ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 12/01/2016

השפעת המתיחות הביטחונית על העסקים הקטנים והבינוניים במעלה אדומים - ואי הכללת העיר במתווה הסיוע שגובש לסיוע לעסקים בירושלים, השפעת המתיחות הביטחונית על העסקים הקטנים והבינוניים במעלה אדומים - ואי הכללת העיר במתווה הסיוע שגובש לסיוע לעסקים בירושלים, השפעת המתיחות הביטחונית על אזור התעשייה במעלה אדומים והצורך בחיזוקו

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 240

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, ב' בשבט התשע"ו (12 בינואר 2016), שעה 11:20
סדר היום
1. השפעת המתיחות הביטחונית על העסקים הקטנים והבינוניים במעלה אדומים ואי הכללת העיר במתווה הסיוע שגובש לסיוע לעסקים בירושלים – של חבר הכנסת מיקי לוי.

2. השפעת המתיחות הביטחונית על העסקים הקטנים והבינוניים במעלה אדומים ואי הכללת העיר במתווה הסיוע שגובש לסיוע לעסקים בירושלים – של חבר הכנסת אראל מרגלית.

3. השפעת המתיחות הביטחונית על אזור התעשייה במעלה אדומים והצורך בחיזוקו – של חבר הכנסת רועי פולקמן.
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

איתן ברושי

דוד ביטן

מכלוף מיקי זוהר

מיקי לוי

אראל מרגלית

עודד פורר
חברי הכנסת
מאיר כהן

חיים ילין
מוזמנים
יאיר אשואל - מנהל תחום בכיר אכיפת הגבייה מע"מ, משרד האוצר

דוד רוטנברג - מנהל מחלקה בכיר פיצויים, נזקי בצורת ונזקי איבה, משרד האוצר

יוסי עדס - אגף תקציבים, משרד האוצר

חוני נתן - מנהל אשכול ירושלים במעוף, משרד הכלכלה והתעשייה

בני כשריאל - ראש העיר, עיריית מעלה אדומים

גיא יפרח - סגן ומ"מ ראש העיר, עיריית מעלה אדומים

עו"ד אינגריד הר אבן - יועצת משפטית התארגנות בעלי עסקים במעלה אדומים

זיו דוידוב - נציג התארגנות בעלי עסקים במעלה אדומים

אבי אלקיים - נציג התארגנות בעלי עסקים במעלה אדומים
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
תמר פוליבוי

1. השפעת המתיחות הביטחונית על העסקים הקטנים והבינוניים במעלה אדומים - ואי הכללת העיר במתווה הסיוע שגובש לסיוע לעסקים בירושלים – של חבר הכנסת מיקי לוי.

2. השפעת המתיחות הביטחונית על העסקים הקטנים והבינוניים במעלה אדומים - ואי הכללת העיר במתווה הסיוע שגובש לסיוע לעסקים בירושלים – של חבר הכנסת אראל מרגלית.

3. השפעת המתיחות הביטחונית על אזור התעשייה במעלה אדומים והצורך בחיזוקו – של חבר הכנסת רועי פולקמן.
היו"ר משה גפני
אני עובר להצעה הבאה לסדר-היום – יש הצעה לסדר-היום של חברת הכנסת שרן השכל, אבל היא לא נמצאת, אז אנחנו עוברים למעלה אדומים.
דיון מהיר בנושא
השפעת המתיחות הביטחונית על העסקים הקטנים והבינוניים במעלה אדומים - ואי הכללת העיר במתווה הסיוע שגובש לסיוע לעסקים בירושלים, של חברי הכנסת מיקי לוי, אראל מרגלית ורועי פולקמן. בבקשה, מיקי לוי.
מיקי לוי (יש עתיד)
תודה אדוני היושב ראש, אדוני ראש העיר מעלה אדומים, סגנו מר יפרח, קודם כל גילוי נאות, הייתי מפקד יהודה ושומרון, והעיר מעלה אדומים מאוד מאוד קרובה ללבי. האירועים האחרונים פגעו בעסקים.
היו"ר משה גפני
אני בעד מעלה אדומים, אבל למה דווקא מעלה אדומים? אין מקומות נוספים שנפגעו? אנחנו נדבר רק על מעלה אדומים עכשיו, זאת ההצעה לסדר-היום, אבל תסביר לי מחוץ לקופסה.
מיקי לוי (יש עתיד)
יש מקומות שנפגעו הרבה הרבה יותר, בגלל סמיכותם, בגלל אירועים שהיו בהם, בגלל אוכלוסיות שעובדות בירושלים וחוזרות לעיר מעלה אדומים – כן, יש מקומות, אבל יש מקומות – אני לא מדבר כרגע לא על תל אביב - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, אנחנו נדבר רק על מעלה אדומים, הבנתי.
מיקי לוי (יש עתיד)
הייתי כמה וכמה פעמים בעיר מעלה אדומים. מכיוון שיזמנו גם לתוואי הרכבת הקלה, שיש שם פגיעה ממשית בעסקים, וגם לכל נושא ירושלים, ששם היו עיקר הפעילות והפיגועים, יזמנו מהלכים, אנחנו רוצים להשית את זה גם על העיר עצמה. האירועים האחרונים בהחלט פגעו בעיר ירושלים, ואני וחברי כנסת נוספים, אראל מרגלית ורועי, יזמנו קרן אשר תפצה את העסקים בירושלים.

לאחר שביקרנו במעלה אדומים, אני אישית ביקרתי במעלה אדומים מספר פעמים, וקיימתי גם שיחות עם ראש העיר ועם בעלי העסקים, ההתרשמות היתה כי יש פגיעה של ממש עד כדי פשיטת רגל בעסקים קטנים ובינוניים בעיר מעלה אדומים, והעיר מעלה אדומים נבדלת מהאחרים אולי בזה שהיא החזית האמיתית של העיר ירושלים ומגינה עליה.

בעיר מעלה אדומים יש כ-300 עסקים קטנים ובינוניים. זה לא מספר עצום, שאני מעריך שמתוכם נפגעו כ-60% פלוס, מינוס, לא כולם נפגעו. בירושלים נקבע שעסק שמחזור העסקים שלו ירד ב-30%, יכול להגיש בקשה לפיצוי.

חברי ואני לא מבקשים, דורשים, כי מתווה הפיצוי שחל לגבי ירושלים לגבי עסקים קטנים, יחול גם על העסקים במעלה אדומים. זה לא הרבה עסקים. ראוי שאנחנו נשמור על החזית שמגינה על העיר ירושלים, למרות שמעלה אדומים היא עיר שעומדת בפני עצמה. זו לא הוצאה ענקית. אפשר לבוא ולהחיל את ההסדר שחל על ירושלים גם על מעלה אדומים, ואני אעצור פה כי אני רוצה לתת לאחרים את זה זכות הדיבור, ברור לחלוטין מה אני רוצה.
היו"ר משה גפני
החברים האחרים עוד לא הגיעו. ראש העיר רוצה להתייחס? מיקי זוהר ביקש לדבר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני רוצה לומר שתי מילים. אני רוצה לציין שראש העיר בני כשריאל וסגנו גיא יפרח פנו אלי בנושא הזה. אני חושב שטענתם מוצדקת, לא יעלה על הדעת שאנחנו מחליטים לעזור לבעלי העסקים בירושלים ואת מעלה אדומים לא נכליל פנימה, הרי זו עיר שסמוכה באופן צמוד ו"זוכה" לאותם קשיים שיש בעיר ירושלים. אכן אני חושב שראוי שנקבל את בקשת ראש העיר וסגנו ונפתור את הסוגיה הזו, כפי שאנחנו מתכוונים לפתור אותה בירושלים, גם בעיר מעלה אדומים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
בני כשריאל
תודה אדוני יושב הראש, אני רוצה להודות לחבר הכנסת מיקי לוי ולחבר הכנסת מיקי זוהר על כך שהעלו את הנושא הזה. זה נושא כאוב לנו. אנחנו חלק מהשוק העסקי של ירושלים, ירושלים רבתי.
היו"ר משה גפני
אני מבקש ממך אדוני ראש העיר למען אלה שלא מכירים את הפרטים, קודם כל לתת את הפרטים על מה אנחנו מדברים, כמה עסקים ומה זה האזור הזה, תן לנו תיאור קצר על מה אנחנו מדברים.
בני כשריאל
העיר מעלה אדומים התחילה להתאכלס ב-1982. מבחינת עסקים, יש לנו אזור תעשייה עם יותר מ-300 מפעלים, אבל עסקים קטנים ובינוניים, ביניהם חנויות, מסגריות, מוסכים וכדומה יש כ-300. לפי הסקר שנתנה לנו מחלקת רישוי עסקים, יש ירידה של 50% בפתיחת עסקים חדשים, כ-30% מהעסקים הקטנים נסגרים תוך שנה וכ-50% מהעסקים נסגרים תוך שלוש שנים – זה לפי המידע ממחלקת רישוי העסקים במעלה אדומים, ולמה זה?

80% מתושבי מעלה אדומים עובדים בירושלים, אנחנו גם חלק משוק הדיור ומהשוק העסקי בירושלים. גל הטרור שפגע בירושלים, פגע גם בנו כי כל אחד ספון בביתו והעסקים האחרים לא נפתחים, מה עוד שאנחנו מעבר לקו הירוק, מעבר למחסום, שהוא לא רק מחסום פיסי של צה"ל, אלא גם מחסום פסיכולוגי. כשרואים את המחסום, לא באים לפתוח את העסקים וכמובן כל הבעיות המדיניות שאנחנו נתקלים בהן, ה-BDS והחרם של אירופה, לא נותנים לעסקים אחרים לפתוח פה. למשל זארה לא תפתח סניף לעולם לעולם במעלה אדומים, סודהסטרים עזבו את מעלה אדומים ועברו לנגב. יש לנו גם תחרות, תחרות לא קטנה, מהצד של עזריה. בעזריה יש עסקים קטנים שמתחרים מאוד בעסקים שלנו, למשל חומרי בניין, מוסכים, מסגריות, חנויות לרהיטים. מוכרים שם במחירים נמוכים יותר, כי הם לא משלמים מע"מ, מס הכנסה וכל הדברים האלו. כמובן ששם יותר זול וזה פוגע מאוד בעסקים שלנו. למרות שזה שטח B, הולכים לקנות שם. מסכנים את החיים, אבל הולכים לשם וקונים. לכן זה מצב העסקים שלנו.
היו"ר משה גפני
לא קשור למצב הביטחוני. להפך, אולי המצב הביטחוני מקל.
בני כשריאל
לא כשמדובר בהוצאה כספית.
היו"ר משה גפני
אבל זה תמיד, גם אם לא היה מצב ביטחוני כזה.
בני כשריאל
אמרתי, מה עוד שגם זה מתחרה בנו. אבל המצב הביטחוני מונע מלהגיע למעלה אדומים, לרכוש שם דברים. גם כל אחד בביתו או לא יוצא מהבית. אחת הדוגמאות שלא באים לבקר אותנו זה שאחת ליומיים יש זריקת אבנים ונפגעים, מכוניות נפגעות מצוקי עיסאוויה או מהר הצופים. היום היו יריות בצומת הקיוסק ואתמול היו בקת"בים.
היו"ר משה גפני
אמרת שיש 300 מפעלים.
בני כשריאל
300 מפעלים באזור התעשייה וכ-300 עסקים קטנים ובינוניים.

הפיצוי שניתן לירושלים הוא נכון. אנחנו לא מהווים חלק גדול, לכן לקופת האוצר זה ממש בשוליים, עלות שולית, אבל לנו ולבעלי העסקים שלנו זה עניין של לשרוד או לא לשרוד.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת אראל מרגלית, ממציעי ההצעה לסדר-היום.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
הרבה פעמים מאשימים את המפלגה שלי, שאנחנו לא מדברים על התיישבות וכו'. מבחינתנו, מבחינת הזרם המרכזי אצלנו במפלגה, מעלה אדומים, מישור אדומים, זה אחד המקומות שצריך לפתח, צריך לקשור אותו לירושלים, צריך לתת להם הרבה מאוד תמיכה. אנחנו עבדנו על זה פה יחד, הבאנו את הדיון ואחרי זה דיברנו ובאמת הצלחנו להביא מתווה של פיצוי לעסקים הקטנים בירושלים, כי כמו שהדרום היה בחזית לפני שנה וחצי, הפעם בגדול ירושלים היתה בחזית. אבל אי אפשר לשכוח את מעלה אדומים ואת מישור אדומים.

אני צריך להגיד באופן אישי, הפעם הראשונה שהתוודיתי לעסקים היתה כשהקמתי עם אימא שלי כשהייתי בן 17 את המפעל במישור אדומים למחזור PVC. זאת היתה הפרנסה של המשפחה, אני חייב להגיד שזאת לא היתה הצלחה כל כך גדולה, לכן הלכתי אחר כך להיי-טק.
היו"ר משה גפני
כן, אבל זאת היתה הדחיפה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אבל זה היה דבר ענק.

אנחנו חייבים להביא בתוך התוכניות הכלכליות של צמיחה במדינה כיוון יותר ברור למדינה, גם במעלה אדומים במישור אדומים ולהגיד מה אנחנו רוצים לעשות שם, שהוא יותר טוב ממה שאנחנו עושים במקומות אחרים ולהגדיר הרבה יותר טוב, גם ברמה העסקית, את הקשר לירושלים. בעניין הזה אני מוכן לבוא ולהתגייס, אני ראש השדולה לעסקים קטנים.

קודם כל קיבלנו במתווה דחיית תשלומי מס הכנסה ומע"מ בשישה עד שמונה חודשים, כלומר גרייס, ביטול הקנסות שהיו כי לאנשים יש קנסות. צריך לזכור שמצוק איתן, אפילו מהחטיפה של שלושת הנערים הקדושים שנהרגו לצערנו לפני צוק איתן, מאותו רגע ירושלים וכל האזור פה במתקפה בכמה גלים. כל פעם שמישהו מנסה טיפה להתאושש, עוד פעם קורה משהו. דווקא הקיץ הזה היה יותר טוב, אבל איך שטיפה הרימו את הראש, עוד פעם. צריך להבין שכמו שבירושלים אנשים לא חוזרים לקנות, המסחר יורד ברמות מאוד מאוד גדולות, כך גם במעלה אדומים.

אני מבקש שזה ייכלל בתוך המתווה של ירושלים, ונראה איך לעשות את זה בצורה מסודרת. אני מוכן ללוות אתכם גם לפקידי המיסוי.

אני מתנצל, כי אנחנו מובילים את השדולה של ההיי-טק, אז אני חייב לחזור.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה אדוני יושב הראש. אני חושב שמה שקורה פה זה שממשלת ישראל הפכה את מעלה אדומים לעיר של בחירות. כל מערכת בחירות מגיעים כולם ונותנים הצהרות ולצערי נעלמים אחר כך. מעלה אדומים היא עיר שנמצאת בדעיכה. צר לי לומר את זה, אדוני ראש העיר, ראינו את זה גם בסיור אצלך. סגרו שם עכשיו בית ספר יסודי, סגרו שבע כיתות גן, זה תהליך של עיר שהולכת להידרדרות, ועכשיו בנוסף לזה שלא נותנים להם לבנות ולהתפתח שם, גם מדירים אותם בהחלטה שנותנת את אותו סיוע לירושלים, כשברור לחלוטין שכל ראש ממשלה, גם מהשמאל וגם מהימין, ראה את מעלה אדומים כחלק אינטגרלי מירושלים רבתי ודאג לייצר את החיבור הזה, אבל בפועל היום יוצרים את החיץ הזה. בהחלטת הממשלה הזו מחרימים את מעלה אדומים, אז מה נלין על ה-BDS? אני חושב שצריכה לצאת פה קריאה ברורה ומידית לממשלה להכניס את מעלה אדומים לתוך המתווה הזה – לפחות זה, אף על פי שאני חייב לומר שזה רק אקמול, כי אם לא יבנו שם, שום עסק לא יוכל להתפתח בעיר שהולכת ומזדקנת ולא יכולים להגיע אליה זוגות צעירים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת דוד ביטן.
דוד ביטן (הליכוד)
אני רוצה לומר שאני מאוד מאוד מופתע, שלא הכניסו את מעלה אדומים לתוך ההחלטה של ירושלים. מבחינתי זו אותה עיר. זה כמו להגיד שיחליטו על חולון ולא יתנו לבת ים. כולם ביחד, כולם אחד ליד השני, ואם זה משפיע על ירושלים, בוודאי שזה משפיע גם על מעלה אדומים. לכן צריך לתקן את העיוות הזה, וועדת הכספים זה המקום המתאים ביותר לעשות את זה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אמרתי לך שהוא יצטרף אלינו...
היו"ר משה גפני
הנושא הזה הוא לא נושא פוליטי, ראינו שגם המחנה הציוני העלה את זה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה בבדיחות הדעת, אני לא חושב שזה פוליטי, אני חלילה לא לוקח את זה לנושא פוליטי. אני רואה את זה בחומרה.
היו"ר משה גפני
לשאול את ראש העיר כמה זמן ההידרדרות בעיר הזאת, ואז היינו בודקים מי היה בממשלות האלה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
עכשיו תשאל מי הקים את מעלה אדומים.
היו"ר משה גפני
זהו, סיכמנו גם עם עודד, לא מדברים פוליטי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בשביל זה באתי, זה לא פוליטי...
היו"ר משה גפני
לגופו של עניין.
מאיר כהן (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, אני מוחה על זה שהעיר הזאת מדרדרת, כי העיר הזאת היא בדיוק הסיבה למה צריך לתת את הנשמה ולתת את כל הקביים, כי זאת עיר שבתנאים בלתי אפשריים פורחת ומשגשגת. יש בעיר הזאת מערכת חינוך מהטובות ביותר בארץ, מערכת רווחה מהטובות והמשובחות בארץ. אבל כל זה נקנה בעמל רב מאוד. אין לראשי הערים שום אפשרות, שום מנגנון שאם התעשיינים אצלם נפגעים בגלל מצב ביטחוני, בגלל פעילות פח"ע, הם לא יכולים לבוא ולתת הטבות. לכן מה שצריך זה מידית להכניס את העיר הזאת לאותו מתווה של ירושלים.

גפני, אתה ברוב חוכמתך הכנסת בפעם הראשונה ואחרי שכעסתי עליך לא יכולתי להגיד לך מילה טובה, אבל 10 שנים נלחמתי שהבדואים בנגב יקבלו הטבות מס. אתה ברוב חוכמתך ידעת לעשות את זה ולראות שיש מתווה שצריכים להצטופף תחתיו. אין שום מצב שירושלים תקבל מתווה לעידוד העסקים שלה בגלל המצב הביטחוני ומעלה אדומים תישאר בצד, אין דבר כזה. לכן אני מבקש לעשות הכול, ואני אומר את זה כשר לשעבר, שביקר במעלה אדומים ובאמת עמד על הקשיים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. איתן ברושי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי ראש העיר וחברי הכנסת, באתי לתמוך בבקשה ולומר שמעלה אדומים היא במתווה שאנחנו תמיד ראינו כחלק בלתי נפרד בחיבור בין ירושלים ובקעת הירדן וצפון ים המלח, בפרוזדור שעוד תכנית אלון ראתה אותו כדבר נכון, וירושלים בנויה במידה רבה על חוזקה של מעלה אדומים. מי שרוצה לחזק את ירושלים, צריך לחזק את מעלה אדומים, וזאת לא מליצה, לא רק בגלל שיש ביניהן סמיכות גיאוגרפית, אלא שיש ביניהן איזושהי תלות הדדית גם לאורך כביש 1 וגם על היכולת להישען על המרחב ולא רק על נקודה. אנחנו לא בונים מחדש את מצדה, וירושלים היא בירתנו הנצחית ומעלה אדומים היא חלק מהחוסן של ירושלים, ולכן זה לא עוד ישוב. אנחנו יודעים שגם שם יש בעיות, שמחייבות סיוע. ראיתי שיש בממשלה ויכוח על הבנייה ב-E1. אני לא נכנס לזה כרגע.
מאיר כהן (יש עתיד)
הלוואי ויבנו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש שם מטה המשטרה ויש גם בדואים ליד מעלה אדומים, שהמדינה מתקשה בהסדרת מקומם הקבוע, ולכן שאלת מעלה אדומים היא שאלה מיוחדת באזור שאנחנו קוראים לו יהודה ושומרון.

כמי שידוע בתפיסות שמשלבות את ההתיישבות והביטחון עם השאלות הדמוגרפיות והגיאוגרפיות, באתי לומר שדין מעלה אדומים היא כדין ירושלים. באתי לומר שמעלה אדומים היא חלק מהתפיסה של ההתיישבות והביטחון שאני מאמין בה והמקום שממנו אני בא תמיד ראה את זה ככה. לכן צריך לומר פה, שאין איום בסיוע של מעלה אדומים, זה לא שיעברו מירושלים למעלה אדומים כי יש איזו הטבה כמו שראינו את זה במקומות אחרים.

אני קורא לך גפני ולמאיר לכהן ראש העיר לשעבר, אני בא היום מדיונים בשדולה של תעסוקה מיוחדת וגם בחקלאות. גפני, אתה איש עם ערכים ואנחנו רואים את זה בישיבות. משהו גדול השתבש פה במדינה, והיא חייבת לחזור לעצמה. אנחנו מוכרחים לחזור להיות מדינה, שכדאי לייצר בה. הייתי השבוע בביקור בטרה עם התאחדות התעשיינים. אותה מחלה שפקדה את המדינה הזאת קיימת בחקלאות, בתעשייה, בכל מקום, גם בתפיסה של מעלה אדומים.

אולי נקיים על זה דיון, אולי שווה להוציא את הכנסת לסדנה ואת הממשלה לאיזושהי העשרה. צריך להגדיר מחדש את המטרה. אנחנו לא מגדירים מטרות, מתבלבלים בהקצאת האמצעים ואנחנו חוזרים אחורה.

רוב ההישגים של ישראל גם בהשכלה גבוהה ובנובל, גם בהייטק ובטח בחקלאות הם הישגים של העבר. ידעו פעם עם פחות אמצעים, אבל יותר חזון, לעשות יותר דברים. איבדנו משהו מהרעיונות המרכזיים שלנו. מביאים ביצים עם סלמונלה מאוקראינה, מביאים עגבניות מטורקיה ולא נותנים לחקלאים לחיות והופכים את המשקיעים לפראיירים והמשק בסכנה והחברה מאוימת ממדיניות שגויה. חייבים לחזור לעצמנו, ובתוך זה גם התפיסה של התיישבות, ביטחון. ומה הם רוצים? הם לא רוצים עכשיו מתנות, הם רוצים לייצר. הם רוצים לחזור לחיות. היינו עם של צוענים וסוחרים, חייבים לחזור ולהיות עם נורמלי, שחי על אדמתו ומתפרנס מעבודתו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ועושה מסחר בשבת...אבל אל תשכח מסחר בשבת, שזה גם חשוב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
על השבת אנחנו נשמור, כי היא תמיד שמרה עלינו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ימות המשיח...
היו"ר משה גפני
לא משיח, מה המשיח? איתן ברושי אמר אמירה נכונה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה להגיד לך שיש הרבה שחיכו למשיח, בסוף מצאו את החמור שלו...כי חלק הסתפקו בחמור שלו.

גפני, ידענו פה בוועדה גם להביא החלטות לידי ביצוע, לא סתם שידור וללכת לשידור הבא. בואו נקבע לוח זמנים, שעד סוף ינואר אנחנו גורמים להחלטה - - -
היו"ר משה גפני
תיכף נשמע את הממשלה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אנחנו הולכים לכפות על הממשלה.
אינגריד הר אבן
אני עורכת הדין אינגריד הר אבן, בשם ועד התעשיינים והעסקים במישור אדומים. אני מלווה פה היום בשלושה אנשים, שבאופן עקרוני היו צריכים לקום היום בבוקר וללכת למפעלים שלהם ולייצר ולהעסיק עובדים. הסיבה שהם פה היא שהם מרגישים שהם לא יכולים להמשיך במצוקה שהם נקלעו אליה, גם בגלל המצב הביטחוני, וגם בגלל כל מיני דברים שהמדינה מכבידה עליהם, אולי בלי דעת, ופה אנחנו רוצים לצאת בקול קורא אליכם לתקן כמה עיוותים חקיקתיים או מוניציפליים, שלא יעלו הרבה כסף, אבל יאפשרו להם לחיות ולייצר. ברשותכם, אני אתן להם את זכות הדיבור ואני אסכם את הנושא.
היו"ר משה גפני
זכות דיבור אני נותן.
אינגריד הר אבן
אז אני מבקשת לשמוע ואתם.
היו"ר משה גפני
הם ידברו, אבל אני לא מאפשר לסכם. זיו דוידוב, בבקשה בקצרה, ואחרי זה אבי אלקיים. שניכם צריכים זכות דיבור?
זיו דוידוב
כן. קודם כל, אני רוצה להגיד לכם תודה על הדיון החשוב הזה. כל הדיבורים שדיברתם עד עכשיו, אנחנו האנשים מאחורי הדיבורים האלה. אנחנו בעלי העסקים שאמורים לעבוד, לייצר ולהצליח בעסקים שלנו במישור אדומים ולשמור על מישור אדומים, כי זה חשוב לנו.

אבל יש לנו בעיות שהן בעיות שנמשכות לאורך שנים, זה לא קשור לירידה עכשיו בפדיון ושאנשים נקלעים לקשיים, אלא יש דברים מעוותים כבר במשך שנים. אתן לכם כמה דוגמאות, כדי שתבינו מה אנחנו חווים במישור אדומים. דוגמה אחת זה הנושא של עובדים פלסטינים. אנחנו מעסיקים עובדים פלסטינים. בית המשפט קבע שאנחנו חייבים לתת להם אותם תנאים של עובדים ישראלים. בפועל, כשאנחנו מגיעים לבטח אותם בביטוחים פנסיוניים וביטוחים סוציאליים, אין חברת ביטוח שרוצה לקבל את הכסף שלנו, אין דבר כזה. אנחנו למעשה דה-פקטו עבריינים, כי חברות הביטוח אומרות: אנחנו לא רוצות לקבל את הכסף, כי אין לנו דרך אחר כך לפצות את הפלסטינים, אין איזשהו פתרון לדבר הזה. שום חברת ביטוח לא מוכנה לקחת כסף על זה.
מיקי לוי (יש עתיד)
שיבוא הנה נציג, דורית סלינגר משוק ההון, וייתן הסברים גם כן, זה נורא חמור. אם תקרה תאונה, הוא לוקח על עצמו סיכון, והוא רוצה לשלם.
זיו דוידוב
רוצה, מאוד רוצה לשלם. לא רוצה להיות עבריין, אני רוצה להיות שומר חוק.
היו"ר משה גפני
למה חברת ביטוח לא מבטחת?
זיו דוידוב
הם טוענים שאין להם דרך, אם קורה משהו, להגיע לרשות הפלסטינית ולמצוא את אותו בן אדם שנפגע או שמגיעים לו סכומי הכסף. זאת טענתם, אבל אם המדינה קבעה חוק - - -
היו"ר משה גפני
מה צריך זה עוד דבר, אבל הסיבה שהם לא רוצים לבטח עובד פלסטיני זה כי אם יצטרכו להגיע לבית שלו, הם לא לוקחים את הסיכון הזה.
זיו דוידוב
אין רופא שיבדוק אותם, אין רופא שהם סומכים עליו. אין להם הכלים.
היו"ר משה גפני
זה לא קשור למצב הביטחוני.
זיו דוידוב
זה לא קשור, זה במשך שנים המצב.
היו"ר משה גפני
תן עוד דוגמה.
זיו דוידוב
אבטחה במישור אדומים. אנחנו משלמים היום כסף, המון המון כסף, על אבטחה של מישור אדומים, אבל באופן מפתיע – אני אזרח מדינת ישראל, תעשיין, בעל עסק, אנחנו משלמים על אבטחה כנגד פעילות חבלנית בלבד, לא כנגד פעילות פלילית. אתה בטח יודע את זה, אני כאזרח המדינה - - -
היו"ר משה גפני
בעוד 10 שנים כשיקראו את מה שאמרת, לא יידעו למי אמרת: אתה בטח יודע את זה.
זיו דוידוב
סליחה, אני מתנצל, מיקי לוי, אתה צודק, אם יקראו את זה בעוד 10 שנים.
היו"ר משה גפני
בטח שיקראו, מה השאלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו על אסדות הגז מדינת ישראל משלמת, והוא תעשיין – אז נותנים לו על הראש.
היו"ר משה גפני
אתה משלם על אבטחה.
בני כשריאל
קוראים לזה אגרת שמירה.
היו"ר משה גפני
וכאשר מגיע גנב, המאבטח אומר לו: סליחה, אתה באת לעשות חבלה או לגנוב? אם באת לגנוב, אני לא מתערב, זה המצב?
זיו דוידוב
זה המצב, כן, זה המצב באופן מפתיע. זה לא המדד שלהם, המדד שלהם זה פח"עי בלבד, ועל זה אנחנו צריכים לשלם.
היו"ר משה גפני
מגיע מישהו, הוא עוצר אותו.
אבי אלקיים
לא, זה האבסורד, בגלל זה אנחנו כאן.
בני כשריאל
התשלום עבור אגרת שמירה נטו ולא כמובן - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
בני, גם כשהייתי מפקד המחוז היה הברדק הזה? איך לא אמרת לי?
בני כשריאל
כן, צו אלוף פיקוד בכל יהודה ושומרון לשלם אגרת שמירה.
היו"ר משה גפני
מגיע גנב, הוא עוצר אותו?
בני כשריאל
ברור שאנשי הביטחון שלנו ברגע של סיור, אם הם פוגשים גנב הם עוצרים אותו, מחכים למשטרה שבאה ולוקחת אותו.
קריאה
לא נכון.
אינגריד הר אבן
בני, אתם הפסקתם את הסיורים.
היו"ר משה גפני
מה הדבר הנוסף?
זיו דוידוב
הדבר הנוסף שאנחנו רוצים לדבר עליו זה הנושא של הארנונה. היום אנחנו משלמים ארנונה גם על קרקע תפוסה, רק על אדמה, מה שלא קיים לא בירושלים ולא בתל אביב.
דוד ביטן (הליכוד)
אם יש לך גדר, אתה משלם.
זיו דוידוב
זה של קרקע תפוסה.
היו"ר משה גפני
בניגוד לחולון, אתה משלם על קרקע - -
דוד ביטן (הליכוד)
זה לא נכון.
היו"ר משה גפני
אני רוצה שאתה תשיב, בני כשריאל, למה אתה לוקח ממנו ארנונה, מה שמוטי ששון בחולון לא לוקח.
דוד ביטן (הליכוד)
כי החוק מחייב.
זיו דוידוב
זה לא נכון.
היו"ר משה גפני
אני לא שואל את זה כדי לקבוע עובדות.
זיו דוידוב
אנחנו משלמים לא רק ארנונה על קרקע תפוסה, אנחנו משלמים גם ביטחון, אגרת שמירה על קרקע תפוסה.
היו"ר משה גפני
אתה משלם גם אם לא יורד גשם.
מאיר כהן (יש עתיד)
בצו הארנונה של משרד הפנים אתה לוקח תעריף על מבנה ותעריף על - - -
היו"ר משה גפני
תיכף נברר את זה, קודם ניתן לו להשלים.
זיו דוידוב
מר ביטן, אתם מדברים עלינו, חשוב שתראו את הפרצופים מאחורי זה.
דוד ביטן (הליכוד)
באנו לסייע לכם להצטרף לירושלים, מה זה שייך עכשיו הארנונה?
זיו דוידוב
כי זה מה שכואב לנו.
אינגריד הר אבן
כי המדינה גובה מהם יותר ממה שהיא נותנת להם, זה בדיוק הדיון.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שתגיד את הדברים טלגרפית.
זיו דוידוב
נושא אחרון זה הנושא של פרוטקשן. יש מכת פריצות באזור תעשייה, יש פרוטקשן של בדואים שרוצים לשמור כדי למנוע את הפריצות של עצמם. יש שם אוזלת יד של המשטרה, עד כדי כך שהם פנו אלינו שנשמור על העסקים שלנו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אבי אלקיים בקצרה, בלי לחזור על הדברים שנאמרו.
אבי אלקיים
אני אדבר בקצרה, דווקא בכובע של מישהו שיש לו עסק, פחות תעשיין. לי יש ירידה בעסק. יש לי מסעדה, מקום קטן לאירועים קטנים. יש לי ירידה של 70%. אני מתעסק גם עם נדל"ן באזור. זה נראה לי לא בסדר שאנחנו מלכתחילה לא קשורים לירושלים כחתיכה אחת. השאלה שנשאלת כאן אם בכלל מישהו כאן סופר אותנו.
דוד ביטן (הליכוד)
אני סופר אותך.
אבי אלקיים
לי נראה שאף אחד לא סופר אותי.
היו"ר משה גפני
מר אלקיים, בוועדה הזאת נהוג שלא מקיימים דיאלוג אם היושב ראש לא נותן רשות. אתה קיבלת רשות לדבר.
אבי אלקיים
פעם ראשונה שאני בכנסת.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז, ברוך הבא. אני מאפשר לכם לדבר גם על דברים שהם אינם נושאי הדיון. יש פה דברים שהועלו, שהם לא נושאי הדיון. אני מאפשר לכם לעשות את זה, אתם פה פעם ראשונה או פעם שנייה. תעלו את הנושא אבל ממש בקצרה, בגלל שאני בסופו של דבר בהחלטה הולך להתמקד בנושא שלשמו התכנסנו.
אבי אלקיים
לי יש ירידה בעסק שלי, במסעדה של 70%. יש לי עוד כמה כובעים שאני מתעסק בהם באזור תעשייה, אני בונה בניינים ועושה כל מיני פעולות. זה אזור תעשייה עם פוטנציאל גדול מאוד. אני רק רוצה להגיד לכם דבר אחד מהלב, לא יישאר אזור תעשייה, אם אני בתור מישהו שיש לו מקום קטן של אירועים אשלם בארנונה שלי אגרת שמירה, אשלם לבדואי שלא ייגע לי במקום ואשלם למאבטח 48 שקל לשעה. עם כל ההוצאות האלה, מי יישאר כאן? יש חבר'ה פוטנציאלים לא רחוק מאתנו, שמביאים את המחירים למחיר מופרז ורק הם יישארו במקום. אני אומר לכם תשמרו עלינו ביחד. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
משרד האוצר פה? בבקשה. נתחיל ברשות המסים, אבל אני מבקש משניכם לדעת למה המתווה של ירושלים איננו קיים במתווה של מעלה אדומים, ומה השוני ביניהם.
דוד ביטן (הליכוד)
נכון, זו השאלה.
יאיר אשואל
נתבקשתי להציג את עמדת רשות המסים. עמדתה של רשות המסים היא כזו שאין שוני בין עוסקים, נישומים, תושבי מעלה אדומים לכלל אזור ירושלים. יצאו בחודש נובמבר שני מכתבים של מר זאב פורת, סמנכ"ל בכיר לאכיפת הגבייה, שבו פירטו הקלות שנותנים לתושבי אזור ירושלים. באזור ירושלים כוללים את אזור מעלה אדומים. אין החרגה בין מעלה אדומים לירושלים ברשות המסים. כל אותם עוסקים ונישומים שרשומים בפקידי השומה 3,2,1 ומיסוי מקרקעין ומנהלת מחוז - -
היו"ר משה גפני
לפי דבריך, הדיון הזה מיותר.
יאיר אשואל
- - בירושלים לעניין ההקלות הדיון הזה מיותר מבחינת רשות המסים.
בני כשריאל
למה? מבחינת רשות המסים.
יוסי עדס
מעבר למה שנעשה ברשות המסים, שזה גם נכלל בהחלטת הממשלה של ירושלים, אבל הם גם החילו את זה על עוד עסקים גם במעלה אדומים, כמו שאמר נציג רשות המסים; ההחלטה עצמה, הסיוע המיוחד שניתן לעסקים בירושלים, הוא ניתן רק בירושלים מתוקף חוק-יסוד: ירושלים בירת ישראל. לפיכך לא ניתן לכלול בהחלטה הזו אזורים אחרים שאינם ירושלים. ההעדפה המיוחדת שניתנה לירושלים מתוקף חוק יסוד, ולכן היא העדפה ייחודית לירושלים ולא כוללת מקומות אחרים.

בנוסף, הסיוע המיוחד שניתן לירושלים ניתן כחלק מהחלטת ממשלה על החלטה רחבה יותר לפיתוח ירושלים - - -
היו"ר משה גפני
היה דיון לאור המצב הביטחוני, שאין הבדל בין מעלה אדומים לירושלים, ושיש להרחיב את ההחלטה הזאת גם על מעלה אדומים?
יוסי עדס
לא היה דיון, היות וההחלטה נובעת מתוקף חוק-יסוד: ירושלים בירת ישראל, והיא לא נובעת לאור המצב הביטחוני. גם ההיקף התקציבי שנקבע בהחלטת הממשלה הוא כחלק מתוכנית לפיתוח ירושלים, שנקבע בהחלטות ממשלה קודמות כחלק ממסגרת תקציבית.
היו"ר משה גפני
הבנו את מה שאתה אומר, עכשיו אני רוצה לרדת לפרטים. אני מבקש תשובות. היתה החלטה מיוחדת לאור המצב הביטחוני בירושלים?
יוסי עדס
ההחלטה, לא נאמר בה שזה לאור המצב הביטחוני. ההחלטה היא למתן סיוע מיוחד לירושלים, מתוקף חוק-יסוד: ירושלים בירת ישראל.
היו"ר משה גפני
אמרת כבר שש פעמים חוק-יסוד. מי שקובע חוק-יסוד זה אנחנו, לא אתם.
יוסי עדס
אנחנו מתייחסים לחוק הקיים.
היו"ר משה גפני
יש לי בקשה אליך, תענה על השאלות שלי. זה שיש חוק-יסוד: ירושלים, אנחנו יודעים, גם חוקקנו את החוק הזה, כשאתם עוד לא הייתם פה. אני רוצה לדעת האם יש החלטה מיוחדת, שלא היתה לפני שלוש שנים, לא חשובה הסיבה, אבל החלטה שנותנים לירושלים הטבות לבעלי העסקים או משהו מהסוג הזה לאור המצב הביטחוני, אפילו שלא נקבע המצב הביטחוני? האם היתה החלטה כזאת?
יוסי עדס
יש החלטה מהתקופה האחרונה.
היו"ר משה גפני
אני מבין שאתה החלטת עכשיו להתמודד על משרת דיפלומט במשרד החוץ, "יש החלטה מהתקופה האחרונה". מה קרה בתקופה האחרונה שלא היה קודם? מה קרה, ברקת נהיה ראש העיר, מה קרה?
יוסי עדס
עלו טענות שהיתה פגיעה בעסקים.
היו"ר משה גפני
למה היתה פגיעה בעסקים, למה? מה קרה? למה היתה פגיעה?
יוסי עדס
אני אומר שוב, אנחנו ביקשנו לקבל נתונים.
היו"ר משה גפני
אל תאמר שוב, תענה לי על השאלה הזאת.
יוסי עדס
אני לא יודע, אני גם לא יודע אם היתה פנייה.
היו"ר משה גפני
אז אני אגיד לך, אני קראתי עיתונים ובעיתונים כתוב שהיתה פגיעה ביטחונית בירושלים, וכתוצאה מזה היתה ירידה בהיקף העסקים. סביר להניח, שאם יושבים אנשים נורמליים בממשלה, הם קיבלו החלטה לאור המצב הביטחוני, אחרת מה זה שונה ממה שהיה קודם? חוק-יסוד: ירושלים לא רלוונטי לעניין הזה. אני רוצה רק לדעת, האם בדקתם כמה כסף זה עולה בירושלים, וכמה כסף היתה עולה לכם אותה החלטה, אם הייתם מרחיבים אותה גם למעלה אדומים?
יוסי עדס
לא, מכיוון שהכסף שניתן לירושלים הוא חלק ממסגרת תקציבית שנקבעה לטובת פיתוח ירושלים, מסגרת תקציבית שנקבעה עוד קודם. יש החלטת ממשלה קודמת של תכנית מרום לפיתוח ירושלים. הממשלה קיבלה החלטה שתהיה תכנית המשך לשנים 2020-2016, וההחלטה הנוכחית שהתקבלה לאחרונה לסיוע לעסקים בירושלים, נאמר בה שזה חלק מהמסגרת התקציבית של פיתוח ירושלים לשנים 2020-2016.
חוני נתן
אני חוני נתן, מנהל אשכול השפלה בירושלים של מעוף, שזאת הזרוע הביצועית של משרד הכלכלה. אני כאן כדי לתת איזושהי אינדיקציה למצב העסקים. הם אכן נפגעו מהמצב הביטחוני, ואני רוצה לחזק את דבריו של בני ראש העיר. קיימנו ועידה לעסקים עם ראש העיר לפני שבוע וחצי ל-500 בעלי עסקים, ומה שהפתיע אותנו זה שמיד אחרי הוועידה כבר 60 עסקים ביקשו להירשם לקבל סיוע.
היו"ר משה גפני
ואתם מסייעים להם?
חוני נתן
כן, יש לנו הכלים הרגילים שאנחנו מסייעים להם.
היו"ר משה גפני
מה זה הרגילים? שאתם מסייעים גם בחולון?
חוני נתן
שאנחנו מסייעים בכל הארץ.
היו"ר משה גפני
אבל במעלה אדומים יש בעיה ביטחונית קשה יותר מאשר במרכז הארץ.
חוני נתן
אנחנו נשמח שיהיו החלטות לסייע מעבר.
היו"ר משה גפני
כתוב בתורה "ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם". אתם משרד הכלכלה, אתם צריכים לקבל החלטות. אני לא זוכר מי זה שר הכלכלה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ביבי.
היו"ר משה גפני
לא, לא חשוב, אני לא זוכר, אבל אתם צריכים לקבל החלטות, אתם לא אוניברסיטת תל אביב שאתם אומרים לנו על פי הסקר. אני מאוד מכבד אנשי אקדמיה, אבל אני מכבד גם את אנשי המשרדים, שהתפקיד שלהם במשרד הכלכלה זה לדאוג שהעסקים לא יירדו במעלה אדומים.
חוני נתן
מכיוון שכך, בתקציבים שקיימים לנו אנחנו שמנו דגש מיוחד על מעלה אדומים.
היו"ר משה גפני
הו, הנה עכשיו אנחנו מגיעים – כמה כסף שמתם?
חוני נתן
זה לא נמדד בכסף, זה נמדד בסיוע לכמות של בעלי עסקים.
היו"ר משה גפני
אבל זה כסף, איך מסייעים?
חוני נתן
אנחנו מפנים את המשאבים שלנו, של האשכול לשם. קיימנו שם ועידות.
היו"ר משה גפני
כמה כסף? בערך.
גיא יפרח
אין כסף ישירות לעסקים.
היו"ר משה גפני
אתה לא מכיר כל כך את המשרדים, זאת אומרת אתה מכיר רק חלק. משרד הכלכלה אומר שיש לו תקציב לעניין הזה. מה שעדס אמר קודם שיש תקציב מיוחד לירושלים - - -
חוני נתן
אין לנו תקציב מוקצה מיוחד. במסגרת התקציב שמשרד הכלכלה נותן למעוף, אנחנו שמנו לב שיש פגיעה מיוחדת. הרי זה מה ששאלו אותנו, לבוא מהשטח ולהגיד האם יש פגיעה מיוחדת, יש שם פגיעה מיוחדת באופן ודאי. אנחנו רואים שם פניות יותר גדולות מהעסקים. אנחנו באים ויותר תומכים כתף אל כתף עם ראש העיר. אנחנו עוזרים שם גם במרכז יהלום ל-45 בעלי עסקים שנקלעו לקשיים, וזה רק מהתקופה האחרונה. זה מה שהתבקשנו לבוא ולהגיד, כדי לתת לכם אינדיקציה אמיתית.
היו"ר משה גפני
מעבר למה שאתם אומרים, ואני מאוד מודה לכם על זה וזה בסדר גמור, יש לכם עוד תפקיד. התפקיד שלכם זה לדאוג שהעסקים לא יפלו, וכשיש מצב ביטחוני במעלה אדומים שהוא דומה למה שקורה בירושלים, אתם צריכים להיאבק שהעסקים לא ייפלו ולתת להם את אותו מתווה כמו שיש בירושלים, זה התפקיד שלכם.
חוני נתן
אנחנו לא קיבלנו את המתווה של ירושלים, את הסכום הזה, זה לא עבר דרך משרד הכלכלה.
היו"ר משה גפני
אני לא אמרתי שזה עבר, אבל עכשיו אני אומר לכם - -
מיקי לוי (יש עתיד)
שר הכלכלה ילך לשר האוצר להביא כסף.
היו"ר משה גפני
- - אם אתם לא יודעים, אני אומר לכם עכשיו שירושלים קיבלה – ואנחנו מברכים על כך, ו אנחנו חושבים שזאת החלטה נכונה – עידוד לתעסוקה, לתעשיינים בירושלים או לעסקים בירושלים בגלל המצב הביטחוני. אותו מצב ביטחוני, אותו אזור, אפילו גיאוגרפית, נמצא במעלה אדומים. אתם יודעים את זה. גם שם היתה פגיעה, צריך להיות אותו מתווה שחל על ירושלים בתקופה האחרונה ולחול על מעלה אדומים. אתם צריכים להיאבק על זה, זה התפקיד שלכם, אתם לא יכולים להתנהל עם ראש קטן.
חוני נתן
לא, אני באתי לפה כדי - - -
היו"ר משה גפני
לא, באת לפה, זה בסדר, אני מודה לך, אני רק נותן לך עצה בחינם, לא ביקשתי כסף על העצה הזאת. אם אני הייתי משרד הכלכלה, הייתי הופך את המדינה למה לא מעלה אדומים? הופך את המדינה. אם אין שר כלכלה במשרה מלאה, הייתי מבקש משר אחר שאכפת לו הנושא של מעלה אדומים, שיעלה את העניין הזה.
גיא יפרח
מדובר במעוף, הם גוף שזכה במכרז של משרד הכלכלה, זה גוף שלא שייך למשרד הכלכלה באופן ישיר. הם עוזרים מאוד בסיוע לעסקים בכל מה שקשור בהיכרות עם העסקים, עם מלווים, יועצים וכו', אבל אין להם באמת כסף שהם יכולים לסייע בו לעסקים.

קראתי את הנוהל של ירושלים. צודק הנציג ממשרד האוצר, הם ידעו בצורה דיפלומטית – אתה עלית על זה מהר מאוד, אדוני היושב ראש – איך לא לרשום שם אירוע ביטחוני, אבל כשאתה קורא את התאריכים, אתה קורא את התזמון, אתה קורא את המחירים, אתה קורא שהם צריכים להשוות בדיוק את תקופת גל הטרור לעומת 2014-2013, אתה מבין לגמרי שמדובר פה בסיוע לעסקים בגלל שהם נפגעו מבעיות ביטחוניות. זה בדיוק מה שקורה במעלה אדומים. שמעת את אבי.
היו"ר משה גפני
אגף התקציבים במשרד האוצר הם אנשים מאוד משכילים. כשהוא נמצא באגף התקציבים, הוא לא אומר לך המצב הביטחוני, הוא אומר לך: החלטה, חוק-יסוד, ואתה צריך להיות נמס כמו שלג, חוק יסוד: ירושלים, עד שהוא עוזב את אגף התקציבים – ואני לא מתכוון אליו, אני מתכוון סתם באופן כללי – והוא הולך לעבוד באיזו חברה במעלה אדומים. כשהוא יושב בצד הזה של השולחן, הוא יתחיל להסביר בדיוק למה זה אזור ביטחוני. אני רגיל לזה כל הזמן. אני שומע את אותו קול שישב פה ודיבר כך, עכשיו יושב פה ומדבר הפוך על אותו נושא, מתברר לי שהוא בסך הכול עבר מקום.

בני, אני ארצה שתשיב לגבי מה שהעלו, גם אם זה לא נושא הדיון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בעקבות מה שקרה פה ובעקבות מה שנאמר פה ובעקבות אותה החלטת ממשלה, שבאמת לא מציינת שום מצב ביטחונית ומציינת שהיא בכלל בהמשך להחלטה קודמת על ירושלים, כאילו החלטה המשכית לגבי חיזוק ירושלים. אנחנו יכולים לבוא בטענות לנציג של משרד האוצר או לנציג של משרד הכלכלה, בראש המשרדים האלה עומדים שרים ואת ההחלטה הזו קיבלה הממשלה. אני אומר לך שהפתרון הוא אחד, מה שלא נחליט פה, תתכנס הממשלה ובשורה אחת של החלטת ממשלה מספר, איזה מספר שלא יהיה, ותגיד: מעלה אדומים תיכנס לתוך החלטה מספר 787 לעניין ירושלים ובזה נגמר הסיפור, ואז לא יבוא נציג של משרד הכלכלה ויגיד שהם כן שייכים או לא שייכים ונציג אגף תקציבים יבוא ויגיד לי שזה חוק-יסוד: ירושלים. הם פשוט צריכים להכניס אותם להחלטת הממשלה, וזה תפקיד הממשלה להחליט.
היו"ר משה גפני
בני, אני רוצה תשובות רק לגבי השאלות שהועלו, ארנונה וכו', שזה לא נושא הדיון.
בני כשריאל
אדוני היושב ראש, כל ראש רשות שלא נטול מענק אלא חי על מענק איזון, היה רוצה שכל אזור התעשייה שלו לא ישלם ארנונה, בעלי העסקים לא ישלמו ארנונה, כי הוא מקבל את זה כמענק איזון. אבל החליט משרד הפנים יחד עם משרד האוצר בשנת 2014 להעלות אותנו בנפה את כל יהודה ושומרון ולהעלות את הארנונה שאנחנו צריכים לגבות. בינתיים מצד אחד הוא קונס אותנו, ב-2016 עיריית מעלה אדומים משלמת 850,000 שקל קנס על כך שהיא לא גובה את הארנונה החריגה, אבל מצד שני, בגלל הבחירות, בגלל הפוליטיקה, שני שרים לא העלו את הארנונה. מה שקורה זה שהתעשיינים לא קיבלו את ההעלאה של הארנונה, אבל העירייה משלמת 850,000 שקל קנס על זה שהיא לא גבתה.

לגבי קרקע תפוסה, זה כבר נידון בבג"צ, הגיעו כמה תעשיינים לבג"צ והעלו את הנושא הזה. בג"צ לא קיבל את העתירה שלהם, ולמה? אזור תעשייה מעלה אדומים, כמו חלק מאזורי התעשייה של יהודה ושומרון, שהם אזורי עדיפות לאומית א', שם נמכרים הקרקעות במחיר נמוך יותר, כי יש גם סיוע של המדינה בבניית מפעלים. אנשים שרוצים לקנות קרקע, צריכים גם לבנות, וכאן גם אמר הבג"צ: הקרקע שנמכרת לתעשיינים, נמכרת לבנייה ולא להשקעה, ולכן כשניגשים לבנייה, אנחנו לא גובים ארנונה על אדמה תפוסה, אלא אנחנו גובים ארנונה על המבנה. לכן ישנם למשל כמה משקיעים גדולים, כמו למשל רמי לוי, שקנה 19 דונם במעלה אדומים ונדמה לי שזה כבר שבע, שמונה שנים שהוא לא בונה. הוא לא בונה משום שהקרקע היא טובה, קרקע נהדרת במקום טוב, והקרקע הזאת ערכה יעלה בהרבה יותר ממה שהוא קנה אותה.

אגרת שמירה זה צו אלוף. בירושלים לא משלמים אגרת שמירה, משום שיש שם מג"ב. מג"ב עושה גם את העניין הביטחוני. אצלנו צה"ל יצא בכלל ממעלה אדומים, הוא הטיל את כל השמירה שהיתה פעם על ידי צה"ל – על הרשויות המקומיות, כמו בכל היישובים העירוניים ביהודה ושומרון, כמו ביתר עילית ואפרת וכדומה.
מיקי לוי (יש עתיד)
בשביל מה הוספנו מיליארדים לביטחון?
בני כשריאל
גם התושבים משלמים אגרת שמירה, הם משלמים כ-870 שקל או 900 שקל. אנחנו בעד שלא ישלמו אגרת שמירה, ושמעמדנו יהיה כמו מעמד ירושלים.
היו"ר משה גפני
גם בעומר משלמים אגרת שמירה, לאו דווקא יהודה ושומרון.
גיא יפרח
נגד פלילי, לא נגד פח"ע.
היו"ר משה גפני
זה נקרא היטל שמירה, והם בוחרים לשלם את זה, הם לא מחויבים.
בני כשריאל
אגרת שמירה היא אגרת שמירה כלשונו, רק לפח"ע.
היו"ר משה גפני
רק כלשונו זה גם פלילי.
בני כשריאל
אגף הביטחון שלנו תפס לא מעט פורצים. לפעמים אומרים לי שתפסנו יותר מהמשטרה פורצים או שב"חניקים וכדומה. אסור לנו לעצור אותם, כי אנחנו רק אמונים על הביטחון. אנחנו מעכבים אותם, קוראים למשטרה והמשטרה באה ועוצרת אותם.
אינגריד הר אבן
אנחנו חולקים על דבריו של מר כשריאל, אבל אנחנו נבקש לקיים דיון מיוחד עם נציג המשטרה בעניין.
בני כשריאל
אני מצטער - - -
היו"ר משה גפני
ברשותכם, אני מבקש לסיים את הדיון הזה ולהגיע לסיכומים. היות וזה דיון מהיר, אנחנו נניח גם את המסקנות על שולחן הכנסת. מיקי לוי, אתה היחיד מבין המציעים שנמצא כאן, אבל אני שואל גם את מיקי זוהר, שני חברי הכנסת שנמצאים כאן בסיום הדיון, אני מבקש לקבל החלטה כדלהלן: לאחר דיון ממצה שקיימה ועדת הכספים בנושא של הדיון המהיר והשפעת המתיחות הביטחונית על העסקים הקטנים והבינוניים במעלה אדומים ואי הכללת העיר במתווה הסיוע שגובש לסיוע לעסקים בירושלים, אנחנו קיימנו את הדיון הזה, התברר שמספר העסקים שנפגעו בעקבות המצב הביטחוני הוא 50%, המשמעות של העניין - - -
בני כשריאל
מספר העסקים ירד בשנים האחרונות ב-50% ונסגרו גם 50% בשלוש שנים.
היו"ר משה גפני
המשמעות של העניין היא סכנה קיומית לעיר. זה לא דבר שאפשר לעבור עליו לסדר היום, מה גם שכולנו, כל חברי הסיעות שהשתתפו בדיון הזה, רואים במעלה אדומים חלק מירושלים, גם במעבר לבקעת הירדן וכל מה שנלווה. לא היה ויכוח לגבי הנושא עצמו, ואנחנו לא מתייחסים לנושאים נוספים, שכתוצאה מהם נפגעו העסקים שם, אלא למתווה הזה שהממשלה קיבלה החלטה על ירושלים, וההחלטה שהממשלה קיבלה על ירושלים היא עקב המצב הביטחוני. אין סיבה אחרת, כתוצאה מההחלטה הזאת שאנחנו יכולים לבוא ולהגיד: קרה משהו בירושלים שהוא ייחודי לשטח המוניציפלי של ירושלים, אלא זה האזור כולו.

על כן ועדת הכספים דורשת מהממשלה לקבל החלטה מידית של הכללת המתווה של ירושלים גם על מעלה אדומים כהוראת שעה לפרק זמן שבו המצב הביטחוני הזה יימשך. ברגע שזה ייפסק, אני מניח שגם יורידו את הנושא הזה מירושלים ויצטרכו להוריד את זה גם ממעלה אדומים, אבל כרגע אנחנו מדברים על החלטה להרחיב את ההחלטה גם למעלה אדומים. אם אתם מסכימים, זאת ההחלטה שנניח על שולחן הכנסת.

במקביל, אני מבקש לשלוח מכתב שלי בעקבות הדיון הזה לראש הממשלה, לשר האוצר, לשר הביטחון ולשר הפנים – יש שר פנים היום בישראל.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מזל טוב.
מיקי לוי (יש עתיד)
תודה על הסיכום.
היו"ר משה גפני
לשלוח מכתב עם סיכום הדיון הזה, ואנחנו נמשיך להיות בקשר, יש לנו הרבה עבודה לחודשים הקרובים.

אני מודה לכם, תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:15.

קוד המקור של הנתונים