ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/02/2016

המצב הקשה בכלביית אשקלון

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 3

מישיבת ועדת משנה של ועדת החינוך, התרבות והספורט

לצער בלי חיים

יום שלישי, ז' באדר א התשע"ו (16 בפברואר 2016), שעה 9:00
סדר היום
המצב הקשה בכלביית אשקלון
נכחו
חברי הוועדה: איציק שמולי – היו"ר
חברי הכנסת
יעל גרמן

תמר זנדברג
מוזמנים
ד"ר נירית צפורי ברקי - וטרינרית, ס. ממונה פיצו"ח, משרד החקלאות

אבי צרפתי - ארגון הרופאים הוטרינרים בחקלאות

גלי דוידסון - רא"ג הגנה על בע"ח המשרד להגנת הסביבה

רפ"ק שמעון קדוש - קצין צער בעלי חיים ארצי, אג"ח מדור הגנ"ס, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

עירין ענבר-אייזינגר - עו"ד, אחראית עבירות צער בעלי חיים, פרקליטות המדינה

פיני קבלו - סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי

ד"ר שי רכרשים - רופא, וטרינר רשות מ"א הגלבוע

ד"ר משה רפאלוביץ - יו"ר איגוד הוטרינרים

יהונתן אבן צור - מנהל המחלקה הווטרינרית ראשל"צ

נעמה רולניק - יועצת אימוצים, אגודת צער בעלי חיים בישראל

רעות סטולר - יועצת אימוצים, אגודת צער בלי חיים בישראל

נטע יגר - עו"ד, "תנו לחיות לחיות"

אירדה קריימר - אבי חטים, אמפקט "תנו לחיות לחיות"

יעל ארקין - מנכ"ל "תנו לחיות לחיות"

אתי אלטמן - דוברת "תנו לחיות לחיות"

ליאת מורגן - דוקטורנטית בביה"ס לווטרינריה, מקימת אתר יד 4
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים

הפיקוח על הכלביות הפרטיות
היו"ר איציק שמולי
אני פותח את הישיבה. על סדר היום: הפיקוח על הכלביות הפרטיות. מאפשרים לנו לעלות את הנושא הזה על סדר יומה של הכנסת באופן קבוע. כולכם רואים מה קורה בחברה הישראלית בשנה-שנתיים אחרונות, אתי אולי תגיד בעשור האחרון, הפרספקטיבה שלך יותר ארוכה משלנו בעניין הזה.

אני רוצה להגיד לכם בפתח הדיון, לאור מה שקרה באשקלון וגם לאור מה שהתברר בבית שאן בסוף שבוע, מי שעדיין לא הבין את המסר אז כדאי שיקלוט אותו טוב מאוד. לא בכדי הכנסת הזו העבירה בחקיקה, בהצעת חוק שלי שהיו חתומים עליה למעלה מ-80 חברי כנסת, הצעת חוק להחמרת הענישה על מתעללים בבעלי חיים. לא בכדי הכנסת הזאת מקדמת הצעת חוק נגד המתות של כלבים בריאים, לא בכדי, בכל פעם, בכל פעם שאנחנו מגלים מקרה של התעללות בבעלי חיים, אנחנו נביא את זה לבית הזה. יש שינוי, חייב להיות שינוי והוא יתחיל מהכנסת באופן שבו החברה הישראלית מתייחסת להתעללות בבעלי חיים.

אני רוצה להגיד לכם מה אני קראתי, כמובן נחשפתי כמו כולכם לתחקיר שהיה ב-""mako בסוף השבוע. אתם יודעים שהיום היה אמור להתקיים דיון אחר שהוא לא פחות חשוב, אנחנו נקיים אותו תוך זמן קצר, אבל אי אפשר היה לקבל בשלוות נפש את הממצאים החמורים ביותר. אני אומר את זה על אף שאני נחשף כמעט על בסיס יומיומי, לצערי, כתוצאה מהפעילות האינטנסיבית והברוכה של "תנו לחיות לחיות" ואחרים שמקפידים לדווח לנו על אירוע שקורה. אף על זאת שאני חשוף לחלק מהדברים הנוראים שקורים בתחום הזה, אני אומר לכם שדבר כזה אני לא ראיתי הרבה זמן. הכעס והתרעומת שלי הם בעיקר לנוכח העבודה שדווקא במקום שהוא אמור לשמש מקלט ומחסה לבעלי חיים מתנהגים לבעלי חיים כאילו מדובר בגיהינום עלי אדמות. אני אגיד לכם מקצת מהדברים שהיו בתחקיר הזה.

אנחנו למדים גם על כלבים שהם ספוגים במים, חשופים לפגעי מזג אוויר. אנחנו מדברים על כלבים שהם חולים ופצועים. על כלבים שעוברים התעללות קשה כמו משיכה בלסו, פשוט לא רק שהוא חונק, הוא חותך את צוואר של חלק מהכלבים. אנחנו למדים על מוות, על חולי ועל זוהמה ועל הזנחה בתאים. אנחנו למדים מהתמונות על מזון שהוא נגוע בתולעים. אנחנו למדים על תאים מטונפים. אנחנו למדים על וטרינר או וטרינרית שעובדים באותו מקום וככל הנראה אין להם את ההכשרה המספקת כדי לעשות פרוצדורות של עיקורים וסירוסים. אנחנו מדברים על כלבן בעל נפש מיוחדת בשם צחי, כנראה חסרים מקומות עבודה בעיריית אשקלון אז היו צריכים לסדר לאיזה מישהו בתוך הכלבייה, אם יש גיהינום צריך גם שומר לגיהינום. כנראה שבחרו את המועמד הנבחר, המוכשר ביותר. בכל אשקלון לא יכלו למצוא כלבן אחד ומצאו מישהו, אני אגיד לכם מה הוא עשה. שמו צחי, צחי הביא פעם כלבה מבוגרת, פינצ'רית בת 16 עם בעיות בגב ועיוורת. מספרת אחת המתנדבות: "הוא גרר אותה עם לסו וכל השכונה יצאה החוצה כדי לראות במה מדובר. היא צרחה מכאב, לא יכלה ללכת ופשוט נגררה בגופה על ידו. הוא לא אוהב לגעת בהם, בכלבים, לא רוצה להתלכלך וגם למשרד שלו אסור להכניס כלבים".

אני אומר לכם, אני רוצה שהמסר הזה יהדהד פה גם במשרדי הממשלה וגם בגורמי האכיפה ואצל כולם. אנחנו לא מוכנים לקבל את הדברים האלה יותר. במיוחד אנחנו לא מוכנים לקבל את הדברים כשהם קורים בתוך הכלביות הרשותיות. לא בכדי דחיתי היום את הדיון על הכלביות הפרטיות וקבעתי דיון על כלביה רשותית. לפני שאנחנו הולכים ומסדירים את הענף של הכלביות הפרטיות, אנחנו כמגזר ציבורי על כל היבטי,ו צריכים לשמש אות ומופת ודוגמה.

ברשותכם, אני רוצה לפתוח את הדיון ולפני הכול אני מבין ש"תנו לחיות לחיות", לכם יש חלק מהממצאים שהופיעו בתחקיר ואחרים. ברשותכם, אתם תפתחו. יש פה מתנדבים או עובדים של הכלבייה? כנראה שהם בדרך. אני מבין שאין פה נציגות של עיריית אשקלון.

אני רוצה בבקשה שירשם בפרוטוקול שהוועדה רואה בזה יריקה בפרצוף של הכנסת. אנחנו מתכוונים לקיים דיון המשך ולוודא שנציגות מעיריית אשקלון תגיע ושתיתן את דעתה ואת עמדתה על מה שהיה בכלבייה הזאת. זה לא חכמה להגיע לכנסת רק כאשר הרשויות המקומיות צריכות עזרה מהממשלה או מהכנסת.

בבקשה "תנו לחיות לחיות".
יעל ארקין
בוקר טוב. יעל ארקין, מנכ"ל "תנו לחיות לחיות".

אנחנו כבר שנים פעילים בתוך הכלבייה באשקלון. לצערנו הרב, לאורך השנים יש כל הזמן בעיות. לאחרונה פשוט הבעיות מתרבות ואנחנו מרגישים שמנסים לשים לנו רגל במקום. למרות כל העזרה והרצון שלנו לעזור, באמת זה אחד ההסגרים ש"תנו לחיות לחיות" משקיעה בו זמן רב וכסף רב. אנחנו מבצעים שם עיקורים וסירוסים של הכלבים, שהם לא יצאו לא מעוקרים ולא מסורסים. גם את זה לא מאפשרים לנו. קשה מאוד לעשות את זה. אנחנו לוקחים את כל הכלבים ללא יוצא מהכלל לטיפול רפואי, על חשבון העמותה, אצל וטרינרים פרטיים שלנו או במרפאות שלנו. המרפאה שלנו ברמת גן, בכל רגע נתון לפחות 30% מהמאושפזים שלה הם מאשקלון. זה חוץ ממרפאות פרטיות והווטרינר עצמו באשקלון שמטפל, לפחות נותן את הטיפול הראשוני לפני שאנחנו מעבירים אותם הלאה.

אנחנו הכנו פה מצגת שתתמצת, ממש בכמה דקות, בכמה שקופיות שתתמצת את הבעיה שקיימת - - -
היו"ר איציק שמולי
יש לנו יכולת טכנית לבצע את זה עכשיו?
יהודית גידלי
אתם לא הסברתם. לא התחברתם?
יעל ארקין
אני מחוברת.
יהודית גידלי
לא, אבל אין מסך, אין כלום.
היו"ר איציק שמולי
יעל, תתחילי בינתיים ותוך כדי.
יעל ארקין
או.קיי. באמת אחת התלונות הראשיות שלנו, זו דרישה חד-משמעית שלנו, הכלבן במקום לא יכול להמשיך לעבוד שם. הכלבן הזה, שנים אנחנו מתלוננים עליו בפני ראש העיר הקודם, מר וקנין, הנוכחי שנמצא כרגע נמצא במעצר בית איתמר שמעוני. אנחנו שנים מתלוננים על זה שהכלבן במקום לא ראוי לטפל בכלבים. זו בעיה מספר אחת.

בעיה מספר שתיים, הכלבים לא מקבלים מים. או.קיי. מוצר בסיסי, מים, כלבים שותים מים ואוכלים ומים אין בכלבייה. יש כלים קטנים, מתי שאתה בא לכלבייה הכלים האלו ריקים. במצגת אתם גם תראו סרטון. כשאני הגעתי איזה יום – דרך אגב, הווטרינר לא אפשר לי להיכנס לכלבייה, אבל אחרי דין ודברים עם ראש העיר, כשהוא כיהן שם, נדמה לי שזה היה בחודש דצמבר, הוא בסוף אפשר לי להיכנס לכלבייה – הכלים של המים היו ריקים, הכלבים היו מתים מצמא.
הצגת מצגת
ברוכים הבאים לכלבייה באשקלון.
היו"ר איציק שמולי
יעל, במסגרת הזמן זה בערך 7 דקות.
יעל ארקין
אין בעיה, זה אפילו ייקח לי פחות. אני עשיתי 11 שקופיות, מתומצת, קצר ולעניין.

בדרך ככלל, אחת הבעיות הכי קשות במקום, זה הכלים שמתיזים עליהם מים. כלומר, כשאתה מנקה את התא אתה משפריץ מים בצינור של כיבוי אש. דרך אגב, אין שם צינורות רגילים, אלו צינורות של כיבוי אש. משפריצים, הכלב בתוך התא ולא מוציאים אותו, משפריצים על רצפה לא מרימים את הדברים. אתם תכף תראו, פשוט עושים מקלחת לכלבים. אולי בקיץ זה יכול להיות קצת נעים למרות שגם לא בצינור של כיבוי אש בעוצמה כזו, אבל זאת השיטה.

זה אחד מהכלבים שאתם תראו איך הוא הגיע לכלבייה ובאיזה מצב הוא המשיך להיות בכלבייה.

תודות למאבק שלנו נוסף תקן נוסף לווטרינר. היה ווטרינר אחד. 100 אלף ומשהו תושבים באשקלון – ווטרינר אחד לא מספיק, הוא לא היה בכלל בכלבייה. דרשנו, באמת באין סוף פגישות, ממר איתמר שמעוני ובסוף סופסוף יצא מכרז והביאו לשם ווטרינרית נוספת. דרך אגב, יש במקום מרפאה, לא לכל ההסגרים העירוניים יש את הפריבילגיה הזו. יש שם מרפאה נהדרת, שבנה אותה משרד החקלאות, עם ציוד טוב, ממש טוב. באמת אף אחד לא היה מתבייש, אני הייתי שמחה אם הייתה לי עוד מרפאה כזו. המרפאה עומדת הכול עם אבק. אם אנחנו לא מגיעים לשם לעקר ולסרס, אף אחד לא משתמש בכלל במרפאה הזו וחבל.

כפי שציינתי קודם, לא מאפשרים לנו לעשות עיקורים וסירוסים באופן סדיר. מה שקורה מכך, כלבות, שמים זכרים עם נקבות, הכלבות מזדווגות בתוך ההסגר וגם ממליטות בתוך ההסגר. אנחנו בשבועיים הוצאנו שתי כלבות, דרך אגב המתנדבות ראו שהן בהיריון, הוצאנו אותן לעיקור, כי הוא לא מאפשר לנו לעקר במקום, אצל ווטרינר פרטי באשקלון והחזרנו אותן בחזרה - - -
היו"ר איציק שמולי
לחירום.
יעל ארקין
לחירום, כן כי אחרת - - -
היו"ר איציק שמולי
מי זה הוא?
יעל ארקין
גדי, סליחה, גדי הווטרינר הרשותי.
היו"ר איציק שמולי
למה הוא מאפשר?
היו"ר איציק שמולי
הוא לא מאפשר לנו לעקר, אנחנו עדיין לא מעקרים שם. כרגע בטענה שיש שם שיפוץ, אבל השיפוץ הוא לא במרפאה, לעקר ולסרס אפשר. אנחנו כבר חודשיים לא מעקרים כי הוא אומר שיש שיפוץ.

אנחנו דיברנו על נושא המים. אתם רואים כלי המים ריק, זה בביקור פתע שהגעתי. לא באתי לבדוק, באתי להוציא כלבים, לבחור כלבים להוציא. בבקשה.
היו"ר איציק שמולי
או.קיי.
יעל ארקין
דרך אגב, בכל התאים זה ככה. יש לי עוד סרטונים. אנחנו צילמנו שם איך אנחנו נותנים מים בכל התאים, לא היה כלי אחד שהיה בו מים. אני מניחה שהבנו את העניין. תולעים וג'וקים בתוך הכלים. לא מנקים את הכלים, לא שוטפים אותם, לא מייבשים אותם. ככה זה נראה וזה מה שהכלבים נאלצים לאכול, גם החתולים. דרך אגב, יש שם הסגר חתולים. מכיוון ששוטפים אך ורק מצינור מבחוץ, לא מוציאים את הכלבים, לא מרימים את המיטות, לא מייבשים אחרי זה – זאת התוצאה. אם מרימים, זה מה שאתם רואים מתחת למיטה.
היו"ר איציק שמולי
לא יאומן, לא יאומן.
יעל ארקין
אין ימי אימוץ. לא מאפשרים לנו להוציא כלבים לימי אימוץ, הכלבייה מפוצצת. נכון שהרבה כלבים אנחנו מעבירים אלינו למרכז, אבל אנחנו לא יכולים לקלוט את כל הכלבים. באמת כדי לא להמית כלבים, וזה הניסיון שלנו. בגלל זה אנחנו כל כך מעורבים בהסגר הזה כדי שבאמת, כבר תקופה מאוד מאוד ארוכה אין המתות במקום הזה. ימי אימוץ, כל פעם אומרים שאין ימי אימוץ כי אין פקחים. לא מאפשרים לנו לעשות ימי אימוץ. הכלבן אינו מקצועי, הכלבים משוחררים ביחד כשלא מסתדרים. באמת פעם בשבוע קוראים לנו לבוא להוציא כלב שהוא פצוע והוא ננשך, חלקם מתים כתוצאה מהנשיכות האלו.

אחרי חמישה מכתבים שאני כתבתי לראש העיר, קיבלתי בסוף באיזה שלב, בספטמבר, תשובה לקונית כזאת: "נערכה בדיקה מקיפה של כל טענותייך ותוצאות הבדיקה מוכיחות שקיימים מספר כשלים בניהול הכלבייה העירונית" – זה היה בספטמבר, אבל המכתבים אחרי זה לא נענו ולא תוקנו הכשלים האלו.

לסיכום, אין טיפול רפואי, אין מספיק מים, תאים מלוכלכים, לא מאפשרים לעמותה להביא ווטרינר שיעקר ויסרס. כלבים ננשכים, אוכל עם ג'וקים, צוות לא מקצועי שמפחד מהכלבים. כל החומר מפורט: תמונות, עדויות, סרטונים, מכתבים – יש לנו את הכול וכל מי שירצה אנחנו נשמח להעביר את כל החומרים האלו.

אנחנו דורשים לפטר באופן מידי את הכלבן שאינו מקצוע. אנחנו מבקשים לפטר את הווטרינר הרשותי. אנחנו לא חושבים שאחרי כל כך הרבה פעמים שמעירים, ההתנהלות הזו יכולה להמשיך. אנחנו רוצים שידאגו שם לצוות מקצועי עם זיקה לבעלי חיים. לתת טיפולים באופן גורף. עוד פעם אני חוזרת ואומרת, אנחנו יודעים שיש בעיה ואם מגיע כלב עם רגל שבורה ההסגר לא יכול לתת לו טיפול. זה בסדר, אנחנו יודעים את זה ולכן אנחנו מוכנים לעזור. כל כלב שיש לו בעיה, אנחנו מוכנים לסייע בטיפול רפואי שהוא מורכב והוא מעבר של לחבוש פצע. לדעתנו, הווטרינר הרשותי יכול לעשות את זה במקום באמצעים שיש, עיקורים וסירוסים. לאפשר למתנדבות שלנו גם להיכנס לכלבייה באופן סדיר וגם להוציא כלבים לימי אימוץ. תודה רבה.
היו"ר איציק שמולי
תשאירי בבקשה את השקופית, לא האחרונה, זאת שהייתה לפניה. אני רוצה שמשרדי הממשלה יתייחסו לזה. משרד החקלאות בבקשה.
נירית צפורי ברקי
או.קיי. הסגר אשקלון, ידוע לנו כבר לא מעט זמן. אנחנו עורכים שם ביקורות. אני יכולה לומר שאני אישית בקשר עם "תנו לחיות לחיות" לגבי כל תלונה On line לנסות לפתור אותה באותו רגע. אנחנו בתור המנחה המקצועי, חשוב לי לומר, אנחנו לא יכולים לפטר את הווטרינר. אנחנו לא הגוף שאמון על העסקתו, אנחנו הגוף שאמון על הצד המקצועי.
יעל גרמן (יש עתיד)
אתם יכולים להגיש נגדו תלונה?
נירית צפורי ברקי
או.קיי. אין פה עניין של תלונה. אם רוצים להגיש תלונה למשל לוועדת אתיקה, אז הציבור, אני גם ייעצתי ל"תנו לחיות לחיות" להעביר את כל החומר לוועדת האתיקה – היא מטפלת בעניין של הרופא עצמו- - -
היו"ר איציק שמולי
ונגד הכלבן?
נירית צפורי ברקי
וועדה רפואית או וועדת אתיקה שתדון בעניין.
היו"ר איציק שמולי
ונגד הכלבן? מכוח חוק - - -
נירית צפורי ברקי
שוב, מבחינת הכלבן גם כשאנחנו היינו בביקורת וגם כשביקשנו מהרופא הווטרינר הרשותי את התלונות ואת ההוכחות ואת הראיות נגד הכלבן, לא קיבלנו ראיות שנוכל לחקור אותו על פי "צער בעלי חיים". רק עכשיו, בחודשים האחרונים, בבירור שעשינו עם הרופא ווטרינר הרשותי, התברר לנו שהוא בחודשיים-שלושה אחרונים כן הגיש נגד כלבן. זה חדש, זה לא משהו שהיה קודם.
היו"ר איציק שמולי
אני לא מבין, אתם מחכים שאחרים ידווחו לכם? אני לא מבין. מתי הייתה הביקורת האחרונה?
נירית צפורי ברקי
אנחנו לא מחכים שידווחו לנו. הביקורת האחרונה שלנו הייתה ב-24 בנובמבר 2015. הממצאים העיקריים: ב-4 תאים לא נמצאו מי שתייה, לא היו את הדוחות כנדרש, נמצאו שקי מזון שחלק מהשקים נמצאו קרועים, אני יכולה לומר שכנראה על ידי מכרסמים, היו תיקנים רבים, נמצאה צואה יבשה וריח. כלומר, דברים שלא מקובלים עלינו. מבחינתנו זה להגיע כל פעם ולתת, לבוא ולבדוק עוד פעם. אנחנו עושים לא מעט ביקורות באשקלון, אנחנו בקשר. עד שהחלטנו שאין באמת יותר לאן להתקדם מבחינת הדרכה מקצועית זימנו אותו לשימוע אצל מנהל השירותים הווטרינרים. עכשיו,
היו"ר איציק שמולי
גברתי סליחה, אתם לא מבינים שאתם רודפים אחרי הזבובים ואתם לא מייבשים את הביצה? זה שאתם באים אחת לחצי שנה או שנה ואתם רואים שיש איזו צואה יבשה באחד הכלובים ואתם נותנים ריג'קט על זה – אתם לא רואים שיש פה בעיה יותר גדולה?

אני רוצה להגיד לכם חברות הכנסת, ברוכות הבאות לחיי הגיהינום של בעלי החיים במדינת ישראל. אם יש גיהינום במדינת ישראל לבעלי החיים, חוץ מהכלביות הפרטיות, אתם רואים אותו לנגד העיניים שלכן – כלביית אשקלון. אני מניח שנחשפתם לעדויות ולתמונות בכתבה על "תנו לחיות לחיות". אנחנו רוצים להבין גם מה נעשה עד היום ברמת המקרו, לא ברמת הריג'קטים, וגם מה אתם מתכוונים לעשות. אם מחר בבוקר כתבת "mako" או וועדת החינוך של הכנסת מתכוונים לעשות סיור במקום, אנחנו הולכים לראות את אותן התמונות שם?
יעל גרמן (יש עתיד)
כשהם ידעו שאנחנו מסיירים הם יעשו מסדר המפקד.
נירית צפורי ברקי
תראי, אני לא סנגור של אשקלון ואני לא הולכת, אנחנו העברנו את התלונות. הדברים הם לא, זאת אומרת, קודם כל אלו לא ביקורות אחת לכמה חודשים. אני חושבת שגם "תנו לחיות לחיות יעידו שבכל פעם שהייתה תלונה, לא ביקורות, באותו רגע זה טופל בין אם זה להרים טלפון לרופא שם, בין אם זה לנסות לקבוע, גם אנחנו עם מנכ"ל העירייה וראש העיר שלא נפגשו איתנו. בסוף החלטנו לעשות שימוע לרופא הווטרינר הרשותי. מי שנותן לו את ההסמכה להיות רופא ווטרינר רשותי הוא מנהל השירותים הווטרינרים, ולזמן אותו לשימוע ולהחליט באמת אם לקחת ממנו את ההסמכה. בשימוע הזה שנערך, זה היה, שוב, בלי שום קשר לכתבה, בגלל העבודה הרצופה שלנו ביחד. החולט לשנות את זה משימוע לבירור מכוון, שוב בעניין: אין ראש עיר ואין מנכ"ל עירייה והוא ללא עורך דין. ביחד עם הרשויות המקומיות הסכמנו לעשות בירור - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל יש ממלא מקום לראש העיר.
נירית צפורי ברקי
זו הייתה הבקשה של ארגון הרופאים הרשותיים יחד איתו - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
זה נשמע תירוצים.
נירית צפורי ברקי
אנחנו לא עשינו שום דבר בירור שהוא שונה מהשימוע. הדבר היחיד שהוא שונה בעצם זה שההחלטה לא ניתנה במקום אלא נתנו שלושה שחודשים עם תכנית. אני יכולה לתת לוועדה את ההחלטה ואת - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
תוכלו לפטר אותו בתום שלושה חודשים?
נירית צפורי ברקי
אנחנו לא יכולים לפטר אותו, אנחנו לא יכולים - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אז בשביל מה היה השימוע? שימוע הוא כדי - - -
נירית צפורי ברקי
אנחנו יכולים לקחת לו, מנהל השירותים הווטרינרים יכול להחליט בעוד שלושה חודשים אחרי התכנית - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
זה הרבה יותר חמור לקחת לו את ההסמכה, זה לא סתם פיטורין. זה למנוע ממנו לעבוד.
נירית צפורי ברקי
כן, בתור רופא ווטרינר רשותי.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה עונש מאוד חמור. אתם תוכלו לעשות את זה?
נירית צפורי ברקי
אנחנו נוכל לעשות את זה. אנחנו בתהליך הזה כרגע - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
בתום שלושה חודשים, במידה ואתם תראו שהוא לא - - -
נירית צפורי ברקי
כן, זה מה שכתוב בהחלטה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, צריך לעקוב אחרי זה.
היו"ר איציק שמולי
תראי, הבנאדם בסופו של דבר הוא נושא באחריות. זה שאת רוב הפשעים מבצע שם אותו כלבן מהולל, זה בסדר גמור. אם לנוכח תחקיר כזה חמור אתם מוציאים למישהו כרטיס צהוב, אז על מה משרד החקלאות מוציא כרטיס אדום? מה, הוא צריך לתלות את הכלבים על עמודי התאורה? תוציאו כרטיס אדום, אני לא מבין למה אתם מחכים, מה צריך לקרות? אם כבר מתעללים בכלבים ולוקחים את הצינורות ויש שם גורים שקופאים למוות, מה צריך לקרות כדי שהאגף שאמון על צער בעלי חיים במשרד החקלאות יעשה משהו למען בעלי חיים בכלביית אשקלון?
נירית צפורי ברקי
האגף לא יכול. אין לנו סמכות, בתור אגף כשאין אגף, לעשות שום דבר. יש לנו את הסמכות להעביר למנהל השירותים הווטרינרים את מה שאנחנו העברנו לו, את הראיות ואת הבקשות שלנו עד להגעת השימוע. זו הייתה ההחלטה של מנהל השירותים הווטרינרים יחד עם הלשכה המשפטית, כשהוא בא ואין שום נציגות מהעירייה שמגבה אותו, לקבל את השלושה חודשים. אולי גם בשלושה חודשים האלה גם משהו ישתנה בעירייה ואנחנו נוכל כן לפעול. עכשיו, אתם תראו בתכנית, זה לא שנתנו לו להמשיך להתנהל כרגיל. יש רופא ווטרינר עירוני שהוא חונך ומלווה בשלושה חודשים האלה, הוא מחויב לתת לנו דוחות יומיומיים. בשלושה החודשים האלה יש לכם את כל הדרישות שלנו, הן לא דרישות פשוטות והן לא דרישות שמקלות ראש, וזה מה שאנחנו יכולים לדרוש. אם אחרי השלושה חודשים האלה אנחנו נחשוב שהוא עדיין לא ראוי להיות שם, זו הסמכות של מנהל השירותים הווטרינרים לשלול לו את ההסמכה.
היו"ר איציק שמולי
ומה בנוגע לאותו כלבן?
נירית צפורי ברקי
לגבי אותו כלבן, אני עכשיו בודקת יחד עם הרופא הווטרינרי הרשותי ויחד עם המתנדבים אם יש ראיות מצוקות שזה הכלבן, וזה אמר לכלבן. אם יש לי ראיות מוצקות, הכלבן יכול להיחקר על פי "חוק צער בעלי חיים" - - -
היו"ר איציק שמולי
מישהו הגיש לכם כבר תלונה?
נירית צפורי ברקי
לא.
היו"ר איציק שמולי
אז אני אתכבד לעשות את זה בשם וועדת החינוך של הכנסת. אני חושב שזה חסר תקדים, אולי זה יניע אותם לפעולה.

המשרד להגנת הסביבה.
תמר זנדברג (מרצ)
אדוני היושב ראש, סליחה. רק שאלה וסליחה על האיחור וסליחה אם זו שאלה שעלתה פה כבר קודם.

יש פה איזו תחושה, ממה שאני שומעת עכשיו, מה שנחשף זה לא איזה דבר שמשקף איזה חוסר תשומת של שלושה חודשים, איזה משהו שקרה כרגע, איזה משהו שלא רק שמאז לא היה ראש עיר או אולי קצת דברים התדרדרו והיה איזה חוסר תשומת לב. זה משקף מציאות שיטתית, קיימת, לא יודעת, אומרים של שנים. כלומר, עולה פה איזו תחושה כאילו כן, אה, טוב אנחנו פה, אנחנו עכשיו שלושה חודשים ניתן ככה. זאת אומרת, המציאות שעלתה שזו המציאות בכלבייה הזאת. השאלה אם אתם מודעים - - -
נירית צפורי ברקי
אני נכנסתי לתפקיד שלי בשנת 2010 אחרי שגם ראיתי כלביות בעולם ובארץ. כשאני נחשפתי לתלונות הראשונות באשקלון בשנת 2011, דוקטור רפאלוביץ היה מטעם הרופאים הרשותיים, הלכנו והוצאנו צו בית משפט והגענו ביום שישי בבוקר לכלבייה במטרה לאכוף. הגענו עם כל הצוותים ועם צוותים לפינוי הכלבים, כולם יודעים וכולם מעורבים ולא היה שום דבר. עכשיו, זה לא דברים של יום-יום, יש הרבה ימים במשך השנה - - -
תמר זנדברג (מרצ)
רגע, מה זאת אומרת 'לא היה שום דבר'. הכלבייה הייתה, הכול היה בסדר?
נירית צפורי ברקי
הכול היה בסדר, הכול היה בסדר. אנחנו באנו מוכנים לפנות 100 כלבים.
תמר זנדברג (מרצ)
איך ידעתם, בגלל תלונות?
נירית צפורי ברקי
בגלל תלונות, כן משנת 2011. מאז - - -
תמר זנדברג (מרצ)
לא. אז יש פה איזה חתול ועכבר. זה כמו שאמרה חברת הכנסת גרמן, אם אנחנו נגיע, נגיד כחברי כנסת כוועדה או אתם תגיעו מוכנים - - -
נירית צפורי ברקי
לא נכון. גם צו בית המשפט שהוצאנו והגענו פתע לגמרי, לא היה להם מושג. אנחנו חכינו בחוץ עד שיגיעו - - -
היו"ר איציק שמולי
אגב, למה משרד החקלאות צריך צו בית משפט כדי להיכנס לכלבייה הרשותית?
נירית צפורי ברקי
לא חייב, אבל בשביל שהפעולות יראו יותר טוב ומוכנות מול בית המשפט, אנחנו מעדיפים כן להוציא את הצו וכן לבקש את הרשות של בית המשפט - - -
אבי צרפתי
בדרך כלל לא צריך.
נירית צפורי ברקי
בדרך כלל לא צריך.
אבי צרפתי
עדיף להגיע כך.
תמר זנדברג (מרצ)
מה את אומרת, שיש יום ככה ויום ככה? הרי זה נשמע לא הגיוני. התיאורים האלה הם תיאורים - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
יש 360 ככה ו-5 ככה.
תמר זנדברג (מרצ)
זהו, זאת השאלה. אני באמת שואלת, זה משהו שאפשר ב- - -
נירית צפורי ברקי
אני באמת עונה. אני חושבת שגם "תנו לחיות לחיות" יוכלו לומר לגבי ימים וגם שמתנדבים נמצאים שם שבועות וחודשים ואין שם, הכלבים כן מטופלים וכן זה. שוב, אני לא מגנה עליו, אבל אני חושבת על הכלבייה, על הכלבן, אני חושבת שיש שם כשלים ולא סתם. לא הגענו לפעם הראשונה שיש במשרד החקלאות השירותים הווטרינרים, שימוע לרופא ווטרינר רשותי. אבל, אני כן חושבת שהכשלים ביום-יום שנמצאים, הטלפון שלי ישר מצלצל. אני לא חושבת שהייתה פעם אחת שדיברו איתי בטלפון ולא היה פתרון באותו רגע. זה לא שאנחנו מתעלמים, אנחנו לא יכולים להיות בביקורות כל שבוע. אנחנו פועלים כן - - -
תמר זנדברג (מרצ)
השאלה שאנחנו מנסים לברר, אולי "תנו לחיות לחיות" באמת יוכלו לעזור. אני באמת רוצה לדעת האם מדובר בכשל נקודתי או בכשלים נקודתיים כאלה ואחרים שיכולים להתעורר לאורך השנה, או שמדובר באיזו מציאות שגרתית וקיימת. זה שני טיפולים מבחינתנו גם כמדינה. האם עושים ביקורות נקודתיות ויודעים שיש פיקוח ומעקב ולא נותנים לנפילות האלה לקרות, או שאנחנו אומרים שיש כאן בעיה מערכתית והכלבייה צריכה גם לקבל טיפול מערכתי, אולי אפילו להיסגר ולהיפתח בצורה אחרת.
נירית צפורי ברקי
שוב, רק לעניין לסגור. אני חושבת שהשימוש בעניין של לסגור כלבייה, את יודעת אנחנו נמצאים בוועדת חינוך, אני רוצה להקביל את זה באמת לבתי ספר. אם אנחנו רואים מנהל בית ספר שסורח או אני לא יודעת מה הוא עושה, אנחנו לא באים ואומרים: 'אנחנו רוצים לסגור את בית הספר ולהשאיר את התלמידים בבית - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל אם הוא מתעלל בתלמידים - -
היו"ר איציק שמולי
הוא לא היה נשאר שם יום אחד.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה היה מידית, מדובר בהתעללות - -
נירית צפורי ברקי
הבקשה, מה שאנחנו רוצים זה גם לא לסגור את הכלבייה, אלא באמת כנראה להחליף את ההנהלה. אבל המנגנון שלנו לא עובד מהיום למחר.
תמר זנדברג (מרצ)
לא, את אומרת שמ-2010.
אבי צרפתי
צריך להבין שכלבייה זה דבר דינאמי. היא לא דבר סטטי - - -
היו"ר איציק שמולי
רגע, אני אתן לך.

בבקשה חברת הכנסת גרמן ואחרי זה המשרד להגנת הסביבה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני רציתי לשאול שאלה, האם קרה פעם שאתם השעייתם את הרישיון, את האפשרות לעיסוק של איזה ווטרינר רשותי או לא, האם בכלל הפעלתם את האמצעי הזה שנמצא בידיכם?
נירית צפורי ברקי
של ווטרינר פרטי כן, לפי "חוק צער בעלי חיים" גם שנחקר ובסופו של דבר - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
זה קרה פעם אחת?
נירית צפורי ברקי
אני לא יודעת לגבי הווטרינר מה היה שם לאור השימועים - - -
גלי דוידסון
היה אחד, כן אחד היה עכשיו.
נירית צפורי ברקי
לגבי רופא כלביות, ווטרינר עירוני זה המקרה הראשון שאני, שוב, אני מ-2010 במשרד החקלאות, זה הראשון שאני - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
או.קיי. אני שאלתי כי לי התשובה הייתה כמעט ברורה.

אני לא צריכה לומר לך אדוני היושב ראש וחברתי, כולנו מאוד אכפת לנו מאוד מבעלי חיים. באיזה מקום אני מסתכלת על כולם, לא שמים את הטיפול בבעלי חיים בסדר עדיפות גבוה. מה שקורה בכלבייה באשקלון קורה כנראה גם ביסעור. דרך אגב, גם אני כשבקרתי ביסעור, במקרה ביקרתי ביסעור, תאמיני לי אני לא הייתי סוגרת את הכלבייה באותו יום. למחרת כבר סיפרו לי על התעללויות ועל מקרים נוראים, אז זה קורה ואני מבינה את מה שאת אומרת.

אדוני היושב ראש, אני חושבת שאנחנו צריכים לדרוש ממשרד החקלאות ומכל הגופים שאוכפים, גם מהמשטרה, דיווח קבוע של 4 פעמים בשנה. כל שלושה חודשים שיתייצבו פה ויספרו לנו. שהמשטרה תאמר לנו בכמה פעמים וכמה מקרים הם העמידו לדין בגין "חוק צער בעלי חיים", ובסופו של דבר איזה עונשים קיבלו. שמשרד החקלאות יאמר לנו בכמה מקרים באמת הם הפעילו את הסמכויות שלהם, אני אפילו לא יודעת מהם, אבל what ever. יכול להיות שאנחנו, אתה כיושב ראש תבקש דיווח על אכיפה ואז אולי תתחיל אכיפה כי מזה מתחיל כל הסיפור.
היו"ר איציק שמולי
בבקשה המשרד לאיכות הסביבה.
גלי דוידסון
שלום, גלי דוידסון, ראש האגף הגנה על בעלי חיים במשרד להגנת הסביבה.

בנוסף לכל מה שנאמר כאן, עיריית אשקלון ביקשה בקשת תמיכה בשנת 2015 לשיפוץ של הכלבייה. בהמשך נוגע לנו שבמקביל העירייה פועלת להקמת כלבייה חדשה. יחד עם זאת זה לא הפריע להם לבקש את בקשת התמיכה של 400 אלף לשיפוץ של דברים שלא ניתן להעביר אותם במעמד של בנייה של כלבייה חדשה. במסגרת הזאת ערכנו שם ביקור פתע. מה שראינו שם, זה פחות או יותר מה שהראתה המצגת. בנוסף לזה באמת נשטפה גם הגוריה כשהגורים נמצאים בפנים, הם נרטבו וכלבים הוחזקו בתאים קטנים לא מתאימים. נאמר לנו שזה באופן זמני רק מספר שבועות, גם שבועות זה לא. ראינו זכרים ונקבות ביחד, מיותר לציין שבלי עצירת הרבייה. בהתאם ראינו כלבות עם גורים. עוד דבר שמאוד בלט וכן יש לו השלכה לגבי אופן התפעול של המקום, זה שהווטרינר לא יושב בכלבייה. זאת אומרת, באופן קבוע הווטרינר יושב במשרד שלו שנמצא פחות או יותר בצד השני של העיר. הכלבייה מנוהלת אך ורק על ידי הכלבן שבאמת מפעיל חבורה של נוער מתחלף, עוברים עם אוזניות על האוזניים למניעת הרעש ומשפריצים את המים וכאילו מטפלים בכל הכלבייה - - -
היו"ר איציק שמולי
גלי, כשאתם רואים דברים כאלה, כמשרד אילו סמכויות יש לכם אם בכלל?
גלי דוידסון
הסמכויות כידוע, סמכויות אכיפה אין לנו. דרך אגב, גם סמכויות פיקוח אין לנו. מה שנכנסנו, נכנסנו בהתחלה דרך המשרד של הווטרינר וביקשנו רשות להיכנס לכלבייה והרשות ניתנה לנו. אחרי זה ספגנו הרבה ביקורת מהווטרינר הרשותי על עצם זה שנכנסו לכלבייה. את המידע הזה העברנו כמובן מידית. הוצאנו דוח סיור מסודר עם דרישות לתיקון והעברנו אותו לווטרינר, במקביל העברנו אותו למשרד החקלאות לטיפול שלהם. התחילו חילופי דברים שנסבו סביב בקשת התמיכה כן או לא.

חשוב לציין, קודם כל לא הכול מתחיל במבנה עצמו ובשיפוץ של המבנה עצמו. גם בתוך המבנה זה ניתן להתנהל בצורה אחרת לגמרי ולייצר מציאות שונה לחלוטין. הרבה פעמים הרבה יותר חשוב מאיך נראה המבנה עצמו זה איך מתפקדים בתוך המבנה. כאן יש פער מאוד משמעותי - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
ראו את כלביית להבות הבשן.
גלי דוידסון
ראו הרבה כלביות. אם נתייחס לכלביות רשותיות, ראו את הכלבייה של לוד שהמבנה עצמו הוא באמת מבנה לא, בואו נגיד, שיפרנו אותו במהלך השנים, כמובן בסיוע המשרד להגנת הסביבה. לאור המצב שיש הרבה מקומות שמצריכים שיפוץ, המשרד להגנת הסביבה מקצה כל שנה משאבים בהתאם ליכולות שלו, בנושא של כלביות רשות. ראו באמת הכלבייה הזאת בלוד. המתקנים בזמנו היו ממש לא, לא, לא, אבל יחד עם זאת הכלבים כן זכו לתנאים לחלוטין אחרים מהמציאות שמתוארת בכלבייה באשקלון. זה המון איך מתנהלים בתוך סיטואציות. הרי באשקלון יש חצר להוצאת כלבים, השאלה מה עושים עם זה. אם בסופו של דבר זה משמש כזירת מריבות לאותם כלבים אז יש כאן בעיה, יש כאן בעיה.

גם השנה הכלבייה ביקשה את ההיתר, הרבה פעמים יוצא שאתה רוצה לעזור הרבה יותר מאשר הגוף שרוצה לקבל את העזרה. גם השנה עיריית אשקלון ביקשה את בקשת התמיכה. הווטרינר הרשותי אמר בהתחלה שזה לשיפוץ המבנה במקום הנוכחי, לא צריך היתר בנייה כי את המקום הנוכחי רוצים להרוס אותו ולבנות חדש. מסתבר שהמציאות שהוצגה בפני משרד החקלאות הייתה לחלוטין שונה, בנייה במקום אחר לחלוטין. בקיצור, גם השנה בקשת התמיכה לא מאפשרת בכלל לתמוך כי המקום לא ערוך לחלוטין: אין תכניות, אין היתר בנייה, אין, הכול נמצא במקום כל כך גולמי. שוב, גם כאן אי אפשר לעזור להם בקטע של התפעול של הקמת כלבייה חדשה.
היו"ר איציק שמולי
תודה. בבקשה דוקטור משה רפאלוביץ, יושב ראש איגוד הווטרינרים הרשותיים, בבקשה.
משה רפאלוביץ
אני הייתי מעדיף לא להימצא בדיון הזה אדוני - - -
היו"ר איציק שמולי
רק אם תוכל להסביר לנו, אם לא מכבודו של דוקטור שרביט להגיע לוועדת הכנסת - - -
משה רפאלוביץ
לדעתי הוא לא הוזמן. אני בררתי איתו בבוקר, שאלתי אותו אם הוא בדרך, הבנתי שהוא לא הוזמן בכלל. אני לא יודע להגיד. אני חושב שכבודו בטח, אבל לי קשה לייצג אותו פה.

אני אגיד שבדרך כלל תפקידי להגן על הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות, זה התפקיד שלי, אבל כשאני מודע למה שקורה שם בכלבייה, אני רק יכול להגיד שאני מרגיש בושה וזעם על מה שקורה שם. המצב שם הוא באמת מחריד. אני חושב שהפעולות שנוקט שם האגף להגנה על בעלי חיים במשרד החקלאות הן פעולות אמתיות ונכונות. הממצאים שהם מעלים בתחקיר שלהם הם ממצאים אמתיים ונכונים. אני רוצה להודות גם להם על העבודה שלהם וגם ל"תנו לחיות לחיות" שנמצאים שם באמצעות המתנדבים, ביום-יום. בעת האחרונה נחשפתי לכל הממצאים שיש שם. הממצאים הם אמתיים, אנחנו לא נייפה את המצב שם. אני לא יכול להגיד שמישהו פה מפריז בחריפות הדברים שהוא מציג או שהוא מציג איזה מצגי שווא. ברור לנו שהמצב הזה חייב להשתנות, הוא לא יכול להימשך ככה.

הבעיות בכלבייה הן לא בעיות מבניות, למרות שיש גם בעיות מבניות, אבל יש כלביות גרועות מהכלבייה הזאת בישראל. זה נושא לדיון אחר על מצבם הרעוע של רוב הכלביות בארץ, אבל אנחנו לא רוצים להיתלות בדבר הזה. הבעיה שם היא בעיה תפעולית. מכל הבעיות שאנחנו מקבלים הבעיה שם היא בעיה תפעולית ואני רוצה לומר גם ניהולית. אני לא מכיר עובדים לא טובים, אני מכיר מנהלים לא טובים - - -
תמר זנדברג (מרצ)
מה זה אומר תפעולית? אתה מתכוון למבנה ול- - -
משה רפאלוביץ
לא. לא. - - -
תמר זנדברג (מרצ)
תפעולי וניהולי, מה?
משה רפאלוביץ
אני אפרוט את זה. פעם אחת זה התפעול של הכלבן שעובד שם, לפי העדויות שאני מקבל, אני לא ראיתי את זה, אני הייתי שם בכמה הזדמנויות עם אחרים כשהגענו באופן פתע ולא ראינו את הדברים האלה. אני חייב להגיד שהממצאים שעולים הם ממצאים מאוד חריפים שנוגעים על איך הכלבן מתפעל את הכלבייה. בסוף, בסוף מצבם של הכלבים לא יכול להיות יותר מהטיפול שהם מקבלים ביום-יום. אם הכלבן לא מבין בכלבים, אני לא אתייחס לאיש הספציפי, אבל כלבן או שהוא לא מבין בכלבים או פוחד מהם או לא ממש אוהב אותם, הוא לא יכול לתת טיפול, הוא לא יכול. גם אם אין לו הכשרה מתאימה הוא לא יכול, אם הוא לא מבין שזכר ונקבה לא יכולים להיות ביחד באותו תא, בטח כשהיא מיוחמת, אז הוא לא יכול להיות כלבן- - -
יעל גרמן (יש עתיד)
לשטוף גורים.
משה רפאלוביץ
לא רק גורים, גם כלבים. גם כלב בוגר, בטח בחורף. צריך להגיד שכלב, החימום שלו, הסוודר שלו זה הפרווה, אם הסוודר שלנו רטוב עכשיו בחורף ולא משנה עכשיו בני כמה אנחנו, זה קר נורא. לשטוף כלב עם צינור, כמו שראינו שם, זה לא משהו שמקובל בכלביות. אני מקווה שאין אותו בהרבה כלביות, אני לא רואה את זה בכלביות אחרות – אסור שהוא יקרה. בוודאי כשמדובר בגורים המצב עוד יותר חמור, אבל גם כלבים בוגרים לא יכולים להירטב כך. יש דרכים לעשות את זה, זה לא שאי אפשר לעשות את זה. נכון שבקיץ באילת משחקים עם כלבים עם צינור מים והם נהנים מהשפריץ שם, אבל לא עם צינור כיבוי אש.

אני אומר, המצב שם חייב להשתנות. אנחנו מזהים את נקודת התורפה הזאת של הכלבן, אני מתחיל איתו ותכף נגיע לקטע הניהולי, אנחנו מזהים את זה לאורך זמן ולא רק ברשות הזאת - - -
תמר זנדברג (מרצ)
כלומר, סליחה, תפעולית אתה מתכוון הכלבן, ניהולי אתה מתכוון הווטרינר?
משה רפאלוביץ
נכון. בשביל להיות מדויק, אני חושב שבמקום שהכלבן לא מתפקד, אני עונה על השאלה שלך גברתי, במקום שהכלבן לא מתפקד חובה על הווטרינר להיכנס לכלבייה ולעשות את העבודה במקומו – לא יכול להיות מצב אחר. זה קורה בחלק מהכלביות שלנו, כשכלבנים לא מתפקדים אנחנו נכנסים למגפיים והולכים לעשות את העבודה שם, הכלבים בוודאי לא יכולים לסבול שם. בוודאי שהדבר הזה לא יכול להיות. אני מקדים את המאוחר, אנחנו בוודאי לא מגבים את הרופא הווטרינר שנמצא שם במצב הנוכחי שלו. אני אסקור עוד כמה דברים לפני שנגיע לצעדים.

אנחנו חושבים שהמצב של הכלבן בכלביות העירוניות, בחלק מהכלביות העירוניות, הוא בעייתי מאוד. זה בחלק מהרשויות, אני לא רוצה לעשות הכללה כי בחלק האחר המצב הוא טוב. בחלק מהכלביות שולחים לעבוד עם הכלבים את כל מי שאין מה לעשות איתו ברשות המקומית. הרופא הווטרינר, מעמדו ברשות ידוע ולא תמיד הוא יכול להתנגד להצבה של כוח אדם בתוך המחלקה שלו. אני חושב שאשקלון, אם אני מבין נכון את המטרייה, ואני לא אשקלוני ולא חי שם, אבל אם אני מבין נכון זאת המציאות שם: כפו על המחלקה הווטרינרית אדם שאיננו מתאים לתפקיד הזה מסיבותיה של העירייה. מסיבות ברורות או לא ברורות לא מפנים אותו משם לתפקידים אחרים. אנחנו הבנו שהמצב הזה לא יכול להימשך.

אדוני, אני מציע פתרון, יש לנו פתרון למצב הזה, תרופה שחשבנו עליה. האמת, זה לא בא בהקשר הזה, אנחנו דנים על זה כבר חודשים רבים. אנחנו חשבנו שכמו בתפקידים אחרים גם בתפקיד הזה צריך הכשרה מחייבת וצריך מבחנים מחייבים. אנחנו תיאמנו את זה עם העמותות, בעיקר עם "תנו לחיות לחיות". דיברנו לעשות קורס כלבנים כזה, שיהיה חובה לפני איוש תפקיד כזה, שיכלול סטאז' גם בכלביות רשותיות אחרות טובות וגם בעמותות כדי להבין חמלה מה היא, וגם לבדוק את התפקוד של הכלבן - - -
היו"ר איציק שמולי
יש פה נציג של הרשויות המקומיות? פיני, אתה כאן מטעם כמה רשויות גם?
פיני קבלו
אני חושב שהוא מייצג אותן.
משה רפאלוביץ
אני מייצג גם את מרכז שלטון מקומי לצורך העניין.
יהונתן אבן צור
הוא האיש המקצועי שלנו.
היו"ר איציק שמולי
אז מהי עמדת השלטון המקומי לגבי ההצעה הזאת?
משה רפאלוביץ
מרכז השלטון המקומי הולך איתנו על הדבר הזה. צריך להגיד שעוד יותר מזה, הצלחנו לשכנע, זה לקח לנו טיפה זמן, הצלחנו לשכנע גם את משרד הפנים בעניין. החדשות הטובות, לפני כשלושה שבועות, לפני כל הבושה הזאת, משרד הפנים אישר תקציבים של הקורס הזה. כרגע אנחנו מתכננים את הקורס. הקורס הזה יערך בשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה הרלוונטיים ועם העמותות, כשאנחנו רוצים להביא את הכלבנים האלה לרמת הכשרה מעשית, לא רק תיאורטית, בעיקר מעשית טובה. העיקר, אנשים שאינם ראויים נוכל לפסול אותם בדרך, במבחנים מעשיים שנעשה להם. הם יצטרכו לעבור סטאז', סיכמנו עם העמותה "תנו לחיות לחיות", בטח זה יהיה בעוד עמותה - - -
היו"ר איציק שמולי
כלומר, זה מקובל על הרשויות המקומיות שעל אף שצריך לדאוג לאיזה ארחי פרחי, שעזר כנראה לראש העיר בבחירות האחרונות, אז אם הוא לא עובר את הקורס הזה הוא לא יוכל להיות בכלבייה, זה מקובל על ראשי הערים?
משה רפאלוביץ
אני לא יכול להגיד כי לא שאלתי את ראשי העיר. אני גם מניח שיהיו ראשי שלא יסכימו לדבר הזה, אבל ברגע שנקבע קורס חובה לדבר הזה, אני חושב שראש העיר לא יוכל למנות לשם, כמו שאדוני אמר ארחי פרחי, אני מעריך שלא. זה לא שולל מבחינתנו נקיטת אמצעים אחרים, כולל פליליים, כנגד הכלבן אם יש את האשמה, בוודאי שאת הכלבן אנחנו לא רוצים לגבות שם. אני חושב שתרופה לעתיד יכולה להיות בקורס כזה ובהכשרה כזאת, באמת גם לתת לאנשים את היכולת לפעול בכלביות, וגם להוציא אותם מהכלביות אם הם לא מתאימים. החלק השני הוא עוד יותר חשוב בעיניי כי מגיעים לשם אנשים שאינם מתאימים.

הדבר השני שעשינו אחרי - - -
היו"ר איציק שמולי
אם הוועדה תבקש מהאיגוד מחר בבוקר לקבל מכם דיווח, איזו הערכה, כזאת או אחרת ,על הכלבנים בכלביות הרשותיות, אנחנו נוכל לקבל את זה? הערכה של כל ווטרינר את הכלבן שלו.
משה רפאלוביץ
זה מאוד בעייתי מה שאדוני מבקש. אני הייתי שמח לתת את זה, אבל צריך להבין שאם אני הייתי הולך לעשות להם את המבחן אז הייתי שמח להעביר את זה, אבל כשאנחנו מבקשים מעובד, שעובד בעירייה מסוימת, חוות דעת נגד מישהו שראש העיר כפה עליו, אנחנו יודעים למה זה יוביל שם. אני חושב שזה צריך לבוא מבחוץ, ועדיף שזה יבוא מבחוץ. מעמידים אותו במצב בלתי אפשרי ואז, או שהוא ישקר או שהוא יעוף משם.
היו"ר איציק שמולי
עכשיו, לגבי היחס לאותו וטרינר רשותי, בעצם מאיפה נובע היחס הסלחני כלפיו?
משה רפאלוביץ
היחס הוא לא יחס סלחני אדוני. אנחנו חושבים שהכרטיס הצהוב שהוא קיבל עכשיו הוא היה במקומו. אנחנו קראנו לו לשימוע פנימי שלנו מיד לאחר שימוע אצל מנהל השירותים הווטרינרים. הבהרנו שם שאנחנו לא רק שלא מגבים את המצב הנוכחי, אלא אם המצב שם יימשך באופן הנוכחי אנחנו נדרוש את פיטוריו משם. הבהרנו לו את זה בפורום הארגון שלנו. הבהרנו לו שאנחנו דורשים ממנו להתכנס באופן מידי לשיתוף פעולה עם עמותת "תנו לחיות לחיות" שפעילה שם באופן אינטנסיבי, אנחנו מכירים את הפעילות שלה שם. דרשנו ממנו לפעול איתם בשיתוף פעולה, שהוא בעצמו יזום את שיתוף הפעולה שם כתנאי לעזרה שלנו. מינינו, אני נזהר מהמילה חונך כי אף אחד לא חנוך אנשים מבוגרים באמת, הצבנו רופא מאוד וותיק שלנו שמנהל בעצמו כלבייה עשרות שנים, לתפארת צריך לומר, בתוך חונך לכלבן שיצטרך להגיש דוחות גם לנו. משרד החקלאות ביקש את הדוחות האלה, אנחנו נשמח גם להעביר אותם למשרד - - -
היו"ר איציק שמולי
מה התדירות שהוא נמצא שם, הווטרינר הרשותי?
אבי צרפתי
פעם בשבוע מפגשים, פעם בחודש דיווח אלינו ולמשרד החקלאות. נקודת הבחינה הבאה תהייה בעוד שלושה חודשים, זה הזמן שהוקצב על ידי מנהל השירותים הווטרינרים.
משה רפאלוביץ
אלא אם, צריך להגיד את זה, אלא אם אנחנו נרגיש שאנחנו לא מקבלים שם שיתוף פעולה ואז נרים ידיים לפני. אנחנו מתכוונים לנקוט שם באמצעים חריפים בדבר הזה.

אני מבקש להזכיר עוד דבר אחד - - -
היו"ר איציק שמולי
בקצרה.
משה רפאלוביץ
בקצרה, בשני משפטים. אחד, צריך לזכור שהמצב שם קשה לשינוי כרגע כי אין הנהלת עיר. אין לא ראש עיר ולא מנכ"ל. יש ממלא מקום שאנחנו יודעים מה היכולות ומהן הסמכויות, המצב שם הוא לא לגמרי ברור ואין באמת עם מי לדבר שם. הבקשות של הווטרינר, אלו דברים שמתועדים, מהנהלת העיר לפטר את הכלבן הזה כי הוא לא מתאים לתפקיד. שני שימועים היו לכלבן ובשניהם - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
רגע, אין מנכ"ל?
משה רפאלוביץ
במהלך השימוע?
יעל גרמן (יש עתיד)
מנכ"ל?
קריאה
גם המנכ"ל מושעה.
יעל גרמן (יש עתיד)
והמחלקה הווטרינרית, לאיזה אגף שייכת?
יעל ארקין
סליחה, אני יכולה לענות רגע? אני נפגשתי אתמול עם המנהל הזה של המחלקה.
היו"ר איציק שמולי
יעל, שנייה רגע.
יעל גרמן (יש עתיד)
לאיזה אגף שייכת המחלקה הווטרינרית?
אבי צרפתי
מנהל תפעול, מולו נעשו שימועים לכלבן - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
מנהל תפעול, יש מנהל?
אבי צרפתי
כן, אומנם הוא חדש. נעשה שימוע כזה והודיעו לווטרינר שהעובד הזה על אפו וחמתו יישאר במקום - - -
משה רפאלוביץ
כופים עליו את האיש.
היו"ר איציק שמולי
כן, יעל ארקין.
יעל ארקין
פשוט נפגשתי אתמול עם מנהל התפעול החדש בעיריית אשקלון. הוא זמין אותנו. אני ואתי היינו שם עם כל המתנדבות. הוא חדש בתפקיד, הוא חודש בתפקיד, הוא אחראי על האגף הווטרינריה בעיר. הוא די הזדעזע מהממצאים, הוא בעצמו קרא את הכתבה. אתמול הוא הביע נכונות לשתף פעולה באופן מלא איתנו, עם העמותה. הוא כמובן אמר שהוא יבדוק את נושא ההעסקה של הכלבן, כי אמרנו לו בפירוש שאנחנו דורשים שהכלבן הזה לא יהיה יותר בכלבייה הזו, שזה לא מתאים. עושה רושם, עוד הפעם, אני לא רוצה, אני כבר מלאה בהבטחות כרימון, אבל יש לי תחושה שיש עם מי לדבר. אני מקווה שלא נתבדה.
היו"ר איציק שמולי
תגידי, בשיחתך איתו הוא לא ידע אתמול שיש היום דיון?
יעל ארקין
לא. שאלנו אותו אם הם מגיעים היום לדיון, הוא לא ידע על מה אנחנו מדברים.
היו"ר איציק שמולי
או.קיי.
יעל גרמן (יש עתיד)
עוד שאלה קטנטנה. מי אמר שעל אפו ועל חמתו הוא יישאר?
אבי צרפתי
מנהל התפעול הקודם. השימוע האחרון נעשה ב-15 בינואר.
יעל גרמן (יש עתיד)
למי הוא אמר את זה?
אבי צרפתי
לווטרינר.
יעל גרמן (יש עתיד)
לווטרינר. להערכתי הווטרינר יהיה מוכן, זו תלונה למבקר המדינה, למבקר העירייה, ליועץ המשפטי של העירייה – לא עוברים על דבר כזה בשתיקה. שיפתחו שם בחקירה.
משה רפאלוביץ
אפשר להוסיף משהו?
היו"ר איציק שמולי
כן, רק לסיום בבקשה.
משה רפאלוביץ
רק משפט אחד לפני, בהקשר לדברים שנאמרו פה. צריך לזכור שזה שרואים בעלי חיים פגועים בכלבייה, כך הם באים מהרחובות הרבה פעמים ולכן - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
לא. אני מדברת על המשפט הזה שהוא משפט מאוד מאוד חמור, מאוד חמור. המשפט מאוד חמור ומרמז לעניינים בלתי תקינים שיש לבדוק אותם. אמר את זה ברמז, אפילו לא ברמז, היושב ראש. אני חושבת שמן הראוי, יש פה כל כך הרבה חקירות שם, אז בבקשה שיבדקו מדוע על אפו וחמתו משאירים אדם לא ראוי במקום שלו.
נירית צפורי ברקי
אבל פה זה נעצר.
היו"ר איציק שמולי
אני מודה לך משה. אני רוצה להסב את תשומת לבך. אני אומר לך את זה, אני מהיכרות של החודשים האחרונים ומהרבה שיחות שלנו בעניין צער בעלי חיים, אני יודע שהלב שלך במקום הנכון. תשימו לב שאם במקרים האלו אתם לא תתייצבו כנגד ותוקיעו, תוציאו כרטיס אדום, לא כרטיס צהוב לאותו תפוח שסרח, אתם תכתימו את כל הארגון שלכם. כפי שאתם בעצמכם אמרתם קודם, נראה לי שגלי אמרה את זה, בסוף מה שעושה את ההבדל בכלביות זה הצוות. חבל שבמקרה כזה, עכשיו גם הכנסת וגם הציבור חלילה יסיקו מזה שככה מתייחסים הווטרינרים ברשויות המקומיות לבעלי החיים, חבל.

בבקשה תוסיף עוד משפט.
משה רפאלוביץ
אני חותם על כל מילה שאתה אומר. לא, אני לא צריך להוסיף יותר. אני חותם על כל מילה שאמרת.
היו"ר איציק שמולי
כן. שם לפרוטוקול.
אבי צרפתי
דוקטור אבי צרפתי., ארגון הרופאים הווטרינרים. אני בוודאי מסכים עם כבודו על האמירה האחרונה, ולאו שישתמע מדבריי שיש פה איזה הסכמה או הגנה כלפי, אני יותר מתייחס למערכת הזו שקורת באשקלון ולאו דווקא לאדם בודד. דווקא מתוך התהליך הזה אני רוצה לצאת מן הפרט לכלל ולציין, יהיה די קל לתפוס אחד ולתלות אותו, מה שנקרא.

חייבים לזכור שהווטרינרים העירוניים הם עובדים בתוך מערכת, בתוך סדר של ההיררכיה עירונית. ההיררכיה העירונית ידועה, בוודאי לחלק מהיושבים פה, איך היא עובדת לעיתים. במסגרת הזאת בהרבה פעמים מקומו של הווטרינר ברשות המקומית הוא לאו דווקא מקום של כבוד. לכן הרבה פעמים אין לו יכולת להשפיע על מצבת כוח האדם שלו, לא על התקציבים שלו. ברשויות המקומיות לא תמיד - - -
היו"ר איציק שמולי
רגע, אבי אני עוצר אותך. אגיד לך משהו - - -
אבי צרפתי
לא תמיד מבינים את המשמעות - - -
פיני קבלו
מאיפה אתה מגיע למסקנה הזאת?
אבי צרפתי
אני יודע, אני חי את זה.
פיני קבלו
אנחנו רק לא מזמן עשינו פה חקיקה די טובה של החוק שהעביר- - -
יעל גרמן (יש עתיד)
"חוק המזון", הוא היה, שניהם היו, גם משה וגם - - -
היו"ר איציק שמולי
אם אתה מדבר תציג את השם שלך לפרוטוקול.
פיני קבלו
פיני קבלו. אני לא חושב שהדברים שנאמרים כאן שהרשויות המקומיות לא מייחסות וכן מייחסות. הן נותנות את דעתן וגם נותנות את הכבוד הראוי. יש לכם מספיק הגנות שאתם מקבלים ממשרד החקלאות, ויש דרכים לא פשוטות גם כלפי ראש עיר שרוצה לנקוט איזה צעד כלפי ווטרינר כזה או אחר, זה לא כל כך פשוט ולא כל כך קל.
אבי צרפתי
סליחה. אני לא התכוונתי לפינה שאתה לוקח את זה. אני לא התכוונתי לתקוף את הרשות המקומית. ברוב המקרים הרשויות המקומיות עובדות, כלומר, הווטרינר הוא חלק מהרשות המקומית והוא מקבל את הסיוע ואת הדברים הנדרשים. אבל, חסרה ההבנה העמוקה של התהליך שבו הווטרינר נמצא. אגב, לא תמיד הווטרינר יכול לצאת החוצה ולהגיש תלונה במשטרה נגד אותו כלבן שלו או נגד אותו פקח שלו שתפס את הכלב בצורה לא ראויה. לכן במסגרת הזאת צריך להתייחס לזה כמערכת.
היו"ר איציק שמולי
אבי. תודה. נציג המשטרה, אתה רוצה להתייחס. שם ותפקיד בבקשה.
שמעון קדוש
שמעון קדוש, קצין צער בעלי חיים ארצי.
היו"ר איציק שמולי
אה ,אותך חיפשנו כל החודשים האחרונים.
שמעון קדוש
איך חיפשתם אותי, השם שלי מופיע בכל העולם.
היו"ר איציק שמולי
או.קיי, ברוך הבא.
שמעון קדוש
ברוכים הנמצאים.

אני חושב שבמקרה הזה, אני אמרתי לעירין שהיה עדיף להגיש תלונה במשטרה עם כל החומר. היה פה אפשר לחקור את הווטרינר ואת הכלבן, להרחיק אותם ל-30 יום מהמקום. יש לנו הרבה סמכויות במקרה הזה ואפשר. השאלה היא, מי יחליף אותם שם, מי יטפל בחיות ובמה שיש שם בטיפול בסיסי, אבל זאת אפשרות.
היו"ר איציק שמולי
אגב, מה קורה אם מגישים תלונה גם לפה וגם לפה?
שמעון קדוש
אי אפשר. או משרד החקלאות מטפל או שהמשטרה מטפלת.
היו"ר איציק שמולי
אם למשל אני מגיש תלונה לפיצו"ח (יחידה מרכזית לחקירה ואכיפה, משרד החקלאות) ויעל מגישה תלונה למשטרה, מה עושים?
שמעון קדוש
אנחנו בדרך כלל מעבירים, או מסכמים בינינו מי יטפל בתלונה. אם משרד החקלאות רוצה לטפל מעבירים אליו את הטיפול ואם להפך, אנחנו מטפלים.
היו"ר איציק שמולי
תראה, לאור המוטיבציה שאתה מפגין פה, אני חושב שאני אגיש הפעם תלונה למשטרה ולא לפיצו"ח - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
גם אני למשטרה.
שמעון קדוש
אני מוכן לקבל את החומר ולטפל בו באופן אישי, זו לא בעיה בכלל.
היו"ר איציק שמולי
אני פשוט מזהה את המוטיבציה בצד הזה של השולחן.
אתי אלטמן
אבל זה לא הגיוני, למה לא גם משרד החקלאות וגם - - -
שמעון קדוש
רק גוף אחד אמור לטפל בתלונה כזאת.
היו"ר איציק שמולי
לא הבנתי, אתי מה?
אתי אלטמן
זה לא הגיוני.
היו"ר איציק שמולי
מה לא הגיוני?
אתי אלטמן
אם אני רוצה להגיש גם לנירית וגם לקדוש, למה אני לא יכולה לעשות את זה?
היו"ר איציק שמולי
את יכולה, רק אומרים שאחרי זה בהמשך הם יתאמו ביניהם מי מנהל את החקירה בפועל.
אתי אלטמן
אבל אולי הם ינהלו - - -
שמעון קדוש
אי אפשר. אין דבר כזה - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אין דבר כזה ששתי רשויות מנהלות חקירה באותו עניין.
היו"ר איציק שמולי
עוד מישהו רוצה להוסיף? בבקשה, שם ותפקיד לפרוטוקול.
עירין ענבר-אייזינגר
עירין אייזינגר מפרקליטות המדינה. אני בדיוק רוצה להתייחס לנקודה האחרונה.

ראשית, הערה לדבריה של חברת הכנסת גרמן. בספטמבר האחרון מינה אותי פרקליט המדינה בתור פרקליטה בתקן מלא לעסוק אך ורק בנושא של צער בעלי חיים, על עבירות בבעלי חיים. חשוב לעדכן את הוועדה. היה חשוב שגם בפרקליטות היא גורם. זה דבר אחד.
יעל גרמן (יש עתיד)
נשמח לראות אותך פה לפחות 4 פעמים בשנה.
עירין ענבר-אייזינגר
זהו, אמרתי שאני אשמח. אני חושבת שההצעה מבורכת.

דבר נוסף, כיודע הממשלה קיבלה החלטה, ,833 בדצמבר האחרון בעניין רווחת בעלי חיים. בין היתר בעקבות החלטה הזאת, בעצם משרד החקלאות הציג תכנית מפורטת לשיפור האכיפה, הפיקוח ומצב בעלי החיים במשך שנתיים הקרובות. במסגרות אותה החלטה קמה בימים אלה וועדה בראשות הגברת רחל מטר מהפרקליטות, נציגת היועץ המשפטי לממשלה. מטרת הצוות הזה, שחברים בו גם המשטרה, גם משרד הפנים, השלטון המקומי ומשרד החקלאות ומשרד הגנת הסביבה, המטרה בעצם לגבש נוהל מחייב לשיתוף פעולה בין כל הגורמים. אנחנו יודעים שריבוי הגורמים שמטפלים בצער בעלי חיים, לצערנו לא מיטיב את המצב של בעלי החיים ואולי אפילו הפוך. המטרה שלנו לגבש נוהל בדיוק בשאלה שאתי שאלה, כשמגישים תלונה למשטרה מי מטפל באיזה עבירות במגוון העבירות של צער בעלי חיים. מי הגורם שמטפל באיזה עבירות אחרות ושלל דברים אחרים. מי ממן את זה, גם זו שאלה עלתה פה בישיבה האחרונה, מי ממן את התפיסה והטיפול של כלבים משוטטים, כלביות רשותיות – בכל זה אנחנו דנים בימים אלה. אנחנו אמורים להגיש את המסקנות עד יוני שנה זו למנכ"ל ראש הממשלה.
יעל גרמן (יש עתיד)
יפה מאוד.
היו"ר איציק שמולי
תודה. כן, שם ותפקיד .
ליאת מורגן
ליאת מורגן, דוקטורנטית לרווחה בבית הספר לווטרינריה וגם מקימת "אתר 4" לשיתוף פעולה של כלל העמותות וחלק מההסגרים העירוניים.

חשוב לי להגיד עוד פעם, הסגר אשקלון אומנם הוא מאוד גרוע, אבל זה ממש קצה הסימפטום של המחלה הזאת. לדוגמה, שטיפה בצינורות, גם בהסגרים הטובים ביותר שראיתי, בגלל בעיות תשתית כן שוטפים עם הצינור. בהסגר יסעור הגורים נשטפים לביוב יחד עם המים – הכול מתועד כבר כמה שנים.

לעניין האכיפה, עם כל הטענות שבאים למשרד החקלאות, למיטב הבנתי, מים הם אמורים לאכוף. מלבד "חוק צער בעלי חיים" נושא הכלביות פשוט הוא נוהל משנת 2013, זה לא מעוגן בתקנות, אלא אם כן אני טועה, נראה לי שזה יכול להוות חלק מהפתרון.

נושא ההכשרה- - -
היו"ר איציק שמולי
את יכולה לחדד, אני לא הבנתי.
ליאת מורגן
נירית, תקני אותי אם הטועה. למיטב הבנתי יש נוהל כלביות רשויות מ-2013, שכל נושא הניקיון, שטיפת הכלים ושטיפת כל הדברים האלה, אלו סעיפים שכתובים שם. זה לא במסגרת התקנות, אז מה הם אמורים בסופו של דבר לאכוף? אני כן יודעת שיש איזו טיוטה וגם נושא הכלבות בהיריון, זה כן כתוב למיטב ידיעתי באיזו טיוטה. לא יודעת איפה זה עומד.

להבדיל מהכלביות, אם נסתכל על הנחיות להחזקת חזירים שכן הפכו בסופו של דבר לתקנות, שם נכנס סעיף של הכשרת האנשים שעובדים במשקים. אני יודעת שזה כן משהו שפועל ובתום שנה הם כן עוברים הכשרה. אני לא לפחות, כמי שמתעסקת בזה כן, רואה את השינוי בשטח. זה משהו שהוא כן בתקנות, אפשר להכניס להצעה של דוקטור רפאלוביץ.
היו"ר איציק שמולי
תודה. נירית את יכולה להתייחס?
נירית צפורי ברקי
באמת הנוהל הוא אומנם נוהל מחייב משנת 2013 לטיפול בכלביות רשות. יש איזה מחשבה להפוך את זה לתקנות, למרות שהרבה דברים כן נמצאים בתקנות צער בעלי חיים לצרכים חקלאיים. למשל, שטיפה עם צינור, כמו למשל - - -
היו"ר איציק שמולי
היום לפי הנוהל מותר או אסור לשטוף?
נירית צפורי ברקי
אסור. גם לפי התקנות זה אסור, גם בתקנות זה מופיע. הנוהל יותר מפרט את התקנות בעניין התפעולי, אבל משטח בידוד – לכל התנאים יש סטיינג שלם בתקנות לאחזקת כלבים וחתולים: שטיפה בצינור, בידוד ואלף ואחת דברים שנמצאים בתקנות. העניין הוא, לפי הנחייה של היועץ המשפטי לממשלה אנחנו לא יכולים לחקור רופא ווטרינר רשותי כי יש איזה משהו שהוא כנראה ניגוד עניינים. הדרך, באמת היחידה שלנו זה העניין של השימוע.
היו"ר איציק שמולי
תראו, יש פה איזה פער. אני אגיד לכם מה. בסוף הרשויות באות ואומרות: 'אנחנו לא יודעות, לא ידענו ולא שמענו'. הדיון הזה פורסם באתר הכנסת, אני חושב, ביום חמישי או ביום רביעי. מיום רביעי אני קיבלתי 4 שיחות טלפון מאנשים או מתנדבים שונים. האחרונה הייתה בדקה ל-09:00 לפני שנכנסתי לחדר, דיווחו לי מה שקורה בכלבייה. עכשיו, אם באה הממשלה ואומרת: 'אנחנו לא יכולים, אין לנו יכולת מול הווטרינר הרשותי כי יש פה התנגשות', ומצד שני אותם אנשים פעילים מתנדבים שעובדים במקום, או שהם לא יודעים שהם יכולים לפנות אליכם, או שהם יודעים והם בכל זאת לא פונים – אנחנו צריכים לראות איך אנחנו מגשרים על הפער הזה. כל זמן שהפער הזה קיים אז ברור לכם שכל יום שעובר, בעלי החיים ממשיכים לסבול שם.

יש עוד משהו למישהו להגיד בדיון הזה? ברשותכם אני רוצה לסיים ולסכם.

הוועדה הזאת קמה בכדי למנוע תופעות מהסוג הזה. יש תופעה מכוערת שקורת בחברה הישראלית של התעללות בבעלי חיים על מגוון סוגיה. המטרה של הוועדה הזאת היא למזער, בשאיפה גם להעלים את התופעות הללו מתוך החברה הישראלית.

אני שמח על כך שהוקם צוות מיוחד בפרקליטות. אני שמח גם על תשומת הלב של המשטרה. אנחנו העברנו מכתב למפכ"ל החדש, התייחסנו לזה גם כאן ביום המשטרה שהיה בשבוע שעבר. ביקשנו להיפגש עם מפכ"ל המשטרה על הסוגיה הזאת וטרם נענינו. בהזדמנות זו אנחנו מבקשים גם מאדוני לבדוק מה קורה עם הבקשה הזאת.

אנחנו לא נקבל תופעות מהסוג הזה. אנחנו לא נקבל אותן פעמיים. פעם אחת, התעללות בחסרי ישע, בין שהולכים על שתיים ובין שהולכים על ארבע, זו נקודת שפל שכל חברה, החברה הישראלית לא יכולה להימצא בה. אנחנו לא יכולים לקבל את זה פעמיים, כשזה קורה במקום שבו אמורה להיות הגנה ושאמור להיות מחסה לבעלי חיים. אנחנו למדים שכלביית אשקלון לא רק שהיא לא מכסה, היא הגיהינום בהתגלמותו עבור בעלי החיים.
יעל גרמן (יש עתיד)
מחנה הסגר.
היו"ר איציק שמולי
מה אנחנו מבקשים לעשות, דבר הראשון, אני מודיע לכם שהוועדה תקיים סיור פתע בתקופה הקרובה בכלביית אשקלון. לי כחבר כנסת מותר להיכנס לכלבייה רשותית, לאף אחד אסור למנוע את זה ממני. אני אומר לכם, אני מתכוון להגיע ביחד עם הוועדה בזמן הקרוב לכלבייה כמו גם לכלביות נוספות אחרות.

דבר שני, אנחנו נגיש תלונה כנגד הכלבן, אחר כך אנחנו נחליט איך נעשה או דרך הפיצו"ח או דרך המשטרה. אנחנו נעביר אליכם את העדויות שאנחנו קיבלנו גם מ"תנו לחיות לחיות" וגם ממתנדבים שטרם פנו. אנחנו נבקש אתכם לדווח לנו איך מתקדמת החקירה בעניין הזה מול הכלבן. ברור לכם עכשיו שהדבר הזה בשידור, אם הכלבן הזה צופה בנו עכשיו, ברור לכם שהדבר הראשון שהוא ילך לעשות זה לפתוח את השער של הכלבייה או חלילה של הגוריה ולהראות מה זה לבעלי החיים, להראות מה זה במרכאות כמובן- להוציא עליהם את כל התסכול. אני לא בטוח, בלשון המעטה,שאותו ד"ר שרביט יעמוד בפרץ וימנע ממנו לעשות את זה.

אני מבקש מאיגוד הרופאים הווטרינרים לבחון את האפשרות שתדירות הפיקוח של אותו וטרינר ותיק שאתם הצבתם במקום, שהוא יהיה שם לא רק בשבוע אלא בתדירות גבוהה יותר, שידווח אחת לחודש, לא רק לכם, גם לוועדת המשנה על מה שקורה שם.  

אני מבקש לקבל מכם שורה של המלצות מה צריך לעשות אחרת. "תנו לחיות לחיות", גם אתם כמובן יכולים ומוזמנים להעביר את זה אלינו, מה צריך לעשות אחרת, מה ניתן לעשות אחרת. אני מדבר ברמה המבנית ולא רק בכלביית אשקלון, בכל מה שקשור לתפעול הכלבייה. אם יש בעיה מבנית, כפי שאתה אמרת שכלבן לא יכול להיות מפוטר או אפילו מגונה על ידי הווטרינר הרשותי בגלל יחסי עבודה, אני רוצה לדעת מזה. כ-Follow up אנחנו כמובן נקבע, פיני, ישיבה של וועדת המשנה יחד עם הוועדה ברשויות המקומיות אצלכם שעוסקת בעניין צער בעלי חיים. אני יודע שיש וועדה כזאת. אנחנו נעלה בפניכם את כל הצעדים אותם אנחנו רוצים לעשות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מבקשת רק עוד להוסיף את הדיווח שביקשתי, לפחות ארבע פעמים בשנה. היום באמת יש לנו יש לנו כתובת, בין אם זה בפרקליטות – אז שארבע פעמים בשנה תגיעי אלינו, תדווחי לנו. אני חושבת שאנחנו צריכים גם לקבל מהמשטרה דיווח לפחות רבעוני שמדבר על כמה, לא תלונות, אלא כמה כתבי אישום בסופו של דבר הוגשו. תלונות אנחנו יודעים.
עירין ענבר-אייזינגר
ומשרד החקלאות.
יעל גרמן (יש עתיד)
ומשרד החקלאות. משרד החקלאות, המשטרה והפרקליטות.
היו"ר איציק שמולי
חברים יקרים, באמירה מסכמת אני אגיד לכם משהו. אני מצפה מכולנו לשתף פעולה כדי למנוע את הסבל של בעלי חיים. מבחינתי, הארגונים והפעילים אתם השגרירים של בעלי החיים. אני אומר לכם, כשאני רואה דבר כזה אני לא ישן בלילה, אני לא אומר לכם את זה כקלישאה, אני לא ישן בלילה. אני מצפה שאתם, שנושאים בתפקידים מטעם הממשלה, היחס שלכם, ואני מברך על הדברים הטובים שאתם עושים ואני מברך על ההתקדמות ועל כך שבממשלה הזאת יש יותר מודעות ויותר מוכוונות כלפי בעלי חיים. אני אומר לכם, הגישה שלנו צריכה להיות שאנחנו לא ישנים בלילה אם לוקחים עכשיו כלבים, גורים, חתולים ובעלי חיים באשר הם ומתעללים בהם – זאת צריכה להיות הגישה. אנחנו צוות משימה, צוות קומנדו שאמור למזער את הפגיעה – זה מה שאני מבקש מכם. ברגע שאנחנו נבין שזו הרוח, תאמינו לי, הדברים יראו אחרת.

אני כמובן מזמין אתכם, גם את כל אחד מנציגי הממשלה, אם יש לכם הצעות, יוזמות, ביקורות על דברים שצריכים להיעשות אחרת ולא יכולים להיאמר בפורום הזה, אני גם מזמין וגם מבקש בכל לשון של בקשה להיפגש אתכם כדי לראות איך אנחנו יכולים ליצור עולם טוב יותר, לא רק לבני אדם אלא גם לבעלי החיים.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:15.

קוד המקור של הנתונים