ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 11/01/2016

פניות ציבור לגבי העדר הסדר "ערך צבור" בחברת אגד

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 35

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, א' בשבט התשע"ו (11 בינואר 2016), שעה 13:33
סדר היום
פניות ציבור לגבי העדר הסדר "ערך צבור" בחברת אגד
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
רן שדמי - מנהל אגף כלכלה ברשות לתחבורה ציבורית, משרד התחבורה

אלון מסר - רכז תחבורה, משרד האוצר

דקלה איל - מחלקה כלכלית, חברת אגד

יובל אביגדור - קשרי ממשל, התאחדות הסטודנטים בישראל

גיל יעקב - מנכ"ל "15 דקות" -ארגון צרכני תחבורה ציבורית

איתי חיים - מנכ"ל "תחבורה בדרך שלנו" - ארגון נוסעי תחבורה ציבורית בישראל

יוסף חיים הכהן לוין - מנכ"ל ישיבת בריסק
ייעוץ משפטי
ורד קירו זילברמן
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים

פניות ציבור לגבי העדר הסדר "ערך צבור" בחברת אגד
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו פותחים את ישיבת הוועדה לפניות הציבור לגבי העדר הסדר "ערך צבור" בחברת אגד.

אני רוצה לפתוח את הישיבה בברכות. ברכות לשר האוצר, ברכות לשר הפנים והפריפריה, ברכות לשר התחבורה ולמשרד התחבורה. במשך 67 שנה אני לא זוכר אירוע כזה של הורדת מחירים דרסטית של מחירי התחבורה הציבורית. זו ברכה גדולה, דבר גדול מאוד. כמה שאנחנו עוסקים בבעיות פה ושם, לא מדובר בסכומים האדירים של 650 מיליון שקל שהמדינה השקיעה השנה בהורדת מחירי התחבורה הציבורית. אנחנו רק מקווים שזה יעשה בדרך טובה ונכונה מבלי להפלות כל מיני ערים ואזורים כמו שקרה עם הרפורמה שרק עכשיו נכנסה לתוקף. נדבר על זה בדיון הבא, על ערים שיצאו מהמטרופולינים למיניהם.

בעניין של "ערך הצבור" ניהלנו מאבק במשך שנים, כבר כשיצא ה"רב קו" הזכור לא לטוב עד היום הזה, דיברנו וצריך להזכיר את זה שוב. אני לא יודע מה ההשפעה של האזכור הזה, שיש אנומליה משפטית בעצם קיומו של כרטיס "רב קו" שהמערכת המשפטית עדיין לא מכירה בחוקיותו. עד כדי כך שאי אפשר לקדם חוקים להסדרת ה"רב קו" בתקנות לפני שהעניין הזה יסודר. זה לא יאומן כי יסופר. אולי צריך לעשות איזו פעולה שהציבור ידע שיש כרטיס שמתעלל במשך כמה שנים בנהגים ובנוסעים ובעוברי הדרך בגלל אי הסדרה. הסיבה הבסיסית שעדיין לא אושר הכרטיס שנקרא בשעתו "הכרטיס החכם", בגלל וויכוחים משפטיים, אני לא יודע, אולי בתוך משרד התחבורה או שאני לא יודע איפה. פשוט אנומליה, אני לא מכיר משהו דומה בכל מערכות המדינה שנוגע למיליוני אזרחים והוא פשוט לא חוקי.
שלומית אבינח
הרבה שנים.
היו"ר ישראל אייכלר
הרבה שנים, מתי זה היה שהגשתי הצעת חוק בעניין "מרכז שירות רב קו"?

קריאה

2010.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב שב-2011. בכל אופן, אני הגשתי הצעת חוק שעברה בקריאה טרומית, הועברה לוועדת הכלכלה והייעוץ המשפטי לא מאפשר לסדר את זה בטענה בסיסית: "הכרטיס איננו חוקי ואי אפשר לדון עליו כדי לשפר אותו, כי הוא לא חוקי". אם הוא לא חוקי אז איך? תיאורטית אפשר לבקש מהמשטרה להגיד לנהגים ולנוסעים: 'אסור לכם להשתמש בכרטיס הלא חוקי'. לא יאומן. אני חושב שעל התנחלויות לא חוקיות או מאושרות דיברו כל כך הרבה ועל כרטיס פשוט אי אפשר לדבר.

אנחנו צריכים להתייעץ גם בוועדה וגם עם חברי כנסת אחרים אולי, מה עושים כדי להציף את הנושא הזה שחייבים להסדיר באופן חוקי את "הרב קו" כדי שיהיה מסודר, שנדע מה חוקי ואיך הוא עובד.

אחד הדברים שכל הזמן רצינו, שיהיה "ערך צבור". אדם שקונה לא צריך לעשות חוזה על כל מסלול בנפרד. ברוך ה', ברפורמה החדשה אפשר להטעין "ערך צבור" בכל החברות בסכומים של כפולות של 30,50,100,150 ואפילו 200 שקל לשימוש בכל קווי התחבורה הציבורית. כשאני אומר 'בכל קווי התחבורה הציבורית' כנראה שזה לא מדויק כי יש חברות שעדיין לא עושות את זה.

"ערך צבור" מכובד על ידי כל חברות האוטובוסים חוץ מ"אגד ירושלים". מה קרה ל"אגד ירושלים"? לא יאומן, סיפורי חלם צריכים להוציא מהדורה חדשה של ספרים, כי בירושלים זכינו לרכבת קלה. רכבת קלה מובילה 140 אלף אזרחים ביום, זה לא איזו רכבת קלה של איזה. רכבת קלה, המכונה שלה לא מכירה, ממש חלם אני לא מצליח להבין, לא מכירה בכרטיסים האלה. יש לנו פה תגובה של חברת סיטיפס, אנחנו נביא אותה. כשכולם צודקים האזרח נפגע.
"אגד" טוענת
"חברת אגד מאפשרת החל מ-4 בדצמבר 2015 שימוש ב"ערך צבור" בכל הקודים למעט קוד 61 – דימונה רכסים". מה חטאו דימונה רכסים? יש לנו פה נציגות של "אגד", בבקשה. "וקוד 62 ירושלים פנימי. בקווים בבני ברק וירושלים אפשר להשתמש ב"ערך צבור", אבל אין "ערך צבור" בירושלים בגלל שיתופיות עם חברת סיטיפס".
חברת סיטיפס אומרת
"החברה מקדמת בברכה" אולי היא שמה שלט על הרכבת 'ברוכים הבאים'. "שדרוגים במטרה לשפר את השירות לציבור הנוסעים בירושלים. נושא "ערך צבור" מצוי בדיונים אל מול המדינה. "סיטיפס" העבירה למדינה כבר לפני שנה", את טענתם, "הצעה ליישום שיפור המכונות. לצערי משרד התחבורה בחר בחלופה אחרת שרק בימים אלה מתגבשת לתכנית פעולה". כשאומרים במשרד ממשלתי 'בימים אלה' אני יודע במה מדובר, כולנו יודעים. "הצפי למימוש החלופה שבחר משרד התחבורה, כשנה לאחר מתן הוראת שינוי מהמדינה לזכיין".

זאת אומרת, נגזר על תושבי ירושלים שנה לפחות לא הכיר ב"ערך הצבור". אנחנו לא יכולים להשלים עם דבר כזה. אני רוצה לעשות אתכם דיון מה אפשר לעשות.

מה עוד, יש עוד כמה חברות שאינן טוענות במקומות מסוימים "ערך צבור". משרד התחבורה פועל ליישום "ערך צבור" אצל כלל מפעילי התחבורה הציבורית לרבות רכבת ישראל. הם מבטיחים שלקראת המחצית השנייה של 2016 יוכלו כל מפעילי התחבורה הציבורית לרבות - - להפעיל כרטיס "ערך צבור".

כמנהגנו אני רוצה לאפשר קודם כל לפונים. יוסף חיים כהן לוין, בבקשה, מה הפניה שלך.
יוסף חיים הכהן לוין
שלום וברכה. בהיותי נוסע בתחבורה הציבורית, כמשתדל קבוע, אפילו בזכותי מהעבודה לקבל רכב, אני משתדל לנסוע בתחבורה הציבורית. נסעתי בשבוע שעבר מירושלים לבני ברק בשתי חברות. בהלוך נסעתי ב- 422 – בחברת אפיקים ונאמר על זה, רק "ערך צבור" ואין כרטיסיות. בחזור חזרתי ב"אגד", אמרו לי, יש כרטיסיות ויש הלוך-חזור, יש הכול ביחד. שאלתי בחברת אפיקים מדוע לא מאפשרים כרטיסיות, 'אין דבר כזה יותר, במשרד התחבורה אין מושג כזה ואנחנו לא יודעים'. אמרתי להם שב"אגד" היה ושיש. שאלנו נהג, באמצע בני ברק שאלנו נהג "אגד", הוא אמר: 'כן, יש כזה דבר'.

יוצא שאדם שנוסע מירושלים לבני ברק משלם 70 שקל, 30 שקל "ערך צבור" לחברת אפיקים ו-32 שקל ל"אגד" או 19 - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כנוסע צד אחד כאילו.
יוסף חיים הכהן לוין
לכל מקום. זו רק חברה אחת אז אנחנו צריכים לקפוץ על שתי- - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה כרגע, היום?
יוסף חיים הכהן לוין
כרגע היום, אני אראה לך מהבוקר.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, אנחנו נבדוק את הדבר הזה.
יוסף חיים הכהן לוין
למעשה שבוע שעבר, אני אראה לך מהבוקר שעשיתי עוד פעם, כי הייתי שבועיים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
התאחדות הסטודנטים בישראל, יובל אביגדור קשרי ממשל, בוא ספר לנו מה אתם רואים.
יובל אביגדור
שלום. אנחנו מייצגים כ-200 אלף סטודנטים שנוסעים בתחבורה הציבורית, 80% מהציבור שלנו. באנו בעניין "ערך צבור". קוראים שאכן הוא מתממש כפי שהוא אמור להתממש. נהייה בכל דיון שקשור לתחבורה ציבורית, הוא נושא שיקר לליבנו ולכן הגענו היום לתמוך בפנייה הזאת ולוודא שהדברים קורים היטב.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתם יכולים לעשות כדי להביא לידיעת הסטודנטים את הבעיה שיש לנו כציבור נוסעים עם "סיטיפס" ועם "אגד"?
יובל אביגדור
הכרות עם ההסדר הזה? יש לנו כלים להעביר את זה בתפוצה רחבה לכל הסטודנטים.
היו"ר ישראל אייכלר
שיש פה בעיה.
יובל אביגדור
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
הם יכולים להגיב משהו, להתעורר, לעשות משהו, לעורר מישהו?
יובל אביגדור
במקרה הזה שרואים את הפערים האלה שאנחנו מדברים עליהם?
היו"ר ישראל אייכלר
על העובדה שאין בירושלים "ערך צבור" בגלל שיש וויכוח בין משרד התחבורה ו"סיטיפס" על המכונות שצריכות, זה דבר שאנחנו כנוסעים לא צריכים לסבול מזה. אני מבין שחודש לוקח להתקין, לשדרג מכונה, להחליף מכונה. מה זה שמשרד התחבורה אומר לי שבמחצית של 2016 ו"סיפטיפס" אומרים לי: 'בשנה הזאת בכלל לא יהיה', אז מה, שנה שלמה הסטודנטים בירושלים יהיו מקופחים לעומדת כל הסטודנטים ומכל הנוסעים בארץ?
יובל אביגדור
אתה צודק. אני אישית לא נתקלתי בפער הזה. אני מאמין שהוא קיים ולכן אני כאן.
יובל אביגדור
טוב שאתה פה, תעביר את זה. אני הקראתי מההודעות של "סיטיפס" ומ"אגד".
גיל יעקב
גיל יעקב מארגון 15 דקות – צרכני תחבורה ציבורית.

קודם כל אני ממש מברך על הדיון כי אנחנו בעצם נמצאים כבר כמה שנים בבעיה שהיא ידועה והמדינה לא עושה שום דבר בנושא הזה. הבעיה היא כזאת:

"סיטיפס" נמצאת בבוררות מול משרד התחבורה והאוצר על שורה של נושאים. שורה של נושאים שבעצם נוגעים על התנהלות כלכלית, על עמידה בהתחייבות של "סיטיפס". בעצם כל מהלך שנועד לשיפור לטובת הציבור נתקע בבוררות הזאת.

הנושא של החלפת מכונות התיקוף של "סיטיפס" זה לא משהו חדש, זה לא משהו שצץ בעקבות הרפורמה שבחצי השנה האחרונה התקדמה. זה משהו שכבר יושב בבוררות הזאת מזה זמן. אבל, ההתדיינויות אינן חשופות לציבור וגם לא בפניכם. הבוררות היא בעצם על שורה של טענות שיש למדינה כנגד "סיטיפס" - -
היו"ר ישראל אייכלר
שלא קשורות לעניין המכונה.
יובל אביגדור
אחת מהן זה הנושא של המכונות.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה רוצה לומר שיש לינקטש' בין הבעיות האחרות לבעיית המכונות?
יובל אביגדור
בהחלט, כי בעצם "סיטיפס" באופן עקבי לא מוכנה לבצע שיפורים, למיטב הבנתי, אפילו הצעות שניתנו על ידי המדינה למימון לא התקבלו כי "סיטיפס" תמיד רוצה יותר כסף. כל שינוי קטן שרוצים לבצע היום בכל היבט, כולל בהיבט של מכונות תיקוף, בעצם "סיטיפס" דורשת עוד כסף.

אני חושב שהגיע הזמן, במיוחד שמדברים עכשיו על הרפורמה בתחבורה הציבורית שהיא רפורמה שנוגעת לכיס של האזרח, זה לא משהו בין תשתיתי בין המדינה ל"סיטיפס". זה משהו שהוא נוגע לכיס של האזרחים, הגיע הזמן שמשרד התחבורה והאוצר יבשילו את השרוולים ויפסיקו את ההתנהלות הזאת, בפורמט הזה של הבוררות. זה פשוט בלתי נסבל. אני לא מבין למה הציבור צריך לחכות שנים בשביל החלפת מכונות, פשוט קשה להסביר את גודל השערורייה. הנה, עכשיו אנחנו נתקלים באחת התוצאות של ההתנהלות של רפיון וחולשה מול זכיין פרטי. הרפיון בעצם גורם כרגע למחיר כבד לתושבי ירושלים שלא נהנים מהרפורמה הזאת.

היה לי חשוב לשים את זה בהקשר של ההתנהלות של משרדי התחבורה והאוצר מול הזכיין, זה בעצם לב העניין. בעצם זו בוררות שיש בה נציגות של האוצר, תחבורה, עיריית ירושלים מול סוללת עורכי דין מ"סיטיפס". כל שינוי קטן נתקל בקשיים כולל השינוי הזה שאנחנו מדברים עליו. אני מאוד שמח שנכנסתם לנושא הזה כי זה פותח- - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה למקד. יש בוררות כל הזמן גם עם "אגד" ו"דן". משרד התחבורה כמי שמזרים מיליארדים כל הזמן - - -
יובל אביגדור
לא. זה משהו תקדימי ושונה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה שאני רוצה לומר, אני רוצה לחזק את טענתך ולומר שצריך להפריד את הבוררויות שיש להם ב-X,Y,Z מול העניין של ה-A , המכונות שאנחנו מדברים עליהן. לעשות בני ערובה את נושא המכונות, בעייננו זה חמור ביותר מה שגיל אמר, אם אכן נכון הדבר זו שערורייה שאסור לשתוק עליה.
יוסף חיים הכהן לוין
וזה לא שונה ב"אגד". "אגד" מחזיק קו מכונות, עם כל תקיעה במכונה האנשים מחכים שעות. לראיה, איך אומר, שכבוד היושב ראש יבוא איתי לכותל או שיבוא איתי בקווי גאולה- - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זה נושא אחר.
יוסף חיים הכהן לוין
לא. אותן מכונות. "אגד" גם לא מוכן. אחרי שלוש פניות שאני פניתי אישית ל"אגד" בנושא הזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא מוכן למה?
יוסף חיים הכהן לוין
לשנות את מערכת המכונות של הנהגים. הרי יש לך מכונות, אתה יודע שהן נתקעות אחת אחרי השנייה, אתה יודע שאתה מגיע למצב שאתה לא יכול לנסוע. אני אגיד ליושב ראש יותר מזה, נסעתי בשבוע שעבר בקו 55 בגאולה, נעמד הנהג – אין מכונה. מה הייתה תגובת הנהג, 'אין, לא נוסעים'. הנוסעים לא אשמים, ילדים ואנחנו לא אשמים לנושא שאין מכונה. ש"אגד" יעמיד שלושה פקחים כמו בתחנה המרכזית שמבקרים מאחור, שיתקף וייסע, שיעלה מבקר.
היו"ר ישראל אייכלר
או שיסייע את האזרחים או שישחרר אותם ושייסע עם האוטובוס שלו למוסך.
יוסף חיים הכהן לוין
אני גם יודע את האפשרויות הפשוטות שיש לו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לתת לארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, איתי חיים בבקשה.
איתי חיים
שלום לכבודו. גם אני מאוד שמח לדיון שנערך עכשיו. אני רוצה לברך גם את רן שדמי ראש אגף כלכלה שנכנס לפני מספר חודשים לתפקידו.

אני רוצה לציין שלפני כחצי שנה קיבלנו הבטחה מצד משרד התחבורה שנושא יישום הטמעת ה"ערך הצבור" אמור להסתיים עד אפריל 2016. אני חושב שאם הנתונים השתנו בזמן הזה שיתקן אותי כאן ידידי. אני חושב שכל עיכוב ביישום ההטמעה עלול כנראה לעכב את השלב השני של הרפורמה במטרופולינים, זה חשש מאוד גדול שאנחנו מעלים אותו כרגע.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, מה שהבטיח שר התחבורה שיהיה בינואר, אתה חושב שיתעכב?
איתי חיים
אפריל 2016. עכשיו התחילו עם הכרטיסים התקופתיים.
שלומית אבינח
ב- 2 באפריל השלמת הרפורמה.
איתי חיים
בדיוק, השלמת הרפורמה במטרופולינים באפריל אמורה בעצם להתייחס לנושא של הכרטיס הבודד ולאפשרויות נוספות שתבואנה בחשבון - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה אתה חושב שאין זמן עד אפריל לתקן את כל הבעיות שדיברנו עליהן?
איתי חיים
זה לא רק לתקן. הטמעה של "ערך צבור" כולל "סיטיפס", כולל "אגד" – אנחנו הבנו שעד אפריל הכול אמור להסתדר, יכול להיות שהיו עדכונים תוך כדי. זאת הבטחה שקיבלנו לפני כחצי שנה לפי לו"ז מסודר שמשרד התחבורה העביר אלינו בזמנו.

דבר נוסף, אני חושב שיש כאן איזו בעיה בהסברה שיורדת מצד משרד התחבורה למפעילות, לנהגים ובסופו של דבר לנהג - - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לעדכן אותך במה שכבר שאלתי את משרד התחבורה. בתשובה שלהם הם כותבים לנו: "המשרד מצפה שלקראת המחצית השנייה של 2016" כך שלא מדובר באפריל.
איתי חיים
השאלה איך בעצם אנחנו הולכים ליישם את - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ציפייה, לא משהו בהתחייבות.

מה היית אומר לשר התחבורה, אם הוא היה יושב פה מה היית אומר לו?
יובל אביגדור
קודם כל לזרז את היישום של ה"ערך הצבור", לפתור באמת את הבירוקרטיות בכל החברות. להבין אם זה הולך באמת לפגוע ביישום הרפורמה בתחבורה הציבורית.

הדבר השני שאני רוצה להתייחס אליו זה הנושא ההסברתי שמגיע באמת ממשרד התחבורה למפעילה, לנהגים ובסופו של דבר לנהג. מאז פרסום הרפורמה על ידי משרד התחבורה אנחנו מקבלים עשרות פניות בגלל אי הבנה של הנושאים, מה זה בדיוק "ערך צבור", השימושים של "ערך צבור", מה ההבדל בין "ערך צבור" לבין כרטיסיות, האם זה טוב זה לא טוב, מה היתרון. אנחנו בעצמנו מסבירים לציבור שבעצם המטרה של "הערך הצבור" זה חוזה ארצי. בעצם החוזה הארצי הזה נותן את ההנחה בעת ההטענה הכספית, ואז הוא מייתר את הצורך להטעין כרטיסיות של מפעילים נוספים. זה "ערך צבור" שהוא חוזה שאפשר להשתמש בו מול מפעילות נוספות.

אנחנו כן מזהים כאן איזו פער, אני לא יודע אם זה בין משרד התחבורה לבין החברות, הפער ההסברתי, או לנהגים. או האם הנהגים מקבלים באמת את ההדרכה המדויקת, כי יש הרבה בעיות שאנחנו עולים עליהן.
יוסף חיים הכהן לוין
לנהגים בתחבורה הציבורית מסודרת, ההסברה בשטח, בתחנות כשמעמידים בנאדם וכששואל אדם שאלה ,"ערך צבור" מ-30 שקל נהייה 7.5 והוא לא יודע על מה מדובר בכלל. אני אתן דוגמה, עולה אישה עם סטודנט ואומרים לך שפעם היה 19 שקל הלוך-חזור בני ברק, אומרים לך תשים 30 שקל תקבל 3 נסיעות ב-30 שקל. הוא מתחיל לשאול את השאלה, הוא אומר לך: 'לפי החשבון אני לא יודע'. על זה היה צריך לשים אנשים, דיילים שיסבירו לבנאדם בתחנה עוד לפני שהוא בכלל- - -
היו"ר ישראל אייכלר
דיילים של החברה.
יוסף חיים הכהן לוין
של החברה או של - -. על השאלה שנשאלת האנשים בכלל לא יודעים, הדייל לא יודע מה שאני שאלתי אותו והוא עונה על שאלה אחרת, והבנאדם שואל מה קורה פה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אפנה אל משרד התחבורה.

דקלה מ"אגד" בבקשה.
דקלה איל
אני רוצה להגיד לעצם הפנייה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לממשלה אנחנו נותנים את זכות התשובות לכל השאלות. אין מוקדם ומאוחר בוועדה. בבקשה.
דקלה איל
לעצם הפנייה המקורית לקו 402, ירושלים בני ברק. עד ל-4 בדצמבר 2015, כמו שנאמר "אגד" טענה ותיקפה כרטיסיות של שני נקובים, חמישה נקובים ושישה נקובים בקו. מ-4 בדצמבר, עם תחילת שלב א' של הרפורמה בעצם בנוסף לכרטיסיות, "אגד" טוענת ומכבדת "ערך צבור" בקוד הספציפי הזה- - -
קריאה
לא כולם.
דקלה איל
יצאה, יש לנו מודעה שהופצה לכלל הנהגים ב"אגד" שבה כתוב, היא הופצה ב-2 בדצמבר, במפורש כתוב קוד 13, טעינה. זה הסבר על הטעינה והשימוש של "ערך צבור". מאחור כתובים כל הקודים, קוד 13 – בני ברק ירושלים. יתרה מזאת, זה מופיע גם בחוברת שכל נהג "אגד" מחויב להחזיק, כל הנושא של טעינה ושימוש ב"ערך צבור", כולל קוד 13 שניתן לו תשומת לב מיוחדת.
קריאה
שאלה לי אליך.
דקלה איל
שנייה. תרשום, אשמח לענות על הכול.
היו"ר ישראל אייכלר
תרשום לך את השאלה.
דקלה איל
בגלל שהרפורמה, בעצם היה שלב א' שדיבר על השוואת ההנחות. שלב ב' היה על הכרטיסים התקופתיים, בעצם נעשו גם כנסים למנהלי סניפים, לבעלי תפקידים, לאנשים שעובדים בעמדות "רב קו" או על הקו בירושלים. באתר האינטרנט של "אגד" מוסבר בדיוק הנושא של השימוש ב"ערך צבור". כשאני בודקת את הנתונים בעצם אני רואה שיש גידול בנתונים של השימוש ב"ערך צבור" בקו 402. זה אומר, שאם ינואר-נובמבר בעצם לא היה "ערך צבור", אני רואה בדצמבר כ-5,400 שימושים ב"ערך צבור" בקו, זה ורק ב"אגד", "אפיקים" זה משהו אחר. בנתונים ההתחלתיים של ינואר, שיש לי עד עכשיו, אני רואה כבר עכשיו 4,600 שימושים ב"ערך צבור" בקו הספציפי הזה. זה מהווה כ-14% מהשימושים בינואר. זאת אומרת, "אגד" כן מכבדת, כן טוענת. אולי נתקלת בנהג ספציפי שאולי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
את חושבת אולי שזה לא ספציפית?
דקלה איל
לא. אנחנו עושים את המקסימום כדי להעביר את זה לנהגים.

התייחסת גם לנושא של המכשירים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אולי קודם נפתור את הבעיה הספציפית, אתה תעביר אלינו, או ל"אגד" ישירות והעתק אלינו את היום ואת השעה שזה היה. הנהג יצטרך להיקרא לברור וצריך לפרסם את זה בין הנהגים שנהג שהתעצל או שלא היו לו עצבים לעשות את זה שידע שהוא עובר על ההוראות של החברה.

בכללי, מה את אומרת על - - -
דקלה איל
בכללי אמרתי שדיברת על מכשירי הכרטוס. אנחנו עושים את המקסימום. "אגד" עושה את המקסימום בין אם זה להעמיד פקחים בקווי הכותל שמתקפים את הכרטיסים של הנוסעים. בנוסף, "אגד" נמצאת בהליך של החלפת מכשירי הכרטוס שלוקח זמן. כל מכשירי הכרטוס - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז אולי אוטובוסים שנוסעים בדרך והם עדיין עם הכרטוס המשוכלל, מעכבים את התנועה, מעכבים את הנוסעים, מעכבים את הנהגים.
דקלה איל
זה עדיין לא התחיל. אנחנו מתחילים בעוד כחודש להחליף.
איתי חיים
מתי זה אמור להסתיים, כמה זמן זה אמור לקחת?
דקלה איל
אני לא רוצה, זה לפחות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, עוד שאלה שהוא העלה פה, נהג שהמכונה שלו התקלקלה - - -
איתי חיים
לפחות שנה.
היו"ר ישראל אייכלר
שנה להחליף את המכשירים?
דקלה איל
זה כל כרטיסי הכרטוס של "אגד". כן.
איתי חיים
בכמה מדובר?
דקלה איל
3,000.
איתי חיים
שנה 3,000?
דקלה איל
כן, זה ייצור של מכשירים, זה הרכבה, זה הטמעה אצל נהגים, זה הליך ארוך ומורכב, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
נהג שהתקלקלה לו המכונה, אתם יכולים לתת לו הוראה שיואיל להשלים את המסלול שלו ולהוריד את הנוסעים, לנסוע למוסך ולא לעכב את האנשים.
דקלה איל
זו בדיוק ההנחיה שיש לו.
היו"ר ישראל אייכלר
כן?
דקלה איל
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אם אתה יודע את הסיפור הזה, שלח לנו מתי זה היה ואיך היה, אנחנו צריכים לברר את זה. זו שערורייה, אני, נהג כזה לא רוצה גם כשהמכונה עובדת נכון. למה, כי הוא חושב שהנוסע הוא בן ערובה שלו. בסך הכול זה לא הרכב הפרטי שלו, הוא לא מפסיד כלום מזה שהוא ייסע ויגיד למנהל 'התקלקלה המכונה, לא רציתי להשאיר אנשים כבני ערובה, בכלא'. אגב, זה לכלוא אנשים באופן לא חוקי, 'ושחררתי אותם'. זה שהוא חושב שהוא יכול לסגור אנשים, נהג כזה לא ראוי להיות נהג לדעתי.
יוסף חיים הכהן לוין
למה בגאולה, נגיד אפילו שהמכשיר כן עובד, שיעמידו פקחים כמו בתחנה מרכזית.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה שיש עומס.
יוסף חיים הכהן לוין
הרי יש עומס, זה מקום לעומס. כבוד היו"ר הרי יודע, הוא מכיר.
היו"ר ישראל אייכלר
יש פקחים ל"אגד" שמנווטים את העומסים.
יוסף חיים הכהן לוין
יש, בגאולה לא זכיתי לראות אותם. בתחנה המרכזית אני רואה אותם כל יום.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נכתוב לשר התחבורה ול"אגד" על הבעיה של מקומות שיש עומסים. לא רק פה ושם, בכללי צריך להיות דייל או פקח של "אגד" או שיעזור לנהגים לזרז את הדחיפות למכונות או - -
גיל יעקב
למיטב ידיעתי, היום התחילה לראשונה עלייה מכל הדלתות בקווים מסוימים ב"אגד ירושלים" ואין שום סיבה שהדבר הזה לא יורחב לקווים עמוסים. יש כמה מקומות בארץ שזה התחיל לעבוד, אבל אין שום סיבה שזה לא יורחב בהקדם לקווים שהם עמוסים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני כבר דיברתי עם שר התחבורה לפני שנה על הרעיון הזה והוא הבטיח לי שזה יהיה. לפי החשבון, זה היה צריך להיות. נדמה לי שהוא כבר סלל הרבה מסלולים נהדרים ומחלפים עד שהוא פתח את הדלתות.

אני רוצה לציין את שר התחבורה כשדנים על תחבורה. רוב הבעיות שיש לאזרחים ישירות עם השלטון זה בתחבורה, לשבח את שר התחבורה שהוא קשוב. אני לא אומר שהוא יכול להיכנס לכל פרט ופרט, בכל זאת יש לו את הנמלים ועוד בעיות קשות, אבל בכל זאת הוא שומע ומקשיב. אנחנו לא מתכוונים לפגוע בו, אבל צריך לתקן את הדברים.

עכשיו לשר התחבורה, לנציגו רן שדמי. אני רוצה להגיד את התואר שלך באופן מדויק, מנהל אגף כלכלה ברשות התחבורה הציבורית.
רן שדמי
קודם כל שלום. אנחנו בחודשים האחרונים נמצאים בתהליך מאוץ של שינוי מבנה התעריפים וסוגי הכרטיסים בתחבורה הציבורית. התחלנו את זה כבר בדצמבר עם השוואת ההנחות שעשינו בביטול הגבלה, מה שנקרא בזמנו קוד 12. עשינו את זה באמת כדי לייצור איזו אחידות בתחבורה הציבורית, בין היתר גם זה מתקשר ל"ערך צבור", כדי שנוכל להפעיל את הכרטיס "ערך צבור" בכל הארץ, בכל הקווים ללא הגבלה. כשאתה נוסע בקו עירוני וכשאתה בקו בין-עירוני אתה לא יכול ב"ערך צבור" ובקו עירוני אתה כן יכול, ברכבת אתה לא יכול ואתה פה כן יכול – בעצם התחלנו בתהליך מסודר להכנסת "ערך צבור" לכל התחבורה הציבורית בארץ לרבות ברכבת.

באוטובוסים, באמת רוב מפעילי התחבורה הציבורית והמפעילים בתחבורה הציבורית, יכול להיות שיש קשיי לידה ונהגים שלא מכירים ואולי פה ושם פספסו נהג, אולי היה במילואים כשהסבירו כל מיני תהליכים כאלה. "ערך צבור" בקווים, למשל בקווי בני ברק ירושלים קיים ב"אגד" מ-4 בדצמבר וב-1 בינואר גם בחברת אפיקים. אנחנו מאפשרים עוד תקופת חפיפה מסוימת גם של "ערך צבור" וגם של כרטיסיות. אחרי התקופה הזאת המוצר הזה שנקרא 'כרטיסיות' ילך ויעלם לאט-לאט מנוף התחבורה הציבורית, כי אנחנו רוצים ללכת קדימה, ליצור כרטיס אחד שמקבלים עליו את ההנחה של "ערך צבור" - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איך אתם יכולים לבטל כרטיסיות שהכרטיס "רב קו" לא חוקי?
רן שדמי
לגבי "רב קו" לקו אחד, הכרטיסיות זה גם לקו אחד, אין הבדל במובן הזה. לגבי הנושא של - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני הצעתי לחזור לכרטיסיית הקרטון הישנה וזהו.
רן שדמי
אז לא נוכל לדבר על "ערך צבור" ותהיה עוד בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני הצעתי את זה ליועצת המשפטית של וועדת הכלכלה.
רן שדמי
מה שאני יודע על תהליך החקיקה, הוא עבר את וועדת השרים והוא הועבר לדיונים בוועדת הכלכלה. אני מקווה שהדיונים יעילים ומהירים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מתי זה עבר?
אלון מסר
לוועדת שרים לפני שבועיים-שלושה. משהו כזה.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו זה רק בקריאה ראשונה?
רן שדמי
עוד לא, עוד לא.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שוועדת הכלכלה עוד לא דנה, אבל היא מחכה לתקנות שלכם. התקנות כבר הותקנו?
רן שדמי
לא. לפי דעתי היא לא מחכה עוד לתקנות. קודם זה צריך לעבור את התהליך של החקיקה ואחרי זה בחלק מהמקרים צריך להכין גם תקנות.
היו"ר ישראל אייכלר
אם זה עבר וועדת שרים לחקיקה, בדרך כלל זה מגיע תוך שבוע, לא?
אלון מסר
לפעמים כן ולפעמים לא. אני לא יודע להגיד, אני יכול לבדוק את הנושא הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
תבדוק, אם אתה צריך עזרה - - -
אלון מסר
זה משרד התחבורה, זו הצעת חוק של משרד התחבורה. צריך לראות איפה זה נמצא.
רן שדמי
אני יכול לבדוק עם חוה איפה זה נמצא. זה עבר את וועדת שרים, את זה אנחנו יודעים.
אלון מסר
זה בוודאות. כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אם אתה צריך את הסיוע בוועדת הכנסת לפתור את זה מחובת הנחה, אנחנו שכנים ממול ואני גם חבר בוועדה. אפשר להעביר לכם כי זה מאוד חשוב, זה כבר מחכה שנים.
גיל יעקב
אגב, לתשומת ליבך יש שם סעיף בהצעת חוק שמאפשר לפקחים לקחת מאדם "רב קו" ל-72 שעות במידה והוא חושד שיש בעיה. אני מסב את תשומת לבך.
היו"ר ישראל אייכלר
שלח לי בכתב, אתה יודע שאנחנו מתייחסים בכבוד לפניות שלכם.
רן שדמי
אנחנו, מבחינת ההכנסה של "ערך צבור", זה נמצא ברוב החברות. איפה הוא לא נמצא, הוא לא נמצא ברכבת ששם זה פיקוח חדש. בחודש יוני נראה, נתחיל להפעיל את "ערך צבור" גם ברכבת.

רכבת קלה, דיברנו על זה. אני חולק על מה שגיל אמר שיש קשר לבוררות לטיפול במכונות "ערך צבור", אין קשר - - -
גיל יעקב
אז למה זה מתעכב?
רן שדמי
זה מתעכב כי יכול להיות, אני פחות בקיא בוועדה המשותפת לאוצר ולתחבורה שדנה בזה, אבל כנראה זה מתעכב מסיבות מקצועיות וגם משפטיות שלא בהכרח קשורות לבוררות.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יכול להגיד לוועדה שאתם מבודדים את נושא הכרטוס?
רן שדמי
כן, חד וחלק.
היו"ר ישראל אייכלר
כל הוויכוחים שיש לכם עם "סיטיפס".
רן שדמי
חד משמעית. בבוררות הגדולה, חד משמעית כן. הנושא מטופל בשיתוף פעולה וברצון לפתור את הבעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך איזה תאריך שאתה יכול להגיד לנו שנדע?
רן שדמי
אין לי לצערי. אין לי לוח זמנים מדויק, אני יכול להגיד שלפי צו הפיקוח, אני לא יודע אם זה יעודד אתכם, אבל החל מ-1 בינואר 2017 חובה על מי שמפעיל תחבורה, הוא צריך גם "ערך צבור". אם לא נזיז את התאריך הזה זה התאריך האחרון.
היו"ר ישראל אייכלר
ה-1 ביולי?
רן שדמי
לא. ה-1 בינואר אם לא נזיז.

אנחנו רשאים להפעיל "ערך צבור" קודם, אבל מפעיל תחבורה ציבורית חייב להיות מוכן לכל המאוחר ב-1 בינואר 2017, אחרת הוא עובר על החוק.
היו"ר ישראל אייכלר
לא. אני רוצה שהוא יעבור על החוק לפני זה. אני מדבר - - -
רן שדמי
אתה רוצה שהוא יעשה, לא שהוא יעבור על החוק.
היו"ר ישראל אייכלר
אני נבחר הציבור היחיד בחדר הזה, בשם מיליוני נוסעים, אנא מכם תעשו את זה הרבה יותר מהר, זה לא יכול להיות.
רן שדמי
תאמין לי שאני - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ואני בעצמי נוסע ברכב פרטי. אתה מבין את חוסר הצדק שבעניין. צריך להביא מישהו שנוסע באוטובוסים ושהוא יזעק את הזעקה הזאת. אנחנו לא יכולים לחכות - - -
רן שדמי
אני חושב שלפחות משרד התחבורה באופן קבוע, ואני באופן אישי זועק את הזעקה ומדבר אל מי שבוועדה יכול להשפיע ולקדם, כולל אנשים מ"סיטיפס", כולל בתחבורה, באוצר. זה על השולחן, אנחנו לא מרפים מזה, אנחנו חושבים שמאוד חשוב לתושבי ירושלים "ערך צבור". זה לא פוגע רק בתושבי ירושלים, זה פוגע באנשים שמגיעים לירושלים מתל אביב, מבני ברק, מבית שמש, ממודיעין. מכל מקום שיש להם "ערך צבור" והם מעוניינים להמשיך עם אותו כרטיס לנסוע בירושלים ופתאום הם צריכים לקנות כרטיסיה או מוצר אחר. אני חושב על זה מחשבה רחבה, זה יושב על שולחננו ואנחנו לא עוזבים את זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל עכשיו אתה בשבילנו השלטון, אתה יכול למשל להגיד עכשיו ל"אגד", אמרה הגברת מ"אגד" שצריך להחליף עכשיו 3,000 מכונות ושזה ייקח שנה, אתה כמשרד ממשלתי יכול להגיד שבחודש אחד וחצי אפשר להחליף את המכונות. יש מספיק אנשים, נדמה לי שיש מיליון עובדים במגזר הציבורי, אפשר למצוא אנשים ואפילו חברות פרטיות שישמחו לעשות את זה.
רן שדמי
חברות פרטיות עושות את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
הם ישמחו לעשות את זה ולהרכיב מהר מהר.
רן שדמי
תאמין לי, אין לכם בררה אלא להאמין לי שמשרד התחבורה לוחץ על "אגד" ועל חברות אחרות שצריכות לשדרג את מערכות הכרטוס שלהן ולעשות את זה. אם אפשר לעשות את זה קודם, אז אנחנו לוחצים לעשות את זה קודם, אבל בסוף צריך לעשות טוב ונכון. אם המערכת של "אגד" בסוף לא תעבוד טוב, אז היקף התלונות על כרטיסים שלא מתקפים או שיתוף שלא עבד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
על זה לא מדברים. שזה לא יעבוד טוב, אז אנחנו לא צריכים את זה בכלל. אם העיקרון נקבע והסדר נקבע והמכונה היא בסך הכול דבר טכני, כלומר, אם מכונה אחת עובדת גם אלף מכונות יכולות לעבוד.
רן שדמי
בסוף נכון. יש פה שני שלבים. יש שלבים, במיוחד בארגון כמו "אגד" יש קודם כל את השלב של הפיתוח, סיום הפיתוח ולראות שהמכונה עוברת את כל שלבי הפיתוח ואת כל הבדיקות כנדרש.
היו"ר ישראל אייכלר
עוד לא עברה?
רן שדמי
להבנתי, אולי האנשים כאן יתקנו -- -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מאמין שהם לא היו מעלים על אוטובוס אחד מכונה אחת שלא עברה את כל התהליך.
רן שדמי
אחר כך המערכת הזאת, זו מערכת שמחוברת לכל המערכות, דטה בייס של "אגד", אם זה להנהלת החשבונות, אם זה למערכת הסדרן, אם זה למערכות נוספות אחרות. כל עוד שהדברים האלה לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לכמה חברות יש זיכיון להפעיל את המכונות האלה?
רן שדמי
יש בעולם מספר לא מבוטל של חברות. בארץ למיטב ידיעתי יש 4 חברות עיקריות שמפעילות.
היו"ר ישראל אייכלר
וכולן עובדות איתן או שמישהו זכה?
רן שדמי
לא. המפעיל מחליט. יש תקן שכולם והמפעיל מחויבים לו. אולי יש איזה הליך תחרותי בין החברות שעומדות לייצר את מכשיר הכרטוס הזה בתקן הנדרש. מי שזוכה, כמובן ש- - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יודע שלמשרד התחבורה יש בעיה בתחומים אחרים שעושים מכרזים, זוכים הזוכים ותוקעים כבישים שלמים ורכבות. רק בשבוע שעבר הגשתי בקשה לסדר בעניין הבקיעים שנמצאו באחת השלוחות של הרכבת לירושלים. מה אומר לי שר התחבורה, קודם אמר לי את זה באופן פרטי ואחר כך אמר את זה על הבמה, שזה סכסוך בין שני קבלנים שאחד זכה, אחד עשה. זאת אומרת, יש בעיה קשה מאוד כאשר אתם נותנים מכרז למישהו, הוא יכול לסחוב את זה שנה-שנתיים. יכול להיות שאתם צריכים שכל 4 חברות, זה לא הרבה, שתעבודנה כולן יחד במקביל.
רן שדמי
לא. זה אצל אותו מפעיל. אני לא בטוח שזה - - -
דקלה איל
אלו מכשירים אחרים, זה משהו שונה.
היו"ר ישראל אייכלר
אלו מכשירים שונים?
רן שדמי
זה אותו תקן, אבל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני הבנתי שזה אותו תקן.
רן שדמי
התקן הוא תקן, אבל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, אם אני צריך 3,000 אוטובוסים לעשות, אני לא יכול לסמוך על חברה אחת שמתי שהוא, המנהל, לא ירגיש טוב או שמישהו- - -
דקלה איל
לא. לא. זה האינטרס של כולנו, גם של "אגד" וגם של מי שמספק את המכונות, לעשות את זה כמה שיותר מהר, אבל הכי טוב שאפשר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני יודע שהכביש לבית שמש שנים כבר תקוע.
רן שדמי
ממה שראינו ש"אגד" דיווח, אז בוודאי יש סנקציות ויש תהליך מעקב. כמשרד התחבורה אנחנו לא עושים הנחות לאף מפעיל בתחומים של רמת שירות, בנושא של הכנסת "ערך צבור", של יישום הרפורמה, של יישום ההנחות כמו שצריך, של מילוי ההנחיות. זה בנפשנו ואנחנו לא עושים הנחות לאף אחד, לא ל"אגד", הם יודעים את זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אולי אתם גם מחייבים אותם לשים פקחים ודיילים שיעזרו לאנשים שלא מסתדרים, או לנהגים שלא יודעים, כדי לזרז במקומות עמוסים?
דקלה איל
אנחנו עשינו את זה ברפורמה. כל הפקחים של "אגד" בשבועיים הראשונים לרפורמה היו רק בנושא של הכרטיסים התקופתיים - - -
קריאה
לא זכינו לראות אותם ברחוב מלכי ישראל בירושלים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא משנה, אתה מדבר על רחוב מסוים, זה חשוב שאתה אומר, אבל היא - - -
דקלה איל
לא "בערך צבור", בקווים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה שלא תעשו גם ב"ערך הצבור"?
רן שדמי
איפה שנכנס ה"ערך צבור", בדרך כלל העלינו גם קמפיין וגם פרסום מאוד נרחב, בין אם זה היה בתל אביב גוש דן, בין אם זה היה בחיפה, מטרופולין חיפה. כשהכנסנו את "ערך צבור" זה היה מלווה בקמפיין עם דיילים.
שלומית אבינח
כוכבית 2717, אני ניסיתי לפני הדיון. כוכבת 2717 זה המוקד - - -
רן שדמי
זה של "אגד"?
שלומית אבינח
לא, של משרד התחבורה.
רן שדמי
8787.
שלומית אבינח
כשאתם מדברים על הרפורמה אתם מפנים לאינטרנט, לאתר משרד התחבורה להסבר של הרפורמה.
רן שדמי
8787.
שלומית אבינח
לא זכרתי את המספר, לקח המון זמן עד שענו לי. רציתי לשאול.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה המון זמן?
שלומית אבינח
חיכיתי במשרד, שמתי על חייגן ושמעתי מוסיקה.
היו"ר ישראל אייכלר
יותר מ-3 דקות?
קריאה
זה בוודאות, זה מצב קבוע.
רן שדמי
אני לא חושב שזה מצב קבוע.
שלומית אבינח
אני אומרת שלקראת הדיון רציתי לבדוק מה נותנים כמענה. כלומר, כמנהלת הוועדה, אומנם אני לא נוסעת בתחבורה ציבורית. המון המון זמן עד שאפילו לא זכרתי את המספר.
רן שדמי
לאחרונה הצבנו גם בכוכבית 8787 אנשים מיוחדים שרק יענו כי עכשיו מתקבלות לא מעט פניות לגבי כרטיסי המנוי של הרפורמה ואיך נוסעים, איך כדאי לנסוע, איזה כרטיס לקנות. יש מוקדנים ייעודיים שעונים לזה. אני מניח שיש לחץ על השירות.
היו"ר ישראל אייכלר
מה הבשורה שאתה מביא לנו פה? עם כל הסקירה שלך, והיא מאוד נכונה, לא שמענו שום חידוש.
רן שדמי
קודם כל אני אומר, "ערך צבור" נכנס לתחבורה ציבורית. כפי שהבטחנו כבר מתחילת ינואר 2016 רוב החברות נותנות "ערך צבור". אפשר לנסוע ברוב חלקי הארץ עם הכרטיס הזה. מאמצע השנה אנחנו גם מכניסים את רכבת ישראל שזו בשורה משמעותית. היכולת לנסוע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, רכבת ישראל אתה אומר, אתה לא אומר הרכבת הקלה, נכון?
רן שדמי
אני לא אומר רכבת קלה, אני לא יודע, נצפה בתהליך הסופי. כמו שאמרתי, כולנו פה יודעים שה-1 בינואר 2017 זה כבר של הצו, של החוק. אני מניח שגם ל"סיטיפס" אין לה עניין להפר את החוק. אין לאף אחד דחייה מה-1 בינואר 2017.
קריאה
אגב, יש מפעילים חדשים?
רן שדמי
יש מספר מפעילים נוספים קטנים שעדיין לא הוכנס להם "ערך צבור". למשל אזור צפון הנגב שהוא בתהליך של החלפת מפעיל. בפברואר כבר היה שם מכרז - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כשאתה אומר 'צפון הנגב' - -
רן שדמי
אזור אשקלון. המפעיל הקיים מן הסתם לא מפעיל "ערך צבור". המפעיל החדש נכנס כבר עם "ערך צבור". דבר דומה יש לנו בבאר שבע עירוני, חברת מטרודן שאנחנו איתה בסוף תקופת ההסכם. במהלך החודש הזה, מקסימום בתחילת פברואר בוחרים זוכה. אנחנו בודקים את האפשרות להפעיל בכל זאת למספר החודשים שנותרו "ערך צבור", בהנחה שזה לא כרוך בהשקעות גבוהות מדי אנחנו נעשה את זה. אם זה כרוך בהשקעות גבוהות מדי אז נחכה לספטמבר למועד בו יכנס המפעיל ושם זה יופעל. באזור אשדוד ונתניה זה אמור להתחיל לפעול ב-1 בפברואר. כנ"ל באזור רהט, חברת גלים.

דבר נוסף ודוגמה למה שקורה בבאר שבע, יש לנו את ביתר עילית שגם שם המכרז יתפרסם במהלך החודשיים הקרובים. גם שם מערכות הכרטוס הן מאוד מאוד ישנות ולא תומכות ב"ערך צבור". כאן נשאלת השאלה כמה עולה להחליף את כל המערכות - -
יוסף חיים הכהן לוין
מסתם ידיעה. בביתר עילית, כשמדברים ביתר עילית, הם הלכו והגיעו למצב של עומס אנשים בערב שבת, במוצאי שבת בכל דלת יש שני מכשירים.
רן שדמי
אבל אין "ערך צבור". נכון. רגע, מכשירים זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש מכרז להחליף בביתר עילית את המכשירים?
רן שדמי
בביתר עילית תקופת ההפעלה מסתיימת בעוד כשנה ומשהו, סדר גודל של שנה. כפי שנדרש, צריך שנה ומספר חודשים מעכשיו לעשות מכרז, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל מה זה משנה מי יזכה במכרז. הרי כל החברות שיזכו תצטרכנה לעשות "ערך צבור", אז למה לא לעשות את זה מעכשיו?
רן שדמי
כי בסוף המערכת היא של המפעיל. אם עכשיו צריך להשקיע כמה מיליונים טובים לתקופה של שנה, - - -
קריאה
אז שהציבור ימשיך לשלם על מעברים מיותרים?
היו"ר ישראל אייכלר
גם אם המכרז הוא בעוד כמה חודשים, מתי מתחילים?
קריאה
שנה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז בשביל שנה - - -
רן שדמי
לא. מהרגע שאנחנו נפרסם את המכרז, תוך כשנה נכנס המפעיל החדש.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, זאת אומרת ששנה שלמה ביתר עילית לא תקבל את ה"ערך הצבור" בגלל שאתם הולכים להחליף את המפעיל. כל מי שרוצה להיות מפעיל שידע שכמו שהוא צריך שישה גלגלים באוטובוס הוא צריך מכונה כזאת, כי אחרת הוא לא יוכל לגשת למכרז.
רן שדמי
בביתר עילית זה קשור להפעלה של איך זה בירושלים. אם אני אתן לביתר עילית "ערך צבור" והוא לא יכול להשתמש בו בירושלים, אז מה הועילו חכמים בתקנתם.
קריאה
לבני ברק ולאשדוד.
היו"ר ישראל אייכלר
למה הוא לא יכול, כי בירושלים אין?
רן שדמי
כן. עיקר הנסיעות הן לירושלים. אם נפלח את זה - - -
יוסף חיים הכהן לוין
אז בוא נסגור גם את ,422 שם יש "ערך צבור". אין בירושלים אז מה ניתן לעשות.
רן שדמי
זה לא אותו דבר.
היו"ר ישראל אייכלר
זה קצת חד גדיא, בגלל ש"סיטיפס" לא נותנת בירושלים גם אין בביתר.
רן שדמי
התחלתי להגיד בהתחלה שלפתור את הבעיה של ירושלים ב"ערך צבור" זה דבר שהוא יושב על שולחננו, הוא מהותי, הוא דרמטי, הוא חשוב. אנחנו לא מקלים בזה ראש כי ירושלים היא מטרופולין מרכזי שמרכז אליו תנועה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כל הארץ, אמרת את זה.
רן שדמי
מכל המקומות וזה חשוב.
גיל יעקב
מה הבעיה המשפטית עם "סיטיפס"? אולי כדאי שהוועדה תדע.
רן שדמי
אני לא, ל"סיטיפס" יש לה הסכמים גם עם המפעיל שלה, יש וועדת מכרזים ויש הסכמים ויש כל מיני. אני לא רוצה להיכנס לזה ואני גם לא יודע. אני רק אומר שזה לא חשוב.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להגיע לסיכום, אבל יש לי שאלה טכנית. עד שמסיימים את המכונות האלה, אם בא פקח למכונה כזאת לתקוף והוא יעמוד בכל דלת, אפשר לעשות את זה מעכשיו למשל בירושלים או - - -
רן שדמי
אין לכל נהג, זה לא קשור.
היו"ר ישראל אייכלר
לפקח יש לו, לא?
רן שדמי
לא. אין לפקח של "סיטיפס" מכונה שיודעת לקרוא "ערך צבור" כי אין - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה זאת אומרת, למה?
רן שדמי
כי אין להם. המוצר לא קיים אצלם.
היו"ר ישראל אייכלר
אותו מוצר שיש ל"אגד" יכול להיות להם.
רן שדמי
יכול להיות, אבל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עד שהם יעשו את זה, ככה אני יכול לפתור את כל הבעיה של כל ירושלים, זה משהו טכני מאוד.
רן שדמי
גם הדברים הטכניים לוקחים זמן. נכון, זה טכני, אבל גם הטכני לוקח זמן. אם זה היה כזה פשוט, תאמין לי, היינו אומרים לעשות את זה. זה לא כזה פשוט. יושבים שם אנשים שמנסים למצוא פתרון כמה שיותר מהר. אני לא רוצה להגיד משהו שהוא לא - -
יוסף חיים הכהן לוין
נחזור לביתר, החלפת החברה כמו שמודיעין עילית כשהחליפו חברה, אז אנשים הפסידו כסף כי הכרטיסיות שלהם לא היו - - -
רן שדמי
היום התהליך אחר. אתה יכול לנסוע עם כרטיס של א' ולנסוע בחברה ב'.

לגבי מה ששאלתם בנוגע לעלייה מכל הדלתות. באמת הנושא הזה מתקדם ואתם רואים שיש היום טקס של התחלת הפעילות בירושלים. בתל אביב, זה כבר פועל בכל הקווים העמוסים של תל אביב. אנחנו הולכים להרחיב את זה עכשיו במסגרת המכרזים שזכו, המפעיל של פתח תקווה, באלעד - - -
קריאה
מתי יעבוד הכול?
רן שדמי
בואו נתחיל עם הקווים, זה הכיוון. קודם כל זאת המטרה. המטרה להפעיל בכל השירות העירוני במדינת ישראל. זה הכיוון. עכשיו מתחילים בקווים - -
קריאה
אז בוא נציע ל"אגד" שהקווים ברחובות הצרים, כמו ביחזקאל שם.
רן שדמי
יחד עם אנשי המקצוע עשינו תהליך מאוד מסודר כולל לזהות את הקווים העמוסים ששם זה הכי נדרש.
קריאה
אני מדבר בשם מיליוני האנשים שנוסעים באוטובוסים, לא ברכב.
רן שדמי
אנחנו משתדלים לייצג אותך נאמנה. לא תמיד מצליחים, אבל משתדלים.

באמת עשינו סריקה של כל הקווים העמוסים ואמרנו מתחילים שם. כנ"ל בתל אביב, כנ"ל גם ממשיכים בחיפה. במכרזים, בכל מכרז. בבאר שבע באותו מכרז שדיברתי לפני עשר דקות, כל המכרז הזה בכל העיר ייסעו בעלייה מכל הדלתות. כנ"ל אנחנו עושים את זה באשדוד, כנ"ל בפתח תקווה ובקעת אונו. הדברים האלה נכנסים, צריך לעשות את הדברים האלה בצורה מסודרת ומבוקרת. יש משמעות לעלייה מהדלת האחורית, אנחנו בכלל בתהליך שאנחנו רוצים לשחרר את הנהג מלהתעסק עם כסף. זה הכיוון. אנחנו משקיעים בזה המון אנרגיה ומשאבים ואנחנו הולכים לשם בקצב יותר מואץ אפילו ממה שחשבנו בהתחלה. בשיתוף מלא של אגף תקציבים הדברים האלה קורים. בואו נראה איך זה יעבוד ממחר, הסיפור של העלייה מהדלת האחורית בירושלים. אנחנו מקפידים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להודות לך. אנחנו נדבר בדיון הבא. אני רוצה לסכם.
איתי חיים
אנחנו פשוט לא קיבלנו תשובה לגבי דבר אחר, לגבי היישום של ה"ערך הצבור", איך הוא עלול להשפיע על הרפורמה באפריל.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה שמעת דברים ברורים על התאריכים. חייבים לומר שרן שדמי דיבר בכנות, רק שאל תצפה לפני ה- 1.1.2017 להשלמת התהליך הזה. אני מתרגם את דברייך.

אני רוצה לסכם את הדיון.
רן שדמי
אני מקווה שאני אהיה איש בשורות פה ולבוא לבשר לך.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נקיים דיון מיוחד לכבוד הבשורה הזאת.

אני רוצה לסכם את הדברים:

הוועדה שמעה על התהליך של הרפורמה.

קודם כל הוועדה ברכה על הורדת המחירים בתחבורה הציבורית שעשתה הממשלה, בירכה את שר התחבורה, שר האוצר ואת השר דרעי שר לפריפריה והפנים על הורדת המחירים.

הוועדה פונה לשר התחבורה להפריד מידית בין הבוררות והבעיות הקיימות בין "סיטיפס" למשרד התחבורה והאוצר לבין סוגיית המכונות ל"ערך הצבור", כי זה מונע מכל ירושלים וסביבותיה את הזכות הבסיסית שיש לכל האזרחים לקבל את הכרטיס ב"ערך צבור".

הוועדה קובעת שציבור האזרחים לא צריך להיות בן ערובה לחברות ואפילו לא לנהגים שיש להם מכונה מקולקלת.

הוועדה דורשת ש"אגד" תודיע לכל הנהגים שאם יש בעיה במכונה שקודם כל ישלימו את הסיבוב וישחררו את הנוסעים ואחר כך לנסוע למוסך לתקן את זה.

הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה לחייב את החברות לשים פקחים עם מכונות תיקוף ב"ערך צבור" עד אשר יותקנו המכונות בכל האוטובוסים בכל רחבי הארץ.

כמו כן, הוועדה מבקשת לסיים את תהליך פתיחת כל הדלתות במקומות העמוסים בכל רחבי הארץ.

הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה ומהחברות לעשות הסברה לפרויקט "ערך צבור", לא על ידי הנהגים אלא על ידי הסברה, פרסום ודיילים שעוזרים לנוסע להתמצא בכרטיסי "ערך צבור".

הוועדה מבקשת להציב פקחים בכל התחנות העמוסות כדי לעזור לנהג ולמכונה לתקף את הכרטיסים מבלי לעכב את הנוסעים ואת המכוניות שמאחורי האוטובוס.

הוועדה רשמה את הודעת מנהל אגף הכלכלה במשרד התחבורה שעד אמצע השנה ברכבת ישראל יתחילו לפעול לפי ה"ערך הצבור", בכל המקומות שהוא מנה, ושתוך חודש וחצי יתחילו לפעול מכונות "ערך צבור".

הוועדה רשמה לפניה שגם ביתר עילית וגם היישובים שמסביב לירושלים סובלים מהבעיה של "סיטיפס" שאינה מתקינה את המכונות.

הוועדה מבקשת באופן מידי ששר התחבורה ושר האוצר יכנסו לעניין ולסגור את הבעיה כדי שכל אזרחי ישראל יוכלו לנסוע ב"ערך צבור" ולא תהייה אפליה בין נוסעים לנוסעים, בין ערים לערים.

תודה רבה שבאתם. אנחנו סוגרים את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:22.

קוד המקור של הנתונים