ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 24/02/2016

פניות ציבור בנושא חיוב הבנקים בעמלות המרה למקבלי פנסיות ממדינות זרות

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 43

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום רביעי, ט"ו באדר א התשע"ו (24 בפברואר 2016), שעה 10:07
סדר היום
פניות ציבור בנושא חיוב הבנקים בעמלות המרה למקבלי פנסיות ממדינות זרות
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר

סופה לנדבר
מוזמנים
דורית מרקוביץ - פיקוח על הבנקים, בנק ישראל

רונן ניסים - עו"ד, מחלקה משפטית, בנק ישראל

עופר שטיין - ביקורת פנים, משרד העלייה והקליטה

יוליה חובניק - משרד העלייה והקליטה

טלי בוהדנה

-

מנהלת אגף הביקורת ופניות הציבור, משרד העלייה והקליטה

אביבה בלבינדר - מנהלת ענף פנ"צ, משרד העלייה והקליטה

אינה פרבר - מנהלת תחום ביקורת פנים, משרד העלייה והקליטה

אלה יוסילביץ - מנהלת אגף פניות ציבור, משרד העלייה והקליטה

תמר פרידמן

-

אגף הביקורת , פניות הציבור

שיבאני פרג' - אגף ביקורת ופניות ציבור, משרד העלייה והקליטה

משה פיינה - הבנק הבינלאומי

מיה ליפר - בנק יהב
ייעוץ משפטי
ורק קירו-זילברמן
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים

פניות ציבור בנושא חיוב הבנקים בעמלות המרה למקבלי פנסיות ממדינות זרות
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נפתח את הדיון בפניות ציבור בנושא: חיוב הבנקים בעמלות המרה למקבלי פנסיות ממדינות זרות. לפעמים נוגעים בנקודה קטנה שיכולה להשליך על דברים גדולים.

סופה לנדבר, חברת הכנסת שיזמה את הדיון, את לקחת נקודה אחת, לפעמים לוקחים סיכה אחת והיא מפוצצת עולם גדול. יש אנשים שטוענים שאין מדינה בעולם שהבנקים מתפרנסים מעמלות או משירותים שניתנים לאזרח באחוזים כל כך גבוהים כמו במדינת ישראל. בעבר היה מחקר שאמר ש-13% מרווחי הבנק הם מהעמלות. היום אומרים שזה כבר 30% ויותר ויש בנקים שרוב ההכנסות שלהם זה מעמלות שהם מהציבור. אם חברת הכנסת לבנדר תרצה ליזום מתוך הדבר הקטן הספציפי הזה מהלך גדול יותר, לבחון מחדש את נושא העמלות של הבנקים שרובן אינן נחוצות, אולי שכרנו יבוא. אנחנו נתמקד בנושא עצמו.

הוועדה מתכנסת בעקבות פנייתה של חברת הכנסת לנדבר, חברת הוועדה, שציינה שהיה סיכום לפני 9 שנים עם הבנקים שלא תהיינה עמלות המרה על הפנסיות מחבר המדינות והיום הם לא עומדים בזה וכן לוקחים עמלה.

עמלת המרה על פי החוק אסור לקחת על רנטה מגרמניה. השאלה, למה פנסיה מחוץ לארץ, כסף זעום, עבור קשישים שמקבלים על עבודתם שלא בישראל, מותר לבנקים לקחת עמלות. בתשובת הבנקים שהגיעה לדיון מרבית הבנקים מתייחסים לעובדה שלא גובים עמלת חליפין מהרנטות מגרמניה, לפיכך ניתן להסיק שלמרות המלצות הוועדה מ-2007, ההמלצות לא מקוימות והבנקים גובים עמלת חליפין על פנסיות מרוסיה. אני לא אקרא עכשיו את תשובות הבנקים, אני מניח שנציגיהם נמצאים פה. אני רוצה לתת את רשות הדיבור ליוזמת הדיון. חברת הכנסת סופה לנדבר בבקשה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב ראש, אורחים שלנו, משרד העלייה והקליטה. אני רוצה לביד שבעיניי שליחת הציבור אין דברים קטנים.

אדוני היושב ראש, הרי אתה יודע שהקריירה שלי התחלתי כיושבת ראש ועדת פניות ציבור ונהניתי כמו שאתה נהנה לטפל באנשים, לעזור לאנשים. אחד הנושאים היה הנושא שעבור אנשים הוא נושא גדול, אחד הנושאים, אמרתי היום בוקר לשולמית שזה היה בית החולים באשדוד.
היו"ר ישראל אייכלר
העברת חוק שצריך לבנות בית חולים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
העברתי חוק, אבל אחר כך החליטו להקפיא ודרך וועדת ההסדרים להוציא את זה ולהרוס ולא נתנו. אני זוכרת 11 ישיבות שבוע אחרי שבוע וקם בית החולים באשדוד. כשאני היום נכנסתי לכנסת ראיתי את יושב ראש וועדת הרווחה שסיפר שאתמול הוא היה במפגש עם הנהלת אסותא, עכשיו כבר מתחילים להכין את הצוות. 180 רופאים יקבלו שם לעבודה, עולים וותיקים. כאשר אני חוזרת לאשדוד, עוברת ומסתכלת על מה שהיה שזה שינוי במשך יום, ליבי מתמלא בדבר שגם כאן בכנסת עשינו. עכשיו על עמלות.

היום יש מצב, מצב לא פשוט של קשישים במדינת ישראל. אנחנו מעבירים חוקים ומנסים להעביר חוקים על פנסיה, על שינוי מצב קשה ביותר לדעתי, של אנשים שמקבלים קצבת זקנה וחיים אחרי קו העוני וזה אחרי וועדת העוני שהיושב ראש הנוכחי אלאלוף עמד בראשה, והוסיפו להם כסף, לא הוסיפו להם מספיק. רמת החיים שלהם, זאת אומרת, הקו הזה של החיים, כמו שאני אומרת הוא קו שאחריו חיים בעוני, הם לא הגיעו לקו הזה. בגלל זה אני חושבת שכל גרוש שהם חוסכים ומסוגלים לפנות אותו לתרופות, לחיים – זה דבר קדוש. אני היום פתחתי את עיתון ידיעות אחרונות ובעמוד הראשון יש מאמר שדרשו במשרד האוצר לבדוק האם אצל ניצול שואה יש שיניים שלו, הוא היה צריך להוכיח כדי לקבל כסף ממשרד האוצר לעקור שן.

אני אומרת היום, גם בנקים. אני מבינה שאתם עובדים בשביל רווחים, אבל יש אוכלוסייה מסוימת שלדעתי, כמו כל הציבור, אתם חייבים לוותר על הדבר הזה. נכון שלפי חוק- - -
היו"ר ישראל אייכלר
על כמה אנשים מדובר?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אלפי אנשים שמקבלים פנסיה, מי יודע איזה פנסיה שם, 100 דולר, 300 דולר, בגלל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש קרוב ל- 10,000 רק ב"פועלים".
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
נדמה לי שבסך הכול 30 אלף מקבלים פנסיה מרוסיה.
היו"ר ישראל אייכלר
וכמה זה העמלה?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
עמלה לא גבוהה, אבל לבנאדם שאוסף את הגרושים האלה כדי להתקיים, אני חושבת שהבנקים יספרו לנו איזו עמלה קיימת שם ולמה אחרי הישיבה שהייתה בשנת 2007 הם ביטלו, אז הם לקחו על עצמם את הטיפול באנשים האלו, למה היום חזרו בעצמם ולוקחים את העמלה הזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. אני רוצה לעבור לבנק ישראל ראשונים, דורית מרקוביץ, פיקוח על הבנקים בבקשה. מה אומר החוק בעניין הזה?
דורית מרקוביץ
תודה. קודם כל אני אתייחס למקרה הכללי ואחר ניכנס ברמת בנק כי באמת בנקים רשאים לגבות עבור השירות הזה שנקרא העברת מט"ח (מטבע חוץ) לארץ. בפעולה של הבנק הזה מעורבים בה גם מערכת טכנולוגית, מחשבים וגם בן אדם שצריך לעשות את הבדיקות לזה. באמת נעשות בדיקות שמצדיקות סוג של גביית עמלה ובנקים רשאים לגבות עמלה. מי שגובה את סכום העמלה, אני מדגישה פה, הם הבנקים עצמם והם ערים גם למי מקבל את הסכומים, לצד זה שיש להם את העלויות.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם פיקוח או קביעה או say כמה מותר להם וכמה אסור להם, מה הם הגבולות?
רונן ניסים
ברשותך אולי אני אתייחס. עורך דין רונן ניסים- - -
היו"ר ישראל אייכלר
המחלקה המשפטית.
רונן ניסים
בנק ישראל. לפי "חוק הבנקאות שירות הלקוח", יש לנגידה סמכות לתת פיקוח על עמלות מסוימות. כאשר היא מזהה סוג של כשל שוק או אירוע חריג, בדרך כלל באירועים חריגים שמצדיקים פיקוח. היום יש מספר בודד של עמלות שהן בפיקוח. יש סמכות כזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שהבנק, למרות שהוא עסק פרטי, הוא לא יכול לקחת את אותה עמלה מ-300 שקל שאדם מקבל, אפילו אותו אחוז, לעומת עסק מסחרי שמעביר מיליונים ומרוויח מיליונים, כשהבנק אומר: 'אני יכול להיות שותף איתך כי אני מעביר את הכסף'. לעומת, שאם אתם מוסמכים שהנגידה תגיד שהיות שמדובר פה באוכלוסייה ענייה, על המרות כאלה בסכומים כאלה אתם לא יכולים לקחת אחוז כזה.
רונן ניסים
כעיקרון, לפי החוק יש סמכות. כמו שציינתי זה חריג לכלל, שאין התערבות במחירי עמלות אלא באמת במקרים שמצדיקים. לפי החוק יש עילות פיקוח שאם מדובר בשירות חיוני או מדובר פה בעידוד תחרות או אם מדובר בשירות שאתה לא יכול לקבל אותו אלא בבנק שאתה לקוח בו. אם מתקיימת אחת מעילות הפיקוח אז כאן סמכות הנגידה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם מושג כמה היום אחוז הרווחים של הבנקים מסעיף העמלות?
דורית מרקוביץ
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה?
דורית מרקוביץ
אני באמת רוצה להתייחס לזה, גם חברת הכנסת סופה לנדבר התייחסה. אני באמת רוצה להתייחס לנתונים שקיימים ואני אדבר ברמה המצרפית של הבנקים.

המקור של הבנקים מעמלות, הכנסות של הבנקים או מעלמות או מהכנסות שונות, אנחנו נתייחס בדיון הזה להכנסות מעמלות ממגזר שאנחנו קוראים לו יחידים ועסקים קטנים. יחידים זה כל אחד כמונו ועסקים קטנים שיש להם מחזור פעילות בסדר גודל של כ-5 מיליון- - -
היו"ר ישראל אייכלר
בשנה.
דורית מרקוביץ
בשנה, כן. עמלות, זה לפי בדיקת פיקוח ושל מעקב פיקוח וגם נתונים שאנחנו מפרסמים לאורך זמן. ההכנסות מעמלות, יש לנו נתונים שמראים שהכנסות, לקוח יחיד משק בית לא משלם עמלות מאוד מאוד גבוהות בכלל הפעילות השוטפת שלו. פה אנחנו מדברים על משהו מאוד ספציפי לאנשים שעלו מחו"ל ויש להם פנסיה שהם מקבלים מחו"ל- - -
שלומית אבינח
מה ההערכה, יש לכם נתונים?
דורית מרקוביץ
יש לנו. מה את שואלת ספציפית?
שלומית אבינח
פנסיות מחו"ל.
היו"ר ישראל אייכלר
אני שאלתי קודם שאלה כללית.
דורית מרקוביץ
לגבי כללית אמרתי, העמלות - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כמה נשאר בקופות של הבנקים מעמלות?
דורית מרקוביץ
עמלות שיחידים משלמים ככלל, יחסית נמוכות. המפקחת על הבנקים הייתה לפני כשבועיים בוועדת הכספים וגם הציגה את הנתונים האלה, אני יכולה למסור לכם אותם שוב.
היו"ר ישראל אייכלר
אם את זוכרת תגידי, אם לא אז אנחנו נקבל את הנתון שהיא אמרה שם.
דורית מרקוביץ
הנתון הספציפי, אנחנו מדברים עכשיו על עובר ושב. אם אנחנו מדברים על עובר ושב, יש מסלול בסיסי שהעלות שלו היא 10 שקלים. לקוח יכול לעשות 10 פעולות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אחוז מהכנסות הבנקים זה מעמלות, שאלה מאוד פשוטה, כוללנית, את לא חייבת לדייק על האחוז, אבל, 30%, 50%, 13%?
דורית מרקוביץ
אם אתה אומר 30% אתה מתייחס לסך העמלות של הבנקים מהמגזרים השונים, גם מעסקים גדולים, גם מעסקים קטנים וגם מיחיד.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אני שואל את זה.
דורית מרקוביץ
לפני הנתונים שבידנו, אני אשלח לכם אותם, ההכנסות מעמלות ממגזר יחידים וממגזר עסקים קטנים זה שיעור הרבה הרבה יותר נמוך מה-30% - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כמה?
דורית מרקוביץ
אני אדם של מספרים ואני לא רוצה לומר מספר שאני לא אעמוד בו, הוא בטח לא 30%. אני אשמח לשלוח לוועדה תוך ימים.
היו"ר ישראל אייכלר
בכללי הן כן 30% כולל העסקים הגדולים?
דורית מרקוביץ
יתכן שכן, זה עניין שבעובדה, אני לא רוצה להטעות. לוקחים את הנתונים ובודקים, אני לא רוצה לומר משהו שימצא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם דברים בדוקים, אתם יכולים לשלוח לנו?
דורית מרקוביץ
כן, כן. אני אשלח לכם.
היו"ר ישראל אייכלר
אשמח לקבל תשובה לשאלה הזאת, את לא חייבת להגיד כרגע. עכשיו נרד למה שרצית להגיד וכנראה שכן הכנת ליחידים ולעסקים קטנים.
דורית מרקוביץ
עכשיו אנחנו באמת דנים בנושא חשוב שהעלתה חברת הכנסת סופה לנדבר.

בנקים רשאים לגבות, כפי שאמרנו, עמלה עבור מט"ח מחו"ל. העברת מט"ח מחו"ל יכולה להיות למי שבאופן חד-פעמי מקבל כסף מחו"ל או העברה קבועה, בדרך כלל זה האופי של מקבלי פנסיות או רנטות. באותו דיון שהיה ב-2007, קראנו את הפרוטוקול שלו עכשיו שוב, באמת זומנו נציגי בנקים והסוגיה הזאת עלתה. באותו דיון, ככל שאני הבנתי, היו נציגים של בנק לאומי ובנק הפועלים והם נענו לקריאה של חברת הכנסת סופה לנדבר. אם בודקים את התעריפונים של הבנקים לאומי ופועלים רואים שיש פטור לפנסיות שמתקבלות מחבר העמים. זאת אומרת, אנחנו ראינו שבעצם מה שסוכם, דובר או הייתה קריאה לבנקים ב-2007 לבקש מהבנקים שהשתתפו בדיון, אז באמת זה מתקיים.
היו"ר ישראל אייכלר
גם היום?
דורית מרקוביץ
כן. אני אומרת לך שבבדיקה שעשיתי, ממש אתמול, רשום שם שחור על גבי לבן שבנק לאומי והפועלים פוטרים את מקבלי הפנסיות מחבר העמים - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
ו"מזרחי" מה?
דורית מרקוביץ
"מזרחי", "בינלאומי", יש עוד שלושה בנקים- - -
שלומית אבינח
אני רוצה להגיד לפרוטוקול. כל הבנקים זומנו לדיון וחלקם בחרו כן להגיע, חלקם בחרו מסיבות שלהם שלא להגיע. בפרוטוקול מופיע, אבל הזמנו את כולם ולא כולם התייחסו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו נצא בקריאה לאזרחים: 'תעזבו את הבנקים האלו ותעברו לבנקים שמעדיפים אתכם'.
היו"ר ישראל אייכלר
יש פה מבנק הבינלאומי? אתה כבר תגיד בהמשך כי אני לא הבנתי מה כתבתם. אני עובר לפי הסדר שכתבה המנהלת. בנק לאומי.

את אומרת שבנק לאומי ובנק הפועלים לא לוקחים. הם עומדים בסיכום שהיה ב-2007.
דורית מרקוביץ
כן, והתעריפון שלהם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הבעיה היא עם הבנקים האחרים.
דורית מרקוביץ
הייתי אומרת שבבנקים אחרים גובים עמלה עבור השירות הזה וזה מופיע בתעריפון.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם תשקלו התערבות שלכם בעניין הזה שאנשים - - -
דורית מרקוביץ
זו באמת שאלה טובה.
היו"ר ישראל אייכלר
ואז זה פותר את הבעיה, אני לא צריך טובה מאף אחד. אתם תקבעו שמי שמעביר פנסיה כל כך קטנה, לדעתי לא משנה אם זה מרוסיה או מאמריקה או צרפת, אז לא יגבו אצלו עמלה, לפחות להעברה קבועה. אם זה פעם אז מילא, אבל כל חודש להוריד מבנאדם שמרוויח כמה מאות שקלים, לא צריך לקחת.
דורית מרקוביץ
אנחנו באמת בנקודת זמן הזאת, אני רוצה להעיר עוד דבר. לפני כשנתיים וחצי היה צוות לבחינת הגברת התחרותיות במערכת הבנקאות, וועדת זקן אנחנו קוראים לה, והיו המון המון המלצות. בין ההמלצות היה לבחון את העמלות שנגבות בגין פעילות במט"ח וגם הנושא הזה נכנס שם. זה נושא שנמצא היום בסדר היום של היחידה שלנו. רוב ההמלצות של וועדת זקן, היו המון המלצות, הן יושמו כבר. זה באמת הדבר האחרון שאנחנו בודקים: גביית עמלות במט"ח, כי זה נושא שהוא בעייתי ומורכב, הוא גם מייצג שלל של פעילויות שצריך לבחון כל אחת לגופה. במסגרת זו, בלי שום קשר, אנחנו נבחן גם את הנושא באופן כללי. אנחנו נבדוק גם את הנושא של גביית עמלה בגין פנסיה בסכומים מסוימים. אני לא מתחייבת לשום דבר, אבל בהחלט נעשה את הבדיקה הזאת. זה נמצא לי בתכנית העבודה של שנת 20016. אנחנו בבנק מאוד מפקידים על קיום המשימות שנקבעו בתכנית העבודה. יש לנו גם - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כמה זמן את צריכה כדי לבדוק את הנושא הזה?
דורית מרקוביץ
כמו שאמרתי, אנחנו מתכוונים לעשות בדיקה לא רק של העמלה הספציפית הזאת, אלא בכלל של עמלות הקשורות בפעילות במט"ח. זה לא משהו שבודקים אותו, אנחנו עושים בדיקה רוחבית- - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני זוכרת שכאשר קיימנו ישיבה בשנת 2007 זה לקח לנו ישיבה אחת והבנקים הסכימו. אני מבינה שלפי החוק הם יכולים לעשות את זה. ההתייחסות לקשישים, התייחסות לאנשים האלה שעברו כל כך הרבה בחיים והיום הם חיים מתחת לקו העוני, אני לא חושבת שמזה הבנקים יכולים להגיע לסכומים גדולים. אני חושבת שהפנייה שלכם יכולה לשנות את המצב ולעשות את זה במהירות רבה.
דורית מרקוביץ
אני גם רוצה לומר שבערך לפני כחודש יצאה המפקחת באמירה לבנקים, זה דבר חדש, היא הודיעה לבנקים שהפיקוח מתכוון לעשות סריקה של כל העמלות, נקרא להן, חריגות בצורה או אחרת. היא הודיעה להם על הסריקה על מנת שהם כבר יתחילו לעשות סריקה. זה אולי סוג הדברים שיכנס לסריקה - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זמן, זמן?
דורית מרקוביץ
אני אסכם את זה. בעצם יש פה שני מהלכים שבמידה מסוימת חופפים, אבל התכלית שלהם היא זהה. זה איתור עמלות שהן בסכומים חריגים או מסיבות גבייה חריגות, הפיקוח יעשה את זה. זה יהיה בשנת 2016, אנחנו כבר בסוף פברואר, אני לא יכולה להתחייב שזה יהיה מחר.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי נעשה את זה בשני שלבים.
דורית מרקוביץ
בהחלט הנושא נמצא על סדר היום של הפיקוח על הבנקים.
היו"ר ישראל אייכלר
חברת הכנסת לנדבר, יש לי רעיון. - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
להעביר את זה דרך חקיקה?
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא. קודם כל שנגיע - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתם לא רוצים חקיקה?
דורית מרקוביץ
לא, כי באמת הנושא בטיפול.
היו"ר ישראל אייכלר
לא. אני מדבר בשלב מוקדם יותר. אני רוצה שנגיע עכשיו לסיכום עם הבנקים, שכמו שהיה ב-2007 שהם ימשיכו עד שבסוף 2016. בנק ישראל, אם הם עמדו בזה בסדר, אם לא הם יצטרכו להתערב. אם הם לא יתערבו אז חברת הכנסת לנדבר תהייה פה ואז נעשה אולי חקיקה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל זה בעוד 10 חודשים, זה לא מספק.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה היום להגיע לסיכום עם הבנקים כמו שעשית אז, שבאופן וולונטרי הם יסכימו. יש כבר בנקים שהסכימו. בואו נשמע דבר ראשון את בנק לאומי, ברי רוזנברג מנהל רגולציה.
ברי רוזנברג
בוקר טוב. נתחיל בזה שהזכרת את האנשים שלא הגיעו. אותנו תמיד מזמינים מהבית הזה, אנחנו תמיד מגיעים לכנסת, מתי שצריך גם בדברים טובים וגם בפחות טובים. אני חושב שזה המינימום שצריך להגיד במקום הזה.

לגופו של עניין, אנחנו כבר לפני שנתיים, כשהיה הדיון ב-2007, כמובן הסכמנו וקיבלנו על עצמנו את העניין הזה של לתת את הפטור מהעמלה. בעצם יש פה פטור כפול, זה גם מעמלת העברה וגם מעמלת המרה. אנחנו הראשונים, בנק לאומי, - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
סליחה, פספסתי. אתה - - -
ברי רוזנברג
בנק לאומי.

אנחנו הראשונים שהכנסנו את זה גם תעריפון שלנו. זה מופיע שם ולא הגדרנו את זה ליוצאי רוסיה או משהו אחר, אלא מדינות חבר העמים. זה מתבצע מצוין. אתמול עשיתי עוד טלפון להיות בטוח שאין תקלות או משהו כזה. אני יודע שזה עובד מצוין - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עד איזה סכום הפנסיות האלה?
ברי רוזנברג
זה לא מוגבל בסכום. לא מוגבל.

אני רוצה להגיד עוד הערה קטנה, אתם דיברתם על יוזמות וכו'. אני אומר, הרי יש משפט ידוע: "איש אחד יחטא וכל העדה תקצור". אם יש איזה בנק או מישהו מסוים שלא עומד בסיכום כזה או אחר, אז צריך לטפל בו באופן אישי. אני חושב שהפתרון הוא לא לטפל באנשים באופן אישי. אני חושב שבנקים שבאו ובאמת לקחו את היוזמה, הבינו את הנחיצות - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה צודק, אנחנו נופיע בתקשורת ונמליץ: יש בנקים טובים וידידותיים לאנשים ויש בנקים ששמים פס על ההתנדבות ועל כל היחס לאנשים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה שאומר ברי מזכיר לי, יש סיפור בגמרא שהיה מישהו שאמר שיעור והקהל התחיל להתפזר, אז הוא צעק על אלה שנשארו 'למה נשארו כל כך מעט'. אמרו לו: 'למה אתה צועק על אלה שנשארו, תצעק על אלה שיצאו'. הוא אמר: 'הם לא נמצאים'.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לאלו שנמצאים.
היו"ר ישראל אייכלר
להפך, כי גם כשבנק ישראל יתערב, הרי הוא לא יעשה יותר חמור ממה שאתם עושים היום. זאת אומרת, אתם עושים כבר את ההסדר הזה. השאלה שלי, למה מדובר רק במדינות חבר העמים, מה עם האחרים. אנחנו יודעים עכשיו שמצרפת עולים הרבה עולים ויש שם אנשים שהם לא עשירים יותר מהעולים מחבר העמים. האם אתם תחילו גם עליהם את הדבר הזה? אני אומר בסכום מסוים, מי שמביא מצרפת כסף רב, אתם לא צריכים, אבל מי שמביא את הפנסיה הקטנה. אולי תגידו על איזה סכום, עד עכשיו לא שמעתי על איזה סכום.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מדובר ב-100 דולר, 150 דולר לחודש.
היו"ר ישראל אייכלר
זה הכול, אפילו לא מדובר על 1,000 דולר, ממש לעג לרש. כמה מקבלים פנסיה מארצות הברית בדרך כלל? אני מדבר על פנסיה של ממשלת ארצות הברית.
דורית מרקוביץ
מדובר בסכומים אחרים.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה, 300, 600? לא יותר מ-300 דולר אני חושב. מישהו יודע? מעניין לשמוע. אז תוכלו לעשות את זה הרבה יותר אוניברסלי.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני בעד שיעשו אוניברסלי.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו אנחנו נדבר עם בנק יהב. בבקשה.
מיה ליפר
שלום, שמי מיה ליפר מבנק יהב.

בבנק יהב בעצם רוב התקבולים של לקוחות שמקבלים פנסיה מרוסיה מגיעים דרך בנק הפועלים. הבנק בעצם יושב על ערכות בנק הפועלים ואכן רוב הפנסיות פטורות להוציא מקרים חריגים שמועברים בצורה ידנית, ואז הרבה פעמים גובים עמלה כי זה לא נופל במנגנון האוטומטי. לפי בקשה פשוט פוטרים את הלקוח. זאת אומרת, אלו מקרים בקצה. לגבי עמלת חליפין, זה לא מופיע אצלנו, הפטור, בתעריפון כי לא ידענו שזה מקובל. זה לא תירוץ, אבל היה ברור שללקוחות שמגיעים להם רנטות מגרמניה יש פוטר, אבל לגבי הפנסיות זה לא היה ברור. אתמול עשיתי בדיקה, רוב הלקוחות משאירים את הכסף בחשבון מט"ח ולא ממירים אותו. אם יש בקשה, לרוב בסניפים פוטרים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מניח שמי שממיר את זה הוא בדיוק האיש שצריך כסף ואין לו את זה.
מיה ליפר
כן, אבל ממה שאני בדקתי אצל לקוחות שמקבלים, אצלנו ממש מעט, אבל אלה שמקבלים הם אכן מבקשים בסניף פטור ונותנים להם. זה באמת סכומים ממש קטנים, זה משהו כמו 5 דולר, אז זה לא סכום רציני.
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר לדעת מתוך כמה, מתוך 150 זה - - -
מיה ליפר
כן, ברור. לאור מה שאתם מציעים כאן אנחנו באמת נעביר את זה לתת פטור.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתם יודעים מה, אדוני היושב ראש, אני נפגשתי עם קבוצת רופאים והם אמרו שמצב הקשישים כל כך קשה שיכול להיות שאנחנו בכנסת לא מרגישים. אנשים שמכניסים משכורת, אפילו בינונית, לא מרגיש את זה. סיפרה לי רופאה אחת, היא נותנת לבנאדם מרשם והוא יוצא מהחדר שלה וזורק את המרשם וכשהיא שואלת: 'למה זרקת" הוא אומר: 'אין לי, אין לי כסף לקנות תרופות'. זה נשמע, מה זה 5 דולר, אבל לאנשים האלה זה סכום, עד כמה קשה לבטא, זה סכום שהוא נותן להם אפשרות כשהם הולכים בחום ונכנסים לחנות וקונים בקבוק מים. זה פשוט אבסורד שמדינת ישראל הגיעה למצב, אני מבינה שאנחנו צריכים לפנות לממשלת ישראל בחוקים שניסיתי לעביר, אלו חוקים שצריכים לתקן את המצב. יחד עם זאת, יכול להיות שהבנקים יכולים לקחת על עצמם, 5 דולר לא לבנק הפועלים ולא לאף בנק זה רווח. לאנשים האלה זה משמעותי.
מיה ליפר
אני רק אסכם. לגבי עמלת העברה יש באמת פטור, אבל לגבי עמלת חליפין אין ואנחנו נכניס אותה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתם תכניסו בבנק יהב. תוכלו להמליץ גם עליה באותו שידור. תסמכו על חברת הכנסת לבנדר כשהיא רוצה - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
היא יודעת לעשות את זה.
מיה ליפר
אנחנו נדאג שזה יכנס.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נעבור לבנק הבינלאומי משה פיינה.
משה פיינה
ברגע שקיבלנו את הפניה דבר ראשון שעשינו זה באמת לבדוק את ההסכם מ-2007, לא מצאנו, כנראה שלא היינו שותפים להסכם הזה. דורית גם אמרה שהישיבה הייתה בנוכחות בנק לאומי ובנק לאומי. אנחנו כמובן נבחן את הנושא הזה - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כמה זמן אתם צריכים כדי לבחון את הנושא?
משה פיינה
אני מעריך כשכחודש, פחות.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לפני החג אתם צריכים כבר להודיע ללקוחות. בעוד כמה שבועות אנחנו יוצאים לפגרה, אתם צריכים להודיע לנו שהתקבל.
משה פיינה
אני לא הגורם התפעולי הממונה על הנושא, אני חושב שכחודש, אנחנו נבחן את זה בחיוב.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יודע שסוף המושב זה ב-31 במרץ. אנחנו עכשיו בסוף פברואר. אני מניח שב-20 במרץ תוכלו להודיע לנו כן או לא. המנכ"ל, אנחנו נפנה אליו ונקבל תשובה. אני מקווה שהדואר יגיע עד אז. תשלח את זה במייל.

אני רוצה לתת את דברי הסיכום לחברת הכנסת לנדבר.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו עכשיו מדברים על בנק הבינלאומי שיודיע לנו תוך חודש ימים. בנק יהב – פטורים. בנק לאומי - כן. נשאר לנו בנק מזרחי.
שלומית אבינח
שהם לא כאן.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נפנה גם אליהם ונודיע להם שיש סיכום עם הבנקים בישיבה הזאת, אם הם מוכנים להצטרף שיודיעו לנו ואם לאו שיודיעו לנו. אני מניח שהם יצטרפו, בשביל 5 דולר האלה לא כדאי להם, מודעה אחת תעלה להם יותר מכל העמלות.
רונן ניסים
גם בנק דיסקונט.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. אם יסתיים המושב - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
ומה עם בנק דיסקונט?
שלומית אבינח
הם גובים.
היו"ר ישראל אייכלר
נפנה אליהם. נודיע להם שיש פה סיכום של הבנקים האלה, שחידשנו את הדיון ושאנחנו מבקשים מהם להצטרף.
שלומית אבינח
אפשר להקריא את התגובה שלהם שהם גובים.
היו"ר ישראל אייכלר
הם אומרים כשבא אדם פרטני הם מסתדרים איתו, אבל אנחנו רוצים משהו יותר כללי. אני אסכם.

הוועדה לפניות הציבור דנה ביוזמת חברת הכנסת סופה לנדבר בעניין חיוב עמלות המרה למקבלי פנסיות ממדינות זרות.

הוועדה רשמה בפניה את הודעות הבנקים: הפועלים, לאומי, יהב שהם לא לוקחים את העמלות האלה. הבנק הבינלאומי יודיע לנו תוך חודש על הצטרפותו להסדר הזה.

אנחנו פונים למפקחת על הבנקים שאם עד סוף המושב הבנקים לא יגיעו לזה, אולי כדאי שתהייה יוזמה של המפקחת עד ה-31 במרץ 2016. שתהייה יוזמה של נציבות הבנק להתערב בגביית העמלות על פנסיה מחוץ לארץ מקשישים עד סכום מסוים כדי לפטור מעמלות המרה והמעמלות העברה.

אנחנו רשמנו בפנינו שבנק ישראל עושה סריקה של עמלות בחריגות בבנקים. שירסנו את עמלות הבנקים עד סוף שנת 2016.

אנחנו פונים למנכ"לי בנק דיסקונט ובנק מזרחי וכל הבנקים להצטרף להסדר הזה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
על הרנטות ועל הפנסיות עד סכום מסוים.
היו"ר ישראל אייכלר
גם על העברה וגם על ההמרה שאנשים עד סכום מסוים, 1,000 דולר או משהו כזה שלא ייקחו עמלות. אין לי את הנתון, נדמה לי שאזרח ארה"ב מקבל בין 300 ל-600 דולר, אם זה זוג זה בערך 1,000 דולר. צרפת, אני לא יודע.

לפני שאני סוגר את הישיבה אני רוצה לומר מה שהזכירה חברת הכנסת סופה לנדבר בעניין התרופות. אני זוכר שהייתה פה מדינה שלא לקחה כסף על תרופות מאדם שהיה בקופת חולים וקיבל רצפט מהרופא. אחר כך התחילו לקחת כמה שקלים בודדים עבור הרצפט, ואחר כך עלו ל-10%,15%, היום אנחנו ב-50%. זו שערורייה, זה היה כשהמדינה הייתה ענייה, היום המדינה פי כמה וכמה עשירה, זה עוול שיש מצב, שכפי שהזכרת, שיש אנשים לא יכולים לשלם את ההשתתפות בתרופות. אני אדבר עם שר הבריאות, עכשיו הוא בהחלט מנהל מלחמות, אולי גם את הדבר הזה צריך, להפסיק את השתתפות העצמית לפחות לאנשים עניים וקשישים. בשעתו לא היה הבדל אם אתה עני או עשיר, קיבלת רצפט, הלכת לקופת החולים - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
דיברתי עם רופא שיניים אחד, הוא אומר: 'עקרתי שן ואמרתי לו תכנס עכשיו לבית מרקחת תיקח אופטלגין, הוא אמר מרשם. שאלתי, מה נותן לך המרשם שלי, חסכון של 3 שקלים'. הוא פתח עיניים על החולה, אבל אין מה לעשות. יכולים להיות שאנחנו לא מבינים את חומרת המצב של אנשים, אם הם צריכים 3-4 שקלים לחסוך ולחשוב אם יקנה תרופה עם המרשם או לא יקנה, יזרוק את המרשם ולא יקנה תרופה בכלל – משהו קורה במדינה הזאת. כאשר אנחנו עכשיו בממשלה משביצים שהוסיפו כסף לקצבת זקנה, הרי יש קו, 3,000 וכמה שקלים לבודד ואחרי הקו הזה זה עוני, ו-4,907 שקלים לזוג. אחרי הקו הזה זה עוני מחפיר. אז עם כל הכסף שהוסיפה המדינה והביטוח לאומי, כל הקשישים שמקבלים רק קצבת זקנה וחיים רק בקצבת זקנה, חיים במדינת ישראל בעוני מחפיר. בגלל זה ניסיתי להעביר חוקים בלי הצלחה, אבל מאמינה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הכול בגלל שאת לא בקואליציה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו עוד נהייה בקואליציה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מודה לכם מאוד על הדיון. נדמה לי שזו הפעם הראשונה שמדברים פוליטיקה בוועדה הזאת.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זה לא פוליטיקה, זה חיים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא. לא. המשפט האחרון אמרתי.

אני מודה לכם שהייתם, ובהצלחה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:42.

קוד המקור של הנתונים