ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/02/2016

פתרון בעיית שכונת הארגזים בדרום תל-אביב והסוגיות הזהות בליפתא בירושלים והישוב הוותיק בבית דגן - ישיבת מעקב

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 112

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שני, כ"ב בשבט התשע"ו (01 בפברואר 2016), שעה 12:00
סדר היום
פתרון בעיית שכונת הארגזים בדרום תל-אביב - ישיבת מעקב
נכחו
חברי הוועדה: דוד אמסלם – היו"ר

יואב בן צור

יעל כהן-פארן

אורי מקלב
חברי הכנסת
אילן גילאון

דב חנין

אורלי לוי אבקסיס

יוסי יונה
מוזמנים
לישי משעלי - ראש מטה מינהל שלטון מקומי, משרד הפנים

איגי פז - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עיזאלדין דהאר - אדריכל בלשכת התכנון, מינהל התכנון, משרד האוצר

כרמית יוליס - ראש אשכול נדל"ן, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עירית שפרבר - מנהלת אגף תכנון תעבורתי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

מיטל להבי - סגנית ראש העיר, עיריית תל אביב-יפו

אריק שוע - מנהל אגף רבעים ושכונות, עיריית תל אביב-יפו

מנחם לייבה - מנכ"ל עיריית תל אביב-יפו

אפי ארנון - מנהלת לשכה ועוזרת מנכ"ל, עיריית תל אביב-יפו

דפנה כהן הילינגר - מ"מ מנהלת מרחב עסקי ת"א, רשות מקרקעי ישראל

שרית קליין - משפטנית, רשות מקרקעי ישראל

עובדיה גולסטני - תושב, נציגי תושבים

מלכה יוסף - נציגי תושבים

נאוה כהן - תושב, נציגי תושבים

מאיר כהן - תושב, נציגי תושבים

חיה אשכנזי - תושב, נציגי תושבים

דליה אשכנזי - תושב, נציגי תושבים

רפי אשכנזי - נציגי תושבים

ענת קדושיאן - נציגי תושבים

אפרת קימחי - נציגי תושבים

אהרון מדאני - נציגי תושבים

סופיה מדאני - נציגי תושבים

אביחי נעימי - תושב, נציגי תושבים

שמואל נעימי - תושב, נציגי תושבים

דוד נעימי - נציגי תושבים

אסתר קבאז - תושב, נציגי תושבים

ציון סאני - תושב, נציגי תושבים

כפיר כהן - תושב, נציגי תושבים

אדיר כהן - תושב, נציגי תושבים

יצחק מזרחי - תושב, נציגי תושבים

דוד זיתוני - נציגי תושבים

יוסף זיתוני - נציגי התושבים

יעל בן יפת - נציגי תושבים

יעקב פאר - נציגי תושבים

שלמה עקאד - תושב, נציגי תושבים

ליאת יצחקי - נציגי תושבים

ישראל מוכתר - תושב, נציגי תושבים

שוקי ליאור - נציגי תושבים

צדוק ברוך - נציגי התושבים

שמחה עמר - נציגי התושבים

יוסף שמעוני - נציגי התושבים

אהרון מדואל - נציגי התושבים

גיא לוי - נציגי התושבים

יוסף אשכנזי - עו"ד, יזם הפרויקט

יונתן בר יהודה - ב"כ, יזם הפרויקט

אסתר ירדן - ייעוץ ותכלול פרויקטים של התחדשות עירונית, נדל"ן ומלואו

דוד דהאן - יו"ר ודובר הארגונים החברתיים בכנסת

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר

לירון אדלר
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

פתרון בעיית שכונת הארגזים בדרום תל-אביב - ישיבת מעקב
היו"ר דוד אמסלם
צהריים טובים. אני מתכבד לפתוח את ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא פתרון בעיית שכונת הארגזים בדרום תל אביב, ישיבת מעקב. קודם כל ברוכים הבאים. אני רק מבקש בדיון, מכל האורחים, אצלנו לא מתפרצים ולא מדברים כשלא מקבלים את זכות הדיבור, אחרת אנחנו לא יכולים לקיים את הדיון.

אנחנו עשינו כבר ישיבה אחת, עשינו סיור במקום, רוב החברים, או חלק מהחברים היו שם ואני רוצה להתייחס דווקא לפרוטוקול של הדיון הקודמת, הישיבה הקודמת שעשינו כאן, אחרי זה נעביר את זכות הדיבור קצת לחברי הכנסת ונעבור לאנשי המקצוע, שהם יותר מעניינים אותי בהיבטים האלה של הפתרונות.

אז אני מקריא לכם לתזכורת את המצע לדיון: הוועדה רואה בחומרה את הליקויים בהתנהלות רשויות המדינה בכל הקשור להגנה על אזרחיה בסוגיית פינוי-בינוי בשכונת הארגזים וחבריה סבורים כי שורש הבעיה הוא ביציאה למכרז בלי שנעשו בדיקות מעמיקות של השטח. הכוונה היא בכלל בכל הנושא גם של מי המתגוררים וגם שיטת המכרוז של הפרויקט. עם זאת עמדת הוועדה היא כי עדיין יש מקום לתקן טעויות עבר ולסייע לתושבים במצוקה שאליה נקלעו, לכן היא קוראת לרשות מקרקעי ישראל לקיים דיון מעמיק בכל נושא שיווק הקרקע ובעיקר בנושא הפרויקט של פינוי בינוי שבשל משבר הדיור החריף שפוקד את מדינת ישראל יהפוך לאחד הכלים המרכזיים בהתחדשות עירונית, להגדלת היצע הדירות ולהורדת מחיריהם ועל רשות מקרקעי ישראל למצוא את הכשל ולתקן אותו. זאת אומרת גם אם צריך יותר לתת זכויות בינוי כדי לפתור את העניין, אז אין בעיה.

הוועדה קוראת לשר האוצר להקים צוות בין משרדי שישתתפו בו נציגי מינהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל, משרד המשפטים, משרד הבינוי, עיריית תל אביב ונציגי התושבים. הצוות יעסוק בשאלות הבאות: אחריות רשויות המדינה על זכויות האזרח כלפי יזמים, הגדרת רשימה סגורה של זכאי הפיצוי ומציאת פתרונות ביניים וכו' וכו'. הוועדה גם קוראת לפרקליטות המדינה ולרשות מקרקעי ישראל לעצור את ההליכים המשפטיים נגד תושבי השכונה עד לבחינה מחודשת של הנושא ולמציאת פתרונות הוגנים שימוצו בהם זכויות כל הפונים.

עד כאן בעצם הסיכום שלי בנושא. חברי הכנסת, אני אעבור בקצרה ברצינות לנושא, יותר חשוב לי לשמוע את אנשי המקצוע. אנחנו כבר בקיאים בעניין פחות או יותר, עשינו דיון אחד, עשינו סיור בשטח, מי שהיה התרשם גם בעיניים. לי חשוב יותר לשמוע דווקא את כל הנושא של מינהל מקרקעי ישראל שהם הגוף שמבחינתי אחראי על כל הנושא. אז, בבקשה, נתחיל לפי הסדר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה לך, אדוני היושב ראש. אני אהיה מאוד קצר. הטענות שלי אינן ליזמים, הטענות שלי הן למדינה, לממשלה ולעירייה. הממשלה והעירייה התעלמו ומתעלמים לאורך שנים מציבור של אזרחים שנמצא בשכונה בדרום תל אביב, לא סופרים אותם, לא מסתכלים עליהם, מעבירים את הקרקע כאילו שהיא פנויה מבני אדם, מקדמים תכניות על הקרקע הזו כאילו היא פנויה מבני אדם. הדבר הזה לא ייתכן.

פתרונות. הפתרונות פה הם פשוטים. הם פשוטים בגלל סיבה אחת נורא נורא קלה להבנה. אנחנו מדברים על קרקע מאוד מאוד יקרה, ניתן לפצות את התושבים בצורה אמיתית, ניתן לאפשר לתושבים שגרים דירה תמורת דירה ועדיין יישאר שם המון המון כסף, גם למינהל מקרקעי ישראל, גם לעיריית תל אביב וגם ליזמים שיוכלו כולם להתעשר ולהיות לא רק מיליונרים, אלא מיליארדרים, מהאדמה הזאת. אפשר לעשות את זה, זה נורא פשוט.

אבל לצערי הגדול, ואני אומר את זה עוד אחרי הסיור החשוב, אדוני היושב ראש, שבהובלתך אנחנו עשינו בשכונה, אני מתרשם שעדיין יש מצב שבו גם בממשלה וגם בעירייה מקובעים בגישה לא נכונה, לא צודקת ולא אפשרית. לכן המסקנה, אין לנו ברירה אלא לקדם בנושא הזה הצעת חוק פרטית. אני יודע, אדוני היושב ראש, שאתה, עם חבר הכנסת יונה, אני הצטרפתי, חברי כנסת נוספים - - -
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו כבר הגשנו אותה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הדבר הזה, חייבים לקדם אותו. מבחינה זו אני רוצה להגיד בשורה חיובית, אתמול ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק הפרטית שלנו, קבוצת חברי כנסת, בעניין כפר שלם. זה מעיד שניתן לעשות את הדברים האלה, זה מעיד שניתן לקדם את הדברים האלה, זו הדרך שאנחנו צריכים ללכת גם בפרשת שכונת הארגזים. תודה רבה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה לחבר הכנסת דב חנין. חבר הכנסת יוסי יונה. אני עוד פעם אדגיש ורוצה גם לתת את הקרדיט, מי שהעלה את הנושא בפניי זה חבר הכנסת יוסי יונה. בבקשה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תודה לך, אדוני היושב ראש, על קיומה של ישיבת המעקב הזו ועל הירתמותך המלאה לעניין מתוך רצון כן ואמיתי למצוא פתרון למצוקתם, הייתי מכנה זאת כך, של תושבי שכונת הארגזים. אמרו כאן דברים ובאמת אין טעם לחזור על כל מה שנאמר, אלא אני רוצה שוב להדגיש ולהגיד שאנחנו יודעים שהיוזמה הזו של פינוי-בינוי היא יוזמה שנולדה בחטא, ואת זה צריך להזכיר, שבה רשויות של המדינה מעבירות ליזמים אדמה על תושביה, ולא עצמה, אלא יותר כצד בעניין בין היזם לבין הדיירים. אנחנו גם שמחים לשמוע שמינהל מקרקעי ישראל הודיע לפני מספר חודשים ש - - -
היו"ר דוד אמסלם
חבר הכנסת יוסי - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני מסיים.
היו"ר דוד אמסלם
לא, אל תסיים, זה בסדר, מגיע לך, אתה יזמת את העניין. אני רק רוצה לספר לך, אני הרי מטכס עצה לפני הישיבה הזאת כבר חצי שעה במשרד, אז אני רוצה לבשר לך שבמסגרת חוק הוותמ"ל אנחנו מתכוונים לתקן את זה. כבר עכשיו אני מודיע למינהל מקרקעי ישראל וגם לאוצר, אז אם הם רוצים כבר לצעוק 'נושא חדש' שמעכשיו יתחילו להתארגן לעניין.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יפה, אבל אני הבנתי מהם שההסדר הזה, סוג של פרקטיקה כזו, כבר לא תהיה יותר. אבל אם אנחנו מבינים - - -
תומר רוזנר
לצערנו זה לא נכון. הייתה החלטת מדיניות בתחילת שנות ה-2000 שבאמת אומרת את מה שאתה אומר, אך בשנה-שנתיים האחרונות נשמעים יותר ויותר קולות של לחזור למדיניות של שיווק קרקע, אפילו שהיא לא פנויה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
טוב שאתה מציין את העובדה הזאת, כי זה מחייב אותי לבוא ולומר את הדבר הבא, אנחנו תובעים לאלתר שהמדיניות המפוקפקת הזו, הלא אנושית הזו, תיפסק לאלתר. האזרחים הם אזרחים, יש להם זכויות והמדינה היא זו שערבה לזכויות שלהם והיא זו שמגוננת עליהם והיא זו שמקדמת את הזכויות שלהם. לא יעלה על הדעת דבר שכזה, שהמדינה באה ואומרת, 'אוקיי, האדמות על תושביהן מועברות לאיזה שהוא יזם, שישברו את הראש ביניהם'. זה דבר בלתי מקובל לחלוטין.

אז אני אומר, חשבתי שהם אומרים שהם לא עושים זאת יותר וחשבתי להביע שמחה על כך, שהם גם מודים בטעות שלהם. לכן אנחנו אומרים באופן חד משמעי, זו העת שהמדינה צריכה, או רשויות המדינה השונות, כולל עיריית תל אביב, להביע נכונות, אני לא הייתי אומר אפילו נדיבות, הייתי אומר נכונות חד משמעית לבוא לקראת התושבים הללו ולהבטיח את הזכויות שלהם. אכן יושב ראש הוועדה ציין את הצעת החוק שאנחנו יזמנו, אנחנו מתכוונים להוביל אותה, ובוא נהיה, אתם יודעים מה, בתחרות, אם הרשויות של המדינה ישיגו אותנו כולנו נוריד את הכובע ונגיד יפה מאוד, אין צורך בהצעה הזאת. אבל היה ותהיה התמהמהות וכשיש השהיות אנחנו בוודאי נחושים לקדם את הצעת החוק הזו כדי להביא לכך שתושבי השכונה יקבלו את זכויותיהם במלואן. די למצוקה המתמשכת הזו שבה הם חיים שנים ארוכות, די להתעמרות, די לאטימות, אנחנו כאן כדי שזה ייפּסק. תודה, אדוני היושב ראש.
היו"ר דוד אמסלם
תודה ליוסי. חבר הכנסת אילן גילאון, בבקשה.
אילן גילאון (מרצ)
אני אהיה מאוד קצר, קודם כל כי הסיכום של אדוני בהחלט מקובל וזה טוב לעשות סיכום בתחילת הישיבה. זו בהחלט שיטה נכונה.
היו"ר דוד אמסלם
זה לא הסיכום, אני הבאתי פה מצע לדיון. זה הסיום של הישיבה הקודמת, כדי שלא נתחיל מהתחלה לספר מה זה שכונת הארגזים עוד הפעם.
אילן גילאון (מרצ)
חשבתי שזה הסיכום של הישיבה הזאת והוא מקובל עליי.
היו"ר דוד אמסלם
לא.
אילן גילאון (מרצ)
בסופו של דבר, אדוני, זה מקרה דומה לכל מקרה אחר שהמדינה מושיבה אנשים ולאחר מכן נוצר ואקום והיא משאירה אותם לריב עם כוזהינוף ולריב עם תשובה. זה לא כוחות ולמדינה יש אחריות. לכן לא צריך כל פעם חוק לכל שכונה, צריך שיהיה ברור לגמרי שוותק כזה מעניק זכויות. אנחנו מדברים כבר על דור שלישי, שיהיה ברור, כדי שלא יהיו אי הבנות בוויכוח הזה. כל מיני אנשים שהגיעו לפני 10 או 15 שנים, עם כל אחד צריך לדון לגופו, אבל אותם אנשים שהם היורשים של דור המייסדים, הם חייבים להיכּלל כאן לפי הנוסחאות שאומרים כאן, חדר תמורת חדר, דירה תמורת דירה, מטר תמורת מטר ויש לנו זכויות באוויר. ברוך ה', לא צריכים להיות בעניין הזה קמצנים.

אני מברך אותך ואת כל היוזמים של הרעיון הזה ולא צריך חוק לכל שכונה, מדינת ישראל צריכה לדעת מה אחריותה. תודה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה, חבר הכנסת גילאון. חבר הכנסת יואב בן צור, בבקשה.
יואב בן צור (ש"ס)
תודה, אדוני. קודם כל אני רוצה לברך על הישיבה הזאת, על הטיפול בנושא הזה. לצערי לא יכולתי להיות בסיור בשכונת הארגזים, כמובן שטוב מי שרואה ממי ששומע. אבל אין ספק, כשאנחנו רואים את האנשים פה, גם אם רוצים למצוא פתרונות דיור לא צריכים לדרוס בדרך את כל האנשים השקופים האלה, שבעצם אלה אנשים שצריכים לקבל שיפור בדיור ואי אפשר לזרוק אותם לצדדים. אין לי ספק שגם בעיריית תל אביב וגם במינהל מקרקעי ישראל, מאחורי החוק היבש או הדברים היבשים יש אנשים עם לב ואין לי ספק שבמקרה הזה, אחרי ששמעו את כל הזעקות של כולם ואת התובנות של כולם, גם הם יפעילו במידה מסוימת את הלב ויגיעו למיצוי הזכויות של התושבים שנמצאים שם. תודה.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה. חברת הכנסת אורלי לוי, בבקשה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תודה רבה לך, אדוני. אני רוצה לברך אותך על הדיון השני כבר בנושא הזה. הספקתי להכיר אותך כשאתה נלחם, אתה יודע גם לגייס אליך חברים גם בקואליציה.
היו"ר דוד אמסלם
באופוזיציה, את מתכוונת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, האופוזיציה איתך.
היו"ר דוד אמסלם
הקואליציה בטוח.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, לא. האופוזיציה איתך, אדוני. אני לא סתם אמרתי בקואליציה. כי לנושא הזה קשה מאוד למצוא פרטנרים בקואליציה. לא חברי הכנסת, אלא אלה שעומדים על השאלטר, אלה שיכולים לפתוח או לסגור. האבסורד הגדול הוא שכשהמדינה רוצה היא יודעת לפתור בעיות, כמו לדוגמה בקרני שומרון, אם אני לא טועה. היה מדובר שם על חבר'ה שפלשו לדירות, דירות של המדינה, לא שילמו במשך שנים, לא נתנו את חלקם וכשהמדינה רצתה לפתור ביום בהיר אחד היא הפכה אותם לדיירים זכאים, רטרואקטיבית קיבלו את כל הזכויות כאילו היו דיירים בזכות, ואחר כך כשרצו לקנות את הדירות גם נתנו להם הנחות כאילו הוותק שלהם, כאשר הם היו פולשים, הוכשר בדיעבד. למה? כי הם היו קשורים למפלגה מסוימת שהיה לה כוח ולכן יצרו את המנגנון של הכשר בדיעבד.

אדוני היושב ראש, אתה נמצא עכשיו בתפקידך במקום הזה לא בכדי, לא סתם אתה נמצא במקום הזה. אתה צריך לבוא ולהסתכל ולומר שהאוכלוסייה הזו היא אוכלוסייה שאכפת לנו ממנה והאוכלוסייה הזו, אפשר להכשיר ואפשר לתקן ואפילו לא צריך להכשיר, מאחר שהמדינה, כאשר היא העבירה את הזכויות בקרקע, היא הכניסה שם סעיף שאומר 'ובתנאי שזכויותיהם יישמרו גם כאשר היזמים יגיעו'. בינתיים זה עבר כמה ידיים, אפשר לבוא ולטעון שבכלל החוזה בטל ומבוטל מאחר שהסעיף לא קוים, הסעיף הזה הוא תנאי לקיומו של החוזה.

אני רוצה לומר לך, החטא הכי גדול שלהם, זה שהם נמצאים במקום שלאורך השנים - - - בהתחלה לא הסתכלו על המקום הזה, זה היה דרום תל אביב, לאורך השנים הערך של הקרקע עלה ואנחנו במציאות שבה במדינת ישראל קרקע שווה יותר מחיים של אנשים. אנחנו מוכרים את הקרקע, מנסים למקסם את הרווח עליה ועל הדרך אנחנו זורקים את האנשים האלה, לאן? באמת שאלה פשוטה, לאן? לאורך השנים הכול היה בסדר, כל עוד הקרקע לא הייתה שווה, כמו מניה אולי הכי גבוהה היום במשק? אני באה ואומרת דבר נורא פשוט, ידעה מדינת ישראל לעשות הסדרים, גם פה בירושלים, גם כשאבא שלי היה שר שיכון, אתה יודע, גם בשנים אחרות, כאשר פינו שכונה מסוימת דאגו להסדר ולדירות נ"ר בעבור אותם אנשים שפונו כדי לבנות את המבנים המאוד מפוארים ומאוד יפים. אפילו בחלק מהמקרים אמרו לאנשים 'לכו תחפשו אתם את הדירה שאתם רוצים או מתאימה לצרכיכם, יש תקרה מסוימת שאתם לא יכולים לעבור והמדינה תרכוש בעבורכם', וגם תעשה את כל הבירוקרטיה, כי מדובר לפעמים באוכלוסייה שלא יודעת לעמוד מול בירוקרטיה.

כאשר אני הסתובבתי, ולא פעם אחת, בשכונה הזו, נצבט לי הלב. כאילו תקעו אותה בשנים מסוימות. גם כספים שקיבלו כדי לתחזק את המקום, לא רק שלא שומשו לתחזוק, אלא שומשו אחר כך לנהל איזה שהוא מסע משפטי נגדם. זאת אומרת הכסף שאמור היה לשפר את התנאים שלהם במקום הפך להיות כסף שהכשיר את הפינוי שלהם מהמקום, להתעללות בהם.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כלי סחיטה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כלי סחיטה. ההתנהלות היא כל כך נבזית עד שאתה מנסה להבין מי עומד מאחורי מה. אבל אנחנו נמצאים בנקודת זמן שאתה, היושב ראש פה בוועדה, ביכולתך גם לעצור. אנחנו בוועדת הרפורמות דנו עכשיו בהענקת זכויות נוספות, לדוגמה ליזמים פרטים או בעלי קרקע פרטית כדי שזה כבר לא יהיה שאתה יכול לחלק את מספר הבתים לאיקס אחוזים נוספים, אלא נותנים לך על אותה קרקע זכות בנייה נוספת, מגדילים לא רק את מספר הדירות אלא את אחוזי הבנייה וזה פתרון שיכול להיות שכולם ייהנו פה. אפשר יהיה לתת, כמו שאנחנו מנסים עכשיו בהתחדשות העירונית עם הפינוי-בינוי של דיירים של הדיור הציבורי, דירה בעבור דירה, לפי הצרכים.
היו"ר דוד אמסלם
אורלי, בואי תתכנסי. אני לא נותן להם - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני מבקשת, אדוני היושב ראש, שני דברים. האחד, שיבדקו ושיחזרו עם תשובות קונקרטיות, איך הם מכשירים כמו שהם עשו ב - - -
היו"ר דוד אמסלם
אנחנו כבר אחרי הדיון. את התבלבלת בדיון, זה הדיון - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז היום הם מציגים לנו את זה? אז בסדר, אני מחכה לשמוע.
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה לך. חברת הכנסת יעל כהן-פארן.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני אהיה קצרה. אני רק מברכת - - -
היו"ר דוד אמסלם
דרך אגב, יעל הייתה איתנו גם בסיור.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
נכון, הייתי בסיור ואני שמחה לראות פה חלק מהאנשים שפגשנו בשטח. אני מברכת, שוב, על הדיון, אני באמת רוצה לשמוע התקדמות. אני רק חייבת לספר לכם ששבוע אחרי שהיינו בשכונת הארגזים, במקרה היה סיור של ועדה אחרת, ועדה להתחדשות עירונית, ונפגשנו עם רון חולדאי, וכשאני העליתי בפניו את נושא שכונת הארגזים, זה כמו ללחוץ על כפתור שמתחיל לנגן, כדאי לכם להוציא את הפרוטוקול של הדיון, בקיצור.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אהבת את המנגינה?
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
לא, לא, מאוד צרמה לי, אבל אני כן חייבת להעלות משהו שהוא העלה שם ואני אומרת שצריך לבדוק את זה, כי אין לי תשובות. לטענתו יש לו סמכויות מוגבלות ואם הכנסת רוצה שהוא יטפל בנושא כמו שצריך אז צריך להביא את זה מהכנסת. אז אני אומרת, בואו נבדוק את זה לעומק, בואו נראה מה באמת הסמכויות שהוא לא יכול ומה אנחנו יכולים לעזור לו ולהעביר לו את הסמכויות כדי שיפתור את הדברים לא כמו שהוא עושה עד היום. תודה.
אילן גילאון (מרצ)
רק משפט ששכחתי, העניין של הכביש, לגבי הנושא של פתרונות מיידיים, אם אפשר לשמוע לגבי זה. מה הולך להיות, אם מפסיקים את זה.
היו"ר דוד אמסלם
עובדיה, אתה דיברת איתו?
אילן גילאון (מרצ)
עם מי?
היו"ר דוד אמסלם
איתך, עם גילאון, לגבי הכביש.
עובדיה גולסטני
לא היום.
היו"ר דוד אמסלם
הכביש, אנחנו עוד מעט נדון על זה. סיפור הכביש הוא לא הסיפור כרגע.
עובדיה גולסטני
לא כרגע.
אילן גילאון (מרצ)
בסדר, אבל אם מישהו יכול להתייחס לזה.
היו"ר דוד אמסלם
אני לא נכנס לתכנון המפורט, זה לא הסיפור של כרגע, אני רוצה להבין את המגמה, את הכיוונים. פחות חשוב לי עכשיו מה סוג הפתרון בצ'ופצ'יק של הקומקום כרגע. חשוב לי כרגע לשמוע את המינהל. חבר הכנסת אורי מקלב, אתה רוצה את זכות הדיבור, או שנדלג?
אילן גילאון (מרצ)
אם מישהו יוכל להתייחס.
היו"ר דוד אמסלם
טוב, רבותיי, אני הייתי רוצה לשמוע, ברשותכם, את מינהל מקרקעי ישראל, שהוא הכוכב הראשי בעניין. בבקשה.
דפנה כהן הילינגר
שלום.
היו"ר דוד אמסלם
שלום. תתייחסי לסיכום, בבקשה.
דפנה כהן הילינגר
אני מתייחסת לסיכום ולדברים שנאמרו כאן. אני רוצה אולי קצת לדייק את העובדות של דברים שנאמרו כאן ובהתייחס לסיכום ולדברים שנאמרו עכשיו. ענייננו במכרז שפורסם בשנת 98'. חשוב לציין שבמסגרת המכרז הזה ניתנה חבילת זכויות פיצוי למי שזכאי לפיצוי. זה לא שהמתחם הזה הועבר לידיים פרטיות ועכשיו זה רק היזם מול כל המחזיקים, אלא היזם התחייב וחתם על חוזה במסגרת המכרז הזה שכל מי שמחזיק שם למעשה משנת 86', שזה קריטריונים לא מבוטלים, יהיה זכאי לחבילת זכויות.
היו"ר דוד אמסלם
דפנה, ברשותך, לפני כן, לפני שאת נכנסת לזה, אני כרגע לא מתכוון לפתוח את הדיון לגבי חבילת הזכויות, מה מי ומה, אני שאלתי שאלה, בפרוטוקול, אני ניסחתי את זה, 'הוועדה קוראת לשר האוצר להקים צוות בין משרדי', בדיוק שם אתם צריכים לדבר על הנושאים האלה בהשתתפות מינהל התכנון. אני חושב שמינהל התכנון צריך להוביל את זה עם רשות מקרקעי ישראל, משרד המשפטים, משרד הבינוי, עיריית תל אביב ונציגי התושבים. הוקם צוות כזה?
דפנה כהן הילינגר
למיטב ידיעתי טרם הוקם - - -
היו"ר דוד אמסלם
למה? למה?
דפנה כהן הילינגר
טרם הוקם צוות כזה.
היו"ר דוד אמסלם
למה? למה?
דפנה כהן הילינגר
עכשיו, ה - - -
היו"ר דוד אמסלם
לא, זה מה שמעניין אותי, למה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מזלזלים בוועדה.
היו"ר דוד אמסלם
אני לא מתכוון פה לנהל דיון שאת תספרי לי מה הזכויות שלהם והם יענו וכו', אני שואל שאלה, למה הצוות הזה לא הוקם?
דפנה כהן הילינגר
צריך לבדוק עם שר האוצר, למה לא הוקם עדיין הצוות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני? בעד להקים את הוועדה - - -
היו"ר דוד אמסלם
רבותיי, אני הבנתי את העניין, אני הבנתי את הסיפור. אני כרגע נועל את הדיון הזה, אני מבקש משר האוצר לבוא ולהתחיל לנהל את הצוות הזה כדי שאתם תבואו לפה עם פתרונות. אני לא מתכוון לחזור לדיון הקודם. אני עשיתי סיור, אני באתי, השקעתי פה שעות על גבי שעות, אני מצפה שאתם תעשו את אותו דבר ותביאו לנו את הפתרונות כאן ולא שכל ישיבה תבואו ותספרו לנו מה נתתם להם והם יספרו מה הם נתנו לכם ואנחנו עוד פעם נלך לסיור ואתם תאכלו בורקס שם.
דפנה כהן הילינגר
סליחה, כבוד ה - - -
היו"ר דוד אמסלם
תודה רבה, להתראות. אני אקיים עוד דיון נוסף אחרי שאני אוודא שאתם ישבתם, עשיתם עבודת מטה והגשתם אותם לכאן.

אני מספר לכם עוד דבר, כל הדיונים שקשורים למינהל התכנון, אנחנו לא נקדם שום חקיקה כאן עד שאתם לא תביאו את העניין הזה. לא צריך כפיים. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:40.

קוד המקור של הנתונים