ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 22/12/2015

צו למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון (שינוי התוספת לחוק), התשע״ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 123

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, י' בטבת התשע"ו (22 בדצמבר 2015), שעה 10:25
סדר היום
צו למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון (שינוי התוספת לחוק), התשע"ה-2015
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

שולי מועלם-רפאלי

נורית קורן
חברי הכנסת
עבדאללה אבו מערוף
מוזמנים
פרופ' איתמר גרוטו - ראש אגף בריאות הציבור, משרד הבריאות

ד"ר מיקי אריאלי - ראש אגף פשע פרמצבטי, משרד הבריאות

חיים גבע הספיל - מקדם בריאות ארצי, אחראי על נושא העישון, משרד הבריאות

אפי שפר - מנהל תחום פיקוח ואכיפה על עישון, משרד הבריאות

מיכל גולדברג - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות

אורלי אבינועם - מדריכה ארצית, היחידה למניעת סמים, שפ"י, משרד החינוך

קרן רוט איטח - ממונה על היחידה למניעת סמים ואלכוהול, משרד החינוך

אילן שי - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד החינוך

אילנה גוטמן
יעל סלנט


-

נציבה ארצית לשוויון הזדמנויות בעבודה, משרד הכלכלה והתעשייה
עו"ד, המוסד לביטוח לאומי

פיני קבלו - סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי

עמוס האוזנר - עו"ד, יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון

ד"ר אביטל פאטו בן-ארי - מקדמת בריאות, האגודה למלחמה בסרטן

שוש גן-נוי - מנהלת מדור, המחלקה לחינוך וקידום בריאות, שירותי בריאות כללית

מרק לוריא
ייעוץ משפטי
יעל סלנט
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

צו למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון (שינוי התוספת לחוק), התשע"ה-2015
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב. הדיון משודר על ידי ערוץ הכנסת. אני מתנצל על האיחור שנובע מדיון קשה ואמיתי על נושא אוכל לניצולי שואה. הדיון היה דיון דחוף והתארך.

היום ה-22 בדצמבר 2015, י' בטבת התשע"ו, השעה 10:26 והנושא שעל סדר היום הוא צו למניעת עישון במקומות ציבוריים – במיוחד בבתי הספר - והחשיפה לעישון (שינוי התוספת לחוק), התשדע"ה-2015.

יש לנו הצעת חוק משלימה. המלחמה בעישון היא מלחמה שצריכה להימשך בצורה מתמדת במיוחד בקרב הצעירים. כאבא לילד שעישן, למרות שהוא בן 25 פלוס, אני אומר לו שהוא סידר אותי מגיל 12 וזה הכתיב לא רק את הבעיה הנוראית הזאת שנקראת עישון אלא זה פגע ביחסים בינינו במובן הזה שהוא נאלץ להיות האיש שמסתיר כל הזמן מהוריו, דבר שפגע ביחסים המשפחתיים וזה גם אם היום אני אומר שהבן שלי – לא רק היום – הוא הבן הכי נפלא שיש בעולם.

הנושא הזה הוא מלחמה מתמדת ולא רק חוקים וצווים ימנעו את זה אלא חינוך וטיפול מניעתי, זה הדבר שאולי יצליח למנוע מכמה אלפי ילדים ועשרות אלפי ילדים לעשן.

אני שמח שהחוק הזה בא לתקן היתר עישון באזורים של בתי ספר על יסודיים ויסודיים.

ברשותכם, זה נראה קצר אבל זה כל כך חשוב ותודה שבאתם. אתם יודעים שהיום כנראה ההחלטה תתקבל פה אחד אבל זה לא מוריד מחשיבות הנושא.

מישהו רוצה להתייחס?
עמוס האוזנר
תודה רבה. אני יושב ראש המועצה הישראלית למניעת עישון. אני מברך את שר הבריאות ואת משרד הבריאות בכללותו ואת פרופסור איתמר גרוטו ואת חיים שהגישו את הצעת החוק הזאת אחרי תיאום לא פשוט, אני יודע, עם משרד החינוך כי אנחנו צריכים לעשות את הנושא הזה בהסכמה בין משרדי הממשלה.

עדיין בהצעה הזאת יש חסרון מסוים כי לגבי המוסדות להשכלה גבוהה, משרד הבריאות הפריד כאן את שני הנושאים כדי להתייחס אך ורק לנושא ההשכלה היסודית והתיכונית וזאת משום שכנראה לא הייתה הסכמה לגבי החלק השני, לגבי המוסדות להשכלה גבוהה.

לדעתי כל הנושא הזה של חדרי עישון במקומות ציבוריים אבד עליו הכלח ומזמן. כל החקיקה המודרנית בעולם היום, ואני מדבר עם אדוני על בערך 13-14 השנים האחרונות, אין יותר חדרי עישון. גם בישראל אחוז חדרי העישון האלה, הוא קרוב לאפסי. אין ביקוש לחדרי העישון.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה לא מסתובב בכנסת.
עמוס האוזנר
אני מדבר על ביקוש לחדרי עישון. אני מדבר על מעשנים אדוני.
היו"ר אלי אלאלוף
יש כאן חדרי עישון מאוד מלאים.
עמוס האוזנר
יכול להיות אדוני שיש כאן חדרי עישון.
היו"ר אלי אלאלוף
גם בשדות התעופה.
עמוס האוזנר
כאשר אנחנו אסרנו על העישון בטיסות עקב בג"ץ שאני הגשתי, ואני מדבר על שנת 1996, בשנת 1998, בעקבות ועדה ציבורית שעסקה בנושא, נאסר העישון לחלוטין בכל הטיסות. אנחנו מדברים על טיסות שנמשכות 6, 10 ו-12 שעות ולא מעשנים בטיסות. נכון, בהתחלה היה לא נעים, אמרו בואו נעשה טיסות למעשנים אבל אין טיסות למעשנים ולא מעשנים בטיסות, לא בשירותים ולא בשום מקום. זאת אומרת, הנושא הזה ניתן לביצוע. קיבלנו אז הרבה ברכות ממעשנים שאמרו שאנחנו עוזרים להם להפסיק לעשן. גם חברי הכנסת ישמחו מאוד על משהו שיעזור להם להפסיק לעשן. אנחנו לא צריכים להגיע אדוני למצבו של מי שהיה שר וחבר כנסת, גדעון עזרא, שכאשר הוא גסס מסרטן בשנתו האחרונה הוא פנה כמעט בתחנונים לשר החינוך שיעביר שעה אחת בבתי ספר של חינוך למניעת עישון ומשרד החינוך לא נתן לו את זה.

כאן אני עובר למה שאדוני היושב ראש התחיל בו את הישיבה, שהחשוב הוא לעשות חינוך למניעת עישון. מי יעשה את החינוך הזה אדוני? חברות הסיגריות משקיעות, לפי נתוני משרד הבריאות, כל שנה בין חמישים לשישים מיליון שקלים לעידוד העישון בישראל. מי עושה בישראל תעמולה וחינוך נגד העישון? מה התשובה? לא עושים. אין תקציב לזה, אדוני. במדינות אחרות הטילו, כדי לקדם את הנושא הזה, היטל מסוים, נמוך מאוד, באוסטרליה זה היה בסך הכול עשרה סנט, על כל קופסת סיגריות. פירות ההיטל הזה הלכו למניעת עישון. כיום שיעור העישון באוסטרליה הוא מהנמוכים בעולם. אוסטרליה יוזמת קופסאות סיגריות שכמעט לא יופיע עליהן הלוגו של הסיגריות כמו מלבורו וכולי. למה אנחנו מפגרים כל כך? למה אנחנו לא משקיעים במניעת עישון? למה משרד האוצר בישראל לא משקיע במניעת עישון? כלום לא נעשה. זה נעשה על ידי אגודות וולנטריות כמו האגודה למלחמה בסרטן שהן צריכות להילחם בכל סוגי הסרטן, לטפל בחולי הסרטן, ועליהן צריך גם ליפול הנטל הזה של החינוך ושל ההסברה?

האם אדוני שמע לאחרונה תשדירים ברדיו, ראה תשדירים בטלוויזיה? אין. אין תקציב לזה. הנושא של החינוך וההסברה הוא מאוד חשוב ולא נעשה בתחום הזה כלום. מדינת ישראל מפסידה כל שנה שלושה מיליארד שקלים מזה שלא מגישים את התביעות נגד חברות הסיגריות כפי שהוגשו בארצות הברית. לצורך זה נדרשת חקיקה של הכנסת. פסק דין של בית המשפט העליון משנת 2011 ביקש מהכנסת לחוקק בדחיפות חוק כזה אבל הוא טרם נחקק.

אדוני היושב ראש, גם למדינת ישראל, גם לשר האוצר, גם למחוקק יש הרבה מה לעשות כדי למנוע את 8,000 מקרי המוות לשנה, יותר מאשר פי עשרים מתאונות דרכים, שנגרמים על ידי עישון סיגריות ומוצרי טבק. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. עוד דוברים?
אילן שי
משרד החינוך. אנחנו רק רצינו להעיר הערה אחת ביחס לפרט 5.
היו"ר אלי אלאלוף
בהמשך. נגיע לקריאה ואז תוכל להתייחס.
איתמר גרוטו
ראש שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות. הצו הזה מתאים בדיוק למדיניות שאתה אמרת לפיה קודם כל צריך לפעול בקרב ילדים. אנחנו חושבים שבנושא העישון בבתי הספר, אני שמח שהגענו להסכמה עם משרד החינוך כך שאפשר לקדם את הנושא של איסור העישון בבתי הספר. זה חשוב לנו.

לגבי חלק מהדברים האחרים שציין עורך דין האוזר, אני מסכים שבהחלט היינו מאוד שמחים אם הייתה איזושהי החלטה על תקציב ייעודי מתוך התקציב, המס הנגבה מהעישון, אבל המדיניות הכללית של האוצר היא לא לקבוע תקציבים למשימות מיוחדות למרות שאני חושב שאולי זה מקרה שנכון לדון כדי להחריג אותו. כמה פעמים היינו בקשר עם משרד האוצר בנושא הזה ולא קיבלנו תשובה חיובית. אני חושב שבהחלט מן הראוי שיהיה כאן איזשהו שימוש בכסף הזה.
עמוס האוזנר
זה לא מס. זה יהיה היטל.
היו"ר אלי אלאלוף
נמצא כאן נציג האוצר?

אני שמח שיש לי חבר שבא להציל את הפה האחד שלי בהצבעה. דוקטור עבדאללה אבו מערוף, חבר כנסת. אתה רוצה להגיד משהו? כרגיל אתה מתכונן לדיון.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כן. בוקר טוב לכולם. כבוד היושב ראש. עניין העישון הוא עניין לא חדש והמודעות של העישון היא דבר שמכל הבחינות פוגע בחברה ולא רק בבריאות. זה לא שאנחנו בוועדת הבריאות דנים בנושא, אלא אנחנו מדברים באופן מאוד יסודי וטוב שיש חוקים וטוב שיש מודעות אבל זה לא מספיק. כנראה צריך לעשות עוד דברים ולא רק דרך חקיקה אלא דרך חינוך ודרך מניעה. עצם קיום הדיון הזה, אני חושב שהוא מעלה את הכוונה שלנו ונותן לנו עוד כלים להיאבק בתופעה הזאת, במחלה הזאת, שהיא באמת פוגעת בחברה מכל הבחינות, כלכלית, חברתית ואפילו ערכית.
היו"ר אלי אלאלוף
גילוי נאות. הוא רופא.
חיים גבע הספיל
משרד הבריאות. שני דברים. קודם כל, משהו כללי בהקשר הזה של מניעת עישון בקרב בני נוער. בחודש יוני הוועדה קיימה ישיבה על דוח שר הבריאות בנושא העישון. באותו דוח היה לנו פער של מידע מעודכן לגבי עישון בקרב בני נוער. בדיון אמרנו שנקיים ישיבת המשך כדי להציג את הנתונים ואכן יש לנו את הנתונים המעודכנים בנושא של עישון בקרב בני נוער. מבחינתנו אפשר לקיים את הדיון הזה מאחר ויש לנו נתונים להציג בנושא הזה של עישון בקרב בני נוער.
היו"ר אלי אלאלוף
חבל שלא התכוננו. היינו מנצלים את הישיבה הזאת. ב-5 לחודש הכנסת מתעתדת לקיים יום בריאות.
חיים גבע הספיל
כן. אז נוכל לדון בזה.
היו"ר אלי אלאלוף
תתכוננו. הנהלת הוועדה תפנה אליכם.
חיים גבע הספיל
דבר שני, לגבי החוק הקונקרטי אותו אנחנו מציעים כאן. אני רק אומר שהמדיניות שלנו לגבי עישון במקומות שונים, בסוף היא מבוססת על חוק שהוא משנת 1983 שעבר תיקונים טלאי על טלאי לאורך השנים, בעיקר אותה רשימה שמגדירה היכן מותר או אסור לעשן ומה הן ההגבלות. כמו שאמר עורך דין האוזנר לגבי חדרי עישון, באמת הגישה לאורך השנים היא לנסות לבטל את אותם חדרי עישון כי ההמלצה של ארגון הבריאות העולמי וגופים אחרים שנתמכת על ידי כל הגופים המקצועיים בתחום של ההנדסה ומיזוג אוויר, אומרת שחדרי העישון לא מספקים את ההגנה שנדרשת מעישון כפוי והדרך היחידה למעשה למנוע את החשיפה לעישון כפוי במקומות ציבוריים היא לאסור עישון באותם מקומות. בסוף חדר העישון הוא שילוב של שני אלמנטים, של העניין הטכני והעניין האנושי.
היו"ר אלי אלאלוף
התיקון הזה יכול לבוא בצו או בהשלמת צו?
חיים גבע הספיל
בצו. במקרה הזה בצו.
היו"ר אלי אלאלוף
תכינו צו. אנחנו נשמח.
חיים גבע הספיל
אם הוועדה תקרא לנו לזה, בשמחה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני קורא.
חיים גבע הספיל
אמורה להיות ישיבה אצל שר הבריאות בנושא.
היו"ר אלי אלאלוף
כל מה שימנע עישון, לא חשוב היכן, אני בעד. תביאו לנו צו מוצע לדיון ואנחנו נשמח לקבל החלטה.
חיים גבע הספיל
המהלך הזה של ביטול חדרי עישון התחיל קודם בחצר שלנו. כבר ב-2001 בוטלו חדרי עישון בבתי חולים ומרפאות ובאותה שנה גם נקבע שלתלמידים אסור לעשן בכל שטח בית הספר, כמדיניות של משרד החינוך. ב-2012 אנחנו ביטלנו את חדרי העישון במשרדי הממשלה, בכל משרדי הממשלה, ובעצם נציבות שירות המדינה אוסרת גם על עישון בחצר. זאת אומרת, המדיניות הזאת של ללא חדרי עישון וללא עישון בסביבה הקרובה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
למה הנציבות מתערבת בתחום שלכם?
חיים גבע הספיל
זה מתואם. זה בסדר. בתקשי"ר, מבחינת נציבות שירות המדינה, היא הבהירה שהאיסור שהחוק קובע לא לעשן בכל מקום במשרד ממשלתי, הוא כולל גם את החצר. זאת אומרת, זאת מדיניות שקיימת בפועל כבר שלוש שנים לגבי כל עובד מדינה במשרדי ממשלה. מה שאנחנו מבקשים עכשיו זה להחיל את זה גם על בתי הספר שהם אזור יותר רגיש מהבחינה הזאת שיש שם בני נוער, ילדים, תלמידים, עובדים ומורים ואנחנו מחויבים לספק להם סביבת עבודה בריאה יותר, למורים, וכמובן סביבה מוגנת לילדים מפני חשיפה לעישון כפוי. כמובן יש כאן עוד היבטים של ההיבט החינוכי, ההיבט של המודל לחיקוי ומרכיבים אחרים שהחוק הזה בא לתת להם מענה בכך שאנחנו נאסור את העישון. שוב, האיסור על בני נוער קיים כבר למעלה מ-14 שנים ואנחנו פשוט מתקנים את זה ומכניסים אותו לתוך החוק כך שתהיה אמירה ברורה. זה יאפשר כלי של אכיפה גם לרשות המקומית אבל גם לוודא שאותם נהלים של חוזר מנכ"ל משרד החינוך באמת ייאכפו, מה שלא קורה תמיד בנושא הזה של פינות עישון, וכמובן לספק סביבת עבודה בריאה יותר למורים כך שלא ייחשפו לעישון כפוי מצד מורים ומורות. הרבה מאוד תלונות לאורך השנים היו מנשים בהריון על כך שהן נחשפות לעישון של מורים אחרים בבית הספר.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רואה את מיקי וחושב על פיקוח. יש פיקוח על איכות הסיגריות שנמכרות ברחוב?
מיקי אריאלי
ראש אגף אכיפה, משרד הבריאות. אנחנו לא אחראים על טיב הסיגריות.
היו"ר אלי אלאלוף
מי אחראי על טיב הסיגריות?
עמוס האוזנר
אדוני, אחד הדברים המרתקים בנושא הסיגריות זה שאף אחד לא אחראי על הנושא הזה, ולמה? מכיוון שאומרים שאם אנחנו נגיד על סיגריה מסוימת שהיא כביכול בסדר, אנחנו ניתן אישור.
היו"ר אלי אלאלוף
לא. להגיד לא בסדר.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
על כולן נגיד לא בסדר.
היו"ר אלי אלאלוף
גילוי נאות. אני בחיים שלי לא עישנתי אבל אני רואה אנשים קונים סיגריות – אני תושב באר שבע – בפינה מסוימת של העיר מאנשים שמוכרים סיגריות בחצי מחיר. זה שלא משלמים למדינה את המסים, כפרת עוונות, אבל הם לא מוכרים סיגריות שנבדקו ושהן באיכות מסוימת.
חיים גבע הספיל
חשוב לי להבהיר, בעניין הזה של הסיגריות הבודדות וכדומה. משרד האוצר, בשיתוף פעולה אתנו, העביר לפני ממש כמה שבועות תיקון לחוק ובעצם החל מינואר 2016 יוטלו קנסות מאוד משמעותיים, קנסות מינהליים, על מכירת סיגריות שלא בחפיסות.
היו"ר אלי אלאלוף
רק בחפיסות.
חיים גבע הספיל
רק בחפיסות של עשרים סיגריות.
היו"ר אלי אלאלוף
בחפיסות אתה יכול לשים את כל הזבל שאתה רוצה.
חיים גבע הספיל
לפחות אתה יודע שהסיגריה מגיעה ממפעל ולפחות יש מידע, לא שזה טוב כמובן, ולפחות איזשהו ידע או יכולת לדעת מהיכן היא מגיעה , מי החברה שמייצרת אותה וכי זה משהו מסחרי, לא מזויף ולא מוברח ולא ידוע מה יש בפנים. אתה יודע מה הרעל שיש בפנים.
היו"ר אלי אלאלוף
עשרה מטרים מהחצר של בתי הספר, זה לא מספיק כי כל המכולות והקיוסקים והפיצוציות מוכרים סיגריות בודדות.
חיים גבע הספיל
החל מינואר 2016 הקנס הוא בגובה של 4,000 שקלים על מכירת סיגריה בודדות.
עמוס האוזנר
בשעתו הוגשה כאן הצעת חוק לגבי תחולתן של הסיגריות. המחוקק לא טיפל בכלל בנושא של מה יש בסיגריות פרט להצעת חוק אחת פרטית שלא הגיעה בסופו של דבר לדיון שאמרה שהיום הסיגריות כוללות, אחד החומרים הממכרים הגדולים ביותר המוכרים ושמו ניקוטין. ניקוטין ממכר בצורה קשה. משווים אותו להתמכרות לסמים קשים כמו הרואין, כמו קוקאין. מצד שני, היצרן מגלגל לך באותה חבילה יחד עם הניקוטין הממכר גם את החומרים הרעילים שגורמים למוות של 8,000 אנשים בשנה. הצעת החוק אמרה בואו לפחות נפריד בין השניים.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא כמו קנביס?
עמוס האוזנר
כן. זה נושא אחר שלא הייתי מערבב בין שני הנושאים, אבל יש הרבה מן הדמיון.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
הוקמה ועדה לצורך כך.
היו"ר אלי אלאלוף
היא לא תצליח להעביר את זה לוועדה שלנו. לא לדאוג.
עמוס האוזנר
בשעתו, כאשר רפול היה יושב ראש הוועדה למלחמה בסמים, הוא הכניס את הנושא של עישון לוועדה ההיא ודיברנו שם הרבה על הנושא של מניעת העישון. בהומור, מאחר שאדוני מדבר בהומור, אחת ההצעות של רפול הייתה שאחת מתוך 10,000 סיגריות, תהיה שם איזושהי סיגריית נפץ. לפחות לפרסם כך. אז אנשים יירתעו.

גם היום יש אזהרות על הקופסאות אבל לא מספיק שיש אזהרות. אנחנו צריכים איכשהו לטפל גם בתחולה של הסיגריות ואדוני אמר דבר כל כך נכון. בכל הדברים מטפלים אבל במה שיש בפנים, בזה אף אחד לא מתעסק. זה כל כך נכון וצריך להגיש הצעת חוק גם בנושא הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חייב לגלות לכם. זה מזכיר לי את הילדות שלי עת שיחקתי רוגבי במרוקו. אתם יודעים מה גרם לנו לא לעשן? המאמן שלנו שבא מצרפת וכשהוא היה מתקרב לאחד השחקנים והיה מריח סיגריות, בכניסה למשחק הוא היה תמיד עומד ליד מי שעישן ופתאום האגרוף שלו הלך במקרה לפרצוף של אותו מעשן. בגלל זה אני לא התחלתי ואחרים הפסיקו.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
צריך לתת לנו את הכלים מבחינת החוק. אני אגיד לכם כמה דברים מהניסיון האישי שלי כמי שהוא נגד עישון. מאז 1975 התחילה אצלי המודעות נגד העישון. אצלי בבית – הייתי עדיין בתיכון – שמתי שלט שאומר נא לעשן, בערבית ובעברית. אני מגרש אנשים מהבית שלי אם הם מעשנים. משפחה מירכא שמישהו נכנס ולא מעשן, זה משהו. אני מדבר על שנת 1975. המשכתי עם זה גם עת למדתי ובכל מקום. גם במעונות ניסיתי כמה שאפשר שהסטודנטים לא יעשנו וזה פעל. בעבודה, בחדר רופאים, ברוסיה היה לי חדר לבד כי סירבתי להיות עם שאר הרופאים שמעשנים וקיבלתי אישור ממנהל בית החולים. אחרי שלושה חודשים כל הרופאים נכנסו לחדר שלי, אחד אחרי השני, והפסיקו לעשן. המלחמה הייתה קשה ולא קלה.

גם כאן בישראל, ב-1988-1989, בחדר רופאים שלנו, אחרי שנה הפסיקו לעשן. אנחנו חייבים לתת דוגמה ולהיאבק בתופעה הזאת וזה מצליח. בהרבה מקומות זה מצליח. ברוב המקומות זה מצליח. לכן לא נרפה ונמשיך בצורה הזאת להיאבק נגד העישון. אני חושב שאם הרבה אנשים היו עושים דבר כזה, זה היה מוריד את התופעה והמודעות הייתה עולה מאחר וזה טוב לחברה.
עמוס האוזנר
זה שביטלו את חדרי העישון בבתי החולים עשה רק טוב.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כן, אבל מתי?
היו"ר אלי אלאלוף
הצטרפה אלינו חברת הכנסת נורית קורן. ברוכה הבאה.
פיני קבלו
סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי. אני החלפתי את חברתי רות דיין שנמצאת בוועדת החינוך. השאלה היא מי יפקח על העישון בבתי הספר והאם הכוונה היא שפקחי העירייה ירשמו דוחות לתלמידים והאם הם יצטרכו לשלם. זאת סוגיה לא פשוטה. אנחנו עלולים לסבך תלמידים בחובות או בתביעות ולכן צריך לתת את הדעת אולי על מערכת בית ספרית, צוות שייקבע - צוות שבועי – על ידי תלמידים או על ידי מועצת התלמידים שהוא זה שיפקח ואולי אפילו תהיה הכנסה קטנה או סמלית לבתי הספר. על ידי כך לא נערב את פקחי העירייה שייכנסו לתוך בתי הספר - שזאת בעיה לא קטנה – כדי להתמודד עם מעשנים ויש הרבה שמעשנים ואני רואה אותם.

לכן רציתי לשאול את המחוקק האם אנחנו יכולים למצוא איזשהו פתרון אחר.
עמוס האוזנר
לתלמידים זה כבר אסור כבר היום. לתלמידים זה לא חוק חדש.
היו"ר אלי אלאלוף
התייחסות של נציג משרד החינוך.
קרן רוט איטח
משרד החינוך. אני חושבת שהצו נופל כרגע על קרקע מתאימה ופורייה מבחינת מערכת החינוך. מערכת החינוך עשתה הרבה צעדים לכיוון של בתי ספר נקיים מעישון מתוך הבנה שגם חדרי עישון הם מזיקים והם בעייתיים.

אנחנו עושים הרבה פעולות מניעה וזה לא מספיק. אני בהחלט מצטרפת לדברים שנאמרו כאן על ידי עורך דין האוזנר. אנחנו עושים הרבה עבודת מניעה יחד עם משרד הבריאות, האגודה למלחמה בסרטן ועמותות נוספות. צריך יהיה לחזק את זה

לגבי תלמידים, כבר היום לתלמידים אסור לעשן בתוך מוסדות חינוך.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל מי מפקח על זה?
קרן רוט איטח
מי שאמור לפקח על זה, הצוות החינוכי. זה כמו הנחיות אחרות שלא מותרות בתוך בית הספר כמו תלבושת אחידה או כל מיני נהלים אחרים של התנהגות נאותה בתוך מוסדות החינוך.
היו"ר אלי אלאלוף
טוב מאוד.
נורית קורן (הליכוד)
זה גם קשה לצוות החינוכי.
קרן רוט איטח
יש את הצוות החינוכי, נכון, אבל כרגע, כיוון שאנחנו מדברים על סוגיה חינוכית ערכית, הכלים להתמודד אתה יהיו כלים חינוכיים ערכיים. הסוגיה האחרת היא מחוץ לשער בית הספר, לגבי הניסוח בצו על עשרה מטרים מחצר בית הספר, זאת סוגיה אחרת שבאמת יצטרכו לתת עליה את הדעת. בתוך תחומי בית הספר, האכיפה בוודאי על התלמידים תהיה אכיפה של מערכת החינוך על ידי עבודה חינוכית, הסברה וגם ענישה במידת הצורך.
היו"ר אלי אלאלוף
גילוי נאות. אני מכיר את קרן מילדות שלה.

אנחנו נתחיל בקריאת הצו.
נורית קורן (הליכוד)
אדוני היושב ראש, אנחנו מדברים כאן רק על עישון של סיגריות או גם חינוך ומניעה בבתי הספר? מדברים גם על נרגילות?
היו"ר אלי אלאלוף
באים לאשר או לא לאשר צו.
נורית קורן (הליכוד)
כן, אבל אנחנו מדברים על הנושא של העישון.
עמוס האוזנר
בחוק יש הגדרה – כל מוצר טבק. מוצר טבק כולל גם נרגילות.
נורית קורן (הליכוד)
הייתי מבקשת מהנציגה של משרד החינוך שהמשרד ייקח לתשומת לבו להכניס את הנושא של נרגילות כי בציבור אנשים חושבים שזה לא מסוכן.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שמשרד הבריאות צריך להחליט על סגירת חנויות של נרגילות. זאת המחלה החדשה.
נורית קורן (הליכוד)
נכון.
אביטל פאטו בן-ארי
מקדמת בריאות של האגודה למלחמה בסרטן. אני רוצה להגיב לדברי חברת הכנסת נורית קורן לגבי הסברה במערכת החינוך בנושא נרגילות. אנחנו עושים המון הסברה במערכת החינוך והנושא של נרגילות באמת עולה בצורה מאוד חזקה, כמו שקרן אמרה קודם. הם עובדים בתוך בתי הספר וגם אנחנו עובדים. אנחנו עובדים הרבה בשיתוף פעולה. בהסברות של האגודה למלחמה בסרטן המדריכים שלנו מתעכבים על נושא הנרגילות ולפעמים הדרכות שלמות הן יותר בנושא הנרגילות מאשר בנושא הסיגריות מכיוון שזה באמת הנושא שמאוד בוער בקרב בני הנוער.

אם כבר העלינו את הנושא, העניין הוא לא רק מבחינת בני נוער אלא גם יש את הנושא מבחינה תרבותית. יש תרבויות שונות של משפחות שלמות - - -
נורית קורן (הליכוד)
נכון. לכן אני אומרת שצריך חינוך מחדש ואני הייתי מצפה לראות בטלוויזיה פרסומות בנושא הזה כי אני חושבת שהוא נורא. אדוני היושב ראש אמר דבר נכון, שמשרד הבריאות צריך לאסור את המכירה של זה. אנחנו לא נגיע עד לזה, אבל לפחות שידעו שזה מסוכן.
היו"ר אלי אלאלוף
לא משרד החינוך. הסיפור של הנרגילות הוא שכאשר אני שואל את החברים של הבן בבית, ושם בדרך כלל אני לומד יותר מאשר במקומות אחרים, אומרים לי שנרגילה זה שום דבר.
נורית קורן (הליכוד)
וזה לא נכון.
עמוס האוזנר
זה לגמרי לא נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
במקומות ציבוריים היום מעשנים נרגילות ואומרים שאלה לא סיגריות. זה אומר שאנחנו טעינו או בחוק או בהסברה או בשניהם ביחד. זאת הנקודה המרכזית.

הבטחנו שנעמוד בלוח הזמנים ולכן אני מציע שניגש להקראה. הנושא רחב ובוודאי נחזור אליו בהזדמנויות נוספות כמו יום הבריאות בכנסת.

היועצת המשפטית, בבקשה, יעל סלנט.
יעל סלנט
צו למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון (שינוי התוספת לחוק), התשע"ו-2015

בתוקף סמכותי לפי סעיף 1(ג) לחוק למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון, התשמ"ג-1983 (להלן – החוק), ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מצווה לאמור:

שינוי התוספת לחוק

בתוספת לחוק, במקום פרט 5 יבוא:

"(5) כל מקום במוסד חינוך לרבות חצר המוסד, מגורי תלמידים וכן באזור הכניסה או היציאה, בטווח של עשרה מטרים מהכניסה או היציאה.

(5א) כל מקום בבניין המשמש מוסד להשכלה גבוהה או מוסד לחינוך על תיכוני, שתלמידיו בגיל העולה על 18 שנים, לרבות מגורי תלמידים ולמעט חדר נפרד לחלוטין, שהקצתה לעישון הנהלת המוסד, אם הקצתה, וחדר מגורים שבו גר רק מעשן, ובלבד שיש בהם סידורי אוורור תקינים והעישון בהם אינו גורם למטרד בחלקים אחרים של המקום , וכן למעט חדרי ההנהלה וחדרי הסגל שחל עליהם פרט 15".

תחילתו של צו זה שלושים ימים מיום פרסומו.
היו"ר אלי אלאלוף
נציג משרד החינוך.
אילן שי
כפי שקרן כבר ציינה, רצינו להעיר ביחס לפרט 5. ביחס לשטח שהוא עשרה מטרים מעבר לכניסה או ליציאה מבית הספר, אין למשרד החינוך סמכות אכיפה או לגורמים של בית הספר, אם זה משרד החינוך ואם זה בית ספר בבעלות פרטית. בעצם מי שיכול לאכוף בשטח הזה שמעבר לשער, זאת הרשות המקומית. לנו אין סמכות אכיפה שם.
היו"ר אלי אלאלוף
נציג השלטון המקומי, אתה שומע את ההערה לגבי האחריות על הפיקוח מעבר לגבולות המוסדות?
פיני קבלו
היא תהיה שלנו כמובן.
היו"ר אלי אלאלוף
מקובל. צריך לתקן או להוסיף משהו?
מיכל גולדברג
משרד הבריאות. כבר היום, לפי החוק, האחריות על אכיפת החוק נופלת על כתפי הרשויות המקומיות. יש חובה על כל ראש רשות למנות פקחים ייעודיים לעניין אכיפת החוק הזה. כפי שציין נציג השלטון המקומי, מדובר בכל מקום שהוא מחוץ לגדר בית הספר, וכאן אנחנו מרחיבים. אולי אני קודם אקדים ואבהיר שהתיקון שלנו נוגע לגבי בתי ספר, כל מקום בשטח בית הספר, גם בחצר וגם בבניין, כל מקום שהוא בתחום הגדר של בית הספר, אסור בעישון. כמו שאמרתי, התיקון מתקן את המצב היום בכך שכל מקום בתוך שטח בית הספר, כולל החצר – וחשוב להבהיר את זה – כל מקום בתוך גדר בית הספר, אסור בעישון. בנוסף לזה גם בטווח של עשרה מטרים מהכניסה או היציאה מבית הספר, מהכניסות או היציאות, גם המקום הזה אסור בעישון. זה בא למנוע הרבה פעמים מקרים שהשומר של בית הספר שעומד מחוץ לבית הספר אבל סמוך לגדר ומעשן או הורים שמחכים לילדים שעומדים מחוץ לשער בית הספר ומעשנים. גם את זה אנחנו אוסרים היום. זה דומה למצב שקיים היום לגבי בתי חולים. גם לגבי בתי חולים יש איסור לעשן בטווח של עשרה מטרים מהכניסה ומהיציאה של הבניין.
היו"ר אלי אלאלוף
מהבניין ולא לאתר.
מיכל גולדברג
נכון. כאן זה יהיה לכניסה לבית הספר. אני רק אומר במאמר מוסגר שאנחנו חושבים גם לתקן לגבי בית חולים אבל זה יהיה בתיקון אחר.
היו"ר אלי אלאלוף
בבתי חולים, באזורים מסוימים פתוחים ולא חדרי עישון אלא אזורי עישון מותרים שהם רחוקים. זה גם יקל על הניקיון.
מיכל גולדברג
לגבי בתי חולים נביא תיקון נפרד.
היו"ר אלי אלאלוף
לא רק בתי חולים. יש הרבה קמפוסים. גם בתעשייה יש קמפוסים וגם בהיי-טק יש קמפוסים עם מספר בניינים ואני חושב שלא צריכים בכל פינה, עשרה מטרים ומעלה, לעשן ולזהם. תחשבו על זה.
עמוס האוזנר
מאחר והוזכר נושא האכיפה, אני רוצה להפנות אתכם לפסק דין של השופטת פרוקצ'יה שלימים הגיעה לבית המשפט העליון. היא אומרת שיש אחריות גם על המשטרה באכיפת חוק. זה לא רק על הרשויות המקומיות. יש שעות למשל שרשויות מקומיות לא שולחות פקחים כמו מקומות בילוי. יש מקומות שהרשויות המקומיות לא עובדות בהם. ירושלים למשל, בשישי-שבת, לא אוכפים את החוקים האלה. צריך גם מעורבות של המשטרה באכיפת החוק.

שמעתי שדווקא בימים האלה משרד הבריאות מקצץ בתקני אכיפה של החוק הזה למניעת עישון וזה אקט לא רצוי.
היו"ר אלי אלאלוף
מישהו רוצה לתקן? לצערי לא מתקנים. משרד הבריאות לא מקצץ בתקני אכיפה?

ברשותכם, אנחנו נצביע על אישור הצו. מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד אישור הצו – פה אחד

צו למניעת העישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון, נתקבל.
היו"ר אלי אלאלוף
הצו אושר פה אחד. תודה.

תרשו לי לנצל את הדיון הזה שהיה קצר, ענייני ונעים למרות שהנושא קשה ולפנות לכל משרדי הממשלה להפעיל את כל התקציבים שברשותם גם כדי למנוע ולהילחם בתופעת העישון כך שזה לא רק משרד הבריאות. יש הרבה מאוד משרדים שמחזיקים באחריות הטיפול בילדים, אם זה משרד הכלכלה, משרד הרווחה, משרד הבריאות בעצמו וכולי.

אני גם פונה למשרד האוצר למצוא תקציב מיוחד כדי להילחם ולתת את המשאבים הנדרשים נגד העישון על כל צורותיו, כולל כל סוגי הטבק, כולל הנרגילות. אנחנו פונים לכל מי שמחזיק בעצמו במערכת פיקוח להפעיל אותה בצורה אינטנסיבית כמה שיותר כדי למנוע, ותרשו לי לשים דגש, עישון בקרב הצעירים.

תודה רבה על הדיון.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים