ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/12/2015

פניות ציבור בנושאים הקשורים למעונות היום ומשפחתונים: קבלת דרגות לסבסוד וההפליה בין שכר המטפלות במשפחתונים מול שכרן במעונות- ישיבת מעקב לדיון שהתקיים בנושא ב- 14 ביולי 2015

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 27

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, ט' בטבת התשע"ו (21 בדצמבר 2015), שעה 13:47
סדר היום
פניות ציבור בנושאים הקשורים למעונות היום ומשפחתונים: קבלת דרגות לסבסוד וההפליה בין שכר המטפלות במשפחתונים מול שכרן במעונות- ישיבת מעקב לדיון שהתקיים בנושא ב- 14 ביולי 2015
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
חברי הכנסת
רחל עזריה
מוזמנים
גלית יעקובוב - עו"ד, מנהלת אגף בכיר יום, משרד הכלכלה

איטה עטיא - סגנית מנהל האגף למעונות יום, משרד הכלכלה

אלכסנדר בלונוגוב - מנהל תחום מנהל מוקד, משרד הכלכלה

מרצדס צרפתי - יועצת המשנה למנכ"ל, משרד הכלכלה

אורית בוגנים - מרכזת בכירה ארצי, משפחתונים, משרד הכלכלה

דניאל סוצ'י - רפרנט תעסוקה באגף התקציבים, משרד האוצר

יעל שמרגד - מנכ"לית עמותת ארגון נשי חרות בישראל

פנינה חרר - מנהלת משפחתון, "קנגרו"

טובה עמיר - מטפלת, ארגון כוח לעובדים

עמרי פז - מלווה משפחתונים, ארגון כוח לעובדים

שקד בן עמי - מארגנת עובדים, ארגון כוח לעובדים

יחזקאל לדרר - פונה

חדוה
ייעוץ משפטי
ורד קירו זילברמן
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים

פניות ציבור בנושאים הקשורים למעונות היום ומשפחתונים: קבלת דרגות לסבסוד וההפליה בין שכר המטפלות במשפחתונים מול שכרן במעונות- ישיבת מעקב לדיון שהתקיים בנושא ב- 14 ביולי 2015
היו"ר ישראל אייכלר
שלום, ברוכים הבאים. אני מתנצל בשם הקואליציה הצרה שחייבים להצביע בוועדות שונות וזה נופל אחד לכאן ואחד לכאן, בגלל זה אני איחרתי. אני הייתי פה, אבל לא היית בררה, היינו חייבים להצביע.

אנחנו פותחים את הישיבה בנושאים שקשורים למענות היום ולמשפחתונים. הוועדה מקיימת היום ישיבת המשך לישיבה שהתקיימה ב-14 ביולי 2015, בקיץ. אני אתמקד קודם כל בבעיה הכי גדולה בעיניי. אני לא יודע אם נוכל לפתור אותה פה, עניין התשלום הרטרואקטיבי. ב-5 השנים האחרונות לא משלמים גם אם אדם חסר לו איזה טופס, או שלאישה חסר איזה טופס ואחר כך כשהיא משלימה היא לא מקבלת רטרואקטיבית. זאת בשעה, אני יודע שבביטוח הלאומי בכל הזכויות שיש לאזרח אם הוא משלים טפסים והוא מבקש משהו, אז הוא מקבל שנתיים אחורה, במקרים כמו הביטוח הלאומי. במקומות אחרים אפילו יותר, מס הכנסה ובל מיני מקומות. משום מה אני לא יודע למה פה הם ביטלו את הדבר הזה, זה נוגע להרבה משפחות ולהרבה מעונות.

הדבר השני, נודע לנו ממשרד הכלכלה ש-15 אלף הורים עוד לא העבירו ערכות הרשמה למוקד משרד הכלכלה. כאן אנחנו מדברים על הון עתק, לא מדובר על מישהו חריג, בודד שלא הגיש. 15 אלף לא הגישו. אני אבקש כבר לרשום שבסיכומים נבקש שזה יהיה רטרואקטיבי לפחות מספטמבר, מתחילת השנה - - -
שלומית אבינח
הארגונים גם לא הגיעו לדיון.
יעל שמרגד
הארגונים הגיעו.
שלומית אבינח
נציגה אחת. הזמנו את כל הנציגים שתמיד משתתפים בדיונים.
יעל שמרגד
כולנו עסוקים ולדאבוננו לא מתקדם כלום. קצת קשה להתמיד בהגעה לכאן כשאנחנו רואים שהדברים לא זזים.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת הערה מאוד מעניינת, כי אם כל הוועדות של הכנסת וכל הארגונים, כל משרדי הממשלה וכל מי שמתוקצב על ידי המדינה לא יגיע לדיונים בגלל שדברים לא זזים, אז אפשר לסגור את הכנסת מחר בבוקר. דווקא עכשיו הייתה לנו ועדת הרווחה על שיקום האסיר, גם שם הטענה הייתה שאין כסף ואין תקציב לדברים שמגיעים לאזרח ומגיעים לחברה ולא מקבלים. אם לא רוצים לסגור את הכנסת ואם כן רוצים לתת במה לציבור, בפרט לפונים, לטפל בבעיות אז צריך לבוא ולבוא ולבוא עד שהקרח יישבר וכן נוכל להשיג דברים.

יש בעיה, זאת לא בעיה זו מציאות ש-40% מהמבקשים מקבלים דרגות זכאות 12, בעצם זה לא מזכה אותם בסבסוד. לפעמים אדם שכן זכאי רק חסר לו איזה טופס זניח, כבר נתונים לו 12, קודם כל אתה לא זכאי ואחר כך לך תוכיח שאתה כן זכאי. אני לא יודע איך זה קורה, אולי אתם תציעו הצעות איך לתקן את הדבר הזה, כי גם מי שחסר לו טופס זה לא אומר שהוא לא זכאי. אפשר להגיד לו: 'אתה זכאי, אבל את צריך להשלים א', ב' ו-ג''. לא לתת לו מיד דרגה 12 ולשלול ממנו את הזכות.

עוד נושא שיש לנו היום, עניין של משפחתונים. הפער בשכר של המטפלות במשפחתונים לשכר של המטפלות במעונות. דיברנו על זה, נראה אם אפשר לעשות לזה שיפור.

בעיה נוספת שהעלנו בשעתו, זו הייתה בעיה אקוטית, אני לא יודע האם זז משהו והאם צריך להזיז את זה. נשים שיוצאות לחופשת לידה מבטלים לה את הדרגה, שהיא קיבלה אותה בצדק, עד שהיא שתוכיח, עוד פעם מסמכים נוספים, שהיא חזרה לעבודה וכל הדברים שהמכשירים יודעים היום באופן אוטומטי. מדובר בבירוקרטיה מיותרת ומסורבלת. אני לא יודע אם תיקנו את זה, אם לא אנחנו רוצים לתקן את זה עכשיו.

גם לגבי אימהות שבוחרות להאריך את חופשת הלידה, הדרגה שלהן לא מסודרת עבור הילד ששוהה במעון.

יש כאן בעיה שאני רוצה לציין. המעונות והמשפחתונים ממשיכים לפעול. מי שמשלם את זה, הם ההורים. לפעמים קורים שני מצבים: א', יש הורים שלא ממהרים להסדיר את זה כי המעון לא זורק אותם. יש מקרים שגם המעונות לא כל כך מעוניינים כי ממילא הם מקבלים את הכסף, אז מה אכפת להם.
יעל שמרגד
לא. אנחנו נתונים דרגת ביניים, מה שנקרא, בחלק מהמקרים. במקרים של מצוקה אנחנו גם נותנים דרגת ביניים עד שהם מקבלים את הדרגה, אנחנו סופגים את העלויות.
היו"ר ישראל אייכלר
בכל מקרה זה לא בסדר, כי אחד מהצדדים, או ההורים שלא בצדק ניזוקים או שהמעונות ניזוקים.

יש עוד בעיה שדיברנו עליה ואנחנו צריכים לדבר עליה שוב. יש הפליה מובנת בחוק שאימהות ערביות, אני פעם ראשונה שומע שהערביות, לא פעם ראשונה אני שומע בנושא הזה, אבל בחקיקה הערביות והערבים כן מקופחים, נדמה לי שבמקרה הזה נשים ערביות צריכות לעבוד רק 24 שעות ונשים יהודיות צריכות לעבוד 36 שעות. יש פה הפלייה שאין לה הצדקה. אני יודע את הטיעון שבגלל שהן מעוטות תעסוקה. אם רוצים לעשות משהו בצדק וביושר אומרים 'מעוטות הכנסה לנפש'. אני מבין שזה קריטריון שיכול להיות שמעוטות הכנסה לנפש, משפחות ברוכות ילדים שאין להן אפשרות לעבוד כל כך הרבה שעות. לעשות לפי יהודים וערבים, אני חושב שזו לא הוגן לא כלפי הערבים ולא כלפי היהודים.

נפנה מיד עכשיו לפונים. הפונים, פרח אליסי ויחזקאל לדרר.
שלומית אבינח
פרח כאן? לא, היא לא כאן.
היו"ר ישראל אייכלר
לדרר בבקשה.
יחזקאל לדרר
שלום. אני יחזקאל לדרר, אני גר בביתר. יש לי ילדים במסגרות של המעונות או של המשפחתונים במשך כשש שנים. עד היום הכול היה בסדר, אבל בכל פעם שהייתי מתחיל בבירוקרטיה זה היה לוקח כמה חודשים עד שאני שהייתי משיג את כל האישורים. הפעם עם הבת שלי האחרונה, היא נשארה באותו משפתחון משנה שעברה, ב-1.9 אמרתי שאני לא אתן את המסמכים עד שלא יהיו לי כל המסמכים. אני יודע כבר איזה מסמכים אני צריך. חשבתי להגיש את כל המסמכים ביחד, הכנסתי אותם ב-2.12 ואז גיליתי להפתעתי בפעם הראשונה את החוק הזה שאני מקבל רק על חודשים 11 ו-12 ואני לא מקבל על ה-9 וה-10.

עשיתי את זה בתום לב, אני כבר שש שנים בתוך הדברים האלה ומעולם לא היה דבר כזה. פניתי לדרגים הגבוהים וכולם אמרו לי שזה הנהלים, עמדו מאחורי הזאת שנקראת 'נהלים' ואת הכסף אני משלם בסוף. או.קיי, כנראה שמבחינת החוק הם צודקים. באתי לפה, אמרתי לפחות אני אפנה אליהם כבנאדם. הכסף הזה יוצא מהכיס שלי, אין לי מאיפה לשלם. הגשתי את כל המסמכים בפעם אחת כי רציתי להקל על הבלגן הזה. בעצם גרמתי לעצמי רע, בשעה שכל המסמכים היו אצלי כבר בדרייב עוד מהתחלה חוץ אישור הלימודים - - -
שלומית אבינח
אתה מתכוון לדרגה לילד החדש או לכל הילדים?
יחזקאל לדרר
לא. יש לי ילדה אחת במסגרת כרגע. אני כמה שנים במסגרות האלה, ילד נכנס, ילד עולה וילד נכנס. את רוב המסמכים היה לי בדרייב ולא הכנסתי אותם עד ה-2.12 כי היו חסרים שני מסמכים ורציתי להכניס את הכול ביחד.

אני פשוט פונה כבנאדם להתחשב בי. נכון, אולי נהלים זה דבר קדוש וחשוב מאוד. נגד נהלים אין לי תשובה, אבל בכל אופן אפשר להתחשב בי כבנאדם.
היו"ר ישראל אייכלר
מי יכול להשיב על השאלה הזאת? גלית יעקובוב מנהלת אגף בכיר מעונות יום.
גלית יעקובוב
עקרונית מבחני תמיכה שלנו מדברים על חודש הגשה ועל חודש שקדם לו. זה מה שמוחל כלפי כולם ולכן התשובה שקיבלתי היא התשובה הזאת. זאת אומרת, אין לנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא מתחילת השנה?
גלית יעקובוב
הסיבות הן סיבות שונות, כבר במשך שנים דיברו על זה שאנשים צריכים באמת לבוא ולהגיש במועד שבו הם נכנסים. יש לנו בעיות של פיקוח, אנחנו צריכים לדעת באמת שהילדים נמצאים שם, יש מקרים ממסגרות אחרות שאנשים מתחילים להגיש לקראת סוף שנה, אז כשאתה הולך, אתה אפילו לא יודע אם הילד כן היה במסגרת. לא היה במסגרת, איך שואלים, איך בודקים. זה לא דברים פשוטים.
יחזקאל לדרר
כי במשפחתון עצמו הילדה שלי ב-1.9 נרשמה.
גלית יעקובוב
נכון. הרישום הוא רישום והתמיכה היא תמיכה - - -
יעל שמרגד
הרישום הוא בכלל מאפריל עד מאי.
גלית יעקובוב
נכון, ולכן יש לנו בעיה בכל זאת עם כל הנושאים האלה של רטרו. כשמדברים, כל הסוגיה של הרטרו זו סוגיה בעייתית של ללכת לדעת מה היה בעבר, לבדוק אם כן - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איך זה בבתי ספר ואוניברסיטאות וכל מי שמתוקצב במדינה, בודקים אם אין רישום מוקדם אז לא מתקצבים את המוסד בגלל שהוא אולי לא הגיע? למה אתם שונים מכל מערכת?
גלית יעקובוב
אנחנו לא מתקצבים מוסד כאן, אנחנו נותנים סבסוד לפרט. בסבסוד לפרט כלל ברזל שמדבר באופן כללי, שאנחנו לא נותנים רטרו. יש מקרים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ביטוח לאומי כן נותנים רטרו.
גלית יעקובוב
בביטוח לאומי נותנים רטרו, הם קובעים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שנתיים.
גלית יעקובוב
הם קובעים את הזכאות לפני שנתיים. אצלנו כלל הברזל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה אתם לא קובעים זכאות מספטמבר?
גלית יעקובוב
כי זה הכלל שנקבע. הכלל נקבע, מה שנקרא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי מוסמך לשנות את הכלל?
גלית יעקובוב
כולנו. זה מה שאני מנסה להגיד. ברגע שמבחני התמיכה קובעים את זה, זה הכלל שחל כלפי כולם ואז אני לא יכולה לתת לאדון יחזקאל לדרר משהו שאני לא נותנת לכל היתר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני שואל על כל היתר.
גלית יעקובוב
אם רוצים לשנות, זאת החלטה שצריכה להתקבל ויש לה משמעויות, אז צריך לשנות את זה כלפי כולם ולהגיד: 'תקשיבו, תגישו מתי שאתם תרצו. לא משנה מתי תגישו, גם אם זה בסוף השנה נחייב את תקציב המדינה'. זה גם כן קצת בעייתי, רטרואקטיבית תשעה חודשים אחורה. למעשה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
צריך למצוא את המקבילות החוקתיות.

היועצת המשפטית שלנו, יש מקבילות בחוק לדברים כאלה? הרי כל מי שמתחשבן עם המדינה אם זה חקלאים, אם זה סובסידיות, אם חברות אוטובוס, כולם מחשבים רטרואקטיבית. אפשר למצוא מקבילה כדי לאפשר לעשות את זה?
ורד קירו זילברמן
זה לא קבוע בחוק באופן חד משמעי.
איטה עטיא
זה לא קבוע חד משמעי. מאחר ואנחנו יודעים שלא תמיד להורה יש את כל המסמכים במועד שהוא צריך להגיש, אנחנו אומרים להורה שעל מנת להיכנס למערכת ועל מנת שלא תקבל את הקנס תגיש שאלון, ספח תעודת זהות שנדע שזה אתה, אישור - - -
שלומית אבינח
השאלה מי אומר, השאלה אם המשפחתון אומר לו?
יחזקאל לדרר
אף אחד לא אמר לי את זה, זאת הבעיה.
איטה עטיא
כתוב בערכה שהוא מקבל. הכול כתוב. אלכס יושב ארבעה חודשים לכתוב - - -
שלומית אבינח
אלכס עושה עבודה, רק לשבח. אני לפרוטוקול אומרת.
איטה עטיא
בשנה הבאה בעזרת ה', - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אלכס עוד חייב לנו תשובה על אימהות שחוזרות לעבודה.
איטה עטיא
אי אפשר להגיד: לא ידעתי, לא ראיתי.
יחזקאל לדרר
אני השנה לא ידעתי מזה ואף אחד לא אמר לי את זה.
איטה עטיא
חבל, זה כתוב.
יחזקאל לדרר
מה זה חבל, זה שזה כתוב באתר שלכם? אני לא נכנס לכל אתר.
איטה עטיא
כשבאת קיבלת מעטפה?
יחזקאל לדרר
כן.
איטה עטיא
בעמוד הראשון כתוב באותיות קידוש לבנות. אני כתבתי, אני.
יחזקאל לדרר
אני בכל אופן לא ראיתי את זה, כי אם הייתי רואה הייתי עושה את זה. הכול היה בדרייב מוכן חוץ מכמה מסמכים.
איטה עטיא
תכנס ותקרא.
יחזקאל לדרר
אני מאמין. או.קיי, אני מאמין, אני לא מתווכח על זה.
היו"ר ישראל אייכלר
בכלל אין דו שיח.
איטה עטיא
אם אתה מגיש שאלון, מגיש ספח תעודת זהות ואישור קבלה, אז לא סופרים את החודשיים.
היו"ר ישראל אייכלר
מי מוסמך לשנות את ההחלטה שלכם?
איטה עטיא
זאת החלטה - - -
קריאה
אנחנו ומשרד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי, נתניהו, נשאל את ג'ון קרי שישכנע אותו? משרד הכלכלה - - -
קריאה
כלכלה ואוצר.
גלית יעקובוב
עקרונית מבחני תמיכה נקבעים על ידי משרד הכלכלה ומשרד האוצר ביחד.
איטה עטיא
אנחנו נתנו פתרון. במקום שהוא ישמור את כל המסמכים לדצמבר, הוא היה צריך לשלוח את מה שיש לו בספטמבר.
היו"ר ישראל אייכלר
ברור שמי שמגיש בזמן זה בסדר. אני מדבר על מצב ש-15 אלף אימהות לא הגישו.
איטה עטיא
אנחנו מדברים על חלקי אפילו. הוא היה צריך להגיש את המסמכים שיש לו ואז הוא לא היה מקבל את העונש. איך אני יודעת שהילד שלו קיים במעון? שיגיש את השאלון, תעודת זהות ואני לא אספור לו את החודשיים.
יעל שמרגד
אבל הוא, כדי לא לפצל את המסמכים, כי לדאבוננו אצלכם הולכים דברים לאיבוד, ואז הסיכוי של 'אני אאחר - - -
איטה עטיא
זה לא יום-יומיים, זה שלושה חודשים. את לא היית מסכימה שיגישו למעון שלך שלושה חודשים. אז אל תתני לגיטימציה - - -
יעל שמרגד
אני לא נותנת לגיטימציה. זה מקרה חריג.
איטה עטיא
א', זה לא מקרה חריג.
גלית יעקובוב
לא. לא. המקרה שלו הוא כדוגמה לכל ה-15 אלף שעוד לא הגישו. גם אחרים שכן הגישו, הם הגישו באיחור.
איטה עטיא
יפה, אנחנו נתנו פתרון, אי אפשר שלא כתבנו את הפתרון. כתבנו, הכנסנו למעטפה, נתנו את המעטפה לכל הוראה – צריך לקורא.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מאוד שמח שהתפתחה השיחה הזאת בהתחלה כי נציג האוצר רוצה ללכת. בשביל זה אני צריך אתכם פה. אני רוצה שתסכימו שאפשר לעשות את זה רטרואקטיבית גם אם בנאדם לא הגיש, כמו בדברים אחרים.
דניאל סוצ'י
חשוב לי להגיד. קודם כל אני רציתי להתייחס לסוגית השכר, לסוגית התעריפים.
היו"ר ישראל אייכלר
במשפחתונים, זה חשוב.
דניאל סוצ'י
קודם כל על סוגית התעריף. יש תעריף נורמטיבי שנקבע ומתעדכן כל שנה בהתאם לשלושה מדדים: מדד המחירים - - -
שלומית אבינח
אתה מדבר על השכר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
של המטפלות במשפחתונים.
דניאל סוצ'י
אנחנו בסופו של דבר, הממשלה מעדכנת מדי שנה, יש מפקח מחירים במשרד הכלכלה, הוא מעדכן בהתאם לצו שניתן על ידי שר האוצר ושר הכלכלה, את מחיר המשפחתונים וגם את מחיר המעונות, פחות רלוונטי לעניינו. בין היתר הרכיב הכי מרכזי בו, 33% זה שכר הממוצע. יש שני רכיבים נוספים: מדד מחירי הצרכן ומדד מחירי המזון. בהתאם לזה מתעדכן כל שנה השכר הנורמטיבי. אני כן יכול להגיד שבשנה האחרונה הוא עלה ב-5.5% שזו עלייה משמעותית - - -
גלית יעקובוב
מוצמד לשכר מינימום, לא לשכר הממוצע.
דניאל סוצ'י
שכר מינימום, סליחה.
גלית יעקובוב
זה חשוב כי הפעימות הקרובות גם תבואנה לידי ביטוי.
דניאל סוצ'י
נכון, נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
למה צריכה להיות הפלייה כל כך גדולה בין מטפלת מעונות לבין מטפלת?
דניאל סוצ'י
קודם כל אני אומר, אין עניין של הפלייה. הייתה שנה אחת שנדרשה חתימת שני השרים, אני לא רוצה להיכנס לזה. ב-2014 אחד השרים לא היה מוכן לחתום ולכן לא עודכן המחיר של המשפחתונים, השנה עודכן. דרך אגב, מה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כמה ההפרש היום?
דניאל סוצ'י
מה שגלית התחילה להגיד - - -

עלה משמעותית. ועכשיו כל הגידולים שכולנו מכירים, עליית שכר המינימום בשנים הקרובות, יחולו משמעותית על משפחתונים - -
גלית יעקובוב
רק על משפחתונים ולא על מטפלות המעונות כי הן צמודות לשכר המגזר הציבורי.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שהפער הגדול שהיה, נדמה שעמד על 500 שקל לחודש כן קיים?
טובה עמור
כן קיים. אנחנו גם מדברים על התעריף שהורה משלם. זה נגזרת למשכורת של המטפלת.
היו"ר ישראל אייכלר
מי קובע לכם את התעריף?
גלית יעקובוב
וועדת המחירים ו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתם קובעים תעריף כל כך שונה?
גלית יעקובוב
המבנה של מעונות יום ומשפחתונים הוא מבנה שונה לגמרי. משפחתון זה מטפלת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אולי נקיים את הדיון אחרי שהוא יסיים. אני רוצה ממך תשובה על - - -
דניאל סוצ'י
השאלה הקודמת שאמרת?
היו"ר ישראל אייכלר
כן. הרטרו.
דניאל סוצ'י
אני אסביר. אנחנו יודעים: א', כמו שהיא אמרה, גם מסמכים חלקיים מתקבלים לכן אני חושב שיחזקאל, לצורך העניין, אם הוא היה כן קורא, אני לא רואה את הבעיה שהייתה.

אתה שואל אותי לגבי רטרו, אפשר להגיש את הפניות האלה. כל הפניות האלה מגיעות למשרד הכלכלה. עכשיו אנחנו דנים לקראת תשע"ז. יש דוחות של המבקר. אם נראה שיש צורך ואכן יש - - -
שלומית אבינח
תשע"ו ותשע"ה, אין, הן לא - - -
דניאל סוצ'י
אני לא קיבלתי, לא מכיר את הפניות האלה לגבי רטרו, אם כן אנחנו - - -
שלומית אבינח
בוודאי שיש.
גלית יעקובוב
תמיד יהיה את מי שבא ואומר: 'תקשיבו, הגשתי באיחור, אני מבקש שתתנו לי רטרו'. זה תמיד קיים.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, אם מדובר במספר אנשים מסוים, אז אתם יכולים לאשר את זה.
שלומית אבינח
מה סדר הגדול של פניות?
יעל שמרגד
אמרת שזה 15 אלף.
היו"ר ישראל אייכלר
לא. 15 אלף - - -
קריאה
לא. שלא הגישו.
איטה עטיא
הגישו באיחור.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק, זה לא אומר שה-15 אלף יציפו אתכם עכשיו.
גלית יעקובוב
לא. הם לא יציפו, אבל ברור לכם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כמה אנשים - - -
איטה עטיא
אבל מתישהו הם יגישו. יש לנו את המספרים, כל שנה מגיעים בסוף ל-95 אלף. יש מי שמתמהמהים - - -
גלית יעקובוב
הכלל שנקבע בזמנו על החוסר הרטרו וכו' וכו', זה היה מסיבות מאוד ברורוץ של לדעת בתחילת השנה איפה הדברים נמצאים, לדעת מי נמצא מי לא נמצא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אני שמעתי, את אמרת את זה כבר קודם. אני מסכים שצריך להיות סדר, אבל לא צריך ללכת עם זה עד הסוף.
גלית יעקובוב
מה שרציתי להגיד שאין כאן סוגיה של חריג. אני לא יכולה לדון בסוגיות האלה. כמו שאמרתי - - -

לא. אני אומרת, 'אין לי מה לדון ב-15 חריגים'. לכולם יש את אותה טענה: 'לא אספתי את המסמכים, לא ידעתי, הגשתי באיחור'.
שלומית אבינח
הם לא הגישו, מדובר על יחזקאל שהגיש בנובמבר.
גלית יעקובוב
יש כמוהו עוד. יש כמוהו עוד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה עם כל ה-15 אלף?
גלית יעקובוב
אין לי בעיה. אני רק אומרת, הפתרון חייב להיות בקבלת החלטה שאומרת 'נותנים גם רטרו לכולם'. או שנתונים רטרו לכולם או שלא נותנים לכולם, אבל יש וועדת חריגים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבקשים שתקבלו החלטה כזאת. הייתה החלטה כזאת, עד לפני חמש שנים זה היה.
גלית יעקובוב
נכון וזה הופסק בגלל הסיבות שהבלגן הזה יצר במערכת, בגלל חוסר הוודאות, בגלל החיוב התקציבי בסוף שנה על מה שהיה בתחילת שנה. היו הרי - - -
טובה עמור
כל הבלגן הזה בגלל ההפרטה של הרישום.
גלית יעקובוב
היו טעמים לכך. אפשר לקחת את אותם פעמים ולשקול אותם שוב ולקבל החלטה. שוב, אני מוכנה לקבל את ההמלצה וללכת לכיוון הזה, אבל לא ברמה של חריגים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא. עד לשנה, את זו אני רוצה שתשקלו מחדש.
גלית יעקובוב
לשנה זאת, שוב, זה אומר עוד פעם שזה תיקון רטרואקטיבי, זה לא בלתי אפשרי. זה בוצע בעבר, אבל זה אומר שמקבלים החלטה אחרי שבודקים עוד פעם את הכול ומבינים שזה מה שעושים. זה אומר שאנחנו ומשרד האוצר נצטרך לשבת על זה.
שלומית אבינח
השאלה לגבי אלה שכבר הגישו או שבפוטנציאל ה-15 אלף – זאת ההחלטה שצריכה להתקבל. אלו שלא הגישו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא משנה, כי אם הם קובעים כלל שמגישים רטרו, אז הם צריכים לקחת בחשבון שכל ה-15 אלף תאורטית יגיעו.
קריאה
איפה האחריות של ההורים?
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר. לא קונסים בסכום כזה גדול - - -
גלית יעקובוב
זה היה העניין.
היו"ר ישראל אייכלר
בסכום כזה גדול. מדובר לפעמים בקנס מנהלי על זה שמישהו לא מגיש, נותנים לו 100-200 שקל קנס אם הוא מאחר, אבל לא אלפי שקלים. מספטמבר עד אמצע השנה זה אלפי שקלים.
שלומית אבינח
בעבר היה רטרו כל השנה?
גלית יעקובוב
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נסכם את הקטע הזה בכך שאתם תשקלו את זה מחדש. אני אדבר עם השר, אני לא יודע מיהו יהיה בעוד שבוע, אבל אם זה נתניהו - - -
יעל שמרגד
יש מנכ"ל.
היו"ר ישראל אייכלר
מי זה המנכ"ל?
קריאה
עמית לנג.
היו"ר ישראל אייכלר
נפנה גם אליו. בינתיים, נתניהו.
יחזקאל לדרר
אפשר שאלה קטנה. למה לא עושים שהרישום שלי במעון יתפוס אצלכם כמו שליחת בקשה ואז אני פותר את הבעיה.
גלית יעקובוב
יש הרבה שנרשמים בלי שמבקשים סבסוד. הסבסוד והרישום זה לא אותו דבר - - -
יחזקאל לדרר
מי שנרשם יכול לבקש גם סבסוד. שיקבל את דרגה 12 כביכול.
היו"ר ישראל אייכלר
ברור שמי שלא נרשם לא יתנו, את זה אנחנו מבקשים.
איטה עטיא
זה הטופס, צריך לקחת אותו ולשלוח אותו.
יחזקאל לדרר
לא ידעתי את זה, מקובל, לא הבאתי, אבל ברגע שעשיתי את זה במעון? הכול צודק, הכול נכון. בשנה הבאה זה יקרה, אבל השנה זה לא קרה, למה לא עושים שזה יחול?
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נמשיך בדיון. הנושא הזה מוצא. השאלה הכי דרמטית פה היא מי יהיה שר הכלכלה שאיתו אפשר לדבר. שמעתי שבטקס החתימה סעיף 52 על מתווה הגז השתתפו חלק גדול מהממשלה כי ראש הממשלה נתניהו הזמין את שר הכלכלה נתניהו והזמין את השר לפיתוח אזורי נתניהו, גם הגיע שר התקשורת – הייתה חצי ממשלה שם. אנחנו נצטרך לבדוק מי השר שיהיה בעוד שבוע כדי לדעת. אני חושב שזה תיקון חשוב מאוד שצריך לעשות.

אנחנו נמשיך בדיון. מי זה ארגון נשי חרות ישראל? בבקשה. מה זה נשי חרות בישראל?
יעל שמרגד
בעבר הייתה קיימת תנועת החרות, הנשים הקימו עמותה. תנועת החרות כבר לא קיימת, העמותה קיימת. מעסיקה, מתפתחת, מנהלת מעונות יום.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת ש"ויצ"ו" ו"אמונה" ואחרות שלא הגיעו, את מייצגת את כולן?"
יעל שמרגד
כן, אני מייצגת את כולן.
היו"ר ישראל אייכלר
הגענו לזמנים טובים ש"חרות" מייצגת את מפלגת העבודה.
שלומית אבינח
מי אתן, מה השמות שלכן?
יעל שמרגד
אתן לא רשומות. היא מנהלת הוועדה, היא צריכה לקבל את השמות.
פנינה חרר
פנינה חרר, חדווה.
רחל עזריה (כולנו)
כבוד היושב ראש, היה חשוב לי להיכנס, אבל מריצים אותנו בחזרה לוועדת הכספים של סוף השנה. אני אתעדכן אחר כך. זה מאוד חשוב. יש פער בכל השיטה של מעונות יום והשיטה של המשפחתונים, יש הרבה עבודה שצריך לעשות שם.
היו"ר ישראל אייכלר
היה פה נציג האוצר. הרגע הוא דיבר על זה. הם אומרים שהם סוגרים את הפערים, אנחנו נעדכן אתכם.
רחל עזריה (כולנו)
גם הפערים וגם האופן שהן מוגדרות כעסקים, המשפחתונים. הנושא הזה לא עלה?
היו"ר ישראל אייכלר
עוד לא. עכשיו אנחנו - - -
רחל עזריה (כולנו)
אם אצליח אחזור.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה.

יעל שמרגד. בבקשה.
יעל שמרגד
אני יכולה לתת עוד דוגמאות של מה שקורה באמת, א', אף פעם אין מועד קבוע לרישום במעונות יום. יש מועד קבוע לרישום במוסדות חינוך, בגני ילדים. במעונות אין מועד קבוע שכל הורה ידע שהוא צריך להירשם ממרץ עד אפריל או מאפריל עד מאי. השנה זה היה ממאי עד מאי. כלומר, תאריכים מסוימים בחודשים, אין אף פעם מועד קבוע שהורה, הורה שיש לו ילד ידע, נולד ילד, מתי הוא צריך לרשום אותו.
היו"ר ישראל אייכלר
בדרך כלל איך הרישום בבתי הספר, במרץ - - -
יעל שמרגד
יש מועמד קבוע לבתי הספר ולגני ילדים.
היו"ר ישראל אייכלר
מרץ?
יעל שמרגד
בוודאי. רק שמשום מה במשרד הכלכלה זה מחורבש ואף אחד לא יודע מתי בדיוק צריך להירשם. אומנם הצדקתי אותם בקטע מסוים, כי גם לנו כגופים שמפעילים קשה לנו שהורים לא יודעים מתי להירשם ומתי להגיש את כל הטפסים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה הבקשה שלך, שיהיה מועד קבוע?
יעל שמרגד
שבמדינת ישראל ידעו מתי הרישום למעונות יום.
היו"ר ישראל אייכלר
שיהיה מועד. מה הבעיה שלכם לקבוע מועד?
גלית יעקובוב
יש כאן שתי בעיות. א', אנחנו עוסקים בתינוקות - - -
קריאה
תינוקות נולדו - - -
גלית יעקובוב
שנייה. זהו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רבותיי, אני באמת מבקש שהיה יותר מסודר, עד עכשיו ככה חופשי, אבל עכשיו שיהיה דיון מסודר.
גלית יעקובוב
יש לנו בעיה שאנחנו עוסקים בתינוקות שנולדו, זאת אומרת, אם אני פותחת רישום באיזה חודש ואומרת זה הרישום, בהחלטה הזאת אני בדרך כלל מוציאה מהרישום את כל האימהות שהלידה היא עוד שבוע-שבועיים. יש עם זה בעיה, אנחנו כל שנה מחדש בודקים איך אנחנו למעשה לא פוגעים בסוגיה הזאת בגלל תאריך הרישום הסטטי הזה. זו סוגיה שנבחנת כל שנה מחדש.

הסוגיה השנייה, מבחני התמיכה שהם המבחנים שקובעים למעשה גם את וועדות הקבלה ואת מי שמתקבל ואת מי שלא מתקבל. הולכים לפי מדיניות שרים. אני מזכירה שבשנה הקודמת, לצערנו הרב, למרות שהיינו מוכנים בתחילת שנה כל הסיפור שהיה עם חילופי שרים ועם חילופי מבחני תמיכה שהיו, בשל מה שהיה כתוב שם ומה ששונה לא יכולנו לפני מאי לבוא עם הרישום. לנו זה היה מאוד קשה, אבל זה מה שנדרש בגלל חילופי שרים ו- - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה בסדר גמור? תקבעו שזה מאי.
גלית יעקובוב
לא. מאי זה בהגדרה קצת מאוחר מדי.
היו"ר ישראל אייכלר
ומה עם יולי אוגוסט?
גלית יעקובוב
אני מניחה שכבוד היושב ראש מכיר את הסוגיה, היינו לנו מבחני תמיכה, היה צריך לשנות את מבחני התמיכה בגלל חילופי הממשלות ובגלל חילופי החלטות שהתקבלו. היה לזה משמעות מאוד גדולה גם לתמיכה וגם לוועדות הקבלה. אי אפשר להתעלם מהסוגיה הזאת ולכן מועד הרישום נדחה. מאי זה חודש שמאוד קשה לנו להסתדר איתו, כי אם הרישום רק מתחיל במאי זה אומר שאני צריכה להספיק לעשות וועדות קבלה למעונות שיש להם יותר ביקוש ממה שיש להציע, השנה גמרנו אותם בסוף אוגוסט – זה לא סביר. זה היה ממש על הקצה, בקושי הספקנו לעמוד. לכן אנחנו כן צריכים להקדים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה לא באפריל?
גלית יעקובוב
זאת הכוונה שלנו השנה, לעשות את הרישום באפריל ולהיות מה שנקרא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי הילדים החדשים אין בעיה, כי אתם יכולים לעשות, במנהל הזה, שכל מי שנולד לפני אפריל חייב להירשם באפריל, מי שנולד באפריל מוסיפים אותו.
גלית יעקובוב
אז הוא מאבד את מקומו. הבעיה, אף פעם הבעיה היא לא במקומות שבהן יש מקום, אלא במקומות שבהם יש פחות מקום, כי אז אם אמרתי את מה שכבוד היושב ראש הציע, זה אומר שגזרתי את דינם להיות אחרונים בתור.
היו"ר ישראל אייכלר
ומי שנולד אחרון הוא לא יכול להגיע לגילי אפילו אם הוא רוצה.
גלית יעקובוב
יש בזה החלטה.
פנינה חרר
מה עם להרחיב קצת את הימים, במקום שזה יהיה שבועיים זה יהיה חודש?
גלית יעקובוב
שוב, זה בדיוק אותה סוגיה. השנה צמצמנו את ימי הרישום לשבועיים כדי לסיים עם וועדות הקבלה לפני שמתחילה השנה. בגלל כל האיחור הכול רץ מאוד, מאוד, מאוד מהר.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אם תתחילו באפריל אתם תוכלו לתת חודש.
גלית יעקובוב
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
גם זאת יכולה להיות הצעה טובה.

הגברת טובה עמיר. אני רוצה שתייצגי פה את הנושא של המשפחתונים, כי האוצר נתן לנו פה איזו תמונה שזה לא מה שהיה לפני חצי שנה כשהיה קיפוח.
טובה עמיר
מאז שאני עובדת, 22 שנה, תמיד היה את הפער הגדול הזה בין התעריף שמשלם הורה למעון ולמשפחתון. אנחנו חושבים שאם כבר, זה צריך להיות ההפך כי אצלנו החינוך הוא פרטני וכל העול של התפעול נופל על המטפלת. כל הנגזרת של ההוצאות שלה זה מהתעריף.

כמו שכולם יודעים, כל מי שהיה איתנו לאורך כל השנים בוועדות השונות יודע שהדרישות מאיתנו הן בלתי פוסקות והתעריף אותו תעריף. התחילו בשנים האחרונות, מאז שהתאגדנו ב"כוח לעובדים" יש איזו מגמה של עלייה בשכר שלנו. עדיין הפער בינינו לבין המעונות נשאר גדול- - -
היו"ר ישראל אייכלר
כמה?
טובה עמיר
500 שקל לחודש.
היו"ר ישראל אייכלר
500 שקל היה לפני - - -
טובה עמיר
עדיין. הורידו לנו 1% של המע"מ. כשירד המע"מ הורידו לנו 1% מהתעריף וזה 500 שקל.
היו"ר ישראל אייכלר
המקום היחיד ששמעתי שהורידו 1%.
טובה עמיר
מיהרו להוריד אותו.
היו"ר ישראל אייכלר
בשום חנות לא קיבלתי - - -
טובה עמיר
כשעלה המע"מ לא הוסיפו לנו.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה הפער היום ביניכם?
טובה עמיר
500 שקל.
היו"ר ישראל אייכלר
500 שקל לחודש על כל ילד מאותו גיל?
טובה עמיר
בין תינוק במעון לבין תינוק במשפחתון. כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אותו גיל, אותו תינוק?
טובה עמיר
אותו גיל, אותו הכול, אותם אנשים, אותם קריטריונים של הנחות והפער הוא פער.
היו"ר ישראל אייכלר
מהי התשובה?
גלית יעקובוב
היא צודקת, דבר ראשון היא צודקת. הצו של המחירים מדבר, לדוגמה אם אני לוקחת תינוק, זה 2,365 שקל למעון ו-1,883 שקל למשפחתון. זה בתור דוגמה רק כדי להסביר את זה. המבנה של התעריף, המבנה שלו שונה לגמרי בין מעונות יום לבין משפחתונים מבחינת סוג ההפעלה. זה מה שהתחלתי להגיד קודם. המשפחתון הוא בבית המטפלת, היא אמורה לתת את כל מה שהיא נותנת בביתה וכו' וכ'ו. במעונות מדובר על מבנה שצריך להקים, מערך שלם של כוח אדם שצריך להעסיק וכו' וכו'.

על המעונות עשו וועדה מיוחדת שדנה בכל הרכיבים של השכר, עשו על זה שיח ציבורי מאוד רחב והגיעו לתעריף שנקבע אחרי שבדקו את כל ההוצאות וכו' וכו'. לא מדובר בשכר של המטפלות פה. מדובר בתעריף שמשלמים אותו לארגון. השכר של המטפלות הוא מה שהארגון נותן למטפלות, אנחנו לא יודעים מהו נותן למטפלות. אנחנו מניחים שזה, א', על פי דין. ב', על פי מה שהומלץ על ידי אותה וועדת מחירים כי היו שם המלצות לשכר. זה לא מדבר בשיח ישיר אל מול התעריף.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם פיקוח כמה נתונים הארגונים, המעונות האלה למטפלות?
גלית יעקובוב
אם יש תלונות של מטפלות שטוענות שהן לא מקבלות את מה שמגיע להן, אז אנחנו בודקים ובעיקר במישור של יחסי עבודה אצלנו.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה מגיע, שכר מינימום או מגיע - - -
גלית יעקובוב
על פי דין הם מחויבים לתת שכר מינימום לפחות. על פי ההמלצות של התעריף, בהמלצות לתעריף הייתה המלצה ליותר משכר המינימום. היה שם לפי: הכשרת המטפלת, אם יש לה סוג 1, אם יש לה סוג 2. היו שם המלצות לשכר שונה לגמרי. על זה אנחנו לא מפקחים. אנחנו לא יודעים להגיד, ארגון נשי חרות לדוגמה, האם למטפלת שיש לה סוג 1 הוא אכן נותן את מה שהומלץ לתעריף. זה הומלץ, זאת לא חובה.
היו"ר ישראל אייכלר
גם הגברת במשפחתון נותנת חלק מהדירה שלה. גם לה עולה שכר דירה כמו של המעון.
גלית יעקובוב
נכון. יש שני חלקים לנושא הזה. א', נושא בסיס התעריף, זה נושא שהם העלו. היו על זה כבר שתי ישיבות עוד בכלל לפני שנכנסתי לתפקיד. אנחנו אמורים להמשיך את הישיבות האלה, תיקבע עוד ישיבת המשך לזה - - -
שלומית אבינח
לתעריף לתינוק במשפחתון?
גלית יעקובוב
התעריף למשפחתונים בכלל. בכלל. נעשתה עבודה גדולה מאוד לגבי בסיס תעריף המעונות, אמורה להיעשות אותה עבודה לגבי המשפחתונים. אני יודעת שבישיבות הקודמות ביקשו מהם להביא איזו חוות דעת שלהם לגבי מה אמור להיות שם. זה אמור להגיע ולהיות בישיבות. אבל בינתיים, עוד לפני זה יש את כל העדכונים שדיברנו עליהם, עדכונים של התעריף הקיים היום. זה עדכונים שנעשים. הייתה בעיה בשנה הקודמת שזה לא בוצע, השנה זה כן בוצע וכן יש סוף סוף את עדכון התעריף. שוב אני מדגישה את זה, במקרה הספציפי של המשפחתונים כל הפעימות של שכר מינימום ישפיעו מאוד על התעריף של המשפחתונים, מה שלא ישפיע על המעונות כי המעונות צמודים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל היא עדיין אומרת שזה 500 שקל פער.
גלית יעקובוב
הפער הוא לא - - -
שלומית אבינח
היא יכולה לגלגל את זה על ההורה. זה מה שכתבתם בתשובה.
גלית יעקובוב
עוד פעם. מה זה לגלגל על ההורה, את מה?
ורד קירו זילברמן
היא יכולה לגבות עוד - - -
קריאה
אין אפשרות.
ורד קירו זילברמן
זה מה שאתם כתבתם. בעקבות העדכון 27.7 חתם הממונה על העדכון, מחיר מרבי. כלומר, "מטפלת משפחתון עם חמישה ילדים יכולה לגבות סכום נוסף של עד 500 - - -
גלית יעקובוב
נכון, לעומת שנה שעברה.
ורד קירו זילברמן
מההורים.
גלית יעקובוב
נכון. עדיין יש פער, ובזה היא צודקת שהיא אומרת שאם מסתכלים על התעריף כתעריף, את רואה שמעונות זה יותר ממשפחתונים. עדיין יש פער.
היו"ר ישראל אייכלר
מצד משרד הכלכלה.
גלית יעקובוב
כן. כן.
מרצדס צרפתי
לא. מצד וועדת המחירים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז היא יכולה לקחת מההורים יותר.
גלית יעקובוב
לא. היא לא יכולה לקחת יותר מהתעריף. התעריף המקסימלי שנקבע השנה נותן לה אפשרות לגבות יותר ב-100 שקל בממוצע ממה שהיא הייתה יכולה לגבות בשנה שעברה. זאת אומרת, בוצע עדכון של התעריף, עדיין במצב היום יש לה פער אל מול התעריף שיש למעונות. כן נכון לא נכון - - -
ורד קירו זילברמן
אז ה-100 שקלים האלה לפי מה שאת הסברת, הם לא מגיעים אליה בגלל התחשבנויות - - -
גלית יעקובוב
לא. היום היא יכולה לגבות את השכר - - -
קריאה
זה בתוך התעריף, הם פרסמו בעיתון. אם יש לה חמישה ילדים - - -
גלית יעקובוב
חמישה ילדים זה כ-500 שקל.

אני חייבת להסביר. מה שאת אמרת עכשיו זה למעשה האיזון שכל הזמן בודקים אותו גם בוועדת המחירים, יוצא מצב שאת מה שאנחנו קובעים שההורה משלם למעשה הוא השכר שלה, אז יש לנו כל הזמן את ההורים אל מול המטפלת שזה איזון לא פשוט, לא פשוט בכלל, כי כל פעם שאתה מעלה תעריף אתה מעלה תעריף להורים.
ורד קירו זילברמן
זה לא בדיוק ההורים מול המטפלת כי את אומרת שהמפעילים לא משלמים למטפלת.
גלית יעקובוב
לא. היא לא מעון. היא משפחתון. במקרה של המעונות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לפחות היא מקבלת את הכסף לעצמה.
ורד קירו זילברמן
זה חל גם על משפחתונים, נכון? המחיר המרבי במשפחתון עלה - - -
גלית יעקובוב
זה כן.
ורד קירו זילברמן
ואז את אומרת שהמפעילים לא משלמים - - -
גלית יעקובוב
זה במעונות. במשפחתונים אין מפעילים. במשפחתונים המטפלות.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת המעלה וזה החיסרון. מצד אחד היא מקבלת את כל הכסף ומצד שני - - -
גלית יעקובוב
בדיוק.
קריאה
אנחנו מעבירים לזכיינים עבור הפיקוח כמו שאנחנו מעבירים למעונות, זה מגיע לזכיין ולא למנהלת המשפחתון.
היו"ר ישראל אייכלר
אז איך אנחנו פותרים את הבעיה של הפער הזה?
גלית יעקובוב
שוב, לגבי בסיס התעריף אנחנו נמשיך לקיים את הישיבות כמו שקיימנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מתי את חושבת ש- - -
גלית יעקובוב
היו כבר שתי ישיבות אם איני טועה, הישיבה הבאה אמורה להיקבע בסביבות חודש פברואר ואז נמשיך לשמוע ונמשיך לעדכן.
היו"ר ישראל אייכלר
עד פברואר, מה יהיה בינתיים? חבל.
גלית יעקובוב
מה שקיים היום בתעריף וככל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא. אולי אפשר לזרז את התהליך כדי לאפשר להן. הרי מדובר בסך הכול באנשים שלא מרווחים הון. כל חודש שאתם דוחים את הטיפול זה הפסד.
גלית יעקובוב
אני מוכנה לנסות. אני לא בטוחה שנצליח לקדם לפני- - -
עמרי פז
עד ש"כוח לעובדים" הגיע לא באמת היה כמו של המעונות. היה דיון, הייתה איזו וועדה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מ"כוח לעובדים"?
עמרי פז
כן, אני עמרי מ"כוח לעובדים", אני מתנצל.
היו"ר ישראל אייכלר
לא ידעתי משום מה מישהו בא לשבח את "כוח לעובדים". מה אתם עשיתם?
עמרי פז
אנחנו הצגנו את התעריפים, אפשר לומר את השבירה של מה שמטפלת משלמת כל חודש על בסיס החשבון שלה. זה לא היה, אנחנו נשמח שתהייה איזו ישיבה יותר ברורה של מה העניין - - -
שלומית אבינח
אתם שותפים לדיונים האלה, הם משתפים - - -
עמרי פז
בחלק כן.

אני הבנתי שהמעונות מוצמדים לשכר הממוצע במשק - - -
גלית יעקובוב
המעונות כן. המשפחתונים לשכר המינימום. אני חושבת שזה לטובת - - -
שקד בן עמי
לפי ההנחה שלך ההוצאות של המעונות הן יותר גבוהות בגלל שכר הדירה - - -
גלית יעקובוב
הם שונים.
שקד בן עמי
רק להגיד שעל פניו צריך לציין שבמעונות יש את העניין של יעילות. היא מוציאה ל-20 ילדים כמות מסוימת של קניות מול 5 ילדים. זאת אומרת, חושבים על זה בצורה של מפעל - - -
גלית יעקובוב
זה לא הנושא של הדיון.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב שהעניין ברור. לפני הסיכום אני רוצה את אלכסנדר, לשאול אותך, האם שונה כבר המצב של האימהות שיולדות וחוזרות לעבודה, הגזרה הזאת שהן צריכות עוד פעם להתחיל מההתחלה כאילו שאף אחד לא ידע.
איטה עטיא
על זה יהיה דיון ביום רביעי במסגרת מבחני התמיכות לשנה הבאה - -
שלומית אבינח
שנה הבאה, והשנה?
איטה עטיא
השנה זה לא יהיה.
גלית יעקובוב
לא. חלק מהדיון זה גם לגבי התכולה של השנה.
יעל שמרגד
גם בשנים עברו אמרו שילד שממשיך יקלו עליו. לא ראינו שום הקלה.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי אתם חושבים יהיה דיון, תוך שבועיים?
גלית יעקובוב
לא. לא. הדיון בנושא הוא ביום רביעי. כבר היה דיון אחד - -
היו"ר ישראל אייכלר
יום רביעי הקרוב, מתי אנחנו כוועדה נוכל לקבל הודעה מכם מוסמכת?
גלית יעקובוב
אנחנו נוכל בשבועיים הקרובים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עד שבועיים נקבל את התשובות. זה תיקון גדול, זה יחייב את מערכת המחשוב לבדוק את הדברים האלה, אבל דיברנו כבר בדיון הקודם שזה בלחיצת כפתור. זה לא כל כך קשה לברר מי ילדה - - -
גלית יעקובוב
דרך אגב, מי שיולדת לא מאבדת את הדרגה שלה גם היום. זאת אומרת, מי שיולדת ממשיכה עם הדרגה שלה. הסוגיה היא לא זאת, אלא מה קורה אחר כך שהיא חוזרת לעבודה ומה היא צריכה להביא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
על זה אנחנו מדברים.
גלית יעקובוב
אבל אף אחד לא מוריד לה את הדרגה.
שלומית אבינח
גלית, אנחנו קיבלנו שמורדים דרגה, זו היתממות.
גלית יעקובוב
יש לנו המון בעיות עם חופשת לידה. המון בעיות.
היו"ר ישראל אייכלר
אחרי החופשה היא מוצאת שהורידו אותה. נו זה היה - - -
שלומית אבינח
את לא יכולה להגיד שזה לא קורה. יש הרבה פניות.
היו"ר ישראל אייכלר
אם קורה משהו לא מעכבים את הלידה. את הלידה לא מעכבים, אבל את החזרה לעבודה ואת הזכאות - - -
גלית יעקובוב
נכון, אבל פחות אנחנו כן יכולים להגיד בוודאות שאנחנו לא מורידים לה את הדרגה כשהיא יולדת, זה כבר הישג לדעתי - - -
יעל שמרגד
הורידו, יש פניות.
גלית יעקובוב
כשהיא יולדת היא מאבדת את הדרגה שלה, בוודאות. - - - תטפל לחלוטין בסוגיה של אחרי שהיא חוזרת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
של אחרי שהיא חוזרת, את זה אנחנו יודעים.

אני רוצה לסכם. אני חושב שמיצינו את כל הנושאים. אני רוצה לסכם.
טובה עמיר
אני רוצה להגיד משהו.
היו"ר ישראל אייכלר
משהו שלא אמרנו?
טובה עמיר
בקשר לעניין שמפסיקים דרגה להורה במשפחתונים. משרד הכלכלה לוקח אוטומטית מכיסה של המטפלת את הכסף שהוא שילם מבלי לשאול שום דבר. מטפלות נשארו בלי שכר חודש וחודשיים. אנחנו מבקשות שיעבירו את העניין הזה או לגוף הממונה או מול ההורים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לשמוע, זה משהו חוקי?
ורד קירו זילברמן
אני רוצה לשאול שאלה. הסובסידיה היא של ההורים, ברגע שהיא מגיעה למטפלות אני לא יודעת מה הבסיס החוקי שלכם למשוך את הכסף מהמטפלות, מעבר לזה שהבר הזה הוא בניגוד לנהלים שלכם עצמכם.
גלית יעקובוב
למה?
ורד קירו זילברמן
תסתכלי בנוהל שלכם ואת מה שאתם פרסמתם בשנת תשע"ד, תכף אני אגיד לך מה כתבתם ממי אתם גובים. אני לא רואה לזה בסיס חוקי בכלל אם הדבר מגיע להורה עצמו. אתם כותבים בעמוד 16: "מקרה בו יתברר למשרד שלא דרך הודעת ההורה כי השתתפות המדינה ביחס להורה הייתה שגויה", אני מניחה שזה המצב, "היה והורה קיבל תמיכה גבוהה ממה שמגיעה לו בפועל, המשרד רשאי לקזז מהתשלומים הבאים המגיעים להורה את גובה התשלום שהועבר ביתר. היה ולא קיימת יתרה לתשלום יידרש ההורה להשיב לארגון באופן מידי את הסכום - - -"
קריאה
לארגון.
גלית יעקובוב
ההתחשבנות היא אל מול הארגון.
ורד קירו זילברמן
זה לא משנה. העניין הוא שהיא לא ארגון, היא אדם פרטי ועצמאי. מי שצריך זה ההורה, הוא זה שזכאי לאותה ההנחה, אבל ההתחשבנות וכל הקיזוז והתביעה, זכות התביעה, היא כנגד אותו הורה. אני לא מבינה את העניין שהוא מול המטפלת.
גלית יעקובוב
אני חושבת שזו בעיה קשה מאוד. אנחנו נבדוק אותה וניתן תשובה כי כרגע אין תשובה חכמה לתת לזה. זה לא בניגוד לנוהל, הנוהל כן קובע שזה יהיה התחשבנות מול הארגון. כמובן שזה לא פותר לה את הבעיה, כי זה לא עוזר לה שזה כתוב בפועל.
ורד קירו זילברמן
היא לא ארגון, היא אדם פרטי.
גלית יעקובוב
גם לארגון וגם למטפלת יש כאן בעיה בזה שאנחנו שמים אותם בפרונט. אנחנו נבדוק ונחזיר תשובה.
פנינה חרר
אני פנינה חרר, אני מנהלת מעון קנגרו בקטמונים, שכונה בירושלים, של החברה למתנ"סים.

אני מחזיקה תקציב של המעונות. אני יודעת איזו עבודה קשה, מיותר לציין, אבל אני יודעת איזו עבודה קשה מטפלות עושות. אני לא מצליחה מעבר ל-26 שקלים לתת למטפלת את השכר מכיוון שאני צריכה לשלם את כל ההוצאות. עכשיו אני עובדת על שני סמלים במקביל, יש שני מעונות למנהל הקהילתי שלנו, גם "גוננים" וגם "קנגרו". זה בלתי אפשרי ההוצאות האלה של הסמל, לא נשאר לנו בעצם כלום. סמל הוא חד פעמי, גם אחר כך בשוטף לי אין אפשרות לשפר עובדת או לעלות לה את השכר. הרבה עובדות עזבו אותי והלכו לעבוד בחנויות נעליים, זה עצוב, אבל זה מה שקורה כי הן מקבלות שכר יותר גובה.
היו"ר ישראל אייכלר
חשוב שהדברים נאמרו.

אני רוצה לסכם את הדיון בכמה נקודות שאני מקווה שיועילו לציבור.

הוועדה מבקשת לקבוע מועד קבוע לרישום למוענות ולמשפחתונים. מומלץ לעשות את זה ב-1 באפריל ולאפשר רישום של חודש לפחות.

לבטל את הגזרה של אי תשלום רטרואקטיבי על הורים שזכאים ונרשמו בחודשים מאוחרים יותר.

לסיים את עבודת המשרד לבחינת בסיס התעריף למשפחתונים.

חופשת לידה, אנחנו רוצים שחופשת הלידה לא תפסיק את הזכאות. אם האימא חזרה לעבודה אז אוטומטית ימשיכו לתת לה על פי הזכאות הקודמת ללא צורך בטפסים חדשים, ואם אפשר לעשות את זה כבר השנה.

אנחנו מבקשים לא לגבות מהמנהלות של המשפחתונים, על ידי משרד הכלכלה, כאשר האימא יולדת ולבדוק מחדש את שיטת ההתחשבנות מול המשפחתונים.

אלו הדברים שאנחנו מבקשים. אני מקווה שבתור חודש או יותר נקבל מכם תשובות לכל הנושאים שעלו פה. שלא נצטרך לעשות עוד פעם דיון המשך לנושא הזה ובא גואל לציון ולמשפחתונים הישועה.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:32.

קוד המקור של הנתונים