פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 172

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, ו' באדר א התשע"ו (15 בפברואר 2016), שעה 10:00
סדר היום
נגישות לשירותי תחבורה ציבורית בפריפריה

בהשתתפות שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

ישראל אייכלר

יגאל גואטה

אילן גילאון

אורלי לוי אבקסיס

שולי מועלם-רפאלי

נורית קורן
חברי הכנסת
איתן ברושי

יוסף ג'וברין

תמר זנדברג

דב חנין

עליזה לביא

יפעת שאשא ביטון
מוזמנים
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ

דרור גנון - מנהל אגף תכנון, רישוי ותפעול תחבורה ציבורית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

משה אמסלם - מנהל אגף רכבות ומסילות ברזל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

רן שדמי - מנהל אגף כלכלה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

יעקב בליטשטיין - ראש מינהלת נתיבי ישראל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

טליה כהן - מנהלת כלכלה ותקציב מינהל תשתיות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

הילה קירון רווח - יועצת שר התחבורה והבטיחות בדרכים

מעיין שריג - יועצת תקשורת, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

ברק נפתלי - משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

שי חג'ג' - ראש מועצה אזורית מרחבים, מרכז השלטון המקומי

תמיר עידן - ראש מועצה אזורית שדות נגב, מרכז השלטון המקומי

דניאל כץ - מפקח ארצי, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

משה וייס - מנהל יחידת ניהול פרויקטים, רכבת ישראל

יוסף הלוי - מנהל אגף תכנון, נתיבי ישראל

גלעד צוובנר - סגן מנהל אגף פרויקטים רכבתיים, נתיבי ישראל

נורית בראור - מז"ח, מרכז זכויות חברתיות

איתי חיים - מנכ"ל ארגון נוסעי התחבורה הציבוית בישראל

גיל יעקב - מנכ"ל 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית

דן קדרון - תנו יד לחירש, נכים למען נכים

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

נגישות לשירותי תחבורה ציבורית בפריפריה
היו"ר אלי אלאלוף
היום ה-15 בפברואר 2016, ו' באדר א' התשע"ו, השעה 10:05 ואני פותח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות.

אני מודה בהתרגשות מסוימת, ואפילו אישית, לשר התחבורה והמודיעין. בשיחה של שניות הצעתי לו לבוא לוועדה ולהציג בפנינו את המדיניות של משרדו בנושא התחבורה הציבורית בפריפריה כחלק מדוח העוני שלנו אותו כתבנו לפני שלוש שנים. ראינו בתחבורה הציבורית אחת הבעיות הקשות שאמורות לשרת את האוכלוסיות החלשות ובפריפריה. השר נענה מידית ואני באמת מודה לך אדוני השר על ההיענות ועל הרצון. לפי ההכנה שהעוזרים שלך עשו לי, זה מוכיח שבאמת לקחתם את זה ברצינות ועל כך אני מודה.

מדוח העוני עולה שהפריפריה לא מקבלת היום מספיק תשובות הולמות לבעיות התחבורה. אני אציין אוכלוסייה אחת ספציפית והיא אוכלוסיית הערבים. אם אנשים יצאו לעבודה, יהיה שיפור משמעותי במצב הכלכלי והחברתי שלהם. זאת הייתה אחת ההמלצות המרכזיות שלנו, לא רק של דוח העוני אלא גם הדוח של אקשטיין שיצא שנתיים לפני כן וגם הוא דיבר על קידום תעסוקה. הנושא של קידום תעסוקה מותנה בתחבורה ציבורית.

האוכלוסייה השנייה שסובלת מהמחסור בתחבורה ציבורית זאת האוכלוסייה שזקוקה להסעות לצורכי בריאותה. בביקור שהיה לי עם חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף הגענו לירקא. אנשים שמקבלים דיאליזה וחייבים לעבור אותה פעמיים-שלוש בשבוע, הדיאליזות נעשות בכרמיאל, דבר שמחייב אותם לא רק בהסעות מיוחדות אלא גם בעלויות למי שזקוק להסעות. זאת האוכלוסייה השנייה עליה ביקשנו לחשוב בצורה אחרת. אחת ההתנגדויות הגדולות של תושבי אילת לסגירת שדה דב היא בגלל סיבות רפואיות. סגירת השדה תיצור להם קושי בלתי אפשרי עד כדי כך שהם יאלצו לעזוב את העיר כדי שיוכלו להגיע לטיפול רפואי בשעות הבוקר.

על הצפון כבר ויתרנו ולצערנו כבר אי אפשר לדבר על שדה התעופה בקריית שמונה מסיבות שאולי אדוני השר יסביר לנו אבל גם שם יש אוכלוסייה שסובלת, במיוחד האוכלוסייה החולה שזקוקה להסעות זמינות יותר.

האוכלוסייה השלישית שאני רוצה להזכיר בפתיח היא האוכלוסייה שגרה בשכונות המצוקה. התחבורה בשכונות האלו לא מספיקה והתדירות לא מספיקה. כתושב באר שבע אני יכול לומר שאפילו הסטודנטים כבר לא רוצים לגור בשכונות המצוקה. מי שהכיר את התחבורה הציבורית שפעם הייתה בבאר שבע יודע כמה היא השתפרה בצורה מדהימה, אבל עובדה שהיום התחבורה הציבורית בשכונות המצוקה למרכז העיר או למוקדים מרכזיים כמו האוניברסיטה או המכללות, כמעט אוטומטית אפשר לעשות זאת בשתי נסיעות.

לכן אני חושב שיש כאן מקום להתחשב באוכלוסיות האלה למרות המהפכה האדירה שנעשית היום בתחבורה הציבורית, אם היא ברכבות ואם היא בכבישים שכל אחד מאתנו רואה. כאן אני רוצה לציין בצער רב את האסון שקרה אתמול והאסון שקרה לפני כמה חודשים באזור הדרום, כאשר פעם שישה ופעם שמונה אנשים נהרגו בתאונה דווקא באמצעות התחבורה הציבורית. אני חושב שיש מקום, למרות כל ההישגים, וצורך להמשיך ולהדגיש את המצב הזה שדורש שיפור. זה טוב לכל עם ישראל, לכל תושבי ישראל, אבל במיוחד זה טוב לאוכלוסיות החלשות בישראל.

אדוני, אני שמח שיש לנו כאן נוכחות מאוד יפה. אני אמנע מלציין את שמות כל חברי הכנסת אותם אתה מכיר, אבל יש לנו כאן נוכחות מרשימה של חברי הכנסת וזה בזכות הדיון שאתה מאפשר לנו לקיים. תודה רבה, אדוני השר, בבקשה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
תודה רבה אדוני יושב ראש הוועדה. אני בוודאי שמחתי מאוד להיענות להופיע בפני הוועדה החשובה הזאת. אנחנו מופיעים בוועדות אחרות של הכנסת בהיבטים תקציבים ובהיבטים מקצועיים, ובהחלט אני חושב שהוועדה הזאת שעוסקת ברווחה בפריפריה, בשכונות כמו שפירטת ובציבורים, היא עוסקת בהרבה נושאים חשובים של האוכלוסייה עצמה והתחבורה הציבורית היא בהחלט דבר משמעותי לכל אוכלוסיית המדינה אבל ודאי שהציבורים שאתה מכוון אליהם, נזקקים יותר מסיבות אובייקטיביות.

אני יכול לומר שנעשית פעילות מאוד ענפה ובהתאם לסיכום צוות המשרד נערך בצורה רצינית לדווח. אני לא יודע מה האמצעים והעזרים. אני מוכרח לומר שהוכנה עבורי מצגת ואני מניח שאם הייתה דרך להביא אותה לדיון הזה, היו מביאים אותה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לנו אמצעי המחשה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
אני לא יודע אם הם הכינו אותה. הנתונים הם מאוד אמיתיים מבחינת שיקוף המצב הבסיסי אבל מאוד מאוד מרשימים מבחינת ההתפתחות עם אותן אוכלוסיות שהדגשת. זאת אומרת, אנחנו מדברים על האוכלוסייה הערבית, כמובן כל אוכלוסיית המיעוטים. אני כבר שבע שנים בתפקידי ואני חושב שהמצב הבסיסי השתנה. בדיונים בכנסת, כאשר חברי כנסת מהסיעות הערביות תקפו נושאים שונים בתחומים כאלה ואחרים תחת ההגדרה של קיפוח, אמרתי שיש נושא אחד שלא מדברים עליו אבל הוא הנושא בו הפער הגדול ביותר וזאת התחבורה הציבורית.

אנחנו פעלנו בצורה מכוונת כדי לצמצם את הפערים מנקודת פתיחה מאוד נמוכה. אני חושב שהתוצאות הן מרשימות ואנחנו רק באמצע הדרך. הבחינה הזאת של זכות הציבור לקבל שירות וגם האינטרס של מדינת ישראל של עוד נשים עובדות ועוד גברים עובדים.

אני רואה כאן את ראשי המועצות, את תמי ושי. בדיוק ביום שישי יצאה לדרך הפעילות באשכול חדש שעובר תהליך מכרזי, עובר קודם תהליך מיפוי של הצרכים מול כל ראשי הרשויות העירוניות והכפריות ומיעוטים. בכל רשות ממפים את הצרכים ואומרים מה החסר בשירות שקיים. כאשר חברה חדשה זוכה, היא כבר עם כל ההתחייבויות ועם כל ההעלאה המשמעותית ביותר של היקף השירות, איכות השירות, עם כל התשתית מהתחנות וכל הדברים האחרים. מאחר ואני עוקב, תשמעו בהמשך מה זה עושה. אם מדובר על אוכלוסייה כפרית – ואני נולדתי במקום כזה ואני יודע כמה האוטובוסים היו נדירים – מה היקף השירות. אותו דבר היה אפשר לשמוע מראשי הערים. דיבר אתי הבוקר ראש עיריית שדרות, עיר שחוותה לא מעט קשיים ושם יש גם תחנת רכבת. הוא אומר לי לגבי היקף פעילות האוטובוסים, ההתרחבות, הרבה מחמאות. ראש עיריית אופקים אמר לי הבוקר גם על קשיים שהיו בתחילת ההפעלה. זאת בדיוק הדוגמה לכך שהתחבורה הציבורית נפרסת לכל המקומות.

אני משוכנע במגמה, אני משוכנע בהיקף ההשקעה, אני משוכנע במקצועיות של העניין והמקצועיות הזאת היא גם בתיאום עם ראשי הרשויות, עם אזרחים ועם הציבור. הצרכים ממופים והפתרונות נעשים.

יש כאן נתונים שגם אם הם לא יוצגו היום, אני מבקש להעביר אותם לוועדה ולידיעת כל חברי הכנסת אפילו לאחר הדיון כי החומר הזה גם יכול לשמש לביקורת אבל גם להראות את היקף העשייה ואת הדברים שמתפתחים וכך זה לגבי הפריפריה ולגבי כל המקומות. פשוט נתונים.

אם מדברים עכשיו על האשכול הזה שיוצא לדרך, אני נותן כאן למשל את נתיבות – מספר נסיעות יומי לפני יישום האשכול של צפון הנגב, 94. מספר נסיעות יומי לאחר יישום אשכול צפון הנגב שכבר התחיל – 452. זה 381 אחוזים גידול. קריית גת – מ-108 ל-378, 250 אחוזים גידול. אופקים – מ-94 ל-390, 315 אחוזים גידול. אשקלון שהיא עיר גדולה – מ-780 ל-1,057, 36 אחוזים גידול. שדרות – מ-104 ל-337, 224 אחוזים גידול בהיקף הנסיעות. זאת אומרת, הרבה יותר אוטובוסים בתוך העיר?
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא רוצה לקלקל לך את השמחה היפה הזאת, אבל מה עם רהט?
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
ברור לחלוטין. הנתונים הרבה יותר מרשימים מרהט, כי כשאני נכנסתי, זה התחיל מאפס והגידול הוא במאות אחוזים. דעותיי מוכרות וגם דעותיי בתחום השוויון האזרחי מוכרות וגם בישובים הערביים ובכל מקום אני חושב שאין אצלנו פסיק של אפליה. להפך, יש העדפה מתקנת ברורה והיא גם הוגדרה ביעדי הממשלה אבל לשמחתנו כל התכנית רב שנתית שהממשלה אישרה או כמעט אישרה עכשיו, בקטע התחבורה לא נגעו. פשוט הכניסו את קטע התחבורה כמודל לשאר התחומים ואפילו פקידים מהאוצר, ולא רק מהתחבורה, ציינו שעקבנו וראינו מה קורה בתחום התחבורה במגזר הערבי וזה המודל אותו אנחנו רוצים שיהיה עכשיו בשאר התחומים. לא היה שום כסף תוספתי. אנחנו הגדרנו מראש את היעדים ואנחנו פועלים.

זה לא שהמצב מושלם. הנקודה ההתחלתית הייתה מאוד נמוכה ואנחנו באמצע רפורמות מאוד משמעותיות ואני שמח על הדיון כאן. בוודאי הדיון גם יכול לתרום. אני מבקש שהחומר הזה יועבר בשלמותו כדי שהדברים אכן ייראו.

המועצות האזוריות. אני לוקח תחום שהוא לא פחות מקופח מהמגזר הערבי. כניסת אוטובוסים לישובים קטנים, איתן היה ראש מועצת עמק יזרעאל בזמנו, הפערים היו עצומים. גם בבאר שבע יש כבר זוכה חדש במכרז.
קריאה
גם דן בדרום.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
הוא זכה גם באשכול צפון הנגב. אגב, תחרות חופשית בלי הזכויות ההיסטוריות. זאת חברת בת. זה לא דן. מתי זה מתחיל לעבוד?
קריאה
אחרי החגים, בסביבות אוקטובר-נובמבר.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
אבל בתוך המיפוי, אותן נקודות שהעלה היושב ראש, אני מבין שהן באות לידי פתרון.
קריאה
ברור.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
זאת אומרת, בתיאום עם העיר ועם כל הגורמים. מופו הצרכים של באר שבע במקרה הזה ובמכרז הוטמע הצורך לתת את השירות לפי הדברים שהוגדרו.

לא סוד שהתחבורה הציבורית הייתה רק אגד ודן. עוד לפני התחילו בתהליך מבורך של תחרות ואני תמיד בעד תחרות. היום נדמה לי שמדובר בארבעים אחוזי תחרות, ואולי יותר, של החברות האחרות, כולל חברות בת אחרות, והמגמה היא לחשוף את זה למאה אחוזי תחרות עד נגיד ארבע-חמש שנים מעכשיו.

בסופו של דבר התחרות הזאת, שהיא מוגדרת בצורה נכונה, היא משפיעה על איכות השירות ועל כל הדברים.

אני גם חייב לומר אגב הרפורמה בתעריפים שקשורה למחירים. היא מורכבת בעצם משני דברים. קודם כל, הרפורמה בתעריפים שמאפשרת שילוב בין חברות שונות, בין אוטובוסים לרכבות במקום שיש רכבת ואפילו כשיש רכבת קלה בירושלים ובעתיד בכל מקום בו תהיה רכבת קלה. מהפכה מאוד גדולה עם מודל של מטרופולינים וכולי. ההנחה הנוספת של 14.5 אחוזים שהשר דרעי השיג בהסכם הקואליציוני והפנה את זה לצרכים ממלכתיים ושיבחתי אותו ואני משבח אותו שוב, וגם את האוצר שנענה לו. זאת פעילות של הממשלה עצמה אבל היא התוספת הפחות גדולה. השילוב הזה של הרפורמה כמו שהקראתי כן נתונים, אלה הנחות מאוד דרמטיות שמשרדי התחבורה והאוצר עבדו על זה במשך שנים והדבר הזה יצא לדרך עם התוספת הזאת.

למרות עבודה מאוד מקצועית, שני מקומות בעיקר נשארו מחוץ למפה – אזור הגליל המזרחי והעמק, חלק מהעמק, ויישובי יהודה ושומרון שיש להם הטבה אחרת אבל בדבר הזה.
קריאה
גם בנסיעות הבין-עירוניות. הם לא נכללו ברפורמה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
אני מדבר כרגע על רפורמת המטרופולינים שהיא בשורה ענקית. היא מאפשרת תנועה בתוך המטרופולין. אני חושב שזאת רוב התנועה שעושים ביום יום. בין-עירוני, זה שלב שלישי שגם הוא יגובש בעתיד.
תמר זנדברג (מרצ)
מתי? ב-2016 זה לא נמצא.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
תנו לי בבקשה. לא באתי להתנצח.
היו"ר אלי אלאלוף
בואו נאפשר לשר לומר את הדברים.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
אני בא לתת כאן מידע ואני מודע לפערים העצומים שהיו במדינת ישראל ואלה הפערים שמצאתי. אני הנחיתי את הרשות הארצית לתחבורה שמטפלת בנושא – בסדר, הכנתם, הוצאתם, הוצאנו, דיברתי גם עם שר האוצר ואנחנו מתואמים לחלוטין בעניין הזה, לא יהיה ישוב אחד במדינת ישראל שלא ייכלל. חברת הכנסת יפעת ביטון שאשא שהיא תושבת קריית שמונה, היא גם פעילה מאוד בנושא ואני מקווה שהיום או מחר, כשאני גם אבקר, ואני מזמין אותך להצטרף אלי גם לביקור בצפת ובאזור, נוכל לבשר שהפער הזה נמחק. זאת אומרת, אמנם ביהודה ושומרון זה סכום ממש שולי של 450 אלף שקלים לשנה, לעומת הגליל בו צמצום הפער הוא למעלה מ-26 מיליון שקלים, אבל אנחנו נסדיר את הדבר הזה. לא יהיה ישוב אחד שלא ייכלל ברפורמת שלב ב', הזאת, המטרופולינית. הדברים האלה הם ברורים ואנחנו נוודא בימים הקרובים שהם יקרו.

אני תמיד חושב שההערות אם הן באות מחברי כנסת או מהציבור או מראשי הערים או מאזרחים שפונים, ואנחנו חשופים לפניות, או מכל גורם – אנחנו לוקחים את זה בחשבון. גם עכשיו כשהדבר הזה יוצא לדרך, ויצא, יהיו דברים שיצטרכו לתקן תוך כדי תנועה וזה דבר ברור וזה בסדר גמור. אף תכנית לא יכולה לפגוע במאה אחוזים בצורה מדויקת ברגע שהיא יוצאת. התגובות – גם של הוועדה - ואני אשמח לקבל גם בהמשך ל כל גורם שיעקוב ויראה. אם תראה שבבאר שבע בשכונה ד' משום מה אין מספיק, תביא לתשומת לבנו. אתם הרי נמצאים במקומות האלה ורואים.

אני חייב לומר שהממשלה משקיעה סכומים עצומים שהולכים וגדלים במימון.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
יש לוח זמנים?
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
לוח הזמנים הוא כזה שאם אתם תזכו בבחירות, תעשו את זה יותר טוב.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
השאלה היא מה התכנית שלכם.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
לוח הזמנים הוא שהעשייה האדירה שבוצעה – ואתה נמצא במפלגה מעורבת ולא שמעתי אותך מעלה את נושא המגזר הערבי לפני שנים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אז יש לך בעיית שמיעה. חבל.
אילן גילאון (מרצ)
הנה האוטובוסים בהם נוהרים הערבים.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
אגב, בסקר המכון הישראלי לדמוקרטיה, אם כבר אתם רוצים לדבר על עובדות, שנערך לפני כשנה, לפני הבחירות, אני יצאתי – ואני אומר את זה לא כמשהו פוליטי, אין לי מזה קולות – עם למעלה משבעים אחוזים מהתושבים הערביים במדינת ישראל, לא מאלה שמתיימרים לייצג אותם או מייצגים, שציינו אותי כשר שתורם הכי הרבה וציינו אותי לשבח הכי הרבה. אגב, גם במגזרים אחרים. הדבר חוצה דברים פוליטיים. זה בגלל מה שהם רואים כפעילות משרד התחבורה. כדאי קודם כל לשמור על פרופורציות.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני לא התכוונתי לנגח אדוני השר. שאלתי שאלה נקודתית, האם יש לוח זמנים. זה הכול.
אילן גילאון (מרצ)
רק ביבי לא מבין למה הערבים נוסעים כל הזמן באוטובוסים.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
אני רוצה לסכם. אני מתאר כאן שני תהליכים. רפורמת שלב א' שהייתה בעיקר בגוש דן, רפורמת שלב ב' שהיא עכשיו בכל המטרופולינים ואותם אזורים שהושמטו, ייכללו. אין יישוב שלא ייכלל ברפורמת המטרופולינים. גם הפיתון שהוא נחש ענק, גם לו לוקח זמן לעכל דברים עכשיו לצפות ולהגיד מה הדבר הבא – מטפלים וכמו עשינו את שני השלבים, יהיה גם השלב השלישי הבין-עירוני וגם הוא חשוב וחלק ממנו גם מוצא פתרון ברפורמת המטרופולינים. יש כאן עשייה אדירה.

רציתי להגיד על האוטובוסים אבל לא במובן הפוליטי. לגבי האוטובוסים, פתחתי לתחרות. האשימו אותי שאני עושה את זה עבור קבלן קולות מירושלים, עבור הסינים, עבור הנורבגים והשוודים. היום הדוברת הנאמנה שלי מעיין, אני לא קורא את כל העיתונים, שולחת לי קטעים רלוונטיים. אני קורא כתבה, אני לא יודע באיזה עיתון זה היה.
מעיין שריג
בדה מארקר.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
אפילו בדה מארקר. בכתבה מתארים מה התחרות עשתה לענף. החשיפה הזאת של התחרות באוטובוסים, מה עשתה לאנשים שאין להם כי בסוף בקצה השורה הם ישלמו פחות ויקבלו יותר. כפי שהחברות אומרות, הן יכולות לספק פי שניים אוטובוסים כתוצאה מהתחרות. תראו מה החשיפה הזאת עשתה ואיך היא משפרת את התחבורה הציבורית והחברות הישראליות עובדות אבל אין להן רווחי יתר חזיריים. מחיר האוטובוס, מיליון ו-400 אלף שקלים, שעשו אותו ללא מכרזים ירד ל-600 או 700 אלף שקלים. תבינו את המשמעות. כמעט חצי והחברות כאן חיות וקיימות כי אני פתחתי את זה לתחרות. ויתרתי על הכוח של משרד התחבורה בקביעה מי יקבל ומי יעשה מה.

אני מאמין גדול - ואני אומר גם לגבי אגד ודן שהן חברות היסטוריות עם הרבה זכויות - ואני אומר שאנחנו בעד תהליך שהדברים ייחשפו לתחרות וזאת תחרות הוגנת כמו שאני חושב שקיימת בכל התחומים וזאת כדי שגם בגוש דן ובמקומות אחרים שהם יותר דומיננטיים, הדברים יגרמו לשיפור השירות ולתחרות בכל הדברים.

אני חושב שהתהליך הזה הוא תהליך מאוד מרשים. נקודת המוצא הייתה נמוכה. ההשקעות הן השקעות מאוד גדולות. ביקורת היא לגיטימית, להצביע על דברים שצריך לשפר זה בוודאי לגיטימי אבל יש כאן באמת בשורות מאוד גדולות.

אני לא יודע באיזה שלב, היושב ראש, תינתן רשות דיבור לראשי המועצות מהנגב שיאמרו מה הם רואים עכשיו. לשיקול דעתך. אם מישהו מהמשרד יוכל באופן מקצועי - למרות שציטטתי מתוך החומר שהכינו –לגעת בנקודות. תודה רבה.

אני רוצה להביע תנחומיי למשפחות ההרוגים אתמול ולהביע איחולי החלמה לפצועים. הנסיבות נחקרות. ברור לחלוטין שבכביש הזה, זה לא הקטע אותו משפרים עכשיו ובצורה דרמטית אנחנו הולכים לשפר את כביש ירושלים, ברור שהייתה כאן הסחת דעת או דברים שהמשטרה חוקרת כרגע. אני חייב לומר בהקשר הזה שהתשתית טובה ואי אפשר להאשים מישהו אחר.

יש דבר שאני יזמתי אותו והממשלה אישרה אותו בהסכמת משרד האוצר וחייבים להביא אותו לידי ביטוי. אני גם חתמתי על תקנות, אחרי שמשרד המשפטים ישב על זה מספר חודשים, שמנובמבר יחייבו משאיות ואוטובוסים בהתקנת מערכות טכנולוגיות מצילות חיים. אני אומר לכם כמעט ללא ספק, עם כל מה שמייחסים שם, שמערכת כזאת הייתה יכולה למנוע את התאונה באותן שלוש שניות של התרעה. גם בדרום היו תאונות מהסוג הזה. זה לא פוטר אותנו מעשיית כל הדברים האחרים, אותנו ואת המשרד לביטחון פנים ואת כולם, אבל גם הוועדה הזאת צריכה לפעול, וכך גם הכנסת, כדי לקדם את התקנת המערכות האלה. יש אותן בארץ, יש אותן בחוץ לארץ ומנובמבר יהיו חייבים בהן. אם אפשר להקדים את זה, אנחנו ננסה להקדים. זה גם קשור לתמריצים של חברות ביטוח שייתנו הנחות וגם תמרוץ נוסף. זה תחום מאוד חשוב כי בסוף, כמו שציינת, גם מי שנוסע בתחבורה הציבורית – וזה אמור להיות המקום הבטוח ביותר – חשוף לתאונות מהסוג הזה שנגרמות. לכן אנחנו חייבים את הטכנולוגיות האלה דווקא במשאיות ובאוטובוסים שכאשר הן בתאונה, בדרך כלל התוצאות מאוד קשות בגלל המסיביות. לכן אנחנו חייבים להטמיע את הטכנולוגיות האלה. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה. קוריוז אישי. יצאתי מהבית כרגיל ב-6:00 בבוקר מבאר שבע בשכונה רגילה וראיתי אוטובוס - שהביא עובדים לאתר חדש בשכנות לבית שלי ממנו ירדו אנשים - באיכות מדהימה עד כדי כך שהייתי בטוח שזה אוטובוס של תיירים. אלה היו פועלים פלשתינאים מדרום הר חברון שהגיעו בתנאים מדהימים לעומת התנאים המוכרים בעבר. זה אומר שגם הקבלן ירוויח אם עובדים באים מוכנים לעבודה בתנאים טובים. לצערי ליד זה, גם באזור שלנו, אנחנו יודעים שהמגזר הבדואי יש עוד הרבה הסעות של חאפרים וכאן נדרש פיקוח בצורה הרבה יותר אינטנסיבית ואני סומך על הכיוונים שלכם.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
משרד התחבורה מארגן מזה תקופה הסעות מהמחסומים לתוך מדינת ישראל עבור אותם פועלים ועושה זאת באופן מסודר במחירים מאוד נמוכים.
היו"ר אלי אלאלוף
תרשו לי לתת קום כל את רשות הדיבור לחברי הכנסת אבל בבקשה, אל תאריכו בדברים כדי שנאפשר לציבור לומר את דברו.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
אם יש שאלות מקצועיות, תרשמו את התשובות.
היו"ר אלי אלאלוף
הראשון הוא ברושי ואחר כך יוסף ג'בארין.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי שר התחבורה. קודם כל, אני מברך על העשייה וכבר אמרנו את זה. בעניין הזה, כמי שגר בפריפריה ורק לאחרונה ראיתי פעם נוספת את הרכבות והכבישים, אי אפשר להתעלם מזה ואסור לטשטש את זה.

שניים-שלושה משפטים בהמשך לפתיחה של היושב ראש. אני רוצה להגיד קודם כל ליושב ראש הוועדה שחלק מהפתרונות הם לא רק בתחבורה. צריך לקדם את הבריאות למקומות שצריך להגיע אליהם עם שירותי הבריאות. צריך להביא תעסוקה למקומות קרובים. הייתי אתמול בבני שמעון וראיתי את אזור רהט ומה בונים שם בשיתוף פעולה עם המועצה האזורית. אני חושב שגם התחבורה עליה דנים, היא לא הפתרון היחידי לחלק מהשאלות שעלו כאן בנושא הבריאות ובנושא תעסוקה עליהם אפשר להוסיף את שעות הפנאי.
היו"ר אלי אלאלוף
אם יהיה לך זמן לקרוא את הדוח, זה כלול בו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני אשמח.

אני רוצה להעיר הערה בסוגריים. שאלת החניה בבתי החולים צריכה להיבדק. עלות החניה למטופלים, היא לא סבורה.
היו"ר אלי אלאלוף
היא שערורייה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
במיוחד ללה שבאים לעתים קרובות. אני חושב שזה חלק מהשאלה.

אני מתכוון להגיש בקרוב, בעזרתך, איזשהו פתרון לשאלה לגבי מועצות אזוריות. עם כל הפתרונות שהוצגו כאן, וחבריי יושבים כאן, יש כאן בעיה גדולה. בסופו של דבר התחבורה הציבורית לקשישים מסובסדת בחמישים אחוזים וכאשר קשיש עולה לאוטובוס הוא משלם כרטיס מסובסד, ואם אין אוטובוס אלא יש פחות אוטובוסים, הוא משלם מחיר מלא בתחבורה הפרטית או שהמועצה אוספת אותו. בבדיקה שאני מקיים מצאנו שכ-22 מיליון שקלים משקיעות 54 מועצות אזוריות בהסעת הקשישים למרכזי יום לקשיש. מאחר ואין להם תחבורה אפילו בתוספות שהשר בצדק בירך עליהן, אנחנו מעריכים שהנזק שנגרם למרחב הכפרי הוא 11 מיליון שקלים ואנחנו נגיש על זה בקרוב בקשה לדיון. בסופו של דבר ההסעות הן יקרות מאוד ואם אין הסעה ואי אפשר לשלם חמישים אחוזים, העלות נופלת או על האזרח או על המועצה כי המרחקים גדולים והעלויות יקרות.

אני רוצה להגיד שהנושא הזה מעסיק אותנו ובסופו של דבר ריבוי הרכב הפרטי – וזה עלה בכנסת בכמה הקשרים ובטיפולי סרטן - אתה יודע שניתן החזר כספי להוצאות.
היו"ר אלי אלאלוף
לא מלא.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא מלא, אבל בחלק ניתן החזר כספי ובחלק ניתן לתת מענה להסעות מרוכזות וכמו שאמרתי, אני יודע לגבי המרחב הכפרי, כולל המרחב הערבי, למרכזי יום.

אני רוצה להגיד לאנשי משרד התחבורה, אם מותר לי, השר, שאני מציע להשתחרר מהמילה מטרופולין. מי שלא ליד עיר שקוראים לה מטרופולין, לא שם. אם קריית שמונה לא מטרופולין, הגליל המזרחי לא שם,. גם החיזבאללה הוא עוד לא מטרופולין ולכן הגליל המזרחי והעליון פגוע כי אין לו מטרופולין. אבל הוא הכי פריפריה שיש. אני מציע להוריד את השם הזה ולא להתנות את זה בשם אלא ללכת למקומות הרחוקים ולתת להם עדיפות. גם חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון תסכים שנקרא לקריית שמונה מטרופולין, אין לי בעיה עם ההגדרה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
קודם כל נקרא לה קריית שמונה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אין לי בעיה עם ההגדרה אלא יש לי בעיה עם התוצאה. לא חשוב איך קוראים לזה, השאלה מה עושים עם זה.

אני אומר שאכן יש התקדמות. שנית, אני מציע לא לחכות אחרי ברכת השר ולהשלים קודם כל – עם כל הכבוד ליהודה ושומרון – את הגליל ואת העמק משום שאני חושב שזה זועק לשמיים שדווקא שם אין פתרון.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
זה הולך להיפתר ביומיים האלה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מברך על כך ואומר להשלים את זה כמה שיותר מהר וגם להודיע לתושבים שאתם כוללים אותם בתכנית.

לגבי הבריאות והקשישים, נושא שנוגע אליך ואתה עוסק בו באופן אישי עוד לפני שהיית כאן. אני רואה חשיבות שתתייחס גם לשאלה הזאת, שנבוא אליך ותעזור לפתור את השאלה של המרחב הכפרי שההסעות שלו הן מרכיב גדול מאוד בעלויות של טיפול בקשישים והם לא יכולים ליהנות מהסבסוד שבאופן טבעי זורם למקומות בהם יש תחבורה ציבורית כמו מרכז הארץ שם זה הרבה יותר מאשר בפריפריה. תודה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
תודה ליושב ראש הוועדה על היוזמה לקיים את הדיון הזה. האמת היא, כבוד השר, שאנחנו בהחלט מודעים להשקעות שאתה מדבר עליהן אבל השאלות שלנו, ואנחנו בכל זאת מעלים את הנושא שוב ושוב, גם בגלל הצורך המאוד צועק בתחום הזה ואני חושב שגם חובתנו ללוות את התהליך הזה ולראות שהדברים אכן קורים בפועל.

כשאנחנו מדברים על ישובים ערבים, אני מניח שזה מוכר לך אבל בכל זאת חשוב להדגיש, גם היותם חלק מהפריפריה, גם המצב הסוציו אקונומי של התושבים שמחייב אותם יותר להסתייע בתחבורה ציבורית אבל גם היעדר שירותים ציבוריים ומשרדי ממשלה בתוך הישובים ולכן הם נאלצים לצאת החוצה, היעדר אזורי תעשייה ומקומות עבודה וכל זה מוביל להדגשת הצורך בדברים האלו.

כאן אני אשתף אותך בכמה הערות. אני רוצה להפנות תשומת לב השר לחשיבות שתהיה נציגות של משרד תחבורה בתוך הישובים הערביים. היום כל דבר קטן שלמשל תושבי אום אל פאחם צריכים בענייני תחבורה, הם נוסעים או לחדרה או לחיפה. לנסוע לחיפה ולחזור, זה כמעט יום עבודה והם נוסעים לשם רק כדי להוציא איזשהו מסמך או אישור. לכן נושא שלדעתי מתקשר זה פשוט לספק את השירותים הללו בתוך הישובים הערביים עצמם.

האזור ממנו אני בא, אזור ואדי ערה, אני מבין שיש לגביו תכניות אבל אני עוד לא בטוח מתי הן ייכללו בתכנית העבודה של המשרד, גם בתכנית ההרחבה. לעניין אום אל פאחם, אותו מחלף שצריך להיות שם, אני מבין שיש תכניות שקיימות כבר שנתיים-שלוש והבנתי שפעם גם היה תקצוב אבל בינתיים זה עוד לא מיושם. אני אשמח לשמוע מה התכניות כי זה נושא מאוד חשוב. פקקי התנועה בכניסה לעיר בתקופה האחרונה, ממש משתקים את העיר ואת האזור בכלל.

בעניין התחבורה הציבורית אני רוצה להעלות את הנושא של השימוש בשפה הערבית בתחבורה הציבורית. קודם כל, זאת בעיה שאנחנו נתקלים בה בתוך הישובים הערביים עצמם. זכיינים שזוכים להפעיל שירותי תחבורה בתוך הישובים כמו אום אל פאחם, הקריזה, הכתיבה, כל מה שכתוב בתחנות עצמן – זה בשפה העברית. אין לי בעיה שזה יהיה בשפה העברית אבל יש לי בעיה בכך שזה לא מופיע בשפה הערבית. לפעמים זה מוביל למצבים מאוד מצליחים שלא מצליחים אפילו לבטא בקריזה את המקום או את שם השכונה או את שם התחנה.
תמר זנדברג (מרצ)
אולי זה בגלל שבשפה הערבית אין את האות פה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
יכול להיות שזה קשור לכך שבשפה הערבית אין את האות פה. אני לוקח את זה כנושא מאוד חשוב. לכן, גם הנושא של שימוש בשפה הערבית הוא חלק אינטגרלי מהתמונה.

ההערה האחרונה היא לגבי הרכבת. הבנתי שיש דיונים ויש ויכוחים האם היא תעבור באזור ואדי ערה ואום אל פאחם או תעבור ליד כביש 6. בהתייעצות שעשיתי עם אנשים היום, קיימת תמימות דעים שרכבת כזאת חייבת לעבור באזור ואדי ערה, הרכבת עצמה ולא קו אחר שיחבר אותה. אני אראה בחומרה רבה אם באמת הרכבת תסטה מכביש ואדי ערה.
היו"ר אלי אלאלוף
חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון ואחריה חבר הכנסת אילן גילאון. אחר כך, ברשותכם, נעבור לשמוע את הציבור.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
תודה רבה כבוש היושב ראש. כמה משפטים בעיקר על נושא הרפורמה. כשאני נחשפתי לחוברת הרפורמה באחד מימי שישי, הרמתי טלפון ביום שישי בצהרים למשרד התחבורה כדי לשאול היכן הגליל. אני מוכרחה לציין שלא שמעתי שום ניסיון להסביר למה אי אפשר ואחר כך מיד קיבלתי תשובה שביום ראשון מתחילים לטפל בזה ובאמת דיברתי עם משה כחלון שאמר שיש אור ירוק, צאו לדרך, ומאז יחד עם משרד התחבורה מתגבשת תכנית כדי לכלול, כפי שהשר ציין, את הנושא של הגליל המזרחי בעיקר כי זה באמת החלק הארי של התכנית ויחד עם זה גם ישובים נוספים בדרום ויהודה ושומרון.

אני מוכרחה לציין גם את הפתיחות והנכונות, חוץ מהפעילות הענפה של משרד התחבורה בצפון. אני רואה את זה כל יום כשאני נוסעת לקריית שמונה וחוזרת, אם זה בצומת גולני והכבישים שבאמת פותחים את האפשרות להגיע בצורה מאוד נוחה וקלה לפריפריה על זה באמת יישר כוח גדול. בעיקר על זה שלא היה צורך להילחם על כך שהגליל צריך להיות בפנים אלא ישר הייתה אוזן קשבת - יושבים כאן חלק מנציגי המשרד – ועבדנו בצורה מאוד מאוד אינטנסיבית בתקופה האחרונה. אני בהחלט רוצה להודות על כך לשר. אני מקווה שבימים הקרובים באמת התכנית תצא ותוצג לציבור.

דבר נוסף שהייתי רוצה שנבחן בפריפריה זה באמת נושא התדירות של הקווים. עדיין הסוגיה הזאת היא סוגיה שצריך להתייחס אליה ולראות איך בוחנים אותה, ואני מניחה שגם על זה תינתן הדעת. תודה רבה.
אילן גילאון (מרצ)
קודם כל, ברכות לשר. האמת היא שיש על מה לפרגן. אפילו ראש הממשלה בנימין נתניהו מפרגן לשר באופן עקיף – קשה לו לפרגן לשר הזה – ואם ראש הממשלה אומר שהערבים נוהרים באוטובוסים, הערבים לא יכולים להסתובב באוטובוסים אלמלא התחבורה הציבורית הייתה מצוינת אלא היו מסתובבים במוניות ובמכוניות פרטיות.

עכשיו ברצינות. כן, זה הכיוון הנכון. זה מה שצריך לעשות. אין סיבה בעולם שעם טכנולוגיה כל כך מתקדמת במדינה כל כך קטנה אנחנו בכלל נחוש כאן תופעה של פריפריה גיאוגרפית. לא פריפריה תרבותית ולא חברתית אלא פריפריה גיאוגרפית. לו הדבר היה בידי, ואני בטוח שגם לו הדבר היה בידך, ואתה מבין שהרי מה שייתן אפשרות לתחבורה הציבורית להתחרות עם הרכב הפרטי היא זמינות , מהירות ומחיר זול, הייתי כמעט אומר לך, השר, שאני הייתי משלם לנוסעים לנסוע הסיבה היחידה שאני לא משלם לנוסעים לנסוע, כי אז יקומו לי כמה חברות כוח אדם שיתחילו להנפיק לי נוסעים לרכבת. לכן חשבתי שזה לא דבר אפשרי. אבל זה סוד כל העניין, המוביליות בחברה המודרנית והיכולת, המהירות והזמינות שמעמידה את הנהג הפרטי במצב של הצעה שאי אפשר לסרב לה. זה אומר הנגישות של הקווים, היכולת של אנשים להגיע עם אביזרים נוספים לתוך הקווים, זה אומר המחיר של הנסיעה.

לכן הבעיה המרכזית שכרגע אני חושב שאתם צריכים להתמקד בה היא המחיר שירד באופן משמעותי אבל הוא צריך לרדת עוד. המדינה תחסוך מיליונים. אם אנחנו ננהיג תחבורה ציבורית חינם במדינת ישראל, לאורך עשרים-שלושים שנים מדינת ישראל תצא נשכרת. אנחנו לא עושים תכניות לטווח כל כך רחוק ולכן העתיד הוא עתיד של רכבת ואין לי שום ספק בעניין הזה.

אני רוצה להגיד לך שצריך לחשוב בשום שכל בעניין של הקווים בתחבורה הנוכחית. למשל, כאשר אתה צריך להגיע ממקום פריפריאלי כמו שדרות למקום העבודה באשדוד, לריכוזי עבודה באשדוד, לוקח פי שלוש זמן מאשר להגיע ברכב פרטי כשאתה נוסע בתחבורה הציבורית. זאת אומרת, המחשבה לגבי המקומות שאתה רוצה להגיע אליהם, לפעמים צריכה להיות לא לתוך מרכזי הערים אלא תחבורה שמחברת את אשכולות ומקומות העבודה לאנשים כדי שיגיעו הרבה יותר מהר.

טענה שיש לי אדוני למשרד שלך כבר הרבה זמן היא בנושא הגשת תקנות של נגישות בנסיעות הבין-עירוניות באוטובוסים שעד עצם היום הזה לא הגיעה אלינו.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
להבדיל מהעירוני.
אילן גילאון (מרצ)
כן, ודאי. זה בדיוק מתייחס לעניין הפריפריאלי. לנגישות הזאת כביכול שהיא נגישות לאנשים מוגבלים, יש לה משמעות מכרעת ביעילות התחבורה.

מלבד זה, יישר כוח, עלה והצלח, כולנו אתך ואם היינו יכולים, היינו מצביעים לך גם בליכודיאדה.
נורית קורן (הליכוד)
היית נוסע בתחבורה הציבורית כדי להצביע.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שנשמע את הארגונים השונים, ארגונים אזרחיים שפעילים בנושא ואני חושב שיש מקום להעריך ולהודות לכם על הפעילות ההתנדבותית ברובה.
איתי חיים
אני רוצה להודות ליושב ראש הוועדה על הדיון וגם על דברי השר.
היו"ר אלי אלאלוף
שתי דקות לכל אחד. יש לנו זמן מאוד מוגבל.
איתי חיים
אני רוצה להתחיל דווקא בדברים הטובים מבחינתי. אנחנו כארגון של נוסעי תחבורה ציבורית מברכים קודם כל על התהליכים שעוברים גם במגזר הערבי בשנים האחרונות, אם זאת התחבורה הציבורית במיוחד באום אל פאחם שקיבלה עכשיו שירות מאוד מאוד יפה. נכון, יש עוד הרבה מקום לשיפור, אבל אנחנו חושבים שמבחינה של מדיניות ממשלות ישראל לדורותיהן לא ייחסו חשיבות מבחינה תכנונית לפריפריה ואנחנו חושבים שנוצרה איזושהי סיטואציה שבעצם מרכז הארץ די שאב הרבה מאוד משאבים מהפריפריה ואנחנו חושבים שצריך להתייחס, כמו שמשרד התחבורה עושה היום, ומסתכל על הרפורמה בתעריפים כרפורמה של מטרופולינים, לחלק את הארץ למספר מטרופולינים כדי לרכז למטרופולינים את ערי הלוויין, אנחנו חושבים שצריך להמשיך בזה ואנחנו חושבים שיש מקום גם לפתח את אזור צפת, חצור הגלילית וראש פינה כמטרופולין נוסף וכמובן גם את מגדל העמק, נצרת עילית ועפולה כמטרופולין נוסף.

תחבורה היא חלק גדול מאוד ממכלול שכולל בתוכו גם אפשרויות תעסוקה בהן רמת ההכנסה עולה, אם זה פיתוח של אזורי הייטק והשכלה גבוהה ואני חושב שאנחנו צריכים להסתכל קדימה כי אנחנו עוברים גם תהליכים מאוד יפים, אם זאת העברת בסיסי צה"ל לדרום ואם זאת הקמת הפקולטה לרפואה בצפת. אני חושב שאנחנו צריכים להמשיך בנושא ואנחנו צריכים לתת את הדעת גם על כל הדבר הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. ראש המועצה האזורית שדות נגב.
תמיר עידן
אני אהיה קצר. מועצה אזורית שדות נגב היא מועצה בעוטף עזה. חלק מהישובים נמצאים בתוך העוטף וחלק בחוץ. אני בתפקיד שלוש שנים ובפגישה הראשונה עם ישראל, לפני כשלוש שנים, אני ושי ידידי שגם יאמר כמה מלים, העלינו את הצורך בתחבורה ציבורית בישובים. אני נולדתי ביישובי המועצה לפני 45 שנים, הייתה לי אתמול יום הולדת, ומאז אני ילד לא הייתה תחבורה ציבורית בישובים האלה. באיזשהו שלב היו אוטובוסים של אגד שנכנסו בצד הזה ויצאו בצד השני פעם בכמה ימים. באמת כל הוותיקים שהקימו את הישובים האלה, החיילים, בנות שירות לאומי וכולם נוסעים בטרמפים. אז ישראל אמר לי שיש תכנית ובפברואר 2016 זה קורה. הלכתי למליאה, סיפרתי להם, אמרו לי, בסדר, אתה צעיר, פברואר 2019 תבוא ונשמע מה אתה אומר. ביום שישי האחרון עמדנו יחד עם נציגי משרד התחבורה, ב-12 לחודש, ביום שנקבע, במושב זרוע שהוא מושב הכי מרוחק אצלנו, ויצא שם איש זקן, הרב מכלוף שריקי, בדמעות בעיניים ואמר לי שהוא רוצה לדבר אתו עכשיו, תגיד לו תודה, אנחנו לא מאמינים.

אני אומר לכם שזאת בשורה שפשוט קשה להאמין שהיא קורית. אוטובוס נכנס לכל ישוב מיישובי המועצה שש פעמים ביום בלי קשר למספר הנוסעים. זאת אומרת, אוטובוס נכנס ריק, יוצא ריק וזה בסדר. זה המכרז, עליו התעקשנו יחד עם השר וזה נכון כי אנשים צריכים להתרגל לדבר הזה. הרכבת עוצרת בנתיבות, כביש 6 ממש צמוד אלינו, העסק קורם עור וגידים ונראה אחרת לגמרי. כמעט כבישי המועצה עברו שדרוג וכיכרות ובאמת אנחנו נמצאים בעידן אחר. פארק נועם מתהווה תחת ידינו ובאמת רק לראות את הרכבת חוצה את מרבדי הכלניות ואת שדות החיטה בתוך העוטף, זאת התרגשות מאוד מאוד גדולה. מרגישים את זה. אנשים יודעים היום שיש להם בבוקר ללכת לתחנה, לעלות לאוטובוס דרך נתיבות, לרדת ברכבת, לנסוע לכל מקום בארץ במחירים מאוד מאוד סבירים וזה עושה ממש טוב לאזור שלנו. צריך להבין שבתקופה כזאת בה אנחנו אחרי צוק איתן ולפני, אני לא יודע איך נקרא למבצע הבא, ומדברים על מנהרות, על מכשולים וסיפורים, להרבה אנשים באזור הזה, זה לא פשוט. אני חושב שכאשר מגיעים ורואים שקורה כאן משהו ויש תעסוקה, יש כבישים ויש תחבורה ציבורית ויש פיתוח של הישובים, אז אנשים באים ואפשר להגיד היום בגאווה גדולה שבתוך העוטף אין מגרש אחד ריק וכך אנחנו צריכים להמשיך. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
ראש המועצה האזורית מרחבים.
שי חג'ג'
אנחנו צמודים לאופקים ולנתיבות. כמו שאמר תמיר, עד יום שישי לא הייתה תחבורה ציבורית במועצה אזורית מרחבים. אני רוצה לדבר מעט על התהליך. התהליך בוצע בצורה מדהימה. ישבו אתנו כרשות אנשי משרד התחבורה וישבו עם הציבור ושמעו את רחשי לבו והיכן באמת צריך קווים והיכן לא צריך קווים. בסופו של דבר יצאה חוברת שהגיע לביתו של כל תושב ותושב. נכנסו עשרים קווים נוספים רק למועצה שלנו. זה אומר שש כניסות לכל ישוב. תזכרו את אותה מבוגרת, אני לא רוצה לקרוא לה זקנה, או אותו מבוגר שאין לו דרך אחרת, או אותו חייל שצריך להגיע לבסיס ועד היום לא הייתה לו תחבורה ציבורית, מה זה עושה למשפחות האלה.

אני באמת רוצה לברך על כל מה שנעשה במשרד התחבורה. אני לא אחזור על הסיפור שלל הרכבת, כביש 6 וכולי אבל בסופו של דבר זה מביא אנשים לאזור שלנו ועל כך תבורכו. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. יש לנו כאן מתנדבת.
נורית בראור
אני משדרות ואני מתנדבת במז"ח, מרכז זכויות חברתיות. רציתי לומר תודה לכבוד השר. באמת יש לנו שינוי מאוד משמעותי בקטע של רכבת. אני באמת מחמיאה לך. זה מאוד מאוד שיפר את החיים שלנו. אתמול בבוקר הייתי צריכה להיות בתל השומר ויכולתי להגיע בשעה 7:00 בבוקר לנפרולוגיה. זה היה משהו. לפני שהייתה הרכבת, בכלל לא הייתה לי תחבורה להגיע לשם.

אבל מה, בין היתר יש הרבה כשלים שהייתי רוצה להסב את תשומת לבך. הדבר הראשון הוא אי מיצוי רפורמת המחירים בבין עירוני, בשלב ב'. אני רוצה לתת דוגמה כדי להמחיש את זה. נסיעה לאשקלון אורכת בערך 25 דקות באוטובוס. עלות הנסיעה היא ארבעה שקלים בנסיעה עירונית באשקלון, 2.5 שקלים בנסיעה עירונית בשדרות והנסיעה בין עיר לעיר עולה 14 שקלים. זה אומר שיוצא 20.5 שקלים לנסיעה אחת.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
הם לא במטרופולין שם ביחד?
נורית בראור
זה אותו מטרופולין, אבל זה המחיר.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
את עושה מנוי חופשי יומי או חופשי שבועי או חופשי חודשי?
נורית בראור
אין לנו. אני רוצה להבהיר משהו שאני לא יכולה להגיד לא לטוב ולא לרע. דן בדרום התחילה לעבוד ביום שישי אצלנו ומבחן האמת שלהם היה אתמול. היה בלגן רציני. מגיעים להם ימי חסד ואני מעריכה שהדברים יילמדו ויתוקנו. אני בקשר רציף עם עמיחי ממשרד התחבורה. עיקר התחנות לא שונו אבל הבעיה היא שהנתיבים שונו. כלומר, אם התחנה הזאת הייתה לאשקלון, היא הפכה לבאר שבע ולא היה מידע. נכון שהוא הצביע על החוברת שהגיעה גם אלינו בשדרות, אבל המידע הזה לא עבר כי זה הגיע בדואר אבל יש הרבה אנשים שצריכים יותר עזרה. עמדו שם שתי בנות, נציגות דן בדרום, וקרסו תחת העומס. סיפרו לי שהאוטובוסים נסעו אחד אחרי השני כי הם לא ידעו את המסלול.
היו"ר אלי אלאלוף
אל תרדי לפרטי פרטים.
נורית בראור
אני לא יכולה להתלונן בגלל זה. רציתי לומר כל הכבוד לכבוד השר. באמת הנושא הזה של החמישים אחוזי הנחה ברכבת יצר הוזלה משמעותית של הנסיעה הבין-עירונית וזה מאוד משמעותי. יש עם זה שתי בעיות שהן מאוד מאוד חשובות ופוגעות ביכולת שלנו להשתמש והראשונה היא שאין מעבר. לדוגמה, מישהו רוצה לנסוע משדרות לנהריה ובדרך רוצה לעצור לשתות קפה בעזריאלי. נוסעים לבית חולים שניידר והילד רוצה אחר כך פיצוי אחרי יום אשפוז. זה אומר שאם יש הפסקה בדרך, יש חניה, צריך לשלם מהנקודה הזאת מחיר מלא למרות ההטבה שיש לנו וההטבה מאוד עוזרת לנו. הנסיעה היא רק משדרות ואין לנו את האפשרות לקבל את ההטבה ממקום אחר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אין תחנת ביניים?
נורית בראור
אין. את חייבת לשלם נסיעה מאותו מקום.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
הייתה שנה נסיעה חינם ואחר כך חמישים אחוזי הנחה לכל מקום בארץ. בבית שאן, שלושה חודשי חינם ושנתיים חמישים אחוזי הנחה.
נורית בראור
שיהיה ברור, אני לא באה בטענות אבל אני אומרת שזה משהו שכנראה לא שמו לב אליו.
היו"ר אלי אלאלוף
היות ומצטברות הערות רבות, ברשותך, נאריך את זמן הישיבה ברבע שעה וניתן זמן גם לתשובות של אנשי המקצוע במשרד התחבורה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, אני יושב כאן כמייצג פניות ציבור. אני יושב ראש הוועדה לפניות הציבור ואני רוצה לציין את הארגונים החברתיים שעוסקים בעניין התחבורה הציבורית ואת משרד התחבורה שם יש לנו אוזן קשבת ואנחנו מטרטרים אותם כמעט יום יום בפניות הציבור.

מצד שני, אני גם מייצג מאות אלפי אזרחים שהם תלויי תחבורה ציבורית והם סובלים מאוד מאוד. זה לא מוריד כהוא זה מכל הדברים שמנה השר והם נכונים וכל אזרח יכול לראות את כל מה שהוא עושה ומה שעושה משרד התחבורה וכולם משבחים. אבל הבעיה של תחנות מלאות באנשים, נשים וילדים שעומדים בשמש ובגשם, זאת פריפריה חברתית לא פחות חשובה מפריפריה גיאוגרפית. אני בעד שיהיו אוטובוסים ריקים שנוסעים בפריפריה גיאוגרפית רחוקה כי זה תפקיד התחבורה הציבורית, לא להסתכל על כמות הנוסעים גם אם הם מעטים, אבל בוודאי ובוודאי שאי אפשר להתעלם ולהגביל את התגבורים במקומות בהם יש מאות אנשים בתחנות. יש לנו ויכוחים עם משרד התחבורה כל הזמן ויעיד דרור גנון שעוזר לנו הרבה ומתווכח אתנו הרבה.

השורה התחתונה. אני לא יכול להשלים עם זה שתחבורה ציבורית מוגדרת כך או אחרת ומשאירים את האזרחים בתחנות.

נקודה נוספת. אני לא יכול שלא לציין את תאונת הדרכים הנוראית הייתה ועכשיו ראיתי בידיעה שבית המשפט האריך את מעצרו של הנהג ואומר שיש יותר משמץ של חשד שאולי הוא שיחק עם טלפון ואולי משהו אחר שהסיח את דעתו. ועדת העבודה ממונה גם על הכשרת עובדים ואני חושב שהכשרת נהגים, בפרט בתחבורה הציבורית, זה דבר חשוב ביותר ואי אפשר לתת את ההגה בידי אגד או מישהו אחר אלא צריך לקחת את זה אולי למשרד התחבורה ולפקח על הכשרת הנהגים. אולי צריך לחוקק חוק שנהג תחבורה ציבורית שנוגע במכשיר טלפון בזמן הנסיעה, יורד מהקו ולא יוכל לעבוד.

דובר כאן על הוספת קריית שמונה כמטרופולין באזור ואני מאוד בעד. אני רוצה לצרף גם את קריית גת שגם היא תהיה מטרופולין.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
גם קריית גת. לא יהיה ישוב אחד שלא יהיה ברפורמה שלב ב'. זה העיקרון שהונחה וזאת התכנית שהוכנה וביומיים הקרובים היא כנראה גם תצא לדרך.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני רוצה לסיים את דבריי בתודה על מה שנעשה. אדוני השר, יש חצי של תודה וחצי של בקשה. אני רוצה שבמשרד התחבורה יבינו שהיכן שיש ציבור שרוצה לנסוע, צריך לספק אוטובוס ולא לעשות כל מיני התניות של זה כן וזה לא. תודה רבה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה לך אדוני היושב ראש. ראשית, אני רוצה לברך אותך על קיום הדיון הזה ואני מברך אותך לא רק כחבר כנסת אלא גם כיושב ראש ועדת המשנה לענייני תחבורה ציבורית.
היו"ר אלי אלאלוף
ועדת משנה של איזו ועדה?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ועדת הכלכלה.

אני חושב שטוב שגם ועדת העבודה, הרווחה והבריאות עוסקת בנושא. אני חושב שאכן תחבורה ציבורית היא סוגיה חברתית ראשונה במעלה ולכן טוב שמתקיים כאן דיון בשאלה של תחבורה ציבורית בפריפריה.

אדוני השר, אני מצטרף לברכות על הפעילות שלך ושל המשרד שאתה עומד בראשו בנושא תחבורה ותחבורה ציבורית בפרט. ההערות שלי בהמשך לא נועדו חס וחלילה לנגח אלא לקדם המשך טיפול בבעיות הקיימות. אתה גם צודק, אדוני השר, שאתה הגעת למציאות בה תחום התחבורה הציבורית במדינת ישראל היה מפגר בשנים רבות אחרי מדינות המערב ולכן גם כשאנחנו מעלים ביקורת, זאת לא ביקורת שבאה להגיד שלא נעשים היום דברים אלא ביקורת שמדברת על הצורך בהדבקת הפערים בינינו לבין מקומות אחרים.

אנחנו מדברים על תחבורה ציבורית בפריפריה, ודיבר על זה קודם חבר הכנסת ג'בארין, אפרופו הצרכים המיוחדים של אנשים בפריפריה וצרכים של תושבים ערבים מבחינת מקומות עבודה, מקומות השכלה, בתי חולים וכדומה, אני רוצה לדבר על ארבע נקודות מאוד בקיצור.

המחירים, אדוני השר, בקווים הבין-עירוניים כשאנחנו מדברים על תחבורה ציבורית בפריפריה מאוד מאוד חשובים. אם אני נניח נמצא בדרום ואני רוצה להגיע לירושלים או לתל אביב, לא תספיק לי הרפורמה החשובה מאוד שאתם קידמתם, באמת חשובה מאוד, המטרופולינית, וטוב שהתחלתם בה, אלא כדי להגיע כתושב מהדרום לתל אביב או לירושלים, אני צריך את הרפורמה הבין-עירונית במחירים כי בלעדיה אני נשאר עם מחירי תחבורה ציבורית גבוהים מדי.

נקודה שנייה, שאלת התדירויות. אני מאוד שמחתי לשמוע כאן את נציגי המועצות האזוריות על שירות תחבורה ציבורית שש פעמים ביום לישובים קטנים. כך זה צריך להיראות. אני אומר שאם האוטובוס הוא ריק, אפשר להסתייע לפעמים במוניות שירות. לא חייבים אוטובוס אלא מוניות שירות יכולות להיות חלק מרכזי מהפתרון אבל התדירות חייבת להיות גבוהה כדי שאנשים יבחרו בתחבורה ציבורית.

נקודה שלישית, נושא נתיבי הנסיעה. כאן יש את הנייר המעולה שהוכן על ידי ארגון 15 דקות. לפעמים כאשר האוטובוס נוסע בנתיב מאוד מאוד עוקף או לא ישיר, התוצאה היא שאנשים יבחרו ברכב פרטי כי זה לוקח להם הרבה יותר זמן לנסוע בתחבורה הציבורית. כאן יש מקום למחשבה על רפורמת נתיבים כדי שבאמת בפריפריה יהיו נתיבים מהירים במקום נתיבים עוקפים.

נקודה אחרונה, סוגיית קווי התעסוקה. ראיתי את הדוגמאות שאתם הבאתם במצגת ואני מברך עליהן אבל קווי תעסוקה מהווים חוליה אסטרטגית אם אנחנו רוצים לאפשר לאנשים להגיע למקומות העבודה שלהם מהפריפריה, הפריפריה הערבית, פריפריה יהודית. אני עדיין מקבל הרבה מאוד פניות על קווים למקומות השכלה גבוהה, לאוניברסיטאות. אני מברך על הדברים שעשיתם אבל הצרכים הם מאוד מאוד גדולים וכשאנשים צעירים רוצים להגיע לאוניברסיטה, הם צריכים לבחור באוטובוס ואם אנחנו רוצים שהם יבחרו באוטובוס, צריכים לספק להם אוטובוסים מתאימים. תודה רבה.
נורית קורן (הליכוד)
אדוני השר, אני מצטרפת לכל המחמאות שמחלקים לך כאן. תמשיך לעשות את העשייה ושהכבישים יהיו ראויים יותר לנסיעה ובכל מקום וזאת כדי לקצר לנו את הדרך מצפון לדרום. זה מאוד חשוב. תמשיך כך.

אדוני היושב, תודה על הדיון הזה שהוא דיון מאוד חשוב. התאונה שהייתה אתמול מצמררת ואני מאחלת לפצועים החלמה מהירה ומשתתפת בצער המשפחות. אסור שיקרה דבר כזה ואנחנו צריכים לעשות הכול כדי למנוע מקרים כאלה.

יש לי שאלה לאנשי המקצוע. אם היו חגורות בטיחות באוטובוס, זה היה לפחות מוות של אלה שנזרקו החוצה? יכול להיות שצריך לשקול את זה והייתי רוצה לשמוע את דעתכם בנושא.

דיברה כאן נורית ואמרה שבעצם צריך לחשוב על פסק זמן. בחוץ לארץ אתה נוסע ברכבת ואם תוך שעתיים אתה עולה שוב לרכבת, אתה לא משלם שוב. שווה לשקול את זה לפחות לגבי האנשים שמגיעים מצפון ודרום ולאפשר את זה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
הערה בעניין. לתושבי שדרות, נתיבות ואופקים יש פריבילגיה מיוחדת והיא לקבל לכל מקום בארץ חמישים אחוזים. היא דיברה ביחס לפריבילגיה. הכללים האחרים שחלים, חלים על כולם. זאת אומרת, היא רוצה שהפריבילגיה תהיה גם על נסיעות עם הפסקה ואלה דברים יותר מורכבים.

בשדרות הייתה נסיעת חינם ברכבת במשך שנה שלמה. מאחר ובאתי בתחילה, עניין עזריאלי מוצה כבר ומזקן ועד טף נסעו בחינם, ישבו בעזריאלי ועל כל החינם הזה בזבזו שם את כל הכסף. בעזריאלי כבר היו כולם במשך השנה הזאת.
נורית קורן (הליכוד)
אני לא מדברת על עזריאלי. אני מדברת על העיקרון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הדברים בפריפריה יותר יקרים ולכן שווה לעשות את הקניות בתל אביב.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
בהיבט חברתי, היה מרתק לראות מבוגרים או מבוגרות שזאת הייתה הנסיעה הראשונה בחייהם מאז הגיעו ארצה למקום הזה בתל אביב כמה שזה נשמע מדהים. לקחו את הנכדים ונסעו ובמגדלי עזריאלי עלו על הרכבת בחינם. אני הרגשתי שאנחנו עושים כאן משהו בנגיעה ובחיבור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה רק מראה מה היה קודם.
נורית קורן (הליכוד)
הגיעה אלי תלונה שכדי לזכות בהנחה של החמישים אחוזים ברכבת, אם יש לך את הכרטיס חודשי חופשי – ברכבת רב קו – אתה לא יכול במטענים לקבל את ההנחה. לא ניתן להטעין את הרב קו במכונות ואם אתה רוצה ליהנות מהנחה, אתה חייב לגשת לקופה. אני חושבת שאת זה צריך למנוע. אני מדברת על הרכבת. זה היה בבאר שבע. כדי לקבל את ההנחה, היה צריך לגשת לקופה.
נורית בראור
רק לקופה במקום בו ניתנת ההנחה.
נורית קורן (הליכוד)
כדי לקבל את ההנחה.
נורית בראור
אמרו שיש שם בעיה.
נורית קורן (הליכוד)
אני מציגה את הבעיה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי בקשה מחברי הכנסת. יש לנו עוד ארבע דקות בעיקרון ולא שמענו את אנשי המקצוע. לכן אני מבקש מחברי הכנסת או להימנע מדיבור או שיהיו מאוד מאוד קצרים. אני בהתלבטות קשה כי אם לא נשמע את אנשי המקצוע, ואתם אומרים דברי שבח לשר, בלי הצוות שלו הוא לא יצליח ואני מרשה לעצמי להגיד את זה.
עליזה לביא (יש עתיד)
תודה אדוני היושב ראש. אני לא אומר את הברכות על העשייה כי אמרתי את זה בשאילתות שלי. אדוני, יש לי שאילתה שהגשתי לך לפני חודשיים. ביום שישי חזרתי מטיול בדרום ועצרתי לרגע בצד ואז דפק על החלון שלי קשיש בן 85 ממושב תלמים, חיים כהן, שהיה צריך להגיע לאשקלון שעה לפני שבת.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
מועצה אזורית לכיש.
עליזה לביא (יש עתיד)
לא היה לו איך להגיע.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
באיזה הקשר השאלה? לא הבנתי.
עליזה לביא (יש עתיד)
הסיפור של הפריפריה בהתגלמותה, אני לא אחזור עליו.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
את שומעת כאן משתי מועצות אזוריות קרובות שמדברות על מה קורה שם. גם שם זה קורה.
עליזה לביא (יש עתיד)
הייתי שם. הוא דפק לי על החלון וסיפר לי על המצוקה הקשה של התחבורה הציבורית. אשתו הייתה בבית חולים באשקלון ולא היה לו איך להגיע.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
חי על עצמך לעדכן אותו לגבי הרפורמה שיצאה לדרך. אם התחלת במצווה, תסיימי אותה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני רק אזכיר לך שיאיר לפיד ניסה לבטל את רכבת העמק לצפון. אם לא היה נלחם ישראל כץ, לא הייתה גם רכבת לפריפריה. בואו נהיה הוגנים. יש רפורמה יפה בפריפריה. יש עוד כמה חוטים שצריך לקשור אבל חבר'ה, בואו לא נהיה צבועים.
עליזה לביא (יש עתיד)
היושב ראש ביקש לקצר ולכן לא אמרתי את הברכות על העשייה הרבה של השר אבל בהזדמנויות שונות אני אומרת זאת.

אדוני, הגשתי לך לפני כחודשיים שאילתה בנושא של ההתמודדות עם תאונות הדרכים ולא קיבלתי תשובה. אני אמסור לאדוני את השאילתה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
אנחנו עונים על הכול.
היו"ר אלי אלאלוף
אני בטוח שתהיה תשובה. חברת הכנסת תמר זנדברג.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
חברת הכנסת לביא, כדאי לא לעשות פוליטיקה. אל תהיי חריגה. למרות שאני ביחסים מאוד טובים עם שר האוצר הקודם, היו קיצוצים בתקציבים.
עליזה לביא (יש עתיד)
לא אמרתי כלום. זאת בסך הכול שאילתה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
את לא מייצגת אותו כאן כראוי. תאמיני לי. אנחנו עונים על שאילתות וכולם מקבלים תשובות.
עליזה לביא (יש עתיד)
כל מה שביקשתי. מסרתי לאדוני. לא הקראתי את השאילתה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
בסדר. צילמו אותם. את יכולה לדווח. עד 2023 את מסודרת לפי התקנון שלכם. תדווחי. אדם זקן ממושב תלמים, יופי שאת מדברת עליו. למה לא סיפרת על כל התשתיות שאת רואה שם בדרך? הבאנו לשם רכבות בניגוד לעמדה של המפלגה שלך, לנגב ולגליל, הבאנו אוטובוסים ורפורמות.
עליזה לביא (יש עתיד)
התחלתי לברך אבל הפריעו לי. כל מה שביקשתי זאת תשובה לשאילתה שהגשתי לאדוני.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
את המלחמה ניהלנו כדי לא לבטל את פרויקט רכבת העמק.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו מבזבזים את הזמן היקר של כולנו. יש לנו הזדמנות נדירה שהשר בעצמו בא עם כל הצוות ולא כדי להתווכח על דברים ללא ערך. תמר זנדברג, בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה רבה אדוני היושב ראש. אדוני השר, אני רוצה להתחיל בתאונה שקרתה אתמול שבאמת זעזעה את כולנו. במקרה הייתי בדרך חזרה מבג"ץ והתאונה התרחשה ממש לנגד עינינו. פגשתי שם גם את השר ליצמן שהגיע למקום. באמת תזכורת כואבת לחיים שנלקחים בכבישים.

לגבי התחבורה הציבורית בפריפריה, אני רוצה להעלות שני נושאים. האחד, מרחקי הנסיעה שזה אחד המאפיינים של נסיעה בפריפריה לעומת נסיעה עירונית והשני הוא המחירים, התעריפים. פרויקט הרכבות שציינת ושגם ציינו ראשי הרשויות הוא פרויקט מצוין ומבורך. הרבה שנים אנחנו מדברים על חיבור הפריפריה למרכז ואלה הרכבות, פרויקט הסעת המונים קשיח על קווים שלוקח הרבה שנים.
היו"ר אלי אלאלוף
תמר, בבקשה לקצר. כולם יודעים מה איכות הרכבת.
תמר זנדברג (מרצ)
בדיוק, אבל מה שלא יודעים זה למה הרכבת לא עוזרת והיא לא לנסיעה בין פריפריה למרכז אלא נסיעה בין פריפריה לפריפריה. הרבה פעמים הנסיעה בין פריפריה לפריפריה היא הנסיעה הדרושה ביותר לתושבי הפריפריה כי תושב שדרות, אופקים או מועצה אזורית מרחבים, הנסיעה ברכבת לתל אביב, אין מה לעשות, היא תמיד תהיה הנסיעה הנדירה יותר וגם היקרה יותר כי הכרטיס יהיה יותר. לא יעזור כלום, גם אחרי ההנחות זה יעלה 32 שקלים או 41 שקלים מעכו.

לכן בסופו של דבר בין פריפריה לפריפריה יחברו האוטובוסים וזה השירות היותר זמין, היותר נוח והיותר זול. בהקשר הזה הנייר שהגיש לנו ארגון 15 דקות מראה על שני דברים: האחד, על אורכי הנסיעה המשמעותיים מאוד בפריפריה מכרמיאל לחיפה, מצפת לקריית שמונה, מהמקומות בהם אנשים שגרים בפריפריה, גם עובדים או לומדים. השני, זה נושא התעריפים וכאן המקום להצטרף לשאלה לגבי הרפורמה בתעריפים. אנחנו דנו לא מזמן בנושא ההוזלות, מה שנקרא רפורמת דרעי המפורסמת, ושם התוודענו ושמענו מנציגי משרד התחבורה שהרפורמה בתעריפים בפריפריה כרגע לא נמצאת בתכנית העבודה ל-2016 או לא נמצאת בתקציב.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
מה הקשר?
תמר זנדברג (מרצ)
בישיבה הזאת שאלנו את משרד התחבורה והם נתנו את התשובה הזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
משרד התחבורה ייתן תשובה, ברשותכם. חברת הכנסת אורלי לוי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
גם בשביל הפרוטוקול, אני מתנצלת על ההתפרצות שלי אבל יש דברים שלפעמים קשה לי לעמוד בהם בעיקר כאשר אני נתקלת בסוג של אג'נדה לפי מצב רוח או לפי דעת קהל. באמת אני מברכת את השר על שנעמד על שתי הרגליים האחוריות כאשר הייתה כאן ממשלה אחרת וכאשר היה כאן שר אוצר שחשב שהפריפריה פחות חשובה ורצה לבטל את הפרויקטים של התחבורה הציבורית בפריפריה. לצערי הרב ביטלו דברים אחרים אבל הנושא הזה, אני שמחה שלא בוטל.

אני רוצה לומר כמה דברים. ראשית, להצטרף למה שתמר אמרה לגבי הנושא של הפריפריה, מהפריפריה לפריפריה אחרת. זה חשוב מאוד. אלה בדרך כלל אפילו נכון לבתי ספר כי אם פספסת את ההסעה ובית הספר נמצא בישוב ליד, אין לך תחבורה והילד מפסיד חצי יום לימודים.

אני רוצה להסב את תשומת לבכם לעוד משהו. בכל מה שקורה עם רכבת העמק, הכבישים השתנו מאוד לטובה ומאוד יפה. עשו שם תכנון מצוין אבל יש בעיה מאוד מאוד גדולה לגבי התחנות. יש תחנה אחת ספציפית שאני הבנתי מחברות של הבת שלי שהן נמצאות בכפר יחזקאל, גם בבית השיטה וכדומה שמיקמו את התחנות החדשות ממש בסכנת חיים.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
של האוטובוסים?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
של האוטובוסים. קודם כל הם שבויים בתוך הישוב. היה והם רוצים לצאת, ילדים וגם מבוגרים, צריכים לחצות כביש בין-עירוני עם תחבורה דבר שמהווה רולטה רוסית. יקרה שם מקרה חלילה וחס, שלא נגיד שלא התרענו. בבקשה, טפלו בנושא הזה ואל תהפכו את אותם ישובים שבגלל הרכבת יהיו בגטו. הם צריכים שתהיה להם נגישות.

שוב, אני רוצה לדבר לא רק על הנגישות של התחנות שיהיו במקום אפקטיבי ביותר אלא שתהיה נגישות להנחות. אנחנו שמענו כאן עכשיו גם מנורית בראור וגם מאחרים שיש קושי אמיתי לקבל את ההנחה ואפשר לקבל אותה רק בדלפק המסוים באותה עיר מסוימת.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
ההטבה של חמישים אחוזים היא רק לתושבי העיר לאזור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בסדר אבל אפשר לעשות כרטיס.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
הם קונים הלוך-חזור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אי אפשר ליצור איזושהי עמודה נוספת באותה תוכנה כדי שתוכל לזהות? האנשים הרי משקבלים את ההנחה בגלל התושבות שלהם, בגלל שבתעודת הזהות שלהם הם רשומים כתושבי המקום. אפשר ליצור משהו. זה לא סיפור כזה גדול.

שוב, אני מברכת וסליחה על ההתפרצות קודם.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. חברת הכנסת שולי מועלם. אני לא אוותר לכם, אתם תקבלו זכות דיבור לפני הצוות המקצועי.ף
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני מבקשת להגיד מאוד בקצרה. אני לא אחזור על דברים שכבר נאמרו. חזק וברוך אדוני השר. באמת התפיסה של התחבורה הציבורית היא חלק ממכלול יותר גדול שכולנו עובדים שנים רבות, כל אחד במקומות שלו, לחבר את המרכז לפריפריה ופריפריה לפריפריה.

אני מבקשת לשים זרקור על מה שעלה כאן כבר בנגיעות אבל בעיני הוא קריטי ואלה התעריפים. התעריפים חייבים להיות הנקודה הבאה בה אתה עושה את המהפך.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
תעריפים שלב א' ושלב ב', זאת הוזלה בתעריפים. את מדברת גם בבין-עירוניים נוספים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
גם בבין-עירוניים. השלב הבא. בסוף תמיד כאן אנחנו נדבר על מרכז ופריפריה, ומה האפשרות של האדם להוציא וכאשר יהיו לו תעריפים נמוכים יותר בתחבורה ציבורית, מכלול הכסף שיש לו ילך למקומות אחרים שכולנו מאמינים וחושבים שנכון שהכסף ילך גם אליהם ופחות יתבזבז במירכאות או שלא במירכאות על הנסיעה.

אני מחזקת את הדברים ומבקשת לא להרפות מהשלב הבא, בתעריפים. תודה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אין ספק שזה יום קשה לאחר התאונה אתמול. תנחומים למשפחות הנפטרים ורפואה שלמה לחולים. אבל זה יום קשה לי כחבר כנסת חדש. עד מתי זה נקרא חדש?
היו"ר אלי אלאלוף
התרגלנו לשכוח את זה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אתה תודיע לי. אני אמנם חבר כנסת חדש אבל מספיק מוכשר כדי להבין בשבועיים-שלושה שאני נמצא כאן שלפרגן זה מצרך נדיר. אני לא מבין מה כל כך קשה לעמוד ולהגיד תודה רבה לשר התחבורה שעשה רפורמה מדהימה עם פעולות מבורכות בתחבורה הציבורית.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כולנו אמרנו את זה. חזק וברוך זאת מילה גדולה של תודה רבה. כך במחוזותינו.
יגאל גואטה (ש"ס)
כולם יודעים למה אני מתכוון. בפתח דבריו אמר השר שהם פתוחים לביקורת, תבואו ותגידו להם אבל מטבע הדברים מדובר כאן על עשרות אלפי קווים במיליון נקודות. לבוא לספר סיפור על איזה זקן, לפי דעתי זה קטנוני ולא ענייני ולא תורם שום דבר. צריך פשוט לעמוד ולברך, להגיד תודה רבה כאשר השדר במפורש אומר תבואו, תפנו אלינו בדברים שהם קטנים לכאורה, אבל עבור אותו אזרח אלה דברים גדולים.

צריך להבין שמדובר כאן במיליוני קווים, בעשרות אלפי קווים ממקום למקום.

אדוני השר, דבר ראשון - אני מברך, שנית - לברך, שלישית - לברך. בהצלחה. תמשיך. לך בכוחך זה והושע את ישראל.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
כך מדבר חבר כנסת נורבגי.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה בגלל שהוא חדש.
יגאל גואטה (ש"ס)
אני מקווה מאוד לא להתקלקל.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
וגואטה לא אמר שדרעי הביא את ההנחה הזאת.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
אני אמרתי.
יגאל גואטה (ש"ס)
גם בישיבת הממשלה הוא אמר. צריך קצת לפרגן, במיוחד אחרי יום קשה כמו אתמול. כל הזמן לפרגן.
גיל יעקב
תודה על הדיון אדוני היושב ראש ואני גם מודה מאוד לשר על תנופת העשייה שמרגישים אותה בשטח.
היו"ר אלי אלאלוף
תציג את עצמך.
גיל יעקב
אני מארגון 15 דקות. אני מודה על התנופה של העשייה שמורגשת בשטח. רציתי לשים איזשהו זרקור על נושא מאוד מאוד קריטי להצלחה של ההשקעה של המשאבים המרובים שכרגע משקיעים אותם וזה הנושא של זמן הנסיעה לאזורי התעסוקה. זה נושא שמאוד מדאיג אותנו. עשינו בדיקה, ואנחנו כל הזמן בודקים את זה ומקבלים הרבה מאוד פניות למוקד פניות הציבור שלנו, על זמני נסיעה ארוכים, החלפות מרובות מדי, תדירויות נמוכות לאזורי התעסוקה. אנחנו חושבים שזה מצריך איזשהו מהלך כולל ולא במסגרת הזרם השוטף של המכרזים, אדוני השר, כי זה פשוט נבלע שם ולא מקבל מענה. בבדיקה שהגשנו לכם, בדקנו עכשיו את המכרז החדש שיתחיל לפעול דן בדרום באזור צפון הנגב, ועדיין הבעיות של אזורי תעסוקה לא מקבלות את המענה הראוי. אנחנו חושבים שזה דורש איזושהי חבילה קצת יותר רצינית. כמו שבעבר, אדוני השר, הובלת משהו בסגנון נתיב לבירה ודברים מהסוג הזה, בהחלט צריך לעשות איזשהו מהלך לאזורי התעסוקה שיהיה בנפרד ויקבל את תשומת הלב כי זה פשוט מונע מאנשים את היכולת להגיע לתעסוקה. לאחרונה אפילו נחשף שלאנשים נשללות קצבאות בגלל שלשכות התעסוקה לא מצליחות לשלוח אותם לעבודה אליה הם יכולים להגיע בתחבורה הציבורית. זה משהו שממש צריך לתת עליו את הדעת.

אנחנו מצפים גם שאנשי המקצוע במשרד וחברות התחבורה הציבורית יימדדו לפי זמני הנסיעה ולא רק לפי כמות הנסיעות, שזה דבר חשוב. הגדרה של כמות הנסיעות היא קריטית אבל חייבים למדוד את זה במבחן התוצאה כי בסופו של דבר אנשים עושים את החשבון שלהם, של נסיעה במשך שעה וחצי עד שעתיים לעבודה עם החלפות וזאת לא אופציה שהיא באמת אמיתית וקיימת עבורם וזה פשוט מעמיק את הפערים.

עוד נקודה שנשמח להתערבותך שהיא אקטואלית. באמת הושקעו משאבים רבים במכרז צפון הנגב, דן בדרום. אנחנו מקבלים הרבה מאוד דיווחים מהשטח על בעיות קשות בהסברה. אין מידע בתחנות, מידע מודפס שאנשים יכולים לגשת לתחנה ולראות שלט שאומר מה הקו שעובר, להיכן ומה התדירויות. דיילים, יש דייל אחד באופקים, שני דיילים בשדרות ואלה לא באמת מספרים שהיינו מקבלים אותם באזור המרכז. אנחנו בהחלט מבקשים את התערבותך בכניסה של המפעיל החדש, לרכז איזשהו דין וחשבון בנושא.

משפט אחרון. יש הרבה מאוד משימות למשרד ובאמת הזכרת, בצדק, את אלפי הקווים. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לא מאוישת במלואה ולכן קשה מאוד להתמודד עם כל המשימות הרבות והבקשות הרבות שמגיעות אליה ואשמח להתערבותך בנושא.
היו"ר אלי אלאלוף
לפני שנשמע את הצוות המיוחד במינו שהולך בכיוון הנכון, תדע שהישיבות כאן הן לא תמיד מפרגנות והיום זה לא קורה בטעות. אני חייב לציין שכל חברי הכנסת, כמעט פה אחד, אפילו ללא כוונות פוליטיות לפגוע חס וחלילה, הביעו עמדה הרבה יותר מפתיעה בעיני מאשר בכל דיון אחר שהיה כאן. גם אם אושרו חוקים גדולים ותקנות גדולות, אני חייב לציין זאת וברור שזה בא בזכות הצוות שלך ולא רק בזכותך. כאחד שהכיר אותך עם תלתלים על הראש באוניברסיטה, עשית דרך מדהימה בעיני.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
שימו לב מי מחברי הכנסת נשאר לשמוע את אנשי הצוות. אלה שמייצגים את הנושא.
דרור גנון
אני אנסה לקצר. עלו כאן הרבה נושאים. נתחיל במגזר הערבי כי זה אחד הנושאים שעלה בהתחלה ודובר בו. משרד התחבורה שותף וגם מוביל את כל הנושא של התחבורה הציבורית במסגרת החלטות הממשלה כבר משנת 2010. חלק מהחלטות הממשלה נכתבו בעקבות פנייה של משרד התחבורה ופרויקטים שמשרד התחבורה יישם בפועל. רק לסבר את האוזן, מ-2010 עד 2015 פתחנו 120 קווים במגזר הערבי בהשקעה של 111 מיליון שקלים שרובם הוקצו מתקציבי המשרד. זאת אומרת, זה לא תקציב תוספתי אלא הרוב היה תקציב שהוסט לטובת העניין. במסגרת העתיד, אני מדבר על 2016, השנה בלבד, הולכים להיכנס 53 קווים חדשים, ב-132 הולכים להיות תגבורים ועוד 99 קווים הולכים להיות בהארכת מסלולים ושיפורי מסלול שגם מקצרים את זמני הנסיעה בחלק מהם וגם יש בהם היזון חוזר של בקשות התושבים לגבי הפעלה.

דיברו כאן על תעסוקה. חברים, אנחנו מפעילים 47 קווים לאזורי תעסוקה במגזר הערבי, לעמק שרה בבאר שבע, בר-לב בכרמיאל, רמת גבריאל במגדל העמק, הרודיון, חיפה, עכו, לב המפרץ, כפר סבא, לב הארץ, ראש העין, אפקה. אני יכול לתת כאן רשימה ארוכה של קווים ישירים שמגיעים לאזורי תעסוקה מהמגזר הערבי, אם אנחנו מדברים בנושא.

נושא של תעסוקת נשים. כל הנסיעות בקווים שמגיעים לאזורי תעסוקה מותאמים כך שיצאו גם נסיעות לאחר השעה 8:00 אז הנשים צריכות לשים את הילדים או לטפל בכל הנושא של המשפחה, כך שתהיה להן אפשרות להגיע לאזורי תעסוקה. כמובן גם בחזור. אנחנו מאפשרים נסיעות שיהיו מותאמות לנושא של המשפחה וטיפול בילדים. עשינו את זה במסגרת תכניות עבודה של הממשלה וגם במסגרת קבוצות מיקוד כאשר הגענו לישובים ושאלנו את האנשים מה הם מבקשים. הלכנו על פי רחשי הציבור ולא רק על פני קריטריונים שאנחנו מכירים.

תחבורה עירונית. סתם לסבר את האוזן. היום במגזר הערבי יש לנו תחבורה עירונית בסכנין, בשפרעם, בנצרת, בחורפש, באום אל פאחם, בכפר קארה, בקעא, ג'ת, מרר, טירה, רהט, כפר קאסם – שזאת הצלחה כבירה - ויש כאן רשימה ארוכה. פתחנו בכפר קאסם קו שירות. היו שם נסיעות פירטיות בשנת 2011 והיום אנחנו עובדים שם עם שלושה קווים ובמקביל נפתח עוד.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
מה היקף הנוסעים שם בשנה?
דרור גנון
8,000 ביום. תבינו, אלה סדרי גודל מדהימים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
8,000 ביום?
דרור גנון
כן. 8,000 ביום. נוסעים לאזורי התעסוקה ויש להם קו מיוחד לרכבות.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני תוהה מה היה קודם.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
היה אפס.
דרור גנון
לפני כן לא היה. אנחנו מובילים את מדיניות השר כבר ב-2010 בנושא של המגזר הערבי. יש הקצאה ובהוראת השר אנחנו מקצים מקורות מתוך התקציב של המשרד.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
יש לך כמה מלים להגיד על אום אל פאחם? נתתם שני קווים.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
תן לו את הנתונים.
דרור גנון
באום אל פאחם הגדלנו משמעותית את השירות גם ברמה הבין-עירונית והפריפריאלית. פתחנו קו פנימי אחד. יש לנו קשיים בנושא תשתית, שם התשתית קצת בעייתית מבחינת התנועה לשכונות החדשות ומבחינה גיאוגרפית קשה מאוד לנסוע, אבל אנחנו כרגע נמצאים בתהליך של השקעה בתשתיות גם באום אל פאחם, השקעה של 120 מיליון שקלים רק השנה. אנחנו מקווים לשפר שם את רמת השירות ולהגדיל את הכיסוי. יש שם הקצאה למסוף שאמור להיות באום אל פאחם ואמור לשרת את כל ואדי ערה. כרגע לא התקדמנו מספיק עם הרשות ואנחנו מצפים מהרשות גם לשתף פעולה. התקווה היא שבסוף 2016 גם יהיה מרכז תחבורה באום אל פאחם שישרת גם את כל הישובים בוואדי ערה, שזה משמעותי מאוד גם לשירות הפריפריה-פריפריה כמו שקראה לו תמר זנדברג שכיום אנחנו נותנים לו דגש משמעותי.

לנושא לימודים והשכלה גבוהה. חברים, יש לנו כמעט מכל ישוב ערבי נסיעות למכללות, אם זה ספיר מרהט, אחווה מרהט, אוניברסיטת באר שבע מרהט, מנצרת יש למכללת צפת.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
כמה מלים עכשיו על הפריפריה הכוללת.
דרור גנון
צריך להבין שהייתה מהפכה בנושא של התחבורה הציבורית. התחבורה הציבורית היום, שישים אחוזים ממנה כבר מופעלת באמצעות זכיינים פרטיים. ארבעים אחוזים מופעלים על ידי אגד ודן. אלה המספרים פחות או יותר. במהלך השנים האחרונות הוצאנו מכרזים על אשכולות כאשר בכל אשכול, בבסיס שלו, אנחנו מגדילים בין ארבעים אחוזים ובאשכול האחרון הגדלנו עד תשעים אחוזים את הפעילות וזאת כמעט הכפלה. בחדרה ובנתניה, הגדלנו קרוב לחמישים אחוזים, אם זה בעמקים, שיפור של כל הנושא הפריפריאלי, בין פריפריה לפריפריה וגם לערי ראשה באזור, פתיחת קווים חדשים אחרי פתיחת אותם אשכולות. ראש העין, אם דיברנו על כפר קאסם ובכלל, כל האזור של השרון, יצא למכרז עכשיו. צפון הנגב, מה שנאמר כאן על ידי ראשי הערים, תשעים אחוזים תוספות. קביעת סטנדרטים של כמות נסיעות. מוקדי משיכה כמרכיב בו אנחנו נותנים דגש. הגדלת שעות פעילות. קווים לרכבת. אזורי תעסוקה. בתי חולים. אנחנו לקחנו בחשבון כמה שהיה ניתן.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
כמה המלים על באר שבע כי היושב ראש העלה את זה. תאמר מה מתוכנן.
דרור גנון
באר שבע הולכת להיות עיר חכמה. התחבורה הציבורית בבאר שבע תיסע ללא התערבות הנהג בכל הנושא של תשלום. בבאר שבע יעלו בכל הדלתות.
היו"ר אלי אלאלוף
זה יהיה תקופה שלי?
דרור גנון
בתקופה שלך. עד סוף השנה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
זה מכרז שכבר יש בו זוכה.
דרור גנון
נבחר זוכה והוא כבר נמצא בתהליך יישום.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אצטרך למכור את האוטו.
דרור גנון
אחרי החגים זה אמור לפעול. הגדלנו שם את השירות בקרוב לחמישים אחוזים.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
תסביר מה זה תחבורה חכמה.
דרור גנון
תחבורה חכמה, זה אומר שהנסיעה תהיה ללא התערבות נהג בכל מה שקשור לתשלום. יהיו אמצעים טכנולוגיים שילוו את ההפעלה כמו מידע בזמן אמת, רציפים של העלאה והורדת נוסעים חכמה, מידע אינטרנטי משלים, בתוך האוטובוסים תהיה אפשרות לשלם למי שירצה, ועוד מרכיבים נוספים שמפאת הזמן לא אכנס אליהם, אבל זאת פריצת דרך נוספת. עלייה מכל הדלתות שכבר החלה במדינת ישראל.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
אנחנו הולכים לחבר את באר שבע לא רק למרכז אלא לאירופה. אנחנו מצמצמים את הפיגורים להגיע לרמה הסטנדרטית במדינות מתקדמות באירופה. זה אומר עלייה מכל הדלתות, שילוט אלקטרוני, הנגשה וכל הדברים האחרים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מתרגש. אני נשאר בעיר.
דרור גנון
לגבי קווי תעסוקה, נושא שגיל העלה, שי לנו פרויקט שנקרא קווי הזנק. התחלנו אותו בסוף השנה שעברה והשנה הזאת הוא יקבל ביטוי משמעותי. אנחנו בדיוני תקציב כרגע הם אוצר לגבי התקצוב של הפרויקט. אנחנו מדברים השנה על קרוב לחמישים קווים חדשים שייסעו לפי סטנדרטים של רמת שירות גבוהה. אנחנו מדברים על נסיעה של עשרים-שלושים דקות מקסימום מאזורי מגורים ואזורים מרכזיים לאזורי תעסוקה, גם במרכז וגם בפריפריה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
אני רוצה התייחסות לציבור החרדי שהוא הצרכן הקלאסי שלנו.
דרור גנון
אנחנו רואים בציבור החרדי כציבור אסטרטגי שמשתמש בתחבורה ציבורית. המטרה שלנו היא לשמר אותו. היום הציבור החרדי, הרוב המוחלט שלו, משתמש בשירותי התחבורה הציבורית ולכן אנחנו משקיעים הרבה משאבים בנושא של פתיחת קווים ושיפור השירות שם. אנחנו לא משקיעים רק בפריפריה אלא אנחנו משקיעים גם בערים הגדולות ובריכוזים עצמם. מי שמכיר את המגזר החרדי, הוא לא יעבור גם לעיר פריפריאלית אם לא תובטח לו תחבורה ציבורית. אתם יכולים להסתכל למשל על עפולה היום, שם נפתחות שכונות שמשרתות את החרדים, שיש להם שירות לכל הארץ. אנחנו מדברים על נצרת עילית.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
תתייחס לירושלים, לבני ברק, לאלעד וכולי.
דרור גנון
בירושלים ובבני ברק יש רמת שירות גבוהה מאוד. בירושלים יש רמת שירות מאוד גבוהה. ברוך השם יש גם גידול בביקושים.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
למה זה צפוף?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
למה אין תגבורים מספיקים בכל הנסיעות של הציבור החרדי? אני מקבל דיווחים על ימי שישי בקריית גת, בבני ברק ובכל מיני מקומות ואנשים אומרים שהם עמדו שעות.
יגאל גואטה (ש"ס)
יקירי הרב אייכלר, סיפור מיום שישי האחרון בשעה 1:30. מתקשר אלי אברך מרכסים. אני בדיוק מטגן שניצלים לאשתי. הוא אומר לי: תקשיב, האוטובוס האחרון יצא לבני ברק בשעה 1:00 ואין אוטובוסים ועומדים כאן שלושים אברכים בתחנה. התקשרתי למי שצריך להתקשר, שלחו אותי לעוד טלפון, תוך חצי שעה הגיע אוטובוס.
דרור גנון
ביום יום אין בעיה של שירות, יש שירות מאוד טוב והוא שירות שקיים לכל הארץ ונותן את המענים ואנחנו כל הזמן משדרגים ומשפרים. יש שונות של ביקושים בימי שישי ומוצאי שבת ויש נטייה במגזר החרדי להגיע לבית של האימא כמה שיותר קרוב לפני שבת כדי לא לשגע אותה, ואייכלר יודע על מה אני מדבר. בכל זאת משפחוות חרדיות ברוכות ילדים והנטייה היא לגרום להם להגיע כמה שיותר קרוב לכניסת השבת ואז מה שקורה זה שבנסיעות האחרונות המוני נוסעים יוצאים לתחנות ולפעמים יש בעיה לצפות את כמות הנוסעים ביחס לכמות השירות. זה לא משהו שהוא שגרתי בתחבורה הציבורית. ברוב המקרים המוחלט אנחנו מעמידים רזרבות ואנחנו כל הזמן מגדילים אותן, אבל לפעמים גם קורות תקלות.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
זה לא לפעמים. זה קבוע. אדוני השר, זה קבוע.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
אנחנו ניתן בעניין הזה תשומת לב.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
גם לגבי הכותל המערבי, דרור, אתה יודע כמה דיונים היו לנו לגבי הפקקים לשם.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותך, נמצא כאן נציג הנכים שרוצה לשאול שאלה.
דן קדרון
אני מתנו יד לחירשים, נכים למען נכים, עוזרו של משה בר. תודה רבה לכבוד היושב ראש ותודה לשר על כל מה שאתה עושה, שזה פשוט שינוי אותו אי אפשר לתאר. תמשיך. כל הכבוד.

יש אוכלוסייה אחת, כבוד השר וכל הפורום המכובד שנמצא כאן, שתמיד שוכחים אותה ואלה הם הנכים. אנחנו מקבלים הרבה תלונות על כך שאוטובוסים עוברים ולא מעלים נכים. הנכה מחכה, עובר אוטובוס אחד, אוטובוס שני, אוטובוס שלישי לא מעלים אותו. אני מברך את כולכם, תמשיכו כבוד השר, מדהים מה שאתה עושה, אבל אל תשכחו את האנשים עם המוגבלויות, את הנכים.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
לא נשכח.
דן קדרון
אם תעזרו להם, אני באמת מודה לכם בשם הנכים, בשם כולם. תודה רבה לכם ותודה רבה ליושב ראש.
משה אמסלם
אני אתייחס לסוגיה שעלתה כאן לגבי מתן הנחות בקופות. ב-1 בינואר למעשה הרפורמה שהתחילה גרמה למהפכה טכנולוגית כאשר רוב השינויים היו ברכבת ישראל. לא הצלחנו טכנולוגית להסדיר שהכול יהיה מוכן ל-1 בינואר ולכן נתנו להם אורכה שלך חודש להסדיר את המכירה במכונות, תוך כדי תגבור הקופות. במשך חודש הם לא הצליחו לסיים את זה ולמעשה היום או מחר מכונות הכרטוס ידעו לספק את השירות כמו בקופות. זה יקרה מהיום או ממחר.

לגבי הנכים, ברשותך השר, עלתה כאן הנקודה. שינוי התקנות שאתה מוביל, קיבלנו רק השבוע את ההיוועצות משר הפנים ואנחנו מחכים לשר האוצר.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
לאן זה מוביל? מה זה יעשה?
משה אמסלם
זה משפר את הנגישות, מוסיף תקנים חדשים, תקנות חדשות.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
אל תשכחו את זה. זה דבר חשוב מאוד.
משה אמסלם
הגשתם את זה לוועדת המשנה שלנו לענייני נגישות?
משה אמסלם
התהליך הזה למעשה הוא בכפילות כי זה עבר בכנסת הקודמת והיה צריך לעבור עוד פעם. אנחנו בשלבים סופיים.
היו"ר אלי אלאלוף
ברגע שזה יגיע אלינו, אני מבטיח לך שאילן גילאון יעשה את זה בצורה בהולה, רק תביאו את זה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני רוצה לציין שבביתר למשל, מה שאמר דרור זה נכון לגבי המשפחות שמגיעות כולן יחד, בביתר יש חברת קווים שמזרימה רכבות שלמות והיא עומדת בזה בלי שום בעיה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
חברות אוטובוסים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אוטובוסים.
היו"ר אלי אלאלוף
אדוני השר, יש לי המלצה אחרת. לצערי במשרד הזה עוברים גם נציגים של משרדים אחרים. תנו להם קצת מהידע שלכם כי יש משרדים לצערנו אנחנו סובלים ואין לנו ברירה אלא לבקר אותם, מבלי לציין שמות אבל רובם זקוקים לעבודה שיטתית. אנחנו בוועדה סובלים מאי תפקוד של מספר משרדים.

קרה עכשיו משהו מאוד מרגש עבורי. אחותי הגדולה כאן. היא רופאה בקזבלנקה והיא באה כי אתמול היה לנו שלושים לזכרו של אחי שנפטר. אם כן, אחותי ויקי ובעלה רפאל.
יגאל גואטה (ש"ס)
תגיד להם ברוכים הבאים בשם הוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
סליחה על החריגה האישית. באמת, אדוני השר, אנחנו מאוד שמחים. אני למדתי הרבה וזה יחייב אותי ללמוד עוד יותר. אנחנו נשמח בעוד כמה חודשים לחזור ולהבין את העשייה האדירה שלכם כי אני חושב, אם מותר לי להגיד כמי שנוסע ברכבת מבאר שבע, התחבורה היא דבר נדיר. אם יש לי משאלה אחת, היא לקצר את זמני אתרי הבנייה בכביש. לדעתי יש מקום לעשות את זה אבל היות והצוות שלך נראה מדהים, אני סומך על כך שהם מתמודדים גם עם הבעיה הזאת.

אם אדוני רוצה להגיד מילה, בבקשה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
יש בעיה של קבלנים שזוכים בבנייה ומתעכבים. נקודה מאוד חשובה.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
קודם כל, אני שוב רוצה להודות לך אדוני היושב ראש על שזימנת את הדיון החשוב הזה בהיבט מסוים בתחבורה שהוא ההיבט חברתי שמבחינתנו הוא ראשון במעלה. אלה גם היעדים שהגדרנו כבר ב-2009-2010, תכנית נתיבי ישראל. המוטיב המרכזי שלה הוא פיתוח הגליל והנגב והנסיעות ביניהם ולמרכז. זה דבר נדיר שממשלה מגדירה ומקדישה המון משאבים, עשרות מיליארדי שקלים, לדבר הזה.

דבר שני. אני מאחל הצלחה לכל המשרדים. למדתי במשך השנים שכל אחד יתרכז במה שהוא אחראי עליו ויעשה את עבודתו, חוץ מתפקידי כשר בממשלה בתחומים ביטחוניים, מדיניים ואחרים שזאת כמובן עבודת צוות. אנחנו מגדירים את המדיניות ולכן גם אני מאוד שמח על הדיון ממנו גם למדנו. אנחנו פתוחים בפני הוועדה ויושב ראש הוועדה, באמצעות היושב ראש, להערות או דברים בהמשך.

אנחנו גם נפנים את הדברים שהועלו כאן ותמיד ננסה לשפר את הדברים יותר ויותר. התחבורה הציבורית מהווה נדבך חשוב. אני שמח ששמענו גם נציגים מפריפריות, מקריית שמונה, חברת הכנסת, וראשי מועצות מהנגב ואחרים. צריך להבין שתחבורה ציבורית היא גם כבישים טובים. מאבק בתאונות דרכים, צריך לעשות כבישים בעיקר בפריפריה שם יש כבישים אדומים. לא יכולים להגיד לי אל תשקיע בכבישים, תשקיע במשהו אחר. זאת בדיוק אותה השקעה. הגרפים שיימסרו לכם במלואם מראים את גידול ההשקעה בתחבורה הציבורית.

משפט לסיכום. התחבורה הציבורית היא כמו פאזל. הפאזל מורכב מהרבה דברים וכאשר הם מתחברים, התועלות באות לידי ביטוי. האוטובוס צריך להיות ברמה גבוהה ונגיש לכל סוגי האוכלוסייה כולל נכים, התחנה, התחנה המרכזית, הוא צריך לנוע בכביש תקין שהוא יכול לנוע בו, הוא צריך להיות מצויד במכשירי התרעה ובטכנולוגיות מצילות חיים ובנקודה הזאת אני לא אוותר ואנחנו נדחף את זה כי זה דבר שהוא קריטי ביותר. אחרי שיש תשתיות ודברים אחרים יש חינוך והסברה. בסופו של דבר, הפאזל הזה, כשהוא מתחבר, הוא נותן את התועלות והפאזל הזה הוא רכבות קלות, רכבות תחתית, אוטובוסים, המונית, מוניות השירות וכמובן הרכבות הקלות וכל שאר הדברים. אנחנו באמצע מהפכה שברור לי שהיא תושלם. אנחנו לא יכולים להיות בפחות מעשרים אחוזים שימוש בתחבורה הציבורית אלא אנחנו צריכים להיות פי שניים מזה, ודאי בתוך הערים ובין כל המקומות כמו שמקובל בעולם. זה הדבר שאנחנו עושים אותו ואנחנו נמשיך ונעשה את הדברים האלה כדי להביא לתוצאות האלה.

אדוני, תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. באמת תודה לכולם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50.

קוד המקור של הנתונים