ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/02/2016

תקנות הספנות (ימאים) (ציוות אניות וגוררות בצוות ישראלי), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 173

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, ו' באדר א התשע"ו (15 בפברואר 2016), שעה 11:50
סדר היום
תקנות הספנות (ימאים) (ציוות אניות וגוררות בצוות ישראלי), התשע"ו-2015
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

יגאל גואטה
חברי כנסת
אורן אסף חזן
מוזמנים
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ

שלמה יצחקי - ממונה ראשי על יחסי עבודה, משרד הכלכלה והתעשייה

רב חובל יגאל מאור - מנהל רשות הספנות והנמלים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אבי לוי - יו"ר איגוד קציני הים

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

תקנות הספנות (ימאים) (ציוות אניות וגוררות בצוות ישראלי), התשע"ו-2015
היו"ר אלי אלאלוף
אני פותח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. אנחנו דנים בתקנות הספנות (ימאים) (ציוות אניות וגוררות בצוות ישראלי), התשע"ו-2015.
ענת מימון
בפני הוועדה מונחות כרגע תקנות הספנות. יש את חוק הספנות שהוא קובע שבכלי שיט ישרתו ככל האפשר אנשי צוות ישראלים בלבד ויש הסמכה לקבוע תקנות בהן יהיו תפקידים מסוימים למספר אנשי צוות ישראלים שיהיו חייבים לשרת על כלי השיט. תקנות בנושא היו קיימות עד 2010. בזמנו זה הובא ג-2002 והוארך כל פעם בהוראת שעה. אלה היו תקנות שקבעו את מינימום אנשי הצוות הישראלי שיהיה על כלי שיט ישראלים. מאז שנת 2010 למעשה אין תקנות ומה שיש, זה רק הסעיף שאמרתי שקובע שככל האפשר יהיה ציוות של אנשי צוות ישראלים. כרגע מובאות בפנינו תקנות שקובעות כהוראת קבע חובת ציוות גם לגבי אניות הפוקדות נמל בישראל, גם לגבי אניות שאינן פוקדות נמל בישראל וגם לגבי פעילות של ספנות חופית שאלה גוררות וזה משהו חדש שהוכנס שלא היה בתקנות שהיו בשנת 2002.

זה באופן כללי.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חייב הצהרה, וידוי אישי. אין לי שום קשר לאלאלוף ספנות. אני מרוקאי והם, נדמה לי, יוונים.
יגאל מאור
כמו שאמרה היועצת המשפטית, אנחנו משנים את הסטטוס של הנושא הזה מהוראת שעה שהייתה בעבר, אחרי ששנתיים או שלוש שנים לא הייתה בתוקף והיא עוברת לנושא של תקנות. התקנות האלה מדברות על העובדה שכל כלי שיט ישראלי יהיה מחויב בשבעה אנשי צוות ישראלים, קברניט פלוס שישה, באנייה שפוקדת באופן סדיר את נמלי ישראל. אניות שמפליגות באוקיינוסים לא מגיעות לישראל, דהיינו, חוצות את האוקיינוס השקט הלוך וחזור עם דגל ישראלי או בשליטה ישראלית, יחויבו בקברניט פלוס שני אנשים.
היו"ר אלי אלאלוף
הצטרף אלינו חבר הכנסת אורן חזן.
יגאל מאור
התוספת לתקנות לעומת הפעם הקודמת הוכנסה לפי בקשה צודקת של איגוד קציני הים. הבקשה הייתה להכניס לנושא גם גוררות שעוסקות בפעילות בספנות חופית ובנמלי ישראל. הנושא הזה עלה גם לפני שר התחבורה וקיבלנו אותו בהבנה ובעניין.

אלה התקנות שעומדות היום לפניכם אחרי כל הבדיקות שהיו.
ענת מימון
אני אציין שהתקנות מובאות לוועדה בהתייעצות עם שר הכלכלה ויש גם ועדה מייעצת שחברים בה הגורמים הרלוונטיים שהמליצה על כך.
היו"ר אלי אלאלוף
נמצא כאן נציג משרד הכלכלה?
שלמה יצחקי
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
התייחסותך.
שלמה יצחקי
הממונה הראשי על יחסי עבודה במשרד הכלכלה. הייתה התייעצות של ראש הממשלה בתפקידו כשר הכלכלה ואנחנו מסכימים לתיקון התקנות. כמובן שראש הממשלה גם ציין, ואני מאמין שזאת גם עמדת שר התחבורה, שאנחנו מעדיפים שתמיד תהיה ככל האפשר וכמה שאפשר תעסוקה של ישראלים בספנות. כך כתב ראש הממשלה במכתבו לשר התחבורה.
אבי לוי
יושב ראש האיגוד הארצי לקציני ים. אנחנו מייצגים את הקצינים שמועסקים בלי השיט ואני אומר שזאת פעם ראשונה שאני בא לוועדה בנושא שקשור לימאים ואין לי מה להגיד.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
אין לך משהו שלילי להגיד.
אבי לוי
חמש שנים התגוששנו על כל מילה ועל כל מקום כשאנחנו רוצים כמה שיותר ישראלים והחברות סברו אחרת. אני אומר שאודות להתערבות של שר התחבורה, נכנס כאן סעיף שמעולם לא היה שזה ציוות ישראלי בגוררת ישראלית. זה נותן אופציה לעשרות מקומות עבודה לחיילים משוחררים ועל זה תודה.

בהמשך אתייחס לכל סעיף.
היו"ר אלי אלאלוף
לא. אין מה להתייחס. אנחנו מאשרים את התקנות.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אדוני היושב ראש, משפט לפני שאני רץ לוועדת הכספים.
היו"ר אלי אלאלוף
זה כבוד לנו. פעם ראשונה אתה מופיע אצלנו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא. זאת לא פעם ראשונה. כנראה שאני לא עושה מספיק רעש. הייתי אתך גם בדיונים על לרפואת שיניים.
היו"ר אלי אלאלוף
נכון.
אורן אסף חזן (הליכוד)
הייתי בדיונים רבים. אני אמנם לא חבר ועדה אבל אני מגיע לדיונים.

אני זוכר שעשיתי עם החברים שלי את הבקשה לדיון מהיר בנושא.
אבי לוי
תודה על הדיון המהיר.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא צריך להגיד תודה. הכול בסדר. להפך, אני רוצה להגיד תודה לשר שפעם אחר פעם אנחנו רואים שכשאתה לוקח משהו לידיים, כל הדיבורים נזרקים החוצה והצידה אלא נעשים מעשים. באמת התקנת התקנות לאחר חמש שנים שלא נגעו בנושא בתמיכה שלך, זה פשוט הישג ענק שיש לו השלכות עצומות על הכלכלה, על העבודה, על השיח בחברה הישראלית. אני באמת רוצה להגיד לך תודה.

אני מתנצל, אני חייב לרוץ להצביע בוועדת הכספים. אם צריך משהו, כמו תמיד, אדוני יושב ראש הוועדה, אתה יודע, ו גם אתה כבוד השר, אני לרשותכם. שמחתי לעזור ואני אשמח להמשיך לעזור.

תמשיך להביא בשורות טובות לעם ישראל.
היו"ר אלי אלאלוף
אמן. עוד מישהו רוצה להתייחס?
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
משפט. זה נושא שנמשך שנים וכל אחד ייצג כאן משהו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
ברשותך, אדוני השר, עוד מילה אחת. אני חושב שאנחנו צריכים לבחון להפוך את התקנות האלה ולהרחיב אותן לא רק בצי הסוחר אלא בכלל בכל צי כלי השיט בישראל, כל מי שעוסק גם בצי החופי וגם אולי באסדות הגז. בסופו של יום זה יכול להביא בשורה לכוח העבודה בישראל. תודה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
היה ויכוח שנמשך שנים וכל אחד ייצג, האחד את החברות המסחריות עם היועצים הכלכליים, ואיגוד קציני הים את העובדים הישראלים לגבי הספנות שנפעל בכל כוחנו כדי לשמר אותה גם בתנאים מאוד מורכבים. בסופו של דבר אכן אחרי ויכוחים כאשר התקנות לא אושרו, אני ריכזתי דיון ובדיון עצמו נוצרה דינמיקה נכונה, כמו שקורה הרבה פעמים, והגיעו לעמק השווה. ההתייעצות עם משרד הכלכלה כמובן השלימה את זה והיום אישור הוועדה נותן לזה גושפנקה שזה נהנה וזה לא חסר והדברים קורים ביחד.

אנחנו גם בונים עכשיו שני נמלים חדשים. אנחנו הופכים את ישראל למרכז בין-לאומי של סחר ימי ויהיו כאן הרבה יותר עוסקים בתחום הזה. לכן קביעת הכללים טובה עכשיו כדי לאפשר להיערך.

אני חייב גם לומר שאבי לוי, כיושב ראש איגוד קציני הים, גילה אחריות מאוד גדולה סביב נושא הרפורמה בנמלים בשעה שהוא הוביל למצב שהיום יש בכל נמל קיים מחלקת ים, שקציני הים הם הגורם המרכזי שמפעיל אותה מאחר שאנחנו רוצים תחרות, ובונים נמל מול נמל באשדוד ובחיפה. הם הסכימו לעבור תחת חסות חברת נמלי ישראל שהיא כללית ולתת שירות בו זמנית לשני הנמלים בכל מקום ולא תחת נמל אחד. זה מה שמאפשר את השלמת הרפורמה והתחרות שהיא רק תביא לעניין החברתי, להוזלת כל מוצר במדינת ישראל, לתוספת עובדים ולתוספת פעילות.

אנחנו עושים את מה שצריך מבחינה כלכלית תוך גילוי אחריות מצד העוסקים והתמורה החברתית, 99 אחוזים מהסחורות בישראל יוצאות ונכנסות דרך הנמלים ממכונית ועד עפרון או כל דבר שמייבאים אותו או מייצאים אותו. זאת הוזלה על כל דבר שיהיה כאן וגורם לתחרות. הם באמת גילו כאן אחריות. אנחנו זוכרים מקרים בעבר שהדברים לא היו כך ולכן אני מברך אותם ומודה לאבי גם על העניין הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מודה לכל האנשים שבאו לדיון הקצר והענייני.
ענת מימון
אנחנו לא נקריא עכשיו. יחסית זה סט ארוך. אני כן מבקשת לצרף את זה לפרוטוקול הדיון כדי שיהיה ברור מה הנוסח עליו הוצבע בוועדה.

זאת הוראת קבע שהתחילה שלה היא שלושים ימים מיום הפרסום.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר. מי בעד אישור תקנות הספנות (ימאים) (ציוות אניות וגוררות בצוות ישראלי), התשע"ו-2015? מי נגד?

הצבעה

בעד התקנות – פה אחד

התקנות נתקבלו.
היו"ר אלי אלאלוף
התקנות אושרו פה אחד.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים