ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 12/01/2016

הקצאת תקציב מיידי למניעת קריסת רדיו רק"ע

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 59

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שלישי, ב' בשבט התשע"ו (12 בינואר 2016), שעה 14:30
סדר היום
הקצאת תקציב מידי למניעת קריסת רדיו רק"ע
נכחו
חברי הוועדה: אברהם נגוסה – היו"ר

סופה לנדבר

קסניה סבטלובה

טלי פלוסקוב
חברי הכנסת
רוברט אילטוב

ציפי לבני
מוזמנים
שר העלייה והקליטה זאב אלקין

אופיר להב - מנהל אגף בכיר תכנון מדיניות , תקצוב ומחקר, משרד העלייה והקליטה

ילנה פפל - רכזת בכירה, משרד העלייה והקליטה

נגה כץ - יועצת לשר, משרד העלייה והקליטה

שלמה נאמן - יועץ לשר, משרד העלייה והקליטה

אלעד סון - דוברות, משרד העלייה והקליטה

רן שיטרית - ראש מטה השר, משרד התקשורת

שירה גרינברג - סגנית הממונה על התקציבים, משרד האוצר

אסף וסרצוג - רפרנט תקשורת ותיירות באג"ת, משרד האוצר

שמעון אלקבץ - מנהל "קול ישראל" ועורך ראשי רשות השידור, רשות השידור

סולי אברמוב - סמנכ"לית שיווק, רשות השידור

חיה גולדברג בראל - מנהלת רק"ע, רשות השידור

אלגרה אמדו בן יצחק - מנהלת מחלקת עולים ואירופה, רדיו רק"ע, רשות השידור

אלכסנדר מדבין - מנהל שידורים ברוסית, רדיו רק"ע, רשות השידור

אלונה לוינסקי - עיתונאית עורכת ומגישה, רדיו רק"ע, רשות השידור

גיא מולדבסקי - עורך ברדיו רק"ע, רשות השידור

דוד שכטר - ממונה על תקשורת בשפה הרוסית, הסוכנות היהודית

אינה ישראלי - יו"ר התאחדות יוצאי גרוזיה - טביליסי

זיוה מקונן-דגו - מנכ"לית, האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה

אברהם ירדאי - סגן יו"ר, איחוד הארגונים של עולי אתיופיה

אקלה וונדה - מנכ"ל, נציגי הארגונים של קהילת עולי אתיופיה

אולגה גלפנד - יו"ר, ארגון "מוסקבה" ישראל

לב גלפנד - חבר, ארגון "מוסקבה" ישראל

אלכסנדר ברמן - יו"ר, חזית הכבוד - עמותה להשגת זכויות פנסיה בישראל

אברהם שרנפולסקי - סגן יו"ר, חזית הכבוד - עמותה להשגת זכויות פנסיה בישראל

נתנאל גולדפינגר - מנכ"ל, האגודה לזכות הציבור לדעת

ילנה פייגין - מתנדבת, כן לזקן

אריה לוי - פעיל, המשמר החברתי

רומן גורביץ' - גורביץ' תקשורת
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהל/ת הוועדה
דנה גורדון שושני
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד

הקצאת תקציב מיידי למניעת קריסת רדיו רק"ע
היו"ר אברהם נגוסה
שלום לכל המשתתפים, התכנסנו היום לדון שוב בנושא: הקצאת תקציב מידי למניעת קריסת רדיו רק"ע, בהשתתפות שר העלייה והקליטה זאב אלקין, שעומד להגיע בקרוב, וגב' שירה גרינברג, סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר. בעקבות הישיבה הקודמת בנושא, בסוף נובמבר, פניתי לשר האוצר בקריאה להקצות לאלתר תקציב למניעת קריסת רדיו רק"ע כדי למנוע פגיעה בזכות העולים למידע בשפתם, לנוכח גל הפרישה של העובדים והעומס הבלתי סביר על כתפי העובדים המעטים שנותרו, וזה לפי המצב שהוסבר לנו בפגישה הקודמת. בישיבה הקודמת למדה הוועדה כי לא ניתן להמשיך להעניק לעולים חדשות ומידע בשפתם ברמה הגבוהה שנתנה בעבר. מאחר ששר האוצר לא השיב לי – מבחינת הכסף אני מדבר, מבחינת התוצאה למה שביקשנו – אנחנו מכנסים את הישיבה היום. חשוב לנו להבטיח שרמת השידורים תישמר גם במסגרת תאגיד השידור החדש. חשוב לנו גם להגן על זכויותיהם של העולים הממשיכים לעבוד ברדיו רק"ע בעומס בלתי סביר. הגיע גם מר שמעון אלקבץ, מנהל "קול ישראל" ועורך ראשי של רשות השידור.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
צריך להגיד שאנחנו ביקשנו ממנו להציג לנו נתונים של מה שהוא צריך כדי להציל את רדיו רק"ע ולמחרת כולנו קיבלנו.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר גמור. במקביל הוא גם נציג תאגיד השידור החדש, לכן יש לנו גם נציג מתאגיד השידור החדש. נמצא אתנו גם ראש המטה של משרד התקשורת. גם השר יבוא, גם הוא מתגייס לנושא הזה, דיברתי אתו, הוא רואה מה שאנחנו רואים ואני מקווה שהיום אנחנו נצא להציל את המצב. השר עוד לא הגיע ואני מציע שגב' שירה גרינברג תתחיל ותעדכן אותנו מה קרה. כמו שחברת הכנסת סופה לנדבר ציינה קודם, מר שמעון אלקבץ הגיש לנו הגיש לנו מה צריך לעשות גם מבחינת כוח אדם, גם מבחינת התקציב, ועל בסיס זה פניתי אליכם, על פי החלטה של הוועדה. אנחנו נשמח מאוד לשמוע איזו בשורה את מביאה לנו היום. נמצאים אתי חברי הכנסת, חברי הוועדה: חברת הכנסת קסניה סבטלובה, חברת הכנסת טלי פלוסקוב, חברת הכנסת ושרת הקליטה לשעבר, סופה לנדבר.
שירה גרינברג
אני אציג בשמחה את הדברים, אני חושבת שכדאי ששמעון יציג את תמונת המצב ברשות השידור והתאגיד החדש קודם כי הדברים שאני אגיד בעצם יתייחסו לתמונה שהוא יציג. אני מציעה שהוא יציג לכם ראשית, שתבינו את תמונת המצב, ואני אשלים אחר כך את הדברים מהצד שלנו.
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר גמור, פניתי אליך בגלל שהוא הציג לנו, אבל זה חשוב מאוד לישיבה שאחרים גם ישמעו. תציג לנו, בבקשה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
כמובן גם דגש על שינויים שיתרחשו בתקופה האחרונה, אם יש כאלה.
טלי פלוסקוב (כולנו)
ובדגש על זה שאנחנו מתקרבים לחודש מרס.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
וכבר נפגשנו כמה פעמים ושמענו דברים מלומדים וחשובים.
שמעון אלקבץ
אנחנו נמצאים היום – כשאני אומר "אנחנו" אני מדבר על מצבת כוח האדם בתחנות "קול ישראל" – על סדר-גודל של 365 עובדים בשמונה תחנות רדיו, לעומת 488 עובדים שהיו בתקופה הזו המקבילה. אני חייב להגיד שגם הקיטון במצבת כוח האדם וגם הפרישה הלא מבוקרת שהיתה בתחנות "קול ישראל" וברשות השידור בכלל, הביאו לירידה אל מתחת לכמות העובדים הדרושה, שאנחנו זקוקים לה כדי לקיים לוח שידורים. מ"קול ישראל" פרשו מספטמבר-אוקטובר 2014, עת אושרה פרישה מרצון, ועד היום, 123 עובדים. מרביתם, אגב, במסגרת עידוד הפרישה ומקצתם בלבד במסגרת הפרישה לגמלאות. אנחנו נמצאים בסיטואציה שבה אני צריך – לפחות בכל מה שקשור ל"קול ישראל" – לנהל שידור, להוציא שידור 24 שעות ביממה בתחנות שונות, כל תחנה היא עולם בפני עצמו. חברת הכנסת טלי דיברה עכשיו על כך שמרס מגיע – נכון, חודש מרס מגיע, מעבר לעובדה שבחודש מרס חל יום הולדתי, בחודש הזה גם - - -
טלי פלוסקוב (כולנו)
מברוק, נזמין אתך לברך כאן.
שמעון אלקבץ
מה שיותר חשוב ויותר מרגש הוא שב-31 במרס "קול ישראל" חוגג 80 שנה. השידור הראשון שלו היה במרס 36', עת הוא נקרא "קול ירושלים מישראל", אבל, זה סימבולי וזה רק מעיד על העובדה שפס הקול של מדינת ישראל מלווה אותה שנים רבות עוד לפני הקמתה. היתה לי הזכות גם להיבחר כמנהל "קול ישראל", כסמנכ"ל חטיבת הרדיו בתאגיד השידור הישראלי החדש, ומהמקום הזה אני גם יכול לומר – אמרתי ואני אומר את זה בצורה מאוד ברורה ולדברים האלה גם שותף מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ – שאנחנו רואים חשיבה גדולה מאוד, חשיבות לאין ערוך, גם לשידורים בשפה הרוסית וגם לשידורים ביתר השפות, אין פה בכלל שאלה.

אנחנו נמצאים היום בנקודת זמן שבה אנחנו אמורים לשדר ולעשות את העבודה שלנו, ומצד שני, אנחנו אמורים לעשות את זה עם פחות כוח אדם ועם פחות אמצעים. אתם שואלים אותי אם אנחנו עומדים במשימה? אז אנחנו עומדים במשימה. אתם שואלים אותי אם זה קשה ואם זה כמעט בלתי אפשרי? אז התשובה היא כן לשתי השאלות – אבל איזו ברירה יש לנו? אנחנו חייבים להמשיך ולשדר. אנחנו מוצאים את עצמנו עם דוגמאות - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
הברירה היא להילחם למען העובדים, לא?
שמעון אלקבץ
כן, אני חושב שזה גם כן עוד פקטור מאוד חשוב ותכף אני אתייחס לזה, כי בסוף מי שעושה את "קול ישראל" ומי שעושה את השידור – כי בעולם כולו קיימות 24,000 תחנות רדיו באינטרנט, אבל מה שעושה תחנת רדיו שונה זה האנשים, והאנשים היו ב-80 השנים האחרונות והם גם ימשיכו להיות בתאגיד החדש, והשידור, לא רק שהוא לא יפגע, הוא גם יצליח.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
למה הכוונה? אתה יכול להרחיב על זה? "אנשים ימשיכו להיות" – זאת אומרת שיש התחייבות כלפי העובדים שעובדים כרגע?
טלי פלוסקוב (כולנו)
גם שמעתי על דרישות של ההסתדרות, אולי תעדכן אותנו גם על זה.
שמעון אלקבץ
תראו, אנחנו נמצאים היום בסיטואציה ש-31 במרס הוא יום התחילה. יום התחילה הוא יום שבו אמור לעלות תאגיד השידור הישראלי עם שמונה תחנות הרדיו, שלושה ערוצי הטלוויזיה ואני לא חושב שאני נמצא במקום שבו אני יכול להגיד אם זה יהיה במועד הזה או לא. יש תאריך, כרגע נעשות ההכנות ומתקיימים כל המפגשים, כי בסופו של יום יש שאלה מאוד מרכזית גם לגבי המיקומים וגם לגבי כוח האדם. לגבי כוח האדם, הרי לכאורה שפת החוק מדברת על זה ש-25% מעובדי רשות השידור אמורים יהיו להיקלט בתאגיד השידור החדש, הסכם בין ההסתדרות לאוצר למשרד התקשורת בזמנו דיבר על זה שאותם עובדים יגיעו גם עם התנאים הקיימים שלהם, אבל בדיוק על הדברים האלה גם מדברים היום. אני לא הייתי בישיבה, אני קראתי את מה שהיה כתוב בעיתון כמוכם, שניסנקורן, מזכ"ל ההסתדרות, דיבר על כך שהוא רוצה ש-90% מעובדי רשות השידור יגיעו לתאגיד החדש, קראתי גם שהיתה שם אמירה על 50%.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
התנאים יהיו פחות טובים בתאגיד החדש?
שמעון אלקבץ
אני חושב שלחלק מהעובדים התנאים בתאגיד החדש יהיו אולי טובים יותר.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אז בשביל מה לגרור את התנאים שהיו להם?
שמעון אלקבץ
לא, לא בטוח שזה יהיה, אני מניח שהכול יהיה על שולחן הדיונים, זה לא משהו שהוא מובטח. נמצאים פה גם את נציגי האוצר, אפשר יהיה גם לשמוע אותם. אני, לפחות על סמך מה שאני מתרשם, כרגע מדברים על הכול, בשים לב שאולי יש איזו הפסקה עכשיו כי היה איזה פיצוץ בישיבה, ההסתדרות אומרת כך, משרדי התקשורת והאוצר אומרים כך, אבל יש פה את האנשים, הם יוכלו להגיד. אני צריך להתמודד עם דבר אחד, אני צריך להוציא את המיטב ולנהל בתבונה את השידור בפירוק. בכל מסמך – זה עצוב – כתוב: "קול ישראל - רשות השידור בפירוק". אנחנו בפירוק.
טלי פלוסקוב (כולנו)
גם אומרים בשידור, אומרים בפירוש.
שמעון אלקבץ
אריה גולן הפסיק להגיד "בפירוק".
טלי פלוסקוב (כולנו)
הפסיק להגיד? אני שומעת את זה כל הזמן.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
זה כבר התפרק מבחינתו?
שמעון אלקבץ
אני אומר, אין פה היום סיטואציה – וזה הדבר החשוב ביותר שלדעתי אפשר לצאת אתו מפה – שמדברת על סגירה בלבד ומישהו בצורה ערטילאית אומר: יהיה בסדר בעתיד. נפתח תאגיד שידור חדש, החל את צעדיו הראשונים, פועל במלוא המרץ לקיום השידורים גם ברדיו וגם בטלוויזיה, תהיה מסירת שרביט בצורה מסודרת והשידור הציבורי ו"קול ישראל מירושלים" ימשיך להיות משודר. זה לא משנה אם כל התחנות יהיו מהלני המלכה או מבניין חוטים או שימצא מקום אחר בירושלים, זה לא משנה, מה שחשוב ומה שקובע ומה שצריך לצאת מפה – שהשידור של "קול ישראל" ימשיך.

לגבי המצוקה שקיימת ברקע, אני מתנצל שאני אומר את אותם דברים שאמרתי גם בישיבה הקודמת אבל המצוקה היא לא – הדבר משול לבית ובבית יש שמונה ילדים, מה שיש על השולחן לאכול הוא לשמונת הילדים, הקושי הוא אצל כולם. אני לוקח שדרנית מרשת ג' שמשדרת 12 שנה מוסיקה ותוכניות ואני אומר לה: גברתי, את היית בעברך כתבת בערוץ הכנסת ואני מבקש ממך, מהיום את כתבת בבית הנשיא ומסקרת לי גם את עיריית ירושלים. אתה לוקח עורך מוסיקה שזה כל מה שהוא ידע לעשות אבל הוא מספיק מוכשר ואתה אומר לו: ערן, אתה לא רק עורך את המוסיקה היום, אתה גם עושה הפקות כי אין מי שיפיק. אין לי מי שיפיק.

אני לוקח תחנות רדיו חינוכיות בפריפריה, בעמק יזרעאל ובספיר ואומר: אנחנו פותחים שם נקודות שידור כדי להקל על המצוקה של הטכנאים ואני משדר גם משם. אני מעביר שידור לפריפריה, שתמיד היה מסורתית מירושלים. יומנים, יומני אקטואליה משודרים מבאר שבע וחיפה. מצד אחד זה מחזק את הפריפריה, מצד שני, זה רק מעיד באיזה קשיים אנחנו נמצאים במובן הזה שאני צריך כל הזמן לחשוב בצורה יצירתית איך אנחנו מוציאים שידור עם כוח האדם הקיים. אתם רוצים לשמוע משהו? כוח האדם הקיים ברובו עושה פשוט דברים מופלאים. אני לא מדבר על פיגועים חלילה ואני לא מדבר על אירועים גדולים. אני אומר לכם, חטיבת החדשות של הטלוויזיה של הערוץ הראשון עושה דברים מופלאים, "רשת ב'" עושה דברים מופלאים, "קול המוסיקה", עם האמצעים שלו, עושה דברים מופלאים וכל תחנה עושה את מה שהיא צריכה לעשות עם הרבה, אבל הרבה, פחות אנשים.

אנחנו מקווים שאנחנו הולכים לאופק חדש. האופק הזה אמור להיות בעוד חודשיים-שלושה ואני מקווה ששם היכולת שלנו תבוא לידי ביטוי בצורה הרבה יותר גדולה למרות מצוקת כוח האדם, כי יכול להיות שגם יהיו פתרונות טכנולוגיים שיאפשרו לאנשים לעשות שידור מסוים בלי מעורבות של עוד בן אדם נוסף אבל שאותו בן אדם נוסף לא יהיה בבית, אותו בן אדם נוסף יהיה בשידור במקום אחר, כי חסרים לי היום צוותים שיוצאים החוצה, אין לי אותם. אין לי אותם. אני העברתי את הקריינים של השפה הרוסית - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אתה יכול להתייחס כמה אתה צריך?
טלי פלוסקוב (כולנו)
יש לנו את זה במסמך.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
זה נורא חשוב אבל אנחנו באנו לדבר על רק"ע באופן ספציפי, אני חושבת שאנחנו חוזרים על אותם דברים באמת והמהות לא נשמעת.
שמעון אלקבץ
כמה אני צריך? בואו אני אגיד לכם כמה אני צריך: אני העברתי מסמך מסודר כבר בשבוע הראשון, אני יודע שהחיים יותר חזקים מכול מסמך. אני אומר פה, כל סיוע שנקבע, בין אם זה ברמת פרילנסרים ובין אם זה יהיה ברמה של תמיכה כספית כזו או אחרת, מבחינתי יתקבל בשמחה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
ברדיו רק"ע, עד כמה שזכור, אתה ביקשת תשע משרות לתקופה הזאת.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אתה מדבר על שמונה ילדים אבל אם יש ילד עם צרכים מיוחדים אז נכון שמשקיעים בו יותר.
שמעון אלקבץ
אני גם ריאלי, חברת הכנסת, אני ריאלי. לגייס עכשיו, חודשיים לפני שאנחנו יוצאים לתאגיד החדש, רק לפסם את המכרזים, לצאת החוצה ולעשות תהליך קליטה – אנחנו עברנו את החודשיים האלה, צריך לחשוב על פתרון יותר פרקטי.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל יכול להיות כאלה שיצאו לפנסיה, אפשר לקחת אותם בחזרה לתקופת מעבר.
שמעון אלקבץ
אז אני רוצה להגיד בעניין הזה לגבי הפנסיונרים, בקטע הזה האוצר קשוב לנו ואנחנו - - -
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, אולי תשאיר את זה, אני רוצה את ההצעה שלך. אמרת שאם אנחנו נתחיל עכשיו לקלוט וכו' זה אוטוטו יסתיים, אז אני רוצה לדעת: מצד אחד, אתה מגדיר מצוקה, מצד שני, אנחנו רוצים לדעת בדיוק, כדי למנוע את המצוקה, עד התאריך הקבוע - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
וגם אחריו.
היו"ר אברהם נגוסה
אחריו זה תאגיד חדש.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
עד שיפתח חדש.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
יש עובדים שרוצים לדעת מה יהיה אתם.
שמעון אלקבץ
אבל זה לא רק העובדים של רק"ע, כל העובדים, כל ה-1,000 עובדים שלנו שואלים את עצמם מה יהיה אתם. כולם אבל כולם, אין אחד שלא שואל.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
בסדר, אבל במקום שהוא עם פחות שומנים מלכתחילה גם צריכות להיות תשובות אחרות, עם כל הכבוד.
שמעון אלקבץ
לא, זה לא עניין של שומנים, פשוט כולם הולכים הביתה מבחינת החוק.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
זה כן, אם יש תחנה שיש בה 80 עובדים ותחנה אחרת שמשדרת את אותה כמות שעות עם 17 עובדים אז נכון שזה דורש התייחסות שונה קצת.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אני רק רוצה להבהיר דבר אחד, אדוני היושב-בראש, רק משפט אחד אני רוצה להעביר לשמעון. אני באמת רוצה לחזק אותך, אני יודעת, נמצאים פה גם עובדי רק"ע ואני שומעת "רשת ב'" ואני באמת רוצה לחזק אותם כי אני יודעת שאתם עובדים בתנאים מאוד מאוד קשים. אתה נמצא כאן לא בוועדת הכלכלה וזה ההבדל. אני יודעת שהיה דיון בוועדת הכלכלה, הייתי בדיון הזה ושמעתי את הדברים האלה. כאן הנושא – ויושב-ראש הוועדה גם הקריא את הנושא – הוא רדיו רק"ע. לכן, אני מבקשת מכם, בואו ננסה לשים את כל הבעיות של "קול ישראל" – עם כל זה שאנחנו מוקירים אותם ואנחנו מחזקים אתכם ואנחנו מוכנים גם להתווכח – לוועדה אחרת. פה, בוועדה הזאת, אנחנו רוצים להיות מכוונים בדיון לגבי רשת קליטת עליה, זה מה שחשוב כאן.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
לזה התכנסנו.
טלי פלוסקוב (כולנו)
ולכן, תנסה בכל אופן – אני מבינה איך אתה רואה את זה וזה טוב, אתה אבא לשמונה ילדים – אבל בוא ננסה לטפל במה שלשמו התכנסנו, כאן הנושא הוא רדיו רק"ע. אני מבינה, וגם דיברתי עם שר האוצר וגם עם שר הקליטה - - -
שמעון אלקבץ
גברתי, כתבתי את זה במסמך.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו מכירים את המסמך, נאמר פה שכדי שנציגת האוצר ואחרים ישמעו ניתן לך את האפשרות להסביר. אבל אני רוצה ללכת בכיוון אחד, קודם כל תסביר לנו מה אתה רוצה, כלומר, מה ההצעה שלך?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הוא כבר כתב את ההצעה שלו.
שמעון אלקבץ
אדוני היושב-ראש, תראה, אני העברתי מסמך מסודר באותו שבוע שהתקיימה הישיבה, זה היה ב-29 בנובמבר 2015, מבחינתי אני הגדרתי 9.5 משרות עם עלות של 143,000 שקלים לשידורים בשפה הרוסית כמובן. יש פירוט נוסף ליתר השפות שמדבר על כ-478,000 שקלים, כי אנחנו מדברים על שידורי רק"ע ורק"ע זה השידורים בשפה הרוסית ועוד 13 שפות נוספות אחרות.
חיה גולדברג בראל
אני יכולה להתעכב רגע רק על המספר כי שמעון פה טעה רק בדבר אחד – זה 143,000 לחודש לרוסית ו-335,000 לשאר השפות, ביחד זה 478,000.
שמעון אלקבץ
אוקיי, הורדת, הבנתי.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
גם היו לנו לא למעט שאלות לגבי זה כי רק"ע משדר הרבה יותר שעות.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לפני שהתאספנו כאן, כאשר קיבלנו את המסמך, היינו צריכים לעשות ישיבה, אתה אמרת ששר האוצר ושר העלייה והקליטה באים עם בשורה אז בואו נשמע את הבשורה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
הנה, הגיע איש הבשורה.
היו"ר אברהם נגוסה
השר הגיע, תודה רבה. אני שוב מחדד את השאלה שלי: כיוון שאתה אמרת שאם אנחנו נלך על קליטת העובדים החדשים, עד שאנחנו קולטים אותם, המועד הקבוע מגיע, לכן אמרת: בואו נמצא פתרון אחר.
שמעון אלקבץ
פרקטי, כן.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, פרקטי. אז אני שואל אותך: מה הוא הפתרון הפרקטי הזה?
שמעון אלקבץ
פתרונות פרקטיים הם באופן הבא: שנוכל לקלוט בחזרה פנסיונרים, שכמובן לא קיבלו את התנאים המיטביים, לא פרשו בגיל פרישה מוקדם וקיבלו את כל הפיצויים, אני מדבר על 67, יש לא מעט כאלה, אנחנו יכולים לרתום אותם אלינו. זה סוג של פתרון אחד. אגב, האוצר אפשר לנו לעשות את זה בעבר ואמור להתקיים דיון בעוד 10 ימים עם האוצר על כלל הבקשות שלנו בתקופת הפירוק וזאת אחת ההצעות שאנחנו מציעים. זה דבר אחד.
היו"ר אברהם נגוסה
אז למה אתם לא מבצעים את זה אם האוצר הסכים, אם אישר להם?
שמעון אלקבץ
מה שהאוצר אישר והסכים היה למכסה מסוימת שהיתה נכונה לנובמבר 2015, הוא המועד שבו נסגרה כל תוכנית התנאים המיטביים, ומאז אנחנו מסתדרים עם מה שיש, עם אותם פנסיונרים קיימים וזהו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הפנסיונרים הקיימים הם לא עובדים עכשיו במערכת, הם יצאו לפנסיה, אתה יכול לתקופה מסוימת להחזיר אותם לעבודה, כן?
שמעון אלקבץ
נכון, כן, כמובן בכפוף לזה שהאוצר יסכים.
היו"ר אברהם נגוסה
לכן אני רוצה להתמקד.
טלי פלוסקוב (כולנו)
הגיע הזמן לשמוע את האוצר.
היו"ר אברהם נגוסה
חברים, אני יודע למה אני מכוון, אני רוצה לדעת: אם נתנו לך אישור עד נובמבר, האם אתה ביקשת להאריך את זה והאוצר סירב, או שאם הם עכשיו יתנו לך אתה יכול להאריך את הדבר הזה?
שמעון אלקבץ
אני אענה: האישורים שלנו היו עד נובמבר, מעבר לנובמבר לא יכולנו לגייס עובד אחד, בין אם זה פנסיונר, בין אם זה שעתי, לא יכולנו.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אבל ביקשתם, כן?
היו"ר אברהם נגוסה
אני שואל: ביקשתם מהאוצר?
שמעון אלקבץ
תראו, אני לא מנהל את הדיאלוגים עם האוצר בצורה ישירה.
היו"ר אברהם נגוסה
למה?
שמעון אלקבץ
יש מנהל מיוחד שהוא הרפרנט שלנו, יש סמנכ"לית - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אז הוא יצר אתם קשר? הוא ביקש?
היו"ר אברהם נגוסה
הוא יצר אתם קשר?
שמעון אלקבץ
אני אומר עוד פעם: את הנקודה הזו, האם אותו פנסיונר שאנחנו רוצים אותו, אם כן ביקשנו או לא ביקשנו – אז אתה יודע מה? אני לוקח על עצמי אחריות ואומר: נגיד שלא ביקשנו, נגיד שלא ביקשנו.
היו"ר אברהם נגוסה
לא ביקשתם, אוקיי.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
סליחה, לעזור לך – מה שרלוונטי זה שבמסמך שהוא הכין הוא ביקש לרדיו רק"ע ברוסית תשע משרות, אם יש כסף אז הם ימצאו פתרון עם האוצר ומשרד התקשורת, הם ימצאו את הפתרון עם אישורים שאנחנו נדרוש כוועדה. בינתיים אנחנו צריכים כסף לאותן משרות.
היו"ר אברהם נגוסה
לכן אני רוצה להגיע לאוצר.
שמעון אלקבץ
חוץ מהפנסיונרים יש גם את האפשרות להגיד: טוב, הסיפור של התקנים הוא מאוד בעייתי עכשיו, עד שנגייס וכו', אז אולי לבקש, לבדוק, לבחון מול האוצר אפשרות שנגדיל תקציב פעולות, אפילו במסגרת התקציב הקיים, ונסיט תקציבים למקומות שבהם אנחנו חושבים שיש צורך, אבל שנקבל את האישור הזה. ואז, לחודשיים וחצי שנותרו עד ליום התחילה, נגדיל את התקציבים בכמה שצריך ונגייס כוח אדם בהתאם לדרישות של המנהלים שלי.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, אז אם האוצר יסכים אתה יכול להחזיר את הפנסיונרים ולהמשיך את זה, הבנתי.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
מדובר פה באמת בפירורים.
היו"ר אברהם נגוסה
נציגת האוצר היתה צריכה לדבר אבל השר צריך לצאת ולכן אנחנו ניתן קודם לשר. הצטרף אלינו גם חבר הכנסת רוברט אילטוב. כבוד השר, בבקשה.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
תודה. אדוני היושב-ראש, אני אקדים ואומר שאני מודה לך על ההזמנה לדיון הזה, דווקא באופן חריג אני מופיע כאן פחות כחבר ממשלה שמדבר על התחום שהוא מופקד עליו – כי אני לא מופקד על רדיו רק"ע – אלא כחבר ממשלה שמייצג את ציבור הצרכנים. מבחינתנו רדיו רק"ע הוא כלי מאוד מאוד חשוב בתהליך של קליטת העלייה ולכן נכנסתי לסיפור הזה כבר במשך כמה חודשים בניסיון להביא פתרון, מתוך החשש שהשירותים שניתנים כרגע לקהל העולים נמצאים על קצה גבול היכולת.

אם אני מבין נכון את המצב – אני לא מדבר כרגע מה יקרה מה-1 באפריל, מהפעלת התאגיד החדש, גם זה נושא חשוב וראוי לדיון ואני בטוח שתהיה פה התקדמות בקרוב, יהיה נכון שהוועדה תדון גם על זה כי זה בסוף העיקר. ל-31 במרס נגיע, השאלה מה יקרה מה-1 באפריל ואיך יראה רדיו רק"ע מה-1 באפריל מבחינת הקיפי המשאבים. עוד לא התקיים על זה דיון וחשוב שיתקיים, זה עוד מוקדם קצת אבל אני בטוח שתוך חודש, חודש וחצי, התמונה תתבהר ויהיה חשוב לתאם כאן את הדיון. אני אשמח להיות מוזמן, כמו שאני מוזמן הפעם, להציג את תפיסתנו, כי אני חושב שהרדיו, אפילו במתכונת שלו לפני הרפורמה, סבל מתת-תקנון משווע, טענתי את זה תמיד.

כשמשווים את זה לכל תהליך מקביל בהיקפים של כמות השידור, מורכבות השידור, חדשות, תוכניות תוכן וכל מה שכרוך בכך, אין מה להשוות בין הסטנדרטים הקיימים ברשות השידור לפני הרפורמה לבין מה שהיה ברדיו רק"ע. לכן, אסור להסתפק ביעד לקראת העתיד להביא את רדיו רק"ע למצב שהוא היה לפני תחילת הרפורמה והפרישות, זה לא יפתור שום בעיה. זה אולי יאפשר לו לשרוד אבל לא לתת שירות נכון, בוודאי כשמדובר על יעד – שאני אגב, שמעון, מאוד מברך עליו – לעבור ל-24 שעות שידור באופן מלא. אני חושב שזה נכון אבל זה כמובן ידרוש משאבים הרבה יותר משמעותיים ממה שהיה לרדיו רק"ע בעבר. זה קודם כל. אני חושב שאסור לשכוח את זה. אנחנו כל הזמן עסוקים בשאלה מה קורה היום והיום מתקדם ואנחנו מתקרבים ל-31 במרס ולא עסוקים בעיקר. עוד חודש, חודש-וחצי, אני חושב שכבר יהיה זמן לקיים דיון בעיקר כדי שלא נגיע ל-1 באפריל ונגיד מה קורה.

לגבי תקופת המעבר, צוינו כאן מספר הבעיות הקיימות, הן בעיות מערכתיות של כל תהליך הרפורמה, אפשר לדבר על זה, אני לא חושב שזה המקום והזמן, יש פה הרבה דברים שנפלו בין הכיסאות בתהליך המעבר הזה, גם כנראה בגלל התכנון מלכתחילה וגם מעצם התארכותו מעבר למצופה. ספציפית בהקשר של רדיו רק"ע וספציפית במיוחד בהקשר של השידורים בשפה הרוסית, ברור שנוצר כאן מצב חריג כי ממצב של תת-תקנון להגיע לכ-50%, אם אני לא טועה, שמעון, של פרישה, זה אומר שזה בכלל נס שהם מצליחים להחזיק את השידור עד היום והיה ברור שנדרש פתרון. גם אם הפתרון הוא לא הקנייה של תקנים נורמליים, כי באמת כבר אין טעם לקחת בן אדם לתקן כשאולי תוך חודשיים או שלושה הכול יתחיל מחדש, הם היו צריכים משאבים להעסיק אנשים באופן זמני – אם זה פורשים למיניהם שיכלו לחזור ולעבוד כפרילנסרים או אנשים אחרים שיש היום בשוק התקשורת בשפה הרוסית שאפשר למצוא. אמנם זה לא אותם תנאי העסקה אבל בכל זאת זה מאפשר לרדיו לתפקד במשך כמה חודשים ולתת את השירות לציבור, ולאחר מכן, כמו שאמרתי, צריך לדאוג לתקנון נכון של הרדיו הזה בתאגיד השידור החדש.

כדי להגיע לדבר הזה, די מהר התברר לי – ושוב, אני לא ממונה על זה אבל ראיתי את חובתי להיכנס כאן לתמונה – שצריך בשביל זה כמה תנאים: אחד, צריך, ואתה ציינת כאן בשאלות לשמעון, את הבקשה. האוצר לא יכול לתת תשובה חיובית למשהו שלא מבקשים ממנו. עוד לא ראיתי מעולם את האוצר מתנדב לתת כסף או תקנים לפני שביקשו. לכן, היה צורך בהחלטה גם של הרדיו, ויותר נכון של כל תאגיד השידור הקיים, במסגרת הפניות שלו לאוצר במצב המשברי של הרפורמה, להגיד את זה כאחד מהצרכים הדחופים, כי זה נכון שיש הרבה בעיות אבל בסוף מי שמופקד על הגדרה של מה סדר העדיפויות בבעיות האלה זה הם ועד שהם לא יגדירו את רדיו רק"ע גבוה בסדר העדיפויות של הבעיות האוצר לא מתערב פנימה. הוא לא יגיד: קחו לזה ולא לזה – למרות שיש פה בסיס משפטי לגישה כזאת, אני רוצה לציין, כי כמו שאתם יודעים עבר בזמנו תיקון לחוק, ואני הייתי אפילו שותף פעיל בהעברה של התיקון הזה, שקבע תקצוב ייחודי לרדיו רק"ע בשתי שפות, ברוסית ואמהרית, אין את זה בשום נושא אחר של פעילות הרדיו. המחוקק כאן נתן את דעתו לגבי התאגיד הישן של רשות השידור, שיש מצב ייחודי לשידור בשתי השפות האלה ורצה להבטיח את תקצובן כדי שהן יהיו ברמה נאותה.

זה נכון שהיום, במצב של פירוק, אי אפשר לדרוש קיום של החוק – אני מחזיק פה את החקיקה הרלוונטית – כי מצב של פירוק למעשה שינה את כל המצב המשפטי הפורמלי. אבל, אין ספק שהמחוקק התכוון, ואני חושב שיש פה הנחיה לניהול של רשות השידור הישנה, שתינתן תשומת לב מיוחדת והקצבה מיוחדת לנושאים האלה. לכן אני חושב ששגיתם שלא הגדרתם את זה באופן מידי כצורך דחוף, בין הצרכים הראשונים, עוד בחודשים אוקטובר-נובמבר, כשהתברר מה עוצמת - - -
שמעון אלקבץ
זה היה בנובמבר, המסמך שאני הוצאתי.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
אבל הוצאת אותו לפה, לא לאוצר.
שמעון אלקבץ
אבל על פי בקשת היושב-ראש העברתי אליו והוא הלך עם זה לאוצר.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
העברנו את זה לאוצר.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
אתם העברתם. תבינו דבר מאוד מאוד חשוב - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אבל, שמעון, אתה לא כתבת שם תעדוף של המערכת הרוסית, של כל השפות גם, חצי מיליון שקל.
היו"ר אברהם נגוסה
צריך להבהיר פה גם לגבי ההצגה שלך בכתב, מה שכתבת, שלא - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל הוועדה ביקשה ממנו, הוא הציג כדי שאתם תעבירו את זה למשרד האוצר.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
לא, סופה, זה לא עובד בצורה כזאת.
היו"ר אברהם נגוסה
לא הצעת, כמו שעכשיו אמרת, להחזיר את הפנסיונרים והדברים האלה, הצגת סכום.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
לא, זה לא משנה, ברגע שנותנים לו סכום ותקנים הוא היה כבר יודע מה לעשות עם זה. זאת לא השאלה. אברהם, זו לא שאלה מי מגיע, אם יגיע פנסיונר או יגיע מישהו צעיר יותר, הלוואי שזו תהיה הבעיה, שנהיה שם. את זה כבר הם יפתרו. השאלה היא שתהיה לו עצם היכולת. זה שקיבלתם והעברתם לאוצר זה ברור, אבל אני יודע איך הדברים מתנהלים במדינת ישראל, הגוף המבקש הרי צריך לפנות ישירות למשרד האוצר. אתם גורם מסייע, הכנסת, אבל הכנסת לא גורם שבאופן ישיר פונה עם בקשות ולכן אני חושב שחבל שזה לא היה גם בפניה ישירה. אני אגיד לך במה אני נתקלתי כשהתחלתי לעסוק בסוגיה הזאת – עסקתי בזה קודם מול השר הממונה על רשות השידור, הוא פרש מתפקידו בהקשר הזה אז התחלתי לעסוק בזה באופן ישיר מול שמעון – כשפניתי למנכ"ל משרד האוצר והוא עשה בירורים, התשובה הראשונה שקיבלתי ממנו היתה: לא ביקשו ממני, אם לא ביקשו ממני אז אין בעיה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
גם להוריד מע"מ לא ביקשו ממנו אבל הוא הלך על זה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אנחנו העברנו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו כן ביקשנו.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כבוד השר, אתה מדבר על פורמליסטיקה.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
לא, אני לא מדבר על פורמליסטיקה, אני רוצה להגיד לך, רוברט, מה יקרה: אם האוצר יקצה משאבים בלי החלטה של רשות השידור שהיא רוצה אותם לרק"ע, יגיעו המשאבים האלה ורשות השידור תשתמש בהם לפי שיקול דעתו של המפרק של סדרי עדיפויות. לכן, עד שלא תהיה החלטה שלהם שזה בראש סדר העדיפויות אז כל מה שהאוצר יביא לא ילך לזה, ילך למשהו אחר. ולכן היה חשוב פה להבטיח סגירת מעגל משני הכיוונים: נכונות של האוצר לתת ונכונות שלהם להגדיר את זה גבוה בסדר העדיפויות.

אני מקצר, לא אלאה אתכם בתהליך המסובך של השיחות שהיו לי רק בחודש האחרון עם כל הנוגעים בדבר, פינג-פונג כזה, מי פנה למי ומי מוכן לתת למי. לפי מיטב הבנתי היום – והשיחות האחרונות היו היום בבוקר עם כולם, כולל מנכ"ל משרד האוצר, מנכ"ל משרד התקשורת, שמעון וכל מי שמעורב בעניין הזה – אני מבין היום שיש החלטה ברמה של מי שמייצגים את הרדיו ואת רשות השידור להגדיר את הצורך הזה כצורך חיוני ולבקש פה פתרון מהאוצר לצורך התקנים הדרושים להעסקה במתכונת של פרילנסרים לתקופת המעבר הזאת עד 31 בחודש.

מצד שני, משיחות שהיו לי – שירה יושבת פה, היא צריכה להגיד את דברה כי זה לא תמיד עובד, השיחות המקדימות לא תמיד עוזרות, אבל לפחות מה שנאמר לי, גם על ידי מנכ"ל משרד האוצר וגם על ידי נציגי אגף התקציבים, כולל היום בבוקר, שיש נכונות של משרד האוצר ואגף תקציבים להקצות את הפתרון הנדרש כדי לאפשר לעבור את התקופה הזאת של חודשיים וחצי. בואו נשמע את זה משירה אבל אני לפחות סוף סוף היום בבוקר, פעם ראשונה, קיבלתי קצת אופטימיות אחרי הרבה מאוד שעות ושיחות וימים בפינג-פונג הזה של מי ביקש ומי לא ביקש וכו'. עד כאן דברי, כמובן שתכף נשמע מה יש לה לומר אבל אני מתכוון להמשיך להוביל ולעקוב אחרי התהליך הזה כי הוא חשוב לנו ביותר. בסוף אנחנו נפגעים, כמשרד הקליטה, אם הרדיו לא יוכל לתת את שירותיו עד 31 בחודש, וכאמור, עיקר האתגר הוא אחרי 31 במרס.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה, כבוד השר.
שמעון אלקבץ
אני רוצה, אדוני היושב-ראש, לומר עוד משפט אחד לפני שהאוצר ידבר.
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה, עוד רגע. הצטרפה אלינו חברת הכנסת ציפי לבני, שרת הקליטה לשעבר.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
זה מצב ייחודי שיש כאן שלושה שרי קליטה, אחד בהווה ושניים בעבר.
שירה גרינברג
אני מציעה גם שיתנו לנו לדבר.
היו"ר אברהם נגוסה
בהחלט.
שמעון אלקבץ
רק משפט אחד לפני שהאוצר ידברו. תחנת השידור בשפה הרוסית מייצרת ארבעה מיליוני שקלים בשנה, מסוגלת גם מבחינת הפוטנציאל – יושבת פה סולי אברמוב, סמנכ"לית השיווק של הרשות, היא מדברת על גישה שמרנית שכשאנחנו נעבור, וזה יהיה ממש בימים הקרובים, ל-24 שעות ביממה אז אנחנו נוכל להגיע לסדרי גודל של שישה מיליון, אני מאמין אפילו הרבה יותר. לכן, גם מעבר לערכים שדיברנו עכשיו לשידור, שערכם לא יסולא בפז בכל מה שקשור לקשר עם המאזינים בארץ ובתפוצות, אני מדבר גם על כך שהתחנה מייצרת בעצמה הכנסה כספית של 4 מיליוני שקלים וזה סכום שאף אחד לא היה רוצה לא לראות אותו אצלנו.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. שאלה, בבקשה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
שאלה קצרה לכבוד השר. תודה שכיבדת אותנו בנוכחותך, אני חושבת שזה חשוב מאוד שאתה בא לפה, זו גם איזושהי אמירה למאזיני רדיו רק"ע, שזה חשוב להם מאוד, שאנשים ברמה הכי גבוהה במדינת ישראל באמת מודעים ומטפלים בעניין הזה. השאלה היא כזאת: אנחנו מתכנסים פה בעניין הזה מחודש יולי, מחודש יולי דנים במצב שהוא קרוב לקריסה ובאמת מצב בלתי רגיל, כמו שאתה בעצמך ציינת עכשיו, שהיה תת תקנון ועכשיו אנחנו התדרדרנו למצב שכבר אנשים לא יכולים לנשום, לא יכולים להחזיק את הראש מעל המים. נציגים של משרדך כמובן היו פה והיו מודעים לעצם העניין והשאלה שלי היא שאלה אולי נאיבית אבל אני חושבת שהיא רלוונטית מאוד: האם בעצם לא יכולנו לנצל את הזמן הזה כדי לעבוד יחד עם משרדך על איזשהו פתרון יצירתי שגם משרד הקליטה, שהרי בא לשרת את העולים, היה משתתף בו? בסך הכול מדובר בתקופה שהיא קצרה מאוד, יש פה סוף מועד ואחרי זה יש כבר אחריות מוחלטת של משרד האוצר ומשרד התקשורת.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
לשאלתך, הבעיה פה היא לא משרד הקליטה, הוא לא שייך לזה באופן ישיר, סופה גם מכירה את זה. גם אף פעם לא ניתן כשיש בעיה תקציבית, ולא היתה פניה למשרד הקליטה, תנו קצת כסף כדי לפתור את הבעיה. הבעיה היתה פורמלית - - -
שמעון אלקבץ
דווקא מהבחינה הזאת משרד הקליטה כן סייע גם בעבר בתסכיתים כשתרגמנו - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אז אולי צריך להמשיך לעזור לו.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
גם המשרד כמשרד וגם הכנסת, כמו שאמרתי, הקצתה כסף ישיר. הבעיה היתה ברמת פורמלית, ברגע שרשות נמצאת במצב פירוק אי אפשר בלי אישור של משרד האוצר בכלל – גם אם יש לכאורה תקציב מגורם שלישי – לפתור את הבעיה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אולי אנחנו נשמע את התייחסות של משרד האוצר ומשרד התקשורת?
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
דבר שני לגבי שאלתך, קחי בחשבון שעצם זה שזה התארך עד 31 במרס לא היה ברור ביולי, כשהדיון היה ביולי היה עוד בתוקף חוק שכבר מזמן היה צריך לפעול תאגיד חדש. לכן, כל פעם החלטה על גורל הרפורמה משפיעה גם על המצב של הרדיו.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. בואו נשמע את נציגת האוצר.
שירה גרינברג
קודם כל, אני מסכימה עם הדברים שנאמרו לפני, גם על ידי יושב-ראש הוועדה, שר הקליטה, גם שמעון מנהל הרדיו ובעצם נציג הכנ"ר ברשות השידור בוועדה. אני רוצה לחדד כמה נקודות: אחת, אנחנו רואים, במשרד האוצר, חשיבות עליונה בזה שתישמר האיכות של השידור הציבורי, שזה גם רדיו וגם טלוויזיה. אנחנו לא נכנסים לנעלי הכנ"ר או הגוף עצמו שמפעיל את רשות השידור, אנחנו יושבים אתם בישיבות שונות כדי להבין את הבעיות השונות שיש ברשות השידור ועל מנת לתת את המענה הראוי – ומצאנו פתרונות יצירתיים גם בעבר, כפי שנאמר כאן – אנחנו ציינו שאנחנו גם נסייע במקרה הזה כדי למצוא את הפתרונות על מנת לעזור בנושא.

אני רוצה להגיד שגם בנושא של פרישת העובדים, סוכמו עם ההסתדרות תנאים, תנאים מיטביים, העובדים לא אולצו לפרוש, העובדים פרשו מרצון. עדיין נתנו כן לכנ"ר אפשרות להגיד איפה יש מוקדים קריטיים שהפרישה מרצון תיפגע באיכות השידור הציבורי ושם, דרך אגב, יש באמת 40 עובדים שהכנ"ר לא נתן להם לפרוש למרות שהם היו מעוניינים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
נשארו ברדיו רק"ע 17 איש.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אולי באמת תתייחסי ספציפית לרדיו רק"ע? אנחנו לא מדברים על "קול ישראל", זו לא ישיבה על "קול ישראל", זו ישיבה על רשת קליטת עליה. ועדת עליה מתעסקת ברשת קליטת עליה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
תתייחסי לרדיו רק"ע, אנחנו לא כאן לדבר על כלל הבעיה. במשך כמה חודשים מדברים על הבעיה של רדיו רק"ע, אנחנו לא רוצים לשמוע סתם דיבורים, אנחנו רוצים התייחסות לנייר שהוא הגיש.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אנחנו שמענו את שמעון, צריך להתייחס לגופו של עניין.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו לא באנו לשמוע הרצאות. תשמעי, גם אנחנו מבינים משהו.
שירה גרינברג
אני חושבת שנתתי מאוד מהר את התשובה שאתם רוצים לשמוע, זה כבר נאמר על ידי, שאנחנו נמצא את הפתרונות היצירתיים ונקבע דיון כפי שנאמר, ואנחנו אמרנו שנסייע, זה מה שרציתם לשמוע. עכשיו אני אומרת - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אנחנו רוצים לשמוע איך, כיצד לסייע, איך לסייע ולמי לסייע.
שירה גרינברג
תרשו לי, בבקשה, להגיד בכל זאת, המתנתי עד עכשיו, אני חושבת שיש מקום שאני גם אגיד את הדברים כי אני חושבת שהם רלוונטיים. חשוב לי גם להגן, מצד שני, הנושא בכלל של זכויות העובדים הוא חשוב לנו, כפי שאמרתי, הדבר הזה הושג עם ההסתדרות וגם הרצון הוא לתת לעובדים שרוצים לפרוש לפרוש.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל הם לא רצו לפרוש, אתם שמתם להם תנאי ואתם אמרתם שאם הם לא יעמדו בתנאי הזה ולא יפרשו עכשיו הם לא יקבלו את אותם תנאים.
היו"ר אברהם נגוסה
חברת הכנסת סופה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, תשמע, צריכים להגיד את הדברים האמיתיים, אנחנו לא באנו לדבר - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אם היא מופסקת בכל משפט, איך היא יכולה להגיד?
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אם הגברת תתמקד ברק"ע אז בסדר, אף אחד לא יפריע לה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני אומרת לך, לעובדים הציגו תנאים ואמרו: אם אתם לא פורשים עכשיו לא תקבלו את התנאים שאנחנו נותנים.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אמרו שיתכן שלא תקבלו את התנאים האלה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
שהגברת תתרכז ברק"ע, שתדבר על רק"ע. מה הפתרון של רק"ע? מה את מציעה?
שירה גרינברג
א', נאמר פה משהו שהוא גם לא מדויק. הכנ"ר, דרך אגב, הוציא לעובדים מכתב שהתנאים עומדים בעינם - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
עד תאריך מסוים.
שירה גרינברג
לא, גם עכשיו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, זה לא ככה, גם אנחנו דיברנו עם אותם עובדים שפרשו ואנחנו גם חשבנו שהם יכולים להמשיך.
שירה גרינברג
אני מוכנה לאחר מכן להמשיך את הדיון, אני לא חושבת שזו מהות הדיון.
היו"ר אברהם נגוסה
אתם רוצים לקיים דיון על הנושא הזה – נקיים בזמן אחר, אבל היום אנחנו קבענו דיון על נושא מסוים, למה אתם נגררים וגוררים לנושא אחר?
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אנחנו רוצים לשמוע מהגב' פתרון, מה הפתרון? את תשאירי אותנו במתח, אנחנו רוצים לשמוע ממך מה הפתרון, תגידי.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו לא רוצים לשמוע הרצאות, את התכלס, התייחסות לנושא.
היו"ר אברהם נגוסה
אז היא תתמקד.
טלי פלוסקוב (כולנו)
היא כבר אמרה, נו, מה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
מה, מה היא אמרה? איך בדיוק? היא אמרה: אנחנו נעזור – איך?
טלי פלוסקוב (כולנו)
ברור, היא אמרה, לא הבנתם?
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אמרה ולא הבנו.
טלי פלוסקוב (כולנו)
שירה, תחזרי, בבקשה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
תחזרי על הפרטים, כמה תקנים יוסיפו וכו'.
שירה גרינברג
הייתי שמחה אם יתנו לי להתבטא באופן שבו אפשר להסביר את כל מה שמעניין, לדעתי לפחות, שקשור לנושא.
היו"ר אברהם נגוסה
תתמקדי בנושא.
שירה גרינברג
אני לא אומרת דברים שלא קשורים, אני חושבת שזה מאוד קשור. אתם דיברתם על המצוקה שנגרמה כתוצאה מפרישה, אני חושבת שזה קשור ועל כן הייתי שמחה אם היה מתאפשר לי להגיד את הדברים שלדעתי קשורים ורלוונטיים וחשוב לי שיאמרו. אז כמו שאני אומרת, יש חשיבות רבה בעינינו לכל הנושא של איכות השידור הציבורי, של הנגישות, שזה גם לשפה הרוסית, גם לשפה האמהרית, של כל הנושא של תנאי העובדים וכו', הנושאים האלה חשובים.
זיוה מקונן-דגו
יש עוד שפות.
היו"ר אברהם נגוסה
13 שפות.
שירה גרינברג
אמרתי נגישות, אני ציינתי את שתי השפות שצוינו כאן קודם כדוגמה. כפי שאמרתי, אנחנו מבינים והרצון שלנו הוא שתקופת החיכוך הזאת תסתיים כמה שיותר מהר בגלל שברור לכולנו שהתקופה הזאת עד להקמת התאגיד החדש גוררת חיכוכים שהם אילוצים שכולנו נאלצים להתמודד אתם ולמצוא את הפתרון, גם לרדיו רק"ע, זו דוגמה בדיוק לדבר הזה. לכן אנחנו פועלים במלוא המרץ וצריך להגיד גם מילה טובה על התהליך החדש, על אלדד ושמעון שמנסים במלוא המרץ להקים את התאגיד החדש, לגייס אנשים וכו'. מתנהל במקביל - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
הנה האנשים – יגייסו אותם? אני שואלת: הנה האנשים, האם יגייסו אותם, כן או לא?
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
מה קורה ברמה הפרקטית?
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
דיברת כמה דקות ולא אמרת כלום, עם כל הכבוד לך.
שירה גרינברג
אתם קוטעים אותי באמצע המשפט כשזה בדיוק רלוונטי.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אבל במשך חמש דקות את לא אומרת כלום, את לא אומרת כלום.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
ככה זה בכנסת, חברי כנסת יכולים לשאול שאלות באמצע.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
היא חמש דקות מדברת והיא בכלל לא מדברת על כלום.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
את באת לתת לנו הרצאה ואנחנו צריכים לתת לך – סליחה, את באת לענות על הנושא רדיו רק"ע ברוסית, אמהרית וכמה שפות, אז תעני.
טלי פלוסקוב (כולנו)
סופה, אבל היא עונה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
סליחה, אני מבקשת ממך - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אז שהיא תתחיל מהתשובה.
שירה גרינברג
התשובה היא מה שאמרתי בהתחלה, שהגוף שמנהל - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
יכול להיות שאני לא מבינה, תתייחסי לעניין. לשר מותר לדבר בכלליות, לך לא.
שירה גרינברג
התשובה היא מה שנאמר בהתחלה: הגוף שמנהל והאחראי וצריך לענות לכם על השאלה זה לא אני, רשות השידור אחראית מי נקלט ומי לא, נקודה. זה מה נאמר כבר. אני אומרת מה התנאים שאנחנו בעצם מאפשרים או לא מאפשרים. יש חוק שמאפשר העסקה של 400 עובדים לתאגיד החדש, אני החמאתי גם למנהל הרדיו וגם למנהל התאגיד החדש שאכן פועלים במרץ על מנת להתחיל לאייש ולקלוט. אני אמרתי שהחיכוך הזה שנוצר – וזו הדוגמה שגם נוצרה ברדיו רק"ע – בגלל הזמן עד להקמת התאגיד החדש, אנחנו רוצים שזה יהיה באמת מינימלי ואנחנו עושים את כל המאמץ כדי לעמוד בזה כדי שבאמת ב-1 באפריל יהיה תאגיד חדש שיענה על כל הנושאים, זה מה שאנחנו עושים. זהו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל זה עוד שלושה חודשים, 17 איש מחזיקים את המערכת.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
את דיברת ולא אמרת כלום, אבל כלום לא. זו תשובה שלא – אני חושבת שזה זלזול בוועדה, זלזול בוועדה, לא שמעתי ממך שום תשובה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני שואל אותך שאלה, שירה: אנחנו התכנסנו היום בנושא של עד ה-1 באפריל, שמענו את המצוקה, האם אתם מוכנים לענות לדרישה שלו כדי למנוע את המצוקה?
שירה גרינברג
אנחנו אמרנו שכן, שאנחנו דנים. יש לנו דיון ואנחנו בהחלט נכונים לסייע ולמצוא את הפתרונות היצירתיים על מנת לסייע לרדיו רק"ע להיות במקום של שידור איכותי ולתפקד כמו שצריך עד להקמת התאגיד, זה נאמר.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
מתי יסתיים הדיון? מתי יסתיים הדיון? אפשר לקבל תשובה מתי יסתיים הדיון? תאריך, אפשר לדעת?
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
מתי תתנו את התשובה, מתי?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני לא מבינה. מה היא אמרה סך הכול: אנחנו דנים, אנחנו נדבר, אנחנו נעשה – אני רוצה תכלס ועכשיו. אני ביקשתי ממך ביחד עם חברי הכנסת לקיים את הישיבה, אתה אמרת שהשר יבוא, נתנו לך שבועיים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
נכון, הוא הגיע.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הגיע, נו, תודה רבה, אבל בינתיים עובדים שם 17 איש בתנאים לא תנאים ומחזיקים את המערכת. אני רוצה להבין.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
מתי יסתיים הדיון, ב-1 באפריל?
היו"ר אברהם נגוסה
חבר הכנסת רוברט, רק רגע. אני חושב שכשאנחנו מזמינים את נציגי המשרדים אנחנו נותנים להם לדבר כדי להסביר לנו וזה חשוב מאוד שנשמע עד הסוף. לשאלה ששאלתי, שזה מה שרצינו, היא ענתה: כן, הם יסייעו.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
תאריך אפשר לדעת?
היו"ר אברהם נגוסה
הכישלון עד עכשיו, למה זה קרה – לא היתה דרישה מסודרת מקצועית.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זה לא נכון.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
זה לא נכון.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה עומד כיושב-ראש ועדה, אתה ביקשת, אתה העברת את המסמך הזה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
זה גובל בפגיעה באינטליגנציה שלנו, עם כל הכבוד.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, לא.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
הם יושבים בוועדות, הם לא יודעים? הם לא שומעים?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הרי אנחנו כאן, בישיבה הזאת, ביקשנו מרשות השידור, ביקשנו משמעון, אתה הצטרפת לבקשה שלנו, הוא למחרת שלח את המסמך, אתה אמרת שהמסמך הזה הועבר למשרד האוצר.
היו"ר אברהם נגוסה
שלחנו, אבל היה צריך להיות תיאום ברמת אנשי המקצוע וזה לא נעשה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
יש שאלות פשוטות: מתי יסייעו? למי יסייעו? בכמה כסף יסייעו? האם יש תאריך יעד מתי תתנו לנו את התשובה איך אתם עוזרים? איך אתם עוזרים?
היו"ר אברהם נגוסה
עכשיו אנחנו מצאנו פתרון.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
איזה פתרון?
היו"ר אברהם נגוסה
ולכן עכשיו הם צריכים לשבת ביחד ולהתחיל לעשות את העבודה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
תאריך יעד – זה יהיה מחרתיים? בעוד שבוע? מתי זה יקרה?
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לא, ב-31 במרס.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אולי ביום הראשון, כשצוחקים על כולם ובבדיחות הדעת.
היו"ר אברהם נגוסה
בואו ניתן לחברת הכנסת ציפי לבני.
ציפי לבני (המחנה הציוני)
תודה רבה. אני באתי רק לדקות ספורות אבל הנושא הוא מאוד חשוב, לא רק בעיני. אני מודעת לזה שכל התהליכים שרשות השידור עוברת והמעבר לתאגיד הם תהליכים מאוד מאוד מורכבים, מטבע הדברים, מסובכים ונוגעים גם בעובדים וגם בעוד אלף ואחד דברים. אבל אני בכל זאת כאן ולא בדיון בוועדה אחרת כדי להדגיש, גם בהיותי שרת קליטה בעבר וגם אני פשוט רוצה לתת דוגמה: יצאתי מדיון אחר, שאלתי את הסדרן איפה הוועדה והוא הוביל אותי – מדובר בעולה ותיק כבר מאתיופיה – ועל הדרך במעלית הוא סיפר לי שזה הקשר היחידי שיש להם לעולם. לא לו, הוא דובר עברית שוטפת והכול. אמרתי: אתה יודע מה? למה שאני אדבר? תבוא איתי, אתה כבר ליווית אותי עד הנה, תדבר אתה. זה היה מאוד מכובד כי הוא אמר: אני עובד מדינה, אני לא יכול, אז ביקשתי את רשותו להעביר את המסר הזה. זה החלק שבוודאי אתה מכיר מצד השידור באמהרית, יש גם את השידורים בשפה ברוסית – זה פשוט הקשר לעולם החיצון.
אברהם ירדאי
ש גם תיגרית, אמהרית ותיגרית.
ציפי לבני (המחנה הציוני)
יש 13 שפות. זה הקשר שלהם לעולם החיצון ובעניין הזה ערכים עולים כסף, אין מה לעשות. בתוך כל הבלגן הזה של המעבר לתאגיד הציבורי זה צריך להיות סדר עדיפות ראשון. יש כאן קבוצות אוכלוסייה שלא תמיד הן מיוצגות וזה הקשר שלהן. זה צריך להיות איכותי מספיק ולא רק שזה יופעל. אומרים לי: זה לא יופסק, אז זה לא רק שפותחים את הרדיו ויש שם משהו, השאלה היא מה קורה שם, איזה איכויות, כמה עובדים נמצאים ושזה באמת יהיה ברמה הראויה, כי בוודאי העובדה שאינם דוברים את השפה לא אומר שלא מגיע להם לפחות כמו כל אזרח ישראלי. אז אני לא נכנסת לשום פרט, רק היה לי חשוב להביע גם את התמיכה במאבק הזה. יש לי כמעט אישית נציגה כאן, את קסניה, וגם יש כאן שלושה שרי קליטה לדעתי, כאלה שכיהנו כשרי קליטה. אבל זה לא עניין סקטורייאלי, זה מה שאני מנסה להגיד, זה לא עוד סיפור של סקטור שצריך לדפוק על השולחן, זאת האחריות שלכם.

גם אני מודה ששמעתי דיונים וזה נשמע מאוד מאוד כללי. אני חושבת שאם אפשר להוציא מכאן מחויבות – דרך אגב, פחות מעניין אותי האיך אלא מעניין אותי התוצר הסופי. אם אנחנו יכולים להגיע לזה שנציגי המדינה יגידו לנו מה התוצר הסופי שהם מתחייבים אליו, לגבי האיך תסתדרו, אתם הגוף הביצועי. תודה רבה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
ולו"ז מסודר.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. כבוד השר, בבקשה.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
הערה אחרת, מותר לי לשאול שאלות גם?
היו"ר אברהם נגוסה
כן, כן.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אתה גם חבר כנסת.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
קודם כל הערה: חשוב להבין – שמעתי את חלק מחברי אומרים: כבר שמענו את האמירות האלה בעבר – למיטב ידיעתי, עיינתי בפרוטוקול של הדיון הקודם, לא הייתי בו, וגם מהשיחות שקיימתי עם כל הגורמים המעורבים, עד היום בבוקר לא היינו בשלב הזה, לא שמענו את השיחות האלה. עד היום היינו מסביב בזה שיש בעיה, לא היינו במצב שרשות השידור באופן ברור - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לא הכול בפרוטוקולים, יש גם שיחות, יש מפגשים, יש התפתחות. לא הכול בפרוטוקולים, עם כל הכבוד. אני, את הדבר הזה, שמעתי כשהתחלנו - - -
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
מזלך, כי אני לא שמעתי.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
לא שמעת? באמת? יש כל כך הרבה דיונים ולא שמעת? לא היית מודע לזה? לא שמעת?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אדוני השר, אתה מופיע כמעט כל יום ברדיו רק"ע ולא ידעת שיש שם בעיה? נו, בחייך.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
לא, זה לא מה שאמרתי, אולי תקשיבו למה שאני אומר?
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כבוד השר, אם אנחנו מחפשים את המפלט שלהם – שיש איזו טעות טכנית שעשו – אנחנו לא רוצים להיות שם.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
לא, זה לא עניין של טעות טכנית. רגע, אתם רוצים לפתור בעיה או לצעוק? לצעוק – תצעקו, אין בעיה, אתם לא צריכים אותי בשביל זה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לא, אנחנו רוצים לפתור, אבל להגיד: לא היה ולא נברא, זה גם לא נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
אף אחד לא אמר.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כי היה, סוכם, דובר ולא פעם אחת.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
אפשר לעסוק בצעקות ואפשר לטפל בבעיה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
לכן לבוא ולהגיד: בפרוטוקול זה לא היה והוא לא שלח מכתב – זו בעיה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
שרת הקליטה לשעבר הרי אומרת שגם המשרד עזר – היה משרד שלא עזר לרדיו רק"ע? וגם איזה סכומים?
היו"ר אברהם נגוסה
חברת הכנסת קסניה, אני מבקש.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
הנה, גם מנהלת הוועדה מראה לי עכשיו מסמכים שדברים נשלחו ונעשו, זה לא נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
בוודאי שנשלחו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
וכמה כסף ישראל ביתנו העבירה?
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
ואני רוצה לציין את פעילות הוועדה, שהוועדה מתפקדת כמו שצריך, רק פשוט מוצאים את הדרך לא לעשות.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
יש החלטת יושב-ראש שהתחייבה לפנות לשר האוצר ולהביא תוצאות.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אני חושבת שהתוצאה כאן על השולחן, אבל אתם פשוט לא רוצים לשמוע אותה. נו, באמת, חברים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
איזו תוצאה, טלי?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מה אנחנו לא רוצים לשמוע?
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
חברת הכנסת, אנחנו שמענו אותה, שלוש פעמים היא אמרה את אותו דבר.
טלי פלוסקוב (כולנו)
היא אמרה כאן, ואני רוצה פה להבהיר – סליחה, אדוני היושב-ראש, מה שקורה פה פשוט לא מקובל – יש פה נציגת האוצר שאמרה חד משמעית שכן יש רצון של האוצר לפתור את הבעיה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אז תגידי לי מה הבנת, מתי היא מסיימת את הדיונים?
טלי פלוסקוב (כולנו)
רגע, רוברט.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אם את שמעת והבנת תגידי לנו מתי היא מסיימת את הדיונים.
טלי פלוסקוב (כולנו)
מה זה "מסיימת"? היא לא יכולה להגיד לך עכשיו כמה כסף היא תיתן, או שהיא תיתן או לא תיתן, היא תשב עם נציג התאגיד - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אז למה הם לא נפגשו? למה היא הגיעה ללא תשובות?
טלי פלוסקוב (כולנו)
למה הם לא נפגשו זה משהו אחר, אבל כאן יש תשובה ותשובה שאותי מספקת.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
זה גרוע מאוד.
היו"ר אברהם נגוסה
חבר הכנסת רוברט, אני קורא לך לסדר פעם ראשונה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
- - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני קורא לך לסדר פעם שנייה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אני גם יכול לצאת, אתה לא חייב, עם כל הכבוד.
היו"ר אברהם נגוסה
תצא, תצא. מה זה, ככה אפשר לקיים דיון?
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כן, ככה אפשר לנהל את הדברים.
היו"ר אברהם נגוסה
אז תצא, בבקשה.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
חוצפה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מה זאת אומרת? מה זאת אומרת?
היו"ר אברהם נגוסה
אז את יכולה לצאת גם, גם את יכולה לצאת.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
פשוט חוצפה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה לא תגיד לי לאן לצאת ולאן להיכנס.
היו"ר אברהם נגוסה
אז אני קורא לך לסדר פעם ראשונה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה יכול לקרוא לי לסדר.
היו"ר אברהם נגוסה
פעם שנייה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה עושה כאן בלוף, סליחה על הביטוי.
היו"ר אברהם נגוסה
פעם שלישית – תוציא אותה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בגלל שלממשלה הזאת אין עניין, לא ברדיו רק"ע, לא ברחוב הרוסי, אין לה עניין בעלייה, בגלל זה אתם מתייחסים ככה.
היו"ר אברהם נגוסה
את עושה פוליטיקה, אתם לא רוצים לפתור את הבעיה, רק לצעוק.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
רק פוליטיקה - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מה אתה עושה כאן? מה אתה עושה כאן?
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה, תצאו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה חצוף.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אנחנו רוצים תשובות.
היו"ר אברהם נגוסה
תצאו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה חצוף.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
אנחנו רוצים תשובות.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה, במקום לעשות משהו למען העלייה, אתה עושה רק דיבורים כאן.
היו"ר אברהם נגוסה
לצאת, אנחנו רוצים לקיים דיון מסודר.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
איזה דיון אתם מקיימים?
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אנחנו רוצים לקבל תשובות, כבוד השר, אלה מביננו שנשארים פה, אנחנו רוצים לראות לו"ז.
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה, לצאת.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני מדברת על שבועיים שחיכינו ששר האוצר יגיע לכאן ואתה לא - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אנחנו לא רוצים צעקות אבל אנחנו רוצים לו"ז מסודר, לו"ז מסודר מתי אנחנו נראה את התשובות האלה.

(חברי הכנסת סופה לנדבר ורוברט אילטוב יצאו מאולם הוועדה.)
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה, להמשיך, כבוד השר.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
יש פה נציגים של רק"ע שעוד לא דיברו, הם בוודאי ישמחו לדעת מתי כל ההבטחות הנפלאות האלה יתממשו.
היו"ר אברהם נגוסה
את תקבלי, תקשיבי רק. תמשיך.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. עוד פעם אני אומר, אפשר לצעוק סביב הנושא ואפשר לנסות לפתור אותו.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
כמו שניסיתם עד עכשיו.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
העובדות הן מאוד מאוד פשוטות. אני חושב שאנחנו היום בבוקר, בפעם הראשונה, נמצאים במצב, כפי שאמרתי, שרשות השידור רשמית שמה את הבקשה ומשרד האוצר רשמית הודיע שהוא הולך להיענות לבקשה הזאת וזה לא היה קודם. אולי היו כאלה ששמעו - - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כבוד היושב-ראש, תדע, אנחנו גם נגיש נגדך תלונה בוועדת האתיקה כי ככה לא מתנהלים.
היו"ר אברהם נגוסה
אני אחכה לך.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
תחכה לי.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
אולי יש כאלה ששמענו את זה קודם בשיחות לא רשמיות, אני לא שמעתי את זה, לא בשיחות לא רשמיות ולא בפרוטוקולים. לגבי לוחות זמנים, וכאן אני מגיע לשאלה באמת כי אני חושב שיש מקום לשאלה הזאת וכשאלה היא שאלה נכונה, רק לא חייבים לצעוק את זה. השאלה היא קודם כל לשמעון: להערכתך – ומה שמעניין פה את כולם זה התהליך הסופי, זה לא השלבים שלו, גם אותנו כמשרד הקליטה מעניין התהליך הסופי – בסיטואציה שאנחנו נמצאים הבוקר, שלא היינו בה עד היום, כמה זמן להערכתך ייקח עד שהעובדים החדשים האלה, הזמניים, יוכלו להיות שותפים לעבודה של רדיו רק"ע? מה לוחות הזמנים שאתה רואה? אתה שומע את עמדת האוצר, אתה היית שותף לכל הדיונים שהיו עד היום, כולל היום בבוקר, עכשיו השאלה היא האם אתה יודע לתת הערכת זמן.
שמעון אלקבץ
שבוע.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
שבוע,. זאת אומרת שלהערכתך שבוע מהיום אנחנו - - -
שמעון אלקבץ
סליחה, שבוע מהרגע שאני מקבל את האישור מהאוצר. אם האוצר מאפשר לי אחרי הישיבה, אומר לי: תקשיב, שמעון, תרוץ תביא איזה נייר שהוא סביר והוא לא - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אני חושבת שצריך לקבוע דד-ליין לאוצר עד מתי להודיע על ההתחייבות שלו.
היו"ר אברהם נגוסה
מתי אתה תגיש לאוצר?
טלי פלוסקוב (כולנו)
שירה, הם צריכים להגיש לך? איך זה עובד?
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
אני אפנה לשירה את אותה שאלה: כששמעת את התשובה של שמעון, לך יש הערכה של לוחות זמנים? הוא אמר שבוע מרגע שיש אוקיי ממך. בהתחשב שאת יודעת מה צריך בשביל האוקיי שלך, כמה זמן בנוסף לשבוע שלו דרוש בכדי שאנחנו נדע שיש עובדים ברדיו בסוף? זה מה שמעניין אותי לפחות.
שירה גרינברג
הדבר הזה כרוך בדיון עם הנהלה של הכנ"ר, אני לא רואה מניעה שאם באמת הנושא חשוב להם, שיגיעו לדיון אצלנו תוך שבוע, שבוע-וחצי, ולאחר מכן שמעון אומר שייקח לו עוד שבוע אז אני חושבת שתוך שבועיים וחצי אפשר.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
עד סוף ינואר?
טלי פלוסקוב (כולנו)
שבועיים וחצי, מצוין.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
אתם יודעים לצמצם את זה, למה הם צריכים להגיע אליכם תוך שבוע וחצי? למה אי אפשר לעשות את זה תוך כמה ימים?
שירה גרינברג
אני לא יודעת מתי הם יכולים, אני תלויה בזה שהם יגיעו אלי. אני לא יודעת להתחייב בשמם. נראה לי הגיוני שבמהלך שבוע וחצי אפשר - - -
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
מתי אתם תהיו מוכנים להגיע אליה?
שמעון אלקבץ
אני יכול להיות מחר אצלך, שירה, או אצל אסף, אין בעיה, תחליטו, לא משנה.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
את מוכנה להקדיש לזה זמן מחר?
שירה גרינברג
הצוות שלי יקדיש לזה את הזמן, הם גם אמרו כבר שהם יקדישו לזה את הזמן.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
אתם מוכנים לשבת מחר?
שירה גרינברג
אני לא יודעת את הלו"ז בעל פה אבל בשבוע הקרוב בטוח שאפשר יהיה.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
השבוע, השבוע, לא בשבוע הקרוב.
שירה גרינברג
בשבוע הקרוב, שבוע.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
צריך להגיע עם הלו"ז מוכן, בכל זאת זו ועדת כנסת, אז אני אומרת באמת שנקבע איזה לוח זמנים שהוא מקסימלי שהוא לא יותר ממספר ימים.
שירה גרינברג
אני אומרת, בשבוע הקרוב אני בטוחה שאנחנו נשב.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
אני שואל את שמעון ושירה אחרי כל הדברים האלה: האם מציאותי – היום אנחנו ב-12 בינואר – לצפות שתוך שבועיים מהיום יהיו עובדים כבר בתוך הרדיו?
שירה גרינברג
אם יהיו עובדים זה תלוי בו, תוך שבוע, תוך שבעה ימים, אתה יכול לצפות שאנחנו כבר נסיים את השיח.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
תוך שבעה ימים יהיה אישור שלהם.
טלי פלוסקוב (כולנו)
עד סוף החודש.
שמעון אלקבץ
גיוס עובדים, לא ניוד עובדים, בניוד ניסיתי ולא הצלחתי.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
גיוס, רק גיוס, לא ניוד.
טלי פלוסקוב (כולנו)
לא ניוד.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
כבר ניידו את כל מי שאפשר.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
אני שואל: היא אומרת שתוך שבוע תקבל תשובה חיובית פורמלית, מספרים והכול, אתה אומר שבוע עד שהאנשים במקום?
שמעון אלקבץ
אני, בשבוע הזה, כבר אכין תוכנית עבודה, ברגע שהיא תיתן אישור אני כבר אהיה מוכן.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
זאת אומרת שריאלי לצפות שתוך שבועיים אנשים כבר ברדיו בפועל? שמעון, זה ריאלי לצפות לזה?
שמעון אלקבץ
מבחינת הרצון שלנו כן, ומבחינת האישורים, אם יהיו, אז גם כן. אתה יודע, לפעמים עובד שאתה רוצה לגייס אותו אומר: אני אוכל רק בעוד יומיים וכו', אבל בגדול כן.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
בסדר, אז עובד מסוים יהיה רק בעוד יומיים, שזו תהיה הבעיה שלנו. התשובה היא כן, בסדר.
שמעון אלקבץ
כן, התשובה היא כן.
טלי פלוסקוב (כולנו)
תודה רבה למשרד האוצר. זה המקום להגיד תודה למשרד האוצר ולא רק לצעוק על משרד האוצר.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אפשר היה גם להתחיל בבשורה הזאת, שתוך יום אתם יכולים לקיים את הדיון.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
קסניה, אם היו צועקים פחות ופחות מחפשים אשמים היינו מגיעים לזה.
טלי פלוסקוב (כולנו)
בדיוק, היא היתה יכולה להגיד את זה עוד מתחילת הדיון, לא נתנו לה.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
לא, לא, זה לא נכון. זה לא נכון. אפשר היה לקיים את הדיון ולהגיד רק משפט אחד שלך: מחר מקיימים את הדיון ותוך שבוע פותרים את הבעיה – למה אי אפשר היה להגיד את זה בהתחלה?
לב גלפנד
ברדיו רק"ע או בדברים אחרים?
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו מדברים על רק"ע, זה הנושא, אין נושא אחר.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
אדוני היושב-ראש, תיאמנו שאני אגיע רק לחלק מהישיבה, אתה משחרר אותי? אני מבטיח לך שאני אמשיך להיות מעורב בסוגיה הזאת, גם לחברי הכנסת שכאן, וגם לאנשי רדיו רק"ע, זו חובתנו כמשרד הקליטה מבחינת הדאגה לציבור שאנחנו מייצגים בכל השפות, וכמו שאמרתי, יש פה הרבה אנשים שעבדו כדי להביא את התוצאה הזאת. לכן, צודקת חברת הכנסת פלוסקוב שבהחלט היתה פה מעורבות עד לרמה של מנכ"ל משרד האוצר לפתור את הבעיה, ואני מאוד מעריך את זה, ועד לרמה של מנכ"ל משרד התקשורת. אני מודה לכולם על העניין הזה, כמובן שכולנו מצפים לתוצאה בפועל. ושוב אני אומר, אני מציע לך לקיים עוד חודש-חודש וחצי את הדיון על הסוגיה האמיתית, מה הולך לקרות ב-1 באפריל, כי זה הדבר הכבד. ל-31 במרס איכשהו נגיע, כך או אחרת, עם רגל שבורה או יד שבורה אבל נגיע, בלשון מטפורית, אבל צריך לראות שב-1 באפריל רדיו רק"ע יעמוד על שתי רגלים ויהיה עם שתי ידיים, עם הראש וכל מה שצריך. תודה רבה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה רבה, כבוד השר, אנחנו מודים לך על תרומתך לנושא.
אלכסנדר מדבין
אם אפשר שתישאר עוד דקה או שתיים. אני פשוט רוצה להגיד כמה דברים, אולי לא נעימים. רבותי: א', עדכון לגבי המצב במחלקה הרוסית – המצב הולך ומחמיר ובתקופה האחרונה, בשבועות האחרונים, שמתי לב לתופעה שאנשים חולים יותר, אנשים לוקחים יותר ימי חופשה, ימי בחירה, ימי הצהרה וכן הלאה וכן הלאה.
טלי פלוסקוב (כולנו)
כי הם קורסים.
אלכסנדר מדבין
וזה לא שנפלתי מהכיסא מהתופעה הזאת, הכול היה צפוי מראש.
שמעון אלקבץ
אני כן נופל מהכיסא כי ביתר תחנות "קול ישראל" זה לא קורה, בטלוויזיה הישראלית זה לא קורה.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
מר שמעון, כי רמת העומס לא אותה רמת עומס.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אולי הם היו במצב רגיש מלכתחילה לעומת האחרים? אולי אם היו להם שומנים יתרים היינו משווים אותם אליהם? באמת.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
כשברדיו בשפות אחרות, אם בעברית ואם בערבית, יהיה לך בן אדם אחד שגם יכין חדשות, גם יערוך אותן וגם יקריא אותן, אז יכול להיות שזה יראה אחרת.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
17 איש – 80 איש, מה יש להשוות?
היו"ר אברהם נגוסה
זה התור שלו, אנחנו נקשיב לו.
אלכסנדר מדבין
אז הכול, לדעתי, היה צפוי מראש. היה צריך להתכונן לזה והמצב הולך ומחמיר. לגבי העתיד, לגבי הפתרונות הזמנים, רבותי, פתרונות זמניים זה דבר טוב אבל טוב רק כפתרון זמני ולא יותר. אנחנו חייבים לחשוב על מה נעשה אחרי 1 באפריל.
טלי פלוסקוב (כולנו)
זה בדיוק מה שאמר השר.
היו"ר אברהם נגוסה
על זה נקיים דיון נפרד.
אלכסנדר מדבין
יפה.
שר העלייה והקליטה זאב אלקין
זה אפילו יותר חשוב.
אלכסנדר מדבין
אז אני רוצה לחזור ממש על קצה המזלג על אותם דברים שאני אמרתי בפעם האחרונה, שצריך לגייס אנשים חדשים עכשיו, ואפילו אתמול – לא פנסיונרים. פנסיונרים זה בסדר אבל זה בסדר כפתרון זמני, לשבוע, שבועיים, חודש, אוקיי, אבל אם אנחנו חושבים על מה שיהיה מחרתיים אז אנחנו צריכים עובדים חדשים, מה שמר אלקבץ מכנה כשילוב דורות.
היו"ר אברהם נגוסה
מר אלכסנדר, אנחנו נקיים דיון על זה, תודה רבה לך. מר אברהם ירדאי, בבקשה.
אברהם ירדאי
תודה רבה. קודם כל, עבדתי ברק"ע כמעט 23 שנה, יצאתי לפנסיה בתחילת ינואר 2014, בדיוק לפני שנתיים. עבדתי לבד במשך כמעט 23 שנה, קיימתי שידור של 10 דקות במשך 23 שנה לבדי, שישה ימים בשבוע, חוץ משבת כמובן שהייתי בבית. אני גר באשדוד, עבדתי בתל אביב. לקראת צאתי לפנסיה, באוגוסט 2013, כתבתי מכתב למנהל הקודם של הרדיו ואמרתי לו שאני יוצא, אני פורש וצריך להכשיר אנשים, הוא לא ענה, לא התייחס, אני גם פגשתי אותו אחר כך. אחר כך, בתחילת ינואר 2014, התרצו משהו, אמרו לי להכין שדרנים. הכנתי, הכשרתי ארבעה אנשים, שלחתי אותם, בסוף לא קיבלו אותם והשידור בתיגרית לא התחדש. אני עבדתי במשך 23 שנה, לדעתי זה חידוש שלא קיים בשום מקום בעולם, גם לאנשים פה, שבן אדם אחד עבד במשך 23 שנה לבד.

לפני מספר שבועות נפגשנו ארבעה נציגים עם מר שמעון אלקבץ, שהוא באמת קידם אותנו באווירה חיובית, יש לו נכונות לחדש את העניין הזה של תיגרינית – תיגרינית זו שפה מאתיופיה, אמהרית ותיגרינית. רק מה? הוא הציע לחדש את זה במתכונת של פרילנסרים וכדו' ואין לו תקן. לכן אנחנו רוצים – יש אוכלוסייה שגם עכשיו עולה, יש גם אוכלוסייה ותיקה דוברת תיגרית, לא מבינה ולא קוראת שפה אחרת, והיא זקוקה לדבר הזה. מי כמוכם יודע שהיום התקשורת הפכה להיות ממש למצרך יסוד, מצרך בסיסי, בעולם שלנו, בלי זה לא חיים כמעט מבחינת אינפורמציה. אני מבקש להתייחס לנושא הזה. רומנית, למשל, יצאו לפנסיה בדצמבר, שני אנשים פרשו, כעבור חודש מיד חידשו אותה.
שמעון אלקבץ
מה שהצעתי גם לך, גם הם בפרילנסריות.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לשאול פה, מר שמעון: היה תקן, התקן שלו, כשהוא יוצא לפנסיה אתה לא צריך תקן חדש, למה אתה לא מכניס במקומו?
אברהם ירדאי
אני רוצה להגיד לגבי זה, זה היה עם ההנהלה הקודמת, המנהלים הקודמים. מר שמעון, עכשיו נפגשנו אתו והוא הביע נכונות, אני מקווה שהוא ימשיך בנכונות הזאת, צריך שלושה אנשים, 2.5 אנשים לפחות לעניין הזה. רומנית יצאו בספטמבר, חידשו את השידור שלהם אחרי חודש, הונגרית יצאו וחידשו, ספרדית יצאו וחידשו – רומנים לא עולים עכשיו, האחרון עלה אולי לפני 50 שנה, אני לא יודע כמה. הדבר הזה הוא חשוב ביותר ויש אפליה, אין אבא ואימא לעניין הזה של יוצאי אתיופיה, אין שום דבר. אנחנו מבקשים לחדש את השידור, כמו הרומנית, כמו הספרדית, כמו ההונגרית, שאחרי חודש חידשו אותם, אחרי שפרשו העובדים שלהם מיד חידשו אותם. אנחנו מבקשים במשך שנתיים וסורבנו, לא מחדשים את הדבר הזה. לנו היה צריך לחדש, לנו. לקהילה הזאת היה צריך לשדר ולא – עיני אינה צרה אבל אני אומר - - -
היו"ר אברהם נגוסה
הנקודה ברורה, בואו נקבל תשובה בעניין כי עוד מעט נפתחת המליאה.
אלגרה אמדו בן יצחק
אני רוצה לענות, אני אחראית על מחלקת השידורים בשפות, חוץ מרוסית. אני ראיינתי את ארבעת האנשים שמר ירדאי שלח, קבעתי אתם יותר מפעם אחת, הגיעו לראיונות, קבעתי להם זמן אולפן והקלטה והם לא הופיעו. צלצלתי אליהם כמה וכמה פעמים, הם כל פעם אמרו לי שהם לא יכולים להגיע כי הם לא ירושלמיים, ירושלמי אחד אפילו לא ענה לי לטלפון. גם דיברתי אתך בפעם האחרונה שנפגשנו כאן - - -
זיוה מקונן-דגו
בגלל זה נפגשנו, בגלל זה התקדמנו.
אלגרה אמדו בן יצחק
וביקשתי ממנה שתיתן לי שמות של אנשים.
שמעון אלקבץ
זה בסדר, גם אני ביקשתי שמות, לא קיבלתי עדיין.
אלגרה אמדו בן יצחק
אנחנו עדיין מחכים כי אנחנו רצינו לחדש את השידור הזה מיד.
אברהם ירדאי
יש אי הבנה – אני רוצה לסיים בעוד מילה, היא הפסיקה אותי, בבקשה. אני אומר, הציעו להם משכורת של 700 שקל – בזה אפשר לעבוד? אז אני אומר, אני לא נכנס לעניינים, מנהל הרדיו הקודם הוא זה שעשה את הדברים האלה, ואני מקווה שגם האוצר וגם המנהל החדש של הרדיו יתייחסו לעניין הזה ויקימו את הצורך הזה של שידור בתיגרית.
היו"ר אברהם נגוסה
אברהם, אנחנו צריכים לסגור את הדיון כי ב-16:00 יש מליאה, אני חושב שהנקודה ברורה. לטענתך, הסיבה שהאנשים האלה לא באו היא המשכורת - - -
אברהם ירדאי
לא, לא, לא.
אלגרה אמדו בן יצחק
אבל זה בדיוק מה שאנחנו מציעים לכל אחד ואחד.
היו"ר אברהם נגוסה
זיוה, במשפט אחד, את היית מעורבת בזה.
זיוה מקונן-דגו
סוגיית השפה התיגרית היא באמת שערורייה ש"קול ישראל" לא טיפל בה מלכתחילה. זה לא הגיוני שיש בן אדם אחד שבמשך 365 ימים בשנה צריך להיות זמין ולשדר. סליחה, לא הגיוני שבן אדם יכול להיות חולה? בן אדם אמור להיות בחופש או לא בחופש? הבן אדם יצא לחופשה – לא היה שידור בתיגרית. זאת אומרת, זה משהו שהיה במשך 20 שנה וזה חמור ביותר.
היו"ר אברהם נגוסה
בואי תתכנסי למה שיהיה, עדיף, אין לנו מספיק זמן.
זיוה מקונן-דגו
גם כשאנחנו, כראשי הארגונים, פנינו מיד עם סיום התפקיד שלו, לא התקבלה התייחסות בכלל ואדוני היה מעורב. עכשיו לעצם העניין - - -
היו"ר אברהם נגוסה
נכון, בדיון הקודם הוא אמר שהוא חזר עם שמות.
זיוה מקונן-דגו
נכון, שניה.
שמעון אלקבץ
תביאו שמות, כן. נפגשנו אתם ועדיין הם לא נותנים שמות. על מה אתם לא מלינים? הם לא מביאים פתרונות? שאני אשדר בתיגרית?
היו"ר אברהם נגוסה
זיוה, משפט אחד ואנחנו צריכים לסיים.
זיוה מקונן-דגו
נפגשנו עם מר שמעון אלקבץ והוא הראה נכונות, הוא מוכן לגייס עכשיו, אבל בואו תסבירו לי איך עושים דבר כזה שמישהו צריך להכין אותם והם באים ומשדרים? שליטה בשפה בלבד זה לא הכישורים כדי להיות שדרן ברדיו, כדי להיות עורך, זה מקצוע, זו התמקצעות.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה, זיוה.
זיוה מקונן-דגו
שניה. הנקודה המשמעותית ביותר – תקופת מעבר, לא תקופת מעבר – היא מהו הזמן שהולכים להקדיש מה-1 באפריל גם לשפה האמהרית וגם לשפה התיגרית בצורה מובנית, מקצועית - - -
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
אני בעד ליזום ישיבה שתעסוק מה יהיה אחרי ה-1 באפריל ששם תהיה התייחסות לעניין הזה.
היו"ר אברהם נגוסה
תראו, אני רוצה לסכם את הדיון.
אברהם ירדאי
אני רוצה מילה, אדוני היושב-ראש, על נושא אחר, אני רוצה לברך אותך, לא ראיתי אותך מאז שנבחרת לכנסת.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה.
אברהם ירדאי
אני לא ראיתי אותך, אנחנו פעילים לאורך עשרות שנים ביחד, לא ראיתי אותך, לא פגשתי אותך. אני מברך אותך על זה שנבחרת להיות חבר כנסת ועל זה שנבחרת להיות יושב-ראש ועדת העלייה והקליטה במדינת ישראל ואני מברך אותך שתצליח במשימה למען הציבור, למען יהודי אתיופיה, למען כלל עם ישראל.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה רבה. אני מסכם את הדיון בכך שנמצא פתרון לנושא שלשמו התכנסנו ודנו בו. אתם, בשבוע ימים, תעשו את העבודה שלכם, את הסיכום שלכם ונמצא פתרון לעניין, כולל נושאים שאתה העלית. הדבר השני שאני מסכם – אנחנו בקרוב נקיים דיון מיוחד מה יהיה מה-1 באפריל.
קסניה סבטלובה (המחנה הציוני)
פנינו לעתיד.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, תודה לכל המשתתפים, תודה רבה לכם. ישיבה זו נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 16:00.

קוד המקור של הנתונים