ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/12/2015

שיפור תנאי מעצר של קטינים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 34

מישיבת הוועדה לזכויות הילד

יום שני, ט' בטבת התשע"ו (21 בדצמבר 2015), שעה 12:00
סדר היום
שיפור תנאי מעצר של קטינים, של ח"כ חנין זועבי
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר

אורי מקלב
חברי הכנסת
איתן ברושי

באסל גטאס

חנין זועבי

אוסאמה סעדי
מוזמנים
אפרת ליפשיץ - עוזרת היועץ משפטי, המשרד לביטחון פנים

שבתאי גרברציק - דובר המשטרה למגזר הדתי חרדי, המשרד לביטחון פנים

רב כלאי איריס טסלר - רכזת השכלת אסירים ארצית, המשרד לביטחון פנים

כלאי בן ציון - ראש תחום חקיקה שב"ס, הלשכה המשפטית, המשרד לביטחון פנים

כלאי ליאת רון - קצינת טיפול בנוער, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק דפנה רומן - קצינת יעוץ וחקיקה נוער באח"מ, המשרד לביטחון פנים

סג"ד מיכל זיבלי - ראש ענף חינוך שב"ס, המשרד לביטחון פנים

מיכל גולד - יעוץ וחקיקה פלילה, משרד המשפטים

גילי סולוביצ'יק - מפקחת השמה ארצית חסות הנוער, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

יוכי דיאמנט - קצינת מבחן מחוזית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

רחל דניאלי - עורכת דין, סנגוריה ציבורית

נסרין עליאן - עורכת דין, האגודה לזכויות האזרח בישראל

בלה קובנר - דוקטורנטית, מרצה, המכון לקרימינולוגיה, האוניברסיטה העברית

שושי סומך - עורכת דין, המועצה הלאומית לשלום הילד

רות רגולנט-לוי - M.A, עובדת סוציאלית, פסיכותרפיסטית, עוסי"ם לשלום

מיטל רוסו - מתמחה, האגודה לזכויות האזרח ביהודה ושומרון

יונתן גר - מנכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל ישראל

ויסאם כהוויש - עורך דין פרטי, מייצג קטינים

סמאח עאווידה - הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל

אלעד ציגלר - פעיל, המשמר הציוני דמוקרטי

אהוד גרייבסקי - פעיל, המשמר הציוני דמוקרטי

אמונה קלמן - פעילה, המשמר הציוני דמוקרטי
מנהלת הוועדה
רחל סעדה
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

שיפור תנאי מעצר של קטינים, של ח"כ חנין זועבי
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ברשותכם, אני פותחת את דיון הוועדה שעוסק בשיפור תנאי מעצר של קטינים, זאת ההגדרה של הנושא, ככה נתבקשנו בעצם לדון בו, כך הוא הגיע אלי לפחות מנשיאות הכנסת, וככזה אפשר לדון גם בתוכו על חלקים נוספים ועל קטגוריות נוספות, אבל בעיקרון אנחנו מדברים על כל הנושא של תנאי מעצרם של קטינים באשר הם, על כל עבירה שהיא.

ברשותכם, אני פותחת את הדיון. מי שבעצם ביקשה וזימנה את הדיון היא חברת הכנסת חנין זועבי, אז אני אתן לך את רשות הדיבור לפתוח ולהציג את הנושא ומשם אנחנו בעצם נתקדם. בבקשה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
תודה רבה, גברתי יושבת הראש. אני אציג את הנושא של מעצרי קטינים, במיוחד במזרח ירושלים וגם בגדה המערבית, שזה חלק מהמציאות שאנחנו חיים. אני אתמקד, ולא בכדי אני בחרתי בוועדה לזכויות הילד, על הפן של חוק הנוער והאם הוא מיושם.

כלומר, אפשר לדבר פוליטית ואידיאולוגית, אבל השאלה המרכזית היא החוק. יש חוק נוער, זכויות הנוער. אני רוצה לדבר על החוק הזה, האם החוק שנחקק בכנסת הזאת, האם הוא מיושם.

תרשו לי שתי דקות, בגלל שיש לנו מוזמנים ואני מודה לכל מי שבא. המעצר כשלעצמו, גברתי יושבת הראש, הוא פגיעה בזכות יסוד של כבוד האדם וחירותו, לכשעצמו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
המעצר?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
המעצר, כן. וזה לפי החוק הישראלי. לכן בא חוק הנוער כאחד החוקים שרצה לשמור על זכויות הקטין, הקטין במיוחד, במהלך המעצר, לפני המעצר, במהלך החקירה ובזכויותיו של הקטין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל חשוב לציין ואני רוצה לחדד את זה באמת, כי זה קצת נשמע לי באיזה דיסוננס. עצם המעצר הוא פגיעה בזכויות אזרח, כי הרי הקטין לא נעצר כי סתם ככה בא, אלא גם הוא פגע באיזו שהיא זכות בסיסית, בלי שום קשר עכשיו אם זה מישהו שהשתמש בסמים, דחף ילד מאיזה גג בבית ספר ביישוב יהודי ישראלי. רק כדי שנבין. אני רוצה להבין פשוט את המסגרת. הרי מעצר לא נעשה סתם.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אם את תתני לי, אני גם אסביר את עצמי. לפי השופט ברק, מעצר אינו אמצעי חקירה. מעצר הוא אמצעי חריג, הוא צריך להיות אמצעי אחרון. אפשר להזמין את הקטינים. מעצר, כלומר שאת נכנסת לבית או שאת עוצרת את הקטין ברחוב או בשכונה שלו או בבית שלו. לפי החוק הישראלי, לפי השופטים הישראלים, לפי הספרות המשפטית, המעצר כשלעצמו, שאת נכנסת לבית או שאת תופסת את הקטין ומביאה לבתי הכלא, הוא צריך להיות - ככה במפורש אני מצוטטת – אמצעי אחרון, אמצעי חריג.

הטענה הראשונה של כל העובדים בשטח, הפעילים בשטח, של דו"חות של זכויות אדם, שהוא לא מעצר חריג. השוטרים והמשטרה לא משתמשת בו כצעד חריג ולא כצעד אחרון. מה זאת אומרת? צריכים קודם כל את הזכות הראשונה – להזמין את הקטין. לא להיכנס לבית שלו, להזמין את הקטין, אלא אם המעצר התבצע סמוך לעבירה ועל מנת למנוע עבירה נוספת. ככה בחוק. אני מצטטת החוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, חשוב גם לציין – או כדי למנוע עבירה נוספת.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
בדיוק, כדי למנוע עבירה נוספת, אם יש וודאות כזאת, וגם סמוך לעבירה.

לא מתבצעים מעצרי קטינים על ידי זימון. כל הקטינים במזרח ירושלים, יש 45 רק בשלושת החודשים האחרונים, אם לא יותר, הם נכנסים לבתים שלהם.

ההפרה השנייה, שעות המעצר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה ברשותך לתחום את הדיון. אני אומר פה שני דברים. אחד, את מדבר על שלושה חודשים. את מנסה לצקת איזו שהיא מציאות נורמאלית, את מנסה ליצור איזו שהיא נורמליזציה במציאות שהיא לא נורמאלית, כי אנחנו מדברים על מציאות ביטחונית שהיא אחרת, ואת גם בתוך הדברים - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אני מבקשת ממך - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, שנייה. דבר שני, פה אני נתבקשתי לדון על תנאי מעצרם של קטינים. אני אשמח לקיים את הדיון - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אם את לא מרשה לי להצליג, אז תנהלי את הישיבה וכל אחד ילך למקום שלו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, את ביקשת לדון בשיפור תנאי מעצרם של קטינים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
תנאי מעצר. ואלה קטינים ואלה אנשים ובני אדם והנושא הוא המעצר של הקטינים, כן. אני לא חורגת. אני לא חורגת מהמציאות הקשה. אני מנסה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, בואי נתקדם ונראה שאנחנו לא חורגים מהדיון.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אני מנסה להציג לך מציאות קשה על ילדים ועל זכויות ילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היא קשה באמת.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
ואני מנסה גם אולי לאתגר אותך, אולי לעורר את הרגשות שלך על דברים שאנחנו פה מייצגים ואם אנחנו ואם את נציגת החוק בישראל, אז זה מה שאני טוענת – ליישם את החוק. אני לא מדברת על ליישם הסדר מדיני. אני לא מדברת על שטחים כבושים. אני מדברת על החוק ואני אומרת לך מה החוק אומר וזו מסגרת הדיון שלנו, כשהפרקטיקה של המשטרה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, חברת הכנסת חנין זועבי, בואי תמשיכי לטעון את הטענות ואנחנו נראה שאנחנו לא חורגים מהדיון.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
עכשיו, לפי החוק, אם הקטינים הם מתחת לגיל 14, אז עוצרים אותם וחוקרים אותם מהשעה שבע בבוקר עד השעה עשר בלילה. ואם הם מעל גיל 14 ועדיין קטינים, עוצרים אותם וחוקרים אותם מהשעה שבע עד השעה עשר. מה שנעשה בפועל, הוא בדרך כלל להיכנס לבתים אחרי עשר בלילה, אחרי שתים עשרה בלילה וחוקרים אותם לפנות בוקר. אז זו גם ההפרה השנייה. עם צעקות, עם דפיקות בדלת של הקטין, עם צעקות. מעירים את המשפחה. רוצים כאילו, מבינים שרוצים להפחיד. מבינים שלא רוצים לחקור על מנת למנוע פשע, סמוך לפשע, אלא מייצרים אווירה של הפחדה.

עכשיו לגבי אי ליווי הורה, זו ההפרה השלישית. לפי החוק, עוד פעם לפי החוק, זכותו של הקטין, בגלל שהוא קטין, בגלל שבקלות אפשר להכניס אותו לאווירה של פחד ולאווירה של הודאות שווא, אז צריכים ליווי של הורה.

שלושה מקרים, באחוז של שלושה אחוז, מביאים את הילדים בליווי של הורים. ונכון, אפשר להוציא את ההורה, אם ההורה מתערב בצורה לא הגיונית, אבל גם שלושת ההורים שהכניסו, כאשר השוטרים התחילו להכות אותם, לצעוק עליהם, להפחיד אותם, ללחוץ עליהם בשביל לגבות הודאות שווא וההורה התנגד – הם גם כן הוציאו את ההורים.

עכשיו, ההפרה האחרונה, אולי לפני האחרונה, זה השיקום או חלופת המעצר. לפי החוק גם מגיע לך, כי את בכל זאת, גם אם על יידוי אבנים, גם אם את רצחת בתור ילד, את ילד או אתה ילד ואת ילדה ואי אפשר למחוק את העובדה הזאת. לכן מדברים על שיקום בחוק. לכן מדברים על החוק, הגרסה של החוק הקודם, שלא אוסרים את הילדים אלא מכניסים אותם למעון סגור עד גיל 18 בשביל להתחיל את החיים שלהם בגיל 18.

לפי גרסת החוק החדש ולפי היגיון הפעולה של המשטרה, אין חלופת מעצר. הצעת החוק החדשה. מבטלים את חלופת המעצר או את המעון הסגור עד גיל 18. עד גיל 14 מכניסים אותו למעון סגור ואז אחרי גיל 18 הוא יכול להמשיך, מכריחים אותו להמשיך את העונש הרגיל שלו, אבל זה לא הדיון שלנו.

גברתי, ואני אתן לאחרים בשביל להמשיך, מה אני דורשת? מה אנחנו דורשים? ליישם את החוק. כלום מעבר לחוק. ליישם את החוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בנוגע לכל ילד וילדה בכל מקום ולא משנה מה ההבדל.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לכל ילד. מיידי אבנים, לא מיידי אבנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בכוונה אני מחדדת את זה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
פלסטיני, ישראלי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בלי קשר לסוג העבירה?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לילדים בתור ילדים. אני בוועדת זכויות הילד. אני ביקשתי למחוק את הכל ולהתמקד בזכויותיו של הילד, אבל רואים שאין, המושג קטינים לא נמצא אצל המשטרה, כאשר מדובר בקטינים של מזרח ירושלים, ופה ההבדל. לא אני עושה את ההבדל. אני לא רוצה לעשות הבדל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה, אנחנו מכירים עוד קטינים שנעצרו ולא שמעתי אף אחד פה זועק על זה שהם לא קיבלו את האפשרות לראות את המשפחה שלהם ולראות עורך דין ולפגוש מישהו, ועינו אותם. לא שמעתי שום קול זעקה ובגלל זה אני רוצה לחדד.

אני פה בוועדה לזכויות הילד לטובת כל הילדים. זה לא משנה מאיזה מקום הם מגיעים. אני בכוונה רציתי לחדד את זה לתנאי מעצר של קטינים, כדי שאנחנו נוכל להתמקד, אבל אני מבינה שיש פה איזו שהיא מעטפת רחבה יותר. ואת יודעת מה? אני מוכנה להיענות לאתגר ולהתייחס גם למעטפת, אבל אני רוצה לשמוע פה שיח שהוא הדדי. שכשאנחנו מדברים על שוויון וכשאנחנו מדברים על זכויות, אז אנחנו מדברים עליהם וזה לא משנה מהיכן הילד מגיע ואני לא שומעת את זה פה. אני שומעת שזה מאד חד צדדי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
יפעת, יפעת, את עושה פה הטיה והסתה לא הגיונית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, חס וחלילה, אין כאן הסתה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
למה? כי לא אני מפרידה בין הקטינים. אני אומרת לך, לא צריכים להפריד, אבל זו המשטרה שמפלה. זו המשטרה שעושה קטיגורציה. לא אני. אני פה מייצגת מציאות. אני רוצה להעביר את המציאות כי זו החובה שלי. לא אני מייצרת את הדיכוי. הדיכוי הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, חברת הכנסת חנין זועבי, אני מוכנה לפתוח את הדיון ואני גם אשמח להיות מופתעת.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן, עכשיו ההמלצות, בשביל להיות פרקטיים. כלומר, להתאים את הנוהל של המשטרה לפי החוק. רק להתאים אותו. להתאים אותו כך שיש זימון ולא מעצר. אין מעצרי לילה, לפי החוק.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא להתאים, לחייב את המשטרה למלא אחרי החוק. יש חוק.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן, יש נהלים. אוקיי. למנוע חקירות לילה. לחייב את המשטרה שהיא תזמין אותם עם נוכחות של הורים ותעשה את החקירה בנוכחות הורים. למנוע ולאסור איזוק ממושך. לאפשר ביקורי הורים פתוחים. זו זכות של הילד לנשק את אמא שלו. בזמן הזה לחבק אותה. לערוך ביקור של חברי כנסת, וזו ההמלצה שאני רוצה לייצג כאן. ביקור פרלמנטארי בבתי הכלא ובאגפי הנוער במגידו ובבתי כלא אחרים.

אנחנו רוצים לשבת ולשמוע, להקשיב לילדים האלה, בלי התיווך של בתי הסוהר ובלי התיווך של המשטרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה התועלת?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
שנשמע. שאת תתרשמי ואולי את תפסיקי להתווכח איתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אני שואלת, אני לא מתווכחת. אני רוצה להבין. את רוצה - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אולי את תתרשמי מהמציאות? אולי מישהו יכול לעורר את הרגשות שלך יותר מאשר חברת הכנסת חנין זועבי. אולי הילדים האלה? אולי הקטינים האלה יעוררו את הרגשות שלנו כבני אדם? אולי נזכור שאנחנו בני אדם.

אתם דורשים או את דורשת לשכוח מהמסגרת הלאומית של הפלסטינים. זו אני. זו הדרישה שלי, גברתי יושבת הראש.

עכשיו לגבי חלופת מעצר. להקים מעונות. אם רוצים לעצור, עוצרים מאות ועשרות, אז להקים גם מעונות שהם חלופת מעצר. ולגבי תהליך השיקום, וזו ההמלצה האחרונה. כאשר את מתייחסת לקטין הזה כאל אסיר ביטחוני ואת לא מאפשרת לו תהליך של שיקום - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, אז הדיון עכשיו מתמקד באסירים ביטחוניים? אני באמת שואלת, אני רוצה להבין. כי אני קיבלתי מנשיאות הכנסת שיפור תנאי מעצרם של קטינים. מבחינתי זה לא משנה מאיפה הוא מגיע.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל הבעיה שאני רוצה להתמקד בה היא הבעיה של המציאות שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה שלנו? שלנו פה במדינת ישראל – אז זה כולם.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
שלנו. כן, כן, בסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה להבין באמת.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
ההפרה הכי בוטה שהמשטרה עושה היא הפרה של הזכויות של הקטינים ממזרח ירושלים. גם אם אני לא מכירה בשלטון הישראלי במזרח ירושלים, גם אם אני, תראי מה אני עשיתי, אני אפילו דילגתי על זה שזה שטח כבוש ואמרתי – יש זכויות לקטין. כל עוד יש כובש, יש אחריות לכובש הזה.

עכשיו, ההשלכה האדירה שאין תהליך של שיקום ואין עובדת סוציאלית לקטין, היא שלא מגיע לו שליש. מה זאת אומרת? עוד אפליה בין הקטינים. את לא רוצה אפליה, אז עוד אפליה אני אציג לך. כאשר אין לך עובדת סוציאלית, אז העובדת הסוציאלית לא יכולה להמליץ על הפחתת שליש. אז אוטומטית, הזכות הזאת של הפחתת שליש – לא מיושמת לגבי - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אם אין שיקום אז לא נותנים שליש.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אם אין שיקום אז לא נותנים שליש, אז אוטומטית - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ואין עובדת סוציאלית.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אין עובדת סוציאלית שממליצה, אז אין שיקום, אז לא ממליצים על שליש. אז אלה הטענות בקצרה ואחרי כל ההתנגדות של יושבת הראש, תודה רבה.

אני חושבת שאולי עכשיו, גברתי יושבת הראש, אולי נצפה בסרט ואחר כך נציגים שהזמנו ובאו אחרי טרחה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.

מוצג סרטון
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא תנאי מעצרם, כן? אבל אם זה מה שייתן לך להרגיש טוב, אין שום בעיה שזה יוקרן.

אני עוצרת את הסרט. הרעיון ברור. אני רוצה לשמוע את האנשים, אחרת אנחנו לא נספיק לשמוע את האנשים.

ברשותכם, אני מפסיקה את ההקרנה. אני חושבת שהרעיון הוא ברור והמסר עובר. חשוב לי לשמוע את האנשים שיושבים סביב השולחן, אחרת אנחנו לא פשוט לא נעמוד בלוח הזמנים ואז חלקכם לא יוכל להביע את עצמו.

בבקשה, חבר הכנסת אוסאמה סעדי, זכות הדיבור שלך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תודה. גברתי יושבת הראש, אני מודה לך על הדיון הזה ומודה ליוזמת הדיון הזה, חברתי, חברת הכנסת חנין זועבי.

אני חושב שהנושא מאד מאד חשוב, ואני מדבר על הקטינים באופן כללי, אבל רוב ההפרות, כפי שאמרה חברתי, חברת הכנסת חנין זועבי, הן בעניין קטינים במזרח ירושלים, אבל אנחנו לא מבדילים ולא מפלים. למשל בעניין מעצר מנהלי, אנחנו אמרנו והעמדה שלנו היא שאנחנו נגד מעצר מנהלי גם נגד יהודים אבל גם נגד ערבים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לי שאלה באמת בתום לב.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יפעת, אבל רוב המעצרים המנהליים הם נגד הערבים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, אז אני רוצה לשאול שאלה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל כשיש כמה, ארבעה-חמישה מעצרים מנהליים אצל יהודים, אז קול הזעקה נשמע והיה דיון בוועדת ביקורת המדינה וכל העולם רעש ובחש - למה? כי עצרו כמה יהודים במעצר מנהלי, ואני אומר לך – ילד עצור - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל אני רוצה לשאול באמת, ההבחנה היא, ובאמת בואו לרגע ננסה להיות ענייניים, כדי שאחר כך נשאל את הגורמים השונים שנמצאים כאן וננסה להבין את זה קצת יותר לעומק.

הפגיעה בזכויות לצורך העניין, או הפרה של חוק הנוער, נוגעת לכל מעצר של נער ערבי או פלסטיני ממזרח ירושלים על כל עבירה שהיא? או שזה נעשה רק כשמדובר בעבירות ביטחוניות? באמת אני שואלת אותך, ותענה לי בכנות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
רוב ההפרות הן בגין עבירות ביטחוניות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ביטחוניות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל גם עבירות פליליות במזרח ירושלים, גם יש הפרות, אבל הרוב הוא עבירות ביטחוניות ברוב המעצרים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כי רוב המעצרים הם על הרקע הזה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל גם כאשר רוצים לעצור קטין בעיסאוויה, גם בעבירות פליליות, אז לא הולכים בצהריים, אז גם הולכים באישון לילה ואני שואל למה. כפי שאמרנו וראינו בסרט – למה צריך, כשצריך לעצור נער בן 10, בן 12, צריך להגיע אליו בשעה 04:00 לפנות בוקר, בשעה 03:00 לפנות בוקר, להעיר את כל המשפחה, לזרוע פחד.

אבל אני רוצה להתרכז, גברתי יושבת הראש, בשיפור תנאי המעצר. אני ביקרתי ואני תיכף מתחבר למה שהמליצה חברת הכנסת זועבי בהמלצות שלה, אני ביקרתי בכלא גבעון. כלא גבעון פתחו אותו לקטינים ממזר ירושלים. פתחו אותו רק לפני כחודש. יש בו כיום 70 קטינים, שזה כלא בדרך כלל המיועד לעובדים זרים, פועלים זרים ומסתננים, אבל עכשיו, בגלל המעצרים האינטנסיביים והמאסיביים בחודשיים האחרונים, פתחו כלא חדש לקטינים ואני ביקרתי שם. אני מזמין את הוועדה לבקר שם.

גברתי יושבת הראש שאלה מה זה ייתן לנו. אנחנו בוועדת ביקורת המדינה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, ללכת לבקר כחברי כנסת ולראות אם התנאים שם הולמים או לא הולמים, זה סיפור אחד.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בדיוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ללכת ולהתחיל להגיד תנו לנו להיכנס כביקור.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, חס וחלילה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
איך לבדוק? כן, מכניסים אותנו דרך שם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בדיוק. יפעת, בוועדת ביקורת המדינה אנחנו הלכנו וביקרנו בכלא הדרים וביקרנו בכל האגפים, לא רק באגף הביטחוניים, אבל ביקרנו גם באגף הביטחוניים. התרשמנו. אין כמו מראה עיניים, לראות באופן בלתי אמצעי ולא לשמוע, אלא לראות. אני שמעתי סיפורים זוועתיים על קטינים בני 15, 16, שכל החשד והעבירות שמיוחסות להם הן לא רצח ולא ניסיון רצח – זריקות אבנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה ניסיון רצח. אנחנו יודעים שאבנים הורגות. בואו, נתאפס קצת.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, לא, זריקות אבנים, יפעת. אני לא רוצה להיכנס - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אבל זה חשוב כי אנחנו כבר יודעים שאבנים הורגות. בואו לא נקל ראש.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל אני לא רוצה להיכנס לזה. אני אומר גם עבירות חמורות, ברגע שהם עצורים, צריך לתת להם את התנאים. אנחנו מסכימים על זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, כן, מסכימה. רשמתי גם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הם יקבלו את העונש שלהם בבוא העת בבית המשפט, אבל כאשר ילדים כאלה, שמים אותם באגפים במשך 23 שעות, נותנים להם רק שעה אחת הפסקה, להבדיל מכל האגפים של קטינים, ויש פה הבדל. ולכן אני מבקש פה כן לבקר בכלא הזה, החדש. למשל במגידו ובכלא השרון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נברר את סוגית כלא גבעון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש להם הפסקות של כמעט שעתיים-שלוש ביום, אבל החמור ביותר גברתי יושבת הראש, לא נותנים להם ללמוד. ואני שאלתי, בדרך כלל ששמים קטינים כאלה, 60, 70, באגפים סגורים ולא נותנים להם לצאת לנשום ולא ללמוד, מה הם יעשו? כל הזמן יעשו בעיות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל באגפים אחרים כן. מחומר שאני קראתי, באגפים אחרים, בכלל, לא רק פלסטינים אלא בכלל, לא נותנים באגפים סגורים. אני אומרת, יש איזה שהוא רציונל כי רוצים גם לשלב.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נכון, גם לפלסטינים. גברתי יושבת הראש, גם לפלסטינים במגידו ובכלא השרון, נותנים להם ללמוד שלוש-ארבע שעות. מגיעים מורים ומורות ונותנים להם, ולכן - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, רק באגפים הסגורים לא נותנים, נכון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בכלא גבעון עד עכשיו אין מורים ומורות ולכן התנאים הם זוועתיים וקשים, ולכן אני מבקש את התערבות הוועדה לזכויות הילד בעניין של כלא גבעון, שהוא מאד מאד חמור ואני באמת מצטרף לכל מה שהיא אמרה בעניין החקירות והמעצרים ובלי הורים וכל הדברים האלה. אני חושב שזה נושא מאד מאד חשוב ואני מברך את הוועדה על קיום הדיון הזה.

תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה חבר הכנסת אוסאמה סעדי. אני אכן רשמתי את סוגית כלא גבעון. אנחנו נברר מה הנהלים שם ומה קורה ואם צריך ויתאפשר לנו, אנחנו גם נגיע לבקר. אני רק חייבת לומר שמבחינת לפחות החומרים, אובייקטיבית, שקיבלתי, זה ידוע שבאגפים סגורים, ואם יש פה איזו שהיא סמכות מקצועית להסביר?

אתם יכולים להתייחס לנושא של אגפים סגורים ולימודים? אנחנו נשמח. בבקשה, מצוין. שם בבקשה.
בן ציון
אין בעיה גברתי יושבת הראש. זה גם בתשובה לשאלה של חבר הכנסת סעדי. שמי בן ציון, ראש תחום חקיקה בשירות בתי הסוהר, הלשכה המשפטית.

לעניין כלא גבעון, חשוב להבהיר את זה. האגפים שעברו לגבעון הם אגפים שעברו מעופר, בגלל שיפוץ שנעשה לרווחת השוהים במתקן הכליאה, על מנת לשפר את התנאים שם. זה היה זמני, זה הסתיים. הם כבר לא יושבים בגבעון, הם חזרו לעופר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היום, כשאנחנו מדברים עכשיו, אין שם?
בן ציון
אין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, חשוב לציין. אני מבקשת שזה יופיע גם ב - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מתי זה, יהודית? יום אחרי העלאת הנושא?
קריאה
בשבוע שעבר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא משנה. זה קרה. גם אם יקרו דברים טובים אחרי שנדבר פה אנחנו נברך, נכון? אז זה לא משנה עכשיו.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן, אבל טוב שגם נפקח.
בן ציון
לשאלת חברי הכנסת, הם תמיד מוזמנים. אנחנו מקבלים את כל חברי הכנסת לביקורים. אני לא חושב שפעם שירות בתי הסוהר מנע מחבר כנסת לבקר. לכן מי שרוצה, מוזמן. יש לנו דרכים מקובלות לעשות את זה, לפנות ללשכת השר, לשכת הנציבה והם מוזמנים תמיד. אנחנו פתוחים, אם יש עוד שאלות לגורמים המקצועיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אם תרצי נלך ביחד, חנין.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן. נלך ביחד, זה מה שביקשתי.
בן ציון
גם הוועדה מוזמנת. אם יש דברים שרוצים לשאול, יש פה את הגורמים המקצועיים לעניין הטיפול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני רוצה ברשותך, רק כדי לחדד, כי אני מכירה את זה מחומר שקראתי, לא מאיזה שהוא ביקור. נושא הלימודים והאגפים הסגורים. ממה שאני התרשמתי, מלבד באגפים הסגורים, בעצם יש את הזכות ללמוד ומאפשרים בעצם את העניין של לימודים, אבל באגפים הסגורים, מתוך איזה שהוא רציונל שרוצים שלא לקבע את המצב שבו הם מקיימים את הכל בתוך אגף סגור, אלא תהיה להם בעצם השאיפה והמוטיבציה לצאת החוצה לאגפים אחרים, אז לא מאפשרים לימודים באגפים הספציפיים האלה. אני מדייקת? אם לא, אז אתם מוזמנים לתקן.
בן ציון
יש כאן את רכזת השכלת אסירים, היא תשיב לכם על זה. כמו שאמרתי, הם נמצאים באופק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז בבקשה, שם ותפקיד.
איריס טסלר
שמי איריס טסלר, רכזת השכלת אסירים בשירות בתי הסוהר. לשאלתך, הדבר נכון לגבי כלא אופק, שבו באמת לא מקיימים, לבד ממקרה חריג כרגע, שיש כיתה קטנה בתוך אגף סגור, אבל כעיקרון אין ולא מקיימים לימודים באגפים סגורים, כדי לאפשר לאסירים לעבור תהליך במדרוג המתאים, כדי שייצאו, ישפרו את התנהגותם ויגיעו בעצם לאגף פתוח ויוכלו לצאת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ויוכלו ללמוד.
איריס טסלר
וזאת גם המדיניות של משרד החינוך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
איזו תכנית הם עוברים? סליחה, איזו תכנית הם עוברים? את אמרת לאפשר להם לעבור תכנית.
איריס טסלר
לא, לעבור לאגפים פתוחים ולצאת ללימודים במכרז החינוך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. נסרין עליאן, בבקשה.
נסרין עליאן
טוב, אם אני רוצה לדבר באופן כללי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
האגודה לזכויות האזרח, נכון? לצורך הפרוטוקול. בבקשה.
נסרין עליאן
אז דבר ראשון אני רוצה להגיד גם בהקשר של מעצרים מנהליים, שאנחנו כבר שנים מתנגדים לאופן מעצר מנהלי בכלל, במיוחד לגבי קטינים. לאחרונה אנחנו נחשפים יותר ויותר למקרים של מעצרי ילדים קטינים בתור מעצר מינהלי.

אנחנו חושבים שזו פגיעה מאד חמורה וקשה. כשמדובר במעצר, הוא אפילו מקבל הליך פלילי ואפשרות להגנה ודין רגיל, אך במעצר מנהלי הדבר לא מתאפשר והפגיעה היא כפליים, במיוחד כשמדובר בקטינים וזה מתרחש לאחרונה גם לילדי מתנחלים וגם לילדים פלסטינים ממזרח ירושלים, וזה דבר שמאד מטריד את - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, נסרין. אני רוצה לשאול בהקשר הזה שאלה. האגודה לזכויות האזרח לוקחת בחשבון בעצם את המציאות - ואי אפשר להתנתק - לוקחת בחשבון את המציאות הביטחונית שאנחנו נמצאים בה ואני שמחה שאת מתייחסת - אני מוכרחה לומר שאני שמחה שאת מתייחסת באמת לקשת הרחבה, אז אני גם מרשה לעצמי לשאול בחופשיות.

יש פה איזה שהוא אלמנט של מניעה. הרי את מי שאנחנו פוגשים היום ברחובות, פוגעים אחד בשני, בין אם זה נערים ונערות עם סכינים מהצד הפלסטיני ובין אם זה נערים ונערות עם מקרים מזעזעים אחרים מהצד היהודי. זאת אומרת יש פה איזו שהיא מציאות ביטחונית שקוראת לנו להתייחסות קצת אחרת. אתם מנתקים את זה רגע מהחוק הכולל ומבינים שבמציאות הזאת אולי צריך, כדי למנוע, להתנהל בצורה שונה?
נסרין עליאן
אנחנו חושבים שקיים חוק שמדינת ישראל עמלה עליו רבות אחרי החתימה על האמנה לזכויות הילד ואישור החוק והקמת שלוש הוועדות, והחוק בכללותו הוא חוק יחסית טוב מאד. הבעיה היא בפרקטיקות ובדרך היישום של החוק ואנחנו לא מתנתקים מהמציאות. אנחנו חושבים שהמציאות היום באמת קשה ומצריכה טיפול, אבל הטיפול הוא לא בהחמרה ובענישה יותר חמורה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
במניעה בפגיעה בזכויותיהם של ילדים אחרים שהולכים ברחוב ויש להם את הזכות להגנה - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא על ידי הפרה של זכויות הילדים האלה. אין שום הצדקה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, יש פה מישהו ממשרד המשפטים, או מישהו שיכול לחדד את העניין של אם יש איזה שהוא נוהל חריג במצב ביטחוני לשני הצדדים, אגב, כי אנחנו רואים את זה גם בקרב ילדי מתנחלים, לצורך העניין, או נוער הגבעות. אם יש בניהול של מציאות ביטחונית קשה, כמו שאנחנו נמצאים בה היום, שאנחנו יודעים שלצורך העניין הסתובבות חופשית של ילדים שעלולים לפגוע או יש מידע לגביהם שהם עלולים לפגוע, אנחנו מסכנים בעצם - אם אנחנו לא נתנהל בצורה אחרת – אנחנו מסכנים אזרחים חפים מפשע.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל ההפרה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, שנייה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
גברתי יושבת הראש, אנחנו בוועדה לזכויות הילד. להתחיל ולחפש תירוצים והצדקות להפרה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, זה לא תירוצים. אני רוצה להבין.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
של זכויות הילד, לפחות שזה לא ייעשה בתוך הוועדה לזכויות הילד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת חנין זועבי, הילד בן 13 שהלך ברחוב ונדקר, יש לו זכות להסתובב חופשי ולהיות מוגן.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
גם אם הוא רוצה הוא ילד. אבל אנחנו לא מדברים על לא לחקור אותו, על לא לעצור אותו. מדברים לשמור על זכויותיו שמנוסחות על ידי החוק. לשמור על החוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אז אני רוצה לשמוע אם החוק מחריג מציאות ביטחונית מהסוג שאנחנו נמצאים בה. זה מה שאני מבקשת, כדי לראות אם באמת יש פה הפרה בוטה או שיש פה איזו שהיא התנהלות חריגה שמצריכה התייחסות אחרת. אני לא מדברת על אלימות כלפי הילדים שאני אגיב ואגיד על זה, ותאמיני לי, אני אולי אפילו יהיה יותר חריפה ממך. אני מדברת מבחינת ההתנהלות היומיומית, אנחנו נמצאים פה היום – אתם לא רוצים להגיד מצב חירום – אנחנו נמצאים במציאות ביטחונית שהיא חריגה. בואי נשמע.
מיכל גולד
מיכל גולד, משרד המשפטים. אני כן ממשרד המשפטים, אבל אני לא יכולה לתת לך את התשובות לדברים האלה.

כמו שציינת ובצדק, אנחנו קיבלנו איזה שהוא מצע מאד מסוים לדיון, ופה יש איזו שהיא הרחבה לכל סוג שהוא - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא, לא, לא - - -
מיכל גולד
שאין שום בעיה, בשמחה, אבל - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
האם יש החרגה בחוק? זו השאלה. יש החרגה בחוק?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היא אומרת שהיא לא יודעת לומר את התשובה. אז בואי נבדוק את זה.
מיכל גולד
היה לא מזמן דיון - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מה זאת אומרת היא לא יודעת? יש חוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת חנין זועבי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל היא יודעת את החוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל אנחנו מכירים את החוק. אני שאלתי אם יש נוהל אחר כשאנחנו נמצאים במציאות ביטחונית אחרת.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אז היא צריכה לענות.
מיכל גולד
אם אנחנו מדברים על מעצרים מנהליים, היה דיון לא מזמן בוועדה לביקורת המדינה, היה שם את המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שנתן את התשובות ואפשר שם לראות. אין לי בעיה גם לברר ונעשה על זה דיון פה, אבל באמת, עם כל הכבוד, צריכים להכין אותנו שאנחנו נדע על איזה דברים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
צודקת. הדיון מדבר על - - -
מיכל גולד
אני לא יודעת הכל.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא, תראי, את מייצגת את משרד המשפטים. את אמורה לייצג את החוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת חנין זועבי, היא הגיעה עם נושא מאד מסוים שזה מה שקיבלנו.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל זה הנושא, החוק. החוק לא משתנה. יש חוק אחד, חוק זכויות הנוער.
מיכל גולד
מעצר מנהלי זה משהו אחר.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
האם בתוך החוק הזה יש נוהל שמצדיק הפרות? לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אבל אולי במציאות ביטחונית אחרת. אנחנו יודעים שבמצב חירום משתנה המציאות.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל זה לא. לא, שוב זה כבר פשע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נבדוק עם-. חברת הכנסת חנין זועבי, תתני לי בבקשה לנהל את הדיון. אם זה פשע או לא, אנחנו נוכל לדבר על זה אחר כך.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל מסגרת הדיון היא החוק - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מסגרת הדיון היא שיפור תנאי מעצרם של קטינים. את רוצה שנתמקד רק בשיפור תנאי מעצרם של קטינים? נכנס לתוך בתי הסוהר ונראה אם אנחנו בסדר או לא בסדר? אין בעיה. את רוצה לפתוח את הדיון, אני מוכנה לאתגר, אבל בואי נפתח אותו בצורה אמיתית.

אומרת הבחורה ביושר – אני זומנתי לנושא מסוים, אני לא יודעת לענות. מה את רוצה שהיא תענה לך בכוח משהו שהיא לא יודעת לענות?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא, לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז תניחי לה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
זה החוק. יש חוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
האגודה לזכויות האזרח, בבקשה, אני מתנצלת על זה שאנחנו פותחים את זה, אבל חשוב שזה גם יהיה בדיון. בבקשה.
נסרין עליאן
אז אני רוצה כן להתייחס למשהו שכן אפשר לקיים במסגרת מצבים חריגים, שהחוק כן מאפשר אותם. בעצם החוק בנה ולקח את כל העקרונות היפים לשמירה על זכויות הילדים, אבל לצערנו גם איפשר הרבה חריגים לעקרונות הכלליים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה.
נסרין עליאן
והחריגים האלה הם אלה שמיושמים, אמורים לפחות להיות מיושמים במקרים החריגים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
במצב החריג שאנחנו נמצאים בו.
נסרין עליאן
אבל הבעיה שאנחנו מצביעים עליה, שאנחנו רואים שהחריגים האלה מיושמים גם במצבים לא חריגים. אבל באמת מצבים חריגים קיימים בחוק ובעצם המשטרה משתמשת בהם ביד רחבה, אבל בפועל הם משתמשים בהם לצערי גם במצבים שלא חריגים ולכן ההפרות של הזכויות של הילדים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
במעצרים פליליים יש הפרה של החוק?
נסרין עליאן
אפילו של ילדים בלוד וביפו. התבצע מעצר של ילדים וגם שם היה שימוש בחריגים בחוק ולא בכלל. נכון, יש יותר ויותר מעצרים. אחוז המעצרים הכי גבוה בארץ הוא באמת במזרח ירושלים ולכן שם הכי קל לשים את הדגש ולראות את החריגים, אבל השיטתיות של המשטרה מתבצעת לכל אורך ולרוחב הארץ, וגם אפילו בצפון ובדרום. ראינו את זה בנגב, ראינו את זה בנצרת, ראינו את זה בלוד, ראינו את זה ביפו.

בתור מי שעוקבת אחר מעצרי ילדים יותר מחמש שנים, אני גם ראיתי את המקרים האלה מקרוב ונחשפתי לתופעה הזאת. אז הבעיה העיקרית בעינינו כרגע, היא באמת השימוש הרב בחריגים, שמתבצע בחוק, אבל כן קיימת אפשרות בחוק לחריגים במצבי חירום.

הדבר השני שאני רוצה לדבר עליו, זה בעצם ההשפעות של שינויי החקיקה, שכרגע מתבצעים בכנסת, לאור אולי התקופה האחרונה, בעיקר לאור החלטת הממשלה מהשנה שעברה, שביקשה להקשות עם תופעת זריקות האבנים.

הדבר הראשון שבעצם ראינו שקרה אחרי זה, זה שינוי בעצם ההנחיות של הפרקליטות. אני לא אשפוט פה את ההתנהלות וההחלטות של הכנסת, אבל אני רוצה להגיד מה ההשלכות של הדבר הזה בפועל, בשטח. בעצם הדבר הראשון שראינו כתוצאה מההנחיה הזאת, היא בעצם המדיניות של מעצר עד תום ההליכים.

זו מדיניות שבעצם לא מאפשרת לילדים, או בעצם הפרקליטות לא מבקשת לבחון חלופות מעצר לנערים ומרביתם יותר ויותר שוהים במעצר עד תום ההליכים. מה שזה גורם בפועל להרבה ילדים, זה סוג של לחץ והרבה ילדים, גם בגלל העומס על בתי המשפט, גם על שירותי המבחן, גם בכלל על בחינת החלופות – אם בכלל ניתנת כזאת – אז הם שוהים יותר ויותר במעצרים בכלא ואז הם יותר ויותר נוטים לעשות עסקאות ולא להתדיין בעצם ולנסות לזכות את עצמם.

התוצאה היא שאנחנו רואים יותר ויותר עסקאות הנרקמות כתוצאה מההליך הזה וזה פוגע בעצם בזכות היסוד הבסיסית של הליך תקין והוגן כנגד ילדים. וגם, מספר הילדים ששוהים יותר ויותר במעצרים הוא הרבה יותר גדול וזה גרם לעומסים על כלל המערכת.

דבר שני שאני מבקשת לשים פה על השולחן, זה גם העניין של העבירה החדשה של זריקות האבנים, שבעצם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, זה לא חדש. זה פשוט מתעצם ואנחנו גם מתחילים להבין שגם אבנים הורגות. זה לא אווירה חדשה. בואו, אל תנסו ליפייף את המציאות. בואו נשים את זה על השולחן כמו שזה, עם כל העוצמות של זה.
נסרין עליאן
לא, גברתי, את לא הבנת אותי נכון. חוק העונשין הגדיר עבירה חדשה בשם עבירת זריקת אבנים. עד עכשיו היא לא הייתה קיימת. היא הייתה קיימת בשם אחר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון. הגיע הזמן שנבין שגם זה כלי נשק.
נסרין עליאן
בסדר, אני לא מתווכחת פה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אני לא רוצה שניתן לגיטימציה לשום סוג של אלימות מכל כיוון שהוא.
נסרין עליאן
אני לא נותנת לגיטימציה, אני רק מסבירה מה ההשלכות. אני אומרת העבירה החדשה שנכנסה רק באוגוסט השנה לחוק העונשין, היא עבירה שהעונש המינימאלי הוא 10 שנה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואם זה בכוונה - - -
נסרין עליאן
סליחה, אם זה בלי כוונה זה 10 שנים, ועם כוונה זה 20 שנה. עכשיו לגבי קטינים בכלל, היא בעצם שינתה את הדבר הבסיסי, שההתדיינות של קטינים לא מתחילה בבתי משפט לנוער, שהם בדרך כלל בבתי משפט שלום, אלא מתחילים בבתי משפט מחוזי, ובתי משפט מחוזיים הם לא בתי משפט לנוער, והם לא לוקחים את ה - - - של חוק הנוער ובעצם של ההשלכות, וזה משנה לגמרי את ההשלכות לגבי הליך השיקום, שבעצם חוק הנוער מבקש, הדבר הראשון שהוא מבקש, זה בעצם לאפשר שיקום וחזרה למוטב, על מנת להחזיר את הילד כגורם פוזיטיבי ולא שלילי לחברה.

דבר חשוב נוסף להגיד - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, סליחה, רק נבהיר את הסוגיה הזאת. יש תהליך שיקום בבתי הסוהר לאסירים ביטחוניים? לנערים ונערות?
קריאה
מה זה שיקום?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני בכוונה מחדדת את השאלה, כי אני מנסה להבין פה את הסוגיה הזו.
נסרין עליאן
לא, יש שני שלבים. יש אפשרות בהליך המעצר ויש אפשרות אחרי זה במאסר. אז בהליך המעצר זה בעצם דרך עובדת סוציאלית וקצין המבחן גם, שהוא מלווה אותם; ואחרי זה, שהם עוברים למאסר, זה כבר באמת שירות בתי הסוהר והתכניות שנמצאות בתוך שירות בתי הסוהר.

זריקות אבנים בשטחים, אני חייבת להגיד, הן מוגדרות בהחלט כעבירות ביטחוניות. את יודעת, יש גם נערים שזורקים אחד על השני בקטטה זריקות אבנים, אז לא תמיד כל זריקת אבן היא עבירה ביטחונית. מי שעושה את הסיווג זה שירות בתי הסוהר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, כי כשהם זורקים, שני ילדים שמשתובבים בכיתה, אז אפשר להעניש אותם ולעצור אותם על רקע זה שהם אלימים. אבל כשזה נעשה כלפי לאום אחר – לא משנה, יהודי על ערבי או ערבי על יהודי – אז זה כבר הופך להיות ביטחוני. את מסכימה איתי שזה כבר לא קטטת ילדים בכיתה.
נסרין עליאן
אבל מי שקובע את זה זה בעצם במיון של האסירים, בכניסה לבתי הסוהר, זה מה שאני אומרת. ולכן זה יכול להשתנות וההשלכות בעצם על הרוח של חוק הנוער, שבעצם מבקש לתת הזדמנות שנייה לנערים בגיל צעיר, שמרביתם נמצאים בגיל ההתבגרות וחלקם, את יודעת, נגררים אחרי מעשים ולאו דווקא באים למעשים מתוך כוונה תחילה. ולכן החוק גם מאפשר ורוצה לתת את ההזדמנות השנייה.

חשוב לי להגיד לגבי ההצעה שמונחת כרגע על שולחנה של הכנסת, וזה העניין של שינוי החוק להכנסה למאסר בפועל של קטינים בין גיל 12 ל-14, כמה דברים.

דבר ראשון, גיל האחריות הפלילית בהרבה ממדינות אירופה הוא בכלל מתחיל מגיל 14 ולא מגיל 12, ונכון, יש מדינות שעבירות של הריגה, רצח וניסיון לרצח ילדים גם מוכנסים לכלא בגילאים כאלה במדינות אחרות, כמו נגיד בארצות הברית, אבל גם שם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כתוצאה ממה יש הצעה של החוק הזה?
נסרין עליאן
יש כרגע תזכיר של החוק לגבי הכנסה של נערים בגילאים 12 עד 14 - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כל נער בן 12 ל-14, או - - -
נסרין עליאן
כן, כל נער שמיוחס לו חשד בעבירה של הריגה, רצח או ניסיון לרצח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אז זה כן מתאים בעצם לרוח של מה שקיים בעולם. זאת אומרת ילד בן 12-13 שבא במטרה להרוג או מבצע פעולה שהתוצאה שלה יכולה להיות הריגה, מבקשים בעצם ליצור פה איזו שהיא הרתעה למסע ההרג שנעשה ברחובות.
נסרין עליאן
אבל ההמלצה של הוועדה לזכויות הילד בעולם המליצה בעצם לא להכניס ילדים מתחת לגיל 14 למאסר בפועל, לאור ההשלכה הקשה על ההתפתחות של הילדים.
קריאה
גם ההצעה היא כזאת. וגם התזכיר.
נסרין עליאן
זהו, עוד לא השלמתי את דברי. כרגע ההצעה מאפשרת להכניס ילד בגיל הזה למעון נעול ולאחר מכן להעביר אותו לכלא. הבעייתיות היא בשני דברים. דבר ראשון זה שאין מעונות נעולים חוץ משניים.
קריאה
היה על זה דיון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה. אני אתן להתייחס. בבקשה.
נסרין עליאן
יש שתי בעיות כרגע. אחת, שבכל הארץ, נגיד לנערים ערבים, יש רק שני מעונות נעולים והם גם יכולים לקלוט מספר מצומצם של ילדים. דבר שני, השינוי בחוק זה שבעצם החוק הקיים כיום יאפשר לילדים כאלה להיכנס לכלא עד גיל 20, ואז משם להתחיל חיים חדשים. לסיים ולהתחיל חיים חדשים, וההצעה החדשה כיום לא מאפשרת את זה והם נשארים לרצות את עונשם עד גיל מבוגר מאד ויש לזה השלכות הרבה יותר ארוכות טווח, בכלל, לגבי כלל הנערים.

נקודה אחרונה ברשותך, העניין של חלופות המעצר. בעניין חלופות המעצר, לדעתי הן לא מפותחות מספיק, הן לא נמצאות בכל מקום בארץ באותה תדירות, באותה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את ציינת את זה לפני רגע בנקודה שהעלית. אמרת שיש שני מקומות שהם בעצם מאפשרים - - -
נסרין עליאן
זה לגבי מעון נעול, אבל אני מדברת חלופות מעצר, לא מאסר. חלופות מעצר, הנפוצה ביותר היא מעצרי בית, אבל נאמר שיש אזוק אלקטרוני שלא נמצא במזרח ירושלים. הוא גם לא היה בשטחים, רק לאחרונה הוא נכנס, כי החברה שהוציאה את זה לפועל רק לאחרונה הסכימה להיכנס גם להתנחלויות.

ובכלל, התכניות של חלופות המעצר אינן מפותחות מספיק ולדעתי הגורמים המקצועיים, אם זה שירותי המבחן, אם זה גורמי הרווחה, מאד צמאים ורוצים ורואים את הצורך ואת החשיבות של תכניות כאלה לנערים כאלה.

דבר אחרון. בדיון הקודם בוועדה לזכויות הילד בעניין מעצרי ילדים, עלתה בעיה של מחסור של עובדים סוציאליים דוברי שפות שונות בבית הסוהר אופק, במיוחד לגבי נערים אתיופים וערבים. אז אנחנו נשמח לדעת אם יש שינוי בעניין הזה.

תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה. משרד המשפטים רצה להגיב.
מיכל גולד
כן, האמת ששוב אני אומרת שהייתי מאד מאד שמחה אם היינו יודעים מראש על כל הדברים שהולכים לעלות, כי הייתי גם שמחה להתכונן ולהביא את הדברים יש לנו על הרבה דברים תשובות.

אני רק חייבת להגיד שני דברים. אחד לגבי הנחית פרקליט המדינה, היא לא מולי, אבל כל כולה נעשתה, נכתבה עם חוק הנוער ליד. נכון שיש איזה שהוא מסר של החמרה, שוב, שזו בקשה של הפרקליטות להחמיר. אני חושבת שאני צריכה להסביר למה, אבל להגיד שיש שם דברים שהם נוגדים את חוק הנוער - אז בלי שזה מולי אני יכולה להגיד לך שהתשובה היא לא.

לגבי התיקון של העבירה, אז חשוב להגיד שני דברים. אחד, שבעצם עד עכשיו העונש על העבירה היה 20 שנה. בעצם נעשה מדרג בתוך. זה לא שזה שינה פה מהשלום למחוזי. זה לא נכון. העונש, אם כבר, נעשה מדרג ובחלק, בסיטואציות מסוימות העונש אף מקל.

חשוב גם להגיד שעונשי המינימום שנקבעו לעבירה הזאת, לא חלים על קטינים, שזה מכוח חוק הנוער, שזה דבר שחשוב להגיד אותו.

דבר אחרון, כמה שאני יודעת וכמה שהחוק אומר, יש בבתי המשפט המחוזיים גם שופטי נוער, אז לא לגמרי ברורה לי האמירה הזאת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה. חבר הכנסת באסל גאטס, רוצה להתייחס עכשיו או אחר כך?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אחר כך.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אחר כך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, יש לנו פה סדר.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אם אפשר, עורך הדין צריך ללכת לבית המשפט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו ניתן לו. בלה קובנר, בבקשה. האוניברסיטה העברית.
בלה קובנר
אוקיי. אז קודם כל אני אציג את עצמי. אני מרצה ודוקטורנטית במכון לקרימינולוגיה באוניברסיטה העברית. למעשה אני חלק מקבוצת מחקר ברשות פרופסור נאדי רשל קוורקיאן, שמתעסקת בכל הנושא של זכויות ילדים במעצרים ובהליכים משפטיים פה במזרח ירושלים.

אז קודם כל אני חושבת שאני לא אוכל לתרום הרבה מעבר למה שנסרין אמרה, כי היא באמת המומחית והאוטוריטה בכל הנושא הזה, אבל רק בקצרה, ממה שאנחנו חקרנו ויש לנו צוות של מסטרנטים ושל דוקטורנטים שחוקרים את הנושא הזה.

אז קודם כל מה שאנחנו רואים זה שבעצם היוצא מן הכלל נעשה הנורמה, בכל הקשור למעצרי הילדים. שהביטחון הוא שם המשחק וזה למעשה מצדיק את כל הנושא של הפרת זכויות הילד, גם מבחינת האמנה הבינלאומית לזכויות הילד וגם מבחינת חוק הנוער. זאת אומרת, אני לא רוצה להתווכח פה עם משרד המשפטים, זה מהממצאים שלנו עם מה שאנחנו רואים.

דבר אחד חשוב שאני רוצה להעלות, זה כל הנושא של ילדים מתחת לגיל אחריות פלילית, וזאת תופעה מאד מדאיגה שאנחנו עדים לה בחודשים האחרונים, שלמעשה, וזאת אומרת זה לא מעצר, כי לא ניתן לעצור ילדים מתחת לגיל 12, מתחת לגיל אחריות פלילית, אבל למעשה יש לקיחה של ילדים לשעות ספורות, באמצע הלילה, כשהם מתחת לגיל האחריות הפלילית, שלא ניתן לעצור אותם.

למעשה הילדים האלה נלקחים למשך כמה שעות לסיבוב בג'יפ ברחבי ירושלים, שבמהלך הסיבוב הזה חוקרים אותם, מבקשים מהם מידע על בני משפחה. משתמשים בילדים הלאה בתור מודיעים, בתור מלשינים. הילדים בעצמם לאו דווקא ביצעו איזו שהיא עבירה. משתמשים בהם בתור איזה שהוא כלי על מנת להגיע למבוקשים, לאנשים אחרים בתוך הקהילה שלהם.

אנחנו חושבים שזה משהו מאד מדאיג, שבעצם עלה בחודשים האחרונים וצריך להתייחס אליו.

דבר שני, דבר נוסף, זה כל הנושא של חקירה ללא נוכחות הורים, חקירה בעצם שעוצרים את הילדים בשעת בוקר מוקדמת ולא מחכים שיבוא איזה שהוא נציג משפחתי או שיבוא איזה שהוא הורה. וההסבר לכך הוא תמיד דחיפות, כאשר הרבה פעמים הילד נעצר על איזו שהיא עבירה שנעשתה לפני מספר שבועות או לפני מספר ימים. זאת אומרת שאין איזו שהיא דחיפות שנראית שלמענה יש לחקור את הילד באופן מיידי, בלי שיהיה איזה שהוא נציג משפטי או הורה מטעמו.

ילדים נאלצים לחתום על מסמכים שהם לא מבינים אותם. ישנה אלימות מתועדת תוך כדי המעצרים. אני חושבת, ואני רק רוצה להתייחס למה שאת אמרת מספר פעמים, יפעת. הוויכוח הוא לא על חומרת העבירה. ברור לחלוטין שאבן יכולה להרוג, אין שום ספק בזה. אני חושבת שנקודת המוצא שלנו פנה בתור מי שאמור לשמור על זכויות הילד, גם מבחינת החברה האזרחית, גם מבחינת הגורמים הרשמיים, זה זכויות הילד. ומה שאנחנו רואים כאן יותר ויותר זה בעצם שהשיח של שמירה על הביטחון, עולה על השיח של שמירה על זכויות הילד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם החלק לשמור על זכויות הילדים לחיות במקום שהוא מוגן.
בלה קובנר
לחלוטין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מתעלמת לחלוטין מהסיפור הזה שיותר ויותר ילדים מסתובבים ברחובות במקום להיות בבתי הספר ולהתחנך, ואיפה אנחנו, שצריכים להגן עליהם ולתת להם סביבה שהיא אחרת, אנחנו לא מאפשרים להם. אבל את זה אולי נשמור לסוף הדיון.

אז אי אפשר לקחת ולנתק את הכל ולקלף את זה ולהשאיר את זה סטרילי.
בלה קובנר
אנחנו לא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני חושבת שאם אנחנו היינו עושים מספיק בשביל הילדים האלה, הם לא היו יוצאים לרחובות ודוקרים וזורקים אבנים, ואם ההורים שלהם היו קצת יותר מעורבים ושומרים על הזכויות שלהם ואנשי החינוך שם היו קצת יותר שומרים על הזכויות שלהם, אז פחות ילדים היו יוצאים החוצה ונמצאים אחר כך בתוך המלכוד שהם נמצאים.

אז בואו, אנחנו מדברים על מציאות מאד סבוכה ומורכבת. אני מסכימה עם דברים שעלו פה, עם הרבה מהדברים שעלו פה. אני חושבת שיש דברים שאנחנו יכולים לעשות ולתקן, אבל אי אפשר לגמרי להפוך את זה לאיזה שהוא מרחב סטרילי. זה לא. זה לא.
בלה קובנר
אף אחד לא אומר שזה מרחב סטרילי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא, זה לא. דווקא בגלל זה אז חייבים - - -
בלה קובנר
אני מסכימה איתך לחלוטין, ואי אפשר לנתק את הילדים מהקונטקסט של ההורים שלהם, של הקהילה שלהם, של - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
של ההסתה. אני קראתי על שיקום בקהילה, אני לא סתם התעכבתי, למרות שאמרתי שאני לא אפתח את זה ובאמת יש נקודות שעדיף שאנחנו נשאיר אותן לסוף, אבל לאיזה קהילה אנחנו שולחים אותם להשתקם? לקהילה ששוב יש שם את השנאה וההסתה והכל, או עדיף אולי לשמור עליהם באיזו שהיא מסגרת, ששם לפחות הם יוכלו ללמוד ובאמת להתנהל באיזה שהוא מקום שהוא קצת יותר שפוי ומאפשר.

אין לי תשובה. זה לא שאני אגיד לך פה עדיף או - - -
בלה קובנר
אז בואי נפתח את הדיון על זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל המציאות היא מאד מאד מורכבת וקשה ולבוא ולדבר על דחיפות או לא דחיפות, ואני לא סתם שאלתי אם זה קורה תמיד או רק באירועים ביטחוניים. אין שאלה שהמציאות לפעמים מכוונת אותנו להתנהלות שהיא שונה. אנחנו יכולים להסכים איתה או לא, אבל אנחנו צריכים להישאר רגע בתוך הקונטקסט ולראות בתוך הקונטקסט הזה איך אנחנו עושים את זה נכון, לא טוב, אלא נכון לכל הכיוונים.

תודה רבה בלה. עורך דין שצריך לצאת, וויסאם, בבקשה.
ויסאם כהוויש
אני עורך דין פרטי שמייצג בעיקר קטינים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אגב, סליחה שאני אומרת, אסור לך לציין פה מקרים פרטיים ולא שמות ולא כלום. אסור לנו פשוט מבחינת הפרוטוקול.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
הוא אמור לדעת, בתור עורך דין לפחות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לפעמים בלהט הדברים.
ויסאם כהוויש
לא, לא, אני לא מציין לא שמות ולא כלום, אבל אני רוצה להגיד שאני מרגיש שיש ניסיון כאילו לקשור את הדיון הזה במצב השורר לאחרונה. אני בא לדבר על לפני זה, על שנת 2014, לא על שנת 2015.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה המסמכים אגב שקיבלתי. סתם, שתדע.
ויסאם כהוויש
כשהמצב הוא כזה. אנחנו עושים את כל העניין של תנאי המעצר ואנחנו לא מדברים על העבירות – אם זה זריקות אבנים או אם זה משהו אחר – עבירה היא עבירה. הקטין נחקר, אנחנו מנסים לעשות את זה חוקית, לשמור שזה יהיה חוקי ככל האפשר, אבל ישנם תחומים אפורים ותקופות אפורות בתוך מעצר הקטינים.

כאשר מגיעים הצבא, נכנסים ועוצרים ילד בשעה שתים עשרה בבוקר, נכנסים הביתה, קודם כל הטראומה הזאת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שתים עשרה בבוקר או בלילה?
ויסאם כהוויש
בלילה. שתיים זה בבוקר כבר. כשעושים את המעצר הזה זה אירוע טראומתי לילד בגיל 14, בגיל 15. הילד הזה, עד שהוא מגיע לגורמי החקירה, נגיד לקישון או לפתח תקווה או לגורמי המשטרה בפועל, לוקח לפעמים איזה 16 שעות עד שהוא מגיע לשם. ובתקופה הזאת, אני לא יודע מי מבקר את תנאי המעצר, האם הוא אוכל, האם לא הרביצו לו. ואנחנו יודעים, יש לנו עדויות ואנחנו יכולים לספק לוועדה עדויות עם תצהירים של הילדים האלה, שקיבלו מכות, ישבו בקור ובלילה בחוץ.

התקופה הזאת מבחינת החקירה, היא תקופה שהיא מכינה, אנחנו כבר יודעים את זה, שהיא מכינה את הקטין הזה לחקירה. כאשר הוא מקבל את כל הלחץ הזה ואף אחד לא מבקר על זה ועל זה אין זוטא, אין לטעון בפני בית המשפט. אנחנו לא יודעים מי הצוות שנכנס ועצר אותו, כדי לטעון. שואלים אותו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנקודה ברורה. רשמתי את זה גם לפני.
ויסאם כהוויש
חוקרים, תן לנו שמות. איזה שמות? מי נותן שמות?

הנקודה השנייה היא כשמגיע הקטין לשלב המעצר ולשלב החקירה. כשהוא מגיע, שואלים אותו האם אתה רוצה להתייעץ עם עורך דין, ואני מדבר - וכאן אני הרגשתי שהכל מדובר על מזרח ירושלים, מזרח ירושלים. אני מדבר גם על פלסטינים שנעצרים, ילדים ברמאללה ובג'נין ובכל המקומות האלה, אשר הדיונים לגביהם מתקיימים בבתי משפט צבאים.

כשהם מגיעים, הילדים האלה להארכות המעצר בבתי המשפט הצבאיים - שלרוב הם נמצאים בבתי הכלא, בבתי המעצר עצמם, בפתח תקווה, בקישון, באשקלון - התקופה להארכת המעצר נמדדת לא לפי הצורך בחקירה, אלא אם צריכים יומיים לחקירה, אז המעצר מוארך בשמונה ימים בגלל שבית המשפט בקישון עובד פעם בשבוע. ואז מאריכים אותו לשמונה ימים ולא לימי החקירה הדרושים.

אנחנו מדברים כאן על התנאים של הישארותו במעצר ובזינזנה בתקופה הזאת, שהוא בכלל לא אמור להיות שם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. תנסה בבקשה רק לסכם, כי אחרת אני פשוט לא אוכל לתת לכל מי שנמצא.
ויסאם כהוויש
כן, כן, אני אגע בכמה נקודות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תעשה את זה בקצרה, בצורה לקונית.
ויסאם כהוויש
נקודה נוספת וזה קשור לשב"ס, אחרי שיש כתב אישום והובלת הקטינים האלה לבתי המשפט, הפוסטה. יש לנו עדויות על מקרים מזעזעים. צריך להוציא ילדים בשעה שלוש בבוקר בכדי להגיע מרמלה עד לכלא עופר, או מהשרון כדי להגיע לסאלם, שכשהפוסטה מסתובבת בכל בתי הכלא ואוספת ולפעמים גם שמים אותם עם בגירים. אמנם יש תאים, אבל שמים אותו בתא כשהוא אזוק בידיים וברגליים, ויש בתא ליד בגירים ואין אף אחד שמפקח שם. כאילו, השב"ס יושב בתא שלו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת שכולם יושבים באותו תא.
ויסאם כהוויש
הילדים מבקשים לפעמים ואומרים אל תביאו אותי לבית המשפט. אני לא רוצה. תעשה לי הסדר מהר, שאני לא אצטרך לצאת בפוסטה הרבה פעמים. התנאים בבתי המשפט, אני לא יודע אם זה הדיון להתייחס לזה, בבתי המשפט הצבאיים, ואמנם לאחרונה יש קצת שיפור ביחס לקטינים, יש בית משפט צבאי לנוער, אבל אנחנו עדיין מדברים על אותו מקום, על אותם שופטים, על אותם תנאים, וזה נקרא בית משפט צבאי לנוער, שנעשה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כלומר, אתה כבר מפקפק במה שמוצהר. יש לך נקודות נוספות שאתה מבקש להעלות?
ויסאם כהוויש
נקודה נוספת, אחרונה. בגלל שאנחנו עכשיו בחורף, יש תלונות של קטינים, אסירים ועצורים בכלא השרון, שקר להם מאד. אנחנו עשינו מגבית, עורכי הדין, והלכנו וקנינו שמיכות ובגדים להכניס להם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מכירים את הסוגיה הזאת?
ויסאם כהוויש
אני אגיד עוד משהו. בכלא גם יודעים. אם אפשרו לנו להכניס את הכסף בכדי שהם יקנו את השמיכות מהקנטינה ולא מבחוץ. אנחנו רצינו להביא שמיכות מבחוץ, אבל לא. וזה ידוע להנהלת הכלא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה ויסאם.

חבר הכנסת באסל גאטס, בבקשה.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
גברתי יושבת הראש, קודם כל אני באמת מציין לשבח את חברתי, חברת הכנסת חנין זועבי, על זה שהביאה את הנושא החשוב הזה לדיון. זה שהנשיאות קיבלה אותו לדיון מהיר זה אומר גם שזה דיון חשוב.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
ובטעות היא קיבלה אותו, אבל היא קיבלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא קיבלה אותו בטעות.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
ולצערי הרב אני אישית בשנתיים האחרונות נחשפתי המון לעניין של מעצר קטינים. אני אומר לך, המצב הולך ומתדרדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
המצב עם הקטינים בכלל הולך ומתדרדר. תפסו קצת את המקום של עולם המבוגרים.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
לא, לא, אני אומר מידת שמירת החוק מאז שהילד נעצר, הקטין נעצר. אני אומר לך מניסיון אישי. מהפגנות ברוור לפני שנתיים עד עכשיו המצב מתדרדר. אם לפני, כשאני נחשפתי לראשונה, המשטרה והחוקרים הקפידו על מילוי הוראות החוק וקראו להורים וחיכו עד שההורים יגיעו וכו', לאחרונה אני רואה שאפילו לא רק במזרח ירושלים, בצפון, מתחילים וחוקרים ומונעים מאיתנו להתערב, מונעים מההורים להגיע בכל מיני תחבולות, בכדי להביא הילד מיד, כמה שיותר מהר לחקירה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
באסל גטאס, חבר הכנסת, סליחה שאני עוצרת אותך, פשוט הדברים האלה עלו מספר פעמים, אלא אם כן זה בא על חשבון של דוברים אחרים שאתם הבאתם. אז תנסה רגע.
באסל גטאס (הרשימה המשותפת)
אני אומר שזה גם בגבולות, זה גם בצפון, זה בכל מקום, זה לא רק במזרח ירושלים.

לעניין הקור, אם כבר הזכרת, אמרת שלבית משפט צבאי עופר מביאים את העצירים, כולל קטינים, מחכים למטה, באיזה שהוא מקום למטה. תיארו לי אותו האסירים, שהכינו אותם אסירים אחרים, כשהולכים ולוקחים אותם בפוסטה ומחכים. הם לובשים מכנסיים כפולים או משולשים ולוקחים את כל הציוד האפשרי ויושבים שעות למטה ורועדים. אני אומר לך, את זה סיפרו לי לא רק קטינים אלא גם מבוגרים. לתשומת ליבכם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, כתבתי, תודה.

יונתן גר, בבקשה. רק תגיד מי אתה.
יונתן גר
יונתן גר, מנכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל ישראל. אני רוצה להתייחס לראשית הדיון קודם כל, לשאלה של נושא יישום חוק הנוער ככלל ולא רק בהקשר הפלסטיני, ואולי מחשבה למה הדיון הולך באופן שאליו הוא הולך.

אז אני חושב שצריך להקדים ולומר, ישראל היא צד לאמנה לזכויות הילד. חוק הנוער שלה הוא מהמתקדמים והמוצלחים בעולם. הוא משמש דוגמא למדינות אחרות. היישום שלו, ככלל, הוא לא רע בכלל, ככל שמדובר בקטינים יהודים. אם ניקח רגע לדוגמא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה? בוא, בוא, אני רוצה רגע לאתגר אותך גם, בסדר? אני לא שמעתי פה את כל הארגונים, לא אגודת זכויות האזרח ולא את בצלם ולא שוברי שתיקה, אף אחד לא קם, וגם לא אתכם, קמים על הסיפור של הצעירים בדומא. לא שחס וחלילה אני מצדדת במשהו, והם עשו מעשה נורא ואני אפילו לא נכנסת לזה. אתה יודע מה, גם אני בעצמי לא ניהלתי על זה שיח. אבל לא שמעתי איזה שהוא קול זעקה כזה שאומר - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
נגד חקירות - - -
יונתן גר
אם היית נותנת לי להמשיך, אז זו אחת הנקודות שביקשתי להעלות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה, אז אמרתי, אני אשמח אם תפתיעו אותי. נכון אמרתי בתחילת הדיון? אז הנה, קדימה.
נסרין עליאן
אנחנו היינו אצל היועץ המשפטי.
יונתן גר
בהחלט. המילה הבאה שלי הייתה למעט חריגים, והכוונה בדיוק לדוגמא הזו.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל גם השאלה, ברשותך, למה עכשיו הופתעו מהחקירות של השב"כ, כאשר כל הזמן אנחנו מתריעים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא עניין של מופתעים מהחקירות של השב"כ. זה שוב נכנס לתוך קטגוריה ביטחונית מאד מאד מאד קשה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן, אבל בואו נבדוק, תבדקי את השאלה עצמה. כאשר מדברים על חקירות השב"כ בנוגע לפלסטינים, אז אף אחד לא שם לב, אז זה לא ISSUE. אבל כאשר מדברים על חקירות השב"כ נגד יהודים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, זה בדיוק מה שאני טענתי. אני טענתי הפוך, אבל לא משנה. הטענה שלי הייתה הפוכה.
יונתן גר
אז אני רוצה להגיד לפרוטוקול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא כי אני רוצה להגן על מישהו.
יונתן גר
הידיעות שאנחנו כולנו קוראים עליהן בימים האחרונים, של הנחקרים ביחס לדומא, מזעזעות. מדובר כאן בעינויים פר-אקסלנס. ארגוני זכויות האדם מתנגדים להם באופן נחרץ, פועלים בנושא - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
בדיוק. גם אנחנו.
יונתן גר
האגודה לזכויות האזרח, אמנסטי, הוועד הציבורי נגד עינויים – פועלים בנושא. אני חושב שהדיון מגיע לעובדה שאנחנו כל כך יותר מזועזעים כשאנחנו מגלים שמדובר בעינויים של קטינים יהודים ואולי זאת הזדמנות טובה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה מנתח אותי לא נכון. אני טענתי בדיוק הפוך, אבל לא חשוב.
יונתן גר
אני מנתח את החברה הישראלית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוא תגיד לנו, כי אנחנו גם צריכים לסיים.
יונתן גר
אבל המציאות הזו היא מציאות שבשגרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז שים נקודות שאנחנו יכולים ללמוד מהן ולשים אותן כמסקנה על שולחן הכנסת.
יונתן גר
אני רוצה לדבר על המצב שבשגרה ודיברנו על ילדים זורקים אבנים. רציתי לתת כדוגמא אחת את הבן שלי, ילד בן 7 שמו אביתר, אנחנו גרים בדרום תל אביב. אם הוא היה יוצא וזורק אבן, בואו נחשוב על האופן שבו חוק הנוער היה מיושם לגביו. הוא קודם כל היה חוטף עונש נורא מההורים והסבר מפורט על למה אלימות זה רע, אם בכלל הייתה מעורבות משטרתית. אפשר לצפות שבהתאם לחוק הנוער הטיפול היה נפלא ומכוון נכון ובדיוק כמו שצריך.

הבעיה, שכשמדובר בבני נוער פלסטינים, הן אזרחי ישראל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, זה תלוי על מי הוא זורק את האבן. בוא, אתה עוד פעם, כי אנחנו כבר דיברנו על זריקת אבנים בתוך בית ספר או זריקת אבנים על לאום אחר. אם הוא היה יוצא וזורק אבנים על רכב פלסטיני וגורם למוות של אחד מהם, הוא היה משלם.
יונתן גר
עדיין, אני תוהה אם זה היה באותו אופן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
או על עובד זר, כן. בוא נשים את זה. שוב אני אומרת, אל תנסו לנקות את הדיון, כבר נכנסנו לתוך זה, נכון? אנחנו כבר בתוך הבוץ. אל תנסה לנקות את זה.
יונתן גר
מה שאני מנסה לומר הוא, שכשאנחנו מסתכלים על יישום חוק הנוער, אין זולת הדיון בהקשר של יישומו ביחס לחברה הפלסטינית, כביחס לנוער, לקטינים יהודים ככלל, עם יוצאים מן הכלל שטוב שהצבעת עליהם והפנית לשם את הזרקור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כמה יהודים יצאו עם סכינים לרחובות ודקרו אל מול כמה מקרים של פלסטינים שיצאו לרחובות ודקרו? אנחנו לא רוצים להיכנס לדיון הזה, נכון?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
יש שיטות דיכוי אחרות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוא תשים את הדברים כמו שהם, אל תנסה עכשיו לקחת אותם. בוא נדבר על העניין של מעצר קטינים, בלי קשר מאיפה הם באים, מה צריך להיות. אני כתבתי פה נקודות חשובות למשל.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן, אבל על זה הוא מדבר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
באמת, כל הנושא של שימוש באלימות - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
הוא מנסה לחדד את העובדות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא לא מחדד עובדות. הוא מנסה לחדד את המציאות שלו, לא את העובדות.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
הוא מחדד עובדות. לא, הוא לא מייצר מציאות פה. גברתי יושבת הראש, תקשיבי, זו המציאות.
יונתן גר
מה שאני מנסה להגיד, כשאנחנו מדברים על ילד בן 13 פלסטיני, שלוקח סכין ודוקר, לכל הדעות מעשה נורא, אני חושב שאנחנו כחברה ראוי שנסתכל על נסיבות החיים, על מציאות החיים שחווה אותו ילד לאורך שנותיו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יפה אמרת.
יונתן גר
ולכן לבקשתך, אני רוצה דווקא להסתכל בהמשך לכמה דוברים אחרים, דווקא על המציאות שבשגרה ולא רק על החודשים האחרונים. ואני אלך עוד יותר אחורה ואני אדבר על מחקר שניהל ארגון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רק בקצרה, כי יש לנו עוד שלושה דוברים ואנחנו צריכים לסגור את הדיון.
יונתן גר
ארגון BCI, שמצביעים על כך שבהקשר של קטינים במזרח ירושלים, 77 מהילדים שנעצרו דיווחו על פגיעה פיזית, על התעללות פיזית בידי כוחות הביטחון. הם כולם מדברים על מניעת שינה, על הכאה, על מניעת גישה לשירותים. 81% מהילדים מודים תחת חקירה, כשזו החקירה. כשאנחנו מדברים על אשמה ואי אשמה, אי אפשר בכלל לדבר על מה חלקו של ילד, מה חלקה של מציאות, כשההודאה נלקחת תחת איומים.32% מאותן הודאות בשפה שאינה נגישה לילד, בשפה העברית.

אנחנו צריכים לקחת בחשבון את כל הנתונים האלה, כשאנחנו מנסים להבין איך אנחנו מגיעים למציאות שאנחנו מגיעים אליה היום. אחרת, שוב, נחזור לאותו ילד בן 13. כששולחים צוות צילום לבית חולים לצלם ילד בן 13 בחלוק ובחדר בית החולים שלו, זו הפרה של החוק בלי שום סייג. בלי שום מסגרת משפטית שמאפשרת רגעי חירום מיוחדים, שום דבר. פשוט החליטה המדינה להפר את החוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
המדינה שולחת לצלם אותו?
יונתן גר
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה אתה אומר שכן? על סמך מה אתה אומר שהמדינה שולחת אותו לצלם.
יונתן גר
לו בבית החולים היה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה אומר שלחה אותו המדינה. אני רוצה שתגיד לי מי זה המדינה? המדינה זה משהו ענק. מי זאת המדינה? לפני שאנחנו מטילים אשמה ושמים את כולם בכפיפה אחת, כי גם אני המדינה, גם חברת הכנסת חנין זועבי המדינה. מי במדינה שולח אותו?
קריאה
הוא היה באחריות המשטרה.
יונתן גר
לידי ההסברה של הממשלה. אני אשמח לשלוח לגברתי מסמכים לצרף לפרוטוקול לעניין הזה. מה שאני מוביל אליו, ביחס למציאות - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אחריות המשטרה. הם חוסמים. הם היו אמורים לחסום כל אחד שנכנס אליו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
יונתן גר
אני מאמין שאנחנו כחברה - וחשוב שזה ייאמר כאן - חשוב כמה עמוק אנחנו רוצים לתת לאותה סכין לחדור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
משפט יפה זה היה.
יונתן גר
זה דבר אחד שאנשים נפגעים ברחוב, אבל כשהסכין פוגעת באמות המידה המוסריות שלנו ומובילה אותנו להפר את החוקים של עצמנו ואת האמנות הבינלאומיות, שאנחנו כל כך מתגאים בהן, ובצדק, הפגיעה הרבה יותר חמורה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
תודה, יונתן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה.

רחל דניאלי, הסנגוריה הציבורית, בבקשה.
רחל דניאלי
הסנגוריה הציבורית. אני אעלה רק שלוש נקודות. קודם כל להגיד, אנחנו בסנגוריה נפגשים עם קטינים ומייצגים אותם. אני מוכרחה להגיד שבתקופה האחרונה קטינים ביטחוניים אנחנו מייצגים פחות מבעבר, כי יש הרבה ארגונים פרטיים וכו', אבל אנחנו גם פוגשים אותם במסגרת הביקורים הרשמיים שלנו כמבקר רשמי אצל שב"ס, אז יש לנו קצת תמונה, אבל אני אעלה רק שלוש נקודות.

נקודה ראשונה שלא התכוונתי להעלות, אבל מכיוון שזה עלה כאן, והיא לא קשורה דווקא לקטינים ביטחוניים בנושא החינוך. שמעתי את גברתי אומרת שזה מקומות סגורים, שיש אגפים סגורים ולא צריך להיות שם חינוך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא אמרתי שלא צריך להיות, אמרתי שיש מדיניות. אל תסלפו את המילים.
רחל דניאלי
אני אומר שהופתעתי מאד מהתגובה של קצינת החינוך, בגלל שחוק שנקבע אומר שתהיה תכנית פנאי וחינוך לכל הקטינים. אין חריגים. אני רק אומרת, בתקנות יש אפשרות להחרגה. אז אני אקרא מהתקנות, מפקד בית סוהר או סגנו רשאי להחליט אם קטין לא ישולב בתכנית חינוכית, פנאי או בעבודה משיקולים של חשש לשלומו של אדם, ביטחון בית הסוהר או בריאות הקטין, ביטחונו או שלומו. אין שום שיקול שנקרא מוטיבציה לעתיד. ההיפך, קטינים שלא יכולים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, סליחה. את לא הבנת את הדברים שלי נכון. אחרי שנכנס קטין לאגף סגור משום או אחרי "שנמנעה ממנו הזכות" ללימודים עקב אחד מהדברים שאת ציינת, לא לוקחים את הזכות של הלימודים איתו לתוך האגף הסגור, כדי שבאגף הסגור תהיה לו מוטיבציה לשפר את ההתנהגות שלו, לחזור חזרה להיות עם כל קהילת האסירים שהם בני גילו. זאת אומרת זה מה שאני אמרתי, אז לא לסדר את זה אחרת.
רחל דניאלי
אמרתי שאני מופתעת ממה שאמרה כאן קצינת החינוך, מכיוון שיש כאן, ואני רק מבהירה, שיש בתקנות באופן ברור כל כמה זמן צריכים לבחון מחדש, וכבר העלינו את זה, אנחנו רואים בביקורים שלא עושים את זה בהרבה מקרים שהם מקרים שאולי קשים באמת לשלב אותם, צריך לעשות אולי קצת יותר מאמץ, כי זה מה שאומר החוק. אבל זה היה משהו מאד כללי.

אני אומר שני דברים בכל זאת בעניין הקטינים הביטחוניים. הדבר הראשון ואני אתמקד בתנאי מאסר ומעצר, כי זו הייתה המטרה שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לכי על זה. קדימה.
רחל דניאלי
אז הדבר הראשון זה באמת השירותים הסוציאליים והטיפול, אז אני שוב אחדד. חינוך באמת, ברוב האגפים, בכל האגפים אולי חוץ מקישון אני חושבת, במעצר ימים, אבל ברוב האגפים הביטחוניים של הקטינים יש כיתת לימוד. הקטינים נמצאים, לומדים ארבע שעות ביום, לפי החוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה מה שהוצג כאן.
רחל דניאלי
בסדר, אבל מבחינת שירותים סוציאליים, אז זה משהו שבית המשפט העליון אפילו חזר ואמר, שצריכים דווקא לקטינים האלה, במיוחד שהם קטנים, לעשות שירותים סוציאליים. זאת אומרת עובד סוציאלי וקבוצות טיפוליות וטיפול וכו'. הדברים האלה לא נעשים ואני מוכרחה להגיד שהתגובה של שב"ס היא דווקא תגובה שהיא נכונה. זאת אומרת המציאות שבה הקטינים האלה נמצאים באגפים, די מונעת את זה, כי ההתכנסות שלהם ביחד והאופן שבו הם נמצאים, הם לכאורה גם לא מעוניינים בזה. אז גם כשפונים אליהם ושואלים, לכאורה הם לא מעוניינים.

ואני רק אומרת שדווקא בגלל שבית המשפט העליון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שזה צריך להיות, צריך לאפשר את זה ואם הם לא לוקחים, אז - - -
רחל דניאלי
לא, שדווקא שבית המשפט העליון בא ואומר כמה זה חשוב, אז קודם כל צריך לחשוב מחשבה, זאת אומרת הפנייה אולי של הוועדה זה מחשבה יותר יצירתית איך בכל זאת אפשר לעשות תכניות של טיפול. אם יש כבר חינוך, שלא היה פעם והצליחו לעשות את זה, אז יכול להיות בהחלט שאפשר גם טיפול.

ואני אגיד לדוגמא. אני מבינה שנמצאת פה קצינת מבחן של מחוז ירושלים, שהכרתי אותה רק עכשיו. קטינים ביטחוניים - וזה דבר באמת כל כך יפה לראות - קצינים ביטחוניים שלא הולכים לבית הסוהר ושירות המבחן במזרח ירושלים בא ולוקח אותם ומצליח לעשות להם תכניות טיפוליות. הם נמצאים בכל מיני תכניות של חוק וסדר ובאוניברסיטה בירושלים באמת מלמדים אותם. ואתה רואה קטינים, אני זוכרת שאחד מעורכי הדין שייצג קטין ביטחוני, אמר בבית המשפט, איך הוא דמע כשהוא היה בסדנה האחרונה. היה משפט מבוים. הוא ראה את הקטין שלו שזרק אבן - אני מדברת על לפני שנתיים - עומד שם בתור תובע ואומר למה אסור לזרוק וכו'.

אלה דברים, כמו שאמרה גברתי, יש בעיה במזרח ירושלים. חוגים אין, גם בחינוך הפורמאלי קשה מאד להכניס את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנקודה ברורה.
רחל דניאלי
לא, אני אומרת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את אומרת בכלא הם מקבלים יותר.
רחל דניאלי
הקטינים נמצאים בידינו, ביד המדינה. אז את המעמד הזה, לנסות קצת יותר. אני אומרת שיש הצלחות מדהימות, באמת, גם במזרח ירושלים בנושא הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה הנקודה השנייה, כי אנחנו רוצים לתת גם לאחרים.
רחל דניאלי
הנקודה השלישית, שהיא נקודה שלא עלתה ואני רוצה להעלות אותה דווקא בגלל שאנחנו כסנגוריה העלינו אותה כמה פעמים ואני יודעת שהיא גם הייתה לא מזמן אפילו בוועדת חוקה, שם עלתה בעקבות נושא של שיחות טלפון לקטינים ולעצירים ביטחוניים בכלל ואסירים ביטחוניים.

אנחנו העלינו את זה כבר כמה פעמים, שעניין הקשר של קטין עם בני משפחתו הוא מאד מאד חשוב. במיוחד עכשיו, כשאנחנו רואים קטינים מאד צעירים שגם לפעמים העבירות שהם עשו זה לא בגלל שהם היו באיזה שהוא-. זאת אומרת הסיכון מהם בקשר עם בני המשפחה הוא לא סיכון גבוה. ההיפך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מאיפה את יודעת? את מכוחות הביטחון?
רחל דניאלי
לא, אני רק אומרת, ההורים באים ומבקרים כל שבועיים, זה זכותם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אה, אוקיי.
רחל דניאלי
בוודאי. אז לגבי הקטינים האלה, זו זכות שניתנת. מה שלא ניתן, בגלל שיש כלל כזה שקטינים ביטחוניים, אסירים ביטחוניים לא מקבלים את הזכות לטלפון, עכשיו יש גם כלל כזה לגבי עצורים ביטחוניים, אנחנו אמרנו שלגבי קטינים ביטחוניים צריך להיות כלל הפוך. קודם כל קשר עם בני משפחה, לפחות מדרגה ראשונה, צריך להיות. ויכול להיות שיש חריגים כמובן, כמו שגברתי אומרת.

אני רק אומרת שאני יושבת גם בוועדה המייעצת לחוק הנוער. הדברים עלו שם. אני יודעת שבוועדת חוקה גם הדברים עלו. אמרו שבהחלט צריך לעשות הסדר כזה ושם זה נעצר. הסדר מיוחד לקטינים. אז אם אנחנו כבר מדברים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. יכול להיות שיש שיקולים אחרים. כתבתי. תודה רבה. שושי סומך ואחר כך עורך דין ס. עווידה, כי חברת הכנסת ביקשה, אז אנחנו נכבד את זה. הם הדוברים שמסיימים. בלי עורך דין? היא רצתה לשכנע אותי כנראה.

בבקשה.
שושי סומך
שושי סומך, המועצה לשלום הילד. שתי נקודות, ברשותך. הראשונה, מהנתונים של השנתון הסטטיסטי של המועצה שהולך לצאת ממש בסוף השבוע, נתונים שהועברו משב"ס. אנחנו רואים שמבחינת מצבת, הקטינים, תושבי מזרח ירושלים והשטחים שנמצאו בנובמבר 2015 ביחס לנובמבר 2014, אנחנו לומדים על פי שניים מבחינת הכמות.

הסיבות ברורות, אין מה להיכנס לזה, דיברו על זה המון. מה שאני הייתי שמחה, אם יושבת הראש הייתה מבקשת מאנשי השב"ס, זה להבין איך זה משפיע על ההתנהלות, בוודאי גם על שאר הקטינים ובכלל, כי אנחנו לא יודעים על הכפלה של פי שניים באנשי הצוות שמטפלים בקטינים עצורים ואסירים. איך הם מתמודדים עם הגידול העצום הזה בעצם ואיך זה משפיע על שאר הקטינים. זאת אומרת מבחינת מקום, מבחינת כל השירותים שצריך לתת, איך אפשר להתמודד עם כזה נתון מספרי. הייתי שמחה לקבל על זה התייחסות.

הדבר שני שעלה פה ככה ממש בקצרה וכן הייתי רוצה להרחיב עליו טיפה יותר. העניין של ההסעות, זה נושא שאנחנו פוגעים אותו במשך שנים כבר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
של בגירים וקטינים באותו תא?
שושי סומך
גם עניין של בגירים וקטינים ביחד, אבל גם בכלל הסיטואציה שבה עד שקטין מגיע לאופק, למעצר, יכולות לחלוף שעה-שעתיים ומעירים אותו כבר שוב, כי הוא עוד צריך לחזור לבית המשפט והפוסטה עוברת בין כמה בתי מעצר, בין כמה מקומות. זה נושא שככל הידוע לנו עד היום שב"ס לא הצליח לפתור בצורה מיטבית. זה נכון שזו בעיה שקיימת גם אצל בגירים, אבל אצל קטינים לא צריך להרחיב את הדיבור למה זה עוד משמעותי בהרבה, שקטין עובר כאלה טלטלות, מגיע למצב שבאמת הוא כבר מעדיף להישאר בבית המעצר ולא להגיע לדיונים.

ובכלל סיטואציות עם פנייה שבאמת היא הקצה החריג, שהגיעה אלינו, שלא היו לסוהרים בקבוקי מים לתת לקטינים, אז פתחו להם צינור. כל מיני דברים שבאמת מגיעים לכדי אבסורד. התנאים בהסעה וכל הסיטואציה שלה, דורשים התייחסות וטיפול רציני יותר ממה שהוא מקבל כיום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה, שושי.

סמאח עאווידה. רק ברשותך בקצרה, כי אנחנו כבר הרבה אחרי הזמן.
סאמח עאווידה
כן, תודה. אני סאמח עאווידה מהוועד הציבורי נגד עינויים בישראל. סליחה על האיחור. היה לי חשוב להגיד את מה שאני רוצה להגיד.

אני רוצה להתייחס לנקודה או שתי נקודות שעלו פה. אני חושב, אנחנו מאמינים בוועד שחומרת המעשה לא מצדיקה שום הפרה של אסיר ולא של אזרח אחר, מצד אחד. מצד שני, גם לשמור על אזרח אחר לא מצדיק אלימות כלפי אנשים שהם חשודים או שיכול להיות שהם יבצעו סוג של מעשה.

לשאלתך, אנחנו אתמול הוצאנו פנייה ליועץ המשפטי לממשלה בשמם של העצורים מדומא, שאחד מהם קטין - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אני רק ציינתי את זה. כמה זמן לקח עד שזה יצא?
סאמח עאווידה
שנייה, שאחד מהם הוא קטין. לא מעט זמן אנחנו מנסים, אנחנו עובדים כדי לשכנע את ההורים לתת לנו ייפוי כוח כדי שנגיש תלונה בשמם. הם זורקים את זה בחצר של ארגון חננו ואומרים שברגע שעורכי הדין של החשודים יאשרו את זה, אז הם יפנו אלינו. ועד עכשיו ארגון חננו, שהם מייצגים את האנשים, לא פנו אלינו. רציתי רק להבהיר את הנקודה הזאת.

בחודש וחצי האחרונים אנחנו ביקרנו ארבע פעמים בכלא גבעון, שלשמחתי הרבה הילדים יצאו משם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יצאו משם, נכון. כבר דיווחו על זה.
סאמח עאווידה
יצאו משם, נכון. אני רוצה להתייחס לשלוש נקודות. נקודה אחת היא כלא גבעון. אנחנו מדברים על אוכל ירוד, אנחנו מדברים על ארבע פרוסות לחם וגביע יוגורט לשני ילדים לארוחת הבוקר. אנחנו מדברים על חצי שעה פנאי ביום, לא שעה כפי שנאמר, אלא חצי שעה. אנחנו מדברים על אלימות פיזית ואלימות מילולית ואנחנו מדברים גם על מקרה שהיה בו איזוק למיטה למשך כל הלילה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה מדבר על גבעון?
סאמח עאווידה
אני מדבר על גבעון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היה. עברו.
סאמח עאווידה
היה, אבל זה נקודות שחשוב לי לציין אותן.
בן ציון
סליחה רגע, אני לא מכיר את מה שהוא אומר וזה לא היה. לא משנה אם זה בגבעון או בכל מתקן אחר של שירות בתי הסוהר. אם יש משהו קונקרטי, נשמח לקבל כדי לבדוק את זה.
סאמח עאווידה
אנחנו מטפלים בזה במישור המשפטי. אני יודע שמפקד בית הכלא כן יודע על זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אז אני שמחה. אם זה מטופל, גם הנושאים של האלימות כלפי קטינים והכל, התייחסתי. אני אתייחס לזה בסיכום.
סאמח עאווידה
אוקיי. אני רוצה גם להתייחס לעניין של המעצרים הלא מוצדקים, האלימים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
המעצרים האלימים. אף אחד מאיתנו פה לא יודע אם זה מוצדק או לא.
סאמח עאווידה
המעצרים האלימים הלא מוצדקים. אני חושב שלהפעיל אלימות כלפי אדם שהוא יושב בביתו, שכוח שלם של משטרה מפעילים את האלימות ואנחנו מקבלים תמונות שהילד, שהוא בן 15.5 או 16 מנופח כולו ויש לנו תמונות ותיעוד רפואי למה שאני אומר. אני חושב שזה לא מוצדק. אני חושב שאין שום סיבה שתגרום לכוח שלם של משטרה להכות ילד אחד. בנוסף לזה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין. שום דבר לא מצדיק אלימות. אנחנו כבר אחרי השלב הזה. על זה כבר דיברנו.
סאמח עאווידה
אמרת אלימות, אבל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אמרתי אנחנו לא יודעים אם המעצר הוא מוצדק או לא. בכל מקרה אין מקום לאלימות.
סאמח עאווידה
אני מדבר על האלימות. אני רוצה להתייחס גם לחקירות השב"כ בבתי הסוהר השונים, חקירות שב"כ שהן לתקופות מאד ממושכות. מדובר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה מדבר שוב על כל המכלול.
סאמח עאווידה
מדובר בילדים בני 15.5 שעוברים חקירות שב"כ כשמאיימים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו מדברים על תנאי מעצר, ובאמת - - -
סאמח עאווידה
זה חלק מהמעצר. ברגע שחוקרי השב"כ יושבים וחוקרים ילד בין 14.5 או 15.5 ומאיימים שיביאו את אימו או יהרסו לו את הבית, אני חושב שזה גם הפרה. זה איום על ילד שהעולם שלו מאד צר וקטן. ושוב, צריך לנתק את חומרת המעשה שהוא ביצע לכאורה, לבין מה שקורה בפועל.

אני חושב שמח"ש צריכים לנהל, וזו אחת הבעיות שאנחנו נתקלים בה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
במשפט סיכום, ברשותך, כי אתה חוזר על נושאים שכבר עלו פה.
סאמח עאווידה
כן, משפט סיכום. כשאנחנו מגישים תלונות הם מתייחסים אל התלונות האלה כשאר התלונות, ואני חושב שלהן צריך שיהיה טיפול מיוחד, טיפול של תלונות של קטינים. זה שגובה את העדויות מהמתלוננים צריך שיהיה איש מוסמך שיגבה את העדויות מהקטינים ולא חוקר מח"ש רגיל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, תודה רבה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
התייחסות של המשרדים. האם מישהו רוצה להתייחס ממשרד לביטחון הפנים? דפנה?
דפנה רומן
אני מהמשטרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מהמשטרה? אוקיי, בבקשה.
דפנה רומן
כוונת הדיון היום הייתה אמורה להיות על שיפור תנאי מעצר קטינים, וזה נושא שאנחנו פחות רלבנטיים לגביו. עם זאת, עלו כאן הרבה מאד טענות כלליות. אנחנו לפחות לא קיבלנו איזו שהיא פנייה קונקרטית על מקרה קונקרטי והיינו שמחים לבדוק ולבחון ולשפר במידת הצורך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו רואים את זה כהזמנה לכל היושבים פה מסביב.
דפנה רומן
אם יש מקרה קונקרטי, אז בהחלט צריך להעלות אותו ואנחנו בהחלט רואים חשיבות רבה להתנהל בהתאם לחוק הנוער. בעניין הזה אנחנו עושים הרבה מאד הסמכות - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
תשלחו למשטרה את הדו"חות שלכם.
סאמח עאווידה
הם נגישים באתר שלנו.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
תשלחו להם.
דפנה רומן
אנחנו עושים הרבה מאד הסמכות בנושא הזה. אנחנו מעבירים הנחיות באופן שוטף ליישום חוק הנוער. אנחנו עושים בקרות שוטפות. בבקרות לא עלתה בכלל התמונה שעולה כאן. להיפך, יש כל הזמן שיפור מתמיד וגדול בעניין יישום חוק הנוער.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
את מודעת לכל המעצרים, מעצרי הלילה, לפנות בוקר. את מודעת?
דפנה רומן
קודם כל לעניין המעצרים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש מעצרים שנעשים על ידי הצבא, מעצרים ביטחוניים. זה סיפור אחר. אנחנו כבר אמרנו שאנחנו - - -
דפנה רומן
אני רוצה להגיב לעניין המעצרים. אלף, באמת יש מעצרים שאם זה בשטחים זה נעשה על ידי הצבא, זה לא קשור למשטרה. דבר שני, חוק - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא, אני מדברת על ירושלים המזרחית. את מודעת למה שקורה?
דפנה רומן
דבר שני, מעצרי לילה נעשים רק במידה וזה אמור להגן על כוחות הביטחון. אין שום סיבה ללכת ודווקא לעצור בלילה קטינים. בדרך כלל עושים את זה ועושים את זה במשורה במקרים שבאמת יש חשש להיכנס למקומות מסוימים שזה עלול לפגוע בכוחות הביטחון, ולכן לעיתים נכנסים בלילה, אבל כן מקפידים על הוראות החוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו לא חיים בבועה, נכון? אנחנו יודעים שמשתקפת סכנה בחלק מהמקומות לכוחות הביטחון. בואי תגידי לי שלא.
סאמח עאווידה
אבל המשטרה צריכה להתמודד עם זה בלי להפר את החוק.
דפנה רומן
אין הפרה של החוק. אני רוצה להגיד שגם כל המעצרים - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
את מסכימה עם החוק שאומר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, תני לה בבקשה לסיים. היא מסכימה עם החוק, אבל במקרים ביטחוניים, כשלא מדובר בעבירות אחרות - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
יש לכבד את השאלה שלי. יש לי זכות לשאול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, חברת הכנסת חנין זועבי. יש לי את הזכות להחליט מי מדבר ומתי. אני מבטיחה לתת לך לשאול אותה, ברגע שהיא תסיים את הדברים. את תשאלי.
דפנה רומן
אני רוצה להגיד שכל המעצרים נעשים בהתאם לחוק. החקירות נעשות בהתאם לחוק. לא נעשות חקירות לילה בניגוד לחוק. אנחנו מאד מאד מקפידים בעניין הזה. גם לעניין נוכחות הורים, החוק מאפשר חריגים. ככל שאנחנו כן נתקלים באיזו שהיא חריגה, העניין הזה מטופל. אנחנו לא מכירים הרבה מאד חריגות, כפי שהעניין הוצג כאן. אנחנו שוב אומרים, דיברו כאן הרבה מאד על דברים מאד מאד כלליים, שאנחנו לא מכירים.

אני גם רוצה לציין שכל מעצר של קטין וכל חקירה שלו, גם לקטין עציר יש זכות לסנגור ואם אין לו סנגור, יש לו סנגור ציבורי וגם יש ביקורת שיפוטית. זאת אומרת ברגע שיש איזו שהיא הפרה, אנחנו מקבלים פסיקה של בית המשפט ואנחנו מטפלים בעניין ככל שעולה הצורך.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אוקיי, אז עכשיו לשאלה שלי, ברשותך, גברתי יושבת הראש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
ב-95% מהמקרים אין נוכחות הורים, כלומר זה לא מקרה חריג. מה שחריג, וזו הטענה - - -
דפנה רומן
באופן כללי. 95% זה לא הנתונים שאני מכירה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
גברתי, הטענה פה ואני פונה ליושבת הראש, הטענה הבסיסית היא שהחריג הפך לנורמה. אוקיי. אם יש חריגים והחוק מאפשר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי אם כל המציאות היא חריגה במצב ביטחוני קשה וכל העצורים הם ביטחוניים והצבא שנכנס ליישוב מסוים זה חריג, בואי רגע ננסה לבחון את זה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
גברתי יושבת הראש, את מייצגת את החוק ואני גם כן אמורה לייצג את החוק - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, אבל אנחנו גם מדברים על מקרים של חריגה. אנחנו שוב כאילו מנקים את המציאות.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
החוק של זכויות הילד. אי אפשר. אז זו הכרה. זו כבר הכרה שאין חריג, שאנחנו לא מממשים את החוק. זה בפרוטוקול עכשיו וזה משפט של הכרה מצד המשטרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת חנין זועבי, גם לפרוטוקול, אנחנו נמצאים במציאות שהיא חריגה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל את לא יכולה להגיד את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה לא?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
עכשיו את אומרת שיש הצדקה לדרוס - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו במצב של החרגה בהתאם למציאות שהיא כולה חריגה. זה לא שבמצב שהוא נורמאלי או במציאות שהיא נורמאלית הם מפרים את החוק. יש בחמישה אחוזים שבהם אפשר לפעול By the book, הם פועלים. במקרים שנשקפת סכנה לגורם כזה או אחר, הם נוהגים אחרת. ומה לעשות, אנחנו נמצאים במציאות ביטחונית, שכן, שנשקפת סכנה. מישהו יכול לטעון אחרת? באמת. אני שואלת באופן אמיתי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
הטענה עכשיו שאני רוצה להפנות למשטרה, שאתם הופכים את החריג בחוק לנורמה וככה אתם מרוקנים מתוכן את החוק של זכויות הנוער בכל הנוגע לקטינים בירושלים המזרחית. אתם עושים את זה. זה מה שאתם עושים.
דפנה רומן
אז שוב אני רוצה להגיד, לא ראיתי את הנתונים הללו ובכל מקרה זה נתון לביקורת שיפוטית ואני לא מכירה את הנתונים האלה. זה פשוט לא נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אשמח לקבל נתונים של מתי באמת יש פעילות חריגה בהתאם למציאות שנדרשת, כדי לראות באמת עד כמה הדברים פה מסונכרנים.
דפנה רומן
אני לא יכולה להוציא נתונים לגבי כמה מקרים הייתה נוכחות הורים, מכיוון שזה לא משהו שהוא ממוחשב. אנחנו כן עושים באופן שוטף - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
שואלים את הילדים. את ההורים.
דפנה רומן
אנחנו באופן שוטף כל הזמן עושים בקרות בנושא הזה ובודקים ובוחנים אותו.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
הורים העידו בבתי המשפט שאתם לא מאשרים להם - - -
דפנה רומן
יש לגבי זה החלטה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את מפריעה לדבר, חברת הכנסת.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אני דווקא לא רוצה להטעות את הוועדה הזאת ולא רוצה להטעות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו לא מוטעים. אומרת הגברת - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
זה לפי עדויות של הורים. גברתי יושבת הראש, יפעת, לפי עדות של הורים בבתי משפט, הם לא מאפשרים את רוב העדויות שנגבו בבתי המשפט, של הורים שלא אפשרו להם להיכנס - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, אבל היא אומרת שיש מקרים חריגים שבהם לא מאפשרים. אנחנו לא יודעים לבחון מתי זה חריג ומתי זה לא בצדק או לא בצדק.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
זה לא חריג. זה לא חריג. 95%.
דפנה רומן
ואי אפשר להשוות - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
חריג זה גם מושג סטטיסטי, מתמטי. זה לא נתון לשיקול הדעת שלנו. 95% זה לא חריג.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת חנין זועבי, תודה. משרד הרווחה רוצה להתייחס ממש במשפט, כי אנחנו OVER אחרי הזמן.
גילי סולוביצ'יק
שמי גיל סולוביצ'יק, אני מפקחת השמה ארצית בחסות הנוער. שני דברים. ראשית, אני כן רוצה להתייחס לסיפור של עבודת שירות המבחן, במיוחד עם קטינים במזרח ירושלים. אני יודעת שאחד הקשיים, מעבר לקשיים של הגעה לקטינים וזימון שלהם וחוסר ההיענות שלהם, אחד הקשיים המרכזיים שאנחנו נתקלים בו זה חוסר היענות גם של הקטינים וגם של המשפחות שלהם, להליכי טיפול, בין אם הליכי טיפול בקהילה ובין אם הליכי טיפול בהוצאה החוץ ביתית, ואני חושבת שזו נקודה שמן הראוי שכל מי שבא במגע עם אותם קטינים ועם אותם ילדים, ידגישו את הסיפור של חשיבות הטיפול על מנת למנוע רצידיביזם ולא לראות את משרד הרווחה כאיזה שהוא גורם עונשי. זה הדבר האחד.

הדבר השני מתייחס לנושא של השמה במעונות של חסות הנוער. יש לחסות הנוער מעון אחד ולא שניים, נעולים למגזר הערבי. שאר המעונות הם לא מעונות נעולים.
קריאה
יש בו שני אגפים אבל.
גילי סולוביצ'יק
סליחה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, לא משנה, אבל יש מעון אחד.
גילי סולוביצ'יק
במעון ירכא יש אגף אחד. מעון נוף הרים ירכא, מעון אחד, יש בו כמות מסוימת של נערים והוא מעון אחד שמיועד למגזר הערבי, ואני כן - - -
קריאה
כמה זמן יש רשימת המתנה?
גילי סולוביצ'יק
למעון של הנערים הערבים רשימת ההמתנה היא של ארבעה חודשים ואני כן רוצה להרחיב את זה רגע לאמירה שכל הסיפור של מעצר קטינים והמתנה של קטינים למענים באמצעות רשות חסות הנוער, זה נושא שנמצא בטיפול מאד אינטנסיבי ואנחנו עושים את כל מה שניתן על מנת להרחיב את המענים, כולל את המענה במעון הנעול ירכא. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. ברשותכם, אני אסכם את הדיון. יש משרד נוסף? בבקשה.
רות רגולנט-לוי
אני לא משרד. שמי רותי, אני נציגה של פסיכו אקטיב והייתי רוצה לדבר על הנזק הנפשי לקטינים בתנאי המעצר במזרח ירושלים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בדקה אם את מסוגלת. אם לא, אז אנחנו מראשד נוותר.
רות רגולנט-לוי
אני אנסה. פגשתי כמה נערים בכלא עופר, יחד עם קולגה שלי, לילה בראנסה פראח. ראיינו אותם וקיבלנו יחס הוגן מכלא עופר. נערים שנעצרו ממזרח ירושלים ומהגדה. פגשתי נערים שהלכו המון לשירותים, לא מנעו מהם שירותים במשך הלילה. זה ביטוי של חרדה מאד גבוהה. פגשתי נערים שמצאו את עצמם בבידוד מרצון כי הם פוחדים לדבר עם הנערים האחרים מחשד שהם מואזנים ומופללים. פגשתי נערים שלא ראו את אמא שלהם, שלא מעיזים, בני 14.5, שלא מעיזים, עוצרים את הדמעות. פגשתי נער שאומר ששלפו אותו משנה ראשונה של בית הספר לנגרות והוא נורא רוצה להיות נגר כמו אח שלו הבכור.

פגשתי ילדים שנמצאים בפחד ואני חושבת שהנזק הנפשי שנגרם מתנאי המעצר ומהליכי המעצר, וזה ילדים, כששאלתי אותם האם הוכית בדרך למעצר, הוא אמר לא. הוא לא שיקר. אז הנזק הנפשי שנגרם הוא נורא.

אנחנו מגדלים דור פגוע. אם אנחנו רוצים לשנות דברים, אני מסכימה להמלצה שלך, גברתי. אני חושבת שאנחנו צריכים להשוות את תנאי הילדים והנוער במזרח ירושלים על פי החוק, גם בתנאי המעצר, אבל גם בתנאי המחיה והרווחה. לא עשינו את זה שנים. אם יהיו חוגים, אם תנאי החינוך יהיו נכונים, אנחנו נמצא פחות ופחות נערים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אם תהיה פחות הסתה.
רות רגולנט-לוי
גם. אבל אנחנו הריבון במזרח ירושלים, אנחנו צריכים לדאוג לזה. אנחנו המבוגר האחראי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה רותי על הדברים הבאמת חשובים.

אני רוצה ברשותכם לסכם את הדיון וככה גם לומר ברמה של המלצות וגם ברמה של הצהרות של הוועדה.

אז ראשית אני חייבת לומר, ואמרתי את זה מספר פעמים, אנחנו נגד שימוש באלימות כלפי קטינים מכל היבט שהוא, וזה לא משנה מהיכן הם מובאים ועל איזה שהוא רקע במהלך המעצר שלהם, בתהליך המעצר שלהם.

אני מתייחסת פה לנושא של המעבר מרגע המעצר ועד שהם בעצם מגיעים, אם זה לבית הכלא או למשטרה או מה שקורה באמצע. לבקש שיהיה פיקוח של שלב הזמן הזה.

נושא כלא גבעון הוסבר.
לגבי מעון
לבחון אפשרות להקמה או להסדרה של מעון נוסף, כדי שיהיה ניתן לתת מענה לצעירים ערבים. אנחנו נקיים דיון בכלל על כל הנושא של חסות הנוער, כדי שאנחנו נוכל באמת לראות איך אפשר לפעול להקמה של מעון נעול נוסף, כדי שהם לא יצטרכו לשהות במעצר בתקופת ההמתנה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מה לגבי שעות החקירה, גברתי יושבת הראש, וזימון ולא מעצר. ליישם את החוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני תיכף אתייחס לזה.

נושא של עובדים סוציאליים דוברי שפות בכלל, דוברי השפה הערבית בפרט, לנוכח הדיון הזה ובכלל הנגשת השפה, כדי שילדים יידעו גם להתנהל נכון מול מי שנמצא איתם ואם הם צריכים לחתום על משהו, אז וודאי ובוודאי. אז שבאמת יקפידו על נושא של הנגשת השפה.

בדיקת סוגית הדחיפות במעצר. אם באמת יש מעצרים שאפשר לחכות איתם לבוקר – אני מניחה שעושים את זה, אבל אני אצא מנקודת הנחה שזה לא מטופל. אם יש מעצרים שסוגית הדחיפות בהם בהחלט יכולה לסבול דיחוי עד הבוקר, אז שיקיימו את זה בשעות שצריך.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
וגם לזמן ולא לעצור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בגירים וקטינים באותו תא במעבר מבתי כלא לבתי משפט או בכלל, פלוס התנאים המינימאליים. דיברו פה על עניין של שתייה ובאמת דברים הומניטאריים בסיסיים; והתייחסות לתנאי המתנה של קטינים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
נוכחות הורה, גברתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה. סוגיה אחרונה זה עניין של הנתון שמספר הקטינים בעצם גדל. האם גדל גם מספר אנשי הצוות, האם יש היערכות לנתון הזה. אנחנו נשמח לקבל התייחסות וגם לוודא שאכן זה קורה.

אני בכוונה לא התייחסתי לכל הסוגיות האחרות של נוכחות הורים וכו', כי זה משהו שמופיע בחוק, זה משהו שצריך לקיים את זה. זה לא וולונטרי. זה לא מתקיים בנסיבות מסוימות, צריך לבחון - ואני גם ביקשתי לקבל את הנתונים - צריך לבחון באיזה נסיבות זה לא מתקיים.

אני רוצה לומר משהו ברמה הכללית. ככה זרקנו תוך כדי דיון כל מיני אמירות, גם לגבי הנושא של זריקת אבנים, אבל אני רוצה להתייחס לסוגיה של ילדים, שקצת החליפו את עולם המבוגרים ולקחו את הטרור לידיים שלהם. ולצערי הרב, בכל השיח שמתנהל בחודשים האחרונים אנחנו עסוקים באיך יחקרו אותם נכון ואיך ישמרו על - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אז אם הם טרוריסטים כבר אז הם לא ילדים. או שהם טרוריסטיים או שהם ילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה, סליחה - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כאשר את אומרת טרור אז - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, דקירה ברחובות – יש למישהו הגדרה אחרת? מסע ההרג הזה שקורה ברחובות, You name it.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
את הורסת את כל ההיגיון של זכויות הילד. הורסת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, סליחה, חברת הכנסת חנין זועבי. אני מדברת על סוגיה מאד מאד פשוטה ואף אחד לא נותן עליה את הדעת.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל את שותלת מושגים שהם הולכים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איזו זכות יש ילד - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
בניגוד לתפיסה שזה ילד שהוא לא אחראי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לך הגדרה אחרת?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לך הגדרה אחרת למסע הקטל ברחובות של נערים שיוצאים ודוקרים?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
גברתי, כן, יש לי. לפי החוק הישראלי, עבירה על החוק - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לפי החוק?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
על רקע לאומני, באופן שיטתי וגורף?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לפי החוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, באמת, אני שואלת אותך.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן, אני עונה לך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז את יודעת מה? פה החטא שלנו. כי אני נתתי לך לדבר, אני רוצה לדבר.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
זכויות הילד, כן - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת חנין זועבי, אני אוציא אותך אם אני אצטרך לומר את הדברים שלי בשקט, בלי שאת תהי פה, אז אין בעיה. נעשה את זה. אבל אני אפשרתי לך, אז אני אשמח אם את גם תקשיבי לי, כי אני חושבת שזה נכון לכולם.

אם אנחנו פעם אחת ניקח את הדיון הזה לא רק למה אנחנו צריכים לעשות כדי לשמור על זכויות הילדים – ואנחנו צריכים לעשות ואנחנו צריכים שלא ינהגו בהם באלימות ואנחנו צריכים שיהיו להם תנאים נאותים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן, על זה הדיון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה, לא, זה לא רק הדיון. כי הדיון הוא איך אנחנו כחברה, עוזרים לזה שהילדים בכלל לא יגיעו למצב הזה שהם דוקרים, שהם פושעים, שהם זורקים אבנים, שהם עושים דברים שבסופו של דבר מובילים אותם לשם, וזה עניין של חינוך.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
יש להם זכויות גם אם הם זרקו אבנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין שאלה. דיברנו על הנושא של הזכויות.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן, זה. זה הדיון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סיכמנו אותו. המלצנו.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
זה המרכז של הדיון. זכויות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת חנין זועבי, הבנתי. תאמיני לי, בעיית הבנה – יש לי אולי בעיות אחרות – בעיית הבנה אין לי. סיכמנו את הדיון בצורה הכי מכובדת. נתנו כל מה שצריך לגבי זכויות הילדים – זה מופיע שריר וקיים, כתוב.

עכשיו אני רוצה לקחת את זה למקום נוסף. אני חושבת שיש לנו אחריות גם כחברה וגם כארגונים שונים, לפני שאנחנו באים וצועקים – מפרים את הזכות הזאת או נוהגים ככה או נוהגים אחרת, בואו תנסו לראות איך אתם נכנסים לתוך הקהילות האלה ומונעים את ההסתה של הילדים. מונעים את התופעה הנוראה הזו, בעיני זה הרבה יותר חמור מכל דבר אחר - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן, נותנים להם כבוד, להם ולעם שלהם, נותנים כבוד - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
של ילדים, של ילדים שיוצאים החוצה ודוקרים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
נותנים כבוד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מאמינה שילד שמגיע למצב שהוא דוקר, הוא לא נמצא במצב של ילדות שהיא נורמאלית, תסכימו איתי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
חבל. אנחנו נכנסים לדיון פוליטי עכשיו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, זה לא פוליטי, זה חינוכי לגמרי. את יודעת למה? כי אני מסתכלת גם על הילדים, על נוער הגבעות וילדי המתנחלים וכל יהודי אחר שייצא. מבחינתי ילד שהגיע למצב שהוא לוקח סכין ודוקר, זה אומר שמתנהל מאחוריו משהו שהוא לא נכון מבחינה חברתית.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
נכון, בדיוק. מתנהל מאחוריו משהו שהוא לא נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ולכן אני אומרת קחו גם את זה, אני לקחתי את כל מה שאתם הצעתם באמת בידיים נקיות וכתבתי ואני גם אעמוד מאחורי זה ואני גם אמשיך את הדיון על חסות הנוער באופן כללי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
בסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
קחו גם את זה. קחו את זה גם אתכם, לראות איך אנחנו עוזרים לחברה הזו, שפחות ופחות ילדים יצאו עם סכינים, עם אבנים או עם כל כלי רצח אחר ויבצעו איזה פעולה - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
יש פתרון, אבל זה כבר ויכוח פוליטי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איך שאת רוצה תקראי לפעולה הזו – טרור או כל פעילות אחרת.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
יש לזה פתרון. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. אני אומרת, אמרתי את זה תמיד ואני אגיד את זה גם עכשיו: בסוף בסוף הכל זה עניין של חינוך ואם אנחנו ננהל את החינוך במובן הרחב שלו, לא רק בבית הספר, בצורה שהיא קצת אחרת, אנחנו נעזור גם לילדים האלה למצוא נתיב אחר.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לשמור על כבוד האדם וחירותו. תודה רבה גברתי יושבת הראש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:40.

קוד המקור של הנתונים