פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 196

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, ג' בטבת התשע"ו (15 בדצמבר 2015), שעה 10:00
סדר היום
קביעת נהלי עבודה לקראת דיוני הוועדה בבקשות לאישור שינויים בתקציב
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

רחל עזריה – מ"מ היו"ר

נאוה בוקר

מיכל בירן

איתן ברושי

זהבה גלאון

מכלוף מיקי זוהר

אחמד טיבי

מנואל טרכטנברג

אלי כהן

מיקי לוי

מנחם אליעזר מוזס

אראל מרגלית

בצלאל סמוטריץ'

רועי פולקמן

עודד פורר

מיקי רוזנטל

אלעזר שטרן

סתיו שפיר
חברי הכנסת
עבדאללה אבו מערוף

קארין אלהרר

יואב בן צור

ענת ברקו

שרן השכל

דב חנין

חיים ילין

אברהם נגוסה

אוסאמה סעדי

עפר שלח
מוזמנים
יעל מבורך - סגנית הממונה על התקציבים, משרד האוצר

איליה כץ - רפרנט תקציב, משרד האוצר

אריק מאיר - מנכ"ל עמותת "שמע"

אריק מאיר - יו"ר עמותת "שמע"

הראל בן מיכאל - פעילה, המשמר החברתי

חניתה חפץ - לוביסטית, חברת "פוליסי", נשיאת את הארגונים העסקיים
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפה קרינצה

קביעת נהלי עבודה לקראת דיוני הוועדה בבקשות לאישור שינויים בתקציב
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. היות שהגיעו הרבה פניות, גם לעודפים מכל המשרדים וגם העברות, אני מבקש לקבוע נוהל לגבי הנושא הזה. אני רוצה קודם כול להגיד את השקפת עולמי בעניין הזה. אחד התפקידים של ועדת הכספים- - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אחרי שהיושב-ראש יסיים, אני מבקש הצעה לסדר.
היו"ר משה גפני
חלק מאוד משמעותי בעבודת ועדת הכספים זה הפיקוח הפרלמנטרי על ביצוע תקציב המדינה, מעבר לחקיקה שוועדת הכספים עוסקת בה בנושאים שונים – צווים, תקנות, דברים שעומדים על סדר היום הציבורי, בעיקר דברים שנוגעים לנושאים הכלכליים, מיסוי וכל מה שנלווה לעניין הזה. עוסקים בהעברות בין סעיפים בתקציבי המשרדים השונים, וכאשר יש עודפים משנה לשנה, שמשרדי הממשלה עושים פעילות שלא מסתיימת באותה שנת תקציב מעבירים עודפים מחויבים שהמשרד לא יכול היה לבצע את אותה פעולה או לסיים אותה באותה שנת תקציב, או עודפים סתם.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אם אפשר, הצעת לסדר בסוף דבריך.
היו"ר משה גפני
בסדר. מיקי ביקש ואתן גם לך. זה הנושא של הפיקוח התקציבי והנושאים שעומדים על סדר יומה של ועדת הכספים.
השנה קרה דבר משונה מאוד
תקציב המדינה אושר בנובמבר, עודפים המתינו - ככל הנראה, אני רוצה לשמוע את נציגי הממשלה, אני רואה שיעל מבורך פה והחברים נמצאים – נבקש הסבר על כל התהליך הזה שקורה, שאני לא זוכר כמותו בשנים עברו. המציאות שבה אנחנו בדצמבר דנים על העברות, כמה שבועות לאחר שאישרנו את תקציב המדינה – אני מבין את זה, אבל אני רוצה הסבר מפורט לגבי העניין הזה.

לגבי הנוהל – בשעתו, בקדנציה הקודמת שלי כיושב ראש הוועדה, הדיונים התקיימו בוועדה. לא היה דבר מחוץ לוועדה. זה היה בא לוועדה, היו מביאים את ההעברות או את העודפים - - -
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
כמה עודפים בסוף? כי הם השתנו בלילה כל הזמן.
מיקי לוי (יש עתיד)
18 מיליארד.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
תגיד, אתה מבין מה אתה שומע?
היו"ר משה גפני
אני שומע.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק.
היו"ר משה גפני
תיכף נראה אם זה עצוב או לא עצוב, אבל זו תמונת המצב.

בכנסת ה-18 הנושא היה בדיון בוועדה והדיונים התקיימו כאן. היו נציגי המשרדים מסבירים, החברים מהקואליציה ומהאופוזיציה היו מבקשים. למשל, השר אורי אריאל היה חבר כנסת באופוזיציה, חבר ועדת הכספים. הוא היה כאן בוועדה, הוא היה בא אליי והיה אומר שקורה משהו ביהודה ושומרון, שאין מיגון לכלי רכב - הייתי עוצר את תקציב הביטחון. הוא היה מבקש רביזיה. הייתי עוצר, הייתי קורא למנכ"ל משרד הביטחון והיו פותרים את הבעיה. אני בכוונה מדגיש את אורי אריאל, בגלל שלא קיבלתי ממנו פידבק כשהוא היה בקואליציה ואני באופוזיציה.
זהבה גלאון (מרצ)
אני מכירה את חבר הכנסת גפני, מה הוא היה עושה כשהוא היה. למה צריך ללכת לאורי אריאל?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אפשר לשאול למה זה לא עבד ביחס לחתולים. אם זה עבד ביחס למיגון, למה זה לא עבד ביחס לחתולים? רק מי שמיילל פותרים לו את הבעיות?
היו"ר משה גפני
אני לא פותר בעיות, אני רק מספר את העובדות.

מה שקרה בקדנציה הקודמת זה שהיו דברים שלא היו לרוחי, אני מודה. הייתי באופוזיציה, יחד עם חברים נוספים שנמצאים כאן, ונקבע נוהל שאני לא מקבל אותו ואני רוצה לשנות אותו. אני לא יודע איך זה נקבע, אני לא חושב שהיתה הצבעה על הנוהל הזה, אבל מה שקרה זה שהייתי יושב ליד אלעזר שטרן וסתיו שפיר. הם היו שואלים הרבה שאלות.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
הייתי בקואליציה. אני בכוונה מזכיר לך את זה.
היו"ר משה גפני
כן. אתה יודע שלא עשינו הבחנות מהסוג הזה. ראינו מה השאלות ומה התשובות, לפי זה עבדנו. אם אני טועה בנוהל הזה אני מתנצל מראש, בגלל שלא אהבתי את זה אז לא כל כך הייתי שותף לזה. מה שקרה זה שהוציאו את כובד המשקל מהוועדה, ואמרו: ניקח שבוע, נשאל שאלות את משרד האוצר, משרד האוצר מחזיר תשובות במשך שבוע.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לפעמים. בדרך כלל לא נהג להחזיר.
היו"ר משה גפני
ללפעמים אני הולך להגיע, זה אצלי עיקר העניין. כן, לפעמים היה מחזיר ניירות ריקים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
תשובות סלקטיביות.
היו"ר משה גפני
עבר שבוע ובשבוע שאחרי היו מצביעים, ואז היה מתחיל ששון ושמחה - מצביעים, רביזיה, הצעה לסדר וכל מה שנלווה לעניין.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
גפני, בוא נצביע עכשיו על הכול.
היו"ר משה גפני
אני לא הולך לעשות את זה, מבחינתי הכול צריך להיות על השולחן. אני לא מקבל את הגישה הזאת, אני מבקש לחזור לגישה הישנה אבל עם שינויים דרמטיים באופן של צורת ההעברות, שהכול יהיה שקוף.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ישנה שנות ה-70 או ישנה - - - ?
היו"ר משה גפני
לא לא לא. את יודעת מה, המילה "ישנה" אולי לא מתאימה. אני הולך לנוהל חדש שלא היה בכנסת ה-19. אני הולך לנוהל שבו החברים נמצאים ליד השולחן, הם יודעים מה הם מקבלים, הם יודעים מה ההעברה, הם יודעים מה העודפים שעליהם מדברים, הם יודעים מה החלק בעניין הזה, לאיזה מהלך היסטורי שייכת ההעברה הזאת, מה המשמעות של העניין, ואם אין תשובות מספקות - צריך לחזור למשרד האוצר ולהביא את זה אחרת.

זה הולך להתבצע, לפי ההצעה שלי, בדרך הזאת: קודם כול, דברי ההסבר שאנחנו רואים על ההעברות – יש פה חברים שלא היו בהעברות בכלל.
זהבה גלאון (מרצ)
אדוני היושב-ראש, אני מבקשת הצעה לסדר להצעה שלך.
חיים ילין (יש עתיד)
הוא עוד לא סיים, עוד לא הקשבתם וכבר כולם רוצים הצעה לסדר.
זהבה גלאון (מרצ)
חבר הכנסת ילין, מכיוון שישבתי עם חבר הכנסת גפני בכמה וכמה ועדות כספים, אז כל מה שלא יעלה על הדעת – עולה על הדעת. תיכף תראה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
גם לי יש הצעה לסדר.
היו"ר משה גפני
על כל פנים, עכשיו אני הולך למתווה הזה שאני מציע. משרד האוצר מעביר עודפים או העברות. אגב – אני אומר את זה בתור הרצאה לגבי העניין הזה, לא שאני מביע עמדה - מעמדו החוקי של העודף שונה ממעמדה החוקי של ההעברה. הוא שונה בחוק. ניסיתי לשנות את זה ולא הצלחתי. עודפים אינם מחויבים בהצבעה, הם יכולים לעבור 21 יום והם אינם מחויבים בהצבעה. העודף איננו שוני במה שקורה בתקציב של המשרד, בניגוד להעברה שבה כבר יש שוני – או שמביאים את זה מהרזרבה או שמביאים את זה מסעיפים אחרים. העודף נשאר באותו מקום, הוא רק עובר משנה לשנה על-פי התחייבויות שהיו קודם.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בתנאי שהוא אכן עודף.
היו"ר משה גפני
בתנאי שהוא עודף, כמובן. אני מדבר על העודף שאותו רציתי לתקן בחוק ההסדרים ב-2009, נדמה לי, ולא הצלחנו. הממשלה התנגדה לזה בכל תוקף, מעמדו החוקי של העודף נשאר באותו מקום.

על כל פנים, משרד האוצר יהיה חייב להביא הסבר כשהוא יעביר לפה העברה או עודף. חבר הוועדה, שמקבל את הפנייה, יצטרך להבין על מה מדובר, מה שעד היום לא היה. לוועדה יבוא לא רק הרפרנט של משרד האוצר שמביא את הפנייה, כפי שהיה נהוג בעבר, אלא יבוא גם נציג המשרד שעליו מדובר. זאת אומרת, יצטרכו להסביר מהיכן הכסף הזה, למה הוא לא נמצא בתוך תקציב המדינה, מה ההיסטוריה שלו, למה צריך פנייה חדשה על נושא שאושר בתקציב המדינה, למה זה לא נכלל בתוך התקציב, לאן הוא מיועד, ויצטרך הנציג של המשרד הייעודי להיות בישיבה ולענות על השאלות של החברים על מה שהם רוצים לדעת, במידה שמדובר בהעברות שאינן העברות פשוטות אלא העברות שדורשות הסבר. למעשה על כל העברה נדרוש הסבר, אבל יש העברות שהן יותר פשוטות ומבינים אותן ויש העברות שהם יותר מסובכות ויהיה חייב - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
וגם על העודפים יינתן הסבר?
היו"ר משה גפני
כן, אבל עודפים זה יותר פשוט. תיכף נראה את זה. לא עשיתי הבחנה בדברים שלי בין פניות תקציביות לבין עודפים, על אף שהסברתי שהעודפים הם במצב שונה מאשר העברות. מה שנהגתי בכנסת ה-18, שברגע שהיה בא חבר ועדה והיה אומר: אני לא מרוצה מהתשובות, אני לא מרוצה מהעניין הזה, אני לא חושב שצריך לעשות העברה - אז או שלא הייתי מצביע או שהייתי מצביע וחבר הוועדה היה מגיש רביזיה, ולא הייתי מצביע על הרביזיה בתוך חצי שעה. לא זוכר מקרים שחבר ועדה ביקש רביזיה באופן ענייני והצבעתי. אני יכול להצביע, אני לא מתכוון לכבול את ידי היושב-ראש. תפקידו של היושב-ראש זה להפעיל שיקול דעת, יש דברים שהוא מביא ויש דברים שהוא לא מביא, הוא מחכה בכלל לקבל תשובות קודם. יש פריבילגיה ליושב-ראש בעניין הזה, את הפריבילגיה הזאת אני מעביר גם לחברי הוועדה בכל מה שנוגע לעניין.

למה אני לא מקבל את המתווה הקודם? קודם כול, אני נגד זה, אני חושב שהדיונים בחוץ אינם רלוונטיים. הכול צריך להיות על השולחן כאן – שאלות כאן ותשובות כאן. זה יצטרך להיות בפני חברי הוועדה כמה ימים קודם. עשיתי איזה נייר, שארצה לחלק אותו אחרי זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מה יצטרך להיות קודם?
היו"ר משה גפני
ההעברות עם ההסברים שכתובים בהעברות. כל העברה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מה שמופיע עכשיו באתר זה לא הסבר לשיטתך. אני שואל.
היו"ר משה גפני
עכשיו אין כלום.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
עכשיו זה לא הסבר.
היו"ר משה גפני
לא. פניתי למשרד האוצר, לא קיבלתי מהם עדיין תשובה. כאשר נחליט על נוהל, הנוהל יהיה וזה צריך להיות עם הסבר.

למה אני לא מקבל את הנושא הקודם – התחלתי להגיד – אני חושב שהכול צריך להיות כאן, דיון בוועדה. אני זוכר את מה שהיה. חלק בוודאי שהיה, לפי דעתי הרוב, וככל שנקפו הימים זה כבר היה הכול. אתם הייתם שואלים שאלות, אני לא שאלתי אף פעם; לא שאלתי את משרד האוצר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כי ידעת שהתשובות לא רציניות.
היו"ר משה גפני
ישבתי לידכם וראיתי את השאלות שאתם שואלים. שואלים שאלות רציניות, וברוב המקרים או שהייתם מקבלים – טען בחיטים והודה לו בשעורים או שבכלל הייתם מקבלים דף חלק. אבל הנוהל התקיים, הכול בסדר, עברו שבעה ימים. ואז היו מצביעים, לטוב ולרע או איך שהיו מצביעים, עם כל החגיגה שהיתה נלווית. ההעברות היו תופסות פה יום-יומיים מהשבוע. חגיגה שלמה.

הנוהל לא מתקיים אם אין הסבר כמו שצריך והנוהל לא מתקיים אם בדיון בוועדה בסופו של דבר החברים יוצאים בלי תשובות. לכן את כובד המשקל אני שם על העניין הזה ולא על בקשות לשאלות לפני שבוע.

נשמע את החברים. הכנתי נייר, אחלק אותו אחר כך ונראה אם הכיוון הוא הכיוון הזה, כן או לא. מיקי לוי ביקש ראשון. זה דיבור או הצעות לסדר?
זהבה גלאון (מרצ)
הצעה לסדר. אנחנו גם נרצה לדבר, אבל עכשיו זו הצעה לסדר.
היו"ר משה גפני
אז בואו נעשה דיון לפי הסדר.
מיקי לוי (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, בוקר טוב ותודה רבה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
היינו פה, ביקשנו. בוא נעשה לפי הסדר.
היו"ר משה גפני
אראל, דקה. לא צריך ללכת לרב על דבר כזה.
מיקי לוי (יש עתיד)
באתי ראשון.
היו"ר משה גפני
מיקי לוי, בבקשה. אין הצעות לסדר, יש דיון.
מיקי לוי (יש עתיד)
אדוני, בוקר טוב ותודה רבה. מונחות לפנינו בקשות להעברות תקציביות של 18 מיליארד שקל. 18 מיליארד שקל - אנחנו מתבקשים בשלוש וחצי שעות לאשר אותן. מטורף, לא מכיר שום מיליונר, מלבד המיליונרים של מדינת ישראל, שמבקשים להעביר 18 מיליארד שקל. כשאני צולל אל תוך החומר הזה, לא היה דבר בוטה כזה מעולם; שלושה שבועות אחרי תקציב המדינה מונחות לפנינו בקשות להעברות תקציביות במיליארדים. חלקן ללא כתובת, חלקן ללא שקיפות או רובן ללא שקיפות, חלקן - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כשאתה היית באוצר זה לא היה? שואל, אני לא הייתי פה אז.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא, זה לא היה בוטה וזה לא היה מיד.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
רק 15 מיליארד.
מיקי לוי (יש עתיד)
ואורית סטרוק, שישבה כאן במקומך, עשתה הצהרות בעניין הזה. אז בוא, אז הסכת ולמד, סמוטריץ. תפסיק, די.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, אבל היו אצלך 15 מיליארד. מה ההבדל?
מיקי לוי (יש עתיד)
תאמין לי, - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בצלאל, ברור שאתם מרוויחים. ברור שאתם מרוויחים, ולא צריך להסביר לנו את זה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
- - - אני חדש פה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אז אני מסביר לך: זה בוטה, לא היה כזה מעולם.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כמה היה?
מיקי לוי (יש עתיד)
תבדוק אותי, לא היה מיד אחרי התקציב אלא היה באמצע השנה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אתם יודעים מה היה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל רגע, אני בזכות דיבור, חבר'ה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רק בשביל הפרוטוקול: בסכומים זה היה יותר גבוה, אבל מעולם זה לא היה שלושה שבועות אחרי התקציב.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא יאומן, ואני פה שואל - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מעולם לא? אני רק שואל.
היו"ר משה גפני
טוב, רבותי. בצלאל. מיקי, מיקי.
מיקי לוי (יש עתיד)
אדוני, תגן על זכותי.
היו"ר משה גפני
בבקשה. תגיד את עמדתך. אתה חושב שזה דבר חמור.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני חושב, אדוני, שצריך לשלוח את אנשי האוצר הביתה, עם כל הכבוד – ויש לי כבוד רב אליהם - ללכת לעשות שיעורי בית, כי חלק מהבקשות שמונחות לפנינו, ואני צללתי אליהן, הן בקשות מוזרות; כמו תקציב לסגן שר כשכבר אין שר – חבר הכנסת השר אקוניס, יש בקשה להעברה של מאות מיליונים למשרדו, כשאין בכלל משרד; סגנית השר גילה גמליאל – המשרד שלה לא קיים כבר מזמן, וכן הלאה וכן הלאה. הרשימה ארוכה.

לכן ההעברות האלה, שלא הונחו בספר התקציב, בבסיס התקציב, מטרתן היא אחת – לעקוף את הכנסת, לעקוף את חברי הכנסת. אם זה היה מובא בבסיס התקציב יכולנו לבוא, יכולנו לבדוק, יכולנו להשיג השגות. אבל פה, בשלוש וחצי שעות 18 מיליארד שקלים. אני מבקש, תפסול את הדיון, שלח אותם לעשות שיעורי בית כי אנחנו הופכים לחוכא ואטלולא גם בעיני הציבור. 18 מיליארד שקל – לא ראיתי מיליונר, מלבד המיליונרים של מדינת ישראל, שמעבירים את זה בשלוש וחצי שעות.
היו"ר משה גפני
יעל מבורך, אני מבקש שתקשיבי לחברים כאן. תצטרכי הרי לענות גם על הנוהל. אני גם ארצה שתגידי, היות שאנחנו רוצים לשלוח אתכם הביתה, על-פי הצעתו של מיקי לוי, אם תוכלי להגיד לנו אחרי תקציב 2013–2014 - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מיקי אמר לשלוח למשרד, לא לשלוח הביתה. לשלוח הביתה זה יותר רחוק מהמשרד.
היו"ר משה גפני
די. כמה העברות ובאיזה סכומים הבאתם לוועדת הכספים בראשותו של ניסן סלומינסקי מצד מיקי לוי ויאיר לפיד; כמה כסף היה בהעברות?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא מיד בתום שלושה שבועות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא מיד – בתום שלושה וחצי.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא בתום שלושה שבועות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
בתום שלושה וחצי שבועות.
מיקי לוי (יש עתיד)
בצלאל, יש לך ידע? אין לך ידע.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אתה אישרת - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אין לך ידע. אין לך ידע.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תפסיק עם הצביעות הזאת. אתה לא אישרת תקציב - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אין לך ידע, אתה לא מבין מהחיים שלך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אתה לא אישרת תקציב - - -?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא מיד שלושה שבועות אחרי.
היו"ר משה גפני
מיקי, זה לא הגון.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה הצהרת.
היו"ר משה גפני
לא הצהרתי שום דבר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל זה לא משנה מתי, בכל מקרה זה לא בסדר.
מיקי לוי (יש עתיד)
גפני, זה לא הגון. אתה רוצה לדון בזה או בתקציב של 2015?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הוא צבוע, כי הוא היה שר אוצר - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בסדר - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אז גם לי מותר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
נכון, אבל זה לא משנה מתי. בכל מקרה זה לא בסדר.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להוריד את הווליום בעניין הזה.
זהבה גלאון (מרצ)
אדוני היושב-ראש, שאלה טובה - - -
היו"ר משה גפני
אני בסך הכול שאלתי שאלה. אני רוצה שהיא תענה. אראל מרגלית, בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד)
היא היתה אחרי שלושה שבועות?
היו"ר משה גפני
לא אמרתי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא לא, היא לא היתה.
היו"ר משה גפני
לא אמרתי. אני רוצה תשובות, שהכול יהיה שקוף.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תגיד גם מה גפני אמר.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
רבותי, כבוד היושב-ראש, שימו לב – חטאנו, ככנסת. הממשלה הזאת והכנסת, כמגבה אותה, חטאה חטא גדול כלפי תושבי מדינת ישראל. קודם כול, תסתכלו איך נוהל תקציב המדינה השנה הזאת. זו אחת הפעמים הראשונות שתקציב מדינה מאושר כשהשנה מסתיימת. תקציב המדינה התנהל - והיה לנו דיון גם עם יעל מבורך וגם עם אחרים - בטייס אוטומטי, כאשר הרבה מאוד סקטורים לא קיבלו את הכסף שהיו אמורים לקבל.

גפני, תקשיב. הרגע גמרנו לחלק את התקציב, עם כל הוויכוחים שהיו לנו: עם שוני בסדרי העדיפויות, עם ויכוחים לאן צריך ללכת הכסף. אבל זה היה כך ששרים, ממשלה, קואליציה ואופוזיציה יכולים להתווכח בצורה מסודרת על התקציב. שלושה שבועות. ותזכרו כמה נלחמנו בלילה על 16 מיליון ליתומים; תזכרו כמה נלחמנו על 75 מיליון שקל לרופאים בפריפריה; תזכרו כמה נלחמנו על 170 מיליון שקל, להעביר את זה למשכנתאות ב-2.5%; תזכרו מה עשו לנו עם זה שהורידו לנו את הזכאות לפנסיה ועל הפטור ממס מארבע פעמים משכורת ל-2.5 משכורת ממוצעת במשק ומה אמרו לנו.

אז אני אומר לכם את הדבר הבא: להגיע 18 מיליארד שקל בעודפים שלושה שבועות אחרי שהיה פה דיון מסודר על התקציב, זו העברה של עודפים שחורים, זה חטא על פשע על זה שלא עשינו את התקציב בזמן וזו שערורייה. למה הולכים העודפים האלה עכשיו, ברגע האחרון? איפה יש זמן לדון בהם? למלחמה בעוני? ליוקר המחיה? להוציא ילדים מחרפת רעב? למשפחות קורסות? לבריאות? למעונות יום? לְמה? לזה זה הולך? לא. 18 מיליארד שקל שבועיים אחרי שאישרנו את התקציב מגיעים והולכים למקומות אחרים לגמרי. ואני אומר לכם, מי שעכשיו מרים את ידו בעד העברה תקציבית שלוקחת את התקציב של המחלקה להתיישבות ומכפילה אותה פי עשרה מרים יד נגד 776,000 ילדים רעבים במדינת ישראל; מי שמרים יד להעביר פתאום מ-300 מיליון ל-600 מיליון לשירותי דת או לסגן שר, כמו שחבר הכנסת מיקי לוי אמר על משרד שאיננו, תקציב אחרי תקציב - 18 מיליארד שקל על זה שלא נתנו את זה למקומות שחשבנו שצריך לתת את זה בתהליך תקצוב מסודר, זה כמו תקצוב שחור. אני אומר לכם, 776,000 ילדים, 1.7 מיליון מאזרחי ישראל שחיים מתחת לקו העוני – זה לא מקרי שזה נפל עלינו. היתה מדיניות שתוקצבה בתוך התקציב, שהיא תוצר של מדיניות רווחה, מדיניות של תמיכה פושעת. מי שמכהן כראש ממשלה בשבע השנים האחרונות, יש לו אחריות מוחלטת לזה. היתה לו אפשרות לעשות תקציב ולהפנות את התקציבים לאן שהוא רצה. זו מדיניות של הזנחה, זו מדיניות של השארת אנשים מאחור.

יש פה סטודנטים מהדרום שהגיעו לכאן. הסטודנטים מהדרום אומרים: למה לנו אין אפשרות לקבל מקומות עבודה בדרום או בצפון כשאנחנו גומרים ללמוד? למה? כי הממשלה הזאת לא תקצבה שם במשרד הכלכלה, במשרד האוצר, במשרד המדע את הדברים שהיו יכולים לבנות להם את מקומות העבודה.
היו"ר משה גפני
תודה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אנשים במעונות יום - למה בקרית שמונה משלמים 2,400 שקל לילד במעון יום במקום 660, כמו שהיה קודם? למה? כי לא תקצבו. ואתה זוכר בפעם הקודמת, שישב פה נפתלי בנט ואמר: היה לי ניצול תקציבי של 10% מבניית מעונות יום. מ-440 מיליון ניצל רק 40 מיליון.

רבותי, הממשלה הזאת, ברגע שלא נותנים כסף ויש כל כך הרבה אנשים שזקוקים לו - זה חטא. היינו פה לפני שלושה שבועות, יכולנו לחלק את זה לפי סדרי עדיפויות שהממשלה רוצה. היינו אנחנו מתנגדים, אומרים את מה שאנחנו חושבים, הממשלה, הקואליציה, היה לשרים, היה לראש הממשלה, היתה לכם אפשרות להקצות את הדברים לפי ראות עיניכם כי לכם יש רוב. אתם ביטלתם את זה והיום אתם מעבירים תקציב שחור באמצע הלילה. שלושה שבועות אחרי שהעברתם תקציב רע אתם מעבירים תקציב נורא, גם בדרך שלו, והשד יודע לאן זה ילך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. זהבה גלאון, בבקשה.
זהבה גלאון (מרצ)
תודה רבה, אדוני. אני רוצה להעיר שתי הערות, אחת לגופו של עניין ואחת להציע הצעה שונה מההצעה שלך, אולי אדוני ישקול אותה. תודה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
גפני, תשמע משהו חשוב.
היו"ר משה גפני
אני לזהבה גלאון מקשיב כל הזמן בקשב רב.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה יכול ללכת עד 11:30, בגלל שאומרים לחברי הקואליציה שעד אז אין כלום.
זהבה גלאון (מרצ)
אתה שם לב שאני ברשות דיבור?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אז גם אתה יכול ללכת.
זהבה גלאון (מרצ)
חבר הכנסת שטרן, אתה שם לב שאני ברשות דיבור?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
סליחה, את צודקת.
זהבה גלאון (מרצ)
תודה. אני מודה לך.
היו"ר משה גפני
זה לא בסדר מה שהוא עשה לך. אני נותן לך את כל הזמן שאת רוצה. הוא מזמן רוצה שאני אלך מפה, ולא הולך לו.
זהבה גלאון (מרצ)
אדוני היושב-ראש, אני עומדת בתוקף על זה שתישאר פה. זה לא מצוות אנשים מלומדה, אני אומרת את זה כי אני מבינה את הסד שאתה נתון בו ואני מתכוונת לזה; מצד אחד, אתה חבר הקואליציה, אתה יו"ר הוועדה - - -
היו"ר משה גפני
אני מבקש לא להפריע.
זהבה גלאון (מרצ)
לחזור על המחמאות, אדוני?
היו"ר משה גפני
לא לא, זה בסדר. לא צריך יותר מדי.
זהבה גלאון (מרצ)
אני רוצה להגיד משהו ברצינות. אתה יו"ר ועדה, מה שאתה שכחת חלק מהחברים החדשים עוד לא למדו – אני אומרת את זה בכל הרצינות – ואתה מנסה להלך בין הטיפות, בין תפקידך כיו"ר ועדת הכספים, כחבר בקואליציה, לבין שיטה שהיא שיטה רקובה. רק לפני מספר שבועות העברנו תקציב פיקטיבי, אין לי דרך אחרת להגדיר את זה. אם עכשיו מביאים, באמצעות העברות לוועדת הכספים וחלוקת עודפים, 2 מיליארד שקל העברות, במהלך השנה כל התקציב גדל כל שנה בכ-10% בגלל העברות, ועכשיו עודפים בכ-15 מיליארד שקלים – זאת אומרת, 18 מיליארד, הסכומים של ההעברות עם הסכומים של העודפים. אז יש כאן שיטה שהיא שיטה קלוקלת.

ברור שצריך לאפשר העברות, ברור שצריך לאפשר איזושהי גמישות, לצורך זה זה נוצר, אבל יש שיקול דעת. נמצא כאן מנכ"ל עמותת "שמע", אני יודעת שהרבה אנשים מבקשים להתגייס להציל את העמותה מקריסה. זאת אומרת, יש שיקול דעת ויש כל מיני תחומים שאתה רוצה לאפשר סוג של העברות כדי לעשות פעולות שהן פעולות חשובות ונכונות. אבל מה שאנחנו מזהים עכשיו, וזאת השיטה הקלוקלת - עברתי על הסעיפים של ההעברות התקציביות, אדוני. אנחנו רואים, למשל, שבאמצעות העודפים מבקשים לנפח את התקציב של החטיבה להתיישבות ב-300 מיליון שקלים. לדעתי סמוטריץ לא מבסוט שזה רק 300 מיליון, בגלל זה הוא ומיקי לוי הלוך חזור, הלוך חזור.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זהבה, את חדשה כאן? את חדשה בוועדת הכספים?
רחל עזריה (כולנו)
למה, מה - - - ?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
את מכירה את ההבדל? אני שואל אם היא מכירה את ההבדל בין עודפים לפניות.
היו"ר משה גפני
בצלאל, אתה רוצה לדבר - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני שואל אם היא מכירה את ההבדל בין עודפים מחויבים - - -
היו"ר משה גפני
בצלאל, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה. אני מבקש לא להפריע באמצע. אתה רוצה זכות דיבור – תקבל.
זהבה גלאון (מרצ)
אנחנו מתבקשים להעביר 151 מיליון שקלים להתנחלויות – זה המספר הנקוב – כשרק לפני חודש אושר כאן התקציב הכי סקטוריאלי, בעיניי, הכי מפלה שהמדינה הזאת ידעה. אז עכשיו עושים צחוק מאתנו. מה אומרים לנו? מה, לפני חודש לא ידעו שיש עודפים בסך 18 מיליארד שקלים? למה אי-אפשר היה לעשות את כל ההעברות האלה ואת כל חלוקת העודפים בתהליך תקין במליאה?
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
בבסיס התקציב.
זהבה גלאון (מרצ)
בבסיס התקציב, ברור. בשביל מה ישבו פה על המדוכה ימים ולילות, שעות, ואנשים דנו והתווכחו?

אני רוצה, אדוני, לסיים בשתי הערות. ההערה הראשונה שלי אומרת שצריך להפסיק את השיטה הזאת. מכיוון שגם אתה ער לזה שצריך להפסיק את השיטה ואתה מנסה להביא בכל זאת איזו הצעה, אני רוצה להציע הצעה. זו הצעה שאנחנו במרצ הגשנו, חברתי מיכל רוזין ואני, ודיברתי עם יו"ר האופוזיציה בוועדה, חבר הכנסת אראל מרגלית. ההצעה שאני רוצה להציע לוועדה היא כזאת: נוהל חדש, שגם יאפשר ביקורת פרלמנטרית וציבורית על התקציב, שוועדת הכספים תגביל את סך ההעברות התקציביות שניתן לאשר בסעיף תקציבי מסוים ל-50% מהסכום המקורי שתוקצב באותו סעיף. אתן דוגמה: למשל, עבור סעיף המתוקצב בתקציב המקורי בסכום של מיליון שקלים הוועדה לא תוכל לאשר שינויים מצטברים בגובה העולה על 500,000 שקלים, לרבות הפחתות, תוספות או שינויים. שינוי בסעיף תקציבי שעולה על 50% מהסכום המקורי - בואו נביא אותו לאישור המליאה, שיקול דעת רחב יותר. הרי דנו כאן, זה עלה למליאה. אני חושבת שיש בזה היגיון, זה נותן מענה גם לעניין ההסברים – הרי ממילא נרצה לשמוע הסברים – אבל זה לא איזה השתוללות פראית ומופרעת. מצד אחד אתה מאפשר את אותה גמישות לממשלה. אני רוצה שהממשלה הזאת תלך, אבל אין לי עניין לכבול את פעילות הממשלה לטובת דברים שהממשלה צריכה לפעול – יש סיטואציות כאלה. אבל אם אתה אומר: אני מציב איזו תקרה להעברה שהגובה שלה לא עולה על 50% מהתקציב המקורי, אז זה נותן מענה. אני מבקשת ממך, אדוני, לשקול בכובד ראש. אפילו לא לקבל החלטה עכשיו, אולי אפילו תקיים התייעצות מצומצמת. יש לנו גם הצעת חוק כזו, אבל אני לא חושבת שזה נושא לחקיקה.
היו"ר משה גפני
אני לא שולל את מה שאת אומרת, אבל זה תיקון חוק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יכול להיות שהגיע הזמן כבר.
היו"ר משה גפני
אני לא שולל את זה, אבל זה לא נוגע לנוהל.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה יכול להחליט על זה.
היו"ר משה גפני
זה שינוי חקיקה ממש.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
גם וגם. למה צריך שינוי חקיקה?
היו"ר משה גפני
לא. אלעזר, אתה מפריע לה.
זהבה גלאון (מרצ)
אל תדבר כשאני מדברת.

אדוני, אני מסיימת. אני רוצה להציע את ההצעה הבאה: זו הצעה שהנחתי, אני מעבירה אותה לאדוני. עשית כבר כמה פעמים כאלה, של הצעות שהן הצעות של הוועדה, יש בזה מחשבה נכונה. אני מציעה לשקול להגיש את ההצעה הזאת כהצעת הוועדה או לפחות לא לקבל היום החלטה לגבי הנוהל, עד שתיקח בחשבון את כל השיקולים, ההצעות והדברים שאנחנו מציעים. אני מודה לאדוני, תודה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אדוני, אנשי הקואליציה אינם כאן, כולל היושב-ראש. יכול להיות שאנחנו סתם ניצבים כאן, תרתי משמע, ושום דבר לא יקרה. אז אל תבזבז את זמננו, בבקשה. תראה, אין כלום.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה כבר סיימת לדבר. תן גם לנו.
מיקי לוי (יש עתיד)
בסדר, אבל - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אחרי שכולם ידברו תציע את ההצעה.
מיקי לוי (יש עתיד)
בסדר, אבל תראו. חבר'ה, עושים לנו תרגיל פה.
היו"ר משה גפני
חברת הכנסת סתיו שפיר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אדוני היושב-ראש, משהו קטן; אתה יכול לחלק את הנוהל הכתוב שדיברת עליו?
היו"ר משה גפני
כן. אחלק אחרי שנשמע את החברים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תן לנו, שנעביר לבדיקת היועצים המשפטיים שלנו. לא נצביע חמש דקות אחרי שנקבל.
היו"ר משה גפני
אבל שניה, עם כל הכבוד. אני צריך - - -
חיים ילין (יש עתיד)
על 18 מיליארד אפשר להצביע מיד.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
בצלאל, אבל זה ממש מרגש. השאיפה שלך לשקיפות ממש מחממת את הלב. התרגשתי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
נבחן את הנוהל הזה בכובד ראש. מה את רוצה, שנצביע עליו מיד?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
הלוואי שזאת היתה דעתך בעוד כמה נושאים.
היו"ר משה גפני
בצלאל, אשקול את הצעתך בכובד ראש, כמו תמיד. בבקשה, סתיו שפיר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
תודה רבה. ראשית, אני רוצה להודות לך על כך שאתה רוצה להכניס נוהל חדש. אין ספק שהנוהל הקודם שנקבע היה נוהל מאוד בעייתי, והיה אחר כך עוד ניסיון לנוהל, לקראת סוף הקדנציה של הממשלה הקודמת, שיושב-ראש הוועדה לשעבר ניסה להעביר שלא בשיתוף חברי הכנסת, וגם הוא היה נוהל בעייתי. אז אני מאוד שמחה על ההחלטה שלך להעביר נוהל חדש.
היו"ר משה גפני
את הנוהל השני אני לא מכיר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הנוהל של ניסן? נדבר על זה אחר כך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אספר לך אחר כך. חבל, זה יקח הרבה זמן והרבה צחוקים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
או דמעות. באמת, גפני, היית שותף למאבק עיקש שניהלה קבוצה רחבה של חברי כנסת בוועדה בשנתיים הקודמות על שקיפות ההעברות התקציביות.

אני רוצה להגיד משהו לעניין החוקי של ההעברות. ב-2014 הועבר סכום של מעל 60 מיליארד שקלים מחוץ לתקציב המדינה. 60 מיליארד שקלים זה סכום בלתי נתפס שמועבר מחוץ לתקציב, שלא כחלק מהתכנון התקציבי.
היו"ר משה גפני
ב-2014.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גם ב-2013, גם ב-2014 עברו סכומים יחסית דומים. אם כוללים עודפים, לא כוללים עודפים, כל פעם אפשר - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כשמיקי היה באוצר? לא יכול להיות...
מיקי לוי (יש עתיד)
אין מספר כזה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גם על העודפים - - -
רחל עזריה (כולנו)
זה מספר מדויק?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גם על העודפים אגיד עוד דקה, ברשותכם. מה הבעיה בשיטה הזאת? משרד האוצר מגיש לכנסת תקציב, התקציב אמור לכלול את כל התכנון של הממשלה הזאת, מה היא מתכוונת לעשות בכספי המיסים שלנו במהלך השנה הקרובה. תכנון תקציבי עד כמה שיותר יעיל צריך לעשות את חישוב הסיכונים הנכון, לצפות מה הולכים להיות התהליכים, מה הולכות להיות התוכניות ולהגיש הצעת תקציב. ברגע שיש שינוי מדיניות והממשלה רוצה לשנות מדיניות או שרים רוצים לשנות את המדיניות של המשרד ולהכניס מדיניות חדשה, הדבר הנכון והרציני לעשות זה להעביר את כחוק בצורה מסודרת, להצביע על זה ואז להעביר את התקציב כמו שצריך. כל זה בצורה מסודרת. אם רוצים לעשות את זה אחרת, אפשר גם פעם בשלושה חודשים להביא תיקון לתקציב בוועדה. אפשר לעשות את זה בכל מיני שיטות.

אבל מה עושה הממשלה פה כבר שנים ארוכות? ולא מדובר בממשלה אחת, מדובר בשורה של ממשלות לאורך עשרות שנים; מביאים לכנסת תקציב מדינה, התקציב הזה הוא שקר מוחלט, אין לו שום קשר לתקציב האמיתי שמועבר אחר כך – וכולם פה יודעים את זה – ואז, אחרי שעובר התקציב, מתחילים לגלגל את הכספים בהעברות תקציביות. מה קורה כשעושים דבר כזה? זה אומר שכל ישיבת ועדת הכספים, וגם מה שבין הישיבות, יכול להפוך לסוג של מסחרה. ברגע שניתן להעביר כסף כל הזמן בכזאת גמישות בלי להראות את הסיבות, בלי להסביר מדוע – חברים, אם יש רעש אני לא יכולה.
היו"ר משה גפני
כן, חברים. סליחה. דווקא אין רעש אצלך, משום מה.
זהבה גלאון (מרצ)
וזה כשאלעזר לא מפריע לך.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אלעזר, כחבר קואליציה בקדנציה הקודמת, היה שותף חשוב מאוד למאבק הזה. הוא היה היחידי שעשה את זה כחבר קואליציה, וצריך להגיד את זה לזכותו.

אני רוצה להסביר למה השיטה הזו בעייתית. מה שהדבר הזה מייצר, זו שיטה שאומרת שכל ישיבת ועדת כספים עלולה להפוך להיות מסחרה בכספי ציבור, שאפשר לקבל החלטות על-פי החלטות שמתרחשות פה במסדרון מאחורה או בכל מיני מקומות אחרים.
היו"ר משה גפני
את יודעת אבל שיש שוני היום ממה שהיה בכנסת הקודמת, בגלל הנחיית היועץ המשפטי לממשלה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גפני, אתה יודע שאני סומכת עליך, גם באופן אישי ואני יודעת שאתה מבין שהדברים לא ייעשו כמו בפעם הקודמת. אבל השיטה עצמה היא שיטה בעייתית, ומעיון בפרוטוקולים של הוועדה עוד מלפני 15 שנה, אפשר לראות איך חברי כנסת יושבים פה, סביב שולחן הוועדה, ומתמחרים כמה שווה כל ח"כ בוועדה לפי התמיכה שלו בהעברות התקציביות. הדבר הזה הוא פשוט בושה. הכסף הזה הוא לא כסף של חברי הכנסת, זה כסף של הציבור. אנחנו אמונים על הפיקוח על הכסף הזה והממשלה אמורה על הקצאת הכסף הזה בצורה מסודרת, ומה שהשיטה הזאת יוצרת זה עיוות.

מעל הכול, השיטה הזאת לא חוקית. חוק יסוד: משק המדינה מגדירה בצורה מפורשת שתקציב המדינה צריך להגיע לכנסת עם כל השינויים הצפויים והמתוכננים על למועד הגשת התקציב. אני מזכירה לכם, רבותי, שהתקציב עודכן בפעם האחרונה יומיים לפני ההצבעה במליאה. כלומר, לא מדובר בתקציב שהוגש לנו באוגוסט ומאז אולי קרו דברים; יומיים לפני ההצבעה במליאה בנובמבר עודכן לאחרונה תקציב המדינה. היה אפשר להכניס את 18 מיליארד השקלים האלה לתוך העדכון, לא היתה שום סיבה שבעולם שלא. זה היה צריך להיות בבסיס התקציב, וזה לא נכנס. פניתי לאמיר לוי, ראש אגף תקציבים. שאלתי אותו: האם הולכות להיות העברות תקציביות ל-2015? תקציב שהוגש חודש לפני סוף 2015 והולך להשתנות עוד בשנת 2015? איך זה יכול להיות בכלל? אמר לי אמיר שאולי, ושלח לי מכתב שלא עונה לי שום תשובות. שלחתי לכם מכתב נוסף, למשרד האוצר, וביקשתי להבין מה מתוך העודפים האלה הם באמת עודפים מחויבים, איפה יש התחייבויות. על כל עודף מחויב כזה – בבקשה, תצרפו חוזה, תראו עם מי התקשרנו, למי התחייבנו. איך יכול להיות שהגענו לסכום של 18 מיליארד שקלים? גם על זה לא התקבלה עדיין תשובה מסודרת בכתב. אני מצפה לשמוע את התשובות כאן, בוועדה.

עד אז, הנושא של חוקיות ההעברות יידון בבג"ץ ב-28 בחודש, בדיון נוסף שיש בעתירה שהגשתי כבר לפני שנתיים. לפני קרוב לשנה ניסחנו נוהל לעניין ההעברות. הנוהל הזה נוסח על-ידי קבוצה גדולה של ארגונים שעוסקים בשקיפות: הסדנה לידע ציבורי, שעשתה מאבק אדיר על הנושא הזה, המכון הישראלי לדמוקרטיה, התנועה לחופש המידע, התנועה לאיכות השלטון ועוד ועוד ועוד. חתומים על זה כל הגופים שעוסקים בשקיפות. הנוהל יושב מולי, חילקתי אותו לחלקכם ואעביר לאחרים. הנוהל הזה לא עוסק בהיקף ההעברות, ובמכוון, משום שההעברות עצמן אינן חוקיות והדבר הזה יידון בבג"ץ ואני לא חושבת שאנחנו צריכים לעסוק בזה פה. הן לא צריכות להתקיים שבה הן מתקיימות בכלל.

להוציא את העובדה הזאת, הנוהל עוסק באיזה מידע צריך להגיע עם ההעברות לוועדה. אני חושבת, כבוד היושב-ראש, שצריך לקבוע קריטריונים מאוד מאוד ברורים; צריכים להיקבע קריטריונים של מה צריך משרד האוצר להביא לנו יחד עם הנוהל, כלומר מהות ההעברה. יעל מבורך, אשמח לתשומת ליבך. היום אתם מביאים לנו בקשה להעברה שיש בה שורה וחצי שלא מתארת שום דבר מתוך ההעברה, אי-אפשר להבין ממנה כלום. נוהל מסודר כזה צריך לכלול עם כל העברה פירוט היסטורי של ההעברה הזאת, מתי היא הועברה בשנים קודמות. ראינו בדיונים הקודמים שיש העברות שעוברות לא פחות מ-20 שנה ברצף. למשל, יש שורה של רשויות מקומיות שיש להן תוספת תקציבית קבועה פעם בשנה. במקום לשים להן את זה בבסיס התקציב מעבירים את זה בהעברה תקציבית. ומה ההשלכה של זה? ההשלכה של זה היא שלאורך כל השנה אותם ראשי רשויות צריכים לבוא ולהתחנן, אם זה בפני פקידים ואם זה בפני פוליטיקאים. ואחר כך אנחנו מתפלאים כשיש כל מיני פרשות שחיתות, כשמסתבר שפוליטיקאי, במסגרת התחנונים האלה, ביקש מראש המועצה איזשהו צ'ופר – לתת תפקיד לחבר מפלגה או משהו מהסוג הזה. כדי שזה לא יהיה, כל הכסף צריך להיות בבסיס. אסור שתהיה מסחרה כזו לאורך השנה. אז מהות ההעברה, היסטוריה של ההעברה, סיבה למה ההעברה הזאת לא נכללה בתוך תקציב המדינה - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גפני, זאת הרצאה באקדמיה עכשיו, של רבע שעה? גם לי תהיה רבע שעה לדבר?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אמרתי דברים שאינם דברי טעם?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
דברי טעם מצוינים, אבל אני מבקש גם לדבר, כי אני תמיד מגיע בסוף ואז נורא ממהרים.
היו"ר משה גפני
בצלאל, ביקשתי ממנה לקצר. ראית, לא עצרתי אף אחד.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אחלק סיליבוס תיכף וגם אתן הרצאה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לקצר, זה הכול. לא מדליקים נרות חנוכה היום בערב, יש לי זמן. אבל אני מציע לקצר ואני מבקש לקצר, זה הכול.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אלה דברי טעם.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מתנצלת על האורך.
היו"ר משה גפני
בגלל שעכשיו אני רואה מה בצלאל הולך לעשות – הוא סופר כמה זמן את מדברת, הוא הולך לדבר כמוך.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בסדר גמור.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני מהקואליציה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, תרשה לי: בצלאל לא מדבר, בצלאל עושה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני עדיין ברשות דיבור.
היו"ר משה גפני
סתיו, בבקשה. תמקדי את זה, אני רוצה - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני ממש משתדלת. אם לא יפריעו לי זה גם יקרה. תאמינו לי, כלא מפריעים זה לוקח פחות זמן.
היו"ר משה גפני
בבקשה. תמקדי ותסיימי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הנושא הזה מאוד מאוד חשוב. אני יודעת שלפעמים יש תחושה שהדברים לא יכולים להשתנות, אבל בסוגיה הזו של ההעברות התקציביות כבר ראינו הרבה דברים משתנים. ראינו איך בעקבות הבג"ץ, למשל, משרד האוצר התחייב להכניס את ההסכמים הקואליציוניים לתוך התקציב ולעשות את זה בצורה מסודרת. גם על זה, אגב, שלחנו לכם פנייה להציג את זה בשמונה ספרות כדי שנוכל להבין האם הנחיות היועמ"ש נלקחות בחשבון או האם לא. גם על זה אשמח לתשובה פה היום.
בקיצור
בתוך העברה תקציבית הצעת חלופות; דיון בהצעת החלופות – מה נבדק ומה לא נבדק; נציג של המשרד שהתקציב נגרע ממנו או מתווסף לו ולא רק של משרד האוצר; הצגה של כל המכרזים, הספקים, תקנים, נתוני שכר ונתוני ביצוע שקשורים בהעברה; במידה שמדובר בהחלטה מעל 10 מיליון שקלים, גם לצרף פרוטוקול של הישיבה שנוגעת להחלטה. יש פה עוד רשימה ארוכה של דברים. בין היתר, אני חושבת שגם היה אפשר לחייב בחובת קוורום בהעברות גדולות במיוחד. אני חושבת שהיה צריך לבקש מהממ"מ לתת לנו דוח תקציבי בכל פעם שיש כל כך הרבה העברות, שיראה לנו איך משפיע על תקציב המדינה. חברים, מדובר בכספי ציבור, אי-אפשר להחליט על זה בהינף יד.

לסיכום, היו תקופות שבהן היה יכול לשבת יו"ר הוועדה לשבת לבד בוועדה ולהצביע על העברות תקציביות של מיליארדי שקלים. התקופות האלה מאחורינו, תודה לאל, והן כבר לא יחזרו. אבל אני מבקשת, גפני, שתשקלו את השינויים האלה לתוך הנוהל בחיוב ושתמתינו עם ההעברות התקציביות עצמן עד הכרעת בג"ץ בסוף החודש. אין שום סיבה שהממשלה תעביר כספים - -
היו"ר משה גפני
אני לא מקבל את הבקשה הזאת. עם כל הכבוד, בזה אני חולק עלייך. לא מקבל את זה. בג"ץ לא קובע כאן את הדיון. אפשר להצביע נגד.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
- - כשאנחנו כבר שנתיים בתוך הליך משפטי, שברור שהוא הליך שהולך להמשיך ושהוא יהיה חייב להגיע להכרעה, ולא יכול להיות שהמסחרה הזאת תמשיך כאילו לא קורה פה שום דבר, ובניגוד לחוק. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה. מיקי רוזנטל, ואחריו – איתן ברושי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. קודם כול, אני מברך אותך על הניסיון לשפר את התהליך. זה לא מספיק בעיניי, אבל זה תיקון חשוב לנוהל. בקשות ההעברות - אפשר לעשות מזה צחוק נוראי כי, למשל, אני רואה שיש פה טיפול בנזקי שקנאים, בקשה 85; הלבניות זה בנפרד; האנפות זה בנפרד. אבל זה לא מצחיק, יש פה ריח כבד של צחנה פוליטית. למה? אתה יודע שיש הרבה שמורות טבע וגנים בארץ? אתה יודע את זה, נכון?
היו"ר משה גפני
כן, בטח.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל רק אלה ביהודה ושומרון מקבלים 9 מיליון שקלים, והתקציב של החטיבה להתיישבות – לא משם מעבירים את הכסף.
היו"ר משה גפני
איזה העברה זה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה מ-98 עד 100: העברת שימור ופיתוח בשמורות טבע וגנים לאומיים ביהודה ושומרון. למה? כי זה ביהודה ושומרון, ויש פה כספים ליהודה ושומרון בלי סוף.

אבל לא על זה אני רוצה לדבר, לא על הצחנה הפוליטית אני רוצה לדבר, אני רוצה לדבר רק על העקרונות, ברשותך. לטעמי, הצעדים שאתה מציע, למרות שהם משפרים את המצב, לא פותרים את הבעיה. יש כמה נקודות, ואזכיר רק שלוש מהן. אלה בעיות יסודיות של תקציב המדינה במדינת ישראל, והפתרון שאתה מציע הוא לא פתרון, וכולם יודעים את השקר הזה.

הבעיה הראשונה היא שמשרדי הממשלה, לקראת סוף שנת התקציב נכנסים להתחייבויות משוגעות, אין-סופיות, והכל במטרה אחת – לא להחזיר את הכסף לאוצר. שקר אחד, ידוע לכולם.
היו"ר משה גפני
לא כל המשרדים, בגלל שיש כמה שרים בטלנים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, לא כולם. נכון. אבל אני מספר על העקרונות של השקרים, לא אמרתי איזה משרדים.
היו"ר משה גפני
מסכים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מסכים, יופי. נראה אם אתה מסכים לסעיף השני: התכנון של התקציב בממשלה הוא פשוט בדיחה. הם באים הנה והם יודעים - זה לא משנה איזה מספרים מאשרים פה, מה כתוב בספרים. הכנת התקציב היא לקויה, באים אלינו עם נומרטור שמונרטור, עם התחייבויות, ומביאים הנה תקציב שהוא תקציב דמיוני. אחר כך 5% או 10% או 15% ממנו משתנים בלי הכר, בלי פיקוח רציני, בלי לנמק את הדברים, ובעיקר זה מעיד על איך מדינת ישראל מכינה אתה תקציב שלה. זו בדיחה עצובה, והיא על חשבוננו. זה הדבר השני, והוא חמור מאוד.

הדבר השלישי, שהוא לא מקובל ואין לו אח ורע בשום תקציב מדינה בעולם, והלכתי לבדוק את זה – טרכטנברג לימד אותי שהולכים לבדוק - הלכתי לבדוק כמה רזרבות יש בתקציבי מדינה במדינות נורמליות. אולי האוצר יגיד לנו. במדינת ישראל מכינים תקציב, 30% זה ברזרבות או 20% זה ברזרבות, ואחר כך עם הרזרבות עושים מה שרוצים. זה תקציב פיקטיבי, זו בדיחה. כל התהליך של הכנסת התקציב הוא בדיחה.
היו"ר משה גפני
מה קורה בעולם?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אין דבר כזה. יש מדינות שבהן יש חוק מפורש - וראוי שנחוקק, וזהבה הציעה את זה - שלא יכול להיות, למשל, שיותר מ-10% או 7% מתקציב המדינה יהיה ברזרבה, כי אחרת, איזה משמעות יש לתקציב אם שליש ממנו הוא רזרבה? אין לזה שום משמעות, אחר כך עושים עם התקציב מה שרוצים. צריך לחוקק פה חוק פעם אחת ולתמיד ולשים סוף לבדיחה הזאת שעושים על חשבון הכסף הציבורי ועל חשבון אזרחי מדינת ישראל, ולהפסיק את השערורייה הזאת.

אנחנו מחויבים לעשות מעשה, כי גם אם אחר כך יבוא בשקיפות מלאה, באמת עם כוונות טובות, ויספרו לנו: פה צריך, להעביר לשם ולפה - התהליך הבסיסי של הכנת התקציב הוא בדיחה, הוא יישאר בדיחה בצורה הזאת, ואנחנו צריכים להפסיק את השערורייה הזאת. תודה.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת רוזנטל, אני אפילו לא מתיימר לטפל בבעיות שאמרת. אלה בעיות - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל סליחה, אנחנו אמונים על הפיקוח על התקציב. אנחנו מועלים בתפקידנו אם אנחנו לא עושים את זה.
היו"ר משה גפני
אני מסכים אתך, אני אומר את זה בקול גדול. אבל אני אומר שלא עם זה רציתי להתמודד.

איתן, בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, כפי שאני מבין, מדובר על עודפים משנת 2014, חברתי זהבה גלאון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תסביר לה, איתן. היא כנראה חדשה פה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
חדשים זה עד גבול מסוים. גם אתה וגם אני כבר לא לגמרי חדשים.

העודפים משנת 2014. הממשלה התפזרה לקראת סוף 2014. שר האוצר לא היה כחלון, שר האוצר היה יאיר לפיד והממשלה היתה הממשלה הקודמת. היא כיהנה עד החלפתה, אבל בגלל הבחירות מועד סיום תפקודה מבחינת תקציבית היה לקראת סוף השנה, ולכן אנחנו – היושב-ראש.
היו"ר משה גפני
לא בסדר שם. אלעזר, זה מפריע. תגידו לאנשים מאחור שאוציא אותם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני אומר שהעודפים הם משנת 2014, וחלק מההסבר שצריך לקבל פה הוא ממי שיצר אותם. יחד עם זה, חברי הוותיקים חוזרים ואומרים שהנושא הזה חוזר ועולה כל שנה. כלומר, יש פה משהו בסיסי בשיטה שיוצר את המציאות, שברור שהיא לא חיובית. לכן אני חושב שכאשר הולכים לתקוף את האוצר – ואני אעשה את זה תיכף - צריך בכל זאת להבחין בין שר אוצר שהיה בתקופה הזאת לבין שר אוצר שאמור לטפל בתוצאות של התקופה, לטוב ולרע.

אני רוצה לומר שהבעיה בשיטה, ולכן צריך לשנות אותה. אני מבין שהיושב-ראש לא יעשה את זה בדיוק היום, בגלל מגבלות הזמן. אבל אני שואל את האוצר: האם אפשר לחלק את זה לשאלה מה החלק של חוסר יכולת ביצוע? מה הפערים האלה מסמנים? את השיתוק של המשרדים; לפי דעתי, את הביורוקרטיה שמשרד האוצר יוצר; את המעורבות של פקידי האוצר בכל משרד; את חוסר היכולת של שר ומנכ"ל לנהל את ענייני משרדו; את הצורך להעביר שקל מסעיף לסעיף בהסכמת האוצר; את התרגיל הידוע של האוצר, שהוא נותן אגוזים למי שאין שיניים. אתם גורמים לזה שאחר כך יש לכם כיסוי לתקציב הביטחון, שמראש מתוקצב ברמה נמוכה כי אתם יודעים בתחילת כל שנה מה יהיו העודפים בסופה, וזה עובר לביטחון, כמו שאמר היושב-ראש, בהרף עין. זה גם ההסבר לתקציב הביטחון הזה. למה הסכימו ל-56 פסיק משהו? כי ידעו שיש עודפים.
עכשיו השאלה השניה, אדוני היושב-ראש
איפה בלבלו אותנו בדיון? תגידו עכשיו כמה מתוך ה-18 מיליארד כבר מחושב בתקציב 2015–2016. יותר מזה, כמה אתם לוקחים בחשבון להעביר ל-2015 שיהיו עודפים ב-2016, כי חלק מהתקציב הזה גם לא ינוצל. אתם כבר בונים את העודפים הבאים, ועל-ידי כך אתם יוצרים מצג שווא - אתם, הפקידים - מצג שווא של דיון על תקציב שיש לו גבולות לגירעון - - -
היו"ר משה גפני
זה לא הפקידים, יש נבחרים. תעזוב אותם, זה לא הפקידים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
רגע, אגיד על זה משהו. גפני, אני לא משחרר את השרים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתם עושים - - -
זהבה גלאון (מרצ)
יש להם שרים - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אל תלמדי אותי. אני עבדתי אתם, אני לא נולדתי בכנסת. אגיד משהו על הניסיון.
היו"ר משה גפני
רק שלא ישתמע ממך - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
משתמע ממני שאני מטיל אחריות כבדה על הפקידים. הם תמיד מנצלים חילופי שרים להנציח מדיניות שהם עיצבו.
היו"ר משה גפני
גם אתה היית פקיד בכיר בממשלה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לכן אני מרשה לעצמי לדבר, והייתי גם מצד שני.
קארין אלהרר (יש עתיד)
רגע, אז גם אתה עשית את זה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני לא ניהלתי רק ישיבות בוועדה. ניהלתי גם את אלה שעבדו מול האוצר. לכן אני אומר לכם - - -
זהבה גלאון (מרצ)
חבר הכנסת גפני, אין מס על דיבורים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גם אין מס על השטויות שלך.
היו"ר משה גפני
די. למה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כי היא לא תפריע לי. גברתי - - -
זהבה גלאון (מרצ)
אתה בוטה, אתה גס רוח.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא, את אתמול היית מאוד עדינה. אל תתני ציונים.
זהבה גלאון (מרצ)
אל תחלק ציונים.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אבל במקרה הזה הוא צודק, זהבה. הוא צודק, שהוא אומר לך שטויות...
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גם את עושה את זה, את עושה את זה כל הזמן.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
הוא אמר לה שהיא מדברת שטויות. סליחה, אז מה, הוא צודק?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אל תתני לי ציונים גם את. אנחנו לא יריבים, מה שאני אומר כרגע - - -
היו"ר משה גפני
איתן, רק תחזור בך - - -
זהבה גלאון (מרצ)
- - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
איתן, אם אמרת לה "שטויות", אתה נתת לה ציונים ולא להיפך.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
צריך להפריד בין גמישות ניהולית לבין ברדק. כל מי שניהל משהו בחיים שלו יודע שצריך גם יכולת ניהול. אלה שניהלו רק ישיבות בכנסת אולי לא תמיד מבינים את זה. אני מבין שיש גם צורך בגמישות ניהולית, אי אפשר לנהל את הכול מפה. אבל יש כאן יותר מרכיב של ברדק מאשר גמישות ניהולית, וכנגד זה אני יוצא.

מה הפערים שקרו פה? אמרו שאין כסף – הנה, יש כסף; אמרו שיש סדר עדיפות - הנה, אין סדר עדיפות. יש כאן אין- סוף העברות שמטשטשות את המדיניות של הממשלה או מבליטות את מדיניות יהודה ושומרון. אמרו שיש צורך בעמידה ביעדים - והנה, הפער שנוצר בעוני מראה שלא עומדים ביעדים.

אדוני היושב-ראש, מאחר שאני מבין שאין לנו מאה אחוז יכולת, יכול להיות שבחלק מהמקרים – אני אומר את זה בצער - עדיף שהכסף יישאר באוצר ולא ילך ליעדים לא טובים. בסופו של דבר, הגמישות של הוועדה פה, כפי שאני למדתי – זו פעם ראשונה שאני בדיון כזה בצד הזה - היא מוגבלת. במצב שיש פה דברים לא ברורים ויש יעדים לא מוסכמים ואולי גם מטרות לא טובות – כתוב אצלנו: סור מרע לפני שאתה עושה טוב. צריך לעשות סור מרע.

תמיד אמרתי שהכי גרוע זה כשהכסף חוזר לאוצר. כראש רשות ובתפקידים ביצועיים קיבלתי טלפונים לילה או שניים לפני סוף השנה משרים, שאמרו לי: יש לך נושא? קח כסף. אלה דברים אמיתיים. במצב של היום, יותר טוב סור מרע. לכן אני מציע חלק מהכספים להשאיר באוצר והם ישמשו למטרות שנחליט עליהם במשותף ולא להשאיר אותם רק בידיים לא שקולות, על מציאות שלא נוצרה עכשיו אבל היא תוצאה של שיטה, ואת השיטה צריך לשנות למחרת הדיון הזה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אלעזר שטרן, בבקשה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תודה. בפעם הקודמת קראו לנו לאוצר – לך לא, אדוני היושב-ראש, זהבה היתה איתי - לשאול למה הקו הראשון של האוצר, הפקידים שנשלחים לוועדת הכספים, חוזרים מכאן מותשים ולפעמים מבוישים, ושאלו מה אנחנו מציעים. זה היה עם ראש אגף התקציבים, אנחנו זוכרים את הדיון הזה. ניסינו לעזור באמת, בגלל שאנחנו יודעים שהפקידים באוצר, בכל הרמות, רוצים את טובת המדינה כמונו. אני אומר את זה באמונה מלאה. הצענו להם כמה דברים. כדי שלפחות נהיה שקופים יותר ונבין יותר, הצענו להם, לדוגמה, שעל סעיפים עכשיו נותנים פי שניים או פי עשרה, שיהיה כתוב מה מצטבר בהם; או על אותה העברה, איך הכסף מפוזר בין מקומות שלנו, כשאנחנו מקבלים כזה דבר פלוס ספר התקציב, קשה לנו לעקוב אחרי זה, אם באמת רוצים שנעשה פיקוח אמיתי.

דרך אגב, כשסתיו פנתה לבית-המשפט העליון וביקשה ממני להצטרף, יושב-ראש הכנסת הסביר את מה שאתה ניסית להגיד לנו, שחברי הכנסת צריכים לסמוך על הכנסת. בגלל זה אני מציע לך לתת לקואליציה - - -
היו"ר משה גפני
איפה אמרתי את זה?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אמרת קודם.
היו"ר משה גפני
אני לא אמרתי את זה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
שלבית-המשפט העליון לא צריך ללכת, אנחנו צריכים לפעול בכנסת.
היו"ר משה גפני
אני לא אמרתי את זה, אחרי זה אגיד מה אמרתי. אל תצטט אותי בזה. אני חולק על סתיו בעניין הזה, יכול להיות שאני חולק גם עליך, אבל אסביר את עצמי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אוקיי, בסדר. על פניו, הייתי רוצה לחשוב ככה. אבל תסתכל מי נמצא פה - לחברי הקואליציה נתנו הערכה מתי הם לא צריכים להיות פה, וגם שהדורסנות הזאת של ה-61, שבסוף העם אמר את דברו, זה מה שסמוטריץ רוצה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יתרה מזו, חלק מהם באו רק להצביע. לא צללו בכלל לסעיפים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זה נקרא "העם אמר את דברו".
קארין אלהרר (יש עתיד)
רגע, איפה הוא?
מיקי לוי (יש עתיד)
עזבי, זה לא חשוב. אין הסכמה, כולם הלכו, חוץ מרחל.
רחל עזריה (כולנו)
וגפני.
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא אין לו ברירה, הוא מנהל את הוועדה.
היו"ר משה גפני
לא לא לא, למה אתה אומר את זה? הייתי פה בדיון על הרשות לניירות ערך ארבע שעות. כמעט מתתי משעמום, אבל זאת העבודה ועשיתי אותה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מה שאני רוצה להגיד לך בעניין הזה, זה שנושא ההעברות האלה והרמאות שבתוך זה הפכו להיות חלק מהתרבות של ועדת הכספים, זה לא אומר שצריך להמשיך עם זה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
של מדינת ישראל.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה בן אדם ישר; אתה יודע שיש פה רמאות, אתה יודע שיש פה רמאות עוד לפני שהגישו את תקציב המדינה; אתה יודע שבאוצר יודעים על עודף גבייה לפחות מיוני, שחלק מהכספים האלה מובאים אלינו להחלטה כאן עכשיו. אם יודעים על עודף גבייה - - -
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
לא רק עודף גבייה, גם עודפים וחוסר ניצול בתוך המשרדים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני מדבר בכוונה על עודף גבייה. 6 מיליארד, 8 מיליארד – לא משנה כמה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אנחנו מדברים על 2014, למה לא שיקללנו את זה בתוך התקציב?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
למה זה לא בא לתוך התקציב?
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
שנה אחרי העודפים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
את מי שיקרו? בהיבט הזה יש לי תלונות לפקידות באוצר, אלא אם כן זה שר האוצר. שר האוצר, שמעביר עכשיו 18 מיליארד, לפני חודש ניסה להסביר לי – הוא לי – שבמקום שבו הוא גדל ילדים היו ברכה. יכול להיות שהוא הלך למקום שבו הוא גדל ולא למקום שבו אני מגדל את הילדים שלי ואת הנכדים שלי. אז לאן הולך הכסף הזה?

אתה מכיר כמה נוספו לקצבאות הילדים, אתה יודע אם זה מספיק או לא מספיק למשפחות העניות – אתה יודע שזה לא מספיק. אתה יודע מה אפשר לעשות ב-18 מיליארד? לא ב-18, בחצי מיליארד. גפני, תקשיב לי רגע.
היו"ר משה גפני
אני אתך, אני יודע כמה. אתם גם יודע שכל הזמן אומרים – לא חשוב.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תגיד לי מה אני יודע.
היו"ר משה גפני
אתה יודע בדיוק. העודפים בתקציב הביטחון, ניקח את זה לקצבאות הילדים. מאה אחוז, שמעתי אותך.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אבל משהו על תקציב הביטחון צריך להגיד.
רחל עזריה (כולנו)
אני מציעה שיש עתיד ידרשו את זה בהסכם הקואליציוני.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
היה גם ארבעה מיליארד בסוף השנה, עכשיו עוד שלושה מיליארד - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - -
היו"ר משה גפני
אני לוקח את הדברים שלך מאוד ברצינות. בסדר.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אם היינו יודעים שיש את המיליארדים, אנשים היו יכולים - - -
היו"ר משה גפני
אראל, יש עוד רבים שרוצים לדבר.

אלעזר, הבנתי. על השיטה אני לא דן עכשיו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זאת הבעיה, שאף פעם אתה לא דן על - - -
היו"ר משה גפני
אלעזר, הנוהל שעליו מדובר הוא נוהל במסגרת מה שנאמר פה קודם על-ידי רבים מהחברים, וגם על-ידך. אני מסכים עם זה; אביא לך נאומים שלי מלפני 20 שנה, 15 שנה ועשר שנים – אותם נאומים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אז למה? אם זה דיון, ולא כל אחד מדבר אל המצלמות, אז מה?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גפני, אני מציע לך לשקול להחליף מקצוע. אם 15 שנה אתה אומר אותו דבר ושום דבר לא השתנה, אולי תחליף מקצוע. אני לא יודע, 15 שנה אתה נואם אותו דבר. 15 שנה לא הצלחת להכניס - - -
היו"ר משה גפני
אני כבר הרבה זמן רוצה לחזור לכולל. אתה צודק.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יכול להיות שגם אנחנו נשמח.
היו"ר משה גפני
אני יודע שאתם תשמחו, לכן אני לא חוזר. אתם מעוניינים שאני אלמד תורה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא הם, אנחנו.
היו"ר משה גפני
הם.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא, הם לא מעוניינים שתלמד.
היו"ר משה גפני
הם מעוניינים שאני אלמד תורה. אני.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
שתלמד תורה במוסדות שלהם.
היו"ר משה גפני
לא במוסדות שלהם. לא אכפת להם גם לתקצב אותי במוסדות אחרים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גפני, עשית צבא?
היו"ר משה גפני
הלאה הלאה. אגיד לך את זה בארבע עיניים, מה אתם רוצים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, כי זה תלוי.
היו"ר משה גפני
אלעזר, בבקשה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני רוצה להגיד שני דברים. גפני, מה שאמרת עכשיו זה לא צחוק. אנחנו – אני לפחות, לא עושה תחרות על הצהרות. זה שאתה אומר שזה 15 שנה הלכלוך – אני אומר לך "הלכלוך", השיטה הזאת היא שיטה מלוכלכת, אין לי מילים אחרות. היא שיטה שנועדה לעבוד על נבחרי הציבור. התפקיד שלך, בדיוק כמו התפקיד שלי, שלפחות העם בישראל ידע למה הוא שלח אותנו לכאן. זה שאתה אומר 15 שנה – ואני יודע שאתה גם מתכוון וגם צודק – אז מה אנחנו עושים בדברים האלה? בשביל מה אנחנו יושבים כאן?

בהקשרים האלה אתה – או יושב-ראש הכנסת, לא משנה מי – אתם שולחים אותנו לבית-המשפט העליון. זה מה שאתם עושים. אתם אומרים שהדיונים בוועדת הכספים, לצערי כמו במקומות אחרים בכנסת, יש בהם עריצות ובהקשר הזה יש בהם – המילה הכי קרובה שאני יכול להגיד לך זה חוסר אמת, חוסר יושר. וכשיש חוסר יושר ועוולות אנחנו נלך לבניין ליד, וזה מה שאתה עושה.
היו"ר משה גפני
אני עוד לא עושה כלום.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה לא עושה? אפשר ללכת כמו החבר'ה מהליכוד, שהלכו ויחזרו? תגיד לנו מתי לבוא.
היו"ר משה גפני
אני עשיתי את השיטה הזאת? זו שיטה מזמן בן גוריון.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל גפני, יש פה הזדמנות לתקן אותה. יש פה הזדמנות מדהימה לתקן אותה, דווקא כי אתה כיושב ראש ועדת הכספים ודווקא כי הדברים כל כך ברורים.
היו"ר משה גפני
יש פה אחרים שמחכים בסבלנות. בבקשה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אמשיך אחר כך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. דב חנין, בבקשה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני היושב-ראש. אהיה מאוד קצר. היו לנו בעבר ממשלות רעות והיו לנו גם תקציבים רעים; הממשלה הזו בכל זאת מצליחה לשבור את השיא, והיא מצליחה לשבור את השיא בציניות. אני חושב שמעולם לא היה לנו מהלך כל כך ציני – כשמאשרים תקציב מדינה פתאום מתגלים 18 מיליארד שקלים, ובמקום לבצע תיקון בחקיקה עושים לנו תרגיל של העברה תקציבית.

אני רוצה לומר לך, אדוני היושב-ראש, ואני רוצה לומר לחברי ועדת הכספים: רימו אתכם, רימו את ועדת הכספים. למשל, הקומבינה המסריחה של הפגיעה בהפרשות הפנסיוניות נעשתה תוך כדי זה שהציגו לחברי ועדת הכספים שזה המחיר על הטבות שחברי ועדת הכספים הצליחו לקבל. אגב, כסף קטן, ממש כסף קטן יחסית ל-18 מיליארד. נתנו פה הטבה ושם הטבה, כאן כמה מיליונים וכאן כמה מיליונים, ואז באו לחברי הוועדה ואמרו להם: חברים, אין ברירה. חייבים לאזן את הספר, ולאזן את הספר על-ידי קומבינה מכוערת, בעייתית - - -
היו"ר משה גפני
לא אהבתי את האמירה "כסף קטן".
קארין אלהרר (יש עתיד)
כסף קטן – 300 מיליון?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כסף קטן מאוד. כסף קטן מאוד, יחסית ל-18 מיליארד.
היו"ר משה גפני
מי שגר בפריפריה ויהיה לו רופא, זה אצלו לא כסף קטן. זוג צעיר שצריך לקחת משכנתא - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אז אחדד את הדברים. זה לא כסף קטן מאוד, זה פרוטות קטנות מאוד יחסית ל-18 מיליארד. הכול יחסי. אבל באו לחברי הוועדה ואמרו להם: קיבלתם כאן כמה מיליונים, קיבלתם שם כמה מיליונים, צריך לאזן את הספרים, אז בואו נפגע בהפרשות הפנסיוניות.

אני רוצה לסיים, אדוני היושב-ראש, ולומר לך ולחברי הוועדה - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
גפני, מיקי לא פה, אז אפשר להגיד לנאוה מתי היא צריכה לחזור להצבעות?
היו"ר משה גפני
תפסיק להתערב לי בניהול הישיבה, בסדר?
דב חנין (הרשימה המשותפת)
נקודה אחרונה, אדוני. בנסיבות המסוימות של העניין הזה, כאשר מדובר בהעברה תקציבית כל כך גדולה, כל כך סמוכה למועד העברת התקציב, לפי דעתי ברמה המשפטית לא מדובר בכלל בהעברה תקציבית – חבל שהיועצת המשפטית לא נמצאת אתנו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
היא פה.
מיקי לוי (יש עתיד)
היא נמצאת, נמצאת.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
סגנית היועצת המשפטית נמצאת אתנו.
היו"ר משה גפני
לא לא, היא יועצת משפטית.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מצוין, אני מעריך אותה. לא ראיתי שהיא נמצאת לידך. אני רוצה לומר לך, אדוני היושב-ראש, שבנסיבות האלה לא מדובר בכלל בהעברה תקציבית, מדובר בשינוי של חוק התקציב. אם לא נבין ברמה המשפטית את הדברים באופן הזה אנחנו יכולים להגיע למצב שבכלל תקציב המדינה יהיה כמה מיליארדים ואחריו יעברו הרבה יותר מיליארדים בדרכים אחרות. כאשר לא נקבע קו אדום למה נחשב ברמה העקרונית להעברה תקציבית ומה לא יכול להיחשב להעברה תקציבית, אנחנו באמת עושים את כל התקציב על דיון המדינה לדיון ריק מכל תוכן.

הנושא שבפנינו, אדוני היושב-ראש, איננו העברה תקציבית ואני מציע לך לא לדון בו כהעברה תקציבית, להחזיר את הבקשה לממשלה, להציע לממשלה להגיש הצעת תיקון לחוק התקציב ולהעביר את הצעת התיקון הזו בשלוש קריאות, כמו שצריך, כמו שמסודר. זו הדרך היחידה לעשות את זה, אם אנחנו לא רוצים לעשות מהוועדה הזו צחוק.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. דב, לא אהבתי את האמירה הזו שמדובר בכסף קטן.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
גם אני לא אהבתי, אבל זה כסף קטן.
היו"ר משה גפני
רק הערה, אני לא חולק על שום דבר. היתה קדנציה קודמת שהעבירו כאן תקציב. אני מציע לך לבדוק כמה שינויים עשתה הוועדה בתקציב.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני מדבר על הסכומים שפורסמו כסכומים שחברי הכנסת קיבלו – פה 10 מיליון, פה 18 מיליון.
היו"ר משה גפני
בסדר, הבנתי. אני רק מעיר את ההערה שלי.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
עכשיו אנחנו מדברים על פי אלף. אם זה לא כסף קטן, אז מה זה כסף קטן?
היו"ר משה גפני
דב, תודה. אני רק מעיר. אני לא מעיר לך, אני מעיר לכולם. בקדנציה הקודמת לא נעשה שום שינוי בתקציב המדינה – לא בחוק ההסדרים, לא בתקציב, לא בכלום – ומה שהביאה הממשלה הוועדה אישרה. בקדנציה הנוכחית הממשלה הביאה חוק הסדרים ועשינו שינויים מפליגים כמעט בכל חוק, וזה נעשה בהסכמה. אני לא חושב שזוג צעיר שצריך לקבל משכנתא מסובסדת, שהוא לא היה מקבל את זה בלי התיקון של ועדת הכספים, אני לא חושב שאצלו זה כסף קטן.

חיים ילין, בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
כבוד היושב-ראש, אני רוצה לחלק את הדיון הזה לשניים. האפשרות הראשונה היא שהאוצר היה מגיע עם 18 מיליארד שקל ואומר: אלה הרזרבות, אלה היתרות, אנחנו מורידים את החוב הלאומי של מדינת ישראל ומשתחררים לנו כ-2–3 מיליארד שקל בשנה תוספתי. כבוד היושב-ראש, אף אחד לא מקשיב. חבל.
היו"ר משה גפני
אני מקשיב.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אני מקשיב.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
מילטון פרידמן היה סומך ידיו על הפתרון שלך, חיים ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
אם היו באים ועושים מהלך הזה ב-2–3 מיליארד שקל והולכים למלחמה בעוני, אני חושב שקואליציה ואופוזיציה היו עומדים פה בדום מתוח ומברכים על ההצעה הזאת, הנכונה מבחינה אסטרטגית למדינת ישראל.

אבל אי לכך שאין מדיניות, ותקציב הוא פונקציה ישירה של מדיניות, ואני מודיע לכם שאני מכיר את העבודה שלכם – אני מדבר אל הפקידות של האוצר - ואני אומר לכם, אנשי האוצר מרגישים כמו הילד ההולנדי הרבה מאוד פעמים, שעומדים עם האצבע בשביל שלא יפרצו את הסכר של הסכמים קואליציוניים ושל כספים שצריכים לצאת ללא שום שיקול מדיני, אלא הכול מתוך שיקול פוליטי לחלוטין. הרי עוני זה לא מחלה, או שקוראים למחלה הזאת "מדיניות". אפשר לשנות את המדיניות הזאת. זה דיון אחד, הדיון הזה לא מתקיים פה בוועדת הכספים. לפי הספר שיש פה לבצלאל לא נראה, הרי כל מה שאמרתי זה שתי שורות. זה צריך להיות פה בארבע שורות וזהו. אבל תסתכלו על הספר הזה. זאת אומרת, אנחנו הולכים עכשיו לדון על העברה העברה ולאשר.

אני מופתע, אם כך, איך יש לנו רק 18 מיליארד שקל.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
למה לנו אין את הספר הזה?
חיים ילין (יש עתיד)
אראל, אתה מפריע. אני מופתע איך יש רק 18 מיליארד שקל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
חכה, היד עוד נטויה.
חיים ילין (יש עתיד)
שר החינוך, אני אומר לכם איך הוא עבד מרגע שאושר התקציב; שר החינוך חתם יום ולילה על הרשאות. ראיתם רק את ה-18, אבל יכול להיות שיש פה עוד 20 מיליארד שקל שחולקו בחודש האחרון, כסף שלא יצא, אין סיכוי שהוא יצא, כי השלטון המקומי הוא המבצע. אנחנו אלה שהיינו מבצעים, אנחנו לא מסוגלים לבנות ולעשות דברים בחודש אחד. איך אנחנו יכולים? שלא יטעו אתכם, אני חושב שהמספר הנכון ביותר היה בין 30 ל-40 מיליארד שקל, לא 18. מישהו פה עשה מחטף, אני אומר לכם את זה.

ובתקציב הקודם, הדו-שנתי, שאושר באוגוסט 2013 אם אני לא טועה – או 2012, סליחה אם אני טועה בשנה - עד שמזרימים לחשבות, עד שמזרימים למרכב"ה, נשאר לשלטון המקומי חודשיים לבצע. אי אפשר לבצע. לכן אני מופתע שיש רק 18 מיליארד ולא יותר.

לסיכום, אני חושב שאנחנו מנסים להמציא את הגלגל. כל מה שצריך לעשות זה לקחת את הנהלים שקיימים, את החוקים שקיימים בשלטון המקומי ולהביא אותם. לא יעלה על הדעת שמועצה או עיר תאשר תקציב ולאחר שלושה שבועות תביא תיקון לתקציב בעלות כזאת. לא יעלה על הדעת בכלל. לא יעלה על הדעת שיאשרו תקציב בלי מדיניות, ולא יעלה על הדעת שראש הממשלה ושר האוצר הם לא אותם אחראים על התקציב והפקידות צריכה להיות אחראית על התקציב.

לסופו של דבר אגיד שיש סעיפים, כמו שיתוף פעולה אזורי – אתם מכירים את התקציב הזה? זה תקציב שיש בו בין 200 ל-300 מיליון שקל. כמה יוצא ממנו? אגיד לך: כל שנה בין 20 ל-30. איזה שיתוף פעולה יכול להיות עם הרשות הפלסטינית כשהם יורים עלינו ואנחנו יורים עליהם בחזרה? בואו תסבירו לי את זה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
חיים ילין (יש עתיד)
לכן, יש פיקציה בתוך התקציב, של תקציבים שלעולם לא יצאו.

דבר אחרון, אם הייתי ראש ממשלה ושר אוצר והייתי רוצה רזרבות, הייתי נותן למגזר הערבי לא 2.5 מיליארד שקל אלא 5 מיליארד ו-10 מיליארד שקל. הם לא מסוגלים להוציא שקל אחד - אין להם תוכניות, אין להם אישורים לבנייה, שזה הכסף הגדול, ולכן הכול יהפוך להיות רזרבה. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת טרכטנברג, בבקשה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
תודה, אדוני היושב-ראש. אני קודם כול רוצה לברך אותך, שבג'ונגל הזה הבאת לכאן שיפור בנוהל שהיה פסול, וכולם ידעו זאת. אבל זו תרופה למחלה שהולכת ומחמירה והולכת ומחריפה, ולכן גם הנוהל שלך לא יוכל לטפל בשורשי הבעיה לאורך זמן.

מה הם שורשי הבעיה? קודם כול, ההיווצרות של עודפים בסדרי גודל כאלה. העודפים האלה, בחלקם, נוצרים בדין. הרי כל ניהול תקין של עסק או משרד ממשלתי לא יכול לבצע את הכול, אבל ברור שלא בממדים כאלה. הדבר הזה הוא שברגע שנוצרים עודפים כאלה ומביאים לכאן החלטות נקודתיות על העברה תקציבית זו או אחרת, אי אפשר לעשות מה שאנחנו אמורים לעשות, וזה סדרי עדיפויות. יש פה את כל הספר העבה הזה, אפשר להעמיק על כל עמוד בספר הזה ולוודא שזה ראוי או לא ראוי, אבל הדבר המרכזי שהכנסת צריכה לעשות זה סדרי עדיפויות. אנחנו לא מסוגלים לעשות זאת אל מול השיטה הזאת.
מה שורש הבעיה? אמרתי
עודפים בסדרי גודל כאלה והעברות בסדרי גודל כאלה. למה הם נוצרים? קודם כול, בשל תקציב דו-שנתי. תקציב דו-שנתי מזמין את זה, כי הגדרתית, כשאתה מחליט החלטה תקציבית גורלית ביולי 2013 ואתה מגיע ל-2014, ברור שמה שהחלטת אז לא יחזיק מים שנה וחצי לאחר מכן.

לכן, הצעה ראשונה, אדוני היושב-ראש, והעליתי את זה ביוני השנה - אני צריך אותך כאן, אדוני היושב-ראש. אני הולך להציע הצעות, לא נאומים, אז אני רוצה שתקשיב.

הצעה ראשונה היא – לא עכשיו, כי זה לא הזמן - לקיים כאן דיון בהקדם האפשרי על הנושא של התקציב הדו-שנתי ולהציע החלטת חוק שתמנע את הדבר הזה. זה מקור הרוע - אחד מהמקורות. דבר שני, וזה כן עניין של נוהל ואתה יכול לאמץ את זה עכשיו - הבעיה היא, בין היתר, חוסר ביצוע של משרדים לאורך השנה. אני מציע שוועדת הכספים של הכנסת תקבע נוהל שעל-פיו יהיה כאן דיון חצי-שנתי על ביצוע של כל משרד ממשלתי. האוצר יצטרך לבוא לכאן ולדווח כמה מתבצע בכל משרד ומשרד תקציבית, ואם יש פערי ביצוע – צריך לאתר אותם, להצדיק אותם וצריך לבוא עם מחויבות לביצוע, לא של 100%, של 99%–98% לאורך השנה. כרגע אנחנו כל הזמן עומדים בפני שוקת שבורה בסוף השנה. לא יכול להיות, חלק מפיקוח זה הביצוע עצמו. זה משהו שאפשר לנסח בקלות ואפשר לאמץ ואני מציע לך, אדוני היושב-ראש, שתעשה את זה.
רועי פולקמן (כולנו)
המודל הזה הוא נכון, אבל הוא צריך לקרות בוועדות הצמודות למשרד ואז הסיכום בא לפה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
בבקשה, יכול להיות, רועי.
רועי פולקמן (כולנו)
כלומר, דיון על משרד החינוך צריך להיעשות בוועדת החינוך.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
יכול להיות, יפה. זה שכלול.

הצעה שלישית, כי גם זה אופרטיבי – הוא בורח לי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
סמוטריץ עושה בלגן.
חיים ילין (יש עתיד)
הוא רוצה משהו. לא יצא כלום היום.

(היו"ר רחל עזריה, 11:41)
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
ההצעה השלישית – אגיד את זה לפחות לפרוטוקול, זה שעודף – גברתי היושבת ראש, את צריכה לאפשר לדבר.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר רחל עזריה
הכול בטוויטר.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אבל אנחנו לא רוצים לעבוד בטוויטר, אנחנו רוצים לקבל. חלק מחברי הקואליציה מקבלים - - -
טמיר כהן
לא נכון - - -
היו"ר רחל עזריה
סליחה, חבר הכנסת טרכטנברג בזכות דיבור. אני מבקשת לכבד את בן סיעתך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה שקיפות, לא?
היו"ר רחל עזריה
חבר הכנסת סמוטריץ, אתה לא בזכות דיבור.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
ההצעה השלישית היא שעודף או העברה מעל סכום מסוים שייקבע, של כך וכך מיליונים, הדיון לא יהיה רק – סמוטריץ וחבר הכנסת מרגלית, אפשר לזכות בתשומת לב?
היו"ר רחל עזריה
אתם מפריעים לו לדבר. אתם רוצים לדבר – צאו החוצה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
ההצעה השלישית – אחזור עליה. להבדיל מנאומים חוצבי להבות, אני מציע פה הצעה קונקרטית. זה לא רציני. אם זה למצלמות, לצעוק ולהתלהם – יופי. הצעות רציניות שיכולות לשפר את מצבה של מדינת ישראל – לא, כי זה כבר לא מעניין, כי זה לא זוכה לטוויטרים. תתביישו, באמת. אני אומר לכולנו כאן בוועדה, זה לא רציני. אני רוצה להגיד את זה כי זה יושב לי על הלב. אני מנסה להיות ענייני כל הזמן, ואין מקום לזה בכנסת הזו. אין מקום. זה רק צעקות, התלהמויות. בסדר, זה מה שאתם רוצים? אני יודע גם לצעוק. זה מה שהכנסת הזאת רוצה? זה מה שהציבור בישראל רוצה? איפה אנחנו חיים בכלל?
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אנחנו חיים במקום ששלושה שבועות אחרי תקציב יש 18 מיליארד - - -
היו"ר רחל עזריה
חבר הכנסת אראל מרגלית, אתה לא בזכות דיבור. אתה לא בזכות דיבור.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
מה אתה עונה לי?
היו"ר רחל עזריה
אני מבקשת שתיתן לחבר הכנסת מנו טרכטנברג לסיים את דבריו. תנו לו לדבר. הוא בא עם הצעות שהוא עבד עליהן, בבקשה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
הצעה שלישית, שעודף או העברה מעל סכום מסוים שייקבע – 20 מיליון, 50 מיליון, לא חשוב מה – הוא ייבחן לא רק על-פי מה שכתוב בהצעה של האוצר, כלומר האם זה ראוי להעביר לפה או לשם, אלא שזה ייכנס לסדר עדיפויות. כלומר, שאנחנו נוכל להתבטא לא רק האם זה ראוי כשלעצמו, אלא האם יש שימוש נכון יותר בכסף הזה. ההצעות האלה בנות ביצוע - מה שאמרתי על הפיקוח הפרלמנטרי באמצע השנה על ביצוע של כל משרד, וגם ההצעה הזאת וגם האמירה הזאת על לא מוחלט לתקציב רב-שנתי.
חיים ילין (יש עתיד)
מנו, השלטון המקומי חייב כל שלושה חודשים לעשות מאזן ולחתום עליו, ויש עליו פיקוח.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
יפה.
חיים ילין (יש עתיד)
למה לא לקחת את המודלים האלה, שקיימים?
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
בסדר, תעזוב, הצעתי משהו קונקרטי עכשיו.
היו"ר רחל עזריה
תודה. עכשיו אני אמורה להיות בזכות דיבור, חיכיתי הרבה זמן. אבל אעביר את זכות הדיבור שלי לחבר הכנסת פורר, ואשמור על זכות הדיבור שלי כשאחזור למקומי. בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה. מה שעצוב בדיון הזה שזה בדיוק מה שאמרנו שיקרה פה לפני שלושה שבועות. הרי ישבנו פה ואישרנו תקציב מדינה, שהיה ברור לכולם שזה לא תקציב המדינה. כולם אמרו: מה שמעבירים פה זה לא מה שיהיה. אבל הקצב המהיר שבו הגיעו השינויים - תוך שלושה שבועות מאז אישור תקציב המדינה יש פה בקשות להעברות של מיליארדי שקלים. אני לא מדבר עוד על העודפים, כי אני מפריד בין העודפים להעברות. עודפים זה משהו שבאמת נוצר מהמחלה הזו שדיבר עליה פרופ' טרכטנברג, גם של התקציב הדו-שנתי וגם מקצב עבודת המשרדים. אבל העברות בתקציב דו-שנתי גם הגיוני שיהיו. הרי זה הגיוני שמשרד באמצע השנה, פתאום קורה משהו – פתאום יש גל טרור, פתאום קורים איזשהם אירועים וצריך לעשות העברות. אבל מזלזלים כל כך בתהליך הזה של ההעברות שבסופו של דבר מביאים לנו העברות של מיליארדי שקלים שלושה שקלים אחרי. זה מציג את כל הממשלה הזו באור מגוחך.

אני חייב להבין מה השתנה לגבי המיליארדים, שפתאום יש תקציב להעביר או לשנות מתקנות לתקנות; אולי מצאו מצבור גז נוסף בשלושה שבועות האלה? בשורה התחתונה, לגבי העודפים, זאת רעה חולה בתוך המשרדים, שמי שסובל מממנה זה הרשויות המקומיות וכל הגופים המתוקצבים אחרי בשרשור, שמקבלים את התקציב הזה חודשים אחרי ולפעמים באיחור של כמעט שנה אחרי. הייתי רוצה שכשמציגים לנו פה עודפים יבוא האוצר עם טבלה לגבי כל משרד, חמש שנים אחורה איזה עודפים היו לכל משרד. עודפים, יכול להיות שנוצרים - בשנה מסוימת יש איזושהי בעיה, איזושהי תקלה ואמורים לאזן את זה בשנה שאחרי. צריך להיות פה תהליך שאנחנו רואים איך העודפים במשרדים הולכים ופוחתים. להערכתי, אם יציגו לנו עודפים במשרדים חמש שנים אחורה לא נראה שום קצב של פיחות אלא להיפך, נראה גדילה.
היו"ר רחל עזריה
תודה רבה. חברת הכנסת מיכל בירן.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
גם אני מעדיפה לחכות לגפני שיחזור. לא חלילה מחוסר כבוד, אבל מאותה סיבה שאת לא רצית לדבר בזמן שהוא לא נמצא.
היו"ר רחל עזריה
אני פשוט היושבת-ראש. אבל אין בעיה, את מוותרת - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני לא מוותרת, מעדיפה להמתין.
היו"ר רחל עזריה
טוב. בבקשה, קארין אלהרר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תודה רבה, גברתי היושבת ראש. לא אכנס לטיעונים הטכניים שכולם הרבו בהם, שזה לא בסדר ששלושה שבועות אחרי התקציב יש העברות תקציביות. זאת השיטה, היא שיטה לא טובה.

אבל אני כן רוצה לשים על השולחן משהו שמתקשר ליום שמצוין היום בכנסת. היום מציינים בכנסת יום שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. בדיון שקיימתי היום בבוקר בוועדה לביקורת המדינה ניכר שקיים מחסור משמעותי באגף לבריאות הנפש כדי לקיים את החוק במדינת ישראל, חוק שאמור לתת שירותים לאנשים עם מוגבלויות נפשיות. אנחנו עדים לכך, היה דיון בוועדת החינוך לפני פחות משבוע, שיש עמותות שבמצוות משרד הרווחה מעניקות שירותים לאנשים כבדי שמיעה, והן בסכנת סגירה. עמותת "שמע" בסכנת סגירה. למה? כי חסרים לה 3 מיליון שקלים – peanuts לעומת מה שאנחנו עסוקים בו היום. Peanuts, זה הפרומיל.
עליזה לביא (יש עתיד)
אולי שיפנו לסמוטריץ. הוא ידאג להם, לא?
קארין אלהרר (יש עתיד)
יכול להיות. הוא פשוט עסוק בטלפון כרגע.
קריאה
הם רק צריכים לעבור לגור בהתנחלות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
ואני לא מתחילה לדבר על קצבאות הנכים, שהן במינימום של המינימום, הן אפילו לא בשכר המינימום. מדינת ישראל, ממשלת ישראל, ידעה להפיל את הצעת החוק הזאת, כי היא יקרה מדי. מה קרה? הם לא היו בהסכמים הקואליציוניים? זו לא זכות שצריך לתת עליה את הדעת? איפה הבעיה שם? אני מנסה להבין למה בתוך ה-18 מיליארד – אתם יודעים, ממשלת ישראל אמרה לי שזה נורא יקר להעלות את קצבת הנכות לשכר מינימום. אתם יודעים מה היה הטיעון? כי אין כסף. העלות היא 6 מיליארד, ואין כסף לדבר הזה. עכשיו אני נורא מופתעת שבדיון הבוקר בוועדת הכספים אנחנו מדברים על העברה של 18 מיליארד שקלים. איפה הכסף הזה? למה הוא לא מופנה למקומות הנכונים?

אני באמת חושבת שיש פה איזה סוג של ציניות, וגם לפוליטיקה צריך להיות גבול בציניות. אם יש פה צרכים שהם ניכרים והם על השולחן – זה לא צרכים שמישהו קם אתם אתמול בבוקר, זה צרכים ידועים של אנשים שאני יודעת שנורא קל להחביא אותם כי הם לא באים, הם לא צועקים, הם לא מדברים. אולי יש איזו חברת כנסת נודניקית ועוד שניים שבאים וטוענים את טיעוניהם. אבל צריך גם להם מקום וביטוי, ואני חושבת שכשעושים העברות תקציביות – אני מדברת לחברי הקואליציה. אני מדברת גם אליך, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ. אשמח אם לא תהיה בטלפון בזמן הוועדה כדי שאוכל לפנות אליך בצורה מסודרת.
מיקי לוי (יש עתיד)
את לא מעניינת אותו עכשיו. הוא החליט לא להחליט.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני לא מעניינת באמת, אבל העניין - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
חס וחלילה. למה את אומרת ככה?
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני אומרת שאני לא העניין.
היו"ר רחל עזריה
אל תענה. בואי תסיימי את הדברים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני לא מעניינת. הציבור שיושב בבית ומחכה להעלאת קצבת הנכים, הציבור שמקבל מענה מעמותת "שמע" שעומדת להיסגר הוא המעניין, לו אתה צריך לתת את הדין וחשבון, לא לי. אני ממש מבקשת, גברתי היושבת בראש, אני מבינה, פוליטיקה. אבל שימו טיפה, לשניה וחצי את השיקולים הפוליטיים החשובים – אין מה להגיד, קיומה של הממשלה הוא דבר חשוב – שימו את זה שניה בצד, ובמטותא מכם תדאגו, ולו לעוד שעה, לצרכים של אנשים אחרים מלבד אלה שמעורבבים אתכם פוליטית. תודה רבה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
איפה אנחנו לא דואגים, קארין? נתת פה נאום לאומה, נאום חוצב להבות אש, רק לפני עשר דקות - - -
היו"ר רחל עזריה
כן, גם קצת – אפשר היה לעשות את הדברים האלה בקדנציה הקודמת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
סליחה - - -
היו"ר רחל עזריה
אז עכשיו זכות הדיבור אצל בצלאל סמוטריץ.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אין לי מה לדבר כשגפני לא פה.
היו"ר רחל עזריה
מה זאת אומרת? אז לא יהיה אחר כך. מי שמוותר עכשיו – לא יהיה אחר כך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אז לא יהיו הצבעות אחר כך. בסדר נו, אל תעשי לי - - -
היו"ר רחל עזריה
מה זאת אומרת לא יהיו הצבעות אחר כך?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גברתי היושבת ראש, אני - - -
היו"ר רחל עזריה
כן, אדוני חבר הוועדה, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ, אתה מוותר על זכות הדיבור שלך - אנחנו עוברים הלאה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
רחל, הוא ייתן לו אחר כך. הוא צודק.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אל תיעלבי, זה לא אישי. אני פשוט רוצה לדבר כשגפני ישמע. הוא יושב-ראש הוועדה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מי לא ייתן לו לדבר? יש קואליציה של 61, מי לא ייתן לו לדבר.
היו"ר רחל עזריה
אני פשוט מבינה למה חבר הכנסת סמוטריץ לא רוצה לדבר. זה לא קשור לגפני, פשוט הוצאת את הכול כבר בהודעות לתקשורת, הוצאת את הכול כבר בטוויטר. אומרים פה חברי האופוזיציה שהם לא מבינים למה כל חברי הקואליציה נעלמו, ואומרים שיש איזה לחש בחש בתוך הקואליציה. הכול בחוץ, הכול בטוויטר.

אתה החלטת להשתמש בוועדת כספים כדי לנצל את הוועדה הזו בשביל קבוצה מאוד מאוד קטנה בחברה הישראלית. ואתה יודע מה? אני דתיה בדיוק כמוך. אני רואה כל בוקר את הכיפה שלך ואני חושבת שאתה מבייש את המגזר שלנו, אתה מבייש את הציונות הדתית. אתה סוחט יותר מאשר מישהו אי-פעם העז לסחוט במדינה הזו, בשביל כמה יישובים שאף אחד לא מבין בכלל למה הם צריכים לקבל יותר ממישהו אחר במדינת ישראל.

(מחיאות כפיים)

אז אם אתה מחליט שזו השיטה שלך, אז תדע לך שאתה במצב מאוד מורכב בתוך הקואליציה הזו כי הרבה מאתנו יושבים ושותקים, אבל אתה הופך את זה לחוכא ואטלולא. אתה הופך את הוועדה הזו למצב בלתי אפשרי, אתה הופך את הקואליציה הזו. כל מה שאכפת לך זה מדריכי נוער שנמצאים ביישובים שלך, לא מדריכי נוער לאנשים שנושרים, לא מדריכי נוער למי שצריך להגיע לצבא. זה בכלל לא מעניין אותך. הכול בסוף זה כמה יישובים שלך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
את לא מתביישת להשתמש בכיסא היושב-ראש שלך? חצופה.
היו"ר רחל עזריה
- - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זאת הרמה שלך, זה תת-רמה.
היו"ר רחל עזריה
בצלאל, אני קוראת אותך לסדר פעם ראשונה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תת-רמה. לא, אל תעצרי את - - - שלך. זה תת-רמה.
היו"ר רחל עזריה
אני קוראת אותך לסדר פעם שניה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
רחל, את בסך הכול אומרת מה שכולם חושבים. כל הכבוד.
היו"ר רחל עזריה
- - - לא ניתן בקלות כזאת - - - כל הקואליציה חושבת ככה. אתה תפסיק לסחוט את המדינה הזאת.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תתביישי לך.
היו"ר רחל עזריה
אתם אזרחים בדיוק כמו כולם. תודה רבה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מה העמדה של שר האוצר בעניינים האלה? אם את כל כך - - -
היו"ר רחל עזריה
הדוברת הבאה היא חברת הכנסת מיכל רוזין, שאינה נמצאת. הדובר הבא – עבאדללה אבו מערוף. תודה רבה.
חיים ילין (יש עתיד)
רחל, הבעיה היא לא אתך, הבעיה שלו היא עם יהדות התורה. זו הבעיה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הבעיה של המדינה הזאת, שקבוצה קטנה של אנשים סוחטת.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
רחל היתה ממש טובה, אל תעשה לה פרשנות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כואב לך האמת, זה הכול. הפכתם את הנצלנות לאמנות ואת בצע הכסף לאידיאולוגיה, כאילו זה התיישבות. בסך הכול אתם גנבים קטנים, זה הכול.
היו"ר רחל עזריה
חבר הכנסת אבו מערוף בזכות דיבור.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
רחל, אבל אם אפשר, להגיד מילה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כבוד היושבת ראש, שלום לכולם - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
שר האוצר, שהוא יו"ר מפלגתך - - -
היו"ר רחל עזריה
חבר הכנסת אבו מערוף בזכות דיבור.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
את כל ההעברות התקציביות.
היו"ר רחל עזריה
סליחה, יש פה חבר כנסת בזכות דיבור.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא בגלל הדיון הסוער שישנו עכשיו, לא בגלל המצלמות שישנן, לא בגלל מה שהתבטאה פה חברת הכנסת, יושבת ראש הוועדה עכשיו – זו הדעה שלי, זה כתוב כאן. היום אנחנו דנים בוועדות השונות, במיוחד בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות איך לשפר את החיים של קבוצות אנשים, אזרחים במדינה, עם מוגבלויות או לא מוגבלויות, דיור, רווחה, פעוטות עם מוגבלויות, עם צרכים מיוחדים. מחפשים כל שקל בוועדות. היה דיון, ולצערי הרב לא ראיתי נוכחות כזאת רבה ופופוליסטית בוועדות האחרות שהייתי בהן בשעה 9:00 בבוקר, לדבר בעניין באופן ישר.

כמה חודשים לפני אישור התקציב אנחנו, כחברי הרשימה המשותפת ונציגים של האוכלוסייה ערבית, נציגי המועצות המקומיות, התושבים וארגונים אזרחיים וחברתיים, ניהלנו דיון סוער במשך חודשים לקבל כמה מיליונים, כמה גרושים ל-22% מאזרחי המדינה. נטו, אין כסף ל-22% מאזרחי המדינה, שהם אזרחים לכל דבר – עובדה; ירצה מי שירצה ולא ירצה מי שלא ירצה. ועכשיו צצו 18 מיליארד שקל עודפים משנת 2014, ואנחנו יודעים שיש 14 מיליארד שמחכים, מעודף של 2015. איפה הם? חבר שיושב ראש ועדת הכספים לא כאן, אבל בכל זאת זה מסר. איפה הם? איפה שר האוצר?

ניהלנו דיון לתת בסך הכול 1.2 מיליארד שקל לאוכלוסייה הערבית, וגם אמרו לא, ועכשיו כאילו יש תוכנית לחמש שנים – זה הכול בולשיט. האירוניה נמצאת כאן – מה שנקרא מסחרה – בניהול הדברים בכנסת, והשחיתות והעסקאות שישנן, לתת גב לכל אוכלוסיית ישראל ולא רק לאזרחים הערבים, 22% מתושבי המדינה, אלא לכל האזרחים: לבעלי מוגבלויות, לדיור. הנה, עכשיו יצא דוח עוני, אפילו אם קצת נקצץ אותו וקצת נצמצם אותו – בכל זאת יש עוני, ולא כמו שאומרים מעט מחברי הכנסת שאין עוני. עוני יש, חסר רווחה, חסר הרבה כספים למדינה לשירותים אזרחיים. אני לא מדבר למצלמות, אפשר לסגור את המצלמות: הגיע הזמן לשחוט את הפרה הקדושה – ההתנחלויות והביטחון. הגיע הזמן. מספיק, רוב הכסף הולך לשם. צריך שאזרחי המדינה יחיו כמו שצריך, עם כסף שמגיע להם. זה מה שצריך. תודה.
היו"ר רחל עזריה
תודה רבה. חבר הכנסת אוסאמה סעדי, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
גברתי היושבת-ראש, חברי חברי הכנסת, מאוד שמחתי לשמוע את הכאב של כבוד היושבת-ראש, שהיא אחת מנציגות הקואליציה. באמת ביטאת כאב עמוק וזעקה עמוקה על מה שקורה פה. אבל אני תוהה ושואל, גברתי היושבת-ראש: הרי את מאותה מפלגה של שר האוצר, ופה הבקשה היא משר האוצר להעברות תקציביות. אז אני רוצה לדעת – באמת את צודקת בכל מילה ומילה והייתי חותם בשתי ידיים, בעשר אצבעות, על כל מה שאמרת לחבר הכנסת סמוטריץ, שהם חולבים וסוחטים את הפרה ששמה תקציב. אני אומר לך, גברתי היושבת-ראש, ואני אומר לחברי חברי הכנסת, זו כבר שיטה ידועה, שעושים תקציב עם רזרבות. אפשר רזרבות של כמה מאות אלפי שקלים, של כמה מיליונים, אבל לא יכול להיות שהרזרבה בשנת 2014 היא 18 מיליארד שקל ובשנת 2015 קרוב לאותו סכום - מדובר בכ-5% מהתקציב. מדובר בתקציב של 350 מיליארד שקל, כאשר אנחנו מדברים על 18 מיליארד שקל רזרבה. אי אפשר לבוא לוועדת הכספים, לא בחקיקה, ולהגיד שמעבירים את הרזרבות האלה לשנת 2015 ואותם משרדים יכולים להשתמש בזה כאוות נפשם, בלי כל פיקוח. אני אומר לך, גברתי היושבת-ראש, כעורך דין אני אומר שזה לא חוקי ולא חוקתי מה שעושים, ובג"ץ - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
לכמה יצמח הכסף של ההתנחלויות כשסמוטריץ יחזור, זאת השאלה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הוא לא רוצה לשמוע.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
הוא הלך לקבל אתנן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אין לו זמן. הוא הלך לספור את הכסף.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בדיוק. העניין הזה של קואליציה של 61 ואיום לפוצץ את הקואליציה הזאת ולסחוט את כל הכספים שהם רוצים, ואם לא – הם ייעדרו מהצבעות וככה יאיימו על ראש הממשלה ואז יקבלו כל מה שהם רוצים. צריך להגיד: עד כאן, יש קווים אדומים שאי-אפשר לחצות. כאשר אנחנו מדברים על המגזר הערבי, מדברים על שכבות חלשות, על ציון יום הזכויות הבין-לאומי לאנשים עם מוגבלויות, כאשר מדברים על אלפי שקלים בודדים למשפחה, שזה יכול להיות כל העולם בשבילה - אנחנו מדברים על 18.

המגזר הערבי, גברתי-היושבת ראש, יש לנו פגישה עם שר האוצר ועם ראשי המועצות הערביות מחר. הגשנו תוכנית חומש - 32 מיליארד לחמש שנים; אנחנו מדברים על שנת 2016, כשכל הדרישה של ראשי הרשויות הערביות, 100 רשויות, היא 1.5 מיליארד שקל, ואומרים לנו: אין תקציב. ראשי הרשויות הכריזו כבר שאם מחר אין תוצאות, יכריזו על שביתה כללית בכל המגזר הערבי. ועכשיו באים ב-18 מיליארד, וחבר הכנסת סמוטריץ שבא עם אג'נדה - כל מה שאכפת לו זה בודדים בחוות בודדים, אנשים הזויים - והוא יקבל כל מה שהוא רוצה. למה? כי האצבע שלו יכולה להפיל או להשאיר את הממשלה הזאת. אנחנו אומרים: די לסחטנות.
היו"ר רחל עזריה
קודם כול, אתה מוזמן להיכנס לקואליציה ואז גם האצבע שלך תהיה רלוונטית.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
לא יזמינו אותו, כי הוא ערבי.
היו"ר רחל עזריה
אני מזמינה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
את יכולה להזמין? ראש הממשלה אומר: הערבים נוהרים לקלפיות.
היו"ר רחל עזריה
אם אנחנו רוצים דיון ענייני, אז שאלת כמה הדברים. הדברים שאתה אומר על הסחטנות - אני מסכימה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אמרתי שאני חותם בשתי ידיים.
היו"ר רחל עזריה
נכון. אבל אני רוצה להתייחס לאמירה לגבי ההעברות התקציביות. הייתי סגנית ראש עיריית ירושלים, הייתי שבע שנים במועצת העיר ירושלים, ויש מתח קבוע בין היכולת לצפות בתחילת השנה מה יהיו בפועל התוכניות שימומשו לבין מה שקורה בפועל בשטח. בבנייה, אגב, זה בפערים אדירים והרבה שנים מעבירים משנה לשנה את התקציב. במהלך השנה הרבה פעמים צריך לעשות את ההעברות, וגם בעירייה ישבנו בכל יום ראשון בוועדת הכספים ועשינו את ההעברות. אני חושבת שהפיקוח צריך להיות. קודם כול, הוועדה הזו היא הוועדה המפקחת כדי לראות מה ההעברות שנעשות, והפיקוח צריך להיות שההעברות הן לא כלי כדי להחביא אג'נדה שלא רואים אותה בדיוני התקציב. זה הסיפור.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה בדיוק מה שדיברתי עליו, גברתי היושבת-ראש.
היו"ר רחל עזריה
נכון, נכון.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
והתשובה היתה בגוף השאלה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תסתכלו על המשרדים השונים; יש משרדים שהרזרבות שם הן כמה מאות אלפי שקלים, כמו משרד התחבורה. כאשר רוצים בחטיבה להתיישבות פי 18, אז בטח פה מחביאים אג'נדה.
רועי פולקמן (כולנו)
רק משפט – רוב הסכומים שדובר עליהם, לפחות היום, זה העודפים המחויבים, ואין פה הסתרת אג'נדה. העודפים המחויבים זה סכומים שאושרו בתוכנית עבודה ממשלתית בשנת 2014, ואתם יודעים בדיוק שעודפים מחויבים יש עליהם כתובת.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא, הם לא העבירו את הפירוט של ההתחייבויות. זה נחמד להגיד התחייבויות.
רועי פולקמן (כולנו)
אוקיי, אבל עודפים מחויבים, על-פי ההגדרה - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
על-פי הגדרה, אבל - - -
רועי פולקמן (כולנו)
זה סכומים שיבוצעו. משרד החינוך - מספטמבר עד ספטמבר - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אשמח להגיד משהו.
רועי פולקמן (כולנו)
רק להבין: הבדל בין העברה, שזה דיון אחר, לבין עודפים - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל יש פה העברות. יש פה העברה של 1.5 מיליארד ועודפים של 17 מיליארד.
רועי פולקמן (כולנו)
העודפים הם 17.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
לעודפים של 17 מיליארד קוראים אימפוטנציה. אני מצטערת, רועי, אין לזה שם אחר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
רחל, אני קודם רוצה לברך אותך על הדברים המאוד אמיצים שאמרת - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
יש שם סעיפים מטורפים.
רועי פולקמן (כולנו)
אבל עודפים זה לא אותו דבר, חבר'ה. בואו לא נערבב בין העודפים להעברות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו יודעים את ההבדל.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני באמצע. אני רוצה להסביר שניה. רחל, אני רוצה לברך אותך על הדברים המאוד אמיצים שאמרת, שהיו צריכים להיאמר מזמן. תודה לך. אני רוצה להציע פה משהו לוועדה, בעיקר כי יושבים פה אנשים שמשתייכים למפלגתו של שר האוצר, ואני יודעת שיש לכם רצון אמיתי - ואני אומרת את זה בכנות, זה לא כדיפלומטיה בפוליטיקה של הוועדה - לשנות דברים כאלה. מה שנוצר פה התחיל ממונופול ומצורך בשליטה של משרד האוצר והפך להיות שיטה שהיא פשוט שיטה מושחתת.

שר האוצר חתום על כל העברה תקציבית. אני יודעת שבעבר היו המון מקרים שבהם שר האוצר חתם על העברה תקציבית אבל למעשה הוא לא באמת ראה את ההעברה התקציבית, וזה קורה כשמגיעות עשרות העברות תקציביות, לפעמים מדי שבוע. בגלל זה, בין היתר, ביקשתי ממשרד האוצר את הפירוט המלא של ההתחייבויות, מאחר שאם יש פה התחייבויות קודמות - אין עם זה בעיה. אם יש התחייבויות ל-2014 זה בסדר.
רועי פולקמן (כולנו)
כל ה-17 זה שם.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני לא מאמינה ש-17 מיליארד זה התחייבויות. יעל מבורך עדיין לא קיבלה את רשות הדיבור, לצערי, אבל עד עכשיו לא קיבלתי את זה בכתב ואני מצפה לראות את זה בכתב, כי היא לא תוכל להרחיב על 17 מיליארד שקלים בעל-פה עכשיו.

החלק הנוסף של זה הוא לראות בכל העברה ספציפית מאיפה זה נלקח, לאן זה עובר, עם פירוט היסטורי של העברות, למה צריך להעביר את ההעברה הזאת מלכתחילה ולמה היא היתה לא בבסיס התקציב. לכם יש אפשרות, כחברי מפלגת כולנו שבראשה עומד שר האוצר, לעשות שניה הפסקה, ולהגיד שהדבר הזה לא הגיוני. אני חושבת שהשיטה הזאת לא חוקית, הדבר הזה ייבחן בבית המשפט. אתם יכולים להגיד: השיטה הזאת מלכתחילה מעוותת – על זה אני בטוחה שאתם מסכימים; נעצור את זה לעכשיו, נחכה לראות את התשובות של משרד האוצר, נקבל פירוט מלא של הכול, נעשה דיון האם בכלל אפשר להמשיך את ההעברות כפי שהן או שצריך לתקן את התקציב, שזאת הדרך הנכונה לעשות את הדברים האלה.
רועי פולקמן (כולנו)
עודף מחויב בתקציב, סתיו.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל אני לא מדברת על המחויבים. יש פה גם העברות תקציביות של מיליארדים - - -
רועי פולקמן (כולנו)
זה 18 מיליארד שקל. תיכף נדבר על העברות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני לא מדברת על מחויבים, עזוב את המחויבים. משרד האוצר המון פעמים אומר מחויבים, ואני אף פעם לא ראיתי את העדות לזה. אז אם זה מחויבים – בבקשה, תביאו לנו את החוזים. אבל יש פה גם העברות תקציביות. אפשר לקבל את ההחלטה הזאת עכשיו. במקום שיהיה דיון מאחורי הקלעים, שמנסים לעשות כל מיני סגירות של הקואליציה - אם בצלאל כן יצביע, אם הוא לא יצביע, אם הוא כן יקבל, מה הוא לא יקבל - הדבר הזה, רחל, יהיה לכם עכשיו כל יום. אם תמשיכו עם העברות תקציביות, כל יום הבית היהודי ומפלגות אחרות יחזיקו אתכם קצר במקומות מאוד רגישים ויתנו השתתפות שלהם בוועדה – כל חבר כנסת מהקואליציה יתנה השתתפות שלו בוועדה והצבעה, גם על נושאים אחרים, בזה שתעבירו לו כספים בהעברות תקציביות. זה יהיה כל שבוע, לא תוכלו לנהל ככה כלום. תהיה אפס משילות, לא יהיה פה שום דבר. כסף שהיה יכול ללכת לעמותות חשובות שיושבות פה ומבקשות כסף כדי לעזור לילדים שזקוקים לכסף הזה, זקוקים לעזרה הזאת, בסכומים קטנטנים – כסף לניצולי שואה, לקשישים, לנכים, לשירות הבריאות ולמה שאתם רק רוצים – כל זה הולך פשוט להיחתך ולעבור בכל מיני קומבינות מושחתות לכל חבר סורר שיאיים עליכם. אפשר לעצור את זה; תעצרו את זה. למה שלא תעצרו את זה עכשיו? זה אפשרי לחלוטין. תעשו את המהפכה הזאת.
רועי פולקמן (כולנו)
אני מציע שיעל תעבור על זה.
היו"ר רחל עזריה
אתה רוצה להתייחס?
רועי פולקמן (כולנו)
אחרי שיעל תדבר. עודפים והמיליארד של ההעברה התקציבית, כי זו הסוגיה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אם גפני לא חוזר אז אני רוצה - - -
היו"ר רחל עזריה
את רוצה לדבר?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
כן.
היו"ר רחל עזריה
אז ניתן לחברת הכנסת מיכל בירן לדבר. בבקשה. אני מבקשת שקט. חברי הכנסת, סיימנו את הדיון הספונטני שהיה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אם הייתי מאמינה לכם, מה שהיה צריך לעשות זה לפטר כמה מנכ"לי משרדי ממשלה. אם מישהו לא הצליח לממש 182 מיליוני שקלים לניצולי שואה – אני מצטערת, זה ממש פשע. צריך להביא את הבן אדם הזה וצריך לפטר אותו. אם מישהו לא הצליח לממש 171 מיליון שקלים במשרד האנרגיה, אם מישהו לא הצליח לממש את הסכומים העצומים האלה - הוא כנראה לא טוב בתפקיד שלו. לו הייתי מאמינה לכם - - -
רועי פולקמן (כולנו)
זה דיון חשוב בוועדות.
היו"ר רחל עזריה
לא, אתה - - -
רועי פולקמן (כולנו)
את צודקת, זה דיון מעולה – בוועדות.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני רוצה לסיים את דבריי, רועי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל צריך גם להגיד לזכות המנכ"לים שהם קיבלו את התקציב בנובמבר ולא הצליחו לחתום על חוזה עד דצמבר.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
העודפים האלה הם מ-2014, עודד. קיבלנו על זה תשובה. אבל אני רוצה לסיים את דבריי.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
14 מיליארד עודף - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אתם מפריעים לי. אני רוצה לסיים את דבריי.

אם הייתי מאמינה לכם, הייתי חושבת שצריך לפטר כמה מנכ"לי משרדי הממשלה, ועל חלק מהדברים - כמו 181 מיליוני שקלים לניצולי שואה - אני חושבת שזה בכלל צריך להיות פלילי שלמישהו היה את הכסף הזה שבו הוא יכול היה להציל חיים של אנשים, לשפר את החיים שלהם במעט, והכסף הזה נשאר במשרד שלו.

אבל אני לא חושבת שזה מה שקרה. אני חושבת שזאת שיטה, כי בסיס התקציב הוא יחסית שוויוני; בסיס התקציב עומד במבחן בג"ץ; בסיס התקציב, כבר היו ממשלות כאלה ואחרות ותיקנו, משכו לכאן ולכאן ובסוף יצא משהו שיחסית מכיל את אזרחי מדינת ישראל. אז מה שעושים – כאן יש שיטה לשמור כסף בצד בתואנה שלא הצליחו לממש אותו. אני מסכימה אתך על בנייה, אבל יצא לי לשמוע כל כך הרבה דברים, כמו עמותות וחינוך, שזה לא קשור לבנייה ואפשר היה לשחרר את הכסף. באופן מסורתי יש תת-ביצוע במשרדים חברתיים, והדבר הזה הוא שיטה. לוקחים את הכסף הזה ומחלקים אותו בצורה לא שוויונית, בצורה מהירה, שאנחנו לא יכולים להתעמק בכל סעיף - כמו שאמרה חברתי סתיו שפיר ואחרים - כמו שעשינו בדיוני התקציב, שהשקענו בזה זמן בשביל לראות שתהיה התוצאה הטובה ביותר. הדבר הזה הוא פשוט לא סביר.

מילא הייתם לוקחים את הכסף הזה והייתם אומרים - אפשר היה לפתור אתו את משבר הריבית החישובית, ועכשיו עשרות אלפי גמלאים, הולכים לקצץ להם 30% מהפנסיות; אפשר - - -
רועי פולקמן (כולנו)
על איזה סכום את מדברת? לא הבנתי. על מה, על 18 מיליארד?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני יודעת שחלק מה-18, טוענים שזה מחויב, אבל גם אני רוצה לראות את החוזים, שזה באמת מחויב.
רועי פולקמן (כולנו)
זה מחויב, זה חוזים. זה כסף שהמדינה הוציאה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אגב, גם רק מההעברות התקציביות שמעבירים עכשיו אפשר היה לעשות ביטוח ממלכתי סיעודי, אפשר היה לעשות כל כך הרבה דברים.
אריק מאיר
ולא לסגור עמותה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
גם על ההעברות התקציביות, מדובר על סכום עצום. אני מחכה בשקיקה לתשובתה של יעל מבורך.
יעל מבורך
למה בכלל יש שינויים בתקציב? זו שאלה שעלתה פה כמה פעמים.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
מיד לאחר שהוא עבר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אפשר לבקש שיו"ר הוועדה ייכנס לדיון הזה?
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל זה בסמוך, יעל.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
סתיו, עודד הסביר בשבילך יפה מה קורה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
יעל, בסוף השנה – אנחנו מקבלים את זה. הבעיה המרכזית היא שהתקציב עבר לפני שלושה שבועות.
יעל מבורך
תנו לי להסביר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
יש דיונים מאחורי הקלעים, שם בחדר.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
הייתי משלמת הון תועפות בשביל להיות זבוב על הקיר.
היו"ר רחל עזריה
בואו נשמע. נציגת האוצר, בבקשה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני רואה את חברי הקואליציה הולכים שם ומנסים - - -
רועי פולקמן (כולנו)
אבל את יודעת שזה לא קשור לדיון פה. חבר הכנסת סמוטריץ וחבר הכנסת גפני מנהלים דיון על החטיבה להתיישבות ולא על עודפים תקציביים. לא קשור לדיון הזה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני חושבת שהדיון האמיתי מתרחש שם.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אולי אפשר להמר בינינו עם כמה כסף בצלאל יחזור.
היו"ר רחל עזריה
זה בחדר ההוא, אם רוצים לעשות את ההימור. בבקשה, יעל.
יעל מבורך
עולה השאלה למה בכלל נדרשים שינויים בתקציב במהלך השנה - בכל שנה, בפרט שנה כזאת.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אנחנו לא שואלים, את זה אנחנו יודעים. למה זה קורה שניה אחרי שהעברנו את התקציב?
יעל מבורך
אז אני עונה. סוג ראשון של שינויים זה העודפים, וזה מה שמונח לפתחכם היום. העודפים מועברים משנת 2014 לשנת 2015 - ההקצאה בגינם, כי בתוך תהליך התקצוב יש תהליך של תכנון, הקצאה תקציבית ואז תהליך של תשלום שהוא הביצוע, ההליך החשבותי. התכנון שלהם, ההקצאה שלהם, נעשו ואושרו בכנסת ה-19 במסגרת החוק המקורי או במסגרת השינויים שנעשו בתקציב בשנת 2014, וברמת המזומן לא הצליחו להשתמש בהם, מכל מיני סיבות.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
181 מיליון שקלים לניצולי שואה, איך אפשר היה לא להשתמש בזה?
יעל מבורך
אסביר.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני מנסה לדמיין את כוחות הטבע שעיכבו את זה.
יעל מבורך
יש כמה סוגים של התחייבויות שהממשלה יכולה ליצור. אנחנו מדברים על תקציב שהיה בשנת 2014 – 315.5 מיליארד שקל, לכר מאוד רחב של סוגי פעולות שיש לו הרבה נהנים ולכן העודף בגינו שונה בכל מקרה פרטני, ואתן כמה דוגמאות. למשל, פעילות של רכש. לממשלה יש פעילות של רכש, ואת הרכש הזה היא משלמת לפי תפוקות. למשל, היא משלמת אותו בשוטף פלוס 30. יש לה חוזה, המועד שלו היה בדצמבר והשוטף פלוס 30 שלו יוצא בינואר 2015. דוגמה נוספת: היא עושה פרויקט מותנה. למשל, היא עושה חוזה של רכש של ייעוץ ואומרת: תעביר לי דוח ביניים – תקבל X אחוזים מהכסף, ואחר כך תעביר לי דוח סופי ותקבל Y אחוזים מהכסף. המועד הסופי של התשלום גולש משנה תקציבית אחת לשנה תקציבית אחרת. אפשר לתת עוד המון דוגמאות, כי הממשלה עושה חוזי רכש בהיקף מאוד מאוד משמעותי. אז כשהיא עושה את ההתקשרות שלה עם הספק, המזומן שגולש משנת 2014 ל-2015 הוא עודף. אבל זה לא רק רכש, היא עושה עוד פעילויות.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
איזה רכש היה בניצולי שואה?
יעל מבורך
אני לא רוצה לענות רגע על הדבר הספציפי הזה, אני רוצה לענות באופן כללי - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
כי אין דרך להסביר את זה.
יעל מבורך
אחר כך גם נענה פרטנית על ניצולי השואה, אם זה מה שמעניין אתכם, אבל רגע במהות מהו עודף של 18 מיליארד שקל.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
גם זה. זו דוגמה טובה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אין שם שוטף פלוס 30.
יעל מבורך
רק שניה.
רועי פולקמן (כולנו)
סליחה, יעל. בניצולי שואה ספציפית – לא רציתי להגיד, אבל אני מכיר קצת את העבודה - יש שם תת-ביצוע נוראי בגלל ניהול לא טוב, בעיניי. אבל בואו לא נערבב, לא נעשה סלט מכל הדיון בין עניין טכני שמדברת עליו יעל מבורך, של העברה תקציבית, לבין משרדים. הדיונים האלה, למה לא ביצעו – מצוין; בואו נזמן דיון בוועדת העבודה והרווחה, בוועדה לזכויות הילד, בוועדת החינוך, בכל ועדה למה לא ביצעו את התקציב הזה. אני בעד הדיון הזה, זה דיון עקרוני שהכנסת צריכה לפקח על משרדי הממשלה. זה דיון נפרד.
מיקי לוי (יש עתיד)
השאלה היא אם ההעברות של התקציב בוצעו רק לגבי הרשאה להתחייב.
רועי פולקמן (כולנו)
בואו נפריד בין הדיון הטכני של העברות תקציביות ועודפים מחויבים לבין תת-ביצוע במשרדי הממשלה. זה תפקיד הכנסת, לשבת על הווריד ולשאול למה לא ביצעו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתה לא יכול להפריד בין שני הדברים.

(היו"ר משה גפני, 12:16)
היו"ר משה גפני
רק רגע, רבותי. לפני שאנחנו ממשיכים עם ההסבר בנושא של העודפים - אני מתנצל שהייתי בחוץ - אני רוצה קודם כול תשובה לגבי הנוהל שהצעתי. אדוני המנהל, אני מבקש שיחלקו את הנוהל לכולם. אני רוצה את ההתייחסות שלך לעניין הזה, יעל. יש פה בקשות של עוד חברים, חוץ ממה שכתוב, ותיכף אומר לך אותן. החברים העלו את העניין לבוא לדווח כל חצי שנה על ביצוע.
יעל מבורך
מאוד נשמח.
היו"ר משה גפני
אתם מאוד תשמחו. מה שהעלו פה לגבי הנושא של העודפים זה לתת שלוש שנים אחורנית. אפשר?
יעל מבורך
בהחלט.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אדוני היו"ר, ביקשתי לדבר כשאתה תהיה. אם אוכל לקבל זכות דיבור קצרה - - -
היו"ר משה גפני
אתה כבר אמרת כשאני הייתי. כבר אמרת שאני פוליטיקאי קטן ובזוי, אמרת כבר הרבה דברים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, לא אמרתי. לא נתת לי זכות דיבור.
רחל עזריה (כולנו)
גם אמרנו שאין דבר כזה.
היו"ר משה גפני
אמרת.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גפני, ירדנו מחמישה ימים מראש ליומיים מראש?
היו"ר משה גפני
אין חמישה ימים. איזה חמישה ימים? יומיים זה זמן סביר, הדיון הוא כאן.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בנוהל הקיים זה היה חמישה ימים מראש.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אבל ענו לך בכתב. הוא אומר שעכשיו יענו לך פה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני יכול לקבל רשות דיבור?
היו"ר משה גפני
אגב, הפרשה הזאת תסתיים כך או אחרת, אבל עם מה שאתה נשאר זה שאתה אוהב את החרדים ושאני פוליטיקאי קטן ובזוי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
קודם כול, בשום מקום לא - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
גפני, אני לא יודעת אם עדות אופי של חילונים נחשבת, אבל אני מוכנה לבוא לשמש עדת אופי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גפני, אני חושב שההתנהלות שלך לא ראויה.
היו"ר משה גפני
אני לא רוצה לשמוע אותך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
היא מאוד לא ראויה. היא לא הגונה, לא חברית ולא מקובלת בתוך קואליציה.
היו"ר משה גפני
בסדר גמור. אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אין לי שום שיח אתך, ואתה פשוט מתנהל בצורה לא קואליציונית, זה הכול. אתה יודע הרי שהבעיה שלך היא עם ראש הממשלה, היא לא אתי.
היו"ר משה גפני
אני קורא אותך לסדר פעם שניה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה בסדר גמור, אתה יכול להוציא אותי.
היו"ר משה גפני
חילקו לכל החברים?
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אנחנו רוצים התייעצות סיעתית, אפשר? כי אנחנו רוצים להסתכל על זה רגע ולדבר בינינו.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גם אנחנו רוצים התייעצות סיעתית.
שגית אפיק
נעבור סעיף-סעיף, אולי כדאי לכם אחרי זה.
היו"ר משה גפני
אולי כדאי אחרי, תשמעו גם את האוצר. בסדר, ביקשתם התייעצות סיעתית לפני ההצבעה.

רבותי, אני הולך לפי הסדר; כדי להצביע על העודפים צריך שיהיה נוהל. אחרי שיש נוהל אפשר לדבר על העודפים ואז ללכת להצבעה על העודפים, ואותו דבר גם על ההעברות. אז אם אנחנו נדבר על העודפים כשאין לנו עדיין נוהל, אני חושב שזה לא לפי הסדר. אני מתנצל, פשוט הייתי בהתייעצות בחוץ.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
רק שנבין, אתה מתכוון ליישם את הנוהל כבר בדיון הנוכחי?
היו"ר משה גפני
לא, אין אפשרות.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
למה?
היו"ר משה גפני
בגלל שאין אפשרות, בגלל שאין דברי הסבר כמו שצריך. תשמעו את יעל.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
שייקחו את זה חזרה למשרד ויביאו את זה מחר.
יעל מבורך
לגבי הנוהל, קודם כול אני רוצה להגיד ישר את השורה התחתונה: העקרונות של הנוהל, כמו שהם מופיעים פה, מקובלים עלינו. אנחנו מקבלים אותם.
היו"ר משה גפני
כולל מה שהחברים ביקשו, התוספת, לדווח אחת לחצי שנה?
יעל מבורך
אז בואו נהיה רק יותר ספציפיים. לעשות דיון בביצוע – אני חושבת שזה דבר מאוד מאוד חשוב. אני חושבת שזה ישפר את עבודת הממשלה, זה יביא למצב שאולי נצמצם את היקף העודפים, שזה דבר נכון ומבורך וזה בהחלט דבר נכון.
היו"ר משה גפני
את ההיסטוריה של עודפים - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אולי תהיה תחרות חיובית בין מנכ"לי משרדי הממשלה, שהם ידעו שהם ישבו פה על אחוזי הביצוע שלהם.
יעל מבורך
מאוד נכון.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
יעל, רק כדי לוודא שאנחנו מדברים על אותו דבר. זה דיון חצי שנתי על ביצוע של כל משרד ממשלתי. צריך לבוא האוצר, ואם יש פערי ביצוע חצי שנתיים משמעותיים, צריך לתת הסבר וצריך לתת תוכנית לביצוע מוגבר עד סוף השנה, ואנחנו נבחן אותו לאחר מכן. כלומר, זה לא רק עניין - - -
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
יש דבר נורא פשוט - - -
יעל מבורך
המשרד הממשלתי הרלוונטי והאוצר.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
יעל, יש דבר נורא פשוט בנהלי העבודה, גם של חברות עסקיות וגם של חברות ציבוריות, וזה שיש מה שנקרא ביצוע מול תקציב. כלומר, יש תקציב, יש את הביצוע ונותנים את זה ברמה מספרית שהיא מאוד מסודרת, באותם פרמטרים. כלומר, כמו שלחברה ציבורית יש או עיקרון גאפ או עיקרון אחר – משרד הביטחון, יש לנו בעיה אתו, הוא כל פעם מדווח לנו בצורה אחרת. אתם צריכים להחליט אם זה דיווח על בסיס מזומן, דיווח על בסיס הוצאות – כי פה יכול להיות משחק מאוד גדול. תחליטו על דרך אחת, וזאת הדרך שנפעל בה כל הזמן.
היו"ר משה גפני
בבקשה, תאמרי. קודם כול את אומרת באופן עקרוני.
יעל מבורך
באופן עקרוני אנחנו מקבלים את ההצעה הזאת. יש דברים טכניים שנרצה לבדוק לגבי היכולת שלנו לעמוד בהם. חלק מהדברים אנחנו עושים. אנחנו מעלים – ואני לא בטוחה שכל חברי הכנסת יודעים את זה - בכל יום חמישי לאתר האינטרנט של אגף התקציבים במשרד האוצר את כל הפניות שמונחות לשולחנה של ועדת הכספים ואת כל הפניות שאושרו. זה בקובץ אקסל, זה כל המידע הגולמי.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
פניות למה?
יעל מבורך
כל הפניות לשינויים בתקציב. כל הפניות לפי התאריך שלהן, אנחנו מעלים את זה בכל יום חמישי. אנחנו מעלים את הקובץ הזה לאתר של משרד האוצר, חלק מהמידע שאתם מבקשים פה כבר נמצא בו. למשל, המידע לגבי השינויים בתוכניות האלה בשנה הקודמת ובשנתיים הקודמות – תקציב מאושר ותקציב מקורי. אנחנו כבר עכשיו מעלים את הנתונים האלה לאתר. אתם מבקשים להוסיף פה מידע, וכמו שאמרתי, אנחנו מקבלים את זה ובוחנים את זה, וננסה להוסיף את כל המידע שאתם מבקשים. אם נצליח, מטעמים טכניים, נעשה את זה. לא את כל הבקשות שאתם מבקשים בנוהל הזה אפשר להוסיף בחוברת, כי החוברת יוצאת ממערכת המחשב שלנו, ואת מערכת המחשב שלנו קשה לשנות מהיום למחר, וזה גם הופך את החוברת שאתם קוראים כמעט לבלתי קריאה בעליל – תקציב מקורי ומאושר, חמישה טורים, שלוש שנים אחורה. אז אנחנו שמים את כל האינפורמציה הזאת באתר ואפשר בהחלט לראות אותה. יש עוד דברים שנצטרך לראות ברמה הטכנית – איך מצרפים החלטות ממשלה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
סליחה, בהקשר של העודפים - - -
יעל מבורך
אם זה יתקבל על ידי החלטת משרד ממשלתי, לא בהכרח אנחנו יודעים מה קורה במשרד הממשלתי. אנחנו יודעים את המידע שיש במשרד האוצר - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל בהקשר של העודפים - - -
היו"ר משה גפני
רגע, רגע.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני חייב לתקן, כי זה לא נכון. בהקשר של העודפים שלוש שנים אחורה - רק את העודפים של המשרד במקרו. לא צריך לרדת לסעיף של העודפים, אלא כמקרו. אם למשרד יש 300 מיליון שקל - - -
יעל מבורך
זה מופיע. גם היום כל התקציבים - - -
היו"ר משה גפני
היא מקבלת את זה, היא צריכה להוסיף - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אבל אנחנו רוצים לדעת גם בסעיף. אם בתחבורה הציבורית במשך שנים לא ניצלו את הכסף, אנחנו רוצים לדעת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם תרצי לרדת לרזולוציה, אז אפשר. אבל - - -
היו"ר משה גפני
עודד. בבקשה.
יעל מבורך
במשך כמה שנים כבר אנחנו מעלים כל סוף שנה קובץ מלא של כל השינויים בתקציב שנעשו בשנה הקודמת, ברמת אקסל עם המידע הגולמי כולו, עם דברי ההסבר של כל הפניות שנעשו בתקציב, הביצוע, התקציב המקורי והתקציב המאושר. כל המידע של השנים הקודמות נמצא.

השנה גם העלינו מערכת שנקראת פיסקלי-דיגיטלי – דיברנו עליה פה. היא מערכת ויזואלית עם גרפים, מאוד ידידותית בסך הכול, ברמת שמונה ספרות ולא ברמת שש ספרות. כלומר, ברמת תקנה ולא ברמת תוכנית. אפשר שם לראות שם את כל ההיסטוריה של כל תקנה שמעניינת אתכם, על כל רבדיה, ואפשר גם יהיה לבדוק את הנתונים של הפניות החדשות באותה מערכת.

דברי ההסבר - שכללנו את דברי ההסבר, עשינו השבוע, לקראת תחילת עבודת הוועדה על שינויים בתקציב הדרכה לכל הרפרנטים במשרד האוצר איך צריך להגיע לוועדת הכספים, איזה תשובות צריך לתת, איזה מידע הם צריכים לבדוק לפני שהם באים לוועדה כדי שהתשובות תהיינה כמה שיותר ברורות, לרבות מה שאתם מבקשים פה: למה נעשה שינוי תקציבי; למה הוא לא נכנס לבסיס התקציב; בגין מה נעשה שינוי. כל הדברים שאתם מבקשים פה אלה דברים שאנחנו מתדרכים את האנשים שלנו להגיע מוכנים אתם. אם יש בעיות בדברים האלה, אתם יודעים שהצוות שלנו באגף התקציבים נמצא לרשות הוועדה – גם אני, גם איתי טנקין, רכז צוות תקציב, הרפרנטים שנמצאים פה, תמיר ואיליה, שמרכזים עבורכם באופן רוחבי את הנושאים השונים: בריאות, רווחה, חינוך, ביטחון, כל הנושאים של הצוותים השונים של אגף התקציבים ושל המשרדים הרלוונטיים, וכמובן אמיר לוי. אם יש בעיה אנחנו שמחים שחברי הכנסת יפנו אלינו כדי להגיד שלא התקבלה תשובה או שלא - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתם אומרים את זה תמיד, אבל אפילו על שאלות מהתקציב עוד לא עניתם, וזה חצוף בפני עצמו.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אחד מהאבסורדים שאנחנו רואים, שאנחנו מדברים על עודפים של 2014. אחד הדברים שאנחנו חייבים להסכים עליהם, והממשלה צריכה להסכים עם עצמה, זה מה הדד-ליין. כלומר, מה הדד-ליין לגמור לדבר על העודפים של השנה הקודמת, כי אז אתה יכול לתקצב אותה בתוך השנה הנוכחית בצורה הרבה יותר טובה.

ניקח דוגמה. בצה"ל התלונה המרכזית בהרבה מקומות היתה שאין תקציבים לאימונים. העובדה שאני מביא כסף ברגע האחרון של השנה לא נותנת לי את האפשרות להתאמן כל השנה. כלומר, בואו נקבע לעצמנו את הנוהל – כמו שחברה ציבורית מדווחת, שלושה חודשים אחרי גמר השנה. שלושה חודשים אחרי גמר השנה כל משרד מחויב להגיד: זה הביצוע מול התקציב, זה תת-הביצוע שהיה לי ואלה העודפים. זה לטובתכם. ואז הממשלה, כשהיא מתקצבת את השנה הבאה, היא לא חייבת להביא את זה ברגע האחרון. היא מביאה את זה כחלק ממה שיש לה, בתור פול לפעולות שלה, ואז יש לה הרבה יותר זמן לתת לזה את סדרי העדיפויות, ולנו כאופוזיציה יש יותר זמן להתווכח על זה. אבל זה נעשה בצורה תקינה.
יעל מבורך
יש סעיף אחד שנראה לי בעייתי בנוהל כי הוא קשה לביצוע, וזה הסעיף שאומר שאי אפשר לכרוך מלאכותית דברים - - -
היו"ר משה גפני
עזבי, דיברנו על העניין הזה.
יעל מבורך
זה סעיף בעייתי.
היו"ר משה גפני
בסדר. עפר, רצית להגיע משהו? אני לא פותח דיון, אנחנו כבר ישבנו פה שעתיים וחצי.
עפר שלח (יש עתיד)
שתי הערות, ברשותך. אחת – ואתה יודע את זה יותר טוב ממני - הנוהל הזה, אתה שם על עצמך מוסרות מאוד גדולים. הבעיה היא שלך, לא של משרד האוצר. משרד האוצר ימשיך להביא את זה כמו שהוא מביא את זה, השאלה היא אם אתה, כיושב ראש ועדת הכספים, אומר לנו: דברים שלא יבואו בנוהל הזה, אני לא אעביר. אתה מכיר את זה מצוין, הלחץ עליך להעביר עליך יהיה קיים. תמיד זה יהיה: אוקיי, אנחנו מבינים, זה לא בנוהל, אבל משרדי הממשלה צריכים לתפקד, הקואליציה צריכה לתפקד וכן הלאה. היות שישבתי בחצי הכיסא הזה אני מכיר את זה גם מהצד השני. אז אני אומר לך, אני לא יודע אם אתה מוכן להתחייב לזה, כי אחרת אין בזה שום טעם.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אחרת זה רק המלצות.
עפר שלח (יש עתיד)
כן, או שיהיה או שלא יהיה – כנראה לא יהיה.
היו"ר משה גפני
אתה טועה בעניין הזה. תיכף אשיב.
עפר שלח (יש עתיד)
הדבר השני נוגע להעברות תקציב הביטחון, וזה חלק גדול מההעברות ברמה הכספית. אני מבקש, אם אפשר - למרות שאני יודע שלכאורה הסדר הוא שוועדת הכספים מאשרת את הסכום הכולל ואז הוועדה המשותפת מתכנסת לדון. היום זה סכום של כמעט 3 מיליארד שקל – מכיוון שהוועדה המשותפת לא התכנסה לדון על זה, אף אחד, כולל האנשים פה, ויש פה לא מעט שהם חברים בוועדה המשותפת - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
עפר, אתמול פניתי במכתב לצחי הנגבי בעניין הזה.
עפר שלח (יש עתיד)
אז אני מבקש מוועדת הכספים, אם היא יכולה – אני לא יודע אם היא יכולה – לדון בזה שיהפכו את הנוהל: קודם יהיה דיון בוועדה המשותפת על הפרטים והשימושים של העניין ואחר כך נוכל אנחנו לבוא לפה ולהגיד שאנחנו סומכים על זה את ידינו.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
יש לי הערות על הדבר הזה.
היו"ר משה גפני
כן, אבל אני לא יכול לפתוח את הדיון - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אתה רוצה להעביר את זה בלי דיון? תיתן לנו נייר ואי אפשר להעיר עליו? אני לא מבין.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני שמח שאתם מקבלים את ההצעה של החצי שנתי – אני רוצה שזה יהיה כתוב. תוסיפו את זה.
היו"ר משה גפני
היועצת עושה את זה תוך כדי.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
דבר שני, העניין של השקיפות זה לא רק לפרסם אינפורמציה, אלא איך האינפורמציה מוגשת. אני רוצה שתרכזו את ההעברות התקציביות על-פי משרדים ממשלתיים – כל ההעברות שנוגעות למשרד אחד, שיהיה תחת הכותרת של אותו משרד, כי אם לא אין לנו יכולת לקבל - - -
היו"ר משה גפני
אני לא אוהב את הכריכה. זה צריך להיות אחד אחרי השני. יש דברים במשרד ממשלתי של העברה שאתה בעד ויש דבר אחר שאתה נגד. הכריכה היא לא טובה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אתם יודעים מה, תגידו לנו אתם. בואו נחליט איך לחשוב על זה.
יעל מבורך
זה מופיע לפי משרדים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כל העברה צריכה להיות בנפרד.
היו"ר משה גפני
רגע, זה לא פשוט.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אם אפשר, שאלה ליעל.
היו"ר משה גפני
משפט. אני לא פותח דיון.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה לא דיון. קודם כול, צריך להבין שזה לא מחליף את הדיון העקרוני של האם בכלל מותר לכם לעשות העברות.
היו"ר משה גפני
בסדר, אמרת את זה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כל עוד אתם יכולים לעשות העברות, לא יהיה פה תכנון - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, אמרת את זה. זה ברור. הבג"ץ גם לא מעניין אותי. יכול להיות שנעשה - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בסדר, בסדר, אני רוצה להציע דברים לנוהל. כל עוד יש לא יהיה תכנון תקציבי רציני כי הם יודעים שהם יכולים להעביר הכול אחר כך. זה דבר אחד.

החלק הראשון והשני בנוהל הזה מאוד מאוד טובים. אני מבקשת להוסיף לזה שתכתבו בתוך ההעברות, או תעשו קישורים – טכנולוגית זה מאוד פשוט - למכרזים הרלוונטיים, שתשתפו אותנו בכל הנושא של השתתפויות בין משרדיות, שהוא לחלוטין לא גלוי. אם מדובר בהרשאה להתחייב, אז פירוט היסטורי: מתי זה נקבע, לכמה שנים, מה קצב ההתקדמות של הפרויקט, כמה כסף עוד צפוי לעבור לפרויקט.
היו"ר משה גפני
אוקיי, סתיו. אמרת את זה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל מדגישה שהדברים יהיו כתובים פה בתוך הנוהל. כשהם לא כתובים, אנחנו יודעים מה קורה – משרד האוצר, עם כל הנכונות והרצון הטוב, ברגע שזה לא כתוב מה שקורה זה שהמשרד מגיע לפה, מה שחשוב לו זה להעביר את ההעברה. יש תשובות, אין תשובות, אתה בלחץ, כולם בלחץ, יש איזה פוליטיקאי שצריך, ואז הכסף עובר בלי שאנחנו מקבלים תשובות. אם זה יהיה כתוב בנוהל המצבים האלה יימנעו.
היו"ר משה גפני
אם יהיה לחץ אז גם אם יהיה כתוב זה לא יהיה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
דבר נוסף, יושבים פה הממ"מ.
היו"ר משה גפני
אבל סתיו, אמרת את זה. את יודעת מה השעה? כבר אין לי סבלנות לשמוע את זה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל זה לא בנוהל. אם זה לא כתוב לא יהיה.

דבר אחרון - ערב קודם לדיון זה לא דבר שהוא ייתכן. לא יכול להיות שערב קודם לדיון נקבל בקשה להעברה תקציבית. אנחנו צריכים לחקור ולהבין מה ההעברה, אנחנו צריכים להכין שאלות, אנחנו צריכים - - -
שגית אפיק
זה רק במצבים חריגים מאוד. זה לא יהיה - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אז מה הם המצבים החריגים?
שגית אפיק
חריג מאוד, זה לא יהיה. זה יהיה פעם–פעמיים בקדנציה, לא מעבר לזה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
סמוטריץ זה מצב חריג?
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אפשר את זה לפרוטוקול לא מצדך, כי את לא זאת שמחליטה?
שגית אפיק
אבל אני אאכוף את זה. אני מתחייבת לאכוף את זה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
גפני, תגיד את זה בבקשה גם בקולך, שמדובר בפעם–בקדנציה, מקרים חריגים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אתם קואליציה של 61, כל חבר כנסת הוא חבר כנסת חריג.
היו"ר משה גפני
רבותי, אני מבקש לסכם.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אבל הנוהל צריך להיות גם כשמחר יהיו אנשים אחרים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מבקשת שזה יחזור להיות חמישה ימים מראש, כמו שזה היה קודם.
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ערב קודם, גפני.
היו"ר משה גפני
אני פשוט לא מסכים. לא ערב קודם, יומיים קודם.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא נוכל להיערך לדיון ברצינות.
היו"ר משה גפני
יומיים קודם, ואני רוצה להגיד לך את הסוד, אמרתי גם לטמיר: בסמוך לזה שזה מגיע להעלות את זה לאתר. אמרתי לו, אתמול ישבנו.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מבינה ואני מברכת על זה, אבל כתוב פה לפחות ערב קודם - - -
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים לזה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אנחנו לא נוכל להיערך.
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים לזה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אין פיקוח אם אנחנו לא יכולים להתכונן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מתי זה יפורסם באתר האוצר?
שגית אפיק
היושב-ראש מפרסם סדר יום בדרך כלל ביום רביעי או ביום חמישי. ההעברות התקציביות יהיו שבוע לאחר מכן, בין הימים שני עד רביעי. בין רביעי לשני יהיו לכם את אותם חמישה ימים, שתראו קודם את ההעברות.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
איפה זה כתוב?
שגית אפיק
זה לא צריך להיות כתוב, כי ככה מתנהלת הוועדה. מה שונה לעומת הנוהל הקודם? השוני לעומת הנוהל הקודם הוא שאין לכם חמישה ימים לשאול את השאלות כי מוקד הדיון עובר לוועדה, וברגע שמוקד הדיון עובר להיות בתוך הוועדה ואתם יכולים לשאול את השאלות בוועדה ולקבל תשובות מספקות ולקבל תשובות רציניות - - -
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
או, אם לא?
שגית אפיק
יאמר היושב-ראש מה יהיה אם לא. אם לא – זה לא עומד בתנאי הנוהל. זה אם לא.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל אם מגיעה ערב קודם בקשה לדיון, אין לנו אפשרות - - -
שגית אפיק
אבל זה במקרה חריג של העברה דחופה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אין לנו אפשרות ריאלית לכתוב שאלות רציניות על הדבר.
שגית אפיק
אבל זה באמת במקרה חריג, של העברה דחופה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
בים יש הבדל בין גלים רגילים לבין צונאמי. אנחנו מדברים פה על הגעתו של הצונאמי. זה תמיד בא ברגע האחרון.
היו"ר משה גפני
רבותי, אני מבקש לסיים את הדיון הזה. את מבקשת להוסיף משהו?
יעל מבורך
מכיוון שראינו את הנוסח הזה הבוקר, תשאירו לנו לחזור לוועדה עם כמה הערות.
היו"ר משה גפני
אני הולך לסכם. אנחנו כבר שעתיים וחצי בדיון, אתה היית בוועדה אחרת. בבקשה, דקה. עוד מעט יבואו עוד חברי כנסת שגם יש להם מה לומר. דיון מעניין.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אני רוצה לתקן – לא חמישה ימים. להוציא את השבת – ארבעה ימים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני מבקש לקבל את הסכומים שהיו מיועדים למגזר הערבי ולא נוצלו, ואי ניצולם זה רק בגלל הממשלה כי היא לא אישרה תוכניות ולא נתנה את האפשרות להעביר את הכספים האלה.
היו"ר משה גפני
לא זה הדיון עכשיו.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני יודע, אבל סך הכול של ה-18 מיליארד, אני רוצה לדעת – כי גם בתקציב של 2015 יהיה אותו דבר, וגם בתקציב של 2016, ואז פשוט מרמים את המגזר הערבי. מחר יש ישיבה עם שר האוצר, אנחנו נלך לשמוע עוד רמאות של: תקבלו תקציבים, תקבלו תקציבים, ובדרך השניה - - -
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
בעניין הזה אנחנו מאוחדים, יהודים וערבים, כי מרמים את כולנו. אז יש איחוד פעם ראשונה.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת חאג' יחיא, זעקתך נשמעה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אתם פעם ראשונה, אבל אנחנו לאורך כל השנים.
היו"ר משה גפני
זעקתך נשמעה. נמצאת פה סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר והחברים הנכבדים. הנושא הזה יכול לעלות, ואני גם מעלה כנראה - - -
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אז הדרישה שלי, וזה המשפט האחרון, שכל התקציבים שלא נוצלו למגזר הערבי יישארו באוצר, להכין את התשתית כדי שיוכלו לנצל אותם בשנים הבאות. פשוט לא לגנוב לנו את הכסף.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא היה מה לנצל, היה אפס.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אז אני אומר לא לגנוב את הכספים של המגזר הערבי. כשאתה מאשר בניית בית-ספר ואתה יודע שאין לך את הקרקע, אז אתה יודע שהכסף הזה חוזר אליך.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
חבר הכנסת אבו מערוף, דבר.
היו"ר משה גפני
תעשה לי טובה, התחלת לחלק פה רשות דיבור?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אולי הוא מחכה למישהו.
היו"ר משה גפני
רבותי, אני מבקש לסכם. אבקש מהיועצת המשפטית שתקריא את הדברים אחרי זה. את הכול אפשר להפר, אין בעיה. האמירה הזאת, ככה הכנסת עובדת, צריך לקחת את זה בחשבון. המציאות היא שנבוא לפה במהלך השנה, כשלא יהיה לחץ מי יודע מה, יבוא משרד ממשלתי, יבוא שר או מנכ"ל, יבוא לכל אחד מאתנו ויגיד: אם אתם לא מעבירים את זה עכשיו באופן חירום, אז תדעו שכשאתם רוצים לארגוני הנוער או כשאתם רוצים לדברים חשובים מאוד, לנושא של תעסוקה – זה החיים כאן בכנסת.

הולך להשתנות המצב באופן דרמטי. מה שאתה אמרת, עפר שלח, לגבי האחריות שלי – אני יודע. לכן אני דווקא מנסה כל הזמן להוריד מהאחריות, זאת אומרת להוריד מהנוהל, לתת יותר שיקול דעת ליושב-ראש. אני מעוניין שהכול יהיה שקוף. יש לי היום אינטרס פוליטי גם.
קריאה
אין לי ספק בזה.
היו"ר משה גפני
פעם היו ספקות, היום זה האינטרס הפוליטי שלי. אני מעוניין שהכול יהיה שקוף. למה יש שינוי? אם אפשר, שיהיה שקט. קודם כול, ראיתם שינוי בתקציב. יש הנחיות של היועץ המשפטי לממשלה, יש הנחיות שאי אפשר לזוז היום במשרדים – ואני אומר לכם, אני נמצא שם, אני יודע. זה דבר שלא היה בקדנציה הקודמת. הקדנציה הקודמת עשתה משהו טוב בעניין, שהיא הביאה את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, וההנחיות האלה מחייבות את אגף התקציבים, ההנחיות האלה מחייבות את חברי הכנסת. כיושב-ראש הוועדה, הייתי צריך להביא לתקציב - מה שלא היה מעולם, מאז קום המדינה - שחור על גבי לבן ולהקריא את כל ההעברות שנעשו – לא אני, אגף התקציבים.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אבל במקום מסדר בושה, כמו שהתכוונו שזה יהיה, זה יהיה עכשיו מצעד גאווה, כמו שהיה עם משכורות המנכ"לים.
היו"ר משה גפני
גבירותי ורבותי, הכול נמצא על השולחן היום. הם לא יעבירו כסף, אף אחד מהם, אתם לא יודעים כמה הם נהיו פחדנים. הם לא יעבירו שקל שלא יעמוד - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
טוב מאוד, זה חיובי.
היו"ר משה גפני
לא אמרתי את זה באופן חיובי, אבל אמרתי. הם לא יעבירו שקל מבלי שזה יעמוד בקריטריונים של מבחן היועץ המשפטי לממשלה. לא יהיו פה העברות שלא יעמדו במבחן. פתאום המשנה ליועץ המשפטי לממשלה נעשה מאן דאמר גדול בתוך המערכת הזאת, שום דבר הם לא מעבירים בלעדיו. אני מברך על זה, אני חושב שזה בסדר גמור.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
נכון, מה זה שייך אבל? גם לנו יש אחריות פיקוחית. אבל אתה יודע, מה שליועץ המשפטי לממשלה - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
גפני, אבל הדיון הוא לא רק אם זה עומד בהנחיות של היועץ המשפטי או לא. זה רק חלק קטן מהדיון, עם כל הכבוד.
היו"ר משה גפני
אני ממשיך הלאה. מה שהיה קודם לא יהיה עכשיו. אנחנו קובעים נוהל, שאני מתכוון לעמוד בו, אני לא מתכוון לשחק עם העניין הזה. דיברתי גם עם היועצת המשפטית, דיברתי גם עם הצוות בוועדה, האם אפשר את הדברים הטכניים – להעלות את זה לאתר – ואפשר; האם אפשר לעמוד באמות המידה האלה ושהייעוץ המשפטי יאכוף את הנושאים הללו. מה שבשר ודם יכול לעשות ולא לחשוב על מה - - - אני מסכים לחלוטין שלא צריך בכלל להתנהל ככה. אני עוד זוכר את הנאום המפורסם של השר חיים רמון בוועדת הכספים, נדמה לי לפני 20 שנה או פחות, עם הטחת האשמות בפקידי האוצר. הוא היה שר בכיר בממשלה, והיה נאום של שעה שלמה בוועדת הכספים על הנושא הזה, שאנחנו, השרים, לא מנהלים את המדינה.

הנושא ברור. יש התקדמות גדולה בעניין. אני לוקח על עצמי אחריות, אני יודע. אני לא יודע כמה אעמוד בעניין הזה. יש את הייעוץ המשפטי של הוועדה, יש נוהל ויש את העמדה של היועץ המשפטי לממשלה ויש את הטענות של החברים. אני אומר לכם, החיים הם לא שחור-לבן, אבל אנחנו הולכים על איזשהו מתווה שיכול להביא לשינוי.

ישבתי עם יעל מבורך ואמרתי לה שאני רוצה ללכת על המתווה הזה. היא אמרה לי מה שאמרה כאן, שיש דברים שטכנית צריך לבדוק. בכל אופן, הם קיבלו את הנייר הזה רק עכשיו, הם רוצים לבדוק.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
קצת קשה לקבל את הנייר ברגע האחרון, אה?
היו"ר משה גפני
בסדר בסדר. אני מציע כדלהלן: כמובן, לפני ההצבעה, על-פי בקשתך אראל מרגלית, אתן לכם התייעצות של חמש דקות. אבקש שיקראו את הנוסח, עם התוספות של מה שביקשו החברים, שיעל הסכימה לזה. נצביע ונקיים דיון נוסף על זה בינואר, מכיוון שעד ינואר אבקש שיבואו גם עם התשובות הטכניות, ולא שיעל מבורך או מישהו אחר יבוא ויגיד: רגע, זה נכון שהסכמנו, הצבענו והכול בסדר, אבל טכנית אי-אפשר לבצע את זה. אנחנו נמשיך את הדיון. אני מבקש להצביע היום. אם יתברר שאין בעיות – אז הכול בסדר, נלבן את העניין ונראה איך עושים את זה; אם יתברר שיש בעיות – נקיים את הדיון כאן, אגף התקציבים יגיד את הבעיות או שיביאו את האנשים הטכניים של משרד האוצר. אם יצטרכו לשנות נשנה את זה כאן בהסכמה. אם לא נצטרך לשנות – ההצבעה של היום היא הקובעת.

אני מבקש, היועצת המשפטית, שתקראי את הנוסח.
שגית אפיק
"נוהל עבודה בוועדת הכספים בנוגע לשינויים בתקציב המדינה. בנוהל זה ועדת הכספים מעגנת את הליך הדיון בוועדה ביחס לשינויים בתקציב המדינה, וכן את נהלי העבודה עם אגף התקציבים ומשרד האוצר בנושא זה. מטרת קביעת הנוהל היא להסדיר את הדיון בוועדה בנוגע לשינויים בתקציב ולייעל אותו, תוך פישוט מורכבותם של השינויים התקציביים והגברת השקיפות לגביהם".

הנוהל הזה מחליף את הנוהל הקודם שהיה בוועדה, וזה יהיה נוהל העבודה שמעכשיו יחייב את חברי הוועדה ואת יושב הראש.

"השינוי התקציבי. 1. שינוי תקציבי המוגש לוועדה על-ידי משרד האוצר יכלול דברי הסבר מילוליים מפורטים, ברורים ובהירים. דברי ההסבר יכללו בין היתר הסבר ופירוט מדוע השינוי המוצע נדרש ומדוע הוא מובא כשינוי, לרבות היסטוריה של התכניות ביחס אליהן מתבצע השינוי, ציון תקנות תקציביות בהן נעשה שינוי תקציבי ככל שהן משמעותיות לשינוי; הסבר מדוע השינוי לא נכלל מלכתחילה במסגרת חוק התקציב, וכן הסברים והנמקות רלוונטיות נוספות;"

עכשיו אני מוסיפה את הנושא של עודפים שאמרתם: "בשינוי תקציבי שהוא עודפים, תפורט היסטוריית העודפים במשרד הממשלתי בשלוש שנות הכספים האחרונות." – זאת הבקשה שתתווסף לפי הדיון לפי הדיון שהיה כאן. "ככל שהשינוי המוצע נסמך על החלטת ממשלה או החלטת משרד ממשלתי – יש לצרף את החלטת הממשלה."
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אפשר להוסיף בעודפים גם את הפירוט של ההתחייבויות, כשמדובר בעודפים מחויבים?
יעל מבורך
זה אני כבר יכולה להגיד שאי-אפשר לתת, ואסביר את זה באופן מפורט כשנגיע לעודפים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל אנחנו מצביעים על זה כרגע.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה? יש לכם נומרטור עכשיו.
יעל מבורך
אני אומרת כבר עכשיו, כדי לא לבוא - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
למה אי אפשר את ההתחייבויות?
יעל מבורך
את פירוט ההתחייבויות. 18 מיליארד שקל ברמת חוזה – אי-אפשר להביא לוועדת הכספים, ברמה הטכנית.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
תעבירו התחייבויות מעל סכום מסוים, שתקבעו מה הוא.
היו"ר משה גפני
סתיו, אני לא מקבל את זה.
יעל מבורך
אם אתם רוצים לבדוק, אני יכולה לבדוק - - -
היו"ר משה גפני
אני לא מקבל את זה - תפסת מרובה לא תפסת. בואו נראה איך אנחנו מתקדמים עם זה.
שגית אפיק
יעל, מה שאת בודקת בתוך זה, אם אני מבינה נכון, זה את הנושא של החלטת ממשלה.
יעל מבורך
לא, אני אבדוק את כל הדברים: איך משלבים אותם; לגבי ההסבר – האם באקסל, האם בגוף הפנייה עצמה; איך אנחנו מביאים את המידע הזה.
היו"ר משה גפני
בינואר אתם חוזרים עם התשובות האלה.
יעל מבורך
בהחלט.
שגית אפיק
אבל גם עד ינואר הם יתחילו לפעול לפי הנוהל הזה ולעבות את דברי ההסבר.
היו"ר משה גפני
ודאי, אחרת אני לא יכול להעביר העברות.
שגית אפיק
בדיוק. זה לא שנחכה לינואר. עד ינואר תתחילו לעגן את הנוהל הזה.
יעל מבורך
מאה אחוז. אמרתי, כבר עכשיו אנחנו עובדים ככה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
על העברות של 10 מיליון אפשר להעביר פרוטוקול של הדיון במשרד האוצר?
יעל מבורך
הדיון לא בהכרח נעשה במשרד האוצר. הוא נעשה במשרד הממשלתי הרלוונטי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אז של המשרד הממשלתי הרלוונטי.
יעל מבורך
אני לא יודעת לומר אם אפשר לצרף פרוטוקולי דיון מכל משרדי הממשלה. אין לי, כמשרד האוצר, יכולת להתחייב על פרוטוקולים של משרדי הממשלה.
שגית אפיק
אבל אפשר לבדוק את זה? מכיוון נציגי משרדי הממשלה יהיו בדיון, אז אולי במסגרת הבדיקה שאת עושה, לגבי העברות תקציביות שהן באמת משמעותיות וגדולות, תבחנו אתם אם הם יוכלו להביא פרוטוקולים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
רוצים לראות איך התקבלה ההחלטה ושיהיה מעקב - - -
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
איך אתם מקבלים את ההחלטה? איך הפרוטוקול אצלכם?
יעל מבורך
אסביר את זה כשנדבר על השינויים בתקציב.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
יש הבדל בין מה שנאמר פה לבין מה שכתוב ומועבר מראש, ואתם יודעים את זה. אני מדברת לא על כל העברה - מעל 10 מיליון שקלים.
יעל מבורך
- - - בהעברות של פחות מ-10 מיליון שקלים. זה תקציב של 347 מיליארד שקל - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אפשר להוסיף: בהעברה מעל 10 מיליון שקלים?
יעל מבורך
השאלה הזאת היא קודם כול למשרדי הממשלה: האם הם מנהלים פרוטוקולים ויכולים להעביר לכם פרוטוקולים.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אז שיהיה לכם נוהל החלטה.
יעל מבורך
אתה מתכוון להחלטה הממשלתית. יש 30 משרדים שצריך לשאול אותם. זה לא שאלה למשרד האוצר.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אז צריך לקבוע את זה, לא? גם לכם זה יהיה יותר טוב.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אם זה לא יהיה בנוהל זה לא יהיה.
רחל עזריה (כולנו)
אני מציעה לעשות את זה צעד צעד – קודם להתרגל לנוהל הזה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
תקבעו אתם את הנוהל, שהנוהל יהיה נוח לכם, רק שאנחנו נראה מה הנוהל כי אז נדע שהחלטתם. תקבעו אתם איך אתם רוצים להחליט.
היו"ר משה גפני
במהלך ההעברות הקרובות אתחיל לדבר עם נציגי המשרדים על הנוהל הזה. ברגע שיש העברה גדולה, שהם ינסו גם להביא את זה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אני בעד שהם יגידו לנו איך נוח להם לעבוד, שזה ייראה לנו ברור, ואז פשוט יפעלו - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, אבל זה כל המשרדים. צריך לדבר עם המשרדים, הם לא כתובת.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
ברור, אבל אי אפשר שכל משרד יעשה דין לעצמו.
היו"ר משה גפני
לא, אבל זה לא אתה. אמרתי: יבואו לפה נציגי המשרדים, אדבר אתם.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
המשרדים לא מעבירים פרוטוקולים לאוצר?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל לכם יש סמכות לקבוע את זה, כוועדה.
שגית אפיק
מה שהוא אומר זה שכשיגיעו לכאן נציגי המשרדים הוא יעלה את העניין וננסה לראות. יכול להיות שבינואר נכניס את זה, אם זה באמת דבר שהם יכולים לעמוד בו.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אם אנחנו לא נקבע לא תהיה להם סיבה לעשות את זה.
היו"ר משה גפני
אבל אני לא יכול להכניס את זה בנוהל.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
למה?
היו"ר משה גפני
בגלל שלא דיברתי עם המשרדים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מה הבעיה להכניס את זה בנוהל? משרדי הממשלה מחויבים לכתוב פרוטוקול.
היו"ר משה גפני
בסדר. הם יבואו לפה, אשאל אותם, במגמה להכניס את זה בינואר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
את הסיפור של ההרשאות להתחייב, אפשר להכניס בבקשה בכתב?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש לי הצעת ייעול בעניין הזה - שהוועדה תוכל לדרוש, לא לקבל את כל הפרוטוקולים כי זה אולי מוגזם, אלא לדרוש פרוטוקול ספציפי על החלטה ספציפית.
היו"ר משה גפני
זה גם היום אפשר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא נכון. הם לא חייבים והם לא מביאים.
היו"ר משה גפני
לא מביאים, אז גם לא יביאו אחר כך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, אם זה ייקבע כנוהל - - -
היו"ר משה גפני
אתם טועים בעניין הזה, מיקי. כשנציגי המשרדים יבואו לפה ננסה להגיע אתם להחלטה בעניין הזה. אם נכניס את הסעיף הזה, שהוועדה תדרוש – אפשר להכניס, אין לזה ערך.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
גפני, משרדי הממשלה לא מעבירים פרוטוקולים לאוצר כשהם מגישים את הבקשות? ככה, מדברים בעל פה ואומרים: אנחנו רוצים? זה הנוהל שאתם מקבלים ממשרדי הממשלה?
היו"ר משה גפני
היא מוסיפה את זה בסוף הנוהל. זה לא מספיק לפי דעתי, אבל - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
על ההרשאות?
היו"ר משה גפני
על הפרוטוקולים.
שגית אפיק
מה ביקשת על ההרשאות?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
שיהיה פירוט. במידה שההעברה היא כתוצאה מהרשאה להתחייב אז שיהיה פירוט היסטורי מדויק: לכמה זמן ההתחייבות הזאת; מה כבר עבר; מה הביצוע.
יעל מבורך
אני לא יכולה.
היו"ר משה גפני
לא ביקשתי את זה, אני דוחה את זה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
למה?
היו"ר משה גפני
בגלל שאי אפשר לעשות את זה, זה מוגזם.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
ככל שיהיו יותר פרטים - - -
היו"ר משה גפני
כן, אנחנו נפוצץ את הכול.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ככל שלא יהיו פרטים ככה הם - - -
היו"ר משה גפני
סתיו, אני לא מקבל את זה. הלאה.
שגית אפיק
אז פסקה 2 יורדת מהנוהל.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
למה?
שגית אפיק
כי היושב-ראש ביקש.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מה יורד?
היו"ר משה גפני
הכריכה של משרד אחד. למשל משרד החינוך, שמגיע לפה עם שלוש העברות בשנה. אם נתחיל להגיד שנפריד את האגף היסודי, האגף העל-יסודי, המטה וכל הדברים האלה – זה דבר שהוא בלתי מתקבל על הדעת.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל מביאים לפעמים העברה של 800 פעם - - -
היו"ר משה גפני
שלוש העברות כאלה משרד החינוך מעביר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הם העבירו בשנה שעברה 888 מיליון שקלים.
היו"ר משה גפני
שלוש העברות כאלה משרד החינוך מעביר. משרד הרווחה מעביר ארבע פעמים בשנה; אז אתם רוצים שנוציא את הילדים המפגרים ונעשה סעיף נפרד? אני לא יודע לעבוד ככה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא, אנחנו רוצים לראות את הכול - - -
היו"ר משה גפני
אני נגד כריכה, ואני מודיע כאן שאם תבוא העברה של שני משרדים, לא בקיצוץ רוחבי, בגלל שהם יודעים שרוב חברי הוועדה על משרד אחד יצביעו נגד ועל משרד שני יצביעו בעד – פשוט לא אביא את זה להצבעה, זה הכול. לא תהיה כריכה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בוא נגיד לך מהי כריכה. כריכה זה שבעוטף עזה מחכים לכמה מיליוני שקלים כתוספות שהבטיחו להם אחרי "צוק איתן", אבל כורכים את זה בהצבעה על עוד 200 מיליון שקל להתנחלויות. זאת הבעיה בכריכה.
היו"ר משה גפני
אני לא אתן שתהיה כריכה מהסוג הזה. אי אפשר להכניס את זה בנוהל, כי אז המשמעות של העניין שהמשרדים - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל מה שהיא אומרת זה נכון, כי ניסיתי, למשל, להעביר 40 מיליון שקל לטיוב מערכת המחשוב של רשות המסים - - -
היו"ר משה גפני
אני לא אעביר, לא תהיה העברה. אבקש, גברתי היועצת המשפטית - - -
שגית אפיק
- - - של שני משרדים באותה העברה.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא רק של שני משרדים.
שגית אפיק
יש גם עניין של פרשנות משפטית. ככל שהעברה תקציבית מסוימת תכלול שני נושאים, שבאמת ברור שיש פה כריכה מאוד מלאכותית כדי לגרום להצבעה מאוד מסוימת, אז יהיה פה שיקול דעת ליושב-ראש ויהיה פה גם שיקול דעת משפטי לבחון את השאלה האם לאפשר לחברי הוועדה להצביע.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל את יודעת מה קורה אז. אומרים: עד שנביא מחדש, החבר'ה המסכנים יסבלו כי הם לא יקבלו את הכסף, ואז סוחטים אותנו כי זה על דד-ליינים מאוד מאוד ברורים. עדיף לקבוע מראש שאין כריכה.
רחל עזריה (כולנו)
אני רוצה לומר משהו קצר. אני מציעה, אני מציעה את זה מתוך החשיבות של ועדת הכספים, ללכת על הנוהל המוצע, הוא בעיניי מאוד משמעותי. אגיד לכם למה - אנחנו יודעים שהיו"ר בעד המהלך הזה. אני לא חושבת - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן, אבל היו"ר הזה לא יישאר לנצח. היו"ר הקודם עבד בשביל המפלגה שלו.
רחל עזריה (כולנו)
אבל תהיו אתי שניה. אני מאמינה בתהליכים, ואני חושבת שלעשות מהלך גדול מדי שאי אפשר לבלוע אותו יכול להיות בעייתי. לכן אני אומרת תפסת מרובה לא תפסת. אמרנו שבינואר דיון נוסף, ונראה אם צריך לשנות עוד.
היו"ר משה גפני
אני מודיע: כל עוד אני היושב-ראש – זה לא חייב להיות זמן ארוך – אני אומר את זה גם בנוכחות יעל מבורך, אם תהיה העברה שתהיה בה כריכה, אפילו אם הכריכה בתוך המשרד – או שאבקש להפריד את זה או שאבקש שתיקחו את זה חזרה. אני לא הולך לשחק עם הדבר הזה, אין לי שום עניין. אני רוצה שהנוהל יהיה מסודר ונורמלי. להגיד עכשיו בנוהל שאין כריכה, זאת אומרת שמשרדים גדולים, שאנחנו מעבירים העברות שכולם מצביעים בעדן, שכל סעיף יהיה בנפרד. אני לא מסכים לנוהל הזה. זה לא יהיה בנוהל. הלאה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כל הנהלים האלה, איך שלא יהיו, זה מה שנקרא בערבית: זאת האוזן שלי – מעקף.
היו"ר משה גפני
האמת היא שאומרים את זה גם ביידיש, אבל אני לא יודע לא ערבית ולא יידיש.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
תפסת מרובה לא תפסת.
רחל עזריה (כולנו)
טוב ציפור אחת ביד משתיים על העץ.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כתוב בסעיף 3 מתי הוועדה תפרסם, לא כתוב מתי האוצר יפרסם.
שגית אפיק
את מה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
את כל מה שהוא נדרש בסעיף 1, והיכן הוא יפרסם.
שגית אפיק
זה בתוך ההעברה התקציבית עצמה. מרגע זה ההגדרה של העברה תקציבית זה מה שמופיע בפסקה 1. מגיעה העברה תקציבית שאין בה את דברי ההסבר - היא לא העברה תקציבית מבחינת היושב-ראש. העברה תקציבית צריכה לכלול את כל הפירוט שמופיע בסעיף 1.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בסעיף 3 כתוב שהוועדה תפרסם ככה וככה; בסעיף 1 לא כתוב מתי האוצר צריך למסור את זה, וזה הכרחי שיימסר.
שגית אפיק
זה לא משנה מתי האוצר מביא את זה. האוצר מביא את זה לוועדה, בסמוך למועד הזה הוועדה מפרסמת את זה, ומרגע זה מתחילה האופציה של היושב-ראש להביא את זה לדיון בוועדה.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה הבעיה להכניס משפט אחד: לא תהיה כריכה? היועצת המשפטית יודעת - - -
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים שלא תהיה כריכה. אני לא יודע לעבוד ככה.
מיקי לוי (יש עתיד)
חברת הכנסת אורית סטרוק - - -
היו"ר משה גפני
מיקי, אתה יודע יותר מאחרים שמגיעים לפה ימים שאף אחד גם לא נמצא וצריך להעביר משרדים גדולים.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה נכון.
היו"ר משה גפני
בנוהל זה לא יכול להיות. הצהרתי בפני חברי הוועדה - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אתה יכול, שלא בנוהל, לעשות ניסוי כזה? בלי להתחייב, לראות איך זה עובד.
היו"ר משה גפני
אי אפשר, אני לא יודע להעביר את זה. את היית יושב-ראש ועדת הכספים, את היית רואה שאת לא יכולה לעשות את זה. מגיעה העברה של משרד החינוך - יש לך בזה אינטרסים, גם כאופוזיציה וגם כקואליציה, בנוהל הרגיל, בתשלום משכורות. תגידי: לא, עכשיו תביאו נפרד. עד שהם יזוזו ועד שזה יגיע לפה אנשים לא יקבלו משכורות. אני לא יודע לעבוד ככה.
שגית אפיק
"הדיון בוועדה. 1. מזכירות הוועדה תעלה את השינויים התקציביים המוגשים לוועדה לאתר הוועדה בסמוך למועד הגעתם לוועדה. כמו כן, תימסר על כך הודעה בדוא"ל לחברי הוועדה.

2. יו"ר הוועדה יביא לדיון שינויים תקציביים כפי שימצא לנכון, ובלבד שהם עלו לאתר הוועדה לפחות יומיים קודם לדיון בוועדה. במקרים חריגים של שינוי תקציבי דחוף יו"ר הוועדה יהיה רשאי להביא בפני הוועדה את השינוי התקציבי הדחוף, אף אם לא הועלה לאתר הוועדה יומיים קודם לכן, ובלבד שהשינוי התקציבי האמור הועבר לחברי הוועדה לפחות ערב קודם לדיון."
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מהי הגדרה ל"דחוף" ול"חריג"?
שגית אפיק
זה צריך להיות מאוד חריג, מאוד דחוף.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מה זה אומר?
היו"ר משה גפני
היא אמרה שתהיה על זה ביקורת שלה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
עניינים ביטחוניים? מה זה אומר?
שגית אפיק
אני אומרת לך, אני לא חושבת שזה יקרה יותר מפעם או פעמיים. בעיניי, זה צריך להיות מאוד מאוד חריג.
היו"ר משה גפני
להעביר את תקציב הביטחון אם יש מבצע "צוק איתן".
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אם יש משהו ביטחוני חריג – בסדר. אבל זה ממילא מותר, זה כבר בחוק. לא טוב בנוהל לאפשר מצב כזה שאנחנו מקבלים מידע פחות מ-12 שעות לפני הישיבה, גפני.
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד לוועדה ועם כל הכבוד לכולם, מאחורי הוועדה גם יש מדינה.
רחל עזריה (כולנו)
יש אירועים לא צפויים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
חריגים, כי אף פעם לא תדעי - - -
היו"ר משה גפני
רחל, בשלב זה אני עוד מנהל את הישיבה. מפעל "פרי גליל" בחצור הגלילית עומד להיסגר, צריך להעביר לו עשרה מיליון שקלים. אם לא מעבירים לו את העשרה מיליון שקלים הבעלים סוגר את המפעל מחר בבוקר. אני, או את, מבקש להביא את זה בנוהל חירום. להביא את ההעברה של עשרה מיליון שקלים כדי שהמפעל לא ייסגר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
שוב, תגדיר מה זה חירום.
היו"ר משה גפני
אמרתי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש גם שיקול דעת.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אך אחד לא נגד שיקול דעת, הבעיה היא שיגיעו לפה לוועדה - - -
היו"ר משה גפני
אני לא יודע להגדיר יותר, סתיו. החיים הם אחרים.
רחל עזריה (כולנו)
סתיו, יש לך רעיון איך להגדיר את זה?
היו"ר משה גפני
אין לי הגדרה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה מוגדר בחוק. זה לא נוגע לנוהל ולא צריך לכתוב את הדברים האלה בנהלים.
רחל עזריה (כולנו)
זה לא, אין הגדרה.
שגית אפיק
זה לא מוגדר בחוק. אין בחוק הגדרה לדחיפות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
גם בחוק יש הגדרות - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אין כזה דבר, אנחנו יכולים ליפול עם דברים שיהיו פוליטיים לגמרי ולא נדע עליהם באותו לילה.
היו"ר משה גפני
כאילו אני יושב פה, אני שייך לכוחות החושך.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
יש פה עניין של שיקול דעת.
היו"ר משה גפני
הלאה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מציע ליו"ר להוסיף נימוקים ייחודיים שיירשמו - - -
היו"ר משה גפני
לא מוסיף.
שגית אפיק
"5. נציגי אגף תקציבים יגיעו לדיון בוועדה על שינויים תקציביים כשהם בקיאים בפרטי ההעברה וערוכים למתן תשובות לשאלות חברי הוועדה, וכן כשבידיהם נתונים ופרטים נוספים המשמעותיים לשינוי התקציבי ושאינם מפורטים בדברי ההסבר של השינוי התקציבי.

6. נציגי המשרד הממשלתי הרלוונטי לשינוי התקציבי יגיעו אף הם לכל דיון בשינוי התקציבי הקשור במשרדם ויהיו ערוכים למתן מענה לשאלות חברי הוועדה ולמתן פרטים ונתונים נוספים בנושא השינוי התקציבי," – ונוסיף כאן – "לרבות פרוטוקולים, ככל שמדובר בהעברה משמעותית. פרוטוקולים של המשרד."
היו"ר משה גפני
זה מה שאת ביקשת.
שגית אפיק
בדיוק.

"7. ככל שנציגי אגף תקציבים ונציגי המשרד הממשלתי לא יתנו תשובות מספקות לשאלות חברי הוועדה במהלך הדיון על השינוי התקציבי, יועברו על ידם התשובות והנתונים שביקשו חברי הוועדה בכתב למזכירות הוועדה בתוך זמן קצר לאחר הדיון בוועדה. יו"ר הוועדה יחליט האם שלא להביא את אותו שינוי תקציבי להצבעה באותו מועד בשל היעדר תשובות מספקות, ובכל מקרה שמורה לו ולחברי הוועדה האפשרות להגיש בקשה לדיון מחדש על השינוי התקציבי עד לקבלת מענה מספק כאמור.

8. בעת ההצבעה על שינוי תקציבי יקריא יו"ר הוועדה את מספרו הסידורי, כך שהפרוטוקול ישקף בבירור את השינויים התקציביים שנדונו והוצבעו בוועדה."

אני מוסיפה דיווח על ביצוע, לבקשתכם.

"דיווח על ביצוע. 9. משרדי הממשלה ומשרד האוצר ידווחו לוועדה אחת לחצי שנה על הביצוע של התקציב של כל משרד ממשלתי ויספקו הסברים לפערים בביצוע ולחלופות מוצעות לצמצום הפערים."
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
פה אני רוצה להעיר משהו.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
סליחה. אני מבקש שזה יהיה לא בתוך הדבר הזה אלא בסעיף נפרד.
שגית אפיק
נפרד. קראתי לזה "דיווח על ביצוע".
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אבל אני מבקש עוד דבר אחד. אני מבקש שהדיווח על הביצוע מול התקציב יהיה בפרמטרים שתגידו, ושהם יהיו אחידים לאורך כל השנה.
מיקי לוי (יש עתיד)
או כספיים או באחוזים.
יעל מבורך
יש פרמטרים. יש סטנדרט אחיד.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
מזומן, לא הוצאה.
יעל מבורך
תקציב המדינה עובד על מזומן.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
כלומר, אם את קונה מדפסת ופורשת את התשלום על פני כמה שנים, את עדיין - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה לא משנה, זה כסף שנוצל.
יעל מבורך
פחת זה לא רלוונטי - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
לא פחת, רכישה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אם יש לך פרויקט שצריך להתבצע על פני שלוש שנים ואת מכירה בפרויקט כולו ופורשת אותו על פני שלוש שנים ואת מכירה בפרויקט כולו, פורשת אותו על פני שלוש שנים, את עדיין רושמת רק את בסיס המזומן.
יעל מבורך
יש מתודולוגיה מאוד מסודרת. תקציב פיתוח, שזה הסעיפים הגבוהים יותר: תחבורה, שיכון, כל פרויקט ארוך טווח מנוהל בהרשאה להתחייב. עצם ההתקשרות הרב-שנתית היא חיוב של מה שאנחנו קוראים "טור תקציב" – זה לפי החוק הרשאה להתחייב – והמזומן, אנחנו מתקצבים אותו לאורך השנים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל זה כבר מופיע בתקציב, ההרשאות להתחייב.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
תראי מה קרה בשנה שעברה. הגיע הנה שר הכלכלה בזמנו, בנט, והראה לנו את הביצוע מול התקציב של מעונות היום. זה היה ניצול של 10%, רוב ההרשאה להתחייב בכלל לא היתה שם. לא הבנו אם הבעיה היתה בעיה של חוסר התקשרויות או חוסר ביצוע.
רחל עזריה (כולנו)
שם זה הכול. מעונות יום – זה הכול.
היו"ר משה גפני
זה יהיה הדיון.
יעל מבורך
נציג את זה בצורה מסודרת כשנעשה את הדיון.
היו"ר משה גפני
אוקיי, אתם רוצים התייעצות? אז חמש דקות התייעצות.

(הישיבה נפסקה בשעה 13:04 ונתחדשה בשעה 13:10.)
היו"ר משה גפני
אני מחדש את הדיון. לגבי הנושא של מקרי חירום יוצאי דופן – זה יהיה לפי שיקול הדעת של היושב-ראש, אבל כמובן אביא את זה לוועדה והיועצת המשפטית תאמר האם אני טועה בשיקול הדעת בעניין הזה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
רק אנחנו מבקשים שהמילים "חירום" ו"יוצא דופן" - - -
שגית אפיק
במקום "במקרים חריגים" יהיה כתוב "במקרי חירום יוצאי דופן של שינוי תקציבי דחוף".
היו"ר משה גפני
מקרה חירום הוא לא מלחמה.
קריאות
ברור, ברור. לא אמרנו.
היו"ר משה גפני
מקרה חירום הוא נפילת מפעל או אני לא יודע מה. שיהיה רשום בפרוטוקול, עם שיקול דעת בעניין. אני מבקש להוסיף, על פי בקשתכם – אני לא אוהב את זה, אבל לפי בקשתכם – את העניין שלא תהיה כריכה בין משרדים שונים שלא מאותו מין העניין. אומרת יעל מבורך שיש לה בעיה עם העניין הזה. אני מעוניין שזה יהיה, וזה יהיה בהצבעה עכשיו. עד ינואר הם יבואו עם תשובה למה יש להם בעיה. היא אומרת שפעמים רבות יש להם בעיות טכניות בעניין. על זה אני מצביע.
יעל מבורך
גם מהותית.
היו"ר משה גפני
רבותי, אני מבקש להביא להצבעה את אישור הנוהל שייתן, למיטב הבנתנו, יותר שקיפות להעברות התקציביות, לעודפים ולכל מה שנלווה לעניין. אני מברך את אגף התקציבים, את כל מי ששיתף פעולה בעניין הזה. אני מודה לך, גברתי היועצת המשפטית, אני מודה למזכירות הוועדה, מנהל הוועדה, אני מודה לחברי הוועדה ואני מבקש להצביע.
רחל עזריה (כולנו)
ואנחנו רוצים להודות ליו"ר הוועדה.
אראל מרגלית (המחנה הציוני)
אנחנו מודים לך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מי בעד אישור הנוהל? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

הנוהל אושר.
היו"ר משה גפני
הנוהל אושר. אני מודה לכולם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:25.

קוד המקור של הנתונים