ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 22/12/2015

מעקב - דעיכת התעשייה בישראל, מעקב - דעיכת התעשייה בישראל, מעקב - דעיכת התעשייה בישראל

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 205

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, י' בטבת התשע"ו (22 בדצמבר 2015), שעה 10:45
סדר היום
מעקב – דעיכת התעשייה בישראל
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

נאוה בוקר

איתן ברושי

יצחק וקנין

מנואל טרכטנברג

מיקי לוי

רחל עזריה

עודד פורר

אראל מרגלית

בצלאל סמוטריץ'

עודד פורר

נורית קורן
חברי הכנסת
יעקב פרי
מוזמנים
ינון אלרועי - משנה ומ"מ מנכ"ל, משרד הכלכלה

נחום איצקוביץ - מנהל מרכז ההשקעות, משרד הכלכלה

אמיר רשף - רכז תעשייה ומסחר, אג"ת, משרד האוצר

עידו סופר - רפרנט תעשייה ומסחר, אג"ת, משרד האוצר

אלי בינג - רפרנט חקלאות, אג"ת, משרד האוצר

עמיחי דוד - רפרנט בט"פ, אג"ת, משרד האוצר

שרגא ברוש - נשיא, התאחדות התעשיינים בישראל

רובי גינל - משנה למנכ"ל, התאחדות התעשיינים בישראל
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון

מעקב - דעיכת התעשייה בישראל
היו"ר משה גפני
שלום לכולם, אני פותח את הדיון. הנושא הוא – דעיכת התעשייה בישראל. שוחחתי עם שרגא ברוש. הוא אמר לי שהיתה התקדמות עם משרד האוצר בעניין הזה. אמרתי שאני לא רוצה לבטל את נושא המעקב. גם אם הדברים עומדים בפני פתרון מבחינת הנושא של התאחדות התעשיינים וכל מה ששרגא מייצג. כפי שאמרתי – נקיים דיון רך, לא דיון של התקפה, או דיון של למנוע להגיע להסכמה ביניכם ובין משרד האוצר. אני מבקש, אם תוכל למסור לוועדה איפה עומדים הדברים.
שרגא ברוש
קודם כל, תודה שאתה מקיים את הדיון הזה, וזה סימן שהוא לא יורד מסדר יומה של הוועדה. אני חושב שראוי שכך יהיה.

תרשה לי גם להביע את צערי על כך שמשרד הכלכלה לא מצא לנכון להיות פה. כנראה שהוא לא יודע שהשר החדש החליף את השם ל "משרד התעשייה". הם עוד לא הפנימו את זה, או שהם מחפשים את המיליון וחצי שקל כדי לשנות את הטפסים. קראתי בעיתון שזה עולה מיליון וחצי שקל. אני מוכל לנדב להם טפסים, ושיבואו לדיונים על עתיד התעשייה. אבל זה כנראה לא מעניין אותם או שהם עדיין המומים מהעובדה שהייצוא ירד ב-11 אחוז, אז הם עוד לא התעוררו, הם עושים דיונים קדחתניים כל הלילה.

בכל אופן, אדוני היושב ראש, המצב לא נהיה יותר טוב. לא צריך להתבלבל, הוא גם לא יכול להיות יותר טוב בחודש או בחודשיים. אנחנו יושבים עם משרד האוצר מאז שהיה כאן הדיון בוועדה, מתוך כוונה לעשות עבודה נכונה ולאורך זמן. חילקנו את העבודה לשני קטעים. הקטע הראשון זה הקטע המידי, כלומר, שנת 2016. בשנת 2016 סיכמנו תקציב של 325 מיליון שקל שבעיקרו, כ-100 מיליון שקל הולך לעידוד השיווק, וזה לא מעט, כי צריך לזכור שעד עכשיו זה היה 50, עכשיו זה יהיה 150 – זה פי 3 ממה שהיה. להודות על האמת אנחנו גם לא יכולים תוך שנה להקפיץ את השימוש בכסף. אם מישהו התרגל להשתמש ב-50, עכשיו, פתאום לעשות מהומה – אנחנו לא יודעים לעשות את זה כל כך מהר.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
שיווק - - -
שרגא ברוש
שיווק, נכון, הופעה בתערוכות, כל מיני פעולות שיווק אחרות - כל מה שקשה, לנסות להוסיף יותר מפעלים במאמצי שיווק.
היו"ר משה גפני
הדיון המהיר הזה הוא לא רק של חבר הכנסת אראל מרגלית, הוא גם של חברי הכנסת יעקב פרי ורועי פולקמן. סליחה.
שרגא ברוש
אז מתוך אותם 325 – 100 הולך לשיווק. עוד כ-45 מיליון שקל הולכים להכשרה מקצועית. אנחנו לא יכולים להמשיך לקדם את התעשייה בלי כוח אדם מקצועי טכנולוגי, שאין לנו, לצערי. בשנים האחרונות יש ירידה מאד משמעותית. אני לא חושב ש 45 מיליון שקל פותרים את הבעיה, אבל לטווח הקצר – לקחת עוד בוגרי צבא ולהכשיר אותם, לקחת אחרים ולשדרג אותם, זה בהחלט יכול להיות מהלך. אני גם עמדתי על זה שזה ייעשה בשיתוף עם שירות התעסוקה. להם יש מובטלים, מצד אחד, ולנו יש את מקומות העבודה ואני חושב שזה הכי יעיל לקצר את הקווים – כלומר, בין האנשים שיש להם את מאגר כוח האדם, ובינינו, שאנחנו צריכים את כוח האדם. בינינו ייעשו ההשתלמויות האלה. עוד 50 מיליון שקל ילך למו"פ יישומי. יש הרבה מאד רעיונות שהבשילו לידי אב טיפוס, אולי אפילו לפעמים ל - - -אבל אנחנו לא יודעים לשים אותו על קו הייצור, כי לקחת ולייצר בבית המלאכה מוצר אחד, זה דבר אחד, ולהפוך אותו לקו ייצור זה דבר לגמרי שונה. בזה שמו עוד 50 מיליון שקל, נתנו לרשות לעסקים קטנים ובינוניים עוד 30 מיליון שקל. סך הכל כ-325 מיליון שקל, שאני אומר עוד פעם – בטווח המאד קצר זה בסדר, כי אנחנו גם צריכים להודות על האמת, אי אפשר לנצל מיליארדים תוך דקה.

יחד עם זה אנחנו מתעקשים שתהיה החלטת ממשלה ותכנית רב שנתית. היא חייבת להיות רב שנתית כי היעדים שלנו חייבים להיות כאלה שנניח ב-2020 נגיע לשיעורי צמיחה כאלה וכאלה, וזה לוקח זמן להגיע לשם. אנחנו מגבשים שת את התכנית עם האוצר.
היו"ר משה גפני
מתי אתם אמורים לסכם אתם את זה?
שרגא ברוש
אני מאד מקווה שהיום או מחר. נכון?
אמיר רשף
עד סוף השבוע הקרוב.
שרגא ברוש
ביום חמישי יש לי פגישה עם שר האוצר. אני מאד מקווה שרוב הדברים יהיו סגורים עד אז, כדי שהוא לא ייאלץ לסגור, ואתם לא אוהבים את זה שהם סוגרים אז עדיף שאתם תסגרו.
אמיר רשף
זה איום?
שרגא ברוש
חס וחלילה. באופן חברי, אמרתי, לאגף התקציבים. הפוך, ידידי. אני מאד מקווה, כדי באמת, לגמור, לזרז את הנושא החשוב.
היו"ר משה גפני
אני מברך על כך שתסיימו את זה מהר ואני מבקש שתודיעו לוועדה.
שרגא ברוש
ואז – בדיוק, נבוא לפה, נציג פה, נקבל את התמיכה.
יעקב פרי (יש עתיד)
ב-16 ביוני התקיים כאן דיון מהיר ואתה סיכמת שתוך 60 יום יציגו כאן משרד האוצר, משרד הכלכלה – כמובן, יחד עם התאחדות התעשיינים, תכנית שכל כך מתבקשת, כך הוועדה סיכמה – לסיוע ועידוד התעשייה בישראל. עם כל הכבוד וההבנה, גם של העיסוקים הבוערים והדחופים – גם של משרד הכלכלה וגם של האוצר, ודאי של התאחדות התעשיינים, ההסברים שנתן כאן יושב ראש התאחדות התעשיינים לא מספקים. אני חושב שהנושא הוא נושא בוער. אנחנו רואים את הנתונים שגם יושב ראש התאחדות התעשיינים ציין אותם, של ירידה של 11 אחוז בייצוא התעשייתי, מינואר, ואני מבקש לחזור על בקשנו, של שלושת חברי הכנסת, לקבל ממשרד האוצר את ההיערכות שלהם, לפחות להיקף ההשקעות הממשלתיות בתעשייה, פריסה לשנים הבאות. זה נראה לי, ואני מנסה, אתה מכיר אותי - - - זו נראית לי מריחה, ואי היענות להחלטה וסיכום של ועדת הכספים. אני מבקש גם לקבל את ההסברים ובמיוחד – את הסיכום עצמו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני, יושב ראש הוועדה, לפי דעתי לא השתנה הרבה מאז שעשינו פה את הדיון עם השר הקודם על תקציב 2016.
היו"ר משה גפני
השתנו השרים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
עם כל הכבוד, זה לא שינוי גדול.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא יודעים איפה השינוי הזה עומד להסתיים בכלל.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בכל זאת, המציאות של התעשייה לא קשורה לשר זה או אחר. יש פה רצף של שנים ורצף של תקלות. אני חושב, ותגיד לי אם אני צודק, שרגא, שאם מסתכלים לטווח שמעבר להיום בבוקר – שאלת הקמת המפעלים החדשים וההגירה של קווי ייצור לחו"ל, זה לב העניין. לכן שואלים מה היא התכנית. אם אין גידול בצמיחה יש ניוון, ובעצם אנחנו עומדים בתהליכי ניוון, כי אם לא מקימים מפעלים, אם מעבירים קווי ייצור לחו"ל, זה הדבר המרכזי. בסוף, שואלים את עצמנו, חברי הכנסת – מה אני יכול לתרום לנושא מסוים? יש מיליון פרטים. בכלל, צריך יותר לנהל את העניינים, פחות לסדר אותם. אנחנו לא צריכים לסדר את העניינים, בשביל זה יש פקידים ושרים. אבל הדבר המרכזי הוא, לפי דעתי, שרגא, להגיד מה הוא הדבר שמחזיר את המפעלים לישראל ומונע את הגירתם לחו"ל. אם לא יהיה גידול בקווי ייצור ומפעלים, התעשייה תרד. בסוף היא יורדת. קודם כל בהעסקת עובדים וגם בתרומה למשק.

לכן, לפי דעתי, אם מותר לי להציע הצעה – לפעמים מרוב עצים לא רואים את היער, גם מהמחקרים של המ.מ.מ. מרוב נתונים שהם נותנים אתה לא מבין מה הוא הדבר המרכזי. אני שואל את עצמי מה הוא הדבר המרכזי והאם אנחנו מזהים אותו. אני קורא לזה – נקודת הארכימדס. מה היא הנקודה, שאם אני מוצא אותה, אני יכול להגיד- מצאתי, מצאתי. לפי דעתי צריך למצוא את הנקודה האחת או השתיים, ועליה להתבסס, בשינוי, וזה נובע, לפי דעתי, מהקמה של מפעלים. אין לי ספק שאין לממשלה תכנית לתעשייה ולתעסוקה, ובוודאי לא עושים את זה עם חוק עידוד השקעות הון הנוכחי. לא בכמות הכסף ולא בדרכי חלוקתו. לפי דעתי צריך להציע אי אמון, ואני אומר את זה באמת, לא במובן הפוליטי.
היו"ר משה גפני
כן, אבל אני לא יכול להצטרף לזה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
רגע, דקה. אני גם לא מציע הצעת אי אמון כזו. אני אומר – יש פה אי אמון במדיניות הכלכלית. מדינה שמקטינה את משקלה של התעשייה כאילו שמה חב על צווארה. לפי דעתי יש פה אי אמון במדיניות הכלכלית.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
נקודת היסוד היא ההאטה במשק, שהיא לא האטה מחזורית, אלא מגמה של האטה. אחרי ההאטה הזו יש ירידה דרמטית בהיקף ההשקעות היצרניות בכל ענפי המשק. אין כרגע מענה כולל, ממשלתי, לעניין הזה. זה לא בלתי קשור לדיון הקודם. אמרו – הצריכה הפרטית תעלה, וזה יתניע את העניין, בואו נוריד את המע"מ באחוז אחד. זה קשקוש. הרי בסוף אתה צריך להתניע מנועי צמיחה. אין כרגע את זה על השולחן. על זה אני קובל.

עוד מילה אחת - אמרו – נדחה את הגשת התקציב, לעוד חצי שנה. למה? כי אז נביא תכנית כוללת להתנעת מנועי צמיחה. אין. אז זה הנושא על השולחן.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ברשותך. הרגולציה שמכיל משרד הכלכלה או משרד התעשייה – לא עוקבים אחרי שינויי השמות – על התעשייה, היא אחד הגורמים המרכזיים, לדעתי, גם לדעיכה בצמיחה של התעשייה הזו. בשנות ה-90 מה שהצמיח את הכלכלה פה וגם את התעשייה, זו העליה הגדולה, המסיבית, מברית המועצות לשעבר, שנקלטו בתעשייה, בעיקר בתעשיית ההייטק, עשרות אלפי מהנדסים והנדסאים, בפרויקט משותף, אגב, שעשו אז – שר העבודה שהיה אז, אלי ישי, ראש הממשלה היה בנימין נתניהו, ב-96, שר הקליטה יולי אדלשטיין – חלקם עדיין נמצאים על המגרש. עשו תכנית שסבסדו קליטה של מהנדסים והנדסאים עולים בתוך ההייטק. היום זה לא קיים ולא רק שזה לא קיים, משרד הכלכלה היום החליט שהוא עושה עוד רגולציה וקובע שיצטרכו לעשות גם מבחנים למהנדסי הייטק. קובעים עכשיו איזה מנגנון חדש. אם לא ייקלטו לתוך התעשייה הזו ולא יביאו עכשיו עוד אלפי עובדים, היא לא תצמח. אין לה מאיפה לצמוח, ולממשלה אין שום תכנית, להפך - המדיניות היא מדיניות של הכבדה.
אמיר רשף
אפשר להתייחס? אל"ף, בהתייחס לדברי חברי הכנסת פרי - אנחנו לא מורחים, התחלנו לשבת עם התעשיינים כבר לפני הרבה זמן. היו מחלוקות מהותיות, איך אנחנו רואים את התכנית. היום אני באמת יכול להגיד שאנחנו קרובים לסגירת רוב המחלוקות ואנחנו באמת רוצים להביא תכנית לשר האוצר ואז לממשלה.
היו"ר משה גפני
יש שני חלקים לדיון הזה. החלק האחד זה מה שאתם עומדים להגיע להסכמות, שאני, כמובן, מברך על כך ואני רוצה שזה יובא לכאן. זה חלק אחד, חלק חשוב מאד שמראה שאנחנו לא שוקטים על השמרים, וגם לא התאחדות התעשיינים. אבל זה לא החלק הגדול. החלק הגדול הוא שאנחנו עוסקים פה במדיניות, שהמדיניות הזו יוצרת מצב שזה ממש קריסה של המערכת, שזה דורש חישוב מחדש של כל העניין. אף אחד לא ביקש ממני להביא את הדיון היום. להפך, אפילו היו קצת הסתייגויות. אני לא מתכוון להוריד את זה מסדר היום. לא את החלק הזה. החלק הזה הוא מצוין, אנחנו כולנו מברכים עליו. אנחנו נמשיך לקיים את הדיונים ואת המעקב אחרי הדבר הזה, בגלל שזו הכלכלה הישראלית. אני הבאתי את זה מכיוון שכולם יידעו שזה לא יורד פה מסדר היום. היה דיון מהיר של 3 חברים, שמתי על שולחן הכנסת מסקנות ויצאתי ידי חובה. אני לא עושה את זה כדי לצאת ידי חובה. אני עושה את זה כי זה קריטי. האם יש מנועי צמיחה? האם התעשייה גדלה או שהיא קטנה? האם הייצוא גדל או קטן? המצב לא טוב, אמרנו את זה גם אתמול לנגידת בנק ישראל שהיתה כאן, בסקירה. אמרנו לה – אנחנו מודאגים מהעניין הזה. אנחנו מקווים שהיא צודקת, ומדובר על משהו גלובאלי, עולמי, ואנחנו חלק מתוך המערך הזה, אבל אנחנו מודאגים, כל חברי הוועדה.

בבקשה, תשלים.
אמיר רשף
במקביל לתכנית שאנחנו עובדים עליה, אותה החלטת ממשלה, שדרך אגב, יש בה גם צוות שהולך להתייחס לאותן סוגיות מבניות ולבעיות שהן לא לפתרון בזמן הקצר, אלא צריך לשבת ולחשוב איך פותרים אותן – במקביל לכל זה יש כל מיני צעדים שאנחנו מקדמים, שהם תומכי צמיחה ומחוללי צמיחה ומאיצי צמיחה. העברנו - - - לחיבור המפעלים לגז טבעי שזו הפחתה משמעותית של הרגולציה, הרשות לחדשנות, שאושרה פה, בוועדה, חוק האנג'לים – שאנחנו נשמח מאד להביא לדיון פה, בוועדה, כי הוראת השעה אוטוטו מסתיימת, ואנחנו רוצים להאריך אותה - - -
היו"ר משה גפני
אתם רוצים הרבה דברים להביא כאן, לוועדה. על חלק מהם הייתי מוותר.
אמיר רשף
כדי להגדיל את ההשקעות במפעלים קטנים ובינוניים, ויש עוד כל מיני צעדים שהממשלה מתכוונת - - - ויש עוד מילה אחת – ההחלטה שהזכיר יושב ראש התאחדות התעשיינים מתייחסת – 1. לנושאים תקציביים, בי"ת, למה שהזכרתי, התכנון ארוך הטווח, ודבר נוסף שמאד מכביד על התעשייה ואנחנו רוצים לטפל בו בצורה יותר מבנית, יותר לעומק – זו הרגולציה על תעשייה ומפעלים - - -
היו"ר משה גפני
אנחנו, בעזרת השם נמשיך לקיים דיון על העניין הזה. לאחר שהוא יסתיים, ואני מציע שזה יסתיים מהר, יסתיים בחיוב – אנחנו נקיים דיון מעקב על הנושא הזה, על החלק השני שאמרתי, שהוא המרכזי. על החלק הזה, שהצמיחה נמצאת במצב שהיא נמצאת, והייצור שנמצא בירידה. באופן חמור.

נציג משרד הכלכלה, בבקשה. אגב, בדיון הקודם לא היה כאן נציג של משרד הכלכלה, זה מחדל חמור ואנחנו מוחים על כך. אבל בדיון הזה אתה נמצא, וזה בסדר.
ינון אלרועי
ראשית, אני מתנצל, יכול להיות שהיתה אי הבנה.
היו"ר משה גפני
מה זה משנה? נרשם מישהו ממשרד הכלכלה לדיון הקודם ולא הגיע, וזה לא בסדר.
ינון אלרועי
אנחנו נבדוק את זה, אדוני היושב ראש.

נמצא כאן גם מנהל מרכז ההשקעות, נחום איצקוביץ. אנחנו רואים חשיבות בהירתמות שלך ושל חברי הכנסת לעניין החשוב הזה. עניין צמיחת התעשייה הוא נושא שהוא בהחלט אחד המרכזיים אם לא החשוב ביניהם. ישנן פעילויות שהן לעתיד, נבנות כרגע, וישנן פעילויות שאנחנו מבצעים וביצענו. בשנה האחרונה, ותוך כדי זה שאנחנו מדברים עכשיו יש מספר פעולות וכלים שאנחנו מכניסים לפעולה, כמובן – בתיאום עם התעשיינים ועם האוצר, כאלה שאמורים לעזור גם לתעשיות מסורתיות, גם לתעשיות צמיחה - - -
היו"ר משה גפני
היתה ירידה בירידה של הייצוא?
קריאה
ממשיך לרדת.
היו"ר משה גפני
עדיין הפעולות לא הועילו.
ינון אלרועי
אדוני היושב ראש, הירידה בייצוא יכולה להיות גם אם יש הרבה מאד משאבים שהמדינה תיתן וזה נובע גם משערי מטבע וכל מיני ביקושים.
היו"ר משה גפני
אנחנו נקיים על זה דיון. אמרתי שהדיון הזה יהיה רך, לא תהיה בו ביקורת. אבל שנדע שאנחנו לא יכולים לעמוד מהצד. ועדת הכספים של הכנסת לא יכולה לעמוד מן הצד, אם המצב לא משתנה לטובה. אם זה משהו עונתי, או משהו גלובלי, כפי שהנגידה הציגה את זה – בסדר. אבל אם זה המצב והוא ממשיך ל היות כזה, ולא יורד בירידה שלו, המשמעות של הדבר היא שיהיו כאן יותר מובטלים, מפעלים ייצאו לסין או למקומות אחרים בעולם. אנחנו לא יכולים לשחק עם זה. יש למדינת ישראל משק חזק, והתפקיד של ועדת הכספים מבחינת הפיקוח הפרלמנטרי על עבודת הממשלה בתחום הזה, יהיה צמוד, והמעקב יהיה – שנדע שאנחנו לא נופלים פה לאיזשהו מקום שלא נוכל לצאת ממנו.
ינון אלרועי
אני יותר ממסכים אתך. אני רוצה רק לחדד איזושהי נקודה שלמדנו אתמול והיא מצביעה על השינויים בשווקים הגלובליים. לפי בדיקות שלנו עושה רושם שהייצוא לגוש אסיה עובר את הייצוא לגושים אחרים בקרב היצואנים הגדולים, וזה כבר מראה שהשווקים הגלובליים משתנים, ומשפיעים גם עלינו, מה שפעם היינו יותר תחרותיים והיום פחות. אנחנו לא בורחים מאחריות ואנחנו משיקים, כאמור, יחד עם התעשיינים ועם השותפים עם האוצר – תכניות שונות. אני רוצה גם לומר, ואתם צריכים לקחת את זה גם לסדר היום, מבחינתכם: כמה משאבים שהמדינה לא תשקיע, יש בצד השני את הצד של ההוצאות, ואמיר רשף דיבר על הנושא של הרגולציה. כל יום ראשון אנחנו נפגשים בהרבה הצעות חוק שהרבה עמיתים והרבה חברי כנסת מכובדים ומכובדות מביאים – כל אחת מההצעות היא הצעה נפלאה שבאה לעזור, או למנוע או לשמור, או מה שזה לא יהיה. בסופו של דבר, נטל ה - - -
שרגא ברוש
והן כולן עוסקות או במלחמה בהון השחור או בשיפור רמת החיים. הכל עטוף בזה.
ינון אלרועי
אני רק רוצה להביא לתשומת הלב שגם אתם צריכים לקחת את זה, כי אתם שותפים בעניין הזה, וצריכים לחשוב פעמיים לפני שמגישים הצעות כאלה, ולראות איך הן משתלבות - - -
נחום איצקוביץ
אני יכול רק להוסיף שלפחות מהנתונים שבידינו ב-6 השנים האחרונות, יש התייצבות תקציבית - - -אני מדבר על חוק עידוד השקעות הון שבו אני עוסק – של כ-300 מיליון שקל לשנה. רמת ההשקעות במשך ה-6 שנים היא מאד יציבה, חוץ משני פיקים של "אינטל", שהם מחוץ למסגרת, וכמובן שיש ביקושים רבים. אני מקווה שהתכנית החדשה שעליה מדברים תיתן מענה. בצד של התעסוקה שזה חלק ניכר הסיוע למפעלים גם בארץ, גם פה, רמת הסיוע היא אחידה, ב-6 השנים האחרונות, וגם פה, אם רוצים לעשות מעשה, אני מקווה שהתכנית הזו תיתן מענה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
יש לנו אירוע גדול עם התעשיינים בחיפה, היום.
היו"ר משה גפני
אבל בכל אופן רציתי שהדיון יתקיים ואני שמח שהסכמתם ל - - - מפני שלפני שמסכמים אני רוצה ש - - -
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אז קודם כל – שרגא ברוש וגם נחום איצקוביץ ואחרים סיפרו לי על הדברים שאתם מדברים עליהם עם האוצר, וזה פעולות מבורכות, אבל אני חייב לומר –חייבים להעביר פה מהלך, בגדול, בתעשייה, וגם בתעשייה והמפגש שלה עם הטכנולוגיות בארץ, עם דגש מאד גדול גם לצפון הארץ, גם לדרום הארץ, וממש עכשיו, כי הייצוא, כמו שאתה ודאי אמרת, ירד ב-11%. הרבה מאד מההשקעות הפרטיות יורדות, ובעניין של הרגולציה אני מציע, והגשתי את זה בתיאום אתכם – אני מציע יצירת מוקדים של one stop shop בכל עיר גדולה, או בכל מחוז גדול. כלומר, כל אחת מהדרישות של כל אחד מהמשרדים מהמפעלים או מהעסק הקטן או הבינוני, היא מוצדקת. מכבי אש – יש להם בקשות מוצדקות, המשטרה, כל רשויות המסים. כולם. אבל האופן שבו כרגע עובדים מול התעשייה, הוא בלתי אפשרי. מה שאני מציע – ותסתכלו על החוק הזה ואם תרצו ננסח אותו ביחד – אני חושב שאתם צריכים להוביל אותו במשרד הכלכלה, שכל עיר תתחרה על השירות שהיא נותנת לתעשיינים בעיר. ובכל מקום שיהיה מקום אחד שבו המדינה והעיריה חייבות לרכז את הדרישות שלהן, במקום אחד, ושיהיה champion מטעם המדינה או העיריה. נחליט ביחד. יכול להיות שמשרד הפנים צריך להגיד איך זה עובד, כי אחרת החברות משתגעות. גם עסק קטן וגם מפעל עוברים 18 מדורי גיהינום כדי לקבל את הרישיון, ואחר כך זה פשוט בלתי אפשרי. ואני אומר – בואו נתגייס לעניין הזה.

אנחנו יכולים להוריד רגולציה פה, בכל מיני צורות. גם דיברנו עם הבורסה שרוצה להנפיק חברות קטנות. אמרתי להם שכאשר מגישים תקנה בנסדא"ק זה שני עמודים, וכשמגישים תקנה בבורסה הישראלית זה 85 עמודים. אותה תקנה.

אז בואו נירתם, כמו בשוויץ או במקומות אחרים – אתה מגיע לכל מחוז, יש לך מקום אחד לתעשייה, שאתה פונה אליו, הוא אחראי לרכז את כל הדרישות הלגיטימיות של משרדי הממשלה, אבל הוא לא משגע את החברה. הוא מרכז אותם ונותן להם תשובה במקום מרוכז, והוא גם ה champion של החברה והמפעל, ולא נותן לכל הרשויות להתקיף אותם בעת ובעונה אחת.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

אני חוזר על הסיכום שאמרתי קודם. אגיד בקצרה. אנחנו מבקשים לסיים את הדיון ביניכם – משרד האוצר והתאחדות התעשיינים, כמה שיותר מהר. הנושא הוא מדי רציני כדי לסחוב אותו. לאחר שהוא יסתיים אני מבקש שתודיעו לנו שהנושא הסתיים. אני מבקש שתבואו להציג. אני עדיין לא יודע בדיוק איך אנחנו עושים את זה, מתי, באיזה מתכונת, אבל אני מקווה לעשות את זה, ואני רוצה אחר כך לקיים דיון. אם אנחנו לא רואים שינוי במגמה, אני רוצה לקיים דיון יותר מעמיק ויותר רציני, לא בחלק העליון אלא להיכנס יותר פנימה - למה הייצוא קטן, למה אין מה שכולנו מצפים שיהיה, כמו שקיים בארצות הברית, שהכל גדל שם, ופה אנחנו מדשדשים והמצב לא טוב. אם נראה שינוי במגמה, הדיון יהיה מיותר. אם לא נראה שינוי במגמה, הדיון הזה יתקיים ואז נבקש גם שהשרים יבואו.

אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים