ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/12/2015

דיור לעולים: א. הגדלת הסיוע בשכר דירה; ב. הגדלת המשכנתאות והתאמת הריבית לזו הנהוגה במשק; ג. עדכון ההטבה בתחום מס הרכישה

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 47

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שלישי, י"ט בכסלו התשע"ו (01 בדצמבר 2015), שעה 14:00
סדר היום
דיור לעולים: א. הגדלת הסיוע בשכר דירה; ב. הגדלת המשכנתאות והתאמת הריבית לזו הנהוגה במשק; ג. עדכון ההטבה בתחום מס הרכישה
נכחו
חברי הוועדה: אברהם נגוסה – היו"ר

סופה לנדבר

יואל רזבוזוב
מוזמנים
שאול מוצפי - מנהל תחום בכיר תוכניות סיוע, משרד הבינוי

אולגה דדון - ממונה דיור ארצי, משרד העלייה והקליטה

רחל כהן - מרכז דיור, משרד העלייה והקליטה

יובל טלר - רפרנט שיכון באגף תקציבים, משרד האוצר

ורד אחיהון - מנהלת תוכן פרויקט אתיופיה, הסוכנות היהודית

יהונתן טיילור - סגן מנהל המחלקה לקשרי ממשלה, ארגון "נפש בנפש"

רונן פוקסמן - חבר במחלקה לקשרי ממשלה, ארגון "נפש בנפש"

אסתר בלום - מנהלת מועצת ארגוני עולים

חנה אלעזר לגסה - דוברות ושינוי מדיניות, האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה

וונדה אקלה - מנכ"ל נציגי הארגונים של קהילת יוצאי אתיופיה

גלדיס ברזובסקי - מנהל עליה וקליטה, התאחדות עולי אמריקה הלטינית

ריקרדו לומסקי - מנהל יחסי ציבור, בית ברזיל

מרגריטה סלבקין - תנועת פרוגרס, מחאה ברחוב הרוסי

אנג'לה פיינברג - תנועת פרוגרס - מחאה ברחוב הרוסי

יורי פיינברג - תנועת פרוגרס - מחאה ברחוב הרוסי

ילנה פייגין - מתנדבת, כן לזקן

רבקה יוחה - מתנדבת, כן לזקן

אשר רוכברגר - משקיף, המשמר החברתי של הכנסת

צח בן יהודה - מרכז המחקר והמידע של הכנסת
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהלת הוועדה
דנה גורדון שושני
רישום פרלמנטרי
ר.כ. חבר המתרגמים
דיור לעולים
א. הגדלת הסיוע בשכר דירה; ב. הגדלת המשכנתאות והתאמת הריבית לזו הנהוגה במשק; ג. עדכון ההטבה בתחום מס הרכישה
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו מתחילים. צהריים טובים לכל המשתתפים. אנחנו דנים היום במספר תחומים של דיור עולים. פנו אלי נציגי ארגון "נפש בנפש", שבדקו את הנושא לעומק וגילו שמספר הטבות הניתנות מזה שנים לעולים חדשים, לא עודכנו שנים רבות ובעצם אינן מהוות הטבה כלל וכלל.

מדובר בהגדלת הסיוע בשכר דירה, העומד היום על 223 שקלים לחודש ליחיד, ו-402 שקלים לחודש למשפחה, בשנה השנייה לעלייה. בשנה השלישית והרביעית לעלייה, הסיוע בשכר דירה מצטמצם ועומד על 89 שקלים ליחיד ועל 99 שקלים לחודש למשפחה. מדובר בסיוע מגוחך, שלא עודכן זה שנים רבות.

אני אומר את הדברים האלה מהנתונים שקיבלתי מארגון "נפש בנפש" והמסמך גם הונח על שולחנכם. הובהר לי קיימות בעיות בתחומי גובה המשכנתא לעולים והתאמת הריבית הניתנת, ובנוסף ביחס למס רכישה.

אני חושב שזה יהיה טובה שמר יהונתן טיילור, נציג ארגון "נפש בנפש" יציג את הנושא, אלא אם כן חברי הכנסת רוצים להתייחס. אז בואו נשמע ממנו ולאחר מכן נשמע גם את נציגי משרדי הממשלה.

מר יהונתן טיילור, בבקשה.
יהונתן טיילור
תודה רבה. אז מה אנחנו רוצים לעלות זה את כל הסיפור הזה של הסיוע בדיור בעקבות הרבה הרבה פניות של עולים חדשים שפנו אלינו, וגם בעצם כשאנחנו מנסים לעודד עלייה ויוצאים לחו"ל לכנסים ולדברים כאלה, אנחנו מנסים להציג לעולים את סל ההטבות שהעולה החדש מקבל. וכשאנחנו באים לשם ואנחנו מציגים סיוע בשכר דירה – מה שעולים מקבלים – זה פשוט נראה מצחיק שעולה יקבל 223 שקלים בחודש במשפחה, שאגב מה שחשוב להבהיר פה שההרכב המשפחתי לא משנה פה בכלל. כלומר, יכול להיות זוג ויכול להיות משפחה עם 7 ילדים, הם יקבלו 402 שקלים לחודש.

אני רק אסביר בקצרה על ההטבה עצמה. ההטבה מתחילה בשנה השנייה, שעולה חדש מגיע. בשנה הראשונה הוא בעצם תחת המטריה של משרד הקליטה, כל הטבות סל הקליטה וכו', מקבלים ממשרד הקליטה. הנתונים של העולה עוברים למערכת של משרד הבינוי והשיכון ואז מה שקורה הם עוברים על פרטי חשבון הבנק ואז בעצם משרד הבינוי מסתמך על הנתונים שעוברים ומתחיל לתת לעולה את ההטבה של סיוע בשכר דירה.

אז מה שיוצא מזה, משרד הבינוי הוא בעצם אמור להוות איזה שהוא המשך סיוע לעולה חדש בזמן שהוא פה, מהשנה השנייה והלאה, שזה בעצם ארבע שנים מתחילת השנה השנייה, כשכמו שאמרת, כל שנה הסכום יורד ובעצם אנחנו מדברים פה על כך ש-99 שקלים בחודש בשנה הרביעית, זה פשוט, אני לא יודע איך להסביר את זה. זה כאילו ראה לקניות במכולת באמצע שבוע. משהו כזה.
קריאה
מסטיק.
יהונתן טיילור
כן, משהו כזה. חשוב לציין שהסיוע בשכר דירה מגיע וניתן גם לקבוצה שנקראים נתמכים, שזה בעצם אנשים שבאים למשרד הבינוי והשיכון ומבקשים סיוע מטעמי הכנסה או מישהי שהיא חד הורית או חיילים בודדים, או משהו כזה, ששם הסכום מוגדל. זה אומר שהם בודקים את ההכנסות ועל פי זה יש להם קריטריונים משלהם והסכומים האלה נעים בין 1,000 ל-1,400 שקלים בחודש.

אז מה שאנחנו בעצם מנסים לבקש, שתהיה איזו שהיא התאמה כלשהי למשהו, בין אם זה למחירי שכר הדירה בשוק, אם זה למשהו שקשור לטעמי הכנסה כמו שהם נותנים לשאר הנתמכים, אבל שיהיה איזה שהוא משהו הוגן כלפי עולים חדשים. זה פשוט נראה לי די מגוחך, הסכומים האלה.

אתה רוצה שאני אמשיך למשכנתאות?
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
מי משלם את הסכומים האלה? משרד השיכון?
יהונתן טיילור
משרד הבינוי והשיכון.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
מהשנה השנייה, כן?
יהונתן טיילור
כן.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, תמשיך לנושא המשכנתאות.
יהונתן טיילור
אוקיי, הנושא השני הוא הסיוע במשכנתאות.
היו"ר אברהם נגוסה
יש שלושה דברים שהצגתם לנו, סיוע בשכר דירה,סיוע במשכנתא ומס רכישה. אז אני אשמח שתציג את שלושתם.
יהונתן טיילור
כן. מה שמשרד הבינוי והשיכון מציעים לעולים חדשים, יש להם עד 15 שנה מיום העלייה לבקש את ההטבה במשכנתא, שבעצם הם נותנים עד סכום מסוים, תלוי לפי הניקוד ותעודת הזכאות, שזה בעצם נוגע לכל ישראלי שבעצם מבקש משכנתא מהמדינה והריבית היא 3%, שזה בעצם משהו שהיום, ממה שאני יודע, עולים אפילו לא ניגשים לבקש את ההטבה הזאת בכלל. הם פשוט הולכים לבנקים כי הבנקים יציעו להם 2% ואפילו פחות.
היו"ר אברהם נגוסה
2.5 נראה לי.
יהונתן טיילור
לא, מה שהבנקים מציעים נראה לי זה אפילו פחות מזה, אבל פשוט הנקודה היא שהם אפילו היום לא-. אפשר לשאול את משרד הבינוי. אין כמעט בקשות למשכנתאות מטעם משרד הבינוי. זה פשוט הטבה שהיא כבר לא רלבנטית אפילו. אז זה הדבר השני.

הדבר השלישי זה המס רכישה, שזה באמת משהו שאנחנו לא מצליחים להבין. עד שנת 2012 היו מדרגות מס רכישה, שבעצם לכל ישראלי יש מדרגות מס שונות, שעל זה יש סכומים מסוימים שעליהם יש מס רכישה. אצל עולים חדשים, אני לא הבאתי את כל הסכומים פה, אבל בתוך מדרגות המס היה עד 1.7 מיליון, כמו שציינתי פה, עד 1.7 מיליון מס הרכישה היה 0.5%. אבל הסכום היה מ-0 עד 1.7 מיליון, כשאצל ישראלי רגיל, מישהו שהוא ותיק, מה שקורה שיש נגיד מ-0 עד 1.4 מיליון ומ-1.5 עד 1.6 ובכל פעם, נגיד אם זה מעל סכום מסוים, האחוז הוא על ההפרש.

אז בעצם גם אם אני עושה מ-1.4 מיליון עד 1.6 מיליון – זה יהיה 3% - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אז יש מס רכישה בכלל?
יהונתן טיילור
היום אתה יכול להיכנס, יש מחשבון מס רכישה של משרד האוצר. אתה יכול להיכנס לשם ועל כל חישוב כלשהו, תמיד יוצא שהעולה משלם יותר מישראלי ותיק.
מרב תורג'מן
אני אבהיר את הנקודה הזאת. תקנות מיסוי מקרקעין שבח ורכישה בהקשר של מס רכישה, קובעות שעולה חדש צריך לשלם מס רכישה עד לסכום של 1,463,000 שקלים, שיעור של חצי אחוז. מעל הוא משלם שיעור של 5% ללא המגבלה, זאת אומרת לא משנה מה יהיה שווי הדירה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
וההשוואה לצבר?
מרב תורג'מן
עכשיו, יחיד שרוכש דירת מגורים שאינו עולה, יש לו פטור עד ל-1,470,000 שקלים, הוא לא משלם בכלל מס רכישה. מ-1,470,000 שקלים עד 1,744,000 שקלים הוא משלם 3.5%, אחרי כן זה 5% ואז זה הולך ועולה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אז בעצם העולה משלם יותר.
מרב תורג'מן
כן, על ה-1.5 מיליון שקלים הראשונים הוא משלם 0.5% מס רכישה, בעוד שתושב ישראל פטור ממס.
היו"ר אברהם נגוסה
רגע, אבל למה כל אזרח לגבי דירה ראשונה - - -
מרב תורג'מן
דירת מגורים יחידה, לא על דירה שנייה.
היו"ר אברהם נגוסה
1.4 מיליון שקלים זה כל אזרח?
מרב תורג'מן
נכון, המבחן הוא מבחן תושבות. כמו שיש מבחן תושבות בפקודת מס הכנסה, מכילים את אותו מבחן ובמידה והוא נמצא תושב ישראל, הוא זכאי לפטור ממס רכישה עד לסכום של 1,470,000 שקלים. השאלה אם העיוות הזה, ואולי זה המקום לשאול את משרד האוצר, הוא איזה שהוא תהליך הדרגתי היסטורי, שבעצם קרה לאורך השנים שהגדילו את מדרגת מס הרכישה שעמדה בעבר על סכום של 600,000 שקלים, שאז אולי באמת הייתה איזו שהיא הטבה לשלם חצי אחוז עד 1.4 מיליון. לא, היום זה עומד על 1.7 מיליון.

השאלה אם באמת לא עדכנו במכוון או לא במכוון, אבל זו שאלה שצריך לשאול אותה את המדרגה של אותם עולים חדשים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
קודם כל אם לא עדכנו אז הם צריכים להחזיר לאנשים את הכסף, בגלל שלא יכול להיות שעולה חדש משלם יותר.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
השאלה אם הוא מגיש בקשה או שהוא יכול לקבל כרגיל, לא לשלם נגיד עד 1.5 מיליון לדוגמא.
קריאה
הוא יכול לגשת בתור - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
הוא יכול לגשת, אבל אני חושב שרוב האנשים לא ניגשו בכלל כעולים.
מרב תורג'מן
זהו, יכול להיות מאד שזה באמת מה שקורה, אבל חשוב גם לציין שיש את העניין שעל דירות שהן מעל הסכום הזה משלמים 5%, ובעוד שתושב ישראל משלם 8% על דירות יוקרה, דירות שהן נחשבות דירות יוקרה מעל 4.5 מיליון שקלים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
על 4.5 מיליון אנחנו לא נתווכח, אבל דירה רגילה?
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, אז אני רוצה שתענה ביחד גם לעניין המשכנתאות. לפני התקציב אני וחברי הכנסת אלי כהן ומשה גפני, הגשנו הצעת חוק להוריד את האחוז מ-3%. רצינו שיהיה אחוז אחד פחות, אבל האוצר התנגד ואז חילקו לנו חצי אחוז לשנת 2016 וחצי אחוז לשנת 2017 והחוק עבר במסגרת של חוק ההסדרים. האם אני טועה? אני אשמח מאד שתעדכן אותנו.

ולכן כל זכאי, לא משנה אם זה עולה חדש או לא, כל זכאי יקבל פחות חצי אחוז משכנתא, נכון? אני רוצה שתסביר לנו גם על מס רכישה וגם על זה.
יובל טלר
בסדר גמור. אז אני אתחיל ממס רכישה. אני קודם כל אגיד, שמי יובל טלר, נציג אגף התקציבים במשרד האוצר.

לעניין זה, ככל הנראה הגורם הרלבנטי הוא רשות המסים, שלהבנתי לא נמצאים פה מסביב לשולחן. אני כן אגיד בסוגריים את מה שאני יודע, את הדברים שאני מכיר. בסוף ההטבה הזאת היום, אמנם ההטבה הזאת לא רלבנטית פשוט כי התנאים לכל רוכש דירה באשר הוא – שהם רלבנטיים גם לאותם עולים חדשים – הם פשוט תנאים יותר טובים. יש תנאי שמקבלים 0% מס עד לגובה של 1,470,000 שקלים ואז עוד מדרגה קטנה של חצי אחוז עבור 200,000 שקלים נוספים, ועל היתרה משלמים 3.5%. כך שבפועל ביחס להטבה שאתם מדברים עליה, שהייתה קיימת אז, כבר המצב הנוכחי יותר טוב מההטבה שהייתה קיימת.

ולכן לצורך העניין, להבנתי, פחות יש צורך בעדכון.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בוא תסביר לנו, 1.5 מיליון, דירה ראשונה, כמה מיסים צריך עולה חדש לשלם?
יובל טלר
אותו דבר. הוא ניגש כמו כל אזרח ישראלי אחר. זה לא משנה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
פשוט לעולים אין הטבה.
יובל טלר
אין הטבה מיוחדת שנוגעת לזה. כן יש הטבה, וזה חשוב להגיד, קיימת הטבה על רכישת דירה - - -
מרב תורג'מן
אם הוא מגדיר את עצמו עולה חדש אז הוא משלם אפילו יותר, זה האבסורד.
יובל טלר
אז כל מה שאנחנו מדברים זה על רכישת דירה ראשונה. ברכישת דירה שנייה לעולה החדש קיימת הטבה, בגלל שמדרגות המס היום מדברות על 8%, 10% החל מהשקל הראשון, אפילו אם זה על דירה שנייה, שהוא עובר לגור בה. לצורך העניין, אם לעולה חדש יש דירה אחת והוא עובר לגור בדירה אחרת, במקום לשלם 8% מס על הדירה החדשה שהוא אמור לשם, בתור דירה שנייה, הוא משלם רק -0.5% עד למדרגה של 1.7 מיליון ומעל זה - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אז עולה רשאי לקנות עוד דירה ולשלם עליה מס רכישה מופחת?
יובל טלר
מס רכישה מופחת, נכון.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל אם הוא עובר לגור בה.
יובל טלר
לא, לא אם הוא עובר לגור בה. אם הוא רוכש את זה כדירה שנייה, גם אם הוא רוכש את זה כדירה שנייה וממשיך להחזיק בדירה הראשונה. אבל ההטבה הזאת ניתנת עבור דירה שהדייר גר בה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
זה מה שאני אומר.
יובל טלר
אפילו אם הוא משאיר את הדירה הקודמת בבעלותו.
היו"ר אברהם נגוסה
יובל, בואו נעזוב את הדירה השנייה, כי זה לא רלבנטי. אני נשאר בדירה הראשונה.
יובל טלר
גם לגבי דירה ראשונה, מדרגות המס היום למס רכישה לרוכש דירה ראשונה, הן פשוט מאד נמוכות. עד 1.5 מיליון קיים פטור מוחלט ומעל 1.5 מיליון הם מחויבים בחצי אחוז מס ל-200,000 שקלים נוספים. זה אומר שעד 1.7 מיליון הם משלמים בסך הכל - - -
היו"ר אברהם נגוסה
יובל, אני לא עקבתי אחריך. לגבי אזרח ישראלי, לא עולה חדש, הוא קונה דירה ראשונה 1,470,000 שקלים, יש לו פטור.
יובל טלר
יש לו אפס אחוז מס.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי. עולה חדש קונה דירה ראשונה, 1,470,000 שקלים, משלם חצי אחוז?
יובל טלר
לא, הוא לא משלם. יש לו פטור. אותו דבר. הוא יכול ללכת למסלול - - -
מרב תורג'מן
הוא לא מציג את עצמו עולה חדש.
היו"ר אברהם נגוסה
ואם יציג?
מרב תורג'מן
אז הוא ישלם.
היו"ר אברהם נגוסה
למה?
יובל טלר
אם הוא יבקש הטבה של עולה חדש, שבעצם תרע את מצבו - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
צריך לתקן.
היו"ר אברהם נגוסה
זה מה שרציתי לשמוע.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
מה שקורה המצב פה הוא יכול להיות מצב של הטעייה. עולה חדש בדרך כלל, מי שקונה דירה לוקח עורך דין ואנחנו מבינים שעורכי הדין, סביר להניח שהם בקיאים בחוקים ובמיסוי, אבל נגיד ועורך הדין לא ידע והוא שמע שמדובר בעולה חדש, להיפך, הוא חשב שעם עולה חדש יטיבו, אז עלול להיות מצב שעולה חדש ישלם מס רכישה. אז אתם צריכים פשוט למחוק את זה.
יובל טלר
זה עניין של רשות המיסים. לצערי רשות המיסים לא פה. אני כן מייצג אותה כמשרד האוצר, אבל אני לא יכול לענות על כל השאלות. בפרקטיקה לא משולם המס הזה. לא משולם מס של חצי אחוז לרוכשי דירה ראשונה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אני מניח שיש. הם בודדים, אבל למה שזה יקרה?
מרב תורג'מן
אבל למה עדיין שתהיה עוד פרצה בחוק, הוראה שהיא לא רלבנטית.
היו"ר אברהם נגוסה
אז אנחנו נגיש הצעה לתיקון תקנה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
זה תקנה, אני לא חושב שזה חוק. צריך להגיש בקשה למשרד האוצר, לרשות המסים, שיבטלו את זה. רק את הדבר הזה. לגבי דירה שנייה, למה לא? שישאירו.
מרב תורג'מן
לא, לא רק לגבי הדירה השנייה. צריך לשים שיש גם את הדירה הראשונה. בדירה ראשונה, דירת יוקרה, הוא משלם עדיין 5% לעומת 8%.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
הוא משלם פחות.
מרב תורג'מן
הוא משלם פחות. פה כן יש לו הטבה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
את זה נשאיר. הוא עלה לארץ, הוא עשה צעד גדול, למה לא?
היו"ר אברהם נגוסה
בדרך כלל העולים לא קונים דירת יוקרה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לאלה שקונים דירת יוקרה מהתחלה, אלוהים איתם.
יובל טלר
אז זה לגבי העניין של מס הרכישה.
יהונתן טיילור
אני עדיין לא הבנתי למה אי אפשר להמשיך לתת הטבה - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אין הטבה, כי היום זה אפס. אף אחד לא משלם. אין בכלל מס.
יהונתן טיילור
אבל גם מעל 1.4 מיליון, הוא מתחיל לשלם. אז אני אומר, אז למה? פעם הרי מה שהיית משלם מעל, אז לעולה חדש זה היה ממשיך - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
זה היה ממשיך.
יהונתן טיילור
זה היה ממשיך. לתת מדרגות. כמו שהיה פעם.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
מה שהיה פעם נשאר.
יהונתן טיילור
נכון, אז אני אומר שאין שום סיבה לא להמשיך לתת לעולה חדש - - -
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
לא, לא הבנת. מעל 1,470,000 שקלים, הצבר משלם 8% לפי מה שהוא אמר עכשיו.
מרב תורג'מן
לא, 3.5%. יש מדרגת ביניים מ-1,470,000 עד 1,750,000 הוא משלם 3.5%.
יהונתן טיילור
אז אין סיבה שעולה לא ימשיך.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אנחנו צריכים לקחת את ההטבה הזאת ולחשוב איך להיטיב עם העולה ולהגיש את זה לרשות המסים.
יהונתן טיילור
כן.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
כוועדה אנחנו נעשה את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי.
יובל טלר
אז זה לגבי העניין של מס הרכישה. לגבי העניין של המשכנתאות, במסגרת חוק ההסדרים סוכם על הפחתה של ריבית הניתנת לזכאים - גם שאול, איש משרד הבינוי יוכל להרחיב על כך בהמשך - על הפחתה של חצי אחוז מתחת לשיעור הריבית הממוצע במשק.

מדובר פה בשתי בשורות. בשורה אחת שבאה ואומרת עד היום שיעור הריבית היה מקובע ל-3%, לא משנה מה שיעור הריבית הממוצעת. עכשיו בא החוק במסגרת חוק ההסדרים ושינה את זה שהמשכנתאות שניתנות על ידי המדינה ניתנות בשיעור ריבית ממוצע, פחות חצי אחוז. לצורך העניין, היום שיעור הריבית הוא במקרה גם 3%, גם שיעור הריבית הממוצע הוא 3%, אבל לפני חצי שנה שיעור הריבית הממוצע היה-. לצורך העניין, מחר יורד שיעור הריבית הממוצע ל-2.5%, אז שיעור הריבית שהמדינה נותנת הוא חצי אחוז מתחת, הוא יהיה 2% ולא יהיה 2.5%. לא מדובר עוד בריבית פיקס לכל המלווים.
היו"ר אברהם נגוסה
זה רק לשנת 2016.
יובל טלר
זה בהצעת החוק. זה נכנס במסגרת חוק ההסדרים לבסיס הצעת חוק הלוואות לדיור שקובע מה גובה הריבית שמשולמת על ידי הזכאי.

בנוסף לזה, במסגרת חוק ההסדרים קודמו גם שני דברים שהם מאד משמעותיים מהבחינה הזאת. אחד, באו ואמרו לא עוד ריבית ממוצעת שמכוונת רק ל-25 שנה - עד היום משרד השיכון היה נותן הלוואות ל-25 שנה - אלא גם הלוואות שיהיו לתקופות קצרות יותר. עכשיו, בהלוואות לתקופות קצרות יותר, גם הריבית הממוצעת הניתנת על ידי הבנק היא בריביות נמוכות יותר. לצורך העניין, הלוואה לתקופה של 10 שנים, הריבית הממוצעת שלה יכולה להיות נמוכה אפילו בשלושת רבעי האחוז, אולי אפילו אחוז שלם מתחת לריבית הממוצעת ל-25 שנה.

היום, אחרי תיקון החוק, הזכאי יכול לבוא למשרד השיכון ולבוא ולהגיד אני לוקח הלוואה ל-10 שנים, אני קצת אתאמץ יותר באיך שאני מחזיר, אבל הריבית שאני משלם היא הרבה יותר נמוכה מהריבית שאני יכול לקבל על ידי הבנק לתקופה של 25 שנה.

בנוסף לזה, עוד תיקון שנעשה בחוק ההסדרים, גם צומצם מספר הנקודות שעבורו מתקבלת הלוואה. אם עד היום מספר הנקודות שמשרד השיכון חויב לתת על פי החוק היה 1,000 נקודות, היום זה ירד ל-700 נקודות, מה שמכניס הרבה אוכלוסיות נוספות לאוכלוסיית הזכאים.

בנוסף לזה, ואולי אני אשאיר לאולגה גם לדבר.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, לא, תמשיך.
יובל טלר
בנוגע לסיוע בשכר דירה.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, כן, תמשיך ואחר כך הוא ישלים.
יובל טלר
לא, אולגה תגיד.
היו"ר אברהם נגוסה
כי הכסף זה ממך.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
יואל רזבוזוב החליט לקנות דירה, הוא עולה חדש, הוא הולך לבנק מקבל את כל הכספים בבנק. אז למה הוא צריך ללכת למשרד השיכון? זה לא כדאי לו לקחת משם כסף, אין שם שום הטבה.
יובל טלר
היום, אחרי חוק ההסדרים, הוא מקבל חצי אחוז פחות מהריבית הממוצעת.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
חצי אחוז? אז מסכום 1.4 מיליון איזה סכום הוא מקבל?
יובל טלר
אני לא יודע.
היו"ר אברהם נגוסה
זה לא קשור ל-1.4 מיליון. זה לא מס רכישה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, אני מבינה, אבל דירה ראשונה, דירה בינונית שהוא רוכש אותה, נגיד 1.5 מיליון, כמה כסף הוא יכול לקחת בבנק ובאיזה ריבית של הבנק, וכמה כסף הוא יכול לקחת והאם כדאי לו לקחת או לא כדאי לו לקחת?
היו"ר אברהם נגוסה
אתה תסביר. אני אגיד מה שהבנתי. כשבאנו לתקן את החוק הבנו שהמדינה משכנתא לזכאים באשראי, אבל המדינה לוקחת ריבית גבוהה מהבנק. ואז אנחנו אמרנו שהמדינה מרוויחה על גבם של הזכאים, ולצערי צריך לתקן את זה. אז הגשנו הצעת חוק ואז בצורה מזורזת, במסגרת של חוק ההסדרים, אנחנו הגשנו הצעה לפיה יהיה פחות אחוז אחד מהממוצע, אבל לא הסכימו כי זה 1.7 מיליארד, אז האוצר אמר שאין את השאר לשנת 2016, והציע לחלק את זה – חצי אחוז לשנת 2016, חצי אחוז לשנת 2017.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה מבין? נניח לפני מספר שנים, כאשר התחיל גל העלייה הגדול, היו כל מיני הטבות שהמדינה באמת נתנה. נניח היו 50,000 שקלים שהמדינה נתנה כמענק בתנאי של 15 שנה. אם 15 שנה הוא חי, לא בדירה הזאת, אבל נמצא במדינת ישראל, הוא מקבל את המענק בתנאי והמענק זה מענק. זו מתנה. מה שקורה היום, המדינה לא נותנת שום דבר. זאת אומרת הוא צריך ללכת לבנק, כמו כל אזרח, ולקחת את הכספים בבנק ואנחנו בדיוק יודעים מה קורה עם הבנקים.

אז אני רוצה להבין, עד איזה סכום הוא יכול לקחת במשרד השיכון? מ-1.5 מיליון, אנחנו ניקח דירה רגילה. 1.5 מיליון, איזה סכום הוא יכול לקחת מהיום, עם כל ההטבות שהחוק נתן?
שאול מוצפי
אני אסביר. שמי שאול מוצפי, אני נציג משרד הבינוי. הסיוע הוא פרי ניקוד שהאדם צובר, תלוי בנתונים שלו. היום זה בניקוד הנמוך בין 60,000 לניקוד הגבוה, 160,000. יש עוד תוספות שזה שירות צבאי, שירות מילואים, זה נותן לו עוד קצת נקודות.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל אנחנו בדיוק יודעים, אני נלחמתי בקבינט הדיור בממשלה. אמרתי שעולים חדשים צריכים לקבל את זה באופן אוטומטי, בגלל שעולים חדשים לא היו כאן בצבא. הם הגיעו אחרי הצבא. זאת אומרת את הניקוד שמקבלים ותיקים שיש להם משפחה גדולה וכן הלאה והלאה, הם לא מקבלים. הם לא שירתו בצבא, אז תגידו לנו את הנקודות שאנחנו צריכים לתקן, משום שאחרת זה סתם בלוף. זה לעבוד על עולה חדש.

יהונתן הציג את הדברים הנכונים. אנחנו עובדים על העולים החדשים שמגיעים למדינת ישראל ולעומת מה שלוקח צעיר של מדינת ישראל וותיק של מדינת ישראל, הם לא מקבלים הטבות מיוחדות ואנחנו דואגים. יחזור להיות שאנחנו צריכים להחזיר לעולה החדש מענק או לדאוג שהוא יקבל במקום ה-50 שהיו בשנות ה-90 מענק של 100,000. זאת אומרת המדינה צריכה לתת לו משהו. המדינה לא נותנת לו קורת גג מעל הראש בגלל שהמדינה היום לא בונה דיור ציבורי, המדינה לא נותנת לו הטבות, המדינה לא נותנת לו שום דבר. כלום.

אז אם עולה לוקח על עצמו לקנות ולרכוש דירה ולשלם, אז המדינה גם צריכה להשתתף בהטבות.
היו"ר אברהם נגוסה
עולה חדש שרוצה לקנות דירה, נניח משפחה עם שלושה ילדים - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כמה הוא צריך להביא מהבית, 40%?
היו"ר אברהם נגוסה
כשאנחנו מגדירים אותו זכאי, כמה משכנתא או מקבל?
שאול מוצפי
סדר גודל של 100,000 שקלים. זו המשכנתא שהמשרד נותן.
מרב תורג'מן
רק בשל היותו עולה? זאת אומרת מספיק שהוא עולה, הוא מקבל את הנקודות שמקנות לו את ה-100,000 שקלים?
שאול מוצפי
כן. זו הקבוצה שמקפיצה אותו, בניגוד לוותיקים, ישר לקבוצה של ה-100,000 שקלים. ותיקים מתחילים ב - - -
מרב תורג'מן
ויש לעולה חדש אפשרות לקבל יותר מ-100,000 שקלים?
שאול מוצפי
הוותיקים מתחילים ב-60,000 שקלים והעולים מתחילים ב-100,000 שקלים. אנחנו גם חושבים שזה סכום נמוך, גם לוותיקים, אבל זה האילוצים התקציביים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
תגיד, הוא מקבל 100,000 שקלים לעשר שנים, כמה החזר כל חודש?
שאול מוצפי
בסביבות 800. תיכף אגיד לך.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
רגע, 100,000 שקלים זה ערבות או מענק?
שאול מוצפי
לא, לא, הלוואה. אין יותר מענק. הלוואה למשכנתא.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתם צריכים להגיד, אם אני נניח עולה חדשה, אני הלכתי היום למשרד השיכון, קיבלתי לפי נקודות – שזה גם לא נראה לי נקודות בהשוואה לוותיקי המדינה – קיבלתי 100,000 שקלים. כמה אני מחזיר כל חודש?
שאול מוצפי
על 100,000 שקלים זה החזר של 500 שקלים בערך.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
ואם אני אקח את ה-100,000 שקלים בבנק, כמה אני אחזיר?
שאול מוצפי
תלוי לאיזו תקופה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לאותה תקופה.
מרב תורג'מן
אבל זה תלוי בריבית ולמה זה מוצמד.
שאול מוצפי
יש פרישה גם ל-25 שנים אצלנו.
קריאה
למה זה צמוד? למדד?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני יודעת מה שאני שואלת. האם כדאי ללכת למשרד השיכון? אני רוצה ללכת לבנק רגיל, כמה החזר נותנים היום בבנק רגיל?
שאול מוצפי
זה תלוי.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
לא, אבל חייבים ללכת למשרד השיכון כי זו הלוואה, כי בבנק אתה צריך לבוא עם הון עצמי. הבנק לא ייתן לך את ה-30-40% האלה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
גם משרד השיכון. אם הוא הלך לבנק הוא צריך את הסכום הגלובאלי. כמה כסף קודם כל הוא מביא מהבית, השתתפות עצמית, 40%?
יובל טלר
לדעתי פחות.
קריאה
35%.
קריאה
25%.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זאת אומרת שבבנק הוא יכול לקחת 75%. ואזרח רגיל?
שאול מוצפי
אותו דבר. אין הבדל בין עולה לוותיק. זה בנק.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל משרד השיכון נותן לו בסכום של 25% הוא יכול לקחת 100,000 שקלים במשרד השיכון, כדי שההון העצמי שלו יהיה פחות גדול?
היו"ר אברהם נגוסה
40% צריך להביא הון עצמי. בדירה ראשונה זה 25%, אבל לדירה שנייה צריך - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא, אנחנו מדברים על דירה של עולה חדש, שזה בדרך כלל דירה ראשונה.
היו"ר אברהם נגוסה
25%. כן, אסתר.
אסתר בלום
כן, תודה רבה. אתה אומר 25% אין הבדל בין העולה לוותיק? שמי אסתר בלום, מועצת ארגוני העולים.
היו"ר אברהם נגוסה
את מציגה שאלה?
אסתר בלום
כן.
היו"ר אברהם נגוסה
שאיש האוצר לא יברח לנו.
יובל טלר
אני רק אגיד שאני לא רוצה לברוח, יש דיון מקביל פשוט בוועדה.
אסתר בלום
יכול להיות שזה קשור לאוצר, אני לא יודעת אם זה קשור לאוצר. אל תברח. 25% אתם אומרים שבעצם אין הבדל בין עולים לוותיקים ופה זה כל ה-ISSUE, שהעולה החדש בדרך כלל, ברוב המקרים, מלבד אלה שקונים באזורים היוקרתיים, אין להם את ה-25% האלה.

אם מגדילים להם את האפשרות, זה לא צריך להיות 25%. 15% כמו שהיה פעם, פעם זה היה 15%. לא היה צריך להביא הון עצמי. אז השאלה אליך?
יובל טלר
זה לא אלי ולא אליו, זה לבנק ישראל.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
שאלה לממשלת ישראל. הרי אנחנו העברנו חוק של חברת הכנסת אורלי לוי, בתמיכה של מפלגת ישראל ביתנו, שלכלל האזרחים יהיו 90%.
אסתר בלום
ממילא הם משלמים את שכר הדירה, ממילא הם עומדים בהחזרים, הם עומדים בתשלום חודשי.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל הממשלה לא תמכה וגם היום לא תומכת.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
יש לי הצעה, יובל, כל עוד אתה כאן. מה שאנחנו רוצים לעשות, את החצי אחוז לפחות שלא תהיה הטעייה של עולה שבמקרה בא ומשלם מס רכישה – אני מדבר על מס רכישה. אז במקום שאנחנו נתחיל עכשיו להוציא מכתבים לשר האוצר, לראש הממשלה, אתה יכול לעשות את זה? הרי אתה גם יושב ב - - -
יובל טלר
אני מאגף תקציבים. צריך פה את רשות המיסים לנושא הזה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אנחנו צריכים לפנות לרשות המיסים?
יובל טלר
אני אדבר עם רשות המיסים.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
אני חושב שכדאי, כדי שלא תהיה פה עבודה כפולה וגם אתה יכול לעשות את זה בנוהל הרבה יותר מהיר. אם אתה צריך את העזרה שלנו, אנחנו נפנה, אבל אני חושב שאתה פשוט יכול לבוא ולדבר.
יובל טלר
אני אבדוק גם את הנושא הזה.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
זה חשוב, כדי שלא תהיה הטעייה.
היו"ר אברהם נגוסה
משרד השיכון, אתה רוצה להמשיך בעניין הסיוע לדיור וגם בעניין שכר הדירה.
שאול מוצפי
אנחנו גם חושבים שהסיוע באמת נמוך והוא נשחק ביחס למחירי השכירות ואנחנו בעד להגדיל את הסיוע, לא רק לעולים, גם לוותיקים. ואם המציאות התקציבית תאפשר לסייע רק לעולים, אנחנו לא נתנגד. אפילו נשמח.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כמה כסף אתם מחזירים כל שנה ברזרבה? כמה כסף לא מנוצל?
שאול מוצפי
פה אין לנו רזרבה. בשכר דירה התקציב של הסיוע הוא 1.4 מיליארד שקלים לוותיקים ועולים. זה חצי חצי בערך. חצי עולים, חצי וותיקים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
והכל מנוצל? מנוצל ב-100%?
שאול מוצפי
כן.
היו"ר אברהם נגוסה
מבחינת הנתונים אתה מסכים, אין מחלוקת.
שאול מוצפי
כן. אין מחלוקת. רק כדי לחדד, הקבוצה הזאת שזכאית לסיוע הנמוך הזה, שיהונתן ציין, היא הקבוצה ששנה ראשונה זה סל קליטה, הסיוע מגולם בסל הקליטה. שנה שנייה, שלישית ורביעית זה הסיוע הנמוך שאנחנו מדברים עליו ולאחר מכן העולה יוצא מהמאגר של הסיוע שלנו ואז בודקים אותו לפי הפרמטרים שלו. אם זו קבוצה של קשישים, נכים, הבטחת הכנסה, חד הוריות – אז הם מקבלים את הסיוע כמו הוותיקים. זאת אומרת בין 700 ל-1,400 שקלים, זה הסיוע.

אבל אנחנו מסכימים שבשנים הראשונות זה באמת סיוע נמוך.
אולגה דדון
אני רוצה להתייחס.
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה, אולגה דדון ממשרד הקליטה.
אולגה דדון
כאמור, כמו ששאול אמר, מדובר בסיוע אוטומטי שמקבל כל עולה חדש באשר הוא בחמש השנים הראשונות, ללא כל קשר לזכאותו לדיור ציבורי, למבחן הכנסה, לקצבאות למיניהן. כל עולה חדש.

עד היום הסיוע התחיל משנה שנייה עד שנה חמישית, בהתאם לחלוקה שפרטתם. נכון, אכן מסכימים כולנו שהסיוע הוא נמוך וצריך לעדכן אותו.

אנחנו נמצאים כרגע בתהליכי סיכום וביצוע מול משרד האוצר. יש כבר החלטות, פחות או יותר. אנחנו מקווים ושואפים שזה יקרה ממש ב-1 בינואר 2016. הסיוע יוגדל, יוכפל בשנה ראשונה, שנייה, שלישית ורביעית לכל קבוצות העולים ויהיה משולם החל מחודש שמיני בארץ, לא מהשנה השנייה, אלא מחודש שמיני.

לדוגמא, מי שמקבל 400 שקלים יקבל 800 שקלים, מי שמקבל 200 שקלים יקבל 400 שקלים. הלוואי שאפשר היה להגדיל יותר, אבל זה האילוצים וזה מה יש. אנחנו קיבלנו תוספת לבסיס התקציב של 30 מיליון שקלים בנושא הגדלת הסיוע. אני מאמינה שגם זו בשורה טובה, מן הסתם.
יהונתן טיילור
זה יוכפל פר שנה? הדרגות?
אולגה דדון
מהשנה השנייה, שלישית ורביעית. אני לא מדברת על השנה הראשונה ולא על השנה החמישית.
יהונתן טיילור
זה יהיה אותו סכום?
אולגה דדון
זה גם יהיה מדורג בטבלאות, אבל אני לא רוצה כרגע להגיד סכומים מדויקים, כי זה עדיין נמצא בשלבי סיכום, אבל זה פחות או יותר יוכפל.
היו"ר אברהם נגוסה
זו יכולה להיות בשורה טובה לעולים.
אולגה דדון
אני חושבת שכן, לא?
היו"ר אברהם נגוסה
להכפיל זה אומר?
שאול מוצפי
במקום 400 שקלים 800 שקלים.
אולגה דדון
לדוגמא, יחידים שמקבלים היום 223 שקלים, יקבלו 400 שקלים בשנה שנייה, שלישית ורביעית. אני לא מדברת על שנה חמישית. כרגע אין החלטה לגבי שנה חמישית. המשפחות, במקום 400 שקלים יקבלו 800 שקלים בשנה השנייה. בשנה השלישית זה עדיין 600 שקלים, אני חושבת, אבל זה כמעט הכפלה. אמרתי לכם, כרגע זה נמצא בשלבי סיכום ואנחנו בתהליכי ביצוע. ב-1 בינואר אני אבשר את הבשורה.
היו"ר אברהם נגוסה
מ-1 בינואר יתחילו?
אולגה דדון
אנחנו שואפים לכך. זה גם תלוי במשרד האוצר.
היו"ר אברהם נגוסה
אין סיבה, התקציב כבר עבר.
אולגה דדון
כן, כן.
מרב תורג'מן
מה אמרת לגבי החודש השמיני?
אולגה דדון
החל מחודש שמיני, לא משנה שנייה בארץ, החל מחודש שמיני יתחילו לקבל סיוע בשכר דירה.
מרב תורג'מן
הבנתי.
אולגה דדון
זה לא מה שקורה היום.
מרב תורג'מן
ומה קורה היום באותם 4 חודשים?
אולגה דדון
סל קליטה. סיוע בשכר הדירה מגולם בסל הקליטה היום, ולכן קיבלו החל מהשנה השנייה.
רועי פולקמן (כולנו)
וארבעת החודשים של השנה הראשונה יהיו בתקציב הגבוה יותר של השנה השנייה למעשה?
אולגה דדון
לא, שנה ראשונה תהיה כמו שהיא היום והתוספת היא החל מהשנה השנייה.
אסתר בלום
אבל את אומרת עד חודש שמיני. זאת אומרת בשנה הראשונה הרי מה שקרה זה שכל הכסף נכנס לתוך סל הקליטה ואז כשנגמר סל הקליטה העולים היו צריכים לקחת - - -
קריאה
בדרך כלל מתי הוא נגמר?
אסתר בלום
הוא נגמר בחודש השמיני פחות או יותר, אז זה לא שנה שנייה.
אולגה דדון
לא, עכשיו מינואר 2016 אנחנו ניתן סיוע מחודש שמיני. זאת אומרת סל הקליטה מסתיים - - -
אסתר בלום
רטרואקטיבית?
אולגה דדון
לא, לא, ממש לא. החל מחודש שמיני בארץ. זה תוספת תקציב. מי שנמצא היום בתהליך הוא כן ייכנס לתוספת, אבל לא רטרואקטיבית, כמובן שלא.
מרגריטה סלבקין
לדוגמא זוג זקנים, זוג קשישים - - -
אולגה דדון
אנחנו לא מדברים כרגע על קשישים. שימו לב, מי שזכאי לסיוע בשכר דירה, ושאול גם יכול לתקן אותי, על פי מבחני הכנסה ומקבל קצבאות של ביטוח לאומי, הוא לא נכלל בקטגוריה הזאת. הוא מקבל סיוע אחר.
שאול מוצפי
הוא כבר מקבל את הסיוע המוגדל.
אולגה דדון
הוא מקבל סיוע מוגדל.
מרגריטה סלבקין
כמה?
אולגה דדון
תלוי, כל אחד לפי הזכאות שלו.
מרגריטה סלבקין
זוג קשישים.
אולגה דדון
אוקיי, לא זוג קשישים, משפחה. משפחת עולים הגיעה לארץ, מתחילה לקבל סל קליטה, החל מחודש שמיני היא תתחיל לקבל סיוע בשכר דירה, מה שהיא לא מקבלת היום. שנה ראשונה – 402 שקלים. החל מהשנה השנייה היא תקבל 800 שקלים וכך הלאה. התוספת היא כפולה. מה שאמרתי זו הכפלת תוספת ותוספת חודשים מהחודש השמיני עד סוף השנה הראשונה.
יהונתן טיילור
אולגה, תהיה התייחסות להרכב המשפחתי?
אולגה דדון
מה זאת אומרת?
יהונתן טיילור
זוג מול משפחה עם שבעה ילדים.
אולגה דדון
לא. כרגע החלוקה היא יחידים, משפחות ומשפחות חד הוריות. זאת כרגע ההתייחסות. אם תהיה חלוקה בעניין ילדים, אני לא יודעת להגיד. אני מוכנה לבדוק.
מרגריטה סלבקין
אפשר לשאול שאלה? בקשר לזוג קשישים, עדיין לא הבנו. הפנסיונרים האלה אחרי שהם יעברו את התקופה וכבר יפסיקו להיות עולים חדשים, עדיין הם יהיו בין החלשים במדינה שלנו. לאיזה קטגוריה הם שייכים כדי לבדוק את הזכויות שלהם ואת כל מה שמגיע להם? מה הסיוע כאן בשכר דירה? האם כעולים חדשים? למי הם שייכים בכלל?
אולגה דדון
אוקיי, אז אני יכולה להתייחס.
מרגריטה סלבקין
קשישים עולים.
אולגה דדון
אנחנו לא מדברים כרגע על סיוע אוטומטי. קשישים גם זכאים לסיוע אוטומטי, כמו כולם, אבל מה שקורה בפועל, מאחר שמדובר כמו שאת אמרת בעצמך, באוכלוסייה הכי חלשה שחיה על קצבאות הביטוח הלאומי, באופן אוטומטי הם מקבלים סיוע מוגדל במשרד השיכון, לזכאי - - -
מרגריטה סלבקין
הם מקבלים את הסיוע אחרי שנה?
אולגה דדון
אחרי שנה, כן, כן. את הסיוע המוגדל.
אסתר בלום
זה מוכח שזה מוגדל?
היו"ר אברהם נגוסה
זה הסיוע.
אסתר בלום
אבל הסיוע הוא גבוה יותר ממה שמקבלים במשרד הקליטה?
שאול מוצפי
זה מ-700 שקלים עד 1,400 שקלים.
מרגריטה סלבקין
אז מי שהוא עולה חדש ולא קשיש - - -
אולגה דדון
שנייה, אני רוצה לסיים להתייחס לקשישים. כרגע כמו שנאמר על ידי נציג משרד השיכון, הקשישים מקבלים בין 700 ל-1,400 שקלים. זה תלוי בקבוצת הגיל של כל אחד. הדבר הנוסף שאנחנו גם כרגע רוצים לבצע אותו, זה תוספת סיוע בשכר דירה לעולים קשישים המתגוררים לבד, ללא משפחה. גם החל משנת 2016 והתוספת תהיה בין 120 ל-150 שקלים ליחידה משפחתית, בנוסף לבין 700 שקלים ל-1,400 שקלים, מה שכולם מקבלים.

שוב פעם, אנחנו כרגע בדיון סופי ומסכם עם משרד האוצר ומקווים שזה ייצא לפועל בתקופה הקרובה.
מרגריטה סלבקין
זאת אומרת שגם במשרד השיכון תהיה תוספת לאותם עולים קשישים, כמו לעולים שהם לא קשישים. תהיה תוספת במשרד השיכון?
אולגה דדון
לגבי הוותיקים אני לא רוצה להתייחס לגבי משרד השיכון.
מרגריטה סלבקין
לא ותיקים. כמו שאת אמרת, אחרי שנה, מי שלא קשיש עדיין מקבל את הסיוע המורחב - - -
אולגה דדון
האוטומטי עד חמש שנים.
מרגריטה סלבקין
אוטומטי עד חמש שנים, מוגדל, את אומרת?
אולגה דדון
כן.
מרגריטה סלבקין
והקשישים עוברים ל - - -
אולגה דדון
אבל אל תקראי לזה סיוע מוגדל. זה יהיה סיוע רגיל. זאת אומרת לא מוגדל. הסיוע הולך לגדול. מעודכן.
מרגריטה סלבקין
וקשישים עוברים אצלנו למשרד השיכון?
אולגה דדון
לא, למה? כל הסיוע מגיע ומשולם על ידי משרד השיכון. משרד הקליטה לא משלם. כל הסיוע טכנית משולם על ידי משרד השיכון. יש ותיקים ויש עולים חדשים, למשל את לא יכולה להגיד לוותיקים שהם מקבלים תוספת בחמש שנים. מאיפה? הם לא עולים. אבל עדיין הם מקבלים ממשרד השיכון את הסיוע. גם הקשישים, הם מקבלים ממשרד השיכון את הסיוע, אבל הם נמצאים בתוך זכאות של משרד הקליטה.
מרגריטה סלבקין
נכון.
אולגה דדון
אז מה השאלה?
מרגריטה סלבקין
אז השאלה אם זה יהיה אותו דבר? האם גם לקשישים תהיה תוספת - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
היא שואלת כמה קשיש מקבל. כמה מקבל קשיש בודד וכמה זוג.
מרגריטה סלבקין
כי כרגע מה שיש לי, עדיין, אנחנו מדברים על זה וכל הזמן אנחנו מדברים על זה שתהיה תוספת, אבל אתם יודעים שזוג שחי על 5,000 שקלים בחודש, בדירה שעולה 3,000 שקלים ויקבלו אפילו את התוספת המוגדלת או לא מוגדלת, אני לא יודעת, זה בסופו של דבר 5,000 עכשיו עם סיוע לשכירות, אז הוא יחיה חודש על 2,000 שקלים. לפי דעתי זה ממש לא סביר.
היו"ר אברהם נגוסה
לא. כמה הוא מקבל עכשיו.
אולגה דדון
כמה סיוע הוא מקבל היום?
מרגריטה סלבקין
הסיוע היום, שוב פעם, יש טבלה מגיל 70 עד גיל 74 - - -
אולגה דדון
מה שאמרנו, מ-700 שקלים עד 1,400 שקלים.
מרגריטה סלבקין
כן, בדיוק, מ-700 שקלים עד 1,400 שקלים, שזה נגיד לזוג.
אולגה דדון
אז כאן תהיה תוספת של בין 120 ל-150 שקלים ליחידה משפחתית.
היו"ר אברהם נגוסה
אז נניח מי שמקבל כעת 700 שקלים, הוא יקבל 850 שקלים. זה מה שאולגה אומרת.
אולגה דדון
כן, שוב פעם, אבל חשוב להגיד שאנחנו מדברים על קשישים שחיים לבד, ללא בני משפחה.
היו"ר אברהם נגוסה
קשישים שגרים לבד, אוקיי. ומי שמקבל 1,400 שקלים יקבל 1550 שקלים. זה ההגדלה.
אולגה דדון
לא, מה שהיא מדברת זה על מה שדיברו במשך שנים רבות, שצריכים להשוות את ההשתתפות בשכירות של עולים – מי שזכאי – עם הוותיקים. זאת אומרת אם קשיש ותיק נמצא במשרד השיכון, כמה הוא מקבל? 700?
שאול מוצפי
גם, אותו דבר.
היו"ר אברהם נגוסה
אין הבדל?
שאול מוצפי
אין. קשיש יחיד מקבל 790 שקלים וזוגות 1,042 שקלים. זוגות בגיל יותר גבוה – 1,342 שקלים. זוגות יותר – 1,440 שקלים.
היו"ר אברהם נגוסה
הבנתי. כן, בבקשה.
אשר רוכברגר
שמי אשר רוכברגר. יש לי שאלה כללית לגבי הסיוע הכספי לשכירות, ולא ניכנס עכשיו לפרטי הפרטים. במידה ומי שמקבל אותו, נגיד משפחה, צריכה לפנות כדי לקבל הנחה כלשהי, נגיד באגף לסיוע משפטי, נגיד במקומות אחרים שיש מבחן הכנסה, האם הסיוע הזה נחשב כהכנסה או לא? כי מצד אחד הוא מקבל את זה כאיזה שהוא מענק מהמדינה, מצד שני הוא לא נמצא בחיסכון שלו בבנק, כי למעשה זה כסף שמועבר אוטומטית וזה כסף מה שנקרא כסף ייעודי, כסף צבוע לשכירות.

אז האם זה נחשב כהכנסה?
אולגה דדון
לא, זה לא נחשב כהכנסה.
שאול מוצפי
לא עושים מבחני הכנסות.
אשר רוכברגר
לא מבחן הכנסה. כשבן אדם מגיע למקום שדורש ממנו להצהיר על הכנסותיו, האם הסיוע הזה נחשב הכנסה?
היו"ר אברהם נגוסה
ממה שאני הבנתי את השאלה, נניח מגיע לו 1,555 ₪ לדוגמא והוא מגיע לאיזה שהוא משרד ומבקש הנחה, אז אומרים לו תביא את ההכנסה החודשית שלך. האם הסיוע שהוא מקבל בשכר דירה נחשב כהכנסה חודשית? זו השאלה.
שאול מוצפי
אני לא יודע. זו השתקפות של - - - זה לא הכנסה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
הוא צריך להציג את המסמכים האלה. למשל לגבי ארנונה, אוטומטית הוא מקבל פטור מהארנונה בעירייה.
אשר רוכברגר
למשל ביחידת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, זה הדבר הראשון. אפשר למצוא עוד מקומות.
אולגה דדון
צריך לבדוק את זה, למרות שמי שמקבל סיוע בשכר דירה בדרך כלל נתמך ביטוח לאומי.
היו"ר אברהם נגוסה
לעניות דעתי לא צריכים לחשב את זה.
אשר רוכברגר
אתה צודק שלא צריכים. השאלה שלי אם באמת זה נחשב או לא.
אולגה דדון
אנחנו נבדוק. להערכתי לא, אבל אנחנו נבדוק את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
משרד הקליטה יבדוק וגם משרד השיכון יבדוק ויתנו לנו תשובה ואנחנו נעדכן אותך ונעדכן גם את האחרים. אם יש לך ניסיון, דוגמא, אז אנחנו נשמח שתציג לנו.
אשר רוכברגר
יש לי דוגמא מהחבר שלי, שהוא מקבל סיוע רגיל, לא כעולה חדש, כי הוא כבר לא נמצא בהגדרה. ביחידה לסיוע משפטי במשרד המשפטים חישבו לו את הסיוע שהוא מקבל בתור נכה – כהכנסה.
אולגה דדון
רגע, סיוע שהוא מקבל בתור נכה מביטוח לאומי או שהוא מקבל סיוע בשכר דירה ממשרד השיכון?
אשר רוכברגר
בשכר דירה ממשרד השיכון. הוא מקבל השתתפות של משרד השיכון וחישבו לו את זה כהכנסה.
אולגה דדון
אנחנו נבדוק את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
זה מוזר, אבל אני חושב שניתן לבדוק את זה.
מרב תורג'מן
זה לא נכלל בחלף הכנסה. חלף הכנסה זה קצבאות מהביטוח הלאומי. קשה לי להאמין שזה נחשב חלף הכנסה, אבל אפשר לבדוק את זה.
אולגה דדון
כן.
אשר רוכברגר
יכול להיות שזה לא מעודכן. זאת אומרת אנחנו כולנו מבינים שזה לא צריך להיות מוגדר כהכנסה ויכול להיות שזה פשוט הלך לאיבוד איפה שהוא בין הכיסאות, לא יודע מה, וזה לא מעודכן.
היו"ר אברהם נגוסה
אתה צודק. ניתן לבדוק את הנושא. אני מקווה שתעדכנו אותנו אחרי שתבדקו אותנו.

אסתר, אני עצרתי אותך קודם, בבקשה.
אסתר בלום
תודה רבה. אני רציתי לחזור לנושא של מספר הנקודות שעלה כאן. לא הבנתי בדיוק איך אנחנו מנסים כן למצוא פתרון לעולים, הרי זה ברור, כי בנקודות של משרד השיכון יש גם חישוב של מספר נפשות במשפחה, אם יש אחים ואחיות בארץ, או עולה שבעצם מגיע לבד עם המשפחה שלו, או זוג. אז בעצם אין לו נקודות על כך שאין לו כאן משפחה, כאשר זה צריך להיות הפוך לחלוטין, כי בעצם כשאין לך קורת גג, אם יש לך פה הורים אז אתה אולי חודש-חודשיים, כמו שנהוג בארץ וזה טוב שכך, אתה יכול ללכת לגור אצל ההורים, ופה אין להם.

אז לא רק שזה לא נחשב להם, הם גם מקבלים פחות נקודות זכות. השרה לשעבר סופה לנדבר הזכירה את העניין של הצבא. יש כאלה שעושים צבא בארץ, יש הרבה, ויש כאלה שבגלל שהם מגיעים לארץ והם לא חייבים לעשות צבא, אז הם לא עושים צבא. אנחנו באים ואומרים אוקיי, אז אנחנו ניתן לכם את הרף, קצת יותר מישראלי, אבל אנחנו יודעים שבסופו של דבר הם רחוקים מלקבל אותה משכנתא מזו שהישראלי מקבל.

מה משרד השיכון יכול להציע בדבר, כדי לשנות את המצב? בסופו של דבר העולה החדש צריך לקבל את המצב הזה. אנחנו יודעים שאנחנו גם צריכים לעזור לאוכלוסייה הישראלית, אבל זה נושא אחר. אנחנו מדברים על אנשים שבאים לפה ואין להם פה קורת גג, אין להם פה על מי לסמוך, אין להם לאן ללכת. אז מה המשרד, מה המדינה עושה בעצם כדי לתת להם את ההטבה המועדפת הזאת? זה חייב להיות על המשרד. המשרד הוא זה שצריך לשנות את הניקוד, את השיטה.

ברגע ששיטת הניקוד הגיעה, הכל השתנה לחלוטין והתמונה היא מאד שחורה והיא לא טובה לעולים בכלל. היא לא התחשבה בזה לפחות.
אולגה דדון
אז אולי זה לא צריך להיות שייך למשרד השיכון, אלא למשרד הקליטה והעלייה, או למשרד הרווחה, אם כבר.
אסתר בלום
לא, זה לא רווחה, זאת לא שאלה של רווחה. למה רווחה?
אולגה דדון
אז לקליטה ועלייה. למה זה שייך למשרד השיכון?
אסתר בלום
משרד השיכון הוא זה שעושה את החישוב. זו שאלה ראשונה. שאלה שנייה, שגם מופנית למשרד השיכון וגם למשרד הקליטה, קודם כל ברכות על היוזמות, כי באמת השר אמר שהוא ישים את הנושא הזה כאתגר מרכזי, את נושא הדיור. הוא גם הזכיר לגבי הדיור הציבורי, ואני אשמח אם תוכלו לגעת. אני יודעת שזה לא על סדר היום, אבל אם תוכלו לגעת בנושא הספציפי הזה. גם כאן הנקודות וההמתנה, התור הרבה יותר ארוך במשרד הקליטה לעולה חדש, מאשר לישראלי ותיק במשרד השיכון.

אז בסופו של דבר יצרנו מערכת שבהתחלה הייתה כאן כדי לעזור לאנשים שהם בודדים והם עולים חדשים והם לרוב חסרי כל, מול מערכת שבעצם שכחה אותם בין השורות. בעצם העולים נעלמו כאשר הנהלים עודכנו. אז אני אשמח לקבל התייחסות גם בנושא של הנקודות במשכנתא וגם בנושא הדיור הציבורי.
אולגה דדון
לנושא המשכנתאות אני לא אוכל להתייחס. קיבלתם התייחסות מפורטת של משרד האוצר ומשרד השיכון. אם וכאשר – ואני לא יודעת על ידי מי - יוחלט להעביר את זה לטיפול של משרד הקליטה אז אני אוכל להתייחס. כרגע הנושא לא בתחום טיפולינו ואנחנו גם לא מחליטים וגם לא מבצעים.
היו"ר אברהם נגוסה
השאלה היא לגבי הפער הגדול בין הממתינים - - -
אולגה דדון
זה דיור ציבורי. אני דיברתי עכשיו על נושא המשכנתאות.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, האם הפער בין הוותיקים לעולים יצומצם בתקציב החדש?
אולגה דדון
תראה, אנחנו כבר היינו פה בכמה ועדות בתקופה האחרונה ודיברנו מאיפה נוצר הפער הגדול בין מספר הממתינים במשרד השיכון למספר הממתינים במשרד הקליטה. אנחנו פירטנו כמה תכניות שעשינו בעיקר למען הקשישים. יש גם פרויקטים במשרד הבינוי שעומדים לצאת לפועל. נכון, שאול?
שאול מוצפי
כן. יש תכנית להקמת כמה הוסטלים בשיתוף פעולה עם עמיגור וההסתדרות. אני מקווה שזה יצמצם. לגבי ותיקים, אז הכספים של מכר דירות הולכים לטובת דיור ציבורי.
היו"ר אברהם נגוסה
לרכישה.
שאול מוצפי
לרכישה.
קריאה
להוסטלים אפשר להירשם.
היו"ר אברהם נגוסה
תזדהי בבקשה לפרוטוקול.
אולגה דדון
כמובן. דיור ציבורי אפשר לבוא ולבדוק זכאות, זה לא להירשם. לבוא למשרד הקליטה, להגיש בקשה אחרי שנה בארץ, כי כאמור אמרנו שהסיוע מגולם בסל קליטה בשנה הראשונה. זה הנוהל, ואם הוא ישונה, הוא ישונה. כרגע הנוהל מדבר רק על כעבור שנה ואפשר לגשת למשרד הקליטה - - -
יהונתן טיילור
מה הם מקבלים? לא הבנתי.
אולגה דדון
רק כעבור שנה בארץ עולה חדש יכול לבוא למשרד הקליטה ולהגיש בקשה לדיור ציבורי והבקשה תיבדק כמובן בהתאם לקריטריונים. לא לפני שנה. במהלך השנה הראשונה לא.
יהונתן טיילור
ואז מה הם מקבלים?
אולגה דדון
בודקים את הזכאות לגבי דיור – כן או לא, בהתאם לנהלים ולקריטריונים של המשרד. אם אתה זכאי אתה נכנס לתור הממתינים. כל זה כאשר במקביל אתה מקבל סיוע בשכר דירה. אין קשר, דיברנו על זה מקודם. אתה נכנס לתור הממתינים בהתאם לקריטריונים – קשישים, חד הוריות, נכים, חולים, משפחות ברוכות ילדים, לפי יישובים. כל אחד לפי המיקום שלו.

כרגע התור הגדול אצלנו, הארוך יותר הוא של קשישים, לכן שמנו דגש על חיפוש ומתן פתרון לאוכלוסייה הזאת קודם כל. לכן יצאנו בפרויקט שדיברנו עליו, פרויקט בנייה של דיור לקשישים באזורי ביקוש. עכשיו גם משרד השיכון נכנס לפרויקט שלהם עבור קשישים ואנחנו מקווים שנקבל שם כמה יחידות, שאול.
אסתר בלום
הוא הרבה יותר גדול ממשרד השיכון וזה לא יתכן. אנחנו חוזרים לדיון הזה שבעצם עולה חדש, איך שהוא הנהלים הם נגדו בסופו של דבר.
אולגה דדון
לא, זה לא נגדו. זה לא נגדו.
אסתר בלום
זה כן, כי זה שהוא מגיע לפול של משרד הקליטה, אז הוא צריך לחכות הרבה יותר זמן מאשר הוא מגיע לפול שיש במשרד השיכון.
אולגה דדון
לא, אבל במשרד השיכון הוא לא יהיה.
אסתר בלום
בלום.
אולגה דדון
לא, הוא לא יהיה כי הוא לא זכאי.
אסתר בלום
זה אסור לו.
שאול מוצפי
במשרד הבינוי הכללים יותר פשוטים.
אולגה דדון
אני רוצה להבהיר את זה עוד פעם. אותו זכאי שנמצא אצלנו, הוא פשוט לא יהיה זכאי במשרד השיכון.
אסתר בלום
זה תלוי. מבחינת הנכים יש בעיה שהיא מאד אקוטית.
אולגה דדון
יש קריטריונים זהים, נכון. ודרך אגב, אותו עולה שעונה לקריטריונים של משרד השיכון לקבלת דיור ציבורי, הוא גם מקבל סיוע בהתאם לאולם ותיקים, סיוע מוגדל, סיוע בשכר דירה. וכעבור 15 שנה, אם הוא לא קיבלת פתרון אצלנו - אני מקווה שכן ואני מאד לא מאחלת שאף אחד יעמוד 15 שנה בתור – אז הוא ימשיך להיות זכאי גם במשרד השיכון.
מרגריטה סלבקין
ואפשר לבחור לאיזה תור ללכת? אפשר לעמוד בשני תורים?
אולגה דדון
לא, אין דבר כזה לעמוד בשני תורים.
אסתר בלום
הוא חייב לעמוד במשרד הקליטה.
מרגריטה סלבקין
לא, אבל אם יש לו אותם קריטריונים, הוא יכול לבחור נגיד את התור שמתאים לו? שהוא יותר קצר?
אולגה דדון
לא. לא.
אסתר בלום
במשרד השיכון מפנים אותו למשרד הקליטה, אתה לא בטיפול שלנו, אתה בטיפול שם ואם הוא נכה קשה, אז הסבירות בעצם שהוא יקבל דיור ציבורי - - -
היו"ר אברהם נגוסה
אני חושב שהנקודה ברורה. ניתן לעוד אנשים.
גלדיס ברזובסקי
אני רציתי שאלת הבהרה. אמרתם שאתם תכפילו את העזרה לסיוע בשכר דירה. זה יהיה החל מהחודש השמיני?
אולגה דדון
אני אמרתי שהסיוע יוכפל החל מהשנה השנייה בארץ, לקבלת הסיוע. הסיוע עצמו יתחיל בחודש השמיני. ההכפלה תהיה החל משנה שנייה לקבלת הסיוע.
היו"ר אברהם נגוסה
מה קורה בין לבין?
גלדיס ברזובסקי
בדיוק.
אולגה דדון
אז היום הם מקבלים 400 שקלים בשמונה החודשים הראשונים. הם ימשיכו לקבל מהשמיני עד השתים עשרה ארבע מאות שקלים. מחודש שמיני עד חודש 12 של השנה הראשונה ממועד העלייה, יהיה הסיוע כיום, הרגיל. כמו היום. החל משנה שנייה ממועד העלייה, הסיוע מעודכן.
גלדיס ברזובסקי
אוקיי, תודה רבה.
אולגה דדון
שנה שנייה, שלישית ורביעית.
גלדיס ברזובסקי
חבל, כי בשנה החמישית זה בדיוק מפסיק את סל הקליטה ובדיוק אין לו עדיין את היכולת להעסקה, לעבודה.
אולגה דדון
אבל זה לא מה שקורה היום. היום הוא לא מקבל כלום, זה לא מה שקורה היום. זה כבר תוספת.
גלדיס ברזובסקי
נכון, את צודקת. היום הוא לא מקבל כלום, אבל אם כבר תכפילו החל מחודש ה-13, שזה בעצם כמו היום חודש 13, אז תכפילו כבר החל מחודש שמיני.
אסתר בלום
האמת, אני חושבת שזה מה שהשר הציג בוועדה, לפני כמה חודשים.
גלדיס ברזובסקי
זה מה שהבנתי.
אסתר בלום
כן. הוא אמר שהם מכפילים לחמש שנים, אבל אני מבינה שאחרי הדיונים עם האוצר, כנראה שהיה שינוי.
אולגה דדון
כן, יש אילוצים.
גלדיס ברזובסקי
כי גם הם מפסיקים לקבל את סל הקליטה ואם הם מקבלים אבטלה, שזה בדרך כלל ההמשך של סל הקליטה, גם האבטלה היא הרבה פחות משכר דירה.
אולגה דדון
אבל זאת הייתה גם הכוונה ליצור רצף. הרי מה שקרה היום, הם הפסיקו לקבל סל קליטה ואז היו כמה חודשי ואקום בלי שום סיוע עד לתחילת הסיוע האוטומטי.
גלדיס ברזובסקי
נכון.
אולגה דדון
כרגע המחשבה הייתה גם ליצור רצף של קבלת סיוע, פחות, נכון, אבל כלשהו, בשביל להקל.
היו"ר אברהם נגוסה
יש לכם את הנתונים כמה עולים נהנים היום מהסיוע בשכר דירה?
אולגה דדון
לא, אני מוכנה לבדוק את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
אין לכם?
אולגה דדון
לא, פשוט לא הכנתי את זה להיום. אפשר לבדוק את זה. סיוע בכלל או סיוע אוטומטי?
היו"ר אברהם נגוסה
סיוע בשכר דירה.
אולגה דדון
סיוע של חמש שנים?
היו"ר אברהם נגוסה
כן. אנחנו יודעים את המספר של אלה שמחכים לדיור ציבורי, אבל אין לנו נתונים לגבי מספר העולים המקבלים סיוע בשכר דירה ואנחנו נשמח לקבל את זה.
אולגה דדון
כמובן.
היו"ר אברהם נגוסה
וונדה, בקשה.
וונדה אקלה
אני קצת מבולבל מהדיון הזה, כי נראה לי שהבעיה היא גם של הנגשת מידע. אם אנחנו לא הבנו ואנחנו אלה שעוזרים לעולים, אז איך העולה יכול להבין את העניין הזה? אם הנתונים היו ברורים - - -
אולגה דדון
כמו מה למשל?
וונדה אקלה
כל דבר שקשור למי זכאי ולא זכאי. האם הדברים האלה גם מתורגמים לשפה של העולים או לא? גם אם כן יש - - -
אולגה דדון
קודם כל הכל יהיה מעודכן באתר באינטרנט בשפות העולים.
וונדה אקלה
טוב, בסדר. אם זה יהיה תגידו לנו איפה זה, כדי שאנחנו נוציא את המידע וגם נפזר אותו לעולים, כדי שהם יידעו.

בדיון התמקדנו בעניין הפרוצדורה. הייתי רוצה שנבין איך אנחנו מגדילים את הסכום. זה צריך להיות הדיון כאן. כמה מגיע למי, לדעתי יכולנו ללמוד בהשתלמות או באיזה שהוא מקום אחר. אבל פה – בגלל שהסכום אינו מספיק – איך אנחנו יכולים להגדיל אותו כדי שאנשים יקבלו את הזכאות הזאת וישתמשו בה. כי כרגע הסכום שעולה, אף אחד לא יכול להשתמש בו. ואם אף אחד לא יכול להשתמש בו, אז נכון, יש כסף, אבל אתה לא יכול להגיע לכסף.
היו"ר אברהם נגוסה
משתמשים בו אבל לא מספיק.
וונדה אקלה
לא, זה לא מספיק. אני אומר, גם אנשים שמשתמשים בו, הם לא - - -
היו"ר אברהם נגוסה
כן.
וונדה אקלה
ולכן הנקודה הזאת צריכה להיות לכיוון הזה.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. כן, בבקשה.
אשר רוכברגר
יש לי הערה בעקבות מה שוונדה אמר. אני רוצה להזכיר לכולנו שאנחנו נמצאים בוועדה שהשם שלה הוא הוועדה לעלייה וקליטה, ורובנו פה באולם עשו את העלייה מתי שהוא בשלב של החיים שלהם. ולמעשה, מדינת ישראל לעומת מדינות אחרות, מאד רוצה שיהודים מכל העולים יעלו והיא פועלת רבות ומשקיעה המון כסף כדי להביא עולים חדשים לארץ.

אז למעשה, כשהנושא שאנחנו מדברים על זה הוא שהאחריות נמשכת. האחריות לא מסתיימת ברגע שבן אדם נחת בבן גוריון. זאת אומרת אנחנו לא עוסקים פה בצדקה. אנחנו עושים פה בצדק.
היו"ר אברהם נגוסה
נכון, אתה צודק. גם בזכות.
אשר רוכברגר
כן.
שאול מוצפי
אני רוצה לומר בהזדמנות זו, שארגוני העולים נמצאים פה, אני כמשרד הבינוי והשיכון, אנחנו יצאנו בתכניות של דיור מוזל ואתם יודעים, מחיר למשתכן החדש יצא לדרך ויש דירות במחיר מופחת – בין 20% ל-30% ממחיר שוק. כדאי מאד להנגיש את המידע הזה לעולים, כי הם גם קבוצה שיכולה להתחרות ולזכות בהגרלות בדירות האלה וחבל שיפספסו.

יש את האתר שלנו שנפתח, שאפשר להיכנס לראות את הכללים. הוא נפתח לפני יומיים. יש אתר של מחיר למשתכן, יש את הפרויקטים, אפשר להיכנס. ההרשמות יתחילו להנחתי עוד חודש-חודשיים. עדיין זה בשלבים של בנייה של הפרויקטים, קבלת היתרים ואז תהיה הרשמה.

כדאי מאד, כי המחירים מאד אטרקטיביים.
מרגריטה סלבקין
זה 200,000-300,000 שקלים פחות. זה לא משהו שהוא - - -
אסתר בלום
זה מתורגם לשפות?
שאול מוצפי
כן. לדוגמא בעפולה נסגר מכרז של בין 500,000 ל-600,000 שקלים.
אשר רוכברגר
זה יותר טוב מכלום.
שאול מוצפי
זה יותר טוב מכולם וזו הזדמנות שלא תחזור על עצמה. זאת אומרת אתם כארגוני עולים חייבים להנגיש את המידע הזה.
יהונתן טיילור
אבל זה לכולם.
שאול מוצפי
זה לכולם.
אולגה דדון
זה לכולם. יש גם ניקוד, ילדים, צבא.
שאול מוצפי
בנוסף יהיו הגרלות ותהיה עדיפות גם לבני המקום, אז כדאי.
קריאה
משרד השיכון מפרסם את זה בשפות זרות לעולים חדשים?
שאול מוצפי
כן. כל המידע הזה נמצא באתר שלנו. גם הסיוע בשכר דירה. יש גם ברוסית וב - - -
מרגריטה סלבקין
לא ראיתי.
שאול מוצפי
נדמה לי שגם באנגלית, אבל אני צריך לבדוק את זה. ברוסית אני יודע שיש, בערבית. באמהרית אני לא יודע, אבל אנחנו נבדוק את זה. יש לנו יחידות - - -
היו"ר אברהם נגוסה
בסדר. כמה שיותר זה מאד חשוב, כי זה - - -
גלדיס ברזובסקי
לפחות באנגלית.
שאול מוצפי
כן. תיכנסו לאתר, לדעתי יש את כל המידע הזה בכמה שפות.
היו"ר אברהם נגוסה
נציגת הסוכנות, האם את רוצה להתייחס?
ורד אחיהון
לא. זה מחוץ לתחום שלי.
היו"ר אברהם נגוסה
אוקיי, תודה.
מרגריטה סלבקין
אני רוצה להגיד עוד שתי נקודות. לגבי נגישות המידע, זה ממש לא ברור וצריך להסביר. אנחנו מייצגים כאן את הקשישים, העולים הקשישים. קודם כל יש להם גם ככה בעיה עם מחשבים ויש להם בעיה עם אינטרנט, ואם כבר הם מגיעים, אז ברור שבין משרד הקליטה ובין משרד השיכון ובין עוד כל מיני אתרים, הם לא מוצאים לא את הרגליים ולא את הידיים. איך שהוא צריך אולי לרכז את זה.

כמו שאתה עושה חיפוש בגוגל לפי עולה חדש, אז אולי שגם במשרד העלייה והקליטה שיהיה גם איזה משהו, לינק למשרד השיכון – שאת המידע הזה תוכל למצוא שם, או משהו כזה, כי ממש אי אפשר למצוא שום דבר במה קשור אחד לשני.

דיברנו גם לגבי אזורי ביקוש. באזורי ביקוש אנחנו תמיד מדברים על כל הבנייה של דיור ציבורי וכל מיני פרויקטים, זה תמיד צפונה דרומה. אבל אזורי ביקוש זה גם מרכז.
אולגה דדון
אני הזכרתי אזורי ביקוש.
מרגריטה סלבקין
גם מרכז זה אזורי ביקוש. אנחנו מדברים על זה.
אולגה דדון
אזורי הביקוש אצלנו זה המרכז.
מרגריטה סלבקין
יופי, יופי, ועדיין אני לא ראיתי שיש במשרד השיכון פרויקטים שהם במרכז.
אולגה דדון
אנחנו אכלסנו עכשיו בראשון לציון 200 יחידות. בכפר סבא אכלסנו 101 יחידות.
מרגריטה סלבקין
בפתח תקווה יהיה משהו?
אולגה דדון
לא, בפתח תקווה לא היה לנו פרויקט. בקריית אונו אכלסנו לפני מספר חודשים קרוב ל-100 יחידות. זאת אומרת, כל אלה הם פרויקטים חדשים ויש פרויקטים בבנייה. אנחנו מדברים על - - -
מרגריטה סלבקין
זו התחלה טובה.
אולגה דדון
אנחנו מדברים על מאות אלפי אנשים.
מרגריטה סלבקין
זה בסדר, עוד פעם, זה יופי, מצוין. התחלה טובה. רוצים שזה ימשיך. רוצים שזה יהיה.
אולגה דדון
אנחנו עושים.
מרגריטה סלבקין
פשוט זה לא יתכן שאנשים במרכז, הרי ההורים שלנו בדרך כלל באים אחרי שהילדים שלהם כבר עלו לארץ, קצת יש לנו כבר עבודה וזה, ואנחנו יכולים, כי אנחנו יודעים מה המצב של העולים הקשישים. אז הם באים לכאן ואנחנו כבר עוזרים להם קצת. ועכשיו אומרים לי תיקחי את אבא ואמא שלך ותשלחי אותם דרומה, צפונה. אני גרה במרכז, אני רוצה שהם יהיו לידי. הם עוזרים לי, אני עוזרת להם. למה הם צריכים להתפזר בכל המדינה?
אולגה דדון
בשביל זה אנחנו יזמנו את הפרויקט של קרקע חומה. החלטת הממשלה דיברה על 4,000יחידות דיור. אנחנו מקווים שנצליח לממש את כולן. כרגע בתהליך בנייה, אכלוס ומכרז נמצאים 1,700 יחידות. השאר בתהליכי בדיקה.

זה לא יתן מענה לכל הממתינים.
מרגריטה סלבקין
ברור שלא לכולם. לכמה שיותר.
אולגה דדון
ולכן אנחנו כמובן נמשיך ונציע גם פתרונות בפריפריה גם לאלה שגרים במרכז, כי יש לנו יותר פתרונות בפריפריה ואין מה לעשות.
אנג'לה פיינברג
מה זה נקרא פריפריה? אני מאזור חיפה, אז מציעים לי יקנעם וטירת הכרמל. אלה שני המקומות שעכשיו אתם מציעים, אלה הפרויקטים שאתם מדברים עליו, אבל קודם כל המחירים ממש לא אטרקטיביים.
אולגה דדון
אנחנו מדברים על דיור ציבורי, לא על קנייה, לא על רכישת דירה.
אנג'לה פיינברג
בסדר. בואו נעזוב את זה בצד. גם באזור חיפה, בחיפה עצמה גם אין דיור.
אולגה דדון
נכון, אזור חיפה זה לא אזור פריפריה.
מרגריטה סלבקין
אז לכן אני אמרתי, נכון שיוזמים פרויקטים - - -
היו"ר אברהם נגוסה
סליחה, זה דיון ביניכם? תשתפו אותנו.
אולגה דדון
נכון שאנחנו יוזמים פרויקטים ומנסים לחפש דרכים להקל ולצמצם את התור, אבל עדיין יש אילוצים. אי אפשר בין לילה להמציא יש מאין 20,000 פתרונות דיור בשביל לפתור את הבעיה של כל הקשישים.

ולכן אנחנו, עם כל הצער והכאב, כן נמשיך להציע גם למתגוררים במרכז, דיור בפריפריה. אנחנו נמשיך להתעקש להציע פתרונות לאנשים שאין להם משהו אחר. זה האילוצים. אנחנו פועלים במסגרת הקיים.
אנג'לה פיינברג
קרקע חומה זה באחריות של מי? של העיריות?
אולגה דדון
זה באחריות של הרשויות המקומיות.
אנג'לה פיינברג
אפשר לחייב באיזו שהיא צורה את העיריות, חברה', תתחילו לבנות על הקרקע? נגיד שאתם חייבים אחוז מהבנייה שאתם עושים בכל העיר – 10% יהיה בנייה - - -
אולגה דדון
קודם כל זה תהליך מכרזי. העיריות שרצו והסכימו ומצאנו לנכון לעשות שם, כן נכנסו לתהליך הזה. אני לא יכולה לחייב.
אנג'לה פיינברג
אז זאת אומרת שאנחנו צריכים לפעול גם כנגד העיריות.
אולגה דדון
לא צריך לפעול כנגד העיריות, כי היו הרבה רשויות שבשמחה הרימו את הדגל.
היו"ר אברהם נגוסה
אני הייתי אומר בשיתוף פעולה.
אולגה דדון
בשיתוף פעולה, כמובן.
היו"ר אברהם נגוסה
אני חושב שהנקודה ברורה.
אנג'לה פיינברג
ועוד משהו, סליחה. עוד נקודה אחת, שהסיוע הוגדל ב-100 שקלים, זה מצוין, אבל עדיין זה בלתי אפשרי, אחרי הסיוע הזה, כאשר 3,000 שקלים כמעט הולכים לדירה, אי אפשר שזוג קשישים יחיה חודש ימים מ-2,000 שקלים. אנחנו מדברים על זה שמי שמקבל ביטוח לאומי ואת התוספת של משרד השיכון לשכירות, זה לא מספיק לשכר דירה. מי שמקבל כבר הוסטלים ודיור ציבורי – אז בן אדם עם 5,000 שקלים כן יכול לחיות איך שהוא, אחרי שהוא משלם שם 100-200 שקלים.

זאת אומרת, או שצריך להגדיל בכלל, גם לאלה ששוכרים כרגע בשוק החופשי, שיגדילו להם את העזרה, שהמחיר שהוא משלם יהיה 10% מסך ההכנסות שלו.
היו"ר אברהם נגוסה
תראי, אני חושב שאף פעם לא יהיה מספיק.
אנג'לה פיינברג
נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
אני חושב שאנחנו צריכים לברך על הבשורה שקיבלנו היום, על ההכפלה החל מינואר 2016. נכון, אני מסכים איתך, זה לא מספיק. זה טיפה בים וזה ברור, אבל בכל זאת יש שיפור, יש הכפלה ולכן אנחנו מברכים על זה ואנחנו נמשיך לעבוד כדי שגם יהיה עוד בתקציב הבא. לדעתי עכשיו, אם קיבלנו את זה בשנת 2016, אז לקראת 2017 – בשביל זה אנחנו עושים דיון – אנחנו נפעל ונדרוש להגדיל את העניין כי זה לא מספיק. אני מסכים איתך.

יהונתן טיילר, סיימת?
יהונתן טיילור
כן.
היו"ר אברהם נגוסה
האם יש מישהו שרצה לדבר ולא קיבל את זכות הדיבור?

אם כך אני מסכם את הדיון ושוב אני אומר, כמו שאמרתי עכשיו, שאנחנו מברכים על ההכפלה. הדבר הזה הוא בשורה חשובה לעולים. מי שמקבל 402 שקלים יקבל עכשיו 804 שקלים.
אולגה דדון
800 שקלים.
היו"ר אברהם נגוסה
800? איפה עוד 4 שקלים? זה הכפלה. אני הכפלתי את זה.
אולגה דדון
לא.
אשר רוכברגר
ארבעה שקלים דמי תקורה.
היו"ר אברהם נגוסה
כן. אז אנחנו מברכים.

הדבר השני, אנחנו מבקשים גם ממשרד השיכון, גם ממשרד הקליטה וגם ממשרד האוצר כמובן, שכבר לא נמצא, לגבי השאלות שעלו בדיון – אנחנו מבקשים לקבל מענה בכתב.
אולגה דדון
כמובן.
היו"ר אברהם נגוסה
גם בעניין מס רכישה, גם בעניין המשכנתאות וגם בעניין הסיוע בשכר דירה. ובנוסף, לגבי השאלה שהאדון שאל, האם הסיוע שמקבלים לדירה – האם הוא נחשב כהכנסה חודשית או לא. נשמח לקבל תשובה בכתב, אם אפשר תוך שבוע או שבועיים. מה יותר טוב?
אולגה דדון
זה תלוי ברשויות. אני רוצה להבין איפה ביקשו את זה? באיזה רשויות ביקשו והתייחסו לנושא הזה של סיוע בשכר דירה?
אשר רוכברגר
אני מכיר מקרה עם אגף הסיוע המשפטי במשרד המשפטים.
היו"ר אברהם נגוסה
הוא נתן דוגמא.
אשר רוכברגר
יכול להיות לשיש מקומות נוספים.
אולגה דדון
יהיה יותר קל אם תעביר לנו מקרה ספציפי ולפי זה נוכל לבדוק.
אשר רוכברגר
בסדר.
היו"ר אברהם נגוסה
אולגה, הוא נתן דוגמא שחבר שלו הלך לקבל סיוע משפטי ובסיוע המשפטי, אנחנו יודעים שמבקשים להביא את ההכנסה.
אולגה דדון
אנחנו נבדוק את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
הם חישבו את עניין הסיוע בשכר דירה יחד עם ההכנסה החודשית שלו. זו הדוגמא שהוא נתן. את הדברים האלה ניתן לבדוק.
אולגה דדון
כן.
היו"ר אברהם נגוסה
זה נשמע לי מוזר, אבל מאד חשוב שנבדוק ונקבל תשובה בכתב.
אשר רוכברגר
כבודו, אני אגיד לך, מבחינה חשבונאית הם צודקים, כי כל שקל שבן אדם מקבל, זה נחשב להכנסה, אבל לפעמים יש הכנסה שהיא פטורה. זאת אומרת בן אדם למשל שמשכיר דירה היום עד תקרה של 5,000 שקלים, הוא פטור ממיסוי על אותה הכנסה. זאת אומרת יש פה משחקים בין משפטים לחשבונאות.
היו"ר אברהם נגוסה
כן, הבנתי, אבל יש גם נושאים בהם הסיבה להכנסה, מאיפה, את כל הדברים האלה צריך לבדוק.
אשר רוכברגר
נכון.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מאד מודה לכם על השתתפותכם. אני סוגר את הדיון. תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 15:30.

קוד המקור של הנתונים