ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 17/02/2016

א. קידום בנייה על קרקע חומה להקצאת פתרונות דיור מוגן לעולים חסרי אמצעים, שעלו מעל גיל 45; ב. תשלום לדיור מוגן בהוסטלים לקשישים עולים החיים מקיצבת זיקנה - הגבלתו ל-8% מההכנסה - בהשתתפות סגן שר האוצר יצחק כהן

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 76

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום רביעי, ח' באדר א התשע"ו (17 בפברואר 2016), שעה 9:30
סדר היום
א. קידום בנייה על קרקע חומה להקצאת פתרונות דיור מוגן לעולים חסרי אמצעים, שעלו מעל גיל 45;

ב. תשלום לדיור מוגן בהוסטלים לקשישים עולים החיים מקיצבת זיקנה - הגבלתו ל-8% מההכנסה - בהשתתפות סגן שר האוצר יצחק כהן
נכחו
חברי הוועדה: אברהם נגוסה – היו"ר

יואל רזבוזוב – מ"מ היו"ר

סופה לנדבר

קסניה סבטלובה

טלי פלוסקוב
מוזמנים
סגן שר האוצר יצחק כהן

מעין נשר - רכזת שיכון, אגף התקציבים, משרד האוצר

חביב קצב - מנכ"ל משרד העלייה והקליטה

אולגה דדון - ממונה דיור ארצי, משרד העלייה והקליטה

ילנה פפל - רכזת בכירה, משרד העלייה והקליטה

רחל גולדשמיד - מנהלת לשכת מנכ"ל, משרד העלייה והקליטה

אשל ארמוני - מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון

אורה דואק - מנהלת תחום בתי דיור גיל הזהב, משרד הבינוי והשיכון

עפרה כרמון-אבן - מנהלת תחום היבטים חברתיים בתכנון ובנייה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

לאה פלוס - ממונה בכירה זקנה ושארות, המוסד לביטוח לאומי

יובל פרנקל - מנכ"ל חברת עמיגור

רונית ג'רפי - מנהלת אגף דיור מוגן, חברת עמידר

אלכסנדר ברמן - יו"ר חזית הכבוד

אברהם שרנופולסקי - סגן יו"ר חזית הכבוד

ולדימיר קצזניק - חזית הכבוד

מרגריטה סלבקין - פעילה חברתית 'פרוגרס'

אנג'לה פיינברג - פעילה חברתית 'פרוגרס'

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
דנה גורדון שושני
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

א. קידום בנייה על קרקע חומה להקצאת פתרונות דיור מוגן לעולים חסרי אמצעים, שעלו מעל גיל 45;

ב. תשלום לדיור מוגן בהוסטלים לקשישים עולים החיים מקיצבת זיקנה - הגבלתו ל-8% מההכנסה - בהשתתפות סגן שר האוצר יצחק כהן
היו"ר אברהם נגוסה
בוקר טוב. התכנסנו היום לדיון בשני נושאים. אל"ף, קידום בנייה על קרקע חומה להצעת פתרונות דיור מוגן לעולים חסרי אמצעים שעלו מעל גיל 45. בי"ת, תשלום לדיור מוגן בהוסטלים לקשישים עולים החיים מקצבת זקנה, הגבלתו ל-8% מההכנסה של כל קשיש, שלא יעלה מעל 8% מההכנסה שלו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
שיחזירו אותו ל-8%. במשרד העלייה והקליטה לא נתתי להעלות את זה ואז נשארנו ב-8%. במשרד השיכון, מה ששייך למשרד השיכון, הם עשו עלייה ב-2% והם צריכים ל - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אז אנחנו רוצים, אם העלו כבר אנחנו רוצים שיחזירו את זה ל-8%. אני חושב שבדיון הקודם גם דרשנו את זה, ושלא יעלו עוד פעם מעל 8%.

אלה שני הנושאים שאנחנו הולכים לדון בהם היום. אני מברך את מנכ"ל משרד העלייה והקליטה שהגיע לוועדה וגם סגן שר האוצר, הוא אישר את הגעתו, הוא בדרך. כמו כן מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מר אשל ארמוני, גם הוא אישר את הגעתו. אנחנו רוצים לקבל מהאנשים הללו פתרון היום ובצורה טובה לקשישים עולים.

ידוע שקיימת מצוקה מאוד קשה של דיור ציבורי לעולים קשישים ותור מאוד ארוך של ממתינים, בתור נפרד מהתור של ממתיני משרד השיכון. הוחלט על בניית דיור מוגן לעולים קשישים חסרי אמצעים שבשל עלייתם ארצה בגיל מבוגר לא הספיקו לצבור זכויות פנסיוניות והם חיים בעוני עם פרישתם לגמלאות. כשהם פורשים אין להם את ההכנסה והם חיים בעוני.

ההחלטה על בניית דיור מוגן על קרקע חומה היא מצוינת, היא טובה, אך מפניות שהגיעו אלינו זה מתמשך הרבה זמן. אם הקשיש הוא בן 60 היום והבנייה לוקחת 20 שנה, אז תארו לעצמכם שהקשיש יהיה זכאי והוא ייכנס לדיור המוגן רק בגיל 80. אז כמה שנים הילדים צריכים לטפל בהורים האלה וגם כמה זמן הם יכולים להישאר וזה מאוד עצוב. לכן הבקשה שלנו שלא להעלות את השכר בהוסטלים מעל 8% נותנת פתרון ואפשרות של הקשיש לפחות להתקיים ושיהיה לו כסף לאוכל. אני מקווה שנצא מכאן היום עם בשורה לקשישים העולים.

אנחנו נתחיל לשמוע מה משרד העלייה והקליטה יכול לעדכן אותנו בשני הנושאים האלה. אנחנו נתחיל איתך, מר חביב קצב, בבקשה.
חביב קצב
תודה רבה. בוקר טוב לכולם. אפשר להגיד שההתמודדות בפתרונות הדיור לאוכלוסיית הקשישים היא התמודדות לא קלה ולא פשוטה. אנחנו התחלנו בה עוד לפני המון שנים, בתקופה של כבוד השרה לשעבר, חברת הכנסת סופה לנדבר. עשינו הרבה דברים ועכשיו אנחנו נספר על דברים שאנחנו ממשיכים לעשות אותם.

אחד הדברים שעשינו אותם זה הנושא של בנייה על קרקע חומה. זו יוזמה שהמשרד שלנו יזם, הביא שתי החלטות ממשלה בנושא, התחיל להפעיל, אכלסנו עד עכשיו כ-380 יחידות דיור מהדירות האלה, שילבנו את זה ביחד עם תוספת שני דברים, האחד זה בנייה על קרקע חומה ביחד עם הרשויות, שתיים, זה תוספת של יחידות דיור במבנים של דיור מוגן קיים ביחד עם חברת עמיגור. יובל יושב פה. יובל, יש לך מקום של כבוד בנושא הזה.

אחד הדברים שאנחנו עשינו, אנחנו יצאנו למכרזים, אנחנו עובדים בשיטת מכרזים. המכרז הראשון, אנחנו זכינו ב-1,033 יחידות דיור שלתוכן אכלסנו עכשיו כ-370 יחידות דיור, זה מבנה אחד בראשון, 200 יחידות דיור. המבנה השני, תוספת יחידות דיור וקומות נוספות בקרית אונו והשלישי תוספת בניין חדש בכפר סבא. כרגע קיבלנו את כל ההיתרים לבנייה באשדוד, 200 יחידות דיור.

יש לנו עדיין בעיה עם שני מקומות, בעיה אחת ב-200 יחידות דיור בחיפה, שיש התנגדויות תושבים. יוצא מוועדה, נכנס לוועדה ועוד ועדת ערר ועוד ועדת ערר ועוד ועדת ערר, ממשיכים בזה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זה היה גם באשדוד במשך שלוש שנים.
חביב קצב
זה היה במשך שלוש שנים, אבל באשדוד עכשיו התחלנו לבנות.
היו"ר אברהם נגוסה
מי מתנגד?
חביב קצב
התושבים, השכנים.
היו"ר אברהם נגוסה
לא רוצים אנשים מבוגרים לידם?
חביב קצב
כן, זה אחד. והבניין השני, של 200 יחידות דיור בבת ים, שזה נמצא כרגע בדיון משפטי, בבית משפט, מסיבה מאוד פשוטה, משרד הקליטה אישר את כל הפרוגרמה, את כל התכנית ואת כל המקום וכל התכלית וכל מה שצריך, הוועדה המחוזית של משרד הפנים טענה שזה לא עונה על התכלית המסודרת על פי הקרקע, כמו של דיור מוגן. העירייה צודקת מבחינתה, היא הגישה בג"צ כרגע על הנושא והנושא הזה נידון כרגע - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
איזה עירייה?
חביב קצב
בת ים.
היו"ר אברהם נגוסה
למה אתה אומר שהיא צודקת?
חביב קצב
כי על פי הנתונים שנמצאים אצלי היא צודקת.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
מה, השימוש בקרקע חומה?
חביב קצב
כן, אני חושב שהיא צודקת ואני חושב שצריך לתת לה - - - מאחר שהנושא נמצא כרגע בבית משפט אני מנוע מלהתערב. הפתרון האחרון הוא 1,033 יחידות דיור.

שלום, סגן השר. אנחנו מדברים על הנושא של בנייה על קרקע חומה. הפתרון האחרון שזכה באותו מכרז - - -
היו"ר אברהם נגוסה
סגן השר הגיע ואחרי חביב אנחנו נשמע ממך.
סגן השר יצחק כהן
כן.
חביב קצב
אני אקצר, על מנת לתת לכבודו לפתוח.
סגן השר יצחק כהן
לא, בסדר, תמשיך.
חביב קצב
אז בתוספת יחידות דיור גם בעמיגור בתל אביב, שסוף סוף קיבלו את ההיתרים, זה לא פשוט היה לקבל מעיריית תל אביב את ההיתרים, כ-100 יחידות דיור.
יובל פרנקל
110, כל יחידה זה 100% פתרון לבן אדם.
חביב קצב
נכון, כ-110, והתקדמנו. יצאנו לשני מכרזים שעיקר העיקרים כרגע התעכב בגלל ששנת 2015 לא הייתה שנת תקציב ואי אפשר היה להשתמש בתקציב השעה. אנחנו עכשיו מפעילים את המכרז שיצאנו איתו בסוף שנת 2014. יש לנו כרגע 2,600 יחידות דיור מונחות על השולחן להחלטה. אנחנו נחליט לגביהן ואנחנו - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל עשינו כבר מכרז עוד בקדנציה הקודמת.
חביב קצב
כן, עכשיו אני מפעיל אותו בגלל שבשנת 2015 לא היה תקציב והיה בלתי אפשרי לעשות אותו. אנחנו נפעיל אותו ואנחנו מקווים שעד יוני-יולי לקבל החלטות ואז אנחנו נממש החלטת ממשלה להקמת 4,000 יחידות דיור על קרקע חומה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
כמה זמן, מבחינת לוח זמנים, אתה חושב מיום - - -
חביב קצב
עכשיו אני אגיד עוד משפט, חבר הכנסת יואל, בנושא של תהליך הבנייה וקבלת ההיתרים. לצערי תהליך קבלת ההיתרים, במיוחד על ידי הרשויות ועל ידי הוועדות המקומיות ועל ידי הוועדות המחוזיות, זה בלתי נשלט וזה לא בשליטתנו. זה תהליך ארוך ארוך ארוך ומייגע. כרגע, על פי המידע שנמצא אצלי, עמיגור חתמה עם משרד השיכון על פרויקטים לתוספת יחידות דיור לקשישים שחלקם אולי יגיעו ב-2021, אולי 2022. אני לא אביע את דעתי מה יהיה אז. סליחה, יובל. אני יודע שיש פרויקטים שחיכינו להם לאישורים בין ארבע לחמש שנים.
סגן השר יצחק כהן
אישורים של מי?
חביב קצב
של הוועדות. גם של הרשויות המקומיות וגם של הוועדות המקומיות והמחוזיות, בעיקר ועדות מחוזיות. זה תהליך ארוך, תהליך ארוך מאוד ומאוד מייגע. אחד הדברים שאנחנו עשינו, שאפשר להפעיל את זה, אני לא מצליח להבין למה לא מפעילים את זה יותר, על פי הגדרת החוק, בהגדרה של קרקע חומה או קרקע למבני ציבור, אפשר להקים שם מבנה דיור מוגן. לא צריך לעשות כלום, זה על פי החוק, כמו שאפשר להקים מעון, כמו שאפשר להקים בית כנסת, כמו שאפשר להקים בית ספר.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
למה בבת ים זה הלך לבית משפט אם זה החוק?
חביב קצב
זה בדיוק הוויכוח, זה בדיוק למה אני אמרתי שאני חושב שהם צודקים.
טלי פלוסקוב (כולנו)
זה הכול תלוי בעירייה ובראש העיר.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אבל העירייה רוצה, העירייה פנתה לבג"צ.
חביב קצב
העירייה פנתה לבג"צ. בוודאי.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
העירייה רוצה, הוועדה המחוזית - - -
חביב קצב
כן. זה בבית משפט, אני מנוע מלהגיד מה שאני חושב, אבל אני כמעט בטוח מה תהיה התוצאה של בית המשפט, לדעתי. ימים יגידו.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אין איזה נוהל יותר מהיר על קרקע חומה? בגלל שזו קרקע חומה? עדיין צריך לעבור - - -
חביב קצב
זה 200 יחידות דיור. זה לא 500 יחידות דיור. אתה יודע, אין לך דרך איך לקצר את זה. זה 200 יחידות, פה 200, פה 200, זה לא - - - שוותמ"לים יכולים לאשר ולקצר ולעשות את העבודה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני חושבת שאתה צריך גם להגיד שפנינו לכמה עיריות שיש שם ביקוש אדיר, כמו חולון, כמו תל אביב, כמו נתניה, כמו ירושלים והלאה והלאה. אני אישית פניתי לראשי ערים והיו ראשי ערים שאמרו לי 'לא רוצים את הזקנים אצלנו בעיר', נכון או לא נכון?
חביב קצב
נכון.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
קרקע חומה קיימת בכל מקום וכל יחידה שבנינו ואישרנו זה פשוט מלחמה אישית שלי, של משרד העלייה והקליטה, של כל השותפים שלנו. זו פשוט מלחמה שקשה לתאר אותה.
חביב קצב
אנחנו ממשיכים בקו הזה, אנחנו רוצים לצאת לעוד מכרזים, אנחנו רוצים להתקדם בנושא הזה, אנחנו רוצים גם על קרקע חומה, גם בפרויקטים אחרים. אנחנו גם עובדים בשיתוף מלא ביחד עם משרד השיכון בכל מה שעכשיו, ההסכם הגדול, שאני מניח שאי אפשר לפרט אותו, לגבי חתימה שלנו עם הסוכנות היהודית על תוספת יחידות דיור לדיור מוגן לקשישים. אנחנו עובדים ביחד, אנחנו מתואמים. בסוף חלקם יגיע לפחות לעולים, אם לא יותר מאשר חלקם, אין לי ספק.

אני לא יודע להקל ראש ולהגיד שכבר פתרנו את כל הבעיה של הדיור לקשישים, שחלילה שלא תבינו, לא תשמעו ממני את המשפט הזה, אבל אין ספק שאנחנו מתקדמים וכל יום אנחנו מתקדמים בנושא הזה. אחד הדברים שעכשיו אנחנו אמורים להפעיל, אני מקווה בעזרת ה' בחודש הקרוב, זה גם תוספת סיוע בשכר דירה לקשישים שמתגוררים לבד. יש קשישים שגרים לבד, שוכרים דירה לבד, לא עם בני משפחה, ויש קשישים ששוכרים דירה ביחד עם בני משפחה. אנחנו מדברים על אותם קשישים שמתגוררים לבד, לא עם בני משפחה, אני מקווה שנצליח לתת להם תוספת סיוע של עוד 120 עד 150 שקל בחודש, תוספת סיוע בשכר דירה, להקל עליהם את המלאכה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
מי שבתור.
חביב קצב
מי שבתור, כן, בוודאי. מדובר בסביבות 24,000 יחידות משפחתיות, לא מעט, זה הרבה. אני מקווה שנעשה את זה בתוך החודש הקרוב והסיוע יהיה רטרואקטיבית מינואר.

אני יכול להגיד לכם שאצלנו בעדיפות מוחלטת נושא הקשישים לפתרון דיור הקשישים נמצא על השולחן. זה לא פשוט, אנחנו הולכים גם לקיים דיונים ביחד עם משרד האוצר, ביחד עם משרד השיכון, גם במסגרת הדיון בתקציב הקרוב, מה שהולך להיות בשנת 2017. אם יש צורך להביא החלטות ממשלה, אנחנו גם נביא החלטות ממשלה בנושא הזה. אנחנו נתקדם ואני מקווה שנצליח לצמצם את הפערים, למרות שהתור הוא ארוך ולא קל ולא פשוט. תודה רבה.
היו"ר אברהם נגוסה
האם יש לך בשורה בעניין של ההורדה מ-10% ל-8%?
חביב קצב
זה לא שייך אליי, זה תחום פרופר של משרד הבינוי והשיכון, זה אשל.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. הצטרפו אלינו חברת הכנסת טלי פלוסקוב ומנכ"ל משרד הבינוי והשיכון מר אשל ארמוני. אני יודע שאתה מאוד ממהר, אבל אני רוצה לבקש אישור קודם מסגן השר.
סגן השר יצחק כהן
אני איחרתי אז אתה רשאי.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, בסדר. אנחנו נשמח לשמוע ממך. אני רוצה לחזור על שני הנושאים, אנחנו רוצים לקבל בשורה טובה, אחת, בעניין ההתקדמות של הבנייה על קרקע חומה לקשישים עולים, והדבר השני זה בעניין של בקשתנו מהדיון הקודם לא להעלות את שכר הדירה בהוסטלים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מה, יש פרק נפרד של משרד השיכון?
היו"ר אברהם נגוסה
לא, זה אותו דבר.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
קרקע חומה זה אנחנו, משרד העלייה והקליטה.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, אז משרד הקליטה - - - פה לוועדה, אז בשיתוף פעולה, ולכן נשמח לשמוע את מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון. אלה שני הנושאים שאנחנו רוצים לשמוע.
אשל ארמוני
ברשותך, אדוני יושב ראש הוועדה, אני רוצה להתייחס, טיפה אולי להרחיב, כדי לדבר גם על הדברים שחביב דיבר עליהם. קודם כל אני אגיד שנושא הדיור לקשישים באופן כללי הוא דבר שמחייב היערכות אסטרטגית. העלייה בתוחלת החיים, העובדה שחלק מהערים מתבגרות מבחינת האוכלוסייה, מחייב אותנו להסתכל אחרת, גם על ההקצאה של מבני ציבור, גם על האופן שבו אנחנו, ואני אומר את זה גם מתוך פרספקטיבה של מנכ"ל עירייה, על האופן שבו אנחנו מסתכלים על הצרכים של הגיל השלישי, שהם צרכים מאוד מאוד מגוונים ולאו דווקא בתחום הדיור, חלקם גם נוגעים להקצאת שטחים, להקצאת שטחים ציבוריים, לתקציבים שונים למוסדות ציבור. אני חושב שהדבר הזה מחייב רענון ואנחנו ניכנס לזה במהלך השנה.

באשר לנושא הדיור הציבורי לקשישים, חשוב לא רק לספק את הצורך אלא גם להתאים את הדיור, שהוא יהיה דיור נכון מבחינת הגודל, מבחינת העלות וגם מבחינת ריכוז קשישים, מי שרוצה, במקום שמאפשר גם פעילויות חברתיות, במקום שמאפשר יצירת קהילה. כמובן מאוד חשוב לחשוב על זה גם בהסתכלות הרחבה, כדי לייצר את המרקם, שיש גם בית ספר וגם ילדים וגם מעון, הכול במקום אחד, בגלל שהמעורבות הזאת היא מאוד מאוד חשובה.

אז אחד הפרויקטים היפים שנעשים, וזאת הקצאה של חצי מיליארד שקל לאורך מספר שנים, מהסוכנות היהודית, הוא למעשה יצירתם של 2,600 יחידות דיור, חלקן 55 מטר, חלקם 40 מטר, פלוס שטחים ציבוריים, על גבי מבנים של הסוכנות באזורי ביקוש. יש תכנית שאושרה על ידי, שהוצגה על ידי הבחור המוכשר הזה שיושב פה, מנכ"ל עמיגור, יובל פרנקל, שבאמת עושה עבודה פשוט נפלאה, והתכנית הזאת שכבר הבניין הראשון ייצא לפועל ויתחיל להיבנות במהלך שנה זו. נכון, יובל? אנחנו נראה תוך מספר שנים עד 2,600 יחידות. הן יחולקו שליש ושני שליש בין הזכאים של משרד השיכון ובין הזכאים של משרד הקליטה ואני חושב שזאת בשורה - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתם לא מתכוונים לשנות את החלוקה הזאת, שליש מול שני שליש? פניתי וביקשתי וגם הגשתי חקיקה עכשיו.
אשל ארמוני
קודם כל זה עשוי להשתנות בהתאם לצרכים. אם למשל אנחנו נראה שאין במקומות מסוימים צרכים של משרד השיכון ולעומת זאת יש צרכים של משרד הקליטה, אז בוודאי שאנחנו נשנה את זה ולא נשאיר חדרים ריקים אם יש צורך וביקוש. כרגע זאת החלוקה שנקבעה - - -
חביב קצב
אגב, בדיור המוגן, אשל, החלוקה בינינו היום 50%-50%. אז אני מציע לאמץ את זה ולא להרע את התנאים.
אשל ארמוני
אנחנו מסוכמים, אתה רוצה לפתוח את ההסכמים? אפשר.
חביב קצב
לא, שתדע, להשכלה שלך. לא דיור ציבורי, דיור מוגן.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, גם בדיור ציבורי אנחנו מבקשים לשנות את החלוקה הזאת.
חביב קצב
לא, בדיור מוגן. דיור ציבורי שליש ושני שליש. את צודקת.
אשל ארמוני
בכל אופן אין ספק שכל החלוקות האלה יתייתרו ברגע שאנחנו כמדינה נוכל להציע לכל מי שצריך את הדירות האלה וברור, אנחנו חייבים להסתכל בהערכה דמוגרפית ולראות שאנחנו מתקדמים לזה ושאנחנו נגיע, אני מקווה, יום אחד למצב שאנשים לא יצטרכו להמתין בכלל. רציתי לציין את הפרויקט הזה כי אני חושב שזה באמת המדינה, ויושבת פה גם מעין נשר ממשרד האוצר, שהייתה חלק מההסכם הזה, ואני חושב שהמדינה בסופו של דבר נכנסה פה לפרויקט שכבר נמצא בביצוע ואפשר יהיה גם לראות דירות, אני מקווה, במהלך השנה-שנתיים הבאות.

באשר לנושא שלשמו למעשה הגעתי, זה הנושא של העלייה בין 8% ל-10%. פה אני חייב לומר שאני צריך עוד זמן ואני אסביר גם למה. אנחנו אוהבים להגיע לשולחן הכנסת כממשלה מגובשים ובנושא הזה יש סיכום תקציבי של המנכ"ל הקודם, שהתחייב לדבר מסוים שאני יכול לשנות אותו, זה נכון, אבל כדי שאני אשנה את הסיכום התקציבי שלו אז אנחנו צריכים לשבת עם משרדי הממשלה האחרים - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הנה, יושב פה משרד האוצר. הם נתנו הוראה למשרד השיכון, כך נודע לנו בישיבה הקודמת, כאשר יזמתי את הדיון, ככה נאמר לנו, זה גם כתוב בפרוטוקול, שבעצם משרד האוצר נתן הוראה למשרד השיכון להעלות את ה - - -
סגן השר יצחק כהן
לא, לא.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא? אז אתה תבהיר את הדברים. בגלל זה אנחנו דרשנו, גם רטרואקטיבית, להחזיר לאנשים כסף. אני במשך כל שש השנים לא נתתי להעלות גרוש אחד, וגם היה לנו גירעון, כאשר נכנסתי למשרד העלייה והקליטה, אבל בגלל שיש עוני מחפיר אצל קשישים מדינת ישראל וממשלת ישראל מחויבים לאנשים האלה. אז לספר לנו סיפורים זה יפה וטוב, אבל אנחנו רוצים לשמוע תכל'ס עם תאריכים, מתי הסכום יורד ל-8%.
אשל ארמוני
אני בדרך כלל מדבר תכל'ס.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בסדר, אז אני רוצה את התכל'ס.
אשל ארמוני
אבל אני משתדל גם לעמוד מאחורי האמירות שלי, תמיד, לא לזרוק דברים באוויר. הרי הכי קל היה לבוא ולהגיד 'יהיה בסדר'. יש פה דבר שצריך לפתוח אותו. אני מודה ומתוודה שידעתי על הנושא הזה בסדר היום לא מספיק זמן על מנת שאני אוכל לשבת גם עם האוצר וגם עם האנשים שלי. יש פה תזות שונות לגבי ה - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
הפקידים שלך מהמשרד שלך היו כאן והם כבר ידעו על זה ודנו על זה הרבה פעמים, זאת אומרת שה - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לפני חודשיים הייתה ישיבה - - -
היו"ר אברהם נגוסה
יותר, התאריך המדויק, ב-14 בדצמבר הוצאתי את המכתב לאחר הדיון לאחר החלטת הוועדה, לשר ולמנכ"ל.
אשל ארמוני
אז אני מבקש תוספת של שבועיים להחזיר במכתב תשובה לוועדה. ככל ש - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
בעוד שבועיים תהיה תשובה לוועדה.
אשל ארמוני
אני מבקש עוד שהות של שבועיים להתייעץ ולהעביר את התשובה שלנו ואת העמדה שלנו לוועדה. זאת תהיה עמדה שהיא כבר מגובשת ביחד עם משרד האוצר ואני כמובן אעמוד מאחוריה.
היו"ר אברהם נגוסה
תוך שבועיים?
אשל ארמוני
תוך שבועיים. אני מתנצל שאין לי את התשובה הזאת היום, אני מבקש עוד שבועיים.
היו"ר אברהם נגוסה
טוב, שבועיים זה גם לא רחוק. תודה רבה לך. חברי הכנסת, יש לכם שאלות לפני שהוא הולך? אני חושב שקיבלנו שבועיים הבטחה. עכשיו סגן השר - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
גם להחזיר להם רטרואקטיבית.
אשל ארמוני
גם את הנושא הזה וגם את הנושא הרטרואקטיבי. אנחנו יודעים כמה זה, אנחנו מדברים על בערך 700,000 שקל ועוד קדימה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
תעמדו בזה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. הוא התחייב ו - - -
אשל ארמוני
אני התחייבתי לתת תשובה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
יש פה תמיכה של האוצר, אנחנו שומעים.
סגן השר יצחק כהן
קודם כל בוקר טוב לכולם. כבוד היושב ראש, אני מודה לך שהזמנת, חביב היקר, השרה לשעבר, חברי הכנסת. לא צריך לספר לכם כמה באוצר רואים בחשיבות עליונה את הנושא של קליטת העלייה, את כל נושא העלייה בכלל. נחמץ לבנו כששומעים מחביב שיש 1,700 יחידות מאושרות ומתוכן נבנו, כמה? 300.
חביב קצב
עד הסוף 380.
סגן השר יצחק כהן
ומה עם היתרה?
חביב קצב
חלק כבר בבנייה, חלק בזה.
סגן השר יצחק כהן
בעזרת ה' כשתגמרו את זה אז נוכל לדבר כבר על תכניות עתידיות.
חביב קצב
גם עכשיו אנחנו מתחילים לדבר על תכניות עתידיות. אדוני סגן השר, בכוונת השר שלי, זה יהיה נושא מרכזי בפעילות בשנת 2017.
סגן השר יצחק כהן
נשמח לראות אתכם מתקדמים ב-1,700 יחידות ונעקוב בחרדה ובגיל על המימוש, שתממשו את זה בעזרת ה' ויהיה על מה לדבר.
היו"ר אברהם נגוסה
הבעיה שבאים ומספרים לנו 'זה בבג"צ', 'זה בבית משפט, זה בערכאות משפטיות'.
סגן השר יצחק כהן
אדוני היושב ראש, השר שלנו, מר כחלון, עשה צעד מדהים, הוא ריכז במשרד האוצר את כל היחידות, חוץ מאת ראשי ערים. כל הכוחות אצלנו, חוץ מראשי הערים. ראשי הערים לא אצלנו. אנחנו במשרד עושים הכול לזרז את התהליכים - - -
חביב קצב
ההסכם הקואליציוני הבא.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
משרד הפנים שלכם, אתה יכול ללחוץ.
סגן השר יצחק כהן
לא, ראשי הערים. יש לך פה ראשת עיר, אי אפשר ללחוץ עליהם. אתה יכול לסכם איתם, אבל - - - על כל פנים, לגבי משרד האוצר - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
יש ראשי ערים שלא רוצים לבנות בכסף של מדינת ישראל - - -
סגן השר יצחק כהן
את אמרת קודם שהם לא רוצים קשישים ו - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
קשישים הם לא רוצים, זה בטוח. אני יכולה עכשיו להגיד על ראשי ערים שפנינו אליהם ואמרו 'קשישים לא אצלנו'. היה לנו בלוד, אנחנו שיפצנו שם דיור מוגן מול העירייה, היה ראש העיר לשעבר של ראשון לציון שאמר לי 'לא אתן אישור', אז אני אמרתי 'קודם כל תעמוד מול הראי ותסתכל על עצמך ותסתכל שגם אתה לא בן אדם צעיר' ואז אכלסנו את זה, אבל בכוח.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
למרות שאני לא מבין את ההיגיון כי בסופו של דבר כשבונים ואותם קשישים נכנסים למקבצי הדיור אז הם מפנים דירות ולדירות חבר'ה צעירים נכנסים, לשוק החופשי, יותר ארנונה וזה נכנס לעירייה.
סגן השר יצחק כהן
יקירי, בתל אביב יש 10,000 יחידות דיור כאלה, שהולכים לפנות אותם במרכזים מאוד משמעותיים, באזורי ביקוש. כן, אבל כפי שאמרתי, אנחנו ריכזנו הכול אצלנו חוץ מראשי הרשויות, ששם זה קצת בעייתי, כפי שהשרה לשעבר ציינה. על כל פנים, האוצר לא נותן הוראות, זה הסכם - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, זה פשוט הוצג לנו כאן בוועדה שבעצם זה לפי החלטה שהתקבלה במשרד האוצר.
היו"ר אברהם נגוסה
אם אני זוכר את המשפט, 'התבקשנו'. זה היה המשפט.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
'התבקשנו', זה אומר שמשרד האוצר - - -
סגן השר יצחק כהן
אלה משרדים מספיק גדולים וחזקים עם עובדים מוכשרים - - -
טלי פלוסקוב (כולנו)
זה שר האוצר הקודם? זה בטוח לא שר האוצר הזה.
היו"ר אברהם נגוסה
זה ברור הקודם.
סגן השר יצחק כהן
לגבי ה-8%, 10%, שמענו את המנכ"ל, אני מקווה שהוא ימצא את המקורות בתוך תקציבו, הוא בטח ימצא אותם.
היו"ר אברהם נגוסה
הנה, 14 בדצמבר, לשר האוצר ולשר הבינוי והשיכון, בעניין ה-8%.
סגן השר יצחק כהן
אני אשמח, מעין, אם תוכלי להרחיב טיפה בנושא הזה. בבקשה.
היו"ר אברהם נגוסה
הצטרפה אלינו חברת הכנסת קסניה סבטלובה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אתה כבר שולט, עוד מעט תדבר רוסית שוטפת.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
ואנחנו נתחיל לדבר אמהרית.
היו"ר אברהם נגוסה
גב' מעין ממשרד האוצר, בבקשה.
מעין נשר
קודם כל אני רוצה לחזק את הדברים של סגן השר, בעצם הדברים הם הצעה. אמרנו את זה גם ליובל, עכשיו כשחתמנו על ההסכם, אנחנו קוראים לו הסכם הסוכנות לבניית 2,600 היחידות שדיבר עליהן אשל. אמרנו להם, ועדות התכנון עכשיו נמצאות תחת מינהל התכנון שבמשרד האוצר. אז נכון שיש להן עצמאות, אבל בכל זאת יש מנהל ועדה והמנהל הזה הוא תחת משרד האוצר. אנחנו מציעים, לפחות ברמה של הוועדות המכרזיות, את מלוא העזרה. אם יש דברים שתקועים במחוזית, אנחנו מתנדבים לעזור ולהזיז תהליכים. לגבי ראשי ערים, אמר סגן השר יפה, הם לא תחתינו, אבל באמת זו הצעה שיש פה 1,700 יחידות, חלקן אנחנו אולי יכולים לעזור לשחרר.

לגבי ה-8% ו-10%, יש סיכום תקציבי שחתום על ידי נציגי שני המשרדים, משרדי השיכון והאוצר, שום דבר לא נכפה, שום דבר לא היה בקשה של משרד האוצר, אלא נעשה בשיתוף שני המשרדים. התחשיבים נעשו על ידי - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
למה עשיתם את זה בשיתוף כל כך טוב? למה?
מעין נשר
מה, אנחנו עושים הרבה דברים בשיתוף.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, למה השיתוף הזה, להעלות את המחיר להשתתפות בשכירות? לא ראיתם את הקשישים, לא ראיתם איך הם חיים? לא ראיתם שקצבת הזקנה כל כך נמוכה שלא מגיעה לקו העוני? לא ראיתם עד כמה קשה הם חיים?
סגן השר יצחק כהן
הם ראו, הם ראו הרבה יותר מזה, תאמיני לי.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מה נתנו ה-2% האלה למשרד השיכון ולמשרד האוצר?
מעין נשר
אנחנו עשינו את הסיכום בהתחשב בזרם ההוצאות הצפויות על אותן יחידות דיור ובהתחשב בתשלום של שכר הדירה הזה לעומת שכר הדירה שמשלמים הדיירים הלא קשישים בדיור הציבורי ובאמת הגענו להסכמות. הגיע המנכ"ל ובא ואמר 'אנחנו רוצים - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
הסכמות עם הקשישים? הסכמות עם מי?
מעין נשר
לא, הסכמות עם משרד השיכון. בא המנכ"ל ואמר 'אנחנו רוצים לעשות בחינה מחודשת'. אין שום בעיה, אנחנו נשב ביחד, שני המשרדים, ונעשה בחינה, גם לבקשת הוועדה, וכמו שעדכן המנכ"ל, אנחנו נחזור עם תשובה תוך שבועיים. אבל חשוב לי להבהיר, לפחות איך שאנחנו רואים את זה, ביחס לדרג המקצועי, אל מול הדרג המקצועי, השותף לנו במשרד השיכון, לא היה פה שום דבר שנכפה או נעשה בחוסר תיאום, זה היה סיכום משותף של שני המשרדים ואתם ביקשתם שנעשה בחינה שלו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל אנחנו ביקשנו בחודש דצמבר, באמצע דצמבר. הייתם חייבים לחזור ולדווח למנכ"ל ולשר על מה שקרה כאן בוועדה והדרישה שלנו להוריד את הסכום שאתם גובים מהקשישים האלה. אני חושבת שבסימפטיה הזאת, על שיתוף פעולה בין משרד השיכון ומשרד האוצר, בהתלהבות שאת מדברת, אתם פשוט צריכים לראות את האנשים שחיים בתוך, אתם צריכים להסתכל בעיניים של אותם קשישים שצריכים לחסוך על תרופות, על מזון, על דברים מסוימים, כדי לחיות ולסיים את החודש.
היו"ר אברהם נגוסה
מה שאני חושב שאנחנו רוצים לשמוע מהאוצר, שכמו שמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אמר תוך שבועיים, אנחנו רוצים שתוך שבועיים המנכ"ל לא יחזור עם 'נכון, אני התחייבתי, אמרתי לכם, אבל משרד האוצר אמר לי שאין לנו כסף, אל תעשה את זה'. האם אתם יכולים להבטיח לנו, כמו שהמנכ"ל הבטיח לנו, שבשבועיים האלה הוא יכול לחזור עם בשורה טובה לקשישים?
מעין נשר
אם היינו יכולים לבוא עם בשורות טובות היינו יכולים להביא אותן עכשיו. בשביל זה אנחנו מבקשים שבועיים כדי לראות ולגבש.
היו"ר אברהם נגוסה
גם אתם מבקשים שבועיים?
סגן השר יצחק כהן
זה אותם שבועיים.
מעין נשר
זה אותם שבועיים, אנחנו ביחד בנושא הזה, הוא לא הולך לבד למשרד לשבועיים, הוא עושה את זה ביחד איתנו, אנחנו עושים את זה במשותף ואנחנו נחזור תוך שבועיים עם תשובה משותפת.
היו"ר אברהם נגוסה
אז אנחנו - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
תיתן ליובל לדבר, הוא יספר לך איך הוא בנה ואיך הוא קידם את הפרויקטים שבראשותו.
היו"ר אברהם נגוסה
אז לפני שסגן שר האוצר עוזב יש לכם שאלות, חברי הכנסת?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, מספק אותנו, עוד שבועיים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
בקיצור, שני המשרדים מתחייבים לבוא עם בשורה, אני מקווה, בעוד שבועיים. הבשורה יכולה להיות לשני הכיוונים, אבל אני מקווה שהבשורה תהיה חיובית.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, זו - - - שבועיים זה שבועיים.
סגן השר יצחק כהן
שבועיים זה שבועיים.
היו"ר אברהם נגוסה
לכן אנחנו נחכה שבועיים, כמובן נתמקד בעניין הבנייה על קרקע חומה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
יש לי רק כמה שאלות, לא למשרד השיכון, למשרד העלייה והקליטה. כאשר סיימתי את הקדנציה השנייה אנחנו השארנו גם פרויקט שיזמנו על קרקע פרטית, זאת אומרת בנייה על קרקע חומה פרטית והמכרז שאתם צריכים לאשר אותו, מתי אתם מאשרים אותו?
חביב קצב
אני מניח שעד סוף יולי אנחנו מסיימים את הליכי המכרז ויוצאים בכיוון - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בכרמיאל מתקדמים?
חביב קצב
בכרמיאל מתקדמים.
היו"ר אברהם נגוסה
עד יולי?
חביב קצב
עד יולי השנה, בעזרת ה', אני מקווה לסיים הליכי המכרז של בניית דירות על קרקע חומה פרטית.
סגן השר יצחק כהן
בתוך אותם 1,700?
חביב קצב
- - - ל-2,600.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
חביב, יש לי שאלה. בזמן האחרון בתקשורת יש המון תלונות על תור במשרד העלייה והקליטה, על - - -
היו"ר אברהם נגוסה
תודה, כבוד סגן שר האוצר.
סגן השר יצחק כהן
תודה, בהצלחה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
ספר על התור, איך זה מתקדם, איך אנשים שנכנסים לפנסיה נכנסים לתור, איך זה מתקדם ומתי אנחנו עשינו את התור פתוח, גלוי, שכל עולה חדש שנכנס ל - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
עשיתם? כי הוא לא, מהפניות שמקבלים לא רואים שהוא גלוי. זו בדיוק השאלה. איך זה עובד?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
ואני גם רוצה שתמליץ לאזרחים שיש להם טענות ותלונות, אם זה בצדק, לפנות למשטרה ישר, בגלל שעד כמה שידוע לי התור פתוח, אין שם שום פרוטקציה, אבל תדבר על זה.
חביב קצב
מאה אחוז. אני יכול להגיד שכל נושא התור, מאחר שאנחנו מדברים בכמויות עצומות של אנשים שממתינים לדיור, במקביל מספר פתרונות הדיור שעומדים לרשותנו הם מעטים, אז כל הזמן יש את המצוקה וכשיש מצוקה אז יש תלונות. חלק מהתלונות הן מוצדקות, בגלל שאין פתרונות דיור, וחלק מהתלונות הן בגלל שאנשים רוצים לקדם את התור שלהם. בסדר, זה לגיטימי, אנחנו במדינה דמוקרטית, זכותו של כל בן אדם להגיש תלונה. אבל, וזה האבל הגדול, אני רוצה שתדעו, אני היום, מנכ"ל, לא מוסמך לאשר דירה לעולה. לא מוסמך, וטוב שכך. כל הקצאת הדירות לעולים מתבצעת באמצעות ועדה, בוועדה יש רופא, יש עובד סוציאלי, יש חברי ועדה, כל סדרי העבודה בוועדה ממוחשבים, כל הרשימות שמוצגות בפני הוועדה מול מספרי הדירות זה לפי תור, לפי תאריך עלייה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
איך זה, מחולק על פי ערים? איך זה עבד?
חביב קצב
מחולק על פי ערים, בדיוק, מחולק על פי בקשות ביקוש.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
וכל אחד יכול להיכנס לבדוק - - -
חביב קצב
כל אחד יכול להיכנס ולראות באינטרנט איפה - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
וכמה דירות ריקות בעיר, אפשר לראות?
חביב קצב
בוודאי. הוא יכול לדעת בדיוק את מקומו. כל עולה שמגיש בקשה, יש לו את האפשרות להגיש בקשה בשלוש ערים לפתרונות דיור.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
מעניין אם יש עובדת סוציאלית ואם יש אנשים שבודקים את העניין, כיצד באמת נותנים לאנשים שהם מוגבלים ביכולתם לנוע דירה בקומה רביעית. אני מקבלת כל יום פניות כאלה.
חביב קצב
זו שאלה אחרת, אנחנו לא נותנים למוגבל דירה בקומה רביעית. אין דבר כזה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
עובדה, לא? אנחנו גם טיפלנו, אני יכולה להגיד לך - - -
חביב קצב
חברת הכנסת, אני אשמח לראות מקרה כזה אחד. אני אשמח.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
בסדר, אני אעביר לך.
יובל פרנקל
השאלה אם הוא הוכר.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
מוכר או לא מוכר, הבן אדם לא יכול לעלות במדרגות, הוא בן 79, הוא חולה ב - - -
חביב קצב
שאלת שאלה, אני עונה לך. אני עונה לך בהרחבה. על פי ההנחיות שלנו, הברורות ביותר, בלי אישור רופא אי אפשר לתת פתרונות דיור בקומה רביעית, חד וחלק, נקודה. מה קורה? הרבה אנשים שמקבלים דירות, כשהם מקבלים את הדירות הם במצב בסדר ולצערי אחר כך המצב שלהם מחמיר ואז הם מגישים בקשה להחלפת דירה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אני לא מדברת על מקרים כאלה.
חביב קצב
גברתי, אני אשמח, אני כמנכ"ל המשרד, לדעת על מקרה אחד שהוא מוגבל, שהיה אסור לו לעלות לקומה רביעית ואכן נתנו לו דירה בקומה רביעית.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
נעביר.
חביב קצב
אני אשמח לדעת.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
בסדר, תשמח. זה מצער שאתה תצטרך לדעת על זה.
חביב קצב
לא, זה לא מצער, אשמח מאוד לדעת. מדובר ב - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
למה שתשמח? אלה דברים גרועים, כולנו מתמודדים עם זה. אנחנו, נבחרי ציבור, מתמודדים עם הדברים האלה כל יום.
חביב קצב
את שלי אמרתי לך, אני אשמח לדעת על מקרה - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
חביב, היה לנו פה דיון עוד בקדנציה הקודמת, כשחברת הכנסת לנדבר הייתה שרה, היו 180 דירות פנויות - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
למה אתה שמח?
חביב קצב
אני אשמח כי אני לא מאמין בזה. אני לא מאמין.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מתברר שהיה יותר.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
נכון, בתחקירים שהיו.
חביב קצב
אני לא מאמין, אם יש מקרה כזה אני רוצה לדעת. אני אשמח.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
בסדר. את השמחה תשאיר למקרים אחרים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
חביב, היו דירות פנויות בשוק, 150-180, האם זה התמלא, לא התמלא, איפה זה?
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
באיזה קומה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
בדיון לפני שנה-שנתיים זה עלה.
חביב קצב
אין לנו דירות פנויות. לצערי, אין לנו דירות פנויות. עכשיו זה לצערי.
יובל פרנקל
יש דירות שהם יוצאים ונכנסים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
כי היה פה בדיון שיש דירות בקרית אתא, באר שבע.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
היו דירות, אבל עד כמה שידוע לי, משרד השיכון אימץ את הבקשה שלי לשפץ לפני אכלוס וככה עשו וכמה שם היו? מאות דירות.
חביב קצב
הגמישו קריטריונים - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
פשוט שר השיכון הקודם לא נתן לי את הדירות האלה, בחלוקה לא צודקת בינינו, ואז הם נשארו לקדנציה הזאת וחלק נמכרו במחירים זולים ל - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה להוסיף שאלות לחביב. שאלה אחת, מה גודל התור היום, שאלה שנייה, מה מספר הקשישים בתור, שאלה שלישית, מה מספר הקשישים שכבר גרים בדיור לקשישים.
חביב קצב
מספר הקשישים שגרים בדיור לקשישים אני לא יודע. מספר האנשים שקיבלו פתרון דיור, אני לא יודע, אני צריך לבדוק. אני לא יודע, כי אני לא בודק, אני בודק - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
זה תמיד אינפורמציה סודית, צריך איזה שהוא סיווג מיוחד, נראה לי, לאינפורמציה הזאת. אני כבר שלוש שנים - - - כמה אנשים, כמה סך הכול אנשים גרים במקבצים ובהוסטלים? 50,000, 20,000?
חביב קצב
לא. אם אתה מדבר בטוטאל, אני אענה לך מיד. אני לא יודע כמה הם עולים, כמה מהם לא עולים, אבל אני יכול להגיד לך כמה יש אנשים שמתגוררים במקום בגרוסו מודו. יש כ-10,500 יחידות דיור במקבצים ויש כ-11,000 יחידות דיור בדיור מוגן, פלוס מינוס. זאת ההערכה שלי.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אבל לא בכולם גרים בן אדם אחד, לפעמים שניים.
חביב קצב
בדיוק, אז אם תוסיף בסביבות 30%-70% זוגות ו - - - זה היום, כי לצערנו הרבה מהאנשים - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
מתוכם יכול להיות 70%-80% עולים, סביר להניח, משהו כזה.
חביב קצב
כן. לצערנו הרבה מהזוגות שנכנסים כזוג הופכים בסוף יחיד, אז אין את הנתונים המתעדכנים האלה. זה דבר אחד. אם אתה רוצה את הנתון הזה - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
לא, לא.
חביב קצב
אני מקווה שלא טעיתי הרבה, נכון, אורה?
אורה דואק
כ-11,500 יחידות דיור וכ-14,000 דיירים.
היו"ר אברהם נגוסה
האם אתם יכולים לשלוח לנו לוועדה בכתב את מספר הקשישים שגרים היום, שמיועדים לדיור קשישים?
חביב קצב
את מספר הקשישים שנמצאים במקבצים אני יכול לתת לך. אורה, תעבירי בבקשה את מספר האנשים שמתגוררים בדיור המוגן.
יובל פרנקל
אני מוכרח רק לתקן את המינוח, אסור להשתמש במינוח 'דיור מוגן' אלא דיור גיל זהב. לדיור מוגן יש משמעויות בחוק.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר, גיל זהב.
יובל פרנקל
כדאי שהכנסת לפחות - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אתה צודק.
חביב קצב
יובל, אני יכול להגיד לך, אם כבר אמרת אני אגיד לך משפט אחד. אני מקווה שהמדינה תצליח להעמיד לך עכשיו עוד 10,000 פתרונות ואז בטוח הם יקומו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני חושבת שבהזדמנות הזאת צריכים לתת לו מחמאות בגלל שאנחנו נהנינו לעבוד איתו - - -
חביב קצב
יש לך מקום של כבוד.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הוא בן אדם שיודע לעבוד, הוא בן אדם שיודע לדחוף את הפרויקט ואני חושבת שהקשישים וניצולי שואה ואנשים שגרים מתחת לגג של עמיגור, הם פשוט אנשים מאושרים. אתה יודע, היו לנו כמה מקרים, זה היה בכפר סבא, שהיינו צריכים לבנות כמה קומות. זו הייתה בקשה שלי, יוזמה של יובל, הוא הוציא אותם לאילת, לחופש, עד שעשו את העבודות הקשות, שזה לא יפריע להם, הוא לקח תשלומים עבור שכירות חצי שנה שהם לא שילמו שכירות. הוא עשה כל מיני אירועים על חשבון עמיגור. אני צריכה להגיד, איך שהוא דוחף את הפרויקטים, איך שהוא מקדם אותם יחד עם חביב, זה פשוט תענוג. אני חושבת שראשי הערים יכולים להגיע לעמיגור ליום דלת פתוחה כדי לראות ולדעת שכאשר רוצים אין זו אגדה. הוא פשוט משהו יוצא מן הכלל.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אני מצטרפת, אדוני. גם בתור ראש עיריית ערד לשעבר עבדתי עם יובל עוד משם, שם הכרתי אותו. זה באמת טיפול יוצא מן הכלל, יישר כוח. היו לי כמה פניות, כבר בקדנציה הזאת כחברת כנסת וכל פנייה נענתה בתשובה, כן או לא, אבל - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו לא מחלקים עכשיו לעמידר מחמאות בגלל שבעצם אנחנו לא קידמנו איתם פרויקטים. אני מאמינה שאחרי כמה שנים אנחנו נוכל להגיד שגם הם - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני גם מצטרף, כי לכל המכתבים שאני כתבתי יש התייחסות מקצועית, עניינית, ואני מצטרף לברכות. זכות דיבור אני רוצה לתת לך אחרי נציג העולם, אברהם שרנופולסקי.
אברהם שרנופולסקי
תודה רבה. יש לי שתי שאלות ליושב ראש ולחברי הכנסת שמשתתפים בישיבה. האם לכנסת אין כלים על מנת להשפיע על רשויות מקומיות שלא רוצות לבנות דיור ציבורי בקרקע חומה? זו שאלה ראשונה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הכלים יש לבוחרים. הבוחרים, כאשר הולכים לקלפי הם צריכים לדעת אם רוצים אותם או לא רוצים אותם. אם רוצים אז בונים, אם לא רוצים לא בונים. ככה בקלפי צריכים לדעת עבור מה הם מצביעים.
אברהם שרנופולסקי
אבל בכל זאת בכנסת, לדעתי יש כלים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
לא, אין כלים. ניסיתי לזמן פה לדיון בוועדה ראש עיר ולא היה לי שום כלי להביא אותו לוועדה.
אברהם שרנופולסקי
דיברתי כמה פעמים עם ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים, והוא אמר לי 'לא, אין לנו טעם לבנות פה בירושלים דיור ציבורי'. מה זה?
טלי פלוסקוב (כולנו)
אדוני היושב ראש, אז אולי אם הם לא באים אלינו אנחנו נבוא אליהם? כמו שאנחנו עושים ישיבות ועדה ברשויות, אולי כדאי להגיע לשם ושם להגיד להם את כל מה שאנחנו חושבים בנושא הזה.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו עשינו דיון בחיפה, אתם הייתם פה כולכם כמעט.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל בחיפה הוא לא מקדם את זה בגלל שיש שם התנגדות של שכונה.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, אני רק אומר דוגמה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
נעשה בירושלים דיון עם ניר ברקת.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה יכול ליזום שהם יגיעו לכאן, ראשי הערים יכבדו את הוועדה, תזמין את ראשי הערים נתניה, הרצליה, חולון, תל אביב, ירושלים, שיגיעו לכאן, פתח תקווה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
לפה הם לא יבואו, אבל בואו נתחיל מברקת.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, נתחיל מניר ברקת ו - - - אנחנו עשינו בשבוע שעבר באור יהודה ולפני זה ברעננה ולפני זה בחיפה. אנחנו עושים את זה באמת, אז נציגים מחיפה הגיעו, הם גם תיכף ידברו. אתה צודק, יש בעיה ולנו בשלב הזה אני רואה שאין לנו כלים חוקתיים להכריח אותם, אז אנחנו צריכים לבחון אם יש אפשרות אולי לעשות חקיקה או תיקון חקיקה, בזה נתייעץ. תודה על ההצעה שלך.
אברהם שרנופולסקי
ודבר שני, לדעתנו חלוקת דירות בין משרד השיכון למשרד העלייה והקליטה לא הוגנת. במשרד העלייה והקליטה זכאים לקבלת דיור ציבורי 27,000 אנשים ובמשרד השיכון 2,500. איך מחלקים עכשיו 30 למשרד העלייה והקליטה ו-70 למשרד השיכון?
ולדימיר קצזניק
לא נכון, זה יותר גרוע.
היו"ר אברהם נגוסה
אני חושב שזה מחזק - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אנחנו פנינו ודיברנו עם השרים, הנה, גם המנכ"ל היה פה ותשובה אנחנו לא מקבלים.
היו"ר אברהם נגוסה
מה שאמרת זה מחזק את השאלה ששאלתי, שלא קיבלתי תשובה בעניין הזה, זה כמה גודל התור. אני לא מוותר על השאלה.
חביב קצב
אמרתי.
היו"ר אברהם נגוסה
לא אמרת.
חביב קצב
אני אענה לך על גודל התור. התור עומד היום על בסביבות 26,000, מתוכם כ-2,000 משפחות עולים, יש כ-1,500 יחידים והיתרה זה זוגות קשישים וקשישים יחידים. אלה הנתונים המעודכנים לרגע כאשר צריך לקחת בחשבון, מתוך הזוגות הקשישים וקשישים יחידים יש כמות כפולה מזאת שאני מדבר עליה והם מקבלים סיוע מוגדל בשכר דירה ממשרד הבינוי והשיכון ואחת הסיבות שהם לא מגישים בקשה להיות בתור הממתינים במשרד הקליטה, זה שהם רוצים להיות ביחד עם המשפחה שלהם, לגור עם המשפחה שלהם, להשתמש בסיוע בשכר דירה שהם מקבלים לעזור למשפחה שלהם, או בסיוע בשכר דירה או בהחזר משכנתא, או בדברים האלה.

צריך להבין, יש היום למעלה מ-50,000 זוגות קשישים ויחידים קשישים שמקבלים סיוע בשכר דירה, שהם כולם חסרי דירה, כולם עונים על ההגדרה של זכאות לדיור ציבורי כאשר בפועל כ-23,500 הם הזכאים. לצערנו חלק מהקשישים האלה מגיעים אחר כך בסוף, ברמה הרפואית, לטיפול, הם צריכים טיפול מוסדי או טיפול אחר, לא עלינו, לצערי, איך אומרים? והם נפטרים מן העולם. זה לא פשוט, חלקם בגילאים מאוד לא קלים, חלקם במחלות לא פשוטות, לא קלות, וההתמודדות הזאת מאוד לא קלה ולא פשוטה בקטע הזה, חלק מהאנשים גרים עם המשפחות שלהם. גם אלה שגרים עם המשפחות שלהם לא בהכרח נמצאים בתנאים טובים, זה לא פשוט לגור ביחד עם המשפחה, עם הנכדים, עם הכלה או עם החתן, לא משנה מאיזה צד, אלה חיים לא פשוטים ולא קלים, אבל החיים הכלכליים מחייבים אותם להתפשר ולעשות את זה בגלל גובה השכירות בשוק הפרטי. כולם מתקיימים מקצבאות קיום, או של ביטוח לאומי או של נכי המלחמה בנאצים.

אני שמח שהשנה גם קצבת הקיום שלהם מביטוח לאומי עודכנה, עלתה, זה גם מאוד חשוב. הנקודה הזאת מאוד חשובה, להקל עליהם את הנושא ואני אשמח שהוא גם יעלה עוד יותר. חלקם ברמה הרחבה עונים על הגדרה של נכי המלחמה בנאצים או וטרנים וכו', אנחנו נותנים להם גם קידום בתור. גם הקצבה של ביטוח לאומי הולכת לפי הגיל, ככל שהגיל עולה הם מקבלים יותר קצבת סיוע, הן בשכר דירה והן בביטוח הלאומי וזה גם מקל עליהם יותר, אבל הם לא נמצאים בתנאים טובים, חלקם אפילו לא נמצאים בתנאים סבירים. כואב הלב ללכת לבקר ולראות אותם בתנאים שהם נמצאים בהם.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
התוספת שנתתם, 47 מיליון שקיבלו אותם - - -
חביב קצב
47 מיליון אלה המשפחות, אלה לא הקשישים. מדובר על משפחות עולים שממתינים לדיור ציבורי. יש כ-2,000 משפחות - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
47 מיליון, כולם למשרד הקליטה?
חביב קצב
לא, זה 23 מיליון למשרד השיכון, 24 מיליון שקל למשרד הקליטה. זה מתייחס לאלה שממתינים לדיור ציבורי, של משפחות עולים שהן משפחות חד הוריות, משפחות חולים ונכים שממתינים לדיור ציבורי.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
יש תכנית לקשישים?
חביב קצב
יש תכנית לקשישים, דיברנו עליה, זו הולכת להיות אחת הנקודות המרכזיות - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
מה שאמרת, מי שגר בשכירות לבד.
חביב קצב
נכון, מי שגר לבד. ובנוסף יש לנו מטרה להעלות להם גם את הסיוע בשכר דירה וגם לתת תוספת פתרונות, להתחיל בתוספת פתרונות.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
מה זה תוספת פתרונות?
חביב קצב
לבנות, לבנות עוד. בנוסף על מה שנעשה, ביחד עם עמיגור, ה-2,650 יחידות דיור, גם בפתרונות אחרים, המטרה במפורש להוסיף כמה שיותר. זה לא פשוט, זה לא קל להתמודד עם זה, אבל אנחנו חייבים לעבוד ולקצר כמה שאנחנו מסוגלים וזה הרבה משאבים, הרבה תקציבים. אנחנו חייבים את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. אני מצטער שאני צריך ללכת להצביע ולחזור, בינתיים חבר הכנסת יואל רזבוזוב ימלא את מקומי.

(היו"ר יואל רזבוזוב)
היו"ר יואל רזבוזוב
יובל פרנקל, מנכ"ל עמיגור, בבקשה, התייחסות. קיבלת כל כך הרבה מחמאות היום.
יובל פרנקל
קודם כל תודה, אני יודע שגם אתה מכיר לפחות את אחד הבתים שלנו, מהיכרות מאוד אישית, אבל כל המחמאות האלה מחייבות אותנו רק לעבוד הרבה יותר קשה. כשאנחנו מסתכלים, ובאמת יושב פה חביב קצב, שהוא אדריכל הבנייה, לא במשך השנים האחרונות אלא במשך 20 השנים האחרונות ויצאה חברת הכנסת סופה לנדבר, שהיא דחפה את הדברים האלה בכל הכוח, לכן אני הייתי מציע שהוועדה אולי תעשה את אחת מישיבותיה לא רק בערים הבעייתיות, אלא בערים שעשו דברים והייתי מציע בבית גיל זהב שנפתח בכפר סבא רק לאחרונה ואוכלס, שתבינו את המצוקה, תוך חודש וחצי.
היו"ר יואל רזבוזוב
הייתי שם בבנייה. הוא כבר אוכלס?
יובל פרנקל
אוכלס. גם הבנייה הייתה מהירה. אני רוצה לדבר על הדברים טובים, כפר סבא הייתה עיר שהוציאה היתר תוך שמונה חודשים. לפניה גם קרית אונו הוציאה היתר במהירות.
היו"ר יואל רזבוזוב
הוועדה המחוזית זו אותה ועדה של נגיד נתניה? אלה ועדות שונות?
יובל פרנקל
לא, שם זה היה בסמכות ועדה מקומית.
היו"ר יואל רזבוזוב
אז איך הם עשו את זה במקומית וב - - -
יובל פרנקל
השאלה מה הן זכויות הבנייה.
היו"ר יואל רזבוזוב
אז אולי שווה ללכת על מספר קטן יותר, בשביל להישאר במקומי?
חביב קצב
זה בזבוז שטח, הקרקע קיימת, כמה שאתה נותן - - -
יובל פרנקל
אני חושב שצריך לומר, עוד פעם - - - גם לפני שלוש-ארבע שנים גמרנו עוד קבוצה של 600 יחידות ביחד, שגם הן אוכלסו במהירות, בערים עם ביקוש גבוה. הדבר המרכזי, אם אני חושב מה צריך לצאת מפה, זו האפשרות, והיום האוצר נרתם לזה בכל הכוח, של זירוז ההליכים הסטטוטוריים. השאלה אם אתה תקבל בבת ים, שאנחנו למשל בתכנית, 60 דירות או 220 דירות, באשדוד, שזו עיר ביקוש, 60 דירות או 250 דירות. זה השיקול. לכן הדבר המרכזי הבעייתי זה זירוז הגורמים הסטטוטוריים. בדירות האלה גם לא יכולות להיות בעיות כמו הבעיות שהועלו כאן, כי כל הדירות הן עם נגישות לנכים, עם מעליות, כך שגם הנושאים האלה יכולים להיפתר.

אבל אני באמת הייתי מציע, כהצעה קונסטרוקטיבית, שהוועדה תשקול לצאת לאחד מהבתים האלה שהוקמו ולראות אותם, כי אין ספק שזו תוצאה של הדיונים שהיו פה והדחיפה הגדולה שהייתה פה. שם גם נספר ונעשה רשימה באיזה ערים ראשי הערים לא מקדמים את זה ולא מאפשרים לנו לבנות מהסיבות שהוזכרו כאן.
היו"ר יואל רזבוזוב
אנחנו אחרי זה נקיים דיון עם היושב ראש ואני מאמין שאנחנו נלך לכיוון הזה. אנחנו גם רוצים לדחוף בערים שראשי הערים לא מוכנים לתת את הפתרון ודווקא ללכת למקומות שכן נתנו וגם לשבח.

אנחנו נמשיך הלאה. מרגריטה סלבקין, מחיפה, פעילה חברתית, 'פרוגרס'.
מרגריטה סלבקין
נתחיל מאנג'לה.
אנג'לה פיינברג
חיפה זאת אני. אני רציתי קודם כל לדבר על הנושא הכי רגיש שיש, שקיפות נתונים. עד עכשיו אנחנו לא הצלחנו לקבל מידע לפי ערים. כולם מדברים על 27,000 שעומדים בתור על מנת לקבל דיור מוגן, האם יש למישהו, האם יש אפשרות לקבל נתונים לפי ערים?
היו"ר יואל רזבוזוב
לא, המנכ"ל אמר שבאינטרנט אפשר להיכנס ולראות.
אנג'לה פיינברג
לא, אי אפשר.
מרגריטה סלבקין
לא, באינטרנט בן אדם יכול לראות רק את התור שלו וזהו.
אנג'לה פיינברג
וגם, התור שלו, בוא נגיד הוא עומד בתור שנים רבות, פתאום באיזה שהוא שלב הוא מוצא את עצמו במקום תור מספר 30, 500, 150, לא חשוב מה. דוחים את התור בלי שום הסבר וללא שום סיבה.
היו"ר יואל רזבוזוב
חביב, לפי ערים? השאלה איך באמת - - -
אנג'לה פיינברג
כי אומרים שחסר דיור, צריך לבנות - - -
חביב קצב
העברת נתונים למישהו, זה מחייב - - - אתה יודע, יש חוק איך אתה מעביר נתונים.
מרגריטה סלבקין
לא, אם אנחנו רוצים לבנות נגיד בעיר פתח תקווה אנחנו צריכים לדעת כמה אנחנו - - -
חביב קצב
ראש עיריית פתח תקווה יודע את הנתונים וראש עיריית חיפה יודע את הנתונים.
מרגריטה סלבקין
אז אני שאלתי ולא קיבלתי תשובה.
חביב קצב
וסגנית ראש עיריית חיפה יודעת את הנתונים.
מרגריטה סלבקין
לא בטוח.
חביב קצב
וחברי מועצה של עיריית חיפה יודעים את הנתונים ומנכ"ל שקמונה בחיפה יודע את הנתונים. כל אותם אנשים שצריכים לבנות יודעים את הנתונים. יותר מאשר יודעים את הנתונים, אנחנו גם מחכים לפעילות שלהם על מנת לזרז את הבנייה.
אנג'לה פיינברג
מצוין, אז למה היום רק אנשים משנת 95' או 96' מקבלים עכשיו דירות? כמה יש אנשים מול כמה דירות?
חביב קצב
זה את מדברת על משהו אחר, אין דירות.
אנג'לה פיינברג
אז איך אפשר לדעת אם יש דירות או אין, אם אין לנו נתונים?
חביב קצב
כל מי שצריך לדעת יודע.
אנג'לה פיינברג
עוד פעם, אמרנו שאנחנו צריכים ללחוץ כאזרחים, כבוחרים, על ראשי הערים שלנו ועל המועצה שלנו. איך אנחנו יכולים ללחוץ אם אנחנו לא יודעים מול מה אנחנו עומדים? במשרד השיכון, אתם אמרתם, ממש יודעים את כל המספרים, הכול מפורסם, ממשרד הקליטה משום מה אין שום מספר מפורסם. אנחנו לא מבקשים רשימה מלאה, לא מבקשים כמה אנשים לפניי, אחריי, נטו מספר לפי עיר, כי יש כל מיני מקורות.

בפתח תקווה התקשר חבר מועצה לנציג של משרד הקליטה והתחיל לשאול אותו 'כמה אנשים יש לנו?' מההסבר שלו לא היה ברור כלום, אחר כך הוא קיבל 3,000-4,000, אולי כן נכנסו, יצאו וזה, אז הוא נדהם. מה שאנחנו אומרים, למה ראשי ערים לא רוצים לבנות? כי הם לא יודעים מול מה הם עומדים, הם לא יודעים את המושג עולה חדש. הם שמעו, עולה חדש, כן, עלו מתישהו וזה, אנחנו כן התקדמנו, אין לנו בעיות, אבל להורים שלנו יש בעיות, זה 27,000, כמו שאתם אומרים, ויכול להיות שזה לא 27,000, יכול להיות שזה 5,000, יכול להיות שזה 60. מה קשה לפרסם נתונים פר ערים? תגידו, 'בפתח תקווה 2,183, בחיפה 210', לא יודעת, זה לא קשה, נכון? אנחנו לא מבקשים פה רשימה פרטנית.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
זו הערה חשובה מאוד.
היו"ר יואל רזבוזוב
נבדוק את העניין הזה.
אנג'לה פיינברג
ממידע שאני קיבלתי בחיפה, למשל, הם אמרו לי שיש דירות. אז אם יש דירות למה אנשים עומדים בתור 20 שנה? מאיזה סיבה?
היו"ר יואל רזבוזוב
לא, זו התשובה, גם אני שמעתי את הטענה הזאת שאמרו שיש דירות. אני לא יודע, אני לא בדקתי אותה, אני - - -
חביב קצב
אני יכול להגיד לך באחריות, לנו אין דירות.
יובל פרנקל
- - - מילאו את הדירות האלה.
חביב קצב
לפני שנתיים היה לנו.
אנג'לה פיינברג
אז אם חסר, לבנות. יש קרקע חומה, למשל בחיפה יש מקום, למה לא בונים?
היו"ר יואל רזבוזוב
לא, בחיפה יש התנגדויות. שכן רוצים לבנות, יש נכונות של העירייה, אבל יש התנגדויות בוועדה של תושבים.
אנג'לה פיינברג
זה בסדר, אבל כל עוד שאנחנו לא נדע מספרים מדויקים כמה אנשים עומדים בתור אנחנו לא נדע כמה צריך ונוכל ללחוץ - - -

(היו"ר אברהם נגוסה)
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו צריכים לסיים ב-11:00. לפני זה יש לי באמת שתי שאלות, חביב. אני מחזיק פה את החלטות הממשלה ב-2011 וב-2012. בהחלטת ממשלה 3052 מ-27.3.11 נקבע על הקמת 5,000 יחידות דיור. אני רוצה לדעת כמה כבר הוקמו.
חביב קצב
זה תחילת דבריי כשדיברתי על קרקע חומה וכשאמרתי בעזרת ה' עד יולי השנה אנחנו נסיים לבצע את החלטת הממשלה בהקמה של 4,000 יחידות דיור.
היו"ר אברהם נגוסה
לא 5,000.
חביב קצב
לא, 4,000 יחידות דיור, זה בשנת 2012.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, ב-2012 החלטה 4433, הוקצו מיליוני שקלים - - -
חביב קצב
4,000, 110,000 שקל לכל יחידת דיור.
היו"ר אברהם נגוסה
כמה כבר ניצלתם מזה?
חביב קצב
זו עלות תקציבית של 440 מיליון שקל, עד יולי השנה, זה בדיוק מה שפתחתי ואמרתי, נסיים את ביצוע החלטת הממשלה. גם החלטת הממשלה דיברה על הליך של ארבע שנים. היינו צריכים לסיים את זה בשנה שעברה, רק בגלל שבשנה שעברה לא היה תקציב זה נדחה לשנה. מאז החלטת הממשלה עברנו שנתיים בלי תקציב, שנת 2013 ו-2015.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רק לא הבנתי למה פחות 1,000 יחידות דיור? למה 4,000 במקום 5,000?
חביב קצב
זה 4,000. בהתחלה דיברו על 5,000, אחר כך כשהוסיפו תקציב דיברו על 4,000.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
התייחסות אחת. בסוף, אני דיברתי על זה כבר לא פעם, אנחנו כן נצטרך להיכנס, אני לא סתם אומר את זה, אני מקבל המון המון פניות בנושא של השקיפות של אותו תור. אנחנו צריכים לפשט את זה. אמרת שיש מנגנון, אנחנו ניפגש, צריכים לפשט.
חביב קצב
בכיף, בבקשה, ברשותך.
היו"ר אברהם נגוסה
אז אני מסכם את הדיון. אני אסכם את הדיון בזה שקודם כל יש לנו התחייבות ממשרד השיכון ומשרד האוצר שתוך שבועיים הם יחזרו אלינו בעניין של ההורדה והחזרה של הכסף רטרואקטיבית בעניין הגדלה של השכירות לקשישים. זה אנחנו מחכים לעוד שבועיים.

בעניין של בנייה על קרקע חומה, שמענו גם עכשיו, ליתר ביטחון שאלתי ושאלנו עוד פעם, אנחנו מחכים עד יולי להתבשר על בנייה של 4,000 יחידות דיור - - -
חביב קצב
לסיים את ה-4,000.
היו"ר אברהם נגוסה
לסיים, כן. זה נמצא במהלך. יש בכמה מקומות בעיות משפטיות, אבל אני מקווה, הוא הבטיח לנו לסיים את יולי. אבל בינתיים יש גם בשורה שהוא אמר לנו, שיש הגדלה בסיוע לשכר דירה לקשישים שגרים לבד, לא עם בני משפחה.
חביב קצב
כן.
היו"ר אברהם נגוסה
לפי הצעתו של יובל פרנקל אנחנו נקיים דיון בבית גיל זהב בכפר סבא בקרוב ואנחנו נזמין את כל מי שרוצה שיצטרף אלינו. תודה לכל המשתתפים. תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים