ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 30/12/2015

הטיפול באוכלוסיית דרי הרחוב – הוספת הגדרה: דר רחוב צעיר (גילאי 18 – 35)

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 2

מישיבת ועדת המשנה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

לטיפול בצעירות ובצעירים חסרי בית

יום רביעי, י"ח בטבת התשע"ו (30 בדצמבר 2015), שעה 9:30
סדר היום
הטיפול באוכלוסיית דרי הרחוב – הוספת הגדרה: דר רחוב צעיר (גילאי 18 – 35)
נכחו
חברי הוועדה: מירב בן ארי – היו"ר
חברי הכנסת
מאיר כהן
מוזמנים
מריה פודגייצקי - מפקחת ארצית, משרד רווחה והשירותים החברתיים

ציפי נחשון גליק - מנהלת השירות לנוער צעירים וצעירות, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

חנן הרטמן - יועץ שר הרווחה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

יובל טלר - רפרנט שיכון, משרד האוצר

אפרת רותם - עובדת סוציאלית, החטיבה לקידום נוער, עיריית ירושלים

יהודית גבאי - מנהלת יחידת הטיפול במתבגרים, עיריית ירושלים

איילה קדמי חקלאי - אחראית טיפול בדרי רחוב, עיריית ירושלים

יואב בן ארצי - מנהל תחום, עיריית תל אביב-יפו

מומי אלמוג - מנהל המחלקה לנוער ציעירם ושירותי תקון, עיריית חיפה

אביבית בן יהודה - עובדת סוציאלית, על"ם - עמותה למען נוער במצבי סיכון ומצוקה

הדס גול - מנהלת גלגל ושלטר, על"ם - עמותה למען נוער במצבי סיכון ומצוקה

עמית פרלסון - רכז עמותת על"ם, עמותה למען נוער במצבי סיכון ומצוקה

אלון חיים - מתנדב, עמותת על"ם, עמותה למען נוער במצבי סיכון ומצוקה

רעות גיא - ראש תחום קצה ונערות, עמותת על"ם

מנחם גולן - מתנדב, על"ם, עמותה למען נוער במצבי סיכון ומצוקה

אורלי וינברג - מתנדבת, על"ם, עמותה למען נוער במצבי סיכון ומצוקה

מור הרפז - מנהלת מישהו לרוץ איתו, לצעירים חסרי בית, עמותת על"ם

מור ארם - רכזת, פורום ארגוני צעירות

נטע וקסלר - מתנדבת, מישהו לרוץ איתו, עמותת על"ם

אבישי שימונוב - צעיר בעמותת מישהו לרוץ איתו, עמותת על"ם

יוסי זרבאילוב - צעיר במישהו לרוץ איתו, עמותת על"ם

פנינה גרינברג - צעירה בשלטר (גלגל), עמותת על"ם

מתן אלקלעי - לוביסט (ברדוגו יועצים), מייצג את פורום כפרי הנוער והפנימיות
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

הטיפול באוכלוסיית דרי הרחוב – הוספת הגדרה: דר רחוב צעיר (גילאי 18 – 35)
היו"ר מירב בן ארי
בוקר טוב לכולם. היום 30 בדצמבר 2015, י"ח בטבת תשע"ו. אני פותחת את ישיבתה השנייה של ועדת המשנה של עבודת הרווחה, העבודה והבריאות, לטיפול בצעירים ובצעירות חסרי בית.

מאז הישיבה האחרונה שלנו אנחנו מתקדמים כל פעם עם הנושא. אני רוצה רק לומר משהו מהתקופה מאז הישיבה להיום. אני חושבת שיש כאן כבר שינוי. יש שינוי ואני לא חברת כנסת ותיקה, אני בסך הכל תשעה חודשים ולפני שבאתי לכנסת אמרו לי שלאנשי הסיעה אין מה לעשות בכנסת, כי בכנסת יש הרבה דיבורים. אני אמרתי להם שזה לא נכון, כי זה באמת באמת פרסונאלי, ואדם שבא לעשות לא יכול לקום בבוקר אם הוא לא עוסק בעשייה.

ולכן אני כבר חושבת שאנחנו מה שנקרא עושים. וכשאני שומעת שהולכים לחפש מבנים, זה כבר אומר לי שהנה, אנחנו שמנו על סדר היום החברתי של מדינת ישראל, את הנושא של חסרי בית. אתמול דיברתי עם יואב ואמרתי לו – נכון, אני עוסקת בחסרי בית, אבל כל הנושא של דרי רחוב הוא קרוב ואמרתי לו – תנצל אותי לדברים שאתה צריך. וכבר ההחלטה של משרד השיכון, שתיכף אני אדבר עליה, רלבנטית לכולם.

אז באמת הוועדה הזאת מטרתה לקדם. אני יכולה להגיד לכם שאני לומדת המון ואני יכולה להגיד לכם שבאמת יש כאן צוות מסור, ואת ציפי שהיא אדם אחד, וגם על זה אנחנו צריכים באמת לחזק את ציפי. לא יכול להיות שאדם אחד נושא באחריות כזאת.
ציפי נחשון גליק
אם הייתי עמותה, כבר מזמן היו לי שני פרוייקטורים.
היו"ר מירב בן ארי
נכון, צודקת.
ציפי נחשון גליק
אז בזה את צריכה לעזור.
היו"ר מירב בן ארי
אני אעזור, אני בהחלט אעזור. כבר אתמול דיברתי עם ראש המטה של המנכ"ל. בעיני זה חמור שנושא כזה חשוב – ואנחנו יודעים שאת עושה בלי סוף ותיכף גם את תתייחסי.

אז קודם כל אני גם רוצה להגיד שזו בשורה. היום כבר ראינו את הכתבה הזאת, אמנם יש בה קצת נתונים אחרים, אבל זה שבכותרת ראשית, בכלל בעיתון הארץ, עם הפניה לעמוד מרכזי, מעלה את חסרי הבית הצעירים, זה כבר אומר הנה, אנחנו בדרך. נכון, זה תהליך וזה לוקח זמן ומבנים והצטיידות ואחרי זה שיפוץ ואחרי זה למצוא ולתת להם את התקנות ואת העובדים המתאימים, אבל אנחנו כבר מתקדמים כאן בתהליך שלא היה כאן אף פעם בהיסטוריה של הכנסת.

אז כבר אני רוצה להודות לכם, כי אנחנו עושים כאן עבודה מצוינת.

אני אתחיל קודם כל כמובן עם ההחלטה של משרד השיכון שהיא החלטה חשובה, שמצטבר כסף. ואמרתי היום ליועץ של כחלון, שלפחות כשמצטבר כסף במשרד השיכון, אז חושבים איך לתת אותו לחלשים ולא למי שלא צריך. אז יש לנו החלטה של אשל ארמוני, מנכ"ל משרד השיכון, חשוב לי לציין לפרוטוקול שיחד עם משרד האוצר הגיע לסיכום שבשנת 2016 תבוטל ההפחתה ההדרגתית בשכר דירה לקבוצת דרי הרחוב.

המשמעות של הריהוט דווקא היא כן, היא 5,427 שקלים. אחרי זה אני אסביר לך את החישוב שלהם, כי היה לנו שיח. מה שחשוב הוא שמהשנה השלישית זה לא ירד ל-1,004 אלא יישאר 1,170 שקלים ובשנה רביעית לא ירד ל-883 שקלים אלא יישאר 1,170 שקלים. אני הבטחתי גם למרינה וגם ליואב, שלקראת 2017 בהחלט אני אעלה את הנושא של להגדיל את השכר. הוא גם ככה נמוך. זה יהיה בתקציב 2017, להעלות את השכר. אבל לפחות כבר אנחנו יכולים. זו החלטה טיפשית להוריד בשנה השלישית והרביעית, כאילו ששכר הדירה בארץ הולך ויורד, בעוד שכר הדירה רק הולך ועולה. זאת אומרת יש פה החלטה שלא מחוברת למציאות, אבל באמת המשרד סבור שיש לפעול להגדלה משמעותית של הסכום והם מתאמים את זה מול משרד האוצר. מכירים את הנפשות הפועלות ואת רגישותם לנושא.

דרך אגב, הנה, מה שאני אמרתי גם משרד השיכון סבור שיש לפעול להגדיל את שכר הדירה לשנת 2017, אז זה בתהליך של משרד האוצר ומשרד השיכון.
רעות גיא
הם אמרו לכמה?
היו"ר מירב בן ארי
לא, אבל אנחנו עושים על זה דיונים. בוא נגיד שהם שותפים שלנו להחלטה וזה חשוב. אז זה אחד.

דבר שני, אנחנו תיכף נשמע עדכונים מהעמותות וגם מהעיריות של תל אביב וירושלים. אני יודעת שבירושלים גם מחפשים מבנה. אמרתי גם שנתגייס לעזור. אם זה מבנים של מינהל, בכלל גם בתל אביב במבנים של המינהל תשתפו אותי, המינהל שייך גם למשרד האוצר. נעזור. כבר שלחנו פנייה שלנו לגבי מבנה אחד, אז אני כבר אומרת שכל מבנה של מינהל מקרקעי ישראל, שנמצא בתחום שאמור להיות לחסרי בית, אני חייבת לדעת עליו, אני חייבת להיות מעורבת, אני גם אבוא לראות אותו אם צריך, כדי לנסות לקדם. לא לנסות. כדי לקדם את זה מול המשרדים. זה משרדים שלנו, אין סיבה שהם לא יתגייסו לעזור.

עוד דבר. אני קבעתי למחר סיור בחיפה, לראות את הבית ברחוב חיים. אני יודעת שהוא לא נכנס בתוך החברה של ציפי, אבל כמו שאמרתי ליואב שאני אעזור גם לדרי רחוב ש - - -
עמית פרלסון
יש לנו גם מבנה למטה, נשמח אם תבואי לבקר. יש לנו חדר מתחת לבית.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, אז קודם כל תודה על ההערה שלך. מחר אני בחיפה. אני בפגישה גם עם ראש העיר לגבי המבנה הזה, שהוא נמצא במקום מאד בעייתי ואחרי זה אני אלך עם עמותות אותות ועם תמר לראות את הבית ברחוב חיים. אין לי בעיה, אני גם אבוא לראות אצלכם אם אני כבר שם.
יואב בן ארצי
מה זה הבית ברחוב חיים?
היו"ר מירב בן ארי
זה כמו קורת גג לצעירים. אמרתי, זה לא החברה של ציפי, כי זה צעירים יותר, זה נערים, אבל הבנתי שיש שם בעיה שהמבנה במיקום מאד בעייתי, מיקום מאד לא נעים. הבנתי שיש התנגדות של ראש העיר ולכן ביקשתי גם פגישה עם ראש שהעיר וגם סיור שם. זה חלק מהתפקיד שלי כיושבת ראש הוועדה. זה נכון שהצעירים הם חוד החנית, אבל אין ספק שיש בעיות וננסה לפתור אותן. מחר אני שם במטרה לטפל.

עוד נושא אחד שחשוב להתייחס לגבי הקידום שלי, של ציפי ושל רות מנע ממשרד השיכון, היא גם שותפה שלנו, לקדם את נוהל הסיוע לצעירים וצעירות חסרי בית, כדי לעזור להם ולהפסיק את זה שהם כל פעם צריכים להיכנס לוועדת חריגים וכל פעם יש את ההתנהלות. פשוט לבוא ולנסות לקדם את זה מול משרד השיכון.

הוועדה הזאת עובדת. היא עובדת. אני גם יוצאת לסיורים. אני שמחה לפחות שכשהגעתי לפה כבר ראיתי את הרוב, אבל כל זמן שיש עוד, אתם מוזמנים לחשוף אותי למקומות שאני לא מכירה, למרות שברוב המקומות הייתי, גם בתל אביב, גם בירושלים, אבל זו ועדה שהיא עובדת והיא עובדת בזכות שיתוף הפעולה שיש כאן ובזכות האנשים שמסורים לנושא הזה, גם הרשויות, כמובן משרד הרווחה וציפי וכל הצוות, מריה וכמובן העמותות שעושות ימים כלילות בשביל לטפל בסוגיה הזאת.

אני מבקשת מהיום, בכלל, להתייחס לצעירים כחסרי בית, בדיוק כמו הכותרת פה, ולא להשתמש במונח דרי רחוב. גם הסכמנו על תקנות התע"ס, שתיכף רק נדבר עליהן, פחות נתעסק בדיון עליהן, שגם תקנות תע"ס כמו שסיכמנו, וקיבלתי באמת את העניין שהן לא ייכנסו כדר רחוב, אלא ייכנסו כתקנה נפרדת.
ציפי נחשון גליק
חסרי קורת גג.
היו"ר מירב בן ארי
בדיוק. אבל בהחלט תהיה תקנה, כי כיום, כמו שאני אומרת תמיד, יש לקונה ואותם חברה צעירים לא נמצאים בתוך הקריטריונים והיא אומרת, עלה, בצדק שזה בעייתי ולכן אנחנו נגדיר אותם.

אני באמת רוצה להודות למור, שהעבירה לי את ההתייחסות שלהם לנושא הזה של קורת גג, של התקנה ואיך בעצם להגמיש אותה לטובת הצעירים והצעירות. וכמובן העבודה שלי עם ציפי, להגיע לאיזה שהוא נוהל ואותו לקדם.

זהו בינתיים מבחינתי. תיכף אני אמשיך, אבל אני רוצה לשמוע את ציפי. בפעם שעברה התכנית לא הייתה מספיק ברורה. אז בואי תעדכני אותנו על התכנית בערים הגדולות, גם על הערים הקטנות, וגם מה את מצפה שיהיה – גם מהרשות וגם כמובן מהכנסת, ואם יש משהו שאנחנו תקועים בו. אחרי זה כמובן אנחנו נשמע את הרשויות ואת העמותות ואת ההתייחסות שלהם.

בבקשה.
ציפי נחשון גליק
תודה רבה. קודם כל תודה לך באמת על המחויבות שלך לאוכלוסייה שלנו. אז כמו בפעם קודמת, אני אמרתי וקודם כל אני רוצה להתחיל מזה שאת הצעירים שהם חסרי קורת גג, ואני אומרת צעירים וזה כמובן כולל גם צעירות. כרגע אנחנו מדברים על גילאים 18-25.
היו"ר מירב בן ארי
נכון, אני ביקשתי - - -
ציפי נחשון גליק
אנחנו מקשיבים לבקשה שלך להגדיל את זה לגיל 28, אבל את יודעת, זה כבר בדרגים שהם מעלי.
היו"ר מירב בן ארי
כן, כן, אני מטפלת בזה מול המשרד. דיברתי על זה אתמול גם עם ראש המטה של המנכ"ל.
ציפי נחשון גליק
אז אם הדיון של השולחן הזה כרגע עוסק בנושא של דיור, אז כמו שאמרת, אנחנו לא מגדירים את הצעירים חסרי קורת הגג באשר הם כדרי רחוב. ולכן לא מתקבלת ההמלצה שהם בעצם יהיו פרק בתוך התע"ס של דרי רחוב, אלא אנחנו מייצרים עבור מענים נפרדים.

מה שאנחנו הולכים לעשות בשנת 2016, זה להקים 5.5 הלנות חירום. החצי זה הלנת חירום ש - - - מפעילים ובעצם להכפיל את הפעילות שלה.
היו"ר מירב בן ארי
של גלגל. לקחת את גלגל, להעביר אותו למבנה אחר - - -
ציפי נחשון גליק
לא, את השלטר.
היו"ר מירב בן ארי
את השלטר.
ציפי נחשון גליק
השלטר פועל רק מעשר בערב עד עשר בבוקר, וצריך להפוך אותו מ - - -
היו"ר מירב בן ארי
אבל זה שלטר שגם נקרא גלגל. יש לו שם אחר? לקחת את השלטר עצמו - - -
רעות גיא
גלגל זה הפתוח. גלגל זה תכנית שכוללת גם את המרחב המעורב לצעירים וצעירות, ושלטר יש לנו רק לצעירות, מפאת תקציב כמובן.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, אז זה החצי.
ציפי נחשון גליק
אז זה החצי בעצם. אז 5.5 הלנות חירום, 1.5 בירושלים לבנות ולבנים.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, תגדירי לי. כשאת אומרת לבנות ולבנים, שהנושא יהיה ברור, כי בפעם שעברה יצאו מפה ובאו ואמרו לי שזה לא היה כל כך ברור. השלטר של הצעירות, יהיה באותו שלטר עם הצעירים?
ציפי נחשון גליק
לא, לא, לא.
היו"ר מירב בן ארי
שני מבנים נפרדים?
ציפי נחשון גליק
אנחנו עובדים ברגישות מגדרית, אנחנו מאד מקפידים על זה, כי הצרכים והמאפיינים אולי דומים, אבל דרכי הפתרון חייבים להיות מותאמים. זה לא סוד כאילו שצעירות ונערות, כשהן נמצאות בסביבה של המין השני, אז הן קודם כל עסוקות בלמצוא חן, וכשהן בתכנית טיפול, אז אנחנו רוצים שקודם כל הן תהיינה עסוקות בעצמן ולא בלמצוא חן בעיני הבנים שמסתובבים שם. לכן אנחנו מדברים על הלנות נפרדות. כל תכניות הדיור הן נפרדות.

אז אם אנחנו מדברים על הלנת חירום בירושלים, זה על 1.5. 1 חדשה לבנים והחצי זה שלוקחים את מה שעל"ם מפעילים היום ומכפילים אותו מבחינת לוח הזמנים. במקום 12 שעות שזה פועל, זה יפעל 24 שעות ביממה.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, שאלה. אני רוצה שנדבר פה לגבי כל עיר ותיכף נשמע התייחסות מירושלים. תעצרי שנייה בירושלים, אני רק רוצה להבין. הגלגל, המרכז שהם נמצאות בו - - -
רעות גיא
אני אשמח להתייחס לזה.
היו"ר מירב בן ארי
כן, כן, רגע. הוא יישאר AS IS.
יהודית גבאי
לא, אבל הוא יתרחב. אני מעיריית ירושלים, אגף הרווחה. יחד עם על"ם, בעצם הכוונה היא להרחיב את הפעילות גם מבחינת שעות היום. זאת אומרת זה יהיה שלטר רק לצעירות, 24/7, זאת אומרת שמה שהיום גלגל – שהוא לא כל שעות היום – זה יהיה פתוח ברצף. אותה מסגרת תהיה פתוחה 24/7 לצעירות.

במקביל, כמו שציפי אמרה, אנחנו פותחים וראינו איזה שהוא מבנה פוטנציאלי לצעירות, שגם הדס ראתה אותו, אז ראינו גם לצעירים. זה איזה שהוא מרחב גדול כזה, ושם יהיה גם שלטר לצעירים בנים, 24/7. זאת אומרת יהיו שני מבנים.
היו"ר מירב בן ארי
שני מבנים נפרדים.
יהודית גבאי
שני מבנים נפרדים.
היו"ר מירב בן ארי
שהם של צעירים והמבנה גל גלגל - - -
יהודית גבאי
הוא יהפוך להיות לצעירות 24/7.
היו"ר מירב בן ארי
אז הם לא יוצאים פיזית מהמבנה.
יהודית גבאי
אז זהו, אז פה אנחנו באמת עכשיו מאד - - -
ציפי נחשון גליק
לא, הם יוצאים. הם רוצים לצאת.
יהודית גבאי
מהמבנה הפיזי, כן. אני רק אגיד שלגבי המודל, אנחנו עסוקים לראות איך אנחנו - - -
הדס גול
זה לא בסדר. אנחנו 12 מיטות, לפחות צריך 3 מקלחות, שירותים מתאימים. לא מקלט ושלטר אחד.
היו"ר מירב בן ארי
המקום עצמו לא מתאים. הוא קטן. אז גם השלטר של הצעירות ייצא, והשלטר של הצעירים - - -
יהודית גבאי
אנחנו פותחים אותו, אני מקווה בזמן המאד קרוב. זאת אומרת יש שם איזה שהוא מבנה בתהליכים - - -
היו"ר מירב בן ארי
המבנה הזה, הבנתי שנמצאו 3 מבנים. יש מבנה אחד שאתם הולכים עליו?
יהודית גבאי
אנחנו עוד לא סגורים. זה מבנה שגם הדס ראה בביקור חולים שם, הוא ישן. צריך לעשות שם עבודה.
היו"ר מירב בן ארי
של מי המבנה? מי מחזיק בו?
יהודית גבאי
זה היה של ביקור חולים.
היו"ר מירב בן ארי
בעלות פרטית, אוקיי. יופי. היה חשוב לנו שנבהיר את המצב בירושלים.
ציפי נחשון גליק
העברנו לענבר, אולי נעביר גם לך, מלשכת השר לבדוק עם מנהל מקרקעי ישראל על כתובת שעיריית ירושלים העבירה לי, אני לא זוכרת איפה זה. משהו במוסררה. זה של מנהל מקרקעי ישראל. אז לבדוק את כל האופציות האלה, כי באמת, החשש הוא שכל פתיחת התכניות האלה תתעכב, כי זה יהיה תקוע על מציאת מבנה מתאים.
היו"ר מירב בן ארי
הבנתי.
ציפי נחשון גליק
זה ירושלים.
היו"ר מירב בן ארי
רציתי עוד משהו. כשנגיע לדיוריות נדבר ונחזור לירושלים. בואו נעבור לתל אביב.
ציפי נחשון גליק
הלנת חירום בתל אביב. עיריית תל אביב - - -
היו"ר מירב בן ארי
שלום לחבר הכנסת מאיר כהן, בוקר טוב. הוא מגיע באדיקות לוועדה. זה כבוד בשבילי. בדיוק אנחנו מתחילים את העדכון לגבי מה שקורה בתל אביב. סיימנו את ירושלים.
ציפי נחשון גליק
אני הסברתי גם שמשרד הרווחה, כשיש לו תקציב והוא רוצה להקים תכנית, אז הוא עובד בשני אופנים. אחד, הוא יוצא למכרז, שזה תהליך, אני לא צריכה לספר לכם, זה לוקח כמעט שנה.
היו"ר מירב בן ארי
ארוך ומייגע.
ציפי נחשון גליק
והדרך השנייה היא שאנחנו מעבירים לרשות המקומית שמוכנה לקחת את התכנית ולהפעיל אותה, בפטור ממכרז, שזה גם תהליך של מכרז, אבל הרבה יותר מקוצר.
היו"ר מירב בן ארי
ואז פשוט את בוחרת - - -
ציפי נחשון גליק
בדיוק. בוחרים את העמותה שתפעיל. היא יוצאת בקול קורא. זה תהליך הרבה יותר מקוצר מאשר אנחנו. גם הרשות, כשהיא יודעת שהיא מקבלת את התקציב, אז כבר באותו מעמד, עוד לפני אפילו שחתמנו על הניירת, כבר יוצאת לחפש את המבנים, אז זה מאד מאד מקצר את התהליכים.
היו"ר מירב בן ארי
אגב, גם בגלל שחבר הכנסת מאיר כהן פה, הלב באלפסי הוא מיזם משותף?
ציפי נחשון גליק
לא, הוא 100% מדינה, בזכות השר מאיר כהן. עיריית תל אביב מקבלת את התקציב מהמשרד בפטור ממכרז, והיא עשתה התקשרות עם על"ם, אחרי שהיא - - -
היו"ר מירב בן ארי
זה מה שאנחנו רוצים שיהיה גם בשלטרים.
ציפי נחשון גליק
ברור, 100% מדינה, בלי השתתפות עמותות. סוף סוף המדינה לוקחת אחריות על ילדים.
רעות גיא
זה סוף סוף השתתפות מקצועית של עמותות.
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל יש כאן אחריות של המדינה.
רעות גיא
לא, להיפך. אני אומר בלי השתתפות עמותות. זו הפעלה מקצועית, היא לא הפעלה רק לשם הפעלה, אז ההשתתפות היא מקצועית.
ציפי נחשון גליק
אז עיריית תל אביב הסכימה לקבל את התקציב לשלוש הלנות חירום, אחד לצעירים, אחד לצעירות ואחד לאוכלוסיית להט"ב. משמעו של דבר, שכרגע אנחנו עסוקים בכתיבת המפרט כדי ללכת לוועדת המכרזים, לקבל פטור, להעביר את ה-3,750,000 שקלים לעיריית תל אביב. היא כבר התחילה בחיפוש מבנים. ישבנו גם עם מנהלת המינהל של הרווחה, עם אנשי המקצוע שלה ויש לזה הסכמה. זה מבחינת הלנות חירום.
היו"ר מירב בן ארי
שנייה, אני רוצה התייחסות של יואב לעניין. דיברנו על זה גם אתמול בערב, אני מודה פה, ואמרתי לו שמה שהכי חשוב לי – נכון, זוכר? יש כסף, יש החלטה של עיריית תל אביב, החלטה משמעותית מאד, להקים את שלוש הלנות החירום, אותן שלושה שלטרים. תגיד לי מי אותו אדם, כמו בירושלים שאני יודעת שהם עושים את זה, שילך ויחפש לנו מבנים. כי אם בירושלים יש בעיה, הבעיה למצוא מבנה בתל אביב. דיברנו על איך - - -
ציפי נחשון גליק
הם יעסיקו פרויקטור. יהיה להם תקציב לזה.
היו"ר מירב בן ארי
שהוא יהיה עובד עירייה?
ציפי נחשון גליק
כן. או שהוא יועסק על ידי העירייה, מה זה משנה לנו? יהיה בחצי משרה מישהו שכבר עכשיו הם ייקחו. הוא יתחיל לרוץ אחרי מציאת המבנים וההתאמה שלהם וכו'.
רעות גיא
אם צריך, יש לנו פרויקטור תיאום בתל אביב. אם צריך סיוע ועזרה ודברים כאלה, אנחנו לרשות העירייה.
ציפי נחשון גליק
בסדר.
היו"ר מירב בן ארי
יופי, זה חשוב מאד.
ציפי נחשון גליק
הכתבה בהארץ אמרה שהיא תגיד שאנחנו מחפשים מבנה, אם יש בעלי נכסים שרוצים, שיפנו.
היו"ר מירב בן ארי
אז תשמעי, היא לא כתבה את זה.
ציפי נחשון גליק
היא לא כתבה. זה לא בסדר. אין לה תרומה למען הקהילה. אמרתי לה תכתבי שאנחנו מחפשים מבנים ובעלי נכסים שיש להם ורוצים להשכיר, שיפנו. חבל.
רעות גיא
לא חסר נכסים.
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל - - -
ציפי נחשון גליק
לא, אבל אם יש בעל נכס שעומד ריק, שהוא יפנה אלינו מאשר לחפש אותו. את יודעת יותר טוב ממני שזה לוקח זמן.
היו"ר מירב בן ארי
אז הנה אני אומרת. זו הערה מאד מאד חשובה, ציפי. גם אני, ברגע שיהיה לי את הלינק של הכתבה הזאת, אני אעלה את זה גם בעמוד שלי ובכלל, כל מי שעובד שיעלה ויגיד שאנחנו מחפשים. אי אפשר לדעת לאן זה יגיע ופתאום יש מישהו שנורא רוצה לעזור ואז אנחנו יכולים לקדם את העניין הזה וזה חשוב מאד. אני גם ארשום לי את זה, בעיקר בתל אביב, שאני מכירה קצת אנשים שם.
יואב בן ארצי
היינו שם גם. רגע, עוד עדכון אחד לגבי תל אביב, שבעוד חודש אנחנו פותחים דירת מעבר לנשים ובחורות מכורות נקיות. 5 נשים. וממש בעתיד הקרוב, גם, זה ניזון מהכספים האלה, תהיה דירה לגברים נקיים, 7 גברים.
היו"ר מירב בן ארי
כשאתה אומר גברים, מאיזה גיל זה מתחיל?
יואב בן ארצי
תראי, בהצהרה זה 18 פלוס, אבל בפועל יהיה בין 30 ל-40, אני מניח.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, וזה מהתקציב של הדיוריות?
יואב בן ארצי
אני הבנתי שהגברים זה תוספת - - -
ציפי נחשון גליק
סליחה רגע. התקשרו מלשכת השר, אז עניתי ולא הקשבתי למה שאמרת.
יואב בן ארצי
הלשעבר שלך, שבי, אמר לי שהוא ניזון מ - - -
היו"ר מירב בן ארי
לגבי דירות מעבר.
יואב בן ארצי
נכון.
ציפי נחשון גליק
תיכף נגיע לדירות מעבר.
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו נגיע לזה. יואב, אתה רוצה להתייחס לשלטרים?
רעות גיא
אבל אז זה אומר שאין דירת מעבר לצעירים.
היו"ר מירב בן ארי
לא, לא, רגע, חכה, רעות. אנחנו תיכף נתייחס לתקציב. ציפי תתייחס ואנחנו ניתן את ההתייחסות. אני רק רוצה לדעת האם לגבי השלטרים לצעירים יש לך התייחסות?
יואב בן ארצי
לא, אנחנו עין בעין.
היו"ר מירב בן ארי
מעולה.
ציפי נחשון גליק
עכשיו לגבי השלטר הנוסף שאנחנו מקימים, שהוא מתקציב אחר, הוא לא מה-20 מיליון, זה לצעירות מהמגזר החרדי.
היו"ר מירב בן ארי
נכון, שזה תקציב נפרד.
ציפי נחשון גליק
כן, ושם אנחנו יוצאים למכרז.
היו"ר מירב בן ארי
חייבים?
ציפי נחשון גליק
אין ברירה.
היו"ר מירב בן ארי
למה?
ציפי נחשון גליק
כי אין רשות שתהיה מוכנה לקחת הוסטל כזה, שהוא להקים הלנת חירום ארצית.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, חשוב מה שאת אומרת. את אומרת שאין אף רשות במדינה שרוצה לקחת שלטר כזה לצעירים חרדים או צעירות חרדיות.
ציפי נחשון גליק
צעירות חרדיות. את זה אנחנו כבר ממש כתבנו.
היו"ר מירב בן ארי
למי פנית?
יהודית גבאי
אנחנו לא שמענו על זה.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, למה עיריית ירושלים לא יכולה לקחת את זה?
יהודית גבאי
אנחנו לא שמענו על זה.
היו"ר מירב בן ארי
הרי מי שפגשתי במבשר הטוב, זה כולם כמעט הגיעו לירושלים, חברה צעירים.
ציפי נחשון גליק
זה לבנים, אני מדברת על בנות.
היו"ר מירב בן ארי
לא משנה, אני אומר שזו אותה אוכלוסייה שהגיעה מירושלים.
איילה קדמי חקלאי
למה שלא נפתח את זה במסגרת של - - -
היו"ר מירב בן ארי
ועוד יש לזה כסף צבוע.
יהודית גבאי
אז אני מציעה שאולי נעשה על זה דיון.
היו"ר מירב בן ארי
מזל שאנחנו עושים את הוועדה.
יהודית גבאי
צריך לחשוב על זה.
היו"ר מירב בן ארי
עיריית ירושלים, אתם לוקחים אפשרות לבדוק.
יהודית גבאי
אנחנו נעשה דיון.
היו"ר מירב בן ארי
מצוין.
ציפי נחשון גליק
זה גם מקלט וגם הוסטל וזה ארצי.
יהודית גבאי
אנחנו נבחן את זה.
ציפי נחשון גליק
עיריית ירושלים לא רוצה להקים מסגרות ארציות, זה מה שנאמר לי.
יהודית גבאי
נבחן את זה.
היו"ר מירב בן ארי
לפחות יבחנו ויחליטו. לפחות ניתן להם את האפשרות לבחון.
ציפי נחשון גליק
בסדר. גם הוסטל וגם - - -
יהודית גבאי
הוסטל ודירת מעבר?
ציפי נחשון גליק
לא, הוסטל והלנת חירום. עכשיו אני עוברת לנושא של ההוסטלים.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, אז את זה אנחנו בודקים ונשתדל לחזור לוועדה עם תשובה.

עכשיו אנחנו עוברים להוסטלים השיקומיים.
ציפי נחשון גליק
בדיוק. כמו שהסברתי בפעם הקודמת, שאנחנו מייצרים מענים על הרצף, כי המאפיינים שלהם הם על רצף הסיכון והסכנה ובהתאם לזה חשוב שלכל צעיר, בהתאם למאפיינים שלו, תהיה המסגרת המתאימה.
עמית פרלסון
רגע, ציפי, מה עם לינת חירום בחיפה?
ציפי נחשון גליק
לא, כרגע אנחנו לא פותחים הלנת חירום בחיפה.
היו"ר מירב בן ארי
אין שלטר חירום. התקציב - - -
ציפי נחשון גליק
מאפשר לנו כרגע 5.5 לא 6.
היו"ר מירב בן ארי
לא, לא, תשמע, אני ישבתי וקיבלתי גם את המספרים של הצעירים. ישבתי עם אריה דרזי מחיפה, קיבלתי את המספר, אפשר לדבר עליו אם אתה רוצה, כשאני אהיה שם מחר, אבל הוא מדבר על משהו כמו 20-25 בגילאים מ-18 עד 28, ולכן מה שחשבנו כאן, וציפי תיכף תתייחס - - -
רעות גיא
לא נכון. קודם כל אני דיווחתי בוועדה הקודמת על 40 שאיתרנו. עמית הוא מעמותת על"ם ואנחנו עובדים ברחוב בחיפה, בהעדר מענה. זאת אומרת אין מענה פיזי שאפשר להביא אליו את הצעירים. הכל מבוסס על עבודת רחוב רגלית. אם תרצי להקדים, לבוא בשעה שבע בבוקר לאסוף עם עמית. בחמש להסתובב בזולות, לפגוש את החברה. 40 שאיתרנו ברחוב. אז יכול להיות שמוכרים ללשכה 20, אבל זה לא אומר שאין עוד ברחוב. את זה צריך להבין.
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל כל הזמן היה לי את העניין הזה גם, שהאם אותו חסר בית שגר ברחוב, ונתקלתי בזה גם בסיורים שלי וגם בשיחות ובפגישות, זה שלא כל חסרי הבית שגרים ברחוב, בעצם רוצים מענה טיפולי.
רעות גיא
מירב, אני לא מסכימה עם האמירה הזאת.
היו"ר מירב בן ארי
לא אני אמרתי את זה.
רעות גיא
אני מחכה לתורי להתייחס בצורה קצת יותר רחבה, אבל יש פה גם חברה צעירים וצעירות חסרי בית. כדאי לשמוע אותם. לתחושתי, אנחנו קצת רצים מהר מדי עם המבנים ועם הפתרונות, לפני שאנחנו מודעים גם למה שקורה ול - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא, לא, די, רעות, תפסיק להגיד - - -
ציפי נחשון גליק
היא אומרת שבחיפה יש 40.
רעות גיא
מי חי ברחוב ולא רוצה מענה? כל אחד ברחוב רוצה מענה כשיורד עליו גשם. באמת.
היו"ר מירב בן ארי
שנייה, קודם כל לא אני המחליטה. בואו נשים את הדברים על - - -
ציפי נחשון גליק
אבל לא אמרנו שלא צריך בחיפה. לקבל 20 מיליון זה עדיין תקציב שהוא מוגבל ויש סדרי עדיפויות. לא אמרנו שלא.
היו"ר מירב בן ארי
נכון. כשנגיע לדירות, לנו גם - - -
ציפי נחשון גליק
בחיפה, את הדירה - - -
היו"ר מירב בן ארי
תיכף אנחנו נסיים את ההתייחסות של ציפי ואז אנחנו נפתח את זה להתייחסות של כולכם. אבל אתם חייבים להבין משהו אחד וציפי עכשיו גם אמרה את זה. יש לנו כאן 20 מיליון שקלים, תקציב ייעודי, באמת בפעם הראשונה שנועד לפתרון לחסרי בית. מתוכו יש לנו גם דירות, גם שלטרים וגם הוסטל חירום. אנחנו קודם כל שמים את כובד משקלנו על תל אביב וירושלים, חד משמעית, לאור המספרים וכמובן שיש לנו גם עוד מטרות. אם היה לנו מספיק כסף היינו פותחים בחיפה, אבל יש עוד פתרון שאנחנו עושים בחיפה ותיכף נתייחס אליו.

בואי רגע נדבר על ההוסטל השיקומי הזה.
ציפי נחשון גליק
אז כרגע אנחנו מפעילים שלושה הוסטלים שיקומיים, אחד לבנות, אחד לבנים בירושלים ואחד למגזר הערבי לבנות בצפון הארץ. אנחנו הולכים לפי התקציב שמאפשר לנו ועל פי סדרי עדיפויות שעשינו, ויש לנו נתונים, אנחנו הולכים להקים לאוכלוסיית להט"ב באזור המרכז - - -
היו"ר מירב בן ארי
נכון, לא בתל אביב.
ציפי נחשון גליק
לא בתל אביב.
היו"ר מירב בן ארי
זה מה שדיברנו עליו.
ציפי נחשון גליק
אז זה יהיה באזור המרכז, זה בסדר. זה לא יהיה גם באמצעות עיריית תל אביב ולכן זה ייצא למכרז.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, בת ים לא יכולה לקחת את זה?
ציפי נחשון גליק
בת ים לוקחת דיורית. היא לא תיקח גם להט"ב?
היו"ר מירב בן ארי
וחולון?
ציפי נחשון גליק
לא. בת ים וחולון לוקחות דיורית. גם עיריית חיפה מתלבטת לגבי דיורית. תקשיבי, הרשויות לא מתלהבות. אומרת לי מנהלת המינהל בחיפה - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, בחיפה הבנתי שיש בעיה.
ציפי נחשון גליק
תקשיבי, את תפתחי לי עכשיו דיורית, 50% ייתן לי מענה, 50% מהסביבה, הם יהפכו להיות הדיירים שלי בעיריית חיפה, אני לא רוצה. תודה. אם את הולכת למכרז, ועמותה רוצות את הבית בחיפה, אין לי ברירה. אבל מרצון להגיד לך שאני מתנדבת, לא מתנדבת. זו המציאות. זה לשבת עם מנהלי מחלקות, זה לא יום וזה לא יומיים וזה שיחות וזה לשכנע ויש כאלה שלא משתכנעים. אז עיריית חיפה עוד לא השתכנעה שהיא רוצה את הדיורית.
היו"ר מירב בן ארי
אני חייבת להגיד לך את זה, אין שם שיתוף פעולה.
עמית פרלסון
אני יודע.
רעות גיא
אז מה? אז נעבוד רק איפה שיש לנו שיתוף פעולה?
היו"ר מירב בן ארי
לא, זה לא נעבוד, אבל זה הרבה יותר מעכב.
עמית פרלסון
אבל אנשים מכל הצפון באים לחיפה.
ציפי נחשון גליק
אז זה יעכב. אז זה אומר שאני צריכה לצאת למכרז על דיורית באזור הצפון.
היו"ר מירב בן ארי
נכון, אבל - - -
ציפי נחשון גליק
אז אנחנו בינואר, אז אולי בינואר בשנה הבאה יהיה לנו מפתח. זו המשמעות. חשוב שאתם תדעו כנציגי עמותות שאתם באים לדיונים ולא תמיד אתם מבינים את הפרקטיקה של הדברים. כשעיריית חיפה אומרת לי – אני לא רוצה לקבל ממך את הכסף ולעשות, כי כשהיא תקבל ממני את הכסף היא תעשה, אחרי 4-5 חודשים זה פתוח.
רעות גיא
ציפי, אבל גם בתל אביב, לפני שהופעל לחץ של כבוד חבר הכנסת מאיר כהן - - -
ציפי נחשון גליק
נכון.
רעות גיא
אז גם לא רצו, אז מה?
ציפי נחשון גליק
נכון.
רעות גיא
אבל הנה, הפעיל לחץ ורצו. כשמגיע הכסף וכשמגיע הלחץ, אז פתאום רוצים.
היו"ר מירב בן ארי
רעות, בגלל זה מחר אני בחיפה. זה בדיוק התפקיד שלי, לדבר עם ראש העיר ולהפעיל לחץ ובגלל זה אני מגיעה לשם. אם הייתי חושבת שזה אבוד לא הייתי הולכת. אני לא מבטיחה, לפחות אני - - -
ציפי נחשון גליק
אחרי ההוסטל נעבור לדיורית. אז אנחנו רוצים לפתוח 4 דיוריות לאוכלוסייה הכללית, אחת באזור המרכז. אז כבר בת ים וחולון מוכנות וכבר מחפשים מבנה.
מור הרפז
בנים או בנות?
ציפי נחשון גליק
זה באזור המרכז. אני לא זוכרת. יכול להיות, תלוי גם במבנה, כי מצד אחד יש רשימת המתנה של בנות לדיורית הנוכחית, אבל מצד שני אם הם ימצאו מבנה שיש לו שני אגפים, אז יכול להיות שניתן אישור לשמונה מיטות לבנות ושמונה מיטות לבנים. בבאר שבע הם רוצים דיורית – 8 מיטות לבנים ו-8 מיטות לבנים. בחיפה היא צריכה להחזיר תשובה.
היו"ר מירב בן ארי
אם היא רוצה בכלל.
ציפי נחשון גליק
כן, אם היא רוצה כאילו להפעיל את זה. אם היא לא תרצה להפעיל, המשמעות שאני צריכה לצאת למכרז. דיורית בירושלים – אנחנו מקימים לאוכלוסייה חרדית במיזם משותף עם עמותה. דיורית נוספת לאוכלוסייה דתית אנחנו מפעילים מתקציב המוסד לביטוח לאומי כמפעל מיוחד, עם עמותת אותות שתפעיל את זה בתוך אוניברסיטת הר הצופים. כבר נמצא מבנה.
היו"ר מירב בן ארי
יופי.
ציפי נחשון גליק
בהתאם לתשובות האלה נראה. יכול להיות שיהיה לנו תקציב נוסף, אז יכול להיות שנוכל לפתוח דיורית נוספת בירושלים לאוכלוסייה הכללית, כי כיום הדיוריות שיש לנו בירושלים זה יהיו שתיים לדתית וחרדית.

אני חושבת ואנחנו גם דיברנו על זה, מירב, שבכל התכניות האלה, לפחות 10% מהתקציב של ההפעלה הולך על שכר דירה. אם אנחנו נצליח להגיע בזכותך להסכמות עם משרד השיכון, שהוא מממן את שכר הדירה למענים האלה, אז זה ישחרר לנו כסף להקים עוד מסגרות.

כי אם אנחנו עושים חשבון, אני עושה עכשיו חשבון מהיר, לפחות מיליון ומשהו שקלים הולכים על מה שהזכרתי עד עכשיו, רק על שכר דירה. אז אם זה ישוחרר לנו, כי אני חושבת שמשרד הרווחה תפקידו לתת את המענה הטיפולי, הסוציאלי, הליווי וכו'. לא תפקידי עכשיו להתעסק עם עיריית תל אביב שאומרת לי ציפי, עם כל הכבוד לך, כשכתוב במפרט שלך 150 אלף שכר דירה, זה לא מספיק לי. אני לא מבינה כמה זה עולה שכר דירה. זו הבקיאות של משרד השיכון, זו המציאות שלו.

אז עיריית תל אביב תמצא בית להלנת חירום, שעולה 300,000 שקלים שכר דירה ומשרד השיכון יגיד בטח שזה ריאלי, אני מכיר, ושישלם גם את הכסף הזה.
רעות גיא
זה לא רק שכר דירה, זה גם השיפוץ.
קריאה
על שכר הדירה, שיפוץ ותיאום.
ציפי נחשון גליק
מה - - - חד פעמי, אבל על אחזקה שוטפת.
יהודית גבאי
ועל הרשויות זו בעיה, ההתאמות והשיפוצים.
ציפי נחשון גליק
בנוסף לזה אני רוצה להגיד לך שכשמשרד הרווחה מקים פר כזה טיפול, למשל כמו בית חם או מרכז טיפול לנפגעות תקיפה מינית, אנחנו משלמים לעיריית ירושלים 300,000 שקלים שכר דירה למכרז לטיפול בצעירות ובנשים נפגעות התעללות מינית. מרכז תמר. את מבינה? אז אני אומרת על המרכזים האלה משרד השיכון - - -
היו"ר מירב בן ארי
כמה כסף אתה משלם שכירות בלב, אתה יודע?
ציפי נחשון גליק
430,000 שקלים. תשאלי אותי. 430,000 לשנה.
יואב בן ארצי
לא.
ציפי נחשון גליק
בוודאי. למה? 43,000 שקלים בחודש. זה יותר מ-430,000 שקלים. בוודאי. למה את אומרת שלא?
יואב בן ארצי
זה כמעט חצי מיליון.
ציפי נחשון גליק
כן, כמעט חצי מיליון שקלים רק על שכר דירה. אז אני אומרת שלגבי מרכזי יום טיפוליים אנחנו ניקח את זה על עצמנו, משרד הרווחה והוא לוקח. אבל לא יכול להיות על מענה של לינה, כשמוציאים אנשים מהבתים, שמשרד הרווחה - - -
היו"ר מירב בן ארי
יש כאן נציג של משרד השיכון? אה, אני שחררתי אותם בגלל - - -
ציפי נחשון גליק
שחררת אותם, אז - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא, זה בסדר. קבענו איתם ביום שני.
ציפי נחשון גליק
אז חשוב שאני אגיד את זה.
היו"ר מירב בן ארי
כן, כן.
ציפי נחשון גליק
אחרי הדיוריות אני עוברת למודל של דירות מעבר, שכרגע המשרד מפעיל 10 דירות מעבר ברשויות המקומיות. מתוך 10 דירות מעבר אחת היא ייעודית לנפגעות התעללות מינית ואחת היא ייעודית לצעירות טרנס ג'נדריות. בנוסף לזה יש לנו 30 דירות - - -
היו"ר מירב בן ארי
מה עם הדירה של הטרנסיות בקינג ג'ורג' והניסיון להפוך את זה - - -
ציפי נחשון גליק
היא פועלת.
היו"ר מירב בן ארי
כן, הייתי שם. אני שואלת על הקצב של הדירה השנייה שביקשנו.
יואב בן ארצי
לא, לא, היא לא - - -
היו"ר מירב בן ארי
אבל הוא הוציא את התברואה שם מהמחסן שלו? או שאמרת לו שיורדים מזה?
יואב בן ארצי
אנחנו יורדים מזה, זה לא מתאים.
היו"ר מירב בן ארי
אז זו דירה נוספת של טרנסים?
ציפי נחשון גליק
כרגע יש לנו אחת מתוך ה-10 ובנוסף ל-10 האלה, דרך הרשויות המקומיות, יש לנו עוד 30 דירות שאנחנו מפעילים במשותף עם עמותת ילדים בסיכון וזה - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, הייתי גם בדירה כזאת במודיעין.
ציפי נחשון גליק
דיוק, וגם חבר הכנסת מאיר כהן היה בירושלים דירה כזאת. יש לנו 30. מה שאנחנו הולכים לעשות בשנת 2016, זה להגביל מ-30 ל-40 דירות מעבר לחסרי עורף משפחתי, בוגרי פנימייה, פלוס 10 דירות ברשויות המקומיות, שאחת מהן תהיה לצעירים טרנס ג'נדרים. בנוסף למה שיש.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני צריך ללכת.
היו"ר מירב בן ארי
כן, רציתי שהיא תסיים ואז תתייחס, אבל אין בעיה.
מאיר כהן (יש עתיד)
בוקר טוב ושלום לכולם. גברתי יושבת הראש, אני מכיר את ציפי ואני מכיר את עבודתה הנפלא, ואין על כך שום עוררין.

אני רק רוצה להגיד משהו שיהיה ברור. האחד, הבעיה היא ממש לא של כסף, כי ברגע שמאשרים את הכסף - ואני שמח שהשר אישר תוספת משמעותית לתקציב – הבעיה מתחילה בחיפוש. אני משער, כשאומרים לי מאיר, אנחנו מקימים 10 דירות, אז אני משער שזה ייקח בערך בין שנתיים לשלוש.
ציפי נחשון גליק
לא, זה לא. שמונה חודשים.
היו"ר מירב בן ארי
פחות.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני שמח על האופטימיות שלכם, אבל אם אתן תראו לי שכל מה שמתוכנן ושרשום יהיה תוך 8 חודשים, אני מוכן לבוא לכאן ולהתנצל בפניכן. ולמה זה קורה, גברתי יושבת הראש? למה זה קורה? זה קורה כי שימו לב מה אני שומע כאן. אני שומע על חיפה למשל.

לגבי חיפה, אז אומרת יושבת הראש האנרגטית, שאני מאד מכבד אותה, אני מחר אסע לחיפה ואדבר עם ראש העיר וציפי תיסע לכאן, היא עברה ויה דלרוזה בכל מיני ערים. לא את צריכה לעשות את זה, גברתי. ממש לא. צריך שציפי תיתן רשימה לשר, של ראשי ערים שבהן אנחנו מתכוונים לעשות את הדברים. וכמו שעשיתי, ראשי הערים צריכים להגיע ללשכת השר ולשבת ולפנות אליהם אישית ולא לייצר שום מצב שראש עיר יגיד לכם לא. הרי דרי הרחוב האלה לא נפלו משמיים.

אני מבין כשעיר מסוימת אומרת – יש לי בעיה כי כל הפריפריה אצלי. כשאנחנו מסתכלים על תל אביב, אז זה ברור. כשאני נפגש עם הטרנס-ג'נדרים, אז מכל ה-12, אף אחד לא מתל אביב, כולל הילד מדימונה. אבל זה עדיין לא סיבה לייצר איזה שיח, שכאילו מישהו עושה לך טובה. חברה', ככה זה נראה, האמירות מכאן צריכות להיות חדות כתער. אין ראש עיר שיעז להגיד לשר או לוועדה, שהוא לא מקים בית ללהט"בים. אין דבר כזה בעולם. מה שצריך משרד הרווחה, זה לעשות את זה בפרישה הנכונה.

רק בשבוע שעבר אני נסעתי, על פי בקשתה של יושבת ראש העמותה, לעיר מסוימת בצפון שהחליט ראש העיר לא להקציב דירה לאנשים עם מוגבלויות. הוסטל. למה? כי אתם מכירים את תופעת הנגבי. אמרתי אין דבר כזה. נכנסתי לראש העיר, ישבנו שם, שכנעו. כלומר צריך לפני שאנחנו, או במקביל לזה שהשגנו את התקציבים ואנחנו מתחילים לחפש את הדירות, צריך – אני קורא לזה פעולה של הכשרת לבבות.
היו"ר מירב בן ארי
אז הנה, אז אני הולכת להכשיר את הלב שלהם.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה לא רק את, זה מה שאני מנסה להגיד. הכשרת לבבות זה תפקידו של משרד הרווחה ושל ועדת הרווחה. וזה את וזה יושב הראש וזה שר הרווחה. אנחנו כבר נמצאים במקום אחרי שצריך לשכנע איזה ליצן בחשיבות של דירת מעבר. הרי בדימונה, אם לא היינו פותחים את דירת המעבר, אז הבנות או הבנים האלה היו שוכבים ברחוב.
רעות גיא
מגיעים לתל אביב.
מאיר כהן (יש עתיד)
או מגיעים לתל אביב.
מור הרפז
ושוכבים ברחוב, בתל אביב.
מאיר כהן (יש עתיד)
לכן אני אומר, אני מברך וזה כל כך - - -
היו"ר מירב בן ארי
גם כשאתה נותן דו"ח אתה נותן לכל מי שבא לתל אביב. אתה לא מבדיל.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני כל כך שמח באמת, וכשקראתי את זה הרגשתי טוב. אבל יחד עם זה, אנחנו צריכים לא להתעסק ולא להתנצל בפני אף אחד. אף אחד מכם לא צריך להתנצל. צריך להודיע לראשי ערים, להודיע לכם – יש כך וכך אוכלוסייה, אנחנו רוצים. וההיפך, בערים עשירות אפשר בהחלט לבקש את ההשתתפות שלהם.

אני חייב לציין את עיריית תל אביב לדוגמא מצוינת, ואשדוד. ערים שבאתי ישירות לראש העיר ואמרתי זאת האוכלוסייה, צריך להקים. אמר לי בסדר, הולכים, קדימה. ומה שקורה בחיפה צריך ברמה של השר. תלכי את, תדברי, אני סומך עליך, אבל ברמה של השר. זה לא צריך להיות שציפי צריכה לרוץ ואתם והעמותות. זה דבר שהוא בנפשנו, הוא חלק מהחיים שלנו. ראש עיר יודע שהוא בונה תיאטרון והוא בונה אצטדיון, אבל לפני זה הוא בונה בתים למי שצריך. לכל המוגבלים ולכל חסרי הבית וכו'.

ולכן אני מבקש שבסיכום של הישיבה, שתהיה פניה לשר, לפנות לראשי הערים שאנחנו מצביעים עליהם כראשי עיר שהם קשיי עורף ולא מוכנים לפתוח אצלם. זה יהיה קצת לא הוגן לשלוח אותך לריב איתם, תאמיני לי, מהניסיון הרב שלך.

זהו, תודה רבה ויופי שאתם עושים את זה. אני מצטער, אני עובר לוועדה הבאה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה שבאת.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני סומך עליך. האינרציות שלך ושל ציפי - - -
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה.
מאיר כהן (יש עתיד)
ותודה לכם גם, החברה מתל אביב. תמיד טוב לראות אתכם. תראו, יש כאלה שאני טיילתי איתם בלילות הגשומים ובלילות החמים, אבל גם בירושלים טיילתי. תודה רבה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה לחבר הכנסת מאיר כהן.

ציפי, את רוצה להשלים על הדירות?
ציפי נחשון גליק
אני רוצה להשלים לגבי דירות המעבר. התקציב בנוסף ל-10 האלה, יש עוד 5 דירות לחסות הנוער - - -
היו"ר מירב בן ארי
זה של טלי יוגב.
ציפי נחשון גליק
כן, שזה מהתקציב של ה-20 מיליון שקלים.
היו"ר מירב בן ארי
נכון.
ציפי נחשון גליק
היא מקבלת תקציב ל-5 דירות לבוגרי פנימיות של חסות הנוער ודירה אחת למכורים, שביקש מנהל השירות להתמכרויות, כי הוא הולך להקים שתיים בתל אביב – אחת למכורים ואחת למכורות.
עמית פרלסון
אז למכורים יהיה 100% גם?
ציפי נחשון גליק
מאה אחוז תקצוב?
עמית פרלסון
תקציב.
ציפי נחשון גליק
אני לא יודע. הוא ביקש מהתקציב הזה 250,000 שקלים, אז אני לא יודעת להגיד.
היו"ר מירב בן ארי
מי זה הוא?
ציפי נחשון גליק
מנהל השירות להתמכרויות.
מור הרפז
250,000 שקלים זה לשתי הדירות?
ציפי נחשון גליק
לא, לדירה אחת.
איילה קדמי חקלאי
רגע, יש לי שאלה. מה עם האוכלוסייה של הערבים הישראלים ממזרח העיר, מזרח ירושלים. אין להם פתרונות שם במזרח העיר, הם מגיעים למערב - - -
ציפי נחשון גליק
את 10 הדירות ברשויות המקומיות אנחנו מחלקים לפי קריטריונים. אם ייפול בירושלים, אז תקימו אותה לאוכלוסייה ערבית. אין בעיה. אתם מקבלים את התקציב לדירות.
איילה קדמי חקלאי
אז אנחנו מתוקצבים לדירות?
ציפי נחשון גליק
לא. התקציבאית של האגף כרגע עושה חלוקת תקציב. בתכניות למשל של המרחבים, של הקטינות בזנות, בגלל שיש יותר רשויות שרוצות, אז אני לא יכולה לתת למי שאני רוצה. היא לוקחת את סך המאגר של התקציב, סך המאגר של הרשויות שמעוניינות וצריכות ובעצם היא מריצה לפי קריטריונים את הנתונים, ואז היא אומרת - בסדר העדיפות שלך לדירות מעבר זה 10 הדירות האלה, ובסדר העדיפות שלך לפתיחת מרחבים לקטינות בזנות, זה בסדר העדיפות הזה. כך לפי זה.
איילה קדמי חקלאי
אנחנו צריכים במזרח העיר.
ציפי נחשון גליק
בסדר.
היו"ר מירב בן ארי
הבנתי, טוב. קודם כל תודה רבה.
ציפי נחשון גליק
הדבר האחרון, הנושא של הסיוע בשכר דירה, שבעצם יש כבר נוהל שהוא כתוב והוא מקובל על משרד השיכון, לתת סיוע בשכר דירה לצעירות וצעירים בסיכון לפי הגדרה שאנחנו הגדרנו. כמו שאמרתי, אנחנו לא מגדירים אותם דרי רחוב. לפני שנה הם כבר אישרו לנו לצאת לתכנית משותפת ל-200 צעירים. בהתחלה הם דיברו בעלות של 1,000 שקלים שכר דירה לחודש לתת לכל אחד. אחר כך הם אמרו שאולי לרדת ל-800 שקלים. בכל אופן זה לא תורגם בסופו של דבר לסימון תקציב במשרד השיכון.

אז כמו שאמרת, אנחנו צריכים לחזור למשרד השיכון ולבקש לסמן את התקציב הזה ל-200 צעירים בשנה. נתחיל. נראה. כאשר אני כן מבקשת שבכל זאת זה יהיה שכר דירה מוגדל, יותר מ-1,000 שקלים. זה פעם אחת.
רעות גיא
זה יהיה גם לארבע שנים?
ציפי נחשון גליק
לא, זה כל שנה בשנה בוחנים. כמו נשים מוכות. אתה מקבל סיוע בשכר דירה. כמו אסיר משוחרר. הסיוע בשכר הדירה ניתן לצעיר או צעירה כחלק מתכנית שיקום, כדי לא להכשיל אותם. מפני שצעירה שלא עובדת, לא יכולה לקיים את עצמה בדירה שכורה, גם אם היא מקבלת עזרה בשכר דירה, כי אחר כך היא גוררת חובות והיא נזרקת לרחוב. לכן זה חלק מתכנית שיקום.

אז בתום שנה בוחנים האם הצעיר או הצעירה - - -
היו"ר מירב בן ארי
אם היא צריכה להמשיך לקבל או שהיא יכולה כבר להתמודד בכוחות עצמה.
ציפי נחשון גליק
ועוד פעם, במגבלה של - - -
רעות גיא
זה לא מוגבל בזמן? זאת השאלה שלי.
ציפי נחשון גליק
זה לא מוגבל בזמן, אבל זה - - -
מור ארם
זה עד ארבע שנים, מותנה בבקשה נוספת כל שנה.
ציפי נחשון גליק
כל שנה לחדש, בדיוק, ולהצדיק שהיא באמת עדיין זקוקה לזה. זה בעצם מבחינת הנוהל. וכמו שאני אומרת, לחדד שוב שמשרד השיכון כן יממן את שכר הדירה במבנים של התכניות שלנו.

אני מסיימת בזה שאני מאד שמחה ומאד מאושרת. בשבילי זה רגע נפלא בעבודה הסוציאלית, לקבל תוספת של 20 מיליון שקלים פה, עוד 30 מיליון שקלים לחרדים. אבל אני אומרת לך, אני אומרת את זה על השולחן פה, אנחנו חייבים תוספת כוח אדם של מפקחים, כי אתם לא מבינים מה המשמעויות של הדברים האלה. חוץ מזה שללכת לדבר בטלפון או להיפגש עם מנהלי מחלקות, שיסכימו לקבל את התכניות האלה.

בחלק מהתכניות הרשויות צריכות לשלם 25% מהתקציב. חלק מהרשויות לא יכולות לתת 25% מהתקציב בזמן הזה של השנה, כי הם מכינים את התקציב שלהם באוגוסט ספטמבר. אז זה לשבת ולשכנע שזה שעת חסד, ואם היא לא תקבל את דירת המעבר עכשיו, לא בטוח שהיא תוכל בעוד שנה לקבל את זה, כי אולי לא תהיה הגדלת תקציב. זה המון עבודה. כל כתיבת המפרטים האלה, כל הדיונים עם ועדות המכרזים אצלנו, זה דברים שלוקחים ימים ולילות.

לכן בלי כוח אדם אל תתפלאו שדברים מתעכבים. את זה אמרתי.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, למי הפנית את הבקשה שלך לכוח אדם נוסף, חוץ ממה שאני, כשאני אדבר, אבל צריך לדעת למי פנית בבקשה.
ציפי נחשון גליק
אני פניתי למנכ"ל והוא אמר לי עכשיו תבחני כל מפקח מה הוא עושה ואיך הוא עושה. עבודה שתיקח לי לפחות חודשיים ואני רוצה את כוח האדם עכשיו. אה, וכל התכניות האלה דרך אגב, בסופו של דבר זה צריך להיות מתורגם לתקנות עבודה סוציאלית.
היו"ר מירב בן ארי
נכון.
ציפי נחשון גליק
צריך לשבת ולכתוב ולנסח.
היו"ר מירב בן ארי
כן. תראי, קודם כל תודה רבה על הסקירה. אני רוצה לומר שני דברים. אחד, אם אתה יכולה להוציא מסמך כתוב לוועדת המשנה לחסרי בית צעירים, על כל התכנית הזאת שעכשיו דיברת.
ציפי נחשון גליק
מה, לא רשמתם פרוטוקול?
היו"ר מירב בן ארי
קודם כל את הפרוטוקול את לא רוצה. לא, תקשיבי ציפי - - -
ציפי נחשון גליק
בסדר. ביום שישי בין שלוש לחמש, עד כניסת השבת, אני - - -
היו"ר מירב בן ארי
תקשיבי, אני לא אומרת לך תכתבי את זה מחר, אבל אני אומרת שצריך להיות איזה שהוא סיכום של ירושלים, תל אביב, לפי רשויות, שגם נדע. אני גם רושמת לי כל פעם דברים, אבל נראה שפשוט על התכנית הזאת, של ה-20 מיליון שקלים, ועזבי את הנושא של החרדים, בזה את יכולה להתייחס רק למה שדיברנו, אבל שנקבל איזה שהוא פירוט קצת יותר מובנה, שכל החברים בוועדה הזאת, לפחות החברים הקבועים, יוכלו לדעת ויהיה להם משהו לעבוד איתו.

דבר שני, לגבי ראשי הערים המתנגדים, כן אז אני יכולה לעשות לך את החיים קלים. את בסך הכל צריכה לשלוח מיילים עם המתנגדים. שבוע הבא השר מגיע לוועדת העבודה והרווחה, נעלה בפניו את העניין. ירצה לדבר על זה בנפרד, נדבר איתו, אבל חבר הכנסת כהן צודק. את לא צריכה.

אני יודעת שיש קושי בחיפה, אז אני אלך לשם, אבל אם אני אצפה התנגדות עדיין, אז אני אבוא ואסביר לשר מאיפה זה מגיע, כי אני יודעת שחיפה זה מטרופולין, אני לא צריכה הסבר, אני מכירה את חיפה. אני יכולה להגיד לך גם שאני הלכתי לכחלון, שהוא חיפאי וחבר טוב של ראש העיר, ואמרתי לו תשמע, יש לי שם התנגדות והשר אמר לי – מירב, מה שאת צריכה לטפל בראש העיר, תעשי כל מה שאת צריכה. תעשי מה שאת חושבת. אם זה תקשורת, אם זה להביא אותו לשר הרווחה. תעשי.

זאת אומרת אני מראש באתי ודיברתי עם השר שלי, כי אני יודעת שהוא בעניין והוא מכיר אותו טוב והוא אמר לי – מה שצריך לעזור לחבורה המוחלשת הזאת, תלכי קדימה ותעזרי כאן. ולכן כל מה שאת צריכה להגיד זה מי הם המתנגדים. הרי אין לך כאלה כל כך הרבה. גם בתל אביב היא לוקחת שלושה שלטרים ואומרת לכם לגבי ההוסטל השיקומי – בואו תעשו את זה במקום, זה בסדר. הנה, אני לוקח על עצמי שלושה שלטרים ולא מדברים עוד על הדירות של הטרנסים. זה בסדר. אבל מישהו שמראש אומר לא אצלי, כל תופעת הנימבי הזאת, אז זה משהו שאנחנו צריכים להתערב בו, כי זה התפקיד שלי, בדיוק בשביל זה ואת לא צריכה ללכת עכשיו - - -
קריאה
מה זה נימבי?
היו"ר מירב בן ארי
נימבי - Not in my backyard. זה לא משהו חדש. זה יותר ישן ממני. כולם יודעים מה זה נימבי? זה ראשי תיבות. זה תופעה של מה שנקרא האוכלוסיות המוחלשות.
ציפי נחשון גליק
חשוב להקים. לא בבית ספרי.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, בסדר גמור. תודה רבה.

עיריית ירושלים, אתם רוצים להתייחס?
יהודית גבאי
אני רק אגיד והוסיף שאני מקבלת את העניין הזה של פנייה ישירה. יחד עם זאת אני אומרת, יש כמה דברים שבאמת אפשר, כדי להקל על כל הפרוצדורות שהוזכרו פה, כי גם רשות, כל רשות אני מניחה, אבל אני נתקלת בזה בהרבה פרויקטים, כל התקשרות שאנחנו צריכים לעשות, כל פרוצדורה מכרזית היא פרוצדורה מאד ארוכה, מאד מסורבלת ולוקחת זמן; והרבה פעמים אנחנו באמת מבקשים שהמשרד בעצם או שייצא עם איזה שהוא מכרז וזה מקל, או לעשות איזו שהיא התקשרות כזאת. יש כל מיני פרוצדורות שבאמת מקלות על העניין, אבל אחרת אנחנו באמת מחויבים לעשות את כל התהליכים האלה. זה דבר אחד.

דבר שני, איפה שיש שכר דירה, בסדר. יש הרבה פרויקטים שחברות מתקשות בהם, כי משרד הרווחה לא תמיד מתקצב שכר דירה. כל הנושא של התאמות של מבנים, הנה, גם המבנה שהראנו לשלטר בביקור חולים, אז זה דורש הרבה שיפוץ, התאמות. לא יהיה את התקציב הזה, אז תהיה לנו באמת בעיה. וגם הנושא של הצטיידות, זה דברים שהם הרבה פעמים מכבידים ומקשים עלינו באמת, כי רצון, מוטיבציה, חשיבות לזה, אז אנחנו מגויסים באמת לגמרי, אבל הדברים האלה הם הרבה פעמים מכשולים מאד מאד גדולים.
היו"ר מירב בן ארי
אבל יש לנו תקציב להפעיל שלטר כזה באופן שוטף, הרי מראש יש לך תקציב בירושלים של 1.8 לשלטרים - - -
יהודית גבאי
1.2 לשלטר אחד, שגם עשינו לגבי זה הערה וזה לא מספיק.
ציפי נחשון גליק
1.25 לשלטר אחד. זה 1,250,000 מיליון.
היו"ר מירב בן ארי
אז אני תוהה האם התקציב הזה לא מספיק בשביל לעשות את השיפוץ?
יהודית גבאי
לא. לא להצטיידות ולא ל - - -
היו"ר מירב בן ארי
רגע, סליחה רגע, האם עיריית ירושלים, בעצם הרי כל הכסף הוא כסף צבוע של משרד הרווחה. מה בעצם העירייה נותנת?
יהודית גבאי
חוץ מההשקעה המאד מאד גדולה של כל - - -
היו"ר מירב בן ארי
זה שאתם עושים עבודה מצוינת - - -
יהודית גבאי
לגבי עניין של כספים?
היו"ר מירב בן ארי
כן.
יהודית גבאי
אני לא יכולה לתת על זה את התשובה.
היו"ר מירב בן ארי
אני לא מצליחה להבין משהו אחד. הרשות נותנת מבנה - - -
איילה קדמי חקלאי
לא. היא לא נותנת מבנה. לא.
היו"ר מירב בן ארי
יש פטור מארנונה?
איילה קדמי חקלאי
הכסף הוא כסף של רווחה ולפי המודל התקציבי של הפעלת שלטר, 1.2 מיליון לא מספיקים.
היו"ר מירב בן ארי
אבל למה עיריית ירושלים לא עושה אפילו שיפוץ? הרי יש לה כבר. אני רוצה להגיד לכם שבשנת 2008 פתחתי מרכז לנוער בסיכון בהרצלייה והבאתי את קרן רש"י, אבל מי ששיפץ והכין לי את המבנה, זו הייתה התרומה של העירייה. הרי חצי מהחברה האלה הם חברה ירושלמים.
יהודית גבאי
עיריית ירושלים, כמות השירותים, המוסדות שקיימים - - -
היו"ר מירב בן ארי
את רוצה להגיד לי שעיריית ירושלים לא יכולה לשים 300-400 אלף שקלים לשיפוץ של מבנה?
יהודית גבאי
אני לא אדבר בשם.
היו"ר מירב בן ארי
כשעוד המשרד שם כל כך הרבה כסף?
ציפי נחשון גליק
זה בדיוק מה שאומר מנהל אגף התקציבים. אני מתקצב לך את כל הפעילות, שהעירייה תעמיד מבנה ושהיא תשפץ. זו בעיה.
היו"ר מירב בן ארי
אמרו לכם לא, או שזה לא עלה?
ציפי נחשון גליק
מבחינת שכר דירה, מה שמאושר במודל זה 150,000 שקלים שכר דירה.
היו"ר מירב בן ארי
שאת משלמת. לא, אני שואלת אותך מה את מקבלת מעיריית ירושלים.
ציפי נחשון גליק
כלום. הסכמה שהם מוכנים להפעיל את התכנית.
יהודית גבאי
מה זאת אומרת? הסכמה והרבה הרבה עבודה ומחויבות וכל החלקים האלה.
היו"ר מירב בן ארי
כסף. אתם לא שמים כסף?
יהודית גבאי
זה לא יכול להתקיים. לגבי כספים - - -
ציפי נחשון גליק
זה גם מה שמנהל אגף התקציבים טוען.
יהודית גבאי
שוב, יש המון המון - - -
ציפי נחשון גליק
בעיקר גם בתכניות שהמשרד מתקצב ב-100%, בלי 25% רשות מקומית. שלפחות יעמידו מבנה או שבוודאי יציידו אותו. על שיפוץ אין על מה לדבר.
יהודית גבאי
ברוב התכניות יש השתתפות של 25% לפחות, של עיריית ירושלים ברוב התכניות. זו עיר שבאמת יש בה המון המון תכניות, המון המון שירותים.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, 25% מהשתתפות - - -
ציפי נחשון גליק
בדרך כלל.
יהודית גבאי
בשלב הראשון אין. כשיהיו השמות - - -
ציפי נחשון גליק
לא יהיו השמות בהלנת חירום. לא יהיה.
יואב בן ארצי
אל תכניסי את זה.
יהודית גבאי
לא, לא, אני לא רוצה, אבל אני אומרת - - -
ציפי נחשון גליק
זה ויכוח פנימי של המשרד עם הרשויות המקומיות.
היו"ר מירב בן ארי
הוא קיבל עכשיו בהעברות תקציביות 300 מיליון שקלים, ראש העיר שלכם, לירושלים. אין בעיה, אני אפנה לשר לענייני ירושלים. מה זה הדבר הזה, אני לא מצליחה להבין. מה, רק אני פה בשוק? מה, אתה פותח מבנה, נותן שירות, חצי מהאנשים הם - - -
ציפי נחשון גליק
נכון, אבל גם בעיריית תל אביב יש את הבעיה.
היו"ר מירב בן ארי
נכון, מטרופולין.
ציפי נחשון גליק
אם השר לא היה מתערב עם פתיחת תכנית הלב, את יודעת כמה אנחנו השקענו בשיפוצים? 600,000 שקלים המשרד השקיע. עיריית תל אביב לא נתנה שקל.
רעות גיא
נתנה לנו פטור מארנונה.
ציפי נחשון גליק
נחמד.
יהודית גבאי
וכן להדגיש שבאמת מעל לפחות 50%, אם לא יותר, הם לא מירושלים. אז גם את זה צריך להגיד.
היו"ר מירב בן ארי
לא אמרתי. את יודעת מה, 25% מירושלים.
יהודית גבאי
בסדר, אני רק אומרת שזה באמת לא רק - - -
ציפי נחשון גליק
הויכוח לא פתור עם המשרד. אבל מה, אנחנו כן הצלחנו להתגבר, בגלל שבכל זאת הם יכולים לקבל את ה-1.2 מיליון שקלים.
מריה פודגייצקי
יש לך את זה גם בתל אביב, גם בירושלים, לכולם. יש לנו דירה לנשים במעגל הזנות, אותו סיפור. המשרד צריך להביא כסף לשיפוץ.
קריאה
סלעית אותו דבר.
היו"ר מירב בן ארי
טוב, בסדר, הבנתי את הנקודה. אני אנסה לעזור. זה רק יעזור לכם.

עוד התייחסות של עיריית ירושלים? איילה?

אני עוברת לעיריית תל אביב. יואב, אתה רוצה להתייחס?
יואב בן ארצי
לא, אחרי ההשמצות האלה אין לי מה להגיד.
היו"ר מירב בן ארי
איזה השמצות? אני עוד לא הגעתי לתל אביב, חכה, אני עדיין בענייני ירושלים.
יואב בן ארצי
לא, אני חושב שהכל פורט. שתי הדירות האלה, כמו שאמרנו של מכורים נקיים לא צעירים, מכורים נקיים.
היו"ר מירב בן ארי
הנה, נגיד בדירה כזאת של המכורים הצעירים - - -
יואב בן ארצי
לא צעירים.
היו"ר מירב בן ארי
הבנתי. המכורים - - -
ציפי נחשון גליק
בדירות מעבר יש השתתפות רשות 25%.
היו"ר מירב בן ארי
יופי.
מור הרפז
אבל היא מיועדת לצעירים, כי - - -
ציפי נחשון גליק
הוא מדבר על הדירות למכורים.
היו"ר מירב בן ארי
אני שומעת את יואב. יהיה לכם זמן התייחסות, אל תדאגי.
יואב בן ארצי
אני חייב לציין שהדירות האלה הועברו אלינו אחרי שסגרנו תקציב של שנת 2016 וניתן אישור חריג ל-120,000 שקלים להשתתפות שלנו, על ידי המנכ"ל. אז זה קורה גם כן.
ציפי נחשון גליק
יפה, נכון.
היו"ר מירב בן ארי
יפה מאד.
יואב בן ארצי
בספטמבר, אוקטובר.
רעות גיא
ורק לציין שהתרענו מאוגוסט חצי שנה קודם, על זה שהחוזה נגמר.
היו"ר מירב בן ארי
אה, אני מכירה את זה. אפשר היה כמובן לעשות את זה לפני. יפה לפחות שזה נעשה.
רעות גיא
לגמרי.
יואב בן ארצי
תקשיבו, הייתה התנגדות. נשים את זה על השולחן, הייתה התנגדות. אישור ההשמות הוא מאד מאד מגביל. אתה צריך לעמוד כל הזמן במכסה מלאה - - -
ציפי נחשון גליק
נכון.
יואב בן ארצי
ובהתחלה אתה צריך לעבוד בלי אגורה ובלי אנשים ואתה אמור לשלם על זה כסף. הסיפור של השמות מגביל. העיריות, אני יכול להגיד עיריית תל אביב, לא מוכנה להיכנס להרפתקאות האלה. זה לא משתלם לה. אבל היות ומדובר ברצף טיפולי מקצועי, שאנחנו מאד מאמינים בו ואני מאד מאד מאמין בו, אמרתי – בואו נמצא מכניזם כדי שכן נוכל לעמוד בזה, ולכן לקחנו את עמותת אותות, שהיא מפעילה וזה היה איזה שהוא סוג של פשרה, שהעירייה הסכימה והמנכ"ל הסכים שהוא מאשר את ה-120,000 שקלים, 25%.
היו"ר מירב בן ארי
אני הייתי מעורבת, אני דיברתי עם תמר מאותות. מי פה מאותות? דיברתי עם תמר מאותות והייתי מעורבת לפחות בלדבר איתם ולהכניס אותם. זה אותן דירות מעבר, נכון? בירושלים יש דירות מעבר כאלה?
יהודית גבאי
יש של חסות הנוער, של טל יוגב, אבל לא - - -
איילה קדמי חקלאי
יש דירות מעבר של קידום נוער, הן פועלות קצת אחרת בתקציבים של העירייה מ - - - עד - - - אחוז.
היו"ר מירב בן ארי
של העירייה, אוקיי. יופי. אני שמחה לשמוע על הדירות האלה, זה היה מאד חשוב. עוד משהו שרציתי, לגבי הטרנסים, הדירה בקינג ג'ורג' תישאר שם?
יואב בן ארצי
כן.
היו"ר מירב בן ארי
הדירה ממול לא רלבנטית.
יואב בן ארצי
לא, כי מדובר על f -to -m. כרגע יש m -to –f ומחפשים להפוך – ל-f-to-m. אמרו שהדירה - - -
ציפי נחשון גליק
כן, מתחם יש, כן.
יואב בן ארצי
כן, הוא קצת בעייתי מבחינת השילוב של שניהם ביחד.
ציפי נחשון גליק
אנחנו הצענו הצעה מרחיקת לכת, אבל - - -
היו"ר מירב בן ארי
שמה?
ציפי נחשון גליק
שמכיוון שיותר קשה למצוא מבנה מאד גדול ל-12 מיטות ויותר קל למצוא דירת מגורים, שלושה חדרים ששם אפשר לשכן 4 אנשים או 5 אנשים, זה כן להפוך את שתי הדירות האלה בקינג ג'ורג' להוסטל, כל הלנת החירום ולחפש שתי דירות.
היו"ר מירב בן ארי
ו-?
ציפי נחשון גליק
לא מתלהבים.
היו"ר מירב בן ארי
לא מתלהבים.
רעות גיא
ושוב הופתענו.
היו"ר מירב בן ארי
זה בסדר.
יואב בן ארצי
זה מאד בעייתי.
היו"ר מירב בן ארי
נכון, בסדר גמור. יופי, תודה. רעות, עמותת על"ם, בבקשה, התייחסות.
רעות גיא
אני לא אבזבז זמן כל פעם מחדש להזכיר שזה חשוב והנוכחות שלך והדחיפה והאינטנסיביות של הדבר הזה. אנחנו לא מכירים בסדר גודל כזה, אז תודה על זה.

אני רוצה להגיד משהו, אבל אני לא רוצה שזה יתפרש כאיזה משהו חתרני, מתנשא, או לא יודעת מה. אני באמת אומרת את הדברים מהשטח, כמו שהם. אני לא סתם הערתי את ההערה הזו. אנחנו באים לכאן לוועדה, אנחנו אומרים את מה שאנחנו רואים, כשאנחנו עובדים ברחוב, ממש ברחוב, בזירות, בבניינים הנטושים - - -
היו"ר מירב בן ארי
למה הרשויות לא מסכימות עם המספרים שלכם?
רעות גיא
רגע, אני אגיד. אבל אני רוצה שהדברים יתקבלו לפחות בבית הזה, בחדר הזה, באיזה שהוא-, כי אני אף פעם לא אגיד מספר שאני לא יכולה לעמוד מאחוריו, שאני לא יכולה להעביר לך רשימה עם תעודות זהות, או שמית, עד כמה שאני יכולה. וגם ראית, כשסגרנו את הדירות העברתי רשימה. אנחנו לא ממציאים לא מספרים ולא אנשים. אנחנו מדווחים על מה שאנחנו רואים.

אני אומרת את זה בצניעות, אבל גם באחריות – מה שאני פוגשת במשאבים המוגבלים שלי, זה לא מעיד על היקף התופעה. להיפך, זה קצה הקרחון. עמותת על"ם אולי עושה הרבה רעש, אבל היא לא נמצאת בכל מקום ולא רואה את הכל. אז לא יכול להיות שאם אני אומרת שיש בתל אביב כ-200-185 צעירים וצעירות חסרי בית שאנחנו פגשנו ברחוב, אמיתי, שמות, שבאים למרחבים או פגשנו בבתים נטושים – יגידו לי לא, את מגזימה, תחתכי בחצי? לא. זה לא נכון. זה מה שראינו. אתם רוצים אפילו אולי תכפילו, תגיעו למספר האמיתי.

בירושלים אותו דבר – 200. בחיפה – עמית שדיבר קודם ואולי ידבר גם אחר כך, הוא עובד רחוב של עמותת על"ם, מסתובב עם הניידת שלו. בהעדר מענה, בהעדר מבנה, בהעדר שירותים אפילו להעניק לחברה שהוא פוגש ברחוב, זה מה שהוא פוגש. 40 צעירים וצעירות, קהל היעד שלנו שאנחנו מנגישים לו מענה. ואם היו לנו משאבים ואם היה לו, שהרי הוא עובד ברבע משרה על הדבר הזה, אם הייתה לו משרה מלאה ובמקום פעם בשבוע הוא היה מסתובב חמש פעמים בשבוע בשעה שבע בבוקר ומחלק תה חם ושוקו ולחמניות, כנראה שהוא היה פוגש יותר מ-40. יש היגיון במה שאני אומרת, זה לא איזו המצאה.

וככל שאנחנו נרחיב את המענה, וזה גם הלקח שלי מההפעלה של הלב 24/7. למי שלא יודע – לב 24/7 – היה פרויקט קטן, צנוע, שעבד עם נוער בזנות, 4 פעמים בשבוע לכמה שעות כל פעם. והסיפור הזה שהפכנו והתחלנו לעבוד סביב השעון 24/7, שבעה ימים בשבוע, כולל הלנה, כולל מרחב שעובד, כולל להרחיב את אנשי הצוות מארבעה אנשי צוות ל-19 אנשי צוות, זה לא צמצם את הבעיה. זה הביא לפתחנו עוד ועוד ועוד בעיות. אני לא רוצה לקרוא לצעירים כמובן בעיות, אבל זה הביא עוד צעירים ועם הצעירים הגיעו הבעיות והמשברים, וגם צריך להבין שכשאנחנו נותנים להם מקום שנותן להם הגנה 24/7, יש גם משהו בהם שטיפה רגע מתרווח, יושב על הכסא.

זה לא שהם באים לארבע שעות, אוכלים, מתקלחים, מתחבקים, לא יודעת, יושבים לאיזו שהיא שיחה ויוצאים חזרה לרחוב. כשהם ברחוב הם חייבים להיות חזקים ולשרוד, כשאנחנו מאפשרים להם לנוח. באמת הפוגה מהרחוב האמיתי, הגנה הוליסטית ואמיתית, אז אנחנו רואים שגם יש התפרקות מסוימת. ואז אנחנו צריכים יותר להתכנס, יותר להרחיב את הסיוע, יותר להרחיב את המשאבים.

אני רוצה להגיד עוד משהו ואני בכוונה אומרת את זה בזהירות. המבנים והפרויקטים ואני מתחברת לכל מה שאמרו פה, ובטח על השיפוץ ועל ההתאמות וכל מה שצריך לעשות, זה מאד מאד חשוב. אבל הסוד והקסם בעבודה עם צעירים וצעירות חסרי בית, על כל הרצף שלהם – מאלה שמוצאים לעצמם סידורי הלנה נצלניים כאלה ואחרים אצל גברים כאלה ואחרים, ועד כאלה שמתחבאים בגנים, או כאלה שעולים ומטפסים על גגות ומקלטים, לא יודעת מה – הסוד הוא להיות נוכחים בשטח וברחוב, ובשביל זה צריך הרבה מאד משאבים וכוח אדם, שנמצא רלבנטי איתם ברחוב.

ואני לא יודעת כמה התכניות האלה לקחו בחשבון ואנחנו יושבים גם עם ציפי, שהיא שותפה מקצועית אמיתית, אמיתית אני אומרת, באמת שותפה אמיתית במשרד לדבר הזה, אבל יש בינינו גם פערים בתפיסות המקצועית וגם בתקצוב של הדברים וצריך להגיד את זה. כי אנחנו מאד משקיעים בעבודת הרחוב. אנחנו אמנם עושים את זה בהפעלה של מכרזים, אבל זה לא הוזיל את העלות של זה, כי מכרזים, אני לא יודעת אם אתם יודעים, זה לא כוח אדם זול, זה כוח אדם שצריך להכשיר אותו ולאמן אותו, וזה אנשים טובים ומסורים, אבל זה עולה כסף, הדברים האלה.

ואני חושבת שרק לעשות שירותים, רק לעשות מבנים ולא לעבוד במקביל ולעשות את כל העבודה של הליווי, תמיכה, סיוע, הנגשה ושירותים זה שעות על שעות. יצירת קשרים, לבנות את האמון מחדש. אני לא יכולה להסביר כמה שעות אנחנו "שורפים" על הדבר הזה, כי זה לא שורפים. זה אמיתי מה שעוזר להם להיחלץ מהרחוב.
ציפי נחשון גליק
מה הבעיה.
רעות גיא
מה הבעיה? שזה לא מתוקצב בתכניות.
ציפי נחשון גליק
אבל אנחנו עושים עבודת רחוב איתכם כבר הרבה שנים.
רעות גיא
בסדר.
ציפי נחשון גליק
לפני 3 שנים העלינו על כל ניידת רבע משרה של עובד סוציאלי. מאתרים את הבעיות, מוצאים להן מענה, זה הזמן עכשיו להגיד דברים אחרים? באמת, עם כל הכבוד.
רעות גיא
אלה דברים שונים, ציפי.
ציפי נחשון גליק
לא, זה ממש לא, סליחה. אני מנהלת את השירות, אני מטפלת באוכלוסייה מגיל 13 עד גיל 25. אני קוראת יותר טוב ממך את הצרכים שלהם, כי אני מתקצבת גם אותך וגם אותה וגם אותו וגם אותה. עובדת עם 28 עמותות שונות, שומעת את הצרכים של כולם ומנסה לייצר מענים.

אז סוף סוף מייצרים פה מענים, בדיוק לאלה שברחוב. אז כרגע עוד לא הגענו להלנת חירום בחיפה. נגיע, אבל אני אומרת, יש לנו כרגע שעה מצוינת, שסוף סוף ניתנו 20 מיליון, באמת, שעת חסד. בואו נתאסף בהקמה הזאת. יהיה לנו זמן בעוד חצי שנה לדון מה עוד חסר. אבל הדיונים האלה שכל הזמן מתעסקים במה עוד חסר ולא מתעסקים בפיתוח, באמת, זה לא הוגן. אנחנו בני אדם.
רעות גיא
אבל איך אפשר - - -
עמית פרלסון
אבל רגע, כשיש מענים - - -
ציפי נחשון גליק
כשיש מענים זה לא טוב, כשאין מענים זה רע. תחליטו. כל המענים האלה זה בדיוק תוצרים בשביל עבודת הרחוב שנעשית.
רעות גיא
אין לי השגות בכלל על מה שנעשה ואנחנו היינו שותפים מלאים גם בהקמה של הוועדה וגם בלרתום את מירב לסיפור הזה והיא סיירה איתנו ברחוב וראתה את העבודה שלנו. אני לא מבינה למה את מתרגזת אפילו. אין לי השגות על מה שנעשה. אני רק אומרת שאי אפשר לזלזל במספרים שאנחנו רואים.
היו"ר מירב בן ארי
רעות, שנייה. אני רוצה לחדד משהו. ציפי אומרת כאן וזה גם מה שאמרתי בפתח הדברים שלי, זה שיש עכשיו באמת שעת חסר ולא סתם אנחנו אומרים את זה. זה במונחים של ציפי יישר חסד, אני קוראת לזה שיש פעם ראשונה, באמת - - -
רעות גיא
בסדר, אבל משהו - - - היא לא נפלה עלינו משמיים.
היו"ר מירב בן ארי
את יודעת מה, רעות, אני רוצה להגיד לך משהו. אתם עושים עבודה מדהימה ובאמת עבדתם מאד קשה, באמת ואין ספק שציפי נחשון עושה את עבודתה ואת עושה את עבודתך, אבל אני רוצה להגיד לך, אפילו בתוך הבית הזה, ראית מי ישב פה – אחד שגם ישב פה פעם שעברה, שהיה שר הרווחה לפני כן. זה לא ממש מעניין.
רעות גיא
שמתי לב.
היו"ר מירב בן ארי
בואי נשים את הדברים על השולחן. חסרי בית צעירים הם לא כוח. הם לא מצביעים אפילו בקלפי. בואי נשים את הדברים.
רעות גיא
זה גם לא נכון. אפילו להצביע לקחנו אותם.
היו"ר מירב בן ארי
עזבי אותך. כמה הלכו?
רעות גיא
הלכו.
היו"ר מירב בן ארי
בואי, בואי, הם לא כוח אלקטוראלי. הם פחות מעניינים. יושב פה יואב בן ארצי, שעוד כשהייתי חברת מועצת העיר ובאתי אליו, הסתכל עליו ואמר לי – מירב, תעזבי. הגעתי לאתנחתא, מוסד ירושלמי מוכר, אני לא דיברתי על הבית ברחוב חיים. אני נכנסתי הוא אומר לי –תשע שנים לא נכנס לפה חבר כנסת. לא נכנס בכלל. יש בעיה. יש לנו בעיה. ולא דיברתי על המבשר הטוב שאני באתי ואמרו לי על מה את מדברת.
רעות גיא
מירב, אני הרי הצפתי את הבעיה בפנים.
היו"ר מירב בן ארי
אז אני רוצה להגיד לך משהו. אני יודעת שיש בעיה במספרים ותיכף יואב גם יתייחס לזה. גם דיברתי על זה עם יואב אתמול בערב בשיחה שלנו. אמרתי לו תשמע, יש פער ולכן דרך אגב כשבאנו ואמרנו את הדברים, לא אמרתי את ה-50, אמרתי 200. מצאנו את העמק השווה פה באמצע.

הדברים שאת אומרת, את יודעת שאני תמיד שומעת אליהם. אני שומעת אליך, אני שומעת לרשות, אני שומעת למשרד. אני מנסה למצוא את האיזונים פה, אבל יש כאן, וגם אמרתי לך כשדיברנו אתמול על הפערים, לפני הישיבה הזאת היו הרבה הרבה שיחות, נמצא. הנה, ראית. הבנתי שהכסף שלה, שאת אומרת לא מספיק, גם היא אומרת לא מספיק. גם הם אומרות לא מספיק. אז אולי אני צריכה גם להתערב ולפנות לשר לענייני ירושלים ולהגיד לו תשמע, הנה, זה פה, אולי צריך - - -
רעות גיא
או שבאמת צריך להתכנס לכל התקציב הזה ולראות את החלוקה. קודם כל יש לי אמון בעבודה של הוועדה הזאת, בעבודה של הרשות, של עיריית ירושלים, של ציפי, של המשרד, הכל בסדר. אין לי השגות ו - - -
היו"ר מירב בן ארי
יש לך השגות על הכמות.
ציפי נחשון גליק
בואי אני אקצר לך. אם את מתכוונת שנגיד לך עכשיו תגידי לנו, למשרד הרווחה, איך לחלק את ה-20 מיליון, אז את טועה.
רעות גיא
זה מה ששמעת שאמרתי?
ציפי נחשון גליק
כן, כן.
היו"ר מירב בן ארי
לא, לא, ציפי.
רעות גיא
אני לא אמרתי את זה.
ציפי נחשון גליק
לא, אני רק רוצה להבהיר את זה.
רעות גיא
ציפי, את מאד רגישה.
ציפי נחשון גליק
לא, אני לא רגישה.
רעות גיא
אני לא אמרתי את זה.
ציפי נחשון גליק
על"ם היא לא היחידה שאנחנו עובדים איתה וממנה אוספים נתונים. יש הרבה מאד עמותות בשטח ואנחנו עובדים עם כולן.
רעות גיא
ציפי, אין לי שום ויכוח איתך בכלל.
ציפי נחשון גליק
לא, יש לך ויכוח.
רעות גיא
אנחנו עמותה שחרטה על דגלה לסייע לחסרי בית, כבר 10 שנים עובדת בתל אביב, בחיפה ובירושלים. אני תפקידי זה להבהיר לוועדה, כפי שאת רואה, וזה מה שאני עושה. זה לא בא כביקורת על מה שאתם כבר עושים. מה שעושים זה על הכיפאק, רק צריך להגיד מה עוד חסר וזה התפקיד שלי, וזה לא בא - - - לאף אחד. אני לא יודעת למה זה כל כך מרגיז.
היו"ר מירב בן ארי
אני באמת אומרת שאת שותפה מלאה ודעתך נשמעת, ובאותה מידה אני גם מבינה את ציפי ואת הדברים שהיא אומרת, כי באמת לבוא ולשים את זה, יש כאן מה שנקרא כוחות שאנחנו צריכים כל כך לחזק ולא לחשוב איך אנחנו באים ואנחנו יודעים שיש בעיה. כשהוא הגיע מחיפה, אמרתי לו שאני יודעת. אני מכירה את הבעיה ואנחנו תיכף נתייחס לזה.
רעות גיא
רק דבר קטן ואחרון. כל הדברים האלה, בין אם זה ייקח 8 חודשים, שאנחנו נהיה כבר בקיץ 2016, לבין אם זה ייקח שלוש שנים בתחזית האפורה של חבר הכנסת מאיר כהן, החורף כאן, שלג בירושלים עוד מעט. יש דברים שהם חירום, שהם עניין של חיים ומוות. אני באמת אומרת, אם הוועדה הזו יכולה לפחות, לא יודעת, חלק מהמשאבים שלה, מהזמן שלה, מתשומת הלב שלה להפנות לעניין הזה. כשאנשים חסרי בית ברחוב הם מתים. הם מתים לנו מהיפו-תרמיה.
יהודית גבאי
אני רוצה שנייה להתייחס מטעם עיריית ירושלים. חשוב לי כן להדגיש ולציין - - -
היו"ר מירב בן ארי
מה המענה?
ציפי נחשון גליק
יש 250,000 שקלים שהם מממנים בתי מלון בינתיים.
יהודית גבאי
בדיוק. מה שאני רוצה לומר - - -
היו"ר מירב בן ארי
אני שמעתי על בית המלון הזה.
איילה קדמי חקלאי
אם יש בעיה של שלג בירושלים, אוטוטו אין - - -
יהודית גבאי
רגע שנייה, מה שחשוב להגיד פה לגבי עיריית ירושלים, שאני חושבת שפה באמת אני אתייחס לחלק שלך רעות, שאני חושבת שיש משהו שאתם באמת הרבה פעמים באים ומציפים ומראים וחושפים ואני חושבת שמה שקורה בתהליך בירושלים, שזה דווקא בהובלת ראש העיר, ניר ברקת, מאז הסיפור וכל העניין של הזולות. אנחנו נרתמנו כל השירותים בעיר, גם החטיבה לקידום נוער, היחידה למתבגרים, אגף הרווחה, עמותות, כל העמותות למיניהן יחד, אנחנו יושבים ובאמת יש תהליך שבתוכו יש כל מיני רבדים וכל השירותים והעמותות חברו יחד, כדי לטפל בעניין.

גם ספציפית לעניין של הזולות, אנחנו פשוט פרקנו שם שם, כולם הגיעו לראש העיר, אנחנו גם ישבנו בישיבה, אחד אחד עברנו, לבנות לכל אחד תכנית. יש משהו שבאמת כל השירותים לקחו אחריות משותפת יחד.
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו חייבים פשוט לקצר, כי אין לנו הרבה זמן. אם יש חסר בית עכשיו בירושלים, שהוא צריך מענה, האם הוא יכול ללכת למלון הזה בבית ה - - -
איילה קדמי חקלאי
לא, הוא לא יכול. זה בדיוק העניין וזאת בדיוק הבעיה.
ציפי נחשון גליק
אז תשבו עם העירייה. מה את מצפה, שהיא תיתן לך פתרון? תשבו עם העירייה ותטכסו עצה מה לעשות.
איילה קדמי חקלאי
רגע, רגע, הבעיה קשורה לאוכלוסייה. יש לכאורה מלון, המלון פתח את דלתותיו בעיתות חירום, כולל אותם מפוני זולה שהראו ושיש להם צורך אמיתי בקורת גג ושהראו נזקקות מאד מאד גדולה, ודאגו גם לשמור על כך שהמלון יסכים להשאיר אותם בפנים.

השורה התחתונה היא שהמלון לא מוכן, וזה המלון האחרון בירושלים.
ציפי נחשון גליק
הוא לא מוכן, למה?
איילה קדמי חקלאי
הוא לא מוכן, נפתח שם, סליחה על הביטוי, בית זונות. נתפתחה שם תחנה למסחר בסמים. הייתה שם התנהגות מאד מאד אלימה, שלא הייתה נקודתית. לא היה אירוע אחד אלא רצף. גנבו לו חדרים ומפתחות לחדרים והמלון האחרון בירושלים, שהסכים להתקשר איתנו בחוזה - - -
היו"ר מירב בן ארי
סגר. בואי נתקדם. מה הפתרון היום לחסר בית שיושב בשלג בירושלים.
איילה קדמי חקלאי
לא יודעת.
יהודית גבאי
צריך לשבור את הראש.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, רגע. גם בנות, גם בנים, אין להם פתרון?
יהודית גבאי
יש את אתנחתא לקטינים.
היו"ר מירב בן ארי
דרת רחוב בת 50 בירושלים?
יהודית גבאי
יש את השלטר של מצבי חירום באגף הרווחה בעיריית ירושלים והם דואגים לאוכלוסייה הזאת.
היו"ר מירב בן ארי
מישהי שהיא חסרת בית בת 30?
יהודית גבאי
גם, גם.
היו"ר מירב בן ארי
היא יכולה ללכת למבוגרים?
יהודית גבאי
בוודאי.
מריה פודגייצקי
מירב, הפתרון שקיים שם הוא פתרון לא מוצלח. אנחנו מודעים לכך. מלון הבירה נותן היום מענה לדרי רחוב - - -
איילה קדמי חקלאי
הוא לא נותן מענה.
היו"ר מירב בן ארי
אני לא יכולה לצאת מהוועדה הזאת בלי לדעת, ומחר כנראה יהיה שלג בירושלים, ואין לי מענה לחסרי בית.
יהודית גבאי
רגע, סליחה, עיריית ירושלים כבר הוכיחה את עצמה שהיא עובדת בצורה - - -
היו"ר מירב בן ארי
יועץ השר. בוא תצטרך. אתה יכול להצטרף אלינו. חנן, אתה מבין שיש בעיה.
ציפי נחשון גליק
מירב, הפתרונות הם מדשדשים עד שלא יהיו הלנות חירום. בשנה הזאת יהיה פתרון שהוא יהיה עדיין מדשדש, אין מה לעשות. הם ימצאו. אם לא מלון הבירה, הם ימצאו מלון אחר. בסוף הם ימצאו.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, מה זה בסוף? אין לי זמן. יש כאן יועץ של השר, סליחה. זה התפקיד שלי כרשות מחוקקת. התפקיד שלי הוא לפקח על עבודת - - - זה הוגדר בחוק יסוד הכנסת.

חנן, יש לנו כאן בעיה, שהמלון האחרון שהיה מוכן לקבל חסרי בית, נסגר.
ציפי נחשון גליק
בירושלים.
יהודית גבאי
לא, הוא לא נסגר.
היו"ר מירב בן ארי
סגר את שעריו, נו, חברה, בואו נתקדם.
יהודית גבאי
לא לכולם גם.
היו"ר מירב בן ארי
תעזבו, הוא סגר את שעריו לרוב חסרי הבית הצעירים, הירושלמים. ההגדרה מקובלת? חנן, האם יכול להתערב השר ולמצוא, כי יש לפנינו סוף שבוע שהולך לרדת בו שלג. באמת, בשביל זה יש שר רווחה, שגם מאד מאד מה שנקרא ליבו אל החלשים. אתה יכול להעלות את זה בפניו להגיד לו – אם יש אפשרות לעזור לעיריית ירושלים למצוא איזה שהוא מקום עבור חסר בית צעיר, שהוא לא אישה, הוא גבר ובכוונה אמרתי את זה, ולתת לו פתרון.
חנן הרטמן
אני אתייחס. יש פה סוגיה רחבה וסוגיה צרה. הרחבה היא היערכות המשרד מול הרשויות המקומיות לחורף, או למצב חירום שמוגדר כחורף. בפן הזה אנחנו ערוכים. זאת אומרת מחלקת הביטחון של משרד הרווחה - - -
היו"ר מירב בן ארי
למי שיש לו בית?
חנן הרטמן
אני מדבר כרגע על הפן הרחב יותר.
היו"ר מירב בן ארי
הרחב של חורף.
חנן הרטמן
גם בית יכול להיות מוצף ויכול להיות אינו ראוי למגורים במצב חירום. אז מהפן הזה, אנחנו ערוכים לעניין הזה. מהפן הצר של הסוגיה הספציפית של מה קורה בערים כמו ירושלים וכרגע מיוחס פה מצב חירום, אני מבקש מהוועדה ומכבוד יושבת ראש הוועדה, לעשות איזו בחינה, הערכת מצב אצלנו במשרד ולחזור עם תשובה כבר לפני השלג הראשון, כדי לראות איך אנחנו ערוכים ומה המענים המידיים ומה המענים ארוכי הטווח שאנחנו יודעים לעשות.

אז ברשותך, אני רוצה לחזור למשרד, לבחון את זה בחינה מעמיקה וגם להציג לכם, לוועדה, איך אנחנו יודעים לתת מענה.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי, זה מאד חשוב.
חנן הרטמן
אנחנו גם נעשה את זה ואני מניח שכל השחקנים בצד הזה של השולחן קואופרטיבים לעניין, ואנחנו כמובן נעשה את זה בשיתוף פעולה.
היו"ר מירב בן ארי
בכל השולחן.
חנן הרטמן
בכל השולחן. אני מדבר בשם חברי.
היו"ר מירב בן ארי
בסדר. אז אנחנו נחכה לתשובה של השר לעניין הזה של חסרי הבית. שוב פעם, אנחנו מדברים על גברים צעירים.
ציפי נחשון גליק
דרך אגב, בעיתות שלג משרד הרווחה יודע לתת מענה גם למשפחות, לא רק לצעירים.
חנן הרטמן
זהו. זו נקודה חשובה.
יהודית גבאי
גם עיריית ירושלים.
היו"ר מירב בן ארי
סליחה, אל תגידי לי מה הסדר. אני יודעת מה הסדר. הוועדה הזאת צריכה להיות אופרטיבית. יש לי כאן בעיה, אני רוצה שהעובד הסוציאלי או המתנדב בעל"ם, שיוצא לרחוב בזמן הקרוב ויראה חסר בית צעיר ברחוב, שיגיד לו יש לך פתרון.
איילה קדמי חקלאי
יש לך לאן ללכת, כן.
היו"ר מירב בן ארי
בדיוק, זה הכי קריטי מבחינתי עכשיו.
רעות גיא
וגם בתל אביב.
היו"ר מירב בן ארי
אוקיי. עוד מישהו מעל"ם? יוסי, בבקשה.
יוסי זרבאילוב
שלום, קוראים לי יוסי זרבאילוב ואני הייתי דר רחוב והייתי נתמך בשירותים של עמותת על"ם כמה שנים טובות. עדיין משתמש בהם, אבל לא מנקודה של דר רחוב. גם, ישבתי פה ושמעתי את כל מה שיש פה לכולם להגיד. כמה נקודות שאני חושב שאיך שהוא מתפספסות.

כשאמרו קודם שראש העיר בונה אצטדיון ובונה כל מיני שטויות וצריך לבנות גם בית, הוא בכוונה בונה את האצטדיון בידיעה שבשביל ההומלס זה גם בית, כי הוא הולך לבוא לשם בשביל לנסות להשיג כסף והוא גם הולך לישון שם, כי זה המקום הכי קרוב למקום שממנו הוא יכול להשיג כסף בבוקר והוא ילך לעמותה אחרת, או ילך לאכול שם ויחזור לאיפה שהאנשים עוזרים לו. כי עד היום פיקוח כלשהו באמת לא היה.

כשאנחנו גרים ברחוב, אני לקחתי לראות עם אנשים שהם בני 40, הם השתמשו במזרקים לידי כשהייתי בן 16. עזרתי להם עם אור ואז הלכתי לישון בכיכר דיזנגוף. ממש. אם אני לא טועה זה היה בית ספר נטוש. לכל אחד היה שם חדר משלו וזה היה מקום ענק. היה שם מקום לעוד משהו, אם שמים שניים בחדר, עוד משהו כמו 400 הומלסים בכללי.
היו"ר מירב בן ארי
לפני כמה זמן זה היה? בן כמה אתה היום?
יוסי זרבאילוב
היום אני בן 21.
היו"ר מירב בן ארי
לפני 6 שנים?
יוסי זרבאילוב
שש שנים בכללי. בוא נגיד 4 שנים בכללי אני מסתובב ברחובות בתל אביב, בין אם זה ספסלים, הייתי גר בכיכר ביאליק בתל אביב.
היו"ר מירב בן ארי
למי הלכת לבקש עזרה?
יוסי זרבאילוב
לעמותת על"ם. את האמת, אני פניתי להרבה מקומות וכן בנקודה שלי היו המון שהציעו עזרה, אבל, ויש כאן את האבל החשוב, אני גם גדלתי ב-12 מסגרות בשש שנים, מגיל 10. הייתי בפנימיות, הבית ברחוב חיים, אתנחתא, מקום אחר, מקום בלב. 90% מהזמן, בוא נגיד בעיות התנהגות שלי, אבל אחרי זה, כשאני מגיע לגיל 16 ואני אוטודידקט ואני מגיע לפסיכולוגיה ומתחיל לקרוא, אני מבין שרגע, יש כאן בעיות שלי, אבל הבעיות הן שיש גוף כלשהו, שיש מיליון ואחד דברים כאלה ואחרים. שום דבר לא היה מותאם לי טכנית.

אם מסתכלים על זה ככה, הייתי ילד שנזרק לרחוב, נפלט, נפל בין הכיסאות, אבל איך שהוא הגענו למצב שבסוף אנחנו כן הגענו לזה שאני מדבר אתכם היום, אחרי שאני הייתי ברחוב כמה שנים טובות.
היו"ר מירב בן ארי
איפה אתה גר היום?
יוסי זרבאילוב
היום יש לי דירה ברמת גן.
היו"ר מירב בן ארי
מה זה יש לי דירה?
יוסי זרבאילוב
אני משכיר דירה, מקבל סיוע בשכר דירה, כי אני משתמש בו, לא מגיע לתיק אישי, לא מגיע לסמים, לא מגיע לדברים כאלה. והיום אני מתחיל לעבוד.
ציפי נחשון גליק
כל הכבוד.
יוסי זרבאילוב
תודה. אני מתחיל לעבוד.
היו"ר מירב בן ארי
במה אתה עובד?
יוסי זרבאילוב
עכשיו עובד בחנות חיות ועובר לעבוד בתחנת דלק, כי המשכורת יותר גבוהה.
ציפי נחשון גליק
יפה מאד.
היו"ר מירב בן ארי
איזה עוד סיוע אתה מקבל מהמדינה, חוץ משכר הדירה?
יוסי זרבאילוב
אם זה לא שיחות של על"ם ואם זה לא-. אפשר להגיד סיוע של אנשים. אנשים שהיו לפני ונפלטו מהמערכת, שעברו, חוו על בשרם המון, או שהם הגיעו לתפקיד כלשהו בתוך המדינה, או שהגיעו לתפקיד כלשהו מחוץ למדינה, אבל הם האנשים היחידים.

יש לי כאן משפט ש"ש, שנת שירות. מישהו מפנימיית ארזים שהייתי בה לפני 7 עד 8 שנים. הייתי שם בגיל 12, אז אפשר להגיד גם 8-9 שנים. כשנפגשתי איתו ברחוב, הדבר היחיד שעשינו זה פשוט צחקנו, נקרעו מצחוק כמה שניות עד שיכולנו לדבר. הוא היה מהאנשים שאני זוכר עד היום, אני זוכר אותם לפי שם, כי הוא כן היה מהאנשים שבאים ושואלים – הכל איתך בסדר? ולא המדריך שבשתיים בלילה הוציא אותי מהמיטה, הרים אותי כי רציתי לשירותים וצריך לבקש אישור. עשה לי "הולדינג" גרד לי את הפנים על הרצפה. ושוב, שתיים בלילה. הפרגולה בחוץ קרה וכל הילדים הדתיים יושבים בחוץ.

היה לי אולר בכיס, ניסיתי להחביא את האולר ואותו מדריך אומר שאני ניסיתי לתקוף אותו, שרציתי להרביץ לו. המדריך פוטר, כי אותם אנשים שכן הכירו, כן עמדו לצידנו, הילדים, שמחפשים את העזרה.

אז בין אם יש בן אדם שעוזר לך ואתה הולך אליו, לבין אם יש מקום שיש בו בן אדם שעוזר לך ובן אדם שאומר שאתה רוצה לתקוף אותו עם סכין, תלך למקום הזה, היותר קטן. שם יש את האנשים שעוזרים.
היו"ר מירב בן ארי
רגע, אז היום אתה מקבל סיוע בשכר דירה מהמדינה, 1,170 שקלים.
יוסי זרבאילוב
כן, עגול.
היו"ר מירב בן ארי
זו שנה ראשונה שאתה מקבל סיוע בשכר דירה?
יוסי זרבאילוב
לא, שנה שנייה.
היו"ר מירב בן ארי
יופי, אז לפחות תהנה ששנה שלישית לא יורידו לך את הסיוע בשכר הדירה.
יוסי זרבאילוב
כן.
היו"ר מירב בן ארי
זה חשוב. אני שמחה לראות. אנחנו רואים את האנשים. שאלה אחרונה, איפה היית צריך עזרה ואין לך היום? מי מחזיק אותך? יש לך הורים?
יוסי זרבאילוב
אמא. אבא שלי נפטר.
היו"ר מירב בן ארי
אתה בקשר איתה?
יוסי זרבאילוב
כן.
היו"ר מירב בן ארי
יש לך מבוגר שאתה מתייעץ איתו, מדבר איתו?
יוסי זרבאילוב
כן, יש לי מישהי. אני אגיד לך ככה, יש פה גם - - -
היו"ר מירב בן ארי
את החברה מעל"ם, אני יודעת.
יוסי זרבאילוב
ויש גם עוד קבוצה קטנטנה של אנשים מבחוץ, שהם נטו אנשים, כמוש אמרתי לך, שהם עברו דברים שקטונתי לידם, כמה שאני אגיד, כמה ש - - - לידי, אני כלום והם האנשים שאני נעזר בהם.
היו"ר מירב בן ארי
זה מאד מעניין, כי גם כשהייתי בדירת המעבר של על"ם, אז ישבנו שם עם בחור שהתחיל והוא אמר שמי שכל הזמן החזיר אותו לתלם, זה החברה הוותיקים בדירה. זאת אומרת ההוא שכבר שנה בדירה. היה שם בחור אתיופי, שהוא עבר שנה שם, שהוא עובד ומרוויח הרבה כסף. הוא אמר לי – אני עושה 10,000 שקלים, אני כבר על הגל, וההוא, הבחור שהגיע חדש, אמר שהניסן הזה תמיד מיישר אותו ומכניס אותו.

עם מי אתה גר?
יוסי זרבאילוב
עכשיו אני גר עם שותפים, אבל בגלל שאני גם פעיל למען בעלי חיים, אני מחפש לעבור לדירה לבד. חשבתי גם לקחת הפסקה מזה - - -
היו"ר מירב בן ארי
יש לך הרבה בעלי חיים?
יוסי זרבאילוב
יש לי שלושה חתולים, אם את מחפשת.
היו"ר מירב בן ארי
לא. הנה, אתה יכול לדבר עם העוזרת שלי, המומחית לחתולים.
יוסי זרבאילוב
וגם כלבים. בעתיד אני יודע שאני רוצה לעבוד בטיפול עם בעלי חיים. זה גם אחד הדברים שטוב עבורי.
היו"ר מירב בן ארי
כל הכבוד. אני מאד מודה לך שבאת לוועדה הזאת ושיתפת אותנו בסיפור הזה. זה גם הרגיע קצת את מה שהיה כאן לפני כן וזה גם מאד חשוב לי. כל פעם שיש כאן ועדה מדברים או מדברות חסרי בית ומספרים לנו את הסיפור שלהם. תודה.
יוסי זרבאילוב
בשמחה.
היו"ר מירב בן ארי
שיהיה לך בהצלחה גם.
יוסי זרבאילוב
תודה רבה לכולם.
היו"ר מירב בן ארי
התייחסות של מור.
מור ארם
טוב, אני אתחיל עם הדברים של יוסי, שבאמת אני מאד מעריכה את זה שבאת. לא פלא שיוסי הוא יוסי ולא מור או מורן, כי צעירות לא מקבלות בדרי רחוב, לא מקבלות סיוע. נדיר נדיר ש - - -
היו"ר מירב בן ארי
את מדברת על סיוע בשכר דירה?
מור ארם
כן, סיוע בשכר דירה.
היו"ר מירב בן ארי
אני יודעת. אבל בואי, אנחנו מטפלים בזה.
מור ארם
בסדר, אז אני אומרת, נורא חשוב שהנהלים החדשים שאתם מטפלים בהם, יותאמו לצעירים.
היו"ר מירב בן ארי
לקחנו את המסמך שלכם, תאמיני לי, אני כל כך מעורית. מתוכו בנינו את הקריטריונים. אין יותר מלקחת ולקרוא את מה שאתם עושים, להביא את זה לשולחן חברי הכנסת ולעשות עם זה את העבודה שלנו.
מור ארם
ואנחנו עובדות עם רות מנע כבר למעלה משלוש שנים. כל עוד לא יהיה באמת כסף צבוע, זה לא משנה איזה נהלים אנחנו עושים, כל עוד לא יהיה כסף.
היו"ר מירב בן ארי
נכון, אתן עושות עבודה - - -
מור ארם
בסדר, אבל אני רק רוצה - - -
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו לוקחים אותך, לא דמותך, אבל את דברייך. הנה, זה כאן – לרות מנע, ביום כך וכך.
מור ארם
רות מנע מכירה - - -
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו בונות עכשיו נוהל ל-200.
מור ארם
אז הפורום עשה עבודת המשגה ייחודית ומובילה. זאת אומרת מבחינה גילית ומגדרית, אם אתם רוצים, אנחנו מאד מאד נשמח להיות חלק מהתהליך, יחד עם רות מנע שמכירה אותנו כבר.
היו"ר מירב בן ארי
אני יודעת, מור, אני יודעת. תאמיני לי, דבריך נפלו על אוזני ששמעו וכתבו.
מור ארם
ולא סתם אנחנו שמות את הצעירות במרכז.
היו"ר מירב בן ארי
נכון, ואתן עושות עבודה חשובה מאד ובגלל זה את סמוכה פה על שולחן הוועדה.
מור ארם
דבר נוסף, עלה כאן עניין הועדות ההשמות. אני רוצה להגיד שאנחנו חוקרות את הנושא הזה. הועדות זו שיטה שידועה רק למשרד הרווחה, אם אני לא טועה, ובפורום לקחנו על עצמנו גם לברר ולחקור את - - -
ציפי נחשון גליק
למה, משרד הבריאות זה לא נקרא הועדה, ששולחים מישהו לטיפול פסיכיאטרי? אם הוא מגיע לטיפול, הפסיכיאטר או הפסיכולוג הוא מקבל. אם הוא לא מגיע לטיפול, הוא לא מקבל.
מור ארם
לא, אנחנו מדברות על השמות במסגרות. הועדות. השיטה של המטצ'ינג, משרד הרווחה והעיריות. זו שיטה שאנחנו לקחנו לעצמנו - - -
ציפי נחשון גליק
זה שני דברים שונים.
היו"ר מירב בן ארי
בסדר גמור, תודה מור. עיריית חיפה, בבקשה.
מומי אלמוג
אני מומי אלמוג, מנהל המחלקה.
היו"ר מירב בן ארי
כבוד בשבילנו שהגעת, נשמח לשמוע. בבקשה.
מומי אלמוג
ראשית אני רוצה להגיד גם לעל"ם בחיפה בנושא קורת הגג, אני כמנהל מחלקה אחראי גם על נוער ועד גיל מאה, גם על דרי הרחוב וגם על הצעירים בעיר חיפה. כשיש לנו בעיה של דר רחוב, או צעיר, קודם כל מצפים שהמתנדבים הנחמדים, היקרים, הכי טובים בעולם, גם של על"ם, מביאים אלינו את הרשימות ועובדים ביחד, כדי שמור יקבל התייחסות של הרשות המקומית ויראה את כל התמונה, וזה מאד חשוב הרצפים הטיפוליים.

לא יתכן מצב שמור יתמודד לבד עם עצמו וכאשר הוא רק נעזר באנשים שנגמלו או שיצאו מזה, או מתנדבים. זה לא עובד ככה.
קריאה
קוראים לו יוסי.
מומי אלמוג
הרשות המקומית חייבת לדעת מהשמות האלה, כי הרשות המקומית היא גם הגוף הראשוני שיכול אחר כך לנתב אותו למסגרות שיש בהן סלי שירותים, שהיא צודקת, שיש על זה הועדות וכסף.

רק לציין שיש פה בלבול אחד גדול. חסרי קורת גג הם לא דרי רחוב, אני מצטער מאד.
היו"ר מירב בן ארי
אמרנו את זה. באת באיחור. זה היה הדבר הראשון שאמרנו.
מומי אלמוג
אוקיי, נכון, אבל אין במדינה הזאת, גם במשרד השיכון, סל שירותים לצעירי 18 פלוס. צעיר שהוא יום אחד אחרי גיל 18, עד גיל 21 - - -
היו"ר מירב בן ארי
סליחה, אתה פשוט הגעת באיחור. הוועדה הזאת נועדה לבגירים.
מומי אלמוג
רגע, אני רוצה להגיע למצב שאת הגעת לכתובת. את יכולה להגיע לכתובת שישאלו וגם אותי זה מטריד. גם בעיר חיפה. מה הכתובת מחר בבוקר לצעיר בגיל 19, איפה אני שם אותו? אם יש לך את הכתובת, או לציפי, תנו לי את השם ואת הכתובת. גם אני רוצה לדעת. ואז מדובר פה על סל שירותים - - -
היו"ר מירב בן ארי
אני רוצה להגיד לך שאנחנו עובדים בימים אלה בשיתוף עם מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, על הקמת, כמו שהיה עם דו"ח שמידט ו-360 רשות לנוער בסיכון, להקים רשות לצעירים בסיכון.
ציפי נחשון גליק
תכנית לאומית.
היו"ר מירב בן ארי
תכנית לאומית.
מומי אלמוג
אבל זה גדול. את שאלת שאלה פשוטה. מחר בבוקר שלג, איפה הבחור, האישה בת ה-50 הולכים? המלון לא, זה לא. אותו דבר בחיפה. על מה אנחנו מדברים? אנחנו מדברים פה על גרושים, שמה שאנחנו עושים כרגע וגם כשעל"ם מגיע אלי, הוא מקבל פתרון מאולתר, יצירתי, אבל הבחור לא יישן ברחוב. אבל זה לא הגיוני. אם יש לנו סל שירותים לכל עיר, שאומרים זה הסל של צעיר שלא מוכר, ללא הועדה - - -
ציפי נחשון גליק
אתם רוצים שלטר בחיפה?
היו"ר מירב בן ארי
אתה רוצה שלטר בחיפה? אנחנו נביא לך שלטר בחיפה. אתם לא רוצים שלטר.
מומי אלמוג
מי לא רוצה שלטר בחיפה? יש לי דירת מעבר אחת לצעירים, של ארבע מיטות. מה אני עושה עם הצעיר החמישי?
היו"ר מירב בן ארי
מה עם הדיורית?
ציפי נחשון גליק
דיורית זה משהו אחר.
מומי אלמוג
לא, אין לי כזה דבר. אין לי דיורית. לי אין שום דבר. אני אומר לך אישית, אם מחר בבוקר, והייתי בהרבה ועדות כנסת, הייתי גם בוועדה של אורלב, אני אמרתי את זה, אם מחר בבוקר יימצא מישהו שהוא לא עונה לסל קליטה – לא של דרי רחוב, לא של זה - הוא ימות ברחוב. אין לנו פתרון. אנחנו צריכים לייצר אותו. צריך להיות מספיק יצירתי כדי לפתור את זה.
ציפי נחשון גליק
שמשרד השיכון יממן לנו את שכר הדירה בשלטרים השונים ואנחנו נקים הלנת חירום נוספת בחיפה.
מומי אלמוג
הפתרון הוא באמת סל של כסף לרשות המקומית, כי מכיוון שגם אני לא יודע מה מחר בבוקר, איזה צעיר אני פוגש, האם נשר מפנימייה, האם הוא נשר ממוסד או שהוא יצא מהכלא. אני אמור לייצר לו - - -
היו"ר מירב בן ארי
דווקא דרך אגב, למי שיוצא מן הכלא יש.
מומי אלמוג
אין לו, אין לו. רבותי, הבעיה היא יותר קשה. זו ועדה בפני עצמה. אין להם.
היו"ר מירב בן ארי
שיקום האסיר, נכון. זה גם.
מומי אלמוג
הם עשו הפרטה והיה להם שני הוסטלים וגם סגרו. יש להם בעיה של תזרימי כספים. אז אסיר שמשתחרר היום, אין לו שום קורת גג. אנחנו רוצים לייצר פתרונות בעיר, רוצים לייצר פתרונות עם סל שירותים שנמצא אצלנו או שנייצר אותו ביחד.
היו"ר מירב בן ארי
סליחה רגע, אני רק רוצה להבהיר משהו לפרוטוקול. גם ציפי, את אמרת ורשמתי את זה. אנחנו פונים אליך, מומי, מעיריית חיפה.
ציפי נחשון גליק
אני דיברתי עם המנהלת שלו לגבי דיורית.
היו"ר מירב בן ארי
בניגוד לערים שנתנו תשובה ישר – הנני כאן, קיבלת תשובה - - -
ציפי נחשון גליק
ואחרי שניסיתי לשכנע אותה שהיא תשקול והיא תחזור אלי.
היו"ר מירב בן ארי
היא הייתה אצל המנהלת שלך, ניסתה לשכנע אותה להקים דיורית - - -
מומי אלמוג
מה זה דיורית? אני אחראי על כל התחום הזה.
היו"ר מירב בן ארי
אבל אני נותנת לך פיתרון וגם על זה אתם חושבים.
מומי אלמוג
לא. הפתרון הוא שהיום או מחר את רוצה כתובת - - -
היו"ר מירב בן ארי
מה היום או מחר? אני נותנת לכם פה דירה ואתם אומרים שאתם צריכים לחשוב על זה.
מומי אלמוג
נקבל אותה בשמחה. אם זאת הדירה שעונה על מה שמור מחפש, אני אקח אותה באהבה. אני אחתום עליה בכייף.
היו"ר מירב בן ארי
יוסי. הנה, בבקשה. זה בפרוטוקול.
מומי אלמוג
כן, שיהיה בפרוטוקול. כן, אני רוצה לשמוע. לא שמעתי על דיון כזה. הדיון צריך להיות איתי.
היו"ר מירב בן ארי
הוא לא היה בדיון?
מומי אלמוג
אני מוכן ואני רוצה לקבל כזו דירה.
ציפי נחשון גליק
זה היה בשיחת טלפון.
היו"ר מירב בן ארי
אה, שיחת טלפון? אה, הבנתי.
מומי אלמוג
אז את יכולה לרשום את זה ואני מתחייב גם להרים את זה ולקחת את זה.
היו"ר מירב בן ארי
מצוין, הנה. הוועדה היום, עולם ורוד. אנחנו דואגים לזה, אני מבטיחה לך.
מומי אלמוג
ואני אדאג להפעיל את זה.
היו"ר מירב בן ארי
בסדר גמור, יופי. הערה אחרונה חביבה, אני יודעת שנורא דחוף לך.
מור הרפז
משפט אחד קטן. יואב בן ארצי דיבר קודם על שתי דירות מעבר שהולכות להיפתח, אחת לבנים, אחת לבנות. הדירה שהולכת להיפתח לבנים, אם הבנתי נכון, היא לגילאי 30-40. זה שוב משאיר אותנו חסרי מענה לצעירים בשיקום, מכורים, בגילאי 18. רק מהשבוע האחרון, יש לי פה תיעוד מהשבוע האחרון, של שבעה צעירים שאין להם מענה - - -
יואב בן ארצי
לא, לא, לא, מור. סליחה. אפשר?
היו"ר מירב בן ארי
בוודאי. יואב תסכם, תתייחס.
יואב בן ארצי
מור, אני אמרתי שהדירה מיועדת ל-18 עד 120. אמרתי שמתוך ההיכרות שלי בשטח, היא תהיה יותר מתאימה לגילאי 30-40. אני לא פוסל 18 ויום, נקודה.

דבר שני, מי שיהיה בדירה הזאת, יהיה כמובן תחת תהליך טיפולי מסודר, ביחידות שלנו לטיפול במקרי סמים. לא תהיה הגבלה של גילאים.
מור הרפז
מעולה. צריך משהו שהוא נותן מענה למאפיינים אחרים.
היו"ר מירב בן ארי
סיימנו. קודם כל אני מסכמת. אני רוצה להודות לכל מי שהגיע והשתתף בדיון החשוב הזה.

הוועדה הבאה שלנו מתכנסת שוב. נשלח לכם זימון. הוועדה היום הייתה מאד מאד חשובה, מאד יעילה. רואים שכל מי שנמצא כאן שולט בחומר ומכיר את זה ואני מאד מאד מודה לכם.
יואב בן ארצי
ב-13 בינואר?
היו"ר מירב בן ארי
יופי, ב-13 בינואר. תחכו לזימון, אבל זה שתדעו.

אני רוצה לומר שלפעמים יושבים ביחד, מדברים ופתאום עולים כאן דברים ונפתרים. זו נקודה מאד חשובה, כי כמו שאמרתי לכם בתחילת דברי - - -
ציפי נחשון גליק
ב-13 בינואר?
היו"ר מירב בן ארי
כן. אנחנו נדבר על זה עם האורחים המרכזיים כאן. יש כאן כמה החלטות שאתם צריכים לחזור לוועדה עם תשובה.

אחד, הנושא של השלטר של עיריית ירושלים לבנות חרדיות. יש לנו כאן מימון מלא של משרד הרווחה. במקרה הזה אנחנו יודעים שיש פה הרבה כסף לנושא הזה. אנא מכם, עיריית ירושלים, תבדקו ייתכנות האם אתם מוכנים.
ציפי נחשון גליק
גם למקלט וגם להוסטל.
היו"ר מירב בן ארי
בדיוק, גם להוסטל שיקומי וגם לשלטר לחרדיות.
ציפי נחשון גליק
וגם דיורית לאוכלוסייה הכללית.
היו"ר מירב בן ארי
יפה, ודיורית לאוכלוסייה הכלכלית. מעיריית ירושלים אנחנו עוברים לעיריית חיפה. מחר אני אצלכם בכל מקרה, גם בסיור וגם אצל ראש העיר. תוכלו גם לומר לי מחר את מה שלא הספקתם לומר לי. אל תדאגו, אנחנו נשב ונדבר. אנחנו רוצים תשובה סופית בעניין. הייתה כאן התחייבות, אנחנו רוצים תשובה סופית שאנחנו באמת הולכים לעשות את הדיורית.

לגבי תקנות התע"ס, על פי המלצה של ציפי וכמובן הגורמים הרלבנטיים, גם מריה, אנחנו נשים את התקנות שקשורות לחסרי בית צעירים בנפרד מדרי רחוב, מתוך ההנחה גם של מדיניות, שאנחנו לא מציעים שאותם חסרי בית צעירים יהיו ב - - -. אנחנו רוצים לתת להם מסגרת שתיתן להם מענה שבסופו של דבר תוציא ולכן אנחנו מוציאים אותם גם פיזית מהתקנות וגם - - -
יואב בן ארצי
שזה יהיה תהליך טיפולי.
היו"ר מירב בן ארי
בדיוק. בנוסף, אני מבקשת מציפי, נכון שאין לך זמן ואת לחוצה, לעשות לוועדה סיכום מסודר, של כל רשות מה הולך להיות בה ולתת לאותם חברים מרכזיים בוועדה.

אנחנו פונים כאן לשר העבודה והרווחה - - -
ציפי נחשון גליק
אמרתי לך, ביום שישי, משלוש עד חמש.
היו"ר מירב בן ארי
כן, משלוש עד חמש. אז הנה, בדיוק בנקודה הזאת חנן, תראה, הוועדה פונה - - -
חנן הרטמן
אנחנו צריכים לזה זמן, לסעיף האחרון.
ציפי נחשון גליק
אמרתי לה.
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו פונים אל השר לתת לציפי נחשון גליק - שאמונה על התחום, שגם קיבלה אליו תקציבים – סיוע כדי שהיא תוכל לעבוד בצורה - - -
קריאה
סיוע של כוח אדם.
יהודית גבאי
גם ברשויות. אני הזכרתי בדיון הקודם וזה לא נכנס לפרוטוקול.
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל יש לנו כאן דמות - - -
יהודית גבאי
בהחלט, בהחלט. הרבה כבוד. אבל גם על הרשויות המקומיות.
היו"ר מירב בן ארי
זה משהו לא הגיוני, תשמע. לא הגיוני. פה יש לך את עיריית ירושלים, יש אנשים ברשויות ואנחנו חייבים לתת כאן סיוע.
ציפי נחשון גליק
לא לשכוח שאני מנהלת שירות. זה לא דבר - - -
היו"ר מירב בן ארי
אני יודעת, אני יודעת. אנחנו פונים לשר כמובן, כמו שהובטח לנו, לקבל איזה שהוא פתרון חירום לנושא של צעירים גברים בעיריית ירושלים, חסרי בית.
וכמובן, לסיכום הוועדה
הוועדה תתכנס שוב לדון בנושא של דרי רחוב ואנחנו רוצים בכלל לדבר עליו באופן, ובכוונה אמרתי דרי רחוב ויואב יודע וגם מריה יודעת גם למה, כדי לחשוב על פתרונות. אני מציעה שאולי נעשה משהו לפני כן. אולי אני ואתה בתל אביב, קצת לפני הדיון.

אני כמובן מודה למשרד השיכון על ההחלטה שלו לא להוריד את הסיוע בשכר הדירה בשנה השלישית והרביעית. זו החלטה חשובה.

כמובן שהוועדה, ביחד עם משרד השיכון, תפעל על מנת שבשנת 2017, בתקציב 2017 – ננסה להגדיל את הסיוע בשכר דירה לחסרי בית ולדרי רחוב, בשל העבודה שזה סיוע נמוך, ושכר הדירה, כמו שאנחנו יודעים, עולה.

אני מאד מודה לכם שהגעתם. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:45.

קוד המקור של הנתונים