ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 22/02/2016

סכסוך העבודה בחסות הנוער

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 181

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, י"ג באדר א התשע"ו (22 בפברואר 2016), שעה 13:06
סדר היום
סכסוך העבודה בחסות הנוער
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

יגאל גואטה

אילן גילאון

איציק שמולי
חברי הכנסת
דב חנין
מוזמנים
אליעזר יבלון - מנכ"ל משרד הרווחה והשירותים החברתיים

חנן פרידריך - מנהל אגף תקציבים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

טלי יוגב - ממונה חסות הנוער, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

ניצן תנעמי - הנהגה, כוח לעובדים - ארגון עובדים דמוקרטי

אלברט סופר - חבר ועדת חסות הנוער, כוח לעובדים - ארגון עובדים דמוקרטי

מאג'ד מוסא - חבר ועד עובדים, כוח לעובדים - ארגון עובדים דמוקרטי

תמר אלון - מנכ"לית עמותת אותות

אסף שמול - מנהל תחום, עמותת אותות

אוריה דומנוביץ' - מדריך, עמותת אותות

שי שער - מנהל עמותת ענ"ב

לימור שלח - מנהלת תחום, עמותת ענ"ב

עידית עותמי - מנהלת תחום, עמותת ענ"ב

שלומית גוטמן-כספי - עורכת דין, עמותת ענ"ב

מקסים מרק - חבר ועד עמותת ענ"ב

הדס פוקסמן - עובדת סוציאלית, ועד עובדים

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
ענת כהן
רישום פרלמנטרי
ר.כ.חבר המתרגמים

סכסוך העבודה בחסות הנוער
היו"ר אלי אלאלוף
שלום לכולם. היום ה-22 בפברואר 2016, י"ג באדר א' תשע"ו, השעה 13:06. למרות שהייתי בישיבה מעניינת אחרת הספקנו להגיע בזמן.

אני חייב להגיד בפתיח שלי, ברשותכם, בדרך כלל הכנסת לא מתערבת בסכסוכי עבודה כדי להביאם לסיום. פה זו פעם ראשונה שאמרו לי שככה זה נעשה ואני מקווה היום שנצא מפה עם חיוכים כולם ונבין אחד את השני, כדי שהעסק הזה יתחיל לרוץ.

זה תקדים. בניתם לנו תקדים בוועדה הזאת, של עזרה בסכסוך עבודה. ככה זה נקרא בז'רגון המקצוע. אני חושב שפה אנחנו לא מחפשים להגן על מישהו ולהזניח את השני, אין לנו ברירה אלא להיות כולנו מלוכדים כדי שהמהלך הזה ייצא לפועל וייצא באופן מיידי, וכל מה שבמיוחד אתם המדריכים, העובדים ואנשי העמותה מעוניינים לעשות זה לטפל בילדים, שכל כך זקוקים לכם ולנו כמערכת מקבילה, למרות הכתבות המוזרות ובעיני אפילו מטומטמות, שהכל נספר בכסף בטיפול בילד.

אז אני רוצה להגיד במילה אחת, הדיון יסתיים בהסכמה וכולנו הולכים לעבוד. זה מאד חשוב שתדעו את זה.
יגאל גואטה (ש"ס)
מה שיושב הראש אמר, הוא צריך להתחיל בהסכמה מהישיבה הקודמת.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, נסיים בהסכמה. נתחיל, אני מוכן לקבל את התיקון שלך, כן בהחלט. לפי המסמך שקיבלתי נשארו מספר מצומצם של דברים באוויר. הנושא הראשון זה הנושא של משמרות הלילה. זה בעיני דורש רביזיה כולל. יש איזו הצעת ביניים, ברור. אורך ההסכם הזה, יש ויכוח האם הוא 3 או 5 שנים ושהעמותות יעמדו בהסכמים שהם יחתמו, שהם התחייבו עליו, ואני גם בטוח שיעשו את זה.

המחלוקת על הכסף, על גודל הכסף, אני חייב להגיד שהיא נראית לי שלא ניתן יהיה להגיע, אם זה אולטימטיבי. אני חושב שפה נעשה מאמץ אדיר. אני לא מכיר הרבה הסכמים שנגמרים בהגדלת תקציבים בשתי עמותות בסכומים כל כך גדולים. אף אחד מאיתנו לא יצא אף פעם במשא ומתן כספי, אפילו אישי, עם כל תאוותו בידו.

אבל פה יש הצעה מאד רצינית, שנעשו הרבה מאמצים כדי להגיע אליה, ואני חייב גם לציין בפניכם, שתדעו את זה. בזכותכם גם אולי גופים אחרים שיטפלו בילדים, יהנו מזה בהמשך. לכן האחריות שלכם היא לא רק על עצמכם. אני פונה פה לעובדים בכל המערכת בכלל. אנחנו מתחילים פה מהלך שאמנם הוא בינתיים רק מולכם, אבל זה מהלך שיחייב את הבדיקה הכוללת של המערכת.

לכן אני מציע שננסה להתמקד בנקודות שציינתי, כדי שנסכם אותן בזמן שעומד לרשותנו עד השעה שתיים.

כן, מי רוצה להתחיל? אני מציע שדווקא נציגי העובדים ידברו. אני חייב להגיד שכל החומר שהוכן עבורכם על ידי כוח לעובד הוא מאד מכובד, מאד רציני. יש לכם, מאחוריכם, גוף מקצועי שעשה עבודה מאד יפה. אבל עכשיו בואו נעבור אליכם, אל העובדים בבקשה. מי מכם רוצה? סיכמתם ביניכם מי אמור לדבר?
ניצן תנעמי
שלום, שמי ניצן מכוח לעובדים.
היו"ר אלי אלאלוף
אז לך היו המחמאות.
ניצן תנעמי
והאמת שזה עבד. אז באמת אנחנו פה, אני גם מקווה בדיון אחרון אחרי כמעט שנה של משא ומתן, שהייתה באמת נכונות יפה, אני חושבת משני הצדדים וכרגע אנחנו נמצאים עם הפערים שמצויים בפניכם, שהפער בעמותת ענ"ב הוא של 645,000 לשנה, והפער בעמותות אותות הוא של 947,969 שקלים לשנה. אלה הפערים.

אמרת בדברי הפתיחה, שאני שמעתי שהדרישות הכלכליות הן מרחיקות לכת. אמרנו את זה, אני אגיד שוב, אנחנו חושבים שזה מה שראוי כדי להביא למצב סביר של העובדים. אני יודעת שזה דרישות שהן יוצאות דופן בתחום, זה נכון. אני חושבת שיש קושי בתחום, אני חושבת שכולכם מכירים את הקושי בתחום של השירותים המופעלים על ידי עמותות, וכן, אנחנו עושים פה משהו שאנחנו דורשים שכר שהוא שונה. שכר שהוא מאפשר עבודה לאורך שנים, ושכר שהופך את חסות הנוער למקצוע.

אנחנו חושבים שהפער כרגע הוא לא מאד גדול. הסכומים האלה, זה נכון שהם נראים גדולים, אני חושבת שמתוך תקציב הרווחה הם לא עצומים. אנחנו מאד מקווים שהיום נצליח באמת להגיע למקום שבו סכסוך העבודה ייפסק ושההסכם ייחתם.

לגבי אורך ההסכם, אני חושבת שזה בעיקר נושא למשא ומתן מול המעסיק. אני יודעת שמעסיקים מבקשים עוד הסכם של 5 שנים. אנחנו נוהגים לחתום על 3 שנים. יכול להית שאפשר לדבר על להאריך את ההסכם - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מי זה אנחנו?
ניצן תנעמי
אנחנו – כוח לעובדים. בדרך כלל הסכמים אצלנו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מה?
ניצן תנעמי
כוח לעובדים.
היו"ר אלי אלאלוף
מה, בכל ההסכמים? לא חשוב באיזה תחום?
ניצן תנעמי
לא אמרתי.
היו"ר אלי אלאלוף
זה רק שלוש שנים וזהו?
היו"ר אלי אלאלוף
לא, זה לא מה שאמרתי. רוב ההסכמים אצלנו הם לשנתיים או שלוש, מתוך הבנה שהמצב משתנה בשנתיים ובשלוש, ושאמור להיות איזה שהוא שיפור. יכול להיות שנוכל לדבר, אם נניח נדבר על איזו שהיא הצמדה לשכר המינימום. אם כיום מדריך יתחיל, אחרי שיהיה הסכם, ב-29 שקלים ושכר מינימום בסופו של דבר יהיה 27 שקלים, אז נרצה הצמדה, ועדיין מדריך ירוויח ב-4 שקלים יותר משרד מינימום.

זה קשור למה שדיברנו, על מעמד המקצוע. אוקיי, מדריך חסות הנוער מבחינתנו, גם כשהוא מתחיל צריך להרוויח יותר משכר מינימום. אז אם רוצים להאריך את ההסכם, צריך שתהיה בו התייחסות למה יקרה במשק. זה ככה באופן כללי.

עוד דבר שהתחלת לדבר עליו, זה פ יצול המשמרות. זה באמת נושא מאד מאד משמעותי, שלנו היה מאד קשה להתייחס אליו כמשא ומתן. כי מצד אחד העמותות אומרות ובצדק, זו ההנחיה של הרווחה. מצד שני זה גורם להתדרדרות מאד גדולה בתנאי השכר של המדריכים. זאת אומרת גם כשתהיה ההעלאה, ברגע שיפצלו להם משמרות, הם בסופו של דבר לא ירוויחו יותר וזו בעיה.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, זהו? עוד מישהו רוצה להוסיף? אנשי העמותות רוצים להגיד? ענ"ב, בבקשה. תציג את עצמך בבקשה.
שי שער
עמותת ענ"ב, שמי שי שער, אני המנהל של עמותת ענ"ב. אני חושב שמהוועדה האחרונה שהתקיימה לפני שבועיים, אנחנו ניסינו לקיים פגישות לאור האמירה של הוועדה הקודמת. לצערי עד עכשיו לא יצא לנו להיפגש ולנסות ולהתכנס להסכמות. הפערים שציינה קודם ניצן, שמסתכמים ב-640,000 שקלים, אני לא יודע אם זה הסכום. זה סכום שאולי הם חושבים שזה הפער הכספי.

ממה שאנחנו יודעים ואנחנו ביקשנו לקבל דרישות עדכניות שהגיעו אלינו רק לפני יומיים, הדרישות העדכניות, כשאנחנו מכמתים את הדרישות העדכניות על פני מה שאנחנו הצענו, אנחנו מגיעים למיליוני שקלים, אז אני לא יודע איך אנחנו מגיעים ל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
המספרים שיש בפנינו - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
נו מצוין, תרים את הכפפה, הם רוצים רק 600,000.
שי שער
לא, אבל אנחנו לא הולכים לפי הכסף, אנחנו הולכים לפי הדרישות. זאת אומרת לענות לדרישות שלהם זה לא 600,000 שקלים.
יגאל גואטה (ש"ס)
אז תרים את הכפפה, תגיד להם 640,000 שקלים, קיבלתם. גמרנו.
היו"ר אלי אלאלוף
הדרישות שלהם הם לא - - -
שי שער
מה?
היו"ר אלי אלאלוף
הפער ביניכם לביניהם הוא 600.
יגאל גואטה (ש"ס)
הוא אומר שהפער הוא מיליונים
שי שער
הפער לשיטתם.
היו"ר אלי אלאלוף
החישובים האלה לא ידועים לכם?
קריאה
לפי החישובים שלכם מה העלות? אתה אמרת בעצמך 4 מיליון שקלים.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, רגע, בינתיים זה עוד לא כל הציבור. תבקש רשות, תקבל. אני לא מבין. כרגע עלות הדרישות זה 5.352. העלות המוצעת על ידיכם זה 4.7. הפער ביניכם הוא 645. המספרים האלה כן או לא מקובלים עליכם?
שי שער
לא, ממש לא. ממש לא.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, אז למה התכנסנו?
שי שער
ממש לא.
היו"ר אלי אלאלוף
אם אתם לא מגישים מספרים מקובלים, אז חבל על הזמן של כולנו. אני בעד לסגור.
אילן גילאון (מרצ)
יכולתם לומר לפני שהם מגיעים לפה.
יגאל גואטה (ש"ס)
זה מה שאמרתי, שיושב הראש אמר שהגיעו לפה כבר מוסכם.
היו"ר אלי אלאלוף
זה מה שסיכמנו, שאתם מגיעים עם מספרים מקובלים.
שי שער
אנחנו ניסינו במהלך השבועיים האחרונים, יזמנו כמה פעמים פגישה כדי לנסות ולקדם לאור הוועדה הקודמת ולצערי לא נענינו.
יגאל גואטה (ש"ס)
מה, לא הייתה פגישה אפילו?
שי שער
לא הייתה פגישה בשבועיים האחרונים.
אלברט סופיר
סליחה, שי. אפשר בבקשה? אני דיברתי איתך - - -
היו"ר אלי אלאלוף
כן, שם ותפקיד.
אלברט סופר
סליחה. אלברט סופר, מדריך וחבר ועד חסות הנוער. דיברנו בטלפון וניסינו לתאם פגישה לפני כמה ימים, בשבוע שעבר, כזכור לך. אנחנו הצענו גם את יום ראשון כמועד לפגישה ואתם השבתם שאתם לא יכולים ביום ראשון. אז אל תציג את זה כאילו ניסיתם לתאם פגישה ואנחנו סירבנו או משהו כזה. זה לא נכון.
שי שער
זה לא הוגן. זה ממש לא הוגן.
היו"ר אלי אלאלוף
היות ובעיני שניכם מדברים אמת, אבל הצדק לא יוצא.
אילן גילאון (מרצ)
אדוני, אם הם מסכימים לבוררות שאתה תהיה הבורר, בבקשה, ואתה תחליט במקומם. זה בדרך כלל לא מקובל.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שאנחנו פה גורמים לסבל של המערכות. שלא לדבר על הזמן שזה דורש מאיתנו. אז או שאתם תגיעו לסיכום, או אנחנו נחליט בשבילכם וזהו.
יגאל גואטה (ש"ס)
כובד יושב הראש, לא שהם הגיעו לסיכום, הם לא הגיעו אפילו לפגישה. אני חושב שזה קצת מבזה אותנו, את חברי הוועדה ואת הזמן שלנו, עם כל הכבוד.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. כן, ניצן.
ניצן תנעמי
קודם כל לגבי החישוב שהוגש לכם, זה אחרי שביקשנו ובסוף קיבלנו מהעמותה. הביאו את סך העובדים עם הוותק, למי יש תואר - - - לקחנו את זה לרואה חשבון. אנחנו לא יודעים לעשות את זה, העברנו את זה לרואה חשבון שעשה את החישוב. אני באמת חושבת ש - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל למה לא החזרתם להם? זה היה כל כך הגיוני שתעשו את החישוב, תעבירו להם שישפטו את זה והיינו מגיעים עם מספרים, או עם מחלוקת על מספרים.
ניצן תנעמי
בסדר גמור - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל לא על דבר שנבדק חד צדדי, חברה.
ניצן תנעמי
לא, זה נכון, שני הצדדים עשו חישובים בנפרד. הם טוענים עלות מסוימת, לא הראו לנו את התחשיבים. אנחנו טוענים עלות אחרת. מקבלת. השאלה היא אם לא כדאי בכל זאת, גם אם המספרים, נניח יש לפה או לשם, לראות איך פותרים את זה, גם אם אנחנו לא מסכימים על המספרים במאה אחוז, כי הנתונים שהתבססנו עליהם זה הנתונים ש - - - העבירו אלינו. לא המצאנו את מספר העובדים ולא את הוותק. ולכן אני חושבת שבסופו של דבר אנחנו - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אבל איך את יכולה להפריד את הפתרונות מהפרטים? את מבקשת עמדה מהוועדה, בזמן שאין הסכמה בכלל על הפרטים היסודיים ביותר.
ניצן תנעמי
לא, אני חושבת שיש הסכמה על מה הדרישות שלנו לגבי שכר מדריכים וזה הם יודעים, כי אנחנו שנה במשא ומתן. הם יודעים בדיוק מה אנחנו דורשים מהעובדות הסוציאליות ומה אנחנו דורשים מהמדריכים. הם יודעים לחלוטין. אני לא יודעת איך החישוב שלהם יצא שונה משלנו, אבל אנחנו מדברים על אותו סך עובדים, כי הם העבירו לנו את הנתונים על איזה עובדים יש, ואנחנו מדברים על אותן דרישות שהם מכירים, כי אנחנו במשא ומתן כבר שנה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני ממש לא רוצה להפוך לבורר ולפוסק. זה לא תפקיד הוועדה. אנחנו ממש זה לא תפקידנו. אנחנו היינו אמורים לקבל מכם איזה מסמך מקובל עליכם, אולי בתוספת נקודות מחלוקת, אבל לא - - -
אילן גילאון (מרצ)
לא, תשמע, אם העמותות לא מסוגלות לנהל את העניינים, אז בוא ניפרד כידידים. מה הסיפור כאן?
אלברט סופר
אפשר משפט?
היו"ר אלי אלאלוף
כן
אלברט סופר
לא, כי פשוט זכור לי שבפעם הקודמת שהוועדה התכנסה, שי, מנכ"ל עמותת ענ"ב, אתה דיברת על עלות הסכם שהיא 4 מיליון שקלים. זה מה שאתה אמרת.
שי שער
כן.
אלברט סופר
אז אני אומר, זה אפילו פחות ממה שהתחשיב שלנו יצא כעלות ההסכם שלכם. זאת אומרת לנו יצא 4.7. אז אני אומר בסופו של דבר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
נו, 4 זה פחות מ-4.7, לא? אז הוא אמר - - -
אלברט סופר
לא, אז אני אומר, איך עכשיו אתה אומר שזה יותר? אני לא מבין.
שי שער
אני מדבר על ההצגה של הפערים. מה שאנחנו התחייבנו ואמרנו ואני חושב שזה גם נאמר בוועדה, הגענו למקסימום האפשרי. אנחנו עומדים אחרי כל מילה שאמרנו. אנחנו מדברים על מסמך שביקשנו מכם את הדרישות העדכניות. קיבלנו מסמך ביום שישי בערב של הדרישות העדכניות - - -
אלברט סופר
את אותן דרישות - - -
שי שער
רגע, לא, רגע, תן לי. אני מקשיב לך, תקשיב גם לי. וקיבלנו וכימתנו. אני חושב שרק תוספת ותק, ולא צריך רואה חשבון בשביל זה, רק תוספת ותק שנדרשת על ידיכם, היא מסתכמת בלמעלה ממיליון שקלים עבור שנים אחורה. אז - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הלוואי שכל הבעיות החברתיות, ההפרש היה מיליון שקלים.
אילן גילאון (מרצ)
כן.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אתה יודע, בכנסת אנחנו פה, בוועדת כספים, לא בחדר הזה, כמה חדרים פה הצידה, מעבירים מאות מיליונים.
היו"ר אלי אלאלוף
דב, פה בחדר הזה לא - - -
שי שער
אז אנחנו מדברים על הפערים. אנחנו לא מדברים. מה שהוסכם על ידינו ומה שההצעה שלנו, השיא באמת הייתה ההצעה המקסימאלית האפשרית, אנחנו עומדים מאחוריה. אנחנו מדברים על הפאה. על הדברים שאתה רוצים שהם מעבר, כי אחרת לא היינו יושבים פה. אחרת כבר היינו מזמן חותמים ומה שהוסכם הוסכם. אנחנו עומדים מאחורי זה, אנחנו לא מתווכחים על זה. ואנחנו גם הגשנו את המסמך של ה - - -
קריאה
אבל הפער הוא קטן, באמת.
יגאל גואטה (ש"ס)
זה זלזול בוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא, המספרים במסמך של כוח לעובד, שאני ככה חשבתי, חשבתי שקיבלנו מסמכים מקובלים על כולם. אומרים לנו העמותות שזה לא מספרים שמקובלים עליהם. אז על מה אתה רוצה ל - - -
ניצן תנעמי
אז למה העמותות לא אומרים את המספרים שלהם? אתם אומרים עלות הסכם, הם לא מראים לי פירוט למה הם הגיעו לזה.
היו"ר אלי אלאלוף
טוב, אז חברה, זה לא. אנחנו לא - - -
אילן גילאון (מרצ)
חברה, אותנו זה מביך, בואו נגיד ככה. ממש.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
איפה משרד הרווחה?
היו"ר אלי אלאלוף
המנכ"ל פה.
אליעזר יבלון
אני פה אדוני.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
סליחה. אדוני המנכ"ל, יש לנו פה שני צדדים שמתקשים להגיע כנראה לפתרון, אבל ההפרשים, גם אם הם אולי קצת יותר גדולים, הם בסך הכל סכום לא גדול של כסף. השאלה היא, האם כיוון שאנחנו מדברים בכל זאת על מערכת חשובה שעושה עבודה חשובה ועל עובדים שבאמת מבקשים פה את הדברים בסך הכל הבסיסיים, האם משרד הרווחה, כמשרד חברתי ממדרגה ראשונה, לא יכול להיכנס לתמונה ולעזור לסגור את הפער הזה?
אילן גילאון (מרצ)
לא רק כמשרד חברתי, כמי שמממן את השכר.
אליעזר יבלון
משרד הרווחה נמצא בתמונה כשבפועל הוא מחוץ לתמונה, אבל הוא נמצא בתמונה. את כל הסכומים שמדוברים כאן, משרד הרווחה מכיר ובחלק מהסכומים הוא גם, לאחר משא ומתן עם האוצר - למרות שהמשא ומתן לא מתנהל איתנו - לאחר משא ומתן עם האוצר אנחנו הם אלה שנתנו את האור הירוק לעמותות כמה הן יכולות להגדיל את הסכומים שהיו עד עכשיו.

הבעיה היא שכמו שיושב ראש הוועדה מציג, בצר לי, לא התקיימה איזו פגישה כדי להגיע לוועדה עם פערים מוסכמים, אפילו עם פערים מוסכמים, אז אפשר היה לדעת על מה מדברים. כי אנחנו יכולים להסכים עכשיו על מסוים ויסתבר שהפערים הם שונים ממה שאנחנו חושבים ולא עשינו שום כלום.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
המנכ"ל, אבל אולי זה במסגרת התפקיד של משרד הרווחה, ברגע שמתגלעת כזאת מחלוקת במשך שבועיים, לקרוא את שני הצדדים לסדר ו - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
ולסכם.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
ולסכם.
אילן גילאון (מרצ)
אתה מייצג פה גם את הספק וגם את ה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני חייב להגן על חבר הכנסת, גם מנומס וגם חדש, אז בבקשה, חבר הכנסת יגאל גואטה.
יגאל גואטה (ש"ס)
יושב ראש יצטרך להגדיר לי עד מתי אני חדש. שאני אדע. עד שיבוא הבא בתור?
היו"ר אלי אלאלוף
הם יודעים, הם לוקחים את רשות הדיבור. תלמד גם אתה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
הכל יחסי בחיים. אני הוותיק, כן.
אילן גילאון (מרצ)
שבאמת צריך לרסן אותו קצת, צריך לטפל בו.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אמר לי פעם אחד מאבות בתי הדין הרבניים ש-90% מהגירושים קורים במקרים שפשוט לא מדברים. ואני באמת חושב שזה קצת, במחילה מכבודכם, ואתם באמת עושים עבודת קודש, כולכם, אבל לבוא לוועדה, אחרי שיושב הראש ביקש בוועדה הקודמת לבוא עם הסכמה. לא רק שלא באתם עם הסכמה, לא ישבתם אפילו. זו קצת זילות של הוועדה לפי דעתי.

אני הייתי בכיף מה שנקרא מבקש מיושב הראש לנעול את הוועדה כרגע. אנחנו סתם מברברים, גוזלים את זמננו. תאמינו לי, יש לי 50 פניות, ירדתי למטה עכשיו, פניות ציבור לטפל בהן ואני יושב פה ומתעסק בברברת. סליחה.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
יגאל גואטה (ש"ס)
מה אתם ילדים קטנים?
תמר אלון
אני תמר, מנהלת עמותת אותות. לנו דווקא כן היו מפגשים עם הנציגים של כוח לעובדים. לא היו התקדמויות, אבל אני חושבת שעיקר המחלוקת היא עניין העירות בלילה ופיצול המשמרות. אני חושבת שגם מכאן נובע הפער הגדול, כי בעצם אנחנו מתייחסים ללילה כפיצול ועירות בתעריף מלא, כשאני מבינה שהעובדים מתייחסים ללילה כמו שהוא קיים היום, עם הבקשה שלהם לתוספת כלשהי למשמרות לילה.

אני חושבת שזה קודם כל משהו שצריך לפתור אותו, כי זו דרישה בעצם של המשרד, זו דרישה מקצועית וצריך קודם כל לדעת איפה אנחנו עומדים בעניין הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
היות ואני הרבה שנים מתנדב בפנימיות כאלה ואחרות וגם אחראי על אחת מהן ועם האומץ לסגור אפילו אחת, לצערי, חשבתי שזה זמני, אבל בינתיים גם זה נהפך לקבוע, אני באמת חושב שהנושא של הלילה חייב רביזיה. לא יכול להיות שמבקשים מאנשים לשבת, גם אם לישון, ושם קורים אירועים מאד גדולים ויש חוק במדינה שמחייב עבודת לילה בתוספת מסוימות, ופה אנחנו לא מתחשבים בנושא הזה.

לכן אני הצעתי פשרה. אני מציעה אותה ככה, קחו אותה ותדונו, כי בלאו הכי לא נסגור. אדוני המנכ"ל, אני חושב שבפנימייה היום במיוחד, חייבים מדריכים ערניים. ערים. לא מדריכים ישנים.

שנית, וודאי אם לוקחים את זה כאילו הם ישנים, כאילו, לפחות שיהיה דיווח על אירועים מיוחדים שזה מחייב אותם לפעול ולפעול במלוא המרץ ואז לפצות אותם באותם לילות בפיצוי הולם. אי אפשר להשאיר ולהגיד אתה בלאו הכי סתם ישן פה, או אתה לומד פה. זה בולשיט.

אני חושב שהלילה חייבים להיות בערנות יותר מלאה מאשר ביום. הסכנות של הילדים, כולל בכלל סכנות ילדים, הן הרבה יותר גדולות בלילות מאשר ביום, גם מחוץ לפנימיות. לצערי, העובדים, רובם, רוב עובדי הרווחה, אינם בשטח בשעות הלילה. רק שתבינו, תנתחו את זה ותראו אם זה. אם זה בחבורות רחוב, אם זה העובדים הסוציאליים שמטפלים בלילות של הילדים, שברוב הזמן זה נגמר בשלום, תודה לאל, אבל בחלק מהזמן זה נגמר באירועים רעים וקשים. אי אפשר לחשוב שלילה זה שעה רגילה של עבודה. לא יכול להיות. בוודאי לא בתשלום פחות מאשר במקום שבו כל עובד שהולך לעבוד ליד המכונה הוא מקבל תוספת.

אז אני חושב שהנושא של הלילה, את זה אני שמרתי לעצמי, אבל אני מגלגל אליכם, כי אתם תחליטו בסוף. חייבים לפצות את המדריכים שעובדים בלילה. חייבים להתפלל שיצאו עובדים סוציאליים לעבוד בלילה. זה גם ישפר את שכרם, אבל יותר ישפר את הביטחון של הילדים ואת מניעת האסונות לילד ואנחנו יודעים את זה.
אילן גילאון (מרצ)
הילד - - -
היו"ר אלי אלאלוף
בזמנו, סליחה אילן, רק עוד הערה. בזמנו אנחנו פתחנו בניסיון באילת, עם מה שנקרא קומנדו לילה של סטודנטים. אתה יודע מי שלח לנו מכתב המלצה – תמשיכו, תמשיכו, אל תוותרו, תתנו להם כל מה שהם רוצים רק שיישארו בחורשות שם, של נחל עשן באילת – זה המשטרה. כי פלאים. המספרים ירדו באופן מדהים בפשע של הילדים והאלימות ביניהם.

זאת אומרת תחשבו טוב. אני באמת במסמך שקיבלתי, רציתי להציע לכם. תחשבו על בדיקת שעות לילה. זה דבר מאד מאד חשוב ולא לוותר. אני לא הייתי מוותר למדריך אחד שיישן. שילך לעבוד. שיהיה ערני, שישמור. לא שהצעירים, הילדים ישמרו עליו, על השומר. השומר הוא צרי, המדריך צריך להיות הערני והער ומאד - - -.

וזה גם מחייב דו"ח כל לילה שיש בו אירוע מיוחד, שיהיה דו"ח כתוב, כדי שנדע מה קורה. בשעות היום יש יותר מדי אירועים כדי לבקש על כל פיפס דו"ח, אבל פה אני באמת הייתי מוכן לדחוף את כולכם להגיע להסכם, אבל אל תשכחו, אם לא יהיה הסכם ביניכם – לא יהיה הסכם בכלל. אף אחד לא יבוא להכתיב לכם.

פה נעשה מאמץ אדיר להוסיף 4.7 מיליון שקלים לעמותה אחת. 2.3 לעמותה שנייה. חברה, זה לא נמצא ברחוב, למרות שיש החלטות בוועדה שעולות מיליונים. מאות מיליונים, אבל כל אחד מאיתנו יודע שכל גרוש פה הוא חשוב.

בבקשה, אילן.
אילן גילאון (מרצ)
כן, אני רוצה להגיד משהו שהיינו צריכים אולי להגיד אותו מראש. נמצא פה מנכ"ל משרד העבודה, הרווחה, סליחה. אני כל פעם אומר העבודה והרווחה כמו בימים הטובים ההם. תראה, אני מכיר אותו והוא איש משובח ומצוין ואני מציע פשוט שתכנס את הצדדים ותוציא עשן לבן. אני לא אגיד שעד שייצא עשן לבן. אתה תוציא עשן לבן מתוך הסתכלות באמת גם על מדרג השכר כולו, גם מה קורה באופן רוחבי בתוך העמותות, וצריך פה להפיל את חיתתך מה שנקרא, כי אין דרך אחרת ובינתיים נגמרים כאן נזקים, אין פה מה לעשות.
היו"ר אלי אלאלוף
אני ברשותך אדבר, אילן. זה הסכם מאד מיוחד. זה לא הסכם של משרד הרווחה עם העמותות, זה הסכם בין העמותות לעובדים שלהם, ואני הסכמתי מראש להסכם הזה, כי פה זו פריצת דרך לכל הענף הזה, שיש כאלה שאוהבים להשמיץ אותו, למרות שאכלו ממנו ושתו ונסעו על חשבונם. אז אני אומר לך, זה הסכם. אם היינו פותרים את זה דרך המשרד, אני אומר לך, זה היה מסבך ולא היינו מוצאים פתרון, כי היו נכנסים עוד גורמים שאתה מכיר טוב ממני אפילו.

אז אני חושב שיש פה איזו הצעה. בואו נשמור עליה, שהמשא ומתן הוא בין עמותה לבין העובדים.
אילן גילאון (מרצ)
לא, לא, לזה אני אומר. אתה לא חושב שאני בעד בוררות. אני רק אומר שאלי יהיה בעניינים.
היו"ר אלי אלאלוף
לא. הוא בעניינים, מעדכנים אותו, אבל זה - - -
אילן גילאון (מרצ)
מעדכנים אותו?
היו"ר אלי אלאלוף
כן. יש לו עדכון, הוא והחשב שלו. זה באמת יש פה עידוד. ואני שוב חוזר ואני מצטרף לחברים. קחו עוד שבוע, אבל לא יותר. אל תבואו אם אין הסכם ביניכם. או לפחות שיהיה הסכם על א', ב', ג', ו-ד'-ה' במחלוקת. אבל בואו נגמור את הסיפור הזה. תמצאו את הזמן. אל תצאו מהאולם. אני משאיר לכם עד שתיים את האולם. תצאו מפה עם לוח זמנים מסודר ואנחנו תוך שבוע, עשרה ימים, תודיעו לנו ונתכנס, אבל לחצי שעה כדי ללחוץ ידיים.

אוקיי, אז ברשותכם. מה?
אלברט סופר
אנחנו פועלים תחת השבתה.
קריאה
יש אצלנו השבתות יום יומיות.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר, אין לי ברירה. תראו, בינתיים הענף נשבר. אני אומר לכם, אני מקיים דיונים בדברים, אתם הורסים אותו. הורסים אותו. ולי לא איכפת מהענף, איכפת לי מהילדים. ובבקשה, ואני יודע שאתם עושים מאמצים שלא ייפגעו, אבל יש גבול. תפסיקו עם זה. תלכו, תשבו עכשיו, תוך שבוע, עשרה ימים, 48 שעות מראש תודיעו לי, אני מכנס את הישיבה? אוקיי?

בבקשה.
אלברט סופר
חשוב לי להגיד כמה דברים. אלף לגבי ההצעה שלך על הלילות, חשוב לי שיהיו עובדים ערים. אירועים חריגים כאלה או אחרים מדווחים באופן סדיר גם ביום וגם בלילה. אם רוצים לעשות רביזיה בלילות, צריך לקחת בחשבון שגם ככה המחסור בכוח האדם הוא גדול. המחסור יהיה גדול יותר, מכיוון שנכון לעכשיו עשרות עובדים יעזבו את העמותות בגלל השינוי - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי שיטה בחיים.
אלברט סופר
שנייה.
היו"ר אלי אלאלוף
כל מי שמאיים עלי, אני אומר לו תפדל.
אלברט סופר
אני לא מאיים. אני לא מאיים, אני מוסר לך מה המצב.
היו"ר אלי אלאלוף
תאמין לי, יבואו אחרים. יש צעירים מדהימים במדינה הזאת.
אלברט סופר
בסדר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יבואו.
אלברט סופר
נעלמים. הולכים אחרי חצי שנה. זה בדיוק הדבר שאנחנו באים לקחת אותו. ריבונו של עולם - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תפסיק לחשוב ככה. אני הייתי מנכ"ל של - - -
אלברט סופר
אנשים שהכי דואגים לבני הנוער האלה זה אנחנו - - -
אילן גילאון (מרצ)
אדוני, עם היחס הזה גם האחרים שיבואו לא ישארו. זה לא עובד ככה.
אלברט סופר
אבל גם ההצעה שאנחנו מדברים עליה, אתה מדבר על הצעה שהיא נדיבה, אנחנו מדברים על זה שלמרות שההצעה נתפסת פה כנדיבה, אבל מופעל עלינו לחץ לקבל אותה. אני אומר שוב, אנחנו על ההצעה הזאת כרגע לא יכולים לחתום. יש פערים שהם לא גדולים ומשרד הרווחה הוא זה שאחראי על העמותות ועל תקצוב העמותות והוא לא יכול להתעלם מזה. ואם משרד הרווחה מעדיף להמשיך במצב של השבתות ועיצומים, אז בבקשה.

אנחנו לא הצענו דבר כזה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אתה חושב שהעמותות מביאות את הכסף - - -
אלברט סופר
בשביל לעשות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אתה חושב שהעמותות הביאו את הכסף מהקופה הפרטית?
אלברט סופר
לא, לא, אני יודע שהם לא הביאו מהקופה הפרטי.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אתה יודע.
אילן גילאון (מרצ)
הפער ביניכם הוא מיליון שקלים?
אסף שמול
הפער בינינו הוא סיפור הלילה וסיפור הלילה - - -
אילן גילאון (מרצ)
לא, לא, עזוב סיפור. כמה עולה סיפור הלילה? בסופו של דבר זה כסף.
אסף שמול
ההצעה קיימת לממן את שעות הלילה. אנחנו ביחד עם משרד הרווחה. הנושא הזה הוא נושא מקצועי ויש החלטה שאנחנו מפצלים את הלילה בדיוק מהדברים שאמר יושב הראש. הדבר הזה קיים ואנחנו נבצע תהליך של הטעמה של חודשיים-שלושה-ארבעה והמדריכים בלילה יקבל שכר מלא, פנסיוני. הדבר נמצא. הוא קיים.

יש התנגדות לפצל את הלילה, פשוט מאד. יש התנגדות בסופו של דבר לזה שיהיה מדריך ער בלילה. אין התנגדות של העובדים להוסיף עובד נוסף. זה, אם משרד הרווחה ישלם את זה, אנחנו נשמח כולנו, אבל זה כנראה לא יקרה. ההצעה קיימת על השולחן והיא מממונת ואנחנו בדרך לשם בתהליך של הטמעה. אנחנו עשינו תהליך כזה עם תגבור של מדריך נוסף במשמרת.

עד לפני שנה עבדנו, אדוני, עם מדריך אחד. באה חסות הנוער, אמרה יותר הדבר הזה לא קיים. היה תהליך יפה, בשיתוף העובדים. כל המשמרות כרגע הן עם שני מדריכים. אנחנו יודעים לעשות את התהליך הזה. אנחנו רוצים את הסכמת העובדים. אנחנו רוצים להתקדם קדימה. שאר הדברים הם ניתנים לגישור. סיפור הלילה הוא הסיפור המרכזי והוא מתוקצב ואנחנו רוצים להתחיל אותו.
אלברט סופר
המשמעות פשוט של סיפור הלילה היא מאד מאד פשוטה. מכיוון שאנחנו עובדים במשמרות, אז כשיהיה פיצול הלילה, מדריכים יצטרכו לעבוד משמרות של 8 שעות גם בלילה - - -
אסף שמול
80 אחוז מה - - -
אלברט סופר
לא, לא, אני מדבר כרגע על המצב הנתון.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע, באמת - - - כן, בבקשה.
אלברט סופר
אני אומר, צריך להבין את זה. זה יביא למצב שנצטרך לעשות משמרות של 8 שעות, זאת אומרת יותר פעמים בשבוע כדי להגיע לאותו שכר שנוכל. זאת אומרת, אנשים ש - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
רגע, איך קוראים לך?
אלברט סופר
אלברט.
יגאל גואטה (ש"ס)
אתה יכול לחזור עוד פעם על הסיפור הזה שאני לא מבין אותו עם חילוקי הדעות לגבי הלילה?
אלברט סופר
אני אומר, כיום אנחנו עושים משמרות שמתחילות בצהריים ונגמרות למחרת בבוקר, כשהלילה מוגדר כשינה. לא משנה, הולכים לישון בעשר, בשתים עשרה, בשתיים, לא משנה, זאת משמרת אחת שלמה.
יגאל גואטה (ש"ס)
מה זה מוגדר כשינה?
אלברט סופר
זאת אומרת שעות עבודה במנוחה. השעות מעשר עד שש בבוקר מוגדרות כשעות מנוחה.
אילן גילאון (מרצ)
הוא קם אם יש צורך.
אלברט סופר
למחרת קמים בשש בבוקר.
יגאל גואטה (ש"ס)
ואיך אתה מתוגמל על זה?
אלברט סופר
אנחנו מתוגמלים על זה על שעות, בוא נגיד באופן כללי, שעות מלאות משעות הצהריים עד השעה עשר ומעשר עד שש בבוקר בשכר מינימום של 25 שקלים לשעה.
יגאל גואטה (ש"ס)
זה על השעות שכביכול מוגדרות שינה.
אלברט סופר
כן.
קריאה
בלי הפרשות לפנסיה.
אלברט סופר
העניין הוא, ברשותכם. זה כמובן בלי הפרשות לפנסיה, שעות הלילה. העניין הוא כזה, ברגע שיעשו פיצול כמו שמוגדר ואני שוב פעם לא נכנס לפן המקצועי, כי אני יכול להבין את הפן המקצועי במיוחד בהוסטלים, כי במעונות יש שומרי לילה ערים ויש מדריכים בעירות לצד מדריכים ישנים, אבל העניין הוא כזה: ברגע שיפצלו, אנחנו נעבור למשמרות של שמונה שעות, שזה פי שניים - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
סליחה על הבורות, אתה יכול להסביר לי מה זה יפצלו?
אלברט סופר
יפצלו זאת אומרת שהדרישה של מדריך ער בלילה זה אומר שמדריך יבוא או בשתיים בצהריים או בעשר ומעשר עד שש בבוקר ער. זאת אומרת לא יהיה יותר מדריך ש - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
צריך להיות ער.
אלברט סופר
מדריך אחר.
יגאל גואטה (ש"ס)
שלא יהיה מדריך שעובד מהצהריים עד הלילה ובלילה ישן עד הבוקר, אלא בערב יבוא מדריך חדש. ערני.
אלברט סופר
כן. זאת אומרת ערני מצד אחד, מצד שני גם יכול להיות ויכוח מקצועי ויש ויכוח מקצועי, על זה שמדריך שעושה משמרת עם בני הנוער קם איתם בבוקר ומכיר ויודע מה היה במשמרת קודם ועושה איתם את הבוקר, מוביל אותם לבית הספר אם זה במעונות וגם בהוסטלים. הם צריכים את הליווי המקצועי הזה. אבל המשמעות מבחינת השכר שלנו זה אומר שנצטרך לעשות יותר משמרות בחודש פר שבוע וכו' - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
מה זה יותר משמרות? אין לך אפשרות הרי לעשות משמרת לילה לפי זה.
אלברט סופר
לא, אז אני צריך לעשות - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אתה צריך לעבוד יותר ימים. יותר ימים, ואני יכול לבקש לעבוד רק בלילה כל הזמן.
אלברט סופר
ובמידה ואני עושה משמרת לילה, אז רבים מהמדריכים כמובן צריכים השלמה, יש עוד עיסוקים. הם או סטודנטים או שיש להם עבודה נוספת שהם עושים. אתה מתאר לעצמך מצב שמדריך עושה לילה והוא הולך אחרי זה ללמוד או שהוא הולך לעשות את העבודה הנוספת שהוא צריך לעשות בשביל להשתכר. או אם מישהו יש לו ילדים, לא משנה, כמוני, יכול להחזיק עבודה ב-7,000 שקלים. אני צריך עוד עבודה, עכשיו יפצלו לי, אני אצטרך לעשות יותר משמרות פר שבוע, זה אומר שנגמר הסיפור וכל ההעלאה שאנחנו מדברים עליה, מה שמציעים לנו, היא בטלה ב-60 מבחינת השכר. זה מה שזה אומר.
קריאה
זה ממש לא נכון. זה ממש לא.
יגאל גואטה (ש"ס)
סליחה, אם אני הבנתי טוב מיושב הראש, הנושא של הלילה, אני לא יודע, אני לא מבין מבחינה מקצועית, אבל זה מקובל שמדריך יישן כל הלילה ויתעורר רק כשאיזה מישהו צועק או משהו?
אלברט סופר
יש, במעונות.
יגאל גואטה (ש"ס)
אני הבנתי נכון? ככה - - - התייחסות של בן אדם ער בלילה. אני לא יודע איך זה מקובל - - -
אסף שמול
יש כמה סוגים של מסגרות.
יגאל גואטה (ש"ס)
מה, זה זה כמו רופא תורן, שיש ניתוח חירום הוא קם?
אסף שמול
יש כמה סוגים של מסגרות. יש הוסטלים רגילים בתוך הקהילה, שבהם נמצא מדריך אחד שמגיע בשעה ארבע אחר הצהריים ונמצא עד שעות הלילה. בעצם הרעיון הטיפולי הוא שהוא משכיב את הנערים לישון והולך לישון גם כן ומתעורר בבוקר ומעיר אותם, ובעצם הוא מבלה איתם את כל המשמרת. זה ההוסטלים הרגילים.

יש את ההוסטלים הייחודיים, שבהם ההשגחה הנדרשת היא השגחה גבוהה יותר ובהם תמיד נמצא מישהו שהוא ער בלילה לפחות, ביחד עם המדריך הישן. אנחנו לא מתכוונים לפגוע במקומות האלה שקיים כיום מדריך ישן. אנחנו לא מתכוונים לפגוע בדבר הזה, אלא לעשות פיצול של משמרות.

מה המשמעות של פיצול של משמרות? משמרת תהיה מהשעה ארבע עד שעות הלילה, עשר, אחת עשרה, אנחנו נקיים על זה דיון, כל הוסטל וכל מסגרת לפי הצרכים שלה. יגיע מדריך אחר, בדיוק כמו שעובדים ב-80% מהמסגרות הפנימיתיות בארץ. הדבר זה יאפשר למישהו שמגיע והוא רענן, והוא מגיע נקי, והוא עושה סיבוב וקודם כל אומר למדריך – לך תשתה קפה. ואחר כך הוא עושה סיבוב אצל הנערים וחווית הביטחון בלילה תגבר.
יגאל גואטה (ש"ס)
רגע, והמדריך הולך הביתה?
אסף שמול
והמדריך השני הולך הביתה.
יגאל גואטה (ש"ס)
הראשון.
אסף שמול
הראשון, בדיוק. אבל בחלק נכבד מהמסגרות יישאר בנוסף גם מדריך ער. בעצם מה שאנחנו מייצרים זה משמרת אחת נוספת.
יגאל גואטה (ש"ס)
רגע שנייה, אני לא הבנתי, אתה אומר גם מדריך ערב. זה בנוסף?
אסף שמול
לצורך העניין אנחנו מפעילים, חסות הנוער מפעילה בערים הגדולות קורות גג. קורת גג היא מסגרת שאליה בכל רגע נתון, בראשית אדוני מכיר היטב, כל רגע נתון יכול להיקלט בה נער או דרך הפניה של מסגרת או שהוא פשוט מגיע ודופק על הדלת.
יגאל גואטה (ש"ס)
או שהמשטרה מביאה לכם.
אסף שמול
במסגרת הזאת כל הזמן מגיעים דרך חדרי מיון, ניידות של על"ם, חדרי אשפוז, עובדים סוציאליים באשר הם מפנים אל המקום הזה. עכשיו, שם כל הזמן יש לפחות שני אנשי צוות גם מרמת ההשגחה שנדרשת במקומות האלה, גם מזה שבעצם לא לגמרי מכירים את הנערים עצמם, בניגוד להוסטלים שיש קשר בין העובדים לבין הנערים.

במקום כזה, בעצם מה שיש, שיגיע מדריך אחד ויעשה משמרת מארבע עד תשע ובלילה הוא ילך לישון ובשעות השינה יקבל על שעות שינה. יגיע מדריך אחר שיעשה משמרת מארבע עד עשר, עד אחת עשרה בלילה, ושם יתבצע הפיצול הזה ויגיע מדריך שהוא ער והוא צריך להיות רענן והוא צריך להחזיק את הלילה בעירות מאלה, והוא גם צריך להיות מתוגמל, בדיוק כמו שאמר יושב הראש, באופן מלא על הדבר הזה, ופנסיוני. וההצעה הזאת היא על השולחן במשך שנה.

והדבר הזה הוא מה שכל הזמן לא מאפשר. עכשיו, אני מבין את העובדים שאומרים תראו, זה משבש לנו וזה מבלבל אותנו וזה ישנה את הרגלי העבודה שלנו וצר לנו, אבל בסופו של דבר העסק הזה מטפל בילדים. לא בנו ולא בכם. בילדים. זה הדבר היחיד שקיים פה.
אילן גילאון (מרצ)
אבל למה אתם לא מפרידים פונקציונאלית בין מה שאתם צריכים שעות ערות לבין מה שהתשלומים שלכם. מה זה קשור? הרי מה שאתה אומר, הפונקציה שאתה צריך זה שיהיה לך כל הזמן בן אדם ער. כלומר, שניים עובדים שם, נכון?
אסף שמול
בחלק מהמקומות. כל הזמן - - -
אילן גילאון (מרצ)
אתה יכול לבנות את המצב הרוטציוני שלך ככה שיהיה לך כל הזמן את מה שאתה צריך. בכל זאת הוויכוח הוא על התשלום.
אסף שמול
זה מה שאנחנו שמים על השולחן, זה בדיוק מה שאתה אומר - - -
שי שער
הויכוח הוא לא על התשלום. הויכוח הוא לא על התשלום.
אילן גילאון (מרצ)
נו אז על מה? על העיקרון? חברה, יש לי חדר מלא עקרונות, אני יכול ל - - -, תאמינו לי. אני מבין את העניין.
אסף שמול
לא אנחנו העיקרון.
אילן גילאון (מרצ)
אתה צריך פונקציונאלית שיהיה כל הזמן בן אדם אחד ער ולידו בן אדם אחד ישן שיעזור לו. אולי ככה, אני לא יודע אם אני מגדיר את זה בדיוק נכון.
קריאה
לא בכל המקומות.
אילן גילאון (מרצ)
שני אנשים שישנו ויעזרו לו, או שניים ערים ואחד שיעזור להם. מה זה משנה בסופו של דבר?
שי שער
לא, אבל אני חייב להגיד משהו בעניין הזה.
אילן גילאון (מרצ)
בסופו של דבר זה עניין של כסף, בואו.
שי שער
אני חייב להגיד גם משהו בעניין הזה. אנחנו בעמותת ענ"ב, אני מסכים עם אסף, בחלק מהמסגרות יש - - -
אילן גילאון (מרצ)
מה אתם לא אותו דבר?
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא, זה שתי עמותות.
שי שער
אנחנו שתי עמותות.
אילן גילאון (מרצ)
אצלכם יש ערות בלילה?
שי שער
אצלנו יש מדריכים במעונות. במעונות יש לנו מדריכים שהם ערים בלילה ויש לנו מדריכים שהם ישנים בלילה.
אילן גילאון (מרצ)
באותו זמן?
שי שער
כן, אבל זה מסגרות שהן גדולות. אנחנו דווקא בעניין - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
מה זה מסגרות גדולות, סתם להגדרה.
שי שער
ששם יש הרבה יותר חניכים. יש שם 40, 60. שם יש יותר מדריכים, שם יש יותר קבוצות. על המעונות האלה, גם שם נדרש מדריך ער שיהיה בכל קבוצה. אבל אנחנו דווקא מתוך הנכונות הזאת אנחנו אמרנו, אנחנו ניקח פרק זמן של שנה, אנחנו נתגבר את המדריכים הערים בתוך המסגרות האלה יותר ממדריכים ערים שהיו עד היום, ואנחנו נעשה את זה בתהליך של שנה, ולאט לאט עם הזמן אנחנו נחייב שיהיה מדריך ער. גם את זה דחו. גם את זה לצערי הרב - - -
אילן גילאון (מרצ)
יש אנשים שלוקח להם יותר משנה להתעורר.
היו"ר אלי אלאלוף
כן בבקשה, ניצן אחרונה ואני סוגר את הישיבה.
ניצן תנעמי
נושא פיצול המשמרות הוא באמת מורכב, כי הוא מאד שונה בין מסגרת למסגרת. בשורה התחתונה מה שאנחנו אומרים, יהיה הסכם מצוין, תנאי המדריכים יהיו הרבה יותר טובים, אבל עם הפיצול הם יצטרכו לעבוד הרבה יותר כדי להגיע לשורה התחתונה, לאותה שורה תחתונה בתלוש.

ולכן זו בעיה וזה כן, זה עניין של כסף. השינוי הזה יגרום למדריכים להיות מחויבים להרבה יותר ימי עבודה כדי להגיע לאותו שכר.
שי שער
אבל באותן שעות. סליחה שאני מתערב.
ניצן תנעמי
לא, זה להרבה יותר - - -
שי שער
כי את יודעת טוב מאד שהמדריכים יעבדו את אותן כמות של שעות ויקבלו הרבה יותר.
היו"ר אלי אלאלוף
בואו נאפשר לחייל מילואים.
מקסים מרק
כן, קצין מילואים. קוראים לי מקס מרק, אני עובד במעון נווה חורש בעמותת ענ"ב. אני אומר באמת בשתי מילים. אני באמת, כמו שאלברט ציין, אני מסכים פה עם חלק מהדברים, אבל בשורה התחתונה, הלכה למעשה, אני עובד כבר שנה שישית בחסות הנוער, שזה פרק זמן לא מבוטל ואני עובד באופן מסוים.

עכשיו, ההצעה שבעצם העמותות, או בעצם כלל החסות מה שהם מציעים, זה יגרום לי לעבוד כפול ולא פחות, כפול בשביל אותה משכורת. וזו פגיעה אנושה בשכר. לי זה יגרום, מה שהעמותה מציעה, תוך שנה אני אצטרך לחפש עבודה.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה יכול להסביר לנו.
אילן גילאון (מרצ)
הרי כל השינוי נעשה כאן כדי שהאנשים האלה לא יצטרכו ללכת ולכלכל את עצמם בעוד משרה. זה היעד המרכזי. איך אני יודע שזה לא עובד? כי עובדה שהם לא מרוצים. ואני מכיר גם את זה. זה לא איזה חמדנים.

אבל בואו, את הפערים האלה אפשר לסגור. חלק מהשעות יהיו ערות וחלק יהיו ישנות, זה לא מה שמשנה. בסופו של דבר הכל - - - ואתה אמרת נכון, ביניכם יש מיליון שקלים פער וזה הפער שצריך לסגור.
היו"ר אלי אלאלוף
בואו נשמע איך אתה מגיע לזה. עבור אותן שעות אתה מקבל פחות?
מקסים מרק
מבחינה כספית כל משמרת מלאה, ארוכה בלשון ההסכם, היא שוות ערך לשתי משמרות קצרות שהעמותות רוצות לעשות. זה בשורה התחתונה.
ניצן תנעמי
לא, לא, השכר יהיה יותר גבוה, הוא יהיה באותו תעריף של היום ויהיה פנסיוני. הפנסיוני זה עוד 20% תוספת של קרן השתלמות ו - - -
מקסים מרק
אני רק אחבר אתכם למספרים. זאת אומרת בשביל שזה יהיה שכר יותר גבוה ועדיין לא יפגע בי, צריכים עלייה פה של 100% נוספים. זה כפול.
ניצן תנעמי
אבל אתה לא יכול - - -
היו"ר אלי אלאלוף
שוב, אז אני מצטער, אני רוצה לסיים את הדיון. ברשותכם, תלכו, זה עכשיו תלוי בכם. אני לדעתי תוך שבוע עשרה ימים אתם יכולים לסיים את הויכוחים ביניכם. תבואו ברגע שאתם מוכנים, תתקשרו אלינו ואנחנו תוך 48 שעות מקיימים דיון דחוף של חצי שעה ומסיימים את הסיפור.
ניצן תנעמי
אבל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא, לא, אני לא. גמרתי את הדיון. אתם רק - - -
ניצן תנעמי
אבל העמותות לא הגיעו לפה. העמותות אמורות להעביר לנו כסף, העניין הוא קריטי. אנחנו לא יכולים להגיע ל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אה, כל עוד שזה היה טוב, זה היה הכתובת. עכשיו שזה כבר לא טוב לכם, אתם מפסידים לדון?
ניצן תנעמי
לא, לא, זה לא מה שאמרתי.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אני מציע, אין לי סמכות להרחיב את הדיון. אם אתם רוצים תמשיכו. גם אני בין אלה שיודעים להרים ידיים. לעצמי, לא חס וחלילה על אף אחד.

אז או שתקיימו את הדיון כפי שהתחלתם, ואם תגיעו למסקנה שזה לא ממצה, זה לא מתאים, תפוצצו גבוה יותר ואז תראו אם תמצאו.
ניצן תנעמי
זה לא מה שאמרתי.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שמצאתם פה אוזן קשבת. יותר מזה, כר לדיון שלא היה לכם במקום אחר, ואת יודעת להשוות, כי אני בטוח שאת פעילה, ניצן, במקומות אחרים.

פה יש לכם אפשרות לדון. אם היינו משאירים את זה, ואני אומר לכם באחריות לאישית מלאה, רק דיון בין העובדים לבין הרווחה, בכלל לא הייתם מתקרבים לפיצוי הזה, שהוא לא רע. אז אם אתם רוצים, תמשיכו במתכונת הנוכחית. לא רוצים – אנחנו נרים ידיים ונסתלק מהדיון הזה וגמרנו. פשוט.

הוועדה היא לא מקום למשא ומתן בין הצדדים, בין מעסיק לעובד. אז אני חושב שהנושא הזה הוא מאד רגיש ואני מודה, באופן אישי אני מאד רגיש לחסות הנוער ובכלל לכל המסגרות הפנימתיות, אבל הגיע הזמן שתסיימו ביניכם את הסכסוך.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:52.

קוד המקור של הנתונים