ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 29/12/2015

הסדרת מעמדם של מרכזי חוסן - צוותי חירום יישוביים במועצות האזוריות בעוטף עזה

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 134

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, י"ז בטבת התשע"ו (29 בדצמבר 2015), שעה 12:00
סדר היום
הסדרת מעמדם של מרכזי חוסן
נכחו
חברי הוועדה: מאיר כהן – מ"מ היו"ר

אורלי לוי אבקסיס
חברי הכנסת
חיים ילין

עליזה לביא
מוזמנים
ברוך שוגרמן - מנהל השירות לעבודה קהילתית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

רוני בר-לוי - מנהל אגף בכיר חירום וביטחון, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

בלה בן-גרשון - ראש מערך התנהגות אוכלוסייה באגף ברה"ן, משרד הבריאות

מנחם וגשל - יועץ ר' רח"ל לענייני חוסן, משרד הביטחון וצה"ל

קרן מימון שרייבר - פקע"ר רע"ן מד"ה, משרד הביטחון וצה"ל

יוכי סימן טוב - מנהלת היחידה להתמודדות במצבי לחץ, משרד החינוך

גדי ירקוני - ראש מועצה אזורית אשכול

אילנה שמלה ללום - מינהל הבריאות, עיריית אשדוד

נח אלמסי - מנהל אגף לשירותים חברתיים, מ"א שדות נגב

מעוזיה סגל - מנהל האגף לשירותים חברתיים, חוף אשקלון

ענת סריג - מנחה ויועצת למרכזי החוסן, הקואליציה הישראלית לטראומה

יונתן שושן - אחראי מרכזי החוסן, הקואליציה הישראלית לטראומה

הילה גונן ברזילי - מנהלת מרכז חוסן שדרות

תהילה רביבו - מנהלת מרכז חוסן שער הנגב

מירב וידל - מנהלת מרכז חוסן אשכול

תמר אורבך אבני - מנהלת אגף רווחה, מועצה אזורית אשכול

שמהה בניטה - יו"ר עמותת מזור, אמא לילד בחבל אשכול עוטף עזה

מרים בר ניר - סינגור, עוצמה-פורום ארצי של משפחות נפגעי נפש

רינה קליין - מבקרת פנימית, עוצמה-פורום ארצי של משפחות נפגעי נפש

פבריס שומברג - מקים כבלי נפש-ארגון לסובלים מבעיות בפסיכיאטריה (אלמ"ב)

אלי שליין - מתנדב, מז"ח-מרכז זכויות חברתיות

גדעון זעירא - מרכז המחקר והמידע של הכנסת
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

הסדרת מעמדם של מרכזי חוסן
היו"ר מאיר כהן
שלום לכולם, חברי הכנסת חיים ילין, אורלי לוי אבקסיס. אני כל כך שמח לראות חברי כנסת שגם לדברים כאלה, שלכאורה הם עוד איזה ישיבה, עוזבים את הכול ומתייצבים כאן, תודה רבה, חיים, שבאמת זה אולי עיקר עולמך, ואורלי, שעושה עבודה מצוינת בכל מה שקשור לפעילויות רווחה ומעבר לזה. אז תודה רבה שבאתם. תודה רבה לאנשי המשרד, אני משער שתוך כדי יצטרפו אלינו עוד אנשים שנמצאו בדיון לפני.

הדיון היום, אני מבקש למקד אותו, הוא שעה, ומי שמכיר אותי יודע שאני אגביל מאוד את הדיבור כי אני רוצה שנהיה תכליתיים. הדיון היום יעסוק בסקירה קצרה שעשו אנשי הממ"מ, ותודה רבה לכם, זו עבודה יוצא מן הכלל. הם הפיקו חוברת קטנה שצריך לקרוא אותה, חיימקה, אורלי, כהרגלם בקודש, עבודה טובה ביותר, הם עושים את זה, תשבו ותסמנו לכם. אנחנו נקבל סקירה על פעילות צח"י, צוותי חירום יישוביים, והיכן הם פועלים היום כשהכוונה היא לצאת מכאן עם המלצה שמחזקת גם את דוח מבקר המדינה וגם את הדוח של הממ"מ, לשמוע מאנשי הרווחה ומי שהוזמן לכאן מה חלקו של כל אחד, לאחר מכן רשמו לכם את הנקודות האלה שבהם מי שמתייחס שיתייחס אליהן, מי הם הגורמים העוסקים בהפעלת הצח"י ונרצה לשמוע את משרד הרווחה, את רח"ל, משרד הבריאות, הקואליציה הישראלית לטראומה ואם יש עוד אז עוד.

מי מתקצב את צח"י. חברת הכנסת אורלי לוי, אחת הסוגיות המורכבות ביותר, יש החלטות ממשלה, מעבר לזה אין שום דבר שהוא הסדרה מסודרת. תפקידי צח"י והרכבו, הכשרתו, בואו נחכה - - -
קריאה
מה זה ממ"מ?
היו"ר מאיר כהן
מרכז המחקר והמידע של כנסת ישראל. אני ממשיך. לאלה שנכנסו, ב-50 דקות שנותרו לפגישה אנחנו נהיה ענייניים, ואני מקווה שמשרד הבריאות מבין שהוא לא הכוכב בכל פגישה, אפרופו הפגישה הקודמת, אז אחת, סקירה על פעילות הצח"י מהממ"מ, מרכז המידע והמחקר של הכנסת. שתיים, מי הם הגורמים שעוסקים בהפעלת צח"י, נשמע שתי דקות מכל גורם את דעתו, את הווייתו בתוך העניין הזה. שלוש, מי מתקצב את צח"י. ארבע, מי מכשיר את צח"י, מה הרכב צח"י ומה הכשרתו. חמש, מה הבעייתיות בהכשרה הזאת. שש, האם יש תקנים או אין תקנים, מישהו קבע תקנים לצח"י, לחברים בצוותי הצח"י, או שלא נקבעו תקנים. מה התקנים להצטיידות, התגמול של חברי צח"י, ולבסוף האם יהיה ניתן בפעם הבאה לגייס חברי צח"י כמגויסי חוץ או לחילופין האם אפשר לגייס את חברי הצח"י למילואים במסגרת הגמ"רים, חטיבות ההגנה האזוריות.

אני רוצה במשפט אחד לפתוח ולהגיד. אנחנו כולנו עדיין תחת היריעה הרחבה שנפרסה, גם לי כשר הרווחה במבצע 'צוק איתן', גם לאנשי הרווחה. ראינו את הבלבול הגדול שנובע מאי הסדרה של הנושא הזה של צח"י, ראינו מצד שני את האלתור יוצא הדופן, מעורר ההתרגשות, של מועצות אזוריות, של ערים, שבמקומות שאנחנו לא היינו הייתה שם התארגנות מקומית ובאמת הם עשו את העבודה. יחד עם זה אני יכול לציין שהיה שיפור בעבודה ובסנכרון בין כל המשרדים, שיפור משמעותי ב'צוק איתן'. אז בבקשה, הממ"מ, בבקשה, אדוני.
גדעון זעירא
תודה רבה. אנחנו התבקשנו לכתוב מסמך על צוותי חירום יישוביים בעוטף עזה. אני אגיד באופן כללי שצוותי חירום יישוביים, צח"י, פועלים ביישובים במועצות אזוריות ומורכבים מתושבים מתנדבים שהוכשרו הכשרה בסיסית ונועדו לתת מענה מיידי וראשוני במצבי חירום ומשבר, לתושבים ולאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, עד להגעת גורמי חירום רשמיים ואנשי מקצוע. חשוב לציין שלא מדובר רק במצבי לחימה, אלא גם בפגעי טבע ותאונות דרכים, לדוגמה.

הסיוע נמשך גם במהלך מצב המשבר ואף לאחריו. יכול להיות שוני בין אזורים ויישובים, אך ככלל נוסף על ראש צח"י וסגנו הצוות מורכב מכמה תתי צוותים, רווחה, חינוך, רפואה, ביטחון, לוגיסטיקה ומידע לציבור. בנוגע לעוטף עזה, מהתשובות שקיבלנו במהלך כתיבת המסמך עולה כי רוב חברי הצוות הם מתנדבים, אבל בחלק מהיישובים, בדגש על קיבוצים, יש חברי צוות שהם בעלי תפקיד בשכר, בשגרה. והועלה בפנינו שיש מתנדבים - - -
חיים ילין (יש עתיד)
לא, אני רוצה לעשות תיקון.
היו"ר מאיר כהן
חיים, תן לו - - -
חיים ילין (יש עתיד)
טוב, בסדר. יש חפיפה בין בעל התפקיד, אבל בחירום הוא מתנדב, הוא לא בעל התפקיד, הוא חלק מהצח"י. הוא לא מקבל משכורת בהיותו צח"י.
היו"ר מאיר כהן
חיים, אנא ממך, בכל זאת, הממ"מ עבדו, יציגו ואחרי זה אנחנו - - -
גדעון זעירא
אני אקשר את זה עכשיו. הועלה בפנינו שיש מתנדבים ואפילו, כמו שאתה אומר, בעלי תפקידים בשכר שנדרשים עקב פעילותם בצח"י לעבוד שעות שהם לא תמיד מתוגמלים עליהם, בדגש על ראשי הצח"י שמתקשים לבצע את תפקידם במקביל לעבודתם לשם פרנסה. במיוחד בעיתות חירום מתמשכות. הנושא הועלה גם בהקשר של אימונים.

בהיבטי הצח"י, כמו שהזכרת, עוסקים כמה וכמה גורמים ברמה הלאומית והמקומית וקשה לשרטט את גבולות האחריות ביניהם. משרד הרווחה רואה את עצמו אחראי על נושא הצח"י ברחבי הארץ, אבל לצדו פועלים גורמים נוספים, רח"ל, רשות חירום לאומית, משרד הבריאות, מרכזי החוסן בעוטף עזה, שהתחום מצוי תחת הנחייתם המקצועית, הקואליציה הישראלית לטראומה, המועצות האזוריות ואף גורמי צבא ומשטרה.

אני מפנה לעמוד 16 במסמך, לפי דיווח של כל מרכז חוסן מנובמבר 2015 במועצה האזורית אשכול, אני אקדים ואגיד, בעוטף עזה יש ארבע מועצות אזוריות, אז לגבי כל אחת מהמועצות במועצה האזורית אשכול, שהיא המועצה שבה מספר היישובים הגדול ביותר והאוכלוסייה השנייה בגודלה מבין ארבע מועצות, בכ-82% מהיישובים יש צח"י. במועצה האזורית חוף אשקלון, שבה גודל האוכלוסייה הוא הגדול ביותר, כ-75% מהיישובים. במועצה אזורית שדות נגב, לכ-94% מהיישובים יש צח"י ובשער הנגב בכל היישובים.

בנוגע לתקן שהזכרת, לפי משרד הרווחה כיום יש תקן מינימום בנוגע למספר החברים בכל צוות ברחבי הארץ. בנוגע לדיווח שעכשיו הזכרתי, שני מרכזי חוסן מסרו כי הדיווח שלהם עונה על ההגדרה של התקן שאני מניח שמשרד הרווחה ירחיב עליו בהמשך ושניהם מסרו שהדיווח אינו נסמך על מספר חברי צוות אלא על הגדרה פנימית.

לגבי התקציב. אין תקציב ממשלתי ייעודי לצח"י וגם קשה להצביע על סך התקציב השנתי שמוקצה. אחד מהמקורות המרכזיים הוא תקציב מרכז החוסן שקובע את סך התקציב לפי החלטות ממשלה. בשנים 2015 ו-2016 סך תקציב מרכזי החוסן, כולל שדרות, הוא 8 מיליון שקלים לשנה, אבל החלטת הממשלה לא קובעת ייעוד לצח"י והתקציב נקבע בתכנית עבודה של כל מרכז. לגבי מרכז חוסן, סך התקציב הוא כמיליון שקלים. בנוסף יש תקציב נוסף שמעביר משרד הרווחה - - -
היו"ר מאיר כהן
כמיליון שקלים ביחד, נדמה לי.
בלה בן-גרשון
לא, 640.
היו"ר מאיר כהן
פלוס עוד משהו. 640 פלוס 170 או 180. גב' גרשון, אני זוכר. אמנם אני בן 60, אבל אני זוכר.
בלה בן-גרשון
יפה מאוד.
גדעון זעירא
אם זה עלה, ברשותך, מתוך 8 המיליון 625,000 מעביר משרד הרווחה ישירות לרשות המקומית בחלוקה שווה לחמש הרשויות כולל - - -
היו"ר מאיר כהן
אני זוכר שהיה ויכוח סביב המצ'ינג של זה.
גדעון זעירא
בנוסף יש עוד 300,000 שקלים שמעביר המשרד לחמש הרשויות בחלוקה לפי גודל.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ואיך שאר הכסף מועבר? ה-8 מיליון שקלים.
גדעון זעירא
7,375,000 מתוכם מועברים על ידי משרד הבריאות באמצעות הקואליציה הישראלית לטראומה, 625,000 - - -
היו"ר מאיר כהן
הקואליציה הישראלית לטראומה הם הספקים בעצם. משרד הבריאות מעביר להם והם לוקחים 5% ועוד 2% כמדומני, וקצת הגזמתם, אבל בסדר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ועדיין, שאר הכסף?
גדעון זעירא
אני בטוח שיתייחסו לנושא התקציב, אבל חשוב להבהיר שמדובר בתקציב הכולל של מרכזי החוסן, אין תקציב ייעודי לצרכים. מתוך אותם 625,000 שמעביר משרד הרווחה לרשויות ועוד 300,000 - - -
היו"ר מאיר כהן
יש עוד משהו חשוב שאתה רוצה להגיד?
גדעון זעירא
כן, עוד דבר אחרון. אז כאמור הועלתה בעיה במיוחד בעיתות חירום מתמשכות בעניין תגמול החברים במקביל לפרנסתם, כמו שהזכרת, מוצגות במסמך שתי חלופות. נציין בהקשר הזה שמשרד הרווחה העלה בפנינו כי הוא תומך בפתרון שיאפשר תגמול והגנה על זכויות העובד של בעלי תפקידים מסוימים בצח"י, אבל הוא מתנגד למתן שכר באופן כללי משום שהצוותים מבוססים על עיקרון של התנדבות והדבר יכול גם להביא לקריסה של צוותים ברחבי הארץ.
היו"ר מאיר כהן
מאה אחוז, תודה רבה. שוב אני מודה לך על עבודת המחקר הטובה הזאת. חיים ילין, בבקשה, יוזם הפגישה הזאת. אני רק מאוד מבקש, זה שעה, זה עד השעה אחת, בכדי שנשמע את כולם, אנא מכם, שתיים-שלוש דקות לכל אחד. בבקשה, אדוני.
חיים ילין (יש עתיד)
כבוד היושב ראש, תודה רבה. אני מאוד שמח שהדיון הזה מתקיים. אני אומר עכשיו כאחד שהוא בפוסט טראומה, הבעיות הקשות - - -
היו"ר מאיר כהן
קיבלת את ה - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אחרי ששמת לי את החותמת, אחת הבעיות הקשות היא שאי אפשר להסביר את מה שעובר על עוטף עזה במשך 15 שנה, ללמד מה המסקנות שלנו ולנסות ביחד להבין בתפיסה הוליסטית וארגונית מלמעלה, אסטרטגית, מה הוא הפתרון. אז יהיו הציניקנים שיגידו לי שהפתרון שמחר יהיה שלום, אני מסכים איתם, ושנטפל בדברים אחרים, אבל כל עוד שיש טרור אנחנו צריכים לטפל בסוגיה הזאת. זה מתסכל שאני צריך לקחת את העוגה הזאת, שאני רואה ברמה אסטרטגית ולחתוך אותה לחתיכות. בכל מקום דנים על זה ואין מי שיחבר את המשמעות של מה התפקיד של מרכזי חוסן במועצות האזוריות ומה זה צריך להביא ומה התפקיד של הצח"י.

המטרה של הדיון הייתה קודם כל שכולנו נלמד. שתיים, שהוועדה הזאת תלחץ על משרד הרווחה או על משרד הבריאות כדי שמרכזי חוסן יהיו בבסיס התקציב ולא כל שנה מחדש יצטרכו לבוא להחיות את זה דרך החלטת הממשלה של עוטף עזה. זה לא נכון, זה לא גישה. אני פעם אמרתי, חבר'ה, אם אתם חותמים מחר על הסכם שלום, אין שום בעיה, אז תחליטו מה שתחליטו, כל עוד שזו המציאות ואנחנו חיים תחת מציאות - - -
היו"ר מאיר כהן
חיימקה, הייתי מוסיף לזה שגם יצבעו את הכספים שמיועדים לצח"י.
חיים ילין (יש עתיד)
שנייה. צח"י עד היום, אני אומר, עד 'צוק איתן' זה הסתדר, למה זה הסתדר? כי זה היה בהקמה והיו יישובים, לא היו יישובים, איכשהו הסתדרנו עם ההחלטות לגבי איך לאמן את הצח"י. יש צח"י דוברות ויש צח"י כזה, כל מה שאתם רוצים, וזאת מניפה שנותנת אפשרות לשלטון המקומי לנסות ולהשתלט על המון יישובים. לצורך העניין באשכול זה 32, בשער הנגב זה 12 וכו' וכו' וכו'. מה הבעיה? הבעיה שב'צוק איתן' צצה מאוד חזק, זה שצוותי הצח"י צריכים לעבוד 60 יום. כולם סופרים פה 51 יום, הזעקה שלי, 10 הימים - - -
היו"ר מאיר כהן
חיים, אני מאוד מבקש, אנשים באו מהדרום, אנחנו צריכים לשמוע גם אותם.
חיים ילין (יש עתיד)
גם אני באתי. אין להם תגמול לכל הצח"ים האלה. חלק מהצח"י איבדו את מקום העבודה שלהם - - -
היו"ר מאיר כהן
אחרי.
חיים ילין (יש עתיד)
כן. הם לא היו בעבודה. הם נתנו את החיים שלהם למען היישוב ושום דבר, כלום. אין מעמד לצח"י, אין. לא משפטית וגם לא ערכית אפילו מבחינת המדינה, אין הסדרה. לכן הנושא הראשון הוא החוסן. הנושא השני שאני מנסה להביא בחקיקה, אני לא יודע אם אנחנו נצליח כי אנחנו אופוזיציה, זה שצוותים של 5 אנשים בכל יישוב יוכרו כצוות צח"י במצב של חירום, הם יקבלו, כמו שהחיילים או כיתות כוננות מגויסים בצו 8 ומקבלים משכורת, גם הם. הם לא צריכים להפסיד, המשפחות נכנסו ל-20,000 ו-30,000 מינוס, במיוחד זוגות שראו באמירה של ההתנדבות הזאת את המעשה. אם אנחנו ננסה לפתור את שתי הבעיות האלה, לפחות חתיכה קטנה מתוך כל ההסתכלות - - -
היו"ר מאיר כהן
יש לנו כבר הצעה. אתה רושם את זה כהצעה?
חיים ילין (יש עתיד)
כן, יש. אבל אני רוצה שתלחצו על שר הרווחה.
היו"ר מאיר כהן
אנחנו נעשה את זה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תודה רבה לך, אדוני היושב ראש, וזה בהחלט נושא מאוד מאוד חשוב לדון בו, גם בימים שקטים, שלא נצטרך ונהיה מוכנים לאירועים מפתיעים. הנושא של ההתנדבות הוא משהו שאנחנו מצד אחד מאוד מריעים לו, מצדיעים לו, מצד שני הוא הפך להיות כורח בגלל שהמדינה לא בדיוק ממלאת את תפקידה. יש לי תחושה לפעמים שאותם מתנדבים, למשל בחלק מהתשובות ולא נעים לי מזה, מנצלים את תחושת השליחות וההתנדבות של האנשים שעוד מצפים מהם שכביכול יממנו את הפעילות ההתנדבותית.
חיים ילין (יש עתיד)
זה מה שקרה בדיוק.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זו הסתירה הכי גדולה שיש, כי אותם אנשים שבאים למלא את החוסר הזה נדרשים אחר כך גם לא רק להפסד כספי, יכולה להיות גם סכנה למקום העבודה, לפרנסה הכוללת של אותו התא המשפחתי, דווקא מתוך מקום שהם באים לעזור והם מגויסים והסולידריות. אנחנו מענישים אותם על זה. זה האבסורד הגדולה.

עכשיו אני רוצה לדעת של מי האחריות. נגיד שלא היה את צח"י, מישהו היה צריך להיכנס לנעליים האלה, היה צריך ליצור את הגוף שיעשה את התפקיד הזה. מעבר לנושא הזה גם צריך לדעת מי הוא הגורם המתכלל, כי אותו גורם מתכלל גם צריך לקבוע מה הפרמטרים, מה אמות המידה, איזו הכשרה, שתהיה הכשרה אחידה, מי מקשר בין הגופים. השפה צריכה להיות שפה אחידה ושיתוף במידע. אני לא יודעת מי עושה את זה, איך עושים את זה, אני מודה, אבל מישהו צריך לדעת, כי איפה שיש - - -
היו"ר מאיר כהן
המתכלל של צח"י זה משרד הרווחה. משרד הרווחה הוא האחראי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כן, ויש לנו את מרכזי החוסן, שאנחנו מגלים שם שיש לנו עוד גופים.
היו"ר מאיר כהן
מרכזי החוסן זה משרד הבריאות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש משרד בריאות, יש משרד רווחה, יש את רח"ל. בסופו של דבר יש פה כמה גופים שאם לא יהיה אחד שתיפול עליו האחריות, גם לא יהיה באמת לדאוג שהדבק יהיה אמיתי. מי הקייס מנג'ר? אני לא יודעת. באמת. יש פה שאלות שאולי לאחרים את התשובות, אבל יש לי תחושה יש פה גם קצת בריחה מאחריות. ומי המשלם? האם זה רק מתוקף החלטת ממשלה? האם המעמד צריך להיות מוסד רבחקיקה? לדעתי כן. כאשר תהיה חקיקה אתה תדע למי לבוא בטענות ויידע אותו משרד שהוא תחת ביקורת ושהוא צריך לטפל בזה בעומק ולא להגיד 'אני פה זמני, ממלא מקום', 'זה מוטל עליי על פי חוק'.

יש לי עוד שאלות שהייתי רוצה לשאול, אבל אני אשאיר את זה להמשך, יכול להיות שיהיו את התשובות בהמשך.
היו"ר מאיר כהן
תודה רבה, חברת הכנסת אבקסיס.

גדי, בבקשה, ראש מועצת אשכול.
גדי ירקוני
יושב ראש הוועדה, תודה רבה. אני חושב שהדיון מאוד חשוב. אני חושב שאין תחליף לצוות הצח"י. זה לא שהמדינה לא ממלאת את תפקידה או מישהו לא ממלא את תפקידו. צריכים להבין שבלי צוותי צח"י אי אפשר לתפקד. אני עכשיו דווקא מביא את הפן לא של ראש המועצה, אלא אחד שהיה בצוותי הצח"י. במלחמות האחרונות הייתי חבר בצוות הצח"י, אין ואי אפשר, ומי שחושב שאפשר הוא טועה, לשלוט על יישוב ולתפקד ביישוב בשעת חירום בלי צוות הצח"י. צוות הצח"י, ואנחנו ראינו מה קרה עכשיו, חיים אומר 70 יום, אני אומר 80 יום. הצוות הזה פעל יום יום כל היום, אנשים לא הלכו למקום עבודתם. החשיבות היא אדירה, בלי זה אין למועצה, לרשות המקומית, אפשרות בכלל לשלוט על משהו, אין ביישוב אפשרות לתפקד. וזה לא שיקום יש מאין, צריכים להתאמן לנושא הזה, צריכים להתכונן לנושא הזה.
היו"ר מאיר כהן
גדי, אתה משכנע את המשוכנעים. תגיד לי מנקודת ראות של ראש המועצה, אני רוצה שנהיה פרגמאטיים, מה הם הדברים שלהערכתך הוועדה הזאת צריכה להילחם עליהם.
גדי ירקוני
הדבר העיקרי שהוועדה הזאת צריכה זה את ההכרה ואת זה שיתחילו לקבל שכר, כמה אנשים, שלושה, שניים, ארבעה אנשים שיוחלט עליהם, והם יהיו גם מחויבים לבצע תפקידים. זה, אני חושב, הדבר העיקרי, והכרה בצוות הצח"י שהוא דבר שבלעדיו אי אפשר לקיים - - -
היו"ר מאיר כהן
אתה אומר ההכרה בצוות הצח"י מתחילה בזה שימונו בכל יישוב שניים-שלושה, על פי גודל היישוב, על פי מפתח מסוים, שיקבלו שכר במהלך השנה, הם יהיו ת"פ שלך או של אגף הרווחה או מחלקת הרווחה והם יכשירו את שאר הצוותים.
גדי ירקוני
כבוד היושב ראש, אתה מנסח את זה הכי טוב בעולם ואני חושב שיש פה גם מסמך יפה מאוד שכתבה תמר אורבך, ההצעה שם, הכול כתוב בה ואפשר להיעזר בה.
היו"ר מאיר כהן
מאה אחוז, אנחנו נשמע גם את תמר.
קריאה
אני רוצה להגיד - - -
היו"ר מאיר כהן
לא, את לא רוצה להגיד לי, את תקבלי רשות כמו כולם. וגשל, בבקשה.
מנחם וגשל
אני מבקש לעשות רגע אחד, לפי עניות דעתי, בשתי דקות סדר בכל העניין הזה.
היו"ר מאיר כהן
וגשל, כשאתה אומר שתי דקות זה שמונה, אני מכיר אותך.
מנחם וגשל
שמי מנחם וגשל, אני כרגע יועץ לראש רח"ל בנושא החוסן החברתי. אני רוצה לעשות סדר בעניין. קודם כל צריך לעשות הבחנה בדיון בין הצח"י לבין מרכזי החוסן.
היו"ר מאיר כהן
אני מבקש לדבר על צח"י, זה הכול.
מנחם וגשל
כשמדברים על הצח"י, יש אחראי מקצועי אחד במדינת ישראל, זה משרד הרווחה. הוא פיתח את הצח"י, הוא מפעיל את הצח"י, הוא קובע את הסטנדרטים לצח"י, הוא יודע בדיוק כמה תקנים צריכים להיות והוא יודע גם מה צריכות להיות ההכשרות. יתרה מזאת, גם קבע משרד הרווחה מה העלות של הקמת צח"י ומה העלות של תחזוקת צח"י. כל החומר הזה, אנשי משרד הרווחה יציגו אם תרצו וצריך הרבה יותר משעה להציג את זה, אבל אפשר להציג את זה, הכול כתוב.

קודם כל היתרון. צח"י, נהייתה לו עדנה. במשך שנים משרד הרווחה נלחם על הפצת צח"י, הוא הצליח להפיץ אותו במועצות האזוריות בעוטף וביהודה ושומרון ובצפון, בעיקר ברמת הגולן, בשנים האחרונות צח"י נתפס כיחידה מאוד משמעותית בהפעלת העורף בחירום ולכן היום אין כמעט יישוב במדינת ישראל שלא חושב שצריך להקים בו צח"י. משרד הרווחה נערך בעניין הזה וכתב תכנית רב שנתית להפצת צח"י בכל מדינת ישראל, תכנית של חמש שנים להפצת הצח"י בכל מדינת ישראל. גם התכנית הזאת כתובה, על פי סדרי עדיפויות, קודם כל אלה שיותר קרובים ואלה שיותר קשה להם ואחר כך אלה שיותר קל להם. אני רק רוצה להדגיש כאן שנזכור תמיד, שגם אם ליישוב יותר קל, לעתים המועצה שלו היא מועצה יותר חלשה ולכן זה לא תמיד חופף את העניין שאתה אומר, אם היישוב הוא יותר חזק, בואו לא נבקש עזרה ממשלתית.

מה שאני רוצה לומר לשאלותיך, את הדברים הבאים. האחד, רח"ל, ואני רוצה להתחיל בעניין של רח"ל, רואה חשיבות רבה מאוד בהפצת הצח"י בכל מדינת ישראל ולכן היא הבטיחה בתכנית רב שנתית סיוע למשרד הרווחה כדי לפתח את הצח"י בהיקף של 50% מעלות ההקמה. קודם כל. לשנת 2016 זה מתוקצב. הדבר השני - - -
חיים ילין (יש עתיד)
מה הלאה, וגשל? מה קורה אחרי 16', נגמר העולם?
מנחם וגשל
לא, אני אומר לתכנית רב שנתית לחמש שנים, להקמת צח"י בכל המדינה. זה דבר אחד. משרד הרווחה צריך להתארגן עם ה-50% שלו כרגע. תיכף אני אגיד משפט על הדבר הזה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כמה זה ה-50%?
היו"ר מאיר כהן
וגשל, יש כאן נציגי משרד הרווחה.
מנחם וגשל
כן, אני רק אמרתי, משרד הרווחה ידבר על זה, אני לא הדבר של משרד הרווחה.
היו"ר מאיר כהן
כלומר אחד הדברים שאתה אומר, שבמהלך 2016 ועוד ארבע שנים, יש תכנית חומש להקמת מרכזי חוסן בכל הארץ.
מנחם וגשל
לא מרכזי חוסן, צח"י.
היו"ר מאיר כהן
צח"י. אני מבקש שוב, תגיד את זה עוד פעם.
מנחם וגשל
אני אומר שיש תכנית - - -
חיים ילין (יש עתיד)
הפעם זה לפרוטוקול.
מנחם וגשל
קיימת תכנית רב שנתית להקמת צח"י בכל מדינת ישראל.
היו"ר מאיר כהן
ש-50% זה רח"ל?
מנחם וגשל
לא, לשנת 2016 רח"ל התחייבה בתקציב שיש לה כרגע ל-50% כדי לפתח את תכנית 2016, היא התחייבה ברמה העקרונית לסייע למשרד הרווחה גם בהמשך, זה דבר שצריך רק - - -
היו"ר מאיר כהן
עכשיו אתה רק עונה לשאלות שלי. האם במסגרת התכנית הזאת יש מענה לכך שמגייסים אנשי צח"י בשכר במהלך השנה?
מנחם וגשל
אני אתן לך תשובה. הנושא של התגמול לאנשי צח"י. צריך לזכור, אף אחד לא דיבר אף פעם על תגמול לכל אנשי הצח"י, דובר על אנשי הצח"י המרכזיים שהרבה פעמים כשהגענו אתה ואני לביקורים, הם אמרו 'אנחנו ימים שלמים משקיעים בעניין הזה בלי שום תמורה'. אז אני רוצה להגיד שני דברים, האחד, בניגוד לדעת משרד הרווחה בעניין הזה, אנחנו חושבים שאם אדם עובד וכתוצאה מהעניין שהוא עובד בזמן חירום לא מפסיקים לו את השכר, אבל הוא מתנדב בצח"י, הוא עדיין נחשב למתנדב. לא צריך לפסול את הדבר הזה, זה חלק מהעניין של מקורות שאפשר להציע לסיפור. אבל עדיין אנחנו עומדים על זה שכולם יהיו מתנדבים בצח"י, כי זה בנוי על זה. שתיים, נושא התגמול לאותם אנשים, נגמר הדיון בין רח"ל, משרד הרווחה ומשרד האוצר, הנושא הזה מונח על שולחנו של הממונה על השכר ואגף התקציבים. צריך לברר איפה זה עומד, צריך לקבל מהם תשובות. הדיונים על הנושא הזה הסתיימו.
היו"ר מאיר כהן
נעשה את זה. כלומר אתם בהחלט מקבלים את ההצעה שחלק מאנשי הצח"י יתוגמלו.
מנחם וגשל
נכון, אנשים שכל הזמן מועסקים לעניין הזה.
היו"ר מאיר כהן
תודה. בוא נתקדם הלאה.
מנחם וגשל
עוד נקודה אחת. הנושא האחרון שאני רוצה לומר, שזה חורג מהנושא שאתה דיברת עליו, אני רק רוצה לשים אותו על השולחן. הצח"י מיועד למועצות אזוריות, הצח"י הוא לא לערים. לערים יש את תפיסת הצח"ש שנמצאת כרגע בפיילוט. אי אפשר לדלג על העניין הזה, שדרות למשל, לטובת העניין, לא נהנית מצח"י. זה אבסורד - - -
היו"ר מאיר כהן
אני רוצה לשאול אותך עוד שאלה ותענה לי בכן ולא. האם יש דגש בתכנית הארצית הזאת על עוטף עזה?
מנחם וגשל
עוטף עזה הוא הראשון, הוא ויהודה ושומרון הראשונים שבהם להשלים את היישובים - - -
היו"ר מאיר כהן
זאת אומרת שגדי יוצא מכאן וחיים יוצא מכאן וחברת הכנסת אורלי לוי בידיעה שב-2016 יהיה כבר אפשר לגייס חלק - - -
מנחם וגשל
לא זה מה שאמרתי.
חיים ילין (יש עתיד)
לא הבנת. הוא אמר לך שתקוע הסכם בין רח"ל לבין האוצר לצח"י באוצר.
מנחם וגשל
לא, לא - - -
היו"ר מאיר כהן
לא, חבריָה, אני אודה מאוד להישאר בהבנתי. אני חוזר על הבנתי מדבריך. יש החלטה שחלק מהם יקבלו שכר, אחת, ההחלטה הזאת יושבת אצל קובי אמסלם, הממונה על השכר. תפקידו של יושב ראש הוועדה לפנות לקובי במכתב מיידי ולהאיץ בו. והיה וקובי בחודש הקרוב מאשר, האם ממשרד הרווחה תצא הוראה לעוטף עזה שהם כבר יכולים לגייס אחד או שניים, או כמה שתגידו להם, כעובדים קבועים והם יישארו בתחום ההתנדבות?
מנחם וגשל
תשובתי היא מאוד ברורה. ברגע שהממונה על השכר יאשר את מה שאתה אמרת כל עוטף עזה, כל ה - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רגע, השאלה אם מה שמאיר אמר זה מה שיושב על השולחן של הממונה על ה - - -
מנחם וגשל
כן, נגמר המשא ומתן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה בדיוק, זו ההצעה שעומדת שם?
מנחם וגשל
אני לא נכנסתי לפרטים שם, אבל ההצעה הייתה בזמנו לתגמל את אנשי הצח"י המרכזיים. לשאלתך, לגבי - - -
היו"ר מאיר כהן
איך ידעתי ששתי דקות שלך יהפכו לרבע שעה?
מנחם וגשל
מאיר, תקשיב, אני עניתי, אתה שאלת שאלות. אז רק תן לי להגיד לך משפט לשאלתך. לגבי הנושא של היישובים, שעוטף עזה בתוכם, בשנת 2016 רח"ל הקצתה את ה-50%.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, אבל לא לתגמול, היא הקצתה אותו להקמה.
מנחם וגשל
זה הקייס הגדול פה. בהנחה שמשרד הרווחה ישים את ה-50% שלו ניתן ב-2016 להשלים את - - -
חיים ילין (יש עתיד)
ומה יקרה אם הרווחה לא שמים?
היו"ר מאיר כהן
שנייה. רוני ושוגרמן, אנשי משרד הרווחה, בבקשה. ברוך, בקצרה, האם משרד הרווחה מכין את ה-50 - - -
ברוך שוגרמן
מנכ"ל משרד הרווחה, יחד עם ראש רח"ל הסכימו שצריך ללכת למתווה של חמש שנים להקים צח"י בכל הארץ ולהקים זה אומר תקציב להקמה ואחר כך תקציב בבסיס התקציב לאורך שנים לתחזוקה. תחזוקה זה אומר שכל שנה אפשר לא רק הכשרה בסיסית, אלא להכשיר, לקדם ולתחזק אותם וגם לגייס מתנדבים פעילים חדשים במקום. את זה אנחנו צריכים, כמובן, ונשמח לתמיכת הוועדה, להביא לאוצר. העלות של זה בבסיס התקציב - - -
חיים ילין (יש עתיד)
חבר'ה, לא יקרה כלום, הכול תוספתי. תשכחו מזה, לא יהיה כלום.
ברוך שוגרמן
חיים, דקה.
חיים ילין (יש עתיד)
בחייך. מה, אני לא מכיר את זה? בוועדת הכספים מעבירים 20 מיליארד שקל ולא יהיה שקל לזה.
היו"ר מאיר כהן
חיים, חיים.
חיים ילין (יש עתיד)
אתם עובדים על כולם בעיניים, בחיאת. באמת, גדי יוצא מפה עם הבשורה הזאת, עוד שנה יגידו לו 'איפה המימון?'
היו"ר מאיר כהן
חיים, אנחנו באנו להתקדם או באנו לריב? זה לא הוגן להגיד - --
חיים ילין (יש עתיד)
לריב.
היו"ר מאיר כהן
לריב? אז תמשיך לריב. אנחנו לא באנו לריב. הייתי במשרד הרווחה, אני די סומך על האנשים, 10 מיליון שקל, שזה לא בשמים, יוזמן גם שר הרווחה ויבקש להצביע לנו על המקורות האלה. כמו שאני מכיר את שר הרווחה לא יהיה מצב שהוא ידחה דבר כזה. אין לי שום ספק שזאת בשורה.
חיים ילין (יש עתיד)
אני מוכן לאכול כיפה, לא כובע. כיפה אני אוכל.
היו"ר מאיר כהן
אתה אומר, בצדק, אנחנו צריכים, וזו דאגתנו, שזה יהיה לכל הזמן, גם לא לחמש שנים, שזה יהיה מעוגן - - -
חיים ילין (יש עתיד)
לא, לא רק בבסיס התקציב, שלא יהיה מותנה מול האוצר שיהיה תוספתי. זו הבעיה שלי, שיוציא מהכיס שלו.
היו"ר מאיר כהן
חיים, עכשיו אתה מבין כשהייתי בא אליך כשר הרווחה והיית מבקש, כמה נלחמתי. תלמד.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לומד ואני נלחם. מהאופוזיציה.
היו"ר מאיר כהן
רוני, בבקשה.
רוני בר-לוי
אני מכיר את חלקכם. מילה אחת לגבי האחזקה הרגילה. אנחנו השנה נחזיק את ה-81 צוותים שאנחנו נמשיך לתחזק אותם ויש כסף לזה, זה אנחנו עושים. זה שאנחנו נערכים להקים בכל הארץ בתכנית חומש ואנחנו בדין ודברים עם רח"ל זו סוגיה אחרת. הם התחייבו ל-50%, לנו יש בעיה בבסיס התקציב להשלים את זה. נקבעה פגישה, ראש רח"ל עם השר שלנו, למצוא מימון לזה, אנחנו דוחפים לזה. אבל אני רוצה ללכת טיפה אחורה.
היו"ר מאיר כהן
כנראה שאנחנו נשלח את חיים לשר הרווחה. תאמין לי, אחרי יום אחד שהוא יישב עם ההיפראקטיבי הזה הוא ייתן לו מה שהוא רוצה.
חיים ילין (יש עתיד)
אחרי הפריימריז של הליכוד לא בטוח.
רוני בר-לוי
מעבר לזה, בתקציב שקיבלנו גם מרח"ל ל-2015, אנחנו מקימים עוד 70 צוותים, וזה כבר תוקצב ב-2015, גם ברמת הגולן וגם בעוטף עזה בחלק מהיישובים, כדי להשלים את מה שחסר בכסף שכבר קיבלנו. אבל אני רוצה ללכת טיפה אחורה, ב-2009 - - -
היו"ר מאיר כהן
רוני, אם זה לא מוסיף לדיון חבל, כי אני עוד רוצה לשמוע.
רוני בר-לוי
מוסיף, אני אגיד לכם למה. ב-2009, כשלקחו ממשרד הרווחה את המנדט למשרד להגנת העורף, כשישב שם מתן וילנאי, יש לי פה ביד, הוא ביקש לקדם בחקיקה בוועדת השרים להכנת העורף לשעת חירום את הנושא של הקמת צח"י. זה מאז לא התקדם. ודרך אגב, זה נמצא גם אצל מבקר המדינה כרגע כי הוא הולך לבדוק עוד כמה דברים. אם יקדמו את הדבר הזה, כל הבעיה של הצח"י תיפתר בכל המדינה. אני יכול לתת את המסמך הזה.
היו"ר מאיר כהן
תודה רבה. הצטרפה חברת הכנסת עליזה לביא. אורלי, חיימקה, עליזה, שמעתם את הדברים, חוצה מפלגות, חוצה קואליציה ואופוזיציה, יופי של דבר.

משרד הבריאות, גב' גרשון, בבקשה. היות שגמרת כמעט את מכסת הדיבור שלך, ראיתי, את מדברת דקה. תציגי את השם.
בלה בן-גרשון
בלה בן גרשון, ממונה על טראומה נפשית וחירום בבריאות הנפש במשרד הבריאות. אני כן רציתי להתייחס לנושא הראשון שאתם העליתם, הנושא של מרכזי חוסן - - -
היו"ר מאיר כהן
לא, אני מבקש לא להתייחס. התייחסת מספיק.
בלה בן-גרשון
אז לצח"י. אנחנו כן מבקשים שהנושא יתוקצב, אנחנו יודעים שזה לא היה מתוקצב בעוטף עזה עד היום הזה, שזה באמת הלך מתוך התקציב של מרכזי חוסן. אנחנו נותנים חלק גדול מהתקציב שהולך להכשרות של צח"י ואני באמת חושבת שזה חשוב להפריד בין הדברים. מרכזי חוסן עוסק באיגום משאבים ונותן את חלקו.
היו"ר מאיר כהן
תודה רבה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רגע, אז מה שבעצם משרד הבריאות אומר, תפטרו אותנו מהחלק היחסי שלנו, תמצאו מימון אחר? אני מנסה להבין.
בלה בן-גרשון
אני אדייק. מה שאני אומרת, מרכז חוסן ייתן את החלק היחסי שלו, כי יש גם הכשרות רוחב, יש גם דברים שהם תרגולים משותפים וזה יישאר, אבל חייב להיות חלק נוסף של משרד הרווחה שהוא באמת ייתן, בנושא של משכורות לאנשים שהם באמת בתפקידים היותר מנהליים - - -
היו"ר מאיר כהן
אני לא רוצה להיכנס לוויכוחים בין המשרדים, את זה אנחנו נעשה.
בלה בן-גרשון
אני פשוט רוצה לאפשר למרכזי חוסן לפעול בצורה - - -
היו"ר מאיר כהן
עד עכשיו שמענו בשורה די טובה, שגם אותי היא הפתיעה ואני שמח. תמר, בבקשה, מהניסיון שלך, שלוש דקות מהמסמך שכתבת ואחרי זה כבודו.
תמר אורבך אבני
שמי תמר אורבך אבני, אני מנהלת את האגף לשירותים חברתיים מועצה אזורית אשכול ולצורך הדיון הזה, חשוב לציין, אני מנהלת את מכלול אוכלוסייה במועצה אזורית אשכול בשעת חירום. אני לא אשא שבחים לגבי הצח"י, כי אני מבינה שכולם כאן מבינים למה צח"י זה חשוב, אני כן רוצה לשתף אתכם בלקחים עיקריים שלנו מ'צוק איתן' בנושא הצח"י, כי נראה לי שזה מאוד חשוב, ורצו להביא לכאן שטח וזה השטח.
היו"ר מאיר כהן
אני מבקש על כל לקח פתרון, זה יהיה הרבה יותר משמעותי.
תמר אורבך אבני
הלקחים משפיעים בסופו של דבר על קבלת ההחלטות ועל הנושאים שנידונים כאן. לקח מרכזי שבעיניי הוא לא מספיק עולה כאן זה השינוי במציאות החירום הלאומית. כשקם הרעיון של צוותי צח"י ונכתבו הקלסרים הירוקים עברו מאז בערך 21 שנה. הלחימה עברה מהגדר, ממערב לגדר במקרה שלנו למזרחה לגדר. היום הלחימה מתקיימת ב-04, 07, 040 בתוך שטח ישראל. לכן כשבאים לדבר על מודל של צוותי חירום יישוביים ועל מודל שמפעילים אותו מתנדבים אז צריך להביא את זה בחשבון כשבונים את המודלים העכשוויים לצח"י.
היו"ר מאיר כהן
את העלית סוגיה מאוד חשובה. גם רח"ל וגם משרד הרווחה וגם היועצים, האם בניית המודל נעשתה בשיתוף מלא בהפקה - - -
ברוך שוגרמן
בהחלט כן. יש לי פה את ה - - - שעוטף עזה יהיו שותפים לו.
היו"ר מאיר כהן
יוצא מן הכלל, תודה.
ברוך שוגרמן
שותפים, יש מסמכים של עוטף עזה.
היו"ר מאיר כהן
זה עונה ללקח, גברתי?
תמר אורבך אבני
לא. בסופו של דבר גם כשקוראים את דוח המבקר, שוב זה עולה שם, משרד הרווחה מעלה את - - -
היו"ר מאיר כהן
תמר, שום דבר לא יענה לכל הרצונות שלנו, אבל אומר כאן נציג משרד הרווחה ורח"ל אומרים שהם לא זזו שמאלה או ימינה אלא הפיקו את הלקחים שאתם אמרתם ומתרגמים אותם.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, אני חושבת שעיקר המחלוקת פה, אם זה צריך להיות גוף התנדבותי או לא. אם הבנתי נכון את הגברת, היא אומרת שלאור המציאות שהשתנתה צריך לשנות את המודל ההתנדבותי למודל מקצועי. הבנתי אותך נכון?
חיים ילין (יש עתיד)
תמר, תמשיכי אוטוסטראדה, אחרת - - -
תמר אורבך אבני
הדיון כאן התמקד מאוד בהכשרת הצוותים, הדגש הוא לא הכשרת הצוותים, הדגש הוא ריתוק ושיפוי הצח"י ותנו לי, בבקשה, להתמקד - - -
קריאה
בזמן חירום.
תמר אורבך אבני
משרד הרווחה וכל השותפים - - -
קריאה
לא, לאו דווקא בחירום.
תמר אורבך אבני
חבר'ה, באמת - - -
היו"ר מאיר כהן
סליחה, תמר. עם כל הכבוד שאני רוחש לך, אנחנו אמרנו מה ההגדרה של הפגישה הזאת, את לא אמורה לשים עם מדגש מה מוצא חן בעינייך ומה לא. אנחנו דיברנו על כך שבאה בקשה מהיוזם, אחת, על ריתוקם ותשלום, ושמענו כאן תשובה מאוד מאוד ברורה, לא צריך לחזור על זה. ברגע שזה ייסגר באוצר אתם כבר תוכלו להתחיל לגייס אנשים. כך נאמר וכך יקרה.

עכשיו הדבר השני, אנא דברי, מהניסיון שלך, על מה הקשיים, האם אתם מצליחים להכשיר אותם, האם צריך שתהיה עזרה ממשלתית בנושא ההכשרה, האם צריך לבנות איזה - - - חבל, יש לך את הנושא שאת יודעת.
תמר אורבך אבני
אבל על זה אני מדברת. מה שאנחנו היום מבקשים זה שיהיה מודל מותאם למצב העכשווי. המודל הזה מבין שצריך להיות לא רק ריתוק אלא גם שיפוי מובנה. השיפוי, וכאן, חברים, לא רק במצב חירום, אני מאמנת צח"י כל השנה. יש לי צח"י שעוברים ימי אימונים בדיוק כמו מילואים. אני קוראת להם ליום למידה ויום הכשרה ויום תרגול, עכשיו הם עושים תרגילים ביחד עם כיתות כוננות, כל שבוע יישוב אחר. אלו שעות - - -
היו"ר מאיר כהן
אני הבנתי מווגשל שהוא מדבר על לאורך השנה, הוא לא מדבר רק בזמן חירום.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, אני הבנתי שהוא מדבר רק על נושאי תפקידים מסוימים.
היו"ר מאיר כהן
נכון, אבל - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז יש או פער בשפה, כי מה שאני שומעת מהצד הזה, היא מדברת על שיפוי בכלל, לא רק על נושאי תפקיד, על הוצאות שוטפות, של מילואים, של נושאי תפקיד גם זוטרים יותר.
מנחם וגשל
אדוני היושב ראש, יש לי כבוד גדול לתמר. אני יודע לאורך הימים, וכידוע לך גם הייתי פעם במשרד הרווחה, הדיונים היו על מה שאני אמרתי, אם עכשיו יש דברים חדשים שצריכים לעלות אני חושב שראוי קודם כל שנשב ונדון בהם ביחד, אני לפחות לא חשוף להם, אולי משרד הרווחה - - -
היו"ר מאיר כהן
אני לא חושב שהיא ביקשה משהו שהוא יותר רחב ממה שהוא אמר.
מנחם וגשל
לא, אם את מדברת, תמר, על שיפוי של כל צוותי הצח"י - - -
תמר אורבך אבני
לא של כל - - -
מנחם וגשל
שנייה, אני רק אומר. ואם את מדברת על שיפוי של כל השנה שהם מקבלים שכר שהם נמצאים בהם, לא על זה אני השתתפתי. אני השתתפתי בדיונים שאמרו, כשאני הגעתי לאלון שוסטר וישבו שם האנשים שלו, ואמרו 'חברים, אתם גזלנים', אני מדבר על עוד כשהייתי במשרד הרווחה, 'אנחנו נמצאים כאן בצח"י הזה שלושה ימים בשבוע, אנחנו לא הולכים לעבודה, אנחנו לא נמצאים בעבודה'. מי שרוצה לשפות, על זה דיברנו כשדיברנו עם העובדים. עכשיו צריך לראות מה זה אומר, אני לא יודע להגיד לך וכשדיברתי אני אמרתי שאני לא יודע להגיד בדיוק מה היו שם התנאים וצריך לראות אותם ואם אתם תחליטו שצריך עוד פעם לדון ולשפר אותם נשב עוד פעם על הדברים ונעשה, אבל זה מה שעשינו.
היו"ר מאיר כהן
אוקיי, תודה. תמשיכי בבקשה.
תמר אורבך אבני
אבל זה בדיוק הסיפור. אנחנו מדברים על זה שלא מספיק לשפות צח"י בשעת חירום, שכמו שחיים דיבר על 60 ו-70 ימי לחימה, אלא מדברים על זה שצריך להבין שהזמנים השתנו. תראו, צח"י זה בסופו של דבר הזרוע הארוכה של המדינה, הרשות צריכה לתת שירות ליישוב, המדינה צריכה לתת שירות לרשות. כאשר אין לי צח"י שאני יכולה להגיד - - - אני לא יכולה להגיד שבמערכה הבאה אם אני לא משפה צח"י בצורה שיטתית ומובנית יש לי צח"י לטפל ביישובים. אם לי אין צח"י לטפל ביישובים למדינה אין איך לטפל בתושבים שלה. זאת השורה התחתונה שלי, מאיר.
היו"ר מאיר כהן
תודה, הבהרת את עצמך. בבקשה, גברתי מהקואליציה.
ענת סריג
אני מנחה ויועצת למרכזי חוסן בעוטף עזה. אני רוצה רגע להדגיש את המטרה המרכזית של הצח"י. הצח"י הוא גוף קהילתי והוא נוסד כגוף קהילתי והמשמעות שלו העיקרית מבוססת על התנדבות. זה מבוסס על התפיסה שאנחנו יודעים שכשיש מצב חירום או איזה שהוא מצב אסוני יש חשיבות מאוד גדולה שהיישוב עצמו ואנשיו, וזו משמעות של חוסן, אני רגע שמה את הדגש המקצועי, מפני שבתפיסת היישוב את עצמו ולאורך זמן בתפיסת החוסן הידיעה שמי שדאג לנו זה אנחנו נותנת תחושת חוסן. אני רוצה רגע לחזור ולהדגיש את זה, כי זו הייתה התשתית המאוד - - -
היו"ר מאיר כהן
האם הידיעה הזאת תתכרסם במידה שאנשים יקבלו שכר לאורך כל השנה?
ענת סריג
אני אתייחס לעניין הזה. אני חושבת שצריך קודם כל להבין את העניין הזה, שיש פה ערך לעשייה למען עצמנו בהתנדבות, כיישוב.
היו"ר מאיר כהן
אגב, אני נפגשתי עם אנשי מועצה והם חיזקו את הדבר הזה. לגמרי.
עליזה לביא (יש עתיד)
כן, אבל בכולם יש - - -
היו"ר מאיר כהן
כן. בדיוק במועצה שהיא מאוד דומה, קטנה יותר, זה נאמר. שער הנגב, אתם רוצים שאני אגיד?
ענת סריג
אפשר להגיד שער הנגב, זה בסדר. אני לא אומרת משהו נגד עמדת מועצת אזורית אשכול, כי הם חלק ממרכזי החוסן, אני חושבת שצריך להתקיים דיון מדייק יותר משעה כזאת שבאמת בוחן קצת יותר לעומק מה קרה. מה קרה במועצה אזורית אשכול, וקרה משהו מאוד משמעותי, שאחרי 60, 70, 80, לא יודעת כמה, בסוף היום נחליט, ימי לחימה ראשי צח"י עזבו את תפקידם. הם עזבו את תפקידם כי הם באמת נפגעו, עזבו את תפקידם גם כי הם נשחקו והתמודדו עם מצבים מאוד מאוד קשים, למרות שמשקיעים ומכשירים ועוזרים. אז זה מורכב יותר. יכול מאוד להיות שיש מקומות או קרבה שצריך לעשות דיון מדייק יותר, אבל אני לא חושבת שצריך להתייחס לצח"י באופן גורף כאיזה שהוא גוף שצריך להפוך אותו לגוף בתשלום, כי אנחנו, בעיניי, אני מביאה את העמדה המקצועית שלי, נפגע בגוף הזה.
היו"ר מאיר כהן
תודה רבה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני רק רוצה לחדד פה שאלה, כי זה היה יותר מבט פסיכולוגי, משהו ראייתי. אני שואלת כי אני הבנתי פה מהדברים שאם נעזור מבחינה כספית יכול להיות שנפגע בתחושת החוסן של אותו יישוב שמרגיש 'הנה אני עושה את זה בהתנדבות'. תסלח לי, אדוני היושב ראש, זו טענה שבעיניי היא - - - אתם מתנדבים?
ענת סריג
לא, זה לא משהו שאני חושבת - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני באמת מתנצלת מראש, יכול להיות שלא תרגמתי אותך נכון, אבל דברים כאלה לפעמים - - -
היו"ר מאיר כהן
חברת הכנסת לוי, היות שגם אני ניהלתי צוות מתנדבים לעיתים, הכוונות הטובות הופכות להיות לשוט ולחרב פיפיות כשיש לך 20 מתנדבים שנמצאים ברמה כזאת של שחיקה ואתה מקבל החלטה ששניים מהם מקבלים שכר אתה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
הרסת את זה.
היו"ר מאיר כהן
גמרת את - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, אבל השאלה הייתה אם זו הייתה האמירה.
היו"ר מאיר כהן
כן. אני לא פוסל את מה שאת אומרת. אגב, בתפיסת עולמי, אני כשר הרווחה שטייל שם, לי ברור שצריך לסמן חבר'ה מהצח"י והם צריכים לקבל שכר כל השנה, כי הם יובילו והם יתחזקו את אותם מתנדבים. על זה אין ויכוח. אבל היא אומרת היבט אחר, מה יקרה אז.
מעוזיה סגל
יש הרבה נושאי משרות ביישובים, למשל רבש"צים, קב"טים, כיתות כוננות כאלה ואחרות, צח"י, שהם עושים עבודה לא פחות חשובה מהרבש"צ, לא מקבלים אפילו אגורה שחוקה. אני מסכים שיש חשיבות גדולה לרוח ההתנדבות, אין ספק בזה, אבל רוח ההתנדבות היא לא לאורך זמן. גם מועצה אזורית שהזכרת קודם, שער הנגב, הם יכולים להגיד, גם הם מתמודדים עם עזיבה של מתנדב פה ועזיבה של מתנדב שם ויש תחלופה מאוד גדולה של צוותי צח"י שאנחנו צריכים להתמודד איתה. כי בא מישהו חדש, אני צריך להכשיר אותו, בא צוות חדש, אני צריך להכשיר אותו, מי מכשיר אותם? לי יש עובד קהילתי אחד שמכשיר את כל הצוותים ב-21 יישובים, זאת אומרת יש גם מערכת תומכת סביב צח"י שצריך להתייחס אליה.

אם לא יהיה לנו מישהו בתוך היישובים שיקבל שכר כדי לעזור לנו לשמור על צוותי הצח"י, שפה נאמר, ואין ספק שהחשיבות שלהם היא בדיוק כמו הרבש"צ, או כמו הקב"ט או כמו כל אחד אחר ביישובים. תבינו, כשאנחנו מגיעים ליישוב אנחנו מגיעים בעקבות דיווחים שאנחנו מקבלים מצח"י, הם הזרוע שלנו. אם אני מגיע תוך עשר דקות, הוא נותן לי את האינפורמציה תוך 20 שניות וכל שנייה חשובה בדברים האלה.

צריך להבין, זו מערכת שלמה, זו מערכת סבוכה, אי אפשר להסתמך עליה רק כ - - - צוות צח"י אחד צריך למנות שמונה, תשעה, עשרה אנשים. חבר'ה, להשיג ביישוב שיש בו 200 משפחות שמונה מתנדבים זה לא פשוט. אם אתם חושבים שזה הולך ככה, זה לא פשוט.
היו"ר מאיר כהן
ברור. תודה רבה, מעוזיה. שער הנגב, בבקשה.
קריאה
לא רוצה להוסיף.
היו"ר מאיר כהן
חברת הכנסת לביא.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני נכנסתי באמצע, רק כדי לשתף אתכם, הנושא הזה מאוד חשוב לי. נחשפתי, כמו רבים מחברי הכנסת, למשמעות של מרכזי החוסן ביישובים במהלך 'צוק איתן'. אני יכולה להעיד, הרבה עדויות של התושבים עצמם, על עצם הנוכחות של המרכז הזה, הוא מאוד מאוד משמעותי עבור התושבים, חלק פעילים, חלק מכירים, חלק בריצה שהיו רצים בדרך לגן עם הילד אז היו עוברים דרך מרכז החוסן. שמעתי את זה הרבה, זה עלה, זה הדהד בקרב התושבים ובאמת עבודה ברוכה וחשובה בנושא הזה. אני רק רוצה לשתף אתכם, לפני חודש ביקרתי בניחום אבלים בקרית ארבע, היו שם שני אירועים, ביום שאני הלכתי לנחם אבלים את המשפחה, את הזוג הצעיר כמה ימים לפני החתונה שלו, במקרה או לא במקרה היה באותו יום גם את האזכרה של אותו יהודי, ברח לי השם, שנדרס, יצא החוצה מהרכב ופיגוע הדריסה. באותו יום - - -
קריאה
חסנו.
עליזה לביא (יש עתיד)
חסנו ז"ל, נכון, וביקשו ממני גם להגיע לשם. הייתי גם עם ראש המועצה לווינגר והוא סיפר לי שאין מרכז חוסן בקרית ארבע. הוא אמר לי, 'אין מרכז חוסן, אין כזה דבר'. אמרתי לו, 'מה זאת אומרת אין?' לא העליתי על דעתי. באתי לכאן היום אל"ף, לשאול איך זה קורה, איך קורה שבאמת מועצות מקומיות חזקות, מדברים פה על מתנדבים, יש אנשים שאין להם עוד יכולת ברמה הקהילתית - - -
היו"ר מאיר כהן
נאמר על ידי משרד הרווחה ורח"ל שב-2016 יש תכנית שגם מתוקצבת למרכזי חוסן. יש לי גם מה להגיד בנושא, אבל אני - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אז אני אומרת את זה כי - - -
היו"ר מאיר כהן
יש מקומות שיש בהם מצבי חירום ו - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
ואין יכולת של האוכלוסייה ואין - - -
היו"ר מאיר כהן
אני לא בטוח שזה זה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אוקיי, אז גם אם יש, צריך לזהות, לראות איך המדינה מסייעת.
היו"ר מאיר כהן
בוודאי, זה את צודקת בהחלט.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה מתכתב, אדוני, עם אחת הבעיות שעולות תמיד, אבל בחודשיים האחרונים גם אני קיבלתי פניות ציבור לא מעטות בעניין, זה בכלל מביא למחשבה בנושא של איך מודיעים למשפחה, על מי האחריות להודיע למשפחה על מות - - -
היו"ר מאיר כהן
לא, זה קצת לא שייך.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה שייך ולא שייך. אני מסיימת פה. אני חושבת שבטח ובטח במציאות חיינו, ברגע שמעצימים גוף וחושבים גם בהיבטים שנאמרו כאן, אדוני, לקחת את זה ולראות באמת באופן עוטף. יכול להיות שמרכזי החוסן יכולים גם לתת מענה בהיבט הזה ובטח במקומות שהם מוחלשים, לחשוב גם על מקומות שאין בהם שום יכולת לבוא ולהתנדב.
היו"ר מאיר כהן
גברתי, רצית להגיד משהו?
נח אלמסי
אני רוצה רק להשלים את מה שחבריי אמרו. אני מאוד מסכים עם העניין הזה שצריך מישהו שירכז את זה בכסף, לפחות אחד. אני לא אחזור על מה שחבריי, מנהלי אגפים, אמרו פה, אני מאוד מחזק את מה שהם אומרים, אני רק רוצה להגיד שכמועצה שיש בה גם מושבים והרבה פעמים יש אוכלוסיות מוחלשות, הרוב אצלנו מושבים, שם זה עוד יותר מתחזק העניין שמאוד מאוד קשה ואם אין מישהו שהוא רפרנט לעניין והוא כל היום מתעסק עם זה, כמו רבש"צים ביישובים וכאלה, אנחנו כל הזמן מתמודדים עם קשיים בהקמה ותחלופה. אז אני רק רוצה לחזק את העניין הזה.

ועוד משפט, דיברו פה אפילו על נושא של הכשרה. אני לפחות לא ראיתי תקציבים של משרד הרווחה לנושא של הכשרה. אני לא יודע על מה דיברו. ב-2015 - - -
ברוך שוגרמן
אתה תקבל חוזר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אפשר להעביר גם לוועדה את החוזר?
היו"ר מאיר כהן
רוני, כל התיק החדש, רוני ושוגרמן, אנא מכם, שיעבור לוועדה. שבוע זה יספיק לכם? תודה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
משרד החינוך?
היו"ר מאיר כהן
גברתי, שם, את רצית להגיד?
אילנה שמלה ללום
אני רק רוצה לחזק ולהגיד שמתנדבים אי אפשר לרתק בשעת לחימה ומתנדבים, רובם, בדרך כלל האמהות אינם ואלה אנשים מבוגרים שגם הם יצטרכו איזה שהיא תמיכה, לכן אני רוצה לחזק אותם, שצריך כן מישהו שהוא בתשלום, שיוכל להפעיל את המתנדבים, אבל כל השנה צריך שיהיה מישהו שיארגן, יתכלל ויעשה את כל העבודה.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, אבל זה לא תחליף למקצוע. אם אני צריך עובדת סוציאלית או פסיכולוג שצריכים אותו בסורוקה, אני מתמודד מול סורוקה, אני לא יכול לרתק - - -
היו"ר מאיר כהן
עוד חמש דקות אנחנו מסיימים. משרד הביטחון, בבקשה.
קרן מימון שרייבר
שוב, כפיקוד העורף אין לנו את הסמכות. אנחנו, כמו כולם, חושבים שהצח"י הוא חשוב, וכמו שתמר אמרה, חירום זה כל השנה, זה עבודה לכל השנה, אי אפשר לחכות רק לחירום.
היו"ר מאיר כהן
אתם לא משתתפים בתקציב, האם הרעיון הזה של לגייס אותם במסגרת הגמ"רים הוא רעיון שדן אצלכם?
קרן מימון שרייבר
פנו כבר כמה פעמים, גם הממ"מ - - -
היו"ר מאיר כהן
תמר, הרעיון הזה מבחינתכם?
תמר אורבך אבני
הרעיון הזה עלה, הוא רעיון טוב אבל הוא בעייתי טכנית. יש לי רכזים שהם כבר לא ברי גיוס ונשים וכל מיני סיפורים.
קרן מימון שרייבר
זה גם מופיע בסקירה שלכם.
תמר אורבך אבני
הצלחנו, אני לא זוכרת, ב'צוק איתן' או ב'עמוד ענן', קצת גייסנו, אבל זה ממש זניח. לצערי.
קרן מימון שרייבר
כמו שהיא אמרה, זה לא פתרון ריאלי. כי יש אנשים שהם כבר לא ברי גיוס ויש דברים - - -
היו"ר מאיר כהן
בבקשה, אדוני משדרות. אתה מדבר דקה.
אלי שליין
דקה ורבע. השם שלי אלי שליין, אני מתנדב בהמון דברים, במרכז זכויות. עצוב לי כתושב שדרות שאכפת לו שאין נציג העירייה שלנו ולכן אני כאן. אני רוצה רק להסב את תשומת לבך, אנחנו עירייה תחת חשב מלווה, אם הולכים לגייס עובד או עובדים אז השאלה מי מממן את זה וזה משהו שצריך לתת עליו את הדעת בשדרות. דבר נוסף, מהניסיון שלי עם עיריית שדרות, לצערי הרב, אם הכסף לא יהיה צבוע ויהיה מסומן לצח"י הוא יילך למינוס הגדול של העירייה.
היו"ר מאיר כהן
תודה רבה, אדוני.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל השאלה אם שדרות בכלל נכנסת בהגדרות של צח"י.
מנחם וגשל
לא.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כי זה מועצות אזוריות. אז מה מעמדה של שדרות?
מנחם וגשל
שם זה צח"ש.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כמה זמן ייקח לדאוג למעמד של שדרות? כי זה שאנחנו אומרים שהוא לא נכנס לקטגוריה פה כי פה זה מועצות אזוריות, פתרון צריך להיות.
מנחם וגשל
יש לנו תשובה, אבל - - -
היו"ר מאיר כהן
חבריָה, שדרות גם הוגדרה כפיילוט, שדרות לבד, ובאמת הם מכוסים יפה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז יש להם תחליף לצח"י?
מנחם וגשל
היושב ראש היה גם השר שלי, אז אני לא יכול להיות ל - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז יש פתרון?
היו"ר מאיר כהן
דבר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש להם תחליף? יש להם משהו דומה לצח"י?
מנחם וגשל
אני אענה לך. בערים הצח"י הוא לא מודל, צריך לעשות התאמה לערים. המודל זה הצח"ש. בשדרות ובצפת מתנהל כרגע - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה שיש מודל על הנייר הבנתי, הוא הוקם?
מנחם וגשל
אני עונה לך. בשדרות ובצפת מתנהל כרגע פיילוט, הוקצו כספים כדי לעשות את זה. הפיילוט ייגמר ונצטרך להמשיך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש לכם לוח זמנים מתי מתחיל ומתי נגמר?
מנחם וגשל
כן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז תעבירו גם לוועדה.
פבריס שומברג
אני רוצה לדון בנוגע לפיקוד העורף אז אני אשמח לשמוע תגובה ממך. שמי פבריס שומברג, מקים כבלי נפש, ארגון לסובלים מבעיות בפסיכיאטריה - - -
היו"ר מאיר כהן
יקירי, אתה לא בא לנהל את הוועדה, אז אתה לא 'תשמח לשמוע'. תגיד את מה שיש לך להגיד.
פבריס שומברג
אוקיי. יש בעיה של חלוקת האחריות בתחום הפסיכולוגיה בצבא, ישנם שלושה גורמים, בריאות הנפש שאחראית על הטיפול הפרטני, הקב"נים, ממד"ה, מחלקת מדעי ההתנהגות, והם תחת השלישות ותחת חיל הרפואה - - -
היו"ר מאיר כהן
אדוני, אני מצטער לעצור אותך, זה לא קשור.
פבריס שומברג
אפשר הנקודה הבאה?
היו"ר מאיר כהן
בבקשה.
פבריס שומברג
בעבר מספר נמוך של אנשים סבלו מהתקפי חרדה כתוצאה מירי של מספר קטן יחסית של טילים קטנים, אמבולנסים היו אוספים אותם והיו מובילים את נפגעי החרדה לבתי החולים. במלחמה הבאה, למרבה הצער, יהיו אלפי נפגעי חרדה שיסבלו כתוצאה מטילים גדולים שישוגרו בכמויות גדולות ובטווחים גדולים יותר מבעבר. האמבולנסים ייתנו קדימות לנפגעים הפיזיים ואלה ימלאו את בתי החולים - - -
היו"ר מאיר כהן
מה שאלתך?
פבריס שומברג
פשוט, יהיו הרבה טילים, את הנפגעים הפיזיים מפנים לבתי החולים, ונפגעי החרדה, צריך למצוא להם בתי ספר ופשוט לטפל בהם במקום ולהשתמש בחיילי המילואים והמילואימניקים לא משתמשים בפסיכולוגים, הם מעדיפים להשתמש בעובדים סוציאליים של - - -
היו"ר מאיר כהן
תודה רבה, אמרת את דברך.

בואו רגע נסכם. מישהו מחברי הכנסת רוצה להוסיף עוד משהו? חיים?
בלה בן-גרשון
מה עם בסיס התקציב?
חיים ילין (יש עתיד)
זה מה שמדאיג אותי. אתם פקידות, אני קורא לזה פקידות נאורה, שאכפת לכם מהשלטון המקומי ובכלל רוצים לעזור, מעליכם יש את האוצר ויש את השרים וכל מה שמבטיחים, לצערי, לצערי, אתמול גם נודע לי אפילו ממשרד הביטחון, המכשול בעוטף עזה שהובטח, אם האוצר לא ייתן תוספתי בהעברה מעבר לכל הכסף לא יהיה גם מכשול. אותו דבר פה. זו השפה. אם רוצים משהו לבסיס התקציב, שהאוצר ייתן עוד כסף. אני צריך את העזרה שלכם, וכולנו, כדי שאתם תשכנעו, שלפחות ב-2016 שייצא מתוך התקציב, אחרי זה נתנפל על האוצר. אם אנחנו נחכה לתוספת תקציבית זה לא יהיה, פשוט לא יהיה. מי אמר, אם היא תהיה, שהיא תהיה צבועה בדיוק לדברים האלה. זו הפוליטיקה בכנסת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אדוני היושב ראש, אני חושבת שהיו פה כמה נקודות שהועלו לדיון והן נשארו שאלות פתוחות והשאלות הפתוחות האלה זה רק בגלל שאנחנו באיזה שהוא ציר של זמן שחלק מהדברים - - -
היו"ר מאיר כהן
לצערי הגדול, אני ביקשתי שהדיון הזה יהיה שעתיים וחצי והוקצתה שעה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז באמת בכמה משפטים. אני חושבת שאנחנו חייבים לקבוע כבר דיון המשך ושיידעו כל הגורמים הרלוונטיים שהם עובדים על התשובות ואנחנו באמת גם נפנה לממונה על השכר ואנחנו נפנה למי שצריך, אבל צריך לקבוע דד ליין, אם לא יהיה דד ליין ימרחו את זה, כאשר כל אחד יודע מה תפקידו ומה הוא צריך להגיש לוועדה ואנחנו נקבע פה כדי להתחיל ולהתקדם ולהפעיל את שעון החול.
היו"ר מאיר כהן
כמה דברים. האחד, תכנית משרד הרווחה, אני מבקש שתעבור תוך שבוע לוועדת העבודה והרווחה, שתעבור לכאן כל התכנית לעיונו של היושב ראש. שתיים, תכנית הפיילוט, עם הערכה ומדידה של הערים. יש בה אקט של בקרה והערכה?
רוני בר-לוי
יש בה הכול והתכנית היא עד סוף אוקטובר.
היו"ר מאיר כהן
אפשר לקבל משהו ביניים?
חיים ילין (יש עתיד)
אוקטובר איזה שנה?
רוני בר-לוי
2016.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
היא כבר עובדת, האנשים בשטח מגויסים?
היו"ר מאיר כהן
אפשר לקבל סטטוס של התכנית הזאת?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בדיוק, לבדוק את קצב ההתקדמות.
היו"ר מאיר כהן
שלוש, תקציב ייעודי לצח"י. הוועדה תבקש משר האוצר לבוא לכאן, אנחנו מבקשים ששר האוצר יבוא, להערכתי זה חשוב מאוד, אנחנו לא רוצים להיות תלויים, אני מאוד מעריך את הפקידות, אבל שר האוצר ושר הרווחה, אמורים, בעיניי, לשבת בוועדה הזאת, אפילו רבע שעה כל אחד, ולאשר את הדברים האלה. הוועדה מבקשת משר האוצר, או מנציגו שיגיע לוועדה, להתייחס לשאלת תקצוב הצח"י, לא כתקצוב שהוא כחלק ממרכזי החוסן, אלא שורה בתקציב, תקצוב תוספתי. את זה אנחנו נשמע משר האוצר ומשר הרווחה.

ארבע, התגמול של אנשי הצח"י. אני מבקש מאנשי רח"ל וממשרד הרווחה לשבת תוך שלושה שבועות, לפנות את היומנים ולשבת עם אנשי אשכול עוטף עזה ולדון מחדש בתקצוב לאורך כל השנה של אנשים ייעודיים מתוך צוות הצח"י שתפקידם להכשיר את הצוותים ולתחזק את צוותי המתנדבים. זה באחריותכם. אני מבקש שתוציאו דיווח למשרד העבודה והרווחה על הפגישה הזאת.
קריאה
- - - שהם צריכים לשבת?
היו"ר מאיר כהן
עוד פעם, כי הם הציעו את מה שאת רוצה, הם הציעו משהו - - -
חיים ילין (יש עתיד)
הם דיברו על אותו דבר, רק שמישהו קרא לזה שכר ומישהו קרא לזה שיפוי.
היו"ר מאיר כהן
אתם דיברתם על עיתות חירום, הם דיברו על כל הזמן, יש הבדל, אני הבנתי את הדברים.

נקודה אחרונה, אנחנו מבקשים לקבל מרח"ל וממשרד הרווחה וכל הנוגעים בדבר פירוט על תכנית החומש, פירוט מלא של תכנית החומש.

הנקודה האחרונה באמת בנימה אישית, ואני לא מדבר כי אני מרכז את הוועדה הזאת, תמר וגדי וכל האנשים הנפלאים האלה, מעוזיה, ואני לא רוצה, שחלילה אני לא אשכח שמו של מישהו, בראשם חיים, שבאמת הביא לכאן את הרוח המיוחדת, אני רוצה שתדעו לכם, כל יום מדברים על עוטף עזה. אתה בא לחיים, אתה אומר לו 'מה השעה?' הוא אומר לך 'עכשיו בעוטף עזה אחת'. משוגע לגמרי. אבל זה בדיוק מה שצריך. ואני לא אומר את זה בגלל שחיים שייך למפלגה שלי, אני מתפעל מהנאמנות הזאת של בן אדם שבא מאזור מסוים ומבין וברור לו מה הוא עושה והוא מזיז דברים ויושב בכל ועדה ויושב לנו על העורק ושיהיה בריא.

ולכם אני אומר, חבריָה, בהזדמנות הזאת, כולנו, לא רק מי שהיה שר הרווחה או לא היה שר הרווחה, כולנו, ואני מאמין שאם היו באים יותר חברי כנסת הייתם שומעים את זה, אנחנו, אל"ף, מלאי הערכה, אבל הערכה, מסתבר, לא מספיקה לשום דבר. הערכה לא מספיקה, אנחנו חייבים להיות ממוקדים ומדויקים בשאלה הזאת של צח"י. היה דיון על מרכזי החוסן, אני מאמין שקארין תמשיך לפגישה שנייה ושלישית ואנחנו יודעים, למרות שאנחנו יושבים באופוזיציה, לשבת בצמתים ולדאוג שהדברים יקוימו.

אני רוצה להגיד תודה גם לווגשל וגם לאנשי משרד הרווחה, לרח"ל, וגברתי, אני שמח שהיית בחוסן לפני כי אחרת שם הוצאת את כל המכסה, אבל אתם עושים עבודה מצוינת. החבר'ה מהקואליציה, אני פגשתי אתכם עובדים, אז אם נאמרה פה איזה אמירה כזאת צינית שאתם מקבלים שכר, תקבלו שכר על עבודתכם המצוינת.

תודה רבה, הישיבה תמה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:05.

קוד המקור של הנתונים