ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 09/02/2016

תקציבים עקיפים למשטרת ישראל וקידום תהליכי התייעלות בארגון, הצעתו של ח"כ מיקי לוי - במסגרת ציון הכנסת את יום ההצדעה למשטרת ישראל

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 269

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, ל' בשבט התשע"ו (09 בפברואר 2016), שעה 13:15
סדר היום
תקציבים עקיפים למשטרת ישראל וקידום תהליכי התייעלות בארגון, הצעתו של ח"כ מיקי לוי - במסגרת ציון הכנסת את יום ההצדעה למשטרת ישראל
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

איתן ברושי
מוזמנים
סנ"צ קובי אזיקרי - רמ"ד תכנון תקציבי באג"ת, משטרה, המשרד לביטחון הפנים

נצ"מ ודים גודון - רמ"ח משאבים באג"ת, משטרה, המשרד לביטחון הפנים

רפ"ק אוראל אברהמי - ר' חוליית מקרו תקציב, משטרה, המשרד לביטחון הפנים

אודיה אריאלי - עובדת חו' מקרו תקציבי, משטרה, המשרד לביטחון הפנים

צביקה טסלר - ראש אג"ת הנכנס, משטרה, המשרד לביטחון הפנים

מרינה גרינשפון - ראש חוליית גורמי חוץ באג"ת, משטרה, המשרד לביטחון פנים

נירית ישראלי - אגף התכנון, ר' מדור, משטרה, המשרד לביטחון הפנים

איתן גולדפלם - ר' חטיבת תקציבים, משרד לביטחון הפנים

אמיר אדרי - רכז בט"פ, משרד האוצר

יובל פרידמן - מנהל מינהל כספים ומשאבי אנוש, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

שאול בשור - המשמר החברתי

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהל הוועדה
טמיר כהן
קצרנית פרלמנטרית
אושרה עצידה

תקציבים עקיפים למשטרת ישראל וקידום תהליכי התייעלות בארגון, הצעתו של ח"כ מיקי לוי - במסגרת ציון הכנסת את יום ההצדעה למשטרת ישראל
היו"ר משה גפני
רבותי, אני ממשיך את ישיבת ועדת הכספים. אני עובר לסעיף האחרון בסדר היום. רבותי, ביקש חבר הכנסת מיקי לוי במסגרת יום ההצדעה למשטרת ישראל לקיים דיון בוועדת הכספים על תקציבים עקיפים למשטרת ישראל לקידום תהליכי התייעלות בארגון. אני מתנצל על התארכות הדיונים הקודמים. אבל אנחנו נקיים את הדיון וננסה למצות אותו בעניין הזה.

נפתח בנושא התקציבים, בבקשה.
ודים גודון
ודים גודון, ראש מחלקת משאבים במשטרת ישראל. אנחנו נדבר על שני דברים. נדבר קצת על איך נראה תקציב משטרת ישראל.
היו"ר משה גפני
אגב, פעם ראשונה אני רואה שמאגף התקציבים עוברים למשטרה.
קריאות
כי זה פעם ראשונה. יש עוד אחד בכבאות.
היו"ר משה גפני
לא, על-פי רוב מאגף התקציבים עוברים לכי"ל. אבל לא חשוב.
ודים גודון
למה? רותם עבר למשרד הביטחון הפנים.
היו"ר משה גפני
בטח, בטח. אבל זה בתוך המערכת.
ודים גודון
אני רואה בזה שליחות. נציג את תקציב המשטרה קצת ונדבר טיפה על תהליכי ההתייעלות. נדבר גם על הנושא של ראיה עסקית, ראיה שמשטרת ישראל החלה בתהליכים של להסתכל גם על כסף של משלם המסים. הדברים האלה גם חשובים לנו ואנחנו רואים בזה ערך חשוב.

תקציב משטרת ישראל בתוך תקציב המשרד לביטחון הפנים – אנחנו מהווים סדר גודל של 70% מתוך תקציב המשרד. קצת יותר מ-10.5 מיליארד שקל - 10.700. בתוך המשרד יש לנו עוד שב"ס שזה 3.2 מיליארד שקל. יש לנו כב"ה שנכנסה לתקציב המשרד לפני שנתיים בעקבות החקיקה. יש רשות להגנה על עדים והתקציב של המשרד לביטחון הפנים עצמו.

עכשיו קצת נדבר על תקציב המשטרה. כמו שאמרנו, תקציב המשטרה זה 10 מיליארד שקל, 700 מיליון שקלים, כמעט 800. ברובו זה תקציב מאוד קשיח. מורכב מתקציבי שכר וגמלאות שמהווים כ-80% מסך תקציב המשטרה. 2.2 מיליארד שקל זה תקציב הקניות שזה נשמע שאפשר ללכת ולקנות כל מיני דברים. אבל בפועל מדובר על אחזקות, על תחזוקות, על תקציבים מאוד קשיחים שזה דלק, ארנונה, שכירות וכו'. אין שם הרבה מאוד משחקים. חלק מאוד קטן מתקציב המשטרה זה תקציב הפיתוח. הוא כ-2%. זה לא בדיוק לפי מיונים כלכליים, זה לפי הוצאה בפועל, ומדובר קצת פחות מ-200 מיליון שקל.
היו"ר משה גפני
לכן הציעו להעביר את הגמלאות לסעיף מיוחד בתקציב המדינה? אני רואה שזה לוקח פה רבע מהתקציב.
אמיר אדרי
אמיר אדרי, אגף התקציבים, משרד האוצר. אנחנו עושים את זה בכוונה. בניגוד לגמלאות הרגילות במשרדי הממשלה שלעובדים וגם לארגון אין שליטה על גובה הגמלה, אין שום השפעה, לגופי הביטחון שזה צבא, משטרה ושב"ס יש השפעה מסוימת.
היו"ר משה גפני
אני שאלתי על המשטרה בכדי לקבל תשובה על הצבא.
אמיר אדרי
יש השפעה מסוימת על תקציב הגמלאות. לכן, אנחנו חושבים שזה יהיה נכון ש- - -
היו"ר משה גפני
מה ההשפעה? למה זה שונה מהמשרד להגנת הסביבה?
אמיר אדרי
קודם כל, המפכ"ל יכול לקבוע תוספת אחוזית לפנסיה. על-פי חוק הוא יכול להוסיף עד 6% בפנסיה גם בצבא, גם במשטרה וגם בשב"ס.
היו"ר משה גפני
ובשירות המדינה הרגיל?
אמיר אדרי
אין, אין דבר כזה. כל עובד, מי שנמצא בפנסיה תקציבית מקבל 2% על כל שנת עבודה, ולא יותר מ-70%. כלומר, על כל שנה שהוא עבד הוא מקבל 2%, וברגע שהוא מגיע לשנה ה-35 הוא מוגבל. הוא מקבל 70% מהמשכורת האחרונה שלו לטובת הפנסיה שלו. במשטרה למפכ"ל וגם לרמטכ"ל וגם לנציב שב"ס יש יכולת להגדיל לגופי הביטחון.
היו"ר משה גפני
בלי אישור שלכם?
אמיר אדרי
בלי אישור שלנו. כבר שנים נלחמים ב- - -
היו"ר משה גפני
המפכ"ל יכול לקחת גמלה של שוטר ולהעלות את זה ב-2%, 4%?
אמיר אדרי
כן, ב-6 גם.
ודים גודון
המפכ"ל למשטרה הוא כמו נציב שירות המדינה לחוק שירות המדינה גמלאות. גם נציב שירות המדינה יכול לעשות הגדלות אחוזיות וזה בסמכות נש"מ. במשטרה זה סמכות מפכ"ל, ובצבא זה סמכות רמטכ"ל.
אמיר אדרי
מעבר לזה, יש להם עוד היבטים שהם משפיעים על הגמלה. גם המשטרה יכולה לקבוע. אנחנו נותנים תקן למשרד רגיל. הוא קובע מה דרגת התקן על-ידי הנציבות. נציבות המדינה מגדירה מה השכר של העובד. במקרה של המשטרה, שם המשטרה יחד עם המשרד קובעים את התקן ואיזה דרגה הוא. לכן, יש להם השפעה על השכר.
היו"ר משה גפני
זה כמו יושב-ראש הכנסת עם עובדי הכנסת? אתם יודעים מה זה יושב-ראש הכנסת? הוא נקרא נציב שירות המדינה פה.
ודים גודון
בדיוק, זה כן. נציב שירות המדינה הוא אחראי על 60,000 עובדי מדינה והוא קובע להם גם מתחי דרגות, דרגות שכר וכו'. זה אחריות נציבות שירות המדינה. אחריות נציבות שירות מדינה לא חלה על משטרה, שב"ס, גופים ביטחוניים וצה"ל. מפכ"ל, לצורך העניין, הוא נציב שירות המדינה של המשטרה והוא קובע מה שקובע נש"מ.
היו"ר משה גפני
כן, את זה הבנתי. יש לי השגה לגבי העניין הזה וכנראה יתקיים על זה דיון. המשטרה פחות מטרידה בעניין הזה, מה שמטריד בעניין הזה זה הצבא. תקציב הביטחון הפך להיות פה נושא שהיא סוגיה מרכזית, וחלק גדול מזה זה הגמלאות.
ודים גודון
היום גם כשכל הדברים בגמלאות הם מאוד קשיחים, הם עברו לחוק, כמעט ואין. ידידי אמיר מדבר על הגמישות, כמעט ולא קיימת גמישות.
היו"ר משה גפני
אז למה זה צריך להיות בתקציב המשטרה?
אמיר אדרי
אני מסביר שקיימת גמישות מסוימת גם באמצעות תוספות אחוזיות וגם באמצעות קביעת דרגה - נושא השכר, וזה מתרגם לגמלה.
היו"ר משה גפני
יכול להיות שנקיים על זה דיון ונזמין גם אתכם. זה נושא. הנושא של הגמלאות הוא נושא גם בצבא וגם במשטרה. אבל, בעיקר בצבא.
אמיר אדרי
אין בעיה. זה נושא מעניין עם הרבה פוטנציאל.
היו"ר משה גפני
כן, זה גם משנה. אתה שומע ברחוב שתקציב הביטחון גדל ב-7 מיליארד שקל פתאום, ומתברר שחלק מהכסף זה גמלאות.
אמיר אדרי
רק במשפט, אני לא רוצה להרחיב על זה. זה נכון שזה יישב בגופים. זה נכון שתקציב הגמלאות יחנה בתוך תקציב גופי הביטחון. זה נכון כדי שהם יפנימו את העלות. אם היינו מנתקים את זה הם לא היו רואים את המחיר.
היו"ר משה גפני
משרד הביטחון חולק עליך.
ודים גודון
אנחנו גם חולקים. לא באנו לפה להתווכח, אבל כעיקרון אנחנו גם חולקים.
היו"ר משה גפני
פה זה המקום היחיד שאתם צריכים להתווכח.
ודים גודון
אדוני היושב-ראש, אם אנחנו כבר מדברים על זה אז אנחנו אומרים שכמעט ואין לנו השפעה. הכול בחוק.
היו"ר משה גפני
אתם חולקים על האוצר.
ודים גודון
כן, למרות שהדיון הזה לא כל כך התקיים.
היו"ר משה גפני
אחרי זה אפייס ביניכם, אבל קודם כל תגיד לי את העובדות. אתם חולקים על זה, אתם אומרים שהגמלאות לא צריכות לחנות אצלכם.
ודים גודון
אנחנו לא קיימנו דיון על זה מול האוצר.
היו"ר משה גפני
לא חשוב.
ודים גודון
לצורך העניין, דיון נכון לעכשיו, אז כן.
היו"ר משה גפני
מצאתי, חשבתי שיהיה משעמם. אני אומר לכם את עמדתי. היתה לי הרבה ביקורת גם כשניהלתי את הוועדה המשותפת של תקציב הביטחון בגלל שהיה צריך לסיים את זה מהר. אני העברתי פה הרבה כסף מעבר לנושא של התקציב. אישרנו את תקציב המדינה ושבועיים אחרי זה אני מעביר פה עוד כמה מיליארדים והיתה על זה ביקורת ציבורית.

מתברר תוך כדי הדיונים, מה שידעתי קודם, שכשאנחנו מדברים על תקציב הביטחון אנחנו בכלל לא מדברים על תקציב הביטחון. כשאנחנו מדברים על תקציב הביטחון אנחנו מדברים על שכר - -
קריאה
אגף שיקום.
היו"ר משה גפני
כן, בוודאי. ואנחנו מדברים על גמלאות שזה לכל הדעות לא קשור לתקציב הביטחון. זה מדובר על ביטחון פנסיוני של עובדים שהיו בצבא, עובדים שהיו במשטרה, עובדים שהיו בשב"ס. בסדר גמור, אבל זה לא חלק מהדיון בכלל. כשאתם תתעקשו אז תהיה בעיה. אבל אני רוצה לפתוח בדיון בעניין הזה. אני רוצה לפתוח בדיון עם הצבא ועם המשטרה ועם השב"ס, האם תקציב הגמלאות צריך להיות בסעיף מיוחד בתקציב המדינה ששם יש את הגמלאות, גם של עובדי המדינה, גם של אלה שזכאים לגמלאות מתקציב המדינה, וגם כוחות הביטחון. כוחות הביטחון – קרי, צבא, משטרה, שב"ס, האם זה צריך להיות בסעיף נפרד?

למה אני אומר את זה? מה זה כבר משנה הרי זה אותו כסף? מה זה משנה אם זה נמצא פה או נמצא שם? אז הדיון על תקציב הביטחון או אז הדיון על תקציב המשטרה הוא באמת תקציב על הגופים האלה. הגמלאות זה לא חלק מהדיון. זאת עמדתי. אני לא יכול לעשות את זה לבד. אני צריך את שר האוצר, אני צריך את נציב שירות המדינה, אני צריך את המפכ"ל, אני צריך את הרמטכ"ל – זה ברור. אבל זה מה שהיה צריך להיות אם היו פועלים בהיגיון.
אמיר אדרי
החשש שלנו כמשרד האוצר זה שאם נלך למהלך כזה כפי שאתה מציע, גופי הביטחון השונים, לרבות, שב"כ, מוסד - כולם, בעצם לא יראו את המחיר של ההחלטות שלהם. כלומר, אם נניח יש למפכ"ל יכולת להשפיע בדרך כלשהי על הגמלה, אם זה באמצעות תוספות אחוזיות שכרגע הסברתי, או באמצעות קביעת דרגות, הוא לא יראה את המחיר של ההחלטה שלו, ובכך אנחנו מתמרצים אותו לקבל החלטות מופרזות. לכן, לתפיסת האוצר זה תמיד נכון לשייך את הגמלה לתוך הגוף במידה ויש לו השפעה.
היו"ר משה גפני
הבנתי. יש לזה פתרון, אבל אני לא רוצה להאריך בעניין. יש לזה פתרון. אם אנחנו אכן מעבירים את זה לסעיף נפרד אז תהיה מגבלה גם על הרמטכ"ל וגם על המפכ"ל. תהיה מגבלה, הוא לא יוכל לעשות את זה לבד. לדעתי, גם היום הוא לא יכול לעשות את זה לבד. משרד האוצר רוצה שהגמלאות יהיו בתוך התקציבים הללו מכיוון שאז התקציב הוא גדול והדיון הוא גדול, ואני רוצה שהדיון יהיה ממוקד. אתם לא רוצים שהדיון יהיה ממוקד. אני גם מבין אתכם. אם הייתי משרד האוצר הייתי רוצה דיון ארוך, דיון גדול. אבל זה לא נכון. אנחנו לא מקיימים דיון באמת על תקציב הביטחון, אנחנו לא מקיימים דיון אמיתי על תקציב המשטרה. פתאום מתברר שהנה המעגל הגדול הזה, 26% ממנו הוא בכלל לא תקציב המשטרה.
ודים גודון
בשקף הבא נראה המחשה למה שאומר היו"ר.
אמיר אדרי
יש פתרון אפשרי למה שאתה אומר שהוא טוב לשני הצדדים. אחד, פשוט נפתח סעיף נפרד כמו שאתה רוצה. הוא ישקף את הגמלאות, אבל הוא לא יהיה חלק מהגמלאות הכוללות של שירות המדינה.

.
ודים גודון
יש היום סעיף 12.
אמיר אדרי
בדיוק זו הנקודה – לא סעיף 12. סעיף 12 זה כל הגמלאות הכוללות, אלא סעיף ייעודי שיהיה לגופי הביטחון. נראה לי שאז כל אחד משיג את מה שהוא רצה. אנחנו רצינו שימשיכו לראות את המחיר ואתה רוצה שתהיה לך הפרדה. תוכל לקיים את הדיון על זה, והדיון על זה בנפרד.
ודים גודון
לא בשקף הזה, בשקף הבא נראה כמה תשובות תומכות למה שאמרת.
היו"ר משה גפני
הנה חבר הכנסת ברושי. בבקשה, בוא שב לידי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בזכות המשטרה זכיתי ליד היושב-ראש.
היו"ר משה גפני
עד עכשיו היה הנושא הזה שרבע מתקציב המשטרה או 26% מתקציב המשטרה זה תקציב גמלאות. בכלל לא נוגע לתקציב המשטרה, כמו ביטחון. אני אמרתי להם שלפי דעתי נושא הגמלאות צריך להיות נפרד, הוא לא התקציב שעליו אנחנו מדברים.

ודים, רוצה להראות עכשיו משהו דומה לעניין הזה.
ודים גודון
לא, בשקף הבא. בשקף הזה, לסבר את האוזן, אנחנו רואים את כמות התקנים במשטרת ישראל, כמות התקינה. אנחנו מדברים על 30,000 תקנים. זה תקנים שכוללים הכול, הכול, הכול. זה גם סטודנטים, גם חיילי חובה, גם שח"מים, גם חיילי מג"ב, זה קבע ישיר, קבע עקיף. כל מי שלובש מדים נמצא פה. זה 30,222 תקנים.

אדוני היושב-ראש, השקף הזה קצת ממחיש את הדיון שהיה לפני זה. פה אנחנו יכולים לראות את תקציב המשטרה. בדרך כלל כשבאים למלחמה לא מציגים שקפים כאלה, אבל אנחנו פה שקופים ומציגים הכול. תקציב המשטרה גדל. הוא גדל עם השנים, ואנחנו באמת פה גם בזכות הממשלה גם בזכות הכנסת. בשקף הבא נראה גם מערכים שקודמו בשנים האחרונות.

תקציב המשטרה גדל ובשלוש השנים האחרונות אנחנו יכולים לראות שהוא גדל בכ-600 מיליון שקל כל שנה. אפשר לראות שבמעבר מ-2013 ל-2014, 400 מיליון שקל מתוך ה-600 של הגידול זה גידול בתקציב הגמלאות. בכלל לא היתה לי שליטה על הגידול הזה. זה הכול נבע מתיקון חוק הגמלאות, הצמדת הגמלאות, משינוי הצמדה מהצמדה לפעילים להצמדה של מדד המחירים לצרכן, וזה אצלי בטיס. אני מציג את הגידול וכולם אמר: וואלה, תקציב המשטרה גדל בצורה משמעותית. מתוך זה 400 מיליון שקל זה גמלאות שאין עליי שום השפעה. אני מחויב לפי חוק לשלם את התשלום.
אמיר אדרי
חשוב להגיד, אבל זה הטבה למשרתים. זה כמו לנגדים, לצורך העניין. זה הטבה לשוטרים.
ודים גודון
לא, לא, לא. חבל להיכנס לזה, זה לא הטבה לשוטרים. זה לגמלאים בלבד, רק גמלאים קיבלו את זה
אמיר אדרי
- - - הצמדה למדד, זה הטבה. לולא זה הם היו נשחקים.
ודים גודון
לא, לא. המדד הוא יותר נמוך משכר הממוצע במשק. הם דווקא נשחקו. אבל זה לא הדיון.
היו"ר משה גפני
ואדים צודק. אתם צריכים ללמוד את הדבר הזה במשרד האוצר. צריך להתמודד עם הבעיה כמו שהיא, לא להראות לנו פה גרפים כאלה עולים ולהגיד: תקציב המשטרה עלה. בסדר, תקציב המשטרה עלה, לא עלה. עלו הגמלאות, בסדר.
אמיר אדרי
עלה גם בלי קשר לגמלאות.
היו"ר משה גפני
בסדר, אבל עלה הרבה יותר מתון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, לא הייתי. אבל תמיד הוויכוח הוא החלק היחסי בתקציב כי תקציב המדינה גדל יותר מחלקו של המשטרה בתקציב המדינה, ואז יש פה ירידה מסוימת.
היו"ר משה גפני
הוא טוען שלא. התקציב גדל בגלל הגמלאות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני שואל, אני שואל.
אמיר אדרי
למיטב ידיעתי, לא. הם גדלו ביותר מהגידול - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הייתי העוזר של ברק והנשק העיקרי במשרד הביטחון היה להראות שמשרד הביטחון לא גדל כמו גידול כולל של תקציב המדינה. חלקו של הביטחון בתקציב הכולל הוא לא עלה, הוא ירד כי כל התקציב גדל.
ודים גודון
תלוי איך מציגים את זה, אם מציגים את זה ריאלית, נומינלית. אדוני היושב-ראש, אנחנו מציגים תמונת מצב. אנחנו גם אומרים פה שבזכות הממשלה והכנסת אנחנו קידמנו את המערכים האלה. קודמו פה הרבה מאוד מערכים ב-2015 - 2016. זה בתקציב 2015 - 2016. המכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש מבחינת המשטרה זה אירוע מאוד משמעותי. זה ייקח את הכשרות והדרכות המשטרה למקום אחר לגמרי. זה יעשה את השוטר ליותר מקצועי ויותר מוכשר.
היו"ר משה גפני
מה זה רכבת קלה תל-אביב?
ודים גודון
הרי נת"ע עכשיו מקימה את הרכבת הקלה בתל-אביב. זה עושה הרבה מאוד פקקים.
היו"ר משה גפני
איך זה נוגע אליכם?
ודים גודון
כל ההסדרה – אנחנו עשינו משא ומתן גם מול משרד התחבורה, גם מול נת"ע, על מספר דברים. זה גם הסדרה של נתיבי תחבורה ציבורית. שמנו שם תוספת כוח-אדם כדי שייתנו קנסות ודוחות וגם יפקחו על נת"צ פנוי. זה גם הכוונת התנועה במעגלים שונים. נניח, בהמסגר עכשיו בונים תחנה אז צריך להכווין תנועה למקומות אחרים. יש פקקים וכל מיני דברים, וזה עולה הרבה מאוד כסף.
היו"ר משה גפני
זה לא משהו, יש למשטרה פרויקטים הרבה יותר גדולים מהעניין הזה של הרכבת הקלה בתל-אביב. אבל הכי חשוב זה המעורבות שלכם במגזר החרדי. זה באמת דבר רציני. מעורבות במגזר החרדי גם עולה כסף?
קריאה
כן.
היו"ר משה גפני
כל הכבוד לחרדים, לכל מקום הם נדחפים. מה המעורבות במגזר החרדי? מה מצריך כסף? מה זה שונה ממעורבות במגזר החילוני?
ודים גודון
אנחנו לא קבענו פה שום דבר. זה בהמשך לחקיקה, זה בהמשך לכל הנושא של שח"מים וגיוסים חרדים למשטרת ישראל, אז כל הנושא של התאמות.
היו"ר משה גפני
אה, במעורבות. זה היה נראה שמישהו מהחרדים הולך לבית סוהר.
ודים גודון
לא, לא.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
חס וחלילה.
היו"ר משה גפני
מה "חס וחלילה"? הולכים, מה לעשות? אבל פחות מחלקם היחסי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל המפכ"ל הסביר קודם שהוא רוצה - - -
היו"ר משה גפני
תגיד משפט על זה, לא הבנתי.
ודים גודון
משטרת ישראל צריכה להתאים את עצמה לאוכלוסייה גם ברמה, גם בשירות.
היו"ר משה גפני
הבנתי, לגייס שוטרים. לא הבנתי בהתחלה.
ודים גודון
כן, כן.
היו"ר משה גפני
הישגים יפים – אנחנו יודעים.
ודים גודון
יש הישגים יפים, אבל יש לפנינו גם אתגרים רבים. נדבר עכשיו קצת על אתגרים. בשקף הזה אנחנו מציגים שלפי - - -
היו"ר משה גפני
רגע, רגע. לאן רצת? אה, זה לא קיים אצלנו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ישראל במקום טוב באמצע. אני תמיד הייתי אומר, כמו מקומנו באירוויזיון בערך.
אוראל אברהמי
לגבי ההבדל בין הגרסאות – יש מספר שקפים שהכנו היום, ולכן העלינו את זה דרך המצגת.
היו"ר משה גפני
הבנתי, בסדר - מאה אחוז.
ודים גודון
אנחנו מציגים פה תמונת מצב. זה בהתאם לנתונים של ה-OECD. הממוצע של המדינות זה 2.86 שוטרים לאלף תושבים. אני רוצה להסתייג ולהגיד שלמרות ש - - -
היו"ר משה גפני
אנחנו פחות מהממוצע של ה-OECD?
ודים גודון
טיפה פחות – 2.64, כאשר פה אנחנו לא מציגים את כל השוטרים. מדובר רק על שוטרים ייעודים. זה לא כולל מטות, וזה לא כולל מג"ב-ת"פ בצה"ל.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
נכון לכל הארצות.
ודים גודון
כעיקרון, זה אותה סקאלה. אבל מאוד קשה להשוות.
היו"ר משה גפני
למה זה לא פה? לא הספקתם. מי זה הגבוה?
ודים גודון
הגבוה זה טורקיה, איטליה, בלגיה, סלובקיה - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה בשביל להוריד את האבטלה. אצל אבו-מאזן יש יותר שוטרים. זה הפרנסה היחידה שיש שם.
ודים גודון
אין פה ארצות-הברית שזה עוד יותר. בארצות-הברית זה מגיע לכיוונים של 7 אפילו, אבל זה לא בסקאלה. גם רוסיה - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
שם ראש העיר אחראי על המשטרה, וכדאי לו שיהיו לו הרבה עובדי עירייה.
היו"ר משה גפני
מי זה הנמוך?
ודים גודון
הנמוך זה הונגריה, פינלנד, נורבגיה ויפן.
היו"ר משה גפני
אנחנו באמצע באיזשהו מקום.
ודים גודון
אנחנו באמצע, אבל צריך להבין שמצד אחד קשה מאוד להשוות. מצד שני, יש לנו אתגרים אחרים לגמרי. קודם כל, צריך להבין שאם אנחנו רוצים להגיע לאמצע זה תוספת של 10% מסד"כ. מאוד קשה להשוות גם כי אנחנו גם אחראים על ביטחון פנים וחלק מהמדינות לא אחראיות על ביטחון פנים. באנגליה לוקחים גם את האזרחים. המשטרות הן שונות, מאוד קשה להשוות בין משטרות. לכן, לשקף הזה צריך להתייחס בעירבון מוגבל.

בגלל המציאות הביטחונית הנוכחית אנחנו נאלצים להתמודד עם המציאות הזו בשתי דרכים: דרך אחת היא דרך תקציבית שיש הרבה מאוד אירועים חריגים ובלתי צפויים מראש, ועוד מעט נדבר עליהם. דרך שנייה היא ניוד כוחות פנים ארגוניים, וגם על זה נדבר.

לגבי המשמעויות התקציביות של אירועים חריגים – אנחנו מדברים על כמה מהן בשנה וחצי האחרונות. צוק איתן – המשמעות מבחינת משטרת ישראל זה לא מיליארדים, אנחנו לא צבא. אבל גם מבחינתנו המשמעות היא כמעט כ-90 מיליון שקל. שומרי חומות - המבצע שבא מיד אחרי צוק איתן, 53 מיליון שקל. שומרי הבירה – זה מבצע שמתקיים אפילו עד עכשיו, וזה כל האירועים שקורים עד היום, עוד 75 מיליון שקל. כל הדברים האלה לא נכללו בדיוני תקציב מול האוצר. אנחנו לא ישבנו עם משרד האוצר ואמרנו: עוד מעט יהיה שומרי בירה או שומרי חומות, ובואו נראה איך אנחנו מתקצבים וסוגרים את זה. הדברים האלה הם בלתי צפויים ואנחנו צריכים גם לנהל תקציב בעולם של אי-ודאות. אני חושב שיש לנו מערכת יחסים מאוד טובה מול משרד האוצר, מול משרד לביטחון הפנים, כשחלק מהדברים אנחנו כן משופים, חלק לא. אבל יש לנו שיח ויש לנו דיונים בנושאים האלה.

לגבי ניוד כוחות – הרבה מאוד כוחות משטרת ישראל שמה בירושלים. במיוחד, לדוגמה, במבצע של שומרי בירה כל יום בממוצע היו 1,100 שוטרים בירושלים. המשמעות היא שאני נותן פחות שירותי משטרה במקומות אחרים כמו בתל-אביב ובפריפריה, בצפון, בדרום ובמרכז. בסופו של דבר, זה גם משפיע על התוצאות העסקיות. אני קורא לזה תוצאות עסקיות, אבל על תוצאות המשטרה והלחימה שלה בפשיעה.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז. מוסטים כותבים עם טי"ת. הלאה.
ודים גודון
פה אנחנו רוצים לדבר טיפה על ניהול עסקי ונושאי התייעלות במשטרת ישראל. מאוד חשוב לנו. אנחנו בתקופה האחרונה התחלנו לדבר גם על המשתנה הכלכלי והמשתנה התקציבי במגוון המשתנים של קבלת ההחלטות של המפקד בשטח. כלומר, בסוף יש לי פקודת המשטרה, יש לי סעיף 5 וסעיף 3, ואני צריך לעשות מה שהחוק מגדיר לי לעשות. אבל יש גם את משלם המסים, ואנחנו מנסים להסתכל גם על החלק הזה של המשוואה.

פה אני רוצה לדבר ממש בכמה מילים בדקות הקרובות על מספר מהלכים שאנחנו עושים בשנים האחרונות. נדבר על ביזור, על התייעלות תהליכית, על התייעלות נושאית, וטיפה נדבר על תקציבים עקיפים, וכך נסיים את ההצגה. הדבר הראשון הוא התייעלות תהליכית.
אהיו"ר משה גפני
אני חושב שהנושא שלנו הוא התקציבים העקיפים, לא?
ודים גודון
אמרו לנו ההתייעלות והתקציבים העקיפים.
היו"ר משה גפני
נכון, בסדר.
ודים גודון
בהתייעלות תהליכית למעשה בשנתיים האחרונות לקחנו את התיק ומנסים לעשות לו סוג של מודל של תעשיה וניהול, או מודל לין, או כל מיני מודלים אחרים שלומדים אותם גם בתעשייה וניהול וגם במקומות אחרים. מסתכלים מה צווארי הבקבוק של התיק הזה במהלך הטיפול בו, מהמוקד, מקריאת 100, או ידיעה המודיעינית, התיק הזה נולד מכל מיני כיוונים, עד שאני מגיש כתב אישום. אחר כך זה כבר לא באחריות שלי, זה באחריות הפרקליטות, בתי משפט ומשרד המשפטים. ואז אני מסתכל איפה אני יכול לשפר את עצמי, איפה אני יכול לפנות את התקציבים הפנימיים או לעשות יותר ממה שיש. ואז אנחנו מדברים על פיתוח כלי ניהול מתקדמים למפקדים. למעשה, זה לקחת ולמדוד תוצאות של שוטר בודד בשטח. אני מציב לו יעדים. למשטרת ישראל יש יעדים, המפכ"ל מציב יעדים, ואז אני רוצה גם למדוד לפי שוטר בודד ולא לפי תחנה ולא לפי אזור. זה בסוף גם עוזר ומסייע לי בתור מפקד התחנה או מפקד אורגן אופרטיבי כזה או אחר, לראות אחר כך איזה דברים עשיתי יותר טוב, איזה דברים עשיתי פחות טוב, ולשפר את הביצועים שלי. זה לגבי פיתוח כלי ניהול.

אנחנו מדברים על פיתוח מודלים חדשים, ואני לא אתעכב פה. חשוב מאוד שאנחנו עושים ממשקים עם גורמי חוץ, עם שב"ס. האחריות על ליווי עצירים ואסירים הועברה ממשטרת ישראל לשב"ס באמצע שנות האלפיים. אנחנו עושים הרבה מאוד תהליכי התייעלות שהשב"ס יוכל לעשות יותר עם הכוח הקיים אצלו וגם אנחנו נוכל. אנחנו נוכל לפנות את הסיירים שלנו. במקום שהם ייקחו עציר ויחכו שעה בכניסה לבית הסוהר, ואחר כך שעה ביציאה מבית הסוהר, ואז חצי מהמשמרת שלהם הם יתנהלו עם אותו עצור, אנחנו עושים איזשהו תהליך מול שירות בתי הסוהר, בשיתוף פעולה איתם, כך שהם יעשו את זה. להם זה עולה פחות כסף, פחות כוח-אדם, פחות משאבים. אני מפנה את הטיפול של הסיירים לטיפול באירועים, אירועי 100 וכו', ואלו דברים גם מאוד חשובים.

התחלנו לפני שנה וחצי-שנתיים בתהליך ביזור במשטרת ישראל. ביזור הוא סוג של משק סגור, אדוני היושב-ראש. אנחנו רואים בתהליך הזה תהליך מאוד חשוב. למעשה, זה לקחת את הסמכות ולחבר אותה לאחריות. עד היום בסוף בסוף בסוף מי שמקבל החלטה שיש לה משמעות משאבית ותקציבית זה המפקד והשוטר בשטח. זה אותו שוטר שמחבר או לא מחבר, או זה אותו מפקד שאומר שאני צריך לתגבור מאה שוטרים או מאתיים שוטרים. אנחנו אומרים: אם אתה מקבל גם החלטות אופרטיביות, החלטות מבצעיות, אז אנחנו רוצים לחבר להחלטות שלך גם את הסמכות הכספית התקציבית. אנחנו מסתכלים איזה החלטות לא מתקבלות ברמה של מטה הארצי אלא מתקבלות למטה בשטח, ואנחנו מחברים לשם גם את התקציבים. ואז הוא אומר: יש לי למבצעיםX כסף. אני מתכנן את המשאב והכסף הזה למשך שנה ואני עושה עבודה יותר משכילה. לדוגמא, מבצעים. נניח ואני צריך לחגי תשרי בירושלים 800 שוטרים. אני יכול לבקש 800 שוטרים או 1,000 שוטרים או 600 שוטרים – זה דבר אחד. דבר שני, אם אני כבר החלטתי שאני צריך 800 שוטרים, ולא משנה – הכסף נמצא אצלי או לא אצלי – אני יכול לבקש שהם יתייצבו אצלי בשש בבוקר או בתשע בבוקר. המשמעות היא אדירה. זה הלנה במקומות מאוד יקרים בירושלים, זה ארוחת בוקר, וכו' וכו'. אז אולי ברמה של מדינה זה לא הרבה כסף, בתקציב מדינה זה כסף קטן. זה עשרות מיליוני שקלים. אבל מבחינת משטרת ישראל, זה כסף. זה תקציבים אדירים. אנחנו מנסים על-ידי המהלך הזה לייצר גם חשיבה עסקית בלי לפגוע במבצעיות. בסוף המפקד הוא האחראי מבצעי, ואם הוא צריך הוא יעשה מה שהוא צריך לעשות. אבל מצד שני, גם להכניס את הראייה העסקית. עד תחילת השנה זה היה בפיילוט ועכשיו הרחבנו את זה למחוזות נוספים, לשאר המחוזות במשטרת ישראל, ואנחנו חושבים שזה מהלך מאוד חשוב.

דוגמה קטנה של ביזור היא הדוגמה של תרגום עוקב. אדוני היושב-ראש, בתרגום עוקב לפי החוק אם אני חוקר מישהו ששפת אמו היא לא עברית, אני חייב לשים בחדר מתורגמן. מתורגמנים עולים לנו הרבה מאוד כסף. זה יותר מ-10 מיליון שקל בשנה. עד עכשיו התחנה הביאה מתורגמן משמונה בבוקר עד חמש בערב. יש חקירה, יש חקירה. אין חקירה, אין חקירה – משלמים כסף.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
עוד מעט נצא מהפגישה. אני מציע שתגידו גם מה אתם רוצים מאתנו. זה מתארך מדי. הכי טוב זה לגמור ישיבה שלא רוצים כלום.
היו"ר משה גפני
הוא כבר מסיים. זה מה שהם הולכים לעשות עכשיו.
ודים גודון
אני מסיים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אנחנו רוצים לתת. ביום הוקרה למשטרה מה ניתן למשטרה? תגידו משהו.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לשמוע על תקציב עקיף.
ודים גודון
קודם כל, אנחנו באים להגיד תודה גם לוועדת הכספים, גם לכל העוסקים. אתם ראיתם שהתקציב שלנו גדל, וזה לא פשוט וטריוויאלי. קודם כל, באנו להגיד תודה. לא באנו לבקש. זו לא איזושהי חקיקה כזו או אחרת. עוד מעט נדבר כמה מילים גם על עקיפים, על בעיות של משטרת ישראל בתקציב עקיף.

אם כן, על הביזור דיברנו. תקציב עקיף – מסך 10 מיליארד שקל שראיתם בתקציב הישיר, מיליארד שקל זה תקציב עקיף. תקציבים עקיפים – יש פה כמה דברים: משרד הביטחון יש תקציב עקיף. אני מקבל, על מג"ב ת"פ בצה"ל משלמים לי כסף.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כמה אתה מקבל מהתאחדות לספורט?
ודים גודון
מהתאחדות לספורט אני לא מקבל שום דבר.
קובי אזיקרי
עבודה בשכר, זה מטבע ההחלטה. כמה שמחליטים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אותו דבר? אין איזה עמלה?
קובי אזיקרי
ממש לא. לדעתי, זה אפילו בחסר מטורף.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני צוחק, שעלות האבטחה של הספורט היא כל כך יקרה שחלק שוקלים לא לקיים אותה. אבל אתם שוטרים בשכר.
ודים גודון
כן, שוטרים בשכר. שוטרים בשכר אנחנו אפילו לא מציגים פה. הוא לא בגילויים האלה כי זה לא הסכם ספציפי. פה אני מראה את ההסכמים הספציפיים. זה הרבה כסף.
קובי אזיקרי
80 מיליון בשנה, כל - - - של עבודה בשכר, כולל עבודות באבטחה בכבישים, כולל הכול.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה הרבה כסף. שוטר שעושה את העבודה, ההכנסה הולכת למשטרה והיא נותנת תלוש או שהשוטר מקבל - - -?
קובי אזיקרי
המשטרה משלמת לו מתקציב השכר, וגובה את זה מאותו - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל זה שכר יותר אם זה שעות ערבים, שבתות?
קובי אזיקרי
יש תמחיר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לפי שעה של שוטר?
קובי אזיקרי
לא, לפי שעה. היא מתומחרת בעבודה של שכר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל השוטר מקבל את המשכורת ממך.
קובי אזיקרי
כן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
והחברה שקונה את השירות משלמת לכם. ואין בזה איזה קופון?
קובי אזיקרי
ממש לא. אני חוזר לפרוטוקול, זה מתומחר בחסר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מתומחר בחסר – זה גם לא בסדר. מכבי תל אביב יכולה לשלם את ההוצאה הזו, שמע"צ ישלמו.
היו"ר משה גפני
למה זה מתוקצב בחסר?
קובי אזיקרי
בגלל כל מיני מחלוקות. זה בדיוק הפתיח לשיח הבא בתקציבים עקיפים. בגלל כל השיח הזה עם כל מיני גופים והמחלוקות על התמחורים ועד שזה - - -. נגעת בדיוק בקצה אפה של הבעיה.
היו"ר משה גפני
אתה יכול להגיד טלגרפית מה זה התקציב העקיף?
ודים גודון
יש תקציב ישיר וזה התקציב שאני מקבל ממשרד האוצר. משרד האוצר שם בבסיס תקציב. תקציב עקיף – אני מחלק אותו לשני חלקים: זה השתתפות משרדי ממשלה, כל מה שנמצא בחוק התקציב. זה השתתפות משרדי הממשלה שמבחינת הוועדה זה אולי פחות תקציב עקיף כי אם זה בא ממשרד הביטחון למשטרת ישראל אז זה בעיה של משרד הביטחון מול משטרת ישראל, וזה פחות בעיה.

יש פה גם תקציבים עקיפים, זה הוצאה מותנית בהכנסה, שבא מחוץ תקציב המדינה: ביטוח לאומי, חברות ביטוח, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
היו"ר משה גפני
מה זה חברות ביטוח?
ודים גודון
חברות ביטוח לפי החלטת ממשלה מ-2006 אמורות להשתתף ב-40% ביחידת אתגר שאחראית על ההתמודדות גניבות הרכב, הרשות לאכיפה גבייה זה ממשלה, חברות ממשלתיות.
היו"ר משה גפני
רשות האכיפה והגבייה זה גם הוצאות עקיפות.
ודים גודון
זה גם הוצאות עקיפות. כמו שאמרתי, הוצאות עקיפות נחלקות לשניים: בתוך הממשלה, מחוץ לממשלה.
היו"ר משה גפני
זה הבנתי, תגיד עוד.
ודים גודון
רשות האכיפה והגביה, משרד המשפטים, חברת נת"ע, האפוטרופוס הכללי, חברות ממשלתיות כמו רפאל. זה מתקנים אסטרטגיים.
קובי אזיקרי
הרכבת הקלה בירושלים, הרכבת הקלה בתל אביב.
היו"ר משה גפני
הרכבת הקלה, מה?
קריאות
אבטחה.
קובי אזיקרי
הרכבת הקלה בירושלים והרכבת הקלה בתל אביב - יחידות הממומנות על-ידי משרד התחבורה.
היו"ר משה גפני
הרכבת הקלה בירושלים, מי משלם לכם?
קובי אזיקרי
משרד התחבורה.
היו"ר משה גפני
לא הרכבת הקלה?
קריאה
לא, לא.
היו"ר משה גפני
למה?
ודים גודון
אני לא יודע מה ההסכם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הרכבת הקלה - בטח יהיו להם גירעונות עוד מעט.
אמיר אדרי
הרכבת הקלה זה המדינה, זה הכול תקציבי שם.
היו"ר משה גפני
טוב, הלאה. מה עוד?
ודים גודון
יש פה הרבה מאוד גופים, מה שמניתי עכשיו זה הגופים הגדולים.

אני רוצה להתעכב עכשיו בשקף הבא, וזה מטרת הדיון, על היתרונות והחסרונות של תקציבים עקיפים, ובשקף הבא נביא גם דוגמאות. קודם כל, היתרונות הם די ברורים. זה קודם כל קשב לנושאים שאינם בתעדוף גבוה. בסוף משטרת ישראל - התקציב הוא סופי, השמיכה היא קצרה. המשטרה שמה את התקציבים והמשאבים בנושאי הליבה שלה. לכן, יש הרבה מאוד דברים שהמשטרה לא שמה שם. לכן, תקציבים עקיפים - - -
היו"ר משה גפני
הבנו. מה החסרונות?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתם צריכים לרוץ אחרי הכסף או שהאוצר - - -?
צביקה טסלר
זה בחסרונות.
היו"ר משה גפני
תיכף נגיע לזה, זה הנושא.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מכיר את האוצר. קודם כל, אני תוקף את האוצר, אחר כך נראה אם יש סיבה. לא משנה, זה טוב לפרוטוקול שהאוצר - - -
היו"ר משה גפני
איתן, שאלת מה אנחנו צריכים לעשות? זה מה שאנחנו צריכים לעשות. נחכה שהוא יסיים.
ודים גודון
קודם כל, בעל המאה הוא בעל הדעה. זה בעיה יותר עקרונית ופחות ופחות אפשר לעשות איתה משהו, אבל אנחנו נתקדם. פגיעה ביכולת תכנון ושיבוץ כוח-אדם במשטרת ישראל. כלומר, יש יכולת גיוס ויכולת שחרור קבועים, ואם אני מכניס יחידות נוספות זה בא על חשבון כוח-אדם במשטרת ישראל.

פיקוח ומעורבות צד ג' בפעילות משטרת ישראל – אם משרד התחבורה אומר לי: אם אתה לא עושה א', ב', ג', ד', אני לא משלם לך כסף, והכסף הזה הולך בסוף לשכר השוטר ולניידות ולדלק ואני צריך לשלם את זה בלי שום קשר, זה מכניס אותי לגירעונות. אני צריך לרדוף אחרי - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הממשלה החליטה לעשות מעכשיו שוטף עוד 30 אז שתעשה את זה קודם כל כלפיכם. דבר ראשון, שיחילו את זה בתוכה. את הבלגן הכי גדול הממשלה עושה בתוכה. הממשלה הזו זה בלגן ואתם תסבלו מכל הדברים האלה. תרוצו אחרי הכסף כמו כלבים.
היו"ר משה גפני
הלאה, הלאה.
ודים גודון
הנושא הבא זה חשיפת תקציב ופה אני רוצה טיפה להתעכב. חשיפת תקציבית היא חשיפה מאוד גדולה. יש פה חברים מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מתקצבת סדר גודל של 30 מיליון שקל בתקציב משטרת ישראל כשרוב הכסף מיועד לניידות, לדלק, לקניית ניידות, כמובן אכיפה, וגם על נושאים אחרים שזה משמרות זה"ב, ועוד מספר דברים.

אין איזשהו הסכם רב-שנתי עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. כל שנה אני צריך לחדש את ההסכם. עד עכשיו, ואנחנו נמצאים היום בתחילת פברואר, אין לי הסכם עם הרשות. אגב, חצי מאגף התנועה ממומן מפה. כלומר, אני עכשיו סופג הרבה מאוד תקציבים. יש לי אי-ודאות, אדוני היושב-ראש, מאוד גבוהה האם אני מקבל את הכסף, האם אני מקבל את רוב הכסף או לא מקבל את רוב הכסף. אני גם מבין את הרשות. לרשות בעצמה לא אושר התקציב אז גם היא לא יודעת בדיוק כמה כסף היא יכולה לתת לי, כמה כסף היא לא יכולה לתת לי. גם התקציב שלה מקוצץ. לכן, יש פה סוג של שרשרת. מבחינתי, זו חשיפה מאוד משמעותית ומאוד גדולה בתקציב משטרת ישראל, ופה מאוד קשה לנו.

בכלל, כל הנושא של תקציבים עקיפים, קשה לנו לנהל את זה. זה גם לגבות, זה גם לנהל תקציבים, זה גם אי-ודאות. זה תקצוב בתנאי אי-ודאות, האם אני אקבל כסף או לא אקבל כסף? אם אני מקבל כסף בדצמבר אין לי מה לעשות עם זה, ואז הם אומרים לי: עוד פעם יש לך עודפים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בחור צעיר, בישראל יש כלל: שקל שלא מתחלק לארבע לעולם לא יהיה שלם. הממשלה המציאה את המטצ'ינג, ואתה הקמב"ץ של הכסף במקום שיגמרו את זה בירושלים. אתה צריך להביא את כל המטצ'ינג הזה. במקום לגמור את זה באוצר, מטילים את זה עלינו, עליך. אני מכיר את זה.
ודים גודון
אנחנו ממליצים אם יש משימה והחליטו שהמשימה נשארת, משטרת ישראל צריכה לעשות את המשימה הזו, אז לקחת את הכסף ולהעביר אותו בבסיס תקציב המשטרה והמשטרה תהיה אחראית.
היו"ר משה גפני
הבנו. תודה. האם יש מישהו להוסיף? האם אתה רוצה להגיד משהו? אני רוצה תיכף לסכם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
קודם כל, אני מברך את ניצב טסלר שהיה בדרך להיות מזכיר התנועה של הקיבוץ הדתי ולקחו אותו למשטרה.
היו"ר משה גפני
אמרת לי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני אומר פה לפרוטוקול. אני מקווה שיבואו גם אנשי ההתיישבות להיות מפקדים ולוחמים במשטרה.

איש האוצר יצא, אבל אני רוצה להגיד משפט. קודם כל, אני חושב שתפקידנו לעזור, והיו"ר גפני יודע לעזור.

המשטרה היא גם גוף חברתי, קהילתי, ולא רק גוף מבצעי. יכולת המשטרה היא מרכיב חשוב בחוסן החברתי ובחוזקה של המדינה, וכל זה במשפט אחד כי אין זמן. בתוך הסיפור הזה זקיפות הקומה שלנו והיכולת שלנו להגן על עצמנו וגיוס המתנדבים שטסלר הסביר לי, ואני יודע שמתנדב עולה הרבה כסף, בעיניי זה חלק חשוב גם במובן הרחב של המילה כפי שאני רואה את הדברים וגם המפכ"ל הציג אותם. אני שמח שבזמן קצר הוא הבין שמגוף קטן וחשאי הוא הופך להיות גוף גדול, חשוף, ושיש לו משקל גדול ביכולתה של החברה להתמודד עם האתגרים שלפנינו.

בתוך הסיפור הזה ההתנדבות, גיוס רוח העם, הנחישות שלו, החישול שלו מ-י'-י"א, ואני מחר נפגש עם קצין חינוך ראשי לקדם את זה, חייבים ליצור פה תשתית גדולה, גם אם היא עולה כסף, כדי לגייס העם כי גיוס העם הוא נכון גם למשימות של היום וגם ליכולת שלנו מחר. זה לא קורה. המשמר האזרחי בשנים הטובות היה הרבה יותר גדול. היה ניצב שישב במטה הארצי וגייסו את העם, ולא הלכו להגן על ילדים עם מקל של עוגות, אלא עם יכולת להתגונן באמת. הבריחה הזו שקיימת ולנעול את הדלתות, זה לא מה שאנחנו רוצים לראות במדינת ישראל. לכן, צריכה להיות פה תוכנית מרשימה הרבה יותר של גיוס והתנדבות מ-י"א ועד בכלל.

הוויכוח הזה איפה יהיה הנשק אחרי שחיילים פה משרתים, יש פה אי-הבנה בין המציאות והאיום שמתמשך לבין מחדל מסוים שקשור להיערכות הציבור כולו. לא 30,000 שוטרים, 8 מיליון אזרחים. לדעתי, בפער הזה המשטרה חייבת לנקוט בצעדים אחרים. גפני, אנחנו צריכים לעזור, שלא יגידו שבגלל משאבים לא מגייסים את המדינה. עוד יהיו לנו שעות חירום יותר קשות אפילו מהימים האחרונים. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ראשית, אני מבקש לסכם את הדיון. ראשית, אנחנו מודים לכם על העבודה שמשטרת ישראל עושה. זו עבודה מאוד חשובה. בגדול, היא נחלקת לשני חלקים: החלק הראשון זה משטרת קהילה. אנחנו לא מדינת משטרה, אלא זו משטרה שהיא חלק מהקהילה. היא מכירה את הנושאים החברתיים ואת הקבוצות השונות והיא עוסקת בעניין הזה באופן טוב. החלק השני זה האתגרים שעומדים היום בפני מדינת ישראל, הטרור, הדברים שהם קריטיים וחשובים מאוד. לכן, המשטרה צריכה לפנות גם תקציב וגם כוחות לעניין הזה. מה שאולי בעבר היה פחות, היום זה הולך וגדל וצריך לתת את הדעת למשטרה.
יש שני חלקים
יש חלק אחד של תפקוד המשטרה ומבחינת עבודת הכנסת זה ועדת הפנים. היא עוסקת בעניין הזה. אנחנו עוסקים בכסף, ולכסף יש משמעות מאוד רצינית בתפקוד של כל גוף, אבל בוודאי בגוף כמו המשטרה.

בעקבות הדיון הזה אני הולך לקיים דיון המשך. נציג האוצר, אני הולך לקיים דיון המשך שיחולק לשלושה חלקים, שנוגע רק לכסף. לא לתפקוד של המשטרה שזה לא התפקיד שלנו, אלא לנושא התקצוב. היה פה השר לביטחון הפנים בדיון על התקציב, אבל דיברנו כללית. אני רוצה להיכנס לפרטים. הדבר הראשון, מה שאמרתי בהתחלה. לגבי הנושא של הגמלאות - אני רוצה שאתם תעשו עבודת מטה אצלכם יחד עם משרד האוצר לראות מה עושים עם העניין הזה כי אני הולך על זה לקיים דיון לגבי הנושא של המשטרה והשב"ס. אני רוצה לדעת לגבי התקצוב של ההתייעלות. לפי התוכנית של ההתייעלות שלכם, כמה כסף יתפנה למשטרה למשימות אחרות שהן חשובות וקריטיות. והדבר שאני רוצה לקיים דיון יותר מעמיק זה לגבי הנושא של המשימות העקיפות או התקצוב העקיף של המשטרה. אני לא רוצה להיכנס לפרטים עכשיו. אין זמן, אנחנו צריכים לסיים את הישיבה. אבל אני רוצה לדעת על איזה סדרי גודל של כסף אנחנו מדברים, כמה משטרת ישראל משקיעה כתוצאה מהפעילות העקיפה הזו או התקצוב העקיף. האם המשטרה צריכה להשקיע, איך אמרת? במכבי תל-אביב? אם מתברר שהיא משקיעה בזה כסף, השאלה האם מכבי תל אביב או בני סכנין זה האתגר שעומד לפני הביטחון בירושלים. צריך לקחת את זה בחשבון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בעיקר מי מממן את זה, אפילו מימון ביניים.
היו"ר משה גפני
אני מדבר על זה, אני מדבר רק על החלק הכספי. הנושא הזה ששמים בכבישים כשעושים חפירות של מע"צ, של נתיבי ישראל, האם המשטרה צריכה להשקיע בזה כסף כתוצאה מניהול שלומיאלי שלא מעבירים את הכסף כמו שצריך או לא מעבירים בזמן. הזמן הוא כסף וצריך לקחת אותו בחשבון. צריך לקיים דיון על כל הדבר הזה. אנחנו נתאם מועד.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תנצלו אותו. אני חייל שלו.
היו"ר משה גפני
אבל אני מבקש כבר לקיים את הדיון הזה קודם כל אצלכם. תגידו לנו מתי אתם מוכנים גם עם הנושא הראשון שאמרתי, גם עם שני הנושאים האחרים. אתם צריכים לעשות עבודת מטה אצלכם. מבחינתי, זה הולך להיות נושא. אני סבור שהנושא הזה של המשטרה הוא נושא קריטי. בחלק גדול מהמקרים אנחנו מדברים בחיי אדם, והכסף הוא פונקציה של פעילות. לכן, אני מאוד מבקש שתקיימו את הדיון אצלכם. לא נעשה את זה באופן של מחטף כזה, אלא תהיו ערוכים לעניין. נקיים על זה דיון. אשתדל כמובן לסייע לכם מבחינת התקצוב יחד עם משרד האוצר, יחד עם השר לביטחון הפנים, עם כל האנשים שנמצאים אצלכם שעוסקים בעניין הזה.

אני מבקש שתדווחו לנו ביום מן הימים, שזה יהיה כמה שיותר מהר, לגבי שלושת הנושאים שאמרתי. גם משרד האוצר, אני מבקש את הדיון הזה כי אני אקיים אותו - אני אקיים אותו עם המשטרה, אבל אני גם אקיים עם משרד הביטחון - על נושא הגמלאות. צריך לקחת את זה ברצינות. אם היינו היום צריכים לאשר תקציב מדינה, והיום לא, רק ביוני, אני הייתי מבודד את נושא הגמלאות. לכן, אני רוצה לעשות את זה עכשיו יותר במתינות, יותר בהידברות.

אני מודה לכם על העבודה החשובה שאתם עושים. אני מאחל הצלחה לכל השוטרים והקצינים החדשים. שיהיה לכם המשך יום פורה כאן בכנסת. הכנסת כולה מצדיעה לכם.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00.

קוד המקור של הנתונים