ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/01/2016

מעקב על תכנית פיתוח והעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסיים לשנת 2015, מעקב על תכנית פיתוח והעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסיים לשנת 2015, מעקב על תכנית פיתוח והעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסיים לשנת 2015, פיתוח והעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסיים לשנת 2015

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 234

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, כ"ה בטבת התשע"ו (06 בינואר 2016), שעה 9:30
סדר היום
1. מעקב על תכנית פיתוח והעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסיים לשנת 2015

2. פיתוח והעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסיים לשנת 2015
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

רחל עזריה – מ"מ היו"ר

איתן ברושי

זהבה גלאון

עודד פורר
חברי הכנסת
מיכל בירן

עמר בר לב

עבדאללה אבו מערוף

רויטל סויד

חמד עמאר
מוזמנים
רון מרגלית - אגף פנים, תכנון ופיתוח, משרד ראש הממשלה

גלבוע זינגר - מרכז בכיר אגף פנים תכנון ופיתוח, משרד ראש הממשלה

הילה שדה-קטן - מרכזת בכירה, המשרד לפיתוח הנגב והגליל

עאמר רשרש - ראש מינהלת הגליל והנגב, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

רחלי רוזנזפט - ממונה תח"צ מחוז חיפה והצפון, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

ליאור כהן - יועץ לענייני ערבים, המשרד לביטחון פנים

מרדכי אלקובי - יועץ לענייני ערבים, המשרד לביטחון פנים

גונן ירום - מנהל תחום בכיר עיר ללא אלימות, המשרד לביטחון פנים

מירי שמואלי - מנהלת תחום תכנון ומעקב, משרד הכלכלה והתעשייה

סיון להבי - מנהל תחום בקרה תקצוב ופיתוח, משרד הפנים

איילה דיאר - מרכזת בכירה תכניות עבודה ותקציב, משרד הבינוי והשיכון

מוהנא פארס - מנהל אגף תכניות לאומיות מערכתיות, משרד החינוך

איה ח'יר אלדין - מנהלת האגף לחינוך הדרוזי וצ'רקסי, משרד החינוך

הודא קוואס - מנהלת סניף מעוף ירכא, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים בישראל

נביה נאסר אלדין - יועץ למגזר הדרוזי, מרכז השלטון המקומי

והיב חביש - ראש מועצת ירכא

אמיר חביש - ירכא

נעמי היימן רייש - הסוכנות לעסקים קטנים

זכריה רייך - לוביסט (פרילוג), מייצג את משק נבו
ייעוץ משפטי
שיר שפר
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח

מעקב על תכנית פיתוח והעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסיים לשנת 2015

פיתוח והעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסיים לשנת 2015
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום: דיון מהיר בנושא מעקב על תכנית פיתוח והעצמת הישובים הדרוזים והצ'רקסיים לשנת 2015. ראשון המציעים נמצא כאן, חבר הכנסת חמד עמאר, בבקשה, הבמה לרשותך. אני רק רוצה להגיד משפט לפני זה: יש מגמה בממשלה להעצים את הפיתוח של המיעוטים. אנחנו גם העברנו כאן בשבוע שעבר הרבה כסף, יחסית למה שהיה בעבר, לגבי הנושא הזה, ואני שמח, חמד, שאתה מעלה את הנושא הזה. אנחנו כמובן נמשיך לעקוב אחרי התכנית הזאת של פיתוח והעצמת הישובים הדרושים והצ'רקסיים. בבקשה, הבמה לרשותך.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בוקר טוב לכולם. אני רוצה לברך את כל האורחים שהגיעו לכאן, גם את ראש המועצה המקומית ירכא וכל הנציגים של כל המשרדים. את היושב ראש על קיום הדיון החשוב הזה. את חברי הכנסת שהציעו אתי - -
היו"ר משה גפני
גם רויטל סויד...
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
שגם הציעה, וכל חברי הכנסת שהציעו את ההצעה אתי. אני רוצה גם לברך על אישור הקמת היישוב הדרוזי החדש. אני אמרתי את עמדתי מהתחלה, שאני תומך בהקמת יישוב דרוזי חדש כי אני מסתכל על עוד 20,30,40 שנה. אני לא מסתכל על עוד שנתיים וחמש. זה ייתן פתרון לדרוזים בעתיד הרחוק.

לנושא שלנו – אני גם מברך את הממשלה על ההחלטות שלה אבל תפקידי לעקוב אחרי ההחלטות של הממשלה ולראות אם ההחלטות שהממשלה מחליטה מתבצעות. אני עקבתי אחרי 187 מיליון שקל כל הזמן. ישבתי עם ראשי הרשויות, דיברתי עם אחראים במשרדים. אתמול היתה לי ישיבה עם יושב ראש פורום ג'אבר חמוד. הוא הגיע אלי, ישב אתי על סעיף סעיף גם בתכנית. דיברתי גם עם ראש מועצת ירכא על התכנית, ובעצם באמת עקבתי אחרי התכנית כי בהחלטה של הממשלה, שהיתה ב-14.12.2014, נאמר במפורש שאין קשר בין העברת תקציב של 2015, אם יטענו שלא היה תקציב כי בהחלטה נאמר שאנחנו פונים לחשבת הכללית לזרז את העברת הכספים למועצות המקומיות הדרוזיות לפי דין. ואז אנחנו היום בתחילת 2016, כשההחלטה היתה ב-14.12.2014.

(היו"ר רחל עזריה, 09:40)

שנה שלמה של 187 מיליון שקל, ואני אתן לכם רק דוגמה פשוטה, ונציג משרד החינוך נמצא כאן, הוא יכול להגיד נכון או לא נכון. ישבתי אתמול עם יושב ראש פורום ראשי רשויות ונטען מצדו שכל ה-45 מיליון שקל לא עברו. היה בהחלטה הקמת ועדת היגוי - לא הוקמה ועדת היגוי וכסף לא הועבר. דיברתי עם משרדים אחרים גם, גם שם נאמר שהכסף לא הועבר. ניקח עוד דוגמה של משרד התיירות - גם במשרד התיירות, אם אני טועה שייתקן אותי ראש מועצת ירכא – גם הכסף לא עבר. גם בנושא של הקמת "יד לבנים", שני מיליון שקל, גם הכסף שם לא עבר.

המטרה של הדיון הזה, אני לא רוצה לקחת את הדיבורים ואני לא רוצה לדבר, אני מדבר הרבה בכנסת, אני רוצה לשמוע את המשרדים. מה עבר, מה לא עבר, תפקידנו ככנסת לעקוב אחרי הביצוע של הממשלה, ואנחנו נעקוב. ואני מבטיח לכם שכל שלושה חודשים אני אעלה את הנושא הזה. אני אעקוב אחרי ההתקדמות של הנושא. מה שעבר, עבר. מה שלא הצלחנו להעביר, שיעבור ולא יהיה על חשבון 2016, כי המשרדים עושים את זה כל הזמן וזאת טכניקה מקובלת במשרדים, שמה שלא עבר ב-2015 אנחנו אומרים שאנחנו מעבירים ב-2016, ויוצא לי שמתכנית של 2.2 מיליארד שקל, בסוף יעבור פחות ממיליארד שקל כי כל שנה יעבירו לשנה אחרי. משחקים כאלה לא יכולים לשחק אתנו, אני נמצא בכנסת שבע שנים, אני יודע איך זה מתנהל, אני הייתי בוועדת הכספים, אני נמצא תמיד בוועדת הכספים אז אני אעקוב אחרי זה. ואני אומר לכל נציגי משרדי הממשלה כאן: אנחנו נעקוב אחרי כל שקל שהוקצה למגזר הדרוזי. אני לא אתן לאף אחד לשחק עם המגזר הדרוזי. תודה רבה.
היו"ר רחל עזריה
תודה רבה. היוזמים הנוספים, עבדאללה אבו מערוף, רוצה להתייחס?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אני מעדיף לשמוע.
היו"ר רחל עזריה
בסדר. רויטל סויד, בבקשה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
בוקר טוב לכולם, גברתי היושבת ראש, נחמד לראות אותך ככה. אני חושבת שהדיון היום, כשאנחנו הגשנו את ההצעה לדיון מהיר, הגשנו את ההצעה מכיוון שזה לא רק נושא שצריך לעלות על שולחן הדיונים ובמליאה אלא מכיוון שיש בעיה. יש בעיה קשה ומהותית במגזר הדרוזי. יש בעיה קשה ומהותית של כספים שהוקצו אבל לא הועברו. אם אני מסתכלת על החלטת ממשלה שהיא מ-14.12.14, אנחנו מדברים פה על הקצאת כספים שאמורים לעבור גם לתגבור שירותי הרווחה וגם למרכזי נעורים וגם לעיר ללא אלימות, למרכז תרבות, חינוך וספורט, לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים. למיתוג תיירות בישובים הדרוזיים והצ'רקסיים, לקידום תכנון מפורט בקרקע הפרטית, לפיתוח מוסדות ציבור, לשילוט, לסיוע בקידום תכנון ופיתוח אורבאני, לחיזוק שדרת העובדים, לתחבורה ובטיחות בדרכים, לשיפור תשתיות ביוב בקבר הנביא יהודה, לתאגיד מים וביוב, לסבסוד בניה לחיילים משוחררים ועוד ועוד ועוד. אני אפילו לא אמשיך לפרט על אף שיש תכנית מאד מפורטת, שבאמת אפשר רק להעריך את העובדה שנגעו בכל כך הרבה נקודות שצריכות עזרה וסיוע, עם הקצאת כספים גם במגזר הדרוזי והצ'רקסי - לא נעשה דבר. המשמעות של זה היא מאד ברורה. המשמעות של זה היא שיש כסף שקיים אבל אין יישום בשטח.

עכשיו, אנחנו נמצאים פה, אנחנו כבר בשנת 2016 אבל בכל שנת 2015 כספים לא הועברו. וכשכספים לא מועברים באופן כזה, אם היא תכנית כל כך פורטת, אנחנו צריכים לבוא ולראות מה קרה. אני ביקרתי בשבוע שעבר בעוספיה, ואני ביקרתי גם בפקיעין וגם צריך להגיע ראש המועצה, סוויד-סוויד עם אנשים, שתכף גם יגיע וייכנס ויצטרף לאורחים המכובדים שנמצאים פה. ולשמוע אותם, את הזעקה שלהם, זה דבר נוראי. לשמוע שמעבר לזה שאין עניין של פיתוח של תשתיות וכמובן תב"ע, שכבר 20 שנה לא עשו עם זה שום דבר. לשמוע שיש בתים שלא מחוברים לחשמל עדין. לשמוע שעדין יש בעיה מאד גדולה ומהותית בעניין של הבטיחות. לשמוע שלא מועברים כספים לדברים שהם מחויבים המציאות, שבין היתר גם מניתי כאן את כל הדברים.

אז אנחנו פה נמצאים בדיון, והדיון הזה הוא מחויב המציאות, ואין כמו ועדת הכספים וחבר הכנסת גפני העומד בראשה, לבוא ולעשות סדר אחת ולתמיד. אז כמובן נשמע את המשרדים, וחשוב מאד לשמוע את המשרדים ולראות מה קורה אבל אני גם מבקשת שהיום תצא מפה החלטה בוועדת הכספים, החלטה שכמו שאמר חברי, חבר הכנסת חמד עמאר, שזה כמובן יהיה בשנה הזאת ולא יעבור לשנה הבאה. שזה יהיה ב-2015, זה דבר אחד. ודבר שני, גם ישיבת מעקב בדיוק על הנושא הזה. תודה.
היו"ר רחל עזריה
בסדר גמור. יש פה נציג ממשרד ראש הממשלה? רון מרגלית? נשמח לשמוע איפה הדברים עומדים.
גלבוע זינגר
אני אדבר, אני מאגף פנים, תכנון ופתוח במשרד ראש הממשלה. אנחנו אחראים על כל המגזר הדרוזי והצ'רקסי. החלטה 2332 שאושרה בדצמבר 2014 בסך של למעלה מ-180 מיליון שקלים, ששותפים לה 13 משרדי ממשלה, כאשר משרד ראש הממשלה מנהל ומתכלל אותה.

במסגרת אותו ניהול ותכלול של ההחלטה, אנחנו מקיימים מפגשים תקופתיים עם ראשי הרשויות ומעדכנים אותם על יישום ההחלטה. במקביל, אנחנו עובדים מול משרדי הממשלה במטרה לפתור חסמים. אני יכול לעדכן כאן שהתכנית מיושמת, וככל שישנם חסמים, משרד ראש הממשלה, בשיתוף משרדי הממשלה, בשיתוף ראשי הרשויות פועלים לפתור אותם - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כמה בוצע בפועל מה-187 מיליון שקל בפועל?
והיב חביש
מה זה "חסמים"?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא, לא. מה זה "חסמים"? ולפני שנגיע לחסמים, כמה בוצע? בגלל זה יש דיון, אני רציתי לשמוע מהם.
היו"ר רחל עזריה
לא, שניה. אז בואו נשמע. אני מבקשת שתנסה לפרט את הדברים.
גלבוע זינגר
אני יכול להגיד שלמרות שהיתה לנו עכשיו שנה ללא תקציב, מרבית, אפילו למעלה ממרבית מהסכום שהיה מוקצה למשרדים הוקצה למשרדים, וחלק מאד גדול מהתכניות מתחילות להיות מבוצעות. באופן טבעי, 180 מיליון שקלים לא יכולים להיות מבוצעים בהינף יד - -
קריאה
היתה לך שנה שלמה.
קריאה
זה משנה שעברה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אתה מדבר על 16 ישובים, אתה מדבר על שנה שלמה, אתה מדבר כאן, בוועדת הכספים. אם אתה אומר שבוצע הרוב, אני רוצה לעבור סעיף סעיף. 45 מיליון שקל – כמה בוצע למשרד החינוך מ-45? כמה האוצר העביר מה-30 מיליון שהיה אמור לעבור.
גלבוע זינגר
אז כמו שאמרתי: מרבית הכסף - -
היו"ר רחל עזריה
סליחה, אתה יכול לתת לנו נתונים יותר מדויקים? אנחנו מבינים את זה שהמרבית הוקצה ושחלק גם בוצע אבל אנחנו פה בדיון בוועדת הכספים, אנחנו מאד אוהבים מספרים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
גברתי יושבת הראש, זה יחסית פשוט. צריך לעבור סעיף סעיף בהחלטה, יגידו נציגי הממשלה ביצענו או לא ביצענו. זה הכל. בלי הרבה מילים ומלל.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בדיוק. הכל מולי, שתבין. יש לי טבלה ויש לי את ההחלטה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אנחנו התחלנו לעקוב אחרי זה עוד לפני הבחירות, עם כל הכבוד, ועשינו ישיבות וההחלטה היתה כבר לפני הבחירות. במשך כל הזמן התחלנו לעקוב, יש לכם מספרים, יש לכם הוכחות, בבקשה.
והיב חביש
שיבוא נציג האוצר. למה נציג האוצר - -
היו"ר רחל עזריה
רגע, סליחה. אתה עברת פריימריז – זו בדיחה של ועדת הכספים. כן, בבקשה.
גלבוע זינגר
אני משער שאת הטבלה שיש בפניך, חבר הכנסת חמד עמאר, קיבלת איכשהו כנראה מאתנו. אנחנו העברנו לכל ראשי הרשויות טבלת מעקב. - -
היו"ר רחל עזריה
אז אתה יכול לשלוח לחברי הכנסת הנוכחיים את הטבלה? סליחה, לוועדת הכספים ואנחנו נעביר את הטבלה. אני מבקשת שתעביר - -
גלבוע זינגר
תגישו פניה.
היו"ר רחל עזריה
אנחנו פנינו, זאת פניה. תעביר לנו בבקשה.
גלבוע זינגר
לגבי פר משרד ומשרד – אני מציע שכל נציג משרד יציג כמה כסף הועבר אליו, מה הוא ביצע ומה הוא הולך לבצע. אני רק יכול להגיד שמשרד ראש הממשלה מחויב ליישום ההחלטה הזאת, 2332, כמו שהוא היה מחויב ליישום ההחלטות הקודמות - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
יש לכם מעקב אחרי - - -
היו"ר רחל עזריה
רגע, רויטל. חברת הכנסת סויד שניה אחת. אתה אומר בעצם שהתקציבים הוקצו למשרדים, ואתה מבקש שאנחנו נשאל את המשרדים כמה בוצע? זה מה שאתה אומר עכשיו?
גלבוע זינגר
כן.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
הוקצו ועברו או רק הוקצו?
היו"ר רחל עזריה
הם הוקצו ועברו?
גלבוע זינגר
הוקצו ועברו למשרדים.
קריאות
- - -
והיב חביש
גברתי היושבת ראש, רגע, לפני שאתם מתחילים את הדיון - -
היו"ר רחל עזריה
שניה, עוד רגע אחד. יש לנו פה נציגים של כמה משרדים, בסדר? אז מה שאנחנו נעשה, אנחנו נשמע את המשרדים, את ראש המועצה ואחר כך אנחנו נשאל את המשרדים וננסה לעבור אחר "שרשרת המזון". כן, בבקשה.
והיב חביש
אני ראש מועצת ירכא. גברתי היושבת ראש, חברי כנסת נכבדים, אני באמת מודעה לכל אחד ואחד מכם על עצם - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הם מודים לך שהם באים כל שישי-שבת לירכא.
קריאה
אז תמשיך לבוא. בבקשה.
והיב חביש
אני רוצה להקדים, שתכנית הפיתוח של הישובים הדרוזים היתה אמורה לעבור בחודש אוגוסט-ספטמבר 2014, לפני ההחלטה על קיום הבחירות. עצם זה שראש הממשלה החליט שמפרקים את הממשלה ואת הכנסת והולכים לבחירות, משם נבעה ההחלטה לתקופת ביניים להשקיע 187 מיליון שקל. הסכום הזה נגרע מהתכנית העיקרית ואמרו שהכסף הזה לא קשור לבחירות ולא קשור לתקציב המדינה, הוא מימון ביניים עד שיהיה תקציב חדש.

ההחלטה מדברת על הכסף שצריך לעבור בפברואר 2015. בפברואר 2015 ממשרד ראש הממשלה - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
עד ה-14 לפברואר.
והיב חביש
עד ה-14 לפברואר. - -
היו"ר רחל עזריה
גלבוע, אתה תצטרך תכף להתייחס לדברים שלו.
והיב חביש
- - עד פברואר 14 זה תקציב למשרד ראש הממשלה, ובוועדת חריגים יעבירו את זה לכל משרד ומשרד, ויבצעו זאת במשך שנת 2015. לצערי, אנחנו הפכנו להיות בני ערובה של פקידי האוצר ושל משרד ראש הממשלה. מפברואר עד נובמבר לא עבר שקל אחד. לא עבר לשום משרד שקל אחד. ישנם משרדים שבאמת הביעו רצינות ונכונות, וקיבלנו אינפורמציה שהאחראי תקציבים במשרד האוצר מפעיל לחץ על משרדי ממשלה לא לדרוש את הכסף אחרת ינקטו בסנקציות נגדם.

אני חושב שהישובים הדרוזים עברו כמעט שנתיים קשות מאד בלי תקציבים, בלי פעילות, ואנחנו סובלים מזה יום יום.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
זה ההחלטה של ראש הממשלה ה-180 מיליון?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
187 מיליון זה החלטת ממשלה. אני מחזיק אותה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
מדצמבר 14.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
לפחות בציניות אפשר לומר שאין מה לעקוב כי הכסף לא הגיע, אפילו לא שקל אחד אז אין מה לעקוב מה הם עשו עם זה.
והיב חביש
עד סוף נובמבר לא הגיע שקל אחד חוץ משמונה מיליון שקל של תכנון, שבאמת מינהל התכנון עשו עבודה יסודית וקבע קריטריונים ועשה עבודה מסודרת וחילק את הכסף באוקטובר, אם אני לא טועה. אבל עיקר הבעיה, גברתי וחברי הכנסת, שהחלטות באות לתקן מצב. עצם זה שיש החלטה להשקיע שני מיליארד שקל זה הכרה של מדינת ישראל שישנה אפליה בכל הישובים הדרוזים. לקבל החלטה זה צעד מבורך וזה צעד טוב - -
היו"ר רחל עזריה
זה הצעד הראשון.
והיב חביש
- - ותודה לכל מי שעזר אבל לא לבצע אותה – אני חושב שזו עבירה חמורה וזה דבר חמור שאסור לעבור עליו לסדר היום. ומה שקורה אתנו עכשיו, ב-187 מיליון שקל, יקרה לנו בכל השני מיליארד שקל. לכן, אני מציע דבר פשוט, ואת זה אני מבקש מחברי ועדת הכספים: אנחנו לא רוצים יותר החלטות ממשלה. אנחנו רוצים להיות בבסיס תקציב מדינת ישראל. זכות בסיסית שלנו להופיע בתקציב. אני לא רוצה להיות בן ערובה לא למשרד ראש הממשלה ולא לפקיד במשרד מסוים.
היו"ר רחל עזריה
טוב, בסדר. תודה. אנחנו עכשיו נעבור למשרדים. אני מבקשת להתחיל עם משרד החינוך. מוהנא פארס, בבקשה.
מוהנא פארס
למרות שאני לא שייך לחינוך הדרוזי, אני עזבתי בספטמבר אבל הייתי שותף להחלטה. נמצאת פה המחליפה שלי, איה חיראלדין, אבל המנכ"ל ביקשה שאבוא בגלל שהייתי שותף גם לכתיבה של ההחלטה.
היו"ר רחל עזריה
אצלכם יש 45 מיליון שקלים, נכון?
מוהנא פארס
בהחלטה כן. אני אפרט. קודם כל, התקציב הוא 30 מיליון שקל, ובהחלטה כתוב שהוא עד 15 מיליון שקל תקציב של המשרד.

צריך לזכור ששנת הלימודים מתחילה בספטמבר, אם לא נגיד ב-1 לינואר 2015. אנחנו לא חיכינו לתקציב שיתקבל והמשכנו בפעילות בבית ספר כל הזמן. רק הערה אחת, שתי הערות: אני חייב להגיד שזה חשוב שגם אנשי הציבור וגם חברי הכנסת ישמעו. התקציב התוספתי בשנים האחרונות של משרד ראש הממשלה הביא למהפכה אדירה בחינוך הדרוזי. היום החינוך הדרוזי נמצא במקום אחר מבחינת זכאו לבגרות - -
היו"ר רחל עזריה
סליחה, סליחה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אבל קיבלתם את הכסף או לא?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אנחנו מדברים על כסף כאן.
היו"ר רחל עזריה
זהו, אני בטוחה שאתם עושים עבודה מצוינת ואני גם יודעת את זה. אני מכירה את השינויים האלה היטב מתפקידים קודמים אבל אנחנו מבקשים לדעת עכשיו על ה-45 מיליון שקלים.
מוהנא פארס
אבל הערה אחת חשובה לגברתי: יש תקציב שאף אחד לא רואה, מנהל בית ספר רואה, שאי אפשר להגיד שלא הגיע. זאת אומרת, כשאנחנו מעבירים תקציב תגבור לפיסיקה בבית ספר מסוים, המנהל רואה אותו. אי אפשר להגיד שלא עבר. אבל לענייננו, בנובמבר 2015 אנחנו קיבלנו 17 מיליון ש"ח מהאוצר. אני יכול לפרט מה עשינו אתם, 17 מיליון ש"ח תקציב תוספתי שהוא בנוסף לתקציב שהוא בבסיס תקציב משרד החינוך.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
17 מיליון שקל עברו למועצות המקומיות?
והיב חביש
לא.
מוהנא פארס
דקה, אני אגיד את הפירוט.
היו"ר רחל עזריה
שניה, זה 17 מתוך ה-30, נכון? ואתם הייתם אמורים להעביר 15.
מוהנא פארס
נכון.
היו"ר רחל עזריה
אז תכף תספר גם על ה-15.
מוהנא פארס
אוקי. ה-17 לא כתוב באף מקום שצריך לעבור לרשות המקומית. כתוב בהחלטה בעברית פשוטה, להנחות את משרד החינוך בכעין תכנית פדגוגית, אוקי? אבל כמו שבשנים עברו, יש תקציב שעבר ישירות מטעמנו דרך ועדת הקצבות לרשות המקומית ויש תקציב שאנחנו הפעלנו דרך מכרזים שלנו כתגבורים או מלגות. אני יכול לפרט עכשיו - -
היו"ר רחל עזריה
אז אני אשמח שתפרט.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
17 מיליון שקל – השאלה שלי ברורה: יש לי 30 מיליון, 17 שעברו. הם הגיעו ב-2015 לאותו תלמיד דרוזי או לא הגיעו?
מוהנא פארס
בואו נתחיל לפרט. קודם כל, נתחיל בסעיף של תגבורים לימודיים בתוספת של קורסי פסיכומטרי שזה משהו כמו 5.4 מיליון שקל. זה תקציב שנמצא בתוך מכרז של משרד החינוך שאנחנו מעבירים אותו למנהל בית ספר. כעשיו, למנהל בית ספר יש פרוצדורה. יש לי קבוצה של תלמידים חלשים במתמטיקה - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
5.5 עדין לא עבר.
מוהנא פארס
- - ואנחנו מעבירים תקציב. זה תקציב שעבר מהמשרד דרך מכרז כדת וכדין למנהל בית ספר. חד וחלק. - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
זה הגיע לבית ספר? כי אם בנובמבר קיבלת, איך הספקת להוציא מכרז, איך הספקת להגיע לזה? מה אתה חושב, אנחנו ועדת כספים כאן. איך הספקת להוציא מכרז ואיך הספקת להעביר לבתי הספר?
מוהנא פארס
זה בדיוק הענין, אדוני, חבר הכנסת. אם הייתי חסר אחריות, הייתי אומר: אוקי, בא נחכה שיהיה כסף. אני לא חסר אחריות. יש לנו מכרז ואנחנו מימנו תקציבי ביניים מאתנו עד שהגיע תקציב. לא יכולתי להשאיר בית ספר בלי שעות תגבור. - -
היו"ר רחל עזריה
רגע, אני מבקשת, חבר הכנסת עמר, אנחנו רוצים לשמוע בדיוק את הפירוט ואחר כך ניתן זמן להערות. את הפירוט לאן הכסף הלך.
מוהנא פארס
- - אבל יש פה חוסר אמון באנשים - -
היו"ר רחל עזריה
עזוב...
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אין פה ענין אישי. זה לא עניין אישי. זה לא אתה ואני. כאן זה תקציב למגזר הדרוזי, ותפקידי לדאוג שהתקציב הזה יעבור למגזר הדרוזי.
היו"ר רחל עזריה
חבר הכנסת עמאר בסדר, אבל עכשיו רשות הדיבור של מוהנא פארס ואני מבקשת שניתן לו לדבר ונשמע את הפירוט של התקציבים. כן.
מוהנא פארס
בנוסף למה שאני אומר, כל שקל שאני מדבר עליו בתגבור מגובה ברשימות של תלמדים ושעות בבית ספר. אם נצטרך, אין בעיה להביא את זה כך שאני אומר בפה מלא ובביטחון עצמי מלא מאד שהתקציב עבר לתלמיד הדרוזי.
היו"ר רחל עזריה
בסדר, רק את הסעיפים.
קריאה
- - -
היו"ר רחל עזריה
לא, לא. אנחנו לא פותחים לדיון אחרת אנחנו לא נשמע מה הסעיפים. בואו קודם נשמע מה הסעיפים. אנחנו גם רוצים לשמוע את משרד התחבורה, אתם הבאים בתור. אני מבקשת שנתקדם, אחרת נמשיך לדבר על זה שהכסף לא עובר.
מוהנא פארס
רווחה חינוכית – מיליון מאה שלושים ושלושה אלף עבר לרשות המקומית. יש לנו ועדת הקצבות וזה הועבר לרשות - -
היו"ר רחל עזריה
אז דרך ועדת הקצבות.
מוהנא פארס
נכון, עבר לרשות המקומית. פרויקט של עידוד השכלה גבוהה בטכניון - 2.4 מיליון שקל. פעילות סביבתית - -
היו"ר רחל עזריה
ואיך זה עבר?
מוהנא פארס
זה עבר גם דרך המכרזים של המשרד.
היו"ר רחל עזריה
מכרזים שמה צריך לעשות שם? למה הכסף בפועל?
מוהנא פארס
הכסף לעידוד מדעים. יש 600 תלמידים שמגיעים לטכניון פעם בשבוע - -
היו"ר רחל עזריה
בסדר, תכנית.
מוהנא פארס
יש לנו פעילות סביבתית של מיליון שקל, שזה הקמת מל"שים בחלק מהכפרים הדרוזים. מלגות לסטודנטים 2.5 מיליון שקל. - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
זה עבר? ב-2015 לא היו מלגות.
והיב חביש
לא היו.
מוהנא פארס
היו מלגות ב-2015, חולקו.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
מתי חולקו ב-2015?
מוהנא פארס
באוגוסט 2015 - -
והיב חביש
זה הקודם, זה של 2014. רבותי, תדייקו, זה תקציב 2014.
היו"ר רחל עזריה
סליחה, אנחנו נמשיך לשמוע.
מוהנא פארס
קודם כל, מלגות חולקו ב-2015. יצאנו לפרסום ב-2016 וחולקו ב-2014 וב-2013. כל שנה יש מלגות. אין שנה שלא היו מלגות. אני רוצה לשמוע סטודנט שלא קיבל מלגה - -
והיב חביש
אבל המלגות של 2015 לא עברו.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הנה, נמצא כאן ראש מועצה, אני נמצא כאן. לא עברו.
היו"ר רחל עזריה
חבר הכנסת עמר.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
המלגות של 2015 לא עברו. הנה, נמצא כאן יושב ראש מועצה, אני נמצא כאן, לא עברו.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה דמגוגיה וזה תמוה. יש עובדות.
היו"ר רחל עזריה
איך אתה מתייחס לטענה שלא היו מלגות השנה?
מוהנא פארס
זה בלבול בין שנת לימודים לבין שנת תקציב. אנחנו חילקנו באוגוסט - -
היו"ר רחל עזריה
לא, לא. אתה יודע? באמת נתתי לך לפרט הכל אבל - תן תשובות. יש מלגות שמחולקות מתי בדרך כלל?
והיב חביש
גברתי, פרסמו את זה ב-23 בדצמבר.
היו"ר רחל עזריה
זה בדרך כלל באוגוסט?
והיב חביש
פרסמו את המלגות - -
היו"ר רחל עזריה
רגע, כל שנה מתי המלגות מחולקות?
והיב חביש
הרי שנת תקציב מתחילה מ-1 בדצמבר עד 31 בדצמבר. המלגות של 2015 פורסמו ב-23 לדצמבר השנה. עוד לא חילקו.
היו"ר רחל עזריה
אוקי, בסדר.
מוהנא פארס
ברור.
והיב חביש
הם לקחו את החלק של 14 - - -
היו"ר רחל עזריה
בסדר, זה הבעיה.
והיב חביש
קברתי, לקחו את הכסף של 2014 ומחשיבים לנו אותו ב-2015 וזה לא טוב.
היו"ר רחל עזריה
אבל למה זה מוגדר?
מוהנא פארס
המלגות שחולקו באוגוסט הן עבור תשע"ה. המלגות שפרסמנו בדצמבר - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
מה זה "תשע"ה"? אני לא הבנתי.
מוהנא פארס
שנת לימודים.
היו"ר רחל עזריה
שנת הלימודים.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
1945?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
חבר הכנסת עבדאללה, בואו נתקדם.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
בסדר, שיגיד איזה שנה.
היו"ר רחל עזריה
אז המלגות שעכשיו פורסמו, לאיזו שנה הן?
מוהנא פארס
תשע"ו - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
מה אצלך? אפשר לדבר בעברית? לא, אני מאד מבקש. אני לא מבין את זה. בבקשה תגיד אלף תשע מאות וכמה?
היו"ר רחל עזריה
עבדאללה אבו מערוף, אני אסביר אבל יש פה שאלה חשובה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
תגיד לי מה זה תשע"ו? עם כל הכבוד.
היו"ר רחל עזריה
עבדאללה אבו מערוף. אז אתה בעצם אומר שבשנת התקציב של 2015, אתה מחלק את זה כמלגה של 2016 בעצם, התשע"ו.
מוהנא פארס
נכון.
היו"ר רחל עזריה
אז צודק ראש המועצה שאומר שאתה לוקח תקציב של שנה קודם ומעביר אותו לשנה אחר כך. המלגות של 2015 היו אמורות להיות מלגות של תשע"ה. אז למה הן תשע"ו?
מוהנא פארס
המלגות של תשע"ו זה שנת לימודים שמתחילה מנובמבר עד יולי, נכון?
היו"ר רחל עזריה
זה נכון ששנת התקציב מתחילה בינואר ומסתיימת בדצמבר אבל זה אמור להיות מקביל. הייתי אחראית על החינוך בעיריית ירושלים, הייתי סגנית ראש עיר וניהלתי את התקציב הזה הרבה מאד. יש תמיד את הפער של ספטמבר עד דצמבר אבל זה פער של ספטמבר עד דצמבר לפני, לא של דצמבר עד ספטמבר הבא. אתה מבלבל את זה.
מוהנא פארס
לא, אתם מבלבלים. מה שחילקנו באוגוסט 14 - -
היו"ר רחל עזריה
באוגוסט האחרון חולקו מלגות?
מוהנא פארס
לתשע"ה, שזה התקציב של 14. עכשיו אנחנו הולכים לתשע"ו, התקציב של 15.
היו"ר רחל עזריה
אז אנחנו מפגרים בשנה.
מוהנא פארס
לא מפגרים, אנחנו בתוך השנה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
יש לך תקציב ל-2015, שמיועד למלגות. למה אותם 2.5 מיליון שקל של 2015 לא חולקו ב-2015? למה כל שנה אני צריך לתת לאוצר עוד 2.5 מיליון שקל ולהשאיר אותם אצל האוצר?

(היו"ר משה גפני, 10:04)

למה שאני ארוץ שנה אחרי?
מוהנא פארס
התקציב לא אצל האוצר. תנו לי דקה להסביר ואגיד לכם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני חושב שזה לא טוב ה"פינג-פונג" הזה.
והיב חביש
אני חושב שאנחנו מסיתים את הדרך. יש 45 מיליון ל-2015, שיגיד לנו מתי ישבו עם ראשי הרשויות, מתי ישבו עם מנהלי מחלקת החינוך, איך עשו את התכנית לחלוקתם ומה התקבל. מה התכנית של 45 מיליון שקל?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בדיוק.
והיב חביש
אני אגיד לך מה קורה, גברתי, אני מברך את היושב ראש ואני באמת, הרב גפני, בהמשך למה שנאמר, רבותי, אנחנו קורבן של משרדי הממשלה. לוקחים כסף שמקבלים אותו בכל מדינת ישראל, ולוקחים כאילו הכסף הזה מיועד ליעד הזה כאשר כל מדינת ישראל מקבלת אותו. צריך להגביל את משרד החינוך ככסף תוספתי, את ה-45 מיליון. מה שלא היה לדרוזים ומה הוסיפו, את ה-45 מיליון שקל, וזה שונה לגמרי.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
זה סגירת פערים נקרא, והם לא עושים - -
והיב חביש
נכון. אם יתחילו לחשב לי את יום חינוך ארוך כאילו מהכסף הזה, כל התכנית הזאת לא שווה את הנייר שהיא כתובה עליו.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני מציע שנתקדם.
והיב חביש
רצינו להעיר הערה: אדוני, אנחנו פנינו למשרד ראש הממשלה. משרד ראש הממשלה פנה לאוצר, והאוצר אומר שהוא תקצב את משרד החינוך ב-30 מיליון שקל ועל כך יש לו אסמכתא. פנינו למשרד החינוך, משרד החינוך אומר: קיבלנו 17 מיליון שקל. יש פה חוסר של 13 מיליון שקל בתקציב ישיר של האוצר. אז הנה, נציג החינוך פה, נציג האוצר פה, שיגידו לנו איפה ה-13 מיליון שקל.
ודבר נוסף שאני מבקש
אנחנו מבקשים תכנית מפורטת ב-45 מיליון שקל ב-2015. וכל שקל שלא נוצל, אנחנו רוצים אותו בינואר השנה, לא על חשבון 2016 כי ב-2016 יש עוד 45 מיליון שקל.
היו"ר משה גפני
איתן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בוקר טוב אדוני היושב ראש, חברי חברי הכנסת והנציגים של הישובים, אני חושב שבעניין הזה זה לא מקרה פרטי אבל עכשיו דנים במקרה פרטי. אבל יש לנו תופעה, גפני, שראינו את זה עכשיו בהעברות. החסם הכי גדול שישנו לא פעם זה משרדים ופקידים, והאוצר זה הבירוקרטיה הגדולה, והמעורבות שלהם בכל דבר היא תקלה שאני חוזר ואומר שהגיע הזמן, ואני מצפה גם ממך, שנוביל מהלך שישחרר אותנו מהעריצות של האוצר. התופעה הזאת שלא מבצעים החלטות היא לא חדשה אבל את המגזרים החלשים היא "דופקת" יותר, מה גם שאנחנו רואים אחר כך את הרזרבות שנשארות. הרי הדבר הבלתי סביר שקרה פה בסוף הדיונים על התקציב זה העברות בהיקף גדול, שלפחות חלקן זה היכולת של האוצר למנוע ביצוע ואחר כך להפוך את זה לרזרבות, שהן חלק לא סביר מהתקציב.

אני רוצה לומר לך, גפני, ולחברים בהזדמנות הזאת ששאלת הפיתוח מחולקת בעיניי לשניים: בחלק שהיתה יוזמת החברים, שאני מברך עליה, זה חלק אחד אבל אני רוצה להגיד משפט אחד לחלק אחד קודם: בסופו של דבר, וגם ביקרתי לא מזמן בירכא וראיתי שם את הדברים הגדולים אבל ירכא לא יכולה לצמוח רק על המסחר. אני חושב שיש מעגל חיצוני ומעגל פנימי. המעגל החיצוני שייך לכל מי שגר בנגב ובגליל ובפריפריה, וזאת שאלת סדר העדיפות של המדינה. זאת שאלה שאתמול, בחדר הזה או ליד ישבנו על הבריאות ואמרנו את זה לדרעי כשר הכלכלה. בינתיים הוא הולך להיות שר אחר. יש בעיה של סדר עדיפות של המדינה. יש בעיה שאין תכנית לאומית לתעסוקה ובסופו של ענין, השאלה של הנגב והגליל מחולקת לשניים: הפיתוח המרחבי, שהוא הדבר המרכזי לכל מי שגר באזורים האלה, ויש לי משפט שאני מצטט אותו: בעידן הכפר הגלובאלי אין שום חשיבות לגבול המוניציפאלי, חוץ מקצת ארנונה, שגם זה הולך ומשתנה. והפיתוח של הכפרים הדרוזים והצ'רקסים – יש שני צ'רקסים, ריחניה וכפר קמא, שניהם בלב אזור הגליל, וגם הדרוזים חיים באזורים מסוימים והדברים פה ידועים, והגורל שלהם כגורל האזורים האלה כמו גורל המושבים, הקיבוצים וההתיישבות כולה ועיירות הפיתוח. זה הגורל של בתי החולים. אתמול ראינו שתוחלת החיים בפריפריה קטנה בהרבה מהמרכז. היא קשורה לתשתיות, היא קשורה לאוניברסיטאות, בעיקר למקומות עבודה. גם הם לא יכולים - -
היו"ר משה גפני
איתן, זה דיון מהיר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
רגע. לכן אני אומר גם לחברי, אלה שבאו לדיון, שרוב הבעיות לא יפתרו, ומה שמדובר פה זה כסף חשוב אבל הוא לא גדול. הכסף הגדול הוא ביצירת תשתית אחרת, מקומות עבודה בעיקר ברמת הכנסה של המאה ה-21, שיאפשרו לחיות ברמת חיים הוגנת בכל מקום, גם בגליל ובנגב. זה דבר אחד.

הדבר השני – גפני, יש פה מחלק ממארת של המערכת, שהיא לא מבצעת החלטות של עצמה, וזו לא הפעם הראשונה ולצערי זה לא רק לכם. בעניין הזה יש לי יותר שוויון ממה שאתם חושבים בין המגזרים באי עמידת הממשלה ביעדים של עצמה. יש פה בירוקרטיה ויש פה פקידות שמונעת חלק מהביצוע כאשר מראש יש מגבלה למעמד השלטון המקומי. היחסים בין שלטון מרכזי לשלטון מקומי הם חלק מהמגבלות כי אף אחד לא מאמין לשני ואף אחד לא סומך על השני, ומי שנבחר בקולות התושבים הוא פחות אמין מפקיד שמונה במכרז שלעתים היה מכוון מראש, ויש פה מתח גדול בין הפקידות שלא תמיד עוזרת לפקיד, ולפעמים הוא גם מפריע לבין ראשי הרשויות שלא סומכים עליהם - -
היו"ר משה גפני
אוקי, איתן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
- - לכן, אני חושב שצריך שני דברים: 1. לעמוד על כך שתקציב 2015 יבוצע עד סוף הרבעון הראשון של 2016. אין מנדט למשוך את זה יותר. זה יחייב גם את ראשי הרשויות מאמץ וגם את הפקידות להפסיק להפריע. ודבר שני – שתקציב 2016 יבוצע עד נובמבר 2016 כדי שיהיה זמן גם לתיקונים. לכן, אני מציע לא לקבל רק סיכום כללי אלא לוחות זמנים ועמידה בתקציב הזה, ומצד שני אני אומר לכם, חברי הכנסת, הבעיה העיקרית של הישובים הללו זה הפיתוח המרחבי ולא הפיתוח בתוך כל ישוב ויישוב, שלאט לאט אני מקווה שגם מסיימים אותו. תודה.
והיב חביש
זה גם וגם.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מבקש מנציגי המשרדים אם אפשר טלגרפית לגבי הנושאים שהועלו כאן. נתחיל במשרד החינוך?
מוהנא פארס
אני התחלתי לסקור לפני שהגעת - -
היו"ר משה גפני
טלגרפית.
מוהנא פארס
אנחנו קיבלנו בנובמבר 17 מיליון שקל מהאוצר תקציב תוספתי.
היו"ר משה גפני
תקציב למה?
מוהנא פארס
תקציב לפדגוגיה - -
והיב חביש
במקום 30.
היו"ר משה גפני
רבותי, אני מבקש. בסדר, זה מה שיש לנו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב ראש, האוצר אמר שהוא העביר 30, הוא אומר שהוא קיבל 17.
מוהנא פארס
אנחנו קיבלנו 17 מיליון שקל, שמתוכם - -
היו"ר משה גפני
מתי קיבלתם את ה-17 מיליון?
מוהנא פארס
בנובמבר 2015.
והיב חביש
סוף נובמבר.
היו"ר משה גפני
לאחר אישור התקציב?
מוהנא פארס
נכון.
היו"ר משה גפני
ואמרו לכם שזה כל התקציב?
מוהנא פארס
נכון. זה מה שראינו בתקנות - -
היו"ר משה גפני
לא מה שראיתם. אתה נמצא במשרד החינוך, אתה צריך לדאוג למגזר הדרוזי והצ'רקסי - -
מוהנא פארס
חד וחלק.
היו"ר משה גפני
- - יפה. אז אני שואל אותך: מה שראית – ראית, אבל מה אתה עושה כשאתה רואה משהו ולא מוצא חן בעיניך? בחיים הפרטיים מה אתה עושה? אתה הולך לבדוק למה זה. הלכת לאוצר לבדוק למה העבירו רק 17?
מוהנא פארס
קודם כל, אני בתנית - -
היו"ר משה גפני
תשובה לשאלה, זה דיון מהיר.
מוהנא פארס
בטח שהלכתי, כן.
היו"ר משה גפני
עם מי דיברת?
מוהנא פארס
אני לא איש תקציבים, אני איש פדגוגיה. הרבה תקציבים אצלנו הלכו לאוצר - -
היו"ר משה גפני
את מי שאלת במשרד האוצר? שם.
מוהנא פארס
דקה. קודם כל, הלכתי לאיש התקציבים שלנו. אני לא איש תקציבים.
היו"ר משה גפני
לא משנה, אני מכיר את הממשלה. את משרד החינוך אני בכלל מכיר, על אחת כמה וכמה. חבל שהישובים הדרוזים לא נמצאים ביהודה ושומרון, היו מקבלים את כל הכסף.
זהבה גלאון (מרצ)
אדוני, בא נרחיב את הנקודה הזאת.
היו"ר משה גפני
אין צורך. מישהו ממשרד האוצר נמצא כאן?
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
הם סופרים את הכסף.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הנושא לא חשוב בשבילו. אין נציג, 187 מיליון שקל, אין נציג של אוצר. הכסף לא חשוב לו.
היו"ר משה גפני
מי היה אמור לבוא?
טמיר כהן
היא אמור להגיע - - -
היו"ר משה גפני
הוא חולה? בסדר, אני אבדוק את זה עם משרד האוצר. לא הבנתי למה משרד החינוך לא שלח את איש התקציבים, הרי אנחנו מדברים על נושא שהוא פיתוח והעצמת הישובים. אנחנו לא הולכים ללמוד את התנ"ך.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אנחנו מדברים על כסף. היה צריך להגיע איש תקציבים.
היו"ר משה גפני
ועדת הכספים לא עוסקת בפדגוגיה, זה ועדת החינוך.
מוהנא פארס
תמיד זה קורה, חוטף מי שמגיע.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הממשלה לא כל כך מתייחסת ברצינות ל - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
לוועדת הכספים היא לא מתייחסת? היושב ראש כאן - -
היו"ר משה גפני
משרד התחבורה. מי נציג משרד התחבורה? בבקשה. מה יש לכם לומר לגבי הישובים הדרוזים?
רחלי רוזנזפט
אני ממונה על מחוז צפון – תחבורה ציבורית. אנחנו גם קיבלנו את הכסף בנובמבר. יעידו פה ראשי הרשויות שנמצאים, אנחנו קיבלנו 10 מיליון וזה מה שתקצבנו.
היו"ר משה גפני
זה מספיק 10 מיליון, לא צריך יותר?
רחלי רוזנזפט
זה מה שנקבע.
והיב חביש
הם ילדים ממושמעים, הם לא רוצים יותר.
היו"ר משה גפני
מה זאת אומרת "נקבע"? זה לא ניתן למשה בסיני. זה נקבע על ידי פקיד באוצר. שאלתם אותו למה זה רק 10 מיליון או שזה מספיק?
רחלי רוזנזפט
זה כרגע מספיק, ואנחנו יודעים שיכול להיות שזה יהיה יותר.
היו"ר משה גפני
אתה גם חושב שזה מספיק 10 מיליון למשרד התחבורה אצלכם?
והיב חביש
אדוני היושב ראש, תקציב משרד התחבורה - -
היו"ר משה גפני
לא, אתה לא מדבר כל הזמן. עכשיו ראש מועצת פקיעין.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הוא עדין לא רוצה לדבר, הוא יחכה קצת.
היו"ר משה גפני
המשרד לביטחון פנים, עיר ללא אלימות.
גונן ירום
אני - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
22 מיליון שקל אמור להעביר משרד התחבורה. היא אמרה שהיא קיבלה 10 מיליון שקל בנובמבר, סימן שהיא לא ביצעה אף שקל אחד ב-2015. החלטת הממשלה מדברת שעד 14 לפברואר יעבור כל הכסף. אז מה שאנחנו מדברים על החלטה שלא בוצעה בכלל.
היו"ר משה גפני
בסדר חמד. משרד לביטחון פנים.
והיב חביש
אדוני, לתחבורה יש עוד 42 מיליון שקל שלא התייחסו אליהם. הנה, הנציג שלהם פה. היא תחבורה ציבורית.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
עאמר רשרש
אני ראש מנהלת הגליל והנגב. למשרד התחבורה יש שני נציגים. היתה נציגת אגף תחבורה ציבורית ואני נציג אגף תשתיות.
היו"ר משה גפני
מה התקציב שלך ב-2015?
עאמר רשרש
התקציב שלנו הוא 42 מיליון שקל על פי החלטת הממשלה, ואנחנו חייבנו פרויקטים במהלך 2015 בסך 65 מיליון. זאת אומרת, מעל החלטת הממשלה חייבנו. אנחנו מתחילים עכשיו לבצע.
היו"ר משה גפני
דבר אתי בעברית קלה, אני לא מבין כל כך.
עאמר רשרש
חייבנו מהתקציב - -
היו"ר משה גפני
חייבנו או לא חייבנו, לא מעניין אותי. אתה צריך לבצע תשתיות ב-42 מיליון שקל. ביצעת?
עאמר רשרש
לא.
היו"ר משה גפני
למה?
עאמר רשרש
כי לפני הביצוע יש שלב של תכנון פרויקטים.
היו"ר משה גפני
עשיתם תכנון?
עאמר רשרש
כן.
היו"ר משה גפני
יפה. מתי אתם מבצעים?
עאמר רשרש
עכשיו, מתחילים עוד מעט, במהלך 2016.
היו"ר משה גפני
מתי? בחודש ניסן או בחודש נובמבר או בחודש יולי? מתי?
עאמר רשרש
חלק מהפרויקטים יתחילו בסביבות פברואר-מרץ.
היו"ר משה גפני
אתם עושים עבודות ב-62 אבל יש לכם את 2016 גם. 42 היה ב-2015.
עאמר רשרש
אנחנו עכשיו מתכננים את 2016. מה שהולכים לתקצב ב-2016, עכשיו מתכננים אותו.
היו"ר משה גפני
ואתם מתחילים בפברואר לעבוד.
עאמר רשרש
נכון, פברואר-מרץ.
היו"ר משה גפני
ואתה תודיע לנו, לוועדה, שהתחלתם או שהיה עיכוב או לא חשוב מה? לא, אני יכול לחייב אותך להגיד לי, אני רק עושה את זה בנימוס.
עאמר רשרש
אדוני היושב ראש, יש היום עבודה במשרד התחבורה ברוב הישובים - -
היו"ר משה גפני
אני רוצה דיווח לוועדה במרץ מה משרד התחבורה עשה בנושא התשתיות.
עאמר רשרש
בסדר גמור.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
יש להם ב-2016, לפי תכנית החומש, עוד 140 מיליון שקל.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני מבקש דיווח לוועדה בעוד שלושה חודשים, במרץ, כמה כסף עומד לרשותכם, כמה אתם מבצעים, מה התחלתם לבצע. אני רוצה לדעת שאנחנו לא נישאר בלי העניין הזה.

המשרד לביטחון פנים, "עיר ללא אלימות" כנראה.
גונן ירום
אני מתכנית "עיר ללא אלימות" במשרד לביטחון פנים. קיבלנו 7 מיליון שקל ב-2015. כל התקציב הגיע לאחר אישור תקציב המדינה. התקציב אושר ל-16 רשויות ויחולק על פי מפתח וקריטריונים שנהוגים ב"עיר ללא אלימות". רוב התקציב מוקצה לטובת פרויקט טכנולוגי, פריסת מצלמות במרחב הציבורי בישובים - -
היו"ר משה גפני
יש לכם דרישות ליותר מזה?
גונן ירום
יש לנו תקציב רב-שנתי. יש תקציב ל-2015.
היו"ר משה גפני
ויש לכם דרישות ליותר מזה?
גונן ירום
יש לנו תקציב ר ב-שנתי במסגרת החלטת הממשלה. התקציב נקבע על פי הקריטריונים והמפתח התקציבי של "עיר ללא אלימות" על פי אותם קריטריונים של כל הישובים בתכנית. התקציב אף פעם לא מספיק.
היו"ר משה גפני
בסדר, הבנתי. משרד הכלכלה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
ביצעתם ב-2015, הכסף הועבר למועצות המקומיות? לא הועבר.
גונן ירום
הכסף לא עובר לרשויות המקומיות. אני חייב לענות על השאלה אם הכסף עבר לרשויות: הרי מי שמבצע את הפרויקט זה לא המשרד אלא הרשויות המקומיות בעצמן. ברגע שהרשות מבצעת, מדווחת על ביצוע, היא מקבלת את הכסף. זה לא שאני מעביר לה את כל התקציב מראש.
היו"ר משה גפני
משרד הכלכלה, בבקשה.
מירי שמואלי
בוקר טוב. אני מאגף אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד הכלכלה. סך הכל תוקצבנו בהחלטת הממשלה המדוברת ב-7.5 מיליון שקלים. מתוכה קיבלנו את התקציבים והם בוצעו בפועל.
היו"ר משה גפני
למה?
מירי שמואלי
למרכזי הכוון תעסוקתי עם סך של 6 מיליון שקלים, ולסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים לטובת חיזוק עסקים - -
היו"ר משה גפני
זה ב-2015. וכמה ב-2016?
מירי שמואלי
ב-2016 ההחלטה מדברת על סדרי גודל יותר גדולים. אין לי את זה כאן לפני אבל - -
היו"ר משה גפני
תודה רבה. משרד הפנים.
סיון להבי
אני מאגף תקציבים במשרד הפנים. ברשותכם, חשוב להבין שתכניות המגזר הדרוזי הן תכניות חומש. תכנית 2332 היא תכנית שהתווספה ב-2015 לאור הבחירות. תכנית 59 מיוני 2015 היא בעצם תכנית החומש - -
היו"ר משה גפני
אנחנו העברנו עכשיו כסף לרשויות הדרוזיות.
סיון להבי
אמת.
היו"ר משה גפני
במסגרת החלטת הממשלה האחרונה, הישובים הדרוזים אצלכם יתוגבר התקציב בתכנית החומש?
סיון להבי
בהחלט. בתכנית החומש גם נקבע סעיף ייחודי - -
היו"ר משה גפני
טוב, אני הולך לבקש עכשיו, בסוף הדיון מכל משרד - אני מבקש תכנית מה יש מבחינה תקציבית, מה מבוצע מבחינה תקציבית, מה התכנית בתכנית החומש, ואני הולך לקיים דיון המשך. הדיון הזה הוא יהיה דיון התחלתי. לא מוצא חן בעיני פה כמה דברים אבל אני לא רוצה להגיד שום דבר - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
רק כמה דברים או כל הדברים?
היו"ר משה גפני
יש כאלה שיודעים להגן על עצמם. הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, מי זה?
מירי שמואלי
זה חלק ממשרד הכלכלה וממה שדיברנו עליו. זה 1.5 מיליון שקלים.
היו"ר משה גפני
יש סיבה שאת לא רוצה שהיא תדבר? הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, שם ותפקיד.
מירי שמואלי
בשמחה, בכיף. היא פה בשביל זה.
הודא קוואס
אני מנהלת מעוף ירכא, מרכז העסקים במחוז ירכא. אנחנו באמת קיבלנו את המיליון וחצי וביצענו ב-2015 את כל מה שצריך ויותר.
היו"ר משה גפני
וזה מספיק?
הודא קוואס
לא. אף פעם לא מספיק. ענף העסקים הקטנים והבינוניים הוא ענף חשוב, ואנחנו יודעים את זה.
היו"ר משה גפני
את תצטרכי להכין נייר לוועדה. אני מאד מבקש ממך שתכתבי את מה שהיה ב-2015, מה התכנית ל-2016 וכולי, ומה לפי דעתך צריך באמת להיות בפועל. שיהיה לך אומץ לכתוב הכל.

משרד השיכון, לא דיברנו עוד.
איילה דיאר
אני מאגף שיקום שכונות. קיבלנו 5 מיליון לשיקום שכונות והכל לפי הזמנה. כל התוכניות נדונות בישובים, והישובים מחליטים על תכניות לגיל הרך ואנחנו מקדמים אותם במשך השנה. בנוסף, 8 מיליון למוסדות ציבור, ביניהם 2 מיליון ל"יד לבנים". יצאו הזמנות לישובים ירכא ולבית ג'אן, מיליון ומיליון למוסדות ציבור נעשו הזמנות. הכל העברנו - -
והיב חביש
לא, ל-2 מיליון. מה עם ה-6?
איילה דיאר
6 מיליון - - -
היו"ר משה גפני
תודה. גם ממך אני מבקש.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
גם אין ביצוע אצלך ב-2015.
איילה דיאר
רק עכשיו קיבלנו את התקציב - -
היו"ר משה גפני
לא, לא. מה שאני מבקש, לכתוב לי את האמת. הגיע לך בנובמבר, היתה ועדת חריגים אצל החשבת הכללית, הייתם יכולים לקבל כסף גם קודם - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
זה החלטת הממשלה, אדוני - - -
היו"ר משה גפני
לא משנה, עזוב את החלטת הממשלה. אני מדבר על ביצוע טכני.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
גם בהחלטת הממשלה כתוב שיפנו לחשבת הכללית לקבל את הכסף ועד 14 - - - יקבלו את הכסף.
היו"ר משה גפני
לא משנה, זה בסדר, אנחנו הולכים לטפל בעניין הזה. טמיר, אני מבקש מכל המשרדים, גם אלה שלא היו כאן ומשרד האוצר, מאריאל יוצר, שיביא את התכניות שלו, את מה שהוא נתן למשרדים ואת מה שהוא התכוון לתת. נשאר לנו רק מרכז השלטון המקומי. מישהו רוצה ממרכז השלטון המקומי? אתה רוצה להגיד משהו?
נביה נאסר אלדין
לא, תודה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לומר ככה - -
והיב חביש
אני יכול להתייחס אדוני, כנציג הרשויות?
היו"ר משה גפני
דיברת קודם.
קריאה
הוא לא סיים את הדברים שלו.
היו"ר משה גפני
אז תסיים את הדברים כי אני רוצה לסיים את הדיון. זה דיון מהיר. בקצרה.
והיב חביש
אני מודה לאדוני היושב ראש אבל על מנת לייעל את העבודה, אני חושב שאתה עושה צעד יפה מאד - -
היו"ר משה גפני
אני ממנה אותך בזאת ליועץ למנהל ועדת הכספים, להגיד לו למי צריך לשלוח מכתבים. בבקשה.
והיב חביש
הכבוד כולו שלי. מכיוון שאנחנו בפתח שנה חדשה ויש תכנית חדשה, אני מציע שאדוני ייתן הנחיה לכל משרדי הממשלה כי חלוקת הכסף לתכנית 2016 כבר תהיה עד מרץ. שלושה חודשים זה יותר מדי זמן. זה כסף שנוכל לבצע אותו ב-16.
היו"ר משה גפני
קיבלתי את הצעתך.
והיב חביש
אתה מה שלא בוצע ב-15, שהכסף לא ייעלם לנו לאוצר - -
היו"ר משה גפני
הוא יעלם, לא משנה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הוא ייעלם, הוא ייעלם.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לסכם את הדיון כדלהלן: אני מבקש מכל משרדי הממשלה להעביר למנהל הוועדה את התכניות שאמרנו - מה היה ב-2015, מה היה ב-2016, מה היה בהחלטת הממשלה ובכל מה שנוגע לסוכנות לעסקים קטנים או למשרד הכלכלה או למשרד לביטחון פנים או למשרד החינוך. אנחנו נקבל את המכתבים שלכם, כמובן ממשרד האוצר. נקבל את המכתבים שלכם גם לגבי תכנית החומש, האם עומדים בהחלטות הממשלה, אם לא עומדים, האם זה מספיק, האם זה לא מספיק. אנחנו מבקשים את המכתבים האלה עד שבועיים, עדין בתוך ינואר.

אנחנו נקבל את המכתבים ואני אתייעץ עם המציעים חמד עמאר - -
והיב חביש
נוכל לקבל העתק מזה אדוני?
היו"ר משה גפני
זה סודי... בכנסת מקובל, מאז שאישרתי את תקציב הביטחון, שרק אני רואה את המסמכים.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
- - -
היו"ר משה גפני
אתם תראו, הכל יהיה פתוח..
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני חייב להגיד רק משפט אחד: מהדיון שהייתי בו היום ושמעתי, מה-187 מיליון שקל לא הגיע למועצות המקומיות אפילו 10%. זה הסיכום שלי.
היו"ר משה גפני
זה לא הסיכום, זה התלונה.
זהבה גלאון (מרצ)
זאת הטרגדיה.
היו"ר משה גפני
תשמע, אריאל יוצר, כל הכבוד לך. תאמין לי, גאון. אריאל יוצר, תשמע, בניגוד לכל המשרדים שהגיעו בזמן, אתה לא מקבל רשות דיבור - -
אריאל יוצר
רק נוזפים בי.
היו"ר משה גפני
לא, ממש לא. אתה מכין לנו נייר בתוך שבועיים, עד שבועיים - -
אריאל יוצר
היום אני מעביר.
היו"ר משה גפני
אתה עוד לא יודע מה אני מבקש ממך. אתה תכתוב לי, בגלל שאני הולך לקיים דיון המשך, מה האישור של התקציב ב-2015 לכל המשרדים האלה ביחס לכל המשרדים הנוגעים בדבר. מה הוחלט ב-2016, מה בוצע, מה העברתם ומה לא העברתם - -
אריאל יוצר
ההחלטה היא ל-15.
היו"ר משה גפני
15 ואני רוצה לדעת על 16. הוועדה רוצה לדעת, ואנחנו רוצים לדעת מה החלטת הממשלה בעניין, מה תכנית החומש ואני הולך לקיים דיון המשך. בדיון ההמשך אתה מגיע ראשון כי אתה לא מגיע ראשון, כשתבוא לפה עם כל הדברים, תגיע אחרון.

אנחנו עושים דיון המשך על העניין הזה בתוך שבועיים, עד שבועיים לקבל את המכתבים. תודה רבה רבותי. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:28.

קוד המקור של הנתונים