ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 31/12/2015

גניבות חקלאיות המאיימות על משקים בנגב, גניבות חקלאיות המאיימות על החקלאים במרחב הכפרי, גניבות חקלאיות המאיימות על משקים בנגב וחוסר הכדאיות הכלכלית לבטח אותם

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 129

מישיבת ועדת הכלכלה

יום חמישי, י"ט בטבת התשע"ו (31 בדצמבר 2015), שעה 12:00
סדר היום
1. גניבות חקלאיות המאיימות על משקים בנגב, של חה"כ מרדכי יוגב

2. גניבות חקלאיות המאיימות על החקלאים במרחב הכפרי, של חה"כ איתן ברושי

3. גניבות חקלאיות המאיימות על משקים בנגב וחוסר הכדאיות הכלכלית לבטח אותם, של חה"כ חיים ילין
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

אורי מקלב

איילת נחמיאס ורבין
חברי הכנסת
אורן חזן

חיים ילין
מוזמנים
רואי קליגר - מנהל יחידת פיקוח חי וצומח, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אוהד מעודי - מנהל ביטוי רכוש, אגף שוק ההון, משרד האוצר

מאיר דדון - רמ"ח יישובים מג"ב, המשרד לבטחון פנים

יובל מלכה - קצין אמ"ן מג"ב, המשרד לבטחון פנים

שבתאי גרברציק - דובר המשטרה למגזר הדתי חרדי, המשרד לבטחון פנים

נועם כרמלי - קב"ט מו"א ערבה תיכונה, מרכז המועצות האזוריות

אורי בן יהודה - מ"מ רכז הביטחון, מועצה אזורית מנשה, מרכז המועצות האזוריות

דוידי הימן - מנכ"ל התאחדות האיכרים, תנועות ההתיישבות

אורי בר - יו"ר ועד ביטחון, תנועת המושבים

פלג אוריון - יו"ר אגף המשק, תנועת המושבים

עדי שוורץ - מנהל מרחב דרום, ארגון השומר החדש

אביב כהן - מפקח יחידת מג"ב בשומר החדש, ארגון השומר החדש

יואל זילברמן - מנכ"ל ומייסד, ארגון השומר החדש

אריאל בן חיים - רכז מרחב דרום, ארגון השומר החדש

מאיה איזנברג - רכזת אסטרטגיה ועוזרת מנכ"ל, ארגון השומר החדש

אורי ספיר - מנהל מרחבים, ארגון השומר החדש

אלי סיידוף - חקלאי, ארגון השומר החדש

יואב ענתבי - סמנכ"ל, ביטוח אלמנטרי, איגוד חברות הביטוח

הידיי עפאים - בעל משק עזים בערבה התיכונה, ללא ביטוח

אסף קופל - חקלאי, נציג המגדלים

עמרי שרון - ארגון מגדלי הבקר לבשר

זאב ינאי - לוביסט (מורל צור) מייצג את ארגון השומר החדש

טל אלוביץ - לוביסט (פוליסי), מייצג את איגוד חברות הביטוח
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

1. גניבות חקלאיות המאיימות על משקים בנגב, של חה"כ מרדכי יוגב

2. גניבות חקלאיות המאיימות על החקלאים במרחב הכפרי, של חה"כ איתן ברושי

3. גניבות חקלאיות המאיימות על משקים בנגב וחוסר הכדאיות הכלכלית לבטח אותם, של חה"כ חיים ילין
היו"ר איתן כבל
שלום לכולם. אני שמח לפתוח עוד ישיבה של ועדת הכלכלה של הכנסת. גברתי, מנהלת הוועדה, חברים, רשמת. אנחנו כאן במסגרת דיון מהיר, בקשה של חבר הכנסת חיים ילין, גניבות חקלאיות המאיימות על משקים בנגב וחוסר הכדאיות הכלכלית לבטח אותם. שניים נוספים גם הגישו והודיעו שלא יוכלו להגיע, חבר הכנסת איתן ברושי וחבר הכנסת מרדכי יוגב.

אנחנו ישר ניגש לעניינים, אני כבר אומר את זה, יפתח חבר הכנסת חיים ילין. כל מי שירצה כאן לדבר ולהציג את הדברים יוכל לומר את דבריו, רק, חברים, נשתדל לא לחזור ולהיות מאוד מאוד ממוקדים. בבקשה, חיים.
חיים ילין (יש עתיד)
תודה רבה, כבוד היושב ראש, איתן ידידי. באמת יום חמישי זה לא יום דיונים, אבל אמרתי לו שלא משנה מתי, כי גם לא משנה מתי, כל הזמן גונבים, הם לא מחכים בכלל ליום ראשון או ליום חמישי או לימים שאין דיוני ועדות.

הגניבות החקלאיות הפכו להיות כבר נושא של פרנסה לאוכלוסיות מסוימות, שבלי זה הם לא יכולים להתקיים. מעבר לאכיפה, שזה בעצם עבודה של המשטרה שעושה את כל מה שהיא יכולה ובאמת מנסה למנוע, יש את האכיפה עצמה, שהיא לא מרתיעה היום אף אחד מלהגיע ולעשות זאת, ומצד שלישי, הנושא השלישי זה כל מרכיבי הביטחון או כל מה שאנחנו צריכים להשקיע, כדי לנסות למנוע את אותה גניבה.

תחת כל המעטה הזה יש את חברות הביטוח. הדיון הוא על גניבות, אבל גם על הפערים שקיימים. בן אדם שנמצא, לא בפריפריה, במרכז הארץ, הוא יכול לבטח כמעט את כל תכולת ביתו ואין כמעט שום בעיה. אני רוצה שתבינו מה המשמעות של להיות בפריפריה, במקומות ליד הגבול, כאשר חברות הביטוח מבקשות פרמיה ביטוחית שהיא עולה כ-100% של הרכוש, ואת הפרמיה הזאת תצטרך לשלם כל שנה. לא בעשר שנים, לא כל שנה 10% או 5% או 7% כמו שנהוג, תלוי מה רמת הסיכון.

לכן הדיון מתמקד קודם כל בשביל להציג בוועדת הכלכלה, כבוד היושב ראש, את נושא הגניבות, מה אנחנו צריכים לעשות בשביל למנוע אותן, והנושא השני זה איך לקדם חקיקה אמיתית שמדינת ישראל תשים יד בכיס וכל מי שנמצא פה יוכל לבטח את כל עבודתו, של שנה, שנתיים ושלוש, בדיוק כמו כל בן אדם במדינת ישראל.
היו"ר איתן כבל
דרך אגב, אתמול הראתה לי חברת הכנסת שולי מועלם חקלאי שקיבל הודעה מהביטוח, מחברת הראל, שבתאריך זה וזה הם יותר לא מוכנים - - -
חיים ילין (יש עתיד)
נכון.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זו פרמיה שהם יודעים שהם יצטרכו לשלם אותה.
חיים ילין (יש עתיד)
נכון. אבל אני לא ראיתי אף פעם בביטוח תאונות חובה, שיש אפליה בין רכב בצפון או רכב בדרום, או רכב במרכז. להיפך. אז למה ברכב הם יודעים לעשות את הקופה המשותפת? למה בביטוח הזה לא?
היו"ר איתן כבל
ניסית לדבר עם המפקח על הביטוח?
חיים ילין (יש עתיד)
זה דיון שצריך לתמוך, הוא לא ימנע את הגניבות, הוא צריך לתמוך בעבודה של החקלאי ובזה שלא יפשטו רגל. בסופו של דבר, אם לא תהיה חקלאות לא יהיו גבולות.

הנושא השני שהוא תוצר של הגניבות הוא הנושא הביטחוני, לא הביטחון האישי, אני מדבר ברמה ביטחונית. צירי ההברחה הם צירים של טרור. אם היה לנו את זה בגבול מצרים וזה היה ממש מסחר של גניבות והברחות בשווי של חצי מיליארד שקל בשנה, מאז שיש לנו את הגדר שם ומאז שצה"ל כמו שצריך שם, אין מצב כזה של גניבות והברחות מגבול מצרים. נוצר מצב שאותם אנשים שהתפרנסו בחצי מיליארד שקל, ואני מתריע על זה כבר הרבה מאוד שנים, הם יחפשו את הפרנסה במקומות אחרים, ואז יוצא שהדרום והצפון חוטפים כהוגן ללא הבחנה, כי הדבר הזה מביא לפרנסה.

הנושא הבא זה הגבול המזרחי. בגבול המזרחי אין גדר, אין בו מרכיבי ביטחון. ממיתר, אם אנחנו מתחילים לעלות צפונה, אין שם כלום, נאדה. כל מי שרוצה לבוא ולגנוב גונב בלילה, הופ, רץ בחזרה, חבר'ה, חפשו עכשיו בשכם, ביאטה, בכל כפר ערבי שאתם רוצים, תחפשו שם את הסחורה ואתם תמצאו אותה. זה גם רכבים וכל מה שאתה רוצה, אבל אני מציין את זה. לכן גם ביקשתי, כבוד היושב ראש, שצה"ל יזומן לפה. אני יודע שהם לא מוכנים. במקום שיש הברחות וההברחות האלה ידועות מחר בבוקר יעבור שם גם נשק. לא רק שיעבור נשק, גם יעברו בתוך המסתננים אותם אלה שרוצים לפגע בתוך מדינת ישראל.

אתה צריך להסתכל על הביטחון האישי, על הביטחון החקלאי ועל הביטחון של מדינת ישראל בתפיסה אחת. כמו שלמדנו להסתכל על זה בעוטף עזה, אין לנו בררה. מבחינתנו כל פולש למדינת ישראל הוא מחבל, גם אם הוא בא להתפרנס, גם אם הוא בא לגנוב. מבחינתנו זה הדין. אנחנו גם מקפיצים בהתאם את כיתות הכוננות.

הדיון הזה, אני מבקש, כבוד היושב ראש, שאתה תשמע את כל מה שיש פה, בסופו של דבר צריך לצאת לדרך עם אכיפה, חקיקה שתתמוך באכיפה ועם חברות הביטוח. זה לא יפתור עד הסוף את הבעיה, ואני אגיד את זה לזכות יורם הלוי, מפקד מחוז דרום, שמה שהוא עשה, הוא לקח את זה כבר באופן אישי, זה כבר מעבר לתו"ל של משטרת ישראל. זה אני אומר לכם עכשיו, מה שהוא עשה, הוא עשה את זה כי כבר פגעו בו באופן - - - זה פגע בו. אם יהיו לנו עוד כמה שוטרים שככה ירגישו, יכול להיות שאנחנו ניראה אחרת לגמרי. סוף סוף יש בן אדם שנלחם והוא לא עושה את זה בשביל שיקדמו אותו, הוא עושה את זה בגלל שהוא חי בתוך העם שלו, בתוך הדרום, מה שהוא עשה, אין דברים כאלה. השילוב בין צבא, בין מג"ב לבין משטרה באותן נקודות שצריך, לא היה דבר כזה. אני לא זוכר, אני כבר שמונה שנים הייתי שם בכל נושא הגניבות, לא זוכר, גם בגבול מצרים, ושם הייתה לנו בעיה, שכבר אנחנו נמצאים במדינה אחרת.
היו"ר איתן כבל
תודה, חיים. אנחנו נפתח את הדיון. אני מציע קודם כל שחקלאים שמוצאים את עצמם נפגעים יציגו את הדברים, ראשי ארגונים, ראשי מועצות, מי שירצה, בבקשה, להתייחס, אני אשמח. אני שוב אומר, כל מי שירצה לדבר ידבר, בוודאי אתם, המשרד לבטחון פנים והן מג"ב, ויש כאן גם את נציג חברות הביטוח, שיוכל להתייחס, אני רואה שיש כאן גם את החיבור של הצעירים, השומר החדש. גם לכם ניתן לומר את הדברים, בבקשה. בבקשה, כל אחד שם ותפקיד לפרוטוקול.
הידיי עפאים
אני חקלאי, מגדל עזים מהערבה. אני לא נושא שום תפקיד רשמי חוץ מזה שהמשק שלנו בערבה מפרנס 50 משפחות ישראליות שמתפרנסות מעדר של פחות או יותר 300 ראש עזים לחלב, מחלבה, חנויות וכן הלאה. אז מצד אחד אני לא נושא תפקיד, מצד שני אני נושא באחריות רבה. הנושא שהוצת שוב בעת האחרונה, ואני מודה לחבר הכנסת ילין, ברושי ואחרים, שהזמינו את הוועדה הזו להתכנסות, באמת הגניבה של העדר שלנו שהתרחש אור ל-1 בדצמבר. נגנבו באישון ליל 200 עזים אלפיניות חולבות בהריון גבוה או מיד אחרי המלטה. זה סדר גודל של נזק ישיר במחיר עזים לבדו של מיליון שקל, במחיר החלב של אותה שנה זה 4 מיליון שקל ומחיר ההשבחה שלהם, של שש שנים וחצי השבחה של עדר, שאין לי מאיפה לקנות עוד עדר כזה, גם אם היה לי ביטוח וגם אם הביטוח היה משלם אין לי מאיפה לקנות את העדר הזה, והפרנסה של 50 עובדים, זה לא משחק. גנבו לנו פאנלים סולריים פעם, גנבו לנו גדרות, זה לא זה, זה פרנסה רצינית. אז זה סיפור אחד.
היו"ר איתן כבל
מישהו יודע איפה זה, או שאין בכלל - - -
הידיי עפאים
מישהו יודע איפה העזים עכשיו?
היו"ר איתן כבל
כן.
הידיי עפאים
מרגע שגנבו לנו את העזים, לא נעים לי להגיד את זה בכנסת, אני אמור פה לבכות, אבל מרגע שגנבו לנו את העזים לא ירד לי החיוך מהפנים. פעם אחת בגלל שהחבר'ה האלה הגיעו, החבר'ה מהשומר החדש, אבל פעם שנייה ומשמעותית מאוד, שהחבר'ה ממג"ב ימ"ר דרום, החל מהשנייה הראשונה, אני אומר לכם, אני יודע להתלונן המון המון המון על מעללי המדינה והמוסדות, לא ראיתי בחיים שלי, לא שירות כזה לאזרח ולא תמיכה כזאת ותוצאות. אני מדבר על תפיסות, אני מדבר על עבודה מאומצת של כבר כחודש ימים, אנחנו עד אתמול בלילה עבדנו עם ימ"ר. זה משהו, וגם הובהר לי שזה בלתי סביר. אני מדבר על מז"פים שעובדים על דגימות גנטיות, אני מדבר על שיתופי פעולה עם צבא, אני מדבר על גדוד של הנדסה שנכנס איתנו, על מאות ועשרות מתנדבים מרוכזים על ידי ארגון השומר החדש, שהוא באמת ארגון שתומך בנו ומחבק אותנו מכל הכיוונים.

מצד אחד אני מחייך, מצד שני אני עצוב שאני נזקק לכם. מה שהיה צריך לקרות זה שהמדינה הייתה יודעת לתת מענה. במקרה שלנו, אני חייב להגיד ולהוריד את הכובע, אנחנו מקבלים מענה. אני לא מקבל מענה לעזים, העזים האלה לא ישובו, חזרו אלינו עד עכשיו 53 עזים במצב, סליחה על הביטוי, לא שמיש, במצב גופני ונפשי איום ונורא. הן נמצאות בהסגר בעמק הירדן כרגע. אנחנו לא נוכל לעשות בהן שימוש, זה דלקות עטין, זה הפלות, זה חמש שכבר נפטרו מתוך הקבוצה הזאת, וכן הלאה וכן הלאה. אבל יש הרתעה, יש עצורים, אני מקווה מאוד שזה יבשיל לכתבי אישום. יהיה לי גם את מי לתבוע בתביעה אזרחית, אם יהיה להם מה לחלק - - -
היו"ר איתן כבל
מאיפה הם?
הידיי עפאים
הגנבים עצמם מהפזורה. בסוף, אני מניח שהסטטיסטיקה מראה שרוב הגניבות החקלאיות - - - אגב, הגניבות החקלאיות חוצות מגזרים, הם לא רק במגזר היהודי. באותו שבוע שלנו, שלושה ימים אחרי, גנבו 55 כבשים בחוות ואדי עתיר של בדואים, שבוע אחר כך 200 כבשים בחוות נחל עשן של יהודים, והיו עוד ארבע גניבות באותו שבוע, שלא דווחו למשטרה בתוך המגזר הבדואי, שהמשטרה יודעת עליהם, שמג"ב יודעים עליהם ולא יכולים לטפל בהם כי ההרתעה בארץ והחוק בארץ דוחף אותנו לעשות את חוק המדבר. עד שאני אראה איזה שהיא תרופה מצד בתי המשפט, מצד המדינה, מצד חברות הביטוח שלא קיימות, אז הבדואי בוחר לעצמו איך להשיג חזרה את העזים שלו.

אני כן יכול להגיד שני דברים. האחד, אנחנו משק לחלב, המדינה שלנו היא מדינה מתכננת ואני שמח שהיא מדינה מתכננת בתחום החקלאי, אני בעד תכנון חקלאי, בטח ובטח בתחום החלב והבשר, כיוון שללא תכנון - - -
עמרי שרון
סליחה שאני מפריע לך, התחומים היחידים שיש תכנון בחקלאות זה חלב וביצים - - -
הידיי עפאים
נכון. אני מאוד מצטער שאלה לא מתוכננים מספיק, אבל תכנון לא חייב להיות מכסות, תכנון יכול להיות בתמיכות, בהעדפה לאזורים, בתמיכה באזורי ספר ובפריפריה. חבר'ה, אני לא מדינאי ולא פוליטיקאי ולא קובע מדיניות, אני חקלאי, אני יודע מה אני צריך בשביל להתקיים בערבה, באזור שהוא שעה נסיעה ביום טוב בלי פקקים לסופרמרקט הכי קרוב. אז כדי לחיות שם אני צריך חקלאות, זה מה שאני יודע.

במחיר המטרה לחלב, הוא מבוסס על שורה של פרמטרים שקשורים לעבודה, למזון וכן הלאה. אין שם שורה אחת שקשורה לשמירה. כל הרדיו והטלוויזיה והחשיפה הבאמת יפה שזכינו לה, שאלו, רגע, אבל איך גונבים לכם 200 עזים באמצע הלילה, אתם לא שמים לב? אנחנו השקענו 250,000 שקל, אנחנו, משפחה, 250,000 שקל בגדרות חשמליים, בגלאי אינפרא אדום, במצלמות לילה, במצלמות יום, באזעקות. יש לנו שומר שישן בדיר ועדיין גונבים. ביום שיש גשם, אחרי ששמונה פעמים מתניעים לך את הגדר ואתה כבר לא - - - גונבים. אין לי סעיף כזה במחיר החלב, אין לי סעיף כזה במחיר מטרה. השמירה לבד, בשנה, אם אני צריך לעשות אותה בלי עזרה של השומר החדש, אם אני צריך לעשות אותה לבד, השמירה לבד זה עלויות של מאות אלפי שקלים. כמה, אתם חושבים, מרוויחים מ-200 עזים? למי יש את הכסף הזה? אתם יודעים מה המרווחים במחיר מטרה. זה אחת.

הדבר השני, חברות הביטוח הן עסק כלכלי, אני לא בא אליהן בטענה שהן לא מבטחות אותי. הן מסכימות לבטח אותי, אבל הם אומרים, 'פעם בשנה גונבים ממך את העדר, תשלם פרמיה של פעם בשנה'. אני בא למדינה ואומר, אני לא מבקש טובות מאף אחד, אני חקלאי כי אני רוצה להתפרנס, אני לא יודע להתפרנס מהיי טק, אני מתפרנס מחקלאות כי זה מה שאני אוהב.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
גם חקלאות זה היי טק.
הידיי עפאים
החקלאות שלי היא סופר היי טק.
חיים ילין (יש עתיד)
אם היית רואה את המשק שלו היית מבינה מה זה היי טק.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נראה לכם שאמרתי משהו בציניות?
הידיי עפאים
אני הייתי ציני, אבל אני כן יכול להגיד שבניגוד לעמרי פה, שגדל חקלאי וינק את זה מהסבתא, אני דור ראשון, דור שני לניצול שואה, אנחנו עלינו מפישץ במזרח פולין לחיפה ואני חקלאי בגלל שיעור מולדת. בגלל זה נהייתי חקלאי. נכנסתי לזה בעיניים פקוחות, אני יודע עסקים, קראתי תחשיבים כלכליים, אני אמור להצליח להתפרנס מזה. אבל אני אמור להצליח להתפרנס מזה, אחת, אם לא מפריעים לי, לא רוצה שיעזרו, שלא יפריעו, ושתיים, שאת מה שהמדינה צריכה לתת, שהמדינה תיתן לא כי זה כלכלי עבורה, אלא כי זה ערכי שחקלאי יושב על הגבול וכי זה ערכי שחקלאי יעבד את הקרקע, וכי זה ערכי שיהיה כאן ביטחון תזונתי וכי זה ערכי שיהיו פה עגבניות כל השנה לכולם במחיר שצריך להיות כל השנה וחלב עזים. זה מה שאני מבקש.

בנושא של הביטוח, אני לא יכול לבוא בטענות להראל למה הם לא מבטחים אותי. אני לא יכול לבוא אליהם בטענות, הם צריכים להרוויח כסף, למה להם לפתוח ענף ביטוח כזה. אבל כמו שיש ביטוח חובה וכמו שיש קרן לנזקי טבע בחקלאות צריך להיות קרן לגניבות. אם אתם לא מצליחים לטפל בגניבות, תטפלו בביטוח של זה. או זה או זה. אם לא יהיו גניבות, יהיו חברות ביטוח, אם יש גניבות, שתהיה קרן נזקי גניבות, כי זה נזק שעכשיו, 31 בדצמבר, מזל שאני פה, יש לי שעתיים בלי טלפון מהבנק. מזל, כי כל השאר יש לי 50 משפחות ו-50 משכורות להוציא בלי חלב.
היו"ר איתן כבל
האמת, אני לא זוכר את עצמי מתרגש כמו עכשיו הרבה זמן, מאז שאני מנהל את הוועדה. אנחנו רגילים לשמוע כאן, אני אומר את זה בהתרגשות רבה, בדרך כלל כל מיני עניינים ובעיות ונהי ובכי, וריגשת אותי. אני מוכרח לומר שממש ריגשת אותי.
חיים ילין (יש עתיד)
כאחד שתפס אותו עם שקית מהסופר, הוא לא חקלאי.
היו"ר איתן כבל
אני אומר את זה, הייתי רוצה לחבק אותך ולהגיד לך, תשמע, כל הכבוד לך.
הידיי עפאים
אנחנו לא צריכים כל הכבוד - - -
היו"ר איתן כבל
לא, אני מבין מה שאתה אומר, אני מקנא בך, במה שאתה ואיך שאתה.
הידיי עפאים
אתה יודע איזה כיף לעבור ב - - -
היו"ר איתן כבל
אני אומר את זה מכל הלב, אני אומר לך את זה בהתרגשות רבה.
הידיי עפאים
היישוב שלנו במושב עידן.
היו"ר איתן כבל
כן, עמרי.
עמרי שרון
אני מארגון מגדלי הבקר לבשר. הבעיה היא יותר מורכבת, הבעיה היא שבסוף כשתופסים, ואני בקשר טוב, עוד פעם, אני מחזק את מה שהידיי אמר, אני לא רוצה לחזור על זה, עם היחידות של מג"ב, הימ"רים שלהם, שהם עוסקים בחקלאות, בכל האזורים, חבר'ה נפלאים שעובדים ועובדים קשה, קשובים מאוד לצרכים שלנו, אבל כשמתגברים בירושלים קודם כל לוקחים אותם. אז אין לי בעיה עם מג"ב, אני שמח שהם שם והם עוזרים מאוד, אנחנו שמחים שהם שם, זה חלק מהבעיה, שבסוף כשצריכים ויש פה שמיכה קצרה, קודם כל לוקחים אותם.

כשאתה מסתכל על זה, ויש תפיסות, בסוף זה מגיע לבתי המשפט. הנזק לא נראה נזק גדול, שני עגלים, שלושה עגלים, שני עגלים פה, שניים שם, זה מגיע לבית משפט, זה לא נראה נזק גדול, אבל בסוף זה הרווח של החקלאי, זה כל הרווח שלו. פרה או עגל, בשביל שיהיה עגל זה שנה עבודה, שלושה חודשים אתה מכין את הפרה להיכנס להריון, תשעה חודשים הריון ואז הוא נולד ועכשיו יש לך את הזמן עד שאתה יכול למכור אותו בכלל, שזה עוד סדר גודל של זמן. זאת אומרת משכי הזמן פה הם כאלה שהנזק הוא עמוק וכבד וזה לא תמיד מקבל את תשומת הלב הנכונה.

היה שינוי של המדרוג של עבירות הפשיעה החקלאית, של גניבות בעלי החיים, לפני כשנתיים ויש כבר אפשרויות ועוצרים עד תום ההליכים, אבל עדיין, כשזה מגיע לבתי המשפט זה בסוף נראה עבירות קטנות. כשאתה רואה משק, אם גנבו בלכיש 22 עגלים לפני שבועיים זה סיפור, זה המון כסף, זה עול כבד על משק וכשאתה מסתכל על זה בראייה ארצית זה הרבה מאוד.

אני רוצה להגיד שזה לא הדבר היחיד שגונבים. יש גניבה של פירות וירקות ואני לא מדבר על מי שעובר בפרדס ואוכל תפוז, אני על זה לא אומר לו כלום, אבל כשהוא מביא את הילדים והם עומדים עם השקיות. אצלנו ברוך ה' יש דרום אדום באזור, כל אחד בטוח שהפרדס זה חלק מהעסק. וכשעוצרים לך אנשים עם שקיות, כל אחד שקית אחת ועברו שם מאות מכוניות באותו יום. ואתה רואה איך גונבים ציוד ואתה רואה איך משחיתים, יש לך משקים שבגלל לחץ נכנעים לגובי דמי חסות. כל החקלאות נמצאת במצב לא פשוט וזה לא רק מהצד של המחירים, זה מהצד של הקושי לעסוק בחקלאות באמת.

אני לוקח את התחום הזה של הבקר, אם אני חוזר אליו שוב, אנחנו מחזיקים 10% משטחי המדינה, שטחים שאתה לא יכול לעשות בהם שום דבר אחר חוץ מאשר לרעות בהם. אלה שטחים הרריים בדרך כלל, פריפריה. אם אי אפשר יהיה להחזיק אותם לא יהיה. אני יכול לתת הרבה דוגמאות, אבל אחת הדוגמאות הבולטות שאני מכיר, יש עדר בקר של בוקר ותיק מאוד ממטולה, הוא רועה במורדות המערביים של הר דב. אם הוא לא יושב שם, יש לך או עדרים שייכנסו מלבנון לאכול שם או עדרים ממקומות אחרים. אין מקום שלא ירעו בו, השאלה מי רועה, אם זה מוסדר, אם אתה יודע מה קורה שם. יש לזה השלכות על בריאות הציבור.

אתה יודע, אנחנו חיים באזור שמבחינה וטרינרית, זה כאילו נגזרת שלישית של מה שאנחנו מדברים עליו, אבל היה לך של הברוצלוזיס ברביבים. אנחנו לא חיים באוויר, אנחנו חיים באזור שבהיבט הווטרינרי שלו אנחנו חיים בעולם שלישי.

כשאתה מסתכל על זה צבר שלם של בעיות שמסביב לחקלאות ולחקלאים וחשוב וצריך לשים לב אליהם. זו הבעיה.
היו"ר איתן כבל
כן, בבקשה.
אורי בן יהודה
אני קב"ט מועצה אזורית מנשה, אבל יושב פה בכובע של ממלא מקום רכז הביטחון של המועצות האזוריות. אל"ף, אני מאוד מברך על הדיון הזה, למרות שבכותרת מופיע הנגב חייבים לדבר על כל הארץ.
היו"ר איתן כבל
זה כל הארץ.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אנחנו נדבר על עמק יזרעאל, אל תדאג.
אורי בן יהודה
צריך לדבר על כל מקום בארץ, זה יגיע וזה מגיע. אמר עמרי נכון, זה לא רק גניבות, זה פרוטקשן, זה נזק. רק בשנת העבודה הנוכחית, כדוגמה, בית אריזה בראש פינה נשרף פעמיים כי לא היו מוכנים לשלם פרוטקשן. התופעות האלה הן תופעות - - - יש להם בדואים שם, וזה לא הכול בדואים, דרך אגב, יש גם הרבה מאוד יהודים טובים שעובדים בשוק הזה.

נאמר ואני אחזור על העניין הזה, בסוף, על מנת להתמודד עם העניין של סיוע לחקלאים ושמירה על האדמות בפרנסה שלהם ושמירה על הגבולות, יש שלושה מרכיבים מרכזיים וצריך לתת להם תשובה. האחד הוא מרכיב האכיפה. אין לי טענות בדבר וחצי דבר ללובשי המדים הירוקים, אבל יש לי טענות קשות מאוד למדינת ישראל, שהיא לא נותנת להם מספיק כלים על מנת לעזור לנו. כמעט כל השיטור הכפרי של מג"ב, זה שאמור לפעול במרחבים הכפריים נמצא כבר שלושה חודשים בירושלים. כנראה שאם אני הייתי המפכ"ל הייתי מקבל את אותה החלטה, בסוף השמיכה קצרה.

רק בשביל לתת לכם את הדוגמה, הלילה בקיבוץ מגל, אצלי במועצה, גנבו שלושה טרקטורים. השוטר הירוק הראשון שהגיע, ואני אומר את זה שוב, לא כטענה, אלא כי זאת מציאות החיים, הגיע אחרי שעה וחצי מביתו ברכב פרטי. זה מה שמשטרת ישראל העמידה לטובתו. שני טרקטורים עלו על משאית, נסעו לשטחי יהודה ושומרון, אפרופו מה שחבר הכנסת ילין הזכיר על הגבולות הפתוחים. לאחד לא היה מקום על המשאית, אז הוא נשאר. אני אראה לכם אחר כך את התמונה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מטעמים לוגיסטיים.
אורי בן יהודה
לגמרי, מטעמים לוגיסטיים לגמרי. על הדרך גם פתחו מחסן חומרי הדברה והוציאו ואנחנו לא יודעים לאן החומרים האלה הולכים, הם לא בהכרח - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אני יכול להגיד לך, אני חווה אותם יחד עם עמרי. תאמין לי שאנחנו חווים אותם.
אורי בן יהודה
בעוונותיי, לפני שנעשיתי קב"ט עבדתי במטה ללוחמה בטרור והתעסקתי בתחום של הטרור הלא קונבנציונלי ובוא נעצור את הסיפור פה.
חיים ילין (יש עתיד)
אבל במדינת ישראל עד שהבינו שהדשן הוא גם פצצה מתקתקת, לקח להם כמה שנים להבין.
אורי בן יהודה
אנחנו הולכים למקומות אחרים. הסוגיה השנייה, ועמרי נגע בה, היא סוגיית בתי המשפט. הבדיחה אצל החקלאים זה שהחקלאי שגנבו לו אבוקדו יוצא מתחנת המשטרה אחרי שהגנב יצא ולבית המשפט זה אף פעם לא מגיע כי אין בזה עניין לציבור. אז גנבו לו 500 קילו אבוקדו. הבוקר, כשהסתובבתי עם גשש באותו אירוע של מגל, זה גשש של מג"ב צפון, מהוותיקים והטובים, הוא אומר לי 'במועצה אזורית מטה אשר כבר לא קוטפים אבוקדו, כי זה הכול הגנבים קוטפים'.

חלק נוסף שקשור לכל הסיפור הזה זה סוג של אובדן אמון במערכת בגלל שאין פתרונות. אני אומר לכם באחריות, אף אחד במדינת ישראל לא יודע באמת מה היקף הגניבות והנזק שנגרם לחקלאים, כי הרבה מאוד חקלאים פשוט לא מתלוננים. לא שווה לו.

נקודה אחרונה שאני מבקש לגעת בה, ברשותכם, וגם את זה הזכיר חבר הכנסת ילין בפתיחת דבריו, זה סוגיית המעבר משטחי יהודה ושומרון לשטחי מדינת ישראל, מה שנקרא תופעת השב"חים בצד אחד, אבל גם כאלה שעוברים עם אישורי עבודה לעבודה במרחב התפר ועושים השלמות הכנסה. אין לי דבר וחצי דבר נגד אנשים שבאים להתפרנס בכבוד, אבל יש לי הרבה מאוד טענות למדינת ישראל, שכשתופסים את אותם עבריינים לא מטפלים בהם ביד מספיק קשה. ואני לא נכנס בכלל לדיון הפוליטי, הוא לא מסוג העניין. ברוב מוחלט של הגניבות במרכז הארץ, בצפון ובדרום, המאפיינים טיפה שונים מבחינת הגנבים, רוב מוחלט של הגניבות במרכז הארץ נעשה על ידי כאלה שמגיעים מיהודה ושומרון ברישיון או שבלי רישיון.
היו"ר איתן כבל
אוקיי. בבקשה, אוריין.
פלג אוריון
אני יושב ראש אגף המשק של תנועת המושבים. אני לא רוצה כל כך לחזור על מה שאמרו, אבל מדובר כאן על לילה לילה, השטחים פרוצים, זה גניבות של עגלים, גניבות של טרקטורים, גניבות של ציוד. מכל הבא ליד אוספים כל מה שאפשר, צינורות, ברזל, היינו בתקופות הברזל, ששאבו גם מכסים של ביובים. היינו בכל הסיפור הזה. יושבים פה באמת לובשי המדים והם באמת עוזרים, אבל אין בזה די. אין מספיק תקנים, אין כנראה מספיק משאבים ומה שקורה בפועל זה שהמדינה מעבירה גם את האחריות וגם את העלות לכל נושא הביטחון במרחב הכפרי לתושבים. אני מדבר על שערים, אני מדבר על מצלמות שעושים בתוך היישובים, אני מדבר על זה שהרב"שים, הפסיקו לתקצב אותם, אני מדבר על זה שיש מתמידים שבאמת כל הכבוד להם, יושב פה מתמיד שהחבר'ה האלה מנדבים מזמנם. אין משאבים ואין דברים מינימליים באמת כדי לגרום לאנשים שימשיכו, שיעשו את העבודה.

והדבר הכי חשוב, אין הרתעה. כשאין הרתעה ואין משאבים ואין תקצוב ואין תקנים, אני לא מאשים אותם, אבל בסופו של דבר בשטח זה נראה כמו שזה נראה. הסיפור של גניבת העזים בעידן באמת העלתה פה לכותרות, וזה היה במשך מספר ימים בעיתונות, שכן מצאו אותם, אחר כך כן מצאו, בהתחלה חיפשו אותם. ואולי אנחנו צריכים באמת לרכוב על הגל הזה ובאמצעותך, היושב ראש, להציף את הנושא הזה ולהתחיל לראות איך המדינה מחזירה לידיים שלה את האחריות כולל העלות של כל נושא הביטחון במרחב הכפרי.
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
דוידי הימן
אני מנכ"ל התאחדות האיכרים. אני רוצה לברך את היושב ראש, דיונים על חקלאות פה מתקיימים - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
סדיר.
דוידי הימן
אני חושב שוועדת הכלכלה מגלה עניין במצב החקלאות וזה לכבודנו וזה לטובת החקלאות, ותודה. אני חושב שזה חלק מהדיון על חקלאות בכלל. אנחנו נמצאים פה משום שאנחנו אובדי עצות. רק הבוקר, כשביקשתי קצת לאסוף אינפורמציה לקראת הישיבה ביקשתי מחקלאים שישלחו לי תמונות. קיבלתי עשרות, אני לא רוצה להגיד מאות, תמונות וכל אחד והסיפור שלו. אז יש תמונה אחת שהראה לי חבר הכנסת ילין, שחקלאי ראה גנב אתמול או שלשום בלילה, לוקח את העגל, הולך פה עם העגל - - -
חיים ילין (יש עתיד)
היה לו קר. נסע עם העגל.
עמרי שרון
לא, זה העגל מלפני שבועיים, כי שלשום גנבו לו שניים נוספים.
חיים ילין (יש עתיד)
אבל זו השיטה. אם זה מצליח על עגל אחד, הם יחזרו לשם ובכמויות יותר גדולות.
דוידי הימן
אני לא חושב שיש חקלאי, ואני אומר את זה כמעט באחריות, שלא נתקל בבעיה כזו או אחרת. אז אם זה גניבות של הציבור שמגיע וקוטף בלי הכרה, אם זה השחתה של ציוד, אם זה גניבה של ברמדים ושעוני מים ומחשבים שנמצאים בשטח.

אני ניהלתי אגודת מים באזור כרמי יוסף ויום אחד כיסחו את כל שעוני המים והברמדים התברר לי שהרשות הפלסטינאית החליטה להתחיל לחייב את האזרחים שלה באותה תקופה במים - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אז היא הייתה זקוקה לברמדים ולשעונים.
דוידי הימן
הייתה זקוקה, הם באו ולקחו בסדר גודל של לילה אחד 100 או מספר דומה של שעונים וברמדים וציוד השקיה. לי אישית גנבו טרקטור, ופעם הייתי חקלאי לא קטן וגנבו לי טרקטור ומרסס. איך אומרים? גם אני לא ברחתי מהדברים האלה.

הפנייה שלנו לריבון. אני אומר עוד פעם, אני מחזק את לובשי המדים, הם עושים את מה שהם יכולים, הפנייה שלנו לריבון. כמו שפנינו לריבון בדברים אחרים, זה בעיה לאומית, זו בעיה ביטחונית, אמר את זה חבר הכנסת ילין, זו בעיה של פרנסה, אנחנו לא מסוגלים להתמודד עם זה וזה עושה נזקים גדולים לחקלאות, כמו שאנחנו מתמודדים עם בעיות אחרות שהוועדה המכובדת הזאת התמודדה ודנה בהם בעבר.
היו"ר איתן כבל
תודה. בבקשה.
נועם כרמלי
נועם כרמלי, קב"ט מועצה אזורית ערבה תיכונה. יש כמה דברים שאני רוצה להתייחס, אני אעשה את זה באמת קצר.

דיברנו על העניין של איפה שאין חקלאות אין גבולות. אני חושב שאצלנו זה מודגש באופן יוצא דופן. אין גדרות, אין שום דבר. הדבר היחיד שמקיים את הגבול זה החקלאות. זו שנה חקלאית קשה ממילא, או בתקופה, בשנים חקלאיות ממילא קשות, שמשקים הולכים ונסגרים, הדבר האחרון שצריך לקרות פה זה שמשק כזה או אחר ייפול גם על גניבות.

לפני כשנתיים נעשתה איזה שהיא החלטה במשטרה, עד לפני שנתיים מג"ב היו אצלנו ולפני שנתיים מג"ב החליטו שהם מקפלים את הנוכחות שלהם מהמועצה אצלנו ונכנסה המשטרה הכחולה ומאז אנחנו למעשה רואים חתימה מאוד מאוד נמוכה של החבר'ה פה. אני אומר את זה לזכותם, כי ברגע שהם נמצאים שם הם יודעים את העבודה במרחב הכפרי הרבה הרבה יותר טוב מאשר המשטרה כחולה. אנחנו רואים אותם פחות בפעולות יזומות, לא פחות, בכלל לא רואים פעולות יזומות. זה דבר אחד.

צריך להבין, הפעילויות של החבר'ה שעושים את זה, זה לוחמים ברמת הכשירות הכי גבוהה שיש. הם באים ואוספים מודיעין לפני כן ובאים באישון לילה ובדרכים נסתרות ועושים עבודה שהלוואי שכל לוחם בצה"ל יידע להתאמן בצורה מבצעית כמו שהם יודעים. מול זה אנחנו מתמודדים ולכן אנחנו צריכים אנשי מקצוע שיעמדו מול הדבר הזה. זה מה שצריך להיות. זה בהיבט של תקנים. אין לי ספק שמג"ב קיבל אתגר או יצא, כי הוא לא יכול היה, לא כי הוא לא רצה, זה ברור לגמרי.

אנחנו מועצה שהאחריות הביטחונית היא על הצבא. בכל יישוב יש רבש"צ, הסמכות של הרבש"צ היא ברגע שיש מישהו שהוא חשוד בפח"ע, אבל אם בא ומסתובב מישהו שברור שכוונותיו לא טובות והוא רוצה לדבר איתו או לעכב אותו, לעשות איתו משהו - - -
היו"ר איתן כבל
אין לו סמכות.
נועם כרמלי
הוא רבש"צ, הוא צבאי. אני חושב שזה פתיר, זה עניין של משפטנים. לדעתי זה פתיר ואפשר לעשות את זה.
היו"ר איתן כבל
תודה.
נועם כרמלי
זהו, אלה הדברים החשובים שהיו לי. תודה.
היו"ר איתן כבל
השומר החדש, בבקשה. שם ותפקיד.
יואל זילברמן
יואל זילברמן מהשומר החדש.
היו"ר איתן כבל
מאיפה אתה בארץ?
יואל זילברמן
ממושב נטור ברמת הגולן. אני אגיד ככה בקצרה. הגורל הפגיש אותנו ב - - - אנחנו מכירים מלפני, יש לנו היכרות מקדימה, אבל אנחנו בעצם לא עובדים במשק של עפאים באופן קבוע. הארגון היום עובד ב-50 מוקדים בנגב ובגליל, מאלטשולר שגנבו לו עד אזור עמק החולה ובדרום מלכיש עד חצבה.
היו"ר איתן כבל
כמה אתם?
יואל זילברמן
אנחנו שומרים על 600,000 דונם היום, בשנה האחרונה הגיעו 20,000 מתנדבים לשטח. יש 144 עובדים בארגון במשרה, משהו כמו 80 משרות מלאות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אפשר לעשות אצלכם גם שנת שירות, נכון?
חיים ילין (יש עתיד)
רק שתבינו, כשהוא מדבר על 600,000 דונם, סך הכול הקרקע החקלאית, כולל מרעה זה 2.8 מיליון במדינת ישראל. שתבינו על מה אנחנו מדברים.
היו"ר איתן כבל
איך אתם מתוקצבים?
יואל זילברמן
קצת יותר מ-50% זה גיוס משאבים שלנו, יש לנו מהלך של הכנסות עצמאיות - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אל תשכח את דני ליברנט, שהוא התורם הראשון שתרם לשומר החדש. יהודי יקר ממקסיקו, שותף למועצה אזורית אשכול. צריך להגיד לו מילה טובה.
יואל זילברמן
כן. יש לנו הכנסות עצמיות מעבודות חקלאיות שאנחנו עושים ומהממשלה משהו כמו 15%, קצת יותר, שואפים להרחיב את הממשק הזה, ועוד מקרן קימת לישראל במרחב צפון.
היו"ר איתן כבל
כמה השת"פ שלכם עם קרן קימת?
יואל זילברמן
גדול, אנחנו אחראים על כל מחוז צפון שלהם בעבודות היערניות, אחראים על כל הפעילות שם.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה מה שמייצר לכם הכנסות עצמיות.?
יואל זילברמן
חלק. יש 35 עובדים שם, אבל יש 4,000 מתנדבים שעובדים יחד איתם. אני אגיד לכם, אני חוויתי את זה ברמה המשפחתית ואני מכיר בדיוק על מה אתה מדבר, אנחנו התעוררנו שלוש-ארבע שנים ברציפות בבקרים של החורף, בדיוק בלילות האלה, ובין 6 ל-12 קילומטר של גדר מרעה חתוכה. היינו מתעוררים בבוקר ומוצאים את כל הגדר של המרעה שוכבת על הרצפה, לא בשביל להשתמש בחומרים, אלא פשוט בשביל לאפשר הפקרות מוחלטת בשטח. הם היו פולשים לנו לשטח לפני שמונה שנים, בממוצע חמישה עדרים שונים, שלושה עדרים של אותה משפחה ועוד שני עדרים של משפחות אחרות מהכפרים באזור.

אבא שלי נשבר בעיקר נפשית ברמה הזאת, הוא הבין שהוא לא חקלאי, הוא מתעסק בלהילחם עם אחרים בבוקר ובלילה. וכמו שאמרו על המצוקות של המשטרה, מפקד תחנה אמר לאבא שלי ביום בהיר מסוים, 'תקשיב, אין לי כוח אדם, זה או לתת להם כסף, למשפחה הזאת, שיעזבו אותך, או לתת להם חלק מהשטח, אני לא מסוגל לעזור לך', וזה מה שפירק בעצם את העניין. אבא שלי רצה לסגור את העסק ומשם אני מגיע, מהמקום הזה.

אני חושב שצריך להפסיק לדבר על גניבות, צריך לדבר על שוד, כי זה לאור יום. אני נתקלתי במציאות שלנו, המשפחתית, באנשים שאוספים חסה מהשדה בפרצוף שלך ולוקחים את החסה 'מי אתה בכלל?' אומרים לך 'ככה, אני לוקח'. אנשים שפולשים לך עם עדרים לתוך שטח המרעה ואומרים לך 'מי אתה בכלל? זה שלי, זה של כולם'. אנשים שזורקים אשפה מול העיניים שלך בתוך היער. אנשים שכורתים עצים מול העיניים שלך. אנשים שעושים בנייה מול הפרצוף שלך, ברמה היומיומית, בונים מכלאות ובונים מה שהם רוצים. כלומר היום במדינה מי שהוא בריון הוא בעל הכוח, הוא בעל הסמכות, מאלף ואחת סיבות, אפשר להגיד שזה בית משפט ואפשר להגיד שזה המשטרה וכן הלאה.

אגב, פה חשוב להגיד, אנחנו, אחרי הרבה שנים של מאבקים במשטרה במרכאות, אז ישראל יצחק, סמפכ"ל המשטרה ומפקד מג"ב, הצטרף אלינו לאסיפה הכללית ובמהלך משותף, יש פה חבר'ה שנמצאים ביחידה משותפת עם מג"ב, זה שיתוף פעולה שמאוד מאוד חשוב לנו, כי בסופו של דבר אנחנו בשום פנים ואופן לא מתכוונים ולא מוכנים להצטייר או שיחשבו שאנחנו באים להחליף את המדינה. מצד אחד אנחנו רוצים לחנך דור צעיר, הייתי בדיוק בשעה הזאת לפני שבוע בוועידת ישראל לחקלאות אני מתבייש להגיד שהממוצע בחדר היה 62, כולל הצעירים שהבאנו מחצבה, בני ה-16, שישבו שם. כי באמת החקלאות, העדות לזה היא החדר הזה, כאילו איפה כל החברים, כמה חברי ועדה יש וכמה נמצאים פה באמת וזה שהחדר הזה מרוקן מאנשים זה באמת לא מעניין אף אחד, בוא נגיד את האמת. בודדים זה מעניין, אני אומר 'אף אחד' בהכללה.

אבל יש פה נושא בקנה מידה לאומי. המדינה לא מבינה, היא תבין את זה, כי יקומו בה ישויות עצמאיות באזורים מסוימים. אנחנו רואים את זה בעיניים. יש אזורים שרשויות האכיפה לא נכנסות אליהם, זו המציאות. מקומות שהמדינה מגדירה אותם, שמה נגמרה הריבונות, שם יותר אין משילות. וזו הפנמה שזו המציאות.
היו"ר איתן כבל
תאמר לי, ברשותך, מגיע מתנדב, אתם מאמנים אותו? זה הרי ברור שזה סוג מאוד מסוים של התנהלות אל מול - - - מי נותן את ההדרכות? תן לי תמונה קצת של - - -
יואל זילברמן
אני אתן את התמונה בקצרה.
היו"ר איתן כבל
אני אמור לבוא אליכם.
יואל זילברמן
האמת שהבקשה היחידה שלי מהוועדה שתבואו לשטח, שתכירו את הדברים מקרוב. מצוין. אני אגיד בקצרה, אנחנו חושבים שסיפור השמירה על הקרקע זה לא רק השמירה בלילה. מה שמוצאים שם, עצם הנוכחות בקרקע של החקלאים, זה החלק הראשון של החקלאות בישראל. אנחנו, ה-20,000 מתנדבים, באים להתנדב ביום.
היו"ר איתן כבל
לצערי יש לא מעט ששכחו את זה.
יואל זילברמן
הם מחזקים את החקלאים ביום. אני אספר לכם כמה דיונים היו עם רשות מס ההכנסה, שלא הסכימו שהם יעזרו לחקלאים ביום, כי הם אמרו 'החקלאים עושים עליכם כסף'. אנחנו אמרנו, אתם בכלל לא מבינים את הסיטואציה, החקלאי הזה רק מפסיד ואם לא יהיו לו מתנדבים שיעזרו לו הוא לעולם לא יהיה שם. כי בסכימה, במבנה התקציבי של זה, בחלוקה זה פשוט בלתי אפשרי, מצד אחד, מצד שני החקלאות היא מאוד מאוד רווחית. אפשר להיות חקלאים נהדרים ולהצליח מאוד, אנחנו רואים חקלאים מפוארים, כל עוד אתה יכול להיות חקלאי. עשיתי טיול עם אח שלי בסקוטלנד, בטרמפים, עברנו מחווה לחווה, החקלאים שם, אני לא אגיד שהם רגל על רגל, אבל הם מתפרנסים. הם חיים, כמו שחקלאי צריך לחיות.

החלק השני זה מתנדבים שבאים לעשות סיורים בלילות, שמירות. זה מתחלק לשניים, החלק הראשון זה מתנדבים שאין להם שום סמכות משטרתית. אתה ואני יכולים היום להיות - - -
היו"ר איתן כבל
נוכחות.
יואל זילברמן
להיות מיופי כוח של חקלאי ולעשות נוכחות בשטח שלי. לא תבין כמה המדורה הקטנה הזאת משנה, עושה מהפכה בשטח. כשיש אירוע בשטח, יש משטרה, אנחנו קוראים למשטרה, אנחנו עובדים איתה בצמידות, אנחנו יודעים בדיוק מי זה המ"פ האזורי בכל גזרה ואנחנו יודעים למנוע סיטואציות של - - - אני יכול לתת לך דוגמה פשוטה. שמונה שנים, אלפי מקרים. הייתה לי ישיבה ארוכה מאוד עם שישה חבר'ה צעירים בדואים, בשבוע שעבר אצל אבא שלי בשטח, פגשתי אותם באזור 2:00 לפני בוקר. הם ישבו על - - - אני על תה שבישלתי לכולם, אבל המפגשים האלה זה יומיומי ואפס אירועים אלימים.

זה בגלל תפיסת העולם שלנו, שהיא קורית בהכשרה, כמו שאתה אמרת. מי שמגיע עובר הכשרה, הוא בעיקר לומד מה אסור לו לעשות והוא מבין שהשמירה אצלנו זה לא איזה משהו הרואי. זה נשמע רומנטי בהתחלה, כשאתה מגיע זה - - - זאת אומרת היום מפה אני נוסע ללכיש, כמו שאמרו, זה אזור מופקר לחלוטין, אין שם משהו הרואי, אתה נוסע בטנדר כל הלילה, בדרך כלל שוקע בשלוליות, צריך טרקטור שיבוא לחלץ אותך. זו הסיטואציה, והמפגשים זה מפגשים בעיקר לסמן שיש פה אנשים בשטח. החלק השני זה יחידה משותפת עם מג"ב, שם עושים דברים הם יותר מבצעיים, נקרא לזה, וזה כבר עם מדים של מג"ב.

אני יכול להגיד לך שהמשפט כנראה שאלוהים אומר ליהושע, בכל מקום שתדרוך כף רגלך, לכם יהיה, כנראה שזה משפט מוצדק. מי שיילך כל יום בשטח שלו, ישקה את הצמח, יעבד את הקרקע וכן הלאה, הוא זה שהקרקע תהיה שלו והמציאות מדברת בעד עצמה.

פה חשוב להגיד, יש חוקים שנחקקו פה, הם לא מיושמים בשטח. לכן אני אומר, אפשר שיישבו פה ויחוקקו פה חוקים, במבחן התוצאה בשטח המרחק בין הדיבורים, מה שנקרא יש סיפורים ויש הצלחות, הסיפורים, יש בלי סוף, הצלחות בשטח יש מעט מאוד, לצערי. והדוגמה פה של עפאים היא דוגמה מאלפת להצלחה, אגב של מג"ב ושל הצבא, שחוברים ביחד ומתלבשים על אירוע עד הסוף. זה לא שזה רק נתן איזה שהוא פתרון שבעלי החיים חזרו, זה מסמל סיפור שקורה בשטח.

אני הייתי גם בצפון וגם בדרום, החבר'ה שנמצאים בדרום, אריאל שהסתובב מהבוקר עד הלילה יחד עם כוחות מג"ב בשטח יספר על התגובות של הבדואים בשטח, תבין איזה הערכה, וואלה יש פה מדינה, יש פה אנשים שאכפת להם. אני חושב שהמדינה פה צריכה לעשות שינוי פאזה. ופה חשוב להגיד מילה, לעולם לא יהיו מיליון שוטרים שישמרו על, לא יודע כמה, על 5 מיליון דונם שטח, ופה חשוב מאוד להתייחס לאזרחים יותר ברצינות, שההמלצות לא יהיו המלצות של 'תגדרו את עצמכם בגדרות חשמליות או במצלמות', או בדברים שמכניסים אותך פשוט לגטאות מחדש, אלא בואו תנו פתרונות לאנשים האלה מהרמה של סוגיית הביטוחים ועד לסוגיה שלאנשים האלה יש משהו שהמדינה נותנת להם, איזה שהיא מידה של סמכות בשטח שלכם, שיש סמכות לפעול.
היו"ר איתן כבל
תודה, תודה לך.

חברת הכנסת איילת ורבין נחמיאס ונמשיך.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כמו שאמר דוידי, בצדק פה בוועדה, גם בזכותו של היושב ראש וגם בזכות עוד כמה חברי כנסת, אני חושבת שמחזירים עטרה ליושנה לכמה תחומים שישראל קצת עמעמה את הממשק איתם, חקלאות, תעשייה ודברים אמיתיים שאנשים אמיתיים מתפרנסים מהם. אז תודה, איתן, על הקשב הזה.

אני אומר כמה דברים. קודם כל, איתן, אני חושבת שאנחנו צריכים לנסות להזמין מהממ"מ דוח בנושא של הגניבות החקלאיות, להבין יותר טוב את המספרים. אני לא זוכרת שנתקלתי בדוח כזה ואני חושבת שיכול להיות לזה - - -
דוידי הימן
יש דוח מ-2007, האחרון.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אז חלפו כמעט עשר שנים, דוידי, אני חושבת שזה יהיה נכון לבדוק - - -
עמרי שרון
יש סיכומים שנתיים של מג"ב, מאוד מסודרים, עם כל הנתונים - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ובעיניך, עמרי, הם מכסים את ה - - - הם מודדים את זה גם במונחי כסף?
עמרי שרון
הנתונים של מג"ב לא נוגעים בכסף, הם נוגעים לראשי צאן, קילוגרמים וכלי רכב ו - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אז, עמרי, הממ"מ יודעים לעשות את זה גם במונחים של גניבה, גם במונחים של כסף, אנחנו נדע את המספרים. זאת ועדת כלכלה, אחרי הכול אני חושבת שזה חשוב לכולנו שאנחנו נדע. תשע שנים חלפו מאז, אני חושבת שראוי שיוזמן דוח חדש כזה.

קודם כל אני חושבת שאנחנו צריכים לצאת באיזה שהיא קריאה. אני אומר מילה אישית לפני כן, מי שמכיר אותי קצת יודע ששורשיי נמצאים בעמק יזרעאל ואני עברתי גניבות שאני הייתי צריכה להתערב בשביל המשפחה שלי ברשות הפלסטינית, גניבות ברמות של מיליון שקל, איתן, זאת אומרת במונחים של עדרים שאי אפשר לתאר. מיליון שקל, זהו, זה הורג חקלאים. שלחתי אס.אמ.אס לבן דוד שלי, מה אתה רוצה שאני אגיד בדיון על הגניבות החקלאיות, הוא אמר לי 'אל תדאגי, עוד מעט לא תהיה חקלאות, לא תצטרכו בדון בגניבות החקלאיות'.

אני חושבת שאנחנו צריכים להבין שזה המצב, בעיקר השחיקה המנטלית באמת. יואל, אני מודה לך, אני מכירה את השומר החדש, אני חושבת שהם עושים עבודה מדהימה ובעיקר מאוד אהבתי את הדיבור הזה שזה לא הרואי, החיפוש הוא באמת איך להגיע למצב שבו הטיפול בעניין של הגניבות החקלאיות מתבצע מתוך הבנה שזאת מצוקה ובסוף מדובר בבני אדם וככה אנחנו רוצים לטפל בזה. אני חושבת שאתם עושים עבודה בלתי רגילה.

הדבר שהכי התחברתי אליו זה העובדה, אני מוכרחה להגיד, שבאמת יש מקומות שלא נכנסים אליהם, איתן. יש מקומות בישראל שהמשטרה פשוט לא נכנסת אליהם. שוב, סליחה שאני חוזרת, אבל כשמרתכים גדרות ומרתכים כספות, כי זה שוק שעובד בצורה מאוד מאוד מורכבת, יודע מי שמכיר, בסוף אפשר לשרוף פה משפחה. זאת אומרת אם נכנסים באישון לילה ומרתכים עם מרתק, אפשר לשרוף בתים. במידה מסוימת זה נס שלא קרה עד היום, שלא נהרג, שלא קרה שום אסון למשפחה, למעט האסון הכלכלי, שאין להמעיט בערכו. אז אנחנו מוכרחים לדבר גם על הממשק הזה, חייבים לדבר על הנושא של הפסקת תקצוב הרבש"צים, זה דבר שהוא לא יכול להימשך, בסוף זה באמת שטחים על גבי שטחים על גבי שטחים שהם מלאים או בבעלי חיים או במטעים או בפלחה.

אני רוצה לומר משהו בעניין של הביטוח. יש חברה שנקראת קנט. קנט יודעת לבטח כנגד נזקי חקלאים, אני מכירה אותם מקרוב, אבל צריך להגיד משהו, אם המדינה תקדם את זה ותעודד את זה, קנט תדע לבטח גם גניבות חקלאיות, איתן. המיומנות הביטוחית לא שונה בהרבה. אתה יודע מה הדמיון בין גניבה חקלאית לבין אסון טבע חקלאי או נזק, שאתה יודע דבר אחד, הם ימשיכו לקרות. כיוון שכך, אתה יודע לחשב את הפרמיה, כי אתה יודע מה הסיכון. היום, אין מה לעשות, על הגניבות החקלאיות גם יש סטטיסטיקה, לא נוגעים בה כי בסופו של דבר חברות הביטוח - - - זה לא סתם הרי שלא חברות הביטוח מבטחות נזקים חקלאיים, כי אתה יודע שמה שלא יהיה אתה תצטרך לשלם עבור הנזקים האלה. אז יש לך שנה כזאת ויש לך שנה כזאת, אז מתאימים את הביטוח, אז לעיתים זה אחת לשנתיים ופרחי נוחי כבר אין בכלל. אני חושבת שאנחנו יכולים לפנות לשר החקלאות, שלטעמי אפשר להפעיל את החברה הזאת בצורה הרבה יותר טובה, היא אחת מהחברות הממשלתיות הקטנות, אבל הטובות, ולנסות לבנות ביטוח גם כנגד גניבות חקלאיות. אין סיבה שלא יעשו דבר כזה.

זה, לצד זה שצריך לעודד אכיפה, לצד החזרת התקצוב של הרבש"צים, לצד עידוד יוזמות מקומיות, הן כבר לא מקומיות, 600,000 דונם זה לא מקומי, אבל יוזמות כמו השומר החדש, יש לה ערך, אפילו יש ערך של מה שאנחנו היינו פעם, מריח מטעם של פעם, שבאמת צעירים, וגם אני רוצה לראות צעירים שנכנסים לחקלאות, וזה לא יקרה, אגב, אם אנחנו לא נוודא שהחקלאות תהיה ענף שאפשר לחיות ממנו בכבוד. הדברים האלה משולבים ביחד, אם נאגם את כל המשאבים אני חושבת שאנחנו נוכל לעשות שינוי.
היו"ר איתן כבל
אני מעדיף שקודם כל נסיים, כי אתה בנקודה כזו שנסיים, אז יהיו לך יותר תובנות, אם בכלל, לתת לנו. חבר הכנסת מקלב ואז אני אתן לך.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מתנצל, כבר מחכים לי בחדר, לכן התעכבתי ואני מתנצל. קודם כל תודה לך, אדוני היושב ראש, על קיום הדיון.
היו"ר איתן כבל
תודה לחיים ילין.
אורי מקלב (יהדות התורה)
וליוזמים של הדיון. אתה קודם הלנת על כך, אז זה לא יום של דיונים בכנסת ועם כל זה מצאו לנכון בגלל דחיפות העניין, לכן אתה לא רואה את השולחן הזה מלא. אני מגן על חבריי בעניין הזה, אבל לא בגלל שלא שותפים, ודאי אני בטוח שהם, כמונו, אחרי ששמענו את המיצג שהצגתם פה, גם מודאגים וגם אתם באמת הצפתם כאן מצב מאוד קשה שאתם צריכים להתמודד מולו.

כפי שאנחנו יודעים, הם זרקו את זה לפתחנו ואנחנו צריכים, כדי לקדם את הנושא הזה, להגדיר את זה כמכת מדינה. החמרה בענישה, המשאבים, גם עונשים חמורים יותר, תפיסות אחרות, אם אנחנו רוצים לקבל ממשטרת ישראל או מכל מי שאמון על הביטחון, אם אתה באמת מעלה את זה מדרגה. אתה משדרג את הבעיה, כמו שאנחנו רואים בנושאים רבים. יש הרבה נושאים שצריכים לטפל, אבל אם אתה מצליח להעלות את זה, וזה לא נשאר רק בשדה ובחקלאות, וזה לפתחנו ברמות אחרות, גם המענים הם מענים אחרים.

לא צריך הרבה להבין את הקשיים שהם מתמודדים איתם. ההרגשה הזאת שהם חסרי אונים זו הרגשה מאוד גרועה ולא סתם אתה, היושב ראש, התרגשת, וגם נסחפנו בעניין הזה, מכיוון שכמו שכולנו יודעים, גניבה מהחנות או גניבה של רכב אינה דומה לגניבה שפורצים לך לתוך הבית. מכמה סיבות, גם הביטחון האישי, אבל גם הפגיעה שיש באנשים. כשנכנסים לחקלאות, כשפוגעים במשהו, כפי שאמר עמרי ואחרים, שמטפחים ומשקיעים בו, יש פה משהו, בחקלאות יש משהו בהשקעה האישית, לכן הפגיעה כאן - - - גם לא רק הפיצוי, אם אנחנו היום אפילו נצליח לסדר להם מנגנון של פיצוי זה לא מה שיפצה אותם. אנשים שטרחו ועמל, זה הרבה מעבר לרק הפיצוי הכספי. יש פה חקלאות, זה מקצוע שאנשים משקיעים הרבה יותר ולכן הם מחוברים לעניין הזה, הם מחוברים נפשית יותר.

גם הרקע שלי הוא קצת חקלאות. משפחת מקלב שעלתה לארץ לפני 130 שנה התעסקו והיו אנשים ודאי חרדים מאוד אבל חקלאים, הם הקימו פרדסים וכרמים. הם גם ממטולה, ממייסדי מטולה, מייסדי פתח תקווה, ממייסדי מוצא. קרוב המשפחה שלי שהגיע, אבא של הרמטכ"ל, כשהוא הגיע למוצא לגור בגלל שהוא היה חייב לברוח ממטולה, בעקבות אירוע גניבה בלילה שהסתיים לא טוב, הוא היה בשמירה באותו לילה על השדות ואמרו לו 'אדוני, מכיוון שאתה לא רוצה נקמת דם עוד הלילה, אז תעזוב'. באותו לילה הוא עזב והוא חיפש משק חקלאי אחר ומצא במוצא, שם התוצרת החקלאית הגיעה לירושלים.
היו"ר איתן כבל
היה לכם רמטכ"ל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
עד שנרצחו, הוא וכל המשפחה, זה סיפור שידוע.
חיים ילין (יש עתיד)
לפי ההלכה לעבד את הקרקע זאת מצווה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כי האדם הוא עץ השדה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
רציתי להגיד, זה בקושי שיח כרגע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
וכפי שאמרה חברת הכנסת נחמיאס, יש כאן פתרונות. אתם אמרתם נושא של ביטוח, אם אנחנו באמת מדרגים את זה אנחנו יודעים שהפרמיות של האופנועים הן פחות מהעלות שלהם, מדוע? אנחנו עושים מערכת איזונים. אנחנו - - - רכבים ישנים, מדוע? אנחנו יודעים ש - - - אם יש דברים שאנחנו צריכים וטוב לנו ויש דברים שצריכים מערכת איזונים ויודעים לבנות את זה - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ויש זרוע ביצועית של הממשלה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואפשר לעשות את זה. מה שאנחנו צריכים, אני אומר את זה, אני התרשמתי מהאנשים, ראיתי גם את שפת הגוף, כל מה שהם אמרו פה, והם מאוד מחמיאים למשטרה ולירוקים, זה בסדר, גם לא נעים להם וגם הם מעריכים, רוצים לשמור איתם על יחסים טובים, כל מה שהם אמרו פה תכפילו בשניים. כל מה שהחקלאי אמר פה על הקשיים, הגם שהם מאוד מודים לכם, הם מכבדים אתכם, הם יודעים מה שאתם משקיעים, אנחנו לעצמנו צריכים להכפיל את מה שהם אמרו, פי שניים במינימום, בחומרה של הדברים. תודה.
היו"ר איתן כבל
תודה.
רואי קליגר
שמי רואי קליגר ואני נציג משרד החקלאות. באתי להקשיב ולהעביר את הדברים למשרד החקלאות בכדי להיטיב את הטיפול. אני בן של איכר, של חקלאי, ולבי עם מה שנאמר כאן. אני רוצה לתת כמה נתונים ובעיקר מה משרד החקלאות עושה, בקצרה.

ראשית כל, אנחנו כמשרד החקלאות, יש לנו יחידת אכיפה, אני במקרה עומד בראשה, ואנחנו יודעים להיות המשלים של רשויות האכיפה, מג"ב ומשטרה.
היו"ר איתן כבל
תאמר לפרוטוקול איזה יחידה.
רואי קליגר
היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות, בסוגריים, ביצוע.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא רוצה לפגוע בך, אבל שמונה שנים אני הייתי ראש מועצה ולא ראיתי אף פעם את היחידה הזאת.
רואי קליגר
אתה שכחת שנפגשנו, אבל - - -
חיים ילין (יש עתיד)
זה שפגשתי, פגשתי הרבה מאוד אנשים, אבל - - -
רואי קליגר
יש לי מפקחים מהמועצה שלך. תפנים את זה.
היו"ר איתן כבל
לא חשוב. הוא גם לא ראה אותך, דרך אגב.
חיים ילין (יש עתיד)
רק השכנים ראו אותי.
היו"ר איתן כבל
הייתי חייב להגן על עובד ציבור.
הידיי עפאים
חיים, במקרה שלנו רואי והמחלקה שלו סייעו מאוד מאוד בכל הנושא - - -
חיים ילין (יש עתיד)
לא אמרתי שלא, אני לא ראיתי, זה הכול.
היו"ר איתן כבל
בבקשה, רואי.
חיים ילין (יש עתיד)
רק בביצים שגונבים מעזה אלינו אני - - -
רואי קליגר
עוד פעם תוסיף עוד רק ורק ורק, שבסוף אנחנו נמצא איזה שהוא שלם תמונה מעודדת. בסדר, אוקיי.

אנחנו, כמו שאמרתי, יודעים להיות המשלים בהיבט המקצועי, לא במקום. יש אחריות והדברים מאוד מאוד ברורים. מהדוגמה שהידיי נתן, אז זו באמת דוגמה איזה משלים אנחנו בכדי לתת את התמונה או להמחיש את זה. אז כמובן כוח מבצעי אכיפתי, זה לא אנחנו, זה מג"ב, אבל ללוות כמשרד חקלאות מוקד של יחידת האכיפה עם כל מה שצריך, או להגיע בבוקר, לפגוש אותם לפנות בוקר בכניסה ליישוב, בגלל שהמשאית התקלקלה ולא יכולה לעשות את דרכה עם העזים עד גשר אדם ולתחנת ההסגר, אז יחידת האכיפה יודעת בזמן קצר לבוא עם עגלות ולהעמיס את העזים ולרוץ לבקעת הירדן. זו דוגמה אחת מני דוגמאות רבות נוספות.

דבר נוסף שחשוב לי לומר, וזו אולי בקשה מהוועדה אל שר הביטחון. בשבוע שעבר, עוד דוגמה, כשסייענו לכוחות הצבא בגזרת נחשונים אורנית, חייבים לשמור על תיקון הפרצות בגדר הביטחון. דיברו על קמומות שאין גדר בכלל, אני מדבר על מקומות שיש גדר ובאנו לשם בכדי לסייע - - -
היו"ר איתן כבל
איפה יש פרצות? באיזה קטע?
רואי קליגר
בגזרת נחשונים הצבא תפס, אנחנו באנו לעזר כמסייע - - -
עמרי שרון
זה אולי דברים חדשים, כי - - -
רואי קליגר
אני מדבר על אירוע שהיה בשבוע שעבר. אם מאז הדברים סודרו, מצוין. אני יודע גם באזור לכיש אמציה, שיש פרצות שלא מתקנים אותן, אבל אני לא רוצה - - -
היו"ר איתן כבל
אוקיי, ברור.
קריאה
שלא תטעה, אני האחרון שמגן על - - -
היו"ר איתן כבל
איפה?
רואי קליגר
בפתחת רמאדין.
עמרי שרון
הדבר הכי מדהים לראות את זה, זה לראות איך ביום שבת אחרי הצהריים חבר'ה מתארגנים לבוא לעבודה, כל אחד בא עם המזוודות והתיקים והסירים של האוכל, כי הוא בא לשבוע, הוא יעבוד שבוע ובסוף השבוע יחזור הביתה ויחזור עוד פעם. אתה רואה את ההסעה מהגדר, חתכו אותה ועוברים. החבר'ה עוברים.
חיים ילין (יש עתיד)
דרך אגב, אני רוצה לציין את זה, חשוב שזה יהיה גם בפרוטוקול, זאת הסיבה שאנחנו הזמנו לפה את משרד הביטחון. הסיבה מאוד פשוטה, בין מיתר, בין מעבר חברון צפונה, הכול פרוץ.
רואי קליגר
אנחנו מכירים, אבל אנחנו מצפים מכם - - -
היו"ר איתן כבל
אוקיי, בבקשה.
רואי קליגר
שני דברים אחרונים. דבר נוסף שחשוב לדעת, היום האחרון של שנת 2015, יושב ראש הוועדה, שאלת ואני אשלים, לא אמר את זה, השומר החדש, עד היום משרד החקלאות תומך ב-7.2 מיליון שקל בשנה את המתנדבים החקלאים. ממחר, שנה חדשה, התקציב עומד על 14 מיליון שקל. זאת אומרת המשרד מאוד קשוב, עושה מה שביכולתו לעשות וזה בהחלט, לטעמי, דבר מאוד מאוד מעודד.
יואל זילברמן
אנחנו מקווים שזה 15.2.
רואי קליגר
אתגרתם יפה מאוד את מנכ"ל המשרד ואת הנהלת המשרד, עשיתם עבודה יפה, תמשיכו.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
חשוב להגיד שזו תמיכה של שישה משרדים, המשרד 2.7 מיליון ויש עוד חמישה משרדים שגייסנו שנותנים כל אחד עוד 2.7. זו החלוקה.
היו"ר איתן כבל
אני רק רוצה לומר, ממקום אחר, לעניין שבשנה הבאה בעזרת ה' זה יהיה עוד יותר, באיזה מערכת בחירות התארחנו בבאר שבע, בבית תמחוי, זה היה פתיחה והוא הרחיב, והוא אמר, בעזרת ה' בשנה הבאה אנחנו נרחיב עוד יותר. זאת אומרת - - -
קריאה
העוני יתפתח.
היו"ר איתן כבל
כן. הוא בא ממקום טוב, אותו דבר אני אומר פה. לצערנו, המשמעות היא, ככל שזה גדל, זאת אומרת שאנחנו לא מצליחים ל - - - זה עשה לי את האסוציאציה לעניין.
רואי קליגר
דבר נוסף, אני הקשבתי קשב רב לדבריה של חברת הכנסת ורבין נחמיאס, אני אעביר את זה למשרד. היא אמרה לבדוק את האפשרות שקנט תבטח גם את הגניבות החקלאיות. אני ממליץ אולי עוד דבר אחד, או מציע לכם, הוועדה, יושב ראש הוועדה, אולי אפשר, מהניסיון שלנו זה עבד בעבר, כשאנחנו התחלנו ביחידת אכיפה ב-1994 במטרה ליישם את ההסכמים החקלאיים בין ישראל לבין אש"פ, במטרה לפקח על העברת תוצרת חקלאית מעזה לישראל, כשהתחלנו להתמודד, אנחנו יחידת האכיפה, מתעסקים בעניינים הפליליים, וכשאתה מגיע לבתי משפט, אין בדבריי סרה על השופטים ובתי המשפט, ממש לא, רק אני רוצה להמחיש ולבקש בסוף בקשה מהוועדה ומיושב ראש הוועדה, כשבאנו כולה מה, עגבנייה, מלפפון, ביצה, הם אמרו 'מה, מסכן הבן אדם', בדרך כלל - - -
היו"ר איתן כבל
בדרך כלל זו ה - - -
רואי קליגר
אני הריבון הכול יכול, אז הם מקשיבים לנאשם, הוא עם משפחה וזה וזה. באמת עשינו מעשה, עשינו סיורים פעמיים לשופטים, אנחנו ענייננו בבתי משפט שלום, לנשיאים, פעם אחת אני אישית הופעתי בכנס שלהם במעלה החמישה, פעם בשנה, וראינו שני דברים טובים שנעשו. ראשית כל, במחוז של בתי המשפט, כל נושא האכיפה שלנו, של משרד החקלאות (ביצוע) נדון בבית משפט אחד. זה כבר טוב, זה שיודעים מי אתה ויודעים מה אתה וגם בוחנים אותך בהתנהלות שלך, עד כמה אתה מקצועי ורציני. זה גם דבר חשוב. לכן אני מציע שהוועדה, אולי אפשרות, תארח את השופטים, יש פה מספיק נציגים מכובדים שיודעים לעשות את העבודה יוצאת מן הכלל, מג"ב, משטרה, ולהראות. כי כמו שאתה התרגשת, אני בטוח שאין אדם יהודי טוב במדינה שלא יתרגש מהדברים שהידיי אמר, כי זה בהחלט מרגש.
היו"ר איתן כבל
אל"ף, תודה. דרך אגב, עשינו את זה. יש כאן בעיה, אני אומר אותה בזהירות במובן הזה, יש דבר דומה בספורט, באלימות בספורט, שהוא אומר לך 'תשמע, הגיעו כבר זה, זה מקום שפורקים יצרים', וזה. כלומר מי שלא חי את ההוויה קשה לו, זה לא תיק פריצה, או לא עלינו תיק רצח, שאתה תופס את זה, פה הדברים נתפסים - - - אני מקבל את מה שאתה אומר, זה יהיה חלק מההתייחסות.
רואי קליגר
אני חייב אנקדוטה. כשהייתי פה לפני לא זוכר כמה שנים, זה שהיה הסיפור עם החקלאי דרומי, אז באתי גם כן בתור נציג משרד - - - וואלה, אני כבר יותר מדי זמן בתור נציג משרד פה, אז זה גם לא טוב... ואז דיברו שם באמת בדיוק מה שאתה אומר עכשיו ברוח הדברים, יושב ראש הוועדה, ואז אני אמרתי, באמת מכל הלב, אמרתי 'סליחה, אני לא רוצה לפגוע, לא באותו אדם שגנבו לו את הטלוויזיה בלילה ולא את האוטו, אבל אדם שפרצו לו, לחקלאי, הלך לו מקור פרנסה'. אמרו את זה טוב ממני, יחי ההבדל, אבל זה בדיוק ההבדל, זו פריצה וזו פריצה, אבל פה זה כל עולמו.
היו"ר איתן כבל
תודה.

אנחנו נשמע אותך, מהביטוח, נסגור עם מג"ב ואם יש עוד מישהו שירצה לומר משהו - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני רק אתנצל שאני הולך, ברשותכם. אני לא חבר ועדת כלכלה ושמעתי בחוץ על הדיון אז באתי להקשיב. אני אשמח שתפנו במה שצריך, קטונתי מלייעץ, אבל כולם באמת מדברים על הצרה, וסליחה שאני מתפרץ, אבל כולם מבינים את הבעיה וקצת צוחקים ושמים את זה בצד ובטח ניפגש פה עוד כמה חודשים ואתה תספר כמה משרד החקלאות עושה הרבה ואנחנו נשב פה ונספר כמה החקיקה מתקדמת, ודה פקטו כלום לא קורה. יש משהו שצורם לי באוזן, עוד מוועדת הכספים שאני חבר בה, שאמרו משפט, 'החקלאות פסה מן העולם'. זה הלך הרוח שעבר ובגלל זה הדיון הזה נראה ככה ובגלל זה אין פה חברי כנסת ובגלל זה אין פה קהל שמקשיב ובגלל זה אנחנו ניפגש פה עוד חודש ועוד חצי שנה.

צריך לעשות שינוי תפיסה לחלוטין. זה לא נטו, העניין של הגניבות, שהוא צרה שבעיניי צריך לשחרר יד חופשית לחקלאים לפעול, אני אומר את זה בצורה הכי בוטה, בצורה הכי קשיחה, למי שנכנס אליהם הביתה - - - רואים את זה אצלנו ביהודה ושומרון. לא כל כך מהר הפלסטינים מתעסקים עם החבר'ה שמגדלים בשומרון, כי הם יודעים טוב מאוד מה תהיה התוצאה. זה לא שאני קורא חלילה לאנרכיה, אבל במקום שבו המדינה לא יודעת לתת את המעטפת, לשם אנחנו נגיע.

אני מתנצל שאני הולך, אני אשמח לשרת אתכם ואני לא עושה חשבון לעובדה שאני מהקואליציה, מסיבה אחת פשוטה, שאתם בדיוק כמו אחרים במדינה הזאת, מעבר לעובדה שאתם בני אדם, אתם לב ליבם של הציונות, של עם ישראל ושל העתיד שלנו כאן. אז שוב סליחה, איתן, גם אתה וגם אתם, מה שצריך, אני לרשותכם.
היו"ר איתן כבל
תודה, אורן.
יואב ענתבי
יואב ענתבי, איגוד חברות הביטוח. קודם כל נאמרו פה הרבה דברי טעם ואני אתחיל אפילו בהיבט אישי, זו לא תופעה שהיא פריפריאלית, אני גר במושב במרכז הארץ ויש לי שכן שמגדל אבוקדו וכל מה שהוא עוסק זה אבוקדו ויום אחד הוא מתעורר בבוקר וכל העצים שלו הם ללא אבוקדו, מישהו בא בלילה ולקח לו את הכול. כך שזו באמת תופעה חוצה.

לגבי הדברים שאמרו חברי הכנסת ילין ונחמיאס, לגבי העניין של הביטוחים. ביטוח רכב חובה שונה מהביטוחים האחרים. ביטוח רכב חובה, שזה גם אופנועים וכו', בא המחוקק ואמר 'אני מחייב את כולם בביטוח חובה', כל מי שרוצה ביטוח יכול לבוא לחברת הביטוח, היא יכולה להסכים והיא יכולה לא להסכים, אבל אני רוצה עוד מנגנון שנקרא הפול, והפול מחויב לתת את הביטוח. כך שכל אחד במדינת ישראל, המחוקק קבע חובת ביטוח וכל אחד חייב לעשות ביטוח. גם אם חברות הביטוח המסחריות לא מחייבות יש פתרון. בנושא הזה אין ביטוח חובה לחקלאות.

בהתייחס לדברים גם של חברי הכנסת וגם של חברי, אני חושב שהם דיברו דברי טעם. סך הכול הביטוח המסחרי הוא לא הכלי המתאים לטפל בתופעות של מכות מדינה. מכות מדינה, נאמרו שני דברים חכמים, יש שני דברים, דבר אחד שהוא מובן, זה הגברת האכיפה, הגברת הענישה, משטרה, מג"ב וכולם, ודבר שני זה משהו כמו קרן נזקי טבע. במקרה של מכת מדינה חברות הביטוח לא יודעות להתמודד. מה שצריך, הפתרון שיכול להיות, זה להקים קרן, כמו הקרן לנזקי טבע, קרן גניבות. חברות הביטוח יכולות לסייע בנושא הזה של החיתום, אבל מי שצריך להיות המבטח פה זה המדינה, שהיא צריכה לתת את השירות הזה.

ועוד פעם, זה לא פייר, אני חושב, להגיד את הביטויים האלה של התנאים הדרקוניים, ואני גם לא רוצה להשלות. עצם זה שבאים לחקלאי וגונבים את מרכולתו פעם בשנה, את הציוד הזה, פעם או פעמיים, אז מן הסתם התנאים והתעריפים זה כל חברה לעצמה, אבל כמובן שיהיו לזה תוצאות בשטח. זה סך כל הדברים שיש לי להגיד.
היו"ר איתן כבל
תודה.
אוהד מעודי
אוהד מעודי שמי, מנהל את ביטוחי הרכוש. אני רוצה לציין, זה עולה גם בנושא של רעידות אדמה, הביטוח הוא לא המענה הראשוני לתופעה עצמה. כמובן שזה גם דבר חשוב, אני אתייחס תיכף, אפשר להקביל את זה לנושא של ביטוחי רעידות אדמה, אז מה שחשוב יותר זה קודם לחזק את המבנים ואם תהיה קטסטרופה אז יהיה מענה כזה או אחר דרך הביטוח. באותו אופן גם כאן צריך קודם לטפל בשורש הבעיה ולאחר מכן הביטוח הוא המענה האחרון.

אני רוצה להתייחס לנושא של קרן נזקי טבע בחקלאות. קודם כל קנט, היא מפוקחת על ידי כמה גורמים, משרד החקלאות, החשבת הכללית, מולנו זה בהיבט של אישור מוצר או תעריף, אבל גם אם יחליטו לתת את זה לקנט, בסופו של דבר ביטוח עולה כסף. אם יהיה חקלאי שיהיו לו הרבה גניבות גם קנט תבקש לקבל פרמיה גבוהה, כי בסופו של דבר הפרמיה מתומחרת לפי הניסיון התביעות. כך זה קיים בכל תחום הביטוח, קיים בכל העולם. השאלה השנייה היא, קנט, במקרה של פרמיה של חקלאים, יש סבסוד של המדינה מבחינת הפרמיה. זה תלוי בהחלטה תקציבית, צריך לבחון את הנושא מול אגף התקציבים והגורמים האחרים.
היו"ר איתן כבל
תודה. מג"ב, בבקשה.
מאיר דדון
שמי מאיר, אני רמ"ח יישובים ומתנדבים מג"ב. אני אאפשר קודם כל לקצין המודיעין שלנו, יובל, לתת מספר נתונים על הפשיעה החקלאית ולאחר מכן אני אנסה לענות על שאר הדברים.
יובל מלכה
אני קצין המודיעין של משמר הגבול. הייתי רוצה באמת לגעת, אמרו שיש סטטיסטיקה ויש נתונים, אז לנו יש נתונים, אנחנו סופרים אותם אירוע אירוע באופן ידני מדי יום, כדי לא לפספס שום דבר ואנחנו רואים ירידה מאוד יפה לאורך השנים מהיום שמשמר הגבול קיבל את האחריות על המגזר הכפרי ועל הפשיעה החקלאית, אנחנו ניתן את הנתון שהיה בשנת 2006, כשקיבלנו את האחריות. בשנת 2006 היו סך הכול 2,600 עבירות חקלאיות, שאנשים הגיעו והתלוננו ודיווחו על אירועים. כשאנחנו מסיימים את שנת 2015 עם 723 עבירות, כשלאורך השנים יש ירידה משמעותית ביותר.
היו"ר איתן כבל
כמה להערכתך מיואשים מהתהליך ולא מדווחים?
יובל מלכה
בדיוק באתי לומר, אנחנו יכולים לומר את זה בצורה מאוד נחרצת, כי אנחנו יושבים בדיונים עם חקלאים ועם ראשי הארגונים, ואם בשנת 2006, כשהחליטו להטיל את המשימה הזו על משמר הגבול אנשים היו מיואשים, והיום אנחנו רואים עם השנים שאנשים בוטחים יותר ויותר במשמר הגבול, הם מגיעים ומגישים תלונות, כך שאנחנו לא רואים בדיוק את התהליך ההפוך, שיש ירידה כי אנשים לא מתלוננים. אנחנו רואים ירידה כי יש מי שפועל ונלחם במחוללי הפשיעה האלה. יש הפעלת מודיעין ממוקד כנגד אותם מחוללי פשיעה. יש ירידה בפשיעה בצורה מאוד יפה ואנחנו רואים את הנתונים.

אנשים באים ומגישים תלונות על שקית של ירקות שנגנבה מהשטח. זאת אומרת גם על דברים שלכאורה נראים זוטות ונראים לא בעלי ערך כספי רב, אנחנו רואים ואנחנו מקבלים את התלונות ומתייחסים לכל מקרה ומקרה בכובד הראש הנדרש. גם אצלנו עושים את הפריוריטי בכל הנוגע לעבירות החקלאיות, בניתוחים שלנו כמובן, מה העבירה המשמעותית ביותר שאליה אנחנו צריכים לתת את הדגש ביתר שאת ומה פחות, מה העבירות שנמצאות במינון נמוך מבחינת הגניבה ומה אנחנו רואים שזה עולה בגרף העבירות, כמו לדוגמה בקר וצאן, כמו לדוגמה גניבות טרקטורים.
עמרי שרון
בקר וצאן, סליחה שאני מתערב, עלייה בשנה האחרונה די גבוהה בכמות האירועים, גם בכמות, וגם מעבר לכמות, באיכות, סליחה שאני אומר 'איכות', אם זה 200 עזים אצל עפאים, אם זה 200 עזים בנחל עשן. יש עלייה בכמות ו - - - אלה קבוצות מקצועיות שעובדות באופן מקצועי ובצורה מסודרת לגמרי.
יובל מלכה
אני אגע גם בנתונים האלה.
היו"ר איתן כבל
לפני כן, אם יורשה לי, אני רוצה שתנסה לתת לי איפה המוקד הגדול של הגניבות הגדולות ביותר. אני מניח שיש מוקדים, אם יש דבר כזה, דבר שני, מאיפה רובם מגיעים. או שזה כמו שאומר עמרי כבר התארגנויות מקצועיות שהן חוצות בכלל, בדואים, יהודים, צ'רקסים, זה כבר אנשים שזה מקצועם.
יובל מלכה
ברשותך, למה שעמרי אמר, אני כמובן אתייחס למה שאתה שאלת כרגע, אנחנו רואים ירידה בנוגע לגניבות טרקטורים, תיכף אני אגע, עמרי, בעניין של בקר וצאן. ב-2013 נגנבו 88 טרקטורים, שמתוכם הצלחנו להחזיר 22 טרקטורים לבעלים. לעומת זאת ב-2915 64 טרקטורים נגנבו, מתוכם 16 הוחזרו לבעלים.

גניבות בקר וצאן, אני אקח את 2011, שם אנחנו רואים 366 אירועים של גניבות בקר וצאן, לעומת זאת אנחנו מסיימים את 2015 עם 211 אירועים של גניבות בקר וצאן. מכאן אני ארד ברזולוציה לראשי בקר וצאן, כי הרי פה העניין זה כל ראש בקר וצאן זה כסף, אז ניקח את 2012, ששם היינו עם כמות שיא של גניבות בקר וצאן, 5,250 ראשי בקר וצאן, שמתוכם הצלחנו להחזיר 590, פחות או יותר 10%, אולי קצת יותר. את 2015 אנחנו מסיימים עם 2,560 ראשי בקר וצאן שנגנבו, כשהחזרנו 440, שזה למעלה מ-20%.

עוד הפעם, כל אירוע הוא אירוע קשה בפני עצמו, אנחנו פוגשים פנים אל פנים את החקלאים, אנחנו רואים את הסבל ואת הכאב הגדול של אותו חקלאי, כי כל אירוע הוא עולם ומלואו, הוא אירוע בפני עצמו ולא מעניינת אותו הסטטיסטיקה, וככה אנחנו מתייחסים לעניין הזה. הסטטיסטיקה טובה לנו כדי לראות שאנחנו בכיוון הנכון. אנחנו כמובן מתייחסים לכל מקרה בצורה פרטנית, בדיוק כמו שהיה בעידן ורצנו עד יאטה להביא ונכנסנו לפזורה והבאנו חלק מהעזים והמודיעין עבד 24 שעות, עם מודיעין משלים את פערי המידע באמצעים נוספים, שהם לא - - -

לשאלתך, אנחנו יכולים לזהות פשיעה חקלאית של מחוללי פשיעה חקלאית שבאה מכיוון הרשות הפלסטינאית, אזור עידנא, אזור בית אולה, דרום הר חברון, גוש עציון, האזור הזה, שמגיעים בעיקר לגזרת מרכז שפלה ולדרום.
היו"ר איתן כבל
זה גם אזורים שהם מחוללי טרור.
יובל מלכה
נכון. זה צריך להגיע באמת, דרככם אולי, למשרד הביטחון, יש פרצה שנקראת ג'בע סנסן, בגזרת יהודה. זו פרצה ענקית מרמאדין, שעשו גדר, אמנם גדר טיפשה ולא גדר חכמה, את גזרת ג'בע סנסן, לא שמו בכלל גדר. אנחנו משכיבים שם לוחמים שלנו, של משמר הגבול, של הימ"רים, כמעט מדי לילה כדי לתפוס את אותם מבריחים שבאים מכיוון ישראל, מהכיוון הכחול לצד האדום, וגם הפוך, כשהם מגיעים מהאדום כדי לגנוב בתוך ישראל, אבל הפרצה היא עצומה, היא ענקית. אם הפרצה הזאת תיסגר זה יפתור חלק גדול מהבעיות שלנו מכיוון הרשות הפלסטינאית. אנשים פה מהנהנים בראש כי הם מכירים את זה טוב כמוני, אולי אפילו יותר טוב ממני, למרות שאני בעצמי שכבתי שם בגזרה הזאת ואני יודע את המורכבות ואת אלפי הצירים והשבילים שאפשר להגיע מהם ותמיד אתה מהמר, על בסיס מודיעין, על איזה ציר אתה יושב.

בצפון המציאות קצת שונה. יש מחוללי פשיעה מקומיים, הכפרים בית זרזיר טובה, ועוד כפרים, יש כפרים שמייצאים מחוללי פשיעה שאנחנו בפינצטה נכנסים פנימה כדי לתפוס ולסמן את מחוללי הפשיעה. אבל גם, מגזרת מזרח ירושלים, כשמגיעים לצפון ומכיוון יריחו, כשמגיעים לכיוון צפון הארץ, לחולל את הפשיעה החקלאית שם. אזור מרכז, כמו שאני אמרתי, חוטף גם מאזור ירושלים וגם מכיוון הרשות הפלסטינאית וגם מכיוון ערבים ישראלים, הפזורה הבדואית מהדרום, שמחוללים את הפשיעה הזאת.

אנחנו עשינו צעד מאוד גדול בהתפתחות שלנו כמשמר הגבול בתחום של הפשיעה החקלאית, הקמנו את היחידות המרכזיות. זו עליית מדרגה, זו עבודה הרבה יותר ממוסדת וממוקדת, כשאנחנו למעשה כבר לא תוקפים את העבריין הבודד, אנחנו הולכים על הכנופיות המשמעותיות, אנחנו עובדים בצורה מאוד ממוקדת וממוסדת על הכנופיות, אלה שגורמים את הנזק הגדול, בעבודה לא קצרת טווח, אלא ארוכת טווח, כשאנחנו שם מכניסים אלמנטים נוספים, של רשויות נוספות, כמו רשות המסים, תקיפה כלכלית. אנחנו עושים עבודה מאוד מוצלחת בשלוש השנים האחרונות.
יואל זילברמן
אפשר להגיד מילה לגבי העניין הזה? אני מחזק רק דבר אחד, שלא קורה, וזה משהו שחשוב מאוד, אם אפשר מפה שזה יתחיל לקרות זו תהיה עזרה עצומה. חוקקו פה חוק לפני יותר משנתיים שמדבר על פלישות לשטחי מרעה, שזו גניבה לא פחות. חשוב שתבינו, גניבה זה לא רק מה שיש, אני אומר שוד, אם יש למישהו מרעה, שהוא אמור לאכלס את בעלי החיים שלו ומישהו פולש לו יום יום - - -
היו"ר איתן כבל
כן, ברור לי, שווה ערך להרבה כסף.
יואל זילברמן
הייתה פה חקיקה שאמרה שזה עובר מחטא לעוון ויותר מזה, 30,000 שקל קנס. במשך שנתיים עוד לא קרה אף פעם אחת שהמשטרה אכפה את החוק הזה. ופה אני אומר, זו הזדמנות שלכם להטמיע את הדבר הזה.
עמרי שרון
יכול להיות אצל מרמור כן עשו את זה.
יואל זילברמן
לא עשינו אצל מרמור. אנחנו עשינו את המבצע אצל מרמור. אצל מרמור זה אירוע אחר לגמרי, עם פיצוח אחר לגמרי. לקחו להם את בעלי החיים - - -
עמרי שרון
הסיירת הירוקה עשו את זה.
יואל זילברמן
לא עשו את זה. עמרי, עשו משהו אחר לגמרי, אני ניהלתי את האירוע הזה. עזוב, אל תגיד לי מה הם עשו.
קריאה
הוא צודק, עמרי, אתה שכחת את זה.
יואל זילברמן
אנחנו ניהלנו את האירוע הזה יחד עם הסיירת הירוקה. הסיירת הירוקה הגיעו בסוף האירוע, בוא אני אחדש לך. הם העמיסו את העגלים ולקחו להם 30,000 שקל שהיו בפיקדון, אבל זה לא האירוע, האירוע הוא אחר. יש חוק שאומר פלישה זה מחטא לעוון ואפשר לתת קנס של עד 30,000 שקל. במקום הזה זה משהו, כיוון שהמשטרה יכולה באמת לתפוס אותו ובשני אירועים לעשות שינוי. זה משהו שיהדהד במחוזות שלמים, ברגע שדבר כזה יקרה.
היו"ר איתן כבל
תודה, יואל.
יובל מלכה
אז כמו שאמרתי, אני אסכם את הדברים שלי בכך שאנחנו באמת הקמנו יחידות משמעותיות שמצליחות בצורה מאוד רצינית לפגוע בכנופיות, במחוללים, במארגנים, והכי חשוב, בכיס שלהם. לגרום להם להתמוטטות מבחינה כלכלית, כך שהם לא יוכלו לעסוק במקצוע הזה יותר. יש לנו עלייה דרמטית בכתבי אישום כנגד אותם מחוללים בשנים האחרונות, לעומת שנים קודמות שממש עסקנו באמת בעבריין הבודד, וזה מראה את אותותיו. זה בהחלט בא לידי ביטוי גם בנתונים. עוד פעם אני אומר 723 עבירות חקלאיות, גמרנו את שנת 2015, כל אירוע לחקלאי שקרה לו זה - - -
היו"ר איתן כבל
זה עולם ומלואו.
יובל מלכה
זה כל עולמו. אנחנו ככה מתייחסים לעניין הזה והחברים פה בשולחן מעידים על זה, שככה אנחנו מתייחסים לזה, בכובד הראש הזה, וזה לא מעניין אותנו שהפשיעה ירדה.
היו"ר איתן כבל
תודה.
מאיר דדון
אמרתי, אני מאיר, רמ"ח יישובים ומתנדבים במשמר הגבול. אני מרכז את כל תחום המרחב הכפרי, מבחינת ביטחון אישי בכלל והפעלת מתנדבים וגם התחום הקהילתי בתוך המרחב הכפרי. רוב החברים שיושבים פה סביב השולחן, אנחנו פועלים ביחד בשגרה כל הזמן, מאז שמג"ב קיים הוא פועל במרחב הכפרי, עוד מתקופתו ומהיותו חיל ספר.

אני מבין בדיוק מה נאמר פה על ידי האנשים. אנחנו מכירים את הדברים האלה, אנחנו פועלים לאורך כל השנה בשיתוף פעולה. זה לא רק נותני שירות מג"ב, אלא כולם פה שותפים שלנו ואנחנו נפגשים לעתים קרובות במפגשים מקצועיים כדי ללבן את הסוגיות וכדי לעשות יותר על מנת בסופו של דבר לראות איך אנחנו מצמצמים את כמות הפשיעה בכלל והפשיעה החקלאית בפרט במרחב הכפרי.

חשוב לציין שמשטרת ישראל, יחד עם מג"ב לאורך השנים, זה גם מצביע על נתוני הירידה בפשיעה החקלאית, השקיעו לא מעט משאבים במרחב הכפרי, היום פועלים שם באופן קבוע יחידות שהן פועלות בתוך המרחב הכפרי בכל הגזרות בארץ. לאחרונה אפילו יש תחנה טריטוריאלית, שהיא תחנה ירוקה במטה יהודה, זה איזה שהוא פיילוט שניסו אותו מזה שנתיים וזה בנוסף ל-7,500 מתנדבים שמג"ב מפעיל אותם, מצייד אותם, מדריך אותם והם פועלים בתוך המרחב. בסוף אני יכול לומר שכל הכוחות האלה הם חלק מהמרחב הכפרי, הם תושבי המרחב הכפרי ושומרים על המרחב הכפרי ביחד.

לאחרונה יש כמה תהליכים שקרו במרחב הכפרי, השותפים שלנו פה מכירים את זה. האחד זה תוספת משמעותית של כוח שיטור קהילתי שנכנס לתוך המרחב הכפרי, זה, עוד פעם, מתוך ראייה שמדובר במרחב גדול ביחס לכלל שטחי המדינה, כ-80% משטח המדינה, הפריסה פה היא פריסה מאוד רחבה, קשה מאוד לכסות את כל השטחים, זה ברור, אבל הוספנו 114 מש"קים למרחב הזה, שכל תפקידם הוא ליזום כל הזמן וליצור מניעה במרחב הזה אל מול התושב במרחב הכפרי, כלומר להביא את המשטרה ממש עד לבית הלקוח, גם ללא צורך להגיע לתחנת המשטרה, הוא מנויד, הוא אמור להגיע לכל אזרח ובעיקר לעסוק ביוזמה ומניעה. זה כמובן בנוסף ליחידות שהוזכרו כאן,ש אלה יחידות הימ"ר שהן גם פועלות בגזרות מהצפון עד הדרום והם בהחלט עוסקים בעיקר בפשיעה האיכותית יותר, הפשיעה המאורגנת. לרוב אלה באמת גנבים שמתמחים בתחום הזה של הגניבות החקלאיות וההתמחות והניסיון עושים את שלהם וככה נוצר היתרון שאנחנו באמצעות היחידות האלה יודעים לטפל בהם טוב יותר.

ישנם עוד שני פרויקטים, אני מניח שפה חבריי מכירים אותם, שמובלים על ידי המשרד ובכלל על ידי הממשלה, כולל סיוע של משרד החקלאות, שהיו אמורים להיכנס בשנה שעברה, אבל בגלל כל התהליכים שקרו, אני מקווה שזה ייכנס השנה. זה אל"ף, תוספת משמעותית של טכנולוגיה לכל המרחב הכפרי, פריסה של טכנולוגיה, שהיא מעטפת טכנולוגית לשטחים הגדולים, גם כדי ליצור יותר שליטה על השטח וגם כדי לאחר מכן לתחקר כל אירוע שקורה במרחב הזה. והדבר השני, שאנחנו מקווים להכניס אותו יחד עם המשרד לפיילוט, זה הנושא של שיטור מועצתי, בדומה לשיטור העירוני, שיעסוק בעיקר בסוגיות של איכות חיים במרחב הכפרי וזה כנראה יתחיל בפיילוט במספר מועצות. אנחנו מקווים שהוא גם יתרחב למועצות נוספות, זה כמובן תלוי תקציב, יש פה גם מצ'ינג של המועצות האזוריות, שאמורות לקחת חלק. אני אומר פה, באמת בסוגריים, לא תמיד יש לנו את הרצון גם של המועצות לתרום בחלק שלהם.

אני אנסה ללכת לשורה התחתונה ולנגוע במספר המלצות. אז, אנחנו ממשיכים בהתעצמות הזאת, גם התהליכים האחרונים עדיין לא הסתיימו, הם עדיין נמצאים באבם ובישורת האחרונה. שני התהליכים האזרחיים הנוספים אמורים להיכנס, אני מקווה, במהלך 2016.

עלה פה נושא המאמץ האזרחי, הוא חשוב מאוד, ובסוף יש הרבה מתנדבים מקרב המרחב הכפרי וגם, חיים ילין מכיר את זה, וכל שאר האנשים, שמשקיעים הרבה מאוד שעות של סיור ופעילות בתוך המרחב הזה, יחד איתנו, שאנחנו מובילים אותם. יש פה את השומר החדש, הוא בהחלט גוף שהתחבר אלינו, אנחנו חיבקנו אותו והוא פועל בשני ערוצים, פעם אחת בפריסה שלו, ופעם שנייה, הוא מתחבר לתוך ההתנדבות של מג"ב וככה הוא יכול גם לפעול בצורה יותר אופרטיבית.

הנושא של החקיקה והענישה שעלה כאן, נדמה לי שגם פה צריך להגביר, גם את המעבר מסיווג עבירה מחטא לעוון, אפילו על גניבת תוצרת, והייתי אומר גם שצריך לצאת, ופה חלק מהאנשים, אנחנו עושים את זה מול הרשויות, אבל צריך לצאת באיזה שהוא קול קורא לכל החקלאים לעשות קצת יותר בתחום המיגון. אנחנו שמענו פה, רובם כן ממגנים, אבל יש גם הרבה כאלה שמשאירים הכול פתוח, משאירים הכול פרוץ. כל דבר כזה שהוא נגיש לכולם זו פרצה קוראת לגנב, גם ככה הרבה יותר קל לגנוב בתוך המרחב הכפרי וצריך לעשות יותר כדי לשמור על הציוד של כל אחד ואחד. אנחנו עושים את זה בהרבה מאוד הסברה, גם דרך המש"קים, גם דרך מנשרים, אבל זה משהו שבהחלט יכול לסייע.
היו"ר איתן כבל
תודה.
אורי בן יהודה
משפט. אנחנו כולנו חיבקנו את מג"ב ואין לי טענה, לא ליובל ולא למאיר, כי הם מייצגים את הארגון שהם באים ממנו והם צריכים לשמור עליו, אבל המשחק בנתונים הוא משחק בעייתי. עמרי לא סתם קפץ קודם ואמר ב-2015 יש יותר גניבת ראשים מאשר בשנה שעברה, זה מה שהוצג לנו על ידי מפקד מג"ב בכנס לפני שבוע. אתה עכשיו בא ואומר שיש פחות כי אתה משווה ל-2006 - - -
מאיר דדון
לא, אבל הוא הציג את אותם נתונים.
אורי בן יהודה
לא, הוא הציג 2013.
עמרי שרון
הייתה ירידה משמעותית עד השליש האחרון של 2014, מהשליש האחרון של 2014 ובהמשך לשנה הזאת יש עלייה. אלה הנתונים.
מאיר דדון
אלה הנתונים שהוצגו גם, עמרי, אתם ראיתם אותם בעצמכם.
אורי בן יהודה
לכן אני מאוד ממליץ לאמץ את המלצתה של חברת הכנסת, שיהיה גם איזה שהוא גוף חיצוני שיסתכל על העניין הזה ועם כל מה שמג"ב עושה בשטח היום, שוב, הטענה היא לא אליהם, חסר לי פה נציג המשרד, צריך לעשות יותר.
היו"ר איתן כבל
העניין ברור, תודה, אדוני.
מאיר דדון
אני מבקש להציג עוד משפט. עלה פה עד כמה אנחנו מודעים לסך העבירות הקיימות במרחב הכפרי ובכלל ביחס למדווח. אז אל"ף, אנחנו מעודדים לדווח, ודבר נוסף, הפריסה הזאת נועדה גם לאפשר יתר קלות מבחינת דיווח. ברגע שמגיעים לתושב הביתה, לאפשר לו לדווח על העבירות. ככל שאנחנו נוכל לקבל יותר דיווחים ככה אנחנו נוכל להבין יותר מה היקף התופעה ובאמת איך למקד את הטיפול בה.
היו"ר איתן כבל
חיים, בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
קודם כל אני מודה לכל מי שהגיע והביא את הצד שלו בנושא. נתונים זו בעיה מאוד קשה, כי כל פעם אומרים לי שר הביטחון וראש הממשלה שאחרי 'צוק איתן' אנחנו בשנה השקטה ביותר שיש והתפוצצו 36 טילים בעוטף עזה. אז נכון, יחסית, אבל עדיין התפוצצו 36 טילים, מה לעשות. וכל גניבה היא ביחס למה שהיה, אבל לא ביחס לכמות החקלאים. אם אנחנו נבין שלא מזמן, אם הייתם בודקים כמה חקלאים היו לפני עשרים שנה והנתונים של 2006, לפני עשור, היו פי שניים או פי שלושה חקלאים מאשר יש היום ואז נוצר מצב שהנתונים משקרים, כי זה נראה ירידה, אבל ביחס לכמות החקלאים זה עלייה דרמטית. זה לא סתם.

הרי אם הנתונים היו יורדים לא היינו פה, בינינו. גניבה של 200, כואב הלב, עדיין זה לא היה מקיים את הדיון, אבל זה בא עם שרשרת של טק טק טק גניבות וחוסר ביטחון וזה משפיע מאוד. אני באופן אישי מאוד רגיש לזה, לא רק בגלל החקלאות, בגלל שאני מבין שהציר הזה הוא דרמטי, הוא ציר שבסופו של דבר ביטחונית הוא גם יפגע בנו.

אני חושב שצריך לקדם את הקרן לנזקי טבע. אני לא יודע אם הם ייקחו את זה או לא, אחד הדברים הטובים שיש שם, לפחות הקרן הזאת היא קרן, היא לא חברת ביטוח שהיא למטרות ביטוח. תסלח לי, לא באתי - - - זה לא שאיזה שהוא מנהל פה מקבל מצנח ועוד 2.2 מיליון שקל בשנה. אנחנו לא שם, לפחות שם. לכן יש - - -
אוהד מעודי
אין בעיה עם מה שאתה אומר, רק היא בסוף גם צריכה להתקיים.
חיים ילין (יש עתיד)
ברור לי. ברור, אנחנו יודעים מה זה ביטוח.
רואי קליגר
חיים, הקנט לא יכולה להפסיד. קודם כל שאלה של ההשתתפות של המדינה.
חיים ילין (יש עתיד)
נכון, לזה אני בא. תראה, איתן ואני גם בלובי החקלאי, אנחנו נשב גם עם שר החקלאות, אבל אם שר החקלאות לא ישים יד לכיס פה אנחנו בבעיה. החיבור בין החזקה בקרקע, ציונות, לבין ביטחון לבין התיישבות הוא קלאסי, כולם נוגעים בו.

לגבי השומר החדש. השומר החדש היום זה כבר משהו שאם הוא התחיל בקטן, הוא הופך להיות משהו הרבה יותר גדול. הוא גם התקווה, אני אומר את זה בגלוי, בעבודה עברית, כמו שזה התחיל גם בחולית אצלנו, זו התקווה שבאמת דור צעיר של חקלאים ייכנס. הוא ייכנס בתנאי אחד, אל"ף, שזה לא רק אתגר לבוא וליישב ולעשות, אלא שיש גם עתיד לחקלאות. אני לא אלאה אתכם פה, לדעתי ברגע שפוליטיקה נכנסת לחקלאות ולא ניהול, אז אנחנו בבעיה קשה מאוד.

אם ה-60 מיליון שקל של הקול קורא שיוצא על מבנים באיו"ש, אני אומר לך את זה עכשיו, כש-65% מהם הולכים למבנים באיו"ש, אך ורק שם, היו מגיעים לפה, לדיון הזה, אנחנו היינו במקום אחר. לכן הדיון, מביאים אותו, צר לי, במשרד החקלאות היום לדיון פוליטי, לא ענייני, לא ניהולי, אני מקווה שאתה תצליח להעביר את המסר, אנחנו נעביר את המסר פה לוועדת הכלכלה.
רואי קליגר
יש גם את ה-14 מיליון, אי אפשר לבטל את זה.
חיים ילין (יש עתיד)
אף אחד לא מבטל שום דבר.
היו"ר איתן כבל
חברים, עברנו למדור הפרסומי. עזבו, די.
חיים ילין (יש עתיד)
עד עכשיו לא היה מה כל אחד עושה.
היו"ר איתן כבל
אני קודם כל רוצה לשאול אתכם. מזג אוויר כמו היום, מזג אוויר סוער, יש עלייה במספר הגניבות בצורה משמעותית?
קריאה
בטח.
קריאה
כן, לגמרי.
חיים ילין (יש עתיד)
ערפל. תסבירו לו על הערפל.
יובל מלכה
אנשים מסתגרים בבתים, סוגרים חלונות, לא שומעים רעשים, פחות חשופים לרעשים בחוץ, גנבים יודעים את זה, ומשמר הגבול - - -
היו"ר איתן כבל
כמה עלייה יש, נניח בתקופה של מזג אוויר?
יובל מלכה
ישנה עלייה. אני לא יכול להגיד לך באחוזים כמה, אבל ישנה בהחלט עלייה. דרך אגב, לא רק בפגיעה החקלאית, אתה יכול - - -
היו"ר איתן כבל
זה ברור. תודה.

ברשותכם, אני רוצה לסכם את הדברים ולהחליט על דרך הפעולה שלנו. אז קודם כל תודה לך, חיים, בכלל על היוזמה הזו וגם על העובדה שהתייצבת, וכמו שביקשת, מפאת החשיבות והדחיפות של העניין, גם התכנסנו ביום חמישי שזה לא בדיוק יום של ועדות ובאמת תודה לך.
חיים ילין (יש עתיד)
תודה לך.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לחדד את זה כך. יש בזה קצת קטע מבלבל. אנחנו מדינה שכל כולה ביטחון, זאת אומרת היא כולה, אתה לא יכול להתעלם מהעובדה, יש צה"ל, יחד עם זאת, למרות זאת כולם עסוקים בפעילות המבצעית השוטפת ושוכחים שיש גם חיים, החיים שלנו, האזרחים, על כל המשתמע מכך. בחקלאות זה בא לידי ביטוי כי יש לזה משמעות שהיא מעבר, מבלי לנסות לזלזל בפריצה לבית או תאונת דרכים, חס וחלילה, העניין של החקלאות, יש לו עדיין את הריח הערכי. נכון שזה כבר, לצערנו, פחות ופחות עם אותה עוצמה ואותו כוח, אבל יש דור שמנסה אולי בדרך כזו או אחרת להחיות את החקלאות. הנוכחות בקרקע, יש לה משמעות מאוד מאוד גדולה. אני אומר את זה כאן בצורה ברורה, ואת הנוכחות אני לא מחלק עכשיו ליהודים, ערבים, כל מי שמקבל את האישור מהמדינה על מנת להיות במקום כזה או אחר ודרך זה הוא שומר על הקרקע.

לכן קודם כל הפעילות של השומר החדש היא מדהימה, היא מדהימה כי היא גם יודעת להגדיר לעצמה בצורה ברורה, זה לא קאובויים שמחפשים להם איזה סוג של אקשן, אלא זה באמת פעולות כמו, אני תמיד אומר שזה כמו בסיור, אתה יכול לצאת למילואים, 30 יום, ללכת את השש שעות ולחזור, וברוך ה' שום דבר לא קורה, זה בסדר, אבל עצם העובדה שיודעים שאתה נמצא במקום, יש לזה משמעות מאוד גדולה וחשובה. שוב אני אומר, צריך לחזק את זה. אבל אומרים, למרות כל מה שאתה אומר, ואני מקבל, שיש שוב עלייה בעניין הזה, אבל אי אפשר להתעלם מהסך הכול הכולל של הפעולה, אני מקשיב לכל הכוחות שעוסקים בעניין הזה, הוא מרשים מאוד, מבלי כמובן לגרוע כהוא זה מהעובדה שלך נגנבו 200 עזים. זה 200 עזים על כל המשתמע מכך. אבל יש כאן פעולה ואנחנו כאן כדי לחזק אותה.

מה שאני מבקש זה כך, אני מטיל עליך משימה, ברשותך - - -
חיים ילין (יש עתיד)
רק תטיל.
היו"ר איתן כבל
אני באמת אומר את זה, אני מתחייב להירתם כל כולי לעניין הזה, גם אל מול משרד החקלאות, שהוא בוודאי כגוף שסמוך על שולחנה של הוועדה ואני חושב שבחודשים האחרונים אין כמעט שבוע שהוא לא סמוך על שולחנה של הוועדה בצורה כלשהי, מהזבוב ועד הביצה, כולל אתמול שנשארנו אל תוך הלילה כדי לעסוק בעניין הזה, ועד המשרדים האחרים. רוב המשרדים המשמעותיים סמוכים על שולחנה של הוועדה ואנחנו יודעים לייצר בינינו את השיח הזה.

אני אומר כך, בואו נרשום לעצמנו את חמש הנקודות שאנחנו מתחייבים לעצמנו במושב החורף להתמודד איתן. אני פשוט רוצה שתרכז לי אותן, אני יכול לקחת את הפרוטוקול לרשום את הדברים, אבל אני רוצה שהדברים יהיו מאוד מאוד ממוקדים ולקבוע לעצמנו את סדר העדיפויות. אם זה נושא הביטוח, שזה עולם משלו על כל המשתמע מכך, של לשכנע את המדינה בנחיצות ובחשיבות בהתאם לכללים שברור לנו, ובתוספת שגם מה שאמר עמרי, אף אחד לא רוצה חברת ביטוח שבסוף כשאתה בא לקחת ממנה אין לה כסף. אנחנו מבינים את העניין הזה, אבל להתחיל לדבר על זה, להתחיל לחשוב על זה, מבלי לגרוע כהוא זה מן העובדה שצריך לחזק את יסודות הבית. לחזק את יסודות הבית עליו אתה מדבר זה מתקציבים ואלף ואחת פעולות שצריכות להיעשות.

לכן מה שאני מבקש ממך, להכין את החמש-שש נקודות, ואם צריך אנחנו נלך לבתי המשפט ונעשה את המפגש עם השופטים, כי זה גם - - - לא מבינים עד כמה יש משמעות לעובדה ש - - - כמו שאמרתם, כולה עגל, כולה עגל. אתה בא לשופט, אתה אומר לו 'תשמע, הוא גנב עגל', הוא אומר 'אה, נו, עגל, בסדר'.
רואי קליגר
המסר חשוב ו - - -
היו"ר איתן כבל
זה הרבה יותר ממסר. זה עולם ערכים ועולם כלכלי רחב. זה לא רק לבוא ולהגיד - - - ברגע שהשופט מבין את המשמעות של העגל הזה, השלושה עגלים האלה, זה יכול להיות ההבדל אם בסוף החודש יהיה למשפחה הזו איך להתפרנס, איך לסיים את החודש, זה כל ההבדל. רובנו הגדול, גם כשאנחנו שופטים, כשאנחנו לא חיים את המרחב הזה, קשה לנו לגעת בו, לאמוד אותו. אני אומר לכם, באתי מהמקום של הספורט ששם אני שמעתי, 'נו, תן', עד שיש אירוע שבו מישהו לא עלינו נהרג, נדקר, ואז מבינים את העוצמות של העניין הזה. באירופה הבינו את הדברים האלה מאוד מאוד ושם ביד מאוד קשה גדעו ברוב המקומות את האלימות, וכך צריך שגם יהיה אצלנו.

אני מחויב אליכם. אני אבוא לסיור אצלכם ואולי גם אני אירשם כמתנדב ונבוא קצת ככה מעת לעת ל - - -
יואל זילברמן
יש הכשרה ביבנאל היום.
היו"ר איתן כבל
אני אשמח לבוא ולהירשם אצלכם. אני אומר לך שוב, הביטוח, אם יש הגדרת תקציב שמג"ב, אני שמעתי את הסופרלטיבים וזה בסדר גמור, גם המוד הוא מוד אחר, אבל אני חושב שבסוף בסוף אם יש פיגוע, יש אירוע דקירה בירושלים, אז כולם הולכים לירושלים. ודרך אגב, אף אחד גם לא יכול להגיד כלום, זה לא שמישהו עכשיו בא ואומר לא. ראש העין, זה גם ציר שלם של פעילות, אני לא צריך להגיד לכם את זה, יש אירוע, אבל אף אחד לא מתעסק עם הפעילות השוטפת שיש.

והמשטרה הכחולה לא יכולה להחליף אתכם, בכל הכבוד. בכל הכבוד. אלה מושגי תוכן שונים לחלוטין. אני אומר יותר מזה, צה"ל לא יודע להחליף אתכם, כמו שאני מכיר מפעולות משותפות כחייל. יש למג"ב את היכולות בנושאים מסוימים שהם הא'-א'.
רואי קליגר
זה מקצוע.
היו"ר איתן כבל
זה לגמרי מקצוע. זה לא לרדוף אחרי מישהו כמו צ'יקמוק, זה תפיסה, זה עולם תוכן לשלם. לכן אנחנו נכין את כל הדברים האלה, אני מתחייב שלקראת מרץ אנחנו נעשה פגישה נוספת כאן כדי שנעקוב מקרוב לראות מה הצלחנו להשיג בכל הנדבכים. אנחנו גם הזמנו את מערכת הביטחון, דרך אגב, לכאן. לצערי הם לא הגיעו. אנחנו בכל מקרה נעביר להם את כל הפרוטוקולים ואת כל החומר ולישיבה הבאה, אני מבטיח לכם, אני פשוט לא ידעתי שהם הודיעו שהם לא יבואו, בפעם הבאה הם יבואו. תאמינו לי, אני אדאג לכך באופן אישי. אין דבר כזה שמזמינים גורם בנושא מסוים, אני יודע שהכנסת היא נטל להרבה גופים, אבל זה תפקידנו. מצד אחד היא נטל, וכולם אחר כך רוצים להגיע לפה, אבל זה כבר דיון אחר לגמרי.

אני מודה לכם ואני מתחייב להירתם כל כולי סביב המכלל וסביב הנקודות שאתה תציג, ואני מבקש שתוך עשרה ימים אתה תציג לנו את זה.
חיים ילין (יש עתיד)
אני כבר כתבתי.
היו"ר איתן כבל
בגלל זה אני מבקש את זה ממך ואני לא מתיימר לעשות את זה אני.

תודה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:20.

קוד המקור של הנתונים