ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 14/12/2015

הצעת חוק לתיקון פקודת הרוקחים (מס' 23) (עונשין, עיצום כספי וסמכויות פיקוח), התשע"ה-2014

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 114

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, ב' בטבת התשע"ו (14 בדצמבר 2015), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת הרוקחים (מס' 23) (עונשין, עיצום כספי וסמכויות פיקוח), התשע"ה-2014 (כ/891)
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

מאיר כהן
מוזמנים
ד"ר איל שורצברג - ראש אגף רוקחות, משרד הבריאות

ד"ר אלי מרום - סגן מנהל אגף רוקחות, משרד הבריאות

נילי חיון-דיקמן - עו"ד, יועצת משפטית, משרד הבריאות

מוריה בן צור - עו"ד, לשכה משפטית, משרד הבריאות

ד"ר עפרה אקסלרוד - ס. מנהלת המכון לביקורת ותקנים של חומרי רפואה, משרד הבריאות

מיקי אריאלי - מנהל אגף פשע פרמצבטי, משרד הבריאות

לילך וגנר - יעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

אביטל בגין - משרד המשפטים

סג"ד ד"ר גפט לאוניד - ראש ענף רפואת האסיר, שב"ס, המשרד לביטחון הפנים

נועה עמיעד - ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון הפנים

בן ציון - רת"ח חקיקה, שב"ס, המשרד לביטחון פנים

פרופ' שמעון בניטה - פרופ' לרוקחות, בית הספר לרוקחות, האוניברסיטה העברית

דוד פפו - יו"ר הסתדרות הרוקחים בישראל

אמיר ניצן - מנכ"ל הסתדרות הרוקחים בישראל

אייל פלום - עו"ד, יועמ"ש, הסתדרות הרוקחים בישראל

אפי להב - הסתדרות הרוקחים בישראל

אלי סרברניק - חבר ועדה מקצועית, ארגון הרוקחות בישראל

ד"ר אבי אלבר סוויד - מנהל מחלקת קטלוג תרופות ומידע תרופתי, קופת חולים מאוחדת

ד"ר יוסף לומניצקי - מנהל מערך הרוקחות, מכבי שירותי בריאות

עמוס בנצור - יועץ משפטי חיצוני, שירותי בריאות כללית

לימור טרסי-חן - יועץ משפטי חיצוני, שירותי בריאות כללית

ד"ר שמואל קלנג - מנהל המחלקה לרוקחות ופרמקולוגיה, שירותי בריאות כללית

חנה לאידר שניידר - מנהלת תחום ענפי, איגוד לשכות המסחר

שוש רבינוביץ - מנהלת המחלקה המשפטית, איגוד לשכות המסחר

דובב אפל - עו"ד, התאחדות התעשיינים

עידית צ'רנוביץ - מנכ"לית פארמה ישראל - ארגון הגג של חברות התרופות

רועי אסף - עו"ד, יועץ משפטי, פארמה ישראל

שי שבת - מנהל תפעול רוקחות, סופר פארם

אליעזר דשן - יזם נגד זיופי תרופות

ליטל סבר - לוביסטית, מייצגת את סופר פארם

חן אגא - לוביסט (פרילוג)

עידית שבתאי סידיס - לוביסטית (פוליסי), מייצגת את מכבי, ארגון הרוקחות, ענף הפרמצבטיקה
ייעוץ משפטי
יעל סלנט

רותם יוסף (מתמחה)
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק

הצעת חוק לתיקון פקודת הרוקחים (מס' 23) (עונשין, עיצום כספי וסמכויות פיקוח), התשע"ה-2014 (כ/891)
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב. היום ה-14 בדצמבר 2015, ב' בטבת – זה עוד מתאים להיות ראש חודש טוב – תשע"ו, השעה 09:36. ותרשו לי להתחיל בגילוי נאות אישי. נמצא פה חבר ילדות שלי, פרופ' שמעון בניטה, עלינו ביחד ב-2 באוגוסט 67', באותו מטוס, הלכנו לאותו מקום. בסוף הוא גם התחתן עם בחורה מפֶס כמוני, זה עוד מהלך טוב שעשה. אני מתרגש שאתה פה אתנו. אתם יודעים שהוא היה ראש בית-הספר לרוקחות? ויש לו עוד כמה מעלות ששווה פעם שיספר אותן לכל עם ישראל. ברוך הבא, שמעון. האחרים הם כבר בני בית בוועדה הזאת.
שמעון בניטה
זה כבוד גדול לי להיות פה, ותודה רבה להסתדרות הרוקחים, שהודות להם אני כאן כדי להגיד כמה מילים עבור הרוקחים ומקצוע הרוקחות.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה רוצה להתחיל? לפתוח בזה?
שמעון בניטה
בבקשה.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, תפתח. יש לו פרוטקציה.
שמעון בניטה
בשמחה. אז קודם כול, אני ממש מתרגש.
היו"ר אלי אלאלוף
שמעון, תגיד לפרוטוקול את השם והכול.
שמעון בניטה
אוקיי. השם שמעון בניטה, פרופ' לרוקחות באוניברסיטה העברית בבית-ספר לרוקחות. אני כאן כנציג של המקצוע לרוקחות. אין לי צד, למרות שהוזמנתי על-ידי הסתדרות הרוקחים, הם מכירים אותי הרבה שנים. הייתי מורה משנת 74', כשהייתי עדיין סטודנט לרוקחות התחלתי ללמד, ואני גומר עכשיו ויוצא לפנסיה באוניברסיטה העברית, בסוגריים, אחרי 40 שנות הוראה, כך שלשמחתי כ-70% מהרוקחים, 80% בכל מקום לימדנו אותם. ואני גאה בתוצאות שיש היום כאן.

אם באתי לכאן זה בגלל כמה סיבות. המון רוקחים, כולל בבתי מרקחת, שאני בא ומבקר אותם מכל מיני סיבות, כולל לקנות תרופות ומוצרי טואלטיקה, אמרו לי: מה זה החוק הזה? הוא פגע בהם בצורה של כבוד אישי יותר ממשהו אחר.
הסיבה היא כזאת
תמיד לימדנו את הרוקחים מהיום הראשון שזה מקצוע מאוד אחראי, שלרוקח חייבת להיות תעודת יושר לא של המשטרה, קודם כול של עצמו. הוא פה כדי להציל אנשים. ואני מוכרח להגיד שכשהגעתי ללמוד רוקחות ב-68' באוניברסיטה העברית לא היה מורה לרוקחות, מה שהיה זה רוקחים שפרשו מהעבודה שלהם ולימדו אותנו באופן מקצועי ולא היה מחקר.

היום אחרי כמעט 40 שנה יש לפניכם מדינה שנחשבת למעצמה ברוקחות בעולם. אני מדבר על "טבע", אני מדבר על "פריגו". ופה גם אנשים יודעים, היה לי הכבוד להשתתף, הודות למר מורי ארקין, באחד המיזמים שלדעתי הוא הציוני ביותר שהיה בחיים. לבוא לירוחם בשנות ה-80, לקנות מפעל קוסמטיקה כושל, שאז קראו לו "לון", להפוך אותו למפעל תרופות. ומפעל התרופות הזה היום, והייתי שמה לפני חודש, למרות שאני לא עובד יותר איתם מ-98', הייתי מלא גאווה בבניין החדש שבנו האמריקנים ב-50,000,000 דולר, וקונטיינר שלם יוצא כל יום מירוחם, רבותי, לארצות-הברית. זה בשבילי ההישג הגדול ביותר שנתנו לרוקחות.

הרפואה התקדמה מאוד, אבל אחד היתרונות של מדינת ישראל, וזה הודות לאוניברסיטה העברית ובית-הספר לרוקחות, השכלנו להכשיר דורות של רוקחים עם הישגים מרשימים. לי אישית היה כבוד שהרבה דוקטורנטים שלי, חלקם פה מאחורי, חלקם בתעשייה, חלקם בסטארט-אפים, מאוד מצליחים וקידמו את מדינת ישראל במשטרה, בצבא, בכל מקום.

ואם באתי לכאן, זה בגלל שהחוק הזה, איך שהוא נכתב, ואולי הוא בתום לב והיו לו הרבה כוונות טובות, גרם להרבה רוקחים להרגיש כאילו הם בפוטנציה עבריינים. זו הבעיה שלי. אני בעד חוק ולכבד את החוק. אוי ואבוי, וכולם פה יודעים, בשנה ב', כשמתחילים רוקחות, מה אני מספר להם – לא אמרתי לרמות, שלא יעשו טעות. אם הם עושים טעות במרשם, הם יכולים להרוג בן-אדם. וקרה יותר מפעם אחת שאנשים נהרגו, ולצערי הרב הצלנו ממש, ואנחנו לא יודעים מה לעשות.

אבל בוא רק אספר דבר קטן. יש מיליוני פעולות, אין לי את הסטטיסטיקות, רפואיות כל יום במדינת ישראל. כמות תופעות הלוואי או סכנת חיים שנגרמים מטעויות תרופתיות הן יותר קטנות מאשר בחוץ לארץ. ובשבילי זה ההישג הכי גדול של הרוקחים.

ומכאן התסכול שלהם, איך שאני רואה אותו, שהחוק הוא לא מידתי. ואני מברך על החוק, כי הרבה פעמים המשטרה הגיעה אלי עם זיופים של תרופות. ולהסביר להם, והסברנו להם, ובאמת העונשים הקודמים לא היו מרתיעים נגד זיוף התרופות, ואני מסכים שחייבים שיהיה חוק מרתיע עבריינים.

אז לעומת הרוקחים, כשקראתי את החוק, ואני לא משפטן, יש כמה דברים שצריך באמת בחוק לקחת בחשבון. ואני חושב שמשרד הבריאות והאגף לרוקחות עושה מאמץ, דיברנו אתו, אני אישית, ללא שום פניה מאף גורם. כי לנו מאוד חשוב שהרוקח ירגיש כאיש צוות רפואי, והוא באמת תורם לבריאות הציבור.

אני חייב להגיד שכמו שכתוב החוק והעונשים שיכולים לתת לרוקחים שכאילו מעדו הוא מוגזם. למה הכוונה? הרבה פעמים אנחנו רוצים שלרוקחים יהיה ראש גדול ושיהיה להם שיקול דעת כמו בחוץ לארץ. נכון שיש מרשם וצריך לתת תרופות לפי מרשם, אבל החיים הרי יותר חזקים מאתנו. לפעמים מגיע חולה ששכח, יום שישי, יש לו לחץ דם, עוד מחלות קשות, ומתחנן לרוקח. והרוקח לוקח קופסה ומוריד ממנה שתיים או ארבע טבליות לתת לו כדי לעבור בשלום את סוף השבוע. זה בשבילי לא עבירה, זה בשבילי רוקח שעובד לטובת בריאות הציבור, וחייבים להתחשב בזה.

ואני עוד זוכר עד היום, בעין-כרם פעם איחרתי לשיעור ולא היה איפה לחנות, ידעתי שאני הולך לקבל עונש בזה שאני חונה במקום לא נכון, וקיבלתי 500 שקל קנס. זה לא היה קנס קטן אז, אני מדבר לפני 20 שנה שם, כי היה פקח עירייה שזה היה כל תפקידו. וזה בסדר גמור, אלה הם הכללים, כיבדתי אותם, לקחתי סיכון כדי לא לאחר לשיעור ושילמתי את ה-500 שקל. וזה באמת לא היה כסף גדול מאוד, אבל בכל זאת עדיין לפני 20 שנה. עד היום אני זוכר את זה, אני לא מעז לחנות במקום אסור. אבל לפעמים אין ברירה, תקלה יכולה להיגרם.

אז מה שאני מבקש, ואני רוצה לפנות לוועדה, זה שלא לתת לפקחים את שיקול הדעת האולטימטיבי ולגרום לרוקח להגיע לבית-המשפט כדי להוכיח את צדקתו המקצועית. למצוא דרך מידתית כך שהרוקח יוכל באמת להסביר מה קרה, איך זה קרה.

ואם הוא באמת מועד ויהפוך להיות עבריין וייתפס פעם שנייה, שלישית, רביעית, יש מקום בהחלט להעניש אותו, ואני הראשון אפילו לגרום לנזק לא רק כספי. גם היום כשרוקח מועד, משרד הבריאות ממנה ועדות, והיה לי הכבוד לעבוד בוועדה אחת כזאת, ולהעניש רוקחים שסרחו. גם אצלנו יכול לקרות כזה. אבל זאת לא תופעה שכיחה, זה מאוד מאוד נדיר. זה דבר ראשון.

הדבר השני ששמעתי זה עוצמת העונש הכספי אם זה תאגיד. ויש באמת בתי מרקחת שיש יותר משותף אחד והם עשו תאגיד ביניהם. זה כבר לא חברה, אני לא יכול להשוות חברה ענקית כמו "טבע" או "דקסל" או "תרו" לחברה שיש בבעלותה בית מרקחת אחד. צריך למצוא את הדרך לדעתי שהכנסת, משרד המשפטים, ידע לעשות את ההבדל ביניהם, וידע להעניש בצדק, מרתיע, אבל לא לגרום לפשיטת רגל. זה לא הגיוני לפעם הראשונה או השנייה.

והדבר השלישי שהייתי רוצה באמת במבוא של החוק הזה, וזה לא בגלל שאני כאן, להגיד מילה טובה על התרומה של הרוקחות והרוקחים לבריאות הציבור. היא חשובה מאוד גם למקצוע שלנו. לא הייתי רוצה באמת, וזה אני אומר לכם כאחד שבילה מעל ל-40 שנה בבית-ספר לרוקחות וימשיך עד סוף ימיו להיות שמה, שמקצוע הרוקחות ייסוג אחורה. באמת שלא. זה יהיה נזק גדול לבריאות הציבור. כל מה שאתם רואים בהתקדמות הרפואה בארץ – אני אומר את זה באחריות – קידום הרפואה, המחקר, הרופאים, התשתיות, זה גם הודות לרוקחים. לא לשכוח את החוליה הזאת.

והתדמית שלנו באוכלוסייה הינה תדמית כאילו של חנווני, אבל היא לא נכונה יותר היום. בכלל לא. רוקחות קלינית מהווה היום את הבסיס החזק ביותר של ההכשרה שלנו בבית-ספר לרוקחות. אני כבר לא מכיר מקצוע, ואמרתי את זה באוצר לפני שנתיים, שאנחנו משפרים את הטיפול התרופתי ומורידים את העלויות. מורידים את העלויות.

יש פה כמה מוסדות וכמה קופות שמיישמות את הרוקחות הקלינית בצורה אקטיבית, ולשמחתי הרבה חוסכים המון כסף לקופה ולתקציב של הקופה, שלמעשה מתחלק אחרת, הודות לשיפורים בטיפול התרופתי על-ידי הקטנת מספר התרופות שחולה לוקח תוך כדי הפחתת תופעות הלוואי.

אז תיקחו את זה בחשבון. ואשמח מאוד לענות לכל שאלה של חברי הכנסת, של היושב-ראש, ולהגיד לכם שאני מאוד רוצה להודות לוועדה, ליושב-ראש שלה בוודאי, וגם להסתדרות הרוקחים שאפשרה לי להציג את דברי פה. והדברים האלה באים מתוך הלב, מתוך ממש אכפתיות והרגשה טובה למקצוע הרוקחות ולתרומה ששלו לאוכלוסייה הישראלית. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה, שמעון. תודה על ההתערבות שלך, כי היא באמת מזכירה לנו בשביל מה אנחנו עושים חוק. אבל אין פה שום כוונת זדון ודאי, יש רק רצון לשפר את התפקוד של בתי המרקחת ולעשות אותם יעילים יותר, טובים יותר, כי אין מערכת שלא ניתן לשפר אותה, כפי שאתה יודע.

וההצעות האלה באו במסגרת הסדר כולל של החוקים של פיקוח על מוצרים. זה גם הרוקחות, אבל זה גם המזון בדבר אחר, וגם הווטרינריה במקום אחר. אבל כל החוקים האלה אמורים להיות עם איזו אחידות מסוימת, ואת זה צריך לעשות. אי-אפשר תחום אחד להזניח או תחום אחד להעדיף יותר מאשר תחומים אחרים.

בינתיים, אני חייב להגיד שהדיונים פה – אבל תתקנו אותי, זכותכם – מאוד מאוד פתוחים, עם הקשבה, עם רצון ללכת לקראת כל הצדדים. עוד לא הרגשתי פה אינטרסנטיות דורסנית, לא הגונה. וזה באמת בזכות כל המשתתפים בדיון הזה. ותודה באמת שמצאת את הזמן לבוא, ותודה על ההזמנה של הסתדרות הרוקחים, מהר מאוד הסכמתי ואמרתי: כן. זה גלוי גלוי גלוי.

אני רוצה להגיד לכם ששמעון הוא בין הנפגעים הראשונים של הטרור בארץ. כסטודנט לרוקחות ב"מנזה", בקפיטריה מתחת לספריה הלאומית, הוא אחד הנפגעים שמה. ופעם ראשונה, אנחנו עולים חדשים, פתאום חבר שלנו נפצע מפגיעה. אז אנחנו שמחים שיצא בשלום. אתם רואים מה הספיק לעשות בחיים בזכות זה.

והוא שייך כמוני לקבוצת "עודד", סטודנטים שהגיעו ישר ממרוקו כדי להוסיף לאחוזים הדלים מאוד שהיו של סטודנטים מרוקאים באוניברסיטה, אז הייתה אחת רצינית והשאר היו כאילו. ובאמת בראבו לך, שמעון. תודה על התיקון ההיסטורי.

תנועת "עודד" נולדה משיחה מקרית של דוד בן גוריון ב-65' בפריז, הרשו לי להוסיף את הנקודה הזאת. ב-65' בפריז דוד בן גוריון, כבר לא ראש ממשלה, נתן הרצאה לסטודנטים. ואחד הסטודנטים שאל אותו בעברית, אז הוא אמר לו: תשתוק, אני לא מדבר ל"יורדים". אז הסטודנט אומר לו: מה זה "יורד"? – אה, בנוסף לזה אתה צוחק עלי? אתה לא יודע מה זה "יורד"? "יורד" זה אחד כמוך. הוא אומר לו: אבל למה, מאיפה ירדתי? – אתה צוחק? מאיפה אתה יודע עברית ככה? אז הוא אומר לו: ממרוקו, מהבית במקנס – במקנס ככה מדברים עברית? אז הוא שאל את שלמה דינור, זכרונו לברכה: מי זה הסטודנטים האלה? אז הוא אומר: זה מרוקאים. אז למה אתה לא מביא אותם לארץ מחר? אז הוא אומר: תשמע, להם יש מלגות ממלך מרוקו. אם נהיה מסוגלים לספק להם מלגות.

ככה נולד מינהל הסטודנטים. ככה תנועת "עודד" הפכה לבסיס של תנועת - - - וככה יש חברים פרופסורים ורופאים ואליטה ישראלית רגילה לכל דבר. שמעון, בראבו, תודה לך.

ברשותכם, נמשיך. יש שאלות לפרופ' בניטה? אז ברשותכם נמשיך. אתה יכול להישאר אתנו. רצוי.
שמעון בניטה
אני נשאר, בטח.
היו"ר אלי אלאלוף
אז בבקשה.
יעל סלנט
טוב, אנחנו בסעיף העונשין, בסעיף קטן (ב), במדרג של השנה. יש כמה עבירות שבאמת נגעו לרוקחים בסעיף קטן (א), שמשרד הבריאות אמר שהוא יחשוב עליהן. היו כמה נקודות באמת שקשורות, ואנחנו נחזור עליהן כשנחזור לעבירות של סעיף קטן (א). אבל עכשיו נמשיך עם סעיף קטן (ב).
קריאה
- - -
יעל סלנט
סעיף 60(ב), סעיף העונשין.
קריאה
עמוד.
קריאה
16.
אייל פלום
זה 16 בנוסח של היום. למי שמחזיק את הנוסח הזה זה 13.
יעל סלנט
איזה נוסח קודם? הנוסח שפורסם לקראת הדיון היום, כמובן.
אייל פלום
אז זה 16. פשוט נוספו עוד כמה עמודים באמצע.
יעל סלנט
לא נוספו כמה עמודים, נוספו שני סעיפים.
היו"ר אלי אלאלוף
נוסח היום 16.
יעל סלנט
הנוסח של היום בעמוד 16 באמצע העמוד.

)ב) אלה דינם מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין:


(1)מי שעסק ברוקחות בלא רישיון, בניגוד להוראות סעיף 2;
(2) מי שגילה לאחר מידע בדבר מחלה מסכנת, שהגיע אליו לפי הוראות סעיפים 9א עד 9ה, בניגוד להוראות סעיף 9ז;
(3) בעל בית מרקחת שהפעיל את בית המרקחת בלי שמסר את ניהולו המקצועי לרוקח אחראי שאישר לכך המנהל, בניגוד להוראות סעיף 10;

בסעיף קטן הזה הורדנו את העניין של פיקוח עליו מכיוון שהורדנו אותו גם בהוראה הנורמטיבית שבסעיף 10, אני מפנה אתכם אחורה לנוסח בסעיף 10. זה ירד בעצם מההגדרה – אמרנו שתפקידו של הרוקח האחראי יהיה לנהל את הניהול המקצועי בבית המרקחת. הורדנו את הנושא של הפיקוח עליו, ולכן זה גם ירד כאן מתוך העבירה. בסדר?
מאיר כהן (יש עתיד)
לא הבנתי. עוד פעם.
יעל סלנט
סעיף 10, כפי שהקראנו אותו בוועדה בפעם הקודמת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זה בעמוד 6 היום.
נילי חיון-דיקמן
זה בעמוד 3.
מאיר כהן (יש עתיד)
בעמוד 6 – סעיף 10.
יעל סלנט
לא, תיקון סעיף 10 הוא בעמוד 3. הנוסח הקודם שהיה בפני הוועדה זה שבעל בית מרקחת לא יפעילו אלא לאחר שמסר את ניהולו המקצועי והפיקוח עליו לרוקח אחראי. הורדנו מהסעיף הנורמטיבי את נושא הפיקוח עליו, ותיכף יסבירו גם ממשרד הבריאות למה זה הורד.

ולכן גם פה בתוך העבירה, אנחנו מתאימים בעצם ואומרים שבעל בית מרקחת שהפעיל את בית המרקחת בלי שמסר את ניהולו המקצועי לרוקח אחראי. זה בעצם השלמת התמונה. עכשיו אולי כדאי שמשרד הבריאות יסביר למה הוא מצא לנכון להוריד את נושא הפיקוח.
נילי חיון-דיקמן
בוקר טוב, נילי חיון-דיקמן מהלשכה המשפטית של משרד הבריאות. בדיונים הקודמים נדרשנו לסוגיית בעלי בית המרקחת והגדרות התפקיד שלהם. נתבקשנו להציע איזשהו סעיף שיסדיר את בעל בית המרקחת. וכשכתבנו אותו – אני לא יודעת אם נספיק להגיע לזה בדיון הנוכחי, אולי בדיון הבא – כשכתבנו אותו רצינו לעשות התאמות ביחס לרוקח האחראי, כי עכשיו יש לנו שני שחקנים בבית מרקחת: בעל בית מרקחת והרוקח האחראי. בעל בית המרקחת הוא הגורם שצריך לפקח על בית המרקחת ועל התפקוד שלו, והרוקח האחראי כמובן הוא המנהל המקצועי של בית-המרקחת.

לטעמנו ברור לנו שכחלק מהניהול אתה אחראי לפקח על העובדים שלך, אבל חובת הפיקוח כחובה בחוק מוטלת על בעל בית המרקחת. כמובן נגיע לזה כשנציג את הדיון על בעל בית המרקחת.
היו"ר אלי אלאלוף
רוקח אחראי זה אומר שהוא יכול להיות גם אחראי על רוקחים אחרים?
איל שורצברג
כן. זו המשמעות.
נילי חיון-דיקמן
בוודאי. החוק אפילו מחייב אותו, הוא צריך להשגיח על העבודה המקצועית.
מאיר כהן (יש עתיד)
למה לא לפקח?
נילי חיון-דיקמן
אז שוב, אנחנו פשוט רוצים להבחין בצורה יותר חדה בין חובות פיקוח שיוטלו על בעל בית המרקחת ובין ניהול מקצועי שיוטל על רוקח אחראי.
מאיר כהן (יש עתיד)
תסבירי לנו מה ההבדל. הבנתי שברגע שמוציאים את הפיקוח אז משאירים את הפיקוח לבעל בית המרקחת.
נילי חיון-דיקמן
נכון.
מאיר כהן (יש עתיד)
כלומר זו סוגיה שהוא אוחז בה עכשיו, האחריות. מה הדקויות בין זה לבין זה?
איל שורצברג
איל שורצברג, אגף הרוקחות, משרד הבריאות. יש ממשק בין הרוקח האחראי לבין בעל בית המרקחת. זה מתחיל בזה שיש מישהו שמעוניין לפתוח בית מרקחת. בימי עבר בעל בית המרקחת היה גם הרוקח האחראי לרוב. אבל בגלל ההתפתחות העסקית בישראל נוצרו גופים שיש להם בעלי בתי מרקחת שעובדים בעצם עבורם רוקחים אחראים.

לצורך העניין, זה כמו חברה גדולה ששמו בראשה את המנכ"ל עכשיו. אותו רוקח אחראי שבעצם כל הסעיפים בחוק מתמלאים, והעובדים שפועלים בבית המרקחת פועלים בהתאם לחוק. הפיקוח של בעל בית המרקחת, כיוון שלא הייתה לנו את החיה הזאת הרבה שנים אחורה, אנחנו מכניסים עכשיו איזושהי אמירה שאומרת שצריך להיות ביניהם סוג של נגדיר את זה הסכם איכות. שאם אותו בעל בית מרקחת עבד מול הרוקח האחראי, העסיק אותו במה שאנחנו קובעים בחוק עכשיו, הסעיפים האלה מתקיימים, אז בעל בית המרקחת בעצם בסדר, ואז אנחנו מתפנים להסתכל על הפעילות המקצועית. בעצם הרוקח האחראי אחראי לבדוק שכל הפעילות המקצועית בבית המרקחת תהיה על פי החוק, והוא יבוא ויגיד לבעל בית המרקחת: הכול בסדר, אפשר להתקדם.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה חידוש?
איל שורצברג
זה חידוש.
היו"ר אלי אלאלוף
כי בעל בית מרקחת הוא כבר לא רוקח?
איל שורצברג
הוא לא רוקח. במקרים שבהם בעל בית המרקחת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זו הנקודה המרכזית.
מאיר כהן (יש עתיד)
כן, אבל נניח ששני חבר'ה ששפר גורלם ויש להם כסף להשקיע, באים ומשקיעים ב - -
קריאה
בית מרקחת.
מאיר כהן (יש עתיד)
לא, אני רוצה לתת דוגמה שאולי תכעיס.

- - במוסך. מוסך. השקעתי, אני המשקיע. מיניתי מנהל מוסך שבא ומציג לפני תעודה שהוא מנהל מוסך. מנהל המוסך הזה תיקן איזה אוטו והתיקון לא היה מושלם וקרה משהו. תובעים את מי? תובעים את זה שטיפל באוטו. כלומר, על-פי מה שאתה אומר יש עוד הסכם שבא ומשנה את הסטטוס של אותו משקיע, אומר לו: אדוני, אתה לא רק משקיע, יש לך גם אחריות, במקרה הזה קוראים לזה הפיקוח.
איל שורצברג
נכון.
נילי חיון-דיקמן
אנחנו לא חושבים שאנחנו משנים, אנחנו חושבים שזה המצב המשפטי הקיים, אבל אנחנו רוצים להסדיר את זה בצורה - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
למה זה המצב המשפטי הקיים?
נילי חיון-דיקמן
בגלל שבוודאי שאדם שמפעיל עסק הוא אחראי לכל מה שקורה לעסק, גם מבחינת הדין האזרחי.
מאיר כהן (יש עתיד)
לא, אתם טועים. אני יכול להשקיע ולהיות הבעלים ולא להפעיל.
קריאה
זה בדיוק הפוך - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אני יכול להשקיע, להיות הבעלים הרשום ולא להיות האחראי.
נילי חיון-דיקמן
אתה לא אחראי בפלילים. אבל בדין האזרחי - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אבל פה אתה אחראי.
עמוס בנצור
גם לא באזרחי.
נילי חיון-דיקמן
לא, אנחנו לא מחייבים אותם אחראי בפלילים.
מאיר כהן (יש עתיד)
בטוח?
היו"ר אלי אלאלוף
אחד אחד, ברשותכם. תאפשרו את השאלות ואת התשובות.
מאיר כהן (יש עתיד)
חבריא, היות שאנחנו חברי הכנסת, אני אומר את זה פה בשביל הגילוי הנאות, אנחנו מקבלים המון חומרים, חשוב לנו לברר את זה. האם יש כאן אחריות שהיא אחריות פלילית? ואם כן, תענו לי.
לילך וגנר
לגבי אחריות פלילית.
היו"ר אלי אלאלוף
לא אמרת שם ותפקיד ולא קיבלת אישור. עכשיו קיבלת.
לילך וגנר
לילך וגנר, משרד המשפטים. לגבי אחריות פלילית של תאגידים, יש הסדר כללי בחוק העונשין, תאגידים יכולים לחוב בפלילים, והם חבים בפלילים במקרים רבים.
עמוס בנצור
אבל לא הבעלים.
לילך וגנר
כשתאגיד הוא בעלים של מקום שקורה בו אסון, אז המשטרה חוקרת ובודקת אם הייתה רשלנות של כל אחד מהגורמים בשרשרת, כולל עד הבעלים. זה ממש לא נכון. גם בתיק הרכבת, גם בתיק התקרה, בתיקים מאוד מפורסמים מגיעים - - -
עמוס בנצור
זה בתנאי שיש אחריות ישירה לאחד מהבעלים. על מה את מדברת?
לילך וגנר
אתה לא מומחה לתאגידים. התאגיד יכול לחוב בעבירות פליליות אם הייתה רשלנות בהתנהלות שלו. כך בכל מקום. אם למשל במוסך נהרג בן-אדם ומתגלה שהבעלים הפר את חוקי הבטיחות בעבודה, הוא לא סיפק למנהל המקום את הציוד הנדרש, למרות שהמנהל התריע וביקש.
מאיר כהן (יש עתיד)
בהנחה שהוא סיפק הכול למנהל המקום.
לילך וגנר
שוב, אז נשאלת השאלה מה מידת הרשלנות שלו. כל אחד בודקים את האשמה שלו ואת הרשלנות שלו בהתאם לתפקידו בשרשרת. ולכן כאן פשוט מה שביקש משרד הבריאות זה להבהיר מה האחריות והתפקיד של הבעלים ומה האחריות והתפקיד של הרוקח האחראי. הוא ביקש לחדד את זה בנוסח. מבחינת האחריות הכללית לעבירות שנעשות אין שום שינוי.
היו"ר אלי אלאלוף
אז בואי תמשיכי לכיוון העונשין. מהן העבירות?
לילך וגנר
אז שוב, בחלק הנורמטיבי מחדדים שהתפקיד של הבעלים הוא למשל למנות רוקח, והעבירה הפלילית הרלוונטית שכרגע הסברנו זה אם הוא לא עשה את התפקיד שלו ולא מינה רוקח אחראי. כרגע דיברנו על העבירה הספציפית הזאת. נחזור במהלך הסעיפים - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
מינה רוקח אחראי. מה תחום סמכותו? מה נשאר סכום סמכותו?
לילך וגנר
אתם רוצים שעכשיו נקריא את הסעיפים של חובת הבעלים?
מאיר כהן (יש עתיד)
מה האחריות עליו? מיניתי רוקח אחראי – זהו, בזה הסתיים תפקידי?
איל שורצברג
לא. עוד לא הגענו לסעיף הזה.
נילי חיון-דיקמן
נציע סעיף שיפרט בדיוק את החובות.
מאיר כהן (יש עתיד)
אוקיי.
היו"ר אלי אלאלוף
מאיר, ברשותך, יגיעו לסעיף הבא, ואז אולי נחסוך את כל ההתלבטויות.
מאיר כהן (יש עתיד)
בסדר גמור.
יעל סלנט
השאלה הזאת של הגורם המסחרי מול הגורם המקצועי בתוך בית המרקחת - -
מאיר כהן (יש עתיד)
בדיוק.
יעל סלנט
- - עלתה בישיבות קודמות. משרד הבריאות חזר הביתה עם שיעורי בית לנסות ולהגדיר את החובות המדויקים של בעל בית מרקחת כדי שבאמת לא תהיה שאלה. הוא באמת לא הגורם שלמד רוקחות, אין לו את הידע המקצועי, ולכן התפקיד היחיד שאפשר לתת לו זה איזשהו סוג תפקיד של פיקוח וניהול העסק. הוא לא יכול להיות אחראי לעניינים המקצועיים בתוך העסק.
מאיר כהן (יש עתיד)
מאה אחוז.
יעל סלנט
משרד הבריאות יביא פה בפני הוועדה, לבקשת הוועדה, את הסעיפים שבדיוק מפרטים מה האחריות של בעל בית המרקחת. אחת החובות הבסיסיות שלו זה למנות רוקח אחראי. זה מה שהפקודה מטילה עליו, זאת חובה שהיא יחסית מגודרת וברורה.
איל שורצברג
אחרת הוא לא יכול היה לעבוד.
יעל סלנט
נכון. זה בעצם המנהל המקצועי שלו. ונחזור כמובן לסוגיה הזאת, שהיא סוגיה מרכזית, בדיונים הבאים.
היו"ר אלי אלאלוף
אם זה קשור לסוגיה שנדון בהמשך, אז אני - - -
עמוס בנצור
רק מילה אחת לגבי הרקע.
היו"ר אלי אלאלוף
אז תפקידך ושמך.
עמוס בנצור
עורך-דין עמוס בנצור מטעם "הכללית". אני רוצה לבקש ממשרד המשפטים סוף סוף להצביע על הנוסח הקודם ולהראות איפה הייתה אחריות לבעל בית מרקחת.
היו"ר אלי אלאלוף
כשנגיע לנוסח החדש.
עמוס בנצור
כי להגיד שהייתה אחריות וזו אחריות כללית, זה כמעט להטעות. תראי לנו.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שנחזור לזה כשנגיע להצעה המתוקנת.
עמוס בנצור
זה חידוש שצריך לשים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
עוד מישהו רצה הערה או אפשר להמתין? אני בעד להמשיך. בבקשה.
יעל סלנט
סעיף 10 הקיים, רק נגיד שהוא כבר מטיל אחריות למנות רוקח אחראי.
עמוס בנצור
למנות רוקח אחראי.
יעל סלנט
בסדר. אבל זאת העבירה שאנחנו דנים בה עכשיו. לגבי חלוקת האחריות יהיה דיון נפרד והוא יהיה דיון מעמיק בנושא הזה. זה לא עניין לכאן כרגע.
עמוס בנצור
בסדר גמור. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה. שם ותפקיד.
אייל פלום
עורך-דין אייל פלום, הסתדרות הרוקחים. רק משהו קטן, הצגתי את זה גם בפני משרד הבריאות, בכל רגע נתון יש בתי מרקחת בארץ שמתנהלים כרגע בלי אישור רוקח אחראי בתוקף, לא בגללם. וצריך להסדיר את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה קשור לנקודה הזאת ספציפית?
אייל פלום
כן, כי זאת העבירה פה.
נילי חיון-דיקמן
הגדרנו את זה בנוהל.
אייל פלום
זאת בדיוק העבירה פה, העבירה פה היא ניהול בית מרקחת ללא רוקח אחראי.
מאיר כהן (יש עתיד)
אבל את זה רוצים לתקן.
אייל פלום
לא לא לא.
איל שורצברג
זה מוסדר בנוהל.
נילי חיון-דיקמן
זה מוסדר בנוהל של אישור זמני.
איל שורצברג
גם דיברנו אתכם על זה יותר מפעם אחת. זה לא קשור אבל לחקיקה עכשיו, זה קשור להתנהלות היום-יומית שלך מולי בתור אגף הרוקחות ובתור הרוקחות המחוזית. אני באמת לא חושב שזה קשור לפה עכשיו.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. בוא נעבור הלאה, ברשותכם.
יעל סלנט
אוקיי. עכשיו בסעיף (4). סעיף (4) הוא בעצם סעיף העונשין של סעיף 25, אז אני מציעה שנציג בפני הוועדה את השינויים שעשינו בסעיף 25 ואז נחזור לסעיף העונשין.
מאיר כהן (יש עתיד)
תגידי לנו איזה עמוד, בבקשה.
יעל סלנט
סעיף 25 בנוסח שלכם זה בעמוד 4. שוב, נחזור לסעיף הנורמטיבי. הדיון יהיה קצת הולך וחוזר, כי ההוראות הנורמטיביות בעצם חוזרות לסעיפים. דבר ראשון, סעיף קטן (א) בסעיף 25 עוסק בשאלה ממי יכול בית המרקחת לקבל תכשירים. לאור ההערה שנשמעה הוספנו גם את הנושא של מוסד מוכר. הוא יכול לקבל מבית מסחר לתרופות, ממוסד מוכר או מגוף העומד בתנאי סעיף 42א(ב) – זה פשוט איזשהו דיוק שהיה חסר פה.

בנוגע לסעיף קטן (ב) עלתה טענה שלא ברור מה זה תנאים נאותים שלא יפגעו באיכותם. יש לבית מרקחת חובה להחזיק את התכשירים המיועדים למכירה, המשמשים לרקיחה, בתנאים נאותים שלא יפגמו באיכותם. הייתה טענה שלא ברור בדיוק מה זה אומר. ולכן חידדנו את הנוסח והפנינו: בהתאם לתקנות שקבע שר הבריאות לעניין זה, לפי סעיפים 42(ג)(3), 62(6) ו-(8), וכן בהתאם להוראות היצרן, לרישום בפנקס לפי סעיף 47א, וכשהם מסווגים ומותווים במדויק. אז זה הדיוק שרצינו להביא בפני הוועדה.

בנוגע לסעיף קטן (ג), גם כאן יש איזושהי תוספת: רוקח לא ינפק תכשיר שאינו באיכות מתאימה לשימוש רפואי, לרבות בשל כך שלא אוחסן בתנאים נאותים כאמור בסעיף קטן (ב) – והתוספת שהוספנו: או שהמנהל, בעל רישום, בעל אישור יצרן, בעל אישור יבואן או בעל בית מסחר לתרופות מסר הודעה לבית המרקחת על החזרתו מהשוק.
דוד פפו
איבדתי את זה. איפה את? מאיפה את מקריאה?
יעל סלנט
אני מקריאה את 25(ג) בעמוד 4.
דוד פפו
עמוד חדש. בנוסח מאתמול איזה עמוד?
יעל סלנט
בנוסח מאתמול בעמוד 4, אני מקריאה את סעיף קטן (ג) שבתחתית של עמוד 4. הסיפה שלו שהקראתי אותה עכשיו היא חדשה.
היו"ר אלי אלאלוף
מותר לכם להעתיק מהשכן.
יעל סלנט
הדיון ילך ויחזור, אין ברירה, זה פשוט בגלל שהעבירות חוזרות לסעיפים ואנחנו רוצים להציג בפניכם את כל השינויים.

אוקיי, אז עכשיו נחזור לעבירה הפלילית, סעיף קטן (4) בעמוד 17: בעל בית מרקחת או בעל עסק אחר למכירת תכשירים ללא מרשם, שהחזיק בבית המרקחת או בעסק האחר, לפי העניין, תכשירים או חומרי גלם המיועדים למכירה או המשמשים לרקיחה שלא התקבלו מבעל בית מסחר לתרופות, ממוסד מוכר או מגוף שעומד בתנאי סעיף 42א(ב), או שאחסן תכשירים כאמור בתנאים שיש בהם כדי לפגום באיכותם, בניגוד להוראות סעיף 25(א) ו-(ב(.
נילי חיון-דיקמן
וההמשך לזה (4א) הוא - - -
יעל סלנט
(4א) זה בעצם סעיף קטן (ג) שגם אותו הקראנו עכשיו: רוקח שניפק תכשיר שאינו באיכות מתאימה לשימוש רפואי, בניגוד להוראות סעיף 25(ג).
דוד פפו
איך הוא יודע?
נילי חיון-דיקמן
אז הסעיף הנורמטיבי קובע בדיוק מה זה תנאים נאותים.
יעל סלנט
זה בדיוק הסעיף שקראנו.
דוד פפו
לא אמרנו תנאים נאותים, אמרנו: באיכות מתאימה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא לא, חבר'ה. אתה רוצה יותר מהערה, אז תבקש את רשות הדיבור ותגיד את השם והתפקיד. אם לא, אז יהיה לנו פרוטוקול שלא ניתן יהיה להתייחס. אתה רוצה בבקשה?
דוד פפו
בבקשה.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, כן, שם ותפקיד.
דוד פפו
דודו פפו, יושב-ראש הסתדרות הרוקחים. לגבי תנאי אחסון, אנחנו יודעים ואין על זה ויכוח. אבל לגבי האיכות של התכשיר שהיא לא קשורה לתנאי אחסון, אין לי שום אפשרות לדעת את זה. שום אפשרות. ומוטלת עלי פה חובה. אם זה היה מתייחס רק לתנאי אחסון זה היה צריך להיאמר במפורש.
היו"ר אלי אלאלוף
אפשר לענות?
לילך וגנר
לילך וגנר, משרד המשפטים. אני שוב מזכירה, שאם אתה לא מודע אז אין לך עבירה. אנחנו עכשיו מדברים על עבירות פליליות, מעבר לסעיפים הנורמטיביים. וכמובן שאם אין מודעות של הרוקח שהתכשיר אינו מאיכות מתאימה לשימוש רפואי, אז אי-אפשר יהיה להטיל עליו אחריות פלילית.
אבי אלבר סוויד
אז לציין את זה. אז למה לא לציין את זה?
לילך וגנר
לא צריך לציין כל עבירה. כמו שהסברתי כמה פעמים, וגם היועצת המשפטית של הוועדה הסבירה, כל העבירות האלה הן עבירות של מחשבה פלילית והן דורשות מודעות לכל הרכיבים. ולכן אם אין מודעות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אותי לא מעניין הנושא של עבירה פלילית, לא פלילית, הבריאות של הציבור עוד יותר חשובה. איך עושים כדי שאנשים לא יקבלו סחורה פגומה?
לילך וגנר
לכן העבירה הפלילית תחול גם במקרה שתנאי האחסון היו בסדר אבל הסחורה נפגמה, והרוקח רואה ומודע לכך שהתרופה היא לא בסדר ועדיין מוכר אותה. מקרה כזה הוא מקרה מובהק שמצדיק עבירה פלילית, כדי להגן על בריאות הציבור. זה אחריות שלו מקצועית.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
אביטל בגין
אביטל בגין ממשרד המשפטים. לעניין הדאגה לבריאות הציבור, אז צריך לשים לב שיש פה שתי שכבות של מנגנון הפיקוח והאכיפה, שעולם העיצומים הכספיים, שהוא הסעיפים הבאים שנגיע אליהם, אמור לייצר רגולציה תקינה של פעילות שגרתית תקינה ובכך להבטיח שהציבור לא יקבל מוצרים פגומים. והעולם ההוא לא קשור למודעות. הוא מדבר על דברים מאוד מאוד פרקטיים של איך להתנהל, איך אתה מאחסן, איך אתה מחזיק.

הסעיפים האלה נכנסים לפעולה ברגע שאדם עושה איזשהו פסול בכך שהוא מודע שהוא עושה את הדברים האלה. ולכן הרי אנחנו עוברים לעולם הפלילי, על המרשם הפלילי ועל הענישה שיכולה - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
לעולם חובת ההוכחה תהיה על הרוקח.
לילך וגנר
לא, מה פתאום.
מאיר כהן (יש עתיד)
למה לא?
לילך וגנר
חובת ההוכחה בפלילים היא תמיד על התביעה בעבירות פליליות.
מאיר כהן (יש עתיד)
למה?
לילך וגנר
כך בכל העבירות הפליליות.
מאיר כהן (יש עתיד)
לא, אני שואל: בא רוקח, אומר: אני לא יודע. בא המפקח, אומר לו: אני מתחיל אתך בהליך פלילי.
אביטל בגין
בהליך הפלילי על התביעה להביא ראיות לכך שהוא - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
הרוקח צריך להגן על עצמו? הרוקח מוצא את עצמו נמצא בהליך פלילי?
אביטל בגין
הוא מוצא את עצמו בחקירה.
מאיר כהן (יש עתיד)
בסדר.
אביטל בגין
המרחק בין התוצאה של חקירה ועד הגשת כתב אישום, אחרי שהתביעה הניחה שיש לה מספיק ראיות והדבר בא - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
כן כן, זה ברור.
אביטל בגין
הוא מרחק שצריך לעבור אותו.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
דובב אפל
עורך-דין דובב אפל, התאחדות התעשיינים. אני חושב שאולי הצעה לפתרון של הקושי שהצביעו עליו. מכיוון שהסעיף מנוסח באופן שכולל את המילה "לרבות", אני חושב ש"לרבות" מטיל על הרוקחים איזשהו נטל שהוא פתוח ורחב, והוא עשוי להיות, כמו שהוסבר פה קודם, מעבר ליכולת השליטה האמיתית שלהם.

ומשעה שהם יכולים לעקוב, לפקח על כך שהמוצר אוחסן בתנאים נאותים, אם נגביל את זה לאחסון בתנאים נאותים, וזה הפתרון שיושם גם ביחס לבתי מסחר לתרופות, אני חושב שפתרנו את עיקר הבעיה. אז אם משרד הבריאות יסכים להחיל פה גם את מה שהסכים להחיל ביחס לבתי מסחר לתרופות, אני חושב שפתרנו את הקושי פה.
איל שורצברג
לא יודעים.
היו"ר אלי אלאלוף
עוד הערה באותו כיוון לפני שניתן – בבקשה.
אבי אלבר סוויד
ד"ר אבי סוויד, קופת חולים "מאוחדת". אם אפשר להוסיף: רוקח שניפק תכשיר במודע שאינו באיכות מתאימה.
קריאה
אבל המודעות היא חודרת.
אבי אלבר סוויד
הרי כל הדיון הזה אנחנו מדברים על אם במודע או לא במודע. אם זה אוחסן לא בהתאם לתנאים נאותים, רואים על התכשיר שהוא לא מתאים לניפוק, נכון?
איל שורצברג
כן, איך רואים? לא.
אבי אלבר סוויד
למה לא?
איל שורצברג
לא רואים.
אבי אלבר סוויד
אז איך אדע? איך הרוקח אמור לדעת אם התכשיר, הבעיה ב - - -
היו"ר אלי אלאלוף
רק רגע, איל, תענה בהמשך.
אבי אלבר סוויד
השאלה שלי אם הרוקח לא יכול לדעת עד שהתרופה הגיעה אליו, מה קרה איתה בדרך. הוא מנפק תרופה, האריזה שלה נראית בסדר, הכדורים בפנים נראים בסדר, אי-אפשר לדעת אם זה אוחסן בשמש ב-80 מעלות בחוץ. זה הגיע אליו, הוא לא יכול לדעת באיזה מצב צבירה – מה קרה לפני זה.
היו"ר אלי אלאלוף
רק שנייה. תתנו את התשובות בהמשך. בבקשה.
עמוס בנצור
עמוס בנצור מטעם "הכללית". אני רוצה להציע שוב למשרד הבריאות בסעיפים האלו להיות מאוד מדויק. אנחנו מדברים על עבירות פליליות ועל איסורים שיש בגינם סנקציה. לעשות את זה משהו רחב שיגרום אך ורק לאנשים בסופו של היום לא לעבוד ולא לקחת אחריות, כפי שאמר פרופ' בניטה קודם, זה דבר שאנחנו פשוט נירה לעצמנו כולנו ברגל.

ולכן צריך לצמצם את זה למה שבאמת מעניין אותנו. ומה שמעניין אותנו, להערכתי, זה לכתוב פה שרוקח ינפק אך ורק מה שאוחסן בתנאי אחסון נאותים. כי זה כתוב, הלא תכשיר שנרשם במשרד הבריאות יש לו את תנאי האחסון שלו. זאת אומרת שהרוקח צריך לנפק את התכשיר ככזה שאוחסן על פי התנאים בתיק הרישום שלו. זה הכול. ואם הוא לא עשה את זה – מודעות – אז הוא לא עשה עבירה. ואם הוא עשה את זה, הוא בסדר. זה הכול.

ולא להתחיל לייצר פה כל מיני דברים כלליים, שיגרמו בסופו של היום לאנשים לא לעבוד. וזו תהיה התוצאה. בן-אדם יחשוש, הוא יפסיק לעבוד, הוא לא יספק, לא ינפק, ובמקום להשיג סדר – להשיג את התוצאה ההפוכה. ואני מציע שוב לצמצם, להתמקד.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, תודה, הבנו. בוא נעבור לנציג "מכבי", בבקשה.
יוסף לומניצקי
ד"ר יוסי לומניצקי מ"מכבי". הרישום של התרופות הוא די חד וחלק. למשל חיסון שפעת צריך לאחסן בטמפרטורת המקרר בין 2 ל-8 מעלות. עכשיו, יכול להיות מקרה שהמקרר התקלקל והטמפרטורה חרגה בכמה מעלות. ואתה פונה ליצרן, והיצרן יש לו נתונים שהוא לא כותב אותם ברישום, שזה טוב גם ב-18 מעלות למשך שלושה ימים. ואז לפי החוק, אנחנו צריכים לזרוק את זה והבן-אדם עבריין, אבל לפי הנתונים הקיימים, שהם לא מופיעים ברישום, אפשר להשתמש בתרופה.

אז צריך לנסח את זה פה טוב טוב, שלא נגיע לבורות שלא נוכל לצאת מהם. כי זה שיש רישום זה נכון, אבל הרישום הוא מינימליסטי. החברה רושמת בטווח המינימלי בשביל להפיל על עצמה מינימום אחריות. אבל מעבר לזה יש לה נתונים נוספים. אנחנו כקופה, כשיש לנו תקלה במקררים, פונים לחברה, והיא נותנת לנו נתונים נוספים.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, הבנו את העיקרון. בבקשה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני רוצה לשאול שאלה, אדוני. החברה נותנת לך משהו כתוב?
יוסף לומניצקי
כן, בוודאי.
אלי סרברניק
אבל היא מותירה את האחריות בידיך.
היו"ר אלי אלאלוף
אז, איל, בבקשה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אבל היא מותירה את האחריות בידיך.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, היא מגבה. בבקשה, איל.
איל שורצברג
טוב שפרופ' בניטה פה, אני חושב שהוא יסכים עם מה שאני הולך להגיד. אני חושב שלנו בתור רוקחים יש אחריות מקצועית על כל תכשיר שנמצא בבית המרקחת, גם לנושא תנאי האיכות שלו וגם לנושא תנאי האחסון שלו, וגם לאופן שבו הוא הובל אל בית המרקחת בסופו של דבר. והדברים האלה גם מעוגנים בסופו של דבר בתקנות.

צריך להבדיל בין המצב שהרוקח נמצא בבית המרקחת, ועכשיו הוא צריך לקבל החלטה אם לנפק תכשיר או לא לנפק תכשיר. אי ניפוק של תכשיר יכול להיות מכל מיני סיבות, פה אנחנו נתרכז רגע שנייה בנושא של האיכות. הרוקח לא יכול לדעת, כמו שאמרת, התכשיר לא משנה את הצבע שלו או מתחיל לצעוק עכשיו התכשיר לא איכותי.

אבל הדוגמה שנתת היא דוגמה מאוד מאוד טובה לנושא המקרר. אם עכשיו, לצורך העניין, באתי לנפק תכשיר במקרר, ועד שזה הגיע אלי, אני יוצא מנקודת הנחה שהשרשרת של ה-GDP עד לשערי בית המרקחת הייתה סגורה וחלוטה. עכשיו קיבלתי אותה לרשותי, הכנסתי אותה אל המקרר. עכשיו אני צריך לעשות איזשהו ניטור מסוים של המקרר כדי לראות שהוא בסדר. ראיתי שהייתה לי חריגה בתוך המקרר, רוקח בר דעת לא צריך עכשיו לדעת אם התכשיר הוא איכותי או לא איכותי. לצורך העניין, הוא מבין שיש לו כאן בעיה.

לא מבקשים ממנו לעשות את האנליזה הזאת, מבקשים ממנו: עכשיו תמתין, תעשה סטופ, בוא תעשה את כל הבירורים בתור איש מקצוע. זה בדיוק הנושא של האחריות המקצועית, גם של הרוקח האחראי שילמד את הרוקחים שמתחתיו, ובטח אותו רוקח שעובד במשמרת.

וגם לי יש את הכבוד ללמד באוניברסיטה. כשאנחנו מלמדים את הסטודנטים שלנו באוניברסיטה, אנחנו מלמדים אותם לא להיות זבנים ולא להיות טכנוקרטים אלא להפעיל שיקול דעת. להסתכל על התכשיר הזה זה לא מספיק, כי בשעתיים האלה או בשלוש שעות האלה אם זה קפא, אם הטמפרטורה עלתה והתכשיר רתח – לא רואים את זה על התכשיר.

הוא צריך לעצור, ללכת למנהל שלו במקרה הזה, להגיד: יש לי כאן תכשיר שאני לא יכול לנפק אותו כרגע בגלל הבעיה הזאת, בוא נתחיל בתהליך של בדיקה. על זה מדובר בעצם.

ובסעיף הספציפי הזה מדובר בעצם על איך זה נעשה. אנחנו מדברים פה על שני דברים שהם עיקריים. אחד זה הנושא של "ריקולים". ברגע שיש recall אז ברור שהרוקח חייב להיות מיודע לזה. בסביר, כן, בשנייה שמוציאים את ה-recall, אז זה מתחיל לרדת בצינורות השיווק המקובלים.

והדבר הנוסף זה בנושא של תנאי אחסון ושל GDP. תנאי אחסון כתובים בפקודה, באיזה טמפרטורה צריך לאחסן תכשיר בקירור, באיזה טמפרטורה צריך בחלל החדר. לגבי הקפאה, אין לנו עדיין את הנושא הזה, אבל צריך אולי לחשוב על הנושא הזה, ובטח לגבי ה-GDP. רוקח שקיבל עכשיו ממפיץ מבית מסחר איזושהי תרופה וראה שהיא בטמפרטורה גבוהה, הוא הזמין משהו בקירור והוא מקבל את הדבר חם – ברור שהוא צריך להפעיל פה שיקול דעת ולא לעשות את זה.

לכן זה לא רק הכול "ריקולים". יש פה איזשהו משחק, שזה בדיוק המקום לא להפוך את הרוקח לטכנוקרט אלא לאפשר לו להפעיל שיקול דעת. ולכן כתוב שמה גם קצת את ה"לרבות" הזה, אבל זה לא הדבר שאנחנו עומדים עליו בעיקר. לנו חשוב הנושא של תנאי האחסון, לנו חשוב הנושא של ה-GDP ולנו חשוב הנושא של ה"ריקולים". אלה הנקודות שבהן אני חושב שאנחנו יכולים להבטיח בצורה הטובה ביותר את הבטיחות של המטופל.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אחד, "לרבות" אפשר להוריד?
איל שורצברג
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
אפשר. הרווחת משהו.
אייל פלום
נמחק ה-GDP. מחקתם את ה-GDP. בנוסח של אתמול בערב מחקתם אותו.
עמוס בנצור
יחזירו יחזירו.
קריאה
על מה אתה מדבר? איזה נוסח של אתמול בערב?
עמוס בנצור
בהגדרה. בטעות מחקתם אותו.
אייל פלום
בהגדרות. ואנחנו מדברים על זה מהתחלה, שאנחנו בעד. מחקתם את ה-GDP.
איל שורצברג
אז יכול להיות שנמחק - - -
נילי חיון-דיקמן
לא מדובר ב-GDP. הגדרה של GDP מתייחסת לבתי מסחר לתרופות.
אייל פלום
זה חשוב גם לנו.
נילי חיון-דיקמן
התנאים הנאותים של בתי מרקחת מעוגנים בתקנות הרוקחים, תנאי פתיחה וניהול של בית מרקחת.
היו"ר אלי אלאלוף
ובתקנות ה-GDP מוזכר?
דוד פפו
זה אחד תלוי בשני.
יעל סלנט
נסביר את השינוי בהגדרות. תנאי הפצה נאותים נשארו בנוסח.
נילי חיון-דיקמן
אבל גם לא לבלבל, לא לבלבל.
יעל סלנט
פשוט הפנינו לתקנות, במקום להעתיק עוד פעם את כל ההגדרה לחקיקה ראשית.
נילי חיון-דיקמן
כשאני אומרת תנאים נאותים – זה לא תנאי הפצה נאותים.
אייל פלום
זה לא פשוט בכלל. ה-GDP הוא מסמך חי ונושם ומתעדכן הרבה יותר מאשר התקנות. זה סטנדרט מאוד נכון. זה סטנדרט שמבטיח לי כבית מרקחת את מה שקרה לפני, זה סטנדרט שמאפשר לי להחזיר אחורה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר. ירשמו את זה, ואם בפירוט שניתן יותר מאוחר לא תפתרו את זה, אז זה יתוקן בהתאם. בואו ננסה - - -
יעל סלנט
שני דברים אבל. דבר ראשון, ה-GDP לא נמחק, הוא נשאר בהגדרות, זו רק צורת הפניה אחרת. זה שלא כותבים בדיוק את אותה הגדרה שיש בתקנות אלא פשוט מפנים לתקנות זה רק עניין של נוסח.
עמוס בנצור
אין הפניה.
אאייל פלום
אף אחד פה לא מבין את זה כמוך.
היו"ר אלי אלאלוף
אז בוא נבדוק את זה.
יעל סלנט
חוץ מהגורמים המקצועיים במשרד - - -
היו"ר אלי אלאלוף
יעל, ברשותך, תרשמו את זה, בואו נבדוק כשנגיע להגדרות. נחזור להגדרות. בואו נתקדם, ברשותכם.
עמוס בנצור
עוד הערה קטנה.
היו"ר אלי אלאלוף
אי-אפשר להתקדם?
עמוס בנצור
רק מילה אחת, יש פה עוד דבר שצריך להגדיר אותו.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה אוהב את מחיקת המילים או מה? בבקשה.
עמוס בנצור
רק אני חושב שכדאי שהחזרה מהשוק תוגדר, כי יש כל מיני סיבות להחזרה מהשוק. יכולה להיות החזרה מהשוק מסחרית. אנחנו מדברים על החזרה מהשוק שהיא במהותה איכותית, אז רצוי שתהיה הגדרה על החזרה מהשוק.
איל שורצברג
יש , קודם כול, לא בחקיקה הראשית, יש ב-GDP. זה היום מפורט בנוהל פגם של משרד הבריאות.
עמוס בנצור
אבל אנחנו בחקיקה ראשית, איל.
איל שורצברג
בסדר. אבל אני לא חושב שזה המקום פה להגיד מתי recall יתבצע.
עמוס בנצור
עבירה פלילית.
אייל פלום
אבל הכנסתם את זה לכאן.
איל שורצברג
Recall זה שמשרד הבריאות מנחה על recall.
עמוס בנצור
אז תכתוב את זה בהגדרה.
קריאה
כתוב.
אייל פלום
אבל פה כתוב, הוספתם עכשיו: או שהמנהל, בעל רישום, בעל אישור יצרן, בעל אישור יבואן או בעל בית מסחר לתרופות מסר – זאת אומרת, כל אחד מהם יכול להוציא recall. זה חדש. זה לא קיים נכון להיום בשום תקנה או נוהל או כלום.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, הבנו. בבקשה.
נילי חיון-דיקמן
מדובר כאן על העלאה של הוראות קיימות לחקיקה הראשית. וכל פעם שאנחנו עושים את זה יש איזשהו קושי, כי אנשים התרגלו לראות נוסח אחד בנהלים ובתקנות, ועכשיו אנחנו מנסחים את זה בהיבט המשפטי. הנושא הזה של החזרה מן השוק כבר היום מוסדר בנהלים וגם בתקנות הרוקחים (תכשירים) וגם בתקנות הרוקחים (תנאי ייצור נאותים). זה שני סוגים של תקנות, אני יכולה להפנות אתכם. שם ברור לנו שהאחריות המרכזית היא של המנהל להודיע על recall. אם יש מידע ויש חובה למסור מידע שמחייב recall – המנהל מודיע על recall.
היו"ר אלי אלאלוף
מי זה המנהל?
נילי חיון-דיקמן
המנהל זה משרד הבריאות, מי שהוסמך – אגף הרוקחות. אבל גם בתקנות היום מעוגן הרשות של אישור יצרן ויבואן שכבר יודע על פגם – הוא גם מודיע על החזרה מן השוק. לא הכול צריך להגיע בלעדית מהמנהל. וברור שאם יצרן אומר: שימו לב, המוצר שלי פגום – אם "תנובה" תודיע על קוטג' שנפגם, אז זה מחייב גם. זאת אומרת, אי-אפשר להתעלם מהודעה של גורם שמכיר את המוצר שלו והוא האחראי הישיר למוצר. אז גם הם יכולים להודיע על recall.

ואני חושבת שחשוב שבית מרקחת יימנע מלשווק, אולי אחר כך נבדוק את ה-recall ונחליט החלטות אחרות, אבל קודם כל תפסיק לשווק. קיבלת הודעה גם מהיצרן וגם מהספק, גם אם זה לא הגיע ממשרד הבריאות – אל תשווק את המוצר. יש כאן ספק לגבי האיכות של המוצר, תניח אותו בצד. ואנחנו אחר כך מסבירים - - -
דוד פפו
אני לא סומך עליהם, אני סומך עלייך.
איל שורצברג
שנייה.
נילי חיון-דיקמן
אבל הציבור לא צריך לקחת את הסיכון הזה.
דוד פפו
אבל אני סומך עלייך, לא סומך עליו.
נילי חיון-דיקמן
בסדר, אז תפנה אלי, ואברר בשבילך את הדברים.
איל שורצברג
שנייה אחת. לפעמים אנחנו מפיצים את ההודעות במספר ערוצים. העולם הוא עולם שאי-אפשר רק לפעמים לחכות לנקודת זמן. אם גילה, אני לא יודע מה עכשיו, ששתי דקות קודם לכן, חלילה וחס, מישהו מת, והוא פותח עכשיו במצע של הפצה, כולל אלינו, לא נעצור את זה. אנחנו מדברים פה על דברים שהם חיים של אנשים.

היה לנו איזשהו אירוע לפני כשנתיים, שבמהלכו חברה גילתה איזושהי בעיה. היא הייתה הראשונה ליצור קשר, הם עבדו אחר כך בתיאום אתנו, נכנסנו באיזשהו שלב ובחנו את זה עוד פעם, אבל העולם הזה הוא - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל הסמכות של ה-recall היא רק שלך?
איל שורצברג
הסמכות בסופו של דבר להורות על החזרה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אם מי שעוסק ממליץ - - -
קריאה
לא, זה לא מה שהוא אומר.
היו"ר אלי אלאלוף
אם מישהו ממליץ על recall, אז בלאו הכי הוא יציע, אבל בסוף זה חייב להגיע אליך.
איל שורצברג
כן, נכון.
נילי חיון-דיקמן
נכון. אבל בסעיף כתבנו, שבית המרקחת קיבל הודעה על recall - -
איל שורצברג
יעצור שנייה.
נילי חיון-דיקמן
- - גם מגורם אחר בשרשרת שהוא לא משרד הבריאות – אסור לו לשווק את המוצר. מיד תפסיק.
איל שורצברג
לא אמרנו לעשות recall, אמרנו לו: תעצור.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מקווה שמשרד הבריאות מספיק זריז כדי להתערב מהר.
נילי חיון-דיקמן
אם זה בליל שבת - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
נשאל את זה אחרת: היו מקרים בעבר שיצרן הודיע לבית המרקחת לא לשווק לפני שהוא הודיע לכם?
איל שורצברג
זה נדיר מאוד.
נילי חיון-דיקמן
רוב הפעמים זה בתיאום, אבל גם ליצרן יש את המנגנונים המהירים ביותר להגיע למקומות שבהם נמצא המוצר שלו, כי הוא יודע, הוא מבצע מעקב אחר אצוות. למשל, אם יש רק איזה משהו מאוד נקודתי, רק סטוק אחד, משלוח אחד שנפגם, לא תמיד זה יוצא בהודעה לציבור, כי זה לא כל התכשיר מוחזר אלא רק סטוק מסוים. ואז ליצרן יש את האפשרות הכי מהירה להגיע למקום שבו נמצא המוצר. אין שום סיבה שבעל בית מרקחת שמקבל כזאת הודעה יימנע מלציית לה ולהמשיך לנפק את המוצר, ואחר כך יגיד: משרד הבריאות לא הוציא את ההודעה.
איל שורצברג
באותה שנייה הם גם פונים אלינו, זה לא ש - - -
דוד פפו
אבל האחריות - - -
נילי חיון-דיקמן
עלינו. אנחנו אחראים. זה לא סותר.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, יש פה ממושמעים, מרימים יד כמו בכיתה א', לא מדבר לפני. תכבדו אותו. בבקשה, מה השם?
שמואל קלנג
ד"ר שמוליק קלנג, הרוקח הראשי של ה"כללית". זה נשמע פה דיון מאוד יפה על recall. Recall, אני רוצה אולי להסביר, כי השבוע היו שניים, לא מדובר פה באיזה אירוע של פעם בחצי שנה, שאנחנו יושבים ואוספים הכול. השבוע היו שניים על תכשיר לסרטן ועל משחה פשוטה.

זה אומר שכל המערכת עוצרת. אני רוצה להבהיר: כל המערכת עוצרת כדי לקחת את הדבר שיכול להיות נורא מסוכן.
קריאה
- - - כל המערכת.
שמואל קלנג
כל המערכת זה כל בתי המרקחת, מקבלים הודעה מיידית בסמ"ס. כל המנהלים עוזבים את כל מה שהם עושים ברגע זה ודואגים שאחרון המוצרים ייאסף. דרך אגב, חלק מה"ריקולים" שהיו בהוראת משרד הבריאות, היה צריך להביא את האריזות של החולים מהבית. זה לא איזה משהו אקראי כזה. אתה עוצר ואתה צריך - - -
נילי חיון-דיקמן
אבל הסעיף מדבר על חובת הרוקח להימנע - - -
היו"ר אלי אלאלוף
בוא נקשיב.
שמואל קלנג
לכן זה לא דבר פשוט.

עכשיו, למה אני אומר שמאוד חשוב שמשרד הבריאות יהיה מעורב בזה? כי יצרן יכול להוציא הודעה על recall גם אם חסר איזה טעות בעלון. ואתה עוצר את כל המערכת על משהו שהוא לא כל כך חשוב.
נילי חיון-דיקמן
אז נגיע לסעיף.
שמואל קלנג
לכן אני אומר: בלי אחריות של משרד הבריאות, בעצם בא יצרן, אומר: רגע, לי יש recall, הוא מעביר את האחריות אלי, הוא מוציא משהו, ומרגע זה אני אחראי על הכול.
נילי חיון-דיקמן
- - -
שמואל קלנג
ואני חושב שהתהליך שבו אנחנו במשא ומתן על recall - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תתאפקו, משרד הבריאות, חבר'ה. זה רק אתם יכולים לענות, אז תתאפקו.
שמואל קלנג
אני חושב שהמשא ומתן שאנחנו עושים ב"ריקולים" הוא מאוד חשוב. קודם כול הוא מגדיר את ההחזרה ואת הסיבה והכול שקוף. יצרן לא תמיד שקוף בעיני, אבל מול איל אני יודע בדיוק מה הסיבה ל- recall, מה נדרש, ויש לי הוראות מגרה מה אני עושה. מול יצרן שעכשיו משווייץ שלח לי הודעת recall שום דבר לא שקוף.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. בבקשה.
נילי חיון-דיקמן
אחדד רק את ההיבט המשפטי.
איל שורצברג
טוב, תחדדי.
נילי חיון-דיקמן
הנושא של ההחזרה מן השוק יחזור בכמה מקומות ובכמה היבטים. בסעיף 25 אנחנו אך ורק עוסקים בשאלת הניפוק של התכשיר לצרכן הסופי על-ידי רוקח בבית מרקחת. וכאן אנחנו אומרים: אם קיבלת הודעה על recall, זה דגל אדום, אתה צריך לעצור. יכול להיות שזה יסתדר בהמשך, יכול להיות שלא, יש ספק לגבי האיכות – תעצור, אל תנפק. אני לא אומרת לו ללכת לבית הצרכן ואני לא אומרת את הדברים האלה.

עכשיו, בסעיף אחר שנציע היום, ואני מקווה שנגיע אליו, אנחנו מציעים באמת להסדיר בחקיקה הראשית את תהליך ה- recallשנעשה במשרד הבריאות, והסמכויות, ואיך נוקטים את הפעולות השונות. ושם באמת ברור לנו, אנחנו לא מתנערים מאחריות. האחריות הראשית ל- recall ולבדיקה של האיכויות של התכשיר זה של משרד הבריאות. גם אם עצרנו את השיווק אד הוק עכשיו ביום חמישי בלילה, נשוב ל- recall הזה ונבדוק את התכשיר. ויכול להיות שניתן הוראה סותרת ונגיד: אתם יודעים מה, במקרה הזה אז אפשר לנפק את זה לחולים מסוימים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא מבין משהו.
נילי חיון-דיקמן
אבל זה לא הסעיף.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להבין. אני לא רוקח, לא כלום, רק לוקח תרופות מדי פעם. אתם אומרים שמי שמגלה משהו פגום, רוקח, הוא יכול לייצר איזה recall?
איל שורצברג
לא.
היו"ר אלי אלאלוף
אז מה? לא הבנתי. אמרתם שאם הוא מגלה, אז הוא יכול כבר, שמתם אותו ברשימה של מי שמודיע. עכשיו אתם אומרים לא. אני רוצה להיות ברור. ואתם תעקבו, כי אני לא יודע אם אני יודע לעקוב. בבקשה.
דוד פפו
שים לב שאנחנו עוקבים.
איל שורצברג
אנחנו מדברים פה בסעיף הזה: "לא ינפק". לא ינפק זה לא עשה recall. ומי שיכול להודיע על האל תנפק רגע, תעצור שנייה לחשוב, זה משרד הבריאות, בעל רישום, יבואן או יצרן. זה אפילו הגיוני. זאת אומרת, אם לצורך העניין - - -
עמוס בנצור
לא הגיוני.
איל שורצברג
שנייה אחת.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני מצטער להגיד שזה נשמע הכי הגיוני. אני לא יודע, אתם אולי תתאכזבו, אם אני מסכן מישהו, והיצרן, נניח שהם לא היו בסדר, אמר לי: תשמע, תעצור. אז מה אני אומר להם? לא לא, הם לא אמרו, אני לא עוצר.
עמוס בנצור
שיעבור דרכו.
דוד פפו
האחריות היא שלו.
איל שורצברג
אבל הוא יעבור דרכי.
נילי חיון-דיקמן
הוא יפנה אלי יום אחר כך.
מאיר כהן (יש עתיד)
נניח שבית מרקחת, יצרן מסוים שיושב בבית-דגן שולח לארבעה בתי מרקחת משהו שהוא ייצר, ומסתבר שיש איזה "פאק" בייצור. והוא מתקשר לארבעת בתי המרקחת ואומר להם: חבריא, עשיתי טעות, תפסיקו עכשיו. מה אתם אומרים? אתם אומרים: לא, תתקשרו אליו?
עמוס בנצור
אענה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אז, חבריא, ההתנגדות הזאת - - -
עמוס בנצור
זו לא התנגדות.
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה, ההתעקשות הזאת דווקא קצת פוגמת בתדמית שלכם.
עמוס בנצור
- - -
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה, תן לי לדבר, אני מצטער. אם פנה אליך מישהו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תצטרך הגנת היושב-ראש.
מאיר כהן (יש עתיד)
ההיגיון, תקנו אותי אם אני טועה, לי נראה שאם בגלל האחריות שלכם, בגלל מה שפרופ' בניטה אמר, שבאמת סך הכול אתם אחראים על חיי אדם, ואתם לא צריכים, הלב שלכם הוא זה שמכתיב. אם מישהו אומר לכם: יש על המדף תרופה שמסכנת, תפסיקו – אתם צריכים להפסיק לפני ששמעתם את משרד הבריאות. זה ההיגיון אומר. זהו. אז אני חושב שהוויכוח הזה הוא מיותר.
דוד פפו
אתה סומך עליו?
מאיר כהן (יש עתיד)
בוודאי שאני סומך עליו. הוא היצרן, הוא אומר לי: מה שיש לך על המדף מסכן. אז מה אתה אומר? אתה אומר לו: תתקשר אליהם, אם הם לא - - -
דוד פפו
הוא לא אומר לי את זה, הוא לא אומר לי מסכן – סליחה שאני מתפרץ, אני יכול לדבר?
מאיר כהן (יש עתיד)
אתה יודע, הוא לא אומר לך מסכן, הוא אומר לך: תאסוף את זה, אל תשווק.
היו"ר אלי אלאלוף
הערות ביניים מותר.
עמוס בנצור
קודם כול, שיהיה כתוב: עקב פגם בשיווק. זה יענה על מה שאתה אומר.
איל שורצברג
עקב פגם - - -
עמוס בנצור
עקב פגם בתכשיר.
איל שורצברג
בסדר גמור.
עמוס בנצור
אז להוסיף את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבקש, ברשותכם, שנייה.
נילי חיון-דיקמן
ברור שמדובר על בעיה בייצור.
עמוס בנצור
אז בוא נוסיף את זה. לנו זה לא ברור - - - החיים האמיתיים.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, אפשר להתאפק שנייה? איל, אני רוצה תשובה שלך שלמה, ורק אחר כך ההערות, אם יש צורך בהן. בבקשה, איל.
איל שורצברג
התחושה שלי, שאני יושב פה ושומע את זה, אני שומע איזשהו או אי שביעות רצון או איזשהו פחד לכאורה מהטלת אחריות על המוסדות שמקבלים את ההודעה הזאת. ולא כך הדבר.
היו"ר אלי אלאלוף
ממי הם מקבלים את ההודעה?
איל שורצברג
מיבואן, יצרן, בעל רישום או משרד הבריאות.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, משרד הבריאות אין שאלה.
איל שורצברג
אוקיי, משרד הבריאות לא.

עכשיו, כשהיבואן, יצרן, ואנחנו יודעים שדברים כאלה נעשים – דרך אגב, אנחנו מנסים כן להקטין את התופעה הזאת, כי אנחנו סבורים שצריך להגיע אלינו, אבל בצוק העיתים, במקרים מאוד מאוד חריגים, יש מצב שלמשל "כללית", שהיא גוף מאוד מאוד גדול לצורך העניין ומייבאת תכשירים בזכות עצמה, ובגלל מערכת קשרים כזאת או אחרת עם אותו יצרן או בעל רישום שהם יצרו אתו קשר – סליחה, הם בעל הרישום, אז עם אותו יבואן שהם יצרו אתו קשר – הוא ייצור אתו קשר ראשון ויגיד לו: תשמע, יש בעיה, עוד לפי שזה הגיע אלי. זה תקין? אולי לא, אבל זה המצב.

במצב הספציפי הזה מה שהם יעשו, סביר להניח, או שמוליק או מישהו אחר, ירים טלפון אלי גם באמצע הלילה ויגיד: שמע, קיבלנו את ההודעה הזאת והזאת. נתחיל לפעול במנגנונים שלנו, אבל כרגע באותה שנייה אנחנו עוצרים ובודקים. אני לא רואה בזה את הבעיה. להתחיל להגדיר עכשיו כל דבר, מה זה הפגם הזה שאתם מבקשים לעשות, אני חושב שזה דבר שהוא מאוד מאוד בעייתי.
עמוס בנצור
עקב פגם באיכות.
איל שורצברג
רגע, שנייה.
נילי חיון-דיקמן
אבל זה גם כתוב - - - של הסעיף, לא לנפק משהו שהוא לא באיכות מתאימה.
איל שורצברג
וזה כתוב: שהוא לא באיכות.
היו"ר אלי אלאלוף
נילי, שנייה. גם החברה שלו לא יכולה להפריע.
איל שורצברג
והסברנו שזה לא רק פגם כזה, זה גם פגם שהרוקח לפעמים רואה בעצמו. אז מה אז? אם הרוקח לצורך העניין הוציא עכשיו כן איזשהו תכשיר מקירור וראה שיש בו גושים, הוא גם לא ינפק אותו לפני. לכן אי אפשר כל דבר לשבת ו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. זה לא מספק, מה שנאמר פה?
דוד פפו
לא.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה.
דוד פפו
דודו פפו, יושב-ראש הסתדרות הרוקחים. אני מסכים עם ההסבר שאיל נתן בהתחלה, וגם של חבר הכנסת, שאם אהיה מודע ואקבל את ההודעה הזאת, באמת אעשה את מה שאתה אומר. אבל בפועל, בחיים, כשאני מקבל הודעה ל-recall, זה לא שיש איזה טלפון אדום שמישהו לוחץ על כפתור ובאותו רגע 1,600 בתי מרקחת במדינת ישראל יודעים את זה. אם לא ביצעתי תקשורת יזומה בעצמי לאיזשהו מרכז מחשבים שלוש, ארבע, חמש פעמים ביום, לא אדע על זה. לפעמים זה ייקח 24 שעות, לפעמים זה ייקח 48 שעות. זה דבר אחד. אבל אני בהחלט מסכים אתך.
אבל אני אומר דבר אחד
למה להתפשט מהסמכויות? משרד הבריאות אחראי על הדבר הזה. אני נותן את כל הכבוד ליצרנים, ליבואנים, לבעלי הרישום. אבל הם בעלי אינטרס מסחרי. משרד הבריאות, אני מסכים, חף מאינטרס מסחרי.
נילי חיון-דיקמן
זה לא האינטרס המסחרי.
קריאה
זה לא האינטרס המסחרי, זה אבסורד מה שאתה אומר.
דוד פפו
אני לא מטיל ספק באף אחד. אבל אני מצפה שמשרד הבריאות יהיה הגורם.
איל שורצברג
האינטרס המסחרי הוא למכור, הוא לא לעצור.
דוד פפו
אדוני, כל הסיפור זה שיחת טלפון מהיבואן למשרד הבריאות.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, בסדר. יעל רוצה לתת הסבר נוסף.
יוסף לומניצקי
אני מצביע כבר רבע שעה, כואבת לי היד.
היו"ר אלי אלאלוף
מי אמר לך להצביע? ראיתי אותך, וזה לא הזמן לתת לך לדבר.
יוסף לומניצקי
זה קשור לזה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי תפקיד, אני לא בובה. בבקשה, יעל.
יעל סלנט
דבר ראשון, הוועדה קיבלה את הבקשה להוריד מסעיף קטן (ג) את המילה "לרבות". מה שיוצא מזה זה שברור שאנחנו מפנים לסעיף קטן (ב), וסעיף קטן (ב) מפנה לסכנות. הוא מפנה למקומות מאוד מאוד ספציפיים, כלומר זה כבר מגדר דבר ראשון.

דבר שני, הסיפה של הסעיף, ההודעה הזאת שנמסרת, ברור שהיא כפופה לפגם באיכות שנמצאת ברישה של הסעיף. הסעיף הזה, קוראים אותו כמקשה אחת, זה לא שני סעיפים נפרדים: רוקח לא ינפק תכשיר שאינו מתאים לשימוש רפואי, בשל כך שלא אוחסן בתנאים נאותים כאמור בסעיף קטן (ב) או בשל כך שהמנהל וכל היתר הודיעו על החזרתו מהשוק – זה לא שני סעיפים מנותקים. כלומר, ברור שיש כאן קשר לאיכות, זה אותו סעיף. צריך לקרוא את הסעיף הזה כמו שהוא.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, נציג ההסתדרות.
דובב אפל
עורך-דין דובב אפל מהתאחדות התעשיינים. אני חושב שהתייחסות לבעלי הרישום כבעלי אינטרס מסחרי בסיטואציה שבה הם מבקשים סוג של צו מניעה זמני לפני שמשרד הבריאות מפעיל את הסמכויות שלו ומורה באמת על recall, ולהפסיק אך ורק את הניפוק, אני חושב שזה במקרה הטוב מטעה, משום שאם יש אינטרס מסחרי לבעלי הרישום וליצרנים וליבואנים הוא באמת להמשיך ולמכור.

אם הם מרימים דגל אדום ומודיעים: עכשיו תפסיקו למכור כי בראייתנו יש טעם לכך, עד שמשרד הבריאות מחליט באופן סופי אם לבצע את ה- recallאו לא, אני חושב שזה מנוגד לאינטרס המסחרי ומשרת באופן מובהק את אינטרס בריאות הציבור, כך שאני חושב שצריך להותיר את הרשימה הזאת כפי שהיא.
היו"ר אלי אלאלוף
מקובל. בבקשה, אדוני מ"מכבי".
יוסף לומניצקי
יוסי לומניצקי, "מכבי". נראה לי שכולם שכחו שחברה עושה recall לפעמים מסיבות מסחריות ומסיבות ביטוחיות. חבר הכנסת שאל: מה קורה אם היצרן אומר? היצרן יש לו את הסיבות שלו. ואם הוא כתב אות לא נכונה, מבחינתו אפשר לעשות recall.

אבל משרד הבריאות צריך לראות את התמונה הכוללת. כי עשו לנו recall לפני איזה שלוש שנים על IVIG, שזו תרופה מצילת חיים, ולא היה שום מלאי במדינת ישראל, ומשרד הבריאות היה צריך לשקול אם למרות ה- recall צריך להמשיך להשתמש באותה תרופה כי אין חלופות במבחן תועלת-עלות.
איל שורצברג
נכון.
יוסף לומניצקי
אז לא יכול להיות שהיצרן והיבואן וכל האחרים יעשו recall בלי שמשרד הבריאות ייתן דעתו על המשמעות הכוללת של אותו ה-recall.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה רוצה להתייחס?
איל שורצברג
כן. עוד פעם, תסתכלו מה כתוב במילה הראשונה, כתוב: לא ינפק. ה- recallעצמו, משרד הבריאות יחליט עליו. אבל באותה נקודת זמן – יוסי, תקשיב, גם אם לא ניפקת את התכשיר ב-24 שעות, ה-IVIG הזה, אז אני מניח שזה לא איזשהו מצב חירום שאתה עכשיו על מיטת החולה וצריך לקבל את ההחלטה הזאת. וגם אם אתה נמצא שמה, אז אתה יכול להרים באותה נקודת זמן ולהגיד: תשמע, קיבלתי כרגע טלפון מהחברה הזאת, הם יצרו אתך כבר קשר על זה? ואגיד לך: יצרו, לא יצרו, ואתן לך את ההנחיות.

היו לנו תכשירים שהייתה הודעה כזאת מטעם היצרן, הם יצאו ראשונים והם הודיעו על זה ראשונים, ולאחר מכן בחנו את זה והחלטנו כן לשווק את זה או לא לשווק את זה בתנאים מסוימים. אנחנו מודעים לזה. מדובר פה שבאמת יש סדין אדום. אף יצרן מדעת לא ירצה לעצור את השיווק שלו, זה נזק ליצרן, למוניטין שלו, הם לא עושים את זה על דברים טכניים של אות כזו או אחרת.
עמוס בנצור
אבל אנחנו סומכים רק עליך.
איל שורצברג
אבל אתן לך - - -
עמוס בנצור
אני רוצה רק לסמוך עליך. שאתה תיתן את ההחלטה, לא היצרן.
איל שורצברג
תפנה אלי.
עמוס בנצור
אני פונה אליך. ההחלטה חייבת להיות של משרד הבריאות.
איל שורצברג
דיברנו על החלטה טכנית של - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לפנות אליו אתה יכול בלי רשות דיבור, אבל לא פה. אדוני, כן, בבקשה.
אלי סרברניק
אלי סרברניק מארגון הרוקחות. אני מציע פשוט לשנות את שתי המילים בסיפה: או בעל בית מסחר לתרופות מסר הודעה לבית המרקחת על הפסקת שיווקו, או עיכוב שיווקו – לא להחזיר אותו מהשוק. ונגמרה הבעיה, אני לא מבין מה הבעיה.
נילי חיון-דיקמן
אפשר לשנות.
היו"ר אלי אלאלוף
אני יכול להסביר. ההבנה היא שהאחריות המוחלטת על נושא של recall זה של משרד הבריאות. כל השאר יכול לדווח ולנקוט בצעדים זהירים על מנת לא לסכן את בריאות הציבור. תתקנו אם יש מקום לתקן את הסעיף ובוא נמשיך הלאה ברשותכם, אוקיי?
יעל סלנט
אוקיי. אנחנו חוזרים לסעיפי העונשין בעמוד 17, אנחנו בסעיף קטן (5). הקראנו את (4א), זה מה שהיה עכשיו, אנחנו בסעיף (5).

(5) רוקח שניפק תכשיר, שלא על פי מרשם החתום בידי בעל מקצוע הרשאי לתתו לפי סעיף 26, בניגוד להוראות אותו סעיף;

(6) רוקח שנתן מרשם כאמור בסעיף 26(א), בלא שקיבל הרשאה אישית כאמור בסעיף 26(א1) או בלא שהתקיימו התנאים כאמור באותו סעיף;

(7) אח או אחות – צריך להוסיף פה את המילה "מוסמכים", זה פשוט חוזר על הסעיף – שנתנו מרשם כאמור בסעיף 26(א) בלא שקיבלו הרשאה אישית כאמור באותו סעיף או בלא שהתקיימו התנאים כאמור בסעיף 26(א2);

(8) רוקח אחראי שלא ניהל פנקס מרשמים בהתאם להוראות סעיף 29(א);

טוב, העבירה הבאה - - - של חצי שנה, לכן היא מחוקה פה.

סעיף (10): רוקח שמכר רעל רפואי שלא על פי מרשם של רופא.
היו"ר אלי אלאלוף
הורדת העונש לחצי שנה זה בהמשך לדיון פה.
יעל סלנט
כן.
היו"ר אלי אלאלוף
תבינו שאתם משפיעים על החוק.
יעל סלנט
(10) רוקח שמכר רעל רפואי שלא על פי מרשם של רופא, רופא שיניים או רופא וטרינר בניגוד להוראת סעיף 31;

(11) מי ששיווק בקמעונאות תכשיר או הכין סם מרפא או רעל רפואי לשימוש רפואי, והוא אינו רוקח ושלא באמצעות בית מרקחת בניגוד להוראות סעיף 42(א);

(11א) מי ששיווק בסיטונאות תכשיר או חומר גלם או החזיק תכשיר או חומר גלם לצורך שיווק כאמור, והוא אינו בית מסחר לתרופות או מוסד מוכר, בניגוד להוראות סעיף 42א(א);

(11ב) בעל בית מסחר לתרופות שהפעיל בית מסחר לתרופות בלי שמסר את ניהולו המקצועי – גם פה הורדנו את "הפיקוח עליו" בסעיף המהותי – לרוקח אחראי שאישר לכך המנהל, בניגוד להוראות סעיף 42ב(א);

כלומר, גם בבית מסחר תיקנו את סעיף 42ב(א), ואמרנו שתפקידו של הרוקח האחראי זה הניהול המקצועי והורדנו בעצם את הנושא של הפיקוח.

(11ג) בעל בית מסחר לתרופות ששיווק תכשיר שאינו באיכות מתאימה לשימוש רפואי או תכשיר שנמסרה לגביו לבית המסחר על החזרתו מהשוק, בניגוד להוראות סעיף 42ב(ג);
היו"ר אלי אלאלוף
גמרנו את סעיף 11?
יעל סלנט
עכשיו, כאן אנחנו צריכים רגע לחזור לסעיף 42ב(ג), בחלק הנורמטיבי.
מאיר כהן (יש עתיד)
באיזה עמוד?
יעל סלנט
בעמוד 8. אנחנו צריכים לשים לב שסעיף קטן (ג) שלו השתנה: בית מסחר לתרופות לא ישווק תכשיר שאינו באיכות מתאימה לשימוש רפואי, לרבות בשל כך שלא אוחסן, הובל או הופץ בתנאי הפצה נאותים או שהמנהל, בעל רישום, בעל אישור יצרן או בעל אישור יבואן מסר הודעה לבית המסחר על החזרתו מהשוק.

זה בעצם שינוי שעשינו פה.
אלי סרברניק
כן, אבל למה פה לא הורידו את המילה "לרבות"?
קריאה
יורידו יורידו. אל תדאג.
קריאה
לא, עדיין יש "לרבות".
נילי חיון-דיקמן
הסעיף למעשה צריך להיות מאוד זהה לסעיף 25.
היו"ר אלי אלאלוף
מה הנקודה?
דובב אפל
הנקודה היא אותה נקודה שהזכרתי, אדוני, קודם לכן ביחס למילה "לרבות". שוב, גם פה, מידת השליטה של בית המסחר לתרופות היא אקוויוולנטית למידת השליטה של בעל בית המרקחת, ולכן צריך להגדיר את זה באופן יותר מדויק. וכבר זה סוכם ביחס לסעיף 25 וגם ביחס לסעיף הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
מקובל?
יעל סלנט
בסדר.
אייל פלום
דילגתם מ-42ב(א) ל-42ב(ג). 42ב(ב) הושמט מסעיף העונשין, למרות שבבית מרקחת זה כן נמצא ברצף.
נילי חיון-דיקמן
נסביר למה. למעשה לגבי בתי מרקחת יש לנו תקנות שאומרות בדיוק מה התנאים שצריכים התכשירים להיות מוחזקים בהם. ואותו דבר יש לנו גם לגבי מפעלים ויצרנים של תרופות, יש לנו תקנות שמגדירות בדיוק את תנאי הייצור הנאותים. חסרות לנו היום תקנות בחקיקה שיגדירו מהם תנאי הפצה נאותים לבתי מסחר לתרופות. ואנחנו עובדים על הנושא הזה. הוצאנו למעשה נוהל שהוא היום נוהל ראשוני, שנכנס לתוקף לפני פחות משנה שמהווה איזשהו פיילוט.
אלי סרברניק
ייכנס בפברואר.
נילי חיון-דיקמן
וברגע שנרגיש בשלים אתו, אנחנו מתכוונים לתקן את התקנות האלה כתקנות הרוקחים (תנאי הפצה נאותים).
היו"ר אלי אלאלוף
הם לא יהיו בחוק.
נילי חיון-דיקמן
הם יהיו במסגרת תקנות. לכשהם יתוקנו נקבע להם את הסעיפים הפליליים המתאימים. כרגע הרגשנו שהזמן עוד לא בשל לקבוע את הסנקציה הפלילית לנושא הזה, שצריך להיות מפורט ויותר מעובד מבחינה מקצועית.
איל שורצברג
צריכים ללמוד את זה קצת.
יעל סלנט
וגם יש לכם את הסמכות בהצעת החוק שמונחת פה בפני הוועדה לקבוע סעיף של עונשין של עד שנה בתקנות. כלומר, הם עדיין שומרים את זה לעצמם, את האפשרות הזאת.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה, אדוני.
אבי אלבר סוויד
ד"ר אבי סוויד, "מאוחדת". דיברתי בזמנו עם איל למקרה חירום, כי אני רואה פה עוד פעם - - -
איל שורצברג
עוד לא הגענו לשם. אנחנו שוקלים להעביר גם לוועדה, לייעוץ המשפטי - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אתה כבר יודע מה הוא אומר?
איל שורצברג
כן. אנחנו מתואמים, אנחנו מדברים.
אבי אלבר סוויד
אסביר בקצרה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, אם הוא מסכים, אז לא צריך להשקיע. לא צריך הסבר נוסף. בוא נמשיך, בוא נרוויח כמה דקות, זה לא יזיק לנו. רק תבינו שאנחנו מעוניינים לגמור את החוק הזה, את התיקון, תוך חודש. אז, please, עזרו לנו. יש הרבה לחץ על הוועדה הזאת. נמשיך?
יעל סלנט
כן.

(11ד) בעל בית מסחר לתרופות שקיבל תכשירים או חומרי גלם לייצור תכשירים, מגוף שאינו מנוי בסעיף 42ב(ז), בניגוד להוראות אותו סעיף;

עכשיו, אני רק רוצה להפנות את תשומת הלב פה לזה שהוספנו את סעיף קטן (ז1) בסעיף 42ב, שמאפשר בתנאים מסוימים לבית המסחר לקבל תכשירים גם מבית המרקחת שהוא שיווק אליו. זה תוקן בעקבות הערה שהייתה כאן בוועדה, זה בעצם לא נכלל כאן בתוך העבירה, אבל זה איזשהו סייג לעבירה שכאן אני רוצה להקריא את הסעיף הנורמטיבי יחד עם העבירה עצמה.
נילי חיון-דיקמן
בעמוד 9.
יעל סלנט
סעיף קטן (ז1) בסעיף 42ב אומר: על אף האמור בסעיף קטן (ז) – שעוסק ממי בית מסחר יכול לקבל תרופות.
היו"ר אלי אלאלוף
זה בעמוד 9, אמרו לכם? כן, בבקשה.
יעל סלנט
סעיף קטן (ז) קובע ממי בית המסחר יכול לקבל תרופות. סעיף קטן (ז1) שהוסף פה, ואתם יכולים לראות את הנוסח עכשיו מונח בפניכם, קובע שעל אף האמור בסעיף קטן (ז) בית מסחר לתרופות רשאי לקבל תכשירים או חומרי גלם מבית מרקחת שאליו שיווק את התכשירים או חומרי הגלם כאמור, אם הרוקח האחראי של בית המסחר לתרופות שוכנע כי אין בכך כדי לפגוע באיכות התכשירים או חומרי הגלם או בבריאות הציבור, והכול בהתאם להוראות שיורה עליהן המנהל.

כלומר, זה איזושהי הבהרה שהתבקשה פה בוועדה, וזה באמת הוסף.
היו"ר אלי אלאלוף
חוזרים לעמוד 18?
יעל סלנט
כן. אנחנו עכשיו ב-(11ה): בעל בית מסחר לתרופות ששיווק תכשיר בסיטונאות לגוף שאינו מנוי בסעיף 42ב(ח), בניגוד להוראות אותו סעיף;

עכשיו, כאן זו ההוראה העונשית בנוגע לסעיף - - -
אלי סרברניק
רגע, יש לי הערה לסעיף הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
אלי סרברניק
אלי סרברניק, ארגון הרוקחות. זה מפנה לסעיף 42ב(ח). ובסעיף 42ב(ח) ביקשתי להוסיף שלא ישווק בעל בית מסחר לתרופות תכשיר בסיטונאות אלא – להוסיף גם: לבית מסחר. זה לא מופיע כאן. מופיע: אלא לבית מרקחת, מרפאה, בית חולים, קופת חולים או מוסד. לא מופיע בית מסחר.
איל שורצברג
לא, לבית מסחר מותר לשווק לבית מסחר.
אלי סרברניק
אבל לא לפי הסעיף הזה. 42ב(ח) לא מאפשר לשווק לבית מסחר.
איל שורצברג
תוסיפו את זה.
נילי חיון-דיקמן
לא, זה כתוב ב-(ז1) שמותר לו לקבל מבית מסחר.
אלי סרברניק
כן, אבל אם הוא יכול לקבל, אז איך לא ישווק בית מסחר אלא ל – ולא כתוב לבית מסחר?
איל שורצברג
בסדר.
אלי סרברניק
אני מבקש להוסיף: בית מסחר.
יעל סלנט
בסדר. נוסיף את זה כאן כדי להבהיר, אבל זה נגזר מסעיף קטן (ז), שלבית מסחר מותר לקבל מבית מסחר. אבל נוסיף את זה גם כאן.
היו"ר אלי אלאלוף
מחר יוכלו הקופות להעביר אחד לשני. זה יקל עליכם, לא?
איל שורצברג
זה הנוהג בפועל.
היו"ר אלי אלאלוף
כן? טוב.
איל שורצברג
חייב.
דוד פפו
מיקי, אתה פה צריך להתבטא.
נילי חיון-דיקמן
לא לא, הוא לא צריך. זה משרד הבריאות, וכרגע אין דעה אחרת.
איל שורצברג
אין דעה אחרת. הכול טוב.
היו"ר אלי אלאלוף
מיקי, למה אתה לא יכול להתבטא? מישהו מזמין אותך לדבר ואתה מתאפק, מה קרה?
מיקי אריאלי
מיקי אריאלי, ראש אגף האכיפה. פשוט דבר אחד, כלתי מפֶס גם כן.
היו"ר אלי אלאלוף
הבנתי. זה חלק אינטגרלי מהתקנות.
מיקי אריאלי
משפחת אבן דנאן.
היו"ר אלי אלאלוף
או אה. לא סתם.
מיקי אריאלי
לא סתם.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
יעל סלנט
רק להגיד שבסעיף קטן (ח), אם אנחנו מוסיפים פה בית מסחר, אז בעצם צריך להוסיף גם, אני חושבת, מוסד מוכר.
איל שורצברג
כתוב.
נילי חיון-דיקמן
בסדר. זה החריגים.
יעל סלנט
עכשיו, אנחנו בסעיף (11ו), שבעצם זאת ההוראה העונשית על סעיף 42ד(א). אז אני רוצה שנחזור רגע לסעיף 42ד(א), נציג את השינויים שעשינו פה.
היו"ר אלי אלאלוף
איזה עמוד?
יעל סלנט
אגיד בדיוק: 10. אנחנו ב-42ד(א) שבעמוד 10. הסעיף עוסק בעצם בייצור וייבוא של תכשירים. ומה שעשינו זה העלינו את ההוראה הנורמטיבית שמדברת על דרישה לייצר בתנאי ייצור נאותים מהתקנות לחקיקה הראשית. כי קודם זה היה רק לגבי האישור לגבי ההודעות, אנחנו רוצים להבהיר פה גם את החובה עצמה.
ולכן נוסח הסעיף יהיה
לא ייצר אדם ולא ייבא תכשירים אלא אם כן הוא מילא אחר הדרישות לתנאי ייצור נאותים לתכשירים, בהתאם לתנאים נוספים לייבוא ולייצור של תכשירים, והכול כפי שקבע השר בתקנות – אנחנו מפנים לתקנות – ולאחר שקיבל את אישור המנהל לייצור או לייבוא, ובהתאם לתנאים הקבועים באותו אישור – זה גם איזושהי תוספת.

נחזור להוראה העונשית על זה, (11ו): מי שייצר או ייבא תכשיר ולא מילא אחר הדרישות לתנאי ייצור נאותים לתכשירים, שלא בהתאם לתנאים הנוספים שקבע השר, או שלא קיבל את אישור המנהל לייצור או לייבוא של תכשיר, או שלא בהתאם לתנאים באישור כאמור, בניגוד להוראות סעיף 42ד(א);
עמוס בנצור
אפשר שאלה?
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה, עמוס.
עמוס בנצור
רק דבר אחד לא הבנתי: אז העלינו את זה לחקיקה ראשית, שזה מצוין. ואז אנחנו מורידים את זה חזרה למה שאנחנו לא יודעים מהו והוא: בהתאם לתנאים הנוספים שקבע השר – מה זה?
יעל סלנט
זה בעצם כל מה שהשר קבע בתקנות שלו. כל מה שנוגע לנושא הזה שנקבע בתקנות.
עמוס בנצור
השר גם קובע נהלים.
יעל סלנט
אבל כתבנו: כפי שקבע השר בתקנות.
איל שורצברג
השר לא קובע נהלים.
עמוס בנצור
אם דרך נהלים נעבור לעבירות פליליות – לא טוב, אז בואו דבר ראשון נגיד בתקנות.
יעל סלנט
כתוב: כפי שקבע השר בתקנות.
עמוס בנצור
איפה?
יעל סלנט
ב-42ד(א). וגם בדרך כלל כשאומרים "קבע השר", אנחנו מתכוונים שהוא קבע בתקנות. אבל זה גם כתוב ב-42ד(א) ממש. בסדר?
היו"ר אלי אלאלוף
עמוס, תיכנע.
עמוס בנצור
אם זה נכון, זה מצוין.
איל שורצברג
אם זה נכון. איזה תשובה דיפלומטית.
עמוס בנצור
אני יודע מה אני אומר.
היו"ר אלי אלאלוף
טוב, בבקשה.
יעל סלנט
עכשיו אנחנו חוזרים ל-(11ז): מי שייצר חומרי גלם פעילים לתכשירים ולא מילא אחר הדרישות לתנאי ייצור נאותים לחומרי גלם פעילים או שלא מסר למנהל הודעות על פעילותו, בניגוד להוראות סעיף 42ה(א);

עכשיו, ב-42ה(ב) יש לנו בעצם גם שינוי בסעיף הנורמטיבי, אז אני מציעה שנקריא קודם אותו. בעמוד 11, סעיף 42ה(ב), שנוגע לייצור או הפצה של חומרי גלם פעילים. סעיף קטן (ב) קובע: לא יאחסן בעל בית מסחר לתרופות, לא יוביל ולא יפיץ חומרי גלם פעילים – אז הוספנו – אלא אם מילא אחר הדרישות לתנאי הפצה נאותים לחומרי גלם פעילים – שגם פה זה שוב העלאה מהתקנות – ולאחר שמסר למנהל הודעות על פעילותו – זה כבר היה לפני כן, גם בפעם שעברה.

הסעיף העונשי של זה, סעיף (11ח): בעל בית מסחר לתרופות שאחסן, הוביל או הפיץ חומרי גלם פעילים, ולא מילא אחר הדרישות לתנאי הפצה נאותים לחומרי גלם פעילים או מי שלא מסר למנהל הודעות על פעילותו כאמור, בניגוד להוראות סעיף 42ה(ב);

עכשיו, הסעיף העונשי הבא לסעיף 43 הורד, כי סעיף 43 כולו הורד מהפקודה.

הסעיף הבא.

(11ט) מי שלא עדכן את המנהל על שינוי בפרטים או במסמכים הנוגעים לתכשיר בניגוד להוראות סעיף 47א(א)(3);

(11י) מי שייצר או שיווק תכשיר או הורה על שימוש בו בלא שהתכשיר רשום או שלא בהתאם לרישום של התכשיר, בניגוד להוראות סעיף 47א;

(11יא) מי שייבא תכשיר רשום בלי שמתקיים בו האמור בפסקאות (1) או (2) של סעיף 47ב(ב);

(11יב) מי שייבא תכשיר שניתן לו היתר לפי סעיף 47א(ג) והוא אינו בית מסחר לתרופות, מוסד מוכר, גוף העומד בתנאי סעיף 42א(ב) או אינו בית מרקחת המייבא תכשירים לצורך ניפוק לפי הוראות סעיף 47א(ג), בניגוד להוראות סעיף 47ב(ב1);

(11יג) מי שייצא תכשיר בסיטונאות והוא אינו בית מסחר לתרופות, בעל אישור יצרן, בעל אישור יבואן או גוף העומד בתנאי סעיף 42א(ב), בניגוד להוראות סעיף 47(ב2);

וכאן יש תוספת שפשוט נשמטה קודם מההוראה העונשית במקרה: או מי שייצא תכשיר שהמפקח אסר על ייצורו או שיווקו, או פרסם הוראה לציבור על איסור שיווק, כאמור בסעיף 47(ב2). כי סעיף 47 עוסק גם בתכשיר שאפשר לייצא וגם במי יכול לייצא אותו. זה איזשהו משהו שנשמט בטעות.

(11יד) מי שעסק ברעלים רפואיים, והוא אינו רוקח מורשה העוסק ברעלים רפואיים לצורכי רפואה או בעל היתר רעלים רפואיים מאת המנהל, בניגוד להוראות סעיף 48;

(11טו) מי שייצר, ייבא או שיווק מוצר שלא בהתאם לתקנות שהתקין שר הבריאות לפי סעיף 55ב, בניגוד להוראות סעיף 55ג;

(11טז) מי שייצר, ייבא או שיווק מוצר ששר הבריאות אסר על ייצורו, ייבואו או שיווקו לפי סעיף 55ד.
אבי אלבר סוויד
אפשר שאלה?
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
אבי אלבר סוויד
ד"ר אבי סוויד, "מאוחדת". מה זה רוקח מורשה העוסק ברעלים רפואיים?
איל שורצברג
יש כזה דבר. יש חיה כזאת.
אבי אלבר סוויד
כן?
איל שורצברג
כן.
דוד פפו
חיה מוגנת.
נילי חיון-דיקמן
יש פרק בפקודת הרוקחים - - -
איל שורצברג
שעוסק ברעלים.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, אתם רוצים תשובה?
נילי חיון-דיקמן
יש פרק שעוסק בפיקוח על רעלים רפואיים וסמי מרפא, כשרעל רפואי הוא לרוב תכשיר אבל הוא יכול להיות גם משהו שהוא אינו תכשיר. וכשאנחנו עוסקים ברעל רפואי גולמי שלא רשום כתכשיר, אז יש תנאי שרק רוקח מומחה יכול לעסוק בזה או מי שיש לו היתר רעלים שניתן על-ידי רוקח מחוזי. אז הסעיף הזה, סעיף 48, שמסדיר את מתן ההיתר, אנחנו רק רוצים לשמר את הסנקציה הפלילית שאומרת: אם לא קיבלת היתר רעלים או אם אתה לא רוקח, אסור לך לעסוק בשיווק של רעל רפואי.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי?
איל שורצברג
לא מנפקים את זה בקופות.
קריאה
וטוב שכך.
יעל סלנט
עכשיו, בעצם הגענו לסעיף קטן (ג), שהוא סעיף העונשין על סעיף ההטעיה.
קריאה
עמוד 21.
יעל סלנט
כן, זאת ההוראה העונשית הבאה. אני מציעה שלפני שנקריא אותה נדון בסעיף ההטעיה עצמו, סעיף 47ה, וגם נדון בסעיף הפגם שהוסף בעקבות סעיף ההטעיה כדי להבהיר את כל הקונסטלציה כולה.
אייל פלום
איזושהי שאלה פרוצדורלית: המשכנו קדימה אבל עם נוסח חדש, שיש בו הרבה מאוד שינויים שנעשו כתוצאה מהדיונים. השאלה אם באיזשהו שלב נעשה מעבר על כל השינויים? כי אנחנו מדלגים אבל אנחנו לא מתייחסים לכל השינויים.
יעל סלנט
נכון. מה שאנחנו עושים כרגע זה גם מה שהצגתי בתחילת הדיון היום. אנחנו מסיימים את פרק העונשין ומציגים את כל השינויים הנורמטיביים שקשורים לפרק של העונשין. היו עוד שינויים שאנחנו מודעים אליהם, נוספו הגדרות, היו סעיפים ששונו שלא קשורים להוראות עונשין שהקראנו היום. הכול מסומן, כל הדברים שלא הוקראו ולא נדונו היום, אפרופו הסעיפים העונשיים, ידונו בנפרד. אנחנו מודעים לכל הדברים האלה. פשוט תוך כדי שאנחנו מקריאים את סעיפי העונשין, חשוב לנו להציג את כל מה שקשור.
היו"ר אלי אלאלוף
זה אומר שכן חוזרים?
אייל פלום
חייבים, כי עשו פה - - -
יעל סלנט
בוודאי. אין שאלה. לא עובר חוק בוועדה בכנסת בלי שהוועדה אישרה אותו, חברי הוועדה, כמובן.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, אבל נחזור.
יעל סלנט
ברור. חברי הכנסת הם המחליטים.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נצביע, אבל אתם תעקבו.
יעל סלנט
כל הנוסח פה הוא אך ורק נוסח מוצע. חברי הוועדה הם אלה שמחליטים. ולכן אנחנו מציגים את השינויים.

סעיף ההטעיה שלנו נקרא את סעיף 47ה, נסביר את השינויים בו, ואחרי זה גם נעבור לסעיף הפגם שקשור אליו. סעיף 47ה, אמרנו, בעמוד 14. בעצם לעומת הנוסח שעמד בפני הוועדה בפעם הקודמת עלתה איזושהי טענה בעצם מטעם כל התעשיינים, שביקשו להבהיר את היחס בין ההטעיה לבין הרגולציה הכללית של פקודת הרוקחים, כלומר הרישום של התכשיר לגבי תכשירים רשומים, או ההיתר לגבי תכשירים שיש להם היתר.

ולכן הנוסח של הסעיף שונה כך: לא ייצר אדם, לא ישווק ולא יחזיק לצורך שיווק, תכשיר או חומר גלם – והוספנו – בניגוד לאמור בסעיף 47א ולכללים והתקנות מכוחו – סעיף 47א עוסק ברישום, כמו שאמרתי, ובהיתר – באופן שיש בו כדי להטעות לגבי פרט מהותי בתכשיר או חומר הגלם; בלי לגרוע מכלליות האמור, יראו פרט מהותי אחד מאלה – גם פה את האינדיקציות קצת שינינו בעקבות הערות שקיבלנו גם ממשרד הבריאות וגם מגורמים אחרים –

(1) שמו, צורתו, הסימון על גבי אריזתו, תיוויו, סיווגו כתכשיר, חוזקו, הרכבו, מספר האצווה המסומן עליו ותאריך תפוגתו של התכשיר או חומר הגלם;

(2) מקורו של התכשיר או חומר גלם לייצור התכשיר, לרבות זהות היצרן והמשווק ואתרי הייצור, הרישום והאספקה שלהם;

(3) מסמכי השיווק או שחרור האצווה של התכשיר או חומר הגלם לפי העניין.

זה בעצם סעיף ההטעיה החדש שמוצג פה בפני הוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
אין תגובות? אמרו לי: תתכונן פה, רשום לי להתכונן לתגובות. בבקשה.
דובב אפל
עורך-דין דובב אפל, התאחדות התעשיינים. לצערי, אני כנראה עומד לאכזב את אדוני, משום שבעקבות עבודה מאומצת שנעשתה, בשיתוף הייעוץ של הוועדה, משרד הבריאות ומשרד המשפטים, אני חושב שהגענו לנוסח מוסכם, שהנוסח שעלה בסופו של דבר לאתר לא תואם במאה אחוז, ואני מבין שזה כתוצאה מאיזושהי טעות. וגם פה ההערה שלנו היא מאוד מינורית. מה שהיה חשוב לנו להבהיר זה שמי שפועל בהתאם לכללים של משרד הבריאות וההנחיות, לא יכול להיחשב כמטעה. והעיקרון הזה עוגן עכשיו והובהר, ואנחנו מודים לכל מי שעסק בזה בניסוח.

ההערה היחידה שיש היא לגבי הוספת המילים בסעיף 47ה(א): בלי לגרוע מכלליות האמור, יראו פרט מהותי אחד מאלה – אנחנו מבינים שאת המילים "בלי לגרוע מכלליות האמור", המילים האלה היו אמורות להיות מושמטות מהנוסח. בכפוף לכך שזה יאושר, אז אין לנו הערות נוספות.
היו"ר אלי אלאלוף
מה אתם אומרים?
נילי חיון-דיקמן
אנחנו מסכימים. אכן סיכמנו נוסח שלא כולל את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אה, כל מה שאתה אומר מסכימים. מתחיל להיות מעניין. אוקיי.
דובב אפל
לצערי זה לא תמיד כך.
היו"ר אלי אלאלוף
בבדיחות בדרך כלל יש רק קצת אמת, לא הכול אמת. כן, בבקשה.
אייל פלום
אייל פלום, הסתדרות הרוקחים. שאלה קצרה: לאיפה נעלם 47ה(ב)?
יעל סלנט
לא, 47ה(ב) ירד.
נילי חיון-דיקמן
הוא לא נדרש כאן.
אייל פלום
כן, הוא נעלם.
יעל סלנט
זה בעצם יהיה 47ה.
מאיר כהן (יש עתיד)
הוא על התקן של משבית השמחות.
איל שורצברג
אתו אנחנו לא מסכימים.
דוד פפו
אין שמחה כמו שמחת עניים.
יעל סלנט
סעיף קטן (ב) כבר לא נדרש, כי בעצם אנחנו מבהירים שפשוט לא נראה בזה כהטעיה, לא צריך לעשות לזה אחרי זה גם סייג. אנחנו אומרים שלא נראה בזה כהטעיה פשוט.
אייל פלום
לא הבנתי.
יעל סלנט
הסייג שהיה ב-47ב כבר לא רלוונטי יותר. הוא לא רלוונטי יותר מכיוון שההטעיה כבר לא מוגדרת ככה. אולי כדאי שמשרד המשפטים או משרד הבריאות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה, תגידו.
לילך וגנר
לילך וגנר, משרד המשפטים. באמת עבדנו רבות על סעיף ההטעיה. הנוסח הנוכחי של הסעיף הוא בעצם סוג של נסיבה מחמירה לסעיף 47א בנוסח הנוכחי. זה אומר שמי שפעל לפי כל ההוראות של הרישום לפי סעיף 47א על כל נדבכיו, הציג את כל המסמכים הנדרשים בפני משרד הבריאות וכו' וקיבל את תעודת הרישום, לא נכנס מראש לגדר האיסור. כי הוא צריך לפעול בניגוד לסעיף 47א כדי להיכנס לאיסור ההטעיה.

הנסיבה המחמירה, שבעצם כוללת ערך מוגן נוסף היא ההטעיה של הציבור. זאת אומרת, אם מישהו פעל שלא בהתאם לסעיף 47א והטעה את הציבור בפרטים שאנחנו מחשיבים אותם כמהותיים – וכאמור אין לנו התנגדות לכך שזאת תהיה רשימה סגורה, הסכמנו להוריד את המילים: מבלי לגרוע מכלליות כאמור, זאת אומרת רשימת הפרטים המהותיים היא רשימה סגורה – מי שעשה את זה ראוי שהוא באמת ייענש בחומרה, כי הוא פגע בערכים מוגנים נוספים, ואנחנו מציעים לעבירה הזאת בסעיף הפלילי עונש של שלוש שנות מאסר.

אני רק רוצה להדגיש כמה דברים שהיו מוסכמים בינינו, ואני רוצה להגיד אותם לפרוטוקול. הרישום עצמו, עצם זה שבן-אדם קיבל תעודת רישום, זה לא מחסום מפני עבירה פלילית. אם הוא השיג את התעודה הזאת במרמה, בכך שהוא הטעה את משרד הבריאות, הוא לא מסר את כל הפרטים וככה הוא קיבל את תעודת הרישום של התכשיר, הוא כן יכול להיכנס לסעיף המוחמר הזה, אם הוא גם הטעה את הציבור. זאת אומרת, אם הוא הטעה את הציבור בפרט מהותי. וזה הובהר לכולם, ומקובל כאמור. אך מי שקיבל כדין את תעודת הרישום ופעל לפי כל הכללים, אכן איננו נכנס לסעיף הנוכחי.
היו"ר אלי אלאלוף
שאלה שלא קשורה: יש לכם את הכוח ליישם כל החוק הזה, משרד הבריאות?
איל שורצברג
יש לנו את הכוח ליישם את כל החוק.
נילי חיון-דיקמן
עכשיו גם יהיו לנו כלים.
איל שורצברג
לא, הכלים זה ברור, זאת אומרת זה אחד מהדברים שאנחנו צריכים. כי עד עכשיו על מנת ליישם את הפקודה זה היה כמעט בלתי אפשרי, ועכשיו תהיה הרבה יותר אפשרות לעשות את זה. צריך לזכור שבסופו של דבר, וזה חשוב, פרופ' בניטה אמר את זה בהתחלה, התחושה הזאת של אנשים שכאילו מרגישים שהם רדופים או אולי ברמה שמסתכלים עליהם בצורה פלילית – ב-99% מהאנשים המקצועיים שיושבים פה מסביב לשולחן, זה אנשים ישרים שעוזרים לנו ליישם את החוק. אני חושב שבסופו של יום החוק עצמו יעזור גם להם להתנהל בצורה יותר טובה.

אז כן, יש לנו את הכוח ואת האפשרות לעשות את זה, ובעזרתם עכשיו ובאמצעות המוסכמות נוכל לעשות את זה. וגם מיקי פה יושב, וביחד אנחנו עושים את המיטב. תמיד אפשר יותר.
היו"ר אלי אלאלוף
עם מיקי, אני יודע תמיד שחסר לו קצת כוח אדם.
מיקי אריאלי
זה טוב. תודה.
איל שורצברג
גם באגף הרוקחות חסר כוח אדם, אבל זה לא סיבה שלא ללכת ולאכוף.
היו"ר אלי אלאלוף
כי אין דבר יותר גרוע בעיני, שמחוקקים חוק ואחר כך אין יכולת ליישם אותו.
איל שורצברג
לא, אני חושב שדווקא זה ייתן לידי מיקי, גם בהיעדר כוח האדם, וגם בידי אגף הרוקחות, זה יקצר הרבה יותר פרוצדורות וישחרר אנשים לעשות את העבודה שלהם.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מזמין את השפעת הוועדה, להעמיד אותה לרשותכם. אם תגיעו למסקנה שבאמת החוק הוא חשוב, אני בטוח, ובסוף המסקנה היא שזקוק לתגבור בכוח אדם ותקציב, שתביעו את זה פה בסוף הדיון כדי שנפעל בהתאם. לוועדה יש גם כמה יכולות, שיכולה - - -
איל שורצברג
נתייעץ ונדון.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, בוא נחזור, בבקשה.
יעל סלנט
אנחנו רוצים להציג בפני הוועדה גם את סעיף 47א1, סעיף ההודעה על פגם בתכשיר, שהוסף גם הוא להשלמת התמונה כולה של סעיף ההטעיה.
היו"ר אלי אלאלוף
איזה עמוד?
יעל סלנט
בעמוד 12, סעיף 47א1, זה סעיף חדש שלא היה קודם בפני הוועדה, אנחנו עכשיו מביאים אותו בפניכם.

הודעה על פגם בתכשיר

47א1.

(א) נרשם תכשיר בפנקס או ניתן לו היתר לפי סעיף 47א ובעל הרישום, בעל אישור יצרן, בעל אישור יבואן, בעל בית מסחר לתרופות או בעל בית מרקחת גילה במהלך ייצורו או שיווקו פגם שבשלו ייצור או שיווק התכשיר נעשה שלא בהתאם לרישום או להיתר כאמור, ימסור למנהל הודעה על הפגם מיד עם גילויו.

(ב) נמסרה למנהל הודעה על פגם בתכשיר, כאמור בסעיף קטן (א), רשאי המנהל לנקוט באחת או יותר מהפעולות הבאות, לשם הבטחת בריאות הציבור –

(1) החזרתו מן השוק של התכשיר;

(2) המשך שיווקו של התכשיר, בתנאים שיורה עליהם;

(3) פרסום הודעה לציבור, ובכלל זה הודעה על הפגם כאמור בסעיף קטן (א);

(4) כל פעולה אחרת הדרושה להבטחת בריאות הציבור.

(ג) המנהל יודיע על החלטתו לבעל הרישום של התכשיר, בעל אישור יצרן, בעל אישור יבואן ובעל בית מסחר לתרופות המייצרים או המשווקים את התכשיר, וכן לבתי המרקחת, לפי העניין.

(ד) על החלטת המנהל לפי סעיף קטן (ב) יחולו הוראות סעיף 60כב(ב) בשינויים המחויבים – שזה האפשרות לטעון את הטענות שלו.

(ה) החליט המנהל על המשך השיווק של התכשיר על אף קיומו של הפגם כאמור בסעיף קטן (ב)(2), ישקול את הצורך להביא לידיעת הציבור את החלטתו באופן שיורה, לרבות בדרך של פרסום באתר משרד הבריאות, בין היתר בשים לב לאינטרס הציבור לדעת על קיום הפגם, וההשלכה של הפרסום כאמור על בריאות הציבור.

(ו) החליט המנהל לנקוט באחת או יותר מהפעולות המפורטות בסעיף קטן (ב), לא ייצר אדם תכשיר, לא ישווקו ולא יעשה בו שימוש אלא בהתאם להחלטת המנהל.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר?
דובב אפל
עורך-דין דובב אפל, התאחדות התעשיינים. הסעיף הזה בעצם היום, העיקרון שבו מעוגן בכלל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
סעיף 47 כולו.
דובב אפל
47א1, כן. זה בעצם גם העלאה ב-level הנורמטיבי מנוהל שמשרד הבריאות מיישם להוראה בחקיקה ראשית, ואין התאמה מלאה, אדוני, בין הנוהל לבין ההוראה שהוספה עכשיו. אנחנו מבקשים להתאים את זה באופן שלא תיווצר סתירה.

רק כדי לסבר את האוזן, למשל הסעיף מורה, מטיל חובה למעשה, למסור הודעה על פגם באופן מיידי, כאשר בנוהל יש רמות שונות של פגמים. יש פגם שצריך באמת להודיע עליו באמת באופן מיידי, ויש פגמים שצריך להודיע עליהם עד טווח של 72 שעות. אז אם נכפיף את הסעיף הזה להוראות המנהל בהקשר של פרוצדורות מתן ההודעה למנהל, אני חושב שפתרנו את הקושי.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מקשיב, למרות שזה לא מקובל שאקשיב לשיחות פרטיות. נראה שזה לעניין, לא?
נילי חיון-דיקמן
להערה שנשמעה כאן: בוודאי שהנוהל מפורט יותר ומפרט הוראות נוספות לגבי איך מיישמים את ההודעה על פגם מיד עם גילויו. לא ייתכן שבחקיקה ראשית כבר נסדיר גם בדיוק את לוחות הזמנים, מה זה מיד עם גילויו. במקרים מסוימים זה צריך להיות מיידי, במקרים מסוימים תוך 24 שעות, 72 שעות. הנהלים מפרטים את זה, וטוב שכך.

זה ההסבר הנורמטיבי. ההיררכיה הנורמטיבית הנכונה היא שהכללים ייקבעו בחוק, אבל הפרטים והיישום האדמיניסטרטיבי שלהם יהיה קבוע בתקנות ובנהלים. וכבר היום יש לנו גם בתקנות הרוקחים (תכשירים) לוחות זמנים מסוימים לגבי הודעות על בעיות בבטיחות. וגם בנהלים בנושא של פגם באיכות, יש בנוהל את ההוראות היותר ספציפיות לגבי לוחות זמנים.

אין צורך להעלות את זה. המינוח לדעתנו על הפגם מיד עם גילויו מאפשר איזושהי גמישות ושיקול דעת למנהל להנחות. כשמדובר בכזה דבר מיד זה תוך 24 שעות.
היו"ר אלי אלאלוף
הם לא ביקשו לשנות, ביקשו להצמיד את ההוראות האלה להוראות שנכתבו לפני כן. מר רע בזה?
נילי חיון-דיקמן
זה אכן מוצמד, היות שהם יישמו את זה בסעיף.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא רשום ככה. למה לא לרשום את זה מאוד פשוט?
דובב אפל
כפי שנעשה, אדוני, בסעיפים אחרים גם.
קריאה
לא, לא הפנינו לנוהל.
דובב אפל
אני לא מבקש לנוהל. אני מבקש: בהתאם להוראות המנהל.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. איל, אתה יכול עוד להשלים? בבקשה, איל.
איל שורצברג
אני לא חושב שיש צורך ללכת בהתאם להוראות המנהל. הוראות המנהל מורידות את זה לרמה של תקנות, ופה אנחנו מדברים על זמינות של תכשירים לציבור הרחב. ככל שבעל הרישום, היבואן, פעל להודיע לנו בזמן, אנחנו מאפשרים איזשהו מדרג מסוים, והדברים האלה הם משתנים. לא נוכל לרוץ כל פעם לפה ולשנות גם תקנות. זה מספיק שבחקיקה הראשית יש אמירה שמפנים, והנוהל הזה הוא נוהל שמשתנה.

ומכיוון שלא מקובל להפנות לנוהל בחקיקה ראשית, אנחנו מבקשים להשאיר את המצב כפי שהוא עכשיו ולא לעשות את זה. כי גם לתעשייה יש אינטרס, זאת אומרת יש דברים שהם של משא ומתן ויש דברים שהם משתנים. הרגולציה היא מאוד מאוד דינמית בימים האלה. זה לא משהו שאני יכול כל חמש דקות להגיע לפה, לצערי הרב, ולנהל את הדיון הזה. ולכן הנוהל פה נותן - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אתה יכול להגיע, לא נהיה פה.
איל שורצברג
בדיוק.
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
דובב אפל
אדוני, אנחנו מדברים בעצם על אותו דבר. אנחנו לא מבקשים לכבול את ידיו של משרד הבריאות אלא להיפך, לשמר את שיקול הדעת. כך שההערה לחלוטין לא נותנת מענה לקושי שהצבענו עליו. אם רוצים לשמר את שיקול הדעת, אז אני חושב שהנוסח הנכון, הסעיף צריך להסתיים במילים: ימסור למנהל הודעה על פגם, נקודה, בלי מיד עם גילויו, ואז האופן והטיימינג של מסירת ההודעה ייקבע באמת בנהלים, כפי שזה נעשה היום.

העיקרון של חובת מסירת הודעה ייקבע בחקיקה, והאופן והפרוצדורה ייקבעו בחוק. אם אנחנו משאירים, עושים שימוש במילה "מיד" ובנוהל קובעים לאחר מכן מדרג של לוחות זמנים, אנחנו יוצרים באופן אינהרנטי סתירה בין החוק לנוהל, והחוק קובע.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, זה לדעתי לא. ההודעה היא מיידית, אחר כך כל התהליך שמתפתח זה בהתאם למדרג של זמנים אחרים.
דובב אפל
לצערי, אדוני, אני מכיר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא מדבר מתוך ניסיון – מתוך היגיון של ההגדרות.
דובב אפל
אז אני מכיר את זה מתוך - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תודיע מיד ו - - -
דובב אפל
אז לצערי, יש כאלה שההיגיון הבריא שלהם הוא פחות בריא, ועלולים להיצמד באופן טכני לסתירה הזאת בין השימוש באותה מילה אגב – בחוק מדובר על מיד, ובנוהל יש נסיבות שבהן זה באמת מיד ויש נסיבות שבהן זה 72 שעות וזה לא מיד.

ולכן אנחנו נהיה מחויבים להודיע מיד על כל פגם, ומסגרת הזמנים שנקבעה בנוהל תעבור מן העולם. אני חושב שזאת לא הייתה הכוונה ואפשר לסדר את זה בחוק.
היו"ר אלי אלאלוף
אני ממש לא רואה סתירה.
יעל סלנט
משרד הבריאות יוכל לקבוע את זה בתקנות, אם הוא רוצה.
איל שורצברג
לא, אנחנו לא מעוניינים לקבוע את זה בתקנות. אני חושב שהנוהל הזה עובד בצורה טובה בגלל הגמישות שלו, ובאופן מיידי זה דבר שמאפשר מספיק זמן להיערך לזה, זה לא בשנייה הראשונה. ברגע שהוא גילה את זה הוא פועל באופן מיידי להודיע לנו והשאר מוגדר בנוהל.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. עוד? גברת, כן, בבקשה.
שוש רבינוביץ
עורכת-דין שוש רבינוביץ, איגוד לשכות המסחר. אני מצטרפת למה שנאמר על-ידי עורך-דין דובב אפל. אני גם סבורה שזה מסוכן שבחוק, שזו הנורמה העליונה, כתוב משהו שבאמת מדבר על האופן, העניין של המיד. לעומת זאת, משרד הבריאות יכול להגיד: באמת בתקנות או בהוראות זה כתוב מפורט יותר, אבל יש פה בהחלט עניין של סתירה, וכל הנוגעים בדבר, כל האחראים, הם חשופים כאן, החשיפה פה מסוכנת.
היו"ר אלי אלאלוף
אני עוד לא משתכנע. אני חייב להגיד לכם: לא הבנתי. אתם מגלים איזה פגם, מודיעים מיד למשרד הבריאות. משרד הבריאות, יש לו את כל השיקולים להחליט על הודעה, על נקיטת צעדים, בלוח זמנים שהוא מוצא לנכון. מה הסתירה פה?
שוש רבינוביץ
מה זה מיד?
היו"ר אלי אלאלוף
מה זה מיד? להודיע מיד.
שוש רבינוביץ
אבל 72 שעות זה לא מיד.
דובב אפל
הבעיה, אדוני, שהנוהל קובע שלוש רמות של פגמים.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, אחר כך. אתה מגלה משהו - - -
דובב אפל
לא, אבל הוא אומר מתי צריך להודיע מיד. יש פגמים שצריך להודיע אותם מיד, זה לשון הנוהל. ויש פגמים שלא צריך להודיע אותם מיד אלא צריך להודיע אותם עד לפרק זמן של 72 שעות. כתוצאה מאופן ניסוח הנוהל והסעיף הספציפי הזה - - -
איל שורצברג
נשנה את הנוהל.
דובב אפל
עד שתשנה את הנוהל, איל - - -
איל שורצברג
מאוד מהר אני עושה את זה. באופן מיידי.
קריאה
מיד זה לא מוגדר.
היו"ר אלי אלאלוף
תשנה את הנוהל?
איל שורצברג
כן, באופן מיידי. ההודעה תהיה מיידית, והמדרג בתוך הנוהל, זמן התגובה ינוע תוך זמן.
דובב אפל
גם היום, איל, אתה לא צריך לתת הודעה מיידית על כל פגם.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, בוא נמשיך. יש עוד הערות פה?
דוד פפו
פפו דוד, הסתדרות הרוקחים.
היו"ר אלי אלאלוף
עוד לא קיבלת רשות הדיבור. סתם. בבקשה.
דוד פפו
אז קודם התווכחנו חצי שעה אם קורה מקרה של emergency, איך מיד מודיעים קודם לנו ואחר כך מיידעים את משרד הבריאות. עכשיו מדברים על משהו אחר. אני מסכים עם הנוהל הזה, שיודיעו מיד, אבל זה יהיה על אחריות משרד הבריאות.
איל שורצברג
בסדר, תמיד זה אחריות משרד הבריאות. ברגע שמודיעים לי, אני צריך לפעול.
דוד פפו
בלי הודעת recall של היצרנים.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, ההודעה צריכה להיות כמה שיותר מהר.
דוד פפו
ברור.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא מבין מה הוויכוח פה. בבקשה, כן.
עמוס בנצור
עניין אחר שעולה פה, ואני חושב שצריך לשים אליו לב. והוא עניין פרקטי, הוא לא פשוט. בסעיף (ה) כתוב שלמנהל מותר להחליט על המשך שיווק של תכשיר למרות הפגם. הוא סוברני להחליט את ההחלטה הזו. אבל יש פה תוספת בעייתית, שאומרת שאת ההודעה על ההחלטה שלו אם להמשיך או לא, להביא את זה לידיעת הציבור, אם היה פגם או לא. הוא יחליט אם לעשות את זה או לא.

אני מבין את הצורך בשיקול הדעת אבל צריך להבין את האחריות הרפואית שלנו. אם בסופו של עניין המנהל לא מודיע לאנשי המקצוע, לצורך העניין ב"כללית", לרוקח האחראי לפחות, על הפגם וההחלטה שלו, אם וכאשר יגיעו אלינו אנשים עם כל מיני תופעות לוואי שקשורות לזה, לא נדע מזה בכלל. ואת זה צריך לפתור. אני לא יודע איך לפתור, צריך לחשוב על זה.

זאת אומרת, אנחנו מבינים, מצד אחד לא ליצור היסטריה, פניקה על דברים מיותרים. אבל מצד שני, אי-אפשר לא להביא לידיעת אנשי המקצוע את העניין. ולזה צריך למצוא פתרון לדעתנו.
נילי חיון-דיקמן
כמובן שזה קיים - - -
איל שורצברג
אתן דוגמה למשהו שהתרחש בנושא הזה. תכשיר מסוים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני מזכיר לכם, עד 11:30 אנחנו ביחד.
איל שורצברג
אז אוותר.
היו"ר אלי אלאלוף
אחר כך יש לנו עוד פורום לא פחות חשוב שמדבר על אומנה.
איל שורצברג
יותר חשוב שנמשיך - - -
יעל סלנט
לא, אבל חשוב שתהיה התייחסות שלכם לטענה הזאת.
איל שורצברג
אז יש התייחסות. אני חושב שבדיוק כאן המקום של שיקול הדעת נכנס, כי בעצם אם היינו כל פעם שאנחנו מוציאים הודעה לפגם לציבור, היינו רושמים את כל מהות הפגם ואת כל מהות – אף אחד לא היה רוצה להשתמש בתכשירים, כי זה נראה נורא נורא מפחיד.

ולכן אני חושב שזה בסדר להשאיר את זה לשיקול הדעת. כשמנהלים כזה דבר בדרך כלל מנהלים איזשהו צוות של משברים, זה לא דבר שהוא – וחלק מהניהול הזה הוא ניהול של רופאים מאוד מאוד בכירים, ששוקלים בדיוק מה להגיד ומה לא להגיד.

ולכן אני חושב שאפשר להסתפק בזה. אין בזה לגרוע את האחריות, כי כשאני רושם למשל בגלל זיהום צולב או בגלל משהו בסגנון הזה, מי שיושב בצד השני וקורא את זה עלול להתבלבל.
עמוס בנצור
לא על זה מדובר פה. פה מדובר על זה שהחלטת להמשיך בשיווק למרות הפגם.
איל שורצברג
נכון.
עמוס בנצור
זאת אומרת, אתה לא מודיע לנו כמוסד רפואי גדול ומוכר על הפגם בכלל. על זה אני מדבר ואת זה צריך לפתור. אני מסכים עם הצורך למנוע היסטריה, פניקה, שהיא חלק מבריאות הציבור כמובן, אבל לא יכול להיות שרוקח אחראי ב"שירותי בריאות כללית", למשל, לדוגמה לרעיון לפתרון, לא ידע שלמרות שהיה פגם, החלטת בשיקול הדעת שלך להמשיך. למה? כי אם מחרתיים יגיע אדם אחד עם איזושהי תופעת לוואי ולא נדע שהיה פגם, נעשה בזה שגיאות.
איל שורצברג
אנחנו מודיעים על מהות הפגם. אנחנו תמיד מודיעים על מהות הפגם.
עמוס בנצור
בסדר, אז צריך לתקן את - - -
איל שורצברג
לא, אבל זה בדיוק בתוך - - -
עמוס בנצור
לא, פה כתוב הפוך, איל. פה כתוב שלמרות שיש פגם אתה לא מודיע.
איל שורצברג
לא, אז מודיעים.
עמוס בנצור
אז צריך למצוא לזה פתרון.
היו"ר אלי אלאלוף
את רוצה להשלים את הבוס שלך?
איל שורצברג
הוא לא הבוס שלה. אני עמית שלה.
נילי חיון-דיקמן
רק להניח את דעת הוועדה, יש מענה משפטי מלא לסיטואציה שמועלית כאן. אנחנו גם מדברים על הודעה על פגם שהוא כתוצאה מאיכות, הוא פגם באיכות, ואז כבר בסעיף שלנו, ב-(ג), כתוב שהמנהל, לפי העניין, יודיע על החלטתו לכל שרשרת האספקה.

אבל מעבר לזה, כשיש בעיית בטיחות או תופעות לוואי חמורות וכו', הנושא מוסדר, כל הנושא של מעקב אחר תופעות לוואי מוסדר במסגרת תקנות הרוקחים (תכשירים). ושם יש חובת המנהל להעביר את המידע על תופעות לוואי ואזהרות וכו' למה שנקרא אחראי מעקב תרופתי בקופת החולים או במוסד הרפואי, שזה בתי-החולים, והדברים האלה מוסדרים ומאורגנים. אנחנו בסך הכול תופרים כאן את התפר האחרון, אבל יש מקומות רבים - - -
עמוס בנצור
התשובה לא מניחה את הדעת, מאחר שהסעיף הזה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
נהיית שופט כבר?
איל שורצברג
לא מניח את דעתך - - -
עמוס בנצור
לא את דעתי, אנחנו פה לא בניגוד אינטרסים.
היו"ר אלי אלאלוף
ברשותכם, בוא נתקדם. אני חושב שמיצינו את עצמנו בדיון הקטן הזה, בואו ברשותכם נמשיך עוד סעיף.
יעל סלנט
טוב, בעצם סעיף העונשין על הסעיף של ההטעיה, על סעיף 47ה שהקראנו אותו קודם, אנחנו חוזרים לעמוד 21, סעיף קטן (ג):

(ג) מי שייצר, שיווק או החזיק לצורך שיווק תכשיר או חומר גלם לייצור תכשיר שיש בו כדי להטעות לגבי פרט מהותי בתכשיר או חומר הגלם, בניגוד להוראות סעיף 47ה, דינו – מאסר שלוש שנים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק.

(ד) העובר עבירה כאמור בסעיף קטן (א), (ב) או (ג) באופן שהמעשה או המחדל המהווה את העבירה גורם לפגיעה ממשית בבריאות הציבור או יוצר סיכון ממשי לפגיעה כאמור, דינו – מאסר כאמור באותו סעיף קטן או כפל הקנס שבית המשפט היה רשאי להטיל עליו לפי הסעיף הקטן האמור.


(ה) הייתה העבירה עבירה נמשכת, רשאי בית המשפט להטיל קנס נוסף, בשיעור הקבוע בסעיף 61(ג) לחוק העונשין, לכל יום שבו נמשכת העבירה.

(ו) נעברה עבירה לפי סעיפים קטנים (א), (ב) או (ג) בידי תאגיד, דינו – כפל הקנס הקבוע באותם סעיפים קטנים.
אייל פלום
אפשר?
היו"ר אלי אלאלוף
כן, בבקשה.
אייל פלום
שתי הערות לגבי שלושת הסעיפים האלה – אייל פלום, הסתדרות הרוקחים – דבר ראשון, אני לא כל כך מצליח, זאת אומרת אני לכאורה למד מסעיף (ד) את מה שאנחנו טוענים קודם לכן, שיש חלק לא מבוטל מהעבירות פה שהן לא עבירות שביום-יום שלהן בכלל גורמות לסיכון בבריאות הציבור, ולכן נאמר, שאם במקרה גם הן מסוגלות לגרום לבריאות הציבור, אז יש כפל קנס.

עכשיו, השאלה אם עבירות שהן לא גורמות לסיכון לבריאות הציבור מטיבן, אלא שכמו שאנחנו טוענים הן אדמיניסטרטיביות, בכלל מקומן להיות כאן בפרק העונשין. אני חושב שאפשר להגיד שאותן עבירות, אם הן אכן פוגעות בבריאות הציבור, הן עונשיות. אבל אם לא, הן צריכות להיות מטופלות בנושא המשמעתי ולא בנושא העונשי.

הדבר הנוסף זה כל הנושא שהתייחסנו אליו כבר בעקיפין בכמה מקומות: נעברה העבירה לפי סעיפים קטנים (א) או (ב) או (ג) בידי תאגיד, דינו – כפל הקנס. למעשה המשמעות היא שכל העבירות לגבי כולם זה כפל קנס, כי המרבית המוחלטת של בתי המרקחת אפילו, לא מדבר על כל מי שמעל בשרשרת, בתי מסחר הם כולם תאגידים, אבל גם מרביתם המוחלט של בתי המרקחת הם תאגידים מבחינה משפטית. גם אם זה תאגיד שיש לו בעלים אחד או בעל ואישה, הם כולם תאגידים. ולכן אתם בעצם אוטומטית על כל העבירות, בכל בתי המרקחת הכפלתם את הקנס.
קריאה
זה לא נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
משרד המשפטים, בבקשה.
לילך וגנר
לילך וגנר, משרד המשפטים. סעיפים דומים קיימים בחקיקה שעוסקת במטריה דומה, כמו בחוק החומרים המסוכנים ובחקיקה אחרת, הם מאוד מקובלים היום. אני מסכימה שחלק מהעבירות שנמצאות במיוחד בסעיף (א) הן עבירות יחסית טכניות, לכן הן נמצאות במדרג הנמוך.

עבירות כאלה, וגם העבירות בסעיף (ב) של פעולה ללא רישיון על כל סוגיו או ללא רישוי, יכולות לסכן את בריאות הציבור ויכולות לא לסכן את בריאות הציבור. כפל הקנס נועד למצבים של סכנה ממשית לבריאות הציבור. לא סתם סכנה שהיא הערך המוגן באמת בכל העבירות הללו, אלא סכנה ממשית לבריאות הציבור, ומכאן הנסיבה המחמירה.

לגבי התאגיד, אני שבה ומזכירה שהעונשים הם עונשי מקסימום.
היו"ר אלי אלאלוף
זה עונשים – מה?
לילך וגנר
עונשים מרביים. זה אומר שבית-משפט יכול להטיל כל קנס עד הגובה המרבי. לתאגידים מאוד גדולים באמת רלוונטי העונש המרבי, לתאגידים פחות גדולים רלוונטיים עונשים אחרים. בית-המשפט מפעיל את שיקול דעתו בהתאם לתאגיד שעומד מולו.

דבר אחרון, זה לא נכון שכל העבירות פה מוכפלות באופן אוטומטי. לא כל העבירות בכלל מתייחסות לבית המרקחת. יש עבירות על רוקחים ויש עבירות על פעילות ללא רישיון. אני לא חושבת שכל העבירות האלה רלוונטיות לבתי מרקחת ומיד העונש על תאגיד מכפיל את הקנס באופן אוטומטי.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. הערה אחרונה, זה מתאים לשער של אתמול בהפועל באר-שבע.
אייל פלום
יש פה אפילו הכפלה כפולה, כי מראש לקחו את העונש של שנה והצמידו אותו לחצי שנה, של שלוש שנים לשנה.
נילי חיון-דיקמן
את הקנס.
אייל פלום
את הקנס. עשיתם הכפלה ראשונה כבר בנוסח, ועכשיו עשיתם הכפלה שנייה. יש פה הכפלה בריבוע, ואני לא רואה לזה שום הצדקה.
היו"ר אלי אלאלוף
הנושא הוא כל כך חשוב, ברשותך, אני לא רוצה לסיים אותו בדקה, למרות שהניצחון היה אתמול בדקה. אני מבאר-שבע.
אייל פלום
כן, ב-94, לא סתם.
היו"ר אלי אלאלוף
כן. אז אני בעד לחזור לנושא הזה בדיון מסודר. ברשותך, נעשה את זה בישיבה הבאה. נתכנן עוד שתי ישיבות בשבועיים-שלושה הקרובים. ניתן לכם את המועדים. בתקווה שתוך שתי ישיבות נגיע לסיום.

תודה רבה לכולם. תודה לשמעון ידידי.

הישיבה ננעלה בשעה 11:31.

קוד המקור של הנתונים