ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/01/2016

סגירת לשכות ההוצאה לפועל בשעות אחר הצהריים, סגירת לשכות ההוצאה לפועל בשעות אחר הצהריים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 92

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, כ"ד בטבת התשע"ו (05 בינואר 2016), שעה 14:00
סדר היום
סגירת לשכות ההוצאה לפועל בשעות אחר הצהריים – הצעות לסדר-היום של חברי הכנסת יואב בן צור ויוסי יונה.
נכחו
חברי הוועדה: אוסאמה סעדי – מ"מ היו"ר

יואב בן צור

ענת ברקו

אורי מקלב
חברי הכנסת
יוסי יונה
מוזמנים
רבקה אהרוני - סמנכ"לית תכנון ומדיניות, רשות האכיפה והגביה

שמרית רגב שרייבר - עו"ד, דוברת רשות האכיפה והגביה, רשות האכיפה והגביה

עימאד שחידם - דובר מחוז הצפון, רשות האכיפה והגביה

יוסף ויצמן - עו"ד, יו"ר פורום הוצל"פ, לשכת עורכי הדין

הדסה ויצמן - נציגה, לשכת עורכי הדין

לירום סנדרה - עו"ד, חבר פורום הוצל"פ, לשכת עורכי הדין

נעמה כהן פרידמן - דוברת לשכת עו"ד, לשכת עורכי הדין

חור אוריאל נזרי - ממונה חקיקה, לשכת עורכי הדין

רן מלמד - סמנכ"ל, עמותת "ידיד"

רב עידית לב - שומרי משפט - רבנים למען זכויות האדם, מנהלת תחום צדק חברתי
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
קצרנית פרלמנטרית
אושרה עצידה

סגירת לשכות ההוצאה לפועל בשעות אחר הצהרייםהצעות לסדר-היום של חברי הכנסת יואב בן צור ויוסי יונה
היו"ר אוסאמה סעדי
צהריים טובים לכולם. אני מתכבד לפתוח ישיבה של ועדת החוקה, חוק ומשפט. יש לי את הכבוד היום לנהל את הישיבה הזו לאחר שכבוד היושב-ראש הקבוע נתן לי את ההזדמנות לנהל את הדיון היום. אני מודה לו. יואב, זה רגע היסטורי – לא?
יואב בן צור (ש"ס)
כן. אני מקווה שלא תגיד שאתה הריבון עכשיו.
היו"ר אוסאמה סעדי
אז אני הריבון, אנחנו נעשה מה שאנחנו רוצים. נפתח את כל לשכות ההוצאה לפועל כל ימות השבוע, חוץ משבת, 24 שעות.

יש לנו דיון חשוב מאוד. קיבלנו את החלטת הנשיאות לאשר דיון מהיר שביקשו חבריי: חבר הכנסת יוסי יונה ויואב בן צור. הם ביקשו להעלות על סדר יומה של הכנסת הצעה לדיון מהיר בנושא סגירת לשכת ההוצאה לפועל בשעות אחר הצהריים. זה נושא חשוב מאוד, ולכן גם הנשיאות מצאה לנכון לאשר דיון מהיר כזה. כמובן שהוועדה שלנו היא הוועדה הראויה והמוסמכת לדון בנושא כזה.

גילוי נאות – כעורך דין ייצגתי הרבה זוכים, לא חייבים, בלשכות ההוצאה לפועל. אני מכיר מקרוב את הנושא הזה של לשכות ההוצאה לפועל. אני חושב שהדיון הוא חשוב מאוד, במיוחד שהיום כמעט רוב מוסדות הציבור, בין אם זה ביטוח לאומי, בין אם זה מוסדות אחרים וגופים אחרים שכן עובדים גם בשעות הבוקר. אבל גם יש ימים שבהם יש קבלת קהל אחר הצהריים, במיוחד לחייבים שהם הקבוצות החלשות.
יואב בן צור (ש"ס)
גם הזוכים. לפעמים זה נשים, לפעמים זה נשים חד-הוריות.
היו"ר אוסאמה סעדי
אנחנו נשמע אותך, חבר הכנסת בן צור. כמובן שצריך לתת להם את האפשרות שכן יפנו ויקבלו שירות ויגישו את המסמכים שהם רוצים ללשכות ההוצאה לפועל, לא בשעות העבודה, ושהם עקב כך יאלצו להפסיד ימי עבודה, אלא לתת להם לעשות את זה בשעות אחר הצהריים.

אנחנו נשמע במשך שלוש דקות את חברי הכנסת שהגישו את הדיון המהיר, ולאחר מכן נשמע את האחרים. בבקשה.
יואב בן צור (ש"ס)
תודה, אדוני היושב-ראש. אני חושב שהנושא הזה של פתיחת לשכות ההוצאה לפועל בשעות אחר הצהריים הוא דבר שמתבקש ומתחייב. לא ייתכן שבגוף רשמי של מדינת ישראל אנשים יצטרכו לאבד ימי עבודה, ובפרט שאנחנו יודעים שרוב רובם של הפונים, גם להגשות בקשות, וגם לחייבים, וגם לזוכים, הם ברוב רובם אנשים חלשים שקשה להם מאוד. עבורם איבוד יום עבודה בשביל ללכת לאיזה לשכת הוצאה לפועל שלא פתוחה אחר הצהריים, זה גזירה שאין הציבור יכול לעבוד בה.

אני חושב, שמן המחויבות מינימום, מינימום, פעמיים בשבוע שלוש שעות לפתוח אחר הצהריים. זה לא שאנחנו מבקשים עכשיו שיהיו יותר שעות במשרד. אני מתאר לעצמי שממילא רוב העובדים בהוצאה לפועל הם אנשים שעובדים 8.5 שעות ביום, וממילא הם נמצאים במשרדים. זה לא שהם לא נמצאים. אנחנו פשוט משנים קצת. פתיחה של פעמיים בשבוע אחר הצהריים זה דבר שמתבקש.

אני שמח שגם פורום ההוצאה לפועל בלשכת עורכי הדין וגם "ידיד" וגם גופים נוספים בהחלט תומכים בבקשה הזו. חשוב שהבקשה הזו היא בקשה מתחייבת, הומניטרית. אני מקווה שאנחנו נקבל אוזן קשבת וההחלטה הזו אכן תתקבל כדי שלשכות ההוצאות לפועל יתנו את השירות אחרי הצהריים באמת לאותן אוכלוסיות חלשות.
היו"ר אוסאמה סעדי
תודה, חבר הכנסת בן צור. חבר הכנסת יוסי יונה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להחזיק אחרי חברי, ואכן להעלות את הבקשה הזו שאכן יינתנו השירותים גם בשעות אחר הצהריים. כפי שגם נאמר, אנחנו בכל מקרה מדברים באוכלוסיות חלשות או מוחלשות או כאלה שהיכה אותן הגורל. מן הסתם הן נמצאות במהלך היום באיזשהו חיפוש נואש אחר מקור הפרנסה, ויש מקום שדווקא האנשים האלה יוכלו גם להגיע בשעות אחר הצהריים.

יחד עם זאת, בוודאי שליבנו לא גס בעובדים. אנחנו ערים לאבחנה הזו בין מקבלי השירות שאנחנו רוצים בטובתם, אבל בוודאי שאנחנו גם לא רוצים להרע בתנאי התעסוקה של נותני השירות. יחד עם זאת, אנחנו רוצים להגיע לאיזשהו איזון שיהיה באמת מקובל גם על נותני השירות ולראות כיצד ניתן ליצור את התמהיל הזה כך שתהיו יותר זמינים.

נכון שאתם מייצגים את נותני השירות ותיכף נשמע אתכם. אף אחד לא מתכוון לפגוע בנתוני השירות, אבל פשוט ליצור איזשהו תמהיל או איזשהו מאזן כך שתהיו יותר זמינים לאנשים הללו שמן הסתם גם אתם רגישים אליהם ויודעים שהם זקוקים לשעות אחר הצהריים כדי להגיע משום שהם לא זמינים. תחשבו על אדם שצריך להתמודד עם הבעיה הזו. המקרה הקלאסי הוא שהאדם הזה עובד בשעות היום ולא במציאות כלכלית הכי קלה.

אני הבנתי שמוסדות הביטוח הלאומי פועלים בהסדר די דומה. נשאלת השאלה האם ניתן ליישם את ההסדר שבו פועלים אנשי ונשות הביטוח הלאומי גם בשירות הזה. אני מקווה שנגיע בהסכמה בסופו של הדיון כך שאנחנו נטיב את השירות הזה למקבלי השירות מבלי באמת לפגוע בתנאי העבודה של נותניו.
היו"ר אוסאמה סעדי
תודה, חבר הכנסת יוסי יונה. כמובן איך שאמרת שאנחנו לא מבקשים להטיל מעמסה נוספת, אלא שבאותן שעות ממילא גם העובדים והפקידים שעובדים בלשכות ההוצאה לפועל הם ממילא ממשיכים לעבוד עד השעה 16:00-17:00, כך שאפשר לתת שעה-שעתיים ולחלק את הזמנים. אנחנו יודעים שבבתי המשפט, למשל, יש היום. נכון ששעות הקבלה הן גם מ-08:30 עד 13:00 – 13:30. אבל כאשר יש משמרת שנייה אז בתי משפט גם עובדים במשמרת שנייה וגם המזכירות בהתאם.
רבקה אהרוני
משמרת שנייה נהוגה רק בתל אביב בבתי המשפט, גם בהוצאה לפועל.
היו"ר אוסאמה סעדי
גם, תיכף נשמע אתכם. לפני כן נשמע את חברת הכנסת ענת ברקו ואז נשמע את כל המוזמנים.
ענת ברקו (הליכוד)
תודה, אדוני היושב-ראש. שירות צריך להיות נגיש ואני חושבת שזה לא רק לפתוח אחר הצהריים. אשמח לדעת האם אתם מקבלים מסמכים באופן אלקטרוני, האם יכולים לשלוח לכם פקסים.
רבקה אהרוני
קראתי השבוע שהפקס בוטל.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל באופן אלקטרוני אם אפשר לשלוח לכם.
רבקה אהרוני
אבל אפשר.
ענת ברקו (הליכוד)
אנחנו צריכים למצוא כל דרך להקל על הפונים. אנחנו רואים שאפילו בנקים. אומנם נסגרים סניפים, אבל אפילו עדיין בנקים פתוחים גם אחר הצהריים. בכל מקום יש את העניין הזה שלא מצמצמים כל כך את שעות העבודה באופן כזה שלאנשים אין את היכולת לתמרן בין העבודה לבין ההגעה לשירות שהם כל כך זקוקים לו, ובמקרה הזה הוא קריטי בשביל האוכלוסייה החלשה. לכן, אני מקווה מאוד שגם הנגישות תהיה גם מרחוק, ולא להגיע. זה גם יחסוך הרבה מאוד כוח-אדם. אני מניחה שהמעמסה נופלת על כתפכם. ולכן, אם אפשר לעשות שכמה שיותר מהשירות יהיה מקוון וזה יקל על האנשים, וגם לאפשר לאנשים שהם לא יכולים להיעזר בשירות מקוון להביא את הטפסים בשעות - - -, או להכין תיבה לפניות הציבור או להביא בכל מיני שעות. ואז להכין להם את החומר והם באים לחומר מוכן ולא מתחילים לטפל בהם, גם הטיפול יהיה יעיל ומהיר יותר. אני מצטרפת לחבריי בבקשה לפתוח גם אחר הצהריים לפחות פעמיים בשבוע.
היו"ר אוסאמה סעדי
תודה, חברת הכנסת ענת ברקו.

נשמע את המוזמנים ואת נותני השירות. נתחיל עם משרד המשפטים. האם ישנו מישהו?
רבקה אהרוני
אנחנו למעשה המשרד, אנחנו רשות האכיפה והגבייה. אני רבקה אהרוני סמנכ"לית תכנון ומדיניות ואני נמצאת פה עם חבריי. בראשית דבריי אני אביא את דבריו של מנכ"ל הרשות החדש שנכנס לתפקידו לפני פחות משבועיים.
היו"ר אוסאמה סעדי
נאחל לו בהצלחה.
רבקה אהרוני
הוא באמת מברך על דבר מהסוג הזה. רק שהוא היה רוצה שהדבר הזה יוסדר באמצעות איזשהו פרויקט של השירות הממשלתי שאכן מתכוון להסדיר את השירותים הממשלתיים בכל משרדי הממשלה. למעט משרד הפנים והביטוח הלאומי, אני לא מכירה יותר מדי משרדי ממשלה שפתוחים.

הואיל ויש כוונה כזו בשירות הממשלתי להסדיר את העניין הזה ואציג בעיות שיש לנו כרגע ליישם דבר כזה, אני רוצה להציג לכם כמה דברים שלא הוצגו.

קודם כל, שיהיה ברור שאנחנו בעד זמינות ולתת שירות גם בשעות אחר הצהריים. יש בעיה של שעות העבודה שלנו. הפקידים ונותני השירות עובדים 8.5 שעות לכל היותר – משעה 07:30 עד 16:00. זה אומר שהם יצטרכו לעבוד בשעות נוספות מעבר לשעות העבודה שלהם או בשעות שהם לא מסגרת שעות העבודה שלהם. מדובר פה ביחסי עבודה. צריך להסדיר את העניין הזה, זה מורכב. יש פה הסכמי עבודה שהם גם רוחביים יחד עם מערכת בתי המשפט. עובדי ההוצאה לפועל למעשה הם עובדי בתי המשפט לשעבר. כל קבלת הקהל היא חלק היסטורי של קבלת הקהל של בתי המשפט.
יואב בן צור (ש"ס)
יכול להיות שגם בתי המשפט צריכים להיות פתוחים אחרי הצהריים, לא אמרנו שלא.
רבקה אהרוני
אנחנו מייצגים את רשות האכיפה והגבייה, את לשכות ההוצאה לפועל.
יוסף ויצמן
ההפרדה היום היא מוחלטת, יש הפרדה מלאה היום.
רבקה אהרוני
יש הפרדה, עדיין לא מוחלטת. בתל אביב לשכת ההוצאה לפועל הגדולה ביותר בלשכות ההוצאה לפועל נמצאת בבית המשפט בתל אביב. הסיבה שיש משמרת אחר הצהריים זה בגלל מצוקת המקום. אין אולמות דיונים וכו'.

יחסי עבודה – דיברתי על העניין הזה.

לגבי הנושא הזה של בכלל הגעה ללשכות ההוצאה לפועל – אנחנו במגמה. כבר שנה וחצי מערכת ההוצאה לפועל היא מערכת שניתן להגיש בקשות ולנהל הליכים באמצעים אלקטרוניים, מערכת "כלים שלובים". היא נכנסה לעבודה באוקטובר 2014, כמעט שנה וחצי. היא עובדת מצוין. פיתחנו עוד כמה ערוצי תקשורת. יש לנו ערוץ צ'ט באינטרנט. יש לו כמאה משתמשים ביום. אנחנו הפעלנו שירות של זימון תורים. אנשים לא צריכים לבזבז יום עבודה שלם כדי ל- - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
ענת העלתה את הסוגיה הזו וכולנו נכנסים לעידן הדיגיטלי. אבל את יודעת, המון פעמים חלק ניכר מהאנשים - - -
רבקה אהרוני
רק להסביר שהרבה אנשים, לרבות החייבים, לא צריכים להגיע, היום יותר מבעבר, ללשכת ההוצאה לפועל. יש היום את המוקד שמזמן תורים. אתה יכול להתקשר, לבקש להגיע בשעה מסוימת, ואז לא הולך לך יום עבודה שלם. זה עובד מצוין. יש לנו כ-400 משתמשים בשירות הזה מדי יום.
יואב בן צור (ש"ס)
עדיין הוא צריך לצאת ממקום העבודה שלו.
רבקה אהרוני
למשל, במסלול המזונות האישי מתאמים גם אחרי השעה 13:30. בכלל, ביקורים בלשכה, ב-26 לשכות בכל הארץ, יש בסך הכול 4,000 ביום, כשרובם הגדול מדובר בזוכים. זאת אומרת, באי-כוח, זוכים, למרות השירות הזה דרך "כלים שלובים" שניתן להגיש מרחוק.

אנחנו באמת בוחנים את האפשרות להפעיל את לשכת ההוצאה לפועל אחר הצהריים יום אחד כשבבוקר לא תתקיים קבלת קהל, כי מלבד העובדה שיש להם את קבלת הקהל יש המון עבודה שהיא back office, עבודה משרדית.
ענת ברקו (הליכוד)
למה במקום ולא בנוסף?
רבקה אהרוני
בגלל שהעובדים צריכים לעשות עבודה משרדית, להקליד בקשות.
קריאה
תקלטו עובדים חדשים, תקלטו עוד עובדים.
יוסף ויצמן
רבקה, זה שיפתחו אחר הצהריים זה לא יפחית את העבודה בבוקר?
רבקה אהרוני
לא, זה לא יפחית.
יוסף ויצמן
למה לא יפחית? אנשים לא יגיעו בבוקר.
שמרית רגב שרייבר
שמרית רגב, דוברת הרשות. למעלה מ-80% מהעובדים שלנו הן עובדות, הן נשים. הן אימהות שיש להן ילדים והן עובדות את השעות שלהן עד 15:30.
יוסף ויצמן
גם ביטוח לאומי הן עובדות, גם בביטוח לאומי יש נשים.
שמרית רגב שרייבר
אנחנו ארגון שהוא ברובו נשים, בעיקר נשים.
רבקה אהרוני
אבל לא מדובר באותן כמויות. לביטוח הלאומי אתה יודע כמה מגיעים ביום? לביטוח הלאומי מגיעים כ-10,000 אנשים ביום לקבלת שירות. אצלנו מדובר בכ-4,000 פונים ללשכות ליום. יש לנו 26 לשכות.
יוסף ויצמן
כמה לביטוח לאומי יש?
רבקה אהרוני
מדובר בשירות שונה לגמרי, עו"ד ויצמן. הביטוח הלאומי הוא לכלל מדינת ישראל, לכל האזרחים. פה אם אנחנו מדברים רק על אוכלוסיית החייבים, מדובר בכ-700,000 חייבים בסך הכול. למרות הרצון והפתיחות שלנו אי-אפשר להשוות אותנו לביטוח הלאומי.
ענת ברקו (הליכוד)
הביטוח הלאומי מתעסק עם מילואים ועושה המון דברים. אי-אפשר להשוות, את צודקת. כי הביטוח הלאומי עוסק בהרבה יותר.
רבקה אהרוני
נכון, הוא עושה דברים אחרים. הוא נותן הרבה מאוד שירותים.
רן מלמד
להיפך. דווקא בגלל העובדה הזאת שהוא הצליח להבין שהוא הרבה יותר מורכב מבחינת יחסי עבודה מרשות האכיפה והגבייה.
היו"ר אוסאמה סעדי
כמה פונים? את אמרת שבערך 4,000 פונים.
רבקה אהרוני
לא בערך, יש לנו מספר מדויק. ממוצע יומי של 4,000.
היו"ר אוסאמה סעדי
בביטוח לאומי יש לך - - -
רבקה אהרוני
אני קראתי באיזשהו מקום של מעל 10,000 ביום.
ענת ברקו (הליכוד)
כמה סניפים יש לך?
רבקה אהרוני
26 לשכות שפזורות בכל הארץ.
רן מלמד
בביטוח לאומי יש 50 ומשהו סניפים.
רבקה אהרוני
יש להם יותר משלנו. זה לא סניפים, זה לשכות הוצאה לפועל.
ענת ברקו (הליכוד)
ו-4,000 פניות?
רבקה אהרוני
לא פניות. זה רק אנשים שמגיעים ללשכה, וברובם זה מייצגי זוכים או זוכים. רק שליש מהם הוא חייבים.
שמרית רגב שרייבר
מעבר לזה יש לנו פניות דרך המוקד ויהיו לנו פניות גם דרך האזור האישי - - -, וזוכים פרטיים שאינם מיוצגים יכולים לפנות דרך אתר האינטרנט.
יואב בן צור (ש"ס)
אנחנו מדברים על מי שפונה פיזית.
שמרית רגב שרייבר
זאת אומרת, אנחנו משקיעים הרבה מאוד משאבים גם לשיפור ערוצי הקשר האחרים על מנת באמת למנוע הגעה ללשכה ככל שניתן. כי גם מסקר שעשינו גם בעבר הבנו שלפחות 40% מהחייבים יכולים לפתור את העניינים שלהם עוד בטלפון ועוד לפני שמגיעים ללשכה. מבחינתם, זו טרחה.
יואב בן צור (ש"ס)
אבל עדיין מגיעים 4,000 איש?
רבקה אהרוני
נכון.
יואב בן צור (ש"ס)
עדיין, סימן שזה שירות נדרש או נצרך. יש כאלה שלא יודעים להשתמש בשירותים המקוונים, יש הרבה כאלה. יש כאלה שאין להם בכלל יכולת להגיע לשירותים מקוונים.
רבקה אהרוני
ולכן, אנחנו אומרים שאנחנו פתוחים להסדרה מהסוג הזה במסגרת ההסדרה של כל השירותים הממשלתיים.
ענת ברקו (הליכוד)
זה פחות מ-200 איש לסניף. אני מניחה שזה לא מתחלק באופן שווה.
רבקה אהרוני
לא, זה לא באופן שווה.
ענת ברקו (הליכוד)
האם אתם יכולים לווסת?
רבקה אהרוני
לא, אין לנו אפשרות ויסות. להוצאה לפועל אין סמכות מקומית. זוכה בהוצאה לפועל יכול לפתוח את התיק בכל לשכה ברחבי הארץ, ואנחנו יכולים לציין כאן בחגיגיות שרוב הזוכים בוחרים לפתוח את התיק רחוק ממגורי החייב.
יוסף ויצמן
החייב חייב להתייצב בהם, שימו לב.
רבקה אהרוני
החייב יכול להתייצב בימי האזהרה.
יוסף ויצמן
- - - החייב חייב בעצמו ברוב הבקשות כי יש תצהיר. אני מייצג חייבים, אני יודע.
רבקה אהרוני
דבר נוסף, חוץ מהעובדים ויחסי העבודה שצריך יהיה להסדיר בעניין הזה שבגלל זה אנחנו רוצים שזו תהיה הסדרה ממשלתית של כל העובדים במשרדי הממשלה, מדובר גם בהקצאת משאבים שלא בטוח שאנחנו יכולים לאפשר אותה במסגרת הזו. כי זה לא רק שהלשכה פתוחה, אנחנו צריכים להפעיל מאבטחים, עוד כוח נוסף, וכל מה שכרוך בהפעלת של שעות אחר הצהריים. מדובר בהקצאת משאבים לא מבוטלת.
היו"ר אוסאמה סעדי
אמרת שאתם שוקלים את העניין הזה של הפעלה ליום אחד במקום כאילו בשבוע.
רבקה אהרוני
אחר הצהריים.
היו"ר אוסאמה סעדי
באיזה שלב עומד העניין הזה? זה לא קשור לכל ההסדרה של השירותים הממשלתיים, נכון?
רבקה אהרוני
אנחנו היינו רוצים להתחיל בפיילוט ואז לבחון את האפשרות, כן.
היו"ר אוסאמה סעדי
רן מעמותת "ידיד".
רן מלמד
אדוני, תודה על ההזדמנות. אני רוצה לנסות להציג אולי את העובדות קצת אחרת. בסופו של דבר, מספרים ועובדות אפשר להציג בכל מיני צורות, ואני מבקש דרך קצת שונה. צריך לזכור שלפני ארבעה חודשים עבר חוק ההפטר שבפוטנציה מדבר על כך ש-23,000 לקוחות חדשים אמורים להגיע ללשכות ההוצאה לפועל.
רבקה אהרוני
הלקוחות האלה מזומנים לתורים.
רן מלמד
ואני חוזר ואני אומר, זה בדיוק ההמשך של מה שאני רוצה להגיד, שתזמנו אותם לאחר הצהריים. חלק מהאנשים, ואני יודע כי אנחנו מטפלים בהם, מתעכבים ולא מגישים בזמן, ולפעמים לא מגישים בכלל, כי הם אומרים: לא שווה לי ללכת ולאבד ימי עבודה בשביל להגיע.
היו"ר אוסאמה סעדי
לקבל הפטר לא שווה לו?
רן מלמד
לא. חבר'ה, אני אראה לכם.
רבקה אהרוני
בכל הכבוד, עמותת "ידיד" מטפלת בכאלף חייבים מידי שנה. אנחנו מטפלים ב-700,000 חייבים.
רן מלמד
אני לא הפרעתי אז אל תפריעי לי.
רבקה אהרוני
לא מפריעה, אני רק מדייקת בעובדות.
רן מלמד
לגבי נושא העובדים – אין שום סיבה ומניעה שרשות האכיפה והגבייה שהיא רשות שטובעת בכסף. אני מציע לכם לקחת את התקציב השנתי המעודכן של רשות האכיפה והגבייה ותראו כמה כסף יש שם, ושהיא תקלוט עובדים בצורה כזו או אחרת כדי לתגבר את הלשכות יום או יומיים בשבוע אחר הצהריים.

הדבר השלישי מתייחס גם לדברים שאמרה פה חברת הכנסת ברקו, דיגיטציה ודיגיטליה ושליטה מרחוק זה נפלא. יש לנו היום בידיעה כ-20% מהאוכלוסייה שלא מונגשת לזה. זה אותו 20% פחות עם הלימה, עם התאמה, שהם צריכים להגיע להוצאה לפועל. חלקם, אגב, שיש להם תיקים אם הם יאבדו את מקום העבודה אז או שהם יבקשו מחבר לעשות להם עבודה או שהם ישאירו את המכתב בצד ולא יטפלו וייכנסו לחובות יותר גדולים כי הם לא יכולים לאבד את מקום העבודה שלהם. האמירה של רשות האכיפה והגבייה שאומרת: בואו נחכה עד שהממשלה תסדיר, לטעמי היא אמירה שערורייתית.

פה בהחלט מתאימה ההקבלה לביטוח הלאומי. הביטוח הלאומי הוא גוף שמבחינת יחסי העבודה שלו לא פחות מורכב ומסובך, למי שמכיר, מאשר רשות האכיפה והגבייה, ואולי יותר מזה. עובדה שהוא הצליח עם אמצעים טכנולוגיים רבים מאוד שהוא עושה, רבים מאוד, ולא פחות ממה שאתם עושים, רבקה, להגיע למצב שהלשכות שלו או שהסניפים שלו פתוחים לפחות יומיים בשבוע בשעות אחר הצהריים. בדרך כלל בין השעות 15:00 עד 17:00– דבר שהוא בהחלט אפשרי.

אני קורא מפה באמת לוועדה לאמץ את הרעיון הזה וללחוץ על רשות האכיפה והגבייה לבצע אותו.
ענת ברקו (הליכוד)
הם לא סוגרים בבוקר. השירות שלהם מתבצע בצורה בלתי רגילה.
רן מלמד
הם לא סוגרים בבוקר, נכון.
רבקה אהרוני
אדוני היושב-ראש, אני חוזרת שוב על העניין הזה שרשות האכיפה לא מתנגדת לעניין הזה, לא מתנגדת.
היו"ר אוסאמה סעדי
רבקה, תשמעי את כולם ואתן לך זכות גם להגיב.

עו"ד יוסף ויצמן, לשכת עורכי הדין, בבקשה.
יוסף ויצמן
אני לא מאמין שאני חוזר על כל מה שאמר רן מלמד, ואני מסכים אתו. אני לא מאמין שזה יוצא לי מהפה.
היו"ר אוסאמה סעדי
הוא דיבר מהלב, ואתה תדבר מבחינת החוק עכשיו.
רן מלמד
אבל הלב שלי נמצא בראש.
יוסף ויצמן
שיישאר שם. בחוק ההפטרים לא ראינו ביחד. אם יורשה לי לומר, בחוק ההפטרים לא יהיו הפטרים. לצערי, אפילו אלה שמגיע להם, בסוף לא יקבלו את זה.
היו"ר אוסאמה סעדי
יש, והתחילו לקבל.
יוסף ויצמן
הפטרים עדיין לא קיבלו.
רבקה אהרוני
יש עשרים מועמדים להפטר.
יוסף ויצמן
כן, אבל הם עדיין מועמדים. עוד לא קיבלו וזה עדיין בהליכים. לדעתי, יש כמה חסמים שצריכים שהוועדה הזאת תשב ותשחרר אותם לברר שמגיע להם. יש כאלה שמגיע להם, אבל יש חסמים שלא שחררו אותם.
קריאה
אני מטפל היום בשישה מתוך העשרים שעברו.
אלעזר שטרן
הוועדה תיקנה את החוק לפני מספר חודשים וקבעה - - - שבתנאים מסוימים יהיה אפשר. כמו שבהליך של פשיטת רגל יש מצב שבו אדם מגיע לסוף התהליך ורואים שאין לו ופשוט פוטרים אותו מהחוב, אז גם פה. גם - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
אם הוא היה באיחוד תיקים במשך ארבע שנים ויש לו חובות עד 800,000 שקל ולא חייב יחיד.
רבקה אהרוני
אחרי שמבוצעת חקירת יכולת שלו ובדקו את הנכסים שלו.
יוסף ויצמן
כל החובות לא יותר מ-800 ומסלול של ארבע שנים. חברים, מספיק שיש לו איזשהו חיסכון אחד, זה נקרא נכס, והוא יוצא מהסיפור. קופת גמל אחת והוא יוצא מהסיפור. יש כמה באגים בחוק.
רבקה אהרוני
זה לא באגים. עושים חקירה אמיתית של היכולת של החייב לעמוד. רשמים גילו שיש חייבים שלא עדכנו בכלל את ההכנסות שלהם והם כן יכולים לעמוד בהסדר של איחוד התיקים.
יוסף ויצמן
גם מי שנהנה בינתיים מההפטר זה הזוכים דווקא מהנושים כי הרשמים עשו איזשהו גילוי על מה שנשלח להם, ודווקא הם פתאום עיקלו שם וגילו נכסים וקופות חיסכון.
היו"ר אוסאמה סעדי
לא נדון עכשיו בחוק ההפטר.
רן מלמד
לכן, אם שאלת אם יש כאלה שמוכנים לוותר על יום עבודה בשביל ללכת להפטר.
יואב בן צור (ש"ס)
יוסי, רציתי להגיד שמגיע לך ישר כוח שבכלל הגית את הרעיון הזה.
יוסף ויצמן
תודה רבה.
רבקה אהרוני
איזה רעיון?
היו"ר אוסאמה סעדי
זה רעיון שלו?
רבקה אהרוני
לא. חוק ההפטרים?
יואב בן צור (ש"ס)
לא, של הפתיחה של הלשכות בשעות אחר הצהריים.
היו"ר אוסאמה סעדי
היית צריך להגיד את זה בהתחלה. בבקשה, תמשיך.
יוסף ויצמן
אני באמת ראיתי את הצורך. כמנהל הקליקה של ההוצאה לפועל ראיתי זוכות, קודם כל, בתיקי מזונות שהן עובדות בבוקר, אחרת הם לא מקבלים מהביטוח הלאומי את הכסף, שהן לא ניגשות לפתוח תיקים כי הן עובדות בוקר. הן עובדות ממש לפי שעות והן לא פתחו תיקים. כסף של ילדים, אוכל של ילדים, לא ניתן בגלל שהלשכה לא פתוחה בבוקר. אומנם אחרי זה שיש מסלול מקוצר וטיפה יותר הקלו בעניין. אבל יש גם חייבים שרוצים הגיש בקשה לפריסה של חוב, לאיחוד תיקים, אפילו התנגדות. הוא טוען שהצ'ק מזויף למעשה אולי. הכול יכול להיות, אבל הוא עובד בבוקר והוא לא יכול.

יש חובה לפתוח את הלשכות. אני לא חושב שזה יהיה נכון לסגור את זה בבוקר כי יש תנועה תמידית ללשכות.

דבר נוסף, אם הלשכה תהיה פתוחה אחר הצהריים תרד העבודה בבוקר. אי-אפשר להגיד שפתאום תיווצר עבודה של היום בבוקר. יש כאלה שלא יכולים להגיע בבוקר ויותר נוח להם אחר הצהריים. אז גם העבודה של הבוקר תרד וגם יש מערכת "כלים שלובים" שכבר עולה אז גם עורכי הדין פחות ופחות מגיעים ללשכות. אומנם המערכת לא שלמה ולא יציבה. יש תקלות, וזה בסדר. המערכת שיפרה את האיכות של עורכי הדין. עשו מעשה מאוד חשוב, לא שחס וחלילה אני עם ביקורת. זה מעשה חשוב מאוד, מקל עלינו את העבודה.
רבקה אהרוני
אני חושבת שעורך דין ויצמן יודה שעשינו מהפך בכל העניין הזה של שירות, של נגישות ללשכות ההוצאה לפועל בצ'ט, בזימון תורים, במענה טלפוני יעיל ומפורט.
יוסף ויצמן
זה נכון והתודות ל- - -
רבקה אהרוני
החייבים מקבלים הדרכה איזה מסמכים להביא איתם כשהם מגיעים. הם מקבלים תור מראש, הם לא צריכים להמתין. כבר אין את התורים. למעט לשכת תל אביב באמת שאנחנו יודעים שהיא לשכה עמוסה, כל לשכות ההוצאה לפועל בכל הארץ אין בהן הרבה.
היו"ר אוסאמה סעדי
רבקה אמרת שבתל אביב יש משמרת שנייה?
רבקה אהרוני
כן, מופעלת משמרת שנייה, אבל לא בגלל הסיבות - - -. בגלל שיש שם מצוקת מקום אנחנו חולקים אולמות דיונים יחד עם מערכת בתי המשפט ואז פועלת משמרת שנייה.
היו"ר אוסאמה סעדי
את זה לא אמרת, זה חשוב מאוד שבתל אביב - - -
יוסף ויצמן
שלא תהיה טעות, זה לא לכל הבקשות.
רבקה אהרוני
כן, זה לבקשות מסוימות שדחופות.
יוסף ויצמן
משמרת שנייה רק לביטולי עיכובי יציאה מהארץ. חייב שרוצה להגיש בקשה - - -
רבקה אהרוני
לא רק – בקשות דחופות.
היו"ר אוסאמה סעדי
אז פה אפשר להקל כי כבר ממילא נמצאים. אפשר להמליץ שכל השירותים שניתנים בשעות הבוקר, שיינתנו גם בשעות הצהריים. ממילא הלשכה פתוחה, עובדת. לא צריך להוסיף עוד כוח-אדם, שום דבר.
רבקה אהרוני
צריך להוסיף כוח-אדם. בקשות דחופות זה לא כל הבקשות, כן מדובר בתוספת של כוח-אדם.
ענת ברקו (הליכוד)
מה אחוז הבקשות הדחופות מתוך כלל הבקשות?
רבקה אהרוני
זה מיעוט, אני לא רוצה לזרוק פה מספר.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל אם ממילא המערכת עובדת והמאבטחים נמצאים, ויכול להיות שעוד שניים-שלושה נציגים יכולים לפתור את הבעיה, במיוחד שמדברים על זה שבתל אביב יש באמת עומס כל כך גדול, למה לא?
היו"ר אוסאמה סעדי
באיזה שעה זה עובד בתל אביב?
רבקה אהרוני
עד השעה 17:00, מ-15:00 עד 17:00. כוח-האדם שנמצא שם הוא בעיקר בשביל אותן בקשות דחופות של יציאה מהארץ ודיונים מהירים, וכל מיני בקשות דחופות שצריך כוח-אדם שילווה את הרשם שדן בבקשות הדחופות האלה. עכשיו להפוך את זה לקבלת קהל? ואת מי זה ישרת? רק את תושבי תל אביב? זה גם לא פייר. אנחנו בעד, קודם כל, אמרנו בראשית הדיון ואחזור על זה שוב ושוב.
ענת ברקו (הליכוד)
נכון, זה נשמע רע להגיד: את מי זה ישרת? רק את תושבי תל אביב. אבל זה רגל בדלת. אם ממילא את זה אתם יכולים להפעיל מיד אתמול, נתחיל עם זה. תתחילו עם זה, מה הבעיה?
רבקה אהרוני
לא, מדובר פה ביחסי עבודה. צריך עובדים שם שיעבדו בשעות אחר הצהריים. כמו ששמרית ציינה, מדובר ברובן בנשים. צריך את ההסכמה שלהן. יש ועד עובדים, יש יחסי עבודה. יש שעות עבודה מקובלות, יש משאבים שצריך להקדיש לעניין הזה. למרות אמירתו של סמנכ"ל עמותת "ידיד", יש לנו קיצוצים די משמעותיים בכוח-האדם וגם בתקציב. אנחנו לא יכולים להפעיל את כל המערך הזה בשעות אחר הצהריים כדי - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אותו עובד שכבר נמצא בשביל צווי עיכוב יציאה מן הארץ אין מספיק מיומנות?
רבקה אהרוני
נמצאים שם שני עובדים ורשם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
האם הם לא יכולים?
רבקה אהרוני
לא, הם לא יכולים. הרי אנחנו מדברים דיבורים בעלמא, אנחנו לא יודעים באמת כמה אנשים יגיעו. לכן, תסמכו עלינו שעשינו מהפך בחמש השנים האחרונות לטובת החייבים. באמת רשות האכיפה והגבייה עשתה כברת דרך ארוכה בהגנה על חייבים. רוב הצעות החקיקה שנעשו למורת רוחם של עורכי הדין נועדו להטיב עם החייבים, ועשינו.
יוסף ויצמן
- - - והיינו בעד רוב הפעמים.
רבקה אהרוני
בסדר. עשינו גם מהפך בתחום השירות, ויש חייבים שגם משתמשים בערוצים שהם לא רק הגעה ללשכה.
דבר נוסף, אנחנו נוטים להגיד
החייבים המסכנים. אנחנו כרגע נמצאים בעיצומו של מחקר שמנסה לאפיין מיהו החייב בהוצאה לפועל. מהממצאים הראשונים אני יכולה לומר לכם שלא מדובר רק בחייבים שהם חלשים. מדובר בקשת רחבה של חייבים. לכן, אני מציעה, בגלל הרצון שלנו, כן לקבל את עמדתנו שאנחנו רוצים לעשות את זה.
ענת ברקו (הליכוד)
מה סרגל הזמנים שלכם? כאיל זה קל להגיד את זה - - -
רבקה אהרוני
אני לא רוצה להתחייב בשם מנהל הרשות. אבל כשהוא שוחח אתנו לפני שיצאנו לכאן - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
כמה ימים זה עובד בתל אביב? היום זה כל השבוע?
רבקה אהרוני
כן, כל השבוע לבקשות דחופות.
היו"ר אוסאמה סעדי
אז אפשר פה להתחיל עם תל אביב שני ימים בשבוע. אפשר לפחות כפיילוט שני ימים בשבוע בתל אביב עם כל הבקשות ועם כל השירותים, ואז תראו. הרי הכמות הגדולה ביותר יש בלשכת ההוצאה לפועל בתל אביב.
רבקה אהרוני
אבל מי יממן את זה?
היו"ר אוסאמה סעדי
לא. אני אומר, במקום שתעבדו כל השבוע - - -
רבקה אהרוני
אבל איך אתה יכול לחייב עובד מדינה ששעות העבודה שלו הן מ-07:30 עד 16:00 להגיע בשעות אחר הצהריים?
ענת ברקו (הליכוד)
אפשר להציע לחלק מההורים להגיע ב-9:00 או 10:00, ואז הם משלימים את השעות. יש אנשים שמעדיפים לעשות את זה.
היו"ר אוסאמה סעדי
בדיוק.
רבקה אהרוני
רוב העובדים בלשכות ההוצאה לפועל מגיעים הרבה יותר מוקדם מ-07:30.
יוסף ויצמן
רבקה, יהיה להם יותר זמן פנוי בבוקר.
רבקה אהרוני
יוסי, אנחנו מכירים את העובדים שלנו. זה עובדים בשירות המדינה, זה לא פרטני בלשכת ההוצאה לפועל. אנחנו צריכים להסדיר את זה. גם פה אין נציג העובדים. האם אני יכולה לחייב עובד?
ענת ברקו (הליכוד)
הם חייבים לגלות יותר גמישות, אין מה לעשות.

[pic]
רבקה אהרוני
הם חייבים - בסדר. אז בוא נדבר עם ההסתדרות. אי-אפשר לחייב את העובדים לבוא בשעות - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
יש לי הצעה לסיכום, אבל בואו נמשיך לשמוע את יוסי אם יש משהו חדש.
יוסף ויצמן
כמי שמייצג את החייבים, וגם אדוני אולי ייצג מדי פעם לא רק זוכים, אולי גם חייבים, והוא יודע שלחייבים יש חובה להגיע להתייצבות. לא פקס ולא דואר. חייבים לא יכולים לשלוח בדואר. הם חייבים להגיע בעצמם. הגעה להוצאה לפועל זה לפעמים יום עבודה. אין דרך אחרת ואין איזה משהו מקוון שיכול להיות.
רבקה אהרוני
יש מקוון. יש את האזור האישי שפותח.
יוסף ויצמן
לא לחייבים.
רבקה אהרוני
לחייבים.
יוסף ויצמן
אני נמצא במערכת, אני ליוויתי את המערכת. נפתח לי תיק הוצאה לפועל, אין ב"כלים שלובים" היום לחייבים.
רבקה אהרוני
אז אני אומרת - הנה, אני מבשרת לך. החל מהרבעון הבא יפותח אזור אישי לחייבים שהוא מופעל באמצעות כרטיס.
יוסף ויצמן
תפתחו את הלשכות. אם זה יהיה 100% חייבים אני בטוח שיוותרו על ה- - - הזו. קודם תפתחו את הלשכות ואחרי זה נראה מה קורה עם הסיפור המקוון. אגב, מיסוי מקרקעין, משרד הפנים, הביטוח הלאומי, מוסדות ממשלה, ועוד דברים, שהבינו שחייבים להנגיש את זה בשעות אחר הצהריים.

אני שמעתי שיש היום הפרדה מוחלטת. אגב, נאמר פה כמה פעמים בתי המשפט ואענה לזה. בתי המשפט – אחוז הפונים שלא מיוצגים הוא מאוד נמוך, אולי 5%. בהוצאה לפועל יותר מ-50% לא מיוצגים.
רבקה אהרוני
למעלה מ-90% לא מיוצגים.
יוסף ויצמן
לא מיוצגים. אז מה את אומרת לי: בית המשפט. לבית המשפט לא מגיע אזרח מהשורה. עורך הדין פעיל בשעות הבוקר. אבל הוצאה לפועל לא מיוצגים, עובדים בבוקר. זה שונה, אז אל תגידי לי: בתי המשפט.
רבקה אהרוני
אתה יודע מה אחוז ההתייצבות של חייבים בלשכות ההוצאה לפועל? פחות מ-2%.
יוסף ויצמן
אם תהיו נגישים יותר תראו שזה יעלה. יש הפרדה מוחלטת בין בתי המשפט להוצאה לפועל, אפילו הפרדה פיזית. רוב הלשכות היום לא נמצאות בתוך בתי המשפט. זה טעות, אבל זה כבר נעשה. אז אי-אפשר להסיק ממערכת בתי המשפט על מערכת ההוצאה לפועל.
היו"ר אוסאמה סעדי
תודה, יוסף.
רבקה אהרוני
אנחנו התייעצנו עם מנהל רשות האכיפה והגבייה.
היו"ר אוסאמה סעדי
דרך ההודעות?
רבקה אהרוני
לא, היא יצאה לדבר אתו.
קריאה
שמרית יעילה במיוחד.
רבקה אהרוני
שמרית היא היחידה מבין העובדים שהיא היעילה, והיא גם עובדת בשעות אחר הצהריים.
היו"ר אוסאמה סעדי
איזה בשורה יש לכם?
רבקה אהרוני
מנהל רשות האכיפה והגבייה לא מוכן כרגע לבצע דבר מהסוג הזה בגלל כל הדברים שציינתי: יחסי עבודה, משאבים, כוח-אדם שאין לו נוסף לזה, רק במסגרת של הסדר ממשלתי של כל משרדי הממשלה. שוב, אמרתי שאנחנו נשמח לעשות את זה במסגרת ההסדר הזה. כי תבינו שיחסי עבודה של עובדי המדינה צריכים להיות מוסדרים באופן רוחבי. אנחנו לא יכולים לכפות על עובדי ההוצאה לפועל משהו שלמערכת בתי המשפט. הם תמיד מסתכלים מה עובדי בתי המשפט עושים או מקבלים או יש להם, כי הם היו פעם מערכת אחת.
יוסף ויצמן
אולי תסתכלו קצת על ביטוח לאומי ויראו שגם הם אחרי צהריים.
רבקה אהרוני
אני לא רוצה להגיד שום דבר על ביטוח לאומי. אני חושבת שהשירותים שמקבלים בלשכת ההוצאה לפועל: במוקד, בצ'ט, באינטרנט, הם הרבה יותר טובים.
היו"ר אוסאמה סעדי
חבר הכנסת יוסי יונה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יש כאן נכונות לעשות משהו.
רבקה אהרוני
בוודאי, פתחנו בזה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
משום שיש את הנכונות וכדי שלנכונות הזו תהיה משמעות מעשית אז לפחות אנחנו צריכים איזושהי מחויבות מסוימת מצדכם לתחימה של זמן לבוא ולהגיד. רבקה ושמרית, נניח שאתן אומרות שאתן פתוחות לעניין ואף עובדות על הנושא הזה ורוצות להנגיש את השירות גם לשעות של אחר הצהריים. אם הייתן אומרות: אוקיי, יש תחימת זמן. ייקח לנו חודש, חודשיים, שלוש - אנחנו צריכים לשמוע משהו. זאת אומרת, מה נעשה ובאיזה שלבים זה נמצא, ואם יש לכם הערכה כלשהי שאכן זה יבוצע הלכה למעשה בתוך שניים, שלושה, ארבעה חודשים. ואז נזמן דיון נוסף של מעקב כדי לקבל מכן עדכון באשר לשאלה איפה זה נמצא. האם אתם יכולים?
היו"ר אוסאמה סעדי
אני מציע שאני אסכם את זה. רבקה ושמרית, הפתיחה שלכן היתה מעודדת, אבל בסיום חשבנו שנקבל בשורה ושנצא עם בשורה.
רבקה אהרוני
היינו מאוד שמחים, אבל אנחנו במדינתנו חיים. אנחנו יודעים מה עם מערכת יחסי העבודה. צריך שיהיה פה נציג העובדים שגם ייתן פה את הסכמתו לעניין הזה. זה מורכב. גם האוצר צריך להיות פה, להסכים להקצות משאבים לעניין הזה, לתוספת של מאבטחים, לתוספת של כוח-אדם לשעות אחר הצהריים.
יואב בן צור (ש"ס)
אבל אם אתם ב-17:00 נמצאים ויש מאבטחים.
רבקה אהרוני
לא, אין מאבטחים. בבית המשפט בתל אביב זה המאבטחים של בתי המשפט.
רן מלמד
אבל כל מה שצריך להגיד זה שראש הרשות יבוא ויגיד: אני מכניס את זה עכשיו לתוכנית העבודה שלי למחצית הראשונה של שנת 2016, ועכשיו חובת ההוכחה עליכם, והכנסת תוכל לפקח.
היו"ר אוסאמה סעדי
לכן, תשמעו את הסיכום שלי.
רבקה אהרוני
אפשר להציע הצעת ביניים.
היו"ר אוסאמה סעדי
בבקשה.
רבקה אהרוני
אנחנו במגמה לצמצם את ההגעה של חייבים ושל זוכים ללשכות ההוצאה לפועל בכל מיני אמצעים שפרטתי קודם. חלק מהמשאבים האלה, למשל, ערוץ הצ'ט האישי והאזור האישי לחייבים, נמצאים ממש בהתחלת דרכם. אני מציעה שתתנו לנו פרק זמן ללמוד את הנתונים האלה, לראות באמת כמה חייבים משתמשים יותר ויותר בדברים האלה. גם פיתחו טפסים מקוונים שלא צריכים להגיש אותם בהגשה פיזית. עוד מעט יגיעו לכאן תקנות חדשות שיסדירו את העניין הזה של הגשה מרחוק. אני מציעה שתתנו לנו פרק זמן של שני רבעונים לפחות ללמוד את הנתונים. במסגרת הזאת גם חברי הוועדה ינסו להבין איזה עוד משרדי ממשלה יצטרפו לעניין הזה כדי שגם כשננהל משאים ומתנים מול העובדים שלא נהיה רק המשרד הכמעט היחיד שמפעיל עובדים בשעות אחר הצהריים. יוסי, אתה בוודאי יודע מה מערכת יחסי העבודה וכמה זה קשה לעשות שינויים בקרב עובדים שעובדים כבר באיזושהי מסורת.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אנחנו כאן לא נהנים מהדיווח ומהעדכון ומהעמדה של הגורמים האחרים שמן הסתם אם דבר כזה ישונה אז אין כאן רק גורם אחד שהוא אחראי לשינוי.
רבקה אהרוני
נכון - האוצר.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן. יכול מאוד להיות שקצת אולי טיפ טיפונת חטאנו בקיומה של הוועדה הזו מבלי שזימנו גם נציגים אחרים, הן של ועד העובדים, הן של האוצר, כדי שהם יגידו לנו מה ההערכה שלהם ועד כמה קיימת נכונות מצדם להביא את השינוי הזה.
היו"ר אוסאמה סעדי
לא, לא. אבל זה מניע את התהליך, זה בסדר גמור.
רבקה אהרוני
גם נציגים של מערכת בתי המשפט.
שמרית רגב שרייבר
של יחידת השירות הממשלתית שאמורה להוביל את הדבר הזה בכלל המשרדים. צריך לבדוק איתם, עם משרד ראש הממשלה.
רבקה אהרוני
מערכת בתי המשפט שחלק מהלשכות שלנו שוכנות במבנים שלה.
היו"ר אוסאמה סעדי
כמו שאמר יוסי, יש הבדל בין משרדים אחרים לבין בתי משפט. בבתי משפט כמעט 90% ויותר מיוצגים על-ידי עורכי דין, בין אם זה תובעים, בין אם זה נתבעים, ועורכי הדין נמצאים מהבוקר שם. אין לנו את הבעיה הזו.
רבקה אהרוני
אני זוכרת שכשהפרידו את מערכת בתי המשפט, התחילו להפריד את לשכת ההוצאה לפועל מבתי המשפט, זה התחיל בלשכות מסוימת. ואז אמרו: עכשיו בית המשפט יתרוקן. הוא לא התרוקן. הוציאו את לשכת ההוצאה לפועל מבית המשפט ובית המשפט נשאר עם המון אנשים. אז זה לא בדיוק נכון. לא יוסי ולא אני רוצים לדבר בנתונים שאנחנו לא מכירים אותם בוודאות. אנחנו יכולים לדבר על הנתונים שלנו. מדובר ב-4,000 אנשים ביום.
היו"ר אוסאמה סעדי
מאחר וכולנו מסכימים פה מכל חברי סיעות הבית, בין אם זה קואליציה או אופוזיציה, העניין הזה חוצה סיעות ומפלגות שאנחנו כן בעד להנגיש כמה שיותר את שעות הפתיחה של קבלת קהל למבקשי השירות הזה, מאחר ויש ייחוד בלשכות ההוצאה לפועל, להבדיל גם ממשרדים אחרים, אם זה תעשייה-מסחר, אם זה משרד פנים. משרד פנים, למשל, גם עובדים אחר הצהריים. במרשם האוכלוסין כן עובדים אחר הצהריים.
יואב בן צור (ש"ס)
אז יש מודל כזה במשרדים ממשלתיים.
היו"ר אוסאמה סעדי
יש מודל במשרדים ממשלתיים.
יוסף ויצמן
גם מיסוי מקרקעין יש אפשרות אחר הצהריים.
היו"ר אוסאמה סעדי
בדיוק. לכן, הייתי מבקש שתעבירו למנהל החדש שאנחנו מאחלים לו בהצלחה בשם כולנו כדי שכן ילמד וישב על המדוכה. אנחנו ניתן לכם פרק זמן שבאמת תלמדו את הרעיון הזה ותבואו אלינו בהצעות.

אנחנו גם בשם כל חברי הכנסת חברי הוועדה פונים גם לשרת המשפטים שכן תתערב ותדאג לעניין הזה של פתיחת לשכת ההוצאה לפועל בשעות אחר הצהריים. אני חושב שישנם מספר דברים שאתם יכולים כבר בתור רשות גם לעשות את זה בתור מהלכים פנימיים, אם זה, נניח, בתל אביב אם אפשר לתת יום-יומיים כפיילוט שיתחילו העובדים מ-10:00 עד 17:00, וכל הדברים האלה. יש לזמן תורים להפטר או חקירת יכולת - - -
רבקה אהרוני
כל ההפטרים מזומנים לתורים.
היו"ר אוסאמה סעדי
אז אני אומר, אפשר לזמן אותם בשעה 15:00, 15:30, כי אז אפילו לא צריך את כל קבלת הקהל. אבל הוא יכול לא להפסיד יום עבודה ולכלכל את צעדיו, כמו שאמר רן. אני כן הייתי מבקש שאתם תתנו לנו עדכון לאחר שתלמדו את כל הנושא הזה גם עם מנהל הרשות החדש. תנו לוועדה דין וחשבון נניח תוך ארבעה חודשים.
רבקה אהרוני
אני ממש מבקשת שזה יגדל לשישה חודשים. כל תוכניות העבודה שלנו מחולקות לרבעונים – שישה חודשים.
היו"ר אוסאמה סעדי
שישה חודשים - תנו לנו דיווח. יוזמי הדיון המהיר, חבר הכנסת בן צור יוסי יונה, אתם גם מוזמנים לפנות לוועדה ובעוד כמה חודשים ולהגיד שאתם רוצים לקיים דיון המשך ומעקב ולראות איפה זה עומד ולישיבה הבאה נזמין את כל הגורמים המוסמכים.
יוסף ויצמן
חייב בהוצאה לפועל שנפתח נגדו תיק, למשל, בקריית שמונה, והוא גר בתל אביב, הוא חייב לנסוע עד לקריית שמונה להגיש את זה ובשעות הבוקר ולבזבז יום שלם.
רבקה אהרוני
מי שמחליט על מקום פתיחת התיק זה עורכי הדין.
יוסף ויצמן
אפשר בינתיים שהוא יוכל להגיש את הבקשה שלו בתל אביב ולא בקריית שמונה.
רבקה אהרוני
חלק מהבקשות הוא יכול להגיש רחוק.
יוסף ויצמן
המחשבים הם אותם מחשבים. אין שום הבדל אם זה מוגש בקריית שמונה או בתל אביב כי זה מערכת אחת. אבל יש נוהל פנימי של הרשות שאומר שחייבים רק באותה לשכה. אני אשמח אם תצא מפה הודעה שהחייב שגר בקריית שמונה יכול להגיש את הבקשה גם בתל אביב - - -
רבקה אהרוני
אני יכולה לצאת בהודעה הרבה יותר דרמטית שאנחנו פועלים להסדרת כללי סמכות מקומית להוצאה לפועל במהלך השנה הקרובה.
יוסף ויצמן
לא סמכות מקומית.
היו"ר אוסאמה סעדי
סמכות מקומית יותר טוב. מה אתה רוצה?
רבקה אהרוני
אנחנו כרגע סיימנו עבודת מחקר בכל הנושא של כללי הסמכות המקומית, ואנחנו רוצים לאמץ את כללי הסמכות המקומית להוצאה לפועל. כך התיק ייפתח בסמוך למגורי החייב.
יוסף ויצמן
אל"ף, זה לא יפתור את הבעיה כי זה יהיה עוד שנה אולי. יש תיקים פתוחים שם מיליונים. הוא בינתיים גר היום בתל אביב והתיק פתוח בקריית שמונה – שהם יאשרו לו להגיש את החומר בתל אביב - - -
רבקה אהרוני
חלק מהבקשות הוא יכול להגיש בלשכות אחרות, בכל לשכה. יש בקשות שאתה יכול להגיש בפקס.
יוסף ויצמן
אני עובד בהוצאה לפועל, סליחה. אני מייצג חייבים. אין פקס. רבקה, מאיפה באת? אין פקס בלשכה, אין אפילו בקשה אחת. אני - - - בהוצאה לפועל. המחשב בהוצאה לפועל הוא אותו מחשב של תל אביב והכול נסרק. כלומר, אין שום סיבה שהוא ייסע מתל אביב לקריית שמונה. תצאו בהודעה בינתיים - - -
רבקה אהרוני
בקשות לשינוי מועדי דיון, למשל.
יוסף ויצמן
אני מדבר איתך על בקשה לאיחוד תיקים, - - -
רבקה אהרוני
בקשה לאיחוד תיקים זו בקשה מורכבת. צריך למלא שאלון של חקירת יכולת. אי-אפשר - - -

רן מלמד

האם תוכלי להגיש דרך האזור האישי החדש?
רבקה אהרוני
כן, אפשרי.

רן מלמד
יופי. אז תבואי ותגידי
בתוך ארבעה חודשים אפשר יהיה. כל אחד יוכל לקבל אזור אישי ולהגיש את כל המסמכים - - -
רבקה אהרוני
כרגע האזור האישי תוכל לצפות בפרטי ה - - - שלך.

רן מלמד

הנה, זה מה שהיא אומרת. זה לא יהיה. היא אומרת: כרגע תוכל לצפות - - -
רבקה אהרוני
כרגע, כרגע. גם את רומא לא בנו ביום אחד. אנחנו מדברים על מערכת שחמישים שנה היתה מוזנחת. בחמש שנים הפכו את כל השירותים לנגישים.
היו"ר אוסאמה סעדי
יוסי, הדיון המהיר מתעסק בנושא ספציפי ומסוים. הרשיתי לך לשאול, היא ענתה. זה חורג מהנושא של הדיון המהיר שזה פתיחה בשעות אחר הצהריים. אני חושב שעשינו התקדמות בעניין הזה. הם התחייבו לתת את העדכון. אנחנו גם נמשיך לעקוב בוועדה שלנו. אם יש נושאים אחרים אתם מוזמנים לפנות למנהל, לפנות אלינו, לעורר את זה בדיונים קודמים שיבואו גם עם הצעות לפתרון.

תודה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:55.

קוד המקור של הנתונים