ליאור פינקל, אני מנכ"לית עמותת מנהיגות אזרחית שהיא ארגון הגג של העמותות והמגזר השלישי בארץ. אנחנו תומכים בתיקון החקיקה. התיקון מגיע באמת כדי לתקן עוולה שנעשתה בקריטריונים. יתרה מכך אני רוצה לתת דוגמה נוספת שלא נאמרה כאן כדי לא לחזור על דברי חברי – אם יש עמותה שיש לה סניפים רבים בארץ שמשרתים את תושבי אותה עיר, הם זכאים; סניף המטה שמתכלל את כל העבודה ואת כל העשייה אינו זכאי. מדוע? חקיקה כזאת תתקן את העיוות הזה ועיוותים אחרים שנאמרו כאן. אנחנו תומכים מאוד. תודה רבה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. עיריית תל-אביב, בבקשה.
משה גילצר
אני גזבר עיריית תל-אביב. מעבר למה שאמר חיים יש פה קצת אי הבנה. עמותות החסד והצדקה בתיקון של החוק הזה זה אחוז קטן מאוד מהעמותות שעשויות ליהנות – במירכאות – מהחוק הזה. אני מבין שהתיקון הזה בא מתוך מצוקה; אבל סתם לקחתי את הדחויים שלנו על רקע הקריטריון, ואני לא חושב שמישהו התכוון לוועד הפועל של ההסתדרות - -
חיים ביבס
מישהו התכוון - - -
משה גילצר
- - ומפעל הפיס שקיבלו לפני שנה חברה לטובת הציבור, וגם הם בזה או החברה להגנת הטבע או המכון הישראלי לייצור.
תומר רוזנר
לא נכון.
משה גילצר
- - חבר הכנסת צודק – יש עוד שנים עשר קריטריונים אחרים, אבל אני מדבר על אגודות או על חברות לטובת הציבור שעומדות בקריטריונים.
היו"ר דוד אמסלם
אני אשאל אותך שאלה. חיים, אל תתערב בעניין. מבחינתך כעיריית תל-אביב אתה מבין את הנושא של עמותות החסד והצדקה? תענה לי כן או לא.
משה גילצר
אפריורית כן.
היו"ר דוד אמסלם
אז בוא נתקדם.
משה גילצר
אדוני היושב-ראש, אני יכול להגיד לך שעמותות חסד וצדקה שלא עומדות במוסד מתנדב עדיין יש לנו מנגנון של ועדת תמיכות, ושם אנחנו נותנים גם לגופים ארציים. לעזרה במרפא בבני-ברק יש משרדים בתל-אביב. אז מקבלים אצלנו כל מיני גופים שהם לא תל-אביביים אפילו. מוסד מתנדב זה הסמכות של משרד הפנים כי לרשויות יש רק סמכות המלצה – הקריטריון העיקרי שמהווה סכר שלא תהיה הצפה של כל הגופים שאני לא חושב שאתם - - -
היו"ר דוד אמסלם
הבנתי. אל תחזור על זה. תודה רבה.

אלי זיטוק, גזבר עיריית ירושלים, בבקשה.
אלי זיטוק
בירושלים יש כאלף מאתיים עמותות, מתוכן כשש מאות זכאיות לפי הקריטריונים של משרד הפנים. המשמעות היא עשרות אלפי שקלים שהעירייה לא גובה ארנונה. המשמעות של הפתיחה הזאת היא השפעה של 40%-30% על היתרה של העמותות. המשמעות היא עוד הטלה של כעשרים מיליון שקל על העיר ירושלים. ירושלים היא עיר ענייה, כולם יודעים. עיריית ירושלים זוחלת פעם בשנה בפני משרד האוצר - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אלי, כמה כסף הם נותנים לעירייה - - -
היו"ר דוד אמסלם
אורי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - זאת כפיות טובה - - -
היו"ר דוד אמסלם
אורי, אל תפריע לי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - במקום שהעירייה תיתן הם נותנים את זה. - - - מאכילים את העניים של ירושלים - - - אתה אומר שלא ייקחו להם מארנונה? - - - אנשים רעבים פה. - - -
היו"ר דוד אמסלם
אורי.
חיים ביבס
אין בן אדם יותר טוב מזיטוק בשלטון המקומי. אתה צועק על הבן אדם הלא נכון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא צועק עליו. אני צועק על העניין.
היו"ר דוד אמסלם
אורי, אני לא מוכן להתנהלות הזאת. תאמין לי, גם לי יש מה לומר הכי הרבה. אבל אני לא אומר.
אלי זיטוק
ידידי אורי, יש עוד עמותות אחרות שאני לא אגיד את שמן - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
היו"ר דוד אמסלם
אלי, אתה מדבר רק אלי. בדיונים פה מדברים רק אלי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - משרד הפנים, לא אתה.
היו"ר דוד אמסלם
אורי, מספיק. דבר אליי.
אלי זיטוק
יש עוד עמותות שאני בכוונה לא רוצה לציין את שמן לפרוטוקול כי אני אקפיץ את אורי, שאינן בסטייל של זק"א. המשמעות היא שאני אצטרך לזחול כל שנה על עוד ארבעים, חמישים מיליון שקל. אני לא יכול להתקיים בלי הכסף הזה.
היו"ר דוד אמסלם
הבנו. תודה רבה.

יש עוד עמותה שרוצה לחדד משהו? בבקשה.
משה טיטלבוים
אני מנכ"ל איחוד הצלה. ראשית אני מברך על היוזמה. אני רוצה רק לציין ולהדגיש שאין לנו היום תמיכה ממדינת ישראל. כל התקציב שלנו הוא אך ורק מתרומות. שמעתי פה שאנחנו מקבלים תמיכה, אז התשובה היא לא. אין ספק שהיום בגלל שאנחנו גם נותנים שירות דרך מטה איחוד הצלה לתושבי מבשרת אז בעצם אנחנו לא רשאים לקבל את ההנחה הזאת. יש לנו כיום כארבעים בתי מתנדב בכל הארץ, והסוגיה הזאת מאוד רלוונטית להמשך ההתפתחות של הארגון. לכן אנחנו מברכים על כך, ואנחנו חושבים שזה דבר שיקל עלינו מאוד וגם כמובן לזק"א.
היו"ר דוד אמסלם
תודה.
יואב בן צור (ש"ס)
- - - לא תעשה טובות.
היו"ר דוד אמסלם
אבנר, בבקשה.
אבנר עורקבי
אני יושב-ראש ארגון אהב"ה וחבר פורום הנכים. כל הכבוד לכם, אתם הבאתם עכשיו הנחה בארנונה לכל העמותות, ועכשיו תעבירו את החוק הזה, אבל מה עם הנכים?
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה גם עמותות לנכים.
אבנר עורקבי
זה לא עמותות. הנכים עצמם. יש לנו נכים עם אלפיים שלוש מאות שקל.
היו"ר דוד אמסלם
אבנר, זה לא הדיון עכשיו.
אבנר עורקבי
אני יודע, אבל - - - על הגב של הנכים.
היו"ר דוד אמסלם
אבנר, אני מכבד אותך, אתה יודע. אל תפריע לי בדיון.
אבנר עורקבי
אתם עושים אותנו מסכנים.
היו"ר דוד אמסלם
אבנר, תודה רבה. אריאל יוצר, אגף תקציבים, בבקשה.
אריאל יוצר
צהריים טובים. מאחר שאנחנו לא עושים דיון פרטני על נוסח החוק אז רק אמירה עקרונית: העמדה שלנו היא שמדיניות ההנחות בארנונה אמורה להיות מדיניות מצמצמת מכמה סיבות.
תומר רוזנר
זאת עמדת ממשלה?
אריאל יוצר
זאת עמדת אגף התקציבים.
תומר רוזנר
- - - ועדת שרים לענייני חקיקה.
אריאל יוצר
לא, אמרתי – אנחנו לא עושים דיון פרטני על החוק. זה דיון בהצעת החוק.
היו"ר דוד אמסלם
אריאל, אתה יודע שזה כבר עבר ועדת שרים.
חיים ביבס
זאת אומרת עמדת הממשלה כבר הובעה, כולל האוצר.
אריאל יוצר
הייתי שם, הבעתי את דעתי וועדת שרים הכריעה מה שהכריעה.
תומר רוזנר
אז אתה מחויב.
אריאל יוצר
לא אמרתי שלא, תומר. רק אמרתי שאני אומר אמירה כללית, לא על נוסח החוק.
חיים ביבס
- - - משרד ממשלתי זה גוף מתנדב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - אתם מדברים. מה - - - נותן לעיריית ירושלים?
חיים ביבס
ליצמן רוצה להעביר את כל העמותות למועצות האזוריות.
אריאל יוצר
אני רק אסביר את הרציונל. לטעמנו, המדיניות אמורה להיות מדיניות מצמצמת מכיוון שההצעות האלה מגיעות בלי מקור תקציבי. זאת אומרת יש הנחה שבאה בחקיקה ראשית ככלל בלי לערב את ראש הרשות, ולכן הוא מקבל את זה כנתון ואמור להתמודד אחרי זה ולאזן את התקציב שלו בלי שהוא נערך; שנית - -
היו"ר דוד אמסלם
אבל אריאל - -
יואב בן צור (ש"ס)
היה עודף של 3.9 מיליארד בינואר.
היו"ר דוד אמסלם
אבל כל הפטורים על-פי חוק.
אריאל יוצר
חד-משמעית.
היו"ר דוד אמסלם
ואתה יודע שכל הפטורים התקבלו בכנסת.
אריאל יוצר
גם.
היו"ר דוד אמסלם
על-ידי הממשלות.
אריאל יוצר
על-ידי הכנסת.
היו"ר דוד אמסלם
בוודאי. אבל אתה יודע שאם זה לא עובר את ועדת שרים זה כמעט נדיר מאוד. אז אני אומר לך שרוב הפטורים עברו על-ידי הממשלות.
אריאל יוצר
זה נכון.
היו"ר דוד אמסלם
אני רוצה את ההתייחסות שלך איפה האוצר בעניין.
אריאל יוצר
האוצר חושב שמדיניות ההנחות אמורה להיות מצמצמת.
היו"ר דוד אמסלם
ולגבי הצעת החוק הספציפית הזאת, אני רוצה לדעת מה עמדתכם.
אריאל יוצר
ועדת שרים לחקיקה הביעה עמדה חד-משמעית - -
היו"ר דוד אמסלם
לא אמרתי לגבי זה. אני שואל שאלה. אתה לא להמן, אתה לא מהאו"ם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה עמדתך?
אריאל יוצר
מה עמדתי הפרטית?
היו"ר דוד אמסלם
לא. עמדת אגף התקציבים בעניין. הרי בסופו של דבר רוב העמותות האלה או חלק גדול מהן נותנות שירותים שהמדינה צריכה לתת. המדינה צריכה לתת אותם בכסף מלא. כל דיון שאני עושה כאן יש אנשים טובים באמצע הדרך שנכנסים לוואקום שהמדינה לא עושה. אין לי מושג למה. בסופו של דבר הם נכנסים פנימה. חלקן מתוקצבות ככה, חלקן בכלל לא מתוקצבות וכו'. אנחנו באים להסדיר את סוגית הארנונה הספציפית הזאת לגבי אותם מוסדות. עזוב את התחולה שלהם, נדבר אחרי זה. אז אני מסכים עם עיריית תל-אביב. לא התכוונו לוועדה פה ולא למפעל הפיס. אנחנו אחרי זה נצמצם את זה. מה עמדת האוצר לגבי ההשתתפות שלו בעניין? הרי אתה לא מהאו"ם.
אריאל יוצר
אתה צודק, אני לא מהאו"ם, אבל אני משתדל להתמקד במה שאני מבין בו ואחראי עליו. אני אחראי על נושא השלטון המקומי באגף התקציבים. אין שום בעיה לעשות דיון על מדיניות הרווחה, על השתתפות המדינה בתחום הזה, והאם היא נעשית במידה ראויה או לא. אבל אני אחראי באגף התקציבים על תחום השלטון המקומי ועל תקציבי הרשויות המקומיות ובזה אני מבין. העמדה שלי שאמרתי לפני רגע – אני עומד מאחוריה. הגמישות של השלטון המקומי - -
היו"ר דוד אמסלם
עד עכשיו לא הבנתי מה העמדה. אתה מדבר ומדבר - לא הבנתי. אתם שותפים או לא?
אריאל יוצר
אני לא יכול להביע - - -
היו"ר דוד אמסלם
אז תגיד לי שאתה לא יכול להגיד את התשובה. אין לך תשובה.
חיים ביבס
- - -
היו"ר דוד אמסלם
חיים, אל תפריע לי.
אריאל יוצר
אני לא יכול להתייחס לנושא הספציפי הזה מאחר שזה לא תחום אחריותי.
היו"ר דוד אמסלם
אז מה תחום אחריותך פה?
אריאל יוצר
השלטון המקומי.
היו"ר דוד אמסלם
אני מדבר על השלטון המקומי.
תומר רוזנר
עמדתך לגבי הצעת החוק. זה מה שהוא שואל אותך.
אריאל יוצר
עמדתי נקבעה בוועדת השרים.
תומר רוזנר
מה העמדה?
אריאל יוצר
העמדה שוועדת השרים תומכת, ולכן אני כפוף לה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה. אני מבקש לסכם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, משרד ממשלתי ברמלה נותן שירותים לכל הסביבה ומשלם רק שליש. תראה איך הם עומדים פה ולא מוכנים לעמותות אחרות - -
היו"ר דוד אמסלם
אתה יודע מה אמא שלי אמרה לי על זה - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
איזה אבסורד, כמה צביעות.
היו"ר דוד אמסלם
אז אני אספר לך. אמא שלי סיפרה לי שיום אחד חמור נפל לבור בשבת. באו לרב, ואמרו לו, כבוד הרב, מותר להוציא את החמור בשבת? אמר, מה פתאום, השתגעתם? אמרו לו, כבוד הרב, אבל זה חמור שלך. אז הוא אמר, צמוד לקיר ובשקט. זה אפרופו משרדי הממשלה.

אני רוצה לסכם. אני מרגיש לאור ההערות של יושב-ראש השלטון המקומי חברי חיים – ואתה חידדת אותם גם באזור תל-אביב – שאנחנו צריכים לעשות יותר זום על הנושא של סוג העמותות. אני מסכים שלא הרי זה כהרי זה, כי יש כנראה עמותות שלא צריכות להיות בפנים, ויכול להיות שזה גם הרוב. גם תלוי באיזו עיר. יש עיר שכל העמותות בה עושות גמילות חסדים, ויש כאלה שעוסקות בספורט ובכל מיני דברים, והן לא קשורות. זאת הצעת חוק שהגשתי, ואין לי ספק שזה בא לפתור אבסורד עצום. כשפנו אלי בנושא אני חשבתי שהכול הפוך. הרי ממה נולד הסיפור? התקשר אלי חבר שיש לו בית תמחוי. באה המדינה ואמרה, תחלק בכל הארץ. הוא הקים במועצה אזורית מפעל אריזה קטן, והוא שולח מנות על בסיס רשימות של משרד העבודה והרווחה. זה לא קמחא בפסחא – הוא מקבל רשימה של קשישים שלא יכולים לצאת מהבית. זה לא קשיש שיכול לבוא לאכול. אם אתה לא מביא את המנה הבן אדם לא יוצא – נחנק, מת. מדינת ישראל לא עושה את זה. בא יהודי באמצע הדרך, החליט לקחת את היוזמה. עשה את זה ארבע שנים, קרא לו ראש המועצה לפני כמה חודשים, אומר לו, תשמע, לא נעים לי, אני לא יודע איך להגיד לך – אני לא רוצה לגבות ממך ארנונה, אבל משרד הפנים מחייב אותי. הבחור סיפר לי. כמו הרבה דברים שקורים פה אני בהתחלה חושב שהוא טועה. ההיגיון שלי אומר שאם אתה מחלק רק לעיר שלך תקבל 50%, ואם אתה מחלק לכל המדינה אז נקרא לך להדליק משואה בהר הרצל וניתן לך 100%. מסתבר שפה הכול הפוך, הכול עקום. אני בא מהזווית של המדינה, לא מהזווית של השלטון המקומי.

לכן הגשתי את ההצעה הזאת כי חשבתי שהיא באה להסדיר מצב אבסורד שלא יכול להתקיים. לכן אני מקדם את ההצעה על הבסיס הזה. אבל כאן אני עוצר, ותכין את הבוסים שלך במשרד – אנחנו אנחנו לא מקבלים את העיקרון, הכנסות שם, הוצאות פה. אנחנו נקבע בחוק מאצ'ינג בין הממשלה לבין העירייה, איך היא סופגת את סוגית ההנחות על-פי החוק. זה נעשה בצוות שאני אקים. אני אקים צוות מצומצם קטן מקצועי שיכלול גם את יושב-ראש מרכז השלטון המקומי, כמובן; את אריאל יוצר שיהיה שותף כדי שלא יגיד, לא ידעתי; כמובן את היועץ המשפטי של הוועדה; ואנחנו ניקח עוד שניים-שלושה חברי כנסת - -
מרדכי כהן
ותרו על משרד הפנים.
היו"ר דוד אמסלם
לא. גם משרד הפנים, בוודאי. אתה, מרדכי. אני אעשה עבודת מטה. נלטש את החוק. מבחינתי עד הפגרה סגרנו את החוק בקריאה השלישית בכנסת.
תומר רוזנר
עד קריאה ראשונה.
היו"ר דוד אמסלם
עד קריאה ראשונה, אומר לי תומר. אנחנו העברנו את זה בקריאה טרומית, ונעביר את זה בקריאה ראשונה. תשב עם אמיר ותדבר אתו. לשם אני הולך.
ליאור פינקל-פרל
חייב להיות נציג בוועדה הזאת גם מהמגזר השלישי.
היו"ר דוד אמסלם
לא, לא. תסמכו עלי, אני אייצג את כולם נאמנה. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:10.

קוד המקור של הנתונים