ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/12/2015

1. תוצאות המיצ"ב 2. הישגי תלמידי ישראל נמוכים משמעותית ממוצע המדינות המפותחות לפי דו"ח ה-OECD

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 91

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, י"ט בכסלו התשע"ו (01 בדצמבר 2015), שעה 11:30
סדר היום
1.תוצאות המיצ"ב

2.הישגי תלמידי ישראל נמוכים משמעותית ממוצע המדינות המפותחות לפי דו"ח -OECD
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

מסעוד גנאים

חנין זועבי

עודד פורר
חברי הכנסת
ענת ברקו
מוזמנים
ד"ר שמעון אוחיון - חבר כנסת לשעבר

ד"ר מוחמד אלהיב - ממונה על חינוך במגזר הבדואי, משרד החינוך

ד"ר חגית גליקמן - מנכ"לית ראמ"ה, משרד החינוך

עינב לוק - מנהלת אגף תכניות סיוע ומניעה, משרד החינוך

מירי נבון - סגנית מנהלת מינהל פדגוגי, משרד החינוך

דודי מזרחי - מנהל אגף תקציבים, משרד החינוך

הילה סגל - ממונה מניעת אלימות ופיתוח כישורי חיים, משרד החינוך

חנה פרל - מנהלת אגף מדעים, משרד החינוך

עבדאללה חטיב - מנהל אגף חינוך לערבים, משרד החינוך

פיני קבלו - סמנכ"ל מרכז השלטון המקומי

מיכל מנקס - ראש מינהל חינוך וחברה, מרכז השלטון המקומי

דורית חגי - יו"ר ארגון המורים סניף פתח תקווה

שושי סומך - המועצה לשלום הילד

מוחמד יונס - יו"ר אופקים-אפאק לשלום ודו-קיום

ד"ר שלי אלקיים - נציגות איגוד היועצים ונציבות הדורות הבאים

תמי פרנק - קבוצת הפרלמנט בית מדרש אלול וקומי

איתמר מרגלית - קבוצת הפרלמנט, בית מדרש אלול וקומי

יאיר שומרון - קבות הפרלמנט, בית מדרש אלול וקומו

לביא זוהר - קבוצת הפרלמנט, בית מדרש אלול וקומו

שרית אוחיון - קבוצת הפרלמנט, בית מדרש אלול וקומו

עידו עפרוני - קבוצת הפרלמנט, בית מדרש אלול וקומו

איתמר נחמני - קבוצת הפרלמנט, בית מדרש אלול וקומו

יפעת זילברמן - קבוצת הפרלמנט, בית מדרש אלול וקומו

יהודית וינברגר - קבוצת הפרלמנט, בית מדרש אלול וקומו

אפי וייס - קבוצת הפרלמנט, בית מדרש אלול וקומו

אורה חכם - יו"ר ועדת החינוך "העבודה"

אשר רוכברגר - פעיל, המשמר החברתי של הכנסת

מתיאו כהן - פעיל המשמר החברתי של הכנסת
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

1.תוצאות המיצ"ב

2.הישגי תלמידי ישראל נמוכים משמעותית ממוצע המדינות המפותחות לפי דו"ח ה-OECD
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, ה-1 בדצמבר 2015, י"ט בכסלו התשע"ו. הנושא על סדר היום – תוצאות המיצ"ב, הישגי תלמידי ישראל נמוכים משמעותית ממוצע המדינות המפותחות לפי דו"ח ה-OECD.

ברגעים אלה מתכנסת באולם ירושלים בכנסת, השדולה להעצמת המורה במסגרת ציון יום המורה. יש שם נוכחות מרשימה ולאורך כל היום נציין זאת ונקדם ומה שנוכל להעצים את המורה בישראל. הנה מה טוב כשהתכלית היא העצמת התלמיד בסוף, ויצא ככה שבסמיכות ובמקביל, כמובן שלא פסח על שולחן הוועדה הדיון על מעמדו של המורה. היה דיון רציני, קרוב לשעתיים וזה הדיון השני היום, אבל אי אפשר להתעלם מהכותרות שהיו בשבועות האחרונים, לאור תוצאות המיצ"ב.

אני מקדם אורחים ביציע, מקדם גם אתכם בברכה ותוכלו להצטרף לשולחן. מי שרוצה להצטרף לדיון יוכל גם להרים יד וניתן לו להתבטא. ננסה לראות למה אנחנו במצב הזה, איך הגענו אליו ואנה אנו באים.

הייתי רוצה שנציגי משרד החינוך הנוגעים בדבר, יתנו לנו סקירה. קודם כל ילמדו אותנו מה זה פיז"ה ומה זה מיצ"ב, על רגל אחת כמובן. המגמה המעורבת הזאת שציפינו בה וראינו ונחשפנו אליה, היא מעוררת דאגה ואני לא יכול, מבלי להתייחס, כמעט הייתי אומר יש מצב שהוא לא מובן מאליו שהולך ביחד. מצד שני, אנחנו יודעים לחוות דעה חיובית על המורה. באמת, רוב חוות הדעת של ההורים, תשאלו את כל ההורים איך המורה של הילד שלך, 10. גם התלמידים.

וכשמדברים על המערכת כמערכת בכלל, התוצאה היא שונה. והמגמות האלה מתערבבות ובסוף בסוף יוצרות את התוצאות האלה, שאנחנו ערים להן כמעט בכל דיון. כל דיון שיש לנו סביב השולחן הזה, אנחנו תוהים אם אנחנו בדרך הנכונה. תוהים אם לא הגיע הזמן לעשות שידוד מערכות ולהתאים את המערכת.

ואני בתחושה, ואני אומר זאת ומי שמשתתף תדיר בדיונים שמע זאת ממני לא אחת. תחושה, בגלל גודל המערכת והאתגרים הרבים שניצבים בפני המערכת, אין זמן גם לחשוב על משהו חדש. אנחנו משתפרים ומתקדמים תוך כדי הליכה, אבל אני חושב שמערכת החינוך זכאית לאיזה סיעור מוחות, שידוד מערכות. אנחנו יכולים להפיק ממנה יותר. מגודל השקעה של מדינה במערכת החינוך, אנחנו יכולים להפיק יותר וביתר קלות. יתר קלות גם למערכת וגם לתלמידים.

ואני אומר לכם שאני לאט לאט מתחבר לתפיסה הזו. אני מתחבר לתפיסה הזו ואפשר לתרגם אותה לקווים מעשיים. אנחנו נוכל, תזכרו את זה, אנחנו יכולים למול גודל האתגר וההשקעה, להשיג יותר ביתר קלות, גם של המערכת וגם של התלמידים. תזכרו זאת.

אני רוצה לקדם בברכה את חברי הכנסת, חברי, חבר הכנסת עודד פורר וחבר הכנסת לשעבר, חבר ועדת החינוך ויו"ר השדולה להעצמת המורה, ד"ר שמעון אוחיון, שחי חינוך, נושם חינוך וממשיך לעשות חינוך.

משרד החינוך, מי רוצה לדבר?
חגית גליקמן
אני.
היו"ר יעקב מרגי
יש קופצים. יפה. תציגי את עצמך ונצלול לתוך הדיון.
חגית גליקמן
צהריים טובים. שמי חגית גליקמן, אני מנכ"לית הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך – ראמ"ה. אנחנו עורכים את מבחני המיצ"ב. ראמ"ה היא הגוף במשרד החינוך אשר אחראי על מדידה והערכה, בפרט זה על מבחני המיצ"ב, סקרי המיצ"ב וגם המחקרים הבינלאומיים, מחקר הפיז"ה שאליו נתייחס היום.

אני אתחיל להציג בקצרה את המיצ"ב ואת הנתונים העדכניים משנת תשע"ה. כמה מילים על המיצ"ב. אז המיצ"ב – ראשי תיבות של מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית – הוא מערכת מדדים בית ספריים, שמטרתה לספק מידע למנהל ולצוותים הפדגוגיים בבתי הספר, על תפקיד בית הספר, על תפקוד בית הספר במגוון נושאים. גם נושאים של הישגים קוגניטיביים של ילדים וגם בנושאים חברתיים, רגשיים ופדגוגיים.

המיצ"ב כולל מבחני הישגים וגם סקרי אקלים וסביבה פדגוגית ואנחנו נדבר על שניהם.
היו"ר יעקב מרגי
אחת לכמה זמן הוא נערך?
חגית גליקמן
ברמה ארצית, עבור מערכת החינוך, הוא נערך כל שנה, אבל בכל שנה בשליש מבתי הספר, במדגם מייצג של שליש מבתי הספר. כלומר, מנקודת מבט מערכתית זה כל שנה, מנקודת מבט בית ספרית זה אחת לשלוש שנים.

חשוב לי להדגיש שבמקביל להצגת הנתונים ברמה המערכתית, כלומר הנתונים שמספרים לנו על מצבה של מערכת החינוך, גם מופצים דו"חות מיצ"ב למנהלי בית הספר, שמשתתפים באותו מיצ"ב, אותו שליש שהשתתף באותה שנה. דו"חות עבי כרס, שמכילים הרבה מאד מידע על בית הספר ומשמשים כלי למנהל בית הספר. כלומר, זה בראש ובראשונה כלי למנהל בית הספר, אבל גם נותן לנו מידע על המערכת כולה.

גם בחטיבות העליונה, כבר שנה שנייה, מופצים דו"חות בית ספריים אודות אקלים וסביבה פדגוגית, שמצטרפים לנתונים שעולים ממבחני הבגרות ומספרים סיפור נוסף ומשלים על בתי הספר בחטיבה העליונה.
במבט על
בשנת תשע"ה נבחנו במבחני המיצ"ב כ-750 בתי ספר, סדר גודל של 60,000 תלמידים. שיעורי ההשתתפות היו גבוהים מאד, 90%.
היו"ר יעקב מרגי
כשאת אומר 750 בתי ספר – מי בוחר אותם?
חגית גליקמן
בתי הספר חולקו לשלוש קבוצות שהן משלימות וזרות.
היו"ר יעקב מרגי
מה זה אומר?
חגית גליקמן
זה אומר שאם אנחנו מדברים על 750 בתי ספר, פחות או יותר תכפיל בשלוש, אז יש לנו כ-2,200 בתי ספר שמחולקים לשלוש קבוצות. בכל שנה קבוצה אחרת משתתפת במיצ"ב, ולמעשה, כל קבוצה מהווה מדגם מייצג של בתי הספר במדינה. אז באמצעות המערך הזה, אנחנו יכולים לדעת - - -
היו"ר יעקב מרגי
איך הם נבחרים?
חגית גליקמן
אנחנו בחרנו, ראמ"ה. אנחנו בדקנו.
היו"ר יעקב מרגי
למה? מה מנחה אתכם?
חגית גליקמן
מה שהנחה אותנו, דבר ראשון זה שהקבוצה תהיה מייצגת, גם ברמה הארצית, גם ברמה המחוזית וגם ברמה הרשותית, ואז בית ספר יודע - - -
היו"ר יעקב מרגי
מגזרית?
חגית גליקמן
ארצית זה גם מגזרית, כן. בתי ספר דוברי עברית, דוברי ערבית, בפיקוח הממלכתי, בפיקוח הממלכתי דתי, במגזרים דוברי ערבית, בדואי, דרוזי וערבי.
קריאה
והחרדי גם?
חגית גליקמן
החרדים גם מחולקים לשלוש קבוצות בצורה דומה.
היו"ר יעקב מרגי
אני שואל שאלה. במהלך רב שנתי, זה בסוף מקיף את כלל בתי הספר?
חגית גליקמן
כן, אחרי שלוש שנים כולם נמצאים ואז אנחנו מתחילים מחזור חדש. אז כמו שאמרתי, 750 בתי ספר - - -
היו"ר יעקב מרגי
שיעור ההשתתפות זה של התלמידים?
חגית גליקמן
כן.
היו"ר יעקב מרגי
מזה זה ה-10%?
חגית גליקמן
10% ברובם הם קודם כל ילדים חולים, זה סדר גודל כזה.
היו"ר יעקב מרגי
חולים, מתחלים?
חגית גליקמן
אני רוצה להניח - - -
היו"ר יעקב מרגי
בסדר. לי מותר מה שאת לא רוצה. אני לא מוותר לעצמי. אני נוגע גם בדלקות.
חגית גליקמן
זה נכון. מרבית אותם 10% הם ילדים שפשוט לא הגיעו לבית הספר באותו יום, אבל יש גם ילדים מתקשים שהמעורבות שלהם - בעיקר בחטיבת הביניים- שהמעורבות שלהם בלמידה היא נמוכה וזה גם בא לידי ביטוי בהשתתפות במבחני המיצ"ב.

רציתי להדגיש שבשנים שבהן בית הספר לא משתתף במיצ"ב החיצוני, הוא מקבל את מבחני המיצ"ב להעברה פנימית בבית הספר. כלומר, זה גם משקף את העובדה שהמיצ"ב הוא כלי עבור בית הספר. אחת לשלוש שנים אנחנו באים ובודקים אותו מבחינה חיצונית, בודקים את בית הספר ונותנים לו מידע באופן חיצוני. כלומר אנשים של ראמ"ה, אנחנו מנתחים את הנתונים, אנחנו באים עם משגיחים, אבל בשנתיים שהוא לא נמצא במיצ"ב החיצוני, הם מקבלים את המבחנים להעברה פנימית ללמידה עצמית, פנימית של בית הספר לתלמידיו.
היו"ר יעקב מרגי
אלף זה חשוב. הייתי רוצה לדעת אם בשנתיים שהם לא נמצאים, בזמן הזה יש למשרד צוות שתופר לבית הספר חליפה שתביא אותו בשלוש השנים הבאות ליעד המצופה?
חגית גליקמן
למיטב ידיעתי. מירי יכולה - - -
היו"ר יעקב מרגי
כי אם זה היה לא היינו מגיעים ל - - -
חגית גליקמן
כן. זו עבודה, זו עשייה עם הפיקוח, עם המדריכים.
היו"ר יעקב מרגי
בהמשך.
חגית גליקמן
בסדר גמור. אז אלה הנתונים לאורך השנים. המיצ"ב של ראמ"ה התחיל בשנת תשס"ז בכיתות ה'. בתשס"ז הייתה היענות מועטה בשל שביתה של ארגון המורים, ולכן אנחנו מדברים על נתונים רב שנתיים, החל מתשס"ז – 2007, ובכיתה ח' משנת תשס"ח – 2008, עד שנת תשע"ה – השנה האחרונה.

כמו שאתם יכולים לראות, אני אסקור תחילה את השינויים בין תשע"ג לתשע"ה. בשנת תשע"ד לא היו מבחנים חיצוניים. ואחר כך אסתכל על המבט הרב שנתי.

אז כמו שאפשר לראות, בכיתה ה', בעברית לא היה שינוי משמעותי בהישגים של הילדים. כך הייתה ירידה קלה בערבית לכיתות ה', במתמטיקה לא היה שינוי ובאנגלית ירידה קלה.

בכיתות ח', בעברית שפת אם לא היה שינוי, בערבית הייתה ירידה יחסית גדולה של 28 נקודות, ירידה שאני חייבת לציין השיא חריגה והיא מנוגדת לעליות שהיו עד כאן. אתם יכולים לראות בערבית בתרשים התחתון, לכל אורך השנים הייתה עלייה וזו ירידה חריגה.

במתמטיקה הייתה עלייה יפה של 13 נקודות. אני גם כאן אציין שהעלייה הייתה כמעט בכל החתכים והפילוחים במערכת החינוך – דוברי עברית, דוברי ערבית, פיקוח ממלכתי, פיקוח ממ"ד, ואחר כך אם יהיה לנו זמן נראה גם כן שלראשונה הייתה גם עלייה ברב תלמידים מרקע חברתי וכלכלי נמוך במתמטיקה לכיתות ח', שזה באמת יפה.

באנגלית לא היה שינוי ובמדע וטכנולוגיה, גם כן לראשונה, ירידה קלה של 7 נקודות, שנבעה בשני מגזרים בחברה הישראלית – הפיקוח הממלכתי דתי והמגזר הבדואי בדרום.

אז בסך הכל, אם אנחנו משווים את תשע"ה, השנה האחרונה, לשנה הקודמת, שנבדקה – תשע"ג, המגמה היא באמת מעורבת. יש עליות, יש ירידות ויש יציבות.
היו"ר יעקב מרגי
המדדים הם תלת שנתיים?
חגית גליקמן
המדדים ברמה המערכתית, שזה מה שאני - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה שאת מציגה לנו כאן בוועדה.
חגית גליקמן
זה חד שנתי. כל שנה, רק המדגם משתנה.
היו"ר יעקב מרגי
למה, אם לא דגמתם את שנת תשע"ד?
חגית גליקמן
תשע"ד לא, כי בעקבות החלטה של שר החינוך הקודם הייתה הקפאה של המבחנים החיצוניים והם בוצעו רק באופן פנימי.
היו"ר יעקב מרגי
למה אני שואל? כי יכול להיות שהבחירה של ה-750, אם אני דוגם שנתי, יש לי 750 בתי ספר שסיסטמתית היו חלשים, אז הם נותנים תמונת מצב. אם הייתם דוגמים מחזור, שזה תלת שנתי, היינו רואים את המגמות - - -
חגית גליקמן
אבל זו המשמעות של מדגם מייצג. בעצם בסטטיסטיקה אתה יכול לקבל אומדן טוב ומהימן גם ממדגם של 750 בתי ספר. זה מדגם מאד מאד גדול. במבחני הפיז"ה למשל זה רק 200 בתי ספר. זה מדגם מייצג. עשינו את כל הבדיקות ואת כל הבדיקות הסטטיסטיות וכל בקרות האיכות שאנחנו יכולים לעשות, ואנחנו בטוחים שהמדגם מייצג את תמונת המצב כמו שהיא, וזה לא בעיה של דגימה.

אם אני מסתכלת על המגמות לאורך, השנים, אני אתחיל בכיתה ה'. אתם יכולים לראות שבכיתה ה', עד השנים תשע"א-תעש"ב, הייתה עלייה בכל תחומי הדעת ובשלוש-ארבע השנים האחרונות יש סוג של יציבות, אם זה בעברית, אם זה בערבית, אם זה במתמטיקה ובאנגלית. כלומר העליות של ההישגים בבתי הספר היסודיים בכיתה ה', אירעו עד תשע"א-תעש"ב, ועד אז יש פחות או יותר יציבות, עם תנודתיות.
היו"ר יעקב מרגי
חקרתם את זה? השאלה אם יכול להיות שהחוקרים יכולים לומר הגענו לרוויה, לטופ. אז אנחנו נמצאים באיזו דאייה. או שיש מגמות אחרות, שאני לא רוצה לגעת בהן כרגע ועומדות לי על קצה הלשון.
חגית גליקמן
אין לי ספק שכאשר מכניסים מערכת מבחנים ומערכת בדיקה בשנים הראשונות באמת יש עליות, כעצם זה שנכנסה המערכת. אני חושבת שלא הגיעו לרוויה, כי כשאנחנו מסתכלים על רמת הידע של התלמידים, עדיין יש לאן ללכת ולאן להגיע ועדיין למה להשתפר. זה לא שאנחנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל שלוש שנים אנחנו מדשדשים.
חגית גליקמן
אז צריך לשבת ולחשוב עם אנשי משרד החינוך ומנהלי הגף, אנשי הפדגוגיה ואנשי המינהל הפדגוגי, ולראות איך אפשר בעצם לנער ולקדם הלאה.
היו"ר יעקב מרגי
יש גוף שמנתח וחוקר את התוצאות?
חגית גליקמן
כן, אנחנו.
היו"ר יעקב מרגי
אתם.
חגית גליקמן
אנחנו.
היו"ר יעקב מרגי
מעבר להציג אותם? מעבר להצגה.
חגית גליקמן
כן, בוודאי. אנחנו עושים הרבה מאד עבודה עם היחידות השונות.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל מה עם - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, אני רוצה שהיא תמשיך בהצגה, אחר כך שאלות.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כמוך, שאלות.
היו"ר יעקב מרגי
לא. אני יושב הראש.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
ואני חברת כנסת.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה שאני משתמש בזה. אחר כך אני אתן לך. תני לה לגמור את הסקירה ונפתח דיון. אם אני אכנס עכשיו לדיונים, לא נגיע ליעד.
חגית גליקמן
בכיתות ח' אין מגמה ברורה. אתם יכולים לראות, בעברית העלייה הייתה מעורבת לחלוטין ו - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, אבל אני יכול להסתכל על המקצועות ולהסיק מזה משהו.
חגית גליקמן
נכון. והנה השינוי בהישגים בסולם הרב שנתי לאורך השנים. אפשר לראות את העליות הגדולות שהיו במדע וטכנולוגיה לכיתה ח', בערבית לכיתות ה', במתמטיקה בכיתות ה'. קצת יותר מתון בעברית – ה' ו-ח'. אנגלית. והעלייה בערבית, שוב, היא חריגה. 18 נקודות זה בגלל אותה ירידה חריגה שהייתה לנו בשנת תשע"ה. ובאנגלית לכיתות ח' העלייה לאורך כל השנים היא מתונה וקלה, סך הכל 14 נקודות במשך 8 שנים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל מה עם הטענה שהם מכוונים יותר את התלמידים? כלומר, שהעלייה לא מיוחסת לרמת הידע.
היו"ר יעקב מרגי
חברת הכנסת חנין זועבי אמרה לנו בדיון קודם שהיא הייתה מורה 9 שנים. יכול להיות שהיא הייתה מורה טובה, אבל תלמידה, אני לא יודע איך היא הייתה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מאד טובה.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש לא להפריע לי. יהיה דיון אמיתי. את מכירה אותי, בסוף את לא מתאכזבת. יש לך את הנטייה. תני לפתח דיון.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
על כל חמש שאלות שאתה שואל, מגיעה לנו שאלה.
היו"ר יעקב מרגי
מה אני אעשה? בסוף הדיון אני לך יותר ממני שאלות.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
טוב. אינשאללה.
היו"ר יעקב מרגי
אני רק מבקש להתקדם.
חגית גליקמן
כן, כן, אנחנו נעשה את זה מהר. אני התייחסתי לזה קודם, להראות שהירידה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אענה לך, חנין. השאלות שלי חוסכות את דפי המלל שאחרי הגרפים.
חגית גליקמן
הירידה באמת במדע וטכנולוגיה התמקדה בשני מגזרים, רק בפיקוח הממלכתי דתי ובמגזר הבדואי בדרום. והנה במתמטיקה אפשר לראות, כמו שאמרתי קודם, לראשונה עליות גם של תלמידים מרקע חברתי כלכלי נמוך. אם אני אתמקד למשל בבתי ספר דוברי עברית, אז הגרף העליון הוא של תלמידים מרקע חברתי כלכלי גבוה, בינוני ונמוך. אפשר לראות שעד שנת תשע"ג כמעט לא היה שינוי בהישגים בקרב התלמידים האלה. בשנת תשס"ח זה היה 460 ובשנת תשע"ג 459. ובאמת לראשונה, אני פשוט רוצה לציין את זה, יש עלייה בהישגים גם בקרב תלמידים מרקע חברתי כלכלי נמוך.
היו"ר יעקב מרגי
אבל עדיין הפערים גדולים.
חגית גליקמן
הפערים עדיין גדולים, אבל אילולא זה הם היו נעשים גדולים עוד יותר.
היו"ר יעקב מרגי
אילולא מה?
חגית גליקמן
אילולא העלייה שהייתה השנה.
היו"ר יעקב מרגי
חשבתי את מדברת על מה שתרם לזה. אני עוד לא יודע להצביע מה התרומה. עדיין הפערים גדולים.
חגית גליקמן
הפערים גדולים, נכון. פערים לימודיים בין תלמידים דוברי עברית לדוברי ערבית, אז באמת אני רוצה להדגיש שבמיצ"ב אי אפשר להשוות בין השפה העברית לשפה הערבית, וכיוון שמדובר בשני תחומי דעת שונים, תכניות לימודים שונות, לשון אחרת וכן הלאה - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מאותה משפחה.
חגית גליקמן
מאותה משפחה, נכון, אבל תכניות הלימודים שונות.
היו"ר יעקב מרגי
כנראה שמתחילה יחסי המשפחה שם היו כאלה שצריך היה לטפל בהם.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
זה האב הראשון, המשותף.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא רוצה להאשים אותו.
חגית גליקמן
אנחנו משווים את ההישגים במקצועות מדע וטכנולוגיה, אנגלית ומתמטיקה, ואנחנו רואים את הפערים העקביים שיש לטובת דוברי העברית. לא רואים מגמה ברורה לאורך השנים של צמצום. עם זאת, תיכף נראה, במתמטיקה לכיתות ה' - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה הולך חופף לרקע במעמדות.
חגית גליקמן
בדיוק, אתה ממש צודק, אבל זה תיכף מגיע. צודק. במתמטיקה לכיתה ה' ובאנגלית לכיתות ה' ו-ח', נרשמו עם השנים פערים קטנים יותר, אבל במדע וטכנולוגיה כיתה ח' לא היה שינוי ובמתמטיקה לכיתה ח' כבר נרשמה התרחבות קלה. אני אתן לכם לדוגמא את המקצועות במתמטיקה. הגרף הכחול הוא ההישגים של דוברי העברית. הגרף הירוק הוא ההישגים של דוברי הערבית ופה הפער בין דוברי העברית לדוברי הערבית, אתם יכולים לראות שהפער בשנים האחרונות קטן יותר מאשר בשנים הראשונות. ובמתמטיקה לכיתות ח', אתם רואים שבשנת תשע"ה יש קצת עלייה קלה בפער. בכל אופן אין צמצום.

אבל כאשר מביאים בחשבון את הרקע החברתי-כלכלי של התלמידים, וזה מה שאתה אמרת, הפערים בהישגים מצטמצמים במידה ניכרת לפעמים. בחלק מהמבחנים ההישגים של דוברי הערבית דומים ואפילו עולים על הישגי דוברי העברית. הנה לדוגמא.
היו"ר יעקב מרגי
לא יצויר שהיינו מצמצמים את הפערים - - -
חגית גליקמן
היה צמצום.
היו"ר יעקב מרגי
רגע. לא יצויר שהיינו מצמצמים ואין לנו פערים בחברה הישראלית, איך אנחנו במצב המדידה של כל התוצאות? אנחנו עונים לציפיות? שווים למדינות ה-OECD?
חגית גליקמן
אז זה נורא תלוי.
היו"ר יעקב מרגי
תתעלמי מהגרף. סליחה, אולי לא ניסחתי את השאלה נכון. תתעלמי מהנתון של בעלי רקע סוציו-אקונומי והמקטע של החברה הערבית. למה? כי אמרנו שזה חופף בהתייחס לזה שזה רקע סוציו-אקונומי נמוך. תתעלמי. כרגע התוצאות של הרקע הגבוה, הן עונות למדידה הכלל עולמית? אנחנו שם?
חגית גליקמן
אנחנו מתקדמים לשם.
היו"ר יעקב מרגי
גם איתם אנחנו לא שם?
חגית גליקמן
תראה, אני אגיד לך מה. מבחינת אחוז המצטיינים, אז אנחנו עוברים כרגע למחקרים הבינלאומיים, ששם יש לנו השוואה למדינות עולם. מיצ"ב זה מערכת מבחנים ארצית לאומית שלנו, היא לא ברת השוואה למדינות אחרות. בפיז"ה כן.
היו"ר יעקב מרגי
את יודעת מה, אז אני אחדד את השאלה, כי חשוב לי להגיע ליעד. מול הציפיות של המערכת, הרי כשמערכת מוציאה מערכת מדידה או בחינה, יש לה ציפיות משלה להגיע למשהו. אם אני לוקח את התוצאות של אותם בעלי רקע כלכלי חברתי גבוה, זה משביע רצון במערכת?
חגית גליקמן
אני יכולה - - -
היו"ר יעקב מרגי
את רק מודדת?
חגית גליקמן
אני רק מודדת. אני יכולה להגיד - - -
היו"ר יעקב מרגי
משרד החינוך, קחו את השאלות, תתכוננו לתשובות. בבקשה, תמשיכי את הסקירה שלך.
חגית גליקמן
אז רק בשביל להראות לכם: זה כלל האוכלוסייה במבחן באנגלית כיתות ה'. זה תלמידים מרקע נמוך. אפשר לראות שהפערים קצת יותר קטנים וברקע בינוני הפערים הם כבר לטובת דוברי הערבית. הצבע הירוק מעיד על כך שזה לטובת דוברי הערבית ולא לטובת דברי העברית.

הנושא הזה מעביר אותנו בעצם למחשבה שהפערים בין המגזרים דוברי העברית ודוברי הערבית הם טמונים עמוק בנושא של הפערים החברתיים כלכליים.

עכשיו כשאני מדברת באופן כללי, אני יכולה להגיד שכמו שאתה אמרת, לאורך השנים יש פערים ניכרים בהישגים בין תלמידים מרקע כלכלי חברתי שונה. יש קצת שינוי בכיתות ה' בעברית ובאנגלית, אבל בשאר המבחנים אין צמצום ולפעמים חלה התרחבות. אני יכולה להראות לכם כדוגמא את מקצוע העברית לכיתות ה' בקרב תלמידים דוברי עברית. אפשר לראות שבכיתה ה' יש צמצום של הפער לאורך השנים. זה הפער בריבוע 53, זה הפער בין תלמידים מרקע גבוה לנמוך, אבל בעברית לכיתות ח' זה לא קורה.

עכשיו, זה לא רק בישראל, זה בהרבה מאד מדינות. שוחחתי עם מדינות בארצות הברית, גם שם יותר קל לצמצם פערים בחינוך היסודי מאשר בחטיבה.
אורה חכם
לשאול אותם - - - ואז יגידו לך שאת במצב - - -
היו"ר יעקב מרגי
גברת אורה חכם. אני לא יודע מי נותן השראה. שנייה.
חגית גליקמן
רציתי לציין את המגזר הבדואי בדרום.
היו"ר יעקב מרגי
תצייני את המגזר הבדואי, כי שאר המדידה פחות או יותר מיצינו אותה בקטע הזה. אנחנו יודעים לאן אנחנו הולכים. תתייחסי לנושא של המגזר הבדואי בדרום, כי זה חשוב לי. הוועדה, כפי שאמרתי לא אחת, כבר יש לנו בלו"ז לקיים ישיבת עבודה ברהט, כשכל הנושא שיהיה שם הוא סוגיית החינוך במגזר הבדואי בדרום. בבקשה.
חגית גליקמן
אז באמת לאורך השנים קיימים פערים ניכרים בהישגים בין תלמידים בדואים במגזר הבדואי בדרום, לבין תלמידים מהמגזרים הערבים והדרוזים האחרים, וכמובן תלמידים בכלל במדינה. רציתי לציין כאן אוכלוסייה. כשאתם משוחחים על המגזר הבדואי בדרום, תתייחסו במיוחד גם כן לבנים הבדואים, כי הבנים שם מתקשים עוד יותר מהבנות.

אפשר לראות ערבית כיתות ה', מתמטיקה כיתות ה', שבמהלך השנים הראשונות לפעמים במתמטיקה לא היה פער, אבל עם הזמן, בהתחלה בשנים הראשונות הם עלו יחד עם המגזרים האחרים. המגזר הבדואי בדרום זה הצבע הירוק, והירוק השני זה ערבי, וזה דרוזי.
היו"ר יעקב מרגי
ירוק זית. שלושתם ירוקים.
חגית גליקמן
שלושתם ירוקים. ובערבית הם התחילו עם פער, אבל הפער הזה הלך והתרחב בשנים האחרונות.
היו"ר יעקב מרגי
אבל אנחנו רואים בצורה בולטת שהם נשרכים מאחור ונשארים מאחור.
חגית גליקמן
נכון, בשנים האחרונות.
היו"ר יעקב מרגי
זה מבחינת המערכת חייב להיות רמזור אדום זועק ומהבהב.
חגית גליקמן
מסכימה. ברשותך, אני יכולה להתקדם.
היו"ר יעקב מרגי
הם אפילו יצאו מהשוליים. הם לא במקבילה הזו של הפערים החברתיים בין רקע - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אדוני, אלה כפרים לא מוכרים בכלל. אלה אנשים לא מוכרים. הם הורסים - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא קשור. הם בני אדם. יש להם תעודת זהות?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן. בעיני המדינה לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. בעיני כן. אנחנו עכשיו כאן. באי שפיות הזה של החינוך אנחנו כאן עכשיו. נתנתק משאר הדברים. אנחנו כאן ואני אומר הם בני אדם, הם חיים פה, הם אזרחים - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כן, מגיע להם את כל הזכויות. ככה צריך להיות.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מבחינת הזכויות, לא מבחינת המציאות.
חגית גליקמן
ברשותך, אני כרגע תכננתי לעבור לאקלים ולסביבה הפדגוגית במיצ"ב, אבל אולי אם אתה רוצה אני אעבור לפיז"ה ולהישגים הלימודיים של תלמיד פיז"ה, ואז אם יהיה לנו זמן לחזור - - -
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, אלף תודה, חגית. אנחנו נעשה הפסקה בסקירה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל אדוני, הקונטקסט הוא חשוב.
היו"ר יעקב מרגי
רגע.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
הולכים שעתיים לבית הספר, הורסים בתי ספר, הורסים שם - - -
היו"ר יעקב מרגי
תני לי את הקרדיט שלא נדלג על זה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אתה תמיד משתיק אותנו.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אני לא אשתיק אותך. את מדברת הכי הרבה בוועדה. תני לנו. רבותי, שמענו את הסקירה של ראמ"ה.
חגית גליקמן
חלקית, כן.
היו"ר יעקב מרגי
סקירה. אנחנו לא רוצים להאריך, כי בסוף לא ניגע. הדיון הוא על המיצ"ב כרגע. אין לי אלא להודות לך על ההצגה של הנושא, על זה שבאתם מוכנים. אני רוצה לשמוע לפני חברי הכנסת, ויסלחו לי חברי הכנסת, כדי שיהיה לנו, כי הרי לא הכל אנחנו יודעים.

משרד החינוך. ראינו את הסקירה. ראינו, קראנו ואנחנו מגיעים למסקנות פחות או יותר ברורות. בואו נאמר, ואני הולך קדימה. בואו נאמר שהגרף העליון של בעלי הרקע הסוציו אקונומי כלכלי חברתי הגבוה זה היעד שלנו. בוא נאמר שכרגע אנחנו שואפים לשם. ראינו פחות או יותר שזה כחוט השני, החברה הערבית – התוצאות שם הולכות בקו מקביל. אם נשים גרף על גרף, נמצא שהם נמצאים גם מול הפערים שיש בקרב בעלי הרקע החברתי כלכלי נמוך, כמעט מקבילים בתוצאות.

מסקנה אחת ברורה, אנחנו אנשי סטטיסטיקה. לא גאונים. סטטיסטיקת רגליים, מה שנקרא. דרך הרגליים. יודעים. פועל יוצא, מי שקורא נתונים ויודע לקרוא נתונים, של הפערים החברתיים הכלכליים, יש פער גדול. אנחנו עושים מבחנים לא בשביל, תסלחו לי ראמ"ה, לייצר את המוסד הזה שנקרא ראמ"ה ולא בשביל להכניס ללחץ את התלמידים, אלא זה כלי מדידה. ככה אני נוטה להאמין, שזה כלי מדידה שאנחנו הולכים לעשות איתו משהו.

בתקופה שלי האימה של התלמידים היה מבחן הסקר. זה היה אימה של התלמידים. אתם יודעים, אפילו כשהגענו לשלב הבגרות, לא חשתי את אותה אימה של הסקר. אני רוצה להאמין שאנחנו עושים משהו עם המראה הזו, שמוצבת לנו לפנים שלנו, אל מול הפרצוף שלנו, סליחה, אם אני מחדד את זה, והאם אנחנו באמת עושים עם זה משהו.

משרד החינוך, מי הדוברת?
חנה פרל
אני אתחיל.
היו"ר יעקב מרגי
את אמיצה. כל הכבוד לך. תציגי את עצמך.
חנה פרל
שמי חנה פרל, אני מנהלת את אגף המדעים במזכירות הפדגוגית, ובאחריותי נמצאים המפקחים המרכזיים על המתמטיקה ועל המדעים.

אנחנו מוכרים להגיד, אנחנו גם שותפים בהכנת המיצ"ב, שיהיה ברור. אנחנו שותפים בזה במובן שאנחנו דואגים שזה יהיה לפי תכנית הלימודים, לפי סטנדרטים בין לאומיים, כך שהמבחנים האלה הם מבחנים שבודקים את מה שאנחנו רוצים שיבדקו, וזה חשוב לדעת. ולכן גם יש לנו עניין אחר כך בניתוח התוצאות ובבדיקה.

כשאנחנו מקבלים את התוצאות, לא רק הכלליות, כי הכלליות נותנות מגמה כללית. אנחנו מקבלים את התוצאות ורואים בית ספר בית ספר ונכנסים לעובי הקורה של כל בית ספר. לא רק למגמה הכללית. המגמה הכללית בוודאי שעוזרת ואומרת לנו שזו תופעה לא רק של בתי ספר מסוימים, אלא תופעה כללית. אבל אנחנו נכנסים לבתי הספר ואנחנו בודקים מה קורה בכוח ההוראה, ואנחנו בודקים איזה ספרי לימוד, האם המורים השתלמו או לא השתלמו, מה קורה בבית הספר. כך שהמפקחים במקצועות נכנסים ובודקים את הדברים - האם הם לומדים את תכנית הלימודים.

אנחנו משקיעים כוחות של הדרכה. יש לנו מדריכים ברחבי הארץ, שנכנסים לכלל בתי הספר ובודקים ורואים ותומכים. כלומר, מדריך בא כאיש מקצוע. הוא לא בא להעניש, הוא בא לראות מה אפשר לתקן.
היו"ר יעקב מרגי
חנה, אנחנו מזמן לא חברה מענישה. אני שואל שאלה, אני רוצה להסתייע, ברשותך. כשאת אומרת אנחנו עושים ועושים, זה מתועד? זה כתוב?
חנה פרל
מתועד במובן הזה של מדריכים שחייבים לדווח על העבודה שלהם, שיש לנו תכניות עבודה שנעשות.
היו"ר יעקב מרגי
מנהלת אגף המדעים, אני איש ניהול. אני קטן. עשיתי כמה דברים, ניהלתי כמה דברים בחיים ואני רוצה לומר, אני אגיד לך מה הציפיות. איך המערכות יודעות? אם זה היה עסק כלכלי כך היינו נוהגים. קיבלת תמונת מצב, ניתחת אותה – בית ספרית, יישובית, ארצית. גם בתוך בית ספרית – מעמדית. תרדי לכל הרזולוציות. השאלה - ושאלתי אותה קודם תוך כדי הסקירה - לאחר שיש לך את תמונת המצב הזאת, אתם תופרים חליפה? הכוונה?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
משנים את התכנית המקורית שלכם אם היא לא יעילה?
היו"ר יעקב מרגי
אז לפני כן. ואני באמת רוצה לשאול עוד שאלה אחת. אנחנו ביום של העצמת המורה ומעמדו של המורה. יש לכם איזה כלי מדידה, איך אני אגדיר את זה, של רמת המוטיבציה?
חגית גליקמן
כן, בהחלט.
היו"ר יעקב מרגי
של כוח ההוראה? לא של התלמידים. אנחנו מודדים רק את התלמידים. תלמידים, תלמידים, תלמידים. אני לוקח כל נושא ובודק אותו. אילו זה היה עסק פרטי שלי, איך הייתי מתנהג איתו.
חגית גליקמן
אז אנחנו לא מודדים רק את התלמידים ורק את ההישגים הלימודיים של התלמידים. אנחנו מודדים הרבה מאד היבטים של החיים בבית הספר ותהליכי הלמידה. הנה, סקרי האקלים והסביבה הפדגוגית, שהם חלק מהמיצ"ב, חלק מאד מאד משמעותי מהמיצ"ב, מכילים, אתם יכולים לראות, את כל הנושאים שנמצאים - - -
היו"ר יעקב מרגי
תתמקדי במדידה למוטיבציה של כוח ההוראה.
מירי נבון
יש כלי.
היו"ר יעקב מרגי
שנייה. את סיימת? תזדהי ותאמרי מי את.
מירי נבון
אני מירי נבון, אני סגנית מנהל המינהל הפדגוגי. אני רוצה להתייחס לשני דברים. אני רוצה להתייחס לאמירה שלך בראשית דבריך, על שידוד מערכות, משהו אחר. תנערו.
היו"ר יעקב מרגי
את יודעת מאיפה זה בא לי? אני נשארתי תלמיד. אותו יעקב מרגי, בית ספר סיני, ממלכתי דתי בבאר שבע. כשאני נכנס לבית הספר של היום, אותו ריח, אותו צבע, אותו דבר, אותו סגנון, אותה מערכת שעות.
מירי נבון
טוב, אז אני רוצה להתייחס בראשית לזה ואחר כך להגיד מילה על המורה, כי לא רק התלמידים מוערכים במיצ"ב. יש כלי נוסף שמשרד החינוך פיתח וכל המורים עוברים דרך הכלי הזה, שזה כלי להערכת המורה. הכלי הזה מתבצע על ידי מנהל בית הספר ומנהל בית הספר גם הוא מוערך על ידי מפקח בית הספר.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
ומה אומר הכלי?
מירי נבון
יש סדרה שלמה של פרמטרים, שמורה במיטבו אמור להגיע לציון הגבוה בכל אחד מהפרמטרים.
היו"ר יעקב מרגי
מירי, אני רוצה לעזור לך.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא אמרת כלום. מה אומר הכלי?
היו"ר יעקב מרגי
חברי הכנסת, עוד שלוש-ארבע דקות מתחיל הדיון. אנחנו נותנים עד עכשיו רק רקע לדיון. לאורך כל היום - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
הבעיה שיש לנו עוד דיונים.
היו"ר יעקב מרגי
זו פריבילגיה להיות חבר בוועדת חינוך.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בטח. אתה אומר לי? לכן אני פה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא חכמה לחלק הטבות מס ליישובים. פה זה האמת. זה הליבה של העם. השדרה. עמוד השדרה של העם. אני שואל שאלה. לאורך כל היום אמרנו שהמורים הגיעו למסקנה, וכל האנשים שמבינים בתחום החינוך, אומרים בסוף בסוף המורה שנתפס ונכנס לתודעה, זה המורה שיוצא מחוץ לקופסא. המורה עם הנשמה.

שאלתי שאלה פשוטה. אני לא רוצה הרצאה.
מירי נבון
כמו המורה שלך, שסיפרת עליה.
היו"ר יעקב מרגי
כן. נשמתה עדן. אני בא ושואל שאלה, האם יש כלי מדידה. אפשר לומר שלא, לא קרה כלום.
מירי נבון
יש.
היו"ר יעקב מרגי
כלי מדידה למוטיבציה של כוח ההוראה ברמה בית ספרית, ברמה יישובים, ברמה ארצית.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אדוני יושב הראש, מידת המוטיבציה היא הציונים - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, לא. אני לא רוצה פועל יוצא. לא מסיק מסקנות. אני מקנא בך שיש לך הסקת מסקנות מהירה. אני למד לאט. גבירותיי ממשרד החינוך, יש תשובה או אין תשובה?
חגית גליקמן
יש. יש מספר כלים שאנחנו מודדים באמצעותם את המוטיבציה של המורה, את התחושה שלו ואת ההרגשה שלו, אם יש לו גם מעבר לזה גם תחושה של המסוגלות של המורה. לא רק זה, אלא גם את העמדות של המורה, האם ניתנים לו בבית הספר הכלים המתאימים להתמודד, האם יש לו את הסביבה הפיזית המתאימה.

אלה הרבה מאד מדדים שנמצאים בסקרי האקלים והסביבה הפדגוגית. זה לא רק מבחני הישגים, כמו שאמרנו. למשל אתה יכול לראות, אלה הנושאים. מדובר בדו"ח שמכיל 250 עמודים. זה באמת הרבה מאד נתונים. שביעות רצון של המורים מבית הספר, מתהליכי העבודה.
היו"ר יעקב מרגי
חסר לי שם פוזיציה של מוטיבציה. לא עניתם לי. תודה. בסדר. רבותי, אנחנו עושים פאוזה, הפסקה עם משרד החינוך, כדי להתחיל להעיר את הדיון.
דודי מזרחי
אדוני, אפשר ברשותך דקה? אני חושב שזה מאד יתרום לדיון.
היו"ר יעקב מרגי
אתה חותם על השיק בסוף.
דודי מזרחי
אבל דווקא מהזווית של השיק, אני חושב שחשוב לשים דגש על שינוי דרמטי שקרה לפני שנתיים - לא רואים אותו כאן במבחנים - שהתבצע בעקבות - - -
היו"ר יעקב מרגי
חכה, אתה מקדים את המאוחר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בעקבות מה?
דודי מזרחי
בעקבות מה שראינו במיצ"בים הקודמים.
היו"ר יעקב מרגי
אפילו לא הזדהית. לא נרשמת בפרוטוקול. חכה. הדיון יהיה מעולה, חכה. אתה יודע מה, מי שמתעסק בסטטיסטיקה ולוקח דברים שקרו בשנים של ההתייצבות, היה מגיע לעוד מסקנה. בגלל שזה יום המורה, אני לא רוצה לגעת בה.
חגית גליקמן
ברשותך, אדוני יושב הראש, אני רוצה בכל זאת להגיד כמה מילים על פיז"ה.
היו"ר יעקב מרגי
לא.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
פיז"ה זה בין ישראל לעולם עכשיו, לא בין ערבים יהודים. זה בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו עוד לא הגענו לשם. תן לי צמצום פערים. זה בולט ושם אני אתמקד בדיון הזה, כי אנחנו לא נוכל להקיף הכל.

חברת הכנסת חנין זועבי, הנה הגיע. בבקשה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
בסדר, חשוב לפעמים - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, זה לא חשוב מה שעשיתי עד עכשיו? אני צריך להיפגע ממה שאמרת עכשיו. כאילו מה שעשינו עד עכשיו לא חשוב.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא. בשבילי - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז הנה, עכשיו. בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
זה חשוב מאד.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לחדד ובקיצור. יש שלוש בעיות. הבעיה הראשונה היא הפער, כמו שאתה ציינת, הפער המתמיד. אני חושבת שבתחום הזה, לפחות יש כוונה למשרד החינוך להעלות, מכל מיני סיבות, ויש כוונה אמיתית אולי גם לצמצם פערים. אבל העובדה שאנחנו לא מצמצמים את הפערים, אז צריכים לחשוב מחדש על הכלי. כי להשתמש באותו כלי, אנחנו מגיעים לאותה מסקנה.

הבעיה השנייה שהיא יותר חמורה, יש לנו ספק בכלי המדידה, אם הוא כלי מדידה מהימן. כי יש המון הכנה של התלמידים לקראת המבחנים האלה. המבחנים האלה לא מעריכים את רמת הידע, אדוני. זה לא רק כלפי ערים שאתה בצדק, אתה הצבעת על הבעיה הזאת, אבל כלי המדידה הזה הוא לא כלי מדידה אמיתי, כי מכינים את התלמידים לקראת המבחן, כי נותנים להם - - -
היו"ר יעקב מרגי
אוי ואבוי אם זה אחרי הכנה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן, זה אחרי, תאמין לי.
היו"ר יעקב מרגי
אני יודע מה זה הכנה למיצ"ב, בסדר?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
זה אחרי הכנה.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא. זה לא אופטימום. אני מכיר, תסמכי עלי. אני חותר לשם.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אז אתה תתאר לעצמך, גם אחרי הכנה, אנחנו לא מצמצמים את הפערים. אז בלי הכנה, תתחילו לדמיין מה היה הפער בין המגזר הערבי לבין המגזר היהודי. גם כלי ההערכה של המוטיבציה של המורים, שנעשה על ידי המנהל, אתם יודעים מה? אנחנו נכנסים למערכת של יחסים אישיים. אי אפשר לתת למנהל להעריך את המורים. אי אפשר.
היו"ר יעקב מרגי
אז מי יעריך? מי נמצא?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אנחנו צריכים קודם כל, אני חושבת שאנחנו צריכים לייצר עם ועדה של חוקרים ערבים, עם מומחים ערבים, שמערכת החינוך לא מנצלת. יש לנו חוקרים ערבים, יש לנו מומחים לענייני חינוך. לא רק ערבים, גם יהודים, אבל הם לא חלק מהראייה הזאת. היא לא חלק מהבניית האסטרטגיה.
שמעון אוחיון
אם את אומרת שהמיצ"ב לא תקף, לא מהימן, אז הוא לא מהימן לכולם. אם את חושבת שהמצי"ב איננו מהימן ככלי שבא לאבחן או כדי - - -
היו"ר יעקב מרגי
הדובר הוא ד"ר שמעון אוחיון, חבר כנסת לשעבר.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
עכשיו אני אהיה יותר ביקורתית כלפי החברה שלי. אני דיברתי על - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני זיהיתי את מה שהיא רצתה לומר.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
הערכת המנהלים למורים, ושם הבעיה יותר חמורה במגזר שלי.
היו"ר יעקב מרגי
חנין, אני רוצה לעזור לך. אין ספק, אני זיהיתי וידעתי לאן היא חותרת. אני אמנם שאלתי אותה – אז מי יעריך את המורה והיא באה והצביעה ואמרה, ובצדק, בגלל אופי החברה הערבית והמנטאליות שם והקרבה, נוצר מצב שיש קושי למנהל להעריך אובייקטיבית. אומרת חנין, וגם בדיון הקודם היא הצביעה על זה.
קריאה
הוא מודה בזה.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, אל תעזרי לי. אני לא מושלם, גם לי יש קשיים וזה מוציא אותי מ-. והיא אמרה בצדק ואמרה גם בדיון הקודם והיא לא מטאטא. היא לא לוקחת את תחלואי החברה שלי, שלה ושמה בצדק והיא מתמודדת איתם. והיא אומרת בצדק, רבותי, השכל או החכמה לא נמצאת במקום אחד. היא אומרת ואני חוזר על זה, המערכות חייבות להיעזר גם במומחים חיצוניים והיא נעזרת, אבל גם שמתאימים לאוכלוסיות היעד האלה.

לפעמים אנחנו לוקים בקטע הזה, ויכול להיות שאם היינו יושבים עם מומחים והיו שמים את זה על השולחן ואומרים המנהל בבית ספר פלוני לא יכול להיות אובייקטיבי, ולכן שם המערכות הן דינמיות. זה בני אדם. בני אדם הם גמישים. נייר הוא לא גמיש. נוהל הוא לא גמיש, אבל בני אדם הם גמישים ומערכות הן גמישות ויכולות לייצר במצבים כאלה, דינאמיקה אחרת שיש מקומות שכן, צריך גם גורם חיצוני משקיף מהצד שייתן הערכה. לא בגלל שלא סומכים על המנהל. אנחנו מסייעים למנהל לאור הקשיים שלו. הבנתי ואני מקווה שהסברתי בצורה הכי טובה. סיימת?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת מסעוד גנאים, בכבוד.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני יושב הראש. תחילה, זאת לא פעם ראשונה ולא תהיה האחרונה, שיציגו פה את נתוני וממצאי המיצ"ב והפיז"ה.

שאלה ראשונה ששואלים את כולנו וגם את משרד החינוך, זה בקשר לאמינות של הראי הזה. אם אנחנו מדברים על מבחן שבית הספר מכין את התלמידים, אז צריך להיות צידוק באמינות של המראה הזו. האם היא מראה באמת נכונה, אם מכינים את התלמידים. זה אחד.

שניים, כל הפרמטרים האלה, כולנו צריכים אותם. כולנו רוצים, במיוחד בקשר לאקלים הפדגוגי, החברתי, הערכי, כי בסוף אנחנו רוצים לצאת מזה שבית ספר או תלמיד מעריכים אותו כמותית. רק כמה הביא. אלא על האיכות, מה הוא, מה האישיות שלו, מה ההתנהגות שלו.

השאלה האם אתם, האם משרד החינוך למשל מתגמל בתי ספר שהם באמת ברמת החינוך האקלים החינוך, למשל בית ספר שהוא נלחם באלימות והאחוז של האלימות בו יורד? בית ספר שעושים פרויקטים חברתיים, ערכיים, אתם מתגמלים אותו או בסוף השרשרת הזאת היא איך המנהל מעריך את המורה. לא. איך המורה מעריך את התלמיד. איך המנהל מעריך את המורה. איך המפקח מעריך את המנהל. איך מנהלת המחוז מעריכה את המפקח. זה כולו ציונים, ציונים, ציונים, אם זה בגרות, אם זה אחר.

אני כמורה, אני הייתי מורה. אף פעם המנהל לא דיבר עלי מילה טובה, כי הוא גילה שאני סופר או משורר בבית הספר, אלא אם אני באמת, התלמידים שלי, הביאו את הציונים הגבוהים בבגרות להיסטוריה, למשל.
שלי אלקיים
הלוואי שזה היה ציונים בבגרות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, ד"ר שלי אלקיים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אז אם בקשר לפער שנמצא בין התלמידים הערבים או בתי הספר הערבים והיהודים, הפער הזה ידוע משנים. השאלה לא לבוא כל פעם ולהציג – או, יש פה עלייה, ואנחנו מברכים, תאמינו לי, כל עלייה אנחנו מברכים עליה. לא רוצים להיות תמיד-. אבל ריבונו של עולם, ממתי הפער הזה? איך אתם מתמודדים עם הסיבות? עם הגורמים? עם הגורמים של הפער הזה. בסוף זו השאלה.

אז בסוף, אדוני יושב הראש, במבחנים בין ישראל לעולם, OECD, יש פער בין ישראל לבין העולם. במבחנים בין היהודים והערבים יש פער. ישראל עושה מאמץ כדי להתגבר על הפער ולפי דעתי שניהם קשורים. שאלתי, האם - - -
היו"ר יעקב מרגי
אי אפשר ללכת בלי זה. זה חייב ללכת ביחד.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
יופי. אז המאמץ שעושה ישראל כמדינה כדי לצמצם את הפער הזה בינה לבין העולם, היא צריכה לעשות יותר כדי שהפער בין היהודים והערבים, בין בתי הספר היהודים והערבים, גם הוא יצטמצם.

תודה אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

עבדאללה חטיב, בבקשה. תציג את עצמך.
עבדאללה חטיב
תודה, יושב הראש. שמי עבדאללה חטיב, אני מנהל אגף החינוך הערבי. אני רוצה להתייחס ולהתחבר לסוגיות שהועלו גם על ידי חברי הכנסת ועל ידיך, אדוני. אני רוצה לומר שאנחנו התחלנו וגם דודי ירחיב לגבי זה, בנושא של יישום התקצוב הדיפרנציאלי, שבא להיטיב עם האוכלוסיות החלשות.
אורה חכם
בכמה אחוזים?
היו"ר יעקב מרגי
אורה, תני לו, הוא עוד לא התחיל לדבר. את כבר הבנת וכבר שאלת שאלה. חכי.
אורה חכם
אני רק מנחה אותו.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
עבדאללה חטיב
אנחנו נתמקד בנושא יישום התקצוב הדיפרנציאלי, כאשר אנחנו יודעים שבעיקר מי שיהנה מהנושא של התקצוב הדיפרנציאלי, אלה האוכלוסיות שהן החלשות, שזה בעיקר העשירונים, ויתקנו אותי - - -
היו"ר יעקב מרגי
דודי היה איתנו בכנס שדרות לחברה. גם מיכל מנקס הייתה. כשהיא נמצאת, אני לא מוותר עליה. היה דיון שכל כולו התמקד בשונות בתקצוב, מה שנקרא תקצוב דיפרנציאלי. אנחנו נסייע בידיכם, אבל דרך אגב אני מכניס אינסרט. אני יצאתי קצת מסופק בהתלהבות. אני באתי חדור מוטיבציה, התלהבות. אתה הצלחת, אמרת לי גם במילים אחרות, אמרת, הבנתי ממך בין הדברים, שגם אם יהיה, זה יהיה בשוליים. אבל עזוב. יש לך אחר כך זכות תגובה.

בבקשה, עבדאללה.
עבדאללה חטיב
בעקבות התקצוב הדיפרנציאלי, אנחנו באנו וראינו וגם ניתחנו את מספר השעות שיקבלו בתי ספר ערבים ואנחנו ראינו שיש בתי ספר ערביים שיקבלו עוד שעות ועל כן נבנתה התכנית לאותם בתי ספר שיקבלו המון שעות. התכנית בעיקר תתמקד בנושאים הפדגוגיים, בהעצמת בעלי התפקידים, בהעצמת המורים. התכנית הזאת נקראת תכנית מרום, שהיא באה לסייע למנהלים ולתת דגש על נושא של איכות ההוראה וגם איכות המורים באותם בתי ספר.

אנחנו גם בנינו חליפה לאותם בתי ספר שהם בתי ספק במיקוד. מה זאת אומרת בתי ספק במיקוד? אנחנו באנו וחיברנו בין הנושא של התקצוב הדיפרנציאלי באותם בתי ספר במיקוד. בתי ספר שמקבלים המון שעות והם בתי ספר במיקוד, אותם בתי ספר אנחנו נשים דגש על איכות העבודה באותם בתי הספר וההנחיות הן הנחיות ברורות. יש ליווי, יש הדרכה ואנחנו אפילו הנחנו את המפקחים להיכנס לעבודה פדגוגית בעומק אותם בתי ספר.

הסוגיה השנייה, היא נושא של - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
בחרתם בתי ספר מסוימים?
עבדאללה חטיב
יש בחירה של בתי ספר מסוימים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לפי הסוציו-אקונומי?
עבדאללה חטיב
לפי המדד הסוציו-אקונומי, לפי המלצת המחוזות.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מתי התחלתם בתכנית הזאת?
עבדאללה חטיב
התחלנו השנה. זאת השנה הראשונה שאנחנו התחלנו.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
2015?
עבדאללה חטיב
כן. זאת השנה הראשונה שאנחנו התחלנו בתכנית הזאת. הסוגיה השנייה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אם תתמכי בממשלה, תזכי לראות את התוצאות עוד בקדנציה הזאת.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אני אתמוך בממשלה?
היו"ר יעקב מרגי
בלי תגובות.
עבדאללה חטיב
סוגיה שנייה, נבנתה תכנית מפורטת שנקראת אתגרים בחברה הערבית, כאשר המטרה של אותה תכנית היא לשפר את איכות מערכת החינוך במגזר הערבי. התכנית הזאת קיבלה גם תקציב שעומד על 188 מיליון שקלים לחברה הערבית. התכנית הזאת בשנת הלימודים הזאת תתמקד בשלושה תחומים, בנושא של החינוך הבלתי פורמאלי, בנושא של איכות ההוראה, כי אתה חיברת ואמרת - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל זה לא רלבנטי.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע. אני ממוקד להקשיב ואת מסיחה את דעתי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אבל זה חינוך בלתי פורמאלי, אדוני.
עבדאללה חטיב
לא, סליחה. אנחנו קיבלנו גם תקציב ייעודי, שמונה מיליונים, מיועד לנושא של השבחת איכות ההוראה.
היו"ר יעקב מרגי
כל הכבוד.
עבדאללה חטיב
ואני טוען שיש קשר ישיר בין איכות ההוראה לבין הנושא של ההישגים הלימודיים. הרי כל - - - - - - של מערכת החינוך, אינה יכולה לעלות על איכות מוריה. התקציב השלישי הוא ייעודי לנושא של ההישגים הלימודיים וצמצום פערים בין שני המגזרים.

אני רוצה להגיד בנושא של השפה הערבית.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כמה התקציב השלישי?
עבדאללה חטיב
אנחנו מדברים על חבילה של 188 מיליון שקלים - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא, זה לחינוך בלתי פורמאלי.
עבדאללה חטיב
איכות הוראה והישגים לימודיים, אנחנו מדברים על תקציב של כ-50 ומשהו מיליון שקלים, שהוא ספציפי לנושא הזה. לנושא של ההישגים הלימודיים בשפה הערבית, ראינו ירידה. הירידה הזאת, אדוני יושב הראש וגם חברי הכנסת, היא מוסברת. אנחנו התחלנו בשנה שעברה ביישום תכנית לימודים חדשה בשפה הערבית לחטיבות העליונות. אנחנו ידענו שהתכנית הזאת היא בסטנדרטים מאד גבוהים והיא עומדת בסטנדרטים שהם סטנדרטים בין לאומיים.

אנחנו ידענו שהמבחן של המיצ"ב נבנה בהלימה לתכנית החדשה, כאשר אותם תלמידים לא התנסו רבות באותם מדדים ובאותם - - -
היו"ר יעקב מרגי
חנה פרל מאשרת את הדברים?
חנה פרל
לגמרי.
היו"ר יעקב מרגי
יפה. שיתאים לי. אני הקשבתי לך, שלא תחשבי שלא הקשבתי לך.
עבדאללה חטיב
אנחנו ידענו ואנחנו ציפינו שתהיה ירידה בהישגי התלמידים בשפה הערבית, בעקבות ההטמעה של התכנית החדשה. אני מבטיח לך שביום ראשון אנחנו ישבנו אצל מנכ"לית המשרד. אנחנו עשינו ניתוח פר בית ספר, פר מחוז ואנחנו עכשיו מקיימים סדרת דיונים עם מנהלי המחוזות על מנת גם לבחון מקרוב את הנושא של הישגי התלמידים ברמה ארצית במבחני המיצ"ב. לא רק במבחני המיצ"ב, אלא גם בשאר המבחנים.

יושב הראש, היום נבנתה תכנית שהיא תכנית מפורטת לשיפור הישגי התלמידים ברמה ארצית, בדגש על המגזר הערבי. היא תכנית מפורטת שתתייחס לעבודה של מנהלים, מורים והכל.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. לא לחינם אני התמקדתי בקטע של מדידת המוטיבציה. לא לחינם. תאמינו לי שזה בא לי ממקום בריא ועם ידע ולא רק רגישות. אני אומר השקעה, השקעה, השקעה, נכון, טוב והלוואי ותהיה עוד. אם אתה לא יודע מה הולך להיות לעם ההשקעה שלך, לא נראה תוצאות.

בוא אני אסביר לך. גם הקטע של ההכנה שקפצתם, אז נשקיע בהכנה ומשקיעים בהכנה. אוכלוסייה עם מוטיבציה, אוכלוסיה בלי מוטיבציה – אותה הכנה – התוצאות יהיו שונות. וזה הולך ביחס ישר. רקע, אז גם המוטיבציה בהתאם, באותו גובה.

לכן אני אומר, היה פה דיון ואני לא ארפה, למרות שזה נשמע כבר לעוס. אתם יודעים מה זה דבר שלעוס הרבה פעמים, אבל אני אמשיך לומר את זה, כדי שזה יחלחל לכולם. אין דבר יותר לא שוויוני מאשר לתקצב בצורה שוויונית אנשים שחיים במצב בלתי שוויוני.

לכן אני אומר את זה - אני לא רוצה לומר ללבל - לדרג הפקידותי, בסדר? כי אנחנו מקדשים את הערך השוויוני, שוויוני. אין שוויון. כל עוד יש אנשים שחיים במצב בלתי שוויוני, וזה נוגע לא רק לאוכלוסייה הערבית, זה נוגע לכל בעלי המעמד מהרקע החברתי כלכלי נמוך יותר, צריך שם לתת את הדחיפה. אבל לא רק לקדש גם את הדחיפה בלי לבדוק.

רבותי, במערכות גדולות, בלי בקרה, ואני לא נרתע מתקציבי בקרה. אני מעדיף להשקיע בתקציבי בקרה, לפחות שאני יודע שהשקל שלי מפיק לי שקל. אני אשקיע על השקל הזה עוד שלושה שקלים של בקרה, כדי שהשקל יפיק לי שקל. כדי שאני יודע שבסוף מי שזקוק לזה, מקבל את זה. ואני מתחבר למה שהוא אומר, כי עם כל הכבוד אני לא מטיל דופי באף רשות מקומית. באף גוף. אני לא רוצה להיות תלוי בחסדים של אף אחד.

סדרי העדיפויות, דיברנו עליהם. יש טובים ויש טובים פחות. אין רעים, בסדר. אני לא מטיל דופי באף אחד. ואני רוצה לוודא שבאמת ההשקעה והרצון הטוב הזה מתורגם בסוף לתפוקות והתחושה שזה גדול, שלא נוגעים בבקרה הזאת.

דודי, בבקשה.
דודי מזרחי
תודה.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, תן למסעוד גנאים לשאול.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מר עבדאללה חטיב הציג דברים מאד חשובים בקשר לכל התכנית שהזכרת, אז אם אפשר לקבל את זה רק בכתב, משום שזה חשוב מאד. בכתב, כל התקציבים, כל התכניות שהצבעת.
היו"ר יעקב מרגי
הוא אמר את זה לפרוטוקול. אתה יכול לקחת את זה מהפרוטוקול.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא גורם מקצועי כותב לך. יש פרוטוקול, תוציא את זה מהפרוטוקול.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בסדר. רק עוד הערה. רציתי להתחבר למה שאמרת.
היו"ר יעקב מרגי
אלא אם כן עומדת לך הזכות להגיש שאילתה ישירה לשר החינוך והוא ייתן לך אותה. הוא גורם מקצועי, אתה לא יכול.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
שוויון לא תמיד מבטיח צדק. צריך צדק - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, בוודאי.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לא, אתה אמרת על אלה ש- - -
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי. הפתגם הזה שלמדתי אותו ממנהל אגף החינוך בעיריית אילת, ד"ר דרורי - - -
מיכל מנקס
הפתגם הוא של הרבי מקוצק. זה שהרבה מצטטים אותו - - -
היו"ר יעקב מרגי
הוא לא אמר דבר בשם אומרו. אני אמרתי דבר בשם אומרו. אני שמעתי את זה ממנו.
מיכל מנקס
מאומרו של אומרו.
היו"ר יעקב מרגי
קוצק. בבקשה, דודי.
דודי מזרחי
תודה. דודי מזרחי, מנהל אגף תקציבים של משרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
אבל תודה, מיכל.
דודי מזרחי
אני רוצה להגיד ככה. קודם כל ב-5 השנים האחרונות, ב-6 השנים האחרונות - דיברתם על לנער - אז אני חושב שחד משמעית המערכת נוערה ובשלוש קדנציות האחרונות, אם אני נותן רגע גם התרשמות אישית שלי, אבל גם בתור ראייה מערכתית - - -
אורה חכם
כמה זמן אתה משרת באגף?
דודי מזרחי
אני נמצא באגף התקציבים 4 שנים. קודם לכן הייתי בצוות של ד"ר שמשון שושני, שהיה מנכ"ל משרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
אם למדת ממנו כמה דברים, זכית.
דודי מזרחי
מורי ורבי.
היו"ר יעקב מרגי
זכית.
דודי מזרחי
מסכים. עכשיו ככה, אני קודם כל חושב שהמערכת נוערה והיא לא רק נוערה, נוספו משאבי עתק למערכת ושורה ארוכה של רפורמות, שאם מסתכלים על שנות ה-2000 - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני נאמתי נאום חוצב להבות כרגע, שאני לא מתרשם מסכומים. אני לא מתרשם מסכומים.
דודי מזרחי
גם אני לא, אבל אני רוצה למקד את זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מתרשם מתהליכי עבודה.
דודי מזרחי
רגע, אני רוצה למקד את זה. אני גם מסכים שמבחן התוצאה הוא המבחן שבסוף קובע, אבל חשוב לי לתת רגע את הפרספקטיבה. אז בחמש-שש השנים האחרונות התווספו שורה ארוכה של תהליכים ברפורמה במערכת החינוך – אופק חדש, עוז לתמורה, ניהול עצמי, שורה ארוכה של תהליכים. אפשר לפרוט אחד לאחד.
היו"ר יעקב מרגי
ואז קיבלנו התייצבות במיצ"ב בשנים האלה.
דודי מזרחי
וראינו בין היתר גם בבחינות הבגרות, היעד שהציב גדעון סער בשעתו בתור שר חינוך, זו עלייה קבועה והדרגתית במבחני המיצ"ב. כנ"ל לגבי בחינות בגרות ועלייה במבחנים הבין לאומיים. אנחנו רואים שבכל אחת מהפרמטרים האלה, באופן אבסולוטי אנחנו רואים שזה נשמר, אבל בהערכת מצב שקיימנו כבר בשנת תשע"ד, אתה רואה עלייה בבגרויות משנה לשנה. אתה רואה את המיצ"ב, את העלייה. כבר בשנת תשע"ד אנחנו זיהינו שיש שני דברים שאם לא נטפל בהם, כנראה שהמיצוי של המערכת או ההתקדמות, תהיה הרבה יותר נמוכה מאיפה שאנחנו יכולים להגיע.

אחד, הפערים העצומים בין מגזרים, בין מגזר יהודי לערבי, אבל גם בתוך החברה היהודית וגם בתוך החברה הערבית יש פערים בין מגזרים ופערים שהם חוצי מגזרים ובתוך המגזרים עצמם. הפערים האלה בין היתר נבעו, ואתם תסתכלו, זה מופיע בפרסומים הרשמיים של משרד החינוך, אפשר לראות מבחינת הקצאת המשאבים, נכון לשנת תשע"ד – אגב, הנתונים כאן הם נתוני תשע"ד – הקצאת המשאבים של משרד החינוך בתשע"ד, לא הייתה מספיק פרוגרסיבית. מה זאת אומרת? לא השקענו במדדי הטיפוח הגבוהים, קרי בחלשים, כפי שהיינו צריכים להשקיע בהם.

בשנת תשע"ד גיבש משרד החינוך, יחד עם משרד האוצר, תכנית חמש שנתית לשנות את מודל התקצוב של המשרד בחינוך היסודי ובחטיבת הביניים - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מתי?
מיכל מנקס
בסל השעות, אבל.
דודי מזרחי
כן, בשעות ההוראה.
היו"ר יעקב מרגי
הבהלת את מיכל. תדגיש על מה אתה מדבר.
דודי מזרחי
בשעות ההוראה. אני אסביר גם תיכף למה זה מפחיד, אם תרצה. בשעות ההוראה, כשאנחנו מדברים על תוספת וגובשה תכנית חמש שנתית, לא רק תוספת משאבים, שגובתה בתכנית ובמערך פדגוגי אינטנסיבי של ליווי, בקרה והעצמה של בתי ספר. אגב, חלק גדול מהם כן במגזר הערבי, אבל לא רק. זה לא בעיה מגזרית, זו בעיה של פערים בחברה בכלל.

תכנית חמש שנתית החלה בשנת תשע"ה - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אז תדבר גם על שנת תשע"ה. אנחנו לא מבינים.
היו"ר יעקב מרגי
היא מבינה, אבל בסדר, יאללה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא, אני לא מבינה.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא חושד בך.
דודי מזרחי
הנתונים שמופיעים כאן הם נתונים של שנת הלימודים תשע"ד. שנת הלימודים מתחילה בספטמבר ונגמרת ביולי. זו שנת לימודים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
שזה 2015?
דודי מזרחי
תשע"ה.
היו"ר יעקב מרגי
דודי, אני מכיר בתי ספר שבאופן מעשי שנת הלימודים מסתיימת באפריל-מאי. הלאה. אל תתייחס.
דודי מזרחי
עכשיו, התכנית החלה ליישום בשנת תשע"ה ב-10% והיישום היה הדרגתי ובעצם היא מגיעה ליישום מלא בעוד 5 שנים, כאשר כל שנה, בעצם קצב היישום הוא ליניארי, כל שנה בעצם אנחנו מרחיבים את היקף התקצוב, כשזה לא רק תקצוב. כי היה ברור לכולם שאם רק נוסיף כסף, רק נוסיף שעות הוראה, כנראה שלא מכאן תבוא הישועה.

ולכן, במקביל לתוספת המשאבים הגדולה מאד, מדובר על סדר גודל של מיליארד שקלים, תוספת שעות טיפוח לבסיס. זה מיליארד שקלים בשנה. בעוד חמש שנים היקף הגידול של שעות הטיפוח יהיה תוספת של 5 מיליארד שקלים כל שנה. זאת אומרת זה לבסיס התקציב, זה לא איזה פרויקט חד פעמי, וזה מלווה במערך מאד אינטנסיבי, שמירי תוכל להסביר עליו יותר, לבתי הספר. כדי להעצים את המנהלים, ללוות אותם.

במקביל לנושא הזה, היה את הנושא של למידה משמעותית. דיברת על עוד מאותו דבר, זה רפורמה שהחל אותה שר החינוך הקודם שי פירון. נפתלי בנט, שר החינוך הנוכחי אימץ אותה בהתאמות מסוימות, כאשר המהות היא כזו. היה ברור לנו כמשרד שאם אנחנו נמשיך באותם דפוסים קודמים בהיבט הפדגוגי, ללא התאמות – אגב, זה משתקף גם במבחנים בינלאומיים, ששמות יותר דגש על תהליכי חשיבה ולמידה חווייתית. זאת אומרת איך אמרת, לצאת מהקופסא. ויש כאן את הגורמים הפדגוגיים שיוכלו להרחיב יותר ממני.

אם לא נעשה את השינויים האלה, כנראה שתוספת המשאבים, גם אם תהיה דיפרנציאלית, לא תביא התוצאה. ואלה שני תהליכים סופר דרמטיים שהוחלט עליהם בשנת תשע"ד. אנחנו נראה את הפירות שלהם בשנים הקרובות.

בנוסף לזה, תכניות ייעודיות למגזר הערבי, תכנית אתגרים – התייחס עבדאללה. תכנית רחבת היקף, גובשה בשיתוף משרד האוצר, משרד ראש הממשלה ומשרד החינוך, בשלושה היבטים מרכזיים. אחד, בליווי של בתי ספר בהיבט הפדגוגי, דגש על שפה - עבדאללה יכול להרחיב על זה – תוך שימוש במשאבים של התקצוב הדיפרנציאלי; ושני היבטים קריטיים-קריטיים בעיני. אחד, זה נושא של העצמת המורים במגזר הערבי והבדואי. זו בעיה מורכבת, לא פשוטה.
היו"ר יעקב מרגי
דיברה עליה ביושר בדיון הקודם חברת הכנסת חנין זועבי.
דודי מזרחי
נכון. ולטובת הנושא הזה אנחנו אגב מקיימים מעגלי שיח עם המגזר הערבי. עבדאללה יכול להרחיב.
היו"ר יעקב מרגי
העלאת הרף.
דודי מזרחי
בין היתר גם העלאת הרף.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נרוויח שני דברים. גם יותר משכילים בחברה הערבית שננתב אותם לא רק למקצוע ההוראה; וגם נקבל כוח הוראה יותר מקצועי, איכותי.
דודי מזרחי
אני מסכים לגמרי. אגב, התכנית הזו מתוקצבת ב-60 מיליון שקלים, ליתר דיוק 57 מיליון שקלים בשנה, בבסיס התקציב. בסיס התקציב זה אומר 57 מיליון שקלים כל שנה, בניגוד לתכניות חומש למיניהן, שיש לך תקציב לשנה נתונה או לשנתיים ואתה לא יודע אחרי זה מה קורה. זה כל שנה.
היו"ר יעקב מרגי
דודי, תן לנו מספר משפטים על המגזר הבדואי. שם הזעקה היא הכי גדולה.
דודי מזרחי
תכנית האתגרים ותכנית התקצוב הדיפרנציאלי שהתייחסתי אליה - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה כללי למגזר הערבי.
דודי מזרחי
רגע, אבל עדיין.
היו"ר יעקב מרגי
אין לכם משהו להעצמה?
דודי מזרחי
הם ממוקדים למגזר הערבי והבדואי. למגזר הבדואי, חלק משמעותי מהתקציב האלה יופנו לשם. בד בבד, אני צריך להגיד ורק לא התייחסתי קודם, אתגרים כוללת תכנית מאד רחבה, אני חושב שחלק מחברי הכנסת מהמגזר הערבי כאן מכירים את התכנית הזו, או לפחות בחלקה. תכנית בהיקף של 130 מיליון שקלים בשנה, להעצמת החינוך הבלתי פורמאלי במגזר הערבי והבדואי.

עכשיו, חינוך בלתי פורמאלי אי אפשר לנתק אותו מתחילת יום הלימודים. זאת אומרת בסופו של דבר - - -
היו"ר יעקב מרגי
דודי, אתה משתלט על כל הדיון. תודה. משרד החינוך, אתם רוצים להוסיף?
אורה חכם
אני רוצה לשאול משהו על משהו שלא דיברו עליו.
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לך, שנייה. תהיה לך עוד שאלה. אני אתן לך, אורה. משרד החינוך, הגורמים המקצועיים.
מירי נבון
כן, אני רוצה להוסיף לדברים. ציינתי קודם בהתייחס לדברים שאתה אמרת על הניעור, וזה מתקשר כמובן למה שדודי אמר קודם, על כל הסיפור של התכנית ללמידה משמעותית - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אמרתי ניעור, לא להוריד אבק. ניעור, להוריד מהשטיח - - -
מירי נבון
זה לעשות משהו חדש לגמרי. אנחנו ישבנו היטב היטב ולמדנו את כל הסיפור של מיומנויות המאה ה-21 ומה נדרש מהתלמיד במאה ה-21, כדי להיות באמת בסופו של דבר מיושר עם מה שנדרש.
היו"ר יעקב מרגי
יש לי רגישות גבוהה. שאומרים מה נדרש מה התלמיד, גם מה נדרש מהמורה במאה ה-21. זה הולך ביחד.
מירי נבון
זה ברור, כי אנחנו מדברים על למידה.
היו"ר יעקב מרגי
זה הולך ביחד. צריך להעצים את המורה יחד עם העצמת התלמיד.
מירי נבון
אין ספק. אנחנו מדברים על הוראה, למידה והערכה. והסיפור הוא להתייחס באמת לשישה תפקודי לומד, שההוראה היא כמובן חייבת להיות מחוברת ומקושרת. אי אפשר לדבר על תפקודי לומד, בלי לעשות שינוי בדרכי ההוראה. והרעיון הוא שלא ייכנס המורה להיסטוריה עם אותם דפים שיש לו מלפני 20 שנה וילמד על המהפכה הצרפתית כמו שהוא לימד לפני 20 שנה.
היו"ר יעקב מרגי
למה, השתנתה המהפכה הצרפתית? לא השתנתה.
מירי נבון
לא, אבל האופן שבו - - -
היו"ר יעקב מרגי
כי אנחנו רגילים שמשכתבים את ההיסטוריה. רגע, זה נושא שחייבים. תקשיבי לי, מירי - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
זה טוב להיסטוריה.
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לך כלי שהמורים לא למדו אותו. אחרי 10 דקות התלמיד לא איתך, אז אני צריך מדי פעם את הבדיחה, להחזיר אותך למציאות. כי לפעמים נכנסים לנאומים החוצבים. אבל תקשיבי, מה אני בא ואומר? למרות שבימינו יש מי שמנסה לשכתב היסטוריה, כל אחד בדרכו הוא, ואני שמח שאמרת על דרך ההוראה, כי לגבי המהפכה הצרפתית – העובדות לא השתנו.
מירי נבון
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אין ספק שדרכי ההוראה צריכים להיות מותאמים. דיברנו על זה גם בשדולה, גם בוועדה בדיון קודם. היום הידע לא נמצא רק אצל המורה. אפילו סוגית הידע - - -
מירי נבון
אפילו לא חלקיק מהידע.
היו"ר יעקב מרגי
סוגית הידע אפילו מאתגרת את המורה ואני לא מקנא במורה כשהוא נכנס לכיתה. זה אתגר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
הידע הכללי שהיה לנו, עכשיו אין להם, כי יודעים איפה לחפש.
היו"ר יעקב מרגי
יפה. לכן מירי, תתמקדי בקטע של ההתאמות לאור הנתונים, כי זה הדיון. שלא נצא מהמיצ"ב. ההתאמות הנדרשות לאור הנתונים, כדי שנתכנס פה.
מירי נבון
שוב פעם, אני חוזרת למה שאמרתי קודם. אנחנו מבקשים מהמורה ללמד בצורה אחרת, ללמד בצורה מאתגרת, ללמד אותו, ללמד את המורה איך ללמד את אותו תלמיד לעשות חשיבה מסדר גבוה, איך לעשות אנליזה, איך לעשות סינתזה, איך לפתח קשרים בין אישיים ותוך אישיים. להרחיב את כל הרפרטואר גם של ההוראה וגם של הלמידה, באמת כדי שהיכולות של התלמיד והתפקודים של התלמיד יותאמו למה שנדרש מהתלמיד בימים אלה.

התהליך הוא תהליך ארוך. זה שינוי עומק בתרבות הבית ספרית. המורה לא יכול ללמד את כל 30 – במקרה הטוב, או 40 התלמידים שלו באותו אופן. הוא צריך ללמד אותם, בדיוק כמו שיש תקצוב דיפרנציאלי, הוא צריך ללמד אותם גם בדרך דיפרנציאלית, כי דני ויוסי וחיים לא לומדים באותה צורה, וגם מהמורים נדרש עכשיו ללמוד איך ללמד אחרת, ללמד בצורה שתתאים לכל אחד מהתלמידים ולאופן שבו התלמיד תופס את הדברים. אחד בראייה ואחד בשמיעה ואחד בכתיבה, ואחד בזה שהוא חוקר בעצמו את הדברים ומגיע בעצמו בסופו של דבר למסקנות.

הסיפור הזה של הניעור, של השינוי, של הלמידה המשמעותית, זה באמת סיפור ארוך טווח. זה לא משהו - - -
שמעון אוחיון
אפשר לשאול?
היו"ר יעקב מרגי
שנייה.
מירי נבון
אני מעריכה שזה לא משהו שאנחנו נראה אותו תוך יום-יומיים. בהתחלה באמת השנה המורים התנסו בכל מיני דברים חדשים ועשו עבודות ועבודות חקר וכל מיני מניפולציות כאלה ואחרות, כדי ללמד באופן אחר. זה ייקח זמן. אני מאמינה שבסופו של דבר זה יקרין גם על המיצ"ב.

רק לענות לחברת הכנסת זועבי בעניין של הלמידה לקראת המיצ"ב. אכן את צודקת, אבל אנחנו מאמינים שלמידה אינטנסיבית, ממוקדת רק לקראת המיצ"ב, היא לא תביא את התוצאות הטובות יותר לבית הספר. אם אין למידה רציפה באמת, בית הספר יכול לעשות שמיניות באוויר ו - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה אופיו של המיצ"ב. זה לא בגרות. זה אופיו של המיצ"ב.
מירי נבון
עוד פעם, המורים לא היו אמורים ללמד לקראת המיצ"ב, אבל הם נכנסו ללחץ, כי הם יודעים שבודקים אותם. בית הספר נכנס ללחץ, כי הוא יודע שהוא - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
הכניסו אותם ללחץ.
היו"ר יעקב מרגי
מירי, תודה. אורה חכם.
מירי נבון
אני מסכימה.
אורה חכם
אני רוצה לשאול ואני גם אומרת סליחה למי שמרגיש נפגע. קודם כל לא ראיתי שום דיון על החרדים. הם לא קיימים? החרדים הקיצוניים, הם לא קיימים? אני רוצה לשמוע לגביהם.
היו"ר יעקב מרגי
מה, יש חרדים קיצוניים?
אורה חכם
יש. יש כזה דבר. עכשיו, אני רוצה לשמוע מהצוות הנכבד פה, האם בכלל מותר לכם לשבת, או להביע את עמדותיכם ואם יש לכם נתונים על החרדים הקיצוניים שלא נותנים להיכנס - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אענה לך. בואי נוריד את הסוגיה.
אורה חכם
רגע, אתה לא יודע מה אני שואלת.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה לענות, מותר לי, נכון? אנחנו סיכמנו שמותר לי. כשאת מדבר על חרדים, זה נכון לכל דבר. כמו שתגידי המגזר הערבי. זה לא אחד. חרדים זה לא אחד.
אורה חכם
אני אמרתי קיצוניים.
היו"ר יעקב מרגי
זה סובייקטיבי. יכול להיות ש- - - שלי בעיני ד"ר שמעון אוחיון מתון, בעינייך קיצוני. ולכן ההגדרות הן מאד סובייקטיביות.
אורה חכם
לימודי ליבה.
היו"ר יעקב מרגי
חכי. אז את מדברת על החרדים הקיצוניים, שהם קודם כל לא נמצאים בחינוך הממלכתי בכלל. גברת אורה חכם, הם יכולים לענות לך רק על מוסד - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
זה ביטוי לא - - -
אורה חכם
תפסיקי להעיר לי.
היו"ר יעקב מרגי
אורה חכם וחברת הכנסת חנין זועבי, תקשיבו. הם יכולים להשיב לך רק על תלמידים בהגדרת החוק של מוסד חינוכי מוכר. על זה הם יכולים להשיב לך.
אורה חכם
אז אני מפנה אליך, אדוני, את השאלה.
היו"ר יעקב מרגי
יפה. יש לך עוד שאלה לצוות?
אורה חכם
כן. אני קראתי מאמר השבוע, שמדבר על תפקיד החברה האזרחית בשיפור מצב החינוך ומצב החברה. ויכול להיות שמשרד החינוך יכול להשתמש ככלי בנושא של הביקורת וההתערבות. אתם יכולים להשתמש בחברה האזרחית, שאולי יושב ראש הוועדה יגבש את המטרות שלה מבחינת החינוך בלבד, ויכולים להשתמש בחברה האזרחית הרבה כדי לסייע בתוך בתי הספר ואתם תקבלו המידע לא דרך מנהל בית הספר ודרך המפקחים.
היו"ר יעקב מרגי
אורה, תודה.
אורה חכם
אני רק מסיימת. אני לא יודעת אם המפקחים לא עושים עבודתם רוטינית. אם מפקח 30 שנה מפקח, הוא בסופו של דבר יעשה עבודה רוטינית.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה.

מוחמד אלהיב, אתה ראית את הנתונים.
מוחמד אלהיב
כן.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מכירים גם את המציאות. אתה כמי שממונה על החינוך במגזר הבדואי, כל התכניות האלה מתחברות אליך?
מוחמד אלהיב
תראה, אולי בפתח דברי לגבי המגזר הבדואי בדרום, הוא מעבר למורכבות של החברה הערבית בכלל במדינת ישראל. המגזר הבדואי הוא כמעט מדינה אחרת, שמדברים עליה גם במושגים אחרים.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, זה לא נוצר בשנת תשע"ו.
מוחמד אלהיב
לא, זה תהליך מתמשך, כי החברה הבדואית גם כן מהקמת המדינה ועד היום, היא במצב של פיגור חברתי, כלכלי אדיר.
היו"ר יעקב מרגי
נכון.
מוחמד אלהיב
כל הרשויות הבדואיות היום בדרום, הן נמצאות באשכול מספר 1 ו-2, וחלק קטן הן ב-2, אבל הרוב הן באשכול 1. כל בתי הספר שלנו, ללא יוצא מן הכלל, כולם נמצאים במה שנקרא מדד שטראוס 9, שזה הכי הכי נמוך מבחינה חברתית כלכלית.
היו"ר יעקב מרגי
היא הנותנת, וזה אפילו מדע מדויק. היא הנותנת שאנחנו חייבים להיות ממוקדי מטרה שם.
מוחמד אלהיב
מצוין.
היו"ר יעקב מרגי
השאלה אם אנחנו ממוקדי מטרה.
מוחמד אלהיב
יפה. אני אביא בחשבון את הדברים של משרד החינוך, אבל לפני כן, אני אומר, הלוואי ומשרדים אחרים, ואני אומר כאן בכוונה תחילה, יתחברו למשרד החינוך ויתחילו לעשות מעשה. כי עם כל הרצון העז של משרד החינוך, שרוצה אכן לקדם דברים והוא מקדם בצורה יוצאת מן הכלל דברים, ביחס למגזר הבדואי לפני 5 שנים ו-10 שנים ו-20 שנים, ביחס לעצמו, התהליך של השיפור, על אף שאנחנו רואים כאן תוצאות מיצ"ב, אבל הן לא אומרות הכל.

המגזר הבדואי ביחס לעצמו התקדם באופן דרסטי. רק לפני 5 שנים היו לנו 70% מכוח ההוראה במגזר בדואי דרום, שהוא לא מהדרום, הוא מכלל המגזרים במדינת ישראל.
היו"ר יעקב מרגי
מהצפון. אנחנו סובלים מהפקקים בגלל זה, בדרכים.
מוחמד אלהיב
בשנים האחרונות ובשנה הזו יש תכנית חומש אדירה לגבי הכשרה, להכפלת המתקשרים להוראה במגזר הבדואי בדרום. תכנית חומש שאנחנו עובדים במסגרתה עם כל המוסדות האקדמאיים בדרום.
היו"ר יעקב מרגי
מוחמד אלהיב, אני אשאל שאלה. בוא, עזוב, אני רוצה להיות ממוקד.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
סוגרים גנים - - -
היו"ר יעקב מרגי
שנייה, חנין. אני בחיים לא יתפרץ לדברים שלך.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
עושים - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, את יכולה להשתנות בקלות.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
סוגרים גנים - - -
היו"ר יעקב מרגי
חנין. אני שואל אותך שאלה, מוחמד אלהיב. שר החינוך לא פה. המנכ"לית לא פה, הם לא מעבירים לה את הדברים. אני שואל אותך שאלה בצורה פשוטה. אתה מרגיש שאתה מקבל כלי עבודה יתרים כדי להצעיד את המגזר הבדואי למקום יותר טוב?
מוחמד אלהיב
תראה, אנחנו רק לפני שבוע הייתה לנו עוד ישיבה, שהיא ישיבה - - -
היו"ר יעקב מרגי
עזוב אותי מישיבות.
מוחמד אלהיב
במעמד המנכ"לית לגבי המגזר הבדואי בדרום באופן ספציפי והיא קראה לכל הבכירים במשרד, ממש, מאגף התקציבים לטכנולוגיה למדע, לכל התחומים השונים. והיא ביקשה באופן נקודתי, גם לאור תוצאות הבגרויות והמיצ"ב והבינוי וגני הילדים, ומחסורים אדירים מפה עד הודעה חדשה. היא ביקשה באופן משמעותי, בסטאטוס של כל חודש, מה נעשה, מה ייעשה.
היו"ר יעקב מרגי
דיווח. תודה.
מוחמד אלהיב
אני מברך על הפגישה שלך, שאתה תקיים אותה שם.
היו"ר יעקב מרגי
ואתה תבוא.
מוחמד אלהיב
בוודאי אני אבוא, אם אתה תזמין. אנחנו נבוא ואני רק קורא לך אדוני כאן - - -
היו"ר יעקב מרגי
גם עבדאללה חטיב וגם השלטון המקומי.
מוחמד אלהיב
שתקרא גם לראשי משרדים אחרים ובעיקר משרד החקלאות, שעכשיו הוא מתכלל את כל המגזר בדרום, לסייע לנו כמשרד חינוך לבוא ולבנות בתי ספר ולהקים מוסדות חינוך. יש לנו את הרצון. יש לנו גם את התקציב. אין לנו יכולת - - -
היו"ר יעקב מרגי
תשמעו, אני אומר לכם, אם שר החקלאות יטפל בבדואים כמו שהוא מטפל בהתנחלויות, מצבם יהיה טוב.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
פשוט מנותק מהמציאות. פשוט הוא מנותק ממציאות הגבר הזר.
היו"ר יעקב מרגי
לא. למה? למה?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
הם סוגרים, הם הורסים גני ילדים. הם לא נותנים רישיון לגבי ילדים בכפרים בלתי מוכרים.
היו"ר יעקב מרגי
אמרת. רגע, אמרת. זה נכון, מוחמד אלהיב?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
יש אלפי תלמידים ש - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, זה נכון?
מוחמד אלהיב
רגע, את לא הבנת מה שאני אמרתי. אני אומר כאן, אנחנו כמשרד החינוך רוצים להקים עוד בתי ספר תיכוניים ועוד גני ילדים - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
זה לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, חנין - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
נגד משרד החינוך. מפקח - - - - - - בתי ספר וגני ילדים.
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, רגע. תמתין. אני אגן עליו.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
עוד פעם תצעקי עליו, אני אקרא אותך לסדר.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אני לא צועקת עליו.
היו"ר יעקב מרגי
את צועקת עליו. עם כל הכבוד, הוא גורם מקצועי שהגיע לפה - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
הוא מעוות את המציאות.
היו"ר יעקב מרגי
הוא לא. הוא אומר את המציאות כפי שהוא רואה. את יודעת מה, הוא מעוות את המציאות?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כן.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא רוצה לומר לך כמה פעמים את מעוותת את המציאות ואנחנו יושבים בסבלנות ושומעים אותך.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אני אומרת, הולכים לבג"ץ בשביל לפתוח בתי ספר.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא אתן לך להתפרץ.
מוחמד אלהיב
אדוני יושב הראש, אני מה שאני מבקש כאן, אני אומר, משרד החינוך באמת, בעשור האחרון אנחנו הקמנו עשרות בתי ספר לתפארת מדינת ישראל. אי אפשר לבוא להכחיש את מה שאני אומר. זו עובדה קיימת.
היו"ר יעקב מרגי
הם קיימים.
מוחמד אלהיב
אבל מה, אנחנו גם, כמשרד החינוך, מכירים בצורך להקמת עוד עשרות בתי ספר ועוד לפחות 100-150 גני ילדים, אבל אין לנו את האפשרות לבוא ולהקים בתי ספר כי יש לנו התנגדויות, מה שנקרא מהכשרת קרקעות לבנייה. זה לא קשור למשרד החינוך, זה קשור ברשות לפיתוח המגזר הבדואי בנגב, שבראשה משרד החקלאות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.

חברת הכנסת ד"ר ענת ברקו.
ענת ברקו (הליכוד)
קודם כל תודה, אדוני יושב הראש. ד"ר אלהיב, אני מודה לך על הסקירה שנתת ואני חושבת שבאמת הכיוון הוא מאד חיובי. אני יכולה להגיד גם מביקורים שאני עושה במגזר הבדואי וצריך להעמיק ולעשות יותר, כדי שתהיה נגישות לילדים להגיע ולא לצעוד מרחקים כדי להגיע למקומות כדי לקבל חינוך.

מה שאני רוצה להגיד, זה אולי לא כל כך פופולארי. אנחנו חיים בעידן שהכל מדיד. הכל מדיד ושמעון חברי יודע את זה. אנחנו מגיעים לצבא ומודדים אותנו, אנחנו נמדדים בבחינות, אנחנו נמדדים בבחינות כניסה למוסדות של השכלה גבוהה, בכל מיני בחינות שנדרשות למוסדות של השכלה גבוהה אם מישהו רוצה ללמוד בחו"ל. זאת אומרת שאפשר להגיד לא צריך את המיצ"ב. אנחנו רק בעניין של חינוך. יאללה, חברה, נלמד, זה ערכים, הכל טוב ויפה.

ערכים זה חשוב, זה הדבר המרכזי ואם יש מורים טובים הם גם מקדמים את הנושאים של ערכים וחינוך כמשהו שזה המודל לחיקוי. זה החינוך. זה ההתנהלות בתוך הכיתה. זה ההתנהלות בתוך בתי הספר, זו האינטראקציה בין הילדים. אבל תשמעו, אנחנו חיים בעידן שהכל מדיד ולכן חייבים, חייבים לעשות בחינות. חייבים להביא את הילדים למצב שהם יודעים שהם חותרים לקראת משהו והם נבחנים, כי אחרת הם לא יעשו כלום. צריך להגיד את האמת. מספיק עם כל המשחקים האלה.

אני רואה את זה גם במקומות אחרים. נוותר להם. נעשה איתם ביחד. אז ההורים יעשו להם שיעורים והם יגיעו ולא ילמדו שום דבר. עם כל הקדמה ועם כל הידע, אדוני יושב הראש, אין לך תחושה לפעמים שיודעים הרבה פחות מפעם? אין לך תחושה שחשופים להרבה פחות דברים מפעם? אין לך תחושה ש - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא תחושה. זה ידיעה.
ענת ברקו (הליכוד)
ברור. שלקחת ספר טוב, איזה קלאסיקה טובה ופתאום מישהו שואל מי זו הייתה חנה סנש או מי זה אלתרמן. זה הדברים הבסיסיים. ולכן אני מאמינה באמת שאנחנו צריכים לעשות אבני דרך ברכישת ההשכלה, שיבחנו את הידע, שיבנו את הידע, שיכריחו גם את המורים להביא את הילדים להישגים וגם את ההורים לחתור לקראת זה. ולא בעזרת מורים פרטיים, אלא שאת הידע אפשר יהיה לרכוש בין כותלי בית הספר, ולהתחיל מהגיל הרך.

תשמעו, 40% מהאינטליגנציה מתפתחת עד גיל 4. מהגיל הרך. באמת מהגן. זה מאד חשוב.
היו"ר יעקב מרגי
מה שהיא אומרת, להפוך את הפירמידה.
מירי נבון
היא התהפכה השנה. זה היעד מספר שתיים של התכנית האסטרטגית של המשרד. מטרה מספר 2.
היו"ר יעקב מרגי
בתהליך היא תהפוך. אמרתי לך, מירי, אולי לא הפנמת. בואי תקשיבי, אני לא מתלהב מתוספות תקציב. אני לא מתלהב. זה טוב. אני לא מזלזל. זה טוב, זה נדרש. לא הכל תקציב.
מירי נבון
ברור. אבל מזה נבנה מערך שלם.
היו"ר יעקב מרגי
הנה, אני אומר לך, אני דחפתי בסוגיה הזו של סייעת שנייה, אבל איך שזה נעשה, אולי היה שווה לחכות עוד שנה ולהכין את זה יותר טוב.
ענת ברקו (הליכוד)
אדוני יושב הראש, תחשוב על איזה בתי ספר אנחנו למדנו ובאיזה תקציבים אנחנו למדנו.
היו"ר יעקב מרגי
יפה. ד"ר שמעון אוחיון, לפני הסיכום. אני רוצה לסכם.
שמעון אוחיון
קודם כל תודה, אדוני יושב הראש.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו עתירי דוקטורים. ויש גם את מיכל. את תדברי, אני לא אוותר לך. מיכל, ממרכז השלטון המקומי, שהם השותפים העיקריים של משרד החינוך בחינוך.
שמעון אוחיון
לפני שאתייחס לפיז"ה ולהישגים בכלל וגם למעמדו של מיצ"ב, הייתי רוצה לפנות באמת למירי נבון, שתגידי לי במושג הזה, במונח למידה משמעותית, שיצאו לו הצהרות גדולות ונאורות, מי יודע מה, בשנתיים האחרונות. את יכולה להצביע על משהו קונקרטי לגבי הכשרת המורים, הדרכתם בקטע הזה שנעשה, שבאמת מוביל לידי למידה משמעותית, בעיקר בחטיבה העליונה או אפילו בחטיבת הביניים?
מירי נבון
אני אגיד על זה מילה דווקא, כי אני מכירה את זה קצת מקרוב, כי אני מובילה את הקורס של אותם רפרנטים ללמידה משמעותית, שהם בסופו של דבר אלה שאמורים לרדת לשטח ולהנחיל את היסודות של הלמידה המשמעותית בקרב המורים.

אנחנו לומדים היטב היטב אל המסמכים, אנחנו לומדים היטב היטב את כל המתודות של ללמד אחרת, של להתייחס, כמו שאמרתי קודם, לכל תפקודי התלמיד. ללמד אותו באופן אחר. אלף, אני רק רוצה להגיד בנוגע להתפתחות המקצועית, מעבר לרפרנטים שלומדים אצלנו בקורס ואחר כך מובילים את זה, נפתחו 800 קורסים לפיתוח מקצועי למורים, שהעניין שלהם נוגע בכל הסיפור של למידה משמעותית, הוראה אחרת ותפקודי לומד.

יש 20,000 מורים, שכרגע, במהלך השנה הזאת, לומדים בקורסים האלה ומשתלמים בקורסים האלה ולומדים איך ללמוד אחרת. אותו דבר, גם במפגשים של המפקח ומנהליו, נדרשו המפקחים להתייחס לסיפור של הלמידה המשמעותית ושזה יהיה הארד קור של המפגשים של המפקח ומנהליו. זאת אומרת, מנסים בעזרת המניפות שקיימות, מניפות ההדרכה והמפגשים, לדבר על למידה משמעותית, להסביר בדיוק מה זה. כי אתה יודע, כל אחד יכול לקחת את הפרשנות למקום אחר.

אני מניחה שאם תשאל עשרה אנשים, יהיו עשר פרשנויות. אבל אנחנו כרגע ממקדים באמת את הליבה של הסיפור של הלמידה המשמעותית בעניין של תפקודי לומד, של כל התפקודים. גם הרגשיים, גם הקוגניטיביים, הבין אישיים, התוך אישיים. את כל התפקודים החושיים תנועתיים וכו'. זה ייקח זמן.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. לא נרחיב את זה.
שמעון אוחיון
אני רוצה להתייחס לגבי השאלה ומכאן להמשיך. טוב, כמובן אני עדיין מצפה ליותר בנקודה הזאת, משום שלמידה משמעותית בשבילי, בוודאי בחטיבה העליונה, מחייבת הכשרה מקצועית ראויה. בקטע הזה הכשרה אינטנסיבית, ואינני בטוח, למשל כשמדובר על חקר, תמיד אמרתי שהמורה איננו אמון על חקר וייקח זמן כדי להכשיר אותו.

יש הבדל בדיסציפלינות במדעי החיים, בביולוגיה, שמאופיין ומטבען המורה מתחיל בשיטת ובגישת חקר, מה שאין כן בהיסטוריה ובמקומות לאחרים, שרוצים לדלג. מה לעשות? אני 12 שנים ליוויתי את התחום הזה בעבודות חקר וראיתי שהמורים אינם מוכנים. אין להם את הכלים כדי לעשות עבודת חקר, שזה פירושו האמיתי של למידה משמעותית.

דבר שני לגבי המיצ"ב, אני רוצה לומר את זה לחנין בקטע הזה. אני יודע תמיד שהמיצ"ב הוא כלי בראש ובראשונה לבית הספר. הוא כלי לבית הספר. אם מישהו מתייחס אליו רק כשבאים לבחון אותך, זה כלי שדרכו בית הספר אמור ללמוד ולהכיר את עצמו ולשפר את ההישגים. גם אם הוא מנסה, איך אומרים, תסלחו לי על הביטוי – גם לעבוד עלינו בעניין הזה – הוא מזיק והוא עובד על עצמו בנקודה הזאת.

אז לכן אני, כפי שאמרה חברתי ד"ר ענת ברקו, בניגוד למה ששמעתי שלשום ברדיו, מאחד המלומדים, שהוא אמר מספיק בחינת בגרות אחת. בטח כולכם שמעתם את זה – מספיק בחינת בגרות אחת. מצידו,אם זה יהיה בעיקר באנגלית, היה לו ספק אם היה צריך במתמטיקה. בקיצור, מעין ילד קוסמופוליט שבאמת יתאים לכל מיני מקומות בעולם, בלי להיות מחובר לדברים אחרים.

ובמשפט אחרון אומר לגבי פיז"ה. אתה מסתכל על הפיז"ה בסופו של דבר, חוץ מקריאה, במה שנוגע למתמטיקה, למדעים, מצבנו לא השתנה. מצבנו לא השתנה בהשוואה למדינות ה-OECD וזה מדאיג אותי - משום שאני לא בטוח, וכאן יושב גם נציג האוצר – שהושקעו המשאבים הדרושים כדי להכשיר מורים בתחום המדעים ובתחום המתמטיקה. חסרים לנו מורים רבים, במיוחד במתמטיקה. אני כל הזמן התרעתי, כשהייתי בוועדת החינוך, שרק 35% מן המורים שמלמדים מתמטיקה, יש להם תואר אקדמאי במתמטיקה.
קריאה
סגרו מחלקות. סגרו חוגים.
שמעון אוחיון
נסגרו גם חוגים בעניין הזה, ולכן זאת נקודה שהייתי רוצה לדעת מה נעשה בתחום ההשקעה וההכשרה, כדי שיהיו לנו מורים.
היו"ר יעקב מרגי
מיכל, בבקשה.
מיכל מנקס
רבותי, הדיון היום מבחינתי מתמקד בשני דברים: בכלי מדידה, בתכניות שנוצרו או שיש בפועל לצמצם פערים, משום שהפערים הם לא חדשים, אבל אני חושבת לראשונה אנחנו יכולים לראות ניתוח נכון ומדויק יותר של אותם מבחנים מודדים, ועל המיצ"ב יש לי הרבה מה להגיד. הייתי בהרבה כובעים כשהוא התחיל. היו לנו הרבה ביקורות, תמיד תהיה לנו ביקורת לכלי מודד, משום שהוא מראה לנו את המראה הלא נחמדה, וטוב שיש כזה.

מה שחשוב הוא לא אם המחוננים זה היום שהמנהל מתקשר אליהם אישית שיגיעו, או ילדים אחרים או אם מכינים את הילדים למיצ"ב. מה שחשוב זה לקרוא את הדברים ולשמוע את מה שאנחנו שומעים פה. ואגב, לא סתם הדגשתי, כשדודי דיבר על הדברים. יש היום תכנית של משרד החינוך, שקובעת סל תלמיד, אבל בשעות ההוראה. עשו רה-ארגון של ניתוב השעות והעובדה שהסל הזה הולך לבית ספר ויגיע לתלמיד שבאמת צריך אותו, היא עובדה שלא הולכת בפני עצמה, עם הכשרת המורים ו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מודה לך שהדגשת - ויגיע לתלמיד שצריך אותו.
מיכל מנקס
בדיוק, בדיוק.
היו"ר יעקב מרגי
לא תמיד אנחנו יודעים לגרור את התלמיד חסר המוטיבציה לשם. לא תמיד בית הספר יש לו את הכלים לתרגם מעבר לקבל את אותן שעות ולעשות - - -
מיכל מנקס
אבל היום יותר מתמיד יש את ההזדמנות.
היו"ר יעקב מרגי
השאלה אם יש לנו פיקוח נאות על ההשקעה.
מיכל מנקס
אני סומכת על הצוות המקצועי של משרד החינוך, שהוא יודע מה הוא עושה.
היו"ר יעקב מרגי
על התפוקות. בעסק כלכלי אנחנו יודעים למדוד תפוקות.
מיכל מנקס
אז אנחנו נראה אותן, אני מניחה, בזמן הקרוב. אני רוצה מילה וחצי על המגזר הבדואי ולהבדיל, אני לא דוברת המגזר, אבל אני מכירה את המגזר מקרוב.
היו"ר יעקב מרגי
אבל הוא חלק מהשלטון המקומי.
מיכל מנקס
בהחלט ואני מכירה. אין דומה הבעיה של המגזר של הבדואים בצפון, לבעיה של הבדואים בדרום. אתמול הייתי ביישוב בדואי, ישבתי אצל ראש הרשות. אני פשוט לא אחשוף את השם, לא שיש איזו שהיא בושה.
היו"ר יעקב מרגי
לא צריך.
מיכל מנקס
ישבתי עם ראש רשות שעושה מהפכה, אבל הוא לא עושה אותה לבד. הוא מספר לי על פגישות שיש לו עם מנהלת המחוז. הם יושבים ילד-ילד, כי הוא שם לו למטרה להציל, ומשרד החינוך הולך איתו יד ביד. ברמת מנהלת מחוז זה לא קורה, ולכן שאפו.

ודבר נוסף, בדרום יש בעיה שהיא לא קשורה למשרד החינוך. היא אולי לא קשורה לדיון פה, אבל חייבים לפתור אותה. ילדי הפזורה, שמגיעים ללמוד במוסדות החינוך בערים - ברהט, בחורה ובערבה ובעוד מקומות, לא נמדדים, לא נספרים ברמת התקצוב. אומר לי ראש רשות ולא אחד ולא שניים, אני אתן שירותים לילד כי הוא ילד. אני אכניס אותו לבית הספר, אני אתן לו את ארוחת הצהריים שמגיעה לו. אני לא מקבל עבורו כסף. המדינה, שלא מכירה אותו כי הוא לא רשום ברשומות, לא מתקצבת.
היו"ר יעקב מרגי
אין דבר כזה.
מיכל מנקס
לא, אל תגיד כזה דבר.
היו"ר יעקב מרגי
מיכל, מיכל - - -
מיכל מנקס
אז אנחנו נהיה בדיון ו - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
צריך לדבר - - - זה נכון, אדוני.
מיכל מנקס
ולא מרוע. לא מכוונה רעה או איזה שהוא משהו זדוני. ילד שלא רשום, לא רשום. לא רשום והיא אפשר לדווח עליו - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא רשומים, אני אמרתי לך.
מיכל מנקס
לא מקבלים בגינו משאבים. אז הכיתה צפופה יותר, אז היועצת מטפלת ביותר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני שאלתי לא אחת בדיונים בוועדה כאן, ולכן אני אומר לך לא, ואם מישהו אמר לי מידע לא נכון, זה ייבדק. אני שאלתי לא אחת ונענתי בתשובה חד משמעית, שהמדינה יודעת בתחום החינוך להתגבר על כל הבירוקרטיות האחרות ולתת חינוך בפזורה. אנחנו נותנים שירותי חינוך בפזורה?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
לא.
מוחמד אלהיב
כל יישובי הפזורה יש לנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני שאלתי אותך?
מוחמד אלהיב
רגע, רגע, למה לא?
היו"ר יעקב מרגי
שאלתי את אלהיב.
מוחמד אלהיב
יש לנו בתי ספר בכל יישובי הפזורה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. כאני אומר, אני יודע מה אני אומר. אוי ואבוי לי ליום שאני אגיע כשאני לא יודע מה אני אומר, אני לא אהיה פה. אני שאלתי שאלה ברורה וחד משמעית. היה פה דיון וסיכמנו שיהיה דיון המשך משותף עם ועדת הפנים כדי לפתור גם את בעיות הבינוי. במידה וועדת הפנים לא תשתף פעולה, אנחנו נקיים פה דיון לבד ונזמין את כל הפונקציות המקצועיות. כי אני לא מתכונן להרפות מזה.
מיכל מנקס
בוועדה שנהיה ברהט, נשמע את הדברים בוודאי. ודבר שלא עלינו עליו ואני חושבת שכן חשוב שנדבר בו, זה תוצאות האקלים של המיצ"ב, שזו סוגיה אחרת שצריכה להיות מטופלת.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, ד"ר שלי אלקיים, אחרונת הדוברים.
שלי אלקיים
אני רוצה להתייחס לדבריה של חברת הכנסת חנין זועבי, בקשר לילדים שהולכים ביישובים הלא מוכרים. עם כל הצער שבעניין, של היישובים הלא מוכרים ואין ספק שצריך תשתיות, אבל אין שום מחקר שאומר שאם ילדים הולכים שעה לפני הלימודים, יש להם פחות אינטליגנציה. להיפך. יש מחקרים שמראים שככל שאתה נע יותר - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
זה מצחיק.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, חנין.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מה זה, אבל זה מצחיק. תרשה לי לצחוק.
היו"ר יעקב מרגי
מותר לך לצחוק, אבל זה פוגע.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
זה מצחיק.
שלי אלקיים
ככל שיש יותר תנועה במרחב, האינטליגנציה אפילו מתחזקת ויותר מזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
שלי, רגע - - -
שלי אלקיים
היום ארגוני הייטק מוציאים את העובדים שלהם לרעות בצאן בגליל יומיים. אני מדברת על גוגל. אז ככה שהדבר הזה הוא לא - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
זה מעצבן. מאד מעצבן.
היו"ר יעקב מרגי
לא, שלי, רגע, רגע, חנין.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
עד קצה הגבולות.
היו"ר יעקב מרגי
שלי, אי אפשר לנתק את זה. בואי, אני מאמין בזה ששעת האפס צריכה להיות בחינוך גופני ולא לימוד היסטוריה, אבל - - -
שלי אלקיים
לא, אני רק אומרת - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
בלתי חינוכי - - -
היו"ר יעקב מרגי
תתני לי לדבר.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אנטי הומאני.
שלי אלקיים
אני הומאני.
אורה חכם
תגידי, לפעמים את צוחקת? תחייכי קצת.
היו"ר יעקב מרגי
אורה, אני אוציא אותך.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
להגיד ששעתיים ללכת זה לא קשה - - -
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, היא לא אמרה.
שלי אלקיים
הדבר השני, תיזהרו בבני עניים - - -
היו"ר יעקב מרגי
תני לי שנייה. אני מאמין ששעת האפס צריכה להיות על מגרש הספורט ולא לימוד היסטוריה, נושא כבד. אבל אי אפשר לנתק. אני מבין את המחאה של חברת הכנסת חנין זועבי.
שלי אלקיים
אני גם מבינה.
היו"ר יעקב מרגי
אי אפשר לנתק את זה ואת לא יכולה לומר את זה. אין ספק שהרציונאל שהילדים לא ילכו שעה וחצי בתנאים לא תנאים, או שעה - - -
שלי אלקיים
לא, בוודאי.
היו"ר יעקב מרגי
אז זה נשמע כאילו את - - -
שלי אלקיים
לא, אני רק רוצה לומר שהתנועה במרחב היא לא דבר רע. היא לא פוגעת באינטליגנציה.
היו"ר יעקב מרגי
לסיום, בבקשה.
שלי אלקיים
אני רוצה לומר גם, שעצם החתך הסוציו-אקונומי, הוא דבר שכדאי, כי אנחנו באים מתרבות שבא באמת נאמר היזהרו בבני עניים כי מהם תצא תורה.
היו"ר יעקב מרגי
את יודעת למה אמרו? בכדי שלא נוותר עליהם. זה לא אומר שלא נשקיע בהם.
שלי אלקיים
ואני חושבת שאנחנו רואים פה תוצאות, שהחתך הסוציו-אקונומי הגבוה לא מגיע להישגים, למרות שהוא מושקע מכל הכיוונים, ואני חושבת שצריך גם בעניין הזה לבדוק שוב את עצמנו.

אני גם רוצה לדבר על המוטיבציה משהו. יושב ראש הוועדה דיבר על החשיבות של המוטיבציה, לא רק של המורים, גם של התלמידים, ואני רוצה להזכיר לכולנו. באמת, מתמטיקה, מה שחבר הכנסת לשעבר ד"ר שמעון אוחיון ציין לגבי המתמטיקה, זה הכי פשוט לדבר על מתמטיקה. זה המדד כנראה הכי קל לדבר עליו, כי כולם מבינים.

בקיץ 2014 היה מבחן בגרות במתמטיקה 5 יחידות, שהוא היה בלתי פתיר, שהיו בו בעיות אימננטיות של מחברי המבחן. הדבר הזה פגע אנושות לדעתי במוטיבציה של מעט התלמידים שניגשו ל-5 יחידות מתמטיקה, ואני באופן אישי בדקתי מול ד"ר משה דקלו. לתדהמתי ולתימהוני, אין דבר כזה בכלל ציון על שאלות. אני יודעת על מקרים שילדים בחמש יחידות, על שאלון של עמוד וחצי לא קיבלו ציון אל הערכה. וההערכה, אני התייעצתי בעניין הזה עם פרופסור, נשיא האוניברסיטה העברית, שהיה ראש היחידה למתמטיקה.
היו"ר יעקב מרגי
שלי, זה נושא לדיון בנפרד. כל סוגיה - - -
שלי אלקיים
הערכה היא על פי מכוון, רבותי, סודי, שגם המורים וגם מרכזי מתמטיקה לא מכירים אותו. זה דבר שהוא איום אסטרטגי על מדינת ישראל.
היו"ר יעקב מרגי
אני מזמין אותך להכין לי מסמך בנושא הזה ואני מבטיח לך דיון.
שלי אלקיים
זה איום אסטרטגי על מדינת ישראל, לא אך ורק במתמטיקה, בשנים 2014-2015.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה.

אני שמח על הדיון. וודאי שלא מיצינו, אבל אין ספק שנגענו וקיבלנו את תמונת המצב. נגענו בזה.

אני מודה לכל המשתתפים בדיון.

אני קורא את נקודות הסיכום:

הוועדה רשמה בפניה את סקירת מנכ"לית ראמ"ה על תוצאות המיצ"ב.

בדיקת ההישגים חשובה וחשוב לא פחות להעריך בית ספר ותלמידים על פי תרומה חברתית, אקלים בית ספר וכדומה.

הוועדה רשמה בפניה בדאגה כי לא רק שיש פערים גדולים בין השיגי התלמידים מרקע חברתי כלכלי גבוה לעומת תלמידים מרקע כלכלי חברתי נמוך, אלא שהפערים הם גדולים במיוחד בין הישגי התלמידים במגזר הערבי לעומת הישגי התלמידים במגזר היהודי והפערים הולכים וגדלים.

הוועדה רשמה בפניה את סקירת משרד החינוך על תוצאות מדינת ישראל במבחן פיז"ה הבינלאומי. אמנם ישראל לא עלתה בנקודות במדדים השונים, אבל מיקומה בטבלה העולמית במדדים מסוימים נשאר יציב ובמדדים אחרים אף ירד. הדבר נובע בין היתר מהפערים החברתיים הקיימים בין התלמידים בארץ.

הוועדה קוראת למשרד החינוך לנקוט בדרכים לצמצם את הפערים בין התלמידים משכבות חברתיות שונות, במיוחד בין תלמידים במגזר העברי והערבי, זאת גם כדי לשפר את מדדי המיצ"ב וגם כדי לשפר את מעמדה והישגיה במבחן פיז"ה הבינלאומי.

הוועדה קוראת להיעזר גם בחוקרים ומומחים ערבים וייעודיים, כדי למצוא דרכים לצמצם את הפערים האלה.

הוועדה רשמה בפניה כי כדי לצמצם פערים, המשרד יכין תכנית חמש-שנתית לשינוי דירוג הקצאת שעות ההוראה. בתי הספר חלשים יקבלו יותר שעות וההיפך. התכנית החלה בשנת תשע"ה על 10% מהמערכת ותגיע ליישום מלא תוך 5 שנים. זו תוספת שבסך הכל תסתכם בתוספת של 5 מיליארד שקלים. מיליארד כל שנה.
דודי מזרחי
לא, בסוף הדרך. זה מיליארד שקלים.
היו"ר יעקב מרגי
אני תיקנתי את עצמי תוך כדי הליכה.

אי אפשר, וזו המסקנה העיקרית, אי אפשר שלא להגיע למסקנה ברורה שהשקעה בצמצום הפערים הכלכליים, חברתיים תביא לצמצום הפערים גם בחינוך.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:15.

קוד המקור של הנתונים