ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 23/02/2016

פיקוח ואכיפה על עבודת בני נוער - ישיבת מעקב

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 0

מישיבת הוועדה לזכויות הילד

יום שלישי, י"ד באדר א התשע"ו (23 בפברואר 2016), שעה 10:00
סדר היום
פיקוח ואכיפה על עבודת נוער בחדשי הקיץ
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר

אורי מקלב
מוזמנים
אילון גולדשטיין - מנהל מטה מינהל אכיפה והסדרה, משרד הכלכלה

הדרה רוזנבלום - מנהלת היחידה למועצות תלמידים ונוער, משרד החינוך

רפ"ק דפנה רומן - קצינת יעוץ וחקיקה, נוער באח"מ, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

אסתי לוי - מנהלת תקציבים עיר ללא אלימות, המשרד לביטחון פנים

גונן ירום - מנהל תחום בכיר ללא אלימות, המשרד לביטחון פנים

שבתאי גרברציק - דובר המשטרה למגזר הדתי חרדי, המשרד לביטחון פנים

הדר אליהו - רכזת תחום צעירים ונוער, מרכז השלטון המקומי

גלית גלעד - סמנכ"ל אגף מדיניות ממשל וקשרי חוץ, בטרם - המרכז הלאומי לבריאות ובטיחות ילדים

אורי מתוקי - רכז הסתדרות הנוער העובד והלומד

שרית אולשביץ - רכזת הסתדרות הנוער העובד והלומד, האיגוד המקצועי לנוער

אביתר משה ריבלין - עובד לשעבר בחברת כוח אדם

רועי פרנקל - עובד לשעבר בחברת כוח אדם

אליאב בטיטו - יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית

בני ג'אג'אטי - נציג מועצת התלמידים והנוער הארצית

אפיק עובד - פעיל המשמר החברתי, תלמיד

דנה ירקצי - וואלה חדשות

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

פיקוח ואכיפה על עבודת נוער בחדשי הקיץ
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוקר טוב לכולם. אנחנו בעצם בדיון המשך בנושא פיקוח על עבודת הנוער בכלל ובחודשי הקיץ בפרט. אנחנו קיימנו דיון ראשון שבו בעצם העלינו את הסוגיה. הרעיון הוא לאפשר לבני הנוער שלנו לעבוד ולממש את הזכות שלהם באמת לצאת ולעבוד, אבל מבלי שהם ייפגעו, כשהכוונה היא בעצם למזער את הניצול של בני הנוער וזה תלוי בחלקו הגדול גם בנו, ברשויות אכיפה. היכולת שלנו באמת לפקח, להיות נוכחים בשטח, לשלב ידיים כל הגורמים, מערכת החינוך ומשרד הכלכלה עם ההורים שאנחנו רואים בהם מרכיב מאד משמעותי, וכמובן גם התלמידים עצמם, שמאד חשוב לנו שהם יהיו מודעים לזכויות שלהם ובכך גם הם יוכלו לסייע במניעת הניצול.

אני אקריא את סיכום הוועדה הקודמת, כדי שאנחנו נוכל להתקדם לשלביים היישומיים. אנחנו בעצם ביקשנו ממשרד הכלכלה להציג תכנית לפיקוח ואכיפה מוגברים לתקופת הקיץ, כשהרעיון הוא לנתב יותר פקחים לעניין עבודת הנוער. אז אנחנו נבחן היום איך זה מתקדם.

אנחנו פנינו למשרד הכלכלה לחשוב על תמריץ למעסיקים שמקפידים על העסקת בני נוער כדין בדמות תן תקן הוגנות. קראנו למשרד החינוך לפעול להנגשת מוקדי הפניות של מועצת התלמידים והנוער הארצית ושל תנועת הנוער העובד והלומד. הרעיון הוא באמת לראות איך משלבים ידיים גם בין שני הארגונים הללו ומנגישים את המידע גם לאנשי החינוך וגם לתלמידים.

קראנו לפעול להגברת המודעות לזכויות בני נוער בעבודה גם בקרב ההורים. ביקשנו מהמרכז לשלטון מקומי שיבדוק את האפשרות לשלוח לכל בית אב שבו ילדים בגירים, דף מידע על זכויות בני הנוער בעבודה, אם זה בתשלום הארנונה או בכל דרך אחרת. אולי גם דרך מוסד חינוכי. צריך לחשוב ואני אשמח לשמוע איך זה מתקדם.

ביקשנו ממשרד החינוך לבחון הקמת נציבות תלמידים בית ספרית לעניין זכויות בעבודה בבתי הספר התיכוניים.

קראנו למרכז לשלטון מקומית לבחון אפשרות שהפקחים שלה בעצם ידווחו במידה והם מזהים ניצול, שהם יהיו יותר ערניים גם לנושא של עבודת הנוער ובעצם יהיו איזה שהוא צינור להעברת מידע ודיווח למשרד הכלכלה.

ביקשנו ממרכז המחקר והמידע של הכנסת מסמך בנוגע לעבודת הנוער בכל ימות השנה ובקיץ ונתונים משווים בין התקופות. והנה אנחנו כאן, חודש אחרי, כפי שהתחייבנו, כדי לראות איך אנחנו בעצם מתקדמים בתהליך.

את מה שהיה לפתחי, דיברנו על פלקט שבעצם אנחנו נפיץ בבתי הספר בשיתוף עם הנוער העובד והלומד ומועצת התלמידים, שעוד מעט יגיעו נציגים שלהם. נציג מועצת תלמידים הגיע, אהלן.
תמי ברנע
גם אליאב בדרך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אני יודעת. דיברתי עם אליאב. העניין הוא שלצערי הרב, למרות הכוונות הטובות, אסור לי להוציא מהקשר של הבוחר שום מימון עבור גופים אחרים, זה קצת בעיה, אבל אני כן בקשר עם משרד החינוך, כי על פי חוות הדעת של היועץ המשפטי אם משרד החינוך יפיץ את זה עם סמל רשמי של מדינת ישראל, אז הוא כן יש לו את הרשות לעשות. מדובר באמת בסכומים שהם ממש מזעריים, כך שאני מאמינה שלא תהיה בעיה, אבל תרומתי לא התקבלה בברכה, אז אני מתנצלת בעניין הזה.

אוקיי, אני קיבלתי מסמך מאד מפורט ומרשים, אני מוכרחה לומר, ממשרד החינוך לגבי השותפות שלו, מה שגם גרם לי לחשוב שהם בהחלט ישתפו פעולה גם בעניין הפלקט וההנגשה. נציג משרד החינוך נמצא כאן?

בבקשה, אני אשמח אם את רוצה לשמח.
הדרה רוזנבלום
בוקר טוב. הדרה רוזנבלום ואנחנו נתראה גם ביום חמישי. שמי הדרה רוזנבלום ואני ממנהל חברה ונוער במשרד החינוך. אני אחראית על כל המנהיגות הצעירה של משרד החינוך, במיוחד מועצות התלמידים והנוער.

ייאמר לזכות יושבת ראש הוועדה, אני באה לוועדה הזאת בערך כבר שמונה פעמים, כל פעם, אבל אצלך זה ממש רץ. תמיד היו מעקבים בעוד שנה, ופה זה הולך - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין זמן, אין זמן.
הדרה רוזנבלום
טוב, בכל אופן אנחנו עשינו שולחן עגול וישבנו עם מספר גופים ובאמת הגענו לכמה החלטות. ראשית, ניתנה הוראה למחנכים, לכל העוסקים בנושא חינוך, להעלות את הנושא של זכויות הנוער בעבודה ובכלל הערך של העבודה, ואני מאמינה שיעשו את זה לפני פסח עוד. הרי אנחנו יודעים שכולם עובדים. לא כולם, אבל חלק גדול מהנוער עובד לא רק בחופש הגדול, אלא עובדים במהלך כל השנה והזכויות אכן נשחקות במהלך כל השנה. אני אפילו חושבת שבקיץ יש איזה חפיפה יותר גדולה למה שקורה במהלך השנה.

בכל אופן, כן תהיה לזה מודעות. אנחנו יחד עם הנוער העובד, חברי המועצה נפגשו. אלף אנחנו ניתן פוש יותר רציני בעניין של חלוקת הפנקסים והחומרים לעניין של הפצת הזכויות. ביום חמישי הקרוב יש לנו פורום של יושבי ראש מועצות רשותיות ואנחנו בהחלט מתכוונים לתת לזה דגש והיבט ואנחנו מקווים אפילו לחתום איזו שהיא אמנה יחד איתך.

אבל הרעיון העיקרי הוא שיושבי הראש של המועצות הרשותיות ייקחו את זה תחת חסותם כאיזה ועדה, לסייר בעיר, לראות מה קורה, להתריע, לספר, להסביר ובהחלט הסיפור הזה של למקד את הנושאים, כי בני נוער לא יפנו – מתוך הניסיון – בני נוער לא יפנו למעסיקים. אבל כשזה יהיה לבני נוער וזה יהיה דרך גוף מגשר, אנחנו מאמינים שזה יותר יעזור ויותר יקדם את הדברים, כי הרי כל אחד מפחד על מקום העבודה שלו ובמיוחד אנחנו יודעים את הבעיה בפריפריה, ששם באמת הביקוש הוא דל מאד.

שלא לדבר על הדרום, שממש אני קיבלתי לפני שבוע איזה סיפור על ילד שעובד 8 שעות בחתונה והוא מקבל 80 שקלים. 10 שקלים לשעה, זאת אומרת זה פשוט - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה מכיר את הסיפור?
אילון גולדשטיין
אני מניח שאי אפשר פה להגיד שמות, אבל ברור ש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אנחנו לא אומרים שמות ומקרים. רק לדעת שאתם מטפלים בזה - - -
הדרה רוזנבלום
אני מדברת על העיקרון. אני מדברת על זה שחייבים להגיד להם – חברה, יש לכם כתובת. אפשר לעזור לכם. אנחנו ברוך השם לא במדינה של עבדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
הדרה רוזנבלום
ואמנם הוא אומר לי 80 שקלים זה גם נורא חשוב לי, אבל תכלס, הילד למחרת בא לבית הספר וכו'.
הדר אליהו
הקושי שלהם שהם גם פוחדים להתלונן כדי שלא יפטרו אותם והיצע העבודה בעבור מאד מאד מאד מצומצם. אז זה באמת סוג של קונפליקט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשביל זה אנחנו כאן, נכנסים לתמונה כדי לראות איך אנחנו יוצרים מעטפת. אני אגב שאלתי את השאלה רק מהמקום שיהיה ברור לכולנו, שבמקרים כאלה המעסיק צריך לדעת שאנחנו נטפל ובמלוא החומרה. זאת אומרת זה המסר שחייב לרדת למטה, לרמת השטח.
הדרה רוזנבלום
זה בדיוק. וזה המסר שאנחנו גם נותנים לבני הנוער, שיידעו שיש להם כתובת ושלא יפחדו לומר. עכשיו, אני לא בטוחה שזה לא יזיק באופן אישי, הרי אתה יכול לדעת שאנשים יתלוננו.

היה לנו עוד איזה שהוא רעיון, כמו שיש את יום המעשים הטובים, אולי לעשות יום המעסיקים הטובים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין.
הדרה רוזנבלום
כלומר, לנסות ובמקומות שבאמת אנחנו רואים שמקפידים על הנושא, שיש התייחסות לבני הנוער. בואו נטביע משהו וניתן איזו שהיא תעודה. כמו שיש תעודת כשרות - כאן עוסקים בדרך הוגנת עם העובדים - על כל מגוונם, אני לא צריכה דווקא בני נוער, כי מי שמנצל בני נוער לדעתי גם מנצל אחרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מנצל את כולם.
הדרה רוזנבלום
ואתה יכול לראות את זה בדרכים שונים. אם אנחנו מדברים על מועצות התלמידים והנוער, אז גם יש לנו את הפינה הזאת של 'סליחה באיזה זכות'. אנחנו שוב ניתן לזה הפצה יותר גדולה. האמת היא שמגיעים כל הזמן בסיפורים ובדברים ועכשיו גם ביקשתי מהם שהם ימקדו וינסו לראות איזה תופעות חוזרות על עצמן. אני יודעת שיש עוד ועדה ולקראת הוועדה הנוספת, אנחנו כבר נביא את זה בצורה מסודרת עם כל הדברים.

בכל אופן, השר וכל מי שנוגע בעניין, רואים בזה חשיבות מאד מאד גבוהה ואנחנו ננסה לעזור כמה שאפשר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין. אני חייבת באמת לומר לזכות משרד החינוך והשר, ההתייחסות שקיבלתי היא מאד מאד מפורטת - - -
הדרה רוזנבלום
גם בבית הספר וגם מחוצה לבית הספר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, כן, אני אוסיף פה דברים אפילו על מה שאת הצגת, שהוא חשוב כשלעצמו ומספיק משמעותי, אבל באמת ההתייחסות היא מאד פרקטית, ברמה של איך אנחנו הולכים לעשות את זה הלכה למעשה. ובאמת בנוסף לדברים שציינה כאן הדרה, הם מדברים גם על פעילות שמשולבת בשיעורי חינוך. זאת אומרת יהיה גם שיח עם הילדים באופן כזה שיחדד את הזכויות שלהם. אני מניחה - - -
הדרה רוזנבלום
מכיתה י'.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, מכיתה י'. אני מניחה שבמהלך שיעורים כאלה ילדים מעלים סיטואציות וחושפים מקרים שבהם יש חשש לניצול או לפגיעה, והדברים בעצם מאפשרים אחר כך גם טיפול נקודתי בסוגיות שעולות ואני חושבת שיש לזה משמעות מאד גדולה.
הדרה רוזנבלום
אנחנו גם הוצאנו עיתון שנקרא על סדר היום ואנחנו נחדש אותו שוב ונשלח אותו שוב להפצה לכל בתי הספר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, מצוין. עבודה כמובן עם ראשי הרשויות כפי שצוין כאן. דובר על סרטון וכאן אני מחברת את זה גם לנושא של הפלקט. אני חושבת שילדים שבאים כל בוקר ובכניסה לכיתה רואים את הזכויות שלהם, עם מספר שאליו הם יכולים לפנות כבני נוער אל בני נוער במידה והם נוצלו, זה משהו שיכול מאד לעזור ולהיכנס למודעות של כולם. אז אני חושבת שהסרטון לצד זה יכול בהחלט להיות משמעותי.
הדר אליהו
הפלקט מזמן שיעור חינוך סביבו. עצם זה ש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לגמרי, נכון.
הדר אליהו
זה כבר מזמן שיעור חינוך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, בסופו של דבר הכל פה קשור אחד בשני ואני חושבת שזה מוסיף נופך מאד משמעותי, שבסופו של דבר לא רק הילדים, אלא גם ההורים וגם אנשי החינוך וכולם יהיו מעורבים ויהיו מודעים וזה בעצם יעזור לנו לטפל בזה.
הדרה רוזנבלום
וגם את התקשורת יכולים לגייס.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, משימה כשלעצמה. תודה רבה הדרה. מרכז שלטון מקומי, הדר. מהדרה להדר, בבקשה. בחודש אדר.
הדר אליהו
כך, אני כבר הכנתי את טיוטת המכתב לראשי הרשויות, עם אמירה מאד ברורה על החשיבות של הנושא, בהמשך לוועדה הזו. יש סיבה אחת שאני עוד לא הפצתי אותו, כי אני הבנתי ממך, רק אני לא זוכרת את שמך.
אילון גולדשטיין
אילון.
הדר אליהו
אילון, שהחומר באתר עתיד להתעדכן.
אילון גולדשטיין
התעדכן.
הדר אליהו
התעדכן כבר. עכשיו מה שאני הייתי מבקשת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודו שכייף לשמוע. הנה הם ישבו, הנה החומר התעדכן.
הדר אליהו
מעולה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כייף להתחיל ככה את הבוקר.
אילון גולדשטיין
האתר החדש של משרד הכלכלה עלה לאוויר עם זכויות עובדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יפה. צריך לציין.
הדר אליהו
הבקשה שלי, אם אפשר לקבל את החומר בקובץ PDF, כי אני רוצה להנגיש אותו גם לראשי הרשויות, שלא יצטרכו, בלי הפנייה לאתר להוריד, שהכל יהיה בקבצים ממוחשבים, נקרא להם. לשלוח את זה לכל הלשכות, שהם יוכלו בצורה ממש מיידית להעביר את זה למנהלי אגפי החינוך ולאחרים. זה בהיבט הזה. אני אתן לך אחר כך כתובת מייל, אם תוכל לעזור לי, בסדר?

עכשיו לעניין הפקחים של הרשויות. אני מניחה שקיבלת את המכתב מהמנכ"ל של מרכז השלטון המקומי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן.
הדר אליהו
יש עם זה קושי אובייקטיבי מבחינת סך המשימות של אותם פקחים. זה אני מודה, אנחנו ממש עשינו עבודה בשטח יחד עם יוחאי, שהוא ראש מינהל ביטחון ובטיחות. אפילו נהלנו שיחה ככה עם כמה מנהלי, נקרא להם בטיחות וביטחון ברשויות המקומיות ויש עם זה קושי ממש אמיתי ככה להעמיס עוד משימות לתקנים שגם כך, ככל שאני מבינה, מאד מאד עמוסים.

אז אני לא רוצה להבטיח משהו שאני אגיד אוקיי, הם יעשו ועל בסיס רצון טוב וזה לא יקרה באמת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל השאלה איך אנחנו חושבים יצירתית. הרעיוןהוא לא לשלוח אותם במיוחד לשטח, אלא הם ממילא מסיירים ופוגשים בעצם בני נוער במקום התעסוקה שלהם. אני מניחה שדי קל לזהות מתי דברים חריגים, או אפילו פשוט לדווח למשרד הכלכלה על מקומות כאלה ואחרים שבהם יש בני נוער, שהם ייקחו את זה כחלק מהשיקולים בפיקוח הכולל שהם עושים. זאת אומרת פשוט להאיר בזרקור. זאת אפשרות אחת. ואז זה לא מעמיס, זה תוך כדי תנועה של מה שהם ממילא מקיימים.

דבר נוסף, יש את מחלקת רישוי, שאני יודעת שיש בעצם אנשים שאחראים על הרישוי ויורדים ומסיירים - - -
הדר אליהו
יש פקחים ברשויות, אם זה פקחי רישוי, שילוט וטרינריה, כאלה ואחרים. מרביתם לא רלבנטיים. יש את פקחי ה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואנחנו מדברים רק על חודשי הקיץ לצורך העניין, כשאנחנו מדברים על אכיפה מוגברת, כדי - - -
הדר אליהו
ברור. אבל העניין הוא שגם אין להם את מתוקף מה הם באים ופונים אל אותו בעל עסק. לי יש מסעדה ועכשיו למה את בכלל מדברת איתי על הנושא הזה? ממש כך. מתוקף מה את פועלת? זו זכותי לפנות ולשאול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, עניין של סמכות.
הדר אליהו
זה משהו שהוא בעייתי. גם אם הרצון ישנו והוא ישנו, אין מתוקף מה לפעול. גם פקח של רישוי, יש לו את ההגדרות שניתנו לו על ידי המחוקק – מה מותר לו מה אסור לו לבדוק ובגינו לתת או לא לתת דו"ח או קנס לאותו בעל עסק. אז אני ממש ככה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שאלה.
הדר אליהו
אוקיי?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
הדר אליהו
עכשיו, כל מה שאנחנו יכולים לעשות ברמת הדברור פנימה, נעשה. כמובן שבאותו שולחן עגול של משרד החינוך גם אני שותפה, וכל הסיפור של יום המעסיקים הטובים, אנחנו רוצים כמובן לחבר את זה ליחידות הנוער ברשויות המקומיות.
הדרה רוזנבלום
לקדם את זה ביום אחד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין.
הדר אליהו
לחבר את זה גם ברמה העירונית, אז אם יש יום המעסיקים הטובים ברשות מסוימת במעורבות של ראש הרשות, אחר כך נעבור ממש לרמה הארצית.
הדרה רוזנבלום
זה בעיבוד.
הדר אליהו
זה בעיבוד, ממש. אנחנו מאמינים, אני הנתון ששמעתי פה, ש-90% מבני הנוער לא מודעים לזכויות שלהם. זה ממש, אני הולכת עם זה כבר חודש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון. בגלל זה לקחנו את זה כמשימה, כי העלאת המודעות, אפילו בחצי, אם אנחנו נתקדם ל-50% או ל-60%, אז אנחנו נצליח למנוע או למזער לפחות את היקפי הניצול שקיימים היום, כי הרבה פעמים זה גם יכול להיות "בתום" לא מצד המעסיק, אלא מצד התלמיד.

התלמיד מגיע, אומרים לו שמגיע לו כך וכך, הוא ממילא לא מכיר את הזכויות שלו, הוא זורם. הוא לא מרגיש, אין לו את האפשרות בכלל לשאול את השאלות ולכן העניין של המודעות הוא מאד חשוב. אגב, גם עניין המודעות של המעסיקים, אבל על זה תיכף אנחנו נדבר עם משרד הכלכלה.

שאלה לפני שאנחנו עוברים למשרד הכלכלה. הנושא של הפצת הזכויות או ארנונה או מערכת חינוך, או שניהם. את זוכרת שדיברנו על זה?
הדר אליהו
במכתב יש התייחסות. אנחנו בעצם מציעים להם כל מיני חלופות איך לפרסם את זה. ממש ככה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא קיבלנו את המכתב, נכון?
תמי ברנע
לא קיבלנו מכתב.
הדר אליהו
לא, זה הטיוטא. אני חיכיתי שהחומר המעודכן - - -
תמי ברנע
לא, את אומרת מכתב מיושב ראש השלטון המקומי? לא.
הדר אליהו
זה בהתייחסות לסעיף 6, הסיפור של הפקחים.
תמי ברנע
לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, לא, אז לא. אז אני מסתכלת פה.
הדר אליהו
אוקיי, אז תיכף אני אוציא את זה מהמייל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, אין שום בעיה. מה שחשוב זה באמת לראות איך אנחנו מעבירים את האינפורמציה, ותגידו אתם בסופו של דבר מה אנחנו מחליטים – ארנונה, בית ספר, או שניהם ביחד.
הדר אליהו
אני לא חושבת שצריך. מה איכפת לנו שיהיה בשניהם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשניהם, מצוין.
הדר אליהו
המצב הוא כל כך קשה, אז מה איכפת לנו?
הדרה רוזנבלום
בדיוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין.
הדר אליהו
אנחנו הרי נותנים פה בוסט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני יותר מאשמח. מצוין, יופי. בשורה מצוינת.
הדר אליהו
אנחנו נותנים כמה אופציות להעלות בפייסבוק, באתר, בארנונה. זה כתוב כאן כאופציות לראשי הערים וגם מצרפים את החומרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה וולונטרי? זאת אומרת הם מחליטים בסופו של דבר אם לעשות את זה, או שאנחנו- - -
הדר אליהו
אנחנו מבקשים, אני אעשה פולו-אפ.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
פולו-אפ, מעולה. מעולה. הצטרף אלינו חבר הכנסת אורי מקלב והצטרף אלינו ראש מועצת התלמידים. אתה יודע איזה כבוד זה שניכם ביחד? אליאב, בטיטו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני נספח לכבוד הזה. השולחן שלהם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כשתרצה לדבר תגיד לי, או שאתה רוצה עכשיו?
אורי מקלב (יהדות התורה)
משפט אחד, ברשותך. רק בהמשך למה שדיברנו בישיבה הקודמת, אז נאה דורש ונאה מקיים. את וודאי- - - מאחרים, אבל צריך בשים לב למשימות ולמטלות שיש לוועדה, הוועדה כתבה במכתב למשרד החינוך וגם קבעה בסוף ישיבתה הקודמת, שהיא תתכנס בעוד כחודש. אני חושב שאפילו לא עבר חודש מאז הישיבה הקודמת - - -
תמי ברנע
חודש ויומיים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
חודש ויומיים. גם המכתב נכתב ב-א' - - -
תמי ברנע
ב-25 בינואר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז לא עברנו חודש והנה כבר. זה מראה באמת על רצינות בעבודה ועקביות בעבודה. דיברנו ואני לא אאריך עוד פעם על מה שדיברנו, על החשיבות של העסקת בני נוער. כמה דברים ערכיים יש, לא רק עבודה מול כסף. אנחנו מסתכלים על עבודה של בני נוער הרבה יותר, זה לא מתחיל שם. זה כבר התוצאה אולי, שצריך גם לשלם על מה שעובדים. אבל אנחנו אומרים את זה כדרך, כחינוך.

כמובן לימוד זה דבר הכי חשוב, אבל כשיש חופשים, כשהאלטרנטיבה היא אחרת, אנחנו יודעים מה התוצאה ומה זה מונע. ויחד עם זאת, ניצול אנחנו לא רואים גם לשלם שכר הוגן. דווקא אנחנו רואים בתנאים את הדברים מסביב, חוץ מהתשלום. בתשלום לפעמים אנחנו יכולים לעמוד בו, אבל כל התנאים מסביב – הסביבה השומרת וכו'.

במשפט אחד אמרתי בישיבה הקודמת ואני אומר את זה גם בישיבה הזו. אומרים שכאן זה בניין זכוכית, רואים הכל, אבל יש כאן פערים מאד מאד גדולים. כאן יושבים פה כולכם ואתם באמת, כמו שאני רואה, מתרשמים מדיון הוגן, דיון מקצועי ודיון ממוקד, רציני מאד. אבל לפני כחודש היה כאן דיון במרחק של כמה עשרות מטרים מפה, באולם המליאה, בו הייתה התקפה רבתי על יושבת ראש הוועדה. אני לא יודע אם אתם מודעים לה או לא מודעים לה.

זו הייתה התקפה רבתי עד מאוחר בלילה, על כך שההצעה להרחיב את האפשרות להעסקת בני נוער מבחינת הגיל היותר מוקדם, זה בעצם להכניס עוד בני נוער לעבדות, להתעמרות, להפקרה שלהם. פשע בין לאומי, פשע באמת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
פושעת אני.
אורי מקלב (יהדות התורה)
והכל לרעת בני הנוער ולא חושבים למנוע. אז רואים את הפערים. הנה, מצד אחד הדיון הזה, אני רואה אותו ואני באמת ביקשתי את רשות הדיבור רק בשביל הסיפא של דברי, כתשובת המשקל למה שנאמר במליאה, בהתקפה רבתי הזאת, בלי ידע, בלי שום רקע ובלי לבדוק את הכוונות האמיתיות.

אנחנו רואים כאן את הרצון לשמור, להציף את הדברים, לעקוב אחרי הדברים, להביא את המשרדים הרלבנטיים. אנחנו כבר נמצאים היום במקום אחר ממה שהיינו לפני זה. לכן אני מחזק את ידייך בעניין הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
להמשיך להרחיב גם את הפעילות פה, אבל להמשיך להרחיב את האפשרות של העסקת בני נוער. יש לזה ערך - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בחופשים, בדגש.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה אמרת?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בחופשים, בדגש.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בחופשים בדרך כלל, בדגש. אנחנו דיברנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, לא יוצאים לפרנס משפחות פה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כן, אני מדבר על מה שדיברנו, ולא לשים לב על מה שמדברים פה. הפוך, כאן אנחנו רואים את המציאות ואת הכוונה האמיתית ואת התוצאה הטובה שתהיה בעקבות הדברים האלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אכן. תודה רבה חבר הכנסת אורי מקלב. כן, אנחנו, אתה יודע, מתעלמים ממה שקורה במרחק ההוא ועושים את העבודה שלנו נאמנה היכן שצריך, אם השותפים הטבעיים לנו וזו הזדמנות באמת לברך ולהודות לכולם על העבודה ועל ההתייחסות הבאמת רצינית.

משרד הכלכלה. אני אשמח לדעת איך אתם התקדמתם.
אילון גולדשטיין
אוקיי. את רוצה שנעבור אחת אחת על הבקשות מאיתנו?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איך שנוח לך.
אילון גולדשטיין
אוקיי, אז בנוגע לתכנית אכיפה, אני הלכתי על הגורמים המקצועיים במינהל, שעוסקים באכיפה. כיום המינהל לא קובע יעדים של פתיחת תיקים. זאת אומרת המינהל ממקד פעילות ולא קובע יעדים. אין הנחתום מעיד על עיסתו, אבל העיסה שלנו הוצגה בפעם שעברה כבר, על ידי הנחתום בעצם, ואמרנו שיש איזה שהוא פיק של תיקים בקיץ ואני צופה שזה יקרה גם השנה.

נעשות המון בדיקות, להבדיל מתיקים. זאת אומרת תיק נפתח כאשר יש חשד, אבל בדיקות נעשות כל הזמן. גם כשאין חשד הולכים למקומות של מכוני שטיפת רכב, אולמות אירועים, מסעדות, קייטנות, בריכות שחייה – כל המקומות שבהם בני נוער עובדים ועושים שם בדיקות מאד נרחבות. אפילו הרבה מעבר בעצם לאחוז היחסי של בני נוער עובדים, הבדיקות האלה נעשות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בדיקות עקב תלונות או שזו פעילות יזומה?
אילון גולדשטיין
זהו, גם בעקבות תלונות, כי בקיץ באופן טבעי מתרבות התלונות. האמת שיש לי סיפור על תלונה, עוד מעט, מאתמול, משהו נחמד, אבל גם תלונות וגם מודיעין. פשוט המודיעין מקבל הרבה יותר מידע מהשטח. ביקרתי בשבוע שעבר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איך הוא בעצם מקבל את המידע? איך המודיעין פועל?
אילון גולדשטיין
אז אני אספר לכם סיפור. האמת שחלק מהפקחים, לא פקחים, אנשי המודיעין שלנו, אז הם יושבים על האינטרנט והם נכנסים לכל מיני בלוגים ופוסטים לראות. ואתמול הם סרקו איזה בלוג והם באמת מצאו איזו אמא שאגב איזה משהו באיזה פורום, דיברה על זה שהבן שלה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נוצל.
אילון גולדשטיין
נוצל והם יצרו קשר ואתמול היא שלחה. אני ידעתי רק מהמכתב שקיבלנו, כי אני לא יודע על מה שהם עושים. אני רק יודע ככה בדיעבד.
הדרה רוזנבלום
מה תפקידך בכוח שם?
אילון גולדשטיין
אני מנהל מטה המינהל. אז אלי הגיע המכתב, בתור מנהל המטה, שאומר תודה רבה ושזה באמת מדהים שהם הגיעו לשם, אבל זה גם מה שהם עושים, הם פועלים בכל מיני אמצעים ש - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אולי - - - אבל אם כבר אתה מספר - --
אילון גולדשטיין
לא, אבל זה רק התחיל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רק אתמול קיבלו את התלונה.
אילון גולדשטיין
היא פשוט הודתה על זה שבכלל איתרו אותה. כאילו מבחינתה היא דיברה בחלל ריק לחברה בבלוג ואז עלו על זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מדהים בעיני, ואת זה צריך באמת להרחיב. היכולת שלנו אנחנו להגיע ולאתר, חוץ מאלה שכבר מעיזים ופונים, אני חושבת שזו משימה באמת חשובה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מרתיעה מאד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן.
אילון גולדשטיין
זהו. ושוב, אני חוזר על הקריאה בשבוע שעבר. כל תלונה, גם מהחברים הנכבדים בכחול, כל תלונה תטופל במהירות. זה מתועדף, יש על זה מיקוד במיוחד בחודשים יולי אוגוסט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ומה קורה עם הפקחים? אני רוצה שיהיה פול פקחים שאנחנו נגדיר אותו וגם אם יש לזה עלויות כלכליות, אין בעיה. בואו תכינו תכנית תקציבית ותעבירו אלי ואנחנו נראה איך אנחנו יכולים לקדם את זה במסגרת הוועדה, כדי שגם המעסיקים יידעו וגם אנחנו נדע, בשביל השקט שלנו, שיש סוללה של פקחים שמסתובבת ובודקת ומסיירת ומונגשת ככה לשטח, באופן יותר אינטנסיבי ממה שאנחנו רגילים לו.
אילון גולדשטיין
אז היום במינהל פקחים הם לא צבועים. זאת אומרת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, דיברנו על זה, שיש - - - פקחים.
אילון גולדשטיין
וחזרתי עם זה למשרד. התשובה שקיבלתי זה שפקחים עושים הכל. הם באים לפי מיקוד. פקחים מבינים גם בבני נוער, הם גם הולכים למגזר הערבי, גם למגזר החרדי, לכל האוכלוסיות שיש מיקוד לגביהן. אין פקחים שמתעסקים רק - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איך מגבירים את האכיפה בקיץ? איך רואים אותם יותר בקיץ? איך רואים אותם מסתובבים יותר במקומות שיש בהם גם בני נוער? בסדר, גם אם הם לא צבועים, אבל להגיד בקיץ אנחנו לוקחים משימה, אנחנו יודעים שיש יותר בני נוער שהם עובדים, הם הרבה יותר חשופים לפגיעה לצורך העניין מאשר עובדים אחרים שחשוב להגן גם עליהם. איך אנחנו נותנים שם איזה שהוא פוש?

יכול להיות שגם צריך לגייס פקחים נוספים או לעבות את זה. אני לא יודעת. אני אומרת שהמשרד לא יפחד מהצד הכלכלי. שינסה לראות איך בחודשיים האלה אנחנו נותנים פוש ומה העלות שלו ונראה איך אנחנו משיגים את זה.
אילון גולדשטיין
אבל ניתן פוש. כאילו יש היום פוש של המשרד בנושא הזה. היום בבוקר דיברתי עם מנהל אגף אכיפה המנהלית. הוא אמר תקשיב, בקיץ ברור שאנחנו עושים הרבה יותר, ומסתכלים על נפחי האכיפה שלנו בקיץ ובאופן יחסי את התיקים שנפתחים על בני נוער וזה הרבה יותר. הבדיקות נעשות.

אנחנו כן קיבלנו את המכתב ואושר גם תקציב להסברה לקראת הקיץ.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין.
אילון גולדשטיין
אנחנו נלך לרשתות טלוויזיה ואנחנו נעשה פרסומים באינטרנט כדי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין. זאת בשורה.
אילון גולדשטיין
כדי שיידעו עלינו כמה שיותר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת בשורה. מצוין.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתם מזוהים עם תג, כשמסתובבים במקום האלה יש איזה תג עליהם שיזהו אותם? שתהיה להם גם נוכחות במקום.
אילון גולדשטיין
זהו, לא כל הפקחים. החובה היום היא רק על הפקחים מהאגף הפלילי. זה עניין משפטי, חובת הזיהוי. אני יכול להגיד לך שהחברה של המודיעין, אתה לא תזהה אותם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואולי טוב שכך.
אילון גולדשטיין
הם לא מזוהים. ממה שאנחנו יודעים מהמעסיקים, יודעים עלינו. זאת אומרת את ההדים שאנחנו מקבלים אנחנו יודעים בוודאות שהמעסיקים יודעים ויראים ממשרד הכלכלה. צריך גם לזכור שהכלים שיש למשרד הכלכלה הם כלים מאד מאד חזקים, עיצומים כספיים מאד גבוהים. חוק עבודת הנוער, ההפרות שלו ממוקמות בסקאלה היותר גבוהה של העיצומים שניתנים ולכן זה מאד מרתיע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
עיצום כספי, או שזה דרך משפט?
אילון גולדשטיין
יש בעצם שני נתיבים. מפרים סדרתיים ובוטים מופנים - יש נוהל ניתוב באתר החדש הוא מפורסם גם. נוהל ניתוב שבעצם מפנה את המפרים הסדרתיים. תלונות שמגיעות למינהל או מודיעין על סדרתיים עוברות לפלילי. אבל החלק הארי של הפעילות נעשה באמצעות פקחים מנהליים, שם ההליך הוא גם יותר קצר ושם ניתנים עיצומים כספיים והתראות מנהליות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה הגובה שנדע.
אילון גולדשטיין
עיצומים כספיים יש מדרג של שלוש רמות – יש 8,000 בערך, 20,000 ו-35,000. בני נוער זה ב - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה ברף הגבוה?
אילון גולדשטיין
הכל מצוי בתוספת השנייה לחוק הגברת האכיפה. אני יכול לשלוח את זה לוועדה אם רוצים כדי להבהיר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מפרסמים בעל עסק שהעסיק בני נוער וקיבל 25,000 שקלים?
אילון גולדשטיין
כל העיצומים הכספיים מפורסמים, כן. מפורסמים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כי יש לזה הד שבעל עסק נקנס בעבור העסקת - - -
אילון גולדשטיין
כן. מפורסמים וזה גם נרשם.
קריאה
הם מפורסמים באתר?
אילון גולדשטיין
מפורסמים באתר. עיצומים כספיים חייבים להיות מפורסמים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה דרך אגב הפרסום הכי חזק. לא רק הפרסום שאתם עושים, הקנס, העוצמה שלו היא הרבה הרבה יותר גדולה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו ננסה לתקוף את זה בכל החזיתות. פעם אחת מתוך עידוד של אלה שבאמת נוהגים כפי שראוי שינהגו, גם פרסום של אלה שחוטאים כדי שהם יידעו שגם הם חשופים וגם אני מסכימה, צריך באמת ככה מכל כיוון לאגוף את זה.

נראה בקיץ השנה איזה שהוא הליך התרעתה ככה מאסיבי, כדי שנבנה את עצמנו לעתיד?
אילון גולדשטיין
אני חושב שתראו ושוב, אני מוכן לבוא לפה בסוף הקיץ. את האמת שלא בסוף הקיץ, כי לוקח זמן עד שהתיקים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תבוא לפה עוד חודש גם ככה.
אילון גולדשטיין
כן, עוד חודש אני אבוא בטוח, אבל עוד חודש אני לא יכול להגיד לכם שעשינו הרבה, אבלאחרי הקיץ אפשר יהיה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל אולי עד אז תבריקו עוד משהו. יופי, תודה רבה. הבשורה לגבי הנושא של הסברה לקראת הקיץ אני חושבת שהיא חשובה, שהיא תתקיים גם בקרב מעסיקים, שגם הם יידעו שאנחנו עם הפוקוס על זה וגם יידעו באמת את התנאים כדי לנהוג כראוי בבני הנוער שלנו.

מועצת התלמידים, אחר כך הנוער העובד ואחר כך אני אתן לך את רשות הדיבור. בבקשה, אליאב.
אליאב בטיטו
בוקר טוב קודם כל. אנחנו באמת שמחים לראות את הרצינות של הדיון וזה משהו שהרבה זמן לא ראינו וטוב לראות את זה השנה.

אני רק אגיד ככה כמה דברים מה התקדמנו מאז הפגישה האחרונה, כי אני רואה שאנחנו מתחילים ללכת כאן לרצף של עבודה. אז קודם כל אני יכול לספר לכם שמחר אנחנו הולכים לחתום על אמנה משותפת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מחרתיים, ביום חמישי.
אליאב בטיטו
סליחה, מחרתיים. הראש שלי כבר קדימה. מחרתיים ביום חמישי הקרוב נחתום על אמנה משותפת עם יושבת ראש הוועדה לזכויות הילד, חברת הכנסת יפעת והיא תחתום איתנו באמת במעמד של כל יושבי ראש מועצות התלמידים והנוער במועצות הנוער הרשותיות. זאת אומרת כל יושבי הראש של כל הערים והיישובים יחתמו על האמנה הזאת, באמת בנושא של זכויות נוער עובד ויתחייבו להתחיל לקדם את הנושא הזה גם ברשויות שלהם.

לגבי הפוסטרים שדיברנו עליהם, גם כבר אפשר להגיד שזה יוצא לדרך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, אני רק עדכנתי פה לגבי הנושא התקציבי. הייעוץ המשפטי לא מאשר לי לתרום. אמרתי, תרומתי לא התקבלה בברכה, אבל אנחנו נעשה את זה דרך משרד החינוך. אני גם יצרתי קשר הבוקר עם המנכ"לית ויש פה נכונות אמיתית מצד המשרד בכלל. באמת, אתה לא היית בסקירה הראשונית, אבל הם שותפים מאד מאד רציניים, לקחו את זה לא בשתי ידיים אלא בהרבה יותר.
הדרה רוזנבלום
אנחנו מדברים רק פעמיים ביום. זה בסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן. אז אנחנו נעשה את זה דרך משרד החינוך. זה ייצא. לצאת זה ייצא. מי יעמוד מאחורי זה, זה כבר סיפור אחר.
אליאב בטיטו
טוב, אז באמת גם לגבי זה אנחנו כבר ממש מתחילים להתקדם. לגבי הנושא של 'סליחה באיזו זכות' – המוקד שדיברנו עליו – כאן גם תודה גדולה לנוער העובד ולתומר שגם הייתה אצלנו והתחלנו כבר לקדם את זה. קיימנו מפגש הכשרה עם מספר נציגים שלנו שיעבירו את זה הלאה למחוזות ולרשויות ולבתי הספר; ואתר המוקד שלנו גם התעדכן, נוספו אליו זכויות נוער עובד, משהו שהיה עד עכשיו רק בתחום זכויות התמיד.

עכשיו אנחנו יוצאים בסדרת סרטונים של זכויות התלמיד בבית הספר,ואנחנו רוצים להוסיף גם את זכויות הנוער העובד, אז אנחנו גם כמובן נעבוד על זה בשיתוף פעולה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין.
אליאב בטיטו
שני דברים שלדעתי עוד אפשר להתקדם בהם הלאה. אחד זה סיירת הנוער, שרוצים את זה בעיקר כמו סיירות הורים, שיש בהמון רשויות מקומיות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
פנטסטי.
אליאב בטיטו
אפשר לצאת בסיירת נוער של מועצות נוער רשותיות. אנחנו נדבר על זה גם ביום חמישי עם יושבי הראש שלנו ואפשר גם בשיתוף הנוער העובד כמובן ולצאת ולדאוג לתו תקן ברשויות, שיהיה ברמת אכיפה ארצית.

והדבר השני זה נושא ההסברה. אנחנו מעבר לקמפיין שאנחנו נתחיל, אנחנו באמת נשמח גם עם משרד הכלכלה לשתף פעולה, אם גם יש לזה תקציבים, אז אני חושב שזה יהיה מצוין, כי עיקר קהל היעד, חשוב לפרסם לבני הנוער במקומות שהם נמצאים בהם ולאו דווקא באתר, אז אנחנו באמת נשמח לבוא ולתת את הבמה הזאת, ושיהיה בהצלחה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה אליאב. קודם כל אני חייבת להגיד כל פעם מחדש, התלמידים שותפים ומובילים ומזה אני מתרגשת. ולחשוב על סיירות נוער שיסתובבו ויראו אותם בשטח ויידעו שהם מעורבים. אני חושבת שאנחנו מרוויחים לא פעם אחת אלא כמה פעמים.

לגבי משרד הכלכלה, אם הבנתי נכון הקמפיין יהיה לא רק באתר, אלא אתם תצאו בכלל בהסברה בערוצים רחבים, נכון?
הדרה רוזנבלום
זה חייב לצאת מעבר לאתר.
אילון גולדשטיין
אנחנו נצא מעבר לאתר. נכון לעכשיו המחשבה הייתה להתעסק עם פרסום ממומן. זאת אומרת להקפיץ אותנו בכל מיני חיפושים שנוער עושים אגב דברים אחרים. מישהו כותב אני מחפש עבודה, יקפוץ למעלה, השורה הראשונה תהיה – בוא כנס לאתר, תלמד על הזכויות שלך וכו'. עדיין לא ישבנו על זה. אנחנו ממתינים למילוי המקום של האחראי על ההסברה וזה יקרה בשבועיים הקרובים ולוועדה הבאה אני מקווה שאנחנו נבוא כבר עם רעיונות יותר מגובשים בנושא הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מאה אחוז, מצוין. הנוער העובד, בבקשה, תומר.
שרית אולשביץ
שרית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שרית, סליחה.
שרית אולשביץ
קודם כל באמת יש עבודה וזה מבורך וזה מעולה. אני אגיד גם באמת שישבנו עם משרד החינוך וגם עם המרכז לשלטון מקומי לפני שבועיים ועברנו על התכניות וניסינו לחשוב ביחד איך אפשר לקדם את זה, גם מהצד שלנו.

אני אגיד שספציפית לגבי כל מה שקשור למשרד החינוך, אמרנו את זה ואנחנו נגיד שוב, אנחנו ניכנס לכל בית ספר שיפתח את הדלת בפנינו. נעביר הרצאות, נעביר הכשרות, נעביר חומרי הסברה. אנחנו רק צריכים להיכנס לבתי הספר.

מבחינת המרכז לשלטון מקומי ומה שהדר הציגה, אנחנו גם עובדים כבר בכמה שיתופי פעולה עם כמה עיריות בכמה ערים. נשמח להרחיב את זה. יש לנו, זאת אומרת בנשיאה, את כוח האדם כדי להרחיב את הפעילות בערים נוספות. אנחנו מקווים שזה באמת יפתח לנו דלת כדי להיכנס לעוד מקומות.

לגבי משרד הכלכלה, האמת היא שאתמול דיברתי עם מ', שהוא מנהל אגף המודיעין, שאיתו אנחנו נמצאים בקשר מאד מאד צמוד. אנחנו מעבירים אליו כל פעם שיש לנו איזה שהוא משהו שהוא סדרתי או משהו שהוא חמור, אנחנו מעבירים לאגף המודיעין והם חוקרים מהצד שלהם. ושוב, גם אנחנו, בגלל שאנחנו בשטח ואנחנו נמצאים בקשר עם בני הנוער שעובדים ומנוצלים, אנחנו יכולים להעביר את הטלפון של הילד, או להעביר בעילום שם את המסרים, להביא מה שהפקחים צריכים ואז אפשר לקדם את זה.

ובאמת יש לנו שיתוף פעולה מאד מאד פורה. זאת אומרת גם מ' והפקחים שלו יודעים להתקשר אלינו ולבקש. לא אומרים דברים כאלה? אוקיי, אז תמחקו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למחוק מהפרוטוקול.
אילון גולדשטיין
מ'.
שרית אולשביץ
מ', סליחה. אבל אני אומרת, יש שיתוף פעול. כשאנחנו רוצים שהממשלה, שהמדינה תתערב ותעצור איזה שהוא דבר שהוא חמור הם נכנסים ובאמת מתערבים והם יודעים להגיד שכל תלונה שלנו באמת נלקחת בכובד ראש וזה חשוב וזה משמעותי מאד ואנחנו נשמח לעזור להרחיב בכל מה שאפשר, בכל מה שצריך.

לא יודעת, אני מדברת תוך כדי, אני לא יודעת אם זה רלבנטי או לא, אבל כשדיברתם על הפקחים ועל הבעייתיות שיש מבחינת המועצות המקומיות, אני אומרת יכול להיות שאנחנו יכולים איך שהוא לסייע, לעזור מבחינת החברה שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אמר אליאב יפה, אפשר לעשות סיירות של בני נוער, של מועצת התלמידים או סיירות של הנוער העובד. אני חושבת שגם הנוכחות שלכם בשטח יש לה משמעות. גם מבחינת בני הנוער שרואים אתכם ויודעים שאיכפת לכם. זה כאילו לתת לנוער את הכוח בידיים. אני רוצה שהנוער ירגיש מספיק חזק וכך הוא גם יוכל להגן על עצמו יותר גם כאינדיבידואל.
שרית אולשביץ
גם בזה יש לנו ניסיון. אני אגיד ונראה לי שדיברתי על זה גם בוועדה הקודמת. יש לנו גם ברחובות קבוצת מחויבות אישית של בני נוער, שזאת קבוצה שמסתובבת ובודקת, מבחינתה עושה סקרים בבתי עסק, הולכת ומעבירה שיעורים בכיתות, מעבירה לכל מיני מועצות ופורומים של נוער שהם בלתי פורמאליים וגופים בלתי פורמאליים של נוער. פשוט נוער עושה בשביל נוער וזה בליווי והדרכה שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מעולה, מצוין.
שרית אולשביץ
גם בנתניה יש לנו פרויקט כזה של שתי קבוצות שעושות את זה, שתי קבוצות של נוער, שהן גדולות, הן קבוצות של 30 ילד כל קבוצה ואני מבחינתי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואנחנו רוצים את זה מערכתי. אנחנו לא רוצים שיגידו יש פה, יש שם, אני רוצה שזה יהיה מערכת. שיבינו שזה דפוס ושאנחנו נמצאים שם בכל הכוח, ואני חושבת שגם יש לזה יותר משמעות.
שרית אולשביץ
בסדר, אנחנו מקדמים את זה למקום שזה לא יהיה רק נקודתי פה או שם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשביל זה אנחנו פה, שרית. בשביל זה אנחנו פה לחשוב ולראות וצריך לראות את מי אנחנו מגייסים לתוך העסק הזה.
הדרה רוזנבלום
אולי נכון באמת להעלות את זה בפני מנהלי מחלקות הנוער בוועידה הקרובה שלהם או משהו, ממש צריך לקחת את זה.
הדר אליהו
אחד הדברים שעלו באותו שולחן עגול, זה הסיפור של הקמת קבוצת מנהיגות חדשה בבתי הספר התיכוניים, שהיא גם תוכר לתעודת הבגרות החברתית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, אוקיי, מה שקראנו לו נציבות נוער?
הדר אליהו
הדרה אמרה את זה בין לבין.
הדרה רוזנבלום
כתבנו את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, קראנו לזה נציבות תלמידים בית ספרית.
הדר אליהו
נכון.
הדרה רוזנבלום
כן, כן, כתבנו את זה.
הדר אליהו
אז זה יכול להיות חולש ארצי באופן חד משמעי וזה יכול גם להתחבר למה שנאמר פה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון. אז אולי באמת דרך נציבות בית ספרית, אנחנו ניצור קבוצות יישוביות ואז כל פעם יוצאת קבוצה אחרת. יש בדרך כלל כמה בתי ספר ומכאן להרחיב את זה.
שרית אולשביץ
זה יהיה מעולה. אני אגיד גם בנוגע למה שאליאב אמר, אז באמת לפני שבוע העברנו הכשרה אצלכם ועברנו על תכניות שאתם הצעתם, מה שהסברת עכשיו. אני יודעת שמחר אנחנו נפגשים שוב עם הוועדה האתית משפטית כדי להכין את החומרים לפורום של יום חמישי, כדי שכל פורום יוכל לקבל. אז זה גם משהו שקורה והוועדה האתית משפטית באמת עובדת ומכינה דברים.
הדרה רוזנבלום
בקיצור הכנסת לנו עבודה.
שרית אולשביץ
בקיצור יש עבודה בשטח וזה דבר מעולה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה מצווה מה שאנחנו עושים.
אורי מתוקי
אני רוצה להוסיף אולי משהו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה, אורי מתוקי, הנוער העובד.
אורי מתוקי
קודם כל באמת אני מצטרף לברכות. אין ספק שלהיות בחודש פברואר ולדבר כבר על הקיץ, זה לא דבר שהיה בעבר.
הדרה רוזנבלום
זה נדיר.
אורי מתוקי
אולי אפילו לא נהוג במדינתנו, אבל הוא מבורך וחשוב. אני אוסיף שבעצם אנחנו מדברים פה על נדבך אחד של פעולה הסברתית לנוער, שאני חושב שאולי זה המרכיב הכי חשוב, כי ברגע שילד יודע לדרוש את הזכויות שלו, אגב, גם בדיעבד, אנחנו מטפלים לרוב אחורה ופחות תוך כדי, אבל זה גם מייצר תא.

דבר שני, באמת הזרוע האכיפתית, גם פה אני חושב שאגב יש מקום אולי להסברה דווקא מהצד השלישי. כאילו אני לא מדבר על שיימינג ודברים כאלה, לא זו שיטתנו, אבל כן לבוא גם להגיד יש מקומות עבודה שמנצלים.

אני רוצה להוסיף עוד שני נדבכים, אה, וכמובן גם מה שנאמר, לעודד העסקה הוגנת. זה דווקא לקחת את המעסיק הטוב ולהעמיד אותו על נס.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, לתמרץ אותו.
אורי מתוקי
אני יכול לציין פה את חברות בורגר ראנץ' ופיצה האט, שחתמו על הסכם קיבוצי עם העובדים שלהן ושם הדברים, אני יכול לספר שביום שישי יצא לי לראות 70 עובדי פיצה בערב גיבוש אזורי של כמה סניפים בסינימה סיטי.דברים שלוקחים את העבודה אפילו צעד קדימה, באמת כמו שאמר חבר הכנסת מקלב, לא רק בצד של הניצול וכמה כסף קיבלתם, אלא להפוך את חווית העבודה לחוויה טובה, לערך. ואני חושב שבעניין הזה גם יש חשיבות.

אני אוסיף עוד שני מרכיבים שאני חושב שאפשר להתייחס אליהם. אחד זה באמת הנושא של הסכמים קיבוציים. אנחנו עושים פעולה בשנים האחרונות להרחיב את זה ונשמח לשתף את הוועדה בעניין הזה, זאת אומרת לראות איך מעודדים מעסיקים לחתום על הסכמים קיבוציים, בעיקר את הרשתות הגדולות שהן נקרא לזה הגורם המשפיע ביותר.

ומרכיב נוסף שאני חושב שגם צריך לתת עליו את הדעת בוועדה ואני מודה שאין לי איזה רעיון טוב, אבל אני אגיד מה אנחנו עושים ואולי אפשר להתדיין על זה פה או לייחד לזה זמן. אחת הבעיות בנושא עבודת הנוער היא אבטלת נוער. אני חושב שזה הועלה כאן בנתונים של הסקר שעשינו. כשאנחנו מתקרבים במיוחד לתקופת הקיץ, אנחנו מדברים על כמעט שליש אבטלה, שאומרים אני מחפש עבודה ולא מוצא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למרות שאתה יודע שלי קשה עם המונח של אבטלה, כי השאיפה היא לא שעכשיו יאללה, כולכם צאו לעבוד, אלא שמי שרוצה ומי שיכול ומי ש - - -
אורי מתוקי
מסכים. בוודאי זה מאד נכון. אחת הבעיות זה שברגע שיש יותר מחפשים מאשר עבודות, אז גם נכונים יותר להתפשר על הזכויות. אני יכול להגיד שאנחנו בעניין הזה עושים בשיתוף עם רשויות מקומיות ושרית הזכירה את זה, אני אגיד את זה יותר, אנחנו עושים ירידי עבודת נוער, שבהם אנחנו בוחרים את המעסיקים היותר-. לא רק אנחנו, אנחנו בשיתוף עם הרבה מאד גורמים, בעיקר השלטון המקומי, ואני חושב שזה דבר שאם נמצא דרך להרחיב אותו, נדע גם לתת באמת מענה לאלה שמחפשים ולא מוצאים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אפשר דרך השלטון המקומי או תגידו בדרך אחרת שהיא נכונה יותר בעיניכם, לזמן למפגש הבא נציגות של יחידות הנוער ביישובים, או את הראשים עצמם ואז לשתף אותם באופן כזה שהם יוכלו להוריד את זה לרמת השטח?
הדרה רוזנבלום
אנחנו בדיוק מדברות על זה עכשיו.
הדר אליהו
כן, אפשר. הדרה ואני שוחחנו איך נחבר אותם לתוך קבוצות המנהיגות בכלל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ויש גורם שבעצם מתכלל אותם בשלטון המקומי?
הדר אליהו
יש אגודה ויש יושבת ראש לאגודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני אשמח שבדיון הבא הם יצטרפו.
הדר אליהו
ליאת מוסרי.
הדרה רוזנבלום
ליאת מוסרי מראש העין.
הדר אליהו
היא מנהלת יחידת הנוער של ראש העין.
הדרה רוזנבלום
אגודת מנהלי יחידות הנוער.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין. אז אני אשמח שהם יהיו שותפים ואז אנחנו נוכל לחבור אליהם ולראות איך אנחנו מרחיבים את הפעילות הזו.
שרית אולשביץ
עוד דבר שחשוב להרחיב בנושא הזה וזה בטח גם ידרוש תקציבים ואין לי רעיון מאיפה להביא אותם, אבל יש כל מיני רשויות מקומיות - - -
קריאה
משרד האוצר.
שרית אולשביץ
יש כל מיני רשויות מקומיות שכן עוסקות בלהכניס עוד מקומות עבודה הוגנים. זאת אומרת אם זה לצבוע בקיץ בתי ספר ולשפץ מבנים וגני ילדים. יש כל מיני עבודות יזומות שהמועצות הרשותיות למיניהן יודעות להציע לבני נוער שהן עבודות הוגנות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אגב, אם הם לא ישלמו לבני נוער הם ישלמו לקבלנים וקבלנים עולים יותר כסף, אז אפילו במקרה הספציפי הזה, אם פה אמרתי תכינו תכנית כלכלית ואני אדאג להילחם עליה, אז יש מקומות שבאמת המעסיקים צריכים לדעת ש - - -
שרית אולשביץ
יש מקומות שזה עובד וזה עובד מעולה, וגם את זה הייתי שמחה אם- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואגב, ילדים שמעורבים בפיתוח וטיפוח וסביבה חינוכית שלהם, יש בזה ערך כפול עוד מעבר לעבודה. חברים, אם אנחנו נעשה את זה נכון אנחנו יכולים למנף את זה למקומות באמת טובים. נכניס את זה לאיזה מסלול שאתם יודעים, יהפוך להיות איזו שהיא שגרה שאנחנו מאמינים בה לאורך זמן.

יופי, מצוין. תודה רבה שרית. אסתי, בבקשה ואחר כך גלית מארגון בטרם.
אסתי לוי
אני אסתי מפרויקט עיר ללא אלימות במשרד לביטחון פנים. אני יושבת ומקשיבה. אני גם בכובע של מורה לשעבר, אז אני קצת מבינה כמה הנושא הזה הוא חשוב. אני בהחלט אוריד לשטח. אנחנו היום פרושים על כ-151 יישובים ומועצות אזוריות בכל הארץ, שחלקם הם יישובים ערבים ואני חושבת שיש לנו מה לתת ולתרום.

יש לנו פעילויות פנאי שבעצם פועלות בקיץ, אבל אני חושבת שאיזו שהיא עבודה מקדימה לקראת הקיץ, לדבר עם מנהלי התכניות שלנו ביישובים ולנסות לראות איך אנחנו מכניסים את הנושא הזה, שהוא מאד מאד חשוב. כל הנושא של הזכויות של בני נוער בעבודה, דרך מנהלי התכניות, דרך מנהלי המחוזות. ברגע שאנחנו ניפגש, ואני אפגש איתם ממש בקרוב, אני אאיר להם בזרקור. אני חושבת שזה נושא מאד חשוב. אני גם כאמא לא מזמן נפגשתי בנושא הכאוב הזה.

עכשיו לגבי משרד החינוך. הייתי מורה 19 שנה והייתה לי נגישות לבני נוער גם לתיכוניסטים וגם לחטיבות. החודש האחרון הוא חודש שלא לומדים בו בעיקר. בעיקר לא לומדים בו, הם עסוקים בדברים אחרים. קשה למורים להחזיק את התלמידים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דברים טובים. קצת הווי בת ספרי, מסיבות סיום - - -
אסתי לוי
דברים טובים. בחודש האחרון גם המורים עצמם מרגישים שזה כבר נגמר. לקחת את החודש הזה ולמנף אותו. להכניס שם איזה שניים שלושה שיעורים, להאיר להם קצת את הזכויות שלהם, להיכנס לכיתות ולתת להם שככה לפני הקיץ אני חושבת שהם זקוקים לזה, כי אני חושבת שיידע זה כוח ותלמידים תיכוניסטים בני 15-16 שיורדים לשטח עם ידע וכבר יודעים מה הזכויות שלהם, אנחנו יכולים 20-30% מהמקרים לחסוך.

אז לתשומת ליבם של משרד החינוך. אני חושבת שאפשר לעשות שם עבודה יפה בעזרת החברה פה. לתת להם פשוט להיכנס לכיתות ולא רק לגייס בני נוער לטובת הצופים וכל זה, אלא לתת להם שיעורים. אני מעריכה שהם יהיו קשובים ולתת להם את הידע הזה. ידע בכל דבר זה כוח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אני מוכרחה לומר לגבי משרד החינוך שפרט את זה, באמת אני פשוט הוקסמתי מהמכתב הכל כך מפורט והכל כך פרקטי, והוא ציין בהחלט שישולבו במסגרת שיעורי החינוך ותכניות הליבה לכל התלמידים בחטיבה העליונה – י' עד י"ב, בדגש על הערכים, כבוד האדם, ערך האחריות וערך העבודה, והם לוקחים את זה באמת בכל המכלול, ואני חושבת שזה משמעותי בלי קשר לאם לומדים בסוף השנה יותר או פחות.
אסתי לוי
לא, אני - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא, זה בסדר גמור.
אסתי לוי
גם באזרחות מבחינתי אפשר להכניס את זה. חד משמעית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני חושבת שעצם זה ששמים את הדגש זה מאד חשוב ומשמעותי. זה בסדר גמור שבשלב ראשון זה כיתות י' עד י"ב. אני כן הייתי מתחילה את זה אפילו טיפה קודם, כדי לראות איך אנחנו, גם אלה שיוצאים הצעירים יותר, לראות איך שומרים על הזכויות שלהם, אבל נכון, הארד קור הוא באמתי' עד י"ב ויש מקום לשים שם את הדגש.
אסתי לוי
יהיה דווקא נכון לדעתי לקחת את החברה הבוגרים מהתיכונים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ושהם יעבירו את זה. מקסים.
אסתי לוי
שיעשו את העבודה פנימה, זה הרבה יותר פשוט גם לוגיסטית, זה בתוך הבית מה שנקרא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון. ויותר קל לשמוע את הילדים שבאים ומדברים איתך.
אסתי לוי
כן, הם יותר מעניינים אותם מאשר אנחנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
פחות נשמע מטיף, זה יותר נשמע משתף. אני לגמרי מסכימה, אני אשמח שמשרד החינוך, הדרה, תחשבו גם על זה. אנחנו מדברים הרבה פעמים על החניכה וזה באמת הופך את זה למאד משמעותי.

ראשית, אסתי, אני ממש מברכת על הרצון שלכם להיכנס ולהתגבש עם איזו שהיא תכנית. אז את יודע, מי שפה מציע הוא גם צריך לקיים.
אסתי לוי
אני יודעת שכשמדברים צריך גם לעמוד מאחורי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז במפגש הבא אני אשמח לדעת איך זה מתקדם ואיך אתם הופכים להיות שותפים.
אסתי לוי
חשוב מאד, חד משמעית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יופי. תודה רבה. יש לנו פה את גלית מטרם שאמנם לא הייתה בדיון הקודם והגיעה היום כדי להוסיף לנו אולי נדבך נוסף ולהאיר את עינינו בנקודות שאולי לא נגענו בהן והיא הופכת להיות שותפה מאד טבעית לשולחן. אז גלית, בבקשה.
גלית גלעד
כן, טוב, אז קודם כל סליחה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את יודעת, את שמת לב שפה כל מי שמשתתף גם מציג משהו מעצמו לטובת הקיץ, אז אני רק אומרת.
גלית גלעד
אז נפתח את הדלת ובואי אני אספר לכם. אז קודם כל תודה רבה וסליחה שלא היינו בדיון הקודם. עמותה קטנה עם 25 עובדים, אנחנו מנסים להתרוצץ. אני קראתי את המסמך שקיבלתם והוצאתם ואני ראיתי שם יותר דגש על ניצול. ובתך זכויות העובדים ובני הנוער יש את הנושא של תאונות עבודה.

אני לא יודעת כמה אתם יודעים נתונים. קודם כל הנתונים ממש לא מאוזנים. אנחנו בארגון בטרם יודעים שנהרגו חמישה בני נוער בשלוש השנים האחרונות בעבודה. במשרד הכלכלה נתנו לנו דו"ח שבין שנת 2006 לבין שנת 2011 היו 138 תאונות עבודה.

משרד הבריאות נתן נתון שמשנת 2009 עד שנת 2011 – 1,100 בני נוער הגיעו למיון. מה אנחנו אומרים וזה בכל העולם – בני נוער אין להם ניסיון בעולם עבודה. הם לא מכירים את המשימות שלהם ולכן מאד חשוב שכשקולטים בן נוער, צריך לעשות לו את ההכנה הספציפית לבטיחות בעבודה שבה, אני יודעת מהניסיון האישי שלי, הבן שלי עבד בלחמים כקונדיטור ועשו לו יומיים הכשרה איך נזהרים. אני חושבת שזה צריך להיות בקרב כל המעסיקים.

בני הנוער שלנו נפגעים בעיקר מחוסר מודעות, וכשעשינו איזה שהוא סקר קטן ואני אגיד לכם גם למה, הבנו שבני הנוער מאד מאד רוצים להיות מודעים לזכויות שלהם בגין הבטיחות. וכשהנפנו את זה מול קרן מנוף של הביטוח הלאומי, שמאד חשוב לנושא של העסקת בני נוער, הם ביקשו מאיתנו לעשות סוג של פיילוט.

אנחנו השנה התחלנו בפיילוט מאד מאד מצומצם בקרב 20 תיכוניםמקצועיים,להעבירסוגשל E learning. יש לומדה שלקחנו ועשינו לה אדפטציה שאנחנו מעבירים למורים והמורים צריכים להעביר לבני הנוער, עם הא' ב' של בטיחות בעבודה; וחלק מהפיילוט הזה הוא גם להגיע למעסיקים ולעניין אותם בשיתוף פעולה. הפנטזיה שלנו הייתה שכל מעביר יקבל משירות התעסוקה סוג של תעודה – בן הנוער הזה עבר הכשרה והוא כשיר לעבודה ובוא נראה מה אתה עושה. זה עוד סוג של פנטזיה.

כרגע הפיילוט הזה הוא מאד מצומצם ואני חושבת שחלק מההסברה שלכם, הדרה, צריך להיות גם דגש על בטיחות בעבודה.
הדרה רוזנבלום
את צודקת. לא חשבנו על זה.
גלית גלעד
זהו, שבסופו של דבר אנחנו לא חושבים על הבטיחות ואנחנו מדברים על עוללים, אבל הם עדיין עוללים. הילד שלי בן 15 והוא- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הילד שלי בן 20 והוא עולל בשבילי ועד שאני מתה הוא ילד שלי.
גלית גלעד
הם צעירים, אני אומרת לכם, אנחנו צריכים גם לפנות להורים. זאת אומרת ההורים צריכים גם להיות מעורבים, שכשבן הנוער, כשאני שולחת את הילד שלי לעבוד בקיץ, אני צריכה להיות מודעת אם הוא עבר את הפרוצדורה שלו להכנה, כי לרוב זה עבודות לא פשוטות.
הדרה רוזנבלום
דרך אגב, אנחנו עושים את הבזארים האלה ואנחנו אף פעם לא הכנסנו את הנושא - - -
גלית גלעד
אז קדימה. אז הנה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איפה אתם פה גלית? איך אתם מסייעים לסיפור הזה?
גלית גלעד
קודם כל אני מספרת לכם על הפיילוט שלנו ואנחנו נשמח מאד - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איפה הפיילוט? את יכולה לשאול. אנחנו בדיון, חברים.
גלית גלעד
אין לי כרגע פרטים, אני אעביר לכם. אגב, משרד החינוך מאד מאד משתף פעולה עם מציאת בתי הספר. את יודעת, אנחנו עובדים עם מקס ועם רותם. אני אשמח לשתף אתכם. אנחנו נחליף פרטים ואני אספר לכם. אני הבטחתי לביטוח הלאומי שאני אשב פה ואני אספר על הפיילוט.

ביטוח לאומי, הקרן, תמיד נותנת תקציב מאד קטן עבור פיילוט. אם הפיילוט מצליח אנחנו מביאים למשרד ממונה ואומרים לו קדימה, בואו תיקחו את זה ותראו מה יש לעשות, מכיוון שהיפגעות בעבודה היא אפילו קצת יותר בעייתית מניצול בעבודה. בואו נשים דגש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בעייתי באותה מידה, כי הניצול לפעמים הוא כל כך פוגעני. אני חושבת שהנקודה הזו היא חשובה מאד, וכמו שתיארתי לעצמי, את תוסיפי לנו איזה שהוא נדבך שלא נגענו בו והוא באמת מאד חשוב, אבל אני רוצה שאתם תהיו שותפים למהלך עם הגורמים הנוספים. בסדר? כי אחרת זה עלול להתפספס. יופי, תודה.

בבקשה, רק תגיד את השם לפרוטוקול, נציג מועצת התלמידים.
בני ג'אג'אטי
בני ג'אג'אטי, נציג מועצת התלמידים והנוער הארצית. קודם כל על מה שאמרו פה עם הפקחים. אני רוצה להגיד שגם אם הפקחים עוברים בבתי העסק, לא תמיד הם יכולים לדעת מה קורה עם בני הנוער, מי מחזיר אותם בלילה, בשעות הקטנות של הלילה הביתה, כשבדרך כלל שולחים אותם לבד.

יש המון דברים שצריך לטפל בהם בעניין של הזכויות, בין אם זה שאין להם הפסקות, שלא משלמים להם בזמן, שהם משלמים להם אפילו במזומן.

אני יודעת אישית, אני בדקתי לקראת הוועדה הנוכחית עם בני הנוער בבת ים ועם בני הנוער בבית הספר שלי, שיותר מ-90% מרגישים שהם מנוצלים. זה דבר שהוא לא בסדר וצריך לטפל בו כמה שיותר מהר עם כל העניין הזה של הזכויות וגם עם הנוער העובד והלומד. זהו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יופי, תודה רבה. אתה בעצם הזכרת לנו כמה חשוב שאנחנו יושבים כאן ובאמת צריכים לקחת את זה ברצינות. תודה.

אני באמת רוצה להתייחסלסוגיה של החזרה הביתה. אנחנו דיברנו גם בדיון הקודם, אם אני זוכרת נכון, שיש שעה מסוימת בקיץ וביקשנו לבחון את הארכה של זה בעצם לגבי כל השנה, מבחינת לחייב את המעסיקים וגם לראות איך אנחנו אוכפים את זה שהם דואגים לילדים בשעות לילה מאוחרות לחזור בבטחה לבתיהם, אז עשיתם את זה?
אילון גולדשטיין
אז אני אזכיר באמת שהיום יש הנחית אכיפה שבחופש הגדול ניתן לעבוד עד שתים עשרה בלילה ולא עד אחת עשרה. במשך ימי השנה אפשר לבקש יותר ואז אפשר עד אחת עשרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל זה רק לגילאים מסוימים נכון?
אילון גולדשטיין
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי אני רוצה כן לעשות את ההבחנה.
אילון גולדשטיין
אבל המעסיק חייב לספק הסעה הביתה. כיום יש הצעת חוק ממשלתית שמחכה לדיון בוועדת העבודה של הכנסת, הצעת חוק ממשלתית בעצם מעגנת את הדבר הזה. אז נכון לעכשיו אני פניתי לגורמים המשפטיים אצלנו, לא מתכוונים להחיל את זה גם על השנה בכללותה, מכיוון שיש כבר הצעת חוק שעוסקת בדיוק באותה נושא שכבר נמצאת פה. זה בנוגע לזה.

אני גם אזכיר ש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז רגע, יש הצעת חוק ממשלתית בנושא - - -
אילון גולדשטיין
יש הצעת חוק ממשלתית - - - יש היום הנחית אכיפה שבעצם אומרת – אנחנו לא נאכוף מעסיק שמעסיק עובד, נער בשעה נגיד 23:30, אם אנחנו יודעים שהוא מקבל הסעה הביתה. זה אמור להפוך לחוק, כשהחוק יגיד שיש חובת הסעה הביתה ואפשר לעבוד עד שתים עשרה בלילה בחופשות לימודים.

להגיד להחיל את זה, הצעת החוק הזאת כבר מוכנה, היא רק מחכה שידונו בה בכנסת. ולכן לא מתכוונים לקדם הצעת חוק מקבילה, שתתעסק באותו דבר ותחיל את זה על כל השנה.

לגבי עמדה על ההצעה הקונקרטית הזאת של הרחבה כל השנה, זה מחייב בדיקה ומחייב גם התייעצות עם ארגונים יציגים, כמו שנעשה בחקיקת העבודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש בזה נדבך חשוב שאם אנחנו אומרים אנחנו הופכים את זה לא לאיזה שהוא נוהל אלא לממש חקיקה, ואז זה גם מאפשר לנו לאכוף את זה בצורה יותר טובה, נכון?
אילון גולדשטיין
כן. בעצם זה אותו דבר, כי הנחית אכיפה מבחינתנו היא מאושרת על ידי הגורמים המשפטיים ואנחנו אוכפים לפיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה המשמעות של להפוך את זה לחוק בלי להרחיב את זה בעצם?
אילון גולדשטיין
כי זו דרך המלך. דרך המלך היא בחקיקה, דרך המלך היא לא בכל מיני הנחיות. החקיקה גם מחייבת- - - עם יועצים, היא יותר שקופה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. כן, בבקשה.
גונן ירום
גונן ירום מהמשרד לביטחון פנים, תכנית עיר ללא אלימות. אם אפשר רק לבקש שתראה את היומן שאתה מסתובב איתו, את הכריכה. זה של עיר ללא אלימות, יפה. אז מועצת התלמידים מסתובבת עם קלסר של עיר ללא אלימות.
בני ג'אג'אטי
לא, זה מה שקיבלתי באופן אישי מבית הספר.
גונן ירום
כן, בסדר גמור. זה רק דוגמא לכך שאנחנו באמת פרושים ומקיימים תכניות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כשהייתי חברת כנסת יכולתי להגיד בצחוק – ומה עם יושב הראש. היום אפילו את הבדיחות האלה אני כבר לא יכולה להגיד.
גונן ירום
אנחנו יכולים להתחייב לדיון הבא להביא לך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא, מה פתאום. אנחנו עוד מוקלטים. טוב שזה רק מחברת.
קריאה
לשים בחדר המתנות.
גונן ירום
מה, זה נחשבת מתנה? זה משהו לעבודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה בהומור.
גונן ירום
בכל מקרה, אנחנו בכל הרשויות שאנחנו פועלים בהן, מקיימים בכל רשות היערכות לקיץ. במסגרת ההיערכות לקיץ יושבת ועדה עירונית, ועדת פנאי כמו שאסתי הזכירה, ובעצם נוגעים בכל הנושאים שקשורים למה שהולך לעבור על בני הנוער בזמן הקיץ. ובאמת, כל הגורמים זה החינוך, הרווחה וכל הגורמים הרשותיים, מועצת תלמידים, בני נוער וכו', שיש להם נגיעה לתעסוקת בני נוער ולשעות הפנאי של בני הנוער, ובעצם ביחד עם כל הגורמים יש נגיעה גם בזה.

כל רשות לפי ההתאמות שלה ולפי הבעיות הספציפיות שלה, אבל אנחנו בהחלט גם היום לוקחים חלק בהיערכות מסודרת לקיץ, שנוגעת במכלול הנושאים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין. אז באופן קונקרטי, גם יחד עם אסתי בדיון הבא, נשמח. יש לנו פה נציגים של בני נוער שכן חוו חוויה של ניצול. אני רק אומר לפני שאנחנו מתחילים את הדיון, אנחנו לא מזכירים שמות, אנחנו לא מזכירים את המקום. אנחנו רוצים ללמוד מהחוויה ומהסיטואציה כדי שזה יעזור לנו גם בחשיבה הלאה. אז בבקשה, את השם שלכם אתם יכולים לומר, אבל לא מעבר לזה.
אביתר משה ריבלין
קוראים לי אביתר, אני עבדתי בחברה הזאת מהקיץ. הוא הציע לי תנאים טובים, לא כמו מה ששמעתי פה, המשכורת הייתה 30 שקלים לשעה. בהתחלה את האמת הוא די שילם, אבל בחודשיים האחרונים שעבדתי שם זה היה ה-11 וה-12, הוא לא שילם לי ולא לאף אחד מהעובדים כאילו. הוא לא שילם לאף אחד מהעובדים בחברה, לא לנהג ההסעות, לא לכלום וזה כאילו אחד שאנחנו יודעים שיש לו את הכסף.

הוא כל הזמן אמר לנו סיפורים והכל. גם בדרכי חזרה הביתה הוא היה עושה בעיות לפעמים. לפעמים הייתה הסעה. פעם הייתי צריך להסתדר בצמתים בשעות כמו שלוש, ארבע בלילה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה עבדת עד השעה שלוש בלילה? אסור לך בכלל לעבוד עד שלוש בלילה.
אביתר משה ריבלין
לא ידעתי את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם אתה חצי פושע.
קריאה
נכון, תבדוק.
גונן ירום
הוא אמר שהוא לא ידע.
אורי מתוקי
זו אשמת המעסיק, את זה חייב להגיד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, עד היום אנחנו סולחים. אנחנו מהקיץ הקרוב כבר לא סולחים.
אורי מתוקי
זה כמו אלכוהול לקטינים. אסור למכור לא אסור לקנות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. אז כן, זה חמור מאד.
אביתר משה ריבלין
אז עשו לנו בעיה. עדיין לא קיבלנו את הכסף. עכשיו ההסתדרות עוזרים לנו במטרה לקבל את הכסף, אבל בינתיים כאילו לא קיבלנו. אנחנו יודעים גם שהוא ממשיך לפעול רגיל, הוא ממשיך להעסיק עובדים, הוא ממשיך כאילו עם כל מה שאמרתי עכשיו, הוא ממשיך ועושה בעיות עוד פעם לאנשים. הייתה לו גם שיטה כזאת בקיץ שהוא עוד שילם לאחרים, כאלה שעבדו פעם אחת או פעמיים כזה. נגיד שלא עבדו הרבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ליצור אמון ואחר כך - - -
אביתר משה ריבלין
לא, אז הוא פשוט גר בשפיים כזה, שזה מקום רחוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בלי שמות. אל תציין שמות ומקומות.
אביתר משה ריבלין
אה, סליחה. הוא גר כאילו במקום רחוק, אז הוא בנה על זה שאנשים לא יגיעו לשם וזה, אז הוא היה אומר שהמשרד זה כאילו במקום שהוא מחליט מתי הוא פותח או לא. אז הוא היה אומר המשרד סגור ואנשים שהיו מגיעים, הוא אומר המשרד סגור ודברים כאלה. אז אנשים, הוא היה מייאש אותם עם סכומים נמוכים, גם מתי שהוא היה משלם. זו הייתה השיטה שלו כאילו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הבנתי. זאת אומרת מה שאתה מספר פה זה איזה שהוא סינדרום שאתה שמעת אותו מעוד בני נוער, ואם אנחנו עוברים מנער לנער או לנערה, אז אנחנו מזהים את אותו דפוס.
אביתר משה ריבלין
לא, בהתחלה הוא שילם את הסכומים הגדולים ולגבי סכומים קטנים הוא עשה בעיות ואז בחודשים האחרונים הוא הפסיק לשלם לכולם. כאילו, עכשיו שהתחלנו כזה לעשות ופרסמנו את זה, אז הוא התחיל לשלם לאלה שעובדים עכשיו. אבל אלה שעבדו פעם, נגיד אני, אז הוא עוד לא שילם לי כאילו. עכשיו מנסים לסייע לי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הבנתי. תגיד לי, שאלה, לא חלילה בביקורת, אלא סתם כדי להבין את התמונה של איפה שאנחנו נמצאים. איפה ההורים שלך היו בתמונה?
אביתר משה ריבלין
לא הפריע להם שאני עובד.
גונן ירום
השאלה אם הם עשו משהו שלא קיבלת כסף.
אביתר משה ריבלין
כן, הם התקשרו אליו. הוא הבטיח. באותו יום הם התקשרו והוא הבטיח לי יום אחרי זה הוא פוגש אותי. הוא לא פגש אותי. אחרי זה, כמה ימים אחרי זה הם התקשרו שוב, הוא אמר הייתה לי בעיה בחשבון הבנק כמה ימים ואז הוא ניתק את מספר הטלפון שלו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת ההורים שלך ניסו להתערב בשלבים שבהם אתה לא קיבלת את השכר.
אביתר משה ריבלין
כשהתחילה הבעיה, כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשעות שהגעת מאד מאד מאוחר, הם היו מודעים לזה? אתה אומר אתה לא היית מודע לזה שאתה עובד מעבר למותר.
אביתר משה ריבלין
הם לא היו מודעים שאסור, הם היו מודעים לשעות שאני בא. הם לא אהבו את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אה, הם לא ידעו שזה אסור?
אביתר משה ריבלין
לא. לא נראה לי וגם עד היום לא ידעתי את זה. כאילו, אמרו לי את זה בדרך לפה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת שהמחשבה שלנו שקודם כל בואו ניתן להם לדעת, זה כבר יעשה לנו חצי דרך, היא לגמרי תואמת את המציאות. אוקיי, בסדר, תודה רבה.

עוד מישהו רוצה להתייחס? מספיק? אתה מסכים עם כל מה שנאמר?
אורי מתוקי
אני אגיד רגע מכיווננו, באמת בעקבות החשיפה והפרסום החשוב, אז גם האמת, נדמה לי במקביל גם נרשמה אצלנו תלונה בעניין ואנחנו היום מטפלים ומייצגים כמעט 100 עובדים מתוך אלה שעבדו שם, שזה היקף - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה המון.
אורי מתוקי
מאד מאד נרחב. אני לא אגיד יותר מדי, גם מפאת באמת לשמור את הדברים יותר חסויים, אבל גם מבחנית זה שאנחנו כן בשיג ושיח עם ההנהלה, עם הבעלים. אנחנו מקוןיים שנגיע לאיזה שהוא הסדר שבסופו של דבר יחזיר את הכסף לכלל בני הנוער ולא ידרוש מילד שחייבים לו 300 שקלים לחכות עכשיו לקבל 50 שקלים בחודש או כל מיני דברים מהסוג הזה, לרבות גם פיצויים על העיכוב.

אני אגיד אולי משהו יותר רחב וזה ככה הזדמנות להגיד את זה. זה מקרה, בגלל שזה מספר גדול של עובדים, אבל אני חושב שזה מקפל בתוכו את כל הבעיות שאנחנו מדברים עליהן פה. קודם כל חוסר המודעות והנושא הזה.

דבר שני, אני חושב לגבי מה שאמרת פה שהוא מאד מאד חשוב, אנחנו קוראים לזה אצלנו שיטתמצליח של המעסיקים. ופה אני חייב להגיד, זה לא רק המעסיקים. זאת אומרת הפיצה השכונתית, וכשמגיע אלינו מקרה, בדרך כלל זה מקרה של מישהו שלא שילמו לו על חודש או לא שילמו לו מספיק או לא נתנו לו את כל הדברים. הבעיה שמובנים מסוימים ואני אגיד את זה במירכאות, או ככה אולי לא יפה, אבל, אבל זו בעיה שיותר נוח לטפל בה.

אחת הבעיות הגדולות זה באמת מישהו שעבד פעם אחת כמה שעות, מתחילים להגיד לו – זה התנסות, זה התלמדות, לא משלמים לו ופשוט הרוב לא מתלוננים. ואז מי שמתלונן אתה כבר משלם לו. ואני יכול להגיד ואני לא אכנס לזה, אבל אני אגיד, במובן הזה זו גם בעיה גורפת. גם המעסיקים היותר הוגנים וזה, למשל לא לתת גמר חשבון או כל מיני דברים כאלה, שבסוף מצטברים לסכומים מאד מאד גדולים. ובמובן הזה אני חושב שיש חשיבות מאד מאד גדולה גם לחשיפה של הדברים האלה וגם באמת לטיפול המערכתי, שאנחנו עושים פה.
דנה ירקצי
אני אשמח אם תוסיף. קודם כל נעים מאד, אני דנה ירקצי מוואלה חדשות ואני באמת עשיתי את התחקיר יחד עם בני הנוער שיושבים כאן איתי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו רק לא מזכירים שמות. את נכנסת תוך כדי. אסור לנו.
דנה ירקצי
כן, אני יודעת.
הדרה רוזנבלום
ואם - - - כותבת על זה, אז צריך לפנות לאחד מה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז הנה, היא כבר שם.
דנה ירקצי
וכשעשינו את הכתבה, אז באמת הזכרת שגם בתי הדין לעבודה בסופו של דבר נמנעים מלבצע אכיפה לפי החוק של הלנת שכר. זאת אומרת במקרה הזה אתם הגעתם להסכם עם אותה חברה - - -
אורי מתוקי
עוד לא הגענו. אנחנו בתהליכים.
דנה ירקצי
לא הגענו, אבל הפשרה היא שהם יצטרכו לשלם על הכסף 15% הלנת שכר. ועל פי מה שאורי מספר, בדרך כלל בית הדין לעבודה לא באמת אוכף את החוק הזה של תשלום ריבית של הלנת שכר. אז אני מאד הייתי שמחה אם תוכל להוסיף את זה, כי זה בעצם מה שנותן את הפרצה הזאת לכל מיני בעלי עסקים, באמת להמשיך ולעשות את מה שהם עושים, כי אין מי שיכול לאכוף בסופו של דבר את ההתנהלות הזאת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
השאלה היא באמת אם אין מי שיכול לאכוף. את אומרת אין פה עניין פלילי של הגשה של תלונה או מה שבסופו של דבר בעל העסק יישא בפלילים?
אורי מתוקי
אנחנו מעבירים את זה גם למשרד הכלכלה באופן שדיברנו עליו קודם. כל הטיפול בצד הזה הוא לא בידינו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
במקרים כאלה, לאו דווקא במקרה הספציפי הזה, אלא מסוג הדברים או האמצעים שאתה בעצם הסברת גם בדיון הקודם, יש אכיפה פלילית, נכון?
אילון גולדשטיין
כן. אבל אני באמת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אל תתייחס למקרה הספציפי הזה, רק לדעת. בעל עסק שבעצם יוצר מצב שבו הוא מלין שכר של בני נוער או מסרב לשלם, יש את העיצומים הכספיים שדיברת עליהם במדרגות השונות ויש גם הליך פלילי, נכון? יש שני ערוצים שאפשר לפעול בהם.
אילון גולדשטיין
כן, שני ערוצים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, רק לדעת.
אורי מתוקי
אני אדגיש, הלנת שכר זה כשאתה בעצם נדרש לשלם פיצוי על העיכוב, ואגב זה דבר סביר, כי כולנו יודעים שאם מתעכב השכר אז אתה לוקח הלוואה, נכנס לאוברדרפט וכדומה, אתה משלם את הריבית הזאת. זה גם לא איזה מתנה או אפילו הייתי אומר פיצוי. ואומרת דנה נכון, משהו שגם אמרנו. לצערנו זה דבר שלא מספיק נאכף והופך את אותה שיטת מצליח שדיברתי עליה, הופך אותה לנוחה יותר, כי במקרה הגרוע בסוף תשלם את מה שמלכתחילה היית אמור לשלם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אז דנה, את פספסת את תחילת הדיון.
דנה ירקצי
הערפל ומזג האוויר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, הפסדת. רק שתדעי, הפסדת.
דנה ירקצי
אני אתעדכן, אל תדאגי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אבל אנחנו בדיוק דיברנו על המקום הזה של איך אנחנו מונעים סיטואציות כאלה. יושב פה בעצם שולחן עגול לצורך העניין. זה דיון מעקב שבו אנחנו יצאנו לדרך שאנחנו בונים תכנית עבודה בעיקר לקראת הקיץ, אבל כמובן שהיא תשליך אחר כך גם לאורך השנה עם פעילות מאד אינטנסיבית של העלאת מודעות גם בקרב בני הנוער עצמם, גם מול ההורים שלהם, גם אנשי חינוך שיידעו בעצם לתווך את זה בבתי הספר וגם מול המעסיקים, כולל סנקציות אל מול תגמול לבתי עסק מצליחים.

יושב פה משרד החינוך שהתייחס לזה בצורה יוצאת דופן. יש לנו פה את ההתייחסות גם לוועדה הקודמת מבחינת התהליך. השלטון המקומי שנמצא בתוך הסיפור ושיתוף פעולה עם התלמידים שרק להבין את המשמעות של החיבור שלהם ושל הנכונות שלהם לבנות סיירת של בני נוער שעוברת בחופש ובעצם נפגשת עם בני הנוער העובדים ונותנת תחושה של פיקוח. ועיר ללא אלימות.

יש פה שילוב ידיים של הרבה מאד גורמים, כשהמטרה בסוף, משרד הכלכלה כמובן שעוזר לנו עם כל הנושא של האכיפה וגם הביא בשורה לגבי פרסום אינטנסיבי לקראת חופשת הקיץ. כל אלה ביחד בסופו של דבר מכוונים לזה שאנחנו נפגוש כמה שפחות מקרים כאלה וכמובן שהם יטופלו גם בחומרה כדי ליצור הרתעה, וזו גם סוגיה שדיברנו בה.

אז כדי שתביני את התמונה הכוללת, אנחנו הולכים לזה בצורה מאד רחבה.

אליאב בטיטו רצה להתייחס ואחר כך בשמחה הדר. בבקשה אליאב.
אליאב בטיטו
אני אשלים רק לגבי הסיירת של השכר שתסייר. אנחנו עכשיו באמת כבר בחודש פברואר, אבל צריך להתייחס גם שהקיץ כבר מתחיל עוד שלושה חודשים, ואם אנחנו רוצים שזה יקרה בקיץ, אז אני מציע או שכבר בדיון הבא נעשה דיון פרקטי, אפילו לא במסגרת הוועדה. אפשר לקיים שולחן עגול או בוועדה לקיים את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אליאב, כבר נקבע דיון. אנחנו מסודרים. במרס יש דיון.
אליאב בטיטו
כן, אבל אני אומר מעבר לדיון. בוועדה, אולי לבוא לפחות כל הארגונים שרוצים לקחת בזה חלק, לבוא ולראות איך מקדמים את זה שכבר בקיץ הקרוב נוכל להתחיל את הסיירת הזאת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה, אנחנו לפני. אנחנו עם הפנים. נקודה נוספת לדיון הבא שיתקיים במרס. אנחנו קבענו מראש סדרה של דיונים, כבר יהיו פה גם נציגי יחידות הנוער כדי שגם אותם אנחנו נרתום. ננסה להקיף את זה מכל החזיתות. אני חושבת שזו הדרך היחידה שנצליח באמת לגעת בזה בצורה משמעותית.

אז כן, אליאב, אני מקבלת לחלוטין, ומה שנצטרך לעשות בין לבין בעבודת ביניים, אז כמובן שנעשה.

הדר, רצית להוסיף? בבקשה.
הדר אליהו
כן, יש לי שאלה ועוד משהו לומר. כשמדובר על התהליך הפלילי, מי מקדם לשם? משרד הכלכלה או שזה ההורים אמורים? הרי יש את הערוץ של הקנס - - -
אילון גולדשטיין
לא, יש נוהל שקובע איזה תיקים יופנו לפלילי ואיזה תיקים יופנו למנהלי. בנוסף לזה יש גם סעיפי חוק שמטופלים רק בפלילי, מכיוון שהם לא נכללו בתוספת בחוק הגברת האכיפה.
הדר אליהו
מי שמפעיל, מחליט, מקדם את זה, זה משרד הכלכלה?
אילון גולדשטיין
כן.
הדר אליהו
למה אני שואלת? כי יש בני נוער שלהורים של אין את המסוגלות, הפניות או מה שזה לא יהיה, בכלל לקדם את הסיפור הזה לטפל, ובטח לא בפלילי.
אילון גולדשטיין
ברגע שמגיעה תלונה או שיש מידע, אז יש נוהל מאד מסודר שאומר מתי זה פלילי ואומר מתי יש פה חשד להפרה בוטה וסדרתית ומתי זה מנהלי והולכים לפי זה. הורים לא צריכים לדחוף אותנו כדי לעשות משהו, הכל הולך לפי הנוהל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין.
הדר אליהו
הדבר הנוסף שרציתי לומר זה שיכול להיות שאנחנו שוכחים פה אוכלוסייה מסוימת מבחינת המודעות, שזה בחברה הישראלית - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
קדימה, זה המקום.
הדר אליהו
ואני אסביר למה אני מתכוונת. עולה לי איזה שהוא משהו כמו איזו שהיא פרסומת, שכשאתה נותן טיפ למלצר – האם אתה בטוח שהוא מקבל אותו?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני חצופה ושואלת.
הדר אליהו
בפגישה הקודמת ואני מדברת גם על הדוגמה שניתנה פה באירועים באולמות, שנותנים ככה מראש איזה שהוא טיפ לכולם, אבל רב המלצרים לוקח את זה. כל הסיפורים המאד עצובים והחמורים האלה. ואולי המקום שדיברנו עליו בפגישה הקודמת, שיש פה הזדמנות ליצור איזו שהיא מעורבות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
של אזרחים, כן.
הדר אליהו
של חוסן קהילתי ואחריות ציבורית, ואני חושבת שמהבית הזאת בראש ובראשונה זה צריך לצאת, איזו שהיא קריאה באמת לציבור, של לקחת אחריות, על מה המשמעות כשהם פוגשים נער עובד במקדונלדס ומה המשמעות של זה. סליחה, לא התכוונתי להגיד - - -
אליאב בטיטו
יש הצעת חוק שעולה עוד שבועיים, שגם את האמת חתומה עליה, של דב חנין, בנושא זכויות של המלצרים, שאנחנו לקחנו בה חלק גם בעזרה לקידום ההצעה ואם היא תעבור אז יקבלו את הטיפים בני נוער ישירות. זה חוק המלצרים, אבל זה אחד הסעיפים העיקריים בו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שיש עם זה כמה בעיות משפטיות. זה לא יעבור, כאילו ככל שאתה נכנס לעומק, אבל אני חושבת שכן בידיים שלנו וצודקת הדר, יותר מאשר כל הצעת חוק, כן בידיים שלנו כאזרחים להתמודד עם התופעה הזאת.
הדר אליהו
אני באה ואני אומרת שאפילו סיפורים בלי שמות, עוד פעם, ממש איזה שהוא תשדיר או משהו, אפרופו המשאבים שאתם הולכים להקצות, דוגמאות בלי שמות של גופים שקיבלו קנסות כי. אז בפעם הבאה שאתה, אז תדע ש-. לפנות אל הציבור לקחת איזו שהיא אחריות.

אני מאז ששמעתי את זה, לצורך העניין קרוב משפחה שלי עתיד לעשות איזה שהוא אירוע ואמרתי לו תקשיב, תבדוק שאתה נותן את הכסף בסוף האירוע או בתחילת האירוע למי הוא מגיע. ככה פתאום זה לא שאנחנו אנשים מנותקים, ממש לא, אבל זה עושה משהו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו גם צריכים אומץ, כי - - -
גלית גלעד
אני רוצה לשתף אתכם, היה מקרה בוחן שזה דווקא צריך לבוא מארגונים יותר חברתיים. לפני חודשיים מתה ילדה בבריכת נוי בהרצלייה ואנחנו החלטנו שמה שאנחנו עושים, אנחנו פונים דרך אתר הפייסבוק שלנו לכל מי שחבר וחברים של החברים, לפנות אלינו עם בריכות נוי כאלה. קיבלנו מאות, כמעט כאלף פניות על כל מיני רשויות. מה שאנחנו עשינו, פנינו לכל רשויות ואנחנו מתחילים לקבל פידבקים על שינויים כי אף אחד לא רוצה להיות בעין הציבור. היום רשויות נזהרות.

אני חושבת שאפשר בהחלט - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז זה מה שבעצם תוכנן.
גלית גלעד
לבקש מבני נוער – תדווחו לנו ואנחנו נעביר ולעשות איזה שהוא שיתוף פעולה של אכיפה. משהו שהמעסיקים יתחילו להבין שיש עין צופה עליהם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אותו פלקט שדיברנו עליו עם מספרי הטלפון והפרסום באתר והסרטון והכל, זה באמת עם כתובת של בני הנוער שהם יפנו אליהם והם בעצם יעבירו את הפניות הלאה, ואז זה הופך להיות באמת יותר- - -
הדר אליהו
אבל הכוונה היא לפנות גם אל הציבור – קחו אחריות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אני מסכימה. צריך לחשוב איך משלבים את זה. דיברנו על זה גם בפעם הקודמת, שבכלל הציבור יידע כשהוא נותן טיפ אז למי, וכשהוא מתגמל מישהו אז מה. כשמגיע אליו שליח. צריך לחשוב אולי באמת לפעם הבאה.

אוקיי. אתה רוצה להוסיף?
אביתר משה ריבלין
אפשר להגיד על הטיפ?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן.
אביתר משה ריבלין
בתור אחד כזה עבדתי בכוח אדם, אמרתי את זה מקודם. אז זה בכל האולמות שעבדתי. עבדתי, בערך הגעתי ל-20 או אולי אפילו 30 אולמות, ורק פעם אחת מכל האירועים קיבלנו את הטיפ הכללי באמת, וכל פעם אני יודע, הם לוקחים את זה. חלק אני יודע שהבוס שלי לקח, שהביאו לו, אבל רוב הפעמים זה האולם. כאילו זה היה חלק חלק. אנחנו לא קיבלנו את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקשיבו, אם בעלי האירועים יידעו שזה מה שקורה – הם לא יתנו את הטיפ הזה. הרבה פעמים זה כסף עודף שהם כאילו מוציאים כאקסטרה, כי הם באמת רוצים לצ'פר את המלצרים ואם הם יידעו את זה הם לא יתקנו את הכסף הזה, אז צריך- - -
הדר אליהו
צריך הד רציני, שיהיה פרסום, שגוף קיבל קנס בתהליך כזה, שאנשים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנה, אבל יש לנו פה תקשורת. התקשורת תעזור לנו.
דנה ירקצי
עשינו כתבה מאד מאד גדולה שכללה את האיומים של אותו - - -
הדר אליהו
איפה זה היה?
דנה ירקצי
בוואלה חדשות. שכללה את האיומים, הודעות SMS ואיומים ושיחות מוקלטות של אותו בעלים של חברת כוח אדם לתלמידים, שכללה מריחות כאלה ואחרות מחר מחרתיים, לא עונה לטלפון, כן עונה לטלפון, ובאמת הפרסום הזה הביא לריכוז של כל בני הנוער. אני דאגתי להפנות את כולם להסתדרות, אבל מלא מצאו את עצמם פועלים כיחידים, כשהם לא יודעים מה לעשות עם עצמם והם מוצאים את עצמם מתנהלים מול אדם בן 50, שאומר להם טוב, תבואו למשרד שלי או תבואו לכאן או תתקשרו או מחר או מחרתיים.

אם היה באמת גוף אחד או מישהו אחד, או אני לא יודעת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש, משרד הכלכלה מטפל. משרד הכלכלה בפניות ישירות למשרד, ואגב גם עוד נקודה ש - - -
דנה ירקצי
אז אתם ידעתם להרים טלפון למישהו, איש קשר במשרד הכלכלה. עזוב את זה שיש לך מישהו שאתה מכיר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בשביל זה אנחנו פה. כי בקיץ אנחנו רוצים שלא יהיה אחד שלא יידע שיש לו את משרד הכלכלה ואם הוא לא רוצה למשרד הכלכלה כי הוא חושש, אז יש לו את ארגון הנוער העובד או יש לו את מועצת התלמידים שגם הם יפרסמו קו חם שיהיה אפשר להפנות פניות. אנחנו ננסה להקיף את זה בכל הרשתות. הרעיון הוא שהילדים יידעו שיש להם כתובת. הם יבחרו למי הם פונים.

בסוף הכל מתנקז למשרד הכלכלה, כי בין אם זה מועצת התלמידים ובין אם זה הנוער העובד או אחרים, אנחנו בעצם מנתבים את זה לשם ואני חושבת שלכם כתקשורת יש גם, אפרופו אם אנחנו כבר מדברים על שיתופי פעולה אז אני ארשה לעצמי.

יש לכם פה תפקיד מאד משמעותי, כי לצורך העניין עם ציבור רחב יותר, ויש הרבה אירועים, זה לא משהו שהוא ארעי, אם ציבור רחב יותר יידע שהטיפ שהוא נותן בסוף הערב למלצרים והם מוציאים אקסטרה מהכיס, הולך לא למי שהם התכוונו, למישהו שהם כבר שילמו לו שכר אחר, לא בטוח שהם יתנו את זה, או שהם יוודאו שבאמת הם שמים, ואני למשל שמה את זה תמיד בכיס של האנשים שאליהם אני רוצה שזה יגיע ולא כי אני קוץ כזה. הרבה פעמים מסתלבטים עלינו, אנשים גם לא מספיק אמיצים. צריך באמת לתת כוח לאנשים להבין שיש להם אחריות לאן הכסף שלהם הולך. שיידעו. וככל שהם יהיו יותר מודעים אז אולי אנחנו נצליח למנוע גם את זה.

ושוב, לכם יש כוח עצום להביא את זה לכמה שיותר אוכלוסייה.
אביתר משה ריבלין
היה גם, אני יודע על זה במקרה, לא הייתי באירוע הזה אבל סיפרו לי. יש כזה לפעמים באולמות אירועים באמת אנשים שנותנים את הטיפ למלצרים כאילו, כשבעל האירוע קורא למלצרים ונותן להם. אז גם סיפרו לי שלפעמים לא מציעים להם. היה איזה אירוע, הוא הביא לכולם 100 שקלים, אז לכל אחד לקחו את ה-100 שקלים והביאו לו 50 שקלים במקום. זה אני יודע שיש כאלה שגם לוקחים הכל כאילו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז התפקיד שלנו זה לחזק אתכם, שאתם לא נותנים מהכסף שלכם לאף אחד והוא צריך לתת לכם את מה שמגיע לכם, ואם לא אז יש לכם כתובת. זה מה שצריך לקרות.
קריאה
סיפור כזה צריך לצאת בראש חוצות.
תמי ברנע
וטיפ שמתקבל מהאורחים, לא מבעל השמחה?
אביתר משה ריבלין
לאורחים בדרך כלל הם לא נוגעים, כי אמרו לי שגם קשה להם לעקוב והם לא יכולים לדעת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, הם נותנים להם את זה בכוס, בכיס וזאת בדיוק השיטה, גם לגבי הטיפ הגדול יותר.

אוקיי, אז באמת שוב תודה רבה לכולכם. אני רק רוצה לסכם כמה נקודות בהתקדמות שלנו. מעבר לכל מה שעלה, סיכמנו שלדיון הבא גם משרד הכלכלה יעביר את העדכון את המידע לשלטון המקומי, כדי שהשלטון המקומי יוכל להפיץ את זה בעצם לרשויות.

במפגש הבא משרד החינוך, הבטחתם פירוט של התכנית, כל ההתקדמות ואיך אנחנו הולכים ליישם את זה.

הגברה של האכיפה – אני עדיין רוצה שכן ננסה לחשוב יצירתית, איך יבינו לפחות בשטח שאנחנו שם וכל הכוח, צריך לראות. ואם צריך לזה תקציב נוסף או תגבור של כוח אדם או משהו, תנסו לחשוב על המסגרת, אני כבר אדע לעשות את המלחמה בעניין.

לפעם הבאה נשמח גם לקבל פירוט של תכנית הפרסום. אמרת שזה עכשיו ברמה של רעיון ואתם מגבשים את זה, אז אני מקווה שעד המפגש הבא כבר יהיה הפרסום.

אנחנו רוצים את יחידות הנוער בוועדה הבאה וסיירות נוער פלוס מועצות נוער רשותיות, אם זה נציבות תלמידים שדיברנו עליה, נציבות בית ספרית – לראות איך אנחנו מתקדמים גם עם זה שלב אחד קדימה, כי איך אמר אליאב – אנחנו יוצאים לפגרה פה, מגיעים מהפגרה, אנחנו רוצים לראות שהדברים כבר קורים.

אז תודה רבה וניפגש בחתימה על האמנה ביום חמישי.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30.

קוד המקור של הנתונים