ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/02/2016

צו הגנת הפרטיות (קביעת גופים ציבוריים) (תיקון), התשע״ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 122

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, ז' באדר א התשע"ו (16 בפברואר 2016), שעה 13:30
סדר היום
צו הגנת הפרטיות (קביעת גופים ציבוריים)(תיקון), התשע"ו-2015 - ארגון נכי צה"ל
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומיאנסקי – היו"ר

ענת ברקו
מוזמנים
פזית תידהר - מנמ"ח משפטי בכיר לשיקום נכים, משרד הביטחון

אלדד מלצר - נ' יועמ"ש, משרד הביטחון

איילה צייכנר - ר' יח' הבקרה באגף השיקום, משרד הביטחון

צילי נאה - משפטנית, משרד המשפטים

נופר אשקלוני - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

שי פרבר - יעוץ וחקיקה, ארגון נכי צה"ל

יהודית שני קבלי - מנהלת אגף מערכות מידע, ארגון נכי צה"ל

מוטי מרדכי רבינוביץ - מנהל אגף כספים, ארגון נכי צה"ל

יוסף גובר - האגודה לקרימינולוגיה קלינית, קרימינולוג קליני

רותי פרמניגר - ארגון נפגעי פעולות איבה

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם

צו הגנת הפרטיות (קביעת גופים ציבוריים)(תיקון), התשע"ו-2015 - ארגון נכי צה"ל
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
רבותיי, צהריים טובים. מי שמכיר אותי יודע שפנייה של ארגון נכי צה"ל, של נכי צה"ל או של אדם בודד שהוא נכה צה"ל, זה מבחינתי עולם ומלואו, זה יקר לי. אם יש בה צדק, נהפוך את העולם כדי לעזור. לא חשוב כל הדברים והכל - הננו כמו שאומרים. אני מבין שיש צו של משרד המשפטים, של שרת המשפטים, ויש בקשה לשנות 2,3 דברים בצו.
קריאה
להרחיב.
צילי נאה
לגבי בקשה לשנות את הצו, אני לא מכירה, אלי לא פנו. אין לי אלא את מה שבפניי, זה מה שאני יכולה להסביר.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אנחנו נדון אותם לכף זכות שאולי הם לא בקיאים ברזי הפרוצדורה. ננסה יחד בוועדה לשמוע אותם. אם זה נשמע הגיוני, נקבל ביחד את ההחלטה. אתם תצטרכו, כמובן, ליידע ולשאול את השרה, כי זה לא חוק שאני יכול להחליט עליו. אם זה חוק אנחנו יכולים להחליט, אבל מאחר וזה צו, אתם תיידעו את השרה. אני בטוח שאם אנחנו נגיע כאן להסכמות והבנות, השרה ודאי שלא תהיה מכשול. בואו נשמע על מה מדובר.
צילי נאה
שיקול הדעת בסופו של יום הוא שיקול הדעת של השרה. גם הדברים שהובאו בפניכם הובאו אחרי איזה שהוא תהליך מקצועי ובחינה מעמיקה. זה הרקע לדברים. אין לי בעיה לשמוע במהלך הדיון, אבל צריך לראות מה אפשר לעשות עם זה.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
שלא יישמע כאילו הטלתי ספק בשיקול הדעת של השרה. זה ודאי שלא. מהיכרותי איתה אני יודע שאם זה דבר שיתקבל על דעתנו וגם על דעתכם כאנשי מקצוע, אז ליבה הוא לב פתוח, בעיקר לנכי צה"ל. בכלל לאנשים עם מוגבלויות ליבנו פתוח, אבל לנכי צה"ל עוד יותר.
צילי נאה
אנחנו כאן כדי לדון בהצעת תיקון לצו הגנת הפרטיות (קביעת גופים ציבוריים). מדובר בצו שמוצע מכוח סמכות בחוק הגנת הפרטיות. הצו הזה הוא חריג להסדר שקבוע בפרק ד' לחוק הגנת הפרטיות. במסגרת ההגנה על פרטיותם של אנשים, אזרחים ותושבים, הוא בעצם מחיל איסור על גוף ציבורי למסור מידע אלא לגופים ציבוריים אחרים, בתנאים מסוימים שמנויים בחוק. הצו מאפשר לשרה בדרך פרטנית לקבוע ארגונים מסוימים, ממש לנקוב בשמם, ועוד יותר - לצד שם כל ארגון, גם לנקוב בפרטי המידע שאותם ניתן להעביר.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
מאיפה ניתן להעביר?
צילי נאה
מגופים ציבוריים באופן כללי. הצו לא מונה איזה גוף מעביר. במקרה שלנו אנחנו יודעים שמדובר במשרד הביטחון. באופן כללי הצו לא מונה את הגוף המעביר, אלא רק את הארגון שניתן לראות אותו כגוף לעניין פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
הצו מאפשר או מחייב?
צילי נאה
מאפשר.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
מי יכול לחייב את הגוף, אם יש צורך?
צילי נאה
יש חקיקות פרטניות בהקשרים אחרים שמחייבות. יש לנו הסדר בפרק ד' לחוק הגנת הפרטיות, שזה ההסדר הכללי. בהעדר הסדר ספציפי זה ההסדר שחל. הוא קובע איזה שהוא מנגנון של שיקול דעת, שמבחינתנו חזקה על כל רשות שהיא מפעילה אותו בהתאם לצרכים ולנסיבות.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אם הגוף הוא הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, צריך שהשר שהלשכה נמצאת בתחומו או באחריותו הוא זה שיחייב? אם זה גוף שנמצא במשרד הביטחון, צריך ששר הביטחון יחייב, או ששר המשפטים יכול במידה והוא ישתכנע שכן, לא רק להרשות, אלא גם לחייב? איך זה הולך בחיוב?
צילי נאה
אני מודה שאני לא נתקלתי בשאלה הזאת ספציפית. הצו מונה ארגונים פרטניים שנעשתה איזו שהיא בחינה בשיתוף הגורם הממשלתי הרלוונטי אם להכניס או לא להכניס, אם יש צורך או אין צורך. זו הבחינה שעומדת בבסיס.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
לא נתקלתם אף פעם בתופעה שהגעתם למסקנה שהוא רשאי להעביר, אבל הגוף אמר: אני רשאי, אבל אני לא רוצה?
צילי נאה
אני לא מכירה מצב כזה. מטבע הדברים הגוף בדרך כלל אומר שצריך, ואז הוא מעביר בהתאם לפרוצדורות הנדרשות.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אני שמח. אני יודע שכשיש רשאי, אז יש גופים שאומרים: אוקי, אני רשאי, אני לא חייב. נבדוק, נראה איך זה ילך אצלנו פה. פה את אומרת שהחליטו שאינפורמציות מסוימות שנמצאות במשרד הביטחון רשאי ארגון נכי צה"ל לקבל?
צילי נאה
כן.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
מה הן אותן אינפורמציות?
צילי נאה
הסמכות כאן היא סמכות מאוד ספציפית ופרטנית, בגלל התפישה שיש לנו כאן חריג לעיקרון הכללי, למשטר הכללי של ההגנה על הפרטיות שחל על אותם גופים. התפישה היא שלגבי כל פריט מידע שנמצא בצו צריך להשתכנע שיש לארגון איזה שהוא צורך ייחודי בו, מעבר לעניין כללי שיש לכל גוף במידע על אנשים שמעניינים אותו. זה כהשלמה להקדמה.

לעניין הארגון עצמו. הארגון כלול כיום בצו. אני חושבת משנת 1986. הצו מונה רשימה של 9 פרטי מידע שניתן להעביר לו. לתיקון שמדברים עליו היום יש שני ראשים. ראש אחד הוא די פשוט, זו מן הבהרה למען הסר ספק לגבי אותם פרטים שכבר היום מותר להעביר מה תכלית המסירה, לגבי איזו אוכלוסייה מעבירים את הפרטים. החלק השני מוסיף עוד פרטי מידע על הפרטים שהיום מנויים בצו.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
שמותר להעביר לארגון נכי צה"ל. מה הם הפרטים?
צילי נאה
זה בהמשך לפנייה של משרד הביטחון אלינו. הם עמדו בקשר עם ארגון הנכים.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
הרצון היה של משרד הביטחון. אתם אלה שנותנים את האישור. השאלה ששאלתי בהתחלה אם יהיה הבדל בין רשאי לבין מחויב לא קיימת כאן, כי הם אלה שיזמו את הבקשה. יכול להיות שלגבי ההמשך יהיה הבדל, אבל כרגע לגבי שלושת הפריטים האלה אין הבדל. מה הם אותם פריטים שמשרד הביטחון יעביר לארגון נכי צה"ל?
צילי נאה
לגבי חלק ב' של התיקון המוצע, מדובר על פרטי מידע מסוימים שמנויים כאן לגבי אותם נכסים שמבוטחים בביטוחים מכוח חוק הנכים. יש לנו ביטוח סיעוד הדדי וביטוח חיים הדדי. זה בעצם איזה שהם הסדרי ביטוח סטטוטוריים שנזכרים בחוק הנכים. לגבי אותה אוכלוסיית נכים שמבוטחת בסוג ביטוח כזה או בסוג ביטוח אחר, יש לנו כאן אפשרות להעביר מידע אישי על אותה האוכלוסייה כדי שהארגון ידע מי הם אותם נכים שמנוכים עבורם דמי ביטוח כאלה, מי אותם נכים שמנוכים עבורם דמי ביטוח אחרים. ספציפית לגבי ביטוח חיים, בגלל הצורך והמהות של ביטוח חיים, גם אינדיקציה על פטירה.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אני מבין מהדברים שהבסיס המרכזי כאן זה לא סתם להעביר אינפורמציה לארגון נכי צה"ל. הבסיס המרכזי הוא שכנראה לארגון נכי צה"ל יש מערכת ביטוח שהוא עושה לחבריו, ולכן כשהוא עושה ביטוח, ויש גם ביטוחים שאולי משרד הביטחון עושה, צריך שתהיה כאן איזו היא התאמה כדי שידעו לסנכרן בין כולם. אני צודק בניחוש שלי?
ענת ברקו (הליכוד)
משרד הביטחון עושה? לנכי צה"ל זה מופרד לחלוטין.
פזית תדהר
סעיף 14 לחוק הנכים (תגמולים ושיקום) מסמיך את קצין התגמולים מאגף השיקום לנכות מתגמוליו של נכה דמי חבר בארגון היציג שעליו הכריז שר הביטחון, דמי עזרה הדדית, ואת חלקו של הנכה בביטוח חיים ובביטוח סיעודי לפי פוליסה שערך ארגון נכי צה"ל.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
תגמול שהוא מקבל מהמדינה?
פזית תדהר
נכון, תגמול מהמדינה.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
לנכות את אותם דמי חבר שהוא צריך לשלם כדי להיות חבר בארגון נכי צה"ל.
פזית תדהר
נכון מאוד.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
מה עוד?
פזית תדהר
זה בעצם דמי החבר בארגון.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אמרת משהו שקשור לביטוח.
פזית תדהר
שני ביטוחים.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
שאותם עושה ארגון נכי צה"ל עבור חבריו. במקום שהנכה ישלם את הכסף, מורידים לו ממה שהוא צריך לקבל.
פזית תדהר
ההסדר הזה הוא ביטוחים קבוצתיים שערך ארגון נכי צה"ל או בעל הפוליסה מול חברת הביטוח. ההסדר הוא כזה שחצי מדמי הביטוח החודשיים מנוכים מתגמוליו של הנכה, החצי השני ממומן על ידי המדינה, על ידי משרד הביטחון. אנחנו מנכים את החלק של הנכה בפרמיה החודשית. זה מה שקובע סעיף 14. זה סעיף שהוא ברירת מחדל. ברירת המחדל היא שאנחנו מנכים את הסכומים האלה, אלא אם כן הנכה הודיע שהוא לא מעוניין. אם הוא לא רוצה להיות חבר בארגון, אנחנו לא מנכים. זה מה שקובע חוק הנכים.
ענת ברקו (הליכוד)
יש מקרים כאלה שנכים אומרים "אנחנו לא מעוניינים בביטוחים האלה"?
פזית תדהר
מעטים, אבל יש.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
יכול להיות לפעמים שהוא לא רוצה להיות חבר בארגון.
פזית תדהר
כמו שחברתי צילי אמרה, צו הגנת הפרטיות, שבסעיף הזה של ארגון נכי צה"ל לא תוקן הרבה מאוד שנים, מונה 9 פרטי מידע. פרטי המידע האלה מועברים בצורה שוטפת ומסודרת מזה שנים רבות על ידי משרד הביטחון לארגון נכי צה"ל. בשנים האחרונות התעורר העניין הזה של הביטוחים שמצד אחד בעל הפוליסה ומי שמנהל את הפוליסה, מי שחתום על ההסכמים מול חברת הביטוח הוא ארגון נכי צה"ל, ומצד שני משרד הביטחון, אגף השיקום נותן פה את השירות אבל ארגון נכי צה"ל הוא בעצם זה שמבצע את הניכויים מתגמולי הנכים ומעביר אותם. התחדד הצורך לעשות את התיקון בצו הגנת הפרטיות כדי לאפשר את העברת המידע. מאחר וארגון הנכים הוא זה שמנהל את הפוליסה, מטבע הדברים יש לו צורך לקבל את המידע לגבי הנכים שמהם נעשה הניכוי עבור הביטוחים האלה.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
זה הדבר הכי פשוט שבעולם, למה זה חיכה כל כך הרבה שנים? טוב שהגיע.
פזית תדהר
זה באמת לקח הרבה זמן. גם היו בחירות בדרך. אנחנו עוסקות בזה משהו כמו שנתיים.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
הכוונה היא לבחירות בארגון נכי צה"ל.
פזית תדהר
אני התכוונתי לבחירות במדינה. שר הביטחון פנה לשרה לבני שהייתה שרת המשפטים.
צילי נאה
השרה ליבני העבירה בזמנו פנייה לוועדה בעניין.
פזית תדהר
הבקשה של שר הביטחון שפנה בזמנו לשרת המשפטים הייתה לעשות את התיקון לצו הגנת הפרטיות כדי שלא יהיה מצב שמשרד הביטחון פועל בניגוד לחוק הגנת הפרטיות כשהוא מעביר את המידע לגבי הביטוחים, אם זה ביטוח חיים וביטוח סיעודי.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
עכשיו אני מתבקש לאשר את הצו כדי שהוא ייכנס לתוקף. האם אי פעם נתקלתם בסיטואציה שאינפורמציה שעברה מכם לארגון נכי צה"ל דלפה למקומות שאסור לדלוף, או שמהבחינה הזאת אנחנו מסודרים? אני מניח שהצו מאפשר רק לארגון לקבל את זה, לא להוציא את זה מחר לתקשורת או משהו. נתקלתם אי פעם במצב שהיה לא בסדר, שאני רק אדע?
פזית תדהר
אני לא נתקלתי.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אנחנו מסודרים מהבחינה הזאת.
פזית תדהר
אני מאמינה שארגון נכי צה"ל פועל כאן לפי החוק. חוק הגנת הפרטיות קובע איך מעבירים מאגרי מידע.
צילי נאה
יש תקנות מכוחו.
פזית תדהר
יש תקנות, ויש רשות ממשרד המשפטים שאחראית על זה.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
במו"מ שהיה בין משרד הביטחון למשרד המשפטים, הארגון עצמו היה שותף?
פזית תדהר
לא.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
היוזמה הייתה נטו של משרד הביטחון, או שהארגון פנה למשרד הביטחון?
פזית תדהר
הייתה פנייה של ארגון נכי צה"ל למשרד הביטחון בנושא.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
והפנייה התקבלה בהבנה.
פזית תדהר
למען השקיפות אני גם אגיד שארגון נכי צה"ל ביקש לקבל פרטי מידע נוספים. היה איזה שהוא דין ודברים בין משרד הביטחון לארגון נכי צה"ל. העמדה המקצועית של משרד הביטחון, שגם אושרה על ידי הנהלת המשרד ועל ידי השר, הייתה שאין מקום להעביר את פרטי המידע הנוספים שהם ביקשו.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
את הגילוי הזה רציתי להבהיר.
פזית תדהר
גם ההמלצה והבקשה של שר הביטחון התייחסה לשלושת פרטי המידע האלה.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
לאט לאט אנחנו נגיע לתחתית, כמו שאומרים.
ענת ברקו (הליכוד)
זה עלה כצורך מאגף השיקום למשרד הביטחון?
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
לא, כבקשה. את אומרת שהיו יותר פריטים, חלק אישרתם, חלק לא אישרתם. אני לא צריך להיות גאון גדול להבין שארגון נכה צה"ל יבקש שאת אותם פריטים שלא אושרו ננסה לאשר, נכון?
שי פרבר
שהגיעו כל השנים.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אני קולע בתמונה הכללית, נכון? בואו עכשיו נראה מה הם אותם פריטים שביקשתם או שאתם מבקשים ועד כה לא אושרו.
צילי נאה
אולי רק למען השקיפות או במסגרת השקיפות אני אגיד שגם לגבי ההמלצה שהגיעה ממשרד הביטחון במסגרת הבחינה המקצועית וכו', היה פריט אחד שבסופו של יום לא נכנס לצו אחרי אותה בחינה. יש כאן שני שלבים של הפעלת שיקול דעת מקצועית.
ענת ברקו (הליכוד)
היום יש שינוי מהמצב הקיים?
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
לא, הבקשה היא להוסיף עוד 3 פריטים. הבקשה המשותפת של משרד הביטחון ומשרד המשפטים היא להוסיף בצו עוד 3 פריטים. אני מבין שאת הבקשה שהייתה על הפריטים הנוספים, שעוד מעט נשמע עליהם, משרד הביטחון כבר חסם ואמר: אנחנו חושבים שהם לא זקוקים להם. רק פריט אחד שעבר אתכם נחסם על ידי משרד המשפטים?
פזית תדהר
בפנייה של השר אכן היו 4 פריטים, מתוכם 3 אושרו על ידי משרד המשפטים.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
פריט אחד לא אושר.
פזית תדהר
נכון.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
איזה פריט אתם לא אישרתם שהם כן אישרו?
צילי נאה
אני חושבת שזה היה פריט המין, הג'נדר של הנכה. זה מתוך תפישה כללית.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
זה עבר את משרד הביטחון ואתם - -?
צילי נאה
כן.
ענת ברקו (הליכוד)
למה?
צילי נאה
מכיוון שיש כאן חריג שמאפשר העברת מידע מעל הראש של הרבה מאוד אנשים, אז מבחינתנו זה אפשרי רק כשזה מוצדק ויש צורך ייחודי לארגון הספציפי, כמו למשל הסדרי הביטוח הסטטוטוריים ששם מצאנו צורך ייחודי.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
מבחינת הביטוחים זה לא משנה אם זה גבר או אישה.
צילי נאה
גם מבחינת הביטוחים, וגם שזה משהו שאפשר להשיג מהאדם עצמו. אפשר לפנות, והוא יענה.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
לפי מה שפזית אומרת, הגשתם 4 בקשות, 3 מתוכן אושרו.
פזית תדהר
משרד הביטחון הגיש.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
כמה בקשות הוגשו?
פזית תדהר
אני לא זוכרת את המספר המדויק, אני זוכרת שזאת הייתה רשימה מאוד ארוכה.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אוקי, רבותיי, תגידו מה אתם מבקשים.
שי פרבר
תודה רבה לוועדה שמקיימת דיון בנושא הזה, זה בהחלט לא טריוויאלי. כל מה שאנחנו מבקשים זה מידע שקיבלנו כל השנים עד 2013. לא מדובר בהרחבה, לא מדובר בשינוי מצב לכאן או לכאן, מדובר במצב שהיה קיים עד 2013, כאשר ב-2013 משרד הביטחון החליט לסטות מההסדר, מהנוהג שהיה קיים. אני לא בוחן את זה לכאן או לכאן, אני רק מנסה להבהיר את המציאות. על איזה מידע מדובר?
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אני מבין שאינפורמציה כזאת אומרת: בואו נחשוב מה קרה ב-2013. היו אז בחירות, שר הביטחון התחלף.
פזית תדהר
זה לא קשור לחילופי שר הביטחון.
ענת ברקו (הליכוד)
למה זה השתנה?
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
מה היה ב-2013?
שי פרבר
אני חושב שזאת שאלה שצריך להפנות למשרד הביטחון, לא לנו.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
ב-2013 התחלף שר הביטחון.
שי פרבר
אנחנו כאן כדי לתקן ולשפר את המצב.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
מה היו אותם אלמנטים שקיבלתם והפסקתם לקבל?
שי פרבר
יש הרבה דברים, אבל אני אתמקד ב-5 פריטים. אחד, הרשימה של כל החברים בארגון נכי צה"ל, הסכום שמנוכה להם כל חודש. אם אני מסתכל היום על נכה מסוים בשם ישראל ישראלי, אני לא יודע כמה כסף ירד או לא ירד לו כל חודש. מה שקורה היום זה שמשרד הביטחון אומר: זה הסכום שנוכה, זה מספר הנכים.
ענת ברקו (הליכוד)
לא לפי החלוקה הפנימית?
שי פרבר
כשעושים את החלוקה זה אף פעם לא מסתדר. למה זה לא מסתדר? כי יש נכים שיש להם ליקויים. לא מדובר פה בדרישה קשה או מסובכת. גם מבחינה טכנית פורמאלית זה לא מסובך.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אתם רוצים את האינפורמציה הזאת רק כדי שהחשבון יסתדר, או כדי לדעת גם מה מצבו החשבונאי של כל אחד מהחברים שלכם?
שי פרבר
אנחנו צריכים לדעת מי האנשים שהם חברים בארגון, כמה כסף הם שילמו, מי חבר בבית הלוחם, האם הוא שילם לבית הלוחם. יש אנשים שיכול להיות שלא שילמו לבית הלוחם שנים, אבל הם נכנסים לבתי הלוחם כי אין לנו את המידע עליהם. יכול להיות שזה כבר קורה שנים. מ-2013 אין לנו את המידע הזה. אנחנו שמחים שאנשים מגיעים לבית הלוחם, אבל ייתכן מאוד שיש עשרות אנשים שמסתובבים בבתי הלוחם ואין לנו שום מושג אם הם שילמו או לא שילמו.
ענת ברקו (הליכוד)
בתלושי המשכורת של הנכים זה מופיע.
שי פרבר
לנו אין את המידע הזה. זה דבר מאוד פשוט שמאוד עוזר לנו באופרציה.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אתם גם לא יודעים מי משלם לארגון? אתם לא יודעים מי החברים בארגון שלכם?
שי פרבר
אנחנו יודעים באופן כללי שהוא חבר בארגון כי יש לנו רשימה של חברים, אבל אנחנו לא יודעים כל חודש כמה כסף ירד לו, או אם בכלל ירד לו. יש כאלה שלא יורד להם כי ההלוואות שלהם יותר גבוהות מהניכוי שאמור לרדת.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
ואז הוא צריך לשלם דמי חבר ממקום אחר.
שי פרבר
לא עושים את זה, כי אין שום מידע על הדבר הזה. לגבי ביטוח חיים וביטוח סיעודי אותה אופרציה עובדת: יש מספר מסוים של אנשים, יש סך כללי של מעבר לביטוח סיעודי או חיים. כשאתה מחלק את המספר הזה, זה גם לא מתכנס. אנחנו רוצים לדעת האם לאדם בשם ישראל ישראלי ירד בחודש נתון כסף לביטוח חיים או לביטוח סיעודי. הדבר הזה חשוב גם להמשך. אדם שמוגשת נגדו תביעה או שמגיש תביעה רוצה לדעת אם הוא היה מבוטח, לא היה מבוטח, כן יש עניינים, אין עניינים. זה דבר דינאמי, כי אנשים מצטרפים, אנשים נפטרים. יש חוסר סנכרון. זה דבר מאוד בסיסי.

הדבר החמישי זה הלוואה. יש יכולת לנכה צה"ל לקבל הלוואה מהארגון. ההלוואה היא בסך 11 אלף שקל. איך אני עושה את הדבר הזה? אנחנו בכל רגע נתון לא יודעים מה קורה עם הנכה. אנחנו רוצים לדעת כמה כסף לקח נכה בשם ישראל ישראלי.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
למה אתם צריכים לדעת את זה?
שי פרבר
לדעת אם יש לו חובות במקומות אחרים, אם יש לו חובות מול הוצאה לפועל. הוא רוצה למחזר את ההלוואה.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
הוא עצמו יודע אם הוא קיבל הלוואה או לא, נכון?
שי פרבר
הוא יודע.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
. למה אתם צריכים לדעת את זה?
שי פרבר
נניח שיש נכה שלקח הלוואה לפני חצי שנה על סך 11 אלף שקל. הוא רוצה עכשיו לקחת הלוואה חדשה.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
ממי?
שי פרבר
הארגון נותן את ההלוואה, כאשר משרד הביטחון מנכה לו את זה מהתגמול.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אם הוא קיבל לפני חצי שנה, הוא היה צריך לעבור דרככם. אתם יודעים אם הוא קיבל או לא.
שי פרבר
אין לנו מערכת מחשב שאומרת בכל רגע נתון אם ירד לו.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
לא חשוב, אתם יודעים שהוא קיבל את ההלוואה. אם עכשיו הוא יבוא אליכם עוד פעם, אתם תגידו לו: שמע, לפני חצי שנה ביקשת. את זה אתם יודעים.
שי פרבר
זה המידע היחיד שיש.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
מה עוד אתה צריך לדעת?
שי פרבר
זה מידע מאוד אנכרוניסטי, כי אנחנו לא יודעים בכל רגע נתון. זה כבר מידע שניתן בעבר. זה פשוט מידע שאומר: לנכה הזה ירד כל חודש פעימה ככה וככה. נניח חודש מסוים הוא לא קיבל תגמול. אם הוא לא קיבל תגמול, גם לא היה לו ניכוי להלוואה הזאת.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אם תקבל את האינפורמציה על הדברים הקודמים, ממילא זה יפתור לך את הנושא הזה. ממה שאני מבין, 4 הדברים או 2 הדברים הראשונים הם סבירים מאוד ובלתי ניתן להבין למה שלא ייתנו לכם. בדבר האחרון אני יכול להבין למה לא נותנים, כי יגידו: זה לא עניינכם, תנו לכל אחד ואחד להתמודד אם הוא לוקח הלוואה.
מוטי מרדכי רבינוביץ
הארגון מעמיד את ההלוואה לנכה, לכן הארגון צריך לדעת כמה - -
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אם אתה מעמיד, אתה יודע כמה.
מוטי מרדכי רבינוביץ
המנגנון הוא כזה שהנכה פונה לארגון לבקש הלוואה. הארגון כנגד ההלוואה שם פיקדון, לכן הריבית על ההלוואה היא אחוז אחד, היא שולית. היא צמודה למדד.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אתה רשאי לאשר.
מוטי מרדכי רבינוביץ
משרד הביטחון מנכה מהתגמולים את הפירעון של הלוואה ישירות לבנק. אני והבנק צריכים את המידע בשוטף.
צילי נאה
הבנק מקבל.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
איזה מידע אתה צריך?
מוטי מרדכי רבינוביץ
אני צריך לדעת מה יתרת ההלוואה שלו כל חודש.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
למה אתה צריך לדעת את זה?
מוטי מרדכי רבינוביץ
לדעת שההלוואה נפרעת באופן סדיר ושוטף, שאין בעיה.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אתה צריך לדעת מול הפיקדון שאתם שם?
מוטי מרדכי רבינוביץ
בדיוק, כי אם יש בעיה וההלוואה לא נפרעת, הבנק יבוא אלי שאני אממש את הפיקדון בעזרת ההלוואה. אני צריך לדעת שההלוואות נפרעות באופן תקין, שאין בעיה. אם יש בעיה, צריך לברר מה קרה, לראות מי נגד מי כדי לפתור את הבעיה של הנכה. הבנקים היו מקבלים בעבר דוח מפורט כל חודש שאומר מה יתרות ההלוואות כפי שמופיעות במשרד הביטחון. הם היו מצליבים את זה מולם.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
זה ודאי נשמע אבסורד שאת הדברים הראשונים שנאמרו הם לא יקבלו. זה לא יכול להיות.
פזית תדהר
אני חייבת להגיד שאני מופתעת לגבי הפריט הראשון שציין שי, לעניין רשימת חברי הארגון והסכום שמנוכה, כי זה כבר היום נמצא בצו. כמו שהציגה צילי, כבר היום בצו יש 9 פריטים. למיטב ידיעתי, מה שקשור לחברות בארגון, ואני מדגישה חברות בארגון ולא לבית הלוחם שזה סיפור אחר - -
שי פרבר
דיברנו על סכום, לא על הבן אדם.
פזית תדהר
הסכום הוא סכום קבוע שקבוע בתקנות.
שי פרבר
כן, אבל יש כאלה שאצלם יש חודשים שיורד, וחודשים שלא יורד.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
הם צודקים. הם אומרים שיש לפעמים סכום שלא יורד כי ההלוואה יותר גדולה, משרד הביטחון לא מעביר את הכסף הזה, ואז האיש הזה לא שילם דמי חבר. אם הם היו יודעים את זה, הם היו אומרים: אדוני, אם אתה רוצה להיות חבר, תשלם מכיסך. היום אין להם את האינפורמציה. יכול להיות שיש הרבה שאתם לא מעבירים בגלל שאצלכם הגיע למכסה, או לא חשוב מה, ואז הם לא גובים ממנו כי הם לא יודעים מזה. זה דבר לא תקין.
פזית תדהר
אני חייבת להודות שלא נתקלתי בכאלה מקרים.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
הם אומרים שיש.
פזית תדהר
אני יכולה להגיד מה אני יודעת.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אם הם אומרים שיש את זה, מה הבעיה שיעבירו להם את הדברים האלה? הם אומרים שהם קיבלו את זה עד 2013.
פזית תדהר
השינוי שהיה ב-2013 לא נוגע לחילופי ממשלות או לחילופי השרים. ברשות להגנת הפרטיות שקמה במשרד המשפטים החלה להיות הקפדה הרבה יותר גדולה עם כל משרדי הממשלה, בטח עם משרד הביטחון, על כל הנושא של העברת המידע. ירד האסימון על כך שהמשרד נוהג בניגוד לצו, הוא מעביר פרטי מידע שלא כתובים בצו.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אם זה לא הופיע בצו, היא צודקת.
פזית תדהר
אמרתי קודם לכן שהמטרה הייתה להסדיר את הנושא כי המידע מועבר. חבריי יודעים שגם היום הם מקבלים את המידע לגבי הביטוחים.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
למה אתם לא מכניסים גם את האלמנטים האלה לתוך הצו?
פזית תדהר
מאחר ואני לא מכירה את העניין של הניכוי החודשי אני לא רוצה לתת תשובה שהיא לא רצינית. אני כן רוצה להתייחס לנושא של בתי הלוחם והלוואות הארגון. כמו שאמרתי בתחילת דבריי, סעיף 14 לחוק הנכים מסמיך אותנו לנכות דמי חבר בארגון ואת הפרמיות עבור הביטוחים. אין לנו הסמכה בחוק לנכות עבור הלוואות ארגון נכי צה"ל ועבור דמי חבר בבית הלוחם. למרות שאין לנו הסמכה בחוק, מזה שנים רבות משרד הביטחון עורך את הניכויים האלה בניגוד לחוק, כאשר יש גם דוח של מבקר המדינה שמותח ביקורת קשה על משרד הביטחון, ובצדק. במקביל לדבר הזה, כבר שנים אנחנו עובדים על עיגון הטבות שניתנות לנכי צה"ל בחקיקה. במסגרת זו אנחנו רוצים להסדיר את הנושא הזה ובעצם לעגן את הסמכות לבצע את הניכויים האלה מתגמולי הנכים עבור ההלוואות ועבור דמי החבר. כל עוד לא סיימנו את ההסדרה החוקית של עצם הניכוי, יש קושי לבוא ולהסדיר במסגרת צו הגנת הפרטיות העברת מידע לגבי ניכויים שהם בעצמם שלא כדין. זאת התשובה לגבי העניין. ברגע שנסיים את עניין עיגון הניכויים בבתי הלוחם ובהלוואות וכשזה יהיה חוקי ומוסדר, אני מניחה שתהיה פנייה נוספת של שר הביטחון אל שרת המשפטים בבקשה לעשות תיקון נוסף לצו הגנת הפרטיות כדי להסדיר גם את הנושא הזה.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
מתי אתם מתכוונים להגיש את הבקשה להפוך את זה לחוקי?
פזית תדהר
אנחנו עובדים על התזכיר הזה שנים רבות. זה תזכיר שכולל הרבה מאוד דברים. אנחנו במו"מ מאוד אינטנסיבי עם ארגון הנכים. יושבים איתנו כמעט שנה בצורה אינטנסיבית, באמת בתקווה שבמושב הנוכחי של הכנסת נוכל כבר להניח את הצעת החוק.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אני יכול להבין שא', אתם הולכים להניח את זה ולהסדיר את זה, וב', ממך אני מבין שברגע שזה יוסדר, אתם כן תעבירו את כל האינפורמציה.
פזית תדהר
נצטרך לעשות תיקון צו.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
כן, אבל אתם לא תתנגדו, אלא תבקשו שינוי צו כדי לעשות את זה.
פזית תדהר
נכון מאוד.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אתם אומרים שזה יהיה במושב הזה, בעזרת השם.
פזית תדהר
בהנחה שהחוק יאושר והליקויים יוסדרו, כי אם זה לא יקרה, יש לנו גם הנחיה של מבקר המדינה - -
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
להפסיק את עצם העניין.
שי פרבר
דוח מבקר המדינה אמר להסדיר את הסוגיה, הוא לא אמר מעולם - -
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
הדברים שנאמרו פה נשמעו סבירים. הם עושים דברים לטובת הארגון שכנראה החוק לא הסמיך אותם לעשות. הם העבירו גם אינפורמציה שהחוק לא מאפשר להם. עכשיו הם הולכים לעשות סדר. את מה שהחוק מאפשר להם לעשות הם עכשיו מעבירים בצו כדי שהם יוכלו להעביר את האינפורמציה על זה. על מה שהחוק עדיין לא מאפשר להם, ואלה הדברים שאתם דיברתם עליהם, הם אומרים: אנחנו לא יכולים להעביר אינפורמציה, אבל אנחנו עומדים להגיש בקשה לתיקון חוק שבה הדברים האלה יוסדרו. ברגע שהם יוסדרו, היא אומרת, אז הם יעבירו צו נוסף שבו תהיה בקשה לאשר גם את העברת המידע הזה. נכון שנצטרך להתאפק חודשיים שלושה כדי שהדברים יוסדרו. נראה שהמבחינה הזאת זה סביר, כי ללחוץ אותם, את השרה או את מי שצריך לקבל אישור להעברת אינפורמציה על דבר שהוא עוד לא חוקי, אני לא חושב שהייתי עושה את זה. אם אנחנו יכולים, אני מציע להתאפק חודשיים, שלושה כדי להפוך את זה לחוקי, רק אז לעשות את זה, וכאן יש לנו הבטחה.
שי פרבר
מילה לגבי תזכיר חוק הנכים. דוח מבקר המדינה לא אמר מעולם להפסיק, הוא אמר להסדיר.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
גם בלי דוח מבקר המדינה צריך שזה יהיה.
שי פרבר
הכריכה של הליקויים שמאפשרים ניכויים לבתי הלוחם בתזכיר היא לא מחויבת המציאות. משרד הביטחון יכול מחר בבוקר להגיש סעיף שמסדיר את הדבר הזה, אם הוא היה רוצה לעשות את זה.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
כחוק?
שי פרבר
כחוק ראשי, בסעיף 14 לחוק הנכים. משרד הביטחון לא מעוניין לעשות את זה, אלא מעוניין לכרוך כמן איזה אמצעי לחץ שאומר: תן לי את מה שאני רוצה, ואתה תקבל גם את הסעיף הזה. זה תיקון חוק מאוד מאוד פשוט שאפשר לעשות ב-5 דקות. מה שהוצג פה הוצג רק לגבי הסיפור של בית הלוחם וההלוואות. גם היום קיימת סמכות לגבי הביטוחים, לגבי החברות בארגון. זה יכול להיעשות כבר היום, בלי כל קשר לעיגון החוקי של התהליך של הביטוחים. יש חוק שמסמיך, יש תקנות שמסמיכות.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
פזית וצילי, לגבי הביטוחים, למה האינפורמציה לא עוברת, למה היא לא בצו הזה כדי להעביר גם את זה אם אין לדבר הזה בעיה חוקית, או שגם זה לא מוסדר בחוק?
צילי נאה
לגבי ביטוחים, זה מה שכתוב כאן. הצו אומר: לגבי נכים שמנוכה עבורם ביטוח כזה או ביטוח כזה, תן לי רשימה של אותם נכים שמנוכה עבורם ביטוח הסיעוד, רשימה של אותם נכים שמנוכה עבורם ביטוח החיים.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
תכתבו גם את הסכומים, כי אם לא, אי אפשר לעשות את ההתאמות ואת הכל, מה עוד שהסכומים הם שונים.
פזית תדהר
הסכומים בביטוח החיים והביטוח הסיעודי הם סכומים קבועים, אין הבדל בין הנכים.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אם הם נותנים לכם רשימה פרטנית של האנשים שמקבלים את הביטוח הזה ואת הביטוח הזה, כאשר הסכום הוא קבוע, איפה - -
מוטי מרדכי רבינוביץ
אני אגיד לך איפה הבעיה. נניח יש 10 אלפים נכים, כל אחד מהם משלם שקל. אין התאמה בין הסכום שמועבר לבין רשימת הנכים, לכן חשוב שיהיה פרטני כמה כל נכה משלם עבור כל ביטוח כדי שנדע מי מבוטח, מי לא מבוטח.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
כל נכה משלם משהו שונה?
פזית תדהר
לא, הביטוחים ודמי החבר בארגון הם בסכומים זהים לכל הנכים.
מוטי מרדכי רבינוביץ
באופן תיאורטי.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
למה לא באופן מעשי?
מוטי מרדכי רבינוביץ
כי אם אין לו מספיק תגמולים הוא לא משלם משהו. מורידים לו את הסכומים.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אתם מודעים לזה?
פזית תדהר
כמו שאמרתי, אני לא מכירה מקרים, לא ראיתי מקרים כאלה. אם יש כאלה מקרים, הארגון יודע את הכתובת שלנו.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אתם אומרים שבצו יש את ההסמכה לתת את האינפורמציה, אין בעיה חוקית.
צילי נאה
בלי סכום.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
את אומרת שבלי סכום. מאחר ואתם יוצאים מתוך הנחה שהסכום הוא אחיד, ברגע שיש את השם יודעים את הסכום. אם אחרי שתשבו איתם יתברר שהסכומים הם לא אחידים, הם כן זקוקים לזה לצורך העבודה שלהם, תהיה בעיה שתעבירו להם תחת החסות של העברה?
צילי נאה
תהיה בעיה.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אנחנו צריכים גם לשנות את הצו בנושא הזה?
צילי נאה
כן, כרגע הצו לא מאפשר להעביר סכום, מתוך הנחה שזה סכום קבוע.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
עכשיו תגידי לי מה לעשות - האם לאשר צו ותוציאו צו חדש, או להגיד לכם, תחזרו לשרה, תסבירו לה שפה יש צורך גם בסכום, אחרי שתשתכנעו מהם, ואז היא תשנה את זה ואני אחתום על הצו? מה לעשות? את החלק הראשון אני משאיר לכם, אני מקבל את זה שתעבירו את החוק. כמו שאמרת, ברגע שיעבור החוק תגישו צו נפרד, כאשר בצו ההוא יכניסו גם את זה. אתם יודעים מה, יש לי רעיון. אנחנו נחכה. מאחר ואתם אומרים שזה במושב הזה, ואני סומך עליכם, אז תגישו את החוק ואנחנו נעביר אותו. אם זה יגיע אלי, אנחנו בוודאי נעביר אותו בזריזות גדולה. אני בטוח שכולם יעשו את זה. מאותו רגע תהיו מוכנים להגיש צו חדש שיאפשר לכם להעביר את החלקים שדיברנו. בצו הזה, אחרי שתשבו איתם ותשכנעו שיש צורך, תוכלו להכניס גם את הנושא של הסכומים, נכון?
צילי נאה
אני חייבת לומר לגבי הצו הבא. מה שדובר אחרי התיקון זה שני דברי חקיקה או חיקוק שונים אחד מהשני, עם שני בעלי סמכות שונים. כאן יש לנו תיקון של משרד הביטחון, שאני לא מכירה ומעורבת בו. חזקה על משרד הביטחון שזה מה שיקרה. בהמשך לכך צריכה להיות פנייה לשרת המשפטים. השרה צריכה להשתכנע אחרי תהליך מקצועי שמדובר בפרטי מידע שנדרשים לאור התיקון. ככל שהיא תשתכנע תהיה בקשה לתיקון.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
התהליך יהיה כזה: הם יגישו את בקשת החוק, החוק יאושר, ואז חוקית אפשר יהיה לעשות את כל הנושא של הביטוחים. אז, באופן תיאורטי, גם אפשר יהיה להעביר את האינפורמציות. אז יבקשו מכם שתכינו צו, כמו שעכשיו, להעברת האינפורמציות האלו. זה ההליך שאנחנו צופים. אני מבקש שבמהלך הזה, עד שהחוק יאושר וכו', ארגון נכי צה"ל ייפגש איתכם כדי לשכנע שיש צורך לא רק בשם, אלא גם בסכום. לאחר שתשתכנעו, פזית וצילי, תבקשו, בנוסף למה שתבקשו בגין החוק החדש שעבר, את התוספת הזאת כדי שאפשר יהיה להעביר גם את התוספת הזאת בצו החדש של הסכומים.
פזית תדהר
מה נעשה בשלבי הביניים?
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
לא הבנת, אמרתי שאני אאשר את הצו הזה, ואז אמרתי שאם מדובר ב-3 חודשים, כולנו נתאפק את ה-3 חודשים. מי שמאמין גם מתפלל. תהיה תפילה מסודרת שתעזור כדי שנגמור את התהליך הזה. לגבי החלק הראשון הם השתכנעו, לכן זה יעבור. על הנקודה של הסכומים תשבו איתם, תשכנעו ותראו להם שכן צריך את הסכומים, שזה לא סתם שאתם רוצים לדעת, אלא שיש צורך. הם ישתכנעו ויגישו את הבקשה כך שבצו החדש שיגיע אלינו גם זה ייכנס. ההליך ברור, מסודר, מקובל על כולם?
צילי נאה
שיקול הדעת הוא לא שלי, הוא של שרת המשפטים.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אני מסכים. את מייצגת כרגע.
צילי נאה
ככל שהיא תשתכנע - -
רותי פרמניגר
אני מברכת את כל מה שארגון נכי צה"ל מצליח ומתקדם בו. אנחנו, הארגון היציג של חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, מבקשים באותה הזדמנות לתת את האופציות האלו לארגון שלנו שיש לו את אותו דבר בדיוק - תגמולים, הורדות לביטוחים השונים. אנחנו גם רוצים לדעת את אחוזי הנכות של הנכים. מבחינתי צריך לדעת אם זה גבר או אישה, כי זה מאוד חשוב לסוג הטיפול באנשים האלה. לפחות את מה שאין מחלוקת עליו אנחנו רוצים לקבל.
צילי נאה
צריכה להיעשות פנייה לשרת המשפטים.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אתם ישבתם עם הגופים הרלוונטיים כדי לעשות את זה?
פזית תדהר
משרד הביטחון לא מטפל בנפגעי פעולות איבה.
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אני מדבר על משרד המשפטים. רותי, הדרך הפוכה, את קודם כל צריכה לשבת איתם. גם בית המשפט העליון אם לא מיצית את ההליכים האחרים הוא לא יתייחס, הוא יגיד: תלכי קודם למצות את מה שצריך. אם תתקלו בקיר, תבואו אלי, אבל תמצו קודם כל את הדיון. אנחנו מסוכמים בעניין. מי בעד לאשר את צו הגנת הפרטיות (קביעת גופים ציבוריים) (תיקון), התשע"ו-2015, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

צו הגנת הפרטיות (קביעת גופים ציבוריים) (תיקון), התשע"ו-2015 אושר
היו"ר ניסן סלומיאנסקי
אושר פה אחד. רבותיי, שיהיה בהצלחה. חבר'ה, תעבדו. בעזרת השם עד סוף המושב אנחנו גומרים את הסיפור. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:25.

קוד המקור של הנתונים