פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 131

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום רביעי, י"ז בשבט התשע"ו (27 בינואר 2016), שעה 9:00
סדר-היום
הצגת משרד התרבות והספורט וקריטריונים חדשים למוסדות תרבות בפריפריה.
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מירב בן ארי

איתן ברושי

ענת ברקו

יוסף ג'בארין

מסעוד גנאים
חברי הכנסת
ישראל אייכלר

זוהיר בהלול

באסל גטאס

אילן גילאון

דב חנין

אחמד טיבי

יוסי יונה

חיים ילין

אוסאמה סעדי

סתיו שפיר
מוזמנים
שרת התרבות והספורט מירי רגב

יוסי שרעבי - עו"ד, מנכ"ל, משרד התרבות והספורט

רן בר - סמנכ"ל, משרד התרבות והספורט

מושיק אביב - מנהל מרכז ההסברה, משרד התרבות והספורט

גלית והבה שאשו - ראשת מינהל תרבות, משרד התרבות והספורט

כלנית שמיר - מנהלת תחום תקצוב ותמיכות, משרד התרבות והספורט

משה איצקוביץ - מרכז בכיר, תקציבים, משרד התרבות והספורט

עופר בוסתן - סגן ראש מינהל הספורט, משרד התרבות והספורט

רחל וידל - יועצת השרה, משרד התרבות והספורט

חן קדם - יועצת השרה, משרד התרבות והספורט

מעיין אדם - דוברת, שרת התרבות והספורט

אילן גרין - יועץ בכיר למנכ"ל, משרד התרבות והספורט

גבריאל מאיר - עו"ד, סגן בכיר יועמ"ש, משרד התרבות והספורט

דינה עברי-עומר - עו"ד, יועצת למשרד התרבות והספורט

איתי טמקין - רפרנט תרבות וספורט, אג"ת, משרד האוצר

רות דיין מדר - עו"ד, מנהלת מחלקת חברה, ממונה תרבות וספורט, מרכז שלטון מקומי

נחמה חומי נובנשטרן - סמנכ"לית, מועצה לשימור אתרים

יורם דורי - דובר, מועצה לשימור אתרים

יוריק בן דוד - מנכ"ל, אקו"ם

משה אשכנזי - יו"ר, נציגות הורים מוסדית

אושרי חיון - יו"ר, עמותת "אחותי"

יגאל עמדי - יו"ר, המועצה לתרבות ואומנות

עדינה בר-שלום - מייסדת המכללה החרדית ירושלים וכלת פרס ישראל

כרמית אלמקייס-עמוס - לוביסטית, ברדוגו יועצים, אקו"ם

מתן אלקלעי - לוביסט, ברדוגו יועצים, אקו"ם

יעל גויסקי - לוביסטית, עו"ד, מועצה לשימור אתרים

גל גולן-זילברמן - לוביסטית, ברדוגו יועצים, אקו"ם

יצחק לב-ארי - לוביסט, מוצעה לשימור אתרים
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
רונית יצחק

הצגת משרד התרבות והספורט

וקריטריונים חדשים למוסדות תרבות בפריפריה
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, 27 בינואר 2016, י"ז בשבט תשע"ו. הנושא על סדר-היום: קריטריונים חדשים למוסדות תרבות בפריפריה, וכן הצגת המשרד על-ידי השרה כפי שמתחייב בתקנון עבודת ועדות הכנסת, זאת הראשונה שבסדרה. לאחר מכן יכבדו אותנו שר החינוך, ואחריו שר החקלאות בסוגיית צער בעלי-חיים, ועוד היד נטויה.

כפי שאתם יודעים, מאז שכוננה הוועדה בקדנציה הזאת, עשינו מעט ישיבות, רק 131 ישיבות, ברוך השם. ואני רוצה לומר לכם, קצת אקטואליה, מתוך ה-131 ועדות אני זוכר את רן ארז אולי פעמיים בישיבה אצלי. אני חושש, מהסס, בין פעם לפעמיים. גורל מערכת החינוך כל כך חשוב לו שהוא לא מצא שום נושא מעניין בוועדה הזאת, אבל לשביתה פראית, מיותרת וחסרת אחריות הוא יודע ללחוץ על הכפתור מהר. אנחנו כאן להגן על עובדים ועל מעמדם של המורים. אבל גורל מערכת החינוך צריך להיות חשוב לא פחות. הייתי חייב לפתוח את הדיון באמירה הזאת היום, למרות שכולם מחכים לעוקץ אחר, אבל גם אותו יקבלו בהמשך.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
איזה עוקץ? ספר לי מה העוקץ.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
הנה, אני מדבר עליו.
חיים ילין (יש עתיד)
שר החקלאות מחלק דבש עכשיו.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
כחקלאי ותיק אתה אומר.
היו"ר יעקב מרגי
רבותי, אני רוצה לחזור לתרבות. יש לי אמירה מאתמול להיום, מאז שהשרה שחררה את הודעתה לגבי כוונתה כפי שהוצגה בתקשורת, אנחנו מקיימים דיון ער מהי תרבות. יש כאלה שחושבים שתרבות היא רק כזאת, או רק כזאת. לקחתי מהוויקיפדיה, לא נשענתי על בינתי, אבל פחות או יותר מהוויקיפדיה קלעו לדעת גדולים כנראה, וזה דומה למה שאני אומר כל הזמן בישיבה. אבל אקרא בלשונם - ערך תרבות כפי שהוא מובא בוויקיפדיה: "תרבות היא מכלול הערכים, האמונות ותפיסות העולם כפי שהן באות לידי ביטוי בהתנהגותם של בני-האדם – ולכן – "קבוצות שונות בעולם יכולות להיות בעלות ערכי תרבות שונים. במשך השנים הרבות ניתנו הגדרות רבות למושג התרבות" – ואקרא רק חלק מהן: "דרך חיים של עם; מורשת חיים שהפרט רכש מקבוצתו; דרך חשיבה, הרגשה והאמנה; הפשטה של ההתנהגות; דרך התנהלות והתנהגות של קבוצת בני-אדם; צבר של למידה, ועוד". ואני אומר לכם, רבותי, אני מתחבר לכולם. כולם דברי אלוקים חיים, אלו ואלו דברי אלוקים.

משכך הם פני הדברים וההגדרות הן רבות, יוצא ש"התרבות היא יצירה אנושית דינמית". בני אדם יצרו את התרבות עד הלום, ובני-אדם מייצרים את התרבות היום, ובני-אדם ייצרו כנראה את התרבות גם בעתיד, וזאת הדינמיקה.

ואני מציע לכם עצה אחת ממרומי גילי, למרות שזה לא נראה, אל תתרגשו מהדיון הציבורי, וטוב שכך. אנחנו צריכים להיות מאושרים שאנחנו חיים במדינה, ואנחנו אזרחים של מדינה ששרה או ממשלה מציגים את תוכניותיהם ויש דיון ציבורי ער, הן בתקשורת, הן בוועדות הכנסת, על תוכניות וכוונות של שרים ושל ממשלות, כי יש הרבה אזרחים בעולם שלא זוכים לדיון הפתוח הזה, וטוב שכך. ואנחנו מאושרים שזה כך. ולכן, אנחנו כאן היום כי השרה תציג בפנינו את תוכנית העבודה שלה במשרד התרבות. בבקשה. רצית הצעה לסדר לפני כן? חבר הכנסת יוסי יונה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, כולנו בוודאי מצרים, גברתי השרה, על ההכרזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל לא להיכנס לדיון. הצעה לסדר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה, קיבלנו רשות דיבור?
היו"ר יעקב מרגי
לא. הצעה לסדר.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
הצעה לסדר.
היו"ר יעקב מרגי
הוא רוצה הצעה לסדר, מותר לו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש פה סדר ולא הצעות.
היו"ר יעקב מרגי
לא אתן לפתוח דיון. רק הצעה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לא פותח דיון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה מנוסה כבר מהישיבות.
היו"ר יעקב מרגי
לגופה של ההצעה, בבקשה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בבקשה, אדוני היושב-ראש, הצעה. כולנו מצרים על הכרזת השביתה הזאת, אבל אני רק רוצה לומר לחברי הוועדה ולכל הנוכחים, שסכסוך העבודה כבר קיים מזמן, והזכות הזאת של השבתה היא - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מגן עליה. רק הצרתי על כך שהוא לא מגיע לדיונים חשובים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
מה שאני מציע, שנקיים דיון בנושא הזה ונזמן את כל הגורמים, גם את נציגי משרד החינוך וגם את נציגי המורים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. ברור. אוסאמה סעדי, הצעה לסדר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
רציתי לשאול, בטרם נשמע את כבוד השרה, על ההצעות שנראות לנו מאוד מאוד חמורות וקשות, אבל זה בדיון, לא להצעה לסדר. הבנתי שיש בעיה עם הצעת החוק הזאת מבחינה משפטית ושהיועץ המשפטי - - -
היו"ר יעקב מרגי
על זה הדיון. מה ההצעה לסדר?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
השאלה אם ההצעה של כבוד השרה הועברה ליועץ המשפטי, ואם יש תשובה של היועץ המשפטי להצעה הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
היא תתייחס בהמשך. תודה. גברתי השרה, הבמה לרשותך.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תודה רבה לך, ידידי חבר הכנסת מרגי כבוד יושב-ראש ועדת החינוך, התרבות והספורט, תמיד תענוג להגיע לוועדת החינוך ולקיים דיון ענייני בסוגיות התרבות והספורט. לשמחתי, מהתקופה שהתמניתי דנים הרבה בסוגיית התרבות והספורט, וזה יופי וזה חשוב, וכך נכון שיהיה.

אני מודה לחברי הכנסת שהגיעו לוועדה, לכל המכובדים שהגיעו, לצוות משרדי שהגיע: מנכ"ל המשרד עורך-דין יוסי שרעבי; ראשת מינהל התרבות החדשה גלית, שנכנסה לתפקידה; נמצאת כאן כלנית אחראית תחום התמיכות; עורך-דין גבי היועץ המשפטי של המשרד, מייצג את משרדי; דינה, שלום גם לך, דינה היועצת המשפטית גם, חלק מהצוות המשפטי של המשרד; עופר סגן ראש מינהל הספורט; אילן עוזר מנכ"ל; מושיק מנהל מרכז ההסברה החדש שנבחר לתפקידו; רן סמנכ"ל כוח-אדם; רחל מהצוות שלי; חן מהצוות שלי; מעיין; המשרד כולו הגיע כדי לתת תשובות מקצועיות לשאלות של חברי הכנסת הנכבדים.

אתחיל בעצם לדבר על חזון משרד התרבות, אל תדאגו, נגיע גם לעוקץ. אתחיל ואפתח בחזון המשרד - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אולי החזון הוא העוקץ.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא מפריעים, רבותי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אמרתי שאולי החזון הוא העוקץ.
היו"ר יעקב מרגי
יוסף, לא. הפרעת. תודה. תנו לה. אל תפריעו לה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
חזון המשרד, יש לכם את המצגת מולכם. ההבנה הבסיסית היא שעיסוק, יצירה וצריכה של תרבות וספורט הם זכות אזרחית בסיסית שוויונית ומרכזית בחיי הפרט במדינת ישראל, ובכלל. וזה מביא כמובן לידי ביטוי את חוסנה של החברה הישראלית.

הסעיף השני בחזון המשרד זה שאנחנו רואים את התרבות והספורט כשגרירים של מדינת ישראל המשקפים את הערכים של מצוינות, יזמות, והגיוון החברתי והתרבותי בחברה הישראלית. על מנת לממש את החזון הזה יש כמה מטרות: מטרה ראשונה היא חיזוק המעמד המקומי והבין-לאומי של תרבות וספורט במדינת ישראל; הנושא השני זה תמיכה, ייזום, ייסוד ופיתוח תשתיות, מוסדות וגופים בדגש על ארבעה ערכים עיקריים, שעליהם כמובן אפרט בהמשך.

הערך הראשון הוא ערך של עיקרון שלטון החוק; הערך השני הוא עיקרון של צדק תרבותי-חברתי; העיקרון השלישי הוא שוויון מהותי מול שוויון פורמלי. ההבדל הברור ביניהם הוא ששוויון פורמלי זה אומר שכל אזרח במדינת ישראל מקבל את אותו דבר. שוויון מהותי אומר - לא. ישנן אוכלוסיות, ישנן מגזרים שלאורך שנים היה להן חסך בנושאים מסוימים, ולכן, התפקיד שלנו כמדינה הוא לתמרץ אותן ולתעדף אותן, ואת זה נראה בהצגת העבודה שאני מביאה, כולל התיקונים המדוברים. והעיקרון הרביעי הוא פלורליזם ורב-תרבותיות של החברה הישראלית.

כל תוכנית העבודה שלי והמדיניות של המשרד מביאים לידי ביטוי את ארבעת הערכים עליהם דיברתי הרגע. והמטרה השלישית היא כמובן לטפל בהעצמה וברווחה של כל העוסקים והעוסקות בספורט ובתרבות על המגוון האנושי שלהם, החל ממאמנים, דרך ספורטאיות וספורטאים, דרך מתקנים ותשתיות, דרך אומנים, יוצרים, מפיקים, במאים, כותבים. לכל אחד בשרשרת הזאת, שבסופו של דבר תורם לתרבות או לספורט במדינת ישראל, אנחנו צריכים לדאוג לצרכים שלו, לזכויות שלו. וכן, להם אין ועד עובדים, ואנחנו, המשרד, אמור לייצג את הזכויות של אותם עוסקים בתחומי התרבות והספורט.

תקציב המשרד, בגדול, לא נכנס אליו, הוא תקציב של מיליארד 150 מיליון שקלים. הוא תקציב די קטן, למרות שהגדלתי אותו. התקציב מחולק ל-760 מיליון ו-691,000 שקלים בתחום מינהל התרבות; מרכז ההסברה זה כ-16 מיליון שקלים; מטה המשרדים, מינהל תרבות - 110 מיליון שקלים; רשות העתיקות - 63 מיליון שקלים, תאגידים - כ-33 מיליון שקלים.

אני רוצה להראות לכם מה קורה בעולם מבחינת התקציב. מדינת ישראל נמצאת במקום הנמוך ביותר מבחינת התקציב לתרבות. הנמוך ביותר. את הסקר הזה עשתה לנו חברת "דלויט טריגר", שבעצם עשתה עבודה של השוואת ההוצאה של ממשלות על תרבות במדינות שונות בעולם, ואנחנו רואים בסקר שאנחנו הנמוכים ביותר. וזה אחרי ניכוי כאן – אומר לי המנכ"ל – אחרי ניכוי הוצאות הביטחון. זאת אומרת, אחרי שניכית את הוצאת הביטחון אנחנו מגיעים ל-0.31%. כשבפורטוגל זה 0.34%, בהולנד - 0.39%, באיטליה - 0.45%, בבריטניה - 0.51%, באירלנד - 0.63%, וכך הלאה. אנחנו רואים שמדינות משקיעות בתרבות, כי נכון אמר – טוב, כמובן שצרפת היא המשקיעה הגדולה ביותר בתרבות, זה כמעט 2% מתקציב המדינה שלהם.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אפילו סלובניה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אפילו סלובניה. אמר נכון, הקריא קודם יושב-ראש הוועדה מרגי, הקריא את המונח תרבות. בעצם, המונח תרבות הוא ראי, הוא מראה של החברה הישראלית או של חברה בכלל. הוא מביא לידי ביטוי את סיפור החיים של אותם גורמים, אנשים, מיעוטים, שמרכיבים את החברה, שעליהם אנחנו מדברים. ולכן, התפקיד של ממשלה זה להביא לידי ביטוי את אותה תרבות כדי שאנשים יוכלו גם ליצור וגם לצרוך.

אנחנו רואים שאת תקציב התרבות הצלחתי להגדיל ב-150 מיליון, זה היה הישג גדול יחסית לתקציב שהיה, אתם מכירים אותו. הוא לא מספיק, אבל התקציב הזה מאפשר לי לבצע את המדיניות שלי ולפגוע במינימום באותם גופי תרבות שנמצאים במטרופולין, שנדבר גם עליהם. אבל בסופו של דבר מדיניות חייבת להתבטא בחלוקת תקציבים. אי-אפשר לדבר על צדק תרבותי, אי-אפשר לדבר על חלוקת משאבים אחרת, על שוויון הזדמנויות, על צמצום פערים, ולהגיד: התקציב יישאר כפי שהוא. זה לא הולך. אי-אפשר גם לאכול את העוגה וגם להשאיר אותה שלמה, ומישהו נפגע.

תקציב הספורט עלה ממש בצורה מגוחכת. אומנם באחוזים זה נראה 74%, אבל משום שהתקציב זעום הוא עלה מעט מאוד. אנחנו צריכים להשקיע יותר בתקציבים בספורט. יש לנו בסך הכול שגרירים מצוינים בעולם של הספורט הישראלי.

מבנה המשרד - כשהגעתי למשרד התרבות והספורט לא האמנתי שזה מבנה המשרד. את השקף הכללי של מבנה המשרד, בבקשה. תודה. המשרד הוא משרד מאוד מורכב. הוא משרד שמצד אחד מתעסק במינהל תרבות, הוא מתעסק במינהל ספורט, מרכז ההסברה. יש לנו מטה משותף, לנו ולמשרד המדע, שתיכף נדבר על זה כחולשה.

תאגידים - תראו כמה תאגידים יש למשרד התרבות. תאגידים שיש לנו קשר אליהם: רשות העתיקות, יד בן-צבי, האקדמיה ללשון בעברית, האקדמיה ללשון בערבית, הרשות הלאומית לתרבות הלדינו, בית התפוצות, הרשות הלאומית לתרבות היידיש, המרכז למורשת יהדות אתיופיה, זלמן שזר, והמועצה להסדר ההימורים בספורט. אלה רק התאגידים.

מועצות ציבוריות - המועצה הלאומית לספורט, מניעת אלימות, ספורט נשים "אתנה", תרבות ואומנות, ספריות ציבוריות, מוזיאונים, ביקורת סרטים וקולנוע. המשרד הזה הוא משרד מאוד מורכב שמתעסק בהרבה מאוד נושאים, ויש לו חסך גדול מאוד במבנה ובתקני כוח-אדם של המשרד. מגיע צל"ש לעובדי המשרד שפועלים במקצועיות ובמסירות כדי לתת באמת ביטוי לכלל האחריות של המשרד הזה. המטה המשותף הוא תקלה גדולה, משום שלא יכול להיות משרד כזה שאין לו מטה שמנוהל בצורה מסודרת.

היעדר מחלקת קשרי חוץ - חברים, תרבות וספורט זה חלק מהתשובות שלנו ל-BDS, תרבות וספורט זה חלק מהתשובות שלנו לחרמות, תרבות וספורט - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מירי, אז תיקחי את המדע אלייך.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תרבות וספורט זה חלק מהתשובות שלנו להראות את מדינת ישראל ברב-התרבותיות שלה. וכשאין לך משרד תרבות וספורט שעוסק ביבוא תרבות, ביצוא תרבות, בטיפול מול האקדמיה בחו"ל, אז אנחנו בבעיה. ואני אומרת לכם, עשיתי מעט מאוד ביקורים בחו"ל, יותר שרי תרבות וספורט הגיעו לארץ. הם משוועים לקשר אתנו, אפרופו הבידוד, הם רוצים ללמוד מאתנו, הם מאוד מעריכים את התרבות הישראלית, את הקולנוע. עוד מעט אנחנו מוזמנים לפסטיבל הסרטים בקאן, הם רוצים לתת לנו מקום של כבוד. שגרירי התרבות שלנו הם שגרירים מצוינים, אבל אין לנו במשרד החוץ גוף אמיתי שמטפל ביצוא התרבות והספורט של מדינת ישראל. זאת תקלה גדולה למדינה שמתעסקת היום בדה-לגיטימציה. יש לנו שני תחומים שמגשרים על כל פער, כי תרבות וספורט הם גישור לשלום בין מדינות ובין אנשים.

יש היעדר פונקציה שמטפלת בתאגידים והיעדר פונקציה שמטפלת במועצות הציבוריות. אתם לא תאמינו, הגעתי למשרד, עד שהצלחתי להבין על מה תכל'ס אני אחראית, בסופו של דבר באים אלי בטענות, הייתי צריכה לפנות לחברה ממשלתית כדי להבין איזה נציגים ואיזה קשר יש לתאגידים מסוימים עם משרד התרבות. זה הזוי, זה לא רציני, זה לא הגיוני. לא יכול להיות שבמשרד מסודר שיש לו כל כך הרבה תאגידים ומועצות לא יהיה תקן מסודר שמתעסק בתאגידים ומתעסק במועצות. וכמובן, אין מחלקת בו"מ ומו"פ כפי שנכון שיהיה בכל משרד ממשלתי. המשרד הזה הוא משרד שלאורך שנים התייחסו לתרבות כאילו זה - - -
גלית והבה שאשו
סרח עודף.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא סרח עודף, אבל כאילו טוב שיש. לא. תרבות זה לא טוב שיש. תרבות זה בעצם תעודת הזהות של החברה הישראלית, תרבות זאת בעצם הליבה של חברה. והתפקיד שלנו כמדינה הוא להשקיע יותר בתרבות, כי אתם יודעים שאילולא תקציב המדינה בתרבות לא היו לנו גופי תרבות. אלה החסמים העיקריים של המשרד, שלא נדבר עכשיו על חסמים של ייעוץ משפטי וחברתי, על זה תיכף נדבר. חסמים ארגוניים שאנחנו חייבים לטפל בהם כדי להביא לידי ביטוי טוב יותר את תפקידי המשרד.

מכאן אני עוברת לתרבות ולאתגרים ולחסמים ולתשובות שאני נותנת לאתגרים ולחסמים הנ"ל. אתחיל עם שאלה בסיסית - מהי בעצם תרבות? ומה בעצם תפקיד משרד התרבות? האם תפקיד משרד התרבות הוא להיות כספומט וצינור להעברת כספים? או שתפקיד המשרד לקבוע מדיניות? ויש הבדל מהותי בין ספורט לתרבות. תיכף תשמעו, בספורט המשרד הוא יוזם, הוא אקטיבי, הוא בונה תוכניות אב, הוא מסייע בסל תרבות עירוני, הוא יושב עם איגודי הספורט, יש לו קשר ושיתוף פעולה מדהים עם הוועד האולימפי. בעוד שבועיים אני אמורה לנסוע עם המנכ"ל לפגישה עם תומס בך על כל העניין של החרמות בספורט. אם אין קשר בין ספורט לפוליטיקה, אז בבקשה שספורטאים ישראלים יעלו עם דגל המדינה, ולא עם דגל האיגוד. בספורט אנחנו עושים, פועלים, יוזמים.

בתרבות אנחנו פסיביים. אנחנו כספומט. אנחנו צינור שמעביר כספים למוסדות תרבות בלי לשאול שאלות מדיניות. אם גוף נמצא שנתיים, סיים שנתיים הכשרה, יקבל על-פי קריטריונים. לפי איזה קריטריונים? כמה ארצות, כמה כלים יש על הבמה, גודל תזמורת - מה, אני מפיקת על? מה זה מעניין אותי? איפה מדיניות של משרד שאומר מהי תרבות, איך אתה מתמרץ תרבות, איך אתה מצמצם פערים, איך אתה מאפשר למגזרים שלמים שלאורך כל השנים לא נתנו להם כסף, אם זה מגזר ערבי, אם זה מגזר חרדי, אם זה פריפריות. למה אין תיאטרון דרוזי? למה אין תיאטרון אתיופי? למה אין תיאטרון לנשים? למה אין מדיניות ברורה בנושא תרבות? כי זה משרד שהוא כספומט. לא בבית-ספרי.

משרד התרבות, כל עוד אני שרת התרבות, יעביר תקציבים על-פי מדיניות ברורה, מדיניות שמרימה דגל חברתי, שמטפלת בעוולות חברתיות, שמביאה צדק תרבותי, שמחלקת משאבים אחרת, וכך אני אעשה, ותיכף כל התיקונים שמדברים עליהם יוצגו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
קודם כל זה לא היה?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא.
היו"ר יעקב מרגי
היא אומרת שלא.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא הייתה מדיניות?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא. אגיד לך מה הייתה המדיניות - אם יש לך מוסד - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל כספומט, נדמה לי, זה כספומט רק שלה? לא.
היו"ר יעקב מרגי
מסעוד, שאלת, אמרתי - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
זה לא שלך, זה כסף של כולנו.
היו"ר יעקב מרגי
מסעוד, אני מבין שוויתרתי על רשות הדיבור.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לא, לא ויתרתי.
היו"ר יעקב מרגי
אז אל תפריע. בבקשה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
התפקיד שלנו היה עד היום להעביר כסף על-פי קריטריונים, וקולות קוראים שרובם לא נגישים, תיכף נדבר על זה, אתה צריך להיות באוניברסיטה כדי למלא קול קורא של משרד התרבות. תמיד החזקים מצליחים, החלשים לא מצליחים.

פריפריות - מגזרים, כפרים ערביים, יישובים ערביים מממנים כסף לחברת ייעוץ שתעזור להם למלא קול קורא. בושה וחרפה. כי זה לא נגיש, כי זה לא ברור, כי יש לו למלא 80,000 טפסים. סך הכול הוא רוצה תרבות, סך הכול הוא רוצה קצת תיאטרון וקצת מחול, וחס וחלילה גם איזו מוזיקה אנדלוסית. חס וחלילה. אבל, לא, המשרד היה מעביר לפי קריטריונים כמותיים. no more.

אמרתי והודעתי באופן חד וברור, כספי 2016 של אזרחי מדינת ישראל יחולקו על-פי צדק תרבותי, ולא, את כל הכסף אעביר לנשים מוכות, לילדים מוגבלים. אין מצב שתקציב התרבות יחולק כפי שחולק ב-2015. ולכן, הכנסתי לסחרחורת את כל גופי המשרד, כולל את משרד היועץ המשפטי לממשלה, וזה המקום להודות שנעשו שינויים שתיכף כבר יוצאים להערות הציבור, ותיקוני רגב שמעולם לא נעשו בחמישה חודשים. אתם יודעים מה זאת ביורוקרטיה של ייעוץ משפטי. אבל משום שהם הבינו שאני מתכוונת ברצינות למה שאני אומרת, ותקציב יחולק למגזר חרדי על-פי האפיונים של המגזר, ולמגזר ערבי על-פי האפיונים של המגזר, ולא יחייבו אותו לעשות בכוח אירועים לנשים וגברים ביחד, ובשביל זה הייתי צריכה לשנות תקנות וקריטריונים, אז זה ישונה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
זה הדבר היחידי שעשיתם?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא. רגע.
היו"ר יעקב מרגי
שאלת. תודה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
שלום, אחמד.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה לא הנושא העיקרי.
היו"ר יעקב מרגי
הסיוט של אחמד שהוא צריך להודות לך בסוף.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תקשיב, אל תראה אותו ככה, הוא העביר 5 מיליון שקלים לתרבות ערבית. יפה.
היו"ר יעקב מרגי
אז את לא יודעת על דברים אחרים יותר גדולים.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תראה, אבל הוא חשב שהוא יכול להעביר רק לכפר מסוים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא היה קל, לא היה קל.
חיים ילין (יש עתיד)
נפלת עכשיו לעוקץ ולמלכודת דבש.
היו"ר יעקב מרגי
חכה, חכה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אם כבר את אומרת, מירי, זה עבר רק כשהתערבתי למי זה עובר.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אין עוקץ, אין עוקץ. תאמין לי, פה יהודים וערבים, שמאל וימין, חרדים וחילוניים, מזרחים ואשכנזים הם יחד.
חיים ילין (יש עתיד)
אז מי זה שצועק תמיד? מי זה שצועק? זה שלא ספרו אותו עכשיו?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תיכף, תיכף.
היו"ר יעקב מרגי
אני יכול להשחיל מילה, השרה?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תיכף, תנו לי רגע לסיים.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לכם, רבותי, משפט, ברשותך, תיקחי גם אוויר ותשתי משהו לגרון.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תשתי מים.
היו"ר יעקב מרגי
כן. אני אומר לכם, תקשיבו, רבותי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אחמד, בוא שב לידי, אחמד.
היו"ר יעקב מרגי
רבותי, זאת מירי, אין לה מעצורים בכל המובנים.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לכם מניסיון, חכמים היזהרו בדבריכם. זוכרים את הסערה שהייתה על הספר ספרות "גדר חיה"? כולם הצהירו הצהרות, התבטאו, שלחו כותרות, ישב בפינה איפה שיושב זוהיר עורך הספר. מכל הדיונים הייתה חוויה אינטלקטואלית לשמוע אותו. הוא ישב, ובצורה פואטית התחשבן עם כל אלה שלא קראו את הספר ומצאו לנכון להתבטא, עשה אותם קטנים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
נכון מאוד.
היו"ר יעקב מרגי
ולכן, אני אומר, שלא נחזור על אותה סיטואציה. דרכן של כותרות שהן עושות גלים.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
והוא ישב כאן?
היו"ר יעקב מרגי
באותה נקודה, ולא לחינם.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
מותר לי לדבר במקומו?
היו"ר יעקב מרגי
אם תכין נייר. כפי שאני מכיר אותך, אתה יכול לערוך באותה רמה. אבל נהניתי, אני יכול לומר בלשון הכללה, שלא ייראה, הכניס לנו, אנחנו וכל אלה שהתבטאו על הספר בלי שקראו אותו.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
השתלחו, התכוונת.
היו"ר יעקב מרגי
העירו הערות, השתלחו בספר. ואני אומר לכם, תדעו לכם שבסוף בסוף 50% מחברי הכנסת שבאו לדבר בגנות או בשבח צודדו את עצמם ראו שיש כאן דיון יותר רציני מאשר כותרות. אני אומר את זה, משאיר את זה באוויר. קדימה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תודה. אם כך, כל תפקיד משרד התרבות כמעביר כספים ישתנה על-פי מדיניות ברורה של צדק תרבותי וצדק חברתי, וזה יבוא כבר לידי ביטוי. ב-2016 כל המגזרים ייהנו מזה, כל האוכלוסיות ייהנו מזה, ויהיו תקציבים גדולים יותר לאומנות, לתרבות, ליוצרים, לכל מי שבעצם נמצא באותו תחום של עיסוק, בתחום התרבות.

העיקרון השני שדיברתי עליו זה עקרון שלטון החוק. חברי, יש מונח שנקרא סמכות ואחריות. שלטון החוק, בית המחוקקים הזה – חן, פשוט מה שאמרת קודם הרים לי להנחתה – כבוד היושב-ראש, אם היו מבינים על מה אני מדברת בחקיקה, חלק מהח"כים היו כנראה סותמים את הפה, כי היה עדיף לסתום את הפה. כי מה לעשות, אנחנו בית המחוקקים ואנחנו מחוקקים חוקים.

שלום, נמצא פה גם איתי טימקין ממשרד האוצר שעוזר לנו מאוד בכל מה שקשור לפיתוח הספורט ובכלל, התרבות. תודה רבה, ותודה שהגעת.

כשאנחנו מדברים על שלטון החוק, אנחנו מדברים על כנסת, ממשלה נבחרת, הכנסת נבחרה, מחוקקת חוקים במדינת ישראל. בעצם יש חוק שנקרא חוק יסודות התקציב, כולכם מכירים אותו, כי כולכם חברים בוועדת הכספים או בוועדות כאלה ואחרות, ואתם יודעים שכשאתה מחלק תקציב, אתה מחלק על-פי קריטריונים מאוד ברורים שכתובים בצורה מסודרת, והם מעוגנים בחוק התקציב.
בחוק התקציב ישנו סעיף שנקרא
סעיף 3ב לחוק התקציב. סעיף 3ב לחוק התקציב קובע ששר האוצר יכול לבטל או לשלול תמיכה מגופים שונים, לאו דווקא בתרבות. בחינוך, בחקלאות, בבריאות, כל גוף נתמך במדינה אם הוא לא פועל על-פי החוקים הבאים. חוקים שלא מירי רגב המציאה אותם, חוקים שכנסת ישראל חוקקה אותם, והנה הם החוקים:

"(1) שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית;

(2) הסתה לגזענות, לאלימות ולטרור;

(3) תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל;

(4) ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל;"
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, גברתי הסדרנית.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מה זה חוק הנכבה כאילו? להעביר את חוק הנכבה?
היו"ר יעקב מרגי
לא, יוסף, אתה לא מפריע, לי, אני באמצע דיבור, אני מדבר עם הסדרנים. תתחילו להעביר חברי כנסת גם לצד הזה, והאישיות ההיא היא בעלת תפקיד בכנסת. שב, באסל גטאס. מחברי הכנסת הבאים תתחילו להעביר לשם.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כבוד השרה, זה חוק הנכבה?
היו"ר יעקב מרגי
רגע, יוסף, עומדת לך רשות לדבר.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל שאלת הבהרה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
רגע, תן לי לסיים.
היו"ר יעקב מרגי
היא מקריאה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מאיפה היא מביאה את החוק?
היו"ר יעקב מרגי
השרה מקריאה את זה מחוק יסודות התקציב, נקודה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
והסעיף החמישי: "מעשה של השחתה או ביזוי הפוגע בכבוד דגל המדינה או סמל המדינה."

אם יש למישהו בעיה עם החוקים, נא לחזור לכנסת ישראל ולשנות את החקיקה. החוקים האלה קיימים, מעוגנים בחקיקה, מירי רגב לא המציאה חוק כזה או אחר. מירי רגב, זאת אני, רוצה לעשות דבר מאוד פשוט, לעשות הסדרה שהשר שמשחרר כספים יכול גם לעצור כספים. לא יכול להיות שכשאני אחראית על העברת תקציבים, לא תהיה לי הסמכות גם לעצור את התקציב. לא יכול להיות מצב שמי שצריך לבדוק אם גוף תרבות פועל בניגוד לחוקים האלה זה שר האוצר. לשר אוצר אין את המיומנות – שר האוצר כשר אוצר, לא כחלון, לא מדברת על אדם, אני מדברת על הפונקציה – לשר אוצר אין את המיומנות, אין לו את המומחיות, אין לו את המקצועיות לטפל בגופי תרבות. ולכן, השר המתיר הוא השר האוסר. וכל החוק שלי מדבר על דבר מאוד פשוט, לעשות הסדרה, להעביר את החוק הקיים. החוקים קיימים, חוקקו בכנסת ישראל. אפרופו, אף חבר כנסת לא יכול להיבחר אם הוא פועל בניגוד לחוקים האלה. אף מפלגה לא יכולה להיבחר אם היא פועלת בניגוד לחוקים האלה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
חוק הנכבה לא.
ענת ברקו (הליכוד)
הפלא ופלא, אבל זה קורה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אפשר לציין את הנכבה וגם להיבחר לכנסת.
היו"ר יעקב מרגי
יש כאן יועצים משפטיים? נברר זאת אחר כך.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
חברים, תנו לי לסיים לדבר.
ענת ברקו (הליכוד)
גם את הנקסה, גם את הנקבה וגם את אל-אקצא.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, ענת. בבקשה, השרה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
ולכן, כל בקשתי בחוק – חוק שכבר עבר, תזכיר החוק שעבר ממשרד התרבות ליועץ המשפטי לממשלה, יבוא, בעזרת השם, לוועדת שרים לחקיקה, ואז נדון בו מן הסתם בוועדת החינוך. החוק בא לאפשר דבר מאוד פשוט, סמכות עם אחריות.

הדבר הנוסף, חופש הביטוי הוא חלק מה-DNA של החברה הישראלית. אין לי שום כוונה לפגוע בחופש הביטוי, זאת זכות יסוד במדינה.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
כבר פגעת, פגעת בה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, באסל.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אבל מדינה לא תממן גוף תרבות שחותר כנגדה, נקודה. מדינה לא תממן מוסד תרבות ששורף את הדגל, נקודה. אם יש למישהו בעיה עם זה, נא לחזור לכנסת ישראל ולשנות את החקיקה. מוסד תרבות הוא לא מעל החוק. כולנו פועלים על-פי החוק, כולנו נכבד את עקרונות הדמוקרטיה, את עקרונות עצם מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית. כל מי שיחתור נגד מדינת ישראל יכול לעשות זאת, אין לי שום בעיה עם זה, לא במימון של מדינה, זה החוק. אז על מה קמה הצעקה? על זה שאני מבקשת לאכוף חוקים? על זה שאני מבקשת לוודא שגוף תרבות יפעל על-פי החוק? על זה שאני מבקשת להיות אחראית ולא להעביר תקציבים וכסף ציבורי לגורמים שפועלים וחותרים כנגד מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית? כמי שחותר לטרור ולהסתה?

חברים, החוק הזה לא מתעסק עם צנזורה. החוק הזה לא מתעסק בחופש הביטוי. חופש הביטוי הוא ה-DNA של כל חברה דמוקרטית. החוק הזה אומר דבר פשוט, כל גוף תרבות שלא יפעל בהתאם לחוקי המדינה, כל מוסד תרבות שיחתור נגד מדינת ישראל לא יקבל תקציב מהמדינה, נקודה. על זה אני מדברת.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מי מפרש את החוקים? זה גם את? מי החליט החלטה כזאת?
היו"ר יעקב מרגי
היועץ המשפטי לממשלה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
דרך אגב, מי שמפרש את החוקים היום זאת ועדת התמיכות של משרד התרבות, והיא מעבירה את ההמלצה לשר האוצר.
היו"ר יעקב מרגי
יוסף, שאלת.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מי יקבע שהוא יקבע?
היו"ר יעקב מרגי
שאלת, תודה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מי יקבע אם גוף יקבע - - -
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה. תן לשרה להמשיך את הסקירה. יהיה זמן לדיון.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תראה, אתה יודע למה אתה שואל את השאלות - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כי אני חושש ממי שיקבע את זה.
היו"ר יעקב מרגי
יוסף.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אני רוצה להגיד משהו, היום אתם מבינים שחברי הכנסת, כולל שרת המשפטים לשעבר – אבל עליה אני לא מתפלאת, שהיא תבין מה זה חוק, בסך הכול שרת משפטים לשעבר - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
את מדברת על שרת המשפטים הנוכחית, אני מבין.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, לשעבר, ציפי לבני שקפצה על החוק.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אה, אה, הבנתי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
היום אתם מבינים שלא מדובר בחוק חדש.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
חשבתי ששרת המשפטים הנוכחית לא מבינה מה זה חוקים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, דב.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
היום אתם מבינים שמדובר בחוק קיים שהכנסת אישרה אותו, והתפקיד שלנו לאכוף אותו.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
וכשזה יעבור אלייך, מי יאכוף את זה?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
מי שיאכוף את זה זה משרד התרבות, לא משרד האוצר. תפקיד הסמכות והאחריות היא אחת במשרד. מי שפוגע באחד מהחוקים שהקראתי לכם, חוקים שהכנסת אישרה אותם, חותר כנגד מדינת ישראל, פועל להסתה לאלימות ולגזענות, שורף את דגל המדינה - לא יקבל.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אבל מי מחליט על זה? מי מחליט על זה? אם הוא חותר, אז מקומו בבית-הכלא.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
מצוין.
היו"ר יעקב מרגי
באסל, באסל.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אם ארגון חותר נגד המדינה, לא את שופטת אותו.
היו"ר יעקב מרגי
באסל, תקשיב, הגעת אחרי - - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
לא, יש גבול.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
יש גבול, יש גבול. יש פה רמה - - -
היו"ר יעקב מרגי
באסל, אתה מפריע לי. הגעת אחרי הרבה חברי כנסת שממתינים בסבלנות להתבטא.
אילן גילאון (מרצ)
הנה, אני עכשיו לא אומר כלום.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
- - -
היו"ר יעקב מרגי
שאלת, נקודה. זהו, אל תנאם. בבקשה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לפי הקדנציה הזאת, חברת הכנסת, הערבים גם נוהרים וגם חותרים, זה הכול.
היו"ר יעקב מרגי
אחמד, תודה על ההערה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תתייחסו אחרת לאזרחים הערבים. בבקשה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לכן, החוק, טיוטת תזכיר החוק שעבר ליועץ המשפטי לממשלה הוא תזכיר חוק שבעצם מעגן את החקיקה הקיימת, מעביר את סמכות שר האוצר למשרד התרבות והספורט, ומעביר מסר מאוד ברור. מוסד תרבות שפועל בניגוד לחוקי המדינה הקיימים, לא יקבל תקציב. חופש הביטוי הוא ב-DNA של החברה הדמוקרטית והישראלית. אין לי שום כוונה להתעסק עם חופש הביטוי, שכל אחד יכתוב, יעשה, יפעל, על-פי כל ערכיו. אני לא חייבת. אני משרד ממשלתי - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יש DNA, ואתם מוטציה. אתם מוטציה נגד חופש דיבור, נגד חופש אמונה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אילן גילאון (מרצ)
כמה מוסדות כאלה מימנתם?
היו"ר יעקב מרגי
אילן, תודה. הבטחת שאתה לא מדבר.
אילן גילאון (מרצ)
זה נכון, אבל - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
משרד ממשלתי יממן גופי תרבות רק על-פי ההלימה שלהם לחוקי המדינה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה שיש חוקים זה לא אומר שהם טובים.
היו"ר יעקב מרגי
יוסף, היו לך כבר ארבע הערות.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל זה שיש חוקים זה עדיין לא אומר שהם טובים.
ענת ברקו (הליכוד)
חאלס, אז אולי אתה תקבע את החוק. אתה המחוקק ואתה אומר שאתה לא מקבל את זה.
היו"ר יעקב מרגי
יוסף, אתה לא ברשות דיבור. ענת, את לא ברשות דיבור.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
החוק לא מוצא חן בעיניך?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לא מה שהוא אומר - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
בוא לכנסת ותשנה אותו.
ענת ברקו (הליכוד)
אם יש חוק אז תכבד את החוק.
היו"ר יעקב מרגי
ענת, את לא ברשות דיבור.
ענת ברקו (הליכוד)
תשנה את החוק, אתה מחוקק. שיפעל לשינוי החוק.
אילן גילאון (מרצ)
אדוני היושב-ראש, בברית-המועצות קראו - - - ז'דנוב-רגב. חוץ מלסמן את השטח שאת רוצה, מה התוחלת בחוק?
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, חברי הכנסת. רבותי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
הנושא השלישי שעליו דיברנו.
היו"ר יעקב מרגי
והאחרון.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אתה רוצה לדבר עד הספורט.
היו"ר יעקב מרגי
כן, עד הספורט, ואחר כך נפתח דיון.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תנו לי רגע לדבר על התרבות, זה חשוב. הנושא השלישי שדיברתי עליו הוא צדק תרבותי, הנגשת תרבות בפריפריה ובמגזרים. תיקוני רגב בעצם הם כל התיקונים שעליהם מדובר בתקשורת, הם יוצגו בצורה מסודרת בשבוע הבא לאחר שיצאו להערות הציבור. הם תיקונים שבעצם מביאים לידי ביטוי את הצדק התרבותי, חלוקת משאבים אחרת, ואפשרות לשוויון ולצמצום פערים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מי זה רגב?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
זה אנחנו. יש חוק שטרן?
היו"ר יעקב מרגי
כמו שיש חוק שטרן, יש תיקוני רגב.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני הייתי מעז לכתוב על חוק שטרן?
היו"ר יעקב מרגי
כתבו עלייך.
ענת ברקו (הליכוד)
אתה צנוע.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אלו התיקונים שכך אנחנו קוראים להם כעת, זה תיקוני רגב.
היו"ר יעקב מרגי
אלעזר, הגעת באיחור.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אל תדאג, ברשימות, שטרן - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע.
אילן גילאון (מרצ)
- - -
היו"ר יעקב מרגי
חברי הכנסת, אלעזר שאל שאלה. הגעת באיחור.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אלו התיקונים שאנחנו עושים כרגע.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אלעזר, זה עניין של תרבות.
היו"ר יעקב מרגי
אלעזר שטרן, אם היית מגיע בתחילת הדיון - - -
קריאות
- - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
מגלומניה מצד אחד ורגשי נחיתות מצד שני. תמיד זה אחד לצד השני.
היו"ר יעקב מרגי
באסל גטאס, תודה. אני עוד כמה דקות עובר - - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
רגשי נחיתות ומגלומניה.
ענת ברקו (הליכוד)
הוא הפך להיות פסיכיאטר.
היו"ר יעקב מרגי
עוד כמה דקות אני עובר לחוקי מרגי, שיתחילו קריאות לסדר אחת אחרי השנייה.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
אלעזר שטרן, אם היית מגיע בזמן לכיתה, היית שומע את המורה, שתרבות היא תהליך של התהוות.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אבל הוא לא מגיע בזמן. זה לא מעניין אותו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זאת תרבות? כשחוקים נקראים על שם אנשים, זה תרבות?
היו"ר יעקב מרגי
זה תהליך של התהוות. גם זה יכול לקרות.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
חברים, אני לא מתכוונת - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אבל זאת תרבות?
היו"ר יעקב מרגי
תקשיב, היו בעבר, יש בהווה ויהיו בעתיד.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה מכיר מישהו, באמת אני שואל, שאמר על עצמו חוק - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
הלאה.
היו"ר יעקב מרגי
כן, יש.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מכיר, אורן חזן אתמול העביר חוק שקוראים לו "חוק חזן", קרא למדינת ישראל ישראל. זה "חוק חזן". תיקוני רגב.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בבקשה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תשמע, לא ראיתי דבר כזה.
חיים ילין (יש עתיד)
במדינה דיקטטורית זה בדיוק מה שקורה.
היו"ר יעקב מרגי
אלעזר, בוא, אני לא רוצה להאמין - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
באמת. מה, כאילו, אין גבול?
היו"ר יעקב מרגי
אלעזר שטרן, אני אקרא לך לסדר. אני לא רוצה להאמין בך שאתה באמת לא ראית דברים חדשים בחיים, נקודה. הלאה.
יוסי שרעבי
חברים, זה בסך הכול שם קוד כדי להסביר מה קורה, זה הכול. כדי שיהיה ברור לכולם במה מדובר בשם קוד, לא יותר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא ראיתי דבר כזה בחיים. לא ראיתי דבר כזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אל תראה. לא קרה כלום.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
כן, וכנראה שזאת המטרה של - - -
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, בסדר.
חיים ילין (יש עתיד)
במלחמת העולם השנייה שם קוד היה אניגמה, אתה יכול לקרוא לזה תיקוני אניגמה, זה הכול.
היו"ר יעקב מרגי
תנו לשרה לסיים את הסקירה. בבקשה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
כל התיקונים במבחני התמיכות, כל התיקונים - - -
אילן גילאון (מרצ)
עוד מעט נקרא - - - רחובות.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מאיפה זה בא?
היו"ר יעקב מרגי
טוב, אלעזר, אני אאלץ לקרוא לך לסדר.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
כל התיקונים במבחני התמיכות ובקריטריונים הם שם קוד שהמנכ"ל פועל על-פיהם מול היועץ המשפטי לממשלה, וכשמכניסים תיקון חדש ורוצים להראות את ההבדל בינו לבין התיקון הנוכחי, כך הם קראו לזה כשם קוד.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אז למה את מציגה? את שרה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
נתוני 2016 - - -
היו"ר יעקב מרגי
יוסוף, זאת הפעם העשירית שאתה מפריע לי. בפעם הבאה זאת קריאה ראשונה, קח את זה לבד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
עוד לא נולד מי שיקרא ליוסף ג'בארין קריאה ראשונה. הוא בכנסת ועדיין לא קראו לו קריאה ראשונה.
היו"ר יעקב מרגי
כבר הוצאתי אותו אחרי שלוש קריאות פעם. עשיתי זאת.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מתחילים בשנייה, אחמד.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
קריאת ג'בארין.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
ברגע שהתיקונים יבוצעו, כמובן שהם יכנסו כחלק מהקריטריונים בכל מבחני התמיכה והקריטריונים. הדבר השני, ייעוד תקציבים ייעודיים - - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
על סמך אותם תיקונים הורדתם את התמיכה לאל-מידאן?
היו"ר יעקב מרגי
באסל גטאס, אני קורא אותך לא להפריע.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אני שואל אותה.
היו"ר יעקב מרגי
אני קורא אותך לא להפריע, פעם שנייה. ופעם שלישית זה קריאה לסדר. בבקשה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תקציבים ייעודיים למגזר הערבי ולמגזר החרדי - הם יזכו בהרבה מאוד כספים ייעודים לתרבות ייעודית על-פי הצרכים שלהם, על-פי צרכי האוכלוסייה. הכפלת תקציב תרבות בקהילה - תרבות בקהילה בעצם היא אותה תרבות של האזרחים שצורכים אותה במקום הקהילה שלהם, ושם אנחנו רוצים להגדיל, בעצם כבר הגדלתי את התקנה, כדי שאזרחים בכל היישובים, בפריפריה, במגזרים וגם במרכז הארץ יוכלו ליהנות מתקנת תרבות בקהילה. זה הצדק התרבותי והשוויון עליו דיברתי קודם.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
תפסידי קולות בגלל זה במרכז הליכוד.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
ארבע, פיתוח ותקצוב תשתיות במוסדות עוגן בפריפריה ובמגזרים. אני מדברת על מחולל שינוי. תרבות, כפי שאמרנו היא המראה של חברה, היא מספרת את סיפור החברה, היא תעודת הזהות של החברה. אנחנו רוצים להביא את אותם מחוללי שינוי בפריפריה ובמגזרים על מנת שהם יביאו ויצמיחו את האומנים והיוצרים המקומיים שלהם. ולכן, אנחנו מפתחים מוסדות עוגן בפריפריה כדי שזאת תהיה השקעה לטווח ארוך, לא משהו נקודתי. מוסדות עוגן שיבואו וגם יחוללו תיירות ופיתוח של עסקים קטנים סביב אותו מוסד עוגן. תיאטרון כמו תיאטרון "המעבדה" בדימונה או "מראה" בקריית-שמונה, או התיאטרון הדרוזי הראשון שאני רוצה עכשיו להקים. תיכף אגיד איך אנחנו עושים את זה.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
מה זה תיאטרון דרוזי?
היו"ר יעקב מרגי
שאלת, אל תנאם.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
מה זה? המצאה של רגב?
היו"ר יעקב מרגי
שאלת, אל תנאם. שאלת, זהו. בבקשה.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
שתענה.
היו"ר יעקב מרגי
היא תענה, אבל בסוף.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בוויקיפדיה אולי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אותם מוסדות בעצם יהפכו להיות לחלוצים של תרבות.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אני רוצה תיאטרון בדואי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
זה דרך אגב, כן.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
תיאטרון בדואי, תיאטרון קתולי - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. באסל גטאס.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
- - אורתודוקסי, יווני, פרוטסטנטי, תימני.
היו"ר יעקב מרגי
באסל גטאס, תודה. בבקשה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
הכוונה היא בעצם לרכוש ניידות, להפוך אותם לניידות תרבות - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
תיאטרון ביידיש הבנתי. יידיש הבנתי, מקובל.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
- - שיעברו בכל חלקי הארץ. חממות תרבות לנשים במגזרים השונים, וכמובן בתי יוצר ומוסדות עוגן.

הדבר החמישי זה סל תרבות שמדבר עם רשויות מקומיות. עד היום זה לא היה, ולכן יש לנו מבחן חדש שממש בשבוע הבא יאושר על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, נוציא אותו להערות הציבור. אנחנו מפתחים תשתית ותוכנית אב לתרבות בעיר. מה שיש לנו בספורט כמשרד אקטיבי, כמשרד יוזם, זה בדיוק הפוך בתרבות. בתרבות אנחנו משרד פסיבי. ומעכשיו אנחנו נקים ונפתח תוכניות אב לערים, למגזרים, בשיתוף עם השלטון המקומי.

והדבר האחרון זה חסמים מינהלתיים שהפכו להיות חסמים חברתיים. כפי שאמרתי לכם, יש את החסם של השנתיים - מוסד שלא עובד שנתיים לא יכול לקבל תמיכה. באו אלי מהמגזר הדרוזי, באו אלי מהמגזר הבדואי, באו אלי אתיופים, אמרו: למה לא יכול להיות לנו תיאטרון? אמרו להם: לא, לא יכול להיות, הוא צריך לעבוד שנתיים. אמרתי: אבל איך הוא יעבוד שנתיים אם אין לו את הכסף בכלל להתחיל לעבוד? הלכתי ליועץ המשפטי לממשלה, הלכתי לחשבת הכללית, וקידמנו תקנה חדשה שנקראת "תקנת ינוקא. התקנה הזאת בעצם מאפשרת לנו להקים מוסדות תרבות באותם מקומות שיש חסכים תרבותיים וחברתיים. ולראשונה נוכל להביא ולסייע - - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
חסכים או חסמים?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
חסמים. כשיש חסם יש גם חסך. כי אם אין לך שם תרבות אז יש להם גם חסך מתרבות.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
למה?
היו"ר יעקב מרגי
זהו. קיבלת דיון חינם.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אם אוכלוסייה שלמה לאורך שנים - - -
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
לא, מרגי, מרגי.
היו"ר יעקב מרגי
קיבלת דיון חינם. לא. תהיה לך רשות דיבור.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
מרגי, השחקנים הכי מפורסמים, מהטובים ביותר, גם הבמאים הטובים ביותר בשפה הערבית הם דרוזים, אז באמת, באמת, מספיק, מספיק עם השטחיות הזאת.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
מצוין.
ענת ברקו (הליכוד)
אז אתה בעד.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
מספיק עם הגזענות הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אבל מה זה תקנת ינוקא? רגבי, רגבלי. מה זה ינוקא? מירי, איך ידעו?
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
באנו, באו אליה לבקש תיאטרון.
היו"ר יעקב מרגי
ביקשת רשות דיבור? תודה, אלעזר.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
שטרן, תתאמץ קצת, אולי תגיע לכמה כותרות.
קריאות
- - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תתאמץ קצת, אני מבינה אותך, זה נורא מתסכל לשבת כאלוף שלא מדברים עליו.
היו"ר יעקב מרגי
אלעזר.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תתאמץ קצת, אולי בסוף יהיו לך כל הכותרות.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מירי, יותר טוב שידברו עלי מאשר מדברים עלייך.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תקנת ינוקא עברה ואושרה. אני רוצה להודות ליועץ המשפטי לממשלה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
שמעתם על נישואי שטרן?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא.
היו"ר יעקב מרגי
לא משנה, עזוב.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
על כשרות של שטרן שמעתם?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
נישואי שטרן ראית?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אבל לעומת זאת שמעתי על חוק שטרן לרב ראשי אחד. שמעת על זה?
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
מה עם תיאטרון אל-מידאן בסוף?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
היא יודעת על מה היא מדברת.
אילן גילאון (מרצ)
אי-אפשר להגיד שאין בידור. יש.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
הלאה. ביטול מצ'ינג - קיבלתי החלטה של ביטול מצ'ינג ללמ"ס 6-1. לא יכול להיות שמבקשים מצ'ינג מרשויות חלשות, ולכן הם לא מסוגלים לבצע, לא פסטיבלים, לא יוזמות, לא של אומנות פלסטית, לא של מחול ולא של תיאטרון. החלטתי שלא יהיה מצ'ינג ללמ"ס 6-1, וכל רשות חלשה שתרצה לבוא עם יוזמה לתיאטרון, לאומנות פלסטית או לכל מה שקשור לתרבות, יקבלו סיוע ללא מצ'ינג.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
או, על המצ'ינג זה טוב.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
הדבר האחרון זה תמיכה ועידוד לאמנים צעירים וותיקים ולאמנים במצוקה. הקמנו קרן תמיכה ליוצרים ויוצרות, שמנו בקרן הזאת 7.5 מיליון שקלים. זה אמנים ויוצרים עצמאיים. לצערי, רוב האמנים מאוגדים, לא לצערי, רוב האמנים מאוגדים באיגודים כאלה ואחרים, אבל יש כאלה שלא מאוגדים, ואז הם לא מקבלים תמיכה. פנו אלינו והחלטנו להקים קרן - -
היו"ר יעקב מרגי
כל אחד פורט על המיתר שהוא אוהב. מה לעשות.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
- - שתוכל לתמוך באומנים וביוצרים עצמאיים. הקמנו קרן. אנחנו נפעל לתמיכה ולעידוד אמנים ותיקים שיביאו מהניסיון שלהם ומהמקצועיות שלהם לפריפריה ולמגזרים. והדבר האחרון, החלטתי להגדיל את הקרן לאומנים במצוקה, ואני שמחה שבעקבות ההחלטה שלי גם מפעל הפיס הצטרף לקריאה, והגדלנו את הקרן של אומנים במצוקה. הכפלתי.

אוותר על הנושא של החקיקה. אגיע רק לנושא האחרון. תרבות כמחולל תיירות - אני חושבת שהתפיסה של תרבות כמחולל תיירות היא תפיסה נכונה, גם בשוק המקומי וגם בחו"ל. ולכן, אנחנו רוצים לפתח ולהשקיע ביוזמות בין-לאומיות ובקשרי תרבות גם בספורט וגם בתרבות. וכמובן, להקים את מכון היצוא. יש לנו שגרירים מצוינים בתחום התרבות, בקולנוע, במחול, בתיאטרון, במוזיקה, וחשוב מאוד שנשקיע בהם כדי שהם יביאו את הפנים היפות של מדינת ישראל, ויציגו את התוכן והעושר התרבותי של מדינת ישראל בעולם. משום שאני מבינה שחברי הכנסת רוצים לדבר, ולא סיימתי להציג את המשרד בתחום הספורט.
היו"ר יעקב מרגי
ודאי. הם שעה כוססים ציפורניים, את אומרת, הם רוצים לדבר.
אילן גילאון (מרצ)
לא, להפך, באנו להקשיב למירי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אז נעצור פה, אתם תתייחסו. חבל שלא הייתם בתחילת הדרך, אתה היית אוהב את מה שאמרתי.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב מרגי
טוב, רבותי, רגע, אני מבין שהגענו לעיקר הדיון, לא משנה מה השרה אמרה – אני אומר את זה בציניות – אבל אין ספק שקיבלנו פה סקירה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
עוד עשר דקות היא הייתה מנפצת את שיא הפיליבסטר בכנסת.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אני לא מתחרה בשטייניץ.
היו"ר יעקב מרגי
בוועדה הזאת שברנו כמה שיאים בקדנציה הזאת - נוכחות מרשימה של חברי כנסת בדיונים של ועדת החינוך, זה לא היה דבר שבשגרה.
אילן גילאון (מרצ)
אנחנו אנשים תרבותיים. מה.
היו"ר יעקב מרגי
מאחר שיש לנו 17 ח"כים רשומים לרשות דיבור, אז נעשה זאת. נכון שהשרה נתנה סקירה מפורטת של כשעה על תוכניותיה במשרד, ומה לעשות, לחברי הכנסת התוהים ששומעים את השיח בלשון אני, אני, אני, מה לעשות, שר יש אחד במשרד והוא מעצב מדיניות, ולכן יש דיון ציבורי, ואנחנו כגוף, כוועדה שמבקרת ומפקחת על עבודת הממשלה נוודא אם האני שלו מתאים, א', גם לחוקתיות, גם לשוויון, גם לזכותו של הציבור לשיתוף.
אילן גילאון (מרצ)
אפשר לקרוא לזה, אדוני, La culture c'est moi.
היו"ר יעקב מרגי
נכון. יפה. יישר כוח.
חיים ילין (יש עתיד)
פעם ראשונה שהמילה תרבות - - -
היו"ר יעקב מרגי
התרבות זה אני.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אם כבר קולטורה, הייתם צריכים להביא לפה גם איזו ריבה.
אילן גילאון (מרצ)
מירי השש-עשרה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. התרבות זה אנחנו בשורה תחתונה. חבר הכנסת איתן ברושי. רבותי, חברי הכנסת, אני מסתכל על השעון, בהתחלה אני נותן שלוש דקות, תגזימו, אני אעבור לשתי דקות. בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, בכנסת, כידוע, יש עוד דיונים, גברתי השרה, אני רוצה לומר דבר ראשון במגבלת הקיצור, יושב-ראש הוועדה, אני פונה אליך, הדבר המרכזי שהיינו צריכים לטפל בו מזמן ולא מאוחר לקראת תקציב 2017, תקציב התרבות נמוך מדי לפי כל קריטריון. גם אם יחלקו אותו כך או אחרת הוא נמוך. תפקידנו להגדיל, ודיברנו על זה בעבר, להכפיל את תקציב התרבות. אני מציע שתיקח את זה כמשימה, ולדון כאן על תקציב התרבות, אחד.

שתיים, אתמול הכנסת ציינה, לצערי באולם כמעט ריק, את יום השואה הבין-לאומי שמציינים היום. אני רוצה לקשור את זה ולומר שתקציב שניתן למכוני מחקר ולמוזיאונים הוא מאוד קטן. וכמי שמוטלת עליו האחריות על הדור שלנו, למורשת השואה ולמען לא נשכח – אני רוצה שהיושב-ראש יקשיב – אני אומר את זה בהתרגשות מסוימת, כי אתמול העברתי ביקורת על נשיאות הכנסת שמצאה לנכון לקיים את האירוע הזה באולם כמעט ריק. אם היה מתקיים דיון כזה בפרלמנט אחר היינו נעלבים וכועסים. אני חושב, השרה רגב, וחברי חברי הכנסת, צריכה להיות פה קריאה לא לחכות, ולא שמעתי תיקון בקריטריונים לנושא השואה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
נדבר על זה תיכף. הגדלתי את התקציב לארבעת המוזיאונים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
את יודעת שאני מכיר את זה, אבל מצד שני הייתי רוצה לראות שינוי מיידי ולא להסתפק בזה. ואני מבקש לתקן תקנות וחוקים שהמוזיאונים ומכוני המחקר הם מעל המחלוקות.

דבר שלישי, יש פה איזה ערבוב בתקשורת, אולי לא מכוון מצד המשרד, בין שאלת הפריפריה והתרבות והספורט כמרכיב בפיזור האוכלוסייה ובין שאלת הקריטריונים והנאמנות הלאומית. אני חושב שאין ויכוח, ואני רוצה לחדד את העניין שאין מספיק תרבות ולא תרבות חזקה, וחלק מהתרבות החזקה בפריפריה זה מוסדות התרבות במרכז. מה שצריך לדרוש מהם – סליחה, המנכ"ל – והיה קריטריון כזה בתקצוב - כמה גוף מרכזי מופיע גם במקומות הרחוקים בשלמותו, לא עם חצי תפאורה ושליש שחקנים.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
יפה. - - - תיקונים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
נכון. לכן, אני רוצה להדגיש שיש פה שני נושאים נפרדים: כללים שאין עליהם מחלוקת ועדיפות לנגב, לגליל, ותרבות כמרכיב בפיזור אוכלוסייה ובחוסן החברתי. זה בוודאות דבר נכון, ואני מברך את השרה על כך.

מצד שני, אני חושב שאסור להחליש גופים מרכזיים שבאופן טבעי חלקם במרכז, אלא לדרוש מהם ולסבסד את ההופעה שלהם בפריפריה כדי לאפשר שוויון יותר גדול בין הזכות לתרבות ולספורט גם במקומות הרחוקים.

לגבי שאלת הנאמנות, היא לא קשורה לתרבות. אנחנו דורשים מאזרחי המדינה נאמנות, אבל אנחנו לא מפעילים משטרת מחשבות. ולכן, לפי דעתי צריך למצוא את האיזון הנכון בין שמירת החוק – ולאחרונה התבטאתי על כך, גברתי, גם באכלוס הבתים בחברון עמדתי על שמירת החוק. שמירת החוק לא מתחלקת לגזרות ולא למפלגות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. לסיכום, איתן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ומצד שני, הנאמנות למדינה היא לא במחלוקת. המחלוקת אם יש, וצריך לא לערבב אותה עם ההופעה בפריפריה, היא בהפעלת הכללים, בגמישות שלהם, ובשאלה איך חופש הביטוי הוא לא חופש מאחריות, אבל עודף אחריות שלא יגרום לסתימת פיות או לסתימת מחשבות. ובכל מקרה, בהצלחה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת חיים ילין, בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
קודם כול אני מאחל למירי בהצלחה, כי אין מה לעשות, כולנו רוצים שהשרים, ובכלל הממשלה תצליח. אני רוצה להתייחס לשעה הזאת שלך, מירי. אחד, שמעתי הרבה את המילה אחריות; שתיים, את המילה סמכות; שלוש, את המילה אני. המון.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אחד, אחד.
חיים ילין (יש עתיד)
כמות הפעמים אפילו צרמה לי באוזן. היום יש תוכנות שמציינות כמה פעמים מופיע משהו. המילה אני, לדעתי, כשאת מציגה את כל הצוות הזה קצת מיותרת, את יכולה להשתמש במילה אנחנו, כי בסופו של דבר מי שמבצע את העבודה זה הם, לא את. את קובעת מדיניות, זה בסדר. זה טיפ קטן. לדעתי חשוב מאוד לשתף את האנשים, כדי שהם יהיו חלק ממה שאת רוצה לשים כאג'נדה.

אתייחס רק לקטע של הנאמנות. המילה אולי שלא השתמשנו כאן זאת המילה קולטורה. המילה קולטורה באה מלטינית. זאת מילה בסיסית שהיא בעצם הרוח, שגם זאת מילה שלא השתמשת בה, זאת הרוח של התרבות העולמית שמאגדת בתוכה הרבה מאוד דעות. ויש משטר דיקטטורי, ויש משטר דמוקרטי, ואנחנו מאוד גאים תמיד להיות הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מצרים על כך.
חיים ילין (יש עתיד)
לא מסתדר לי אף פעם, כבוד היושב-ראש, המילה נאמנות היא מהדמוקרטיה היחידה במדינת ישראל. זה לא מסתדר. נאמנות לפי התפיסה של השרה והחקיקה שהיא מביאה פה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא שמעתי את המילה נאמנות בדיון הזה פעם אחת.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לא הקשבת טוב לשרה.
חיים ילין (יש עתיד)
לא הקשבת.
היו"ר יעקב מרגי
את המילה.
חיים ילין (יש עתיד)
לא הקשבת.
היו"ר יעקב מרגי
המילה נאמנות - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אתה גם לא שמעת את המילה נאמנות. אתה שמעת רק מילה אחת, מימוש חוקי המדינה, כן.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
קריאות
- - -
אילן גילאון (מרצ)
למה מימוש חוקי המדינה צריך חוק? ריבונו של עולם.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אבל יש חוק.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה.
אילן גילאון (מרצ)
יש חוקים.
היו"ר יעקב מרגי
אין חוק.
אילן גילאון (מרצ)
היא אומרת מימוש חוקי המדינה, זה צריך חוק?
היו"ר יעקב מרגי
לא יהיה חוק.
אילן גילאון (מרצ)
כלומר, צריך שיהיה חוק שצריך לקיים את החוק.
היו"ר יעקב מרגי
השרה אמרה שלא יהיה חוק חדש. חיים ילין, תסיים, בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
אילן, אני רוצה להתייחס לעניין המקצועי שהועלה פה. ספרתי פה לפחות שלוש מדרגות בעלייה. אחת, זה הרחבת הסמכות לשלול תמיכה. אני רוצה להסביר שהחקיקה הזאת של שר האוצר שהוא צריך לעבור ויה דולורוזה בשביל לקיים אותה, מי שמבין בחקיקה הזאת, היא גם אך ורק רטרואקטיבית, היא בכלל לא מראש. זאת אומרת, יש פה עליית מדרגה, שהשרה לוקחת על עצמה מראש לקבוע.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
זה לא נכון. איך אתה יודע את זה? ראית את הצעת החוק?
חיים ילין (יש עתיד)
אני - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
את הצעת החוק ראית?
חיים ילין (יש עתיד)
ראיתי מה ש - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אז תהיה אחראי.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, מירי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
יפה, הצעת החוק מדברת בדיוק על הסמכות של שר האוצר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לשמור על זכות הדיבור שלו. זה לא על חשבון הזמן שלו.
היו"ר יעקב מרגי
השרה, אני מבקש, תגובות בסוף. אני מעדיף גם לטובת העניין, לטובת הדיון, תגובות מרוכזות בסוף.
חיים ילין (יש עתיד)
כבוד השרה, אמרת הרבה מאוד דברים שהבטן קרקרה, ואני אמרתי. הקשבתי בקשב רב.
היו"ר יעקב מרגי
חיים, בבקשה, צודק.
חיים ילין (יש עתיד)
תודה רבה. הסוגיה הראשונה. הסוגיה השנייה, יכולת לשלול מראש מתן תמיכה. זה משהו ששר האוצר לא יכול לעשות שאת כן רוצה עכשיו לעשות, וזה מתקבל פה בצורה של – זה מה שאמרת. מה לעשות.
היו"ר יעקב מרגי
בסוף היא תתייחס לדברים.
חיים ילין (יש עתיד)
ושלוש, היא קובעת הסדר ספציפי כלפי מוסדות תרבות, שזאת פגיעה קשה מאוד בחופש הביטוי. למה אני עכשיו חוזר לרוח ולקולטורה?
היו"ר יעקב מרגי
בדקה אחרונה לסיום.
חיים ילין (יש עתיד)
למה אני חוזר למילים האלה? כי המילים האלה הם כמעט מעל האנושות. זה משהו שלא שייך בכלל לא לדת, זה לא שייך בכלל למדינה, זה לא שייך למפלגות. זה שייך לאנושות. עכשיו, בנאמנות הזאת אתם מבטיחים דברים, השאלה אם ביום הזיכרון, תסלחי לי, כבוד השרה, כשאנשים במדינת ישראל בצפירה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא מוגדר בחוק.
חיים ילין (יש עתיד)
רגע, בצפירה – למה לא מוגדר בחוק?
היו"ר יעקב מרגי
תוסיף את זה בחקיקה.
חיים ילין (יש עתיד)
מסתובבים חופשי, האם הם נאמנים למדינת ישראל, כן או לא?
היו"ר יעקב מרגי
תוסיף את זה בחקיקה אם לדעתך לא.
חיים ילין (יש עתיד)
אני בכוונה אומר. כשיש עבירות על החוק במקומות מסוימים על-ידי ימניים קיצוניים או שמאלניים קיצוניים האם גם בשם אותו חוק הם לא יקבלו עכשיו את המימון?
היו"ר יעקב מרגי
תודה. שאלה במקום.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא מקבל ציונים על אם זה שאלה טובה או לא.
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב בקול. זאת דרכי, לחשוב בקול.
חיים ילין (יש עתיד)
אני אומר לכם דבר אחד, כאחד היחידים, לדעתי, שגדל בדיקטטורה, אנחנו הולכים לכיוון ממש לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. לסיים.
חיים ילין (יש עתיד)
למרות שהשרה רוצה לפתוח את המניפה והיא מדברת על דרוזים ועל בדואים ועל ערבים, מתחת לפני השטח קורה משהו הפוך לחלוטין.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
חיים ילין (יש עתיד)
ואני חושב שהדיון הזה חשוב, ואני חושב שהדיון הזה צריך להביא את הגבולות של הדמוקרטיה ושל שמירת הדמוקרטיה בלי להביא את כל מה שנקרא נאמנות לתוך החוק. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
עלינו להשאיר זמן לשרה להגיב על הדברים שלכם. חבר הכנסת דב חנין, בבקשה. להיצמד לזמנים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כן. תודה, אדוני היושב-ראש, אתחיל בהסכמות ואסיים בוויכוח. חוסר ההשקעה בתרבות הוא שערורייה, הוא שערורייה, ואני תומך במאבק להגדיל מאוד את תקציב התרבות. תרבות נפגעת מאוד כשאין תמיכת מדינה, אני מצטט את השרה, בהסכמה, ולכן, הפרדה בין חופש תרבות לבין תמיכת המדינה היא פיקציה מוחלטת.

נקודה שנייה, אני בעד חיסול הביורוקרטיה, אני גם בעד שינוי הקריטריונים, אבל אני נגד ביטול קריטריונים, כי כאשר אין קריטריונים, אנחנו מגיעים לשלטון של שרירות. ושרירות היא האויב של כל סדר ושל כל דמוקרטיה.

נקודה שלישית, אני בעד פלורליזם, בעד השקעה בתרבות בפריפריות, בעד השקעה בתרבות ערבית, בעד השקעה בתרבות מזרחית, בעד כל הדברים האלה. אני מאוד מודאג, אדוני היושב-ראש, למשל, מקיצוץ ההופעות של התיאטראות בפריפריות, זאת התוצאה הישירה מהמהלכים האלה, זה מה שאנחנו כבר רואים.

אני רוצה לעבור לנושאים שבוויכוח. אמר טולסטוי: כל משפחה היא אומללה, כשהיא אומללה, היא אומללה בדרכה. ובפרפרזה על הדברים האלה: כל עם חולה, הוא חולה בדרכו. יש הרבה מה ללמוד מההיסטוריה, ואני אף פעם לא רוצה להשוות שום דבר לשום דבר. אבל בואו נסתכל על ההיסטוריה, ואני אומר לכם שלושה דברים: תמיד לא קוראים לזה צנזורה תרבותית. תמיד אומרים: מה פתאום צנזורה תרבותית? אנחנו צנזורה תרבותית? מה פתאום. אנחנו לא צנזורה תרבותית. אנחנו פשוט נגד חתירה נגד המדינה, זה הכול. תמיד אומרים כך. תמיד אומרים שאנחנו מדברים רק על נאמנות לערכים לאומיים ועל מאבק בחתרנות מבפנים.

והדבר השלישי, אדוני היושב-ראש, תמיד במבט לאחור הימים האלה שבהם עושים את המהלכים האלה בתחום התרבות נתפסים כרגע שפל היסטורי. בארצות-הברית מקארתי-מקארתיזם, בברית-המועצות ז'דנוב-ז'דנוביזם, אלה הם רגעי השפל של המדינות האלה. אני לא משווה שום דבר לשום דבר, למרות הדמיון. אבל אני רוצה לומר לכם, המדרון הזה מוביל אותנו למקומות מאוד מאוד נמוכים ומאוד מסוכנים.
היו"ר יעקב מרגי
לסיום. תודה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מוסוליני דיבר על הדקדנטיות והשחתת הנוער ביצירות זרות, זה פוגע ברוח הלאומית. הוא אומר: תלמדו מג'ובאני ג'נטילה איך צריך להעריך את הרוח הלאומית האיטלקית. מוסוליני. פה לא רחוק, גברתי השרה, מציגה היום במוזיאון ישראל, עדיין מציגה, תערוכה מדהימה שנקראת "לילה יורד על ברלין". התערוכה הזאת מציגה יצירות אומנות שב-1937 שמו את כולם בתערוכה מיוחדת של אומנות מנוונת ואנטי-לאומית. זה מה שקרה במקומות אחרים.

אנחנו לא רוצים, אסור לנו להגיע, אסור לנו להידרדר לימים הקשים והאיומים האלה. ושוב, הדברים האלה תמיד נעשים בחסות של מילים נהדרות, תמיד בחסות של פטריוטיזם מנופף בדגלים, והסכנות כבר ברורות. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
כבוד היושב-ראש, אני רק חייבת לתקן משהו שכבר פורסם ב-Ynet. כתוב שלכאורה כאילו אין לי בעיה עם חתירה כנגד המדינה, אבל לא במימון המדינה. אז יש לי בעיה עם חתירה נגד המדינה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
- - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
יש לי בעיה עם חתירה נגד מדינת ישראל גם ברמה האישית, קל וחומר במימון המדינה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אז תיקנתי את הכותרת הזאת, אני מקווה שהכותרת גם תשתנה. תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
ש- Ynetיתקנו בהתאם. חבר הכנסת פרופ' יוסי יונה, לגופו של עניין שלוש דקות, בבקשה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
השרה מתנגדת לחתירה נגד המדינה על כל מופעיה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
כן, על כל מופעיה, גם במימון וגם לא במימון.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
גברתי השרה, אדוני היושב-ראש, אני רוצה לציין שלוש נקודות, שלוש הערות. האחת, אני בוודאי מצטרף לתביעה של כלל, אני מתאר לעצמי, חברות וחברי הכנסת שמשתתפים בדיון הזה ושל השרה עצמה, אני מתאר לעצמי, על הצורך בהגדלה מסיבית של תקציבי החינוך כדי שנעמוד בסטנדרטים של המדינות המתוקנות, שזה כמעט 1% מהתוצר הלאומי.

אני רוצה להמשיך ולומר הערה שנייה, אני רוצה לברך את השרה על הפעולה שהיא עושה בתחום הרב-תרבותי, וגם שמעתי כמה הערות קצת לגלגניות, ואני חושב שזה לא במקום. אני, כמי שמומחה בתחום הזה של רב-תרבותיות, אני עוסק במיוחד בזה גם בתחום של התיאטרון, להעיר את תשומת לבכם, קנדה שבחוקתה מוגדרת כמדינה רב-תרבותית, תומכת לפחות ב-30 בתי תיאטרון שונים של תרבויות שונות: טורקית, יהודית, הונגרית, סלובקית, לטביינית, מה שלא תרצו, בתמיכה של המדינה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, לא נכון. יש כאלה דברים? בכל זאת, יש לנו ממי ללמוד.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן. בתמיכה של המדינה ברב-תרבותיות בתחום של תיאטרון וכן גם בתחום של מוזיקה - - -
אילן גילאון (מרצ)
היא תתחיל למחוק דברים, אל תיתן לה רעיונות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
וגם בתחום של מוזיקה. ובארץ, אני חייב לומר שכן, ישנו עוול היסטורי ביחס למורשות תרבותיות מסוימות, וכאשר השרה מודיעה שהיא מתכוונת להתמודד למול התופעה הזאת, אני בהחלט מעניק לה את תמיכתי הרבה. ובואו נזכיר את הדוגמה הזאת, נניח, של התזמורת הפילהרמונית למול האנדלוסית, ששם קיימת הקצאה כל כך בלתי צודקת במשאבים של המדינה, ואם תפעלי כדי לתקן את הדברים הללו, אז בהחלט - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
שבוע הבא זה כבר יוצא להערות הציבור.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני שמח על כך ומברך על כך. גם בתחום של התיאטרון אני רוצה להעיר הערה. אני לא בדיוק חושב שהמטרה היחידה היא להביא את בתי התיאטראות המרכזיים לפריפריה על כל צוותם, שזה גם צוותם וצוות השחקנים שלהם. צריך לעודד יצירה מקומית.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
יפה. על זה אני מדברת, זה מה שאני עושה.
היו"ר יעקב מרגי
וזה לא סותר.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
זה לא סותר. אנחנו מכירים גם המון פעמים את המונופול של בתי התיאטראות הגדולים על הפריפריה באופן שבו הם משווקים את ההצגות שלהם.
היו"ר יעקב מרגי
הם גם אבן שואבת. לוקחים להם את השחקנים אחרי מחזה אחד או שניים כבר.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
ברשותך, רק דוגמה אחת. המון פעמים יש את התופעה הזאת שאם הפריפריה רוצה הצגות של הקאמרי או של הבימה, הרי מחייבים אותם גם לקחת הצגות שהן הצגות משנה שלהם, ובמידה שהם לא ייקחו את הצגות המשנה, הם לא יקבלו גם את ההצגות המרכזיות. ולכן, אני בהחלט קורא לעידוד היצירה המקומית בפריפריה.

באשר לשאלה הזאת של החוקיות ולא חוקיות. אני רוצה כאן להעיר הערה, וקחי אותה לתשומת לבך, גברתי השרה, ראי, קיימים חוקים במדינה, אבל אני הייתי רוצה לראות מצב שבו יש איזשהו מתח, אם תרצי, מתח מבני בינך לבין שרים אחרים. שרת התרבות היא השרה שצריכה למתוח את האפשר עד כמה שניתן. לא להצר. התפקיד של להצר את המרחב הוא תפקיד, הייתי אומר, של חלקים אחרים בממשלה או של חלקים אחרים בציבור. את צריכה להיות, התפקיד שלך, סליחה, אני מקווה שלא אשמע פטרוני, את זו שדווקא צריכה להיות מרחיבה את האפשרויות, ומתנגשת עם אלה שרוצים להצר את האפשרויות. חיים ילין, חברי, היה כאן, ודיבר על המושג הזה של קולטורה.
היו"ר יעקב מרגי
לסיכום, יוסי.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן, אני מסכם. בעצם, אחת מהפעמים הראשונות שהשתמשו במושג הזה במשמעות שאנחנו מקבלים אותו זה היה אצל קיקרו במאה הראשונה לפני הספירה, והוא דיבר על המושג של cultura animi, שבעצם מה שהוא התכוון בכך, זה אם תרצו, טיפוח הנפש הפילוסופית של האדם. ובטיפוח הנפש הפילוסופית של האדם במכלול התרבויות שהוא נחשף אליהן, הרי אחד מהדברים המאוד מרכזיים, גברתי השרה, זאת העמדה הביקורתית שיש לאדם על הסביבה שלו. משעה שהתרבות היא קונצנזואלית, היא לא עושה את תפקידה. התרבות בהגדרתה צריכה להיות, ככל שהיא נעלית יותר - -
היו"ר יעקב מרגי
נושמת, יוצרת, בועטת.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
- - צריכה להיות נושמת, בועטת, שבה האדם יכול להיחשף לדברים שקוראים תיגר על המציאות הקיימת. עד כמה אנחנו הולכים בקריאת התיגר, זאת באמת שאלה, ואני לא בא ואומר שהכול מותר בהקשר הזה. אבל, שוב, אני חוזר להערה שלי, גברתי השרה, כשרת תרבות, אני חושב שהמקום שלך זה דווקא לשחרר יותר, ולתת יותר אפשרויות של ביקורת מאשר לצמצם.
היו"ר יעקב מרגי
להרחיב. אני מאוד מודה לך על הדברים. תודה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אין לי בעיה עם ביקורת.
היו"ר יעקב מרגי
חברת הכנסת ד"ר ענת ברקו, בבקשה.
ענת ברקו (הליכוד)
לא אתחבר אליך דרך סארטר וכו', וניתן כאן עוד איזו הרצאה מלומדת, אבל מה שאני רוצה - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
למה? למה? כדאי להעלות את הרמה בדיון.
היו"ר יעקב מרגי
בשלוש דקות שלך את רשאית לעשות מה שאת רוצה.
ענת ברקו (הליכוד)
קודם כול אני רוצה לברך על החיבור לפריפריה, ועל כך ששיטת המצ'ינג נקטעת פה ומאפשרת באמת לציבורים רבים שבגלל השיטה הזאת נפגעו בהרבה מאוד מישורים – ואנחנו רואים את זה לא רק בנושא של תרבות, אלא בהרבה מאוד נושאים אחרים, וזה עולה ועולה בכל ביקור שאני עושה בפריפריה. לכן, זה דבר מבורך.

תרבות בתוך מדינה אין פירושה פאודה, אין פירושה שאנחנו באופן אישי נממן לפעמים אפילו מופעים של – אני רואה את זה גם דרך החינוך למשל בגופים במזרח ירושלים, שמחנכים לטרור, מרעילים מוחות, יוצרים ניכור בין המדינה לבין האנשים, ונותנים את הכסות של תרבות ופלורליזם. בשם הפלורליזם ובשם התרבות צריך לאפשר תיאטראות בשפות שונות, צריך לשמר תרבויות עתיקות ומסורות שבאנו גם מהגולה, לדאוג לזה. אבל אין פירושה של תרבות ליצור הסתגרות ובדלנות, כן, בדלנות, וניכור, ועבודה נגד המדינה במישורים הכי הכי הכי בסיסיים. ואנחנו מדברים כרגע ביום השואה הבין-לאומי.

שרת התרבות היא לא איזה אוטומט, אחרת היו מניחים תקציב, כל שנה הוא היה עובר לשנה הבאה, וסלמאת, הכול בסדר.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
זה מה שקורה היום, אנחנו כספומט.
ענת ברקו (הליכוד)
אז לא. אני חושבת שהקטע של מדיניות זה בדיוק תפקידו של שר, והקטע של מדינה דמוקרטית ושל נבחרי הציבור הוא להתוות מדיניות. זה דבר שהוא מאוד מאוד חשוב.
היו"ר יעקב מרגי
ולסיכום.
ענת ברקו (הליכוד)
והדבר הנוסף שאני רוצה לומר, שאני רואה בדרך שמוצגת, כמובן שאין כאן סתימת פיות, ויש כאן חופש דעה, והוא חופש דעה לכולם. אבל לפעמים אנחנו צריכים לחשוב, כשעושים סדר עדיפויות, לאן ילכו התקציבים ואל מה אנחנו רוצים לחשוף את הילדים, ואיך אנחנו רוצים לגדל אותם, ואיזה אופקים אנחנו רוצים לפתוח בפניהם, ואיזה רפרטואר של התנהגויות שנובעות מהצרכנות התרבותית שלהם. יש כאן גישה שמאפשרת לקהלים אחרים שלא היו נגישים לתרבות עד היום, וגם בזה שכן – אני חושבת שגם את התיאטראות שבאמת מגדלי השן מתל-אביב, כמו המהפך שהיה בבאר-שבע כשאוניברסיטת בן-גוריון נוסדה בבאר-שבע - - -
היו"ר יעקב מרגי
ענת, לסיים.
ענת ברקו (הליכוד)
ניקח גם את הקהלים הללו, וגם נביא אותם, ואולי גם הניכור הזה שלפעמים בתחושה של איזושהי התנשאות או איזושהי תחושה של ריחוק מסוים, זה גם משהו שיגיע לתרבות הישראלית גם במובן הזה. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת ישראל אייכלר, לאחר מכן – זוהיר בהלול.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, כבוד השרה, אני מאוד מברך על הדברים ששמענו פה, על הצדק התרבותי וצדק חברתי. אני חושב שבארבע המילים האלה אפשר להכליל את כל הרעיון ואת כל המאבק ואת כל התארים שזכית להם: מוסוליני, ז'דנוב, מקארתיזם, וכל הדברים האלה, לא יאומן כי יסופר. הייתי חבר במועצת התרבות של מדינת ישראל במשרד התרבות במשך שנתיים, וראיתי שהם אף פעם לא דיברו על מקארתיזם.
היו"ר יעקב מרגי
בר-מינן, איך זה קרה?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
איך זה קרה? אם היושב-ראש שאל, אני אענה. זכינו לאחר אלפיים שנות גלות שהיה שר ערבי, שר תרבות בשם מג'אדלה, והוא הבין שגם לחרדי מותר לשבת במועצת התרבות, ולכן, ישבתי במועצת התרבות. וראיתי שם שהם אף פעם לא דיברו שצריך להוציא את אלה או את אלה.
היו"ר יעקב מרגי
הוא חיזק את הדעה: אל תדון אדם עד שתגיע למקומו, רק מיעוט יכול להרגיש מה שמרגישים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כשישבתי שם ראיתי שאף פעם לא אמרו לא ניתן לחרדים, לא ניתן לאנדלוסי, לא ניתן לאחרים, לא הייתה מילה כזאת. רק תפרו במשך שנים קריטריונים בדיוק לפי צרכי המיליה הקטן של כמה עשרות יוצרים וכמה מוסדות בודדים, שהדבר הכולל שלהם זאת תרבות תל-אביבית. הם לא עשו שום דבר רע לאחרים.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
זאת אליטה שדאגה לעצמה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כשהשרה אומרת שקול קורא צריך מומחה בשביל למלא אותו, זה לא סתם נעשה, זה נעשה כדי לנתב את כל מערכת התקציבים אל אותם מוסדות וארגונים שהם רצו ביקרם. כל השאר, שיעמדו בתור. לא היה שום ז'דנוביזם, לא היה מקארתיזם. וכשמדברים על תרבות ותרבות, ואומרים לנו פה שקולטורה שייכת לאנושות ולא ללאומיות ולא לדת, סליחה, עצם קיומה של מדינה יהודית זה לא משהו כלל אוניברסלי, ולעם היהודי יש תרבות. ואם השאלה היא מהי תרבות, הדבר הראשון שצריך להיות ברור שהיא צריכה להיות תרבות יהודית, והיא לא מצאה את מקומה במשרד התרבות במשך שנים רבות. ולכן, אני מברך על הגישה של השרה. אומנם, יש חברי כנסת שצריכים את הכותרות ולעשות ממנה - - -
היו"ר יעקב מרגי
ולסיום.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אחרי דקה אתה אומר לי לסיום?
היו"ר יעקב מרגי
אתה כבר בשלוש דקות.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כן? אז אם כך, אדוני היושב-ראש, אני רוצה לברך את השרה על העניין הזה שתקציבי התרבות יגיעו גם לפריפריות חברתיות, וגם לפריפריות גיאוגרפיות, ושבאמת הקול קורא יהיה פשוט ושוויוני וראוי, ואני יכול רק לברך אותך על כך. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת זוהיר בהלול, אחריו – חברת הכנסת מירב בן ארי.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני ממש בגילוי לב חייב לומר שמדובר בשרה שיכולה להרים הרים וגבעות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לעקור.
ענת ברקו (הליכוד)
לעקור.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
להרים.
היו"ר יעקב מרגי
תנו לו, תאמינו לי, האחרון אני חושב – המלצה - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לזוהיר בעברית, אל תעזרו.
היו"ר יעקב מרגי
האחרון שתעזרו לו בניסוחים זה זוהיר.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
זה ביטוי, סליחה.
ענת ברקו (הליכוד)
הוא הביישן של חברי הכנסת.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
וואלה, כן? הוא מוגדר ככזה?
היו"ר יעקב מרגי
לא, זה עניין, פשוט להקהות את החדות, אז אל תציעו. תנו לזוהיר.
ענת ברקו (הליכוד)
סתם, סתם, אני צוחקת.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
ד"ר ברקו לא מבינה שמותר למשורר מה שאסור לאחר.
ענת ברקו (הליכוד)
נכון. מבינה, סחתיין.
היו"ר יעקב מרגי
או לחורז. למשורר ולחורז.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
זכותך לשבש.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אז אני עומד על ענייני שאפשר להרים הרים, את צמד המילים הזה. ובאמת, אני מברך אותך ומאחל לך הצלחה. ובכל אופן, מכוח הידידות שנרקמה ביני לבינך בשל העובדה שאת בעצם חוברת אל המכאובים ואל החסכים שמהם סבלנו לא מעט שנים, אז מותר לי לומר כמה דברים.

אני רוצה שהחברים והחברות פה יעצמו עיניים ויראו בעיני רוחם באופן אבסטרקטי את יוסף אבו ורדה או מוחמד בכרי מאל-מידאן, נניח, והם בוחרים ביום העצמאות לפצוח בבכי או להשתטח על קבר הסב בכפר עקור, או שאני בוחר למשל להיות שחקן בערוב ימי מהכנסת ולהפוך לאחד מהשחקנים המלוהקים בתוך התיאטראות – אני מעדיף לומר תיאטרונים, לא תיאטראות – ולנפוח את נשמתי על קבר סבי.
היו"ר יעקב מרגי
אם תרצה את דעתי, מותר לו.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
והאם במקרה כזה בשל העיתוי והתזמון והסינכּרוניזציה או הסינכרוניזציה, איך שאתם בוחרים, אתם רואים אותי נופח את נשמתי באותו יום אומלל, וזה קורה ביום העצמאות. האם אני, כאשר אני נופח את נשמתי ונפרד מן העולם הזה, האם אני זכאי למימון המדינה או לא? האם אני נחשב לאיש שראוי לקבל או לא? אלה שאלות תם שאני שואל את עצמי, ולכן אני שואל וחובר גם לפרופ' יוסי יונה.

אני אומר לך, מירי רגב, בפרפרזה למדינת כל רגביה, תיאטרון צריך להיות חתרני, מה לעשות. אני לא מצטט עכשיו את האושיות ואת הטייקונים האלה שחבר אליהם יוסי יונה, אבל אני אומר לך, תיאטרון שאיננו חתרני הוא תיאטרון שאיננו לרוחי. תרבות שאיננה קנטרנית היא תרבות שאיננה לרוחי, ואומנות שאיננה מתירנית לא מעניינת אותי. ולכן, אני אומר, מי קבע את הקריטריונים האלה? מי יקבע את הקריטריונים האלה?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
החוק.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
מי שם את האנשים של מירי רגב, השרה שתרים הרים ותזיז גבעות, מי בעצם יכול לתחום את התחומים והגבולות האלה? תיאטרון לעזאזל ולכל הרוחות הוא תיאטרון שכופר במוסכמות, הוא כופר באקסיומות, הוא בעצם מזעזע את אמות הספים. תיאטרון נועד כדי להפעיל את הקוגניציה, כדי להתחרות באינטלקט, כדי להתחרות - - -
היו"ר יעקב מרגי
זוהיר, אני נהנה, אבל תתחיל לסכם.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
מה, עברו שלוש דקות? אני בשיא הלהט שלי.
היו"ר יעקב מרגי
אתן לך עוד חצי דקה. אתה יודע, כשנהנים הזמן עובר מהר.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
מה שאני מבקש ממך, גברתי מירי רגב, האם אני יכול להישיר מבט? האם אני יכול לבקש מהיועצת המלומדה שתאפשר לי - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
היא פשוט מעדכנת אותי בכמה דברים שכדאי שאדע.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
- - את מגע העיניים הלוהט והחמדן הזה - -
היו"ר יעקב מרגי
אין עליך, אין עליך.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
- - ולומר לך, אנא, יש לך ים בלתי נדלה של מרץ – לא מרצ שלכם חבר'ה, לא זה, אל תתעורר.
היו"ר יעקב מרגי
הבהרתך התקבלה בחום כאן.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
יש לך כמויות בלתי נדלות של רצונות טובים, ואת באמת תעשי את המהפכה, אני מבטיח לך, כי אני מכיר את נבכי נפשך. תעזבי את השטויות האלה, תני לתיאטרון לנשום את נשמתו, לבעוט את בעיטתו, ותני לאנשים לחיות באומנות ללא איומים, וכך ייטב גם לך וגם לנו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. זוהיר, רק לעצמי אני שואל, לו יצויר שהיא לא הייתה מצטטת את אותן נקודות מחוק יסודות התקציב, תוכניותיה האחרות מקובלת עליך? אני נוטה להבין - - -
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
הרב מרגי.
היו"ר יעקב מרגי
לא רבתי עם אף אחד.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
כל מה שמגיע מקדקודך הקודח מקובל עלי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה, ידידי. חברת הכנסת מירב בן ארי, בבקשה, ולאחר מכן – באסל גטאס יצא, אז לא יהיה, סתיו שפיר לאחר מכן.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אז אני אחרון משום שיצאתי קצת?
היו"ר יעקב מרגי
אשלב אותך. מירב בן ארי, בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה, אדוני היושב-ראש, וגברתי השרה, אני רק חייבת להתייחס, חבל שהוא הלך כי העניין הזה שאמרו שתיאטרון צריך להיות חתרני וצריך להיות מרדני, אין בעיה, כולם מסכימים, אבל שאלה למה הוא צריך לחתור תחת היסודות של מדינת ישראל.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אבל זאת פרשנות.
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה פרשנות?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
זאת פרשנות, אני יכול לפרש.
מירב בן ארי (כולנו)
סליחה, חבר הכנסת גנאים, אם יש תיאטרון שחותר תחת היסודות של מדינת ישראל, למה אני צריכה לממן מכיסי, לצורך העניין, כאזרחית, עזוב חברת כנסת, תיאטרון - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
עד עכשיו השרה לשעבר - - -
היו"ר יעקב מרגי
מסעוד גנאים, תן לה לדבר, אל תפריע לה.
מירב בן ארי (כולנו)
סליחה, מר גנאים, אני לא מרגישה טוב היום, אז קשה לי.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לא אני לא מפריע לה, אני מחדד את - - -
היו"ר יעקב מרגי
תחוס עליה, היא לא מרגישה טוב, היא אומרת לך.
מירב בן ארי (כולנו)
אל תחדד. תאמין לי, אני יודעת לדבר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
העניין הזה שאתה חותר תחת יסודות מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית, ולא משנה כמה נמשיך להגיד את זה, אנחנו לא צריכים לממן את זה, לא האזרחים ולא אף אחד אחר. וחבל שזוהיר הלך, כי הוא אמר, תיאטרון צריך להיות חתרני. אני הולכת לתיאטרון, תיאטרון הוא חתרני, ויש הרבה סוגים של חתירה, וזה לא צריך להיות תחת המדינה. זה לעניין הזה.

עכשיו אני רוצה לשאול, גברתי השרה, דיברת על הדירוג של 6-1. עיר כמו ירושלים שמדורגת בדירוג הלמ"ס שתיים, כי יש לה משיכה יותר, כמו שאנחנו נוטים - - -
גלית והבה שאשו
דירוג ארבע.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
ירושלים היא ארבע.
מירב בן ארי (כולנו)
אה, סליחה, ארבע. אז השאלה, נגיד, גם בעיר כמו ירושלים שיש לה כמובן את השכונות החלשות, האם גם פה המדינה צריכה לתת 100% מימון לתיאטרון, רק שאלה בשבילך, כי מעניין אותי. אני יכולה להגיד לך שבתור תל-אביבית, למרות שהרבה כאן דיברו על התרבות התל-אביבית, כמובן שיש לתל-אביב דירוג שמונה, דירוג גבוה.
היו"ר יעקב מרגי
אבל יש שכונות.
מירב בן ארי (כולנו)
בדיוק. מצד שני, יש שכונות – את מבינה - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אתייחס לזה. דרך אגב, לכן, גם תל-אביב – למרות שיש לה למ"ס גבוה, בשכונות – לדוגמה, שכונת דרום תל-אביב תקבל את כול היוזמות ואת כל הפרויקטים בלי מצ'ינג.
היו"ר יעקב מרגי
נתנה לך תשובה.
מירב בן ארי (כולנו)
מעולה, נכון, כמו דוהל בשכונת התקווה, אין לו את אותו מימון כמו שיש ברמת - - -
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, מירב, לסיים.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
קלעתי לדעת גדולות.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה. ואני רוצה להגיד עוד משהו אחד אחרון, כי התייחסת לעניין של הכספומט. יש כאן איזשהו עניין במדינה, ששרים, כמו בנט, כמו כחלון, כמו מירי רגב, הם סוג של נותנים כספים למי שפונה, וכשבא שר ואומר: לא, יש לי את המדיניות שלי, בשביל זה אני שר, אז אומרים לו: לא, לא, לא, אתה לא יכול לעשות כאן שינויים. ואני רואה את זה גם עם כחלון, אנחנו רואים את זה עכשיו גם עם בנט. ולדעתי, צריך להפנים שזה שמגיע שר, יש לו מדיניות, אפשר להסכים אתו, אפשר לא להסכים אתו, אבל זאת המדיניות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. לסיים.
מירב בן ארי (כולנו)
ודבר אחרון. אל תדאג, אני מסיימת, היו לי ארבע נקודות קצרות, אני לא מאריכה. אני רוצה להגיד משהו שאני כן אומרת על התיאטראות בתל-אביב, ודיברתי על זה גם הרבה עם צוות שלך. יש הרבה חבר'ה בתיאטראות הגדולים בתל-אביב, שנחשבים לתרבות תל-אביבית, אבל תכל'ס הם אלה שהולכים לקריית-מוצקין ולדימונה ולהרבה ערים בפריפריה, מתוך מקום שאותו אדם שגר בדימונה או בבאר-שבע בא לו לראות דווקא את יהורם גאון, בא לו לראות את גילה אלמגור.

ואני גם מכירה קצת את העולם של החבר'ה, את יודעת, דיברנו על זה, על שחקנים שבאמת אומנם גרים בתל-אביב, אבל נוסעים כל שבוע – ראינו את זה השבוע אפילו עם אדוני שר האוצר שיהורם גאון עשה את ההצגה במוצקין, אבל אנחנו רואים את זה כל הזמן - דווקא הרבה פעמים לפריפריה, למרות שהם לא פריפריה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, מירב.
מירב בן ארי (כולנו)
רגע, רק תן לי לסיים. דווקא לפריפריה חשוב שתיאטרון כמו בית-לסין או הקאמרי הם אלה שיבואו עם השחקנים שלהם לפריפריה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
הם מקבלים על הרצות כאלה זה גם תמרוץ, אבל יש לנו גם תמרוץ הפוך שתיכף אדבר על זה.
היו"ר יעקב מרגי
חברת הכנסת סתיו שפיר, ולאחר מכן – מסעוד גנאים. הגעת – אם אתה רוצה לדבר, רמת הדיוק, תוכל לבדוק זאת במצלמה האינטרנטית – אחריה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני סומך עליך.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אין לי בעיה להמתין עם תורי ולתת לאלעזר לדבר.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אני מנהל את הדיון, למרות האמפטיה והסימפטיה שלי לאלעזר.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אז רק לפני דברי סתיו שפיר, משום שהיא כבר הודיעה בתקשורת מה היא אמרה בוועדת החינוך בלי שהיא הייתה פה אפילו פעם אחת.
היו"ר יעקב מרגי
תני לה לומר, אנחנו לא שמענו.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, אבל היא אמרה בתקשורת, אז אני כבר קראתי בתקשורת את מה שאמרת.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, השרה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אז קצת קצת קצת יותר מקצועיות - להיות בסקירה, לשמוע את הסקירה, ואז להגיב.
היו"ר יעקב מרגי
בואי נשמע, אולי יש לה - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
להוציא הודעה לתקשורת, היא עוד לא אמרה מילה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מירי - - -
היו"ר יעקב מרגי
השרה, מותר לה, מותר לה, תודה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
והיא לא הייתה פה הדיון.
היו"ר יעקב מרגי
מותר לה, תודה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
זה בסדר, הכול מותר לעשות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני צריכה לקבל שיעור ממירי רגב.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
העיקר שאתה בצד הנכון של המפה.
היו"ר יעקב מרגי
חברת הכנסת סתיו שפיר.
מירב בן ארי (כולנו)
זאת אומנות.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אף אחד לא מפריע. סתיו שפיר, בבקשה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
שמעתי את הדיון הזה, ואני רואה את הצהרותייך חוזרות ונשנות בתקשורת, ושאלה אחת יש לי. ממה הפחד הגדול? למה נראה ששרי הממשלה, בין היתר את, ושר החינוך נפתלי בנט, עורכים ממש תחרות על מי יותר מפחד מאזרחי ישראל? מה הפחד הגדול שאזרחי ישראל – סליחה, אשמח להקשבתך – אני שואלת אותך שאלה רצינית, שאלה שצריכה להיות פה על השולחן. מה הפחד הגדול שאזרחי ישראל יביעו ביקורת, ישאלו שאלות, יערערו על מה שקורה, יערערו על המציאות, יבקרו את פעילות הממשלה? ממה כל כך לפחד?

יש הפרדה ברורה. כשמדובר בתקצוב של מוסדות תרבות המדינה מתקצבת מאחר שתרבות – בואי נהיה כנות, לא מדובר בעסק הכי רווחי שיש בעולם, וכדי שתתקיים פה תרבות וכדי שיהיה פה חופש יצירה וחופש ביטוי המדינה מתקצבת את אותם מוסדות. יש הפרדה מאוד מאוד ברורה שמונעת מהמדינה להיכנס לתוך התכנים שמייצרים באותם מוסדות התרבות על מנת לאפשר להם לעשות יצירה בלי פחד ובלי חשש, בלי איום של סגירה וחרב שמונפת כל הזמן מעל ראשם. זאת המשמעות של תקצוב של אותם מוסדות תרבות. וההתערבות הזאת שלך, ההתערבות הבלתי פוסקת בתכנים, ההפחדה הבלתי פוסקת של אומנים היא זאת שמחריבה את התרבות.

ואגיד לך גם משהו אחר. הדבר הזה, מה שאת עושה זאת חתירה תחת יסודותיה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית, וזה משום שהדת היהודית והתרבות היהודית הייתה תמיד תרבות - - -
היו"ר יעקב מרגי
סתיו, ראית את החוק?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
סליחה.
היו"ר יעקב מרגי
ראית את החוק?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
עזוב, נו, חבל, חבל.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הייתה תמיד תרבות ודת שלא פחדה משינוי - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
הם לא יודעים על מה מדובר. בושה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
- - ושלא פחדה מלמידה, והיהודים תמיד היו עם שלא חשש מלבקר ולחשוב ולתהות וללמוד לאורך כל אלפי שנות קיומו.
היו"ר יעקב מרגי
לסיום.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
והדמוקרטיה, כל משמעותה היא שאנחנו עם חופשי בארצנו, שאנחנו יכולים לבקר, ואנחנו יכולים להתפתח, ואנחנו יכולים לשאול שאלות, ושכל זה בסדר, ולעשות את כל זה בלי פחד. מה שאת עושה זה לערער תחת היסודות האלה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
והדבר הזה, גם לטענתך, צריך להיות אסור על-פי החוק. תפסיקי את ההתערבות הפחדנית הזאת, אין לה שום מקום, ואין בזה שום טעם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
כשתהיי מקצועית ותדעי על מה את מדברת אני אענה לך. אני אענה אחר כך באופן כללי.
היו"ר יעקב מרגי
השרה תשיב בסוף. חבר הכנסת מסעוד גנאים.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
חוסר הבנה כזה של החוק.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אל תדברי על מקצועיות - - -
היו"ר יעקב מרגי
חברת הכנסת סתיו שפיר, לא, אין קריאות ביניים, דיברת.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אולי גם – סליחה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, סתיו לא.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
שאלה אחרונה. האם מוסדות שיקראו לעצמם על שם מירי רגב יקבלו תוספת תקציב?
היו"ר יעקב מרגי
את קראת את החוק?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
זה, אגב, רעיון לא רע.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
במסגרת המדיניות.
היו"ר יעקב מרגי
קראת את החוק?
מירב בן ארי (כולנו)
קראת את החוק? קראת? ראית על מה הוא מדבר?
היו"ר יעקב מרגי
לא, מירב.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אצל היועץ המשפטי זה מאושר. לא רע, לא רע.
מירב בן ארי (כולנו)
החוק הזה כבר קיים, ואתה לא יכול לבוא, לטחון כאן דברים בלי לדעת בכלל את החוק.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מסעוד גנאים, בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני היושב-ראש. תחילה, אתחיל בזה, אין ספק שהתקציב של משרד התרבות הוא לא רק נמוך, הוא מביש ומבייש. אני מברך על זה, אם השרה באמת עושה למען, למשל, ביטול המצ'ינג ולתמוך בתרבות בפריפריה, כל מה שהיא עושה כדי לסדר את ענייני התרבות, אני מברך על זה.

אבל מה הבעיה? הבעיה שהשרה מירי רגב כן עושה למען חיזוק גוף התרבות, אבל היא חונקת את הרוח שלה. הרוח שלה זה החופש, חופש היצירה. וגם זה מנוגד לחזון שהצגתם היום. כאילו שהראשון הוא שלטון החוק או לפי החוק, אחריו זה החופש, זה פלורליזם, זה מגוון תרבותי וחברתי שצריך לבוא לידי ביטוי ביצירה התרבותית. אבל בשם שלטון החוק את רודפת את אלה שיש להם דעה אחרת, למשל, בתיאטרון אל-מידאן, למשל, ההצגות שאת מבטלת.
מירב בן ארי (כולנו)
מה, מה זה דעה אחרת?
היו"ר יעקב מרגי
אל תפריעי לו, מירב.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני גם לא קראתי את החוק.
מירב בן ארי (כולנו)
סליחה, הוא הפריע לי כל הזמן.
היו"ר יעקב מרגי
לכן אני לא רוצה שתחזירי לו אותו דבר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לא הפרעתי.
מירב בן ארי (כולנו)
ותיאטרון אל-מידאן, עם כל הכבוד, למה צריך לממן?
היו"ר יעקב מרגי
מירב, אין צורך להפריע. בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
למה צריך לממן? למה אני צריכה לתת לזה?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אפילו אם תיאטרון אל-מידאן וכל תיאטרון אחר שמציג הצגות, יצירות תרבותיות אחרות שלא לרוחה, לא של השרה - -
מירב בן ארי (כולנו)
מה קשור רוחה של השרה?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
- - ולא לרוחך, זה לא אומר שהמדינה לא מממנת אותו. אם היא אומרת שהיא מדינה דמוקרטית באמת, ושהיא באמת מעודדת את הפלורליזם ואת חופש הביטוי. אני מקווה, גם לא קראתי את החוק, שמעתי את ההצהרות של השרה - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לפחות הראשון שאומר שהוא לא קרא את החוק.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני מקווה שהשרה תחזור בה. בסדר, אני אומר.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
הראשון שמדבר לעניין. תקרא את החוק ואז תחזור לדבר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני אומר מה לא צריך להיות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. לסיכום.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אין תרבות בלי חופש ביטוי, בלי חופש יצירה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת אלעזר שטרן, ולאחר מכן – חבר הכנסת אילן גילאון.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני מתפלא למה צריך את החוק הזה. זה היום יום השואה הבין-לאומי. ביום ראשון השרה רגב התנגדה לתקצוב מוסדות בוועדת שרים, ככה נאמר לי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אני לא הייתי בוועדה, אבל זה בסדר, התנגדתי. כנראה רגבית אחרת הייתה שם והצביעה במקומי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני יודע ששלחת. תיכף נדבר על זה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא הייתי בוועדה, מה לעשות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בבקשה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
התנגדה לחוק, כשלא הייתי שם. אבל כנראה שמותר לשקר.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אלעזר. השרה, תני לו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
נאמר לי שמשרד התרבות - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
מותר לשקר בוועדה? לא, לא, הוא צריך לחזור - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני יכול לדבר בלי - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, השרה לא הייתה שם.
היו"ר יעקב מרגי
השרה, תודה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תגידי, את חושבת שאת בהתנתקות עכשיו? מה ההתלהבות הזאת?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, אני חושבת שאתה אולי שם.
היו"ר יעקב מרגי
השרה. בבקשה, אלעזר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תיכף נדבר על זה.
היו"ר יעקב מרגי
אלעזר, דבר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
השרה רגב ומשרד התרבות, נאמר לי שהתנגד להעביר בחוק, לתת אפשרות למוסדות שעוסקים בהנחלת השואה אפשרות לתקצוב בקריטריונים שהגשנו תחת ועדה. ולא שהיא תוכל להגיד: אני, אני, אני, אני, אני, אלא שתהיה ועדה מסודרת שתתעסק בדברים. ההצעה הזאת נפלה דווקא בשבוע של יום השואה הבין-לאומי בוועדת שרים.

עכשיו אני צריך להגיד למה יצאתי פה. אני את האני, אני, אני הזה מכיר מההתנתקות, ראיתי את ההתלהבות שלה בהתנתקות. כשאנחנו פינינו אנשים מהבתים בכאב, היא חגגה יותר משהיא חגגה במלחמת לבנון השנייה בהקשרים האלה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אתה איש חצוף, אתה בזוי, חצוף.
היו"ר יעקב מרגי
אלעזר, אלעזר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
ראש אכ"א של הצבא הזוי, בזוי, תתעסק לעניין, תתבייש לך.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תיכף אני אגיב. הכול מצולם.
היו"ר יעקב מרגי
אלעזר, אתה לא יכול להטיח דברים שלא מן העניין - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
פשוט חוצפן.
היו"ר יעקב מרגי
- - ושיישארו בלי תגובה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
שתגיב, אין לי בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
אז אל תשאל.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, אני לא אגיב. לא אגיב, הוא לא שווה את התגובה.
היו"ר יעקב מרגי
אל תשאל אם אתה יכול לדבר או לא. גמרת דקה וחצי מדברייך, דבר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא גמרתי. יש לי עוד דקה וחצי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
שיצא לתקשורת ויגיד את מה שהוא רוצה להגיד בתקשורת.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא רוצה שתצהל, לכן דבר לעניין.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
נכון.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
חצוף כזה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מה שאני אומר, שבאמת, אני מסתובב פה בהרבה ועדות בכנסת, עוד לא שמעתי אף שר שמציג רשימת תיקונים כתיקונים שלו, עוד לא שמעתי אף שר שמבטל את אנשי משרדו.
היו"ר יעקב מרגי
אראה לך - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
סליחה.
היו"ר יעקב מרגי
מותר לי להפריע לך. אתה רוצה שאחזיר עכשיו את הגלגל של הסרט אחורה, כמה יהירות הייתה במהלך הקדנציה האחרונה כשהקודמת - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
כן.
היו"ר יעקב מרגי
ואנחנו ואני, ואני, ואני.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא שמעתי.
מירב בן ארי (כולנו)
הוא לא זוכר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה יודע שאני לא שמעתי.
היו"ר יעקב מרגי
שאלתי. אתה לא חייב לענות לי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אמרתי שאני לא שמעתי אף פעם.
היו"ר יעקב מרגי
אז אני שמעתי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אז אני לא. דיברתי עלי. אבל אני רוצה להגיד יותר מזה בתוך הסיפור הזה. יש אנשי משרד, יש מנהלים, ראשי אגפים שעובדים משהו. אז מצד אחד הכול תיקוני רגב - - -
היו"ר יעקב מרגי
באת באיחור, היא פרגנה להם בתחילה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
עזוב, נו, למה להגיד את האמת?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תן לי, אני אגיד לך, אני שמעתי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
עזוב, תן לו, שלא ידע את האמת, אחר כך יראו תמונה שאני מפרגנת לאנשי לשכתי, והוא לא כאן. הרי הוא לא מחובר למציאות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בבקשה, אלעזר, תסכם.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מותר לדבר ככה כאילו?
היו"ר יעקב מרגי
מותר. דבר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
גם אני יכול לדבר עליה אישית ככה?
היו"ר יעקב מרגי
יש לך בשלוש דקות.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
הדברים שלו זהו. תראה, אז עוד פעם אני חושב שהיהירות הזאת והאני, אני, אני שעשתה נזק לצה"ל במלחמת לבנון השנייה כשהתנהגות תקשורתית-פוליטית - - -
היו"ר יעקב מרגי
תזמין הצעה לסדר בוועדת החוץ והביטחון.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
עכשיו אתה רוצה לדבר אתי רגע? תן, אני אגיד לך.
היו"ר יעקב מרגי
אני מייעץ לך.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
והאני, אני, אני הזה שהוא קו ישר שהולך בין ההתנתקות, כמו שהיא דיבררה את צה"ל שם, היא שכחה רק לאן היא תלך אחר כך, כמו שהיא המשיכה במלחמת לבנון השנייה, שהיא הכניסה אנשים, העיקר שתוכל להגיד אני ויראו אותה בתקשורת, אותו דבר כאן. החוקים האלה של יהודית-דמוקרטית, אנחנו תומכים במוסדות חרדים, ואני חושב שצריך לתת בישיבות, ולא בודקים אם הם מניפים את הדגל.
היו"ר יעקב מרגי
אלה שלא נאמנים לא מתוקצבים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
ולא בודקים, סליחה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה עושה הכללה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אלה שלא מניפים דגל, אמרתי לך.
היו"ר יעקב מרגי
מותר לי להפריד כדי לתקן.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
עלא כיפאק. לא תומכים בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.
היו"ר יעקב מרגי
אלה לא מתוקצבים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אף שר לא ביקש לעצמו את הזכות שהוא יחליט איזה ישיבה נתמכת על-ידו ואיזה לא.
היו"ר יעקב מרגי
החליטו, החליטו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
יש חוקים. לא השר.
היו"ר יעקב מרגי
השר ממפלגתך החליט שישיבה שלא תלמד ליבה – לא דגל, בר-מינן, ולא יום הזיכרון ולא העצמאות ולא נכבה – לא תתוקצב.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אבל הוא לא רצה - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש גבול - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אבל, סליחה, סליחה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
צבוע, קנאי, איש קטן.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אבל יש דברים - מי עושה את זה? האם עושה את זה החוק או עושה את זה שר? מי שופט את הדברים האלה?
מירב בן ארי (כולנו)
סליחה, מה זה, השר - - -
קריאות
- - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
החוק עושה את זה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
דרך אגב, בית-המשפט העליון - - -
היו"ר יעקב מרגי
עומדת הזכות לשרה להשתמש בסעיפים שמופיעים בחוק.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל זאת מדיניות.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, מירב, את מפריעה לי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תן לי להגיד לך משהו.
היו"ר יעקב מרגי
אני עונה לך. דקה ממני נתתי לך. אני פה, רבותי, אני אומר לכם, יש פה אנשים שפיתחו רדיופוביה על דברים שלא היו ולא נבראו.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
וואו, עוד מונח לשטרן. מסכן, נפל לו חוק אחד, חוק שני.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לכם, תקשיבו, לא באתי לסנגר על השרה, באתי ללמוד היום, בשונה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - - עליה, נו.
היו"ר יעקב מרגי
השרה לקחה את חוק יסודות התקציב, קראה ממנו ארבעה או חמישה סעיפים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מתיקון של מיכאל בן ארי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אבל הוא קיים. החוק קיים. פשוט, אתם מבינים מה היה לנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, ארבעה או חמישה סעיפים מחוק יסודות התקציב, היא לא ממציאה דבר חדש. היה לך. ישבת בקואליציה שהייתה לך שרת משפטים - לעקור, למחוק את זכר תיקון בן ארי. היא משתמשת בחוק קיים. רק לדייק לטובת הפרוטוקול, אתה יודע, מילא יש לעג לאינטליגנציה, הפרוטוקול מתייסר, אתה יודע, הוא מתעקם, דברים פה נאמרים בלי שנקראו.

ואמרתי בתחילת הדיון, אני אומר לכם, חבל שלא הזמנתי את מר שמעוני העורך של הספר "גדר חיה", הייתי מבקש ממנו לקרוא שוב את דברי הלעג האומנותיים שלו לאלה שלא קראו את הספר והביעו דעה. בבקשה, אדוני.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מה שאני רוצה לומר, שגם הדוגמאות שנתת על מקצועות הליבה, אני מזכיר לך שבית-המשפט העליון דחה את העתירה הזאת. סליחה.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר. רק הזכרתי לך עובדות שהיו בעבר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא הזכרת כלום.
היו"ר יעקב מרגי
שאלת שאלה, הזכרתי לך.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אגיד למה לא הזכרת טוב. בגלל שאני דיברתי על יהודית ודמוקרטית, ולפחות במה שראיתי בעיניים, וכנראה שלא קראתי כמו כולם את החוק, כי אנחנו מחפשים את זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אף אחד לא קרא, אל תדאג, כי הוא עוד לא יצא החוצה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
נכון, אבל זה כאילו נעשה.
היו"ר יעקב מרגי
אבל מה לעשות, זאת מירי רגב.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תזכיר לי מה זה.
היו"ר יעקב מרגי
אז אפשר למלא חדשות מאתמול, מתעסקים בביצה שלא נולדה, והררי גבעות, ולגרום נזק.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מי מוליד את הביצה? מי מוליד אותה?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מי הוליד את זה? למה היא הודיעה לפני שיצא?
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה. היא סך הכול הודיעה שמחר תודיע בסקירה שהיא תיתן בוועדת החינוך התרבות והספורט - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ואז היא אומרת - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
למה היא הביאה את זה? תאמין לי, אתה חכם. אני מכיר אותך, אתה חכם.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
למה היא מודיעה לפני שזה יצא?
היו"ר יעקב מרגי
יאללה, קדימה. אדוני, תסכם.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
היא רצתה לקדם אותך?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, אנחנו יצרנו את הכותרות?
היו"ר יעקב מרגי
ברוך הבא, אדוני, חזרת? בבקשה, אדוני.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני מסתובב. היא משכה את הכותרות. זה בסדר יום לפני הדיון.
היו"ר יעקב מרגי
ואתם קפצתם קפיצת ראש לזה. בסדר, כל אחד והבחירה שלו. יש כאלה שקופצים קפיצת ראש לבריכה ריקה, בסדר. בבקשה, אדוני.
מירב בן ארי (כולנו)
יאללה, בואו נתקדם.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אמרתי רק דבר אחד, ובזה אני מסיים את דברי. כשהתרבות הזאת של זימון דיון בוועדת החינוך והודעה שהיא הולכת להגיד משהו, העיקר כדי שאנחנו כאילו נהנה מהכותרות, ואני עוד לא חיוויתי את דעתי על החוק.
היו"ר יעקב מרגי
אני רק מקנא במקצועיות שלה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
שנייה, אני יודע. אז אמרתי לך, אנחנו, צה"ל ומדינת ישראל, על מה שהיא עשתה, על ההתלהבות כמו פה באפליה הזאת כבר שילמנו מחירים.
היו"ר יעקב מרגי
שמענו זאת. תודה.
מירב בן ארי (כולנו)
שמענו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
המצביעים שלה לא זוכרים, אבל יזכרו לה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת אילן גילאון, בבקשה.
אילן גילאון (מרצ)
תודה רבה, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש לא להפריע לי כשאילן מדבר, כי אני שותה בצמא את החריזה שלו.
אילן גילאון (מרצ)
אני רוצה להתחיל בגילוי נאות, אם תרשה לי, אני דווקא אוהב את שרת התרבות, מירי, אני אוהב אותה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אני אתך, אני אתך.
מירב בן ארי (כולנו)
מירי, יש לך פה הצהרת אהבה.
אילן גילאון (מרצ)
עין, עין.
היו"ר יעקב מרגי
עין, הוא עשה לך גם תנועה שתראי בעין.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
הנה, זהו. קצת תחמושת להגיד כמה דברים מעניינים עוד מעט על האלוף במילואים שטרן. אי-אפשר, בכל זאת, שיהיו כאן כמה דברים מעניינים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה. עד עכשיו לא היה משעמם, תחסכו לנו את זה.
אילן גילאון (מרצ)
אבל יש לי יותר מתחושה, האמת, אני יודע שאת אוהבת להיות מאוד איכותית ואקסקלוסיבית, ואני אוהב אותה כי היא אותנטית, - - - והיא כנה, ואני אוהב אותה. ואני חושב שיש לה פוטנציאל אדיר, אבל את שוכחת כמה דברים, לדעתי. את שוכחת את התפקיד שאת נמצאת בתוכו. תראי, מירי, את כבר לא - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
- - - להיזהר מהמחמאות שלו.
אילן גילאון (מרצ)
השרה רגב, את כבר לא פעילה זוטרה בליכוד מהדרום, ואת לא דוברת המשרד, ויש לי יותר מתחושה, אגב, זה לא אקסקלוסיבי לגבייך, לגבי כל הממשלה שלך, שאתם לא מנהלים מדיניות, אתם מנסים כל הזמן לסמן שטח. אצלנו בשכונה הילדים קראו לזה: אני קובע כי זה הבית שלי, אני קובעת כי אני השרה. הרי כל התהליך הזה, כפי שאת הצגת אותו, מיותר לחלוטין, כי ממה נפשך? הרי אם את צריכה חוק מיוחד כדי שחוקים שקיימים נגד חתירה נגד אושיות המדינה שקיימים למכביר, ישנם חוקים, מה את צריכה חוק נוסף?

אבל את כשרת תרבות, ושרת תרבות ותרבות היא היכולת לאפיין כל תרבות באופן ספציפי ואת המיקס הגדול ביותר בין התרבויות האלה, כדי לייצר תרבות ישראלית אחת. מה שאני לא מבין, השרה רגב, איך את מספיקה לריב ולהסתכסך עם כל האנשים כל הזמן, איך את בכל ברית מילה רוצה להיות הנימול, ובכל הלוויה המת, אבל כל הזמן. זאת אחת הבעיות שיש לך כאן. מה שלדעתי את לא מבינה, שתרבות זה המקום שבו אנשים אוחזים – תעשי את עצמך לא מקשיבה, וגם אל תקשיבי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אני מקשיבה לך מאוד.
אילן גילאון (מרצ)
לא, בסדר גמור. אה, את יודעת לעשות שתי פעולות בבת אחת.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אני מקשיבה לך. הבנתי, הממשלה שלנו, וזה. ברור, אנחנו נשים. בשונה מגברים אנחנו יכולות לעשות גם וגם.
היו"ר יעקב מרגי
אילן, אני מקשיב.
אילן גילאון (מרצ)
לא, זה חשוב לי, כי אני אומר את זה מתוך פצעי אוהב, חשוב לי. חשוב לי שתהיה לי תרבות, שיהיה רמיקס של כל התרבויות במדינה זאת. אבל חשוב לי גם להבין, כפי שתרבות היא אותו מקום שבו אנשים אוחזים בדגלים ולא דגלים אוחזים באנשים. ולבוא עם חוק כזה זה למעשה זלזול מוחלט באינטליגנציה הכוללת של הציבור במדינת ישראל, שהוא לא יודע מה טוב ומה רע. ולכן, אני אומר, את יכולה להצליח מאוד, והיום התפקיד שלך – תירגעי, את כבר השרה, אין לך מה לפחד.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
מה אתה אומר.
אילן גילאון (מרצ)
ומה שאתם משדרים כאן, ואת במיוחד, זה זה שאתם צריכים להכניע משום שאתם החזקים. זה סימן לחולשה, וממש ממש לא סימן לכוח. כוח זה היכולת לפזר כוח, חולשה זה הצורך המתמיד כל הזמן לאסוף כוח. את הרבה מעבר להתמודדות בתוך מרכז המפלגה שלך והפריימריז שלך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אילן גילאון (מרצ)
את יכולה להיות שרת התרבות של מדינת ישראל. לכן, החוק הזה מיותר, הוא בא לסמן שטח. והוא, את האמת, אדוני, מעורר בי את השאלה בסופם של הדברים - פטריוטים או אידיוטים?
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת אוסאמה סעדי, אחרון הדוברים. וניתן לשרה להגיב על כל הדברים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, גברתי השרה, חברי חברי הכנסת, הנתון שהעלית בהצגה שלכם, שמדינת ישראל בסולם התקציבים לתרבויות היא במקום האחרון ממש צריך להדאיג את כולנו ואת שרת התרבות, ואת צריכה להילחם על כך שזה לא יכול להיות שאנחנו במקום האחרון בעולם מהבחינה הזאת.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
המערבי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
המערבי, כמובן. זה בעניין התרבות באופן כללי. בעניין התרבות במגזר הערבי - נפגשנו עם כבוד השרה כמה פעמים, אפילו הצלחנו לגייס 5 מיליוני שקלים, וחילקנו את זה בערך ל-87 עמותות וארגונים במגזר הערבי, ואנחנו פועלים על מנת לגייס עוד תקציבים לחינוך ולתרבות הערבית. ושמענו מהשרה שהיא עומדת להגדיל את התקציבים למגזר הערבי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
החמאתי גם קודם לאחמד טיבי שבא יחד אתך לדיון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
וכמובן שאנחנו מברכים על כך. אבל אני פה יודע שהצעת החוק הזאת אפילו עוד לא התחילה לרקום עור וגידים, ומדובר בהצהרת כוונות, והחוק עוד לא הגיע לוועדת שרים לענייני חקיקה, ועוד לא קיבל את ההתייחסות של היועץ המשפטי לממשלה, כפי שהעליתי בהצעה לסדר בתחילת הדיון הזה. אבל אני כבר מתריע, אדוני היושב-ראש, וגברתי השרה, מספיק לעשות כותרות, צריך לעבוד, צריך לקדם את התרבות.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
חצי שנה אנחנו עושים מהפכות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל לא, את היום שרת תרבות ולא הצנזור הראשי במדינת ישראל על תרבות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, אוסאמה. אין לנו זמן לסיכום.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
התפקיד שלך, עם כל הכבוד, לא לבחור אם הצגה מסוימת או מחזה מסוים – ואני פה מאתגר את כולכם, איך שאמרה, אתם לא קראתם את הצעת החוק הזאת, אבל אני אומר אפילו את המחזה שכל כך דיברו עליו "הזמן המקביל" של תיאטרון אל-מידאן, אולי רובכם ככולכם לא ראיתם. ראיתי את המחזה, אין בו שום - יש מסר פוליטי, אבל אין שום הסתה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. שמענו. אוסאמה, תודה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אם שרת התרבות תתחיל לבדוק בציציות של כל מחזה ושל כל תיאטרון אם זה מסית או לא מסית, אם זה טרור, לא טרור, אז לאיפה הגענו?
היו"ר יעקב מרגי
תודה. השרה, אם אפשר בחמש דקות כדי שנסכם.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אסכם את הדברים. ראשית, תודה רבה על ההערות, ובהחלט רשמתי לי להתייחס אליהם, לעיקרים נגיע בסוף, נתחיל מהקל אל הכבד. ראשית, אני לא חושבת שיש שר שעובד בדינמיות כזאת לשינוי חקיקה, לשינוי תיקונים, ולשינוי קריטריונים.
היו"ר יעקב מרגי
חכי, אקרא לאלעזר שישמע את זה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, תיכף, תיכף. כפי שאנחנו עושים במשרד. באמת, עבדנו ופעלנו לפי המדיניות שאני מובילה.
אילן גילאון (מרצ)
שרה אקטיבית והמשרד פסיבי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
רגע, בוודאי, משרד תרבות פסיבי. עד היום בנושא תרבות הוא היה פסיבי, ועכשיו הוא יהיה אקטיבי, ואני שמחה על כך. זאת המדיניות שאני מובילה, לא אנחנו. כשאומרים אנחנו, אומרים: רגע, מי אחראי? אני אחראית לטוב, לרע – ולטוב, דרך אגב, שותפים כולם, לרע רק אני אחראית. אני לא נוהגת לדבר באנחנו. מה זה אנחנו? מי זה אנחנו? אני והתולעים? מי זה אנחנו? אנחנו זה גוף. משרד מיישם מדיניות של ממשלה. משרד מיישם מדיניות של שרה. וכשאני מנחה את המדיניות, זאת אני מנחה את המדיניות, לא אנחנו מנחים מדיניות. ולכן, אני פועלת לשנות את המדיניות, ואני שמחה שצוות משרדי מיישם אותה.

הגדלת התקציב - דיברנו עליה, היא משימה של כולנו. הגדלתי את התקציב, לא מספיק, הודעתי על כך לשר האוצר, צריך לעשות יותר. כל סוגיית המוזיאונים של השואה, התקציב שלהם הוגדל כבר ב-2016, חלק מתיקוני רגב 2016, איך שתקראו לזה. הוגדל תקציב המוזיאונים, המקדם שלהם כבר עלה מ-1.5 ל-2.5, כך שאף אחד אל יתייפייף לי כאן באיזה חוק שמביאים לוועדת שרים לחקיקה. אני לא מדברת, אני עושה. תקציב המוזיאונים לשואה הוכפל, נקודה.

אין ביטול של קריטריונים, זה לשאלתו של דב חנין, יש שינוי של קריטריונים. מה לעשות שהקריטריונים היו מתאימים בעיקר למוסדות במרכז הארץ, ואנחנו צריכים לתת ביטוי לצדק תרבותי גם בפריפריה, גם במגזרים, ולכן יש שינוי של קריטריונים.

יוסי, דיברת על המטרופולין, על הפריפריה, אתה ועוד כמה חברים. אנחנו רוצים ליצור רכבת של מוסדות תרבות מהפריפריה שמגיעים למרכז הארץ וממרכז הארץ לפריפריה. זאת רכבת – חבל ששטרן איננו פה – אולי רגבת, אבל זאת רכבת, זה מה שאנחנו רוצים לעשות, זאת המדיניות שאני מובילה. שאנשים ייסעו דו-כיוונית - האומנים מהפריפריה יגיעו למרכז, והאומנים מהמרכז יגיעו לפריפריה. זאת היכולת שלנו ליצור את הרב-תרבותיות, ולהביא את הקולות מהפריפריה למרכז. כשהוזמנתי להגיע להבימה לצפות בתיאטרון של המעבדה מדימונה זה שימח אותי, בדיוק כמו שהבימה מגיעים לדימונה. אז כך זה צריך להיות, רכבת או בשמו של שטרן, רגבת. וכך אנחנו נמשיך לעשות. זאת מדיניות שאני מובילה, ואנשי משרדי מיישמים אותה.
אילן גילאון (מרצ)
שלא תהיה רכבת בגרב, וזה הכי גרוע.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
כן, יכול להיות. הלאה. תקנת ירושלים והשכונות, דיברת על זה, מירב. תראי, לירושלים יש תקנה מיוחדת כתקנת ירושלים. חשוב לנו לחזק את ירושלים כבירתנו. בכל אירועי הטרור הוספתי תוספת תקציב משמעותית לתקנת ירושלים, משום שמוסדות - - -
יוסי שרעבי
5 מיליון.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
5 מיליון. משום שמוסדות - - -
היו"ר יעקב מרגי
אלעזר לא עומד בזה, הוא יצא.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
רגע, ועוד לא הגעתי אליו. משום שמוסדות התרבות בירושלים פשוט לא הצליחו לשרוד בתקופה של הטרור, אנשים לא הגיעו, לכן היה לי ברור שאנחנו צריכים לחזק את המוסדות בירושלים. ירושלים גם תקבל תמיכה במסגרת ביטול המצ'ינג באותן שכונות שנכון יהיה לסייע, בדיוק כמו שדרום תל-אביב תקבל תמיכה. ותל-אביב, כמו שאת יודעת, ממש לא זקוקה לביטול המצ'ינג, אבל כשאני מסתובבת בדרום תל-אביב, ואני רואה מה קורה עם דרום תל-אביב – והם ראויים גם לפסטיבלים וגם ליוזמות וגם לפעילות תרבות – אז החלטתי להחריג את דרום תל-אביב, להביא את זה לאישור של הייעוץ המשפטי, וגם דרום תל-אביב יקבלו את מה שמגיע להם בתור שכונה בעיר גדולה, אבל שכונה שאנחנו צריכים לטפל בה ולסייע לאותם אזרחים, גם ותיקים וגם חדשים שהצטרפו לשכונה.

לגבי המדיניות - דיברתי עליה. כל התיקונים יוצגו בצורה מסודרת, אני רוצה להתייחס לחוק ולשטרן. תראו, חבל, יש כנראה סיפור לא גמור בין שטרן לביני, והוא החליט להביא את זה לכאן. אבל זה נכון, הייתי דוברת צה"ל, אני גאה על כך שהייתי דוברת צה"ל, הייתי דוברת צה"ל בשתי תקופות קשות לחברה הישראלית, בתקופת ההתנתקות ובתקופת מלחמת לבנון השנייה. אני שמחה שמדינות בעולם באות ללמוד את המדיניות שהובלתי באירועים האלה. כאבתי יחד עם עם ישראל את כאב ההתנתקות, ועד היום אנחנו כואבים אותו. רק שאני לא הייתי ראש אכ"א. דוברת צה"ל לא ממציאה מציאות, היא לא יכולה לשנות מציאות, היא לא קוסמת.

עשיתי עבודה – אני חושבת יחד עם אנשי, אנשי מילואים, אנשים בסדיר ובקבע – מצוינת. מצוינת. וגם קיבלנו על זה - גם הוועדות שבדקו את דובר צה"ל אמרו את האמירות האלה. אבל מה לעשות, כדוברת צה"ל היינו צריכים לנקות שבוע ימים אחרי ששטרן דיבר כראש אכ"א, זאת הייתה הבדיחה במטכ"ל. ומה לעשות, שכששטרן סוגר את עיתון "במחנה" אחרי ראיון עם קצין הומו, כששטרן - - -
היו"ר יעקב מרגי
תשאירי לי איזה דקה לסכם.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, סליחה. סליחה. שטרן ביטל את מוסד היועצת המשפטית של הצבא, שטרן הדליף ליאיר לפיד מסמכים צבאיים מתיקים אישיים - - -
אילן גילאון (מרצ)
טוב, זה לא - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא, לא, לא. וננזף על-ידי הרמטכ"ל.
אילן גילאון (מרצ)
הוא לא נמצא פה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אבל הוא תקף אותי, אני צריכה להגיב.
אילן גילאון (מרצ)
בסדר, אבל תגיבי במסיבת עיתונאים, - - - על החוק. זה לא יפה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
ולכן, כדוברת צה"ל הייתי צריכה להסביר את הדברים ששטרן עושה.
אילן גילאון (מרצ)
זה לא יפה לאף אחד - - -
היו"ר יעקב מרגי
אילן, הוא קיבל את זה ביושר.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
ולכן, כשאדם מתנהג - - -
היו"ר יעקב מרגי
הייתי מגן עליו אם הוא היה כאן, אבל הוא קיבל את זה ביושר.
קריאות
- - -
מירב בן ארי (כולנו)
הוא אמר לה דברים אישיים.
היו"ר יעקב מרגי
תני לי, תני לי. כדי שלא יישמע שאני יושב פסיבי, אז תקשיבו, ניסיתי להביא אותו לכך שלא ישים את זה, הוא שם את זה על השולחן, הוא יקבל תגובה ראויה.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אם הוא היה ראוי, אם הוא היה באמת חושב - - -
אילן גילאון (מרצ)
יאללה, אז נשמע כבר. אנחנו יוצאים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה לסכם.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל הוא ירד לפסים אישיים, אמר לה - - - , מה אתה מצפה?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
ולכן, כשאדם מדבר מתוך קנאה, תסכול, אז לא נותר לי אלא ממש באמת בעניין הזה לרחם עליו, ולהגיד לו: תלמד את הפרטים לפני שאתה בא ותוקף.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מה זה השטויות האלה? נו, באמת.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
ודבר אחרון לגבי החוק. דיברתם פה רבות לגבי החוק, יש איזה חוסר הבנה, וחבל לי שהיא בקרב חברי הכנסת, כי יש חוסר הבנה של חברי הכנסת, ודרככם גם לציבור, ואני רוצה להבהיר את זה כאן. אין לי שום כוונה להתעסק עם ביקורת, עם התנגחות, עם צנזורה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה כל מה שאת עושה.
אילן גילאון (מרצ)
למה את צריכה את החוק?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אין לי שום כוונה כזאת.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא. חברי הכנסת.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה כל מה שאת עושה: צנזורה והפחדה, ולצאת נגד אומנים ולצאת נגד מוסדות תרבות.
היו"ר יעקב מרגי
לא, חברי הכנסת, תודה רבה. זאת דעתך, והשרה מצהירה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כל מה שאת עושה.
היו"ר יעקב מרגי
חברת הכנסת סתיו שפיר, להצהרה של חבר כנסת או של שר בוועדת הכנסת יש ערך, אם את רוצה לכמת את זה, והדבר האחרון - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, תני לי לדבר, לא הפרעתי לך. אם אתם באמת רוצים לגמור עוד על מה שנשאר בכנסת הזאת אז תזלזלו גם בהצהרה. אני מייחס חשיבות, והפרוטוקול מייחס חשיבות להצהרה של שרה. שרה באה ואומרת ביושר, לא נעים לכם, מה לעשות - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
את מה שהיא אומרת לתקשורת - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, זה מעקר לכם, לכל אלה שיצאו בהודעות לתקשורת, מעקר להם את הארס. אבל מה לעשות - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
היא יצאה בהודעות לתקשורת.
היו"ר יעקב מרגי
מבחינתי כיושב-ראש ועדה - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
היא יצאה בהודעות לתקשורת, באיומים על אומנים, זה מה שהיא עושה.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, את לא מקשיבה לי. אני לא מעביר מיליונים כאן, סתיו, תעצרי.
מירב בן ארי (כולנו)
זה לא ניסן סלומינסקי, את מתבלבלת.
היו"ר יעקב מרגי
יושבת כאן שרה, עם כל הכבוד, אני לא מזלזל, כל חברי הכנסת שבאו והרביצו פה הצהרות פופוליסטיות, חלקם, ויצאו החוצה ולא חיכו לתשובת השרה, אני ממתין פה בפרוטוקול, יושב בסבלנות, כדי לשמוע הצהרה, ודעתי תנוח מכך. אם השרה אומרת שהיא לא מתכוונת להיות הצנזורית, דעתי נחה מכך, ואל תזלזלו בזה. בבקשה, גברתי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לא גמרתי, תנו לי רגע לדבר.
אילן גילאון (מרצ)
רק אני שואל שאלה. איפה בחוק הקיים את לא מכסה את כל מאווייך בחוק הזה?
שרת התרבות והספורט מירי רגב
החוק קיים.
היו"ר יעקב מרגי
היא אמרה, היא אמרה. היא בסך הכול רוצה להעביר - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אילן, אם היית בתחילת הדרך – ולכן, אילן, תקשיב, אני לא מוכנה לזה, אתם לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
תני לי דקה, אני רוצה לסכם.
אילן גילאון (מרצ)
את יודעת מה, בסדר, תמשיכי.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
זה מראה על חברי כנסת שלא לומדים את החומר, וצר לי להגיד את זה, כי אני לא רוצה לזלזל במעמדו של חבר כנסת.
היו"ר יעקב מרגי
תני לי לסכם.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
את לא מפרסמת את החוק. את רק מדברת. לא פרסמת את זה. את רק מוציאה הודעות לעיתונות ולא מפרסמת. נו, באמת. איזה צביעות.
היו"ר יעקב מרגי
סתיו שפיר, תודה רבה לך. אני רוצה לסכם. יש לי דקה לסכם.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
הצעת החוק לא באה להביא חוק חדש, היא לא מתעסקת לא עם ביקורת ולא עם דעות שונות ולא עם ניגוח של מוסד כזה ואחר, זה לא מעניין אותי. הצעת החוק הזאת אומרת: חופש הביטוי הוא ה-DNA של חברה ישראלית ושל חברה דמוקרטית. אבל חופש הביטוי הוא לא מעל חוקי מדינת ישראל. אם יש מוסד תרבות שחותר נגד מדינת ישראל, אני לא אעביר לו מימון. מדוע? משום שהחוק הזה נמצא בחוק יסודות התקציב. חברי כנסת שיושבים בוועדת הכספים, חוק יסודות התקציב מאפשר לשר האוצר - - -
אילן גילאון (מרצ)
את ממשיכה לסמן את השטח, זה מה שאת עושה.
היו"ר יעקב מרגי
אילן, אילן, 11:00, אני רוצה לסכם.
אילן גילאון (מרצ)
היא ממשיכה להראות לנו כמה היא חזקה - - -
שרת התרבות והספורט מירי רגב
לכן, חופש הביטוי זה לא חופש המימון.
היו"ר יעקב מרגי
אילן, חייבים להיות במליאה. תודה.
אילן גילאון (מרצ)
בסדר, זה חלק מהחוק.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
ביקורת כן, התנגחות כן, חופש ביטוי בכל תחום שהוא כן.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אילן גילאון (מרצ)
לא מכובד, החקיקה הזאת היא לא מכובדת.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
בכל מה שקשור לחתירה כנגד מדינת ישראל - מוסדות תרבות הם לא מעל החוק, נקודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה. רבותי, אני, א', מודה לשרה על הסקירה - - -
אילן גילאון (מרצ)
אני לא אוהב לעשות אנלוגיות - -
היו"ר יעקב מרגי
אילן, אילן, תודה.
אילן גילאון (מרצ)
- - אבל הדבר הזה הוא תופעה מסוכנת - -
היו"ר יעקב מרגי
אמרת זאת בתחילת דבריך, תודה.
אילן גילאון (מרצ)
- - מאוד מאוד מאוד.
היו"ר יעקב מרגי
אילן, אני בסיכום, אנחנו אחרי הזמן. אני מאוד מודה לשרה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
אני רק מזכירה לך שלא הצגנו את כל המשרד.
אילן גילאון (מרצ)
על כל דבר יש פה - - -
היו"ר יעקב מרגי
יהיה דיון נוסף. תודה.
שרת התרבות והספורט מירי רגב
ואנחנו צריכים להיות מתוכננים להציג את שאר המשרד - הספורט.
אילן גילאון (מרצ)
זה שלטון של פרזנטורים ולא של מנהיגים.
היו"ר יעקב מרגי
אילן, תודה. הוועדה מודה לכל חברי הכנסת ולאורחים שהגיעו לדיון, לשרה על הסקירה הרחבה ועל תוכניותיה. ואני אומר לכם, לפני שאקרא את המסקנות, אני באמת יוצא מעודד ומחוזק מזה שבחברה דמוקרטית במדינה דמוקרטית – ואנחנו צריכים להתגאות בכך, כל אלה שחרדים לחופש הביטוי ומערערים על הדמוקרטיות של החברה הישראלית – התקיים כאן דיון נוקב, עמוק, כל חברי הכנסת התבטאו כפי שהתבטאו, במדינות אחרות זה לא היה קורה, ואני גאה על כך.

הוועדה קוראת לממשלה להגדיל את תקציב משרד התרבות ולהביאו לרמה שתציב את מדינת ישראל כאחת המדינות המובילות בתרבות; הוועדה שמעה את סקירת שרת התרבות ושמחה לשמוע על תקצוב שוויוני בין מרכז לפריפריה, תקצוב שוויוני בין מוסדות מתפתחים לבין מוסדות קיימים; הוועדה שמעה את תוכניתה של השרה להפוך את המשרד כמשרד שמעצב מדיניות וקובע תוכניות עבודה; הוועדה שמעה את חרדתם של חברי הכנסת על כך שהתיקונים עלולים ליצור מצב של תרבות מטעם; הוועדה שמחה לשמוע מהשרה באופן חד-משמעי וברור שהיא איננה מתכוננת להיות צנזור תרבותי ושאיננה מתכוננת לייצר חוק חדש, אלא להשתמש במה שמופיע בחוק יסודות התקציב.

הישיבה נעולה. תודה רבה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:07.

קוד המקור של הנתונים