ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 24/02/2016

חוק נכי רדיפות הנאצים (תיקון מס' 21), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 130

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום רביעי, ט"ו באדר א התשע"ו (24 בפברואר 2016), שעה 9:00
סדר היום
הצעת חוק נכי רדיפות הנאצים (תיקון מס' 21), התשע"ו-2016 (פ/2407) (כ/620), של חה"כ שולי מועלם-רפאלי – הכנה לקריאה שנייה ושלישית
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר

יואב בן צור

ענת ברקו

יעל גרמן

אורי מקלב

רויטל סויד
חברי הכנסת
שולי מועלם-רפאלי
מוזמנים
שי סומך - עו"ד, מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

דקלה צרפתי דלג'ו - עו"ד, ממונה אזרחי מחוז מרכז סיוע משפטי, משרד המשפטים

שרי ורדי - עו"ד, ממונה ארצית ניצולי שואה באגף לסיוע משפטי, משרד המשפטים

ענבר קצב-ניסנבוים - עו"ד בסיוע המשפטי, משרד המשפטים

עמיחי פישמן - עו"ד ברשות לזכויות ניצולי השואה, משרד האוצר

תמר מרוז - מפקחת ארצית לניצולי השואה, משרד הרווחה

שרה היפש - מנהלת תחום פניות הציבור, המשרד לאזרחים ותיקים

מרים גרייבר - העמותה הפרלמנטרית לניצולי השואה

יעל גויסקי אבס - לשכת עורכי-הדין

ליעד סטרולוב - הקליניקה לקידום זכויות ניצולי שואה וזקנים

יעל הבסי-אהרוני - הקליניקה לקידום זכויות ניצולי שואה וזקנים

מאיר כחלון - יו"ר הארגון העולמי של יהודים יוצאי לוב

צבי אריה פרידמן - מנהל צבי את דב פרידמן זיכרון בע"מ

שרון טייך זומר - צבי את דב פרידמן זיכרון בע"מ

יפה גולן - יוזמת חוק ZRBG

שלמה אברמוביץ - נציג מטעם וולפגנג יוהנסן מגרמניה

דוד ידיד - עו"ד

אדם ידיד - עו"ד

דורית עטיה גנות - עו"ד

רפאל בן שושן - עו"ד

אפרים פאר - עו"ד

שרה טראב - עו"ד

שלמה בן פורת - עו"ד

אליהו ובר - עו"ד

דורית עטיה גנות - עו"ד

תאודור ויינברג - עו"ד

אברהם פלדמן - עו"ד

ויולט סעדיה - לקוחה

מירי סעדיה - לקוחה

חובב ינאי - רכז המשמר החברתי

מיטל גולן

אהרון תשובה

יצחק לב ארי

תפארת סולומון

הראל בן מיכאל

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק

הצעת חוק נכי רדיפות הנאצים (תיקון מס' 21), התשע"ו-2016 (פ/2407) (כ/620), של חה"כ שולי מועלם-רפאלי – הכנה לקריאה שנייה ושלישית
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב, אנחנו פותחים את ישיבת ועדת החוקה. אני מברך את חברי, חברי הכנסת, את אנשי הממלכה, ואת המצטרפים אלינו. הערה קטנה רק, כשיבואו חברי כנסת, אם יבואו נוספים, אז הם יישבו כאן, אז שכל אחד ייקח לו בחשבון את זה, שלא תהיה אי נעימות אחר כך.

דבר שני, רק בכללים של הוועדה נהוג, שמי שרוצה לדבר יצביע, כשיקבל רשות – ידבר. אחד לא מדבר ולא נכנס בדבריו של השני, גם אם הוא מרגיש שהוא מתפוצץ. יש לו, שירשום את הדברים, וכשתגיע זכותו לדבר יוכל לומר את הדברים, ודברי חכמים בדרך כלל בנחת נשמעים.

אנחנו עכשיו דנים בחוק של חברתנו שולי מועלם-רפאלי: הצעת חוק נכי רדיפות הנאצים (תיקון מס' 21), התשע"ו-2016. החוק הזה עבר בקריאה ראשונה, ואנחנו עושים את ההכנה לקריאה שנייה ושלישית, בתקווה שהוא יעבור בזמן הקרוב, בוודאי שבמושב הזה.

אוקיי, שולי, אז המיקרופון לרשותך, ואחר כך אלעזר, היועץ המשפטי, יאמר את דברו.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
תודה רבה, ניסן חברי. בוקר טוב לכולם. אנחנו בעצם בעקבות המפגש והדיון לקראת הקריאה הראשונה, החוק עבר עם התוספות כמו שדיברנו בדיון הקודם. מבחינתי הדבר החשוב, ואחזור עליו שוב, הוא ליצור איזון אמיתי, נכון, טוב, שידבר מצד אחד על הזכויות של ניצולי השואה, ומצד שני על העבודה וההשקעה, הדברים נאמרו גם בפעם הקודמת וייאמרו שוב היום, של עורכי-הדין, שחלק מהתהליכים וההתקדמות והזכויות, בסופם של תהליכים קצרים או ארוכים, רבים או מעטים, שמקבלים ניצולי השואה בארץ ובמדינות רבות נוספות נעשים בזכות העבודה האינטנסיבית של עורכי-הדין.

מבחינתי היו לפני הדיון היום, אדוני היושב-ראש, מפגשים גם עם הסיוע המשפטי, גם עם נציגים של עורכי-דין שפועלים בנושא, וגם עם ארגונים של ניצולי שואה. ובסופו של תהליך, של שיח, מובאת כאן ההצעה שעליה נדון היום, שהיא הצעה שמבחינתי מאוד מאוד מאזנת.

התלבטתי רבות מה אנחנו עושים או לא עושים עם העבר, איך שומרים על האיזון הזה, שמצד אחד ניצולי השואה, דלת המערכת, בטח הזכות לתבוע, תהיה פתוחה בפניהם, אבל יחד עם זאת לא ליצור מצב, שבו עורכי-הדין חשים שבסיטואציה כזאת זה לא כדאי להם או לא נכון מבחינתם בכלל לעסוק בחלק מהתיקים שהם נדרשים שהם יעסקו בהם. ההבדל שבין המערכת שבתוך הארץ והמערכת שבמדינות אחרות, ובראש וראשונה גרמניה, והפעילות הנוספת, הרבה, האחרת, שנדרשת שם ביחס לניצולים.

בעיני ההצעה שמובאת כאן היום היא בדיוק האיזון הנכון בין שני החלקים האלה. ואני לא חושבת שהם מנוגדים חלילה, אני חושבת שניצולי השואה הם המטרה של כולנו, של עורכי-הדין שעוסקים שנים רבות בתחום בראש ובראשונה, של חברי הכנסת, של הסיוע המשפטי והקליניקות שמסייעות בידי ניצולי שואה.

שמענו הרבה מאוד, וגם לא רק שמענו אלא בסופו של דבר דבריהם של עורכי-הדין שעוסקים בנושאים האלה שנים רבות באים לידי ביטוי, ניכר בהצעה שאותה אני מבקשת להביא היום ושעליה נצביע. אני מאמינה שמי שעוסק בסיוע לניצולי שואה תמיד בא ממקום טוב, נכון, והיינו צריכים רק לחדד חלק מהדברים כדי שאפשר יהיה באמת לעשות את זה עוד יותר טוב ועוד יותר נכון לטובת ניצולי השואה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לפני שאתן לאלעזר לומר, אני רוצה רק לומר, שקיימנו הרבה מאוד דיונים בינינו. אני חושב ששמענו הרבה מאוד מדברי עורכי-הדין, גם אני, גם חברתי, גם הייעוץ המשפטי וגם ביחד. ההצעה הזאת שמוגשת היא הצעה לאחר ששמענו, ובמה שהשתכנענו קיבלנו.

מה שאני מבקש מעורכי-הדין, שלא יעשו את זה בדרך של משא ומתן, שכאילו אוקיי, זה כבר יש, כי את זה הכנסנו לחוק, אז בוא עכשיו נתווכח על החלק שלא קיבלנו, בוא נתחיל להתווכח על זה. כי ברגע שארגיש שזה מתחיל להיות משא ומתן מהסוג הזה, אז תמיד יש גם אפשרות לחזור ולהגיד: אוקיי, אז נבטל את מה שקיבלנו כתוצאה מזה, ובוא נתחיל מאפס והמצב יהיה גם יותר גרוע. ואני לא רוצה שנגיע לזה.

אז לכן אני מאוד מבקש, שכל מי שמרגיש שהלכו לקראתו בחלק מהדברים, שלא יגיד: אוקיי, זה כבר קיים, עכשיו בוא נתחיל להתווכח על ההמשך. זה דבר ראשון. אני לא רוצה שניכנס למשא ומתן, כי אנחנו גם יודעים לעשות משא ומתן. וזה לא יהיה מכובד שנעשה את זה פה, לכן עשינו את זה לפני כן.

דבר שני, אני מבקש לכשתקבלו את זכות הדיבור, לעשות את זה קצר מאוד, כי את הדברים שמענו, וחלק מהדברים גם לקחנו אל לבנו. אז לכן לעשות את הנקודות המרכזיות וקצר, כדי שלא אצטרך לקצוב זמן. אני עושה את זה הרבה פעמים וגם לחברי הכנסת, אבל אני לא מרגיש שזה טוב שאנחנו עושים את זה בדיון על נושא כל כך שנמצא עמוק בלבנו.

אז לכן אני מבקש, כשאתן את זכות הדיבור אחר כך, כל אחד יעשה את זה קצר, רק את הנקודות המרכזיות, ואין צורך את הכול, כי שמענו את הדברים וכבר דיברתם אתנו. כן, אלעזר, בבקשה.
אלעזר שטרן
אני מציע שניכנס לסוגיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה.
אלעזר שטרן
הצעת החוק, כפי שעברה בנוסח הקריאה הראשונה, יש בה מספר תיקונים. המרכזית שבהם זה באמת הארכת המועד להגשת בקשה להחזר שכר הטרחה העודף. והדברים באמת שנוספו במהלך הדיון לקראת ההכנה לקריאה הראשונה. אני מציע שפשוט נעבור נקודה נקודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוקיי.
אלעזר שטרן
הנקודה הראשונה אקריא. הסעיף הראשון בחוק נכי רדיפות הנאצים: בסעיף 22א, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא: "(ב1) במקרים האמורים בפסקת משנה (א) או (ב) שבסעיף קטן (ב)(1), לא יעלה שכר הטרחה המרבי על שכר הטרחה האמור באותה פסקת משנה, לפי העניין, גם אם לאחר מתן ההחלטה המנהלית הוגש ערר לוועדת העררים או ערעור לבית המשפט, והוא נמחק, נדחה או שהטיפול בו הופסק."

למעשה התיקון הזה אני רואה בו הבהרה בעצם של הדין שאמור להיות הדין הקיים. כזכור, בתיקון מס' 20 המחוקק קבע ארבע דרגות של שכר טרחה לפי השלב שבו ניתנה ההחלטה המנהלית. לשתי הדרגות הראשונות שבהן שכר הטרחה הוא יחסית נמוך, שזה לפני שהוגש ערר או ערעור, זאת אומרת שההחלטה המנהלית ניתנה לפני בכלל שנכרת ההסכם, או שניתנה מעט אחרי שנכרת ההסכם, שתי הדרגות האלה, המחוקק קבע מה השכר הראוי בהינתן שבעצם יש החלטה מנהלית, בהינתן שניצול השואה יכול ללכת לרשות ולקבל את זכויותיו מכוח ההחלטה המנהלית.

אנחנו לא רואים שיש איזושהי לקונה או איזשהו חוסר. גם א' וגם ב' בעינינו כוללים את כל המקרים, את כל הסיטואציות. זאת אומרת, גם אם אחרי ההחלטה המנהלית הוחלט להגיש ערר, הוחלט להגיש ערעור וכו', בעינינו זה נמצא בתוך פסקת משנה (א) או פסקת משנה (ב). זה לא לקונה, בעינינו זו פשוט הבהרה של הדברים.

עם זאת, קיבלנו דברים מסוימים בעקבות ישיבה עם עורכי-הדין. הייתה נקודה מסוימת שהייתה נראית לנו נכונה. ההנחה של ההסדר הזה היא ששכר טרחה של עורך-הדין מותנה בהצלחה, מותנה בתוצאות. ולכן אם בסופו של דבר הערר או הערעור נמחק, נדחה או שהטיפול בו הופסק, הרי שלמעשה עורך-הדין לא השיג דבר בעבור הלקוח שלו. ומכיוון שלא השיג דבר בעבור הלקוח שלו, אין סיבה שיקבל שכר טרחה.

זה נכון בהתבסס על ההנחה שאמרתי, ששכר הטרחה מותנה בתוצאות. אני לא יודע אם היו מקרים כאלה, אבל בהנחה שהיו מקרים שבהם שכר הטרחה, הסכם שכר הטרחה לא היה מותנה רק בתוצאות, אלא היה בו רכיב מסוים של שכר טרחה שהוא על בסיס עבודה, במקרה כזה הרי שיש הצדקה שעורך-הדין יקבל שכר על אותו רכיב שהוסכם עליו כשכר טרחה.

לכן זה לא נמצא פה, נקרא את זה מאוחר יותר בסעיף התחילה והתחולה. יש שם הוראה, שקצת אני מודה שהניסוח שלה עוד טעון שיפור וצריך ככה לעבוד על הניסוח של זה, אבל התוכן של הדברים הם שבמקרים כאלה שבהם יוכח, קודם כול, שהלקוח ביקש להגיש את הערר או את הערעור, ושהסכם שכר הטרחה כלל רכיב שהוא לא מותנה בתוצאת ההליך, לא מותנה בהכרח בהצלחה, אלא מותנה בעבודה בלבד, במקרים כאלה באמת שכר הטרחה יהיה או הדרגות שיש פה, זאת אומרת 473 או 946 לפי העניין, או אותו רכיב מסוים של שכר טרחה שלא מותנה בתוצאות. שוב, אני לא יודע אם היו מקרים כאלה, אבל במקרה שהיו הסכמים כאלה אז אכן יש לזה הצדקה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו מדברים על הסכמים שנחתמו לפני 2010 או אחרי שכבר היה - - -
אלעזר שטרן
זה תלוי בדרגות השונות. לפי הדרגה השנייה הסכם שכר טרחה נכרת לפני ההחלטה המנהלית, אז ההחלטה המנהלית ניתנה ב-2010, אז ממילא מדובר על הסכמים שנחתמו לפני. לפי פסקת משנה (א) הסכם שכר הטרחה נכרת אחרי ההחלטה המנהלית, אז אני לא יודע אם יש מציאות כזאת, אבל תיאורטית יכול להיות אפילו הסכמים שעוד לא נכרתו על הדבר הזה.

אבל בגדול אני מניח שמבחינה מעשית מדובר על רוב ואולי כולם, יתקנו אותי פה, של הסכמים שנכרתו כבר. אני מניח שחלקם הגדול זה לפני ההחלטה המנהלית, אבל יכול להיות שיש גם אחרי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח שתעבור הצעת החוק הזו, רשאי עורך-דין היום להגיד, למרות שיש את ההחלטה המנהלית, הוא מייצג מישהו שרוצה לתבוע את זכויותיו נניח מ-2002, והוא עכשיו עושה אתו את ההסכם. והוא אומר: אנסה להשיג שתקבל את מה שאתה מקבל לא מ-2010 אלא מ-2002. אם אותו אדם הגיש תביעה ב-2002 ולא טיפלו בזה - - -
אלעזר שטרן
והוא רוצה לברר את הדברים בצורה פרטנית?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. והוא יכול היום לעשות הסכם ולתבוע איזה שכר שהוא רוצה, העורך-הדין, או שהוא כפוף למגבלות?
אלעזר שטרן
איזה שכר שהוא רוצה בכל מקרה הוא לא יכול לתבוע.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בכל מקרה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, אני רוצה לעשות הבהרה.
אלעזר שטרן
בכל מקרה הוא לא יכול איזה שכר שהוא רוצה, כי החוק והצו שמכוחו מגבילים את זה לסכום של מעט יותר מ-7,000 שקלים – אני לא זוכר את הסכום המדויק, 7,000 ומשהו – אז בכל מקרה אי-אפשר לעשות הסכם על איזה סכום שרוצים. זה החוק והצו שמכוחו קבעו מגבלה של סכום מקסימלי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז על הסכום הזה הוא כן יכול לעשות היום, אחרי שכבר יש את ההחלטה המנהלית ואחרי שיש את החוק, הוא יוכל לעשות ולקבל 7,000 שקל, או שהחוק הזה מגביל ואומר רק אם תצליח?
קריאה
ברור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר'ה, אני שואל כדי שכולנו נשמע, כי שום דבר כאן לא ברור לחלק מעורכי-הדין. לא לכולם זה ברור, אז אני שואל כדי שייאמרו הדברים ונדע.
אלעזר שטרן
תאורטית, יתקנו אותי אם אני טועה, שי אולי, אני לא חושב שיש מניעה פורמלית לזה שעורך-הדין יקבל בהסכם שכר הטרחה, שלא משנה מה התוצאה הוא מקבל את ה-7,000 שקלים. אני חושב שזה מנוגד לרוח, לדברים שהמחוקק קבע. שוב, זה מאוד תלוי גם בסיטואציה – מתי נכרת ההסכם. שוב, אני חוזר לאותן ארבע דרגות, זה מאוד מאוד תלוי בהסכם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני שואל פשוט. יש כאלה שהגישו תביעות, אני לא יודע, ב-2002, והתייאשו או משהו, ויש את ההחלטה המנהלית. יבוא עורך-דין צעיר, עם מרץ, ייגש, יחפש - - -
אלעזר שטרן
לא, אם הוא הגיש ב-2002 את התביעה, אז הוא כבר חתם עם עורך-הדין על הסכם שכר טרחה, כי עורך-הדין הגיש בשמו ב-2002 את התביעה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא יודע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יכול להיות שהוא מדבר על משהו חדש עכשיו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אם הוא לא הגיש אז, אז אין סיכוי שהוא יקבל. אבל לא יודע, הגיש תביעה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז עורך-דין הוא כבר לא יהיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, בא עורך-דין עכשיו, עובר על כל אלה שהגישו, שמשום מה לא טופל ולא כלום. הוא אומר להם: חבר'ה, תראו, אני מוכן עכשיו לחדש את התביעה, למרות שיש את ההחלטה המנהלית, בוא ננסה לראות, אולי נצליח לקבל מ-2002.
אלעזר שטרן
והסכם שכר הטרחה מתי נקבע?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא רוצה עכשיו לקבוע. הוא הולך עכשיו להגיד להם: חבר'ה, אני עכשיו הולך, נניח יש איזה 1,000 כאלו, זו יכולה להיות עסקה טובה.
אלעזר שטרן
אז לא הבנתי נכון את מה שאמרת לי קודם, הבנתי שההסכם נכרת ב-2002. אם זאת הסיטואציה, שהסכם שכר הטרחה נכרת אחרי ההחלטה המנהלית, הוא נכנס לתוך דרגת משנה א', והוא יכול לקבל מקסימום של 473 שקלים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה ששאלתי.
אלעזר שטרן
כן. אם הסכם שכר הטרחה נכרת אחרי ההחלטה המנהלית, הוא בדרגת משנה א'.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ולמרות שהוא הולך לפתוח ולערער, אולי לנסות לקבל עבור - - -
קריאה
השאלה היא מכוח מה הוא יוכר אבל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק שנייה. אם הוא רוצה לפתוח ולנסות לתת לזה שהוא מייצג את התנאים לא מ-2010 אלא מ-2002.
אלעזר שטרן
בהנחה שהוגשה תביעה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, הוגשה תביעה.
אלעזר שטרן
לא על ידו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא על ידו – לא חשוב, לא טופל, אבל הוגשה. עכשיו הוא אומר: אני הולך לפתוח את הכול, אני עם מרץ, אני מוכן. האם יש מגבלה? כי אני מפחד שיהיו כאלה עם רעיונות כאלה. והשאלה אם החוק הזה חוסם.
אלעזר שטרן
איך שאני קורא את החוק זה נכנס לתוך הדרגה הראשונה מארבע הדרגות. כתוב פה במפורש: אם ניתנה ההחלטה המנהלית ואחרי כן נכרת הסכם שכר הטרחה, זה 473 שקלים.
יעל הבסי-אהרוני
בהנחה שהכספים התקבלו מכוח ההחלטה המנהלית בסופו של דבר.
אלעזר שטרן
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, הוא הולך לפתוח ולהשיג לו את התנאים מ-2002.
אלעזר שטרן
אז אני אומר: אם עורך-הדין יצליח, והערר שהוא יגיש יתקבל, או אם הערר נדחה, הערעור שהוא יגיש יתקבל, אז המגבלה תהיה 7,000 שקלים. אם הערר והערעור שהוא הגיש נדחו, נמחקו, הופסקו, בעצם ניצול השואה לא מקבל שום דבר כתוצאה מההליך הזה שהוא עשה, אז זה יהיה 473 שקלים, לפי הפרשנות שלנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת, אז כאן זה כן מותלה ההצלחה?
אלעזר שטרן
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת, זה ברור. כלומר, אם אותו עורך-דין זריז בסוף לא יצליח, הוא יקבל מקסימום את ה-450, לא מעבר לזה, לא את ה-7,000.
אלעזר שטרן
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ורק אם הוא יצליח להביא לו חבילה מ-2002, אז יש לו אפשרות לקבל 7,000. אני רוצה שכולנו נשמע - - -
אלעזר שטרן
אני רק מדגיש, שוב, שצריך לקרוא את הסעיף שקראתי עכשיו ביחד עם מה שיש בסעיף 5(ד), שנקרא אותו אולי בהמשך, זה באמת סעיף ארוך, קצת מסורבל בניסוח, הוא יעבור עוד שיפוץ מבחינת הניסוח שלו, אבל התוכן שלו הוא מה שאמרתי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה מדבר על כאלה שלא קבעו לפי הצלחה אלא לפי שכר טרחה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. נניח אם מישהו עשה הסכם, אמר: מתוך ה-7,000, 2,000 אני מקבל בכל מקרה. אתה יודע, כשאתה מזמין מישהו אליך כשמכשיר התקלקל, הוא אומר: על הביקור עצמו אני רוצה 1,000 שקל. עכשיו, אם גם אתקן, אז יכול להיות שהוא יהיה יותר. אז הוא אומר: קודם כול 2,000 שקל רק זה שאני מסכים לדבר אתך נניח – לא במילים יפות כאלה – ואם אצליח, אקבל את ה-5,000 הנוספים. אלה הסיטואציות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז למה צריך את הסעיף הזה? לפי מה שעכשיו מציג את זה עורך-דין שטרן - - -
אלעזר שטרן
שנייה, אני רק רוצה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, שנייה, תן לו רק להסביר את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לפי מה שהסברת עד עכשיו, שאתה מדבר על כאלה שנקבע לפי הצלחה, ואם הוא לא הצליח הוא לא מקבל, אז למה צריך את הסעיף הזה? הרי זה ברור מאליו, לא מגיע לו בגלל שהוא לא הצליח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אבל כאן הוא עשה הסכם שעל ה-2,000 שקל הראשונים לא תלוי בהצלחה או לא. עצם זה שאני - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה בסעיף 5(ד).
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, את זה הוא מסביר עכשיו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא, הוא לא מסביר את זה. הוא מסביר עכשיו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, הוא מסביר את 5(ד) עכשיו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא, הוא אומר שאת סעיף 5(ד) הוא לא מסביר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, הוא מתחיל כן להסביר אותו. כי אחרת הדיון יהיה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
על מה שהוא כן הסביר עכשיו.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אז בואו נאפשר לו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לכן אני שואל, מה שהוא הסביר עד עכשיו, בשביל מה צריך את החוק? ממה נפשך, אם באמת אתה אומר שלא מגיע לו מכיוון שההסכם היה ביניהם רק אם הוא הצליח והוא לא הצליח, אז לא מגיע לו. למה אתה צריך בשביל זה עכשיו לעשות - - -
אלעזר שטרן
אסביר. נדרשת ההבהרה הזאת, כמי שאמור לתת לכם ייעוץ משפטי ופרשנות, כי מה שבעיני נראה ברור, מסתבר שלא בעיני כולם נראה ברור. ולכן ההבהרה נדרשת. כי מסתבר שחלק מעורכי-הדין רואים את הדברים אחרת, ואני בטוח שכבר הם יציגו את עמדתם.

ולכן בעינינו נדרשת ההבהרה הזאת, לדבר שבעינינו הוא אכן ברור. זאת אומרת, ההסדר שנקבע בתיקון מס' 20, ארבע הדרגות הן בעינינו ברורות, אין בהן לקונה, הן כוללות את כל התסריטים.

שהוא אכן ברור
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא אמר שהסעיף הזה זה סעיף לא חדש, אלא הסבר או הבהרה לחוק - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
עכשיו הוא מסביר שיש כאלה שלא מבינים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נכון. אז עכשיו יהיה ברור.
אלעזר שטרן
מהותית השאלה שלך היא נכונה, חבר הכנסת מקלב. אני מסכים. בעיני הדבר הזה לא היה צריך להיכתב, זה דבר שאמור להיות מובן מקריאת הסעיף. אבל כנראה שהוא כן נדרש, כנראה שהוא לא ברור לכולם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז צריך לשמוע את הצד השני.
אלעזר שטרן
נכון. בוודאי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נשמע אותו. עכשיו, אני מבקש שתסביר גם את החלק השני, כי אנשים שיתייחסו, יתייחסו לשניהם ביחד. אז תסביר אולי גם את החלק השני לפני שניתן לאנשים לדבר, כי זה אולי סעיף מרכזי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה רוצה להגיע עכשיו ל-5(ד).
אלעזר שטרן
אז זה 5(ד), כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז שיסביר גם את 5(ד) ביחד, ואז מי שידבר כבר ידבר על שניהם, כי אחד משלים את השני.
אלעזר שטרן
אסביר שוב את הנקודה של סעיף 5(ד).
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו עוברים ל-5(ד) כדי שתהיה השלמה.
אלעזר שטרן
אקרא אותו ואסביר.

5(ד) על אף האמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ג) ובסעיף 22א(ב1) לחוק נכי רדיפות הנאצים, כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה, לגבי הסכם שכר טרחה עם עורך דין שנכרת לפני יום פרסומו של חוק זה, שחלות עליו הוראות הסעיף האמור, ובהסכם נקבע במפורש שישולם שכר טרחה אף אם הערר או הערעור יימחק, יידחה או שהטיפול בו יופסק (בסעיף קטן זה – שכר טרחה בגין עבודה) ושכר הטרחה בגין העבודה שולם בפועל, לא יעלה שכר הטרחה בגין הגשת הערר או הערעור על שכר הטרחה בגין עבודה ששולם בפועל או על הסכום שנקבע בסעיף 22א(ב)(1)(א) או (ב) לחוק נכי רדיפות הנאצים, לפי העניין, לפי הגבוה, ובלבד שהערר או הערעור הוגשו לפי בקשת הלקוח ושעורך הדין הבהיר ללקוח את ההשלכות האפשריות של הגשת ערר או ערעור לאחר מתן ההחלטה המנהלית; שכר הטרחה בגין עבודה לפי סעיף קטן זה, לא יעלה על שכר הטרחה שנקבע לפי סעיף 22א(ב)(1)(ג) או (ד) לחוק נכי רדיפות הנאצים, לפי העניין;

אסביר. יש פה כמה רכיבים שמצטרפים. רכיב אחד אומר: ההבהרה הזאת שעשינו לא נוגעת למקרים שבהם היה בהסכם שכר הטרחה רכיב, שבו עורך-הדין זכאי לשכר מסוים שלא על בסיס הצלחה אלא על בסיס עבודה. זו נקודה ראשונה.

הנקודה השנייה, שהיא מצטרפת – היא לא חלופית, היא מצטרפת – צריך להיות ברור, שהערר או הערעור הוגשו אחרי שעורך-הדין הבהיר ללקוח שלו את המשמעויות של ללכת למסלול הזה. כלפי מה הדברים אמורים? יש פסיקה של בתי-המשפט, שקבעה שיש פה שני מסלולים חלופיים. מסלול אחד זה המסלול של ההחלטה המנהלית. ברגע שניצול מחליט ללכת למסלול של ההחלטה המנהלית, בעצם הוא אומר: לא מבררים את הנתונים שלי בצורה הפרטנית, אלא אני מסתמך על סמך - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מספיק שאני מראה שהייתי בלוב.
אלעזר שטרן
שהייתי במקומות הנכונים בזמנים הנכונים וכו'.
תמר מרוז
במקומות הלא נכונים בזמנים הלא נכונים.
אלעזר שטרן
נכון, במקומות הלא נכונים בזמנים הלא נכונים. ברגע שניצול מחליט ללכת למסלול השני, למסלול הערר, בעצם ברמה כזאת או אחרת, בשנייה הזו לא אכנס, אני מניח שיעל אחרי זה תחכים אותנו בדיוק בפרטים של הדברים, אבל בגדול ההליכה למסלול הזה מונעת ממנו בשלבים כאלה או אחרים ללכת להחלטה המנהלית. זאת אומרת, אם בן-אדם הולך למסלול הפרטני והוא מפסיד, הוא לא יכול לחזור חזרה להחלטה המנהלית.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל מי מבהיר את העניין הזה, עורך-הדין שמטפל בתיק? האם מחתימים אותו על זה שהוא בחר? איך אנחנו יודעים שעד הסוף זה ברור, הפיצול הזה?
אלעזר שטרן
או, יפה. הנקודה היא שעורך-הדין יצטרך להראות בנקודה הזאת, אם הוא ירצה להראות שבאמת מגיע לו שכר, למרות שהערר נדחה, נמחק או הטיפול בו הופסק, הוא יצטרך להראות, קודם כול, שבאמת בהסכם שכר הטרחה עם הניצול הספציפי הזה היה רכיב שהוא על בסיס עבודה ולא רק על בסיס הצלחה. וגם, שהוא הראה, הסביר ללקוח את המשמעות. זאת אומרת, שלא עורך-הדין עם ייפוי כוח הלך והגיש ערר בשם הניצול.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה סעיף עתידי. מה שאתה מדבר עכשיו, זה יכול להיות רק סעיף עתידי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה? סעיף של העבר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה רוצה להגיד שהוא הסביר בעבר?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן.
ענת ברקו (הליכוד)
איך אפשר להוכיח את זה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
היום אתה מחיל עליו חובה - - -
אלעזר שטרן
אני לא מחיל עליו חובה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא, הוא בא וטוען שמגיע לו שכר על בסיס עבודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא בא וטוען.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בסדר, אבל השאלה היא: אתה אומר שאתה צריך להבהיר לו את זה הסבר היטב, שחל כאן רכיב של תוספת שכר גם אם לא אצליח. איך - - -
קריאה
לא, זה חלק מההסכם.
אלעזר שטרן
לא, זה לא מה שאמרתי.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אתה מערבב שני דברים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אמרת: ובלבד - - -
אלעזר שטרן
לא, אז אסביר, לא הסברתי את עצמי נכון. יש את הרכיב של השכר בגין עבודה. וזו נקודה אחת, שזה בהסכם שכר הטרחה. ואגב, כל הדברים האלה, הציפייה, אני חושב, שאמורה להיות לכל היושבים פה בשולחן מעורך-הדין - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
שהוא עושה אותה ממילא.
אלעזר שטרן
- - שחובה עליו לפעול בנאמנות ללקוח.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא קשור לחוק הזה. ברגע שהוא הוסמך לעורך-דין הוא צריך לדעת את זה.
אלעזר שטרן
בלי קשר, הוא צריך להסביר ללקוח את המשמעויות של הפעולות שהוא נוקט בעבורו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
צריכים לפעמים להזכיר. אנחנו מזכירים לעצמנו כל בוקר את החובות שלנו.
אלעזר שטרן
אז קודם כול הוא צריך להסביר לו בהסכם שכר הטרחה על מה הוא חותם ומה המשמעויות של הסכם שכר הטרחה, ושיש רכיב בגין עבודה ורכיב וכו'.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני מניחה שהדברים האלה נעשים על-ידי עורכי-הדין.
אלעזר שטרן
ורכיב נוסף, הנקודה שעליה כתוב שהוא היה צריך להסביר לו זה לא על רכיב העבודה, אלא על המשמעויות של ההליך.
אורי מקלב (יהדות התורה)
שהוא לא הולך על מנהלי.
אלעזר שטרן
נכון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
שאז הוא יכול להפסיד, שהוא לא יכול לחזור לשם.
אלעזר שטרן
נכון.
ענת ברקו (הליכוד)
אז זאת אומרת, שיש משהו שמגדיר את אופן ההתקשרות בנתיב שבעצם בוחר הניצול ללכת. זאת אומרת, הפיצול הזה בין שתי האפשרויות, האם הוא מוגדר פורמלית חוזית או באיזושהי צורה? איך אנחנו מוודאים שבאמת הוסבר, ולא מישהו הלך נגיד לנתיב פרטני ופתאום הוא אומר מה עשיתי לעצמי, או להיפך?
אלעזר שטרן
מצטער, אשמח שתסבירי שוב את השאלה.
ענת ברקו (הליכוד)
איך הדברים הללו בעצם מובהרים ללקוח, שהוא בוחר את הנתיב הנכון?
אלעזר שטרן
עורך-הדין נדרש לזה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זו בדיוק הדרישה מעורך-הדין.
ענת ברקו (הליכוד)
כן, אבל השאלה האם זה נעשה גם בכתב? האם הבחירה הזאת - - -
אלעזר שטרן
הסכם שכר טרחה, בדרך הטבע - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
חייב להיות - - -
ענת ברקו (הליכוד)
לא, זה מוכנס להסכם שכר הטרחה, שזה הנתיב - - -
אלעזר שטרן
לא, זה בדרך כלל הייעוץ השוטף שעורך-הדין נותן ללקוח. וכמו בכל הליך משפטי אחר, הוא מסביר לו: תשמע, האפשרות שעומדות בפניך - -
ענת ברקו (הליכוד)
שאין דרך חזרה.
אלעזר שטרן
- - הן א' וב'. המשמעויות של זה הן ככה, המשמעויות של זה הן ככה. שלא נתייחס למצב שבו עורך-הדין הלך עם ייפוי הכוח על דעת עצמו. הרי סך הכול יש לו ייפוי כוח, אבל הוא לא באמת הסביר לניצול השואה את המשמעויות של ההשלכות של העובדה שהוא הולך להגיש ערר ועוד יותר מזה ערעור. זו נקודה שנייה.

הנקודה השלישית שנמצאת בתוך מה שקראתי עכשיו, שגם כאשר היה רכיב מסוים של עבודה, הרכיב הזה של העבודה בכל מקרה לא יכול לעלות על המדרגות הגבוהות ביותר שנקבעו בארבע הדרגות האלה. גם אם ניקח לדוגמה את הערר, המדרגה הגבוהה שנקבעה לערר היא 4,910 שקלים. זאת אומרת, אם עורך-הדין, וזה קשור לשאלה שהיושב-ראש שאל קודם, גם אם נכתב בהסכם שכר הטרחה שלא משנה מה קורה הוא מקבל 7,000 שקלים, אי-אפשר לתת תוקף לאמירה כזאת.

ולכן בכל מקרה, גם אם היה רכיב של עבודה, רכיב העבודה שלא מותנה בתוצאות לא יכול לעלות, לפי ההסדר הזה, על שתי המדרגות הגבוהות של הגשת ערר ושל הגשת ערעור, לפי העניין. זה בעצם שכר הטרחה המקסימלי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה סעיף רטרואקטיבי או זה סעיף - - -
אלעזר שטרן
המונח רטרואקטיבי שעכשיו שאלת, וגם יעלה פה בהמשך הדיון, אני מניח, יותר מפעם אחת, אני רוצה להבהיר לגביו נקודה מסוימת. כל חקיקה שמתייחסת לעבר, יש בה אלמנט בעייתי מסוים. יש בה אלמנט, שנראה לפחות לפעמים שאתה משנה את כללי המשחק אחורה.

עם זאת, יש מצבים שבהם המחוקק אומר: תראו, מה שכתוב היום בחוק הוא כך וכך, ובעיני הוא מספיק ברור. אלא שמסתבר שהיו אנשים שכנראה לא הבינו את כוונת המחוקק, ואני עכשיו המחוקק נדרש לסוגיה הזאת, הדבר הובא לפתחי, אני נדרש לסוגיה, ואני מבהיר בעצם את כוונתי הראשונית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא שאני משנה משהו שהיה.
אלעזר שטרן
אני אומר: זה הדבר שמלכתחילה התכוונתי אליו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה החוק שהיה.
אלעזר שטרן
זה מה שהיה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ניקח דוגמה של הסכם על שכר טרחה בהגשת ערר אחרי שהוא הסביר לו, ואתה אומר: אתה לא יכול לקחת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הסכם שהיה פעם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה זאת אומרת? איך אתה יכול היום להתערב, להגיד שמשהו לא היה בסדר בהסכם הזה? או שהוא עבר על חוק שהיה אז? אדם הגיע להסכם עם עורך-דין שהוא משלם לו 7,000 שקל ולא 4,910 שקלים על הגשת ערר. אז איך אתה אומר עכשיו שזה צריך לחול – איך זה יכול להיות שאתה מבהיר לו בהסברים האלה שמה שעשית אז לא היה נכון?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אני מסביר. מכיוון שכשקוראים היום את החוק – שוב, אני אומר את עמדתי המשפטית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כל החוק עצמו לא מדבר גם על רטרואקטיביות? לא החוק שאנחנו היום, החוק המקורי.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
ברור שהוא מדבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוודאי שהוא דיבר. החוק הזה למעשה רק מאריך חוק שכבר קיים. החוק שחוקק אז בהחלט דיבר על רטרואקטיביות.
ענת ברקו (הליכוד)
גם מדבר על רטרואקטיביות?
אלעזר שטרן
החוק ההוא היה רטרואקטיבי.
ענת ברקו (הליכוד)
כן?
היו"ר ניסן סלומינסקי
דיבר על זה שהיה, כשמחוקק הרגיש, כשהכנסת הרגישה שהיה ניצול מסוים - - -
אלעזר שטרן
היה דיון ארוך על זה, ועשינו הרבה עידונים על זה. היה בג"ץ, ובג"ץ אישר את החוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
והחוק עצמו בהחלט מדבר. אנחנו עכשיו רק נותנים לו אורכה מסוימת, כי בגלל שהיה בג"ץ לא יכלו לממש בשנה מלאה אפילו את - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
על ההארכה אנחנו לא מדברים עכשיו, אנחנו מדברים על סעיפים שאנחנו מוסיפים עכשיו.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא, אבל זה לא סעיף שאנחנו מוסיפים, הרטרואקטיביות היה בחוק המקורי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, מה שהוא הוסיף זה רק הבהרה.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל נשאר כפי שזה היה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא, על ההארכה אני מדבר, אבל יש כאן שינויים אחרים גם.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
השינויים האחרים הם קטנים.
אלעזר שטרן
אז לשאלתך, חבר הכנסת מקלב - - -
קריאה
אבל מה קורה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרי ביקשתי. יהיה לכם את הזמן. לא, יהיה לכם את הזמן.
אלעזר שטרן
כמו בהרבה חוקים אחרים, ברגע שהמחוקק קובע הסדר, וההסדר הוא מלא, הוא נותן מענה – שוב, בעיני – לתסריטים השונים, ובא עורך-הדין וחשב שהוא לא נותן, שיש תסריט שהוא לא נותן לו מענה, תסריט מסוים שהוא בבחינת לקונה, שהוא חסר מן הספר. והוא אמר: טוב, בעיני הוא חסר מן הספר, או אני חושב שהסעיף הזה בחוק לא מדבר על הסיטואציה הזאת, ופה כן מגיע לי שכר טרחה כי עבדתי, כי עשיתי, מסיבות כאלה ואחרות, אז הוא טועה. ומכיוון שהוא טועה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל החוק הרטרואקטיבי דיבר על כך שאתה אומר שהצלחת, התברר שאנחנו עשינו את זה. לא אתה עשית את זה אלא הממשלה עשתה את זה בתהליך שלה, לכן מה פתאום שתיקח. זה בעצם היה המוטו המרכזי בתוך ההחלטה הרטרואקטיבית. איך החלטנו בכל אופן שלא יראו אותנו כמחליטים רטרואקטיבית? אמרנו: אתם מציגים היום ללקוחות שלכם שאתם פעלתם ועשיתם, בעצם זה הממשלה עשתה בפעילות שלה מול ממשלה כזאת או מול הסדר כזה, ולכן מה פתאום שתיקחו שכר. ואם כן, עשינו את כל הדברים, ניתן לכם שכר. זה בערך המוטו.

אבל אם אנחנו מדברים על עררים, על העררים זה לא היה בתוך הדברים הללו, על העררים אתה נותן לו בתור עררים. אז אתה יכול לקבוע: אני בכל אופן, ניצולי שואה, נותן להם רק שכר כזה וכזה. כך אני קובע גם היום. אבל להחיל את החלק הזה בעררים רטרואקטיבית, איפה ההצדקה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
החוק המקורי היה גם, לא?
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא לא.
אלעזר שטרן
אסביר שוב, חבר הכנסת מקלב. בעיני כשהמחוקק קבע בסעיף פה בדרגה השנייה, שאם נכרת הסכם שכר הטרחה והוגשה התביעה לרשות המוסמכת, ולאחר מכן ניתנה ההחלטה המנהלית, מגיע לעורך-הדין גג שכר טרחה מקסימלי של 494 שקלים, הרי שהמחוקק גילה את דעתו - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה רטרואקטיבי.
אלעזר שטרן
- - שבסיטואציה הזאת, ולא משנה מה קרה לאחר מכן, בסיטואציה הזאת זה שכר הטרחה המקסימלי שמגיע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל הוא חילק את זה ברכיבים, מה מגיע לך על עצם ההגשה ומה על הצלחה, גם אם זה היה גלובלי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל הוא שם חסם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
והוא אומר: אני שם חסם. אבל אתה מדבר על ערר, בעררים הוא כבר לא – יש הבדל קצת בעררים.
אלעזר שטרן
אסביר שוב. ההנחה היא שהסיטואציה הזאת, בניגוד למה שאמרת, כן נמצאת בתוך הסיטואציה הזאת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
גם בעררים?
אלעזר שטרן
כן. כי ההנחה היא שאם ניתנה ההחלטה המנהלית, נכרת הסכם שכר הטרחה וניתנה ההחלטה המנהלית, הרי שההנחה היא שמכיוון שניצול השואה מקבל את התגמולים מכוח ההחלטה המנהלית, לא משנה מה קרה אחרי כן – הוגש ערר, לא הוגש ערר, הרי הוא מקבל את הדברים מכוח ההחלטה המנהלית, ולכן אין סיבה שעורך-הדין יקבל. אלא אם כן הוא הצליח, אז הוא כבר לא מקבל את זה מכוח ההחלטה המנהלית, הוא מקבל את זה מכוח ההחלטה הפרטנית שלו. אבל אם הוא מקבל מכוח ההחלטה המנהלית - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואז אתה לא מגביל אותו? אם הוא קיבל מתוך - - -
אלעזר שטרן
לא, אז יש את ההגבלה הכללית של ה-7,000 שקלים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
וזה רטרואקטיבית או שזה - - -
אלעזר שטרן
בזה אנחנו לא נוגעים. זה קיים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה קיים כבר בחוק.
ענת ברקו (הליכוד)
זה ממילא יהיה רק אם הוא מצליח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, רבותי. עכשיו, לגבי הסעיפים האחרים יהיו גם הרבה – או שהעיקר יתמקד בסעיף הזה?
אלעזר שטרן
זה והבא. אלה שתי סוגיות שונות. זו סוגיה אחת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
סוגיה שונה. טוב, אז אנחנו נעשה סבב, ואני שוב מבקש, לפי הרשימה שערכו לי – או אה, כולם? אנשי הממלכה, אתם רוצים לפני עורכי-הדין או אחרי? אחרי? אני גם חשבתי שזה מה שתרצו. אלך לפי הרשימה שכנראה ביקשו. ואני מבקש מכל אחד קצר. עוד לא הבאתי את השעונים, אבל אם אראה שכל - - -
יפה גולן
אני יכולה לדבר?
אסף פרידמן
תרשמו את השם ותביאו לי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שמך, בבקשה?
יפה גולן
יפה גולן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אז תעבירי לו בפתק, כמו שכל אחד עשה. אני מבקש, מאחר שבאמת עורכי-הדין, חלק מהתפקיד שלהם זה לדבר ולהרשים את השופט, וכאן אני מבקש לגשת לנקודות עצמן, להגיד את הנקודות, נשמע אחר כך את השני, את השלישי ונתקדם. הראשון לפי הרשימה זה עורך-דין דוד ידיד, ארגון ניצולי השואה.
דוד ידיד
תודה רבה ליושב-ראש. קודם כול, אני רוצה להרגיע את כבוד היושב-ראש. אין לו מה לדאוג, אף עורך-דין צעיר לא ייקח את התיקים וילך אחורה בגלל שזה לא כדאי לו. לא רק אף עורך-דין צעיר, גם אנחנו, עורכי-הדין הוותיקים, גם אנחנו לא ניקח את זה. וכל העניין הזה מדבר רק על דברים של העבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה צעיר בעיני, זה בסדר.
דוד ידיד
לצערי, אדבר רק על הנקודה הזאת של סעיף 1 ולא על שום דבר אחר. אני רוצה להגיד לכבוד חברת הכנסת שולי מועלם, לצערי הרב, למרות התיקונים, את ההצעה הראשונה שהבאת בפעם הקודמת – אנחנו לא מסכימים לה אבל אפשר לקבל אותה. אבל התיקונים הנוספים שנוספו בסוף, במיוחד הסעיף הזה, זה תיקונים שהם מפרים את האיזון בצורה קיצונית ביותר, ויביאו לזה שעורכי-דין לא ימשיכו.

אני חושב שמה שאמר חבר הכנסת מקלב הוא אמת מדויקת לגמרי. הסעיף הזה הוא מיותר לחלוטין. הכנסת, בחקיקה מיוחדת, רטרואקטיבית, קבעה לה דרגות. זהו, היא עשתה חקיקה רטרואקטיבית, שפגעה בעורכי-הדין. ואנחנו טוענים שהיא פגעה בניצולים, מכיוון שהיא כבר גרמה, שכבר עורכי-דין, מתוך נגיד עשרה שהגישו בג"ץ, חמישה כבר לא עובדים בנושא הזה, ואחרים גם כן, כולל אנשים שנמצאים כאן, שוקלים את צעדיהם. וזה יפגע בניצולים.

וחבר הכנסת מקלב צודק במאה אחוזים: לא צריך לעשות שום דבר. אם טוען היועץ המשפטי עורך-דין שטרן שזה רק מבהיר, אז למי זה מבהיר? לעורכי-הדין לא צריך להבהיר כלום, כי הכול מדובר פה על דברים רטרואקטיביים שקרו לפני חמש שנים וארבע שנים. צריך להבהיר לשופטים? השופטים מבינים. והשופטים, שיודעים גם היום על הישיבה הזאת, התבטאו בשבועות האחרונים שזו חקיקה רטרואקטיבית.

עכשיו, אם אתם רוצים לעשות על החקיקה הרטרואקטיבית של שנה שעברה עוד חקיקה רטרואקטיבית – בבקשה, תעשו. אבל אני רק רוצה להיכנס לעניין, מה מקור הסעיף הזה. מקור הסעיף הזה בהנחה שגויה שנאמרה על-ידי הסיוע המשפטי, ולצערנו אומצה על-ידי היועץ המשפטי של הוועדה והיועץ שי סומך, כאילו העררים שהוגשו אחרי ההחלטה המנהלית הם עררי סרק. הם נכנסו לכאורה לראש של עורכי-הדין ואמרו: אתם הגשתם עררי סרק.
ואני רוצה לומר
אתם טועים במאה אחוז. קודם כול, אם דבר יגיע לבית-משפט, אז השופט ישמע את עורך-הדין, ישמע את הלקוח, ישמע את התנאים ויחליט אם זה ערר סרק. אני רוצה להסביר למה זה לא עררי סרק, למה החוק הקודם, דרקוני ככל שהיה, הוא כבר מכסה את הכול.

ראשית, לעורך-הדין, הרי טוענים שהגישו את העררים רק בגלל שרצו לגבות שכר טרחה. אז אני רוצה לומר לכם, ועורך-דין שטרן יאשר את זה: המצב הקודם היה שזה בכלל לא שינה לעורך-דין כלום אם הוא הגיש ערר או אם הוא לא הגיש ערר, אם הוא רק הגיש תביעה. הרי אף אחד לא יכול היה לצפות בשנת 2010, עוד לפני ההחלטה המנהלית, שבכלל תהיה החלטה מנהלית, מין פטנט כזה, שכביכול מקל עם הניצולים ובעצם לא כל כך מקל, אבל על זה לא נדבר עכשיו מחוסר זמן. אבל לשכר הוא היה אדיש. הוא קיבל 7,000 שקל, או הסכם אחר, היו הסכמים ישנים שאפשר היה לקבל גם 10,000 שקל.

אז כאשר בא המחוקק בשנה שעברה ומצמצם את זה, את ה-7,000 ל-5,000 במקרה של ערר, אז זה היה האיזון, זה האיזון הראוי שעשיתם בשנה שעברה. אז מספיק, דייכם בזה.

עכשיו, איזו סיבה הייתה לעורך-דין להגיש ערר סתם? אגיד מדוע כן היה מקום. ראשית, המדיניות של הרשות בכלל לא הייתה ברורה. מה שאמרו, ואחר כך בית-המשפט בתל-אביב בהרכבים של שנלר ואחר כך ענבר, שיש שני מסלולים ואדם צריך לבחור, ואם הוא בוחר במסלול אחד הוא לא יכול למסלול השני, זה נקבע רק אחר כך, ב-2011. בכל החודשים מ-14 בספטמבר 10' ועד נדמה לי פברואר 11', המצב לא היה ברור. גם הרשות, אני אישית דיברתי עם מנהלת הרשות – היא לא ידעה, לא קבעו עדיין את הכללים האלה.

ולכן לא זכותו, חובתו של עורך-הדין הייתה להגיש את הערר שבוע אחרי ההחלטה המנהלית, חודש אחרי ההחלטה המנהלית וארבעה חודשים אחרי ההחלטה למצער, כי רק ככה הוא יכול היה לנסות להבטיח ללקוח שלו לקבל רטרואקטיבית מ-2002.

עכשיו, זה מקרה אחד. מקרה שני, היו כאלה שהרשות, בניגוד למה שחושבים, ההחלטה המנהלית היא לא גורפת. הרי אנחנו מדברים על עולי לוב. למשל, עוברים, כידוע - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תנסה להגיע לסיכום, כי זה כבר מגיע לחמש דקות.
דוד ידיד
עוברים מקבלים היום. אבל לפי ההחלטה המנהלית, הם החליטו בהתחלה לא לתת להם. רק כתוצאה מתביעות שלנו ועררים הם קיבלו.

למשל, יש אנשים שלא ברחו מהבית שלהם או נשארו בטריפולי הבירה. הם החליטו שזה לא, כי בפסק-הדין המנחה, טייר, היה כתוב שצריכה להיות בריחה. אז זה דבר שני.

עכשיו, יש דבר שלישי. הגדילו לעשות, ובניגוד להבדל בין ערר וערעור, סעיפים קטנים (ג) ו-(ד) בתיקון הקודם, איחדו אותם כאילו ערר וערעור זה אותו דבר. עם כל הכבוד למנסחים, אין שטות גדולה מכך. הרי למה הוגש ערעור? ערעור הוגש בגלל שהיה ערר, הערר נדחה, ואחרי זה הלקוח רוצה גם שיהיה ערעור, כי הוא רוצה לעמוד על זכויותיו. אני כבר לא מדבר על הפטרנליזם שנכנס יותר מדי לראשו של הלקוח או של הניצול ואומר לו: אנחנו יודעים כל כך יותר טוב ממך, עד לפרטי פרטים.
אז לכן אני אומר
לא הייתה ברירה, היה הכרח במקרים של פסקי דין שליליים, ודאי במקרים של עררים. יש מקרים רבים שהלקוח - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
דוד, תנסה לסיים.
דוד ידיד
אני מסיים. - - הלקוח מתעקש על עמידה על מלוא הזכויות. אני כעורך-דין רואה שהתיק שלו מעולה, הרגו את אבא שלו לנגד עיניו. אבל האוצר מתעקש, לא רוצה לתת לו. אז מה אני צריך לעשות? לוותר בשבילו על 200,000 שקל, בגלל שאחשוב שכנסת ישראל או הסיוע המשפטי יבואו חמש שנים אחר כך ויקטינו את שכר הטרחה?

ואחרון אחרון חביב, ההחלטה המנהלית הייתה מין נקודת פשרה, שהסכימה הרשות לנקז את כל התיקים כפשרה. כלומר, אנחנו הגשנו תביעה, התביעה הייתה ככה ככה, השופט השתכנע באופן חלקי. אז השופט אמר לאדם: תשמע, אולי מגיע לך מ-2002, אולי בכלל לא מגיע לך. אז אתה יודע מה? יש החלטה מנהלית, בוא תקבל את ההחלטה המנהלית במין פשרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דוד.
דוד ידיד
אני מסיים. היעלה על הדעת שבפשרה עורך-דין שיש לו הסכם על 10,000 שקל יהיה זכאי ל-1,000 שקל? 90% הוא יוותר?

אז לסיכום, אני מבקש למצער, יש את הנקודה הזאת לבטל, את כל סעיף 1 הזה, להוריד אותו בכלל. להשאיר את זה, אם זה כל כך ברור, עורך-דין שטרן, אז שבית-המשפט יחליט שזה ברור. הרי מדובר הכול על מקרים עתידיים. זהו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה. עורכת-דין דורית עטיה, מייצגת את יוצאי לוב.
דורית עטיה גנות
שלום. אני רק רוצה לומר, שטיפלתי רק ביוצאי לוב. אגב, גויסתי לטפל ביוצאי לוב כבר בשנת 2001. ליוויתי את ההליכים באמת מיום א', אני מכירה אותם על בורים, עשיתי אותם בעצמי באופן אישי. לא ייצגתי קבוצות גדולה כמו חברי, אבל עדיין, גם לי הייתה קבוצה נכבדה ומכובדת, שבאמת הקדשתי להם, או למענם, או למען המלחמה בהוצאת הצדק שלהם למעלה מעשור.

נלחמתי עשר שנים, הקדשתי את כל זמני המקצועי בשביל שהם יוכרו, משום שאף אחד לא האמין בצדק שלהם, אף אחד לא רצה להכיר בהם. הרשות ניהלה נגדנו מלחמת חורמה על כל פסיק ונקודה. ההחלטה לדחות את התביעות שלהם הייתה גורפת, אני יכולה להראות לכם. 600 מכתבים קיבלתי ביום אחד. 600 מכתבים, שכולם היה כתוב בהם בדיוק את אותם משפטים, שינו רק את השמות. ואחר כך ממני ציפו להגיש 600 עררים פרטניים, משום שאחר כך אמרו: לא, אי-אפשר לעשות ערר גורף, צריך ערר פרטני. אז כשהמדינה דוחה את התביעות, היא דוחה אותן באופן גורף; כשהיא מכירה בתביעות, היא לא מכירה בהן באופן גורף.

ואחר כך נאלצנו, בגלל המדיניות של האוצר, בגלל המדיניות של הרשות, שלא הסכימו להכיר בפסיקה כפסיקה שאמורה להכיר באופן גורף בכל אותם אנשים שבאמת הגישו תביעות והגישו עררים, ובתקופה מסוימת גם עצרו אותנו ואמרו לנו: רגע, תעצרו, אל תמשיכו להגיש עררים. גם מי שלא הגיש עררים – אם נכיר באחד, נכיר בכולם. ובסוף אמרו לנו: לא, מה פתאום, אין סמכות לשופט לומר כזה דבר, המדינה מחליטה משהו אחר. אנחנו לא מכירים באופן גורף, נכיר רק באופן חלקי באנשים. נכיר רק במי שאו שהגיש ערר וזכה, או שהוא הסתפק רק ברבע – אפילו לא רבע, 25% מהזכויות שאנחנו מוכנים להעניק לו.

כשניהלתי את המלחמה עשר שנים על חשבוני, שקל אחד לא לקחתי מאף ניצול, שקל שחוק אחד. עשר שנים רצתי לכל בתי-המשפט בארץ: לשלום, לעליון, למחוזי, עשרות פעמים, עשרות דיונים. הלכתי לכל בית של ניצול, אני באופן אישי, עם הרכב שלי, בגלל שהם מוגבלים ונכים. ניגשתי אליהם הביתה כדי להחתים אותם על הניירת, אפילו לא דאגתי שהם יבואו למשרד שלי. הלכתי לעדים שלהם כדי לקחת עדויות, כדי לבדוק את הסיכויים והסיכונים של הערר.

מי שחששתי בעבור הערר שלו ואמרתי: הסיכוי פה קשה, המלצתי לו על החלטה מנהלית. ומי שחשבתי שהסיכוי שלו הוא טוב, אמרתי: חבל, יש לך סיכויים טובים, בואו, ננסה להוציא לכם את כל הזכויות. הם רצו ללכת על זה.

אבל מה שקרה, כשהגשנו עררים, לצורך העניין, הגשתי שבוע ימים אחרי פרסומה של ההחלטה המנהלית, משום שזאת הייתה הדרך לנסות להוציא בעבורם את כל הפיצוי. הגשתי את העררים שלי ב-20 בספטמבר 2010. אתם יודעים מתי קיבלנו דיון ראשון בבית-המשפט? בסוף 2011. אנשים חיכו מעל שנה בשביל שמישהו יגיד להם משהו, בשביל שמישהו ישמע אותם.
אחרי שנה, שאתה אומר להם
מחכים לדיון, מחכים לדיון, מחכים לדיון, אנשים מתייאשים, אנשים מבוגרים, אנשים חולים, אנשים נפטרו. דרך אגב, זה היה נורא נורא טוב, כי המדינה גם הצליחה להוציא פסק דין מאוד מאוד יפה, שעם פטירתו של הניצול מתים אתו גם הזכויות שלו. אתם יודעים את זה? לא משנה באיזה שלב הוא היה, היורשים שלו כבר לא יכולים ללכת לערכאה הבאה.

אז מה טוב? יופי, האנשים נפטרו בדרך, אנשים מחכים לזכויות שלהם, מתייאשים. בסוף אומרים להם: תקשיבו, תתפשרו, תיקחו את מה שנותנים לכם, תיקחו את הצעת הפשרה הזו, היא ממש עדיפה לכם על למות ולא לקבל כסף במסגרת ניהול המאבקים המשפטיים. אז אנשים התייאשו.

אבל אנחנו – אני עשיתי את העבודה: רצתי, הלכתי, לקחתי עדויות, הגשתי תצהירים לבתי-המשפט. איפה כל הזה? המדינה תממן לי את זה? המדינה תחזיר לי את זה? המדינה יכולה היום לגבות או להורות לי להחזיר את כל הכסף הזה בחזרה? עשר שנים עבדתי בחינם. אחרי עשר שנים אני גובה שכר טרחה שהוא הולם והוגן והוא בגבולות השכר שהוגדר בתיקון 20 על ערר וערעור, לא גביתי הרבה יותר מעבר לזה.

ועכשיו אתם רוצים שאחזיר 90% מהכסף? כאילו איפה יישמע כדבר הזה. למה להרוס מי שעבד בתום לב, באמונה שלמה בצדק של האנשים האלה? נלחמתם להם, לטובתם, בעבורם, גם כשהם עצמם כבר הפסיקו להאמין לא בממשלה ולא במדינה ולא במערכת המשפט.

אני המשכתי להאמין בצדק שלהם, ואני המשכתי להילחם למענם. דרך אגב, עד היום. עד היום אני מנהלת משפטים שלמים על זכויות כאלה שנפטרו, שעד היום, למזלם של אלה שהיו מיוצגים על ידי, להבדיל מאלפים רבים אחרים שכל העררים שלהם נדחים היום ונמחקים, כאלה שהמשכתי לנהל להם הליכים לאורך הדרך. אז למזלם היה להם הליך תלוי ועומד. אז יש להם עוד סיכוי, אולי ליורשים, לראות חלק מהכסף.

אבל את כל זה אף אחד לא רואה. אתם לא רואים את כל זה. אתם שומעים רק לכאורה את אותם מסכנים שרודפים אחריהם בהוצאה לפועל, אבל תסלחו לי, חברים, אם באים לאנשים האלה בשנת 2010 ארגונים מסוימים, אני לא רוצה אפילו כרגע להגיד את שמם, יוצאים בריש גלי, בכנסים שלמים בערים שלמות, וקוראים להם, אומרים להם: חבר'ה, אל תלכו לעורכי-הדין שלכם, אל תשלמו להם שכר טרחה, לא מגיע להם כסף, הם לא עשו למענכם כלום, אנחנו – אנחנו – גרמנו לזה שיכירו לכם בזכויות. לא עורכי-הדין שלכם עשו את זה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
דורית.
דורית עטיה גנות
- - לא המאבק המשפטי הוביל את זה, לא פסק-הדין ג'וליה טייר הוביל לזה - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
דורית.
דורית עטיה גנות
- - אנחנו – אנחנו – הצלחנו להוביל לזה שיכירו בכם גורפת - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
דורית, אוקיי.
דורית עטיה גנות
- - לא תצטרכו לעשות שום דבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דורית, אוקיי, שמענו.
דורית עטיה גנות
ואז הם אומרים להם: אל תשלמו שכר טרחה. אז מה רציתם? שנשב בצד אחרי עשר שנים של מאבק, ונגיד: אוקיי, אל תשלמו לנו. אתם יודעים מה? בסדר, אל תשלמו לנו, לא צריך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה. עורך-דין אליהו ובר, יכול להיות שאתה מתכוון לחלק השני.
אליהו ובר
רק לחלק השני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שרה טראב, גם כן רק לחלק השני?
שרה טראב
גם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עורך-דין אפרים פאר?
אפרים פאר
אני גם בעיקר לחלק השני, אבל לאור הדברים ששמעתי פה, אני רק רוצה לחדד משהו ולומר, כי כל מטרת התיקון מלכתחילה לגבי שני החלקים, מטרתו הייתה בעיקר להיטיב עם הניצולים ולדאוג להם. ממה שהספקתי פה לשמוע, ההיפך הוא הנכון. הרי גם אם אנחנו מסתכלים מעכשיו פני עתיד קדימה לגבי שני המצבים, אנחנו מדברים על אוכלוסייה מאוד מאוד זקנה, שמי שבעצם מטפל עבורם זה כבר לא כל כך הם, וגם הם לא המחליטים אלא זה הילדים או הנכדים. ולכן אם התהליך יצליח, אז הם יהיו היורשים והם יקבלו את הכסף ולא בדיוק הניצולים.

שתיים, לא ברור לי למה – מר שטרן, אלעזר שטרן, אני פונה אליך, אני רוצה רגע להבין, איפה במדינה דמוקרטית חוק חופש ההתקשרות. למה שלא מלכתחילה, אם אתה כמחוקק רוצה להגביל שכר טרחה מעתה ואילך, נעזוב רגע את העניין הרטרואקטיבי, מדובר באוכלוסייה שצריכה להתקשר בחוזה, אותו ניצול יודע לבחור מסלולים? הוא יודע בכלל במה מדובר? תראה איזה אוכלוסייה יושבת פה, שצריכה להבין על איזה מסלולים מדובר, חברת הכנסת ברקו שואלת: איזה מסלול מדובר?
ולכן אני חושב כהצעה
תהיה אפשרות שאתה כמחוקק - -
אלעזר שטרן
אני לא המחוקק, הם המחוקקים.
אפרים פאר
לא, הכוונה כבוד היושב-ראש ואתה כיועץ.
- - לומר כך
אנחנו הכנסת חושבים וסבורים ששכר הטרחה בגין – כמובן שחוץ מערר, לפני כן אף אחד לא מתעסק ולא יתעסק עם 473 שקלים – יכול לומר, אני כמחוקק אומר שהשכר עבור ערר צריך להיות איקס, כמו שלשכת עורכי-הדין כותבת: תעריף מינימלי – איקס כסף, והלקוח יחד עם עורך-הדין, כי עורך-הדין יגיד: ערר או הליך אחר – לא מוכן לקבל. ואז מה יקרה? הניצולים ייפגעו, עורכי-דין לא יטפלו. אתה הרי לא מעוניין שלא יטפלו.
לכן תשאיר אפשרות, שלניצול יוסבר
השכר שקבעה הכנסת זה כך, אנחנו לא מטפלים, לא רוצים לטפל, יש לך אפשרות להתקשר אתי בחוזה בסכום אחר.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
וואו. וואו.
אפרים פאר
למה זה וואו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא ויכוח, לא ויכוח.
אפרים פאר
הרי אנחנו מדברים אנשים - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא, זה וואו, אין תגובה אחרת להצעה הזאת.
אפרים פאר
למה? סליחה, למה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אפרים, אתה רצית בכלל לדבר על חלק שני, וכבר כאן דיברת הרבה מאוד.
אפרים פאר
לא, דיברתי כי אני רואה בכל ההליך את הפגיעה בניצולים, שנמשיך בהמשך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז. אני רואה שאין לי ברירה, כי ככה לא נסיים ואני כן רוצה לסיים. אז אקציב לכל אחד שלוש דקות, הוא יצטרך להיכנס למסגרת הזו.
שרה טראב
ברשותך, ניסן, הערה של דקה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אתן לכם אחר כך, חבל.
שרה טראב
לא, דקה שנוגעת לסעיף הזה, ובכלל לטיפול בקבוצות ניצולים לפי החוק הישראלי. אני חושבת שנוצרת כאן אווירה מאוד מאוד מסוכנת. אנחנו נמצאים פה כבר פעם שנייה, בחקיקה שהיא רטרואקטיבית. חקיקה רטרואקטיבית בעיני היא סכנה אמיתית לדמוקרטיה.

שימו לב, אנחנו מדברים על עורכי-דין שעובדים, עושים, רצים, ובאמת נלחמים עבור קבוצות חלשות בחברה, שהאוצר לא משלם להן. יש לנו קבוצה שעורך-דין לקח על עצמו, כמו הגברת שסיפרה לנו כאן, שעשר שנים היא הקדישה מחייה למאבק הזה. זה מה שהיא עשתה, ומגיע לה גם לקבל את שכרה בתום עשר השנים האלה.

ובא המחוקק אחרי עשר שנים ומוציא החלטה מנהלית. כל העבודה, שמראש כבר המחוקק תחם אותה בשכר טרחה, אמר: יהיה מותר לך לקחת איקס, היא התקשרה בהסכמי שכר טרחה עם אותו איקס, הלקוח הסכים לשלם, היא לקחה על עצמה את כל הסיכונים הכרוכים במאבק הזה, היא רצה לבתי-המשפט, היא עשתה כל מה שצריך, על חשבונה, על זמנה, על הוצאותיה, ובא המחוקק ומוציא החלטה מנהלית. ניהל כאן עורך-דין ידיד מאבק על המרוקאים. בא המחוקק ומוציא החלטה מנהלית.

האם ייתכן מצב שבו קבוצת עורכי-דין ייאבקו למען ניצולים, ואחרי מלחמה של שנים, ואף אחד לא יגיד לי אחרת, בלי מאבק של עורכי-דין לא יקרה כאן שום דבר, המאבק של עורכי-הדין הוא זה שמביא לתוצאות. למה יצאה ההחלטה של המרוקאים? כי יש פסק-דין בדרך, כי יש הליכים משפטיים. למה יש החלטה של העיראקים? כי יש כבר שלב של סיכומים בבית-המשפט.
דוד ידיד
אל תדאגי, אבל הם נותנים לי 50 שקל. מותר לי 50 שקל לקחת.
שרה טראב
זה לא שהמחוקק קם בבוקר ואומר: בוא ניטיב עם קבוצה כזו או אחרת. יש איזשהו תהליך של מאבק, מאבק שמנהלים אותו עורכי-הדין על חשבונם. הלקוח שמגיע למשרדם לא משלם דבר, רק מתחייב לשלם את מה שהמחוקק קבע לו.

ועכשיו, מתנהל מאבק משפטי, הולכים לבית-המשפט העליון, מנהלים מלחמה שלמה של שנים, ואחר כך המחוקק מוציא החלטה מנהלית, מפתה את הניצולים בסכום מסוים שהוא מציע להם, כזה או אחר, וכמובן כמו שתואר כאן, מדובר באנשים מבוגרים, נותנים להם סכום מסוים, נותנים להם תרופות חינם – הם לא ייקחו? הם אומרים: מה, אחכה שבית-המשפט העליון יעשה צדק? וחותכים לעורך-דין, אומרים לו: תיקח 100 שקל, תיקח 200 שקל, תיקח 300 שקל, סכומים מעליבים.

זה תקדים מסוכן ביותר, זה מצב של חוסר ודאות. אם היום תקום קבוצה חדשה במקום מסוים, תבוא לעורך-דין ותגיד: בוא תילחם בשבילנו, גם אנחנו ניצולי שואה, לך אתנו לבית-המשפט ושיוכיחו שאנחנו גם ניצולי שואה, הוא לא יעשה את זה, כי מי יודע מה יקרה בעוד חמש שנים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
באמת, זה לא הדיון פה.
אלעזר שטרן
את נמצאת כרגע בדיון של תיקון מס' 20.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
הדיון הזה, אנחנו כבר אחריו.
דורית עטיה גנות
זה בדיוק הדיון הזה. זה בדיוק הדיון. הכנסתם סעיף - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
דורית, אם תמשיכי, אבקש להוציא אותך.
שרה טראב
אני רציתי להצביע על סכנה לדמוקרטיה שעולה פה מחקיקה רטרואקטיבית בדיעבד. נורא קל היום להגיד: מה בסך הכול, החלטה מנהלית, שום בעיה, תגיש טופס. זה לא עובד ככה.
קריאה
בג"ץ כבר הכריע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, רבותי, בבקשה. טוב, ממש נגמר הזמן. צבי פרידמן.
קריאה
חוץ מעורכי-דין גם אחרים ידברו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. אנשי הממלכה ידברו, אני רק נותן להם והקצבתי את הזמן. צבי פרידמן מי זה?
צבי אריה פרידמן
אני נותן את המקום שלי למישהו אחר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה. עורך-דין תאודור ויינברג, אתה רוצה לדבר עכשיו?
תאודור ויינברג
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוקיי. עורך-דין אברהם פלדמן – אחר כך? טוב. עורך-דין שלמה בן פורת.
שלמה בן פורת
גם לגבי חוק הקורבנות אדבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אחר כך? טוב. מרים גרייבר, יושבת-ראש עמותת "יש". כן, בבקשה, יש לך שלוש דקות.
מרים גרייבר
אני יושבת ראש עמותת "יש", אבל אני כאן מהעמותה הפרלמנטרית לניצולי השואה, כחברה בוועדה. יש לי שני דברים. השאלה הראשונה שלי על מה שדיברנו מקודם, לגבי ניצולי שואה, אנחנו יודעים שבימים הקדומים הניצולים באמת היו צריכים עורכי-דין, בגלל שהם לא יכלו לעשות דבר, הם לא ידעו בדיוק מה לעשות.

אבל עכשיו ראיתי מכתב, שעורכי-דין עדיין מבקשים, אם הניצולה מקבלת, אם זה עניין של הנהלה, מינהל, או שזה חוק בכנסת או שזה פשוט עבר, עורכי-הדין עדיין מבקשים כיום שכר טרחה על שהם עשו משהו, אפילו אם הם לא עשו שום דבר. הניצולה חתמה לפני שנים רבות, והם פשוט אף פעם לא גמרו את החוזה, ועורכי-הדין עדיין מבקשים טרחה בשביל כל מה שהיא מקבלת. והטרחה היא על סכומים של אלפים של שקלים. מאיפה הניצולים ייקחו את אלפי השקלים שעורכי-הדין עדיין מבקשים?

אז אני מבקשת להכניס בחוק סעיף או תקנה, שעורכי-הדין לא יכולים, הם צריכים להפסיק את הבקשה שלהם. והם עד כדי כך שהם מאיימים על הניצול שהם ייקחו אותם להוצאה לפועל. אז צריך לעשות משהו עם החקיקה הזאת, כדי להכניס שעורכי-הדין לא יכולים לקחת את ניצולי השואה להוצאה לפועל, והם לא יכולים לקחת, בגלל שהם חתמו לפני שנים על - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנו. טוב, תודה לך.
מרים גרייבר
והשאלה השנייה, אני שואלת שאלה פשוטה: מדוע אנחנו רוצים להוסיף עוד שנה לחקיקה? מדוע רק עוד שנה? מדוע שזה לא יהיה לכל השנים?
קריאה
מה זאת אומרת לכל השנים?
שרה טראב
לכל החיים.
מרים גרייבר
כן.
שרה טראב
גם אחרי המוות. גם לעולם הבא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, רבותי. אוקיי, מרים, הבנו את השאלה טוב.
מרים גרייבר
אוקיי. הארכת המועד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי. טוב, עורכת-דין יעל הבסי-אהרוני.
יעל הבסי-אהרוני
כבר זה מצפצף?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה החלק שלה.
קריאה
נגמר לך הזמן. זהו.
יעל הבסי-אהרוני
לא, אני בטראומות מהדיון הקודם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הקליניקה לקידום זכויות ניצולי השואה, אוניברסיטת תל-אביב.
יעל הבסי-אהרוני
לעניין הסעיף הזה, באמת חשוב לזכור שברקע יש טענות, שגם אלינו הגיעו, להתנהלות בעייתית מאוד של עורכי-דין מסוימים או אנשים שקישרו בין ניצולים לבין עורכי-דין.

יחד עם זאת, לטעמנו הכללים צריכים להיקבע לפי עורך-הדין האתי והסביר. זאת אומרת, שיש על עורכי-דין, ואני ביניהם, בוודאי שחזקה עלי וחזקה על כל עורך-דין, שהוא מתנהל על-פי רצונו של הלקוח, ותחת ייפוי כוח, ותוך ביטוי רצונו. זאת אומרת שאם עורך-דין מביא את עניינו של לקוח לבית-המשפט, חזקה עליו שזה רצון הלקוח.

ככל שיש טענות ביחס לפער שבין רצון הלקוח לפעולות עורך-הדין, לטעמנו הפתרון טמון במישור האתי. הקושי, מכיוון שגם אני עובדת עם אנשים מבוגרים, יש אכן קושי בהליכים משפטיים ובבירור, אבל לטעמנו הפתרון צריך להיות בהתמודדות או ביצירת איזשהו מנגנון ברור שהוא נגיש לאנשים מבוגרים וזקנים, ומנגנון ברור שמבין את ההקשר שבו אנחנו מצויים, וגם מכיר את השיטות שנחשפנו אליהם במהלך עבודתנו של עורכי-דין מסוימים.

אני מפתיעה את כולם שאני מסכימה עם עורך-דין ידיד – זה לא קורה לנו המון – שחשוב לעמוד על ההבחנה בין ערר לערעור. פסק-דין גוילי, שקבע בעצם שמי שבוחר במסלול המשפטי - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לך עוד דקה, אז תנסי להגיד את התמצית של הדברים.
יעל הבסי-אהרוני
- - מוותר על המסלול המנהלי, אומר שכאשר יש קביעה עובדתית, שהניצול לא ברח מפחד הנאצים, אז הוא מאבד את זכותו לקבל פיצוי מכוח ההחלטה המנהלית. ולכן במהלך של ערעור, זאת אומרת שיש כבר קביעה עובדתית שהיא נגד הלקוח, לטעמנו נראה סביר מאוד שהאפשרות לחזור להחלטה המנהלית היא מכוח ההליך המשפטי, כי למעשה הוא כבר עבר את השלב שגוזל ממנו את הזכויות.

יחד עם זאת, בשלב הערר עוד לא נקבעו החלטות מנהליות, ואז באופן עקרוני ללקוח כן שמורה הזכות תמיד לחזור אחורה תוך כדי הערר, לפני שנקבעו קביעות עובדתיות. ואז כל זמן שאנחנו בהסכם שכר טרחה על אחוזים, עורך-הדין נתון לסיכונים, שחלקם בתוך ההליך וחלקם מחוץ להליך, שההליך ייגמר שלא לטובת לקוחו מסיבות כלשהן, פנימיות או חיצוניות. ואז עורך-הדין, בהיותו חתום על הסכם שכר טרחה באחוזים - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תסיימי רק את המשפט.
יעל הבסי-אהרוני
- - מאבד את זכותו לשכר טרחה. סוגיה כואבת, אבל לטעמי הדברים ברורים גם ללא התיקון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה רבה. רפאל בן שושן?
רפאל בן שושן
כן. שלום, רפאל בן שושן, יושב-ראש ועדת התיאום של ארגוני יוצאי מרוקו בישראל. אני רוצה להתייחס לצד הציבורי קצת של הדיון המתקיים פה. אני עוקב אחרי הנושא כבר ארבע שנים, מאז שהמענק הגרמני עבור יוצאי מרוקו נכנס לפועל. ובנושא הזה אני רוצה להגיד שאומרים הרבה פעמים: מספיק למלא טופס וזהו. אז מי שרוצה לדעת איך קודם כול מוציאים את הטופס מהאינטרנט, והדבר השני איך ממלאים אותו, והדבר השלישי איך מערערים על הדחייה, אז שינסה לעשות את זה עם זקנים בני 75 פלוס, אם מדברים רק על הדבר הזה. אבל זה הנושא בקשר לטפסים.

אני רוצה לדבר על נושא אחר. שני דברים בהצעה של הרשות, שאני עוקב אחריה גם בבתי-משפט וגם בהצעות של משרד האוצר, די מקוממים את האנשים שאנחנו מטפלם בהם. הוחלט על החלטה מנהלית ליוצאי מרוקו, ההחלטה המנהלית מבורכת היא והייתה במקומה.
אלעזר שטרן
- - - הצעת החוק הממשלתית שלא קשורה לפה עכשיו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא לא קשורה לפה.
אלעזר שטרן
אתה מתייחס להצעת החוק הממשלתית, שלא נדון בה פה עכשיו.
רפאל בן שושן
לא, אני רוצה לדבר על הצד הציבורי, ואגיע לזה. ברשותך, בסדר? אני לא משפטן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב.
רפאל בן שושן
ההצעה המנהלית של משרד האוצר, שהיא מבורכת, שהיא באה אחרי 68 שנה או 58 שנה, שכבר החוק לנרדפי הנאצים התקבל ואף אחד לא טיפל בזה במשך כל השנים האלו, אומרת דבר אחד: מי שיקבל את המענק השנתי ממשרד האוצר מתחייב שלא להגיש שום תביעה משפטית.

מה משמע? אם יש חוק ומישהו מגיע לו לפי החוק הזה את המענק החודשי, כמו שכל מיני קהילות אחרות קיבלו, אסור לו לגשת. כלומר, משרד האוצר או הרשות הופכת למערכת משפטית, היא קובעת שמבחינה משפטית לבן-אדם הזה לא מגיע את המענק החודשי, את הרנטה הזו שניתנת לכל מיני קהילות אחרות. לדעתי זה דבר מקומם. אם כבר יש חוק, למה מונעים מאנשים ללכת לבית-משפט ולקבוע או לא החוק תקף עבורם? זה הדבר הראשון.

הדבר השני זה נושא קצת יותר חמור. בכל הדיונים שמתנהלים, ואני עוקב אחרי הדיונים גם בוועדת החוקה, חוק ומשפט וגם בוועדת העבודה והרווחה, כל הנושא הזה נראה לי שהמטרה שלו זה להוציא את מערכת עורכי-הדין מכל הנושא הזה של הדיונים עם הנושא של ניצולי השואה. להוציא אותם להערכתי זה קודם כול למחוק בבת אחת היום את כל הדיונים שמתנהלים במערכת המשפטית עבור יוצאי מרוקו עבור המענק החודשי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רפאל.
רפאל בן שושן
רפאל, אני מתנצל.
רפאל בן שושן
אני מסיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז תגיד משפט אחרון, אבל ממש.
רפאל בן שושן
משפט אחרון. בבתי-משפט מתנהלים כיום שלושה או ארבעה דיונים על הנושא של הזכות של יוצאי מרוקו לקבל את המענק החודשי. אם החוקים האלו מתקבלים, אני יכול לחתום בביטחון מלא שאף עורך-דין לא ייגש לבית-משפט, כלומר אנחנו מוחקים את כל האפשרות שהאוכלוסייה הזו, הזקנה, תקבל את המענק הזה. תודה רבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה רבה.
שרי ורדי
סליחה, הסיוע משפטי כתגובה ל - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתן לכם עוד מעט לדבר. אני רק רוצה – ויולט סעדיה.
ויולט סעדיה
אני מייצגת את אמא שלי. אמא שלי היא חולת אלצהיימר כבר מעל עשר שנים. אנחנו מטפלים בה בחירוף נפש מעל עשר שנים. הגשנו לגבי רנטה ב-2002, קיבלנו את הכסף רק ב-2013, רק התחלנו לקבל אותו. הגענו לעורך-דין ידיד, בטעות הגענו אליו, וסיפרנו לו את המקרה, ואז הוא אמר שאנחנו כן יכולים לקבל את הכסף אחורה.

אמא שלי עולה המון כסף בחודש. לא שמנו אותה בבית אבות, אנחנו מטפלים בה בצורה מאוד מאוד נקיה. אמא שלי זקוקה כן לכסף הזה, זה לא הולך לילדים כמו שהעורך-דין הזה אמר, אנחנו לא צריכים את הכסף הזה. אנחנו רוצים שאמא שלי תחיה כמו שצריך. היא עבדה קשה כל החיים, מגיע לה את זה, שתקבל את זה.

למה אני צריכה ללכת לבית-משפט? למה אני מגיעה לבית-משפט, והפרקליט של האוצר אומר: אלחם בכם כדי שלא תקבלו כסף? למה? זה כסף שכן מגיע. למה אני צריכה להגיע לבית-משפט? אתם רוצים לקחת את שכר הטרחה של עורכי-הדין? אין לי בעיה. היום רפורט אני צריכה להגיש עם עורך-דין. אז על תיק כזה אני לא צריכה להגיש עם עורך-דין? איך אני יכולה להתנהל אם לוקח לי יותר מעשר שנים כדי לקבל את הרנטה שלה בכלל?

אנחנו מעל עשר שנים מחכים כדי שהיא תקבל את זה. ולמה? אתה יודע כמה תרופות אמא שלי מקבלת בחודש? אתה יודע כמה חיתולים עולה לנו? אתה יודע כמה עולה הפיליפינית? אתה יודע כמה אנחנו נותנים לה, סועדים אותה? אתה יודע כמה? אנחנו לוקחים אמבולנס לאירוע בשביל לקחת אותה מפה לפה, רק אמבולנס, כי היא לא יכולה ללכת על הרגלים. למה אני צריכה את הכסף הזה? אני לא צריכה אותו בשבילי, אני צריכה את זה בשביל אמא שלי. ואני לא צריכה להילחם בבית-משפט בשביל זה. מגיע? תתנו את זה כמו שביקשתם, כמו שאמרתם בחוק – מגישים את הטופס, מקבלים. למה אני צריכה לחכות עשר שנים, ואחרי עשר שנים רק מתחילים לתת לה?

אז אני הולכת לבית-משפט בשביל זה. אין לי זמן בשביל זה, אני עובדת, ואני צריכה את הכסף הזה. לא בשבילי, בשביל אמא שלי. תודה רבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוקיי, תודה. מאיר כחלון, אתה רוצה על הנושא הזה?
מאיר כחלון
על הנושא הזה ובנושא השני אבקש. אני ממשיך בדברים של החברה שדיברה עכשיו. נכון הוא שבשנים 2009, 2008, 2002, לא הכירה מדינת ישראל בניצולי שואה מיוצאי לוב. אני כנציג יוצאי לוב, לא הכירה בהם. היה יהודי בשם פינטו שישב ברשות, וכל יהודי שהגיש בקשה, שלח לו חזרה: בבדיקה שעשינו, לא הייתה שואה בלוב.

והיינו צריכים כארגון להתמודד עם הבעיה יותר משלוש שנים. נכון הוא שהיו עורכי-דין שפתחו תיקים לאנשים. איך פתחו תיקים לאנשים? על-ידי מאכערים. והמאכערית הגדולה ביותר זה מיהוד, שבעצם עבדה בשיתוף פעולה עם משרד עורכי-דין ידיד, שהחתימה את האנשים, מגיע לכם רנטה - - -
דוד ידיד
אתה לא תזכיר את שמי כשאתה טועה ומטעה. אתה טועה ומטעה.
דורית עטיה גנות
זה ממש הוצאת דיבה. הוצאת דיבה.
דוד ידיד
ותיכף אני אגיד למי אתה העברת תיקים בשיתוף פעולה, ולא אגיד. למה אתה אומר דברים לא נכונים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, רבותי. רבותי.
דורית עטיה גנות
הוצאת דיבה פשוט. חבל שלא הגשנו נגדכם תביעה גם על הפרת חוזה והוצאת דיבה כבר בשנת 2010. חבל מאוד.
דוד ידיד
אתה עשית כנסים במימון האוצר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא לא, דורית ודוד, אני מבקש. בבקשה, מאיר, בוא תנסה לא - - -

לדבר על שמות.
מאיר כחלון
אנסה לא להגיד שמות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאחר שאנחנו לא – אז לא לדבר על שמות ולא להתייחס.
מאיר כחלון
אני אומר: מאכערים הסתובבו, לא עורכי-דין. עורכי-דין שבאו אליהם באמת החתימו את האנשים על טופס ואמרו: לא מגיע לכם. פעלנו כדי להוכיח את צדקת היהודים שהיו בלוב כניצולי שואה. ואכן ב-2010 התקבלה החלטה מנהלית האומרת שכל יהודי לוב שנולדו בלוב ועברו את השואה בלוב עד 1943 יקבלו את הרנטה המגיעה להם.
דוד ידיד
בעקבות פסק-דין טייר.
דורית עטיה גנות
בעקבות מה, אדוני? בעקבות מה? בעקבות מה?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
חברים, אנחנו לא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא לא, שולי. דורית, פעם אחרונה, אחרת אבקש שיוציאו אותך. אי-אפשר.
מאיר כחלון
אני רוצה כאן להודות לסגן שר האוצר, שפעל כאן בכנסת בעניין הזה, יצחק כהן, ואני יכול להודות להרבה חברים טובים, גם ליושבת-ראש הרשות לזכויות ניצולי השואה עפרה רוס, שהייתה שותפה בהחלטה הזאת, וזה כתוצאה מזה שבבתי-המשפט הצטברו מספר תיקים בעייתיים, וזה לזכותם של עורכי-הדין שהגישו ואמרו שמגיע ליהודי לוב.

ואז התקבלה החלטה כדי לא לטרטר את יהודי לוב, כדי לא לטרטר את המבוגרים וכו' – אנחנו מקבלים החלטה מנהלית. והתקבלה בספטמבר החלטה מנהלית האומרת שב-1 באפריל 2010 על יהודי לוב שעומדים בקריטריונים יקבלו מה שמגיע. ואז הרשות העמידה לרשותנו את האפשרויות לקבל.

מה קרה כאן? קרו שני דברים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאיר, משפט אחרון, כי - - -
מאיר כחלון
אל"ף, כל המאכערים שהחתימו את האנשים התחילו לדרוש מהם כסף עבור זה שהם החתימו אותם על זה שטיפלו בהם וקיבלו את הרנטה. ולא בסכומים קטנים, ולא ב-400 שקל ולא ב-2,000 שקל – ב-12 ו-14, וקיבלו את הכסף.
קריאה
וב-20,000.
מאיר כחלון
ואגיע גם ל-30,000.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא לא, רבותי.
מאיר כחלון
אז קודם כול היו המאכערים.

עורכי-הדין הלכו בעקבותיהם. יש לי אנשים, ניצולים - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
משפט אחרון.
מאיר כחלון
- - שלושה תשלומים שילמו: למאכער, לשני עורכי-דין. סך הכול הוא שילם 42,000 שקל על זה שהוא קיבל כסף.
לכן אני אומר
ההחלטה של הוועדה בנושא של קביעת הקריטריונים, שהייתה בשנה שעברה ואכן אנחנו מאשרים אותה היום, היא צודקת, היא מדברת, היא אומרת לאנשים המסכנים האלה שסוחטים אותם, שהביאו אותם לבתי-משפט, שהביאו אותם להוצאה לפועל לשלם כסף: זה לא יכול להיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה רבה. האחרונה מבחינת הדוברים ואחר כך הממלכה – יפה גולן, מי זו?
יפה גולן
אני. אני רוצה לבקש, אם אני יכול לעמוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא מקובל פה. רק תיתנו לה את המיקרופון. מי את? רק תגידי.
יפה גולן
אני יוזמת את החוק של ה-ZRBG.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה הנושא השני, אז נמתין לנושא הזה.
יפה גולן
הנושא הזה הוא רחב, הוא ארוך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה הסעיף השני, נעשה את זה אחר כך.
קריאה
אתה לא נותן לרשות?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני עכשיו מתחיל עם אנשי הממלכה. אמרתי: אצלי זה הממלכה. קודם כול, לשכת עורכי-הדין, הבהרה רק קצרה. בבקשה, יעל.
יעל גויסקי אבס
עורכת-דין יעל גויסקי אבס, לשכת עורכי-הדין. אז קודם כול, לשכת עורכי הדין הסכימה להארכה לשנתיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מדברת עכשיו מטעם לשכת עורכי-הדין?
יעל גויסקי אבס
מטעם לשכת עורכי-הדין, מטעם אפי נווה, ראש לשכת עורכי-הדין.

יחד עם זאת, לעניין הרטרואקטיביות, אשמח לקבל הבהרה אם אכן יש כאן רטרואקטיביות, אם כן, על מה היא בדיוק חלה, אם מדובר על גבייה של שכר טרחה לא כדין או משהו אחר. וכשתגיעו לזה, אשמח באמת להבין, כי לעניין הרטרואקטיביות, הלשכה מתנגדת, אם מדובר בהוצאות שעורכי-הדין האלה הוציאו לפני הרבה שנים ועתה ניתן יהיה לתבוע או לדרוש חזרה. אז רק להסביר ולחדד את זה.
דוד ידיד
זה מתייחס לרטרואקטיביות. סעיף 5(ד) מתייחס לרטרואקטיביות.
דורית עטיה גנות
רוצים מאתנו שנחזיר שכר טרחה.
קריאה
זה כבר קרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, רבותי, אני מבקש.
יעל גויסקי אבס
זו הנקודה היחידה שלשכת עורכי-הדין - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה. יעל, לא בטוח שזה – לפחות לא מה שנציג לשכת עורכי-הדין בישיבה הקודמת אמר. זה לא בדיוק מה שהוא אמר.
יעל גויסקי אבס
הלשכה תומכת בהצעת החוק, שיהיה ברור. רק בעניין של הרטרואקטיביות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת, העיקר היה חסר מן הספר.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
העיקר היה חסר מן הספר, יעל.
יעל גויסקי אבס
ויכול להיות שכאן – סליחה, אז אולי לא הבנתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, יעל, הבנתי, זה בסדר.
דוד ידיד
סוף סוף הם הבינו מה ההצעה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, אני מבקש. טוב, די, יעל, תודה. אני מבקש. עכשיו אני עובר לאנשי הממלכה. מי יתחיל? שי, אתה תתחיל?
שי סומך
שי סומך, משרד המשפטים. אני מסכים עם עורך-דין אלעזר שטרן. לדעתי, לא מדובר בחקיקה רטרואקטיבית, מדובר בחקיקה שהיא מבהירה חקיקה קיימת. ואסביר. תיקון מס' 20 שעבר בשנה שעברה, הוא תיקון שהסדיר באופן כולל מצבים שבהם ניצול השואה זכה בקצבאות מכוח החלטה מנהלית.

ולכן כל מקרה אמור להיכנס לאחת מארבע המדרגות שנכללות בחוק. המקרה שבענייננו, שבו כבר התקבלה החלטה מנהלית ואחרי זה הוגש ערר, הוא מקרה שלא נכנס לג' וד', שזה המדרגות הקבועות כאשר הוגש ערר, ולכן הוא נכנס למדרגות אחד או שניים, מדרגה שבה מדובר בהחלטה מנהלית, מדובר בשכר טרחה של 473 שקלים או ב-949 שקלים, לפי העניין.

עכשיו, אני רוצה לדבר, החוק הזה הוא גם חוק שצופה פני עתיד, הוא גם כמובן חל על מה שהיה. הפרשנות של עורכי-הדין, מעבר לזה שהיא מנוגדת ללשון החוק, היא יוצרת תוצאה אבסורדית, ואני חושב שהמחוקק לא התכוון לתוצאה האבסורדית הזאת.

במה הדברים אמורים? מנקודת המבט של ניצול השואה, לפי הפרשנות של עורכי-הדין, ניצול השואה לא זוכה כאן בכלום. זאת אומרת, לפני הגשת הערר הייתה לו החלטה מנהלית ביד, בסוף כל התהליך, אם זה ערר או ערעור, הוא חוזר לאותה החלטה מנהלית. הוא לא הרוויח שקל מכל התהליך. מנקודת המבט של עורך-הדין הוא זוכה בהרבה, כי לפני כן הוא יכול היה לקבל או 470 שקל או 900 שקל, ואם הוא יגיש את הערר, וזה לא חשוב אם הוא יזכה בו או לא יזכה בו, או יגיש את הערעור, הוא יהיה זכאי ל-5,000 או 6,000 שקלים. ואם הוא יזכה, הוא יהיה זכאי ל-7,000.
שרה טראב
אבל הדבר הזה לא היה קיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מבקש.
דורית עטיה גנות
מי ידע את זה בזמנו? איך אתה אומר דבר כזה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
שרה, אני מבקש, דיברת, שמרתי על כבודך ולא נתתי לאף אחד להפריע. פעם אחרונה, אני ממש אומר פעם אחרונה. לא נעים לי להוציא, למרות שאתם לא ניצולי השואה אלא רק עורכי-הדין, אבל עדיין כאילו אני רואה אתכם כמייצגים ואני מתייחס. אבל עוד פעם ואת תהיי בחוץ.
שי סומך
אני מתאר לעצמי שבחלק מהמקרים לא הוגשו עררי סרק ובאמת היה סיכוי, אבל הנקודה היא שאם עורך-הדין זכה, אז הוא יזכה ב-7,000 שקלים. אם הוא לא זכה, אז זה לא הגיוני שהוא יקבל 6,000 שקלים או 5,000 שקלים, שזה כמעט כמו שהוא זכה.

וזה גם חוק שהוא צופה פני עתיד. פרשנות כמו שמציעים עורכי-הדין בעצם תהיה תמריץ להגיש עררי סרק. עורך-דין שיעמוד במצב כזה אחורה וקדימה, פשוט יוכל להגיש עררי סרק. זה לא טוב לניצול שואה, כי סתם זה מעכב את הזמן, הם אנשים מבוגרים, זה יגרום לעיכוב בקבלת הזכאות. ובוודאי שזה לא טוב להם, כי הם ישלמו שכר טרחה הרבה יותר גבוה על כלום, על שום דבר, על כך שלא הייתה זכייה.

ולכן אני בהחלט מסכים עם עורך-דין שטרן. אני לא מסכים עם עורך-דין יעל הבסי בעניין הזה. עוד פעם, זה חוק שהוא גם צופה פני עתיד. הגישה שלה שגם אם יש ערעור אפשר יהיה לזכות ב-6,000 שקלים, כשבסופו של דבר חזרנו עוד פעם להחלטה המנהלית, הוא עוד פעם ייצור תמריץ לנהל הליכים, בסוף להגיע למחוזי, ולא משנה אם תהיה זכייה או לא זכייה, ולזכות - - -
דוד ידיד
איזה תמריץ? הרי הכול מדובר – מה שקרה לפני חמש שנים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ידיד, אני מבקש. ידיד, נתתי לך הכי הרבה זמן לדבר. בבקשה, אתה צריך ללמוד איך לשמוע גם את השני.
מאיר כחלון
כולם אומרים: תחתום תחתום, אנחנו נסדר לך. תחתום, אל תדאג.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שמעו אותך, חלק התפוצץ אולי. שמעו אותך, ואני שמרתי על זכותך. אני מבקש, אני לא רוצה עוד פעם לבקש.
שי סומך
דבר אחרון. למה שוכנעתי שיש חשיבות בחקיקה הזאת, למרות שהדברים ברורים לכל משפטן, לפחות בשירות הממשלתי שעסק בנושא ובכנסת? מדובר באנשים מבוגרים, לגרום לכך לחכות לפסיקה של ערכאות גבוהות זה יכול לקחת כמה שנים טובות.
יעל גרמן (יש עתיד)
הם כבר לא יהיו.
שי סומך
נכון. זה נכון להבהיר את החוק כבר עכשיו, כדי למנוע התדיינויות עם אנשים מבוגרים שהם ניצולי שואה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה. עוד מישהו מהממלכה?
ענת ברקו (הליכוד)
רגע, לפנייך.
קריאה
חשבתי שגם אני הממלכה.
ענת ברקו (הליכוד)
- - - הדיון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע, אבל אנחנו רוצים לשמוע.
קריאה
אדוני היושב-ראש, גם אני הממלכה, לא?
שרי ורדי
שמי שרי.
ענת ברקו (הליכוד)
זה מוזר הדרך הזאת. לא לבוא לדיונים שלך?
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה את רוצה? שלא אשמע אותם? את רוצה? את מכירה? הוא לא הוסיף לך משהו, הדעה שהוא אמר?
ענת ברקו (הליכוד)
הוא הוסיף לי הרבה מאוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז לכן אנחנו רוצים לשמוע אותם ואחר כך אנחנו נדבר. יכולתי להתחיל לתת לחברי הכנסת קודם לדבר.
ענת ברקו (הליכוד)
לא, לא ביקשנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אז לכן אני אומר - - -
ענת ברקו (הליכוד)
שעה וחצי לא ביקשנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, אז אני נותן. שמענו צד אחד.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל אני רוצה לשאול משהו שלא ברור לי כאן, בעקבות הדברים שנאמרו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז נשמע את אנשי הממלכה, יכול להיות שיהיה ברור.
ענת ברקו (הליכוד)
בעקבות מה – מה שמך?
שי סומך
שי.
ענת ברקו (הליכוד)
בעקבות מה ששי אמר. אם יש איזושהי מגבלה, מה שאותי מדאיג זו מערכת האיזונים פה, שלא יהיה מצב, שניצולי השואה שהם הכי חשובים כאן, והזמן בסך הכול עובד לרעתם, גם שלא יהיו הליכים מיותרים, וגם מצד שני, שלא יהיה מצב כזה שעורכי-דין לא יסכימו לייצג אותם בגלל כל הקטע - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
ההליך הוא כל כך פשוט, ענת. זה למלא טופס.
ענת ברקו (הליכוד)
אז רגע, אני רוצה להבין. האם יש איזושהי מגבלה להחזרים רטרואקטיביים, או שזה יכול להגיע פתאום להתחשבנויות אין-סופיות גם מבחינת מה שהיה?
שי סומך
אני לא חושב שיש כאן עניין רטרואקטיבי. אם עורך-דין גבה סכום שהוא מעבר שמותר לגבות כשיש זכייה בהחלטה מנהלית בסיטואציה הזאת, הוא גבה שלא כדין. צריך לשאול את עורכי-הדין. אני חושב שעורכי-הדין גבו את ה-5,000 שקלים במקרה של ערר, כי הם פרשו את החוק בצורה שלדעתי היא לא נכונה. אז זה הסכום הרטרואקטיבי, ההפרש בין 5,000 ל-1,000 או ל-500 באותם מקרים כאלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב. בבקשה, מה שמך?
שרי ורדי
שרי ורדי.
שי סומך
אני רק רוצה לומר עוד דבר: אני מאמין שזה יקרה בכל מקרה, אבל זה ייקח עוד כמה שנים פשוט.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
ואין לנו את השנים האלה.
ענת ברקו (הליכוד)
בגלל שהזמן עומד כאן לרעת הניצולים צריך לעשות את כמה שיותר מהר כדי לתת להם את הזכויות שלהם.
שי סומך
בדיוק. למה לחכות?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, בבקשה.
שרי ורדי
שמי שרי ורדי, ואני אחראית ארצית באגף לסיוע משפטי. וחשוב לי כאן להבהיר לאנשים – אל"ף, שיש לניצולי שואה מתיקון החקיקה ב-2013 אפשרות לפנות לסיוע משפטי בערעורים על החלטות של הרשות לזכויות ניצולי שואה. ואנחנו מייצגים אותם בכל הערכאות.
תמר מרוז
ללא תשלום.
שרי ורדי
ללא תשלום וללא בדיקת זכאות כלכלית. אז יש לניצולי שואה עזרה, כולל עזרה בהגשת הטפסים לרשות, לכל דבר.

עכשיו, מה שחשוב, באמת מדובר כאן לא בחקיקה רטרואקטיבית, מדובר כאן בהבהרה, מדובר כאן על החלטה מנהלית, שלמעשה עורך-הדין לו היה יכול היה חייב לפי הדין להסביר ללקוח שיש לו אפשרות או לקחת את ההחלטה המנהלית או להמשיך הלאה.

עכשיו, אם ממשיכים הלאה – אנחנו מדברים רק על אחרי החלטה מנהלית, על עררים וערעורים אחרי החלטה מנהלית – אם העורך-דין ממשיך הלאה ובסופו של דבר הלקוח מקבל את ההחלטה המנהלית, אז הוא לא הרוויח שום דבר, זה רק דחה לו את התקופה של קבלה. וראינו את זה אצלנו. ולפעמים אנשים אפילו לא הבינו למה אחרים, השכנים שלהם או כאלה שהיו איתם, למה הם כבר מקבלים ולהם לקח זמן והם עדיין לא מקבלים.

עוד נקודה אחרונה. קודם כול, אנחנו באמת מנסים להימנע מלהגיע לבית-משפט. זאת לא המטרה של הסיוע המשפטי, להילחם מול עורכי-דין או מול גורמים אחרים, שיהיה ברור, אנחנו פשוט מנסים להימנע מלהגיע לבתי-משפט.

עכשיו, מה שברור, שאם יש כאן החלטה מנהלית, אנחנו יוצרים מצב שלעורך-דין דווקא עדיף שתהיה החלטה מנהלית. כי אם יש החלטה מנהלית אז בטוח הוא יצליח בהליך. ואז אם הוא עושה הסכם על תוצאות – תמיד יהיו תוצאות: או ההחלטה המנהלית או ההחלטה שנותנת לניצול לפני ההחלטה המנהלית.
דוד ידיד
או כלום. יכול להיות גם כלום, לא החלטה מנהלית ולא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
דוד, פעם אחרונה לפני שאני מוציא אותך. אני לא מצליח להבין, אתם לא מסוגלים לשמוע דעה אחרת מדעתך? ממש מדהים.
שרי ורדי
אז אני יכולה לענות, שאם הרשות דחתה את ההחלטה המנהלית אחרי שבא ניצול השואה ואומר לרשות: הנה, מגיע לי לפי ההחלטה המנהלית, והרשות אומרת לו: לא מגיע לך לפי ההחלטה המנהלית, ונותנת לו מכתב דחייה כמו המכתבים, וכותבת לו שהוא יכול לערער על זה, זה משהו אחר. אנחנו לא מדברים על זה - -
קריאה
כן מדברים.
שרי ורדי
- - אנחנו מדברים על הליכים של ערעורים. של עררים וערעורים ברגע שניתנה ההחלטה המנהלית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה. תמי, מפקחת ארצית לניצולי השואה, משרד הרווחה.
תמר מרוז
כן, תמי מרוז. קצת דיברת, היית עסוק בזמן ששרי דיברה, ואני רוצה להגיד. קודם כול, אני מוחה על האמירה של מר פאר, שאיננו פה עכשיו, שדיבר על כך שהילדים דוחפים את הניצולים להגיש תביעה, כי הם אלה שייהנו מהכסף. אני חושבת שזאת אמירה נבזית.

ואני כעובדת סוציאלית שמנהלת את המערך של הטיפול בניצולי השואה במשרד הרווחה רואה את הניצולים. אני חייבת להגיד שהדיון פה ברמה המשפטית – כבוד היושב-ראש, אקצר, אבל – הדיון פה הוא דיון משפטי שלא לוקח בחשבון את האוכלוסייה שאנחנו מדברים עליה. אתם פה, הם שם, המצב בכלל לא נוגע אליהם. אפילו שניצולי השואה זו אוכלוסייה מפוארת, רובה צלולה, מבינה, עומדת על דעתה, לא סתם הם הגיעו למה שהם הגיעו למרות הכול.

ובכל זאת יש פה עניין רגשי כבד ביותר לניצולים, והם לא רוצים להגיע לבית-משפט, הם לא רוצים שיהיה כתוב באיזה מקום: ניצול שואה נגד מדינת ישראל, כי הם לא נגד מדינת ישראל והם לא רוצים להגיע לשם.

וכל ההתפלפלות שאם הוא חתם, אם תהיה הצלחה או לא תהיה הצלחה, זה לא כל כך רלוונטי, כי הם מונעים גם מהצורך בכסף המאוד משמעותי. וככל שהם מזדקנים הצורך גדל, כי בטרם היורשים יזכו בכסף, האנשים האלה מזדקנים וההוצאות בגין החזקתם גדלות, והרצון שלהם לא להיות לנטל על ילדיהם גדל. וניצולי שואה זה חזק פי כמה מאנשים אחרים, כי ניצולי שואה למדו בילדותם שלהיות מוגבל זה פסק-דין מוות, והם לא רוצים את זה. ולכן, אני חושבת, ההתפלפלות בדיוק על מה הם חתמו היא לא במקומה לאנשים האלה.
מיטל גולן
למה לא משלמים להם גורף? אני לא מבינה את זה.
תמר מרוז
לגבי הסיוע המשפטי של משרד המשפטים – אני רוצה להגיד: שרי בצניעותה לא אמרה מספיק על כך שהסיוע המשפטי הזה ניתן חינם לכל ניצול שואה ללא מבחן הכנסות. זאת החרגה ראשונה בהיסטוריה של המדינה שלנו שאין מבחן הכנסות, לא נקבעת זכאות כלכלית – כל ניצול שואה.

הם מקבלים ומגיעים עם אנשים אפילו לייצג אותם בבית-המשפט, לא רק בלהכין את החומרים. הם משיגים עבורם חוות דעת מקצועיות של הפרופסורים הטובים ביותר במדינה, שלפעמים נדרשים לכך לגבי מצבם והמשמעות של הפגיעה בהם. אני ממש לא רואה סיבה, מניסיון שאני רואה אנשים שפונים – גם אני, אבל אני מהממשלה – גם אנשים שפונים בשטח לייעוץ המשפטי, אני לא רוצה שום סיבה לאפשר, שניצולי שואה ילכו לערעור נגד הרשות לזכויות ניצולי שואה שלא דרך הייעוץ המשפטי הזה. אני לא רואה לזה שום מקום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
וזה בחינם.
תמר מרוז
בחינם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה רבה. האחרונה בנושא הזה זה שרה.
שרה זילברשטיין-היפש
שרה זילברשטיין מהמשרד לשוויון חברתי. כהרגלי אהיה יותר בוטה מחברתי תמי, ואגיד שאנחנו פשוט בדיון הזה התבלבלנו לגמרי: עורכי-הדין הפכו למסכנים וניצולי השואה הם האנשים שכאילו אני לא יודעת מה, בתמיכה של הדיונים האלה.

אני רוצה להגיד שמ-2007 אני נמצאת בכל הדיונים האלה. וגם לא הבאתי אתי, כמו שעורכי-הדין הביאו, את כל התלונות ואת כל הפונים שפנו אלינו, שניצלו אותם, שלקחו להם כספים, שהחתימו אותם על עבודה שלא נעשתה, כל התלונות האלה לאורך השנים.

ואני בהחלט מסכימה עם יושב-ראש הארגון מאור-יהודה – סליחה שאני כבר - - -
קריאה
יהודי לוב.
דוד ידיד
לשעבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאיר כחלון.
שרה זילברשטיין-היפש
בסדר, לשעבר. אבל הוא עשה את העבודה כשלא היה לשעבר. אני גם מאוד מודה לעורכי-הדין שמדברים נגד ניצולי שואה, כולל הנציגים שלהם. אני רוצה להגיד לכם: היום זה לא 2007, היום מבחינת המדינה השירותים הם שונים, כולל השירות של הרשות לזכויות ניצולי שואה, שאני לא מאמינה שאני אומרת את זה, אבל בהחלט השתפרו.

ואני רוצה להגיד לכם עוד משהו: לא יכול להיות מצב שיש היום את הסיוע המשפטי – לא אחזור על הדברים המאוד נכונים של תמי – שהם נותנים את זה ללא תשלום. יש היום סוף-סוף אחרי עשר שנים, גם לשכת עורכי-הדין התעוררו ונותנים היום פרו בונו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פרו בונו הכוונה ייעוץ בחינם.
שרה זילברשטיין-היפש
כן, בדיוק. לקח להם עשר שנים, אבל הם כבר פה סוף-סוף. ויש לנו את כל הלשכות של אוניברסיטת תל-אביב ובר-אילן. ואני אומרת באחריות, ומצדי שיזרקו אותי מהעבודה, שאין שום סיבה שבעולם שהיום ניצול שואה יפנה לעורכי-דין בתשלום.

ולכן כל הדיונים האלה – על מה ורטרואקטיבי וכל זה – הם מיותרים לחלוטין. היום ניצול שואה יכול לפנות לכל השירותים שיש לו ולקבל גיבוי ותמיכה של כל אלה שרוצים לעזור לו ללא תמורה. והקופה שעשו – תמורת עבודה, אני לא אומרת לרגע, תמורת עבודה, עורכי-דין צריכים להבין את זה – התקופה הזאת נגמרה, נקודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה לך.
יעל גרמן (יש עתיד)
יפה מאוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עכשיו, נמשיך לחלק השני. ואני מבקש מחברי חברי הכנסת, למרות שהיה ראוי מאוד שאתן לדבר, אבל יש לנו שתי אפשרויות.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מוותרת על זכות הדיבור. אני חושבת שצריך להצביע.
יואב בן צור (ש"ס)
אנחנו מאוד רוצים לשמוע את מה שיש לך לומר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יעל, שנייה. אז לכן אני מבקש, כרגע אנחנו לקראת החלק השני. ואחר כך אבקש מחברי, אם יוכלו לא לדבר או להצטמצם, כדי שנוכל להספיק להצביע. כן, אלעזר, החלק השני.
אלעזר שטרן
אקרא ואז אסביר.

2.

בחוק התביעות של קורבנות השואה (הסדר הטיפול), בסעיף 10(ב), אחרי פסקה (2) יבוא:


"(2א) לא יעלה שכר הטרחה הכולל בעד טיפול בתביעה לפי החוק הגרמני לתשלום קצבאות לעובדי גטאות והתיקון הראשון לאותו החוק, כמשמעותם בסעיף קטן (ב)(4), על 7.5% מהתשלום החד פעמי ששולם למפרע בגין התביעה האמורה;"

אני רוצה להסביר על מה מדובר. בתיקון מס' 20, שעשינו בשלהי הכנסת הקודמת - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מתנצלת. היכן בדיוק?
אלעזר שטרן
איפה אתם מסתכלים? בנוסח המשולב או בנוסח - - -
קריאה
במשולב.
אלעזר שטרן
לא, קראתי בנוסח הלא משולב. זה נמצא בעמוד הראשון, איפה שאת אוחזת, בסעיף 2, מה שכתוב בצד: תיקון חוק התביעות של קורבנות השואה.

בתיקון מס' 20 שנעשה בשלהי הכנסת הקודמת, הכנסת הכניסה להצעת החוק תיקון לחוק התביעות, שקבע שכר טרחה מקסימלי לגבי ברירה שניתנה בעקבות תיקון שנעשה לחוק הגרמני לתשלום קצבאות לעובדי הגטאות, מה שנקרא ZRBG. הכנסת חוקקה וקבעה דרגות שונות, שני מצבים, שבהם מה יהיה שכר טרחה המקסימלי לגבי קבוצות מסוימות של ניצולי שואה, שבאותה עת כבר קיבלו קצבאות על-פי אותו חוק גרמני.

במהלך הזמן התברר שיש קבוצה נוספת שלא נכנסה לתוך אותן מדרגות של ניצולים שהתחילו לקבל או הגישו תביעות לראשונה אחרי התיקון לחוק הגרמני. ועכשיו בסופו של דבר השאלה מה - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
והצעת החוק מתייחסת רק אליהם?
אלעזר שטרן
התיקון שאנחנו מדברים עליו עכשיו מתייחס אליהם, כן.

עכשיו, עלתה בעצם שאלה פרשנית - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל הם התחילו בתהליך לפני החוק שלנו? אחרי החלת החוק הגרמני - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה היה ב-2014.
קריאה
דצמבר 2014.
אורי מקלב (יהדות התורה)
התחילו בתהליך לפני החוק שהכנסת אישרה בגובה שכר הטרחה? מתי הם נכנסו?
קריאה
כן, אותה קבוצה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא יסביר, רק שנייה. בוא נעשה סוויץ', זו קבוצה אחרת.
אלעזר שטרן
אסביר שוב. זו קבוצה אחרת ממה שדיברנו עליה מקודם, זה משהו אחר לחלוטין. שם דיברנו על החלטות מנהליות שקשורות בתוך ישראל, זה מתוך משרד האוצר, זה משהו פנימי. עכשיו אנחנו מדברים, חברת הכנסת סויד, על תביעות שעורכי-דין מגישים עבור ניצולי שואה כלפי חוץ, זאת אומרת כלפי הרשויות בגרמניה, לא דברים שנעשים פה בתוך ישראל.

בתיקון מס' 20, שנעשה בשלהי הכנסת הקודמת, בעצם היה במצב שבו ניצולים קיבלו קצבאות על-פי אותו חוק גרמני. ובשלב מסוים ביוני 2014 החוק הגרמני תוקן, ונוצר מצב שאותם ניצולים שקיבלו קצבאות, ניתנה להם הברירה לבחור בין שני מצבים: בין לקבל את אותה רנטה, את אותה קצבה שהם קיבלו, לבין לקבל קצבה נמוכה יותר, עם סכום רטרואקטיבי משנת 97' אחורה.

ואז הכנסת, הוועדה פה דנה, וקבעה מה שכר הטרחה המרבי שראוי בגין הטיפול באותה בחירה, באותה ברירה שבין קבלת אותן קצבאות או קבלת קצבאות נמוכות יותר עם סכום רטרואקטיבי, כמה עורך-הדין צריך לקבל עבור השירות הזה.

עכשיו, מסתבר שיש קבוצה נוספת, שלישית, שבאותה העת לא קיבלה, שבאותה עת עוד לא קיבלו קצבאות. והם בעצם ביקשו לקבל קצבאות אחרי - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
2014.
אלעזר שטרן
- - אחרי הסיפור הזה שאנחנו מדברים עליו. הם בעצם לא נכנסים לאף אחת מהקטגוריות שהכנסת קבעה בתיקון מס' 20. עכשיו עלה השאלה הפרשנית מה חל עליהם.

עכשיו, חוק התביעות היום, עוד לפני תיקון מס' 20, בעצם קבע שתי מדרגות. מדרגה ראשונה שדיברה על 15% שכר טרחה מכל הסכום שעורך-הדין משיג ללקוח. מדרגה שנייה דיברה על תביעות קצבה, שמדובר על קצבאות שמושלמות לאורך זמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
סכום קבוע.
אלעזר שטרן
ושמה קבוע ששכר הטרחה הוא 15% מקצבאות של חמש שנים. אלה בעצם שתי הקטגוריות.

עכשיו, מכיוון שאותה קבוצה שאנחנו מדברים עליה לא נכנסת לאחת משתי המדרגות של תיקון מס' 20, היא צריכה להיכנס לאחת משתי החלופות האלה. והשאלה לאיזה מהחלופות האלה היא נכנסה.

עכשיו, פה יש מחלוקות, אגיד לכם את עמדתי, אני מניח שעורכי-הדין יגידו בכישרון וברהיטות את עמדתם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מדובר בקצבה או בסכום - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה תלוי באיזה מסלול.
אורי מקלב (יהדות התורה)
גם שמה יש שני מסלולים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע, רבותי. אלעזר.
אלעזר שטרן
הקבוצה החדשה מקבלת קצבאות, אם התביעה שלהם מאושרת, מקבלת קצבאות מכאן ולהבא, וסכום מסוים אחורה.

אז יש מחלוקות איך לפרש את מה צריך להיות הדין היום, אגיד לכם עוד מעט את עמדתי. בסופו של דבר הצעת החוק הנוכחית, בנוסח הנוכחי שלה, כפי שחברת הכנסת מועלם-רפאלי החליטה עליה, לא נוגעת בעצם במה שהיה. היא לא אומרת דבר על איך צריך לפרש את החוק אחורה, לאיפה זה נכנס, ל-15% מכל הסכום או ל-15% מקצבאות – היא לא אומרת שום דבר. היא אומרת: אני קובעת תיקון מכאן ולהבא - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מכאן ואילך.
אלעזר שטרן
- - על כל הסכמי שכר הטרחה החדשים שייכרתו החל מהיום שהצעת החוק הזאת תהפוך לחוק ותיכנס לתוקף.

מה יקרה באותה קבוצה? לגבי אותה קבוצה, שכר הטרחה, לפי ההצעה שעומדת על שולחן הוועדה, תיקבע על 7.5% מכל הסכום, אותו סכום שמושלם חד-פעמי רטרואקטיבית. זאת אומרת, שניצול שואה, מאושרת התביעה שלו, הוא מתחיל לקבל רנטות מכאן ולהבא, וכמובן, כמו שאמרתי, סכום רטרואקטיבי, מדובר על זה ששכר הטרחה המרבי יעמוד על 7.5% מתוך אותו סכום רטרואקטיבי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הקצבה החודשית גם של 7.5%?
אלעזר שטרן
לא, מאותו סכום, לא מהקצבאות הללו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה שהם יקבלו כל חודש?
אלעזר שטרן
לא, מהסכום הגדול, הרטרואקטיבי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ומזה לא יקבלו? מהקצבה החודשית לא יקבלו?
אלעזר שטרן
נכון.

עכשיו, שוב, ההצעה של חברת הכנסת מועלם היא שההסדר הזה יחול על הסכמי שכר הטרחה החדשים - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
מכאן ואילך.
אלעזר שטרן
- - מכאן ואילך. חשוב לי להבהיר, כתבתי את זה גם במסמך ההכנה, חשוב לי להבהיר שההסדר הזה, אם הוועדה תאמץ אותו, הוא לא משליך על מה שקורה אחורה. זאת אומרת, אם הפרשנות שאני מציג פה, שאני תומך בה, היא נכונה, דהיינו שאני חושב שגם היום אותה קבוצה אמורה להיכנס לתוך הקטגוריה של 15% מחמש שנים ולא של 15% מכל הסכום, אזי ההסדר הזה לא נוגע בזה.

זאת אומרת, כמו שהיום ללא החוק הזה, יכול ניצול שואה שעורך-דין גבה ממנו 15% מכל הסכום, יכול לבוא ולקבל ייעוץ משפטי, וללכת לבית-המשפט ולתבוע את עורך-הדין ולומר: אני מבקש החזר לחלק מהכסף שלי, כי אני חושב שעורך-הדין פירש את החוק לא נכון, בצורה לא נכונה, ולכן אני מבקש החזר של הכסף שלי.

בית-המשפט יכול לפסוק לטובתו, יכול לפסוק לרעתו. לטעמי הוא יפסוק לטובתו, אבל - - -
יואב בן צור (ש"ס)
לטובתו של מי?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לטובתו של הניצול.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מצב הביניים בין היום, החוק שיחול, לבין מה שהיה החוק כשחוקקנו, זה ילך לבית-המשפט שיכריע.
אלעזר שטרן
מי שירצה ילך לבית-המשפט.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אנחנו לא נכנסים לזה.
אלעזר שטרן
אנחנו לא נכנסים לזה, אבל כן חשוב לי להדגיש - - -
יואב בן צור (ש"ס)
לא, אבל האם התיקון של החוק שיבוא לפני בית-משפט לדעתך יגרום לכך שהוא יפסוק לטובת הניצול?
אלעזר שטרן
אני חושב שכן. לפי הפרשנות המשפטית שלי – כן.
יואב בן צור (ש"ס)
לולא התיקון לחוק?
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם. בלי קשר.
אלעזר שטרן
להבנתי, אין קשר לתיקון לחוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, רבותי.
אלעזר שטרן
משפט אחרון. מה שחשוב לי להדגיש, שלהבנתי התיקון לא משנה את המצב הזה, הוא לא מכשיר בדיעבד דברים שלא היו קודם.
אפרים פאר
תנמק בבקשה למה אתה חושב שהניצול יזכה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא זוכר שנתתי לך זכות דיבור, אז אני מבקש.
אלעזר שטרן
ככל שיהיה זמן, אשמח לפרט.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אנחנו מכירים את השפה של אלעזר. אני חושב שכדאי שהוא גם יציג את הצד השני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתן לובר לעשות את זה. תאמין לי, הוא יציג את זה טוב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אנחנו מכירים את השפה של אלעזר. אני מציע שגם את הצד השני אלעזר יציג.
אלעזר שטרן
אני מוכן להציג את הדברים של שני הצדדים, אבל אני חושב שראוי שהם יאמרו את הדברים שלהם, את הצד שלהם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, רבותי.
יפה גולן
מילה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק שנייה. בבקשה, יש כאן כמה שביקשו עוד קודם.
יפה גולן
אגיד לך למה. הדבר הזה חורה לי, משום שאף אחד לא מבין, מכל היושבים פה, את החוק הזה. והגיע הזמן שיבהירו להם מה החוק הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, אני מבקש. מאה אחוז.
יפה גולן
זה חוק שאני יזמתי אותו, ואני יודעת בדיוק מה אומר כל סעיף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז. טוב, אנחנו שמחים. טוב, רבותי, אני אומר שוב, רק שנדע, החלק הזה, גם הוא אחרי דיבורים רבים עם צדדים שפנו אלינו, והוא גם בחלק, כמו שאמרתי בהתחלה, הוא הליכה לקראת. נכון, לא כל תאוותו בידו של הצד השני – נקרא לזה הצד השני.
יואב בן צור (ש"ס)
לא, זו מילה לא יפה, תאוותו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מושג ביהדות, כמו חמור נושא ספרים. אז פעם בכנסת מישהו הגיש תביעה: מה הוא קורא לי חמור נושא ספרים? יוסי שריד. אבל זה ביטוי, אני אומר, זה גם כן הליכה - - -
יואב בן צור (ש"ס)
אבל זה מציג את זה באור שלילי קצת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא כל מבוקשו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא כל מבוקשו, נו.
יואב בן צור (ש"ס)
זה יותר טוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר: זו הליכה אבל לקראת. וכמו שאמרתי, אני מאוד מצפה שאנשים ידעו ולא ייקחו ויגידו: אוקיי, זה כבר יש, את זה קיבלנו, ומעכשיו אנחנו מתחילים להתווכח על החלק שלא הלכו לקראתנו. כי אם ניכנס למצב של משא ומתן, אז נתחיל אחורה, ואולי בסוף נגיע לפשרה הזאת, אולי אפילו לא נגיע לזה.
יואב בן צור (ש"ס)
לא, אני חושב שכדאי להעיר, שלא כדאי לכלול את כל עורכי-הדין ולהגיד: אלה – טוב שברופאים בגיהינום כתבו, על עורכי-דין לא כתבו את זה עוד. אז בוא נאמר שלא כל עורכי-הדין הם כולם באותה מידה, לא כולם רשעים.
מיטל גולן
תודה רבה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כיוון שחבר הכנסת בן צור לא היה פה בתחילת דברי אבל גברתי כן, והתודה רבה שלך נשמע כאילו אנחנו פה שופכים את דמם של עורכי-הדין.
מיטל גולן
אתם מכלילים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
סליחה, גברתי, עכשיו אני מתנהלת מול חברי הכנסת.

פתחתי את דברי, שעבודתם של עורכי-הדין היא דבר גדול לטובת ניצולי השואה.
יואב בן צור (ש"ס)
מצטרף לדברייך.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
יחד עם זאת, יש פה נקודות, שכבר נאמר יותר מפעם אחת בהרבה שעות של דיונים, שהיו צריכות הבהרה. הן היו צריכות הבהרה כי יש עורכי-דין שבחרו להבין אותן אחרת מלשון החוק. ולשון החוק הוא התפקיד של הצד הזה – הלא מבין, גברתי, הלא יודע, הכאילו לא אכפתי. בואי, לצד הזה יש בכל זאת איזה מינימום של הבנה, מינימום של הבנה באיזונים, ובעיקר רצון גדול מאוד לפעול לטובת ניצולי השואה. הם המטרה בחדר הזה, לא עורכי-הדין ולא חברי הכנסת. כל זמן שכולנו נזכור את זה, ולא נגיד מי יש לו הבנה או לא, רק הבנה אחת בסיסית: המטרה היא ניצולי השואה, לא אף אחד אחר.
יואב בן צור (ש"ס)
יפה. יישר כוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, אם כך, אז אני שוב חוזר, יואב, ההצעה הזאתי זו הצעה שבאמת, אני לא רוצה להגיד הצעות פשרה, אבל זו הצעה עם הליכה גדולה לכיוון – איפה שהרגשנו שיש צדק מסוים או אפשר לדון לכף זכות, אז הלכנו פה לקראת זה מהפעם הקודמת.
יואב בן צור (ש"ס)
בסדר גמור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, מי שביקש והעביר את זה לחלק הזה זה עורך-דין אליהו ובר. מאחר שאנחנו מצומצמים מאוד בזמן, אז אני - - -
אליהו ובר
תן לי קצת יותר זמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע. אבל ניתן לך קצת יותר ולאחרים פחות, מה שעשיתי גם עם עורך-דין ידיד, שנתתי לו באמת לדבר ולא חסמתי, כי פשוט השעון עובד נגדנו.
אליהו ובר
לדאבוני, יש פה טענות גדולה מאוד של היועץ המשפטי שטרן. התיקים שמוגשים היום זה לא עקב התיקון מה-1 באוגוסט 14'.
אלעזר שטרן
זה לא מה שאמרתי.
אליהו ובר
כן אמרת. אמרת שיש קבוצה שלישית. קבוצה ראשונה זו קבוצה שהיו לה התביעות הרגילות של ה-ZRBG. קבוצה שנייה זו הבחירה לפי 933.
אלעזר שטרן
לא הבנת אותי, זה לא מה שאמרתי.
אליהו ובר
אמרת.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
עורך-הדין ובר, אני רוצה להציע הצעה. יש פה ייעוץ משפטי לוועדה, הוא לא חלק מההחלטה של חברי הכנסת.
אליהו ובר
אני לא מתווכח אתו. אבל אני רוצה להגיד לחברי הכנסת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הזמן שלך רץ. הזמן שלך רץ. חבל.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אז בוא בבקשה, תדבר אלינו, אל חברי הכנסת. אל תנהל דיון משפטי מול אלעזר שטרן, היועץ המשפטי.
אליהו ובר
לא.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זה היה גם הניסיון בפעם הקודמת, והוא לא נכון. התקפות על עורך-הדין אלעזר שטרן הן לא רלוונטיות בדיון הזה.
אליהו ובר
אני לא מתקיף, אני אומר שיש טעות. התביעות החדשות שמוגשות היום, אין להן קשר לתיקון מ-1 באוגוסט.
אלעזר שטרן
זה לא מה שאמרתי.
אליהו ובר
אמרת שיש קטגוריה שלישית. זו לא קטגוריה שלישית, רבותי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה משחית את זמנך במקום לשכנע אותנו.
אפרים פאר
טוב, לא משנה. בוא תתקדם, אלי.
יעל גרמן (יש עתיד)
נצביע היום?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה, קיבלתי רבע שעה אישור מיולי להמשיך. אני מאוד רוצה, לכן אני קצר רוח, בניגוד לאופיי הרגיל, כי אני רוצה להצביע.
יעל גרמן (יש עתיד)
גם אני. יש לי הצעת חוק.
יואב בן צור (ש"ס)
אתה קצר רוח בשקט כל הזמן.
אליהו ובר
אז נתחיל ככה: אני עוסק בתיקים האלה 45 שנה. אני כבר דור שני, והבן שלי דור שלישי גם כן מתמצא בדברים האלה. התיקים האלה, זה לא כמו שנאמר פה, שלא צריך עורכי-דין, והגברת בדיון הקודם אמרה שאתה מוציא טופס באינטרנט, ממלא את זה ומגיש. אלה התיקים, רבותי, כל תיק כזה זה תיק.

עכשיו, יש תיקים, 20% מהתיקים הולכים בקלות. 80% מהתיקים שנדחים, צריך להגיש על זה ערר, וצריך ללכת עם זה לבית-משפט, וצריך ללכת לבית-משפט עליון.
קריאה
בגרמניה.
אליהו ובר
ובגרמניה, ואתה צריך עורך-דין גרמני כדי לטפל בעניינים האלה. אתה לא יכול לבד, עורך-דין ישראל לא יכול לטפל בדברים האלה. צריך עורך-דין, ועוד איך צריך עורך-דין.
קריאה
והוא מקבל כסף.
אליהו ובר
והטיפול הוא לא טיפול פשוט, הוא טיפול קשה ומסובך. זה דבר ראשון.

עכשיו, העבודה שלנו לא נגמרה, רבותי. היום אנחנו עובדים על יהדות בולגריה. מה זאת אומרת? המשרד שלנו למשל עלה על הנושא הזה של סופיה. יהודי סופיה, יותר מ-1,000 אנשים, קיבלו כבר דרך המשרד שלי רנטות רטרואקטיבי מעולי סופיה. ועכשיו גם כל הערים האחריות בבולגריה גם הוכרו על ידי. הגרמנים לא רצו לפרסם את הרשימה ולא פרסמו את הרשימה, דרך בתי-המשפט קיבלתי את הרשימה.

כלומר, העבודה שלי עדיין בתחילה, ואני ממשיך לרוץ, אני עכשיו עולה צפונה מבולגריה, מגיע לרומניה. בשלב זה שלוש ערים הוכרו כגטאות ברומניה: קונסטנצה, טקוץ' וג'ינטה.
יואב בן צור (ש"ס)
אז לפי זה גם הנין שלך ימשיך לעבוד בזה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה שאמרתי.
אליהו ובר
בסדר, אבל יש לי בעיה. אני כרגע לא רוצה להתווכח על שכר הטרחה. אני לא בא במשא ומתן על ה-7.5% ולא מדבר, אבל רבותי, אני לא תלוי בעורכי-דין גרמנים, אני רק מקבל מעורכי-דין גרמנים חוות דעת, אבל קולגות אחרות שלי, יש להם קורספונדנט בגרמניה, והקורספונדנט בגרמניה לוקח 7.5%. אז הם לא יכולים לטפל בתיקים. רבותי, הם לא יוכלו לטפל בתיקים.

ואתם יודעים כמה עולות חוות הדעת שאני מקבל? 4,500 יורו. החודש הזה שילמתי יותר מ-10,000 יורו לחוות דעת שאני מקבל מגרמניה כדי לקדם את התיקים האלה. עכשיו, זו עבודה בבתי-משפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאחורי חוות הדעת הזאת יכולים לעמוד 1,000 איש. תחלק את זה ל-1,000 איש, זה לא על כל אדם פרטני.
אליהו ובר
לא, לכל אחד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, לא חשוב, בוא נמשיך הלאה.
אליהו ובר
יושב-ראש הוועדה, נאמר שאין צורך בעורכי-דין. התיקים היום שנערכים בבולגריה הם הרבה יותר קשים מהתיקים שהיו בזמנו. התיקים הפולנים וההונגרים לא הייתה יחסית בעיה: הם עבדו ב"שופים". הבולגרים, לך תוכיח שהם עבדו בגטו, לך תוכיח שהם היו בגטו ואיזה עבודות איזה עבדו.

ועוד יותר, כל התיקים הבולגרים, אני הולך לשדרג אותם, להכפיל אותם. באיזו צורה? כי הם גורשו מסופיה לגטאות, לערים הקטנות: לפלובדיב, לווארנה, לווידין. צריך עכשיו עבודה חדשה להוסיף על הרנטות הקיימות את כל הדברים האלה. וצריך בשביל זה מיומנות, ידע. המכתבים שאני כותב לגרמניה לפעמים זה מכתבים של 20 עמודים, 10 עמודים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
עורך-דין ובר, מה אתה מציע? להעלות את שכר הטרחה? מה ההצעה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, הוא אמר שאין לו בעיה עם שכר הטרחה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני שואל מה הוא מציע.
שרה טראב
למה אין בעיה? אתה רוצה לעבוד בחינם? בגלל שאתה רוצה לעזור לניצולי שואה אתה רוצה לעבוד בחינם?
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני שואל אותך מה אתה מציע. לא בשביל עצמך, בשביל אחרים, עכשיו אתה עורך-דין של אחרים.
קריאה
שהמדינה תממן חלק משכר הטרחה.
אפרים פאר
קודם כול, לא לדרוש את העניין הרטרואקטיבי, ההחזר כספים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, רבותי.
אליהו ובר
רבותי, עוד נקודה אחת, רק לגבי הרטרואקטיבי. אנא, להוריד מאתנו את העניין של הרטרואקטיבי.
אלעזר שטרן
אין פה רטרואקטיבי, רק מכאן ולהבא.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אין פה רטרואקטיבי.
קריאה
לא, למה להגיע לבית-המשפט?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כל פעם שאתם תגידו להוריד את הרטרואקטיבי, אנחנו נגיד שוב: אין פה רטרואקטיבי, יש פה הבהרה של משהו שאתם בחרתם להבין אותו בדרך אחת, המחוקק התכוון למשהו אחר. אין פה רטרואקטיבי, יש פה הבהרה של דברים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אגיד לך לגביך. המצב עד עכשיו, לא נוגעים בו, ובית-המשפט יחליט. אנחנו נוגעים מכאן ולהבא. אז כך שבחלק הזה לא רלוונטי בכלל רטרואקטיביות, קיבלנו את האפשרות הזו ואנחנו לא נוגעים במה שקורה עד עכשיו, בית-המשפט יחליט איך שהוא יפרש את זה. היועץ המשפטי שלנו רק אמר לכם, שלהערכתו בית-המשפט יפרש, כלומר שבמה שאנחנו עושים עכשיו, אם תבוא לבית-המשפט תגידו: הנה כך, זה לא יהיה סיוע לא לכאן ולא לכאן, בית-המשפט יחליט בהתאם למה שהוא מבין עד עכשיו. זו הנקודה.
אליהו ובר
תודה רבה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם אני משקף את דברי עורך-דין ובר, הוא אומר לנו: חברי הכנסת, ראו הוזהרתם. אני לא מתערב בעניין הזה, בגלל שלדעתי כן ירצה, לא ירצה לעשות את זה, אבל בשכר טרחה שאתם קובעים, אף אחד לא ירצה להתעסק עם התיקים האלה, משום שעולה לו יותר בגרמניה, ואתם תגיעו למצב שלא נוכל להרחיב - - -
אליהו ובר
לא, אבל נבחר רק בתיקים שהם יותר juicy, שיותר מביאים כסף, התיקים של הצעירים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ייקחו רק את ה-20%.
אליהו ובר
אתם יודעים מה זה הצעירים? אנשים בני 80 היום זה צעירים, ילידי 36'. אנחנו לא נטפל בתיקים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ובר, אוקיי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא תרגישו שמישהו יבוא ויצעק, אבל ה-90% שהיו יכולים להיכנס, שיכלו לקבל רנטות, אף אחד לא יטפל בהם. זה מה שאתה אומר.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כמו שאמרתי בתחילת דברי, יש פה את האיזון הזה. אני חייבת להגיד את זה גם לפרוטוקול, יש פה איזה סוג של היתממות, חלק ניכר ממה שבסופו של דבר נכנס בהצעת החוק הוא הצעה של עורכי-הדין. זאת אומרת, אני, חברים, בידוע מה אני רציתי, בידוע שהקשבתי, בידוע שאני לא חוזרת מדברי שחלק מההישגים הושגו בזכות העבודה של עורכי-הדין.

אבל עכשיו לדבר כאילו לא היינו במפגשים, כאילו הייעוץ המשפטי וחברי הכנסת לא שמעו את עורכי-הדין – חברים, אתם בבעיה. אתם בבעיה. חלק ניכר ממה כתוב פה הובא על ידיכם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אליהו, לכן אמרתי.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
ניסן אמר את זה בעדינות, אבל אני חושבת שהעדינות פה - - -
אליהו ובר
גברתי, אמרתי תודה רבה.
קריאה
אם אפשר, משפט אחד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. אפרים פאר גם דיבר.
אפרים פאר
לא, אני מבקש לדבר על העניין הזה, בעיקר באתי על העניין הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע שאתה מבקש, אבל לכן שאלתי אותך בהתחלה, ואמרת שאתה רוצה לדבר בחלק השני.
אפרים פאר
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אמרת שאתה רוצה גם בחלק הראשון, ובסוף קיבלת את כל הזמן שלך בחלק הראשון.
אפרים פאר
לא, דקה אחת, כבודו.
שרה טראב
רגע, אפי, גם אני, שנייה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דקה אחת. טוב, דקה אחת.
אפרים פאר
דקה אחת.
שרה טראב
רגע, אפי, אני קודם.
אפרים פאר
אבל הוא נתן לי רשות דיבור. דקה אחת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דקה אחת.
אפרים פאר
אני מבקש מכבוד הוועדה וכבוד חברת הכנסת מועלם, תצביעי על שמות עורכי-הדין שמומחים, ושלניצולים יהיה אפשרות ללכת, חוץ מעורך-דין ובר ועוד כמה עורכי-דין פה שמתעסקים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני לא פה בשביל זה, סליחה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שולי, אל תעני.
אפרים פאר
אבל רגע, סליחה, מה שאני רוצה לומר זה בדיוק מה שחבר הכנסת הנכבד שאני - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
שמי אורי מקלב.
אפרים פאר
- - אמר, בשורה התחתונה הניצולים, שזאת המטרה שלנו, לא יהיה להם ייצוג. אנחנו צריכים להיות עם – זה לא 60,000 עורכי-דין שעוסקים בזה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני ברשותך לא מסכימה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
שולי, לא לענות.
אפרים פאר
סליחה, לא קטעתי אותך.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אין בעיה.
אפרים פאר
עכשיו, יש פה עלויות. בהבדל מהעניין המנהלי, יש פה דברים, אנחנו שוכרים עורכי-דין בגרמניה. עכשיו, לקחת את השירותים האלה, חוות דעת, תצהירים, אישורים נוטריונים – הם לא יחזירו כספים, אותם לא מעניין ההורדה מ-15% ל-7.5%. בשורה התחתונה זו מתמטיקה פשוטה. יש חופש התקשרות, עד היום לקחנו את הכול למען הניצולים, חלק לא זוכים בכלל, חלק משקיעים ולא מקבלים כלום, וחלק מקבלים. לכן המטרה של המחוקק - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ביקשת דקה. הדקה הסתיימה, הבנו את הרעיון. שרה, לך אני נותן שתי דקות, כי גם את דיברת.
שרה טראב
לא, תן לי יותר משתי דקות, זה חוק בעל משמעות גדולה מאוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין לי ברירה, אבל מה אני יכול לעשות, אנחנו צריכים להצביע. כן, שרה, שתי דקות, אבל זהו, כי דיברת קודם גם באריכות.
שרה טראב
אני רוצה קודם כול להתחיל מדבר מאוד בסיסי, חברים. התביעה לביטוח לאומי בגרמניה היא תביעה שהיא לא פיצויים מגרמניה. תורידו את העניין הזה מהפרק. כל האנשים שאנחנו מגישים להם תביעות גם מקבלים פיצויים.

אלעזר שטרן

פה נקודת המחלוקת בינינו.
שרה טראב
האנשים האלה מקבלים ביטוח לאומי, קצבת זקנה מגרמניה, בזכות העובדה שהם עבדו בגרמניה ברצון ובתמורה. כל אדם שעבד בגרמניה, גם אם הוא לא ניצול שואה, יכול להגיש את התביעה הזו. אז בואו נעשה סדר. אנחנו נותנים פה מעבר. זה לא פיצויים. ולכן כל החקיקה הזאת שמגבילה, הנוגעת לפיצויים, היא לא רלוונטית, וזו המחלוקת בינינו לבין עורך-דין שטרן.
ולכן אנחנו אומרים
עד היום לקחנו 15%. ההצעה, כפי שהיא היום, הנוגעת לרטרו, אומרת לנו: לכו תילחמו בבתי-המשפט.
אלעזר שטרן
לא נכון, סליחה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אין רטרו. אני מציעת החוק.
שרה טראב
אני רוצה שלא יפריעו לי, יש לי זמן מוגבל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע רגע. אלעזר, לא חשוב. תנו לה, יש לה שתי דקות.
שרה טראב
רבותי, ההצעה הזו שמתייחסת קדימה, כבודה במקומה מונח. אני לא נכנסת כרגע ל-7.5%. אני אומרת: כרגע אומרים לא נוגעים ברטרו, רק קדימה – מעולה, מצוין. אבל היא משאירה עננה על מה היה עד היום.

ישבנו כאן לפני שנה בוועדת החוקה, יצאנו כולנו מנקודת הנחה, ששכר הטרחה הנגבה הוא 15% מכל הרטרו. בית-המשפט העליון, הבג"ץ המפורסם שכולם מצטטים אותו, אומר: עובר לתיקון החוק תקרת שכר הטרחה במצבים אלה עמדה אומנם על 15%. זה אומר בית-המשפט העליון, לא אני.
בא המחוקק לפני שנה ואמר
סליחה, שיש חישוב מחדש. אותו תיקון מפורסם, תיקון 20, אמר: בוא נחתוך לעורך-הדין את שכרו וניתן לו רק חצי מה-15%, כי נהיה פה משהו יותר קל, המחוקק עשה איזה תיקון. אז חתכו לו את שכר הטרחה.

אבל נקודת המוצא שצריכה לצאת מהחדר הזה היום, כדי שעורכי-דין יוכלו להמשיך ולעבוד ולא עורך-דין ובר מחר יסגור את המשרד שלו, ואני אומרת לכם, רבותי: הכתובת היא על הקיר. עורך-דין ובר במצב הזה של עננה מעל כל הסיפור של מה היה עד היום ייאלץ לסגור את המשרד או – שנייה, תן לי לסיים לדבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא.
שרה טראב
מדובר פה בניצולי שואה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שרה, אני מבקש.
שרה טראב
משפט אחרון, ברשותך. מדובר בניצולי שואה, שעורך-דין ובר יחזיר להם את התיק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, שרה, אני מבקש.
שרה טראב
ושאלתי לאורך כל הדרך את כל המעורבים: מי ייתן להם טיפול?
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז.
שרה טראב
מי מהמדינה יפתח להם דלת, כשהמדינה סוגרת להם על עורכי-הדין?
היו"ר ניסן סלומינסקי
ניפגש בעוד חצי שנה ונראה, יכול להיות שבאמת יתברר שאף עורך-דין לא מטפל וכו', ואולי את צודקת. אני מוכן להתערב אתך שזה לא יקרה.
שרה טראב
איך אנחנו יכולים להתנהל בבתי-המשפט על העבר ולעבוד קדימה ב-7.5%.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, האחרונה - - -
שרה טראב
ומילה אחרונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אין מילה אחרונה, מצטער. האחרונה שצריכה לדבר בעניין זה יפה, נכון? תודה.
שלמה בן פורת
ביקשתי גם זכות דיבור לקטע הזה, אדוני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו כבר לא יכולים, אחרת לא - - -
שלמה בן פורת
לא אמרתי מילה כל היום.
שרה טראב
מדובר בהחלטה בעלת משמעות עמוקה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי אתה? רק תגיד לי. לא, אל תקום. רק מי אתה, שאדע.
שלמה בן פורת
אני עורך-דין שלמה בן פורת. אני עוסק כבר 43 שנה בפיצויים מגרמניה. ועל הקטע הזה לא דיברתי עד עכשיו, כי העניין הקודם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, בסדר. בבקשה, דברי, אחר כך נראה.
יפה גולן
שמי יפה גולן, יסדתי את החוק הזה של ZRBG, ונלחמתי נגד כל הרשויות בפרלמנט בגרמניה. עוד לפני שאני מתחילה עם הדבר הזה, צריך להפריד: כשאומרים נכי רדיפות הנאצים זה רק לאנשים הנכים, אין לזה כל קשר עם כל החוקים שחוקקו לפנסיה סוציאלית מגרמניה.

והיו כמה חוקים. היה חוק שבשנת 75' חוקק, לגבי אנשים שעבדו במולדת הישנה, היו ניצולי שואה – לא נכים, היו ניצולי שואה – שייכים לתרבות הגרמנית, יכלו לקנות זכויות רטרואקטיביות. זה חוק אחד. חוק שני היה בשנת 80', שקם יום אחד מישהו בגרמניה וחתם עם חמש מדינות על אמנה, שאנשים יכולים לרכוש זכויות סוציאליות תמורת רכישת הזכויות.

ומה זה אומר? אני רוצה להסביר לכם את ההבדל בין הפנסיה וביטוח לאומי בישראל לבין הפנסיה בגרמניה. בביטוח לאומי בישראל, בוא נגיד פועל פשוט ושופט, כשהם יצאו לפנסיה שניהם יקבלו את אותו הסכום. בגרמניה זה שונה. בגרמניה כל בן-אדם שעובד, יש כל מיני קטגוריות כדי שהוא יקבל בסוף את הפנסיה. הם מחשבים את הפנסיה בהתאם לפרמטרים האלה: כמה זמן הוא עבד? באיזה גיל הוא עבד? מה היה השכר שלו? מה ההשכלה שלו? ועוד כמה פרמטרים, לפי זה היו קובעים את הפנסיה.

בשנת 80', כשנכנסה האמנה לתוקפה, שכל בן-אדם שגר בשטח ישראל ולא מעבר לקו הירוק, הבן-אדם הזה יכול לקנות זכויות רטרואקטיביות. לא מעניין מאיזה עדה, לא מעיין מאיפה הוא בא, והיית טבלה. והטבלה אומרת, שאתם יכולים לרכוש זכויות רטרואקטיביות במחירים שהיו קיימים משנת 56' עד שנת 80'. זאת אומרת, הטבלה הזאת התחלקה מ-400 מרק לחודש תמורת השקעה של 22,000 מרק, וזה הלך עד פנסיה של 1,500 מרק. בשנת 83' נגמר החוק הזה.

בשנת 90' יצא עוד חוק אחד לאלה שעבדו באזור הרייך. מה זאת אומרת? אם בן-אדם היה בגיל 14, עבד באזור הרייך - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כדאי שתקצרי.
יפה גולן
אני כבר גומרת עם זה. כדי שתהיה הבנה למי שמחוקקים פה חוקים, בעצם מה ההבדל בין זה ובין הדבר השני. ואתמקד ב-ZRBG, כי יש לי כאן תהליך של ה-ZRBG, ויש לי כאן בעיה קשה מאוד. והבעיה הקשה הזאת זה שחברת כנסת, היה לה רצון מאוד טוב להפיץ את הדבר הזה בציבור הרחב, כתבה כתבה ענקית, וכתבה שם: כל מי שעבד בגטו עבודת כפייה, יכול לקבל פנסיה. רבותי, לכו לאזרחים ותיקים, תירשמו שם. היום אלפי תיקים נמצאים בבית-משפט בגללה, כי החוק אומר: מי שעבד עבודת כפייה לא יקבל.

יש לי כאן מכתב. בינואר 91' הגשתי בקשה לגרמניה כדי שיכירו בחוק הזה. ומי לקחתי? לקחתי קבוצה מאוד מצומצמת של אנשים שעבדו בגטו לודז' וקיבלו תמורה, קיבלו כסף של הגטו כדי שיוכלו לקנות אוכל. כשאני פניתי לביטוח הסוציאלי הגרמני עם הקבוצה הזאת, בא הביטוח הלאומי, כתב לי מכתב, והכנתי תיק לכל חברי הכנסת פה. והוא אומר לי: אין לך סיכויים, את לא נורמלית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תגידי את התורף של הדברים, כי אנחנו – מה הסיכום של הדברים?
יפה גולן
הסיכום, שיש חברי כנסת, עם כל הרצון הטוב שלהם, במקום להועיל לאנשים האלה, אלפי תיקים נמצאים בבית-משפט. אותו בן-אדם שכתב שהיה בגטו ועבד בעבודת כפייה, יש אלפי תיקים בבית-המשפט, עד היום מתנהלים אצל עורכי-דין וגם בבונדסטג.
קריאה
מי זאת חברת הכנסת שכתבה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא יודע. לא משנה.
יפה גולן
יש לי אותה כאן, אני שומרת על כבודה, היא לא חברת כנסת היום. יש כאן את הכתבה, יש לי תיק שהכנתי לכם עם הכתבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוקיי.
יואב בן צור (ש"ס)
אז מה הטענות על היום?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כן, זהו.
יפה גולן
רגע, אין לכם סבלנות? תשמעו בסבלנות, כי מה שאתם עושים, אתם גורמים נזק למדינה, שנכנסים מאות מיליונים כאן לישראל, כל אחד מתהדר: אני עשיתי את החוק הזה. יש לי פה מכתבים, התנהלתי עם בתי-המשפט בגרמניה, התנהלתי עם חברי פרלמנט, שכולם באו לקראתי ואישרו את החוק הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוקיי.
יפה גולן
אבל דבר אחד רק אני רוצה לבקש: להפריד, כשאנחנו אומרים נכי רדיפות הנאצים - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי.
יפה גולן
- - זה נכי רדיפות הנאצים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוקיי. טוב, תודה.
יפה גולן
כל כך קצר? אני מקווה שהבנתם את הכול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פשוט תדבר ולא נוכל להצביע. טוב, תדבר דקה, אתן לך.
שלמה בן פורת
אבל לא ייתכן, שתקתי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע, אבל זה כן ייתכן. קודם כול, ייתכן, כי אני לא חייב לתת לכולם לדבר. הרי תאר לך שהיו מגיעים 60 עורכי-דין. אבל אני נותן לך דקה. בבקשה, תנסה לתמצת את הדברים. ואני ממש מתנצל, אבל אין לנו ברירה, הרבה עורכי-דין. דקה.
שלמה בן פורת
כפי שאמרתי, שמי שלמה בן פורת, אני עורך-דין ונוטריון, ואני עוסק 43 שנה בפיצויים מגרמניה ומייצג ניצולי שואה מול הרשות לניצולי שואה. אני פשוט מרגיש פגוע, לא כלכלית חס וחלילה, אלא פגוע מבחינת המוניטין. יש איזו התלהמות בקרב קבוצות מסוימות ואנשים מסוימים נגד עורכי-דין. הפכו אותנו לגורמי עוול ועושקים של ניצולי שואה.

אני רוצה להזכיר, בקריירה שלי, אישית הייתי מעורב בכמה הליכים, שאלמלא המהלכים והמאבקים האלה, חצי מניצולי השואה לא היו מקבלים פיצויים. כשהתחלתי את העבודה, רק אנשים מפולין שהיו בגטאות קיבלו פיצויים. הייתה אחר כך הלכת הירשנזון, מי שזוכר, שאישרו למי שברח לרוסיה, נלחמנו על זה עם משרד האוצר, אישרו את זה.

עשיתי פסק-דין בבית-המשפט העליון - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוא תאמר לנו עניין עכשיו לגופו של עניין.
שלמה בן פורת
רק דקה. חווה שוהם, זה "הלכת הפחד", שמי שברח גם צריך לקבל, בניגוד לדעת האוצר. הייתי מעורב בפסק-דין גרנות, שהאוצר התנגד והגענו עד בית-משפט עליון בדיון נוסף, שמותר ליהודי בולגריה ורומניה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה רוצה שהחוק יעבור או לא? רק שאבין. לא, כי אתה נותן את ההיסטוריה, במקום להגיד לגופו של חוק .
שלמה בן פורת
אני מדבר מדם לבי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע.
שלמה בן פורת
אנשים דיברו עשר דקות, רבע שעה, ולא עורכי-דין אפילו. אז חמש דקות לאדם שעוסק במטריה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אתה לא מבין שחמש דקות הכוונה שהישיבה ננעלת?
קריאה
אנחנו צריכים להצביע.
שלמה בן פורת
אז אני רוצה לסכם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז, תסכם.
שלמה בן פורת
עורכי-דין עד היום הביאו לכך שמחצית מניצולי השואה היום מקבלים תגמולים, שאלמלא המלחמות שלנו לא היו מקבלים את זה.

עכשיו, בעניין ה-ZRBG, בעניין חוק התביעות, לא צריך לשים את זה בסירה אחת עם חוק נכי רדיפות הנאצים, אין לזה שום קשר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז.
שלמה בן פורת
אני יליד ישראל, ההורים שלי באו מבגדד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנו את זה גם כשהיא דיברה.
שלמה בן פורת
אני מקבל ביטוח לאומי גרמני ZRBG בלי שום קשר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנו את הנקודה.
שלמה בן פורת
לכן זה לא קשור אחד לשני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנו את הנקודה, והסבירה את זה גם יפה.
שלמה בן פורת
דקה אחרונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, אין דקה, נגמרה הדקה.
שלמה בן פורת
אני משלם כספים לעורכי-דין גרמנים – 10%. אני עובד עם עורכי-דין גרמנים כי אני לא יכול להופיע בגרמניה. אז לא ייתכן שיורידו מ-15%, נשאר לי כאן 5%. אז אני אומר שצריך להתחשב בזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה. דקה, ממש דקה.
אברהם פלדמן
סליחה, כבוד היושב-ראש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה השם?
אברהם פלדמן
שמי עורך-דין אבי פלדמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בדקה.
אברהם פלדמן
מלבד חברי כנסת יש כאן עורכי-דין, ובצד השני כביכול מי שמטפל – קליניקות ועזרה לניצולי שואה. אני רוצה להסביר. בתור עורך-דין הגעתי לנושא של ניצולי שואה בתור שליחות, כצוואה בלתי כתובה של אבי זכרונו לברכה, שראיתי איך שהוא לא מצליח לממש את הזכויות שיש לו. ומתוך כך ניגשתי לעניין הזה.

עכשיו, לא דיברתי על החלק הראשון של הדיון, אני מדבר על החלק השני. על החלק השני, כשאנחנו מטפלים בניצול שואה ארבע שנים, כולל עדכונים וכולל טרדות וכל מיני מכתבים למיניהם והפחדות שהוא יפסיד את כספו, ואנחנו גם מגיעים לכל בתי-האבות בארץ על מנת שיממש את זכותו. ואני רוצה לומר, ש-90% מהכספים של ניצולי שואה שקיבלו מגרמניה דרכי, הם לא היו מגיעים לכך בכלל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את הנקודה.
אברהם פלדמן
הנקודה היא שבמצב הנתון כרגע, כשאנחנו לא נכנסים לפרטים, אם ייעשה את הדברים שאתם מנסים לעשות, אפילו 7.5%, 80% מהתיקים לא יטופלו. ואני אומר את זה בתור אדם שכל שנות חיי טיפלתי בנוער שוליים, בכל מיני עמותות למיניהם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנו את הנקודה.
אברהם פלדמן
מראשי חונכים ב"יד אליעזר" וארגוני תודעה 15 שנים, וב"אל המעיין" 10 שנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז.
אברהם פלדמן
אני אומר שדווקא כאן השליחות היא של עורכי-הדין ולא של אלה שמתיימרים לעזור לניצולי שואה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ביקשת דקה, נתתי לך כבר יותר.
אברהם פלדמן
ואני יכול לעסוק בהתמחויות הגדולות שלי יותר במשפט העברי ולא להתעסק בניצולי שואה, אבחר מקצוע אחר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יישר כוח.
אברהם פלדמן
מי שיפסיד מכך אלו ניצולי השואה בלבד.
שרה טראב
מי שנותן - - - פוגע בניצולי השואה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה רבה. די - - -
אברהם פלדמן
והייתי מבקש לעשות דיון נוסף על העניין הזה. העניין יותר מדי מורכב, מכדי שאתם תחליטו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אדון פרידמן, אני מבקש.
אברהם פלדמן
אני מסכים עם עורכת-דין שולי מועלם.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני לא עורכת-דין.
אברהם פלדמן
סליחה. אנחנו עובדים - - - ניצולי שואה בלבד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
די, פרידמן, אני מבקש. ביקשת, נתתי לך, זה לא יעלה על הדעת.
אברהם פלדמן
תודה רבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב. בבקשה.
אלעזר שטרן
אני רק אומר את הנקודות האחרונות שטרם התייחסנו אליהן, זה בעצם מה שהיה בדיון הקודם. אחת זו נקודה של המע"מ, שבחישוב החזר עודף שכר טרחה מוסיף את הרכיב של המע"מ.

הנקודה השנייה היא הארכה של האפשרות להגיש בקשה משנה לשנתיים, תוך הבהרה ש-60 הימים שעורך-הדין צריך לענות לא מתחילים מהגשת הבקשה, הם מתחילים מהיום שהחוק ייכנס לתוקף. זו נקודה שנייה.

נקודה שלישית, הקביעה גם כן, מה שהיה בקריאה הראשונה, שהמטפל לא יכול לגבות עמלות, הוצאות או החזרים בעד הטיפול.

הנקודה הנוספת היא תיקון עקיף לחוק הסיוע המשפטי, שמסמיך את הסיוע המשפטי לתת סיוע משפטי גם לגבי שכר הטרחה החדש שנקבע בחוק התביעות לגבי 7.5%. וסעיפי התחילה והתחולה, כשהסעיפים, למעט הסעיף של חוק התביעות, הוא כאמור מכאן ולהבא. התיקונים האחרים, ההארכה היא מהרגע שזה פקע, זאת אומרת מה-1 בינואר 2016. וההבהרות האחרות, מכיוון שזה הבהרות זה הולך אחורה, בעצם מהרגע שתיקון מס' 20 נכנס, שזה ה-31 בדצמבר 2014.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, רבותי.
שרה טראב
רק הערה קטנה, אלעזר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא לא, אני מבקש, אנחנו בהצבעה.
יעל גרמן (יש עתיד)
מרגע זה, יש לנו עכשיו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
דקה, יעל.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, כל מי שידבר יצא החוצה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
די, חבל.

חברי הכנסת, מי בעד הצעת חוק נכי רדיפות הנאצים (תיקון מס' 21), התשע"ו-2016? ירים את ידו – שולי, את לא יכולה להצביע, אני מצביע. אוקיי. מי נגד? ירים את ידו.
אפרים פאר
איפה חברי הכנסת האחרים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב. מי נמנע?

הצבעה

בעד הצעת החוק – פה אחד

הצעת חוק נכי רדיפות הנאצים (תיקון מס' 21), התשע"ו-2016 אושרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית פה אחד.
יעל גרמן (יש עתיד)
מברוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה רבה. אני שוב רוצה להתנצל בפני אלה שלא יכולתי לתת להם או שקטענו אותם. אבל ניסיתי לתת, דבר שהוא לא מקובל, לכל עורכי-הדין, בדרך כלל לא עושים דבר כזה. מי שהצלחנו – הצלחנו, מי שלא – אנחנו מתנצלים מראש.

אוקיי, תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:16.

קוד המקור של הנתונים