ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/02/2016

פניות ציבור בנושא הנפקת רישיונות נהיגה מנייר והמרת רישיונות בישראל ובמדינות זרות

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 41

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שלישי, ז' באדר א התשע"ו (16 בפברואר 2016), שעה 12:00
סדר היום
פניות ציבור בנושא הנפקת רישיונות נהיגה מנייר והמרת רישיונות בישראל ובמדינות זרות
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
חנן אהרון - סגן מנהל אגף הרישוי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

יואב ענתבי - סמנכ"ל ביטוח אלמנטרי, איגוד חברות הביטוח בישראל

לוי קרן - פונה

ניסן שמש - פונה

אהרון סנדרס - פונה

גרשון - פונה

בני דורון - דובר הוועדה

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
ורד קירו-זילברמן
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

פניות ציבור בנושא הנפקת רישיונות נהיגה מנייר והמרת רישיונות בישראל ובמדינות זרות
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו פותחים את הישיבה של הוועדה לפניות הציבור בעניין נושא הנפקת רישיונות נהיגה מנייר והמרת רישיונות בישראל ובמדינות זרות. אני אפתח במשהו ששמעתי פעם באירוע מאוד מעניין, לא דרמטי, לא טרגי, אירוע. בא האמן והיה קהל קטן מאוד והיו המון כיסאות ואף אחד לא בא, ואז הוא אמר ככה, כתוב 'בין העולם למזבח יבכו הכהנים', כשהכוהנים נכנסים לבית המקדש, כשהם עוברים בין האולם למזבח, שם הם בוכים. זה מקום בערך של אמה עד אמה וחצי, בערך 90 ס"מ, אז הוא אומר שכשיש מעט אנשים אני יכול לדבר על הבעיה, לא להתבייש בפני קהל גדול. הכוהנים ניצלו את הפינה הקטנה הזאת שם לבכות, לא לבכות בעזרה ובמקומות הגדולים.

הדיון הזה, מלכתחילה הוא מאוד פונקציונאלי, הבאנו את הפונים, הבאנו את האנשים המקצועיים. מה שקורה בדיון הזה, שנדמה לי, אולי המנהלת תתקן אותי, שלפני 12 שנה כבר דיברנו על הדבר הזה. יש את זה בפרוטוקולים?
שלומית אבינח
לא, זה מ-2008. אני לא זוכרת.
קריאה
אני לא זוכר דיון כזה. אני פה מ-2003, לא זוכר דיון כזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז איך אני ישבתי בדיון כזה?
שלומית אבינח
על רישיונות נהיגה מנייר?
היו"ר ישראל אייכלר
מנייר. נבדוק בפרוטוקולים - - -
שלומית אבינח
אני לא זוכרת ובדרך כלל הזיכרון שלי די טוב לנושאים שלי. בוועדה לפניות הציבור? המדיניות שונתה ב-2008.
היו"ר ישראל אייכלר
כי את התלונות האלה אני כבר קיבלתי הרבה שנים ואני זוכר שעשיתי את זה, ומה שאכפת לי, שזה עדיין לא סודר. אני מקווה שהיום אנחנו נהיה אנשי בשורה.

אמרתי, הנושא הוא רישיונות נהיגה מנייר והמרת רישיונות במדינת ישראל ובמדינות זרות, ואני אתן את הרקע. יש לנו פניות של תושבים זרים, תושבי חוץ, שמעוניינים להוציא בארץ רישיון נהיגה ישראלי, משהו מאוד בסיסי, הבעיה שלהם שהם צריכים לעבור מבחן שליטה ברכב, גם אם הם מחזיקים רישיונות נהיגה מחוץ לארץ, אבל בסוף הם מקבלים פתק שתוקפו לחצי שנה. כשאני אומר פתק, זה דבר שלא מקובל בשום מקום בעולם. אם באמריקה שוטר אמריקאי רואה פתק רישיון נהיגה הוא שואל אם הגיעו ממלזיה או מסרילנקה. כי אולי שם נותנים רישיון נהיגה בנייר. במדינה נורמלית היום יש כרטיסי פלסטיק, שזה משהו יציב.

ועוד דבר, אחרי חצי שנה הם צריכים לבוא עוד פעם פיזית למשרד הרישוי, לעמוד בתור, לשלם אגרה, לעבור בדיקות ראייה מחדש, כאילו בחצי שנה, בגלל שהם תושבים זרים, הם איבדו את הראייה. ומה שאבסורד, שמדובר גם על נהגים שלמדו נהיגה בארץ. יש לנו הרבה תיירים והרבה סטודנטים שלומדים פה נהיגה בארץ, אבל אין להם אזרחות ישראלית, אז הם צריכים עוד פעם לבוא כל חצי שנה ולבדוק להם את הראייה.
קריאה
ולשלם אגרה.
היו"ר ישראל אייכלר
ולשלם אגרה, זה ברור, הם חוצניקים. אבל גם ישראלים נדרשים על כל דבר אגרה. הפונים טענו בעיקר, קודם כל מדוע לא מודיעים להם שפג תוקף רישיונם, הם צריכים בעצמם לעקוב. הם יכולים להיתקל בשוטר ואין להם רישיון, לא מודיעים להם. ההמרה של הרישיון הישראלי מנייר בחוץ לארץ בלתי אפשרית, שכן מרבית המדינות בעולם אינן מכירות בנייר מישראל. זה נוגע לאדם שנוסע לחוץ לארץ, לחגים, למשפחה, לאירוע, הם רוצים להחליף לכרטיס, היות שלא מקבלים את הנייר, אומרים להם 'אנחנו לא מקבלים ניירות כאלה'.

יש בעיה נוספת כשבאים לשכור רכב. דרכם של תיירים שהם שוכרים רכבים, אז בחברות הרכב עושים להם בעיות קשות, זה לא רישיון שהם יכולים לבנות על זה. יש לנו בעיה עם ביטוח ולכן נמצא פה איש איגוד הביטוח והיה לנו איש בשורה. בחברות הביטוח אומרים 'איך אני אתן ביטוח מקיף כשלתייר יש נייר?' בן בלי שם. אנחנו נשמע את תשובת חברות הביטוח לעניין הזה.

יש עוד נזק למדינה, וזה אני אומר לך, אדוני, כנציג משרד התחבורה, שיש כאלה שמעדיפים לעשות רישיון נהיגה בחוץ לארץ ולא בארץ. כי מי שעושה רישיון נהיגה בחוץ לארץ, יש לו את הכרטיס מבחוץ, אבל אם הוא עושה פה, יש לו רישיון מנייר, שזה לא שווה בשום מקום. זה אובדן הכנסות כי זה ציבור גדול מאוד, משקיעים בתיירות המון כסף כדי שיבואו למלון לאכול איזה ארוחת ערב, לעשות רישיון נהיגה זה הכנסה ופרנסה גם לחברות בתי הספר לנהיגה וגם לכולם.

קיבלנו תשובה ממשרד התחבורה שבאמת עולה חדש, אפילו תושב, הוא לא תייר, רק אם הוא עולה חדש והוא לא אזרח ישראלי, אז הוא לא יכול לקבל רישיון נהיגה ישראלי קבוע. הם צריכים עוד כמה סיבות לשנות את זה, נשמע מהפונים.

יש בעיה שהרישיון הזמני מתואם עם משרד הפנים, כבר הייתה לי אז מלחמה, אז, כשאתם לא זוכרים מתי זה היה. אולי זה היה כשהייתי חבר בוועדת הכלכלה, עכשיו אני זוכר. הייתי חבר בוועדת הכלכלה, לא הייתי יושב ראש הוועדה, ואז התווכחנו עם משרד הפנים ואני טענתי שלא יכול להיות שהסנקציה שמשרד הפנים עושה על תיירים ותושבים שיעשו עלייה, רישיון הנהיגה יהיה איזה שהיא סנקציה לכפות על אנשים להיות עולים חדשים. אני טענתי שאין קשר בין העובדה אם הוא עולה או תושב ובין יכולתו וידיעתו בנהיגה, שזה תפקיד משרד התחבורה כרגולטור לראות אם האיש יודע לנהוג. אם הוא יודע לנהוג והוא אדם נורמלי אפשר לתת לו רישיון נהיגה. אנשי משרד הפנים, הייתה להם אידיאולוגיה להפוך את התושבים לעולים, אז הם רצו לעשות מנוף לחץ. לדעתי זה אפילו לא חוקי. אבל אז זה לא עזר לי, נראה מה יהיה היום.

אני מציע, וסליחה שאני מציע לפני הדיון, שאולי צריך להסדיר הסדר דומה שיש לעיתונאים. אני כעיתונאי יכול להגיד לכם שאני לא חושב שלעיתונאים מגיע יחס מיוחד, גם לא קיבלתי אף פעם, שיהיה אותו דבר לסטודנטים ותלמידי ישיבה, שהרבה מהם נמצאים בארץ במשך שנים. אותו הסדר שיש לגבי העיתונאים, שכן מקבלים את הכרטיס הזה, ולא נייר, שיקבלו גם הם.

אז בואו נפתח את הדיון עם הפונים, כהרגלנו. הפונה הראשון, לוי קרן.
לוי קרן
אני נמצא פה בארץ כבר הרבה זמן, אני לומד פה בישיבת בעלז. לפני כמה שנים יצא חוק שמישהו שנמצא יותר משישה חודשים בארץ, אסור לו לנהוג ברכב ברישיון זר והוא לא יכול לשכור רכב עם רישיון זר וצריך לעשות המרה. לכן הלכתי להוציא רישיון ישראלי. באתי לשם, קיבלתי את הפתק הזה והיה כתוב שהתוקף זה רק לחצי שנה ואני צריך לבוא לחדש את זה. באתי כל חצי שנה לחדש את זה וזה עולה אגרה. אחרי כמה זמן ראיתי שאני יוצא כל פעם פחות משישה חודשים, אמרתי לעצמי שחבל לי כל פעם לעמוד בתור ולעבור את ה - - - אני לא רוצה להגיד את המילה סיוט, במשרד הרישוי, של עמידה בתור, אז פשוט ויתרתי על זה ולא חידשתי אותו, כי אני ידעתי שאני נמצא פה פחות משישה חודשים.

בסוף נודע לי שזו טעות שלי, כי יש פה חוק של מצטבר ולא מצטבר, אז בעצם אסור לי בכלל לנהוג פה בארץ עם רישיון זר ואני חייב את הרישיון הזה. באתי לחדש את הרישיון אז אמרו לי שפג התוקף של הרישיון ולכן אני צריך, כמו כל רישיון ישראלי, לעבור עוד פעם מבחן שליטה, מבחן ראייה, בדיקת רופא, בדיקת עיניים.
היו"ר ישראל אייכלר
כולל טסט?
לוי קרן
הכול הכול מחדש, כמו רישיון ישראלי שפג התוקף של שלוש שנים. השאלה שלי, האם זה רישיון? אם זה רישיון נהיגה, אז למה אני לא מקבל כרטיס? למה לא שולחים לי הודעות בדואר כמו כל רישיון ישראלי? למה אני צריך לחדש את זה כל חצי שנה? למה אני צריך לשלם אגרה כל חצי שנה? כלומר מה אני שונה מרישיון אמיתי ישראלי. ואם זה לא רישיון ישראלי, אז למה אני צריך לעבור את כל הבדיקות עוד פעם וכל הדברים האלה.

קניתי רכב, ברוך ה', הכול עבר, הגעתי לעשות ביטוח, אני לא יכול לעשות ביטוח כי אין לי רישיון ישראלי. הרישיון הזר, אומרים לי, הוא לא חוקי, כי אני נמצא פה יותר משישה חודשים, אז בעצם אני לא יכול לעשות ביטוח לרכב שלי. אני באמת לא יודע איך אני מתקדם פה, אני צריך לעבור שוב את כל הסיפור הזה ולעשות את הרישיון, הפתק, הזה, או מה?
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת לא רק שאתה לא יכול לעשות ביטוח, אתה צריך ללכת לעשות רישיון - - -
לוי קרן
וכל הבדיקות, יש לי רכב בחניה.
היו"ר ישראל אייכלר
וגם את הטסט.
לוי קרן
זה ייקח חודשיים לפחות.
היו"ר ישראל אייכלר
ואתה צריך להצליח לעבור את הטסט, כי אני בטוח שנהגים היום שנוהגים 30 שנה, אם יעשו להם טסט, אני לא בטוח שהם יעברו בטסט ראשון.
שלומית אבינח
הוא לא נוהג 30 שנה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אפילו 30 שנה. אני כבר נוהג יותר מ-30 שנה, אבל אם יעבירו אותי עכשיו טסט ויגידו לי לעשות רוורס - - -
שלומית אבינח
זינוק בעלייה.
היו"ר ישראל אייכלר
זינוק בעלייה אני עוד יודע, אבל רוורס, להיכנס בין שתי מכוניות, אז אני עלול להיכשל, לפחות בטסט ראשון.
חנן אהרון
וגם ההרגלים של נהג ותיק, הוא כבר לא כמו נהג חדש שמקפיד על הכול, לכן הרבה מהם גם לא עוברים את הטסט כי הם צריכים לחזור חזרה לנהיגה הנכונה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני עוד מהנהגים שעושים וינקר כל פנייה, אבל היום יש שנהגים שימינה ושמאלה, הם לא יודעים בשביל מה המוט הזה של הווינקר קיים. אם אלה יצטרכו לעשות טסט, אז מה אנחנו רוצים מאנשים - - -
לוי קרן
עוד נקודה קטנה. בדקתי את כל הדברים באינטרנט, ראיתי שיש הרבה דיונים על הנושא הזה וגם המשרדים לא מתואמים איך לאכוף את הנושא הזה. זאת אומרת למשטרה יש נוהל אחד, למשרד הרישוי יש נוהל אחר ולביטוח יש נוהל אחר ולשופטים גם נוהל אחר. זאת אומרת חברות הביטוח תמיד לא רוצות לבטח את תושב החוץ, כי הם טוענים שאין להם רישיון, השופטים מצד שני אומרים 'אי אפשר להגיד שאין לו רישיון בכלל, כי יש לו רישיון בפועל במדינה זרה', המשטרה בכלל אוכפת את זה בצורה הזאת, הם בכלל לא בודקים באופן מצטבר/לא מצטבר. אז בעצם זה משהו פתוח לגמרי וכל אחד מחליט לפי מה הוא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
צריך לעשות סדר בעניין.
ניסן שמש
זו בעיה ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה הפונה השני, יש לך זכות דיבור.
ניסן שמש
כשבאתי לעשות את הרישיון פג תקפו, עכשיו שמתי לב שפג תוקף אתמול, ה-15.2.
היו"ר ישראל אייכלר
ולא ידעת.
ניסן שמש
אני היום שמתי לב, הוצאתי את זה להביא את זה לפה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל לא הודיעו לך שפג התוקף.
ניסן שמש
אף אחד לא הודיע לי.
היו"ר ישראל אייכלר
לאזרח ישראלי כן מודיעים?
חנן אהרון
הוא מקבל רישיון נהיגה לחצי שנה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אבל אם אני מקבל לשש שנים.
שלומית אבינח
לעשר שנים אתה מקבל.
חנן אהרון
למי שלא חידש מודיעים לו. אני שולח לו לפני החידוש, דהיינו שחודש וחצי לפני תום התוקף אנחנו שולחים רישיון.
היו"ר ישראל אייכלר
ולאלה לא.
חנן אהרון
למי שמעוכב אני שולח. נגיד יש לו קנסות, יש לו זה, אני שולח לו שהוא מעוכב, שיסדיר את זה, חצי שנה לפני.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל חודש לפני אתה שולח לכולם.
חנן אהרון
חודש וחצי-חודשיים אנחנו שולחים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל להם בכלל לא.
חנן אהרון
להם, הוא צריך להגיע פיזית למשרד הרישוי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תיכף נדבר על זה.
ניסן שמש
עוד דבר, כשבאתי לעשות את הרישיון הזה, בארצות הברית, שמשם אני מחזיק רישיון נהיגה, בדרך כלל טסט והכול עושים רק על רכב עם תיבת הילוכים אוטומטית. באירופה ברוב המקומות הרכבים הם רכבים עם גיר ידני. כשבאתי לעשות המרה חשבתי שאני אעשה פה מבחן שליטה על רכב גיר וכך כשאני נוסע לאירופה יהיה לי גם רישיון על גיר רגיל. כך אני יכול לשכור רכב באותו אזור. חשבתי לעשות את זה, אמרו לי 'כן, בסדר, אתה יכול לעשות את זה'. אני לא ידעתי שאני מקבל פתק, אני חשבתי שאני מקבל כרטיס, בפועל לא עשיתי את זה. מזל, כי זה לא היה שווה לי כלום.
היו"ר ישראל אייכלר
למה הפתק לא שווה? כשתבוא לאירופה עם הפתק הזה לא יכירו בזה?
ניסן שמש
לא יכירו בזה, כי כשאני שוכר רכב אני שוכר את זה עם הרישיון האמריקאי, הכרטיס. אף אחד לא שואל אותי אם אני ישראלי. פשוט לשכור רכב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה הבעיה?
ניסן שמש
לא, אם אני רוצה לשכור רכב הילוכים אני צריך רישיון מיוחד בשביל רכב הילוכים, הרישיון האמריקאי לא תקף - - -
היו"ר ישראל אייכלר
האמריקאי לא תקף ועם זה אתה לא יכול - - -
ניסן שמש
ועם זה אני לא יכול לשכור רכב בשום מקום. גם פה בארץ, אני חושב שחברות השכרה לא יקבלו את זה. אני לא ניסיתי, היום יש לי רכב משלי, אבל שנים כששכרתי רכבים אף פעם לא ביקשו את זה, כל פעם ביקשו רק את הכרטיס, אפילו שהייתי פה יותר משישה חודשים עם כל הנושא הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אהרון סנדרס.
אהרון סנדרס
אני לא רואה שזה עשה לי שום דבר. הייתה לי תעודה לפני חצי שנה בערך, מישהו פגע ברכב שלי, הוא היה בחניה, אחרי זה הגעתי לביטוח, אמרתי 'יש לי ביטוח', הבאתי לו את הרישיון שלי, הוא אומר לי 'לא, הרישיון הזה, יש בעיה, זה לא רישיון ישראלי', אמרתי לו 'מה זה לא רישיון ישראלי?' עשיתי פה טסט, עברתי כבר הכול, למה זה לא ישראלי? 'אין לך', עשו לי בעיות בחודשיים האלה, אם זה כן רישיון או זה לא רישיון.
היו"ר ישראל אייכלר
בחברת הביטוח?
אהרון סנדרס
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מישהו שנתן לך מכה בארץ, אז - - -
אהרון סנדרס
נכון, הם לא רצו לתת לי את הנזק, אמרו 'אין לך ביטוח'. אמרתי 'מה זה אין לך ביטוח? עשיתי פה טסט', זה לא נקרא, שאלתי אותו, מה זה כן רישיון ישראלי? אני לא יכול לקבל כרטיס, זה הרישיון היחידי שאני מקבל, אין לי עוד משהו. אז היה לי ויכוח איתו חודשיים עד שקיבלתי משהו מהביטוח.
היו"ר ישראל אייכלר
איך הוויכוח הסתיים? זאת אומרת למה הוא כן הסתיים בסוף?
אהרון סנדרס
אני לא יודע מה הייתה - - - בסוף אני קיבלתי מהם את הכסף.
היו"ר ישראל אייכלר
יכול להיות שזה היה פקיד אחר שכן הבין וזו הבעיה, שפקיד רואה נייר ואומר 'תעזוב אותי, זה לא רישיון'. אז בוא ניתן למשרד התחבורה ואחר כך הביטוח, כי משרד התחבורה נותנים לנו את התמונה הכוללת.
לוי קרן
עוד מילה אחת, כתוב שצריכים תמיד בצמוד לזה להחזיק בכיס גם את הרישיון הזר. זאת אומרת שזה רק בתוקף עם הרישיון הזר.
היו"ר ישראל אייכלר
ומי שאין לו?
לוי קרן
- - - רישיון זר וגם את הדרכון עליי. אני צריך כל הזמן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בוא נראה את הטופס.
חנן אהרון
אני מכיר את הטופס. זה אנחנו צריכים כותבים אצלנו, שזה הומר על פי רישיון זר.
לוי קרן
הוא הונפק על סמך דרכון?
חנן אהרון
כן, הרישיון הוא רישיון ישראלי. אני אסביר, אני חושב שנעשה סדר בדברים.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, אבל הם צודקים שהוא צריך ל - - -
חנן אהרון
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
תן לי את הטופס, בוא נראה, אולי גם אני - - -
חנן אהרון
לא, הם לא צודקים, אני אסביר למה.
לוי קרן
אני יודע שאמרו לי שצריכים תמיד להחזיק גם את הרישיון הזר.
היו"ר ישראל אייכלר
נכבדי, 'צמוד לספח זה ניתן לך רישיון נהיגה'. 'המרה על פי רישיון זר תונפק על סמך דרכון'. איפה כתוב פה שצריך את הרישיון הנוסף?
לוי קרן
אבל זה מה שאמרו לנו.
היו"ר ישראל אייכלר
השוטרים דורשים את זה מכם?
לוי קרן
אני לא חושב ששוטר יקבל את זה, זה על סמך הרישיון הזר, 'אז איפה הרישיון הזר?' הם שואלים.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי הוא מבקש ממך דרכון?
לוי קרן
לא, הוא מבקש לראות שיש לי באמת רישיון.
שלומית אבינח
אבל יש כאלה שלמדו בארץ ואין להם רישיון זר, אז מה?
לוי קרן
אז לא כתוב רישיון זר, אצלנו כתוב רישיון - - -
חנן אהרון
אני אסביר.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה תפתור לנו את כל הבעיות.
חנן אהרון
יש רישיון נהיגה קבוע עם תמונה ויש רישיון נהיגה זמני. רישיון נהיגה זמני מונפק למי שאינו זכאי לקבל רישיון נהיגה קבוע משם. נהג שחידוש הרישיון שלו מותנה בבדיקות רפואיות או בקורס רענון או קורס נהיגה מונעת או בקנסות שהוא חייב או בהוצאה לפועל, כל מיני הגבלות שמונעות את חידוש הרישיון הקבוע, אנחנו מנפיקים רישיון נהיגה זמני. נניח מי שלא שילם קנסות, מרכז הקנסות, יש הגבלה על רישיון הנהיגה, הוא מגיע איתם נניח לאיזה שהוא הסדר ואז אנחנו מנפיקים לו כל פעם לחצי שעה עד שההסדר נגמר. מי שמחויב בבדיקות רפואיות, הוא צריך להגיע לבצע בדיקות רפואיות, אני לא יכול לתת לו רישיון נהיגה קבוע, יכול להיות שהוא לא זכאי, יכול להיות שצריך בדיקות מעבר. אנחנו מאפשרים לו, רשייון נהיגה זמני בעצם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גם להם אתם נותנים ניירות?
חנן אהרון
כן. אנחנו נותנים את הרישיון הזה כדי לאפשר לו את המרווח, את הזמן הזה לטפל בבעיה שלו. למשל אדם שפג תוקף רישיונו ולא ביצע בדיקות רפואיות כי הוא מעל גיל 70, או מעל גיל 60 נהג מקצועי, הוא לא קיבל את הרישיון בדואר וכן הלאה, אנחנו לא יכולים לעצור לו פתאום ביום אחד את הרישיון או קנסות, אז הוא צריך להסדיר את זה מול מרכז הקנסות. אני מאפשר לו את הרישיון הזמני הזה ל-180 יום. קבוע בתקנות התעבורה שרישיון זמני הוא ל-180 יום. אני נותן לו את זה כדי להסדיר את מה שהוא - - -
שלומית אבינח
זה שיש לו חוב, אז עד שהוא לא מסיים את החוב הוא גם מסתובב עם - - -
חנן אהרון
אבל יש הסדר שהוא עושה. אנחנו נותנים לו בפעם הראשונה חצי שנה. מרכז קנסות, הוא הכניס לו הגבלה, אנחנו נותנים לו חצי שנה ראשונה, אפילו אם הוא לא שילם, אם הוא לא הולך להסדר איתם אז אנחנו לא מאפשרים חידוש נוסף. אם יש לו הסדר איתם אנחנו מנפיקים כל פעם חצי שנה מול מרכז הקנסות עד שפריסת התשלומים שלו מסתיימת. לא לתת לו להיות בלי רישיון, אז אנחנו מאפשרים את זה.

מי שצריך בדיקות רפואיות, אני נותן לו חצי שנה, למרות שאני לא יודע מה מצבו הרפואי, שזה גם - - - אבל נותנים לו את האפשרות. יכול להיות שהוא לא קיבל בדואר, לא הגיע אליו, אז אנחנו מאפשרים חצי שנה ראשונה. בשנה הזו רישיון הנהיגה מנייר. מה זה נייר? זה רישיון נהיגה תקף, מוכר בישראל לכל דבר ועניין. ברגע שמשלמים אותו הוא הופך להיות תקף.
היו"ר ישראל אייכלר
אמרת בישראל.
חנן אהרון
כן, אני מדגיש בישראל ואני אומר גם מה קורה בחוץ לארץ, במדינות אחרות. בישראל הוא תקף, הוא בסדר גמור, אתה יכול לנהוג איתו, כמובן בצמוד לתעודת זהות, לתעודה מזהה אחרת, נגיד לדרכון, דיברנו פה על העניין הזה.

אני אגיד עוד מעט לעניין של 2008, מה שהחלטנו במשרד, אבל רק לעשות קצת סדר בעניין. לגבי המרת רישיון נהיגה, לפי תקנות התעבורה כיום, נהג שמגיע עם רישיון נהיגה זר רשאי לנהוג על פי התקנה בישראל שנה אחת, מיום הגיעו לישראל. יש לו אפשרות לנהוג שנה ברישיון הזר שלו, כמובן שבצמוד לדרכון, תעודה מזהה.
שלומית אבינח
איך אתה יודע שהוא שנה?
חנן אהרון
מיום כניסתו לארץ.
שלומית אבינח
איך אתה יודע?
חנן אהרון
יש לו תיעוד על זה במרשם יציאות וכניסות או בדרכון ממשרד הפנים.
שלומית אבינח
לא, אבל אם שוטר עוצר אותו.
חנן אהרון
הוא מבקש דרכון, הוא רואה את הכניסה שלו לארץ.
היו"ר ישראל אייכלר
מה הסיבה שרק שנה?
חנן אהרון
כך נקבע בתקנה. נתנו להם שנה, נניח מי שבא לתקופה של שנה, אז לא רצו שהוא יעשה רישיון ישראלי. הוא מגיע לשנה לשליחות, הוא מגיע לשנה כתייר, או מכל סיבה אחרת, מי שמגיע לארץ, אז אנחנו מאפשרים לו. זה הדדי גם בחו"ל, גם ישראלי שנוסע לחו"ל. אז הוא יכול לנהוג שנה, לאפשר לו, יכול להיות שהוא בא רק לשנה, הוא לא צריך להוציא כספים ולהוציא רישיון ישראלי.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אם הוא בא לעשר שנים, אם הוא יודע לנהוג, מה זה משרד התחבורה? הוא בודק אם הוא יודע לנהוג.
חנן אהרון
הוא יודע לנהוג, אז אנחנו מגיעים להמרה. יש אפשרות לנהוג שנה עם רישיון זר. המרת רישיון נהיגה לפי תקנה 216 לתקנות תעבורה מסדירה את העניין של המרת רישיון לסוגים שונים. מגיע עולה חדש, הוא מגיע עם רישיון מחו"ל, אנחנו מאפשרים לו לנהוג בשנה הראשונה ויש לו גם שלוש שנים זמן להמיר את הרישיון, שהוא יעמוד בתנאי ההמרה.

ההמרה אומרת שהוא עושה בדיקות רפואיות כמו כל נהג ואנחנו גם מחייבים אותו במבחן עיוני, הוא פטור מחובת שיעורי נהיגה מינימליים והוא חייב רק במבחן שליטה. למה עשינו את מבחן השליטה? אני אומר פה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מבחן שליטה זה טסט?
חנן אהרון
מבחן שליטה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
טסט מעשי. תיאוריה לא? התמרורים ו - - -
חנן אהרון
לא, התמרורים הם בינלאומיים, אנחנו מניחים שהוא יודע את החוק. אני אסביר משהו. עד תחילת שנות ה-90, הייתי אז בוחן נהיגה, הגיעו נהגים עולים חדשים ממדינות שונות ואז היית עושה המרה באופן ישיר, זאת אומרת הגעת עם רישיון זר, הגעת למשרד הרישוי, החליפו לך מה שנקרא נייר בנייר ובזה הסתיים הסיפור. מסתבר, במבחנים שעשינו, נגיד לדרגות גבוהות יותר אפילו, מבחנים לאוטובוס וכן הלאה, הגיעו עולים חדשים עם מסמכים שהם נהגו בחו"ל כך וכך שנים, בחברות כאלה ואחרות, הכול מתועד, ועשינו להם מבחן שליטה. אני אומר לכם שהיינו צריכים לצאת עם האוטובוס ממשרד הרישוי, אני אומר את זה כבוחן, הוא לא הצליח להוציא את האוטובוס ממשרד הרישוי אפילו.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, מה היה? שהייתם צריכים להוציא את האוטובוס?
חנן אהרון
לא, הוא נבחן לאוטובוס, נגיד, או למשא כבד והוא הביא רישיונות, מסמכים שהוא היה 20 שנה נוהג על הקו בין בלרוס ללא יודע איפה. בסדר, אנחנו מכבדים, אבל עשינו להם מבחן שליטה מעשי באוטו ואדם לא הציג יכולת נהיגה מינימלית ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
להוציא את האוטובוס מהשער?
חנן אהרון
כן, רק להוציא אותו ממשרד הרישוי, אני לא מדבר על הנהיגה בהמשך. נתתי דוגמאות קצת קיצוניות, אבל אני אומר, אחרי שבדקנו את העניין באופן רחב, בכל הארץ, הוחלט שאנחנו צריכים לעשות מבחן שליטה. מבחן שליטה זה לא טסט, אתה הנהג ויש לך רישיון, אנחנו מכבדים מאיפה שבאת וזה בסדר, אבל מה שנקרא את המינימום, להיות בטוח שאני מעלה לכביש פה נהג שאכן יש לו מיומנות מינימלית בנהיגה. מבחן השליטה הוא לא טסט של נהג חדש שאני מבקש את כל האלמנטים. אנחנו יודעים שהוא נהג, ברור לנו שהנהג הזה הוא נהג ואנחנו רוצים לראות את יכולת הנהיגה שלו באופן כללי.
היו"ר ישראל אייכלר
יש בנהלים הבדל בין הטסט הזה לטסט?
חנן אהרון
בהחלט, גם בבוחנים עצמם. הטסט הוא רבע שעה, לתלמיד רגיל זה חצי שעה, והבוחן שיוצא למבחן שליטה, כמובן שהוא יודע, בכל הסדנאות והקורסים אנחנו מסבירים לו שזה מבחן שליטה, הוא יוצא עם שלושה לשעה, זה רבע שעה לכל אחד. הוא גם יודע שהאלמנטים שהוא צריך לבדוק הם שונים, הם זהירות כללית, נגיד סיכון עוברי דרך. אנחנו בודקים את הדברים הבסיסיים, שאתה יודע להיות שקט - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה צריך לעשות כל חצי שנה?
חנן אהרון
לא, זה הוא עושה פעם אחת, ברגע שהוא מבקש להמיר את הרישיון בישראל.
היו"ר ישראל אייכלר
בפעם הראשונה.
חנן אהרון
המיר את הרישיון, הוא מקבל רישיון נהיגה ישראלי לכל דבר, מבחינתנו הוא נהג כמו כל נהג אחר בישראל.
שלומית אבינח
זה נהג ישראלי.
חנן אהרון
לא, אני דיברתי על עולים חדשים - - -
שלומית אבינח
כן, הם אזרחים.
חנן אהרון
ואני דיברתי על תושב חוזר, ישראלי. נותנים לו עד שנה אפשרות להמיר. כלומר אפשרות ההמרה מוגבלת בזמן.
שלומית אבינח
לא, אבל אם הוא עשה - - -
חנן אהרון
כן, המרת רישיון היא רק על סמך רישיון זר.
שלומית אבינח
זה שלמד בארץ, אתם לא עושים לו.
היו"ר ישראל אייכלר
ודאי שלא.
חנן אהרון
לא, אם הוא הוציא רישיון בישראל מוציא. מה זה המרה? להחליף את הרישיון הזר ברישיון ישראלי. קבענו לוחות זמנים לאותם נהגים בתקנה, לתושב חוזר יש עד שנה אפשרות לעשות את ההמרה. מה קורה אם הוא עבר את השנה, נניח, או שלוש שנים כעולה חדש? הוא יכול לעשות כמו כל נהג אחר בישראל, כמו כל אזרח, תיאוריה, שיעורים וטסט. תנאי ההמרה שקבענו זה לתקופות שהוא הולך להמיר את הרישיון, שנה, שלוש שנים לעולה חדש או תייר. גם תייר שמגיע לארץ, עם אשרה של תייר, יכול להמיר את רישיונו, הוא רוצה לנהוג על רישיון ישראלי, הוא יכול לעשות המרת רישיון אותו דבר, מבחן שליטה והוא מקבל רישיון.
שלומית אבינח
מכל המדינות?
חנן אהרון
אני אומר פה בארץ.
שלומית אבינח
מכירים בכל המדינות?
חנן אהרון
בטח, בהחלט. הייתה תקופה שהיו גם רישיונות נהיגה שהיינו שולחים לקב"ט, מדינות שאין להן יחסים דיפלומטיים עם ישראל, נניח. היינו צריכים לשלוח את זה לקב"ט כדי שיבדוק את האמינות של הרישיון. הפסקנו לעשות את זה, מבחינה משפטית באיזה שהוא שלב בשנים האחרונות, והיום אנחנו מקבלים, איך אומרים? תעשה מבחן שליטה, ערכות רפואיות, נראה מה אתה יודע, תעלה לכביש, תקבל רישיון ישראלי לכל דבר.
היו"ר ישראל אייכלר
לכמה זמן?
חנן אהרון
אין הגבלה. כמו ישראלי.
היו"ר ישראל אייכלר
לעולים?
חנן אהרון
זה היה כך כל הזמן, אבל זה המרה.
היו"ר ישראל אייכלר
בוא נתמקד עכשיו ב - - -
חנן אהרון
לכן כשהיושב ראש אמר שצריכים לעשות בדיקות כל חצי שנה כשבאים להמיר, זה לא מדויק.
היו"ר ישראל אייכלר
רק אם הוא לא שילם שנה שלמה?
חנן אהרון
אני אסביר. ההמרה על פי רישיון זר, שאנחנו כותבים פה, אצלנו זה מופיע המרה על פי רישיון זר, זאת אומרת לדעת שהרישיון הזה הומר על פי רישיון זר וזה מסביר למה אנחנו כותבים. עכשיו אני הולך לעניין של מה שקרה ב-2008. מנכ"ל משרד התחבורה בזמנו, מר יעקב גנות, הגיע אלינו בהיותו ראש מנהלת ההגירה, ראש רשות ההגירה, אם אתה זוכר שהיה כזה דבר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני זוכר אותו כשהוא היה נציב שרות בתי הסוהר.
חנן אהרון
אחר כך הוא היה גם ראש מינהל האוכלוסין והוא היה ראש רשות ההגירה והגיע אלינו כמנכ"ל משרד התחבורה. ומסתבר שרישיון הנהיגה שאנחנו מנפיקים, אתה נותן תמונה, ב-2006 הוחלט שאנחנו נותנים רישיון לעשר שנים, פעם היה כל שנה ואחר כך כל שנתיים. בסוף אמרו כל עשר שנים זה גם בסדר ואדם קיבל רישיון נהיגה לעשר שנים. אדם, תייר, עולה חדש, מישהו שהוא לא רשום במרשם האוכלוסין וכן הלאה, קיבל רישיון נהיגה לעשר שנים.
שלומית אבינח
זה לפי יום ההולדת.
חנן אהרון
פג תוקף של כבוד היושב ראש. עוד לא שלחו לך?
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא קיבלתי. בעוד חודש בדיוק. ה-27.3.
חנן אהרון
אני לא רוצה להאשים את הדואר, הכי קל להאשים היום את הדואר, אני לא עושה את זה. באמת שלא. אולי הכתובת הוחלפה או משהו.
היו"ר ישראל אייכלר
לא ב-22 השנה האחרונות.
חנן אהרון
אני לא מאשים אף אחד. אז עכשיו הוחלט ככה, היה מצב שהוציאו רישיון נהיגה לעשר שנים לתיירים, למי שלא רשום במרשם האוכלוסין בישראל.
היו"ר ישראל אייכלר
זה היה לעשר שנים? היה לי לשש שנים.
חנן אהרון
עשר.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי קיבלתי את זה? סליחה שאני לוקח את זה כדוגמה, אבל - - - איפה כתוב מתי קיבלתי את זה?
חנן אהרון
יש תאריך ההוצאה.
היו"ר ישראל אייכלר
2006. ב-17.10.2006 קיבלתי את זה - - -
חנן אהרון
והחידוש ב-2016.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, עשר שנים. לפי הלועזי אנחנו היום בשני, נכון?
חנן אהרון
נכון, אדר ב'.
היו"ר ישראל אייכלר
אז עוד חודש.
חנן אהרון
אז היה מצב שנהגים כאלה שהגיעו עם אשרת שהייה לארץ - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אל תיתנו לי מנייר כי אני עוד לא בן 70.
חנן אהרון
מנייר לא תקבל. אתה תקבל מנייר, אתה מחדש אותו. כל אזרח בישראל מקבל מנייר, הוא מחדש אותו, משלם אותו ואז שולחים לך הביתה רישיון עם תמונה.
שלומית אבינח
בלי תשלום לא מקבלים.
היו"ר ישראל אייכלר
אין דבר כזה בלי תשלום.
חנן אהרון
בישראל יש משהו שלא משלמים עליו? מחזיק רישיון בישראל שאינו רשום במרשם האוכלוסין, או שהוא שוהה בישראל באופן זמני, הגיע תייר או כל אחד אחר במעמד כזה שהוא לא תושב, מעמד זמני בארץ, הוא קיבל רישיון נהיגה לעשר שנים. רישיון נהיגה עם תמונה שנתנו אותו לעשר שנים היום, כבודו יודע שעם רישיון נהיגה אפשר גם להצביע בכנסת, יש לו תוקף - - -
שלומית אבינח
כמו תעודת הזהות.
היו"ר ישראל אייכלר
אם הוא רשום בפנקס הבוחרים.
חנן אהרון
כן, אבל פעם זה היה רק תעודת זהות, אתה זוכר את הימים האלה. היום גם רישיון נהיגה. יש לזה תוקף, מכירים ברישיון הזה היום. אתה נכנס לכנסת, בבנק.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב מאוד, בכל העולם זה ככה.
חנן אהרון
מצוין, אז הרישיון הזה מצוין. האנשים האלה לקחו את הרישיון, תוקף האשרה שלהם בישראל פג אחרי שנה, נניח, הוא שוהה בישראל והוא מסתובב בישראל, הוא מסתובב בארץ עם רישיון נהיגה עם תמונה, השוטרים עוצרים אותו, הוא נכנס לכנסת, הוא יכול להסתובב בכל מקום עם רישיון נהיגה עם תמונה. רישיון נהיגה עם תמונה זה בתוקף. זאת אומרת אשרת השהייה שלו בישראל, הוא שוהה בלתי חוקי בישראל מבחינת משרד הפנים, במרשם האוכלוסין הוא לא רשום, והוא מסתובב בארץ עם רישיון נהיגה בתוקף ויכול להיכנס לכל מקום, גם לכנסת, וגם לעזריאלי עם מכונית תופת. למה אני אומר את הדברים האלה? יש פה סיבה שבעיקרה היא הייתה ביטחונית, שהאנשים האלה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה זאת אומרת? השב"חים הפלסטינים גם קיבלו רישיונות כאלה?
חנן אהרון
עכשיו אני הולך לזה. באו אזרחים שהם תושבי אזור. תושבי אזור, יודע כבודו שאזור יהודה ושומרון, שלפי תקנה 175 לתקנות תעבורה אינם מורשים לקבל רישיון נהיגה ישראלי בישראל, הם אינם מורשים גם לנהוג בישראל. תושבי אזור. מי שהוא תושב אזור יהודה, שומרון ועזה אינו רשאי לנהוג במדינת ישראל. הגיעו כאלה, הם נכנסו לארץ בכניסה הרגילה, אני סתם נותן דוגמאות, מכל מיני מדינות, הוא בא להמיר את הרישיון, הוא ביסודו תושב אזור, הוא מחזיק ברישיון נהיגה באחת המדינות בחו"ל והוא בא לעשות המרת רישיון, שנמיר לו את הרישיון על סמך היותו תייר ואז הוא מקבל רישיון נהיגה לחמש או עשר שנים. אנחנו לא יודעים שהוא תושב אזור, הוא הגיע בכניסה ונכנס דרך משרד הפנים לארץ והוא מסתובב עם הרישיון הזה. תוקף האשרה שלו כתייר פג, הוא מסתובב עם זה, שוטרים עוצרים אותו, מסתכלים לו על הרישיון, הוא ממשיך בנהיגה, הוא יכול להיכנס, אמרתי, לכל מקום.

הייתה תקלה באמת גדולה. ואז בעצה אחת עם משרד הפנים אמרנו בואו קודם כל נעצור את העניין, זאת אומרת בואו ניתן להם רישיון נהיגה לחצי שנה. אני אומר לחצי שנה, ישבנו יחד עם משרד הפנים, אצל המנכ"ל יעקב גנות, כדי למצוא פתרון מחשובי. הרי זה לא עניין להביא אותם כל חצי שנה אלינו, זה גם לנו עושה כאב ראש ולא חסר לנו גם לקוחות במשרד הרישוי שאני צריך להביא אותם ולטרטר אותם, שלא בצדק. אבל כפתרון זמני, עד לפתרון המחשובי שהיה צריך לבוא, והפתרון המחשובי אמר שאנחנו במשרד הרישוי - - -

אני אתן לך דוגמה במשרד הרישוי ברמלה, כמה שזה חמור העניין. במשרד הרישוי ברמלה אנשים הגיעו עם דרכון, ירדנים לצורך העניין, ועל הדרכון הידני הייתה חתומה אשרת שהייה של משרד הפנים בדרכון ועל סמך זה עשינו להם המרה לרישיון ישראלי. מסתבר שכל אשרות השהייה האלה היו מזויפות בכלל. הפקיד שיושב במשרד הרישוי רואה דרכון כמו שצריך, עם חתימה של אשרת שהייה. דוגמה, אני לא חלילה מול ירדן, אני מדבר על מקרים שהיו, יש עוד מקרים, והם קיבלו רישיונות ישראליים. בסוף הסתבר גם שהם תושבי אזור וכן הלאה.

אז אני אומר שהייתה תקלה. הפתרון הכי נכון זה לעשות ממשק מול משרד הפנים, שפקידה במשרד הרישוי, מגיע אליה לקוח כזה עם דרכון, יכולה להסתכל במסוף שאין לה היום, לא היה לה אז, ולבדוק שם במרשם, היא מחוברת למרשם האוכלוסין, את סטטוס השהייה שלו בישראל ולראות אם בכלל יש לו תוקף, אשרת שהייה בקובץ במשרד הפנים לא מזויפת על גבי הדרכון ולראות מה משך הזמן. זאת אומרת אם יש לו אשרת שהייה לשנה אנחנו ננפיק לו רישיון נהיגה לשנה. עם תמונה גם.
היו"ר ישראל אייכלר
מה הבעיה?
חנן אהרון
זה לא בעיה בכלל. מסתבר שהייתה בעיה אחרת. שאלנו למה בלי תמונה, אז היינו יכולים להנפיק לו למשל כזה לחצי שנה עם תמונה. אנחנו לקראת סיום הממשקים האלה מול משרד הפנים, כרגע זה התחיל לעבוד, לתת אשרות שהייה בהתאם לממשק. היום היכולת של הפקידה אצלי ברישוי לקבל את התוקף של האשרה של אותו אזרח זר כתושב זר, היא יכולה לראות את זה היום ולהנפיק לו. עד עכשיו לא יכולנו. כשנתנו את הרישיון הזמני הזה לחצי שנה לא נתנו רישיון עם תמונה, למה? כי יכול להיות שלאותו אחד שהנפקתי לחצי שנה, יכול להיות שאשרת השהייה שלו הייתה רק לחודש. היום בפועל, כשבאת למשרד הרישוי, אזרח כזה שהגיע למשרד הרישוי, ואשרת השהייה שלו בדרכון היא לחודש, אני מנפיק לו רישיון נהיגה לחצי שנה, אין לי אפשרות להוציא לחודש. רישיון נהיגה לפי התקנות הוא לחצי שנה זמני. הם מקבלים לחצי שנה ואני יודע שחמישה החודשים הבאים הוא בכלל בלי תוקף. אז ניסינו למנוע את זה בכך שלא ניתן לו רישיון עם תמונה. למה? המשטרה ישבה בדיון ואמרה, 'כשאני עוצר היום נהג כזה, אני אומר תציג לי בבקשה רישיונות', הוא מציג את הרישיון הישראלי, הוא לא יודע לפי הרישיון הישראלי אם צריך לבקש, הוא לא יגיד לו סתם 'תן לי דרכון'.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מדבר על משטרת ההגירה או משטרת התנועה?
חנן אהרון
לא, משטרת התנועה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אכפת להם אם - - -
חנן אהרון
אני אגיד לך. נעצר מישהו לבדיקה, הוא רואה מישהו שביצע עבירת תנועה, הוא עצר אותו והוא אומר לו 'תן לי בבקשה את רישיון הנהיגה', הוא מוציא לו רישיון נהיגה. זו הזדמנות שלו גם לאכוף קודם כל אם הוא שוהה חוקי או בלתי חוקי. הוא מסתכל, הוא צריך לבקש ממנו דרכון, אני עוצר אותך, אני לא יכול להגיד לך 'תן לי דרכון', כי אתה אזרח ככל אזרח. אני מסתכל על רישיון ישראלי עם תמונה, מסתכל, בודק ואתה ממשיך ללכת, זה בתוקף, אבל הוא לא יכול להגיד לך 'תן לי דרכון'. לא היה אמצעי שיזהה. ברגע שהוא מסתובב עם נייר אתה חייב שיהיה לך תעודה מזהה צמודה לנייר, כי בלי זה לא - - - ואז הוא אומר לו 'תן לי בבקשה' ואז הוא חייב להוציא לו את הדרכון, כי אין לו משהו אחר, אין לו תעודת זהות ישראלית. ואז הוא מוציא לו דרכון, הוא מסתכל ורואה שהאשרה שלו לא תקפה ופה יש לו חצי שנה, אז הוא מבין.
קריאה
או שהיא תקפה ומזויפת.
היו"ר ישראל אייכלר
השעון רץ.
חנן אהרון
אני נתתי בכוונה את הרקע, שיהיה מובן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הרקע ברור לנו.
חנן אהרון
אני לא רוצה להכביד ולטרטר. ניסינו פה לעשות משהו שייתן את האיזון, אנחנו לא אחראים על הביטחון במדינת ישראל, אבל אנחנו מומחים גם לעניין הזה, מבחינתי.
היו"ר ישראל אייכלר
חנן, בוא נדבר על פתרונות.
חנן אהרון
פתרונות. לכן אני אומר, היום, מאחר שיש ממשקים מחשוביים שאנחנו הולכים ובאמת משפרים אותם וזה הולך וקורם עור וגידים, נוכל לתת רישיון נהיגה עם תמונה, כי עכשיו זה ממוחשב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כרטיס?
חנן אהרון
כרטיס לפי התאריך שיש לו. אני רואה אשרת שהייה שמונה חודשים, הוא יקבל רישיון נהיגה לשמונה חודשים. אנחנו כבר סגורים בעניין ואין לי בעיה שייסע עם רישיון נהיגה עם תמונה. עכשיו הוא כבר לא יכול לעשות הרבה.
היו"ר ישראל אייכלר
ואחר כך כשהוא יבוא, אחרי שמונה חודשים, לחדש?
חנן אהרון
אוה, אחר כך הוא ירצה לחדש. את החידוש הזה אנחנו צריכים למה? כי לפעמים - - - תראה, גם הכתובות שלהם, של התיירים או של התושבים, לא תמיד אתה יכול לתקשר איתו באופן מסודר, לשלוח רישיון או משהו, אבל אני גם חייב לבוא לראות שאכן יש לו אשרת שהייה בתוקף.
היו"ר ישראל אייכלר
תלמיד וסטודנט?
חנן אהרון
עכשיו הגענו לעניין. אני אומר שאנחנו יכולים להחריג, וכך אנחנו חושבים באגף הרישוי ואנחנו עושים את זה עכשיו, להחריג אוכלוסיות מסוימות. כשאני אומר להחריג זה לא לעשות חלילה אפליה, אני רק אומר, ברגע שאני יודע באופן ברור שיש לי קבוצה שהם יושבים באשרת סטודנט בישראל. דיברת על עיתונאים למשל או דיפלומטים, אז יש לנו את כל הקובץ, אנחנו יודעים, אין לנו בעיה עם זה. אם היה לי את הקובץ - - -
שלומית אבינח
איפה הקובץ?
חנן אהרון
נדמה לי ממשרד הפנים. אני לא יודע אם יש פה אנשי משרד הפנים, אבל יש א'1 ו-א'2, זה קודים של אשרת סטודנט.
היו"ר ישראל אייכלר
איזה יש לכם?
ניסן שמש
א'2.
קריאה
אני חושב שלאשתי יש א'2.
חנן אהרון
א'5 זה תושבים מלאים.
ניסן שמש
לא, לי יש א'2, לאשתי יש א'1, כי היא - - -
חנן אהרון
למה אני אומר? אם אנחנו יודעים שיש לי קובץ כזה, קבוצה מסוימת שאני מגדיר אותה במחשב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יכול להיכנס לקובץ הזה.
חנן אהרון
אני יודע שאיי 1, או א'1 או א'2, ידוע לי, במחשב, יש לי את הקובץ של משרד הפנים, שיאמר לי שאלה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לכמה שנים הם מקבלים?
חנן אהרון
לתוקף האשרה.
היו"ר ישראל אייכלר
לכמה זמן אתם מקבלים?
קריאה
שלוש שנים.
חנן אהרון
אז אנחנו יכולים לעשות את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי תעשו את זה?
חנן אהרון
הממשקים כבר מתחילים לעבוד. לקח הרבה זמן, אנחנו נעשה את זה, אבל אנחנו רוצים לדעת בבירור שיש לנו את הקובץ, שיש קבוצה מסוימת שאני יודע שאלה סטודנטים, אז אנחנו יודעים לתת להם תקופה מסוימת. אם יש לנו את זה אין לי בעיה לעשות את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי אתם אמורים לקבל את זה?
חנן אהרון
אנחנו בישורת האחרונה. אנחנו צריכים גם לשבת, נעשה ישיבה מסודרת נוספת עם משרד הפנים, להגדיר לנו את הקבוצה הזאת. תראה, כמובן שיבואו גם קבוצות נוספות. כבוד היושב ראש יודע שיכולות לבוא פניות אחרות של - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לדוגמה?
חנן אהרון
למשל זכאי חוק השבות. אנחנו הולכים לתת להם רישיון עם תמונה.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה זמן יש לזכאי חוק השבות אשרה?
חנן אהרון
זכאי חוק השבות הם כאלה שלפי חוק השבת - - - הם לא רוצים, למשל הוא לא רוצה לוותר על אזרחות, הוא רוצה לבדוק את מעמדו פה בארץ, אבל הוא זכאי חוק השבות. לפי חוק השבות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לכמה זמן הם מקבלים אשרה?
חנן אהרון
אפשר לתת להם לשנתיים, אפשר לתת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש להם לשנתיים?
חנן אהרון
לשנתיים אנחנו נותנים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה הבעיה?
שלומית אבינח
לפי מרשם האוכלוסין אתה תיתן?
חנן אהרון
אם יש לנו הגדרה לאותה קבוצה, שאני יודע במחשב להכניס, כל איי1 שיש לו, זה מקבל לתקופה מסוימת, לתקופת האשרה שהם נותנים, זה מקבל אשרה לשנה, זה מקבל ל - - - כך אנחנו יודעים לתת את הרישיונות.
היו"ר ישראל אייכלר
תן לי תאריך, אני מאוד אוהב תאריכים.
חנן אהרון
אתה יודע, לא הכול תלוי בנו כמובן. אתה יודע שאנחנו עובדים על זה. נתנו הרבה תאריכים, גם במשרד, אבל התהליכים המחשוביים האלה לא פשוטים.
שלומית אבינח
אפשר את השר - - -
חנן אהרון
אני לא יודע אם צריך את השר.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני לא צריך את השר, כי עד שהשר יברר במשרד - - -
שלומית אבינח
לא השר שלכם.
חנן אהרון
לא, אני חושב שזה בהליכים.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה? אתה כאיש מקצוע בשטח ובמקום - - -
חנן אהרון
אני כאיש מקצוע שיודע, לפעמים הדברים לוקחים - - - היו לוחות זמנים שנקבעו על ידי המנכ"ל ואחר כך הם העבירו קבצים מסוימים והקבצים האלה לא הצליחו - - - זה גם הרבה אגף מערכות מידע, שאני לא מצוי בעניין. כשאני מתחייב על זמנים מבחינתי, להביא את האנשים ולהושיב אותם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מבחינתך, כן.
חנן אהרון
אנחנו נעשה מאמץ, אני לא יודע לתת זמן מדויק, אבל אני מקווה שבשבועות הקרובים אנחנו נעשה מבחינתנו מאמץ לנסות לקבל ממשרד הפנים את הקבצים שמוגדרים, שאני יודע לתת אותם בבטחה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אם נזמין אותך לעוד שלושה-ארבעה שבועות אתה תוכל כבר להביא לנו כרטיס כזה מודפס?
חנן אהרון
לא, כרטיס יש. השאלה - - -
שלומית אבינח
השאלה למי הוא נותן.
חנן אהרון
כרטיס יש לנו לכולם, רק צריך למי לתת אותו. אנחנו צריכים לבוא עם בשורה, להגיד שלאיי 1 ואיי 2 אנחנו נותנים רישיון נהיגה לפי תוקף האשרה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יכול להגיד את זה היום?
חנן אהרון
היום לא.
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא?
חנן אהרון
כי אמרתי, אנחנו צריכים לסגור את זה. אם אני לא מקבל את הקובץ המחשובי - - - אם זה היה תלוי באגף הרישוי בלבד היינו עושים את זה היום. אבל אני צריך את הקובץ המחשובי. לי אין את קובץ הסטודנטים, פקיד הרישוי לא יודע אם הוא סטודנט או לא. כשהוא בא אליו הוא לא אומר אם הוא סטודנט.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל במחשב כתוב. מה שנקרא א'1 או א'2.
חנן אהרון
בשביל זה אני צריך את הקובץ המחשובי של הסטודנטים. אם אני - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה הבעיה?
חנן אהרון
היום אני לא מקבל ממשרד הפנים את ההגדרות שהוא סטודנט, אני צריך שהם יפלחו את זה לפי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
קבוצות יעד.
חנן אהרון
אני לא הולך לתת לכולם עכשיו. תיירים למשל לא יקבלו, תיירים לא יוכלו לקבל לתקופה בלתי מוגבלת, הם יקבלו לתוקף האשרה. במקרה של סטודנטים אני רוצה לתת להם גם רישיון עם תמונה.
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא עם תמונה?
חנן אהרון
אני אומר שאני רוצה לתת להם עם תמונה. אם אני אקבל את הקובץ ואני אהיה בטוח - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הוא רוצה לשאול כמה שאלות. גם הוא מהתפוצות.
חנן אהרון
בבקשה.
ניסן שמש
אם מותר לי רק להציע משהו.
חנן אהרון
רק עוד משהו שהועלה פה. אנחנו כמובן שלא אחראים למה שקורה בכל העולם, בקושי אחראים למה שקורה בארץ, אבל יש חברות ביטוח מסוימות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
על זה ניתן לביטוח.
חנן אהרון
הוא יגיד, אבל אנחנו מבחינתנו מה אנחנו עושים? הרישיון הזה הוא תקף לכל דבר. דרך אגב, בחו"ל הוא יכול לנהוג איתו בצמוד לרישיון נהיגה בינלאומי. ברגע שהוא הולך עם רישיון מנייר ורישיון נהיגה בינלאומי, שעולה 18-19 שקלים להוציא, זה לא מסובך, הוא יכול לנהוג איתו.
היו"ר ישראל אייכלר
רישיון נהיגה ישראלי בינלאומי - - -
חנן אהרון
זה, צמוד לרישיון נהיגה בינלאומי, הוא מוכר.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל ייתנו לו רישיון נהיגה בינלאומי?
חנן אהרון
כן.
ניסן שמש
אז בשביל מה הוא צריך את זה?
חנן אהרון
יש לנו הסכמים עם חלק ממדינות העולם, למשל עם איטליה, זה הכרה הגדדית ברישיון הנהיגה. בארצות הברית עוד אין לנו הסכם, יש לנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רק - - - וגואטמלה?
חנן אהרון
לא, איטליה, גרמניה. התחלנו עכשיו.
היו"ר ישראל אייכלר
למה אין לכם עם אמריקה?
חנן אהרון
לא, יש הסכם הכרה הדדית, הם מכירים ברישיון הישראלי, הוא יכול לנהוג באמריקה עם הרישיון שלנו ומכירים בו. אני אומר, הסכם הדדי - - -
שלומית אבינח
לא מנייר.
חנן אהרון
למשל עם האיטלקים עשינו ממש הסכם שלא צריך מבחן שליטה בכלל. זאת אומרת שאני מכיר לו ברישיונות והוא מכיר ברישיונות שלו בלי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא מדבר על מבחנים. אני מדבר על ששוטר עוצר - - -
חנן אהרון
יש הכרה, בהחלט, ברישיון הישראלי.
היו"ר ישראל אייכלר
רישיון בינלאומי?
שלומית אבינח
לא בנייר, בכרטיס.
היו"ר ישראל אייכלר
בכרטיס הבינלאומי?
חנן אהרון
אמרתי, אם הנייר הזה צמוד לרישיון הנהיגה הבינלאומי הוא מוכר.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל איפה הוא עושה את רישיון הנהיגה הבינלאומי, פה?
חנן אהרון
הוא יכול להנפיק רישיון נהיגה בינלאומי בישראל.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא לא צריך ללכת לעשות טסטים?
חנן אהרון
לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
על מה שיש לו פה?
חנן אהרון
הוא הולך לממסי או טלדור, בסביבות 14 שקלים בממסי או - - -
היו"ר ישראל אייכלר
פעם זה עלה המון כסף. למה אתם לא מוציאים בממסי רישיון בינלאומי?
ניסן שמש
פעם ראשונה שאני שומע דבר כזה.
קריאה
אבל לא ייתנו לנו לנהוג עם זה פה בארץ.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, בארץ אתה נוהג עם זה.
חנן אהרון
בארץ אתה לא צריך רישיון נהיגה בינלאומי. אני מדבר על חו"ל.
היו"ר ישראל אייכלר
בחו"ל. הוא דיבר על בעיה שאנשים מגיעים לחוץ לארץ ולא יכולים לנסוע עם הנייר הזה.
ניסן שמש
אפשר ללכת עם נייר כזה ולהוציא - - -
שלומית אבינח
להוציא בממסי. כן.
חנן אהרון
לא, אבל צריך לחשוב על זה, כבוד היושב ראש.
היו"ר ישראל אייכלר
זו ידיעה מאוד חשובה, שאנשים לא יודעים. הוא יכול ללכת לממסי עם הנייר הזה ולקבל רישיון בינלאומי.
קריאה
גם לחצי שנה?
היו"ר ישראל אייכלר
לא, רישיון בינלאומי זה בלי הגבלות, נכון?
חנן אהרון
זה לפי התוקף הבינלאומי.
קריאה
אם זה פג תוקף והוא בחוץ לארץ, אז לא יהיה לו רישיון?
חנן אהרון
אבל צריך גם להבין משהו. אזרח, לא משנה, מישהו בא מחו"ל והוא מגיע לארץ להוציא רישיון ובסוף הוא גם רוצה עם הרישיון הישראלי הזה לנהוג בחו"ל ואנחנו צריכים להיות אחראים גם על מה שקורה שם. זאת אומרת אנחנו נותנים רישיון ישראלי, כמובן שהוא תקף, אבל פה במקרה הזה יש כאלה שהם לא תושבי ישראל בכלל. הוא תושב של אחת המדינות, הוא בא לפה, מוציא רישיון ישראלי ואז עם הרישיון הזה הוא רוצה גם לנהוג בחו"ל.
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא?
חנן אהרון
זה יוצר בעיה, בחלק מהמדינות. לא מבחינתי.
היו"ר ישראל אייכלר
מה הבעיה?
חנן אהרון
אנחנו צריכים לפתור גם את הבעיה הזאת, שהרישיון הישראלי נועד לרישיון ישראלי, לתושב ישראל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אם אתה אומר שהוא יכול ללכת לממסי, להוציא 14 שקל - - -
חנן אהרון
למה הוא לא נוהג בחו"ל עם הרישיון הזר שלו? סתם שאלה.
שלומית אבינח
אין לו.
חנן אהרון
מה אין לו? הוא עשה המרה על סמך רישיון זר, מה זה אין לו?
שלומית אבינח
חנן, אתה - - -
חנן אהרון
אין אין לו, אם יש לו רישיון ישראלי - - - למה הוא צריך את הרישיון הישראלי בארצות הברית אם יש לו רישיון - - -
שלומית אבינח
אין לו רישיון זר, הוא - - -
חנן אהרון
ארצות הברית מכירה ברישיון הזה לתקופות שהיא מכירה, חצי שנה, שנה.
היו"ר ישראל אייכלר
חנן, תקשיב לשאלות נוספות.
גרשון
אני גם תלמיד פה. קודם כל למה לא מנפיקים לעשר שנים רישיון ולכתוב על הרישיון שזה צמוד לדרכון. את כל מה שכתבתם פה על הנייר תכתבו על זה. אתם אמרתם שיש בעיה - - - אמרתם שיש בעיה שכשמשטרת תנועה עוצרת אותו הוא לא יודע לבקש ממנו, ואולי הוא שוהה פה בארץ לא חוקי. אז קודם כל זה לא קשור למשטרת התנועה ומשטרת התנועה לא יכולה לעשות שום דבר למישהו ששוהה פה בארץ לא חוקית, זה בכלל לא בתיק שלהם, זה במשרד הפנים, אבל בוא נגיד - - -
חנן אהרון
אבל המדינה זו אותה מדינה. איך אתה רוצה לזהות שאם הוא שוהה בלתי חוקי?
היו"ר ישראל אייכלר
- - - לסבך את זה, שיהיה כתוב על הרישיון לזיהוי עם דרכון.
חנן אהרון
הוא רוצה עשר שנים כאשר אני אומר לך שאשרת השהייה שלו בישראל היא, נגיד, שלוש שנים. אז אני נותן לו אחר כך עוד שבע שנים רישיון שהוא בתוקף?
גרשון
מה זה אכפת לך? כי יופיע על זה - - - לא, הבעיה הייתה שאנשים יסתובב עם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רק השאלה הביטחונית. יש שאלה אחרת, שמשרד הפנים לא רוצה את - - -
שלומית אבינח
הוא צודק.
חנן אהרון
כבוד היושב ראש, תסתכל על כל התמונה, האם אתה חושב שאדם שאין לו אשרת שהייה בישראל והוא יכול לשמש במקרים מסוימים, אני לא איש ביטחון - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני מדבר על אשרת השהייה כתייר.
חנן אהרון
אז זה בתוקף האשרה שלו.
היו"ר ישראל אייכלר
לא. בוא נחזור לתחילת הבעיה. משרד הפנים השתמש בתירוץ הביטחוני שכולנו נעמוד קדוש קדוש קדוש.
חנן אהרון
לא, זה לא משרד הפנים השתמש בזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אומר לך שכן. מה הם רצו עוד? הם רוצים לכפות על אלפי תיירים ותושבים שיעשו עלייה, משימה שאיננה משימה מדינתית ממלכתית של מדינה, זו משימה אידיאולוגית של אנשים, שיש אנשים שאין להם אידיאולוגיה כזו. הם ניצלו את כרטיס הרישיון כדי לכפות על אנשים לעשות עלייה. על זה צעקתי בוועדת הכלכלה.
חנן אהרון
אני לא מצוי בזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אומר לך, אני מצוי, כי ניהלתי מולם את הדיון. אמרה לי פקידה במשרד, 'מה, אתה לא רוצה שתהיה עלייה לישראל?' אמרתי לה, 'מה אתם מערבים רישיון הנהיגה בעלייה לישראל?'
חנן אהרון
אגף הרישוי במשרד התחבורה שמח לתת רישיון וזה תפקידו, לתת רישיונות, לכל דורש, לכל תקופה שתוחלט.
גרשון
שני דברים. קודם כל אתה אמרת שאתם צריכים את התוכנה הזאת, את הקובץ הזה, ממשרד הפנים. משרד הפנים גם לא מנפיק אשרה, רק לפי תוקף הדרכון, ואין לו את הקובץ הזה מארצות הברית, רואים, בודקים, פותחים דרכון, תוקף עד 2017, 'אני לא יכול לתת לך אשרה עד 2019 אם הדרכון - - -
שלומית אבינח
נכון, אין לך דרכון בתוקף.
גרשון
אז למה אתם גם לא יכולים לבדוק אשרות? אשרות זה דבר שכתוב מתי זה פג ולכן - - -
חנן אהרון
איך אני אבדוק את האשרות?
גרשון
אתה פותח דרכון.
חנן אהרון
הסברנו לך לפני דקה שנתנו לפי דרכון ובסוף הסתבר שהדרכון מזויף.
גרשון
אתם רוצים להתמודד עם דרכונים מזויפים? ומי שנכנס למשרד הפנים עם דרכון מזויף ומקבל אשרה על זה? אתה לא זה שצריך להתמודד עם דרכון מזויף.
חנן אהרון
לא, אני לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הוא סיפר את הרקע - - -
חנן אהרון
לא, הוא צודק - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה צודק, אבל הוא סיפר את הרקע הביטחוני. יעקב גנות בא מהמשטרה, בא מבתי הסוהר ומרשות ההגירה, אז היו לו אג'נדות נוסף מאשר משרד התחבורה. אני מאוד בידידות איתו, אני מכבד אותו, אני - - -
חנן אהרון
לא, אני חושב שהוא גם עשה נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, הוא איש מיוחד במינו, יש לו המון המון זכויות, אבל הראש שלו היה רק - - -
חנן אהרון
כבוד היושב ראש, משפט אחד. לא רק הוא, אני לא אומר את זה סתם, כוחות הביטחון אמרו שלגורמי הטרור הטרף הקל זה כאלה שמחזיקים ברישיון ישראלי שנותן להם להסתובב פה בארץ בכל מקום. בעזרת הרישיון הזה הם יכולים לעשות פיגועים ולהסתובב במקומות שאחרים לא יכולים. זה היה טרף קל, לכן הוא אמר שבוא לפחות - - - מבחינתי זה לתת רישיון, דרך אגב, אותי זה רק מסבך - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הדיון נגמר, כי תיכף אני אתחיל להגיע דברים על 300,000 מחזיקי תעודות הזהות בירושלים שיכולים להסתובב בכל מקום וגם לירות בשער שכם.
חנן אהרון
אני לא איש ביטחון.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זה לא נושא לדיון הזה ולכן אני לא אומר את זה. אז כמו שאמרתי, לא אמרתי. שאלתי שאלה, מישהו רוצה לדאוג לי שמישהו ייכנס מירדן ויעשה, ואני מכבד את הדברים, 300,000 אנשים מסתובבים פה עם תעודות זהות ישראליות ואין לך שום שליטה עליהם, אז פתאום הוא נהיה לי שולט על איזה שהוא מישהו שיבוא מירדן. ומה אכפת לי מאלפי או מאות אלפי תיירים שמגיעים לארץ והם צריכים לסבול בשביל שאחד יבוא מירדן עם חותמת מזויפת. זה חוסר היגיון שכבר כן נוגע לנושא שלנו.
חנן אהרון
משרד התחבורה לא אחראי על הצד הביטחוני בישראל. אנחנו מבחינתנו הנפקנו רישיונות לעשר שנים, ננפיק בהתאם להנחיות שנקבל.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו בוועדת חוץ וביטחון, יש לנו דיון על אזור יהודה ושומרון, על הביטחון שם. הנושא הזה שנגעתי, לגבי מחזיקי תעודות הזהות עם הסכנה הביטחונית, זה כן נוגע, אבל לא לוועדה הזאת. בואו נסכם את הדיון עם - - -
שלומית אבינח
רגע, מה עם חברות הביטוח?
יואב ענתבי
לעניין חברות הביטוח, כל פתרון שיקל על האזרחים אנחנו מקבלים אותו בברכה. לעניין חברות הביטוח, ממה שביררתי, לא מצאנו איזה שהיא בעיה ואני אסביר. אם מתייחסים לנהג, למי שנוהג ברכב, כל עוד שיש לו רישיון ואפילו אני מצטט מפסק דין ואולי לפי סעיף 7(3) לחוק הפיצויים, 'בין המקרים שבהם לא יהיה זכאי נפגע לפיצויים לפי החוק נכלל עניינו של מי שנהג ברכב כשאין לו רישיון לנהוג בו למעט רישיון שפקע מחמת אי תשלום אגרה', וכו'. מתוך פסק הדין. 'המונח רישיון לנהוג בו נקבע כי נהג שנהג בהסתמך על רישיון נהיגה זר שהוא לא בהתאם להוראות תקנות התעבורה נחשב כמי שנהג ללא רישיון ברכב, הגם שרישיון הנהיגה הזר שלו היה בתוקף'. זה מתוך פסק דין של המחוזי.

דהיינו, חברות הביטוח, כל עוד שיש לנהג רישיון והרישיון מוכר על ידי משרד התחבורה וזה רישיון בר תוקף, אז לא צריכה להיות שום בעיה. אם אותו נהג נָהג בביטוח, פגע באיזה שהוא מישהו, נפגע גוף, והרישיון לו הוא בר תוקף על פי תקנות משרד התחבורה, זה טוב ויפה. אם הרישיון שלו הוא לא בר תוקף על פי משרד התחבורה, לא ראוי גם לקחת ממנו פרמיה ובסוף לא לשלם לו. זאת אומרת על פי החוק הוא לא זכאי לפיצוי אם אין לו רישיון נהיגה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מבין איזה כשל אנחנו גורמים? שהחבר'ה האלה, שכל כך קשה להם, נוסעים עם רישיון לא בתוקף, רישיון אמריקאי, כשיבואו אחרי תאונה הביטוח יגיד ובצדק 'לא מכירים בכם - - -
חנן אהרון
הם יכולים לבטח אותו לפי הרישיון הזה שהוא מקבל מאיתנו.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אבל הבירוקרטיה מסכנת את החבר'ה שלא הולכים לעשות את הבירוקרטיה ונוסעים עם רישיון אמריקאי, שהוא כבר לא בתוקף, כי על פי החוק אסור לו לנסוע, רק שישה חודשים.
חנן אהרון
אז זה כשל שלהם.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, זה כשל שלנו, שאנחנו מאפשרים בירוקרטיה כל כך קשה שגורמת לאנשים לנסוע עם הרישיון האמריקאי, שאחרי שישה חודשים - - - זו גם גזרה שלנו, שאחרי שישה חודשים - - -
חנן אהרון
עד שנה.
היו"ר ישראל אייכלר
אחרי שנה. בשנה השנייה הוא נוסע ומתחיל לפחד, הוא יהרוג אנשים והביטוח יגיד שאין ביטוח ואין לי טענה אליכם.
יואב ענתבי
בגלל זה צריך להסדיר את העניין, שאנחנו חושבים שזה מאוד נכון, גם לעניין ה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לפשט את הבירוקרטיה.
יואב ענתבי
נכון, לפשט גם לעניין האזרחים וגם לעניין הפקידים. יכול להיות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש את אתגר בעיות ביטחוניות, עכשיו יש בעיות בטיחותיות.
יואב ענתבי
שזה חשוב מאוד. אגב, אם אתה מסתכל על ביטוח חובה בכלל הביטוחים, הביטוחים הם לרכב לרוב, זה לא על הנהג, זאת אומרת אתה יכול לבטח כמה נהגים על אותו רכב, אבל הבעיה עם הפוגע היא ב אמת אותו אחד שהרישיון שלו הוא לא בר תוקף ואז מתעוררת הבעיה, ואם קיימת כזאת בעיה ראוי בכלל שהוא לא יהיה מבוטח, שלא ישלם פרמיה ובסוף לא יקבל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא אכפת לי שהוא ישלם פרמיה, אכפת לי שהוא לא מבוטח.
יואב ענתבי
נכון. לא רק שהוא לא מבוטח, אבל זה גם לא נכון לקחת כסף ממישהו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
חברת ביטוח לא יכולה לבטח משהו שהוא לא - - -
יואב ענתבי
נכון, אז זה כל העניין - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גם לא מצד שלישי הוא מבוטח?
יואב ענתבי
ביטוח הרכב זה ביטוח חובה וביטוח מקיף, הוא מקיף הכול, כולל צד ג'.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל אם הנהג לא - - -
יואב ענתבי
ביטוח רכב חובה הוא הכי מקיף בעולם.
היו"ר ישראל אייכלר
גם אם הנהג נהג ללא רישיון?
יואב ענתבי
אם הנהג נהג ללא רישיון אז יש פה כמה היבטים, אחד לעניין הנהג עצמו, כמו שנאמר, יכול להיות שהוא לא זכאי. אם הנהגים ברכב איתו לא ידעו שהוא נוהג על פי רישיון וכו', לא ידעו שאין לו רישיון, יש גם מוסד שנקרא קרנית, שהוא אמור לטפל בתאונות פגע וברח - - -
היו"ר ישראל אייכלר
והאדם שהוא דרס אותו או שהוא התנגש בו?
יואב ענתבי
אז הוא גם אמור להיות מבוטח על ידי קרנית, שהיא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל הם מבוטחים או לא מבוטחים?
יואב ענתבי
הוא אמור להיות מבוטח על ידי קרנית. קרנית זה איזה שהוא מוסד מטעם ביטוח החובה, יש איזה שהוא משהו - - -
שלומית אבינח
הוא יודע להפנות אותו לקרנית. כל העניין הוא - - -
יואב ענתבי
אנשים יודעים שבתאונות פגע וברח או מקום שאין מבטח מאחוריו או מקום ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בקיצור, חייבים לסדר את זה, אני מאוד שמח, חנן, שיכולים לסדר את זה, כי גם למשל מקרה כמוהו, שלא הוא פגע אלא מישהו פגע בו, אין לו גם ביטוח.
יואב ענתבי
פה הוא מדבר על ביטוח רכב רכוש. אני לא מכיר את המקרה הספציפי, אבל בעיקרון אם מישהו פגע בו אז זה בעניין רכב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לסכם את הדיון, ברשותכם, מחכים לי כבר שם. הוועדה לפניות הציבור דנה בנושא הנפקות רישיונות נהיגה מנייר והמרת רישיונות בישראל ומדינות זרות, והבירוקרטיה הקשה שמגבילה תיירים ותלמידים וסטודנטים, כפי שפורט בדיון המפורט בוועדה. הוועדה שמעה את משרד התחבורה, שהוא יסכים להנפיק רישיונות נהיגה עם כרטיסים עם תמונה בהתאם לתוקף אשרת השהייה של התושב הזר, בתנאי שיועבר לו קובץ ממרשם האוכלוסין. זה אמור לקרות בשבועות הקרובים.

סטודנטים ולומדים בעלי היתר שהייה א'1 ו-א'2 יורשו לקבל רישיון עם כרטיס עם תמונה עד לתום אשרת השהייה שלהם. בעלי רישיון נהיגה מנייר יוכלו להנפיק רישיון נהיגה בינלאומי בחברת רישיונות כמו ממסי וטלדור, גם היום.

אנחנו נקיים ישיבת מעקב פה עוד שלושה שבועות בתקווה עם נציגי מרשם האוכלוסין בתקווה שעד אז הם כבר יהיו מתואמים ומסונכרנים עם משרד התחבורה וחברות הביטוח, כדי שגם אתם תהיו מעודכנים.
חנן אהרון
אני רק רוצה לומר שאני לא מצוי בהליכים המחשוביים, נתתי פה כמה שבועות.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני מקיים בעוד כמה שבועות.
חנן אהרון
לא, כמה זה לוקח, אנחנו גם נבדוק מחשובית - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, תלוי אם איש המחשב מקבל הוראה להביא תוך יומיים או תוך שנתיים. אני מכיר כמה אנשי מחשבים שמוכנים להתנדב במשרד הפנים, לעשות כמה קליקים ולהעביר את כל הדברים האלה. תודה, חנן, שהיית איתנו.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10.

קוד המקור של הנתונים