ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 10/02/2016

צו שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה) (רשימת תפקידים במשרד הביטחון שלגביהם יחולו הגבלות או איסורים נוספים לפי סעיפים 5א ו-5ב לחוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 169

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום רביעי, א' באדר א התשע"ו (10 בפברואר 2016), שעה 9:00
סדר היום
צו שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה) (רשימת תפקידים במשרד הביטחון שלגביהם יחולו הגבלות או איסורים נוספים לפי סעיפים 5א ו- 5ב לחוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969), התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

מירב בן ארי
מוזמנים
רותם ארנרייך - עו"ד, משרד המשפטים

ישי יודקביץ' - מנמ"ח משפטי בכיר לחקיקה, משרד הביטחון וצה"ל

ליאור יפה - נ' יועמ"ש מעהב"ט, משרד הביטחון וצה"ל

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אתי בן-שמחון

צו שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה) (רשימת תפקידים במשרד הביטחון שלגביהם יחולו הגבלות או איסורים נוספים לפי סעיפים 5א ו- 5ב לחוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969), התשע"ו-2016
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ועדת העבודה והרווחה. היום ה-10 לפברואר 2016, א' באדר, תשע"ו.

כפי שלמדתי על צו שירות הציבור, נוכל לאשר אותו עוד היום, ולא תצטרכו להתחייב לחזור, ולא לחזור. כי מה שקורה לנו בזמן האחרון עם משרד הביטחון, כל ההצעות שלנו לדיון הן כדי לאשר, ולא לראות את זה רק כחותמת גומי. אני מבקש להעביר את זה הלאה, העברתי את זה לשר.
ישי יודקביץ'
אני לא יודע על איזה חקיקה אתה מדבר.
היו"ר אלי אלאלוף
אלו דברים שלא קשורים אליכם, הם קשורים לחוקת התשמ"ש.

עוד נושא של העובדים בקרב הנפגעים הקשים. לצערי, היו דיונים ראשוניים ולא חזרתם – כנראה שלא ביצעתם, זהו סימן לא טוב למערכת המשולבת של המדינה שלנו.
ישי יודקביץ'
במשרד הביטחון, אנחנו מדברים על צו מכוח סעיף 5א ו-5ב רבתי לחוק שירות הציבור, הגבלות לאחר פרישה, חקיקה שנחקקה ב-2012 לגבי הגבלות נוספות לאחר פרישה של פרקליטים וחוקרים. בשירות הציבור הם היו פרקליטים וחוקרים, והם פרשו משירות הציבור. נמצא ב-2012 שיש חסר בחוק – לדוגמא, עורך דין שהיה בתביעה המשטרתית, פרש מהמשטרה ומייצג עבריינים שהוא תבע אותם לפני כן בתפקידו בשירות הציבור. היה איזה חסר בחוק, החסר הזה מולא - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אתה מדבר על המשטרה הצבאית.
ישי יודקביץ'
גם יש משטרה צבאית, יש את הפרקליטות הצבאית.
נעה בן שבת
הוא מספר על החוק, החוק עצמו מלכתחילה בא - - -
ישי יודקביץ'
החוק עצמו בגדול.

הכי רלבנטי מהחוק הזה, כמובן, זה פרקליטויות המחוזיות, זאת אומרת, משרדים המשפטים פרקליטויות המדינה ומשטרת ישראל הם הגופים הגדולים. יש עוד גופים שמנויים בתוספת לחוק שהחוק החדש הספציפי הזה מ-2012 רלוונטי לגביהם, וביניהם משרד הביטחון. משרד הביטחון, בשונה מהפרקליטות הצבאית ומצה"ל.

יש במשרד הביטחון, באגף הממונה על ביטחון מערכת הביטחון, יחידה קטנה של חוקרים שקיבלה הסמכה מהשר לביטחון פנים לחקור חקירות באזהרה - לפי פקודת הפרוצדורה הפלילית עדות, והיחידה הזאת רלבנטית למטריה של סעיף 5א ו-5ב לחוק שירות הציבור. בהצעת הצו הזה, אנחנו מכסים את הנושא שלנו של היחידה הזאת. בצו הזה שקובע מיהם בעלי התפקידים במשרד הביטחון שהוראות 5א רבתי, ו-5ב רבתי, יחולו לגביהם, הצו הזה קובע את ארבעת החוקרים של היחידה, את העו"ד באגף היועץ המשפטי במערכת הביטחון שמלווה את החקירות של היחידה. את היועץ המשפטי למערכת הביטחון, ואת הממונה על ביטחון במערכת הביטחון בכבודו ובעצמו, שהוא למעשה הממונה על ראש יחידת החקירות של המלמ"ב.
היו"ר אלי אלאלוף
תעשו לי טובה, כל קיצורי השמות הם לא אומרים לי כלום.
ישי יודקביץ'
אני לא אמרתי קיצורי שמות. המלמ"ב – הממונה על הביטחון במערכת הביטחון.

התפקידים שאנחנו מפרטים בצו שההגבלות הנוספות הייחודיות יחולו לגביהם, זה הממונה על הביטחון במערכת הביטחון. היועץ המשפטי למערכת הביטחון - אחז בן-ארי, היום. באגף היועץ המשפטי במערכת הביטחון, כל עורך דין שתחום אחריותו הייעוץ המשפטי הקבוע ליחידת החקירות של המלמ"ב, של הממונה על הביטחון במערכת הביטחון. כמובן ראש יחידת החקירות, סגן ראש יחידת החקירות, ויש עוד שני חוקרים של יחידת החקירות. אלה בעלי התפקידים במשרד הביטחון שההגבלות הנוספות שמנויות ב-5א רבתי וב-5 ב יחולו לגביהם לכשוועדת העבודה תאשר את הצו הזה.
מירב בן ארי (כולנו)
יש תקופת צינון?
ישי יודקביץ'
כן, 5א מדבר על תקופת צינון.
נעה בן שבת
שלוש שנים. החוק בעצם - - - במשך שלוש שנים.
מירב בן ארי (כולנו)
זה החידוש בחוק?
ישי יודקביץ'
זה החידוש מ-2012. יש את ההגבלות הבסיסיות מ-69' סעיף 2, 3, 4 ו-6 שמדברות על אחת לצמיתות אבל היא מאוד ספציפית. ההגבלה המרכזית שם מדברת על שנה הגבלה, וההגבלה על בעלי תפקידים בחו"ל מדברת על שנתיים קבלת תפקידים בחו"ל, אבל זה לא לדיון היום. זאת אומרת, אלה ההגבלות הבסיסיות. ההגבלות החדשות הללו ספציפיות לגבי חוקרים ופרקליטים.
רותם ארנרייך
אני ממשרד המשפטים.

אני רק אחדד, שההגבלות שקיימות כבר כיום לחוק, הן מתייחסות למי שנותן זכות, מי שבתפקידו נותן זכות, וכאן מדובר במי שמפעיל סמכות אכיפה. החידוש הוא גם בהיבט הזה, אנחנו מדברים על סמכויות חדשות, וסמכויות שעד היום החוק הקיים לא התייחס אליהן, וזה מה שעשה תיקון מס' 4.
היו"ר אלי אלאלוף
יש מקום לערער או להביא לדיון מיוחד מסיבות כאלה ואחרות למרות המגבלות?
רותם ארנרייך
כן. קודם כל המגבלות חלות רק מקום שבפועל מישהו הפעיל סמכות אכיפה. יכול שתחול עליך המגבלות, אבל בפועל היות שאמתית לא הפעיל סמכויות אכיפה, הוא לא יוגבל משום דבר, הוא מוגבל רק לעבוד ולקבל הטבה, זכות, ממי שהוא הפעיל כלפיו סמכות אכיפה, כך שברוב המצבים מהותית לא תהיה הגבלה.

מעבר לזה, הוא יכול לפנות לוועדת ההיתרים שמוקמת מכוח חוק הצינון, ויבקש היתר למרות שחל עליו מגבלת שלושת השנים, לקבל היתר לעבוד, לקבל את העבודה מאותה אדם שכלפיו הפעיל סמכות אכיפה. הוועדה תשקול את זה, תבחן את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש ועדת ערעור.
רותם ארנרייך
היא לא ערעור, היא מחליטה פעם ראשונה מכוח סעיף 11.
ישי יודקביץ'
ועדת היתרים יושבת בבית המשפט המחוזי בירושלים בראשות שופט בית משפט מחוזי, עם שני נציגים – אחד, נציג השרות הממשלתי ונציג ציבור, בדרך כלל גם כן משפטן אבל מהשוק הפרטי. וזאת ועדת ההיתרים שרלבנטית גם למגבלות הבסיסיות, המקוריות מ-69'.
נעה בן שבת
יש לה הוראות מיוחדות. לוועדת ההיתרים יש חובות מיוחדות, היא לא תיתן היתר שבסעיף 14א, היא לא תיתן היתר במקרים שלנו, של הפעלת סמכות חקירה, ואם זה עלול לגרום לסיכון או לפגיעה בחיי אדם, ולשבש את פעילותה התקינה של הרשות, ולגלות את דרכי פעולתה של הרשות. יש לה עוד מגבלות מיוחדות, אבל היא יכולה לתת היתר אם נוכחת שהמגבלות האלה - - -
רותם ארנרייך
היא תבחן את הנסיבות.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבין שזו יוזמה שלכם, או יוזמה - - -
ישי יודקביץ'
אנחנו מנויים בתוספת לחוק. משרד הביטחון מנוי בתוספת לחוק, לכן היינו צריכים להכין צו לאישור הוועדה עם בעלי התפקידים האלה, בגלל שיש לנו את יחידת החקירות הזאת. יחידת החקירות הזאת יש לה נוהל משותף עם המשטרה באחריות עליונה של פרקליטות המדינה. יש ועדת ניתור בפרקליטות מחוז תל אביב פלילי שמחליט איזה תיק ינותב לאיזה גוף, למשטרה או ליחידה. יש בנוהל הזה השיקולים של ועדת הניתוב הזאת. יש ועדת ניתוב עליונה של פרקליט המדינה לנושאים רגישים. יש החלטות על חקירה משותפת של משטרת ישראל ויחידת החקירות של המלמ"ב, שאז נציג משטרת ישראל הוא האחראי על החקירה. יש הסדרים שם לגבי פעולות חקירה דחופות שלא נעשות על ידי יחידת החקירות של משרד הביטחון, אלא נעשות על ידי המשטרה. פעולות חקירה דחופות יכולות להיות, למשל, בקשות להאזנות סתר אם צריך, או דברים כאלה.

בסך הכול היחידה הזאת חוקרת עבירות - היא מתמחה בעבירות נגד מערכת הביטחון. היחידה הזאת כאשר היא חוקרת, היא חוקרת בעיקר עבירות מתמחות של מערכת הביטחון שהיא מאוד אפקטיבית. היא מתמחה בעבירות של מערכת הביטחון אז היא מאוד אפקטיבית לעבירות שטהורות של מערכת הביטחון בין השאר.
נעה בן שבת
כלפי כל כוחות הביטחון או כלפי יחידות אחרות במשטרה?
ישי יודקביץ'
לא כל כוחות הביטחון. היא אחראית על משרד הביטחון, על יחידות סמך של משרד ראש הממשלה, יחידות סמך ביטחוניות של משרד ראש הממשלה, לא כולל שב"כ, מוסד, כמובן. היא אחראית על תעשייה אווירית רפא"ל והתעשייה הצבאית, ועל ספקים.
היו"ר אלי אלאלוף
שיופרטו?
ישי יודקביץ'
לגבי תע"ש מערכות באמת יכול להיות סיפור, אבל כן, בגלל שתע"ש מערכות יהיו ספק של משרד הביטחון, אז בהחלט גם על תע"ש מערכות. יש הסדר מיוחד לגבי שלושת התעשיות הביטחוניות המרכזיות.

ספקים של משרד הביטחון, עבירות לפי חוק קליטת חיילים משוחררים. יש עבירות של זיופים לפי חוק קליטת חיילים משוחררים, אז לפעמים הם חקרו כבר עבירות כאלה. עבירות לפי חוק שירות הציבור, הגבלות לאחר פרישה. עבירות לפי חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני. משרד הביטחון מפקח על היצוא הביטחוני, רישיונות, היתרים, זה תחום המומחיות של משרד הביטחון. במסגרת ההסמכה חשבו שראוי שהיחידה הזאת תהיה לה סמכות חקירה לגביהם. והעבירות, למשל, שעובר עובד משרד הביטחון בקשר למילוי התפקיד. למשל, אם מתפתח חשד לשחיתות שעובד מינהל הרכש של משרד הביטחון קשר קשר, קיבל שוחד, דברים כאלה, אני מניח שזה מגיע לוועדת הניתוב הזאת, בראשות פרקליט מפרקליטות מחוז תל-אביב, והם מחליטים אם המשטרה או אם היחידה הזאת תחקור את החשד לשוחד, או חשד לקשירת קשר.
נעה בן שבת
כבר היו צווים שניתנו לגבי הייעוץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה, פרקליטויות המחוז, וגם לגבי משטרת ישראל, אני רואה שפורסם פה צו לגבי שירות בתי הסוהר. כרגע מגיעה היחידה הזאת של משרד הביטחון. יש פה שתי תוספות בתקנות שלפנינו. תוספת ראשונה מדברת על האיסור לעבור לעבוד אצלנו לקבל איזושהי זכות מאדם שכלפיו חלה סמכות חקירה במסגרת סמכות אכיפה במסגרת הפעילות, זה התוספת הראשונה. גם חובת דיווח – בעצם התוספת השנייה מתייחסת לחובת דיווח שצריכה להימסר במהלך שלוש שנים על כל עבודה שאותו אדם מקבל כדי לוודא שאין פה בעיה עם הפעלת סמכות האכיפה.

השאלה היא במקרה שלנו, התוספת הראשונה והתוספת השנייה הן זהות, זאת אומרת, כל בעלי התפקידים שאתם מציינים, כולם גם מחויבים בדיווח, לא רק שקיים האיסור המהותי, אלא גם חייבים בדיווח על כל פעולה.
ישי יודקביץ'
בגלל שאנחנו מדברים על שישה אנשים, אנחנו לא ראינו שם הבדל בין החוקר הזוטר של יחידת החקירות לבין היועץ המשפטי במערכת הביטחון או המלמ"ב. זאת אומרת, צווים אחרים באמת לקחו יותר את הבכירים לגבי חובת הדיווח, התמקדו בבכירים לגבי חובת הדיווח שזה חובה נוספת. אנחנו חשבנו בגלל הצמצום של היחידה, בסך הכול מדובר פה על שישה בעלי תפקידים שאין טעם להבחין ביניהם.
נעה בן שבת
סגן ראש יחידת החקירות, וראש תחום חקירות זה אדם אחד, או שזה שני פונקציונרים?
ישי יודקביץ'
כן, אותו אחד.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, לקרוא את הצו.
ישי יודקביץ'
צו שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה) (רשימת תפקידים במשרד הביטחון שלגביהם יחולו הגבלות או איסורים נוספים לפי סעיפים 5א ו-5ב לחוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה),

התשכ"ט – 1969), התשע"ו – 2016

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 5א ו-5ב לחוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969 (להלן- החוק), לפי הצעת המנהל הכללי של משרד הביטחון, בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת לפי סעיף 5א(ב)(2) לחוק, אני מצווה לאמור:

רשימת התפקידים לעניין סעיף 5א לחוק -

רשימת התפקידים במשרד הביטחון שלגביהם יחולו הגבלות או איסורים לפי סעיף 5א לחוק,

מפורטת בתוספת הראשונה.

סוגי תפקידים או משרות לעניין סעיף 5ב לחוק -

סוגי התפקידים או המשרות, הכלולים ברשימת התפקידים שבתוספת הראשונה, שלגביהם תחול

חובת דיווח לפי סעיף 5ב לחוק, מפורטים בתוספת השנייה.

תוספת ראשונה

(סעיף 1)

הממונה על הביטחון באגף הממונה על הביטחון במשרד הביטחון (מלמ"ב);

היועץ המשפטי למערכת הביטחון;

באגף היועץ המשפטי למערכת הביטחון – כל עורך דין שבתחום אחריותו הייעוץ המשפטי הקבוע

ליחידת החקירות באגף הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב);

4. ראש היחידה לחקירות באגף הממונה על הביטחון במשרד הביטחון (מלמ"ב);

5. סגן ראש יחידת החקירות וראש תחום חקירות ביחידה לחקירות באגף הממונה על הביטחון

במשרד הביטחון (מלמ"ב);

6. חוקר ביחידת החקירות באגף הממונה על הביטחון במשרד הביטחון (מלמ"ב).

תוספת שניה

(סעיף 2)
נעה בן שבת
פה אולי אותן - - -
ישי יודקביץ'
פה אותן נקודות.
מירב בן ארי (כולנו)
הבנו את הנקודה של המלמ"ב.
ישי יודקביץ'
הבנתם את הנקודה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה רבה על ההסברים המפורטים והמדויקים שלא מאפשרים אפילו ויכוח.

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

הצו אושר.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. אנחנו מאשרים. ברכות לכולם.

הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:22.

קוד המקור של הנתונים