ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 11/01/2016

חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 169), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 141

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, א' בשבט התשע"ו (11 בינואר 2016), שעה 13:00
סדר היום
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון -הרחבת מעגל הזכאים למענק לימודים), התשע"ה-2015
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

מירב בן ארי

מאיר כהן
חברי הכנסת
עבדאללה אבו מערוף
מוזמנים
עו"ד הדיל יונס - משרד המשפטים

שנטל וסרשטיין - מנהלת תחום בכיר מחקר, המוסד לביטוח לאומי

עו"ד מיכל מזוז - לשכה משפטית, המוסד לביטוח לאומי

עליזה ברלזון - מנהלת אגף גמלאות משפחה, המוסד לביטוח לאומי

רן מלמד - סמנכ"ל, עמותת "ידיד"

אהובה שטרן - מוזמנת

תפארת שטרן - מוזמנת
ייעוץ משפטי
יעל סלנט
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אתי בן-שמחון

הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון - הרחבת מעגל הזכאים למענק לימודים), התשע"ה-2015
היו"ר אלי אלאלוף
צהריים טובים, אני מתכבד לפתוח את ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. הנושא: הצעת חוק של הביטוח הלאומי, תיקון. כל הכבוד למי שיזם.

בבקשה, חברת הכנסת מירב בן ארי, בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה רבה, אדוני היושב ראש, על זה שבאמת את ממקד את הדיון כל כך מהר. בעיניי זה חשוב כדי שנוכל להיערך לקראת ספטמבר 2016, כי כמו שאמרתי לך, עד שכבר יש לנו את הכסף, אנחנו לא רוצים שזה התפוגג לנו.

אז ככה. הצעת החוק בעצם מגיעה לתקן מצב שהיום אנחנו יודעים שבו ברגע שמשפחה חד-הורית – את מקבלת מענק לימודים בעצם מא'-ט'. מה שהצעת החוק הזאת באה לעשות – כשאני הבאתי אותה בתחילת הדרך, לקחתי את הכסף ואז שמנו את זה בעצם מכיתה י'-י"ב, אז גילינו שתי בעיות עיקריות. אחת – כאשר ישבנו בפורום חד-הוריות, הם באו ואמרו שהקפיצה הזאת מא'-ו', שזה 1,557 לכיתות ח'-ט', ל-865, זו קפיצה מאוד דרסטית, גם כמובן ביחד עם עמותת "ידיד", שאגב, הביא לי את הצעת החוק החשובה הזאת, רן, תודה.

גם רן, וגם עם עוד חברות שניהלנו את הפורום לפני המפגש אתך, הם הגיעו למסקנה שהמקפצה היא גדולה מדי. אז אולי בעצם לצמצם קצת ולהעלות כאן, כך שכבר מראש הגענו למסקנה כזאת.

ועוד מסקנה שהגענו מתוך שיחות עם הרבה משפחות חד-הוריות, זה שבגלל שזה הולך לפי התאריך הלועזי ולא לפי העברי, יש הרבה פעמים שמתפספסת שנה. לכן, מה שהצענו בעצם בתיקון זה שני דברים. הצענו שבעצם מענק הלימודי יהיה קבוע מא'-י"ב – 11.6%.
היו"ר אלי אלאלוף
נכנסה אלינו אורחת חשובה בשם תפארת. אנחנו גאים לארח אותך כאן היום באופן רשמי בוועדה שלנו.
מירב בן ארי (כולנו)
בעצם מה שאנחנו רוצים לעשות בהצעת החוק, בתיקון שלה, היא שמענק הלימודים יהיה בשיעור של 11.6% מהסכום הבסיסי בעד ילד שלפני ה-31 בדצמבר של אותה שנת לימודים מלאו לו 6 שנים ולא מלאו לו 18. זאת אומרת, הצעת החוק נותנת מענק לימודים שווה מא'-י"ב. כמובן שיש כאן תוספת של 28 מיליון שקלים שהאוצר שם, וחשוב לחדד את זה, כי זה בזכות משרד האוצר כל הצעת החוק הזו. יש לנו כאן כסף של משרד האוצר, ויש לנו שוויוניות לאורך כל השנים.

כמובן שמי שקיבלה עד עכשיו, קיבלה את מה שהיא מקבלת. אנחנו מבקשים להחיל באמת את החוק הזה מספטמבר 2016, כך שאם חד-הורית יודעת שמהרגע שהילד שלה, או הילדה או אב חד-הורי לצורך העניין, הילד שלו נכנס, יש לו מענק לימודים קבוע מהמדינה.

אני חושבת שאנחנו עושים כאן צעד היסטורי בוועדה הזאת. אני רוצה להודות גם לך, גם לעמותת "ידיד", וגם כמובן למשרד האוצר שאיפשר לנו. אתה יודע, זה חלק גם מהמסקנות שלך בכל מה שקשור לחד-הוריות ולאימוץ דוח העוני. רק תשימו לב ששיניתי את הצעת החוק.
היו"ר אלי אלאלוף
זה מגיע דרך הלשכה המשפטית.

קודם כל אני רוצה לברך ולכבד את שני חברי הכנסת שבנוכחותם אנחנו פותחים את הישיבה. אני רק רוצה להגיד לחברי הכנסת, לעבדאללה אבו מערוף ולמאיר כהן - חלק מהאוכלוסייה לא יודעת שהיא זכאית להטבה המדהימה הזאת שהיא הטבה אוניברסלית. לכל ילד של משפחה חד-הורית מגיע העזרה הזאת לפני התחלת שנת הלימוד כדי לרכוש את הציוד ואת הספרים הנדרשים, ופה צריך לעשות הכול, ולבקש מהביטוח הלאומי. נמצאת פה נציגה מהביטוח הלאומי הגב' מזוז. אז באמת תעשו הכול כדי שזה יפורסם כמה שיותר, גם באתר, וגם בצורה אישית למשפחות החד-הוריות שזקוקות לכל עזרה מסוג זה.

אני חושב שזה מהלך חשוב. בראוו ליוזמה ולעמותת "ידיד", לחברת הכנסת מירב, ולכל מי שיש יד בזה.
מיכל מזוז
אני רוצה להבהיר הערה אחת.
מירב בן ארי (כולנו)
הביטוח הלאומי גם שותף שלנו. אורי קנדל מלווה אותנו לכל אורך התהליך - אז באמת תודה.
מיכל מזוז
לצערי הוא לא יכול היה להגיע. אבל כמובן שהמוסד תומך בהצעה. אנחנו שמחים שבעצם מדובר על אוכלוסייה של זכאים. מדובר בילדים בגילאי 15-18. מדובר גם בהוספה של אוכלוסייה של ילדים בגילאי 15-18. מדובר בכ-71 אלף ילדים שהיום בעצם לא קיבלו. אנחנו חושבים שגם הפיזור של הסכומים הוא נכון.

דבר אחד שיש לי להעיר, לגבי יום התחילה של החוק. אנחנו מדברים על ספטמבר 2016, מה שבעצם יביא למצב כזה שזה לא יחול – בעצם התחולה לא תהיה רלבנטית לשנת הלימודים.
רן מלמד
להקדים בחודש, חודשיים.
מיכל מזוז
אנחנו רוצים שזה יהיה מה-1 ביולי, כי החוק אומר שהבדיקה של הזכאות נבחנת בחודש יולי.
יעל סלנט
בעצם יכול להיות שלא צריך לומר כלום.
רן מלמד
אם לא אומרים, אז הוא פשוט נכנס לתוקף.
יעל סלנט
אני כן רק רוצה לחדד, כשנשב עם נוסח החוק, נוודא בדיוק האם צריך כאן הוראת תחילה. בכל מקרה, הכוונה שמענק הלימודים הזה יתחיל להשתלם לפי הסכום שמפורט כאן בהצעת החוק - 11.6% החל מה-1 בספטמבר של שנת הלימודים 2016. כלומר, אם יהיה צריך לחדד כאן איזושהי הוראת - - -
מיכל מזוז
היות וזה נאמר כאן לפרוטוקול, אנחנו רוצים שתחילה תהיה ב-1 לספטמבר. חשוב להבהיר שזה הוחל ביולי ואוגוסט.
מירב בן ארי (כולנו)
אז תחולת החוק מיום פרסומו.
יעל סלנט
ברירת המחדל של תחילת חוק הוא מיום פרסומו זה לא צריך לכתוב כלום. אם יהיה צורך בהוראת תחילה, אז הוועדה בעצם, זאת הכוונה שלה, והיא תסמיך אותנו לכתוב את הוראת התחילה הזאת כשנשב עם הנסחית, אם נמצא צורך. לדעתי, כרגע אין צורך.
מיכל מזוז
דבר נוסף, גם לא מדובר רק על משפחות חד-הוריות.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון, זה מה שעשינו עם הביטוח הלאומי. כל המשפחות שמקבלות הבטחת הכנסה, כן, היו לנו דיונים, את צודקת.
רן מלמד
כל מי שזכאיות לחוק.
מירב בן ארי (כולנו)
הרחבנו את זה. התחלנו מחד-הוריות – לכולם.
היו"ר אלי אלאלוף
מי הקבוצות?
מיכל מזוז
כל הזכאים כיום מדובר על משפחות חד-הוריות ומדובר גם על משפחות שמקבלות קצבאות קיום כדוגמת נכות כללית, הבטחת הכנסה. כמובן שהשיעור הזה יחול גם עליהם, ושיש להם ארבעה ילדים ומעלה, זהו פרט חשוב מאוד.
היו"ר אלי אלאלוף
לצערנו, יודעים שמשפחה בדרך כלל עם ארבעה ילדים הם מתחת לקו העוני כמעט.
רן מלמד
אני סמנכ"ל עמותת "ידיד". אני יזמתי את החוק הזה כבר לפני חמש שנים. הממשלה נפלה בפעם הקודמת לפני שחבר הכנסת מאיר כהן, כשר רווחה הספיק להעביר אותה.

החוק הראשון שהגשתי היה למירב, החוק הזה, ואני באמת רוצה להגיד תודה.

היום הזה יום מרגש מסיבה אחרת עוד. היום בבוקר קיימנו במקלט לנשים מוכות בירושלים חנוכה של פרויקט עם בנק ישראל והבנקים כולם על תמיכה כלכלית של הבנקים בנשים ואימהות ששוהות במקלטים לנשים מוכות. הקפאת חובות - הקפאת תשלומי משכנתא בתקופה שהן נמצאות במקלטים, ודברים נוספים. זה מתחבר עכשיו החוק הזה שהוא אחד משלושת החוקים המרכזיים שאותם אנחנו מנסים לקדם כבר מספר שנים. חוק המזונות, שגם מירב מאוד מקדמת, וגם חבר הכנסת כהן קידם כשהיה שר הרווחה. מענק עבודה, הגדלה שלו שנמצא בקנה, וכמובן תוספות בתחום הדיור לחד-הוריות. כל המכלול הזה אם הוא באמת בסוף יעבור, יבוא להוציא - אנחנו מעריכים יותר מ-30 אלף אימהות חד-הוריות מקו העוני שזה דבר מדהים, ואני מודה על ההזדמנות לעבוד אתכם. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותך, אם תרשה לי, כדאי שתשב עם הביטוח הלאומי ותראה את כל המענקים והקצבאות שמגיעות לאוכלוסיות במגזר הערבי. יש לבדוק באיזה מידה, ולנדב את עמותת "ידיד" כדי שתעשו פעולות הסברה, כדי שהאנשים ייהנו מהזכויות שלהם. בשנים שעברו, אני לא אגיד במספר מדויק, כדי שאף אחד לא ינסה לתקן אותי, אבל מאיר ואני היינו בישיבה אז בוועדת העוני, ראינו כמה כסף חוזר ונשאר בביטוח הלאומי מפני שהאנשים לא יודעים את הזכויות שלהם.

אז באמת, תיקחו את היוזמה הזאת, זה כסף קיים. זה צורך אמתי, אבל לא מנוצל.

בבקשה אפשר לקרוא את התיקון לחוק.
יעל סלנט
אני רק אחזור על כמה דברים שנאמרו פה. אנחנו באמת מדברים על מענק אחיד מכיתה א'-י"ב, חל על כל האוכלוסיות שמנויות היום בסעיף 74 בחוק.

דבר נוסף שעשינו כאן, כאמור, שינינו את התאריך הקובע לעניין הגיל כך שהוא יהיה ה-31 בדצמבר, זה בעצם מתאים לסעיף 11 לחוק לימוד חובה שקובע שיראו ילד כאילו הוא הגיע לגיל מסוים בהתחלה של כל שנת לימודים הוא הגיע לאותו גיל עד יום 31 בדצמבר, זה בעצם התאמה כדי שלא ייווצר פער מבחינת הגילאים.

עוד אציין, לפי הנתונים שקיבלנו מהמחקר של הביטוח הלאומי, העלות של ההצעה היא 28 מיליון שקלים, בעצם יש כאן תמיכת ממשלה.
מירב בן ארי (כולנו)
תמיכה אישית גם של שר האוצר בעניין הזה. חשוב לציין, כי המעורבות שלו מתחילת הדרך בנושא הזה.
יעל סלנט
תיקון סעיף 74 1. בחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה-1995, בסעיף 74(ב) –

(1) בפסקה (1), במקום "בשיעורים המפורטים בפסקה 2" יבוא "בשיעור כמפורט בפסקה (2)".

(2) במקום פסקה (2) יבוא:

"(2) מענק הלימודים יהיה בשיעור של 11.6% מהסכום הבסיסי בעד ילד שלפני ה-31 בדצמבר של אותה שנת לימודים, מלאו לו 6 שנים ולא מלאו לו 18 שנים".

ה-11.6% זה כאלף שקלים.

אמרנו קודם, במידת הצורך נוסיף כאן הוראת תחילה, אבל לפי דעתי, כרגע, יום הפרסום הוא מספיק טוב למרות שאנחנו רק לפני קריאה ראשונה, נראה לקראת קריאה שנייה ושלישית.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה לצוות שלי שעזר. חני, אני אומרת לך תודה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אפשר לברך את מירב? ערן וכל החברה מהביטוח הלאומי, שלום לכם.

עזבתי הכול ובאתי להצביע אתכם, ולהצביע עם מירב, כי באמת אני חושב שיש לה אנרגיות חיוביות יוצאות מן הכלל - בזה שאת טובה, יש לנו הרבה ויכוחים פוליטיים, אבל זה באמת שעה שכולנו מתאחדים סביב הרעיון הזה של אותם אוכלוסיות לתת להם כמה שאנחנו יכולים. ומי כמו שנינו יודעים. אני מברך אותך על הצעת החוק, ואת "ידיד" – יישר כוח.

לגבי הסקטור הערבי והכסף שנשאר. הביטוח הלאומי, מישהי פלטה שם שנשאר 3 מיליארד, ומיד תיקנו אותה ואמרו לה רק מיליארד וחצי.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אני מנצל את ההזדמנות להודות ליושב ראש העבודה הרווחה והבריאות על הפעילות שלו. על העבודה המסורה – אין מלים, מקצועית, אנושית, הכול.

מה שהפנה את תשומת ליבנו, אכן, יישום הזכויות שישנן, זה דבר מאוד חשוב וככה צריך להיות.

אני באתי לכאן לא רק להצביע על החוק, גם להצטרף לחוק. אני לא יודע למה לא חתמנו על החוק, אם לא, אז אני גם מצטרף. אכן מברך, ואכן בעד שככה יהיה, ובהקדם האפשרי החקיקה שלו תסתיים.
היו"ר אלי אלאלוף
יש בעיה אחת בוועדה הזאת – כל הזמן מצביעים פה אחד...

מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

ההצעה אושרה.
היו"ר אלי אלאלוף
ההצעה אושרה. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:30.

קוד המקור של הנתונים