ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/12/2015

פניות ציבור לגבי ימי נופשונים לילדים בעלי צרכים מיוחדים - ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב- 13.7.2015

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 26

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום רביעי, ד' בטבת התשע"ו (16 בדצמבר 2015), שעה 10:00
סדר היום
פניות ציבור לגבי ימי נופשונים לילדים בעלי צרכים מיוחדים – ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב- 13.7.2015
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר

סופה לנדבר
מוזמנים
ליליאן שפרן - מ"מ מנהלת השירות לטיפול באדם עם אוטיזם, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

ויויאן אזרן - מנהלת שירות קהילה, אגף מש"ה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

גלית גבע - מנהלת שירות טיפול ושיקום קהילתי, אגף השיקום, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

הילה רכס מליק - מפקחת ארצית מסגרות יום, שירות קהילה - אגף מש"ה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

הדס זהבי - מפקחת ארצית, אגף השיקום, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

קרן קרדי - מפקחת ארצית, השירות לטיפול באדם עם אוטיזם, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

מאירה שוורץ - תחום ילד נכה, המוסד לביטוח לאומי

אסתר אלאלוף-כהן - תחום ילד נכה ושר"מ, המוסד לביטוח לאומי

פיני קבלו - סמנכ"ל רווחה, מרכז השלטון המקומי

חנה זקהיים - עו"ס תחנת שיקום צפון, עיריית ירושלים

שרי ארמן - עוס"ק, לשכת צפון, עיריית ירושלים

אברמי טורם - מנכ"ל בית הגלגלים

עמית מאיר - סמנכ"ל בית הגלגלים

תמי בן דוד יונה - יו"ר אלו"ט בירושלים

סארי ג'בארה - עו"ד, ייעוץ משפטי, ארגון קשר- הבית של המשפחות המיוחדות

יצחק מימוני - ארגון אהב"ה והורה לילד אוטיסט

תמימה הנפלינג - פעילה בקבוצת הורים, רווחה ירושלים

מרים ג'ייקובס - אמא לילד עם אוטיזם

רחל פוקס - אמא לילד עם אוטיזם, פעילה בקבוצת הורים למען הנופשונים

אהרון ברגר - פונה

ישעיהו שטראוס - פונה

סליבן לוי - לוביסט, מייצג את בית הגלגלים
ייעוץ משפטי
ורד קירו-זילברמן
מנהל/ת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק

פניות ציבור לגבי ימי נופשונים לילדים בעלי צרכים מיוחדים – ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב- 13.7.2015
היו"ר ישראל אייכלר
בוקר טוב.
שלומית אבינח
איפה משרד הרווחה?
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו בכל זאת נפתח את הדיון.
שלומית אבינח
רגע, אבל הם לא כאן.
היו"ר ישראל אייכלר
אני כאן. הלל היה עניו שבאדם, והוא אמר: אם אני כאן – הכול כאן. נשאלת השאלה: איך הלל שהיה עניו מכולם, אמר: אם אני כאן – הכול כאן? בחג הסוכות, מסכת סוכה זה כתוב, שבשמחת בית השואבה הוא אמר: אם אני כאן – הכול כאן. מה זה אם אני כאן – הכול כאן? אז הוא אמר: אם אני הקטן נמצא פה, אז כולם יכולים להיות פה. כך שמי שבא ברוך הבא, ומי שלא בא אז הפסד שלו.

נדון היום על פניות ציבור לגבי ימי נופשונים לילדים בעלי צרכים מיוחדים. בעצם קיימנו ישיבה בקיץ, ב-13 ביולי 2015 למספרם, והיום אנחנו בישיבת מעקב כדי לראות: האם הדברים תוקנו? האם השתפרו או ההיפך? אנחנו מציינים לפרוטוקול שלא קיבלנו תשובה רשמית ממשרד הרווחה לגבי הרעיונות וההצעות שהועלו בדיון הקודם, למרות שנכחו כאן נציגי הורים והעלו את הבעיה. בוקר טוב.

אני חוזר על המשפט שאמרתי, שהוועדה מקיימת ישיבת המשך לישיבה שהייתה לנו ב-13 ביולי 2015 לגבי ימי נופשונים לילדים בעלי צרכים מיוחדים. ולא קיבלנו, אני מציין את זה בצער לפרוטוקול ואני רוצה להעביר את זה גם לשר הרווחה, שלא קיבלנו תשובה רשמית ממשרד הרווחה לגבי אף אחד מהרעיונות וההצעות שהועלו בדיון הקודם, למרות שבדיון הקודם נכחו נציגי הורים לילדים מיוחדים וסיפרו כמה המצב הקיים, הם לא יכולים לנצל את ימי הנופשונים שמגיעים לילדיהם לפי הקריטריונים – אל"ף בגלל שחסר מקומות, בי"ת חסר תקציב ברשות, גימ"ל כי אי-אפשר לשלוח הורה שילווה את הילד.

ויש כאלה שלא רוצים להיות – הם אנשים שיש להם ילדים עם צרכים מיוחדים, אבל הם לא רוצים להיות רשומים במחלקה לשירותים חברתיים כי הם אנשים שלא שייכים לשם. וגם יש הורים שאין להם מודעות לזכאות. דובר גם על העובדה שהזכאות היא רק ל-15 ימי נופשון בשנה, וזה ממש מעט. וזה כל כך מעט, שהרבה הורים לא מנצלים את זה אפילו בכלל.

אני רוצה לציין שהמטרה של הנופשונים היא חשובה מאוד. אני לא צריך לספר את זה פה לפונים ולאנשי משרד הרווחה, כמה שזה חשוב שהורים יוכלו לקבל מספר ימים בשנה חופשה שיוכלו לטפל בילדים האחרים ובעצמם. צריך לתת הפוגה למשפחה מהטיפול האינטנסיבי והשוחק והיום-יומי בילד המוגבל.

ואחת הבעיות שהבנו מהדיון הקודם, שהנושא מטופל בשלושה אגפים שונים במשרד הרווחה: אגף שיקום, אגף מוגבלות שכלית והתפתחותית והשירות לטיפול באדם עם אוטיזם. לפי הנתונים שנמסרו לוועדה יש אי התאמה, סינכרוניזציה, בין האגפים. ונטען שהזכאות להורים נמסרת על-ידי העובדת הסוציאלית במחלקה לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות, וכאמור לא כולם שייכים למחלקה הזאת.

נתונים. מספר המשפחות הזכאיות לנופשונים באגף השיקום: 20,000 משפחות עם ילדים עד גיל 21; באגף מוגבלות שכלית והתפתחותית – 8,000 משפחות עם ילדים עד גיל 21; אוטיזם – כ-8,000 משפחות עם ילדים עד גיל 21. ולא כל המשפחות, כמו שאמרתי, שזכאיות לנופשון מנצלות אותם.

דובר לפני כחצי שנה כשהיה דיון, שהמשרד יוציא מכרז חדש להוספת מקומות חדשים ונוספים, שמטרתו להכפיל את מספר המסגרות שייתנו שירות כזה, ועדיין אנחנו לא יודעים מה נהיה עם זה, אולי היום נשמע.

בדיון הקודם נמסר כי התעריף המוצע למפעילים הוא 343 שקלים.
קריאה
- - -
שלומית אבינח
לא קיבלנו כלום.
קריאה
אז המנכ"ל לא העביר לכם.
היו"ר ישראל אייכלר
אני באמצע דברי הפתיחה, נדבר לפי סדר מסוים.

בתשובת משרד הרווחה נטען כי קיימת חשיבות להקמת מינהל מוגבלויות, שיאגם את הטיפולים בכל האוכלוסיות עם מוגבלויות תחת קורת גג אחת – אנחנו צריכים לדעת מה התקדם. הייתה הצעה לרתום את השלטון המקומי להקצאת מבנים להפעלת הנופשונים – מה קורה עם זה? הוצע כי הביטוח הלאומי יפרסם לציבור את הזכאות לנופשון. לאחר הדיון קיבלנו את עמדת משרד הרווחה שהם מתנגדים שהעירייה תפרסם, כי לא כל הנכים מוכרים בלשכות הרווחה.

והוצע גם לתת שוברים, "וואוצ'רים", להורים שלא יוכלו לשלוח את הילדים, שיוכלו להצטרף לילדים שלהם. זאת אומרת, הם לא יכולים לשלוח את הילדים לבד. אפילו שזה יהיה על חשבון ניצול ימי הנופשון שמגיעים לידי המוגבל.

כמנהגנו בוועדה הזאת, ניתן קודם כול לפונים את רשות הדיבור, כי זאת הוועדה לפניות הציבור. בקצרה, בתמצית, מי הראשון לפי הסדר? נרשמו? גברת מרים ג'ייקובס, בבקשה.
שלומית אבינח
בקצרה. אנחנו ב-11:00 מסיימים את הדיון, אז ממש בקצרה.
מרים ג'ייקובס
אני פותחת?
היו"ר ישראל אייכלר
כן. את גברת ג'ייקובס? פנית לוועדה? רשות הדיבור הראשונה אצלנו זה לפונים.
מרים ג'ייקובס
השם שלי זה מרים ג'ייקובס, אני אמא לילד מיוחד עם אוטיזם בן 11 וחצי, וילד לא קל בכלל.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי אפשר לכוון את המיקרופון הזה, כדי שתוכלי לדבר אליו?
מרים ג'ייקובס
להמשיך?
היו"ר ישראל אייכלר
כן, בבקשה. להתחיל אולי, כי לא שמענו טוב.
מרים ג'ייקובס
השם שלי זה מרים ג'ייקובס, אני אמא לילד עם אוטיזם ופיגור, ילד מקסים ומיוחד בשם יודי, בן 11.5, הוא לומד ב"יד המורה". הוא ילד שכולם אוהבים ומשוגעים עליו, אבל הוא מאוד מאוד מאוד קשה. אני אמא, בלי עין הרע, ל-11 ילדים ו-20 נכדים, הוא האחרון מבין תאומים.

עכשיו, במשך השנים הטיפול בו נהיה הרבה הרבה יותר קשה, בגלל שהוא גדל פיזית, בגלל שהוא לא מודע לסכנות, הוא היפראקטיבי, נוגע בכל דבר ומקלקל כל דבר. ניסינו לסדר את הבית שלנו בצורה שמאפשרת לו להסתובב, אבל זה בלתי אפשרי. יש לו מרפסת אחת שהוא יכול להיות בה ועוד מרפסת אחת שהוא יכול להיות בה, וחדר אחד. בימי החורף בלתי אפשרי להשתמש במרפסות, יש לו רק חדר אחד.

עכשיו, בחופש האחרון, כשהגיע הזמן שלי לשלוח אותו לנופשונים וקייטנות בחופש, נגמרו לי כל הימים. עד שהגיע הנופשון, עד שהגיע הקיץ, כבר לא היה לי שום ימים. רבתי והתווכחתי עם העובדת הסוציאלית, שעזרה לי להשיג עוד כמה ימים, ואיכשהו עברתי את הקיץ הזה.

כשסוף סוף הגיעו החגים, רציתי לשלוח אותו לנופשון בשביל החגים ב"עלי שיח", ושמה התברר לי שהנופשון הזה סגור. לא ידעתי מה לעשות אתו בראש השנה, לא ידעתי מה לעשות אתו ביום כיפור. המצב הוא כזה שהוא נוגע בכל דבר ומקלקל כל דבר. נמצאת פה גברת קרן קרדי?
קרן קרדי
כן.
מרים ג'ייקובס
לא הצגנו אחת את השנייה, שלום לך. אז במשך הזמן, אנחנו קבוצה של הורים, גם מנסים לפתוח דיור מוגן, להוציא את הילדים לדיור חוץ ביתי, והיינו בקשר עם גברת קרן קרדי פה. ובמשך הזמן, המכתבים שאנחנו שולחים אחד לשני, יש לנו מכתב מגברת קרדי שאומר לנו, שבינתיים עד שתיפתח הדירה אנחנו יכולים להשתמש בינתיים בשירותים של ימי נופשון ושל הדירות של הנופשונים. זה היה בדיוק באותה תקופה שאני מתקשרת ואומרים לי: נסגר פה ונסגר פה. ופה אני מקבלת מכתב, ממש לעג לרש: עד שיהיה לך דיור חוץ ביתי, תשתמשי בשירותים שיש לך. ימי הנופשון שנגמרו לי בתחילת השנה, 15 בכלל - - - ממש מעט, והנופשונים שבכלל נסגרו. אז ממש הרגשתי שהידיים שלי קשורות.
היו"ר ישראל אייכלר
"עלי שיח" זה בירושלים?
מרים ג'ייקובס
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
והם היו סגורים?
רחל פוקס
הם נסגרו.
תמימה הנפלינג
סגרו אותם.
תמי בן דוד יונה
גם שק"ל סגר.
יצחק מימוני
לפני חצי שנה כבר.
תמימה הנפלינג
הם נסגרים, הם לא יכולים להחזיק את עצמם.
רחל פוקס
אין לאן לשלוח.
מרים ג'ייקובס
אוסיף עוד משפט אחד, וסיימתי. הקושי הולך וגובר ככל שהילד גדל. והקושי הנוסף זה גם שאין מקומות לשלוח אליהם, וגם שבאמת 15 יום זה ממש ממש לא מספיק. יש לי מקום אחד שמקבל אותו, שקוראים לו "רפואה וישועה". על כל שבת הם לוקחים שני ימי נופשון. אז כמה שבתות זה כבר? זה נקרא שני ימים על שבת אחת. חושבים שבת, אז יש לי 15 שבתות.
היו"ר ישראל אייכלר
אז זה שישי-שבת.
מרים ג'ייקובס
הם סופרים את זה כמו שתיים. כל פעם שאת שולחת לאיזה מקום, הם לוקחים לך שתיים. תוך חודש-חודשיים נגמר ה-15. וזה לא שאנחנו לא מטפלים בו, אנחנו מאוד אוהבים אותו.
היו"ר ישראל אייכלר
בעצם זה שבעה שבתות.
מרים ג'ייקובס
זה שבעה שבתות, אבל יש הרבה יותר - - -
רחל פוקס
לא כולל חגים וחופש.
מרים ג'ייקובס
יש חגים, ויש חופשים ויש ימים נוספים.
תמי בן דוד יונה
ויש חתונה ויש שבעה.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, אז נעבור לגברת רחל פוקס. כן, בבקשה.
רחל פוקס
אני רחל פוקס, אמא לילד חיים מאיר בן 11, ילד גם עם אוטיזם. הוא לומד ב"שתילים". יש לי שישה ילדים, שיהיו בריאים, הוא החמישי. והוא כל השנה בבית. הוא לומד בבית-ספר, הוא מגיע ב-17:00. אבל כל פעם, אם אני רוצה להוציא אותו פעם בחודש בשבת, אני מתחילה לחשבן: רגע, השבוע הזה נוציא אותו, החודש הזה – לא, אבל יש לי חתונה, אשמור את הימים לחתונה, לקיץ, שזה שבועיים.

מרוב שאני מחשבנת כל כך הרבה אז או שאני שולחת אותו פעם-פעם ומשאירה את זה לקיץ, וקורה שבקיץ אומרים לי: אין תקציב, אין ימים בכלל. אפילו שאני זכאית ל-15 יום, אז הרי זה לא מוגדר בחוק שלילד שלי יש 15 ימים, זה תלוי בתקציב. אז אם התקציב נגמר, לא יתנו לי גם בקיץ.
היו"ר ישראל אייכלר
אני באמת לא מבין את זה. תארי לעצמך שהביטוח הלאומי יגיד לקצבת נכות או לקשישים: נגמר התקציב.
תמימה הנפלינג
זה מה שקורה.
רחל פוקס
זה ממש ככה עובד.
היו"ר ישראל אייכלר
אם זו זכות שמגיעה, 15 יום, מה זה העסק שלכם - - -
רחל פוקס
כי זה לא מעוגן בחוק, שלילד יש 15 יום, זה רק מעוגן בתע"ס.
היו"ר ישראל אייכלר
אז דבר ראשון צריך לדרוש, קודם כול - - -
רחל פוקס
זה האל"ף בי"ת שצריך לדרוש.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא יכול להיות תלוי תקציב.
רחל פוקס
בדיוק. אז אני צריכה לריב עם העובדות הסוציאליות שייתנו לי. אז אוקיי, נותנים או לא נותנים. אנחנו צריכים לשבור את הראש בשביל פעם בחודש שאני רוצה להוציא אותו, לשבת עם המשפחה בסעודת שבת נורמלית. אז ה-15 ימים הם גם צחוק, כי לך תחשבן, 50 שבתות יש בשנה.
תמי בן דוד יונה
אבל גם את זה את לא יכולה לקבל עכשיו.
שלומית אבינח
לא להפריע, בבקשה.
רחל פוקס
אני עכשיו מסתכלת על הימים ספציפית. 15 ימים גם לא מספיק, יש 50 שבתות בשנה. והבעיה השנייה שזה לא מעוגן בחוק. אלה שתי בעיות נוראיות.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. נעבור לישעיהו שטראוס.
יצחק מימוני
אני גם רוצה להירשם.
היו"ר ישראל אייכלר
כן כן, היא רשמה אותך. אז אחרי ישעיהו שטראוס אתה תדבר. כן.
ישעיהו שטראוס
אין לי הרבה להוסיף, כי בעצם כולנו באותו מצב – ילד אוטיסט בן 14, ילד שחצי בית הולך אליו. ברוך השם, יש עוד שמונה ילדים, שכשאנחנו בעצם יושבים מסביב לשולחן שבת או צריכים לתת ארוחת ערב לילדים, אנחנו באותו מצב שצריכים לטפל בו.

אני עובד בערב, זה אומר שאשתי, אין לה שום אפשרות לצאת בערב. אנחנו מדברים שיש ימים לשלוח אותו לראש השנה, יום כיפור, לסוכות, לשמחת תורה, ליל הסדר, ומה-15 ימי החופש שיש אפשר לשלוח אותו לשלושה ימים לנופשון כי אחרי זה נגמר הכול. בעצם במשך השנה, כשהיינו צריכים, שילמנו את הכול, את כל הנופשון שילמנו, פשוט 500 שקל כל שבת שרצינו לשלוח אותו, כי נגמר ימי הנופשון.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לשאול שאלה אינפורמטיבית את כולכם. אם אתם בוחרים לשלוח את הילד לדיור או למוסד, למשהו כזה, ניתנת לכם האפשרות הזאת?
תמימה הנפלינג
לא, אין.
מרים ג'ייקובס
אנחנו בשלבים שאני רוצה ואין לי.
תמימה הנפלינג
אין מענה לזה.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, המדינה לא אומרת לכם: אתם יכולים לשלוח אותו, אנחנו מעדיפים שהוא יהיה במסגרת ביתית כדי שהוא יעלה לנו יותר זול, אבל אם אתם רוצים חוץ ביתי אתם יכולים.
רחל פוקס
גם אין.
יצחק מימוני
מה זה חוץ ביתי? אני מרגיש שהמדינה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רק רגע, אתה מקבל זכות דיבור עוד דקה. פשוט רציתי לדעת אינפורמטיבית, זה חשוב לי לפרוטוקול. זאת אומרת, אין להורים האלה אפשרות לשלוח את הילד לטיפול חוץ ביתי, חייבים להחזיק אותו בבית.
תמימה הנפלינג
לא כולנו רוצים לשלוח.
ליליאן שפרן
אפשר להגיב?
היו"ר ישראל אייכלר
בטח, תגיבו, הזמנו אתכם בשביל להגיב. קודם הפונים. אבל תרשמו לכם, המיקרופון פתוח לכם, את כל ההערות והשאלות. אנחנו רוצים את תשובותיכם.
ליליאן שפרן
בסדר.
היו"ר ישראל אייכלר
גמרת?
ישעיהו שטראוס
לא. בנושא הזה, קודם כול, הנושא של דיור חוץ ביתי. הדבר הזה הוא דבר שניתן, אבל זה דבר שדורש רישום, דורש לאבחן את הילד. אחרי שמאבחנים את הילד, למצוא את המקום המתאים, להחליט מה מתאים לו, ולמצוא את המקום שיהיה מתאים, וזה יכול לקחת שנה או שנתיים ויותר.

עכשיו, הנושא של הנופשון הוא בעצם לא נושא לילדים שרוצים לצאת מהבית אלא הורים שרוצים - - -
רחל פוקס
שרוצים להחזיק אותו בבית.
ישעיהו שטראוס
בגלל שזה אפשרי. אבל לתת להורים את היכולות שהם יוכלו בזמן שהם בבית גם כן לחיות בצורה נורמלית. ולתת לילדים האחרים שחיים בבית גם כן אפשרות לחיות בצורה נורמלית. והנופשון יורד ויורד ויורד. היום המצב הוא שבעצם אין מקום לשלוח את הילד. ואם כן רוצים לצאת וכן רוצים לשלם אפילו, פשוט אין מקום לקבל אותו.

עכשיו, ניסו להכניס אותו למקומות לא כל כך – והילד שלי שיש לו אפילפסיה, הוא לא קיבל את התרופות כמו שצריך, בגלל שפשוט הם לא ידעו לטפל בו כמו שצריך, בגלל שזה מקום לא מקצועי, זה איזשהו בייביסיטר, אז הוא חזר הביתה. כל פעם שהוא הלך למקומות כאלה הוא חזר וקיבל התקפים במשך שבוע אחרי זה. אין שירות מטעם המדינה, בעצם אין מענה לבעיה הזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה, ישעיהו שטראוס. עכשיו יצחק מימוני, בבקשה. תציג את עצמך.
יצחק מימוני
אני יצחק מימוני. אני כאן היום בשני כובעים, בעיקר אציג את ארגון אהב"ה, למרות שאני גם חבר הנהלה באלו"ט. כי מאלו"ט יש כאן עוד נציגה, אז אני יותר של ארגון אהב"ה. קודם כול, הייתי גם בדיון הקודם. לא רואה שזז כלום, אפילו לא טלפון, לא שום דבר בכל הנושא שכאן נאמר.

ויותר מזה, אגיד לך, כואב לי, שהגעתי למצב שאני מאמין שבסך הכול המדינה רוצה לשבור אותי – כשאני אומר המדינה זה משרד הרווחה. ולמה אני מתכוון כשאני אומר לשבור אותי? בעצם נוח לה שזה הגיע למצב שאין לי איפה לשים את הילד שלי, ואז הם רוצים שאפיל את הילד לידיים שלהם, למקומות סגורים. וזה מה שהם רוצים. הם רוצים שלא אקבל את הביטוח לאומי, כואב להם שמישהו מאתנו, כאילו אנחנו לוקחים את זה לכיס הפרטי שלנו.
ואז הם אומרים
בוא נשבור אותו. ובאמת שוברים אותי. אני היום מודיע: אני מרים ידיים ואני נכנע. אני לא יכול, אחפש מסגרת חוץ לבן שלי, אוציא אותו, למרות שאני אומר לך שאשתי אמרה לי שהיא תתאבד אם אוציא את הילד. היא לא יכולה לחיות עם זה, זה משפט שלמה, אבל הגעתי למצב שהמדינה ניצחה אותי. אני לא יכול.

בכלל הגענו בירושלים – פעם הייתה מסגרת, שמתי במסגרות שלא רציתי אבל הייתי חייב כוח, זה כוח שמניע אותנו. והייתה פעם מסגרת כמו "עלי שיח" שנסגר. ולמרות שאני חילוני השתמשתי ב"עלי שיח" שזה לא כל כך מתאים. אין היום אפילו מסגרת. פה גם אם תיתנו ימי נופשון ויהיו 100 ימי נופשון – אין היום, אף אחד לא רוצה לנהל את זה. למה? כי זה לא משתלם.

אם היו באמת נותנים קצת תקציבים לזה, היו מתחילים להגדיל את ימי הנופשון, אולי היה כדאי לפתוח. בן-אדם היום שרוצה לפתוח נופשון או להיכנס לתחום הזה, אז אומרים בעירייה: מכרז. ואם אתה צריך לעשות מכרז, אתה צריך להרוויח בו לפחות, לפחות לא להפסיד.

ומה קורה בעצם? אתה צריך כל השנה מבנה, אתה צריך לשלם על מבנה במקום שהעירייה תיתן לך מבנה. הייתי בכמה דיונים בעירייה ברווחה על מבנה. אומרים: לא, אתם תשיגו מבנה. מאיפה נשיג מבנה? מי יכול לממן מבנה לשנה? וימי הנופשון, בגלל שהוא מעט, בעיקר זה בחופשים, באוגוסט שאין לך מענה לילד ואתה רוצה לעבוד, בחגים שאתה רוצה קצת לעשות משהו. אז מי יחזיק לי מבנה למשך שנה וישתמש בו חודשיים בשנה? אף אחד לא. בגלל זה אפילו "עלי שיח", שנעזרו בתרומות – לא החילונים, לנו אין בכלל מה לדבר. החילונים, אין אפילו ממי לבקש דבר כזה, הם לא יעשו.

אז אני היום באמת מודיע פה שאני נכנע. הצליחו לנצח אותי, ואני מקווה, אני יודע, שאולי למעלה יעשו את החשבון אם זה מה שהיה צריך לקרות.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה לך. ואנחנו עוברים לגברת תמימה הנפלינג, פעילה בקבוצת הורים למען נופשונים בתחנת שיקום צפון. מי זאת? בבקשה.
תמימה הנפלינג
גם אני אמא לילד מיוחד, בן 13, מתבגר.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה צפון?
תמימה הנפלינג
לשכת צפון.
היו"ר ישראל אייכלר
ירושלים?
תמימה הנפלינג
ירושלים.

אנחנו כבר קבוצה שמנסה לעזור להורים, לאו דווקא הורים דתיים, להורים ערבים גם כן אין מענה, להורים החילונים אין מענה, לילדים עם מורכבויות רפואיות גם אין מענה, למורכבויות קשות אין מענה, לאוטיזם זה מאוד מאוד קשה, לפיגור קשה עוד יותר. מה שהיה עד עכשיו זה קצת בייביסיטר, ששומרים על הילד בשבתות, חגים, נופשים.

אנחנו רוצים לגדל את הילדים שלנו בבית, אנחנו רוצים להמשיך להיות איתם. זה ילדים בכל אופן, אפילו שהם מוגבלים הם ילדים שלנו, אנחנו אוהבים אותם ורוצים אותם. אבל גם כן הילדים האחרים שלנו צריכים אותנו וגם בני הזוג שלנו, ואנחנו צריכים לפעמים הפוגה. 15 יום בשנה, שלא בטוח שיש לנו את זה, כי אם לא ניצלתי אותם בתחילת שנת התקציב, אז כשאני מגיעה למרץ, אפריל, פתאום אומרים לי: אין לך ימים, כי נגמר התקציב, אז נשארתי בלי הימים האלה. ולא שומרים לי משנה לשנה, זה בטוח שלא, אין אפשרות.
היו"ר ישראל אייכלר
בוועדה הקודמת ביקשנו שכן יוכלו לאפשר צבירת ימים למי שלא - - -
רחל פוקס
בינתיים זה לא קרה.
תמימה הנפלינג
ועכשיו אין בכלל, עכשיו נסגרו המקומות. המקומות שהיו, שזה היה "עלי שיח", שהם נתנו מענה, נסגרו מבחינה תקציבית. שק"ל מזמן כבר נסגר, נכון?
יצחק מימוני
מזמן, כמה שנים.
תמימה הנפלינג
והם לא יכולים לתחזק את עצמם. הם צריכים מבנה – מאיפה יהיה להם מבנה?
היו"ר ישראל אייכלר
איפה אתם כן יכולים לשלוח?
יצחק מימוני
היום אין.
תמימה הנפלינג
עכשיו אין לנו.
היו"ר ישראל אייכלר
בכל ירושלים אין?
תמימה הנפלינג
אין איפה לשלוח. "שיח סוד", שהוא לא מוכן לקבל את הילדים המורכבים, את הילדים האוטיסטים, את הילדים עם פיגור קשה, נמוכים, שהילד שלי למשל שייך לזה, זה ילד שצריך השגחה 24 – כוס לא נשארת על השולחן, הכול הוא מעיף. צריך כל הזמן להסתכל עליהם. אנחנו רוצים גם כן לגדל את הילדים האחרים בבית.

ולהוציא אותם מחוץ לבית זה לא כדאי למדינה גם. אנחנו לא רוצים לשלוח אותם מהבית. ילד בן 13 בסך הכול זה ילד. אנחנו רוצים אותו בבית. אבל גם אנחנו צריכים לתת מענה למשפחה.
היו"ר ישראל אייכלר
נרצה תשובות אצלכם כמה עולה ילד במסגרת חוץ ביתית – תקציבית.
קריאה
יש לנו פה חלק - - -
היו"ר ישראל אייכלר
נשמע אתכם. כן. אז הגברת הנפלינג, מה הבקשה שלכם?
תמימה הנפלינג
קודם כול, שזה יהיה מעוגן בחוק. כמו שיש סל שיקום, שגם כן יהיה לנו. שיהיה לנו בטוח לפחות את ה-15 יום, שזה לא מספיק לכלום. אנחנו מדברים על חגים, אנחנו מדברים על שבתות. שבת שזה פעם בשבוע, שאנחנו יכולים לנהל בית פחות או יותר נורמלי, ערב אחד שאנחנו יכולים לשבת משפחה שלמה מסביב לשולחן ולהקשיב – אבא, אמא ויתר הילדים. חלק מאתנו סבים וסבתות – נכדים לא יכולים לבוא הביתה כשיש את הילד בבית כי זה קשה מאוד. הילד פוגע, הילד יכול להרביץ, צריך להשגיח עליו. אז מישהו תמיד צריך להיות אתו ולא יכול להיות קשוב לאחרים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להודות לך, ולציין נקודת ביניים, שאנחנו צריכים להצדיע להורים שמתמודדים עם הדבר הזה. כי כשאני הייתי ילד, בוודאי את זוכרת, ויש מדינות כאלה רבות בעולם, שהורים, ילדים כאלה מיד שולחים מהבית לאיזשהו מוסד לכל ימי חייהם. היום זה עולם של חסד, שמחזיקים את הילדים האלה כמה שאפשר יותר בקהילה וכמה שאפשר יותר במשפחה, זה לא היה פעם. כך שבמירכאות המדינה מרוויחה מזה שההורים האלה מטפלים בלי לקבל שכר אפילו בשביל הילד הזה. אז אני רוצה לציין את זה.
מרים ג'ייקובס
אני יכולה להוסיף משהו שלא נאמר פה?
היו"ר ישראל אייכלר
משפט אחד, כי אני רוצה לעבור.
מרים ג'ייקובס
משפט אחד. נראה לי שיש צורך גם כן לסדר את ה-15 יום האלה, שלא יהיו אחידים לכולם. ילדים קשים צריכים יותר ימים, ילדים קלים – פחות ימים. אין היגיון שיהיו 15 ימים באופן אחיד לכל הילדים.
היו"ר ישראל אייכלר
הייתי אומר: 15 ימים לכל הילדים, ועוד 15 לכאלו שהם יותר קשים.
מרים ג'ייקובס
גם זה לא מספיק. לפחות 50.
רחל פוקס
צריך שזה יהיה לפחות 50 יום.
היו"ר ישראל אייכלר
נבקש עכשיו מעורך-דין סארי ג'בארה, יועץ משפטי של ארגון "קשר – הבית של המשפחות המיוחדות". בבקשה, עורך-דין ג'בארה.
סארי ג'בארה
אז ככה, אין לי ממש מה להוסיף, הדוברים לפני הציגו את הבעיה. הבעיות הן אותן בעיות. מהישיבה שעברה, אנחנו בארגון "קשר" מקבלים אפילו עוד יותר פניות על המצב החמור שנמצא בשטח. וההמלצה שלנו תמיד היא שהנושא של הנופשונים יהיה מעוגן, שתהיה לו איזושהי נורמה חוקית מחייבת, ושיהיה בזכות ולא בחסד, כמו שניתן היום.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מדבר על ירושלים או על כל הארץ?
סארי ג'בארה
אנחנו ארגון ארצי.
היו"ר ישראל אייכלר
ארצי. טוב, אני מודה לך. נעבור ל"בית הגלגלים", אברמי טורם. קודם, תסביר לי מה זה "בית הגלגלים".
אברמי טורם
"בית הגלגלים" זו עמותה שעובדת עם ילדים ובוגרים עם נכויות פיזיות, קוגניציה תקינה. אנחנו פועלים כבר 35 שנה בכל הארץ. יש לנו שישה בתים, אנחנו מפעילים באופן קבוע 450 ילדים שמגיעים לנופשונים. יש לנו מערך של חוגים באמצע השבוע.
היו"ר ישראל אייכלר
45 ילדים ביחד? לא.
אברמי טורם
לא. בכל שישי-שבת מגיעים 75 ילדים ל"בתי הגלגלים".
היו"ר ישראל אייכלר
75 ילדים - - -
אברמי טורם
ל"בתי הגלגלים". לכל סניף שלנו מגיעים 15 - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איפה יש לכם סניפים?
אברמי טורם
יש לנו סניף בהרצליה, יש לנו סניף באבן-ספיר פה בירושלים, יש לנו סניף בבוסתן-הגליל, יש לנו סניף בקיבוץ אורים, יש לנו סניף בדואי בבאר-שבע, יש לנו סניף ערבי באום-אלפחם.
היו"ר ישראל אייכלר
ואתם מצליחים להחזיק את המוסד הזה תקציבית?
אברמי טורם
זו שאלת מיליון - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, כי הייתה פה שאלה, שמעתי שסוגרים ונסגרים.
אברמי טורם
אנחנו חיים – בקירוב כ-25% מממשלת ישראל, אגף השיקום, הרווחה, ואנחנו צריכים לגייס 75% כל שנה מחדש. אנחנו שורדים.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה סניפים יש לכם בירושלים?
אברמי טורם
יש לנו סניף אחד בירושלים.
היו"ר ישראל אייכלר
של כמה ילדים?
אברמי טורם
105 בערך.
היו"ר ישראל אייכלר
כל שבת?
אברמי טורם
לא, שוב, אנחנו עובדים בשיטה מאוד מיוחדת. כל ילד אצלנו מקבל נופשון כזה אחת לחודש, אחת לחמישה שבועות הוא מגיע לנופשון. כל שבת מקבלים את זה קבוצה קבועה שרצה מגיל 9 עד גיל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך מקום לעוד ילדים?
אברמי טורם
אחרי זה נורא חשוב לי להגיד את מה שרציתי.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יודע מה, תזרום עם מה שרצית. רק פשוט רציתי להבין, כי שמעתי פה שחסר מועדון.
אברמי טורם
אז דבר ראשון, לנו אין מקום לשבתות. אנחנו מאוד מעוניינים לפתוח סניפים חדשים. דרך אגב, אנחנו בדיון על פתיחת בית חרדי כבר כמעט שנתיים, ואנחנו לא פותחים אותו, למרות שכבר מצאנו שותפים מהמגזר החרדי, בגלל שברור לנו שניכנס לבור תקציבי, ואנחנו לא עושים את זה. ויש צורך באוכלוסייה הזאת.

אני חייב לתקן את כבודו רק במשפט אחד. אנחנו לא עושים פה חסד, זו זכות. ואני באמת מאמין גדול בזה. אני חושב שגם היום הרווחה לא מדברת במושגים האלה. זו זכות. זו חובה שלנו כחברה לעשות את העניין הזה. ולא כטובה, לא למשפחה ולא - - -

אנחנו שנה מפעילים נופשונים בלי מכרז, כי לא זכינו במכרז האחרון על עניינים טכניים. אנחנו מפעילים את זה על חשבוננו. אנחנו לא יודעים מה יקרה ב-2016, אבל יש מצב שלא נצליח להפעיל את העניין הזה.

לא הוזמנתי לדיון הקודם, וראיתי שמרבית הדיון עסק לא בילדים עם נכויות פיזיות. והילד עם הנכות הפיזית, חשוב להבין את זה, לא זכאי גם ל-15 ימי נופשון, כשנורא ברור פה היה בפרוטוקול שכל אחד זכאי ל-15, וטוענים שזה לא מספיק – לא כל הילדים זכאים ל-15 ימי נופשון.

ואם אתם אומרים שיש 20,000 חבר'ה באגף השיקום, אז התקציב של הנופשונים, לפחות ממה שאני יודע, באגף השיקום, לא יכול לכסות כזה סכום. בעלות שלו הוא לא יכול לכסות את זה. נדמה לי שמדובר היום במספר מיליונים בודדים בתקציב אגף הרווחה לילדים עם נכויות פיזיות, קוגניציה תקינה.
היו"ר ישראל אייכלר
נצטרך תשובה מכם לשאלה של האדון.
קריאה
אין הבחנה בין המוגבלויות.
אברמי טורם
ודבר נוסף, גם אם ילד ומשפחה מקבלת את ה-15 ימים האלה ויש תקציב מהרווחה, זה נופל על הרשות. הרשות צריכה לחתום שהיא מוכנה לתת 25%, ולצערי לא מעט ראשי רשויות פשוט לא מוכנים לחתום את זה. ביליתי שעות בחדרים של ראשי רשויות שלא מוכנים. ודרך אגב, זה מדהים שהגדולים לא מוכנים.
היו"ר ישראל אייכלר
15 הגדולות?
אברמי טורם
מה?
היו"ר ישראל אייכלר
יש 15 רשויות גדולות.
אברמי טורם
אז הגדולות בדרך כלל לא מסכימות לעניין הזה. חשוב להן להשקיע בדברים אחרים ולא ב-25%.
היו"ר ישראל אייכלר
קצת זיקוקים, תאורות - - -
אברמי טורם
ואם ראש רשות לא חותם, גזבר רשות לא חותם, אני לא יכול לקבל גם את ה-75% ממשרד הרווחה. חשוב להבין. זאת אומרת, המשפחה לא זכאית ל-15 יום. וזו שיטה שאנחנו נאבקים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כשאתה אומר הגדולים, למי אתה מתכוון שלא רוצים?
אברמי טורם
עיריית חיפה – אני לא מצליח - - -
היו"ר ישראל אייכלר
חיפה?
אברמי טורם
כן, למשל. עיריית טבריה – אני לא מצליח לקבל מהם שנים.
היו"ר ישראל אייכלר
ירושלים כן נותנת?
אברמי טורם
בירושלים אנחנו כן מקבלים.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, אנחנו מודים לך. וניתן לנציגת אלו"ט, תמי בן דוד יונה. הגיע אלינו אהרון ברגר, אתה רוצה להוסיף משהו?
אהרן ברגר
אין לי הרבה מה להוסיף.
היו"ר ישראל אייכלר
תיגש לשולחן. הגברת תמי ביקשה שתדבר, אז היא ויתרה על זכותה. רק אחר כך, בסדר.
אהרן ברגר
אני הורה לילד עם אוטיזם. אין לי הרבה מה להוסיף, אבל כמובן אתם רק שומעים, אנחנו מרגישים את זה. ילדים כאלה מאוד מאוד קשים, הם לא מודעים לסכנות. זה מצב שגם פיזית, גם גופנית, גם נפשית אנחנו צריכים את הנופשונים.

פה בירושלים נסגר הנופשון של "עלי שיח". ומה ששמעתי, שיש איזה דו-שיח בעירייה על בניין כמו מוסד "דקלים", שהוא מוסד מאוד גדול, ויכולים לעשות הרבה כדי לפתוח לנו מה שיותר מהר מקום לנופשון.
היו"ר ישראל אייכלר
איך קוראים למוסד?
אהרן ברגר
"דקלים".
קריאה
זה בית-ספר.
אהרן ברגר
יכולים להכניס שמה, לפי מה שאני יודע, 200 ילדים. לומדים שמה 40 ילדים. ומה שיכולים לעשות פה יותר ברווחה, ומי שיכול שהמקום ייפתח.
היו"ר ישראל אייכלר
יש מישהו שרוצה לפתוח את זה? להפעיל את זה?
אהרן ברגר
"עלי שיח" מוכן להפעיל את זה. הם צריכים מבנה.
יצחק מימוני
אבל עדיין זה לא מענה לחילונים.
תמימה הנפלינג
הם מוכנים לקבל גם חילונים.
יצחק מימוני
לא לא, אגיד לך למה.
היו"ר ישראל אייכלר
שמעתי את הדברים שלך. אבל יש לי תחושה שבמצב הזה, אני רואה בכל המוסדות שאין הבדל בין דתיים לחילוניים. הגברת תמי בן דוד יונה.
יצחק מימוני
- - - "עלי שיח" שהיה, בגלל שהם טוענים שהבן שלי שיחק במחשב, ו"עלי שיח" לא יתנו לו מחשב. יש בזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אבל אתה יכול לפתוח - - -
יצחק מימוני
אי-אפשר לשים אותו סתם ב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תמי בן יונה.
תמי בן דוד יונה
אני רוצה לחדד. המצב הוא שבכל הארץ גם לא מנצלים את ה-15 יום האלה, כי הרשויות המקומיות לא נותנות מבנה. וזה שירות שהשלטון המקומי, מר קבלו, חייב לעשות את זה לאזרחים שלו. וקל וחומר גם בירושלים, כבודו מכיר את קלרה מנכ"לית שק"ל, ואת הרב פרקל מנכ"ל "עלי שיח", שנשברו.
תמימה הנפלינג
שברו אותם.
תמי בן דוד יונה
כי אפילו הכסף שהם מקבלים בשביל יומיים על שבת, כמו שציינתי גם בישיבה הקודמת, זה לא מכסה לפי החוק לשלם לעובדים, שלא לדבר על אוכל.
היו"ר ישראל אייכלר
שכר מינימום.
תמי בן דוד יונה
כן.

עכשיו, המקומות האלה גם תפקדו על תקן של חירום, שאם חס וחלילה קרה משהו באיזשהו בית, היה צריך לפנות את הילד, אז המקומות האלה קלטו את הילדים האלה.

עכשיו, שמעת, כבודו, המצב מאוד מאוד מאוד קשה בירושלים. ומר קבלו, אם אתה לא תעזור לנו ולא תמצא את הדרך, ולא תיקח אותנו לישיבה של השלטון המקומי כדי להסביר ולחייב את העיריות לתת לנו מקום, אז כל הדיבורים הם סרק. אני ממש לא אופטימית. זה עוד ישיבה.

זאת אומרת, שההורים האלה, נוסף לבעיות הקשות שלהם, צריכים לרוץ ולהתחנן ולבקש על שירות בסיסי – בסיסי. הם רוצים להחזיק את הילדים בבית, אבל הם רוצים לאסוף כוחות, הם רוצים לתת קצת יחס לאחים במשפחה.
פיני קבלו
לא נתייחס ספציפית לאיזה יישובים לא נותנים לכם מבנים?
תמי בן דוד יונה
אני לא מכירה פה בארץ שלטון מקומי שנתן מקום. וירושלים שיש פי שניים ילדים נכים, אנחנו לא מצליחים לקבל מקום.
היו"ר ישראל אייכלר
מר טורם, לתשומת לבך, העלתה תמי נושא שהעיריות לא רוצות לתת. ושאל קבלו, שהוא הנציג של הרשויות המקומיות אצלנו והוא הנציג שלנו ברשויות המקומיות, לפי בחירתו, באיזה עיריות נתקלתם בבעיה.
תמי בן דוד יונה
כל העיריות בארץ. אני לא מכירה עירייה - - -
אברמי טורם
היא אומרת משהו אחר ממה שאני אמרתי. לי אין בעיה של מבנים, אני שוכר מבנים כל הזמן.
היו"ר ישראל אייכלר
אה, טוב, אז לא הבנתי. כי אתה אמרת הגדולות והיא אמרה - - -
אברמי טורם
- - - משופצים.
תמי בן דוד יונה
איך עמותות, איך "עלי שיח" או שק"ל בירושלים שהן עמותות מלכ"ר, לא לרווחים - - -
פיני קבלו
המשרד הפריט את זה לגופים חיצוניים. והם אחראים גם על המבנים.
ויויאן אזרן
ממש לא, קבלו.
תמי בן דוד יונה
מה זה הפריט? הוציא מכרז כחוק.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר.
תמי בן דוד יונה
העמותות האלה, בשישי-שבת הן מקבלות 300 שקל ליום. איך הן יכולות גם לשכור מבנה? ואיפה החובה של הרשויות לאזרחים שלהן? הן אפילו לא מנסות לעשות מאמץ.
היו"ר ישראל אייכלר
אז לפני שקבלו יענה, לפני שהשלטון המקומי יענה, אני רוצה את משרד הרווחה.
תמי בן דוד יונה
השלטון המקומי מתנער מהנכים, מהאוכלוסיות החלשות. אני לא קוראת בשום מקום, אני לא שומעת בשום מקום שהשלטון המקומי מתאסף וחושב איך הוא יכול לעזור לאוכלוסיות בערים שלו. לא שמעתי פעם אחת ישיבה על זה.
היו"ר ישראל אייכלר
במרכז השלטון המקומי?
תמי בן דוד יונה
כן, וזה גוף רציני וחזק.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה חזק.
תמי בן דוד יונה
מה הוא עושה בשביל הנכים? מה הוא עושה בשביל החלשים?
פיני קבלו
די, נו, את מדברת בהכללה.
תמי בן דוד יונה
כן. תגיד לי מקום אחד, עירייה אחת שנתנה. אין.
תמימה הנפלינג
איפה כן יש?
פיני קבלו
כאילו שאנחנו נמצאים – זה לא נכון. די. תדברי נקודות ספציפיות.
תמי בן דוד יונה
מתי עשיתם ישיבה? מתי זימנתם אותנו? אתם לא מקשיבים לנו, אתם לא שומעים אותנו. לא עשיתם ישיבות בנושא. זה לא בראש מעיינכם, מצטערת. שליחי ציבור שלא עושים את העבודה שלהם, שמתעלמים מאוכלוסייה חלשה, אין לי מה להגיד. ואם זה לא יהיה, אז עוד ישיבה ועוד ישיבה, ואנחנו נבוא לפה, והמשפחות יתמוטטו, והזוגיות תתמוטט, והאחים ישלמו את המחיר.
היו"ר ישראל אייכלר
הגברת בן דוד, שמענו את הקריאה שלך, ונרשום בבקשות, אם את רוצה לרשום - - -
שלומית אבינח
ביקשנו את זה בדיון הקודם.
היו"ר ישראל אייכלר
על מה ביקשנו?
שלומית אבינח
מהשלטון המקומי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אז עכשיו אני מבקש שיקיימו דיון. אני רוצה שיהיה דיון במרכז השלטון המקומי על הנושא הזה. אם את יכולה להעביר ליושב-ראש השלטון המקומי, שהוא אדם חזק מאוד, שולט במשרד האוצר - - -
קריאה
בראבו.
פיני קבלו
יש לנו שולחן משותף עם המשרד, אפשר להביא את זה לשם. אני מוכן להביא את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה. אז נרשום את זה. אבל עכשיו אני רוצה לעבור למשרד הרווחה. שמעתם הרבה תלונות, אני רוצה תשובות. הראשונה, גברת גלית גבע, מנהלת שירות טיפול ושיקום קהילתי.
ליליאן שפרן
אולי אתחיל, כי השירות לאוטיזם נראה לי חזק פה.
היו"ר ישראל אייכלר
רק רגע. ליליאן שפרן?
ליליאן שפרן
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה.
ליליאן שפרן
זה נראה לי הוגן.
היו"ר ישראל אייכלר
לא לא, פשוט עשינו איזה סדר.
ליליאן שפרן
לא, בסדר. אין בעיה. אבל מרוח הדברים.
היו"ר ישראל אייכלר
סגנית מנהלת השירות לטיפול באדם עם אוטיזם.
ויויאן אזרן
אבל אנחנו פה כולם, נענה כולם.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה בבקשה.
ליליאן שפרן
יש דברים שבהחלט חותכים את כל המשרדים, אענה בהתייחס לאוטיזם, אבל יכול להיות שחלק מזה גם מתייחס לכול. קודם כול חשוב לי להגיד ולהתחבר למה שאמרת: באמת אנחנו לא חושבים שאנחנו עושים חסד, אני חושבת שזו זכות לכל אדם לקבל שירותים בקהילה.

לגבי השאלה דיור או קהילה – אנחנו כאנשי מקצוע חושבים שעדיף להשאיר את הילדים בבית הוריהם קודם כול, ולנסות לתת להם מעטפת, באמת לסייע להם להישאר בקהילה ולא לצאת לסידור חוץ ביתי. זה בתפיסה מקצועית, וחשוב לי להגיד את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
שאלתי כמה עולה לכם.
ליליאן שפרן
אגיד. העלות בדיור חוץ ביתי היא בערך במגזר הציבורי 14,000 ומשהו לחודש לאדם. זה הרבה כסף, כי זה סל תמיכות מאוד גדול. ובפרטי – 16,000. זה בממוצע 15,000 שקל לאדם לחודש. בקהילה זה מובנה כמובן מהמון שירותים, אז זה תלוי מה סך השירותים שהילד מקבל. השיקול הוא לא כספי.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, ברור לך שימי הנופשונים זה הדבר הכי זול.
ליליאן שפרן
זה לא השיקול שלי. בוא נגיד, זה לא השיקול כמה עולה לי, כי זה לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אותי – זה כן חשוב.
ליליאן שפרן
כן, בסדר, זה יותר זול. לפעמים, תלוי. לפעמים זה גם לא יותר זול, אם אתה נותן גם שירותים נוספים. אבל זה לא העניין. העניין הוא שאנחנו חושבים שילדים – לפחות צעירים, אני לא מדברת על הבוגרים – רצוי שיהיו בבית הוריהם כל עוד המשפחה מסוגלת ויכולה. והמטרה של משרד הרווחה בפירוש לתת סל תמיכות להשאיר אותם בבית.

שמעתי את כל מה שאמרו, ואני בטוחה שכל מי שאמר אמר את מה שהוא מרגיש ומה שבאמת, אבל יש לפעמים מגבלות שאני חייבת לציין אותן. אגיד כן בשירות לאוטיזם מה קרה. עד לפני שנתיים אין ספק שתקציב המדינה לשירות שלנו היה לא מותאם לקצב הגדילה. אני לא יודעת אם אתם יודעים, אוכלוסיית האוטיזם המוכרים במשרד הרווחה – כל שנה בעוד 15%, גדילה מואצת במיוחד.

משרד הרווחה באמת לא הצליח לסגור את הפער בין הגדילה לבין פיתוח שירותים, אני חייבת להגיד, וגם תקציבית.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה גדל התקציב שלכם בשנתיים האחרונות?
ליליאן שפרן
עכשיו, בשנתיים האחרונות, בעקבות כל מיני ועדות שהיו, קיבלנו תוספת תקציבית משמעותית, ולכן הסיפור של הכסף הוא לא ה-issue, אני חייבת להגיד.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, לאחר העברת התקציב גדל מספר המקומות?
ליליאן שפרן
לא, רגע, אגיד איפה הבעיה. יש תקציב, הכסף הוא לא הסיפור כרגע, כי אני יכולה לתת, גם עכשיו קצת הגדלתי את התקציב של הנופשונים כבר בעוד כמעט 50%, זאת אומרת אם זה היה 2,000,000 – ל-3,000,000 כמעט.
יצחק מימוני
2,000,000 היה כבר לפני 15 שנה. לא זז הסכום הזה.
ליליאן שפרן
רגע. אגיד.
היו"ר ישראל אייכלר
לא להפריע. באמת, אמרתם דברים קשים וצודקים, אנחנו צריכים לקבל תשובה.
ליליאן שפרן
אני אומרת שאובייקטיבית התקציב עלה, ואם נצטרך, קיבלנו תוספת תקציב לקהילה. אוכל לנכס עוד כסף לנופשונים, אם צריך.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, במקום 343 שקלים ליום - - -
ליליאן שפרן
לא, לא את זה אני אומרת.
היו"ר ישראל אייכלר
לתת עוד ימים? אני רוצה להבין.
ליליאן שפרן
אז אסביר. יש לי אפשרות לתת עוד ימים, כי יש לי יותר תקציב.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, את יכולה לתת עוד ימים? כמה ימים תוכלו להוסיף?
ליליאן שפרן
אז אמרתי. מ-5,000 לינות שנתנו בערך ב-2015, נוכל השנה לפי התקציב שייעדנו כרגע – כ-8,000 לינות.
אברמי טורם
חשוב לחדד. את מדברת רק על - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רק על האוטיסטים.
ליליאן שפרן
רק על האוטיסטים, כי רוב הדברים - - -
ויויאן אזרן
בסדר, תיכף נתייחס גם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן כן, היא מדברת על האגף שלה.
ליליאן שפרן
אני אומרת שלנו ניתנה תוספת תקציבית, ואם נצטרך, גם אוכל לנתב עוד כסף. לא הייתה בשנה שעברה בעיה תקציבית של נופשונים.
רחל פוקס
אז למה לא רצו להביא עוד ימים?
מרים ג'ייקובס
בטח שהייתה.
ליליאן שפרן
רגע, אגיד.
רחל פוקס
למה לא רצו להביא - - -
קריאה
תנו לה להסביר.
היו"ר ישראל אייכלר
רבותי, אני לא שומע.
ליליאן שפרן
מבטיחה שאתייחס לכל השאלות שעלו. מבטיחה.

עכשיו, התעריף הוא תעריף של ה-343, אני מסכימה, והמשרד גם מבין את זה, שהתעריף כנראה לא מספיק, ואני מתחברת למה שתמי יונה חברתי אמרה, בגלל שהסיפור הוא המבנים, כי המדינה לא מספקת מבנים לשירותים. אנחנו עושים את המכרז, המדינה לא נותנת מבנים. ולכן אנחנו מצפים שהרשויות ייתנו את המבנים או הגופים עצמם שמפעילים ישיגו את המבנים.

למשל, אחד המפעילים שזכה, שהוא אלו"ט, גוף גדול, יכול להקים בכל מקום נופשון. הוא לא פותח כי אין לו מבנים. יש לי מפעילים שיפעילו, אבל הם לא פותחים בגלל הסיפור של המבנים.
פיני קבלו
האם במחיר שאתם נותנים להם זה כולל מבנה?
ליליאן שפרן
לא. הרשות צריכה.
היו"ר ישראל אייכלר
340 שקל.
תמימה הנפלינג
340 שקל לילד.
פיני קבלו
האחריות של הפעולה הזאת היא שלכם. למה אתם זורקים את זה לפתחנו? תתנו להם תקציב לבנות מבנים.
קריאה
אבל על-פי החוק אתם צריכים לתת - - -
פיני קבלו
תתנו להם תקציב למבנים, אין לרשויות מבנים.
קריאה
חסר?
פיני קבלו
כן, חסר.
ליליאן שפרן
אגיד שאפילו בירושלים, יש לי שיח מול ירושלים לחפש מבנה, כדי לדאוג - - -
פיני קבלו
לגלגל אלינו את ה - - -
ויויאן אזרן
לא מגלגלת.
ליליאן שפרן
הלקוחות הן לקוחות של הרשות המקומית. אנחנו עושים את המכרז.
פיני קבלו
הפעולה היא של משרד הרווחה, לא של הרשות המקומית. אנחנו קבלני משנה שלכם. אז אל תזרקו לפתחנו את העניין.
ליליאן שפרן
אני לא זורקת, אני מציינת את העובדות. המדינה לא מממנת מבנים, זו עובדה. וברור שהרבה גופים לא יכולים להפעיל את המסגרות האלו.
קריאה
בדיוק, זה גם לא הדבר - - -
ליליאן שפרן
לא, לא הדבר, הסיבה לא רק שמה. עכשיו, מה שקורה, שבאמת מבחינת נגישות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה שקרה פה עכשיו ביניכם, אולי לא שמתם לב - -
ליליאן שפרן
שמתי לב.
היו"ר ישראל אייכלר
- - אני כחבר כנסת רואה פה סיפור של מיליונים, אולי מאות מיליונים. כי אם המדינה צריכה לתת מבנים – זה מיליונים, מאות מיליונים. אם העיריות צריכות לתת את זה, זה שוב מאות מיליונים. זה לא היה סתם דו-שיח מי אחראי. אני לא יודע מה החוק אומר, אולי חברת הכנסת סופה תוכל לעזור לי.
גלית גבע
אין חוק, זאת הבעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
מישהו צריך לבנות את המבנים.
פיני קבלו
אנחנו זרוע מבצעת של משרד הרווחה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל כדי לבנות הם צריכים כסף. בעצם מישהו במדינה אומר: חלק אממן וחלק תלכו לעזאזל, סליחה על הביטוי.
פיני קבלו
אנחנו גם מבצעים את החינוך. מי נותן את הכסף לחינוך?
היו"ר ישראל אייכלר
מי? 75% משרד החינוך.
פיני קבלו
מפעל הפיס או משרד החינוך נותן. אנחנו את ה-25%.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אותו הסדר צריך להיות גם עם זה.
פיני קבלו
אנחנו מחויבים תמיד ל-25% בכל פעולה.
היו"ר ישראל אייכלר
בוא נהיה ספציפיים. הזכירו פה מוסד בשם "דקלים", שיש שם מקום.
תמי בן דוד יונה
זה בית-ספר עם 100 ילדים, מישהו פה טעה.
ישעיהו שטראוס
אין שם מקום. אני בוועד הורים שם, אין שם מקום.
היו"ר ישראל אייכלר
אין מקום להקים שם נופשון?
ישעיהו שטראוס
זה לא נכון. אין מקום לילדים שם.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, חשבתי שאולי אפשר לפתור את הבעיה.
ליליאן שפרן
אם יהיה מבנה וגוף מפעיל יסכים להפעיל אותו אז אנחנו נפעיל את הנופשון. אנחנו כן בתהליך חשיבה. בתשובה שלא קיבלתם – כי אנחנו כתבנו תשובה, משום מה לא הגיעה אליכם, אז בתשובה כתוב שבהחלט יש נכונות ורצון לעבוד על התעריף של ה - - -
שלומית אבינח
זה אמרתם בדיון הקודם כבר, לפני התקציב.
ליליאן שפרן
זה מה שאני יכולה להגיד.
היו"ר ישראל אייכלר
בכמה אתם מעלים את זה? אני רוצה לשמוע.
ליליאן שפרן
את רוצה לענות על זה?
ויויאן אזרן
לא, עוד לא, כרגע רק יושבים ברמה לבדוק באמת עלויות, גם של נופשון הקלה. נופשון הקלה הוא בעצם סוג של נופשון חדש שאנחנו מפעילים, שזה בבתים של משפחות של ילדים שהם - - -
תמימה הנפלינג
הוא לא חדש, הוא ישן מאוד.
מרים ג'ייקובס
הוא לא מתאים לילדים שלנו.
ויויאן אזרן
שנייה, רגע, אבל אני עונה עכשיו לשאלה.
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה, אני רוצה להבין מה זה נופשון הקלה.
ויויאן אזרן
נופשון הקלה זה סוג של נופשון שבעצם ילדים הולכים למשפחות.
היו"ר ישראל אייכלר
אחרות?
ויויאן אזרן
כן. הם נמצאים שמה בשישי-שבת או נמצאים שמה באמצע השבוע.
היו"ר ישראל אייכלר
ואתם משלמים למשפחות האחרות על האירוח?
ויויאן אזרן
לארגון מפעיל ומשלמים לאירוח.
היו"ר ישראל אייכלר
זה ארגון או שכל משפחה - - -
ויויאן אזרן
כן. מי שזכה זה "עזר מציון".
תמימה הנפלינג
כבר שנים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא להפריע.
ויויאן אזרן
והסוג הזה של הנופשון זה עוד אלטרנטיבה, שהיא מתפתחת עכשיו, מעבר לעניין של להוציא את האנשים, בגלל המצוקה גם של המבנים והאחזקה. והסתבר שלפחות ילדים קטנים עד גיל מסוים, לא מעבר לגיל 18, זאת דווקא מסגרת שהיא מאוד טובה.

וכרגע אנחנו בודקים, יש ממש עכשיו ועדה שבודקת את העלויות – כמה עולה להחזיק ילד בנופשון וכמה עולה להחזיק ילד במשפחת הקלה. ויחד עם זה, ברשותכם, אם כבר נתת לי את רשות הדיבור, אני רוצה ברשותך לענות על השאלות.
היו"ר ישראל אייכלר
רק תגידי את השם. אה, ויויאן אזרן, מנהלת שירותי קהילה.
ויויאן אזרן
שמי ויויאן אזרן, ואני מאגף למוגבלות שכלית התפתחותית. אז ברשותכם, אענה על השאלות אחת לאחת. כמו שדיברנו כרגע על התעריף, אני רוצה לדבר על נושא של מקומות.
שלומית אבינח
לגבי התעריף, סליחה שאני מתפרצת, פשוט בדיון הקודם, והרב אייכלר לא היה, מה שאמרתם, שיש מכרז, שגם המכרז מתייחס לתעריף.
ויויאן אזרן
לא לא לא, רגע. אתייחס למכרז, הוא לא מתייחס. אסביר מה זה תעריף. תעריף – יושבת עכשיו ועדה ובודקת כמה עולה להחזיק ילד בנופשון, מה המשמעות, איזה תשומות ומה סל הצרכים. ואז לפי זה רואים, האם ה-343 - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה עכשיו יושבת?
ויויאן אזרן
ישבה כבר ישיבה אחת.
פיני קבלו
כולל המבנים בתוך זה?
ויויאן אזרן
לא, המבנה לא.
תמי בן דוד יונה
כולל שכר דירה?
היו"ר ישראל אייכלר
מתי יהיו תשובות?
ויויאן אזרן
התשובות יכולות להיות בתוך כמה חודשים.
פיני קבלו
למה המבנה לא?
ויויאן אזרן
ככה, כי - - -
פיני קבלו
אז איפה אתם רוצים לעשות את זה?
תמימה הנפלינג
אבל יש הבדל בילדים.
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה. אני עדיין בשאלה ששאלה חברת כנסת לנדבר. כמה זמן צריך לשבת ולחשב את זה – חודש, חודשיים?
ויויאן אזרן
בוא נגיד שזה לוקח זמן, כי אתה צריך לשמוע גם את הארגונים שיש שמה את הנופשונים, אתה צריך גם לשמוע וגם לעשות את כל החישובים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אז תוך שבוע אפשר להתחיל ולסיים.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק.
ויויאן אזרן
נכון, אם עושים רק את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא תיאמתי עם חברת הכנסת לנדבר – שבוע ימים.
ויויאן אזרן
אם עושים רק את זה, חברת הכנסת. אם עושים רק את זה, אז אפשר תוך שבוע.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
את יודעת, כאשר ניהלתי את משרד העלייה והקליטה, הפקידים ידעו לעבוד יפה מאוד, וידעו שאם אני רוצה משהו אז את זה צריכים לעשות שלשום.
ויויאן אזרן
בסדר, אנחנו גם עושים שלשום.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני לא חושבת, רבותי, ועכשיו אני מדברת עם כעס.
ויויאן אזרן
אבל אנחנו עוד לא ענינו. בסדר, אתם רק רוצים להטיח בנו.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
תשמעו, יושבים כאן סביב השולחן לפני חודש, עכשיו. אנחנו נחזור על זה עוד חודשיים. מה זה? מה זה?
ויויאן אזרן
כן, אבל אנחנו רוצים להגיב, גם על כל השאלות האחרות.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם צריכים להבין, שכשאנחנו כאזרחים שומעים את רשויות השלטון – אחרי שאת הולכת הביתה את לא מייצגת את רשויות השלטון אז את גם באזרחים – אנחנו חושבים שמנגנוני השלטון, יש להם את כל הזמן שבעולם ואת כל הכסף שבעולם, רק לאזרחים זה לא מגיע. זו תחושה כללית במדינה. אם ועדה כזאת, שצריכה לבדוק כמה עולה נופשון, אני אומר לך שאם את לוקחת מנהל חשבונות ועוד מישהו לשלושה ימים, הוא מדבר עם כל הארגונים ועם כמה הורים, והוא יודע בדיוק כמה זה עולה.
מרים ג'ייקובס
ואם הוא יטעה בכמה שקלים אז לא יקרה שום דבר.
ויויאן אזרן
כבוד היושב-ראש, אנחנו יכולים להמשיך לענות? בסדר, קיבלנו את ההערה. קיבלנו את ההערה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני לא רוצה להפריע לה. עד שהם קיבלו רשות דיבור נעצור?
ויויאן אזרן
אבל בסדר, נענה.
פיני קבלו
כי הם יושבים עכשיו על התקציב ללא מבנים, וזאת הבעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר. מבנים בסעיף 2 היה. רצית לדבר על זה, שיתוף הפעולה לגבי מבנים, אישור מקומות.
ויויאן אזרן
לא, אני רוצה להגיד משהו אחר, שהתחייבנו פעם שעברה לצאת למכרז לגבי מקומות חדשים.
היו"ר ישראל אייכלר
נו.
ויויאן אזרן
ויצאנו למכרז. ונכון לעכשיו, אנחנו רוצים לבשר לכולם, לפחות האגף שלנו, שהסתיים המכרז ונבחרו 85 מפעילים, והולכים להיות 90 מקומות חדשים של נופשונים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה 90 מקומות? 90 מיטות?
ויויאן אזרן
לא, מסגרות חדשות לאנשים עם מוגבלות שכלית ברחבי כל הארץ.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי מתחילים?
תמי בן דוד יונה
פיגור?
ויויאן אזרן
פיגור. מוגבלות שכלית.
קריאה
- - -
ויויאן אזרן
אין ככה. רק דקה.
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה, תנו לה לדבר. אנחנו צריכים לשמוע אותה. אם נשמע את עצמנו לא נעשה כלום.
ויויאן אזרן
אין ככה. גם אם אנחנו עושים דברים טובים, אז גם רוצים לנגח אותנו.
היו"ר ישראל אייכלר
90 מקומות מתי מתחילים?
ויויאן אזרן
שנייה, אני רוצה להסביר לכבוד היושב-ראש דבר אחד, שהוא אולי מה שעושה הבדל גם בינינו לבין האוטיסטים וקצת להסביר את זה. הבנו שהנושא הזה של נופשונים צריך להתבסס על תשתיות של מסגרות קיימות, למשל כמו במעונות וכמו במסגרות יום. במקום להתחיל עוד פעם לחפש מבנים, ובמקום עוד פעם לבנות מקומות ולעשות את זה, לקחנו מפעילים שיש להם את המבנים כבר בעצם. ואז בתוך המבנים האלה אפשר לעשות - - -
גלית גבע
שהם מפעילים שירותים אחרים.
ויויאן אזרן
הם מפעילים שירותים. ואז הם עושים שם.
גלית גבע
וזה מה שקורה גם באגף לשיקום.
ויויאן אזרן
יש לנו פה רשימה, יש רשימה חדשה, 85 מפעילים חדשים. למשל, אתן לך דוגמה, ודווקא אני רוצה כן לסנגר על הרשויות המקומיות בעניין הזה. למשל ארגון כמו "רפואה וישועה", שכן זכה במכרז, עיריית בני-ברק נתנה לו מקום מאוד גדול בעיר והוא מפעיל את הנופשון שם.

למשל עיריית ראשון-לציון לקחה מבנה, נתנה לאקי"ם להפעיל שמה בכל זאת נופשון. עיריית חיפה, אותו כנ"ל, לארגון חדש שעכשיו זכה, ממש עכשיו במכרז שלנו – נתנה. זאת אומרת, שיש רשויות שיכולות, יש רשויות שלא יכולות. זה דבר אחד.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בירושלים יש?
ויויאן אזרן
חברת הכנסת לנדבר, בירושלים אין לך אפילו מבנה אחד. גם מסגרות – לא רק לנופשון, למרכזי יום אין. לצערנו, הרשות הזאת - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
איזה ראש עיר יש לנו, חברתי מאוד. מחפש מקום בליכוד. הייתי מעיפה אותו בכלל - - -
ויויאן אזרן
אז קודם כול יש בכל זאת איזושהי בשורה טובה שאנחנו כן יכולים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מתי ה-90 מסגרות מתחילות לפעול?
ויויאן אזרן
דקה. הם עכשיו נמצאים בחתימת הסכמים. ומה שאני כן יכולה להגיד, כמנהלת השירות לקהילה בתחום של מוגבלות שכלית, בגלל המצוקה שיש גם לאוטיסטים וגם לשיקום, יהיו מקומות מסוימים, מתוך המקומות שאנחנו עכשיו נפעיל, שנוכל לתת גם סמלים תואמים. מה זאת אומרת סמלים תואמים? זה אומר שיהיו גם חלק מהמקומות שנאפשר, לא באופן גורף, אבל באופן נקודתי, במקומות שיש מצוקה, כן לאפשר לאוכלוסיית האוטיסטים ולאוכלוסיית השיקום להיכנס. כמובן במגבלות, שלא תהיה פגיעה באנשים חסרי ישע.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי זה מתחיל?
ויויאן אזרן
כרגע הם קיבלו כולם את התשובות, מי זכה במכרז. הם כולם העבירו כבר את ההסכמים חתומים על ידם. אנחנו עכשיו צריכים לעשות את כל החתימות. ואנחנו מקווים שתוך חודש, חודש וחצי – אני לא מגזימה, הילה? חודש וחצי? כמה זה ייקח?
הילה רכס מליק
הרבה יותר. יש ביטוחים.
ויויאן אזרן
הביטוחים. בוא נגיד, אני מקווה שתוך החודשיים הקרובים, נעשה את כל המאמצים כדי שהדברים ייסגרו.
היו"ר ישראל אייכלר
עד ה-1 בפברואר 2016?
הילה רכס מליק
לא לא.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם חודשיים עד אז.
ויויאן אזרן
עד סוף פברואר ניתן לכם תגובה.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו, כשאמרת ביטוחים, כמה זמן צריך לארוך לעשות ביטוחים?
הילה רכס מליק
אדוני היושב-ראש, כל נושא חתימת ההסכמים מול המשרד, צריך לחתוך על הסכם, צריך ביטוחים. זה הליך בירוקרטי.
גלית גבע
זה הליך בירוקרטי של החברה הממשלתית היחידה, שהיא זאת שחותמת על הביטוחים.
היו"ר ישראל אייכלר
את מבינה איפה אנחנו חיים? שורש כל הבעיות זה הבירוקרטיה. עכשיו, אני רוצה עוד כמה שאלות שהגשנו לכם.
רחל פוקס
אולי שיסדרו מקום - - -
קריאה
אבל זה לא בירושלים.
רחל פוקס
אבל מה נעשה אם הילד צריך להגיע ואין בירושלים?
היו"ר ישראל אייכלר
יש לי שאלה. איפה הפטיש? יושב-ראש בלי פטיש לא יכול לעשות שום דבר. יש לנו חמש דקות, אני רוצה לרכז. לכל אחד דקה, לפיני אני רוצה - - -
שלומית אבינח
- - - יש שאלות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר. עכשיו עורכת-דין גלית גבע.
גלית גבע
לא, אני לא עורכת-דין, אני עובדת סוציאלית, ואני מנהלת שירות השיקום.
היו"ר ישראל אייכלר
עו"ס.
קריאה
זה סמ"ך במקום דל"ת.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו כבר כל כך רגילים שכולם עורכי-דין, שאפילו עובדים סוציאליים - - -
גלית גבע
הלוואי. ארוויח יותר.
היו"ר ישראל אייכלר
השאלה שהייתי רוצה שתתייחסי אליה, מעבר לדברים שאת רצית לומר, האם יש שינוי לגבי הרעיון לתת שוברים להורים שלא יכולים לנצל את הנופשונים? האם יש אפשרות שהם יוכלו לנצל – לפעמים ילד שצריך הורה מלווה כדי שלא יפגע ולא ייפגע, שהיא תוכל להצטרף לנופשון?
גלית גבע
ראשית, אני רוצה רק להצטרף - - -
שלומית אבינח
יש לכם מקומות חדשים גם? אתם גם חלק מהמכרז?
גלית גבע
אנחנו עומדים לצאת, בימים האלה צריך להתפרסם מכרז של אגף השיקום, שהוא מכרז משלים. די נתקענו, אפרופו בירוקרטיה, גם התהליך הזה התעכב. אבל אני מקווה שבימים האלה, לפני שנכנסתי לכאן זה היה הדבר האחרון שעשיתי, ואני מקווה מאוד שבימים אלה יתפרסם מכרז. מה שזה אומר, שגם אגף השיקום ירחיב את המקומות הייעודיים שלו לנופשונים.
היו"ר ישראל אייכלר
בתוך ה-90 האלה?
גלית גבע
לא, מעבר לזה. יש את הנופשונים.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי זה יהיה?
גלית גבע
אני מאוד מקווה שאם יתפרסם המכרז בימים אלה, יש הליך של 21 יום עד של הפרסום של הגשת – יש כאן איזשהו תהליך שצריך להתבצע של מספר חודשים עד לסגירה ולסיכום כל הנושאים, הנושא הזה של המכרז. ואני מקווה שזה יאפשר לנו פתיחה של נופשונים נוספים, כמובן כמו למשל כאן "בית הגלגלים" שדיבר, אני מצטרפת לדבריה של ויויאן, שאמרה שאצלנו מרבית – הנושא של המבנים לא עלה באגף השיקום כסוגיה, כי מרבית הנופשונים שלנו זה ארגונים שלא מפעילים רק נופשונים, הם מפעילים עוד מסגרות אחרות של אגף השיקום, והנופשון מתלבש על הפלטפורמה של מבנים קיימים.
היו"ר ישראל אייכלר
צריך לציין שמדובר בשבתות וחגים שרוב המבנים לא פעילים. לא צריך לבנות במיוחד.
גלית גבע
שהמבנים ריקים. לא צריך בשביל זה מבנה מיוחד. גם אין שום היתכנות.
קריאה
נכון. בדיוק.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם צריכים רק להיות גמישים, לספק מבנים שקיימים לשבתות וחגים.
אברמי טורם
זה לא מדויק. כי אתה צריך שהמבנים יהיו מותאמים.
גלית גבע
אנחנו לא מדברים על בתי-ספר.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. יש מספיק מבנים שיש להם כל מיני - - -
גלית גבע
אני גם רוצה לציין עוד דבר. ילדים שמקבלים נופשונים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תנו לדבר. שיהיה שקט בבקשה. הנה, יש פה סדרנית, שהיא תדאג שיהיה שקט.
גלית גבע
שירות הנופשון הוא שירות מאוד חשוב. צריך אבל להסתכל, כשדיברנו כאן על האנלוגיה בין טיפול חוץ ביתי לבין שירותים בקהילה, שאנחנו כמובן בעד שילדים ובוגרים, אנשים עם מוגבלות באופן כללי יהיו כמה שיותר בקהילה.
יצחק מימוני
זה סיסמאות.
גלית גבע
סיסמאות לטעמך, לא לטעמי. בדרך כלל ילד שמגיע לנופשון או לשירות אחר, הוא לא נמצא רק בנופשון. יש שירותים נוספים שהוא מקבל על מנת שיסייעו להישאר ולהתגורר ולהמשיך בקהילה ולסייע. אם אנחנו מדברים על ילדים, יש מועדוניות הארכת יום, מרכזי נוער, יש שירותים נוספים שילדים מקבלים בקהילה, קייטנות וכו', שהנופשונים זה עוד נדבך במעטפת השירותים שמקבלים על מנת לסייע ולתמוך במשפחות שילד חי בקהילה איתן.
תמימה הנפלינג
סליחה, קייטנות זה ימי נופשון.
גלית גבע
קייטנות הן ממש לא ימי נופשון.
תמימה הנפלינג
קייטנות של "עזר מציון" בקיץ זה רק ימי נופשון.
גלית גבע
קייטנות זה לא ימי נופשון. זה לא קייטנה.
תמי בן דוד יונה
- - - לא מתאימים לקשים ביותר.
גלית גבע
אוקיי, תראי, אני מדברת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רבותי, אנחנו חייבים להתקדם לסיום הדיון. מה שאמרת עכשיו זה בעצם שיש הרבה נדבכים, וזה מקובל עלינו, אבל הנופשון כנראה זה נדבך חסר.
גלית גבע
הוא משמעותי, אני לא אומרת.
תמי בן דוד יונה
אוויר לנשימה.
גלית גבע
עכשיו, צריך לציין - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו לא מקיימים דיון על כל דבר, מקיימים דיון על משהו שחסר.
גלית גבע
אוקיי. אבל צריך להסתכל על כל התמונה. צריך להסתכל שיכול להיות אדם במרכז יום, שהוא גם יהיה בנופשון.
רחל פוקס
אין לכם מרכז יום. תסבירי לנו מה זה מרכז יום.
גלית גבע
מרכז יום זו פעילות יומית שנמצאת משעה - - -
ויויאן אזרן
זה רק 21 פלוס.
גלית גבע
אבל אני מדברת, יש מערך שירותים תומכים בקהילה ולא רק נופשון. צריך להסתכל על כל התמונה.
היו"ר ישראל אייכלר
בתור מה אני צריך להסתכל על כל התמונה כשיש לי דיון ספציפי בפניות ציבור על נושא ספציפי?
גלית גבע
בסדר, תעזבו. התכוונתי לזה שאנחנו מדברים על האנלוגיה בין דיור בקהילה לבין דיור חוץ ביתי, שצריך - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הבנתי. יש עוד שאלה שלא התבררה פה על ההבדל בין אוטיסטים לבין - - -
גלית גבע
אז זה מה שרצינו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו, כן.
גלית גבע
בימים אלה המשרד פועל לפתיחה של מינהל מוגבלויות. יש הצהרה ויש הכרזה של השר והחלטה שהמשרד כרגע עמל, תוך חודשיים, יש כבר נייר עמדה, כבר סגור, שעכשיו התחלקנו לוועדות אופרטיביות על מנת לבחון את תהליך היישום של מינהל מוגבלויות במשרד.
היו"ר ישראל אייכלר
מינהל כולל?
גלית גבע
מינהל כולל שמעגן את המוגבלות שכלית התפתחותית, את האוטיזם ואת אגף השיקום יחד.
שלומית אבינח
איך אמרת?
גלית גבע
מינהל מוגבלויות.
שלומית אבינח
זה העיגום הזה?
גלית גבע
כן. אנחנו כרגע מחולקים כבר לוועדות אופרטיביות לפי נושאים, אם זה נושא של קהילה, טיפול בקהילה, חוץ ביתי וכו', ואנחנו פועלים לקדם. ב-3 בפברואר יש סיכום של כל התוצרים, שאנחנו מקווים שעד אז באמת יונח כבר המסמך האחרון, ואז יתחיל היישום והתרגום של זה הלכה למעשה בפועל, איך אנחנו מתקדמים עם הנושא של מינהל המוגבלויות.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
יש לי שאלה לארגונים. כמה עולה נופשון? אני לא יודעת, שמעתי שצריכים חודשיים כדי לסיים את הבדיקה – לא מקובל עלי. אני חושבת שאת זה אפשר לעשות תוך שבוע ימים. ואפילו עכשיו.
תמי בן דוד יונה
לחייב את משרד הרווחה להעביר דמי שכירות לארגונים שזכו במכרז.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לחייב את משרד הרווחה לדווח לנו תוך שבוע ימים.
תמי בן דוד יונה
כן. אלה שזכו במכרז להפעלת נופשון, שמשרד הרווחה יעביר להם מחר בבוקר לשכירות. רק ככה יהיה נופשון. לא יכול להיות מצב שאין נופשון, לא יכול להיות. ובינתיים צריך לחייב את משרד הרווחה להעביר דמי שכירות לאלה שזכו במכרז להפעלה. אין משהו אחר.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, פיני קבלו. ביטוח לאומי גם? אז ממש בדקה, כי על-פי תקנות היושב-ראש אנחנו לא יכולים.
פיני קבלו
בוא נתחיל עם זה שהרשויות המקומיות והאחריות של כל הנופשונים הן באחריות המשרד ולא באחריות הרשויות המקומיות. הרשויות המקומיות מסייעות. ולכן מקומות שאין מבנים, אם משרד הרווחה רוצה לקיים נופשון, אז שייתן תעריפים באותם מקומות שאין מבנים לעיריות. ושמענו כאן – אין ראש עיר, והייתי ראש עיר ואני יודע, שיתנכל לאוכלוסייה החלשה הזאת או שלא ירצה לסייע לה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל מה שאמרת עכשיו זה הסרת אחריות.
פיני קבלו
מה?
היו"ר ישראל אייכלר
אמרת בהתחלה שזה לא באחריות הרשויות המקומיות.
פיני קבלו
לא, הפעולה הזאת היא באחריות משרד הרווחה.
היו"ר ישראל אייכלר
וגם הרשויות.
פיני קבלו
אנחנו משתתפים השתתפות של ה-25%. אנחנו מאפשרים מבנים, כשיש לנו מקומות אנחנו כן מאפשרים.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אל תגיד שזה של המדינה. אתה יודע, אתם לוקחים היום ארנונה של 14,000 שקל בשנה ואנחנו לא יודעים מה אתם עושים - - -
פיני קבלו
הקביעה מי זכאי לנופשון היא באחריות המשרד.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מי שזכאי הם יודעים.
היו"ר ישראל אייכלר
זה כן. אבל האחריות לביצוע, 25% לפחות זה שלכם.
פיני קבלו
הפעולה מתבצעת ביישובים שלנו, נכון. איפה שאנחנו יכולים להעמיד מבנים – אנחנו מעמידים מבנים. אנחנו בעיקר דורשים ממשרד הרווחה להגדיל יותר את הנופשונים כי יש דרישה הרבה יותר גדולה מצד המשפחות, ואנחנו באים באותה דרישה.

אני חושב שאם המשרד היום יושב על תעריפים והוא מבקש לקיים את הנופשונים, אז מקומות, כמו שאמרתי, שלעיריות אין מבנים, או שאנחנו לא יכולים להסב מבנים קיימים לפעולה נוספת בשעות סופי השבוע, שיוסיפו בתעריף ולכן תיפתר שם הבעיה.
אברמי טורם
אבל יש דברים שאתם כן יכולים, למשל כמו הנושא של – הם מדברים על שכירות, אני יכול להגיד לך על ארנונה. הארנונה היא של הרשות, ואנחנו משלמים ארנונה ברמות מטורפות.
פיני קבלו
זאת סוגיה אחרת.
אברמי טורם
לא, אבל זה חלק מהעניין.
פיני קבלו
רבותי, זאת סוגיה אחרת. הנושא של ארנונה זה על-פי חוק.
היו"ר ישראל אייכלר
הנושא של ארנונה אומר, פיני, שאתם אחראים לא פחות מהמדינה. אני אומר לך כאזרח בעיר וכאזרח במדינה. אני משלם מיסים למדינה, אני משלם מיסים לעירייה. העירייה לא יכולה להגיד שהמדינה תדאג.
פיני קבלו
לא, אבל המשרד לא יכול לזרוק את זה לפתחנו.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, זה אתה צודק.
פיני קבלו
ברגע שאין לנו מבנה ונמציא מבנים שאין לנו – ולכן הפעולה והתקצוב הוא של המשרד. אנחנו מבצעים, אנחנו קבלנים של משרד העבודה והרווחה כמו בחינוך. בחינוך כשרוצים כיתות, אז משרד החינוך - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז שניכם אחראים על זה.
ליליאן שפרן
- - - אנחנו שותפים.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיוק.
גלית גבע
אתה שותף שלנו.
ליליאן שפרן
בחוק שירותי הרווחה, חוק הסעד לא מחייב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לסיים בשאלה אחרונה לביטוח הלאומי.
ליליאן שפרן
אנחנו שותפים מלאים.
פיני קבלו
רגע, עוד שאלה שנשאלתי.
ליליאן שפרן
מה זה קבלן? אתה גוף מפעיל?
פיני קבלו
כן, אנחנו קבלנים של משרד הרווחה.
ליליאן שפרן
לא, אתה שותף פעיל.
פיני קבלו
הכסף הוא שלכם.
היו"ר ישראל אייכלר
הדיון עומד להסתיים.
פיני קבלו
לגבי מקומות שנשאלתי כאן, שגזברים לא חותמים. אני לא מכיר מקרים כאלה, שאלתי עכשיו את הצוות המקצועי שלי. אדבר עם יושב-ראש איגוד הגזברים.
אברמי טורם
יש פה את הצוות של הרווחה, אתה יכול לשאול אותם אם לא נתקלו ברשויות שלא חותמים.
פיני קבלו
שיוציא מכתב. אם יש מקומות שגזברים לא חותמים כאשר המשרד מאשר, אנחנו נטפל.
גלית גבע
בטח. אתה רוצה, אני יכולה לתת לך רשימה: טבריה, שדרות – אתה יודע איזה רשימות יש לנו?
פיני קבלו
אבקש מיושב-ראש - - -
קריאה
אז למה אתם לא מעבירים?
פיני קבלו
תעבירי לי, בבקשה.
גלית גבע
אנחנו מעבירים את זה בכל הזדמנות.
פיני קבלו
תעבירי, אעביר את זה - - -
תמי בן דוד יונה
תעבירי לפרוטוקול.
אברמי טורם
הצוות המקצועי מסר לו עכשיו שאין כאלה.
פיני קבלו
אעביר ליושב-ראש איגוד הגזברים פנייה של המשרד ושל הוועדה, שיש רשויות מקומיות.
גלית גבע
יש רשויות שבאופן סיסטמתי לא חותמות על - - -
פיני קבלו
ואם תהיה לנו רשימה ותעבירי לי, אשמח מאוד, כי נפנה אליהם.
היו"ר ישראל אייכלר
מילה אחרונה לביטוח הלאומי. תודה רבה לך, פיני קבלו.
מאירה שוורץ
אני מאירה שוורץ מהביטוח הלאומי בתחום ילד נכה. בדיון הקודם העלו פה את הבעיה של הפרסום, שיש בעצם הורים שלא מודעים להטבה הזאת. באמת העלינו את ההטבה הזאת לאתר האינטרנט שלנו.

בנוסף, כל ילד שזכאי לקבצה, כי סך הכול, היחסים שלנו עם ההורים של ילדים על צרכים מיוחדים זה דרך התביעה, אז כל מי שזכאי לגמלה, מצורפת לו לאישור זכאות הטבות מגורמי חוץ, והוספנו גם את ההטבה הזאת. אז אני חושבת שסך הכול זה חלק מהפרסום.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם פידבק שכבר יותר מודעים.

שאלה אחרונה שלא קיבלתי עליה תשובה מכם, משרד הרווחה, לגבי האפשרות לקבל שוברים עבור הורים שלא הספיקו או לא רוצים או לא יכולים עכשיו לשלוח את הילדים.
ויויאן אזרן
נכון לעכשיו, המשרד לא עובד עם "ואוצ'רים". מה שאתה אומר זה להגדיל בעצם אולי את הקצבה לטובת העניין.
היו"ר ישראל אייכלר
לא להגדיל. אותו דבר שמגיע לו, במקום - - -
ויויאן אזרן
אז לתת את זה בעצם בכסף.
גלית גבע
בכסף. ושהוא יבחר את המקום לקבלת השירות.
ויויאן אזרן
נכון לעכשיו, אנחנו לא עובדים עם "ואוצ'רים".
היו"ר ישראל אייכלר
לא עובדים עם "ואוצ'רים". אבל אתם יכולים כן לתת לו את הזכאות והימים בשנה הבאה או כשיהיה תקציב?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לגרור את זה משנה לשנה.
ויויאן אזרן
לא, כי אנחנו לא גוררים תקציב.
היו"ר ישראל אייכלר
למה?
ויויאן אזרן
כי לא גוררים תקציב. אתה יודע שלא.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל כשאין תקציב? אתם חושבים שזה מוצדק, שכשנגמר התקציב באמצע השנה, הם לא יקבלו את השירות הזה?
ויויאן אזרן
לא מוצדק. אנחנו רוצים הרבה יותר.
גלית גבע
אנחנו צריכים לציין משהו אחד.
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה שלא תעשו תקנה, שמגיע להם כמו שכל דבר אחר - - -
ליליאן שפרן
יש תהליך. בפיגור יש חוק, לנו יש תהליך, הצעת חוק לשירות הטיפול באוטיזם שעכשיו הייתה בכנסת.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי יהיה החוק?
גלית גבע
ואצלנו יש גם הצעה שלנו - - -
ליליאן שפרן
- - - שני דברים. אם יהיה בחוק - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתם צריכים להכין את החוק. מתי?
ויויאן אזרן
הוא כבר מוכן.
ליליאן שפרן
השר התחייב עכשיו. הוא עבר קריאה ראשונה של טרומית, והשר התחייב להגיש הצעה יותר - - - מההצעות האלו.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי זה יוגש?
ליליאן שפרן
ממש קרוב הבנתי.
היו"ר ישראל אייכלר
קרוב אצלי זה - - -
ליליאן שפרן
אני לא - - -
קריאה
לא יודעים מתי השר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז נפנה לשר שיגיש את זה מיד.
ליליאן שפרן
נדמה לי שהוא התחייב תוך חודשיים, נדמה לי שהוא אמר חודשיים. שלנופשונים יהיה חוק ולא תלוי תקציב.
ליליאן שפרן
זה רק עלה להצעה טרומית לפני שבועיים.
קריאה
זה לא יעבור בחיים.
היו"ר ישראל אייכלר
זה עבר טרומית?
ליליאן שפרן
זה עבר, עבר טרומית.
ליליאן שפרן
אבל עברו שתי הצעות, אז עכשיו השר - - -
שלומית אבינח
אבל זה רק לאוטיסטים.
ליליאן שפרן
זה לאוטיזם. לפיגור יש, לשיקום - - -
גלית גבע
לשיקום כתבנו הצעת חוק.
תמי בן דוד יונה
אפשר גם לבקש מהביטוח הלאומי, אגף השיקום - - - שיקצה תקציבים, כספים לבנייה של נופשונים.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר. דיברנו שבנייה של נופשונים נראה לי משהו מאוד גדול, שצריך להשתמש במבנים קיימים עד שייבנו. אם יצטרכו לבנות את זה, זה כמו הסיפור עם המעונות - - -
תמי בן דוד יונה
אפשר לקנות.
תמימה הנפלינג
לעזור למסגרות הקיימות, כמו "עלי שיח", בהגדלת התקציב, שהם יוכלו להתקיים.
רחל פוקס
ב"עלי שיח", שיוכלו לפתוח את זה בחזרה, שזו עזרה ראשונה.
גלית גבע
"עלי שיח" כולה היה לו כמה, שני חדרים - - -
רחל פוקס
"עלי שיח" יש לו דירות.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להגיד דברי סיכום.
גלית גבע
לגבי החוק באגף השיקום – יש הצעת חוק, אבל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הצעת חוק שמה?
גלית גבע
לשיקום. גם אנחנו כתבנו הצעת חוק.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי אתם מגישים את זה?
גלית גבע
זה מוכן. ההצעה מוכנה.
היו"ר ישראל אייכלר
מי צריך להגיש את זה? אולי אנחנו נגיש את זה? השר צריך להגיש את זה או שזו יוזמה פרטית?
גלית גבע
השר צריך להגיש את זה. זה הסדרה כללית לכל המוגבלויות.
היו"ר ישראל אייכלר
אז השר צריך להגיש את זה.
נסכם. נסכם את הדיון ככה
הוועדה פונה לשר הרווחה לסכם את פעילות הוועדה שבודקת את עלות החזקת הילד בנופשון עד ה-1 בינואר 2016 – מקובל?
ויויאן אזרן
יותר מדי זמן. שבוע.
היו"ר ישראל אייכלר
תוך שבועיים אנחנו רוצים לדעת עלות של ילד בנופשון.
ויויאן אזרן
מאה אחוז. נהדר.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתם מדברים נגד בירוקרטיה, ואתם - - -
גלית גבע
אנחנו סובלים מהבירוקרטיה.
ויויאן אזרן
אנחנו חיים את הבירוקרטיה.
אברמי טורם
מה אתם רוצים שיקרה תוך שבועיים?
ליליאן שפרן
תתנו הוראה, ואנחנו נבצע אותה.
קריאה
יהיה תעריף של ועדת תעריפים ואישור תעריף.
היו"ר ישראל אייכלר
אני באמצע דברי סיכום בבקשה.
קריאה
בסדר, שייתנו הנחיה ונבצע.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
נילחם יחד - - -
ויויאן אזרן
בסדר גמור.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני חושבת שצריכה להיות חקיקה במדינת ישראל.
ויויאן אזרן
מעולה.
ליליאן שפרן
נשמח - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לציין לפרוטוקול, שמתברר שלא רק האזרחים סובלים מהבירוקרטיה, אלא הבירוקרטים סובלים יותר מהבירוקרטיה. וזה לא צחוק. שמעתי את זה כששמעתי את האנחה שלהם כשדיברו על הביטוח – עד שיהיה ביטוח. את מבינה? זה בתוך המנגנון עצמו, זה נורא ואיום.

עכשיו, סעיף 2. אנחנו מבקשים לזרז את פתיחת 90 המקומות החדשים שזכו במכרז של אגף מוגבלות שכלית. אנחנו פונים ליושב-ראש השלטון המקומי לקיים דיון עם משרד הרווחה על העמדת מבנים קיימים מהרשויות לטובת נופשונים. יש מספיק מבנים כדי - - -
גלית גבע
אם אפשר להכניס לפרוטוקול גם מכרז, שמבקשים גם לזרז את הוצאת המכרז של אגף השיקום.
ליליאן שפרן
גם שלנו, אני מוכנה.
גלית גבע
ושל האוטיסטים גם. זה שני מכרזים נוספים, שאתם מבקשים לזרז את הוצאת המכרז המשלים של אגף השיקום.
ליליאן שפרן
ושל האוטיזם שיצא גם.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו מבקשים גם לזרז את הוצאת המכרז לאגפים האחרים במשרד הרווחה כדי לאפשר את המפעלים. אנחנו מציינים שמרכז השלטון המקומי, פיני קבלו, הצטרף לדרישה שלנו להוסיף נופשונים בכל רחבי הארץ.
שלומית אבינח
ולגבי הגזברים שלא חותמים.
היו"ר ישראל אייכלר
רק שנייה. אנחנו פונים לעיריית ירושלים למצוא מיידית מבנה נוסף להקמת נופשונים.
קריאה
לא יהיה.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו דורשים מהגזברים שבעיריות שיחתמו על 25%, החלק שלהם בעמותות המפעילות את הנופשונים.

ודבר אחרון והכי חשוב, שאנחנו מבקשים משר הרווחה להגיש מיד את הצעת החוק, שהנופשונים יהיו חלק מהזכאות של ההורים ולא יהיו תלויי תקציב.
רחל פוקס
וגם הגדלת הימים.
היו"ר ישראל אייכלר
עוד נושא אחד אני רוצה להוסיף.
תמימה הנפלינג
הגדלת התקציב וימים.
תמי בן דוד יונה
שמשרד הרווחה ייתן שכר דירה.
היו"ר ישראל אייכלר
הוועדה מבקשת להוסיף ימי נופשון בשנה, ולדרג גם לפי הקושי של הפיגור.
רחל פוקס
זה השורה התחתונה והראשונה.
היו"ר ישראל אייכלר
הוועדה רושמת את בקשת - - -
קריאות
- - -
היו"ר ישראל אייכלר
הבקשה האחרונה: אני רוצה, בעזרת השם, תוך - - -
קריאות
- - -
היו"ר ישראל אייכלר
הוועדה – מתי אמרתם שתהיה?
שלומית אבינח
ועדת התעריפים. פיני מבקש שבוועדת התעריפים - - -
פיני קבלו
במקומות שאין מבנים, שיכניסו תעריף להשכרת מבנים, כמו שהגברת ביקשה.
תמי בן דוד יונה
שייתנו שכר דירה. לחייב את הרווחה לתת שכר דירה.
היו"ר ישראל אייכלר
הוועדה מבקשת שעד ה-1 בפברואר 2016, לקבל את המסמך של הדיון המשותף של מרכז השלטון המקומי ומשרד הרווחה, שנראה מה סוכם ומה התקדם בעניין הזה. ושוב, נעשה אולי דיון המשך אז בחודש פברואר-מרץ, לראות אם החוקים שביקשנו שהשר יגיש, זה כבר מוכן במשרד הרווחה, כדי להשלים את החקיקה הקיימת.

אני רוצה להודות לכולכם. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:14.

קוד המקור של הנתונים