ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 25/01/2016

דיון על הצורך בהיטל על העסקת עובדים זרים בענפי המשק השונים מכח סעיף 45 לחוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו- 2004), תשס"ג – 2003 , ביטול מס מעסיקים בענפי התיירות והמלונאות – הצעתו של חה"כ אראל מרגלית , ביטול מס מעסיקים בענפי החקלאות

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 253

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, ט"ו בשבט התשע"ו (25 בינואר 2016), שעה 11:00
סדר היום
1. ביטול מס מעסיקים בענפי הבניה – הצעתו של חה"כ מיקי מכלוף זוהר

2. ביטול מס מעסיקים בענפי התיירות והמלונאות – הצעתו של חה"כ אראל מרגלית

3. ביטול מס מעסיקים בענפי החקלאות
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

איתן ברושי

יצחק וקנין

מכלוף מיקי זוהר

אחמד טיבי

מנואל טרכטנברג

מיקי לוי

אורלי לוי אבקסיס

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
יצחק וקנין

חיים ילין
מוזמנים
שי דותן - מנהל תחום בכיר מע"מ, משרד האוצר

אורי שיינין - רפרנט אגף תקציבים, משרד האוצר

שרון מאיר - מנהלת בכירה מחלקת ייעוץ משפטי, משרד התיירות

איתמר אליצור - יועץ מנכ"ל, משרד התיירות

מוריה ברוט - מנהלת תחום- תיאום יחידות מקצועיות בלשכת, משרד הכלכלה והתעשייה

אברהם דניאל - יו"ר התאחדות החקלאים החדשה בישראל, התאחדות החקלאים החדשה בישראל

יהודית כרמי - מנהלת תחום עובדים זרים, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

שי ברמן - מנכ"ל, איגוד המסעדות

יצחק גורביץ - משנה למנכ"ל, התאחדות בוני הארץ

דב אמיתי - נשיא, התאחדות האיכרים

ירון סולומון - מנהל המחלקה להתיישבות, תנועת האיחוד החקלאי

אלדד ניצן - יו"ר המעסיקים הזרים בענף הבנייה

נועז בר ניר - מנכ"ל, התאחדות המלונות בישראל

יואב בכר - סמנכ"ל משאבי אנוש, התאחדות המלונות בישראל

דוד דהאן - נציג הארגונים החברתיים

עידית שבתאי - לוביסטית, פוליסי

חניתה חפץ - לוביסטית, פוליסי

ליטל סבר - לוביסטית, התאחדות המלונות

אורית גנור - לוביסטית, התאחדות המלונות
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
איה לינצ'בסקי

ביטול מס מעסיקים בענפי הבניה

הצעות לסדר-היום של חברי הכנסת מכלוף מיקי זוהר ואראל מרגלית
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את הישיבה בנושא השלישי שעל סדר היום. ביטול מס מעסיקים בענפי הבניה של חבר הכנסת מיקי זוהר, בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בימים אלו אנחנו רואים מאמצים כבירים אותם עושה שר האוצר, להפחית את מחירי הדיור. נוכחנו גם בבחירות האחרונות, כששמענו את קולו של הציבור, שאחד מהדברים החשובים ביותר שהונחו על השולחן טרם הבחירות הם שני נושאים בולטים, יוקר המחיה ומחירי הדיור.

הרצון שלנו להפחית את מחירי הדיור הוא דבר שניתן ליישם אותו, אבל כמו שהגדרתי ואמרתי גם לשר האוצר, יש מגוון פעולות שצריך לבצע כדי לעשות את המהלך הזה. חלק מהפעולות כבר החלו באמצעות הצפת השוק והוצאת כמה שיותר יחידות דיור, מחירי מטרה, הגבלת כניסת משקיעים לתחום, מאחר והגדלנו להם את הוצאת מס הרכישה ב-8%.

אבל עדין לא התחלנו פעולות בתוך מסגרת ענף הבניה, שלהערכתי יוכלו להביא להוזלה ואני אסביר גם למה. בסופו של דבר אם תיתן כלים לאותו קבלן שמייצר דירות לתת מחיר זול יותר, התחרות יכולה לנצח את הכול, כך אני מאמין. אם תהיה הנחה או הוזלה בעלויות הבנייה לקבלנים, יהיו שני קבלנים שמתמודדים זה מול זה כדי למכור דירה, מהרגע שתיתן להם כלי להוזלה בעלויות הבנייה שלהם, כך הם גם יוכלו להתחרות טוב יותר אחד בשני והציבור ירוויח מזה.

לכן ההצעה שאני מביא היום לוועדה, כדי שבאמת נוכל להגיע למסקנה, שאם נבטל את מס המעסיקים לגבי עובדים זרים בענף הבניה, נוכל לתת כלים משמעותיים לאותם קבלנים, ליצור תחרות אמיתית ולהפחית את מחירי הדיור, אני לא יודע להגיד כמה, יכול להיות 2% או 3%.

דבר אחרון שאני רוצה לומר לגבי טענה שעלתה, שזה עלול לפגוע בעובדים ישראלים שרוצים לעסוק בתחום. עשיתי בירור והסתבר לי שמרבית העובדים הישראלים שנמצאים בענף הבנייה, נמצאים אצל קבלנים קטנים שאינם עוסקים בבנייה רוויה בהיקפים משמעותיים ובצורה מאסיבית. רוב העובדים הישראלים נמצאים בהיקפים קטנים יותר. כל מה שקשור בבנייה רוויה בהיקפים משמעותיים של מאות יחידות דיור, שם מצויים העובדים הזרים, שם מצוי היקף הגדול של העובדים ושם אנחנו רוצים להביא להוזלה. המטרה שלנו להביא להוזלה בעיקר בדירות בבנייה רוויה או בבתי קרקע בהיקפיים שיווקיים.

לכן אני סבור שהנושא הוא נושא חשוב. אני רוצה לקוות שגם חברי לוועדה יחשבו כמוני. במידה וכן, אני רוצה לשמוע אם לאוצר יש אפשרות לאמץ את הרעיון החשוב הזה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
נושא מחירי הדיור עומד על סדר היום כבר מספר שנים ואכן אחרי שנים רבות של חוסר עשייה אל מול מחירים מרקיעי שחקים, שר האוצר אכן נוקט פעולות נמרצות כדי להקל את המצב. בהצעה של חבר הכנסת מיקי זוהר יש היגיון. אלא מה, כפי שציינת בחלק האחרון של דבריך, יש גם צד שני למטבע וצריך להעמיד את זה מול זה. זה נכון שאם ההיטל הזה יבוטל או יוזל ויבואו הרבה יותר עובדים זרים שהשכר שתשלם להם יותר נמוך, יש להניח שחלק מזה יגולגל גם למחיר הדירה, כמה מזה יתגלגל אנחנו לא יודעים, אבל יש להניח שמשהו מזה יגיע גם לרוכש הדירה.

יש שני אפקטים משמעותיים שליליים שצריך לקחת בחשבון. הראשון זה אכן הפגיעה בעובדים הישראלים בשני מובנים. הראשון, בשכר שלהם, אנחנו בכלכלה מדברים במונחים של שיווי משקל, אז אם ההיטל מייקר את השכר של עובד זר, אז העובד הישראלי יכול לקבל לפחות את השכר הזה. תוריד את ההיטל, העובד הישראלי יקבל פחות. זה מובן מאליו.
היו"ר משה גפני
זה לא הוכיח את עצמו. יש מס מעסיקים ואין עובדים ישראלים.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
בדיוק. הדבר הזה לא מספיק. צריך גם הכשרה, צריך תמריצים אחרים ועוד. נכון שהצעד הזה כשלעצמו טוב, אבל זה קלאסי שעושים צעד אחד ולא צעדים משלימים. אני רוצה להגיד שבמדינות אחרות, לא מפותחות כמו קנדה, לעבוד שם בבניין נחשב לדבר בעל יוקרה עם שכר מאוד גבוה. אצלנו זה נחשב למשהו פחות ערך עם שכר נמוך. אז צריך להילחם בזה על-ידי שורה של אמצעים.
מיקי לוי (יש עתיד)
כבר לא שכר נמוך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הבאת עוד עובדים זרים לארץ יורידו גם את המחיר של העובד הזר עצמו בלי שום קשר להטבת המס.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
הפן השני, במדינת ישראל אנחנו כ-15 שנה נאבקים כדי להקטין את מספר העובדים הזרים בישראל באופן כללי. יש לזה אפקטים חברתיים קשים ביותר, שבחלקם אנחנו רואים בדרום תל-אביב ובמקומות אחרים, גם אם זו לא אותה אוכלוסייה. יש פה בעיה היקפית. לכן אני אומר לחבר הכנסת זוהר, אני לא פוסל על הסף את מה שאתה מביא, אבל אי-אפשר לעשות צעד אחד בלבד שיש לו צד של פלוס וצד של מינוס. צריך להביא גם אמצעים אחרים שנותנים מענה למה שאמרתי, לעניין של הכשרה, שיטות בניה והיבטים חברתיים שלילים של הצעד שאתה מציע.
מיכל רוזין (מרצ)
בכנסת הקודמת, כיושב-ראש הוועדה לנושא העובדים הזרים, עסקתי רבות בנושא הזה. אני כמובן תומכת מאוד בהורדת מס מעסיקים, זו אחת הדרישות שהעליתי בוועדה שלי כמעט מידי שבוע. נמצאים פה כל נציגי המעסיקים שליוויתי אותם בעניין הזה. אני נחשבת חשדנית גדולה ובדקתי את הנושא הזה לעומק.

אני חולקת עליך במה הם הפתרונות הנכונים להאיץ את ענף הבנייה בישראל ולהוריד מחירים, זה לא רלוונטי לעניין הזה. העמדה של משרד האוצר ובנק ישראל היה שלא צריך, תעסיקו ישראלים. אבל זו עצימת עיניים, מה לעשות שאין ישראלים שרוצים לעבוד בבניין, בחקלאות, במלונאות, בסיעוד. אנחנו צריכים את העזרה של העובדים הזרים. אגב, זו לא תופעה רק של ישראל אלא של כל העולם המערבי המודרני. אפילו צריך להתברך בזה שאנחנו לא מהמדינות שמייצאות עובדים זרים, אלא בעיקר קולטות, זה מעיד משהו על מעמדנו הכלכלי. אני רוצה לומר שעיקר הבעיה היא דווקא בחקלאות, לא בבניין.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה נגמר, יש החלטה.
היו"ר משה גפני
עוד לא נגמר. אנחנו חיים במדינה מזרח תיכונית, מה שלא נגמר, עוד לא נגמר.
מיכל רוזין (מרצ)
לכן עשינו תחשיבים, גם בוועדה שלי, עם מיטב אנשי האקדמיה, שהיו לצערי בניגוד לעמדת משרד האוצר ובנק ישראל, אבל הראו חד משמעית שעלות של עובד זר היא יותר גבוהה למעסיק מאשר העסקת עובד ישראלי, בהרבה, באחוזים גבוהים. הם אומרים, אם נקשה עליהם, הם יעסיקו ישראלים, זה לא מוכיח את עצמו בשטח. בסופו של דבר הם נאלצים להעסיק עובדים זרים.

דבר נוסף, יש מכסות, יש הגבלה, לכן אם חושבים שנוריד את מס המעסיקים הם יוכלו להעסיק יותר ויותר הוא לא רלוונטי מכיוון שהמדינה ממילא מגבילה, ממילא נותנת מכסות, בין אם זה לחקלאות ובין אם זה לבניין. חשוב להגיד שאנחנו נמשיך לעודד ואני חושבת שגם המעסיקים ימשיכו לעודד העסקת ישראלים. צריך לבדוק את התכניות הממשלתיות והאם הן מתוקצבות, לעידוד תעסוקת ישראלים ובוודאי גם תעסוקת פלסטינים. אסור לנו לשכוח את זה, גם אני עד היום שמעתי מהענפים השונים שהם רוצים תעסוקת פלסטינים, אבל מה לעשות כולנו מכירים את המצב הביטחוני ולא פעם זה נגזר מכך. צריך גם לעודד את התעסוקה הישראלית אבל אין ספק שמס מעסיקים היה עד היום עונש על המעסיקים, מענישים אותם על מה שהמדינה מאפשרת להם, נותנת להם להביא עובדים זרים ונותנת להם עונש.
חיים ילין (יש עתיד)
פעם היו עובדים עזתים בחקלאות ובבניין.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם כבר, אז פעם היו עובדים ישראלים בחקלאות ובבניין.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא מתייחס לבניית מדינת ישראל, אני מתייחס מהרגע שהתחלנו מוסרית וערכית עם העבודה הזרה.
היו"ר משה גפני
עבודה זרה זה נשמע רע.
חיים ילין (יש עתיד)
אחרי מלחמת לבנון הראשונה הגבול עם רצועת עזה נסגר כמעט לחלוטין. חלק גדול מאוד מהפרנסה שלהם היו עבודות הבנייה ועובדות קטיף בחקלאות. הגיעו בסדר גודל של בין 80,000-100,000 איש שפרנסו אלפי משפחות והם מתגעגעים לתקופה הזו, את זה אני יכול להבטיח לך משיחות אתם. מאותו רגע, נתפס באוצר שכל עובד זר שנשים לו מיסוי יקטין את הביקוש הזה. לא הבנו שבסוף, בחקלאות צריך לקטוף את התפוזים וצריך לבנות את הבתים. לא יעזור כלום. לכן, מי ששילם את המחיר היה הצרכן. האוצר עם התיאוריות שלו והצרכן שילם את המחיר, גם בדיור וגם בחקלאות.

כל זה כי זה לא כמו שאתה אומר, מיקי, שזה יוריד את המחירים ב-1%-2%, אתה יודע ש-1% נבלע לפעמים, אחוז המע"מ נבלע, הכול נבלע. אלא שאם היית יכול להביא פי 2 או פי 3 עובדים זרים, עזוב את המחיר כרגע - - -
קריאה
זה מה שיקרה, תבטל את המס - - -
חיים ילין (יש עתיד)
לא אמרתי שלא. עכשיו יש את הסוגיה השנייה, אני בעד להוריד את הכול, ההיבט החברתי של העסקת עובדים זרים. צריך לפקח על זה לא פחות מכל נושא אחר. אני אומר את זה כי ראינו איך מעסיקים עובדים זרים מתאילנד, כמעט מכניסים אותם למנהרות של החמאס ושמים ניילון וככה הם גרים, בלי תנאים. עברנו כבר את השלב הזה.
מיכל רוזין (מרצ)
לא עברנו.
חיים ילין (יש עתיד)
עברנו את השלב הזה. אני אומר כבכוונה, אני מבקר מספר אחד של אותה אוכלוסייה שאני מייצג.
היו"ר משה גפני
מה אתה מציע?
חיים ילין (יש עתיד)
קודם כל להוריד את זה, לא לפחד, בלאו הכי הבקשות כרגע הם כמעט פי 2 עובדים זרים, גם בחקלאות וגם בבניין. הנושא השלישי של ישראלים בעבודה במקומות כאלה, תשכחו מזה. ישראלים לא ייכנסו למקומות האלה, אין אופק לדבר הזה, זה מאפיין את המדינות המערביות המתקדמות ביותר וכל מה שאנחנו יכולים, העובדים הזרים שלנו שאנחנו מייצאים לחו"ל זה עובדי הי-טק, שאותם גם צריך להחזיר, אותם צריך להחזיר לפני שהם פשוט יברחו מהמדינה.
יצחק וקנין (ש"ס)
לא אחזור על דברים שנאמרו, עסקתי בזה הרבה מאוד, במיוחד בנושא החקלאות, אבל גם בנושא הבניין בוועד הכלכלה וגם פה. לדעתי, לכל הדבר של מיסוי עובדי הבניין והחקלאות, הם היו מגזרים יחידים כי לא נגעו בסיעוד, הייתה מטרה אחת, להכניס כסף למדינה. שום דבר אחר. מי שמספר סיפורים שזה כדי לתת אפשרות לעובדים ישראלים להיכנס לאותם תחומים, הוא עובד עבודה בעיניים.

אני אישית הסתובבתי עם מנכ"ל משרד החקלאות, שר האוצר, סגן שר האוצר, הלכנו עם צוות שלם לחממות בדרום. נתנו תמריצים בחקלאות, נתנו סכום של עוד 1,000 ומשהו שקל לעובד ישראלי בחודש ועוד תמריצים אחרים, אף אחד כמעט ולא נקלט. אף ישראלי לא ייכנס לחממה ב-40 מעלות חום. אנשים יכולים לספר סיפורים עד מחר שזה נועד לאפשר לעובדים ישראלים להיקלט וכדי שלא ניצור מצב של אבטלה עם עובדים ישראלים.

בבניין זה היה אותו דבר. מי שהגה את כל הרעיון הזה לצערנו הרב היה רענן דינור, שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה בזמנו, שהלך על ראש העובדים הזרים והייתה מחשבה שהוא הולך לקצץ וליצור מצב שלא תהיה אבטלה. הוא היה גם מנכ"ל משרד הכלכלה ומשם זה התחיל והמשיך למשרד ראש הממשלה. שם הוא חבר כדי לגבות עוד כסף שאגב, זה יוקר מחייה, שלא נטעה. אם אני מטיל על חקלאי היום לשלם עוד כסף עבור אותו עובד זר, זה בא על חשבון ייקור העגבנייה והפרחים וכל שאר הדברים, אותו דבר על הדירה.

זה יוקר מחיה. שמוסיפים מיסים על מיסים ואחרי זה מתפלאים שהכול עולה ומדברים על יוקר מחייה. איפה יוקר המחייה? האוצר מנותק. רצה לעשות כסף קל ובמהירות. אני אומר את זה באחריות. לכן רבותי צריך לבטל את המיסים האלה ויפה שעה אחת קודם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הוועדה הזו בראשותך אישרה להביא פועלי בניין מסין בהיקף של 20,000 עובדים על-פי בקשה של אביגדור יצחקי שנכח בוועדה. דברנו אז שצריך מיקס של עובדים זרים, עובדים מהשטחים ועובדים ישראלים. אם מייצגים את ענף הבניין, זה לא רק לדירות, אולי תשתיות יהיו לא פחות מעסיק של עובדים, כולל הרצון שלנו לזרז את התשתיות, בעיקר לדרום, סיפור הרכבת וכדומה.

לכן אני לא מדבר על חקלאות כי יש לנו סעיף נוסף על זה, נאמר שם דברים קשים על האוצר. אבל לגבי נושא הבניין, אני תומך ומאשר ככל שניתן. מאחר שאין הצעה שלימה, אני מבין שזה מעין קריאה ראשונה ונדרשת הצעה מפורשת. אני מציע תוספת לכל מי שדואג לעובדים הישראלים, אולי נוסיף משהו בהטבות לעובדים הישראלים ולא נטיל מס על הזרים. אנחנו לא צריכים לפגוע בעובדים הזרים כדי להיווכח פעם נוספת שבאים מעט ישראלים. חבר הכנסת זוהר, אם אתה רוצה לקדם את העניין, צריך להכניס משהו, אני לא רוצה להגיד מהו, או בהכשרה המקצועית או בנקודות זיכוי - - -
חיים ילין (יש עתיד)
זה כבר נעשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אם זה נעשה, זה בטח טוב. אם לא נעשה, אולי זה לא מספיק. אני מציע, במגבלות ההחלטות של כמה עובדים זרים, להוריד את המס הזה ולא לפגוע. השבוע פגשתי גורם בכיר בענף הבנייה שאמר לי שהוא לא יבנה בארץ כי אי-אפשר להשיג פה פועלים. אי-אפשר להשיג פועלים ומצד שני רוצים לבנות. לכן, כמו שכתוב בהגדה: "תבן הן ניתן לעבדיך ולבנים אומרים לנו עשו". אני מציע לשחרר את הרסן הזה של המגבלות ומצד שני לבחון הטבה נוספת לעובדים ישראלים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, יש לי תחושה שאנחנו אמורים להיות פה מעין מורי נבוכים, או מגשרים או מפשרים בין המשרדים השונים. יש לי תחושה שמדובר בשיח חרשים. אני נמצאת בוועדת הרפורמות ואני יודעת שאתה לא אוהב לקרוא לזה ועדת הרפורמות - הוועדה של אלי כהן, אבל שם מגיע אביגדור יצחקי ואומר בצדק, אנחנו חייבים עוד 20,000 פועלים סינים כדי לבנות וכדי שנוכל להתגבר על נושא של ההיצע. אז אנחנו מגלים שאם יש את המס - - -
היו"ר משה גפני
למה זה בוועדה שם?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש את עניין הרפורמות ואת התכנון והבנייה. יש את הרצון לטפל בהיצע בהתחדשות העירונית. אני לא חלק מהקואליציה ולא אני זו שהחלטתי. אבל אמרה חברת הכנסת מיכל רוזין ואני יכולה לסמוך על זה. הם באים ואומרים שהם רוצים להוריד את מחיר הדירות וצריכים לטפל בהיצע. אם אנחנו מטפלים בהיצע ונותנים את המס על אותם עובדים זרים שהממשלה בעצמה, שנציג כל נושא הדיור בממשלת ישראל בא ואומר דבר מסוים ומנגד אותו בוס, צריך לזכור שלקבינט הדיור יש מנהל אחד שהוא אותו מנהל של משרד האוצר. הוא משתמש פה בשני כובעים. האם ועדת הכספים צריכה להיות המתווך בין שר האוצר לבין ראש קבינט הדיור? אני לא יודעת. הוא ישן עם עצמו בלילה, הוא לא יכול לנהל את השיחות האלה? מצד אחד הוא רוצה להוריד את המחירים של הדיור, לפחות ככה מצהירים - - -
היו"ר משה גפני
זו הצעה רצינית שלך, שאני אתווך בין כחלון לבין אביגדור יצחקי?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, אני מדברת לתווך בין משה כחלון לבין משה כחלון שר האוצר. כי אם הוא רוצה להוריד את המחירים, בידו הדבר. הוא יכול לבטל עכשיו את מס המעסיקים.
היו"ר משה גפני
זו בעיה של כל הממשלות, זו האמת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל הוא נושא בשני כובעים. מצד אחד הוא אומר שהוא רוצה להוריד ומצד שני הוא מטיל מס. זה לא עובד ביחד.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל הוא רוצה שאנחנו נכופף את הפקידים שלו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
נו, באמת, מי פה מנהל את המדינה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אולי הוא משתמש בך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
המס הזה מתגלגל ללקוח הסופי. אין בכלל שאלה. כולנו יודעים שזה מה שקורה ברגע שהעלית את המס. אנחנו יודעים גם שכמו במע"מ, למה התרגזנו על המע"מ, בדיוק כמו שהיה בדיון הקודם, כאשר יש ירידה, אף אחד לא מעדכן, והאזרחים, בסוף השרשרת, בחולייה האחרונה, לא נהנים. אבל כשיש העלאה, לא רק שמעלים, לפעמים גם מעגלים כלפי מעלה יותר מההעלאה היחסית.

אני שואלת, אם יש כוונה למשה כחלון, שמחזיק בקבינט הדיור, להוריד את המחירים, הוא צריך לפטור ממס המעסיקים. ראינו גם את היכולת של המדינה לתמרץ עובדים זרים בנושא הבנייה, כמו במנהרות הכרמל ברגע שהביאו את העובדים הסינים, נרצה או לא נרצה, הם עבדו וסיימו את העבודה כמה חודשים לפני הזמן. כמעט שנה לפני הזמן. באותה מידה אפשר לטפל גם בהיצע פה אם רק רוצים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
והמנהרות בסדר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
המנהרות בסדר, הן לא קרסו הם עבדו לפי תכניות. אם שר האוצר רוצה להוריד, הכלים בידיים שלו. אם הוא שולח אותנו לריב עם הפקידים, אז למישהו יש בעיה עם מנהיגות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני יכול להגיד שזה מס פיסקאלי לחלוטין. עוד כסף ועוד כסף וזה לא מוכיח את עצמו. אבל אני מבקש להזהיר את עצמנו, שלא ניגע במכסה, במספרים של העובדים הזרים שנכנסים לכאן, בלי שיהיו לנו את כל הנתונים. אנחנו עלולים לאזן את המצב החברתי. בסוף, הם יהיו בדרום תל-אביב והם יהיו בבית שאן והם יהיו בקטמון בירושלים, בכל המקומות החלשים, שיחלישו אותם עוד יותר. לכן, לפני שנוגעים בהסדרה של מספרם של אותם עובדים שייכנסו, ראוי שייעשה מחקר מסודר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
גם מה פרופיל העובדים הזרים שנשארים פה. כי יכול להיות שהעובדים של ענף הבנייה הם לא העובדים שנשארים פה.
מיכל רוזין (מרצ)
והאם יש פה עובדים שאפשר לנצל.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מציע שלא ניקח החלטה מהירה. ההחלטה לגבי ההורדה ברורה לי לחלוטין. אבל שלא ניקח החלטה מהירה לגבי מספרם, כמה ייכנסו. דבר שני, ראוי שתזמן את גורמי הביטחון, את ראש המנהל האזרחי בצבא הגנה לישראל, שיגיד מה האפשרות להכניס עובדים פלסטינים אחרי בדיקה אל תוך תחומי מדינת ישראל. אני מסתכל על זה בהיבט נוסף ואם בצד השני המצב הכלכלי יהיה מצב כלכלי טוב יותר והם עובדים זולים יותר למדינת ישראל מאשר ייבוא של עובדים מסין, אם המצב הכלכלי בצד השני יהיה טוב יותר, גם יהיה שקט ביטחוני טוב יותר. זה אני אומר כאיש ביטחון.
מיכל רוזין (מרצ)
מערכת הביטחון בעד. הבעיה היא הממשלה. הממשלה מתנגדת. זו לא מערכת הביטחון.
מיקי לוי (יש עתיד)
אז הממשלה. כי יש כאן עובדים זמינים מעבר לגדר. צריך לתת להם את החוסן הכלכלי כדי שיהיה לנו את השקט הביטחוני.
מיכל רוזין (מרצ)
מערכת הביטחון בעד כל הזמן. אמר את זה גדי אייזנקוט בנאום האחרון שלו שצריך להגדיל ב-120,000 עובדים פלסטינים. הוא אמר את זה. הבעיה היא הממשלה.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת אראל מרגלית, לגבי הנושא של התיירות. יש מישהו ממשרד האוצר שיכול לתת נתונים?
אורי שיינין
אני ממשרד האוצר, אשמח לתת את העמדה של משרד האוצר בסוגיה.
היו"ר משה גפני
לפני העמדה, תוכל לתת נתונים?
אורי שיינין
היא תכלול הכול.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה תפקידך?
אורי שיינין
אורי שיינין, רפרנט תעסוקה באגף תקציבים. אני אשמח שיעלו כל הטענות ונשיב על כולן בבת אחת.
היו"ר משה גפני
אם אפשר לתת לי לנהל את הישיבה. שאלתי שאלה ואני רוצה עליה תשובה. האם יש לכם נתונים, גם לגבי נושא הבנייה, גם לגבי נושא התיירות וגם לגבי החקלאות. כמה עובדים זרים יש?
מיקי לוי (יש עתיד)
וגם לגבי הבאת עובדים זרים מהצד הפלסטיני.
היו"ר משה גפני
קודם חבר הכנסת אראל מרגלית בבקשה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
רציתי שנדבר בנושא העובדים הזרים גם בסקטור אחר, שהוא הסקטור של העסקים הקטנים, התיירות והמסעדנים.
מיקי לוי (יש עתיד)
חבר הכנסת מרגלית, אני מבקש סליחה על שאני עוצר אותך, אבל אדוני היושב-ראש, אם אין הצבעה, יש לנו מלחמה לא פשוטה בוועדת הכנסת.
היו"ר משה גפני
אם אני אצביע אני אקרא לכם.
מיקי לוי (יש עתיד)
תודה רבה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
יצא אתמול דו"ח על העסקים הקטנים בישראל ועל המצב הכלכלי של העסקים בכל מדינת ישראל. שימו לב, 60,000 עסקים קטנים ובינוניים נסגרו בשנה האחרונה. אתמול היינו בכנס עסקים קטנים מאוד גדול בדרום, מי שלא מבין, המשק נמצא בהאטה. אנחנו כל פעם נלחמים בחזית אחרת. לפני כמה שבועות עזרנו פה בוועדת כספים כשהעלינו את הנושא של חזית של ירושלים בגלל המצב הביטחוני ובאמת, הוצאנו מכאן קול קריאה ובסופו של דבר הממשלה ומס הכנסה עושה מעשה ונותנים עזרה לעסקים הקטנים בירושלים, 40,000 עסקים קטנים. רבותי, גם הדרום חזית, גם ירושלים חזית וגם כל הארץ חזית.

לגבי התיירות, ב"צוק איתן" עוד שלושה חודשים לפני כן כשהתחיל המשבר הביטחוני, מי שנפגע הכי הרבה היו דווקא המסעדנים ואותם גורמים שמקבלים תיירים, לא המלונות הגדולים שקבלו בזמנו פיצוי, גם הם נפגעו, אבל הם קבלו פיצוי יפה, אלא דווקא הקטנים, מורי הדרך, המסעדנים, כל הגורמים הקטנים שזו האחריות שלהם לתיירות פנים ותיירות חוץ.

אחרי "צוק איתן" המשק נכנס למצב קשה מאוד, גם במלחמה עצמה וחלק גדול גם אחרי המלחמה. היו עוד בעיות ביטחוניות. התאוששו מעט בקיץ האחרון ואז שוב התחיל גל הטרור. המחזורים כמעט בכל מקום בארץ יורדים בצורה דרסטית.

אם היה היצע גדול במסעדות ובתיירות, שימו לב מה קורה באילת, לקחו עכשיו 500 עובדים מעקבה לעבודה בתיירות בצורה מוסדרת כי חסרות שם ידיים עובדות וזה חיובי, זה דבר טוב, הם באים כל יום וחוזרים וזה דבר חיובי. מצב האבטלה במשק הוא 5% והוא יחסית נמוך. יש צורך אדיר בידיים עובדות גם בתחום המסעדנות, גם בתחום התיירות וגם בתחומים אחרים, חקלאות ובניה. במקום לראות בהם אויבי האומה ובמקום לראות במעסיקים שמעסיקים אותם כמי שמבצע פשע, בואו נסדיר את העניין, לא נעניש אותם כי אנחנו אומרים, יש משבר גדול אבל דוחפים להם כל פעם מיסים שעלו מ-8% ל-20% ובסוף מענישים את המעסיק, את מיש מקיים את המסעדה, המקום, המלון, את מורה הדרך.

כשמסעדות נסגרות במחנה יהודה, העיר נסגרת. זה בראש שלנו. כשאנחנו יוצאים החוצה בירושלים רואים את זה הכי טוב, רואים את זה בעוד מקומות בארץ. כשאנשים יוצאים, פוגשים אנשים, שותים קפה בבוקר ואוכלים סנדוויץ' ביחד והחבר'ה הצעירים ממשיכים לעבוד, זו אחריות הערים. הערים במדינת ישראל נמצאות בסוג של מצור במצב הביטחוני הזה. לעזור למעסיקים.

לבעלי המסעדות ולבעלי העסקים אני רוצה להגיד שבעיני הם גיבורי תרבות. הם מחזיקים את העיר פתוחה, הם מסמנים שיש חיים וכדאי לבוא, הם מסמנים שאנשים יכולים לחזור להיפגש לחיות לאכול, בין אם זה במטולה במסעדה טובה ובין אם זה בירושלים ובין אם זה במקום אחר. הבת שלי עבדה במטולה, הבעיה שם הייתה תחבורה ציבורית כי היא הייתה מתקשרת ב-01:00 בלילה הייתה מתקשרת וחוזרת בטרמפים הביתה. עכשיו סיימה לעבוד וקניתי לה אוטו, אבל קודם צריכים לעבוד.

אנחנו נעשה את המעשה הפשוט הזה, נוריד את המס, ניתן לאנשים להעסיק את העובדים. נסדיר את המעמד שלהם בצורה מסודרת, נקל על המעסיקים. לא נצטרך אחר-כך לפצות את כל העסקים שיסגרו או שלא יהיה להם מחזור, פשוט נסדיר את התהליך הזה במקום להפוך אותם לפושעים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רק שלא נגיע למדרון חלקלק כי אני זוכרת שדברנו על כל ההכשרות במסעדנות, ההכשרות של המלונאות, למשל בתדמור, אז באופן מסוים אני כן רואה עין בעין עם חבר הכנסת טרכטנברג, שאם נציף עכשיו את כל התחומים ונוריד את המס לגמרי, באופן מסוים נסגור את ההכשרות המקצועיות הללו לישראלים, שם יש אופק תעסוקתי של למעלה מ-90%. לא הייתי רוצה לפגוע בהם על-ידי זה שנעשה סל כולל של כל העובדים הזרים בכל התחומים, בהם ישראל כן יכולים למצוא את עצמם.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת איתן ברושי לגבי החקלאות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הנושא סוכם בוועדת הכספים, אני מודה לחבר הכנסת גפני ולאחרים. בהודעה משותפת שיצאה על-ידי שר האוצר ושר החקלאות היה כתוב שהמס יבוטל לקראת 2016 וכתובה שם הערה חשובה: "כל זה בהמשך לפנייתו של חבר הכנסת משה גפני" לא כתוב של איתן ברושי וחבר כנסת אחר, גם לא כתוב מאיר צור או אבו וילן. כתוב שזה בהמשך לפנייתו של גפני. קודם כל זו הזדמנות לומר קודם כל תודה.

דבר שני אני חושב שזה מסמך, אלא שעד היום, ככל שאני יודע, לא יצאה שום הוראה מהאוצר שמבטלת את החוק הקיים או מוציאה הנחיה. לפני שבוע היה אירוע מרשים של חקלאות בערבה, כנס שנתי - - -
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
הם המציאו שעועית שלא עושה גזים ומלון שנלחם בסוכרת.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
העיקר הוא שככל שאנחנו מבינים, אין הוראה ואין אישור לא לשלם את המס, יש תשובה של האוצר, אולי היא תאמר פה, שהמס הזה הוא שנתי, אז יש להם זמן עד סוף 2016.
היו"ר משה גפני
לא, אל תציעו הצעות, הם עוד ייקחו אותם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ככל שזה נראה כרגע, אין מנוס מלשלם את המס על ינואר, כי מי שלא ישלם יהיה עבריין. עבריין באישור האוצר. דבר כזה לא יוכל אפילו להירשם בספר השיאים של גינס כי הוא לא מספיק עוצמתי לספר הזה. תפתחו ספר חדש להתנהגות המדינה.

אני מבקש שההחלטה תהיה שיוציאו הוראת שעה, שיביאו את זה לממשלה. שיביאו את החוק היום. ראינו שאישרנו את החוק על הפחתה בתחבורה הציבורית, בטח נאשר הלילה על המים, אז נאשר את מה שכבר אושר מזמן, להוריד את המס על עובדים זרים.
היו"ר משה גפני
תודה. אני מבקש נתונים ממשרד האוצר.
חיים ילין (יש עתיד)
מילה אחת לפני כן, לגבי עובדים זרים, אני מחזק את ההובלה שלך בדיונים, יחד עם חבר הכנסת וקנין, שעשה עבודה בלתי רגילה. יש לי בקשה לוועדת כספים, בהחלטת עוטף עזה 2017 קיים סבסוד במיסוי. 50% סבסוד במיסוי והמקור בא מכספים של האוצר כמו הרבה סעיפים בתכנית. מדובר על 40 מיליון שקל.

אני מבקש ממך אדוני היושב-ראש, שברגע שמורידים את מס המעסיקים של עובדי החקלאות, שהאוצר לא ייקח את ה-40 מיליון שקל האלה ששייכים לעוטף עזה. שישקיע אותם שם בתשתיות חקלאיות, אין כמעט השקעות בחקלאות בעוטף עזה, כי אין כסף לקופה, לכן מסבים את זה. כך נרוויח שני דברים: מצד אחד יש החלטה גורפת על כל מדינת ישראל במס מעסיקים, מצד שני יהיו 40 מיליון שקל שהם מנוף כלכלי בלתי רגיל לחקלאות. אז אני מבקש שידונו על זה וייקחו את זה בחשבון. הבקשה הזו תגיע לאוצר. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה. משרד האוצר, אני מבקש קודם נתונים לפני שאתם אומרים את עמדתכם.
אורי שיינין
אורי שיינין, רפרנט תעסוקה באגף תקציבים. אני אתחיל בתיאור האוכלוסייה שאנחנו מדברים עליה, בישראל יש כ-2 מיליון אנשים בכוח העבודה, בגילאי 25-64 שהם בעלי השכלה תיכונית ומטה. יהודים לא חרדים, יהודים חרדים, ערבים, זו האוכלוסייה הרלוונטית. חצי מהאוכלוסייה הזו לא עובד. החצי שעובד, המשרדות שרלוונטיות אליו, מתחילות מניקיון, מט"ביות, עובר לחקלאות ומגיע גם לענף הבניין. ענף הבניין הוא אחד הענפים שמשלמים את השכר הכי גבוה לאנשים שהם חסרי השכלה.

בעשורים האחרונים, השכר שהכי נשחק היה השכר של האנשים עם ההשכלה הכי נמוכה. כשמדברים על שחיקת שכר ריאלי ומסתכלים על עובדים שהם אקדמאיים, השכר שלהם לא נשחק, ב-18 השנים האחרונות הוא עלה ב-27%.
היו"ר משה גפני
אתה מדבר על זה שיש עובדים בארץ שאין להם השכלה לכן הם יכולים ללכת להיות פועלי ניקיון?
אורי שיינין
זה מה שהם עושים. מה זה "הם יכולים"? אלה העבודות שהם עובדים, הם לא יהיו מורים, הם לא יהיו מרצים באקדמיה וכנראה הם גם לא ישבו בתפקיד שלי.
היו"ר משה גפני
למה אמרת חרדים?
אורי שיינין
אמרתי שהאוכלוסייה מורכבת גם מחרדים.
היו"ר משה גפני
מה החרדים עושים לפני זה? לפני שהם בלי השכלה. מה הם עושים?
אורי שיינין
לומדים.
היו"ר משה גפני
מה הם עושים? איך הם הגיעו לעבודה בלי השכלה. איך? הם משוגעים?
אורי שיינין
איך הם הגיעו?
היו"ר משה גפני
איך הם הגיעו לעבודה של שטיפת רצפות? מה הם עשו קודם?
אורי שיינין
הם הגיעו לכל העבודות, זה לא רק לשטיפת רצפות.
היו"ר משה גפני
גם לחלק תה, מה שאני הולך לעשות במשרד האוצר.
אורי שיינין
האוכלוסייה הזו - - -
היו"ר משה גפני
האוכלוסייה הזו למדה בישיבה. היא אוכלוסייה משכילה שאתם פשוט מזניחים אותה.
אורי שיינין
אני לא מדבר על האוכלוסייה - - -
היו"ר משה גפני
על זה אתה מדבר.
אורי שיינין
לא, לא על זה.
היו"ר משה גפני
בסדר, שמענו אתכם. הלאה, תמשיך.
אורי שיינין
אנחנו לא מדברים על האוכלוסייה - - -
היו"ר משה גפני
על זה אתם מדברים. אין אוכלוסייה אחרת.
אורי שיינין
לא. האוכלוסייה הזו זה בניכוי האנשים שלמדו בישיבה - - -
היו"ר משה גפני
שיתנו להם לשטוף רצפות. גם אז לא יקבלו אותם.
אורי שיינין
מה שיותר רלוונטי הוא שזו האוכלוסייה שנמצאת לך כשאנחנו מדברים על עניים, אנחנו מדברים עליהם.
היו"ר משה גפני
כן, הבנתי, בסדר, נתונים.
אורי שיינין
העוני אצלם הוא פי 2 ופי 3 ופי 4 מהעוני בקרב יתר האוכלוסייה. זו האוכלוסייה הרלוונטית. כשאנחנו מדברים על צעדים של להביא עובדים זרים, אנחנו חייבים לקחת את זה בחשבון. גם שר האוצר, כשאמר שהוא מגדיל את מכסת העובדים הזרים בענף הבניין, אמר שיחד עם זאת, אם שיעור האבטלה יעלה ל-6% הוא יעצור, יקפיא, לא ימשיך הלאה. אם שיעור האבטלה ימשיך לעלות הוא גם יפחית את המכסות.
היו"ר משה גפני
נתונים בבקשה.
אורי שיינין
אני כבר אגיע, לכן, השאלה פה - - -
היו"ר משה גפני
על החרדים הבנו, על הערבים לא הבנו ועל אלה שהם לא חרדים ולא ערבים בואו נבין. נתונים.
אורי שיינין
הדבר החשוב הוא שבסופו של דבר, ענף הבניה, שהעסיק בסוף שנות ה-2000 כ-60,000, 70,000 זרים בשיאו, הקטין את מספר העובדים הזרים. היום מועסקים בענף הבנייה כ-7,000 עובדים. באותה תקופה, מספר העובדים הישראלים גדל ב-60,000. זאת אומרת ש-60,000 אנשים שאופציית ההשתכרות שלהם הייתה הרבה יותר נמוכה היום עובדים בעבודות שהשכר שלהם הוא 8,000, 9,000 שקלים ואם הם התקדמו ונהיו מנהלי עבודה אז זה כבר 14,000, רחוק מאוד מהשכר הממוצע ובטח שרחוק מקו העוני.
היו"ר משה גפני
כמה עובדים זרים יש בשלושת הענפים עליהם דברת?
אורי שיינין
אני אענה.
היו"ר משה גפני
אתה לא בהרצאה באוניברסיטה, עם כל הכבוד. חוץ מזה, יש פה חרדי שלא מבין. תגיד לי נתונים.
אורי שיינין
ענף הבניין, שהעסיק בעבר 60,000 עובדים מעסיק היום 7,000 עובדים זרים ויש עוד כ-40,000 עובדים פלסטינים. העובדים הזרים עליהם מדברים, 15% מהווים מכל כוח העבודה בענף הבניין, משהו כמו 5%, כשהמכסה תהיה מלאה הם יהוו 10% מענף הבניין. מתוך העבודות הרטובות הם יהוו בשיאם 20%. כשזורקים פה מספרים שזה יפחית את מחירי הדיור, היכולת של זה להתגלגל זה שברירי אחוז. מה שזה כן ישפיע, זה ישפיע בסוף על השכר.
היו"ר משה גפני
בקשתי ממך לא להגיד מסקנות. נחזור אליך. תגיד כמה עובדים זרים בתיירות?
אורי שיינין
בתיירות אין עובדים זרים. בתיירות יש מסתננים. מסתנני עבודה שנכנסו לישראל. יש עליהם היטל בגובה של 20%.
היו"ר משה גפני
כמה עובדים?
אורי שיינין
יש הערכות שונות, השמרנים אומרים 2,500, הקיצוניים מדברים על 7,500 לעומת ענף התיירות כולו שמעסיק 90,000.
היו"ר משה גפני
כמה בחקלאות?
אורי שיינין
יש 36,000 עובדים ישראלים. אין בתיירות עובדים זרים.
היו"ר משה גפני
שאלתי על החקלאות.
אורי שיינין
סך הכול עובדים בענף החקלאות כ-70,000, מתוכם כ-10,000 פלסטינים, כ-21,000 עובדים זרים וכל היתר ישראלים. ה-21,000 זרים הם מתוך מכסה של 25,000. יש עוד 3,000 משתלמים שאני לא סופר אותם כרגע.
דב אמיתי
אדוני היושב-ראש, נדמה לי שאת ההחלטה על כמות העסקת עובדים זרים קבלו בירושלים ולא בוושינגטון. שם מקבלים את ההחלטה כמה לכל ענף. אם קבלנו החלטה שבחקלאות יהיו 25,000 ובבניין 8,000 שלאחרונה הוגדל ל-20,000, אז נתקבלה ההחלטה. את הרציונל של האוצר אנחנו מבינים, מבינים שהם רוצים לעשות קופה. אם אנחנו רוצים מהממשלה לעצור את הכמות מכל האספקטים, חברתית, כלכלית, עניינית, אז בואו נעצור את זה בממשלה.

ב-OECD שאנחנו מתיימרים להתנהל על-פי אמות מידה כאלו, אין מס מעסיקים, אסור להטיל מס מעסיקים. אנחנו לוקחים היום מס, אחרי שיש החלטת ממשלה על מספר העובדים, כבר יש החלטה, החלטתם, תנו לנו את העובדים. הייתה החלטה, לוקחים מס וחושבים שהמס יישאר בידיים של הקבלנים או של החקלאים. לא, הוא מגולגל הלאה, מגיע לקצה. אני חבר בארגונים העסקיים ובחקלאות כבר המון זמן, הגיע הזמן לעצור את הדבר הזה, זה פשוט מטורף.

דבר שני, הנחתי לידך חוזר של רשות המסים, לוח עזר לחישוב מס הכנסה עם שכר 2016. כתוב, שבענף החקלאות, על אף הבטחה של שר האוצר, כתוב שבענף החקלאות יש 10% מס מעסיקים.
היו"ר משה גפני
היטל על העסקת עובדים זרים.
דב אמיתי
חברי שאני מעריך מאוד עובד כרגע על תזכיר החוק. אבל הייתה הודעה של שר האוצר שבינואר לא משלמים. מה שיקרה הוא שחקלאים לא ישלמו. הם שמעו את שר האוצר וזה מה שהוא אמר. אני מציע שתצא בסוף הדיון הזה הבהרה חד משמעית לגבי החקלאות, האם כן ירד או לא ירד. לגבי כלל העסקי, יד ימין, שמכוונת להוזלת יוקר המחיה, לא שמה לב ליד שמאל, שמטילה את המס הזה ומעלה את יוקר המחיה.
אלדד ניצן
אלדד ניצן, יו"ר המעסיקים של העובדים הזרים בענף הבניין. אכן נכון מה שאמרו האנשים פה, שד ימין לא יודעת את יד שמאל ואני רוצה לסבר את אזני הנוכחים. מעבר למס מעסיקים, שזה הנושא שאני מתרכז בו, אני אגיד שיש אגרות שמוטלות על העסקת עובדים זרים בענף הבנייה. 3/4 מהעלות, 65% מעלות העסקת עובד זר בענף הבנייה נופל על הקבלנים שבעקבות המיסים האלה מעלים את מחיר הדיור. אנחנו לא מדברים רק על מס מעסיקים, אנחנו מדברים על אגרות חודשיות ושנתיות שמהוות 3/4 מעלות העסקת עובד זר בענף הבנייה.

כחלון אומר מצד אחד בואו נעשה מחירי מטרה, נעשה דיור למשתכן, מצד שני הוא מטיל אגורת ולא מבטל חסמים בירוקרטיים כמו שהוא מדבר שיבטל כדי להוזיל את מחיר הדיור. למעשה, כוונת המשורר במס המעסיקים הזה, כמו שאמר חבר הכנסת וקנין, ב-2003 בחוק ההסדרים העבירו הוראת שעה של העלאת מס מעסיקים בענף הבנייה. בהתחלה זה היה 8%, עלה ל-10%, עכשיו זה התקבע על 15%. המס הזה והאגרות שדברתי עליהם קודם יכול להוריד מחיר דירה ב-8%. לא ב-2%, לא ב-3%, אלא ב-8%.

עובדים זרים בענף הבניין לא מביאים למצב שעובדים יישארו פה בארץ. עובדי בניין מוסדרים. העסקת עובדים זרים בענף הבניין מוסדרת. כבוד היושב-ראש יודע את זה. אנשים מסיימים 5 שנים והולכים הביתה. הם לא נשארים פה. צריך להגיע לשורה התחתונה, בענף החקלאות, גם בענף הבניין, צריך לבטל את מס המעסיקים, כי אלה החסמים האלה שיכולים להוריד את מחיר הדיור ב-8%.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, בואו נפריד בין הענפים. אלה שני דברים נפרדים.
יצחק גורביץ
שמי איציק גורביץ, משנה למנכ"ל התאחדות בוני הארץ. אני מבקש להתייחס לנושא הנתונים, בענף הבנייה, בהסכם קיבוצי, השכר הוא 5,600, זה אומר 30 שקל לשעה פלוס כל התוספות הנוספות. השכר הזה הוא שכר מינימום בענף והוא מוכל על כולם, זרים, ישראלים, פלסטינים.

דבר שני, בישראל עובדים נכון להיום לפי נתוני הלמ"ס 176,000 ישראלים. ניקח בחשבון שב-2012 התחילה עלייה, גם של מספר הפלסטינים וגם של הזרים, מ-2012 ועד היום מספר הישראלים עלה ב-26,000, זאת על-פי נתוני הלמ"ס. זאת אומרת שלא הייתה פגיעה, ההפך, הייתה עליה.
היו"ר משה גפני
מה לא פגע?
יצחק גורביץ
אחד לא תפס את המקום של השני.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
עובדים זרים לא תפסו את המקום של עובדים מקומיים.
היו"ר משה גפני
הבנתי, העובדים הזרים לא פגעו בעובדים הישראלים. אתם בעד להוריד את מס המעסיקים?
יצחק גורביץ
ברור.
היו"ר משה גפני
למה? מה אכפת לכם שיהיה לאוצר המדינה עוד כסף?
יצחק גורביץ
קודם כל שיהיה לאוצר המדינה הרבה כסף. אבל מס המעסיקים הזה מתגלגל בסופו של דבר על הקבלן. הוא צריך לשלם אותו. כשהוא משלם כנגד שעות עבודה של העובד הזר, מוסיפים לו 15% מעבר ל-20,000 שקל אגרות מידי שנה שחל על כל עבוד?
היו"ר משה גפני
אתם מתנגדים לזה?
יצחק גורביץ
אנחנו מתנגדים למס כזה גבוה. אין לו שום משמעות כרגע.
היו"ר משה גפני
לפני שאנחנו ממשיכים הלאה. לגבי נושא החקלאות, פניתי לשר החקלאות ולשר האוצר בעקבות החלטת הוועדה. שר האוצר הודיע בתקשורת שהוא מבטל את מס המעסיקים בעקבות הפנייה. הלכתי לבדוק לפני שהעליתי את הנושא לדיון מעקב, האם יש תזכיר חוק הרי אי-אפשר לבטל מס מעסיקים באמירה לעיתון ואי-אפשר לבטל מס מעסיקים בהחלטה של וועדה, צריך חוק. אני מבקש לדעת איפה זה עומד?
אורי שיינין
עובדים על זה, יופץ תזכיר חוק.
היו"ר משה גפני
מתי?
אורי שיינין
אני לא רוצה להתחייב - - -
היו"ר משה גפני
אני רוצה שתבינו משהו - - -
אורי שיינין
אני מבין לחלוטין את מה שחבר הכנסת איתן ברושי העלה. אני מבין לחלוטין איך הדברים מתיישבים. בדיוק בגלל זה אנחנו מבינים את דחיפות ואנחנו עובדים על זה.
היו"ר משה גפני
אנחנו ועדה רצינית, אני רוצה לשאול אותך שאלה, אני יכול לצאת בקריאה שהחקלאים לא צריכים לשלם מס מעסיקים מכיוון שאתה אמרת שבימים אלה יוצא תזכיר חוק? אני שואל האם אני יכול לצאת בקריאה כזו?
אורי שיינין
אני לא משפטן, אתה שואל אותי שאלה שאני לא יודע לענות עליה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הייתה גם התחייבות בעל-פה ובכתב של השרים ושל כל נציגים שמדברים בשם השרים, לחקלאים.
אורי שיינין
אני יכול לומר מה אנחנו עושים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
צריך לעשות פה גינוי לאוצר.
היו"ר משה גפני
יש החלטה לבטל את מס המעסיקים בחקלאות. יש הודעה של שר האוצר. החקלאים לא יודעים עכשיו מה לעשות. היות והוצאתם הודעה, היות והייתה החלטה גם פה וגם הודעתם את זה, בא חקלאי שגר במקום בארץ ואומר, שר האוצר אמר שלא צריך לשלם מס מעסיקים. הוא לא הולך עכשיו לשלם מס מעסיקים. האם אני יכול להגיד לאותו חקלאי, בעקבות הדיון הזה, שמשרד האוצר אמר שבימים אלה מופץ תזכיר חוק, אל תשלם מס מעסיקים?
אורי שיינין
אתה שואל אותי אם אני רשאי לאשר למישהו לעבור על החוק כמו שהוא קיים כיום כי יש כוונה ברורה והחלטה עקרונית שהתקבלה בנושא. זה משהו שאני לא יוכל לעשות.
היו"ר משה גפני
אבל תשלום המס הוא שנתי.
אורי שיינין
נכון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל הוא מתבצע כל חודש.
אורי שיינין
מה שחבר הכנסת איתן ברושי אמר - - -
היו"ר משה גפני
רגע, האם אני שקוף? נכון שאני חרדי, אבל מזל שנבחרתי לכנסת אחרת לפי דבריהם הייתי הולך לעבוד בשטיפת רצפות. אני מהחרדים הלא משכילים.
שגית אפיק
זה ניכוי מס במקור, כמו מס הכנסה. לכן משלמים את זה מידי חודש. זה שנתי כי יש הקבלה בין היטל לעובדים זרים, אגב, מס מעסיקים בוטל לפני שנים רבות וזה היטל עובדים זרים בחוק ולא מס מעסיקים. אבל מקבילים את אותו היטל למס הכנסה, לכן בגדול התשלום הוא שנתי אבל משלמים מקדמות וניכוי מס במקור מידי חודש. לכן את חודש ינואר הם יצטרכו לשלם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
עד אמצע פברואר. אני מבקש להצביע על גינוי למשרד האוצר. אני מציע לגנות אותם בהחלטה. בשבילנו זה דבר מאוד חמור מה שקורה פה. לדעתי גם בשבילך ובשביל הוועדה. גם בשביל שר האוצר ושר החקלאות שחתומים על ההתחייבות לחקלאים ולא התביישו לעשות מזה גם הון פוליטי. אמרו לחקלאים קבלתם עובדים זרים, עכשיו תוותרו בכל היתר, כולל הרפורמות וכולל הפתם. עשו מהוויתור הזה מסחר. החזירו גזלה, שעוד לא החזירו, לוקחים את נקודות הזיכוי ולא נתנו פיצוי על הקיום ועכשיו לא מתביישים. אין מחילה על זה ואין כפרה וזה לא בא בחשבון. אין מנוס מלקבל החלטה שיכול להיות האוצר יצטרך לממן את הפער הזה.

אם אני מבין נכון, מדובר פה על חקיקה שצריכה לבוא בנוהל חקיקה שייקח 3 חודשים. זה לא הוגש עוד לשום מקום, זה לא מוכן בכלל ואומר שזה ייקח עוד מספר חודשים. אין מנוס מזה שהוועדה תיתן גיבוי למרד של החקלאים ושתצא מפה קריאה ברורה. אני מוכן להיות עבריין בשביל החקלאים כי המדינה הזו אומרת פעם נוספת ואין לכם מנדט. אתם אומרים שאתם לא רוצים חקלאות וחקלאים, ככה אתם מתנהגים. זה לא היה קורה עם הטייקונים ולא היה קורה עם כל מה שמסביב. עכשיו העבירו תחבורה ציבורית, מים, איך אפשר להסביר או לקבל את זה? אנחנו הופכים את עצמנו ללא רציניים.

לכן אני מציע אדוני היושב-ראש, שתיתן לאוצר לשבור את הראש. אנחנו נודיע שלא משלמים, נודיע לחקלאים שלא ישלמו ושהאוצר יעבוד יום ולילה ויביא את זה מחר. לא יכול לדבר כזה.
היו"ר משה גפני
אוי ואבוי למצב הזה שאנחנו צריכים לקבל החלטה שאומרת לחקלאים לעבור על החוק. אוי ואבוי לחיים שלנו. הייתה החלטה, אי-אפשר להטעות את החקלאים, יש לנו מספיק כוח להגיד לאוצר הרבה דברים אחרים, כשאפשר להגיד אותם במסגרת החוק, אני לא רוצה להגיד עכשיו. אנחנו מעל משרד האוצר, אנחנו לא מתחתיו. ראית את זה במועצות הדתיות.

אני הולך לדבר עם שר האוצר. את החוק של התחבורה הציבורית העברנו ביום אחד, יום שני שעבר. הוא נידון בוועד בבוקר, ביקשתי מוועדת הכנסת שחרור מחובת הנחה, עלה למליאה ואושר. את החוק הזה אפשר לעשות ביום אחד. לא צריך הרבה, מספיק שיהיה רצון. אם יש רצון, אני יכול לנסח להם את החוק.

אני אדבר עם שר האוצר היום ואני אגיד לו שהיה לנו דיון, אתה הודעת, מסתבר לפי מה שאמרה היועצת המשפטית, שזה חודשי, אני חשבתי שזה שנתי. המשמעות של העניין שאם לא יתנו מקדמות, הם יעברו על החוק. אם לא יהיה חוק עד אמצע פברואר אנחנו אומרים לחקלאים שהם צריכים לשלם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אודי אדירי אומר בשיחה הבוקר שישלמו ובסוף השנה יחזירו להם החזר. כאילו מישהו נפל על הראש.
היו"ר משה גפני
תודה. אני אדבר עם שר האוצר. אני לא מסכים לקבל החלטה שאנחנו, ועדת הכספים, נגיד לחקלאים לעבור על החוק. זה מעיד על חולשה חמורה של ועדת הכספים. או שמפעילים כוח או שלא.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל אי-אפשר לא לגנות את האוצר. אמרת מקודם שלא סופרים ונעשה פעולת תגמול. מה פעולת התגמול? הדדיות זו מילה חשובה.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להמשיך בבקשה, נועז בר ניר לגבי המלונאות.
נועז בר ניר
נועז בר ניר, מנכ"ל התאחדות המלונות. רציתי לציין שהמלונאים מעסיקים 36,000 עובדים, מתוכם 33,000 ישראלים, רובם בפריפריה ואנחנו מאוד גאים על כך. אנחנו מעסיקים כ-3,000 מסתנני עבודה. אני אומר מסתנני עבודה כי אין לנו מכסת עובדים זרים ודורשים מאתנו לשלם עליה את המס. אנחנו מתנגדים והנשוא נידון בבית משפט. מדובר על 3,000 מסתנני עבודה, אין לנו עובדים זרים במכסה.
היו"ר משה גפני
מי ממשרד התיירות נמצא ויכול להסביר לי את המושג של מסתנני העבודה?
איתמר אליצור
איתמר אליצור יועץ מנכ"ל משרד התיירות. לגבי המושג מסתנני העבודה, בתיירות במלונאות ובמסעדות אין אשרות לעובדים זרים כמו שיש בחקלאות ובניין. המסתננים, אנשים שהגיעו מאריתריאה או מסודן מועסקים היום - - -
היו"ר משה גפני
אתה שומע מה אתה אומר? זה נרשם בפרוטוקול. אני מחבב את משרד התיירות, אני לא מבין את המונח הזה. מה משמעות העניין? 3,000 איש שנמצאים במדינת ישראל הם העובדים הזרים של התיירות, אתם המשרד שמופקד על כך ואתם אומרים כאן שאותם 3,000 עובדים אינם חוקיים, שהם מסתננים.
שרון מאיר
עורכת דין שרון מאיר מהלשכה המשפטית במשרד התיירות. אין להם מעמד של עובדים זרים אבל יש להם מעמד חוקי בישראל כחלק מההגנה - - -
היו"ר משה גפני
אז למה קוראים להם מסתננים?
שרון מאיר
כי הם הסתננו. הם לא הגיעו למדינה עם דרכון, לא נכנסו בדרך שנכנס תייר או עובד זר ואין להם אשרת שהייה.
איתמר אליצור
ויש החלטה - - -
היו"ר משה גפני
סליחה, אני לא יוכל להבין הכול ביחד, בכל אופן אני חרדי, לי מתאים לעסוק בעבודות מזדמנות. האנשים האלה באו לארץ באופן לא חוקי. הסתננו. אז הם הלכו לעבוד במסעדנות או במלונאות, בנושא שהועלה כאן על-ידי חבר הכנסת מרגלית. עכשיו יש להם מעמד חוקי בארץ?
שרון מאיר
מי שמגדיר את המעמד שלהם זה לא משרד התיירות אלא משרד הפנים לצורך העניין. הם נמצאים בארץ והם יכולים לעבוד, יש להם היתר עבודה, אבל לא כעובדים זרים. עדיין משלמים עליהם מס מעסיקים, על אף שהם לא חלק ממכסות שאושרו למשרד התיירות, כי עדיין לא אושרו מכסות לענף המלונאות.
היו"ר משה גפני
שרי התיירות לדורותיהם לא באו לממשלה ואמרו, אנחנו צריכים ל-3,000 עובדים אנחנו מבקשים מכסות?
שרון מאיר
פנו לא פעם ולא פעמים וביקשו. תמיד הענף של המלונאות נזנח ביחס לבנייה ולחקלאות, על אף שאנחנו ענף - - -
היו"ר משה גפני
למה מסתננים?
איתמר אליצור
באילת עברה החלטה, מעקבה. אני חושב שהמנגנון הזה עובד טוב.
היו"ר משה גפני
מצוין, צריך לשלוח מכתב לממלכה ההאשמית, כל הכבוד לירדנים.
איתמר אליצור
במקביל לכל מה שאנחנו אומרים עכשיו, משרד התיירות פועל ומנסה לתגבר את הנושא של העובדים הישראלים.
היו"ר משה גפני
אבל אין מכסה.
איתמר אליצור
אנחנו לא מצליחים לגייס מספיק - - -
היו"ר משה גפני
אבל מס יודעים להטיל עליהם. כל הכבוד.
איתמר אליצור
בנקודה הזו, עצם התיירות מופלית לעומת המגזרים האחרים שדברנו עליהם, במס גבוה יותר.
היו"ר משה גפני
20%.
איתמר אליצור
וכמו שאנחנו יודעים, כוח האדם במלונות - - -
היו"ר משה גפני
אחרי שראו שמשרד התיירות הוא משרד חלש, זה מה שהם עושים. הם לא צריכים להעביר החלטת ממשלה על מכסה. אגב, למה מסתננים לא הולכים גם לחקלאות ולענף הבנייה?
אלדד ניצן
כי ענף הבנייה הוא ענף מאוד מתועש והם צריכים לעבור הרבה הכשרה כדי להיות מתאימים.
היו"ר משה גפני
אבל יש עובדים זרים בענף הבנייה ובענף החקלאות.
אלדד ניצן
עובדים זרים שבאים עם הכשרה מוכנה. הם יודעים את העבודה מראש. המסתננים לא יודעים, אם הם עובדים בבניין, הם עובדים בעבודות כמו סבלות הובלות ושינוע.
נועז בר ניר
רציתי להגיש העובדים האלה, בתחילת הדרך, כשהגיעו המסתננים לארץ, הם נשלחו אלינו גם על-ידי הצבא, גם על-ידי רשות האוכלוסין, שנדאג להם. אבל הם נעלמים לנו. המשמעות של מסתננים, שמידי פעם הם נעלמים כי קוראים להם לחולות. אני חייב לומר שהפתרון של ירדן הוא פתרון טוב.
היו"ר משה גפני
כבר שלחתי ברכה למלך ירדן, לא צריך לחזור על זה.
נועז בר ניר
אני חייב לציין שבענף התיירות ובכל הענפים הבלתי מקצועיים, אבטלה 5% זה אומר 0% אבטלה במקצועות השירותים, במקצועות הלא מיומנים. יש היום מחסור גדול בעובדים ואנחנו בתיירות מחפשים רק עובדי ניקיון וחדרנות, לא במקצועות שדורשים מיומנות. אני עונה לחברת הכנסת לוי, שיהיה ברור שבתיירות לא הולכים לפגוע בשום מקרה בישראלי שרוצה להשתלב בענף. קריטי להסביר שההיטלים האלה מעלים את מחירי הנופש ושוב יד אחת לא יודעת מה יד שנייה עושה. אני מבקש מאוד שיבטלו את המיסים הללו ויתנו לנו מכסה מסודרת כדי שנוכל להתמודד עם העולם.
ירון סולומון
שמי ירון סלומון מהאיחוד החקלאי. אנחנו מבקשים לכבד את ההחלטות גם של הממשלה וגם של שר האוצר. אנחנו מבקשים להסדיר לאלתר את הביטול של המס הלא צודק הזה. אנחנו סומכים ידינו על יושב-ראש הוועדה, שעד סוף החודש הנושא הזה ייגמר ואפשר יהיה לצאת לחקלאים בהודעה, כיוון שכולם היום יודעים שלמעשה המס הזה בוטל.
שי ברמן
שי ברמן מאיגוד המסעדות. אנחנו מעסיקים 170,000 עובדים בתעשיית המסעדות רובם הגורף ישראלים מכל קשת החברה הישראלית. אנחנו מאוד רוצים להעסיק ישראלים, לא בגלל שיש לנו משהו נגד זרים אלא בגלל שאנחנו מעדיפים להעסיק את בני עמנו ובני ארצנו. לצערי הרב ישראלים, בכל גווני קשת החברה הישראלית לא רוצים לעבוד בעבודות לאו-טק. עבודות לאו-טק אצלנו אלה עבודות הניקיון, שוטפי כלים, אותו דבר במלונות וכפי ששומעים בדיון גם בחקלאות וגם בבנייה.

כל הקונספציה הזו של משרד האוצר שחושבת שישראלים יעבדו מחר בעבודות האלה היא אחיזת עיניים, אין לה אחיזה במציאות. זו מצגת שווא שלא קורית במציאות, זה לא קורה בעיקר בגלל סיבות תרבותיות. אם אתה אומר היום לישראלי לא משנה מאיפה הוא, בוא תנקה שירותים, אתה מעליב אותו. הם לא רוצים לעשות את העבודה הזו ולכן אנחנו מעסיקים עובדים זרים. חשוב להדגיש שהעובדים האלה לא עובדים זולים. עלות מעסיק לעובד ניקיון מבקש מקלט מסתנן או איך שלא קוראים לו, זה בין 8,000 ל-10,000 שקלים. לכן לא מדובר בעובדים זרים. המס הזה שלוקחים מאתנו, כמו שאמרו פה 20%, כי אפשר לדפוק את העסקים הקטנים, סליחה על הביטוי, אז לוקחים לנו 20% וזה חונק אותנו. אין לנו כסף לשלם את זה.

הענף הזה הוא ענף שקורס בגלל כל המצב הגיאו-פוליטי, בגלל הקושי של העסקים הקטנים במדינת ישראל להחזיק מעמד. המס הזה הוא מס עושק. פשוט עושקים אותנו. אין לנו שום אלטרנטיבה, מוכרים לנו סיפורים שיש אלטרנטיבה, שיבואו החרדים ויבואו ערבים ישראלים - - -
היו"ר משה גפני
לא הערבים. החרדים. אלה שלמדו בישיבה 20 שנה, ברמה אינטלקטואלית כבוהה, יבוא לשטוף כלים אצלך במסעדה.
שי ברמן
בטוח.
היו"ר משה גפני
זה מה שמשרד האוצר מציע לך.
שי ברמן
זה לא יקרה.
היו"ר משה גפני
יכול להיות שאני אבוא למסעדה שלך לשטוף כלים. למדתי 20 שנה בישיבה כי חשבתי שזו עבודה טובה ומדברים על שילוב חרדים.
שי ברמן
אני יודע שיש לך רגישות לעסקים הקטנים, אתה מכיר את הקושי. אני מבקש שתשים סוף לעניין הזה ותסיים את העושק שנקרא מס מעסיקים בשיעור 20%.
אברהם דניאל
אברהם דניאל, התאחדות החקלאים החדשה. מס המעסיקים למעשה מוטל על החקלאים מ-2003. שמענו תיאוריות לאורך כל התקופה ממשרד האוצר כמה ישראלים יבואו לעבוד אם המס הזה יהיה קיים. בפועל בשנת 2012 נקלטו 12 עובדים, בשאר השנים נקלטו כל שנה כ-300, על-פי נתוני משרד הפנים ומשרד החקלאות. שאלתי במשרד החקלאות כמה נשארו, הם עוד לא בדקו את זה. להערכתי לא נשארו יותר מ-300. זאת אומרת שהתיאוריה היא תיאוריה יפה אבל מסביב לתיאוריה יש הרס של החקלאות וחיסול החקלאות שבסופו של יום זו פגיעה בכל אזרח במדינת ישראל, לאספקת תוצרת חקלאית טרייה.

יחד עם זאת, כשאני שומע הכרזה בתקשורת של שר החקלאות ושר האוצר שמבטלים את מס המעסיקים והחל מינואר אנחנו לא נשלם. איזו דוגמה זו של שרים שאומרים את מה שהם אומרים בלי שתהיה להם אחריות לכך? אני רוצה לומר לך אדוני ברמה האישית ואולי אני מבטא את דעתם של הרבה חקלאים, זו לא המדינה שאהבנו. איזו מן התנהגות? איזו דרך? איך מובילים אותנו? זו בושה וחרפה. אני מבקש לבטל את המס לאלתר.
היו"ר משה גפני
לגבי נושא החקלאות יש התקדמות. מס המעסיקים יבוטל, אנחנו רוצים שהוא יבוטל מהר יותר כדי שהחקלאים לא ייכנסו לדילמה. אין להם יותר מידי כסף כדי לשלם את המקדמות. אני אדבר על העניין הזה. זה התקדם ואנחנו גם הולכים לקיים דיון על נושא החקלאות. אנחנו צריכים לאהוב את איפה שאנחנו חיים.

לפני שנשמע את עמדת משרד האוצר אני רוצה להקדים ולומר משהו בנימה אישית. אני לא מתכוון אליך ספציפית אלא למשרד האוצר בכלל. היות ואני חרדי, אני מכיר גם את החרדים. אם המדיניות שלכם נגזרת כתוצאה מהעבודה הזו אנחנו בפשיטת רגל מוחלטת. אני אומר לך על עצמי, למדתי הרבה שנים בישיבה. כמוני יש רבים אחרים שלומדים. רמתם האינטלקטואלית, לא שלי כי אני לא מצליח להבין כלום, רמתם האינטלקטואלית של מי שלומד גבוהה מאוד כיוון שהם עוסקים במדע מאוד מתוחכם, לימוד גמרא, לימוד ההלכות, זה דבר שמפתח מאוד את ההיגיון.

משרד האוצר אומר שהוא רוצה לשלב חרדים בעבודה. המדינה אומרת שהיא רוצה לשלב חרדים בעבודה. מגיע אחד כזה אחרי 20 שנה ומבקש לעבוד, מבקש להשתלב בעבודה. מה שאתם מציעים לו, אותו אחד שנענה לקריאה, אתם אומרים לו ללכת לעבודות עם הרמה האינטלקטואלית הנמוכה. אתם נותנים עדיפות לכל אלה שלא למדו בישיבה, כי אם הוא למד בישיבה הוא לא מתאים לשום דבר חוץ מהעבודות הנמוכות ביותר והוא כמובן לא ילך.

עם כל הכבוד, אחרי 20 שנה של לימוד אני אלך לעסוק בעבודות כאלה? זה מה שמתאים לי? זה שהמדינה לא מכירה בשנות הלימוד שלי והיה לי את אותו דבר עם מורי הדרך במשרד התיירות, שהוא למד בישיבה, שרת בצבא, אמר שהוא רוצה להיות מורה דרך, עבודה טובה מלח הארץ ואמרו לו שהוא לא יכול להיות מורה דרך כי אין לו 12 שנות לימוד. הוא למד 20 שנה. להיות מורה דרך לא צריך ללמוד שום דבר. צריך ללמוד את מורה הדרך אבל לא מכירים את שנות הלימוד שלו, הוא לא למד בבית ספר לפי דברי משרד התיירות. הכירו בזה רק אחרי התערבות שלי. אותו דבר היה עם מורי נהיגה במשרד התחבורה.

אתם במשרד האוצר, החרדים בעיניכם שקופים. אתם חושבים שזה לא יתפרץ יום אחד? אנשים רוצים להתפרנס. עזבו את הלימוד , הלכו לצבא, הלכו לעבודה, זה לא יתפרץ? אנחנו נשתוק על זה? יש מקום אחד שהחרדים לא צריכים לעבור את הוועדות שלכם וזה הכנסת. פה אנחנו מתקבלים בלי ועדות קבלה. לא ושלאים אותנו כמה שנים למדתם. אנחנו הולכים לבחירות ונבחרים. חוץ ממני, נבחרי הציבור החרדי הם ברמה מוצעת יותר גבוהה מאחרים. פה זה המבחן.

זה לא יימשך. יהיה מרד של הציבור החרדי. אנחנו לא חוטבי עצים ושואבי המים שלכם. היות ואנחנו גם יודעים מה עושים במשרדי הממשלה אחרי שמישהו רוצה לעזוב ואיך מקימים עבורם חברות קש, שמקבלים משכורות עתק, שאנחנו מעבירים פה את הכסף, החרדים הם חוטבי העצים ושואבי המים. זה לא יימשך.

עכשיו, כשתסביר לנו על העובדים הזרים בכל הסקטורים האלה, אני מציע שתהיה זהיר בדבריך. אל תגיד שיש עובדים, כי אם זה כמו החרדים אני לא מאמין לך. למה לא מבטלים את המס הוא עושק? למה לא מבטלים את זה? צריך לעודד את התיירות, צריך לעודד את עבודות הבניה, צריך לעודד את הפחתת מחירי הדירות, צריך לעודד את המסעדות, את המעסיקים הקטנים. תנו תשובה אמיתית למה לא מבטלים את מס המעסיקים?
אורי שיינין
אני אתחיל קודם בנימה האישית כדי להבהיר את מה שאמרתי.
היו"ר משה גפני
זה לא אישי.
אורי שיינין
הנימה האישית שלך.
היו"ר משה גפני
הנימה האישית שלי גם לא רצינית. בלאו הכי אתם לא שמים לב אלינו אז מה זה משנה מה שאני אומר. עד שלא יהיה מרד לא תתייחסו אלינו. רק ידברו גבוהה גבוהה על שילוב חרדים בעבודה. דברו.
אורי שיינין
מתוך ה-2 מיליון - - -
היו"ר משה גפני
הנה מכתב שקבלתי עכשיו. חרדי אקדמאי שלא מתקבל לעבודה. יש לו תואר ראשון, יש לו את הכול, יש לי ספרים שלימים של מכתבים כאלה שאני מקבל, של חרדים אקדמאים שמבקשים להתקבל לעבודה ולא מקבלים אותם. כמה יש חרדים במשרדי ממשלה.
אורי שיינין
אני לא יודע.
היו"ר משה גפני
גם אני לא יודע. אין.
אורי שיינין
אני אתייחס קודם למה שהעלית ואחרי זה לסוגיה העקרונית. כשאנחנו מסתכלים על שוק העבודה, על 2 מיליון שהם חסרי השכלה, הייצוג של האוכלוסייה החרדית מתוכם נמוך לאין שיעור לשיעורם באוכלוסייה. לשאלה למה זה, שאלת ההשכלה פחות רלוונטית כרגע, לא איזו השכלה יש לך, אלא האם אתה משכיל או לא. כמוש אדוני יודע, מרבית האוכלוסייה החרדית לומדת שנים רבות לכן היא לא נמצאת ב-2 מיליון. עם זאת, יש חלק באוכלוסייה החרדית - - -
היו"ר משה גפני
מה לא לומדת? אתה רפרנט של תעסוקה?
אורי שיינין
אני מסביר, מרבית האוכלוסייה לומדת.
היו"ר משה גפני
למה אתה מתעלם מהציבור החרדי? אתה עושה נזק לעצמך עכשיו.
אורי שיינין
לא מתעלם, להפך.
היו"ר משה גפני
הנשים החרדיות לומדות את כל המקצועות.
אורי שיינין
לומדים, לומדים.
היו"ר משה גפני
לומדות את כל המקצועות, זה לא כמו הגברים החרדים שלומדים בישיבה. ללמוד בישיבה זה לא רלוונטי במדינה יהודית. אבל הבנות הן ברמה יותר גבוהה מאשר הבת הממוצעת בתיכון רגיל. את זה ראו במבחני פיז"ה.
אורי שיינין
כבוד היושב-ראש, אני מסכים אתך.
היו"ר משה גפני
אתה לא מסכים אתי. אתה עוד לא ידוע מה אני הולך להגיד. תשמע מה אני אומר לך, למה האישה החרדית, כשהיא הולכת לעבוד באותה חברה שהמקבילה החילונית שלה עובדת, היא מקבלת משכורת של 50%. למה?
אורי שיינין
זה נושא - - -
היו"ר משה גפני
הכול נושא. למה היא מקבלת 50% פחות? אתה רוצה שאני אגיד את שם החברה? זה בגלל שהם יודעים שהנשים החרדיות שבויות. זה הכול. אתה יודע את זה ואם אתה לא יודע זה בכלל נורא. אישה חרדית מקבלת 50% מהמשכורת של המקבילה החילונית שלה ואתם יושבים במשרד האוצר רגל על רגל.
אורי שיינין
אני חושב שאנחנו לא יושבים רגל על רגל.
היו"ר משה גפני
אתם יושבים רגל על רגל.
אורי שיינין
אחד הנושאים המרכזיים שאנחנו עובדים עליו - - -
היו"ר משה גפני
תענה לי תשובה למה אישה חרדית מקבלת 50% פחות.
אורי שיינין
אני לא יודע לתת לך תשובה לסוגיה הזו.
היו"ר משה גפני
אני יודע. בגלל שהן שבויות. התייחסות של מדינה כמו צפון קוריאה.
אורי שיינין
לגבי הסוגיה העקרונית יש לנו בסוף 2 מיליון ישראלים בגילאי העבודה שהכלי המרכזי לזה שהם יצאו מעוני, זה שהם יעבדו בעבודות עם שכר גבוה. גם אתה מקבל החלטת מדיניות שאומרת שאתה מכניס עובדים זרים מסיבות כאלה ואחרות ולא משנות הסיבות, ההחלטה מתקבלת לגבי המכסה. אם אתה רוצה להגדיל את היקף הבינוי, אם אתה רוצה להקל על חקלאים, הכול טוב ויפה. קבלת את ההחלטה העקרונית להכניס עובדים זרים כתוספת ולא כתחליף לעובדים הישראלים, מכאן ועד לומר, שאני רוצה עכשיו גם לשחוק את השכר של העובדים הישראלים זו החלטה אחרת. בשביל נועד היטל המעסיקים. בשביל זה הוא קיים והוא מוכיח את עצמו.

בענף הבניין, אם לא היה את ההיטל, מה שהיה קורה חדד משמעית שהשכר של העובדים הישראלים היה נשחק. אם תצא מפה אמירה של הוועדה, משמעות האמירה תהיה שהשורה התחתונה, שכרם של העובדים הישראלים יישחק. בשנתיים האחרונות, כשנוספו עשרות אלפי עובדים פלסטינים, אנחנו לא מופתעים מזה שהשכר בכל המשק עלה ב-2.7%, מחירי הדיור עלו ב-20%, עלות תשומות הבניה עלו בערך ברבע מזה ועלות השכר עלתה רק ב-0.7%.
קריאה
זה לא נכון.
אורי שיינין
זה מנתוני הלמ"ס. אפשר לבדוק הכול.
היו"ר משה גפני
בחדר הזה כל אחד יכול לדבר מה שעולה על דעתו. בכניסה בשער פולומבו אין שלט "מדבר שקר תרחק". אין מציאות כזו. פה אומרים הכול והחלטה מקבלים בסוף. לא התכוונתי אליך. אני לא חושב שאתה משקר, לצערי הרב אני חושב שאתה אומר אמת.
אורי שיינין
כל מה שאני אומר כאן הוא מנתוני למ"ס ואני מוכן להעביר את הנתונים האלה לוועדה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שתסביר, אני לא מבין כי לא למדתי ליב"ה, אמרת שמחירי הדירות עלו וכו', מס המעסיקים עובד, הרי לא ביטלו את מס המעסיקים. אז מה עושה המס הזה? הרי כל הזמן שאמרו ואני זוכר שאמרו, אם מס המעסיקים גורם לכך שלא באים עובדים אחרים ומוסיף תעסוקה לישראלים ויוזיל את המחירים, אז איך מס המעסיקים עובד וכל הנתונים שאמרת נכונים? אגב, לענות על השאלה הזו באמת צריך ללמוד בישיבה כי פה צריך להיות פלפול מעמיק, קשה למצוא תירוץ.
אורי שיינין
בשנתיים האחרונות הממשלה קבלה החלטה להוסיף עובדים לא ישראלים לענף הבנייה שעלות ההעסקה שלהם יותר זולה לכן אנחנו לא מופתעים מזה שהמחיר שמעסיק צריך לשלם לעובד לא עלה כי יש לו אלטרנטיבה יותר זולה. אם עכשיו נבטל את מס המעסיקים - - -
היו"ר משה גפני
אם היית לומד אצלי בכולל, חבל לך על הזמן אם היית אומר תירוץ כזה. אתה אומר שמס המעסיקים לא עשה כלום רק הכניס כסף לאוצר?
אורי שיינין
הוא עשה.
היו"ר משה גפני
מה הוא עשה? מה הוא עשה?
אורי שיינין
אם לא היה, זה לא שהשכר היה ב-0.7% הוא היה יורד בעוד אחוז או שניים. זו הייתה המשמעות. אם אתם ככנסת תצאו בקריאה להפחית את המס המשמעות וצריך לומר את זה בפה מלא, שאנחנו קוראים להפחית את השכר של העובדים הישראלים 170,000 עובדים ישראלים בענף בשביל להוזיל לכמה אנשים את הרווחים שהם עושים. כי המחירים עלו ב-20% והשכר עלה ב-0.7%. אלה נתוני למ"ס ועם זה אי-אפשר להתווכח.
היו"ר משה גפני
אני לא מאפשר יותר לדבר, כוח הסבל שלי ביום אחד מוגבל. הבעיה הייתה שהוא הזכיר את המילה חרדים, הוא לא היה צריך להזכיר את זה. תגיד לי רק דבר אחד, אם זה המצב, שמוזילים את המשכורות של הישראלים, למה שר האוצר הודיע על ביטול מס מעסיקים בחקלאות? הרי זה יפגע בעובדים הישראלים? למה הוא הודיע דבר כזה? אני מברך אותו שהוא הודיע את זה, זו בקשה שלנו. אבל לפי דבריך, מה אתה עונה על זה?
אורי שיינין
לפני שר האוצר עמדו מצד אחד השיקולים שמיניתי בענף החקלאות, הם נכונים בעוצמה קצת יותר חלשה מאשר בענף הבניה. זה לא שהם לא קיימים, הם קיימים ובעוצמה רבה, אבל אם אני משווה את זה לענף הבנייה, הם קיימים מעט פחות. לעומת זאת עמד מולו ענף שחווה משבר באותה תקופה והוא אמר שהוא שם כרגע על המאזנים את שני השיקולים האלה ומכריע לטובת הנושא הזה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אתם במשרד האוצר הפכתם למשרד השיכון. אין במדינת ישראל שר כלכלה. עכשיו תבינו, אין אף אחד שנוהג את הכלכלה הישראלית ועושה אתה היגיון. העסקים הקטנים עוברים 18 מדורי גיהינום עד שהם מקבלים משהו, 65% מהזמן שלהם הם מבלים אתכם, עם הפקידים בכל המשרדים. תסתכל מה קורה עם המסעדנים, מה זה כל קרנות החירום האלה? המחזורים ירדו פלאים. אנשים מחפשים מזור. אתה יודע כמה מסעדות נסגרו? אתה יודע כמה עסקים קטנים נסגרים? אתה יודע מה מצב המשק, איך הדברים נראים? תתעוררו. אתה מדבר אתי על מה שהעובד הישראלי מקבל? אתה עושה לי דמגוגיה. תקשיב, אנשים לא מצליחים לגמור את החודש. אתם מעמיסים עליהם עוד ועוד. הבנקים, בתוך המדיניות שלכם, נותנים להם אשראי פי 3 או 4 ממה שהעסקים הגדולים מקבלים, כרטיסי האשראי גם שייכים לבנקים האלה והם בכלל נותנים אשראי בשוק אפור. אתם משלמים להם שוטף פלוס 120 או 170. העסקים הקטנים הם פחות או יותר האשראי של ממשלת ישראל והרשויות המקומיות ועל כל הדברים האלה אתם אומרים שלא אכפת לכם. אני אומר לכם את הדבר הבא, אם לא תהיה עזרה ראשונה - - -
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מרגלית - - -
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
רק רגע, יש עוד במדינה הזו חוץ מחרדים.
היו"ר משה גפני
אתה מטפל בחרדים.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
נכון אני מטפל ואני בעד. חברות עסקיות רוצות לקלוט עובדים, יש הטבה שנתנה הממשלה של 3,700 שקל לחודש לכל קליטה של עובד חרדי בחברת הי-טק. הם נותנים את זה? הם לא מתקצבים את זה. וסיסקו ואי.בי.אם ומטריקס וכל החברות האלה רוצות. הם לא מבינים בכלל מה זה להזיז את המשק. זו הקואליציה שלך, תסלח לי. אתם גם החרדים הלכתם עם הימין, עשיתם את ה"הפרד ומשול" הזה בתוך עם ישראל וזה לא משרת אתכם ולא משרת אף אחד.

עכשיו אני חוזר ואומר ותקשיב לי טוב, כמו שהחקלאות הייתה במשבר, עכשיו נמצאים במשבר ענף אחרי ענף. אתה יודע שאחרי "צוק איתן" המלונות הגדולים קבלו כסף בעבודה מועדפת. אתה יודע שמעבר לרחוב, המסעדנים לא קבלו כלום. כלומר אותו ישראלי לא קיבל עבודה מועדפת, עכשיו האנשים האלה מנסים לשרוד. יש פה בעיה של שרידות. אם הם לא ישרדו נקבל את החברה האלה בלי עבודה, מחפשים את הדבר הבא שלהם, מקום אחרי מקום במדינה הזו. זה מה שקורה פה עכשיו. תפקחו את העיניים. תסתכלו על הנתונים הסטטיסטיים שבמשק. אני לא מדבר כבר עלה יצור, תסתכלו על רמת ההשקעות הפרטיות במשק בשנה האחרונה. אתם מבינים שחוץ מהשקעה ממשלתית אין פה כלום. אף אחד לא רוצה להתחיל פה משהו. 5 מפעלים נפתחו בשנה האחרונה, כשבנת 2006 הממוצע היה 60 מפעלים שנפתחים. תראה את הבורסה, יש הנפקות? יש משהו?
היו"ר משה גפני
אני רוצה לקבל החלטה בעניין. אז קודם כל נתחיל בעובדה שציינת שהמצב, כפי שאמר נציג האוצר, היה קשה בחקלאות, יש מצב קשה גם בתיירות ויש מצב קשה במשק הישראלי. מה שאמר עכשיו חבר הכנסת מרגלית זה נכון, יש מצב קשה בבנייה. יש מדיניות של הממשלה להוזיל את מחירי הדירות ולא רק זה, הם גם מביאים הגדלה של העובדים הזרים. לכן יש צורך חיוני עכשיו לבטל את מס המעסיקים, כפי שהייתה ההחלטה בנושא של החקלאות.

אני מבקש לסכם כך, אנחנו מברכים את שר האוצר על ההחלטה שהוא קיבל לבטל את מס המעסיקים בחקלאות. ועדת הכספים מבקשת להכין מיד תזכיר חוק ולהביא את זה באופן מידי כדי לא להעמיד את החקלאים במצב בלתי אפשרי שמצד אחד יש הודעה של ביטול המס ומצד שני החקלאי שמתקשה בניהול יומו, יצטרך להתלבט בשאלה אם הוא משלם את המקדמות של מס המעסיקים היות ויש חוק, שעה שהוא ידוע שעומדים לבטל את זה. לכן אני מבקש ממך שיוגש תזכיר חוק ויוגש חוק באופן מידי. אנחנו מתחייבים להעביר את החוק ביום אחד. אין בחוק הזה תסבוכות. הוא חוק פשוט ואנחנו יודעים להעביר פה חוקים מהר אם אנחנו רוצים כמובן. נראה לי שאני הולך עכשיו לחודשים שאני לא ארצה, אבל את זה אני אעביר. אני מבקש לעשות את זה מהר. אי-אפשר להעמיד את האזרחים ובמיוחד את החקלאים שנמצאים במצוקה, להעמיד אותם במורווח זמן כזה שהם לא ידעו מה לעשות וכנראה שחלקם לא ישלמו ואז יכולות להיות בעיות, גם חוקיות גם משפטיות. אני מציע לעשות את זה מהר, אחריש הודיתי לשר האוצר בעניין.

לגבי הנושא של התיירות והבניה, המצוקה היא מצוקה קשה. המשק הישראלי נמצא במצב קשה כולם מודים בעניין הזה. יש ירידה בצמיחה, יש התמתנות רואים את זה גם במדד ובעוד הרבה זרקורים שמוארים וכולנו מקווים שזה לא יתפתח למשבר כלכלי ממשי. אבל יש בעיה מאוד קשה גם בתיירות וגם בבניה.

אני פונה קודם כל למשרד התיירות כדי להסדיר את הנושא של העובדים הזרים. צריך להעביר החלטת ממשלה מי כן ומי לא. כמו שיש החלטת ממשלה לגבי הבנייה, לגבי החקלאות ולגבי דברים אחרים, אני דורש ממשרד התיירות להביא החלטת ממשלה. אי-אפשר שזו תהיה מדינה כזו שדברים נעשים וליד השולחן של ועדת כספים מדברים על המסתננים. 3,000 מסתננים. זה מזכיר לנו את מעלה העקרבים. מה זה מסתננים? אנחנו מדינה מסודרת או מדינת פרטצ'.

צריך להעביר החלטת ממשלה כמה ממשלת ישראל מקציבה עובדים זרים לתיירות. אי-אפשר לחיות בלי זה. מס המעסיקים בסופו של דבר לא נעשה בשביל שום דבר אחר. הוא נעשה כדי להכניס כסף לקופת המדינה. אין מאחוריו שום אידיאולוגיה. אין שום מדיניות בעניין הזה. כל המדיניות שמדברים עליה אלה תירוצי סרק כדי להכניס כסף.

היום אי-אפשר לעשות את זה. היום דעתה של ועדת כספים, רובה, עם ניואנסים קטנים, אבל כל חברי הוועדה קואליציה ואופוזיציה סבורים שצריך לבטל את מס המעסיקים. אני מבקש לקיים דיון דחוף על העניין הזה לביטול מס המעסיקים גם בבניה וגם בחקלאות. אנחנו נעקוב אחרי העניין. לא אקבל החלטה כמו שהתבקשתי קודם, שתהיה החלטה לא חוקית. כל החלטה תהיה חוקית. אבל את מה שאמרתי בנושא של המועצות הדתיות, אנחנו כאן. אנחנו נבחרי ציבורי, אנחנו מייצגים את כל עם ישראל. אנחנו מייצגים את כל הסיעות בכנסת. עמדתנו צריכה להיות מקובלת במשרד האוצר. אם יש בעיות קריטיות צריך לבוא ולומר. אין בעיה קריטית במס המעסיקים.

התשובות שנתת הן תשובות טובות אבל לא משכנעות. מה לעשות, אני לא השתכנעתי. אני חושב שאין אף אחד מחברי הוועדה שהשתכנע מהטיעונים האלה. אנחנו מבקשים לבטל את מס המעסיקים, לעשות את זה בתהליך, לעשות עבודת מטה ולבדוק את הדברים עם כל הנתונים שאמרתם. בעוד חודש אני אבדוק מה עשיתם עם העניין. אני אבקש ממך שתדווח לנו בעוד חודש מה נעשה עם העניין של מס המעסיקים. עוד חודש זה ב-ט"ו באדר א', 25 בפברואר. אני לוקח את הדיון הזה ברצינות, לא חפיף לצאת לידי חובה. שמתי אותו על סדר היום. אני יודע את מצב המשק, אני רוצה לתרום לעניין מזעור נזקים.
קריאה
לגבי החקלאות זה מיידי? הרחקת את זה לעוד חודש?
היו"ר משה גפני
אמרתי לגבי התיירות והבניה. היות והעלית את נושא החרדים, אני מציע שתעשו חשבון נפש אצלכם. אנחנו לא נשתוק על הדבר הזה. תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:25

קוד המקור של הנתונים