ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 22/12/2015

מכרז זכויות שידורי ליגת העל בכדורגל

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 1

מישיבת ועדת המשנה של ועדת החינוך, התרבות והספורט

ועדת משנה ספורט

יום שלישי, י' בטבת התשע"ו (22 בדצמבר 2015), שעה 13:00
סדר היום
מכרז זכויות שידורי ליגת העל בכדורגל
נכחו
חברי הוועדה: מכלוף מיקי זוהר – היו"ר

מירב בן ארי

איתן ברושי
חברי הכנסת
עיסאווי פריג'

איציק שמולי
מוזמנים
יוסי שרעבי - מנכ"ל משרד התרבות והספורט

עפרה שרון - יועצת משפטית, משרד התרבות והספורט

גיא אטיאט - ראש אגף תקציבים, משרד התרבות והספורט

אלי בבא - מנהל הטלוויזיה הישראלית, רשות השידור

ברי בר ציון - המנהל המיוחד, רשות השידור

איציק לארי - מנכ"ל, המועצה להסדר ההימורים בספורט

קובי ברדה - דובר מנהלת הכדורגל

מיכל רפאלי כדורי - סמנכ"לית רגולציה yes, תקשורת

יורם מוקדי - עורך דין, סמנכ"ל תוכן, הוט

מיכל ריבלין - עורכת דין, מנהלת אגף תוכן ערוצים ורגולציה, הוט

יהב דרורי - פרטנר

ד"ר שלי שנדור - מנכ"לית מכון לחקר הסובלנות והשלום בחינוך, נציגות איגוד היועצים החינוכיים בכנסת

משה ביבי - לוביסט (גורן עמית) מייצגת את HOT

דפנה כהן איווניר - לוביסטית, מייצגת את YES
ימנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

מכרז זכויות שידורי ליגת העל בכדורגל
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, חברים אני פותח את הישיבה. - - - כיוון די מונופוליסטי, הייתי מגדיר אותו, או שמא בלעדי, שאין בכלל שאלה כמו שבעבר הסיפור השליך על אזרחי המדינה וחובבי הכדורגל, מאחר שזה יגיע ישירות לכיסם הפרטי, בכך שהם יצטרכו לשלם יקר יותר בגין שידורי הטלוויזיה.

כמי שמגיע מעולם הספורט, גם כפי שהגדירו את זה – עסקן ספורט, והייתי יושב ראש קבוצת ספורט והייתי חבר בהנהלת מרכזי הספורט – מרכז מכבי – וחבר הנהלת איגוד הכדורסל, אני מכיר היטב את צרכי הקבוצות ואת הצורך שלהן להגדיל ולמקסם את ההכנסות שלהן, כי זה לא קל להתמודד עם ההוצאות הכספיות שיש למערכת ולקבוצה. אבל להזכיר לכולם, תפקדינו הוא לייצג את הציבור ואת צרכי הציבור.

וצרכי הציבור שלפנינו קובעים שלא נוכל לתת יד או להשלים עם מצב בו הכיס של האזרחים, של אוהדי הכדורגל, נפגע מכך שהם יצטרכו לשלם הון עתק בשביל לראות משחק כדורגל. משחק הכדורגל בסופו של דבר הוא משהו ציבורי ולא משהו אישי של בעלי הקבוצות. ולכן אני מקיים את הדיון הזה.

יש לציין שאחד מהגורמים הדומיננטיים במאבק הזה הוא חבר הכנסת איציק שמולי, שיזם יחד איתי את הדיון וכמובן שהוא יאמר את דברו בהרחבה ואנחנו נקשיב לעניין בקשב רב, וננסה לייצר יחד שיח שיביא לפתרון.

להזכיר לחברים שיושבים פה בשולחן וגם לגורמים הרלבנטיים שלא יושבים פה בשולחן, במשפט אחד, כדי שנוכל להתחיל את הדיון הענייני. הוועדה הזו היא ועדה שיש לה שיניים. יש לה אפשרות לייצר מאבקים שהם מעבר למאבקים פרלמנטאריים, גם מאבקים שלטוניים כנגד הרעיון הזה. ולמי שימצא לנכון לזלזל במסקנות הוועדה או להתעלם מהן, ייקח בחשבון שלא אני ולא חברי למאבק, חבר הכנסת שמולי, נשב מן הצד ונתבונן, אלא נצא למאבק עיקש למען אוהדי הכדורגל.

חבר הכנסת איציק שמולי, בבקשה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תודה רבה אדוני יושב הראש. אני לא כמוך מבין בכדורגל, אבל אני כן מבין בצרכנות ומתי דופקים את הלקוחות ואני חושב שזה הסיפור שהולך לקרות כאן. בשנים האחרונות התקבע עיקרון די מקודש בטלוויזיה הרב ערוצית, שהאלמנט הזה של כדורגל ישראלי ועוד ענפים שונים שמשודרים בענפי הספורט, אינם משודרים באופן בלעדי רק מאחד מהשחקנים. כלומר רק ב-YES או רק ב-HOT.

זה מתוך כוונה כפולה, קודם כל ובראש ובראשונה בואו נזכור על מה אנחנו מדברים פה. אנחנו לא מדברים פה רק על טלוויזיה. אנחנו מדברים פה גם על קידום הכדורגל הישראלי, ואם אנחנו סוגרים או מונעים את האפשרות ממנויים בחברות אחרות לצפות באותו כדורגל ישראלי, אז אני חושב שעצם הקטנת החשיפה פוגע באופן מובהק, או עלול לפגוע באופן מובהק בחשיפה אל הכדורגל הישראלי וזו טעות מסוג אחד.

הדבר השני, וכאן אנחנו נכנסים לעולם הצרכנות, עלול פה להיווצר מצב שהוא לא מתקבל על הדעת. שאם אני אוהב וארצה לצפות בכדורגל ישראלי, אני אצטרך לרכוש את התוכן הזה ואני עלול למצוא את עצמי במצב שבו אני רוכש כדורגל ישראלי משחקן אחד, אבל אם הבן שלי אוהב כדורגל ספרדי או אנגלי, אני אצטרך לרכוש אותו ממישהו אחר.

וכך בבתי ישראל, בזמן שכמעט כל יום אנחנו עוסקים פה, אדוני יושב הראש, בשאלות של איך להוריד את יוקר המחיה, בטלוויזיה הרב ערוצית, משפחות בישראל יצטרכו להחזיק שני שחקנים בגלל הרפיון של הרגולטור. אין שום חולק על זה ששחקנים חדשים בענף, בדרך כלל בכל ענף, צריכים הגנות מיוחדות כדי להיכנס לתחום ולייצר תחרות.

אבל מה שקורה כאן זה לא הנחות. מה שקורה כאן זה סוג של הפקרות. כשנכנסים שחקנים חדשים, לכולם ברור מה טיבו וטבעו של המוצר הזה שנקרא כדורגל ישראלי ואיזה שינויים דרמטיים אפשר לעשות בשוק התקשורת, אם מישהו מחזיק אותו רק בבלעדיות. ובמקום הגנות ינוקא כאלו ואחרות, ינוקא, כן, בואו נזכור על מה אנחנו מדברים. אבל במקום הגנות כאלו ואחרות, מה שקורה כאן לנגד העיניים זה פשוט הפקרות. שרגולציה נורמאלית, שהיא רלבנטית גם לגבי הפקות מקור ועוד הרבה מאד דברים, שחלה על השחקנים האחרים בשוק של טלוויזיה רב ערוצית, כאן, מטעמים שונים ומשונים, היא פשוט לא מתקיימת.

אדוני יושב הראש, עלולה להיווצר פה פגיעה כפולה. קודם כל בכדורגל הישראלי, שיגיע להרבה פחות בתי אב; ודבר שני ביוקר המחייה. בזה שמשפחות בישראל בסופו של דבר עלולות למצוא את עצמן שהן משלמות יותר על הדבר הבסיסי הזה – כדורגל ישראלי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מחזק את דבריך בכך שאני גם אומר שידוע ששוק הזכויות, בעצם כל מה שקשור לספורט במדינת ישראל, נמצא תחת הוראה מפורשת שאוסרת על חברות הכבלים והלוויין לרכוש זכויות שידור בבלעדיות. עכשיו, למה היא עושה את זה? בגלל שאנחנו רוצים לגרום לכך שכמה שיותר אנשים ישתתפו בחוויית הצפייה, מבלי להגביל אותם כלכלית.

עכשיו, מה שקורה, ברגע שאנחנו יודעים שיש גורם שנקרא חברת פרטנר במקרה הזה, שמשתתף במכרז, ובעצם לו אין את חובת האיסור הזו שקשור לבלעדיות, מפה מתחיל סלע המחלוקת, ובטרם חבר הכנסת ברושי יאמר מילה, רציתי לדעת אם המועצה לשידורי הכבלים והלוויין נמצאים פה היום, כדי לתת מענה לסוגיה שאנחנו כרגע רוצים לדון בה.
יהודית גידלי
הם לא הגיעו.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
זה לא זלזול בכבוד הכנסת, זו יריקה בפרצוף של הכנסת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אנא, בהמשך לדבריו של חבר הכנסת שמולי, אני מבקש להעביר להם מכתב חריף לגבי ההחלטה שלהם לא להגיע היום לדיון החשוב והמהותי הזה, ובטח ובטח שנייה לפני שכנראה תהיה פה עבירה על החוק. או שאני לא יודע אם נגדיר את זה עבירה על החוק, אבל בוא נגיד שהייתי מגדיר את זה כזלזול בעקרונות החוק ובעקרונות הדמוקרטיים שלנו כמחוקקים, שאנחנו רוצים להביע עמדה לגבי זכויות שידור בתחום הכדורגל, ופשוט כנראה התעלמו מהן במכרז הקרוב.

ברשותך, חבר הכנסת ברושי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אולי נשמע עוד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי. האם יש פה מישהו ממשרד התרבות והספורט? את רוצה לומר משהו בנושא? יש לך איזו שהיא עמדה בנושא?
עפרה שרון
האמת היא שלא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתם עדיין לא מעודכנים בנושא? אתם לא יודעים? השרה מעודכנת. שלחתי לה מכתב, ומה? לא אמרו לכם כלום? טוב, היא חברה שלי למפלגה אז אני לא יכול לקרוא אותה לסדר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל יכול להיות שעד הדיון הבא היא כבר לא תהיה שרת הספורט.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, לא, היא תהיה, היא תהיה. אל תדאג.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כן? סגרת כבר מי יהיה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני יודע מי ייקח את הפנים, אז היא תהיה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בסדר. אולי זה הדיווח מהישיבה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תמשיך לעשות ספורט בספורט. איציק לארי, מה עמדתך, אדוני? כמובן, תפקידך הוא מנכ"ל מועצת הסדר ההימורים בספורט.
איציק לארי
חשוב לי לציין, אני לא בקיא בפרטי המכרז. לא קנינו ולא קראתי אותו, אבל חשוב לי לציין שאנחנו כטוטו, מכוח הסכומים שאנחנו מעבירים לקבוצות, אנחנו כפינו עליהן כל מיני משחקים. לדוגמא משחק מרכזי או גמרים של כל מיני מפעלים שיהיו בערוצים פתוחים ללא תשלום. כלומר, חשוב לנו שהמוצר הזה יהיה זול ונגיש לציבור הרחב, אבל מעבר לכך אין לי מה להוסיף, כי אני לא מכיר את הפרטים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב. יש פה נציגים של חברת פרטנר?
יהב דרורי
כן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תראה, אנחנו יודעים שלכם יש את האפשרות, אתם לא מחויבים לנושא של הבלעדיות.
יהב דרורי
אני רוצה להניח את דעת הוועדה. אני רואה שאתם כבר הגעתם למסקנות, אז אני רוצה להפיג את החששות ולמנוע מכם כל חשש. אנחנו יכולים להבטיח לכם שלא היינו ניגשים למכרז אם לא היינו חושבים שיש ביכולתנו להביא בשורה לחובבי הספורט גם בהוזלת המחיר וגם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה מוכן להתחייב על זה לפרוטוקול?
יהב דרורי
רגע, אני מקריא מהמסר הכתוב שאושר על ידי בכירים ממני. אם תרשה לי, אני אמשיך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בבקשה.
יהב דרורי
הן בהוזלת המחיר הנוכחי לכל מי שירצה לראות את משחקי הכדורגל בישראל והן בהבאת טכנולוגיה מתקדמת יותר, שתאפשר גישה למשחקים האלה, לכל חובב ספורט בישראל, גם לאלה שלא יכולים לשלם את העלות של 200 שקלים על חבילת הבסיס של הכבלים והלוויין, שהיא לפי הדו"חות של ועדות ציבוריות, היא הגבוהה ביותר מבין מדינות מערב.
מיכל רפאלי כדורי
ממש לא. תדייק. ממש לא. היא לא הגבוהה ביותר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מי הגברת, בבקשה?
מיכל רפאלי כדורי
מיכל רפאלי כדורי, סמנכ"ל רגולציה של YES. מבין הגבוהות, מבין הרוויות ברגולציה. צריך להשוות תפוחים לתפוחים.
יהב דרורי
זה לא הדיון. מעבר להתחייבות הזאת – לעלות זולה יותר ולטכנולוגיה שתגיע לקהל יעד רחב יותר – כל מי שבעצם יהיה לו אינטרנט יוכל לקבל את המשחקים האלה, לא רק 1.5 מיליון בתי אב של הכבלים והלוויין, אלא 2.4 מיליון בתי אב בישראל.

אני לא יכול כרגע להתייחס מעבר להתחייבויות - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אבל יושב הראש שאל אותך. זה לא מה ששאלנו. יושב הראש שאל אותך האם מנוי YES ו-HOT, מבחינתכם, יוכלו לצפות בשידורים - - -
יהב דרורי
בהחלט.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
לא, אני לא מתכוון לזה שהם יקנו ממך חבילות תוכן וימשיכו לשלם ל-YES או ל-HOT. האם עצם זה שאתם - - -
יהב דרורי
הם יוכלו להתנתק מ-HOT ו-YES.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אתה יודע, אפשר גם באמצעות הכדורגל הישראלי לשנות את מספר המנויים בסלולר. גם את זה אפשר לעשות.
יהב דרורי
כבוד חבר הכנסת, אם הוועדה הזו מעוניינת לשמר את המצב שבו יש חבילת בסיס שמנה ויקרה בישראל, וכל אחד שרוצה לצפות בספורט נאלץ לשלם אותה – מעל 200 שקלים - - -
קריאה
יש ב-120 שקלים.
יהב דרורי
על חבילה צרה. אתם נקנסתם על זה שאתם לא הצעתם אותה לציבור.
מיכל רפאלי כדורי
מה אתה אומר? אני לא נקנסתי על זה. אל תדבר בסיסמאות. אני לא נקנסתי על זה. בבקשה. YES לא נקנסה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בבקשה, חברים, אני אתן לכם להגיב. גברת, אני אתן לך להגיב בעניין.
יהב דרורי
אם מועצת הכבלים הייתה פה, הם היו מישרים את ההדורים ואומרים שזה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תראה, אני שואל אותך שאלה פשוטה. בעצם לפי מה שנראה, אנחנו הולכים להכביד על האזרח. למה?
יהב דרורי
לא, להיפך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
פעם אחת הוא יצטרך לשלם בעבור חבילת הכבלים שלו, כי הוא לא צורך רק ספורט, הוא צורך גם ערוצים נוספים שהוא רוצה לצרוך וזה לגיטימי; פעם שנייה, שהוא ירצה לצרוך גם כדורגל – לא ספורט אגב – כדורגל, כי יש עוד ספורט. יש כדורסל, יש טניס, יש כדורעף. כשהוא ירצה לצרוך כדורגל – הוא ישלם פעם נוספת. אז מה שאתם אומרים פה - - -
יהב דרורי
לו היינו יכולים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רגע, תן לי להשלים רק את דברי, ברשותך. מה שאתם אומרים פה, לא רק שלא חלה עליכם הוראת האיסור של הבלעדיות, שזה כבר יצור לנו בעיה בהמשך - - -
יהב דרורי
אין שום בעיה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו גם אומרים לאזרח תקשיב, אנחנו שמים אותך עכשיו באיזה שהוא צומת, שאתה תצטרך לקבל החלטה – או שאתה צופה בכדורגל ומשלם X, או חלילה משלם כדורגל וגם חייב להיות לקוח של מנוי אורנג', כי אם אתה לא באורנג', אתה גם לא תוכל לצפות בכדורגל, חלילה. או שאתה תצטרך לבחור – על כדורגל אתה צריך לוותר.

הכדורגל הוא של כל עם ישראל. כל מי שרוצה לצפות בכדורגל, יוכל לצפות בו ולא יצטרך להיות מוגבל בסנקציות כאלה ואחרות כדי לצפות בו. אם זו הסיטואציה, אנחנו נלחם בה.
יהב דרורי
להיפך. הוא יוכל לצפות בו במחיר זול יותר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו נלחם בה. זה מה שאני רוצה שיהיה ברור. זו מהות הדיון. ליצור מצב שהכדורגל במדינת ישראל יהיה נגיש לכל מי שחפץ בכך, מבלי להתנות לו שום דבר.
יהב דרורי
בוודאי אדוני, אבל באנו לפה כדי להפיס את דעתכם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז כרגע אני לא מתרשם מדבריך, אני חייב לציין. למה? כי אתה אומר לי - - -
יהב דרורי
אחרי שנזכה במכרז, אם נזכה, אני אשמח לבוא לוועדה ולהציג בפניכם את התכניות הספציפיות שיש לנו בעניין הזה. אני לא יכול להתייחס לזה עכשיו, כי בעודנו יושבים כאן - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אתה אומר אני מביא בשורה, כי אני אמכור נגיד ב-100, הם מוכרים נגיד ב-120, אז זו הבשורה שאני מביא לצרכנים. לא. כי עדיין הוא יקנה את ה-120 ממנו וממך הוא יקנה את ה-100. נכון?
יהב דרורי
לא, לא. אני אסביר לך כיצד בנויה שיטת החבילות בישראל כרגע. כדי לקבל את הזכות הנשגבת לרכוש את הכדורגל הישראלי ב-67 שקלים מערוצים בהפקת צ'רלטון, צריך לשלם קנס כניסה לתחום הזה ולשלם 200 שקלים עבור חבילת בסיס.
קריאה
120.
יהב דרורי
רוב המנויים שלכם הם ב-120 שקלים?
קריאה
מי שרוצה חבילת יסוד משלם 120 ויש לו גם את ערוץ חמש פלוס.
יהב דרורי
מה הערבות שלכם?
מיכל רפאלי כדורי
מה? אנחנו בחקירה? מה הסיפור?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שנייה חברים, שנייה.
מיכל רפאלי כדורי
מה תזרים המזומנים שלכם, שהוא פי שבעה משלי?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
סליחה, אם אפשר בבקשה לא להפריע. אני תיכף אתן לך לומר דברים בצורה ברורה. תראו, קודם כל אני חייב להודות שאני בניגוד עניינים, כי אני רכשתי את כל החבילות ו - - -
יהב דרורי
אז אתה יודע בדיוק על מה אני מדבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ומשלם המון כסף בשביל לראות ספורט.
יהב דרורי
בוודאי. היא הנותנת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
משלם גם על ספורט 1, ספורט 2, חמש פלוס, 58, כל הערוצים.
יהב דרורי
אדוני חווה את זה על בשרו.
איציק לארי
אתה בריא בנפשך, אתה מאד אוהב ספורט.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יום יום אני חווה את זה. לא יום יום, חודש, חודש.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני בנשיונל ג'אוגרפיק, זה עד פה.
איציק לארי
תתחיל לראות ספורט, תראה שתתחיל ליהנות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מיקי עכשיו דואג לסגור את העסקים בשבת, שכולם ילכו לראות כדורגל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, לא. זה כבר דיון הבא.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תהיה אזרחות כבוד למיקי, כי הוא דואג שכולם ילכו לכדורגל ולא יהיו מרכזי קניות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא את הכדורגל בשבת, אתה טועה. לא. אני רוצה שמי שלא רוצה לשחק בשבת, יוכל לשחק ביום חול.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זו מדינה חופשית.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אל תשאל. אתה לא מבין - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא, מיקי, אני רוצה לחזק אותך שאתה דואג שכולם יוציאו את המשאבים ואת האנרגיה על הספורט, ולא יוכלו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רק תעשה לי טובה, אני יכול לצלם את זה לפריימריז הבאים שלי?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
קודם כל אתה יודע שאני אעזור לך איפה שאתה רוצה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הנה הגיע מנכ"ל משרד הספורט. יוסי שרעבי, נכבדי, מנכ"ל משרד הספורט, בבקשה, תצטרף לשולחן.

תראו, תיכף אתם נוגעים בסוגיה, אני רק רוצה לומר דבר כזה, כדי באמת להיכנס לעומקה של סוגיה. היום אני משלם על כל ערוצי הספורט. אורנג' היום ניגשת על איזה ערוצים? על איזה ערוצים אתם מתמודדים היום?
יהב דרורי
על הזכות לשדר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
על מה? איזה כדורגל? של ליגת העל, כן? ליגה לאומית וליגת העל, שהיום זה משודר בערוץ 5. הליגה הלאומית תשודר בערוץ 5 ו-5 פלוס והכדורגל של ליגת העל ישודר גם בספורט 1 וספורט 2. על זה אתם מתמודדים היום. בוא, אני מודיע לך. אתם הולכים להעלות את ההוצאה לצרכן בכל שקל שאתם תגבו על החבילה שלכם.
יהב דרורי
לא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה יודע למה? כי אף אחד לא יעיז להתנתק מאף ערוץ, כדי לראות רק כדוגל ישראלי. הערוצים האלה מכילים את כל תחומי הספורט, תן לי להשלים, אני יודע את זה היטב. אני חי את זה. אתה לא יכול לעבוד עלי, עם כל הכבוד. הם חיים את כל תחומי הספורט שם. אפילו שחייה הם רואים שם בערוצים האלה. הם רואים טניס, הם רואים כדורגל, הם רואים כדורסל, הם רואים NBA, הם רואים הכל בכל הערוצים.

הכדורגל הישראלי הוא חלק לא גדול בתוך הערוצים האלה. הוא מהווה חלק לא גדול. הרוב הגדול שם – גם בערוץ ספורט 1 וגם בערוץ ספורט 2 – הוא ספורט ברחבי אירופה.
יהב דרורי
אם זה ככה, - - - - - צריכה לדאוג, כי אם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה רוצה לקחת את הכדורגל הישראלי ולעשות לו תג מחיר, סכום מסוים שמי שרוצה להנות ממנו יצטרך לשלם בעבורו.
יהב דרורי
זה מה שעושים גם החברים שלך - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אני אומר לך שזה לא המצב, כי בכל ערוצי הספורט משדרים המון תכנים של ספורט. התכנים של הספורט של הכדורגל הישראלי הם קטנים מאד ביחס לשאר התכנים - - -
יהב דרורי
כשאדוני צריך - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הם משדרים שם תכניות אירוח, הם משדרים שם חדשות ספורט, הם משדרים שם עשרות דברים. אתה רוצה לקחת את הכדורגל הישראלי ולהפוך אותו לתג מחיר.
יהב דרורי
רק שאותו תג יהיה נמוך יותר, זה הכל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הוא לא יכול להיות נמוך יותר, כי כל סכום שאתה תגבה הוא סכום נוסף על הסכום שגם ככה אנשים ישלמו.
יהב דרורי
לא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה מבין מה אתם מנסים לעשות פה? אתם רוצים לרמות אותנו?
יהב דרורי
לא. אנחנו נותנים לצרכן יותר חופש בחירה. אתם, השיטה שלכם רוצה לשמר את אותו דואופול קיים. הדואופול הקיים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה לא תוכל להגן על זה.
יהב דרורי
הדואופול הקיים היום בשידורים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתם לוקחים את הכדורגל הישראלי, מחריגים אותו מכל הספורט הישראלי, כל הספורט בעולם, ורוצים לגבות עליו סכום נוסף - - -
יהב דרורי
גם שהוועדה מגנה על דואופול של שידורים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תפסיק. אין ועדה שאנחנו לא מתכסחים עם החברה האלה. אל תחלק ציונים לחברי הכנסת.
קריאה
לא, לא, וממי? הדואופול הוא של הסלולר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
שמעת אותי? את חלק לנו ציונים. מי שישמע, פרטנר נלחמים ביוקר המחייה. אל תחלק לנו ציונים, עם כל הכבוד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, אדוני, אני שמעתי את דבריך. דבריך לא שכנעו את הוועדה בכלל. כן, חברים, בבקשה.
יורם מוקדי
אני אציג את עצמי, יורם מוקדי, סמנכ"ל התוכן של HOT בשש השנים האחרונות. בעברי היותר אפל הייתי גם יושב ראש מועצת הכבלים. ליוויתי את הרגולציה מינוקא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מספסרים בכדורגל הישראלי.
יורם מוקדי
הרגולציה בישראל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני ארצה לשמוע תגובה של ההתאחדות בעניין הזה.
קובי ברדה
ההתאחדות לא פה. המנהלת פה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
המנהלת, לא משנה. אני רוצה תגובה בעניין.
קובי ברדה
תקבל. אני פה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תגובה ברורה.
קובי ברדה
אני נמצא כאן, בשביל מה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רק אני רוצה - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
סליחה, הדיון בספורט, חשבתי שהאולם יהיה מפוצץ.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תגיד לי רק ברמז, אני פשוט לא יכול להתאפק. אתם מתכוונים להגן על הרעיון הזה של פרטנר לגשת למכרז?
קובי ברדה
בוודאי, מה זאת אומרת? יש מישהו שבא וקנה את המכרז, בוודאי. אבל אם אתה רוצה שאני אתחיל לדבר, אני אדבר. אתה רוצה לעבור את כולם, אין בעיה. אני יושב פה וממתין.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, לא, אני אחכה.
יהב דרורי
גם נציגי הצרכנים צריכים עוד לומר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה מאד מעניין. אוהדי הכדורגל ישמחו לשמוע מה שיש לך לומר. אתה מייצג את אוהדי הכדורגל או רק את הקבוצות, אפשר לדעת?
קובי ברדה
חבר הכנסת זוהר, אני מייצג את מנהלת הליגות. זומנו אתמול תוך 24 שעות להגיע לדיון במהלך זה שיש התמחרות. אני לא מסוגל אגב להבין את הדיון. אתה מתדיין על ביצה שטרם נולדה. ואם פרטנר לא יזכו? למה הדיון הזה בכלל, ריבונו של עולם? הוא דיון שהוא לא מובן בכלל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה רוצה לדעת על מה?
קובי ברדה
אתה נמצא בתוך תהליך מכרזי. אם פרטנר לא זכו, אז על מה יהיה הדיון?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למה נתנו להם לגשת בכלל?
קובי ברדה
מה זאת אומרת למה נתנו להם לגשת?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למה אישרתם להם לגשת?
קובי ברדה
מה זאת אומרת מי נתן להם לגשת? אני לא מסוגל להבין את זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתם אישרתם להם לגשת בניגוד לכל הכללים ואתם יודעים איזו סכנה מרחפת ואתם אישרתם להם לגשת.
קובי ברדה
כבודו, על איזה כללים אתה מדבר?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה זה איזה כללים? אתה רוצה לקחת את זכויות הכדורגל, להחריג אותם מערוצי הכבלים, שאני, כחובב ספורט, יראה בערוצי הכבלים, בערוצי הספורט, את כל הספורט האפשרי, חוץ מכדורגל ישראלי, שעליו אני אצטרך לשלם בנפרד. אתה מבין מה אתה עושה פה? אתה לא מבין כנראה מה אתה עושה פה.
קובי ברדה
בסדר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עם כל הכבוד אני יודע מה קורה פה. אני הבנתי. לקח לי כמה דקות, אבל הבנתי. אבל אם אתה לא מבין – אז מצבנו הרבה יותר חמור.
קובי ברדה
בסדר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, בבקשה.
יורם מוקדי
נבנה פה עולם שלם משנת 2000, מהרגע ש-YES עלו לאוויר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תשמע, נפל לי האסימון.
יורם מוקדי
יש פה עולם של רגולציה. אגב, הוא לא קיים בעולם הרחב, הוא קיים בישראל. מי שרוצה לשדר טלוויזיה רב ערוצית בישראל, עם ערוצים ו-VOD, צריך להשקיע 8% מההכנסות שלו בהפקות מקור. אם הוא רוצה לשדר ספורט, יש רשימה של אירועים שאני חייב לשדר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה קורה בערוצי הספורט היום.
יורם מוקדי
אני חייב לשדר, לא רק את הצ'מפיונס ליג ו-NBA ולא רק את הליגה הספרדית, ולא רק את ליגה האיטלקית, אלא ענפים אולימפיים שונים. אני חייב. זו רגולציה. נבנה פה עולם שלם שמחייב אותנו ואנחנו גם משקיעים בזה הרבה מאד כסף, כדי שיהיה עולם שלם של ספורט, של סרטים, של סדרות, של הפקות מקור. זו הרגולציה שקיימת. ולצד זה, הגיעו שחקנים חופשיים ללא רגולציה, שאנחנו התרענו כבר לפני 8 שנים ואמרנו תקשיבו, יגיע הרגע שמישהו יסתכל עליהם ועלינו ויגיד זה אותו מוצר, תחילו עליהם רגולציה. תחילו הגנת ינוקא, תקבעו שהם רשאים לעשות מעט או הרבה, כמו שנקבע לגבי YES.

כש-YES קיבלו את הרישיון, משהשנה הראשונה הם היו צריכים לעשות הפקות מקור, בסכום נמוך יחסית, אבל היו צריכים לעשות הפקות מקור. היו צריכים לעמוד בדרישת ישראל - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה לשאול שאלה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, תיכף נשאל אותו שאלה.
יורם מוקדי
התרענו. אמרנו לרגולציה תקשיבו, הכתובת על הקיר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מנכ"ל הרגולציה ב-HOT - - -
יורם מוקדי
סמנכ"ל תוכן ב-HOT.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הוא רוצה לשאול אותך שאלה, חבר הכנסת.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
קוראים לי איתן ברושי. אני רוצה לשאול את HOT, כפי שאני ראיתי אתם לא השלמתם את הפרישה שלכם על פי התנאים ההיסטוריים ויש אזורים שלמים, בעיקר בפריפריה, שאתם לא קיימים. וגם קיבלתם, לא יודע למה הממשלה נתנה לכם שחרור - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה לא המהות של הדיון, איתן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
רגע. לא, השאלה איך הזכויות שאתה מגן עליהן, מגיעות לכל תושבי ואזרחי המדינה ולא רק למי שגדל במדינת תל אביב.
עיסאווי פריג' (מרצ)
גם במגזר הערבי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גם במגזר הערבי. התכוונתי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הלו, אני מבקש ממך, אתה במפלגת העבודה, אל תדבר על מדינת תל אביב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
למה? אנחנו לא נגד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, חברים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הבנת את השאלה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, הבנתי את השאלה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כשאתה עושה פה חשבון - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הוא ייתן לך תשובה קצרה, כי אנחנו רוצים להמשיך בדיון.
יורם מוקדי
מדינת ישראל התברכה לצערנו בגלל גודלה הלא גדול, בפרישה מרבית של כבלים שלא - - - בעולם. משרד התקשורת מטפל בסוגיה של פרישה אוניברסאלית על פי כללים שהוא קבע וחריגים שהוא קבע. זה דבר ראשון.

דבר שני, יש גם צלחות בישראל ויש חברת לוויין ומי שלא רוצה להיות לקוח HOT ורוצה להיות לקוח YES - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש מקומות שלא הגעתם, לא שלא רוצים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
התשובה ברורה. חשוב לי לעדכן את החברים שנכנסו, במיוחד את חבר הכנסת עיסוואי פריג' ואת מנכ"ל המשרד. אתם רוצים להבין מה קורה פה? אני אקצר לכם בשני משפטים כדי שתבינו את מהות הסוגיה.

היום אתה רוכש חבילת ספורט בכבלים. כל אחד היום רוכש איזו חבילה שהוא רוצה. הוא רוצה לרכוש חבילה מורחבת יותר, צרה יותר, אבל הוא קודם כל מנוי של הכבלים, הוא רוכש חבילת ספורט. מה עושים היום? הכדורגל הישראלי, גם ליגה לאומית וגם ליגת העל, מתפרשים על כמה תחנות – על ערוץ 5, על ערוץ 5 פלוס, הוא מתפרש על בספורט 1, בספורט 2, לפעמים גם בערוץ אחד ובערוצים נוספים. כשאתה רוצה לראות ספורט ישראלי היום, בעיקר כדורגל ישראלי, אתה צריך להיות מנוי של הכבלים, כי אתה במגוון הערוצים תצליח לצפות בכל משחקי הכדורגל, במידה ואתה חובב כדורגל.

מה עומד על סדר היום בדיון הזה? חברת פרטנר ניגשת היום למכרז, רוצה לקחת את הכדורגל הישראלי ולהוציא אותו מתוך חבילות הספורט הקיימות ובעצם למכור אותו במחיר שהם ימצאו לנכון. זה אומר שמחר בבוקר, אם חברת פרטנר זוכה היום במכרז, אתה תוכל לרכוש את כל תחנות הספורט שרק תרצה בכבלים, כי אתה אוהב לראות ספורט, אבל בכדורגל ישראלי אתה לא תוכל לצפות, כי הכדורגל הישראלי יעלה לך במחיר נפרד. זה אומר שאתה תצטרך לשלם סכום נוסף של כסף, מעבר למה שאתה משלם לחברות הכבלים, כדי לראות כדורגל ישראלי. לא ספורט ישראלי, כדורגל ישראלי. מחר זה יהיה גם כדורסל ישראלי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מי מוציא את זה למכרז?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
המנהלת של ההתאחדות לכדורגל. עכשיו רגע, ומחר בבוקר לא יהיה כדורסל ישראלי, זה יהיה גם טניס ישראלי ואחר כך זה יהיה גם כדור עף ישראלי וכדור יד ישראלי, ובסוף מי שישלם זה הציבור.
עיסאווי פריג' (מרצ)
ברשותך, אני מבקש. פתחנו את השיח.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רק תרשה שנייה לחבר הכנסת שמולי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
נקודת השכל פה, וקודם כל התיאור הוא מדויק, אבל נקודת הכשל היא שעד היום לא היה מצב שכדורגל ישראלי יכול להיות משודר רק ב-HOT או רק ב-YES. למה זה נעשה? גם מתוך רצון להגדיל כמה שיותר את החשיפה של הכדורגל, וגם כדי לא להעלות את יוקר המחייה. כי אם אני קונה את כל הספורט שאני אוהב נגיד מ-YES או מ-HOT, ועכשיו אני אצטרך ללכת, בגלל שמכניסים מוסד חדש של זכויות שידור - - -
יהב דרורי
אני אתקן. זה שגוי מה שאתה אומר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תן לו להשלים את דבריו. אני אולי אאפשר לך זכות תגובה, אבל תן לי לשמוע קודם כל את חבר ה כנסת שמולי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
עד היום, בכל מה שקשור לכדורגל, אם זה זכויות שידור בכדורגל הישראלי, בנושא הספציפי שאנחנו מדברים עליו, לא היה עניין של בלעדיות בין YES ל-HOT. זאת אומרת שיכולת לצפות בזה גם פה וגם פה. עכשיו מה שעושים, רוצים, היה ו-, ואני מקבל את הערתו של האדון מהמנהלת, היה ופרטנר זוכה במכרז, יכול להיות מצב של בלעדיות שהכדורגל הישראלי יהיה רק בפרטנר, ואז, אם אתה רוצה לראות מחר כדורסל ישראלי, כדורגל אנגלי, כדורגל ספרדי, אתה תצטרך לקנות את זה או מ-YES, או מ-HOT.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה יהיה משודר בשניהם.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
ואם אתה רוצה לראות בנוסף כדורגל ישראלי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה עוד כסף.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תצטרך לקנות בנפרד מפרטנר, וזה מייקר את יוקר המחייה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ואני אומר ברשותכם רק עוד משפט אחד. בדיוק כמו שתיארת, אבל אני שואל את עצמי שאלה, אם אני פרטנר ואני ניגש למכרז, אני לא מחויב לתכניות מקור, אני לא צריך להחזיק ערוץ, אני צריך להחזיק כמה צוותי טלוויזיה שילכו לצלם את המשחקים. העלויות שלי הרבה יותר נמוכות כדי לגשת למכרז הזה ולהציע הצעה יותר גבוהה, כי לי יותר קל לשדר את המשחקים, אבל אני אעשה את זה על חשבון הציבור.
יורם מוקדי
סליחה, אני נקטעתי באמצע דברי, אני רוצה להשלים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקי, סליחה, תשלים ואחריך חבר הכנסת פריג'.
יורם מוקדי
בעולם הרגולציה שנכפה עלי, קבעו לנו דברים שאנחנו צריכים להשקיע בהם. בסדרות דוקומנטריות, בהפקות מקור. אגב, לא את כל הפקות המקור אני רוצה לעשות. אני לא כזה צדיק.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ברור. אתה גם מחזיק ערוץ שלם שיש בו עוד תכני ספורט, לא רק כדורגל ישראלי. יש את כל תכני הספורט האפשריים.
מיכל רפאלי כדורי
עם הוראות מאד מפורשות מה אנחנו חייבים לשים בבסיס.
יורם מוקדי
ואם רוצים לשדר מכדורגל ואחרים ואז בחסות זה שאין רגולציה על מישהו, אין לו את המטלות ומותר לו לקחת רק את הדובדבנים ולמכור אותם איך שהוא רוצה בבלעדיות, כנגד כל הכללים שפעם היה להם היגיון. עכשיו, אין הבדל בין חדירה של YES לבין חדירה של כל שחקן אחר. כש-YES הגיעו לתחרות, כולם היו זקוקים לתחרות הזאת וכולם היו נואשות ועדיין החילו עליהם רגולציה וקבעו את האיסור הזה בשכל, כי אחרת היינו - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
כן, כן, צ'רלטון היום.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
צ'רלטון זה לא ליגה לאומית היום?
יורם מוקדי
לא. בליגה האנגלית למשל, שקראתי בעיתון שהמחירים סולפו רק בגלל הדבר הזה שמישהו - - - בכל מחיר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חבר הכנסת פריג', בבקשה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה שמך, אדוני?
יורם מוקדי
יורם מוקדי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תראה, אדוני יושב הראש, אני אולי אגיד דברים שלא ימצאו חן בעיני חלק, אבל אתם ב-HOT ו-YES לא טלית שכולה תכלת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הטלית הולכת להיות טלית שחורה עכשיו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני מנוי YES, יש לי את 4 תחנות הספורט שאני משלם את ה-100 שקלים לחודש בנוסף למנוי הרגיל. אני נמצא שם, כי מה לעשות, יש לי מחלה ששמה ספורט.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כמוני. אתה בניגוד עניינים עכשיו.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תן לי. לא טלית, אבל צר לי מאד שהצרכן הוא בסדר עדיפות אחרון אצל רוב, אני לא רוצה להכליל, אצל רוב הפירמות ורוב החברות. עכשיו מצטרפת לחגיגה המנהלת. המנהלת, מאחר שהשורה התחתונה זה רווח והפסד. אם אני יכול להוציא יותר כסף מבחירת השידורים, למה שאני לא אפתח? מי זה הצרכן? איפה הוא נמצא הצרכן? באיזה עולם זה קיים, הצרכן? מי שאוהב, מי שחולם, שימשיך לבוא. הוא חייב לקבל, להסניף כדורגל. הוא חייב.

אם אתמול המשחק בין הפועל באר שבע מכבי תל אביב היה בערוץ, אנא עארף, אמו, היינו משלמים 200 שקלים ורואים אותו. זה ככה. ואתם והם ועכשיו צרי לי מאד אדון מנהלת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
קובי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
קובי, אני מצטער, קובי, צר לי מאד. אתם זה מה שמעניין אתכם. השורה התחתונה. עזוב את הליך המכרז. וזה מקומם. זה מקומם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חבר הכנסת - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
תשמע, אני אשמע אותך. זה מקומם שאתם מנצלים את אהבת הספורט אצל הצרכנים בשביל למנף את זה לעוד אפס בשורה התחתונה. שתדעו לכם, לא נרשה לכם. נמשיך לשים את זה על סדר היום עד שדברים יהיו בכיוון. נקודה. שתדעו. זה רק יריית הפתיחה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אין מצב. אני מציע לאורנג' למשוך את המכרז אם היו מתייעצים איתי. כן, YES, בבקשה.
מיכל רפאלי כדורי
שמי מיכל רפאלי כדורי, אני סמנכ"לית הרגולציה של YES, אני 16 שנה ב-YES, וגם אני, כמו יורם, הייתי יושבת ראש מועצת הכבלים לפני עוד מעט שני עשורים.

מעולם לא הייתה בלעדיות ספורט מותרת, מיום שעלינו לאוויר. גם הכנסת הזאת דנה בזה הרבה פעמים. אין שום סיבה שזה יקרא עכשיו ואני מצטרפת בדברים האלה למה שאמר יורם.

אני חייבת רק להגיד הערה לפרוטוקול. נתבקשתי, אדוני יושב הראש, על ידי יושב ראש מועצת הכבלים והלוויין, שנעדרה מפה, היא כתבה לי פשוט כרגע הודעה, לא הודיעו להם על הקדמת הישיבה. נאמרה פה ביקורת קשה עליהם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
על מי, סליחה?
מיכל רפאלי כדורי
יושבת ראש מועצת הכבלים והלוויין, הרגולטור שלי, היא פשוט כתבה לי שהיא מבינה שנאמרו עליהם ביקורת על זה שהם נעדרו. לא הודיעו להם על הקדמת הדיון.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
את יודעת מה, גם לי - זה לא מופנה אליך - אבל גם לי לא הודיעו היום בבוקר על הקדמת הדיון. את יודעת מה עשיתי כמו ילד גדול? נכנסתי לאתר הכנסת. עשיתי קודם גוגל. יושבת הראש על מועצת הכבלים והלוויין צריכה לדעת איך עושים גוגל, רושמים אתר הכנסת סלש ועדת החינוך ומגיעים לסדר היום של הוועדה. רואים שהוועדה שינתה את שעת הדיון מהשעה 15:00 לשעה 13:00.
מיכל רפאלי כדורי
נתבקשתי להעביר. בואו נעבור רק לגופו של עניין. אל תהרגו את השליח, רציתי לעשות טוב.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תגידי לה שתתחיל לעקוב.
מיכל רפאלי כדורי
היא בוודאי עוקבת אחרי השידור, אני בטוחה. אני מבקשת להגיד שני דברים - - -
שלי שנדור
הכנסת היא תחת הביקורת של הגברת. הכנסת היא לא תחת הביקורת של אף אחד. הריבון זה הכנסת, לא גברתי. הכנסת היא נבחרי הציבור.
עיסאווי פריג' (מרצ)
היא העבירה מסר.
שלי שנדור
גברתי לא אמורה לא לפקח על עבודת הכנסת ולא לבקר אותה. היא הריבון - - -
מיכל רפאלי כדורי
את מדברת אלי?
שלי שנדור
אני מדברת לגברתי, כן.
מיכל רפאלי כדורי
בתור מה בדיוק?
שלי שנדור
זה לא משנה. בתור אדם לאדם.
מיכל רפאלי כדורי
אוקיי, אני מודה לך.
שלי שנדור
בבקשה.
מיכל רפאלי כדורי
נאמרו פה כמה דברים. קודם כל אני מבקשת לומר, חברי, יהב, מפרטנר, קצת זרק פה רפש בלי לבדוק את הדברים. חברת פרטנר, כמו יתר חברות הסלולר, שמבקשות להיכנס לתחרות בטלוויזיה, מבורכות. קודם כל שישקיעו את מה שאנחנו – YES ו-HOT - משקיעות בהפקות מקור, בתוכן שאנחנו מחויבים לשים בערוצי הבסיס שלנו, שייכנסו תחת רישיונות, שייקחו את תזרים המזומנים שלהם - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
לא מעניין אותי. אני מעניין אותי הצרכן. אני לא אכנס לויכוח בינך לבינם. זה לא מעניין אותי.
מיכל רפאלי כדורי
חבר הכנסת פריג', תיתן לי להמשיך. זרקו פה רפש על החברה שלי, אני מבקשת לדבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רגע, לא, לא, עוד משפט כי אני רוצה להמשיך.
יהב דרורי
אנחנו מתחייבים למחיר זול יותר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אין בעיה, למחיר זול יותר שזה יתווסף להוצאה שיש היום גם ככה בכבלים. אתה רוצה להוסיף על ההוצאה שיש גם ככה בכבלים.
מיכל רפאלי כדורי
אני מבקשת לדבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה רואה אותי ואתה רואה טיפש מולך? לא. אז אני מבקש ממך. אני מבקש ממך.
מיכל רפאלי כדורי
חבר הכנסת זוהר, אני ישבתי בשקט ואני מבקשת לדבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני יודע שישולם סכום נוסף על מה שמשלמים היום בכבלים או בלווין. טוב, גברתי, עוד משפט, כי אני רוצה לסיים.
מיכל רפאלי כדורי
שחברת פרטנר, שתזרים המזומנים שלה כחברת סלולר שמנה למדי, ואני לא מדברת על דואופול – שלוש חברות. כשחברת הסלולר הזאת תרצה להיכנס לטלוויזיה ותשקיע פרומיל ממה שאנחנו מחויבים להשקיע ושתהיה עליה הרגולציה הזאת, שתקנה זכויות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי, ברור, תודה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני רוצה לשאול שאלה את YES. אני משלם 100 שקלים ל-55, 56, 57, 58 – ארבעה ערוצים.
מיכל רפאלי כדורי
שיש בהם את כל מפעלי הספורט, כאשר באנגליה ובארצות הברית עולים 100 דולר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עכשיו אתה יודע מה אתה תצטרך לעשות. אתה תצטרך לוותר על חלק מהערוצים. אם אתה רוצה לראות כדורגל ישראלי, אתה צריך להחליט על מה אתה מוותר.
עיסאווי פריג' (מרצ)
הבנתי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למה? כי אתה לא תוכל להרשות לעצמך לשלם אותם על הכדורגל הישראלי. אתה תגיד רגע, אני אוותר על ספורט 1, ספורט 2? לא. אני אוותר על חמש פלוס? למה? כי אני צריך לשלם גם על הכדורגל הישראלי. אתה לא תוכל לצרוך ספורט. יגבילו אותך
עיסאווי פריג' (מרצ)
ארבע התחנות האלה יש בהם NBA, יש בהם אנגליה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, אתה לא יכול יותר. אתה צריך כדורגל ישראלי, אתה צריך להחליט.
יהב דרורי
אני אסביר לאדוני. כש-YES נכנסה לזירת התחרות בתחילת שנות ה-2000 - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
או ברצלונה.
יהב דרורי
אבירי הרגולציה שיושבים בצד השני של השולחן, שוכחים להסביר לכם שכש-YES נכנסה לתחרות בתחילת שנות ה-2000, נקבע כלל פשוט מאד. חייבו את הכבלים בכלל שנקרא מאסט סייל, למכור את כל תכני הספורט גם ל-YES. אנחנו לא נהנים מכלל כזה. לנו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי, הבנתי, המסר ברור. אני רוצה להתכנס לקראת סוף הדיון.
יהב דרורי
אני מתחייב - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
המסר ברור.
יהב דרורי
אני רק אשלים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה תאמר את דבריך. חשוב לי לשמוע.
יהב דרורי
אדוני, אנא תן לי להשלים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בעוד משפט אחד בלבד.
יהב דרורי
לו תינתן לנו הזכות מאסט סייל, אני מתחייב לוועדה שאנחנו נציע את אותם תכנים שיש גם ביתר הערוצים, גם אצלנו - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי, הבנתי. יש לך רישיון כרגע?
קריאה
הוא לא רוצה רישיון.
יהב דרורי
אני לא התנגדתי לרישיון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אין לך. בואו נמשיך. אוקיי, תודה, ברור. אתה יודע למה? עכשיו בואו אני אגיד לכם. תראו איך השולחן הזה, חברי, חברי הכנסת. אני רוצה שתסתכלו איך השולחן בנוי. תסתכלו. באורח פלא. מצד אחד אינטרס כלכלי מובהק של חברת אורנג'. מצד שני אינטרס כלכלי מובהק של חברות הכבלים. באמצע יושבת המנהלת עם אינטרס עוד יותר מובהק של בעלי הקבוצות. איפה אוהדי הכדורגל? מישהו פה בשולחן חושב עליהם?
עיסאווי פריג' (מרצ)
איפה הצרכן?
איציק שמולי (המחנה הציוני)
עובדים ליוקר מחייתם.
קריאה
אתה זימנת את הדיון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז זה אני חושב עליהם, נכון? אז בוא אדוני יסביר לי איך הוא מבטיח לי, במידה ואורנג' תזכה, בוא אדוני מהמנהלת יזכיר לי שבמידה ואורנג' תזכה, איך אני מבטיח את כיסו של צרכן הכדורגל הישראלי.
קובי ברדה
קודם כל חבר הכנסת זוהר, כמו שאמרתי קודם, אין לי ואין לי שום יכולת וגם לא רצון להתדיין בנושא מי יזכה, כי אנחנו נמצאים בתוך תהליך מכרזי שמתנהל ברגעים אלה ממש.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אם התהליך שגוי אנחנו נתערב.
קובי ברדה
אין בעיה, בסדר, תתערב, חבר הכנסת פריג'. אתה המחוקק, אתה יכול להתערב במה שאתה רוצה. אני לא צריך לתת לך סמכות להתערב, תעשה מה שאתה רוצה. אני מסביר בכללים שידועים לנו עד התערבותה של הכנסת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתם קבעתם את כללי המכרז?
קובי ברדה
בוודאי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למי מותר ולמי אסור לגשת למכרז?
קובי ברדה
בוודאי. כל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא חסמתם את אורנג' מלגש למכרז?
קובי ברדה
לא חסמנו אף גורם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תסביר לי אם היא זוכה מה הסיטואציה.
קובי ברדה
אני לא - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
האם אתה יכול להבטיח לי - - -
קובי ברדה
לא. אני אגיד לך למה. אני אסביר למה. לאורנג' יש תוכנית עסקית שהיא הציגה אתמול בפני ועדת המכרזים. ועדת המכרזים קראה היטב את השיטה, את המתודולוגיה ואת הרצון. בשלב הזה מדובר עדיין באיזו שהיא התנהלות פנימית של אורנג', לכן אני לא הולך להתייחס, במיוחד כשאנחנו נמצאים בתוך הליך מכרזי, לגבי מה היא רוצה לעשות ובכלל לא בטוח שהיא זוכה. לכן אין לי שום רצון ושום יכולת בכלל לדבר על משהו שקורה כרגע. כל הדיון הזה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אמרת - - -
קובי ברדה
רגע. אני ישבתי בשקט, תן לי להסביר. או שאתה לא רוצה. זה בסדר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה לא עונה אבל.
קובי ברדה
אבל אני מסביר. יכול להיות שכל הדיון הזה הוא לא רלבנטי כי מי שיזכה זה צ'רלטון, RGE או שחקן אחר. זה בכלל לא רלבנטי.

עכשיו, לגבי הנושא של המכרז עצמו. המכרז עצמו יהווה בשורה אדירה לא רק לאוהדים בליגת העל. אתה נוטה לשכוח וחבל, כי אתה הגעת מקריית גת שעלתה לליגה לאומית. עד לא מזמן הייתה-, אתה מכיר את הליגות הנמוכות. והמכרז שידור הזה, בניגוד לסייקל הקודם, מחייב שידור של כל המשחקים כולם, ללא יוצא מן הכלל בליגת העל, באיכות HD מינימום, ומעבר לזה, בליגה הלאומית ישודר משחק אחר מרכזי. חמישה משחקים ישודרו במסגרת ערוץ קיבוץ ושני המשחקים האחרונים שנותרו יצולמו.

לכן, מבחינת האוהדים, אם שאלתך האם מישהו חשב על האוהדים, האם מישהו לקח בחשבון את האוהדים, התשובה היא חד משמעית כן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
על הכיס שלהם. על הכיס שלהם חשבתם?
קובי ברדה
כבודו, כל סטודנט שנה א' בכלכלה לומד ויודע, בשיעור הראשון למבוא לכלכלה, ככל שאתה מגביר את השחקנים בשוק, אתה מגדיל את התחרות, אבל אני לא רוצה להתייחס לנושא - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל יש בלעדיות. אבל יש בלעדיות.
קובי ברדה
רבותי, אני לא רוצה להתייחס ל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
על איזו תחרות אתה מדבר? יש בלעדיות, איזו תחרות?
קובי ברדה
רבותי, רבותי, אני לא רוצה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בתחרות אני מגדיל את הכסף של בעלי הקבוצות, לא של ה - - -
קובי ברדה
אני מסביר, כבוד יושב הראש.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה אתה חושב שאנחנו.
קובי ברדה
אני לא רוצה להתייחס - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
חברה, זה לא משחק כדורגל. תנו לו לדבר.
קובי ברדה
תודה רבה חבר הכנסת ברושי. אני לא יכול להתייחס לתהליך שמתקיים כרגע ואני לא רוצה לא להגן על פרטנר ולא - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. תודה רבה. תודה.
קובי ברדה
אוקיי. דבר נוסף רק שאני רוצה לציין בכל זאת, שהוא משמעותי מאד. בתוך ההליך המכרזי הגענו לבית המשפט, בפני כבוד השופטת דפנה דניאלי, אני לא זוכר בדיוק את השם, לא משנה. ושם נקבע מנגנון שהוא מנגנון שבעצם מייצר כדאיות כלכלית למי שיזכה במכרז, לשמור על רמת מחירים נמוכה. מכיוון שאם יהיה לו פחות מ-250,000 מנויים הוא ישלם קנס של 10%. זאת אומרת 249,999 – הוא ישלם תוספת של תשלום.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני לא מבין.
קובי ברדה
אז אני מסביר. ומעל 250,000 הוא יצטרך לשלם 20%, המשמעות היא, וגם היא כתבה את זה בפסק הדין שלה, שהנושא הזה יהווה מעין חישוק לזכיין, לשמור על רמות מחירים נמוכות במיוחד, כי אם וכאשר סכומי המינימום, הסף שעליהם דוברו הם 55 מיליון, 20% יכולים להיות 10 מיליון, ולכן בסופו של יום אני מניח שהזכיין שיהיה, זה לא משנה כרגע מי שזה לא יהיה, יהיה חייב לקחת בחשבון מחיר שהוא מחיר סביר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה. אני יכול להגיד לך בכנות רבה שבהמון המון נחישות ומקסימום כריזמה, לא נתת לנו תשובה.

חבר הכנסת שמולי, בבקשה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
קובי, אני מקבל את העמדה שלך שאתה לא יכול להתייחס למה שקורה כרגע במכרז, אבל אני כן חושב שאנחנו יכולים לשאול אותך על שיקול הדעת של אותו סעיף של הכנסת בלעדיות לתוך העניין הזה.
קובי ברדה
אין בלעדיות. לא קיימת שום בלעדיות. אני מתנצל. אני לא יודע גם מאיפה הגיע נושא הבלעדיות, הוא פשוט לא מובן לי. בשום מקום לא כתוב בלעדיות, רבותי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אז אולי אני אבהיר את עצמי.
קובי ברדה
לא קיימת בלעדיות.
יורם מוקדי
שמתם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
סליחה חברים, תנו לחבר הכנסת שמולי להשלים את דבריו, תודה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
יכול להיות למצב שבסופו של המכרז הזה, אחד, יהיה לנו מצב שבו הכדורגל הישראלי יכול להיות משודר רק אצל שחקן אחד?
קובי ברדה
אני שוב לא מבין את השאלה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, כן. אתה יודע את התשובה, תענה כן.
קובי ברדה
לא, אני לא מבין את השאלה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה לא יהיה רק אצל אורנג' אם הם זוכים? מישהו אחר יוכל לשדר חוץ מאורנג'?
קובי ברדה
רבותי, תקשיבו. אני לא יכול להתייחס לתכניות העסקיות של פרטנר, אם הם בכלל יזכו, כי אנחנו נמצאים בתוך תהליך מכרזי. אני יכול להגיד - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
קובי, רגע, סליחה.
יהב דרורי
ישודרו בערוצים פתוחים.
קובי ברדה
בוודאי, רבותי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה לא עונה תשובה.
קובי ברדה
אז אני מסביר. המשחק המרכזי חייב להיות בערוץ פתוח.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא המשחק המרכזי.
קובי ברדה
משחק גמר הגביע - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז מה עם שאר המשחקים?
קובי ברדה
רבותי, הרגולטור זה לא אני. אתם יודעים מה, גם לצורך העניין אתם מעל הרגולטור. הרגולטור זה המועצה לכבלים ולעניין. הם אלה שקובעים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הרגולטור - - -
קובי ברדה
לא, סליחה, הם אלה שקובעים מה, מי וכמה, רבותי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
קובי, בוא רגע שנייה נוריד אנרגיות. אני שואל אותך באופן ענייני ושקט, האם יכול להיות מצב, בסוף התהליך המכרזי, שבו הכדורגל הישראלי, לא המשחק המרכזי, אנחנו מדברים, שנינו יודעים על מה אנחנו מדברים, על הכדורגל הישראלי – האם הוא יכול להיות משודר רק אצל שחקן אחד? זה שאתה אומר לי שיש את הקנס במקרה ולא מגיעים ל-250,000, זה לא מנחם אותי, למה אם משלמים קנס, לאן הולך הכסף?
קובי ברדה
לא, זה לא משנה, זה מייצר אינסנטיב לאותו זכיין שאנחנו לא יודעים כרגע מי הוא, לשמור על רמת מחירים כזאת - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
קובי, קובי, תנשום רגע. אם יש קנס, אז המנהלת או הקבוצות מקבלות עוד כסף. זה לא חוסך את העוול. לכן אני שואל אותך באופן מדויק ותענה לי בבקשה באופן מדויק. האם בסופו של התהליך המכרזי יכול להיות מצב שהכדורגל הישראלי משודר אך ורק בפלטפורמה אחת?
קובי ברדה
אני שוב חוזר ואומר, אני לא יכול להתייחס לגבי מה שקורה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הוא לא יענה לך, איציק. הוא לא יענה לך, אתה לא הבנת? הוא לא יענה לך על השאלה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
הזוי. נמשיך לראות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
איציק, אתם נותנים המון כסף למנהלת ליגת העל וגם למנהלת של הליגה הלאומית. את הכסף הזה אנחנו מביאים מהציבור. אתה מבין מה קורה פה? אתה יכול לומה משהו?
איציק לארי
אמרתי, אנחנו אילצנו אותם, במסגרת ההסכמים הקודמים לשדר כל מיני משחקים – משחק מרכזי וגמרים למיניהם – בערוצים פתוחים. במקרה הזה אני לא מכיר את פרטי המכרז. לאחר שנלמד אותו, נראה מי זכה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מתי תלמד? המכרז קורה עכשיו.
איציק לארי
כן, אבל אני לא יודע מי זכה ומה המשמעות של הזכייה. אנחנו נלמד את זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אתם רוצים לקבוע דיון למחר אחרי שאורנג' יזכה? אורנג' הולכים לזכות פה.
קובי ברדה
איך אתה יודע שאורנג' הולכים לזכות?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מתמודד במכרז הזה.
קובי ברדה
אבל איך אתה יודע שהם הולכים לזכות?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בגלל שהם יכולים להיות מונופול על הכדורגל הישראלי.
קובי ברדה
אני חייב לומר לכבודו, זה נשמע מצמרר באוזן - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה יודע למה זה נשמע לך מצמרר באוזן, כי גם אתה יודע שזה נכון. אתה יודע למה זה נכון?
קובי ברדה
אנחנו נמצאים בתוך תהליך מכרזי עכשיו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כי יש להם יכולת כלכלית יותר גבוהה מכל השאר לזכות במכרז הזה. הם יכולים להיות מונופול על הכדורגל הישראלי. זה הכי קל לגשת למכרז כזה, כלכלית, לוגית.
יהב דרורי
אדוני יושב הראש, אתה טועה. YES היא חלק מקבוצת בזק. זה המונופול החזק ביותר - - -
מיכל רפאלי כדורי
אוי, נו, יאללה. אולי נגיע לגז? לא דיברת על הגז.
עיסאווי פריג' (מרצ)
איציק, אני שואל, חוזה הפרסום עם הקבוצות והמנהלת – יש בו תנאים והתניה לגבי אופן הפרסום?
איציק לארי
בהחלט כן. כמו שאמרתי לך, כפינו, אילצנו לשדר משחקים מסוימים בערוצים פתוחים. בהחלט, אחרי שנלמד מה המשמעות של זוכה במכרז, מה המשמעות של הנגישות לכלל הציבור, בהחלט ניתן את הדעת על כך, גם בהסכמי השיווק הבאים. בהחלט כן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב, חברים, רק ברשותכם, לפני שאני מסכם, המועצה הציבורית לשידור.
קריאה
אני ממש לא המועצה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא הצבעתי עליך, הצבעתי עליו. בכמה משפטים.
אלי בבא
אנחנו מרשות השידור, שנמצאים בפירוק. רכשנו את מסמכי המכרז ולצערנו אנחנו לא יכולים לגשת, להציע הצעה לחבילת התוכן המרכזית, שזה המשחק המרכזי, בגלל שהאופק שלנו מאד מצומצם, אבל לאורך השנים, שלוש השנים האחרונות, שידרנו את המשחק המרכזי. רק אתמול שוחחנו במשחק שהיה אתמול, כמה זה מעניין את הציבור הישראלי. 637,000 איש נחשפו למשחק.
עיסאווי פריג' (מרצ)
כמה?
אלי בבא
637,000 איש.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תאריך את המכרז הקיים בעוד שלושה חודשים.
אלי בבא
הגענו לפיק של כמעט 16%. מה שזה אומר, שזה מוצר שהציבור הישראלי צריך. צריך שהוא יהיה נגיש לכולם והוא חייב לאפשר - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
עד מתי המכרז הקיים בתוקף?
אלי בבא
עד סוף העונה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה זה סוף העונה? תאריכים.
אלי בבא
עד יוני.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
עד יוני 2016 אין שינוי במצב הקיים?
אלי בבא
אין. אנחנו מסיימים את שידורינו, רשות השידור יש לנו את ההסכם לשדר את העונה הנוכחית עד יוני.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אוקיי, 2016, זאת אומרת שיש פה מרווח זמן לשיקול דעת.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני חולק עליך, ברושי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני לא אמרתי את דעתי, שאלתי אינפורמציה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
הרשות נסגרת במרס.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
קודם כל אנחנו מאחלים לה אריכות ימים. שתהיה בריאה עד 120.
אלי בבא
רשות השידור פנתה למנהלת ולהתאחדות בבקשה להאריך לנו את הזיכיון בעוד שנה, מתוך הנחה שאם נשדר גם בתנאים הנוכחיים, הקיימים היום, באותן עלויות של זכויות, בעוד שנה, כדי שתאגיד השידור הציבורי יהיה על הרגליים ויהיה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה אדוני.
אלי בבא
נוכל לקחת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה. אני רוצה לסכם את הדיון. תאמר משפט ואני אסכם את הדיון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מציע באינפורמציה החשובה בעיני שנאמרה פה, שהמכרז הקיים שהוא עד סוף העונה, עד יוני 2016, מה שמאפשר ליושב הראש מיקי זוהר, להפוך את הדיון הזה להתייעצות ולפנות לגורמים הממונים. בסופו של דבר לא כל כך ברור לי מי מקור הסמכות פה. בסופו של דבר יש לנו רשויות שונות בחדר הזה.

לתת ליושב ראש הוועדה יום יומיים לשיקול דעת ולפנות לאותו גורם שאתה תחליט שהוא מקור הסמכות, ולהמתין עם המכרז הזה עד להתייעצות נוספת. בסופו של דבר זו תהיה טעות לעשות בדיקה בדיעבד. אם מה שאני מבין מנציג המנהלת, שהוא מגביל את עצמו כי הוא רואה פה בעיה משפטית. אם הוא ידבר עכשיו, הוא יכול להיכשל באמירות מיותרות בתוך מכרז.

אתה לעומת זה, יכול לפי דעתי להטיל את כובד משקלך בעזרתנו, שהמכרז הזה יתעכב כדי לאפשר פה שיקול דעת נוסף, כי אין פה ואקום. בוא, לא ייווצר שום ואקום. אוהדי הכדורגל לא יפגעו מעצירה של כמה ימים.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
רק תיקון, אנחנו לא מנסים להכשיל אותו. לא ביקשנו ממנו להתייחס לזוכה. ביקשנו להתייחס לתנאי המכרז.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בדיוק ככה. ברשותכם, רק להבהיר איזו שהיא הבהרה. חלילה, אם נשמע מדברי שיש לי משהו כנגד אורנג', אז חס וחלילה. אורנג' היא חברה שמאד מאד חשובה במשק הישראלי ואנחנו מכבדים אותה מאד. יש לי בעיה עם המצב המשפטי שייווצר אחרי המכרז, במידה ואורנג' תזכה, כי אין שאלה של - - -
קובי ברדה
אבל לפני רגע אמרת שהיא זכתה כבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אומר לך בוודאות שסיכוייה - - -
קובי ברדה
אה, בוודאות?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אל תנסה להשחיל לי מילים לפה. הרי אני יודע שאתה דובר גדול, אבל גם אני יודע לדבר. למדתי. אתה יודע, תשעה חודשים בכנסת, אתה לומד לדבר מדויק. סיכוייה של אורנג' לזכות במכרז הם גבוהים יותר משל שאר החברות ואתה יודע למה? כי יש להם נקודת פתיחה טובה יותר משל שאר החברות, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת הפלטפורמה שהם צריכים להציג אחרי שהם יזכו במכרז.

העלויות הכלכליות של אורנג', כדי לממש את המכרז שאתה מבקשת, הן נמוכות יותר מהעלויות של החברות האחרות, כי החברות האחרות מחויבות לעוד תכנים בערוצי הטלוויזיה בהם הולכים להיות משודרים התכנים של הכדורגל הישראלי.
יהב דרורי
לכן נוכל להציע את הזכויות במחיר זול יותר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לכן אני אומר לך שתחושתי שאורנג' עומדת לזכות. אחרי שהיא תזכה אנחנו נידרש לסיטואציה, ואתם תצטרכו לתת את ההסברים לא רק לי, גם לצופי הכדורגל הישראלי שמבקשים מחיר הוגן בגין צפייה בכדורגל שלהם, כשמדובר כמובן על הכדורגל הישראלי בלבד. לא על כל ענפי הספורט.

עכשיו ברשותכם אני רוצה לסכם את הדיון.

אנחנו כמובן יודעים היטב שהדיון הזה מתקיים טרם המכרז. ברור לנו שהדיון הזה, וגם הקדמנו אותו מהשעה 15:00 לשעה 13:00 ולא בלבד כדי לומר את דברינו לפני שהמכרז קורה. כי אנחנו סבורים שמנהלת הליגה, בהתאם לכל מה ששמענו כאן עכשיו, לא פעלה כנדרש.

לעניות דעתי, מנהלת הליגה לא ניהלה את המכרז הזה כראוי, מאחר שהיא לא התחשבה בצרכים של אוהדי הכדורגל. היא התחשבה באינטרסים של בעלי הקבוצות – להרוויח כמה שיותר כסף וכמה שיותר הכנסות מהתשלום בעבור זכויות השידור.

כאשר דבר כזה קורה, ברור לכולנו שאנחנו, הנבחרים, לא נוכל לשבת מן הצד ולהתבונן. אז נכון, לוועדה הזו יש כמה סמכויות. אחת מהן זה חלוקת ההכנסות בספורט הישראלי, למי ששכח. זה המנדט שקיבלתי מיושב ראש הוועדה. יכול להיות שנצטרך לחלק את ההכנסות אחרי, איציק לארי.

יכול להיות שניתן פחות לכדורגל הישראלי. למה ניתן פחות לכדורגל הישראלי? כי גם ככה האזרחים משלמים המון כסף כדי שיצפו במשחקי הכדורגל. אז יכול להיות שניקח מהכדורגל הישראלי ונעביר לשאר תחומי הספורט. יכול להיות שזו גם אופציה. יכול להיות שזו לא אופציה. יכול להיות שבכדורגל הישראלי, שמי שמנהל אותו היום הוא המנהלת, הם יתעשתו ויכול להיות שהם יבינו שהגיע הזמן להתחשב במה שהציבור רוצה ולא רק בבעלי הקבוצות, ואני מכיר הרבה בעלי קבוצות ואני מכבד אותם, כי אני יודע מה זה להיות בעל קבוצה. אני יודע מה זה לנהל קבוצה עם קשיים תקציביים. אני יודע מה זה שאין משכורת לשלם לשחקנים ואני יודע מה זה כשאתה לא יכול לגמור את החודש והשחקנים שלך לא רוצים לעלות למגרש כי לא שילמת להם משכורת.

אבל הציבור פה הוא הרוב והציבור פה הוא החשוב. לא בעלי הקבוצות. אז עם כל הכבוד, אני חושב שאמר את זה גם חבר הכנסת שמולי וגם חבר הכנסת פריג' וגם חבר הכנסת ברושי בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים. במידה ובהנחה שמי שיזכה במכרז הזה זו תהיה חברת אורנג', הסוגיה הזאת תידרש שוב לדיון נוסף. במידה והיא לא תזכה, אני מאחל לחברת אורנג' שבפעם הבאה יבואו על פלטפורמה יותר הוגנת ויותר ברורה למען ה - - -
יהב דרורי
אין מכוונת וטובה יותר מפלטפורמה שמוזילה את המחיר לצרכן. אני לא מבין את עמדתה של הוועדה. אתם מדברים בניגוד ל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם חברת אורנג' תוכל לספק - - -
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אתה לא תוכל להגיד שזה לא תוספתי. על מי אתה עובד, תגיד?
יהב דרורי
מה זאת אומרת זה לא תוספתי? זה חוסך את הצורך בחבילת בסיס.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם חברת אורנג' - - -
יהב דרורי
מתחייב - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם חברת אורנג' - - -
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה אתה - - -, אתה זכית?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אדוני, שמענו את דבריך ואני רוצה לסכם ולומר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
ואם אני רוצה גם כדורגל אנגלי? אתה מגדיל או מעלה? אתה מעלה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בדיוק כמו שאמר חבר הכנסת שמולי.
יהב דרורי
אבל השבתי לך. לו הייתי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אדוני, סליחה, סיימת לדבר.
יהב דרורי
לא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
סיימת לדבר. אדוני, אני לא רוצה לקרוא אותך לסדר, סיימת לדבר.
יהב דרורי
אני רוצה להשיב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש לנו עוד דיון פה. סיימת לדבר. אם חברת אורנג' תוכל להבטיח לי שהיא תוכל להשתלב בערוצי ספורט נוספים או שמא לייצר ערוץ ספורט שנותן את כל התכנים, שהם זהים לייצר תחרות שווה אל מול הערוצים שיש היום בכבלים, אין שום בעיה שאורנג' תיקח חלק במכרז.
יהב דרורי
אני יכול ל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אין לי שום בעיה שהיא תמכור את שירותיה במחיר זול יותר מחברות הכבלים.
יהב דרורי
מצוין. זה מה ש - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל אורנג' לא תיצור מונופול אל מול הכדורגל הישראלי בלבד, ביחס לאוהדי הכדורגל שרוצים לראות גם כדורגל ישראלי, גם ספרדי, גם אנגלי וגם פורטוגלי.
יהב דרורי
אדוני - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00.

קוד המקור של הנתונים